Lähettäjä: Sennnu
Päivämäärä: 15.3.15 13:08:47
35.
Tuli talvi, ja se tuli hyvässä järjestyksessä. Ensin satoi rännänsekaista lunta pari päivää ja saimme taas kiittää Lassea aurausavusta, sitten pakastui. Minä en ollut viivytellyt hetkeäkään kun sää oli sopiva, vaan olin rakentanut lumiesteet laitumelle uudestaan, vaikka nyt kun kentällä oli sopivasti lunta siinäkin saattoi kyllä hypätä. Minun pitäisi saada vähän tuntumaa, sillä odotin hetkenä minä hyvänsä ilmoitusta ensimmäisen aluevalmennuksen ajankohdasta. Kuntoakin pitäisi kasvattaa, varsinkin Nikille, mutta ei se minullekaan pahaa tekisi. Nyt kun oli taas lunta saatoimme laukata laidunta ympäri lumessa kahlaten, ja jos minä pakotin itseni säilyttämään kevyen istunnan olin kierroksen jälkeen jo ihan maitohapoilla. Äärimmäisen noloa.
Annoin Siirinkin laukata sillä laitumella, vaikka se vielä arveluttikin minua. Kumminkin annoin, sillä kun minä olin ensin laukannut lumessa itseni piippuun ei kai hevosessakaan voinut olla kauheasti ytyä jäljellä?
- Saanko mäkin mennä kevyessä istunnassa? Siiri kysyi.
- Istu alas jos se alkaa kiikuttaa sua, varoitin, ja Siiri lupasi.
Niki näytti keränneen kummasti voimia sinä lyhyenä hetkenä minkä olimme jutelleet vaihtaessamme ratsastajaa. Kun Siiri käänsi sen takaisin polulle, joka jo oli muodostunut hankeen se lähti kuin jänis pusikosta. Kuulin yllättyneen äännähdyksen Siirin suusta, mutta sitten Niki rauhoitti tahtiaan, kun ensimmäinen pätkä oli ylämäkeen. Seurasin heitä katseellani ja totesin, että Siiri väsähti selvästi puolimatkassa. Niin onneksi Nikikin, eikä mitään haaveria sattunut.
Vesku suunnitteli jo toista reissua Mustin ja Hannan luo.
- Joka viikkoko sä siellä aiot rampata? kysyin nyrpeänä.
- Ei kai se nyt ole liikaa? Ja sä saat luvan tulla mukaan.
- Miten niin saan?
- No hitto, ettei täällä ole kolmatta ponia kun mä tulen takaisin.
- Hah-haa, lausuin. Minusta se ei ollut hauskaa.
- Tuu vaan, ois kiva kun ois seuraa ajaessa, Vesku maanitteli ja lepyin hiljalleen. Ehkä hän tosiaan halusi viettää vapaapäivänsä minun kanssani. Yksi pieni mutta siinä kuitenkin oli.
- Eihän mulla nyt sattumoisin ole vapaata sillon kun sulla on.
- No perhana. Katoinko mä sun ensi viikon vuoroja?
Niin hän oli tehnyt. Silloin meillä oli yhteinen vapaapäivä.
- Mä voin tulla sillon, lupasin ja huomasin sittenkin olevani hyvilläni kun hän oli pyytänyt minutkin.
Sinä päivänä satoi ja myrskysi ja päätin antaa hevosille vapaapäivän. Lumisateessa oli kiva ratsastaa, idyllistä ja jouluista, mutta ei silloin, jos tuuli paiskasi kaiken naamalle niin, että oli kuin neulasateessa. Niki ja Wicca saisivat viettää idyllistä talli-iltaa ja tytöt ja minä tekisimme jotain yhtä idyllistä sisällä, leipoisimme vaikka. Siiri tuli istumaan iltaa meidän kanssa ja Lasse tuli jo illalla auraamaan pihatien kertaalleen auki.
- Ei tästä kyllä paljon iloa ole, se menee umpeen ennen aamua, hän sanoi kun menin terassille kiittämään.
- No hitto, pääseeköhän Vesku kotiin ollenkaan, huolestuin.
- Kyllä tosta nyt vähän aikaa pääsee.
- Tuu kahville, huomasin sanoa ja käännyin etsimään puhelintani. Minun pitäisi soittaa Veskulle ja tarkistaa hänen aikataulunsa ja neuvotella vakavasti siitä, kannattaisiko hänen ehkä jäädä yöksi, ellei hän nyt olisi jo matkalla.
Lasse totteli kursailematta ja istui hyvän aikaa keittiössä syöden noin puoli pellillistä pullaa. Lopulta en pistänyt pöytään enää enempää ja hän lähti luvaten käydä aamulla auraamassa uudemman kerran. Minä soitin Veskulle.
- En mä vielä oo lähtenyt, oon äidin luona syömässä, hän sanoi.
- Täällä on kauhean kurja keli.
- Niin täälläkin.
- Pitäisköhän sun lähteä vasta aamulla? Lasse epäilee, ettet sä pääse kohta enää pihaan.
- Ai. Niin paha. Seurasi hetken hiljaisuus.
- Jää vaan, mua huolestuttaa jos mä tiedän että sä olet tuolla liikkeellä, sanoin ja kuvittelin näkeväni mersun katollaan ojassa.
- Okei, jos te pärjäätte siellä?
- Miksei pärjättäis? Mehän ollaan täällä kuin herran kukkarossa. Jaa, joku tulee.
Näin autonvalot pyryn läpi.
- Kuka muka? Vesku kysyi terävästi kuin olisi kuvitellut panssariautollisen naamioituja miehiä tulevan ryöstämään meidät. Tihrustin ulos ja hengitykseni huurusti ikkunan niin, että en nähnyt sitäkään vähää kuin äsken.
- Se on vaan Saara tai Juha, ehkä ne tuli pelastamaan lapsensa, Siiri on täällä, sanoin kun luulin tunnistavani auton.
- No hyvä, Vesku sanoi kuulostaen helpottuneelta. – Mä taidan tulla sitten aamulla.
Kun pistin puhelimen takaisin taskuun tajusin, etten ollut koskaan nähnyt Saaran ajavan autoa. Kai hänellä nyt ajokortti oli kuitenkin? Piti olla, tajusin, kun muistin miten monesti olin törmännyt häneen kylällä kaupassa. Tuskin hän siellä asti kävi Joonaksen kanssa pyörällä. Juha oven takana kuitenkin oli, kun menin avaamaan, kuten tavallista.
- Pelkäsit, että Siiri eksyy myrskyssä matkalla, oletin.
- Joo. Ja sitten Lasse poikkesi ja sanoi että täällä saa tuoretta pullaa. Hän virnisti, kun purskahdin nauramaan.
- Kai sun sitten pitää päästä sisään, sanoin ja astuin sivummalle.
- Mä en lähde vielä! kiljui Siiri olohuoneesta. – Me alettiin just kattoa Leijonakuningasta!
Niinpä löysin itseni viettämästä omituista koti-iltaa. Siiri ja Danni ja Alissa makasivat mahallaan rivissä telkkarin edessä, minä löhösin toisessa päässä sohvaa ja Juha toisessa ja me kaikki tuijotimme piirrettyä. Olisin kyllä suonut, että tytöt olisivat valinneet jonkin toisen elokuvan. Danni ja Alissa eivät vielä onneksi oikein ymmärtäneet sen surullisia kohtia, mutta minua ne itkettivät aina. Se oli häiritsevää. Sekin oli häiritsevää, että Vesku ei ollut täällä vaan Juha. Onneksi hän sentään istui siinä päässä sohvaa, mikä yleensä oli minun hallussani, eikä tässä Veskun paikalla. Se olisi ollut jo liian outoa, sairasta suorastaan. Oli ihan tarpeeksi sairasta, etten voinut olla muistelematta sitä, miten olimme melkein päätyneet rakastelemaan tässä samaisella sohvalla. Niinpä en antanut itselleni lupaa vilkuilla muuta kuin elokuvaa, mikä sai silmäni punertaviksi.
Siirinkin silmät punoittivat, kun hän elokuvan päätyttyä kömpi istualleen.
- Saanko mä vielä yhden pullan? hän nyyhkäisi.
- Veskulle ei jää kohta yhtään, sanoin ankarasti.
- Oma vikansa, mitäs liesuaa maailmalla, Siiri naurahti.
- Mä olen suunnilleen samaa mieltä, Juha sanoi. He nousivat molemmat ja lähtivät menemään keittiöön.
- Hitto vie, en mä tiennyt olevani näin hyvä leipuri, ihmettelin mennessäni perässä.
- Me viihdytään täällä, näköjään, Siiri sanoi.
- Näköjään viihdytte, joo. Nojasin ovenpieleen ja katson miten kumpikin nappasi vielä yhden leivonnaisen, mutta sitten he jatkoivat eteiseen. Vaikka ei ollut ollut yksinomaan mukavaa, että he olivat olleet kylässä, oli se silti ollut ollut enimmäkseen mukavaa. Oli kivaa kun oli seuraa.
Vesku palasi hengissä ja hyvissä voimissa aamupäivällä, niin hän ilmoitti. Minä olin jo töissä siinä vaiheessa, ja tytöt päiväkodissa. Varsinaista perhe-elämää.
- Mulla oli ikävä sua, sanoin, kun lopulta tapasimme melko myöhään illalla, kun hänkin oli ehtinyt töistä kotiin. Lojuin sohvalla katsomassa uutisia ja murehtimassa sitä, että koulu alkaisi taas kohta. Tästä keväästä tulisi rankka.
- Samoin, hän sanoi ja änkeytyi viereeni, tai puoliksi päälleni, ettei olisi pudonnut.
- Sä haiset sairaalalle, sanoin ja nyrpistin nenääni.
- Niin sinäkin, hän sanoi ja painoi nenänsä hiuksiini.
- Koska sä aiot mennä sinne seuraavan kerran? kysyin.
- Ens lauantaina. Onhan sullakin vapaata sillon?
- On. Yks pikku juttu vaan.
- No? Sulla on treffit?
- Parempaa. Eka aluevalkku.
- No en mun sitten tarvii mennä, Vesku sanoi itsestäänselvästi. – Mä voin käydä seuraavana vapaapäivänä ja tulla sun mukaan sinne.
Huokaisin helpotuksesta. Halusin totisesti valmennukseen, mutta halusin mielelläni myös Hankoon.
- Mä kyllä pyysin jo Siiriä mukaan, kerroin.
- Hyvä, sitten tytötkin voi tulla kun on monta paria käsiä, Vesku sanoi.
Hanna torpedoi hyvän suunnitelman. Ei hän vaatinut Veskua tulemaan, ei ollenkaan, mutta Veskun seuraavana vapaapäivänä hän ei ollut kaupungissa pitämässä tälle tuntia ja minä ihan näin miten Veskun päässä pörisi.
- Mene vaan, sanoin. – Mä ehdin ehkä vielä seuraavalla kerralla mukaan, ennen kuin Musti tulee takaisin kotiin.
- Ihanko totta? hän kysyi ilahtuneena. Kysyi sentään.
- No mene nyt hemmetissä. Tulee mulle muitakin valmennuksia, ja mitä sä siellä sitä paitsi edes tekisit, ärähdin, ja niin Vesku sitten päätti lähteä. Hemmetin idiootti.
- Miehet on joskus niin onnettoman typeriä, valitin Miilalle puhelimessa.
- Ne onkin, hän vahvisti ja sitten valitimme sydämemme kyllyydestä vähän aikaa. Se oli oikein terapeuttista.
- Sanoitko sä sille ettei menisi vai annoitko vaan ymmärtää? Miila tarkisti lopuksi.
- Mä vaan annoin ymmärtää, tunnustin. Olisi tuo pitänyt ymmärtää äänensävystä viimeistään, mutta Vesku oli kai vähän huonosti koulutettu sillä alueella. Minä kun käytin enimmäkseen selväsanaista kieltä, jolloin ei tarkoitti ei ja kyllä oli kyllä.
Valmennus oli taas Tuusulassa ja ajoimme sinne hyvissä ajoin Siirin kanssa. Olin päättänyt sulkea Wiccan talliin heinäkasan kanssa siksi aikaa, sillä en ollut varma, että kahlekuningatarponi ei pääsisi vaikka ryömimään tarhasta ulos, jos ikävystyisi siellä yksinään. Vesku oli taas ottanut tytöt mukaan käymään mummolassa, kun olin hiukkasen vihjaillut, joten niistä ei ollut huolta. Nikille olin pakannut mukaan martingaalin ja norsujarrukuolaimet ja toivoin, ettei se tällä kertaa yrittäisi keilata ketään kumoon.
Ryhmässä oli neljä ratsukkoa, ja kun kuuntelin lämmitellessämme pikaisia esittelyjä totesin, että muidenkin hevoset olivat melko nuoria. Niki oli vanhin, mutta ei ehkä vielä järkevin. Se oli niin tohkeissaan nähdessään ihania värikkäitä esteitä monin kappalein, ettei se ehtinyt edes irvistellä muille kuin ihan muutaman kerran.
Ohjaaja oli hyvä, vaikka hän tuntuikin katsovan Nikiä vähän karsaasti ja väisti estetolppien suojaan kun menimme ohi. Sain äärettömän arvokkaita vinkkejä kotiharjoittelua varten ja kuuntelin tyynenä haukkuja omista virheistäni, joita tuntui riittävän vaikka muille jakaa. En ollut muuta odottanutkaan. Istunnasta asti kaikki oli ihan metsässä, mutta olinhan minä sen tiennytkin. Mitä muuta olisin voinut odottaa kun enimmäkseen ratsastin yksin ja ilman valvontaa enkä ollut estetunnilla ollut ikuisuuksiin. Niki sai kuitenkin kehuja hyppytekniikastaan, ja minä olin täynnä intoa ja suunnitelmia kotimatkalla. Ihan vielä ei olisi kisoja, mutta jos ehtisimme käydä valmennuksessa toisenkin kerran ennen kauden alkua niin mikä sen hienompaa.
Ilahduin entisestään kun pihatien uudessa lumipeitteessä näkyi tuoreet autonrenkaan jäljet. Meillä oli mennyt oletettua kauemmin, jos Vesku kerran olisi ehtinyt kotiin jo ennen meitä, tai sitten he olivat harvinaisen aikaisessa. Pihalla ei vaan ollutkaan muuta kuin Alin lumen peittämä sitikka.
- Kuka täällä on käyny? kysyin syyttävästi Siiriltä, niin kuin hän voisi tietää.
- Postimies, Siiri ehdotti välinpitämättömänä.
- Meidän postilaatikko on siellä ison tien vieressä.
- No ehkä Vesku on käyny kotona ja mennyt sitten vaikka kauppaan.
Se kuulosti fiksulta, etenkin kun näin tallin ovelle menevät jalanjäljet, kun avasin pakun takaovia ja –luukkua. Hoidimme Nikin talliin, siivosin auton ja vein sen paikoilleen ja sitten vilkutin Siirille hyvästiksi, kun hän lähti kävelemään kotia kohden.
Terassilla pysähdyin. Ovi oli auki. Vain vähän raollaan, mutta sen reuna oli sälöillä. Säikähdin niin että jalkani meinasivat pettää ja ennen kuin ehdin ajatella, aloin kiljua Siiriä palaamaan takaisin. Jos olisin pysähtynyt harkitsemaan, olisin kyllä antanut hänen mennä. Miksi säikäyttää lastakin? Siiri kuitenkin juoksi takaisin, hätääntyneenä.
- Mitä nyt?
- Joku on murtautunu meille, sopersin ja osoitin ovea.
- Ai kamala! hän sanoi ja tarttui käsivarteeni.
Seisoimme vähän aikaa tuijottaen ovea, minun pääni oli ainakin yhtaikaa tyhjä ja täynnä tarpeettomia ajatuksia.
- Jos ne on vielä siellä? Siiri sanoi vapisevalla äänellä ja säikäytti minut niin, että olin jo kiikuttamassa häntä autoon turvaan.
- Ei ne voi olla, eihän täällä ole yhtään ylimääräistä autoa, ymmärsin sitten sanoa ja järkeni alkoi taas kulkea. Ojensin käteni ja vedin oven auki. Kurotuin sytyttämään valot ja eteinen ainakin näytti ihan tavalliselta.
- Jos joku on jääny sinne vaanimaan, Siiri jatkoi.
- Mä en usko, että on. Mitähän ne on oikeen vieny? Vai pitäisikö mun soittaa poliisille ensin?
- Mä soitan ainakin isille, sanoi Siiri vapisevalla äänellä ja jäi terassille. Minä rohkaisin mieleni ja kävelin sisään sytytellen valoja joka huoneeseen mennessäni.
Omituista kyllä en huomannut mitään erityistä. TV oli paikoillaan, tosin se olikin vanha järkäle televisioksi, ja videot halpaa mallia. Muuta arvokasta ei alakerrassa ollut näkyvillä. Ali ei ollut ikinä sijoittanut pöytähopeisiin eikä arvokkaisiin maalauksiin vaan hevosiin. Kiipesin yläkertaan ja totesin, että tietokoneemme olivat tallella. Mitä hittoa täältä sitten oli haettu? Palasin keittiöön ja totesin, että jääkaapinkin ovi oli raollaan, eikä siellä ollut jäljellä yhtään saunakaljaa. Oliko joku tampio hajottanut oven saadakseen pari pulloa olutta? Muut keittiön kaapit olivat sen verran kallellaan, että niiden ovet sulkeutuivat itsekseen, mutta kun avasin sen, missä oli ollut muita alkoholijuomia, sekin oli tyhjä.
- Idiootteja, tuhahdin. Joku oli tosiaan ollut vain janoinen.
Palasin terassille, mistä Siiri ei ollut uskaltanut tulla peremmälle.
- Oliko siellä joku? hän kysyi vähän vapisevalla äänellä.
- Ei, eikä mitään muuta ole viety kuin meidän saunakaljat ja joululahjaviinakset.
Halasin häntä nopeasti ja sitten tunsin tarvitsevani tupakan. Kurotin räystään alle ja löysin sieltä askini.
- Sä et sitten näe tätä, sanoin naurahtaen vähän ontosti.
- Luuletko sä, etten mä ennen ole nähnyt aikuisten tupakoivan, hän sanoi topakasti. – Äitikin käy välillä kasvihuoneen takana kun Joonas kiukuttelee, tai minä.
- Ai, käykö?
- Tunteehan sen hajusta.
Sanoi lääketiede mitä tahansa tupakoinnilla oli rauhoittava vaikutus. Kädet saivat tekemistä. Pää keveni. Savu maistui pahalle, mutta silti niin tutulle. Minun piti nojata kaiteeseen, etten olisi horjunut.
- Sä näytät omituiselta, sanoi Siiri paheksuvasti.
- - Älä ikinä ala tupakoida, siitä tulee riippuvaiseksi, sanoin opettavaisesti ja tumppasin.
- Tietenkään en ala, tyttö tuhahti. Silloin kuulimme auton äänen ja jäykistyimme molemmat tuijottamaan tien suuntaan. Tulivatko rosvot takaisin? Pitäisikö meidän piiloutua, tuli ensimmäisenä mieleeni ja vedin Siirin kainalooni, suojaan.
Se oli kuitenkin vain Juha, kukapa muukaan. Hän ajoi auton suoraan terassin eteen ja nousi nopeasti ulos. Parilla askeleella hän oli terassilla, missä me seisoimme kuin suolapatsaat ja kaappasi meidät syleilyynsä. Se oli lohduttavaa, ja vaikka olin kuvitellut, että pelästymiseni oli jo mennyt ohi, kun talo ei ollutkaan typötyhjä tai sekasorron vallassa, aloin vapista. Minusta kuulosti siltä, kuin Siiri olisi itkenyt.
- Mitä sieltä on viety? Joko sä soitit poliisille? Juha kysyi noin puolen tunnin kuluttua, tai ainakin pitkän ajan. Nostin pääni hänen olkapäältään ja huomasin, että sinisessä toppatakissa oli märkä läiskä. Olin tainnut vähän itkeä itsekin.
- En, sanoin ja ryhdistäydyin.
- No soita, hitto soikoon, Juha usutti.
- No en mä tiedä viitsinkö, ei sieltä noin äkkiä katsoen puuttunut kuin viinat. Se kuulosti hölmöltä, ja tirskahdin, vaikka se taisi kuulostaa vähän vetiseltä kyllä.
- Soitat.
Minulla oli omituinen olo. Olin järkyttynyt ja vähän hysteerinen ja hiukkasen peloissani ja painoin pääni takaisin Juhan olkapäätä vasten. Siiri nyyhki ihan tosissaan vieressäni hänen toiseen olkaansa. Kuulin miehen huokaisevan ja tunsin, miten hän puristi meitä tiukemmin. Siirin olkapää painui rintaani vasten.
- Mitä jos te olisitte tullu kotiin vähän aikaisemmin? Jos te olisitte yllättäneet ne? Jessi, ellet sä soita poliisille niin mä soitan, hän sanoi ja tunsin hänen hengityksensä hiuksissani.
- Joo, kohta, mutisin ja nautin turvallisesta olosta siinä. Se ei tuntunut pahalta eikä väärältä, ainoastaan lohdulliselta, joskin jossain sisimmässäni tiesin, että minun olisi pitänyt olla tarpeeksi vahva seistäkseni omilla jaloillani.
- No niin, noi on mersun valot, sanoi Juha sitten ja tajusin taas yhden auton äänen. Käänsin päätäni ja näin tosiaankin mustan auton ajavan pihaan. Vaikka siinä pimeydessä se olisi voinut yhtä hyvin olla punainenkin ja näyttää samalta. Valoista ei kuitenkaan voinut erehtyä. Vesku tuli ja otti tilanteen haltuunsa.
36.
Poliisit kävivät katsomassa ja lisäsivät epäilemättä sivun johonkin mappiin, jonka selkämyksessä luki ”murrot”. Ymmärsin, ettei ollut toivoakaan saada ketään kiinni ryöstösaaliin perusteella, jos se oli pelkkää viinaa, eikä Veskukaan ainakaan siinä saman tien huomannut mitään muuta puuttuvan. Talossa oli selvästi käyty, monet tavarat olivat vähän vinksallaan, ja se tuntui kamalalta, loukkaavalta. Joku oli tunkeutunut meidän yksityisalueellemme. Minun oli pakko vaihtaa kaikki lakanat ennen kuin saatoin laittaa Dannin ja Alissan nukkumaan, tai ruveta itse. Ulko-ovessa oli onneksi varmuusketju sisäpuolella, ja itse lukkokin onneksi toimi vielä, vaikka ovea olikin runnottu, joten sisällä saattoi tuntea itsensä kohtuullisen turvatuksi.
Ei nukkumisesta silti mitään tullut. Istuin selkä sängynpäätyä vasten ja katselin hermostuneena ympärilleni. Mitä jos Siiri oli kuitenkin ollut oikeassa, ja joku olikin jäänyt tänne vaanimaan minua, meitä? Jos me nukahtaisimme pahaa-aavistamatta ja joku hiipisi kellarista kirves kourassaan ja tappaisi meidät kaikki sänkyihimme?
- Pelottaako sua? kysyi Vesku tullessaan viereeni. Tiesin, että hän oli käynyt tarkistamassa kaikki alakerran ikkunat ja ulosvievät ovet.
- Pelottaa. Ja inhottaa. Että joku on käynyt täällä. En voinut mitään sille, että ihokarvani seisoivat pystyssä, enkä voinut lakata pälyilemästä ympärilleni. – Kuka se on voinut olla?
- Ihan kuka tahansa, mikä vaan nuorisoporukka. Tätä vartenhan Ali halusi että me asuttaisiin täällä.
- Että saataisiin pelätä murtovarkaita?
- Ettei ne uskaltaneet jäädä tänne pitämään bileitä pääsiäiseen asti.
Hän tarttui kiinni minusta, halasi minua molemmin käsin ja veti lähelleen. Miten hyvältä se tuntuikaan, tuttu, arkinen kosketus, se silitys mihin olin jo monen vuoden aikana tottunut ja joka tuntui niin kotoiselta. Miten erilaisilta eri ihmiset tuntuivatkaan. Painauduin kiinni ja kiedoin päällimmäiset käteni ja jalkani hänen ympärilleen ja tunsin olevani kotona kaikesta tapahtuneesta huolimatta. Minusta pääsi pitkä huokaus.
- Ihanaa kun sä olet siinä, sanoin ja tunsin, miten uskalsin hiljalleen rentoutua. Liu’utin kättäni pitkin sileää ihoa, tunsin tutut lihakset samoissa kohdissa kuin aina ennenkin, samanlaisina kuin mihin olin tottunut. Kaikki oli niin kotoista, juuri mitä kaipasinkin nyt.
Vesku taisi ymmärtää sen, tai sitten hänellä oli samanlainen olo, vaikkei hän ollutkaan ollut löytämässä murrettua ovea, Hän piti minusta lujasti kiinni, silitti niskaani ja sai minut tuntemaan oloni hyväksi. Siihen hän pystyi pelkällä läsnäolollaan, ja mitä kauemmin aikaa olimme yhdessä, sitä tutummalta ja turvallisemmalta se tuntui. Hänen ihonsa tuoksu rauhoitti minut ja saatoin sulkea silmäni nukahtaakseni.
Aamulla ajatus siitä, että asialla olisi ollut joku muu kuin railakkaalla päällä ollut nuorisojoukko, tuntui naurettavalta, jos nyt olin koskaan muuta ajatellutkaan. Sisäinen kelloni herätti minut puoli seitsemältä talviaamun pimeyteen, ja tieto siitä, että ylös ei ollut pakko nousta, ennen kuin lastenhuoneesta alkaisi kuulua ääniä tuntui ylelliseltä ja ihanalta.
- Herää, kuiskasin Veskulle, joka nukkui selällään vieressäni. En hetkeen saanut itseäni ymmärretyksi, mutta kun kuiskin ja tönin, hän alkoi havahtua.
- Mikä sulla nyt on hätänä? hän mutisi. – Kuulitko sä taas murtovarkaita? oli seuraava kysymys, ja hän näytti heräävän piirun verran lisää.
- Ei kun mulla on henkilökohtaisia tarpeita mihin mä tarvitsen sua, ilmoitin.
- Kerro lisää, hän mutisi teeskennellen edelleen olevansa puoliunessa, mutta minun oli helppo havaita, ettei hän ollut. Kiipesin hänen päälleen ja rakastelimme ja sitten maailma oli vielä paremmin järjestyksessä.
- Kuka se on voinu olla? mietin asettuessani Veskun kainaloon.
- Ei sitä takuulla koskaan saada selville. Joku jengi varmaan. Tai narkkareita.
- Mutta ihan oikeesti, hulluja. Kai nyt jostain videoistakin olisi jotain saanut jos ois myyny? Tai tietokoneista.
- Ehkä ne ei tarvinnu rahaa.
- Onneksi ne ei päässy talliin, mitä jos ne ois tehny jotain pahaa Wiccalle. Tai vaikka ryöstäny sen, tai päästäny karkuun…
- Onneksi sä et törmännyt tänne Siirin kanssa silloin kun ne oli täällä, ne ois voinu hermostua, sanoi Vesku ja rutisti minua. – Mitä ovesta ja parista pullosta, kunhan ihmiset on kunnossa.
- Mua saattaa kyllä hirvittää olla täällä yksin kotona tästedes, aavistelin.
Muutaman päivän kun järkeilin asia ei enää kuitenkaan tuntunut ihan niin kammottavalta. Aloin muistella, miten olin muutaman kerran kuvitellut nähneeni ja kuulleeni auton ääntä pihalta, eikä siellä ollut ollutkaan ketään, paitsi silloin uudenvuodenaattona, kun olin todella nähnyt vieraan ajoneuvon. Ehkä jengi ei pitänyt tapanaan tunkeutua taloihin, jos joku oli kotona, vaan ainoastaan, kun ne olivat tyhjillään. Ehkä se oli seurannut meitäkin sen verran, että tiesi autojen lukumäärästä, koska olimme varmasti poissa. Se oli tavallaan vielä inhottavampi ajatus, mutta silti se lievitti vähän pelkoani. Saatoin olettaa, että jos pihassa oli kaksi kolmesta autosta ja talossa valot päällä, olisin turvassa. Hypähtelin kyllä silti aina, kun kuulin auton äänen, mutta hiljalleen totuin siihen, että se oli joko Vesku, tai sitten Juha tai Lasse, jotka olivat alkaneet pistäytyä kylässä kääntymässä vähän useammin, kuin vahtimassa. Poliiseista ei tosiaankaan kuulunut mitään. Tuskin he kauheasti ehtivät panostaa viinapullomurron selvittämiseen.
- Mutta uskallanko mä lähteä mukaan, jos täällä on taas mökin ovi seljällään, kun palataan? mietin kuitenkin, kun Vesku aikoi taas lähteä käymään Hangossa.
- Jätetään valot päälle. Ja kun pihassa on kuitenkin kaksi autoa niin tuskin ne epäilee, että talo on tyhjänä. Sitä paitsi kaiket päiväthän talo on tyhjänä, kun me ollaan töissä.
- Hyi, en mä ole ajatellut että ne kirkkaassa päivänvalossa tulisi uudestaan, sanoin pelästyneenä. Muuten olisin ajanut sydän sykkyrässä joka päivä töistä kotiin.
- Eikä ne sitä paitsi takuulla tule uudestaan. Nehän on käyny täällä jo ja todennu, ettei täällä ole mitään arvokasta, Vesku yritti vakuuttaa.
- Mä haluaisin niin uskoa ton, sanoin synkkänä.
Lähdimme sitten kuitenkin koko perhe matkaan. Siiri oli luvannut käydä ottamassa hevoset sisään kun alkaisi pimetä siltä varalta, että meillä menisi pitkään. Minä tulin hiljalleen paremmalle tuulelle, kun matka eteni halki aurinkoisen, lumenvalkoisen maailman. Ei tämmöisessä huikaisevassa valossa ainakaan kukaan uskaltaisi ruveta ryöstelemään ihmisten asuntoja.
Menimme ensin Leenan luo aikaiselle lounaalle. Yritin haastatella tyttöjä johdattelematta ja puolueettomasti, että halusivatko he jäädä mummolaan vai tulla mukaan tallille, mutta Leena päätti niiden puolesta, että ne jäisivät hänen kanssaan.
- Mä näen niitä niin harvoin. Eikä tarvitse sitten teidänkään kulkea siellä silmät selässä.
- Se on kyllä ihan totta, myönsin. Dannilla ja Alissalla ei näkynyt olevan mitään sellaista järjestelyä vastaan, ne menivät penkomaan Leenan laajoja leluvarastoja syötyään ja tuskin viitsivät vilkuttaa kun Vesku ja minä lähdimme tallille.
Tallilla oli tuoksinaa ja hyörinää. ihmiset vaan olivat enimmäkseen outoja minulle, paitsi Jania, joka oli ollut täällä niin kauan kuin minä muistin.
- Nuori rouva, hän tervehti minua sen näköisenä, kuin olisi ilahtunut.
- Ei tässä nyt enää niin nuoria olla, tuhahdin, mutten voinut olla hymyilemättä.
- Etköhän sä edelleenkin ole sen viisi vuotta mua nuorempi, Jani naurahti.
Jäin juoruamaan hänen kanssaan kun Vesku meni hakemaan Mustin sisään, ja hän esitteli pikaisesti tallin uudet hevoset. Namua ei näkynyt missään ja kysyin jo melkein huolestuneena, missä Hannan ykköstykki oli.
- Ei se ole maneesia kauempana. Mun pitäiskin itse asiassa varmaan jo kohta mennä ottamaan se haltuuni. Tuletko mukaan?
Menin, sillä toivoin, että ehtisin hetken nähdä, miten sillä ratsastettiin. Vaikka tamma oli vuoren kokoinen, se liikkui kuin balettitanssija. Jani sovitteli matkalla kypärää päähänsä ja sitten livahdimme katsomoon. Hanna sillä ratsasti, korkeimman omakätisesti, ja minä tuijotin henkeä pidättäen hevosta. Se oli kyllä niin upea, jopa nyt kun se hännän äkäisestä viuhtomisesta päätellen protestoi jotakin. Sitä ei ehkä huvittanut tehdä sarjavaihtoja tänään, muutama niistä muistutti paremminkin pukkia.
- Sille pitää tilata hieroja, Hanna sanoi heittäessään lopulta ohjat pois antaakseen hevosen Janille jäähdyteltäväksi.
- Mä soitan, Jani lupasi ja kiipesi selkään. Hanna nappasi juomapullon aidalta ja riisui kypäränsä.
- Säkin päätit sitten lähteä mukaan, hän sanoi katsoen minua arvioivasti.
- Toivottavasti se ei haittaa, sanoin vähän pisteliäästi. Oli tuokin tervehdys.
- Pääsit kuulemma aluevalmennukseen, Hanna jatkoi välittämättä vähääkään tiuskaisustani.
- Esteille, mutta en kouluun, myönsin.
- Omituista. Miksiköhän ei kouluun?
Kohautin olkapäitäni. Mistäpä minä olisin voinut tietää, kouluratsastus oli semmoista mieltymysten ja makuasioiden viidakkoa minun mielestäni yleensäkin. Ei siitä ottanut maalaisjärjellä selvää.
- No mitenkäs naimisissaolo sopii teille? kysyin vaihtaen puheenaihetta. Hanna virnisti ja joi vähän lisää. Sitten hän veti päälleen tummansinisen untuvatakin, joka katsomossa lojui.
- Kaipa sä sen itse tiedät. Mitä se nyt muuta muuttaisi kuin verotusta.
- Ei sua ainakaan romantikoksi voi syyttää. Ostitko sä häämatkalla hevosia?
Hanna pudisti päätään ja alkoi kertoa matkasta, ja sitä juttua riitti, kunnes Jani lähti viemään Namun pois ja Vesku ja Musti tulivat tilalle. Minusta näytti kuin hevonen olisi kasvanut, mutta ehkä se johtui vain siitä, etten ollut nähnyt sitä vähään aikaan ja silmäni olivat tottuneet Niki-ruippanaan ja taskukokoiseen Wiccaan.
- Tuleeko siitä GP-hevonen? kysyin Hannalta katsellessani, miten Vesku talutti sitä ensin pari kierrosta maneesin ympäri. Ori kalisutteli kuolaimiaan ja katseli ympärilleen kuin tarkistaakseen, että kaikki oli samoin kuin ennenkin.
- Saa nähdä. Ainakin se on nyt ikäisekseen hyvällä mallilla. Veskun pitää hommata kansallinen lupa täksi kaudeksi, pidä huoli, että se tekee sen.
- Kai se nyt hommaa, jos sä olet sitä mieltä. Se haluaa ton hevosen huipulle siinä missä sinäkin. Enemmänkin.
Minun teki mieli vilkuttaa Mustille, mutta eipä se olisi tainnut siitä mitään tajuta. Minä huomasin, että minulla oli ollut ikävä sitä, isoa, hölmöä, nuorta hevostamme. Vähän vielä lasta ja silti matkalla maineeseen.
Olin vaikuttunut, kun he pääsivät vauhtiin. Hanna oli tosiaan kuljettanut Mustin pikavauhtia läpi lukion. Se oli rehellisesti sanoen jo parempi kuin Niki. Osaavampi, siis. Aina sillä oli ollut enemmän liikettä ja näyttävyyttä, mutta sehän oli selviö, olihan sillä isänsä geenit. Nyt se hallitsi helpon näköisesti liikkeitä, joihin kaksi vuotta vanhempi Niki ei vielä pystynyt. Nuoruuden notkeuttakin sillä löytyi, totesin, kun se kimmastui jostain Veskulle, näytti kiertyvän kerälle ja pomppasi sitten selkä köyryssä siitä suoraan ilmaan. Vesku lennähti ilmaan, mutta palasi takaisin satulaan ja vain hänen irvistyksestään saatoin päätellä, ettei se ollut ollut ihan miellyttävää.
Kun Vesku vei Mustin takaisin talliin, Hanna kiskoi minut ylös lepohuoneeseen kahville. Heittäydyin sohvalle ja annoin hänen touhuta kahvinkeittimen kanssa tyytymättömän näköisenä. Ilmeisesti henkilökunta oli laiminlyönyt tehtävänsä. Hän halusi tietää millaisia suunnitelmia minulla oli Nikin kanssa, ja minusta tuntui, että olin harrastelija, kun ei minulla ollut esittää valmista kisakalenteria.
- Mä haluaisin päästä sen kanssa kokeilemaan maastoesteitä, sanoin johdattaakseni puheenaiheen sivuraiteelle.
- Ai kenttäkisoihinko sä haluat?
- Voisin hyvin halutakin, jos siitä on siihen.
- Oletko sä hypännyt maastoesteitä itse? Hanna kysyi.
- Jonkun kerran, muistelin. Oonan Madnessilla, ja se olikin ollut aika pelottavaa. Mutta silloin olin ollut nuori ja hömelö.
- No entäs se mies, vaihtoi Hanna puolestaan puheenaihetta. – Joko sä olet päästänyt sen pöksyihisi?
Punastuin lievästi. kiukusta.
- No en, enkä aiokaan, tiuskaisin.
- Ai, kyllä mä vaan olisin, Hanna sanoi huolettomasti, ja tuijotin häntä.
- Sinäkö? Sähän mulle saarnasit ja varoittelit moisesta hölmöydestä!
- Sä oletkin eri asia kuin minä. Se oli ihan söpö, Hanna nauroi ja istui nojatuoliin.
- Niin, olen, sanoin mörkkinä. – Hyppeletkö sä aina vaan sängystä sänkyyn vaikka olet naimisissa?
- Se on mun yksityisasiani, Hanna lausui arvokkaasti.
- No, ehkä mullakin on yksityisasioita.
- Eli sä et vaan kerro mulle.
- Ei oo mitään kerrottavaa. Unohda koko juttu. Vesku on liian hyvä petettäväksi, sanoin, kuten olin sanonut monestikin itselleni. – Niin sanoit itsekin. Petitkö sä muka sitä silloin kun te olitte yhdessä?
Hanna ei ehtinyt vastata, kun portaista kuului askelia.
- Älkää antako mun häiritä, Vesku sanoi tullessaan sisään, kun vaikenimme ja tuijotimme häntä molemmat paljastaen selkeästi, että hän oli keskeyttänyt jotain.
- Tää asia on jo loppuunkäsitelty, sanoin, kun Vesku meni jääkaapille ottamaan juotavaa.
- No älkää kertoko sitten. Kauankos sä ajattelit vielä pitää Mustia täällä? hän kysyi Hannalta.
- Voisi se pari viikkoa vielä olla ihan hyvin, Hanna arveli. – Ellet halua jättää sitä maaliskuuhun asti niin, että mä ehdin kisata sillä pari kertaa.
- Kiitos, mutta ei mulla taida olla varaa semmoseen.
- No tuletko sä ensi viikolla taas ratsastamaan?
Vesku lupasi, sitten joimme kahvia ja lähdimme. Leena oli laittanut ruokaa ja kutsunut isovanhemmatkin syömään, paitsi tietysti Ella-mummia, joka makasi terveyskeskuksen vuodeosastolla. He päivittelivät sitä, että meillä oli käynyt murtovarkaita ja halusivat tietää, mihin muuttaisimme kesällä.
- Meidän täytyy kai ruveta taas hakemaan opiskelija-asuntoa, arvelin.
- Sääli, että annoitte sen edellisen pois, Leena sanoi.
- Tää oli kyllä niin hyvä tilaisuus, ettei tätä voinut jättää käyttämättä. Nyt tietää, mihin sitä on päänsä pistämässä joskus parin vuoden kuluttua, puolustauduin.
- Miten niin? Vieläkö te aiotte muuttaa maalle ja rakentaa tallin pihaan?
- Kyllä me varmaan aiotaan, sanoin vilkaisten Veskua, joka ei vastannut mitään, sillä hänen suunsa oli täynnä.
- Tulkaa kesäksi tänne, Leena ehdotti vilkaisten tyttöjä, jotka istuivat vierekkäin ja kinastelivat Dannin voileivästä.
- Mun työ on Hesassa, Vesku muistutti.
- Vaihda työtä, mikäs sen helpompaa. Etkös sä viihtynyt täällä sillon pari kesää sitten?
Pääsimme ihan ajoissa kotiin, siitä pidin huolen, ja onneksi talo oli hiljainen ja tyhjä eikä pihalla näkynyt ylimääräisiä jälkiä. Siiri oli käynyt ottamassa hevoset sisään, kuten oli luvannut, ja ne torkuskelivat tallissa.
- Pari viikkoa enää, sanoin Wiccalle ja rapsutin sitä korvasta. – Sitten pääset takaisin kotiin.
|