Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Pääosassa Henriikka 16

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   16.5.12 21:42:27

Edellinen.
---------------
Iltapäivällä Jerry ajoi taas laivaan ja aloitimme kotimatkan. Olin vähintään yhtä iloinen hytistä kuin tulomatkallakin ja kiipesin oikopäätä yläsängylle nukkumaan. Äänistä päätellen niin tekivät Hanna ja Jerrykin. Kun pääsimme Turkuun, tutkimme hevoset päällisin puolin ja Hanna käski minun kerätä kamppeeni autosta, ja hänenkin.
- Miksi? kysyin ymmälläni.
- No Jerryn on kyllä parasta viedä noi kaksi Mustaojalle niin pian kuin mahdollista. Ei se ehdi meitä kuskata.
- Millä me sitten päästään Hankoon? kysyin.
- Otetaan taksi.
- Oishan me voitu tulla tänne kahdella autolla, jos… aloitin, mutta Hanna meni sen näköiseksi, että jätin jälkiviisauteni sikseen. Kyllä minulle taksikin kelpasi, oikein hyvin.

Jatkoimme torkkumista taksissa, vaikka Hanna aina välillä havahtuikin muistettuaan jotain tulevaan viikkoon liittyvää.
- Mä aion yrittää satulaan huomenna, hän ilmoitti, kun aloimme jo lähestyä määränpäätä.
- Oletko sä varma? huolestuin. Mitä jos hänen haavansa repeäisi auki ja minun pitäisi soittaa ambulanssi. Tai kerätä hänen suoliaan hevosen kyljiltä?
- Totta kai olen. On tässä nyt lomailtu ihan tarpeeksi kauan.
- Sittenhän sä et tarvitse mua enää, totesin.
- Niin. Mutta jos nyt katsotaan ensin, miten se sujuu.

Se sujui muuten oikein hyvin, mutta Hanna oli äärettömän kiukkuinen. Hänen ratsastushousunsa ja saappaansa kuulemma kiristivät ja paitsi liikunnan puute toipilasaikana, syyllinen olin minä.
- Kuule, mä en usko tota, sanoin päättäen kerrankin sanoa vastaan ja sitä paitsi pysyä kannassani. – Sä olisit eläny pizzataksin palveluksilla, ellen mä olisi ollut täällä. Sitten sä olisit lihonu!
Hanna myönsi vastahakoisesti, että siinä saattoi olla perää. Joka tapauksessa minä sain luvan palata Mustaojalle viikonloppuna, kunhan Hanna olisi ensin ottanut pehmeän laskun töihinsä. Uuden ratsuttajan tuloon oli vielä hetki aikaa, mutta Hanna sanoi pärjäävänsä ja tulin ajatelleeksi, että hän halusi vain saada talonsa takaisin itselleen. En ihmetellyt. Minullakin oli jo koti-ikävä.

Yksi sellainen tapahtuma Hangon-ekskursiooni kuitenkin vielä mahtui, että aikaisemmin se olisi päässyt päiväkirjaani. Hanna ja minä olimme sopineet, että ratsastaisin vielä perjantaina täyden päivän ja sitten olisin hänen puolestaan vapaa kuin taivaan lintu. Hän itse ratsasti yhden hevosen, mutta keskittyi muuten opettamaan minua. Tuntui siltä, että hän halusi käydä läpi vielä joka ikisen asian, josta oli koskaan joutunut huomauttamaan minulle ja vaikka ratsastuslihakseni alkoivat jo olla terästä, olin viimeisen hevosen jälkeen aika tattis ja tasaraha. Tyytyväinen myös. Olin selvinnyt hyvin, Hannakin oli sanonut niin.
- Kiitos näistä viikoista, sanoin juhlallisesti, vaikka lause kuulostikin herkistyneemmältä kuin olisi ollut tarpeen. Joka tapauksessa minun oli se sanottava. Hanna oli tarjonnut minulle elämäni tilaisuuden, ja vaikka se ehkä hänen mielestään oli yksinkertaisesti win-win-tilanne, minä uskoin jääneeni voitolle. Hänen hevosensa eivät olisi kuolleet tai pilautuneet, vaikken olisikaan ollut täällä, minä sen sijaan olin saanut taas rutkasti kokemusta, jota minulla tässä iässä olisi pitänyt olla jo paljon, paljon enemmän. Kyllä Hannakin sen varmasti tiesi. Ehkä hän jostain syystä oli tykästynyt minuun ja halusi tekosyyn varjolla auttaa minua eteenpäin?

Hanna otti kiitokseni vastaan kuningatarmaisesti ja lähdin käymään suihkussa ja pakkaamaan loput tavarani. Siinä tietenkin meni hetki jos toinenkin, sillä sivistyksen pariin palaaminen vaati hiukan huolellisempaa meikkausta ja kampausta kuin tallille hilpaisu. Kun näytin mielestäni kelvolliselta, keräsin kamani ja kiipesin yläkertaan vain löytääkseni Jerryn sieltä. Olin leiponut jäähyväisiksi kakun, jottei Hannalle turhaan jäisi leivontatarvikkeita kaappeihinsa pölyttymään ja näin, että he olivat kahdestaan tehneet siihen jo aikamoisen loven.
- Mitä sä täällä teet? minulta pääsi, vaikka mitäpä se minulle tietenkään kuului. Olin hiukan loukkaantunut Jerrylle. Jotenkin olisin edellisviikonlopun elämää suurempien keskustelujen jälkeen kuvitellut hänen vaikka soittavan tai jotain, mutta ei. Ehkä hän oli vain halunnut saada asiat sanottua ja oli nyt tyytyväinen elämäänsä ja puhtaaseen omatuntoonsa.
- Mä kuulin, että sä olet lähdössä ja tulin tarjoamaan kyytiä, Jerry sanoi.

Tarjous oli naurettava ja nauroinkin.
- Kulta pieni, millä sä luulit, että mä tulin tänne? kysyin.
- No nii-in, kyllähän mä sen tajusin, kun ajoin pihaan ja näin sun autosi, Jerry sanoi nolona.
- Että kiitos mutta ei kiitos. Teit ihan turhan reissun.
- Joo. Tai.
- Mä en pitäisi turhana tulla katsomaan kummitätiään, Hanna huomautti.
- No, te saatte jäädä tutkailemaan kummisuhdettanne, mä lähden nyt ajamaan Hesaan.
- Mä voin auttaa kantamaan tavaroita ja raaputtamaan auton ikkunat, Jerry ilmoitti ja jätti ateriansa kesken.
- Siitä vaan, sanoin välinpitämättömästi ja menin vielä poimimaan eteisestä ylimääräiset takkini ja saappaani.

Autoni ei halunnut startata. Olinkin vähän pelännyt sitä, sillä en ollut taas ajanut sillä moneen päivään ja se oli jo edelliskerralla vähän kakonut.
- Anna minä, Jerry ehdotti.
- No jos sä luulet, että sun sormissa on joku taika, tuhahdin. Miten hän muka voisi kääntää avainta eri tavalla kuin minä? Mutta jotain siinä taisi olla, sillä parin yrityksen jälkeen Jerry sai moottorin käymään.
- Rouva… neiti on hyvä, hän sanoi ja nousi pois.
- Mutta mitä jos se ei starttaa enää seuraavalla kerralla, murehdin.
- No sitten vaan kaapeleilla virtaa, onhan Mustaojalla autoja. Ja sitä paitsi kyllä se takuulla starttaa, kunhan saa latautua niin pitkän matkan. Sinuna en vaan seisottaisi sitä kovin monta päivää käyttämättä näin talvisaikaan.

Jerry huvitti minua paasatessaan autoista kuin parempikin tietäjä, enkä voinut olla virnistämättä hänelle.
- Mutta mä en menekään Mustaojalle.
- Mitä, mihin sitten? hän kysyi hämmästyneenä.
- Hesaan.
- Minne sinne?
- Mun serkun luokse kylään. Mä aion pitää hevosvapaan viikonlopun, tai ainakin illan.
- Mä en tiennyt, että sulla on serkku, Jerry sanoi syyttävästi.
- Mulla on serkkuja joka sormelle ja enemmänkin. Mutta nähdään sitten joskus myöhemmin.
- Odota, mun pitää kysyä sulta yksi juttu!
- Sinä ja sun kysymykset, tuhahdin, mutten vielä istunut autooni. Tahdoinhan toki kuulla, mitä hänellä oli sydämellään.
- Sä sanoit sillon, että sä olit rakastunut muhun, Jerry sanoi nopeasti.
- Ihan hullaantunut, nyökyttelin.
- No… eikö siitä ole mitään jäljellä?

Pistin pääni kallelleen ja nautin hetkestä. Voi Jerry, Jerry. Niin paljon kärsimystä ja nyt tällaista balsamia.
- Miten mä voisin tietää? sanoin niin pitkän tauon jälkeen kuin kehtasin pitää. – Mun ei oo juurikaan tehnyt mieli penkoa sitä muistokasaa. Ja nyt mä en ehdi. Nelli odottaa mua jo, se haluaa nähdä vähän yöelämää, ja sitä paitsi mä keskityn nykyään tähän ratsastamistouhuun.

Re: Pääosassa Henriikka 16

Lähettäjä: Fanii 
Päivämäärä:   16.5.12 21:50:55

o-ou :ooo nyt kävi jerrylle ohrasesti.. jon niin nyt voi sanoa :D

Lähettäjä: Fanii 
Päivämäärä:   16.5.12 21:51:32

äh nyt ei kirjottaminen tänään onnistu.. *jos

Lähettäjä: Lasikannu 
Päivämäärä:   16.5.12 22:41:59

auttss..
nooh, eikhä tuo henu kohta sille rupia lämpenemäään, toivotaan nii :D

Lähettäjä: EpE 
Päivämäärä:   17.5.12 01:58:47

Balsamia haavoille todellakin!

Lähettäjä: sndy 
Päivämäärä:   17.5.12 03:42:59

Voi Jerry Jerry ääää!!!!

Oikeesti jos henu ei lämpee ni en kestä!!
Tää tarina on niin paras että hirvvveessä kännissäki pitää raahautuu lukemaan<3

Lähettäjä: ankka 
Päivämäärä:   17.5.12 04:00:36

argh!!! sennnu sä tapat mut näin aamuyöstä.
melkein toivon että en ois tullu tarkistaan onko tullu pätkää.

mutta vaan melkein.

Lähettäjä: tripi 
Päivämäärä:   17.5.12 10:15:56

kotona joskus viiden jälkeen ja enköhän mä just heränny olohuoneen lattialta tää sivu nenäni edessä :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   17.5.12 11:15:20

Tripi toi saatto olla mun topiccien paras postaus :D

Lähettäjä: Keukeu 
Päivämäärä:   17.5.12 12:20:14

Voi Henu! Balsamia haavoille todellakin, mutta vois sitä nyt vähän flirttiä peliin heittää. Ihan vaan sen vuoksi, että on nainen! =)

Lähettäjä: des 
Päivämäärä:   17.5.12 14:46:58

Tripi :D :D :D

Lähettäjäsitruunapiiras 
Päivämäärä:   17.5.12 14:51:41

ei siihen tarvittu kun 3-4 vuotta että henusta tuli saalis eikä saalistaja, hmm.

aloin pohtia noita vanhoja hahmoja, mitä tapahtu esim oonalle ja iljalle? sitten on tietty nää kaikki jarit ja oliks se jaakon kaveri mika?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   17.5.12 16:19:30

9. Nellin kanssa baanalla
Nelli oli muuttanut lähiöön, jonka tunsin kohtuullisen hyvin, lähelle paikkaa, jossa olin itsekin asunut ennen kuin äiti oli hurahtanut maallemuuttoon. Siellä oli helppo löytää parkkipaikka ja taputin toiveikkaasti auton kattoa lukitessani sen. Ehkä se tosiaan lähtisi käyntiin. Kävelin sisään C-rappuun ja totesin Nellin valinneen hyvän asuinpaikan. Harvassa paikassa enää pääsi rappukäytävään ilman mitään ovikoodeja tai avainta. Kun soitin ovikelloa, Nelli avasi saman tien. Hän oli antanut hiustensa kasvaa pidemmiksi, mutta näytti muuten samalta kuin aina ennenkin.
- Tuu sisään! Mä olen tehnyt kinkkupiirakan, hän sanoi ja totesin, että tässä saattoi olla kauniin ystävyyden alku. Hyvin usein jouduin nykyään kauhanvarteen, vaikka olisin tullut kylään kutsuttuna vieraana.

- Mulla on valkkariakin, ei meidän tarvitse lähteä mihinkään tänään, jos sä olet puhki työviikon jälkeen, Nelli sanoi, kun seurasin häntä sisään.
- Katotaan sitten myöhemmin, sanoin, vaikka ajatus kieltämättä kuulosti ihanalta. Oli ollut puhetta, että viipyisin koko viikonlopun ja ellemme olisi toistemme hiuksissa lauantai-iltaan mennessä, ehtisimme baanalle silloinkin.

Mutta mitään tukkapöllyn aihetta ei löytynyt ainakaan niin kauan, kun piirakkaa ja viiniä riitti. Puhumistakin riitti, vaikka olimme jutelleet puhelimessakin. Nelli kertoi työpaikastaan ja työkavereistaan ja petyin hieman huomatessani, ettei hän ollut istunut pikku kaksiossaan vain odottamassa, että ehtisin näyttää hänelle kaupunkia. Päinvastoin, hän oli ehtinyt jo tutustua paikkoihin, joissa minä en ollut edes käynyt. Minä kerroin viikoistani Hannan luona niin yleistajuisesti kuin osasin, sillä Nelli ei ollut hevosihmisiä. Mintulle olisi voinut puhua ihan toista kieltä, mutta en tiennyt, miten tarkasti hänelle raportoisin. Hän saattaisi pyöritellä silmiään ja ihmetellä, ihanko oikeasti luulin puolessa vuodessa kehittyväni huippuratsastajaksi, eikä se olisi mukavaa.
- Meinaatko sä sitten vaihtaa alaa? Nelli kysyi.
- Sitä mä en vielä tiedä. Mutta jos mä nyt saan pitää työpaikkani ja vaikka ens kaudella kilpailla niin sittenhän mä olen viisaampi sen asian suhteen.

Siinä vaiheessa puhelimeni soi ja vaikka ensin aioin antaa sen soida, kehotti Nelli minua hakemaan sen laukustani.
- Sehän voi olla vaikka miten tärkeetä. Joku mies vaikka.
- Mulla ei ole miehiä, jotka soittelis mulle, väitin, mutta oli minulla sittenkin, huomasin. Leksa soitti. – Hei Leksa.
- Sä olet kuulemma kaupungissa, hän sanoi ja sai sydämeni pamppailemaan kovemmin. Hän ei ollut voinut kuulla sitä keneltäkään muulta kuin Jerryltä ja Jerry tuskin oli ottanut asiakseen soittaa sellaista uutista Hangosta asti. Eiköhän hän ollut ajanut perässäni kaupunkiin, laittautunut Leksan seuraan ja pistänyt tämän soittamaan minulle.
- Joo, mä olen mun serkulla, kerroin kuin en olisi kuvitellutkaan hänen kuulleen sitä mistään.
- Oletteko te lähdössä jonnekin viihteelle?

Katsoin Nelliä, jonka kanssa olimme jo ehtineet suunnitella, että pysyisimme tänään kotona ja viettäisimme lauantain shoppaillen, kähertäen ja valmistautuen viettämään kaikkien aikojen bileillan. Nelli oli lukenut, että silloin esiintyisi bändi, jonka hän halusi nähdä ja joka ei kuulostanut kidutukselta minunkaan korvissani.
- Me päätettiin siirtää se huomiseksi, sanoin. – Miten niin?
- Ajattelin vaan että kelpaisko seura.
Niin ajattelit, ihan varmasti, ihan itse omassa pienessä päässäsi. Ilman, että kukaan pisti sinne ajatuksia.
- Me ollaan huomenna menossa Virgin Oiliin keikalle. Että jos sä satut olemaan siellä niin minkäs sille voi, jos me törmätään, naurahdin.
- Jaa. Täytyy miettiä.
- Okei. Sano terveisiä.
- Kenelle?
- No, jos tapaat tuttuja. Äidillesi vaikka.
- Aha. Joo. Voin mä sanoa.

Lähettäjä: hernerokka 
Päivämäärä:   17.5.12 18:00:00

saisko tänään toisen pätkän koska lähen viikoksi saksaan leirikouluun enkä pysty lukkee näitä siellä? :)

Lähettäjä: Salde 
Päivämäärä:   17.5.12 19:03:37

Nyt sennu tarvii toisen pätkän lohdutukseksi. Mun tarvitsee istua töissä puoleen yöhön ja täällä ei liiku edes okapalloa, joka vois tarvita taksikyytiä. :D kuolen!

Lähettäjä: helenakinkki8) 
Päivämäärä:   17.5.12 20:09:46

juu ja mulla on tosi rankka päivä huomenna ja en ehdi koneelle, joten mullekki kelpais toinen pätkä ;)

Lähettäjäsitruunapiiras 
Päivämäärä:   17.5.12 20:39:27

onko vieläkin se voimassa että voiton jälkeen toka pätkä? (;

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   17.5.12 20:42:26

Olkoon, tän kerran, kerta kiellon päälle. Oli se sen verran upee voitto!
-------------------
- Ei miehiä, Nelli sanoi merkitsevästi, kun lopetin.
- Se ei ollu semmonen mies, vakuutin.
- Miksi sulla sitten on tommonen ilme? Kuin olisit kermakupille päässyt kissa.
- No, tää on tämmönen vähän mielenkiintoinen tilanne.
- Kerro ihmeessä.

Ja minähän kerroin. Tietenkin Nelli tiesi, kuka Jerry oli, niin paljon olin silloin nuorena idioottina häntä hehkuttanut ja takuulla suvun juoruilu oli selvittänyt loput.
- Ja nyt se on huomannut, miten ihana sä olet, serkkuni hihkaisi ja pelästyin äkkiä olettaneeni liikaa.
- No ei se ole mitään semmosta sanonut. Eikä Leksa sanonut, että se on käskenyt sen soittaa. Ehkä mä vaan kuvittelen, aloin peruutella.
- Mutta sehän me nähdään huomenna, jos sä kerran järkkäsit meille treffit. Mikä tää Leksa sitten on?
- Se on mustaojalaisten perhetuttu, ihan järkyttävän hyvän näkönen kaveri. Valokuvaaja. Se on kuvannut muakin, sen näyttelyyn jopa.

Siitä minun piti kertoa Nellille lisää ja siitä juttu siirtyi eteenpäin ja viidenteen ja kuudenteenkin aiheeseen, palatakseen lopulta taas alkuun.
- Se Jerry, Nelli sanoi mietteliäästi. – Aiotko sä nyt laittaa sen rakastumaan suhun ja sitten kostaa lemppaamalla sen?
Se ajatus oli joskus käynyt mielessäni, mutta ei sitä nyt suunnitelmaksi voinut sanoa. Minähän olin yrittänyt kaikin keksimineni konstein saada Jerryn rakastumaan, onnistumatta.
- Mulla ei ole sellaiseen aikaa eikä kiinnostusta, sanoin varmasti ja naurahdin. – Vaikka silmä silmästä miellyttää mua noin yleisesti ottaen kovasti. Paitsi tietysti, jos mä olen itse kohteena. Sillon mä olen ennemminkin sitä mieltä, että antaa armon käydä oikeudesta.

Tuli lauantai ja heräsin Nellin sohvalta yhdeksän maissa. Olin äärettömän hyvällä tuulella tajutessani, että edessä oli kokonainen vapaapäivä ja että minulla sitä paitsi oli ohjelmaa. Koko syksyn vaparit olivat menneet enimmäkseen siihen, että olin viimeistään alkuillasta sittenkin maleksinut talliin, kun en muutakaan ollut keksinyt. Nyt en ajattelisikaan hevosia koko päivänä.

Kolistelin sen verran, että sain Nellinkin hereille ja houkuttelin hänet lähtemään ulos aamiaiselle. Päivä oli toistaiseksi täydellinen, enkä halunnut pilata sitä omeletinteolla tai puuronkeitolla.
- Mennään ihmeessä, Nelli sanoi ja kohta olimme matkalla Itikseen autollani, joka taas hörähti tottelevaisesti käyntiin heti, kun halusin. Menimme ensimmäiseen kahvilaan syömään croissantteja ja juustokakkua ja juomaan kahvia ja tuoremehua ja sitten aloimme kiertää kauppoja. Totuushan oli, että minä en todellakaan tarvinnut mitään vaatteita illaksi, en edes nyt, vaikka minulla oli mukanani Nellin luona vain ne kassit, jotka olin pakannut Hankoon lähtiessäni. Siellä oli ravintola-iltaan ihan kelvolliset mustat housut ja erinäisiä sopivia paitoja. Ja ajatellen kaikkea, mitä minulla oli Mustaojalla tai äidin luona, oli silkkaa hulluutta mennä tuhlaamaan rahaa uusiin menovaatteisiin, kun en nykyään mennyt koskaan minnekään. Mutta niin vaan vei huuma mennessään, että kohta minulla oli puolen tusinaa kassia, kuten Nellilläkin. Tosin yksi niistä oli ruokaa. En aikonut edelleenkään ruveta kokkaamaan, mutta kävimme hakemassa noutoruokaa kinkistä. Sillä ja ostosten lomassa syömillämme hampurilaisilla pärjäisimme kyllä loppuillan.

Minä niin kovin pidin tällaisista tyttökutsuista. Nypin Nellin kulmakarvat ja lainasin estoitta hänen hyväntuoksuisia voiteitaan. Joimme viilennettyä valkoviiniä ja kuvittelimme olevamme Sinkkuelämän tyyppejä, ainakin minä kuvittelin. Helsinki tuntui kummasti suurkaupungilta Hangon saati sitten Mustaojan jälkeen. Suoraan sanottuna pelkässä etkoiluriemussa unohdin Leksan ja Jerryn, kunnes Nelli otti heidät puheeksi.
- Tuleekohan tää sun valokuvaajatyyppisi sinne? hän kysyi, kun olimme laittautuneet ihaniksi ja tuoksuviksi ja naukkailimme viimeisiä lasillisiamme.
- Mä en tiedä. Haluatko sä, että mä selvitän?
- Ei sun tarvitse, mukavampi jännittää. Onko se oikeasti sairaan hyvän näköinen ja jos on, niin miksi se ei kiinnosta sua?
- On se, vakuutin, mutta en oikein osannut vastata Nellin toiseen kysymykseen. Tai no hitto, miksen olisi osannut. – Se ei vaan ole ikinä kolahtanut mulle. Vähän niin kuin Teemukaan ei kolahtanut.
- Mutta sähän olit Teemun kanssa vaikka miten kauan.
- Puoli vuotta. Ja sitten mä huomasin, että ihan turhaan mä olin yrittänyt. Leksa on vähän olevinaan ja nyrppä, mutta oikeasti sillä on kultainen sydän – mutta mä en vaan himoitse sitä. Eikä se mua. Itse asiassa mä en tiedä, onko siitä rakastumaan ollenkaan, sanoin miettiväisesti muistellen kaikkia Leksan tyttöystäviä, joista olin kuullut. Ehkä hänkin oli murtanut sydämensä joskus herkässä teini-iässä, kuten minä, niin, ettei mikään enää tuntunut miltään. Ehkä meillä siltä pohjalta voisi ollakin jotain?

Lähettäjä: PV 
Päivämäärä:   17.5.12 20:43:57

oijoijoi!! Sennnu nyt et vaan voi olla antamatta sitä toista pätkää tollasen pelin jälkeen!! Oli muuten eka peli jota jonka oon koskana kattonu :'D Kaikki ihmettelee miten oon peleistä kiinnostunut.. nää tarinat nyt vaan on jotain että kannattaa seurata onko mahiksii saada lisää :'D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   17.5.12 21:19:14

PV, ihan siltä varalta ettet huomannu niin laitoin jo ;)

Lähettäjä: sndy 
Päivämäärä:   17.5.12 21:40:05

ei, ei leksaa!

Päivämäärä:   17.5.12 21:48:04

huomasin heti kun olin laittanu ton viestin mutta edelleenkään viestejä kun ei voi poistella :'D olit hetken nopeempi ton pätkän kanssa

Päivämäärä:   17.5.12 22:26:46

Mä en kyllä tiedä oliko tää toinen pätkä hyvä idea. Nyt jäi meinaan taas niin koukuttavaan kohtaan että.

Tosin kaks pätkää päivässä on semmosta herkkua, että en valita, en toki. Vaan nautin!

Päivämäärä:   17.5.12 22:36:38

mä nipisen ihan vähän...

nyt mulla menee koko yö ton märehtimiseen!!! :o)

Lähettäjä: Emsku 
Päivämäärä:   18.5.12 07:13:30

Ihana Leksa... ahhhh

Lähettäjä: pony 
Päivämäärä:   18.5.12 16:31:32

jatkoa kaipailen! :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   18.5.12 16:32:16

Mutta en minä mitään miehiä miettien lähtenyt kaupungille. Keikalle me yksinkertaisesti lähdimme ja aika loistava keikka se olikin, vaikka totuuden nimessä en ollut ikinä kauheasti välittänyt katsella eläviä esiintyjiä. He soittivat aina jossain kohden rumasti. Levyt soivat aina kauniina. Vasta, kun bändi poistui lavalta ehdottomasti viimeisen kerran, Nelli alkoi katsella ympärilleen ja kysyi:
- Entä ne sun miehet? Onko ne täällä.
Katselin hänen laillaan joka suuntaan, mutta en hyvällä tahdollakaan voinut väittää ketään tutun näköiseksi.
- En mä näe niitä, totesin, vaikka porukka alkoi jo harveta. Ilmeisestikin osa oli tullut vain keikalle eikä aikonut jäädä jammailemaan levyjen tahdissa.
- No, pitäiskö sun soittaa?
- En mä tiedä, pitäiskö? virnistin.
- No mua kyllä kiinnostaisi nähdä se sairaan hyvän näköinen. Etenkin, jos sä et ole varannut sitä.
- En mä ole, vakuutin ja aloin kaivaa kännykkääni esiin. Soittamiseen täällä oli tietenkin vielä liian meluisaa, ja sitten kävi ilmi, ettei minun tarvinnutkaan soittaa. Leksa oli lähettänyt minulle viestin, jonka sisältö lyhykäisyydessään ilmoitti halveksuvansa bändiä, jota olimme olleet kuuntelemassa ja paikan, jossa hän vietti iltaansa, jos myöhemmin kiinnostaisi.
- Kai meitä kiinnostaa? Nelli kysyi. – Mulla olis kauhea jano.
- No kiinnostaa ainakin sen verran, lupasin. Tänne ei auttanut tulla janoaan sammuttamaan. Kaikki juomat maksoivat enemmän kuin mihin normaali-ihmisellä oli varaa.

Löysimme Leksan kohtuullisen vähällä etsimisellä ja kas ihmetystä, Jerry oli hänen kanssaan. Hups, miten hämmästyin. Heillä oli ihan oma pöytä, jonka ääressä he ryystivät kaljatuopeistaan kuin kaksi vanhaa peräkammarin poikaa. Heidän hartiansa olivat lysyssä ja he näyttivät katsovan toistensa ohitse, kuin olisivat jo edellisellä vuosikymmenellä sanoneet kaiken sanomisen arvoisen.
- Noiko ne on? Nelli henkäisi ja heräsin todellisuuteen. Huvittavat vanhatpojat muuttuivat hyvännäköisiksi nuoriksi miehiksi, joita muutamista lähistön pöydistä vilkuiltiin niin, että heidän niskakarvojaan mahtoi kihelmöidä. Leksa oli tietysti se, johon katseet kiinnittyivät, mutta ei Jerrykään nyt suorastaan syljettänyt.

- Mikä akattomien aikamiespoikien kokoontumisajo täällä on? kysyin ja nappasin tyhjästä pöydästä yhden tuolin lisää, Nellille siellä olikin istuin.
- Joko te kyllästyitte kuuntelemaan kaupallista vingutusta ja ulinaa? Leksa kysyi.
- Se oli hyvä keikka! Tässä on mun serkku Nelli, esittelin. – Tää on Leksa, josta mä kerroin sulle. Ja tää on Jerry.
Käännyin katsomaan Jerryä, jotta hän saisi tilaisuuden kysyä, että enkö ollut hänestä puhunut Nellille ja kohtasin vain hämmentyneen ilmeen.
- Miten te tiesitte tänne tulla? hän kysyi. Hitto, hän oli hyvä näyttelijä! Ihan kuin he eivät olisi Leksan kanssa suunnitelleet koko juttua!
- Sattumalta vaan, sanoin kevyesti, mutta Jerryn tummansininen katse oli jo ohittanut minut ja siirtynyt Nelliin.
- Ai sä olet se Henriikan serkku. Terve vaan.

Pojat olivat selvästi naukkailleet jo muutaman oluen ja herkesivät nyt suorastaan puheliaiksi. Nellin suuntaan siis. Minut ohitettiin niin selkeästi, että ensin vain nauroin itsekseni. Se oli niin ilmeistä. Jerry ja Leksa olivat ikivanhoja ystäviä – vaipoista ja vauvarokosta asti, siis Jerryn. Leksahan oli ollut jo monta vuotta vanha Jerryn syntyessä. En tarkkaan tiennyt, miten vanha, mutta takuulla hän oli jo päässyt vaipoista eroon. Ennen pitkää tilanne kuitenkin lakkasi huvittamasta minua. Nellillä oli tietysti hauskaa, kun hän sai paistatella kummankin miehenpuolen kiinnostuksen keskipisteenä, mutta minusta pila alkoi tuntua huonolta ja loppuun kulutetulta.
- Haloo, mäkin olen täällä! tiuskaisin lopulta. Kaikki katsoivat minua ja tunsin itseni idiootiksi. Nelli meni säikähtäneen näköiseksi ja avasi suunsa vuodattaakseen varmaankin anteeksipyyntöjä ylleni, mutta Leksa nauroi ja Jerry kääntyi vaihteeksi minun puoleeni.
- Hitto vie, niin oletkin, sori! Haluaisitko sä lähteä tanssimaan tai jotain? hän tarjoutui.
- Täälläkö? kivahdin. Kyllä siellä soi musiikki, mutta en nähnyt kenenkään tanssivan.
- Tuolla, Jerry sanoi osoittaen taakseni ja tosiaan, kyllä siellä oli pieni tanssilattia.
- Ehdottomasti, sanoin hymyillen kauniisti.

Lattialla oli ehkä neljä muutakin paria, en minä muuten olisi sinne suostunutkaan, tuijotettavaksi, ja musiikki kuulosti äskeisen keikan jälkeen menevän suoraan toisesta korvasta ulos, sellaista hymistelyä se oli.
- Sori, ei ollu tarkotus syrjäyttää sua tai mitään, Jerry sanoi minulle. – Mutta Nelli on sulonen.
Minun silmäni taisivat levitä lautasiksi, enkä saanut sanaa suustani, vaikka se loksahtikin auki. Mutta sitten tajusin. Tämä oli vain seuraava luku kässärissä. Vai kuvittelinko sittenkin omiani? Jospa olin kehrännyt koko juonen ihan omassa päässäni eikä Jerryllä ollut ollenkaan sormiaan tässä pelissä? Minua alkoi epäilyttää. Taisinkin olla ihan väärillä jäljillä.
- Niin on, sanoin vaisusti ja tartuin koneellisesti Jerryn olkapäihin, kuten tanssilattialla oli tapana, ellei sitten halunnut ruveta roikkumaan partnerin kaulassa, enkä minä nyt halunnut.

- Säkin olet, Jerry sanoi minulle hetken hiljaisuuden jälkeen. Niinpä. Hän oli tajunnut olleensa epäkohtelias ja tunsin hänen kätensä vyötärölläni. Vieläkin pieni epäilys kaiversi mielessäni, mutta nyt kaikki alkoi mennä liian kimurantiksi ollakseen Jerryn päästä. Häntähän saattoi hyvin kutsua suoraviivaiseksi, ellei sitten halunnut käyttää sanaa yksioikoinen. Tai suorastaan yksinkertainen. Minä olisin voinut kehitellä tällaisen suunnitelman saadakseni hänet mustasukkaiseksi, mutta ei Jerry, ei ikinä.

Päivämäärä:   18.5.12 17:07:20

Eiiiiiiihh! Mä jo niin ehdin toivoa, että NYT ne palaa yhteen. Tai alottaa alusta. Ihan miten vaan. Kyllä Leksakin on kiva, tai Teemu mutta kun Jerryssä vaan on sitä jotain...

LähettäjäMeow_ 
Päivämäärä:   18.5.12 17:11:24

Niin ei kai Jerry tollasta juonta keksis, mutta Leksa vois hyvinkin auttaa sitä suunnittelemaan moisia.. ;)

Lähettäjä: hih! 
Päivämäärä:   18.5.12 17:47:16

Mut sillonko jerry ja henu jutteli syvällisiä nii henuhan kerto et se oli kieroillu ne aina 'vahingossa' tapaamaan, nii jos jerry nyt käyttää samanlaista taktiikkaa? :DD

ps. Sennu oon ihan koukussa tähän tarinaan, mut en jaksa aina kommentoida mitään.. Mut huippua tekstiä ja ihana ko jaksat melkeimpä joka päivä kirjotella tätä! :)

Päivämäärä:   18.5.12 17:53:20

Mä oon alusta asti (lue: Leksan syntymästä asti)tiennyt, että se on mun lempparimies <3 Juonia. Ihanaa.

Lähettäjäsitruunapiiras 
Päivämäärä:   18.5.12 18:26:51

eikös henu käyttäny samaa sulje pois-taktiikkaa silloin laivalla kun jerryllä oli synttärit? :D ja toimihan se silloinkin (;

Päivämäärä:   18.5.12 22:39:01

Virgin olilin drinkit on kyllä homokalliita, jokunen vuosi takaperin maksoin siellä drinkistä 8,50 ja ninnan kuultuani meinasin palauttaa sen. Oli kyllä hyvä drinkki mut joku raja. Siihen aikaan drinkin sai paikasta riippuen n. +- 5 eurolla, 5,50 oli jo paljon..

Lähettäjä: tripi 
Päivämäärä:   19.5.12 03:19:07

vanha kunnon rose room ;)

Lähettäjä: BZ 
Päivämäärä:   19.5.12 10:12:49

Kyllä ne Saran ennustukset pitää paikkaasa :D

LähettäjäCalis 
Päivämäärä:   19.5.12 11:02:01

Hei sennu saiskos tänään mahdollisesti kaks ppätkää sen kunniaks et minä nukuin kauniisti pommiin kun piti käydä jälkkäröimässä junnucuppi turun maljassa :p kevyt v*tutus päällä :(

Päivämäärä:   19.5.12 12:33:11

Kun nyt sais edes sen yhden pätkän? Ja jos ei saada kahta pätkää, niin se yks vois olla extrasuperhyperpitkä, eiks jeh?

Lähettäjä: helenakinkki8) 
Päivämäärä:   19.5.12 14:17:34

eiköhän sennnuu kirjota sitten kun ehtii :) ja varmaan hänellä on muutakin elämää kuin surffailla ht.netissä kirjoittamassa kaksi pätkää joka päivä

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   19.5.12 14:38:52

No huh, ensimmäistä kertaa ehdin istahtaa koneelle tänään.
Jos Suomi voittaa... ;)
-----------------
Niinpä me tanssimme siinä ja minä yritin pidätellä haukotusta. Alkoi olla sen verran myöhä, että pääni ei ehkä käynyt ihan täysillä. Piilotin seuraavan haukotuksen Jerryn olkapäähän ajattelematta, että tietenkin hän tunsi sen, pari litraa kuumaa hengitystä. Hän reagoi tiukentamalla otettaan ja nosti toisen kätensä niskalleni. Sitten hän yksinkertaisesti käänsi kasvoni ylöspäin ja suuteli minua, hyvin hellästi. Varovaisesti ja varmasti samalla kertaa. Olisin henkäissyt hämmästyksestä – tai jostakin – jos olisin voinut, mutta se jäi pieneksi ihmetteleväksi inahdukseksi, kun tunne huulillani levisi koko kroppaani tai ainakin jalkoväliini asti. Jessus, miten hurjalta se tuntuikaan. En edes huomannut ennen kuin jälkeenpäin, miten rutistin häntä takaisin, kun aika tuntui pysähtyvän.

Mutta ei se pysähtynyt. Kesken kaiken musiikki lakkasi ja kuului äänekäs tsup, kun valot rävähtivät päälle. Silmäni olivat olleet kiinni niin kauan, että jouduin räpyttelemään niitä ja olin äkkiä varma, että ripsivärini oli levinnyt.
- Mun täytyy mennä vessaan, ja meidän täytyy lähteä kotiin, sanoin kiireesti.
- Varmaan meidän täytyy lähteä, Jerry myönsi ja vilkaisi Nellin ja Leksan suuntaan. – Tuletteko te jatkoille, jos Leksa haluaa järjestää? Meille ei voi mennä. Alissa nukkuu.
- Eiköhän meidän ole aika mennä takasin Nellin luokse juttelemaan tyttöjen juttuja, tokaisin. En tiennyt, mistä oli pujahtanut piikkilanka ääneeni, kun hetkeä aikaisemmin olin ollut pehmeää hunajaa. Olin toki pahastunut ja loukkaantunutkin siitä, että valomerkki annettiin niin äärimmäisen epäsopivaan aikaan, mutta miksi minä sitä Jerryyn olisin halunnut purkaa? Paitsi tottumuksesta. Ja epäluulosta, nyt, kun tulin ajatelleeksi. Jollei hän jo olisi lähtenyt kävelemään takaisin kohti pöytää, olisin varmaan kysynyt, missä mentiin. Mikä maa, mikä valuutta? Mutta hukkasin tilanteen.

Leksa ei osoittanut mitään oireita mitä tuli jatkojen isännöimiseen, edes sitten, kun minä ja mukaan nappaamani Nelli palasimme naistenhuoneesta. Hän jutteli kyllä mukavia ja auttoi takit päällemme, kun saimme ne narikasta, ja sitten meidät saatettiin taksiasemalle, mutta kun saimme auton, hän seistä jökötti paikoillaan ja vain vilkutti.
- Soita mulle huomenna, sanoin uhkaavasti samalla, kun Jerry kysyi Nelliltä, mihin suuntaan olimme menossa ja saisiko hän liftata Hakaniemeen asti, ellei se tehnyt kierrosta. Nelli lupasi oitis, vaikken ollut ollenkaan varma, tunsiko hän Helsinkiä vielä niin hyvin, että tiesi sen olevan matkamme varrella. Ihan sama minulle. Minua alkoi murjotuttaa ja kökötin äänettömänä takapenkin toisessa reunassa Jerryn ja Nellin jutellessa lyhyen matkan Jerrylle. Sen jälkeen Nelli kai oletti minun olevan väsynyt tai sammumispisteessä, sillä hänkin hiljeni. Kun pääsimme hänen luokseen, juttelimme vain välttämättömän ennen kuin rupesimme nukkumaan.

Aamuun mennessä olin leppynyt, tai päivähän silloin melkein jo oli, kun nousin ylös. Muistin kyllä yöllisen ärsyyntymiseni, mutta nyt osasin pistää sen alkoholin piikkiin, kuten kuuluikin. Tietysti ilta oli ollut aika hämmentävä ja Jerryn suudelma hämmensi minua edelleenkin, joskin nyt osasin laittaa sen oikeisiin mittasuhteisiin. Hänellä ehkä kyti pikkuisen jotain minua kohtaan ja olisi ollut hullua, ettei suudelma meidän historiallamme olisi minuun mitenkään vaikuttanut. Puhumattakaan siitä, ettei minua ollut suudeltu ikiaikoihin. Mutta sellaista sattui paremmissakin piireissä, kun vietettiin iltaa alkoholin seurassa.

Tein aamiaista ja kun kahvi oli tippunut ja munakas melkein valmista, kävin herättämässä Nellin. Hän nousi ylös puoliunessa, mutta heräsi saatuaan ensimmäisen kahvisiemauksen.
- Mitä oikein tapahtui eilen? hän kysyi.
- Menikö sulta muisti? kiusoittelin.
- Ei, en mä sitä tarkottanut. Musta näytti, että sä olit vihainen, kun me lähdettiin kotiin.
- Mä olin vähän huonolla tuulella, myönsin. – Mutta semmoseksi se aina välillä menee, kun riekkuu kaupungilla ja juo viinaa. En mä ollut vihainen, tai jos olin, siihen ei ollut mitään syytä.
- Se Leksa oli tosiaan kaunis katsella, Nelli sanoi ja hihitti pikkuisen. – Ja joo, niin tietysti oli sun Jerrysikin.
- Se ei ole mun Jerry, protestoin.
- No oli ainakin joskus. Mitäs tänään tehdään?
- Mä taidan lähteä Mustaojalle pesemään pyykkiä, huokaisin.
- Niinkö? Eikse oo vähän tylsää?
- On kai, mutta mä olen ollut jo viikkokausia reissussa ja mulla on ihan oikeasti pyykättävää. Ja suoraan sanoen mulla on koti-ikävä, tunnustin huokaisten.
- Koti-ikävä sun töihin?
- No, mähän myös asun siellä. Tuletko sä joskus kylään?
- Voi, tulen, Nelli huudahti tyytyväisenä. – Saanko mä tulla heti? Mulla ei ole mitään tekemistä tänään.

Tänään oli minun mielestäni liian nopeasti, mutta en oikein keksinyt hyvää syytä kieltäytyäkään. En voinut sanoa Nellille, että olin saanut tarpeeksi hänen seurastaan, kun olin juuri nukkunut kaksi yötä hänen sohvallaan, enkä oikeastaan ollutkaan. Hän ei ottanut minua persoonana päähän, en vain ollut tottunut olemaan koko ajan jonkun seurassa.
- Tule sitten vaan, sanoin. – Vaikka ei siellä mitään kummempaa tapahdu. Mä tosiaan pesen pyykkiä.
- Mutta mä voin katsella hevosia, ja valokuvata niitä, Nelli sanoi tyytyväisenä. – Opetatko sä mua joskus ratsastamaan?
- Jos sä oikeasti haluat. Mutta en Mustaojalla. Äidin luona, sillä on täydellinen hevonen siihen hommaan, naurahdin.

Päivämäärä:   19.5.12 15:48:15

Aww <3

Päivämäärä:   19.5.12 19:42:34

uijui, me loooove jerry

Päivämäärä:   19.5.12 20:14:30

Tylsä juttu että Suomi hävisi, kun ei tuu lisä pätkää :/ Nyt on mielenkiintonen tarina kun on hevosia ja jerryä ja vielä leksakin pyörähti.
Nyt vasta pääsin ekaa kertaa istuu tänään jos ratsastusta ei lasketa. Musta jutenkin tuntuu etten ihan heti nouse tästä.. puol kymmenestä saakka ollu tallilla tekee kaikkee ja ikään kuin en ois siitä jo saanu tarpeeks liikuntaa mistään vesien laitteluista tms vaan piti vielä käydä lenkilläkin. Kyllä tuntuu...

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   19.5.12 20:20:25

Mä lähin kasilta tallille ja sen jälkeen oon painanu puutarhahommia paitsi matsien ajan (Slovakia on menossa kultaotteluun :o).
En varmaan huomenna pääse sängystä ylös, nimim. sohvaperuna

Päivämäärä:   20.5.12 08:00:22

Sennnu, kiitos. Ihana Jerry...

Lähettäjä: ee 
Päivämäärä:   20.5.12 12:14:17

Tää on yksinkertaisesti täydellinen. Ooks joskus miettinyt että tekisit näistä ihan oikeata kirjaa?

Tykkään tästä tosi paljon, kieli on sujuvaa ja se ei töksähtele niinku useimmissa tarinoissa, lisäks tää ei ole ihan pelkästään mitään pilvilinnojen rakentelua.

Ps. Jerry & Henu yhtee ;pp

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   20.5.12 16:03:52

ee, aina välillä...
----------------
10. Hevoskuiskaaja
Minut otettiin Mustaojalla vastaan kuin kuningatar ja Nelli meni siinä sivussa. Jessi ja Vesku olivat ikionnellisia nähdessään minut taas ja olivat halata minut puhki.
- Hitto vie, onko teidän päässä käyny semmonen asia, että mä olen teidän palkollinen enkä teidän lapsi? kysyin päästyäni eroon heidän fyysisistä huomionosoituksistaan.
- Mä halasin Almaa, kun se palasi töihin, Jessi sanoi.
- Sä olet ainoa lapsi talossa, Vesku sanoi ja halasi minua vielä kerran. Nelli katsoi silmät ymmyrkäisenä vieressä ja minä tulin äkkiä ajatelleeksi, etten ollut nähnyt äitiä moneen viikkoon. Ja vaikka lähtisin hänen luokseen nyt, hän ei halaisi minua tällä tavoin, tai jos hän yrittäisi, pistäisin hanttiin. Se oli tavallaan surullista. Mutta toisaalta, sanottiinhan, että vain ystävänsä saattoi valita, ei perhettä.

Nelli sai myös lämpimän vastaanoton ja saatuani ensimmäisen pesukoneellisen päälle näytin hänelle hevosia. En sanonut mitään hänen valokuvausharrastuksestaan, josta kuulin ensimmäistä kertaa nyt, kun hän oli tavannut Leksan, vaan olin oikein hienotunteinen ja kannustava. Illalla ajoin hänet asemalle ja odotin hänen kanssaan, että juna tuli.
- Soita mulle, tavataan pian taas, hän sanoi.
- Mulla ei ole kauheasti vapaapäiviä, huomautin.
- Mutta pitäähän sulla jokin työehtosopimus olla. Totta kai sulla on vapaapäiviä!
- Ai, sanoin, mutta sitten hänen täytyi nousta junaan ja saatoin palata takaisin viikkaamaan vaatteeni kuivausrummusta. Työehtosopimus, pah. Jos olisin tarvinnut sellaista, Vesku olisi kertonut minulle.

Minua miellytti palata taas Mustaojan Henriikaksi, joka laittoi itse hevosensa kuntoon ja teki tallilla muutakin kuin lakaisi turvetta saappailtaan. En väitä, etteikö ollut ollut mukavaa, kun kaikki tuli valmiina eteen, mutta en kehdannut pyytää Almaa rupeamaan tallipalvelijaksi. Ei hän olisi ehtinytkään, sillä hän teki vain puolta päivää ja nyt talvisaikaan hevosten ruokinta ja loimitus ja karsinoiden otto ja pihatto veivät ihan kaiken ajan. Sitä paitsi, kun itse haki tarhasta, harjasi ja satuloi, ehti jo nähdä, millä mielellä ratsu oli ja tarkistaa kaikki jalat ja muuta sellaista. En ollut koskaan vaivautunut tekemään sellaista aikaisemmin, mutta Hannan luona olin huomannut, että henkilökunta kävi läpi jokaisen kaakin jokaisen koiven joka ikinen aamu. Kisakaudella kuumeetkin kuulemma mitattiin. Ehkä Almaakin oli neuvottu tekemään niin, mutta minulle Vesku ei ainakaan ollut sanonut asiasta mitään, kun olin kesällä tullut sijaistamaan. Ehkä hän piti sitä itsestäänselvyytenä, olihan minullakin ollut hevonen ja huokaisin salaisesti ajatellessani, että onneksi hän ei tiennyt mitään kaikesta siitä, mitä oikeasti en tiennyt hevosista.

Mutta ratsastustaitoni oli ainakin parantunut Hannan luona. Selvisin loistavasti vanhempien ja valmiimpien hevosten kanssa. Nuoriso oli vähän toinen juttu. En aina ymmärtänyt niitä, ja vaikka tiesin, miten pyytää osaavalta hevoselta asioita, en osannut kouluttaa. En ainakaan, ellei Vesku ollut vieressä sanomassa, mitä minun pitäisi tehdä, tai Jessikin. Hän oli ottanut Wasabin ja Walterin erityisiksi sydänkäpysiksiin ja se sopi minulle oikein hyvin. Mieluummin jätin kaksivuotiaiden orihevosten käsittelyn kokonaan jollekulle muulle ja katselin muualle, kun Jessi suunnitteli, miten aloittaisimme niiden ratsastamisen keväällä.

Tietystikin Mustaojankin hevosilla oli kevyempi kausi menossa, mutta riitti minulle silti ratsastettavia niin paljon kuin vain jaksoin. Veskulla oli jonkinlainen systeemi, joka oli kaukana Hannan auringontarkasta lukujärjestyksestä, sillä se oli lähinnä ohjeellinen. Jo torstaina se jäi ehdotukseksi, sillä Vesku pyysi minua käymään kaupassa.
- Me tarvitaan välttämättä rehuja, vitamiineja ja pellavaa ja sen seitsemän muutakin asiaa. Voidaan vaihtaa autoja ja otat mun maasturin, mulla on isompi takakontti.
- Selvä, sanoin suorastaan ilahtuneena. Viihdyin Mustaojalla, mutta ajatus tuhlailureissusta vaikkapa sitten vain hevostarvikeliikkeessä oli aina piristävä. Ehkä etenkin hevostarvikeliikkeessä ja jonkun muun rahoilla. Tiesin, mitä kauppaa Vesku käytti, ja että hänellä oli tili siellä, joten sekään ei olisi ongelma. – Mä lähden heti.

Lähettäjä: rosbe 
Päivämäärä:   20.5.12 16:34:48

täällä yksi hiljainen lukija ilmottautuu ! Tää tarina on aivan mahtava, oon seurannut ihan alusta asti ja lukenut aiemmat tarinat useampaankin kertaan uudelleen :)

Uskaltaako toivoa lisäpätkää jos tuo Suomi vielä tuolta nousee ? :p

Lähettäjä: L-R 
Päivämäärä:   20.5.12 16:56:45

Haah, olipas tullut pitkälti uutta luettavaa! Voi, Henu ja Jerry ehdottomasti yhteen loppuiäksi ja jatkamaan Mustaojan tilaa!! Kiitos, Sennnu <3

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   20.5.12 18:12:26

Saisko lisäpätkän? Piristäisi Suomen tappion jälkeen? :)

Lähettäjä: flanu 
Päivämäärä:   20.5.12 19:14:56

Mä en tiedä, mitenpäin mun pitäis olla. Sain pesukoneen, mutta myös sähköpostin, joka ilmoitti, etten saakaan sitä tallipaikkaa, mitä kävin kattomassa :(. Eli oon periaatteessa ilonen, mut periaattees surullinen. Onneks oli kiva pätkä luettavana!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   21.5.12 17:50:58

Ei tullu mitalia ei.
Flanu mihin päin olitte muuttamassa?
---------------
Vaihteen vuoksi oli kaunis ja aurinkoinen päivä; oli tullut lämmintä taas ja lumi, joka oli satanut jopa Hankoon, oli enää muisto vain. Ajelin Veskun autolla kauppaan, jossa ei ollut ketään muita asiakkaita siihen aikaan aamusta. Koska olin hevostilan asialla, ojensin kauppalistani ensimmäiselle myyjälle, joka uskalsi minua lähestyä. Hän oli nuori poika, joka tuntui vaikuttuvan siitä, miten paljon kaikkea olinkaan vailla.
- Mä käyn varastossa keräämässä nää kärryyn, hän ehdotti.
- Ihan kaikessa rauhassa. Mä aion tutkia koko teidän vaateosaston sillä aikaa, hymyilin hänelle ja eikö vaan hän punastunut. Oh, se oli hauskaa, joten hymyilin vielä loistavammin. Sain sentään itseni ruotuun ennen kuin iskin silmää ja siirryin ratsastustarvikeosastolle. Ensimmäiseksi huomasin alennuskorin väärällään riimuja. Tiesin, että Jessi tilasi niitä tukkupakkauksittain netistä, sillä niitä meni, kun hevoset tarhasivat enimmäkseen porukassa ja söivät niitä kirjaimellisesti toistensa päistä, ainakin varsat. Arvelin silti, että tämä oli hyvä löytö ja keräsin niitä puolisen tusinaa, ennen kuin siirryin hipelöimään ratsastushousuja ja –liivejä.

Meni hyvän aikaa, ennen kuin tajusin, etten sittenkään ollut liikkeessä yksin. Näin takkirekin takana vaaleansinisen pipon, jonka isot valkoiset kirjaimet julistivat SVEA ja onnittelin itseäni siitä, etten ollut lauleskellut itsekseni tai mitään. Teksti sai minut tietenkin ajattelemaan Ammoa ja sen ostanutta Sveaa, ja vaikka tiesin, että ajatus oli järjetön, minun piti kiertää katsomaan, oliko se hän.

Ja se oli. Hyvät hyssyrät sentään, ehkä minun pitäisi lototakin.
- Mä en tiennytkään, että sulla on oma vaatemerkki, sanoin, vaikka se olikin hyvin kömpelö lähestyminen. Svea räpäytti silmiään säikähtäneenä, sillä hän oli selvästikin täysin uppoutunut joko takkeihin tai sitten omiin ajatuksiinsa. Hän katsoi minua muutaman hetken, ennen kuin tunnisti.
- Sä olit siellä Hannan luona, kun mä kävin koeratsastamassa.
- Niin olinkin. Mitä hittoa sä täällä teet? Mä luulin, että sä asuit jossain siellä päin? kysyin.
- Ei, mä asun täälläpäin, tyttö naurahti, mutta se oli jotenkin ilottoman kuuloinen naurahdus.
- Mitä Ammolle kuuluu? kysyin innokkaasti, sillä sehän oikeastaan oli ollut lempihevoseni Hannalla.
- Mitäs sille kummempia. Mitä sä täällä teet?
- Mäkin asun täällä. Mä olen oikeasti Mustaojalla töissä, täällä Tuusulassa. Mä olin Hannalla vaan lainassa, kun se oli sairaslomalla.
- Ai, Svea sanoi ja yllättäen hänen ilmeensä kirkastui aika lailla. Hänellä oli kapeat kasvot ja kalpea, pisamainen iho, eikä pipon reunan alta näkynyt paljon mitään hiuksista, joten häntä olisi melkein voinut erehtyä luulemaan teinipojaksi.
- Jep, sanoin odottavasti. Mitä ilahtumisen aihetta siinä oli?

- No, oikeastaan meillä ei mene ollenkaan hyvin, Svea tunnusti.
- Miten niin?
- Se on ihan kuin eri hevonen kuin sillon Hangossa. Ei kai se ollut huumattu tai mitään?
- Ei tietenkään, huudahdin loukkaantuneena. – Hanna ei ikinä huumaisi hevosia, hulluko sä olet?
- Taidan olla, Svea myönsi muuttuen taas masentuneen näköiseksi. – Mutta se on niin erilainen.
- Se oli Hannan ehdottomasti herttaisin hevonen ja jos mulla olisi ollut rahaa kuin näkkileipää, mä olisin ostanut sen itse! ilmoitin. – Se on varmaan vaan järkyttynyt muutosta. Kun mun hevonen tuli kotiin, se oli ihan paukapää ensimmäisen viikon.
- Millanen sun hevonen on? Svea kysyi.
- Ei mulla ole sitä enää. Mutta sitten se tottui, tai me totuttiin toisiimme.
- No, me ei olla totuttu. Ei sua huvittaisi tulla katsomaan, mitä mä teen väärin?

Bäng. Sitä en todellakaan ollut odottanut. Mutta Svea katsoi minua toiveikkaasti ja vaikka en yleensä ajatellut sellaista ihmisistä, hän oli oikeastaan aika hellyttävän näköinen.
- Missä se asuu? kuulin kysyväni.
- Tässä ihan lähellä.
- Ja entä se sun valmentaja?
- No se kävisi valmentamassa mua, kunhan saisin sen siihen lähimaneesille. Mutta nyt on ongelma siinä, etten mä tahdo saada sitä edes sinne.
- Eikö se mene koppiin? kysyin yrittäen näyttää viisaalta ja ymmärtäväiseltä.
- No ei sitä, meillä on vaan viiden tai kymmenen minuutin kävely, ei isä lähde semmosia kuskaamaan.
- Mitä se sitten tekee? kysyin. Olin kuullut talleista, jotka vuokrasivat naapuritallin maneesia, vaikken ollut sellaisella itse käynytkään.
- Se riekkuu, Svea sanoi pienellä, pelästyneellä äänellä. – Mä olen yrittänyt taluttaakin sen sinne, mutta se riekkuu silti. Ja sitten se on ihan mahdoton, kun me päästään perille.
- Eikö teillä ole kenttää?
- On, mutta ei Auni halua pitää ulkovalmennuksia tähän aikaan vuodesta.
- Ai jaa, sanoin ja rypistin otsaani. Lähinnä näyttääkseni viisaalta, mutta myös, koska jos likalle kerran oli käyty ostamassa monen kymmenen tonnin hevonen, oli minusta vähän typerää antaa homman kariutua siihen, että valkku oli kylmänarka.
- Etkö sä voisi tulla katsomaan sitä? Svea kysyi hetken hiljaisuuden jälkeen.

Minä hämmästyin, en voi muuta väittää.
- Katsomaan? toistin.
- Sähän olet ratsastanut sillä. Sä tunnet sen. Ehkä mä vaan teen jotain ihan tyhmää niin, että se rupeaa hölmöksi.
Mietin nopeasti, ehkä noin kaksi sekuntia, mutta tilanne oli ihan liian herkullinen ohitettavaksi.
- Tietysti mä maksan, Svea sanoi. Ehkä hänestä oli kaksi sekuntia tuntunut kahdelta vuodelta. Tiesin tunteen. Mutta ei se saanut minua suostumaan, vaan se, miten hän katsoi minua ylöspäin. Kuvaannollisesti tietenkin; olimme suunnilleen samanpituisia.
- Totta kai mä voin tulla, lupasin, ja kun näin, millainen helpotus ja rauha Svean kasvoille laskeutui, tunsin tehneeni vuoden hyvän työn jo pelkällä lupauksella.

Lähettäjä: Luna$i 
Päivämäärä:   21.5.12 19:31:47

Kiitos Sennu päivän piristyksestä! (:

Päivämäärä:   21.5.12 19:32:59

Kiva piristys pätkä, ku ratsastustunti meni päin persettä!

LähettäjäFigaron_haamu 
Päivämäärä:   21.5.12 19:45:11

Jostain syystä mä tykkäsin tästä pätkästä kauheasti! :)

Lähettäjä: sann 
Päivämäärä:   21.5.12 21:00:36

oon nyt ahminu kaikki veskujessit ja ihan tottako ne loppuu siihen kun vesku avaa oven ja.. ei tapahdu mitään? :D mutta mä en haluu lukea alissaa, mä tahon veskujessit! (:

Päivämäärä:   22.5.12 08:55:07

Jäniksenlinnasta kävin kattomassa tallipaikkaa. Ja sen tyypin piti hoitosopimuskin mulle lähettää, että voisin sit tehdä päätöksen haluunko varata paikan, mutta hoitosopimuksen sijaan sainkin ilmoituksen, että sille paikalle on joku sen vanha asiakas tulossa sittenkin. Harmittaa vaan, kun se olis ollut tosi kiva paikka meille ja muutenkin se vaikutti puheiden perusteella just siltä, että ottais mieluusti mut ja ponin mukaan talliporukkaan... Vähän harmittaa, mut onneks syksyyn on viel vähän aikaa.

Sit itse asiaan... Mä en osaa sanoa, että mitä mä tästä pätkästä sanoisin. Mulla oli eilen illalla joku hirmu hieno ajatus tästä päässä, mutta lahjakkaasti suljin koneen ennen kun lähetin mitään kommenttia :D. Ai miten niin väsytti? Mutta jotain tässä pätkässä oli, mikä ei ihan napannut, mä en tiedä mikä, mutta jostain syystä tässä oli jotain sellasta luotaantyöntävää niin sanotusti. Jeespätkä kuitenkin.

Päivämäärä:   22.5.12 11:44:20

Mua kiinnostaa flanun jäniksenlinnan tallipaikka.

Puuh, ukkonen meni mutta jätti jälkeensä päänsäryn, miksi oi miksi. Pitäs laskea matikkaa mut ei jaksais...

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   22.5.12 17:01:40

Lähdin katsomaan Ammoa perjantaina ratsastettuani ja ruokittuani hevoset, pahimpaan viikonloppuruuhkaan. Olin kylmän hien vallassa, kun lopulta löysin perille Svean ohjeiden ja googlemapsin avulla ja siten melko huonolla tuulella myös. Svea odotti minua tallin parkkipaikalla ja yllätyin nähdessäni, että hän tupakoi.
- Mitä sä teet, lapsi? kysyin ankarasti.
- Mitä? Svea ihmetteli. – Mä vaan odotin sua. Sä olet myöhässä.
- Mähän varotin, että mä eksyn helposti, tuhahdin, sillä niin olin tehnyt, ja olin myös maininnut, etten voinut olla ihan minuutilleen varma siitä, koska oikein pääsisin lähtemään. Minua oli ihan turha ruveta syyllistämään siitä asiasta, ellei halunnut kissaa kasvoilleen.
- Anteeksi, mä vaan olen niin hermona, Svea sanoi nöyrästi.
- Miksi sä olet hermona?
- Koska koko tää tilanne on niin kamala. Mä olen saanut hienon ja kalliin hevosen… eikä siitä ole ollut kuin riesaa.
- Jotain uutta? kysyin.
- Ei kai sinänsä. Se ei vaan antanut kiinni, kun mä yritin hakea sen sisään.

Nielaisin huokauksen ja toivoin, etten olisi ajanut matkaa turhan päiten. Minullakin oli ollut tilanteita, ettei Tenttu – tai joku mustaojalainen hevonen – ollut huvittunut persoonastani tuossa tilanteessa, mutta en välittänyt muistella niitä nyt. Olinhan täällä auktoriteetin ominaisuudessa.
- Mennään katsomaan, saanko mä sen kiinni, ehdotin ja Svea tunki tupakantumppinsa pieneen metallirasiaan, joka hänellä oli takin taskussa. Toivoin, ettei se sytyttäisi hänen takkiaan palamaan.

Tallipiha oli varsin sievän ja siistin näköinen, totesin hyväksyvästi hämärtyvässä illassa. Svea johdatti minut punaisen tallin ohi hiekkatielle, jonka kummallakin puolella oli tarhoja ja luojan kiitos myös lyhtytolppia. Ammo oli kolmannessa tarhassa vasemmalla puolen eikä se nyt näyttänyt ollenkaan haluttomalta lähtemään yhtään mihinkään. Se seistä törötti portinpielessä ja katseli saapumistamme korvat hörössä. Otin pylväässä roikkuvan riimunnarun, avasin alalangan ja napsautin lukon kiinni riimuun.
- Sen tarhakaveri on haettu, Svea sanoi, kun katsoin häntä kysyvästi.
- Ai sä uskallat pitää sitä jonkun kanssa yhdessä, minulta pääsi.
- Mun mielestä hevosella pitää olla kaveri, Svea sanoi ja vaihteeksi hänen äänensä oli niin varma, että yllätyin.
- Niin munkin, sanoin. Tai äidin perujahan moinen vakaumus tietysti oli – hän oli sanonut, että ottaisi ennemmin jalkapuoleksi potkitun hevosen kuin sellaisen, jonka korvienväliä yksinäisyys viirasi, ja minä pidin ajatuksesta, vaikka se olikin hänen suustaan.

Annoin riimunnarun Svealle ja kävelin itse vähän matkan päässä. Minä olin tehnyt oikein suunnitelman tätä iltaa varten. Antaisin Svean touhuta kuten tavallista ja pysyisin itse sivussa tarkkailemassa, ellei hän pyytäisi apua. Ehkä näkisin jotain, ehkä en, mutta kai sentään. Jos Ammo oli ruvennut epämiellyttäväksi hevoseksi, en uskonut sen muuttavan käytöstään vain, koska minä olin läsnä. Se oli aina ollut kiltti ja kuuliainen, kun olin ratsastanut sillä, mutta en minä oikein uskonut sen muistavan minua saati ilahtuvan tapaamisestani siinä määrin.

Näinhän minä, miten Ammon ilme muuttui, kun Svea lähti viemään sitä kohti tallia. Se höristi korvansa jollekin, jonka se oli näkevinään kaukana parkkipaikalla, sitten jollekin, joka muka rapisteli vasemmalla puolella polkua. Viimeksi mainittu sai sen ensin pysähtymään, sitten hypähtämään muutamalla pitkällä askeleella Svean ohi niin, että se tönäisi häntä ryntäällään kylkeen ja sai tytön ähkäisemään ja horjahtamaan. Aloin ymmärtää tilanteen, kun näin Svean vain kietovan riimunnarun tiukemmin kämmenensä ympärille. Kyllä hän kiskaisikin siitä, mutta se ei mahtanut tuntua Ammon turvalla kuin kärpäsen istahtamiselta. Jos minä jotain olin oppinut tänä syksynä – tietysti ratsastamista lukuun ottamatta – niin sen, miten karjua röyhkeät hevoset kuuliaisiksi.
- Ei, ei, ei, sanoin ja harppasin nappaamaan narun itselleni. – Se ei saa juosta sun yli! Se ei saa töniä sua eikä pomppia, tai jos sen on kerta kaikkiaan pakko pomppia, niin se pomppii sun takana eikä koske sua!
- Miten? Svea kysyi pelästyneenä.
- Näin, sanoin ja läimäytin Ammon loimitettua kylkeä narun päällä. Se ei takuulla edes tuntenut sitä, mutta säpsähti elettäni ja peräytyi pari askelta.
- Sä löit sitä.
- Ja niin tulet säkin lyömään, sillon kun on aihetta. Niin kuin silloin, kun se luulee, että se on pomo vaikka sä olet.

Päivämäärä:   22.5.12 21:20:52

muakin kiinnostaa jäniksenlinna

kävitköhän "meidän" tallilla??

eli oliko talli terrisuontiellä?

Lähettäjä: Lasikannu 
Päivämäärä:   22.5.12 21:23:16

Henustahan on kehittyny ihan taitava hevosten käsittelijä, verrattuna mitä se oli silloi nuoreempana... mut se on kyl aika positiivista...
Eipä mulla mitää muuta järkevää asiaa tainnu olla.

Päivämäärä:   22.5.12 22:47:12

ankka, öö joo oli...

Hihi, mulla kävi heti ihan sama mielessä, kun mitä henu havannoi tossa :D. (nimim. oon saanut kuulla ihmettelyjä ponin 4m pitkästä narusta, jossa vielä 50cm ketju - mieluummin riekkuu jossain mun takana/sivulla kun ihan iholla - kun se pari kertaa riekkuu siinä narunnokassa niin ei enää porukka ihmettele [ts. meillä riekkuminen on loikkimista niin, että saa pelätä jäävänsä alle, niin kova hinku olis kavereiden luo])

Lähettäjä: Figaron_haamu (ek) 
Päivämäärä:   22.5.12 22:52:30

Äh nyt kyllä kaipais lohtupätkää :(. Surkeiden sattumusten sarja, kävin nurin mopolla, melkee 4h päivystyksessä eikä mua ruuhkan takia saatu röntgeniin joen joudun oottamaan aamuun. Kaiken kukkuraksi huomenna alkaa koeviikko ja heti aamusta pitäisi lastakädellä sit vai kirjottaa 2h pitkää fyssaa... Vìtuttaa niin ettei veri kierrä.

Päivämäärä:   23.5.12 00:33:03

flanu

siis tarkennan talli ei ole minun vaan hyvän ystäväni. Mutta "meidän" tallina tulee puhuttua kun siellä niin paljon olen hommissa mukana ollut. Omakin poni siellä asui siihen asti kunnes viime kesänä lopetettiin.

tää on vähän paska kommentti tähän..

mutta tallin porukka on kyllä oikeesti tosi mukavaa ja hoito ensiluokkaista.

ikävä juttu että et paikkaa saanut :o(

Päivämäärä:   23.5.12 09:21:25

Onkohan ankka joku jonka mä tiedän? Siinä terrisuontiellä sitä keväällä lopetettua sinisilmäponia vuokrasin joku vuosi takaperin. Oliko ankan poni se kirjava nätti enkeliponi?

Krää kahden tunnin päästä pitäis olla jo melkeen pääsykokeissa iik!

Lähettäjä: Sennnu_w 
Päivämäärä:   23.5.12 09:27:29

Ja nyt mä alan laskea 2+2 = 22.
Toivottavasti desin pääsykokeet menee paremmin :'D

Päivämäärä:   23.5.12 14:15:43

Nyt olis kiva saada jotain kivaa luettavaa. Lääkiksen pääsykoe takana NYT.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   23.5.12 17:36:28

Mitenkähän figen lastakäviesseen kävi? Ja hui, onks meillä täällä kohta lääkärikin :D
Mä olen kuulkaas työn sankari, 10 tuntia töissä - vielä ois voinu tunnin pidempään olla ennen kuin liukuma loppuu, mutta kun pää ei enää toiminu niin piti lähteä. Se voi kyllä kostautua huomenna 13 tunniks tjtn...
-------------
Minttu olisi nauranut katketakseen, jos olisi kuullut minun ottaneen pestin hevospsykologina, ja nauraisikin, kunhan kertoisin hänelle. Mutta ainakin minä sain Ammon tallustamaan lauhkeasti perässäni talliin. Naru roikkui löysänä, ja jos näin silmännurkastani hevosen tulevan lähemmäs kuin halusin, nostin vain kättäni ja se taas jätti sopivan välimatkan. Jos se olisi ollut oikeasti vikuripäinen hevonen, se ei varmaan olisi välittänyt moisesta, mutta tiesin, että vain muutama viikko sitten se oli ollut lammas Hannan laumassa ja että se osasi oikein hyvin käyttäytyä.

Svea näytti oikean boksin ja annoin hänen taas siirtyä ohjaimiin eli riisumaan loimen ja harjaamaan.
- Sä olet pomo, muistutin. – Jos se tekee mitä tahansa, mistä sä et tykkää, komennat sitä.
- Miten? En kai mä voi piiskata sitä joka kerran, kun se liikahtaa.
- Et. Se olisi tylyä. Mutta se on kiltti hevonen ja takuulla uskoo vähemmälläkin. Mä olen huomannut, että hyvä tapa on vaan ruveta isommaksi ja äänekkäämmäksi.
- Näinkö? Svea kysyi arasti ja kohotti kätensä, kun Ammo yritti kävellä hänen ympärillään.
- Se näyttäisi toimivan, totesin, kun hevonen pysähtyi. – Onko tää sun ensimmäinen hevonen?
- Ensimmäinen kokonaan oma, joo. Mulla ja mun siskolla oli jo pieninä poni. Sitten meillä oli ylläpidossa hevonen, kunnes Ria lopetti ratsastamisen. Mä jouduin käymään pari vuotta yksityistunneilla, ennen kuin isä uskoi, että mä en aio lopettaa.

Puhuminen selvästikin rentoutti tyttöä. Hän alkoi liikkua rauhallisemmin eikä tainnut enää joka hetki vain miettiä, mitä Ammo teki ja mitä hänen pitäisi tehdä. Hän sai loimen pois ja kääri sen kaikessa rauhassa kokoon. Sitten hän onnistui harjaamaan sen täysin välikohtauksitta.
- Tää on sun ansiota, hän sanoi syyttävästi. – Se käyttäytyy, kun sä seisot siinä ovenraossa.
- Ei kun se käyttäytyy, koska sä näytät siltä, että sä määräät. Mitä sä seuraavaksi ajattelit tehdä?
- En mä tiedä. Mitä sä?
- No, mitä sä tekisit, ellen mä olisi täällä? muotoilin kysymyksen uudelleen.
- Se pitäisi liikuttaa.
- No sitten vaan ratsaille. Teillä kai oli kenttä täällä? Vai mennäänkö me käymään siellä maneesilla? Tai jos tehdään molemmat, päätin. – Näenpähän kerralla kaiken.
- Selvä, Svea sanoi ja puristi suunsa niin tiukasti yhteen, että melkein kuulin hampaiden kirskuvan. Ainakaan hän ei ollut luistamassa hommasta.

Tallin kenttä oli pimeyden ympäröimä, mutta sen joka kulmassa oli lamppu. Minusta se näytti epäilyttävältä ja odotin vähän sydän syrjällään, että mitä Ammo tekisi. Svea selitti taluttavansa sitä alkukäyntien verran, sillä hän sanoi, ettei mielellään tässä vaiheessa yhteiseloa antanut sen kävellä pitkin ohjin.
- Niin Veskukin suosittelee, vakuutin. – Se sanoo, että sitten on ratsastajakin lämmennyt ja kaikki alkaa heti alkuunsa sujua paremmin.
- Ihan totta? Svea näytti epäuskoiselta, mutta ihastuneelta.
- Ihan totta.

Ratsastaminen sujui ihan kelvollisesti siihen nähden, mitä olin odottanut. Svea oli taitava ja vaikka Ammo muutaman kerran otti lähdöt, hän yksinkertaisesti otti sen kiinni ja vei takaisin. Mutta sitten, kun lähdimme pimeää metsäpolkua kohti naapuritallin maneesia, Ammo rupesi ihan mahdottomaksi. En ihmetellyt vähääkään. Eihän siellä nähnyt mitään muuta kuin tanssivan valokeilan, joka tuli Svean kypäränlipalla nököttävästä suunnistuslampusta ja olin satavarma, ettei se ylipäätään ollut ikinä Hangossa ollut pimeällä ulkona. Se pakitti ja jäkitti ja kun se yritti nousta pystyyn, luovutin. Tämä ei menisi maalaisjärjellä.
- Onko se koskaan mennyt sinne?
- On. Mutta kerta kerralta huonommin. Etenkin, jos on tullut pimeä.
- Koitetaan saada se vähän pidemmälle. Me ei voida nyt kääntyä takaisin. Sammuta toi sun otsavalo, jos se säikkyykin sitä.

Kumma kyllä se rauhoitti hevosta niin, että Svea sai sen talutettua vielä vähän pidemmälle ja siihen me pysähdyimme kehumaan sitä vuolaasti ja taputtelemaan sen kaulaa kummaltakin puolen.
- Viedään se pois, se on ollut reipas, sanoin.
- Mutta kun se meni tästä ekalla kerralla.
- Ja nyt se ei mene. Ei ruveta tappelemaan, kun se jo antoi tän verran periksi.
- Mutta eikö sen pitäisi totella mua? Niinhän sä aikaisemmin sanoit.
Minulta meni hetki, ennen kuin löysin selityksen.
- Musta näyttää, että se on nyt oikeasti peloissaan. Se jyräsi sua vaan huvikseen, mutta tää on eri asia.
- Enkö mä nyt sitten pääse sinne maneesille koko talvena?
- Pääset, lupasin enemmän toiveikkaana kuin varmana asiastani. Mutta minä juttelisin Veskun kanssa ja varmasti viisastuisin aika lailla. – Jatketaan vaikka valosalla.
- Tuletko sä uudestaan?
- Tulen, lupasin. Ei minulla siihen erityistä hinkua ollut, mutta jos saisin Veskulta hyviä neuvoja, voisin onnistua auttamaan heitä ja jäisin mieluummin Svean mieleen pelastavana enkelinä kuin tyyppinä, joka kävi kerran katsomassa heitä ja katosi sitten kertomatta mitään hyödyllistä.

Päivämäärä:   23.5.12 17:44:01

Ihanaa, kiitos :)

Päivämäärä:   23.5.12 18:16:37

Poniparka :/ Ei oo tottunut otsalamppuun ja sit ilkee omistaja pelottelee sillä... Tosin, mikä mä oon sanomaan, kun oon omaani vahingossa mätkässy luudalla palleille :D (piti lakasta kavionputsaushiekat sivuun ja poni liikku JUST kun oli luuta "pystyssä" - ei oo muuten sen jälkeen liikkunut jos on lakastu vierestä/mahan alta!)

Päivämäärä:   23.5.12 18:18:03

Heitin sen lastan hélvettiin ja kävin arvauskeskuksessa vaatimassa siihen tukisiteen samalla kun yritin änkeytyä johonkin röntgenjonoon :D. Onneks ei ollut mitään poikki ja käsikin reippaasti parempi nyt. Pienen ongelman aiheuttaa kämmenissä olevat haavat (pinnalliset joista lähteny iho sellaselta 10 centin kolikon kokoselta alueelta), joista toinen mukavasti kohdassa jossa normaalisti ois ihon taitekohta .__.
Lisäksi vielä iiihanat megahaavat polvessa ja nilkan etupuolella (?!), nekin sopivasti alueilla joiden pitäis venyä ja taipua aikalailla. Mitä tästä TAAS opimme; älkää ajako mopoa shortseilla :D jos vaikka vihdoin itekki tätä noudattais ettei tuu kolmatta kaatumista :DD

Päivämäärä:   23.5.12 18:54:21

On varmaan pikkusen kipeä ja jyrän alle jääny olo :(
Kiva sit ku pitää viel vaatia hoitoa, ku olis muutaki tekemistä!
Betadinea ja Bebanthenia haavoihin ja ens kerral housut jalkaan ja hanskat käteen ;) Toivottavasti ei jää pahoja arpia!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   23.5.12 19:07:22

Se rupes heti ammatinharjoitukseen :D

Päivämäärä:   23.5.12 19:29:53

Mäkin sanon Figulle, että pitkät housut ja ehdottomasti hanskat käteen ajaessa! Mulla oli skootteriaikoina myös huppari/tuulitakki aina ajaessa. Sen verran hyvin viima aina kävi, ja tällaiselle pienelle, hoikalle ja hennolle tyttöselle se viima ei mitenkään hirmuisen mukavalle tuntunut...

Ja mäkin voin suositella bebanthenia haavoihin, se on ihan parasta, mihin ikinä käyttääkään (huulirasvanakin on toimiva!)

Päivämäärä:   23.5.12 19:45:08

Niin rupes :DD

Mä käytän aina kaikkeen bebanthenia.. Paitsi murtumiin ei auta :(

Mut kyllä on ihanaa liikkua autolla, sanon vaan. Odotin sitä eniten täysi-ikäisyydessä ja kyllä, oi kyllä! Audi on mun rakkaus.

Päivämäärä:   23.5.12 19:48:30

Ja meillähän ei bepanthenia ole :( ja emsku, edelliskerroista on jo oikeessa kyynärpäässä ja reidessä jälet, nyt meni samat vasemmalta, oon symmetrinen ;)
Flanu, oli mulla sentään takki! Tosin semiuusi ja semikallis ja päreiksi meni... Viime viikolle saakka oon ajanu kolminkertaisissa housuissa ja laskettelutakissa ja nyt sitte ku ei enää ollu noin paljoo vaatetta ni heti ekana päivänä nurin :D
Oon kaatunu mopolla 3 kertaa, ekalla kerralla toppi+shortsit-yhdistelmällä, toisen kerran toppi+farkut ja nyt sitte takki+shortsit, vois vaikka siirtyy ens kerraks takki+farkut yhdistelmään, vaikka tuskin nekään kestää tollasta pesismaaliviivasyöksyä kädet eellä ku mitä mä eilen harjoitin :DD

Päivämäärä:   23.5.12 19:58:55

No mut symmetria kunniaan ;DD

Miten ihmeessä sä onnistuit sillee tekemään? ajatko millä? :O Olisin luullu et menit kyljelles :D

Päivämäärä:   23.5.12 20:19:58

Derbillä ajan, ja toi oli kyllä niin epätodennäköinen tilanne että voi huhhu. Ajoin kaverin perässä hiekkatiellä n. 25 km/h vauhtia (oltii just tehty u-käännös), huomaan tien vasemmalla puolella miehen joka pyörittää tynnyriä jalallaan ja katon ettei se varmasti tuu alle. Kaveri oli tähän asti koko ajan väh. 10m etäisyydellä, mut ku käännyin kattomaan taas eteenpäin sekunnin-parin jälkeen kaveri onki 5m lähempänä (jarrutti vähän turhan rajusti, huomas ponin tiellä 50m mein edessä). Mun ensimmäinen paniikkireaktio oli vaan painaa kytkin ja etujarru pohjaan, tie käänty siinä loivasti vasemmalle niin mopo lähti sivuttain alta ja mä vaan jotenki kummasti lennän maahan, jätän kengän kaatuneen mopon takaosan alle ja jatkan just sellasen pesissyöksyn loivaan alamäkeen pari-kolme metriä :D
Mä aina onnistun!

Päivämäärä:   23.5.12 21:57:58

Des osuit oikeaan :o) ihana aino oli tosiaan mun poni. hmmhmm.. kukas sinisilmäisen enkeliponin vuokraajista sä olet ??

Tänäänkin ihanan illan J-linnassa vietin :o) ainon varsa on 3 ja sitä ratsutetaan !!

Päivämäärä:   23.5.12 21:59:09

eikun nyt mä hokasin kuka sä olet ;o)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   23.5.12 22:11:46

Ja sitten mäkin tiedän ankan ponin! Se jäi mun mieleen heti, kun näin sen samoissa erikoisestetreeneissä mun Rouvalohikäärmeen kanssa joskus vuonna nakki ja muusi, surku kuulla, että se on edesmennyt!

Päivämäärä:   23.5.12 22:16:27

Mä kanssa niin nautin siitä, kun pääsee autolla liikkumaan. Tai siis, nautin silloin kun mulla se oma auto vielä oli. Piti mennä pistämään seki lunarikuntoon, niin nyt on vuoden verran oltu julkisten/kämppiksen auton varassa... Oma auto on ostoslistalla...

LähettäjäMeow_ 
Päivämäärä:   24.5.12 04:32:02

Mä käytän julkisia yleensä. Onhan mulla ajokortti, mutta omaa autoa ei ole ja poikaystävän auto jättää mut jokaikinen kerta tienpäälle (ja viimeks joku hullu muija yritti hypätä viel allekin).. bussi on luotettavampi :D Skootterilla hurjastelin joskus nuorempana ilman korttia, mutta sen enempää en polkupyörän lisäksi oo noihin kakspyöräsiin koskenut.

Tosi kivaa pätkää taas, kiva että Henu pääsee vähän pätemäänkin! Mitähän Hanna sanoo, kun kuulee tosta.

Päivämäärä:   24.5.12 07:44:55

Mä käytin niin paljon julkisia ennen ajokorttia, et en edelleenkään pysty menee bussiin. Plus et matkapahoinvointi vaan kärjistyy bussissa. Asiaa ei myöskään auta se, että melko pian ajokortin saamisesta bussi ajo mun päälle -.-'' Onneks olin autolla!
Jotenkin vaan hieno tunne seistä liikennevaloissa ja katsoa toimettomana kun bussi vaan tulee päälle. Mihinkään ei voi väistää.

Lähettäjä: hernerokka 
Päivämäärä:   24.5.12 14:04:27

täällä kylmässä kotosuomessa taas ollaan! :) en ois uskonu että saksassa on 30 astetta tähän aikaan vuodesta ja paikalliset kulki pitkissä vaatteissa, huhhuh!

luku-urakka on nyt ohi ja oli kyllä ihana lukea näin kauhean monta mahtavaa pätkää! täällä jännitän jo seuraavaa pätkää... :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   24.5.12 17:12:50

Ihan kauheesti tullu juttua eilisen pätkän jälkeen! Huippua!
---------------
11. Right here in these arms
Autojen asetelma Mustaojan pihassa, kun palasin sinne, oli mielenkiinnostava. Jessin maasturi puuttui ja sen paikalla seisoi Jerryn auto. Istuin hetken katselemassa sitä ja sitten nousin päättäväisesti autosta. Nyt tämä kissa ja hiiri –leikki oli jatkunut tarpeeksi kauan. Menin sisään ja löysin Jerryn keittiöstä ja mikä vielä merkillisempää, hellan äärestä. Tuoksusta päätellen se oli kanaa.

- Seuraatko sä mua? kysyin hyökkäävästi ja Jerry käännähti minua päin hämmästyneen näköisenä.
- En tietenkään.
- Miten sä sitten yhtäkkiä olet siinä? Äläkä sano, että koska sä asut täällä. Sillä et sä asu.
- Vanhukset lähti kaupunkiin hurvittelemaan ja jää yöksi. Me tultiin Dannin kanssa hoitamaan talli, Jerry sanoi. Minä tunsin itseni täydeksi idiootiksi ja Danni tömisteli alas yläkerran portaita.
- Moi Henkka! Mä en ole nähnyt sua ikuisuuksiin! Sä olet kuulemma Hannan uusi kultahippunen! hän huudahti.
- Olenko? kysyin ja aloin hitaasti punastua. Mitä Danni tarkoitti kultahippusella?
- Niin mä olen kuullut. Onneksi me ostettiin kaks pakettia kanaa. Kai sulla on nälkä? Jerry tekee aika hemmetin hyvää kanajutskaa. Porukat lähti kaupungille, kertoiko Jerry jo?

Minua nolotti ehkä enemmän kuin ikinä, ainakin enemmän kuin moneen kuukauteen. Että minun olikin pitänyt mitään mennä Jerrylle sanomaan. Nielin sen kuitenkin urheasti ja istuin syömään sisarusten kanssa. Jerryn safka oli kyllä ihan kelvollista. Pyörittelin sitä kieleni päällä arvioivasti. Currya ja kermaa, suolaa, ei juuri muuta.
- Kelpaako? Jerry kysyi.
- Oikein hyvin, vastasin arvokkaasti.

Syötyämme Danni ilmoitti lähtevänsä kylälle tapaamaan koulukavereitaan.
- Tee sä iltatalli, mä voin tehdä aamutallin ja otetaan sitten boksit yhdessä, hän esitti Jerrylle, jolle sopi kuulemma oikein hyvin. Minä en tarjoutunut apuun, sillä perjantai-ilta oli oikeastaan jo vapaata viikonloppuani, mutta lupasin siivota keittiön eli lastata likaiset astiat koneeseen.
- Laita sauna lämpiämään sitten, Jerry toivoi lähtiessään tallille.

Laitoinhan minä ja sen verran aikaa hänellä meni tallilla, että ehdin itse mennä sinne, ennen kuin hän ehti takaisin sisään. Vähän minulla oli huono omatunto siitä, etten ollut lähtenyt auttamaan, mutta ei mitenkään vaivaksi asti. Kyllä minä olin oman työpäiväni hoitanut jo ennen kuin lähdin tapaamaan Sveaa. Hankkiuduin saunasta pois mahdollisimman äkkiä, sillä en halunnut olla siellä, jos Jerry äkkiä ilmestyisi. Kiipesin omaan huoneeseeni kuivaamaan hiukset ja pukeutumaan, sitten palasin alas katsomaan, mitä televisiosta tuli. Minua harmitti, että Vesku oli juuri tänään nähnyt hyväksi lähteä hurvittelemaan. Olisin halunnut kysyä häneltä neuvoa Ammon suhteen. Nyt saatoin vain toivoa, että hän palaisi huomenna jo aamupäivän puolella, sillä olin luvannut iltapäivällä palata taas Svean tallille. Ellei hän tulisi ajoissa, joutuisin kai turvautumaan Mintun asiantuntemukseen. En jaksanut uskoa, että heräisin omin päin mihinkään jumalaiseen oivallukseen, mitä tuli Ammon järjestykseen pistämiseen.

Paitsi että… kun kuulin Jerryn kolistelevan kellarin portaissa tajusin, että hänestä voisi olla minulle hyötyä. Tietenkin vain, jos hän ei olisi Dannin lailla lähdössä ulos. Kai hänellä muitakin kavereita oli täällä kuin Lisko?
- Onko kaljaa? Jerry kysyi keittiöstä ja se sai minut melkein kiehahtamaan. Se kuulosti jotenkin niin sovinistiselta.
- Hitostako mä tiedän? kivahdin, ennen kuin muistin, että olisin ihan muutaman hetken kuluttua anovana osapuolena. – Kato kaapista, neuvoin maltillisemmalla äänellä.
- Oli siellä, Jerry sanoi ja tallusteli myös olohuoneeseen. Hänellä oli pyyhe niskansa ympärillä ja hiukset pystyssä kuivaamisen jäljiltä. Ja verkkarit jalassa, toki, ei hän pelkkään pyyhekaulaliinaan ollut pukeutunut.
- Oletko sä lähdössä jonnekin? kysyin, kun hän rojahti toiselle sohvalle.
- En. Näytänkö mä siltä?
- Ei, kun mä ajattelin vaan, kun Dannikin meni. Mutta jos et sä ole niin auttaisitko sä mua? Mulla on ongelma.
- Jos mä osaan, Jerry sanoi auliisti, joten minä vuodatin hänelle kaiken alkaen siitä, miten olin törmännyt Sveaan.

Lähettäjä: Heme 
Päivämäärä:   24.5.12 17:36:54

Tää on kyllä ihan paras :D

Päivämäärä:   24.5.12 20:31:21

"Autojen asetelma Mustaojan pihassa, kun palasin sinne, oli mielenkiinnostava." mielenkiintoinen kenties olisi parempi? :)
Luojan kiitos mulla on huomenna niin täys rääkki päivä tiedossa ettei tartte odotella uutta pätkää.. Tänään aloittelin vahtaamisen tossa aamu kymmeneltä. Voin sanoa että ollu tuskanen päivä tätä pätkää odotellessa!! :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   24.5.12 20:41:45

Älä ihmeessä niin aikasin ala odottaa :D Siihen aikaan mä oon duunissa, eikä näitä juttuja duunikoneella ole. :D

Päivämäärä:   24.5.12 20:51:56

hitsi.. nyt kiinnostaa mikä sennnun heposen nimi on :o)

olikos ne harkat jokelassa vai jossain muualla ??
hmm hmm... salapoliisi lekkiä.

texti on yhtä ihanan mahtavaa kuin aina.

Kohta henu on jerryn sylissä sohvalla....

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   24.5.12 20:55:13

Jokelassa joo :) Tuli itse kisoista sitten punanen ruusuke, se on supon kuvassakin :)
(Nyt voit jatkaa salapoliisihommaa :D)

LähettäjäBeLLe 
Päivämäärä:   24.5.12 20:56:23

Paljon sulla on tätä valmiina?

Lähettäjä: Toi 
Päivämäärä:   24.5.12 20:57:22

Hehkutihehkuti! Ok, mulla on pirunmoinen aikataulu, mutta tänään on ollut ainaski näääääääääin hyvä päivä ja nyt ei jaksa stressata, vaikka oikeesti oiskin kova kiire. Mä heitän kiireen hetkeksi hittoon ja dataan pienen tovin.

Mut tää päivä oli hyvä, koska a) ranskankoe ei ollut niin mahalasku kuin odotin, b) tein koulusta tullessani vuohenjuustokanaa, parmesaaniriisiä, paahdettua persikkaa (persikka ja kana... <3) ja suklaamoussea tuoreiden ihanien mansikoiden kanssa (veli oli tyytyväinen!) ja c) pitkästä aikaa hyviä hevosuutisia.
Mä kävin ratsastamassa yhtä tammaa. Jouduin sen jälkeen ihan extempore vähän ratsastuksenopettajaksi pienelle tytölle ja oli kivaa ja yllättävän luontevaa + oli kiva päästä puhumaan ruotsia. Nyt mulla on tosiaan hevonen, jota saan liikutella, ja lisäks avustajanhommia tiedossa ratsastusterapian parissa. Kuulostaa hassulta, että sekä ratsastan että vielä vähän tienaankin jotain - ratsastaminen on yleensä niin kallista, ettei näin oikeesti voi käydä!

Ja sitten päivä oli hyvä myös, koska mulla oli täällä paljon luettavaa. Henun kuvioita on kyllä tosi kiva seurata. Hihi, Sveasta on jotenkin sellanen mielikuva, että siinä on paljon samaa kuin yhdessä tutussa tytössä. Tää on hauskaa, kun löytää hahmoista piirteitä, joita voi kytkeä tosielämän tuttuihin... :D

Päivämäärä:   24.5.12 20:59:46

Ja edelliseen viestiini vielä viitaten: mähän teen hommia sen tienaamisen eteen, en siis ratsastamalla tahkoa rahaa. Vähän jännittää toi terapia-avustaminen, että osaanko mä, mutta kyllä mua opetetaan. Mä olen innoissani ja mielenkiinnolla mukana siinä hommassa! :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   24.5.12 21:00:33

BeLLe, nyt on pari seuraavaa lukua, mikä on huolestuttavan vähän. Mut kunhan nää työkiireet helpottaa niin jos sitten taas sais kirjotettua vähän enemmän etumatkaa.
Toi herkkukokki!

Päivämäärä:   24.5.12 21:21:54

Niin joo ja Ankka, jotta piiri pieni pyörisi enemmän, sillon kun Sinisilmäponilla lopetin, sirryin vuokraamaan Tölkin tammaa, rip sillekin :(

Mielenkiinnostava on ihan täydellinen sana, sitä ei pidä muuttaa mihkään!

Päivämäärä:   24.5.12 21:30:06

Pitää vähän olla ;) Pitäsköhän sitä vielä hankkiutua kesäkokiks jolleki...? Palkatkaa joku tämmönen, onnistuu monet ruoat, (juusto)kakut, salaatit, leipomiset, ..., kattamiset ja jälkityöt. Toimii keikkatyöläisenä tai vakituisemmassa työsuhteessa, tekee juhliin vaikka laadutkaat kutsukortitkin (...) ja valokuvaakin, jos niin halutaan! Ai eikö? No höh, ei sitten.

Sennnu hei, eiks se mee niin et sit kun saat näitä (omakustanteena tai miten vaan) kirjoiks, pidät jotkut kivaisat pippaloiset sen kunniaks. Kaikki uskolliset hötölälukijat ainaskin paikalle ja niitä kirjaversioita ofc myytäväks ja omistuskirjotettavaks ;)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   24.5.12 21:31:43

Toi, ei huono idea!

Päivämäärä:   24.5.12 23:23:36

Toi, mä voisin kaivata kyllä juhlajärjestelyapua ens talvena (ts. tammi-helmikuussa). Näillä näkymin ollaan äidin kanssa leipomassa kaikki, mutta mutta me ehkä voitais kelpuuttaa apuakin :D (ristiäisiin kun tarttee kaikkea kivaa sitten).

Mua jotenkin huvittaa toi Henun asennoituminen nyt. Ja Dannin kommentti oli aivan huippu! Onkohan se vähän sekasin ehkä?

Lähettäjä: Meow_ 
Päivämäärä:   25.5.12 10:25:07

Joo, julkaisubileet!

Mulle kelpais tommonen gourmet-kokki ihan kotioloihin, ei tosta miehestä oikein oo ees makaroneja keittämään. Sipulinki heittäis mieluiten kokonaisena kastikkeeseen..

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   25.5.12 11:32:40

Tää on ihan mahtava, ihana rojahtaa iltaisin kotiin ja lukea uusin pätkä! Seurailen tätä joka päivä, kommentoin vaan harvemmin ;)

Ja sitten tunkeudun röyhkeästi tänne kyselemään yhdestä stoorista mikä on pyörinyt täällä tarinatuokiossa n. 4,5,6 (?) vuotta sitten. Nimeltään se oli Elämäni kesä tms. päähenkilöinä Riina ja Jake, jotka valmistuivat ylioppilaiksi ja alkoivat seurustelemaan tms. Lopuksi Jake lähti armeijaan. Koko tarina oli mun mielestä aika lyhyt ja kirjoittaja taisi saada sen jopa päätökseen. Olen aiemminkin täällä ton perään kysellyt, mutta musta tuntuu että kukaan ei jaksa kiinnittää tossa etusivulla huomiota noihin tarina hukassa-topsuihin. Jos jollain on tämä koneella niin olisin ikionnellinen!

Lähettäjä: Sennnu_w 
Päivämäärä:   25.5.12 11:47:03

Hah, onneksi osuitte just näin ruokiksen aikaan melkein täyttämään tän.
Uusi.

--, mä muistan hämärästi ton tarinan, mutta ei mulla sitä kyllä tallessa ole.

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.