Lähettäjä: Sennnu
Päivämäärä: 1.2.15 17:25:34
Kiitos, toinen ihana, pitkä kommentti!!
Mä skippasin aikoinani hoitoalan koska niillä oli nin kälyset palkat. En oo kyllä katunut.
----------------------
3.
Päädyimme salaperäiseen hämärään ravintolaan, jossa soi musiikki kovalla ja jonka ovella minulta kysyttiin paperit. Iloisesti nauraen esitin ne ja tunsin itseni aina vaan nuoremmaksi ja hurjemmaksi. Minulla ei ollut koskaan ollut tapana käydä tällaisissa paikoissa, mutta Miila ja Riikka olivat kuin kotonaan ja seurasin heitä. Arvostelimme huutaen ohimeneviä, selvästi seuraa hakevia nuoria miehiä ja yritimme etsiä Riikalle paikan komeinta kaveria.
- Toi, sanoi Riikka. – Polvet notkahti. Hän osoitti kaveria joka ei tuntunut kuuluvan edes tänne näiden kauniiden ihmisten sekaan vaan oli vielä kauniimpi. Hänessä oli jotain tuttua.
Nyhjäisin Miilaa.
- Eikö toi näytä ihan siltä yhdeltä jonka kanssa sä silloin yhtenä kesänä hengailit? Se musta mies?
Miila katseli tarkkaan osoittamaani suuntaan ja hänen kasvoilleen levisi ilahtunut ilme.
- Se on se. Antti. Senkö Riikka haluaa?
- Niin se sanoo.
- No mäpä haen sen tänne jos se vielä muistaa mut.
- Tilauksenne toimitetaan hetken kuluttua, käännyin huutamaan Riikan korvaan ja hänen naamansa vasta meni veikeän näköiseksi kun hän näki Miilan menevän juttelemaan miehelle.
- Apua, onko se joku teidän tuttu?
- Miila on joskus seurustellut sen kanssa.
- En mä uskalla sanoa sille mitään! Se on ihan liian hyvännäkönen!
- Ihan sama, ei täällä kuitenkaan voi keskustella, nauroin. Ainoa tapa saada jotain sanottua oli suunnilleen huutaa korvaan.
Miila saikin Antin liittymään seuraamme ja kun hän oli teatraalisesti halannut minua, vaikka ihmettelin, josko hän todellisuudessa muisti minua ollenkaan, hän keskittyi kohteliaasti juttelemaan Riikan kanssa.
- Yksi hoidettu, huusi Miila iloisesti. – Mitäs me sulle kehitellään?
- En mä ole miestä etsimässä, sanoin torjuvasti.
- Mennään tanssimaan sitten.
Sen teimme, mutta hetken kuluttua musiikki vaihtui hitaammaksi ja kun yritimme vastavirtaan pois tanssilattialta Riikka ja Antti tulivat vastaan. En nähnyt kumpaakaan sitten enää sinä iltana, mutta Miila piti minulle seuraa ja tanssimme ja flirttailimme vähän ja joimme siideriä. Pari kaveria alkoi pörrätä ympärillämme toistuvasti kun kello ehti eteenpäin, ja olisin mielelläni kuullut millä sanoin Miila onnistui pitämään heitä sekä etäällä että hyväntuulisina. Minä en oikein keksinyt muuta kuin ”painu helvettiin” eikä se ollut kovin diplomaattista.
- Mä menen vessaan! kiljui Miila korvaani jossain vaiheessa ja kun vilkaisin kaksikkoa, joka näytti olevan valmiina hyppäämään kimppuuni, päätin lähteä mukaan. Emme sitä paitsi enää ikinä löytäisi toisiamme jos joutuisimme erikseen.
Naistenhuoneessa kuuli toisen puheen ja vaikka siellä oli pitkä jono oli siellä silti tilaa. Seisoimme pitkään peilien edessä parantelemassa meikkejä ja kyllä oma ulkonäköni edelleen hätkähdytti minua, kun en ollut muistanut odottaa peiliin ilmestyvän mustiinpukeutunutta pörröhiuksista ihmistä.
- Mä en tuntisi itseäni jos tulisin itseäni kadulla vastaan, nauroin ja lisäsin kajalia.
- Saa nähdä tunteeko Vesku.
- Tai Danni, sanoin ja yhtäkkiä ikävä kouraisi mahassani. – No, kyllä mä tästä onneksi normalisoidun kun pesen meikit pois ja kampaan hiukset.
- Mennään jo, Miila sanoi ja lähti purjehtimaan ulos. Minulle meni hetken kauemmin kun keräsin meikkini takaisin Miilalta lainaamaani pikku laukkuun ja toivoin, ettei hän olisi ehtinyt kauhean kauas.
Ei, hän oli melkein heti naistenhuoneen oven takana ja nappasi minua käsivarresta kiinni.
- Nyt mä löysin sullekin, hän sanoi iloisesti.
- Ei mulle tarvinnut mitään hakea, muistutin ja käännyin katsomaan kenestä Miila mahtoi puhua. – Oi, Krisu!
Pitkä mies Miilan vieressä katsoi minua hymyillen alaspäin ja halasin häntä riemuissani. Jos elämässäni oli ollut kaksi millään lailla vakavaksi laskettavaa miestä ennen Veskua oli Krisu niistä se hyvä. Paha oli tietenkin Jaakko. Krisu näytti vähintään yhtä ilahtuneelta kuin minäkin ja manailin, että tapasimme tällaisessa paikassa, missä ei voinut kuulla toisen ääntä. Olisin halunnut kuulla mitä hän oli tehnyt kaikki viime kuukaudet, en ollut kuullut hänestä ikuisuuksiin.
- Mennään tanssimaan, hän kumartui sanomaan ja odottamatta vastausta lähti kiskomaan minua tanssilattialle. Miila vilkutti tyytyväisen näköisenä perääni.
Tanssiminen Krisun kanssa ei mitenkään edesauttanut keskustelua, ei edes sitten kun kappale muuttui hitaaksi. Hän oli niin paljon pidempi minua, ettei puhumisesta tullut mitään ellei hän kumartunut. Minä saatoin tietysti puhua paidannapeille ja kuunnella miten hänen sydämensä löi puhtaantuoksuisen kankaan alla, mutta se nyt ei ollut ihan sitä mitä olin hakemassa. Eikä tanssiminenkaan. Oli huolestuttavaa huomata miten mukavaa oli nojailla Krisuun ja tuntea hänen kätensä ympärilläni.
- Mennään pois! kiljuin kun kappale loppui.
- Ei koskaan saa lähteä pois vaan yhden tanssin jälkeen, Krisu moitti. – Se on epäkohteliasta, opetti mun äiti.
- Me tanssittiin kaksi ja puoli, sanoin ja katsoin häntä hitaasti.
- Älä huijaa, hän sanoi ja nosti minut istumaan pienelle, syrjäiselle baaritiskille, joka ei tänään ollut käytössä, kun oli arki-ilta ja hiljaisenpuoleista. Nyt olimme suunnilleen samalla tasolla ja puhuminenkin onnistui.
- Mitä sä oot tehnyt? Ollut taas ulkomailla urheilemassa? kysyin. Krisu oli asettunut seisomaan jalkojeni väliin ja nojaili reisiini ja näytti pohtivan vastausta.
- Mä olin Hollannissa syyskauden, hän myönsi. – Nyt mä yritän päästä takaisin jenkkeihin.
- Maailmanmatkaaja, nauroin.
- Juu, no, jos ei muuta osaa eikä Suomessa pelata kunnon korista… entäs sinä, Vappu-kulta? Juorut kertoo että sä oisit menny naimisiin ja odottanu vauvaakin?
- Niinpä, myönsin.
- Mutta eihän se oo mahdollista. Sä näytät siltä kuin oisit sakkolihaa, takuulla sulta kysyttiin paperit ovella.
- Niin kysyttiinkin, nauroin. – Mutta totta se silti on.
Mietin miksi hän oli halunnut juuri tuota ilmaisua käyttää. Sakkoliha nyt viittasi selvästi seksiin enkä minä siihen suuntaan halunnut ajatuksiani päästää, vaikka sinne ne olivat kovaa vauhtia menossa. Krisu oli kuitenkin se tyyppi jolta olin saanut ensimmäisen hyvän seksikokemukseni, kaikki sitä ennen oli ollut vain onnetonta, hätäistä räpeltelyä. Huomasin, että jossain vaiheessa hän oli siirtänyt käsiään niin, että ne olivat nyt paljaalla selälläni ja kun mietin kuumeisesti jotain muuta ajateltavaa keksin, että jos jatkossa pitäisin sellaisia housuja voisin ottaa sinne tatuoinnin.
- Missä ne sitten on? Krisu kysyi.
- Mitkä?
- Sun perheesi? Jos se muka on totta.
- Hangossa, sanoin ja tunsin uppoutuvani hänen silmiinsä.
Ei, tämä oli kaikkea muuta kuin viisasta, mutta silti nostin käteni Krisun olkapäille enkä pistänyt hitustakaan vastaan kun hän otti minua niskasta kiinni ja suuteli minua. Sydämeni hakkasi vielä nopeammin kuin musiikki, joka sekin takoi tuhatta ja sataa.
- Tää ei käy, sanoin ja vetäydyin irti.
- Niin, ei varmaan, Krisu myönsi, muttei kaikonnut senttiäkään eikä irrottanut käsiään.
- Etkö sä seurustele? kysyin asiallisesti mutta vähän heikolla äänellä.
- En tänään, Krisu sanoi ja suuteli minua uudelleen. – Mikä sen nimi on?
- Minkä?
- Sun vauvan.
- Danni. Danni Aleksandra.
Sitten minä suutelin häntä ja että se tuntui hyvältä. Tein sen uudelleenkin, kun se tuntui niin hyvältä. En voinut muistaa koska minusta oli tuntunut tämmöiseltä viimeksi, ainoat himoni viime viikkoina olivat kohdistuneet hiljaisuuteen ja rikkumattomaan uneen ilman keskeytyksiä.
- Jessi hei, Krisu sanoi.
- Niin?
- Yritätkö sä käyttää mua hyväksesi?
- Tuota, sanoin vähän nolostuneena ja yhtäkkiä järkiintyneenä. Vetäydyin eroon hänestä.
- Siis ei se mitään, saat käyttää kaikin mokomin, mä vaan ajattelin selvittää millä pohjalla me ollaan, Krisu sanoi ja suuteli vuorostaan minua.
- Ei me olla millään pohjalla, en mä voi, sanoin surullisesti ja suutelin häntä takaisin.
- Okei, mitään ei siis tapahdu, sanoi Krisu ja painoi suuteli minua niin pitkään, että minulta pääsi pieni voihkaisu. – Mennään jonnekin muualle täältä. Mennään jonnekin missä me voidaan jutella ilman että on pakko olla näin lähekkäin.
- Loistava ajatus, päätin. – Auta mut alas tästä, mä katkasen nilkkani muuten kun nää on Miilan saappaat. Ja meillä on yhteinen narikkalappukin, meidän on pakko löytää se. Ehkä jopa ottaa se mukaankin, keksin toiveikkaana.
- No sitten kerta vielä, Krisu sanoi ja painoi vielä pikaisesti huulensa huuliani vasten. Hänen silmänsä nauroivat, ja minuakin alkoi naurattaa. Tämä oli ihan hullua, hullua ja vaarallista ja hauskaa. Muistin, että minua oli aina Krisun kanssa kauheasti naurattanut.
Vaelsimme käsi kädessä ympäri ravintolaa etsimässä Miilaa ja pysähdyimme välillä ihan vahingossa halailemaan. En totisesti aikonut mennä sen pidemmälle, mutta en voinut vastustaa kiusausta kun Krisu oli siinä eikä totisesti pannut hanttiin. Oli riemastuttavaa tuntea itsensä halutuksi ja tämä nyt oli kai aika viatonta kuitenkin? Löysimme Miilan lopulta siitä mihin hän oli jäänytkin, naisten vessan edestä. Kai hän oli käynyt siellä uudelleen, ei hän ollut voinut siihen jumittua koko siksi ajaksi kun me olimme olleet tanssimassa ja… niin, kuhertelemassa.
- Mennään jonnekin, missä kuulee oman äänensä, ehdotin hänelle.
- Ei tähän aikaan yöstä missään kuule omaa ääntään, jos ravintolaa meinaat, Miila sanoi.
- No jonnekin yökahvilaan tai jotain, kai semmosia on?
- Mä en tiedä yhtään. Mennään teille?
- Ai meille? nielaisin. Mutta ajatushan oli oikeastaan aika hyvä, ainakin jos Miila tulisi mukaan.
- No teillähän on kämppä tyhjillään, eikö? Onko siellä mitään juotavaa?
- Teetä, irvistin. – On siellä varmaan joitain joululahjakonjakkeja ja semmosia.
- No niin, sinne sitten.
Kirjauduimme ulos kapakasta ja suuntasimme lähimmälle taksiasemalle, Krisu oli kaapannut meidät kumpaankin kainaloonsa ja näytti tyrmäävän hyväntuuliselta.
- Harvoin mä pääsen näin hyvässä seurassa lähtemään, kattokaa vaan eikö taksikuski kuiki kateellisena peilistä koko matkaa, hän naureskeli. Mutta ei nähdäkseni kuikkinut, kuski oli vanhemmanpuoleinen setä joka ilmeestään päätellen vihasi yövuoroja eikä sanonut ymmärrettävää lausetta ennen kuin ilmoitti mitä kyyti oli maksanut.
Ovella jysähti mieleeni etten muistanut koska meillä oli imuroitu viimeksi mutta nyt oli kai myöhäistä sitä miettiä. Ehkei vieraita haittaisi. Kun avasin oven ja vastaan tulvahti tuttu kodin tuoksu, jossa oli aika paljon Dannin ja äidinmaidonvastikkeen tuoksua kiitin Miilaa hiljaa mielessäni. Tuskin hän sitä itse oli osannut ajatella, mutta tämä oli viimeinen paikka maailmassa, missä voisin jatkaa Krisun kanssa minkäänlaista flirttailua.
Istutin heidät olohuoneen sohvalle, laitoin stereoista soimaan hiljaista musiikkia ja kurkkasin keittiön kaappiin.
- Viskiä ja konjakkia, ilmoitin.
- Konjakkia, sanoi Miila. Hän ei ollut melko tarkalleen seitsemään vuoteen maistanut viskintippaakaan juotuaan sitä kerran pienenä liikaa. Nostin pöytään pullon ja kolme lasia ja istuin itse niiden viereen risti-istuntaan. Oli mukavampi istua siinä Miilaa ja Krisua vastapäätä, sohvalla olisi joutunut joku kääntelemään päätään vuoroin oikealle vuoroin vasemmalle.
- Nyt voit kertoa Hollannista, sanoin Krisulle kehottavasti.
- Mikset sä kerro ennemmin vauvasta? tämä vastasi.
- En mä halua, mulle tulee ikävä sitä, sanoin ja tajusin olevani tosissani, vaikka olinkin aloittanut lauseen leikilläni. Oli jo yli vuorokausi siitä kun olin nähnyt Dannin viimeksi ja vaikka se nyt ei ollut maailmojamullistava aika ja vaikka sillä oli varmasti kaikki hyvin ja vaikka minulla oli ollut tähän asti kauhean hauskaa, tunsin miten silmäni alkoivat kostua. Nyyhkäisinkin.
- Niin että puhu sä vaan, sanoin.
Juttelimme aika monta tuntia vielä ja jossain vaiheessa takapuoleni alkoi puutua ja minun oli pakko mennä sohvalle järkevämpään asentoon. Miila ja Krisu kiskoivat konjakkia suhteellisen huolettomasti, mutta minä en uskaltanut. Päässäni pyörivät jo ennestään illan mittaan juodut siiderit enkä ollut unohtanut, että minulla olisi huomennakin tallipäivä. Kun Miila alkoi kuorsata vienosti totesin, että oli aika lopettaa juhlat.
- Sä voit jäädä tähän sohvalle, lupasin Krisulle, joka oli taas ujuttanut kätensä vyötärölleni ja vetänyt minut lähelleen. – Miila voi tulla mun viereen.
- Onks pakko? Krisu kysyi ja painoin pääni hänen olkapäälleen, kun se siinä niin sopivasti oli.
- On, sanoin.
- Jos ei me kerran mennä tän pidemmälle niin sä voisit oikeastaan mennä pois, Krisu sanoi mutta tiukensi vain otettaan. Minä en halunnut, mutta huokaisin ja irrottauduin kuitenkin. Elämä oli välillä niin hyvää mutta miksei sitä voinut aina napsia kaikkea mitä halusi?
- Niin, mä meen. Ja anteeksi, sanoin.
- Niinpä.
Ravistelin Miilan hellästi hereille.
- Tuu, mennään nukkumaan että Krisu pääsee tähän. Monelta sun pitää nousta kouluun?
- Mä luulen ettei mun pidä huomenna, hän mumisi mutta vääntäytyi kuitenkin ylös sohvalta. Kiipesimme yläkertaan ja törkkäsin Miilan ensin kylpyhuoneeseen pesemään meikkinsä, sitten menin itse. Luoja että minulla olikin ollut mustaa töhnää silmissä. Kaikki ei meinannut edes irrota, Miilalla täytyi olla jotain dynamiitin veroista silmämeikinpoistoainetta kotona.
Hän makasi puolipukeissa Veskun paikalla ja vieritin hänet omalle puolelleni sänkyä. En kyllä antaisi siskoni viedä Veskun tyynyä, minä halusin nukkua hänen tuoksuissaan. Näpyttelin kännykkään herätyksen ja vastasin samalla Laurilta tulleeseen tekstariin, että Miila nukkui vieressäni.
- Miksi sä mut tänne raahasit, kun olisi ollut mieskin tarjolla, kyseinen henkilö kysyi kuulostaen puoliksi nukkuvalta. – Mä luulin että sun käskettiin pitää hauskaa.
- Tuskin ihan niin hauskaa, sanoin kuivasti ja sammutin valot, mutten saanut ihan heti unta. Minulla oli ikävä, eikä vain perhettäni vaan kaikenlaisia outoja asioita. Yläastetta ja kesälomia ja sitä ikää kun koko tulevaisuus oli auki edessä. Sitten harkitsin ihan tosissani hiipiä takaisin alakertaan herättämään Krisu. Jos hän nyt edes nukkui kun en minäkään.
Miila oli kuitenkin onnistunut laittamaan oman kännykkänsä herättämään sillä se alkoi piipata vaateläjässä sängyn jalkopäässä epäinhimilliseen aikaan seitsemältä.
- Nouse nyt ettet myöhästy koulusta, sanoin matkien Ilsen äänensävyä vuosien takaa ja ravistin häntä, varautuen väistämään huitaisua, joka tulikin. Mutta kyllä hän heräsi, tosin voivotellen ja silmänaluset mustina kuin pandalla. Tyynyliinanikin oli mielenkiintoisen näköinen.
- Mä kuolen, hän sanoi.
- Et kuole, et oo ikinä ennenkään kuollut. Mene pesulle, mä menen keittämään kahvia. Vedin päälleni verkkarit ja hupparin kun muistin, että alakertaankin oli jäänyt yövieras. Jos olisin ollut Miilan kanssa kahden olisin huoletta painellut sinne topissa ja pikkuhousuissa jos niissäkään, mutta edellisiltaiset tapahtumat eivät oikein kaivanneet jatkoa. Luojan kiitos minulla oli sentään pysynyt muutama järjenhiven päässä.
Krisu nukkui käppyrässä sohvalla, mutta heräsi kun aloin kolistella keittiössä ja nousi ylös niskaansa pidellen.
- Se taisi olla vähän ahdas sulle, sanoin pahoitellen.
- Joo, mua ei vaan ole tarkoitettu nukkumaan sohvilla. Kiitos kumminkin.
- Ei kestä, sanoin ja katsoin häntä arvioiden. Kaipa hänkin tajusi, että halailumme eivät tarkoittaneet tänään enää mitään? – Mä olen pahoillani viimeöisestä, sanoin varmuuden vuoksi.
- Ai kun melkein annoit ymmärtää etä ymmärtänyt antaa.
- Niin, suunnilleen. Minusta vähän kuulosti siltä kuin hän olisi yrittänyt kasata minulle omantunnontuskia ja melkein kiukustuin. – Vaikka itsepä unohdit mut sillon kun lähdit ekan kerran jenkkeihin. Tiedätkö sä että mä jopa itkin sun perääsi, eikä susta ikinä enää kuulunut mitään? Sä voisit asua tässä nyt jos asiat ois menny toisella tavalla.
- Ei, en vois. En mä olisi näin vakiintunut. Ja itkitkö tosiaan? hän kysyi uteliaana.
- Ainakin kerran, tunnustin.
- No siitä mä olen pahoillani, vaikka kiva kuulla, tavallaan.
Tuli hetken hiljaisuus, minä paiskoin mukeja ja maitopurkin pöytään ja Krisu siirtyi sen ääreen istumaan.
- Jos sä joskus haluat oikeasti heittäytyä villiksi ja vapaaksi niin ota vaan luottamuksella yhteyttä, hän sanoi ja katsoin häneen epäluuloisena, oliko tuo jotain jatkettua piruilua? Mutta ei, eikä semmoinen olisikaan sopinut minun mielikuvaani hänestä, hän näytti olevan ihan tosissaan ja hymyili aurinkoisesti.
- Ja mikä on todennäköisyys ettet sä ole silloin jonkin meren takana? heitin takaisin samaan sävyyn.
- Toivottavasti aika pieni.
- Mikä todennäköisyys? kysyi Miila, joka tuli parhaillaan portaita alas. Hän oli näköjään käynyt minun vaatekaapillani hakemassa päälleen vähän konservatiivisemman puseron kuin mihin oli illalla pukeutunut.
- Että me ikinä enää päädytään samaan sänkyyn, paukautin.
- Jaa vai semmoista suunnittelette, Miila sanoi kiinnostuneena ja katsoi minusta Krisuun ja Krisusta minuun.
- No eikä suunnitella, kunhan todettiin ettei semmosta varmaan ikinä tapahdu. Vaikka oli kyllä kiva nähdä pitkästä aikaa, lievensin ja tajusin, että se oli totisesti totta.
Hävitimme melkein pannullisen kahvia ja tölkillisen tuoremehua ja puoli pulloa limsaa ja sitten Miila ja Krisu alkoivat tehdä lähtöä. Nojailin ovenpieleen heidän kiskoessaan ulkovaatteita päälleen ja totesin, että minun eiliset tallikamppeeni olivat Miilalla vielä. No, onneksi ratsastuskamat olivat tallilla.
- Onko sulla mun numero? kysyi Krisu huolehtivasti ja halasi minua vielä kerran. – Jos meidän täytyy joskus katsoa miten se todennäköisyys toteutuu?
- Kyllä mä siinä tapauksessa hommaan sen jostain, jos niin onnettomasti käy, irvistin.
- Mä voin pitää sen saatavilla, Miila sanoi ja kiskaisi Krisua käsivarresta. – Nyt mennään.
Join viimeisen kahvintipan mietteissäni. Suunnittelin, mitä tekisin tänään, jos nyt aikaa enää jäisi jonkinlaisen siivouksen ja tallillakäynnin jälkeen, mutta unohduin sitten pohtimaan Krisua. Tai itseäni oikeastaan. Oli ollut uskomaton sattuma tavata juuri hänet juuri eilen kun olin matkalla menetettyä nuoruutta etsimään. Viimeisin teinirakkauteni, jolla nyt ei tietysti ollut mitään tekemistä oikean rakastamisen kanssa, kyllähän minä sen nyt jo tiesin. En vaan tiennyt oliko tuo sattuma ollut hyväksi vai pahaksi. Nyt juuri tuntui siltä kuin olisin ollut vankina tässä aikuisessa elämässäni, joka oli täynnä velvollisuuksia: huollettavana lapsi ja hevonen, hoidettavana koti ja opinnot. Jospa olisikin vain voinut vielä olla huoleton teini-ikäinen, jonka ei tarvinnut ajatella nenäänsä pidemmälle.
|