Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Auringonpaistetta luvassa #3

Lähettäjä: siru 
Päivämäärä:   6.5.12 22:46:11

Vau! Ihan uskomatonta ajatella että tästä lähtee 3 topiikki käyntiin! Kiitos erittäin paljon kaikille kommentoijille, tätäkään tarinaa ei olisi pystyssä ilman teitä!

http://forum.hevostalli.net/read.php?f=11&i=850544&t=850544 < edellinen tuossa.
=======================================================

Jos olin kuvitellut, että Janne tulisi vannomaan minulle rakkauttaan tai edes mainitsisi tallissa tapahtuneesta suudelmasta edelleenkään, olin niin väärässä kuin pieni ihminen saattoi olla. Parina viime päivänä olin kuljeksinut kuin unessa, punastellut ja kääntänyt katseeni aina pois kun Janne oli tullut samaan huoneeseen. Pettymyksekseni Jannekaan ei viihtynyt minun seurassani sen paremmin kuin minä hänen kanssaan, mistä olin erittäin pettynyt. Pistin sen epävarmuuden piikkiin, vaikka kyseinen jätkä oli kaikkea muuta ollutkin kuin epävarma.

Niin kiusallisia tilanteita ei kuitenkaan ollut tullut vastaan, että muut olisivat huomanneet välillämme tapahtuneen sen suurempia muutoksia, tai ainakaan kukaan ei käytöksellään vihjannut siihen suuntaan. Westgårdien puheenaiheet vaihtelivat aina hevosista säähän ja säästä kisoihin. Syksyllä alkaisi taas kisakausi, Janne ja Iina kilpailisivat esteillä. Reginan kunto oli säilynyt kohtalaisena, mutta Cilla oli päässyt laiskistumaan ja samaten sen ratsastaja. Iina saisi tuntea vielä äitinsä ankaran kisavalmennuksen takalistossaan, siitä olin varma.

Pieni koiranpentu ei tuntunutkaan enää viikon jälkeen niin pieneltä, päinvastoin. Pentu ei suinkaan ollut saanut Iinan toivesta nimekseen Cheza, vaan se ristittiin diplomaattisella lappuäänestyksellä Dollariksi. Dollar oli kasvanut ainakin pari senttiä, ja onnistui terrorisoimaan taloa kuin mikäkin nuorisokriminaali. Pahimmat kuola- ja näykkimishyökkäykset sai osakseen Taisto, joka sitkeästi ja ihailtavan kärsivällisesti kesti Dollarin hyökkäykset.

Minut Dollar oli valinnut henkilökohtaiseksi unikaverikseen, koira nimittäin joka yö halusi hypätä sänkyyni nukkumaan. Kun löin oven sen kuonon edestä kiinni, pentu aloitti sellaisen ulinan ja itkun, että kaikkien unirauhan takaamiseksi minun oli pakko päästää se huoneeseeni nukkumaan. Tyytyväisenä koira aina hyppäsi tyynylleni nukkumaan, ja aina minun täytyi hätistää se jalkopäähän. Oli selvää, että kun koira siitä vielä kasvaisi, ei sängyssä yksinkertaisesti enää olisi tilaa. Se jäisi nähtäväksi, kumpi sitten nukkuisi vastedes lattialla. Luultavasti minä.

Erikakin oli tullut jäädäkseen, Outi oli palkannut hänet mielihyvin töihin, enkä tiennyt olisiko minun pitänyt olla iloinen. Jotenkin koko Janne-Erika-kuvio häiritsi, vaikka Erika olikin Jannen entinen enkä minä ollut Jannen tyttöystävä koskaan ollutkaan. Hyvä puoli Erikassa oli se, että hän teki iltatallin, karsinoiden siivousaika puolittui ja hän ei jutellut turhia minulle. Kyllä se tästä vielä lähtisi sujumaan. Eikä Erika edes asunut Westgårdeilla, joten meidän ei tarvinnut edes yrittää sietää toisiamme koko aikaa saman katon alla.

Lauantaiaamu oli pilvinen, kun sain itseni raahattua pois peiton ja koiran alta. Vetäisin hupparin ja verkkarihousut ylleni ja hiivin hiljaa Dollar perässäni alakertaan.

Huomenna tulisivat sitten jatkislaiset, ryhmä 14-16 vuotiaita, ja joiden leiri päättyisi kisoihin. Kylällä olevalle ratsastuskoululle järjestettäisiin kilpailut tuomareineen ja buffeteineen.
- Paikka, murisin Dollarille, mutta koira ei ollut kuulevinaankaan. Se urisi ja tuhisi ja sen häntä heilui puolelta toiselle. Se näytti samalla niin suloiselta ja niin tyhmältä, että sydämeni oli sulaa. Kaavin Dollarille kuuluvan ruokaosuuden sen omaan kuppiin ja työnsin jalkani kenkiini.

Ulkona tihutti vettä ja tuuli puhalsi kylmästi. Olin hetkessä kananlihalla, vaikka nyt olisikin pian pitänyt olla heinäkuu. Työnsin tallinoven auki ja vaistosin heti, että jokin oli vialla.

Muut hevoset katsoivat huolestuneina ja hermostuneina Rontin karsinaan ja vatsani kääntyi ympäri, kun huomasin pikku ponin makaavan karsinassaan koristen ja päästellen selkäpiitä karmivia ääniä. Aivan kuin se olisi ollut tukehtumaisillaan. Tuijotin sitä vain silmät suurina, ja kun se näki minut, se yritti nousta pystyyn. Melkein se onnistuikin, mutta sitten se lysähti polvilleen ja siitä takaisin makaamaan.

Hoipuin takaisin ovelle ja yritin hengittää rauhallisesti, mutten voinut. Silmissäni näkyi tähtiä ja yritin estää itseäni oksentamasta. Syöksyin sisään, ja hermostutin Dollarin, joka rupesi mölisemään itsekseen. En edes yrittänyt saada sitä hiljennettyä ja säntäsin Outin ja Jarnon huoneeseen.
- Rontti kuolee! Nyt äkkiä talliin, se kuolee! huusin kuin henkeni hädästä ja niin lujaa, että kuurokin olisi herännyt.
- Mitä nyt? Outi mutisi, mutta Jarno oli hetkessä pystyssä ja säntäsi ohitseni salamannopeasti, eikä minulle jäänyt mitään muuta mahdollisuutta kuin juosta perässä.

Tallissa oli hiljaista, pelottavan hiljaista. Edes sitä karmeaa ääntä ei kuulunut enää ja Jarno meni Rontin karsinan ovelle. Kun mies vain tuijotti ponin karsinaan, rupesin tärisemään.
- Soita eläinlääkäri, mitä sä odotat? kysyin säikähtäneenä, ja sitten Outikin oli jo yöpukuisillaan tallissa. Parilla askeleella hän oli ponin karsinan luona ja sitten hänkin näki sen, minkä tiesin siellä odottavan. Mutta en halunnut tietää, en halunnut nähdä.
- Minä soitan Heiskaselle, kuulin Jarnon sanovan ja siihen Outi havahtui. Kun he kääntyivät, Outin silmät olivat punaiset ja tiesin naisen pidättelevän kyyneleitään minun takiani.
- Mennään Veera pois, eläinlääkäri tulee tänne kohta, Outi sai pidettyä itsensä ihmeen rauhallisena. Minä en osannut sanoa tai tehdä mitään, tuijotin vain ja sitten kaikki alkoi sumentua ja nenäni vuotaa.

Ja sitten tulivat muut, unisina ja hämmentyneinä, Dollar perässään hiljaa hiipien ja uikuttaen. Jopa se tyhmä karvakasa tajusi, että jokin oli pahasti vialla.
- Mennään kaikki pois, Heiskanen tulee käymään, Outi sanoi ja Janne katsoi terävästi meihin.
- Mitä siellä tapahtuu? Onko jollekin hevosista käynyt jotain?
- Rontti. Se on kuollut, Outi sanoi ja se sai muut hiljenemään totaalisesti.

Janne kietoi käsivartensa ympärilleni ja määrätietoisesti johdatti minut pois tallista. Koko viikon olin toivonut, että se käsi todellakin olisi harteillani, ja nyt se oli. Pelkäsin, että jos Janne päästäisi irti, Lyhistyisin maahan, enkä pääsisi ylös. Tärisin kauttaaltani ja verkkokalvoissani vilisi vain koriseva poni, jonka silmät olivat laajentuneet ja joka kuoli parissa minuutissa. Olisiko se kuollut jos olisin jäänyt talliin, enkä juossut hakemaan apua?
- Ei Heiskasesta ole juuri mitään apua, jos se on jo kuollut, Jassu sanoi ja värähdin.
- Lopeta nyt siihen paikkaansa! Janne tiuskaisi, muttei jatkanut enempää. Ei hän kai osannut. Käsivarsi puristi olkapäätäni kuin epätoivoisena ja otin häntä kädestä kiinni ja puristin sitä kuin lohduttaen. Hän vastasi käteni puristukseen, eikä päästänyt irti.

Iina oli hiljaa ja kalpea ja Taisto meni keittiöön. Hetken päästä hänellä oli neljä teekuppia, ja loin häneen kiitollisen hymyn. Janne piteli minusta kiinni ja hänen molemmat kätensä olivat varatut, eikä hän edes vilkaissut omaan teekuppiinsa, mutta minä otin varovaisesti omani. Mahassani möyri sillä tavalla, että pelkäsin oksentavani, mutta aioin pitää itseni kovana. Itkeä ehtisin myöhemminkin.

Olimme kaikki hiljaa, sillä mitä sellaisessa tilanteessa olisi saattanut sanoakaan? Myöhemmin pihaan ajoi auto, mutten katsonut sinne päinkään, vaan pidin silmäni tiukasti teemukissani. Taisto meni halaamaan Jassua ja tuuditti tätä sylissään hiljaa, kuin pientä lasta. Laskin mukin pöydälle ja otin vapaalla kädelläni Iinaa kädestä kiinni. Olimme kaikki viisi niin pitkään.

Jannen pää laskeutui omalle päälaelleni ja tunsin itkun olevan aivan lähellä tuloaan. Estin ensin parhaani mukaan sitä tulemasta, mutta sitten pari ensimmäistä kyyneltä tippuivat poskilleni. En aikonut pyyhkiä niitä pois vaan istuin siinä, en edes tiennyt että kuinka kauan, kunhan vain istuin.

Ikuisuudelta tuntuneen ajan kuluttua Jarno ja Outi tulivat sisään hiljaa, eivätkä sanoneet mitään. Katsoimme kaikki heihin kuin odottaen niitä sanoja, jotka olimme tienneet koko ajan.
- Rontti haudataan tuonne mäen varteen, Jarno sanoi eikä jatkanut, ei hän varmaan pystynyt. Jassu irtautui hitaasti Taistosta ja sai pidettyä itsensä rauhallisena.
- Mikä sille tuli?
- Ilmeisesti sydänkohtaus, Jarno sanoi. - Mutta ei siitä oikein voi olla varma.

Sydänkohtaus. Painauduin Jannea vasten epätoivoisesti ja purin poskiani estäen nyyhkytyksen.

Jos eläimen kuolema oli näin suuri asia, millaista olisi ihmisen menettäminen? En edes halunnut tietää. Yritin imeä itseeni kaiken Jannesta huokuvan lämmön ja kuulin hänen sydämensä jyskytyksen. Jos muun perheen jäsenet katsoivatkin meitä oudosti, en jaksanut välittää. Halusin vain olla siinä ja unohtaa kaiken muun edes hetkeksi.

Re: Auringonpaistetta luvassa #3

Lähettäjä: pinjaa- 
Päivämäärä:   7.5.12 14:51:46

:'''''''''( ei näin pitäny käydä! Eikä.... ://

Lähettäjä: amalia 
Päivämäärä:   7.5.12 15:13:34

eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeiii :((( miksiii :((

Lähettäjäsitruunapiiras 
Päivämäärä:   7.5.12 15:20:20

ajatelkaa positiivisesti, janne ja veera pääty yhtee!

Lähettäjä: g 
Päivämäärä:   7.5.12 17:15:54

jatkoa!

Lähettäjä: watti 
Päivämäärä:   7.5.12 17:30:33

mmitä:SSSS ei näin saanu käydä! Herranjestas kun oli karmea pätkä, tosi lähellä ettei itku tullut :/

Lähettäjä: hihihihihhiihi 
Päivämäärä:   7.5.12 21:08:30

vooi eii :( itku tuli

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   7.5.12 21:17:48

jaatkoaaa!!

Lähettäjätito_man 
Päivämäärä:   7.5.12 21:42:09

Ronttii ;___; en pystyny lukee tota loppuun asti ku pillitän niin paljon ;_; osalti siksi kun pelottaa, oma hevonen on ollut taas huonossa kunnossa että jos se joku aamu löytyykin kuolleena..ite en varmaan selviäis enää ilma sitä ku se on niin paljo auttanu mua jaksamaan :<
sori vuodatus mutta nyt Jannen pitää tukee Veeraa!

Päivämäärä:   7.5.12 22:23:15

Voi teitä :'/ Lupaan, että tätä seuraavista pätkistä tulee paljon iloisempia, mutta tässä nyt jatkopätkä:

- Äiti itkee, Iina totesi ja lysähti sohvanreunaan puremaan kynsiään. Minä en vastannut, puhuminen tuntui jotenkin ikäänkuin sopimattomalta.
- Itki se silloinkin kun Omppu pantiin pois, Jassu sanoi ja kukaan meistä ei sanonut mitään. Koko talossa vallitsi hautajaistunnelma, ja leiriläiset olisivat paikalla parin tunnin päästä.
- Aitta varmaan pitää mennä laittamaan valmiiksi, mutisin. Tarvitsin jotakin tekemistä, ihan mitä tahansa, sillä kun pysähdyin hetkeksikin, kammottava painajaisnäky välähti silmilleni ja iskostui tajuntaani. Vaikkei Ronttia olisi voinut pelastaa edes eläinlääkäri Heiskanen, jokin pieni ajatus vikisi päässäni, että olisin voinut yrittää auttaa Ronttia, jos olisin jäänyt talliin.

Janne seurasi minua Dollar kannoillaan aittaan ja petasimme sänkyjä hiljaisuuden vallitessa. Dollar uikutti surkeana ja vahti meitä tummilla silmillään tarkasti.
- Mun tekis mieli potkaista toi kuuseen, Janne mutisi ja Dollar rupisi urisemaan ja murisemaan. Poika murahti sille takaisin kuin susi.
- Et nyt viitsis, huokaisin ja tungin tyynyä tyynyliinan sisään. Leiriläisiä olisi tällä kertaa vain neljä, mistä olin helpottunut. Mieluummin olisivat jättäneet tulematta kokonaan, mutta ei sellaista oikein voinut sanoa ääneen.
- Parempi olla puhumatta mitään Rontista, Janne sanoi melko kylmään sävyyn kun astuimme ulos aitasta. Vieläkin oli pilvistä ja koleaa, ja se muistutti pelkästään eilisestä. Menin hetkessä kananlihalle.
- Niin eli ikävät asiat pitää työntää vaan taka-alalle, niinkö? tiuskaisin ja Janne loi minuun omituisen katseen.
- En mä välttämättä sitä tarkoita.
- Anna nyt pliis olla. Jos sä oisit nähnyt sen, sä et sanoisi noin, sanoin ja marssin täristen takaisin sisälle. Murtuminen oli lähellä, ja kun pääsin huoneeseeni, olin iloinen, että Dollar oli seurannut minua. Haalin pennun syliini ja työnsin pääni sen turkkiin ja nuuhkin rauhoittavaa pennuntuoksua. Se esti itkun, vaikka järkytys olisi luultavasti ollut helpompaa purkaa itkemällä kuin tukahduttamalla tunteet, mutta täällä olin vetistellyt melkein joka viikko.

Mutta silti, poni oli minulle rakas, aivan samalla tavalla kuin Rocky oli ollut. Miksi ihmeessä elämän piti olla näin epäreilua?
- Nyt mä ajattelen itsekkäästi, mutisin Dollarille, joka uikutti hiljaa kuono sylissäni. - Pahemmalta se näistä muista tuntuu. Ja mun jos kenen pitäisi tietää, miltä tälläinen tuntuu. Mutta haavat paranevat ja se on pääasia.

Jos joku olisi kuullut minun puhuvan yksin, olisi hän luultavasti pitänyt minua mielenvikaisena, mutta onneksi Westgårdien talo oli iso, eikä salakuuntelijoista vaaraa juuri ollut. Dollar toi minulle lohtua, kun se kökötti siinä rauhallisena ja paikoillaan. Sitten purskahdin semmoiseen itkuun, että koko ruumiini tärisi ja otin sängyltä pudonneen tyyntn kasvojeni peitoksi. Hitot vahvuudesta kun en kerta koskaan vahva ollutkaan! Tyyny vaimensi turhat itkun äänet, ja annoin sen tulla oikein kunnolla. Pian rauhoituin ja jäin tuijottamaan eteeni. Dollar vikisi ja tökki minua kuonollaan kuin kokeillakseen olinko elossakaan enää ja pyyhin kädelläni ronskisti kyyneleitä pois kasvoiltani. Alas ei olisi asiaa niin kauan, kun silmäni punottaisivat.

Melkein tunti siihen meni, mutta lopulta tunsin olevani edes jotenkin elävien kirjoissa, joten sain itseni alakertaan. Jassu imuroi ja näytti niin äreältä, etten viitsinyt häiritä häntä enempää. Olisin mielelläni siivonnut tai järjestellyt jotakin, mutta Jassu ei pyytänyt enkä itse uskaltanut tarjota apuani. Hetken pyörin tolkuttomana olohuoneessa ja katselin ulkona tippuvaa sadetta. Ja sitten, mitään sanomatta aloin sekavana järjestellä sohvatyynyjä.

Minä ihan totta järjestelin niitä hélvetin sohvatyynyjä ja kuuntelin imurin hurinaa mitään sanomatta.
- Ei sun oikeasti tarvitse tehdä tota, Jassu sanoi väsyneesti ja kohautin olkiani.
- Mä tahdon. Te tarvitsisitte muutenkin uusia tyynyjä. Tai tyynynpäällisiä pikemminkin.
- No siinä sä kyllä olet ihan oikeassa, Jassu tuhahti ja yritin löytää äänestä huvittuneen sävyn, mutta se oli soinnuton.
- Ai täälläkin on tälläinen tunnelma, kuulin Erikan äänen sanovan arkisesti ja seisahti keskelle lattiaa itsevarmasti kuin meitä härnäten. Se näky sai minut raivostumaan enemmän kuin olin uskonutkaan ja pinnani kiristyi ääriasentoonsa.
- Meillä oli ihan äsken juhlat mutta ollaan siivoomassa niiden jälkiä. Harmi kun et kerennyt paikalle kesken hurjinta menoa, sinkautin ja Erikan vihreät silmät nauliutuivat minuun melkein halveksuen.
- Kyllä mä ymmärrän, että toi on vaikea juttu hyväksyä ja varsinkin nähdä, hän melkein painotti sanaa ja nielaisin. - Mutta leiriläiset tulee ja Jarno soitti mut auttamaan. Outi taitaa olla poissa pelistä tänään, niin mä vedän yhden tunnin niille illalla. Jarnoko päättää hevoset vai miten me se tehdään?
- Äiti varmaan päättää ne ihan itse, Jassu sanoi. - Mutta kiitos kuitenkin, että sä tulit auttamaan. Siinä on Veeran huoneen vieressä vapaa huone sulle, sä voit majoittua vaikka sinne.

Pysyttelin hiljaa kihisten ja heitin tyynyn sohvannurkkaan. Toivoin tosissani, että Erika lähtisi lätkimään täältä mahdollisimman nopeasti, enkä ollut uskonutkaan hänen jäävän asumaan kuin kiusatakseen minua. Mutta kaikkeen hän pystyi ja aina hän jaksoi yllättää. Olisin ehkä jossain mielessä osannut jopa pitää hänestä, jollei hänessä olisi ollut jotakin, joka sai piikkini pystyyn kuin puolustusasentoon. Hyökkäävät ihmiset olivat uhka, joilta ei voinut pysyä piilossa, jos nämä olivat päättäneet ottaa jonkun uhrikseen. Pahinta oli, ettei Erika ollut minua kuin vuotta vanhempi ja kohteli kuin kakaraa tai jotakin erittäin vastenmielistä tavaraa. Kuin olisin ollut kottikärryllinen hevosenlantaa tai jotakin.
- Mä vien mun kamat sitten, Erika tuhahti. - Ne onkin jo mun autossa. Ja sitten hän luojan kiitos meni, eikä Jassu vaivautunut sanomaan mitään vastaankaan.

- Tietääkö Janne tosta? nyökkäsin Erikan perään ja Jassu pyrskähti halveksuen.
- Tietää sitten kun tietää. Ei mua voisi vähempää kiinnostaa niiden teinidraamailu täällä, onneksi sä edes olet yksi järkevä tässäkin talossa pitkään aikaan.
- Ja toi koira, vinkkasin Dollariin päin jättäen itseni huomiotta ja sain Jassun virnistämään hieman.
- Se nyt ei ole järkevää ikinä nähnytkään.

Se minun oli pakko olla allekirjoittamatta. Mielestäni koira oli ehdottomasti yksi fiksuimmista eläimistä, joita koskaan olin nähnyt. Ja niin Ronttikin oli ollut. Sekä Rocky.
- Mä taidan tarvita raitista ilmaa, sanoin tukahtuneesti ja Jassu antoi minun mennä turhia utelematta. Luultavasti hänkin tarvitsi omaa rauhaa, jota minun läsnäoloni ei juurikaan hänelle tuonut.

Kentällä ei ratsastanut kukaan rankan sateen takia, mutta maneesissa olivat valot. Luikahdin pihan poikki ja avasin varovaisesti maneesin pikkuoven ja istahdin katsomoon. Janne ratsasti Reginalla selkä suorana, kasvot ilmeettöminä, eikä eleelläänkään osoittanut huomanneensa minua. Mutta ei hänen tarvinnutkaan, mikä helpotti osaksi oloani huomattavasti.

Regina näytti tummalta paholaiselta mittaillessaan katseellaan esteitä ja vatsaani väänsi niiden korkeus, Janne oli nostanut ne vähintään sataan kolmeenkymmeneen senttiin, mutta nyt Janne antoi tamman ravata ensin kaviouralla rauhallisesti. Hänen tummista silmistään loisti päättäväisyys, enkä meinannut saada katsettani irti hänestä. Ratsukosta huokui turvallisuuden ja lohdutuksen tunne myös katsomoon ja rentouduin katsellessani tätä yhteensopivaa paria.

Sitten huomaamatta poika oli antanut hevoselleen laukka-avut ja hiljaa, kuin leijaillen he liisivät esteiden yli. Regina hyppäsi vaivattomasti, jättäen vähintään parinkymmenen sentin ilmavaran joka esteen ylle. Se oli nopea ja ketterä, ja minua melkein huimasi. Yksikään puomi ei kolahtanut, vain hevosen puuskutus oli ainoa ääni, joka kajahteli maneesin seinämistä.

Janne antoi tammalleen pitkät ohjat ja siveli sen tummunutta kaulaa kuin ajatuksissaan. Äkkiä hänen kasvoillaan tuntui häivähtävän jokin, ikäänkuin suru, mutta se katosi salamannopeasti ja tiesin hänen tarkkailevan minua maneesin peilejen kautta.
- Sehän menee hyvin, sanoin rauhallisesti ja Regina säpsähti hiukan. Janne silitteli sen kaulaa ja vilkaisi minuun.
- Kyllä se on paremminkin mennyt, muttei tässäkään mitään valittamista ole.
- Erika tuli yöksi, sanoin kuin tunnustellen ja Janne tuntui hymähtävän.
- Entäs sitten? Senkus tulee, kyllähän siellä aina tilaa on.

Mieli teki kysyä, oliko Jannella useinkin tapana majoittaa entisiä tyttöystäviä heille nukkumaan, mutta pidin suuni tiukasti supussa siitä asiasta.
- Mä en pysty menemään sinne enää, tunnustin äkkiä ja kova palanen jumittui samassa kurkkuun. Janne pysäytti Reginan ja laskeutui tammansa selästä mitään sanomatta. Se oli kuin kehotus jatkamaan, joten minähän jatkoin.
- Mä en halua nähdä sellaista näkyä enää ikinä. Sitä ei voinut pelastaa, kyllä mä sen tiedän, vaikka mä ajattelinkin tosi epätoivoisesti aikaisemmin. Mutta mua pelottaa, että taas käy niin. Ja taas joku kuolee, ja sitten..., ääneni meni puuroksi ja päättyi äkisti, mutta tiesin Jannen tajunneen, että minua oli ruvennut taas yhtäkkiä itkettämään.
- Tuu tänne, Janne sanoi maneesin keskeltä, eikä minua tarvinnut toista kertaa käskeä. Kävelin hänen luokseen, en voinut juosta Reginan takia, mutta kiedoin käteni niin tiukasti Jannen ympärille kuin uskalsin. Ja kun hän rutisti minua vapaalla käsivarrellaan, silmäni uhkasivat vaarallisesti valua ylitse suolavettä täynnä.
- Ei niin käy enää koskaan, Janne mutisi ja painoi huulensa varovaisesti hiuksiini. Tuntui turvalliselta ja luonnolliselta olla siinä ja tuijotin jonnekin maneesin nurkkaan. Janne pian nosti päätäni ylöspäin ja suukotti pian otsaani.
- Ei niin käy enää, usko mua, hän sanoi ja sai minut vakuutettua, mutta vain melkein. Kyllä niin kävisi, ei ehkä todellisuudessa, mutta omissa ajatuksissani ja painajaisissani kylläkin.

Janne varmaankin huomasi hätäisen katseeni, sillä hipaisi huulillaan omiani, mutta silloin Regina riuhtaisi itsensä melkein isäntänsä otteesta, ja se oli tammalta selvä merkki jatkaa kävelyttämistä.
- Puhutaan tänään illalla, jooko? Janne kysyi ja pystyin vain nyökkäämään myöntymisen merkiksi.

Iltaan olisi ikuisuus, siltä se ainakin tuntui.

Lähettäjä: hihi 
Päivämäärä:   7.5.12 22:53:17

hitsi mitä mun pitäis tehä et löytäisin tommosen Jannen itelleni? :( Veera&Janne nyt lopullisesti ja virallisesti yhteen, tätä onkin odotettu ihan mielettömän kauan!:D:D

Lähettäjä: Lasikannu 
Päivämäärä:   7.5.12 23:05:07

Oi vitsi,sait just uuen lukijan! luin kaikki pätkät ja TYKKÄÄN ! :---)
toi Erika on TODELLA rasittava tyyppi... mut Janne ja Osku korvaa sen onneks :)
muttamutta Jatkoa odottelen taas !:)

Lähettäjä: ~böö^ 
Päivämäärä:   7.5.12 23:10:03

ei tämmösiin kohtiin saa jättää! :'3 äkkiä sitä jatkoo

Päivämäärä:   7.5.12 23:37:38

tuituitui Janne on sulo<3 Tän tarinan alusta asti oon jotenkin kuvitellut Veeran&Jannen yhteen ja nyt vihdoin sitten! Mut hei, hyvää kannattaa aina odottaa, eikös juu?

Päivämäärä:   8.5.12 10:55:19

Outi olikin tuvassa istumassa ja selailemassa iltapäivälehteä, kun pääsin hiukan pyörällä päästäni sisään. Hän yritti hymyillä, mutta lopulta siitä ei tullut mitään. En viitsinyt puhua turhia, vaan lysähdin Outin viereen ja nappasin käteeni kaukosäätimen.
- Mä puhuin Leenan kanssa, Outi sanoi ja vilkaisin häntä sivusilmällä.
- Aijaa, mitäs sille kuuluu?
- Hyvää ja kunhan juteltiin. Se pyysi suakin soittamaan sille, Outi sanoi ja nyökkäsin.
- No mä soitan.
- Ensimmäiset tuli! Taisto huikkasi keittiöstä, enkä viitsinyt vastustaa kiusausta vaan loikkasin ikkunaan katsomaan, tuliko vain yksi leiriläinen vai olisiko näitä jo nyt monta.
- Otetaan Dollar kiinni, ettei se pelästytä heti muita alkuunsa, Outi sanoi ja otti koiran pannasta kiinni. Minä ilman käskyä syöksyin ovelle ja hymyilin parasta paraatihymyäni.
- Tervetuloa, tekö olitte tulossa leirille?

Ratsastajia neljään mennessä oli tullut kolme, yksi oli kovaääninen, vaaleatukkainen tyttö jonka nimen olin ensin kuullut päin mäntyä.
- Än ii tee aa, Nita, ei Niko, hän opasti minua kuin vanhaa tuttua ja minua huvitti. Loput kaksi olivat hiljaisempia, toisen nimi oli Ilona ja toinen todellinen hissukka, jonka nimeä en ollut kuullut vieläkään. Puheenlahjansa hän tuntui menettävän kokonaan viimeistään silloin, kun Janne tuli suihkunraikkaana ja puhtaissa vaatteissaan tupaan. Minä istuin Erikan ja Iinan välissä sohvalla kireänä kuin viulunkieli, ja kuuntelin miten Outi puhui hevosista ja tallintoiminnasta sekä viikon päästä koittavista kilpailuista arkiseen sävyyn.
- Teitä puuttuu vielä yksi, joten ei aloiteta tallikierrosta vielä. Veera voisi näyttää kyllä aitan teille, siellä on teille sängyt laitettu valmiiksi, Outi sanoi katsoen minuun ja päätin tehdä työtä käskettyä.

Johdatin tytöt ulos tihkusateeseen ja marssin aitalle repäisten sen oven auki.
- Täällä te nukutte, ja tonne nurkkaukseen on rakennettu sisävessa, ettei täällä mitään huussia ainakaan ole. Sit kun ootte saaneet kamat purettua, niin tulkaa vaikka sisälle, jos se yksi matti myöhäinen ois tullut.
- Yes sir! Nita kiljahti ja minun oli pakko hymähtää, vaikken olisi millään tahtonutkaan.

Juuri, kun astuin ulos aitasta, näin autonvalojen pyyhkivän märkää pihaa ja menin tulijoita autolle vastaan.
- Tervetuloa, te taidattekin olla viimeiset, sanoin ja avasin suuni kuin sanoakseni jotain vielä. Jos olin erehtynyt uskomaan, ettei ihminen tapaisi satunnaisia hyvänpäiväntuttuja kuin kerran elämässään, olin väärässä.
- Ai sinä, Stella sanoi ja loikkasi autosta ulos. Muistin varsin hyvin ensimmäisen leirin paistettuine omenineen kaikkineen ja suhteellisen hyvä tuuleni oli kuin pois pyyhkäisty. Ihan kuin Erikassa ei olisi ollut tarpeeksi pahaa!
- Minäpä minä, vastasin. - Sä varmaan muistat, missä te nukuitte viime leirillä, niin voit viedä tavarasi sinne ja tulla sisälle, niin tallikierros alkaa tässä ihan kohta.
- Taasko me nukutaan siellä? Stella nyrpisti nenäänsä, mutten viitsinyt vastata mitään, sillä se ei välttämättä olisi kuulostanut ystävälliseltä. Hymyilin vain ja katsoin tytön isää, joka nousi kuskin paikalta ja meni kaivamaan takakontista kaksi eri matkalaukkua ja yhden pienemmän, joka olisi luokiteltu lentokoneessakin varmaan käsimatkatavaraksi.
- Mä tulen kohta perässä, Stella vastasi ja nyökäytin päätäni. Asia harvinaisen selvä.

Kunpa olisinkin voinut mennä heti kertomaan Iinalle, kuka oli toisellekin leirille tulossa, mutta en oikein voinut käyttää räväkämpää kieltä, sillä kaikki kolme muuta leiriläistä olivat saaneet itsensä jo istutettua sisälle kuka minnekin.
- Stella on tulossa, sanoin ja ainoastaan Iina näytti järkyttyneeltä. Erikan ilme oli jotakin inhon ja huvittuneisuuden rajamailla, ja päättelin hänen tuntevan Stellan ennestään.
- Tästähän tulikin sitten mahtava leiri, hän sanoi ja Janne virnisti säkkituolista tytölle. Jos minussa olisi ollut mustasukkaisuusmittari nollasta sataan, olisi mittari ylittänyt ainakin viidenkymmenen aikoja sitten.
- No niin, Outi aloitti kun Stella ikuisuudelta tuntuneen ajan kuluttua suvaitsi saapua paikalle. - Tervetuloa ja toivottavasti teille tulee hauska ja ikimuistoinen leiri. Ainoastaan tuntien vetämiseen on tullut muutosta. Ratsastatte kaksi kertaa päivässä, yhden kunnon valmennustunnin ja toisen hieman soveltavamman, ja toista tuntia vedän minä, mutta toisen tunnin vetää Erika, joka luultavasti saa teihin ja hevosiin enemmän tolkkua kuin minä itse.

Erika hymyili kaikille ja sai epäilevän katseen Stellalta osakseen. Kukaan ei kuitenkaan nurissut mitään, joten Janne nousi ylös.
- Mennään katsomaan tallia sitten, ja tänään vielä jokainen teistä on hevosen selässä tasan kello seitsemän reikäleipä.
- Mitkä hevoset me saadaan? kysyi Ilona.
- Noi varmaan päättää ne vielä tänään, mutta mun tehtävä on vaan tehdä tutustumiskierros, Janne sanoi ja hymyili hurmaavasti, että se kaikista arin tyttö karahti aivan tulipunaiseksi. Minun kävi häntä sääliksi, kun he pääsivät ulos ovesta.
- Benkku tolle Ilonalle, Erika sanoi heti itsevarmasti oven kolahdettua kiinni ja suuni loksahti auki.
- Ootko sä varma? Iina kysyi epäillen. - Mä aattelin sille aralle sitä, kun se näyttää jotenkin ressukalta ja Benkku on tosi kärsivällinen.
- Saahan ne niitä hevosia vaihdeltua vaikka miten päin, mutta Benkku ois paras. Se tyttö on pitkä ja sopisi Benkulle kun nakutettu. Eikä se hevonenkaan ole mikään automaatti, Erika tuiskahti.
- Tää Minni voisi ottaa kyllä vaikka Kosiman, Outi sanoi tarkoittaen arinta tyttöä. - Musta tuntuu, että se voisi opettaa Minnille enemmän kuin kukaan ihminen, Outi sanoi ääneen, eikä siihen ollut nokan koputtamista. Outi näytti väsyneeltä, ja mietin, oliko hän nukkunut viime yönä edes ollenkaan.
- No täähän on vaan tää eka tunti, Erika sanoi sovittelevasti. - Jos ei hevoset sovi, niin voihan niitä vielä vaihtaa.
- Ihanaa, Iina sanoi, mutta Erika ei kiinnittänyt tähän mitään huomiota.
- Oisko Bingo Nitalle sopiva? kysyin ja Erika loi minuun huvittuneen vilkaisun.
- Sehän oliskin hyvä, anna ADHD:lle energiapommi, kisakentällä näyttää hyvältä. Varmaan Bingo keksii hypätä sen tytsyn kanssa tuomarin syliin, Erika puuskahti.
- No itsehän sä just sanoit, että jos ei sovi, niin voi niitä vaihtaa tai miettiä uudestaan, puolustauduin.
- Mitä sä tallinsiivoaja mistään ratsastuksesta mitään tiedät? Erika tiuskautti ja käänsin päätäni mielenosoituksellisesti pois.
- Nyt riittää! Outi ärähti kireästi. - Mene Veera sanomaan, että pistävät valmiiksi Benkun, Kosiman, Bingon ja Fredin.
- Mitä? Erika älähti ja nyökkäsin.
- Ehtiihän niitä vaihtaa, olin kuulevinani Outin sanovan kun marssin eteiseen ja virnistin itsekseni.

- Okei, Outi sanoi, että pistätte valmiiksi täällä Benkun, Fredin, Kosiman ja Bingon! sanoin tallinsuusta. Kun kukaan ei tuntunut kuulevan, astuin talliin, mutta katseeni ei halunnut hakeutua yhdelle karsinalle.
- Oletko sä tosissasi, että Fredi? Janne ilmestyi kuin tyhjästä eteeni neljä päätä kurkkien hänen takaansa uteliaana ja olin saada sydänkohtauksen.
- Mikä teitä kaikkia oikeasti vaivaa? tiuskaisin. - Ja olen tosissani, haluatko mennä itse kysymään?
- En, Janne vastasi ja kierähti ympäri. Niin tein minäkin, mutta eri suuntaan kuin hän.

Lähettäjä: ghh 
Päivämäärä:   8.5.12 13:22:14

Paras tarina täällä !!!!

Lähettäjä: kakka 
Päivämäärä:   8.5.12 13:55:00

lisäälisäälisäälisää !!! hetinytten tää on siiis niiiiiiin mahtava !!1 en oo eläytyny ikinä mihinkää tarinaan näin paljoo !!1 ja kakka erika saa*ana !!!1

Päivämäärä:   8.5.12 15:38:32

Mä en oo ees tajunnu et toi Erika tajuu oikeesti hevosist jonku verran mut nii näkyy tekevän ja tuo sen kyllä TODELLa raivostuttavasti esille....
mutta Jannelle ja Veeralle kunnol pient sähläyst :pp

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   8.5.12 16:25:01

saisko toisen pätkän tänään? pliiiiiiiiiis:3

Päivämäärä:   8.5.12 17:06:29

No jos nyt tämän kerran toinen pätkä... :D niin ja lasikannu, tervetuloa!

Erika oli oikeassa, Ilona oli näyttänyt upealta istuessaan rautiaan Benkun selässä. Istuimme Erikan ja Iinan kanssa katsomossa ja kun Ilona oli mennyt pari kertaa maneesissa hevosella ravia ja laukkaa, Erika lähti tyytyväisenä katsomosta.
- Harmi kun se aina kaiken pätemisen jälkeen kuitenkin on oikeassa, jouduin vastahankaisesti myöntämään ja sain Iinan repeämään.
- Sä kuulostit äsken ihan Jannelta. Noin sekin on Erikasta joskus sanonut, Iina oli tänään aikaisemmin naureskellut.

Tosiaan, Janne. Leiriläiset tulivat heti ratsastustuntinsa jälkeen sisälle valmiiseen ruokapöytään, ja minulle aterian valmistaja oli toistaiseksi mysteeri. Keittiön sijaan tupaan oli raahattu pöytiä, jossa söimme kaikki päivällisen. Dollar kieppui vieraiden ihmisten jaloissa kuin väkkärä, kunnes Jarnon oli pakko viedä se hänen ja Outin huoneeseen rauhoittumaan iltaruokailun ajaksi. Vilkuilin Jannea, joka istui minua vastapäätä pöydässä ja hänen ruskeat silmänsä välähtivät huvittuneina.
- Arvaas kuka on tehnyt tän pastan? hän kysyi pöydän ylitse minulta ja kohautin olkiani. Uteliaat leiriläiset kuuntelivat meitä korvat höröllään.
- Jassu? yritin ehdottaa.
- Ei se saisi näin hyvää vaikka miten yrittäisi, Janne tokaisi ja sai vanhempansa mulkaisemaan häntä nuhtelevasti kuin pikkupoikaa.

Kuin tilauksesta Taisto saapui kannatellen käsissään toista, suurta höyryävää pastakattilaa ja Janne hykerteli itsekseen.
- Tää on tosi hyvää, Nita kehui ja sai Taiston myhäilemään itsekseen. Mies oli hikinen ja punainen kuin hummeri, mutta selvästi tyytyväinen hellan äärellä hääräämiseen.
- Mä haluan kyllä sitten santsata, että jätätte mulle kanssa, sanoin ja Taisto lahjoitti minulle kokin onnellisen hymyn.
- Tule sinäkin nyt ihmeessä syömään, Jarno sanoi, mutta Taisto huitaisi kädellään jonnekin.
- Jasminkaan ei ole tullut vielä syömään, niin en minäkään viitsi.

Kuin tilauksesta Jassu ja Erika astuivat yhtä aikaa tupaan ja Jassun silmät levähtivät lautasen kokoisiksi hänen nähdessään poikaystävänsä pitelevän suurta pastakattilaa kaksin käsin.
- Oletko sä tehnyt ruokaa? hän älähti ja Taisto muuttui punaisemmaksi kasvoiltaan ja meni noloksi.
- No kyllähän minä jotain yritin teille tehdä, mutta...
- Katos poikaa, sustahan on kuoriutunut oikea kodin hengetär, Erika naljaisi keskeyttäen ja istui Stellan viereen. Huomasin Erikan ottavan pastakattilan itselleen Taistolta välittämättä siitä, että Stella siirtyi tahallaan kauemmaksi hänestä.
- Voi kun sustakin joskus tulisi, Janne heitti ja Erika irvisti.
- Haista páska.
- Huomenna saatte hypätä Erikan valmennuksessa, ja Nita ja Stella vaihtavat päittäin hevosia. Minni pitää Kosiman ja Ilona Benkun, Outi keskeytti ja leiriläisiin tuli jotakin eloa. Nita oli ratsastanut Fredillä ja Stella oli ratsastanut Bingoa, mutta hevosenvaihto oli selvästi jännittävä asia.

Tuntui hassulta ajatella, että nuorin näistä oli oikeasti neljäntoista, sen verran nuorilta kaikki he näyttivät.
- Entäs sillä sun tunnilla? Ilona kysyi.
- Voitaisiin käydä maastossa, mutta sitten täytyy vaihtaa Fredi Cillaan, Outi sanoi. - Katsotaan sitä huomenna, että kuinka paljon teillä on energiaa vielä jäljellä.
- Ei luultavasti yhtään, Erika totesi iloiseen sävyyn ja voiteli itselleen leipää. - Jos te aiotte tosissanne olla jonkinlaisessa vireessä viikon päästä, teidän täytyy tehdä kunnolla töitä.
- Mutta voitto ei ole tärkeintä, Jassu kiirehti sanomaan pöydän toiselta puolelta ja huomasin Erikan silmissä välähtävän. Jannea hymyilytti ja tallasin hänen jalkansa omallani ja pojan kasvoilla kävi tuskainen ilme.

Erika oli kyllä ihmeellinen. Hän joko jätti kaiken sanomatta tai sanoi sitten sanottavansa kerralla, jättämättä mitään pois. Nyt hän oli hiljaa ja lappoi ruokaa suuhunsa sellaisella vauhdilla, että kaikesta huomasi hänen loukkaantuneen keskeyttämisestä.
- Kiitos ruoasta, sanoin nöyrästi kuin mikäkin ja kävin viemässä astiani tiskipöydälle. Lupasin itselleni auttaa tiskaamisessa myöhemmin, mutta nyt tarvitsisin vain raitista ilmaa.
- Vihdoinkin, Janne mutisi ja jysäytti tiskinsä omieni viereen juuri kun olin lähdössä keittiöstä. En voinut olla hymyilemättä.
- Taiston ruoka todellakin oli hyvää, vai mitä?
- Taisto on muutenkin mahtava, Janne tunnusti. - Sääli, ettei saatu juhannushäitä.
- Ensi vuonna sitten, ehdotin.
- Varmaan silloin, ellei aikaisemminkin.

En uskaltanut lähestyä Jannea tai edes halata häntä, sillä minulla ei ollut siihen mitään syytä. Nojasin hiukan pyörällä päästäni pöydänkulmaan, mutta sitten Janne oli parilla harppauksella vieressäni ja sydämeni jätti pari tyhjää lyöntiä väliin.
- Sä olet oikeasti lyhyt, Janne tokaisi ja puuskahdin.
- Helppo se on noin sanoa, ehdin sanoa ja sitten Janne taas varoittamatta suuteli ja työnsi minua tiukemmin pöydänkulmaa vasten.

Se oli suudelma, jossa taustalla ei tuoksunut hevonen ja se tapahtui vaarallisen lähellä muita. Silti en voinut muuta kuin vastata pojan suudelmiin ja unohdin olevani Westgårdin keittiössä. Äkkinäinen yskäisy vain palautti minut maanpinnalle ja jouduin tönäisemään Jannen kauemmaksi, että näin, kuka ovella seisoi ja kuka oli nähnyt.
- Joo, nou hätä, jatkakaa vaan, mä menen vessaan toista kautta, Erika totesi, kääntyi kannoillaan ja vetäisi oven tiukasti perässään kiinni.

Päivämäärä:   8.5.12 17:35:29

SENKIN SINÄ!!!!!! en mä nyt kolmatta pätkää enää viitsi ruinata, mutten kestä odottaa huomiseenkaan. Tää on ehottomasti paras mitä oon lukenut, tahtoo lisää!D:

Lähettäjä: tättärääää 
Päivämäärä:   8.5.12 18:43:01

oee! tässä tarinassa on kyllä kaikki kohillaa :'3 Kirjotat toooosi hyvin!

Päivämäärä:   8.5.12 19:44:59

jesjesjes !!! ihanaa sä oot niiiiiin mahtava ! ois tosi ihana jos saisin vaikka yhden pätkän lisää !!
ja tosi hyvä näpäytys tolle erikalle !! hgihiihghi

Päivämäärä:   8.5.12 20:58:16

jeeees mun toive toteutui, kiitos! :D en mä keksi mitään järkevää sanottavaa, kun että hähhää Erikalle. Onkohan enää yhtä inhottava ja ylimielinen, kun on saanut vähän nokilleen?:DDD

Lähettäjä: Sani 
Päivämäärä:   8.5.12 21:49:54

uus lukija(: ihana tarina♥ jäin koukkuun jo ekassa luvus ;)) ♥

Päivämäärä:   8.5.12 23:32:19

TAISTO! :D Sen ja Jassun on pakko mennä naimisiin, mä en edes pelleile. Oikeasti, lupaa mulle!

Päivämäärä:   9.5.12 12:46:33

Sani tervetuloa! ja -, katsotaan;)

Harmillinen fakta oli, että Stella sai kahden seuraavan päivän aikana Fredin paremmin ruotuun kuin Nita, joten Erika antoi Stellalle orin ja Nita sai Bingon. Ujo Minni oli reipastunut Kosiman kanssa valtavasti, eikä Erika yksinkertaisesti löytänyt Ilonan ratsastamisesta mitään valitettavaa.
- Kyllä sieltä ruusuke tulee, jossa ainakin on sinistä, hän oli sanonut arvoituksellisesti ja hän oli saanut yleensä hiljaisen tytön suunniltaan.
- Ei niitä pitäisi yllyttää, Janne mutisi minulle tallissa, kun siivosin karsinoita ja katsoin häneen hiukan kyllästyneesti.
- Saahan niitä tsempata, tuhahdin.
- Niin siis Ilonaa, Janne korjasi. - Esimerkiksi toi Minni on kehittynyt tosi paljon - eikä Erika ole kehunut sitä likimain yhtäpaljon kuin sen tähtioppilasta. Vaikkei se kyllä Minniä ja kumppaneita ole jättänyt toisaalta kehumattakaan.

Siihen en sanonut mitään, vaan tartuin talikkoon ja heitin puruja ja lantaa kottikärryihin. Toissapäivänä Janne oli suudellut, mutta nyt hän tuntui olevan taas etäisempi, ikäänkuin kaveri, joka ei olisi koskaan välittänyt toisesta ihmisestä kuin kaverimielessä. En tiennyt, mitä peliä Janne pelasi, mutta osasin minäkin vastata etäisyyteen etäisyydellä, vaikka se tuntuikin erittäin pahalta.

Aurinko oli tullut takaisin parin päivän sateisuuden ja kylmyyden jälkeen ja paahtoi niin kuumana kuin heinäkuisena iltapäivänä se vain saattoi tehdä.
- NYT mä aion tehdä sen! Iina julisti ja astui talliin ja katsoin häntä kysyvänä.
- Niin minkä?
- Cillalla ilman satulaa maastoon. Äiti käski liikuttaa sen ja Vikin, että jos sulla ei ole parempaa tekemistä, niin kypärä päähän ja Viki valmiiksi.
- Niinkuin sä näet, niin kyllä mulla on vaan tekemistä, irvistin. - Anna mulle tunti, niin sitten mä voisin ehkä olla valmis.

Iina nyökkäsi paheksuvasti ja sitten puhelimeni alkoi kilistä tuttua piippaustaan.
- Veera.
- Kato moi Verneri, kuulin Oskun äänen naurahtavan ja vilkaisin Jannea hädissäni. Tämä kuitenkin silitteli Cillaa ja tokaisi jotakin suorasukaisesti Iinalle tamman paksuuntumisesta.
- Mistä sä arvasit, että entisessä elämässä mä olin mies nimeltä Verneri? kysyin ja sain vastaukseksi hymähdyksen. - Mitäs sinä?
- Ajattelin, että haluaisitko lähteä mun kanssa syömään mun kanssa jonnekin?
- Mä en tiedä, mulla ei taida olla hirveesti rahaa, sanoin kierrellen, ja vähemmän itsepintaisempi ihminen olisi varmaan tajunnutkin sen tarkoittavan eitä. Mutta Osku ei itse kuulunut selvästi sellaisiin ihmisiin.
- Ei se mitään, mä voin tarjota, hän ehdotti.
- Monen aikaan? kysyin. - Mulla on karsinansiivoukset kesken ja sitten mä käyn ratsastamassa, mutta sitten mä oon vapaa.
- Sitten kun sä vapaudut, Osku sanoi diplomaattisesti, eikä minun auttanut muu kuin suostua.
- Mä soitan sulle vielä tänään, lupasin.

- Kuumat treffit? Iina arvasi ja taisin punastua, kun Jannen katse kapsahti minuun. Hänen ilmeensä oli utelias, mutta selvästi ilo oli kadonnut hänen silmistään ja synkkyys tullut tilalle.
- Ei, vastasin hitaasti ja yritin keksiä jotakin tekosyytä, joka sisarusten olisi ollut pakko nielaista. Mutta pääni löi tyhjää.
- Mutta treffit kumminkin, Janne totesi ja siirtyi pois Cillan karsinalta kuin loukattuna.
- Voi hitto kun pyydän anteeksi, että mulla saattaa olla elämää kylällä! Täytyykö mun oikeasti vaan kököttää täällä? Älä kuule luule.

Janne ei sanonut mitään, vaan marssi tallista ulos. Jos olisin ollut yksin, olisin varmaan juossut hänen peräänsä, mutta nyt en ollut.
- Kenen kanssa? Iina kysyi ja huokaisin. Miksi asioilla oli tapana mennä monimukaisemmin kuin ne oikeasti olivat? Ei tämä ollut elokuvaa eikä tämä ollut mikään kirja, tämä oli totisinta totta.
- Oskun, sanoin.
- Osku kuka? Iina kysyi oudoksuen ja sitten vasta ymmärsin hävetä. En edes tiennyt pojan sukunimeä! Tiesin vain hänen horoskooppinsa - voi nolous, nimensä, ja sen, että olin menossa Jannen ystävän kanssa syömään, ja niitä todellakin pystyi kutsumaan jopa treffeiksi.
- Sä et tiedä sen sukunimeä, Iina sanoi järkyttyneenä. - Tarvisitkohan sä pippurisumutetta mukaan kaiken varalta, jos se paljastuukin jonkinlaiseks hyypiöksi?
- Se on Villen ja Jannen kaveri, totesin ja Iina säpsähti kuullessaan Villen nimen.
- Missä sä Villen olet tavannut? Iina kysyi epäluuloisena ja tajusin joutuvani kertomaan kaiken.
- Mä tapasin sen juhannuksena, siis Oskun. Ja sitten se pyysi mua rannalle ja siellä oli Ville ja muitakin.
- Anna? Iina kysyi soinnuttomalla äänellä, enkä tiennyt mitä sanoa, vaikka olihan tyttö siellä ollutkin.

Iina ei tarvinnut vastausta, hän ymmärsi paremmin kun pysyin hiljaa.
- Ja nyt tää Osku on pyytänyt sut ulos taas?
- No ei nyt varsinaisesti, mutta...
- Voi luoja, Veera, mä en edes jaksa ymmärtää, Iina sanoi ja katsoin häneen loukkaantuneena. - Hetken mä jo luulin, että sinä ja Janne olisitte säätäneet jotakin, mutta sitten oli Anton, hän painotti ja irvistin. - Ja nyt tämä Osku!
- Osku on tuttava, sanoin rauhallisesti. - Antonia mä en luultavasti tuu näkemään syksyllä kun vilauksilta. Ja Janne sitten...
- Mikä marttakerho teillä täällä on pystyssä? Erika kysyi kylmästi oviaukosta ja säpsähdin. Niin en ollut ennen tehnyt Erikan läsnäollessa, mutta jos hän paljastaisi Iinalle, mitä oli nähnyt, minulla saattaisi olla lisää selitettävää. Tosin hän ei ollut juorunnut mitään kenellekään, eikä ollut suudelman vaikuttaa itseensä mitenkään, joten mitä siitä olisi voinut päätellä? Ei yhtikäs mitään.
- Veeran mieskuvioista puhuttiin, Iina sanoi ja Erikan silmät välähtivät.
- Ai onko sulla niitä montakin? hän kysyi silmät suurina kuin esittäen typerää.

Mutta Erika ei ollut typerä. Hän oli viisas ja häijy. Ja sellaiset ihmiset onnistuivat manipuloimaan muita erittäin helposti.
- Ei, totesin leppoisasti. - Yksi ihminen vaan on kiikarissa itseasiassa tällä hetkellä, enkä mä ajatellut päästää siitä kovin helpolla irti.
- Vai niin, Erika sanoi välinpitämättömästi. Ja tajusin Iinan olevan aivan ulapalla, mutta Erika ymmärsi sanani paremmin kuin kukaan olisi niitä voinutkaan ymmärtää. - Suosittelisin sitten tutkimaan sen jätkän taustat. Kato kun ulkokuori saattaa pettää, hän totesi, enkä keksinyt siihen mitään sanottavaa.

Tällä kertaa se olin minä, joka oli ymmärtänyt hänen sanansa paremmin kuin kukaan. Enkä pitänyt siitä, mitä Erika yritti sanoa.

Päivämäärä:   9.5.12 14:04:59

jatkoo! :)

Päivämäärä:   9.5.12 14:47:53

uulalaaaa lissäää ;)

Päivämäärä:   9.5.12 14:58:21

Miksen mä koskaan osaa sanoa mitään järkevää? Mutta suksikoon tuo Erika nyt oikeasti muualle, vaikka se jotenkin onkin hahmona ihan ok... :D

Päivämäärä:   9.5.12 15:44:11

Onks Janne joku pahizz..?? :DD jatkoaa!

Lähettäjä: pilkkupisteviiva 
Päivämäärä:   9.5.12 19:01:18

jatkoaaaaaa!:D

Päivämäärä:   9.5.12 21:25:34

oot niin mahtava oikeesti ! jatkoa heti kiitos :))

Päivämäärä:   9.5.12 21:34:49

En tajuu miten joku voi kirjottaa näin ihanasti... jatkoa tahtoo minä!:3

Päivämäärä:   10.5.12 08:29:36

:D

En voinut olla valitsematta vaatekertaani vähän huolellisemmin tällä kertaa, olimmehan menossa sentään ravintolaan, ja minun käsittääkseni vielä hienompaan sellaiseen. Semmoisen kuvan Osku ainakin oli minulle antanut.

En pukeutunut todellakaan näinollen Jannea härnätäkseni, mutta loukkaannuksen saattoi nähdä Jannen kasvoilta, kun kopistelin portaat alas.
- Sinäpä olet menossa nättinä! Outi ihasteli, ja punastuin varmasti. Onneksi leiriläiset olivat aitassa varmaan lepäämässä ratsastuksen jälkeen, eivätkä he olleet sisällä töllistelemässä. Erika vilkuili vaatekertaani ja näytti jopa hyväksyvältä.
- Älä anna sen jätkän innostua liikaa, hänen oli kuitenkin pakko sanoa, ja silloin Janne lähti tuvasta.
- Kenen kanssa sinä olitkaan nyt lähdössä? Jarno kysyi ja purin huultani.
- Oskun.
- Ai Osku Koistisen! Outi huudahti, enkä ehtinyt sanoa juuta saati sitten jaata, koska silloin keittiössä räsähti jokin. Kukaan ei kuitenkaan katsonut asiakseen mennä katsomaan, mutta minä tiesin, että Janne oli kuullut äitinsä Erika vilkaisi minua ja aivan kuin hän olisi nyökäyttänyt päällään pienen liikkeen keittiön ovea kohti.

Tekikö hän oikeasti niin, vai olivatko silmäni oikeasti niin sokeat. Kun Erika selvästi turhautui ja nyökkäsi keittiön suuntaan uudestaan, en voinut olla piikittelemättä häntä.
- Kramppaako sulla niska? kysyin myötätuntoisesti ja Erika irvisti.
- Se on vähän vaan jumissa. Viittitkö hakea sieltä vessan lääkekaapista mulle mobilatia, vai haenko mä itse?

Äkkiä minä ymmärsin. Erika ei tainnutkaan olla niin paha kuin olin kuvitellutkaan, ainakaan tällä ei selvästi ollut mikään hinku Jannen luo.
- Kyllä mäkin voin sen hakea, Iina sanoi ja mulkaisi minua, aivan kuin olisin käyttäytynyt taas erittäin törkeästi. Nyt Erika mulkaisi minua niin, että sain jalat alleni ennenkuin Iina ehti nostaa itseään sohvalta.
- Kyllä mäkin voin sen tuoda, sanoin sopuisasti ja Erika nyökkäsi pienesti ja hädintuskin näkyvästi. Uskomatonta!

Janne istui yläkerrassa olevalla sohvalla ja selaili pienestä televisiosta kanavia tasaiseen tahtiin. Mitään kanavaa hän ei erityisesti katsonut. Istahdin sohvalle hänen viereensä, en aivan kylkeen, mutta siihen kuitenkin.
- Mä en tiennytkään, että sä tykkäät Salkkareista, nyökäytin televisiossa pyörivien uusintojen suuntaan ja Janne tuhahti.
- En mä tykkääkään. Pentuna me katsottiin Jassun kanssa ja silloin se oli niin hienoa, kun ei toi ohjelma oikein lapsille ole.
- Muistatko sä sen ohjelman, jonka katsomisesta me meinattiin jäädä kiinni? Se missä oli niitä vampyyreitä? Mä näin siitä painajaisia, tunnustin ja nostin jalkanikin sohvalle.
- Buffy, vampyyrintappaja. Sä ja Iina meinasitte kuolla pelosta. Ei ois pitänyt kattoa sitä, Janne sanoi katse televisioon liimattuna aivan kuin se olisi ollut maailman mielenkiintoisin näky.

Vilkaisin seinäkelloa, enkä voinut olla pettymättä. Jos haluaisin ehtiä vielä tienvarteen, minun pitäisi lähteä nyt.
- Lähdetkö sä Oskun kanssa oikeasti? Janne kysyi sohvalta poissaolevana, kun nousin lähteäkseni. Sanat oli tarkoitettu huolettomiksi, mutta niistä kuului loukkaantunut vire. Purin huultani.
- Vaan syömään. Kavereina, jos edes niinäkään.
- Pitäkää hauskaa, kuului sohvalta, ja ne kaksi sanaa olivat saada minut ensin pyörtämään päätökseni lähdöstä ja sitten suuttumaan.

Marssin alakertaan vessan kautta ja kaivoin käsiini sen kirotun mobilatin. Erika tallusteli käytävällä minua vastaan ja iskin sen hänen käteensä. Vihreät silmät tarkkailivat mobilatia ja minun kasvojani.
- Kiitti, tää tulee tarpeeseen, hän sanoi ja nyökkäsin kevyesti, melkeinpä hyisesti, aivan kuin hän edelleenkin olisi ollut jonkinlainen uhka vaikka kieroutuneesti ajateltuna hän oli järjestänyt minulle kahdenkeskistä aikaa Jannen kanssa.
- Toivottavasti auttaa, sanoin ja työnsin jalkani kenkiini. Huonolla tuurilla Osku olisi jo odottanut minua hetken autossaan.
- Odotas hetkinen, Erika sanoi ja pysähdyin turhautuneena ovelle.
- Kerro, sanoin ja katsoin tyttöä odottavaisena.
- Auttoiko se? hän kysyi ja kun näytin ällistyneeltä, hän heilutteli mobilatia ja kohoitti kulmiaan kuin muistuttaakseen minua jostain. - Niin mä arvelinkin, hän sanoi, kun en vastannut. - Joillakin asioilla on tapana kestää hetki, ennenkuin ne rupeavat siitä suttaantumaan.
- Täytyy pitää mielessä, tokaisin ja soin jopa Erikalle hymynpoikasen, ennenkuin painuin ovesta pihalle.

--

- Mä luulin, ettet sä tulisikaan, Osku sanoi ja lysähdin etupenkille. Kun kiskaisin turvavyön itseni ympärille ja Osku lähti ajamaan, ymmärsin, että nyt viimeistään hän voisi osoittautua hulluksi pedofiiliksi ja raiskata ja tappaa minut sen sileän tien. Tietysti hän oli Jannen kaveri, eli uskalsin heittää ajatuksen muualle ja rentouduin.
- Tuli vähän hässäkkää.
- Minkälaista? Osku uteli ja kohautin olkiani.
- Väärinkäsityksiä ja loukkaantumistakin. Ja sitten siellä on ne leiriläiset, eli on niissäkin tosi paljon huolehdittavaa sun muuta.
- Aikamoista, Osku sanoi ja tuntui, että hän olisi painanut kaasua. - Haittaako muuten, jos mennään Helsinkiin syömään?

Helsinkiin! Ajattelin heti aamutallia ja kuinka kauan kuluisi, ennenkuin olisimme siellä, syöneet ja ajaneet vielä takaisinkin.
- Siihenhän menee sáatanallisesti bensaakin, ja sä luulet tarjoavasi safkat! älähdin ja Osku naurahti.
- Kyllä sä voit korvata ne mulle myöhemminkin.

Myöhemmin, milloin olisi myöhemmin? Ja enkö minä ihan tarpeeksi loukannut Jannea jo nyt ensin suutelemalla häntä ja sitten menemällä syömään kahdestaan hänen kaverinsa kanssa?
- Jos me ajetaan Helsingissä mun äidin kautta, ehdotin. - Mä voisin pummia rahaa siltä, niin maksan sulle vähän bensarahaa ja kustannan itse syömiseni.
- Sopii mulle, Osku sanoi hyväntuulisena.

Kello ei näyttänyt kuin vasta viittä, kun Osku kurvasi autollaan pihaamme. Äiti oli tullut rapusta parkkipaikalle ja vilkutti kuin viimeistä päivää, kun nousin autosta ulos oikomaan jäseniäni. Ensitöikseni olin laittanut äidille tekstiviestin ja sitten Outille sekä Iinalle, siltä varalta, ettei jompikumpi olisi ehtinyt katsomaan kännykkäänsä. Erika lupasi hoitaa aamun, pidä hauskaa, Outin viestissä luki. Olin saanut tälle illalle yhdeltä taholta siunaukseni.
- Minä olen Veeran äiti Leena hei, äiti touhotti rutistettuaan minua kunnolla ja Osku esitteli itsensä ojentaen kätensäkin puristettavaksi. Äiti katsoi minua pitkään ja ehdin jo nolostua hänen katseensa alla, ja sitten hän halasi minua uudestaan.
- Minulla on ollut sinua niin ikävä, hän sanoi niin haikeasti, että meinasin ruveta nyyhkimään siinä kadulla samantien.
- Mullakin sua, myönsin ja vastasin haliin kunnolla. Ennen emme olisi halailleet tällä tavalla, mutta pitkästä aikaa näkeminen oli herkistävää.
- Mihinkäs te ajattelitte mennä syömään? äiti kysyi.
- Mä en tiedä, sanoin epävarmasti katsoen Oskuun.
- Sörnäisissä on ihana italialainen ravintola! Menette sinne ehdottomasti, äiti oikein innostui ja tunki kouraani kaksi viidenkympin seteliä.

Pikaisten kuulumistenvaihtojen jälkeen ahtauduimme jälleen Oskun autoon ja äiti jäi vilkuttamaan peräämme. Jotenkin yksinäinen hahmo parkkipaikalla oli surullinen näky, ja minun oli pakko nielaista paksu pala kurkustani alas.
- Mennäänkö sinne italialaiseen? Osku kysyi ja myönnyin.
- Miksei. Erika muuten lupasi tehdä aamutallin, sanoin hiukan epäuskoiseen sävyyn ja yritin miettiä, oliko tytöllä jokin taka-ajatus vai ei.

Minun ei varmaan olisi pitänyt avata suutani, sillä Oskun kasvot rupesivat säkenöimään kuin pikkulapsella, joka oli juuri saanut uuden lelun.
- Sittenhän me voidaan tehdä jotain muutakin, vai mitä?
- En mä voi mennä takaisin hirveän myöhään ryskäämään, totesin ja Osku vain hymyili.
- Kyllä sä tulet olemaan kotona ennen kahtatoista, Tuhkimo, hän sanoi iloisesti ja minun oli pakko naurahtaa.

Ravintolaa oli vaikea löytää, mutta vaiva oli ehdottomasti sen arvoinen. Se tuntui kotoisalta, ja kauhukuvani kristallikruunuista ja nyrpeänaamaisista tarjoilijoista haihtuivat kuin savuna ilmaan. Äkkiä meidät ohjattiin välittömästi kahden hengen pöytään istumaan ja saimme eteemme ruokalistat.
- Nää kaikki kuulostaa niin hyvältä, tunnustin ja sain Oskun nauramaan.
- Mitäs nuoripari tahtoisi syödä? tarjoilija kysyi kirjoituslehtiö valmiina.
- Toi vitonen tästä listasta ja juomaksi olutta kiitos mulle, Osku tilasi ja tarjoilija katsoi minuun kuin ei olisi uskonut minun olevan täysi-ikäinen, ja tottahan se olikin, etten sitä vielä ollutkaan kuin vasta vuoden lopussa.
- Mä otan tän pastan noilla lihapullilla ilman parmesania ja ihan jäävettä mulle, sanoin ja muistin hymyillä nätisti.

Ruoka oli hyvää ja seurakin - siitä ei vain voinut olla muuta mieltä. Osku osasi esittää hauskoja kysymyksiä ja kuunteli sekalaisia vastauksiani keskeyttämättä ja katsomalla minua niillä harmailla silmillään, jotka olivat juhannuksena aiheuttaneet minulle melkein kylmiä väreitä.
- Me voitaisiin maksaa, Osku sanoi tarjoilijalle, kun olimme jutelleet niitä näitä syömisen jälkeenkin. Tarjoilija nyökkäsi ja pian hän purjehti pöytäämme takaisin.
- Mä maksan, Osku sanoi ja aukaisin suuni kuin väittääkseen vastaan, mutta poika oli jo antanut pankkikorttinsa tarjoilijalle ja näppäili tunnuslukua hymyillen vastaväitteilleni.
- Mä hain rahaakin äidiltä varta vasten tähän ravintolaillalliseen, vänkäsin, kun astuimme viileään kesäilmaan ravintolasta. Osku pudisti päätään.
- Se on vain rahaa, ja mä voisin tapella tästä sun kanssa vaikka kuinka kauan. Mennäänkö jonnekin muualle viettämään iltaa?

Mielessäni kummitteli vielä myöhäinen kotiintulo Riihimäelle, enkä ikinä kehtaisi saapua muiden jo nukkuessa Westgårdeille. Kaikenlisäksi tulooni takuuvarmasti heräisi Dollar, ja vaikka Erika oli luvannut jostakin syystä tehdä aamutallin, en voisi jättää työpäivääni välistä nukkumisen piikkiin. Silti suuni puhui, ennenkuin ajattelin järkevästi liikaa.
- Mitä sulla ois mielessäs? heitin Oskulle haastavasti.

Päivämäärä:   10.5.12 08:50:52

"mutta minä tiesin, että Janne oli kuullut äitinsä"

Tohon ois kuulunut tulla että "mutta minä tiesin, että Janne oli kuullut äitinsä kovaäänisen kysymyksen."

Lähettäjä: cgbb 
Päivämäärä:   10.5.12 11:09:17

eeeiiiiii oskua
!!!!

Päivämäärä:   10.5.12 13:39:12

mä en ymmärrä mitä erika tarkottaaaa selventäkää mulle !1

Lähettäjä: d_d 
Päivämäärä:   10.5.12 13:49:34

Mä oon ymmärtäny et toi Erika on oikeesti tosi kiltti ihminen - tavallaan, mut hirveen piikikäs ja kova suustaan D: siitä ja Veerastahan vois tulla muuten parhaat kaverit, eiks je? :D

Päivämäärä:   10.5.12 14:04:01

ootko muuten suunnitellut jatkavasi kirjoittamista? Mä ainakin olen jäänyt niin koukkuun, että jos tää tarina tästä loppuu, niin en tiedä mitä mä teen D:

Jos kirjoitat, kirjoita seuraavaa tarinaa vaikka Jannella! :DD Emmä tiedä, mutta ethän lopeta kirjottamista? :3

Päivämäärä:   10.5.12 14:41:38

joo, kyllä mulla on tän tarinan loppu jo valmis - ja jotain vielä on suunnitteilla tämänkin jälkeen, joten älkääpä huoliko. Mutta ei sen aika ole koittamassa vielä vähään aikaan, on tätäkin tarinaa vielä toistaiseksi jäljellä(:

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   10.5.12 15:04:36

tä on kyllä tosi kiva! jatkoa pian?:)

Päivämäärä:   10.5.12 16:08:55

kiva ;) jatkoaa :)

Päivämäärä:   10.5.12 16:57:52

"mulla on tän tarinan loppu jo valmis"

sain sydänkohtauksen ennenkuin kerroit loputD: mut jes että tuut vielä jatkamaan, ettei tarvi surra turhaan tämän tarinan loppumista :3

Lähettäjä: hih! 
Päivämäärä:   10.5.12 19:38:29

täälä odotetaan kans malttamattomana jatkoa (:

Lähettäjä: miumau 
Päivämäärä:   10.5.12 20:06:33

kenen näkökulmasta seuraava tarina on?:D Niin ja tääkin on ihan mahtava, r-a-k-a-s-t-a-n! <3

Päivämäärä:   10.5.12 22:50:06

Suomen nätin voiton kunniaksi, 7-1!

Auto pysähtyi samaiseen tienvarteen vähän yhdentoista jälkeen. Pihaan en uskaltanut Oskun sentään ajaa, se olisi ollut sama kuin joku älykääpiö olisi tökkinyt vihaista mehiläispesää kepillä.
- Mulla oli kivaa, Osku sanoi ja hymyilin.
- Niin mullakin.
- Otetaan joskus uusiksi? poika kysyi ja katsoi minua kysyvästi.
- Täytyy kattoa, koska Erika suostuu olemaan yhtä kiltti. Mutta kiitos, että veit mut kattomaan äitiä ja muutakin, sanoin ja tajusin Oskun pettyneestä ilmeestä, ettei se ollut mikään lupaus. - Mä en halua vaan loukata Jannea! puuskahdin ja Osku meni hetkeksi aivan hiljaiseksi, kun olin päästänyt sen suustani.
- Jannekin on loukannut sua, hän kuitenkin huomautti.
- No ei tätä voi verrata siihen! En mä tiedä mitä se ajattelee, mutta sen näkee kilometrin päähän, että sitä suututtaa. Ja sä olet sen kaveri! purin hammasta.
- Älä sä meidän kaveriväleistä huolehdi. Jos sä tunnet jotakin Jannea kohtaan, niin okei, mutta voidaanhan me kavereinakin käydä joskus jossain?
- Totta kai, sanoin helpottuneena, vaikka viimeistään nyt ymmärsin, että Osku oli ajatellut näitä ikäänkuin treffeinä.
- Hyvää yötä, Osku sanoi sen jotenkin hellästi ja puristin häntä rattia pitelevästä kädestä nopeasti.
- Hyvää yötä.

Dollar tuli pari kertaa haukahtaen minua vastaan, mutta tyytyi vikisemään vain jaloissani hiljaa, kun komensin sitä. Tuvasta välkkyi television kajo rakonaisesta ovesta eteisen käytävään, ja päätin mennä katsomaan, kuka oli vielä valveilla.

Se oli Janne, joka nukkui sohvalla. Televisiosta tuli jokin Taru sormusten herroista, mutta ilmeisesti se oli yhtä tylsä Jannenkin mielestä kuin olin muistanut sen olevankin, ja laitoin television kiinni kesken jonkin sotakohtauksen.

Janne näytti jotenkin hellyttävältä siinä nukkuessaan, ja ajattelin, että jos hän nyt heräisi, jäisin kiinni itseteosta häntä tuijottamasta kuin mikäkin hullu stalkkeri. Niimpä otin lattialle pudonneen huopaviltin, ja levitin sen varovaisesti Jannen päälle. Herättää en häntä raaskinut, kun hän kerta nukkui noin sikeästi ja rauhallisesti.
- Hyvää yötä, kuiskasin Jannellekin ja sitten hiivin Dollar kannoillani omaan huoneeseeni nukkumaan.

En ymmärtänyt, miksi minun annettiin nukkua niin kauan! Kimpaantuneena kiskoin farkkujen tilalle mustat kollarini ja heitin niskaani harmaan hupparini. Niistä tulisi ennen pitkää vakiovaatteeni, sanokaa vain minun sanoneen.
- Huomenta, sanoin leiriläisille, jotka jyystivät silmät ristissä aamupalaa.
- Tiedätkö sä, missä Erika on? Stella kysyi melkeinpä asiallisesti ja ajattelin Erikan ottaneen tytöltä luulot heti ensimmäisinä päivinä täällä ollessaan pois.
- Eikö se tallissa ole?
- Ei, ellei ne hevosenostajat ole tarvinneet senkin apua jossain asiassa, Nita puuttui puheeseen.
- Mitkä hevosenostajat? kysyin ällistyneenä.
- Etkö sä tiennyt? Se islanninhevonen on ollut myynnissä ja nyt sitä on tullut ostajia katsomaan.

Jätin leiriläiset yksinään aamupalapöytään ja säntäsin tallille. Toden totta, Fredjan selässä istui nuoren oloinen tyttö ja koko Westgårdin perhe sekä Erika seisoivat kentän laidalla katselemassa.
- Fredja on todella ystävällinen ja yhteistyökykyinen ja soveltuu kyllä vielä moneksi vuodeksi maastoköpöttelyyn, kuulin Jassun selittävän ja menin Iinan viereen seisomaan. Iina näytti hiukan surulliselta, mutta mitäpä muutakaan hän olisi voinut tehdä?
- Eiköhän tätä ole jo nähty, Jarno sanoi ja se oli kehotus jättää Jassu yksikseen hieromaan hevoskauppoja. Ei auttanut jäkättää vastaan, sillä niin määrätietoisesti Jarno meidät komensi kentänlaidalta pois häiritsemästä.
- Kyllä se oikein tekee, Erika lopulta aukaisi suunsa ja minä tiesin, että hän oli oikeassa. Iina tuhahti ja mutisi jotain epäselvää ja sitten hän lähti sisälle.
- Ei taida Jasmin tulla enää syksyllä tänne, Outi totesi ja sitten minun oli pakko marssia Iinan perässä sisään, koska tunnelma oli mennyt minun osaltani vanhoihin muistoihin, joita en olisi halunnut enää edes muistaa.

Erika sai hälisevien leiriläisten uteliaisuuden kuriin, ja luultavasti sai nämä helpottumaan, ettei hän pitäisi valmennustuntiaan ensin, vaan Outi aloittaisi näiden kanssa helpommilla asioilla.
- Mutta se ei tarkoita sitä, että te pääsisitte jotenkin helpommalla tänään, Erika uhkasi ja selvästi nautti aiheuttamastaan hälinästä.

Minä päätin mennä suosiolla talliin, sieltä pitäisi kuitenkin viedä hevosia ulos ja siivota karsinoita. Ajatus avun pyytämisestä olisi kyllä houkutellut, mutta itsepähän olin ollut koko eilisillan poissa ja jättänyt tekemättä aamutalliksi. Oli sanomattakin selvää, että karsinoiden siivous ja iltatallin tekeminen olisivat minun vastuullani tänään.

Kentällä jatkui koeratsastaminen, kun livahdin nopeasti talliin etsimään kottikärryjä. Mietin, mitä Jassun päässä oikein liikkui, mutta jos hän oli valinnut Helsingin ja opiskelun, ei häntä siitä voinut syyttää. Fredjan myyminen olisi viimeinen ja ehkä kivuliain osuus, sitten Jassulla ei olisi edes muita velvotteita tulla käymään Riihimäellä kuin sukulaisten tapaaminen. Oman hevosen asuminen yli viidenkymmenen kilometrin päässä ei ollut mitenkään helppoa, ja ihmettelin, miksei Jassu ollut myynyt Fredjaa pois jo aikoja sitten.

Sitten olisi jo toinen karsina tyhjänä - tai oikeastaan neljäs, ja kaksi täyttyisi taas, kun ylläpitohevoset tulisivat takaisin kotiin. Outi kyllä oli puhunut viimeaikoina puhelimessa suomenhevos-Hertsan ylläpitäjän kanssa siihen sävyyn, että luultavasti ruuna jäisikin lopullisesti ylläpitäjälleen. Vikihän oli tuotu takaisin mystisesti, eikä ylläpitäjään saatu vieläkään yhteyttä. Kolmannen ylläpidossa olevan hevosen pitäisi saapua ennenkuin kouluni alkaisivat, eli luultavasti kerkeäisin näkemään Dustininkin, ennenkuin lähtisin takaisin kotiin.

Kotiin, niin, äidin luokse. Jotenkin ajatus tuntui haikealta, jättää Westgårdit ja lähteä Helsinkiin. Viimeistään tässä vaiheessa olisin mielelläni jäänyt Riihimäelle, mutta Riina ja Petra tulisivat tekemään töitänsä jälleen, Riina ensin ja Petra vuoden päästä au pair-vuodensa jälkeen, mutta tulisipa kumminkin.

Janne tuli jurosti talliin ja potkaisi jotakin, joka saattoi olla ämpäri.
- Sullahan on hymy herkässä, en voinut olla kommentoimatta.
- Oothan säkin täällä virnuillut kuin Hangon keksi, miksen mäkin sitten? Älä vie Reksua ulos, mä menen maastoon.
- Pääsiskö mukaan? minulta pääsi ja sain vastaukseksi hiljaisuuden.
- Miksipäs ei, kyllä mä voin odottaa, hän vastasi kuitenkin.
- Mulla menee kyllä hetki, sanoin ja katselin ympärilleni hiukan epätoivoisena. Ainoastaan Regina oli sisällä, kaikki muut hevoset oli viety ulos. Janne yleensä vei tammansa pihalle itse, ja tamma taisikin kuulua siihen kuuluisaan yhden-miehen-hevonen-kategoriaan. Ainakin se toimi Jannen kanssa paremmin kuin kenenkään muun kanssa, niin selästä- kuin maastakin käsin.
- Mä odotan, kuului vastaus.

Outi antoi minulle ratsuksi Vikin, joka oli poukkoillut laitumella siihen malliin, että luultavasti tulisin alas tamman selästä joko pukeilla tai äkkisillä laukkaspurteilla. Hain tamman kuitenkin varustettavaksi, ja älähdin sille karjaisten, kun se yritti upottaa hampaansa käsivarteeni.
- Älä kuule yritäkään senkin pikkupérkele, murisin ja harjasin tammaa sen luimiessa minulle minkä ehti. - Sun temppuilut ei tehoa muhun millään lailla.

Janne talutti tummanrautiaansa samoihin aikoihin tallista, kun minä olin saanut siron herasilmän valmiiksi ja uhkuin tyytyväisyyttä.
- Eiköhän mennä, Janne sanoi ja ponnisti tammansa selkään vaivattomasti ja sulavasti. Minä seurasin hänen esimerkkiään kömpelösti, mutta pääsinpähän satulaan paljon helpommin kuin tänne tultuni. Paljon huonommin kuin ennen olin päässyt.

Viki seurasi nätisti Reginaa, ei yrittänyt hyppiä tai riehua tai keksiä mitään pääni menoksi. Tuntui hyvältä ratsastaa, vaikka seura oli yleensä puheliaampaa sorttia kuin tänään. Minähän siihen tietysti olin syynä, ja nyt seuraan tunkeminen tuntui jopa nololta. Kunpa ajattelisin enemmän kuin toimisin, niin sillä jo saattaisi jäädä moni ihminen loukkaantumatta tai suuttumatta.
- Sä katoit sitä Taru sormusten herrasta-elokuvaa eilen, sanoin ja yritin aloittaa keskustelua. Viki pärski ja heilutteli päätään.
- Niin taisin tehdä, Janne totesi ja ratsastin Vikin Reginan viereen, sillä tie oli leveä, eikä siellä kulkenut muita.
- Oliko se hyvä? kysyin ja Janne pudisti päätään.
- Ei. Tai en mä muista, mä taisin nukahtaa.
- Ai.
- Viittitkö mennä takasin tonne perään, mä ajattelin ravata ja laukatakin vielä tänään.
- Miten herra tahtoo niin näin tehdään, totesin ja jättäydyin Vikillä Reginan taakse.

Nyt vain pitäisi purra hammasta ja kestää, sillä kiukutteluani Janne ei ainakaan ollut ansainnut.

Lähettäjä: hihihihihhiihi 
Päivämäärä:   10.5.12 23:38:20

ihana pätkä :) enemmä sutinaa nuitten välille :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   10.5.12 23:51:49

Tää on kyl kiva :) Me like :)

Päivämäärä:   11.5.12 08:41:16

ihanin tarina ikinä !

Päivämäärä:   11.5.12 10:27:51

Perjantai-iltana Jassu ja Taisto sitten pakkasivat kimpsunsa ja kampsunsa ja hyppäsivät autoon. Fredja oli oikeasti myyty, ja huomasin Jassun kasvoilla välkehtivän surun, mutta sitten hän huomasi katseeni ja työnsi aurinkolasit kasvoilleen.
- Me varmaan soitellaan vielä, jos tullaan, Taisto sanoi epävarmasti vielä kuistilla ja Jarno nyökkäsi.
- Ajakaahan varovasti, hän totesi ja Taisto melkein kumarrellen meni autoon kuskin paikalle istumaan, vilkuttikin jopa. Jassu ei vilkuttanut eikä edes katsonut, ja jos häntä ei olisi tuntenut, olisi voinut sanoa, että hän oli varmasti suuttunut jostakin.
- Voi meidän Jasminia, Outi vain huokaisi ja Jarno kietoi kätensä hänen ympärilleen. - Ei kai tässä nyt tähän pisteeseen olisi menty, oltaisiin me voitu se Fredja varmaan hoitaa itsekin...

Mutta eivät he tai me olisi. Hevosen seisottaminen tyhjän panttina oli tyhmää ja turhaa, Outi tiesi sen itsekin. Luultavasti suloinen Velvetkin menisi myyntiin, ellei sille löytyisi tarpeeksi kevyttä ratsastajaa. Jos Erika jatkaisi täällä käymistä, niin sitten hän, tai jos ei Erika, niin sitten vaikka Iina.
- Se Rontin juttu taisi olla viimeinen pisara, Jarno totesi kaikkien meidän ajatukset ääneen. - Ja toisaalta Fredja sai hyvän kodin. Turha sitä on enempää murehtia.

Jarno oli oikeassa, sillä ratsastanut nuori tyttö luultavasti tarjoaisi vanhahkolle tammalle loistavan kodin maastoiluineen kaikkineen, ja Jassun päätös oli ollut järkevä, joten sitä oli turha märehtiä, vaikka se minusta haikealta tuntuikin.
- Mennäänkö hyppäämään? Iina kysyi, enkä nähnyt ensimmäistäkään syytä kieltäytyä. Leiriläisten seura tuvassa ei juuri innostanut, varsinkin kun näillä vielä oli energiaa. Ehkä Erikan valmennustunnin jälkeen nämä saattoivat olla juuri ja juuri siedettäviä, mutta eivät ehdottomasti sitä ennen.
- Ota taas Viki, Outi sanoi kuin ohimennen ja sehän minulle kelpasi. Tamma oli käyttäytynyt Jannen ja Reginan kanssa upeasti maastossa ja kieltämättä vatsaani kihelmöi ajatus esteiden hyppäämisestä pitkästä aikaa.
- Ei sitten kauhean korkeita, sanoin epäröiden ja Iina purskahti hyväntahtoiseen nauruun. Luuli minun vielä pilailevan, se ruoja.

Vikillä oli kiitettävästi energiaa, kun harjasin sitä. Välillä se rentoutui roikuttamaan huultaan nauttien kumisuan tuomasta hieronnasta ja mulkaisi minua synkästi sinisillä herasilmillään, kun käsivarteni puutui.
- Voitaisiin kokeilla ilman satulaa, Iina sanoi ja puuskahdin.
- Kokeile sinä samantien vaikka päälläsi seisten, mutta mulla ainakin on satula ja jalat turvallisesti jalustimissa! Ota huomioon, että tähän mennessä mä olen vaan mennyt maastoköpöttelyä.
- Se on kyllä totta, Iina myönsi silminnähden pettyneenä.
- Kauanko teillä menee? Jos menee kauan, ottakaa maneesi, mä hyppyytän noita leiriläisiä kentällä, mutta menkää kentälle vapaasti jos te ootte häipyneet sieltä hélvettiin kolmeen mennessä, Erika tuli sanomaan tallin ovelle ja vilkaisimme Iinan kanssa toisiamme.
- Kentälle, sanoin itsevarmasti.

Se oli kuitenkin suurin virhe, mitä tähän hätään saattoi keksiä. Leiriläiset olivat heti kärppinä kentän laidalla, ajattelivat varmaan oppivansa töitä tekemättä katselemalla minun ja Iinan ratsastusta, olihan toinen sentään kiitettävästi kilpaillut ja sijoittunut sekä valmentautunut monien kuuluisien ratsastajien valmennuksissa ja ratsastanut koko ikänsä. Heidän silmissään minä olin varmaan samalla tasolla kuin he itse, enkä oikein voinut väittääkään vastaan. Pitkään aikaan en ollut ratsastanut tosissani ja kilpaillut olin viimeksi joskus Rockyllä kaksi vuotta sitten. Sieltä oli tullut sininen rusetti mikä oli siinä luokassa mielestäni hyvin, mutta silti. Kun vielä Erika tuli katsomaan avuttoman oloista harjoitteluamme, missä Iinankin piti vielä treenata sunnutaisia kisojaan varten, hänen oli vaikea peittää ärtyisyyttään ja ryppyjä kulmiensa välissä.

Cilla oli laiskistunut entisestään ja oli tottelemattomampi kuin yksikään ratsastuskoulun kieroutunein poni saattoi olla, eli ylihuomisista kisoista saattaisi tulla melkoinen farssi, mitä sitä kiertelemään. Kun Iina sai käsiinsä raipan, rupesi Cilla pukittelemaan, ja en ollut sen koskaan nähnyt tekevän mitään sen suuntaistakaan.
- Hieno homma, olin kuulevinani Erikan murisevan itsekseen, kun ratsastin hänen ohitseen, mutten voinut olla aivan varma.
- Mä vihaan tammoja! Iina suorastaan rääkyi, enkä kyllä ihmetellytkään hänen sanojaan.
- Sulla on kaksi jalkaa ja kaksi kättä - anteeksi, tavallaan kolme, koska sulla on raippa. Käytä sitä, Erika komensi.
- Kumpi tätä lahopäätä ratsastaa, sinä vai minä? Iina tiuskaisi ja sai Erikan lopultakin hiljaiseksi.

Kun lopulta piti hypätä, oli Cilla jättänyt temppunsa vähemmälle ja hyppäsi nätisti Iinan alla, vaikka kyllä siitä huomasi, kuka oikein oli kesäkunnossa.
- Tule vaan, Iina sanoi ja maiskautin Vikin laukkaan suoraan okserille. Tamma luimisti ennen hyppyään ja luulin sen jo kieltäytyvän sillä se pysähtyi kuin seinään, mutta hyppäsi se kumminkin jättäen myöskin ilmavaraa.
- Tän hyppytapa, älähdin ja katsoin kauhuissani Erikaa ja Iinaa.
- Ei hyvä, Erika totesi. - Vaikka pääsihän se siitä yli, mutta se on päässyt myös huonoille tavoille siellä ylläpitäjälle.
- Meinaatko sä, että..., sanoin ja katsoin epäilevästi Iinaan.
- Meinaan. Ja myös sitä, että ratsasta sitä pehmeellä kädellä, äläkä tee mitään tyhmää.
- Olenko mä joskus ratsastaessani tehnytkään? nurisin enemmän Iinalle kuin uteliaille silmille ja korville kentän laidalla.
- En mä sitä tiedä, mutta yrittäkääs nyt, kumpikin, ennenkuin mä rupean itkemään tälle esitykselle, Erika puuskahti ja katsoin fiksuimmaksi sulkea korvani häneltä.

Koska Erikakin oli kyllin viisas selvästi ymmärtämään, milloin liika oli liikaa, hänkin piti suunsa tukossa. Iina sai Cillan hyppäämään hyvin esteiden ylitse, ja ainoastaan muuria se vierasti niin paljon, että hyppäsi suorastaan taaksepäin. Erikan ilmeestä näki, että esitys oli ollut korkeintaan kelvollinen, muttei sanonut sentään mitään. Liiallista arvostelua yleensä rauhallisen Iinan hermot eivät olisi kestäneet, varsinkaan Erikalta.
- Ota sä vielä kerta jos jaksat, Iina puuskutti ja Erika patisti leiriläiset laittamaan omat hevosensa kuntoon vastaavaa tuntia varten.

Nostin Vikillä laukan ja purin huultani, sillä tiesin, mitä odottaa. Kuten olin arvannutkin, tamma pysähtyi äkisti ja melkein horjahdin sen kaulalle, ja äkkiseltään se hyppäsi. Sama toistui okserilta trippelille, siitä muurille ja vielä pystyesteelle. Minua melkein oksetti, ja sainkin olla iloinen, etten ollut syönyt mitään raskaampaa toistaiseksi. Tunsin itseni merisairaaksi ja annoin Vikille pitkät ohjat.
- Laskettaisko tuollainen kieltämiseksi kisoissa? kysyin Iinalta ja tämä mietti hetken, ennenkuin vastasi.
- Täytyy kysyä äidiltä tai isältä. En mä oikeastaan ole varma.

Silitin ruunikon hiestynyttä karvapeitettä ja nautin auringon porottaessa taivaalta täydeltä terältä. Ylihuomenna nähtäisiin, toisivatko leiriläiset sekä Iina tai Janne kisoista kotiin yhtäkään ruusuketta - ja minulla oli vahva tunne siitä, että kyllä toisivat.

Päivämäärä:   11.5.12 12:27:17

voi että :D osaan nini samaistua tähän. tiiän jo miltä eerikaki näyttää. påäähenkilöstä en oo niin varma, ihana tarina. erikakaan ei oo enää niin kamala.

Lähettäjä: hansa 
Päivämäärä:   11.5.12 12:54:26

täällä uusi lukija ilmoittautuu! mahtavaa lukea tämmöstä tekstiä. En löytäny oikeen muuta korjaatavaa, kun kirjotusvirheitä siellä täällä, että propsit sulle! mää yleensä oon aika kovalla kädellä arvostelija, mutta nyt mää oon oikeestaan aika mykistyny. keep going!

Päivämäärä:   11.5.12 13:26:35

mä oon kuvitellut Veeran ainakin bruneteksi, ja mun mielestä mä oon aiemmin lukenutkin jostain pätkästä minkä näköinen Veera oikeastaan on :_D Ja Erika... mäkin oon alkanut tykkäämään siitä paljon, paljon enemmän! :P

Päivämäärä:   11.5.12 15:07:21

Mäkin oon kuvitellut et veera ois brune:D:D

mut jatkoa!

Päivämäärä:   11.5.12 16:38:13

Janne&Veera on molemmat ruskeasilmäisiä- ja tukkaisia, ja sopii mun mielestä senkin takia erinomaisesti toisilleen;)

Tää on kyl ihan mahtavaa tekstiä, osaisinpa vielä itekkin kirjottaa yhtä hyvää jälkeä...

Päivämäärä:   11.5.12 17:10:08

Tuleeko toinen pätkä tänäänkin jos Kanada häviää?:DDD

Päivämäärä:   11.5.12 18:21:42

kyllä tulee, jos Suomi voittaa! :D

Päivämäärä:   11.5.12 18:53:48

kiva :D en tiiä mitä kommaan? xD

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   11.5.12 21:17:17

enpä taaskaan ole pitkään aikaan kommentoinut, mutta ahkerasti kyllä olen seurannut alusta asti;)

Päivämäärä:   12.5.12 12:00:09

Ei voittanut suomi, mutta ei saa lannistua, tässä jatkopätkää! :)

Seuraavana päivänä, joka oli lauantai, soitti Henni. Minulla kesti hetki tajuta, kuka ihme pulputti kuin papupata ja nauroi joihinkin kohtiin välillä, ettei siitä puhelusta meinannut saada mitään tolkkua. Ymmärsin vain, että Henni pyysi minua kahville, ja tietenkin suostuin, sillä olin ymmärtänyt Westgårdeilla ollessani, ettei ystäviä voinut koskaan olla liikaa.

Janne oli ruvennut taas suopeammaksi minua kohtaan, ainakin siltä tuntui. Hän piikitteli minua suunnilleen joka asiasta, aivan niinkuin ennen, ja näytti voitonriemuiselta kuin pikkupoika kun en osannutkaan vastata hänen letkautuksiinsa samalla tavalla. Oskusta emme tietenkään puhuneet sanaakaan, se olisi ollut idioottimaista, mutta Vikillä hyppäämisestäni Janne oli saanut hyvät naurut ja minä annoin ne hänelle mielelläni, sillä tuntui hyvältä nähdä hänen nauravan pitkästä aikaa ollessaan kanssani samassa huoneessa.
- Heittäisitkö sä mut tohon lähikahvilaan? kysyin nöyränä kuin mikä Jannelta. Muilta en oikein kehdannut kysyä, sillä autollisilla oli kädet täynnä töitä leiriläisten kanssa paitsi Jarnolla, joka itse teki paperitöitä työhuoneessaan niska limassa ja silmät solmussa.
- Voinhan mä, Janne sanoi ja sitten ikäänkuin havahtui ymmärtämään, etten välttämättä ollut menossa yksin. - Kenen kanssa sä olet menossa?
- Hennin, sanoin iloisesti ja Jannen ilme muuttui paljon suopeammaksi.
- Se onkin sulle paljon parempaa seuraa.
- Kuin kuka? kysyin turhan hyökkäävästi ja Janne kohautti olkapäitään.
- Ei kukaan. Mennään.

Henni tervehti minua kuin vanhaa ystävää jälleen, ja pyysi Jannenkin istumaan. Kumma kyllä, poika suostui heti käytyään kassan kautta ja lysähti loosiin viereeni Henniä vastapäätä ojentaen minulle cappuccinon. En kehdannut vilkuilla Henniä turhan paljon, mutta samannäköinen hän oli kuin ennenkin. Musta, lyhyt erisuuntiin hapsottava tukka ja valtavat tummanruskeat silmät, joita tietyssä valossa olisi saattanut luulla mustiksi. Hennin ihokaan ei ollut aivan vaalea vaan hiukan astetta tummempi.
- Kisat, Henni aloitti dramaattisesti ja Janne huokaisi.
- Mitä niistä?
- Älä räjähdä katon läpi, mutta saisinko mä tulla mukaan?

Janne älähti ja hautasi pään käsiinsä ja vilkuilin nolona muita asiakkaita. Meihin ei kuitenkaan kiinnitetty onneksi mitään huomiota, mutta olihan tämä naurettavaa, että olimme istuneet pöydässämme vajaat viisi minuuttia, ja jo nyt oltiin järjestämässä draamakohtausta. Vitsillä tietenkin, mutta silti.
- Miksi? Janne kysyi ja tunsin itseni ulkopuoliseksi, vaikka minuthan tänne alunperin oli kutsuttu. Yhtä hyvin olisin voinut mennä heittämään parkkipaikalle kärrynpyörää, mutta ehkä ensi kerralla sitten.
- Topi Koivu, Henni sanoi alistuneella äänellä kuin pitäen Jannea idioottina. - Se muistaakseni kisaa myös.
- Joo, eri seurassa kuin me, miten niin?
- Mä ajattelin, että nyt olisi hevosentuoksuisen romanssin aika niinkuin niissä ponikirjoissa, vai mitä luulet?

Vilkaisin Jannea, joka näytti puulla päähän lyödyltä ja hörppäsin kahvistani niin, että olin tukehtua. Henni havahtui ilmeisesti tuijotuskisastaan Jannen kanssa ja niin teki Jannekin, sillä alkoi paukuttaa minua kämmenellään selkään. Viimeistään nyt muiden huomio oli meissä, hieno homma.
- Kuka on Topi Koivu? yskin ja Henni hymyili minulle.
- Ehkä maailman komein tyyppi, ja mä ajattelin tulla vakoilemaan sitä teidän kanssa. Janne oikeasti, kiltti, ette te mua edes huomaa!
- Mikset sä aja itse? Janne kysyi ja näytti selkeästi iloisemmalta, sillä luultavimmin Hennillä tosiaan oli kuin olikin omakin auto.
- Mä romutin sen.
- Etkä romuttanut! Janne älähti.
- No en mä, kun sitä ajattelee oikeastaan. Se lähti peruuttamaan itsekseen alamäkeen kun mä menin hakemaan kännykkää sisältä. Ja sitten se rysähti.
- Mihin? oli minun vuoroni kysyä ja Henni huokaisi.
- Isän traktoriin.

Minä pidin Hennistä heti. Hänessä oli jotakin valovoimaista ja energisen karismaattista, että melkein kadehdinkin häntä samantien.
- Meillä on leiriläisiä, Janne ilahtui ja tönäisin häntä ärtyneenä, sillä eihän se olisi ollut este. - Ja sä joudut heräämään aikasin. Nukkumaan aitassa. Mä näin siellä eilen ison hämähäkin.
- Ei haittaa ja mä olen hyvä lasten kanssa, Henni sanoi aurinkoisesti, vaikka hän nielaisikin ja veikkasin sen johtuvan olemattomasta hämähäkistä.
- Ei ne oo lapsia kun murrosikäsiä víttuilijoita. Ei sun hermot kestä.
- Kestäähän.
- Meillä asuu Erika, Janne iski ja sai vihdoin Hennin miettiväisen näköiseksi.

Minua oli jopa ruvennut naurattamaan koko keskustelu, ja Jannen kunniaksi oli sanottava, että Erika-kortin vetäminen oli vikatikki. Luulin, että tytöllä oli kylällä jopa tietynlainen mainekin, ja oliko se ihme, niin terävillä sanoilla ja ylimielisellä käyttäytymisellä? Hullua kyllä, minä pidin Erikasta valtavasti, vaikkei kukaan sitä kai vielä tiennytkään. Arvelin, että Erika kohteli minua tällä hetkellä samalla tavalla, kuin isosisko kohtelisi pikkusiskoaan, joka ei olisi halunnut pikkusisarusta ollenkaan, mutta kesti tätä valittamatta. Minä osasin vastata tytön piikikkyyteen piikikkyydellä, mutta edes Janne ei saanut horjutettua Erikan päättäväisyyttä millään.
- Kyllä me tullaan toimeen, Henni sanoi epävarmasti.
- Tule pyörällä, meillä on niin paljon säätöä tallissa ja kotona aamulla, että sä jäät vaan jalkoihin.
- Nej tack. Mä luovutan sitten samantien, ja jos isä lainaa sen autoa niin siellä nähdään, Henni puuskahti.

Tajusin äkkiä, etten ollut maksanut edes omaa kahviani, toisaalta en ollut sitä tilannutkaan. Ymmärsin myös, että olin ollut kiusallisen hiljaa koko Jannen ja Hennin väittelyn ajan.
- Mitä Artulle kuuluu? kysyin Henniltä, vaikka poika olikin viimeinen tässä maailmassa, jonka kuulumisista oikeasti halusin tietää jotain. Henni kohotti hiukan kulmiaan, mutta vastasi kuitenkin.
- Siellähän se, örveltää. Poliisit oli napanneet yksi päivä sen selviämään yön ylitse.
- Ei mitenkään hohdokasta siis, Janne mutisi.
- Koska teistä oikein tulee pari? Henni pamautti yhtäkkiä sellaisen kysymyksen pöytään, joka todellakin sai minut ja Jannen katsomaan häntä suut auki. Mitä sellaiseen oikein saattoi vastata? - Te näytätte niin söpöiltä siinä vierekkäin, että olisi sääli, jos te ette koskaan menisi yhteen, Henni iski meille molemmille silmää.

Lähettäjä: BZ 
Päivämäärä:   12.5.12 12:30:36

Awwww <3

Lähettäjä: jghkm 
Päivämäärä:   12.5.12 13:46:52

oooij! tuleehan tänää vielä jatkoo? :3

Päivämäärä:   12.5.12 14:24:50

awwwwww Hennistä tuli just nyt mun lempihahmo<3

Päivämäärä:   12.5.12 18:01:02

mun kirjotushimot kasvaa kun luen tätä :D

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.5.12 19:17:31

oii lisää<3!

Päivämäärä:   12.5.12 21:10:34

No nyt kyllä jätit tilanteeseen! Mun mielestä noiden kahden ois jo korkea aika mennä yhteen, sillä mun on tosi vaikee kuvitella tässä tarinassa Veeralle ketään muuta poikaystäväksi kuin Janne...

Lähettäjä: BeLLe 
Päivämäärä:   12.5.12 21:12:59

Et oikeesti jötä tämmöseen kohtaan!

Päivämäärä:   12.5.12 21:51:01

aww ♥

Päivämäärä:   12.5.12 22:01:10

lisääääääääääääääääääääääääääääääääää! :s

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   12.5.12 22:12:40

jatkoa hei!;-)

Päivämäärä:   13.5.12 00:55:16

hansa, kiva kuulla! :D
Tässä uusi pätkä, mä olen koko huomisen päivän poissa, eli en ehtisi muutenkaan laittaa päivemmällä - ja eikös nyt muutenkin ole jo sunnuntai?

Janne kaahasi kotiin kuin mielipuoli, vasta parisataa metriä ennen hän ymmärsi sentään hidastaa. Henni oli järjestänyt meidät noloon asemaan, mutta antanut samalla tilaisuuden ikäänkuin puhua asiat selviksi tässä samantien.
- Mitä mieltä sä olet? Janne kysyi ja naputti rattia molemman käden etusormillaan hiukan hermostuneesti.
- Niin mistä? kysyin ja katselin ikkunasta, sillä poskeni taisivat helottaa yhtä punaisina kuin liikennevalot.
- Siitä, mitä Henni sanoi. Että haluaisitko sä -

Janne katkaisi puheensa ja toivoin, että olisin ollut hiukan rohkeampi siinä pelkääjänpaikalla istuessani, vaan en ollut. Olisin ehkä saattanut päättää Jannen aloittaman lauseen toivotulla tavalla. Purin huultani ja auoin suutani kuin kala kuivalla maalla, ja silmäkulmastani huomasin Jannen puristavan rattia ja leukapielien kiristyvän. Samassa hän jarrutti niin, että pikkukivet sinkoilivat ja auto seisoi melkein tallin pihassa, muttei siltikään kuitenkaan aivan, tarpeeksi kaukana, ettei kukaan utelias ihminen olisi nähnyt autoa, vaikka olisikin ikkunasta kurkkinutkin.
- Mitä sä ajattelet? Janne kysyi ja katsoi minuun.
- Että mua pelottaa vähän toi sun käytös, tunnustin ja Janne huokaisi.
- Sori.
- Mutta myös sitä, että ois tosi kivaa jos me ajateltaisiin seurustelusta samalla tavalla. Että joo. Mutta miten sitten syksyllä, kun -

Tällä kertaa minun lauseeni keskeytyi kun Janne suuteli taas, kumartui puoleeni ja suuteli niin, että jos olisin seissyt, olisivat polveni luultavasti pettäneet kokonaan. Vastasin hänen suudelmiinsa, sillä niitähän minä olin odottanut koko täällä oloni ajan.
- Musta tuntuu, että me päästiin yhteisymmärrykseen, Janne kuiskasi sekä suukotti otsaani. Minä katselin häntä, ainoastaan yksi vastaus ja sitten olisin hänen ja hän minun.
- Siltä näyttää, totesin hymyillen ja Janne suuteli minua taas.

Kun pääsimme pihaan, minut valtasi pienoinen hirvitys, kohta en olisikaan pelkkä kesätyöntekijä, vaan sekä kesätyöntekijä että tallinomistajan pojan tyttöystävä. Janne lukitsi ovet ja kietoi kätensä ympärilleni ja niin me astuimme sisään, etsien muita kertoaksemme, että tässä me sitten olimme. Molemmat.
- Leiriläiset, mutisin kun kuulin iloista puheensorinaa tuvasta. Janne katsoi minua mietteliäänä ja kohotti hiukan päätäni sormellaan katsoen minua tummilla silmillään vakavana.
- Entäs sitten?

Niin, entäs sitten, tosiaankin. Seurasin Jannea hiukan arkaillen kainalossa perässä ja kaikki tuijottivat meitä kuin eivät olisi olleet varmoja, olimmeko me tosiaan me, vai kaksi avaruusolentoa suoraan Marsista.
- Mulla ja Veeralla olisi teille hiukan kerrottavaa, Janne aloitti ja huomasin Outin jo hymyilevän.
- Te ootte yhdessä! Nita hihkaisi, ja oli arvannut aivan nappiin, sillä emmehän me yleensä Jannen kanssa todellakaan kaulailleet tällä tavalla ja siinä samassa olin iloinen, että leiriläiset sittenkin olivat kuulemassa.
- Näin on näreet, Janne vahvisti ja Outi tuli Jarnon kanssa yhtä aikaa halaamaan meitä molempia samantien ja Iina seurasi hyvänä kakkosena perässä.
- Vihdoinkin! hän totesi ja katsoi minua melkein kuin syyttäen jostakin. Erikakin tuli seisomaan heidän jälkeensä aivan kuin miettien tarkkaan, mitä sanoisi. Siinä vaiheessa vatsani möyrähti oikein kunnolla, olihan Erikakin joskus seurustellut Jannen kanssa. Poika vieressäni virnisti ilkikurisesti kuitenkin tytölle, ja tämä muksautti Jannea käsivarteen.
- Onneksi olkoon, hän sanoi meille molemmille ja jos olisin ollut tippaakin enemmän halailuihmisiä, olisin halannut Erikaa.
- Kiitos, sanoin hänelle ja katsoin häntä silmiin tarkoittaen koko sanaa sydämeni pohjasta. Erika nyökkäsi minulle ja vilkaisin Jannea, joka katsoi minuun aavistuksen oudosti, mutta ilmeni hälveni hänen kasvoiltaan nopeasti.
- Meillä oli tässä teoriatunti ja Erika antoi kisoihin liittyviä vinkkejä äsken, kiinnostaako nuortaparia jäädä kuuntelemaan? Outi kysyi hymyillen ja Janne päästi minusta irti ja istuutui Stellan viereen katsoen minuun kysyvästi.
- Mä taidan mennä mun huoneeseen lepäämään, ja enhän mä sentään kisaa huomenna niin mä taidan jättää väliin, totesin ja sehän oli totta, vieläpä molemmat sanomani asiat.

Olin onnellinen, tietysti olin. Olin ollut ihastunut Janneen varmaan kaksitoistavuotiaasta lähtien, viimeistään, mutten koskaan ollut kuulunut näihin lääppijäihmisiin, joiden pitäisi kihnuttaa toisen kyljessä kokoajan. Lisäksi leiriläisten katseet olivat minulle hiukan liikaa, enkä tiennyt mitenpäin tulisi loppujenlopuksi oikein olla. Kaivoin puhelimeni taskustani ja katsoin Oskun nimeä puhelimeni nimivalikossa. Äkkiä puhelimeni pärähti niin rajusti soimaan, että säpsähdin. Henninpérkele tietystikin.
- Onnistuinko mä? Henni kysyi ja minun oli pakko hymyillä.
- Täällä justiin leiriläiset katsoivat silmät tapillaan meitä, eikä tää kertominen mennyt niin kuin mä olin kuvitellut, mutta kyllä sä onnistuit, myönsin.
- Hienoa! Henni hihkaisi iloisena. - Haluatko sä auttaa mut Topin kanssa yhteen, vai aiotko sä leikkiä Jannen kanssa kotileikkejä tänään koko illan?
- Minkälaista apua sä tarvitsisit? kysyin kiinnostuneena.
- Pyydät Outilta ja Jarnolta yhdelle autottomalle ja avuttomalle tyttölapselle nukkumapaikkaa.
- Kuka tää Topi siis nyt oikein on, kerro kaikki alusta, pyysin ja Hennihän kertoi.

Topi, tai itseasiassa Tobias Koivu oli kuulemma kaikkien hevostyttöjen päiväuni ja sankari, kokenut konkari jo kansallisissa sekä kansainvälisissä kilpailuissa, omistaen kaksi huippuhevosta ja kilpaillen niillä vuoronperään. Ilmeisesti kaksi vuotta hiljaiseloa ratsastusrintamalla oli estänyt minua kuulemasta kuumimmat juorut tästä Topista, ainakin Henni oli aivan pöyristynyt kuullessaan, ettei minulla ollut aavistustakaan koko henkilöstä.
- Miksi se kisaa huomenna sitten tommosissa pikkusissa seurakisoissa?
- Koska se haluaa ja niiden ratsastuskoulu saa kumminkin mainetta ja kunniaa ja kaikkea mahdollista. Etkö sä kuullut, Topi on sen ratsastuskoulun omistajan poika!
- Sä kuulostat Henni viisitoistavuotiaalta tytöltä, minun oli pakko sanoa ja sain naurua osakseni.
- Niin säkin kuulostaisit, jos sä vain näkisit sen ilmielävänä! Se on kuin jumala, ja ratsastaakin kuin jumala! Veera, googleta se, niin sä ymmärrät! Ja pliis auta mua! Oikeasti, mä tiedän että tää on tyhmää, mutta mä palvon sua koko lopun ikääni!
- Mä soitan, kun keksin jotain, lupasin ja Hennin oli tyytyminen siihen.

Minun oli pakko mennä takaisin alakertaan, ja siellähän Erika meuhkasi, että mitä huomenna sai tai piti - ja mitä ei missään nimessä kuulunut tehdä. Janne nuokkui käsivarsiensa varassa ja Iinakin näytti olevan nukahtamaisillaan. Jarnoa ei näkynyt enää ja Outi kuunteli kiltisti Erikan paasausta, varmaan antaen jonkinlaista esimerkkiä selvästi pahoinvoivan näköisille leiriläisille.
- Kysyttävää? Erika kysyi, enkä ihmetellyt, että pöydän oli vallannut hiljaisuus.
- Mennääs pistämään hevosia kuntoon, niin päästään viimeiselle maastolenkille, sen te ja hevoset olette ansainneet, Outi sanoi lempeästi ja sai leiriläiset nopeasti liikkeelle. Janne piristyi selvästi kun näki minut ovensuussa ja painoi minut heti itseään vasten. Outi hymyili minulle suorastaan sydämellisesti kävellessään ohitse ja ihmettelin, että näinkö nopeasti kaikki tosiaan kävi.
- Henni tarvitsisi yöpaikan oikeasti, sanoin ja Janne ei selvästi tiennyt olisiko hänen pitänyt nauraa vai rypistää kulmiaan.
- Puhutko sinä Henni Kiiskisestä? Outi kääntyi ympäri ja melkein säikähdin, miten herkkä hänen kuulonsa oli, mutta ryhdistäydyin hämmennyksen yli sekunneissa.
- Joo, sanoin varmasti, vaikken ollutkaan Henninkään sukunimeä ennen kuullut. - Sekin haluaisi tulla kisoihin, ja se on mun ja Jannen kaveri, että onnistuisiko kyyti sinne kisapaikalle?

Outi tuntui olevan niin pitkän aikaa hiljaa, että ensimmäistä kertaa minua melkein hirvitti.
- Totta kai, Outi kuitenkin lupasi ja Janne puristi minua olkapäästä. - Saahan sen patjan sun huoneeseen, jos te kerran kavereita olette, hän totesi ja sen sanottuaan hän meni Erika vanavedessään leiriläisten perään. Huomasin Erikan vihreiden silmien välähtävän huvittuneina ja muistin Hennin epäröinnin, kun Janne oli sanonut Erikankin asuvan Westgårdeilla ja pelkäsin Erikan ottavan Hennin helposti silmätikukseen.
- Mikä muumien majatalo tästä oikein on tullut? Janne kysyi ja säikähdin hänen suuttuneen minulle samantien, mutta huomasin hänen hymyilevän.
- Hennihän on kiva, Iina sanoi, eikä Janne väittänyt vastaankaan. - Mutta miksi se haluaa huomisiin kisoihin? Eihän se tykkää hevosista.
- Lainaa sun konetta niin säkin ymmärrät, google nimittäin kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, virnistin.

Topi Kallio oli komea mustatukkainen ja sinisilmäinen nuorimies, wikipedia paljasti hänen olevan 21-vuotias Ratsastuskoulu Vanajan yksi sijaistavista ratsastuksenopettajista ja hänen voittoputkensa oli tosiaankin mieletön. Iinan suu oli kirjaimellisesti loksahtanut auki ja Janne näytti hiukan paheksuvalta.
- Jumankauta, oli ainoa, mitä Iinan suusta pääsi. - Mistä Henni on keksinyt iskeä silmänsä tohon?
- En tiedä, Janne totesi. - Ja kuulepas neiti yöpaikanjärjestäjä, miten Henni pääsee tänne meille?
- Sä toimit niinkuin herrasmies konsanaan ja haet sen autolla, tökkäisin Jannea rintaan ja suukotin häntä nopeasti saaden Iinan virnuilemaan meille ilkikurisesti.
- Soita sille, että me ollaan niiden ovella parinkymmenen minuutin kuluttua, Janne nurisi hymyillen.
- Hennin tuntien teidän kannattaa lähteä vasta parin tunnin kuluttua, Iina kommentoi ja mitä olin oppinut Henniä tuntemaan, Iina saattoi olla täysin oikeassa.

Päivämäärä:   13.5.12 00:59:12

"Topi Kallio"

Koivuhan sen sukunimi on. Mä en enää ikinä yritä korjata tekstiäni julkaisukuntoon väsyneenä, ei siitä tuu kun tämmösiä tyhmiä virheitä.

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   13.5.12 11:10:34

ihana pätkä taas kerran! Hahahaha munkin lempparihahmoksi tuli salamannopeasti Henni! :D:D Ja ihanaa kun noi kaks on nyt virallisesti yhdessä<3

Päivämäärä:   13.5.12 11:35:03

jee ihana pätkä taas<3

Lähettäjä: kokkihattu 
Päivämäärä:   13.5.12 12:09:16

jeee ihanaa :--) täällä on melkeen aina jatko kun käy kattomassa, joka on tosi kiva juttu!

Päivämäärä:   13.5.12 12:21:34

hitto, olin tulossa kysymään tuleeko toista pätkää jos suomi voittaa tänään;D tai siis KUN suomi voittaa tänään.

Mut nii, nyt vihdoinki nää menee kisaamaan :3 aaaaaa en kestä odottaa jatkoa, oot kyl ihan paras!

Päivämäärä:   13.5.12 15:01:58

Vähä kiva :D

Päivämäärä:   13.5.12 15:05:59

voi ei! mää oisin toivonu vielä enemmän jotakin flirttailua näitten kahen välille. mutta nyt ne on jo yhessä, nouuu! toivottavasti ne ei oo mittää "hanipupumusumuu!"-kyyhkyläisiä vaan ihan normaaleja nuoria siitä huolimatta. hmph. mää oon niin pettyny nyt ko ne on yhessä. hitsi. vaan ehkäpä meijän loistava kirjottaja on keksiny niitten päänmenoksi vielä jotaki! :)

Päivämäärä:   13.5.12 16:04:02

Mä oon ite vähän hansan kannoilla, mutta kyllä mä luulen että tää tarina tulee heittelemään näitä vielä miten sattuu;) Mäkin muuten tykkään tosta Hennistä jo hahmona ja pystyn kuvittelemaan sen ja sen innostuksen silmien eteen:D:D

ps.. minä idiootti kirjoitin googleen heti "topi koivu" kun luin tän pätkän... :D

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   13.5.12 20:47:26

up

Päivämäärä:   14.5.12 15:17:32

- Nyt ylös! kuulin väsyneen ääneni huhuilevani aittaan ja yllätyksekseni leiriläiset olivat tikkana pystyssä. Leiriaamu, niin tietysti.
- Mä en kestä! Stella vinkui ja kaiveli reppuaan etsien sieltä jotakin kuumeisesti. - Täytyyhän sinne nyt meikata ja mä olen muka hukannut meikkipussini?!
- Eti rauhassa äläkä panikoiden, neuvoin ja Stella tuijotti minua pitkään kuin tiuskaistakseen jotakin erityisen myrkyllistä. - Löytyy sillä tavalla parhaiten, kohautin olkiani ja menin talliin auttamaan Iinaa ja Jannea hevosten laitossa. Erika ei talliin ollut vielä eksynyt, mutta Outikin siellä oli ja hevosia harjattiin. Minä menin Kosiman karsinaan ja tamma tervehti minua huolettomasti, se selvästi tunnisti minut. Sydämeni suli ja suukotin sitä pehmeälle turvalle.

Hermostus oli käsinkosketeltava, kun leiriläiset Outin komennosta olivat käyneet sisällä vielä syömässä aamupalaa. En jotenkin jaksanut uskoa, että kukaan heistä oli pystynyt syömään, mutta toisaalta, mistäpä sen ikinä tiesi?
- Mun ei olisi pitänyt tulla tälle leirille, Minni kuiskasi minulle kun olin ottanut hänet kaverikseni harjaamaan Kosimaa ja katsoin häntä hämmästyneenä, kun pyöritin mustia jouhia sykeröiksi.
- Mitä ihmettä se höpäjää? kysyin ja kun sain yhden sykerön valmiiksi, halasin Minniä. - Kuule, luotat vaan itseesi, niin Kosima toimii tosi hyvin. Ja kuuntele Erikan neuvoja, mutta älä anna sen painostaa liikaa.
- Okei, Minni sanoi ja rutisti minua takaisin nopeasti.

Enempään tsemppaukseen minulla ei sillä haavaa ollutkaan aikaa, sillä muistin Hennin, joka oli jäänyt nukkumaan huoneeseeni kun olin mennyt tallin kautta herättämään leiriläisiä. Olin vielä sulkenut ovenkin kiinni, muka huomaavaisesti, mutta nyt toivoin jopa, etten olisi tehnyt sitä, sillä Henni olisi luultavasti herännyt juoksevien jalkojen töminään, kireään ja kovaääniseen puheeseen tai viimeistään innostuneen Dollarin haukahteluun. Mutta ei, siellä Henni vieläkin tuhisi, kun heilautin oven apposen auki ja menin vääntämään sälekaihtimet selälleen niin, että auringonsäteet armotta osuivat suoraan Hennin kasvoihin.
- Herätys! Meidän lähtö on alle tunnin päästä, ja sä mun muistaakseni halusit tulla ehdoin tahdoin mukaan, sanoin ja Henni mumisi jotakin täysin käsittämätöntä.
- Mä nukun vielä viis minuuttia... tai kymmenen.
- Mä sanon Topille semmoset terveiset, että Henni jäi mieluummin nukkumaan kun tulemaan tunnustamaan rakkautensa itse paikanpäälle, uhkasin.

Se sai kun saikin Henniinkin hieman liikettä.

Trailerit odottivat pihalla hevosia, niitä oli kolme, ja sikäli mikäli minä ymmärsin, olivat Fredi ja Benkku menossa yhteen, Kosima ja Bingo toiseen ja Cilla sekä Regina kolmanteen.
- Otetaan Fredi ensin, se saattaa keksiä jotakin jos joutuu odottelemaan liian kauan, Jarno huusi, enkä epäillyt miehen sanoja hetkeäkään. Seurasin mielenkiinnolla, miten vakava, kivikasvoinen Stella talutti punarautiasta kohti traileria. Arvaukseni olivat osuneet täysin oikeaan, ori pysähtyi ja kiukutteli, melkein nousi pystyynkin ja teki kaikkensa, ettei vain joutuisi traileriin. Juuri kun Outi oli hakemassa liinaa orin traileriinsaamiseen, Fredi suostuikin seuraamaan Stellaa vaikeuksitta ja annoin tytön hermojenpitämiselle aplodit pääni sisällä. Hermoja nimittäin kentälläkin tultaisiin tarvitsemaan.

Fredin esityksen jälkeen Benkku tuntui menevän sisään kuin ihmisen ajatus ja niin teki Kosimakin ja yllätyksekseni Bingokin. Fredin lisäksi Regina oli ainoa, joka keksi pelästyä milloin mitäkin ja pyöri ja hyöri Jannen otteessa kuin väkkärä. Silloin Hennikin tuli pihalle ja katsoi Reginan esitystä puoliksi järkyttyneenä, puoliksi oudoksuen.
- Onko ne aina tuollaisia? hän kysyi huuli pyöreänä, enkä voinut olla huomaamatta, miten pitkiä katseita leiriläiset loivat häneen.
- Onneks ei, sanoin helpottuneena ja siinä samassa Regina seurasi isäntäänsä kiltisti sisään.
- Sitten mennään! Outi sanoi ja Janne meni vielä lyömään trailerin luukun kiinni.
- Mennään Jannen autoon, mä en kestä noita häliseviä leiriläisiä, hoputin Henniä, vaikka veikkasinkin, ettei yksikään leiriläisistä puhua pukahtaisikaan mitään matkalla. Kaikki olisivat ensimmäistä kertaa koko leirin aikana luultavasti hiljaa kuin hiiret.

Jannenkin autossa oli hautajaistunnelma, enkä olisi mitenkään kehdannut rikkoa sitä. Iina istui pelkääjän paikalla ja meidät Hennin kanssa oli komennettu taakse. Olisin tietämättömänä saattanut loukkaantua Jannelle, ellen olisi voinut hyvin kuvitella, minkälaista tunneskaalaa tämä oli käymässä lävitse. Iinankin pienen panikoitumisen ymmärsin hyvin, sillä tiesin tytön kuolanneen tätä kuuluisaa Topi Koivua yhtä paljon kuin Hennikin, ja kaikenlisäksi mies itse olisi kilpailuissa mukana.
- Jännittääkö? kysyin lopultakin kuin mikäkin ääliö. Iina ei vastannut vaan puri kynsiään sekä katseli ikkunasta ulos ja Janne naputti rattia mietteissään.
- Miksette te pojat olisi voineet valita jotain tavallista harrastusta? Henni nurisi ja tajusin hänen tarkoittavan sekä Jannea että Topia, joka nyt olikin kuuloalueen ulkopuolella.
- Mitä sä tarkoitat? Janne kysyi ihmetellen.
- No niinku jalkapalloa. Tai jääkiekkoa. Tajuutteko, jääkiekkoa, mistä mäkin ymmärtäisin jotakin!
- Niinkuin esimerkiksi? Tai, no, jos sä tarkoitat vuoden takaista maailmanmestaruuden voittamista, niin ei se mitään ymmärtämistä vaadi, Janne nyt nauroi ja Henni irvisti.
- Mä sanoinkin jotakin, en kaikkea, tollo, hän jupisi.

Kisapaikalla pääsin minäkin juhlatunnelmaan. Ratsastuskoulu oli valtava, ja jos aikaa olisi ollut, olisin ehdottomasti mennyt katsomaan paikkoja. Henni kohenteli kampaustaan ja mutisi taskupeililleen jotakin itsekseen.
- Mikset sä herättänyt mua aikaisemmin? Henni kysyi ja meinasin kysyä, oliko hän tosissaan.
- Et sä sanonut mitään kellonaikaa, totesin ja karkasin paikalta auttamaan Minniä Kosiman kanssa.

Kaikki leiriläiset oli ilmoitettu kahdeksankymmenen senttimetrin luokkaan, mikä oli ratana minusta jo melko paljon, kun otti huomioon Minnin. Iina hyppäsi metriä ja Janne metri kahtakymmentä. Nostin peukkuni pystyyn kun Minni ratsasti verryttelyalueelle ja hän hymyili minulle kalpeana. Muista leiriläisistä en ollut huolissani, sillä uskoin heidän itsetuntonsa olevan huipussaan. Minni oli hiljaisempi ja epävarmempi, oli ollut koko leirin ja olin iloinen, jos saatoin antaa hänelle edes hiukan hyvää mieltä ennen heidän luokkansa alkua.
- Tule kävelemään mun kanssa, Janne kutsui ja seurasin häntä pian kentän laidalta. Erika vahti Outin kanssa hevosia, eikä Jannen luokka olisi alkamassa vielä aikoihin. Iina oli hävinnyt jonnekkin ilmoittauduttuaan ja samaten Henni. Toisen epäilin menneen kuolaamaan hevosia ja toisen etsimään Topia.
- Tää Topi on mun kanssa samassa luokassa, Janne jutteli kun pääni kääntyili puolelta toiselle, sillä halusin nähdä kaiken täältä. Sydämeni jätti lyönnin välistä ja tiukensin otettani Jannen vartalosta. Tuntui luonnolliselta olla siinä, Jannen käsivarsi ympärilläni, vaikka saimmekin hieman kieroon katsovia katseita muilta ihmisiltä.
- No sittenhän tää Topi saa tyytyä siniseen ruusukkeeseen, sanoin itsevarmasti ja sain Jannen yskähtävään nauruun.
- Toivotaan, vaikka mä kyllä epäilen.

Siinä vaiheessa minä pysähdyin ja katsoin Jannea vakavana silmiin.
- Sä voitat sen. Se ei ole mikään "toivotaan" vaan ehdottomasti. Ymmärrätkö sä? kysyin ja muksautin Jannea hellästi.
- Ymmärrän, Janne sanoi ja suuteli minua kunnolla, eikä ollut moksiskaan ratsastuskoulun lasten vihellyksistä.
- Hyvä, sanoin hieman pökerryksissäni ja Janne virnisti.
- Henni kun kuulisi meidän puheet niin se kiipeilisi seinille, hän totesi ja se sai minut nauramaan.

Juuri silloin näimme itse kuuluisan Topin, ainakaan henkilöstä ei voinut olla erehtymättä. Hänen ympärillään pörräsi kuusi, seitsemänkin tallityttöä ja joku tytöistä talutti tummanruunikkoa piirtopäistä hevosta Topin perässä. Hevonen oli upea, sen näki heti, voimakas ja lihaksikas runko ja se näytti valmiilta hyppäämään vaikka suoraan kuuhun.
- Tää taitaa olla se Royal King, Janne mutisi ja katselin uteliaana hevosta itseään. Sillä ei ollut vielä varusteita päällään, joten veikkasin Topin halunneen tuoda sen vain näytille.
- Nättihän se on, totesin ja mietin, että tekisin mitä tahansa, jos minulla olisi tuon näköinen hevonen.
- Itse herra Koivu vai hänen hevosensa? Janne virnuili ja tönäisin häntä nauraen.

Aurinko paistoi, kaikki oli toistaiseksi hyvin. Minä uskoin Jannen voittoon, ja toivoin, että hän uskoisi siihen myös itse.

Päivämäärä:   14.5.12 15:39:48

ihanaaaaa!!! täää on paras. paras!

Päivämäärä:   14.5.12 16:28:41

tää on enemmän ku paras, tää on jotain täysin käsittämätöntä, oikeasti D: saako muuten toisen pätkän tänään jos suomi voittaa tänään?

Päivämäärä:   14.5.12 17:06:46

:D sovitaan näin jälleen, että saatte toisen pätkän jos tai KUN suomi voittaa (;

Lähettäjä: kokkihattu 
Päivämäärä:   14.5.12 18:35:17

jejeee :----)

Lähettäjä: tättärääääääää 
Päivämäärä:   14.5.12 20:45:25

eipä anneta tippua!! :#

Lähettäjä: kitatin 
Päivämäärä:   14.5.12 22:31:55

Noniin, uutta pätkää siis odotellaan ;)

Olen tätä lukenut alusta asti. Aivan loistava tarina, jonka jatko-osia pitää aina kytätä. Toivottavasti jatkuu pitkään! :) Ehdottomasti paras teksti, mitä olen täällä lukenut!

Päivämäärä:   14.5.12 22:38:41

ihana ♥

Päivämäärä:   14.5.12 22:42:14

Suomi voitti, pätkää odotellessa ;)

Päivämäärä:   14.5.12 22:45:26

Hahahah tässähän se jatkopätkä sitten tulee! Niin ja kitatin, tervetuloa! Tämä ainakin tulee jatkumaan vielä jonkin aikaa ja lisäksi mulla on tosiaan jatko-osaa tähän tallessa jo muutama pätkä(:

Löysin minä Henninkin kun hetken viitsin etsiä ja jättää Jannen Erikan seuraksi vahtimaan hevosia. Henni seisoi yhden kioskikojun luona ja katseli selvästi haaveksuen ihastuksensa kohteen katoamispaikkaa tummien aurinkolasiensa- ja sanomalehden takaa, mikä sai minut tirskahtamaan. Kun Henni huomasi minut, hän huitoi jotakin ihmeellistä suuntaani, kun en ymmärtänyt, hän näytti turhautuneelta. Melko vaikea sitä toisaalta oli sanoa, sillä hänen aurinkolasinsa peittivät melkein kasvot alleen.
- Nyt se tuo sen toisen hevosen, Henni supisi ja mietin, että jo oli turhamainen tyyppi.
- Onks sillä sitten jotkut omat palvelijatkin? tiedustelin viattomana ja Henni tönäisi minua äreänä.
- No ei tietenkään, mutta jos jotkut vaan haluaa auttaa, mä olen kuule tehnyt taustatutkimusta ja haastatellut paria likkaa, Henni sanoi ylpeästi. - Ei Topi kaikkien anna koskea hevosiinsa vaikka monet niin tahtoisivatkin.

Minä en tahtonut, vaan katselin uteliaana minkälaista hevosta nyt tuotaisiin näytille. Jos minulla olisi ollut Janne tai Iina tai edes Erika vieressäni, olisin voinut puhua suuni puhtaaksi, mitä mieltä rupesin olemaan ratsastuskoulun omistajan pojasta. Mutta nyt minulla oli vain Henni ja häntä oli turha tiputtaa alas pilvilinnoista toistaiseksi.
- Topi Koivu ja Café Latte vastaavat kysymyksiinne puolen tunnin ajan ratsastuskoulun pääovilla. Ykköskentällä kahdeksankymmenen senttimetrin luokka rupeaa aloittelemaan. Aino Hietala - Focus aloittavat, Minni-Kaisa Kivinen - Kosima valmistautumaan.
- Minni hyppää kohta, sanoin ja juuri silloin Hennin palvonnan kohde suvaitsi astua tallista taluttaen hevostaan itse.

Café Latte oli kaunis, tummanrautias liinaharja ja se näytti nauttivan ihmisten antamasta huomiosta yhtä paljon kuin isäntänsäkin. Ruuna näytti erittäin ystävälliseltä, ja vaikka se selvästi oli nuori, ei se säpsyillyt tai keksinyt mitään muutakaan säikkyilyn aihetta. Tarkkailin tämänkin hevosen rakennetta ja vilkaisin nopeasti Hennin haltioituneita kasvoja.
- Mee juttelemaan, komensin ja tönäisin häntä, mutta hän näytti samantien menevän lukkoon kun yritin lähteä katsomaan Minnin suoritusta.
- Nyt Veera jäät siihen, kaikilla muillakin on kaveri täällä! hän vikisi, mutta ravistin itseni yllättävän helposti irti.
- Ja sä olet aikuinen ihminen ja pärjäät mahtavasti yksinkin. Mä etsin sut taas käsiini, kun kaikki leiriläiset on hypänneet, sopiiko?
- Sopii, Henni sanoi alahuuli mutrulla.

Ykköskenttä löytyi juuri kun ensimmäisenä aloittanut tyttö pudotti viimeisellä esteellä. Yleisöstä kuului pettynyt huokaus ja survoin itseni parin ihmisen väliin ja nojailin aitaan välittämättä muiden tuhahduksista törkeälle tunkeilulleni.
- Hietala - Focus, neljä virhepistettä viimeisellä esteellä. Kivinen - Kosima radalle, Mirja Joki - Sattuma valmistautumaan.

Kosima ravasi Minnin alla sieraimet suurina ja hurjan näköisenä. Musta tamma näytti hiukan levottomalta ja pitelin peukkujani pystyssä kun huomasin Minnin katsovan yleisöä hiukan pahoinvoivan näköisenä.

Kauhean kauaa Minni ei ehtinyt katsojia ihmetellä, sillä lähtökäsky kävi ja Minni komensi tamman laukkaan ja ensimmäiselle esteelle. Tamma loikkasi kevyesti ylitse ja suuntasi seuraavalle, ja sen meno oli niin hurjaa, että päättelin tamman kuumenneen liikaa. Luojan kiitos Minni oli heti toisena ratsastajana, Kosima olisi voinut yhtä hyvin räjähtää jos olisi joutunut odottelemaan enemmän. Pystyin vain kuvittelemaan, miten paljon Stellalla olisi Fredissä pidättelemistä.

Kaahaamisesta huolimatta Kosima ei pudottanut yhtään, eikä saanut muutenkaan virhepisteitä. Juuri, kun olin menossa Minniä vastaan, tuli Erika jostain harppoen kuin myrskynmerkki kentältä ratsastavaa Minniä vastaan.
- Mitä toi hurjastelu oikein oli? Erika tiukkasi valkoiseksi kalvenneelta Minniltä. - Ei ollut yhtään sun tapastas! Yrititkö sä näyttää jollekulle jotakin? Te oisitte voineet kaatua ja kuolla!
- Se vaan lähti, Minni änkytti ja minun kävi häntä hirveästi sääliksi. Erika tuijotti tyttöä kuin puulla päähän lyötynä ja nyökkäsi lopulta.
- Mene jäähdyttelemään se ja sen jälkeen meidän traikkujen luokse. Siellä on Jarno, kylmätkää yhdessä sen jalat.

Sitten Erika huomasi minut ja näytti hiukan uupuneelta.
- Sieltähän se mestari suvaitsee saapua. Olitko säkin ihailemassa sitä vítun hymypoikaa ja kahvilattea vai jossain Jannen kanssa pussailemassa? Outi on ettinyt sua ristiin rastiin ja leiriläiset on olleet ihan paniikissa niin että mun hermot ei meinanneet pitää. Sua ne ois tarvinneet, eivät mua.
- No sori, tiuskaisin. - Mä olin kyllä katsomassa Minninkin radan alusta asti loppuun, että tiedät. Monentenako menee seuraava, että mä varmasti tiedän olla paikalla?
- Ilona ratsastaa kahdeksantena, Nita yhdentenätoista ja Stella kahdentenakymmenentenäkahdentena, eli viimeisenä.
- No? tiedustelin ja tungin käteni verkkaritakkini taskuun kuin haastaen Erikan tuijotuskilpailuun.
- Mitä? Erika äyskähti ja vilkuili ympärilleen.
- Niin, että saanko mä nyt mennä pyytämään Topilta nimmaria, vai tarvitaanko mua jossain?
- Etsi Outi ja pyydä sitä soittamaan mulle, se ei vastaa puhelimeen. Eiköhän sulla ole jo tarpeeksi kokemusta kilparatsastajista muutenkin, sä jonkun pellen nimmaria tarvitse. Johan siinä paperikin saa hävetä.

Erika oli mahtava! Virnuilin itsekseni ja loikin tottuneesti väkijoukkojen välistä ja pian löysin Outinkin.
- Maestro on kyllä sopiva poninjässikkä, jos te leiriponia tarvitsette, kuulin lipevän miesmyyjän hehkuttavan Outille ja tämä näytti hieman huvittuneelta ja ärsyyntyneeltä.
- Meillä ei leiriläisiä käy hirveän usein ja tarpeeksi monta hevosta seisoo nytkin tallissa, kyllä mä jätän väliin, Outi sanoi ystävällisesti, mutta mies rupesi vänkäämään jotain.
- Erika tahtoo että sä soitat sille ja Minni sai puhtaan radan! tungin väliin ja sain luultavasti mieheltä erittäin kiukkuisen katseen osakseni, mutten jaksanut välittää. Outi kohotti kulmiaan ja kiepautti minut mukaansa kun hyvästeli miehen mahdollisimman ystävällisin ja painokkain sanankääntein.
- Kyllä nämä Koivut ovat yksiä..., Outi mutisi äreänä ja katsoin häntä yllättyneenä.
- Ai onko toi -
- Ratsastuskoulun omistaja, kyllä vaan. Niillä ei ole enää selvästikään tarvetta yhdelle ponille ja nyt se yrittää tunkea sitä jokaisen onnettoman ihmisen riesaksi, joka pystyy erottamaan hevosen etupään takapäästä.
- No kyllä joku hevoshullu pikkutyttö haluaa ostaa sen ja kinuaa vanhemmiltaan lupaa ja se saa hyvän kodin, sanoin helpottuneena. Tiesin harvinaisen tuskallisen hyvin, mikä olisi toinen vaihtoehto myymiselle ja Outikin taisi ymmärtää, sillä hän hymyili lempeästi.
- Niin, toivotaan.

Löysimme Erikan ja siirryimme kaikki kolme jälleen kentän laidalle. Oli Ilonan vuoro jo suorittaa rata ja toisin kuin Minni, oli Ilona rento ja rauhallinen. Benkku kulki kuin ajatus esteeltä toiselle, eikä tytön ratsastamisessa ollut yhtäkään moitteen sijaa. Erika ja Outi loistivat kilpaa ja menimme häntä vastaan.
- Mä haluan uudestaan! Ilona hihkaisi ja minun oli pakko hymyillä. Tuolta minustakin oli tuntunut, silloin kun olin istunut Rockyn selässä. Oli ollut mahtavaa antaa hevosen hypätä, liitää itsekin tuulen suhistessa korvissa ja antaa yleisön taputtaa, kun rata oli onnistuneesti ohitse.
- Hyvin tehty, Erika sanoi suopeasti. - Käy jäähdyttelemässä se vaan rauhassa, ei tässä ainakaan kiirettä ole.

Minä muistin Hennin ja sen, mitä olin luvannut. Toisaalta Nita ratsastaisi hetken kuluttua, mutta Stellan rataan olisi vielä ikuisuus, sekä olin luvannut etsiä hänet käsiini vasta kun kaikki leiriläiset olisivat ratsastaneet. Sitten he ja hevoset Jannea ja Iinaa lukuunottamatta vietäisiin takaisin Westgårdeille ja Outi tulisi takaisin varmaankin katsomaan lastensa ratoja. Jarno jäisi odottamaan leiriläisten vanhempia kotiin.

Yhdeksäntenä ratsastanut tyttö hyppäsi muuten hyvin, mutta hevonen kielsi kaksi kertaa ja sitten olikin jo kymmenentenä ratsastavan vuoro.
- Pöö, kuului äkkiä vierestäni ja säikähdin oikeasti, koska luulin sen olevan Janne, mutta väärässähän minä tietenkin olin.
- Mitä sä täällä teet? kysyin tyrmistyneenä ja sain Oskun nauramaan hieman hämmentyneenä.
- Henni kertoi, että te ootte kaikki täällä. Mä ajattelin tulla moikkaamaan ja kannustamaan Jannenkin voittoon, hän hymyili.
- Kyllä se ilman sunkin kannustusta pärjää, Erika tiuskaisi ja kääntyi katsomaan taas ratsastusta kentällä. Minä en oikein tiennyt miten päin olisin ollut, enhän minäkään suinkaan ollut mikään Erika, vaikka pikkuhiljaa niin olisin toivonutkin.
- Mä mietin sitä meidän viime keskustelua, Osku sanoi ja katsoi minuun niillä harmailla silmillään, ja selkääni pitkin kulki inhottavan kylmä väre.
- Turpa kiinni ja menkää muualle juttelemaan, Erika sanoi kyllästyneesti ja Osku katsoi häneen nenänvarttaan pitkin.
- Jutellaan myöhemmin jooko? kysyin ja Osku nyökkäsi minullekin, silmissä välähti inhottavasti loukkaannus ja suuttumus.
- Katos pentua, Erika ivasi kun Nita ratsasti vuorostaan kentälle. - Sunhan kimpussa pörrää miehiä kuin kärpäsiä. Etkös sä valinnut jo yhden vai aiotko sä vuorotella oikein?
- Mä en ymmärrä, mistä sä puhut, totesin kylmän viileästi ja puristin kentän aitaa rystyset valkeina yrittäen näyttää välinpitämättömältä, vaikka sisälläni kiehui.

Lähettäjä: kitatin 
Päivämäärä:   14.5.12 22:46:16

KIITOS! <3

Lähettäjä: cgbb 
Päivämäärä:   15.5.12 08:27:31

Kanalassa!!!

Päivämäärä:   15.5.12 15:19:12

piristyin heti kun raskaan koulupäivän jälkeen tänne olikin tullut toinen! Ihanaa<3

Päivämäärä:   15.5.12 18:37:57

Kaikki neljä leiriläistä olivat vihdoin ratsastaneet, Nita saanut kahdeksan virhepistettä ja Stella oli lopulta hylätty kokonaan. Luokan voitti minulle tuntematon nimi, mutta Ilona tuli toiseksi ja Minni heti kolmanneksi.
- Hienoa, onneksi olkoon, kiitos leiristä! hihkuin kaikille ja halasin jokaista vuoronperään. Minni näytti kaikkein onnellisimmalta ja puristi valkoista ruusuketta silmät säihkyen.

Janne ja Iina istuskelivat kioskin luona kun kävin vielä sitä kautta koukkaamassa ja lysähdin Jannen syliin umpiväsyneenä jalat hieman vihloen, rupesin aavistelemaan rakkoa tai vastaavaa, mikä ei juuri nostattanut mielialaani.
- Ootteko te nähneet Henniä? kysyin ja sisarukset katsoivat toisiaan nopeasti.
- Niin ennen vai jälkeen sen, kun Rolle, tai se Topin tummanruunikko hevonen puraisi sitä? Iina kysyi minulta ja suuni loksahti auki.
- Siis mitä? älähdin.
- No siellähän niitä pyöri, kaikkia tallilaisia ja lapsia ja muita. Henni taisi sitten tulla liian lähelle Topia ja Kahvia itseään, kun se jo pimahti ja puraisi korvat luimussa. Mä olin aitiopaikalla ja näin kaiken.
- Siis mitä? minun oli pakko kysyä uudestaan ja Janne rupesi hytkymään naurusta.
- Iina osasi esittää tosi hyvin Hennin ilmeitä aina Topin hämmästyksestä kiukkuun ja haukkuihin kun kuulemma rajat on annettu mihin asti saa tulla katsomaan. Mä luulen, että Henni on jossain lyötynä syömässä jäätelöä ja huomenna tää hevosepisodi on ohitse, Janne tuumi.
- Kaikenlisäksi herra kaikkitietävä voitti, se hyppäsi munkin kanssa samassa luokassa, Iina sanoi ja sympatiani oli kokonaan hänen puolellaan. - Ihan kun en ois meinannut jo tarpeeksi monta kertaa jänistää, ja nyt sit vielä tämä. Ja sitten Cilla! Ei menny ali eikä yli eikä edes läheltä koko pahuksen estettä ennenkuin meidät hylättiin!
- Syksyllä sitten paremmin, totesin ja Iina irvisti. - Mä menen hakemaan nyt Hennin tähän, jatkoin, sillä olin keksinyt mistä hänet löytäisin.
- Saitko sä jonkun yliluonnollisen näyn vai mistä sä tiedät missä se menee? Janne kysyi.
- Jotain sinnepäin, virnistin ja loikkasin hänen sylistään alas ja suuntasin ratsastuskoulun vessoille.

- Henni? huhuilin ja samantien yksi ovi potkaistiin sisäpuolelta auki ja jos en olisi tiennyt hänen olevan siellä, olisin varmaankin ensin kirkaissut kauhusta ja sitten ottanut jalat alleni.
- Mä aion syödä huomenna samantien meetvurstia! Henni rähisi ja muistin Rockyn sekä pysyin rauhallisena, mutta vain vaivoin.
- Puriko se oikeasti? kysyin ja Henni ojensi minulle ohutta käsivarttaan nähtäväksi. Siihen oli tullut sinertävä mustelma, ja tiesin sen vaihtavan väriäkin vielä monta kertaa ennenkuin se katoaisi.
- Mulla ei ole edes pitkähihaista paitaa peittämään tota jälkeä ja mun käteen sattuu, Henni suri. - Ja lisäksi Topi räyhäsi mulle suu vaahdossa.
- Ainakin sä olet jutellut sille, yritin vitsaillen piristää, mutten saanut Hennin suupieliä edes pieneen hymyyn.

Lahjoittamalla oman verkkaritakkini Hennille sain hänet sentään ulos vessasta ja johdatin hänet kioskille, jossa enää Janne istui ja joi mietteliäänä vishyä pullonsuusta sekä selaili osallistumislomaketta otsa rypyssä. Hieman hänen seesteinen ilmeensä rakoili kun istuimme Hennin kanssa pöytään, mutta ei hän viitsinyt sanoa mitään.
- Mihin Iina meni? kysyin ja Janne suvaitsi viimeinkin laskea lehtisen pois käsistään.
- Meni jäähdyttelemään Cillaa, Erika oli vahtimassa traikuilla ja se kävi hakemassa Cillan sieltä.
- Eikö sun luokka alakin kohta?
- Jep.
- Monesko sä olet?
- Viimenen, mutta ei ratsastajia ookkaan kuin kaksitoista, Janne sanoi hilpeästi ja jos häntä huolestuttikin, ei hän sitä ainakaan näyttänyt.

Henni selvästi murjotti meille ja hieroi välillä käsivarttaan. Janne pysytteli hiljaa koko Topijupakasta, vaikka häntä selvästi kutkutti päästä kuittaamaan edes jotenkin Hennille.
- Kenttä kolmosella alkaa sadankahdenkymmenen senttimetrin luokka, kilpailijoita pyydetään siirtymään kilpailualueelle viiden minuutin kuluessa, kaiuttimista räsähti ja Janne pomppasi ylös.
- Mä käyn hakemassa Reksun Erikalta, nähdään nyt tässä varmaan luokan jälkeen, hän sanoi ja Henni pyöritteli silmiään kun nousin ylös.
- Minne sä nyt menet? hän kitisi kuin pieni vauva ja melkein jouduin laskemaan kymmeneen, ennenkuin vastasin.
- Kentän laidalle katsomaan, tuletko sä vai et? kysyin ja muistin napata osallistujalistan ennenkuin tuuli vei sen.

Kukaan ratsastajista ei sanonut minulle mitään paitsi Topi ja Janne tietysti. Henniltäkään ei voinut kysyä, luultavasti hänen hevostietämyksensä oli alun alkaenkin loppunut Topi Koivun stalkkaukseen. Topin ratsuna ei ollut Henniä jyystänyt Royal King vaan päinvastoin Café Latte, joka oli minun mielestäni ollut Rolleksi kutsuttua hevosta paljon kauniimpi ja valovoimaisempi. Huomasin Topin ravaavan ruunalla pieniä voltteja ja välillä hidastavan sen käyntiin kuin ajatuksesta. Jannen Regina näytti hiukan levottomalta, mutta suostui sentään kulkemaan ryttyilemättä kaviouralla ja huomasin Jannen kasvojen olevan kuin kiveä, hän istui satulassa nyt jo keskittyneesti katsoen suoraan eteensä, ei nähnyt eikä kuullut mitään.
- Maisa Hellsberg - Millenium aloittavat - Ilosalmi - Hectic valmistautumaan, kaiuttimista kuului.

Hento tyttö ratsasti melko jykevän tamman portista toiselle kentälle ja lähti matkaan melko itsevarmasti. Huomasin pian, että tamma roikotti päätään alhaalla ja hyppäsi korkeat esteet huolimattomasti. Kiukusta punaisena tyttö ratsasti hevosen porteista ulos radan jälkeen, kahdentoista virhepisteen saaliilla.
- Maisalla ei voimat riittäneet, mä tiesin, yksi tytöistä kuiskasi toiselle ja tämä mutisi jotakin myöntelevää.
- Ilosalmi - Hectic, Tuutti - Puhdas Mieli valmistautumaan.

Minä katselin meneviä ratsastajia kiinnostuneena, vaikkei näissä sinänsä mitään kiinnostavaa ollutkaan. Ainoastaan iloisen näköinen pieni puoliverinen, joka tuli ratsastajineen radalle yhdeksäntenä oli kuin piristysruiske katsojiin. Se hyppeli innoissaan esteiden ylitse ja ratsastajan ja hevosen yhteistyö oli mukavaa katseltavaa. Ei kiukutteluja, ei yhteen puristuneita hampaita. Ratsukko sai jopa kovaäänisimmät aplodit siihen astisista ratsukoista.
- Koivu - Café Latte, Ström - Maestro valmistautumaan.

Heräsin ajatusmaailmastani viimeistään nyt. Topi ravasi kentälle, ja ainoastaan faneille vilkuttelu puuttui.
- Topi ja Kahvi ovat kisaamassa Suomessa tänään viimeistä kertaa, joten pistetäämpä käsiä yhteen! kaiuttimista kuului ylpeällä äänellä hehkutusta
- Nyt tää menee ylitse, kuiskasin Hennille, jonka tummat silmät välähtivät vaarallisesti.
- Putoa, hän sähähti. - Pukita, hyppää pystyyn, sivulle, pukita, senkin viisisataakiloinen lehmä!

Mutta ei Kahvi-lempinimeä ruuna pukittanut eikä tehnyt mitään muutakaan. Se hyppäsi harvinaisen vaivattomasti, ja vika oli joko Topissa joka ei yrittänyt tai sitten iltapäivän kuumuudessa, sillä ruuna eteni melko tahmeasti esteeltä toiselle.
- Mä olisin halunnut, että se putoaa. Ja onko tässä sun takissa joku vuori, mä hikoilen kuin sika, Henni ärisi ja pudistin kieltävästi päätäni.

Seuraavaksi tuli tyttö pienellä, selvästi risteytysponilla, joka oli päässyt vain hieman venähtämään yli ponimittojen. Se oli kauniin värinen, punaruunikko tähtipää, jonka turvassa oli suuri pilkku, mutta se oli omituisen jykevä ja sen pää oli kyömy. Joku valopää oli leikannut sen harjan selvästi pystyyn, mutta nyt harja oli kasvanut selvästi ylipituutta, sillä se hapsotti ylhäältä päin vähän joka suuntaan.
- No jo on ruma tapaus, Henni sanoi, ja minun oli pakko olla samaa mieltä.
- Ström - Maestro, Westgård - Reginé Philane valmistautuu.

Punaruunikko hyppeli esteitä kuin vanha tekijä, ja haltioiduin sen menosta. Se oli itsevarman ja tulisen näköinen, eikä sen ratsastaja häirinnyt sen vauhtia millään lailla. Melkein huokaisin ääneen, kun hevonen lopulta pudotti viimeisellä. Huonoa tuuria, siinä kaikki.
- Janne tulee, Henni sanoi ja tallasi hieman varpailleni, kun Janne ratsasti Reginan portista sisään viimeisenä ja ehdottoman rauhallisena.
- Toivottavasti kaikki menee hyvin, sanoin hiukan levottomana ja sitten Janne sai lähtömerkin.

Muistin itseni ja Jannen maneesissa, silloin kun poika oli hypännyt varsin vaivattomasti Reginalla esteet. Siltä se näytti nytkin, eikä Jannea turhia vitkastellutt ajankaan kanssa, vaan tykitti Reginalla esteen toisensa jälkeen niin lujaa kun vain uskalsi. Vatsaani väänsi, kun tamma eteni esteeltä esteelle puuskuttaen ja lujaa kuin mikä. Okserin hypättyään rata oli ohitse, eikä yhtäkään virhepistettä ollut tullut ollenkaan! Juoksimme Hennin kanssa häntä vastaan ja katsoin hänen satulasta laskeutuessaan hänen hikisiä kasvojaan. Nousin varpailleni ja juuri ja juuri sain otettua sormillani kypärän pois hänen hikisestä päästään.
- Tiedätkö, musta tuntuu, että sä voitit just äsken, sanoin hellästi ja Janne suikkasi minulle nopean suukon ja likisti minut toiseen kainaloonsa.

Päivämäärä:   15.5.12 19:29:01

voittiko Janne? Hieman näin mä aavistelisin mut ei sitä koskaan tiiä:D

Mulla oli tänää ihan hirvee päivä, mutta kai huomenna ois yhtä karseeta esitelmää lukuunottamatta ihan siedettävä... inhottaa jo valmiiks:/

Päivämäärä:   15.5.12 21:10:56

aa, taas kaks ihanaa lukuu ♥

Päivämäärä:   15.5.12 22:59:51

jesjesjes jatkoa vaan tulemaan! :)

Päivämäärä:   16.5.12 13:43:15

eipä tiputa minnekään!

Päivämäärä:   16.5.12 14:22:00

helatorstai ja vapaata huomenna ! Huhh jännittää myös huominen peli hirveesti:3

jatkoajatkoajatkoa ja sassiin ♥

Päivämäärä:   16.5.12 14:59:47

tein uuden -> http://forum.hevostalli.net/read.php?f=11&i=853965&t=853965 :)

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.