Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Auringonpaistetta luvassa (teini/hevos)

Lähettäjä: siru 
Päivämäärä:   2.3.12 15:29:29

Moikka kaikki! Sain raapusteluinnostuksen tässä pari päivää takaperin ja kesti näinkin kauan että sain kunnollisen idean tarinaan. Mä olen kirjoitellut ennenkin nuorempana jotakin pientä tänne tarinatuokion puolelle, mutta nyt olisi tarkoitus kirjoittaa sellainen jatkotarina, joka saa vihdoin myös lopunkin kun sen aika koittaa. Toivoisin, että kommentoisitte jotta tiedän oisko tällä lukijoita ja antaisitte risua/ruusua oman maun mukaan. Kritiikistä en pahastu, sitä on jopa mukavaa saada.

Kummemmitta puheitta päästän teidät lukemaan, kommentoikaa ihmeessä jatkuuko vai jääkö tähän!

- Mä olen Veera hankkinut sulle kesätöitä.

Hymähdin ensin, sillä luulin että se oli vitsi, mutta kun äiti toisti lauseen uudestaan, tajusin ettei hän tainnutkaan vitsailla.
- Öö "hyvää huomenta" oli sitten vaikeaa sanoa? heitin pelatakseni lisäaikaa.
- Hehheh. Sä olet seitsemäntoista etkä ikinä ole työskennellyt joten nyt ois pikkuhiljaa aika, äiti kivahti ja kolautti kahvikuppinsa pöytään.

Kiukkuisena en äitiä ollutkaan nähnyt, kai se johtui siitä ettemme hirveästi olleet puhelleet niitä näitä tai viettäneet muutenkaan aikaa yhdessä. Yleensä sain vain tekstiviestin että "ruoka on mikrossa, mulla menee myöhään" ja siinä se. Nyt hän ainakin oli kiukkuinen, sen olisi nähnyt sokeakin.
- Jep, aika surullista, totesin välinpitämättömästi ja menin hakemaan kahvia. Äiti ei noteerannut lapsellisuuttani millään tavalla.
- Hevostallilta. Mä juttelin Outin kanssa ja se ottaa sut mielellään sen tallille töihin. Kun sä olet niitä hevosia ennenkin hoidellut ja ratsastellut.

Meinasin pudottaa kahvikupin kädestäni, mutta päädyin puristamaan sitä rystyset valkeina. En sanonut mitään, purin hammasta jollen olisi ruvennut kiljumaan tai vieläkin pahempaa, itkemään.

Outi oli äidin lapsuudenkaveri ja läheinen perhetuttu, joka omisti hienon tallin nimeltä Westgård ja olin toki viettänyt siellä kaikki lapsuuteni lomat ja kesät. Silloin olin osannut kaikki Outin hevosten nimet etu- ja takaperin, nyt en muistanut yhtäkään. Varsinkin viime kesän jälkeen olin hylännyt ratsastusharrastukseni, repinyt raivoissani julisteet seiniltä, myynyt tallikamat kirpparilla ja lytännyt kisaruusukkeet jonnekin. Ei hevosia, ei harrastusta, ei kipeitä muistoja.

- Ai jaa, sain sanotuksi ja äiti taisi tajuta jotakin tajuamisen arvoista.
- Eikö se olisi kivaa työtä? Rentoutuisit maalla ja -
- Ai työntekoko on rentoutumista? Mä olen sanonut, etten halua tallille enää ikinä.
- Rockyn myymisestä on kohta kaksi vuotta eikä se ollut sinun omasi, äiti sanoi ja sävähdin. Tosiaan, Rocky. Nimi jonka olin jotenkin onnistunut jollain tapaa välttämään, ponnahti pintaan taas ja osui kipeästi.
- Ois voinut olla! Ellette te isän kanssa olisi juuri silloin päättäneet että se pelle lähtee pois! Ellet sä ois keksinyt ettet muka kestä enää ja että rahaa ei ole koskaan ollutkaan! Miksi sä annoit mun kuvitella, että mä voisin jatkaa omaa ja AINOAA harrastustani, mitä mulla on jäljellä?
- Jos Minna ois antanut enemmän aikaa eikä ois hankkiutunut siitä hevosesta eroon, se ois nyt sun.
- Älä víttu sekoita jotakin Minnaa tähän, sanoin jo melkein kuiskaten ja äiti nousi pöydän äärestä, kai se aikoi tulla halaamaan, mutta siirryin heti kauemmaksi.

Oma syyni se oli, etten ollut mennyt töihin, niillä rahoilla olisi saanut kasvatettua säästöjä ja niillä rahoilla lopulta Rockykin olisi ollut minun. Sääli vain, että Minnan piti päästä hevosestaan eroon ja niin Rocky lastattiin lahtiauton kyytiin. Olin katkera omille vanhemmilleni, Minnalle, aivan kaikille, mutta eniten itselleni vieläkin.

- Mä tiedän, ettei olisi helppoa mennä sinne, mutta sä saisit rahaa. Se olisi ihan oikeaa työtä, koska Outin oma tallityöntekijä lähti au pairiksi Amerikkaan ja se tarvitsisi auttavaa ihmistä ruokkimaan hevosia ja putsaamaan karsinoita sekä tietty liikuttamaan niitä. Mä menisin vaikka itse jos tietäisin hevosista yhtään mitään. Outi sanoi että Ronttikin on sua siellä odottamassa, jos vaan viitsisit mennä, äiti suorastaan maanitteli ja pyyhkäisi lyhyen, tummanruskean suortuvan korvani taakse.

Rontti, tosiaan. Kipakka russponiruuna, johon ei meinannut saada tolkkua sitten millään. Olin ollut viiden, kun olin kivunnut ruunan selkään ensi kerran ja yllättävää kyllä, en lentänyt sieltä heti alas, vaikka myöhemmin olin tippunut ponilta lukemattomia kertoja. Pikaisen päässälaskutoimituksen jälkeen totesin haikeasti Rontin olevan jo kahdenkymmenenyhden, melko papparainen jo. Kyllä minulla sitäkin oli ikävä, Rontista minulla ei olisi ollutkaan muita kuin huvittavia muistoja jos olisin niitäkin muistellut.
- Se siis maksaa mulle? varmistin ja äiti näytti ällistyneeltä, tosin vain hetken.
- No maksaa maksaa. Sitähän mä olen tässä toistellut, että ihan töitä ne olisivat.
- Milloin se alkais? ajattelin ääneen ja sain äitin selvästi innostumaan.
- Kesäkuun kymmenes. Haluatko sä, että mä soitan Outille, vai mietitkö ensin?
- Mun pitää miettiä ensin, lupasin ja näin äidin olevan selvästi tohkeissaan. Kai hän halusi, että minulla olisi harrastus ja saisin uusia kavereita. Se tapahtuisi vain saduissa, ei sellaista oikeasti tapahtuisi. Ei varsinkaan minulle.

Re: Auringonpaistetta luvassa (teini/hevos)

Lähettäjä: bananasplit 
Päivämäärä:   2.3.12 15:38:24

kuulostaa kivalta! :) jatka ihmeessä.

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   2.3.12 15:42:25

juu jatkoa vaan, ihanmielnkiintoinen alku;)

Lähettäjä: Roxi 
Päivämäärä:   2.3.12 16:24:38

jatkeles! Mielenkiintoiselta alulta vaikuttaa, enkä mä virheitäkään bongannut kun luin läpi. Hienoa, ainakin mä tulen tätä lueskelemaan!

Lähettäjä: Pannariponi 
Päivämäärä:   2.3.12 17:08:16

Vaikutta tosi kivalta tarinalta, enkä löytänyt virheitä tai mitään.. :D Tätä jään seuraamaan. ;)

Päivämäärä:   2.3.12 17:37:51

oi kun kiva kuulla että lukijoitakin on tullut! Mä olenkin kirjoittanut tätä pari pätkää varastoon, joten yritän postata yhden pätkän per päivä, laittelen huomenna lisää tulemaan:D

Lähettäjä: watti 
Päivämäärä:   2.3.12 20:26:18

lukija ilmoittautuu! jatka vaan:D

Lähettäjä: pinjaa- 
Päivämäärä:   2.3.12 22:19:09

oo, en malta odottaa huomista! Virheitä en löytänyt, alku tuntuu mielenkiintoiselta ja kerrot sujuvasti. Toi yksi pätkä/päivä on mun mielestä sopiva tahti, hyvä jos pystyt pysymään siinä ja sulla tosiaankin on tarinaa varastossa:) mä ainakin jään seuraamaan tätä!

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   3.3.12 01:10:49

jatkeles!

Päivämäärä:   3.3.12 10:28:26

Kiitos kommenteista, olette mahtavia! Laittakaa ihmeessä lisää kommenttia tulemaan, vielä kertokaahan jatkanko vai laitanko lisää tulemaan. Mukavaa lauantaita kaikille:)

=======================================================

Loppuviikot olivat liian helppoja, ne menivät kuin unessa. Kun muut nyyhkivät miten ikävä kaikille tulisi ja miten kesälomalla tulisi pitää yhteyttä ja tehdä jotain yhdessä, minä olin hiljaa ja helpottunut, että kesäloma alkaisi.

Suvivirren aikana tilanne muuttui, jopa minulta vieri pari kyyneltä poskille. Purin hammasta ja yritin ajatella jotakin iloista, mutta en onnistunut. Pian näyttäisin järkyttävältä, sillä jos oikein muistin, ripsivärini ei ollut vedenkestävää.
- Itketkö sä? vieressäni istuva luokkalaiseni Anton kuiskasi ja katsoi minua aidosti ällistyneenä.
- En, mulla on sipulia mukana, tiuskaisin. Antonin huulilla väreili pieni hymynkare, mutta kun en vastannut siihen, hän käänsi päänsä pois.

Kun rehtori kampesi lavalle vielä ilmoittamaan, että hänen puolestaan tämä oli tässä ja toivotti hyvää kesälomaa kaikille, otin jalat alleni niin nopeasti kuin pystyin ja pakoni tyssäsi iloisten lukion ekojen ryhmään, jotka olivat pakkautuneet ovelle hihittämään ja ällistelemään ensimmäisen vuoden lyhyyttä.

Nimenomaan, he olisivat jo kakkosella syksyllä, herra paratkoon ja minun kaikkien sääntöjen mukaan parin kuukauden päästä abi. Auts.
- Veera odota!
Käännähdin tympeänä ympäri ja sain äkkiä nopean halauksen Antonilta. En punastunut, en ruvennut tuijottamaan varpaitani, en jaksanut. Anton näytti hiukan eksyneeltä, joten puristin huulilleni pienen pienen hymyn.
- Hyvää kesälomaa, toivotin. - Pidä hauskaa Hietsussa, sinnehän te kaikki ootte menossa?
- Öö, joo varmaan, Anton mutisi ja siirryimme aulaan, missä olikin jo helpompi olla, eikä tarvinnut mylviä mölyn ja kaikkien puheen melun ylitse. - Tule säkin sinne, siellä on kaikki, hän ehdotti aavistuksen epäröiden ja tiesin, ettei minua oikeasti sinne kaivattaisi murjottamaan. Taivas, miten olinkaan onnistunut pilaamaan kaverisuhteeni ja välini luokkakavereihin. Olinko minä oikeasti ollut tälläinen, vaikea ja katkera kohta kaksi vuotta?

Täytyi siitä olla vähemmän aikaa kulunut, en vain halunnut muistaa tai ajatella.
- Ei kiitos, mun pitää pakata, kuulin itseni sanovan ja Anton näytti huolestuneelta.
- Saako kysyä mihin sä olet lähdössä? se kysyi varovaisesti.
- Perhetutulle töitä tekemään, sanoin hieman änkyttäen keksien toisen valheen ja puristin huulilleni vielä yhden tökerön hymyn. - Mutta pitäkää hauskaa.
- Pidä säkin, Anton hymyili ja sitten poika oli jo kadonnut.

Pujottelin aulassa seisovien kaveriporukoiden lävitse ja lähdin kävelemään pois koululta, pois merkitsevien katseiden alta.Tiesitsä, että ton isä lähti lätkimään ja se sekosi? Kyllä minä tiesin mitä selkäni takana puhuttiin, eivätkä ne puheet olleet mitenkään imartelevia. Toisaalta en tietääkseni ollut seonnut, en vielä. Eikä se, että isä oli lähtenyt ollut mikään syy tähän.

Entäpä jos tosiaankin lähtisin maalle, Outin luokse Westgårdiin ja alkaisin tehdä niitä töitä. Tallilla selviäisin, kunhan ei tarvitsisi ratsastaa. Karsinoiden siivoaminen ja ruokien laitto ei tuntuisi missään. Ronttiakin voisin silloin tällöin rapsuttaa, se olisi varmaankin ihan mukavaa.

Siinäpä se. Pingoin nopeasti katuja pitkin minkä jaloistani pääsin ja pian koko kehoni rupesi huutamaan armoa, kylkeen pisti. Pakotin itseni vain kovempaan vauhtiin ja yritin juosta niin lujaa kuin jaksoin. Hetken päästä oli pakko pysähtyä, sillä päätäni huimasi ja meinasin lähteä juoksemaan oikealle suoraan nokkospöheikköön. Tiedä miltä sekin olisi näyttänyt sivustakatsojan mielestä.

Kun pääsin kotiin, tongin kaikki laatikot ja osoitekirjat läpi etsien Westgårdin numeroa tai edes Outin kännykän, jotakin, johon voisin ilmoittaa, että kyllä kiitos, ottaisin sen kesätyöpaikan vastaan ja voisin aloittaa vaikka heti huomenna, kunhan ei tarvitsisi olla Helsingissä sekuntiakaan.

Pysähdyin katsomaan itseäni eteisen peilistä ja näky oli melko surkea. Näytin mielipuolelta hikihelmet otsallani, ripsarit levinneinä ja silmät kiiluen. Sekaisin, sitäkö minä nyt sitten olin? Sekopää, hullu, mielenvikainen. Miten kukaan järkevä ottaisi sellaista ihmistä itselleen töihin?

Juuri silloin lankapuhelin pärähti ja säikähdin oikeasti. Vastasin hieman tärisevällä äänellä ja helpotuin kun se olikin vain äiti.
- Mä tarkistin että ootko sä kotona, sulla on kännykkä pois päältä! Mä tuon töistä mansikkakakkua, voidaan syödä sitä sun kesäloman kunniaksi, äiti sanoi pirteänä. Miten se edes jaksoi?
- Ei tarvitse, mä olen jo syönyt, sanoin samalla kun mahani kurisi harvinaisen äänekkään vastalauseen.
- Ai, no mä tuon kuitenkin jos sun illalla tekee mieli.
- Mikä on muuten Westgårdin numero? minulta lipsahti ennenkuin tajusinkaan.
- Säkö sitten päätit hakea niitä töitä? äidin ääni oli muuttunut linjalla asiallisemmaksi ja puristin hetken kuuloketta. Vilkaisin itseäni jälleen peilistä ja näin vain erittäin väsyneen ihmisen, jolle melkein alkoi jo riittää. En minä tälläistä itselleni halunnut.
- Joo, näin mä ajattelin, sanoin varmemmin kuin koskaan.

Päivämäärä:   3.3.12 12:43:59

tämä on tosi hyvä! Jatka samaan malliin, mä ainakin jatkan lukemista :D ei saa loppua kesken!

Lähettäjä: hinttarit 
Päivämäärä:   3.3.12 13:18:07

Jatka toki :) Kuulostaa hyvältä. Aluksi oli sekavahko, mutta kyllä se siitä selkenee :))

Lähettäjä: minävaan 
Päivämäärä:   3.3.12 14:01:21

oli tosiaan melko sekavaa tuo alku, mutta mua kiinnostaa tuo Veera ja varsinkin tämä, miksei Veera haluaisi niin kovasti tallille. Huomista odotan mielenkiinnolla ja mahtavaa, että sulla on pätkiä varastossa, ettei tarvitse yhtäkkiä päästään suoltaa extemporena sitä tekstiä.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   3.3.12 15:58:49

jatkoa! tykkään:)

Päivämäärä:   3.3.12 19:04:40

mahtava pätkä, tykkään! Jatkoa ehdottomasti!

Lähettäjä: se 
Päivämäärä:   3.3.12 22:00:49

jatka!!

Lähettäjä: jeespox 
Päivämäärä:   4.3.12 00:08:34

jatkoa odottelee myös uusi lukija täällä näin :P

Päivämäärä:   4.3.12 01:21:47

jatkoa vaan!

Päivämäärä:   4.3.12 10:16:35

Äiti toi kun toikin sitä mansikkakakkua ja oli sillä kuoharia sekä pelkkää kokistakin ja vielä korvapuusteja. Vilkaisin siihen hieman syyttävästi, mutta tungin ensimmäisen pullan melkein kokonaisena suuhuni. Äidin oli vaikea peittää hymyään.
- Mä en vielä kertonut Outille kun ajattelin, että ehkä sun ois parasta soittaa itse. Saatte paremmin sovittua kaiken, mikä minä olen siihen sekaantumaan.
- Mä en löytänyt sitä numeroa mistään, sanoin ja otin jo toisen korvapuustin.
- Mun täytyykin sitten antaa se sulle.

Sherlock. Hymyilin kuitenkin äidille, olihan se aivan kelpo äiti joka tapauksessa, vaikkei muistanut melkein koskaan tuoda lämmintä, kunnon ruokaa. Siksi minä olin se, joka aina kävi kaupassa.

Ajattelin luokkalaisiani, jotka luultavasti mellestäisivät Hietsussa niin kauan kuin mahdollista. Ensi vuonna vielä railakkaammin, sillä silloin lukio olisi loppu ja me kaikki onnettomat olisimme omillamme. Karmea ajatus.

- Tossa on muuten Outin numero, äiti sanoi ojentaessaan paperilappusen minulle ja nuoleskeli huulistaan mansikkakakkua. Näky oli jotenkin etova ja ajatus siitä, että äiti kuulisi mitä puhuisin Outin kanssa ei houkutellut joten nappasin lapun äidiltä ja pakenin omaan huoneeseeni.

Puhelin ehti piipata vain pari kertaa, joten en ehtinyt kerätä rohkeuttani tarpeeksi kun Outi jo vastasi. Hän kuulosti reippaalta kuten aina, sellaiselta voimakkaalta ja itsevarmalta, joka teki oloni hieman ahdistuneeksi.
- No täs on Veera m-moi...
- Ai Veera! Mitä sulle oikein kuuluu? Ja kertoko äitis jo mun työtarjouksesta? Meidän Petra lähti sinne au pairiksi ja sitten yksi Riina lähtee kanssa lomailemaan samaan suuntaan ja mä tarvitsisin sellaisen niiden tyttöjen tapaisen kunnon työntekijän, joten ois ihanaa jos sä tulisit auttamaan. Mä en saa omiakaan kakaroita potkituksi tarpeeksi pérseelle.

Jaa ei saisi omia lapsiaan liikkeelle tai nämä olisivat liian laiskoja? Ainakin Jassulla, perheen vanhimmalla oli ollut virtaa ratsastaa kolmekin hevosta päivässä. Tosin olin nähnyt tytön viimeksi kun olin kolmetoista ja Jassu oli ollut kahdeksantoista. Pikaisen päässälaskutoimituksen jälkeen tajusin hänen olevan jo kaksikymmentäkolme. Miten aika menikin niin nopeasti?

- Ai. No mä että mä tulisin. Jos te siis huolisitte mut.
- Totta kai huolitaan, Iina ja Janne ovat sua kyselleet. Saat kuule oman huoneenkin, että on omaa rauhaa kun et sä varmaankaan Iinankaan huoneessa halua nukkua kun sillä on vähän ahdasta kaikkien niiden tavaroiden ja pyykkien keskellä.
- Ai ovat vai, sain sanotuksi, viisas kun olin. Iina oli minua vuoden nuorempi, lukion ekaluokkalainen, ja Janne täyttäisi syksyllä yhdeksäntoista. Herranjestas, mihin minun aikani oli oikein kulunut?
- Juu juu, varsinkin Janne, Outin äänestä kupli nauru ja melkein pärskähdin. Joo varmasti niin. Janne ei ikinä ollut tehnyt mitään muuta kuin antanut pienempänä ymmärtää, että minä olin kakara, hän se vanhempi ja viisaampi. Yritin usein pistää pojalle kampoihin, mutta hän aina voitti. Jannella oli terävä kieli ja ilkeät sekä ällöttävät puheet. Kai se oli kuulunut viisitoistavuotiaan teinipojan elämään, mutta silti.
- Koskas sä haluaisit tulla? Riina lähtee yhdeksäs päivä, mutta sä saisit tulla sitäkin ennen jos haluat. Olethan sä melkeinpä asunut täällä nuorempana, kyllä sua on ollutkin ikävä!

Ensimmäistä kertaa hymyilin melkein ilosta. Outi kuulosti yhtä iloiselta kuin ennenkin, alkuun se oli ahdistanut, mutta nyt tunsin jopa helpottuneisuutta. Outi ei tiennyt niistä vuosista mitään, jolloin jätin Westgårdissa käymisen ja keskityin... niin. Unohdin sen, ettei koskaan saa kiintyä mihinkään, mikä ei ole omaa.
- Mulle käy ihan koska vain. Ei mulla ole tässä mitään erityistäkään, joten mun puolesta vaikka huomenna.
- Pyydäpäs äitis puhelimeen, mulla on Leenalle muutenkin asiaa.

Vastahakoisesti löntystin kahvia hörppivän äidin luokse ja ojensin kännykkäni.
- Sulle. Puhelu. Outilta, totesin ja äiti otti silmät sädehtien jo kovia kokeneen Nokiani kädestäni ja rupesi heti kaakattamaan omia kuulumisiaan Outiparan korvaan.

Ehkä haavat arpeutuisivat ensin ja sitten katoaisivat. Mutta pystyikö asfaltti-ihottumaa vertaamaan särkyneeseen sydämeen? En jaksanut uskoa.

jatkakaa kommentointia ihmeessä, todella mahtavaa tietää, että tällä on lukijoita! Kiitos kaikille jo etukäteen:) saa laittaa risua/ruusua, ihan mitä vain.

Lähettäjä: hei 
Päivämäärä:   4.3.12 11:21:31

uusi lukija ainakin ilmoittautuu. Kirjoitat tosi sujuvasti. Mikä muuten oli se tarina jota olet ennen tänne kirjoittanut? :D ihan uteliaisuudesta kyselen...

LähettäjäTito_man 
Päivämäärä:   4.3.12 12:55:27

täällä olis myös uus lukija! jatkoa vaan tuleen :)

Päivämäärä:   4.3.12 13:13:31

tä on kyl tosi hyvä ja mielenkiintoisen kuulonen!!:):) jatkoa pian!

Päivämäärä:   4.3.12 13:48:10

loistava pätkä taas kerran! hei, saisko sunnuntain kunniaks toisen pätkän tänään, kun huomenna on masentava maanantai ja koulua? :D

Päivämäärä:   4.3.12 15:46:28

^ kannatan! Maanantaihan on tunnetusti masentavin viikonpäivä...

Päivämäärä:   4.3.12 20:55:33

hei / jaa-a, siitä taitaa olla 2-3 vuotta kun olen tänne kirjoittanut ja tarinoiden nimiä tai itse tarinoita en ole itelläni säilyttänyt - kai ne olivat omasta mielestä loppupeleissä ihan hirveitä! Ja puhun siis monikossa, koska muistan postanneeni tänne useammankin tarinan, hevosaiheisia taisivat kaikki olla ja eri nimimerkillä vieläpä...

Eiköhän pistetä sunnuntain kunniaksi sitten toinen pätkä, kommentoikaa ihmeessä (ja mielellään) lisää!

Raahasin selkä vääränä ja hiki virraten matkalaukkuani Riihimäen rautatieaseman viileään halliin ja siitä portaita suoraan ulos, missä olikin parkissa pari autoa, yksi mersu, audi ja kaksi toyotaa. Outi Westgårdin likaisenharmaa honda ei selvästi ollut suvainnut vielä ilmestyä, joten istahdin läkähtyneenä kasseineni rautatieaseman portaille. Ravintolasta oli lähtenyt herkullinen tuoksu, mutten viitsinyt mennä syömään. Jos Outia olin jotenkin niinä yhdeksänä vuotena jotenkin oppinut tuntemaan, oli hänen hellallaan tai jääkaapissa aina jotakin syömäkelpoista, niin varmasti tänäänkin kunhan edes pääsisin ikinä paikanpäälle.

Huokaisin syvään. Janokin karvasteli kurkussa, mutten jaksanut kaivaa laukustani vesipulloa, jonka tyhmästi olin jättänyt alimmaiseksi. Olisi pitänyt antaa äidin hoitaa pakkaaminen, niin tyhmää kuin se olikin tämän ikäisenä ajatella.

Kun jo kuudes ihminen suoraan sanottuna käveli päältäni ja kolautti omalla matkalaukullaan minua takaraivoon, minulle riitti. Nousin ylös ja tähyilin tuttua toyotaa, muttei sitä näkynyt. Sen sijaan mustan mersun moottori murahti äänekkäästi ja se kurvasi aivan viereeni melkein jalkakäytävälle. Olin valmis toivottamaan kuskin hélvettiin ja myöskin kiljumaan apua, jos tämä olisi kidnappaus, mutta kun kuski vaivautui avaamaan ikkunan tajusin kuka autoa oikein ajoi.
- Ja sä luulet, että mä suostun tulemaan sun kyytiis! tiuskaisin.

Jannen tummanruskeat silmät tuikkivat kuskin paikalta ilkikurisesti ja jätkä haroi ruskeaa tukkaansa omahyväisesti.
- Mikset sä helsinkiläislapsi väistä noita ihmisiä? se kehtasi ihmetellä.
- Turpa kiinni, mä en ollut se joka mäjäytti sillä laukulla... toistaseks, kiehuin raivosta. Janne ei ollut vaivautunut tulemaan autosta ylös, eikä kukaan - edes Outi - ollut vaivautunut kertomaan, että auto kenties oli vaihdettu, ellei tuo omahyväinen pässinpää ollut jopa saanut omaa. Toivoin koko sydämestäni, ettei tämä upea mersu olisi ollut Jannen.
- Tuletko sä kyytiin vai lähdetkö junalla Helsinkiin? Janne kysyi herttaisesti ja repäisin oven auki sanomatta sanaakaan. Tuijotin Jannea pitkään, kun olin istuutunut apukuskin paikalle.
- No mitä?
- Voisitko mitenkään nostaa mun kassit takakonttiin? Ei ne paljoa paina eikä sulla mene kuin sekunti, totesin ja tökkäsin Jannen hauista. Finninaamainen ja ruipelo 15-vuotias poika oli kasvanut yhdeksäntoistavuotiaaksi, lihaksikkaaksi nuoreksi mieheksi.
- Kai se on pakko. Äidin puheista mä ymmärsin, että se aikoo pistää sut ratsastamaan jo tänään ja meidän pitäisi liikkua jo.

En viitsinyt rähjätä mitään Jannelle odotuttamisesta, istuin vain apukuskin paikalla jähmettyneenä kuin patsas. Ratsastamisesta ei oltu puhuttu mitään. En kapuaisi yhdenkään nelijalkaisen elikon selkään, en edes haulikolla uhattuna.

Janne nousi pian autoon takaisin ja kurvasi moottori kehräten pois parkkipaikalta. Hetken ajan hän yritti etsiä sopivaa radiokanavaa, mutta luovutti.
- Mitäs Helsinkiin? se kysyi rennosti ja roikotti kättään avonaisesta ikkunasta. Kohautin olkapäitäni.
- Ei siinä lukiota kummempaa. Melko tavallista.
- Mites se sun vuokrahevonen? Etkös sä kisannut sillä Rocky-nimisellä? Sullahan oli kamera täynnä kuvia siitä pari kesää sitten, ainakin niitä sä näytit ihan innoissasi kerran, etkä sen jälkeen tullut takaisin, Jannen äänestä melkein kuuli syytöksen, johon en jaksanut vastata mitään järkevää.
- Mmm.

Käänsin katseeni pois ja katselin maisemia. Ikkunasta saattoi nähdä omien kasvojen heijastuksen. Niiden kasvojen silmät olivat kuumeiset ja tummat, vakavat. Kaikkea on ehtinyt tapahtua "pari kesää sitten". Valitettavasti.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   4.3.12 22:07:52

jatkoa + piiloupitus;)

Päivämäärä:   5.3.12 10:25:22

jatkoa, jatkoa vaan:D

Päivämäärä:   5.3.12 12:15:27

muistakaahan kommentointi, kiitän nykyisiä lukijoita aktiivisuudesta, olette ihania:D

Talo oli yhtä kaunis ja kotoisa kuin olin muistanutkin. Punainen, suuri kolmekerroksinen talo, sekä tallit aivan pihassa. Näin tarhoissa yhden punarautiaan ja tummanruunikon, muita en ehtinyt vilkuilemaankaan sillä Janne töni minua sisälle.
- Mä osaan kävellä, kivahdin, mutta Janne ei ottanut sitä kuuleviin korviinsakaan.

Pääsin juuri ja juuri eteiseen ja sain myrskyisän halauksen. Iina.
- Tajuutsä, että mä olen venannut sua ihan sika kauan mut ootko sä mennyt ja vaihtanut puhelinnumerosi! Iina hihkui ja suorastaan kuristi minua innoissaan. - Munkin ois pitänyt tulla käymään Helsingissä mut se on vaan jääny vaan. Mitä sulle kuuluu?
- No mul on ollu kaikenlaista, ihanaa nähdä sua, vastasin välttelevästi ja halasin Iinaa. Hän oli kasvanut pituutta, mutta omisti edelleen tutut siniset silmänsä ja ihanat, kateutta herättävät pitkät, vaaleat hiukset. Perheen tyttäret olivat tulleet äitiinsä ja Janne selvästi isäänsä Jarnoon.

- Anna Iina sen Veeran tulla sisälle, edellä mainittu mies myhäili tyttärensä takaa ja ojensi minulle kätensä. - Hauska sinuakin tosiaan nähdä, pitkästä aikaa. Et sitten parina viime kesänä tänne ole eksynyt?
- No kun mulla oli kotona... joo, onhan siitä pitkä aika jo, hymähdin ja väläytin Jarnolle onnettoman hymyn.

Niin tosiaan, neljätoistavuotiaana en enää palannut kesällä Westgårdeille, koska olin vihdoinkin löytänyt itselleni Helsingistä vakituisen vuokrahevosen. Rocky oli kaikkea, mitä sen omistaja Minna oli puhelimessa luvannut, ja minä sain ratsastaa puoliveristä ruunaa. Ensin kaksi kertaa viikossa, myöhemmin lähes joka päivä. Pidin Rockyä kuin omaani, sillä ensin Minna sai uuden työpaikan ja lopulta meni kihloihin poikaystävänsä kanssa. Kun olin melkein kuudentoista, Minna ilmoitti myyvänsä Rockyn hyvään kotiin ja sanoi tietävänsä, että ainoa hyvä koti oli minun luonani. Tietysti olin valmis väsytystaisteluun vanhempieni kanssa ja isä lupasikin minulle Rockyn omaksi. Pari päivää myöhemmin, kun meidän piti mennä allekirjoittamaan kauppakirja, isä katosi. Äiti kertoi heidän eronneen ja isä oli päättänyt jänistää hevosenostosta.

Jouduin silloin katkerana ilmoittamaan Minnalle, ensin yritettyäni kaikin konstein saada isää kiinni, koko mies oli kadonnut kuin maan alle. Lopulta Minna kyllästyi odotteluun ja hevosen hinnan tiputtamiseen ja sanoi teurastamon ottavan Rockyn makkaraksi nopeammin kuin minä saisin järjestettyä ruunalle tallipaikan, joten hevonen pistettäisiin monttuun.

En mennyt katsomaan Rockyä tuon ilmoituksen jälkeen, en varsinkaan sinä päivänä kun teurastamon auto tuli. Miksi ihmeessä olisin rääkännyt itseäni sillä tavalla? Sen jälkeen myin kaikki hevostavarani, revin julisteet ja kuvat seiniltäni alas ja heitin Rockyn kanssa saamani ruusukkeetkin jonnekin. Siinä koko surkea tarina, the end. Isää en edes kaivannut, jos se äijä jostakin kivenkolosta mönkisi esiin jonakin päivänä, en tiennyt mitä tekisin. Sekoaisin vihdoin lopullisesti, en surusta vaan raivosta.

Sitten tuli Outi. Tutut, jäänsiniset silmät ja luonnonkiharat vaaleat hiukset nutturalla. Nainen antoi minulle myös lämpöisen halin ja silitti tummaa, karheaa tukkaani. Minullakin oli sellaiset likaisenruskeat silmät, eivätkä ne olleet läheskään yhtä kauniit ja jotenkin eksoottiset niinkuin Wesrgårdin perheen naisilla.
- Kamala kuinka sä olet kasvanut ja olet niin vanhentunut! Outi päivitteli. - Ja ihanan paksu tämä tukkakin sulla! Mä näytän sulle sun huoneen kun vanhasta on tullut Jarnon työhuone. Janne, tuo ne Veeran laukut samantien meidän perässä ylös.

Mieli teki irvistää Jannelle, mutten viitsinyt, seurasin vain uteliaana Outia ylös. Huoneeni oli suuri, jopa suurempi kuin äidin ja minun Helsingin kodin keittiö, joka sentään oli huoneistamme isoin. Huoneeseeni täällä kuului massiivinen, puusta tehty vaatekaappi, kirjahylly, kirjoituspöytä ja ihanan valtava sänky, joka näytti pehmeältä ja siihen olisi mahtunut kaksi ihmistä nukkumaan. Huoneen ikkunasta näki kentälle, ja kuuluipa huoneeseen vielä pieni parvekekin, jossa oli pikkuinen pöytä ja tuoli.

- Mä jätän sut kotiutumaan, tule sitten alas, Outi hymyili ja jätti minut yksin. Tuntui orvolta seisoa huoneessa ilman tavaroitani ja päätin lähteä Jannea vastaan. Poika varmaan käsittelisi harvinaisen kovakouraisesti tavaroitani, ja sitä viimeksi toivoin, sillä siellä oli särkyvääkin. Äiti oli pakottanut minulle Marimekon mariskoolin mukaan, sellaisen sinisen, joka kuulemma sopisi varmasti maalaismaisen huoneeni sisustukseen loistavasti. Ja tietystikin se vesipullo sekä yksi shampoo, jotka edelleen olivat tavaroiden alimmaisena. Yhdessä ne saisivat helposti matkalaukussani tapahtumaan vaahtotsunamin, jonka johdosta kaikki vaatteeni kastuisivat ja joutuisin kulkemaan täällä vielä alasti.

Päivämäärä:   5.3.12 16:26:16

VIHDOIN Veera on viimeinkin päässyt sinne! :D Tää on tosi hyvä, jatka vaan! :D

LähettäjäSizyy 
Päivämäärä:   5.3.12 17:24:44

jeah! jatkoo!!:p

Lähettäjä: hei 
Päivämäärä:   5.3.12 17:25:08

Ai, no sitten mä ymmärrän jos siitä niin kauan on:D:D harmi kun et ole säilyttänyt, ois ollut kiva lukea niitäkin!

Mutta niin, mä tykkään tästä, kaikki on ollut just sopivan pitkiä pätkiä ja jaksaa lukea, lisäksi kuvailu on ISO plussa, monilla se saattaa jäädä tylsäksi tai pahimmassa tapauksessa kokonaan.

Jatkoa vaan, ainakin itse innolla odottelen! =)

Päivämäärä:   5.3.12 22:31:30

no nyt viimeistään meni mielenkiintoseksi! jesjes, jatkoa vaan(:

Lähettäjä: derp 
Päivämäärä:   6.3.12 10:31:41

Mahtava alku ! :)
Olen lukenu alusta asti, mutta nyt uskaltauduin kommaamaan. LISÄÄ !

Päivämäärä:   6.3.12 10:50:42

Oon lukenut alusta asti, tosi kiva tarina, jatkoa vaan !

Päivämäärä:   6.3.12 11:43:49

Kiitos kaikille kommentoinnista:) Toivottavasti seuraavasta pätkästä tykätään kanssa!

Riina lähti seuraavan päivän iltana. Hän oli iältään varmaankin jotain Jassun ikäluokkaa ja puhui erittäin nopeasti. Kuuntelin Riinan puheita tarhavuoroista ja ruokinnasta, mutta välillä minun piti oikeasti keskeyttää hänet saadakseni suunvuoron, mikä oli saada hermoni palamaan. Riina ei välittänyt kulmieni rypistelystä paljon páskaakaan, vaan hölötti kokoajan eikä ollut kuulevinaan kysymyksiäni.
- Hevosia on näillä oikeasti nykyään neljätoista, mutta sä pääset helpommalla kun Dustin, Viki ja Hertsa on ylläpidossa. Eli näitä on nyt vaan yksitoista, karsinoihin menee aikaa aina pari tuntia. Alkuun saattaa mennä enemmänkin. Jarno ratsastaa aina noi orit, Fredin ja Rassen, joten niiden ois hyvä olla harjattuina aina kun se pyytää, ja yleensä se pyytää vaan jos ei itse ehdi, joten suinkaan aina sun ei tarvitse laittaa niitä valmiiksi. Mä olen muuten kirjoittanut sulle ruokintaohjeet tonne rehuvaraston seinälle, sä varmaan luitkin ne?

Totta tosiaan olin lukenut, ainakin nähnyt. Onnekseni Riinalla oli selvä ja kaunis käsiala, eikä hän kirjoittanut painajaismaisilla harakanvarpailla.
- Eli siis, Rontti, Regina, Bingo, Benkku, Kosima, Seri, Cilla, Velvet, Fredja ja noi orit, Fredi sekä Rasse, sanoin pyörällä päästäni.
- Plus ne kolme ylläpidossa, ne on vaan tämän kesän joten sun ei tarvitse stressata niistä. Sitä paitsi tää on loppujen lopuksi erittäin helppoa, joten älä panikoidu, vaikka täällä on varmaan osa uusia hevosia kuin mihin sä olet tottunut. Jotkut vanhat on kuolleet ja jotkut on sitten taas myyty ja uusia hankittu tilalle.
- Rontin mä ainakin muistan, mutisin.

- Ja Westgårdithan pitää myös ratsastusleirejä, ainakin ensi viikolla on tulossa yksi jatkokurssilaisten ryhmä viideksi päiväksi. Ne on ikäluokaltaan yhdestätoista vuodesta yleensä johonkin viiteentoista, kyllä teillä varmasti hyvin menee, Riina lupasi kun näki säikähtyneen ilmeeni, mutta sain silti häneltä hieman säälivän katseen, mutta sitten hän jätti minut yksin talliin, sillä Jarno toitotti jo torvea pihalla.

Riinahan ei itse ollut tehnyt näitä töitä pelkästään yksin, olihan täällä ollut se yksi tallityöntekijä, Petra myös, joka oli lähtenyt au pairiksi. Sillä aikaa kun Riinakin nautti jenkkilästä, minä saisin tehdä tosissani töitä. Tietysti Janne, Iina ja Jassu vastaisivat hevosten liikutuksesta, myös talon seniorit. Minulle jäisivät tallihommat, mitä en pistänyt pahakseni. Kunhan ei tarvitsisi ratsastaa, kaikki olisi ihan hyvin.

Pieni russponi hirnahti vaativasti ja käskevästi.
- Sussahan on ronttiponi harmaata jo, sanoin varautuneesti kauempaa. Rontti painoi päätään alas ja päästi hörähdyksen.

Lopulta en kestänyt enää ja siirryin rapsuttamaan ponia pölyisen otsatukan alta. Russi ei yllättävää kyllä yrittänyt syödä minua, vaan ummisti silmänsä.
- Nyt on niin kuuma päivä, ettei se jaksa kiukkuilla, kuulin tuumivan äänen takaani ja meinasin saada sydänkohtauksen. Se oli vain Janne.
- Kiitos kun säikäytit. Ja Rontti ei koskaan ole ollut mun kanssa hankala, sanoin melkeinpä haikeana.
- Hah, joo just, Janne sanoi ja harppoi tummanrautiaan nuoren tamman luokse melkein Rontin karsinan viereen. Se varmaan oli Regina, nimi jonka olin kuullut Riinan suusta aiemmin nopeasti ja jonka olin opetellut ulkoa. Jannen uusi hevonen.
- Ai niin, mutsi sanoi, että mun pitäisi komentaa sut sisälle, niin saisitte sun työsopparin tehtyä. Sulla on herätyskello iloisesti pirisemässä jo kuudelta, Janne sanoi tekopirteästi.

En voinut kuin näyttää hänelle keskisormea ja marssin tallista ulos naurun kaikuessa korvissani. Janne oli selvästi samanlainen @!#$ kuin nuorena ollut, ja nyt kun tarkemmin mietin, niin miksipä hän siitä mihinkään olisi muuttunutkaan.

Lähettäjä: dk 
Päivämäärä:   6.3.12 12:08:38

jatkoa :)

Päivämäärä:   6.3.12 18:29:04

jatkoa jatkoa vaan!

Päivämäärä:   6.3.12 21:28:16

jatkoa jatkoa, edelleen hyvä !:D

LähettäjäSizyy 
Päivämäärä:   6.3.12 21:38:15

toi janne on ärrsyttävä

Päivämäärä:   6.3.12 23:39:15

jeeejeee uutta pätkää kehiin!:D

Päivämäärä:   7.3.12 10:02:20

Jälleen kiitoksia kommentoinnista ja mielipiteistä, nehän motivaatiota pitävät yllä! :)

Todellisuus kolahti sinä aamuna herätyskellon muodossa kuudelta aamulla. Möngin hitaasti peittoni alta ja silmiini sattui kun vedin verhot pois ikkunan edestä. Aurinko paistoi jo täydeltä terältä.

Vedin vain verkkarit ja hupparin ylleni ja löntystin keittiöön. Outi oli pistänyt kahvipurut ja vedet valmiiksi keittiöön, joten minun ei tarvinnut kuin pistää koko häkkyrä vain napista painamalla päälle.

Westgårdien kahvinkeitin oli musta, huvittavan ja kalliinnäköinen kapistus, jossa luki kultaisin kirjaimin Moccamaster ja se päästi kovaa, pulputtavaa ääntä hiljaisessa talossa. Koska kahvin jälkeen mahanikaan ei kurissut vielä vaatimaan aamiaista, työnsin jalkani jonkun gore texeihin ja tallustelin pihalle.

Aurinko lämmitti ihanasti selkää, linnunliverrys kuulosti taivaalliselta ja kun avasin tallin ovet, yksitoista eri hevosta tervehti minua innokkaasti. Taivas, oliko Riina saanut nauttia tälläisestä joka aamu? Tottuisin tähän varmasti nopeammin kuin olisin uskonutkaan, vaikka hevoset luultavasti hörisivät vain odottavaisina ruoan takia.

Tallin nuorin tapaus, pian varmasti ratsuksi koulutettava Velvet oli minun mielestäni nätti, tummat suloiset silmät. Väri taisi olla voikko, kermanvärinen hevonen ja hopeanharmaat jouhet. Kun ojensin kättäni tammalle, sen siro turpa kosketti varovaisesti kättäni. Hevonen oli kaunis, niin kaunis, että minun piti jatkaa matkaani ruokien jaossa, etten olisi ruvennut pillittämään.

Kun suorastaan hysteerisen pilkuntarkasti olin jakanut ruoat kaikkien hevosten eteen, saatoin helpottua. Voisin mennä taloon syömään jotakin tai nukkumaan hetkeksi, ennenkuin orit pitäisi laittaa valmiiksi, mutta lysähdin vain heinäpaalin päälle ja annoin auringon lämmön siivilöityä päälleni tallin avonaisesta raosta.

- Ai sä olet täällä!

No voi pérkele. Eikö täällä saisi ikinä olla rauhassa tai säikähtämättä? Kun tunnistin tulijan Jassuksi, joka itsevarmana seisoi farkkushortsit jalassa ja toppi päällään, ruskettuneena, vaaleatukkaisena ja ylivoimaisena, en voinut tuntea kuin alemmuuskompleksia jälleen kerran. Jassua en ollut nähnyt eilen ollenkaan, olin painellut jo yhdeksän aikaan nukkumaan, jotta pystyisin mönkimään edes jotenkin elävänä kuudelta sängystä ylös. Vilkaisin kelloa, se näytti melkein kahdeksaa.
- Täällähän mä, teillä töissä, vastasin välttelevästi. Jassu nyökkäsi pienesti ja hymyili niin, että valkoiset hampaat vain näkyivät.
- Mä kuulin, sen takia mä ajoinkin Helsingistä tänne, että suakin näkisi, mutta äiti sanoi, etten mä saisi häiritä sua. Mä tulin joskus kymmenen aikaan kotiin.
- Aijaa, vastasi oikea Einstein. Jotenkin minulla oli nykyään niin vaikeaa olla Westgårdien edessä, he olivat niin puheliaita, itsevarmoja ja täynnä elämää. Joskus kun itsekin yritin koulussa tehdä samoin, kaikki tuijottivat minua kuin olisin tullut ulos kuraviemäristä. Siltä minusta tuntui nytkin.

Onneksi Jassun huomion kiinnitti issikkatamman Fredjan ovessa hyllyssä olevat suojat ja niiden kuraisuus niin paljon, että hänen niitä taivastellessaan otin jalkani alle. Täytyisi muistaa pestä ne suojat vielä tänään.

Loputkin Westgårdeista Jannea lukuunottamatta olivat heränneet ja tunkivat kaikessa rauhassa voileipää suuhunsa. Iina näytti piristyvän, kun astuin keittiön ovesta sisään.
- Millä sä haluat ratsastaa tänään? Ota Bingo, se on tosi kiva maastossa! Rontti on niin hidas, ei sitä kannata ottaa jos mennään vähän lujempaa. Mä otan Cillan, sä varmaan näitkin sen kimon toiseks viimeisenä siinä vasemmalla?
- Ai se arabi? sanoin puulla päähän lyötynä.
- Ei, kun se peevee.
- Aa, joo näin, sanoin viisaasti. - Mikä se arabi sitten on?
- Me ostettiin Seri, jos siitä sais näyttelyhevosen, Outi keskeytti. - Mutta nykyään se menee meillä tunneilla ja leiriläisten käytössä. Riina varmaan mainitsikin niistä jatkokurssilaisista?

Iina tuhahti ja kulautti appelsiinimehut kurkustaan alas. Luulin tietäväni, miltä Iinasta tuntui. Kaikki leiriläiset kun eivät olleet mitään maailman kilteimpiä ja ystävällisimpiä ihmisiä, varsinkaan Helsingin tuntilaistytöt olivat ajaneet minut melkeinpä hulluuden partaalle. Yleistin ehkä liikaa, tai sitten pääkopassani oli vikaa. Ei olisi tullut yllätyksenä.
- Tuletko sä mun kanssa ratsastamaan vai pitääkö mun pyytää Jannea? Iina kysyi huuli mutrulla.
- Pyydä Jassua, Jarno ehdotti. - Ei Veera välttämättä tänään jaksa ratsastaa, hänhän tuli vasta eilen ja noissa karsinoissa menee aikaa. Onhan näitä kesälomapäiviä tässä vaikka kuinka.

Hymyilin kiitollisena Jarnolle ja vilkaisin seinäkelloa. Kaksikymmentä yli kahdeksan.
- Mä meen pistään sulle ne orit valmiiksi, ymmärsin sentään sanoa miehelle. - Ja putsaan ne Fredjan suojat, ne oli ihan kuraset.
- Etkö sä halua syödä mitään? Outi ihmetteli.
- Ei mulla vielä ole nälkä, mä syön sitten kun saan noi hommat tehtyä, sanoin nopeasti ja säntäsin takaisin pihalle.

Lähettäjä: ponnygirl 
Päivämäärä:   7.3.12 12:15:11

Kiva tarina, tykkään! Milloin jatkoa? :D

Lähettäjä: 8) 
Päivämäärä:   7.3.12 13:21:46

jatkoa ihmeessä!:)

Päivämäärä:   7.3.12 15:13:19

nyt se on varmaa, tää on ainakin yksi mun lempitarinoista täällä! Jatkoa nopeasti, haluun tietää mitäs nyt? :D

Päivämäärä:   8.3.12 08:51:17

ponnygirl, mä pyrin laittamaan aina pätkän/päivä, onnistuu helposti koska mulla on tallessa tämän loppukin itseasiassa viittä vaille valmis.

pinjaa-, kiitos ja kiva kuulla! :)

Varsinkin tummanruunikko ori, suuri ja kunnioitusta herättävä 180 senttinen Rasse oli saada ensin polveni säikähdyksestä notkahtamaan, mutta jättiläisori olikin yhtä lempeä kuin lammas. Se kyllä pelleili ja kokeili minua urakalla kun harjasin sen karvapeitettä kumisualla, mutta komentamisen jälkeen se ei suinkaan räjähtänyt katosta läpi tai potkaissut minua karsinan ovesta ulos, vaan totteli pilke silmäkulmassa.

Toinen ori, punarautias läsipää Fredi oli sitten muuta maata. Se luimisteli synkästi ja julmasti ja takapuoleni meinasi olla vaarassa kun putsasin sen kavioita. Lopulta Jassu komensi minua Fredjan karsinasta ottamaan sen ketjuihin käytävälle ja nolona tottelin. Miksei se Jassukaan voinut mennä sisälle syömään aamupalaa ja juomaan kahvia, miksi minua piti kytätä?
- Kuinka vanha tää on? tiuskaisin Jassulle kun mokomakin luupää ei ollut tottelevinaan vaan tsättäsi paikoillaan.
- Fredi on jo kymmenen, mutta se on tollainen joskus. Kyllä te vielä totutte toisiinne, kunhan vaan et anna sen päästä niskanpäälle. Isä varmaan tulee kohta, laita just ensin Fredi sille, että pääsee purkamaan tota energiaa johonkin muuhun kuin suhun, Jassu sanoi aurinkoisesti ja häipyi.

Pyyhin hikeä otsaltani ja mulkaisin oria niin häijysti kuin osasin.
- USKALLAPAS, ärjäisin sille kun se sadatta kertaa oli ottamassa kättäni hampaidensa väliin.
- Okei okei, en mä uskalla, oven suuhun ilmaantunut Janne hekotti ja perääntyi kädet ylhäällä.
- Mä annan sulle viisi sekuntia aikaa juosta, sitten mä heitän sua tällä, murahdin kuin susi ja heiluttelin pölysukaa. - Mikä víttu teitä vaivaa, että te olette kokoajan kyttäämässä mitä mä teen? Vaihtuiko vahtivuoro Jassusta suhun?

Purkaus oli asiaton ja törkeä, vieläpä työntekijältä, mutta ensimmäinen päivä oli leikannut minua hermoon ja vieläpä pahasti. Janne kohautti olkiaan.
- Jassun mielestä sä saattaisit tarvita apua, mutta näyttää toi sujuvan ihan hyvin. Jos viitsisit Reksun harjata ja varustaa mulle, kun oot nää saanut laitettua, niin ois ihan kiva.
- Mä en ole sun oma yksityinen talliorjasi, sähisin kuin kissa. - Laita oma hevosesi itse vain, senkin laiskapérse.
- En mä kuullut Riinan tai Petran suusta tuollaista puhetta, Janne esitti loukkaantunutta. - Mutta kiva se tietty on kun jollakin on noin... omalaatuinen persoona, kuin sulla.

En viitsinyt edes kysyä, mitä poika tarkoitti sillä ja marssin satulahuoneeseen. Nyt saisin uhrata viimeisetkin jäseneni Fredille. Jos se ei pitänyt mahan alta harjauksesta, ei se myöskään pitäisi satulavyön kiristämisestäkään.
- Muista martingaali ja apuohjat! Janne huusi perääni.

En vaivautunut vastaamaan.

Kun melkeinpä hikisen tappelun jälkeen Fredi oli suitsittu ja satuloitu, Jarno ilmestyi kuin tilauksesta.
- Kiitos tosi paljon, täähän on laitettu erittäin hyvin, mies totesi. - Mä kuulin, että sulla on ollut taukoa ratsastamisesta ja hoitamisesta, mutta ei nämä taidot ikinä unohdu. Sä voit laittaa Rasselle nivelen sijasta kanget.
- Kanget? Emmä osaa, sanoin, kun mies kiipesi sen punarautiaan paholaisen selkään.
- Etkö? Janne voi näyttää sulle esimerkkiä, kyllä sä nekin vielä opit.
- Mä varmaan putsaan ne suojat tässä välissä kun sä olet ratsastamassa, mutisin. Jannen yksityisopetusta kankien laittoon, great. Parempi osaamattomuutensa oli kumminkin tunnustaa kuin mennä säätämään omin päin.

- Ei tarvitse, Jassu putsaa ne itse. Sä voit mennä sisälle syömään jotakin ja lepäämään hetkeksi, Jarno totesi olkansa ylitse ja maiskautti orinsa käyntiin. Katsoin kaksikon menoa hetken. Nyt se hevonen näytti kyllä maailman kuuliaisemmalta, mutta annas kun piti harjata ja laittaa varusteet! Päätin kuitenkin totella Jarnon ehdotusta aamupalasta, sillä vatsani oli ehtinyt tulla toisiin aatoksiin ruoasta jo tässä vaiheessa.

- Tuletko sä ratsastamaan vai et? Iina kysyi, kun tulin häntä vastaan pihalla. Vilkaisin tyttöä väsyneenä.
- En mä kerkiä nyt, mä menen syömään ja laitan Rassen valmiiksi. Sitten mun pitää pyytää sun äitiä näyttämään, et miten noi hevoset tarhataan kun Riina ei näyttänyt sitä.
- Tarhataan... aaa joo, siis ne laitetaan tohon pihalle vaan koko päiväksi ja yöksi ne otetaan toistaiseksi sisään, Iina sanoi pirteästi. - Ja mee vaan, äiti ei vielä laittanut niitä kinkkuja ja juustoja jääkaappiinkaan, joten mene ihmeessä. Mutta kai sä tulet vielä ratsastamaan mun kanssa?
- Mulla on ihan älytön nälkä, ihan mahtava juttu! hihkaisin vastaamatta ja pinkaisin äkkiä sisään, ennen kuin Iina ehtisi esittää kysymystään jälleen. Minähän en ratsastaisi ja piste.

Lähettäjä: 8)) 
Päivämäärä:   8.3.12 12:33:42

tosi kiva tämä :) harmi että oon just alotellu samantapasta tarinaa muta en nyt ihan viitsi sitten laitta tänne :D täytyy vähän muunnella!

Lähettäjä: OP 
Päivämäärä:   8.3.12 17:34:00

uusi lukija! Tätä on tosi mukava lukea, ja odottelenkin innolla jatkoa :)

Päivämäärä:   8.3.12 21:27:23

nostetaas! + erinomanen pätkä oli taas jatkoa ehdottomasti:D

Päivämäärä:   9.3.12 13:04:18

missä jatkopätkä?;C

Päivämäärä:   9.3.12 15:55:09

tässähän se tulee:)

Sinä iltapäivänä minulla oli rutkasti aikaa. Outi oli lähtenyt Jarnon kanssa kylälle, Jassu oli ajanut Helsinkiin poikaystävänsä luo, Jannen olinpaikka oli yhtä mysteerinen kuin jätkä itse ja Iina ratsasti Cillaansa pihalla. Kun olin vilkaissut ikkunasta, kimotamma näytti menevän oikein nätisti omistajansa alla.

Lysähdin omaan sänkyyni ja puhalsin ilmaa ulos. Kun vilkaisin puhelinta, huomasin, että äiti oli soittanut. Eilen kolme ja tänään jopa neljä kertaa. Ei auttanut muuta kuin soittaa takaisin, tai se kysyisi Outilta mikä minulla oli kun en vastannut.
- Mä olen soittanut sulle jo viisi kertaa, etkä sä ole vastannut?! Mitä tää tälläinen pelleily oikein on?

Aloitus oli jo niin hirveä, että mieli teki painaa punaista ja sammuttaa puhelin kokonaan. Ei minulla ollut näköjään ainakaan ikävä kotiin.
- Sä olet soittanut seitsemän kertaa, enkä mä voi kesken työpäivää vastata sulle aina. Mä olen hengissä, enkä ole loukannut itseäni mitenkään tai mihinkään.
- Oletko sä ratsastanut?
- En ole, enkä aio. Kyllä täällä ratsastajia riittää, mihinkä mua tarvittaisiin? kysyin omasta mielestäni asiallisesti.
- Outi sanoi, etteivät ne aina Jarnon kanssa ehdi, kun ne ovat töissä, Jassu käy Helsingissä asti työpaikkansa takia ja Jannekin saa varmaan töitä, siellä on vaan sinä ja Iina. Totta kai sä ratsastat!

Olisipa se ollutkin niin yksinkertaista. Minä vain olin vannonut, etten koskisi yhteenkään hevoseen Rockyn jälkeen, en varmasti ikinä ratsastaisi.
- Ei se ole niin yksinkertaista, sanoin paksulla äänellä, ja äiti onneksi tajusi lopettaa jankkaamisen.
- Mulla on Veera sua ikävä, äiti melkeinpä kuiskasi.
- Niin mullakin sua, sanoin yhä herkistyneessä mielentilassa ja sain sen itkemään.

Sen puhelun jälkeen minulla oli ontto olo. Toisaalta olisi tehnyt mieli palata äidin luokse, mutta niin vauva en olisi ja jättäisin Westgårdit muka pulaan? Sitä paitsi minä tarvitsisin sitä kesätyörahaa, joten minä jäisin.
- Tuutko syöttämään mun kanssa noille nuorille vihreetä? Iina ilmestyi huoneeni ovelle hieman puuskuttaen. Joko se oli jo ratsastanut?
- Keille nuorille? ihmettelin.
- Velvetille ja Reginalle.
- Joo, mulla menee vain sekunti.

Hevoset ahmivat suorastaan kilpaa ruohoa maasta. Nojasin varovaisesti Velvetin kylkeen, mistä tamma ei häiriintynyt ollenkaan. Se tuoksui niin hyvältä, että upotin nenäni sitä vasten.
- Mä en ymmärrä miksi Janne myi Sampan, niillä meni tosi hyvin yhdessä ja vaikka Samppa rupesikin vanhenemaan, niin ei siitä olisi tarvinnut hankkiutua eroon, Iina jutteli minulle ja esti Reginaa kiskomasta itseään pitkin ja poikin pihaa. Tummanrautias tähtipäinen ja valkosukkainen tamma oli arviolta sataseitsemänkymmentäsenttinen, korkea ja rungoltaan vahva tamma, jolla Janne varmaankin hyppäsi. En halunnut ruveta muistelemaan Jannen vanhaa hevosta, en todellakaan.

Regina oli selvästi hermoileva ja säpsähtelevä tamma, se otti aina pieniä hyppyjä ruohonsyönnin välissä ja Iina sai väistellä sen kavioita ja koko hevosta lähestulkoon koko ajan.
- Mä vihaan näitä täykkäreitä, Iina sähisi kun vihdoin talutimme hevosia ulos laitumelle. - Toi meidän Seri on vähän samantyyppinen, mut kyl se pysyy paremmin lapasessa. Tää on tälläinen englannintäykkäri ja ihan sekasin koko tamma. Haetaan hei noi loputkin hevoset ulos, mä voin tulla auttamaan sua siivoomaan sitten karsinoita.

Iina oli oikeasti kullanarvoinen. Hän piti minua niin kiireisenä, etten ehtinyt vaipua samankaltaiseen masennuksenomaiseen tilaan niinkuin aina kun jäin yksin.
- Mä ymmärsin, että teillä on leirikin tulossa, läähätin Iinalle kun talutin Ronttia tämän perässä ulos. Russponi sättäsi hetken ja hieroi päätään käsivarteeni. Harmaata erotti ponista selvästi, mikä kuristi kurkkuani. Hölmö, vanha pukkiponi, miten olin saattanutkaan unohtaa sen?
- Joo, ne jatkikset tulee ens viikolla ja niiden jälkeen on tulossa vielä kaksi lasten- ja nuortenleiriä ainakin tänä kesänä lisäksi plus se yksi aikuisten kisaleiri, jota äiti vetää ja joka on aina yhtä hirveetä, Iina sanoi ja komensi ruunikkoa piirtopäistä Bingoa, kun avasi porttia. Nämä ruunat olisivat viimeiset, ja sitten pitäisi käydä siivoamaan karsinoita.
- Miten teillä riittää hevoset? kysyin ihmeissäni.
- No leiriläisiä on aina maksimissaan kuusi, orit, Regina, Velvet ja sitten se Viki joka nyt ei ole täällä ei mene noilla lapsilla, Reksu menee yleensä silloin tällöin niillä sennuratsastajilla. Jos Dustin ja Hertsa ei ois ylläpidossa tänä kesänä, niin leiriläisiä vois olla vaikka tänä vuonna seitsemän tai kahdeksankin, Iina sanoi ja piti Bingon irtipäästämisen jälkeen porttia auki ja päästin Rontin sen perään.

Katselimme hevosia hetken aikaa hiljaa. Benkku, rautias merkitön ruuna laukkasi jo Rontin perässä ajaen sitä leikkisästi takaa. Arvokkaamman oloinen musta läsipäinen Kosima jyysti ruohoa toisella laitumella itsekseen. Bingo pomppi kuin superpallo, yllyttäen issikka Fredjankin juoksemaan kuin sekopäinen. Olisipa ollut kamera mukana!
- Nyt ne karsinat, Iina puuskahti. - Haetaan kottarit, ne on tuolla lantalan takana.

Yksitoista sontivaa hevosta oli valtava määrä páskaa, sen sain huomata yllättävän pian. Se myös teetti hirvittävästi työtä ja hikeä, sekä kipeän selän ja käsivarret. Kun Outi ja Jarno tulivat kylältä, olimme Iinan kanssa saaneet tehtyä vasta kolme kumpikin.
- Iina, mä tarvitsen sua sisällä, laitetaan kahvi tippumaan ja pääset imuroimaan, Outi touhotti ja vilkaisi valmiiksi tehtyjä karsinoita hieman otsaansa rypistäen. Ei hän ainakaan onneksi sanonut mitään.
- Miksi? Iinan ääni kuului kauempaa.
- Jassu tuo poikaystävänsä ja tämän vanhemmat tänään kylään, joten nyt pitää pistää hihat heilumaan.

Iina meni, varmaan jopa salaa helpottuneena, ettei tarvitsisi ahertaa enää karsinoiden kimpussa. Tunsin itseni yhdeksi noista hevosenkakkaroista. Tähän menisi enemmän aikaa kuin Riinan väittämä "pari tuntia". Vähintäänkin pari viikkoa.

Päivämäärä:   9.3.12 21:46:54

jatkoaa!

Lähettäjä: pööö 
Päivämäärä:   9.3.12 22:28:13

jatkoa!

Päivämäärä:   9.3.12 23:16:45

hyvä hyvä, jatkoa vaan!:)

Päivämäärä:   10.3.12 10:36:57

mahtava pätkä taas! Tässä oon ehtinyt miettiä, että ratsastaakohan tuo Veera koskaan... Janne on pelkästään ärsyttävä! Mutta jatkoa vaan tulemaan:P

Päivämäärä:   10.3.12 12:10:52

Kommentoikaa vielä ihmeessä ja mielellään lisää! Kiitos jälleen lukijoille, ketkä ovat viitsineet laittaa kommenttia, arvostan sitä enemmän kuin uskottekaan.:D

Jassun poikaystävä oli hirvittävännäköinen finninaamainen rillipäinen ruipelo, ja kun Jannekin suvaitsi astua keittiöön, se purskahti nauruun, jonka se naamioi yskänpuuskaksi. Jassu loi siihen niin hirvittävän katseen, että jos katse tosiaankin sillä hetkellä olisi voinut tappaa, olisi Janne muuttunut pienemmäksi kuin atomi.
- Miten ihanaa, että nyt sitten vihdoinkin tavataan! Outi touhotti ja kaateli Jassun miesehdokkaan vanhemmille kahvia. Itse nojailin vaivautuneena tiskialtaaseen, ja Iina hivuttautui Jannen selän takaa tupaan piiloon. Fiksu veto. Jarnoa ei edes näkynyt, sen ilmeen perusteella se ei halunnut olla missään tekemisissä tämän pojan perheen kanssa.

- Onko teillä siis neljä lasta? pojan äiti kysyi hieman nenästään honottaen ja minunkin huuleni rupesivat nykimään. Janne huomasi sen ja iski silmää.
- Ei, Janne, Iina ja Jasmin ovat omia, mutta Veera on käynyt meillä neljävuotiaasta saakka ja on nyt kesätöissä täällä koko kesän, oikea aarre nyt kun Petra ja Riina lähtivät molemmat Amerikkaan.
- Taisto on myös käynyt Amerikassa, vakavanoloinen mies rykäisi. Janne meinasi tukehtua jälleen yskänpuuskaan ja taas Jassu katsoi sitä murhaavasti. Taisto. Aika passeli nimi rimpulalle, joka vältteli katsekontaktia ja selvästi mutisi omille kintuilleen.
- Mitäs sinä Taisto opiskelitkaan? Outi kysyi ystävällisesti ja pojan vanhemmat tuijottivat häntä vaativasti, jopa pelottavasti. Janne kohotti minulle kulmiaan.
- O-oik... oikeustieteellisessä asian.. asianajajaksi H-helsingissä, Taisto köhisi ja änkytti.
- No mutta sehän on mahtavaa! Outi hihkaisi ja läimäytti käsiään yhteen niin että Taisto meinasi hypätä penkiltään puoli metriä ilmaan.
- M-mun vessassa... vessassa tarvitsee käydä, Taisto sanoi ja lähti jo keittiön ovelle, minkä edessä seisoi kuitenkin melkein satayhdeksänkymmentäsenttinen Janne. Janne hymyili kiltisti Taistolle, muttei viitsinyt väistää pois tieltä, joten Taiston piti vaikeasti kiertää hänet. Olisin kuollut nauruun jos olisin uskaltanut. Tuli mieleen, että Taisto saattaisi karata vessan ikkunasta, jos uskaltaisi hypätä alas.

Taiston vanhemmat näyttivät itse molemmat amerikkalaissarjojen lääkäreiltä, varsinkin isä. Se oli harmaantunut ohimoilta hieman, mutta oli pitkä ja jotenkin jäyheän oloinen, vakavailmeinen mies. Äidillä puolestaan oli hiukset tiukassa siististi nutturassa ja hän oli varmaankin suihkinut kerroksittain lakkaa, eikä yksikään hius ollut päässyt roikkumaan pitkin kasvoja, niin kuin Outilla. Myös tämä nainen oli kivikasvoinen ja vakavailmeinen, ja vastasi suorastaan harkitun kohteliain sanankääntein Jassun höpötykseen.
- Hei eiks Kosiman ollutkin oudon jäykkä ja omituinen tänään? Janne kysyi hiljaisuuden jälkeen minulta. Hämmästyin. Ei tammalla minun tietääkseni mitään kiveä ollut ollut kaviossa, enkä ollut nähnyt Janneakaan koko päivänä, mitä se nyt sekosi?
- Oliko? Outi tyrmistyi. - Ontuiko se?
- Emmä tiedä, jos me käydään Veeran kanssa tarkistamassa? Janne ehdotti. Yhtäkkiä minulla välähti ja vilkaisin Jannea. Tämän pokerinaama piti.
- No menkää, Outi sanoi selvästi tappioonsa alistuneena. Tungin nopeasti Jannen perästä keittiöstä ulos.

- Hirveä nysvä toi Taisto, Janne tuumi kun nosti Kosiman kavioita etsien sieltä mahdolllista jäykkyyttä. Keittiön ikkunasta nimittäin näki laitumelle melko hyvin.
- No ei ehkä Jassulle parhaalta mahdolliselta vaikuta, totesin ja ojensin kättäni tamman nuuhkittavaksi. Se vaikutti varautuneelta ja epäröivältä, mutta haistoi kättäni kuitenkin. Cilla ravasi meidän luoksemme ja tunki turpaansa olkapäälleni haistellakseen. Iinan tamma oli ystävällisyyden perikuva. Arabi Seri pysytteli hieman kauempana syömässä, samaten Velvet. Muut hevoset olivat toisella laitumella - orit yksin omillaan - ja katselivat meitä kiinnostuneena.
- Vaikuta, Janne tuhahti ivallisesti ja päästi Kosiman kavion varovaisesti alas.
- Kuule ei Jassukaan välttämättä pidä sun tulevasta tyttöystävästä ja voi olla sille samanlainen kuin sä Taistolle, että jos mä oisin sä, niin mä käyttäytyisin nätisti, yritin saada Jannen omatuntoa kolkuttamaan, mutta turha toivo.
- Hukuttautuikohan se sinne vessanpönttöön, Janne tuumi, eikä ollut huomaavinaankaan silmien pyörittelyäni.

Huomasimme Taiston perheen tulevan ovesta ulos ja pakkautuvan kiireen vilkkaa helmenharmaaseen Audiinsa. Janne vilkutti hyväntuulisena, mutta kukaan ei ollut huomaavinaankaan meitä, varsinkaan Taisto. Jassu tuli perästä portaille, vilkuttamaan myös, ja silloin hiirulais-Taisto vilkutti pienesti kuin lapsi auton ikkunasta ja perheen isä kaasutti äkkiä pihatieltä niin nopeasti kuin auto tuntui kulkevan.

Seuraavaksi Jassu huomasi meidät ja lähti tulemaan uhkaavasti kohti. Hän näytti valmiilta murhaamaan pikkuveljensä, ken tiesi vaikka minutkin, silminnäkijän, siinä samalla.
- Mä vihaan sua! Jassu rääkyi niin, että Cilla hypähti vieressäni ja Kosimakin poistui laitumen kauimmaiseen nurkkaan pukkilaukkaa.
- Ja säkö olit tosissasi tuon kanssa? Janne totesi huvittuneena.
- Vítun sika! Jassu kiljui ja oli pian kaksikymmentäsenttiä pidemmän pikkuveljensä nenän edessä huutamassa tämän edessä. - Sä olet uskomaton páskiainen, toivottavasti yksikään tyttö ei ole niin sekaisin, että tulisi joskus välittämään susta!

Jassu suorastaan sylki sanat suustaan Jannelle ja kääntyi kannoillaan sekä paiskautti talon oven kiinni niin lujaa kuin pystyi.
- Vai että sellaista, Janne totesi näyttäen välinpitämättömältä, mutta nyt sitä ei enää hymyilyttänyt. Se kääntyi minusta poispäin, ja tajusin sen olevan loukkaantunut.
- Mä menen Outin avuksi tyhjentämään sitä kahvipöytää, sanoin hiljaa, mutta Janne ei vastannut, jäi vain tuijottamaan jonnekin kädet housuntaskuissa ja luikin laitumelta sisään. Olisi tehnyt mieli halata Jannea, mutta hän kumminkin olisi vain työntänyt minut pois.

Päivämäärä:   10.3.12 14:05:19

vai että taisto... :D mut jees, jatkoo jatkoo!

Lähettäjä: ee 
Päivämäärä:   10.3.12 15:36:57

repes taistolle XDD mut joo jatkoo ;D

Päivämäärä:   10.3.12 15:56:50

eikä :'D ihan mahtava pätkä!

Päivämäärä:   10.3.12 16:08:34

hmh, onkohan Veeralla ja Jannella tälläset kaverivälit vai tulisko jotain enemmänkin? Byäh, Janne on ärsyttävä ja Veera tarttis semmosen joka rohkaisis ja tukis sitä... ainakin oon saanu vaikutelman et Veera on tosi epävarma! En muista tiedä mutta must ainakin tuntuu siltä... ja LOISTAVA pätkä! :D Taisto on aika reppana...

Lähettäjä: puhpah 
Päivämäärä:   10.3.12 16:33:43

Aivan ihana! Oon lukenu alusta asti mutta nyt vasta rohkenin kommentoida. Ihana toi Janne vaikkaki vähän ärsyttävä :P

Lähettäjä: ö 
Päivämäärä:   10.3.12 17:31:46

ihastuin heti Taistoon!<3 toivottavasti se pysyy kuvioissa mukana;))

Lähettäjä: samantha 
Päivämäärä:   10.3.12 18:49:52

oon kanssa lukenut alusta asti mutta kommentoin ekaa kertaa. Ensinnäkin, aivan mahtava tarina! Mä tykkään tosi paljon tästä ideasta, ja toivottavasti ei jää kesken:) Mustakin tuntuu, että Veera on hieman hahmona epävarma, mutta kyllä se varmasti siitä. Taisto onkin aika mielenkiintoinen, pidäpäs se mukana;) Ois kivaa lukea miten Janne nokittelisi Taistoa, hyväntahtosesti tottakai:D

Päivämäärä:   10.3.12 19:53:30

millon uutta pätkää?

Päivämäärä:   10.3.12 23:02:04

puhpah ja samantha, tervetuloa!:D
:), huomenna tulee uutta:)

Päivämäärä:   11.3.12 13:10:14

Katotaan kerkiinkö huomen laittamaan, kiitos älyttömästi kommentoinnista! :) Nauttikaas:

Jassu oli oikeasti kireä, sen sai nähdä parin seuraavan päivän aikana. Hän tiuski kaikille, eniten tietysti Jannelle, aina kun oli kotona tietenkin. Sitten parina seuraavana päivänä Jassu ei tullut käymään Riihimäellä ollenkaan, joten Outinkin piti työpäivänsä jälkeen ratsastaa.

Kummallista, mutta kukaan ei tuntunut pyytävän minua enää hevosten selkään. En tiennyt, oliko se helpotus vai mitä, mutta Iinakaan ei enää pyytänyt seuraksi ratsastamaan. Jannekin ratsasti enemmän, otti useampia hevosia samana päivänä ja treenaili kentällä tai lähti maastoon joko Jarnon tai Iinan kanssa, pari kertaa myös yksikseen Benkulla. Minun tehtäviini kuului edelleenkin ruokinta, hevosten harjaus ja karsinoiden siivous, vaikka Iina ja Jarno auttoivatkin aina kun ehtivät.

- Tuletko sä Veera auttamaan, laitetaan tonne aittaan pussilakanat sänkyihin sun muut, kun ne lapset tulevat huomenna, Outi tuli huoneeseeni, kun juuri olin heittäytynyt sängylleni karsinoiden siivouksen jälkeen. Myönnyin kuitenkin, en kehdannut olla lupaamattakaan, joten nöyrästi seurasin Outia ja rupesimme kantamaan pihan poikki petilakanoita.
- Tästä tulee aina hirveästi pyykkiä ja tiskattavaa ihan hirveästi, Outi puuskahti. - Onneks näitä lapsia on tällä kertaa vain viisi.
- Mikset sä laita leiriohjeeseen, että omat makuupussit kannattaisi tuoda? ihmettelin. Aitta oli kotoisa ja loi upeasti maalaistunnelmaa, voisin itsekin yöpyä siellä minä yönä tahansa.
- Pitää muistaa ensi vuonna.

Onneksi Iina tuli auttamaan petaamisessa, ja niin viisi sänkyä odotti nukkujiaan.
- Toivottavasti ne ovat kilttejä, Iina mutisi ja kokeili yhden sängyn joustoa. - Viime kesänä sellaset kaksoset menivät yhdestä tälläisestä sängystä lävitse, kun ne käyttivät sänkyään trampoliinina. Ronttikin viskoi niitä kakaroita tantereeseen, se oli ihanan näköistä.
- Sä olet hirveä! naurahdin ja Iina virnisti. Voi miten olinkaan kaivannut tänne! Miksi ihmeessä jätin tulematta, täällä sentään oli terveitä ihmisiä ja terve ilmapiiri, mitä ajat sitten olisin tarvinnut.

- Te tytöt voisitte lähteä kävelyttämään Kosimaa ja Seriä, sellainen neljänkymmenenviiden minuutin kävelylenkki tekee ihan hyvää, Jarno pisti päänsä aitan ovesta sisään.
- Joo, mennään vaan, Iina sanoi ja seurasin tätä hieman vastahakoisesti ulos.

Iina otti Serin itselleen, joten minulle jäi musta Kosima. Se oli edelleen melko varautunut, joten juttelin sille kaikenlaista höpönlöpöä, ennenkuin pistin laitumella sille riimun päähän.
- Se on vähän säpäkkä täti, että varo sen kanssa, Iina sanoi aavistuksen epäröiden.
- Kyllä mä pärjään, sanoin täydellisen rauhallisena ja silitin Kosiman mustaa kaulaa.

Iina käveli edellä ja minä kävelin liina suht vapaalla Kosiman kanssa jäljessä. Tamma tuntui paljon rennommalta sillä tavalla.
- Neljäkymmentäviisi minuuttia, kuulin Iinan valittavan edessä. - Kyllä se ratsain menisi, mutta kävellen...

Lopetin kuuntelemisen siihen paikkaan, ja keskityin Kosimaan. Rockykin oli ollut musta, hiilenmusta ja sillä oli ollut valtavan suuri tähti otsassa. Sydäntä vihlaisi kamalasti ja silmät kostuivat taas.
- Venaa, sieltä tulee hevonen, Janne varmaan, Iina huikkasi ja kokosin itseni. Nyt ei saisi itkeä, ei saisi vaipua siihen masennukseen, josta jo hieman oikea minäni pilkisti päätään. Hengitin rauhallisesti, ja katsoin kun Janne ratsasti Bingolla, selkä suorana ja vakuuttavan näköisenä.
- Voi elämä te olette tyhmiä, Janne huokaisi ja vilkaisi meitä korkeuksistaan. - Tietysti pistetään suitset ja liinat, eikä mitään riimuja!

Vilkaisin Iinaa, joka ei ollut kuulevinaankaan veljeään, vaan maiskautti Serin eteenpäin. Kosimakin liikehti levottomasti ja vilkuili uteliasta Bingoa hermostuneena.
- Ja säkin luulet tietäväsi kaikesta kaiken, tiuskaisin äksynä. - Entä jos me pärjätäänkin paremmin kuin sä, koska sä tarvitset suitset.

Se jos mikä oli lapsellinen kommentti, mutta Janne vain hymähti.
- Aivan varmaan juu.
- Hyvästi! tiuskaisin ja maiskautin Kosiman Iinan perään. Kiehuin kiukusta. Miten noin omahyväinen tyyppi olikin herättänyt oman empaattisen puoleni aikaisemmin? Sitä en todellakaan pystynyt käsittämään.

Päivämäärä:   11.3.12 13:22:46

janne on iha ääliö :c mut silti mä tykkään siitä :D
laitteleppas taas jatkoa kun kerkeet! :)

Päivämäärä:   11.3.12 15:00:11

jatkoa taas:)

LähettäjäMeow_ 
Päivämäärä:   11.3.12 18:05:03

Oi, kiva löytää täältä näin kiva tarina! :) Tykkään sun kirjotustyylistä, mielenkiintoisen oloinen tarinakin :)

Lähettäjä: klmm(: 
Päivämäärä:   11.3.12 18:58:45

jatkoa! (: pidän kirjoitus tyylistäsi ja tarinan juoni vaikuttaa hyvältä, eikä virheitäkään juur löydy! (:

Päivämäärä:   12.3.12 15:31:49

Ehdinkin laittaa, kiitos jälleen kommenteista ootte ihan parhaita! :D

Rupesin jo tottumaan siihen, että kello herätti kuudelta, vaikka vaikeaa se oli. Jo kahdeksan aikaan silmäni lurpsahtivat melkein kiinni ja yleensä kömmin yhdeksän aikaan viimeistään nukkumaan.

Tänä aamuna sain kuitenkin nukkua niin pitkään kuin halusin, sillä Outi itse oli sanonut edellisenä huolehtivansa itse hevosten aamuruokinnasta ja pihalle pistämisestä. Minua ja Iinaa Outi tarvitsisi lasten kaitsemisessa enemmän kuin tallilla, varsinkin kun leiriläiset itse saisivat hoitaa karsinoiden siivouksen ja hevosten hoidon. Minun puolestani leirejä olisi saanut olla vaikka joka päivä. Tosin Iina oli vannonut, että hermoni menisivät lopullisesti johonkin leiriläiseen, joten vielä en tiennyt mitä ajatella tulevasta. Ainakin nukuin onnelisesti puoleen päivään, minkä jälkeen olin pirteä kuin peipponen.

Äiti oli soitellut aina päivittäin ja vaihdoin mielelläni tämän kanssa kuulumisia. Ratsastusaiheen onnistuin sivuuttamaan hänen kanssaan yhtä helposti kuin Westgårdien, mikä tuntui oudolta. Ehkä se oli parempi näin.

Hiippailin alas ja otin heti Moccamasterista kahvia. Ketään ei vielä näkynyt, paitsi ainakin laitumella erotin Bingon sekä Benkun ja tietenkin Rontin. Cilla, Regina, Rasse, Seri ja Fredja olivat kadonneet ja Jassun auto oli ilmestynyt pitkästä aikaa takaisin pihaan, joten luultavasti koko Westgårdin perhe oli yhteisratsastuksella maastossa.

Keittiön ovelta kuului voimakas koputus ja se avattiin apposen auki. Meinasin saada halvauksen kun huomasin minulle tuntemattoman miehen oviaukossa. Millä minä saisin tuollaisen körilään ulos talosta? Missä hitossa puhelinkin oli, ja olisivatko riihimäkeläiset poliisit nopeita tulemaan paikalle?
- Onko tämä Westgårdin hevostila? mies kysyi, enkä onnistunut kuin äännähtämään jotain, kun tämä jatkoi: - Meidän Pinja ja Gea ovat tulleet ratsastusleirille.

Outi ei ollut illalla kertonut yhtään mitään, monelta ratsastusleiriläiset tulisivat, joten olin yhä äimän käkenä. Lopulta jouduin keräämään itseni ja yritin olla vakuuttavan asiallinen.
- Aivan. Tuota, mä näytän missä tytöt nukkuvat ja laitan jotakin välipalaa, mä en tiennyt että te tulette nyt, sanoin ja kurkkasin miehen selän taakse, missä näkyi kaksi uteliasta silmäparia.
- Onkos Jarno paikalla? mies kuitenkin ymmärtämättömänä jankkasi. - Minulla olisi sillekin asiaa.
- Jarno on vissiin ratsastamassa, sanoin epätoivoisesti. - Mutta keittimessä on kahvia, että te voitte kyllä ottaa siitä ja odottaa, jos on tärkeetä asiaa, kyllä ne varmaan palaavat pian.

Mies ei jäänyt vastustelemaan ja otti kahvikupin tottuneesti, joten minun ei auttanut muuta kun opastaa kaksi hiljaista tyttöä aittaan.
- Tota öö... valitkaa itellenne sängyt. Tekö olette sisaruksia?
- Joo, toinen, jolla oli vakavamieliset silmät ja vaaleat hiukset ranskanletillä sanoi. Hän oli arvioltani yhden- korkeintaan kahdentoista vuoden vanha. Toinen saattoi olla vanhempikin.
- Ai kun kiva! esitin pirteää. - Valitkaa siitä sängyt ja tulkaa takasin sisään, mä laitan jotain välipalaa jos toisia leiriläisiä alkaa tulemaan.
- Siinä esitteessä luki, että saapumisaika on kahdelta, se lettipää jatkoi. - Isällä on vaan kiire niin se toi meidät aiemmin.
- Öö, aha. Selvä, sopersin. Hélvetti. Toiset leiriläiset saapuisivat vasta puolentoista tunnin päästä, ja Westgårdien tulemisista minulla ei ollut hajuakaan.

Luojan kiitos koko perhe ratsasti rauhallista käyntiä siinä samassa pihaan. Jarno Rassella, Outi Serillä, Janne Reginalla, Jassu Fredjalla ja Iina Cillalla ne ilmestyivät ja pölisivät omiaan.
- No nyt on tullut jo kaks! hihkaisin ja kaikki katsoivat ällistyneinä minua. - Ja tuolla sisällä on joku äijä, jolla on asiaa Jarnolle.

Jarno olisi yhtä hyvin voinut kieriä Rassen selästä hämmästyksestä ja laskeutui orin selästä, sekä ojensi ohjat minulle.
- Jos viitsit tuon hoitaa, mä käyn katsomassa vähän mikä on tilanne siellä sisällä.

Kun ne kaksi ujoa tyttöä uskalsivat hevosten houkuttelemina tulla ulos aitasta, Outi ymmärsi heti, mistä oli kysymys.
- Te tytöt voitte hyvinkin tulla katsomaan hevosia talliin nyt, mennään sitten kaikki yhdessä sisään, hän huusi ystävällisesti ja sai kuin saikin tyttöihin eloa.

Minä talutin epävarmana Rassen sisään ja katsoin oudoksuen koko kankiviritelmää sen suussa. Janne oli näyttänyt tasan yhden kerran, miten kanget laitettiin, mutta olin jo ehtinyt unohtaa koko jutun.
- Iina tuutsä ottamaan nämä tältä, niin mä voin hoitaa Cillan? pyysin vaimeasti.
- Joo, totta kai, kuului aurinkoinen vastaus.

Lähettäjä: :D 
Päivämäärä:   12.3.12 17:40:57

jeejee lisää jatkoa!

Päivämäärä:   12.3.12 20:09:10

noosto :)

Lähettäjä: tvjist 
Päivämäärä:   12.3.12 20:28:49

jatkoooo vaaan (8

Päivämäärä:   12.3.12 22:06:46

jeeeaaa! Rakastan tätä tarinaa, mielenkiintosta ku nää leiriläiset nyt tulee:D jatkoa vaan tulee ku kerkiät:D

Päivämäärä:   13.3.12 11:58:40

Kun pääsin Iinan kanssa yhtäaikaa sisään, tuvasta kuului mielettömän kovaäänistä naurua. Kun avasimme keittiön oven, näimme sen tuntemattoman miehenkörilään hakkaavan ensin pöytää ja sitten Jarnoa selkään.
- Ja sinä luulit, että täällä on murtovaras! Tuo flikkako sinulle meni sellaista kertomaan? mies tyrski ja osoitti minua paksulla etusormellaan.

Janne virnisteli ja heittäytyi nojatuoliin rennosti katsellen ilkikurisesti minua. Iinaakin hymyilytti.
- No ei se kyllä niin mennyt! tuhahdin loukkaantuneena. - Mun muistaakseni mä sanoin, että täällä sisällä on joku mies, jolla on Jarnolle asiaa.
- Äijä, Janne korjasi hyväntuulisesti.
- Pidä sinä pääsi kiinni, sihahdin äksynä.
- Katsopas kun tämä Kake tässä on minun yksi hyvistä golfauskavereistani, Jarno sanoi ystävällisesti. - Mutta ethän sä sitä olisi voinut tietää, hän kiirehti korjaamaan.
- Ai sä golfaat, möläytin ja sain Jannen hirnumaan nojatuolissa.
- Juu juu, me molemmat, Kakeksi kutsuttu virnisteli silmät tuikkien. - Jarno on hieman huonompi kuin minä, mutta joka tapauksessa se on ihan kelpo harrastus.

Jassu toi tuvan pöydälle keittiöstä korvapuusteja ja mehulasit hiljaa istuville tytöille, ja myös miesten huomio keskittyi minusta pulliin. Iinan suupielet nykivät ja hän kuiskasi minulle:
- Ai sä golfaat?

Mieleni teki iskeä häntä tyynyllä päähän.

Loputkin leiriläiset tulivat ja saivat toki itsekin osuutensa pullista. Vanhin taisi olla Iinan ikäinen, kuudentoista, mustahiuksinen ja mustalla kajaalilla silmänsä rajannut tyttö, jonka nimi oli Kristel tai jotakin vastaavaa. Iina rypisti jostain syystä ensimmäiseksi kulmiaan kun näki sen, muttei sanonut mitään.
- Tervetuloa! Outi hihkaisi, kun leiriläiset olivat syöneet välipalalla mahansa täyteen. - Minä olen Outi, ja tässä on mieheni Jarno, sekä lapsemme Jasmin, Janne ja Iina. Lisäksi meillä on kesätöissä parhaan ystäväni tytär Veera, joka auttaa teitä tallilla siinä missä me kaikki muutkin. Jos ensin tehdään kierros tallissa, kun kaikki hevoset ovat nyt poikkeuksellisesti siellä, ja sitten arvotaan jokaiselle omat hoitohevoset, joista te huolehditte itse koko leirin ajan.
- Saadaanko me ratsastaa tänään? kysyi suunnilleen viisitoistavuotias tyttö, joka jauhoi purkkaa ja joka oli sanonut nimekseen Stella.
- Tänään me ajetaan illemmalla meidän russilla, mutta huomenna pääsette jo hevosten selkään, Outi sanoi. - Iina, viitsitkö sä näyttää tallia, niin Veera, Jassu ja Janne voisivat jäädä mun kanssa tiskaamaan.

Janne nousi tuolistaan irvistellen, mutta minä menin mielelläni Jassun perässä.
- Me tarvittaisiin astianpesukone, Jassu tuumi kun hankasi likatahroja pois kahvikupista.
- Mmmm-m, Outi mutisi ja huuhteli tasaiseen tahtiin. Minun tehtäväkseni jäi kuivaus ja Janne kiikutti kiltisti astioita takaisin omille paikoilleen.
- Itseasiassa voisko Veera leikata paperilapuille hevosten nimet? Älä laita oreja tai Reginaa ja Velvetiä, mutta laita muut. Saadaan arpoa noille ne hoitohevoset, koska mä olen niin surkea päättämään jos tulee tappelua niistä, vaikkei sitä uskoisi. Noi Kaken lapset ovat käyneet ennenkin ja sitten se ruskeatukkainen Aada, mutta se Stella ja Kristel ovat mullekin uusia.
- Joo, totta kai mä voin, lupasin ja heitin Jannea jo märällä kuivauspyyhkeellä. - Ei kuin kuivaamaan, sanoin virnistellen vahingoniloisesti.

Iina toi jo paljon puheliaammat lapset sisään, kun olin saanut lapun tehtyä ja otin Jannen pipon eteisen hyllyltä, johon laitoin laput. Jopa itseäni jännitti, minkä hevosen kukin saisi.
- Tästä jää kyllä kaksi ylitse, kuiskasin Iinalle.
- Jääpähän sulle ainakin viisi karsinaa vähemmän siivottavaksi. Äiti pistää aina leiriläiset siivoamaan hoitohevostensa karsinat, Iina virnisti.

Ensimmäisenä nosti se tavallisen ja rauhallisen oloinen tyttö, Aada.
- Benkku, se sanoi ja mietin, että niistä tulisi luultavasti sopiva pari. Molemmista näkyi selvä päättäväisyys, ja Benkku oli kiva hevonen.

Seuraavana sai nostaa se purkkaa jauhava tyttö, Stella, joka oli melko hemmotellun ja itsekeskeisen oloinen ja joka loi Janneen pitkiä katseita.
- Rontti, se sanoi kimeästi. - Siis se poni?
- Juuri se, sanoin hunajaisesti. - Sulle tulee työteliäs leiri.
- Hyi, Stella sanoi ja viskasi lapun lattialle, kun luuli, ettei kukaan huomannut.

Kristel, hiljainen ja vakava tyttö nosti seuraavana. Hitaasti se avasi lapun ja kuiskasi:
- Cilla.

Inka näytti hieman tyytymättömältä, mutta minusta ihana ja kiltti Cilla sopisi ujolle Kristelille loistavasti.

Pinja ja Gea nostivat viimeisinä, Vanhempi Pinja sai Serin ja Gealle tuli Fredja.

- Hieno homma, Outi näytti tyytyväiseltä. - Nyt te voitte viedä hevoset pihalle, Janne vois mennä Pinjan kanssa taluttamaan Seriä, mutta odottakaa kaikki minua ennen kuin kukaan lähtee sooloilemaan. Veera, taluta sä Bingo niin mä otan Kosiman, hän lisäsi olkansa yli minulle, sillä juuri ne hevoset olivatkin jääneet ylitse.

Seurasin hälisevää porukkaa hieman viilentyneeseen kesäilmaan. Melkein olin yhtä innokas kuin leirin pienimmät. Aivan kuin olisin itse ollut ensimmäistä kertaa omalla hevosleirilläni. Se tuntui mahtavalta, kuin olisin ollut osa porukkaa.

Lähettäjä: Hettah- 
Päivämäärä:   13.3.12 21:17:07

IHANA! LISÄÄLISÄÄÄ! Tykkään ihan älyttömästi :)

Lähettäjä: tvjist 
Päivämäärä:   14.3.12 15:12:07

jatkoaa (:

tykkään ;)

Päivämäärä:   14.3.12 15:47:34

- Paistetaanko makkaraa? Jarno tuli sisään, kun poniajelulta tulleet ja saunanraikkaat leiriläiset olivat kerääntyneet kaikki tupaan.
- Hyi! Stella kiljaisi ja sai Jannen pyörittelemään silmiään Iinalle ja minulle. Iina tirskahti, minä vain kohotin huvittuneesti kulmiani.
- Ai eikö, Jarno sanoi oikeasti pettyneen näköisenä ja Stellakin ymmärsi pehmentää.
- No omenaa vois paistaa ainakin mulle, mä en syö lihaa.

Minäkään en viitsinyt ottaa makkaraa, vaan kävin hakemassa keittiöstä ruisleivän voilla ja istuin Iinan viereen tuvan lattialle. Ainakin nuorimpiin makkarakin upposi ja Stella jyysti sitä omenaansa, minkä Jarno oli paistanut parhaan kykynsä mukaan.
- Tää on ihan hiiltynyt koko omena, olin kuulevinani Stellan kuiskaavan Aadalle, joka ei noteerannut Stellaa millään tavalla.
- Ratsastetaanko me omilla hoitohevosillamme? se puolestaan kysyi kääntyen Outin puoleen.
- Joo, ainakin aamupäivän tunti on omilla hoitohevosilla, Outi tuumi ja voiteli itse omaa leipäänsä mietteliäänä. - Mun pitää miettiä iltapäiväksi teidän taitojenne mukaan hevoset sitten toiselle tunnille uudestaan.

Tämä herätti Kristelinkin mielenkiinnon, joka liikahti aavistuksen hermostuneesti sohvannurkassa. Yritin hymyillä tälle kannustavasti, mutta tyttö piiloutui mustien, pitkien hiustensa taa, eikä katsonut enää ketään huoneessa olijaa silmiin. Jotenkin tunnistin siinä itseni. Pienen kuusitoista vuotiaan Veera-tytön vuoden takaa, joka mielellään olisi paennut elämää ja muita ihmisiä karkuun niin nopeasti kuin oli mahdollista.
- Saanko mä taluttajan? Pinja pyysi. - Seri on aika vaikea.

Stella rupesi hihittämään hiljaa ja kuiskasi Aadalle jotakin aloittelijoista. Ensiksikin, pitäisi päänsä kiinni, ja toiseksi, lopettaisi toisten korviin sylkemisen tai opetteli kuiskaamaan hiljempaa. Aada siirtyi sohvalla aavistuksen kauemmas Stellasta ja lähemmäs Jassua.
- Totta kai sä saat jos haluat näin alkuun. Veera, Iina ja Janne ovat ainakin teidän talliorjianne kellon ympäri, Outi virnisti ja sai Kristelinkin sohvalla hymyilemään aavistuksen.
- Mitä me tehdään huomenna tunnilla? Aada kysyi kiinnostuneena. Se tuntui melko kunnianhimoiselta ihmiseltä, vaikka tuntuikin olevan kovin nuori. Minäkin olin ollut vielä viisitoistavuotiaana sellainen, ainakin vähän aikaa.
- Hypätään! Stella hihkaisi keskeyttäen depressiiviset ajatukseni. Se oli sellainen ihminen, joka jostain syystä ärsytti minua suunnattomasti, ja ymmärsin, että Iina oli ollut oikeassa. Leirillä olisi aina joku, jonka takia tekisi mieli hakata päätään seinään. Toisaalta ehkä käytös johtui Stellan nuoresta iästä, mutta sitten Aada taas oli samanikäinen ja paljon kypsemmän oloinen.
- Jos ei heti ensimmäisellä tunnilla, mutta katsotaan leirin lopulla, Outi diplomaattisesti lupasi.

Nuorin, 11-vuotias Gea - se ranskanlettipää - simahti ensimmäisenä ja Jarno sai kantaa sen aittaan. Muut leiriläiset kävelivät sopuisasti miehen perässä ja seurasimme niiden menoa ikkunasta.
- Nehän vaikuttavat kaikki melkein harmittomilta, Janne tuumasi ja tuli nojailemaan ikkunaan. Iina tirskahti ja minunkin oli vaikea peittää hymyäni.
- Jassu ole sä mun apuna yhdeksältä laittamassa aamupalaa pöytään, Outi sanoi. - Ja Veera hoitaa sen hevosten ruokinnan huomenaamuna normaaliin tapaan.
- Siinä tapauksessa mä menen jo nyt nukkumaan, haukottelin. - Muistakaa jättää mulle keittimeen kahvinpurut valmiiksi!

- Mene vaan, me Iinan kanssa voidaan hakea hevoset sisään, Janne äkkiä lupasi ja melkein jähmetyin hämmästyksestä, mutta jatkoin matkaani yläkertaan.

Päivämäärä:   14.3.12 15:48:51

argh, nyt tuli lyhkäsempi pätkä, anteeksi! Ensi pätkistä tulee pitempiä, lupaan!:)

Lähettäjä: ö 
Päivämäärä:   14.3.12 16:34:09

kiva pätkä, vaikka olikin lyhyt, olen aktiivi lukija!

Päivämäärä:   15.3.12 09:36:35

no nyt se flunssa kerkesi tännekin... katsotaas muuten oisko tämä pitempi pätkä! Kiitos jälleen kommentoinnista:)

Tuntui, kuin koko luonto olisi nukkunut, kun puoli seitsemän aikaan hipsin tallille. Hevoset oli kuin olikin haettu sisään ja joka ikinen niistä oli tehnyt myös surullisennäköiset páskakasat karsinoihinsa. Huokaus.

Jaoin hieman vihellellen ruoat jokaisen hevosen eteen ja sipaisin nopeasti Rontin turpaa ohi mennessäni. Kärsivällisyys ei tuntunut olevan Stellan vahvin piirre, joten se vielä tulisi olemaan ongelmissa Rontin kanssa.
- Kuules herra, mutisin Fredille, joka kärkkyi ruokaansa korvat hörössä ja näytti lähes ystävälliseltä. - Sä olet kyllä semmoinen, etten toista ole tavannut. Söpö... anteeks komeahan sä olet, kumarsin orille kun heitin aamuheinät sen eteen.

Kun olin saanut ruoat laitettua, kipitin talolle ja vasta sitten läimäisin kahvinkeittimen päälle. Uninen Jassu hoippui huoneestaan silmät ristissä, joten ajoitukseni oli täydellinen.
- Alkoiko sulla loma, kun et mennyt kotiin? utelin ja laitoin kupin sijasta kaksi kuppia pöytään.
- Mmh, joo. Ärsyttävää, kun noiden pentujen pitää saada ruokaa kokoajan naamat täyteen. Seuraava ruoka on sitten yhdeltä ja mun pitää seisoa hellan ääressä sekä siivota aamupala noiden jäljiltä, Jassu kiukutteli.
- Mä voin auttaa jos ehdin, lupasin ja mietin, miten kauan minulla menisi tehdä karsinat. Jarno ei ollut puhunut mitään oreiden valmiiksilaitosta, joten hän luultavasti tekisi sen itse.
- Et sä ehdi, Jassu totesi. - Sun kannattaa alottaa karsinoiden teko ja tallin lakaisu heti kun noi lähtee ratsastamaan.

Se oli totta. Minulla menisi luultavasti iäisyys taas tallin kimpussa, mutta Jassu ei tehnyt elettäkään tarjoutuakseen avuksi. Ehkä se koki tekevänsä lomallaan jo liikaakin, kun vastasi leiriläisten ruokinnasta.

Outikin tuli alas ja se pisti vanhoja sämpylöitä uuniin ja ne Jassun kanssa alkoivat latoa kaikkia mahdollisia herkkuja, mitä leivänpäälliseksi nyt kaivattiinkin.
- Mitä mä teen nyt? kysyin puulla päähän lyötynä. Ennen leiriläisten ratsastustuntia minä kai olisin vapaalla.
- Imuroi, Jassu ehdotti, mutta Outin idea oli parempi.
- Mee nukkumaan vaikka hetkeksi, ellei sulla ole nälkä. Leiriläisten eka tunti alkaa vasta yhdentoista pintaan, joten kyllä sulla on tässä aikaa nukkua jos olet väsynyt.

Noudatin Outin neuvoa, eikä kestänyt hirveän kauankaan ennenkuin olin taas unessa.
- Herätys Ruusunen!

Vastahakoisesti heräsin kovakouraiseen ravisteluun ja löin ravistelijaa tarpeettoman lujaa. Osuin ainakin sänkiseen leukaan.
- Mä olen jo hereillä, mumisin ja käänsin kylkeä.
- Etkä ole, leiriläiset on mutsin äkseerattavina kentällä ja sulla on karsinat tekemättä, Janne julisti ja kun reväytin silmäni auki ja käännyin, näin tämän hierovan leukaansa.
- Ihan oikein sulle, sanoin voitonriemuisena ja poika vain virnisti.
- Ja mä kun ajattelin, että sä tarvitsisit apua tallilla... mutta unohda koko juttu.

Irvistin kuin susi ja taas turvauduin keskisormeeni. Janne vilkutti teatraalisesti oviaukosta ja huokaisin syvään.
- Okei, mä olen pahoillani, voisitsä mitenkään auttaa mua, ettei sun äitis syö mua elävältä?
- Isäkin saattaa olla kannibaali numero kaksi, mutta sen hengitys haisee, joten se ois karmeampi kohtalo sulle, Janne sanoi herttaisesti.
- VOISITKO mitenkään tulla tämän kerran auttamaan mua tallille? kysyin ja hyppäsin sängystäni ylös. Onneksi olin nukahtanut vaatteet päällä uudestaan, joten ylimääräiseen pukemiseen ei kuluisi aikaa, ja hevosten karsinoita olisi muutenkin siivottavana vain kuusi yhdentoista sijaan. Tähän kylläkin kului kallisarvoista aikaa aivan liikaa.
- Wou, mä luulin että sä olisit alasti, sen takia mä tulin, Janne niiskaisi ja virnuili minulle edelleen.
- Haista páska! tiuskaisin ja marssin pojan ohi alakertaan.

Iina todisti jälleen kerran olevansa tosiystävä ja yhdessä saimme karsinat tehtyä. Jannesta ei näkynyt tallin suunnalla vilaustakaan, mikä ärsytti minua suunnattomasti.
- Jaksaiskohan Janne ratsastaa toisen hevosen tänään? Iina tuumi ääneen kun heitti karsinan haisevaa sisältöä omiin kottikärryihinsä. En sanonut ensin mitään, pelkkä pojan nimen lausuminen sai minut näkemään punaista.
- Miten noin laiska ihminen on saanut kuusi ällää ylppäreissä? kysyin vaihtaen aiheen ratsastuksesta muualle ja heitin Rassen karsinasta lisää tavaraa toisiin kottareihin.
- En mä tiedä. Hei, jätetään sille toi Reksun karsina, mä olen ihan puhki, Iina huokaisi. Ajatus oli houkutteleva, mutta ei. Minähän olin loppujen lopuksi töissä täällä, eikä olisi kovin ammattimaista käytöstä jättää töitä tekemättä vain kostoksi.

Iina pyöritteli heinänkortta sormissaan, kärpänen pörräsi unettavasti tallin ikkunaa vasten. Hieman kauempaa kuului Outin teräviä komentoja; pidätä pidätä Seriä, älä anna vaan Jassun tehdä taluttaessa kaikkea! Ja muuten hyvä Aada, mutta anna sille Benkulle vähän enemmän pohkeita! Yritin keskittyä karsinan siivoukseen, mutta Iina tuijotti minua niin tarkasti, että luovutin.
- Voisitko sä nyt kertoa, mitä sun vuokrahevoselle tapahtui, vai meinaatko sä vältellä sitä aihetta koko sun loppuelämäsi? Iina lopulta kysyi piinaavan hiljaisuuden jälkeen

Lähettäjä: :D 
Päivämäärä:   15.3.12 15:28:43

jatkooooo !!! tää on ihana !!! <3 :DDDD

Päivämäärä:   15.3.12 21:02:31

nostellaas ettei putoa kokonaan

Lähettäjä: Admiral 
Päivämäärä:   15.3.12 21:22:09

Ihana, ihana, ihana<3
Tahtoo lisää...

Päivämäärä:   15.3.12 21:26:27

JAAATKOAAA! Tää on aivan ihana, äksöniä vaan lisää ;)

Lähettäjä: anne 
Päivämäärä:   15.3.12 22:32:25

jatkoa! ;)

Päivämäärä:   16.3.12 13:55:23

Muistin sen kun joskus olin tippunut Rontin selästä Westgårdeilla ja ilmat jysähtivät pihalle. Olin haukkonut silloin pienempänä maassa happea melko kauan ja olin luullut tuupertuvani siihen paikkaan niinkuin nytkin meinasin. Mistä helvetistä Iina tiesi Rockystä?
- Mä vaan mietin, että ehkä sun kannattaisi puhua. En mä tietenkään tarkoita, että just mulle tarvisi, mutta kun sun äiti kertoi sun... hiljasuudesta ja mun oli pakko, kun sä et ole ollut oma itses, Iina sanoi selvästi menettäen hurjaa vauhtia itseluottamustaan ja sanat rupesivat kangertelemaan, kun katsoin sitä pitkään.
- Mä arvasin, että äiti, sanoin tyynen rauhallisena, kun lähdin työntämään kottareita lantalan suuntaan. Voihan hélvetin sáatanan pérkele. Tiesivätkö KAIKKI, koko perhe, että minulla oli ollut tämä "vaihe", niinkuin äiti oli joskus sanonut.

En voinut piilotella lantalassa iäti, joten työnsin kottikärryt talliin takaisin ja pistin ne paikoilleen. Iina istui kyyhöttäen vielä heinäpaalien päällä ja katsoi minuun, siniset silmät suorastaan tuikkivat ymmärrystä ja empatiaa.
- Sä halusit siis kuulla Rockystä, sanoin ja valuin seinää pitkin istumaan lakaisemattomalle lattialle. - Jos sä et kestä itkevää ihmistä, niin mene pliis muualle. Musta tuntuu, etten mä enää kestä, sanoin paksulla äänellä pala kurkussa ja sitten purskahdin riipivään itkuun.

Kyyneleet virtasivat pitkin poskia ja hieman änkyttäen kerroin koko tarinan, Rockystä ja niistä ajoista kun sitä ei enää ollut, miten isä oli vain lähtenyt. Miten minä olin ryöminyt itsesäälissä suunnilleen kohta puolitoista vuotta, ja luvannut, etten kapuaisi yhdenkään hevosen selkään Rockyn jälkeen ja miten välttelin talleja ja hevosaiheita niin paljon kuin pystyin. Miten minun puolestani minut oltaisiin voitu Rockyn puolesta viedä teurastamon autossa jonnekin kauas. Miten kaikki muu oli mennyt päin pérsettä. Miten millään ei tuntunut olevan mitään väliä enää.

Jos Iina säikähti, ei hän näyttänyt sitä ainakaan minulle. Päinvastoin, hän istui viereeni sille pirun páskaiselle lattialle ja halasi pitkään.
- Tää kuulostaa niin tyhmältä, mutta kaikki oikeasti järjestyy vielä. Sä olet ehkä ylirasittunut, tai et fyysisesti, mutta psyykkisesti. Mitä jos pitäisit tän päivän vapaata, unohdat kaikki hevoset ja rentoudut?
- Mä tarvitsen tekemistä tai mä tulen hulluksi, mutisin. - Ei mulla ole mitään hätää, oikeasti.
- Mä en sanoisi noin jos mä olisin sä. Mä olisin aivan hajalla ja yrittäisin jotenkin vaan pysytellä sekä sinnitellä ja unohtaa kaiken, mutta ei siihen kukaan pysty. Ei ainakaan kukaan täysjärkinen.

Iina piti minua ihan oikeasti järkevänä. Vuotta nuorempi lohdutti vanhempaa parhaan kykynsä ja empatiansa mukaan, istui siinä likaisella betonilattiallakin käsi tärisevien hartioideni ympärillä, eikä lisännyt mitään puheeseensa. Äkkiä tallinovi avautui ja Jassu tuli kintereillään viiden eri hevosen rykelmä. Kaikki katsoivat meitä uteliaina ja Iina nousi ylös nostaen minut perässä.
- Mä vien Veeran lepäämään, sillä on huono olo. Sano äidille jooko! Ja siellä on kottarit Kosiman karsinassa, jos viittisit ne tyhjentää! se huikkasi siskolleen ja lähti taluttamaan minua käsipuolesta kohti taloa. Jos Jassulla oli jokin vastalause siihen, ei se sitä ainakaan ehtinyt sanomaan.

- Vihdoin saa olla rauhassa! Iina puuskahti ja istutti minut huoneeni sängylle. - Sä et siis ratsasta enää sen takia?
- No en tosiaankaan enää Rockyn jälkeen.
- No sitten mä ymmärrän kaiken, Iina totesi ja katsoi hieman ohi minusta, tuijottaen lähinnä seinää. Siitä tulisi vielä jonakin päivänä hyvä psykologi.
- Ellet sä pahastu, mä haluaisin olla yksin, sanoin ja Iina vilkaisi minuun pelästyneenä. - Älä huoli, mä en aio hypätä alas ikkunasta. Mä haluan soittaa äidille.
- Joo, huuda jos tulee jotakin, Iina sanoi ja nousi sängyltäni epäröiden. - Kai sä pärjäät nyt varmasti?
- Pärjään, sanoin vaikka tärisinkin ja silmäni täyttyivät kyynelistä. - Mä tarvisten nyt hetken aikaa yksin ja tulen sitten tallille takasin.
- Ei, älä tule, lepää sä vaan. Me hoidetaan kaikki hommat tältä päivältä, Iina sanoi. - Mä voin pyytää äitiä käymään sun luona kun olet saanut puhuttua sen puhelun loppuun.

Ja niin Iina meni ja etsin puhelinvalikostani äidin numeron. En tiennyt pitäisikö minun kiittää vai haukkua hänet lyttyyn, sillä Iinalle vuodatuksen jälkeen oloni oli kevyt.

Lähettäjä: o 
Päivämäärä:   16.3.12 14:23:57

ihana tarina, jatkoa vaan! Varsinkin tää viimesin pätkä oli tosi hyvä:)

Päivämäärä:   16.3.12 22:05:34

jeee jatkoo!

Päivämäärä:   17.3.12 12:19:07

Pahottelen, jos tuli lyhyt, katotaan nyt:) Kiitos jälleen kaikille jotka ovat kommentoineet, ilman teitä ei motivaatiotakaan olisi!

- Leena, kuului puhelimesta niin väsynyt huokaus, että vedin kaikki haukkumispäätökseni vessanpöntöstä alas. Ensinnäkin, tässä ei olisi mitään järkeä, jos äidillä olisi ennestään paha mieli. Toiseksi, oli kuitenkin loppujen lopuksi tärkeää, miksi Westgårdit tiesivät Rockystä ja minusta kaiken sen tärkeän näiden vuosien ajalta. En voisi loppujen lopuksi olla kuin kiitollinen.
- Sä kerroit, sanoin hitusen syyttävällä äänellä ja tuijotin ikkunasta ulos. Enää aurinkokaan ei loistanut kauniisti, vaan pilvet kasaantuivat peittäen sinisen taivaan kokonaan. Tänään vielä sataisi.
- Ja sä syytät mua kaikesta sitten?

Se ei ollut kysymys vaan toteamus. Pelästyin äidin ääntä, se oli omituinen.
- En. En todellakaan. Mun pitäisi kiittää sua. Mä en olisi yksin uskaltanut.
- Voi Veeruska, äiti päästi niin syvän huokauksen, että minua rupesi taas itkettämään. - Pitäisikö sun tulla sieltä vähäksi aikaa kotiin? Pyydät Outilta lomaa ja jos Jasmin heittäisi sinut Helsinkiin, sehän ramppaa täällä yhtenään. Saisit muutakin ajateltavaa kuin hevoset, se taisi olla virhe lähettää sut sinne. Mun oisi pitänyt tajuta.

Ensin taivaalta piskotti vettä, sitten se muuttui äkkiä kaatosateeksi, aivan kuin koko taivas olisi revennyt. Leiriläiset juoksivat suu naurussa tallilta sisään, ovi kolisi taukoamatta ja nauru kaikui alakerran eteisessä.
- Veera?
- Mä tulen viikonloppuna sitten kun leiriläiset lähtee, lupasin ja yritin köhiä kurkkuani selväksi. - Mä pyydän Outilta sitä lomaa.
- Olethan sä kunnossa?
- Täysin. Tää helpotti.
- Ja sä olet varma? Pitäiskö mun tulla hakemaan sut itse kotiin?
- Ei, mä tulen perjantaina junalla tai Jassun kyydillä, soitellaan, moi, sanoin puhelimeen ja heitin puhelimen yöpöydälleni. Arvet umpeutuisivat, ihan totta. Niille pitäisi vain antaa aikaa.

Kaikki huomasivat lounaalla minun selvästi itkeneen, vaikka luulin näyttäneeni jotenkin ihmismäiseltä. Varsinkin Iina ja Outi näyttivät erittäin huolestuneilta.
- Mä lähtisin perjantaina käymään kotona, sanoin vakavana Outille ja tämä nyökkäsi vain myöntymisen merkiksi.
- Mä juttelin siitäkin Leenan kanssa aiemmin. Jassu on valmis ajamaan sut silloin perjantaina Helsinkiin ja sunnuntaina takaisin meille, hän sanoi ja nyökkäsi päällään vapaata penkkiä kohden. - Syö säkin nyt jotain, hän kehotti rauhallisesti. Epäröin, mutta istuin kuitenkin pöydän ääreen ja otin lautasen sitä tarjoavalta Jassulta ja kattilasta hernekeittoa. Sade ulkona litisi maahan ja tuuli natisutti pihakoivuja.
- Kun olette syöneet, mennään yläkertaan opiskelemaan vähän hevosenhoitoon liittyvää teoriaa, Outi ilmoitti. - Onhan kaikilla muistiinpanovälineet mukana? Hyvä. Sitä mukaa kun olette saaneet mahanne täyteen, voitte tulla ylös. Jos Iina ja Jassu viitsisivät tiskata, hän sanoi olkansa ylitse.
- Mä voin auttaa, tarjouduin.
- Ei tarvitse, sä voit levätä, Jassu sanoi tehden oloani vielä kurjemmaksi. - Tai sitten viiden aikaan sä voit auttaa leiriläisiä pistämään hevosia valmiiksi, nyt sä voit vaan olla ja oleskella.

En vastannut vaan livistin keittiöstä pihalle. Kävelin sen surkean sateen läpi ulos kastumaan ja luikahdin talliin. Avasin Rontin karsinanoven ja luikahdin sisään. Poniruuna katsoi minua hämmentyneenä, mutta tunki pienen turpansa niskaani, kun istuin puhtaiden purujen keskelle.
- Nyt ne kaikki pitää mua jonain potilaana, valitin ponille. - Ihan samalla tavalla kuin koulussa. Menin mä minne tahansa, mä vaan levitän pahaa mieltä ja huonoa ilmapiiriä ihan kaikkialle.

Rontti pärskähti naamalleni ja kiedoin käteni sen pullean kaulan ympäri. Minulla oli ihan hirveä ikävä kotiin äidin luo.

Päivämäärä:   17.3.12 15:24:07

kiva pätkä taas:) ja jatkoa pian!:D

Päivämäärä:   17.3.12 16:20:56

Ihana pätkä!

Lähettäjä55 
Päivämäärä:   17.3.12 17:56:51

Pakko sanoa että tuli ikävä kesää ja niitä lämpimiä sateita tästä pätkästä:)

Lähettäjä: pp 
Päivämäärä:   17.3.12 22:54:03

ihana pätkä, jatkoa vaan!

Päivämäärä:   18.3.12 11:42:44

Loppuleirin minulta pelasti kuin pelastikin Janne, joka sai myös epämukavan ja harkitun kohteliaan tunnelman nousemaan Westgårdeilla taas tutuksi ja kotoisaksi. Iina oli varmaan kertonut veljelleen itkukohtauksestani, mutta ainakaan Janne ei käyttäytynyt seurassani sen kummemmin kuin ikinä muutenkaan. Olisin siitä hyvästä voinut rutistaa häntä enkä ikinä päästää irti.

- Huomennako sä lähdet? Janne kummasteli torstaina kun Jarno oli vienyt leiriläiset uimaan autollaan parin kilometrin päähän. Harjasin Kosimaa ajatuksissani ja säpsähdin.
- Joo, mä tulen sunnuntaina takaisin, me sovittiin se Outin kanssa jo.
- No sehän on mahtavaa, Janne sanoi ja pyöräytti kumisukaa Reginan kaulalla vielä kerran.
- Ai on vai? kummastuin ja lakkasin Kosiman harjaamisen.
- Juu juu. Riinalla ei ole ollut koskaan yhtään huumorintajua ja Petrasta mä en sano edes mitään - ja nyt sekin jo lähti. Sä olet ollut aika virkistävä piristys meillekin, Janne sanoi. Se tuntui tällä kerralla olevan tosissaan.
- Mutta musta on tuntunut, että kaikki ottavat mun kanssa paljon varovaisemmin, sanoin hiljaa. - Nyt kun kaikki tietää... siitä. Kun mä tyhmä menin ja kerroin Iinalle kaiken. Musta tuntuu, että se pelkää mua, selitin surkeana Jannelle, joka pysyi hiljaa hetken.
- Mitä ihmettä se höpäjää?

Ruskeat silmät katsoivat minuun aidosti hämmästyneinä, joten selitin pojalle kaiken, mikä oli viime päivinä saanut oloni ahdistumaan.
- Ei, sä olet ihan hakoteillä! Janne älähti tuskastuneena. - Iina luulee, että se on itse saanut murtumaan, se sitä korkeintaan pelottaa.
- Tästä on muutenkin ihan hirveetä puhua, huokaisin ja astuin ulos Kosiman karsinasta. - Ainakin mun pitää puhua Iinalle ja kertoa, että tää vika on ollut mun päässä ennestään, sillä ei ole mitään tekemistä tämän kanssa.

Janne tukki nopeasti tieni ulos ja katsoi minua vakavana silmiin.
- Nyt lopetat tommoiset puheet tai mäkin alan itkemään, se sanoi vailla hymyä. - Sulla ei ole vikaa missään, tollaset asiat on vaan tunnekysymyksiä. Se oli epäreilu ja karmea juttu mitä Rockylle kävi, enkä mä hyvällä omatunnolla voi sanoa, että sellaista sattuu.

Rockyn nimen jonkun toisen lausumana ei tuottanut samanlaista tuskaa kuin sen miettiminen yksikseen. Nousin sentti sentiltä sieltä syvältä jostakin, ja se oli toistaiseksi ollut vain äidin hankkiman kesätyön ansiota.
- Mun pitää joka tapauksessa puhua Iinalle, sanoin ja räpyttelin silmiäni kiivaasti. - Se ei saa ajatella, että tämä olisi jotenkin sen syytä.
- Iina on omassa huoneessaan, Janne vain totesi ja väistyi pois tieltä.

Koputin varovasti huoneen oveen ja avasin sen. Iina makasi korvalappustereot korvissaan sängyllään ja luki jotakin kirjaa, mutta pisti ne pois kun näki minut.
- Sä lähdet huomenna, hän sanoi hiukan syytöstä äänessään, mutta se ei saanut oloani ahdistumaan. Ainakaan hän ei vain tuijottanut minua tuppisuuna.
- Mutta tulen takaisin sunnuntaina, hymyilin väsyneesti ja istahdin Iinan huoneessa kököttävään säkkituoliin.
- Onks kaikki okei? Iina kysyi esittäen huoletonta, mutta hänen ilmeensä paljasti, mitä hän oikeasti ajatteli.
- Kaikki on ihan okei ja hei, mä olen tosi pahoillani, että sä jouduit näkemään mut sellaisena. Se kaikki tuli vaan ulos tollaisena romahduksena. Mulla on ollut niin paljon parempi olo kuin aikoihin, ettet uskokaan, sanoin ja katsoin Iinaa silmiin.
- Ei, kyllä mä ymmärrän...
- Rocky merkkasi mulle kaikkea. Se oikeasti oli täydellinen, mä en voinutkaan kuvitella, että se joskus lähtisi mun luota. Varsinkaan, että niin mukava tyyppi kuin Minna tekisi jotain niin epäreilua, vaan jonkun kihlajaisjutun tähden. Ja on sitä vaikeaa hyväksyä senkin takia, että isäkin vaan lähti, sanoin vailla kyyneleen häivääkään ja aivan normaalilla äänellä.
- Mä oon tosi pahoillani, Iina sanoi huuli väpättäen. - En mä tiennyt, mitä hélvettiä sun elämäsi on oikein ollut.
- Älä ikinä ole pahoillasi mun puolesta, hymähdin turhan katkerasti. - Ja hélvettiä - no jaa. Asiat voisivat olla pahemminkin. Mä olen ollut hirveän itsekeskeinen, taidan olla vieläkin.

Iina oli aikeissa sanoa jotakin, mutta juuri silloin Jarnon auto pysähtyi pihaan ja koko konkkaronkka mönki autosta ulos.
- Annathan sä mulle anteeksi? pyysin anovalla äänellä. Iina kääntyi katsomaan minua hämmästyneenä.
- Miksi? Ethän sä ole mitään tehnyt, mistä pitäisi pyytää anteeksi.

Pomppasin halaamaan Iinaa ja luojan kiitos - hän halasi minua lujasti takaisin.
- Sä olet kyllä maailman paras ystävä! hihkaisin ja hymyilin typerästi koko naamani leveydeltä.
- Lopeta heti tollaset puheet, Iina sanoi hitusen liikuttuneella äänellä. - Mennään paistamaan Jassun kanssa mieluummin vohveleita!

Seurasin enemmän kuin mielelläni Iinaa alakertaan. Tuntui, kuin pilvipeite olisi rakoillut ja aurinko olisi näyttänyt taas minulle lohduttavia säteitään.

Lähettäjä: hihihihihi 
Päivämäärä:   18.3.12 13:42:28

ihana tarina :) luin tän äsken kokonaan ja kyllä alko itkettää nää pari viimestä pätkää! aivan mieletön tää en voi muuta sanoo! :) sait uuden lukijan :)

Päivämäärä:   18.3.12 19:00:20

ihana tarina edelleen,jatkan seurailua innolla ;)

Päivämäärä:   19.3.12 20:49:28

missä jatko? :O

Lähettäjä: kipiz 
Päivämäärä:   20.3.12 15:44:59

jatkoa? ;o

Päivämäärä:   20.3.12 15:56:04

hoopsan nyt on ollu nii kiire että unohtu kokonaan, mutta tässä tulee:

Helsingissäkin oli juuri satanut, sen ainakin näki märästä asfaltista kun Jassu kääntyi Linnanmäen ohitse ja ajoi vielä hetken, ennen kuin kääntyi pienemmälle kadulle ja kohta me oltiinkin jo oman kodin edessä. Kerrostaloasunto näytti niin paljon oudommalta kuin Westgårdien massiivinen omakotitalo. Mihinkähän täällä olisi lisäksi saanut neljätoista hevosta ängettyä?
- Mä tulen hakemaan sut sunnuntaina tästä, vai mitä? Jassu kysyi, kun napsautin turvavyön auki ja nousin autosta.
- Joo, mä voin soittaa sulle sit ylihuomenna. Menetkö sä kotiin nyt?

Jassu tosiaankin asui Helsingissä, sillä oli oma pieni kerrostaloasunto Käpylässä.
- Joo, menen, mä menen takaisin äidin ja isän luokse kun tulen hakemaan sua. Kun mä meen hakemaan Taistoa opistolta.
- Ai te ootte vielä yhdessä, yritin olla näyttämättä hämmästyneeltä ja Jassun silmät välähtivät vaarallisesti.
- No ollaan joo, Taisto muuttikin mun luokse tässä yhdessä välissä.
- Mahtava juttu, onneks olkoon, tajusin sanoa ja Jassun ilme sileni melkoisen paljon.

Loikin kerrostalon portaat aina neljänteen kerrokseen ja korjasin reppua olallani paremmin. Kaikkia tavaroita en ollut mukaan pakannut ja olin saanut lainata Janneltakin sen ekaluokan reppua, ettei tarvinnut raahata omaa jättiläislaukkua. Spidermanissa ja minussa oli selvästi jotakin samaa. Jotenkin vain tuntui siltä.

Äiti avasi oven - kukas muukaan - ja kaappasi minut samantien sellaiseen halaukseen, etten meinannut saada henkeä.
- Voi Veeruskapieni! Sähän olet ruskettunut! se sai sanotuksi ja hymyilin vain. Todennäköisesti. Äiti itsekin näytti ruskeammalta, mutta melko laihalta.
- No sehän on ulkotyötä lähinnä, sanoin ja äiti päästi minut ottamaan kengät pois jalasta. Tajusin, etten ollut hyvästellyt ketään leiriläisistä, vain käynyt ruokkimassa hevoset aamulla.
- Sä saat kertoa heti kaiken, mulla on nakkikastiketta ja perunoita hellalla tulossa, äiti touhotti ja juoksi samantien keittiöön pelastamaan samantien jotakin, mikä oli ruvennut selvästi jo hieman käryämään.

Kiersin ajankuluksi koko talon lävitse, ei siinä paljoa ollut nähtävääkään. Jos katsoi eteenpäin oman huoneeni ikkunasta, saattoi nähdä Lintsiltä maailmanpyörän ja sen uuden laitteen, jonka ajatteleminenkin sai vatsani sekaisin.
- Tuutko ottamaan, vai saitko sä syötyä Outilla? äiti huhuili.
- Joo, kyllä mä tulen.

Hieman pannuunpalanut nakkikastike maistui taivaalliselta perunoiden kanssa.
- Sulla on ollut kaikki hyvin siellä? äiti kysyi ja maisteli ruokaansa varovaisesti, se oli nimittäin kuumaa vielä.
- On ollut, mä olen saanut hirveästi muuta ajateltavaa kun siellä oli ne leiriläisetkin, sanoin.
- Sä olet saanut uusia kavereita! äiti päätteli, enkä kehdannut kertoa, etten ollut jutellut erityisesti kenenkään kanssa ja leiriläiset olivat vasta alkaneet pakkailla kun olin noussut Jassun kanssa autoon. Kerran olin leirin aikana nähnyt Stellan tulevan Bingolta alas ja Kristelin hyppäävän yhden matalan esteen Fredjalla ja siinä se.
- Mä olen jutellut Minnan kanssa, äiti sanoi ja jäykistyin. Rocky, niin tietenkin. Ei tästä aiheesta mihinkään päässyt, kun olin sillä tavalla romahtanut Iinan edessä.
- Aijaa.
- Se haluaisi jutella ja nähdä sun kanssa, nyt kun säkin olet Helsingissä.
- Mulla ei ole Minnalle mitään puhuttavaa, sanoin yllättävän rauhallisesti, mutta käteni tärisivät kun huuhtelin astiat ja laitoin ne koneeseen.

Minna oli yksi ihmisistä, joille en ollut ollut antanut anteeksi. Isä oli toinen. Annoin jopa minulta eskarissa varastaneelle pikkupojalle anteeksi, kun se oli vienyt tärkeimmän pehmoleluni ja yrittänyt lopulta vetää sitä hätänsä jälkeen vessanpöntöstä alas. Tulos oli se, että koko vessa tulvi myös päiväunihuoneeseen ja lelu oli niin saastainen, että tarhatädit heittivät sen samantien pinseteillä pitäen roskiin karjunnastani huolimatta. Pojan äiti oli ostanut korvaukseksi uuden samanlaisen, mutta eihän se ollut sama asia.

Ja nyt muka Minnalla olisi asiaa. Olin toki leikkinyt seuraavana päivänä sen eskaripojan kanssa palikoillakin, mutta Minnaa en sietäisi nähdä silmissäni.
- Veera hei, munkin mielestä se on huono ajatus ja mä sanoin sen Minnalle, äiti näytti huolestuneelta ja onnettomalta. - Mutta se pyysi sua käymään Tuomarinkylässä. Sen uusi hevonen asuu nimittäin siellä.
- Ai uusi, sanoin latteasti. - Lähettäköön senkin teurastajalle makkaraksi, niinhän se tekee kumminkin. Sellainen ihminen ei ole ansainnut yhtäkään eläintä!

Päivämäärä:   20.3.12 15:58:30

http://forum.hevostalli.net/read.php?f=11&i=850544&t=850544

uusi topa:)

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.