Lähettäjä: Sennnu
Päivämäärä: 6.6.12 17:15:25
Eipä mullakaan ole henkilökohtaista kokemuksesta, poliisit ei oo pysäyttäneet kuin puhallusratsioihin ja tosi-TVtähän mä en katso... ;D
-------------------
Minä poliisiautoon? Siinä vaiheessa harkitsin vakavasti pötkiä pimeään metsään, mutta en toki tehnyt niin. Olinhan aikuinen, viaton ihminen, väärinkäsityksen uhri. Eivät he voisi minua purra. Ehkä selviäisin lausumalla mörököllirunoa, välähti mieleeni, ja se ajatus sai jalkani toimimaan.
Nämä poliisit eivät kuitenkaan olleet saaneet kiltiksi tekevää kahvia vähään aikaan. Minä sain sakot ja uskalsin vaivoin toisella silmällä kurkistaa summaa. Se ei ollut niin valtava kuin olin pelännyt, mutta veisin sen hemmetti sentään äidille ja Pertsalle.
- No niin, voinko mä mennä? kysyin äkeästi. Minua oli oikeastaan lakannut pelottamasta, kun olin ruvennut suuttumaan.
- Kaikin mokomin, mutta toi auto ei mene mihinkään, toinen poliisi sanoi.
- Mitä?
- Meidän täytyy ottaa siitä kilvet, pahoitteli se ystävällismielisempi. – Sä et voi enää ajaa sillä.
- Mitä mä sillä sitten teen? Jätän tänne?
- Niin. Laita ovet lukkoon.
- Ja millä mä saan sen pois?
- Esimerkiksi hinausautolla, ehdotti se toinen. Mistä minä muka hinausauton löytäisin? Pertti!
Sen verran inhimillisiä tyypit sentään olivat, että eivät jättäneet minua siihen tienposkeen kilvettömän pikkupunaiseni kanssa vaan veivät minut Mustaojalle. Inhosin joka hetkeä matkasta ja vannoin itsekseni, että tämä saisi olla viimeinen kertani poliisiauton takapenkillä. Hyppäsin ulos niin pian kuin auto vain hidasti tarpeeksi vauhtiaan pihassa enkä jäänyt kiittelemään kyydistä. Onneksi Jessi ja Vesku eivät nähneet saapumistani. Olisin kuollut häpeästä.
Kunhan olin päässyt sisään ja vähän aikaa miettinyt tilannetta, aloin epäillä, että kuolisin sittenkin. Minä en ollut ikinä kuullut kenestäkään, joka olisi ollut tällainen idiootti. Lehdissä oli tietenkin juttuja ihmisistä, jotka ehdoin tahdoin ajoivat kännissä ja kortitta katsastamattomilla autoilla, ja kai sen asian saattoi unohtaakin niin, että katsastusaika meni umpeen. Mutta unohtaa kokonaan, että kaikki autot kuului joskus käyttää katsastusasemalla, se oli ennenkuulumattoman typerää. Minä olin liian hölmö astellakseni maan päällä. Onneksi kukaan ei tiennyt!
Sekään ajatus ei pitkälle kantanut. Minunhan olisi pakko soittaa äidille ja pistää hänet komentamaan Pertti tekemään mitä nyt sitten täytyikin tehdä, että saisin autoni takaisin käyttöön. Ei täällä maalla tullut ilman ajopeliä toimeen. Rohkaisin mieleni ja soitin. Kun otin lähtökohdaksi sen, että oli oikeastaan äidin syy, ettei heistä kumpikaan ollut käskenyt minua katsastamaan autoani, selvisin itkemättä ja vajoamatta maan alle. Kiukku oli merkillinen voimavara ja lopulta saimme aikaan pienen sievän riidan. Mutta ilmeisesti äitikin oli sitä mieltä, että koko jupakka oli hyvä siirtää Pertsukan harteille, sillä hän lupasi tämän ottavan yhteyttä huomenissa. Meidän pitäisi organisoida etsintäretki, sillä en osannut antaa tapahtumapaikasta muita koordinaatteja kuin että olin ajanut Svean luota jonkin aikaa ja sitten tullut t-risteykseen, jossa kaikki oli tapahtunut.
Niin paljon en piristynyt äidin kanssa riitelemisestä, että olisin pystynyt soittamaan Jerrylle. Minulla oli ikävä hänen ääntään – mitä en jaksanut juuri sillä hetkellä tallentaa listaani, vaikka se seikka olisi ansainnut päästä sinne – mutta en ymmärtänyt, miten saattaisin puhua hänen kanssaan paljastamatta mitään illan tapahtumista. Keskustelu etenisi väistämättä jossain kohden siihen, koska tapaisimme ja minun olisi kerrottava, ettei minulla ollut autoa. Tai ellei asia tällä kertaa tulisi esiin, tapahtuisi se huomenna tai ylihuomenna ja Jerry ihmettelisi, miksen ollut kertonut niin isoa asiaa saman tien. Niin, siksi, etten halunnut paljastaa typeryyttäni. Se paljastuisi kuitenkin ennemmin tai myöhemmin, ja Jerry todennäköisesti toteaisi, ettei oikeastaan halunnut olla missään tekemisissä kanssani. Niinpä rupesin nukkumaanmenopuuhiin, vaikken uskonutkaan saavani unta, ja kun Jerry soitti vähän myöhemmin, tuijotin kännykkää sormet epävarmasti sen yllä haahuillen, mutta jätin vastaamatta. Sydäntäni särki, mutta jätin vastaamatta.
Vähän ajan kuluttua oveltani kuului koputus.
- Henriikka?
Se oli Jessin ääni.
- Mitä? minulta lipsahti, ennen kuin tulin ajatelleeksi, että olisin voinut olla nukkuvinani.
- Oletko sä kunnossa?
- Miksi mä en olisi kunnossa?
- Jerry pelkäsi, että sulle on sattunut jotain – sä olit kuulemma luvannut soittaa sille. Mun piti tulla katsomaan, että oletko sä tullut ollenkaan, kun ei sun auto ole pihassa. Missä se on?
Voi jessus, kaikki hajosi käsiin. Olisihan tuo pitänyt arvata. Turhaan minä mitään korttitaloa suojakseni rakensin.
- Saanko mä tulla sisään? Jessi kysyi, kun vielä mietin, mitä ihmettä sanoa.
- Tule vaan, huokaisin ja hän tuli.
- Missä sun auto on?
- Jossain tuolla tienposkessa.
- Menikö se rikki? Miten sä pääsit tänne?
- Ei siinä ole mitään vikaa, paitsi ettei siinä ole kilpiä. Mulle ei ole tullut mieleenkään, että se pitäisi katsastaa ja poliisit otti ne pois.
- Herrajumala, Jessi sanoi ja nosti kädet suunsa eteen. No niin, siinä se nyt nähtiin. Vaikka eikö tuo nyt kuitenkin ollut vähän liioiteltu reaktio? Katsoin häntä epäluuloisesti.
- Mun ois pitäny katsastaa mun maasturi viime kuussa, hän sanoi, vaikken kysynyt mitään muuta kuin katseellani.
- Sanotko sä noin, jotta mulle tulisi parempi mieli? Koska ei mulle tullut. Ei ainakaan paljon. Sä sentään tiesit, että koska se pitää katsastaa, mä en ollut ikinä ajatellut koko asiaa.
- No enkä sano! Mun täytyy hoitaa se heti huomenna. Eikä toi nyt mikään maailmanloppu ole. Sä saat ne kilvet takaisin katsastuskonttorilta. Ei kai siinä mitään vikaa ole.
- Ei kai, tai jos on niin Pertti saa korjata sen. En mä sitä tässä sure.
- Vaan?
- Että mä olen niin tyhmä, etten oo koskaan ajatellut koko katsastusta!
- Njaa, en mä sua sen takia sanoisi tyhmäksi, Jessi arveli.
- Vaan?
- No, ehkä vähän epäkäytännölliseksi. Realismin puutetta.
- Mä olen niin blondi, sanoin katkerasti.
- Höpö höpö. Soitatko sä sille Jerrylle? Vai soitanko mä? Se kuulosti huolestuneelta.
Panin merkille, ettei Jessi kysynyt, miksi Jerry odotti minun soittavan tai miksi hän yleensä halusi puhua kanssani tähän aikaan illasta. Siinä ei ollutkaan mitään ihmettelemistä. Kyllä joko Danni tai Alissa oli tähän mennessä ehtinyt juoruta hänelle ja Veskulle Jerryn äkkiä lämmenneistä tunteista.
- Mitä sä sanot? kysyin arasti.
- Siitäkö, että Jerry on rakastunut? Jessi kysyi ja hänen ilmeensä muuttui täysin. Hänen silmänsä alkoivat vilkkua ja hän alkoi hymyillä, kuin rakastuminen olisi ollut maailman puheenaiheista mielenkiintoisin. Minä olin ällikällä lyöty. Tiesin kyllä, että Jessi oli romantikko, se oli selvä juttu. Olin kuitenkin ollut varma siitä, ettei minun nimeni liittäminen Jerryyn saisi esiin tuollaisia ilmeitä.
- Niin kai.
- Mä olen niin ilonen!
|