Lähettäjä: Sennnu
Päivämäärä: 22.11.14 19:39:48
No onnea vaan!
---------------------
37.
Tapani mukaan tympäännyin lomaan jo muutamassa päivässä. Jouluostokset olin tehnyt jo heti alkuviikosta ja parin päivän kuluttua totesin, että joko keksin jotain hommaa tai päädyn räkimään kattoon koko loman ajaksi. Kun olin päässyt löhöämisen makuun oli hyvin hilkulla että jaksoinko lähteä Simon kanssa viimeiselle tanssitunnille, tai saattoihan siinä olla vähän muutakin vastentahtoisuutta mukana. Ainakin Simo itse oli vähän vaivautuneen näköinen odottellessaan minua salin ovenpielessä, kun hitain askelin lähestyin sitä, tennarit pussissa.
- Sä tulit sentään, hän sanoi ja vilkaisi vain minua pikaisesti, painaen sitten taas katseensa varpaisiinsa.
- Tietysti tulin, kai mä nyt olisin ilmottanu ellen ois ollu tulossa. Simo-parka oli niin hämillisen näköinen, että tönäisin häntä toverillisesti käsivarteen.
- Ei kai sulle tullut mitään hankaluuksia…? hän kysyi reipastuen.
- Ei, ei ainakaan mitään ylitsepääsemättömiä, eikä ainakaan sun takia. En halunnut huolestuttaa poika-parkaa yhtään enempää, enkä myöskään kertoa asioistani tarkemmin. Sitä paitsi ei Simo ollut se, josta Vesku oli hermostunut. Vaihdoin kengät ja työnsin käteni hänen kyynärtaipeeseensa, sitten kävelimme sisään.
Tanssiminen sujui paremmin kuin vielä ikinä, emme tallanneet toistemme varpaille kertaakaan, kumpikaan, ja lopuksi Simokin lakkasi jäykistelemästä.
- Kahville? hän kysyi, kun olimme lopettaneet ja toivottaneet opettajalle hyvää joulua ja tämä oli mainostanut muita kurssejaan ja jakanut lehtisiä.
- Mennään ihmeessä. Vai mennäänkö kaljalle? Olis enemmän kylmänjano.
- Mihin? Simo oli heti valmis, mikä nyt ei oikeastaan yllättänyt minua. Itseäni alkoi kaduttaa, mitäs jos puheenaiheet loppuisivat heti kohta kesken ja joutuisimme tuppisuina naputtelemaan sormilla pöytää, vilkuilemaan kattoon ja keksimään väkinäisesti sanottavaa?
- Eiköhän tossa Manskulla ole kuppiloita, otetaan ensimmäinen, ehdotin ja kiskoin saapikkaita jalkaan. Mietin jo valmiiksi puheenaiheita.
Ei niitä onneksi tarvinnut keksiä, Simo oli lakannut ujostelemasta ja saatoimme jutella ihan normaalisti. He olivat Siljan kanssa lähdössä joulunpyhiksi viettämään sukujoulua jonnekin maalle ja minä tuskistelin kun en tiennyt, mitä tekisin.
- Vesku tekee jotain kouluhommaa kaiket päivät ja kaikki muut on vielä koulussa tai sitten niillä on töitä – mä en jaksais vaan maata!
- Voisko olla parempaa tapaa viettää lomaa? Vaakatasossa kaksneljäseittemän?
- Ei kun sitten mulle tulee huono omatunto. Ihme ettei kukaan edes sairastu tuolla sairaalassa. Jaa! Ilahduin ja vedin äkkiä nenäni pois tuopista.
- Mitäs keksit? Joulusiivousta?
- No en tosiaan. Mutta tallilta voisi löytyä tekemistä. Kaivoin puhelimeni esiin ja vilkaistuani kelloa laitoin Oonalle viestin saman tien. Olisin soittanut, mutta hän oli varmaan tähän aikaan kädet täynnä hommia. – Se siitä, totesin tyytyväisenä. Saisin jotain mielekästä puuhaa, ehkä, ja sitten tajusin, että voisin tienata pankkiin Mustikan ylläpitoa varten vaikka miten moneksi viikoksi eteenpäin. Jos vaan Oona kaipaisi apua.
- Se siitä sitten, Simo totesi ja laski tyhjän tuopin pöydälle.
- Samoin, kulautin omani tyhjäksi myös.
- Hyvää joulua!
- Samoin, toistin, ja kun nousimme pöydästä, halasimme, toverillisesti. Lähdin kävelemään bussipysäkin suuntaan kun muistin jotain ja käännähdin takaisin. – Simo, odota!
Mutta ei hän ollut vielä mihinkään lähtenytkään vaan seisoi vielä kuppilan ovella.
- No?
- Teidän joululahjat! Kaivoin olkalaukustani kaksi pientä pakettia ja ojensin ne pojalle.
Oona ilmoitti mielellään ottavansa tallityöapua vastaan ja niin ryhdyin ruumiillisen työn tekijäksi. Nousin peräti innoissani jo seuraavana aamuna kuudelta ja ajoin tallille. Ehdin ennen Oonan tuloa heittää heinät hänen tallinsa hevosille ja täyttää kärryt uudelleen ratsastuskoulun puolta varten. Loimituksien, tarhausten ja karsinoiden putsauksen jälkeen lähdin koulun puolelle auttamaan häntä paskanlapossa; siellä oli kolmattakymmentä karsinaa kun Oonan pikkutallissa oli vain yhdeksän. Saimme samalla tilaisuuden jutella palkastani ja vaikka hän ei montaa euroa luvannut pikku tallinsa aamuhommista, totesin, että saisin Veskulle äkkiä ylimääräisen joululahjan; lahjakortin Mustikan elättämisestä pitkälle kevääseen. Siitä tuli mieleeni soittaa Ilselle, kunhan olin saanut ensimmäisen aamun hommat hoidettua.
- Ettehän te oo salaa vielä tehneet kauppoja Mustikasta? kysyin kun hän vastasi.
- Ei vielä, miten niin? Joko se toinen tamma on lähdössä?
- En mä siitä tiedä, ei täällä ainakaan mitään traikkua näy. Mulle tuli vaan mieleen, että kerran syksyllä Veskun äiti keksi että se ostaa sen sille. Mietin, että pitäiskö mun sitä muistuttaa siitä? Mitä sä ajattelit siitä pyytää?
- Ei aavistustakaan. Ei siitä oo ollu vielä oikein ylläpitokulujakaan, maitovarsasta.
- No mieti jotain, mä kysyn Leenalta onko se vielä samaa mieltä ja pyydän soittamaan sulle.
Ilse lupasi ja kysyi, kauanko aioin viipyä tallilla ja haluaisinko vahtia Karoliinaa jos hän tulisi kohta myös. Lupasin, tietenkin.
Lisäsin vielä turvetta bokseihin ja lakaisin käytävän ja sitten istuin kaikessa rauhassa rehuhuoneen nurkkaan soittamaan Leenalle. Veskun äiti oli ilahtunut joskin vähän hämmästynyt kuullessaan minusta, mutta kun kysyin oliko hän ollut tosissaan syksyllä puhuessaan varsakaupoista, innostui hän tosissaan. Kyllä oli, joskin hän oli kaikessa syksyn hässäkässä unohtanut idean.
- Onko teillä sitten varaa elättää se? hän varmisti.
- No melkein me saadaan sen oleminen tallitöillä kuitattua. Jos ei vaan tule mitään odottamatonta, isoja eläinlääkärikuluja tai semmosta. Mutta sitähän ei koskaan voi tietää etukäteen.
- Annapas äitisi puhelinnumero niin mä soitan sille. Niin, ja kai te tulette jouluksi tänne?
- Tullaan varmasti jouluna, mutta en mä vielä tiedä minä päivänä, lupasin. Olisi kai pakko ruveta suunnittelemaan pyhien aikataulua – kannattaisikohan heittää kolikolla että kenelle lupaisi tulla milloinkin kun vierailumme tuntui olevan kaikille niin tärkeä?
Tapoin aikaa kunnes Ilse saapui ja tuli lykkäämään Karoliinan minulle. Pikkutyttö ei ollut ollenkaan sillä tuulella, että olisi halunnut rauhoittua syliini vaan kiemurteli kunnes en nähnyt muuta mahdollisuutta kuin päästää sen käytävälle. Lakaisin lattiaa minkä ehdin, jottei lapsi söisi ylen määrin turvetta ja heinää, mutta söihän se silti. No, minkäs teit. Lähdimme maneesiin Ilsen ja Mansikan mukana. Aidoin suljetussa katsomossa olisi ehkä vähän puhtaampaa ja ainakaan Karoliina ei sieltä pääsisi katoamaan mihinkään joskin varmaan pistäisi suuhunsa hiirenpapanoita tai vastaavaa. Kun Ilse lopetti olin siitä huolimatta hermoromahduksen partaalla ja huokaisin syvään helpotuksesta.
- Sulla täytyy olla enkelin hermot, sanoin Ilselle.
- Niinhän mulla onkin.
- Se oli kivempi sillon kun se ei vielä mönkinyt noin kauheeta vauhtia joka paikkaan, arvelin, ja katsoin vauvaa epäilevästi.
- Odotas kun se oppii juoksemaan. Ilsekin huokaisi.
Olin aika poikki päästessäni kotiin, olinhan tottumaton huhkimaan monta tuntia perätysten talikon kanssa, mutta se oli hyvää väsymystä. Heittäydyin puoleksi tunniksi sängylle lukemaan mutta sitten tajusin, että lihakseni sen kuin jäykistyivät jäykistymistään siinä. Nousin venytellen ylös ja menin työhuoneeseen, mihin Vesku oli ollut sulkeutuneena koko viikon.
- Miltä näyttää? Ootko sä syöny mitään? Montako päivää sä aiot vielä hautua täällä?
Jouduin kysymään uudestaankin ennen kuin sain vastauksen, ja aika epämääräisen. Olin ymmärtävinäni, että kyllä tässä lähipäivinä tapahtuisi jotain, joten kävelin tympääntyneenä pois. Menin leipomaan joulukakkua ja sen paistuessa paketoin loput joululahjani. Saisin ilmeisesti tästedeskin huvittaa itse itseäni, vaikka olin toiveikkaasti ajatellut, että Vesku tekisi kouluhommiansa silloin kun minä olin tallilla ja sitten voisimme tehdä jotain kivaa yhdessä muulloin.
Touhuilin sitten seuraavina päivinä kaikessa rauhassa tallilla, vaikka hommat oli hoidettu. Otin mukaan eväitä ja termospullossa glögiä ja jatkoin iltapäivällä hoitelemalla Mustikkaa ja Mansikkaa. Yritin ihan huvin vuoksi tarhassa ottaa Ruskoakin narun päähän, mutta se ei pitänyt ollenkaan siitä, että tunsi yhtäkkiä olevansa kiinni ja alkoi teutaroida niin, että olin onnellinen että minulla oli paniikkilukollinen riimunvarsi. Tuli se kuitenkin uteliaana takaisin luokseni todettuaan taas olevansa irti, joten en ehkä ollut aiheuttanut sille pysyviä traumoja. Yhtenä iltapäivänä ruinasin Oonan neuvomaan minulle, miten irroitetaan kenkä, kun yhdellä koulun hevosista kilkkasi pahan kerran. Väänsin ja ähelsin hänen ohjeidensa mukaan varmaan lähemmäs puoli tuntia, ennen kuin onnistuin.
- Haluatko lyödä sen takaisinkin? Oona kysyi.
- Haluaisin, mutten pysty. Nousin irvistäen pystyasentoon, tuntui kuin selkääni olisi tungettu tikareita. Niinpä Oona vain näytti, kuinka hän ensiavuksi laittoi uudet naulat vanhoihin reikiin, jotta viritys kestäisi oikean kengittäjän tuloon saakka.
Kimi ja Ville kävivät molemmat tallilla jo päivisin, ja vähitellen meille kehittyi tavaksi istua rehuhuoneessa juttelemassa ja ryystämässä kuumaa glögiä kolmestaan, välillä Oonakin ehti seuraan. Aloin hiljalleen olla sitä mieltä, että ehkä Villekin oli ihan mukava tyyppi, ehkä ensitapaamisemme oli vain sattunut hetkeen, jolloin tähdet olivat huonossa asennossa. En kai voinut epäillä Jinnan arvostelukykyä niin, että hän seurustelisi paskiaisen kanssa? Näin monta kuukautta? Ja kyllä Villekin oli muuttunut, mietin. Hänelle oli tainnut tehdä hyvää huomata, ettei hän tai hevosensa ollutkaan maailman napa. Syyskuukaudet samassa tallissa Kimin kanssa, joka kohteli Kisua kuin käyttöesinettä eikä posliinihevosta ja silti pärjäsi kilpailuissa, olivat varmaan vähän muokanneet hänen ajatusmaailmaansa.
- Veskua ei ole näkynyt pitkään aikaan? kysyi Kimi jossain vaiheessa.
- Se kirjottaa jotain fakin tutkielmaa, en tiedä aikooko se käyttää siihen koko loman, sanoin mököttäen. – Saa nähdä ehditäänkö me edes joulua viettää.
- Mä olisin kaivannut vähän sen apua, mutta mahtaako se sitten edes puhelimeen vastata, Kimi mietti.
- Apua mihin? Uteliaisuuteni heräsi ja Villekin näytti kiinnostuneelta.
- Kysy meiltä vaan, me autetaan, hän lupasi.
- Mitä Vesku muka osaa semmoista mihin me ei Villen kanssa yhdessä pystyttäisi? maanittelin.
¨
Kimi mietti vähän aikaa mutta päätti sitten uskoutua meille.
- Mä meinaan hankkia toisen hevosen, halusin vaan toisenkin mielipiteen noista mitä olen harkinnut.
- Meinaat vai? Miten sulla on varaa? minulta pääsi ennen kuin ehdin ajatella, oliko se kohteliasta. – Siis, sä nyt varmaan kuitenkin etsit jotain millä pääsee kilpailemaan?
- Joo, jotain millä olisi kapasiteettia enemmän kuin Kisulla. Mutta en mä mitään valmista tykkiä etsi, en mä ole miljonääri. Nuorta mä etsin.
- Osta Madness Oonalta, ehdotin.
- Ei kun mulla on jo ehdokkaat valmiina. Nuorempia ja potentiaalisempia.
- Suomestako? kysyi Ville.
- Ei.
- Virosta? Saksasta? utelin ja näin jo itseni matkustamassa Kimin kanssa katsomaan varsoja jonnekin saksalaissiittolaan.
- Ruotsista. Ja mä melkein olen jo valinnut, yhden tamman, mutta sitten siellä olisi toinenkin, ruuna.
- No jos sä tohon kysymykseen haluat vastauksen niin ostat tietysti tamman. Sitä voi sitten varsottaa, sanoin minä uskollisena Mansikalle.
- Osta ruuna, tammat on kilivinttejä, sanoi Ville yhtaikaa kanssani.
- Kiitos avusta, tehän ratkasitte koko mun ongelman, Kimi nauroi.
- Mä voin tulla sun kanssa katsomaan niitä, lupasin auliisti.
- Katotaan nyt, Kimi sanoi epämääräisesti.
- Ota mut reppuun, mä en paina paljon!
- Mihin sä olet lähdössä? kuului ovelta ja Vesku astui ryminällä sisään. Säikähdin ihan nähdessäni hänet odottamatta.
- Hevoskauppaan. Miten sä olet pystynyt irtautumaan tietokoneesta? kysyin.
- Pystyin kun oikein yritin. Nyt saa riittää tälle vuodelle ne hommat! Vesku näytti tyytyväiseltä ja punakalta. Vaatteistaan päätellen hän oli juossut tänne.
- Siinä paha missä mainitaan, sanoi Kimi tyytyväisenä.
- Onko mua kaivattu? kysyi Vesku hyväntuulisena ja meni penkomaan kaapista kuivaa paitaa päälleen. Kimi kuvasi ongelmansa ja Ville jatkoi ruunan puolustamista.
- Minkälaiset suvut niillä on?
- Ruunalla on parempi, myönsi Kimi. – Mutta varsottamista mäkin mietin, jos jotain sattuu...
Keskityin glögin juomiseen ja annoin poikien väitellä. Mietin Mustikan tulevaisuutta, sitä ei ainakaan sukunsa puolesta ostettaisi sokkona ulkomaille. Vaikka eihän se ollut myytävänäkään.
- Oliko sulla jotain asiaa? tokaisin äkkiä Veskulle keskelle heidän keskustelunsa.
- Mitä? hän kysyi ja muillakin jäi lause kesken.
- Siis tulitko sä tänne tekemään jotain vai tulitko vaan katsomaan mua?
- Oikeestaan mä tulin katsomaan sua, Vesku sanoi ja hymyili ystävällisesti. – Tarviitko sä sitten apua jossain?
- En, mä olen hoitanut kaiken mitä tarvitsee. Mietin vaan.
- Ootko sä huonolla tuulella?
- Ehkä vähän, myönsin.
- Voi pientä.
Mieleni teki kysyä, ettenkö saisi vähän möksähdellä jos minua on laiminlyöty päiväkausia, mutta en tahtonut Kimin ja Villen kuullen, huokaisin vain syvään.
- Mä käyn auttamassa Oonaa päiväheinien kanssa, lähdetään sitten kotiin jos te olette juorunneet tarpeeksi? ehdotin ja lähdin huoneesta.
Olin vähän enemmän kuin huonolla tuulella yhtäkkiä, piti myöntää. Ensin olin vain ilahtunut tajuttuani, että Veskun sulkeutuminen omaan professorimaailmaansa oli taas tällä erää ohitse, mutta sitten jostain oli kuohahtanut pintaan kaikki kauna, mitä olin kerännyt kaikkina näinä päivinä, kun minut oli kerta kaikkiaan jätetty huomiotta. Se oli hölmöä. Se oli vastoin sopimustamme – tai eihän meillä mitään sopimusta ollut. Olin kuitenkin tiennyt alusta asti, mihin olin pääni pistämässä ja pistänyt sen silti peliin vapaaehtoisesti. Olin ollut tässä samassa tilanteessakin jo ties kuinka monesti, mutta tämä oli ensimmäinen kerta kun olin vihainen siitä. Ehkä olin vihainen kaikkien edellistenkin kertojen takia nyt? Ainakin paiskoin heiniä kärryihin kuin heikkopäinen.
- Kappas? Kaikki valmiina, kuulin Oonan ilahtuneen äänen kun heittäydyin hikisenä heilumisestani säilöpaalinpuolikkaaseen.
- Joo, piti vähän purkaa paineita, sanoin.
- Mitä paineita sulla nyt on? Oona ei näyttänyt siltä että hänellä olisi kiire mihinkään.
- Kunhan riehuin. @!#$ kun Vesku ei oo taas ehtiny edes päivää sanoa ainakaan viikkoon ja nyt se kävelee tänne kuin mitään ei olisi tapahtunut.
- Kouluhommia vai?
- Niitä.
- No, kai ne joskus loppuu nekin, Oona sanoi kevyesti.
- En tiedä. Mä en ihmettelisi vaikka se jatkaisi tommosta lopun ikäänsä. Maisteri. Tohtori. Professori. Väitöskirjoja ja artikkeleita. Ei se mua oikeesti häiritse, kai, nyt vaan kiehahdan vähän yli.
- No kiehu siinä rauhassa, mä menen hommiin. Oona nappasi täydet kärryt ja hävisi, antaen minun jäädä omiin oloihini. Hän oli aika usein aika ymmärtäväinen, mutta siltikin se joka kerta yllätti minut.
Makoilin heinäkasassa niin kauan kuin tarkenin ja lähdin sitten katsomaan, olisivatko pojat saaneet asiansa puhuttua. Ilmeisesti, sillä he kaikki marssivat vastaan Oonan tallin ovella.
- Mennäänkö? sanoin Veskulle ja totesin, ettei ääneni ollut enää kireä ja kiukkuinen.
- Mennään, hän sanoi ja kaappasi minut kainaloonsa.
- Mitä me tehdään jouluna? tahdoin tietää, kun tyhjensimme jääkaappia kotona. Minulla oli vähän hiukova tunne päivän hommien jälkeen mutta Vesku söi kuin ei olisi nähnytkään ruokaa viikkoon. Sikäli kun tiesin se saattoi hyvinkin pitää paikkansa.
- Käydään sun vanhemmilla ja mun vanhemmilla? Vesku ehdotti kun oli saanut suunsa tyhjäksi. – Käydäänkö me sun molemmilla vanhemmilla?
- Ei, me ei enää ikinä käydä mun äidillä, tulistuin sekunniksi. – Mutta ei, en mä sitä tarkottanut. Koska me käydään kenelläkin? Missä me ollaan aattoilta?
- Voi luoja, ollaanko me jo tässä vaiheessa? Vesku voihkaisi.
- Mitäs odotit?
- Mä olen aina ollut Hangossa ja sä olet tietysti aina ollut kotona. Molemmissa paikoissa ne taitaa olettaa meidän olevan siellä?
- Loistavasti kiteytetty, sanoin sarkastisesti ja hain lisää maitoa jääkaapista. Olin lukenut tällaisista ongelmista kymmeniä kertoja, lehdistä ja netistä. Nuoren parin dilemma.
- Missä sä haluat olla?
- Voi voi, siinähän se ongelma onkin. Mä haluaisin olla joka paikassa enkä loukata ketään.
- Mitäs muut tekee, Miila ja Lauri ja Jinna ja Ville? Onko meillä täällä joulua?
En viitsinyt sanoa mitään siitä, että Veskun tarvitsi kysyä minulta parhaan ystävänsä suunnitelmia, olin jo päässyt yli aiemmasta puuskastani.
- Lauri on töissä aattona, yövuorossa. Niin että Miila menee kotiin. Jinna menee omaan kotiinsa ja Ville menee mukaan. Sillä ei kuulemma ole mitään tarvetta olla muualla.
- Eli jos me ollaan täällä niin ollaan ihan kahdestaan. Aika houkuttelevaa vai mitä?
- Musta se kuulostaa kyllä vähän ankealta, värähdin. – Jouluna kyllä kuuluisi olla perheen kanssa.
- Enkö mä ole sun perheesi?
- Sä tiedät mitä mä tarkotan. Perhettä... siis…
- No tiedän tiedän. Kyllä me pystytään hoitelemaan ne molemmatkin. Mennään ensin teille ja ajetaan sitten illalla meille. Niinhän sä teit viime joulunakin.
- Taitaa olla parasta, huokaisin. En ollut itsekään päätynyt sen parempaan lopputulokseen, vaikka olin miettinyt jo joitakin päiviä.
38.
Söimme siis alkuillasta jouluaterian llsen, iskän ja Karoliinan luona. Kaikki oli ihan kuten aina ennenkin, paitsi sitä, että Karoliina ja Vesku olivat mukana. Samat vanhat koristeet, joulukuusi – jota Karoliina tuijotti edelleen pelokkaana, vaikka se oli varmaan ollut siinä jo ainakin päivän – samassa paikassa kuin aina ennenkin. Minulla oli kauhea koti-ikävä, vaikka olin siellä, hyvä etten alkanut itkeä kun aloimme tehdä lähtöä Hankoon. Naamioin sen kuitenkin niistämiseksi ja tuijotin syyttävästi sinisiä hyasintteja, joita Ilse oli kerännyt joka huoneeseen.
- Ajakaa varovasti, meille toivotettiin, kun puimme takkeja päällemme ja kokoilimme saamiamme lahjuksia. Tietysti ajaisimme varovasti.
- Ajattele miten hirveetä ois jouluyönä saada soitto, että sun lapsesi on ajanut itsensä kuoliaaksi, sanoin Veskulle miettiväisesti käynnistäessäni mersua.
Matka meni hyvin, keli oli hyvä, muuta liikennettä ei ollut nimeksikään. Vesku torkkui, kai syötyään liikaa, ja minä huudatin siitä huolimatta radiota melko kovaa. Musiikki sai minut iloisemmalle mielelle ja kun ajoin pihaan perillä herätin Veskun pitkällä suukolla ja nauroin kun hän yllättyneenä räpytteli silmiään.
- Kiitos seurasta, nauroin. – Ihanaa kun pidit mut hereillä koko matkan.
- Eipäs piruilla siinä, en mä nukkunut.
- Etpä!
- Mennään tonne hullunmyllyyn nyt. Mitenkäs täällä on jotenkin vähän näköisesti autoja? Vesku ihmetteli noustessaan ylös etupenkiltä, jouluvalojen valaisemalle pihalle.
- Ehkä lapset on jo lähteneet, sanoin toiveikkaana.
Osa olikin. Risto perheineen oli joutunut poistumaan äkkiä kun lapset olivat tulleet kipeiksi, ja Karin vanhemmat olivat myös jo lähteneet. Muut, Veskun vanhemmat, Jaska-veli perheineen, Riikka ja Leenan vanhemmat istuivat olohuoneessa takan ympärillä. Paitsi lapset tietenkin, he istuivat joulukuusen alla uusine leluineen ja arvelin, että kolme oli huomattavasti parempi kuin viisi, ainakin äänen puolesta. Titan ja Jaskan uusimmainen, pieni poika, nukkui kaikessa rauhassa Riikan makuuhuoneessa, missä kävimme sitä kurkkaamassa, mutta se oli niin umpiunessa, ettei sitä raaskinut kaivaa esiin vällyjen alta. Tutustuisihan siihen aikanaan.
Kieltäydyimme istumasta ensimmäiseksi ruokapöytään, vastahan olimme edellisestä nousseet muutama tunti sitten, ja niin päädyimme olohuoneen sohvalle glögimukien kanssa. Siellä oli hämärää ja tunnelmallista, vain takkatuli, kuusenkynttilät ja pari pöytälamppua valaisivat. Jaskan vanhin kantoi touhukkaana kuusen alle jääneet vielä avaamattomat paketit Veskulle ja minulle. Huomasin mukana ison punaisen kirjekuoren ja vilkaisin nopeasti Leenaa, joka tuijotti takaisin tutkimattomin ilmein mutta suupielessään pieni väre. Tein asiaa eteiseen ja hain laukustani pienemmän kirjekuoren, jonka Veskun huomaamatta sujautin isompaan sisään. Menköön sinne ylläpitolahjakorttini, samaan pakettiinhan ne kuuluivat. En ollut halunnut antaa sitä vielä meillä, ettei Vesku olisi ruvennut aavistelemaan mitään.
Veskun ilme oli näkemisen arvoinen kun hän löysi Mustikan paperit.
- Mitä sä olet menny tekemään? hän kysyi ja hänen katseensa harhaili jokaisessa vuoroin, kuin syyllistä etsien.
- Syytön minä siihen olen, kielsin nopeasti kun hän vilkaisi minuakin. – Ihan totta! sanoin, kun hänen katseensa uudelleen pysähtyi minuun. – Se en ollut minä eikä kukaan mun huoneestani! Silloin vasta Vesku alkoi tutkia paremmin kirjoitusta kirjekuoren päällä ja tunnisti ilmeisesti Leenan käsialan.
- Äiti, hän sanoi avuttomana. – Ei sun olis tarvinnut. Mulla oli koko homma hanskassa.
- No, eiköhän se nyt ole vielä paremmin hanskassa, Leena sanoi pirteästi ja alkoi puhua Jaskalle ja Ristolle menneinä vuosina ostetuista jääkiekkovarusteista. Kari puuttui pian puheeseen, kai vaihtaakseen puheenaihetta ennen kuin Vesku alkaisi muistuttaa kirsikkaa ja Riikka melkein yhtä nopeasti ehdotti, että pelaisimme jotain.
Kokoonnuimmekin sitten pitkän ruokapöydän ääreen pelaamaan Trivial Pursuitia ja siihen uppouduimme niin, koko porukka, ettei Leena tahtonut muistaa ruveta tarjoilemaan iltapalaa ennen kuin Taneli tuli olohuoneesta ilmoittamaan, että hänen pikkusisarensa olivat molemmat nukahtaneet ja että hänellä oli nälkä. Mirja-mummi, joka oli haka kirjallisuuskysymyksissä, näytti toden totta vähän harmistuneelta, mutta suli sitten hymyilemään, kun Taneli laahasi pikku-Loviisan hänen syliinsä.
- Ruokaa, tajusi Leena ja alkoi ravata keittiön ja ruokapöydän väliä. Hän oli muuten mukava nainen mutta joutui jonkinlaisen höperön hurmion valtaan aina kun sai tilaisuuden ruokkia jotakuta, ja mitä useampaa sitä jumalaisempaa. Siirtelin kysymyskortit ja nopat pelilaudan päälle; jospa pääsisimme vielä jatkamaan. Syödessäni tajusin, että olin unohtanut koti-ikäväni, mutta en ihmetellyt sitä ollenkaan. Tämän talon joulu oli kun jostain vanhasta ruotsalaisesta lastenohjelmasta, Marikista vaikka. Tuntui ihan siltä, että olisi pitänyt pukeutua pyhämekkoon, ihan niin kuin pienenä olimme jouluaattoisin tehneet.
Jaska ja Titta pakkasivat sitten puoliksi nukkuvan katraansa ja lähtivät kotiin, ja niin tekivät Leenan vanhemmatkin. Jatkoimme peliä vähän aikaa Karin, Leenan ja Riikan kanssa, mutta sitten Karikin halusi nukkumaan. Hän könkkäsi todella hankalan näköisesti keppinsä kanssa ja mietin, oliko kuntoutuminen pysähtynyt vai oliko epäilemättä pitkä päivä vain vaatinut veronsa. Hän oli maininnut, ettei töihin paluusta ollut vielä ollut puhettakaan, ja kuunnellessani, miten hänen puheensa vielä kangerteli, uskoin sen. Tuomari voisi kulkea kepeillä tai istua vaikka pyörätuolissa, ymmärtääkseni, mutta puheen piti kai toimia.
Meidän oli ollut tarkoitus jäädä pariksi päiväksi, mutta vaikka ei olisi ollutkaan, olisimme joutuneet muuttamaan suunnitelmia. Nappasimme vatsataudin ahneesti kuin viimeisen mantelin kupista. Ilmeisesti Riston mukulat olivat jättäneet jotain todella ärhäköitä pöpöjä leijumaan kinkun- ja piparintuoksuiseen ilmaan. Minä aloin oksentaa ensimmäisenä, jo aamuyöllä, ja siitä päätellen, mitä myöhemmin joulupäivänä kuulin, en ollut ainoa. Kun minä aloin aika turvallisin mielin jo pystyä juomaan hunajavettä, jota Vesku uskollisesti kantoi minulle, oli hänen vuoronsa. En ollut järin vahvassa kunnossa, mutta yritin tehdä vastapalveluksen.
- Hyvää joulua, raakuin Riikalle, kun satuimme yhtaikaa keittiöön.
- Ajattele miten positiivista tää oikeestaan on, sanoi tyttö, joka näytti haamulta kasvot valkoisina, silmänympärykset tummina ja tukka takussa töröttäen, mutta kuulosti hyväntuuliselta.
- Mä en näe mitään positiivista siinä, että joudun konttaamaan vessaan yrjöämään puolen tunnin välein. Vielä kylässä.
- Mutta ajattele mikä dieetti! Kaikki muut lihoo koko joulunpyhät paitsi me.
- Ha ha, sanoin, mutta tyrskähdin sitten tahtomattanikin ilmoille ihan oikean naurahduksen.
- Mä soitin Ristolle, että toisi keltasta jaffaa, mutta ei se kuulemma pysty poistumaan vessan läheltä, ja Jaskalla sama juttu. Mutta yks tuttu lupas sitten tuoda. Jaffa kun ei oo koskaan kuulunu meidän joulumenyyseen.
- Ehkä tän jälkeen kuuluu, arvelin, ja aloin miettiä, etteihän kyseessä vaan ollut ruokamyrkytys tavallisen vatsaflunssan sijaan. Mutta en kai sitten olisi parantunut näin pian. Vatsassa oli outo tunne kyllä, mutta se ei ollut enää vouvausta vaan paremminkin kurinaa.
Kuin lausuen ääneen ajatukseni Riikka ilmoitti epäröiden, että hänellä olisi oikeastaan vähän nälkä. Vatsani päästi vastaukseksi oikein kuuluvan kurahduksen.
- Mä vien tän Veskulle ja tuun sun kanssa syömään, ilmoitin ja otin mukin, johon olin kauhonut kattilasta vettä, johon oli sulatettu hunajaa.
- Mä etin jotain… sopivaa.
Vesku näytti ruumiilta, mutta joi varovaisesti vähän ja näytti sitten nukahtavan saman tien uudelleen. Minä napitin kunnolla hänen kaapistaan lainaamani vanhan paidan, jonka olin ottanut aamutakin sijaiseksi, vedin villasukat jalkaan ja palasin keittiöön, missä Riikka oli löytänyt voileipäkeksejä ja kaivoi jääkaapista parhaillaan jotain niiden päälle.
- Mun tekee hirveesti mieli meetwurstia mutta onko se nyt ihan fiksua?
- En mä tiedä. Kai se on, jos sun tekee mieli. Menin kurkkimaan hänen viereensä muttei mikään huudellut minulle kaapista. Päätin pysyttäytyä hunajassa, joka seisoi edelleen lasipurkissa työpöydällä ja laittaa sitä kekseilleni.
Nakertelimme varovasti muutamat ja aloimme hiljalleen naureskella koko tilanteelle. Kikatimme jo väsyneen hysterian vallassa kun ovikello soi ja Riikka nousi laahustaakseen etuovelle. Minua alkoi taas väsyttää, tuntui kauhean raskaalta pysyä edes istuma-asennossa, mutta unohdin sen, kun Leena tuli vuorostaan harmahtavana keittiöön.
- Mitenkäs te jaksatte? kysyin.
- Kari alkaa olla voiton puolella ja mua ei tommoset lannista, sanoi Leena, joka myös kuulosti paremmalta kuin miltä näytti. Oli varmaan valvonut suurimman osan yötä. – Entäs te?
- Samoin, mä olen jo elävien kirjoissa vaikka Vesku vielä nukkuukin. Ja Riikkakin on hengissä.
Totisesti, hänen ovelta kantautuva äänensä kuulosti hyvinkin elävältä.
- Sä et tosiaankaan halua tänne, tää on ruttotalo. Kaikki jotka tänne tulee sairastuu heti.
- Mä otan sen riskin, kuului toinen, matala ja huvittunut ääni, joka sai kylmät väreet menemään pitkin selkääni. Tai sitten minua vain paleli.
- Täällä on sairaita ihmisiä, älä tuu tänne, Leena huikkasi eteisen suuntaan, ilmeisesti hän tunsi äänen hyvinkin.
- Kuka se on?
- Sanderssonin Ilja, meidän perhetuttuja.
En halunnut näyttäytyä edes perhetutulle liian isossa ruudullisessa paidassa, tukka pystyssä ja puoli vuorokautta oksentaneena vaan lähdin hiipimään pois keittiöstä, varmuuden vuoksi jos Riikka ei pystyisikään pysäyttämään vierasta eteiseen. Olin kuitenkin liian hidas ja kohtasin heidät keittiön kynnyksellä. Vieras toi minulle mieleen Milhousen, pienen pojan Simpsoneista, kunnes hymyili. Ei hän ollut pieni, juutalaisen näköinen, eikä ihan poikakaan, mutta mielleyhtymäni kai tuli silmälaseista ja mustista hiuksista, jotka roikkuivat otsalla. Mutta hymy veti kaiken huomion itseensä, tukka olisi voinut olla vaikka vihreä ja lasit sukelluslasit. En tajunnut edes tervehtiä ennen kuin hetken kuluttua, kun Riikka katsoi parhaaksi esitellä meidät, kai saadakseen minut siirtymään pois ovea tukkimasta.
- Sori, mä olen vähän hitaalla tänään, sanoin, ja väistyin vasten tiskipöytää.
- Me ollaan kaikki, sanoi Leena.
- Ja kohta oot sinäkin, Ilja, tää on joku helvetillinen ilmassa leijuva tappajavirus, Riikka ennusti synkästi. – Noikin on Veskun kanssa olleet täällä alle vuorokauden ja molemmat on jo puolikuolleita. Ja ne ei edes tavanneet Riston mukuloita, hengittivät vaan niiden jälkeensäjättämää ilmaa.
- Mä laitoin pastillin suuhun ennen kuin tulin sisään, ilmoitti Ilja ja imeskeli sitä kuuluvasti nostaessaan painavan muovikassin keittiön pöydälle. Kieleni tuntui turpoavan suussa heti kun näin kuusi isoa pulloa keltaista jaffaa.
- Onko ne kylmiä? kysyin ja syöksähdin kokeilemaan. Ne olivat, ja kaappasin yhden heti. Tuntui kuin en olisi ikinä eläessäni halunnut mitään yhtä palavasti kuin nyt kylmää hapokasta juomaa. Painoin kylmän pullon kasvojani vasten siirtyessäni kaapin ääreen ottamaan lasia. En pystynyt juomaan kuin pari kulausta ennen kuin rääkätty kurkkuni alkoi pistää vastaan, mutta ihanaa se oli silti.
- Ei pastilli suojaa sua pöpöiltä, kuului Riikka ilmoittavan.
- Kinkkuvoileipä voiskin olla parempi, mä tiedän että teillä on, Ilja tuumi. Hän oli selvästi mieluisa vieras täällä, sillä Leena nosti saman tien kinkunjäänteet pöytään. Se ei kuitenkaan enää kiinnostanut minua. Otin lasin ja pullon mukaani ja häivyin vähin äänin vierashuoneeseen. Tunsin olevani taas valmis makuuasentoon vähäksi aikaa. Kaivoin varpaani Veskun säärien väliin ja vaivuin horteeseen.
Aamuun mennessä Veskukin oli taas kunnossa ja saatoimme jatkaa joulunviettoa. Inhottava pöpö, mutta onneksi yhtä nopea katoamaan kuin tarttumaankin. Kari tuli jo aamiaiselle, mutta Leena vuorostaan jäi sänkyyn, nukkumaan tosin kuulemma eikä sairastamaan, joten minä sain keittää puurot, teet ja kahvit.
Vietimme aamupäivän vieraillen. Molemmat isovanhemmat käytiin lävitse, ja vaikka hekin olivat kuulemma kokeneet pieniä vatsanväänteitä aattoiltana olivat he selvinneet pahemmalta. Riston ja Jaskan perheet taas sairastivat edelleen, joten pääsimme palaamaan pitsihuvilaan sopivasti päiväunille. Vähän oli vielä heikko olo, mutta se korjaantui nukkumalla.
- Koskas me lähdetään kotiin? kysyi Vesku kun heräsin. Hänellä oli taas jokin poika-aikojen rakas romaani käsissään.
- En mä tiedä. Halusitko sä tehdä jotain vielä täällä?
- Teemun kanssa oli puhetta että jos jonnekin kaupungille menisi.
- Aha. Okei. No jos ollaan sitten huomiseen. Olin melkein arvannut, että jossain vaiheessa tulisi eteen käynti kaljalla poikien kanssa, jos vain viipyisimme kauemmin kuin yhden yön. Aloin muistella olinko pakannut mukaan hameen vai suorat housut, joiden välillä olin empinyt juuri tätä uumoillen. Tuijotin katon valkoiseksi maalattua laudoitusta, mutten voinut muistaa, ja sitten ajatukseni harhautuivat ihan muille teille.
- Mitä tälle talolle tapahtuu sun vanhempien jälkeen?
- Me tullaan tappelemaan tästä verisesti, sanoi Vesku. – Tai sitten me heitetään kolikkoa. Ja tapellaan sitten verisesti sen jälkeen.
- Mä en voi kuvitella teitä tappelemassa verisesti.
- Jokainen meistä on lähtenyt aikoinaan Helsinkiin vannoen ettei koskaan tule takaisin. Ainakin Risto ja Jaska muutti takaisin heti valmistuttuaan ja kun saivat töitä täältä, eikä kummallakaan ole läheskään tämmöistä asuntoa nyt. Puhumattakaan tunnearvosta, kun tää on kuitenkin meidän kaikkien lapsuudenkoti.
- Luuletko sä haluavasi sitten tänne takaisin sitten kun oot valmistunut?
- Nyt mä sanoisin ei mutta en mä uskalla olla siitä varma, kun olen noita veljiä katellut Mutta onhan siihen tietysti sullakin jotain sanomista. Vesku katsoi minua kauniisti.
- Miten ystävällistä ottaa mutkin huomioon, naurahdin.
- Enhän mä voi mitenkään muuttaa tänne jos sä haluat asua Hesassa. Hän laittoi kirjansa pois ja kääntyi minua päin.
- Et munkaan mielestä, myönsin. – Tosin tää talo saattaisi ehkä saada mut harkitsemaan jopa semmoista. Ja tätä et varmasti kuule monenkaan syntyperäisen helsinkiläisen suusta.
Riikka ponkaisi melkein pystyyn päivällispöydästä kun kuuli, että meillä oli ohjelmassa poikien kaljailta.
- Ei oo! hän sanoi painokkaasti. – Jessi, sä tulet mun kanssa ja annat ton mennä omia menojaan! Tylsää sulla siellä kuitenkin on.
- Sun kanssa mihin? kysyin varovaisesti.
- Me mennään mun kaverin synttäribileisiin, ja sitten varmaan myöhemmin kaupungille, ja sitten tekin voitte treffata jossain jos haluatte.
- En kai mä voi kenenkään tuntemattoman synttäreille tuppautua.
- Ei se ole tuntematon, se on mun kaveri. Ei siellä lasketa. Tuuuut-han? Riikka ravisti käsivarttani vaativan näköisenä ja vilkuili samalla Veskua koiranpentumasesti.
- Mä mietin, sanoin, irrottauduin hänen otteestaan ja keihästin seuraavan kalanpalasen haarukkaani. Vilkaisin kuitenkin Veskuakin, joka oli keskittynyt syömiseen. Ehkäpä minulla olisi hauskempaa Riikan kanssa kuin kuuntelemassa poikamuisteloita. Ehkäpä Veskullakin.
Säällisen ajan kuluttua ruoan jälkeen saunoimme, sitten Vesku lähti omin päin kaupungille ja minä jäin Riikan kanssa laittautumaan. Olin lopulta oikeinkin tyytyväinen tähän ratkaisuun, eikä Veskuakaan ollut näyttänyt harmittavan.
- Mikä kaveri, missä, mitä se täyttää? kuulustelin Riikkaa meikatessani.
- Mun luokkakaveri, kotibileet seuraavalla kadulla.
- Eli suunnilleen sun ikäinen.
- Joo, Annika.
Pukeuduin liituraitahousuihini ja valkoiseen paitaani ja totesin, että olin tosiaan tainnut varata vaatteet lähteäkseni poikaporukassa ulos. Hiukset kiinni olisin voinut pikaisella vilkaisulla käydä pojasta itsekin, ainakin jos olisin saanut jonkinlaisen solmukkeen kaulaani. Nappasin piruuttani Riikan mustasta aamutakista vyön ja sidoin sen kaulaani ja vedin hiukset nutturalle.
- Kato, enkö mä ole ihan kuin söpö homopoika?
- Voi, olet, sanoi Riikka ihastuneena. – Mä haluan kans! Mä olen Riku ja sä saat olla Jesper.
Hän kaivoikin samantyyppiset vaatteet itselleen ja lähdimme kävelemään parin korttelin väliä. Riikka olisi halunnut ennen lähtöä maalata kajalilla meille viikset, mutta siihen en sentään ollut suostunut.
Talo oli samanlainen pitsihuvila kuin Leenan ja Karin, mutta pienemmällä tontilla, joka ei rajoittunut mereen. Kukaan ei ihmetellyt minun saapumistani Riikan kanssa, herätimme vain suurta hilpeyttä kun Riikka esitteli meidät tekonimillämme. Katselin uteliaana ympärilleni sillä minusta tuntui kuin jo eteisessä olisi päin kasvojani löyhähtänyt rahan haju. Puitteet totisesti erosivat meidän juhlistamme Huvikummussa aika lailla, sillä talon sisustus oli kuin lehdestä ja tarjoilupöydällä oli oikeita kristallilaseja ja kuohuviiniä. Siis kuohuviiniä, tyttären kotibileissä. Useita kymmeniä pulloja pitkässä jäillä täytetyssä kaukalossa. Jäin tuijottamaan sitä pitkäksi aikaa. Vierasjoukko sopi tänne täydellisesti, kaikki olivat kauniita, nuoria, iloisia ja pukeutuneita huolettomasti kalliinnäköisiin vaatteisiin. Miilan ja Jinnan ansiosta tiesin, mitä muutamat näkemäni käsilaukut ja rytkyt maksoivat – järjettömästi.
Riikka huolehti minusta kiitettävän hyvin ja esitteli minut parhaille kavereilleen, enemmästä en olisi välittänytkään tai olisin sekoittanut kaikki nimet ja kasvot. Panin merkille. ettei hän kertaakaan maininnut Veskua mitenkään, kenellekään hän ei maininnut että olin hänen veljensä tyttöystävä. Mutta ehkäpä se oli hänen ystävilleen selvää muutenkin. Kun hän jäi suustaan kiinni jonkun kanssa havaitsin minä Iljan, edellispäiväisen janoisten sankarin. Pyöritellen kuoharilasiani menin kysymään, tunsiko hän olonsa oikein hyväksi.
- En mä saanut sitä ruttoa jos sitä tarkotat. Muuten en ole ihan terve, mutta en ole koskaan ollutkaan niin että siitä ei kannata välittää. Saatuaan tämän omituisen lauseen suustaan hän vilkaisi sivulle ja laski kiireesti oman lasinsa ikkunalaudalle. Katsahdin samaan suuntaan ja näin lyhyen, muodokkaan tummaverikön lähestyvän meitä. Hänelle Riikka ei ollut esitellyt minua, mutta hänen itsevarmuutensa muistutti minua Hannasta ja oloni tuli epämukavaksi.
- Tuu tanssimaan, tyttö sanoi Iljalle ojentaen kätensä, valmiina kääntymään saman tien takaisin keskelle lattiaa – niin, täällä tosiaan tanssittiin. Keskilattialla huojui neljä tai viisi paria.
- Ei se nyt just ehdi, tokaisin ennen kuin ehdin ajatella. Ensin olisin halunnut nielaista kieleni, mutta näin pikaisen, kiitollisen välähdyksen Iljan silmälasien takaa enkä sitten enää halunnutkaan.
- Joo, me oltiin just tanssimassa, Ilja ilmoitti ja laittoi kätensä kyljelleni. Tyttö silmäili meitä pikaisesti, pilkallisesti ja epäilevästi, mutta poistui osoittamatta erityistä pettymystä.
- Et tainnut haluta sen kanssa lattialle, epäilin.
- En, mä en kestä noita jotka vaan himoitsee mun ruumista. Ilja näytti edelleen kuolemanvakavalta, mutta en voinut arvata oliko hän tosissaan. Hänen hintelä ruumiinsa ei minun silmiini näyttänyt mitenkään kauhean himoittavalta. Muutenkin kaveri tuntui oudolta, mutta jos hän nyt oli perhetuttu, minunkin tuleva tarkalleen ajatellen, päätin olla avarakatseinen ja jättää lähtemättä karkuun.
- Mistä sä tiedät, etten mä ole niitä, minun piti kuitenkin kysyä, vaikka minua naurattikin.
- Sä et katso mua kuin saalista.
En todellakaan osannut sanoa, oliko tämä kaveri lintu, kala vai pillereissä sittenkään, kun olin jutellut hänen kanssaan puolisen tuntia. Hauska hän oli, mutta itse ei kertaakaan vetänyt suutaan hymyyn. Ei hän silti minun nauramisestani näyttänyt pahastuvan. Minun täytyisi kysyä Veskulta tai Riikalta mistä oli kysymys. Ilja itse ei todennäköisesti olisi ymmärtävinään, jos kysyisin miksi hän oli omituinen - ei silti, että olisin semmoista mennyt kysymäänkään.
- Tulkaa syömään, kutsui Annika ruokasalin ovelta ja uteliaana seurasin Iljaa sinne. Tarjoilut olivat samaa tasoa kuin kaikki muukin ympärillämme ja pöydän kruunasi kaksikerroksinen syntymäpäiväkakku, vaaleanpunainen vieläpä. Tunsin nyhjäisyn kyynärpäässäni ennen kuin pääsin kovinkaan lähelle pöytää ja näin Riikan takanani.
- Kuoletko sä nälkään vai tuletko tupakalle mun kanssa ensin.
- Tässä kaupungissa ei taida olla mahdollista kuolla nälkään, jos teillä asuu, ilmoitin ja käännyin poispäin herkkupöydästä. Olin kävelemässä ulko-oven suuntaan, mutta Riikka tarrasi taas kyynärpäähäni ja vei minut talon takaosaa kohden.
- Takaterassille, vai?
- Ei, täällä on tupakkahuone erikseen.
Sana toi mieleen tummaksi paneloidun herrainhuoneen, nahkanojatuolit ja kirjahyllyt, ja juuri sellaiseen astuimmekin. Istuimme leveästi ja miehekkäästi kumpikin omaan nojatuoliimme, välillämme oli pieni pyöreä pöytä, jolla oli tuhkakuppi.
- Tää on uskomatonta, mä tunnen olevani vanhassa elokuvassa, sanoin ihastuneena.
- Ootko kuullut mitään Veskusta? Näkyy täällä olevan kuoharit sen verran vähissä, että varmaan kohta täältäkin haluaa osa porukkaa ainakin ravintolaan.
- Ei sieltä oo mitään kuulunut. Kaivoin kännykkäni varmuuden vuoksi taskusta mutta ei siinä ollut mitään kuulematta jääneitä elonmerkkejä.
- Mennään syömään ja tarkistamaan mihin porukat on menossa, jos sä haluat sitten yrittää tehdä sen kanssa treffejä. Vaikka ei kai sun pakko ole, tuu meidän kanssa vaan!
- Ehkä mä ainakin tarkistan, missä se menee, arvelin. – Ethän… ethän sä kuvittele että se syöjätär on taas bongannut ne?
- Mikä syöjätär? Riikka katsoi minua ihmetellen.
- Rangaistus mun pahoista teoistani edellisessä elämässä, huokaisin, ja kun Riikka ei vieläkään tuntunut tajuavan, minun piti selventää: - Hanna.
- Ai, se. Mitä sä siitä piittaat.
- En kai mä piittaakaan. Mutta jos saan kuulla, että ne on tavanneet mun selkäni takana niin mä teen treffit huomispäiväksi!
- Mitä? Riikka näytti olevan ihan ymmällään ja minä päättelin kuohuviinin vähän kihahtaneen päähäni. Mistä moinenkin ajatus sinne oli tullut, sitä en osannut sanoa.
- Unohda koko juttu, kuittasin, ja nousin ihanan upottavasta, vuosikymmenien kiiltäväksi hankaamasta tuolistani. Päätin haluta juuri sellaisen joskus omaan kotiini.
Ehdimme keittiöön sopivasti todistamaan, miten Annika aloitti syntymäpäiväkakun ja tosiaan, kun ruokapöytä oli syöty melkein tyhjiin, alkoi taksien soittelu. Riikka sanoi, että pääsisimme nopeammin perille kävellen ja suostuin ilomielin ajatukseen, vähän raitista ilmaa tuntui hyvältä ajatukselta. Matkalla soitin Veskulle ja ilmoitin, minne olimme menossa. Hän kuului vaihtavan muutaman sanan seuransa kanssa ja palasi kertomaan, että he todennäköisesti siirtyisivät samaan paikkaan myös ennen pitkää. Valomerkki oli pubissa lähellä.
|