Lähettäjä: Sennnu
Päivämäärä: 31.10.14 21:51:26
Mikä ettei.
------------------
14.
Ei Oona ollut pärjännyt tallilla ihan niin hyvin kuin oli lupaillut. Hän oli itsepäisyyttään, tai mitä lie kuolemattomuudentunnettaan kiivennyt perjantaina ratsutettavansa selkään ja tämä oli paiskannut hänet tantereeseen. Kipeästä jalasta oli toinen murtuneista luista liikahtanut vähän paikoiltaan ja oli kuulemma nyt kipeämpi kuin ensimmäisellä kerralla. Vesku haukkui hänet pataluhaksi, ja haukkui ihan tosissaan. En ollut koskaan nähnyt miestä niin vihaisena. Hän jopa paiskasi jossain vaiheessa hanskat kädestään tallikäytävälle ja käveli ulos. Katsoin vähän kauhistuneena perään.
- Tolleen se suunnilleen teki se lääkäri sairaalassakin, sanoi Oona apeana mutta naurahti sitten hiukan. – Kaikki olisi mennyt ihan hyvin ilman Eivorin Bamsea.
- Jaa, se taas! oivalsin. Sen takia olin itsekin saanut luunmurtuman edelliskesänä. Pirun koirasta ei ollut kuin harmia, se olisi käsittääkseni ollut parhaimmillaan kissanruokana. – Mitäs nyt sitten?
- Mä lähetän nyt molemmat asiakkaat kotiin, Oona huokaisi. – Niille sopii, ja molemmat olisi kuitenkin lähteneet parin viikon sisään. Harmi, etten mä voi sanoa, että Vesku ois mun palkkalistoilla. Tää on vähän haavoittuvaista tää toiminta näin.
- Palkkaa Ville, ehdotin muistaessani, miten tämä oli minulle sanonut, ettei ”ehkä” lähtisikään pois pääkaupunkiseudulta.
- En mä tarvii ratsuttajaa näille myyntihevosille, jos sä ja Vesku olette maisemissa niitä välillä liikuttamassa, Oona sanoi ja huokaisi taas. – Eikä Villellä ole tarpeeksi nimeä, että voisin sen varjolla ottaa ratsutettavia, ellen itse pysty ratsastamaan. Onneksi syyskuuksi on sovittu tulevaksi yksi. Kaipa mä siihen mennessä paranen.
Siihen en osannut sanoa mitään. Vesku palasi takaisin ja poimi käsineensä tallinkäytävältä. Kun hän sanoi jotain hetken kuluttua Calistan karsinasta, oli se jotain ihan yleispätevää, tarpeetonta ja normaalilla äänensävyllä lausuttua, selkeästi jonkinlainen sanaton anteeksipyyntö räyhäämisestään. Mutta kyllä hän silti oli kiukkuinen, sen huomasin, kun lähdimme maastoon, minä Madnessilla.
- Toiset yrittää parhaansa mukaan korjata ja toiset hajottaa huvikseen, hän mutisi.
Katsoin toisaalle piilottaakseni pienen hymyn, vaikka asia ei ollutkaan hauska ja mietin, olisinko reagoinut samoin jos olisin yhtä pitkällä opinnoissani. Mutta enpä ollut edes aloittanut, ja tässä vaiheessa ymmärsin tavallaan yhtä hyvin Oonan halun hoitaa oma työnsä ratsastajana kuin Veskun harmistumisen jonkun lääkärin työn hukkaan heittämisestä.
- Mennäänkö laukkaradalle? ehdotin.
- En mä taida tän pikkulikan kanssa uskaltaa, Vesku sanoi pahoillaan.
- Sä tarvitsisit kunnon hevosen, sanoin vihaisesti.
- Ei mulla nyt olisi aikaa sille. Hän kuulosti edelleen vähän surulliselta, mutta se ei ollut yllätys, Olimmehan puhuneet saman asian juuria myöten jo lukemattomia kertoja.
Ratsastimme siis vain pitkin ratsastuspolkuja ja vähän umpimetsässä. Itsekseni päätin viedä Madnessin kyllä laukkaradalle lähitulevaisuudessa, vaikka ilman seuraa. Varmaan se osaksi täysiverisenä nauttisi kun saisi vaan päästellä niin kovaa kuin jaksoi.
Alkoi vaihtua elokuuksi, mutta eipä sitä huomannut muusta kuin palkkapäivästä. Oli edelleen kesä. Minä talletin Laakso-ojan suvun perintökorut kampauspöytäni ylimpään laatikkoon, näyttämättä niitä kenellekään. Miilalle ja Jinnalle olisin toki ne esitellyt, mutta molemmat olivat niin kiireisiä, etten viitsinyt ohimennen eteisessä heilutella niitä heidän nenänsä edessä. Ne vaativat arvoisensa tilanteen päästäkseen näytille. Aloin sitä vastoin miettiä Hangossa saamaani ajatusta; olisiko minun aika kutsua äitini kylään? En ollut kuullut hänestä mitään syntymäpäiväkorttia lukuun ottamatta ylioppilasjuhlieni jälkeen, ja korttikin oli tullut pari päivää myöhässä. Toisaalta olin aika vakaasti sitä mieltä, että yhteydenpidon aloitteiden pitäisi olla hänen käsissään, mutta toisaalta tunsin raskaana aikuisuuden paineen harteillani tässä pikkuasiassa. Jospa hän olikin mitään mainitsematta heittänyt pallon minulle? Ilse oli tietenkin ollut äitini toistakymmentä vuotta, mutta ei verenperintöä oikein voinut kieltääkään. Tai niin halusin uskoa. Niinpä valitsin hyvän päivän kutsua äitini kylään; sellaisen että minä ehtisin laittaa ruokaa tai ainakin leipoa ja Veskukin ehtisi näytille, ja soitin. Äitini kuulosti hyvinkin ilahtuneelta ja lupasi tulla.
Riikka, joka oli kotiutunut meille hyvin, tuli ihan pyytämättä avukseni. Epäilin, että hänellä oli yksinäistä Alppilassa, sillä hän oli jo muutaman kerran yöpynyt meillä keittiön viereisessä pikku varastohuoneessa. Mitä paremmin tutustuin häneen sitä enemmän pidin hänestä, ja tuona torstaipäivänä hän hyvän seuran lisäksi toi tuulahduksen äitinsä kokkaustaidoista – osittain kännykän kautta tarkistellen. Mietimme, olisiko meillä mitään jälkiruokaa tarjota kun tajusin etten ollut ymmärtänyt kysyä äidiltä, aikoiko hän ottaa pojat mukaan, ja kenties uuden miehensä, vai tulla yksin.
- Pakko kai käydä ostamassa vähän jätskiä, voihkaisin, sillä mitään makeaa ei äkkiä keittiöstä löytynyt, enkä uskonut pikkupoikien olevan tyytyväinen siihen asiaintilaan.
- Mene mene. Sä oletkin vaan tiellä, Riikka sanoi epäkohteliaasti mutta varmaan totuudenmukaiseksi. Minua jännitti ja kaduin, että olin keksinyt järjestää koko tilaisuuden.
Ehdin pyöräillä kauppaan ja takaisin hyvin ja kaikki oli juuri valmiina, kun ovikello soi. Keittiössä tuoksui lihapata mutta pöytää ei ollut vielä katettu, emmehän tienneet monelleko se pitäisi laittaa. Äiti tuli yksin ja ojensi minulle tuliaisiksi viinipullon. Paitsi ettei hän ollutkaan yksin: kun olin kiittämässä ja pohdin olisiko pullo pakko avata vai joisimmeko ruokajuomana vettä, kuten olin suunnitellut, astui oven takaa esiin myös mies, Stumppi, Miilan isä. Olin tipauttaa pullon ällistyksissäni ja mies ja äiti puhuivat yhteen ääneen. Toivoivat, ettei haittaisi että he olivat tulleet yhdessä. En saanut sanaa suustani. Haittasihan minua ihan helvetisti. Äiti oli naimisissa uuden miehensä kanssa ja oli silti raahaamassa tänne tuota rotjaketta. Näin sivusilmällä Riikan hahmon taaempana eteisessä ja olin jo astumassa sivummalle ja päästämässä heidät peremmälle, kun suutuin.
Suutun sillä lailla harvoin, yleensäkin suutun harvoin, mutta nyt kilahdin ihan totaalisesti. Mieleeni välähti ajatus, että olin täysi-ikäinen, eikä minun tarvinnut niellä ihan mitä tahansa, edes tai varsinkaan äidiltäni. Tönäisin pullon takaisin hänen syliinsä ja samalla koko naista vähän kauemmaksi.
- Kuinka sä kehtaat? kysyin hampaideni välistä. Ilmeistä päätellen olin ainakin onnistunut yllättämään heidät.
- Mutta, sano äiti avuttomasti.
- Miten sä liikut ton kanssa vaikka olet naimisissa? vaadin saada tietää. – Ja miten sulle… teille kummallekaan tuli mieleen tuoda toi änkeämään tänne? Tää on Miilan koti myös, eikä tuolla ole tänne mitään asiaa, ellei Miila sitä kutsu. Osoitin miestä ja havaitsin sormeni vähän tärisevän.
- Mutta, sanoi äiti uudelleen, Miilan isä ei sanonut mitään. Molemmat vain seisoivat ihmeissään terassilla kuin olisin käyttäytynyt jollain ihan epärealistisella tavalla. Tuijotin heitä hetken aikaa, mieleeni jo hiipi ajatus, että ehkä käyttäydyinkin, mutta sitten tuli mieleeni että mitä jos ottaisin nuo sisään ja ruokkisin ja Miila tulisi kotiin kesken kaiken? Paiskasin oven kiinni vasten heidän kasvojaan niin, että lasit helisivät koko talon länsipäässä. En jäänyt katsomaan lasiruudun läpi, mitä pariskunta teki, marssin itse keittiöön niin painavin kanta-askelin kuin kykenin. Riikka näytti sekä pelästyneeltä että ihmettelevältä. Minua itketti.
- Mitä oikein tapahtui, haluatko kertoa? Riikka kysyi varovasti. Pudistin päätäni rajusti, sillä en olisi saanut sanaa suustani, avasin kaapin jossa säilytimme jauhoja ja pientä konjakkipulloa ja otin pullon. Toisesta kaapista otin lasin, kaadoin siihen vähän ja join. Yskittyäni aikani alkoi tuntua siltä, että voisin taas puhuakin.
- Mä en usko että se voi olla noin tyhmä, voihkaisin.
- Jaa, sanoi Riikka, istutti minut tuolille ja istui itse kulman toiselle puolelle. – Mä olen nyt ihan pihalla. Kokattiinko me turhaan ja jos niin miksi?
- Odota hetki, mä kerron koko jutun kunhan ensin vähän rauhoitun, lupasin. Kaipasin kauheasti yhtä tupakkaa, mutta mitäpä jos ne vielä olisivat terassilla? Ehdotin, että menisimme kellarin läpi takapihalle istumaan. Riikka nyökkäsi ja lähti seuraamaan minua, kääntyi vielä keittiön kynnyksellä ja nappasi konjakkipullon mukaansa.
- Ei mun tee enää mieli siitä, sanoin torjuvasti, kun istuimme puutarhakeinuun ja hän tarjosi. Mieleeni oli tullut äidin humalahakuinen juominen kun viimeksi olimme olleet syömässä ja tavanneet ensi kertaa Miilan isän, Tuomon, tai Stumpin. Pelkäsin tulevani samanlaiseksi.
- Ota silti tippa, sä olet ihan kalpea. Lääkkeeksi lääkäritkin sitä määrää, Riikka houkutteli. Olin maistavinani pullon suusta ja sytytin tupakan, sitten mieleeni tuli hiipiä talon nurkalle vilkaisemaan, etteivät oletetut päivällisvieraat enää seisseet siellä. Näin heidän poistuvan juuri kadulle ja huokaisin helpotuksesta.
Riikka katsoi minua tarkasti ja oli yhtäkkiä kovasti veljensä näköinen tutkivine katseineen. Hän ei sanonut mitään joten minun piti vain aloittaa omin päin.
- Mahdatko sä tietää minkälaisen sopan meidän vanhemmat on aikoinaan keittäneet? kysyin. Riikka pudisti päätään.
- Sen mä tiedän, että te ette ole oikeita sisaruksia Miilan kanssa. Oliko ne sitten jotain hippihörhöjä 60-luvulla? Vapaata rakkautta jossain kommuunissa? Minun piti naurahtaa.
- Ei, ei ne sentään niin vanhoja ole. Mutta mun isä ja Miilan äiti on tuntenut toisensa iän kaiken, ja samoin mun äiti ja Miilan isä, ja kai ne on seurustelleet nuorena vähän ristiin rastiin. Mutta sitten ne meni kumpikin naimisiin tahoillaan ja sai meidät. Mun vanhemmat erosi säällisesti mutta Ilse potkaisi Miilan isän ulos joskus kun Miila oli vielä ihan pikkuinen. Ja sitten ne totesi että ovat toistensa suuria rakkauksia, iskä ja Ilse siis, ja me ollaan oltu perhe siitä lähtien.
- Miten kauan?
- No melkein 15 vuotta.
- Ja nyt ne ylimääräiset vanhemmat oli tuolla ovella? tahtoi Riikka selvennyksen.
- Niin, sanoin ja tunsin miten aloin taas suuttua. – Mun äiti on mennyt aikoja sitten uusiin naimisiin ja saanut uusia lapsia mutta kerran keväällä kun me oltiin sen kanssa syömässä ravintolassa, sinne törmäsi toi mies myös. Siis Miilan isä, äitikään ei ensin meinannut tuntea sitä. Ilmeisesti ne on nyt sitten tavanneet toisenkin kerran sen jälkeen. Mutta Miila ei ole tavannut sitä sen jälkeen kun oli vauva, eikä taida edes haluta tavata. Enhän mä sitä voinut tänne kutsua, vai mitä?
- Et, sanoi Riikka ja oloni huojentui. Olin kai sittenkin ollut vähän epävarma.
- Hankalaa käännyttää oma äiti pois ovelta, mutta mua alkoi ihan kauheasti suututtaa, että sen oma perhe on kotona ja se on tulossa tänne käsikynkkää ton miehen kanssa. Ihan kuin niillä olisi joku suhde.
- Jos niillä on?
- Hyi olkoon! Minua puistatti ja sytytin uuden tupakan. Riikka siemaisi salavihkaa konjakkipullosta ja punastui, kun huomasi minun huomanneen. Mutta ei se minua haitannut, omat ajatukseni haittasivat. Olin vihainen äidilleni, joka oli lakannut olemasta hyvä, luotettava ihminen silmissäni ja tajusin, että minulla oli paha olo, kuin rinnassani olisi ollut ontto kohta. Minusta tuntui kuin olisin yhtäkkiä jäänyt orvoksi. En voinut ymmärtää sitä, äidillä oli kuitenkin ollut hyvin pieni osuus elämässäni, ja aina vaan pienemmäksi se oli kutistunut viimeisen vuoden aikana. Siltikin tunsin itseni kauhean onnettomaksi. Mieleni teki juosta kotiin – iskän ja Ilsen luo – hakemaan lohdutusta mutta tajusin, etten voinut. En kehtaisi kertoa heille, miksi en ollutkaan halunnut äidin tulevan kylään; että en ollut halunnut katsoa hänen taas kittaavan kokonaista viinipullollista aterialla sellaisen miehen seurassa, joka ei ollut hänen aviomiehensä. Miehen henkilöllisyys oli sitten vielä oma lukunsa. Jos kyseessä olisi ollut joku muu, en ehkä olisi ajanut heitä pois vaan istuisimme parhaillaan syömässä, mutta varmasti minulla olisi silti ollut yhtä tyhjä ja pettynyt olo.
- Onko uuni vielä päällä? havahduin tähän maailmaan. Riikkakin oli istunut hiljaa tuijottaen puutarhaan niin kauan kun ajatukseni vaelsivat. Nyt hän säpsähti.
- Ei, mutta se pata on kyllä uunissa. Ehkä se pitäisi ottaa pois.
- Olkoon, pysyköön siellä lämpimänä. Mä en ainakaan halua syödä nyt.
- Kukas sen sitten syö? Riikka näytti pettyneeltä, eikä ihme, kun hän oli nähnyt semmoisen vaivan laittaessaan ruokaa.
- Älä yhtään mieti sitä, mä takaan ettei siitä ole mitään jäljellä sen jälkeen kun alkuasukkaat kotiutuu.
Nostin jalkani mukavasti ylös keinuun, Riikka seurasi esimerkkiä ja vajutti taas konjakkipulloa.
- Aiot meidän sydänlääkkeen juoda pois? huomautin.
- Anteeksi, Riikka sanoi ja kysyi, minkälaista oli asua uusioperheessä.
- En mä ole ikinä pitänyt meidän perhettä uusioperheenä, sanoin mietteissäni.
- No mutta olettehan te, ettehän te ole mitään sukua Miilan kanssa.
- Niin niin, ollaan teknisesti, mutta ei se siltä ole tuntunut. En mä vaihtaisi Miilaa ja Ilseä omaan äitiini ja velipuoliin mistään hinnasta.
- Ettekö te koskaan ole edes olleet mustasukkaisia toistenne vanhemmista?
- Millä tavalla? Ei, sanoin, vaikken oikein ymmärtänyt mitä Riikka tarkoitti. Riistin pullon pois häneltä ja hetken aikaa leikillämme kiistelimme siitä niin, että jäljelläoleva neste siellä hölskyi vaarallisesti.
- Missä korkki on? kysyin ja aloimme etsiä sitä keinusta ja ympäristöstä.
- Ei sitä löydy, huolestui Riikka, ja ehdotti, että pullo pitäisi sitten juoda tyhjäksi.
- Et kyllä sinä juo. Riikan posket punoittivat jo siihen malliin, että saisin kohta Veskulta haukut.
Mainittu henkilö saapui vähän ajan päästä kun kihertelimme päät yhdessä. Hänen ilmeensä oli tyytyväinen joskin kummastunut.
- Oli se nopea, hän sanoi.
- Mikä? kysyin.
- Sun ruokavieraasi. Vai eikö se käynytkään? Ruoka oli ainakin hyvää, vaikka vähän tummaksi paistunutta kyllä.
- Kyllä se kävi, muttei sille ruokaa annettu, sanoin synkistyen hiukan ja kerroin koko jutun.
- Ja sitten rupesitte ryyppäämään suruunne? Vesku istui viereeni keinuun ja tarttui nyt jo tyhjenneeseen pikku pulloon.
- Se oli sun siskosi, mä en vaan voinut estää sitä.
- Olet säkin maistanut, arveli Vesku suudeltuaan minua.
- Juu, mutta maistoin vaan.
- Lääkkeeksi, vahvisti Riikka.
- Voisin vaikka ajaa autoa, vakuutin ja sitten keksin. – Mennäänkin tallille, mä kaipaisin vähän piristystä nyt. Maastolaukkaa.
- Mennään vaan, Vesku suostui. Oonan maasturi oli taas muuttanut meille päivähoitoon.
- Saanko mä tulla mukaan? kysyi Riikka heti.
- Ei sinne kehtaa viedä käkättävää lasta, joka lemuaa viinalle metrien päähän, sanoi hänen veljensä, ja huokaisten Riikka ojentautui keinulle makaamaan kun me nousimme siitä.
Maastolaukka oli hyvä ajatus. Pääni tuulettui ja äiti katosi sieltä. Laukkarata oli ihanassa kunnossa ja Oonakin oli tyytyväinen kun pari hevosta sentään sai tänään liikuntaa. Tunsin olevani taas tasapainossa itseni kanssa kun kävelimme pitkin ohjin takaisin tallille, minä Madnessilla ja Vesku Elkellä. Eihän minun tarvinnut hävetä jos äitini oli idiootti, en ollut hänen tekemisistään vastuussa. Eikö vaan? Sitä vähän mietin, että kertoisinko koko välikohtauksesta Miilalle, mutta en jaksanut enää vatvoa aihetta sinä iltana ja karkotin sen ajatuksistani.
Kun palasimme kotiin kaikki ruoka oli syöty.
15.
Miilan ja Jinnan kesäloma päättyi ennen kuin Laurin, Veskun ja minun ja tytöt halusivat juhlistaa sitä pitämällä pihabileet. Riikkakin tietysti heilui innoissaan mukana, hänhän joutuisi myös palaamaan Hankoon ja koulunpenkille samoihin aikoihin. Olin ihan tyytyväinen sikäli, että heidän ideansa sai heidät siivoamaan koko talon, joskin yritin laskea miten usein meillä olikaan ollut ex-tempore –saunailtoja – alkoivatkohan naapurit kyllästyä? No, ainakaan mitään epämiellyttäviä kirjeitä ei ollut minun tietääkseni ilmestynyt postilaatikkoomme, joka sivumennen oli aika huvittava näky viisine nimineen.
Kiltteyttäni lupasin sinä lauantaina töiden jälkeen tulla kotiin auttamaan viime hetken järjestelyissä sen sijaan, että olisin mennyt tallille. Vesku aikoi käydä ratsastamassa Madnessilla. Elken oli Oona jo saanut kaupaksi, mutta se oli vielä Oonan tallissa ja uusi omistaja kävi sitä paapomassa siellä. Makea oli ruvettu lainaamaan ratsastuskoulun tunneille ja Oona elätteli toiveita, että Eivor ostaisikin sen sinne. Lähdimme yhtä matkaa töistä maasturilla; Vesku vain pysähtyi meidän kohdalla ja jatkoi sitten tallille. Talossa tuntui joka ikkuna olevan levällään ja sisältä kuului musiikkia. Se sai minut pysähtymään pihatiellemme ja hymyilemään leveästi. Kyllä oli kivaa, että olimme saaneet Huvikummun.
Sisällä oli puhdasta ja siistiä, sekä autiota. Kurkkasin kaikkiin huoneisiin ja vein kassini meidän huoneeseen, sitten menin pihalle, mistä löysin tytöt ripustelemassa valoja omenapuihin ja pensaisiin. Rapujuhlarekvisiittaa oli helppo löytää tähän aikaan vuodesta ja illat alkoivat jo pimetä.
- Mihin aikaan tänne on tulossa ja ketä? kysyin astuessani ulos.
- Kuuden jälkeen, kaikki ketä me vaan tunnetaan, ilmoitti Miila.
- Mitäs tarvitsee vielä tehdä?
- Ei oikeastaan mitään, Jinna arveli ympärilleen katsellen. – Kaikki on tehty mitä voidaan.
- Sittenhän mä olisin voinut ihan hyvin mennä ratsastamaan, totesin.
- Ei kun me ruvetaan nyt laittautumaan. Siinä menee ainakin kuuteen asti!
- Niin tietysti.
Kiiekin oli meillä, havaitsin. Hän ja Riikka ilmestyivät marjapuskien seasta kerien auki pitkää johtoa, joka ei sitten siltikään ylettänyt taloon asti. Pettyneinä he palasivat takaisin keräämään valosarjaa.
- Laittakaa se terassin kaiteen ympärille, ehdotin ja niin he lähtivätkin tekemään. Minä menin suihkuun saadakseni työpaikan hajun pois hiuksistani. Jinna ja Miila jäivät vielä pihalle kertaamaan, oliko kaikki suunniteltu varmasti tehty.
Sauna oli vähän pieni paikka meidän viiden meikata ja pukeutua yhtaikaa, joten menimme yläkertaan jakautuen siellä makuuhuoneisiin ja vessaan; joka paikkaan missä oli peili. Minä en viitsinyt hirveästi tälläytyä, meikkasin vain kevyesti ja jätin hiukset auki kuivumaan, sitten istuin sängylleni juomaan siideriä ja juttelemaan. Muut keräytyivät vähitellen sinne myös, Jinna vaihdellen vaatteita sen seitsemän kertaa, kuten tavallista. Mieleeni tuli kysyä, koska Ville aikoi palata kotiseudulleen vai aikoiko. Jinna punastui lievästi.
- Kyllä se ainakin toistaiseksi aikoo jäädä tänne, hän sanoi pieni, tyytyväinen hymy suupielessä.
- Oooo, minulta pääsi. – Se on tosissaan rakastunut suhun! Muutkin tytöt alkoivat vihellellä ja Jinna punastui oikein kunnolla.
- Lopettakaa, en mä sanonut että sillä asialla olisi mitään tekemistä mun kanssa!
- Onko, utelin?
- Kysy Villeltä! Jinna tokaisi.
- Kysynkin, kun sä kerran olet noin salaperäinen, uhkasin.
Alhaalta kuului ääniä ja vilkaisin ihmeissäni kelloa. Alkoihan se näyttää kuutta, mutta oliko joku vieraista vain kävellyt sisään soittamatta ovikelloa? Muistin, että talossa oli muitakin asukkaita vasta, kun Vesku käveli sisään ja pysähtyi kuin seinään löytäessään läjän enemmän tai vähemmän puolipukeisia tyttöjä sängystään.
- No tää on niin tätä, hän puuskahti aikoen kääntyä takaisin.
- Mitä niin? Miila kysyi nauraen.
- Poikamiehen unelmaa.
- Neljä misua sun sängyssä ja sitten tyttöystävä ei satukaan olemaan poissa, kikatin minä.
- No juu, jotain tommosta just.
- Tule sisään, me voidaan siirtyä meille, sanoi Miila ja johdatti muut kulkueena ulos. Vesku näytti hikiseltä mutta koukistin silti kutsuvasti sormeani.
- Tule tänne hetkeksi.
Hän totteli ja heittäytyi sängylle. Käytävän toiselta puolelta Miilan ja Laurin huoneesta alkoi kuulua naurua. Kiipesin hänen vatsansa päälle istumaan ja kumarruin antamaan suukon.
- Mitäs tallille kuului?
- Hyvää, hän sanoi ja kutitti minua vähän kyljistä.
- Älä, vääntelehdin. – Mitä teit?
- Miltä näyttää? @!#$ hikistä koulutreeniä. Sä saat siitä hyvän kisahevosen.
- Ai koulukisoihin?
- Ihan mihin vaan, vaikka kenttään.
- Ellei Oona myy sitä ensin. Kumarruin takaisin suukottelemaan ja tungin nenäni hänen kaulaansa oikein imeäkseni itseeni hänen ominaistuoksuaan, mutta minut kieräytettiin syrjään.
- Mun on pakko päästä nyt suihkuun. Palataan asiaan myöhemmin.
- Äh, tylsä, sanoin pettyneenä. Vesku nappasi siiderini lattialta, joi pitkään ja lähti huoneesta. Kuulin, miten suihkuhuoneen ovi väännettiin lukkoon. En siis pääsisi edes hiipimään perässä. Heittäydyin selälleni miettimään, mitä laittaisin päälleni. En ollut vielä päässyt alusvaatteita pidemmälle – ja silti mies oli karannut. Aioin juuri nousta ja mennä penkomaan kaappiani kun koko tyttösaattue marssi avonaisesta ovesta takaisin sisään.
- Etkö ole vielä valmis? Hop hop, Miila komensi.
- No mikä kiire mulla on, onhan siinä teitä emäntiä, tuhahdin.
- Unohdutte tänne kuitenkin jos olet täällä kun miehesi tulee suihkusta. Niin on ennenkin käynyt. Miila avasi kaappini ja heitti sängylle näköjään ensimmäisen vaatekappaleen, mikä hänen käsiinsä osui, oranssin kesämekon. Huokaisten nousin ja vedin sen päälleni.
- Booli täytyy tehdä loppuun, tohotti Jinna hypellessään portaita alakertaan jonon ensimmäisenä.
- Onko meillä boolia? Mitä me syödään? kysyin.
- Nää on nyyttärit, me syödään sitä mitä vieraat tuo. Booli on meidän osuus, valisti Miila.
Keittiön nurkassa seisoi tuolin päällä hurjan kokoinen saavi; kotiviinipönttö, minkä epäilin olevan kotoisin meidän kellarista. Toivoin, että siitä oli viitsitty pestä huolella pois pölyt, jos se oli boolimaljamme. Kurkistin sinne ja näin mansikoita ja hedelmänpaloja lillumassa jossain, jonka tuoksu meinasi tiputtaa ripset.
- Hiukan vahvaa, arvioin.
- Niin kai kun siitä puuttuu kaikki paitsi väkevät. Jinna alkoi nostella pakastelokerosta jääpalapusseja; aloin rikkoa niitä saaviin hänen avukseen. Riikka kaatoi sinne pari pullollista valkoviiniä ja Miila limsaa. Ovikello soi, mutta saman tien ovi aukesikin ja hälinä alkoi. Miila livahti eteiseen ja minä perässä kurkkaamaan, ketä oli tullut. Raisa ainakin oli etunenässä. Kellarin ovikin kävi samaan aikaan ja sieltä kiipesi yläkertaan Ville hiukset märkinä.
- Sinäkin täällä, ihmettelin.
- Tulin ihan sun kiusaksesi, mies virnisti ja irvistin takaisin. Olimme päässeet melkein ystävällisiin väleihin viime aikoina.
Katsoin parhaaksi häipyä keittiöstä viemästä tilaa kun Raisa kaikkine seuralaisineen tahtoi sinne nyyttärituomisineen. Vanhoja tuttujahan hänen kanssaan oli tullut, koulukavereita, Tiia ja Teresa, Susanna, Hanni, Veskun ja Riikan serkku ja Raul, Mika, Jaakko ja Arto.
- Susanna, moi! huudahdin ilahtuneena. Tyttö oli ollut paremminkin Jinnan ja minun kuin Miilan kaveri, enkä ollut nähnyt häntä koko kesänä – enkä rehellisesti sanoen ollut juuri ajatellutkaan. Nyt oli kuitenkin kiva nähdä ja halasimme eteisessä.
Joukon jatkona sisään käveli Lauri ja hänenkin takanaan tuli tuttuja ihmisiä, vaikken uskonutkaan Miilan tätä porukkaa kutsuneen. Annukka, Jari ja Sebastian, Laurin ja Veskun opiskelukavereita. Kiljaisin kun näin heidät.
- Joko kuulitte, mä pääsin sisään?
- Kuultiin, onnea vauva! mörisi Jari, joka oli karhun kokoinen ja vähän näköinenkin ja nappasi minut karhumaiseen syleilyyn.
- Päästä alas! yritin komentaa; pelkäsin pääni osuvan lamppuun ja sitä paitsi minusta tuntui, että hameenhelmani oli noussut kuin pikkutytöllä niin, että alushousuni, tai tässä tapauksessa melkein paljaat pakarani saattoivat hyvin olla esillä koko kansalle. Jouduin lyömään nyrkillä pari kertaa ennen kuin sain jalkani takaisin lattialle ja suoristin hätääntyneenä hamettani.
Valtava tungos oli eteisessä ja keittiössä ja heitin kellarin oven auki.
- Menkää tosta pihalle joutilaimmat, kehotin. Kukaan ei liikahtanutkaan siihen suuntaan. Kaikki halusivat käydä keittiössä viemässä ruokatuomisensa ja ajattelin jo, että kohta sinne ei mahdu enempää ihmisiä. Kestäisikö lattia vai löytäisivätkö kaikki itsensä saunasta kohta? Annukka sentään toimi järkevästi, jätti kassinsa eteisen lipaston viereen ja tuli luokseni.
- Mennään, hän sanoi ja kävelimme kellarin ja autotallin läpi pihalle.
Huomasin heti, että yhden asia juhlien emännät olivat unohtaneet. Tai kaksi. Pihalla ei mitenkään olisi istumapaikkoja kuin ehkä kahdeksalle ihmiselle, eikä myöskään yhtään tuhkakuppia. Pyrähdin takaisin kellariin ja kannoin sieltä ulos rullattuja mattoja, joita olimme ennenkin käyttäneet istuma-alusina ja sitten metallikeräyslaatikostamme tonnikala- ja ananaspurkkeja. Onneksi Jinna oli vaatinut, että kierrättäisimme kaiken mahdollisen, vaikka metallinkeräyspistettä ei ollut lähimaillakaan. Ja onneksi olimme olleet liian laiskoja raahaamaan purkkeja ja tölkkejä minnekään silloinkaan kun käytössämme oli ollut autoja.
- Onnittelen, sanoi Annukka virallisesti kun istuimme keinuun yhden tyhjän ananastölkin kanssa; muistin että viimeksi tavatessamme hän oli polttanut pikkusikareita, ja minä ainakin halusin
tupakan.
- Kiitos, sanoin yhtä virallisesti, mutta sitten uteliaisuuteni puhkesi. Halusin tietää, miltä tytöstä oli tuntunut aloittaa lääkis. Olin tentannut Veskua ja Lauria väsymykseen asti, mutta en oikein osannut selittää heille mitä tahdoin tietää. Totta kai he osasivat kertoa ensimmäisen lukukauden alkurutiineista, mutta nyt sain tilaisuuden kuulla naisnäkökulmaa. Annukka mietti kaikkia vastauksia hetken jos toisenkin tarkasti, ennen kuin sanoi mitään ja minulla oli hyvää aikaa tarkastella häntä. Ensivaikutelmani ensitapaamisella oli ollut suunnaton helpotus. Olin juuri kuullut, että Annukka oli ainoana tyttönä kelpuutettu mukaan Veskun ja kavereidensa jokavuotiselle viikonloppureissulle, jolla he juhlivat kuulemma kevätlukukauden vaihtumista tenttikaudeksi, jolloin ei enää ollut luentoja eikä harjoittelua ja olin ollut korviani myöten mustasukkainen. Kun Annukka sitten osoittautuikin erityisen pitkäksi, laihaksi naisihmiseksi, jolla oli 70-luvun jakaus-keskellä-päätä –kampaus ja epämuodikkaat silmälasit, olin helpottunut niin, että olin heti tuntenut hänet sydänystäväkseni.
Nyt havaitsin lisäksi, että hänellä oli jotain, mitä Miila olisi kutsunut jumalaisiksi poskipäiksi ja aikaa ja halua jutella kanssani, vaikka kysymykseni olivatkin vähän epämääräisiä. Hän näkyi kuitenkin tajuavan, mitä hain niillä.
Muitakin alkoi hiljalleen valua pihalle, joukon jatkona Kiie, jolla oli toisessa kädessään läjä kertakäyttömukeja ja toisessa ainoa lasikannumme, jossa lillui mansikoilla terästettyä juomaa.
- Otatteko boolia? hän huudahti hilpeästi, kaatoi meille mukilliset ja jatkoi kierrostaan niiden parissa, joilla ei vielä ollut juotavaa. Siitä lähtien kaikki alkoi mennä pieleen. Olikohan käynyt niin, että Kiie oli täyttänyt kannun saavista ennen kuin sinne oli kaadettu tarpeeksi limsaa; vahvalta booli ainakin minusta maistui, mutta hörpin sen ajatuksissani Annukkaa kuunnellessani, ja ehdin saada toisenkin mukillisen ennen kuin Kiie lähti yläkertaan täyttämään kannua uudelleen. En muista, koska olisin viimeksi juonut väkeviä ja kun Vesku ilmestyi suihkunraikkaana ja istui viereeni, annoin hänelle ilahtuneena tavallistakin intohimoisemman suudelman.
En nyt tietenkään tullut kaatokänniin heti juotuani pari mukillista boolia – niin vahvaa se ei sentään ollut – mutta pakko sanoa, että arvostelukykyni lähti nukkumaan. Taisin kitata aika paljon lisääkin ihan huomaamattani, ja tuskin aina omiani. Muistan ajatelleeni, että onhan kaikki juoma minun kotonani minun käytettävissäni, mikä kuvaa jo aika hyvin tilaani. Juttelin ihmisten kanssa ja tunsin olevani kauhean hauska. Ilmeisesti olinkin, sillä kaikki muutkin nauroivat. Näin jälkeenpäin toivon, että osa nauroi ihan omaa hyväntuulisuuttaan eikä minulle. Poltin kauheasti tupakkaa ja jälkeenpäin löysin mekostani palaneita reikiä. Syöminen ei tietenkään tullut mieleenkään, paitsi paria kourallista sipsejä. Siinä vaiheessa kun alkoi jo hiukan hämärtää ja pihavaloja alettiin sytytellä istuin matonpätkällä pihalle kannetun radion vieressä Jarin kanssa ja itkin valtoimenaan. Radiosta tuli Kolmatta linjaa takaisin ja vuoroin lauloin mukana ja vuoroin tyrskin laulun lohdutonta sanomaa siitä, miten nuoruus on jäänyt taa eikä sitä saa takaisin. Sitten asetin pääni Jarin syliin ja nukahdin, mistä Miila ja Lauri kuulemma vähän myöhemmin raahasivat minut keittiönvieruskamariin, päätettyään kellarin portaissa että yläkerran portaat olisivat jo liikaa.
Päässäni pyöri kuin olisin ollut jossain Linnanmäen pahimmista laitteista kun havahduin. En heti tajunnut missä olin, tietenkään, enhän tuossa pienessä palvelijanhuoneessa ollut ikinä nukkunut, enkä myöskään, mihin olin herännyt. Sitten tunsin miten lämmin käsi silitti reittäni siirtyen ylöspäin hameen alle ja ellei minulla olisi ollut niin huono olo olisin varmaan huokaissut tyytyväisyydestä; Vesku oli siis löytänyt minut. Mutta vatsassani pyöri yhtä epämiellyttävästi kuin päässänikin ja ymmärsin, että minun olisi pakko lähteä vessaan kohtuullisen nopeasti. Mumisin jotain ja yritin päästä istumaan patjalla, mutta käsiini tartuttiin ja ne nostettiin pääni yläpuolelle. Jokin oli nyt vialla, käsiä tuntui olevan liikaa.
Avasin silmäni ja samassa katosi pieni valoviiru ja kuulin oven loksahduksen. Yhdet kädet pitivät ranteitani ja toiset nostivat ensin hamettani ja sitten kiskoivat kaula-aukkoani alemmas niin, että olkaimet painuivat inhottavasti ihoon. Mitä @!#$ä oikein oli tapahtumassa? Huoneessa oli nyt niin hämärää, että näin vain hahmoja. Kuulin toki, mutta hahmot eivät puhuneet mitään, hengittivät vain. Toiset kädet lakkasivat kiskomasta kaulustani ja siirtyivät pikkuhousuilleni. Silloin aloin tajuta, että minua yritettiin raiskata. Säikähdin niin, että sydämeni taisi jättää parikin lyöntiä väliin ja yritin vääntelehtiä irti, mutta jalkojeni päällä oli raskas paino ja käteni olivat kuin käsiraudoissa. Tunsin, miten housujani kiskottiin alaspäin, mutta saadakseen ne pois, toisen oli pakko nousta pois polvieni päältä. Ennen kuin ehdin edes tajuta, polveni kohosi ylöspäin ja taisi ähkäisystä päätellen osua arimpaan paikkaan. En ollut ehtinyt sitä suunnitella, kunhan olin yrittänyt vapautua ja saanut onnekkaan osuman. En varmasti ollut ihan teräkunnossa, kun ajattelee miten paljon olin juonut, mutta adrenaliini kai selvitti päätäni niin, että tökkäisin uudestaan niin kovaa kuin pystyin. Hahmo kierähti kyljelleen pois päältäni ja kolahti vasten tyhjiä muovilaatikoita, jotka olimme varastoineet pikku huoneeseen. Olin raivoissani ja yritin potkia häntä enemmänkin, mutta satutin vain paljaat jalkani kun ne osuivat koviin polvilumpioihin. Mietin jälkeen päin, miksen tajunnut päästää ääntäkään aikaisemmin; olisiko se säikäyttänyt hyökkääjät, niin kuin neuvottiin? Sain nyt vasta suuni auki, joskaan en huutanut vieläkään vaan kirosin kuin turkkilainen. Toinen painoi kiireesti kätensä suulleni, mutta silloin toinen käteni pääsi irti ja sitä paitsi pystyin puremaan häntä. Aloin päästä voiton puolelle, kun kuulin toisen tuskanähkäisyn. Purin hampaani varmuuden vuoksi vähän tiukemmin yhteen, päättäneenä vaikka irrottaa palasen, ja toinenkin käteni pääsi vapaaksi, sain tosin sitten iskun päin naamaani.
Heidän pelinsä alkoi kuitenkin olla menetetty, keittiö oli hennon oven takana ja siellä liikkui koko ajan ihmisiä hakemassa ruokaa tai juomaa. Miehet eivät voineet ottaa sitä riskiä, että pääsisin huutamaan ja houkuttelemaan jonkun sisään. Kun ällistyksissäni lyönnistä hellitin hampaitani, katosi raatelemani raaja ulottuviltani ja näin hämärästi hämärässä – päässäni pyöri kovin – miten molemmat kömpivät pystyyn, potkimani huomattavan vaivalloisesti. Minua mäiskäistiin vielä kerran niin, että lennähdin patjalle makaamaan ja näin vain värivaloja ja sillä aikaa kuulin oven avautuvan ja sulkeutuvan hetken päästä uudelleen. Ei sillä väliä, olin tunnistanut heidät voihkaisuista, vaikkeivat he olleetkaan mitään puhuneet. Tuttujahan täällä kaikki olivat.
Makasin kippurassa patjalla haluamatta liikahtaakaan, enää ikinä. Päätäni jomotti kahden lyönnin jäljiltä ja silmissäni näkyi edelleen värejä, vaikka ne olivat kiinni. Luulen, että jos olisin pienenä harrastanut peukalon imemistä, olisin nyt laittanut peukalon suuhun. Maistoin suolaisen veren ja mieleni teki sylkeä. Mutta eihän semmoista voinut tehdä sisällä. Minua paleli ja yritin käpertyä vielä pienemmäksi, vaikka polvet olivat jo rintaani vasten. Yritin tajuta, että minua oli haluttu tieten tahtoen satuttaa ja loukata, mutta se oli kauhean vaikeaa, sillä sellaista ei ollut muistaakseni ikinä ennen tapahtunut. Hitaasti irrottauduin kerältä sen verran, että tunnustelin alustaani, josko siihen olisi jäänyt Riikan yöpymisten jäljiltä lakanaa tai peittoa, jonka olisin voinut vetää tärisevän ruumiini peitoksi, mutta en tavannut mitään sen tuntuista. Tyydyin siis makaamaan, tärisemään ja tuijottamaan tyhjyyteen.
Se, jota olin potkinut, oli ollut Jaakko, ja se, jota olin purrut, Mika. Sitä en vaan ymmärtänyt, että mikä heidät oli ajanut tulemaan kimppuuni. Livahtamaan salaa säilytyspaikkaani tuolla tavoin. Olivatko he kuvitelleet, että olisin niin sammuksissa, etten heräisi? Siinä tapauksessa he olivat varmaan yllättyneet aika lailla. Mutta kaikkein pahimmalta tuntui ajatus siitä, että minulle oli haluttu tehdä pahaa. Enhän ollut kauhean hyvin Jaakkoa kohdellut vaihtaessani hänet lennossa Veskuun, mutta silti. Onneksi he olivat olleet noin amatöörejä, vaikkakaan en osannut kuvitella, että minusta olisi voinut tuntua juuri tämän pahemmalta vaikka he olisivat onnistuneetkin aikeissaan. Olisi voinut kuvitella kahden miehen onnistuvan pitelemään yhtä naisihmistä, mutta aika kömpelösti he olivat toimineet.
Makasin siinä määrättömän pitkän ajan. Kauanko, siitä minulla ei ole aavistustakaan. Välillä vaivuin jonkinlaiseen horteeseen, josta taas hätkähdin aloittamaan ajatuskierroksen alusta. Välillä tärinäni lakkasi, mutta alkoi sitten uudestaan. Ainoa, mikä muuttui, oli vihreiden ja keltaisten salamoiden katoaminen silmistäni samalla kun kasvoihini asettui tasainen jyskyttävä jomotus. Mietin välinpitämättömänä, olinkohan kovinkin murjotun näköinen. Niin kuin sillä olisi väliä, en kuitenkaan ikinä menisi ulos tästä huoneesta.
Sillä välin, kuulin jälkeenpäin, sankarit olivat poistuneet keittiöstä, joka onneksi oli ollut tyhjä sillä hetkellä tai Mikan verta valuva käsi olisi kyllä herättänyt huomiota. Hän oli napannut astiapyyhkeemme ja käärinyt sen kätensä ympärille ja väittänyt sitten leikanneensa siihen vahingossa leipäveitsellä. En tiedä oliko Jaakon tarvinnut kyyristellä jossain kauankin parantelemassa perhekalleuksiaan, siitä ei kellään ollut havaintoja. Jos hän kävelikin vähän jäykästi, oli se pantu humaltumisen tiliin, kun he olivat vielä palanneet pihalle. Mutta sinne he olivat menneet, sillä Jaakko oli saanut päähänsä pirullisen idean. Hän oli joutunut kiertämään taajaa vierasjoukkoa hyvän aikaa ennen kuin löysi Veskun, joka istui syrjemmällä Laurin ja muiden kavereidensa kanssa viskipullon ympärillä, napsien palanpainikkeeksi viinimarjoja suoraan pensaasta.
- Terveisiä tyttöystävältäs, hän oli sanonut hymyillen leveästi ja ojentaen pikkuhousuni, joiden puuttumista en ollut itse huomannutkaan. Sitten hän oli poistunut yhdessä Mikan kanssa.
Voin kuvitella, että se rinki oli hiljentynyt aika tehokkaasti, tosin Jari oli ruvennut hermostumaan, muttei päässyt ylös maasta niin äkkiä, etteivät Jaakko ja Mika olisi olleet jo kaukana. En osaa kuvitella, mitä Veskun päässä oli liikkunut. Hän oli kuitenkin hetken kuluttua kömpinyt pystyyn ja lähtenyt sisään. Laurilla oli raksuttanut aika hitaasti kanssa, mutta kun Vesku oli ollut kadoksissa jo vähän aikaa, hänelle oli tullut mieleen, ettei kukaan tainnut tietää mihin he Miilan kanssa olivat minut raahanneet ja hän se lopulta ilmestyi pikkuhuoneeseen.
Minä liikahdin ja räpäytin pimeään tottuneita silmiäni kuin pöllö, kun Lauri avasi oven ja sytytti valon.
- Täällähän sä olet, hän sanoi, eikä sitten sanonutkaan enempää. Olin kuulemma ollut aika hirvittävän näköinen suunympärys kuivuneessa veressä. Käperryin tiukemmaksi nyytiksi ja pistin silmäni kiinni, toivoen että saisin taas jäädä yksin pimeyteen, mutta siitä ei enää ollut puhettakaan. Lauri kyykistyi viereeni, tarttui leuastani kiinni ja pakotti minut kääntämään naamani paremmin valoa päin.
- Oletko sä kunnossa? hän kysyi ja kun vastahakoisesti katsoin häntä, näin huolesta melkein mustat silmät. Ei kai siihen tarvinnut vastata, olin tunnustellut äsken poskeani ja todennut sen olevan turvoksissa kuin tennispallo. Varmasti päälle näki olinko kunnossa, ajattelin, enkä edes tiennyt olevani veressä kuin Hannibal Lecter. Enää ei pahasti pyörryttänyt, mutta näköni sumeni ja kesti vähän aikaa ennen kuin ymmärsin sen johtuvan kyynelistä. Vapinakin palasi.
Lauri ei kysellyt enempää typeriä. Hän oikaisi lyhyen hameeni vähän säädyllisempään asentoon, otti lattialla lojuneen peiton, jota en itse ollut pimeässä löytänyt, kääri minut siihen ja veti syliinsä. Se oli äärimmäisen lohduttavaa. Hän ei sanonut mitään eikä tehnyt mitään, piti vain minusta kiinni ja minä olin yhtä hiljaa, mitä nyt välillä jouduin nyyhkäisemään.
Pienen ikuisuuden jälkeen Lauri alkoi vääntelehtiä. Yritin päästä esiin peiton sisältä.
- Mä painan sua, arvelin.
- Etkä, meinaan vaan puutua. Jokohan meidän pitäisi putsata sut esiintymiskuntoon?
- En mä aio esiintyä missään, sanoin hiljaa mutta varmasti. Ovi aukeni taas ja painoin pääni paremmin piiloon, oli siellä kuka tahansa.
- Mitä täällä tapahtuu? Se oli Miilan ääni, enkä oikein osannut tulkita sitä. Oliko hän ihmeissään vai epäilikö hän keskeyttävänsä jonkun luvattoman lemmenkohtauksen.
- Tuo yksi märkä pyyhe, Lauri pyysi vastaamatta mitenkään kysymykseen. Ja sitten, hetken kuluttua he supattivat lisää. Minä olin vetänyt peiton pääni yli ja painanut kädet korvilleni, sillä en halunnut nähdä enkä kuulla mitään. Toivoin, että he jättäisivät minut rauhaan eivätkä alkaisi hälistä. Ovi kuului taas sulkeutuvan ja Lauri alkoi houkutella minua esiin peiton alta, mutta en suostunut, pidin peiton reunasta kiinni ja olin sen sisällä kuin pimeässä pesässä. Tiesin tietysti, ettei minun annettaisi jäädä sinne ja päästin lopulta huokaisten irti. Lauri rullasi peitonreunan pois kasvoiltani ja nousin vastahakoisesti istumaan kippurastani. Huomasin, että hartiani olivat jäykät ja kipeät kyyristelemästä ja voihkaisin hiukan. Silloin Miila palasi Veskun kanssa.
Kukaan ei sanonut mitään, ei edes Miila esittänyt miljoonaa kysymystä, joiden tiesin pyörivän hänen kielensä päässä. Vilkaisin heitä nopeasti itkusta turvonneiden luomieni alta ja puristin sitten silmät takaisin kiinni. En ollut vielä valmis kohtaamaan näin hyvin valaistua maailmaa.
- Tules tänne, kuulin Veskun äänen korvani vierestä ja tunsin tutut kädet ympärilläni, kun hän veti minut nojaamaan rintaansa vasten. Lauri alkoi pyyhkiä inhottavan kylmällä, märällä kankaalla kasvojani ja inahdin, kun hän osui poskipäähäni. Onneksi se ei kestänyt kauan, ja se piristi kummasti. Ihan kuin olisin herännyt pahasta unesta. Nyt uskalsin avata silmät ja katsella muita.
- Jaakkoko sua löi? kysyi Miila.
- Ei vaan Mika. Mä purin siltä melkein palan pois kämmenestä, kerroin pienen tirskahduksen saattelemana.
- Mä soitan poliisille, Miila totesi samaan sävyyn kuin olisi ilmoittanut, että maito on loppu.
- Älä soita, en mä jaksa nyt, pyysin.
- Pitäisikö vaan antaa olla, älä nyt ole hullu!
- Katotaan vaikka aamulla sitten, yritin ehdottaa. Lauri heitti pyyhkeen lattialle ja siveli varovasti sormillaan kasvojani. Ei se kauhean kipeästi sattunut.
- Etköhän sä ole ihan kunnossa, paitsi tota ruhjetta, hän sanoi. – Pyörryttääkö sua?
- Ei enää.
- Oksettaako?
- Ei enää, toistin.
- Tekikö ne jotain muuta? Tiesin ihan tarkkaan mitä hän tarkoitti.
- Ei, vastasin miedosti tyytyväisenä. Tiesin, että sitten olisi ollut pakko nostaa hälinä. Olisin joutunut käymään poliisiasemalla ja antamaan kerätä näytteitä itsestäni – niin ainakin amerikkalaisissa sarjoissa. – Mä olen ihan kunnossa. Nojasin päätäni vasten Veskua, joka silitteli hiuksiani samaan tapaan kuin äiti ja sittemmin Ilse olivat tehneet kun olin ollut pieni ja kuumeessa. Lopultakin minulla oli turvallinen olo taas.
- Okei, mutta voisit varmaan painua sänkyyn, Lauri huokaisi.
- En mä aio liikahtaa täältä mihinkään, ilmoitin. En halunnut kulkea läpi talon, joka vilisi vieraita.
- Me voidaan jäädä tänne vähäksi aikaa, Vesku ilmoitti ja Lauri ja Miila nousivat poistuakseen.
- Kiitos, kuiskasin Laurin perään kun hän meni ulos ja sulki oven heidän perässään.
- Onko kaikki ok? kysyi Vesku kun asettauduimme patjalle vierekkäin.
- Nyt on, sanoin. Ja sillä hetkellä olikin. Suljin silmäni ja nukahdin ennen kuin ehdin hengittää seuraavan kerran ulos.
Ei siitä tietenkään niin helpolla selvinnyt. Heräsin vähän myöhemmin painajaismaiseen kauhun tunteeseen ja tärisin taas ihan holtittomasti. Vesku oli kadonnut vierestäni ja sen kun huomasin, alkoi sydämeni laukata kahta hirveämpää vauhtia. Olin varma, että hän olikin miettinyt asioita nukkuessani ja päätellyt, että entä jos kuitenkin olin vielä kerran halunnut maistaa exää. Nousin istumaan ja kääriydyin miten parhaiten kykenin peiton sisään. Minua paleli. Ja minun piti pohtia, miten saisin Veskun uskomaan minua eikä Jaakkoa. Olin ehtinyt kehittää pienen paniikin, ennen kuin hän palasi. Katsoin häntä epäilevästi etsien merkkejä inhosta ja epäluottamuksesta.
- Mennään yläkertaan, talo alkaa olla tyhjä nyt, hän sanoi ja ojensi molemmat kätensä auttaakseen minut ylös.
- Missä sä olit? kysyin epäluuloisena.
- Kävin vessassa, ja katsomassa miten juhlat edistyy.
- Ai, no miten?
- Pihalla istuskellaan vielä, mutta ei siellä monta ihmistä ole.
Suostuin tarttumaan käsiin ja nousemaan ylös. Värähdin kylmästä kun paksu täkki valahti hartioiltani maahan. Hiukan huimasi, mutta seisoma-asento sai minut tuntemaan itseni taas ihmiseksi eikä mytyksi.
- Taidan haluta käydä suihkussa, ilmoitin.
- Okei.
Käytin yläkerran kylppäriä, sinne tuskin törmäisi jäljellä olevia vieraita, mikä saunassa pihan vieressä oli paljon enemmän mahdollista. Ja luojan kiitos sain pestyä hampaistani ja suustani lopulta pois vanhan veren maun. Vesku odotti minua makuuhuoneessamme sen näköisenä, että hän nukahtaisi minä hetkenä hyvänsä, eikä ihme, jos hän oli valvonut vierelläni kun minä nukuin. Nyt ulkona alkoi jo selvästi vaalentua, joskaan nyt pilkkopimeä ei vielä kauan kestänyt tähän aikaan vuodesta.
- Oletko sä kunnossa? hän kysyi unisesti kääriessään peitonpuoliskoa ympärilleni.
- Olen ollut paremmassakin, myönsin.
- Mun ei olisi pitänyt jättää sua yksin, Vesku mutisi ja silitti poskeani.
- Älä nyt sinä rupea mitään syyllisyyttä potemaan, sanoin terävästi.
- Mutta mun olisi pitänyt huolehtia susta.
- Eikä olisi. En mä ole mikään huollettava. Ihan itse join liikaa ja jouduin jäähylle.
- Silti. Hän kuulosti surulliselta ja silmät kiilsivät ikkunasta tulevassa hämärässä sinisessä valossa. Ei kai tavallista enemmän? Ajatus siitä, että hän itkisi vuokseni saisi minutkin itkemään ihan välittömästi. Pyyhkäisin sormellani hänen silmännurkkaansa mutta ei se kastunut. Hyvä, minunkaan ei tarvitsisi.
- Nukutaanko? ehdotin.
Minä en kuitenkaan saanut enää unta. Se inhottava, loukkaava ajatus, että Jaakko ja Mika olivat halunneet häväistä ja satuttaa minua, tuli takaisin ja kieltäytyi katoamasta. Märehdin sitä lähes aamuun asti ymmärtämättä mikä minussa oli vikana. Ehkä olin vaan niin ällöttävä.
|