Lähettäjä: Sennnu
Päivämäärä: 19.4.12 22:18:00
Huoh.
----------------
Oma porukkamme löytyi hevosalueelta. Muista väliaikaiskarsinoista pakattiin tavaroita ja lastattiin hevosia jo kovaa kyytiä. Jabarivin päässä seisoi Hannan auto suurena ja tummana kuin tuomiopäivä ja nähdessään meidän saapuvan Hanna jätti lastaamisen valvomisen ja tuli luoksemme.
- No niin, onnittelut nyt sitten, hän lausui kuivasti ja ojensi Veskulle kätensä.
- Älä oo tommonen, Vesku murahti ja halasi häntä niin, että rusahti. Minä katsoin säikähtäneenä Hannan reaktiota, mutta tämä vain nauroi, kun Vesku kolkkasi samalla silinterin päästään ja se vieri pitkin hiekkaa Jerryn jalkoihin.
- Hyvin te varmaan sitten ratsastitte, Hanna myönsi. – Mä katson teidänkin videot kotona ja annan sitten palautetta tarpeen mukaan.
- Tee se, Vesku sanoi ja Hanna ojensi onnittelevan kätensä myös Jerrylle ja minulle.
- Älä sure, hopea sopii sun hiuksiin paremmin, Jerry lohdutti ja sipaisi kummitätinsä nutturasta karannutta kiharaa. Ei se harmaa ollut vaan paremminkin tuhkanvaalea, mutta pidätin silti hengitystäni odottaessani räjähdystä.
- Älä kerjää verta nenästäs, nöösi, Hanna sanoi hyväntuulisesti ja nipisti Jerryä poskesta.
- Eikö olisi kiva, jos sullakin olisi perhettä joukkueeksi asti? uskaltauduin kysymään, kun hän kääntyi minun puoleeni. Takuulla Hannakin oli kuullut sen toimittajan kysymyksen, joka oli sulkenut meidät perheeksi siinä missä Mustaojan hevosetkin, niin kantava ääni tällä oli ollut, ja aiheestahan oli vinoiltu ennenkin.
- Ja toinen hyväkäs siinä, hän aloitti ja aioin jo nauraen väistää, ennen kuin hän nipistäisi minuakin. Mutta ei hän nipistänyt, sen sijaan tunsin varpaideni rusentuvan.
- Sä et ole perhettä! Cami sanoi minulle ja tallasi varmuuden vuoksi toisen kerran, ennen kuin ehdin pelastautua kauemmaksi.
- En tietenkään ole, sanoin hämmästyneenä. – En mä tarkoittanutkaan, että olisin. Se toimittaja niin sanoi, ja kai se tarkoitti hevosia vaan…
- Et tarkottanut, Cami matki. – Sä olet kaikista kieroin ja kaksinaamaisin naikkonen, jonka mä olen koskaan nähnyt. Sä et ole muka ollenkaan kiinnostunut Jerrystä? Miten ihmeessä aina, kun te tapaatte, näyttää ihan siltä kuin olisit? Kehtasittekin keikistellä sillä lailla, kun teitä kuvattiin!
- Cami, Jerry puuttui puheeseen ja joutui Camin läpitunkevan, raivoisan katseen ja terävän kielen seuraavaksi kohteeksi.
- Älä yritä, kyllä mä näin. Vaikka ei kai sun päähäsi mahdu mitään muuta kuin hevoset ja ratsastaminen. Jos mä olisin sen tajunnut silloin alussa, ennen kuin aloin seurustella sun kanssa! Ei tää ole mitään ihmisen elämää, kiertää joka helvetín viikonloppu Suomea ton haisevan elukkalauman kanssa! Viikonloppuloma muka! Viis tuntia autossa ja huoltoasemalounas! Sitäkö mun pitäis pitää lomana?
Katsoin suorastaan lumoutuneena, miten Cami raivosi. Hän siirtyi eteenpäin ja antoi Hannan kuulla osuutensa.
- Ja sinä rikas vanha narttu siinä, sä luulet, että kaikki hyppää, kun sä käsket! Mutta mä en hyppää! Ihan turhaa se olisi. Vaikka mä hyppäisin mihin niin sä inhoaisit mua silti. Sun mielestä ei takuulla kukaan ole tarpeeksi hyvä Jerrylle, ja arvaa mitä. Joskus mä mietin, miksi!
- Cami, sanoi Vesku varoittavaan sävyyn vain joutuakseen seuraavaksi uhriksi.
- Ihan samat sanat sulle! Miten sä kehtaat olettaa, että lapsia voi tehdä vaan, jotta ne tekee palkatonta työtä sun tallilla sen sijaan, että ne hankkisi oman elämän? Noi kaksi sä olet näköjään onnistunut aivopesemään niin, ettei ne paremmasta tiedä – Cami nyökkäsi kaksosia kohden – mutta mikset sä laske edes noista vanhemmista, jotka yrittää päästä irti? Vítun Isä Aurinkoinen!
Jäljellä oli vain Jessi, joka otti kiinni Camin olkapäistä, tai paremminkin halasi häntä.
- Lopeta nyt, ennen kuin sä sanot jotain, mitä kadut, hän sanoi myötätuntoisesti, mutta Cami hypähti kosketuksesta eroon kuin olisi saanut sähköiskun..
- Ja sä olet kaikista pahin! Oikee äiti-vitun-teresa, sä haalit kaiken maailman siipirikkoja huollettavaksesi, että saat sitten kiillotella sun pyhimyskehää! Ja auta armias, jos joku sun tipuparvesta yrittää ruveta seurustelemaan… voiko pahemmin toisten ihmisten asioihin puuttua kuin sinä? Mielin kielin aina edessäpäin, sormet joka sopassa, koska sä et voi sietää ketään, joka yrittää viedä sulta yhdenkin. Kaikki ne on sun essunnauhoissa ja umpisolmulla. Te kaikki ootte yksioikoisia ja putkinäkösiä, koko surkean surullinen perhe, eikä teidän maailmassa millään muulla ole väliä kuin hevosilla! Mutta sä olet sen lisäksi olevinasi koko maailman kanaemo.
- Enhän, Jessi sanoi päästäen Camista irti, mutta minun oli pakko myöntää, että tuossa kohden raivaria saattoi olla totuuden jyvänen. Juuri tuolta minustakin oli aikoinaan tuntunut.
- Nyt mulla ei ole enempää sanottavaa, Cami ilmoitti sitten ja näytti lysähtävän kasaan kuin tyhjenevä kuumailmapallo. Hän pyyhkäisi silmiään ja lähti kävelemään pois.
- Hei, Jerry sanoi avuttomasti hänen selälleen, mutta ei jatkanutkaan. Mitäpä siihen enää oli lisäämistä, paitsi tietenkin Hannalla.
- Kappas vaan, siinä on sittenkin vähän tulta ja tappuraa, hän lausui.
|