Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Pääosassa Henriikka 15

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   7.5.12 21:52:17

Edellinen.
-----------------
Hyvissä ajoin ennen kymmentä menin tallille ja jätin Hannan ja Jerryn pitkäksi venähtäneelle aamiaiselle. Oli siellä tietysti Hassekin, mutta hän oli työn touhussa karsinoiden putsaamisen kanssa, enkä viitsinyt vaivata häntä vaan hain itse sisään sekä Millan että Ammon. Harjasin niitä, kunnes Hanna ja Jerry suvaitsivat saapua ja heillä oli mukanaan myös ostajajoukkio. Olin utelias ja arvioin heidät nopeasti. Isä, tytär – ratsastusasu kavalsi hänet päähenkilöksi - ja nainen, joka oli iältään liian nuori äidiksi ja liian vanha sisareksi. Muutaman lauseen kuultuani päättelin, että hän oli valmentaja ja tunsin yllättäen katkeruutta. Silloin, kun äiti ja minä olimme etsineet Tenttua, olimme käyneet katsomassa hevosia ihan vaan kahdestaan. Ei minulla ollut mitään valmentajaa ollut ja äidillä vielä vähemmän. Ehkä, jos olisimme hoitaneet homman oikein, olisin nyt jo ratsastustaivaan kiintotähti. Ehkä, jos olisin ollut huippuesteratsastaja silloin, kun olin keksinyt, että minun piti saada Jerry… mutta turhapa sitä nyt oli miettiä. Minä olin joka tapauksessa suomenmestari, muistin, eikä sitä voinut olla muuta kuin tyytyväinen.

Tyttö oli ehkä minun ikäiseni ja siitä päätellen, että hän oli täällä hevosenostoaikeissa, minun olisi varmaan pitänyt tuntea hänet. Ei tämän hintaisia kaakkeja harkittu, jos oli kesän mittaan voittanut muutaman aluetason luokan. Minä se kuitenkin olin aina vaan yhtä pihalla ratsastusmaailman kuvioista. Okei, mitä tuli joukkuemestaruuksiin, olin kartalla. Niihin osallistuneet joukkueet ja niiden jäsenet olin opiskellut tietääkseni, mitä oli vastassa, mutta muuten en tiennyt mistään mitään. Tämä tytsy ei näyttänyt kisakenttien kuningattarelta. Hänellä ei ensinnäkään ollut pitkiä vaaleita hiuksia…

Hyi minua. Ei hiuksilla ollut väliä. Mutta jotenkin tyttö-parka näytti surkealta ja hermostuneelta. Minä melkein aloin sääliä häntä, kunnes muistin, että minun kuului paremminkin olla katkera siitä, että hän oli pappa betalar –porukkaa. Mutta hänen ulkonäkönsä kyllä tökkäisi minussa jotain hassua kohtaa, jota en tiennyt olevan olemassakaan. Hän näytti olevan jännityksestä jäykkänä ja saatoin kuvitella, miltä tuntui olla hänen nahoissaan. Hän oli varmastikin kohtuullisen lupaava tai sitten tuo valmentaja oli petollinen verenimijä, joka oli saanut rahoittajan uskomaan, että tämä tyttö tässä tarvitsisi kauhean kalliin hevosen. Ehkä Hanna jopa maksoi tädille vähän provikkaa? En olisi ihmetellyt sitä ollenkaan ja huomasin katsovani häntä epäluuloisesti, kun hän esitteli hevoset.

- Jerry ja Henriikka voi näyttää teille, miten ne liikkuu, ja sitten Svea voi kokeilla, Hanna ehdotti. Svea. Jessus sentään. Henriikka Rauha Kristiina saattoi olla taakka nimeksi, mutta Svea selitti, miksi neitonen oli tuon näköinen. Sitten näin hänen silmiensä välähtävän, kun hän yhdisti Jerryn nimen Millan boksin vieressä seisovaan tyyppiin ja aloin huvittua.
- Ehkä sun Jerry on parempi ottaa tää Ammo, ehdotin. – Milla oli eilen vähän vaikea.
- Aa, Jerry sanoi nyökäten ymmärtäväisesti. – Sitten sun on varmaan parempi ratsastaa Millalla.
- Me voidaan mennä maneesiin odottamaan, Hanna sanoi ja hätisteli porukan pois.

- Mitä sä tykkäät? Jerry kysyi heti, kun he olivat menneet ja menimme satulahuoneeseen hakemaan varusteita.
- Mistä? kysyin. – Missähän Millan suojat on?
- Älä ota suojia. Ne kuvittelee vielä, että se hivuttaa.
- Ai. Eikö se sitten hivuta, jos sillä käytetään normaalisti suojia?
- Ei, ne on vaan varuiksi. Mutta mitä sä luulet? Kumman se ottaa?
Ajattelin epävarman näköistä Svea-parkaa ja sanoin diplomaattisesti:
- Se kai riippuu siitä, miten se ratsastaa niillä.

Re: Pääosassa Henriikka 15

Lähettäjä: flanu 
Päivämäärä:   7.5.12 23:30:11

Samsung Galaxy Xcover on ylimääräsenä. Ostettu viime viikon torstaina, sillon ollut hetken latauksessa (ehkä tunnin), ja sit palautin tehdasasetukset, ja laitoin takas pakkaukseensa, ku totesin, ettei oo mun käyttöön soveltuva puhelin, vaikka kestävä sen pitäis ollakin.

Ihan huippukivat pätkät, tätä edeltävä oli varsinkin sellainen, että olis voinu nauraa vedet silmissä, mutta valitettavasti ei pysty, ku on niin nälkä, että mahaan sattuu...

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   7.5.12 23:36:56

Jaaaa - paljos pyytäisit siitä?

Päivämäärä:   7.5.12 23:52:30

200e on pyynti (ovh Gigantissa 249e). Täysin alkuperäishintaahan siitä ei voi pyytää, mutta en mä sitä ihan ilmatteekskaan lähe antamaan, kun tosiaan en oo ite juuri yhtään käyttänyt (noin 30min tutkailin ja yritin opetella käyttämään, mutta ominaisuudet osoittautui loppujen lopuks kuitenkin mulle vähän puutteellisiks) ja se on kuitenkin siten ihan uudenveroinen.

Päivämäärä:   7.5.12 23:58:49

Heittele hei vaikka sähkäriä (lottasvard1@gmail.com), jos toi puhelin kiinnostaa enempi^^. Mä lähden nyt nukkumaan, kun aamulla pitäis olla tallilla jonkun aikaa ja sit ilta vielä töissä...

Lähettäjä: Emsku 
Päivämäärä:   8.5.12 11:06:21

Mulla on Samsung Galaxy xcover.. Voin sanoa, et hyvä on :)

Lähettäjä: Helenakinkki8) 
Päivämäärä:   8.5.12 11:28:37

Jee, uus pätkä tääl taas odottamas!:) olisko pian taas vähä iitua ja biletystä? Mulla on jo ikävä sitä ärsyttävineen piirteineen ;)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   8.5.12 16:37:57

Höh, mä olin illalla kirjottavinani vielä yhden postin, mutta ei sitä täällä näy :o Enivei, mää harkitten.Eihän tuo ihan välttämätön ois, mutta varapuhelimet on meillä vähissä.

Iitua en oo ajatellu enää ujuttaa mukaan, pitäiskö? :D
---------------------

Me ratsastimme ensin, eikä Milla tänään keksinyt mitään hevosenleikkitemppuja vaan kulki kauniisti kuin olisi ollut orpolapsi näytillä mahdollisille ottovanhemmille. Näin Jerryn vilkaisevan sitä pari kertaa itsekseen hymyillen ja tajusin vasta silloin, mitä olinkaan tullut sanoneeksi. Ei ollut luultavaa, ettei hän olisi pärjännyt tammalle, vaikka se olisi riekkunut miten. Sitten Svea itse nousi ensin Ammon selkään ja kokeili sitten Millaa. Hän ratsasti kauniisti, mutta vähän epävarmasti, enkä kyllä ihmetellyt. Tuskin kukaan saattoi olla parhaimmillaan siinä tilanteessa. Milla vaistosi sen ja alkoi taivuttaa niskaansa kiukkuisesti, kun Ammo oli kantanut ratsastajaa tasaisesti kuin alkeiskurssiratsu. Ennen pitkää tamma alkoi ottaa omapäisiä spurtteja ja minusta alkoi tuntua epämukavalta. Kohta tapahtuisi jotain ikävää, tunsin sen sisuskaluissani. Miksei Hannakaan sanonut mitään? Hän olisi voinut antaa Svealle ohjeita, kuten oli antanut minulle edellispäivänä.
- Mä voisin vielä kokeilla tota toista, Svea sanoi ennen kuin mitään pahempaa tapahtui ja minä sain kiivetä takaisin Millan satulaan. Hanna ei sanonut mitään, mutta hänen katseensa puhui paljon. Minun piti pistää se ruotuun.
- Menisinkö mä kentälle? kysyin. Tuntui pahalta jäädä sinnekään. Ensinnäkin ei ollut mahdotonta, että se jatkaisi ratsastajan kiikuttamista ja villitsisi vielä Ammonkin. Toiseksi, jos se käyttäytyisi taas kuten koulutettu ratsu, ei ehkä ollut ihan korrektia hieroa potentiaalisen ostajan nenää siihen seikkaan, ettei hän ollut pärjännyt sille.
- Etkä mene, siellä on kylmä ja sataa ja se on klipattu. Pysyttele vaikka tuolla toisessa päädyssä, Hanna sanoi.

Tottelin, tietenkin, ja toivoin sydämeni pohjasta, etten nolaisi itseäni. Pienempi paha olisi nolata Svea. Onneksi hän ratsasti Ammolla enää pienen hetken ja antoi sen sitten Jerrylle.
- Se on mukava, hän sanoi vilkaisten kimoa ja minä ymmärsin, että jos joku hevonen täältä lähtisi heidän mukaansa, se olisi tuo ruuna, johon olin itsekin vähän ihastunut. Ajatus ei ollut miellyttävä, vaikka en tietenkään itse enää haaveillut sen ostamisesta. Hanna paimensi koko porukan ulos maneesista ja minä annoin tuhmalle tammalle pitkät ohjat. Se luimisti korviaan varoittavasti, kun Ammo tuli lähelle ja yritin istua sen ympäri ja viestittää sille, että selkäsauna odotti ihan seuraavan kulman takana, jos se yrittäisi vielä jotain. Aloin ymmärtää ihmisiä, jotka eivät pitäneet tammoista.
- Ratsastetaanko vähän lisää? Varmaan Hannalta jotkut ratsut liikenee, Jerry ehdotti.
- Mä en usko, sanoin. Tiesin jo Hannan pedanttisuuden ja tiesin, ettei lukujärjestyksessä ollut tälle päivälle tiukkaa ratsastusta. Jos Jerry ja minä ratsastaisimme enemmän hevosia, häneltä menisivät kevyet ja vapaapäivät sekaisin ja hän joutuisi tekemään seuraavan viikon listan uudelleen. En aikonut mennä ehdottamaan sellaista. Jerry oli tietysti eri asia, hänellä taisi olla täti kiepillä pikkusormensa ympärillä.
- Mentäis vaikka maastoon.
- Hanna sanoi, että siellä sataa, ja hei, tää on oikeastaan mun vapaapäivä.
- Okei. Mitä sä ajattelit tehdä näin vapaapäivänä sitten?
- Mä mietin.

Se selvisi, kun olimme saaneet hevoset talliin. Hanna ei ollut enää tallissa, eikä Sveakaan joukkueineen, mutta minun talvitakkini siellä oli satulahuoneen naulassa ja se piipitti siellä itsekseen. Heitin Millan Hassen haltuun ja kiiruhdin etsimään sen.
- Haloo? sanoin kiireesti ehtimättä katsoa, kuka soitti, mutta arvellen, että se saattoi olla Hanna. Ei se kuitenkaan ollut vaan Leksa.
- Mitäs touhuat? hän kysyi.
- Lakkasin just ratsastamasta. Miten niin? Ei kai sulla ole tiedossa useampia valokuvanäyttelyitä? kysyin varovasti.
- Ei ole kuin tää yksi ainoa. Joko sä olet nähnyt sen?
- En, tunnustin. En ollut koskaan tosissani edes suunnitellut mennä katsomaan sitä. Kukaanhan ei käynyt valokuvanäyttelyissä. Leksa oli kyllä pyytänyt minua avajaisiin, mutta olin kieltäytynyt ehdottomasti kilpailukiireisiin vedoten. En missään nimessä olisi suostunut menemään sinne mahdollisesti tunnistettavaksi. Kuvat olivat aika anonyymejä, mutta entä jos seisoisin vieressä? Ei.
- Sulla on aikaa tasan kuusi tuntia.
- Miten niin?
- Siten niin, että sitten se suljetaan ja ens viikonloppuna aukeaa uusi.
- Mä olen nähnyt ne, muistutin.
- Mutta et siellä, Leksa huomautti ja oliko hänen äänessään rippunen tunnetta ainaisen kylmyyden ja ylimielisyyden sijaan. Pettymystä jopa? – Mä voin muiluttaa sut ilmaiseksi sisään.

Miten saatoin sanoa muuta kuin että tulisinhan minä katsomaan hänen näyttelynsä. Voisin jopa maksaa pääsylippuni. Kuka tietää, ehkä olisin ainoa maksava asiakas, joka näinä viikkoina oli galleriassa käynyt.
- Mulle tuli ohjelmaa, sanoin Jerrylle, joka astui huoneeseen Ammon varusteiden kanssa.
- Jaha, mitäs sitten?
- Mä menen katsomaan Leksan näyttelyä.
En voinut nähdä Jerryn ilmettä, vaikka se olisikin kiinnostanut minua kovasti, sillä hän oli juuri kumartunut asettamaan satulaa paikoilleen.
- Etkö sä ole nähnyt sitä? hän kysyi suoristautuessaan.
- En. Ei kukaan varmaan ole. Oletko sä?
- En.
- Ehkä sun pitäisi. Siellä ei ole varmaan käynyt montakaan ihmistä, ehdotin.
- Pyydätkö sä mua ulos? Jerry kysyi.
- En oikeastaan, mutta ei Leksa varmaan välitä, vaikka säkin tulisit, hymyilin.

Lähettäjä: sndy 
Päivämäärä:   8.5.12 17:04:50

Mä niiiin toivon että noista tulee vielä pari ja oon niiiin pettynyt jos ei :D

Lähettäjä: hernerokka 
Päivämäärä:   8.5.12 19:34:18

tää on taas tämmönen lopetus että haluttas lissää...

Lähettäjä: PV 
Päivämäärä:   8.5.12 19:48:11

Ollu ihan super rankka vuorokausi.
Ihana kun oli noinkin monta pätkää mutta ärsyttävän koukuttavaan kohtaan taas jätetty!! Miten tässä nyt oletetaan jaksavan vuorokaus oottaa Jerry Leksaa ja valokuvanäyttelyä?!?! :D Tosin varmasti taas tehään tosi kierosti ja seuraavassa pätkässä ei keretä ees näyttelyyn saakka tai se kuitataan seuraavan päivän ratsastus osuudessa sivulauseessa :(

Lähettäjä: ankka 
Päivämäärä:   8.5.12 21:40:05

nope, ei sitä voi ohittaa kun siellä on niitä raskaus kuvia...

voi jeremias, melkein taas itkettää. (kotona oma poika 1.v ja tämmöset jutut itkettää vieläkin LOL )

Lähettäjä: Enne 
Päivämäärä:   8.5.12 21:45:37

Oon lukenu useampaan otteeseen nää Henriikkajutut ja aina jeremias itkettää :( oma.tytär kuoli vain päivän vanhana, syntyi keskosena.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   8.5.12 22:00:51

Voi teitä :'( Enneä etenkin!
PV, kyllä ne pääsee huomenna näyttelyyn, mutta nyt en laita uutta pätkää. Mulla on kammokiire töissä ja illat menee pikkurempassa ja lätkää katsellessa niin, että kirjottamiset jää nyt pariksi viikoksi vähän vähemmälle väkisinkin.

Päivämäärä:   8.5.12 23:27:54

Voi Jerryä, onko se nyt ihan Henun lumoissa?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   9.5.12 17:03:01

5. Keskity olennaiseen
Hanna näytti hiukan hämmästyvän siitä, että minun piti lähteä valokuvanäyttelyyn katsomaan itseäni, mutta ei hän vastaankaan laittanut, joten vaihdoin vaatteet ja laittauduin muutenkin kaupunkitällinkiin. Jerry tarjosi minulle kyytiä, mutta huomautin, että hän ei varmaankaan ollut enää sinä iltana ajamassa takaisin Hankoon – hänellähän oli aamulla koulua. Niin me päädyimme ajamaan Hesaan peräkkäin, mikä tietysti tuntui vähän hölmöltä. Seurasin Jerryn autoa uskollisesti aina Hietsun torille asti, joka oli tähän aikaan vuotta ja viikkoa käytännöllisesti katsoen autiota parkkipaikkaa. Sieltä voisimme hyvin kävellä Leksan luo ja hänen luotaan ei ollutkaan galleriaan enää kuin kivenheitto.

Nousin autosta vähän jäykkänä ja aloin palella saman tien, sitä paitsi minulla oli orastava pissahätä. Matka oli ollut pitkä ja olin useammin kuin kerran tullut ajatelleeksi, että olisi ollut mukavampaa matkustaa samassa autossa ja jutella. Toisaalta aloin olla vähän väsynyt Jerryn seuraan, kun ei hänestä ottanut selvää.
- Soitetaanko Leksalle? Jerry ehdotti, kun olin venytellyt ja lukinnut autoni.
- Ei kun mennään sen luo. Mun pitää päästä vessaan.

En tiedä, tiesikö Jerry Leksan uuden asunnon koordinaatteja. Ainakin hän oli kävelemässä oikean porttikäytävän ohitse ja sain pysäyttää hänet.
- Tästä, mä luulisin, sanoin aavistuksen epävarmana sentään. Talot olivat kaikki niin samannäköisiä.
- Niin joo, Jerry sanoi. Hän ei ollut paljon puhunut kävellessämme ja mitä sekin nyt sitten taas tarkoitti? Minä en jaksanut enää edes arvella.

Leksa oli valmiina lähtöön heti, kun olin lainannut hänen eriötään, eikä kummastellut Jerryn mukanaoloa. Seurasimme häntä lyhyen matkan galleriaan, joka oli tyhjä lukuun ottamatta meitä ja naista, joka myi lippuja ja esitteitä. Ihan kuten olin arvellutkin, vaikka en nyt viitsinytkään mainita mitään ääneen.
- Sä olet täällä, Leksa esitteli viittoillen takakulmaan päin ja minä vilkaisin hurjistuneena lipunmyyjätärtä.
- Hyst! sanoin. – Eiköhän katsella ihan järjestyksessä vaan.

Kuvat eivät suoraan sanottuna olleet kovin tajuntaaräjäyttäviä, mutta säntillisesti katsoimme jokaisen edeten hitaasti kohti peräseinää, jota Leksa oli jo ovelta osoittanut. Osa kuvistani oli nyt kehystetty suuremmiksi kuin Leksan makuuhuoneessa, osa oli vedostettu mustavalkoisiksi ja muutama harva kylpi väreissä. Muistin, miten Leksa oli väen vängällä halunnut raahata minut jonnekin pyöreäkiviselle rannalle ja oli kyllä myönnettävä, että hänellä oli ollut ideaa siinä. Makasin kaarevalla kivellä, kaarevien kivien ympäröimänä, vatsani kaartuen kaiken yllä kuin pyhä alttari tai uhrikivi. Siinä oli aavistus sinisenvihreää väriä taustan vedessä, mutta muuten sekin oli lähinnä valoa ja varjoa.
- Kyllä sä olet aika taitava, sanoin Leksalle.
- Kiitos, pikkulikka, hän sanoi ja ehkä ensimmäistä kertaa näin hänet hiukan hämillään.
- Eikö olekin, Jerry? kysyin, sillä Leksan hämmennys sai minut nolostumaan. Tämä katsoi kuvia hyvin vakavana, eikä näyttänyt kuulevan. – Jerry?
- Mun poika, hän sanoi hyvin hiljaa ja liikautti etusormeaan pitkin kuvavatsaani.

Se vähän niin kuin tappoi tunnelman ainakin, mitä minuun tuli ja pari syvää henkäystä haukottuani ilmoitin aikovani palata Hankoon pikimmiten.
- Aja varovasti, Jerry sanoi poissaolevana.
- Miten olisi ruukullinen hapanta? Leksa kysyi häneltä sivuuttaen minut kokonaan.
- Vaikka tynnyrillinen, Jerry ilmoitti ja koska minut oli näköjään unohdettu kokonaan lähdin galleriasta ja kymmenen minuuttia myöhemmin koko Helsingistä. Olipa ollut kannattava ja mieltäylentävä reissu.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   9.5.12 20:32:55

Ihanan kamala pätkä! Itken ja hymyilen samaan aikaan voivoi kiiitos Sennu taas! Joskos pieni lisäpätkä vielä?

Lähettäjä: BZ 
Päivämäärä:   9.5.12 20:44:14

Tahtoo lisää XD

Päivämäärä:   9.5.12 21:31:51

Voi Jerryä :/ Nyt ne voi sitten puhua käsittelemättä jääneen vauva jutun pois päiväjärjestyksestä? Ja samalla selvitellä missä mennäään.... :D
Tahtoisin lisää mutta meni perille toi eilinenkin. Ymmärrän hyvin. :) Seuraavan kerran kinuan kun Mustin kuva on valmis :'D Siihen saakka koitan keksiä jotain järkevämpää kommentoitavaa tai fiksumpaa ois ehkä olla hiljaa :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   10.5.12 17:01:28

Hanna ei ollut kotona. Talon tyhjyyden ihan kuuli, vaikka Hannan auto olikin pihassa. Hän ei ollut kuitenkaan vielä toistaiseksi uskaltautunut ahtautumaan ratin taakse ja arvelin Kaitsun vaikka hakeneen hänet päivälliselle, kun kotiorja kerran oli karannut vapaalle. Tai sitten hän saattoi tietenkin maata kuolleena sängyssään, mutta sitä en oikein uskonut, enkä aikonut ottaa siitä selvää katsomalla hänen huoneeseensa.

Tunsin tarvitsevani jotain ravitsevaa, joten menin keittiöön ja valmistin itselleni aterian, joka koostui keitetystä makaronista, ketsupista ja juustosta sekä isosta kulhollisesta jäätelöä. Hannan pakastin oli jäätelönrakastajan aarreaitta. En ollut edes maistanut kaikkia Ben&Jerry’s –laatuja, joita siellä oli. Ja suklaa- ja kinuskikastiketta hänellä myös oli jääkaapissa. Söin niin kuin en koskaan ennen, mutta noin litra jäätelöä alkoi tehdä tiukkaa loppua kohden. Närkin sitä puolikas lusikallinen kerrallaan ja olin siinä touhussa vielä, kun ovi kävi ja Hanna tuli kotiin. Toivoin kovasti, että hän painuisi suoraan omaan huoneeseensa, mutta ei. Suoraa päätä keittiöön hän käveli ja rekisteröi yhdellä katseella ateriani.
- Jaha. Lohturuokaa, hän totesi ja tutkaillen makaroninjämiäni kattilassa. – Riitelittekö te?
- Hä? Ai Jerryn kanssa? Ei, sanoin kummastuneena.
- Millanen se näyttely oli?

Ärsyttävän puhelias naisihminen, ajattelin, mutta tökkäsin vain lähemmäksi esitettä, jonka olin saanut lipun ostaessani. Hanna otti sen ja selaili sitä hajamielisesti.
- Oletko sä täällä?
- Siellä loppupuolella. Se isomahainen nainen.
- Oliko Jerry mukana?
- Oli.
Oikeasti. Hannalla ei ollut tapana rupatella tällä tavoin. Mitä ihmettä hän nyt oikein hautoi?
- Älkää nyt ruvetko kehräämään mitään romanssia, hän sanoi ja huokaisin. Sitäpä tietenkin.
- Älä huolehdi, ei mitään sinne päinkään, ilmoitin.
- Miksi sä sitten mässäilet tällä tavalla?

Minun teki mieli ruveta itkemään, joten tungin suuni täyteen puoliksi sulanutta jäätelöä. Se ei auttanut.
- Koska mulle tuli niin kestämättömän paha mieli, puuskahdin nieltyäni, sillä Hanna odotti selvästikin vastausta edelleen.
- Suruun syöminen ei ole viisasta. Miksi? hän tahtoi tietää.
- Koska sillon ei osaa lopettaa, mutisin.
- Älä ole näsäviisas. Mistä sulle tuli noin paha mieli? Kattilallinen makaronia ja tommonen määrä jäätelöä on aika paljon.
Kai se oli, joten huokaisin vielä kerran ja kerroin, mitä galleriassa oli tapahtunut.
- Jerry vaan katsoi sitä kuvaa, ja mun vatsaa siinä ja se sanoi ”mun poika”. Ääneni oli vähällä särkyä, vaikka ääneen sanottuna se kuulosti typerältä. Mitättömältä. Saatoin vain toivoa, ettei Hanna alkaisi nauraa.

Sitä hän ei onneksi sentään tehnyt vaan meni ja valikoi itselleen pakastimesta yhden jäätelöpurkin ja istui minua vastapäätä.
- Olipa tunteellista.
- Surkeeta ja surullista se oli.
- Pateettista, hän myönsi ja sai minut maistelemaan sanaa epäluuloisena. Tekikö hän pilaa minusta? Tai mikä tässä tapauksessa vielä pahempaa, Jerrystä? Sitä en sietäisi.
- Onko sun mielestäsi jotenkin omituista pahoittaa mielensä semmosesta? vaadin saada tietää.
- No, voisi tietysti kuvitella, että niin vanha juttu kuin se vauvan kuolema olisi jo käsitelty.
- Mä olenkin, eikä siinä paljon käsittelemistä ollut, sanoin ja nostin leukaani. Harva ihminen otti koko asiaa puheeksi kanssani, mutta olin minä aika tottunut vakuuttelemaan, että kaikki oli päättynyt parhain päin.
- Niin näkyy, Hanna sanoi ja katsoi merkitsevästi jäätelökulhoani.
- Oikeasti.
- No sitten on kyse siitä, että te ette ole selvittäneet sitä keskenänne.
- Siinä mitään selvittämistä ole. Takuulla Jerrykin on samaa mieltä, ettei siinä ole mitään suremista.
- Enpä usko.
- Sä sanoit itsekin, että varmasti sen oli parasta kuolla, muistutin. Sehän oli ollut suurin piirtein ensimmäinen asia, jonka Hanna oli minulle sanonut, kun olimme kesällä Lappeenrannassa tavanneet.
- Ehkä olikin, mutta en edes minä ole semmosta kiveä, etteikö jonkun ihmisen kuoleminen mitenkään koskettaisi. Jerry ei ainakaan ole.
- Mä olen, minulta pääsi, mutta en minä ollut. En jumaliste kestänyt edes tätä keskustelua aiheesta vaan silmäni alkoivat tuntua vetisiltä. Hanna takuulla huomasi sen, sillä hänen äänensä oli purevan ivallinen.
- Niin, selvästikin. Sä olet pelkästään järkyttynyt siitä, että Jerry näytti vähän tunteita. Mutta älä nyt enää haksahda siihen. Piilota äidintunteetkin.

Päivämäärä:   10.5.12 17:18:19

Se sitten niistä kuvitelmista että Hanna lämpeis ajatukselle että Henu ja Jerry palais yhteen.. :D Voi Jerry parka kun se on sukulaisten puolesta tuomittu poikamieheksi. Hei halauaisin muuten tietää mitä ne aatteli siitä jostakin tytöstä joka oli kuvioissa silloin ihan alussa? Vai oonko ihan pihalla :'D

Päivämäärä:   10.5.12 17:35:07

Hei lisäpätkää, jos on aikaa kirjottaa :) <3

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   10.5.12 22:54:19

Hei Suomi voitti! (yllätys)
Lupasin itselleni laittaa toisen pätkän jos niin käy, joten:
------------
Ja niin ympyrä sulkeutui ja olimme palanneet alkuperäiseen aiheeseen.
- Miellyttävää, että sä viitsit psykoanalysoida mua, sanoin ystävällisesti ja toivoin, että Hanna haistaisi sarkasmini. – Mä en kuitenkaan ole haikailemassa Jerryn tai kenenkään perään, enkä kehräämässä minkäänlaista romanssia.
- Hyvä, Hanna sanoi.
- Ja mitä se sitä paitsi sulle mitenkään kuuluu?
- Mä muistelen, että sä halusit opetella ratsastamaan.
- Entäs sitten?
- Että sulla on vielä aika paljon opeteltavaa ja että sun on nyt syytä keskittyä siihen eikä ruveta kuvittelemaan, että sun onkin aika ruveta seurustelemaan ja tekemään lapsia ja kaikkea muuta semmoista, mihin kuka tahansa pystyy.
- Niin mä keskitynkin, ja mun mielestä sä saisit kanssa keskittyä opettamaan sitä ratsastusta sen sijaan, että sä luulet voivasi antaa mulle jotain elämänohjeita, tiuskaisin.

Hannan silmät välähtivät vaarallisesti ja hän liikahti äkkinäisesti kuin olisi halunnut läimäyttää minua. Mieleeni juolahti, että olin saattanut mennä liian pitkälle. Harkitsin pyytää anteeksi, mutta en pystynyt siihen, en nyt. Ehkä aamulla, ellei hän nyt sitten heittäisi minua yön selkään. Nousin ja toivotin niukasti hyvää yötä, mihin en saanut vastausta, mutta se taisi olla pelkästään hyvä juttu.

Ei ollut lähellekään sopiva aika ruveta nukkumaan, eikä minua olisi nukuttanutkaan. Touhuiltuani vähän aikaa päämäärättömästi yhtä ja toista päätin olla reipas ja mennä kuntosaliin. Ehkä Martti olisi saanut slaagin, jos olisi nähnyt aterian, joka painoi vatsassani, mutta en jaksanut välittää siitä. Voisinhan rehkiä vain kohtuullisesti ja jättää vatsalihakset väliin. Minä kylläkin inhosin kuntosaleja ja hikijumppaa ja joukkuepelejä ja juoksemista, mutta en halunnut myöskään tuijottaa telkkaria tai kirjan sivua, sillä silloin ajatukset harhailivat ties minne. Oli paljon mukavampaa jännittää lihaksia ja kuvitella, miten ne venyivät, voimistuivat ja kuntoutuivat. Niin ainakin toiveunissani.

Mutta kyllä se toimi. Kun olin rääkännyt raajojani niin, että ne tärisivät väsymyksestä, kävin suihkussa ja koska pääni ei ollut vielä ihan niin tyhjä kuin olisin toivonut, soitin Nelli-serkulle. Tänään en halunnut puhua Mintun tai Helin kanssa, saati äidin. Heille pitäisi kuitenkin kertoa, miten minulla täällä sujui, enkä uskonut, että kovin vahvasti sen jälkeen, miten olin vasta äyskinyt Hannalle. Nellin kanssa saatoin puhua toisenlaisista jutuista, kuten mitä hänelle oli tapahtunut viime vuosina, ja minullekin, sopivan yleispätevästi. Se oli oikea ratkaisu. Juteltuani puolisen tuntia vain iloisista, kesäpäivän tuoksuisista asioista suunnitellen muun muassa juhannusta mummolassa pitkästä aikaa, onnistuin melkein unohtamaan Hannan vihastumisen.

Jossain taustalla tietoisuus siitä kuitenkin jäyti ja herätti minut aamiaiselle ylettömän aikaisin. Ei minulla kovastikaan nälkä ollut, mutta parasta oli syödä, jotta jaksaisin ratsastaa. Ja niinhän minä epäilemättä aioin tehdä. Listallani olisi taas normaali määrä hevosia – ellei sitten Hanna ollut iltasella käynyt tallissa pyyhkimässä nimikirjaimiani yli joka ruudusta. Sen näkisin vasta siellä, sillä olin liian raukkamainen odottaakseni, että Hanna nousisi ylös ja kohtaisin hänet ennen tallille menoa. Sovinnon eleeksi kuitenkin laitoin kahvin valmiiksi odottamaan häntä ja sitten luikin tallille pitkin seiniä ja taakseni vilkuillen. Tunsin olevani potkua odottava koira, joka luimisteli häntä koipien välissä.

Kello ei ollut vielä lähelläkään yhdeksää, joten Ulla huudahti yllättyneenä, kun ilmestyin talliin ja sanoi anteeksipyytävästi, ettei hän ollut vielä laittanut minulle mitään hevosta.
- Et tietenkään, mikä selvänäkijä sä muka olet? sanoin sovinnollisesti ja menin katsomaan ratsastuslistaa. Minä olin siellä edelleen ja yllättävän suuri helpotus valtasi minut. Hanna ei ollut suuttunut minulle niin kovasti, että olisi käskenyt minun saman tien häipyä talostaan, eikä edes sen vertaa, että olisi iltapimeällä tai aamutuimaan rientänyt talliin vetämään minut yli henkilökunnasta. Ehkei hän ollut suuttunut ollenkaan? Katsoin tallin tilannetta ja sanoin Ullalle, että voisin laittaa itse kuntoon Amin, joka oli listalla ja jota ei vielä ollut viety ulos.
- Selvä, minkä sä haluat sen jälkeen? Ulla kysyi vain.

Olin jo toisen hevosen, Echon, selässä, kun Hanna raahusti maneesiin. Tai raahustaa oli ehkä huono sana. Paljon pidemmin askelin hän jo liikkui kuin edellisviikolla, vaikka kulku etenikin hitaasti.
- Mitä sä olet tehnyt? hän kysyi lyhyellä, töykeällä äänellä huomenia toivottamatta.
- Laukkaa, sanoin yhtään sen enempää koristelematta. Hanna ei vastannut vaan istui katsomoon ja kas kummaa, minusta alkoi äkkiä tuntua siltä, etten osannut ratsastaa pätkääkään. Echo havaitsi hyvin pian olevansa samaa mieltä ja alkoi kuskata minua miten mieli.
- Mikä víttu sua oikein vaivaa? Hanna kysyi noin minuutin kuluttua. Tai saattoi siinä kaksikin mennä. Ei kolmea kuitenkaan.
- Sinä, puuskahdin.
- Minä? Hanna toisti ja pysäytin hevosen, vaikken ollutkaan saanut lupaa siihen.
- Sinä. Tai se, että, oletko sä… äh. Mä taisin olla vähän turhan epäkohtelias eilen, sanoin. Oikeasti en tiennyt, olinko ollut, mutta omatuntoni oli kehrännyt jupakasta oikean taivaita tavoittelevan termiittikeon.
- Et kai. Minähän se en tajunnut, että sä elät vain ratsastaaksesi ja minä opettaakseni sua. Niin että mitäs jos palattaisiin siihen, mikä on tärkeetä. Rupea ratsastamaan.

Ja minähän rupesin. Pääni lakkasi suhisemasta olettamuksia siitä, mitä Hanna mahtoi ajatella ja miksi hän yleensä ottaen oli ryhtynyt ruotimaan minun asioitani. Sitä paitsi hänhän oli kertonut syyn. Hän tuntui ajattelevan, että minulla oli mahdollisuuksia tulla hyväksi ratsastajaksi, jos malttaisin keskittyä siihen asiaan. Ikään kuin minulla olisi ollut mitään muutakaan, mihin keskittyä. Olinhan jo kuukausia sitten todennut, ettei miehistä ollut minulle kuin harmia ja hankaluuksia.

Päivämäärä:   10.5.12 23:15:13

Henussa ja Hannassa on ehkä jotain samaa :D. Tää käy aina vaan mielenkiintoisemmaks...

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   11.5.12 16:50:37

kuinka pitkä pätkä saadaan jos kanada kaatuu tänään? ;)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   11.5.12 17:12:12

Saatte toisen pätkän, takuulla, jos Suomi voittaa :D

-------------
6. Taipui vaan ei taittunut
Muutama päivä siinä meni tiukasti asialinjalla. Hanna höykytti minua ja minä tottelin. Olin hyvä noudattamaan käskyjä ja aina, joka ainoan kerran se, mitä Hanna käski minun tehdä, toimi. Silloin, kun ratsastin itsekseni, yritin koko ajan miettiä, miten Hanna ratkaisisi ongelmat, joita kohtasin. Joskus osasin, usein en. Se oli turhauttavaa, etenkin kun saatoin olla ihan kelvollinen ratsastaja, ja aina välillä muistutin itselleni, että niin olinkin. Kyllä minä sen tiesin, sillä muistin hyvin ajan, jolloin en olisi saanut yhtäkään Hannan hevosista edes nostamaan laukkaa. Jolloin kaksi raviaskelta olisi riittänyt vaihtamaan sydämen ja maksan paikkaa sisuksissani. Siitä ei edes ollut kovin kauan. Niin kelvollinen en vaan ollut, että olisin omin päin pystynyt muuhun kuin antamaan hänen hevosilleen liikuntaa. Mutta sitä vartenhan täällä olin.

Kuitenkin minusta tuntui, että asiat olisivat voineet olla paremminkin. Tietysti oli hienoa, että Hanna viitsi opettaa minua ainakin jonkin aikaa joka päivä, mutta huomasin, ettei se riittänyt. Eukko oli usein ollut sietämätön, komenteleva ja ylenkatseellinen, mutta kaipasin yllättäen niitä hetkiä, jolloin hän ei ollut ollut sellainen. Nyt niiden tilalla oli vain viileää etäisyyttä. Ei puhettakaan ratsastuksen teoriasta ruokapöydässä tai varsavideoista. Itse asiassa Hanna alkoi käydä ulkona syömässä ja jääkaappiin ilmestyi taas mikroaterioita. Hän ei olisi voinut selkeämmin esittää paheksuntaansa ja minä annoin periksi. Torstai-aamuna istuin keittiössä odottamassa niin kauan, että Hanna suvaitsi nousta ylös. Kuullessani ensimmäisen kolahduksen hänen huoneensa suunnasta lykkäsin esipaistetut sämpylät, joita olin illalla käynyt muiden tarveaineiden muassa ostamassa, uuniin ja aloin paistaa häränsilmämunia ja pekonia.

- Mikset sä ole jo ratsastamassa? kysyi Hanna epäluuloisesti suvaittuaan lopulta saapua keittiöön.
- Koska mä halusin tehdä sulle aamiaista, sanoin ja kaadoin hänelle kahvia. – Ja pyytää anteeksi.
- Niinkö? Hanna sanoi huomattavasti suopeammin. Olinkin arvellut, että hän pitäisi sanasta anteeksi. Yllätyin kyllä siitä, miten paljon vaikutusta sillä oli. Ei hän kapsahtanut kaulaani tai vannonut ikuista ystävyyttä, mutta hänen ilmeensä muuttui tyynen tyytyväiseksi ja hän söi lautasensa tyhjäksi ennen kuin avasi taas suunsa.

- Ei kai kukaan nyt ole kävelyttänyt sulle hevosta tunnin ajan maneesissa? hän kysyi vilkaisten kelloa.
- Ei, mä kävin sanomassa, että tulen myöhemmin.
- No, alahan sitten mennä hommiin. Ammoa sun ei tarvitse ratsastaa. Se lähtee klinikalle.
- Miksi? pelästyin.
- Ostotarkastukseen.
- Jaa se. Viedäänkö me se?
- Ei, mutta mä menen kyllä mukaan.

Minua olisi myös kiinnostanut lähteä mukaan. Hevossairaalalla ei ollut minuun yhtä lamauttavaa vaikutusta kuin ihmissellaisella, etenkään, kun hevonen ei ollut sairas. Olinhan ollut oriasemallakin.
- Ja ennen kuin menet tallille niin järjestä itsellesi se ajokoe. On ihan naurettavaa, että sä olet muka hevosalalla eikä sulle ole korttia kuljettaa niitä.
- Mitä, nytkö, täälläkö? säikähdin.
- Nyt ja vaikka Rovaniemellä, jos sä sinne haluat mennä. Mä en jaksa enää katsoa tota saamattomuutta. Sä voit lainata mun konetta, jos sun tarvii etsiä puhelinnumeroita.

Minä olin tyrmistynyt enkä tiennyt, mitä sanoa tai tehdä. Tai tiesin tietysti, mutta siinä oli vähän nieleskelemistä. Hannaa toteltiin. Hän ei mitenkään voisi ymmärtää, miten vaikea minun olisi ruveta soittelemaan moista asiaa. En minä voinut edes aloittaa.
- Mene, mene! Hanna sanoi kärsimättömästi ja sai minut sinkoamaan paniikissa pois keittiöstä, hänen toimistoonsa.

Vaihtoehtoni olivat joko hoitaa homma tai käpertyä lattialle imemään peukaloa, ja vaikka jälkimmäinen houkutteli, en oikein voinut muuta kuin tarttua puhelimeen. Hannalla oli vanhanaikainen lankapuhelin työpöytänsä kulmalla, mutta silläkin saattoi soittaa ja tein, kuten Jerry oli tehnyt. Soitin numerotiedusteluun ja pyysin yhdistämään siihen paikkaan Hangossa, joka järjesti ajokokeita. Numeropalvelun tyttö ei nauranut minulle vaan toivotti pirteästi hyvää päivänjatkoa ja sitä vielä ihmetellessäni katsastuskonttori vastasi. Sielläkin oli ystävällisen oloinen naisihminen ja muutaman minuutin kuluttua istuin lattialla nojaten Hannan työpöytään ja sovin itselleni kirjallisia.

Takuulla suurin osa ihmisistä ei voi ymmärtää, millainen olo minulla oli, kun nousin ja kirjoitin päivämäärän ja kellonajan pöydällä olevaan muistilehtiöön. Harva kai inhosi vieraille ihmisille soittamista niin paljon kuin minä, mutta koska olin tehnyt sen ja saanut asiani toimitettua, tuntuivat jalkani liikkuvan itsekseen vähän lattian yläpuolella. Vähän samalta minusta oli tuntunut silloin, kun olin kuullut, että olimme voittaneet suomenmestaruuden.
- Mä menen ens viikolla kirjallisiin! huusin Hannalle keittiön suuntaan ja kiskoin ratsastussaappaat jalkaani. Nyt voisin ratsastaa vaikka koko tallin läpi.

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   11.5.12 23:17:14

dämn :D

Päivämäärä:   11.5.12 23:24:26

Mä inhoon kanssa soitella vieraille ihmisille... Nytki pitäis varata aika neuvolaan, mutta ei vaan saa aikaseks (en tykkää mun neuvolatädistä). Noh, ehkä ens viikolla saa soitettua vaikka safkiksella. Toivottavasti.

Lähettäjä: Campsu 
Päivämäärä:   12.5.12 14:27:21

Mä niin ymmärrän ton loppufiiliksen, ite vihaan puhelimessa puhumista kenenkään kanssa, ja laitan muut soittamaan tai vältän soittamista kaikin tavoin..:D Vanhemmatkin vittuilee aina, että kun soittaa nii tulee luuria korvaan ja viesti perässä "mitä asiaa" ;D

Mutta hyvä pätkä!

Päivämäärä:   12.5.12 16:33:47

Saisko tänää Jerryistä pätkää?? :D

Lähettäjä: Enne 
Päivämäärä:   12.5.12 19:38:22

?

LähettäjäMeow_ 
Päivämäärä:   12.5.12 19:39:26

Mä tarviin päivän pätkän! Idiootti mies jätti mut taas yksin kotiin ku ite läks Helsinkiin kattoo jotain hemmetin peliä. Siis ihan oikeesti, idiootti!!

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   12.5.12 19:42:28

eikai häviöstä tuu miinuspäiviä, vai missä päivän pätkä? :D

Lähettäjä: tölkki 
Päivämäärä:   12.5.12 20:25:49

Sennnu taitaapi olla reissussa, saa näkee pääseekö laittelemaan pätkää vai jääkö huomiseen =)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   12.5.12 20:37:51

Tölkki, koskas mä olen "jättänyt huomiseen?" :D
Tai no, ehkä kerran on päässy käymään silleen :D
Terveisiä Tallinnasta kumminkin!
-----------------
Kakka kasaantuu, mutta olin ennenkin havainnut, että hyvillä asioilla oli sama siunattu taipumus. Sinä päivänä kaikki tuntui onnistuvan satulassa, vaikkei Hanna ehtinytkään minua neuvomaan, koska hän oli klinikalla Ammon kanssa. Sieltä palattuaan hän teki kaupat Ammosta, ja vaikka olin siitä vähän pahoillani, piti minun iloita niiden osapuolten kanssa, jotka tunsivat voittaneensa. Svea oli riemuissaan ja hänelle olin kyllä kateellinen. Hanna huokui hiljaista tyytyväisyyttä ja ajattelin summaa, jonka hän oli juuri netonnut. Jos hän pystyi myymään kaksikin hevosta vuodessa, se selitti täysin, miten hänellä oli varaa kaikkiin ihanuuksiin vaatehuoneessaan. Ehkä minun pitäisi sittenkin vakavammin perehtyä varsojen rakenteeseen ja ruveta säästämään rahaa.

Päivä jatkui samassa moodissa. Hanna kysyi, huvittaisiko minua kyhätä kokoon jotain pientä päivällistä, jos hän pyytäisi Kaitsunkin syömään, ja tietenkin tein niin. Mielelläni jopa. Ensinnäkin oli enemmän kuin miellyttävää taas olla Hannan suosiossa ja toiseksi Kaitsu teki minulle hyvää. Tietenkin ukko oli vanha kuin taivas, mutta ehkä juuri siksi hän käyttäytyi kuin maailma olisi vielä ollut sellainen, jossa naisia kohdeltiin kuin kukkaa kämmenellä. Päätin hiljaa mielessäni, etten enää toista kertaa rupeaisi Hannan kanssa nokkapokkaan.

Päätös osoittautui viisaaksi, sillä tallilla tapahtui kaikenlaista mielenkiintoista, josta ehkä muuten olisin jäänyt paitsi. Ulla opetti minut ajamaan vehjettä, jolla lanattiin maneesi ja kärrättiin heiniä ja turvetta. Millalla kävi toinenkin ostajaehdokas ja sen jälkeen sitä tuli katsomaan eläinlääkäri. Hanna halusi tarkistaa, että se oli takuulla kunnossa, sillä se oli edelleen käyttäytynyt aika huonosti. Mutta se oli ja hän korjasi ilmoituksensa sanamuotoa niin, että se houkutti entistä useampia toiveikkaita junnuja soittamaan vaativasta hevosesta. Minä sain lainata Hannan maasturia ja traikkua ja harjoitella taas pitkästä aikaa peruuttelemista ja parkkeeraamista ja siinä sivussa kirjallisissa käyminen meni melkein huomaamatta. Tällä kertaa osasin vastata tarpeeksi moneen kysymykseen ja varasin ajan inssiin. Koska olin ollut niin reipas, että olin ruvennut hoitamaan asiaa ihan itse, tuntui loppukin sujuvan kuin tanssi. Inssipäivänä satoi lunta kuin Siperiassa ja setä, jolla oli päätösvalta läpipääsyni suhteen, skippasi kokonaan traikun irrotus- ja kiinnitystehtävät kuultuaan, että olin Hannalla töissä. Hän sanoi uskovansa, että olin leikkinyt hevoskuljetusajoneuvojen kanssa enemmän kuin tarpeeksi ja päästi minut läpi.

Ja tietenkin minä ratsastin kovasti. Olin tullut maininneeksi Hannalle siitä, miten minusta välillä tuntui järjettömältä ratsastaa vain ratsastamisen vuoksi, joten hän oli ruvennut avaamaan minulle kokonaiskuvaa suunnitelmiensa suhteen. Kun aloin ymmärtää, miten tarkasti ratsujen elämä oli ohjelmoitu tähdäten aina seuraavan vuoden kisoihin, alkoi minunkin hommani tuntua mielekkäämmältä. Mitä siitä, että niillä oli lepokausi ja minun tarkoitukseni oli lähinnä ylläpitää jonkinlaista peruskuntoa, sekin oli tarkoituksenmukaista ja motivoivaa nyt, kun ymmärsin kuvion ja minä opin silti koko ajan lisää. Tai ainakin sain kokemusta.

Jerrystä en kuullut mitään, ennen kuin kuulin Hannan seuraavana perjantaina sanovan Hasselle, että Ammon tyhjäksi jäänyt karsina piti laittaa kuntoon Feistylle, jonka Jerry toisi illemmalla takaisin omaan kotiinsa. Olin melkein unohtanut, että ori oli oikeasti Hannan.
- Ja sitten mä olen viikonlopun poissa. Henriikka pitää teitä silmällä, Hanna sanoi uhkaavasti ja Hasse nyökkäsi vilkaisten minua pahansuovasti. Meistä ei ollut muodostunut sydänystäviä, vaikken ollut sanonut hänelle poikkipuolista sanaa moneen päivään. No, onneksi se seikka ei valvottanut minua öisin ja saatoin hymyillä hänelle suloisesti.
- Mihin sä lähdet? kysyin Hannalta miettien, mahtaisiko Jerry ängetä taas seurakseni viikonlopun ajaksi. Ajatus ei ollut täysin vastenmielinen, mutta en kovin paljon uskonut sen toteutumiseen. Jos hän olisi ollut minusta kiinnostunut, kuten olin jossain vaiheessa uskaltanut kuvitella, hän ei varmaan olisi pysynyt poissa kahta viikkoa ilman pihaustakaan. Ei sillä tietenkään minulle mitään merkitystä ollut.
- Me lähdetään Jerryn kanssa Ahvenanmaalle, Hanna sanoi.
- Okei, sanoin välinpitämättömästi.

Lähettäjä: empppu 
Päivämäärä:   13.5.12 17:07:23

oi ihanaaaa ku täällä oli täällä oli taas moooonta pätkää oottamassa ku en kolmeen päivään päässy käymään! :D

Päivämäärä:   13.5.12 17:12:34

Toivottavasti tulee pätkä vaikka Suomi häviäisikin!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   13.5.12 17:16:33

Tässä - saatte toisen jos Suomi voittaa!
-------------
Jerry tuli kuuden maissa ja Hanna lähti tallille kaiketi tarkistamaan, että Feistyllä oli kaikki jalat tallella poissa vietettyjen kuukausien jälkeen. Minä en voinut, sillä hän oli pyytänyt minua järjestämään heille jotain syötävää ennen lähtöä ja hämmentelin kiivaasti patojani miettien, voisinko vaatia Hannalta erillisen palkan kokinhommista. Oikeastaan se olisi vain oikeudenmukaista. Hänhän oli luvannut maksaa minulle ratsastamisesta saman kuin mitä Veskukin maksoi ja ruoan laittamisesta oli tullut sen päälle suorastaan sivutyö.

Ilmeisesti Feisty oli siinä kunnossa kuin pitikin, sillä Hanna ja Jerry saapuivat pian.
- Hei, Jerry sanoi minulle ohimennen selvästikin kiinnostuneempana katetusta pöydästä. – Mitä me syödään?
- Kiinalaista, sanoin lyhyesti ja nostin riisikattilan pöytään. Hanna oli toivonut hapanimelää kanaa ja sitä hän siis sai.
- Oinam, Jerry sanoi ja istui. – Oispa kätevää jos vaimo ois kokki.
- Oisko? kysyin kuivasti, mutta sitten minullekin kävi kuten mainoksessa. Hyvä ruoka, parempi mieli. Olin onnistunut tänään aika hemmetin hyvin. Hanna ja Jerry jutustelivat tulevasta matkasta ja minä keskityin syömiseen, kunnes havahduin omaan nimeeni.
- Eikö Henriikka tulekaan? Jerry kysyi hämmästyneenä.
- Ei, se saa jäädä tänne päällysmieheksi, Hanna sanoi.
- No mitä hiton päällysmiestä nää täällä viikonloppuna tarvitsee?

Minä en sanonut mitään, koska minulta ei mitään kysytty, katselin vain toisesta toiseen, kun he kiistelivät siitä, pitäisikö minun lähteä vai ei. Täytyy myöntää, että peukutin Jerryn voiton puolesta. Olin kuullut niin paljon Hannan siittolasta Ahvenanmaalla, että halusin enemmän kuin mielelläni nähdä sen. Ajattelin luvata olla hyvin pieni, hiljainen ja huomaamaton, jos vain saisin lähteä mukaan, mutta se olisi ollut noloa vinkumista.
- No sama se mulle, Hanna sanoi lopulta pahantuulisesti. – Kai sille jotenkin vielä lipun saa.
- No mä luulin koko ajan, että se on lähdössä niin että ostin mä sillekin lipun, Jerry puuskahti. Jaa, sitäkö se olikin? Hän oli hoitanut matkan järjestelyt eikä halunnut nähdä rahojensa menevän hukkaan.
- Painu pakkaamaan sitten, Hanna sanoi minulle. – Meillä ei ole liikaa aikaa.
- Mitä mä tarvitsen? kysyin nousten jo tuoliltani.
- Mistä minä tiedän? Hammasharjan ehkä?
- No lähinnä mä tarkotin, että tarvitsenko mä ratsastuskamoja, tarkensin.
- Kai sä voit ne ottaa. Cocktailmekot voit jättää.

Viimeinen arvoituksellinen lause sai minut pohtimaan, saattoiko Hanna tietää pukeutumisleikeistäni, mutta en ehtinyt jäädä miettimään sitä vaan juoksin tallille hakemaan kypäräni ja ilmoittamaan Ullalle, että he saisivat sittenkin hoitaa tallin viikonlopun yli kolmestaan. Sitten pakkasin noin kolmessa minuutissa kassiini kaiken, mitä saatoin luulla tarvitsevani ja pelmahdin eteiseen juuri, kun Hanna alkoi kailottaa nimeäni.
- Tässä, läähätin.
- Meidän pitää mennä.

Lähdimme Jerryn autolla ja sen perässä oli edelleen traikku. En kysynyt siitä mitään, sillä ruokapöytäkeskustelusta olin ymmärtänyt, että hän hakisi samalla reissulla kotiin kaksi Mustaojan varsoista. Olin vain hiljaa ja pienenä takapenkillä, vaikken ollut ääneen mitään sellaista luvannutkaan. Jotenkin Hanna oli näyttänyt siltä, ettei minun kannattanut tehdä kauheasti numeroa olemisestani ainakaan ennen kuin myöhemmin. Minun teki kyllä mieli hihitellä itsekseni. Ihan kuin olisin lähdössä lomalle – ja niinhän oikeastaan olinkin. En ollut koskaan käynyt Ahvenanmaalla, ja vaikka siellä varmasti olisi viihtyisämpää kesällä kuin marraskuussa, olin miellyttävän jännityksen vallassa. Minun pitäisi muistaa lähettää äidille kortti.

Lähettäjäsitruunapiiras 
Päivämäärä:   13.5.12 18:21:08

vaikka suomi häviääkin niin toinen pätkä vaikka sen kunniaksi että mun kisat onnistu loistavasti tänään? tai äitienpäivän :DD

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   13.5.12 18:36:39

Olkoon, kai tähän tarvii jotain lohduttavaa (ja olihan toi aika lyhyt).
Ja onnea sitrikselle kisamenestyksestä!
------------
Jerry ajoi Turun satamaan ja siellä laivaan. Nähdessäni autokannen onnittelin itseäni oikein kädestä pitäen siitä, etten ollut ehtinyt kehuskella hänelle pikku-e:lläni. Ei olisi ollut ollenkaan mahdotonta, että hän olisi pistänyt minut ajamaan, ja olin jo luvannut itselleni, että jos joku joskus esittäisi, että minä ajaisin mihinkään laivaan, juoksisin ja lujaa. Autot piti asetella niin tiukkaan, että minulle tuli ahtaan paikan kammo niitä katsellessani ja halusin vain äkkiä pois.
- Mitä me tehdään täällä? kysyin, kun olimme päässeet ihmisten ilmoille yläkansille.
- Tapetaan aikaa, Jerry sanoi.
- Kai sä otit hytin? Hanna tarkisti. – Mä en missään nimessä halua istua baarissa yhteen asti.
- Otin, Jerry vakuutti. – Haluatko sä sinne heti?
- Mä voisin kestää lasillisen viiniä.

Kävimme baarissa, josta Hanna oli puhunut niin alentuvaan sävyyn, ottamassa yhdet juomat. Hän joi punaviiniä ja irvisteli niin tehdessään, se oli kuulemma paitsi pahaa, myös liian kylmää. Minä päädyin olemaan solidaarinen Jerrylle ja nautin pelkkää kivennäisvettä kuten hänkin. Mutta sitten Hanna ilmoitti haluavansa pitkäkseen.
- Nukutaanko me kaikki samassa hytissä? kysyin epäillen. En tiennyt, halusinko nukkua Hannan kanssa samassa huoneessa ja mikä vielä tärkeämpää, tuskin hänkään minun kanssani.
- Ei me nukuta, ei ainakaan pitkään. Me ollaan perillä yhdeltä yöllä, Jerry sanoi. – Haluatko sä jäädä tänne?
Katselin ympärilleni kaljantuoksuisessa juottolassa, jossa parinkin lähipöydän keskustelu alkoi käydä jo tympeän äänekkääksi ja pudistin päätäni.
- Mulle kelpaisi hyvin pikku päikkärit, sanoin ja haukottelin varmuuden vuoksi. – Jos sä olet varannut tarpeeksi ison hytin. Ja jos Hannalle sopii.

Hannalle sopi. Meillä oli neljän hengen hytti, jonka toiselle alasängylle hän heittäytyi huokaisten syvään.
- Vieläkö sun haavaa kolottaa? Jerry kysyi myötätuntoisesti.
- Ei, se paremminkin kutiaa enää, Hanna sanoi. – Mä olen vaan päässyt niin rapakuntoon tässä sairasloman aikana. Ja myöhäistäkin alkaa olla.
Minä käänsin alas sen seinää vasten nostetun sängyn, joka ei ollut Hannan päällä ja kiipesin sinne. Minullekin alkoi olla myöhäistä.

Onnistuin nukahtamaan, vaikka Hanna ja Jerry juttelivatkin, mutta vähän ennen yhtä sekä jonkun kännykän herätys että käytävältä kaikuvat kuulutukset saivat minut istumaan.
- Eiköhän aleta valua autolle, kuulin Hannan sanovan. En tiedä, olivatko he nukkuneet, mutta minä olin päässyt sen verran syvälle, että nyt minua paleli ja olin mieluummin ääneti, sillä suustani tahtoi tulla pelkkiä ärähdyksiä. Zombina kuljin heidän perässään kammottavalle autokannelle ja olin ikionnellinen voidessani taas käpertyä takapenkille ja pitää matkatavaroita tyynynäni. Autokansi oli näin vastaheränneelle vieläkin kammottavampi kokemus kuin aiemmin ja pakokaasun haju, kun kymmenet tai jopa sadat moottorit käynnistyivät, sai pääni särkemään. Ylös kiertävät rampit, joita pitkin autot joutuivat peruuttelemaan, näyttivät vanhoilta painokuvilta kiirastulesta.

Me onneksi pääsimme traikun kanssa helpommalla ja onnellisen pian olimme jo tukevalla maalla. Jerryn ei tarvinnut kysellä reittiä vaan hän ajoi satamasta kaupungin halki pimeälle tielle. Matkasta ei ollut niin mitään kerrottavaa. Mitään ei nähnyt, eivätkä Hanna ja Jerrykään enää jaksaneet jutella. He olivat olleet äänessä jo neljännesvuorokauden, joten en ihmetellyt, jos jutunaiheet olivat vähissä.

Matka kesti noin kolme torkahtamista ja havahtumista, mutta sitten olimme perillä. Pihavalojen kajossa näin matalan talon, vaikka Jerry olikin jo sammuttanut auton valot.
- Kukaan ei taida olla odottamassa, Hanna sanoi happamasti, enkä ihmetellyt. Tuskin täällä asui ketään, jonka ei tarvitsisi nousta hevostilan aikataulujen mukaan. Ovi oli kuitenkin auki ja sisällä oli valot. Niitä seuraten löysimme suureen keittiöön, jonka pöydällä oli termoskannu, mukeja ja vadillinen kelmulla peitettyjä voileipiä. Ne saivat kaiken huomioni, vaikka Hanna vain tuhahtikin niille.
- Mä menen nukkumaan. Jerry, näytä Henriikalle joku paikka, mihin se voi mennä.
- Se on väsynyt, Jerry sanoi anteeksipyytävästi Hannan mentyä. Minusta oli hiukan hellyttävää, että hän viitsi pehmitellä Hannan kulmia. Kai minä ne jo tunsin.
- Hyvällä tuulellahan se oli, sanoin ja avasin termoskannua sen verran, että saatoin haistaa sitä. Ei kahvia, kuten olin toivonut, vaan teetä. Sekin tuoksui herkulliselta tähän aikaan vuorokaudesta, joten kaadoin itselleni mukillisen ja ahdoin suuhuni päällimmäisen voileivän. Yöllä kaikki tuntui maistuvan paremmalta kuin päivisin. En malttanut edes istua vaan mutustelin seisten ja katselin ympärilleni. Keittiö oli jotenkin rustiikkisen näköinen, vaikkei talo ollutkaan mikään ranskalainen linna. Mietin, kuka siellä teki ruokaa, mutten tuhlannut aikaa puhumiseen vaan pureskelin toisenkin voileivän.

Jerry söi myös, mutta lopetti kahteen leipään.
- Missä mä nukun? kysyin ja jätin mukini puolillaan tiskipöydälle.
- Mennään katsomaan, hän sanoi. Sammutimme valot keittiöstä ja kassiani raahaten seurasin Jerryä peremmälle. Talo tuntui jatkuvan vaikka miten pitkälle.
- Tässä on mun huone, Jerry sanoi yhden oven kohdalla.
- Sulla on oma huone täällä? totesin.
- No ei oikeasti ole, mutta tässä mä aina nukun, hän sanoi ja nosti oman kassinsa sisään. – Saat säkin tulla tänne, jos sua pelottaa…

Keskeytin hänet jämäkällä tönäisyllä lapaluiden väliin, vaikka hän nauravasta äänestään päätellen kiusoitteli.
- Etsi mulle oma huone, määräsin ja Jerry löysi sellaisen heti seuraavan oven takaa.
- Vakihenkilökunta asuu tuolla peremmällä, hän osoitti. – Kylppäri on tossa vastapäätä. Kannanko mä sun kassin?
- Kanna vaan, huokaisin ja katselin ympärilleni. Miten moneen uuteen, vieraaseen sänkyyn olinkaan tänä vuonna päätynyt? Useampiin kuin olisin luullut, se oli varmaa. Tämä näytti olevan mukavammasta päästä ja sitä peitti pulleaksi topattu ruusukuvioinen päiväpeite. – Mä voin ottaa sen kassin nyt. Hyvää yötä.
Mutta Jerry ei mennyt mihinkään, vaan seistä törötti ovensuussa. Hän oli niin liikkumaton, että katsahdin vaistomaisesti ympärilleni nähdäkseni, oliko aika pysähtynyt. Vahinko vaan, ettei huoneessa ollut mitään, josta olisin voinut päätellä, oliko niin käynyt vai ei.
- Kuule, hän sanoi.
- Niin?
- Meidän pitää puhua.

Lähettäjä: Figaron_haamu (ek) 
Päivämäärä:   13.5.12 18:55:17

No oliko toi nyt reilua jättää tollaseen kohtaan? :D

LähettäjäMeow_ 
Päivämäärä:   13.5.12 18:58:00

Ooh, niiden pitää puhua! Mitäs tästä mahtaa seurata :))

Päivämäärä:   13.5.12 19:19:31

OOoooh!! Tää on niin jännää.

Päivämäärä:   13.5.12 21:02:17

iiik!!!! sennnu sä oot niin ilkee !!!!

mä en kestä. I hope jerry pyytää anteex käytöstään sillon aikanaan.

Lähettäjä: Lasikannu 
Päivämäärä:   13.5.12 21:36:46

Samaa mieltä ku edelliset, ei tälläsee kohtaa voi jättää !
nyt Jerry tietenki rupee puhu Jeremiaksest ja sit ne muistelee niit aikoi ja sit Jerry nukahtaa sinne ja Hanna herättää ne sielt ja kunniankukko ei laula.
Joo,mopo lähti käsist.

Päivämäärä:   13.5.12 23:24:45

Voiettä mihin kohtaan jätit mutta kiitos kauheesti lisä pätkästä, kyllä lohdutti vähän :))

Tää on niin jännää ja kutkuttavaa :D

Lähettäjäwhisky. 
Päivämäärä:   13.5.12 23:58:39

Ei tollaseen kohtaan saa jättää! Ja samaa ovat näemmä sanoneet muutkin. Voi apua, mitä tästä nyt seuraa Jerryn ja Henun välillä..

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   14.5.12 16:55:05

voi apua mihin kohtaan jäi :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   14.5.12 17:24:35

7. Pandoran lipas
”Meidän täytyy puhua”. Se oli varmasti maailman pahaenteisin lause ja nosti ihoni kananlihalle jopa nyt, vaikkei Jerry voinut mitenkään keksiä mitään, mistä puhuminen voisi minua satuttaa.
- Tähän aikaan yöstä, älä nyt unta näe, tokaisin. – Vai näenkö mä?
- Et, enkä minäkään. Meidän pitää puhua.
- Ja mistähän? kysyin ajateltuani kuumeisesti itsekin syytä ja pidättäydyin kallistamasta päätäni keimailevasti. Halusiko Jerry yhtäkkiä näin yösydännä tunnustaa rakastuneensa minuun peruuttamattomasti? En keksinyt mitään muutakaan.
- Meistä. Vauvasta.

Ai niin. Muistin, mihin edellistapaamisemme oli päättynyt. Tietenkin vauvasta. Olisin pitänyt enemmän ensimmäisestä vaihtoehdosta ja tunsin, miten hartiani lysähtivät.
- Mä en ymmärrä miksi, siitä on jo ikuisuus.
- Sitä suuremmalla syyllä. Meidän ois pitäny puhua jo sillon ja viimeistään meidän pitää puhua nyt. Etkö sä ole samaa mieltä?
- No mä olen selvinnyt ihan hyvin märehtimättä sitä, huokaisin.
- Mä en taida selvitä tän pidemmälle. Mun mieliksi, jooko?

En tiennyt, miksi minun tarvitsisi tehdä mitään Jerryn mieliksi, mutta hänen ilmeensä oli niin pyytävä, ettei minulla ollut sydäntä työntää häntä vain ulos ja läimäistä ovea hänen kasvoilleen.
- Okei, voidaan me puhua. Mutta ei nyt, hitto soikoon. Kohta on aamu.
- Selvä, Jerry myöntyi. – Jos huomenna.
- Jos sitten kun helvettí jäätyy, mutisin. Ääneen kysyin, mihin aikaan täällä noustiin ylös. Onneksi aivoni toimivat sen verran. Olisin muuten valvonut koko yön miettien sitä ja vahtien, koska kuulisin askeleita.
- No, talliin tietysti mennään aikaisin, mutta tuskin kukaan odottaa meidän heräävän vielä siihen aikaan.
- Vaan mihin aikaan?
- En mä tiedä. Yhdeksältä?
- Okei. Katso, että mä oon pystyssä ennen kuin te lähdette katsomaan hevosia. Tai mä suutun, käskin. Olisi kammottavaa herätä hiljaiseen, autioon, vieraaseen taloon tietämättä mitä tehdä ja minne mennä.
- Mä lupaan, Jerry sanoi ja meni.

Laittauduin hiljaksiin nukkumavalmiiksi ja yritin laskea vettä mahdollisimman hiljaa käydessäni harjaamassa hampaat, mutta vessa nyt vaan oli pakko vetää ja se kiekui kuin käheä kukko. Ei voinut mitään. Sitten kipitin kuin tuli takapuolessa käytävän poikki huoneeseeni ja hyppäsin peittojen alle. Sänky oli yhtä mukava kuin miltä se oli näyttänytkin, tuntui ihanalta upota sinne. Olisin voinut nukahtaa jo kietoutuessani peittoon, elleivät Jerryn sanat olisi kummitelleet päässäni. Puhua vauvasta, jukolauta. Houkuttelevaa kuin hammassärky. Mutta olkoon. Yrittäisin vältellä tilannetta mahdollisimman pitkään ja jos joskus en enää keksisi tekosyitä, selviäisin siitä kyllä. Nyökkäilisin ja hymistelisin, eiköhän se riittäisi.

Jerry piti lupauksensa ja koputti ovelleni aamulla. Eikä vain koputtanut vaan myöskin avasi oven, joten hän oli ensimmäinen, jonka näin, kun avasin unenpöpperöiset silmäni.
- Tuletko sä aamiaiselle? hän kysyi.
- Tuletko sä kutsumatta naisihmisen huoneeseen? kivahdin.
- Anteeksi – mutta noin teknisesti mä en ole sun huoneessa vaan täällä käytävällä.
- Mä olisin voinut nukkua alasti!
- Päätellen siitä, mitä mä näen, sä voit ihan hyvin ollakin alasti, Jerry sanoi kuivasti ja sulki taas oven. Minä heitin peiton pois päältäni ja nousin ylös.

Oli lievästi epämiellyttävää mennä tapaamaan isäntäväkeä, kun oli hiipinyt taloon heidän nukkuessaan yöllä, mutta Jerry odotti minua ja menimme yhdessä keittiöön. Siellä ei ollut mitään väenpaljoutta, onneksi, ainoastaan Hanna ja mies, joka näytti vanhalta kuin Jerusalem, jotenkin iättömän vanhalta. Mutta lisäksi hän näytti myös kiltiltä ja mukavalta vähän kaitsumaiseen tapaan ja menin kättelemään häntä. Ehkä Hannalla oli jokin juttu vanhempia miehiä kohtaan ja tämä oli hänen täkäläinen poikaystävänsä? Mutta ei.
- Minä olen Bosse, Hannan isä, mies esittäytyi. Sekin selitti aika paljon. Istuin alas juomaan kahvia ja syömään munia ja voileipiä ja kuuntelin samalla toisten jutustelua. Se oli hyvä tapa saada tietää kaikenlaisia asioita. Nytkin minulle selvisi sivulauseista, että Hannan äiti oli kuollut jo useampia vuosia sitten ja että vaikka hänen isänsä oli ikivanha, hän oli ainakin omasta mielestään äärettömän hyväkuntoinen ja täysin pystyvä huolehtimaan hevostilasta. Tietenkään Hanna ei väittänyt päinvastaista ainakaan näin, kun minä olin kuulemassa, mutta pappa vakuutteli kyllä aavistuksen verran liikaa. Yritin arvioida hänen ikäänsä, mutta se oli vaikeaa, ellei mahdotonta. Jos olisin tiennyt, miten vanha Hanna oli… mutta en tiennyt sitäkään, joten lakkasin vaivaamasta päätäni sillä asialla.

Päivämäärä:   14.5.12 17:39:40

Sennnu kiltti saisiko lisäpätkän? Mulla on tänään synttärit :D Peräti kaksi tuttua onnitellut ja äiti laitto tekstarin että soittelee illalla :/

Lähettäjä: aa 
Päivämäärä:   14.5.12 17:43:21

joo mäkin tarviin lohdutusta :( 2h balettitreenejä takana, 3h edessä ja mun ahne veli oli syöny kaiken ruuan joten nälättää enkä ehdi kauppaan!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   14.5.12 17:48:12

Jos Suomi voittaa :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   14.5.12 17:50:03

Ja onnea PV:lle joka tapauksessa! aa:ta ei auttane onnitella tossa tilanteessa.

Päivämäärä:   14.5.12 17:51:04

No jooo... Suomi mittään voita koskaan :(

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   14.5.12 18:26:54

Jos ei se Kazakstania voita niin sitten ollaan kyllä kaikki ansaittu lohtupätkä :(

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   14.5.12 18:44:04

jos tänään ei voiteta niin sit ei kyllä oo asiat hyvin :D

Päivämäärä:   14.5.12 20:55:05

Mun on pakko hehkuttaa, että mä sain haettua vihdoin huollosta palautuneen läppärin virtapiuhan! Olivat pirulaiset unohtaneet laittaa sen läppärin matkassa takasin mulle!

Ja mä kyllä toivon, että Suomi voittaa, koska sit ei harmita, jos pysyn hereillä koko pelin (nimim. herännyt aamulla neljältä)

Päivämäärä:   14.5.12 21:37:43

Mäki tarviin lohdutusta!
Auto jätti tänään tielle (TAAS, tuli pe korjauksesta) ja hevonen on kolmijalkainen :(

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   14.5.12 22:35:02

*lohd lohd*
----------------
Siitä päivästä tuli hevospainotteisin koko siihenastisessa elämässäni, jopa laskien mukaan ratsastusleirit pikkutyttönä, eikä siihen edes kuulunut ratsastamista. Bosse katsoi kunnia-asiakseen esitellä minulle tilan joka ainoan kolkan ja iltapäivään mennessä aloin uskoa sen, mitä hän oli sanonut kunnostaan. Minä onnuin, hän harppoi, mutta tila oli suuri kuin texasilainen karjatila, enkä kehdannut kysyä, miksemme liikkuneet jollain moottorikäyttöisellä, kuten helikopterilla. Mutta hevosia minä näin, jessus sentään. Hanna oli tullut mukana talliin asti ja Jerry sinne, missä Mustaojan kolmivuotiaaksi kääntyvät olivat Hannan – vai Bossen? – samanikäisten kanssa, mutta sen jälkeen jäin yksin vanhan ukon armoille.

Tilanne oli outo, muttei pelottava, vaikken pitänytkään pikkuvarsoista sen enempää kuin koiranpennuista. Bosse rakasti niitä, sen näki hänen ilmeestään ja jokaisesta solustaan. Hän oli kuitenkin niin herttainen, etten raaskinut olla väsynyt tai väistellä elikoita. Ja hän näytti minulle taas juttuja. Joku varsoista oli iso ja hieno, joku toinen taas ruippana, mutta Bosse näytti minulle kädestä pitäen, missä rakenne oli kohdallaan ja jalat ihailemisen arvoiset. Unohdin kipeät kantapääni, kun ymmärsin, että nyt olin tavannut ihmisen, joka oli vielä parempi hevosasioissa kuin Hanna. En ollut koskaan kuullut kenenkään Bosse Lundin ratsastavan suomenmestaruuskisoissa – kuten olin sattumoisin itse tehnyt – mutta olin tavannut miehen, joka oli kasvattanut Hannan.
- Kiitos kierroksesta, sanoin hartaasti, kun uskoin meidän nähneen kaiken.
- Ei kestä. Sä olet viehättävä pikku nainen. Sellaisia näkee täällä harvoin.

Minä jäin kerta kaikkiaan sanattomaksi. En ollut villeimmissä unissanikaan kuvitellut, että kukaan koskaan kutsuisi minua viehättäväksi pikku naiseksi. Tunsin olevani Beth March.
- Meillä päin näkee harvoin tommosia kohteliaita herrasmiehiä, sanoin ja kaappasin papan käsivarren kainalooni.
- Sinä et liiku oikeissa piireissä, Bosse totesi ja siinä hän oli varmastikin oikeassa. Kyse olikin vain siitä, että löytyikö sellaisia piirejä mantereelta. Tai tältä vuosituhannelta.

Palasimme talolle vasta, kun alkoi hämärtää ja aloin olla oikeasti kuoleman partaalla. Olimme kävelleet varmasti ainakin kaksikymmentä kilometriä ja pelkkä ulkoilma olisi riittänyt uuvuttamaan minut, saati sitten, kun olimme käytännöllisesti katsoen merellä ja ilma tuoksui suolalle ja tuulelle. Talon lämpimään keittiöön oli kokoontunut suuri määrä ihmisiä, joista jokaisen Bosse oli päivän mittaan minulle esitellyt, mutta joiden nimet olin jo joko unohtanut tai sekoittanut keskenään. Heillä oli selvästikin hauskaa, kun he istuivat iltaa keskenään. Hannan Hangon henkilökunta ei varmasti koskaan tuntenut olevansa tällä tavoin samaa klaania. Täällä tunnelmassa oli aavistus samaa kuin Mustaojalla ja äkkiä tunsin koti-ikävää sinne. Hannalla itselläänkin näytti olevan hauskaa siellä; hän naureskeli ja jutteli vapautuneemmin kuin mitä olin koskaan nähnyt. Huomasin olevani ihastunut siitä, miten onnellisen näköinen hän oli nauraessaan.

Kymmenen aikoihin Bosse nousi ja ilmoitti menevänsä vielä tarkistuskierrokselle talliin.
- Haluatteko te tulla mukaan? hän kysyi Jerryltä ja minulta. Jerry oli pystyssä puolessa sekunnissa, mutta hänpä ei ollutkaan juossut vanhuksen perässä koko päivää.
- Mun täytyy mennä pesemään hiukseni, sanoin ja hymyilin anteeksipyytävästi, kun niin heppoinen syy esti minua liittymästä heidän seuraansa, mutta ei se oikeasti ollut edes tekosyy. Koko päivän liikunta oli pistänyt minut hikoamaan ja olin koko illan pelännyt, että jokin oikein pistävä haju kehittyisi kainaloissani ja pakottaisi minut poistumaan seurasta.

Kylppärissä oveani vastapäätä oli suihku ja lukittuani oven huolellisesti painuin sinne. Se ei ollut yhtä hyvin varustettu kuin Hannalla, mutta oli siellä jonkinlaista saippuaa. En uskaltanut viipyä kovin kauan, sillä mieleeni juolahti, että tällaisissa taloissa saattoi olla lämminvesivaraaja ja moni ihminen kiroaisi minua, jos käyttäisin kaiken kuuman veden. Menin omaan huoneeseeni, rasvasin sääreni ja kuivasin hiukseni tuntien oloni ihanan raukeaksi. Sänkyni oli edelleen yhtä mukava ja hyppäsin sinne aikomuksenani lukea vähän aikaa. Sivu tai pari saattaisi riittää hyvin. Edellinen, lyhyt yö painoi vielä.

Olin unohtanut Jerryn vaatimuksen keskustelusta ja yllätyin, kun hän vain käveli sisään.
- Mitä sä teet? kysyin tuohtuneena.
- Oho, hän sanoi, peruutti ja koputti oveen.
- Mene pois.
- Enkä mene. Sä lupasit, että me jutellaan. Ja katso.
Katsoin ja tulin paremmalle tuulelle. Jerryllä oli kädessään suklaarasia.
- Mistä hitosta sä ton sait? kysyin, sillä en ollut huomannut, että hän olisi laivalla käynyt kaupassa.
- Bosselta. Sillä on aina ollut suklaata odottamassa mua. Se ei ole tainnut huomata, että mä olen jossain välissä kasvanut aikuiseksi, hän sanoi vähän hämillään.
- No hei, kuka kasvaa liian vanhaksi syömään suklaata? kysyin ja nousin istumaan. Olin muuttunut myötämielisemmäksi ja ajattelin itse asiassa, että saattaisi olla parasta hoitaa homma pois kummittelemasta. – Avaa se ja anna kuulua. Mitä sä haluat jutella?

Päivämäärä:   14.5.12 22:41:18

Sennnu se tahallaa viivytti vieläkii mut se luottaa et ollaa nii koukussa et jaksetaa oottaa noitten keskustelutuokioo.
Bosse on kyllä ollu aina suloinen ja niin on taaskin ♥

Päivämäärä:   14.5.12 23:09:27

your killing me !!!!!!

Lähettäjä: Tallukka 
Päivämäärä:   14.5.12 23:11:10

Pakko oli taas tulla ilmottautumaan, että edelleen seurailen tätä mahtavaa tarinaa. Eikai tähän voi ikinä kyllästyä?:)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   14.5.12 23:43:29

Moi Tallukka!
Ankka minä mitään tapa!
Enkä mä nyt suorastaan tahallani viivyttele, pakko se on johonkin kohtaan stoppi laittaa.

Päivämäärä:   15.5.12 06:19:32

Kiiiiitos!!

LähettäjäMeow_ 
Päivämäärä:   15.5.12 07:02:44

Hngh, nyt mun pitäs selvitä tällä pätkällä ylihuomiseen, kun tänään en myöhemmin ehdi lukemaan? :D No joo, ehkä mä kestän. On sitten odottaa kahta huippukivaa pätkää! :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   15.5.12 15:39:19

Jerry istui sängylleni, sillä muuta istuinta huoneessa ei ollut ja repi sellofaanin rasian ympäriltä.
- Ensinnäkin, mä olin raukkamainen paskíainen sinä kesänä. Mä haluan pyytää sitä anteeksi.
- Niin olitkin, sanoin, mutta suussani sulava konvehti sai minut huomattavasti vähemmän piikkiseksi.
- Että anteeksi.
- Saat. Se oli yhtä @!#$ä, mutta saat, sanoin. Minua puistatti muistella sitä kesää, mutta aikaa oli kulunut jo sen verran, että pystyin sanomaan: - Kyllähän sä olit aika hirveässä pakkoraossa. Nuori penikka ja joku randomi typykkä, josta sä et edes pidä, aikoo saada sulle lapsen. Ei kai siinä paljon isäntunteet roihua.
- Toi kuulostaa aika pahalta.
- Totuus, tuumasin ja söin lisää suklaata.
- Mulla on huono omatunto. Ja sitten, kun me tavattiin taas viime vuonna, sä tunnuit vihaavan mua.
- Mä taisin olla vähän puolustuskannalla.
- Mitä jos se olisi jäänyt eloon?
- Se. Sen nimi oli Jeremias.
- Jeremias, Jerry sanoi ja näytti järkyttyneeltä.
- No, mun piti keksiä sille joku nimi. Etkö sä koskaan kuullut siitä?
- En. Mistä mä olisin kuullut?

En tiennyt. En mitenkään muistanut, ketkä kaikki tiesivät nimen, paitsi tietenkin äiti ja Minttu. Mutta sitten tajusin.
- Totta hitossa sä kuulit. Sähän olit hautajaisissa.
- Mä en muista niistä yhtikäs mitään, Jerry tunnusti. – Se on ollut pahin päivä mun elämässä.
- Niin munkin, sanoin surullisena, eikä mieleeni tullut kuin vasta hetkeä myöhemmin lohkaista jotain Camista ja sen eron surullisuudesta. Siinä vaiheessa kurkkuni tuntui kuitenkin niin ahtaalta, etten halunnut yrittääkään puhumista, ennen kuin olin nieleskellyt hyvän aikaa, ja sitten se tuntui tarpeettomalta. Typerältä jopa, siltä, että kalastelisin kohteliaisuuksia. Että minä halusin olla ykkönen, olkoon sitten kyse vaikka siitä, keneen kaikista pahimmat muistot liittyivät.

- Eikä se pidä paikkaansa, etten mä olisi pitänyt susta, Jerry sanoi tauon jälkeen ja melkein nauroin ääneen moiselle väitteelle.
- Ai ei. Mä olin maanvaiva. Paise sun perseessäs.
- Ei – tai ehkä sitten lopuksi. Kun sä aloit odottaa. Ennen sitä sä olit kuuma kisu, johon mä törmäsin joka välissä, ja jonka kanssa mulla oli hauskaa.
- Olinko? minulta lipsahti ja taisin ruveta punastumaan.
- Mä aloin jo kuvitella, että joku kohtalon sormi yritti yhyttää meitä yhteen, kun me jatkuvasti törmäiltiin odottamattomissa paikoissa.
- Odottamattomissa, toistin. – Kuule, jos sä luulet, että se oli kaikki sattumaa niin luule uudestaan.
- Mitäs sitten?
- Mun suunnitelmaa se kaikki oli.
- Häh?

Jerry näytti niin aidosti hämmästyneeltä, että mutisin itsekseni muutaman manauksen. Hän oli niin käsittämättömän sinisilmäinen muutenkin kuin kirjaimellisesti.
- Mä rakastuin suhun ensi näkemältä, sanoin. - Se oli yksissä kisoissa edelliskeväänä. Siis vuotta aikaisemmin. Sä menit Nötellä. Sen jälkeen mikään ei ollut sattumaa. Meidän joka ainoa tapaaminen oli mun suunnittelema. Mutta mä en suunnitellut poksahtavani paksuksi. Se oli vahinko.
- Sä olit rakastunut muhun? Jerry toisti tuijottaen minua.
- Mä olin, vahvistin. – Mä selvitin netistä, koska sä olet kilpailemassa missä ja hankkiuduin paikalle. Ihan niin kuin sattumalta vaan. Mun päivät alko sillä, että mä luin hevostallinetistä, mitä susta kirjoitettiin ja siihen ne loppuikin, paitsi sitten, kun me alettiin olla sellasissa väleissä, että chattailtiin tai soiteltiin.
- Mutta ethän sä voinut järjestää kaikkea!
- Niin kuin mitä mä en muka voinut järjestää? Kysy vaan ja mä kerron, miten mä tein sen.
- Koska sä olit rakastunut?
- Koska mä víttu olin niin hulluna suhun, etten vuoteen ajatellut mitään muuta! kivahdin.
- Mutta mikset sä koskaan sanonut sitä?

Suklaarasia oli päässyt unohtumaan, mutta nyt pistin siitä pari palaa suuhuni, sillä minun piti miettiä hetki, miten muotoilisin vastaukseni.
- Mä ajattelin, ettei mussa enää olisi mitään mielenkiintoista, jos mä olisin vaan vielä yksi bändäri sun perässäsi. Niitähän sulla riitti. Riittää varmaan vieläkin. Mutta mä en oikeasti suunnitellut tulevani raskaaksi.
- Sen mä uskon, Jerry sanoi.
- Uskot?
- No totta hitossa. Kaikki ne neuvolat ja lääkärit. Miten sä oikein selvisit niistä?
- Minttu auttoi alkuun, ja Vesku sitten myöhemmin, kun mä asuin jo Mustaojalla…
- Ja mä olin karannut tänne, Jerry täydensi mutisten.
- Niin olit. Ollaanko me nyt keskusteltu tarpeeksi?
- Me ei olla päästy edes alkuun, Jerry ilmoitti.

Päivämäärä:   15.5.12 15:50:02

aAAwwwss, ny juttelee Henu ja Jerry syvällisii... jännityksel oottelen jatkooo (:

Lähettäjä: Keukeu 
Päivämäärä:   15.5.12 16:09:03

Voi ristus tätä odotuksen tuskaa...

Lähettäjäsitruunapiiras 
Päivämäärä:   15.5.12 16:18:28

grrrrrrrrr
toinen pätkä. pliiiiiiis

Lähettäjä: pöp 
Päivämäärä:   15.5.12 17:04:29

Tämä tarina on ihan mahtava :).

Minäkin ruinaan lisäpätkää, koska nyt on syntymäpäiväni ja olen masentunut kolmenkympin lähestyessä kiihtyvää vauhtia ja tarvitsen viihdytystä istuessani kylmäämässä hevoseni jalkaa!

P.S en ole ennen kommentoinut tänne, joten siitäkin hyvästä ansaitsen lisää!

Sennnu on mahtava, aina voi luottaa päivän pätkän tuloon, eikä tarinaa jätetä kesken <3

Päivämäärä:   15.5.12 17:54:50

voieittä, mulla ei oo ikinä mitään järkevää kommentoitavaa, mutta kommentoin nyt kuitenkin :p tää on vaan niin parasta ja jännää!!

lisä pätkää pliikke? :))))

Lähettäjä: tölkki 
Päivämäärä:   15.5.12 18:37:06

Eeeeeeei, toivottavasti ne EI palaa yhteen! En kauheesti oo ikinä oppinu tykkäämään tosta Henusta, mut ennemmin sille vaikka sit semmonen Bosse Jr.

Jerry ja se on jo niiiin nähty.

Päivämäärä:   15.5.12 18:51:30

LIsäpätkää, tää jäi nii jännään kohtaan, etten voi alkaa lukee kokesii, jos en saa tietää, mitä tapahtuu xD

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   15.5.12 19:40:11

eiks Liskosta ollu tullu ihan kuuma tapaus?? se ja Henu yhteen :D

Päivämäärä:   15.5.12 19:53:29

Jäätelö kerkes sulaa kun luin ton pätkän varmaan viiteen kertaan uudestaan :'D

Tässä kohdassa on jotain omituista?
"- Niin kuin mitä mä en muka voinut järjestää? Kysy vaan ja mä kerron, miten mä tein sen.
- Koska sä olit rakastunut?
- Koska mä víttu olin niin hulluna suhun, etten vuoteen ajatellut mitään muuta! kivahdin."
Nuo lauseet ei oikein mätsää yhteen. Miten teki, ehdotus miksi teki/mahd. kysymys ajasta, selitys miksi teki.. Oli vähän kummallinen mutta no joo antaa mennä vaan :D Ja kukaan ei tajunnu tota..?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   15.5.12 20:18:28

Teillon kyllä kauheesti synttäreitä ja kaikkee :D Tervetuloa kumminkin, pöp!
Ja nyt loppuu tuplapätkät ehdottomasti ja kertakaikkisesti, kunhan mulla vähän helpottaa duunissa ja ehdin taas kunnolla keskittyä kirjottamaan. (Ja MM-kisat on ohi)
-------------
Hän halusi tietää, mitä olin ajatellut tehdä vauvan syntymän jälkeen ja kun nyt olin ruvennut tunnustamaan asioita, vastasin totuudenmukaisesti. Silloin olin ollut ihan hukassa, mutta sen jälkeen minulla oli ollut aikaa miettiä tuotakin tarpeettomaksi käynyttä asiaa.
- Mä olisin lähtenyt pois, sanoin. – Karannut jonain synkkänä ja myrskyisenä yönä. Aloittanut uuden elämän. Sä olisit saanut ruveta yksinhuoltajaisäksi.
- Etkä olis, Jerry sanoi järkyttyneenä.
- Olisin. En kai mä nyt teillekään ois voinu jäädä.
- Mutta olisitko sä voinut jättää vauvan?
- Olisinko mä voinut pitää sen yksin? kysyin. Kuulostihan se kovalta ja sydämettömältä, mutta olin itse jo tottunut ajatukseen. – Mä en ollut väleissä mun mutsin kanssa. Mä olisin ollut oikeasti yksin. Mihin mä olisin sen tunkenut, jos mä olisin halunnut palata käymään lukion loppuun, tai mennä johonkin muuhun kouluun tai töihin?
- On lastentarhoja, Jerry huomautti.
- Ja jos se vaikka olis ollu sairastelevaa sorttia eikä sitä ois voinu viedä hoitoon. Sulla sen sijaan oli perhettä vaikka muille jakaa. Sä olisit saanut vaikka miten paljon apua sen hoitamisessa, musta olisi tullut sossun rahoilla elävä teiniäiti. Oisin asunu jossain ensikodissa ja ruvennu polttamaan tupakkaa ja meikkaamaan liikaa ja blondaamaan hiuksiani liikaa ja oppinu rääväsuiseksi ja katkeraksi, kuvailin. – Sitten mä olisin menny kimppaan jonkun kusípäisen duunarin kanssa vaan, jotta oisin saanu katon pääni päälle ja se ois hakannu meitä ryypätessään ja…

Keskeytin, sillä tarinani oli tainnut vähän karata käsistä ja se näytti naurattavan jopa Jerryä.
- Sitä paitsi mä en ole ollenkaan varma, että oisko Jessi ja Vesku antanu mun viedä sitä mennessäni, sanoin. Sitäkin olin miettinyt hyvin paljon.
- Eihän ne ois voinu estääkään, Jerry sanoi.
- Ei tietenkään ois, mutta arvaa, oisko ne yrittäneet.
- Niin. Ehkä ne ois.
- Mutta turha sitä on enää jossitella. Eipähän tarvinnu tehdä mitään päätöksiä.
- Onko sulla siitä yhtään valokuvaa?
- Ei.

Muistin silti ihan tarkkaan, miltä se oli näyttänyt. Se kuva ei katoaisi ikinä ja yhtäkkiä tajusin, että silmäni vuotivat kyyneleitä ihan solkenaan. Minä olin silloinkin itkenyt paljon. Olin itkenyt omia kipujani ja särkyjäni, olinhan ollut aika lailla muusina. Olin itkenyt myös omaa säälittävyyttäni, sillä enkö muka ollut ollut äärettömän säälittävässä tilanteessa? Ehkä eniten olin itkenyt sitä, että se, minkä olin toivonut muodostuvan vuosisadan rakkaustarinaksi, oli kuihtunut kuin puhjennut vappupallo. Tai ehkä puhjennut kortsu, siinä asiayhteydessä. Mutta itse vauvan kuolemista en ollut itkenyt, sillä sen olin piilottanut siihen laatikkoon, jonka kannessa luki ”näin on parempi”. Mieleeni oli ehkä välähtänyt, mitä Hanna oli sanonut aiheesta, tai sitten oli vain aika kannen aueta. Jerry ojensi kätensä kai tarkoituksenaan taputtaa minua lohduttavasti ja aloin huitoa häntä.

- Olet säkin idiootti! nyyhkytin.
- Vaikka, Jerry sanoi nöyrästi.
- Tuut tänne itkettämään mua, etkä tuo edes paperia! Ja pelkkää suklaata eikä juotavaa!
Ajatusta nopeammin hän katosi ja palasi minuutin tai parin kuluttua mukanaan puolentoista litran pullo limsaa ja talouspaperirulla. Revin muutaman arkin pyyhkiäkseni kasvojani, mutta en voinut lopettaa itkemistä. Jerry taisi epäröidä hetken, mutta istui sitten jalkopään sijaan minun viereeni ja otti minusta kiinni. Se tuntui lohdulliselta. Hän tuoksui hyvältä ja silitti rauhoittavasti hiuksiani. Eikä kukaan ollut halannut minua ikiaikoihin, sekin piti muistaa.

- No niin, vieläkö sä haluat jutella jostakin? kysyin jurosti, kun itku lopulta loppui.
- Ois mulla vielä muutama juttu, Jerry sanoi ja painoi poskensa hiuksiani vasten. Sitten hänen kätensä liikahti niin, ettei hän voinut tehdä mitään muuta kuin pyyhkiä silmiään. Se piristi minua.
- Unohda ne, sanoin ja niistin. – Mulle alkaa riittää.
- Okei, Jerry sanoi ja siinä me sitten kökötimme nojaten sängynpäätyyn ja toisiimme, Jerryn kädet ympärilläni. Minä aloin miettiä, mistä hän vielä olisi halunnut puhua. Vielä jotain vauvasta? Vaiko jotain mielenkiintoista meistä? Meistä silloin ennen tai peräti nyt? Miten tahansa, olin tosiaan saanut tarpeekseni tältä illalta ja vetäydyin varovaisesti vähän kauemmaksi.
- Menisitkö sä nyt kiltisti omaan sänkyysi, ehdotin.
- Entä jos mä en halua?
- No sitten mä menen sinne.
- Etkö sä siedä mua silmissäsi? Jerry kysyi pahastuneena. – Sä sanoit, että sä olit rakastunut muhun.
- Olin. Olin. Se oli sillon, nyt sä valvotat ja itketät mua.
Ei sillä, että siinä olisi ollut mitään uutta. Niin hän oli tehnyt silloinkin.
- Mutta mä haluan vielä jutella sun kanssa yhdestä asiasta.
- Huomenna, sanoin määrätietoisesti ja taputin häntä äidillisesti poskelle. Se toimi. Hän ponkaisi sängyltä ja toivotti tuskin hyvää yötä mennessään.

Lähettäjä: campsu 
Päivämäärä:   15.5.12 20:19:30

eeei, leksa tai jerry on ainoot vaihtoehdot=D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   15.5.12 20:21:28

Niin ja PVlle että ois kai ton voinut helpomminkin sanoa, mutta kun ne nyt vaan sattu käyttämään noita sanoja :D

Päivämäärä:   15.5.12 20:23:33

Jes!! Kiitti Sennnu <3<3

Lähettäjäsitruunapiiras 
Päivämäärä:   15.5.12 20:53:17

sä jätät nää aina vaa huonompaa ja huonompaa kohtaan! ole onnelline ku sun ei tarvii kärvistellä tuskissa ja oottaa seuraavaa pätkää, kun tiiät jo mitä tapahtuu, pöhpah.

Päivämäärä:   15.5.12 20:59:27

Ahhh. Mä olen NIIN iloinen! Eksä lupas auton huomiselle, kun sillä on saikkua, joten saan nukkua aamulla peräti viiteen ja pääsen iltapäivästä autolla tallillekin, joten tää tuplapätkä oli aivan liikaa! Huomenna täytynee olla lukematta, kun on tänään lukenu niin paljon (eilisen ekstran ja tän päivän molemmat)...

Päivämäärä:   15.5.12 21:01:13

Mä kiehun kateudesta ja jännityksestä..

Päivämäärä:   15.5.12 21:04:49

Kiitos!

Ja Jerry on ainoa vaihtoehto!!!!

Lähettäjä: tripi 
Päivämäärä:   15.5.12 21:16:58

tää tuplapätkä oli kiva, mutta mä en ole päässyt vielä käyttämään korttejani saadakseni ruinattua lisäpätkiä, joten tämä on aika epäreilua! Tällä viikolla olisi tullut yksi syy ja reilun viikon päästä toinen :)

Ehkä mä jaan ne kanssanne kuitenkin, ja sennnu taitaa kyllä ehkä tietää mistä mua ehkä voi onnitella tän viikon aikana :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   15.5.12 21:20:58

Niin taidan, ja olet sä muistaakseni tännekin jo vihjannut :D

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   15.5.12 21:35:32

Sennnu, koska ajattelit laittaa näitä Henu-juttuja sinne sun sivuille muiden tarinoiden jatkoksi? Musta ois ihana lukea tänki tarinan alkua joskus ku ei oo kiireitä, mut tosi rankkaa painella miljoona kertaa tota "edellinen" linkkiä :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   15.5.12 22:52:44

No niin, nyt mä sitten tuhrasin tunnin hyvää kirjotusaikaa [linkki=http://henriikan.webs.com/]Henriikan kotisivuihin...

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   15.5.12 22:53:39

Osaanlinkittää.com
Henriikan kotisivut

Lähettäjä: aa 
Päivämäärä:   16.5.12 00:26:17

lauantaina pitää saada lisäpätkä kun täytän 18;)

Lähettäjä: des 
Päivämäärä:   16.5.12 08:06:36

hä, musta toi oli ihan täydellinen paikka jättää .)

mut tiedätteks, huomisaamun herätys on aamutalliherätys, ja mun ei tartte herää aamu-aamulla ku aamutalliin puoleentoista viikkoon <3 Talviloma <3

Päivämäärä:   16.5.12 13:11:04

des, reilua, mulla on tällä viikolla herätys joka aamu (ei to, la ja su), kello 04:00. Tosin tänään otin palkatonta, kun töissä tuli ilmoitus, että 50 ekaa saa loppupäivän palkatonta :D. En yleensä ota, mutta tänään otin, kun oli niin väsynyt olo. Perjantai pitäis viel jaksaa ja sit taas iltaviikko edessä...

Lähettäjä: ee 
Päivämäärä:   16.5.12 15:21:25

Uusi lukija ilmoittautuu! Oon lukenut nää Henriikkaan liittyvät tarinat tässä nonstoppina parissa päivässä, ihan valtavan ihani! Pian jatkoa taas! ;)

LähettäjäEpE 
Päivämäärä:   16.5.12 16:09:07

Pätkät on ollut mitä ihanimpia jälleen!

Kiva, että Henriikallekkin on saatu omat sivut ja aloitelinkin jälleen lukemaan näitä alusta. Sen vaan huomasin, että Mustaojan miniä otsikon alla oli tän Pääosassa Henriikka tekstiä eikä mustaojan miniää... =)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   16.5.12 16:23:06

No hups, pitää korjata.
-------------
8. Jos mulla olisi sydän
Pois se minusta, että olisin ruvennut nukkumaan. En pystynyt edes lukemaan, saati syömään enempää suklaata. Istuin mykkyrässä sääriäni syleillen ja yritin vain käydä läpi äskeistä. Ehkä oli ollut terveellistä lopultakin puhua Jerryn kanssa menneistä, mutta levollinen mieli oli vielä pahasti hakusessa. Se varmaan tulisi jossain vaiheessa, mutten olisi lyönyt vetoa tämän yön puolesta. Nyt olin vain rasittunut niin päivän touhuista kuin mielenliikutuksesta. Sokerihumalassakin taisin olla, vaikka yksi opettajani oli sanonut, ettei sellaista asiaa ollut oikeasti olemassakaan.

Mistä Jerry oikein oli vielä halunnut puhua? Kun olin rauhoittunut muuten, se asia jäi vaivaamaan. En kuitenkaan aikonut lähteä ottamaan siitä selvää, vaikka kävinkin pesemässä hampaani ja seisoin hetken aikaa miettiväisenä käytävässä. Ei. Mikään tulipaloa pienempi ei saisi minua astumaan Jerryn huoneeseen. Hän vain alkaisi kuvitella ties mitä. Enhän minä tiennyt, halusiko hän kuvitella, mutta en myöskään aikonut antaa siihen mahdollisuutta.

Sunnuntai-aamuna kännykkäni piippasi herätyksen puoli kahdeksalta ja ehdin aamiaiselle samaan aikaan henkilökunnan kanssa. Osa heistä oli tietenkin jo käynyt aamutallissa ja palannut vasta sitten syömään. Hanna ja Bosse olivat siellä myös ja kun Hanna kysyi Jerrystä, saatoin sanoa tyytyväisenä, että olin koputtanut hänen oveensa ohi mennessäni.
- Sun naama on turvoksissa. Oletko sä ryypiskellyt? Hanna kysyi rypistäen kulmakarvojaan.
- Limsaöverit, myönsin ja hillitsin halun juosta takaisin peilin ääreen. En minä itse ollut mitään huomannut. Mutta sitten ei varmaan kukaan muukaan huomaisi, paitsi Hanna. Minulla oli uskoakseni ihan riittämiin itsekritiikkiä. Jerry saapui kohta minun jälkeeni ja kai Hanna oli näkevinään jotain hänenkin kasvoissaan, sillä hän katsoi minua epäluuloisen tutkivasti. Omatuntoni oli kuitenkin puhdas, joten saatoin vain hymyillä mona-lisamaisesti ja keskittyä syömiseen.

Jerry ja minut hätistettiin tallille Hannan jäädessä puhumaan Bossen kanssa bisneksiä. Suurin osa hevosista asui pihatoissa pitkin maita ja mantuja, joten en hiiskahtanutkaan Jerrylle mitään siitä Inuvik-varsasta. Bosse oli minulle pikkuvarsat näyttänyt, mutten ollut muistanut kysyä, mikä niistä oli se tuleva huippuori, josta Jerry omisti takajalan. Nyt en halunnut enää lähteä sitä katsomaan, minulle riittivät katseltaviksi ne kaksi nuorta hevosta, jotka Jerry aikoi pakata mukaansa. Ne olivat oreja molemmat, sillä Jerry sanoi, että ne piti saada työn alle ennen tammoja, jotta ne osaisivat käyttäytyä kevään oripäivillä.
- Mitkä niiden nimet on? kysyin.
- Wasabi ja Walter. Älä kysy. Me alettiin kaikki olla aika väsyneitä V:llä alkaviin nimiin. Ois pitäny hypätä kaksoisveen yli.
- Ihan hyvät nimethän ne on, tuumasin.

Orien kaviot piti kuulemma hoitaa ennen kuin ne päästettäisiin suureen maailmaan ja yksi Bossen palkollisista ryhtyi toimeen. Ei niissä kyllä paljon tekemistä ollut. Kenkiä niillä ei ollut ja hän vain viilaili ja vuoleskeli hiukkasen. Hevoset olivat selvästi tottuneet seisomaan paikoillaan hoidettaessa, vaikka loppua kohden toisella alkoi kyllä kärsivällisyys oheta. Se takoi etukaviollaan komentavasti ja puhahteli, muttei ruvennut kokeilemaan kettinkien kestävyyttä. Epäilemättä se oli joskus koittanut ja hävinnyt.
- Okei. Ne on nähty. Mitäs sitten? kysyin.
- Ei kai tässä oikein mitään. Puoliltapäivin pitää lähteä ajamaan laivalle päin ja lastaamiseenkin on parasta varata vähän aikaa.
- Mä otin sitten turhaan ne ratsastuskamat, huomautin.
- No varmaan me saadaan joku hevonen sulle alle, jos sä haluat.
- Ei kun olkoon. Mä saan kyllä ratsastaa ihan tarpeeksi taas huomenna, sanoin selattuani salamannopeasti läpi, mitä tiesin tilan ratsastusikäisistä hevosista. Siitosoreja ja –tammoja, ja vaikka ne ehkä olivatkin joskus kilpailleet Hannan kaupunkitallille sopivalla tasolla, käytettiin niitä nykyään lähinnä vain maastoratsuina. Parin tunnin ja puolen päivän vaellukset olivat yksi tilan toiminnoista, niin oli Bosse minulle kertonut. Niillä ratsastamisesta en varmaan saisi unohtumattomia kokemuksia.
- Ihan miten vaan. Tuu, mennään katsomaan Inuvikia. Siihen meillä on aikaa.
- Eihän se ollut kaukana? huokaisin. Vasemmassa jalassani taisi olla rakko, kiitos Bossen.
- Ei ollenkaan, Jerry vakuutti, eikä hän kai oikeasti uskonut valehtelevansa, mutta vähän kauemmin sain kävellä kuin mitä olisin halunnut. Onneksi pikkuorien pihatto oli aidan vierestä niin mutainen, että saatoin hyvällä omatunnolla ilmoittaa jääväni aidan taakse ja niin jäi Jerrykin.
- Kuule, Jerry sanoi, kun olin kuuliaisesti ihastellut varsoja yleensä ja yhtä erityisesti.
- Mitä? sanoin epäluuloisesti. – Et kai sä taas halua ruveta itkettämään mua?
- En, en missään tapauksessa. Mutta mä haluaisin kuulla siitä sun poikaystävästä, jonka Danni sanoi vainoavan sua. Senkö takia sä muutit Mustaojalle? Piiloon?

Hiton Jerry. Sikäli kun naistenlehtiin oli uskominen, oli keskusteleva mies äärimmäisen harvinainen olio. Ehkä minun pitäisi ottaa hänestä vuoden luontokuva tai jotakin.
- Mitä Teemusta? Se on ollutta ja mennyttä, enkä mä sen takia ainoastaan muuttanut. Mullahan ei ollut asuntoa, sanoin töksähtäen.
- Mutta vainosiko se sua tosiaan?
- Se ei kauheasti tykännyt siitä, että mä jätin sen, myönsin. Muisto Teemusta ei sentään itkettänyt, mutta ei se miellyttäväkään ollut. Minä olin ehkä ollut hiukkasen paskamaisempi kuin mitä hieno nainen olisi ollut.
- Miksi sä sitten jätit sen?
- Ja hittoako se sulle kuuluu?
- Eihän se kuulukaan, Jerry totesi.
- No, mä en aio kertoa, sanoin.
- Oliko se paha sulle? Koska jos se oli, niin mä voin käydä vähän ravistamassa sitä.
- Ei se ollut, huokaisin. – Se olisi hakenut mulle kuun taivaalta, jos mä olisin halunnut. Mutta mä huomasin, etten mä rakastanut sitä.
- No kerroit sitten kuitenkin.
- Niin taisin lipsauttaa, sanoin. Luulkoon Jerry niin. – Onneksi mä pääsin siitä eroon. Ja koko miessukupuolesta, anteeksi vaan.
- Mitä sä tarkotat?
- No ei teistä ole ikinä ollut kuin harmia. Ja Hannakin kielsi mua rupeamasta mihinkään seurustelujuttuihin.
- Ai kielsi? Jerry toisti. – Mitä se taas sille kuuluu?
- Se varmaan epäili, että just, kun se on saanu koulutettua musta kelvollisen ratsastajan, mä innostun seukkaamaan ja perustamaan perheen ja siinä mä sitten oon maha pystyssä enkä voikaan kilpailla.

Jerryn ilme oli näkemisen arvoinen ja minulla oli tekemistä, että sain omani pysymään peruslukemilla. Etteikö hän sittenkin…?
- Ja oletko sä sitä mieltä? hän kysyi.
- Musta alkaa tuntua siltä. Musta varmaan tulee samanlainen vanhapiika kuin Hannasta.
- Se on naimisissa, Jerry huomautti.
- Olkoon vaan, mutta se ei kyllä pyöritä mitään perhettä, sen aika on kokonaan pyhitetty sen omalle uralle. Kuule, jos sä joskus menet naimisiin ja saat lapsia, niin ehkä mä voin olla sun pienen pojan kummitäti niin kuin Hanna on sun. Mä voin sitten lelliä sen pilalle, niin kuin Hanna sut.

Lähettäjä: helenakinkki8) 
Päivämäärä:   16.5.12 17:05:19

henu oikee kerjää noilla kommenteilla, et Jerry sanois : "Ei kun mä haluun vaan sut!" :D

Tänään vielä 100 pätkää? ;)

Lähettäjä: tripi 
Päivämäärä:   16.5.12 18:49:48

mun asuntotarjous hyväksyttiin! Eli musta tulee espoolainen :( Sennnu lupasi ettei lisäpätkiä tule, joten mä kinuan vasta ensi viikolla kun asuntokaupat on tehty ja synttäritkin sattuu samaan sumaan, sitten alkaa peruuttamaton rapistuminen :D

LähettäjäEpE 
Päivämäärä:   16.5.12 20:05:51

Tämä pätkä kyllä tuli tarpeseen. Piristi mukavasti tätä paskaa päivää ja vielä pitäis yöksi jaksaa mennä töihin.

Lähettäjä: helenakinkki8)
Päivämäärä: 16.5.12 17:05:19

henu oikee kerjää noilla kommenteilla, et Jerry sanois : "Ei kun mä haluun vaan sut!" :D

^^ tähän ei voi muuta kuin yhtyä =)

Päivämäärä:   16.5.12 21:07:17

Hevonen ei onnu, auto toimii ja huomenna vapaa!!

Päivämäärä:   16.5.12 21:31:47

vihdoinkin noiden välit alkaa olla luonnolliset !!!

ei jaksais odottaa, vois lukea vaikka viis tuntia putkeen. :O)

Lähettäjä: des 
Päivämäärä:   16.5.12 21:34:03

Ja mä hyppäsin tänään toisen kerran sen käsiäksidentin jälkeen, ja het rataa! Sijaluku ihan persiistä, meidän tallikisoissa on megakova taso, ja himmasin liikaa ennen uusinnan tokavikaa estettä ja jäin vielä katsomaan siihen = tökki tuli. Sääli sinänsä, sillä meille oli tulossa aika kova aika. Turvaponi on kyl ihan paras poni <3

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   16.5.12 21:43:45

Aika riiviöitä ootte. Tälleen täytätte topicin. Olkoon tää nyt sit tripin asuntokaupoille. Uusi.

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.