Lähettäjä: siru
Päivämäärä: 4.6.12 13:55:45
Mäkin olen poikaystävän kanssa menossa katsomaan sen diktaattorin, jännityksellä sitten saa odottaa että millanen leffailta on tulossa! :D
ankka, kiva kuulla!:D Mäkin olen lukemassa täällä paria tarinaa ja kyllä saa nimenomaan vähintäänkin hampaita kiristellä jatkoa odotellessa ja jännittää että mitä seuraavaksi tapahtuu!
=========================================================
Leiriläisten nimet olivat Silja, Saimi, Ilma ja Anu. Jokainen heistä oli päälle neljänkymmenen, mutta Iina sanoi seniorileirillä käyneen myös vain hieman päälle kaksikymppisiäkin. Tänä vuonna tilanne oli nyt tämä.
- Onko teillä mitään hevosta myynnissä? oli Saimi kysynyt Outilta, se pelottavimman oloinen nainen ja olin kuunnellut kiinnostuneena vastausta.
- Ei ole, Outi sanoi hieman ärsyyntyneenä ja veikkasin, ettei Saimi ollut ainoa, joka oli kysymyksen Outille esittänyt.
Iina oli ruvennut ratsastamaan tosissaan. Hän heräsi aikaisin, luultavammin kahdeksan pintaan ja meni ratsastamaan Cillaa. Hän ei ratsastanut pelkästään sillä, vaan otti Bingon ja hyppäsi sillä korkeita esteitä ja väänsi kouluratsastusta maneesissa, sillä ulkona satoi vettä edelleen kuin kannusta kaataen. Iinasta oli selvästi tullut kunnianhimoinen ratsastaja ja olin jopa etsiskellyt hänen kanssaan tietokoneelta kilpailuja syksylle.
Syksy, niin. Elokuu ei olisi kuin parin päivän päässä heinäkuusta ja tulisi minun aikani lähteä takaisin Helsinkiin. Tietenkin se tuntui haikealta, enkä osannut kysyä Jannelta, että mitä sitten kun lähtisin.
- Tuutko sä? Jannen ääni havahdutti minut samassa sohvalta. Olimme kaikki katsomassa leiriläisiä ja Outia lukuunottamatta Serranon perheen uusintoja, jotka olivat Iinan lemppareita ja niistä oli muodostumassa kovaa kyytiä myös minun lempisarjani.
- Mihin?
- Hakemaan Maestroa? Jannen kysyi huvittuneena ja pomppasin ylös.
- Lähtisitkö sä ihan oikeasti viemään?
- Ei mulla ole parempaakaan tekemistä nyt. Lähdetkö?
- Totta kai mä lähden!
Työnsin laukkuuni Outin kanssa edellisenä iltana laaditun kauppakirjan ja täytetyn omistajanvaihdosilmoituksen ja syöksyin jo ulos, missä Janne odotti.
- Sä kiinnitit traikunkin?
- Miksi mä aistin ihmettelevän sävyn sun puheissa? Janne vitsaili ja kiersin auton toiselle puolelle ja nousin varpailleni suutelemaan häntä.
- En mä vaan yhtään ymmärrä, mutisin ja Janne virnisti.
Sade tykitti peltikattoa ja tuulilasia ja Janne vihelteli epävireisesti.
- Saa nähdä, meneekö se tonne traileriin vai ei, hän puheli.
- Kyllä se menee, sanoin luottavaisena.
- Katotaan, Janne sanoi huvittuneena ja samassa hänen puhelimensa alkoi soida. Hieman ärtyneenä hän vilkaisi soittajaa ja löi puhelimen korvalleen.
- Niin? hän murahti ja kuulin jonkun selittävän kovaa kyytiä hätäisenä jotain hänen korvaansa. Minulle tuli jotenkin ahdistunut olo siitä, mutta en saattanut muuta kuin istua pelkääjänpaikalla ja odottaa.
- Voi víttu! Janne kirosi samassa ja jarrutti. Nyt minä säikähdin todenteolla.
- Mitä? Mitä nyt? kysyin.
- Osku, Janne murisi yhteenpuristettujen hampaidensa välistä. - Se on mennyt paljon pahempaan kuntoon. Me mennään sinne nyt, Iina soitti äsken.
Janne ajoi huoltoaseman pihaan ja käänsi auton siellä. Minua oksetti, enkä osannut sanoa mitään.
- Hélvetin hélvetin hélvetin pérkele, Janne murisi raivoissaan, enkä uskaltanut pihahtaakaan, ettei hän räjähtäisi kokonaan. En edes tiennyt, mistä hän oli noin vihainen. Vai hädissään? Kunpa olisin osannut lukea hänen ajatuksiaan.
- Sä saat mennä tonne, Janne sanoi, kun pysäytti ikuisuudelta tuntuneen ajan kuluttua sairaalan pihaan. Olisin halunnut sanoa, etten menisi minnekään ilman häntä, mutta hän näytti niin kummalliselta, että ymmärsin paremmaksi vain totella ja luikahdin autosta ulos. Päässäni humisi siihen malliin, etten uskonut pääseväni sairaalan aulaa pidemmälle, luultavasti pyörtyisin sinne tai viimeistään Oskun huoneen ovelle.
En ollut sentään niin heikko. En edes muistanut pakokauhua vastaanottovirkailijoihin tai muutenkaan, pyysin vain, että saisin nähdä Osku Koistisen ja pystyin olemaan luultavasti niin asiallisen oloinen, että he lähettivät minut eteenpäin. Itkevän ja tyrskivän, punasilmäisen tytön he luultavasti olisivat käännyttäneet takaisin, sellaista ei potilaiden tarvitsisi nähdä, varsinkin kun näillä oli selvästi asiat huonommin kuin vierailijoilla.
Oskun huone löytyi helposti, hän makasi siellä yksin, mutta huoneessa oli kolme muutakin sänkyä, joissa oli luultavasti myös nukuttu. Purin huultani ja astuin pari askelta eteenpäin, ja Osku luultavasti kuuli tuloni, sillä hän vaivalloisesti käänsi päätään tyynyllä ja hetkessä olin hänen sänkynsä luona.
- Sä tulit, Osku sanoi ja ääni oli syyttävä.
- En mä voinut olla tulematta, puolustauduin. - Jannekin on täällä, se käänsi auton ympäri heti, kun me saatiin tietää sun voinnista.
Osku hengähti syvään ja käänsi katseensa pois. Posket olivat lommoilla ja poskiluut paistoivat melkein kasvoista lävitse. Hän oli kuin elävä ja hengittävä luuranko, niin laiha hän oli. Hänen ranteensa olisi luultavasti paukahtanut katki, jos siitä olisi tarttunut kovemmin kiinni. Hän näytti niin puolustuskyvyttömältä ja väsyneeltä, että itketti. Arastelin katsoa häntä, mutta en kuitenkaan voinut olla katsomatta. Hän hengitti syvään ja vaivalloisesti, mutta niin kauan kun hän hengittäisi, olisin onnellinen.
- Onko kaikki hyvin? kysyin ja laskin kämmeneni Oskun poskelle. Se oli kuuma kuin hella. Hän yritti hymyillä, muttei jaksanut ja värähti kosketustani - luultavasti kylmästä, en edes tiennyt kuinka paljon kuumetta hänellä oli vai oliko sitä edes. Minun teki pahaa katsella häntä, mutten uskaltanut itkeä, sillä enhän minä kamppaillut hengestäni.
- On, Osku kähisi ja yritti selvästi vakuuttaa minut hyvästä olostaan, hän jopa sai puserrettua vaivalloisen hymyn huulilleen. Alahuuleni rupesi väpättämään, mutta omapa oli vikani, kun olin tullut tietämättä, että hän oli noinkin huonossa kunnossa.
- Et kai sä itke? Osku kysyi ja pudistin päätäni kiivaasti, mutta sitten ensimmäinen suolainen tippa tippui Oskun kämmenelle. - Älä, hän sanoi, ja se oli enemmän käsky kuin pyyntö. - Ei tässä ole mitään itkettävää.
- Mä en tykkää... mä en oo hyvä tämmösissä. Täähän on ihan kuin jostain huonosta elokuvasta, sanoin onnettomana ja Osku hymähti.
- Täähän oli sitten hyvä, tämä elokuva. Lopputekstien aika ei vaan ole vielä, vai mitä luulet?
Oskun oli pakko pistää silmät kiinni, hoidot ja lääkkeet veivät hänen voimiaan, mutta kai hän pystyisi syövän voittamaan, eikö? Minusta tuntui, että oksentaisin pian, mutta päätin pitää itseni lujana, sillä enhän minä ollut loppujen lopuksi se, joka joutui käymään kaiken tämän läpi.
Olin istunut kauhusta jäykkänä autossa rukoillen, että kasvain olisi saatu leikattua viimeistä juurta myöten pois. Sen paikka oli huolestuttavan lähellä sydäntä, mutta ei sellaista saanut ajatella. Osku itse oli kieltänyt.
- Olenkohan mä itse siinä leffassa ohjaajana? Osku tuntui miettivän asiaa tosissaan pitäen silmänsä edellen suljettuina ja epäilin unilääkkeiden vaikuttavan hänen puheisiinsa vahvasti.
- Luultavasti, mutisin ja pyyhkäisin tumman hiussuortuvan hänen kuumalta otsaltaan pois.
- Jonkun muun on sitten pakko olla käsikirjottaja, koska en mä olisi uskonut, että mä tapaisin sut... Se käsikirjoittaja oli tarpeeksi fiksu lisäämään sut mun elokuvaan.
- Shh, kuiskasin ja minua rupesi jälleen itkettämään. Otin varovaisesti vasemman, terveen käden omaan käteeni ja puristin sitä hieman.
- Mä olen ihan tosissani, mä en ois uskonut että sunkaltainen ihminen...
- Osku oikeesti, mua alkaa itkettää ja sä olet väsynyt, mutisin ja Oskun harmaat silmät katsoivat minuun pitkään. Sitten hän vilkaisi huoneensa ovelle ja takaisin minuun, sekä kysyi:
- Oletko sä lähdössä?
Kysymys sai minut säpsähtämään. Päivä jatkui sateisena, ja tuntui, että joku yksinäinen, harmaa pilvi olisi revennyt satamaan ja se olisi tulvinut kylmää kesäsadetta niskaani. Kesäloma oli aivan pian ohi, ja niin olisi tämänpäiväinen vierailuaikanikin, sen huomasin ovella seisovasta hoitajasta, joka naputti kengänkärjellään lattiaa odottavan oloisena.
- Sun hoitajat tulee tarkistamaan sut. Mun täytyy.
- Tuutko sä takaisin?
- Mä käyn vaihtamassa vaatetta ja tulen, lupasin ja Oskun kämmen värähti hiukan, aivan kuin hän olisi yrittänyt puristaa omaa kättäni tiukasti.
- Mä odotan täällä, hän yritti hymyillä, mutta se oli vain kalpea häivähdys entisen Oskun iloisesta hymystä.
Janne odotti aulassa, hänen silmänsä olivat tummat ja hän näytti riutuneelta.
- No? hän murahti ja avasin ensin suuni sekä yritin pitää itseni rauhallisena, mutten voinut mitään vaan pillahdin itkuun.
- Mä en kestä jos se kuolee, nyyhkin ja Janne haali minut kainaloonsa ja likisti itseään vasten tiiviisti sekä lähti taluttamaan minua ulos ripeää vauhtia.
- Osku on taistelijaluonne, vahva kuin härkä. Ei Osku kuole, Janne vakuutti tietämättään, että oli muistuttanut minua Oskun ja minun tapaamiskerrasta rannalla, jälleen horoskooppikeskustelusta. Suorastaan tärisin kun Janne työnsi minut autoon ja lähti ajamaan kohti kotia.
Iina ryntäsi halaamaan minua ja halasin häntä takaisin lohduttomana. Janne ei puhunut juuri mitään, harppoi vain tupaan meihin katsomattakaan.
- Sun pitää puhua sille vielä, Iina mutisi, ja tiesin hänen olevan oikeassa. Uskoin Jannen ymmärtävän, kun sanoin minun välittävän hänestä. Mutta jäikö se sitten siihen? Sitä olisi epäreilua sanoa nyt, mutta en tiennyt mitä muutakaan minä voisin sanoa, joka lohduttaisi häntä? Ajan kanssa keksisin sen varmasti, mutta nyt en pystynyt ajattelemaan mitään järkevästi.
- Lapsikulta, Outi huokaisi ja heitti villaisen viltin olkapäilleni. - Haluaisitko sä teetä?
- Kiitos, mutisin ja Jarno meni mitään sanomatta keittiöön. Huomasin Jannen kyhjöttävän kauempana tuolilla, mutta hän ei katsonut pistävästi minuun, vaan ulos mietteliäänä.
- Auringonpaistetta luvassa, ainakin aurinko pilkistää tuolta, hän tiedotti. - Tulee vähän valoa tännekin, mä en kohta muistakaan milloin mä olen nähnyt auringon viimesen kerran.
- Kiva, tokaisin sarkastisesti, mutta Janne ei edes kääntänyt katsettaan minuun vaan katseli tuulessa heiluvia puita. Kai sama näky oli tällä hetkellä ainoa, joka jotenkin piti minut tällä hetkellä järjissäni.
|