Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Pääosassa Henriikka 14

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   24.4.12 20:38:21

Edellinen.

--------------------
Lauantai-aamu oli vähän niin kuin kisa-aamu, paitsi ettei tarvinnut lähteä kuljettamaan hevosia mihinkään. Kaksoset olivat luvanneet tulla auttamaan ja Sunna olikin harjaamassa Utopiaa jo, kun pääsin tallille. Grogg oli toisessa päässä käytävää, joten olin iloinen paitsi avusta myös juttukaverista.
- Jännittääkö sua? Sunna kysyi.
- Ainoastaan se, etten mä ole koskaan edes nähnyt tämmösiä kinkereitä, sanoin. Itse ohjelma ei ollut kummoinen. Vähän ratsastusta ryhmässä, käyntiä, ravia ja laukkaa ja vähän myöhemmin saisimme hypätä. – Tai no, ehkä esteet jännittää, myönsin sittenkin. Tiesin, etteivät ne olisi hankalia, mutta olin jo niin tottunut koulusatulaan, että oloni oli tuntunut ihan kiikkerältä lyhyin jalustimin, kun aiemmin viikolla olin kiivennyt estesatulaan.
- Tää on valmis, mene lämmittelemään sitä, Sunna sanoi.

Utopia oli heti ensimmäisessä ryhmässä, joten en onneksi ehtinyt kerätä mitään kierroksia, eikä sekään. Vähän se mulkoili vieraita hevosia, mutta ei pannut ranttaliksi kuten yksi niistä, harmaa kimo. Katsoin myötätuntoisena, miten hevonen pakitti ja hyppi pystyyn, eikä ratsastaja ihan heti saanut sitä toisiin ajatuksiin. Sitten näin myös vilkuttavan käsivarren katsomosta ja totesin Veskun ja Jessin saapuneen katsomaan. Hannakin siellä näkyi olevan. Okei, enpä ollut muuta odottanutkaan.

Ratsastin parhaani mukaan, muistellen Veskun ohjeita. Minun pitäisi saada hevonen näyttämään siltä, että sillä oli mukavaa, eikä haittaisi, jos se liikkuisikin kauniisti ja isosti. Luulen, että onnistuin aika hyvin. Vain silloin tammaparan pasmat sekosivat, kun ryhmän kolmas hevonen, ei se kimo vaan jättikokoinen ruskea, alkoi laukata sen takana. Kieltämättä se kuulostikin siltä kuin mammuttilauma olisi pillastunut ja kintereillämme. Utopia otti kuitenkin vain kolme tai neljä kiireisempää laukka-askelta pää pystyssä ja takapää alhaalla kuin olisi ollut karkuun säntäävä jänis, mutta sen jälkeen sain sen takaisin ympyrälle, ja kun se huomasi, että kyseessä olikin vain lajitoveri, ruskeakin sai sen puolesta laukata jytistää.

Esteosuutta varten kävin tallissa vaihtamassa Utopialle estesatulan. Mustaojalla ei ollut sellaisia kuin muutama, joten olin joutunut ottamaan mukaan lampaankarvafyllin, jotta se istuisi paremmin. Kun pääsin takaisin ulos, satoi. Se ei ollut ollut ennustettavissa aamulla, joten sadetakkini oli huoneessa ja musta neule, johon olin siisteyssyistä pukeutunut, kastui muutamassa minuutissa. En kuitenkaan voinut mennä takaisin talliinkaan: meidän olisi pitänyt jo päästä sisälle maneesiin. Ainoa lohdutukseni oli, että muiden hevosten ratsastajat näyttivät ihan yhtä surkeilta ja hevoset myös. Etenkin sen harmaan karva alkoi muuttua märkänä lähes läpinäkyväksi.
- Tulkaa sisään, sanottiin ovelta lopulta.

Sisällä odotti miellyttävän näköinen esterata, jos sitä nyt kehtasi edes radaksi sanoa. Kolme estettä siinä oli ja kaikki näyttivät näin korkealta minimaalisen pieniltä. Eivät ne isoja olleet maan tasaltakaan, sen tiesin. Saimme verrytellä muutaman minuutin ja sitten ensimmäinen meistä, se harmaa, käskettiin radalle. Olin iloinen siitä, että Utopia katseli puomeja korvat hörössä. Se hyppäsi mielellään ja olin aika varma siitä, ettei meille tulisi hankaluuksia, ei ainakaan jos sormeni lämpenisivät sen verran, etten pudottaisi ohjia missään kriittisessä kohdassa.

Mutta hyvin se meni. Laukka rullasi ja ohjat pysyivät käsissäni. Hyppäsin radan kahdesti antaen välillä korottaa esteitä, ja ne korkeammat menivät paljon paremmin. Hevonen tuntui oikein keräävän ilmaa alleen ja lensi niiden yli, ikään kuin pienemmät olisivat olleet loukkaus sitä kohtaan. Ainakin meistä kolmesta onnistuin parhaiten. Harmaa ryntäsi ja ruskean ratsastaja otti sen voltille joka esteen jälkeen. Puolen kentän kokoiselle voltille. Minun oli pakko arvella, että niillä ei ollut ratsastettu vielä kovinkaan paljon. Mustaojan Venturina olisi voinut esittää jotain tuollaista, vaikka tietenkään se ei vielä ollut hypännyt tuollaisia esteitä ratsastajan kanssa. Olin kylmissäni mutta onnellinen. Päivän urakka oli hoidettu, eikä kello vielä ollut kymmentäkään.

Sunnaa ei näkynyt missään, joten jouduin itse huolehtimaan hevosen talliin ja siinä meni sen verran aikaa, että kun menin maneesiin, olivat kaikki jo hypänneet, Jerrykin. Olisin kyllä halunnut nähdä, miten se musta romuluu pääsi esteiden yli, mutta voisinhan aina lukea netistä jälkeenpäin.
- Miten se meni? kysyin, kun pääsin Veskun luo. Uskoin edelleen, että ihan hyvin, mutta tiesin, että se miltä tuntui ja se miltä näytti eivät aina kohdanneet.
- Ei mitään valittamista.
- Sä et sorru ylisanoihin, totesin aavistuksen pettyneenä. Kunnon kehut olisivat olleet niin mukava juttu.
- Ehdottomasti paras esitys siitä sun ryhmästä, Vesku lisäsi virnistäen ja huokaisin.
- Entä miten Jerry pärjäsi?
- Ihan hyvin sekin.
- Ja mitä nyt tapahtuu?
- Ei mitään. Jaa, kyllä tässä vielä teidän huominen lähtöjärjestys saadaan. Sitten iltapäivällä on estehevosten vuoro.

Minä huomasin täriseväni ja päätin liueta seurasta, sillä Vesku ja Jessikin olivat nousseet ja näyttivät tekevän lähtöä, samoin kaksoset, jotka olivat näköjään päättäneet ruveta yleisöksi hevosenhoitajien sijaan. Hannaa ei enää näkynyt ollenkaan.
- Mä meen vaihtamaan kuivaa päälle, mä kastuin äsken pahan kerran. Siellä sataa.
- Tule sitten lounaalle, syödään yhdessä, Jessi sanoi. – Me mennään nyt katsomaan hevosia.
- Joo. Soittakaa vaikka tai jotain.

Re: Pääosassa Henriikka 14

Lähettäjä: BZ 
Päivämäärä:   24.4.12 20:51:05

Mun rukouksii vastattii, kiitti Sennnu! <3

Lähettäjä: Emsku 
Päivämäärä:   24.4.12 20:55:08

Kiitos <3

Lähettäjä: ankka 
Päivämäärä:   24.4.12 21:26:02

kohta on henu ilman paitaa.. hmm hmm kukahan tulee sissän "väärällä" hetkellä.

hei oikeesti, siitähän se vois vaikka lähtee kun tilanteen hämmennys sais henun ja jerryn laskemaan hetkeksi suojamuurinsa.

siis minäkö koukussa ??

Lähettäjä: sndy 
Päivämäärä:   24.4.12 23:33:00

Mulla tuli heti sama mieleen kun ankalla mutta kyllä se on tainnut jo osoittautua että en ikinä osu oikeaan :D Se on vaan sellaista toiveajattelua.

Kiitos lisäpätkästä oli iloinen yllätys :)

Lähettäjä: Keukeu 
Päivämäärä:   25.4.12 08:34:09

Voi apua. Nettikatkoksen vuoksi mä olen ollut pimennossa. Ja nyt oli ainakin viis-kuus pätkää luettavana. Vitsit, mä ihan leijun! Aivan mahtavaa!
Edelleenkin mä olen Henun ja Jerryn yhteenpaluun kannalla. Ne on kuitenkin molemmat jo aikuisia ja ihan erilailla asioihin suhtautuvia kuin kakaroina.
Ja oliko Jerryssä havaittavissa pientä harmistusta kun Henu selitteli sitä huonejupakkaa? ;)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   25.4.12 16:43:55

Olin oudosti alavireinen raahustaessani majoitukseen, mutta kuuma suihku lämmitti niin kylmästä punaiset reiteni ja sormeni kuin mieleni. Ripustin valkoiset housut patterin eteen kuivumaan ja puin päälleni suurimman osan mukana olevista vaatteista. Jerry oli yhtä lailla märän rotan näköinen saapuessaan siinä vaiheessa, kun istuin sängylläni meikkaamassa.
- Teillä meni kuulemma hyvin, hän sanoi.
- Kuka niin sanoi?
- Hanna.
Se lämmitti enemmän kuin suihku ja kun Jerry oli päässyt eroon ratsastusvaatteistaan, lähdimme syömään. Hanna kunnioitti meitä myös läsnäolollaan, mutta kaksoset olivat poistuneet koulun ruokalaan.
- Tässä on teidän huomisen kouluradan lähtölista, Vesku esitti levittäen pöydälle paperin. Ei sellaista säkää kuin tänään, että olisi päässyt hoitamaan kaiken pois heti ensimmäisten joukossa, totesin. Minä olin toiseksi viimeisenä ja Jerry viimeisenä. Mutta eikö… olinhan minä lukenut säännöt. Listan piti olla paremmuusjärjestyksessä. Käänteisessä paremmuusjärjestyksessä.
- Hitto. Kuule Jerry, annetaanko me noille kunnia syödä meidän kanssa samassa pöydässä, kun me ollaan näin hemmetin hyviä? kysyin ja tartuin häntä käsivarresta.
- Kyllä meidän varmaan pitää. Ne sentään omistaa hevoset, Jerry sanoi, mutta tyytyväiseltä hänkin näytti.

Lounaan jälkeen Jessi ja Vesku lähtivät takaisin Mustaojalle, mutta Hanna jäi ja menimme kolmestaan katsomaan estehevosten esityksiä.
- Mitä nää sua kiinnostaa? kysyin.
- Miksei kiinnostaisi? Ne voi olla typerillä ihmisillä, jotka luulee kasvattavansa esteratsun, vaikka niillä on loistava kouluratsun alku. Sitten mä voin mennä ja ostaa ne pois, kun ne ei pärjääkään niin kuin niiden odotetaan.
- Aha, sanoin ja myönsin, että siinä oli järkeä. Olin iloinen siitä, että olin itse ollut ratsastamassa kouluosuutta. Estenäytöissä oli paljon enemmän katsomista. Sen puolen hevosia ei kuitenkaan ollut juuri enempää kuin kouluratsuja oli ollut, eikä niistä riittänyt huvitusta koko iltapäiväksi.
- Mitä nyt? kysyin.
- Mä menen kauneusunille, Hanna sanoi.
- Aiotko sä jäädä tänne?
- Aion. Tää on vähän niin kuin lomapäivä. Täällä ei ole mitään, millä mä voisin ratsastaa, eikä ketään, kelle mä voisin huutaa. Sielu lepää, nainen sanoi ja virnistys näkyi lähinnä hänen silmäkulmissaan. – Mutta me voidaan nähdä illallisella, ellei teillä ole muuta mielessä.
- Meidän pitäisi ehkä liikuttaa hevosia vähän. Ne ei oo tottuneet seisomaan sisällä koko päivää, ne on aamulla kuin ilotulitusraketteja muuten, Jerry sanoi.

Niinpä lähdimme sateeseen talsimaan ratsujemme kanssa, mutta sen jälkeen ei ollut muuta tekemistä kuin laiskotella päivällisaikaan asti. Se taisi tuntua minusta yhtä oudolta kuin Hannastakin.
- Mä en muista, koska mulla oli viimeksi vapaata, lausuin maatessani sängylläni läppäri mahan päällä. En ollut vielä löytänyt netistä mitään mehevää, mutta varmaan suuri osa yleisöstä oli vielä täällä eikä kotona kirjoittamassa teräviä mielipiteitä.
- Työn sankariko susta on tullut, Jerry kysyi laiskasti. Hänellä ei ollut läppäriä vaan käsivarsi silmien päällä.
- Mä olen näköjään hyvää vauhtia menossa siihen suuntaan.
- No ens viikonlopun saat pitää vapaata.
- Häh, Horse Show –viikonlopun? Kuka lähtee teille hoitajaksi?
- Vesku lähtee mulle ja mä sille.
- Ja kuka muka hoitaa tallin?
- No kyllä siihen joku löytyy, jos sä olet noin vapaapäivän tarpeessa.
- En mä niin pahasti ole, etten vois tulla teidän kanssa Areenalle! ilmoitin. Olin odottanut sitä ja lukenut ohjelmaa jo kauan. Aikomukseni oli hankkiutua paikalle hoitajapassilla ja jäädä sinne shoppailemaan koko päiväksi. Olin jo jutellut Mintun kanssa ja hän harkitsi tarpeen tullen lintsata koulusta ja tulla seurakseni. Jerry ratsastaisi Feistyllä nuorten hevosten luokassa, joka oli jo perjantaina ja Vesku sitten viikonloppuna, kun oli kouluratsastuksen pääluokat. Perjantai olisi täydellinen: väkeä olisi vähemmän ja myyjillä vielä läjittäin tavaraa myytävänä. Minä tarvitsin ehdottomasti uudet saappaat. Vanhani eivät tahtoneet kestää nykyistä elämäntyyliäni. – Ainakin sillon kun sä menet, lisäsin.
- Niinkö? Jerry kysyi ja kääntyi katsomaan minua. Hänen äänensä kuulosti yllättyneeltä ja hänen suupielensä pyrki hymyyn.
- Idiootti! Perjantaina liput on paljon halvemmat ja Minttu on köyhä opiskelija!
- Ai jaa. Mä jo luulin…

Tuhahdin happamasti ja olin keskittyvinäni koneeseeni. Toivoin, ettei Jerry huomaisi punaa kaulallani ja kuvittelisi, että syynä olisikin jokin muu kuin pelkkä nolostuminen huonosta sanavalinnasta. Haarukoin ajatuksiani, jotta löytäisin jonkin puheenaiheen, minkä tahansa, ennen kuin hiljaisuus muuttuisi piinalliseksi. Vai olisiko vain parempi antaa olla? Olin ennenkin lörpötellyt itseni suohon.

Jerry se rikkoi äänettömyyden.
- Mitä sä ajattelit tehdä elämälläsi? hän kysyi kääntyen kyljelleen katsomaan minua.
- Mulla ei ole aavistuksen poikastakaan, sanoin iloisesti. – Elämä on vähän tupannut heittelemään mua.
- Mutta ajattelitko sä jäädä hevosalalle? Vai palata tekemään ruokaa jossain vaiheessa?
- Mä en tiedä, mihin suuntaan se seuraavaksi heittää. Mitä sä itse aiot tehdä?
- Valmistua ja hankkia töitä tietysti.
- Ja entäs ratsastaminen? Eikö lakimiehet tee satatuntisia viikkoja? Mä en näe, miten siihen saa sovitettua vakavan kilpailemisen.
- Äh, en mä halua mihinkään semmoseen firmaan. Eiköhän jotain leipäpapin hommiakin löydy, joissa on virka-aika. Mutta musta sun kannattaisi jatkaa ratsastamista. Mä en lakkaa ihmettelemästä, miten paljon sä olet kehittynyt tänä syksynä.

Nyt en voinut enää mitenkään pidätellä punastumista.
- Kuka tahansa ois kehittynyt tällä äkseeraamisella. Vesku ja Hanna on opettanu mua niin paljon, että mulla ois menny vuoden palkka valmennustunteihin, jos mä olisin ne joutunut maksamaan. Tiesitkö sä, että elokuvanäyttelijöitäkin opetetaan viikossa niin, että ne pystyy laukkaamaan auringonlaskuun? Vaikkei ne ois koskaan ratsastanu?
Minä tiesin, sillä se tallinpitäjä, jonka luona Tenttu oli aikoinaan asunut, oli kehunut tehneensä juuri niin. Olin sittemmin katsonut kyseessä olleen elokuvan, ja näyttelijän ratsastuskohtaus oli kutistettu noin neljään sekuntiin. Mutta silti.
- Niin varmaan. Mutta kyllä sulle voi hattua nostaa.

Minun oli pakko olla samaa mieltä, mutten sanonut sitä ääneen. Se olisi kuulostanut omahyväiseltä.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   25.4.12 19:30:58

Voi kivan pitkä pätkä!:) Voi JerryJerry awwww!

Lähettäjä: tripi 
Päivämäärä:   25.4.12 19:37:49

Oi että, ihanaa! HANNA! Hanna puhui "teistä"! Ennen se oli vaan Jerry. Mä en malta odottaa tuota tulevaa iltaa ollenkaan. Ja Jerry on todellakin ihastunut Henuun, ei siihen ole vastaanväittämistä.

Ai niin, mä tilasin tänään Nokia Lumia 800:n kun saan tooosi halvalla, ja mulla on DS4 käytössä kun omasta autosta pestiin penkit (firman piikkiin!). Sehän on kolme viikkoa vanha vaihtari, en muista ooonko vielä hehkuttanu sitä täällä. Mulla on ens viikolle kolme pankkiaikaa, ja kaverit on myymässä asuntoa, josta PITÄÄ tehdä tarjous. Pääsis vihdoinkin sinne seudulle asumaan mihin haluaa, eli länsi-helsinkiin. Kaverin kanssa varattiin ratsastusleiri :D ja saman kaverin kanssa mennään thaikkuihin tammikuussa. Vakkariduuni on ihana kun voi tehdä isoja hankintoja! Elämän kunniaksi uusi pätkä!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   25.4.12 19:58:33

Tripi kerro ihmeessä kaikki siitä DS4:stä! Mä olin ihan sitä mieltä, että se on pakko käydä ainakin koeajamassa, mutta sitten löyty toi mihin oikeesti vaihdettiin ja se oli niin loistava kauppa, etten mä itse asiassa edes kokeillut sitä ennen kuin se oli meidän :'D

Päivämäärä:   25.4.12 20:17:25

Mitäs mä siitä osaan kertoa.. Mä jotenkin odotin että se liikahtais vähän paremmin, mutta myyjä sano että toi on se lussumpi kone. hyvä ajotuntuma ja ulos näkee hyvin. Sr tuulilasi on aika hurja, kun tulee niin korkeelle kattoon. Tyylikäs ja mukava ajaa, tosin toistaseks se tuntuu turhan isolta. Toi kyseinen auto on ruskea, vaatis vähän tottumista :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   25.4.12 20:26:09

Isolta? Huu. Ehkä mä vielä käyn sen tyyppaamassa, vaikka ei tässä nyt taas vuoskausiin vaihdeta autoa.

Päivämäärä:   25.4.12 20:59:03

Mulla sit taas on Audi ( <3 ) huollossa autoliikkeen piikkiin ja upouus Nissan Qashqui tilalla sen aikaa.
Se ei todella liiku mihinkään :((, tahtoo audin takas äkkiä.

Hyvä pätkä!

Lähettäjä: hernerokka 
Päivämäärä:   25.4.12 21:05:19

täällä kuletaan ihan skootterilla vielä :D mikäs sen paremmin kulkee ku nelitahti markettimopo ;) :D

Päivämäärä:   25.4.12 21:25:52

mä NIIIN leijun :o)

loistava pätkä JA mä olin tänään auttamassa oman rakkaan edesmenneen tammani varsan ratsutuksessa.

ja siis varsulihan oli TÄYDELLINEN jälleen kerran.

ja ilma oli kuin morsian.

on niitä elämässä yksinkertaisesti hyviäkin päiviä. tää pätkä kruunas kaiken, KIITOS sennnu

Lähettäjä: des 
Päivämäärä:   26.4.12 09:58:27

Mullon NIIIIN järkyttävä autokuume, ja asiaa ei juurikaan helpota Haagan uus nelikkoleoni, johon käytiin pääsiäisenä tuuppaamassa vähän lisää tehoa. Samalla reissulla lastutettiin yks Octaviakin, ja en tiennytkään, että Skodillac voi ees kulkea niin ripeästi. Onneks meillä on just nyt halli täynnä ihan tyhmiä autoja. En haluu mitään drivee tai opelia.

LähettäjäEpE 
Päivämäärä:   26.4.12 10:59:34

Voi mikä onnen päivä olikaan, kun eilisen päivän koko ajan vaan katoin että ei oo topici noussu mihinkään ja viiminen viesti laitettu aikoja sitten. Onneks avasin ja hoksasin että uusi topa ja ihanat pätkät! =)

Kerran autoista puhutaan niin täällä kuljetaan jalkavoimin liikkuvalla menopelillä, silloin kun jaksaa. Luojan kiitos siskon reno tai kiia seisoo parkkipaikalla vähintään joka toinen viikko ;D (kannattaa siis siskon omistaa oma talli, joka sijaitsee vähän kauempana, niin saa autonkin jatkuvasti käytöön ;))

Päivämäärä:   26.4.12 12:59:13

Löysin poikaystävän suvun sukututkimuksia, ja ne on peräisin/kotoisin Mustaojan tilalta Pöytyältä :OO

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   26.4.12 16:23:25

79. Tarjous
Lauantai-iltana Hanna aterioi kanssamme, eikä kukaan houkutellut Jerryä jatkoille hänen seurastaan. Ohikulkevia tervehtijöitä sen sijaan riitti niin, että tuskin saimme syötyä ja aina ohimenijän häivyttyä Hanna tarjoili kitkeränhauskan luonnehdinnan joko hänestä tai hevosesta, jonka takia hän oli Ypäjällä. Ellei hän ollut katkera, mihin en oikeastaan uskonut hänellä olevan syytä, ratsastimme Jerry ja minä viikonlopun parhaita hevosia.
- Totta kai ne on parhaat, Hanna sanoi, kun uskaltauduin kysymään. – Ne on huolella koulutettu ja muutenkin kauniiksi kasvaneet.
- No eikö kaikki muka ole koulutettu kunnolla? Mitä järkeä tulla tänne muuten? ihmettelin.
- Sitä mäkin suuresti ihmettelen. Nyt mä tarjoan teille lasilliset viiniä mun huoneessa, nää on kaikki nähty.
- Meidän pitää ratsastaa aamulla, Jerry muistutti.
- Niin. Ja mun ajaa Grogi kotiin. Me kai ollaan sen verran sivistyneitä ihmisiä, ettei lasillinen viiniä vie meitä viikoksi katuojaan.

Siihen ei tietenkään voinut väittää vastaan, joten siirryimme Hannan huoneeseen. Se oli maltillisesti hienompi kuin meidän, alkaen siitä, että se oli yhden hengen huone ja sillä hyvä. Ikkunan edessä oli jopa pieni pyöreä pöytä ja sen ääressä kaksi nojatuolia, joille Jerry ja minä istuimme. Olisi ollut pyhäinhäväistys istua Hannan sängylle.
- Tässä, emäntämme sanoi. Hänen matkatavaroistaan oli löytynyt paitsi viinipullo, myös kolme oikeaa lasia. Tartuin omani jalkaan ja pyörittelin sitä arvioivasti kattolampun valoa vasten.

- Kelpaako? Hanna kysyi äreästi ja hätkähdin, mutta hymyilin hänelle kauniisti.
- Kauniin väristä, tuumasin ja nuuhkaisin lasista. Ei koko koulutukseni ollut ollut sipulien pilkkomista. Juomatkin oli opetettu. Jerry näkyi jo holauttaneen puolet omasta lasistaan. – Juntti, sihahdin hänelle.

En tiennyt, miksi Hanna oli nähnyt hyväksi pyytää meidät sinne, ellei sitten yksinkertaisesti sen takia, ettei hänen tarvitsisi yksin tuhota koko pullollista. Juttelimme vielä vähän esillä olleista hevosista, mutta kaikki oli oikeastaan sanottu jo kerran tai pari. Kun Jerry oli juonut lasinsa tyhjäksi, Hanna sanoi hänelle:
- Sä voit jo mennä. Mulla on vielä asiaa Henriikalle.
Hämmentävän hetken ajan istuin tuolini sylissä ja näin Jerryn toivottavan hyvää yötä. Mitä hittoa Hanna muka minusta halusi, enhän edes ratsastanut hänen hevostaan? Äkkiä minua pelotti.

- Mitä niin? kysyin, kun Jerry oli tottelevaisesti toivottanut hyvää yötä ja mennyt. Hanna istui hänen tuoliinsa sängynlaidan sijasta ja kaatoi meille lisää viiniä.
- Mä aion tehdä sulle tarjouksen, josta sä et ehkä halua kieltäytyä. Tai sinuna ainakin miettisin.
Mikä repliikki! Sekunnissa näin itseni Pultin selässä HIHS-areenalla. Mutta ehkä ei sentään. Saatoin olla ratsastuksen uraohjus mutta en minä siihen sentään pystyisi. Sitä paitsi Hannalla oli ratsuttajansa ja Jerry jos hänellä oli liikaa hevosia ratsastettavaksi.
- Mitä? kysyin varovaisesti.
- Mä tarvitsen sijaista pariksi viikoksi. Ehkä kolmeksi tai neljäksi.
- Sijaista? toistin. Kuka muka ikinä voisi sijaistaa Hannaa?
- Niin, Hanna sanoi kuulostaen harmistuneelta, kun olin niin hidasälyinen.
- Mutta miksi? Ja eikö sulla kuitenkin ole Pauli ja muu henkilökunta?
- Pauli vaihtaa työpaikkaa, se on jo parhaillaan matkalla Ruotsiin. Tietenkin mulla on uusi ratsuttaja, mutta se pääsee alottamaan vasta joulukuun alussa. Onneksi nyt alkaa lepokausi.
- Mutta HIHS?
- Sen jälkeen tietysti, Hanna sanoi kärsimättömästi ja aloin uskoa, että typerien kysymysten kiintiö alkoi olla reunoja myöten täynnä. Niinpä yritin kiteyttää kaiken yhteen lauseeseen.
- Miksi sä tarvitset sijaista, miksi sä kysyt multa ja mitä mun pitäisi tehdä? Ja entäs Mustaoja?

Kaksihan niitä tuli, mutta sain ne ulos yhdessä henkäyksessä, joten keskityin maistelemaan viiniä ja odottamaan vastausta.
- Mä en pääse ratsaille vähään aikaan, sillä mä joudun pieneen leikkaukseen. Sä olet saatavilla ja kelvollinen, sillä mun ymmärtääkseni se teidän tallityttö palaa töihin pian.
- Alma? Joo, sen pitäisi tulla pian. Miksi sua leikellään? kysyin kauhistuneena.
- No se ei kai oikeastaan kuulu sulle, vai mitä?
- Ei, myönsin kyyristyen henkisesti, mutta samalla aloin jo ajatella rintojenkohotusta tai rasvaimua. Hanna ei näyttänyt olevan sellaisten tarpeessa, mutta hitostako minä tiesin, millainen kokovartalokorsetti hänellä oli vaatteidensa alla?
- No.
- Mitä?
- Suostutko sä? Vai pitääkö sun nukkua yön yli?
- Mutta mitä Vesku siihen sanoo?
- Älä siitä huolehdi, mä hoidan sen, jos me nyt päästään yksimielisyyteen. Sehän tulee vaikka itse, ellei sua huvita.

Päivämäärä:   26.4.12 17:11:31

Hyvä pätkä!! Jännittävä käänne :)

Päivämäärä:   26.4.12 17:16:18

Uuh, kaksosetkin oli sitä mieltä että Hennu oli jopa Hannaa pahempi! Tosin se ei varmaan osaa olla yhtä kilipää kuitenkaan. Siis WAU!

Lähettäjä: YGC 
Päivämäärä:   26.4.12 20:26:30

Miten ois, Jerry vois lähtee Henun henkiseks tueks Hannal? ;) Jos vaik Hanna ei ehdi opettaa ihan kaikkea ja Jerry menee sinne avustamaan? :)

Lähettäjä: Toi 
Päivämäärä:   26.4.12 20:36:30

Tälle onnettomalle sairastelijalle voisi kyllä ehdottomasti antaa vielä parantavan pätkän, josko se auttaisi enemmän kuin noi muut tropit! Mulla oli niiin siisti viikko vierailla mailla, mutta takaisin tullessa iski sellanen tauti, ettei oo tosikaan, murr. Hyvää fiilistä riittää niin kauan kun on hyvää luettavaa... ;)

Nyt tää tarina on taas käynyt oikeestioikeesti mielenkiintoseks! Tän tason tekstiä tämmösillä henkilöillä lukee kyllä aina, mutta kun nyt on vaan ainaski nääääääin kova hinku siihen lukemiseen. Jossain kohti se hinku vähän uupui, vaikkei lukuhalu mihkään kokonaan sammunutkaan. Mua kyllä kiinnostaisi vähän joskus päästä jonkun mustaojalaisen pään sisään taas, kaksosten tai Alissan tai Jerryn tai Dannin. :)

Päivämäärä:   26.4.12 20:50:33

TOI! onko sulla marttiksia tallessa? niitä pätkiä mitä Sennnun sivuilla ei ole?

Päivämäärä:   26.4.12 21:07:44

Mä tuotan pettymyksen, mulla ei ole mitään marttiksia enää missään... Voi kun oliskin, pitäisikin lukea koko lössi läpi! :)

Päivämäärä:   27.4.12 09:21:22

Uijuijui... Kylmät väreet menee ja ihokarvat nousee pystyyn! Parhautta...

Päivämäärä:   27.4.12 15:41:00

luen tässä samalla nuita edellisiä tarinoita ja kyllä täytyy sanoa että on sennu kyllä osannu pistää kaikkien sukulaissuhteet iha uuteen uskoon :D ois siinä selittämistä kyllä jos joku menis kysymää :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   27.4.12 16:47:38

En oikein tiennyt, huvittiko minua. Tietysti kaikki, mitä Hanna keksi tarjota, oli oletusarvoisesti kiinnostavaa ja tilaisuus, mutta entä oikeasti?
- Mitä mun pitäisi tehdä? Kulkea edes takaisin tallissa, läpsytellä raipalla saappaanvartta ja haukkua henkilökuntaa?
Hetken kuvittelin Hannan suuttuneen harkitsemattomasta lipsahduksestani, mutta sitten hän vain huokaisi.
- Jos sua huvittaa. Ja tarpeen tullen toki. Mä oletan olevani paikalla aika pian, joidenkin päivien kuluttua, mutta sillä aikaa kun mä olen poissa, saat mun puolesta vaikka piiskata niitä. Ratsastamaan mä sua tarvitsen. Mä en halua kuvitella, mitä mun kisapeleille on tapahtunut kolmessa viikossa, ellei niillä tehdä muuta kuin käydään maastossa, kävelytetään ja juoksutetaan.
- Sun luonako mä asuisin?
- Ellet sä halua mennä Mustaojan mummolle.

Puistatus. Miten minä muka sinne voisin ängetä?
- Mä siis vain ratsastaisin? Ei tallitöitä?
- En minäkään niitä tee.
- Etkä satuloi hevosia, huomautin.
- En. Enkä useinkaan edes alku- ja loppukävele.
- Ja mitä sä maksaisit mulle?
- Saman kuin Vesku, Hanna sanoi kärsimättömästi ja minusta alkoi näyttää siltä, että hän oli väsynyt tenttaamiseeni. Hengitin syvään ja päätin lopettaa siihen, ennen kuin hän heittäisi minut ulos.
- Jos ei Mustaojalla jouduta pulaan sen takia niin kai mä voisin tulla.
- No mutta kiitos nyt ihan kauheasti!

Hannan kiitos oli niin täynnä sarkasmia, että punastuin. Ellei hän selvästikin olisi ollut omasta mielestään tarjoamassa minulle elämäni tilaisuutta, olisin kysynyt vielä noin kymmenen eri asiaa alkaen siitä, kuuluisiko ruoan laittaminen sopimukseen, mutta en uskaltanut.
- Ja sä puhut Veskun kanssa? varmistin kuitenkin vielä.
- Mä puhun ja ilmoitan sitten, kun tiedän tarkemman päivän, Hanna sanoi eikä tarjoutunut kaatamaan minulle enempää viiniä, vaikka lasini oli tyhjä. Se oli selvä merkki.
- Kai mun on parasta mennä tästä, ennen kuin Jerry ehtii nukahtaa ja herää mun kolisteluun, sanoin ja nousin.
- Nukutteko te yhdessä? Hanna kysyi nopeasti kuin piiskansivallus. Totesin puhuneeni sivu suuni.
- Vesku oli alun perin varannut niille vain yhden huoneen, eikä sitten ollut enää mulle omaa huonetta, selitin täysin totuudenmukaisesti.
- Mutta mitä Camilla siihen sanoo?

Siitä tajusin, että saatoin olla ainoa, jolle Jerry oli kertonut suhteen päättymisestä. Jos Jessi ja Vesku olisivat tienneet, olisi Hannakin tiennyt. He eivät varmaankaan olleet kehdanneet kysyä tai olivat tyytyneet johonkin Jerryn niin ympäripyöreään vastaukseen, ettei se ollut paljastanut kuin vähän väliaikaista toraa.
- Ne ei ole enää yhdessä, sanoin yksinkertaisesti, sillä ei Jerry ollut kieltänyt minua kertomasta.
- Niinkö? Eikö?
- Niin se mulle sanoi.
- Ja sä ajattelit tarjota vähän lohtua poikaparalle?
- En, töksäytin vihaisesti. – Mä en halunnut jakaa huonetta jonkun vieraan vihtiläisen toimittajanaikkosen kanssa. Mä nukun itäseinän sängyssä ja Jerry länsipuolella. Mulla ei ole mitään aikomusta ruveta laastariksi sille.
- Jaha, Hanna sanoi ja minun oli vaikea tulkita hänen ilmettään, mutta kaipa se oli tyytyväinen. Camilla oli ollut pointti siinä, ettei kukaan tuntunut kenenkään mielestä olevan tarpeeksi hyvä Jerryn tyttöystäväksi.
- Niin, vakuutin.
- Se on varmaankin ihan fiksua. Muista, ettei tervekätinen nainen miestä tarvitse. Menehän nyt sitten.
- Menen. Hyvää yötä, toivotin ja huokaisin helpottuneena, kun emme olleet päätyneet epäsopuun, vaikka aineksia olisi ollut. Kun vilkaisin ovelta taakseni, näin Hannan kaatavan itselleen lisää viiniä.

Huone oli pimeänä, kun pääsin sinne, mutta sillä aikaa, kun mahdollisimman äänettömästi hoidin iltapuuhat vessassa, oli Jerry sytyttänyt taas valot.
- Mä yritin olla herättämättä, sanoin.
- Ei se mitään, en mä nukkunut vielä. Mitä Hanna halusi? Jerry kysyi. Hän makasi mahallaan ja nojasi käsiinsä sen näköisenä, että oli valmistautunut pitkään juttutuokioon.
- Tyttöjen juttuja, sanoin nopeasti.
- Tyttöjen juttuja? Jerry toisti ihmetellen kuin olisin vihjannut, että Hanna oli jotain erikoista lajia, kuten humanoidi. Mutta en kyllä aikonut ruveta kertomaan mitään rasvaimusta. Jotain sisarellisuutta piti maailmassa olla.
- No, naisten.
- Kuulostaa mielenkiintoiselta.

Se kuulosti vihjaukselta kertoa lisää, joten kerroin, mitä Hanna oli sanonut tervekätisistä naisista. Olin hihitellyt sitä siitä lähtien.
- Okei, ehken mä halua kuulla enempää.
- Ei kun oikeasti se halusi lainata mua Mustaojalta pariksi viikoksi.
- Miksi?
Kysymys tuli niin nopeasti, että pelkäsin talloneeni joitain varpaita.
- Mistä mä sen aivoituksia tiedän? Tai sanoi se, että se on joulukuun alkuun ilman ratsuttajaa, muistin. Se oli hyvä syy. – Älä kiukuttele. Kai se olisi pyytänyt sua, jos luulisi, että sä voit lintsata koulusta viikkokaupalla.
- Niin. Joo, niin kai. Aiotko sä mennä?
- Jos Veskulle sopii, sanoin kohauttaen olkapäitäni ja pujahdin peiton alle.

Aamun kouluradoissa ei enää ollut mainittavaa jännitysmomenttia. Tehtävät eivät olleet sen vaikeampia kuin edellisaamun ryhmäratsastuksessakaan, enkä uskonut kouluaitojen ainakaan Utopiaa säikäyttävän. Se oli nähnyt sellaiset jo kotona, Mustaojan maneesissa. Kerran sinne oli pystytetty pöytäkin ja Vesku oli istunut sen ääressä juomassa kahvia, kun minä olin ratsastanut. Tietysti paikka oli eri, mutta en odottanut sen välittävän, eikä se välittänytkään. Yritin olla äärimmäisen huolellinen ja valmistella sen reilusti jokaiseen tehtävään ja siirtymiseen, ja hyvin se sitten menikin. Tamma oli kuin kotonaan aitojen sisällä. Tänään näin Jerrynkin ratsastuksen, olihan hänen vuoronsa heti minun jälkeeni ja minua kerrassaan pyydettiin jäämään maneesiin, jottei Örkki hermoilisi yksinäisyyttään, kun muillakin oli ollut muita ratsukoita radan ulkopuolella. Aloin ymmärtää, miksi hän sanoi, että se säväyttäisi vuoden kuluttua. Se säväytti hetkittäin jo nyt.

Kaksoset olivat lähteneet Mustaojalle ratsastelemaan, kun Vesku ja Jessi olivat taas ajaneet katsomaan meitä, joten saimme hoitaa hevosemme itse talliin. Ajattelin kaihoisasti Hannan puheita, jotka olivat valvottaneet minua iltayöllä Jerryn jo nukahdettua. Ajattelin, miltä tuntuisi vain ratsastaa ja ratsastaa, vaihtaa lennossa hevosta ja jatkaa muiden tehdessä likaisen työn. En todellakaan tulisi kaipaamaan tallitöitä. Hartiani tuntuivat olevan alituisessa krampissa nykyään ja minun oli ollut pakko antaa Jessin hieroa niitä, ennen kuin lähdimme tänne. Se oli auttanut, mutta jumitus tuntui nyt pikkuhiljaa palailevan, vaikken ollutkaan lapioinut yhtään mitään.
- Oletko sä valmis? Mennään katsomaan, miten meidän kävi, Jerry sanoi.
- Mennään ihmeessä. Mä olen jo ihan kyllästynyt näihin kinkereihin, huokaisin.

Jerry oli edelleen pistejohdossa, mutta ratsukko, joka oli ollut eilisen jälkeen kolmantena, oli mennyt Utopian ja minun ohi. Minä olin vähän pettynyt, mutta hevosen omistaja vaikutti tyytyväiseltä.
- Kiitos, Vesku sanoi ja halusi ravistaa kättäni, paitsi että kesken kaiken hän halasikin minua. – Mä en tiennytkään, minkä kultakimpaleen mä kesällä palkkasin!
- Mä oisin voinut olla kakkonen, puuskahdin, mutta minua alkoi myös naurattaa siitä ilosta, että Vesku riemuitsi sillä tavalla. Olisin voinut myös lisätä, että Jerryn kanssa Utopia olisi voinut olla ykkönen, mutta en viitsinyt. Tähän oli ihan hyvä tyytyä.

Lähettäjä: hih! 
Päivämäärä:   28.4.12 00:18:57

Nyt alkaa tapahtua!! ;DD odotan innolla taas jatkoa :)

Lähettäjä: des 
Päivämäärä:   28.4.12 10:28:18

blaah, näin nätti keli ja töissä koko päivän. Saleen neljän jälkeen sataa :/

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   28.4.12 14:44:53

1. Kissa on poissa
Vain päivää Helsinki Horse Shown jälkeen pakkasin punaisen riisikuppini, kuten Jerry autoani kehtasi kutsua, ja lähdin ajamaan kohti Hankoa. Minua jännitti melkein enemmän kuin ensimmäiseen työhaastatteluun meno tai äitiysneuvola oli jännittänyt, mutta koska en voinut istua vaippa housuissani koko matkaa, eikä huoltoasemia vaan ollut tarpeeksi tiheässä, olin joutunut psyykkaamaan itseni järjellisesti toimivaksi aikuiseksi ihmiseksi. Pystyisin kyllä ajamaan ainakin viisikymmentä kilometriä käymättä vessassa.

Hanna menisi sairaalaan seuraavana aamuna ja melkein häpesin, kun olin Veskulta kuullut, ettei hän ollutkaan menossa mihinkään kauneusleikkaukseen vaan poistattamaan jotain ylimääräistä munasarjoistaan, ehkä jopa munasarjat ja muut värkit sieltä.
- Onko se vaarallista? olin kysynyt pelästyneenä.
- Voi olla, muttei välttämättä ole, oli Vesku sanonut, mutta hänkin oli näyttänyt huolestuneemmalta kuin mitä oli mukava nähdä. Tietenkään Hanna ei ollut sukulainen tai mitään, joten en oikein ymmärtänyt, miksi minua kirpaisi, paitsi että koko juttu sai minut ajattelemaan omaa kuolevaisuuttani. Tai ei oikeastaan edes mitään niin jalostunutta, pelkkää sairaalakammoani vain. Minusta tuntui, että jos olisin ollut Hannan housuissa, olisin ehkä mieluummin itse hoitanut leikkauspuolen, jottei minun olisi tarvinnut mennä sairaalaan.

Onneksi keli oli niin huono, että jouduin keskittymään ajamiseen ja muut vähemmän konkreettiset kauhut jäivät taustalle. Viikonloppuna oli alkanut sataa lunta jopa Helsingissä ja olin kuullut Areenalla jonkun täti-ihmisen valittavan sitä, miten aina Horse Show-viikonloppuna pyrytti. Minulla ei ollut sellaisesta mielikuvaa, mutta enpä ollut muutamaan vuoteen hevosjuttuja juuri seurannutkaan.

Hangossakin oli lunta, joten arvelin Hannan ymmärtävän, että saavuin vähän odotettua myöhemmin. Silti minusta tuntui tunkeilulta ajaa hänen talonsa pihaan tallipihan sijaan. Tunne meni kuitenkin ohitse, kun otin kaksi isoa kassiani takapenkiltä ja lähdin kohti ovea. Se lennähti levälleen, kun olin vasta portaissa ja Hanna katsoi minua pitkin majesteettista nenäänsä.
- Sä olet myöhässä, hän lausui.
- Anteeksi, mutta tiellä oli lunta, sanoin nöyrästi. Hitto, että osasinkin olla nolo. Kai sen kuka tahansa näki, että joka paikassa oli valkoista?
- Onko lumi tiellä sulle ongelma?
- Mä sain auton vasta viime talvena, puolustauduin.
- Joko sulla on se pikku-e?
Aloin olla aika väsynyt siihen kysymykseen.
- Ei vielä. Saanko mä tulla sisään vai lähdenkö mä takasin? tuiskahdin vastoin parempaa tietoani, mutta se sai Hannan siirtymään oviaukosta.
- Tule sisään, hän sanoi pahantuulisesti.

Tunsin jo tien ja huone kellarikerroksessa puoliksi maan alla oli selvästikin laitettu minua varten. Kukkia ei tällä kertaa ollut, mutta en pistänyt pahakseni: niiden sijaan pöydällä oli suklaarasia. Päätin kiittää Hannan siivoojaa perusteellisesti, jos tapaisin hänet, ja odotettavissa oli, että tapaisin. Söin viitisen kappaletta ja vaihdoin ratsastusvaatteisiin, kuten Hanna oli käskenyt. Minulla oli paljon uusia, ihania vaatteita kiitos HIHS-viikonlopun, joten lähdin hyväntuulisempana kiipeämään takaisin yläkertaan.
- Onko sulla hyvä muisti? Koska mä aion kertoa sulle nyt kaiken, mitä sun tarvitsee lähipäivinä tietää, enkä mä halua palatessani kuulla että sä unohdit jotain, Hanna sanoi.
- Mun muisti lähti just kesälomalle. Oisko sulla paperia ja kynää? kysyin.

Hannalla oli ja lähdimme tallille. Siellä ei ollut muita kuin Hasse, se joka asui tallin yläkerrassa. Hän oli ehkä minua vähän vanhempi mies, jolla oli joka suuntaan harottava kihara tukka ja naamassa jotain mopsimaista. Ei siis mikään lahja maailman naisille.
- Henriikka hoitaa hommat täällä pari päivää, Hanna ilmoitti hänelle. – Se on pomo, toisin sanoen. Oletko sä ymmärtänyt?
- Olen, Hasse murahti ja hänen ilmeensä muuttui hiukan. En ehtinyt oikein tulkita sitä, kun Hanna jo jatkoi eteenpäin. Seurasin ja olin törmätä häneen, kun hän yhtäkkiä pysähtyi ja kääntyi.
- Niin ja laita Pultti kuntoon. Henriikka ratsastaa sillä puolen tunnin kuluttua.
- Selvä, Hasse sanoi.

Vai noin se kävi. Kuulosti helpolta, mutta minulla oli omat epäilykseni siitä, osaisinko pomottaa samalla tavalla. Toisaalta, ehkei minun tarvitsisikaan. Hanna jatkoi matkaansa ja näytti minulle ratsastuslukujärjestyksen ovessa.
- Tässä on sun ratsastettavat. Muutama noista nuoremmista saa lomailla nyt, mutta näillä mä haluan sun ratsastavan. Tähän on merkattu, kenellä minäkin päivänä. Mä oletan, että sä keksit itse tehtävää niille – katsot, että ne kulkee oikeassa muodossa ja on muutenkin hevosiksi. Noista ei ole kuin antamaan niiden juosta alta, joten ne liikuttaa lomailevat.
- Okei, sanoin ja nielaisin. Sitten kävimme läpi tallin ja mikä hevonen asui missäkin ja sen jälkeen tarhat, joissa ne tällä hetkellä olivat. Hasse kävi siinä keskustellessamme hakemassa Pultin ja kun vähän myöhemmin palasimme talliin, se oli siellä valmiiksi satuloituna.
- Mene kävelyttämään se, me tullaan kohta, Hanna määräsi ja jatkoi vielä näyttämällä minulle kunkin hevosen treenipäiväkirjat.
- Selvä, sanoin lopulta. Olin raapustanut muodon vuoksi joitain asioita muistiin, kuten hevosten nimet ja paikat, mutta muuten suuri osa Hannan kertomasta oli järkeiltävissä. Ruokintaa ja sellaista minun ei tarvinnut painaa päähäni. Sen hoitaisi muu henkilökunta.
- Ja nyt ruvetaan hommiin. Mä panin sun ratsastuksessa merkille pari asiaa, jotka pitää korjata, ennen kuin sä alat hermostuttaa mun hevosia niillä, Hanna sanoi.
- Mitä sitten? kysyin huolestuen.
- Sun ryhti kaipaa taas kurinpalautusta, ja oikea käsi varsinkin. Se tuntuu elävän jossain rinnakkaistodellisuudessa. Eikö Vesku muka ole sanonut sulle mitään?
- Ei, sanoin mutta olin valmis vastaanottamaan höykytyksen niistä ja kaikista muista asioista, joista Hanna katsoisi hyväksi minua ojentaa. Jos minussa oli jotain viallista, se piti korjata.

Lähettäjä: Polli 
Päivämäärä:   28.4.12 16:29:39

Voi että tää on nyt hyvin kutkuttavaa luettavaa! :)

Lähettäjä: flanu 
Päivämäärä:   28.4.12 17:39:10

Henulla on mun mielestä nykyään aivan ihana asenne ratsastusta ja varsinkin opetusta kohtaan. Toi viimeisimmän pätkän vika lause oli jotenkin aivan loistava, ja luo semmosen hirmu kypsän mielikuvan Henusta. Sillä on kunnianhimoa!

Päivämäärä:   28.4.12 21:38:52

Oli pakko käydä vielä kurkkaamassa, että josko olis lisäpätkää ollunna. No, huomista Sennnu-annosta odotellessa!

Lähettäjä: Heme 
Päivämäärä:   29.4.12 00:17:42

Mä luin tän koko Henriikka-tarinan kolmen viimisen päivän aikana ja ihan sellanen olo, että kirjaa ois lukenu.. (:
Ihana muutenkin lukea, kun ite oon käyny Lappeenrannassa viikonloppukoulukisoissa hoitajana, HIHSissä ollu töissä (missä muuten ainakin neljä ihmistä sano, että siellä pyryttää aina) ja opiskelin Ypäjälläkin :D
Mutta lisää siis vaan ja varmaan lueskelen nuo aiemmatkin tarinat tähän koukutukseen päästyäni :)

LähettäjäMeow_ 
Päivämäärä:   29.4.12 05:42:33

Olipas kiva lukea taas pätkä kun pääsi yövuorosta kotiin! Innolla odotan seuraavaa jatkoa :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   29.4.12 14:33:41

Tervetuloa Hemelle :)
------------
Hannan piti olla sairaalassa aamuseitsemältä tai joka tapauksessa johonkin epäinhimilliseen aikaan, joten kun aamulla heräsin, tiesin olevani talossa yksin. Se tuntui omituiselta, muttei oikeastaan vastenmieliseltä. Tassuttelin keittiöön aamiaiselle ja kuvittelin olevani talon valtiatar. Tietenkin kuvittelin. Keitin itselleni kupillisen kahvia ja join sen istuen polvi sirosti toisen päällä kuvitellen olevani Hanna. Tai Hanna kolmekymmentä vuotta sitten.

Oli vielä aikaista, joten seuraavaksi annoin periksi uteliaisuudelleni ja tutkin talon. Olin nähnyt olohuoneen, saunan ja toimistossakin olin pikaisesti käynyt, mutta nyt avasin äänettömästi sen huoneen oven, jonka takana oletin Hannan asuvan. Olin oikeassa. Sieltä löytyi äärimmäisen mukavan näköinen makuuhuone. Iso sänky hallitsi huonetta, eikä siellä juuri muuta sitten ollutkaan kuin peilipöytä ja raollaan oleva ovi jonnekin. Sen takaa löytyi oikea taivas – Hannan vaatekomero. Ei, vaatehuone. Huone täynnä vaatteita. Niitä oli hyllyillä ja roikkui rekeissä ja niitä oli kuin pienemmänpuoleisessa naistenvaateliikkeessä. Kenkiä oli kokonainen kaapillinen. Kokeilin yksiä, suloisia punaisia korkkareita ja suorastaan läähätin kateudesta. Minä niin halusin tällaisen huoneen myös. Halusin, ansaitsin, tarvitsin. Ehkä voisin saada Mustaojalta jonkin käyttämättömän huoneen vaatehuoneekseni? Ainoa ongelma oli, että vaikka minullakin oli paljon vaatteita, näin paljon minulla ei ollut, eikä näin hienoja.

Mutta ei minulla nyt ollut aikaa jäädä hypistelemään Hannan hepeniä, luvasta puhumattakaan. Menin pukemaan omat ratsastusvaatteeni ja lähdin tallille. Kaipa sinne jo sopi mennä. Muistelin matkalla Hannan minulle tekemää lukujärjestystä ja hevosia, jotka olivat ratsastuslistallani. Ami ainakin. Nappasin sen mukaani järjestyksessä toisesta tarhasta, missä se yrmeän näköisenä seisoi räntäsateessa ja totesin, että se yritti kiikuttaa minut talliin vikkelämmin kuin olisin suonut. Onneksi olin viime aikoina tottunut käsittelemään hevosia, vaikka mustaojalaiset olivatkin lähtökohtaisesti lempeäluonteisia. Saattoivat nekin saada päähänpistoja ja järjestään niihin toimi karjuminen. Ami totteli sitä ja heiluvaa riimunnarua turpansa edessä myös ja lampsi loppumatkan perässäni, kuten halusin. Tai ei ihan, mutta ei se ainakaan kehdannut yrittää töniä minua tai juosta ylitseni, kun heilutin kättä ja narun päätä aina, kun näin epätoivottua liikettä silmännurkastani.

Avasin tallin oven ja astuin sisään. Ami yritti vielä kerran puskea ohitseni ja kärsivällisyyteni loppui. Käännyin ympäri ja läimäytin sitä narulla turvalle. Mutta en minä sen paremmalle tuulelle tullut saatuani tilanteen taas hallintaani. Talli oli selvästi aamuruokinnan jäljiltä. Juuri tältä näytti Mustaojallakin, kun olin saanut kaikki elikot ulos ja palasin sisään kottikärryjen ja talikon kanssa. Mutta nyt kello oli jo melkein yhdeksän. Ei kukaan ehtinyt koko tallia tässä ajassa siivota hevosten ruokinnan, tarkistuksen harjauksen ja ulosviennin jälkeen, mutta aina ennen tähän aikaan siellä oli tapahtunut jotain. Nyt en nähnyt sieluakaan.

Olin jo valmiiksi kiukkuinen, joten minun oli hyvin helppoa tunkea Ami karsinaansa ja kiivetä rappuset tallinylisille niin, että kopina vain kävi. En tiennyt, kuka oli aamuvuorossa, mutta koska tämä joku ei ollut tallissa, hänen oli kai pakko olla yläkerrassa. Sieltä minä löysinkin Hassen. Hän istui kahvihuoneen muki kädessään ja lehteä selaillen.
- Mitähän sä luulet tekeväsi? kysyin kirpakasti.
- Mä olen aamukahvilla, tyyppi sanoi hämmästyneenä.
- Yleensä täällä on tähän aikaan puoli tallia siivottuna.
- Ehkä yleensä, niin, mutta eikös pomo ole nyt poissa?
- Se saattaa olla, mutta mä olen täällä, sanoin muistaen, mitä Hanna oli sanonut tarvittaessa piiskaamisesta. Hän taisi tuntea väkensä paremmin kuin minä.
- No hitto sentään, kai mies saa aamukahvinsa juoda? Hasse kysyi närkästyneenä.
- Kauanko sä olet sitä juonut, jos ei tallissa ole tapahtunut vielä mitään? Vai oletko sä vienyt hevoset vasta puoli yhdeksältä ulos?
- Jessus sentään, ja mä kun ajattelin, että täällä olisi edes pari päivää siedettävä rauha, kun eukko on poissa, Hasse ähkäisi ja pamautti mukinsa pöydälle. Suoraan sanottuna minua hävetti seistä siinä ärhentelemässä, mutta kun nyt olin aloittanut, en oikeastaan voinut lopettaakaan.
- Se eukko pyysi mut tänne pitämään huolen siitä, että asiat hoituu niin kuin tavallisestikin, sanoin. – Mä toin Amin sisään. Laita se mulle kuntoon ja vie maneesiin. Mä tulen sinne varttitunnin kuluttua.

Hasse murisi ja meni ja minä lysähdin istumaan. Mistä lienenkään saanut päähäni järjestää moisen kohtauksen? Mutta järjestetty se nyt oli ja vain tietoisuus siitä, että Hanna ei olisi odottanut minulta yhtään vähempää, sai minut tuntemaan oloni siedettävämmäksi. En ollut tottunut komentelemaan ihmisiä. Kaadoin kahvinkeittimestä loput kaapista ottamaani mukiin ja join siitä hiljalleen osan. Kaikkea en saanut alas, se maistui niin palaneelta. Sitten kävin vessassa ja lähdin maneesiin. Hasse käveli siellä Amin selässä tyytymättömän näköisenä ja hyppäsi alas nähdessään minut.
- Kato Hannan listasta, kuka mun pitäisi seuraavaksi ratsastaa ja hoida se tänne kymmeneksi, määräsin. Hasse mulkaisi minua, muttei sanonut tavuakaan vastaan vaan katosi.

Päivämäärä:   29.4.12 15:22:25

Wau! Ihana Henu!

LähettäjäMeow_ 
Päivämäärä:   29.4.12 19:04:51

Mitähän jännää ne työntekijät kehittää Henun pään menoksi..

Lähettäjä: Lasikannu 
Päivämäärä:   29.4.12 19:30:43

Ohhoh, Henuhan osaa olla tarvittaessa todella tulinen, niin sitä pitää !

Päivämäärä:   29.4.12 20:14:46

Tänään on kahvitettu koko poikaystävän suku..saiko rentouttavan lisäpätkän ? :)

Lähettäjä: PV 
Päivämäärä:   29.4.12 20:50:02

Sennnu osaa kyllä olla kiero. Juonta ei koskaan voi arvata :D Just kun ajattelee että nyt tapahtuu jotain Jerryn ja Henun välillä niin kissan viikset mitään kerrota.. :D
Tekis kyllä kokoajan vaan lukea ja lukea. Nää vaan loppuu ennen kuin vauhtiin pääsee :D Sain kirjastossa käytyä vähän ensiapua, mutta kerkesin senkin kirjan tossa viime yönä hotkasta. :( Nyt sitten vahtaa hötönettii saako täältä pätkiä :D

Päivämäärä:   29.4.12 23:26:29

antaa hetken ajan kulua.. vastahan jerry eros.

henu ei oo mikään laastari!!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   30.4.12 15:49:48

Hauskaa vappua itsekullekin!
-----------------

Olisi ollut helppoa jäädä pohtimaan outoa tilannetta ja suunnittelemaan, miten liennyttää välejä Hassen kanssa, mutta minussa kiehui ja kihisi vielä hiukan, ja kun Ami alkoi ravistella päätään ja esittää, ettei se halunnut tulla ratsastetuksi, minuun valui jonkinlainen zeniläinen kylmä päättäväisyys. Panisin ensin kuriin hevosen, niinhän minun oli yksinkertaisesti pakko tehdä. Se ei saanut kuvitella tekevänsä muuta kuin mitä minä halusin. Se kyllä yritti, mikä sai minut miettimään, oliko Hasse laiskuuksissaan unohtanut ruokkia sen tai jättänyt heinänkorren satulahuovan alle. Mutta ehkä ei, sillä vähän ajan kuluttua siitä alkoi kuoriutua ihan miellyttävä ratsu. Minulle tuli niin hyvä olo! En ollut tehnyt satulassa muuta kuin asioita, joita uskoin, oletin ja muistelin Hannan ja Veskun neuvoneen minua tekemään, ja onneksi näissä tärkeissä asioissa muistini pelasi loistavasti. Ami esitti allani jo ihan kelvollista huippuluokan kouluratsua, kun Hasse saapui maneesiin Echon kanssa. Se oli kääntymässä seitsenvuotiaaksi ja saattoi hyvinkin olla Hannan seuraava ykkönen.
- Kiitos, sanoin Hasselle ja ratsastin lisää.

Puolilta päivin oli hevosten ruoka-aika, joten kirjoittelin sepustukset ratsastuksistani asianomaisten ratsujen vihkoihin ja lähdin itsekin syömään.
- Mä tuun takasin kahden maissa, kato että mulla on hevonen sillon valmiina, sanoin Hasselle.
- Ulla tulee siihen mennessä, hän sanoi.
- No sano Ullalle sitten, ihan sama mulle, kunhan mä pääsen jatkamaan hommia, kivahdin.

Syötyäni aloin harmitella sitä, että olin tullut keksineeksi niin pitkän ruokatunnin. Aloin laiskistua ja tylsistyä, enkä oikein tiennyt, miten tappaa aikaa kahteen asti. Huomenna tekisin toisin, päätin. Olisi mukavampaa ratsastaa kaikki putkeen ja sitten pitää vapaata. Tasan kahdelta lähdin takaisin tallille ja kävelin toiveikkaana suoraan maneesiin. Minulla ei ollut mitään himoa kohdata Hassea enää tänään.

Ulla oli siellä kävelyttämässä Elliä, joka nimestään huolimatta oli ori, Ellebore.
- Terve, sanoin hilpeästi, sillä hän oli ilo silmille Hassen jälkeen.
- Tää on nyt kävellyt kymmenen minuuttia, tyttö sanoi asiallisesti ja laskeutui satulasta. Liian asiallisesti. Hassen-@!#$ oli ehtinyt kääntää hänet minua vastaan, ajattelin epäluuloisena.
- Kiitos. Kaikki okei? kysyin kokeillessani satulavyön kireyttä.
- Tietty.
Mitä minä olisin voinut sanoa? Että eikö hän ollut yhtään iloinen nähdessään minut? Ei.
- Kiva nähdä sua, sanoin vaisusti itse.
- Joo.
- Mitä Hasse on sanonut sulle? kysyin hyökkäävästi harkittuani vain sekunnin. Kyllä minun oli parasta selvittää saman tien, olinko vainoharhainen vai en.
- Ei se kummempia, Ulla sanoi ja tunki kätensä takin taskuihin.
- Miksi hitossa sä sitten näytät siltä kuin olisit syönyt sitruunan?
- No sanoi se sen verran, että sä olit käynyt komentelemassa.
- Se ei ollut alottanutkaan aamutallia vielä yhdeksältä, juorusin. - Tai siis, oli hevoset kyllä ulkona, mutta ei muuta.
- No kai se on sama, mihin aikaan ne boksit ottaa?

Kai se oli, se minun oli pakko myöntää.
- Kunhan ne otetaan. Mä olen täällä duunissa yhtä lailla kuin tekin. En kiusaamassa teitä, sanoin vihaisesti.
- No hoida sinä sitten omat duunisi ja anna meidän hoitaa omamme, Ulla ehdotti.
- Olenko mä muka muuta tehnyt? Ellei siitä oo liikaa vaivaa niin hommaisitko sä Millan tänne niin, että mä pääsen sen selkään puolen tunnin päästä? tuiskahdin.
- Ilman muuta, Ulla sanoi ivallisesti, mutta sitten hän meni nolon näköiseksi. – No, en mä tarkottanut ruveta riitelemään sun kanssa.
- Enkä mä sun, huokaisin.
- Koska Hanna tulee takaisin?
- En mä tiedä. Mutta ainakin joitain viikkoja menee, ennen kuin se pääsee taas ratsastamaan, että niin kauan mä kai olen täällä.
- Selvä. Koitetaan pärjätä siihen asti.

Minä en nähnyt mitään syytä, miksemme pärjäisi, sillä en kai minä mitenkään osaisi olla yhtä hankala kuin Hanna halutessaan, mutta olin innokkaasti samaa mieltä ja Ulla lähti pois. Kävin ehkä vähän hitaalla, mutta omat sanani jäivät kaikumaan korvissani ja minua alkoi suututtaa. Minä en ollut tehnyt mitään pahaa. Tarvitsiko minun muka yrittää niin hemmetisti tulla hyväksytyksi? Tekisikö Hanna niin? Ei, Hanna ei ikimaailmassa tekisi niin.

Päivämäärä:   30.4.12 21:29:57

ei näinn siitähä tullee iha hanna kakkone :d

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   1.5.12 15:43:34

surkein vappu ikinä. lohtupätkä?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   1.5.12 15:49:15

2. Hannan talossa
Oletin, ettei minun tarvitsisi vahtia Ullan iltatallin tekoa vaan vetäydyin sisälle ratsastettuani kaikki hevoset listalta. En tiennyt, oliko Hannallakaan tapana käydä vahtimassa niitä hommia. Minä en ainakaan edes huomaisi, jos joku saisi väärät ruoat tai jotain muuta sellaista. Sitä paitsi olin oman osuuteni hoitanut. Lämmitin saunan ja venyttelin, tutkin jääkaapin ja päätin, että pärjäisin hyvin seuraavaan päivään kaupassa käymättä. Söin kananmunavoileipiä ja join kaakaota, jota olin ihmeekseni löytänyt kaapista. Hanna ei tuntunut kaakaoihmiseltä, ei ollenkaan.

Suuri vaatehuone veti minua vastustamattomasti puoleensa ja pian löysin itseni sieltä taas. Onneksi en ehtinyt ruveta kiskomaan mitään ihanista juhlapuvuista ylleni, sillä ovikello soi vasta tutkiessani niitä. Jähmetyin kauhusta ja olin hetken ajan varma, että siellä oli joku vaatekaappeja suojeleva poliisi. Tai televisiolupatarkastaja.

Menin kuitenkin avaamaan oven ja sen takana seisoi mies. Meni hetki, ennen kuin tunnistin sen Kaitsuksi, Hannan mieheksi. Ehkä Hanna oli käskenyt hänen käydä katsomassa, että olin kunnolla?
- Hei, mä ajattelin vaan tulla kertomaan, että leikkaus meni hyvin. hän sanoi ystävällisesti. Nolostuin aika lailla. En ollut ollenkaan ajatellut, että Hanna oli ihan oikeasti sairaalassa ja että hänen nahkansa oli viilletty auki ja osia hänestä oli otettu pois. Jessus, miten minulle tuli huono olo.

Nielaisin sen pois ja sanoin.
- Hienoa! Tuletko sä sisään? Haluatko sä kahvia?
- En, mä olen tästä jatkamassa sairaalaan katsomaan Hannaa. Ajattelin vaan poiketa kertomassa. Ja niin, haluatko sä tulla mukaan?
- En missään tapauksessa! huudahdin oitis ja onneksi aivoni toimivat vikkelästi, sillä se mahtoi kuulostaa epäkohteliaalta. – Mä en mitenkään voisi ängetä häiritsemään, parempi, että te saatte olla kahdestaan. Kerro vaan terveisiä, että kaikki on kunnossa hevosilla ja henkilökuntakin on ruodussa.
- Sen se varmaan haluaakin kuulla, Kaitsu sanoi hymyillen pikkuisen ja sitten hän kääntyi ja meni.

Minä palasin vaatehuoneeseen, mutta jotenkin siitä oli mennyt maku ja tuntui pahaenteiseltä hypistellä vaatteita, joiden omistajalta oli juuri poistettu elimiä. En kyllä keksinyt oikein muutakaan tekemistä. Mustaojalla olisin katsonut telkkaria tai lukenut, ja tietysti rupatellut muiden kanssa iltapalapöydässä. Yksinäisyys tuntui painostavalta, enkä ollut tajunnut ottaa mukaani kuin yhden kirjan, jonka olin jo edellisiltana lukenut loppuun. Hannallakin oli kirjahylly toimistossaan, mutta kun menin tutkimaan sitä, löysin mappirivistöjen lisäksi vain hevosiin liittyviä teoksia. Orikuvastoja ja kouluratsastusoppaita ja suurin osa niistä oli ruotsinkielisiä. Otin kuitenkin yhden suomeksi käännetyn ja vetäydyin omaan huoneeseeni kuuntelemaan nurkkien narinoita. Talo tuntui elävän omaa elämäänsä ja toivoin, että minulla olisi ollut joku seuranani. Jo tietoisuus siitä, että Hanna touhuilisi omiaan yläkerrassa, olisi auttanut. Tai se, että olisin tiennyt hänen kotiutuvan pian.

Mutta nyt minun piti pärjätä. Avasin telkkarin seurakseni ja soitin Mintulle. Kun hänen piti lopettaa ja mennä laittamaan lapset nukkumaan, soitin Helillekin ja kun kaikki asiat hänen kanssaan oli puhuttu, pirautin vielä äidille. Ystäväpiirini oli säälittävän pieni, tuumin. Jos minulla seuraavana iltana olisi yhtä yksinäinen olo, saisin kai ruveta käymään läpi koulukavereitani kokkikoulusta ja se vasta olisi noloa. Enhän ollut lähes vuoteen puhunut heistä kenenkään kanssa.
- No mitäs sulle kuuluu? äiti kysyi lämpimästi. Olin nähnyt hänet viimeksi HIHSissä ja käyttänyt oitis tilaisuutta hyväkseni ja pistänyt hänet maksamaan uudet saappaani.
- No mä tapan aikaa täällä Hangossa Hannan luona, sanoin kevyesti. En ollut tullut maininneeksi siitä asiasta äidille mitään etukäteen siltä varalta, että jokin menisi mynkään.
- Hannan?
- Hanna Lundin. Mä olen sillä lainassa pari viikkoa.

Voi, miten rakastin hiljaisuutta, jonka äiti sai kuulostamaan äänekkäältä ja merkitsevältä.
- Mitä sä siellä teet? hän kysyi lopulta.
- Ratsastan sen hevosia. Sillä ei just nyt ole ratsuttajaa.
Lisää ihanaa hiljaisuutta. Tukahdutin ilmoille pyrkivän tirskahduksen.
- Henriikka, joskus sä hämmästytät mua.
- Mukava kuulla. Toivottavasti positiivisesti.
- Ehdottomasti. Kuule, kun sä tulet takaisin sieltä, sun pitää soittaa Nellille.
- Miksi ihmeessä? kysyin. Olin nykyään serkkujeni kanssa lähinnä sähköpostiväleissä. Hyvä tietysti, että edes sellaisissa.
- Se on muuttanut Helsinkiin. Se kävi just eilisiltana täällä kahvilla.
- Jaha, sanoin yllättyen. No, ehkä soittaisinkin. Ehkä soittaisin jo huomenna, jos tuntisin oloni näin yksinäiseksi. Pyysin äitiä lähettämään minulle Nellin numeron ja kuuntelin Onnin ja Samelin uusimmat edesottamukset, sitten toivotin hyvää yötä. Pitihän minun nousta aikaisin aamulla taas hommiin.

Päivämäärä:   1.5.12 23:48:44

Nosto

Lähettäjä: Ramona 
Päivämäärä:   2.5.12 04:46:26

Yöpätkä olisi ollut herkkua. No, meni tää aika siivotessakin. :)

Päivämäärä:   2.5.12 13:20:02

Sennnu tais olla ainoa joka vappukrapulaltaan pääsi postailemaan tänne ;) Pakko myöntää että päivittelin illalla tätä sivua moneen kertaan, josko olisi tullut armonpätkä vielä :)

Lähettäjä: Sennnu_w 
Päivämäärä:   2.5.12 13:35:47

Mullapa ei ollutkaan vappukrapulaa ;)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   2.5.12 17:02:42

Päivä numero kaksi meni tallilla ilman nokkapokkaa, sillä Ulla oli siellä aamupäivän ja iltapäiväksi tuli Ville, joka näytti aidon ilahtuneelta minut nähdessään. Molemmat järjestivät minulle hevosia niin, että sain liukuhihnaratsastaa ja listani oli läpikäyty jo aikaisin iltapäivällä. Siitä kiitokseksi olin ostanut heille suklaakakun, kun olin ruokatunnilla käynyt kaupassa hakemassa maitoa ja muutamia muita tarveaineita.
- Sä olet mukavampi kuin Hanna, Ville ilmoitti.
- Kiitos, mä yritän olla, hymyilin.
- Ei silti, mukava sekin on.
- Ja sä olet sinisilmäinen pikkupoika, sanoi Ulla suu täynnä kakkua ja läppäisi Villeä takaraivoon.

Sen enempää tekemistä minulla ei enää ollut tallilla, joten lähdin takaisin kaupungille. Olin kyllästynyt omiin kokkauksiini ja ajattelin käydä hampurilaisella. Niinikään ajattelin etsiä divarin. Kouluratsastuksesta lukeminen ei enää kauheasti houkuttanut, kun oli tehnyt sitä työpäivän verran. Ennemmin lukisin vaikka Nummelan ponitallilaisten seikkailuja, joskin toivoin, ettei minun tarvitsisi siihen asti mennä.

Palasin väliaikaiseen kotiini viiden maissa mukanani kympin arvosta nuhruisia pokkareita ja hampurilaisateria. Ravintola oli suorastaan kirkunut tyhjyyttään niin, etten ollut voinut jäädä sinne syömään. Ilmeisestikään kukaan ei koskaan syönyt siellä, enkä halunnut olla kummajainen, jota tuijoteltaisiin kadulta ison ikkunan läpi. Luin ja söin, kunnes ovikello keskeytti minut. Tänäänkin! Paikkahan oli vilkkaampi kuin rautatieasema. Ehkä siellä nyt oli käytöstapakeiju, joka halusi kertoa minulle, ettei ruokapöydässä sopinut lukea?

Mutta ei se ollut, se oli Jerry.
- Jaha, ja mitäs sä täällä teet? kysyin ja nojauduin ovenpieleen.
- Mä olen menossa katsomaan Hannaa ja ajattelin koukata tätä kautta, hän sanoi hyväntuulisesti ja nosti kauluksensa pystyyn. Edellispäivän räntä oli saanut seurakseen ilkeän viiman, joka tunkeutui vaatteideni läpi iholle.
- No nyt sä olet koukannut. Onko sulla enemmänkin asiaa? Siis, jos on niin tule sisään. Mä jäädyn tässä, kehotin.
- Selvä, Jerry sanoi ja kopisteli kenkänsä puhtaaksi lumesta. Oli mukavaa nähdä hänet, kyllä minä sen myönsin. Yksinäinen ilta lyhenisi ainakin kahvikupillisen verran.
- Mulla ei satu olemaan ylimääräistä hampurilaista, mutta haluatko sä kahvia? kysyin.
- Mä voin auttaa sua näiden kanssa, Jerry sanoi ja istui napsimaan ranskalaisistani. En viitsinyt sanoa siitä mitään, sillä ne olivat joka tapauksessa ehtineet matkalla muhjuuntua, enkä ollut ajatellut syödä niitä kaikkia.

- Mä kävin divarissa, ilmoitin ja tungin loput hampurilaisesta suuhuni.
- Divarissa? Miksi?
- Koska mä halusin lukemista, sanoin. Hölmökö hän oli?
- Olisit käynyt mummilla. Se talo pursuaa kirjoja.
- No enhän mä sinne voinut mennä koputtelemaan ovea. En mä ole perhettä.
- Mä voin tulla mukaan, jos susta tolta tuntuu, Jerry ehdotti.
- Sä olit menossa katsomaan Hannaa, muistutin.
- Niin olinkin. Haluatko säkin tulla?

Jo toinen moinen ehdotus.
- Luuletko sä, että mä tulisin vapaaehtoisesti sisään sairaalaan? kysyin.
- Ai niin. Sä et tykännyt niistä.
- Mä vihaan niitä!
- No, täytyy sun joskus taas kumminkin semmoseen mennä.
- Miten niin muka? kysyin epäluuloisena.
- No jos sä vaikka joskus saat lapsia.

Oli melkein mielenkiintoista, miten olimme minuutissa edenneet kirjoista mahdollisiin lapsiini.
- Mä en ajatellut hankkia semmosia. Ja kiitos ei, en mä tosiaankaan tule mukaan katsomaan Hannaa. Mutta sä voit kertoa sille, että kaikki sujuu ihanasti, toivotin.
- Toi ei riitä sille. Sitä varten mä oikeastaan tulinkin, että voin sitten antaa sille kunnon raportin hevosista, Jerry sanoi ja pidättäydyin sanomasta, että olin luullut hänen tulleen katsomaan minua. Se olisi tietysti ollut ihan turhanaikaista, joskin miellyttävää. Rupesin asialliseksi ja kerroin, mitä olin tehnyt kunkin hevosen kanssa. Jerry kuunteli ja nyökytteli ja ihmettelin, muistaisiko hän tosiaan puoliakaan siinä vaiheessa, kun ehtisi Hannan luokse asti. No, se oli hänen ongelmansa. Kuulisihan Hanna kuitenkin sen verran, ettei mitään ylitsepääsemättömiä vaikeuksia ollut.

- Kai mä sitten lähden tästä, Jerry sanoi, kun olin kertonut kaiken.
- Joo. Vie sille jotain hyvää, ehdotin katuen katkerasti, etten ollut ostanut kaupasta mitään viemiseksi sopivaa. Vaikka viinirypäleitä. Se olisi ollut vain kohteliasta, mutta enhän ollut tiennyt, että toinenkin sairaalakuriiri tulisi kolkuttelemaan oveani.
- Mä ajattelin viedä kukkia, Jerry sanoi epävarmasti.
- Niitä ei voi syödä.
- Mutta jos se on liian kipeä syömään?
Hyi, ajatus oli epämiellyttävä.
- Vie sitten kukkia, sanoin nopeasti.
- Joo. Nähdään, Jerry sanoi ja kun näin, miten ulkona pyrytti toivoin, että olisin myös käskenyt häntä ajamaan varovaisesti. Se oli kuitenkin nyt myöhäistä.

Päivämäärä:   2.5.12 17:08:02

Sennnu pelasta! Mulla on ihan mielettömän tylsää, kun koneessa on akkua jäljellä sellaset 40min eli ei tosiaankaan ole sellaiseen turhaan haahuiluun virtaa. Laturi toisella puolella Suomea eikä mitään tekemistä. Ei oo telkkaria, ei värejä/kunnon tilaa että vois piirtää ja kaikki ne pari kirjaa mitkä täällä on oon kuukauden sisään lukenu. Lenkillekkään en jaksa kun koko päivän oon kävelly :( Erittäin pirteä ilta kun istun lattialla ja korjailen koulumuistiinpanoja, joita kaikkia en voi edes täydentää kun tarviisi nettiä.
Jos sais sellasen vähän pidemmän pätkän? Sellasen että voisin iltasaduksi käydä lukee. Tässä jo oottelen että kello alkais raksuttaa jotain kasin ysin pintaa että kehtais mennä nukkumaan.. :(

Päivämäärä:   2.5.12 17:16:35

kaksois viesti :D Kerkesitkin just laittaa samaan aikaan tämän päivän pätkän kun kirjoitin viestiä. Että meni jo. En jää inisee lisää jos et välttämättä halua laittaa enempää :'D

Päivämäärä:   2.5.12 19:14:16

Mullakaan ei ollut vappukrapulaa :D.

Oli vähän tylsähkö pätkä, mutta on vaan kiva, että välillä on vähän tylsempiäkin. Jeejee :)

Lähettäjä: helenakinkki8) 
Päivämäärä:   2.5.12 21:36:26

Sait juuri uuden lukijan!:) Ei muuta sanottavaa kun että enemmän enemmän Jerryä ;)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   2.5.12 21:53:33

Kiva ja tervetuloa! :)

Lähettäjä: palikkA- eikirj. 
Päivämäärä:   3.5.12 12:19:15

Lisää! :-)

LähettäjäMeow_ 
Päivämäärä:   3.5.12 15:09:39

Toivottavasti täällä on uutta pätkää kun pääsen töistä kotiin kolmelta yöllä :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   3.5.12 17:13:08

No toki.
-------------
Ilta alkoi taas tuntua pitkältä ja yksinäiseltä, enkä yrityksistäni huolimatta oikein saanut makua lukemiseen. Katsoin telkkaria vähän aikaa, mutta sitten päätin käyttää yksinäisyyden hyväkseni ja palata Hannan vaatehuoneeseen. Siellä oli yksi punainen puku, jota minun oli pakko saada kokeilla. Kaiken järjen mukaan kirkkaanpunainen ei voinut sopia Hannalle oikein hyvin, kun hän oli niin perinteinen blondi, mutta en toisaalta luullut hänen hommanneen tai ainakaan säilyttäneen epäsopivia vaatteita. Ja jos väri sopi hänelle, sen luulisi sopivan myös minulle. Riisuin alusvaatteisilleni ja pujottauduin pukuun varovaisesti. Valitettavasti siinä oli vetoketju selässä ja sitä oli äärimmäisen hankala saada itse kiinni, etenkin kun mekko osoittautui ikävän tiukaksi. Näin kuitenkin, että väri oli yllättävän kelvollinen minullekin. Voisin varmasti harkita jonkin punaisen vaatteen hankkimista. Sitten siellä roikkui useampi musta puku. Pakkohan minun oli kokeilla niitäkin, kun nyt kerran olin aloittanut.

Se oli kuin paluu lapsuuteen, kun olin leikkinyt äidin hepenillä, paitsi että nyt näytin paremmalta. Hannan pitkät mekot olivat minulle liian pitkiä, joten jouduin laittamaan jalkaani huikean korkeakorkoiset kengät ja se vain paransi vaikutelmaa. Jos Leksa olisi ollut täällä, olisiko hän halunnut kuvata minua? Se olisi ollut mielenkiintoista, ainakin jos olisin sitten saanut kuvat itselleni. Niitä olisi ollut mukava katsella jälkeenpäin.

Juuri, kun olin saanut hiukseni kammattua pään päälle ja löytänyt Hannan kampauspöydän laatikosta roikkuvat strassikorvikset, jotka sopivat sen hetkiseen mekkooni, ovikello soi taas kerran. Vaatekaappikeiju! Johan nyt oli hemmetti, ettei täällä saanut hetken rauhaa! Yritin äkkiä päästä puvusta eroon, mutta vetoketju tuntui jumittuneen enkä saanut sitä liikahtamaankaan. En uskaltanut kiskoa sitä kovin väkivaltaisesti, ettei se vain menisi rikki ja kun ovikello soi toistamiseen, suutahdin. Hittoako kenellekään kuului, mitä minulla oli päälläni? Ei siellä Hanna itse kuitenkaan voinut olla ja mitä kenellekään muulle kuului, jos vietin koti-iltaa mustassa sifongissa ja strasseissa?

Rakas ystäväni Jerry siellä taas oli.
- Unohditko sä jotain? tokaisin.
- En, hän sanoi ja näin, miten hänen silmänsä ihan kirjaimellisesti levisivät nähdessään olemukseni. Tilanne alkoi muuttua mielenkiintoiseksi, totesin ja vastustin halua pyörähtää ympäri tai ottaa minkäänlaista poseerausasentoa.
- Vaan?
- Mä tulin katsomaan, huvittaisko sua lähteä ratsaamaan niitä mummin kirjahyllyjä, hän sanoi. – Mutta oletko sä lähdössä jonnekin?

Olisin voinut jatkaa leikkiä ja keksiä jotakin menoa, mutta en viitsinyt. Kenet minä muka täältä tuntisin ja minne olisin muka ollut menossa tällaisessa hepenessä?
- En. Mennään vaan. Miten Hanna voi? kysyin ja päästin Jerryn sisään.
- Hyvin, hyvin, tämä sanoi hajamielisesti.
- Mä käyn vaihtamassa vaatteet niin voidaan lähteä.
- Minne?
- No haloo, sinne kirjahyllyille, sanoin livahtaessani Hannan yksityistiloihin.
- Ai niin.

En katsonut tarpeelliseksi selvittää Jerrylle, ettei tämä ollut mukaan pakkaamani oloasu vaan että olin leikkinyt Hannan kaapissa. Tietäen, miten kummallisesti hänen aivonsa joskus toimivat, hän ei välttämättä ollenkaan tulisi ihmetelleeksi, kenen vaate se oli. Aloin toivoa, että se olisi ollut minun, kun en saanut vetoketjua auki vieläkään. Siinä tapauksessa olisin voinut vain repäistä ja pyytää äitiä korjaamaan mahdolliset vahingot.
- Voitko sä auttaa mua? kysyin, kun olin todennut, etten selviäisi omin avuin ja palannut etsimään Jerryä olohuoneesta. Kohtaus oli kuin harlekiiniromaanista, mutta nyt en voinut olla kuin iloinen siitä, että Jerry oli palannut. Olisi ollut vielä tätäkin nolompaa hipsiä aamulla tallille mustassa iltapuvussa ja anoa apua Villeltä tai Hasselta. – Mä en saa vetskaria auki. Koita sä, mutta älä taivaan tähden riko sitä!

Jerryllä meni sen kanssa kainaloni alla tuskastuttavan kauan, mutta ainakin kävi selväksi, etten ollut keksinyt jumia päästäkseni keikistelemään hänen välittömään läheisyyteensä.
- No nyt se aukesi, hän sanoi lopulta.
- Hyvä, sanoin helpottuneena.
- Miksi sulla oli tommonen vaate päällä? Ihan kuin sä oisit juhliin lähdössä.
- Mun vaan teki mieli kokeilla sitä, tunnustin. – Kaks minuuttia niin voidaan mennä.
- Odota.

Päivämäärä:   3.5.12 17:41:22

eiiiiiii!! haluun lisää ei tollaseen kohtaan saa jättää! :D

Lähettäjä: emma 
Päivämäärä:   3.5.12 17:43:42

toivottavasti et oo hei tosissas ton pätkäsyn suhteen

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   3.5.12 18:22:50

Voi kauhia, et voi jättää tommoseen kohtaan! Jatkoa!

Päivämäärä:   3.5.12 18:32:22

tämmösillä lopetuksilla saa ainaki aktivoitua lukijat :P

Lähettäjä: kriis 
Päivämäärä:   3.5.12 19:07:58

ääää, jatkoa! uusi lukija ilmoittautuu :)

Lähettäjä: pony 
Päivämäärä:   3.5.12 19:37:47

Hei,ei tollaseen kohtaan vaan voi jättää!! :D:D

Päivämäärä:   3.5.12 20:08:52

Mun on nyt kyllä pyydettävä (okei, melkein ruinattava) lisäpätkää, koska vaikka sainkin koneeni huollosta, niin tuntuu, että voisin viedä tän samantien takasin sinne. Virtapiuhaa en saanut huollosta takas ja kone tuli hitaana ja huonosti toimivana. Lisäks tässä on jotain ihan ihme ohjelmia, mitä ei ollut ennen huoltoa koneessa...

Hermot menee ihan just tähän p*skaan, ja kaipaan lohtua. Edes uusi puhelin ei auta, kun ei siinä tullut mukana kunnon ohjekirjaa, käytön oppiminen on liian hankalaa. Sekin joutaa pois pikimmiten (ts. myyntiin) -.-

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   3.5.12 20:25:29

Hih teitä :D
--------------
En päässytkään hilpaisemaan pois, sillä Jerry kietaisi kätensä vyötärölleni ja veti minut itseään vasten.
- Sä olet hirveän kaunis, hän sanoi. Kuulosti siltä, että sitä oli vaikea saada ulos, kuin hän olisi ollut mieluummin sanomatta sitä, muttei voinut itselleen mitään.
- Jaha, no kiitos, kai, sanoin ja tartuin hänen käsivarsiinsa. Sisäisesti kihisin, mutta jos Jerry siitä mitään aavisti, hänen täytyi olla selvännäkijä. Olisi kyllä voinut kuvitella hänen yrittävän lukea ajatukseni, niin kiinteästi hän tuijotti silmiini.
- Henriikka, kuule…
- Päästähän nyt irti, sanoin äidillisesti ja irrotin hänen otteensa. – Sulla on varmasti paha mieli Camin takia, mä ymmärrän sen. Mutta mä en ole oikea ihminen auttamaan sua siitä ylitse. Sun täytyy vaan koittaa löytää joku muu, jota huvittaa lohduttaa sua.
- En mä sitä…! Jerry aloitti, mutta sulki suunsa, kun taputin häntä poskelle.
- Mä tulen ihan heti, lupasin ja menin vaihtamaan vaatteet.

Leena-mummi ja Loviisa ilahtuivat suuresti yllätysvierailustamme tai ainakin Jerryn näkemisestä ja kun he kuulivat, että olin pysyvästi Hangossa nyt jonkin aikaa, minut kutsuttiin käymään ihan koska minulla vain olisi aikaa. Tunsin itseni huonoksi ihmiseksi, kun ajattelin oitis, etteivät he oikeasti sitä tarkoittaneet, kunhan juttelivat lämpimikseen. Elleivät Camin sanat Jessin ulkokultaisuudesta olisi pulpahtaneet mieleeni, olisin saattanut sanoa ääneenkin jotain sen suuntaista.
- No, tulen mä ainakin palauttamaan nää kirjat, lupasin, sillä olin löytänyt hyvän pinon lukemista sillä aikaa, kun iltakahvia katettiin.
- Mäkin varmaan tulen taas piakkoin, Jerry lupasi ja mulkaisin häntä.
- Et kai sä täällä normaalistikaan joka viikko käy, saati monta kertaa viikossa? huomautin.
- Mun kummitäti ei olekaan joka viikko leikkauksessa, Jerry sanoi ja myönsin, että siinä hän otti pisteen.

Olimme Jerryn autolla, joten hän heitti minut Hannan takaisin luokse. Kun tilanne nyt oli, mikä oli, odotin sydän syrjällään, mitä hän sanoisi, kun pääsisimme perille. Kehtaisiko hän vongata yösijaa? Ainakin se tyyppi, joka oli katsonut minua niin syvälle silmiin ja syleillyt minua, olisi kehdannut.
- Kiitos kyydistä, sanoin hilpeästi, kun olimme perillä.
- Tota, kuule.
- Niin? sanoin viattomasti ja keräilin kirjojani tasaiseen pinoon.
- Anteeksi se aikaisempi. En mä yrittänyt saada susta mitään lohtupanoa.
- Et tietystikään, sanoin lämpimästi. – Enkä mä yrittänyt esittää kohtalokasta viettelijätärtä. Jos sä olisit puolella sanalla maininnut tulevasi takaisin, mä olisin ollut pukeutunut ihan normaalisti säkkiin ja tuhkaan.
Se sai Jerryn pyrskähtämään huvittuneena ja tilanteen kiusallisuus meni ohi.
- Just niin. Hei, mä voin tulla auttamaan sua viikonloppuna, tai jonain päivänä.
- Jos sulla on vapaata niin mene ennemmin Mustaojalle auttamaan. Mä selviän kyllä näistä oikein hyvin, sanoin.
- Ai? No jos sä olet varma.
- Jep. Mulla on henkilökuntaa auttamassa. Hyvää yötä, toivotin ja avasin auton oven.
- Hyvää yötä.

Ehdin avata ulko-oven ja saada eteiseen valot, ennen kuin kuulin Jerryn lähtevän jatkamaan matkaa. Se oli tietysti hyvin ystävällistä. Jos olisin unohtanut avaimen, olisin saanut ruveta pimeässä etsimään vara-avainta ja sivuovi oli varmaan lumen peitossa. Ihan varmuuden vuoksi heilautin kättäni, ennen kuin suljin oven, vaikken voinut olla varma, näkisikö Jerry sitä enää. Sitten lysähdin istumaan arkulle, jota Hanna eteisessä piti. Mitä hittoa tänään oikein oli tapahtunut ja mikä sen merkitys oli? Toivoin hartaasti, että olisin voinut jutella jonkun kanssa aiheesta, mutta kun muotoilin muutaman aloitusrepliikin, päätin jättää soittelemiset. Jerry oli halannut minua ja sanonut minua kauniiksi, ei siitä päässyt vielä uutta Tuulen Viemää kirjoittamaan.

Lähettäjä: emma 
Päivämäärä:   3.5.12 20:36:31

oiiii jerry on niin ihana

Päivämäärä:   3.5.12 21:31:21

Voi kiitos! Tää pelasti paljon, enää ei harmita yhtään niin paljon, että uus puhelin lähtee myyntiin (ei vaihto- eikä palautusoikeutta), ja että kone oli alkuun tosi hidas (tosin nyt nopeutu, kun poistin tästä vahingossa ainoon virustorjunnan, mikä tässä oli, nyt on uus asentumassa, ja akkuakaan ei oo enää paljon yhtään jäljellä, eivät huollosta palauttaneet virtapiuhaa!)

Päivämäärä:   3.5.12 22:07:13

Mä niin toivon että tää juttu vielä etenee hyvään suuntaan! Alissan ja Arskan kanssa toivoin samaa mutta turhaan :( Siitä tulikin mieleen, että toivottavasti se Alissan uusi "poikaystävä" olisi Arska :D

Ja kiitos lisäpätkästä :) Jerry on ihana<3

Päivämäärä:   3.5.12 22:12:06

Ihanan jännittävä käänne!!

Lähettäjä: empppu 
Päivämäärä:   3.5.12 22:19:58

oioioi jerry <3 nyt se rupee kiinnostuu Henusta iha kunnolla ku henu ei enää tykkääkkään siitä enää:D

Päivämäärä:   3.5.12 22:27:06

Miks mä en oo kauheen ihastunu Jerryyn? Mä en osaa nähdä sitä ihanana :< Ja mulla oli koko ajan hirvee epäilys siitä, että Henu jää kiinni vaatesovitteluistaan. Voishan se vieläkin jäädä - ehkä Hannalla on kameravalvonta tai se muistaa vaan muuten vaan, miten kaikki oli hänen lähtiessään ja huomaa Henriikan prinsessaleikit. Siitähän saa vaikka kuinka hyvää kuittailumateriaalia... Tosin mä olisin varmaan vähän kiukkunen, jos joku lupia kyselemättä leikkis mun kalliilla vaatteilla, olettaen siis, että mulla ensin olisi kalliita vaatteita. Ei mulla vaan taida olla :D

LähettäjäMeow_ 
Päivämäärä:   4.5.12 03:46:02

Ihanaa, oikein kaks pätkää! Ja olipahan muuten melko tapahtumarikastakin.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   4.5.12 16:30:27

3. Kuningattaren paluu
Kolmas päivä meni kuten pari ensimmäistäkin, paitsi ettei ovikello soinut kertaakaan, mutta neljäntenä, kun saavuin tallilta ratsastettuani kaikki sille päivälle määrätyt hevoset, löysin Hannan. Kaitsu oli siellä myös; Hanna oli vallannut olohuoneen toisen, suuren sohvan ja Kaitsu istui sen jalkopäässä ja hieroi hänen jalkojaan.
- Tervetuloa kotiin, toivotin toivuttuani yllätyksestä, jonka toki oli jo paljastanut ylimääräinen auto pihassa.
- Mitä tallille kuuluu? Hanna kysyi.
- Kaikki on hyvin siellä, vakuutin.
- Jaha, hyvä. Mä tulen huomenna katsomaan.
- Oletko sä varma, että se on viisasta? kysyin miettien jo, pitäisikö minun soittaa sinne jollekulle ja varottaa, että Hanna oli palannut. Talli ei enää ollut ollut minun silmiini täydellisen siivoton aamuisin, mutta toisaalta minun silmäni ei ollut Hannan silmä. Lisäksi vasta huomenna olisi taas Hassen aamuvuoro. Jos hän lusmuilisi kuten ensimmäisenä aamuna, näkisin ihan mielelläni hänen saavan siitä sapiskaa.
- Jos sä luulet, että mä olen invalidi niin luule uudestaan. Mä en pysty ratsastamaan, mutta kyllä mä jo kävelen.
- Hieno homma, totesin ja sanoin meneväni suihkuun.
- Mä laitan ruokaa, tule kohta syömään, Kaitsu sanoi, mutta siitä en jaksanut hämmästyä. Olin ymmärtänyt, että hän oli jonkinlainen pitkänmatkanpurjehtija. Avomerellä ei voinut tilata noutoruokaa, enkä uskonut, että pelkillä laivakorpuilla ja energiapatukoilla pärjäisi kovin pitkälle.

Kaitsu jäi yöksi Hannan luokse, mistä olin enemmän kuin kiitollinen. Naisen naamasta näkyi, että hän ei ollut ensisijaisesti iloinen päästessään pois sairaalasta vaan pääasiassa kiukuissaan siitä, että oli toipilas. Aviomiehen seura oli kuin öljyä laineille, sillä tämä oli loputtoman kärsivällinen ja avulias olematta ärsyttävän lipevä. Siltikin Hannalta pääsi muutamia tuiskahduksia, jotka saivat minut ajattelemaan, että jos minun olisi pitänyt ainoana ihmisenä olla saman katon alla se ilta, olisin muuttanut ennemmin vaikka talliin heinäpaalien päälle.

Aamulla pariskunta oli jo jalkeilla, kun minä nousin aamiaiselle. He olivat eteisessä pukeutumassa.
- Me mennään nyt talliin, Hanna ilmoitti. Kaitsu oli juuri auttanut hänen ylleen lämpimän näköisen pitkän untuvatakin.
- Mäkin tulen, sanoin kiireesti.
- Etkö sä syö aamiaista?
- No jos te menette nyt…
- Niin se ei tarkoita sua. Syö, että jaksat. Kenellä sä ratsastat ensin?
- Sillä, jonka Hasse mulle yhdeksäksi laittaa, sanoin peläten, että se kirvottaisi jonkin terävän huomautuksen Hannan suusta, mutta niin ei käynyt. Hän vain nyökkäsi kuin se olisi ollut oikein hyvä vastaus.
- Matkalla on aika lailla lunta ja loskaa, kannattaiskohan teidän mennä autolla? ehdotin ja Hannan kulmakarvat lennähtivät vekeille.
- Eikö kukaan ole aurannut sitä? Tää mun pihakin oli aika pahassa kunnossa.
- Mä en tiennyt pyytää ketään lumitöihin, puolustauduin. Tuskin Hanna tarkoitti, että minun olisi tarvinnut niihin ryhtyä, sillä en voinut uskoa, että hän olisi niitä itsekään tehnyt. En ollut nähnyt missään edes lapiota. Siitä en saanut haukkuja, Hanna vain tuhahti pahaenteisesti ja mietin, oliko Hasse ollut täällä jo edellistalvena niin, että olisi tiennyt tulla auraamaan Hannankin kulkureitit. Tallipihalla hän sentään oli pörrännyt traktorin kanssa niin, että hevoset olivat saaneet hepuleita tarhoissa.

Söin ja siivosin keittiön pöydän, ennen kuin lähdin tallille. Kello oli silloin tasan yhdeksän, mutta en mennyt tavalliseen tapaan suoraan maneesiin vaan ensin talliin. Jos Hanna oli jäänyt pistämään Hassea tilille auraamattomuudesta tai jostain muusta asiasta, hän ei yksinkertaisesti ollut ehtinyt viedä minulle hevosta valmiiksi. Mutta ei siellä ollut muita kuin Hanna ja Kaitsu. Talli oli selvästi kesken siivouksen ja Hanna luki otsa rypyssä oveen kiinnitettyä hevosten liikutuslistaa.
- Kaikki okei? kysyin, kun he kääntyivät katsomaan minua kolistellessani ovea.
- Ei niin pahasti vinossa kuin mistä mä näin painajaisia, Hanna myönsi.
- Ja Hasse on maneesissa?
- Jep, mene vaan ratsastamaan. Mä en jaksa nyt tulla katsomaan sua, mutta josko iltapäivällä.
- Tai huomenna, Kaitsu ehdotti ja Hanna huokaisi.
- Tai ehkä huomenna, hän myönsi.

Hasse ratsasti Ammolla ympäri maneesia, kun pääsin sinne.
- On siinä mulla kanssa kaveri, hän sanoi minulle vihaisesti. – Olisi ollut reilua kertoa, että Hanna on taas maisemissa.
- Mä en tiennyt, että sä pidät mua kaverina, sanoin kylmästi.
- Äh, mikä akka!
- Yllätys sen tuleminen mullekin oli, ja mä muistaakseni ehdotin sulle jo tossa muutama aamu sitten, että kannattaisi hoitaa hommat asianmukaisesti, vaikkei se olekaan vahtimassa.
- Asianmukaisesti, Hasse matki ja hyppäsi alas satulasta.
- Varttia vailla seuraava, ehdotin ja kiipesin itse selkään. Olin kuulevinani mutistuja kirosanoja, kun Hasse lähti.

Lähettäjä: helenakinkki8) 
Päivämäärä:   4.5.12 21:08:24

Jälleen kerran hyvä pätkä! :) En voi kuin ihailla, koska kovin moni ei täällä jaksa kirjoittaa näin pitkään, saatika joka päivä!

Päivämäärä:   4.5.12 21:43:10

Sennnun tarinat on senkin takia suosittuja että ainut tarina joka pysyy hengissä. Uskaltaa lukee kun tietää että kirjoittaja ei katoa kuin maan nielemänä tai lupaile turhia :D

Päivämäärä:   4.5.12 23:06:34

hyvää voisi vähän odotellakkin, mutta onneksi ei tarvitse :o)

kiitos sennnu jälleen mun yön pelastamisesta.
Ja nyt todella tarkoitan mitä sanon.
mulla on kotona 1.v kipeenä ja saikkua en saa sen takia kuin palkatonta...
eli valvon päivät lapsen kanssa ja yön sitten töissä.
Näin muutaman tunnin illalla ennen töihin tuloa nukkuneena sun pätkä oli balsamia mun aivoille :o)

Lähettäjä: Lasikannu 
Päivämäärä:   4.5.12 23:15:46

Komppailen edellisiä !
Kyll mie ymmärrän et on muutaki elämää kuin kirjottaminen mutta nostan hattua jos viittii joka päivä kirjottaa. :)

LähettäjäMeow_ 
Päivämäärä:   5.5.12 01:29:20

Huippu pätkä! Mä olisin halunnut kyllä lukea kun Hanna sättii Hassea, tai edes lukea siitä ku se juoruaa Henulle mitä kaikkea se sille Hasselle huusi :D
Mutta ihanaa taas lukea iltavuoron jälkeen uusi pätkä, täytyy ruveta säästelemään päivän pätkää aina työvuoron jälkeen luettavaksi :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   5.5.12 18:33:00

Tuli viikonloppu ja Kaitsu lähti omaan kotiinsa. Luulen, että Hanna käski hänen mennä, koska ei enää jaksanut olla ihmisiksi. Tapa sekin säilyttää avioliittonsa. Minä en kuitenkaan odottanut lähitulevaisuutta erityisen innokkaasti, sillä pelkäsin joutuvani ykkösuhriksi.
- Mä tulen nyt katsomaan sun ratsastusta, Hanna ilmoitti Kaitsun lähdettyä. Jollain konstilla mies oli siihen saakka saanut hänet pidettyä poissa kylmästä maneesista.
- Pue lämpöisesti, kehotin.
- Mä osaan kyllä pukeutua omaan maneesiini.
- Selvä, totesin ja lähdin tallille. Koska oli lauantai, minulla ei ollut ratsastuslistaa. Hanna, tai paremminkin Kaitsu oli tarjonnut minulle kertakaikkista vapaapäivää, mutta en ollut siinä vaiheessa keksinyt mitään syytä ottaa sitä vastaan. Mitä hittoa minä olisin tehnyt vapaapäivällä Hangossa? Kävellyt kaupungilla? Ei kiitos, sain liikuntaa ihan tarpeeksi ilmankin eikä sää sitä paitsi suosinut ulkoilua. Niinpä Hanna oli sanonut, että voisin hyvin ratsastaa vielä Millan ja Ammon. Rajallisessa liikkuvuudessaan Hanna oli intoutunut laittamaan niistä myynti-ilmoitukset ja joku oli tulossa katsomaan kumpaakin sunnuntaina.

Ulla oli aamuvuorossa ja talli oli jo aika hyvässä kuosissa, kun talutin tarhasta nappaamani Ammon sisään.
- Ratsastatko sä tänäänkin? hän kysyi.
- En keksiny muutakaan tekemistä. Vaikka jos mä olisin tiennyt, että Hannan yksityishoitaja ei oo enää tänään maisemissa, mä olisin lähtenyt vaikka kotiin viikonlopuksi, huokaisin. – Se on muuten tulossa.
- Auts, sanoi Ulla ja alkoi kiireesti lakaista käytävää.
- Voitko sä antaa tän varusteet, mä voin itse laittaa kuntoon, pyysin.

Tuntui oudolta kävelyttää oma ratsunsa. Olin jo tottunut siihen, että saatoin vain nousta selkään ja ruveta ratsastamaan. Mutta antoi se minulle ainakin aikaa ajatella ja vilkuilla peilejä. Minusta ei tuntunut, että olin kehittänyt mitään kovin pahoja tapoja, mutta tutkin raajojeni paikat silti tarkasti ja sitten Hanna tuli.
- Sä olet näköjään mennyt ihan perusratsastusta niillä, hän sanoi kiivetessään varovin liikkein katsomoon. Se oli outoa, Hanna oli aina ollut jalkeilla, mutta ymmärsin, ettei hän nyt halunnut tarpoa maneesin hiekassa.
- Joo, mä en uskaltanut ruveta temppuilemaan, kun en oo viime aikoina harjotellut, etten mä tee mitään hölmöä, sanoin ja yllätyksekseni Hanna hymyili minulle.
- Sä olet fiksumpi kuin mitä mä luulinkaan. Mutta tänään me temppuillaan. Ei se huominen ostaja sanomisesta vakuutu, jos mä sanon, että se osaa.

Ja niin me temppuilimme. Sain ratsastaa sydämeni kyllyydestä laukanvaihtoja ja piruetteja, mutta piaffen ja passagen Hanna teilasi.
- Se ei osaa niitä vielä kisakelpoisesti kuitenkaan, enkä mä halua hämmentää sitä kaikella mahdollisella ennen huomista.
Se kuulosti järkevältä, mutta oli tämäkin mukavaa. Olin suoraan sanoen alkanut jo leipääntyä pelkkään tasaiseen ja sileään hevonen toisensa jälkeen, päivä toisensa perään, ilman poistumista mukavuusalueeltani muuta kuin jos joku ratsuista oli noussut väärällä jalalla ja halusi kokeilla, kumpi oli pomo. Nyt muistin, miten innoissani olin vielä jokin aika sitten ollut tästä korkeammasta koulusta.
- Kiitos, sanoin, kun Hanna ilmoitti Ammon raataneen tarpeeksi.
- Mistä hyvästä?
- Mulla alkoi olla motivaatio-ongelmaa, kun mä vaan ratsastin itsekseni.
- Niinkö?
- Musta tuntui, että mä en keksi enää mitään tekemistä, yritin selittää, mutta siltähän minusta oli tuntunut, kun hevoset enimmäkseen vain tekivät tasan mitä pyysin.
- Ota sitten projektiksi toi sun oikea käsi. Mä olen muistaakseni sanonut sulle siitä ennenkin.

Hannalla oli muutama muukin asia sanottavanaan yleisestä olemuksestani ja taisimme molemmat virkistyä sananvaihdosta. Aloin uskoa, etten ollut niinkään tylsistynyt ratsastamiseen kuin siihen, ettei kukaan ollut ollut kiinnostunut siitä, mitä tein ja miten. Siinä mielessä esteratsastus oli hauskempaa. Saattoi aina tuntea onnistumista esteen ylityksestä ja jos se alkoi kyllästyttää, saattoi puomeja nostaa.
- Jätä Milla iltapäiväksi, mä en jaksa enkä tarkene istua tässä yhteen menoon kauempaa, Hanna sanoi.
- Okei, mä menen sitten vaikka käymään kaupassa tässä välissä, sanoin. Hannan siivooja oli saanut kuluneen viikon vapaaksi ilmeisestikin siitä syystä, että Hanna oletti minun osaavan itse hoitaa ruoka-asiani ja vaihtaa lakanani, eikä häntä ollut hälytetty hommaamaan tervetuliaiskoriakaan.
- Hyvä. Mitä me syödään tänään?
- Mitä sä haluaisit? kysyin huokaisten salaa. Tästä ei ollut ollut puhetta, mutta enpä yllättynyt.

Lähettäjä: rauh 
Päivämäärä:   5.5.12 18:47:48

Hitsin kivoja pätkiä tullut tässä!:)

Voi ette ikinä arvaa! Olin hurjan pienellä shettisruunalla kärryilemässä eilen! En oo kymmeneen vuoteen varmaa kärrytellyt ja se oli ihan mielettömän hauskaa!:D Mulla oli oikee jenkkihymy varmaa koko matkan naamalla ja kyllä muutamien autoilijoiden katseita käännettiin, tai poni käänsi!

Päivämäärä:   5.5.12 19:32:59

Sellanen pien ihanan kiva lisä pätkä? Jos sattuis Jerryä? Oon virnistellyt viime päivät kuin idiootti kun vähän välii tulee mieleen toi puku kohtaus. Joo mulla ei oo elämää... :'D
Kyllä tuntee että on jonkun verran liikkunu. Eilen kävin tekee aamutallia. Viskattii hepat pihalle, heinät eteen ja sitten siivosin pariin tuntiin 11 karsinaa. Aika hyvin kun tein sillein tosi hitaasti ja tuli turhaan nojailtau talikon varteen ja pitihän sitä välissä käydä kottaritkin tyhjentää. Sellanen alta 10min per karsina ja joskus huihai viimeks siivonnu karsinoita. Olin vapaa ehtosesti auttamasssa niin ei ollut mitään väliä mitä tahtia tein :'D Illalla sitten ratsastin ryhmätunnilla lämppärillä (=järkyttävät askeleet vaikka ihana heppa onkin). Tänään aamulla viemään heppoja ja yksityistunnille kaatosateeseen. Nyt vielä päälle sellanen kymmenen kilsan lenkki.
Sellanen lisäpätkä ois hyvä? :P (aina vinkumassa lisää)

Päivämäärä:   5.5.12 20:42:20

Mä jotenkin tykkään tosta, miten Hanna suhtautuu nykysin Henuun. Näitä Hanko-pätkiä on ollut tosi kiva lukea :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   6.5.12 15:40:09

Leikin kodinhengetärtä lounaan verran ja sain palkinnoksi toisen valmennustunnin. Milla oli jukuripäisellä tuulella, ja oli mielenkiintoista kuulla, miten Hanna neuvoi minua käsittelemään sitä versus se, miten itse olisin tehnyt. Hienouksien hiominen jäi sitten vähemmälle, mutta sille ei nyt voinut mitään.
- Mä taidan lakata ottamasta tammavarsoja, Hanna tuumi puoliääneen.
- Mistä nää kaikki sun varsat tulee? kysyin. – Tai siis, tiedänhän mä, että sä kasvatat hevosia, mutta mitä jos jonain vuonna ei tulekaan varsoja? Tai ei tule tarpeeksi hyviä?
- Voi, kyllä niitä tarpeeksi tulee, mä vaan valitsen niistä lupaavimmat ja myyn loput heti, kun ne kannattaa myydä.
- Mutta mistä sä tiedät, mitkä valita?

Kuvittelin jo sanoneeni jotain tyhmää, niin pitkään Hanna katsoi minua.
- Kuule, sä taisit just ratkaista meidän lauantai-illan ohjelman.
- Ai? kysyin varovaisen toiveikkaasti, vaikken uskonutkaan Hannan ehdottavan, että lähtisimme saman tien Ahvenanmaalle katsomaan hänen varsojaan. Se hevosenostajahan oli tulossa huomenna, eikä sinne varsinaisesti tunnissa matkustanut. Joka tapauksessa se kuulosti mielenkiintoiselta tässä asiayhteydessä.
- Joo, pidetään videoilta. Mun pitää joka tapauksessa ruveta miettimään, mitä mä niistä pidän.
- Ja sä kerrot mulle, miksi sä päätät pitää mitä, sanoin ihastuneena.
- Mä ajattelin paremminkin päinvastoin. Katotaan, mitä sä ymmärrät varsojen rakenteesta ja liikkeistä.
- Hyi, se kuulostaa kokeelta ja koululta.
- Ja just sitä se onkin. Voitko sä hoitaa jotain kivaa sormiruokaa illaksi? Ethän sä ole juonut kaikkea viiniä?
- Mä en ole koskenutkaan sun viiniisi, sanoin loukkaantuneena. – Sopiiko sun juoda, kun sä olet toipilas?
- Miksei? Paremmalta se maistuu kuin burana ja vaikutus on sama. Mä menen vähäksi aikaa lepäämään ennen sitä. Jerryllä menee kuitenkin aikaa matkaan.
- Jerryllä? toistin.
- Niin. Me katsotaan varsavideot aina yhdessä. Sillä pojalla on silmää. Älä kuvittelekaan, että mä katson ne ensin sun kanssa ja sitten sen kanssa, Hanna sanoi kärsimättömästi.
- Mutta jos sillä on menoa? Nyt on sentään lauantai-ilta.
- No sitten katsotaan niitä jonain toisena iltana.

Jerry. Mietiskelin häntä käydessäni suihkussa ja kun sen jälkeen tutkin vaatepinojani. Viimekertainen kohtaus oli ollut odottamaton, mutta kieltämättä miellyttävä. Mikä olisikaan mukavampaa kuin saada hänet syömään kädestäni, keikauttaa vanhat asetelmat päälaelleen ja pistää hänet yhtä toivottoman valloitusyrityksen eteen kuin nuori minä. Olin kuitenkin liian realisti uskoakseni, että oli tapahtunut muuta kuin hetkellinen höpsähdys hänen puoleltaan. Olinhan minä ollut aika vetävissä vermeissä omastakin mielestäni. Mutta nyt minun oli äärettömän vaikea valita, mihin pukeutuisin. Mitä oikein halusin viestittää? Säkki ja tuhka eli reikäiset lökäverkkarit ja jokin rönttöpaita houkuttivat asenteellaan, mutta en ollut ihan varma, haluaisinko näyttäytyä sellaisissa edes Hannalle, jonka kotiasutkin olivat tyylikkäitä. Senhän minä nyt tiesin. Enkä sitä paitsi edes omistanut mitään kauhean rumia vaatteita. Toisaalta en myöskään voinut ylipukeutua. Se olisi juorunnut siitä, että halusin tehdä vaikutuksen.

Olisin helposti voinut harkita tuntikausia, ja vaikka aikaa oli hyvin, jos odottaisimme, että Jerry ehtisi ajaa tänne, piti minun tehdä jokin ratkaisu. Valitsin löysät mustat trikoohousut, joita olin pitänyt iltaisin tähänkin asti ja pitkävartiset villasukat. Niissä ei ainakaan ollut mitään vihjailevaa. Sitten en kyllä voinut vastustaa kiusausta vaan puin mustan topin, joka korosti kaikkia hyviä puoliani etenkin, kun pistin alle kunnon rintsikat. Meikkasin niin minimaalisesti, ettei edes Hanna voisi sitä huomata ja kuivasin hiukset pää alaspäin niin, että ne näyttivät pöyheiltä ja runsailta ilman sen kummempia temppuja. Saippua sai riittää tuoksuksi ja siitä lähetin äänettömän kiitoksen Hannalle yläkertaan. Ehkä oli sattumaa, että minun suihkustani oli löytynyt suihkugeeliä, joka sattui olemaan samaa kuin joskus käyttämäni parfyymi, tai sitten ei.

No niin, olin tehnyt kaiken mitä pystyin. Kaikki tämän jälkeen paitsi sipaus huulirasvaa olisi liioittelua ja saisi minut tuntemaan itseni höynäksi ja todennäköisesti näyttämäänkin sellaiselta. Lähdin valmistelemaan Hannan tilaamaa sormiruokaa, jonka tiesin painottuvan suolakekseihin ja juustoihin, ellen saisi keittiössä jotain älynväläystä.

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   6.5.12 15:40:58

jatkuu! Hanna on ihana <3

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   6.5.12 16:03:50

oho sennu oli nopeampi, kiitti! :D

Lähettäjäsitruunapiiras 
Päivämäärä:   6.5.12 16:12:55

saisko lisäpätkää? hirveä huoli ja haluisin saada muuta ajateltavaa...

LähettäjäMirage 
Päivämäärä:   6.5.12 18:23:02

Nyt voisin minäkin toivoa ensimmäistä kertaa lisäpätkää. Nähtävästi välit broidiin menny ihan mun mielestä käsittämättömästä syystä. Taitaa tää maailma taas kaatua yhtäaikaa niskaan kaikilta kulmilta.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   6.5.12 18:37:27

No voi teitä.
(Muuten, Suomi voitti)
--------------------
4. Viikonloppupuuhastelua
Innostuin leipomaan pikkiriikkisiä tuulihattuja ja sen takia olin työn touhussa vielä, kun Hanna nousi kauneusuniltaan ja Jerry saapui. Ajattelin säälien Hassea tai Villeä, joista jompikumpi valmisteli parhaillaan iltatallia ja totesin olevani onnekkaampi. Iltatalli oli kyllä aamutallia paljon mukavampi ja pidin hevosten ruokkimisesta, sillä silloin ne rakastivat minua enemmän kuin mitään muuta maailmassa, mutta oli siistissä sisätyössäkin puolensa.

- Onko siellä valmista? Hanna huusi, kun olin vähän aikaa kuunnellut olohuoneesta komentoja ja kolinaa. Ilmeisestikin Jerry oli joutunut sisustushommiin.
- Täällä on, ilmoitin.
- Jerry, auta Henriikkaa tuomaan meidän naposteltavat ja viini ja jos te haluatte juoda jotain muuta, Hanna määräsi. Sitä en kuullut, mitä Jerry vastasi, mutta päätellen Hannan äreästä huudahduksesta se oli jotain hävytöntä ja hetken kuluttua kummipoika saapui nauraen keittiöön.
- Mitä mä vien, nääkö? hän kysyi valmiina tarttumaan tarjottimiin, tuskin vilkaistuaan minua tervehdykseksi.
- Vie vaan, sanoin helpottuneena ja nolonakin. Olinko tosiaan kuvitellut, että Jerry änkyttäisi ja punastelisi minut nähdessään? Hyi hitto, että olin tyhmä! Tajusin, että olin pelännyt sitä kyllä. Jos koskaan näkisin hänet niin naurettavana, tappajanvaistoni saisivat vallan.

Vein improvisoituun kisakatsomoon lasit ja juotavaa ja istuin minulle jätetylle paikalle sohvan toiseen nurkkaan. Jerry oli näköjään sisustanut toiseen Hannan ja tälle peiton jalkojen päälle ja läppärin syliin. Koneesta meni johto seinän isoon televisioon, mutta ei sieltä vielä mitään näkynyt. Hanna ja Jerry ilmeisestikin tutkivat päät yhdessä, miksei. Minä otin mukavan asennon ja aloin odottaa.
- Alotetaan näistä, jotka tulee kolmivuotiaiksi, Hanna sanoi lopulta ja televisioon räpsähti kuva.

Sieltä alkoi tulla hevosta hevosen perään. Hannan kaksivuotiaat olivat erikokoisia honkkeleita ja kai ne olivat tavallista hienompia, mutta minun oli vaikea kuvitella niitä kouluradoilla. Ne olivat honteloita, takakorkeita, möhömahaisia tai muuten epäsuhtaisia ja Hanna ja Jerry saivat puhua vuorotellen ja yhtaikaa, ennen kuin tajusin, mitä noissa raakileissa oikein pitäisi katsoa. Paitsi kaunista päätä ja ystävällistä ilmettä, ne minä näin ja se vaikutti siihen, mitä minä kustakin pidin. Mutta aloin kai hiukan harjaantua kuunnellessani, mitä he kustakin sanoivat. Mustaojan hevosia siellä oli myös. Ne kuljetettiin aina vieroituksen jälkeen Ahvenanmaalle kasvamaan pariksi vuodeksi ennen kuin ne palasivat kotiin koulutettaviksi.

- Se pieni musta Hersonisti oli mun lemppari, ilmoitin, kun kuvat ja videoklipit oli katsottu useampaan kertaan. Se oli vedonnut minuun lähinnä katseellaan, eivätkä Hanna tai Jerry olleet pitäneet sitä mitenkään mainittavana, mutta silläkin uhalla sanoin ajatukseni ääneen.
- Se on semmonen rääpäle, mä vähän pelkään, ettei siitä oo ikäluokkakisoihin, Hanna sanoi mutristaen suutaan valinnalleni. – Haetko sä lisää viiniä? Katsotaan sitten nuoremmat.
- Onko sulla uusia Inuvikista? Jerry kysyi ponkaisten pystyyn puolestani.
- Taitaa olla.
- Mistä? kysyin.
- Meidän tuleva siitosori, Hanna sanoi.
- Mistä sen voi tietää? kysyin vähän näsäviisaasti, sillä tiesin, että Hannakin nimesi hevosensa aakkosittain. Jos äskeisten nimet olivat alkaneet H:lla, oli I-alkuinen vasta vuoden vanha.
- Sillä suvulla siitä tulee kyllä.
- Ja miten niin ”meidän”? jatkoin tajutessani, että se oli ehkä merkittävämpi kysymys. Tähän asti kaikki oli ollut vain Hannan tai Mustaojan, ei muita vaihtoehtoja.
- Jerryllä on siitä osuus.
- Toinen takakavio, Jerry sanoi palatessaan keittiöstä. – Mä sain sen synttärilahjaksi.
- Mulla on synttärit huhtikuussa, jos jollakulla sattuu olemaan ylimääräisiä kavioita, ilmoitin ja asetuin parempaan asentoon. Jerry kaatoi minullekin lasillisen viiniä.

Lähettäjäsitruunapiiras 
Päivämäärä:   6.5.12 18:58:26

kiitos! tuli paljon parempi mieli tästä pätkästä ja tiedosta että kukaan ei kuole (:

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   6.5.12 21:40:52

sitruunapiiras, mitä ihmettä on tapahtunut? :o

LähettäjäMirage 
Päivämäärä:   7.5.12 13:00:24

Kiitos näin hieman myöhässä. Olipas henkisesti raskas aamupäivä takana mutta asiat ehkä sittenkin voi ratketa vielä hyvin. Mä en käsitä mikä noilla isoveljillä on aina ajatuksena kun kaikki asiat pitää sano niin että ne satuttaa niin kovin toista..

Lähettäjäsitruunapiiras 
Päivämäärä:   7.5.12 15:13:20

äh, paras kaveri joutui teholle ja tietääkseni kävi aika lähellä kuolemaa, mutta nyt on jo paremmin :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   7.5.12 17:45:54

Tsemppiä...
-----------
Inuvik oli omituisen haalistuneen värinen, mutta sen perusteella, mitä olin aiemmin oppinut nuoren hevosen rakenteesta, sillä näytti olevan kaikki jäsenet oikeilla paikoillaan ja se näytti isolta ikäisekseen.
- Kyllä siitä tulee kimo, Jerry sanoi.
- Valitettavasti, Hanna huokaisi.
- Älä nyt. Sitä vartenhan se sai eskimonimenkin. Oisko vähän noloa, jos se ois jäänyt tummaksi?

Minulta alkoi pian tulla varsoja jo korvistakin. Liika oli liikaa, vaikka olinkin ollut otettu siitä, että minä sain osallistua tällaiseen katselmukseen.
- Nytkö sä sitten vaan soitat sinne ja käsket pistää sen ja sen hevosen laivaan? kysyin Hannalta.
- Ei. Me mennään paikan päälle katsomaan. Ei videot kuitenkaan kerro kaikkea.
- Me, toistin.
- Jerry on yleensä ollut mukana. Mutta nyt mä olen istunut liian kauan. Auta mua, Jerry, mä en meinaa päästä ylös tästä.

Hannan ääni oli äreä, kun hän joutui pyytämään apua, enkä uskaltanut sanoa mitään, vaikka muutama sinänsä hauska huomautus tulikin mieleen. Päästyään seisomaan Hanna seisoskeli vähän aikaan kuin muistellen, miten käveltiin, mutta sai sitten otettua pari tunnustelevaa askelta.
- Onko se haava kauhean kipeä? kysyin myötätuntoisesti.
- Ei se enää, Hanna sanoi lyhyesti. – Mä menen nyt nukkumaan.

Hän otti koneen mukaansa ja poistui lyhyin askelin pyytämättä enempää apua ja siihen me jäimme, Jerry ja minä.
- Mitä kello on? kysyin kiireesti.
- Kohta kymmenen, Jerry sanoi. Hän ei näköjään ollut mitenkään vaivautunut tilanteesta, toisin kuin minä. En osannut muuta kuin nokkia lasistani ja miettiä, hikosivatko kainaloni. Jerry sen sijaan heittäytyi toiseen päähän sohvaa ja ojensi jalkansa niin, että olisi voinut kutittaa sääriäni varpaillaan. Tuulihattuvadin hän nosti vatsansa päälle ja jostain hän oli löytänyt television kaukosäätimenkin. Lauantai-illan elokuva rapsahti näkyviin ja totesin olevani kireällä kuin kitarankieli ilmeisestikin ihan turhaan. Hengitin pari syvää henkäystä lasiini ja jouduin räpyttelemään silmiäni, kun sieltä kohoili alkoholihuuruja. Sitten saatoin oikeasti rentoutua ja potkaisin Jerryn koipia kauemmas.

- Älä vie koko sohvaa, äläkä käännä kanavaa, määräsin. – Mä haluan katsoa tätä.
- Mä tarvitsen enemmän tilaa, koska mulla on pidemmät jalat, Jerry väitti, mutta veti polvensa koukkuun. Elokuva oli oikeastikin sellainen, jonka saattoi ajatella katsovansa, mutta enemmän nautin siitä, että minua ei nukuttanut tämän fyysisesti hyvin kevyen päivän jälkeen ja saatoin valvoa kaikessa rauhassa miettimättä aamuherätystä. Kai Jerrykin olisi voinut, mutta hän alkoi jo puolivälissä leffaa tuhista ja lautanen hänen mahansa päältä kolahti lattialle. Pelastin sen pöydälle ja harkitsin omaan huoneeseeni lähtemistä, mutta minua laiskotti liikaa ja elokuva oli vielä kesken.

Heräsin jossain vaiheessa siihen, että televisio oli edelleen päällä ja Jerryn sukka melkein suussani, mutta en minä niin täysin herännyt, että olisin jaksanut muuta kuin työntää sen pois. Kunnes sitten jossain vaiheessa minulle tuli hyvin painostava olo. Ihan kuin juuri ennen ukkosen jyrähdystä. Tunnustelin sitä vähän aikaa, ennen kuin avasin silmäni ja huomasin katsovani Hannaa. Hän seisoi tornin korkuisena vieressäni kädet lanteilla ja varjosti aamuauringon. Siihen minä kai olin havahtunut.
- Jaha, Hanna sanoi, ei muuta, mutta minä aloin kiireesti käydä läpi kaikkia pahoja tekojani alkaen päiväkotivuosista. Olinkohan tuhrinut hänen sohvatyynyynsä ripsiväriä? Mutta ei minulla ollut ylimääräistä ripsiväriä. Vai oliko kyse siitä, että olin solmussa Jerryn kanssa? Paremmin sitä ei kai voinut kuvitella, jalkamme olivat suunnilleen palmikolla. Tai ehkei ihan niinkään. Tunsin lonkkani puutuneen pahanpäiväisesti ja kun tunnustelin, löysin Jerryn säären. Työnsin sen pois ja yritin peruuttaa nurkkaani istumaan, mutta toinen nilkkani oli jumissa. Jerry piti siitä kiinni kuin lapsi nallekarhusta ja jouduin kiskomaan, ennen kuin hän irrotti.
- Me vaan nukahdettiin, puolustauduin.
- Siltä näyttää.

Hanna ei sanonut enempää vaan kääntyi ja meni keittiöön. Minä nousin kiireesti seisomaan, suljin television ja keräsin tarjoiluastiat, lasit ja viinipullot pöydältä. Hanna ei varmaan ikinä ollut herännyt sellaiseen epäjärjestykseen olohuoneessaan. Tai mistäpä minä tiesin, minkälaisia juhlia hänellä oli tapana pitää. Päätin nopeasti, että paras taktiikkani olisi olla kuin mitään ei olisi tapahtunut. Eihän ollutkaan, hitto vie. Jos Hanna aikoi vääntää kohtauksen siitä, että Jerry ja minä olimme nukahtaneet sohvalle kesken elokuvan katselun, olisi mielenkiintoista nähdä, miten hän sen tekisi.

Mutta Hanna ei sanonut mitään. Tungin astiat koneeseen ja koska tarjolla oli kahvia, otin tilkan. En koko mukillista siltä varalta, että Hanna rupeaisi epämiellyttäväksi ja joutuisin perääntymään vikkelästi.
- Se hevosenostaja tulee kymmenen maissa. Sopiiko sulle olla paikalla? Hanna kysyi kuulostaen täysin normaalilta eli aavistuksen ivalliselta.
- Totta kai, sanoin. Minä en mistään hinnasta jättäisi näkemättä ihmistä, joka tuli ostamaan monen kymmenen tuhannen arvoista hevosta.

Päivämäärä:   7.5.12 18:07:00

voi kun voisi saada vielä lisäpätkän tänään :))))

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   7.5.12 18:14:43

Hanna<3 sehän ei kuole koskaan, vai mitä??

Päivämäärä:   7.5.12 21:27:57

voi kun söpöä :o)

mä vähän luulen että Hanna vois pikkuhiljaa olla sitä mieltä että Henu ois pienempi paha Jerryn kainalossa kuin joku tuntematon.

Siis Hannahan diggaa Henusta ja salaa saattais jnaillakkin sen eteen että noi kax päätyy aina välillä samoihin olosuhteisiin.

Hanna parittajana, hihi !!!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   7.5.12 21:53:06

Tein varuyiksi uuden.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   7.5.12 22:27:38

Ai nii! Mitä puhelinta flanu olit myymässä?

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.