Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Pääosassa Henriikka 17

Lähettäjä: Sennnu_w 
Päivämäärä:   25.5.12 11:45:46

Edellinen.

Re: Pääosassa Henriikka 17

Lähettäjä: Meow_ 
Päivämäärä:   25.5.12 14:52:45

Uudessa topsussa pitäisi olla uusi pätkä :)) Mä jo innoissani avasin tän (kuola melkein valui suupielestä) ja sitten tää onkin tyhjä :( huiputusta!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   25.5.12 16:29:04

Sorppa, ei mulla ollu tarinaa töissä.
---------------
- Se on antanut hevoselle yliotteen, Jerry totesi, kun olin lopettanut.
- Niin, ja nyt se pitäisi ottaa siltä pois. Tai ei se oikeastaan huoleta. Sen mä osaan. Mutta se ei halua mennä maneesille. Se joutuu kävelemään semmosta metsäpolkua jonkun matkaa ja musta näyttää, että se ei vaan uskalla tulla sinne. Ei ainakaan näin pimeällä.

Siitä sikisi pitkä keskustelu. Jerry muisteli Mustaojan hevosia, jotka olivat kammonneet asiaa tai toista ja miten fobioista oli selvitty. Kaikki palasi yhteen ja samaan. Pikkuhiljaa, palkiten.
- Haluatko sä, että mä tulen mukaan? Jerry tarjoutui.
- Huomenna? En, sanoin varmasti, ennen kuin tajusin, että se saattoi kuulostaa oudolta. Siltä, että halusin itse ratsastaa Jerryn neuvoilla menestykseen.
- Okei, tämä sanoi vain näköjään mitenkään pahastumatta. – Sano sitten, jos joskus tulee tilanne. Voin mä tulla, jos tarvitaan.
- Sanon, lupasin. Oli hyvä kuulla, että minulla oli takaportti, ellen osaisikaan.

Sitten juttu siirtyi television elokuvaan tyrehtyäkseen lopulta kokonaan. Minä aloin miettiä seuraavan päivän tekemisiäni. Kävisin Svean luona, mutta sitten voisin kyllä hyödyntää sitä, että Jerry ja Danni olivat Mustaojalla ja lähteä treffaamaan kavereitani. En ollut nähnyt Minttua nokikkain ikiaikoihin ja saattaisi olla hyödyllistä jutella hänenkin kanssaan Ammosta. Minttu oli takuulla lukenut kaiken, mitä suomeksi oli ongelmahevosista kirjoitettu ja ison läjän muunkinkielistä. Ja sitten voisin tarkistaa Nellin suunnitelmat. Jerry lähti viemään tyhjää tölkkiään keittiöön ja arvelin huvittuneena, että leffan ällöromanttisuus oli ehkä ollut hänelle liikaa.

Tai sitten päinvastoin, sillä hän palasi ja istui minun viereeni eikä toiselle sohvalle.
- Mä huijasin, hän sanoi. Käännyin hitaasti katsomaan häntä, unohtaen elokuvan ja kysymättä mitään mutta odottaen tarkennusta. Tunsin kaulallani ja ohimoillani, miten sydämeni hakkasi vähän lujempaa kuin olisi ollut tarpeellista, mutta yritin pitää ilmeeni peruslukemilla.
- Seuraan mä sua, Jerry myönsi ja sydämeni alkoi hakata vielä lujempaa, epämiellyttävyyteen asti.
- Ja sä tarvitsit rohkaisukaljan sanoaksesi ton, totesin.
- Enkä tarvinnut! Tai, no, saatoin mä tarvitakin.

Jerry oli niin suloisen hämillisen näköinen, että – jos nyt edelleen pysytään sydämessäni – se tuntui pikkuhiljaa muuttuvan sulaksi. Se oli tietenkin ihan sopimatonta, joten käännyin mukavammin istumaan ja yritin olla oikein tätimäisen oloinen.
- No, miksi sä mahdat seurata mua? kysyin kannustavasti.
- Koska mä … koska sä.
- Niin? kysyin, vaikka minun teki mieli ravistaa häntä ja huutaa ”sano se, sano se!”
- Sä olet vaan niin… mä huomaan, että mä ajattelen sua koko ajan. Mitä sä teet, missä sä olet, oisko susta hauskaa nähdä mut.

Sen selvemmin sitä ei olisi tarvinnut sanoa. Lämmin tyytyväisyys valtasi minut jo ennen kuin Jerry jatkoi:
- Mä taidan olla rakastunut suhun.
- Voi poika-parka, naurahdin. Minä olin näytellyt tämän kohtauksen niin monta sataa kertaa päässäni, ettei minun tarvinnut muistella repliikkejäni. Sanani saivat Jerryn nolostumaan, mikä oli niiden tarkoituskin.
- Sä naurat mulle? hän syytti.
- Ihan pikkuisen vaan. Kuule, sä vaan kuvittelet. Sulla on vielä ikävä Camia ja sä kaipaat vähän laastaria ja lohdutusta.

Nyt Jerryn kuului pistää topakasti hanttiin ja vakuuttaa, että hän oli aikoja sitten päässyt yli erosta ja että hän oli ihan tosissaan.
- Laastaria, älä viitti, hän tuhahti. - Typerä sanonta. Mistä se on peräisin, Sinkkueläimistä?
- Mitä väliä sillä on, mistä se on kotoisin? hermostuin. Ei siihen ollut kuulunut takertua.
- No ihan sulle tiedoksi, etten mä mitenkään ikävöi Camia. Me ollaan itse asiassa ihan sivistyneissä väleissä nykyään. Ja jos sä olet huolissasi laastareista niin joo, mulla oli pari yhdenyönjuttua aikaisemmin syksyllä. Tai kahden… tai mitä sillä on väliä. Mä en vaan viitsi sanoa niitä laastareiksi.
- Miksikäs sitten? kysyin hämmentyneenä, sillä tämä ei ollut käsikirjoituksessani, eikä ajatus Jerryn yhdenyönjutuista, varsinkaan monikossa, ollut mieltäylentävä.
- No vaikka panoiksi? Jerry ehdotti.

Siitäkään sanasta ei voinut pitää, se oli yhtä juntti kuin miehen kysyä naiselta ”onko kaljaa”.
- Ai te tapailette taas Camin kanssa? kysyin, kun en muutakaan keksinyt.
- Ei me tapailla. Me käytiin kerran kahvilla, kun törmättiin kaupungilla. Se ei kuulu tähän asiaan mitenkään. Mä en ajattele mitään muuta kuin sua koko ajan ja mun täytyy saada tietää, että jos sä olet joskus ollut muhun rakastunut niin etkö sä enää välitä musta ollenkaan? Tai jos et niin mitä mä voin tehdä?

Lähettäjä: hernerokka 
Päivämäärä:   25.5.12 16:39:57

ei vitsi...!

Lähettäjä: sndy 
Päivämäärä:   25.5.12 17:16:57

Voiettää!! miten mä maltan odottaa jatkoa, henu älä nyt mokaa!!!

Lähettäjä: ttidints 
Päivämäärä:   25.5.12 17:45:44

<3
<3
<3
<3

Lähettäjäsitruunapiiras 
Päivämäärä:   25.5.12 17:47:05

hihihi ihana jerry

LähettäjäMeow_ 
Päivämäärä:   25.5.12 18:45:03

Hngh! Vitsi mikä pätkä!

Lähettäjä: PV 
Päivämäärä:   25.5.12 19:35:53

Mulla vois olla suunnilleen noin tuhat syytä miksi tarviisin lisä pätkää, mutta... jos niitä pätkiä ei oo hirveästi niin voi olla ettei tipu vaikka heittäis miten hyvät selitykset tahansa :D

Lähettäjä: helenakinkki8) 
Päivämäärä:   25.5.12 20:21:16

! suutun jos henu sanoo taas jotai typerää ja häipyy paikalta :(

Lähettäjä: Lasikannu 
Päivämäärä:   25.5.12 21:28:03

Sennnu, EI TÄLLÄSEEN KOHTAAN VOI JÄTTÄÄ...... :D mmuttta ehkä mä maltan oottaa :p

Lähettäjä: mihmin 
Päivämäärä:   25.5.12 21:38:16

Mulla ois hyvä syy kyllä toiseen pätkään...

Tänään tuli tulokset VAKAVAsta ja läpihän se meni suhahtaen! Ja kutsut kolmeen paikkaan soveltuvuuskokeeseen!!!!!

Lähettäjä: ankka 
Päivämäärä:   25.5.12 21:51:14

ohoo, ihan pikkasen vielä balsamia henulle niin se voi näyttää tunteensa :o)

kiitos kaunis vihjeestä sennnu mä tiiänkin keneltä alan kysellä :o)vuos tais olla 2004 ja syksyllä. koska mun mielestä aino oli 4 silloin. vai 2005.. voi kerpele

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   25.5.12 21:58:05

2004 meidän tamma vielä juoksi tunteja Sipoossa, koska se muutti meille vasta sen vuoden marraskuussa. Seuraavana ja sitä seuraavana syksynä taidettiin olla treeneissä ja 2006 sit kisoissakin.
Jos vanhan muisti pelaa.

Lähettäjä: rauh 
Päivämäärä:   25.5.12 22:03:36

ohooo jäi sennupalstan nimi päälle. täällä siis mihmin/rauh

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   25.5.12 22:07:32

Onnittelut rauh, mutta mä en kerta kaikkiaan raaski nyt laittaa enempää - oon ihan puhki enkä jaksa kirjottaa lisää, enkä edes tiedä, miten jatkaa tästä.
Mähän vaan suojelen teitä tilanteelta, että yhtäkkiä ei oo mitään tarinaa tarjolla :D

Lähettäjä: rauh 
Päivämäärä:   25.5.12 22:16:23

okei, ymmärrän:)

Lähettäjä: flanu 
Päivämäärä:   25.5.12 22:19:00

Nyt on pakko kysyä, että missäpäin Sipoota Sennnun tamma on juossut tunteja? Yhdellä tallilla missä kävin (2004 syksystä eteenpäin) myytiin muistaakseni sen ekan vuoden aikana yks tamma pois, ja pohdin että onkohan sama...

Ja terveisiä kaikille täältä Jyväskylän Kirkon Musiikkijuhlilta. Oli läppäri pakko ottaa tänne mukaan, että pääsee tätä lukemaan :D.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   25.5.12 22:27:00

Tuollahan se Husössä.

Lähettäjä: berry&me 
Päivämäärä:   25.5.12 23:01:08

Mä oon ihan unohtanu kertoa että oon jo kotiutunu aikaa sitten ja kävely sujuu jo mallikkaasti ja lyhyt hölkkäily!!! Jee, selvisin. Kohta taas ratsaille - jos vielä uskaltaa! Heppasta kyllä ahkerasti treenailtu ja työtki oon ehtiny alottaa! Rankan ja huonon päivän jälkeen oli hyvä tulla lukemaan kiva pätkä. Nyt henu ja jerry yhteen ! Jerry vaan on niin ihana, vaikkei veskua voitakkaan. On hauska aina herätä miettimään ettei nää ookkaan oikeita. Mun omalääkäri meinaan on yhtä ihana kun vesku ja sen nii on vielä Vesa!

Autokoulukin on jo alla;)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   25.5.12 23:05:56

Ihania uutisia b&m!!!!

Päivämäärä:   26.5.12 00:11:21

Minä Sandi lupaan että tarina menee parin päivän boikottiin jos henu ei nyt lämpee!!

kukaan ei voita Veskua mutta Jerry on isänsä poika...

Lähettäjä: tripi 
Päivämäärä:   26.5.12 02:35:44

Synttärit oli ja meni ja mä vietin sen laskien varaosia :) ehti tossa pikku hiprakat ottaa kyllä! Aamulla klo 7 aamupala ja takaisin laskemaan!

Lähettäjä: Emsku 
Päivämäärä:   26.5.12 06:41:08

Mun työt peruuntu tältä päivältä eli nyt ei muuta ku
ajelee peräkärryn kans hakee kalusteita yo-juhliin!Ja sit tietty ridaa omaa tammaa :)) välillä kyl tuntuu et olispa kivaa ku olis vielä ruuna... Niin paljon simppelimpi luonne...

Lähettäjä: Keukeu 
Päivämäärä:   26.5.12 07:31:48

Sndy: mä oon ihan samaa mieltä. Mä rupean boikotoimaan tätä tarinaa jos nyt ei Henu lämpene Jerrylle! Voih, kuinkahan sitä jaksais vielä tämän päivän pätkää odotella? Tarvii varmaan käydä viiden minuutin välein tarkistamassa, että josko se Sennnu olis herännyt? =D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   26.5.12 13:17:55

Jotenkin Jerry oli ottanut tilanteen haltuunsa, vaikka minä olin luullut piteleväni kaikkia lankoja, enkä osannut kuin katsoa häntä epätietoisena. Pitäisikö minun esittää kuumaa vai kylmää?
- Mä en tiedä, mitä sanoa, sopersin.
- Sano, miltä susta tuntuu, Jerry ehdotti. Käsikirjoituksessani, siinä johon ehkä nyt päästäisiin palaamaan, hän olisi ehkä ottanut minusta kiinni ja olisi yrittänyt taivutella minua suudelmalla. Olisin sallinut sen ja vetäytynyt sitten taas arvokkaasti vähän kauemmaksi.
- Mä en tiedä, toistin.
- Pitääkö sun miettiä yön yli? Koska se on ihan okei. Mieti vaikka viikko. Tai kuukausi, jos haluat. Mä vaan halusin, että sä tiedät, Jerry sanoi ja sipaisi poskeani.
- Tietysti… sanoin kiireesti, sillä näin jo, miten hän lähtisi siitä omaan huoneeseensa ja jättäisi minut mietiskelemään. Tähän kohtaukseen kuului ehdottomasti vähän herkullista lääppimistä. – Tietysti mä pidän susta. Tai siis, mehän tullaan ihan hyvin toimeen.
- Joo joo, kyllä mä sen tiedän, ja ihan kiva, että sä olet lakannut vihaamasta mua, Jerry sanoi kärsimättömästi.
- Kyllä kai mä vihasin sua jossain vaiheessa, mutta…
- Mutta mä en nyt välitä pitämisestä tai toimeen tulemisesta, hän jatkoi ja sitten se tuli, suudelma. Hän piti vain kättä poskellani, eikä se ollut mitään intohimoista imuttelua vaan paremminkin varovainen ja kokeileva suukko. Silti se keikutti minua yhtä pahasti kuin edellisviikonloppuna tanssiessamme ja aina aikaisemminkin. Siihen ei voinut olla vastaamatta ja kohta olin takertunut Jerryn kaulaan ja hän piti minua tiukasti itseään vasten. Lopulta minun oli vetäydyttävä vähän kauemmaksi.

- Kuule, musta toi saatto mennä vähän pidemmälle kuin pelkkä toimeen tuleminen, nauroin hengästyneenä.
- Mustakin, Jerry sanoi tyytyväisenä ja puristi minua. – Onko se vastaus?
- Se on vastaus siihen, että oletko sä mun mielestä seksikäs ja hyvä pussaamaan.
- Mitenkäs nää sun omat laastariasiasi? Jerry kysyi, eikä näyttänyt täysin tyytyväiseltä. Sitäkään ei ollut kässärissä.
- Mä en kaipaa laastareita. Mä jätin Teemun eikä se mua, ja mä jätin sen, koska se, mitä mä sitä kohtaan tunsin, oli laimeeta kuin laihialainen kahvi.
- Laimee ei ole hyvä, Jerry myönsi.
- Ei se ole huonokaan. Mutta ei sille suhdetta rakenneta.
- Niinpä, hän sanoi ja suuteli minua taas. Tässä vaiheessa kaljan juomisesta oli kulunut niin vähän aikaa, että se maistui vielä jännittävänä ja miellyttävänä eikä ollut muuttunut pistäväksi, mutta mitenkähän kohta kävisi?

- Mistä mä tiedän, että sä olet tosissasi? kysyin ja pidin Jerryä loitommalla vasemmalla kädelläni.
- Koska mä sanon niin, hän sanoi ihmeissään. Sellainen hän oli, nythän minä sen muistin. Lämmin ja hyvä olo palasi. Jerryn kohdalla tuo totisesti riitti.
- Oletko sä koskaan lipsauttanut hätävaletta? kysyin.
- Olen, hän tunnusti. – Eikö kaikki ole?
- Ehkäpä, sanoin minä, joka osasin puhua mustasta valkoisena, jos se palveli tarkoitusperiäni. – Jerry, mä pidän susta. Mä olen jopa saattanut joskus rakastaa sua. Ja sä olet varmasti ihan tosissasi nyt, mutta entäs jos mä annan itseni taas retkahtaa suhun ja sä huomaat ens viikolla, että koko juttu olikin vaan hetken lipsahdus?

Jerrynkin mielestä se taisi olla oikeutettu epäilys, tai ainakaan hän ei loukkaantunut.
- Me voidaan käydä tää keskustelu ens viikolla uudelleen, ei mua haittaa, hän sanoi.
- Ja sillä selvä?
- Sä saat päättää. Mikä susta tuntuu parhaalta. Mä haluan olla sun kanssasi.
- Niinhän sä olet, aika lähellä, totesin, sillä niin hän oli. Leveä sohva oli hyvä paikka röhnöttää ja olin nyt valunut mukavasti Jerryn kainaloon. Se oli odottamaton paikka, mutta tunsin olevani kuin kotonani.

Elokuva oli aikaa sitten vaihtunut toiseksi enkä nähnyt siitä sen enempää kuin edellisen lopustakaan. Miten minä muka olisin voinut keskittyä mihinkään, kun Jerry piti minusta kiinni ja välillä kutitti minua hengittämällä korvaani tai hiuksiini.
- Ollaanko aina näin? hän kysyi.
- En tiedä, vastasin jämäkästi ja kun hänen kätensä alkoivat vaellella huolestuttavasti ympäriinsä, jämäköidyin lisää. – Jerry, ei.
- Ei?
- Ei.
- Mutta eihän tässä oltais varsinaisesti hyppäämässä mihinkään uuteen. Tai siis, ollaanhan me ennenkin.
- Niin ollaan, ihmisikä sitten.
- Auts, Jerry sanoi enkä tajunnut ennen kuin silloin, että sen saattoi hyvin ottaa viittauksena vauvaan, vaikka olin tarkoittanut ainoastaan hyvin pitkää aikaa.
- En mä sitä tarkottanut, vaan että meinaatko sä, että jos sä joskus oot ollu sängyssä jonkun kanssa niin sulla on automaattisesti oikeus sinne aina ja ikuisesti?
- En tietystikään, mutta… onko tääkin sulle liikaa? Että me ollaan tässä näin?

Lähettäjä: Mahamutti eikirj. 
Päivämäärä:   26.5.12 13:37:34

Ää, Sennnu äkkiä lisää! Tää on jotain niin ihanaa. :)

Lähettäjäsitruunapiiras 
Päivämäärä:   26.5.12 13:52:48

aaaaaah sulle pitäisi tulla nyt joku kirjoitusbuumi kun tää on näin herkullisessa tilanteessa, seuraavaa pätkää pitäis kuitenki oottaa yli 24h äh

mutta ehkä tää kestetään

Päivämäärä:   26.5.12 14:24:57

*on sanaton*

Päivämäärä:   26.5.12 15:24:58

Kivaa, ei tarvii boikotoidA:)
Tää on niin <3

LähettäjäMeow_ 
Päivämäärä:   26.5.12 16:31:13

Oijoi, kiva lukea tällaista tarinaa jossa jollakulla sujuu romantiikka.. ! Ihana pätkä lukea näin ennen yövuoroa :)

Lähettäjä: Emsku 
Päivämäärä:   26.5.12 17:43:06

OIoioioioioioioi, namnamnam!!

Ps. Peruutin sen peräkärryn oikeasti tosi hyvin mein porukoitten tosi jyrkkään ja kaarevaan mäkeen :)) Jee!

Päivämäärä:   26.5.12 18:52:10

Tjaa, no ei se sitten sama tamma ole :). Mä kun kävin ihan Sipoon ja Porvoon rajan tuntumassa silloin tunneilla :D.

Hihhiii, mun huonekaverit vähän ihmetteli kun repesin tolle laihialaiselle kahville :D

Päivämäärä:   26.5.12 21:11:04

Sennnu nyt jos koskaan tarvihtis lisä pätkän :/ Nyt iski todellisuus. Ihan kuin ois pudotettu korkealta mahalleen kovalle maalle ja ilmat ois lähteny pihalle. On kuin ois riivitty yli puolet sydämmestä pois. Talli lopetti. Taakse nyt jää kaikki ihanat hevoset, paikka ja ihmiset. Niitä ei välttämättä enää koskaan näe. Oon tässä enemmän ja vähemmän puolivuotta todella tienny tän päivän tulevan, muttei sitä ole vieläkään hyväksyny. Tuli liian pian :/ Olo on kyllä kerrassaan surkea.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   26.5.12 21:34:09

Mikä talli missä? Ja eihän ne ihmiset ja hevoset mihinkään katoa.
Vastoin parempaa tietoani tässä nyt kumminkin. Vaikkei tänäänkään oo ehtiny yhtään kirjoittaa.
----------

Siinä saattoi olla pikkuinen aavistus veetuilua, mitä en osannut pitää pahana. Katsoin Jerryä hymyillen pikkuisen silmäkulmillani ja suupielilläni ja kasasin sohvan käsinojalle kaikki tyynyt, joihin yletin liikahtamatta suuresti.
- Ei, tää on mulle just sopivasti, sanoin ja vedin hänet viereeni makaamaan, kun itsekin asetuin pitkäkseni. Hän mutisi jotakin, mutta asettui taakseni kuin aavistaen, mitä halusin. Kun painauduin hänen rintaansa vasten ja hän kietoi kätensä ympärilleni, en voinut kuin huokaista. Meillä oli ollut tapana nukkua sillä tavoin joskus silloin, kun olin ollut raskaana, ja vaikken sitä aikaa muuten kaivannutkaan, muistin miltä oli tuntunut olla niin suloisesti lähekkäin. En ollut ajatellut koko asiaa aikoihin, mutta nyt taaksepäin miettien ne olivat tainneet olla viimeisiä kertoja, kun olin Jerryn seurassa tuntenut itseni onnelliseksi ja toiveikkaaksi. Minkäs sille mahtoi, jos samat tunteet hiipivät esiin nyt?

Kai me olisimme nukahtaneet siihen, tai ehkä torkahdelleet ja heränneet aina välillä keskustelemaan siitä, pitäisikö tätä mahdollisesti orastavaa uutta suhdetta pikakelata pidemmälle vai ei, mutta Dannin kotiinpaluu sai meidät pongahtamaan pystyyn kuin vieteriukot.
- Heippa! tämä huudahti eteisestä ja minä yritin ilmeillä Jerrylle, ettei hän paljastaisi mitään. Minusta tuntui kuin olisin tehnyt jotain oikein pahaa ja halusin enempää miettimättä sännätä ulos koko huoneesta. En kuitenkaan päässyt mihinkään, sillä Jerry oli jossain vaiheessa kietonut torkkupeiton ympärillemme ja olin jotenkin sotkeutunut siihen. Niinpä, kun Danni katsoi ovesta sisään, hän näki pari pelästynyttä, yllätettyä naamaa ja pörröisiä hiuksia.

- Ahaa, Danni sanoi painokkaasti ja luulin nähneeni hänen silmiensä välähtävän pahantahtoisesti. Jos vaikka olisinkin vielä hetki sitten vakavissani pohtinut Jerryn kanssa seurustelemista, olisin nyt hylännyt ajatuksen. En ollut muistanut Jerryn perhettä. He kaikki olivat vihanneet sitä, miten olin muka yrittänyt viedä perheen prinssin ja perillisen, varsinkin tytöt. Nykyään pidin Dannia ja etenkin kaksosia melkein ystävinäni ja Alissankin kanssa olin sivistyneissä väleissä. Halusinko minä muka keikuttaa venettä nyt, kun se kulki ainakin lähes tasapainossa?

- Mä lähden nukkumaan, ilmoitin ja selvitin raajani pehmeästä peitteestä.
- Sekö sanoi kyllä? Danni kysyi ja harppoi peremmälle istuakseen Jerryn viereen sohvalle, mutta hän kurottui sieltä ravistamaan minua. Hän näytti iloiselta, huomasin ällistyksekseni.
- Kuka? kysyin.
- Sinä, tietysti. Jerry on ollut täys pöljä viikkokausia, mutta lopulta me Alissan kanssa selvitettiin, että mikä sitä risoi.
- No mikä?
- Sinä, lapsikulta! Jäppinen kulkee ympäri kämppää niin kuin kauko-ohjattuna, eikä saa eloa itseensä ennen kuin sun nimesi mainitaan. Klassinen tapaus!

Minä röyhähdin niin punaiseksi, että jouduin painamaan kädet poskilleni. Ainakin uskoin punastuneeni, niin kuumat kasvoni olivat. Danni ei kuulostanut enää ollenkaan vihaiselta, eikä hän tarkkaan ottaen ollut missään vaiheessa kuulostanutkaan.
- Lähetittekö te Jerryn tänne vokottelemaan mua? kysyin.
- Ei, sanoi Jerry ja Danni säesti häntä melkein kuorossa.
- Me ihan pikkusen vaan rohkaistiin, että ei se hullu ole joka pyytää vaan joka… äh, väärä vertaus. Mutta kuitenkin.

Aloin tajuta tilanteen, ja vaikka Danni hymyili minulle, eikä ilmeisesti enää ollenkaan pitänyt minua sopimattomana kälyehdokkaana, tunsin itseni loukkaantuneeksi Ei ollut mukavaa ajatella, että sisarukset olivat jutelleet minusta ja punoneet juonia, jotka liittyivät minuun.
- Mä en ole sanonut mihinkään kyllä, sanoin jäykästi. – Mä en vaan näköjään sanonut tarpeeksi selvästi ei. Mä taidan nyt mennä nukkumaan tästä. Hyvää yötä.

Nousin ja ryttäsin peiton Jerryn syliin, joka katsoi minua pelästyneenä.
- Henriikka, mitä nyt?
- Mä menen nukkumaan, toistin, sillä en osannut muutakaan sanoa. Hän, tai Danni ja hän yhdessä olivat saaneet minut tuntemaan itseni pelkäksi esineeksi, enkä minä halunnut olla mikään pelinappula, jonka isosiskot lähettivät Jerryn kaappaamaan. Miksi hitossa he sellaista halusivat? Onneksi minulla oli vapaapäivä. Minulla oli kamalasti mietittävää.

Päivämäärä:   26.5.12 22:11:53

Et varmasti tiiä sen verran pieni paikka susirajan takana. Tällä suunnalla ei oo muita talleja kuin jotain puska issikka talleja ja sellanen ei oikein oo vaihtoehto haluaa kehittyä ja jos kouluratsastus ois se oma juttu.. Tai ihan silloin tällöin ok maastoilla mutta en todellakaan halua maksella sellaisia summia epäpätevästä opetuksesta ja siitä että heppa juntturoi. Pitäis ainakin tunnin matka ajaa johonkin isompaan kaupunkiin jotta pääsisi kunnollisille tunneille mutta sittenpä siellä onkin enemmän kuin se max 5 ratsukkoa tunnilla.. Onneksi toivonmukaan pääsen opiskelee taas lisää niin oon kattonu koulut sen alueen ratsastus mahdollisuuksien mukaan :'D
Monilla varmasti loppuu harrastus tähän ja hevoset kyllä häviää. Ne myydään tai viiään monttuun.

Päivämäärä:   26.5.12 22:24:22

hmm... 2006 aino jokelassa?? miten ei nyt ihan soi kellot päässä. Mun mielestä aino oli sillon ponien kenttä sm-kisoissa.
oliko ne keväällä?

hmm hmm

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   26.5.12 22:28:31

Saatto olla myös 2005, ja tarkemmin ottaen saatto olla jo sillon 2004, sillon oltiin vuokriksen kanssa ainakin treeneissä. Mut ne oli maneesissa ja mulla on selvä mielikuva Ainosta ulkona.

Päivämäärä:   26.5.12 23:06:29

hei aino on ollut ulkona toisenkin kerran mutta eri tytön kanssa. silloin 2006 tai 2007 voin olla oikein.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   26.5.12 23:11:07

Mä olen aika varma, ettei me oltu enää 2007. Ehkä. No, ihan sama oikeastaan :D

Lähettäjä: berry&me 
Päivämäärä:   27.5.12 00:37:38

PV, voi mä tiiän että toi tuntuu maailmanlopulta :( sillon syksyllä kun paloi toi ratsastuskoulu missä oon jatkanu oman hepan ohella tuntu just siltä että ratsastelut oli siinä.. ei onneks ollu ja oon varma että säkin löydät jossain vaiheessa uuden tallin missä käydä!

Kiitos sennu lisäpätkästä! Ihan vatsassa muljahti kun luki viimestä kappaletta, niin kovin tähän eläytyy!

Päivämäärä:   27.5.12 09:51:52

Voi henuu ku se on niin hankala ihmineen

Lähettäjä: tripi 
Päivämäärä:   27.5.12 12:26:44

Voi vitsi kuinkas sattui. Olin pari-kolme vuotta sitten järjettömän rakastunut, ja eilen törmäsin siihen mieheen. Se puhui tehneensä vääriä valintoja aikanaan.. Syli oli tuttu ja kemiat pelaa edelleen, mutta en tiedä vielä sytyttääkö enää samalla tavalla. Voisko Henriikka tehdä päätöksiä niin mä tietäisin sitten mitä VOI tapahtua? :)

Päivämäärä:   27.5.12 14:49:08

Voi kun sais vähän romantiikkaa tähän karrelle palaneeseen sydämeen.. Mä kyllä kiroon kaikki miehen alimpaan helvettiin ja tyydyn elämään vaan Henun ja Jerryn kautta sikäli mikäli ne nyt edes palaa yhteen.. .

Lähettäjäsitruunapiiras 
Päivämäärä:   27.5.12 14:51:57

millon tulee tarinaa jerryn näkökulmasta? :p

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   27.5.12 15:29:12

Sitruunapiiras, enpä tiedä, täytyy miettiä...
--------
12. Pikku pelastava enkeli
Ovelleni koputettiin ja luulin ensin olevani kaupunkikodissa, jonka äiti oli myynyt muuttaakseen Pertsan kanssa maalle. Mustaojallahan en voinut olla – siellä ullakon huoneet ja ainakin niiden ovet olivat vain verhoja. Mutta kun koputus toistui, tajusin, että olin tässä ajassa ja että joka huoneeseen oli remontoitu oikeat seinät ja oviaukko.
- Mitä? kysyin äkäisesti.
- Haluatko sä kahvia?
Aamukahvi sänkyyn. Hullumminkin voisi päivänsä aloittaa.
- Joo, sanoin leppeämmin ja Jerry astui sisään kahden kahvimukin kanssa. Se oli melko miellyttävä tapa herätä uuteen aamuun. – Mitä sä olisit tehnyt toiselle mukille, jos mä olisin sanonut, etten halua? kysyin palvovalta kavaljeeriltani.
- Kai mä olisin juonut sen itse, hän tuumasi ja istui sänkyni jalkopäähän.

Otin minulle tarjotun mukin ja olin keskittyvinäni nuuskimaan juoman aromeita, mutta salaa tarkkailin Jerryä. Mahtoiko hän olla edelleen samaa mieltä kuin illalla? Kaipa sentään, jos se, mitä Danni oli sanonut viikkokausista, piti paikkansa. Ja olisiko hän muuten vaivautunut tuomaan minulle kahvia?
- Sun pitäis mennä parturiin, lausahdin, sillä hänen hiuksensa roikkuivat otsalla ja niskassa, mutta toisaalta niin ne olivat aina tehneet. Ne olivat yksi syy, miksi olin aikoinani häneen rakastunut.
- Mä kävin just, Jerry sanoi ja katsoi minua kuin hiukan ujostellen. Ei mikään ihme. Minullakin oli vähän epämukava olo edellisillan tunnustusten jälkeen, vaikken ollut itse mitään edes tunnustellut.

- Mitä sä ajattelit tehdä tänään? Jerry kysyi hetken kuluttua.
- No, mä menen katsomaan sitä Ammoa taas, kahden aikaan. Sitten mä ajattelin soittaa Mintulle ja Nellille josko niistä poikis jotain ohjelmaa illaksi, luettelin odottaen vastaehdotusta ja pohtien, antaisinko hänen halata minua, tai suudella. Ehkä käskisin hänen suudella varpaitani ja katsoisin, mitä tapahtuisi.
- Huvittaako sua lähteä meidän kanssa vähän maastoilemaan ensin?
Petyin kieltämättä ehdotuksen epäromanttisuuteen, mutta muuten se oli loistava. Koska minä muka sain maastoseuraa?
- Takuulla!
- Tuu tallille sitten, kun oot valmis. Meillä menee toinenkin hetki, kun otetaan kaikki boksit.
Ja siinä kaikki? Jerry valmistautui näköjään lähtemään, katselin epäuskoisena, miten hän tyhjensi mukinsa tarmokkaasti. Aamukahvi ilman mitään lisukkeita tuntui kovin ankealta, kun oli odottanut edes vähän sulopuheita.

Murehdin kuitenkin liian aikaisin. Jerry laski mukinsa lattialle ja kellisti minut sängylle.
- Apua, apua! minulta pääsi sillä en ollut itse ehtinyt juoda kaikkea kahvia ja nyt se oli sängyssäni ja lattialla.
- Mä luulin, että sä olit juonu sen jo, Jerry sanoi pelästyneenä ja minua alkoi naurattaa.
- No en ollu! Sä saat kyllä vaihtaa mulle puhtaat lakanat ja pestä lattian ja mitä mä teen, jos patja kastui?
Säikähdys katosi Jerryn kasvoilta, kun nauru tarttui häneenkin. Kai hän oli kuvitellut minun saavan raivarin kahvisuihkusta. Ei sekään huono idea olisi ollut, mutta tämä oli mukavampaa. Pistin käteni hänen poskilleen ja suutelin häntä. Olin miettinyt sitä puolen yötä ja se tuntui juuri niin hyvältä kuin olin kuvitellutkin. Olimmehan me suudelleet yhteensä varmaan kymmeniä kertoja, mutta ajatus siitä, että nyt minä en ollut yksipuolisesti ihastunut osapuoli, sai sen tuntumaan ihan erilaiselta.

Onneksi minulla oli järkeä viheltää peli poikki, ennen kuin kovin monta minuuttia kului.
- Mene pois, sanoin hellästi. – Mä tulen tallille kohta.
Jerry ei ruvennut ruinaamaan vaan keikautti itsensä sängyn laidalle.
- Tää on koko syksyn paras päivä! hän ilmoitti.
- Vastahan tää on alussa.
- Mutta mä tiedän, Jerry sanoi virnistäen ja häipyi.

Päivämäärä:   27.5.12 17:15:17

Kiitoskiitoskiitoskiitoskiitoskiitoskiitoskiitoskiitos,Sennnu! Ihanaa, tätä lisää. Vielä kun omakin elämä lähtis sujumaan vähän parempaan suuntaan,niin... Mutta toisaalta kesä on edessä ja kaikki ilmansuunnat on vielä auki! =)

Päivämäärä:   27.5.12 21:36:44

pelkkää :o)

LähettäjäMeow_ 
Päivämäärä:   28.5.12 00:46:21

"- Tää on koko syksyn paras päivä! hän ilmoitti.
- Vastahan tää on alussa.
- Mutta mä tiedän, Jerry sanoi virnistäen ja häipyi."

Ihanaa Sennnu, ihanaa! :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   28.5.12 17:27:12

Minä nousin sängystä aavistuksen rauhallisemmin, mutta vain hiukan, sillä minulla oli akuutihko tarve päästä vessaan. Vein mennessäni käärön lakanoita pesuun ja sitten tein itselleni kaikessa rauhassa aamiaista, vaikka ei minulla oikeastaan nälkä ollutkaan. Jerryn huulet tuntuivat ravinneen minut. Söin kuitenkin, sillä tiesin, että jos aioin ratsastamaan, tarvitsisin ruokaa. Aloin miettiä, minkä hevosen ottaisin, ja päätin päättää sen vasta, kun näkisin, millä Jerry ja Danni lähtisivät. Jos he ottaisivat jotkut vanhat ja vakaat, voisin tehdä töitä sen verran, että satuloisin Venturinan. Sillä en halunnut ratsastaa muuta kuin viran puolesta, sillä se oli edelleenkin aika pahatapainen. Mutta jos voisin liikuttaa sen nyt, hyvässä seurassa, voisin viikolla skipata sen jonain päivänä, kun joutuisin olemaan yksin.

Sen aikeen jätin muhimaan pureutuessani paljon mielenkiintoisempaan. Mitä ihmettä minä tekisin Jerryn kanssa? Silloin aiemmin olisin vain nojannut taakse ja nauttinut, mutta nyt ei ollut silloin. Olin äärimmäisen ilahtunut ja imarreltu siitä, että nyt hän halusi minua, eikä päinvastoin, mutta… so what? Oli minua himoittu ennenkin. Minähän en tiennyt, mitä oli Jerryn sanojen takana. Hän oli varmastikin tosissaan kertoessaan, ettei saanut minua päästään pois, etenkin kun Dannikin sen vahvisti, mutta… entä sitten? Mitä se tarkoitti? Mitä minä halusin sen tarkoittavan? Kiihkeää suhdetta vai koko elämää? Ei, epätietoisuus oli kuin sumua silmissäni. Minä en tiennyt. En tiennyt, mitä halusin, en tiennyt, miten se sopisi yhteen sen kanssa, mitä Jerry halusi, etenkään, kun en tiennyt, mitä hän halusi. Olin ihan pihalla.

Niinpä minulla ei ollut muuta mahdollisuutta kuin mennä pukeutumaan mustiin ratsastushousuihini, jotka imartelivat muotojani, sutaisemaan vähän vedenkestävää ripsaria ja etsimään pukevin takkini. Sitten siirryin tallille toteamaan, että sisarukset olivat saaneet kaiken siivottua.
- Lähdetäänkö sitten? Kellä te aiotte ratsastaa? kysyin muina naisina.
- Viki ja Utopia. Kenet sä haluat?
- Mä otan sitten jonkun järkevän tasapainottamaan teitä, huokaisin.
- Hyvä idea, Danni totesi, joten lähdin hakemaan tarhastaan tallin seniorin, Djangon.

Maastoretki meni kelvollisesti siinä mielessä, että sisarusten nuoret ääliöt eivät heittäneet heitä selästä eivätkä villinneet Djangoa. Kun palasimme sieltä, Jerry ja Danni suunnittelivat jo seuraavia ratsastettavia, mutta minä kieltäydyin enemmästä aktiviteetista. Halusin jutella Mintun kanssa ennen kuin lähtisin tapaamaan Sveaa.
- Olispa Alissa täällä. Se on meistä paras haistelemaan hevosten aivoituksia, Danni sanoi, kun kerroin, miksen ehtinyt ratsastaa enempää. – Sähän voisit soittaa sille ja kysyä neuvoa.
- Mä soitan Mintulle, sanoin, sillä mikään maailmassa ei saisi minua vapaaehtoisesti ottamaan yhteyttä Alissaan. Sitä paitsi ehken edes tarvitsisi enempää apua. Olinhan jo Jerryltä saanut vinkkejä.

Se olikin hyvä asia, sillä Minttu ei ehtinyt jutella kanssani kuin hetken. Hän kuulostikin kireältä ja kiireiseltä.
- Penskat on kipeinä. Mä olen ollu niiden kanssa täällä neljän seinän sisällä jo keskiviikko-illasta ja mä olen tulossa hulluksi.
- Missä niiden isä on?
- Jollain kurssilla. Tosin nyt sen pitäis tulla ihan minä hetkenä hyvänsä.
- Haluatko sä, että mä tulen lapsenvahdiksi niin, että Viltsu saa viedä sut vaikka kävelylle? tarjouduin vastoin parempaa tietoani. Mitä minä tiesin sairaista lapsista? En minä semmoisia osannut hoitaa. Mutta olin kyllä lyönyt heitä pahasti laimin koko syksyn.
- Jos sulla on ollut vesirokko niin mikään ei ois sen ihanampaa, Minttu sanoi huokaisten syvään.
- Totta kai mulla on. Eikö kaikilla ole?
- Niin kai.
Sitten taustalta alkoi kuulua sellainen mekkala, että kirosin höveliyttäni ja Mintun piti lopettaa. Koska minä nyt olin maininnut Jerrylle Nellistä, soitin tällekin. Olisinhan joka tapauksessa Helsingissä lapsenhoitajana ja voisin ainakin käydä moikkaamassa häntä.

- Sori, mä olen menossa illalla ulos. Treffeille, serkkuni sanoi iloisesti. – Mutta haluatko sä tulla mukaan? Nää ei oo silleen treffi-treffit ja tavallaan kaikki on sun ansiota.
- Leksa? arvasin.
- Joo. Me mennään Kaivarin rantaan kuvaamaan merta.
Talvinen kävely meren äärellä ei houkutellut minua edes sen vertaa, että olisin viitsinyt kursailla.
- Joo en tosiaan. Pitäkää hauskaa – koita sinä nyt lopulta saada se vakiintumaan. Mä olen ihan varma siitä, että se tarvitsee kunnon naisen.
- Hihi, sanoi Nelli.

Lähettäjä: Fanii 
Päivämäärä:   28.5.12 17:53:24

mun sormet oli syyhynny koko päivän tätä pätkää ootellessa :D nyt on nii hyvä hepat kyydissä kohti Mikkeliä, lämmin auto, ulkona sataa ja äiti ajaa :) ihanaa kun vihdoinkin sataa niin kentät ei pölise ja muutenki ilma raikstuuu! :) ja kiitos Sennu hyvistä pätkistä! :)

Lähettäjä: tölkki 
Päivämäärä:   28.5.12 20:31:10

"Hihi, sanoi Nelli" kuulostaa vähän kömpelöltä. Nelli naurahti?

Päivämäärä:   28.5.12 20:31:33

nyt haluais vaan lukea henua ja jerryä kokoajan! mutta onneksi mulla on vielä jessiveskuja lukematta, niihinki on koukuttunu aika hyvin :P

ps. tuolla jessijutut jatkoa -sivuilla on Yksin kotona -tarinan jälkeen on linkki C-kesään vaikka seuraava on Siiri kertoo taas :)

Lähettäjä: khan 
Päivämäärä:   29.5.12 00:05:08

oi söpö jerry :)

Lähettäjä: Ankka 
Päivämäärä:   29.5.12 12:16:09

Mä en illalla pääsekään lukemaan mun "huumetta". Nyt on txt niin hyvää että varpaita kipristelee!!!

MUTTA syy on enemmän kuin hyvä.

vihdoinkin Cesar Millan on suomessa, ja meikä on NIIIIIIIN menossa katsomaan !!

Päivämäärä:   29.5.12 16:40:12

Mäkin oon menossa kattoo millania mutta siinä voi sit samalla lukee puhelimesta :D:D

Nyt me ei kyl saada pyytää lisäpätkiä hetkeen, sennu on niin kiltti ja antaa niitä, jos me tarpeeks hyvin syin kinutaan ja olis kamalaa jos jonain päivänä ei tulis pätkää ollenkaan :S

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   29.5.12 17:57:19

Keksittykää nyt vaan Cesariin jos sinne meette :D
--------------
Minun olisi ollut loogista soittaa vielä Helille, mutta me olimme aavistuksen verran vieraantuneet sen jälkeen, kun hän oli ottanut Santun kämppiksekseen minun tilalleni ja sitä paitsi huomasin, että olisin mieluummin Mustaojalla. Minulle olisi ihan tarpeeksi huvitusta Jerrystä. Katsoin kellon olevan sen verran, että saatoin lähteä ajamaan Ammon tallille.

Olin siellä kuitenkin liian aikaisin, jo yhden jälkeen ja tunsin itseni idiootiksi. Mutta kun kerran olin, eikä minulla ollut vaihtoehtona seistä parkkipaikan reunalla tupakoimassa, menin Ammon luo. Sen tarhakaveri oli pienempi mutta vanttera ruunikko olio; veikkasin sitä poniksi sen velmusta päästä johtuen, Joka tapauksessa oli selvää, että se oli pomo. Kun seisahduin portille, se oli etunenässä tulossa tarkistamaan, mitä halusin. Ammo seurasi perässä, mutta kavahti ja seisahtui, kun poni luimaisi takajalkaansa kohottaen. Ahaa, ajattelin. Minun oli helppo kuvitella, että Ammo tunsi itsensä koulukiusatuksi joutuessaan jääräpäisen ponin komenneltavaksi. Ehkä siinä oli syy sen nykyisiin hankaluuksiin? Jos se yritti kostaa Svealle sen, että oli joutunut muuttamaan pois Hannan mukavasta tallista, tämän jullikan höykytettäväksi.

Minusta ajatuksessa oli ideanpoikanen ja yltiöpäisesti päätin ottaa Ammon ja viedä sen valmiiksi talliin. Utelias poni oli kuitenkin sitä mieltä, että olin mielenkiintoinen ja halusi tehdä tuttavuutta. Siitä seurasi se, että en päässyt kimon lähellekään, kun se väisti johtajaansa. Aloin ymmärtää Svean turhautumisen.
- Noin ne tekee, tämä sanoikin aidan takaa, minne hän oli saapunut huomaamattani.
- Musta tää ei oo ollenkaan Ammon ongelma vaan tän riiviön, sanoin vihaisesti. – Mä pidän tästä kiinni niin ota sä hevosesi.
Sillä lailla se sujui ongelmitta ja matkalla talliin kysyin Svealta, olisiko hänen mahdollista saada sittenkin Ammolle oma tarha.
- On varmaan, mutta…
- Se on aina ollut Hannan luona yksin. Ehkä sillä olisi kotoisampi olo omissa oloissaan, järkeilin. – Musta kannattaisi ainakin kokeilla.
Svea näytti miettivän vähän aikaa ja nyökkäsi sitten. – Okei. Mä kokeilen. Ei se kai ainakaan pahemmaksi voi muuttua.

Tänään matka maneesille meni helpommin. Se tietenkin auttoi, että oli valoisaa, ja silläkin saattoi olla osuutta asiaan, että syötin Ammolle porkkananpalasen joka kymmenen metrin päässä. Olin pilkkonut taskuni niitä täyteen ennen lähtöäni. Ehkä siksi olin poninkin mielestä ollut niin viehättävä. Vain yhdessä kohtaa oli tulla hankaluuksia. Tien laidassa oli portti jonnekin – sellainen pitkä puomi, joka oli lukittu toisesta päästään pylvääseen. Siinä kohden Ammo lakkasi täysin välittämästä herkuista. Olisin voinut tunkea porkkanan vaikka sen sieraimeen, eikä se olisi huomannut muuta kuin portin. Svea, joka oli satulassa, paukautti pohkeensa sen kylkiin ja minä ehdin tarttua ohjiin juuri ennen kuin hevonen ehti puolipiruettiin ja pakoon.
- Et sä ole menossa mihinkään, vakuutin ja siirryin sen ja portin väliin. Minä en oikeasti osannut sanoa, toiminko oikein tai fiksusti, mutta tiesin, että sen oli edettävä.
- Pitäiskö mun tulla alas? kysyi Svea ohuella äänellä.
- Älä turhaan, sanoin yrittäen kuulostaa varmalta.

Kun portti jäi taakse, Ammo laski päänsä ja puuskahti huojentuneena. Se myös suvaitsi taas ottaa porkkananpalasen ja taputin sitä heltyneenä.
- Kokeillaan uudelleen, sanoin Svealle.
- Nytkö?
- Toinen kerta on helpompi, vakuutin. – Hoidetaan tää nyt kerralla kuntoon.
- No, jos sä sanot niin, ratsastaja mutisi enkä kuullut paljonkaan luottamusta hänen äänessään.

Takaisin päin portin ohittaminen sujui kuin ei mitään ja Svea sanoikin, ettei Ammo siihen suuntaan yleensä hangoitellut.
- Kai se tietää olevansa menossa kotiin, hän arveli.
- Voi olla, tai sitten kyse on sen silmistä.
- Silmistä? Luuletko sä, että sillä on vikaa silmissä? Ei klinikalla mitään semmoista sanottu.
- Ei, en mä sitä. Mutta ne tuntuu näkevän asiat eri lailla eri silmillä. Eikö sulle ole koskaan käynyt niin, että hevonen säikkyy jotain toisessa kierroksessa, mutta toisessa ei tapahdu mitään?
- On, Svea myönsi. – Mutta mä en ole ajatellut sitä sillä lailla.

Päivämäärä:   29.5.12 19:09:22

"Koirakuiskaajaa" olisi ollut ihan kivä päästä katsomaan, mutten tykkää mistään sähköllä kuiskaamisesta - ja jos joku sanoo että sähköllä koiran toimimaan samainen on oikein niin.... Osa sen jutuista on ihan ok ja paljon olen ohjelmiakin joskus seurannut. Mutta sitten on niitä ihmisiä jotka menee laput silmillä ja osaamatta lähtevät tekemään. Sitten ollaankin tosi syvällä jossain vetelässä.. Sellaiselle koiralle et ikinä käännä selkääsi. Se patoaa sen kaiken itseensä kunnes tulee se vika korsi jolloin koira käy kimppuun kun räimitään hihnan perällä rinnuksille (niin ei edes kuulu tehdä). Että hupsis.
Tietyllä tavalla pidän enemmän Stilwellin tavasta. Vähä kerrassaan opetataan paremmaksi. En tosin tykkää siitä älyttömästä nami nami touhusta. Kummallakin jotain hyvää opittavaa.

Tää olisi kyllä kuulunut jonnekkin muualle anteeksi :D

Päivämäärä:   29.5.12 22:59:38

Mä olen PV:n kanssa samaa mieltä.

Olipas muuten hyvä pätkä. Henustahan on tullut oikein fiksu ja järkevä hevostenkäsittelijä. Se on oppinut lukemaan hevosia.

Mä sain tänään keskusteltua pitkään meijän tallinpitäjän miehen kanssa siitä, miten sen yhden typerän miehen sanomisia ei tosissaan kannata aina ihan kuunnella. Se kyseinen "kymmeniä hevosia (orejakin) kasvattanut" mies kun ei saa meidän tallin parikymppistä lv-oria tarhasta edes kuulemma :D. Sen kyseisen miehen asenne kun on, että kaikkia oreja käsitellessä pitäis olla jotain kättä pidempää mukana aina - no, ei toimi mun ponin kanssa sen kättä pidemmän käyttäminen juurikaan, se vaan panikoituu tai vaihtoehtosesti ottaa sen haasteena (oon ite havainnu pariin kertaan). Voihan sitä raipan kanssa taluttaa yms, ja saa koskeakin, mutta auta armias, jos se raippa tulee nenän eteen! Se menee ihan lukkoon koko poni.

Päivämäärä:   29.5.12 23:11:01

mä toivoisin, et Henu ei liian helposti antais periks Jerryn liehittelyille. kivempi lukee ja odottaa mitä tapahtuu, ku sit jos/kun ne rupee seukkaa, nii se tietynlainen odottava jännitys lopahtaa..

Päivämäärä:   30.5.12 03:11:34

no, show oli tosi hyvä :o)

ja olis sopinut kelle vaan. lähinnä selitettiin koiran ajatusmaailmaa ja sitä miten se ihmisen tuottaman asiat kokee.

Mä tykkää kanssa noista hevostelu pätkistä, kerrankin fiksua textiä hevosen käsittelystä. (sennnulla on aina)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   30.5.12 16:59:19

Lyhyesti sanottuna sahasimme siinä edestakaisin varmasti puoli tuntia. Etuperin ja takaperin – peruuttaminen osoittautui hyväksi jutuksi, kun olin keksinyt sen silmäjutun – pysähdellen ja ravissa. Lopulta minä saatoin jäädä porkkanoineni odottamaan, kun Svea ratsasti portin ohitse takaisin tallille päin ja ravasi sitten takaisin luokseni. Annoin Ammolle viimeiset porkkananpalaset ja hymyilin Svealle voitonriemuisena.
- Mä luulen, ettei tää enää tuota ongelmia, julistin.
- Niin mäkin luulen, paitsi entäs pimeällä? hän sanoi epävarmana.
- Hevoset näkee pimeässä paremmin kuin me, sanoin. Eihän se oikeastaan vastannut mihinkään, mutta satuin tietämään, että niin oli. Minttu oli kertonut.
- Silti… voisitko sä tulla jonain iltanakin? Maanantaina?
- Kai mä, lupasin, vaikka oikeastaan minua alkoi jo hiukan tympiä tämä sivutoimi. – Mennään nyt sinne maneesille.
- Mennään. Mutta mä en kyllä jaksa ratsastaa kunnolla. Mä olen ihan poikki.
- Sulla ei ole tuntia?
- Ei. Mä en ole uskaltanut varata, kun en mä ole tiennyt, pääsenkö mä paikalle.

Maneesin ovi oli auki eikä siellä sattumoisin ollut ketään, joten Svea kävi kävelemässä sen ympäri. Ammo ei näyttänyt olevan oikein kotonaan sielläkään vaan säpsyi nurkkia ja minua harmitti, kun olin jo käyttänyt kaikki porkkananpalat. Se ei kuitenkaan ollut niin paha juttu kuin metsätie. Tiesin, että Svea oli taitava ratsastaja, ja hänellä oli valmentaja, joka voisi auttaa täällä.
- Mennään kotiin, se on ollut hieno, sanoin, kun ratsukko saapui taas oven kohdalle ja silitin Ammon poskea. Se näytti lopen uupuneelta. Ilmeisesti hevosetkin saattoivat väsyä henkisistä ponnistuksista, sillä sellaiseksi kai portin ohituksen saattoi laskea.

Tallilta jatkoin matkaa Mintun luokse. Minua harmitti koko ajan enemmän, että olin luvannut, mutta en saanut keksittyä mitään pätevää tekosyytäkään, jonka varjolla kääntyä Mustaojan suuntaan. Sitä ilahduttavammalta tuntui nähdä Mintun huojentuneet kasvot, kun hän tuli avaamaan minulle oven.
- Sä olet oikeasti pelastava enkeli. Viltsu vie mut syömään. Voitko sä ruokkia noi hirviöt? Vaikka ei ne kyllä mitään suostu syömään. Mä olen ihan epätoivonen niiden kanssa.
- Mä haluan Henriikan! kiljui neiti Minea Lappi ja juoksi eteiseen punaiset kasvot kyynelten kastelemina ja ääni täristen askelten tahdissa. Se olisi ollut huvittava näky, ellei se olisi ollut niin pelottava. Onneksi hän ei sentään juossut minua karkuun, ajattelin ja nostin hänet syliin.
- Me mennään, Minttu sanoi kiireesti, kun peremmältä alkoi kuulua myös pikku-Valdemarin ääni ja Viltsu taputti minua osaaottavasti.
- Me tuodaan sulle doggybag, ellei jakseta syödä kaikkea, hän lupasi.

Vastoin odotuksiani se parituntinen sujui kuitenkin ihan hyvin. Ehkä olikin kannattavaa käydä kylässä harvoin ja säilyttää persoonani harvinaisena herkkuna. Suurimman osan aikaa sain kulumaan tekemällä kaksikolle miniatyyrikokoisia voileipiä, jotka heille kelpasivat Mintun ennustuksista huolimatta, ja kun ne eivät enää uponneet, otin yhden kumpaankin kainaloon ja laitoin lastenohjelmat päälle. Helppoa kuin pala kakkua.

Molemmat olivat puoliunessa, kun vanhemmat palasivat virkistysreissultaan, ilman mitään ruoanjämiä minulle, mainittakoon.
- Kaikki meni ihanasti, sanoin voitonriemuisena.
- Meni vai? Tuutko sä huomennakin? Viltsu, laita ne nukkumaan. Mä en halua nähdä niitä enää tänään, jos mahdollista, Minttu komensi. Mutta se ei kelvannut. Minun piti tehdä sekin. Tosin Mintun piti tulla auttamaan, niin Vallu vaati.

- Haluatko sä jotain syötävää tai juotavaa? Minttu kysyi, kun hammaspesut, vesirokkonäppylöiden rasvaus sun muu sellainen oli hoidettu. Minun teki mieli sanoa, että mieluummin palaisin Mustaojalle ajatusta nopeammin, mutta velvollisuudentuntoisesti sanoin ottavani vaikka vähän kaakota. Halusin puhua Mintun kanssa Ammosta.
- Eikö sun olisi aika ruveta taas ratsastamaan? ehdotin.
- Millä ajalla?
- No ei siinä menisi kuin pari tuntia kerrallaan.
- Mitä sulla on mielessä?
- Mä ajattelin, että sä voisit ruveta käymään Ammolla. Ja auttaa Sveaa, jos niille tulee taas ongelmia. Sä tiedät hevosista kumminkin enemmän kuin minä.
- No onko se muka sun annettavissasi? Minttu epäili.
- Ei tietenkään, mutta jos mä ehdotan semmosta niin Svealle varmaan käy. Se syö mun kädestä just nyt, mutta suoraan sanoen mä pelkään mokaavani jotain.

Minttu vastusteli vähän aikaa, mutta myöntyi sitten ainakin siihen, että puhuisin asiasta Svean kanssa.
- Mulla ei oo rahaa maksaa kauheasti, hän huomautti.
- Jos mä olen tarpeeksi kaunopuheinen, se maksaa sulle, sanoin huitaisten sen huolen pois. – Ja nyt mä lähden. Mua odotetaan.
- Ai? Minttu sanoi uteliaana, kuten olin toivonutkin ja sain keventää sydäntäni paljastamalla hänelle, että joku toinenkin söi kädestäni nykyään.

- Jerry! Minttu huudahti ja alkoi nauraa. – Et oo tosissasi!
- Mä en näe tässä mitään huvittavaa, sanoin loukkaantuneena hänen tyrskinnästään.
- Aiotko sä ottaa sen takaisin? Olet sä kanssa yks.
- Miten niin takaisin? Ei me olla koskaan sillä lailla oltu yhdessä.
- Ja musta toi on merkillinen lausunto, kun ajattelee, että teillä sentään oli yhteinen lapsi.
- Ilmeisesti mun pitäisi sun mielestä käskeä se hemmettiin, sanoin pahantuulisesti. Minustakin tuntui aika ajoin siltä, mutta nyt minun teki mieli myös olla vastahankaan. Minttu oli aina niin hiton järkevä ja tiesi paremmin, että hän herätti minussa jonkinlaisen teinikapinan.
- No eikö se nyt ole vähän niin kuin nähty? Niin sä olet itsekin sanonut.
- Niin kai, sanoin lyhyesti ja nousin. – Mun pitää nyt mennä. Mä soittelen, kun oon jutellu Svean kanssa.

Päivämäärä:   30.5.12 20:27:57

Oi ihana piristyspätkä! Mä melkein haluaisin ruinata toitakin, kun taas kusee kaikki, mutta en ruinaa, kun ei kuitenkaan heru :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   31.5.12 15:31:51

13. Siirappia
Olin niin kiukkuinen, ettei mielessäni pyörinyt muu kuin päästä mahdollisimman äkkiä Mustaojalle ja sinne päästyäni näin, että Jerryn auto puuttui. Tuntui ihan siltä kuin joku olisi puristanut sydäntäni kylmällä kouralla. Vaikka saattoihan hän tietysti olla vaikka hakemassa huoltoasemalta maitoa tai muuta sellaista. Mutta ei, ruotuun palanneet Jessi ja Vesku sanoivat hänen ja Dannin lähteneen takaisin Helsinkiin, kun he olivat palanneet sieltä.
- Mä luulin, että säkin olisit jäänyt sinne, niin ne vähän jutteli, Jessi sanoi.
- Ai jaa. No, ei ne mulle jutelleet mitään, sanoin ja tajusin, etten ollut vilkaissutkaan kännykkääni ikiaikoihin, en sen jälkeen, kun olin lähtenyt Svean tallilta. Siellä oli Jerryltä tekstari, jossa hän pyysi minua heidän luokseen, kun lähtisin Mintulta. Jos olin kiinnostunut, tietenkin.

Tuijotin tekstiä ja kiehuin hiljaa sisäisesti. Jos vain olisin nähnyt sen jo Mintulla! Mutta en ollut ollenkaan kuullut sen tulemista. Ja mitä minä nyt tekisin? Olisi sulaa hulluutta lähteä ajamaan takaisin Helsinkiin. Sitä paitsi Jessi juoruaisi Jerrylle, että olin ehtinyt tänne asti ja sitten lähtenyt ajamaan takaisin. Se olisi antanut hänelle ihan väärän käsityksen, ei sillä, että olisin itsekään tiennyt, millaisen käsityksen halusin hänen saavan.

En kuitenkaan sellaista, että olin täysin välinpitämätön. Sitä oli kuitenkin niin hankala muotoilla viestiksi, että soitin Jerrylle.
- Mä en huomannut sun tekstaria ennen kuin nyt ja mä pääsin just takasin Mustaojalle, ilmoitin. – Mä luulin, että te olitte tulleet koko viikonlopuksi, mikä kiire teille tuli takaisin?
- Danni halusi lähteä – se lähti ulos yhden lieron poikaystäväehdokkaan kanssa.
- Okei? sanoin, sillä en nähnyt siinä syytä Jerrynkin kadota.
- Ja mä lähdin, koska mä ajattelin, että ehkä sä haluaisit viettää illan Hesassa vaihteeksi.
- Mä olisin saattanut halutakin, jos olisin nähnyt sun viestin ajoissa, huokaisin.
- Oisitko? Jerry sanoi kuulostaen ilahtuneelta.
- Ehkä. Mutta nyt mä olen täällä ja sä siellä niin, että hyvää yötä kai vaan sitten.
- Mä voin ajaa takaisin, Jerry ehdotti.
- Oletko sä hullu? Mitä järkeä sun on suhata edestakaisin monta kertaa samana päivänä?
- Mä näen siinä paljonkin järkeä… jos sä vaan haluat?
- Älä sitten syytä mua, kun maapallo tuhoutuu sun turhan autonkäytön takia, tuhahdin ja purin sitten tiukasti alahuuleeni, etten olisi hihittänyt ääneen.
- Nähdään kohta, Jerry ilmoitti.

Tiesin, että hänellä menisi matkaan yli puoli tuntia, ellei lähemmäs tunti, joten minulla oli hiukan armonaikaa kohentaa ulkonäköäni. Kipitin kellarin saunaosastolle suihkuun ja laittauduin sitten sen näköiseksi kuin en olisi laittautunut ollenkaan.
- Henriikka, täällä ois iltapalaa! Jessi huikkasi, kun ravasin alimmaisen ja ylimmäisen kerroksen väliä ja pysähdyin. Minulla oli nälkä. Kolme sentti kertaa sentti voileipää ja leivänkuoret, jotka Minniltä ja Vallulta oli jäänyt yli, eivät paljon täyttäneet vatsaa. Sitä paitsi oli kai hyvä näyttää siltä, etten istunut vain odottamassa Jerryn saapumista. Vaikka tarkemmin ajatellen, kun istuin pöydän ääressä mutustamassa Jessin tekemää kinkkupannaria nokka eteiseen päin, taisin näyttää juuri siltä. Joka tapauksessa syöminen oli mukavampaa kuin vain tuijottaa seinää huoneessani.

Jerry käveli sisään, kun suuni oli täynnä ja kuulin, miten Jessi hyppäsi pystyyn telkkarin äärestä olohuoneessa.
- Mitä hittoa sä taas täällä teet? kuulin hänen ihmettelevän.
- Tytöillä oli kuumat treffit, ne ajo mut ulos, Jerry sanoi ja tuli peremmälle niin, että näin hänet oviaukosta ja näin myös pikaisen, paljon kertovan vilkaisun, joka osui minuun ja sai hänen silmänsä välähtämään. Jostain syystä Jessi ei tainnut nähdä sitä.
- Henriikka, jätä Jerryllekin jotain, hän sanoi minulle ja halusi sitten tietää, kenen kanssa Dannilla ja Alissalla oli treffit.
- Danni meni leffaan sen typerän Tatun kanssa ja Alissa kutsui Kasimirin meille. Mä en voi kestää sitä, tiedäthän sä sen.
- Tiedän, Jessi sanoi ja taputti Jerryä poskelle. – Mene syömään, jos Henriikalta jäi jotain, ja lähdetkö sä mun kanssa huomenna ratsastamaan? Me ei olla käyty yhdessä maastossa aikoihin.
- Ilman muuta, Jerry sanoi ja astui keittiöön. Minä en voinut jäädä sinne. En mitenkään voinut istua Jerryä vastapäätä, kun Jessi istui kahden metrin päässä joskin seinän takana, mutta kuulolla kumminkin. En keksinyt mitään normaalilta kuulostavaa sanottavaa, ja Jessi olisi ruvennut ihmettelemään, ellen olisi puhunut mitään.
- Mä menen nukkumaan, syö sä rauhassa loput, sanoin Jerrylle ja karkasin. Sinä lyhyenä hetkenäkin tunsin, miten sähkö rätisi välillämme. Ihmettelin, ellei Jessi aistisi sitä olohuoneen puolelle.
- Mä toin sen leffan, jonka sä halusit nähdä, me voidaan katsoa se ylhäällä, Jerry sanoi ja osasin olla möläyttämättä, ettemme me olleet puhuneet mistään leffasta ainakaan viimeiseen neljään vuoteen.
- Okei, sanoin sen sijaan ja juoksin sydän pamppaillen yläkertaan.

Lähettäjäpuupää 
Päivämäärä:   31.5.12 15:52:07

"- Älä sitten syytä mua, kun maapallo tuhoutuu sun turhan autonkäytön takia, tuhahdin ja purin sitten tiukasti alahuuleeni, etten olisi hihittänyt ääneen.
- Nähdään kohta, Jerry ilmoitti. "

^^ Mä repesin niin, että meinasin tippua tuolilta :D. Ja oli toi loppukin kyllä niin semmonen, että hyvä kun pystyi nauramatta lukea! Miten sä oikein osaatkaan kirjottaa näin hyvin! Mä voisin verrata näitä ja Kinuskikissan kakkuja vallan mainiosti.

ps. kaikki ei kuse sittenkään, paitsi mun muisti...

Lähettäjä: tölkki 
Päivämäärä:   31.5.12 16:34:38

Kasimir!

Miksei Jerry siedä sitä? Hmmhmm. Mut yök! En tykkää yh-tään, jos noi palaa yhteen!

Päivämäärä:   31.5.12 16:36:59

ahaa kasimir on siis alissan salainen poikaystävä!!

Kiitos niin hyvä pätkä taas!

Päivämäärä:   31.5.12 18:05:50

Miks oi, miks oon piirtänny kaikkea muuta kuin Mustin kuvaa. En tiiä millasen taustan siihen teen ja koko mustan hepan tekeminen on tylsää. Enkä tiiä minkänäköset suitset sille pitäis tehä :( Miten ihmeessä tässä kestetään huomiseen ja sen päivän pätkään.

Päivämäärä:   31.5.12 21:33:16

Joo ei ärsytä ei.... Oon piirtäny koko päivän yhtä koira kuvaa. Aloitin sen siis tänään. Olin tehnyt kokonaan toisen koiran pään valmiiksi korvinene kaikkineen ja aloittanut kauluskarvoja. Sitten Gimppi sanoi sopimuksensa irti ja empä tietenkään ollut tallentanut taas vähään aikaan.. Toi edellinen talletus kuva on valovuoden päässä siitä mikä meni..
http://i45.tinypic.com/2z5kaww.jpg
Jos nyt sattuu tuttuja täällä olemaan niin kaikki tunnistaa, mutta ei väliä..

Nyt ois kyllä oikeesti piristyksen paikka :( Melkein tekis mieli heittää läppäri parvekkeelta ja hypätä itekki perässä. Mutta antaa olla vaan kun noita pätkiä on viime aikoina laiteltu niin monia ja ite oon ollu niitä paljonkin ruinaamassa, vaikkei niitä ole ollut edes paljoa varastossa :/ Silti ärsyttää.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   31.5.12 22:24:31

PV, mite toi kuva sit on tos? :o

Päivämäärä:   31.5.12 22:42:56

-, toi kuva on edelliseltä tallennus kerralta :/ Ja siis toi kuva oli paljon enemmän tehty... Oma kehu haisee mutta ihan kuin valokuva. Toi on miljardin valovuoden päässä siitä mitä se oli..

Päivämäärä:   1.6.12 15:44:41

PV wow, nuo valmiit kohathan on ihan ku valokuvaa :d

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   1.6.12 15:47:49

Järjettömän hieno kuva!
-------------
Oletin, että Jerryllä todellakin oli jokin elokuva mukanaan, joten menin yläkerran olohuoneeseen, avasin television ja asetuin mukavasti toiselle sen sohvista. Jerry seurasi perässä melko tarkalleen viiden minuutin kuluttua.
- Hei, hän sanoi hellästi ja romahti vierelleni polvilleen.
- Mikä leffa se on? kysyin.
- Ei mulla ole mitään leffaa. Haluatko sä katsoa jotain?
- Sä huijasit, sanoin syyttävästi.
- Niinpä, Jerry myönsi ja otti minulta kaukosäätimen. Hän selasi pienen hetken ajan tallennuksia, laittoi jonkun niistä päälle ja änkesi sitten viereeni sohvalle. Se ei ollut yhtä leveä kuin alakerran sohvat, joten olimme todella lähekkäin, mutta ei se minua haitannut. Olisikohan se haitannut, ellei Minttu olisi suututtanut minua? Sitä en voi tietää.

- Minttu sano, että mä olen hullu, jos rupean mihinkään sun kanssa, juorusin ja sitten toivoin, etten olisi juorunnut. Jerry meni pahastuneen näköiseksi.
- Miksi se semmoista sanoi?
- Se kai ajattelee, että susta on ollu mulle tarpeeksi hankaluuksia jo.
- Mutta ajattele, että nyt kaikki hankaluudet on jo takanapäin. Tästedes kaikki on yhtä ruusuilla tanssimista, Jerry maanitteli. – Siis jos sä haluat. Haluatko sä?

Minusta alkoi kovasti tuntua siltä, että halusin. Se ei sentään johtunut siitä, että halusin uhmapäissäni olla eri mieltä Mintun kanssa, vaan aloin epäillä, etten kaikesta huolimatta sittenkään ollut päässyt täysin Jerrystä yli. Olin vakuuttanut kaikille niin ja oli siihen itsekin uskonut kuin vuoreen. Mutta nyt… ehkä joku pieni rahtunen tunnetta oli jäänyt jonnekin ja ruvennut nyt kasvamaan kauheata vauhtia.
- No niin, Jerry sanoi voitonriemuisesti ja ymmärsin jääneeni ajattelemaan asioita vastaamisen sijasta. Ilmeisesti ilmeeni oli juorunnut jotain, sillä hän suuteli minua.
- En mä sanonut mitään, nauroin ja vetäydyin pois.
- Sä et sanonut ei.
- Mitä mun nyt muka pitäisi haluta? Johan mä olen tässä.
- Halua ruveta mun tyttöystäväksi, Jerry ehdotti.
- Ai niin kuin ihan julkisesti?
- Niin tietysti. Mitä sä ajattelit?
- Jos mä olisin sun tyttöystävä, niin mä tiedän sata ihmistä, jotka ei tykkäis siitä.
- Mitä sä höpötät, mitä se kenellekään kuuluu?
En jaksanut ruveta selvittämään mitään hänen sisaruksistaan ja Minttuhan jo olikin käsitelty, vaan oikaisin suoraan Hannaan. Kai Jerrykin hänen auktoriteettinsa tunnusti?
- Hanna kielsi mua rupeamasta kenenkään tyttöystäväksi.
- Höpö höpö, kunhan puhui lämpimikseen. Se olisi ikionnellinen meidän puolesta, Jerry väitti kuin asia olisi sillä loppuunkäsitelty.

Innostuimme pussailemaan hetki hetkeltä kiihkeämmin kunnes mieleeni tuli, että sille piti panna stoppi. Epäilemättä Jerry oli tullut takaisin toiveikkaana. Epäilemättä tapaisin hänen taskustaan kortsupaketin, jos viitsisin tunnustella.
- Mä en aio naida sun kanssasi, ilmoitin ja Jerry ähkäisi.
- Olenko mä muka ehdotellu semmosta?
- Et, vielä, mutta mä ajattelin, että on reilua tehdä se selväksi.
- No on, tietysti, mutta kihloihinko sä ensin haluat?
- Vaikka, sanoin.
- No selvä. Nyt me ei ehditä enää Asematunneliin, mutta siellä on huomenna kultasepänliikkeet auki.

Minun täytyy sanoa, että siinä kohden yllätyin. Tietysti koko ajan oli ollut vahvana olemassa mahdollisuus, että Jerry oli ihan tosissaan vakuutteluineen, enkä voinut kuvitella hänen menevän noin pitkälle vain päästäkseen pöksyihini. En kuitenkaan ehtinyt edes älähtää, kun hän kierähti vierestäni lattialle.
- Saanko mä tehdä yhden toisen ehdotuksen? hän kysyi.
- Siitä vaan, yks enemmän tai vähemmän, ihan sama.
- Voitaisko me siirtyä mun huoneeseen? Siellä on paljon mukavampi – ja leveämpi – sänky kuin tää.

Lähettäjä: helenakinkki8) 
Päivämäärä:   1.6.12 20:24:24

<3! Kiitos sennu =) tää pisti mut paremmalle tuulelle!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   1.6.12 23:04:51

Hei, mun piti tulla mainostamaan, että jos ja kun haluaa lukemista tän tarinan lisäksi niin tää vois iskeä! Mä en oo ehtiny lukea tota nyt pariin viikkoon ja mulla on muutama pätkä vielä ahmimatta, mutta suosittelen!

Lähettäjä: des 
Päivämäärä:   2.6.12 13:51:21

Haa, kiitsa Sennnu tosta pätkästä, töissä onkin ylläripylläri aivan totaalisen kuollutta :)

Lähettäjä: Toi 
Päivämäärä:   2.6.12 14:01:03

Onnea vaan ylioppilaat ja muut valmistuneet. Mä lähden nyt lakkijuhlakierrokselle ja voi olla, että sen jälkeen tarvitaan piiitkää voimienpalautuspätkää... :D Hitsi, kun ton kelin pitää olla tommonen, mutta voisi se huonompikin olla. Vähän tuulee turhan kovasti, mutta ainakaan ei sada rakeita. :)

PV:n kuva näyttää hienolta! Kohta on itselläkin taas aikaa taiteilla kaikennäköistä. Sitä odotellessa! :)

Lähettäjäsiru 
Päivämäärä:   2.6.12 15:13:40

Mun oli ihan pakko alottaa Mustaojan aikasemmista tarinoista lukeminen ja nää on ihan uskomattoman hyviä joka ikinen! Vau, ei oikeen muuta voi sanoa:D

Sainpahan muute sadepäivän ajaks paljon lukemista kun kirjasto on kiinni ja aika tylsää olis ollut ennen iltaa...

Lähettäjä: des 
Päivämäärä:   2.6.12 15:24:35

siru, näähän alkaa jo jessin vanhempien tarinasta, jos ihan kronologisesti haluaa lukea. Ja aikaa saa kulumaan sadepäivän jos toisenkin ;)

Ootko Sennnu koskaan laskenut montako arkkia/sivua näitä kaikenkaikkiaan on? Tuhansia varmaan joo mut joko on menny kymmenet rikki?

Lähettäjäsiru 
Päivämäärä:   2.6.12 15:32:28

des, mä olenkin metsästänyt itelleni kirjanmerkkeihin näitä vaikka millä mitalla myös ihan sieltä alusta alkaen, oon todella vaikuttunut! Ja varmasti tulee menemään muutama muukin sateinen päivä näitä lueskellessa, ei sillä, ihan hyvä vaan! (:

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   2.6.12 18:46:39

No niin, valmistujaisjuhlat lusittu. Oli kyllä hyvää voileipäkakkua :)
des, jessijuttuja on muistaakseni semmonen 2100 sivua, siis siihen asti kun kaksoset syntyy. Sitten en oo noita lyhyempiä pätkiä laskenut, mutta Henriikoita vähän summasin nyt, kun tein sille sivut ja tais mennä sinne laitetuissa jo 700 rikki. Ettei vielä sentään kymmeniä tuhansia :D
---------------------
Siinä oli järkeä, joten myönnyin ja kohta olimme Jerryn sängyllä. Siinä ei tarvinnut maata nahka nahkaa vasten, joten levittäydyin mukavasti ja tutkailin kynsiäni.
- Yritätkö sä esittää, että sä haluat mennä mun kanssa kihloihin? Oletko sä hullu? kysyin.
- Saatan mä vähän olla, ja tietysti se voi kuulostaa vähän pikaiselta, mutta entäs sitten?
- No, jos kuitenkin säästetään sormusrahoja vielä jonkun aikaa. Olisi hölmöä hätiköidä ja todeta ens viikolla, ettei tästä mitään tuu.
- Miksei tulisi? Mä tunnen sut, sä tunnet mut, mä rakastan sua, kaikki on kiinni vaan siitä, rakastatko sä mua.
- Tunnetko sä muka, ja näinköhän mä enää tunnen sua?

Jerryllä oli järkeä jättää jankkaaminen sikseen, onneksi, sillä aloin olla jo kyllästynyt siihen.
- Oletko sä ajatellut mennä johonkin hevosalan kouluun, hän kysyi sen sijaan ja heittäytyi viereeni samalla tavoin selälleen kuin minäkin olin. Helpotuin. Me olimme aina jaksaneet jutella mitä moninaisimmista asioista. Ehkä Jerry siksi väitti tuntevansa minut. Nyt oli oikein mukavaa puhua jostain arkisesta ja tavallisesta. Suhdesotkuista saattoi hyvinkin saada överit
- Miksi hitossa mä semmosta tekisin? Mulla on jo yksi ammattitutkinto, sanoin.
- Kunhan mietin. Kun sä kuitenkin teet niitä hommia.
- Mä en ole koskaan oikeastaan ajatellut semmosta, tunnustin. – Mä en edes tiedä, millasia kouluja nykyään on.
- Mä tiedän, Jerry sanoi. – Hevosenhoitajia, mutta tuskin sua se kiinnostaa. Ratsuttajia, ratsastuksenopettajia ja –ohjaajia.
- Mä en näe itseäni asumassa jossain Ypäjällä paria vuotta. Tää Mustaojakin on ihan tarpeeksi Jumalan selän takana, naurahdin.
- Niitä on sellaisiakin opintoja, joissa käydään siellä vaan ehkä kerran kuussa ja lopun aikaa voi tehdä mitä normaalistikin tekee, Jerry sanoi ja innostui kertomaan niistä. Minäkin innostuin hiukan. Minähän en ollut syntynyt kaviokoukku suussa, kuten Mustaojan penskat, ja valitan typerää kielikuvaa. Minä todennäköisesti oppisin kauheasti uusia asioita. Jos haluaisin jatkaa työkseni ratsastamista, saattaisi olla miellyttävää, että minulla olisi muutakin kuin työtodistus Veskulta.
- Mun täytyy miettiä, sanoin ja ajauduimme seuraavaan aiheeseen. Ja sitä seuraavaan.

Juttelimme niitä näitä varmaan aamutunneille, enkä muista nukahtamistani. Herääminen kuitenkin oli äärimmäisen miellyttävää. Jerry piti minusta kiinni ja hengitti hiuksiini ja minun teki mieli venytellä ja naukaista kuin tyytyväinen kissa. Minä niin rakastin aamuja. Käännyin niin, että saatoin käpertyä selkä vasten Jerryn vatsaa ja hän totteli kietoutumalla ympärilleni niin, että olin kuin pesässä. Tähän saattaisin tottua. Minusta alkoi tuntua siltä, että halusinkin tottua. Ehkä jopa ottaisin kiinni Jerryn ehdotuksesta lähteä katsastamaan Asematunnelin sormuskaupat. Hitto, olisi mukavaa shokeerata erinäisiä ihmisiä kihlasormuksella, esimerkiksi äitiä ja Minttua.
- Huomenta, Jerry mumisi korvaani, mutta olisin muutenkin havainnut hänen heränneen. Ainakin hänen kätensä olivat. Ne kulkivat pitkin vartaloani, enimmäkseen vaatteiden päällä tokikin, mutta vaatekertani ei ollut kovin paksu. Aloin harkita rakastelemisen mahdollisuutta, eikä se tuntunut ollenkaan tyhmältä tai vastenmieliseltä tähän aikaan vuorokaudesta.

Ei, ennen kuin tulin ajatelleeksi, että edellisen kerran Jerry ja minä olimme tehneet sitä ennen vauvaa. Sen jälkeen ruumiilleni oli tapahtunut kaikenlaista. Raskausarvet, jotka olivat tarpeeksi näkyviä jopa Teemun huomata, ja entä kaikki muu? Jerry oli ollut kanssani sitä ennen, mitä jos olinkin rupsahtanut ja venähtänyt sieltä niin, että hän huomaisi eron? Kukaan ei ollut sanonut sellaista, ei Teemu, ei Matias, eivät harvat muut, joiden kanssa olin ollut, mutta heilläpä ei ollutkaan vertailukohtaa. Mitä jos Jerry kääntyisi pettyneenä pois, ehkä vielä sanoen jotain, mitä en todellakaan halunnut kuulla?

- Huomenta sanoin hyvin tarmokkaasti, käännyin ja suutelin häntä ohimolle ja nousin istumaan. – Mitähän kello on?
- Ei aavistustakaan, Jerry sanoi ravistaen hitaasti raukeutta yltään.
- No mäpä lähden ottamaan siitä selvää.
- Mitä väliä sillä on, ja mikä kiire sulla?

Aloin olla aika varma erinäisistä asioista, kun katsoin häntä. Tuo katse oli saanut minut jalattomaksi ennenkin, eikä se näköjään täysin ollut menettänyt tehoaan.
- Mun täytyy päästä vessaan, sanoin ja kallistin päätäni. Se oli aina pätevä syy.
- Tuletko sä sitten takasin?
- Riippuu siitä, mitä kello on. Sä lupasit muistaakseni lähteä Jessin kanssa maastoon.
- No siihen nyt on koko päivä aikaa. Ja kai sä tuut mukaan? Mennään porukalla.
- Ehkä, sanoin ja totesin, että minun piti ihan oikeasti lähteä vessaan.
- Ja tule sitten takasin. Tähän, Jerry esitti ja osoitti sormellaan paikkaa, josta olin juuri noussut.
- Riippuu siitä, mitä kello on, sanoin ja tunsin jo kaivertavaa ikävää kävellessäni ulos ovesta. Palata en kuitenkaan uskaltaisi. En nyt. Minun pitäisi ensin ajatella.

Lähettäjä: hih! 
Päivämäärä:   3.6.12 12:01:54

Nyt alkaa mennä jännäks! :D

Päivämäärä:   3.6.12 12:47:10

Miten kokoajan odotan että Jessi tai Vesku tai kenties Hanna äkkää paikalle just kesken hellän hetken - ennen kuin koko hommasta on kerrottu kellekkään :'D

Lähettäjäsitruunapiiras 
Päivämäärä:   3.6.12 14:02:58

pitkä pätkä tänään? mulla on synttärit, sataa ja huomenna alkaa viikon lukutauko tästä (;

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   3.6.12 15:24:53

Onnea :)
------------
14. Kultalusikka suussa
Jerry lähti illalla omaan kotiinsa, vaikka hän sanoi ihan hyvin voivansa lähteä aamulla luennolle Mustaojaltakin, ja minä jäin, vaikka hän myös pyysi minua Hesaan.
- Mä tarvitsen vähän etäisyyttä susta nyt, sanoin, vaikkei osa minusta tarvinnut sellaista ollenkaan. – Sitä paitsi ellet sä mene pois, sä et voi tulla takasin.
- Peppi Pitkätossusta, Jerry huomautti.
- Ai on?
- On. Olenko mä koskaan kertonut, että mä halusin pienenä olla Peppi Pitkätossu?
- Et, nauroin. Ajatus Pepiksi haluavasta pikkupojasta oli suloinen, mutta meidän oli nyt aika erota. Minun oli saatava nähdä, tulisiko minulle ikävä Jerryä.

Hän otti joka tapauksessa jäähyväisistä irti kaiken minkä sai ja tunsin kaipaavani huulirasvaa, kun palasin sisälle pussailtuamme portailla. Hätkähdin syyllisenä, kun kohtasin Jessin eteisessä, vaikka niin keittiön kuin olohuoneenkin ikkunat olivat toiseen suuntaan. Jos hän oli nähnyt meidät, hän oli varta vasten tullut katsomaan joko heidän makuuhuoneensa tai työhuoneen ikkunasta. Hän ei kuitenkaan sanonut mitään, sipaisi vain ohimennen olkapäätäni, kuten hänellä oli tapana. Täällä Mustaojalla ei ihmisen näkeminen tuntunut riittävän. Heitä piti varmuuden vuoksi myös koskettaa siltä varalta, että he ehkä olivatkin kangastuksia.
- Mä menen huomenillalla katsomaan sitä Ammoa, töksäytin, sillä minusta tuntui tarpeelliselta sanoa jotain ja hevosesta oli puhuttu ruokaillessamme. Vesku ja Jessi olivat innostuneet keksimään sen seitsemäntoista konstia niiden lisäksi, jotka olin jo kuullut.
- Joo, niin sä taisit mainita, Jessi totesi ja minä totesin olevani hölmö.
- Hyvää yötä, toivotin, ennen kuin mokaisin perusteellisemmin.

Tuntui jo ikävältä mennä nukkumaan ilman Jerryä, mutta toisaalta oli miellyttävää, kun oli tilaa ja viileitä lakanoita ympärillä riittämiin. Naurettavuuden uhallakin etsin tavaroistani paperia ja kun en löytänyt mitään pikkuista muistivihkoa, tein tietokoneelleni plussat ja miinukset –listan aiheesta seurusteleminen Jerryn kanssa. Se näytti niin kornilta, että löin koneen kannen kiinni ja rupesin nukkumaan. Ja nukuin, tosiaankin. Edellisyö oli jäänyt lyhyeksi ja se painoi silmäluomillani.

Maanantai-aamuna en ensin muistanut koko hullua viikonloppua ja se oli niin kevyt olotila, että kun Jerry ehdotuksineen sitten tuli mieleeni, päätin jatkaa samalla linjalla ja olla miettimättä häntä. Ratsastaisin kuin pieni eläin, kuten työpäivääni kuului, ja jos tekisin sen huolella, olisin valmis pienille päikkäreille ennen Svean luokse lähtöä. Hän oli soittanut sunnuntaina illansuussa ja kertonut, että senpäiväinen maneesimatka oli mennyt kuin vettä vaan, mutta että hän olisi kovin kiitollinen ja ilahtunut, jos voisin tulla mukaan ensimmäiselle pimeän aikaan tapahtuvalle kävelylle. Koska olin kuvitellut luvanneeni sen jo, sovimme vain tapaavamme seitsemän maissa.

Mietin Sveaa ajaessani tallille. Tyttö oli juuri sen tyyppinen, että hänellä oli varmaankin ollut kurjaa koulussa. Herkkä tyyppi, joka herätti jopa minussa kiusaamishalun. Mutta koulukiusaaja en ollut koskaan ollut, korkeintaan hiljainen hyväksyjä tai takanapäin puhuja. Joskus. Ei sillä, että niissäkään rooleissa olisi mitään kehumista ollut. Enkä tietenkään aikonut kiusata Sveaa tai edes puhua hänestä pahaa, ellei sellaiseksi sitten laskettu sitä, että olin juorunnut hänen ongelmistaan uuden hevosen kanssa useille ihmisille. Mutta se oli tapahtunut neuvoja saadakseni ja tarkoitus pyhitti keinot. Jos nyt saisin Mintun myytyä Svealle, voisin poistua kumarrellen takavasemmalle ja muistaa hänen käväisseen elämässäni vain, kun lukisin hänen voittaneen jotain.

Tällä kertaa Svea ei odotellut parkkipaikalla, vaan löysin hänet tallista, Ammon boksista. Hän harjasi kimoa niin tarmokkaasti, että hänen poskensa loistivat punaisina ja hän oli riisunut piponsa ja päällystakkinsa. Minun piti katsoa kahdesti, ennen kuin tunnistin hänet.
- Oletko sä saanut lottovoiton, vai saanut muuten vaan? kysyin, ennen kuin ehdin ajatella. Syy oli minun viikonlopussani, sillä Svea ei näyttänyt silmiini siltä, että harkitsisikaan neitsyytensä menettämistä.

- Moi, sä tulit, Svea sanoi huomatessaan minut, enkä nähnyt häivääkään koulukiusatusta ikineitsyestä. – En mä mitään ole saanut, tai olen, hemmetin hienon hevosen!
- Kerro, kehotin, sillä hänen olemuksensa oli kuin eri ihmisen kuin lauantaina tavatessamme. Edes eilisiltana minulle soittanut tyttö ei ollut kuulostanut tuolta.
- Mä tulin eilen illalla takaisin tallille, Svea sanoi ja päästi Ammon irti riimunnarusta, jolla se oli kiinni ovenpielessä.
- Ja?
- Ja mä sain päähäni lähteä metsäkävelylle. Ja me käytiin maneesilla ja tultiin takaisin, ihan ilman mitään välikohtauksia. Mä syötin sille heppanamuja ja se vaan käveli perässä. Molempiin suuntiin.
- Sä et sitten tarvitsekaan mua, totesin, enkä tiennyt, olinko pettynyt vai en.
- Haluaisitko sä tulla silti mun mukaan maneesille? Se on vieläkin vaarallinen paikka, ja ois kiva, jos sä haluaisit tulla kerran sinne mun kanssa. Mä ottaisin mieluummin sut kuin Aunin nyt alkuun. Ja muutenkin. Sähän olet ratsastanut sillä.

Me siis lähdimme maneesille. Svea oli omien sanojensa mukaan edellisiltana taluttanut Ammoa, mutta nyt hän heittäytyi hurjaksi ja lähti ratsastaen. Hänellä ei ollut otsalamppuaan ja minä sain kävellä tuijottaen pimeyteen silmin, jotka varmastikin olisivat näyttäneet täysin mustilta, jos joku olisi ollut katsomassa, niin pimeää siellä oli. Kulkeminen helpottui, kun tajusin ottaa jalustimesta kiinni. Ammo tiesi tasan tarkkaan, mihin oli menossa ja se meni sinne, ehkä Svean matalien kehotusten ja toistuvien apujen rohkaisemana, tai sitten heppanamit, joita tungin sen suuhun, auttoivat myös. Joka tapauksessa kymmenessä minuutissa me olimme maneesitallin valaistulla pihalla.
- Siellä ei pitäisi olla tunteja nyt, mä tarkistin, Svea sanoi. – Voisitko sä viheltää ja avata meille oven?

Sairaaloiden, lääkäreiden, puhelinsoittojen ja erinäisten muiden asioiden lisäksi minä kammosin myös viheltelemistä oviaukkojen takana. Niinpä kurkistin ensin sisään ihmisovesta, joka oli aavistuksen verran raollaan ja heitti pihaan raidan keltaista valoa.
- Ei siellä ole ketään, sanoin huojentuneena ja avasin isomman oven. Ammo hätkähti sitä hiukan, muttei karannut kotitallille vaan astui varovasti sisään, epäilemättä Svean rohkaisevien sanojen ansiosta. Minulle tuli tunne, että olin korkeintaan lainannut tulta jollekin, joka halusi sytyttää pienen raketin. Svea oli ihan itse ruvennut tilanteen herraksi saatuaan minulta vain hiukan rohkaisua. Minun pitäisi ottaa hänestä mallia eikä päinvastoin. Itsetuntoni sai pikkuisen buustia siitä, ettei Ammo ollut kotonaan maneesissa vieläkään, ja että saatoin neuvoa Sveaa, mutta hyvin vähän minua siellä enää tarvittiin. Hän tosiaankin oli taitava ratsastaja, senhän olin nähnyt jopa silloinkin, kun hän oli muuten ollut epävarma.
- Sä et tarvitse mua enää, totesin.
- Niin, en ehkä, Svea sanoi riemuissaan. – Mutta koskaan ei tiedä, minä päivänä mä taas tarvitsen!
- Tuskin.
- No hei, sä olet sentään suomenmestari!

Päivämäärä:   3.6.12 15:53:02

Luin eilisen pätkän yöllä, mutta nyt piti lukea uudestaan kun en muistanut yhtään mitään :D

Mullakin on toi vihellyskammo kun en osaa vieläkään viheltää :D

Päivämäärä:   3.6.12 15:56:04

Ihana toi Svean vika heitto! Hihittelen täällä yksinäni sille.

Oivoi, mä en välttämättä olisi itse edes osannut kaivata tänään pätkää, koska oon niiiiiiin häpihäpihäpi, kun poni pääs laitsalle ja oli ihan onskuna siellä (voi sitä riemua, kun se tajus että se pääsee kavereiden kanssa telmimään!) Se jopa löys kaverin heti, nyt vaan on hirveen kärsimätön odottelu, että saan kaverilta kuvat tältä päivältä...

Lähettäjä: bbbbb 
Päivämäärä:   4.6.12 15:35:05

aaaaahh,joka välis täytyy käydä kurkkaas koska jatkoo on tullu,oon riippuvainen täst tarinast:D

Lähettäjä: Toi 
Päivämäärä:   4.6.12 16:09:16

Mäkään en osaa viheltää :< En oo koskaan osannu enkä vaan opi, vaikka mua opetettais miten! Ehkä se on multa sitte geeneillä kielletty taito... Mut mä osaan sitte paljon muuta, ei se viheltämiskyvynpuute voi mua kauhean paljoa huonontaa.

Musta olisi kiva kuulla, mitä ihmettä kaikki tuumailee Jerryn ja Henun lämmenneistä väleistä :D Hannalta voi ainakin odottaa mitä vaan!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   4.6.12 16:20:04

Se ei tuntunut tässä kohden mitenkään imartelevalta ja saatoin punastua.
- Mä pääsin mukaan vain, koska varsinainen ratsu alkoi ontua, ja mulla oli ikivanha pomminvarma hevonen, joka ois menny sen helpon A:n vaikka kolmijalkasena. Niin, että siitä ei viitsi paljon metelöidä.
- Ai, Svea sanoi kuulostaen hiukan pettyneeltä. – Mitä sä luulet, mahdetaankohan me ens vuonna päästä mukaan?
- Jaa-a, se kai riippuu siitä, millasia ratsukoita sun ratsastusseurassa on, tuumasin. Tiesin nyt, ettei hän kuulunut samaan seuraan kuin mustaojalaiset ja minä, sen olin tullut tarkistaneeksi.
- No, ihan sama, siihen on vielä aikaa ja meillä paljon hommaa ennen sitä. Mutta ellen mä olisi törmännyt suhun, mä saattaisin olla jo suunnittelemassa koko elikon myymistä, Svea tunnusti ja taputti kimonsa kaulaa.
- Se ois ollu sääli, sanoin ja tein samoin. Minä pidin Ammosta edelleen, vaikka se olikin koetellut hermojani aika lailla viime päivinä.
- Niin että mitä mä olen sulle velkaa?

Punastuminen muuttui epäilystä ehdottomaksi todeksi. Miten minä muka itseni hinnoittelisin, enhän loppujenlopuksi ollut tehnyt juuri mitään.
- En mä tarvitse rahaa. Mutta tarvitsetko sä vuokraajaa?
- En, Svea sanoi oitis.
- Ai.
- Vai kuka sulla on mielessä? Sinä?
- Eijei. Mutta mun bestis. Se on parempi hevosten kanssa kuin minä, ja se ratsastaakin kelvollisesti. Mä ajattelin, että jos teille taas tulee ongelmia, Minttu osaisi neuvoa.
- Niinkö? Svea sanoi epäilevästi, mutta lupasi sitten harkita. – Mutta mitä mä sulle teen? Sä olet auttanut mua kamalasti ja siitä ei pääse mihinkään. Kai mä voin tarjota edes kahvit?

Minä olisin mieluummin sittenkin ottanut pari kymppiä rahaa, mutta kun nyt olin kursaillut, kuten olin, saatoin vain myöntyä siihen. Ottaisin berliininmunkin tai jotain muuta ihanaa ja kallista kahvini kaveriksi. En juuri koskaan itse raaskinut hemmotella itseäni sillä lailla. Mikään ei valmistanut minua siihen, että kun lähdin ajamaan Svean auton perässä, hän ajoikin kotiinsa.
- Mitä me täällä tehdään? huudahdin, kun hän oli ajanut autonsa pihalle ja minä hänen perässään.
- Mä kutsuin sut kahville, Svea sanoi kummissaan.
- No mutta mä ajattelin jotain Helmisimpukkaa tai Hesburgeria!
- No, mä en, Svea naurahti. – Paremmat tarjoilut täällä on. Tule sisään.

Pienenä käsitykseni omakotitaloista oli ollut, että ne olivat rikkaiden ihmisten hienoja asumuksia. Sittemmin käsitykseni oli muuttunut. Äidin ja Pertsukan talo oli vain talo, Mustaoja oli luvalla sanoen enemmän kotoisa ja kulunut kuin pramea ja Hannankin lukaali oli ulospäin kuin mikä tahansa keltainen mummonmökki. Näin hienon talon olin nähnyt vain silloin, kun joskus olimme menneet Liskon luokse jatkoille. Täällä haisi raha, mutta eipä muuta voinut odottaakaan ihmisiltä, jotka ostivat Hannalta valmiin hevosen. Seurasin Sveaa läpi tyylikkään eteisen, jonne oikein nolotti riisua turpeisia kenkiä, ja päädyimme keittiöön.
- Sä asut sun vanhempien luona, totesin.
- Ehen, tää on mun opiskelijaboksi, Svea sanoi hämmästyneenä, mutta alkoi nauraa, kun suuni loksahti auki. – Totta kai mä asun. Millasta kahvia sä haluat?

Kiinnostuin vaihtoehdoista, joita hän levitti työpöydälle kahvikoneen viereen ja valitsin chilillä maustettua.
- Sä olet seikkailunhaluinen ihminen, Svea totesi.
- Miten niin? hätkähdin.
- Kaikki aina tutkii tota chilijuttua ja päätyy sitten espressoon. Ja irvistelee sitä juodessaan. Siis kuka oikeesti tykkää espressosta? Sehän on ihan kamalaa!
- Niin on, myönsin, sillä olin hiljaisesti jo pitkään ollut samaa mieltä.

Chilikahvi osoittautui juuri niin miellyttäväksi kuin mitä olin kuvitellutkin, etenkin, kun Svea kaivoi jääkaapista rasiallisen pieniä tuulihattuja sen kanssa napsittaviksi. Juttelimme hevosista ja huomasin, että taisin pitää tytöstä.
- Miten vanha sä olet? kysyin ennen kuin pysähdyin kysymään, saattoiko sellaista kysyä.
- Kakskymmentäkaks. Penska, vai mitä?
- No en mä niin paljon vanhempi ole, sanoin arvokkaasti. – Vai näytänkö mä siltä?
- Et, Svea vakuutti. – Kerro siitä sun hevosesta.
- Ei mulla ole hevosta.
- Mutta sulla oli, sä sanoit.

Innostuin kertomaan Tentusta, koska Svea näytti oikeasti kiinnostuneelta, ja sitten aloimme puhua hänen elämänsä hevosista ja muista hevosista, ja elämisistämme ja olemisistamme.
- Mennään käymään mun huoneessa, ennen kuin sä lähdet, niin mä näytän sulle valokuvat mun lempihepoista. Haluatko sä lisää kahvia? Svea kysyi.
- Voisinpa halutakin, tuumasin. Minusta Svean ehdotus kuulosti vähän liikaa siltä, kuin olisimme olleet kymmenvuotiaita. Se varmaan johtui siitä, miten hän sanoi ”mun huone”, sillä hitto vie, kenellä meidän ikäisellä enää oli oma huone vanhempiensa talossa? Paitsi että olihan minullakin tietysti ainakin epävirallinen huone äidin luona. Ja ihan oma huone Mustaojalla, niin että se siitä. – Tai en mä sittenkään. Menee yöunet.
- Okei, mennään sitten, Svea sanoi ja seurasin häntä ulos keittiöstä. Päädyimme yllättävän asialliseen huoneeseen, jossa oli sohva. työpöytä, televisio ja stereot ja muutama kirjahylly. Ei sänkyä, huomasin, mutta mitäpä minulle kuului, nukkuiko Svea sohvalla vai oliko hänellä kaksi omaa huonetta. Se oli todennäköisempää.

Päivämäärä:   4.6.12 18:54:41

damn sennnu, nyt mun rupesi tekemään mieli chilikaakaota!

Lähettäjä: Rianna 
Päivämäärä:   4.6.12 21:40:05

Olen jo pidemmän aikaa lukenut näitä tarinoita, ja nyt sitten kerrankin ajattelin kommentoida. Aiemminkin olen tainnut laittaa joitain kaksirivisiä huomautuksia kirjoitusvirheistä, mutta niitä ei juuri kommentoinniksi voitane laskea.

Aloitin tarinoiden lukemisen vasta, kun niistä useampi oli jo valmiina. Jostain Miilan ja Jessin ajoista taisin aloittaa ja sitten laajennella lukemista taaksepäin. Täytyy sanoa, että tämä tarina sopii juuri hyvin tällä tavoin pätkä päivässä luettavaksi, vaikka erityisen mukavaa on ollut tietysti esim. lomareissun jälkeen lukea useampi sivu kerralla. Välillä on tosin tuntunut siltäkin, ettei päivän pätkässä ole tapahtunut yhtään mitään, mutta se lienee väistämätöntä. Jessi-jutuissa taisin jopa pomppia joitakin osuuksia yli, kun oli niin paljon lukematta, ja niissä ei näyttänyt tapahtuvan niin paljoa. Sittemmin olen kyllä jäänyt tiukemmin koukkuun ja kaikki tulee varmasti luettua. Nyt jo harmittaa, ettei ole varastossa pätkiä, joita en olisi lukenut.

Kirjoitat lähes virheettömästi, mikä tuntuu olevan poikkeuksellista tällaisilla foorumeilla. Mukavaa, että jaksat panostaa virheettömyyteen, vaikka kirjoitatkin vain meille kasvottomille vapaamatkustajille, jotka tyytyväisinä luemme kirjoituksiasi ilmaiseksi ja kehtaamme vielä toivoa pidempiä pätkiä entistä useammin. Joitain kirjoitusvirheitä nyt aina jää, mutta eiväthän ne maata kaada. Jonkin verran taitaa olla myös sellaisia ilmaisuja, joita haluat käyttää siitä huolimatta, etteivät ne ehkä ole ihan ”oikeaa” suomenkieltä. Toisaalta ne kyllä rikastuttavat tekstiä hyvin.

Olen kiinnittänyt huomiota myös siihen, että osaat kuvailla arkisia tilanteita tosi vivahteikkaasti. Joissakin ilmaisuissasi olisi ainesta uusiin lentäviin lauseisiin, ja olet tainnut ihan itse keksiä monia värikkäitä kielikuvia. Joissakin kohdissa olet ihastunut näihin ilmaisuihin ehkä hiukan liikaakin, sillä sama persoonallinen ilmaisu kovin usein tai monen tarinan henkilön käyttämänä ei välttämättä vaikuta uskottavalta. Harmi muuten, etten ole kerännyt esimerkkejä näistä. Useamman sadan sivun takaa kun esimerkkejä ei enää jaksa lähteä hakemaan. Toivottavasti kuitenkin tavoitat edes osan sepustukseni sanomasta :D

Kirja-ajatuksiakin täällä on vilahdellut. Olen todellakin samaa mieltä siitä, että näitä olisi hyvä laittaa ihan kansienkin väliin. Kirjaksi asti tekeminen vaatii tietysti aikaa ja vaivaa. Varmaan siinä joutuu jotain karsimaankin? Mutta ei muuta kuin, jos intoa riittää 

Ennen kaikkea, kiitos tähänastisesta. Taidan taas siirtyä vähän tuonne takavasemmalle. Mielestäni kuitenkin jokaisen lukijan pitää edes vaivautua kommentoimaan, jos joku näkee tällaisen vaivan julkaistakseen. Tästä kommentista taisi tulla melkoinen romaani, joten ehkä parempikin, etten kovin usein vaivaa muita näillä pohdinnoillani. Kiitos ja anteeksi.

Päivämäärä:   4.6.12 22:06:31

kitti vaan sennnu nyt mun pitää lukee tota auringon paiste juttuakin mrr...

ihan niin koukuttava se ei kyllä ole kun tää, mutta pitäähän sitä ihmisen tietää miten siinä käy.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   4.6.12 22:21:45

ankka, ei kestä kiittää, kiva jos teillä on enempi tekemistä. :D

Rianna, kiitos ehkä pisimmästä ja imartelevimmasta kommentista ikinä, tai ainakin pitkään aikaan! <3 Saatan printata sen seinälle tjtn :D

Noi toistot häiritsee mua itseäni kovasti, mutta huonosti mä itse niitä muistan ja aika vähän tulee tarvis lukea vanhoja tekstejä niin, että huomaisin ne itse. Viimeisinpänä sain kiinni sen, miten Henu ja Sunna aikoinaan miettivät vauvannimiä ja sattumalta huomasin, että ihan samassa hommassa ja samoja nimiä oli naurettu jo pari sukupolvea sitten :x Sen sain kiinni, mutta varmaan noita on paljon muitakin!

Ja kai sitä julkaisemisesta itsekukin täällä haaveilee... nyt löysin paikan, joka julkaisee ensisijaisesti e-kirjoja, mutta tekee niistä tarvittaessa paperipainoksiakin. Keräilen tässä rohkeutta kysyä kustannusarviota.

Lähettäjä: moi 
Päivämäärä:   4.6.12 22:30:04

tää on mun jokapäivänen päivänpiristys, varsinkin jos omassa elämässä sattunut meneen vähän huonommin tms.
ihan mahtavaa tekstiä ja monta kertaa täytyy päivässä tulla tarkistaan et onko tullut lisää!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   5.6.12 17:12:43

Seinällä oli rivi valokuvia, joita pysähdyimme katsomaan. Toisissa oli hevonen tai poni, toisissa ihmisiä. Minun täytyy tunnustaa, että ihmiset kiinnostivat minua enemmän. Hittoako minä välitin jonkun satunnaisen tuttavuuden lapsuudenaikaisesta ponista tai vuokrahevosesta? Ihmiskuvat halusin tarkistaa siltäkin varalta, että jos Svea poseeraisi itse omalla seinällään, saisin hänestä hyvin selkeän käsityksen. En ymmärtänyt sellaisia ihmisiä. Kahdesta kuvasta tunnistinkin hänet ja huokaisin sisäisesti, mutta eivät nämä olleet pahimmasta päästä. Toisessa hän oli jonkun pikkulapsen kanssa ja toinen oli poseerauskuva toisen niin samannäköisen tytön kanssa, että sen täytyi olla se ratsastukseen kyllästynyt sisko.
- Keitä nää on? kysyin.
- Mun kummipoika, Olli, ja Ria ja minä. Ja tossa on mun isovanhempien hääkuva, musta se on kaunis, noin kuvana siis. Ja toi on mun poikaystävä, hän lopetti osoittaen viimeistä kuvaa, jossa hymyili vaaleatukkainen nuori mies.

Poikaystävä. Olinpa loistava ihmistuntija. Onneksi en ollut lipsauttanut mitään epäkohteliasta aikaisemmin.
- Saanko mä kysyä sulta jotain? Svea kysyi, kun pohdin, olisiko minun sopivaa kysyä poikaystävän nimeä, vai olisinko epäkohtelias, ellen kysyisi.
- Kysy ihmeessä, lupasin.
- Miten hitossa sä olet päässyt Mustaojalle töihin, ja Lundille? Svea puuskahti.
- Jaa sitä, helpotuin, vaikka en kyllä keksinyt, mitä erityisen epämiellyttävää hän olisi voinut kysyäkään.
- Niin. Siis, sähän sanoit olevasi kokki – herraisä, mä luulin, että sä oot joku ammattiratsastaja!

Tunsin suoranaista syyllisyyttä.
- Se on vähän semmonen sattumien summa, sanoin kohauttaen olkapäitäni.
- Mäkin voisin olla kiinnostunut semmosista sattumista, Svea sanoi odottavasti. Kun minä olin paljastanut olevani kokki, oli hän kertonut lukevansa yliopistossa germaanista filologiaa. Melko kaukana ammattiratsastuksesta sekin.
- No… me oltiin tavallaan tuttuja jo ennestään, ja mä jäin kesällä asunnottomaksi, kun jätin poikaystäväni… ja ne pyysi mut Mustaojalle.
- Voi vitsi, Svea henkäisi ääni kateutta väreillen.
- Ja sitten mä aloin liikutella hevosia asuntoni eteen ja yksi asia johti toiseen.
- Niin kuin suomenmestaruuskisoihin.
- Niihinkin, myönsin.
- No, jos joskus tuntuu siltä, että siellä kaivattaisiin toista ratsastajaa, niin mun nimeä saa ihan vapaasti jakaa.
- Selvä, virnistin ja silloin puhelimeni alkoi soida. Elehdin anteeksipyytävästi, mutta kun näin Jerryn nimen, en malttanut olla vastaamatta.

- Hei, Jerry sanoi ja pelkkä hänen äänensä sai minut värähtämään. Panin sen tarkasti merkille kirjoittaakseni sen myöhemmin exceliini.
- Hei vaan, mitäs sä puuhailet? kysyin
- Nökötän täällä ja mietin, mitä sä puuhailet.
- Mä olen käymässä Svean luona, siis yhden kaverin, lisäsin kiireesti. Svean ei tarvinnut tietää, että minulla oli tuttavia, jotka tiesivät hänet nimeltä.
- Jaa, sä et sitten varmaan voi paljon jutella, Jerry arveli.
- Joo en. Mutta mä olen kohta lähdössä, mä voin soittaa sulle myöhemmin, lupasin.
- Tee se, äläkä viivyttele. Mulla on ikävä.
- Menee mulla tässä vielä hetki, sanoin ilmeettömästi ja yritin niellä hymyn, joka halusi väkisin kasvoilleni.

- Poikaystävä, Svea totesi, kun panin puhelimen pois.
- Aihio, korjasin.
- Jerry Kamke?
Vilkaisin häntä epäluuloisena.
- Miten niin? kysyin. Jos hän oli onnistunut tunnistamaan Jerryn äänen, joka ei ollut voinut kantautua hänen korviinsa kuin epäselvänä muminana, hänen täytyi olla tarkkakorvainen kuin huuhkaja.
- Mä vaan ajattelin. Siitä päätellen, miltä te näytitte sillon, kun mä näin teidät Hannalla.
- Mitä? älähdin. Silloinhan ei ollut vielä tapahtunut mitään – mistä hän saattoi puhua?
- No, mulle vaan jäi semmonen kuva… sori. En mä aikonut tunkeilla.
- Et sä tunkeillut, vakuutin, mutta sisäisesti kihisin. – Kuule, mun pitää lähteä. Aikanen aamu ja silleen. Mutta kiitos kahvista, oli kiva käydä.
- Tuu joskus toistekin, Svea toivotti ilmeisesti unohtaen Jerryn tai imaginäärisen poikaystävänaihioni. – Musta ois kiva tavata sut, vaikka mä nyt alkaisinkin pärjätä Ammon kanssa.
- Ai, töksäytin, sillä siihen oli jotenkin vaikea sanoa mitään.
- Ja mä mietin sitä sun kaveria. Sittenhän me ainakin nähdään, jos sä tulet sen kanssa tallille, vai mitä?

Ai niin, Minttu.
- Se ois hienoa! Teille molemmille, siis. Voinko mä sopia jotain sen kanssa, vai pitääkö sun vielä miettiä yön yli?
- Soitellaan siitä vaikka huomenna, Svea sanoi. En uskonut hänen kiristävän minua, vaikka olikin epätavallista saada naamalleen niin suorasukainen ystäväpyyntö muualla kuin facebookissa. Se ei oikeastaan ollut kovinkaan epämiellyttävää.
- Tehdään niin, sanoin, ja sitten hänen piti saattaa minut ulko-ovelle, sillä muuten olisin eksynyt.

Lähettäjä: Figaron_haamu (ek) 
Päivämäärä:   5.6.12 18:12:34

Pakko myöntää että vaikka mä niin olin Henun ja Jerryn yhteenpaluuta vastaan aikasemmin, nyt mä istun täällä oottamassa joka pätkää niin innoissani et hävettää :D

Päivämäärä:   5.6.12 20:13:51

Mun on kerrassaan aivan pakko painella tota F5 nappulaa vähän väliä ja kurkkia onko tullut lisää - ihan sama oliko kello sitten kello kolme yöllä vai päivällä :'D Ja joka kerran petyn jos on tullut vain kommentti :(

Häpeän kysyä, mutta Sennnu mitä tolla aihiolla hait. Multa meni totaali ohi :(

Tänään muuten saadaan toinenkin pätkä koska topa alkaa olla täysi? :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   5.6.12 20:23:57

Aihio: vasta pääpiirteiseen muotoonsa työstetty esine.

Lähettäjä: Ankka 
Päivämäärä:   5.6.12 21:14:45

Niin mun mielestä aihio on niinkuin työn alla oleva juttu :O)

tai niin mä sen olen aina käsittänyt.

jos tää tulis täyteen ihan vahingossa tulisko uus pätkä?

Lähettäjä: pony 
Päivämäärä:   5.6.12 21:20:04

Nää viime pätkät on ollut aivan mahtavia!:) tän tarinan lukeminen piristää aina kummasti työpäivän jälkeen.. :)

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.