Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Auringonpaistetta luvassa #4

Lähettäjä: siru 
Päivämäärä:   16.5.12 14:59:20

Edellinen -> http://forum.hevostalli.net/read.php?f=11&i=853275&t=853275

Suuret kiitokset oikeasti jälleen kaikille lukijoille ja erityisesti kommentoijille, en sano ainakaan turhaan että tätä tarinaa ei kirjoitettaisi motivaatiolla eteenpäin ilman teitä!
=======================================================

Ei, Janne ei tosiaankaan voittanut, eikä tullut toiseksikaan. Itseasiassa Topi kävi pokkaamassa sinivalkoisen ruusukkeen, Janne sai kyllä valkoisen, ja siinä vaiheessa hän näytti erittäin viileältä.
- Siinähän on parantamisen varaa, Erika virnisti Jannelle kun tämä tuli kunniakierrokselta ja hän nyökkäsi hajamielisesti.
- Hyvinhän se nytkin meni, uskaltauduin toteamaan, eikä Janne sanonut mitään.
- Hevoset traikkuun ja sitten mennään. Etupenkkipaikka me ehditään arpoa myöhemminkin, Erika arveli ja minä irvistin häijysti hänen selkänsä takana.

Erika sinne lopulta itsensä tunki, osasi pirulainen perustella vielä paikat sillä, että minun oli ehdottomasti ollut pakko saada Henni mukaan ja olin saanut tahtoni läpi. Kaikenlisäksi Iina ja Henni ehtivät autoon ensin, ja minä jouduin taakse keskelle istumaan, mikä kiristi hermojani entistä enemmän.

Pääsimme pihaan ja Outi sekä Jarno olivat meitä kärppinä vastassa.
- Oi, onneksi olkoon! Outi sanoi lempeästi ja halasi itseään paljon pitempää poikaansa niin hellästi kuin äiti saattoi poikaansa halata.
- Ois se voinut paremminkin mennä, Janne nurisi ja Outi pudisteli vain päätään, mutta Jannea ei selvästikään huvittanut jäädä kuuntelemaan lohdutuspuheita tai saarnoja, meni vain auttamaan isäänsä hevosten purussa.
- Mä olen kantanut pyykit tuolta aitasta jo pesukoneeseen, Outi sanoi väsyneesti ja seurasimme, miten Janne ryttäsi ruusukkeen housuntaskuihinsa ja loikkasi tottuneesti traileriin.
- Sano vaan, jos mä voin tehdä jotakin, havahduin ja Outi pudisti päätään.
- Rentoudu. Lepää, niin mä sanon Erikallekin. Kyllä te ootte ansainneet loppuillan vapaaksi kokonaan.

Loikin mielelläni huoneeseeni vaihtamaan vaatteita ja vahingossa potkaisin Hennin laukun nurin. Kirosin raskaasti ja rupesin survomaan tavaroita takaisin ja ennätin loikata sängyllenikin, ennenkuin Henni seurasi minua perässä.
- Outi pyysi mua jäämään vielä yöksi, kai se sopii sulle? hän kysyi hieman arasti ja katsoin häntä yllättyneenä.
- Totta kai sopii, tai siis eihän tää mun talo ole.
- Kiitos, Henni huokaisi ja lysähti lattialla olevalle patjalle. - Isä pääsee hakemaan mua autolla vasta huomenna, enkä mä varsinaisesti viitsinyt näitäkään pyytää ajamaan edestakaisin.
- Parempi kai näin, tuumin ja Henni kohautti olkapäitään vastaukseksi. - Harmittaako sua vielä? Tai sattuuko johonkin?
- Itsetuntoon varmaankin, Henni huokaisi ja hyppäsin sängyltäni halaamaan häntä nopeasti.
- Jätetään kúsipäät kúsipäille vaan, ei me niitä tarvita nyt eikä tulevaisuudessakaan.
- Siinä sä olet harvinaisen oikeassa, Henni jopa naurahti. - Ja ainahan mä voin sanoa, että se oli sentään julkkishevonen joka pääsi nakertamaan mua.

Hymähdin ja pyörittelin puhelintani mietteliäänä käsissäni. Osku oli ollut kisoissa, siellä, aivan paikanpäällä. En ymmärtänyt, miksi edes mietin häntä, mutta loukkaannuksen muistin. Hänellä olisi ollut jotain asiaa minulle ja minä en edes vaivautunut kuuntelemaan. Minun täytyisi soittaa hänelle, ihan vain sentakia, että herkästi soimaava omatuntoni hiljenisi edes hetkeksi.
- Mä varmaan vien Dollarin ulos, hoksasin ja Henni katsoi minua oudoksuen.
- Sehän repii sulta käden irti!
- Mä olen vahvempi miltä näytän, yritin vitsailla ja Henni pudisti päätään.
- Hullu mikä hullu. Mä taidan nukkua päiväunet nyt kun kerran sain jäädä.
- Hyvää yötä, sanoin ja suljin ovenkin kiltisti perässäni kiinni.

Dollarin hihna oli huvittava, melkein kämmentäni leveämpi kangashihna ja koira kaatoi minut heti kättelyssä nurin kun onnistui kamppaamaan minut.
- Pärjäätkö sä varmasti? Outi kysyi huolestuneena.
- Pärjään, ähkäisin ja suoristauduin. - Mä vannon, että yhtäkään karvaa ei oo sun mussukasta katkennut, kun me tullaan takaisin.
- Pitäkää hauskaa, Outi hymähti ja astuin ulos helteeseen.

Dollar oli pentu, mutta se oli oppinut vetämään harvinaisen nopeasti. Lisäksi se oli nelikuiseksi koiraksi vahva, ja sain olla helisemässä sen kanssa ennenkuin se rupesi läähättämään paksun turkkinsa alla. Onneksi oli kesä!
- Hyvä poika, mutisin ja näppäilin puhelimestani esiin Oskun numeron. Nyt ehtisi soittaa, kukaan ei olisi kuuntelemassa tai kyselemässä. Mutta mitä minä sanoisin? Moi, nyt mulla ois sitten aikaa sullekin ja sulla oli vissiin jotain asiaa? Ei kuulostanut hyvältä.
- Mitä mä Dollar teen? kysyin ja koira tuhahti sekä lähti puskemaan eteenpäin.

Toisaalta, ei minun tarvitsisi välttämättä soittaa ollenkaan, minullahan oli Janne! Vihdoin olimme yhdessä, ja siitä en olisi edes osannut nähdä untakaan, että joku päivä niinkin kävisi. Ja soittaminen kielisi siitä, etten osannut päättää. Mutta osasinhan, minä olin valinnut Jannen.

Jokin numero minun oli pakko näpytellä esiin ja soitin äidille. Haluaisin käydä Helsingissä moikkaamassa häntä ja kotiinkin olisi ihanaa palata ennen syksyä edes hetkeksi rauhoittumaan. Olin antanut itselleni luvan pyytää Outilta parin päivän lomaa. Sitä paitsi pelkäsin kyllästyväni Janneenkin, saman katon alla asuminen saisi meidät molemmat vain hyökkäyslinjalle loppujen lopuksi, emmehän kumpikaan oikein välittäneet hirveästi toistemme ympärillä hösläyksestä, mielestäni sanat painoivat loppujen lopuksi vaa'alla enemmän kuin teot, ja Janne tuntui olevan samaa mieltä. Ajatuskin Jannesta ilmapallojen tai lahjapakettien kanssa sai kylmät väreet kulkemaan pitkin selkärankaani.
- Veera! äiti sanoi niin haltioituneella äänellä, että minua ihan nolotti, etten soittanut hänelle joka ilta. Olihan hän sentään minun äitini.
- Mä ajattelin tulla käymään kotona heti kun Outille sopii, sanoin hiukan arasti.
- Ihanko totta? Onko jotain sitten sattunut? äiti kuulosti hiukan huolestuneelta ja huokaisin.
- Ei. Paitsi että, mietin ääneen. - Minä ja Janne ollaan nyt sitten yhdessä.

Puhelimen toisessa päässä oli hetken hiljaista ja melkein pelästyin äidin reaktiota.
- Mutta lapsirakas, sehän on ihana uutinen! Onneksi olkoon!
- Kiitos, sanoin ja saatoin huokaista helpotuksesta. - Niin että voinko mä tulla käymään kotona sitten kun ehtii ja Outi antaa lomaa?
- Totta kai, soitat mulle vaan, täällä on sulle aina huone valmiina, äiti sanoi ja jouduin lopettamaan puhelun, sillä kurkkuani rupesi kuristamaan liikaa. En ollutkaan ehtinyt tai jaksanut juuri potemaan koti-ikävää, mutta nyt se meinasi iskeä minuun varoittamatta.

En ollut katsonutkaan, mitä Dollar touhusi hihnan toisessa päässä, mutta se käveli yllättävän nätisti vieressäni. Jos se olisi aiemmin keksinyt vetäistä päänsä läpi pannasta tai vähän nykäistä hihnaa, olisi se päässyt karkuun. Havahduin jälleen mietteistäni ja löin puhelimen korvalleni hajamielisenä.
- Joo?
- Veera, meidän pitää jutella, Oskun ääni sanoi korvaani soinnuttomasti.

Re: Auringonpaistetta luvassa #4

Lähettäjä: pinjaa- 
Päivämäärä:   16.5.12 15:34:49

voi hyvänen aika nyt äkkii jatkoo!

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   16.5.12 16:24:10

hitsi kun putoaa... mutta jo neljäs topiikki, jes! Mä oon lukenu ihanihanihan alusta asti ja tää paranee pätkä pätkältä, taidat itsekin kehittyä tämän myötä kirjoittajana, vai mitä?

Lähettäjä: watti 
Päivämäärä:   16.5.12 17:28:22

jess jess kiitos<3

Hitsi toi Veera on välillä kyllä ärsyttävä :/

Lähettäjä: .ugfgvhjk 
Päivämäärä:   16.5.12 19:51:10

ÄÄÄ!! :DDD LISÄÄ!!! :DDD

Lähettäjä: tättärääääääää 
Päivämäärä:   17.5.12 13:18:48

upitus! :)

Lähettäjä: BeLLe 
Päivämäärä:   17.5.12 18:20:27

Tahtoo lisää (mun ei täytyis lukee kokeisiin =D)!

Lähettäjä: siru @ kirjasto 
Päivämäärä:   18.5.12 13:49:43

Nyt täytyy tulla sanomaan, että lisää ei pariin päivään ole tulossa, koska mun omaan koneeseen iski semmonen virus jota itse en saa purettua/hävitettyä koneelta, ja poikaystävä joka jotain tietokoneista jotain ymmärtää, tulee vasta huomenillalla Puolasta. En tiedä kauanko koneen takaisin raiteilleen saaminen kestää/kuinka pahasti se on jumissa, mutta tulin nyt ilmottamaan, ettette luule että olen kadonnut kuin savuna ilmaan:)

Tuun heti kirjottamaan kun kone on toimintakunnossa, ja toivon, että mulla on sillon vielä lukijoita:P

Päivämäärä:   18.5.12 14:10:05

Eikä:( mut kyl mä jaksan oottaa;)

Päivämäärä:   18.5.12 14:39:49

höööh, jatkele kun kerkiät! :/

Lähettäjä: Sani 
Päivämäärä:   18.5.12 18:53:48

kiva :) jatkoaa!

Lähettäjä: d_d 
Päivämäärä:   19.5.12 12:13:39

nostellaanpa silti:)

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   19.5.12 17:15:16

tä on kyl niin ihana! jatkoo äkkiä!:))

Päivämäärä:   19.5.12 21:15:21

No nyt toimii kone, huomenna tulee jatkoa:)

Lähettäjä: amalia 
Päivämäärä:   19.5.12 21:36:28

ooo jes!:D

Päivämäärä:   19.5.12 21:45:53

ihanaa<3<3 Kiva et sait koneen toimimaan!

LähettäjäBeLLe 
Päivämäärä:   19.5.12 23:30:12

Jes;)

Päivämäärä:   20.5.12 15:06:03

jes, hyvä:) ja muuten, toi topi on mun mielestä kyllä hirmu hyvä hahmo! toivottavasti siitäki tulee vielä enemmän?;))

Päivämäärä:   20.5.12 15:42:46

:D kiva, että siitäkin tykätään, täytyypä katella sitäkin... Suomen matsin jälkeen tulee jatkopätkä, pidetään liput korkealla pronssimetalin puolesta:)

Päivämäärä:   20.5.12 21:58:22

Anteeksi viivästys, mutta nyt tätä olisi tässä:)

- No jutellaan sitten nyt, heitin haastavasti ja Osku kuului huokaavan.
- No eikä kun jossakin paikassa. En mä tätä puhelimessa halua tehdä.
- Tehdä mitä? pasmani menivät aivan sekaisin ja pysähdyin kokonaan ällistyneenä.
- Unohda. Mä haluan puhua sulle kasvotusten, myöhemmin sitten?
- Ehkä huomenna tai ylihuomenna, mä voin soittaa, huokaisin ja sain Oskun myöntymään ja pystyin lopettamaan puhelun.

Loppumatkan harpoin melko pikakiitäjävauhtia ja lopulta olin hiestä läpimärkä viimeistään, kun pääsin tallinpihaan. Päästin Dollarin hihnasta irti ja se säntäsi Jarnon jalkoihin pyörimään. Hän katsoi minua hetken mietteliäänä ja huokaisin.
- Mä kävin pissattamassa sen.
- Mä huomaan, mies sanoi ystävällisesti. - Mutta ei sun olisi tarvinnut. Me ruvetaan Outin kanssa tekemään caesarsalaattia ja pastaa, puolen tunnin päästä on valmista.
- Kiva, ilahduin vilpittömästi. - Nyt mä tarvitsen suihkun.

Lihaksiani rupesi jomottamaan vasta sitten, kun sain kiskottua t-paidan ja farkut ylleni. Koko päivän seisominen oli vihdoin ottanut veronsa ja lysähdin uupuneena sohvalle. Iina katseli jalkapalloa televisiosta otsa mietteliäillä rypyillä. Hänkin oli vaihtanut vaatteet ja oli ilmiselvästi aivan puhki. Erika marssi tupaan ja katseli meitä arvostellen.
- Hevoset, hän aloitti ja huokaisin syvään.
- Mitä niistä?
- Tuu viemään ulos mun kanssa, paitti mä menen Serillä ratsastamaan. Tuutko mukaan?
- Pihalle voin viedä, mutta ratsastaa en aio todellakaan, irvistin ja seurasin Erikaa vastentahtoisesti ulos. Miten hän jaksoi?

Seurasin hyväntuulista Erikaa ja vein Velvetin pihalle muiden joukkoon. Voikko tamma innostui silmissä ja se jatkoi riehumistaan laitumella, ennenkuin onnessaan kierähti piehtaroimaan.
- Onks jo nyt Jannen kanssa ongelmia? Erika kysyi ja pudistin päätäni hitaasti.
- Ei Jannen kanssa, muuten vaan on.
Erika ei sanonut mitään, luultavasti yritti kuumeisesti miettiä mitä minä tarkoitin, mutten aikoisi kertoa hänelle mitään. Vaikka Erika oli osoittautunutkin mukavaksi, en todellakaan luottanut häneen niin paljon, että olisin paljastanut ajatuksiani hänelle. En olisi paljastanut niitä edes Iinalle.

Ja sitten soi jälleen puhelin ja huomasin sen olevan Osku. Kirosin hänet hélvetin alimpaan pohjakattilaan ja siirryin kauemmas Erikasta puhumaan.
- Jos mä tulisin hakemaan sut? Osku jatkoi siitä mihin olimme jääneet ja mieleni teki kirkua.
- Mä en tosiaankaan jaksa tänään, sori. Mut huomenna jos pääset hakemaan, niin sillon vois onnistua, lupasin hänelle. Olisi ollut tökeröä olla lupaamatta ja kavereitahan minä täällä ollessani tarvitsin.
- No, soitellaan. Niin ja hei Veera, Oskun äänessä oli pientä epäröintiä.
- Niin?
- Nähdään huomenna.
- Joo.

Vilkaisin Erikaa, joka oli sytyttänyt tupakan ja katseli minua vihreät silmät vaarallisen näköisesti viiruilla. Hän näytti käärmeeltä, joka oli valmiina langettamaan viimeisen, tappavan iskun uhriinsa syödäkseen tämän.
- Kuka se oli? hän kysyi ja purin hammasta.
- Osku, huokaisin ja Erikan silmät välähtivät taas.
- Oletko sä menossa sen kanssa jonnekin?
- En mä usko. Mä ajattelin kehittää jonkinlaisen tekosyyn.
- Tietääkö Janne? Erika kysyi ja mulkaisin häntä erittäin rumasti. Jos katse voisi tappaa, olisi Erika jo kuollut.
- Kyllä mä voin sille kertoa, jos se sun oloa jotenkin helpottaa. Vaikka ei mun menot sulle toisaalta millään tavalla edes kuulu, tuiskahdin ja katsoin häntä ylhäältä alas kuin arvostellen, ja käänsin selkäni hänelle sekä marssin takaisin sisään.

Caesarsalaatin kana tuoksui niin hyvältä, että olisin voinut ruveta itkemään nälästä sekä väsymyksestä. Lysähdin Jannen viereen pöytään ja Outi ojensi minulle heti täyden lautasen ja rupesimme syömään. Tajusin, etten ollut syönyt koko päivänä yhtään mitään, mutta jännitys ja kiire olivat pitäneet nälän poissa.
- Haluaisitko sinä Veera joskus kilpailla? Jarno kysyi ja vetäisin melkein salaatinlehden henkeeni ja Janne joutui jysäyttämään minua pari kertaa selkään, ennenkuin saatoin vastata.
- Kyllä musta tuntuu, että mun kisat on kisattu. Ei mun hermot enää pitäisi ollenkaan, eikä oo hevosta tai mitään. Hoitajaksi mä voin tulla, jos ootte syksyllä tulossa Helsinkiin kisoihin, lupasin ja Janne jännittyi vieressäni. Niin, tiedä sitten tuliko se hänelle yllätyksenä, mutta Helsinkiinhän minä palaisin. Vai? Abivuosi häämötti pelottavasti edessä ja sitten minä olisin tyhjän päällä, turvallinen lukio olisi ohitse.
- Täytyypä muistaa tuo, Jarno sanoi hyväntuulisesti ja ojensi tällä kertaa pastaa lähemmäksi.

Tuntui hyvältä istua ison joukon ympäröimänä ja kuunnella näiden juttuja. Puheensorina ja lämpö rupesivat unettamaan, ja huominen sai minun puolestani huoletta tulla Oskuineen jos oli tullakseen.

Lähettäjä: cgbb 
Päivämäärä:   21.5.12 09:46:07

Inhottaa osku. Se pilaa kaiken

Päivämäärä:   21.5.12 13:45:07

mä en oikeen tiedä mitä ajatella tosta Oskusta, ekan kerran kun se mainittiin niin mietin, että toihan on kiva, mutta emmä sentään halua, että Veera ja Janne eroais ja Osku tulis väliin tms:s

Lähettäjä: p 
Päivämäärä:   21.5.12 13:45:18

ihanatarina taaskerran, jatka mahdollisimmman pian ja piristäpäivääni :D

Päivämäärä:   21.5.12 14:15:10

Pienen kahvilan nurkkaus oli ihanasti poissa ihmisten katseilta, ja oli siellä pieni, pyörivä ilmastointituuletin, joka puhalsi kasvoilleni viileää ilmaa. Digitaalinen lämpömittari kehtasi väittää ulkona olevan kolmekymmentäkaksi astetta lämmintä. Oikea intiaanikesä.

Kun Oskua ei näkynyt eikä kuulunut, kävin hakemassa maitokahvin, mikä osoittautui virheeksi. Kateellisena katsoin, kun yksi nuoripari meni tiskille ja tilasi limsaa jäillä. Kuuma kahvi ei todellakaan auttanut helteeseen ja tunsin, miten inhottavasti hikipisarat kihosivat otsalleni, oli tuuletinta tai ei.

Olin saanut Westgårdeilta kummeksuvia katseita kun olin kaivanut heidän ladostaan selvästi Outin tai Jarnon isänisän polkupyörän. Ruosteinen rakkine nitisi ja natisi ja olin meinannut säikähdyksestä ajaa ojaan, kun Janne oli tullut rappusilta huutamaan, etteivät siinä toimineet edes jarrut. Käsijarru toimi, jotenkin, mutta sekin saattoi ruveta temppuilemaan ja tuloksena olisi, että olisin ajanut moottoripyörää, autoa tai rekkaa päin ja se olisi vain good bye, Veera Nousiainen. Oskun asian oli oltava tärkeä, sillä olin ajanut sillä epäluotettavalla rämällä päälle viisi kilometriä ja tuhlannut rahaani kahviin, jota en edes halunnut.

- Sori, että mä oon myöhässä, Osku hyökkäsi nurkkaukseeni niin yllättäen, että läikytin kahvia valkoisille caprihousuilleni.
- Ei se mitään, huokaisin ja pyyhin harmistuneena servietillä läikkää. Se vain suureni ja laajeni, ja jos ensin sitä ei olisi meinannut huomata ollenkaan, niin älyvapaa toimintani oli pitänyt huolen, että nyt vaaleanruskean tahran näkisivät kaikki.
- Haluatko sä jotain, mä voin tarjota, Osku sanoi melkein hädissään ja minun kävi häntä jo sääliksi.
- En mä tarvitse mitään, mä söin Westgårdeilla ja onhan mulla tää kahvi, kohotin kuppia hieman sarkastisesti. -
Mitä asiaa sulla oli?

Osku näytti siltä, kun ei olisi nukkunut ainakaan viikkoon ja harmaissa silmissä ei enää välkkynyt se sama ilkikurinen pilke, niinkuin juhannuksena. Miten en ollut nähnyt sitä jo kisoissa? Osku katsoi ulos ja huokaisi.
- Mitä sulle kuuluu? hän kysyi sitten ja katsoi minua silmiin. Tuijotin häntä ensin hetken ja sitten kohautin olkapäitäni.
- Ei erikoisempaa. Töitä. Mä lähden Helsinkiin ensi viikolla, sanoin ja kaduin sitä samantien, sillä Osku säpsähti aivan kuin olisi saanut puukosta. Edes Janne, jonka kanssa minun piti seurustella, ei ollut näyttänyt siltä, että hänen henkensä olisi riippunut minun sanoistani. Äkkiä minua kylmäsi, eikä se varmasti ollut tuulettimen syytä, ja aloin toivoa rauhallista Jannea viereeni istumaan. Olisin minäkin ollut rennompi, enkä olisi vilkuillut vähän väliä syyllisenä ympärilleni kuin mikäkin rikollinen.
- Helsinkiin? Mitä sä siellä?
- Mä edelleenkin asun siellä, totesin rauhallisesti. - Mä saan pitää vähän lomaa, nään äitiä ja semmosta.
- Mä muistankin sun äidin, se oli mukava, Osku sanoi ja hymyilin kohteliaisuuden vuoksi vinosti.

Osku ei selvästi aikonut kakistaa oikeaa asiaansa ulos ja rupesin suunnittelemaan tekosyytä, että pääsisin lähtemään. Voisin sanoa, että menisin ratsastamaan. Siivoaisin karsinoita. Jotakin.
- Sulla on nätti tukka, Osku sanoi äkkiä ja sai minun suuni loksahtamaan kirjaimellisesti auki. Kukaan ei ollut kehunut harakanpesääni ennen tätä, tummanruskeaa karheaa takkutukkaani, ja minua kylmäsi taas. Tämä keskustelu oli ikävästi menossa epämiellyttävään suuntaan.
- Kiitos. Hei kuule, mun täytyy varmaan lähteä talliin tästä kohta siivoamaan, että oliko sulla jotakin erityistä?
- Ei, Osku sanoi ja vältteli katsettani. Mahassani möyräisi inhottavasti ja tiesin, että hän valehteli.
- Mä luulin, että härät on rehellisiä, sanoin syyttävästi ja Oskun silmissä välähti. Hänkin selvästi muisti rannalla käymämme horoskooppikeskustelun aikaisemmin ja surumielinen hymy hiipi hänen suupieleensä.
- Mutta mähän olen. Mä halusin vaan nähdä sut, tarviiko siihen jotakin erityistä syytä?
- Ja mä en olisi tässä, jos mä en olisi halunnut nähdä sua, totesin ja ymmärsin sen itsekin olevan liian paksua. Oskun ilme oli seesteinen, eikä hän hymyillyt, ei mitään. Hänen katseensa oli kuin tyhjä kuori, ja se pelotti minua.
- Se on aina kiva juttu, hänen äänensä särähti ja sitten hän pomppasi halaamaan pöydän toiselle puolelle minua. - Muistatko, mitä mä sanoin juhannuksena? hän kysyi ja katsoi minua suoraan silmiin.
- Sä sanoit aika montakin asiaa, yritin hymyillä, mutta Osku piti minua tiukasti paikoillaan.
- Mä sanoin, että joskus täytyy vaan pitää kiinni asioista, joista ei vaan voi päästää irti. Ja myöhemmin niistä asioista, jotka tuntuvat kipeiltä ja raskailta, voi muodostua myös kauniita muistoja. Sä et tainnut ymmärtää, mitä mä tarkoitin?
- No en oikeen.
- Mä toivon, että sä tuut vielä ymmärtämään, yritä ees, jooko? Osku kysyi ja halasi minua nyt lempeämmin. - Mun pitää mennä.
- Mutta ethän sä edes tilannut mitään, yritin estellä, mutta Osku marssi ulos kahvilasta ja jätti minut yksin.

Olin kirjaimellisesti henkisesti poikki ja pyörällä päästäni, kun talutin polkupyörän takaisin latoon. Janne vilkutti minulle, hän talutti hikistä, mutta harjattua Reginaa laitumelle ja tuli koppaamaan minut kainaloonsa.
- Missä sä olit? hän kysyi ja haroi toisella kädellään hiestä kostunutta tummaa tukkaansa.
- Kahvilla, sain hymyiltyä ja suikkasin Jannelle suukon. - Joko sä ratsastit?
- Jo. Toimiko muuten se pyörä kunnolla?
- Ei, mutta olen mä nähnyt hirveämpiäkin hökötyksiä, myönsin ja Janne purskahti nauruun.
- Niin varmasti.
- Joko Henni lähti? kysyin ja Janne nyökkäsi.
- Heti kun sä lähdit, Henniä tultiin hakemaan. Onks kaikki muuten hyvin? hän vakavoitui ja katsoi minua tutkivana.
- Mä oon elämäni kunnossa, virnistin ja rutistin Jannen niin lähelle itseäni kuin vain pystyin.

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   21.5.12 15:03:02

taas tosi kiva tarina! olen koukuttunut :D

Päivämäärä:   21.5.12 15:17:10

tää on niin ihana ♥

Päivämäärä:   21.5.12 15:56:36

paras tarina edelleen<3 Mut miks toi osku on noin outo?:o

Lähettäjä: cgbb 
Päivämäärä:   21.5.12 16:01:40

Ihanaasaaaa

Päivämäärä:   21.5.12 16:39:21

täää on nii ihana, jatkoa!

Päivämäärä:   21.5.12 21:27:47

jesssss päiväni pelastui! ja janoan jälleen lisää:3

Päivämäärä:   22.5.12 10:24:37

Ja sitähän tulee:)

Henni ilmestyi kuitenkin parin päivän päästä jälleen, oli tainnut saada isänsä auton lainaan ja tuli hiljaa kuin hiiri talliin, kun lapoin naama punaisena lantaa kottikärryihin. Henni mateli punaisessa topissaan ja farkkushortseissaan nojailemaan karsinanoveen ja pyörittelemään päätään.
- Sä tarvitsisit harrastuksen, hän sanoi ja vilkaisin häntä ällistyneenä.
- Niin siis mitä?
- No muuta kuin páskan lappaamisen. Vaikka jonkun tanssiharrastuksen tai jotakin.
- Ei, mä tykkään tästä harrastuksesta ihan tarpeeksi, virnistin ja työnsin kottikärryt Rassen karsinasta pois. Henni vain tuhahti.

Minä olin aivan läkähtynyt, kun sain lannat kipattua lantalaan ja lysähdin nurmikolle puuskuttamaan. Henni istahti viereeni ja pystyin vain kuvittelemaan, mitä hän oikein ajatteli.
- Topi, hän aloitti dramaattisesti ja nyt kellahdin selälleni. Lihaksiani särki ja pian päänikin räjähtäisi, jos kuulisin vielä kuuluisasta Tobiaksesta jotakin. Mutta koska Hennistä oli tullut hyvä ystäväni, olisi minun pakko kysyä, mitä hän oikein ajoi takaa.
- Mitä siitä?
- Mä olen rakastunut, Henni sanoi ja jos en olisi ollut kuumuudesta ja rasituksesta poikki, olisin revennyt nauruun.
- Ai Topiin vai?
- No ei kun Janneen, Henni irvisti. - Totta kai Topiin!
- Vaikka sen hevonen paljastuikin ihmissyöjäksi?
- No ei se nyt Topi ollut, joka mua puri. Venaas, tässä lehdessä on kokonainen aukeama siitä, Henni sanoi voitonriemuisena ja kiltisti katsoin, mitä Suosikki-lehdellä oli sanottavanaan Topista.

Oi niitä ylistäviä adjektiiveja! Päässäni rupesi tykyttämään kun huomasin huolellisesti stailatun miehen hymyilevän kameraan, siniset silmät vain leiskuivat. Kun lehtijutussa luki jotakin "jokaisen tytön päiväunesta" suljin lehden ja ojensin sen sanattomana Hennille.
- Ei hitto kun se on söpö, Henni huokaisi. - Ja mua vaan kaksi vuotta vanhempi, ei edes mitenkään mahdottoman vanha!
- Helmi homma, hymyilin ja Henni ei ollut mitään muuta kuin samaa mieltä.

Olisimme varmaan jauhaneet Topista iäisyyden, ellei stressaantuneen oloinen Outi olisi tullut pihalle ja kälättänyt puhelimeen niin, että koko piha kaikui.
- Viimeisen kerran, minä en osta sitä! Hyvä jos saadaan pari karsinaa tyhjäksi nytkin, niin mä olen onnellinen. Eikö sille oikeasti löydy ottajaa? Kai sä olet tarkistuttanut sen eläinlääkärillä?

Sitten Outi huomasi meidät ja siirtyi kauemmas puhumaan. Hänen perässään oli tullut Iina, joka tuli meidän seuraamme istumaan. Minusta oli parina viime päivänä ruvennut tuntumaan, että Iinasta oli tullut hiukan viileämmin käyttäytyvä minua kohtaan, mutta eihän se niin voinut olla. Olihan Iina minun paras ystäväni.
- Mistä Outi puhui? kysyin uteliaana ja Iina venytteli pitkään ja hartaasti kuin kissa.
- Ratsastuskoulun omistaja yrittää myydä yhtä hevosta äidille ihan pilkkahintaan kun se haluaa siitä eroon. Sen nimi on joku Maestro tai semmonen, eikä kukaan jostain syystä halua ostaa sitä. Mä oon käsittänyt, että sen luonne on jotenkin vähän vaikea ja ne ridakoulun penskat ei sille pärjää.
- Kuulostaa pahalta, minun oli pakko myöntää ja Iina rapsutti pohkeessaan olevaa hyttysenpistoa ja mumisi jotakin epäselvää.
- Nyt lähdetään tytöt sinne Vanajan ratsastuskoululle vilkaisemaan minkälainen möhkäle siellä olisi tarjolla! Outi huusi kaukaa ja vilkaisin Iinaa joka ei näyttänyt innostuneelta, mutta nousi kuitenkin ylös, kun minä ensin näytin Hennin kanssa esimerkkiä.
- Mitä sä tarkoitat? Iina kysyi epäluuloisena ja Outi kohautti olkiaan.
- Mä lupasin käydä katsomassa sitä. Hertsan mä aion myydä sen ylläpitäjälle, joten se ei joka tapauksessa ole tulossa takaisin.
- Et ole tosissas, Iina sanoi ja Outi pudisti päätään.
- En mä olekaan. Katsominen ei ole sama asia kuin ostaminen, enkä mä kyllä ikinä uskaltaisi tehdä päätöstä ilman Jarnoa ja sehän on nyt töissäkin.
- Eiköhän sitten mennä, Henni innostui ja pakkautui takapenkille. Ainakin hänellä olisi nyt loistava syy tavata Topia.

Ratsastuskoulu ei näyttänyt juurikaan erilaiselta kuin kisojen aikana, nyt naurettavat liput oli vain siivottu pois, tuttu kioski oli omalla paikallaan ja pari ihmistä oli siellä hörppimässä kuka mitäkin ja he näyttivät uteliailta kun pakkauduimme kaikki neljä ulos autosta.
- Erikakin olisi voinut tulla, Outi havahtui ja Iina parahti.
- Miksi se? Me kaikki tiedetään hevosista jotakin. Tai ainakin kolme meistä, hän sanoi ja vilkaisi Henniä, joka näytti loukkaantuneelta.
- Kyllä mä olen oppinut sen, kumpi pää puree ja kumpi pää potkii, hän sanoi arvokkaasti.

Samassa meitä tultiin oikein hakemaan. Mies oli varmaankin viisissäkymmenissä, lyhyenläntä ja isomahainen, se sama, joka kisoissa oli kaupitellut selkeästi samaa hevosta Outille.
- Tervetuloa, mies sanoi lipevästi ja katseli meitä sinisillä silmillään ylhäältä alas. - Minä olen Ilari Koivu, hauska nähdä, että teitähän on monta, Maestro varmaan ilahtuu.
- Toivotaan, Outi naurahti kuivakasti ja seurasimme Ilaria ihanan viileään talliin, jossa oli karsinoita varmaankin päälle kolmenkymmenen.
- Tänne, Ilari sanoi ja seurasimme miestä vastaanpanematta. Kurkistelin karsinoihin ja jokaisesta niistä löytyi yhä hienompia ja hienompia ratsuja. Melkein kävi kateeksi.
- Ja täältähän tämä löytyy, mies jatkoi ja avasi karsinan oven.

Se oli se sama hevonen, se punaruunikko. Sen harja ei ollut muuttunut miksikään, se hapsotti edelleen epäsiististi ylhäältä alas, ja yhtä jykevärakenteinen se oli kuin kisoissa olin nähnytkin. Outin ilme ei venähtänyt, mutta Iinan ilme hänen puolestaan kyllä.
- Jo on poni! hän älähti ja sai Ilarilta paheksuvan katseen.
- Risteytysponi, connemaran ja libizzan risteytys, hän sanoi hiukan vaikeasti. - Sentin päälle ponimittojen, mutta ihan mukava ratsastaa ja kun tarpeeksi sen kanssa jaksaa vääntää, tulee siitä ihan mahtava poni. Ikää sillä on vasta seitsemän vuotta. Hävisi kisoissakin sadassakahdessakymmenessä sentissä vain mun omalle pojalle.
- Miksi sä et sitten pidä sitä? uskalsin kysyä ja ojensin kättäni punaruunikon haisteltavaksi.
- Sen karsinaan on tulossa uusi, vähän rauhallisempi ponitamma. Eikä tässä Maestrossa ole niin paljon vikaa, että mä lihoiksi sen viitsisin pistää.

Tässä vaiheessa minä säpsähdin ja Iina puristi minua vaivihkaa tiukasti ranteesta. Rocky, niin. Miksi menneisyyden haamut palasivat mieleeni kummittelemaan, kerta toisensa jälkeen?
- Kivalta poniltahan se näyttää, Outi sanoi haikeasti ja rapsutti hiukan punaruunikon otsaa.
- Maestro on vähän ilkikurinen, mutta muuten todella hyväsydäminen ja hyppää mahtavasti. Minä Outi sinun poikaasikin katsoin, että Maestro voisi muuten olla täydellinen hänelle, jos hän ei olisi niin pitkä.
- Mmmm, Outi mutisi. - Minä en kyllä uskalla sanoa juuta enkä jaata ilman Jarnon mielipidettä. Meille on tulossa enää yksi ylläpitohevonen takaisin, joten ei se tilasta olisi kiinni, mutta ajasta...
- Minä ymmärrän, Ilari näytti kiusaantuneelta. - Mutta haluaisiko joku teistä ratsastaa?

Vilkaisin Iinaa, Outia ja Henniä ja nielaisin. Minä ainakin haluaisin koettaa, sillä punaruunikon silmät muistuttivat aivan Rockyn silmiä ja se tuntui tutulta sekä turvalliselta.

Aivan niinkuin Rocky.

Lähettäjä: 55 
Päivämäärä:   22.5.12 13:09:23

Salee toi Veera ostaa ton ponin!!!!

Päivämäärä:   22.5.12 19:40:09

^Niin!
Jatka äkkiä, jäi toi poni kaihertamaan!

Päivämäärä:   22.5.12 23:46:00

vaa, ihana <3

Päivämäärä:   23.5.12 10:32:40

Maestro talutettiin kentälle ja minä katselin hiukan kädet täristen, miten Ilari kiristi satulavyön ja katsoi meitä odottavaisena.
- Kuka menee selkään? Tytär, vai jompi kumpi teistä?
- Veera menee, Iina sanoi ja astui askelen taaksepäin.
- Mä en tiedä mitään hevosista, Henni tunnusti ja niimpä oli minun vuoroni astua eteenpäin.

Maestro ei ollut korkea, mutta minä en toisaalta itsekään mikään pitkäkoipinen ollut, ja sain äheltää hetken, ennenkuin istuin sen selässä.
- Lähde vaan pitkin ohjin ensin kävelemään, Outi ohjeisti ja minähän tottelin. Ponin käynti oli hivenen höykyttävää, mutta kun totuin sen askellukseen, pystyin istumaan sen selässä tasaisesti. Aivan kuin olisin istunut pöydällä, niin leveältä sen selkä tuntui. Poni ei silti tuntunut miltään luottoratsulta, se säpsyili kentän kulmia, enkä saanut millään päähäni, mitä se oikein näki joka toinen sekunti, vihreitä olioita suoraan Marsistako?

Nostin pian ravin ja sen kanssa oli sama homma kuin käynnin kanssa. Ilmeisesti olin tottunut ratsastamaan Vikillä, joka omasi unelmaiset askeleet, ja sitten tietysti oli ollut aikaisemmin Rocky, jonka askellus oli maagisen täydellistä. Tämän ponin ravi oli niin tukalaa ja höykyttävää, että nostin laukan. Maestro vingahti sekä pukitti ja samantien, varoittamatta, lähti tykittämään kiitolaukkaa sellaista menoa, että hiekka vain pöllysi. En ehtinyt edes tajuta, kun se oli jo pomppimassa pystyynkin, eikä minulle jäänyt muita vaihtoehtoja kuin nojata eteenpäin ja pitää kiinni. Se jaksoi heittää mokoma vielä pari pukkia ja pelkäsin tulevani merisairaaksi tässä kyydissä.

Lopulta se taisi kyllästyä omaan kiukkuiluunsa ja palasi samaan pompottavaan raviin. Vilkaisin selvästi vakavoitunutta yleisöäni hammasta purren ja pyysin sen varoivaisesti jälleen laukkaan. En pamauttanut pohkeilla, pieni puristus riitti ja päätään ravistellen se lähti laukkaan, joka oli kaikista sen askel-lajeista selvästi miellyttävin. Nyt sen korvat sojottivat edessä, eivät luimineet tai se narskuttanut hampaitaan ja vastentahtoisesti katkaisin sen laukan, kun Outi viittoili minulle jotakin kentän laidalta.
- Kiitos, eiköhän tää ollut tässä, hän sanoi, ja pettymys valui läpi koko kehoni. Olisin halunnut ratsastaa tällä vielä enemmän, mutta ei niin ei. Ja enhän minä ollut ostamassa hevosta muutenkaan.
- Miten on? Ilari kuului kysyvän kun annoin jälleen ponille pitkät ohjat ja Outi meni hieman vaikean näköiseksi. En minä sitten halunnut kuullakaan enempää, jos kerran mielipide jo nyt oli noin negatiivinen.

Sitten olikin jo aika liukua satulasta. Silittelin punaruunikon kaulaa, kun talutin sen portista ja Ilari huomasi eleeni, sillä hänen kasvoilleen nousi kummallinen hymy. Jos sitä nyt saattoi hymyksi kutsua.
- Mitäs sinä pidit? hän kysyi ja mietin tarkkaan, ennenkuin vastasin, sillä nyt Outikin kuunteli minua korvat höröllään.
- Menihän se ihan kivasti, sanoin vältellen ja taputin jälleen ponin kaulaa. - Vaikka jos mä olisin ratsastanut pidempään, mä oisin saanut paremman tuntuman siihen. Tää tuntuu aika uppiniskaselta vielä.

Siihen Ilari ei sanonut mitään, viittoi vaan paria hoitajatyttöä luoksemme ja sitten nämä omivatkin Maestron ohjat minulta.
- Soitelkaa Jarnon kanssa, jos poni kiinnostaa, Ilari virkkoi ja Outi hymyili.
- Soitetaan, vaikka en minä usko, että uudelle hevoselle olisi tarvetta.
- Montako kopukkaa teillä tällä hetkellä on?
- Kymmenen ja yksi tulee vielä ylläpidosta ennen syksyä.
- Kiirettä pitää siis, Ilari tuumi ja Outi nyökäytti aavistuksen päätään.
- Niinhän se on. Pidetään yhteyttä, hän sanoi ja istui autoon. Meillä muilla ei ollut mitään muuta vaihtoehtoa kuin seurata esimerkkiä perässä.

- Missä te ootte olleet! Erika ärjäisi kun pakkauduimme kaikki ulos autosta. Hänellä oli Seri satuloituna ja säihkyväksi harjattuna, ilmeisesti hän oli menossa ratsastamaan ja nyt hän katseli meitä selvästi ymmärtäen, että oli jäänyt jostakin paitsi.
- Koeratsastamassa, Iina sanoi huolettomasti ja Erikan ilme vaihtui närkästyneestä kiinnostuneeksi.
- Älä! Mitä hevosta te olitte katsomassa?
- Sitä Vanajan Maestroa, Outi sanoi puutuneesti ja Erikan kiinnostus haihtui samantien.
- Ai, sitä. Miten meni?
- Hyvin, avasin suuni ja Erikan suupielet rupesivat nykimään.
- Kiva juttu, saadaanko me taas yksi ylimääräinen suu ruokittavaksi?
- En mä usko, Outi haukotteli ja minä petyin entistä enemmän. - Mä menen nyt kyllä keittämään kahvit, jättäkää Kosima mulle, mä ratsastan sen illemmalla.
- Selvä, Erika sanoi ja lähti taluttamaan Seriä kentälle päin.
- Lähdettekö te ratsastamaan mun kanssa maastoon? Iina kysyi, mutta Henni sanoi heti, ettei osannut, eikä minua sen kummemmin huvittanut, mutten kehdannut kieltäytyäkään.
- Mä otan Benkun, sanoin, sillä sille päivälle olin saanut ratsastaessani jo tarpeeksi extremeä.

Rupesin taas hikoilemaan kuin mikäkin sika harjatessani rauhallista rautiasta. Benkku nojasi mielissään harjaan ja tökki minua turvallaan, kun jouduin pyyhkimään hikeä otsaltaan ja harjaus loppui.
- Henni yritti etsiä sitä Topia kokoajan, Iina tiesi juoruta ja vilkaisin häneen hiukan ilkikurisesti.
- Mun mielestä toi on söpöä, vaikka se pieni pakkomielle onkin.
- Miltäköhän niiden lapset näyttäis? Iina mietti ja minä tiesin vastauksen.
- Kauniilta. Mut ei innosteta Henniä vielä, ensin ne täytyisi tutustuttaa eikä me tunneta Topia ollenkaan.
- Kyllä me jokin suunnitelma keksitään, Iina totesi pirteästi ja työnsi kuolaimet Cillan suuhun. - Ootko sä valmis?
- Kohta.

Miten kuuma heinäkuu oikein saattoi olla? Olin läkähtyä kun ponnistin satulaan ja ohjasin Benkun Cillan perään ja siitä samantien vierelle. Annoimme hevosten kävellä pitkin ohjin ja ne venyttivät kaulojaan nautinnollisesti.
- Siihen suunnitelmaan, Iina sanoi ja vilkaisi minua kuin mikäkin salaliittolainen.
- Ei meidän tarvitte kun mennä norkoilemaan sinne ratsastuskoulun nurkille, niin sieltähän meidän kansikuvapoika ilmestyy. Sääli, että sillä on semmoset hännystelijäjoukot kokoajan kimpussa, mutisin ja rapsutin Benkkua harjan alta.
- Mutta Henni on vanhempi kuin nää kolmetoistavuotiaat, Iina muistutti ja se oli totta.
- Hennihän voisi muka hukata jonkun raipan tai jotakin, mietin ääneen, mutta Iina pudisti päätään.
- Ei menis läpi. Ei Henni tiedä tarpeeks hevosista ja Topi alkais kyselemään liikaa kaikkea, mistä Hennillä ei ole aavistustakaan.

Iina oli jälleen oikeassa.

Kun ratsastin rennolla Benkulla, en voinut olla ajattelematta sitä rohjoketta ratsastuskoulussa. Poni oli ihmeellisen vänkyrä ja vaikea, enkä yhtään ihmetellyt miten kukaan ratsastuskoululaisista ei hirveästi pärjännyt sille, luultavasti kukaan ei mielellään edes ratsastanut sillä vaikka olisi pärjännytkin.
- Mitä sä mietit? Iina kysyi uteliaana ja huokaisin.
- Että miten musta tulisi hyvä hevoskuiskaaja sille ponille mitä me käytiin tänään katsomassa.
- Ihan tosi? Iina sanoi kiinnostuneena ja katsoi minua satulasta siniset silmät uteliaina. - Säkö oikeasti tykkäsit siitä?
- No se tuntui vähän Rockyltä, pidin ääneni vakaana, eikä mikään äänessäni paljastanut tuskaista vihlaisua jossakin rintakehäni lähettyvillä. - Sekin oli melko mahdoton alussa, mutta sitten kaikki lähti menemään hyvin.
- Säkö meinaat, että Maestron kanssa ois samalla tavalla? Iina kysyi ja juuri sitähän minä olin kokoajan tarkoittanutkin. Tyydyin vain nyökkäämään ja Iina meni mietteliään näköiseksi.
- Siinä tapauksessa sun pitää jutella äidin kanssa, jos te ostaisitte sen vaikka puoliksi, hän sanoi ja purin huultani.

Iina oli herättänyt minussa pienen toivonkipinän, ja heittänyt pelastusrenkaan, johon en ikinä olisi itse osannut tarttua.

Lähettäjä: .ugfgvhjk 
Päivämäärä:   23.5.12 11:17:19

:3 lisöööö :)))

Päivämäärä:   23.5.12 16:08:04

:)

Päivämäärä:   23.5.12 17:23:21

Ostaisko Veera oikeasti sen ponin? ihan sika kiva pätkä taas, jatkoa vaan lisää!

Päivämäärä:   23.5.12 20:23:22

jatkoaaa ! :)

Päivämäärä:   23.5.12 21:19:09

ääää ihanaa näi mont jatkoo! :)) nyt sait kiinnostuun tost oskun jutust! ps. eihän tää tarina VAAN lopu sit ku noitte kesäloma loppuu :((

Päivämäärä:   23.5.12 21:27:50

mulla on jatko-osa-idea muhinut takaraivossa jo pitkään, että ei näillä näkymin oo loppumassa tähän tarinaan :)

LähettäjäBeLLe 
Päivämäärä:   23.5.12 21:47:02

Kai jatko-osassa kerrotaan Veerasta (ja maestrosta:D)?

Päivämäärä:   23.5.12 21:52:53

ihanaa, toivottavasti ei lopu!

PS. odotellen jo seuraavaa pätkää...

Päivämäärä:   23.5.12 21:54:11

Hei apua saisko ruinattuu toista pätkää millään tänään? :( Mulla on kuumetta 39 astetta ja hirveen paha olo, huomisesta ei niin tuu yhtään mitään... ois ihanaa saada iltalukemista, unohtais tän nuhankin samalla?:)

Päivämäärä:   23.5.12 22:19:22

No voin nyt paljastaa, että molemmat tulevat todennäköisesti olemaan jatkotarinassa mukana:)
pinjaa-, tottakai! Paranes pian! :)

Ei siitä loppujenlopuksi tullutkaan mitään. Siitä puhumisesta. En uskaltanut edes ehdottaa Outille hevosen puoliksi ostamista ja sitten seuraavalla viikolla minun olikin jo aika lähteä Helsinkiin. Päätin pakata kevyesti, sillä tulisinhan minä takaisinkin ja äidin tuntien hän oli jättänyt huoneeni sekä vaatekaappiini jääneet loput vaatteet rauhaan.
- Mä voin viedä sut tänään jo autolla, Janne ehdotti illalla, kun katsoimme Jarnon kanssa karsinansiivouksien jälkeen ja ihmisten aikoihin meno-paluu-lippua netistä seuraavaksi päiväksi Riihimäeltä Helsinkiin ja otin kyytitarjouksen mielelläni sekä helpottuneena vastaan.

Rupesi tihuuttamaan, kun retuutin matkalaukkuani rappusilta alas ja Janne heitti sen tottuneesti mitään sanomatta takakonttiin. Vilkutin vielä rappusilla seisoville Outille, Jarnolle sekä Iinalle.
- Nähdään lauantaina! hihkaisin ja hyppäsin pelkääjän paikalle sekä ummistin hetkeksi silmäni. Sateinen ilma oli ihanan viileä, kotona märkä asfaltti tuoksuisi raikkaalta ja turvalliselta.

Pisarat muuttuivat suuremmiksi ja kuulin, miten ne tömähtelivät unettavasti auton kattoon, mutta sitten moottorin hurina peitti äänet allensa. Janne ajoi rennosti ja vilkuili minua välillä silmäkulmastaan.
- Sä missaat nyt meijän viimeisen lapsileirin, se alkaa huomenna.
- Ai niin! hoksasin ja Jannea rupesi hymyilyttämään.
- Ei se mitään. Mullekin tekisi hyvää lomailla jossain, lähteä pois kotoa. Lähtisitkö sä mun kanssa jonnekin? Vaikka ensi kesänä?
- Ai niinkuin ulkomaille? kysyin ja rupesin jo unelmoimaan lämmöstä, auringosta ja valkoisista hiekkarannoista sekä merestä, koralliriutoista ja palmuista.
- Niin, no. Mun rahatilanteen puolesta pääsisi korkeintaan vaan Tukholmaan. Mutta onhan sekin ulkomaita, eikö?
- Taitaa olla, myönsin ja unohdin suosiolla hiekkarantani. Gamla Stan ja kuninkaanlinnan näkeminen korvaisivat sen helposti. Tai Djurgårdenin saari. Ehkä.

Linnanmäen maailmanpyörässä oli jo valot, kun Janne kääntyi autollaan tutulle parkkipaikalle. Hiljakseen hän sammutti moottoriin ja katsoi minua hiukan omituisen näköisenä.
- Tuutko sä sisään? ehdotin ja Janne tuntui oikeasti miettivän melko kauan, ennenkuin vastasi.
- Voin mä hetkeksi tulla, mä käyn vielä kuitenkin kääntymässä Jassun luona Käpylässä ja pitäis ajaa kotiinkin, niin en mä voi kauhean kauaksi jäädä.
- Mutta sä voisit tulla takaisin ja jäädä yöksi? uskalsin ehdottaa, ja Janne hymähti ja otti käteni käteensä.
- En mä voi, leiriläiset tulee huomenna.
- Hittoako sua siellä tarvitaan, mutisin, kun Janne nousi autosta ja seurasin hieman vitkutellen perässä, kun hän nosti laukkuni takakontista.

Tutut portaat ja tuttu neljäskerros sekä ovi odottivat, kun seisoimme Jannen kanssa vierekkäin ja odottaen, että äiti tulisi avaamaan oven. Yleensä rauhallinen Janne tuntui hermostuneelta, mikä oli saada minut tiuskaisemaan jotakin harkitsematonta, mutta sitten ovi riuhtaistiin auki.
- Veera! Ja moi Janne, sähän pitkä poika olet! äiti sanoi lämpimästi ja halasi meitä kumpaakin, minua jopa kaksi kertaa.
- Vienkö mä tämän mun huoneeseen? kysyin ja äiti nyökkäsi.
- Vie vaan, samanahan se sun lähdön jälkeen onkin pysynyt.

Totta vieköön oli. Työnsin matkalaukun keskelle lattiaa ja päätin purkaa sieltä välttämättömimmät tavarat myöhemmin. Janne istui olohuoneessa sohvalla ja hän näytti siltä, ettei ennen olisi äitiäni nähnyt, jotenkin hän toi mieleeni Taiston, kun tämä oli ollut ensiesittelyssä Jassun poikaystävänä Westgårdeilla ensimmäistä kertaa. Muisto sai suupieleni nykimään ja istuin Jannen viereen, niin lähelle, että äidin oli pakko muistaa meidän viimeisimmän puhelumme.
- Tosiaan, minä Veeralle sanoin, että onneksi olkoon, kun kuulin, että te yhdessä olette, äiti sanoi ja Janne hymyili toisella suupielellään.
- Kiitos, hän sanoi, mutta ei kietonut kättään ympärilleni tai tehnyt mitään muutakaan suloista elettä. Ei edes sanonut mitään muuta, kunhan vain istui selvästi kuin piinattuna ja äiti taisi vain pahentaa hänen tukaluuttaan.
- Ottaako nuoripari kahvia? äiti uteli ja sitten Janne ryhdistyi ja pudisti päätään.
- Ei kiitti, mun pitää käydä vielä Jassun luona Käpylässä ja ajaa kotiin vielä tänään, mutta ehkä joku toinen kerta.
- Kofeiini pitäisi sut ajaessa hereillä, yritin vihjaista Jannelle, mutta hän hymyili, suukotti minua otsaan ja nyökkäsi äidille.
- Mä voin joku toinen kerta ottaa sitä kahviakin, mutta mun pitää kyllä nyt mennä. Mä Veera tuun hakemaan sut lauantaina.
- Okei, sanoin myrtsinä ja seurasin Jannea ovelle ja katselin, miten hän harppoi portaat alas, kaksi kerrallaan ja sitten hän oli jo poissa.

Minä suljin oven perässäni, se loksahti kiinni kummallisen jäykästi naksahtaen. Oliko se aina ollut sellainen? En jaksanut muistaa.
- Mulla on tulossa lämpimiä voileipiä, haluatko sä? äiti huuteli kun raahasin väsyneet jäseneni olohuoneeseen.
- Kyllä mä voin ottaa, lupasin heti. Nälkä kurni vatsassani, eikä Janne lukuisista vihjailuistani huolimatta ollut pysähtynyt mihinkään huoltoasemalle. Mäkkärin pihaan hän oli melkein ajanut, mutta olin kieltäytynyt siitä melkein pakokauhuissani, niin että loppumatkan Janne sitten tykitti kovaa vauhtia Helsinkiin.

Juuston, kinkun ja oreganon tuoksu oli herkullinen ja iskin hampaani heti leipään, kun sain tulikuuman käntyn lautaselleni. Poltin siinä myös kitalakeni ja vingahdin, samaan syssyyn hörppäsin kylmää vettä ja seuraava haukku oli huomattavasti varovaisempi.
- Mä vaihdoin sulle jo puhtaat lakanat sänkyyn, äiti sanoi hellästi ja kova palanen ilmestyi kurkkuuni kuin salamaniskusta.
- Kiitti, mä en mitenkään ois jaksanut itse. Mä olen herännyt tänäänkin kuudelta.
- Joka päiväkö sä olet niin aikaisin herännyt? äiti näytti epäuskoiselta ja minua rupesi naurattamaan äkisti.
- No jotain sinnepäin.
- Vaikea susta uskoa, äiti epäili ja virnistin.
- Mä oon tainnu saada laiskotella täällä liikaa.
- Tohon on vaikea olla väittämättä vastaan, äiti mutisi ja hymyilin hänelle vain nätisti.

En juuri jaksanut jäädä vaihtamaan sen kummempia kuulumisia, vaan ryömin huoneeseeni kuin mikäkin zombi. Vaihdoin laukustani yöpuvun päälle ja vilkaisin seinällä tikittävää kelloa, se näytti vasta kymmentä ja olin aivan rätti.
- Mä menen nukkumaan, haukottelin huoneestani ja toivoin, että äiti olisi kuullut.
- Sen kun, hyvää yötä, kuului vastaus.

Hetken jaksoin katsella, miten maailmanpyörän valot loistivat kesäyössä, mutta sitten silmäni ummistuivat kuin pakotettuina kiinni, ja ennenkuin tajusinkaan, olin jo syvässä unessa.

Päivämäärä:   23.5.12 22:47:00

oi kiitos! :) Kyl yritän parantua ainakin, pitää varmaan mennä nukkumaan ja ottaa kuumetta alentavaa niin kyllä se siitä.

Ja pätkä jälleen täysin loistava ja oon ihan innoissani kun tälle tulee jatkoa sit kun loppuu!

Päivämäärä:   23.5.12 23:27:00

tosi kiva ylläri et kaks pätkää oli tänään, piristävää luettavaa keskellä synkkää koeviikkoa:)

Lähettäjä: .............. 
Päivämäärä:   24.5.12 07:39:31

Kirjoittaja: lähetä kustantajalle nämä ja tee kirja...

Päivämäärä:   24.5.12 11:29:16

tietysti kirjan kirjottaminen ois unelma, varmaan joku päivä tämä ottaa itteään niskasta kiinni ja lähettäisikin tämän jonnekin:)

Tsemppii d_d ja muut joilla on vielä koeviikkoa jäljellä! Viikko pitäis vielä jaksaa ja sit se ois vapaus!

Koti oli aina koti, toisaalta minulla tuntui olevan niitä tällä hetkellä kaksi. Yksi Riihimäellä ja toinen Helsingissä, ja siihen olin tottumassa selvästi uudelleen. Möngin ylös pää pökkelyksissä ja katselin hetkisen ympärilleni, kunnes tajusin, missä minä oikein olin.

Kitalaki oli edelleen arka, olikin pitänyt olla illalla niin ahne! Vilkaisin huvikseni puhelimeni, jos Jannelta olisi tullut tekstiviestiä tai jotakin, mutta ei ollut. Ei keneltäkään, edes Henniltä. Hiukan se loukkasi, mutta arvelin tällä olevan kiire joko Topin tai muun kaksilahkeisen piirityksessä ja Jannella luultavasti oli kädet täynnä töitä seuraaviin leiriläisiin valmistautuessa.

Venyttelin kuin kissa ja tassuttelin olohuoneen kautta keittiöön. Äiti oli pitänyt talon kiiltävänä ja siistinä, ehkä se oli helppoa yksin asuessaan. Vai olikohan äidillä joku mies? Jos, niin minkälainen? Ja haluaisinko minä edes nähdä, että äidillä oli joku toinen, isän jälkeen? Välittäisinkö minä edes? Kieltämättä ajatus äidistä yksinäisenä ahdisti, mutta niin sekin, että jokin karvainen miehenköriläs pitäisi äidille seuraa, kun minä olin muualla. Itsekkäät ajatukset sikseen, oli äidillä miestä tai ei.

Vilkaisin itseäni peilistä ja huomasin ilokseni tallitöiden sekä ratsastuksen tuottaneen tulosta, olin selvästi saanut lihaksia. Aurinko oli paahtanut minut ruskeaksi kuin rapu ja näytin iloiselta sekä vahvalta. Viimeksi kun samaisesta peilistä olin itseäni katsonut, olin kuin harmaa, vaisu kopio nykyisestä itsestäni. Siitä todistivat jääkaapissa olevat kuvamagneetit, lukion ensimmäisen luokan kuva oli järkyttävä. Tummat silmäpussit silmien alla, kuumeiset silmät ja ahdistunut ilme. Olinko oikeasti näyttänyt tuolta? Minua puistatti. Miksi äiti piti kuvaa noin näkyvällä paikalla?
- Heräsithän sä jo, äiti huikkasi ja pamautti ulko-oven kiinni. Punaisista poskista päättelin hänen olleen aamulenkillä ulkona ja nyökkäsin.
- Joo.
- Mä toin kroissantteja, haluatko?
- Ehdottomasti.

Kroissantin maku oli taivaallinen, ja kun äiti keitti vielä kahvia, rentouduin viimeistään silloin.
- Mitäs sä haluat tehdä tänään, oletko sä sopinut suunnitelmia kavereides kanssa? äiti uteli.

Keiden kaverien muka, mieli teki kysyä, mutta kohautin olkiani. Helsingissä minulla ei ollut ollut koskaan yhtäkään ystävää, ei varsinkaan kun olin hautautunut omaan itsesäälissä rypemiseeni, silloin ne viimeisetkin olivat kadonneet elämästäni kokonaan.
- Mä ajattelin käydä kävelemässä vaan, ja ostan Iinalle tuliaisenkin, etten unohda.
- Tuliaisen? äiti näytti puulla päähän lyödyltä. - Mitä se täältä muka tarvitsee?
- Farkut, joita se on himoinnut ties kuinka kauan. Se antoi mulle rahaakin niitä ja jotain ratsastuskamppeita varten.
- No sitten.

Oli kuuma, mutta sentään lohdullinen tuulenvire löi kasvoilleni kun astuin ulos rapusta. Äiti oli iskenyt mukaan omaakin rahaa, vaikka olisi minulla tililläkin sitä pitänyt olla. Päätin tehdä pitkästä aikaa myönnytyksen itseäni kohtaan ja ostaa itsellenikin jotain pientä. Ratsastusvarustepuolella minä toisaalta nyt seisoin jotta Iina saisi toivomansa otsapannan Cillalle, mutta minua ei huvittanut muuten tarvikkeita nuuskia läpi. Sitä olin nuorempana tehnyt Stockmannin ratsastusosastolla tehnyt aivan tarpeeksi.
- Tarviitko sä apua? kysyi rennon oloinen nuorukainen, kun riuhdoin repustani Iinan mukaan tunkemaa esitettä. Pahaksi onneksi se jäi vetoketjun väliin ja kun repäisin sen turhautuneella kiskaisulla irti, se repesi ja niin meinasi tehdä edessäni seisova jätkäkin. Olisipa hän ollut se, joka olisi jäänyt kipeästi vetoketjun väliin.
- Tarvitsen, totesin ja ojensin peräti kolmeen kappaleeseen repeytyneen esitteen pojalle. - Mä haluaisin ton, mustan värin tosta siis.
- Sori, kultsi, meillä ei oo näitä enää myynnissä. Miltä vuodelta tää muuten on? Ja oletko sä kaatanut sille jotain kahviakin? tyyppi kysyi inhoten ja ojensi riekaleet minulle takaisin.

Irvistin. Sori, kultsi Hyi herranpérkele sentään.
- Ei, se on kokista, sanoin ja hymyilin herttaisesti. - Mut kiitti tosi paljon avusta. Kyl huomaa, että sä olet omiasi asiakaspalveluun.

Sitten olikin aika vaihtaa maisemaa, koska se tyyppi meni niin pelottavan näköiseksi. Täytyisi käydä jossakin muualla ostamassa se helkkarin otsapanta, kysyä kelpaisiko joku muu kuin juuri se.

Seuraavana olisi vuorossa sitten astetta vaikeampi urakka, niiden farkkujen löytäminen. Kipitin Stockmannilta suortaan Forumiin ja lähdin metsästämään sopivaa kauppaa. Koska Iina oli minua pidempi ja hoikempikin, oikea kukkakeppi, en millään voisi sovittaa oikeaa kokoa. Kaikenlisäksi niidenkin piti olla tietynmerkkiset ja herraties mitä kaikkea, mutta piti yrittää, totesin itsekin ajatuksissani ja hetken pähkäilyn jälkeen otin Iinan toivoman koon farkut mukaani ja poistuin tyylikkäästi takavasemmalle, eli siis kassalle.
- Se ois kakskytviis viiskymmentä. Onks sulla kanta-asiakaskorttia?
- Öö, ei, vastasi viisas ja tottunut farkkuasioiamme pää punaisena.
- No haluatko sä? Saat kymmenen prossaa alennusta normaalihintaisista tuotteista kun käyt asioimassa meillä.
- No voin mä varmaan, sanoin epävarmasti.
- Okei, me tarviaan sun yhteystiedot, kassatyttö sanoi ja ojensi minulle lomakkeen, joka minun piti täyttää. Onneksi takana ei ollut jonoa, se olisi ruvennut olemaan jo pikkuisen noloa.

Kun suurin ongelma oli ratkaistu ja astuin kauppakeskuksesta ulos kadulle, mieli teki tanssahdella innoissani. Himoshoppaajaa minusta ei ikinä saisi, mutta olihan tämäkin virkistävää kaiken sen lannanlappaamisen jälkeen. Äkkiä pirisi puhelin ja vilkaisin sitä epäluuloisena, tuntematon numero.
- Veera.
- Oletko sä nyt Helsingissä? Oskun ääni kuulosti karhealta ja minä nielaisin. Mitä ihmettä jätkä oikein pelleili?
- Oon, mikset sä soita sun oikeasta numerosta?
- Mun puhelin hajosi, mä soitan frendin puhelimesta, Osku sanoi terävästi. - Koska sä tulet takaisin Westgårdeille?
- Lauantaina, sanoin ja hyvä tuuleni oli kuin poispyyhkäisty. Osku ei kuulostanut iloiselta itseltään, sekä oli ollut omituinen kahvilla. Mikä häntä vaivasi?
- Janneko sut tulee hakemaan? Osku köhähti puhelimeen ja sitä seurasi vielä kumeampi yskähdys, että ihan säikähdin.
- Joo, miten niin?
- Mietin vaan. Kuule, voidaanko me nähdä kun sä tulet takaisin?
- Totta kai me voidaan, mutta ootko sä kipeä? Sä kuulostat siltä.
- Ei mua mikään vaivaa, mut mun pitää mennä nyt. Mä soitan sulle myöhemmin.
- Okei, sanoin, mutta korvaani kuului vain tyyttäys, sillä Osku oli jo painanut punaista ja katkaissut puhelun.

Päivämäärä:   24.5.12 14:09:33

Veera kaupoilla:'D

Mut mikä tuolla Oskulla oikeen on, nyt on jääny häirittee nii pahasti ...

Päivämäärä:   24.5.12 14:59:42

ÄÄÄÄÄÄÄÄÄ nyt jatkooooooooooooooooooooooo!!!

LähettäjäBeLLe 
Päivämäärä:   24.5.12 15:35:51

Onks toi Osku tajunnu et Veera seurustelee=D?

Päivämäärä:   24.5.12 15:40:04

sitä mäkin mietin... mut Veera (tai kukaa muukaa, esim. Janne) ei oo tainnu kertoo sille

Päivämäärä:   24.5.12 15:40:59

Osku on ihan outoo :D

Päivämäärä:   24.5.12 16:07:30

kiitos! Ainakin tänään meni kivasti yks koe

muaki rupes naurattaa toi Veera kaupoilla, voi sitä:)

Osku on ihmeen härö... eka se tuntu mukavalt mut nyt en oikee tiiä mitä siitäkää aatella/:

Lähettäjä: mm 
Päivämäärä:   24.5.12 22:11:26

osku on nyt rakastunut, niinhän se menee, sitä jota ei saa niin haluaa;DD

Päivämäärä:   25.5.12 11:14:06

Yritin soittaa takaisin seuraavanakin päivänä, mutta Osku ei vastannut. Kun yritin soittaa hänen omaan puhelimeensa, se hälytti, eli hän oli valehdellut puhelimensa hajoamisesta. Mutta miksi ihmeessä? Minusta ei tulisi koskaan hyvää salapoliisia, ei nytkään, vaikka olisin sitä jopa toivonutkin.
- Tiiätkö sä tämmöstä numeroa? kysyin äidiltä ja näytin puhelintani äidille. Tämä meni hiukan oudon näköiseksi, mutta pudisti päätään sitten.
- Se on lankapuhelinnumero, ei kännykän ainakaan. Miten niin?
- Joku oli vaan yrittänyt soittaa, mutisin ja samalla yritin saada aivoni toimimaan Oskun koko jutun suhteen, mutten vain onnistunut.
- Varmaan joku puhelinmyyjä, äiti arveli.
- Varmaan niin, mutisin.

Kauaa en ehtinyt miettiä Oskua saati puhelinmysteeriä, sillä tällä kertaa oli Jannen vuoro soittaa. Olin ollut toissapäivänä hänelle kiukkuinen ja loukkaantunutkin, mutta hänen äänensä sai uhkaavan päänsäryn väistymään ja minut paljon paremmalle tuulelle.
- Mitäs Veeruska? Tuntuuko oudolta olla kotona? Janne kuulosti hyväntuuliselta ja naurahdin.
- No ei oikeestaan. Mä en muuten löytänyt Iinalle sitä otsapantaa, mutta sen metsästys jatkuu.
- Eiköhän Iina ilman sitäkin pärjää, Janne tuumasi. - Mulla on ikävä sua, hän sitten tunnusti ja minua ihan viilsi. En ollut hyvä tunnustamaan tunteitani, mutta eikö olisi jo korkea aika?
- Niin mullakin sua, myönsin.
- Hei, leiriläiset lähtee uimaan, mä menen mukaan rantavahdiksi. Mä voin soittaa sulle myöhemmin.
- Pitäkää hauskaa, sanoin ja heitin puhelimeni sängylle.

Päiviä olisi vielä jäljellä, mutta sitten menisin takaisin ja Outin järjestämä aikuisleiri alkaisi. Muistin Outin puheet Iinan huoneeseen siirtymisestä, vai ottaisiko Janne minut huoneeseensa nukkumaan? Muistin Jassun selvästi katkeroituneen puheet aikuisille järjestetyistä leireistä ja minua hiukan hirvitti.
- Lähdetäänkö Suomenlinnaan, vai jaksatko sä? äiti kysyi oveltani ja punnitsin vaihtoehtoja. Joko pitäisi märehtiä sisällä tai näytellä iloista ja avuliasta tytärtä.
- Lähetään vaan, lupasin ja ponnistauduin sängyltäni ylös.

Vesi näytti kylmältä, kun se löi lautan reunoja vasten tämän puksuttaessa eteenpäin. Äiti oli kietonut oikein ruman huivin kaulansa ympärille sekä työntänyt ja aurinkolasit päähänsä ja katseli ylväästi ympärilleen, melkein kuin kuninkaallinen ja haisteli merituulta. Minua melkein hävetti, mutta tyydyin istumaan kannella hänen vieressään enkä esimerkiksi laukannut karkuun alas sisätiloihin.
- Koskahan säkin olet viimeksi ollut täällä, äiti ihmetteli ääneen kun ihmiset pakkautuivat yhdeksi kasaksi päästäkseen lautasta.
- Varmaan pentuna jollain luokkaretkellä, mutisin ja hyppäsin pois. Merituuli puski nyt paljon hellemmin selkää eikä humissut korvissa kuin mikäkin pahainen puhuri.
- Oi nostalgiaa! äiti kiekaisi ja kipitti sitten jo edellä ihailemaan edessä avautuvaa näkymää, eikä minun auttanut muu kuin seurata perässä.

Kyllä haikea olo minuunkin tarttui kun kävelimme katuja pitkin. Melkein olisin voinut muuttaa tänne, ja ratsastaminen täällä olisi ollut ehkä ihaninta ikinä. Haaveilin itseni jo jonkun hevosen selkään, ilman suitsia tai satulaa, laukkaamassa meren kohistessa alapuolella ja auringon lämmittäessä selkää. Oli se lapsellista, mutta miksipäs ei?
- Äiti, mitä sä tykkäisit siitä, jos mä ostaisin hevosen? kysyin ja äiti purskahti nauruun.
- Miksi sä semmoista menisit tekemään? Hoida vaan ne Outin kaakit kunnialla loppuun asti, siitähän se sulle maksaa.
- Niin, mutta mitä jos?
- Oletko sä nyt ostamassa hevosta? äiti hermostui ja mieleni teki kirkua. Ei tämä voinut edes olla totta. Vannoin, että jos joskus saisin lapsia, en koskaan ehdointahdoin suorastaan yrittäisi ymmärtää heitä tahallani väärin.
- Mä sanoin jos, sanoin rauhallisesti.
- Ja sut tuntien toi "jos" ei merkitse siinä lauseessa mitään. Et osta, et ainakaan mun rahoilla.

Siihen se keskustelu päättyi ja äiti oli loppuajan kireä kuin viulunkieli. Minäkin raahauduin vain kohteliaana lapsena perässä ja tuijottelin välillä merelle.
- Mutta omilla rahoillasihan sä voit tehdä mitä huvittaa, äiti sanoi ja tuhahdin. Kesätyörahat olisivat minun, niihin äiti ei voisi koskea, mutta koko elämäni hän oli ollut suorastaan älyttömän tarkka tilini kanssa ja valvoi sitä kuin haukka.
- Ai jatkuuko tää keskustelu vielä tästä? kysyin ja äiti tuhahti.
- No itsehän sä aloitit. Mennäänkö muuten syömään?
- Ei kai vaan mäkkäriin? kysyin, mutta äiti pudisti päätään.
- Täällä on jossain ihan ravintolakin, mennään etsimään se.

Siellä olikin, peräti kaksi. Menimme viileään saliin sisään ja paljastuikin sen olevan pizzeria.
- Kasvispitsa, ilmoitin, ja äiti katsoi minua pitkään listansa takaa.
- Onko susta tullut kasvissyöjä?
- Mä haluan vaan kokeilla erilaisia ruokia, sanoin ylväästi, joten kasvispitsaa siis olkoon.

Jos olin luullut fiksuna ihmisenä saavani Margharitan, niinkuin olin luullut äidin tilaavan sillä aikaa kun olin itse käynyt harjaamassa tuulessa sekaisin menneet hiukseni, tai suomeksi lähtenyt tarjoilijaa karkuun, olin niin väärässä kuin pieni ihminen saattoi olla. Nimittäin kun pitsat tulivat, olin pudottaa silmäni lautaselle.
- Nyt et ala kiukkuamaan, se on kasvispitsaa, äiti sähähti kun katsoin häneen mitä syyttävimmällä katseellani.
- No mä aattelin sitä toista!
- Montaako kasvispitsaa on olemassa? Syöt tai olet syömättä, samahan se mulle on. Aikuinen ihminen.
- Mä olen seitsemäntoista, muistutin, mutta se ei tainnut paljon vaakakupissa painaa, kun parin kuukauden päästä täyttäisin kahdeksantoista.

Pitsa ei ollut hassumpaa, ainoastaan sienet ja epämääräiseltä tuoksuvan juuston työnsin lautasennurkkaan ja sain äidiltä paheksuvan katseen. Näytin kieltäni ja haukkasin ensimmäistä palaa, oli siihen jäänyt limaista sientä tai ei. Pitsa oli onneksi hyvää, joten epäluuloisuuteni haihtui kuin savuna ilmaan.
- Ensi kerralla mä tilaan, jatkoin murjotusta ja äitiä rupesi naurattamaan.
- Sen päivän kun näkisi. Heti kun yksikin asiakaspalvelija on tulossa sua kohti, sä otat jalat alles ja juokset kuin ois tulipalo.
- Enhän, väitin. - Mä osaan kyllä asioida. Mä ostin Iinalle farkut ja liityin kanta-asiakkaaksikin jonnekin.
- Mun tyttö alkaa oppia, äiti sanoi ja tuhahdin.
- Syö nyt, kai me halutaan täältä poiskin? kysyin, vaikka äidin sanat olivat tehneet hyvää itsetunnolleni ja minun ja äidin väleillekin siinä samalla.

Päivämäärä:   25.5.12 12:06:36

oi vitsi, ois kyllä siistiä päästä suomenlinnaan pitkästä aikaa, kesälomalla varmaan sitten voisi yrittää:)

joo salee Osku on rakastunut, pyhpah, Veera onki Jannen kanssa ja sillä selvä! Toivottavasti Veera tekee sen selväks, ettei tosta tuu sille jotain seuraavaa stalkkeria tms.

Päivämäärä:   25.5.12 16:30:06

mä vaan ootan et Veera lähtee takasi Riihimäelle ja tapaa Oskun ja sit se voi kertoo Oskulle, ettei sitä kiinnosta sen lähentelyt tai nää muuna ku kaverina.

Huh, kylpä tuol on muuten kuuma! onneks perjantai<3

Päivämäärä:   25.5.12 18:30:43

rakastan tätä:33

mä kyl edelleenkin oon Oskun puolella, ei sillä taida helppoa olla:/

Päivämäärä:   25.5.12 18:39:34

Niin ihanaa <3

Päivämäärä:   25.5.12 21:37:03

milleen olis perjantain kunniaksi uusi pätkä? ;)

Ja tosiaan kannattaa tää tarina lähettää jonnekkin ja teh kirja!

Päivämäärä:   25.5.12 23:52:08

Ei taida perjantaita olla enää hirveästi jäljellä ja tuli karmea väsy - mut voin pistää huomenna (toivottavasti) pidempää pätkää.

Kiitos muuten kommenteista, tuli järkyttävän hyvä mieli! :) Niimpä, onneks on perjantai! Ja hyvää yötä muuten kaikille, tämä ainakin menee nukkumaan nyt:)

Päivämäärä:   26.5.12 18:08:34

Niin se sitten sujui, äidin luona asuminen. Äiti sen oikean otsapannankin hankki, ja vieläpä Stockmannilta, mikä ensin nolotti, mutta sitten vereni rupesi kiehumaan.
- Oliko siellä semmonen nuori mies myymässä? olin kysynyt hyökkäävästi kun äiti heitti ostoksensa minulle selvästi tyytyväisenä itseensä.
- Ei, sellainen herttainen parikymppinen tyttö. Miten niin? äiti oli ihmetellyt ja minun oli lopultakin tunnustettava tappioni.

Lauantai koitti kuitenkin nopeammin kuin huomasimmekaan, ja vielä lauantaiaamunakin huomasin pakkaavani tavaroitani laukkuun. Äiti oli ensin yrittänyt tulla auttamaan, mutta kun olin aikani ärhennellyt, hän suuttui eikä edes työntänyt pikkuvarvastaankaan huoneeni kynnyksen ylitse.
- Onko sulla kaikki? hän kuitenkin kysyi, kun raahasin selkä vääränä räjähtämispisteessä olevan laukun eteiseen ja nyökkäsin.
- On.
- Mä arvasin, ettet sä osaa pakata, äiti huokaisi, avasi laukun vastalauseistani huolimatta ja tuijotti sisältöä sanomatta sanaakaan. Olin heitellyt vaatteita sikin sokin ja lopputulos laukkua kiinnilaittaessa oli se, että istuin sen päällä ja toisella kädellä yritin repiä vetoketjua kiinni. Sehän oli normipäivää jokaiselle, olihan?
- Iinankin farkut ihan rypyssä, äiti harmitteli ja sitten tarmokkaana rupesi järjestämään matkalaukkuni sisältöä uuteen uskoon.

Pyörittelin mietteliäänä puhelintani kädessäni. Janne ei ollut vielä soittanut, ja jotenkin tuntui sopimattomalta häiritä häntä, jos hän kerta olisi esimerkiksi ajamassa juuri nyt moottoritiellä. Kävelin vielä olohuoneen kautta keittiöön, sieltä kylppäriin ja viimeiseksi seisahduin oman, pienen huoneeni ovelle. Maailmanpyörä pyöri jo rauhallisesti ympäri, Linnanmäki taisi olla aivan täynnä porukkaa lämpimänä lauantaina. Melkein olisi mieli tehnyt mennä itsekin ihastelemaan laitteita, ostaa ehkä irtolippu tai toinenkin, mutta ei niin ei. Jos olisimme asuneet täällä kun olin pieni, ei ruikutuksestani rannekkeesta luultavasti olisi tullut loppua. Paikka oli suorastaan lapsia kiduttavalla kohdalla, ikkunoista näki laitteet ja kuuli ihmisten ihastuksen-sekä kauhistuksensekaisen kiljunnan, kunhan vain ikkunat olivat auki.

Samassa puhelimeni kilahti soimaan ja huomasin sen olevan Henni.
- Moi? vastasin huvittuneena, ja kuulin ensin hetken moottorin hurinaa ja jonkun närkästynyttä muminaa taustalta.
- Moi! Hei missä sä asut?
- Miten niin? kysyin epäluuloisena. - Jannenhan piti tulla mut hakemaan.
- No piti ja piti, tässä mun vieressä se istuu eikä suostu kertomaan, mihin mun pitää ajaa. Mun auto elää jälleen ja mä halusin tulla hakemaan sua, eikä Janne paljastanu muuta että ku sä asut Lintsin lähellä. Siinä koko uskomaton tarina kokonaisuudessaan.
- Et ole tosissas, uskalsin huokaisten epäillä, mutten antanut Hennin ruveta toistamaankaan tarinaansa, vaan annoin osoitteen hänelle ja yritin olla virnistelemättä, kun äiti tuli katsomaan, mikä minulla huoneessani oikein kesti.
- Ottaisko se Janne nyt kahvia? äiti mietti.
- Ne on Hennin autolla ja se on kuskina, kyllä se varmaan ottaa.
- Ihan totta, äiti oikein innostui. - Kukas tää Henni nyt sitten on?
- Yks kaveri vaan, mutisin ja äiti nyökkäsi hyväksyvästi.
- Se on ihana kuulla, että sulla on kavereita. Ei tee pahaa palata takaisinkaan.

Henni taisi muutenkin pirteydellään ja kohteliaisuudellaan tehdä äitiin vaikutuksen. Janne hiukan murjotti, mutta menin rutistamaan häntä ja katsoin häntä silmiin, häntä rupesi hymyilyttämään.
- Et ois suostunut sen kyytiin, mutisin ja vastasin Jannen suudelmaan.
- Henni on taitava kiristäjä, Janne totesi ja meni kättelemään äitiä keittiöön.
- Jäättekö te nyt kahville? äiti kysyi ja Janne näytti hiukan epäröivältä, mutta Henni innostui.
- Ehdottomasti jäädään! Mä en jaksa istua autossakaan enää vähään aikaan.
- Kuka sua pyysi tulemaan mukaan? Janne mutisi Hennille ja tämä irvisti iloisesti.
- Ei kukaan, mutta tässähän mä olen.

Äiti selvästi nautti emännöimisestä ja jostain hän kaivoi pullaakin. Henni selitti äidillekin Topista, kuin innokas pikkutyttö ja äiti tuskin ehti saada sanaakaan väliin. Janne näytti kärsivän pelkästään Topin nimen kuullessaan ja istui kahvipöydässä melko hiljaisena, kunnes tajusin hänen hartioidensa hytkyvän. Hän nauroi.
- Älä naura siinä! Henni tiuskaisi ja pamautti Jannea suoraan lapaluiden väliin. - Miehet, te ette ymmärrä tosirakkaudesta yhtään mitään, Henni sanoi arvokkaasti ja Jannekin nosti katseensa ja vakavoitui.
- Joo sori. Hei pitäisköhän meidän lähteä? Erika ei näyttänyt kauheen innostuneelta kun vanhukset meni töihin ja siellä on vaan Iina auttamassa.
- Jos teillä kiire on niin mikäs siinä, äiti sanoi ja nousi pöydästä halaamaan minua. - Pidä nyt huoli itsestäsi.
- Tähänkin asti oon pitänyt, hymyilin ja halasin häntä takaisin. - Soitellaan.

Janne selvästi herrasmiehenä kantoi laukkuni alas, eikä ottanut kuuleviin korviinsakaan estelyjäni. Hän mätkäytti sen Hennin takakonttiin, josta tyttö rupesi mäkättämään, mutta ei ollut kuulevinaan.
- Ihastuisit omanikäsiis, Janne jatkoi sisällä käytyä keskustelua ja Henni loukkaantui.
- Niin kuin keneen? Ei kaks vuotta oo kamalasti, hän puolustautui ja hyppäsi kuskinpaikalle.
- Esimerkiksi Oskuun, Janne ehdotti ja minulle tuli äkkiä hirveän huono olo. Olin kuunnellut naljailua sisällä hetkisen huvittuneena, mutta nyt minua rupesi paleltamaan ja vakavoiduin.
- Älä unta näe, Henni tiuskaisi. - Ja Veera tulee eteen! Sä menet taakse, hän komensi ja sinne Janne loppujenlopuksi änkesikin.

En ihmetellyt, miten Henni oli saanut tämän autonsa pakittamaan isänsä traktoria päin. Olin ihmeissäni lähinnä siitä, että hiukan epävarmalta tuntuvan alun jälkeen auto kulki ilman ongelmia eteenpäin ja uskalsin jopa rentoutua aavistuksen.
- Saanko mä nukkua hetken, jos teitä ei haittaa? Janne kysyi haukotelen takapenkiltä. - Ne leiriläiset vei mun voimat ihan loppuun. Mä en enää ikinä aio nauraa Jassulle tai arvostella sen sanoja kun se valittaa leiriläisten kanssa olosta.
- Söpöjähän ne oli, Henni yritti, mutta Janne vain tuhahti ja sulki silmänsä. Kun vilkaisin häntä olkani yli, hän näytti rauhalliselta ja... kauniilta. Tummat hiukset olivat sekaisin ja silmät sulkeutuneet, kulmatkaan eivät kurtistuneet niinkuin nykyään Jannen valveillaollessa. Minun puolestani hän saisi nukkua takapenkillä niin pitkään kuin halusi, ja olisin halunnut ottaa hänestä kuvan, mutten viitsinyt kun Henni ajoi vieressä ja Jannekaan ei ollut sikeässä unessa.

- Mä aion käytä aloittelijakurssin siellä Topin isän omistamassa ratsastuskoulussa... mikä Vanajan ratsastuskoulu se onkaan, Henni sanoi hetken päästä, kun takapenkiltä rupesi kuulumaan syvää, tasaista hengitystä ja vilkaisin häntä hitaasti.
- Westgårdeillahan sä saisit ratsastaa ilmaiseksi, ihmettelin ja Henni pärskähti.
- Joo ei kiitos. Eikä Topi ole siellä, niin mitä ideaa mun teillä ois käydä ratsastamassa?
- I see.
- Tulisitko sä kattomaan mun ensimmäistä tuntia? Henni äkkiä katsoi minua niin, että tie meinasi unohtua ja säpsähdin.
- Mitä mä siellä? Ja katso nyt herranjumala minne ajat! älähdin ja Henni vain tuhahti sekä korjasi auton takaisin omalle kaistalleen.
- Kaikilla muillakin on siellä joku, hän sanoi vaisusti ja minä huokaisin.
- Hyvä on, monen aikaan ja milloin sun pitää olla siellä? kysyin ja Hennin silmät alkoivat loistaa.
- Maanantaina kuudelta, ja täältä tullaan Topi! hän julisti ja vilkaisi minua salaliittolaisen katseella niin, että minun oli pakko nauraa.

Päivämäärä:   26.5.12 20:03:16

JANNEEE<3 Ja Henniki on ihana! Ihanaa kun rannalta tullessa oli taas pätkä odottamassa, kiitos!

Päivämäärä:   26.5.12 21:57:02

jatkoo vaa!

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   26.5.12 23:35:12

Voi ihana toi henni;)

Ja voi ei mua alkaa pelottaa nyt toi Janne... siitä alkaa nyt tulemaan vähän sellanen stressiherkkä ja semmonen etäinen;00 Ehkä osku on sanonu sille jotain...

Tuntuu että nyt alkaa tarina menemään niin että topi tulee jannen tilalle :0

Who knows:D

Lähettäjä: h 
Päivämäärä:   27.5.12 00:48:13

:D mä ilmottaudun elävien kirjoihin ja et luen tätä tarinaa (: ihana on <3

Lähettäjä: kitatin 
Päivämäärä:   27.5.12 08:48:02

Edelleen luen. Ihana tarina, jatkuvasti sa kytätä, onko jatkoa jo tullut. Ja vähäsen tämä innosti minua itsekin kirjoittamaan, tässä on jo pari kappaletta tullut tekstiä, hih! :) Jatkoa odotellessa, sekä sinulta että minulta ;)

Päivämäärä:   27.5.12 13:17:15

Haha näitä on jännä lukea, melkein uskon kommenttien perusteella että nämä ois ihan oikeita ihmisiä!

h, tervetuloa! :)
kitatin, kiva kuulla! Oletko sä tänne/muualle jo julkaissut sun tekstiä? Ihan sillä, että ois kiva lukea... :)

Ratsastuskoulu oli täynnä lapsia, kun menimme Hennin kanssa sisään. Saimme melko pitkiä katseita osaksemme ja uskoin ensimmäisen hoitajatytön olevan kurkussamme kiinni, jos edes vilkaisisimmekaan hänen rakkaaseen hoitohevoseen päinkään.
- Täällä alkaa kohta alkeiskurssi, tiiätkö sä, mihin meidän pitäisi mennä? kysyin harmittomimman näköiseltä tytöltä ja hän katsoi meitä pitkään, ennenkuin vastasi.
- Ilari tulee kohta jakamaan hevoset, ja me hoitajat tullaan avustamaan varustamisen kanssa. Ootteko te molemmat tulossa muka alkeiskurssille? tyttö kysyi epäillen ja vilkaisi meitä uudemman kerran pitkään.
- Tää Henni on, vastasin, sillä Henni tuntui menettäneen puhekykynsä ja vilkuili ympärilleen kärsimättömänä. - Mä tulin vain kaveriksi.
- Aha, tyttö totesi värittömästi ja haihtui paikalta ääntäkin nopeammin.

Tuli se Ilarikin paikalle, jonkun nuoren naisen kanssa, joka vaikutti erittäin napakalta ja katseli tallissa seisovia ihmisiä tutkivasti.
- Tervetuloa! Ilari korotti ääntään puheenhälinän ylitse ja sai uteliaat päät kääntymään itseään kohden.
- Minä olen Ilari Koivu, tämän ratsastuskoulun omistaja, ja tässä on Elise, teidän ratsastuksenopettajanne. Elise kierrättää teidät tallissa ja sitten jakaa hevoset, joilla ratsastatte tänään. Hoitajat ovat teidän käytettävissänne missä tahansa ongelmassa, joten kääntykää heidän puoleensa. Niin, ja hyvää ratsastustuntia! Ilari toivotti ja käveli ohitsemme. En voinut olla varma, tunnistiko hän minut Maestron ratsastajana, mutta ainakin hänen silmänsä välähtivät, kun hän ohitti käytävällä minut.
- Okei, seuratkaapa kaikki minua, Eliseksi esitelty nainen komensi ja Henni näytti hetken peuralta auton ajovaloissa, kun en seurannutkaan ryhmärämää, mutta enhän minä tänään ratsastaisikaan. Vieläpä mukamas alkeisryhmässä, pyh.

Minulla ei ollut aavistustakaan saivatko tuntemattomat kierrellä tallissa, mutta koska ketään kieltäjää ei näkynytkään, etsin Maestron karsinan ja siellähän poni oli. Sen selkää koristi pöly-ja purukerros ja se katsoi minuun hiukan tylsistyneenä.
- Mitä poju? kysyin ja ojensin kättäni sen nuuhkittavaksi. Se luimisti, mutta työnsi kuitenkin pehmeää turpaansa varovaisesti lähemmäksi. Äkkiä sen korvat liimautuivat niskaa pitkin ja ehdin juuri ja juuri vetää käteni pois, sillä sen hampaat napsahtivat yhteen puolen sentin päässä omasta kämmenestäni.

- Mitä ihmettä sä teet sen karsinalla? miehen ääni kysyi terävästi ja käännähdin ympäri. Tässä vaiheessa Henni olisi luultavasti pyörtynyt seisaalleen, mutta mustatukkainen ilmestys ei tehnyt minun tunnetilaani sen kummempia muutoksia, ärsyynnyin vain.
- Eikö teillä saa edes hevosia katsoa? kysyin ja itse Topi Koivu näytti ankaralta.
- Saa, mutta ei syöttää kädestä hevosia. Mitä sulla on taskuissa? hän kysyi hyökkäävästi ja suuni melkein loksahti auki.
- Mikä poliisi säkin olet? kysyin. - Kännykkä, ja ei kyllä ihan heti tulisi mieleen syöttää sitä teidän hevosille.
- No tuu nyt kuitenkin pois, se on vihainen koko hevonen, ei pikkutyttöjen pitäisi mennä lähellekään sitä, Topi yritti pehmentää ja minä siirryin pois pikkutytöttelystä huolimatta, sillä en todellakaan haluaisi saada porttikieltoa itse tallinomistajan pojalta. Henni ainakin tappaisi minut.
- Mä ootan mun kaveria, sillä alkaa tunti kohta, yritin puolustautua ja lähempää huomasin, että tämän tyypin komeutta ei turhaan kyllä ylistetty. Mustat hiukset olivat ärhäkästi pystyssä, mutta silti täysin huolitellut ja siniset silmät olivat tummat, en yhtään ihmetellyt Hennin huokailuja siitä, miten niihin voisi melkein hukkua.
- Ai alkeiskurssi? Topin kulmat kohosivat melkein halveksivasti ylöspäin, niin että muistui mieleeni, miksei Topi todellakaan ollut miehistä se, johon haluaisin tutustua. Hän oli ylimielinen, ja ylimielisiin poikiin ei kannattanut koskaan kiinnittää sen kummempaa huomiota.
- Taitaa olla just se, totesin ja Topi naurahti sekä hieroi tukkaansa, mutta minulla ei ollut aikaa hänen säälittävälle esitykselleen, sillä Elise oli tuonut kaikki lapset sekä Hennin takaisin aloituspaikkaan ja minä menisin seuraamaan, miten Henniltä varustus onnistuisi.

Hennin ratsuna oli symppikseltä vaikuttava, vehnäpullan värinen-ja näköinen suomenhevostamma Viuhka. Sen hoitaja oli itsekin hieman pyöreän oloinen tyttö, joka rupesi meistä välittämättä harjaamaan hoidokkiaan.
- Eikö sun pitäisi näyttää Hennille, miten toi tehdään? kysyin hetken päästä, kun tyttö meihin katsomattakaan rupesi puhdistamaan tamman kavioita.
- Tuu tänne sitten, tyttö tuhahti kiukkuisena kuin ampiainen ja hetken epäröityään Henni meni karsinaan.
- Toi osa tossa on säde, älä missään nimessä osu tällä siihen, koska se on tällä herkkä kohta. Anna mä näytän ensin ja ota sä tää seuraava koipi seuraavana, tyttö kimitti ja Henni kuunteli tarkkaavaisena kuin paraskin oppilas.

Henni selviytyi myös satulanlaitosta hoitajan avustuksella ja sitten Viuhka-tamma oli valmis. Ratsastuksenopettaja Elise kiersi katsomassa kaikki oppilaansa ja sitten komensi näitä hoitajien kanssa taluttamaan hevoset kentälle.
- Se on menoa, Henni mutisi, kun hoitaja oli käynyt hakemassa hänelle kypärän, ja koska en osannut sanoa mitään, mikä ei olisi niin valheellisen ja kliseisen kuuloista, nostin vain peukkuni pystyyn ja se sai Hennin jopa hymyilemään kalpeutensa keskeltä.

Nojailin kentän aitaan ja joitakin lasten vanhempia oli myös valunut jostakin katsomaan tuntia. Henni näytti pieneltä lapselta itsekin, jäykkänä ja säikähtäneen näköisenä. Toivoin, että olisin jotenkin voinut rauhoittaa häntä, mutta en keksinyt yhtään mitään. Yhden kierroksen jälkeen Henni näytti lähinnä kireältä ja huomasin Viuhka-tamman hoitajan mäkättävän jotakin Hennille, eli en yhtään ihmetellyt hänen kireyttään.
- Sitten ottakaa lyhyet ohjat, muistakaa, että pikkurilli jää sinne ohjien alle, Elise komensi ja Henni muiden mukana totteli. Äkkiä hän valpastui - ja punastui - ja ryhdisti selkäänsä sekä katsoi eteenpäin. Hän näytti aloittelijoista ryhdikkäimmältä ja osaavimmalta, vaikkeivat he menneetkään käyntiä lujempaa.

Minun ei tarvinnut kääntyä nähdäkseni kenen takia Henni oli mennyt ketsupin väriseksi, seurasin vain tuntia ja kuuntelin Elisen ohjeita puolella korvalla. Kuulin hiekan rahisevan takanani ja sitten mies tuli nojaamaan viereeni aitaan.
- Kuka noista sun kaveri on? Topi kysyi ja siirryin kiusaantuneena kauemmas. Henni kuristaisi minut omiin kengännauhoihinsa, jos näkisi minun juttelevan ihastuksensa kanssa.
- Toi tumma ton suokin selässä, mutisin vastentahtoisesti ja Topi katsoi kentälle. Hänen kulmansa kohosivat aavistuksen ja hän hymyili puolella suupielellään.
- Hyvännäköinen. Minkä niminen?

Minua otti päähän suunnattomasti se, miten Topi puhui Hennistä, ikäänkuin tämä olisi ollut hevonen, enkä olisi halunnut vastata, mutta toisaalta Topihan saattaisi mennä juttelemaan vaikka Hennin kanssa tunnin jälkeen ja silloin Henni olisi kyllä palveluksen minulle velkaa.
- Henni, sanoin ja Topi mutisi jotakin itsekseen. Siirryin kauemmas jälleen ja melkein tallasin jonkun ylpeän vanhemman varpaille. Onneksi vain melkein.

Tunti loppui myöhemmin ja Henni liukui Viuhkan selästä maahan. Hoitaja kysyi jotain Henniltä ja tämä vastasi, sekä kipitti kentän poikki minun luokseni.
- Etkö sä hoidakaan tota hevosta loppuun? ihmettelin ja Henni ravisti päätään.
- En, toi hoitaja kysyi, että saako se hoitaa sen ja mä sanoin että joo.
- Mennäänkö me sitten? kysyin ja otin jo toiveikkaita askelia autolle, mutta Henni ei liikahtanutkaan.
- Mennään, mutta voitsä ensin kertoa, miks Topi viihtyi niin hyvin jutellen sun kanssa? hän kysyi tummien silmien välähtäen vaarallisesti.

Lähettäjä: Dana 
Päivämäärä:   27.5.12 13:59:07

Tätä tarinaa on tullu luettua jo pidempään ja ai että kun mie sekoon, niin hauskaa settiä pätkä toisensa perään (:

Jatkoa!

Päivämäärä:   27.5.12 15:26:22

no nyt on kyllä Veeralla selitettävä! Huh... toivottavasti Henni ei kuitenkaan mielettömästi suutu, mä en oikeen tykkää tosta Topista, mut ehkä se ajan kanssa... Niin ja toi Jannejuttu... mikäköhän sillä tosiaan on, onko Osku mennyt sanomaan jotain??

Tää on siru sun syytä, tuntuu lukijastaki että hahmot on tasan tarkkaan ihan oikeita eikä vaan kirjoittajan mielikuvitusta!

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   27.5.12 16:24:33

ihana pätkä taas, ja mä ainakin eläydyn niin näihin tarinoihin että välillä unohtuu ettei tämä olekkaan totta;)

Päivämäärä:   27.5.12 17:23:15

ihania pätkiä! äkkiä taas jatkoo!:D

Päivämäärä:   27.5.12 18:22:42

kyl mä ainakin oon ollut alusta asti uskonut suurinpiirtein, että tää koko tarina vois olla tottakin, sen verran eläväisesti sä kuvailet! :)

Päivämäärä:   27.5.12 19:10:27

kiva toi topi :D

Päivämäärä:   27.5.12 19:45:46

pöhöhöhö tahtoo kiltin Jannen eikä tollasta vittumaista ääliötä... mitä sille tapahtui, siis herttaselle ja oikeelle Jannelle?:(

Päivämäärä:   27.5.12 20:19:29

En mä ainakaan vielä ole julkaissut mitään, ehkä joskus... :) Ihana pätkä taas, jospa kaikki menis nyt hyvin ja Veera sais Maestronkin itselleen! :)

Lähettäjä: Lasikannu 
Päivämäärä:   27.5.12 22:06:19

Topi vois kiinnostuu tost Hennistä...
ja Veera ja Janne vois olla vähä enemmän sillee et niist tajuis et ne on yhessä... ja sit Veera saa ostettuu pikkuhiljaa Maestron itellee vaikka Jannen kans puoliks ja sit se on Riihimäel aina ja kaikkee kivaa mä keksin Siru sun puolesta ! :)

mut se olis kiva tietää mikä Oskuu vaivaa...

Päivämäärä:   27.5.12 22:08:45

siru mä tarvitten toisen pätkän!!

Mä oon kokonaan unohtanut, että mulla on esitelmä huomenna pitämättä ja mä oon ihan paniikissa, en todellakaan tykkää olla keskipisteenä! :S Esitelmän sain joo tehtyä, mutta sit muuten... saisko mitenkään toista pätkää tänään, jooko?:3

Päivämäärä:   27.5.12 22:21:09

- Se sanoi, että sä olet hyvännäköinen, puolustauduin ja Hennin jäinen naamio muuttui toiveikkaaksi hymyksi.
- Ai sanoi vai? Ootko sä tosissasi?
- Oon. Mä kerroin sille sun nimesikin, totesin ja Henni kiljahti riemusta sekä kapsahti halaamaan minua onnesta soikeana.
- Kiitos! Sä olet kyllä mun paras ystäväni, Henni julisti ja minulle tuli siitä erittäin hyvä mieli.

Henni ajoi minut Westgårdien pihaan ja lupasi soittaa minulle vielä illalla ja hän lähti. Epäilemättä hän soittaisikin, hän oli aivan korviaan myöten ihastunut ja halusi toitottaa Topista jokaikiseen väliin mihin hän sai ihastuksen sitten tungettua. Ja minä kuuntelisin, mielelläni vieläpä, sillä Hennihän oli minun ystäväni.

Äkkiä Erika tuli keskeyttämään ajatukseni hikeä ja jotakin muuta - luultavasti ojavettä - valuen pihaan, tuskainen ilme kasvoillaan, ja päätin mennä auttamaan häntä, kun hän istui kumarassa hevosen selässä.
- Mitä teille kävi? kysyin ällistyneenä ja väistin juuri sopivasti, sillä Kosima päätti juuri heilauttaa ruhoaan säikkynä minua päin.
- Se vaan lähti, me kaaduttiin ojaan Erika ähkäisi ja hänen katseessaan oli kivun tuomaa tuskaa, mutta hän ei itkenyt. - Viittitkö sä viedä sen... musta tuntuu, että mä satutin...

Säikähdin vasta nyt vilkaistessani häntä. Hänen vasen jalkansa ei ollut jalustimessa ja se oli hassusti vinossa. Jalka oli verettänyt housut ja todellakin, polven alapuolelta törrötti selvästi luu. Olisin alkanut kirkumaan tai panikoimaan jos Erika ei olisi säikähtänyt sokissaan - jotakin, mutta pidin itseni rauhallisena.
- Avomurtuma, Erika pihahti ja silloin Jarno tuli pihalle.
- Soita ambulanssi tai lähde ite kyydittemään Erikaa sairaalaan! äänessäni oli sellaista paniikkia, että Jarno oli kahdella harppauksella tytön vieressä.
- No voi pérkele, Jarnolta pääsi ja hän koppasi tytön syliinsä satulasta aivan kuin sylikoiran. - Kerro muille, että me lähdettiin. Onko Kosima kunnossa?
- Mä en tiedä, sanoin panikoituen jälleen, mutta Jarno ei kuunnellut enempää, työnsi Erikan autonsa takapenkille ja kun auto oli kaasuttanut tiehensä, minä rupesin tärisemään hysteerisesti.

Sain talutettua ontuvan Kosiman talliin ja valuin hitaasti seinämää pitkin alas istumaan. Tärisin kauttaaltani, enkä voinut liikkua minnekään. Avomurtuma, oli Erika sanonut. Tiesin niistä vain sen, että avomurtumissa luu oli työntynyt ihon lävitse ja niillä kestäisi ikuisuus parantua.
- Veera? Janne kysyi tallinovelta ja kiepsahdin kapsahtamaan hänen kaulaansa niin, että hän horjahti.
- Ne on sairaalassa, Erikaa sattui, Kosima tais kanssa satuttaa, minä sopersin ja Janne oli nopeasti tamman karsinassa. Minä seurasin häntä hitaammin perässä ja kuulin Jannen kiroilevan itsekseen.
- Tänne tarvitaan Heiskanen, toi jalka on jalkapallon paksuinen. Käytkö sä soittamassa, se numero on lankapuhelimen vieressä satulahuoneessa, mä otan kamat pois.

Tajusin, että nyt piti toimia ja juoksin satulahuoneeseen sekä näppäilin oikean numeron. Hetken se jaksoi hälyttää ja sitten eläinlääkäri Heiskanen jo vastasi.
- Tota Westgårdien tilalla tarvittais eläinlääkäriä. Tammalta on jalka turvoksissa kun ne meni ratsastajan kanssa pahasti ojaan, minä änkytin, mutta eläinlääkäri ei ärsyyntynyt siitä vaan oli itse lempeys.
- Kylmätkää jalka, suihkuttakaa vaikka kylmää vettä jos muuta vaihtoehtoa ei ole. Minä olen siellä puolen tunnin sisällä.

Janne talutti hitaasti ontuvan hevosen karsinaan ja vatsaani väänsi. Janne tuijotti juoksevaa vettää kasvot ilmeettöminä ja kireinä, mutta oli luojan kiitos rauhallinen.
- Jänteessä näyttäis olevan, Janne sanoi, mutta minun hevostietoni eivät riittäneet kertomaan, oliko Kosiman vamma vakava vai selvittiinkö siinä säikähdyksellä.
- Se hyppäsi ojaan, minun oli pakko avata suuni ja Janne huokaisi.
- Soititko sä Heiskasen? hän kysyi kylmästi ja nielaisin.
- Soitin, se sanoi että menee puol tuntia.
- Hyvä, Janne tokaisi viileästi katsomattakaan minuun ja minä lähdin tallista, etten olisi pillahtanut itkuun.

Talossa oli Iina ja kerroin hänelle nopeasti mitä oli tapahtunut. Iina kalpeni hetkessä.
- Ei hitto, hän puuskahti. - Äitikin on töissä... lähtikö isä viemään Erikaa?
- Lähti, minä sanoin ja istuin sohvalle sekä haalin tyynyn syliini. Minun oli pakko puristaa sitä itseäni vasten, niin tuntui paljon turvallisemmalta. Iina ramppasi eestaas tuvassa ja vilkuili minua.
- Pärjäätkö sä yksin, jos mä menen talliin kattomaan mikä tilanne, vai tuletko sä mukaan?
- Tulen mä, jos siellä vaikka tarvitaan apua, totesin ja marssin takaisin Iinan perässä talliin.

Kosima seisoi turpa Jannen niskassa, pidellen jalkaa ylhäällä ja Janne suihkutti siihen kylmää. Iina rapsutti tammaa niskasta ja mutisi jotakin rauhoittavaa ja mustan tamman silmät menivät hetkeksi kiinni.
- Jänne, Janne murahti ja Iina nyökkäsi.
- Kyllä se varmaan tosta paranee.
- Ja Erika, Janne hoksasi havahtua ja vilkaisi sivusilmällä minua. - Miten pahasti se vahingoittui?
- Avomurtuma, nielaisin ja muistin edelleen kamalan näyn törröttävän Erikan jalasta.
- Missä?
- Jalassa.

Janne kirosi taas ja silloin auto ajoi pihaan. Eläinlääkäri Heiskanen oli pian tamman ja Jannen luona ennenkuin kukaan meistä osasi liikahtaakaan ja opastaa häntä talliin.
- Vai että tämmöinen tapaus, Heiskanen totesi ja Janne väisti pois tieltä.
- Joo, ilmeisesti ojassa on käynyt, selviääkö se tosta vai mitä pitäis tehdä? Jannen ääni oli pingottunut ja Heiskanen pisti kätensä tämän olkapäälle. Ele oli samaan aikaan sekä lohduttava että rauhoittava ja tunsin häpeää siitä, etten minä ollut osannut tehdä tuota Jannelle.
- Pahalta se näyttää nyt, mutta minä katson tarkemmin. Onko Outi kotona?
- Se on töissä, iltavuoro, Iina mutisi ja Heiskanen nyökkäsi.
- Jarnokaan ei taida olla paikalla. No, kyllä me ilman heitäkin selvitään, Heiskanen totesi ja siirtyi katsomaan Kosiman roikottamaa vasenta etusta lähempää.

Silloin Iina hoksasi minut ja työnsi minua ovelle.
- Nyt mekin voidaan mennä, taidetaan olla vaan tiellä, hän sanoi ja vilkaisi veljeään, jonka mielipide tuntui olevan sama siskonsa kanssa, ja seurasin Iinaa ulkoilmaan.
- Avomurtuma vai? Iina kysyi, ja yritin estää vatsaani kiepahtamasta ympäri.
- Ilmeisesti, purin hammasta yhteen ja Iina näytti väsyneeltä.
- No onneks ei käynyt pahemmin. Niin kuin sisäelimiä tai muuta repeytynyt tai jotakin sellaista, hän totesi sisällä ja potkaisi kengät jaloistaan.

Silloin minä syöksyin vessaan ja oksensin pitkään tai hartaasti. Oliko Iinan tarkoitus piristää? Ei ainakaan tuntunut siltä. Hoipuin huonovointisena tupaan ja lysähdin sohvalle, missä Iina nakersi kynsiään.
- Sori, hän sanoi ja kohautin olkiani.
- Musta ei vaan selvästi tule lääkäriä, yritin virnistää, mutta siitä tuli vain heikko irvistys.

Ikuisuudelta tuntuvan ajan kuluttua Janne tuli sisään ja lätkäisi litimärän paidan päältään lattialle. Hän oli muutenkin märkä ja selvästi kiukkuinen, ja hädintuskin uskalsin katsoakaan häntä.
- Jännevaurio, Janne tuhahti. - Kylmäystä hélvetin monta kertaa päiväss ja tulehduskipulääkettä, painesiteenkin saa yöksi laittaa. Ulos ei Kosimalla oo pitkään aikaan menemistä.
- Mutta se jää silti henkiin? Iina kysyi ja helpotus vyöryi lävitseni lämpimänä rintamana. Janne nyökkäsi ja heilautti paitansa olalleen.
- Jää. Mä tarvitsen nyt suihkun.
- Näyttäis, että sä olet jo saanut yhden, yritin vääntää heikon vitsin ja Janne kohautti olkiaan.
- Siltähän se näyttää joo.

Sen sanottuaan poika meni ja Iina vilkaisi ovelta minuun. Minä nieleskelin hetken ja haalin tyynyn takaisin syliini, etten olisi purskahtanut itkuun. Mikä ihme häntä vaivasi? Mitä sellaista minä olin tehnyt, että olisin ansainnut näin hyistä kohtelua, varsinkin kun olisin tarvinnut Jannen lähelleni ja turvaksi.
- Älä välitä, Iina yritti sanoa, mutta kyllä minä silti vain välitin. Välitin niin paljon, että se sattui.

Päivämäärä:   27.5.12 22:22:23

NIIN ja :), tsemppä esitelmään, mistä teit sen? Muistat vaan hengittää ja puhua rauhallisesti ni kyllä se siitä. Toivottavasti tästä pätkästä tosiaan oli apua;)

Päivämäärä:   27.5.12 22:46:19

KIITOS<3 Se on esitelmä painovoimasta, viimenen esitelmä fysiikkaan ja loppuviikko onkin sitten ihan rentoa(:

Päivämäärä:   27.5.12 23:18:34

EI ERIKAA siitä on just tullu yks kivoimmista hahmoista :( avomurtuma, hrrrhh... ajatuskin ällöttää!

Ja miks toi Janne on tommonen vittuperkele, ärsyttää!

mut kiitos toisesta pätkästä, kiitos! :D

Lähettäjä: .ä 
Päivämäärä:   27.5.12 23:19:28

hyvä pätkä taas ja jännitin niin paljon etten pystynyt hengittämään:D Mäkin eläydyn aina näihin tarinoihin ihan toden teolla:)

Päivämäärä:   27.5.12 23:52:58

:SSSSSSSSS nyt en tiiä pitäiskö olla ilonen ton hepan puolesta vai jänskättää mitä Erika pärjää:/

jatkoojatkoojatkoo!

Päivämäärä:   28.5.12 10:35:14

Kiva, että kelpaa:)

Minun kävi Kosimaa sääliksi. Se seisoi karsinassaan turpa alhaalla, tuskin nojatenkaan etuseensa ja näytti kärsivältä. Istuin sen karsinassa sen seurana välittämättä vaatteistani ja nojasin seinään. Seinällä oleva kello tikitti eteenpäin ja jossain surisi unettavasti kärpänen.

Muut olivat lähteneet sairaalaan heti onnettomuutta seuranneena päivänä, kaikki paitsi Janne ja minä. Minä olin jäänyt tekemään aamutallia ja vahtimaan hevosia, mutta Jannen syitä en jaksanut edes miettiä. Halusiko hän nähdä ex-tyttöystäväänsä kalmankalpeana ja kipsattuna sairaalansängyllä maaten? Olisiko hän tullut katsomaan edes minua jos olisin ollut Erikan tilalla?

Lisäksi Oskun juttu. Olin soittanut koko päivän hänen omaan puhelimeensa sekä siihen, mistä hän oli soittanut minulle aikaisemmin. Ei vastausta. Koko pojan hiljaisuus loukkasi, olinhan kuvitellut meidän olevan edes jonkinlaisia kavereita. Sitä paitsi, miksi hän jatkuvasti soitteli? Lisäksi hänen karhea, soinnuton äänensä riisti minua sisältä, siinä oli jotakin pelottavaa ja välinpitämätöntä, eikä oikea Osku olisi ikinä ollut sellainen. Jokin oli erittäin pahasti pielessä, minun olisi pakko selvittää mikä.

Kosima kurotti nuuhkimaan turvallaan välillä minua, mutta muuten tamma katseli muita hevosia ikkunastaan ulos. Melkein itketti sen vaisu käytös, ihan niinkuin Jannenkin käytös oli saada suolaisia kyyneleitä vaarallisesti hiipimään silmäkulmiin. Helsingissä ollessani olin kyllä ajatellut häntä jatkuvasti, ikävöinytkin, mutta Jannen kylmä käytös pisti miettimään oliko hänellä ollut ikävä minua?
- Tammaressu, mutisin ja sitten Kosima kohotti päätään tarkkaavaisesti. Janne tuli selvästi ratsastamasta ja vatsani rupesi heittämään volttia. Nyt olisi aika puhua, selvittää päätä ja tunteita.

- Miksi sä kökötät siellä? Janne ihmetteli ja talutti Reginan sen boksiin. Pyörittelin heinänkortta sormieni välissä ja kohautin olkiani, vaikkei Janne sitä varmaan huomannutkaan.
- Mietin asioita. Ihmisten käytöstä ja muuta.
- Keiden ihmisten? Janne tiedusteli ja astui Reginan karsinasta satula käsivarrellaan. Hän näytti torjuvalta kun ponnahdin pystyyn ja astuin ulos Kosiman karsinasta.
- Esimerkiksi sun. Tällästäkö sä kutsuit seurusteluksi Erikankin kanssa? Että saa suudella joo miten haluaa ja sitten esittää loppuajan kylmää? tiukkasin ja Jannen silmät tummenivat.
- Eli mä olen käyttäytynyt jotenkin oudosti tai sopimattomasti? Janne kysyi kylmästi. - Mä en sentään lähde kertomatta kenellekään yhtään mitään ja palaa takaisin virnuilemalla víttumaisesti kuin kermaa latkinut kissa, hän näytti loukkaantuneelta ja se osui.

Hetken seisoin hiljaa Jannen edessä, enkä oikein tiennyt mitä olisin käsilläni tehnyt. Janne tuhahti ja vei Reginan varusteet satulahuoneeseen, eikä palannut sieltä hetkeen. Minä seisoin hetken käytävällä kuin mikäkin idiootti, mutta päätin seurata Jannea satulahuoneeseen.
- Mä en aio pyytää anteeksi, koska mitään ei ole tapahtunut, totesin ja Janne käännähti ympäri kiukkuisena kuin ampiainen, ja katsoin häntä suoraan silmiin nieleskellen.
- En mä anteeksipyyntöä kaivannutkaan, Janne totesi hitaasti. - Vaan todistuksen siitä, että sä olet sama vanha Veera.
- Mä oon kokoajan ollut.
- Et ole, Janne pudisti päätään, enkä tiennyt loukkaantuisinko vai enkö. - Et kun sä tulit tänne, nyt vasta, vähän myöhemmin. Silloin vasta mä uskalsin kunnolla rakastua suhun.

Putum. Sydän löi yhden lyönnin välistä. Janne pelasi reilusti ja rehellisesti ja mitä minä tein? Siinäpä se, en mitään. Nieleksin paksua palaa kurkustani, ja Janne tuijotti minua lähinnä surullisena.
- No sano nyt jotakin, Janne sanoi ja oli se klisee tai elokuvien käyttämä varma temppu koukuttaa katsojat parin välisestä rakkaudesta, minä vain astuin eteenpäin ja suutelin Jannea hellästi, kiedoin käteni hänen ympärilleen ja niin hänkin teki minulle. Vatsassani perhoset lehahtivat lentoon ja katsoin häntä suoraan, vakavasti hänen ruskeisiin silmiinsä.
- Mä en ole hyvä puheissa, mutisin kun Janne työnsi huulensa takaisin omilleni.
- Ei se mitään. Mäkään en ole, Janne totesi.
- Meidän pitäis varmaan mennä sisälle, sanoin ja katsoin Jannea silmiin. Tämän silmissä välähti.
- Mennään vaan.

Sisällä Janne kantoi minut suoraan huoneeseensa, kellisti sängylleen ja jatkoi suuteluaan. Kun tunsin hänen kätensä paitani sisällä, ymmärsin mitä hänen päässään pyöri.
- Ai sovintoseksiä? tiedustelin ja Jannen kädet pysähtyivät ja hän pudisti aavistuksen päätään.
- Mä rakastan sua, Janne totesi niin vakavana, että vereni meinasi hyytyä. Tuijotin häntä sydän jyskäten aavistuksen ja nyökkäsin sekä hymyilin.
- Niin mäkin sua.

Janne oli täydellinen. Niin ehdin vain ajatella, kun Janne riisui vaatteitaan ja autoin häntä ottamaan paitansa pois sekä avasin hänen farkkujaan. Kun hän kumartui eteenpäin, olin taivaassa. Unohdin kokonaan missä olin, tunsin vain Jannen ja olin onnellinen.

Makasimme Jannen sängyllä vierekkäin ja tunsin hänen hengityksensä niskaani vasten. Sitä kihelmöi ja menin kananlihalle. Janne suukotti olkapäätäni ja kietoi käsivartensa ympärilleni.
- Tiedätkö, mä voisin maata tässä koko päivän näin, Janne mutisi hiuksiini ja nyökkäsin.
- Koska muut tulee takaisin?
- Toivottavasti ei koskaan, Janne sanoi ja laskin kämmeneni leikittelemään hänen ranteensa luilla. Minä en olisi pistänyt pahakseni makaamista Jannen käsivarsien syleilyssä, oloni oli turvallinen ja rento, enkä olisi voinut kuvitella parempaa paikkaa levätä, vaikka olisin saanutkin aikaa miettiä.

Samassa puhelimeni alkoi hälyttää. Janne rupesi liikahtelemaan äreästi ja rypistin otsaani.
- En mä aio vastata, mutisin ja suljin silmäni, mutta lopulta Janne hermostui ensimmäisenä.
- Vastaa nyt vaan, jos ne soittaa sairaalalta vaikkapa Erikan kuulumisia, hän totesi ja hyppäsin sekalaisten vaatteiden sekaan nostamaan puhelimeni lattialta farkkujen taskusta. Se oli tuntematon numero, sama josta vastasin Oskulle ja hiukan arastellen vastasin.
- Veera Nousiainen, sanoin kuitenkin virallisesti ja pelkäsin kuulevani Oskun äänen. Hieman ällistyin, kun se ei ollutkaan hän.
- Meilahden sairaalasta Kirsi Eskelinen päivää. Sä olit jättänyt soittopyynnön meille.

Meilahden sairaala? Olinko sittenkin erehtynyt numerosta? Meinasin pyörtyä ja sama asiakaspalvelumörkö rupesi jo ottamaan niskalenkkiä minusta.
- Sori, mä olen tainnut soittaa väärään numeroon, änkytin ja kirosin itseäni, kuinkakohan monta kertaa minä oikein olin jättänyt "soittopyynnön"?. - Hyvää päivänjatkoa, totesin kohteliaasti ja työnsin puhelimeni takaisin farkkujen taskuun.
- Kuka se oli? Jannen silmät katsoivat minuun uteliaina.
- Meilahden sairaala, sanoin posket nolostuksesta palaen ja vilkaisin jäykistynyttä Jannea. - Mikä sulle tuli?

Janne tuijotti eteensä kuin noiduttuna ja oli noussut istumaan. Jokainen lihas oli kireä ja hän puri hammastaan sekä tuijotti tyhjyyteen.
- Sä pelotat mua, yritin vitsailla ja istahdin hänen viereensä sängylle. Kiedoin käteni hänen ympärilleen ja katsoin häntä huolestuneena.
- Mun onkin pitänyt kertoa sulle, Janne aloitti vaikeana ja hänen silmistään paistoi suru. - Se liittyy Oskuun.

Oskuun? Varsinainen tunnelmantappajalause seksin ja sovinnon jälkeen. Janne rupesi kiskomaan raivokkaasti vaatetta päälleen, ja ymmärsin hänen olevan tosissaan.
- Oskulla on syöpä, Janne sanoi kumealla äänellä ja katsoi minua suoraan silmiin. Yhtä hyvin hän olisi voinut lyödä minua suoraan kämmenellä poskelle.

Päivämäärä:   28.5.12 13:34:20

Ai kauheeta:0

LähettäjäBeLLe 
Päivämäärä:   28.5.12 14:21:14

Vaikuttaako syöpä käyttäytymiseen?
Mut ihania pätkiä! Janne<3

Päivämäärä:   28.5.12 14:32:14

no voi jestas miksi sää siru teet näin, tälläsiin kohtiin ei IKINÄ saa jättää ;_; MUTTA oon myös ollu salapoliisi ja tajusin että ton taudin takia Osku on saattanu käyttäytyä noin oudosti, varsinkin jos se rakastaa Veeraa niinkuin mä olen tän edetessä tajunnut.

Ansaitsisin mitalin:D Tai sit en, jos meni mun tulkinta ihan metsään... sit oon nolo:S

Päivämäärä:   28.5.12 16:22:22

mä en tiiä oonko ny ihan fiiliksissä awwss aws Janne&Veera mut toi uutinen kyl veti hiljaseks... ähh:/

Lähettäjä: Lasikannu 
Päivämäärä:   28.5.12 16:52:04

Veera ja Janne vihdoin lämpeni ! :----)
mut autsss toi Oskun uutinen....

Päivämäärä:   28.5.12 17:27:33

oumaigaad :D

Päivämäärä:   28.5.12 18:58:35

hitsi... :/ mut kai saa olla ilonen Veeran&Jannen puolesta silti et niiden välit on nyt ok?:s

Lähettäjä: 55 
Päivämäärä:   28.5.12 20:46:41

Apuaaaaa!!!! Oskuuuu:( äkkiä jatkoa!!!

Päivämäärä:   28.5.12 22:06:55

Sydän jätti lyönnin välistä... Eii Osku! Vaikken henkilöstä pidäkään, mutta silti!

Ihanaa ihanaa ihanaa, jatkoa odotellen! <3

Päivämäärä:   28.5.12 23:25:32

ei oo totta:/

mut silti ... Veera&Janne yhdessä ikuisesti, joohan<3

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   29.5.12 10:52:03

LISÄÄ VAA:)

Lähettäjä: miriam 
Päivämäärä:   29.5.12 11:23:47

:O äkkiä lisää!

Päivämäärä:   29.5.12 12:28:24

http://forum.hevostalli.net/read.php?f=11&i=854730&t=854730 tein uuden:_)

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.