Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Pääosassa Henriikka 12

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   3.4.12 21:06:57

Edellinen.

Re: Pääosassa Henriikka 12

Lähettäjä: Luna$i 
Päivämäärä:   3.4.12 23:27:57

uus topa alotetaa aina uudella pätkällä ;D

Lähettäjä: tripi 
Päivämäärä:   4.4.12 08:07:45

olen ihan samaa mieltä :s

Lähettäjä: flanu 
Päivämäärä:   4.4.12 15:28:17

^^ minä myös yhdyn edellisiin

LähettäjäMeow_ 
Päivämäärä:   4.4.12 15:59:07

Samaa mieltä minäkin! :D Alkaa Henu-hammasta jo kolottaa.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   4.4.12 16:51:15

No joo :D
-------------
69. Hädässä ystävä tutisee
Kello 6.30 silmäni aukesivat. Aivoni olivat olleet hereillä jo hiukan pidempään, joten tiesin missä olin ja miksi minulla oli huono olo. Olin hitto vie istunut Hannan kanssa juopottelemassa. Ihan liikaa punaviiniä oli valunut kurkustani alas. En pitänyt siitä muutenkaan ja nyt ajatuskin alkoi potkia vastaan: jouduin nousemaan kiireesti ylös ja juoksemaan yksityiseen vessaani. Ehkä olin juonut pullollisen tai puolitoista, mutta tuntui kuin olisin oksentanut viisi. Kas kummaa, miten paljon kevyemmältä alkoi tuntua. Suihku paransi loput fyysisestä epämiellyttävyydestä, kun tiesin pääseväni takaisin nukkumaan. Hannahan oli luvannut, ettei minun tarvitsisi mennä tallille ennen iltapäivää.

Vähän lisää ihanaa unta ja heräsin uudelleen voimakkaaseen tietoisuuteen siitä, että Hannan jääkaapissa yläkerrassa oli kylmiä, kuplivia ja makeita juomia valintani mukaan. Oloni oli jo ilmankin paljon parempi, melkeinpä hilpeä. Hiukseni olivat melkein kuivat – ja tyynyni kostea ja ryppyinen – ja minusta tuntui, että minulla oli nälkä. Vyötin kylpytakkini tiukemmalle ja lähdin yläkertaan. Oli edelleen sen verran aikaista, etten pelännyt törmääväni Hannaan. Kai edellisilta häntäkin edes vähän painoi.

Mutta siinä erehdyin. En ollut vielä ehtinyt valita, mitä ihanista juomista valitsisin, kun kuulin rykäisyn takaani ja paiskasin jääkaapin oven kiinni.
- Oletko sä laittanut kahvia? Hanna kysyi.
- Kahvia? Mä olen vasta päässyt konttaamaan yläkertaan, en mä ole ehtinyt saada edes lasillista vettä!
- Pakko myöntää, etten mä kuvitellut näkeväni sua vielä tähän aikaan.
- Enkä mä sua.

Kohteliaisuudet vaihdettuamme minä join lasillisen kivennäisvettä ja toisen mehua Hannan ladatessa kahvinkeittimen. Eukko näytti siltä kuin olisi nukkunut kymmenen tunnin yöunet joka ainoa yö sen jälkeen, kun oli täyttänyt kaksikymmentä. Minä häivyin näkyvistä ottamaan vielä yhdet torkut ja totesin niiden ja pekonimunakkaan jälkeen olevani täydessä toimintakunnossa. Minua kutkutti suuresti se, että Hannalla muistaakseni oli muita valmennettavia parhaillaan. Siksihän olin saanut nukkua. En kuitenkaan unohtanut muita velvollisuuksiani vaan heitin uuniin lounasainekset. Karjalanpaisti vain paranisi, jos meillä jostain syystä menisi tavallista pidempään.

Tallipihalla oli traikkuja ja autoja ja hyvin äänettömästi ja varovaisesti hiivin maneesiin. Siellä oli kolme ratsukkoa ja katsomossa jonkin verran ihmisiä. Minä istuin lähimmäksi ovea ja aloin tutkia kilpailijoitani. Kolme nuorta naista kolmella hienolla hevosella. He ratsastivat parhaillaan väistöä radan halki ja ensimmäinen ajatukseni oli, että luojan kiitos minua Hanna opetti yksin. Maneesi tuntui olevan suorastaan ruuhkainen, kun siellä oli kolme ratsukkoa.

He olivat kyllä taitavia, se minun oli pakko myöntää. Yksi ei ihan ollut muiden tasalla ja hänelle Hanna keksi samanoloisia, mutta vähän helpompia tehtäviä. Näin jo heidät liitelemässä suomenmestaruuskisoissa, ja Hannan tietenkin myös. Puolueettomasti ajatellen heistä kyllä olisi vastusta meille, vaikka en sitä Eveliinaa ollut nähnytkään. Jos oletti, että tuo tumpula oli vararatsastaja, kuten minäkin, olivat muut ainakin hyvin lähellä Jerryn tasoa ja kisa voisi käydä tiukaksi. Hanna ja Vesku tietenkin liitelisivät ihan omissa sfääreissään vaikeimman luokan ja vaikka yleinen mielipide ja meriitit puhuivat Hannan puolesta, toivoin tämän olevan niitä kertoja, kun Vesku peittoaisi hänet.

Iltapäivä meni liukuhihnaratsastuksessa, mikä oli ihan okei, sillä ratsastusjalkani oli epätoivoisesti alkanut vipattaa aamupäivän valmennusta katsellessani. Ratsastin ensin Daisyllä omin nokkineni sillä aikaa, kun Hanna kävi syömässä –minulla ei ollut nälkä – ja sitten Ammolla. Emme enää tehneet sirkustemppuja vaan Hanna keskittyi lupauksensa mukaan enemmän siihen, millaisessa muodossa sain hevosen kulkemaan ja miltä sen piti minulle satulaan tuntua, kun se meni hyvin. Olin hyvin hilkulla rakastua kilttiin kimoon.
- Mitä sä pyydät tästä? kysyin muistellen äidin puheita siitä, että saisin ratsastaa ihan niin paljon kuin halusin. Ehkä se kattaisi hevosen ostamisen? Varmaan saisin pitää sitä edullisesti Mustaojalla. Mutta hinta, jonka Hanna mainitsi, sai hartiani valahtamaan. Se oli viitisen kertaa niin paljon kuin olimme aikoinaan maksaneet Tenarista. Äiti saisi paiskia töitä varmaan ainakin vuoden saadakseen moisen summan kokoon ja epäilin, ettei hän ihastuisi ajatuksesta.

- Ei noin, Henriikka, Hanna sanoi ja hätkähdin. Kävelimme jo pitkin ohjin odottamassa, että Ulla toisi Peeven, enkä heti keksinyt, mitä saatoin tehdä väärin, kun vain istuin satulassa ja annoin ruunan kävellä.
- Miten?
- Sä et ilmeisestikään ole sitä pappa betalar –porukkaa, jos sä teet tallitöitä elääksesi. Tai kokin töitä, ihan sama.
- Mä olen liian vanha roikkuakseni mutsin helmoissa, sanoin. – Mutta kyllä se mielellään välillä avustaa mua. Mä en siltikään ymmärrä?
- Ihminen sun tilanteessa ei haaveile ostavansa hevosta, jonka hintaa se joutuu säästämään vuosikausia. Se hankkiutuu sellasiin suhteisiin, joiden avulla se pääsee ratsastamaan sellasia. Sä olet ihan oikealla polulla.
- Mutta oma on aina oma, väitin, vaikka Hannan ajatuksenkulku olikin hyvin ymmärrettävissä.
- Sitten kun sä katsot olevasi tarpeeksi rikas ostamaan oman, osta varsa. Kouluta se ja myy voitolla. Siitä se lähtee.
- Mä en osaa kouluttaa varsaa, vaikka ei mulla kyllä ole varaa sellaseenkaan.
- No sitten sulla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin mennä rikkaisiin naimisiin. Sä alat olla liian vanha adoptoitavaksikin. Nyt Ulla tulee, lopultakin. Toivottavasti se on kävelyttänyt sen kentällä, kun se viipyi näin kauan. Tässä on vielä hommaa.

Lähettäjä: ankka 
Päivämäärä:   5.4.12 03:17:42

hitto kun on hyvää textiä taas.
maltoin jopa muutaman päivän pantata niin oli enemmän luettavaa kerralla.

Sulla on mahatva mielikuvitus maailma.

Näin tänään nuoren kandin töissä, se oli hoitajan hommissa. tuli niin mieleen että se vois olla nuori vesku. jotenkin vaan välähti heti mieleen kun sen kanssa jutteli :o)
On muuten tosi mukava "poika".

LOL

Lähettäjä: Piup 
Päivämäärä:   5.4.12 11:04:24

Mistä niitä Mustaojan aiempia tarinoita pääsi lukemaan?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   5.4.12 13:50:39

Jipii, pääsiäinen ja neljä vapaata!

Aikaisemmat tarinat:
Vanhempieni tarina ja Minä, Miila
Oi kultainen nuoruus
Jessijutut ja
Jessijutut jatkoa
Myöhemmät tarinat

-------------
Hommaa tosiaan oli. Hannalla oli ratsastettavia vielä sen jälkeen, kun minut oli prepattu ja meillä muilla, minut mukaan lukien, oli pakkaamista. Hannan kisamatkat olivat legendaarisia ja vaikka olin aina toivonut, etten joutuisi niille mukaan, tässä minä nyt olin enkä muuta voinut. Ulla, Hasse ja minä pakkasimme tallin eteen ajettuun hevosautoon kaikki tarpeelliset varusteet. Tajusin vasta siinä kohden, etten ollut ymmärtänyt pyytää Jerryä tuomaan valkoisia satulahuopia samalla kuin kisavaatteeni, mutta onneksi Hannalla oli niitä valehtelematta metrin pino. Siitä riitti lainaksi myös Daisyn ja Peeven satuloiden alle. Sinä iltana pääsimme lähtemään tallilta vasta yhdeksän maissa ja Hanna oli jo antanut tuta oireita siitä, millainen aamusta tulisi. Kuultuani häneltä, että hevosauto starttaisi kello yhdeksältä, livahdin kellarihuoneeni ihanaan yksityisyyteen. Kertaisin kouluohjelmani ja rupeaisin nukkumaan. Jaa, ehkä venyttelisin Martin ohjeiden mukaan. Saliin meneminen olisi liioittelua, vaikka sen ovi näytti soimaavalta. Siltikin kuljin vain ohi ja taivuttelin ruotoani muutaman kerran, ennen kuin riisuin ja heittäydyin sängylle.

Olin jo puoliunessa, kun ovelta kuului tarmokas koputus. Hanna astui sisään vain sekuntia sen jälkeen odottamatta kutsua.
- Mä tarvitsen sun hevosten paperit, hän ilmoitti. Minusta tuntui, että tipahdin patjan läpi, vatsassa tuntui samalta kuin painajaisunissa, joissa luuli lentävänsä eikä äkkiä lentänytkään vaan putsoi kuin kivi.
- Ei mulla ole niitä, sanoin pienellä äänellä. Paperit? Niin kuin hevospassit tai rekisterikirjat? Tähänkö nyt kaatuisi minun reissuni? Hanna mahtaisi saada hepulin, jos kisasuunnitelmat pitäisi tässä vaiheessa pistää uusiksi.
- Miten niin ei ole? Pitäähän ne olla aina, kun hevonen matkustaa. Älä väitä mulle, että Mustaojalta päästetään hevosia maailmalle ilman asianmukaisia asiakirjoja.
- Mutta sitten ne on varmaan Jerryllä!
- Niin, tuskin te niitä traikussakaan säilytätte.
- Mä käyn katsomassa! sanoin kiireesti ja heilautin jalkani lattialle.
- Tee se.
Hanna kääntyi ja häipyi ja minä kiskoin kiireesti vähän vaatetta päälle. Paperit! Mitkä @!#$ paperit?
- Ja rokotustodistukset, Hannan ääni kuului portaista.

Jos olisin uskaltanut, olisin kiroillut, rankasti ja kovaan ääneen. Mikä hélvetin oikeus Hannalla oli tulla syyttämään minua siitä, etten tiennyt mitään asiasta, josta en tiennyt, että minun pitäisi tietää? Mutta kai minun olisi pitänyt tietää, jos kerran halusin olla vakavasti otettava kilparatsastaja. Vaan enpä ollut tiennyt. Siitä rangaistukseksi sain nyt kipittää ulos pilkkopimeään yöhön tutkimaan traikkua, ja millä hitolla minä sitä edes näkisin tutkia? Käännyin takaisin ottamaan kännykkäni, kai sen valossa jotain näkisi. Missään tapauksessa en menisi kysymään Hannalta taskulamppua.

Syysyö tuntui hyytävän kylmältä ja nyt, kun olin ulkona, annoin kirosanojen tulla tasaisena helminauhana. Onneksi niin Hannan kuin tallinkin pihalla oli sen verran ulkovaloja, ettei minun tarvinnut käsikopelolla edetä. Traikku seisoi maneesin seinustalla ja avasin satulakaapin oven tietäen jo etukäteen sen tyhjäksi, eivätkä paperit muualla voineet olla. Johan hevoset olisivat ne syöneet, jos ne olisivat hevostilassa.

Minulla ei ollut kuin yksi vaihtoehto, joten soitin Jerrylle. Kävelin pientä ympyrää toivoen, ettei hän olisi missään viihteellä niin, ettei hän kuulisi kännykkänsä soivan, ja tietenkin toivoin myös, ettei hän ollut nukkumassa tai Camin kanssa sängyssä. Missään tapauksessa en palaisi Hannan taloon, ennen kuin paperit olisivat minulla.
- Jerry, Jerry vastasi puhelimeen, mistä arvasin, ettei hän ollut katsonut, kuka soitti.
- Hei, Henriikka täällä!
- Hei?
Lyhyempää kysymystä harvoin kuuli, mutta onneksi minulla oli asiaa, jonka Jerrykin ymmärtäisi tärkeäksi heti, kun kuulisi sen.
- Missä on hevosten paperit?
- Mun hanskalokerossa varmaan. Miten niin?
- Siten niin, että mä Hanna haluaa ne nyt! Niitä ei kuulemma saa kuljettaa ilman, ja huomenna mun on päästävä kisoihin tai mä en saa niitä kvaaleja!
- Voi hitto, Jerry sanoi kuulostaen siltä, että olisi halunnut manata minut lähimpään hiidenkirnuun. – Mikset sä sanonut siitä viimeksi?
- Miten hitossa mä oisin tiennyt sanoa? Enhän mä muistanut edes pyytää sua tuomaan kisahuopia, ja noista papereista mä en tiennyt mitään!
- Pitääkö mun nyt muka lähteä hankkimaan sulle kisahuopia? Tiedätkö sä, että on perjantai-ilta ja kello on aika paljon?
- Ei tarvii, hemmetti sentään, ne mä olen lainannut Hannalta, mutta ellet sä voi toimittaa niitä papereita tänne niin mä en pääse kisaamaan huomenna! Puhumattakaan siitä, että mä palellun kuoliaaksi, sillä mä en todellakaan palaa tohon taloon kertomaan, että niitä ei ole eikä tule!
- Palaa? Missä sä olet?
- Mä tulin tallille katsomaan, oisko traikussa joku salalokero, missä ne vois olla, tunnustin.
- No toi ei kyllä ollut ollenkaan huono idea. Mutta ei siellä ole, mun autossa ne on.
- Jerry, plii-iis!

Lähettäjä: anonyymi 
Päivämäärä:   5.4.12 14:43:50

Eeeeeh.... Pääsiäisloman kunniaksi toinen pätkä?

LähettäjäMeow_ 
Päivämäärä:   5.4.12 16:31:38

"Jerry plii-iis!" Mä niin nään Henun mielessäni vääntelemässä käsiään ja polkemassa jalkaa :D

Päivämäärä:   5.4.12 18:47:29

Plii-iiiis!

Ostin tänään uudemman auton!

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   5.4.12 19:02:08

voi Cami olla ilonen jos Jerry taas rientää auttaan Henua :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   5.4.12 19:52:35

tripi minkä ostit? Mekin ollaan ajettu uudella jo puoli tankillista ^__^

Pääsiäisilosta:
---------
Kuulostin varmaan säälittävältä vinkujalta, mutta onneksi Jerry tunsi kummitätinsä ja ymmärsi hätäni.
- Mihin aikaan te lähdette aamulla? Ja mihin?
- Auto starttaa yhdeksältä Turkuun, sanoin helpottuneena.
- Jos mä tuon ne kisapaikalle? Mä en nyt kyllä lähde ajamaan, mä olen juonut pari olutta.
- Joo… ei, et sä voi tuoda niitä kisapaikalle. Daisy ja Peeve ei liikahda täältä ilman papereita, Hanna ei suostu, tajusin.
- Voi elämän kevät.
- Eikö Cami voi ajaa?
- Ei, Jerry sanoi lyhyesti. – Mä ilmestyn ennen yhdeksää.
- Ja sulla ei ole kisoja huomenna?
- No jos olisi niin en mä kiskoisi kaljaa tähän aikaan illasta. Nähdään aamulla.
- Kiitos, henkäisin niin täynnä kiitollisuutta, että se takuulla kuului Helsinkiin asti. Ainakin Jerry toivotti hyvää yötä paljon ystävällisemmällä äänellä. – Kiitos samoin, ja terveisiä Camille, vastasin.
- Haista ite, Jerry toivotti. Toivoin voivani vakuuttaa itselleni, että se oli hyväntuulinen vitsi, mutta en voinut olla ihan varma. Se saattoi olla myös tarkoitettu kirjaimellisesti otettavaksi ja mielialani laski entisestään. Joka tapauksessa puhelinyhteys oli mennyttä ja minulla oli käsissäni lupaus siitä, että paperit olisivat täällä aamulla. Hanna varmaan tyytyisi siihen. Vaihtoehtoa ei ollut.

Palasin keltaiseen taloon ja raportoin eteisessä kuuluvalla äänellä, mikä oli retkeni lopputulos. En nähnyt enkä kuullut Hannaa, mutta päätellen siitä, ettei hän palannut oveni taakse, viesti meni perille. Itse valvoin vielä seuraavat pari tuntia ja nukuin levottomasti siihen asti, kun puhelimeni piippasi herätystä. Olisin halunnut nukkua enemmän, mutta eihän niissä oloissa voinut. Arvasin, etten nauttisi Hannan tapaamisesta, joten hiivin keittiöön pikaiselle aamupalalle, keräsin kisavaatteeni ja kaiken muun, mitä vain saattaisin tarvita ja häivyin tallille.

Henkilökunta oli siellä työn touhussa. Kisoihin lähtevät hevoset olivat tallissa kiiltävinä ja palmikoituina tai niitä hoidettiin tarmokkaasti siihen suuntaan. Daisyn ja Peeven harjat olivat vielä pitkillä leteillä, joita rupesin ompelemaan sykeröiksi.
- Ruvetaan lastaamaan, huikkasi Ulla lopulta ja minä hätäännyin. Jerryä ei ollut vielä näkynyt. Juoksin pihalle miettien jo, mitä säveltäisin Hannalle, ellei Jerry tulisikaan, mutta siellä saatoin huokaista helpotuksesta. Tuttu musta maasturi kääntyi juuri pihaan. Jatkoin juoksuani, kunnes kirjaimellisesti hyppelin tasajalkaa auton vieressä.

- Anna pian tänne ne, hoputin, kun Jerry avasi oven.
- Ne on Camilla, hän osoitti ja vasta silloin huomasin, että tämäkin oli mukana. Maltillisemmin kiersin auton toiselle puolelle ja otin ohuen muovikansion, jonka Cami otti esiin hansikaslokerosta.
- Kiitos, sanoin hartaasti ja painoin paperit rintaani vasten. Cami oli vihainen. Sen näkemiseen ei tarvittu minkään vertaa psykologista silmää. Hänen suunsa oli puristettu tiukasti kiinni ja kulmakarvojen välissä oli ryppy. – Mä en olisi päässyt kilpailemaan ilman näitä, selitin, vaikkei hän ollut kysynyt mitään ja kaipa Jerry oli sen hänelle kertonut. Olihan hänen jotenkin täytynyt selittää äkillinen kiire lähteä tänne lauantai-aamuna kukonlaulun aikaan.
- Niin mä kuulin, Cami sanoi.
- Kyllä mä ensi kerralla osaan pitää niistä huolen, lupasin.
- Niin varmaan.
- Mutta eikö ole kivaa, kun kello on vasta näin vähän ja koko viikonloppu on edessä? jatkoin ja minun teki mieli motata itseäni otsaan, kun en osannut olla pälpättämättä. Mahdoin kuulostaa hyvin syylliseltä selitellessäni tällä tavoin, vaikkei minulta kukaan ollut edes kysynyt mitään.
- No joo, miten sen nyt ottaa. Jerry meinasi, että saman tien, kun me kerran ajetaan tänne asti, niin tullaan katsomaan niitä kisojakin.

Camin ääni kuulosti siltä, että hänellä oli ollut listallinen miellyttävämpiä tehtäviä, vaikkei hän ääneen sellaista lausunutkaan. Minä en tiennyt, mitä sanoa. Mikä tahansa kuulosti hölmöltä ja kaikkein hölmöimmältä tuntui vain kääntyä ja mennä pois. Onneksi Hanna saapui silloin paikalle.
- Onko hevoset lastattu? hän kysyi äänellä, joka kantoi loistavasti yli pihan ja minä muistin, että minulla oli hommia. Palasin kiireimmän kaupalla talliin ja ohi mennessäni lykkäsin kansion Hannalle.
- Ne paperit, ilmoitin, vaikka mitäpä muutakaan siinä olisi voinut olla.

Päivämäärä:   5.4.12 20:04:14

2000 vuodelta 1.8 almera, on niiin hieno ja hyvä ja tosi halpa. Vähän tulee ikävä vanhaa laatikko-kivikkiä, mutta oon mä aika innoissani uudesta :)

No nyt alkoi edetä tämä Camin ja Jerryn juttu.. ei tässä kauaa mene kun ne eroavat, Jerry kun hyppää Henun pillin mukaan aika vikkelästi ;)

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   6.4.12 15:52:14

monta tuntia junassa takana, ja monta vielä edessä :< piristystä?

Lähettäjä: tölkki 
Päivämäärä:   6.4.12 15:57:00

Mulla on ollu 2.0 TDi Almera, oli kyllä kiva ajaa eikä mitään kulumista kummempia vikojakaan ollut. Saman vuotinen.

Lähettäjä: Piup 
Päivämäärä:   6.4.12 17:30:25

Kiipesin puuhun 20m korkeuteen!

Lähettäjä: Keukeu 
Päivämäärä:   6.4.12 18:11:31

Tämän päivän pätkää..?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   6.4.12 19:05:39

70. Kilpailuni
Hanna halusi minut seurakseen ohjaamoon, kun Ulla ja Hasse saivat mennä asunto-osaan. Se sopi minulle hyvin, sillä epäilin tulevani pahoinvoivaksi suljetussa pienessä huoneessa. En uskonut Hannan sentään syövän minua, sillä kuka sitten ratsastaisi neljä hevosta tänään? Keskityin lukemaan ohjelmiani, kunnes Hanna keskeytti sen.
- Etkö sä muka vieläkään osaa noita? hän kysyi.
- Osaan, myönsin. – Mutta mitä mä muutakaan tekisin?
- Puhu jotain. Pidä mulle seuraa.
- Mä olen huono huvittamaan käskystä, naurahdin. Kuvittelin Hannan kuningattareksi, joka määräisi kaulani katkaistavaksi, ellen saisi häntä nauramaan.
- Cami oli nyrppä, Hanna sanoi luottamuksellisesti. – Mitä sä sanoit sille?
- En niin mitään. Ilmeisesti sillä vaan olisi ollut muita suunnitelmia kuin nousta hemmetin aikaisin ja lähteä Turkuun katsomaan ratsastuskilpailuja.
- Sitten se seurustelee väärän ihmisen kanssa.
Kieltäydyin ottamasta siihen asiaan kantaa.
- Anna mulle nyt viime hetken vinkit, pyysin. – Mä en halua mokata tätä.
- Ole täsmällinen. Korjaa jos teet virheitä. Yritä olla häiritsemättä hevosia.

Kisarutiinit alkoivat olla minulle jo niin tuttuja, että pystyin melkein nauttimaan siitä, että olinkin itse palveltavana osapuolena. Hanna ja minä kävimme hoitamassa asiat kansliassa Ullan ja Hassen huolehtiessa hevosista. Minä vaihdoin kisa-asuun autossa; Hannan ei tarvinnut kuin vaihtaa saappaat, mutta minä en ollut uskaltanut aamulla talliin harjaamaan ja lastaamaan valkoisissa.
- Tässä sulle, Hanna sanoi, kun hyppäsin ulos livingistä.
- Mikä se on? kysyin ottaen muoviin pakatun tummansinisen paketin.
- Takki. Sä voit pitää sitä verkassa.
- Jaha, sanoin ja otin vaatteen pussista. Ullalla ja Hassella oli samanlainen, samoin Hannalla itsellään. Sen selässä luki valkoisella LUND ja minun oli pakko kysyä: - Haluatko sä tosiaan, että mä mainostan sua, jos mä vaikka mokaankin?
- Et sä uskalla mokata. Hei hélvetti, luuletko sä meneväsi radalle noin?
- Miten? säikähdin.
- Sun saappaat! Koska ne on kiillotettu? Ja noi housutkin… onko ne venyny pesussa? Ne on ihan pussilla! Ulla, anna se hevonen Jerrylle ja kiillota Henriikan saappaat ja äkkiä!

Minua sekä nolotti että nauratti, kun Ulla alkoi huiskia saappaideni kimpussa.
- Sä varmaan yrität vihjata, että mun pitää ostaa uudet housutkin, kysyin sivellen niitä. Ehkä ne eivät tosiaan olleet niin joustavat kuin silloin, kun ne oli ostettu, mutta olin kyllä luullut niitä ihan esiintymiskelpoisiksi.
- Sun pitää.
- Okei. Hommaanko mä myös helmikorvakorut?
- Älä kerjää verta nenästäsi, Hanna sanoi vihaisesti ja näin Jerryn, joka piti Daisyn ohjista, nauravan äänettömästi sen kaulaa vasten. Olisi ollut hyvin helppoa yhtyä siihen ja ruveta pikkuisen hysteeriseksi, mutta en antanut periksi. Minä olin täällä hyvin vakavissani ja sallisin itselleni kikattamisen ilon vasta, kun ja jos olisin ratsastanut kaikki ratani niin hyvin kuin mihin pystyin.

Daisy oli kiitollinen ratsu ensimmäiselle radalle. Se oli kohtalaisen luotettava ja Hanna oli verryttelyalueella sanonut minulle, että yrittäisin vain ratsastaa sen käyntiosuuden niin häikäisevästi, että tuomarit muistelisivat sitä vielä, kun se esittäisi huomattavasti vaatimattomampia ravia ja laukkaansa.
- Ja yritä herran tähden saada sen niska ylös. Se menee mieluummin matalana, mutta kyllä sen pitää yks viis minuuttia jaksaa näyttää kouluhevoselta.

Jotenkin Hannan sanat loksahtivat aivoissani, kun ratsastin radalle. Tämä oli vähän kuin missikilpailu. Ei ihan, mutta hiukan. Minun piti tuoda esiin hyviä puolia ja peitellä heikompia. Onneksi Daisyssä oli hiukkanen diivan vikaa ja se pörhisteli kalisuttaen kuolaimiaan. Minulle jäi hyvä maku siitä radasta. Virheitä ei tullut ja kaikki tuntui kohtuullisen helpolta. Olisin hyvin mielelläni nähnyt, miten Hanna ratsasti oman osuutensa Flirtillä, mutta sen sijaan minun piti kiirehtiä autolle ja ruveta verryttelemään Peeveä.

Se tamma oli vähän turhan tohkeissaan kaikesta kisatohinasta ympärillään. Verkka-alue oli ulkokentällä ja minulta meni omasta mielestäni ikuisuus, että sain sen kuulolle, kun se olisi mieluummin kanamaisesti kauhistellut kaikkea mahdollista aidan ulkopuolella. Yhdellä kulmalla seisoi ratsastajia katselemassa nainen lastenvaunujen kanssa ja niitä Peeve ei suostunut lähestymään. Kun yritin, se vain pysähtyi ja poikitti, ja kun edelleen yritin, se nousi takajaloilleen. Minä sekä pelästyin että suutuin ja toivoin, että Hanna olisi ollut neuvomassa minua.
- Läväytä sitä persuksille!

Päivämäärä:   6.4.12 19:27:31

Uijui! Tässähen menee itsellä ihan sukat sekaisin kun pitää jännittää huomista "jaksoa"...

Mä edelleen niin toivon, että Henu ja Jerry palais yhteen. Sitten joskus kun tää topa loppuu (ei kuitenkaan pitkään aikaan, eihän?) niin seuraava vois kertoa Jerryn ja Henun yhteiselämästä esim. viiden vuoden päästä. Vähän niin kuin Jessi ja Vesku alkuaikoina... Jotain maatilaelämää, hevosia ja kenties muutama muksukin... *jatkaa haaveilua*

Päivämäärä:   6.4.12 19:30:58

Oooo! En malta millään odottaa jatkoa! (prkl ku voi olla vaikeeta kirjottaa kynsien kanssa -.-)

Lähettäjä: Emsku 
Päivämäärä:   6.4.12 19:43:34

Ooooooo jännittävää!

Lähettäjätrallallaa 
Päivämäärä:   6.4.12 20:02:14

Mahtavaa! Näin pääsiäisen kunniaksi vielä toinen pätkä saatavilla? ;)

LähettäjäMirage 
Päivämäärä:   6.4.12 20:30:39

Tää "sarja" on jopa enemmän odotettu kuin salkkarit tai emmerdale :D Oikeasti aivan huikeaa luettavaa ja aika menee tätä lukiessa kuin siivillä. Syksyllä aloitin lukemaan noita aikaisempia tekstejä ensin ja sitten jatkoin nämä uusimmat tekstit :)

Jatka samaan malliin, yhden varman lukijan olet saanut koukutettua. :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   6.4.12 20:38:58

Kiitti kaverrrit :)
----------------
Jerry seisoi aidan takana ja heilutteli pitkää kouluraippaa, jota minä en ollut kuvitellut tarvitsevani yleensä pirteästi liikkuvan Peeven kanssa. En muutenkaan pitänyt kouluraipoista, jotka olivat niin pitkiä, että tunsin olevani ongella. Nyt se oli tervetullut näky ja ratsastin ottamaan sen Jerryltä.
- Hanna kysyy, miksi hitossa sä lähdet verkkaan ilman raippaa, hän ilmoitti.
- Koska mä olen tyhmä noviisi, puhahdin. – Ei kai Hanna nähnyt, että se yritti keulia?
- Hanna näkee kaiken, siksi se lähetti mut tuomaan piiskan. Menkää nyt siitä ohi, että sä pääset ratsastamaan sitä kunnolla.

Peeve arvasi tappionsa, kun heilutin merkitsevästi raippaa sen kyljellä ja protestoi uudella yrityksellä huomattavasti vähemmän. Pysähtyi se silti ja tunsin, miten sen etupää alkoi kevetä. En voinut muuta kuin luottaa ammattilaisen sanaan ja käytin raippaa kerran ja kunnolla. Hevonen hypähti eteenpäin ja ohitti vaunut ilman, että ne kävivät kimppuun. Se yritti vielä vähän niin kuin varmuuden vuoksi toistaa esitystään, kun seuraavalla kentän sivulla oli tolpan juureen jätetty reppu, mutta siinä ei enää ollut sellaista terää. Maneesiin radalle siirtyminen aiheutti sen pikku appelsiiniaivoissa vielä pientä epätoivottua toimintaa, mutta onnistuin vakuuttamaan sen siitä, ettei sen kannattanut.

Se rata oli huomattavasti rankempi minulle, kun takaraivossani koko ajan jyskytti ajatus siitä, että Peeve saattaisi palata riekkumismoodiin. Yritin tietoisesti olla ajattelematta sitä, sillä se tuntui onnettomuuden manaamiselta, ja keskittyä siihen, mitä Hanna oli käskenyt: täsmällisyyteen. Pikkuhiljaa, kun suoritimme liikkeen toisensa jälkeen, aloin saada luottamukseni takaisin ja kun rentouduin, hevonenkin rentoutui. Loppua kohden kaikki alkoi tuntua suorastaan nautittavalta ja olin pahoillani, kun se loppui. Huomasin, että seisoimme lopputervehdyksessä ja naamallani oli tuskainen ilme, joka taisi enteillä itkua, sillä tuomari katsoi minua säälivästi. Muutin sen äkkiä leveäksi tekohymyksi. Onneksi missään ei käsketty kilpailijan hymyillä. Siitä kohdasta en olisi varmaan saanut kummoisia pisteitä.

A oli iso luokka ja minun jälkeeni oli vielä parikymmentä ratsukkoa, joten meillä oli runsain mitoin aikaa neuvonpitoon autolla ennen kuin oli aika ottaa seuraavat hevoset alle.
- Miten sulla meni? kysyi Hanna, joka ei ollut nähnyt minun ratojani sen paremmin kuin minäkään hänen, niin lähekkäin olimme ratsastaneet.
- Mä luulen, että kyllä mä ne kvaalit sain, huokaisin. – Vaikka en mä tietenkään paljon mitään koulutuomaroinnista ymmärrä.
- Kyllä sä varmaan sait, sanoi Jerry, joka oli myös Camin kanssa maleksinut autolle. – Jos et saanu, ne on puusilmiä.
- No, se selviää ihan kohta. Mennään hakemaan paperit ja katsomaan tilanne, Hanna sanoi päättäväisesti ja niin lähdimme rinta rinnan harppomaan halki kisa-alueen.

Se oli varsin mielenkiintoinen matka. Hanna tietenkin tunnettiin ja häntä katsottiin supatellen, samalla ihmiset katsoivat minua. Saatoin kuvitella, miten he ihmettelivät, kuka oikein olin. Ehkä joku jopa piti minua Hannan tyttärenä? Sitten tulin järkiini, kun muistin, että ainahan Hannalla oli ollut henkilökuntaa, tuskin Pauliakaan hänen pojakseen luultiin. Kunhan kuvittelin.

Sain paperini ja vastustin kiusausta ruveta lukemaan niitä saman tien, sillä Hanna oli jo matkalla lukemaan ilmoitustaulua, jonne tuloksia nähtävästi kerättiin sitä mukaa, kun pöytäkirjat saatiin valmiiksi. Seurasin häntä ja etsin kiireesti oman nimeni. Mustaojan Daisyn perässä luki 65,2 ja hiukan alempana Mustaojan Pet Peeve ja 67,8. Polveni menivät pehmeiksi helpotuksesta.
- Mä pääsin läpi, henkäisin ja tartuin Hannan olkapäähän tukea saadakseni. Hän väisti niin nopeasti ja ehdottomasti, että päästin heti irti.
- Näköjään sä pääsit, hän myönsi. Hänen omat pisteensä olivat 62 ja rapiat päälle, mutta ei hän näyttänyt tyytymättömältä. Flirt oli ehkä säveltänyt vähän omiaan, sehän oli vasta vauvahevonen, Feistyn ikätoveri. – Sä saatat jopa sijottua.
- Ai, hämmästyin. Minä en ollut tullut ajatelleeksi sellaista mahdollisuutta ollenkaan. Olin vain lähtenyt hakemaan niitä kvaaleja ja unohtanut, että kyseessä oli kuitenkin kilpailut. – Jos niin käy, niin se on kyllä sun ansiotasi.
- Niin onkin, Hanna sanoi suopeasti.

Päivämäärä:   6.4.12 21:56:22

Oioivoi. Tää on niin kutkuttava kyllä nykyjään, että ei vaan malta mitenkään olla kokoajan kurkkimatta tätä...

Päivämäärä:   6.4.12 22:24:08

:o) mä luen tässä samalla veskun nuoruutta ja hauskasti sekin just aloittelee kilpaileen hannan hevosilla.

Päivämäärä:   7.4.12 09:08:52

Oijoi, kaksi pätkää eilisen päivän aikana, toisen huomasin vasta tänään! Sennnulla on mahtanut olla huippuhyvä pääsiäinen kun meitä näin hemmottelee...

LähettäjäMeow_ 
Päivämäärä:   7.4.12 12:42:40

Aivan huippuja pätkiä taas! Mä voin vaan kuvitella mitä se Cami on miettinyt kun kerran on mustasukkainen kuitenkin ja sitte Jerry lähtee kuskaamaan entiselle tyttöystävälleen-millelie jotain hiton papereita aamutuimaan :D

Päivämäärä:   7.4.12 14:09:03

Taas täällä odotellaan tuskissaan ja odotetaan seuraavaa pätkää. Sennnu on totuttanut meidät "fanit" liian hyvään. Pätkä päivässä pitää mielen pirteenä! Ajatelkaa mitä sitten tapahtuis jos sitä pätkää ei tuliskaan! Apua, maailman loppu... =)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   7.4.12 15:50:10

Niin siinä kävi, että Peeven ja minun ohitse tunki vain yksi ratsukko ja jouduin viemään sen palkintojenjakoon. Daisy sijoittui myös, mutta Hanna halusi minun ottavan alle ratsun, joka näytti enemmän kouluhevoselta.
- Se käyttäytyy huonosti ja tiputtaa mut, ennustin synkästi.
- Onko sulla vaihtohousut? Hanna kysyi.
- Ei.
- No sitten et kyllä tipu. Et jumaliste mee vaativaan B:hen nolaamaan mun hevosia paskasíssa housuissa.

Olimme molemmat oikeassa. Peeve intoutui suosionosoituksista ja lähti kunniakierrokselle pukittaen railakkaasti. Tai ei ehkä ihan hirveän railakkaasti, kun pysyin selässä, mutta sen verran näyttävästi kuitenkin, että se taisi saada omat taputukset. Olisin voinut murhata sen ja toivoin, ettei minun tarvitsisi enää koskaan viedä sitä kisoihin. Itse asiassa, miksi tarvitsisikaan? Sehän oli Jerryn SM-ratsu. Miksi minä itse asiassa olin sillä lähtenyt koko kvaalia hakemaan?

Mutta sitä en ehtinyt miettiä, sillä palkintojenjaon jälkeen alkoi jo olla aika ruveta valmistautumaan seuraavaan luokkaan. Ammo oli minulla ensimmäisenä vuorossa ja sain Hannalta täsmälliset ohjeet siihen, mitä korostaa sen ohjelmassa.
- Mä olen harrastelija, tiedäthän sä, muistutin.
- Kuka niin sanoo?

Arvoituksellinen kysymys kohotti itsetuntoani enemmän kuin olisi tarvinnut ja tein muutaman typerän virheen radalla. Pahin niistä kai oli se, että yritin saada hevosparasta ulos enemmän kuin mitä se oli valmis antamaan. Lisätty ravi rikkoutui laukaksi ja tömähdin hetkessä maan pinnalle. Nöyrästi ratsastin ohjelman loppuun yrittäen vähän vähemmän ja valmistautuen saamaan Hannalta haukut. Mutta ei hän kovin pahasti purrut ja vaihdoin lennosta seuraavaan satulaan. Suoraan sanoen aloin siinä vaiheessa jo olla aika lailla tattis ja tasaraha, mutta silkalla suomalaisen naisen sisulla rämmin läpi vielä yhden radan. Milla oli Ammoa vihreämpi, mutta molemmat olivat kyllä jo kokeneita vaativan kävijöitä, eikä sekään rata mitenkään huonosti mennyt. Hanna se kuitenkin ainoastaan tässä luokassa kävi pokkaamassa ruusukkeen, mistä olin enemmän kuin kiitollinen. Sillä aikaa, kun hän oli maneesissa, minä makasin autonpenkillä oikosenani ja join limsaa. Nousin siitä vasta, kun Jerry ja Cami tulivat sanomaan heipat, sillä he aikoivat lähteä kotiin.

- Sä olet kyllä aika sissi, Jerry sanoi katsoen minua ihailevasti. Hitto, sekä sen päivän että koko viikon rääkki alkoi heti tuntua siedettävältä ja kannattavalta.
- Kiitos, sanoin vaatimattomasti enkä kiusallanikaan vilkaissut Camia, vaikka silmäni liikkuivat häneen melkein väkisin. Jos Jerry halusi tyttöystävänsä kuullen kehua ja onnitella minua, se oli hänen asiansa ja selvittäköön ihan itse seuraukset. Minä en ollut siitä vastuussa enkä mihinkään syyllinen.
- Mä en ole ikinä ratsastanut neljää hevosta yksissä kisoissa – ja sitä paitsi sä ratsastit hyvin. Siis todella hyvin.
- Hanna on hyvä.
- Niinhän se on, mutta silti. Sussa on ainesta!

En voinut pidätellä hymyä. Miten hunajaisena kehuminen valuikaan ylleni! Mutta minun piti tehdä siitä loppu, sillä Cami meni yhä synkeämmän näköiseksi.
- Mitenkäs mun kotiinpaluu, tai siis hevosten, tietenkin, kysyin. – Tuletteko te nyt nappaamaan ne kyytiin?
- Ei me ehditä tänään, Cami sanoi helpotuksekseni. Päivä olisi päättynyt suorastaan surkeasti, jos olisin joutunut matkustamaan Mustaojalle hänen murjottaessaan etupenkillä.
- Joo, meillähän oli täksikin päiväksi vähän muita suunnitelmia, Jerry sanoi. – Eiköhän Vesku tule hakemaan teidät huomenna.

Se oli vähän kuin kylmä suihku, mutta en näyttänyt sitä. Olisi ollut kivaa istua tunti Jerryn seurassa ja antaa hänen kehua minua, mutta mistäpä sitä tiesi, kai Cami olisi lähtenyt mukaan huomennakin, jos minun kuskaamiseni olisi Jerrylle osoitettu.
- Selvä juttu, sanoin kevyesti ja sitten Echo pantiin autoon ja Hanna tuli sanomaan, että lähtisimme.

Päivämäärä:   7.4.12 16:33:40

Ehkä Hanna ei annakaan Henua sitte Veskun mukaan?

Päivämäärä:   7.4.12 17:30:25

ei tämä hanna-loma voinut tähän loppua vielä! Tämä on nyt ollut viime aikoina sellaista herkkua että tekisi mieli ahmia ähkyyn asti.. Monta kertaa päivässä pitää käydä katsomassa, jos vaikka olisi tullut hyvän päivän lisäpätkä :)

Päivämäärä:   7.4.12 19:47:19

Tää Hannalassa olo on ollut kyl parasta :)

Päivämäärä:   8.4.12 10:14:34

ja sunnuntaiaamun pätkä olisi kiva saada äkkiä ennen kuin pitää alkaa tiskaamaan ja pesemään koiraaa :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   8.4.12 10:34:37

No hyvää koirantiskausta :D
---------------
71. Wining and dining
Jos Hanna oli hirviö kisoihin lähdettäessä, oli hän lempeä lounatuuli näin, kun niistä menestyksen kera palattiin. Hän ruoti kyllä tarkkaan vaativan B:n ratani, jotka hän oli ehtinyt nähdä ennen kuin oli itse ruvennut ratsastamaan, mutta hyvin rakentavassa hengessä.
- Sä muistat ne paremmin kuin mä itse, mutisin. Minun päässäni koko päivä alkoi sekoittua yhdeksi puuroksi ja minua nukutti. Ja nälätti.
- Se on mun työ. Mutta kaiken kaikkiaan sä olet kyllä hämmästyttänyt mut. Kun Vesku pyysi, että mä otan sut tehovalmennukseen, mä ajattelin, että se on sinisilmäinen hölmö, jos kuvittelee, että susta tehdään kouluratsastaja.
- Vau, kiitos luottamuksesta.
- No, mäkin olen vain erehtyväinen ihminen. Mutta mä en aio kehua sua enempää, rupeat vielä polleaksi. Varmaan riittää, jos mä sanon, että mä olen yllättynyt. En ihan tyytyväinen, sä olisit voinut ratsastaa ne B:t paremmin. Sä olet ratsastanut paremmin. Mutta paremmin ne meni kuin mitä mä odotin.

Minua lakkasi nukuttamasta, kun ajattelin, että ensin Jerry oli kehunut minua ja nyt Hanna. Ehkä minulla sittenkin oli mahdollisuuksia?
- Luuletko sä… aloitin, mutta en saanut lopetettua lausetta. Kehuista huolimatta tuntui röyhkeältä haluta vielä enemmän. Tai ehkä niiden takia.
- Luulenko mä mitä? Älä mutise.
- No, te näytte näkevän hevosista jo päältä, tuleeko niistä huippuhevosia vai vaan ihan kivoja, Vesku ja sinä. Mutta entäs ihmiset? Mitä musta näkee?
- Jaa, Hanna sanoi ja vilkaisi minua huvittuneena. – En mä ainakaan näe mitään niin parantumattomasti perseellään, etteikö sulla olisi mahdollisuuksia.
- Oikeesti?
- No et sä sitä kirjallisena saa. Mutta sen sijaan mä voin tarjota tänä iltana safkat. Onko sulla ravintolakelpoisia vaatteita?
- Farkut, collegeshortsit ja ratsastushousuja, sanoin pelästyen sitä, että minulta menisi ateria sivu suun sen takia, etten ollut pakannut mukaan mekkoa. – Ja tallikengät ja ratsastussaappaat.
- Auts.

Hanna oli hiljaa ainakin kilometrin verran ja aloin jo epäillä, että hän aikoi tarjoutua lainaamaan minulle vaatteita, mutta ei sentään.
- No, mennään jonnekin, mihin voi mennä farkuissa.
No, tuskin minä hänen rytkyihinsä olisin mahtunutkaan. Ja sitä paitsi hän oli kolmekymmentä vuotta vanhempi kuin minä. Olisinko lainannut äidiltäni vaatteita? En tässä elämässä.

Oli silkkaa luksusta palata kisojen jälkeen tallille ja vain jättää kaikki henkilökunnan huoleksi. Me tosiaankin vain kävelimme pois, Hanna ja minä.
- Mä menen nyt saunaan. Haluatko sä käydä? Hanna kysyi.
- Ei se haittaisi, myönsin, ja puolta tuntia myöhemmin loikoilin itse lauteilla. Voi hitto, että elämä oli hyvää! Nälkä tosin vaivasi minua kahta pahemmin, mutta sen kesti, kun tiesi, että kohta helpottaisi ja kaikki päivän plussat vielä pyörivät mielessä. Kiirehdin silti pukeutumaan ja meikkaamaan ja laitettuani hiukseni juoksin yläkertaan.
- Kai sä kelpaat, Hanna sanoi nyrpeästi ja soitti taksin.

Yllätyksekseni emme illastaneet kahden, vaan meitä odotti ravintolassa vanha herrasmies, jonka oli pakko olla Hannan Kaitsu. Hän nousi seisomaan, kun saavuimme, suukotti Hannaa poskelle ja auttoi tuolit allemme ja minä olin myyty. Minua ei koskaan ollut kohdeltu sillä tavoin, kuin olisin prinsessa.
- Miten teidän kilpailut meni? mies kysyi. Annoin Hannan vastata ja keskityin itse ruokalistan ja miehen vilkuiluun. Hän oli valkotukkainen, mutta jotenkin yhtä iättömän näköinen kuin Hannakin. Ja kohtelias. Äärettömän kohtelias. Hän piti huolta siitä, etten tuntenut itseäni unohdetuksi vaan sain osallistua keskusteluun juuri sopivasti ja niin, että tunsin itseni äärettömän fiksuksi ja mielenkiintoiseksi. Hanna näytti myös tyytyväisemmältä kuin mihin yhden rusetin kilpailut antoivat syytä. Hän näytti suorastaan tyttömäiseltä ja huomasin äkkiä olevani katkeran mustasukkainen. Erillään asumisessa oli ilmeisiä etuja, jos se vuosikymmenten jälkeenkin tarkoitti, että saattoi mennä treffeille oman miehensä kanssa ja näyttää noin onnelliselta. Koska hitto vieköön minä taas pääsisin treffeille?

Päivämäärä:   8.4.12 10:45:35

Voi kiitos :D Siinä sitä onkin taas tiskattavaa...

Mutta eiköhän Hanna järkkää Henullekin treffit pikapuoliin ;)

Päivämäärä:   8.4.12 13:52:37

Ai että! Tahtoo lisää!

Voi tripsua, sulla on sentäs vähemmän pestävää koirassa, kun mulla A:ssa... Se pitäis tässä jossain vaiheessa kevättä meinaan pestä ennen kun sitä uskaltaa viedä laitsalle...

Lähettäjä: pony 
Päivämäärä:   9.4.12 12:32:29

Oi että,ootan innolla jatkoa! :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   9.4.12 12:34:06

Kävi ilmi, että nopeammin kuin osasin kuvitellakaan. Vesku päräytti seuraavana aamuna hakemaan minut ja hevoset ja kotimatka tuntui loppuvan kesken, kun meillä oli niin paljon puhuttavaa. Minunhan piti kerrata kaikki, mitä olin oppinut ja oli Veskullakin kaikennäköistä kerrottavaa Mustaojalta.
- Kaksoset on ollu kotona tän viikonlopun niin, että pidä sä nyt vähän vapaata, hän ehdotti. – Niillä on semmonen henki päällä, että oksat pois. Me ollaan aina tehty kaikki väärin hevosten suhteen. Mutta mehän ei ollakaan Ypäjän käyneitä. Alissa meinaa kiipeillä seinille niiden kanssa.
- Ai Alissa on kotona?
- Joo, se tuli auttamaan, Dannikin oli eilen.
- Mutta kai kaksosilla taas huomenna on koulua? kysyin. Hyvä tuuleni uhkasi lässähtää, kun tajusin, ettei vapaapäivällä ollut kauheasti merkitystä, ellei ollut mitään tekemistä. Alissan nimen kuuleminen vaikutti vähän samaan suuntaan, vaikka olimmekin nykyään erittäin sivistyneissä väleissä silloin, kun en voinut välttää kohtaamista.
- Ne aikoi lähteä vasta aamulla. Mä luulen, että jos sä raportoit niille oikeen tarkasti Hannan valkuista ja kisoista, ne voi jopa luvata tehdä aamutallin ennen lähtöään. Rilluttele kerrankin vähän.

Se oli melkeinpä vielä masentavampi ajatus, sillä tuskinpa saisin vakiintuneita ystävättäriäni näin ex tempore minnekään viihteelle, sunnuntai-iltana vieläpä, mutta kun olimme purkaneet hevoset, sain puhelun kuin tilauksesta. Se oli Leksa.
- Sä olet kuulemma edelleen Mustaojalla, hän aloitti.
- Jep, niinhän mä olen, huokaisin, sillä juuri sillä hetkellä se ei tuntunut muuta kuin ahdistavalta.
- Onko sulla koskaan vapaata? Mä haluaisin tavata sut.

Oi, se kuulosti kutkuttavalta, vaikka Leksan kyseessä ollessa siinä ei tietenkään ollut mitään romantiikkaa haudattuna.
- Sä satuit soittamaan ihan oikeana päivänä, ilmoitin. – Käykö tänään?
- Ehdottomasti käy.
- Mitä me tehdään? Vietkö sä mut syömään ja tanssimaan?
- No jos sua semmonen kutkuttaa niin miksei. Ja jos et syö mitään kauhean kallista. Ja tuopin tai pari mä voin tarjota, mutta enemmät saat ostaa itse.
- Kuulostaa reilulta, Saanko mä sitten lainata sun sohvaa, jos me lähetään tolle linjalle? Koska sitten mä en voi ajaa takaisin tänne.
- No jos niin hassusti sattuisi käymään, Leksa lupasi ja sovimme treffit kuudeksi.

Käytin suuren osan iltapäivää jutellen kaksosten kanssa mutta vielä suuremman laittautuessani iltaa varten. Arvelin, että minua oli jäänyt kaivelemaan edellisilta ja menetetty tilaisuus pukeutua tilanteen vaatimalla tavalla. Herra tietää, että niitä tilaisuuksia oli ollut muutenkin vähän viime aikoina, joten taisin vähän innostua. Kaivoin ylähyllyiltä hippavaatteeni ja pukeuduin mustiin sukkiksiin ja mustaan hameeseen. Koska en halunnut näyttää naakalta, jätin mustan siihen ja valitsin vähän värikkäämmän puseron, sinisen, joka sopi silmiini. Meikkasin äärimmäisen huolellisesti ja laitoin hiuksiani kauan aikaa. Sunna oli jäänyt sängylleni pitämään minulle seuraa ja kommentoimaan tekemisiäni, vaikka enimmäkseen hän puhuikin Ypäjästä.
- Nyt mä olen valmis, totesin lopulta.
- Oho. Niin näkyy. Mihin sä edes olet menossa? Sunna havahtui huomaamaan.
- Leksa vie mut syömään ja tanssimaan, sanoin tyytyväisenä, sillä se kuulosti mukavalta ääneen lausuttuna.
- Ai, Sunna sanoi ja hyppeli perässäni alakertaan. – Henriikka lähtee ulos Leksan kanssa! hän julisti kaikille läsnä oleville.
- Sepä mukavaa, sanoi Jessi.
- Haluatko sä kyydin kaupunkiin? kysyi Alissa, joka ei näyttänyt yhtä tyytyväiseltä. Muistin, että Mustaojan vanhemmat tyttäret olivat aina pitäneet Leksaa vähän niin kuin yksityisomaisuutenaan, joten hymyilin hänelle herttaisesti.
- Kiitos en. Täytyyhän mun päästä sieltä jollain aamulla poiskin.
- No tule junalla. Et sä sieltä kuitenkaan parkkipaikkaa saa, jos oot keskustaan menossa.

Siinä oli tiettyä järkeä.
- Ja sitten kävelisin junalta tänne? En mä taida, tuumin.
- No vie oma autosi asemalle, mä otan sut siitä kyytiin.
Siinä oli vielä enemmän järkeä, mutta istua koko matka Helsinkiin Alissan seurassa? Toisaalta, ei hän minua söisi. Päinvastoin. Mutta silti…
- Okei, sanoin vasten parempaa tietoani ja huokaisin. Mutta ehkä minunkin oli aika vähän liennyttää. Alissa oli inhonnut minua yli kaiken silloin, kun oli luullut minun viekoittelevan pikkuveljeään pakkoavioliittoon tai muuta sellaista, mutta nykyään kaikki Mustaojan penskat tuntuivat pitävän minua taivaan lahjana, kun helpotin heidän huonoa omatuntoaan siitä, että he olivat hajonneet maailmalle ja jättäneet vanhenevat vanhempansa hoitamaan hevoslaumaa yksinään.

Tunnelma oli siltikin kuin paksua epäluulohyytelöä, kun siirryin asemalla Alissan autoon ja jatkoimme matkaa. Minä keskityin järjestelemään pikkulaukkuni sisältöä, vaikkei siinä paljon järjestelemistä ollut, juurihan olin sen pakannut.
- Oletteko te taas väleissä Leksan kanssa? Alissa lausahti, kun matkaa oli taittunut jo jonkin verran.
- Ei kai me koskaan olla muuta oltukaan, sanoin hämmästyneenä.
- Siis lämpimämmissä väleissä, Alissa tarkensi. – Äh. Ei toi kuulostanut fiksulta. Enemmän kuin normaaliväleissä.
- Jaa. En mä tiedä, se vaan yhtäkkiä halusi palavasti tavata mut, sanoin kevyesti. Pois se minusta, että murskaisin Alissan mahdolliset kuvitelmat Leksasta ja minusta ja niitä hän kai hiljentyi kehräämään seuraavien kilometrien ajaksi. Minä yritin keksiä jotain sanottavaa, mutta en vaan keksinyt, mitä. Hiljaisuus tuntui painostavalta, mutta minulla ei vaan ollut Alissalle kerta kaikkiaan mitään asiaa.

- Mihin te menette? Alissa rikkoi lopulta hiljaisuuden.
- Me tavataan Forumin kulmalla, en mä sitten tiedä.
- No, sano terveisiä.
- Ilman muuta, lupasin. – Koskas sä tuot poikaystävän näytille?
Se oli maailman tyhmin kysymys ja toivoin sen sanomattomaksi heti, kun se oli suustani päässyt, mutta Alissa näytti enemmänkin ilahtuneelta siitä, että puhuin vapaaehtoisesti, kuin pahastuneelta tunkeilevaisuudestani.
- Jaa, saatanpa jossain välissä tuodakin, hän sanoi tyytyväisesti, yllättäen minut.
- Onko sulla joku poikaystävä?
- Kaupungissa tapahtuu kaikennäköstä, mikä ei maalle asti kulkeudu, Alissa sanoi arvoituksellisesti. – Sun kilpailut meni sitten hyvin.
- Mun yllätyskilpailut meni yllättävän hyvin, myönsin.
- Hieno homma.

Sitten istuimme hiljaa loppumatkan. Sanoin Alissalle, että hänen ei tarvitsisi missään nimessä viedä minua sen pidemmälle kuin Hakaniemeen, menisin siitä metrolla loppumatkan. Helpottuneena nousin kyydistä heti, kun hän pysäytti, kiitin ja vedin keuhkot täyteen ilmaa. Tuntui pikkuisen siltä, etten ollut saanut kunnolla henkeä koko matkalla. Mutta olinpahan selvinnyt siitä! Minulla oli syytä olla ylpeä itsestäni.

Lähettäjä: berry&me 
Päivämäärä:   9.4.12 13:07:17

Pakko saada ehkä vielä tänään lisää, koska mä pääsin pääsiäiseksi pois tuolta kuntoutuspaikasta ja joudun takaisin vasta illallaaaa!!!!
Tosin pyörätuolin kanssa rullaillaan edelleen..

Henu on niin ihana nykyääään <3

Päivämäärä:   9.4.12 13:37:32

joo, ihanaa, tätä kaivataan vielä lisää! Mitä muutakaan me vapaapäivänä tehtäis? :)

Ja hei, "hippavaatteet"... käyttääkö joku sanaa "hipat" vielä? :D

Päivämäärä:   9.4.12 13:39:50

hei voi ei, Teemu???

Päivämäärä:   9.4.12 13:41:35

Hetken kyllä kesti tajuta! Teemuhan on nähnyt Alissan juttelevan Henulle, ja lyöttäytynyt tämän seuraan päästäkseen kuulemaan Henriikasta. Se on just niin kiero tapaus että sen on helppoakin helpompaa huijata Alissa-rukkaa.

Päivämäärä:   9.4.12 16:27:22

Ihanaaihanaa, Leksapätkiä! Vaadin toisen tälle päivälle, et päästään Leksailemaan!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   9.4.12 20:52:49

Viimeinen pääsiäispätkä vielä :)
-------------
Leksa odotti minua sovitussa paikassa ja pysähdyin hetkeksi katsomaan häntä, ennen kuin hän huomasi minut. Tyyppi oli ilo silmälle. Oli aina ollut ja tulisi varmaan aina olemaan. Hassua, ettei hän silti sykähdyttänyt minussa muuta kuin silmiäni.
- Heissan, poju, sanoin ja astuin lähemmäksi.
- No tulithan sä, kuului lyhyt vastaus.
- En mä ole myöhässä.
- Ai? No mä olen odottanut ainakin kymmenen minuuttia.
- Syytön mä siihen olen. Mihin mennään?
- Mihin sä haluat?

Leksa oli tavanomaisen lyhytsanainen, mutta tiesin, että kyllä hän siitä lämpenisi, joten huokaisin vain kärsivällisesti.
- Sä kutsuit mut ulos, kai sulla oli joku ajatus?
- Ei, mä itse asiassa halusin tavata sut, sä halusit ulos. Mä ajattelin, että mä olisin voinut ajaa Mustaojalle, tai sä olisit voinut tulla käymään mun luona, mutta sä aloit puhua syömisestä ja tanssimisesta.
- Tolla kaunopuheisuudella sä et kyllä ikinä saa naista, puuskahdin loukkaantuneena. Leksa puhui ihan totta ja se siinä loukkaavaa olikin.
- Voi olla. Mutta ei se mitään, hän sanoi jalosti.
- Nyt mä ainakin haluan drinksun, kun sä oot tommonen.

Päädyimme pienehköön baariin Forumin taakse. Leksa sanoi käyvänsä siellä usein nyt, kun hän asui kulmilla, ja vaikkei siellä tanssia saanutkaan, hanasta tuli kylmää ja pientä purtavaakin sai.
- Oletko sä muuttanut keskustaan? huudahdin kateuden käydessä kimppuun.
- Joo, mä asun tässä melkein yläpuolella.
- Voi hitto, nyt mä olen katkera!

Olinkin, oikeasti, mutta se helpotti, kun sain juotavaa ja Leksa kuvaili miten paljon joutui maksamaan asumisesta kuukaudessa.
- Puolensa silläkin, että mulla on työsuhdehuone, huokaisin. – Kerro nyt, mitä asiaa sulla oli.
- Ota ensin toinen kalja, Leksa tarjosi.
- Ai niin pahaa?
- No ei oikeastaan. Mutta ota silti. Mä tarjoan.
- Ja sitten alat puhua. Mä alan huolestua.

- Muistatko sä, kun mä otin susta kuvia sillon joskus? Leksa kysyi haettuaan lisää juotavaa.
- Muistan, sanoin epäluuloisena. – Sä halusit vauvamahanäyttelyn. Tai valokuvakirjan. Tai jotain.
- Niin halusin, ja nyt se tapahtuu.
- Mun maha?
- Sun maha, ja sen hevosen.
- Irkun.
- Niin. Mä saan niille yhden seinän valokuvanäyttelystä.
- Mun mahalle.
- Ja Irkun.
- Jessus, puuskahdin. Minua ei ollenkaan huvittanut muistella raskausaikaani ja Leksa halusi julkistaa sen kaikelle maailmalle.
- Ei sun tarvitse siitä huolestua, eihän sua niistä tunnista.
- Eikö muka?
- Sä et halunnut, Leksa muistutti.
- Todista. Mun pitää nähdä ne.
- Niin mä arvelinkin. Mennäänkö meille?
- Mulla on juominen vähän pahasti vaiheessa, huomautin.
- Mulla on valkoviiniä jääkaapissa. Ja jos sä haluat, niin voidaan sitten myöhemmin mennä jonnekin. Kun sä olet pukeutunutkin noin hienoksi.
- Saa nähdä huvittaako mua, ja eiköhän tänään ollut se itse pukeutuminen pääasia eikä näyttäytyminen, huokaisin.

Leksan asunto oli yksinkertaisesti ihana. Se oli tarpeeksi vanha ollakseen vähän jännittävä; siinä oli paksut seinät, leveät ikkunalaudat ja omituisia soppia. Se, miten Leksa oli sen sisustanut, sai minut tajuamaan, että ehkä hänessä olikin taiteilijaa enemmän kuin mitä olin kuvitellut. Ainakin tällä hetkellä se näytti enemmän valokuvanäyttelyltä kuin asunnolta, ja mielenkiintoiselta näyttelyltä sitä paitsi. Hän oli kiinnittänyt seinille ohuita rimoja, kuin kapeita hyllyjä, ja pitkiä vaijereita, ja ne toimivat valokuvatelineinä. Olohuone näyttikin vähän taidemuseolta, sillä siellä ei ollut valokuvien lisäksi juuri muuta kuin sohva, jolla istua ja katsella niitä.
- Sä et enää harrasta elävää kuvaa? totesin siirtyen katsomaan kuvia. Ne olivat ihmisistä, hyvännäköisistä nuorista naisista enimmäkseen, tarkkaan aseteltuina ja valaistuina. Toisella seinällä oli erilaisia kuvia; tavallisia ihmisiä. Vanha mummo ratikassa, pikkupoika leikkipuistossa. Mitenkähän Leksa oli saanut sen otettua ilman, että häntä epäiltiin pedofiiliksi?
- On mulla telkkari, jos sä sitä meinaat. Makkarissa. Siellä sun kuvatkin on.

En ollut ihan varma siitä, oliko miellyttävä vai epämiellyttävä ajatus, että Leksa oli sisustanut makuuhuoneensa minun kuvillani, joten menin katsomaan. Siellä minä olin monena kappaleena seinällä ja ikkunalaudalla. Henriikka edestä, Henriikka takaa ja istuu ja makaa myös.
- Sun kasvoja ei näy kunnolla missään, Leksa huomautti ja se oli totta. Niskaa tai poskea kyllä, mutta jos olin kameraa päin, katsoin alaspäin ja hatunlieri peitti suurimman osan. Profiili näkyi yhdessä, mutta siinäkin minulla oli käsi silmillä suojaamassa auringonvalolta.
- Hyi hitto, miten mä olen paksu, minulta pääsi.
- Tossa tilassa se kai on sallittua? Ei kai sua haittaa, jos muutama ihminen näkee nää?
- Ei kai, sanoin hitaasti. – Mutta kai sulla olisi uudempia ja parempiakin?
- On, mutta nää on ainoat, jotka sopii aiheeseen.
- Ai. Niinku raskaus?
- Niin. Kuule, ei valokuvanäyttelyissä kuitenkaan käy ihmisiä.
- No se on kyllä totta, sanoin, sillä en muistanut koskaan kuulleeni kenestäkään, joka olisi sellaisessa käynyt. – Kai se sitten sopii.
- Jes, Leksa riemastui ja halasi minua. – Haluatko sä sitä viiniä?
- Ehdottomasti.

LähettäjäMeow_ 
Päivämäärä:   9.4.12 21:11:33

Oi, kiva pätkä!

Lähettäjä: EpE 
Päivämäärä:   9.4.12 22:09:55

Ihanaa, tulihan ne valokuvat sieltä! =) ja nyt cami tulee ihan hemmetin mustasukkaiseksi, kun näkee kuvat ja jerry alkaa muistelemaan ja viskaa camin ulos :D

On tää jännä kun eka monen pätkän ajan tahdottiin teemua hemmettiin ja nyt sama toistuu camille :D

Päivämäärä:   9.4.12 22:37:02

Aijaijaijai.. Nää on niin nannaa!!

Lähettäjä: PV 
Päivämäärä:   9.4.12 22:43:10

niin lukijat eivät ole koskaan tyytyväisiä ja sitä päivää ei tule kun me ei haluta mitään! Aina vähintään lisä pätkät kelpaavat jos ei ihan juonikuvioita haluta sörkkiä :D

Lähettäjä: sndy 
Päivämäärä:   9.4.12 23:29:31

Olipas ihanaa kun muutaman päivän konetaun jälkeen oli näin plajon luettavaa :) Lisääki olis tietty saanu olla tää on niin mielenkiintosta!

Päivämäärä:   10.4.12 14:15:24

Hmph, mun koneen kovalevy tais tehä itsemurhan, joten mmua äryttää ja ahdistaa, kun en pääse lukemaan loppuviikosta ollenkaan... Tyhmää...

Kiva pätkä, mutta jään kaipaamaan lisää...

Lähettäjä: hernerokka 
Päivämäärä:   10.4.12 15:41:59

nonni saatiiha ne kuvatki sieltä :) ihanan paljo tullu pätkiä nytte lähiaikoina! ja hyvvää tekstiä vielä kaiken lisäksi :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   10.4.12 16:56:42

Okaa vaan ihan rauhassa tyytymättömiä, kauhean kiva herättää keskustelua :D
----------
72. Huono päivä
Palasin Mustaojalle aamulla virkistyneenä ja hyvässä kunnossa. Ilta kaupungilla oli ollut juuri se, mitä minä tarvitsin ja Leksa oli ruvennut oikein viehättäväksi saatuaan lupani kuvieni esittämiseen. Tanssiminen oli jäänyt, mutta muutamia uusia kuvia Leksa oli välttämättä halunnut ottaa. Koska en enää ollut raskaana eikä minun siis tarvinnut pelätä niiden päätyvän tulevaan näyttelyyn, annoin hänen räpsiä ja yritin parhaani mukaan pysyä vakavana ja olemaan irvistelemättä. Mitä jos hän joskus pääsisi irvistyskuvanäyttelyyn?

Nyt oli kuitenkin arki palannut ja minun täytyy myöntää, että tuntui vähän tylsältä ratsastaa ilman Hannan alituista vaativaa läsnäoloa. Minun teki mieli soittaa hänelle joka päivä kerran tai pari ja kysyä neuvoa, mutta pidättäydyin siitä. Se tuntui tunkeilevalta, vaikka ei kai hän olisi voinut pahempaa tehdä kuin lyödä luurin korvaani. Onneksi Vesku otti iltaisin aikaa minun motivoimiseeni ja kyllähän sekin tietysti vähän elähdytti, kun sain pistää oman ja Daisyn nimet SM-kisojen luokkaan viisi, johon vararatsastajat oli määrä ilmoittaa.
- Ilmottaudu siihen avoimeen helppoon A:han kanssa, Vesku ehdotti. – Ei tuu sitten hukkareissua, jos sä et itse kisaan pääsekään ratsastamaan.
- Kai se nyt on ennemminkin oletus, etten mä pääse.
- Sitä suuremmalla syyllä.
- Missä me asutaan siellä? kysyin totellessani. Olin vasta nyt guuglettanut järjestävän seuran ja todennut, että olimme menossa suorastaan maan ääriin Kuopion kupeeseen. Olin koko ajan kuvitellut, että menisimme Laaksolle. Mutta tietenkin se oli huono paikka, kun alkoi jo olla sen verran syksy, että huonolla onnella niskaan tulisi räntää ja rakeita ja olin iloinen siitä, etten ollut kenellekään tullut lausuneeksi olettamuksiani ääneen.
- Hotellissa, Vesku sanoi.
- Ja ketä meitä lähtee? jatkoin epäillen. Minä en todellakaan halunnut jakaa hotellihuonetta kenenkään Eveliinan kanssa.
- Jessi haluaa tulla, jos Danni tai Alissa pystyy tulemaan ja hoitamaan tallin, ja kaksoset saa lähteä hoitajiksi, jos ne vaan koulusta pääsee. Camista en vielä tiedä.
- Sulla menee omaisuus hotellilaskuun, tajusin.
- Ja polttoaineeseen ja osallistumismaksuihin, Vesku myönsi. – Mutta ei kukaan oo koskaan väittänytkään, että kilpaileminen kannattaisi. Onneksi seura sponssaa vähän.
- Miten vähän?
- Vähän.

Kilpailut alkoivat tuntua kahta jännittävämmiltä nyt, kun tiesin, missä kaukana ne olivat. Äiti oli saanut pienimuotoisen hepulin kuultuaan vasta jälkikäteen Turun-kisoistani, mutta siinä pyörityksessä olin ihan oikeasti unohtanut soittaa hänelle niistä etukäteen. Nyt voisin sen huoletta tehdä, ei hän niin hullu ollut, että lähtisi Kuopioon asti katsomaan, kun ratsastaisin helpon A:n.

Torstaina Jerry paukahti paikalle juuri, kun aioin ruveta satuloimaan Utopiaa.
- Ai sä olet täällä, hämmästyin. Minulta oli mennyt päivät vähän sekaisin.
- Missäs sitten?
- En mä tiedä. Mutta myönnettäköön, että mä luulin, että on keskiviikko. Tai perjantai. Ei kuitenkaan torstai.
- Sä olet sitten varmaan unohtanut senkin, että sulla on ajotunti.

Niin tosiaankin olin.
- Apua. Onko mun pakko? inahdin.
- Sä varmaan joudut maksamaan siitä, ellet sä oo peruuttanu sitä, Jerry arveli.
- Miten mä olisin sitäkään muistanut?
- No, lähdetäänkö? Mä jo kytkin traikun kiinni.
Minun teki kauheasti mieli toivottaa hänet traikkuineen hemmettiin, mutta sitten kai olisin joutunut soittamaan sinne autokouluun ja perumaan ja ehkä siitäkin huolimatta maksamaan. Sitä paitsi kai minun oli tarpeen se homma hoitaa, sen verran monta kertaa Veskukin oli siitä maininnut.
- Mä en ole edes harjotellut, mökötin.
- Et varmaan. Mutta eihän se vielä mikään inssi olekaan.
- Mun pitää vaihtaa vaatteet.
- No mene jo, mä voin viedä sen hevosen ulos.
- Älä sotke vaatteitasi, piikittelin, sillä Jerry ei ollut tallivaatteissa vaan hänellä oli vaaleanharmaat farkut ja kävelykengät, jotka eivät olisi entisensä, jos hän erehtyisi menemään portin sisäpuolelle. Syyssateiden myötä portinedustat olivat alkaneet hitaasti mutta varmasti muuttua mudaksi.
- Äläkä sä unohdu meikkaamaan ja kampaamaan, ei tässä kauheasti ole aikaa.

Päivämäärä:   10.4.12 20:54:43

HYI! Tarvittiin vaan yksi sana: autokoulu... Hyvä etten taas oksentanut ja jos sykemittari olisi ollut niin mielenkiintoisia lukemia olisi varmasti saanut.. Voi olla etten lue taas viikkoon tätä tarinaa :D

Päivämäärä:   11.4.12 16:18:18

mikä siinä autokoulussa on nii kauheeta? :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   11.4.12 17:10:22

PV lukee sit silmät kiinni nyt :D
------------------
Pysähdyin uhallakin tekemään molemmat, kunhan olin vaihtanut ratsastushousut ja saappaat kaupunkikelpoisiin vetimiin, mutta ei niissä mennyt kuin minuutti. Jerry oli sillä välin ajanut yhdistelmän talon ovelle, eikä minun tarvinnut kuin nousta kyytiin. Minua jännitti, joten olin huonolla tuulella, mutta se vaihtui lievään huvittumiseen ja ylemmyydentuntoon, kun Jerry mainitsi kuulleensa, että olin ollut Leksan kanssa ulkona. Oli Alissasta joskus hyötyäkin.
- Niinhän me oltiin, sanoin hilpeästi. – Et usko, miten kivaa oli!
- Niin varmaan.
- Se aikoo tehdä valokuvanäyttelyn musta, kerroin.
- Ai? Jerry sanoi ja heilautti suorastaan hykerryttävästi autoa.
- No älä nyt ojaan aja! Kai mussa on sen mielestä jotain valokuvauksellista.
- Siinä oli joku mytty, en mä sen päältä halunnut ajaa, Jerry puolustautui ja minun piti nipistää itseäni, etten olisi alkanut hihittää. Hyvät hyppivät horsmat, eikö tuota nyt olisi voinut erehtyä luulemaan mustasukkaisuudeksi? Saattoiko sellainen olla mahdollista?
- Toivottavasti Cami ei ollut kauhean kiukkuinen siitä lauantaista, jatkoin. Tai oikeastaan en jatkanut, vaihdoinhan puheenaihetta. Mutta aika hyvin se silti sopi asiayhteyteen.
- Ei, kyllä se siitä leppyi, kun päästiin kotiin.
- Ja aikooko se lähteä mukaan Kuopioon?
- Se on vielä harkinnassa. Oishan se vähän niin kuin viikonloppuloma, jos se lähtisi.
- Niinpä, myönsin ja päätin lopettaa siihen. Ehkä siinä tiellä oli tosiaankin vain ollut jokin oravanraato, johon en ollut itse kiinnittänyt huomiota, kun en kerran ajanut. Mutta aika paljon vähemmän minua nyt jännitti.

Autokoulussa asioiminen ei osoittautunut vaaralliseksi. Pystyin änkyttämättä esittämään asiani, vaikka Jerry seisoi vieressä kuuntelemassa ja se sai minut tuntemaan itseni aikuiseksi ja pystyväksi. Sain tiskin takana seisovalta naiselta täsmälliset tiedot siitä, mitä minun pitäisi tehdä ja toimittaa päästäkseni ajokokeeseen ja sitten paikalle marssi mies, joka oli ajo-opettajani.
- Mä tulen takapenkille, Jerry ilmoitti, enkä oikein voinut kieltääkään häntä. Onneksi olin ajanut hänen autollaan ennenkin niin, etten saman tien sammuttanut sitä. Ajoin opettajan ohjeiden mukaan pienen matkan avoimelle kentälle, missä hän alkoi käydä kanssani läpi käsittelykokeen tehtäviä. Osa niistä oli helppoja, osa tuntui suorastaan mahdottomalta. Pystyin yllättäen peruuttamaan ja kääntämään yhtaikaa, kuin olisin halunnut pistää traikun kulman taakse parkkiin, mutta kun minun piti peruuttaa suoraan, se hemmetin vaunu mutkitteli kuin humalainen.

- Onko sulla mahdollisuus harjoitella jossain vai tuletko sä uudelleen? opettaja kysyi, kun aikani oli loppunut. Ei puhettakaan siitä, että hän olisi kehottanut minua vain varaamaan inssiajan, kuten olin vähän toivonut.
- On mulla, sanoin vähän pettyneenä. – Ja jos mä olisin muistanut, että tää on tänään, mä varmaan olisinkin harjotellut.
- No sitten vaan harjottelemaan. Älä masennu, olen mä huonompiakin nähnyt.
- En, huokaisin masentuneena, mutta silloin Jerry taputti minua lohduttavasti olkapäälle ja piristyin taas muistaessani, mitä olin tänne tullessa luullut havaitsevani. – Sä saat rakentaa mulle harjotteluradan.
- Minne muka?
- No vaikka teidän pihalle.
- Selvä, Jerry sanoi.

Loppupäivä meni peruutellessa Mustaojan etupihaa sekä suoraan että kaarrellen ja vasta, kun Jessi tuli kotiin, hätkähdin syyllisenä tietoisuuteen siitä, etten ollut ratsastanut ainoatakaan hevosta. Hyvä, että olin välillä muistanut ruokkia ne.
- Lähdetkö sä mun kanssa maastoon? kysyin Jerryltä, olihan tavallaan hänen vikansa, että olin vaihtanut hevosvoimat moottoroituihin tänään, mutta hän vilkaisi kelloa ja pudisti päätään.
- Sori, en mä ehdi. Pitää lähteä palailemaan.
- Aa, Cami pääsee töistä, arvasin.
- Niin pääsee, Jerry sanoi ja minä soimasin itseäni siitä, että olin antanut mielikuvitukseni riekkua sillä lailla aikaisemmin. Hölmö Henriikka.

Päivämäärä:   11.4.12 21:54:00

Haha, kiitti varoituksesta! :D En lue ennen kuin on pätkä ilman autokoulua.
Ja Hernerokka - autokoulustakin saa aika kivan mörön järjestettyä itselleen kun vaan jättää asiat venymään, kaikki painostaa ja lopulta itsekkin alkaa haukkumaan itseään ja omaa saamattomuuttaan.. Oikeasti tulee pelkästään ajatuksesta kauhea paniikki päälle. Ahdistaa ja oksettaa.

Lähettäjä: Luna$i 
Päivämäärä:   11.4.12 22:12:43

saisko millään toista pätkää?
Minä lähen ajelemaan huomenna aamulla sinne eteläänpäin! nimittäin Nurmijärvelle siskoa moikkaan (: vähän jännittää kun en ole ennen tuota väliä ajanut :D

Lähettäjäwhisky. 
Päivämäärä:   11.4.12 22:25:35

PV, oletko saanut autokouluasiaa jo hoidettua? Kuulostaa nimittäin siltä, että ollaan samassa veneessä..

Pitäisköhän munkin jättää lukematta nää autopätkät? :D

Päivämäärä:   11.4.12 23:12:39

whisky oon saanu hoidettua ykkös vaiheen, mutta sellasen melkein puoltoista vuotta kävin sitä kun vähän luiskahti :'D Että hupsis ja rahaa paloi. Kakkos vaihe pitäis jossain vaiheessa hoitaa..

Lähettäjäwhisky. 
Päivämäärä:   12.4.12 08:19:54

PV, voi apua.. mä en ole saanut sitä ekaa osaa suoritettua vieläkään :/ Viime kesänä aloitin, olen käynyt teoriatunnit ja puolet ajotunneista, sitten sanottiin että aika mennä teoriakokeeseen. Lykkäsin sitä, ja lykkäsin, ja lykkäsin.. Enkä ole vieläkään käynyt.. Apua!

Lähettäjä: Sennnu_w 
Päivämäärä:   12.4.12 08:58:50

Ei teillä oo mitään hätää, mä tiedän yhden, joka on roikkunu tossa whiskyn tilanteessa jo kolmisen vuotta...

Tervetuloa N-järvelle Luna$ille, sinne mäkin taas illalla ajelen tammaa katsomaan. :)

Ainakin toistaiseksi autokoulujutut loppuu tähän.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   12.4.12 16:49:49

Sinä viikonloppuna Veskulla ei ollut kisoja, mutta sen sijaan monta ryhmää valmennusta lauantaina. Minä olin ensalkuun riemuinnut siitä, että saisin pyöritellä traikkua autenttisessa tilanteessa muiden koppien seassa, mutta Vesku kielsi sen ehdottomasti.
- Siellä liikkuu hevosia ja ihmisiä, etkä sä mene sinne aiheuttamaan vaaratilanteita pelkästään harjoituksen vuoksi.
- Onko se sitten parempi, että mä aiheutan vaaratilanteita kisoissa? Sielläkin liikkuu hevosia ja ihmisiä.
- Se on eri asia, sinne menemistä sä et varmaankaan voi välttää. Ja sitä paitsi siinä vaiheessa sulla on se kortti.
- No saa sitten nähdä, missä kohden se vaihe tulee, mutisin ja menin pois. Kai minä sitten voisin saman tien painua kaupungille ja vetää perskännin – olihan viikonloppu ja minulla periaatteessa vapaata. Mutta sitten ajattelin toistamiseen. Se Eveliina tulisi myös. Katsoisin hänen ratsastuksensa ja jos minua edelleen sen jälkeen sapettaisi, häipyisin jonnekin.

Ratsastin odottaessani Utopian maksimoidakseni kurjuuteni, sillä satoi ja maneesiin ei tietenkään ollut asiaa. Hevosta ropina ja vihma ei mitenkään häirinnyt, mikä sai minutkin aika lailla myötämielisemmäksi elämää kohtaan. Se oli hyvin urhea ja työteliäs pikku tamma ja minun piti olla siitä ylpeä. Itsestäni myös, olinhan itse sillä enimmäkseen ratsastanut viime ajat. Se osasi jo hienosti ratsunhommia. Ravi ja laukka sujuivat kumpaankin suuntaan, mutta parasta siinä oli se, miten tohkeissaan se oli aina päästessään töihin. Ainakin niin kauan kuin se onnistui. Jos se ei tajunnut, sillä saattoi mennä herne nenään, mutta kehuilla se kulki kehräten kuin kissa. Tänään oli ehdottomasti kehupäivä. Minulla ei ollut pinnaa ruveta yrittämäänkään mitään muuta kuin helppoja tehtäviä, joista jäisi hyvä mieli meille molemmille.

Hiukan paremmalla tuulella totesin, että ehtisin hyvin ruokkia hevoset, käydä vaihtamassa kuivat vaatteet ylleni ja siirtyä maneesiin ennen kuin Eveliina ilmestyisi sinne. Pukeuduin farkkuihin, pipoon ja pariin päällekkäiseen fleecetakkiin ja nappasin mukaan mukillisen kahvia. Danni oli sinä viikonloppuna muistuttamassa Jessille ja Veskulle, etteivät he olleet lapsettomia ja hän istui siellä jo.
- Mulle tulee aina niin hirveä hinku ratsastaa, kun mä katson valmennuksia, hän sanoi, kun istuin hänen viereensä.
- Mä tiedän tunteen, myönsin jo melkein unohtaneena, että olin aikonut lähteä viettämään vapaapäivää. – Pitäiskö kysyä, huvittaisko Veskua pitää meillekin vähän tuntia tän jälkeen, vai onkohan se jo ihan käheä?
- En mä halua sen opetettavaksi, kun se on valmentanut monta ryhmää. Siitä tulee ihan despootti. Mutta mene sinä, ei tossa seuraavassa ole kuin Jerry ja Eveliina. Eikö sunkin oikeastaan pitäisi olla mukana?
- Ei, sanoin tympääntyneenä siitä, ettei kukaan ollut tullut maininneeksi minulle, että Jerrykin oli tulossa ratsastamaan. Mikähän minulla oli, kun nenäni meni niin helposti vinksalleen tänään? Kuukautiset tulossa?
- Miksei?
- Koska ne on vaativan menijöitä ja mä vaan tumpuloisin tiellä, sanoin ja se oli kyllä ihan totta. Sitä paitsi minä olin täällä aina ja Vesku opetti minua monta kertaa viikossa, ellei nyt aina kokonaisia valmennustunteja niin vartin silloin ja puoli tuntia tällöin tai muutaman sanan verran ohimennessään.

Edellinen ryhmä lopetti, mutta jäi vielä loppukävelemään uralle. Vesku avasi ison oven ja päästi sisään Eveliinan ja erittäin suurikokoisen ja lihaksikkaan ruunikon ja Jerryn ja Peeven, joka jäi toisen hevosen varjoon, vaikka timmissä kunnossa olikin.
- Me tehdään liian pieniä hevosia, Danni sanoi harmistuneena. Hän oli ilmeisesti huomannut saman asian.
- Teidän pitää kai ruveta tekemään isompia sitten sanoin ja huomasin Camin kävelevän myös sisään. Päiväni oli juuri saanut kirsikan kermavaahtokukkulansa huipulle. Mutta sitten kyllästyin omaan negatiivisuuteeni ja päätin ruveta käyttäytymään ihmisiksi.
- Hei, sanoin ja hymyilin iloisesti, kun tyttö liittyi seuraamme.
- Hei vaan, hän sanoi ja istui alas.
- Olitteko te meillä yötä? Danni kysyi kumartuen niin, että saattoi puhua Camille ohitseni.
- Ei kun meillä. Miten niin?
- Ei kun ajattelin vaan, että onko kukaan käyny kaupassa. Alissa ei luvannut käydä, mutta ette kai sitten tekään.

Päivämäärä:   12.4.12 18:30:23

Jstakin tunemattomasta syystä mulle tuli tänään mieleen se, kun Vesku meni antamaan Juhanalle opetusta ja nyt oli pakko etsiä se kun se oli niin epätavallista käytöstä Veskulta :D Sillon kun luin Alissan myöhempiä tarinoita en ollut vielä lukenut Vesku tarinoita, enkä siten ihastunut Veskuun :D

Päivämäärä:   12.4.12 20:51:49

oi miten herkullisia sanavalintoja oli taas! :D kiitos ja arvata saa mikä olisi tänään ja vaikka joka ikinen päivä mun kirsikka kermavaahtokukkulan huipulla... nimittäin jatko pätkä :D
whisky sulla on aikaa vielä :D Pyydä joku tuttu henkiseksi tueksi mukaan koululle,

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   12.4.12 21:58:33

Kirsikkaa nyt sitten :D

Flanu, ei kai teidän talli oo myytävänä? Mä olin näkevinäni siinä semmosen kiinteistövälittäjän esittelykyltin pari päivää sitten!
---------------
Minä nojauduin taaksepäin niin, etten häirinnyt heidän rupatteluaan ja keskityin katselemaan ratsukoita. Olin kuvitellut Eveliinan jonkinlaiseksi Hanna-kakkoseksi ja olin ihan pettynyt, kun hänellä olikin lyhyet, tummat hiukset, jotka hädin tuskin ylettyivät poninhännälle. Lyhyempikin hän oli ja jos hänen hevosensa olisi ollut edes vähän korkeampi, ei hän olisi päässyt sen selkään ilman pallia. Toisaalta, jos se olisi ollut korkeampi, se olisi kai jo laskettu norsuksi.

Se positiivisuuspäätöksestäni, huokaisin. En minä näköjään tänään vaan osannut.
- Tiedätkö sä tosta hevosesta mitään? kysyin Dannilta.
- Sen verran, että se on haettu Saksasta isolla rahalla, mä en edes uskalla ajatella, miten isolla. Sen nimi on Innuendo.
- Okei, sanoin ja jatkoin katselemista. Edellisen ryhmän ratsukot olivat poistuneet maneesista ja ovi oli taas kiinni. Jerry ja Eveliina antoivat hevostensa kävellä rinnakkain ja juttelivat keskenään. Mistäköhän? Mutta mitäpä se minulle kuului.

Saimme nähdä aika hienoa kouluratsastusta seuraavan neljänkymmenen minuutin ajan. Minä tutkailin pääasiassa Eveliinaa, sillä Peeven olin nähnyt ja tiesin muutenkin, mihin se pystyi. Vieras hevonen oli kyllä hieno ja taitava, mutta vähän raskas minun silmääni. Sen sääretkin näyttivät puolitoista kertaa niin paksuilta kuin Peeven. Siitä ei kuitenkaan päässyt mihinkään, että kun se lähti menemään, se oli hemmetin komea näky. Polvi nousi ja matka taittui. Peeve tuntui hyppelevän samat tehtävät kuin keijukainen ja minun täytyy sanoa, että se miellytti minua enemmän. Mutta epäilemättä olin tässä asiassa puolueellinen.

- Mun täytyy mennä, Danni sanoi ja jätti Camin ja minut kahdestaan. Se ruoja. Vaikka mehän tietenkin olimme kavereita niin, että mikäs siinä. Harvoin vain niin piinallista hiljaisuutta olen kavereiden kesken kokenut.
- Jerry ratsasti hyvin, vai mitä? Cami kysyi melkeinpä pyytävästi ja minä, joka olin juuri kehrännyt kokoon jotain, mitä tahansa, vaikka säästä, unohdin sen.
- Tietysti se ratsasti – se on yks parhaista ratsastajista, jonka mä oon ikinä nähnyt! kivahdin. Ei hiisi, etten osannut tänään sanoa mitään kuulostamalta riidanhaastajalta. Peruutin takaisin niihin mitäänsanomattomiin puheenaiheisiin ja kysyin: - Aiotko sä tulla mukaan niihin Kuopion kilpailuihin?
- Toivotko sä, etten mä tulis? Cami kysyi loukkaantuneella äänellä, eikä häntä kai siitä voinut moittia, kun minä kerran tiuskin hänelle.
- En, päinvastoin, huokaisin, vaikka en minä toivonut mitään, minulle oli ihan sama, olisiko Cami läsnä fyysisesti vaiko vain hengessä.
- Mä en ole päättänyt vielä. Mutta enköhän mä…

Minä en tiedä, mitä tapahtui. Ei se kaiken järjen mukaan voinut olla se vaimea oven kolahdus, joka Dannin jälkeen jäi kaikumaan, mutta en minä muutakaan nähnyt. Ratsukot kävelivät jo pitkin ohjin ja yhtäkkiä Peeve ei ollutkaan vastakkaisessa nurkassa Innuendon rinnalla, vaan seisoi meidän kohdallamme pää pystyssä ja sieraimet punaisina palaen. Minä nousin ja nappasin automaattisesti sen ohjista kiinni ja pidin niistä, vaikka se yritti peruuttaa pois. Yritin kuikuilla sen taakse nähdäkseni, mitä oli tapahtunut. Ilmeistä oli, että Jerry oli tipahtanut, enkä minä koskaan ollut nähnyt hänen tippuvan.
- Voi kamala! Cami henkäisi ja nousi seisomaan kädet suun edessä. Minä kiipesin katsomon aidan yli ja tiputtauduin hiekalle, sillä en saanut Peeveä väistymään ja minun piti nähdä. Jerry oli maassa seinän vieressä, eikä liikahtanutkaan, Vesku oli hitaasti ja rauhallisesti kävelemässä hänen luokseen ja Eveliina sen kuin istui hienon hevosensa selässä, joka näytti olevan täysin tietämätön mistään hässäkästä.

- Miten kävi? kuulin Veskun kysyvän ja kuulin myös Jerryn äänen, ei hän ainakaan kuollut ollut. Cami seisoi vielä hetken suolapatsaana, ennen kuin sai jalkoihinsa liikettä ja lähti kiertämään pois katsomosta. Minä en edelleenkään tiennyt, mikä Peeven oli pillastuttanut, mutta sekin alkoi rauhoittua, joten lähdin sitä taluttaen myös tuijottamaan Jerryä.
- Oletko sä loukkaantunut? kysyin, kun pääsin tarpeeksi lähelle. Jerry kyllä näytti enemmän kiukkuiselta kuin kipeältä ja hän alkoi kampeutua istumaan.
- Ilmat tais lähteä, Vesku arveli. – Tuliko muuta?
- Vähän juilii, Jerry sanoi ja yritti vääntäytyä pystyyn. – Mä taisin lentää päin tota tukipuuta.
- Miksi sä edes lensit? kysyin uteliaana.
- Mä en tiedä, mitä se oli näkevinään.
- Pääsetkö sä takaisin selkään? Vesku kysyi asiallisesti, kun hän oli Camin kanssa auttanut tämän jalkeille.
- Takuulla.

Mutta ei hän päässyt. Hän hieroskeli toista kylkeään ja selän alaosaa, eikä kerta kaikkiaan pystynyt nostamaan jalkaansa niin paljon, että se olisi noussut jalustimeen asti. Toiseltakaan puolelta se ei onnistunut, sillä siellä tukijalka ei kestänyt hänen painoaan.
- Henriikka? Vesku sanoi minulle.
- No olkoon, tuhahdin. Tiesin kyllä, mitä hän oli kysymässä – että voisinko minä nousta riekkuperseen satulaan, jottei se kuvittelisi keksineensä uutta tapaa päättää valmennustunteja. En minä hullu ollut, enkä itsetuhoinen, vaan ainoastaan täynnä adrenaliinia äkkinäisten tapahtumien takia, ja sitä paitsi ei minua haitannut esittää sankaritarta, joka kesyttäisi hevosen. – Anna raippa.

Peeve yritti väistää, kun kiipesin selkään, mutta pistin sen sen piikkiin, että Jerry oli saanut sen epäluuloiseksi räpeltäessään sen väärällä kyljellä. Jalustimet olivat liian pitkät, mutta minusta ei ollut hyvä hetki pysähtyä säätämään niitä. Tamma vaan ehtisi keksiä jotain vänkää siinä seistessään. Kai minulle viime viikkoina oli sen verran tasapainoa kehittynyt, että voisin muutaman kierroksen ilmankin ratsastaa keikahtamatta alas. Ratsastin kierroksen koottua käyntiä, takureita kulmissa ja taivutuksia suorilla ja vaistosin jotenkin kaiken poreilun purkautuneen. Elikko oli kuin väljähtänyt limsapullo. En sitten empinyt ottaa toista kierrosta laukkaa ja sitten annoin olla. Johan se oli treeninsä mennyt.

Päivämäärä:   13.4.12 01:57:01

o.O Etkai?! En tiiä yhtää, en oo pariin viikkoon päässyt käymään töiden takia... Tosin A on menossa kesäks orilaitsalle ja sit se vaihtaa syksyllä taas tallia, kun ei oma pää kestä pitää tuolla nykysessä paikassa...

Voi vitsit, kävin kattomassa exän pändin EKAA keikkaa On the Rocksissa ja sit ku tuun koneelle odottamaan että herra kämppis selviää kamojen roudauksesta himaan, niin täällä on toinen pätkä! Ihanaa! Samalla siis odotan, että keikkavideot latautuu juutuubiin...

Ja voi vitjat mikä pätkä vieläpä! Nyt kyllä himottais saada lisää :D

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   13.4.12 11:19:45

Eikä :(( Nyt Henu tietenki menee Jerryn tilalta kisoihin... Cami pois kuvioista. Jerry ja Henu yhteen!

Päivämäärä:   13.4.12 14:14:14

saisko ne vanhat tarinat tähän taas linkattuina nii ei tartte aina tonne kauheen kauas kelata edellisiä topikkeja? :)

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   13.4.12 14:56:09

Ei kukaan sattuis tietämään, että onko tämän tarinan tapaisia tarinoita kirjoina? Pitkä lentomatka edessä ja pitäisi jotain luettavaa löytää, mutta kun näitä ei ole kirjoina :( Muuten uppoutuisin koko lentomatkan ajaksi lukemaan näitä alusta asti :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   13.4.12 17:05:17

Tohon oiskin kiva kuulla vastaus, mitä .. kysyy.

Ne linkit:
Vanhempieni tarina ja Minä, Miila
Oi kultainen nuoruus
Jessijutut ja
Jessijutut jatkoa
Myöhemmät tarinat

---------------
73. Potilas perheessä
Mutta miten Jerryn oikein oli käynyt? Aloin tosissani miettiä sitä vasta, kun olin hoitanut Peeven tarhaan asti fleecevuorisessa sadeloimessaan. Kävellen hän oli lähtenyt maneesista, joskin isänsä avustamana, joten ei hänen jalkansa varmaan murtunut ollut, vaikkei sillä satulaan päässytkään. Mitä nyt tapahtuisi? Kuopion kisoihin oli enää viikko. Huomasin, että vaikka olin luullut sopeutuneeni ajatukseen vararatsastajana, en ollutkaan. Mahani tuntui äkkiä kääntyvän ylösalaisin. Ja aina, kun olin asiaa ajatellut, oli sairastunut ja poisjäänyt ollut Eveliina ja minä olisin muodostanut joukkueen Veskun ja Jerryn kanssa. Ei koskaan näin.

Siirryin puolijuoksua sisälle pannen vain sivumennen merkille, että Eveliina hevosineen oli lähdössä. Hänellä oli kuskina iso, tummakarvainen mies, joka näytti siltä, että hänen äänensä olisi yhtä mörinää, jos hän jotain yrittäisi sanoa. Eveliina istui etupenkillä katse tiukasti eteenpäin suunnattuna, joten en vaivautunut vilkuttamaan hänelle tai mitään.

Potkaisin kengät jalasta ja paukkasin sisään. Olohuoneesta kuului ääniä, joten sinne minäkin menin, joskin sitten toivoin, etten olisi sillä tavalla rynnännyt. Jerry seisoi siellä puolialastomana molemmat vanhempansa kimpussaan ja Danni ja Cami istuivat sohvalla rinnakkain ja seurasivat näytelmää. Ratsastushousut polvissa ja bokserit lantiolla seisova miesihminen oli kai tiukasti ajatellen lähinnä koominen näky, mutta Jerry ei sattumoisin ollut. Hänellä nyt sattui olemaan ainakin minun silmääni kovasti hivelevä kroppa. Ja tämän saatoin sanoa jopa nyt, kun kaikki vähä ja kuviteltukin väliltämme oli unohtunut.

- Mikä sillä on? töksäytin. Olisin saattanut häipyä hiljaa takavasemmalle, missä portaat yläkertaan sijaitsivat, ellen olisi metelöinyt niin paljon tullessani, että Cami ja Danni kääntyivät katsomaan minua.
- Ei mitään vakavaa, Vesku sanoi.
- Se pystyy ratsastamaan ens viikonloppuna?
- Vaikka huomenna, Jerry ähkäisi.
- Täältä katsoen näyttäisi siltä, että sun ulkofileesi on ottanut osumaa, sanoin ja kallistin päätäni. Jerryn selässä näkyi kynnykselle asti raa’an punavioletti ruhje. – Ehkä sisäfilekin.
- Niin täältäkin, vaikka mä käyttäsin eri termiä, sanoi Vesku. – Jessi, onko meillä linimenttiä talossa? Ja entäs relaksantteja? Ja miten se sun PKL-kaverisi?
- Ensimmäistä on, toisen kanssa voi olla vähän heikkoa, mutta kolmas varmaan onnistuu. Mä menen käymään apteekissa, sanoi Jessi ja Jerry taittui omituisesti sivulle ylettääkseen nostaa housunsa.
- Ei tää ole kuolemaksi, hän sanoi.

Eikä se varmaan ollut, mutta järkyttävän kipeältä vamma kyllä näytti. Pahinta oli, että se näytti olevan vasta nousemassa. Siihen mennessä, kun Jerryn pitäisi ratsastaa suomenmestaruusradalle, hänen selkäpuolensa koreilisi takuulla kaikissa sateenkaaren väreissä. Ja entä harjoittelu?
- Mitä se elukka oikein säikähti? kysyin tajutessani, että todennäköisesti minä olisin se, joka pitäisi sekä Daisyn että Peeven kisasäädöt kunnossa seuraavan viikon ajan.
- Mä en nähnyt, sanoi Vesku, joten meitä silmättömiä oli yksi lisää.
- Mä avasin oven ja menin ulos, Danni sanoi puolustautuen.
- No on se nähnyt maneesin oven aukeavan ennenkin. Ehkä se kuvitteli jotain, Vesku huokaisi.
- Hevoset on pakoeläimiä, sanoin minä viisaasti. – Jos sieltä tuli joku sapelihammastiikerin näköinen varjo.
- Tai jos sillä on aivokasvain, ehdotti Cami ja hiljenimme kaikki. Hän punastui, kun kaikkien katseet kääntyivät häneen. – No kai se on mahdollista, vaikka mä luinkin sen Hevoshullusta, hän sanoi ja purskahti nauramaan yhdessä meidän muiden kanssa.
- On se, Vesku vakuutti ja taputti häntä olkapäälle.

Jerry ja Cami joutuivat jäämään yöksi, sillä Jessi haki apteekista Jerrylle troppeja, joiden jälkeen ei istuttu auton rattiin. Minä en suostunut vetäytymään omiin oloihini, ei sillä, että kukaan sitä olisi mitenkään vaatinutkaan. Istuimme olohuoneessa koko illan, paitsi että Jerry makasi, ja meillä oli kihertävän hauskaa. Niin hauskaa en muistanut minulla koskaan olleen, sillä tavalla kotoisasti hauskaa. Meillähän perhe oli ollut äiti ja minä ja vaikka meillä oli ollut omat mukavat iltamme, olivat ne olleet erilaisia. Meitä oli ollut vain me kaksi ja olihan siinä sitten sekin, että äidillä oli aina ollut tapana naukkailla ikiaikaista punaviiniään samalla. Me olimme vitsailleet ja kokeneet ihan yhtä suurta yhteenkuuluvaisuutta kuin nyt tunsin Mustaojan väen kanssa, kunnes hän alkoi soperrella ja ruveta syystä tai toisesta liikuttuneeksi. Siinä vaiheessa tunnelma aina lässähti ja ilta oli ohi. Täällä ei muutama viinilasillinenkaan haitannut. Ehkä se johtui siitä, että olimme kaikki jo aikuisia? Tai se, että niitä juotiin vain muutama? Joka tapauksessa, minua harmitti, kun ilta eteni niin pitkälle, että kaikki päättivät lähteä nukkumaan. Minä olisin voinut valvoa vaikka aamuun.

Päivämäärä:   13.4.12 23:15:05

Minkähän ikäinen .. on? Aikuisten puolella tälläisiä tuskin löytyy ja nuorten puolelta taso ei ole mikään häikäisevä. Juoni usein hyvin yksinkertainen, perinteinen ja lapsellinen. Talli porukka seikkailee tallilla, leireillä ja kisoissa, ratkoo arvoituksia ja kesyttää hulluja hevosia pullaponeiksi. Mitään huippuratsastusta ei tarjoilla. Kielellisesti usein aika köyhiä. Ei mitään Sennnun tarjoilemia herkullisia sanavalintoja tai ratsastuksen loistavaa kuvailua.
Hevoskirjoja ylipäätään on hyvin vähän vain muutamia suomalaisia ja sitten käännettyjä. Tai no jaa.. Itsellä kolme hyllyllistä, mutta määrä ei korvaa laatua. Luet muutaman ja olet lukenut ne kaikki. :/
Nicholas Evansin Hevoskuiskaaja on aika paksu kirja ja siitä on niin monta vuotta aikaa etten muista siitä mitään, mutta vähän erilaisempi. Annukka Järvi - Tanssi neljällä jalalla on hyvin ohkainen kirja, mutta jotenkin jäänyt mieleen. Ja sitten olisi Tiina Lehtineva. Siinä on jo vähän laadukkaampaa hevostelua. Kielellisesti kirja ei aliarvioi lukijaa. Kestää myös useampia lukukertoja ja löytää uusia asioita mitkä eivät ensin avautuneet. Kirjan henkilöt ovat vähän vanhempia, mutta tietysti kirjassa on paljon elokuvamaisia ufo kohtauksia, mutta ensimmäistä kirjaa hän kirjoitti jo 13 vuotiaana. Kannattaa kokeilla jos ei ole jo lukenut. Muutoin kannattaa sitten mennä katsomaan jotain elämänkerta juttuja.. Tai ei hevoskirjoja.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   13.4.12 23:28:45

Hei, nythän mä hokasin, että mä voin ihan itsekin vastata! Kirjojen nimiä en muista, mutta mä mielelläni olen lukenut vaikkapa Annina Holmbergin Amor- ja Maria Eräsen Ratsumajatalo-kirjoja, ja Timo Sandberg on muistaakseni vähän samaa kastia. Anu Ojala on myös aika kiva ja Marvi Jalo on kestänyt yllättävän hyvin aikaa. Ehkä mun suosikki on Raili Mannisen Sunny-sarja.

Toi Tiina Lehtineva onkin ihan tuntematon, mutta enpä oo muutenkaan ihan viime vuoaina ehtinyt pysytellä ajan hermolla. Pitääpä laittaa nimi muistiin jos tulisi vastaan.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   14.4.12 08:15:27

Itse olen huomannut saman ongelman.. Kaikki hevoskirjat, tuntuu olevan niin samanlaisia ja vähän höpökirjoja mun mielestä :D Mutta itse olen pitänyt tosta Sunny sarjasta myös ja moneen otteeseen oon lukenu ne kaikki kirjat. Täytyypä käydä kirjastosta katsomassa millasia kirjoja löytäisin.. Kiitos suosittelemisesta :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   14.4.12 12:33:23

Jerrystä ei ollut ratsastamaan vielä sunnuntaina, mutta kyllä hän muuten näytti edelleen aikovan joukkueeseen vaikka sitten pelkällä pahalla sisulla. Jessi käytti häntä jonkun tuttavansa luona saamassa akupunktiota tai jotain muuta epäilyttävää hoitoa ja Vesku tarjoili edelleen nappeja ja linimenttejä. Minä taisin tajuta vasta siinä vaiheessa, että täällä pidettiin ratsastamista ihan totisena urheiluna. Ainakin Danni naureskeli vanhempien intoa saada poikansa kisakuntoon.
- Ei meistä ketään oo tolla tavalla paapottu, vaikka ollaan tipahdettu tuhat kertaa. Mutta kukaan meistä ei oo kyllä tehnyt sitä viikkoa ennen suomenmestaruuskisoja.

Kun tilanne nyt oli tällainen, autoin pelkän laiskottelun sijaan ratsastamalla Daisyn lisäksi Peeven, eikä se saanut hulluuskohtauksia. Sen jälkeen käytin tilaisuuden hyväkseni ja jatkoin traikunperuutusharjoituksia Jerryn autolla. Minä olin ehkä yleensä vähän sellainen sinnepäin-tyyppi ja menin mielelläni yli sieltä, missä aita oli romahtanut, mutta kun johonkin tosissani rupesin, rupesin sitten sataprosenttisesti. Nyt se oli tämä traikkuhomma. Jouduin pulaan vain kerran, kun yritin peruuttaa tammatallin ja asuinrakennuksen väliin. En törmännyt mihinkään, mutta koppi meni sellaiseen linkkuun, että minulta kesti ainakin varttitunnin päästä sieltä pois naarmuttamatta autoa tai traileriakaan. Toisella yrityksellä se meni sinne, kuten halusinkin, joten päätin olla tyytyväinen ja lähteä viikonlopusta selvittyäni suorittamaan koetta. Liikaa kiirettä en kyllä ehkä siltikään pitäisi. Joutuisin vielä ajamaan Kuopioon, jos minulla se kortti jo olisi.

- Lähdetkö sä meidän kanssa maastoon? kysyi Danni, joka oli näköjään saanut Caminkin yllytettyä mukaansa, ainakin tällä oli kypärä päässään.
- Alkaa sataa, huomautin.
- Eikä ala.
- No ei sitten. Voisin mä muuten, mutta mä lupasin Jessille, että mä voin tehdä ruoan.
- Mä luulin, että sulla on vapaapäivä, Cami sanoi.
- Niin mäkin, naurahdin. Mutta olin tosiaan luvannut, ja alkoi olla korkea aika ruveta hommiin, jos aioin saada syötävään kuntoon palasen hirvenpaistia, jonka joku oli käynyt edellispäivänä Veskulle tuomassa.

Hoidin safkan tulille, ja kun en sen jälkeen voinut muuta kuin odottaa, siirryin olohuoneeseen katselemaan telkkaria. Jerry oli vallannut toisen sohvan ja makasi siinä omituisessa asennossa.
- Toiset täällä vaan laiskottelee perse pystyssä, huomautin aurinkoisesti ja istuin toiselle.
- Ei, hän huokaisi ja asettui irvistellen selälleen. – Se ei ollut hyvä asento. Harva on.
- Nouse istumaan, ehdotin.
- Mä istuin just yhden elokuvan verran, siksi mä nyt yritänkin etsiä, miten lepuuttaa. Musta ei taida olla luennoille huomenna.
- No mutta kai susta on, jos sä kerran oot kokonaisen elokuvan verran pystynyt istumaan, sanoin rohkaisevasti.
- Niin ja joka toisen tunnin makaan jossain aulan sohvassa?
- Ihan miten sä parhaaksi näet. Mä en tiedä, onko teidän sohvat siellä yliopistolla semmoseen sopivat.
- Susta on sitten tullut piikikäs, Henriikka, Jerry sanoi ja käänsi katseensa minuun. Hymyilin kauniisti hänen moittivalle katseelleen.
- Semmosta se on, kun elämä vähän pureskelee. Sitä rupeaa piikikkääksi.
- Miten se nyt on sua muka pureskellut? Eikö sulla ole kaikki hyvin?
- No, jos susta on mukavaa joutua parin viikon sisällä työttömäksi, asunnottomaksi sinkuksi, joka joutuu nukkumaan kavereiden nurkissa niin onhan se, sanoin laskien sormillani. – Niin, ja hyvä ystäväkin meni siinä samassa konkurssissa. Eikä pidä unohtaa, että mun vuokrahevonen, siis mun entinen oma hevonen, sai jännevamman.
- Ai sai vai? Jerry kysyi kiinnostuen.
- Joo. Onkohan ne pistäneet sen jo monttuun, mietin. Ajatus oli surkea, mutta yritin kuulostaa iloiselta.
- Etkö sä tiedä?
- En mä halua tietää.

Lähettäjä: rauh 
Päivämäärä:   14.4.12 13:02:32

Minä tänään kakskymmentä w! Hullua olla näin vanha... Voisinko silti saada synttärilahjapätkän?:)

Päivämäärä:   14.4.12 13:30:24

En tahdo täyttää kakskyt, mutta sekin on ihan just kohta eessä... :( Kiitos vaan rauh muistutuksesta ja paljon onnea! :D
Se onkin muuten hyvä että joku keksi jo tekosyyn lisä pätkälle :D Tuolla on taas hirveän sateinen, harmaa ilma - onneksi ei ole sakeaa sumua niin kuin eilen. Kiemurtelen täällä tuskissani kun tuo Jerryn ja Henun sanailu oli niin lupaavan ihana pätkä ja siihen meni se pari minuuttia kun jo loppui :( Mutta en viitti joka päivä mankua lisää :D hehe

Päivämäärä:   14.4.12 14:06:54

Kiitos! Oon yrittäny itekki unohtaa nää synttärit mutta vaikeaa ku kaikkialta tulee onnitteluja:D

Toi oli kiva pätkä ja loppu kutkuttelevaan kohtaan:)

Plääh, pääsykokeisii lukeminen on ylitylsää, tähän tulee meneen koko vappukin.

Lähettäjä: tölkki 
Päivämäärä:   14.4.12 14:17:26

Lol! Musta oli siistiä kun täytti 20v =D 25v ei tosin sit taas tuntunut juuri miltään. Mitä ihmettä te oikein kriiseilette?! =D

Päivämäärä:   14.4.12 15:18:51

25 kun täyttää niin sehän on sama kuin järjestäisi toisen jalan hautajaiset! Se on edessä reilun kuukauden päästä :( onneksi oon töissä sen viikonlopun, inventaarioita täynnä koko toukokuu <3

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   14.4.12 20:03:10

Onnea rauh!
-----------------
Hetken hiljaisuus laskeutui huoneeseen, mutta muistin, että minulla oli asiaakin.
- Mä olen hyvin pitkälti tainnut ajaa tankin tyhjäksi, sun autosta tänään, sanoin.
- Sä varmaan käyt sitten tankkaamassa sen.
- Kai mä voin käydä, mutta toisaalta tehän tässä olette usuttanu mua sen pikku-e:n ajamaan niin, että eikö olisi reilua, jos te piffaatte edes mun harjottelemisen?
- Siitä saat jutella Veskun kanssa. Mä olen köyhä opiskelija.
- Joka ajaa pari vuotta vanhalla maasturilla. Joo. Mutta en mä nyt siitä halunnut puhua.
- Vaan?
- Siitä, että kun mä menen siihen inssiin niin saanko mä lainata sun autoa? Koska sillähän mä olen nyt harjotellut.
- Koska se on?
- En mä vielä tiedä, ei sitä voi viikonloppuna varata. Sä voit lainata mun autoa sillä aikaa, lisäsin.
- No ilman muuta sitten! Mä oon aina halunnu ajaa pienellä punaisella riisikupilla!
- Kuka nyt on piikikäs, hä?

Minä nautin yllättäen kovasti Jerryn kanssa väittelemisestä. Tai ei se ollut edes väittelyä, paremminkin jonkinlaista kiusoittelua ja huulenheittoa. Siltä minusta tuntui, mutta enhän voinut kysyä Jerryltä, tuntuiko hänestä samalta. Se olisi ollut noloa. Mutta ei hän ainakaan suuttunut eikä käskenyt minun häipyä.
- Cami lähti Dannin kanssa maastoon, kerroin. Se tuntui sopivan puolueettomalta lausahdukselta.
- Joo, mä tiedän.
- Jessi on kentällä Irkun kanssa ja Vesku maneesissa Djangolla, lisäsin.
- Niin. Entä sitten?
- En mä tiedä. Kunhan ajattelin raportoida sohvan pohjalla makaaville. Koska sä aiot taas ratsastaa?
- Mä kokeilen huomenna. En mä kuitenkaan lähden luentosaliin seisoskelemaan. Mä voin lukea täälläkin.
- Mutta Camihan ei voi jäädä. Eikö sillä ole töitä?
- Se voi mennä Dannin kyydissä.
- Ahaa, sanoin. En tavoitellut mitenkään merkitsevää sävyä, enkä ilmeillyt, mutta Jerry katsoi minua silti äärettömän kyllästyneenä ja huokaisi. Se ei ollut ihan aitoa, hänen silmänsä välähtivät siihen malliin, mutta kyllä moni sen olisi uskonut.
- Mitä sulla on Camia vastaan?
- Ei yhtä ensimmäistä pienenpientä asiaa. Entä mitä sulla on sen puolesta?

Kun olin lausunut kysymyksen ääneen, ymmärsin, miten merkityksellinen se oli. Se oli oikeastaan ihan liian tunkeileva kysyttäväksi, mutta en minä sitä enää takaisinkaan saanut.
- Älä nyt sinäkin alota, Jerry puuskahti.
- En, sanoin vaisusti.
- Mitä teillä kaikilla on Camia vastaan?
- Mulla ei ole mitään! Oikeasti!
- No miksi kaikki sitten kyselee tota samaa? Minkä vítun isotissisen blondin kanssa mun pitäisi seurustella? Cami on kiltti ja luotettava, me tullaan hyvin toimeen, eikä mun tarvitse ikinä epäillä että se ei tarkottaisi mitä se sanoo. Sitä paitsi se ei ainakaan ole mun kanssa, koska mä oon kilparatsastaja, vaan ihan muista syistä. Meillä on mukavaa yhdessä.
- Kuule nyt, sanoin, sillä minusta tuntui äkkiä, että olin päässyt nousemaan takaisin kärryille. – Mä olin suunnilleen isotissinen blondi silloin… aikoinaan. Ne kaikki tykkäs musta vielä vähemmän. Että ei ne ainakaan semmosta sulle halua.
- Hitto. Sä taidat olla oikeassa, Jerry hämmästyi.

Pohdiskelimme kummatkin tahoillamme vähän aikaa sitä, mihin keskustelu oli ajautunut, mutta Jerry se avasi suunsa ensin.
- Sulla oli siniset hiukset.
- Hetken aikaa.
- Okei. Hei, ei sua huvittais laittaa mulle vähän linimenttiä?
- Joo, totta kai, sanoin automaattisesti. No, miksei huvittaisi? Miksi huvittaisi? Ihan sama. Jerry vääntäytyi vatsalleen ja yritti irvistellen paljastaa selkänsä, minä nousin ja otin pullon pöydältä. Ruiskautin sinistä mönjää paljaalle iholle ja pidättelin ankarasti mielihalua tökätä sormella purppuraisimpaan kohtaan ja kysyä, tekikö kipeää. Sivelin sen sijaan ihan maltillisesti. Tuntui omituiselta koskettaa Jerryä. Olin unohtanut, miten kovilta hänen lihaksensa tuntuivat. Teemullakin oli ollut lihasta, se oli kai väistämätöntä, jos joutui työkseen nostelemaan isoja olutsäiliöitä, mutta niiden päällä oli ollut myös pehmeää. Se oli kai yhtä väistämätöntä, jos eli pääasiassa uppopaistetulla ruoalla. Jerryllä oli vähän pehmeää vain lonkkaluun päällä, siinä mihin jenkkakahvat joskus muodostuisivat. Jos muodostuisivat. ”Kiltti”, hän oli sanonut. ”Mukavaa yhdessä”. Miten se kuulosti niin väärältä? Minullakin oli ollut ihan kiltti poikaystävä, jonka kanssa minulla kai oli ollut ihan mukavaa, mutta se ei ollut riittänyt minulle. Riittikö se muka Jerrylle? Jos riitti niin harmi, minä olisin silloin aikoinani kyllä ollut hänelle maailman kiltein ja mukavin, olinhan silloin ollut valmis ihan mihin tahansa.

Huomasin edelleen silitteleväni Jerryä, vaikka linimentin liukkaus oli jo aikaa sitten kadonnut iholta. Läppäsin häntä.
- Au! kuului karheasti.
- Lakkaa venymästä siinä ja mene kuorimaan perunoita.
- Mutta mä olen toipilas!
- Et sä liikuntakyvytön ole. Takuulla sä voit seistä sen aikaa, että saat muusiainekset kiehumaan.

Päivämäärä:   14.4.12 21:47:10

siis mä en kestä...

laita vielä pätkä... pliiiiiiis

Päivämäärä:   14.4.12 22:04:37

Voi kiitos kiitos, huippuhyvä pätkä!

Nii ja kamalaa täyttää kakskyt kerta oon kokoajan lähempänä neljääkytä ku omaa syntymää.....

Päivämäärä:   14.4.12 23:17:35

Huippua!!
Mä olen kans ihan rampa. Oon ollu puolet päivistä nyt koko viikon hevosen selässä ja sit eilen extempore Jykken valkkuun..Eli nyt on sit paikat NIIN jumissa ku voi ihmisellä olla..
Noh, tulipahan siin sit opeteltua traikun peruuttelukin samalla :D

Päivämäärä:   15.4.12 00:34:36

Olipa sikahyvä pätkä! Toi Jerryn kommentti sinisistä hiuksista jakso naurattaa :D

Päivämäärä:   15.4.12 10:21:06

Aika todeksi näyttää muodostuvan tämä mitä Alissa sanoi Jerrystä aiemmissa tarinoista "Susta tulee jotain niin täydellistä, että on ihme, jos sä saat elää täysi-ikäiseksi. Ja jos elät, niin ikinä et ainakaan löydä ketään tyttöä, joka meidän mielestä olisi sulle tarpeeksi hyvä!". :D

LähettäjäMeow_ 
Päivämäärä:   15.4.12 13:18:06

Siis tänään on saatava uutta pätkää ennenku lähden kotiin, jossa ei toimi netti (onneks täällä kaverilla sentään toimii)! :D Mä haluan lukea lisää ja lisää! :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   15.4.12 13:40:49

74. Kuopioon
Cami lähti sunnuntai-iltana kaupunkiin Dannin kyydillä ja Jerry jäi Mustaojalle napostelemaan kolmiolääkkeitä. Tai ei hän niitä tainnut enää maanantaina tarvita, sillä hän ilmestyi tallille iltapäivällä, kun olin satuloimassa Teeteriä.
- Sä taidat sittenkin selvitä niihin kisoihin, arvelin.
- Totta hitossa mä selviän. Mitä sä oot ratsastanu?
- Daisyn ja Peeven.
- Mä taidan sitten kokeilla Remua.
- Oletko sä nyt ihan varma? Sä et meinannut eilen päästä sohvalta.
- No se on ainakin varma ja helppo. Ja mä voin jo paljon paremmin.
- Tee tahtos, tapa kissas, sanoin kohauttaen olkapäitäni. Jos olisin tiennyt, että Jerry aikoi tallille, olisin itse vuorostani mennyt syömään jotain tässä välissä. Mahani tuntui niin tyhjältä, että se oli varmaan liimautunut selkärankaan, mutta en minä voinut ruveta soutamaan ja huopaamaan ja viemään Teeteriä takaisin tarhaan. Sen pää menisi ihan sekaisin.

Ehdin lähteä maneesiin sillä aikaa, kun Jerry kävi pyydystämässä Remun ja olin päässyt hyvään vauhtiin, ennen kuin hän ilmestyi sinne mustan tamman kanssa. En antanut heidän häiritä, mutta katselin kyllä sivusilmällä, miten hän selviäisi selkäännoususta. Se sujui vähän kankeasti, mutta onnistui kuitenkin. Kun muistin eron lauantaiseen, aloin olla ihan varma siitä, että Jerry ratsastaisi viikonloppuna.

Päivä läheni lähenemistään, mutta Jerryn kuntoutumisen myötä odotin sitä vain miellyttävän jännityksen vallassa. Jos paikkani joukkueessa olisi ollut varma, olisin varmaan kärsinyt unettomista öistä ja liian nopeasta ruoansulatuksesta. Nyt vain puuhastelin tarmokkaana kuin lähestyvää lomamatkaa odottaen. Ratsastin ja pyykkäsin, kävin äidillä velvollisuuskylässä ja kertomassa, mihin olin lähdössä viikonlopuksi ja kävin jopa yrittämässä kirjallisia. En päässyt läpi, sillä vaikka olisin uskoakseni pystynyt peruuttamaan traikkua vaikka Kajaaniin, en ollut yhtä innostuneena lukenut kuivia sääntöjä. No, onneksi Jerry ei ollut turhaan jättänyt minulle autoaan palatessaan Helsinkiin.

Lähdimme matkaan lauantaina. Jessi ja Vesku sekä kaksoset olivat kaikki kotona, joten minun ei tarvinnut yksinäni valmistella ja pakata kaikkea ja Alissakin oli tullut hoitamaan tallia. Jerry ja Cami ajaisivat omia aikojaan suoraan Helsingistä.
- Eikö ois ollu näppärää kaikkien kannalta, jos Eveliina ja Innuendo ois tullu samalla kyydillä? kysyin. – Meillähän jää yksi paikka tyhjäksi.
- Ne majoittuu eri paikkaan, niillä on tuttuja sillä suunnalla, Vesku sanoi. - Jännittääkö sua?
- Mikä mua jännittäisi? naurahdin, vaikka kyllä minulle oli se kisojenaluspaniikki iskenyt, jonka vallassa olin koko ajan varma siitä, että jotain hyvin tärkeää oli unohtunut. Siitä selvitäkseni olin kirjoittanut hyvin yksityiskohtaisen listan, jonka kävin läpi asia asialta vielä viimeisen kerran. Kävelin se kädessäni satulakaapilta toiselle ja ruksasin asioita sitä mukaa, kun näin niiden olevan paikoillaan.
- Kuule, lopeta toi, Sarri sanoi minulle. Hän ja Sunna olivat seuranneet minua jo jonkin aikaa, nojailleet toisiinsa ja naureskelleet. En ollut huomaavinani heitä.
- En, sanoin.
- Sä olet ihan kuin Hanna. Pahempi kuin Hanna! Ja mitä sulla on korvissa?
- Mä lainasin nää mutsilta, sanoin häkeltyen hiukkasen ja sipaisin helmikorvakoruja. – Eikö ne vähän niin kuin kuulu asiaan?
- Ihan kuin Hanna, sanoi Sunnakin. – Ota ne pois, ennen kuin se näkee sut. Se luulee, että sä teet pilaa siitä.
Mutta sitä en aikonut tehdä. Ne katoaisivat, jos pistäisin ne taskuun, eikä äiti kiittelisi minua.

Minä kiipesin Veskun autoon ja kaksoset Jessin. Olin varautunut pitkään matkaan kouluohjelmilla ja reputtamani kirjallisen kokeen materiaalilla, mutta lukeminen ei huvittanut. Osasin ohjelmat joka tapauksessa vaikka takaperin ja traikun vetämisestä voisin lukea ihan hyvin paluumatkallakin, en minä sitä tietoa mihinkään tänä viikonloppuna tarvitsisi. Pistin sen sijaan Veskun kertomaan kaikista hienoimmista kisoistaan ja viihdyttäydyin sillä tavalla aina Mikkelin liepeille asti. Siellä pysähdyimme ja kaksoset siirtyivät ajamaan. Kieltämättä minua pikkuisen kirpaisi ajatus, että hekin saivat kuljettaa hevosia, mutta minä en. Ensi viikolla se asia muuttuisi, lupasin itselleni. Olisi varmaan ollut mukavampaakin ajaa. Hiljaisen tien tuijottaminen kilometri toisensa jälkeen oli turruttavaa.

Päivämäärä:   15.4.12 19:17:13

Tykkään tosipaljo nuista Jerry-Henu -kohista! :)

Päivämäärä:   15.4.12 22:06:36

Ihanaa Jerry-Henriikkaa.. Kaipaan kyl lisää Leksaa!

Lähettäjä: berry&me 
Päivämäärä:   16.4.12 00:07:33

muuten kehtaisin valittaa pätkän lyhyydestä mutta johan tässäö on tullut monena päivänä lisäpätkiä!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   16.4.12 17:14:07

Olimme perillä iltapäivällä ja siinä vaiheessa kuskeja oli vielä kerran vaihdettu käytännöllisesti McDriven pihalla, joten olimme haukanneet myös välipalan. Rivi jaboja odotti meitä kentällä, jonne piti ajaa huomattavan kokoisen tallialueen läpi. Jos olin kuvitellut, että kaikki oli etelässä suurempaa, muutin nyt mieleni. Kyllä täälläkin näköjään osattiin. Mekin osasimme. Tällä porukalla hevoset siirtyivät väliaikaismajoitukseensa ilman montaakaan ylimääräistä liikettä ja täysin välikohtauksitta.
- Mitäs nyt? kysyin, kun ne oli juotettu ja kullekin oli annettu vähän heinää ja traikutkin oli viety niille osoitetulle parkkipaikalle.
- Mennään tässä välissä etsimään meidän hotelli ja asetutaan aloillemme, ennen kuin tullaan takaisin, Vesku sanoi.
- Meidän pitää käydä kaupassa ostamassa jotain iltapalaa, sanoi Sarri.
- Älä sure, kyllä me raaskitaan mennä ravintolaan syömään, Vesku lupasi.
- No tietysti raaskitaan, mä tarkoitinkin iltapalaa. Sipsejä ja limua yöleffan kanssa syötäväksi ja semmosta.
- Ei mitään yöleffoja. Aamulla on aikainen herätys.
Sarri pyöritteli silmiään paljonpuhuvasti ja tönäisin häntä.
- Meidän pitää nukkua ainakin kahdeksan tuntia, ilmoitin. Minä ja kaksoset jakaisimme huoneen, mikä oli parisataa prosenttia parempi vaihtoehto kuin Eveliina, ainakin ellei siellä bailattaisi aamuyöhön.

Löysimme hotellin ja kaksoset pistivät oitis merkille ostoskeskuksen sen välittömässä läheisyydessä. Sarri jätti kassinsa Sunnalle ja lähti sinne saman tien luvaten tulla perässä.
- Riittääkö teille puoli tuntia? Lähdetään sitten takasin liikuttamaan hevoset, Vesku kysyi.
- Mä luulin, että me saadaan ruokaa, sanoin.
- Niin me saadaankin, mutta eikö sentään odoteta, että Jerry ja Camikin ehtii tänne? Ota ranskalainen, Vesku ehdotti ja nappasi autosta mukaan myös eväspussimme. Mutta ei minulla nälkä ollut. Olin ainoastaan nolostunut siitä, etten ollut tajunnut meidän joutuvan vielä palaamaan tallialueelle. Vaikka selväähän se oli, hevoset eivät olleet saaneet iltaruokiaan ja kai ne tosiaan ansaitsivat tilaisuuden ojennella vähän koipiaan monituntisen matkan jälkeen.

Mutta nyt, kun olin taas saanut kiinni homman juonesta, asiat sujuivat ihan yhtä sutjakkaasti eteenpäin. Sarri tarjoutui ratsastamaan Daisyllä puolestani ja otin tarjouksen kiitollisena vastaan, sillä käytin mielelläni vähän aikaa kisa-alueen tutkimiseen. Jessi lähti oppaakseni, sillä hän oli ollut täällä ennenkin. Epäilemättä Suomessa ei ollut montakaan kisapaikkaa, missä hän ei olisi ehtinyt käydä. Kaikki ei ollut vielä ihan valmista, mutta osasi Jessi näyttää minulle maneesit ja ratsastuskentät, kisakanslian ja ilmoitustaulut, vessan ja tupakkapaikan.
- Mikä sua hermostuttaa? kysyin, kun hän pysähtyi sinne ja kaivoi tupakat esiin. Hän oli joskus sanonut tupakoivansa vain, kun kaipasi rauhoittumista.
- Ei mikään, musta vaan tuntuu ihan niin kuin olisin lomalla, hän sanoi tyytyväisenä. – Lomallahan saa harrastaa pikku paheita, vai mitä?
- Jos sä niin sanot, tuumasin. Minullakin oli taas vähän lomaolo ja tunsin mukavasti kuuluvani tänne, missä ajankohdasta huolimatta oli koko ajan käynnissä hillitty tohina. Hevosia ja ihmisiä liikkui kaikkialla ja kaikilla tuntui olevan jokin tärkeä tehtävä. Niin minullakin; kilpailisin huomenna.

Vesku ja tytöt eivät ratsastaneet kauan, vaan olivat jo palanneet, kun Jessi ja minä palasimme kierrokseltamme.
- Ethän sä rasittanut sitä? kysyin Sarrilta huolestuneena. Daisyllä oli tosiaan jo ikää ja olin ratsastanut sillä koko viikon.
- En, siinä on elämää kuin pienessä kylässä, hän lupasi ja se kuulosti hyvältä. Ratsut saivat ilta-ateriansa ja jabojen eteen jätettiin niiden aamuannokset. Joku paikallinen valvoisi tallialuetta ja antaisi ne niille ennen kuin me alkaisimme herätä hotellissa.
- Lähdetään syömään, Jerry ja Camikin on tullu jo, ne soitti, Jessi sanoi. – Mä käskin ne hotellin ravintolaan odottamaan meitä, kai se meille kelpaa.

Kaksoset halusivat vaihtaa vaatteita, ennen ruokailua, joten vaikka tavallaan olisin halunnut korostaa ratsastajuuttani, seurasin esimerkkiä. Onneksi olin tällä kertaa varautunut niin, että minulla oli muitakin kuin ratsastus- ja tuulihousuja, ei minusta olisi ollut menemään ravintolaan ratsastushousuissa ja hevosenhajuisessa fleecessä, vaikka ne miten olisivat Pikeuria ja KyraK:ta. Tosin sellaisiakin syöttölässä kyllä näkyi. Siellä oli paljon ihmisiä ja kaikki näyttivät jotenkin hevostelevilta. Hotelli ei ollut suurensuuri ja arvelin, ettei siellä paljon muita vieraita ollut kuin ratsastuskilpailuihin kauempaa tulleita.

- Mitenkäs Hanna? huomasin kysyä, kun Jessi johdatti porukkaamme suureen pöytään, jossa Jerry ja Cami jo istuivat.
- Mitä siitä? Kyllä se on tulossa, Vesku sanoi.
- Mä jotenkin odotin näkeväni sen täällä.
- Mä en tiedä, missä hotellissa se asuu, mutta ainakin ne tulee aika myöhään. Jonkun niistä sen ratsastajista oli pakko olla töissä tänään.
- Omituista, lausahdin ja vilkutin Camille, joka nyökkäsi takaisin. Se oli kai laskettava positiiviseksi asiaksi. Hän oli ollut vähän lyhytsanainen lähtiessään edellisviikonloppuna Mustaojalta Jerryn jäädessä sinne.
- Sullapa on tyylikäs pusero, kehaisin istuessani hänen viereensä, ja niin se olikin, musta paita teki hänestä jotenkin kohtalokkaamman näköisen.
- Kiitos, hän sanoi arvokkaasti ja huomasin, että he olivat odottaessaan tilanneet drinksuja. Tuskin vesilasilliseen sekoitustikkua ja sateenvarjoa laitettiin.
- Ei sitten mitään ryyppäjäisiä, huomenna on aikanen herätys ja pitkä päivä, varoitin ja Jerry irvisti minulle. Cami vain puhahti ja katsoi poispäin.

Lähettäjä: Toi 
Päivämäärä:   16.4.12 21:32:06

Voihan hittolainen, nyt on kyllä paha lähteä pitämään viikon taukoa, kun on niin monta suuntaa ja pistettä, mihin Henun asiat voi sillä välin ehtiä edetä! Mutta eipä tässä, meikä lähtee pitämään hauskaa huuuuiikeessa, suuressa porukassa ja päivittäytyy ajan tasalle sitten viikon ja muutaman päivän päästä. Pidä Sennnu huoli, että mä olen täysin kujalla palatessani. Se tapahtuu postaamalla mooonen monta ihana pitkää pätkää. ;)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   17.4.12 16:25:25

Kaksoset eivät mekkaloineet, vaikka hihittelivätkin ja rapistelivat sipsipusseja aika myöhään, mutta minua ei häirinnyt. Sohva, jolla nukuin, oli äärimmäisen mukava, enkä suostunut vaihtamaan sitä sänkyyn, vaikka Sunna esittikin, että kilpailijana minun pitäisi saada nukkua sellaisessa. Nukuin minkä nukuin, mutta kuuden aikaan unta ei enää riittänyt. Menin suihkuun ja kolistelin tahallani niin kovasti, että huonekaverinikin heräsivät.
- Liian aikasta, Sarri ilmoitti, kun tulin kylppäristä.
- Ei ole.
- SM-luokat on vasta iltapäivällä.
- Mutta mä menen sen A:n ennen niitä, ja eläinlääkärintarkastus on aamupäivällä. Te lupasitte juosta hevosten kanssa, muistutin ja sain heihin eloa, ennen kuin minun tarvitsi jatkaa, että Vesku oli halunnut koota joukkonsa ja lähteä taas kisapaikalle jo kahdeksan maissa.
- Mennään aamiaiselle, Sunna sanoi. – Syödään niiden buffa tyhjäksi!

Se oli houkutteleva ajatus, mutta kesti hetken, että sain itseni kuntoon, hiukset kuivaksi ja huomaamattoman meikin naamaani. Puin jo kisahousut tuulihousujen alle, jottei minun tarvitsisi kisapaikalla etsiä vaatteidenvaihtopaikkaa ja vedin fleecen vetoketjun kurkkuun asti kiinni, jotten tiputtaisi hilloa tai kahvia kisapaidalleni.
- Hotelliaamiainen on mun lempiruokaa, sanoi Sunna, kun astuimme edellisiltaiseen ravintolaan. Emme olleet ensimmäiset siellä ja tällä kertaa kaikki asiakkaat näyttivät pukeutuneen hevosihmisten tyyliin.

Olimme hyvässä vauhdissa noutopöydän tyhjentämisessä, kun muut tulivat, mutta meille ei tuottanut tuskaa jatkaa, kunnes hekin olivat saaneet vatsansa täyteen.
- Onko sulla kaikki okei? kysyi Jessi minulta.
- Tietysti, sanoin saatuani suuni tyhjäksi. Miksei olisi ollut?
- Mä vaan ajattelin, että jännittääkö sua. Onhan sulla kaikki kisakamat?
- Täällä alla, sanoin ja vetäisin vetoketjua hiukan auki. – Loput huoneessa. Saappaat kiillotettu. Nutturaverkko takin taskussa huulipunan kanssa.
- Ja sua ei jännitä?
- Mua alkaa kohta jännittää, kun mä alan miettiä, miksi sä kyselet sitä, ilmoitin.
- No anteeksi. Musta toi yhtälö vaan on omituinen, kun ajattelee, miten vähän sä olet kilpaillut. Mutta ehkä sä vaan olet sillä tavalla omituinen ihminen. Ainakin nuttura on siisti ja korvakorut kiillotettu.
- Sä näytät olevan menossa paremminkin työhaastatteluun kuin ratsastuskilpailuihin, Cami huomautti.
- Kouluratsastus on tämmöstä, puolustauduin ja muistin, etten ollut lakannut kynsiäni. No, se olisi tietenkin ollut liioittelua. Eiväthän ne hanskojen alta mihinkään näkyneet.
- Te ootte kyllä pähkähulluja koko sakki, Cami sanoi huonotuulisesti ja katsoimme häntä, muutkin kuin minä, hämmästyneinä. Hän punastui ja joi mehulasinsa tyhjäksi ennen kuin jatkoi.

- Matkustaa nyt toiselle puolelle maata nousemaan ylös ennen kuin aurinko nousee, ja sunnuntai-aamuna! Varsinainen loma!
- Syötiinhän me sentään ulkona eilen, Jerry uskalsi huomauttaa.
- Joo. Niin. Mä ajattelin, että me edes sen verran oltais oltu kahdestaan. Ja sen jälkeen sä rupesit nukkumaan.
- Älä nyt kiukuttele, Jerry sanoi ja rutisti Camia sillä kädellään, jossa ei ollut sämpylänpuolikasta. – Haenko mä sulle lisää mehua? Tai kuohuviiniä, auttaisiko se?
- Mä en ole juoppo enkä tarvitse mitään korjaussarjaa, ja mä voin hakea mehuni itse, Cami sanoi ja palatessaan takaisin pöytään hän näkyi koonneen itsensä. – Anteeksi. Mä en vaan ole nukkunut kovin paljon.

Lähettäjä: Ramona 
Päivämäärä:   17.4.12 16:46:59

Olipas lyhyt pätkä. No, en valita. Sain sapuskaluettavaa juuri sopivasti! :D

Lähettäjä: molli 
Päivämäärä:   17.4.12 16:48:01

Tykkäsin jotenkin tuosta pätkästä, vaikka olikin aika lyhyt, mutta Cami on aika läpinäkyvän mustasukkanen :D

Lähettäjä: Victoria 
Päivämäärä:   17.4.12 16:50:03

Menee pian umpeen, laittakaa vika linkki uuteen tai jtn.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   17.4.12 19:39:22

Mä puolitin tahallani tän päivän pätkän, kun katoin, että kohta tarvii uuden topicin :D

Päivämäärä:   17.4.12 20:07:49

mua vaivaa jos nää jää vajaiksi jotenn... :)

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.