Lähettäjä: siru
Päivämäärä: 5.5.12 12:19:04
Minäkin katsoin matsin, melko jännäksi meni 2 viimeistä erää!
=======================================================
Aurinko paistoi täydeltä terältä, vaikkei se lämmittänytkään yhtä paljon kuin iltapäivällä. Erika oli kirjaimellisesti räjähtänyt, kun karsinoiden siivouksen jälkeen olin sanonut lähteväni kylälle. Olin ruvennut pikkuhiljaa epäilemään, ettei sillä ihmisellä kaikki ollut täysin kotona. Olin kuitenkin lähtenyt, sillä itse olin työni siltä päivältä jo tehnyt. Minuthan oli palkattu hoitamaan tallia, ei ratsastamaan. Silti omaatuntoani kolkutti, kun tähyilin tuttuja kasvoja rannalta.
Istahdin istumaan ja tähyilin järvelle. Sillä järvihän se oli. Ainoa järvi. Hieman surkea näky, mutta kelpaisi paremman puutteessa. Näin nyt palanutta risukasaa siellä, missä kokko oli leimunnut vasta vähän aikaa sitten. Yhtäkkiä minulle meinasi tulla ihan hirveä ikävä kotiin. Melko naurettavaa ihmiselle, joka täyttäisi aivan parin kuukauden päästä kahdeksantoista, mutta en ollut soittanut äidillekään. Täytyisi muistaa soittaa tänään.
- Veera moi! kuulin tutun äänen ja ponkaisin ylös, sekä karistelin hiekkoja pois vaatteistani.
- Moi vaan, virnistin ja Henni kapsahti kaulaani halaten aivan kuin olisimme tunteneet kauemminkin. Sellaiseen en ollut tottunut, varsinkaan kun en ollut päästänyt juuri muita ihmisiä kunnolla lähelleni pariin vuoteen. Näin muitakin ihmisiä heilumassa kauempana ja nielaisin kerätäkseni rohkeutta. En ollut ollut ikinä hyvä saamaan ystäviä.
- Osaatko sä pelata lentopalloa? Henni kysyi mutkattomasti, enkä voinut kuin myöntyä. Ehkä täytyi joskus mennä muita ihmisiä puolitiehen vastaan, jos halusi tutustua uusiin ihmisiin.
Katseeni etsi kuitenkin hanakasti Oskua, hänhän minut tänne oli pyytänyt. Henni heitteli nimiä ilmaan ja minun täytyi vain yrittää yhdistää nimet kasvoihin ja yrittää edes muistaa ne jollain tavalla.
- Onks Osku missä? yritin kysyä huolettomana kun jengi juoksi jo lentopallon kanssa innoissaan mennäkseen sitä pelaamaan. Henni katsoi minua hieman pitkään, mutta vastasi kuitenkin.
- Sillä oli jotakin riitaa sen tyttöystävän kanssa ja se jäi selvittämään sitä. Se lupasi tulla myöhemmin. Tuutko sä pelaamaan? Me pelataan kyllä vähän epävirallisin säännöin, kun ei meitä ole kuutta kuutta vastaan.
- En mä niin taitava ole, naurahdin. - Jos mä katon hetken, mä oon aika puhki kun sain työt justiin tehtyä.
- Selvä sitten, Henni kuittasi ja ryntäsi muiden perään.
Minä sitten jänistin, mutta väsymys ainakin oli totta. Katselin, kun muut pelasivat. Arttu oli selvinnyt kahden päivän takaisesta juhlinnastaan selvästi hyvin, ainakin nyt poika pelasi lentopalloa, ja hänet sentään tunnistin pelaajista. Henni oli loistava pelaaja, vaikkei voinut pituudeltaan olla sataa viittäkymmentä senttiä pidempi. Tyttö kuitenkin pystyi hyppäämään korkealle ja oli paljon parempi lyömään palloa kuin suurin osa minulle toistaiseksi tuntemattomista ihmisistä.
- Mitä se täällä murjottaa? kuulin tutun äänen, enkä edes säpsähtänyt.
- En mä murjota, sanoin ja Osku istui viereeni. Tälle oli ehtinyt kasvaa vähän sänkeä naamaan ja hän näytti pienen hetken ajan väsyneeltä. En kuitenkaan kehdannut kysyä siitä tyttöystävästä, mistä Henni oli ohimennen maininnut. Varsinkaan, jos Oskulla ja tällä oli vielä ollut riitaa.
- Saitko sä työt tehdyksi? Osku taktisesti vaihtoi puheenaihetta ja huokaisin syvään.
- No sain, tallin osalta. Mutta yksi Erika varmaan hirttää mut kengännauhoistaan kattoon roikkumaan, niille jäi hevosia liikutettavaksi.
- Mutta eikös isäntäväki palaa ihan näinä päivinä? Osku ihmetteli.
- Joo, huomenna varmaan.
Toiset Oskun nähdessään keskeyttivät pelin ja tulivat istumaan kuka minnekin.
- Esittelittekö te jo ittenne? Veera näytti ihan eksyneeltä, raukka, Osku hymähti ja nolona yritin naurahtaa.
- Mä oon Ville, sanoi yksi poika, ja jotenkin heti tiesin tämän olevan se Ville, josta Iina oli juhannuksena puhunut. Hymyilin kohteliaasti pojalle, mutta sain niin murhaavan katseen tämän vieressä istuvalta tytöltä, että tajusin sen viestin heti. Näpit irti.
- Artun ja Hennin sä jo tunnetkin, sitten toi on Heidi, Anna - Osku osoitti minua mulkoilutta tyttöä - ja tää viimenen jätkä on Riku, Osku sanoi.
- Joo no mä oon Veera, jos se jäi jollekin epäselväksi, yritin vitsailla, mutta ilmeisesti en tainnut niin hauska ollakaan.
- Käydäänkö mun autolla kantamassa noi kamppeet pois, niin päästään syömään, Osku sanoi ja nousin mielelläni pois muiden katseiden alta.
Anna käpertyi niin tiukasti Villensä kainaloon, ettei ainakaan ollut epäselvää, kuka kenenkin kanssa oli. Heidi ja Riku muodostivat selvästi parin, ja hetken luulin Arttua Hennin poikaystäväksi, mutta häpeäkseni helpotuin, kun asia ei ollutkaan niin. Vaikken tyttöä tuntenutkaan, olisi hän saanut Arttua paremman koska tahansa. Lyhyt, musta tukka ja valtavat, tummaakin tummanruskeat silmät tekivät Hennistä varmasti suositun poikien keskuudessa. Hän oli hento, mutta kovaääninen ja suorasanainen, sen olin tämän lyhyen ajan aikana oppinut.
- Mä en voi olla kauaa, kun mun pitää mennä tekemään iltatalli ja aamutallille pitäis herätä kuudelta, tunnustin, kun Osku ojensi minulle jostakin huoltoasemalta ostettua kanasalaattia.
- Saako teillä käydä joskus katsomassa hevosia? Henni kysyi ja huomasin Annan, varsinaisen primadonnan pyörittelevän halveksuvasti silmiään.
- Totta kai saa, lupasin. - Ja se ois kivaakin, jos sä tulisit.
- Siinä tapauksessa mäkin tulen joskus, Osku hymyili ja katsoi minua suoraan silmiin. Melkein jäin tuijottamaan häntä sanattomana, keksimättä mitään hyvää letkautusta takaisin.
- Tule ihmeessä, sanoin vain ja sain Oskun hymyilemään vielä enemmän. Mitä ihmettä minä olin oikein tekemässä?
Outille ja Jarnolle vieraat eivät olisi este. Jassukin varmasti pitäisi siitä, jos hänen entinen ratsastuskaverinsa tulisi moikkaamaan. Mutta Janne. Sydäntä ihan särki, kun ajattelin, mitä mieltä Janne olisi jos raahaisin hänen ystävänsä heidän kotiinsa ja heidän talliinsa. Vai sanoisiko hän mitään, jos Erika pysyisi maisemissa?
- Saanko mä sun numeron sitten? Henni kysyi ja helpotuin, kun hän oli hiljaisuuden jälkeen ensimmäinen, joka puhui. Luettelin numeron hänelle ulkomuistista ja hän soitti omaan puhelimeeni hälärin. Osku ei ollut koko aikana puhunut mitään, ja sitten Arttu rupesi kertomaan kaikille halukkaille hänen juhannuksenjälkeisestä krapulastaan, joten minun ruokahaluni päättyi yhtä nopeasti kuin oli alkanutkin.
- Sori, mutisin Oskulle ja laskin salaattirasian viltille. - Mulla ei vaan todellakaan ole nälkä.
- Mä ymmärrän. Mennäänkö kävelemään? Osku kysyi ja nousi vastausta odottamatta ylös. Ei hänen olisi edes tarvinnut sitä odottaakaan, sillä nousin heti salamana ylös.
- Ette jätä mua tänne! Henni vinkaisi, mutta jäi kuitenkin paikalleen istumaan kun me lähdimme kävelemään poispäin. Minä en ainakaan olisi jäänyt jos olisin ollut hän.
- Mikä sun horoskooppi on? kysyin, kun sain läähättäen Oskun kiinni. Joillekin oli vain suotu pitkät jalat ja nopea kävelyvauhti, se oli erittäin epäreilua. Oskun oli pakko naurahtaa. En tiennyt, mistä olin kysymyksen repäissyt, mutta siihen ei enää voinut vaikuttaa.
- Mä olen horoskooppimerkiltäni härkä, hän kuitenkin totesi ja yritin muistella mitä olin horoskoopista itse lukenut. En yleensä pitänyt horoskooppeja juuri minään, enkä kuluttanut aikaani yleensä niiden lukemiseenkaan.
- Kärsivällinen. Tyyni. Tiedätkö, joskus mä ihmettelen, miten mä en usko horoskooppeihin, sanoin ääneen ja Oskun oli vaikea peittää hymyään.
- Ai sekö on sun ensivaikutelma musta?
- No on! intin. - En mä muista muuta, mutta löisin vaikka vetoa, että kaikki luonteenpiirteet olisivat kuin sua varten tehtyjä.
- Selvä, Osku nauroi. - Kertoisiko neiti oman horoskooppimerkkinsä ja antaisi mun tehdä omat päätelmäni?
- Skorpioni.
- Itsevarma. Tulinen. Karismaattinen. Kyllä, mä voisin näin lyhyellä tutustumisajalla sanoa samaa susta, Osku totesi ja pysähtyi katsoen minua suoraan silmiin.
Miksi minun piti olla aina niin vaikea? Katsoin hämilläni poispäin ja purin huultani. Varsinainen idiootti, soimasin itseäni, mutta Osku ei sanonut mitään, vaan kietoi kätensä ympärilleni ja antoi minulle erittäin lämpimän halauksen.
- Tule, mä voin heittää sut kotiin, jos sulla on vielä talli hoitamatta.
- Westgårdeille, sanoin pettyneenä.
- No Westgårdeille. Mutta otetaan uusiksi joku kerta?
- Ehdottomasti, lupasin ja soin Oskulle hymyn, joka näytti toivottavasti sopivan ujolta ja ystävälliseltä.
|