Lähettäjä: Sennnu
Päivämäärä: 3.4.12 17:31:47
Miksi sä luulet niitä niin pahantahtoisiksi? :D
----------------
Kun kaikki oli valmista, annostelin ruoat lautasille, pyyhin niiden reunat roiskeista ja nostin kaiken pöytään. Jos Hannalla olisi ollut punaruudullinen pöytäliina, olisi voinut kuvitella olevansa italialaisessa ravintolassa. Tai niin minä kuvittelin, enhän ollut koskaan käynyt Italiassa ja Helsingin pizzerioissa ei juuri pöytäliinoilla koreiltu. Ja sitten me söimme. Ja joimme.
- Meidän täytyy avata toinen pullo, Hanna totesi, kun olin juonut oman lasilliseni ja pullo näytti tyhjältä. Ei minun lasini mikään tuoppi ollut, mutta Hanna oli vajuttanut pulloa etukäteen jo aika lailla.
- Ei kai, sanoin epäillen. Kahta rankkaa päivää seuraisi kolmas ja neljäs.
- Et kai sä ole ruvennut uskovaiseksi tai absolutistiksi sitten viime näkemän? Hanna kysyi palauttaen kirvelevästi mieleeni, miten olin viimeksi ottanut hänen viinilaatikkonsa evääksi.
- En, mutta…
- Pidä mulle seuraa, ettei mua ala kaduttaa, etten sittenkin lähtenyt sinne teatteriin.
Se oli käsky jos jokin.
- Mun pitää muistaa sanoa Kaitsulle, että meidän pitää kohta lähteä hakemaan täydennystä viinikaappiin, Hanna totesi kaataessaan meille lisää viiniä uudesta pullosta. – Italia on niin ihana paikka. Kunhan tää kisakausi vaan loppuu.
- Toiset käy Alkossa, totesin kuivasti. - Ja mikä tää Kaitsu sitten oikein on? rohkenin kysyä.
- Mun mies. Aviomies, jos ihan tarkkoja ollaan.
- Sä olet naimisissa? hämmästyin.
- Olen ollut yli kakskymmentä vuotta. Onko se niin kummallista?
- Sä asut täällä yksin, esitin viitaten olohuoneen suuntaan.
- Joo, ei me olla koskaan asuttu yhdessä. Mitä tekemistä sillä on minkään kanssa?
- Ei kai mitään, myönsin, vaikken ollut koskaan ajatellut moista vaihtoehtoa. Ihmisillä oli paremminkin tapana asua yhdessä olematta naimisissa. Katsotaanpa vaan vaikka äitiä ja Pertsukkaa.
Seuran pitäminen Hannalle oli helppoa. Tarvitsi vain kuunnella. Hän äityi kertomaan lapsuudestaan Ahvenanmaalla ja ensimmäisestä ponistaan, sitten toisesta. Ajattelin, että jos hän aikoi käydä lävitse joka ainoan hevosensa tähän päivään asti, emme poistuisi pöydästä ennen joulua, mutta ei hän sentään niin pitkälle jatkanut.
- Niin, että älä kuvittele, että mut on jo pentuna poispilkattu. Mä olen kyllä lapioinut oman kasani kakkaa, ja se on varmasti isompi kuin sun, hän julisti.
- Takuulla, myönsin auliisti. – Mä vasta opettelen. Sinä päivänä, kun on mun sadas aamutallivuoro, mä otan mukaan pullon samppanjaa.
- Sadas?
- Mä en juurikaan ole tehnyt sitä ennen kuin tänä kesänä.
- Jestas. Mikä neiti!
- Niinhän mä olen, sanoin. Sehän oli kaikin puolin totta, niin kirjaimellisesti kuin kuvaannollisesti. Hanna jäi tuijottamaan minua sanomatta mitään pitkään aikaan.
- No? kysyin lopulta, kun hermostuin.
- Tiedätkö sä, että suurin osa nuorista, jotka haluaa mulle töihin, kehuskelee tehneensä tallitöitä vähintään kymmenvuotiaasta?
- Niin varmaan.
- Puoletkaan ei ratsasta niin hyvin kuin sinä.
Se oli hunajaa korvilleni ja taisin jopa punastua.
- Mulla oli innostunut mutsi, mutisin. – Mä sain kyllä ratsastaa niin paljon kuin halusin.
- Ei se yksin siitäkään ole. Uskotko sä, että mä olen nähnyt sata pikku prinsessaa, joiden pappa betalar, eikä ne siltikään ikinä saa hyväksyttyä tulosta vaativasta A:sta?
- Uskon, sanoin. Minusta ei ollut oikea hetki huomauttaa, että toistaiseksi kuuluin samaan joukkoon. Minulla oli kuitenkin äärettömän hyvä olo siitä suunnasta, mihin keskustelu oli mennyt.
Mutta ei Hanna kehunut minua enempää vaan alkoi puhua hevosistaan, niistä, jotka olivat tallissa, ja mitä hän aikoi niille tehdä. Yllätyin kuullessani, että niin Milla kuin Ammokin olivat hiljaisesti myytävinä.
- Miten sä sitten uskallat antaa mun ratsastaa niillä kilpailuissa? Jos mä mokaan ja niiden kilpailuhistoriaan jää ikuisiksi ajoiksi huono tulos?
- Ei se haittaa. Jos niin käy ja joku kysyy siitä, mä vaan sanon, että sä olit joku äidin pikku kulta, joka halusi välttämättä kokeilla niitä kilpailuissa ennen ostopäätöstä, Hanna sanoi ja virnisti kettumaisesti.
- Eikä sitten ostanut, arvasin.
- Ei niin. Mitä sä aiot tehdä?
- Miten niin tehdä? häkellyin.
- Elämälläsi, Hanna sanoi kärsimättömästi. – Aiotko sä hevosalalle? Vai kiinnostaisko sua tämmönen kotikokin homma? Tai jonkinlainen yhdistelmä?
Leukani tipahti, mutta nostin sen nopeasti paikoilleen.
- Tarjoatko sä mulle töitä?
Minun oli vaan ihan pakko kysyä, mutta toivoin heti, etten olisi, sillä Hanna alkoi nauraa.
- En, mulla on nyt sopivasti henkilökuntaa. Paitsi ruoanlaittotaitoisia, mutta olenhan mä elänyt tähänkin asti. Mutta jos sä olet kiinnostunut niin pysyttele tilanteen tasalla. Kyllä täällä aina välillä tarvitaan uutta verta.
- Niin, sanoin ja sain nieltyä loppulauseen, joka kosketteli sitä henkilökunnan suurta vaihtuvuutta, josta olin kuullut kaksosten useasti laskevan leikkiä. Mutta alkuperäinen kysymys oli vielä ilmassa, ja kun Hanna kaatoi minulle lisää viiniä, otin rohkaisuryypyn ja sanoin: - Just nyt mä haluan ratsastaa. Paljon. Ja hyvin. Niin kuin sinä.
- Jahas, Hanna sanoi näköjään mitenkään yllättymättä, mutta hänen suupielissään oli tyytyväinen kare. – No, sitten sä olet oikeassa paikassa.
- Mä olen Mustaojalla, muistutin.
- Mustaojalla hyvinkin. Mähän sanoin, ettei täällä tarvita nyt väkeä. Mutta niin kuin mä myös sanoin, pysyttele kuulolla. Mitäs me tehdään Camille?
Hannan puhe hyppeli niin, että epäilin hänen seuraavaksi taas kysyvän, näinkö vaaleanpunaista kania. Olisin kyllä mieluummin puhunut ratsastuksesta kuin Camista.
- Ei kai meidän sille mitään tarvitse tehdä, arvelin. Miksi pitäisi? Miksi edes ottaa koko naista puheeksi?
- No, sehän on ihan väärä Jerrylle, vai mitä?
- Miten mä voisin tohon mitään sanoa? puuskahdin.
- No kai sulla on silmät päässä?
- Mä näen sievän, fiksun yliopiston käyneen nuoren naisen, jonka kanssa Jerry seurustelee.
- Mutta miksi? Sano mulle se! Hanna huudahti.
- Miksi mitä?
- Miksi ne seurustelee? Oletko sä koskaan nähnyt tylsempää ihmistä?
- Toritamma, muistin. – Kuule, eiköhän me vaan anneta Jerryn huolehtia omista seurusteluistaan. Ja Cami on herttanen tyttö.
- Mutta ei Jerryn pidä tyytyä mihinkään mitäänsanomattomaan herttaseen tyttöön. Sen pitää saada paras!
Siitä olin tavallaan samaa mieltä, mutta en kuitenkaan halunnut jatkaa tästä aiheesta.
- Annetaan sen hoitaa omat asiansa, ehdotin.
- Mä en ole varma, osaako se, Hanna sanoi.
- Silti. Siitä ei oo ikinä mitään hyvää seurannut, että sörkkii toisten asioita. Usko mua, mä olen tehnyt niin pari kertaa liikaa. Ja mulle on tehty niin.
Tosin se, että olin sörkkinyt Mintun ja Viltsun asioita oli osoittautunut hyväksi, muistin. Mutta en aikonut nyt mainita poikkeuksesta. – Cami ja minä ollaan kavereita, sanoin pisteeksi aiheelle.
- Okei, jos sä niin sanot, Hanna huokaisi säälivästi ja kaatoi meille lisää viiniä. – Onko toi sun oma väri? Hiuksissa siis?
- On, sanoin ihmeissäni. Mahtoiko se olla väärän värinen kouluratsastuskilpailuihin?
- Se näyttäisi paremmalta, jos sä laittaisit siihen vähän vaaleampia raitoja.
- On mulla ollutkin, mutta nyt mä olen vähän metsittynyt Mustaojalla.
- Se ei kannata. Entä ripset?
- Niin metsittynyt mä en ole, naurahdin ja sitten Hanna alkoi antaa minulle kauneudenhoitovinkkejä. Se oli hyvin omituista, mutta oikeastaan ihan kivaa. Kunhan Minttu kuulisi!
Vielä kolmaskin viinipullo aukesi ja tottumaton pääni alkoi tuntea vaikutukset.
- Mun pitäis varmaan mennä nukkumaan, sopersin, kun jouduin nielemään yhtä suullista pari-kolme kertaa. – Mä olen ihan kännissä.
- Lapsiparka, Hanna sanoi huvittuneena. – Mene.
- Yhdeksältä? kysyin ja yritin saada selvää ajasta, mutta design-kello seinällä ei ollut helpoimpia tulkittavia.
- Mahtasitko sä pystyä? Ei, mulle tulee aamulla oman seuran tytöt harjoituksiin. On parempi, ettei ne näe sua ratsastamassa. Sovitaan, että sä ratsastat huomenna vasta iltapäivällä.
|