Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Pääosassa Henriikka 10

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   4.3.12 14:24:52

Edellinen.

----------

Purskahdin nauruun.
- Mun taidot on hyvin kaukana koulukentiltä nyt, sen mä oon tällä viikolla oppinut. Mä oon vino, enkä osaa edes ratsastaa suoraan, huudahdin.
- No, kaikkihan alottaa jostain, Jerry sanoi huolettomasti.
- Ja mun aluelupa tuskin on vielä tullut voimaan, muistin. Olin jonain hulluuden hetkenä pistänyt sen maksuun silloin, kun Vesku oli muutama viikko sitten puhunut minulle aiheesta. Itse asiassa en edes tiennyt, toimiko koko homma sillä tavalla. Ehkä minulla oli ollut jo niin paljon taukoa, että minun pitäisi suorittaa jokin koe tai jotakin.
- No senhän näkee heti, kun menee kipaan. Mäkään en oo vielä ilmottautunut, ajattelin että tyyppaan Feistyn ensin, ennen kuin päätän, mihin luokkaan on fiksua mennä. Katotaan sitten yhdessä? Jerry jutusteli ja lampsi vierelläni kädet taskuissaan. Miesten ratsastushousuissa näytti aina olevan mukavat kunnon taskut. Minulla ei ollut yksiäkään sellaisia.
- Okei, kuulin sanovani ja siinä vaiheessa olimme päässeet tallin luo. Jerry jatkoi hakemaan Feistyä tarhasta ja minä pistin Remun pesuboksiin. En uskonut sen tarvitsevan pesua, mutta siinä se oli näppärä riisua.

Se oli hikinen myös satulan alta, mutta vain oikealta puolelta. Vasemmassa oli vain ruudullinen painatus satulahuovasta, mutta karva oli kuivaa. Onneksi Vesku ja Jessi tulivat ihmetellessäni sitä.
- Tuu kattomaan tätä, sanoin Veskulle ja hän tuli.
- Sä olet jumppauttanut sitä, hän sanoi hyväksyvästi. – Mähän sanoin, että se on vino.
- Teinkö mä niin kuin piti? kysyin huolestuneena.
- Jäljet näyttäis hyvältä.
- Jes, sanoin puoliääneen ja käänsin selkäni Veskulle, jottei hän näkisi tyytyväistä ilmettäni. Jotain olin tehnyt oikeinkin tänään.

En jäänyt kyyläämään Jerryn ratsastusta, vaan koska kerran olin ollut niin höveli, että olin päästänyt Veskun ja Jessin kahdenkeskiselle maastoretkelle, jatkoin kiltteilyä ja lupasin huolehtia lounaasta. Joku Jessin tuttava oli käynyt alkuviikolla ja tuonut laatikoittain vihanneksia ja kukkia. Levitin leikkuulaudan ruokapöydälle ja aloin pilkkoa siinä asioita tehdäkseni salaattia ja kasvisgratiinia. Kukkien annoin olla. Se oli hyvä paikka seurata, mitä tapahtui kentällä. Jerry näytti pärjäävän varsin mallikkaasti Feistyn kanssa, vaikkei hän taas kerran näyttänyt tekevän yhtään mitään, kunhan istui satulassa. Tuohon eleettömyyteenköhän minä silloin joskus olin rakastunut? Syvennyin muistelemaan, kunnes tajusin, mitä olin tekemässä ja lopetin. Sillä ei ollut mitään väliä, se oli menneisyyttä. Eikä sitä ainakaan ollut terveellistä miettiä, vaikka nyt totesinkin selvinneeni nostalgiahetkestä vammoitta. Jerry sai ratsastella ihan miten sievästi tahansa, eikä minun mahani siihen reagoinut. Olinpa reipas tyttö.

Reilun tunnin kuluttua olimme syöneet ja Jerry alkoi hätyyttää minua liikkeelle.
- Mihin? vastustelin.
- No katsomaan, pääsetkö sä kilpailemaan!
Minun ei tarvinnut kysyä, mitä mieltä Vesku ja Jessi olisivat siitä, jos veisin Remun radalle. Jerry oli selvittänyt koko tilanteen ja asian, jopa valinnut minulle hevosen ilman, että minun oli tarvinnut suutani avata.
- Mä en ole luvannut mitään, mutisin, mutta olisi ollut lapsellista hangoitella vastaan. Todennäköisesti en pääsisi osallistumaan vaikka haluaisinkin.

Mutta joku virkaintoinen kesäapulainen oli ollut ahkera ja maksuni näkyi kuin näkyikin suoritettuna.
- Dämn, sanoin.
- Etkö sä muka halua kilpailemaan? Jerry ihmetteli.
- Vitsi, sä olet välkky tänään. Eihän tässä oo kukaan muu hingunnu kilpailemaan kuin sinä, tuhahdin.
- No mutta lähdetkö sä? Lauantaina on ratsastuskouluoppilaiden luokat ja neljä- ja viisivuotiaita, mutta niihin Remu ei ole tarpeeksi nuori. Eikö se ole kuus?
- Taitaa olla, arvelin ja huomasin, että kyllä minua kuitenkin pikkuisen kutkutti. Minulla ei ollut paljon menetettävää. Kukaan ei tuntenut minua nimeltä, eikä Remun nimessä ollut sitä Mustaojan, joka olisi saanut kaikki tuijottamaan sitä arvostelevammin kuin Idols-kandidaattia.
- Mutta helppo B on lauantai-iltana viimeisenä, avoin aluekilpailuissa sijoittumattomille ratsukoille. Sehän teille sopisi, ja mä ehdin gruumata.
- Ja mitäs sä sitten menet?
- Mä menen sitten sunnuntaina.
- Mutta Feistyhän voisi mennä nuorten hevosten luokkiinkin.
- Niin voisi, mutta me ei nyt mennä semmosiin vaan avoimeen.
- Pitääkö meidän varata niille jabat, vai ajetaanko me sinne kumpanakin päivänä? kysyin käytännöllisesti.
- Eijei, ne on tietysti yötä Hannalla.
- Niin tietysti, sanoin tajutessani, että olimme matkalla lohikäärmeen takapihalle. – Hanna mahtaa ilahtua. Mä olen ihan sen lemppari-ihmisiä. Sen luonako me sitten nukutaan, vai autossa?
- Ei kun mun mummolla. Ilmottaudu nyt, että mäkin pääsen.

Oli viimeinen hetki perua, tai oikeammin kieltäytyä lähtemästä, mutta enhän minä voinut. Jerry olisi vielä ruvennut ihmettelemään syytä, ehkä hän olisi jopa epäillyt, etten sittenkään ollut päässyt hänestä yli.
- Kenen piikkiin? kysyin asiallisesti.
- Hmm. Joo. Sähän oot töissä.
- Ja mä olin kyllä aika lailla odottanut vapaata viikonloppua, vihjaisin.
- Äh, pidä vapaata sitten viikolla. Ja Veskun piikkiin tietenkin.
- No, siitä vaan sitten, huokaisin.

Re: Pääosassa Henriikka 10

Lähettäjäannika 
Päivämäärä:   4.3.12 17:15:09

flanu, laitatko mulle säpöä, saatan tietää missä toi poni on nykyään :) Kuulostaa ainakin tosi paljon samalta, vaikkei kaikki nyt ihan mätsääkkään.
Voin kertoo sitten tarkemmin säpössä, tai laittaa kuvia tms en täällä viitsis.

Lähettäjä: Piaff 
Päivämäärä:   4.3.12 17:32:55

Ihanaa. Miten joku tarina voikin saada ihmislapsen näin hyvälle tuulelle, mä virnistelen täällä itseksseni hölmön näköisenä.
Varsinkin ajatus lohikäärmeen takapihasta herätti erityistä hilpeyttä. :D

Lähettäjä: Lasikannu 
Päivämäärä:   4.3.12 18:15:09

Nojuu, kyl tuol oli taas kerran kommenttei jotka sai hymyn huulille, eli teksti on niinku aina, erittäin onnistunutta ! :P

Lähettäjämursuvaara 
Päivämäärä:   4.3.12 19:51:13

Diuuu mitäköhän tapahtuu Leenalla (oliko se Leena)? Jotain kivaa, toivottavasti.

Lähettäjä: EpE 
Päivämäärä:   4.3.12 19:59:49

Voi kuinka ihania pätkiä =) Toivottavasti Hanna leppyisi/mieltyisi Henriikkaan viikonlopun aikana ;)

Lähettäjä: sndy 
Päivämäärä:   4.3.12 20:40:39

en malta oottaa jatkoa!

LähettäjäFigaron_haamu 
Päivämäärä:   4.3.12 20:43:49

Täällä moni tuntuu haluavan Henun ja Jerryn palaavan yhteen, mut mä oon sitte ihan eri mieltä. Yh, Jerry.

Lähettäjä: flanu 
Päivämäärä:   4.3.12 21:04:21

Mä olen nyt niin onnellinen, että oon ihan täpinöissäni tästä pätkästäkin!

Löysin pienen rakkausponin<3 ja puhuin sen nykyisen omistajan kanssa ja pääsen sitä katsomaankin! JEEEE!!!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   5.3.12 17:12:36

Kaikkea täällä tapahtuukin, ponien etsitään ja löydetään -palsta :D
---------------
Jerry ei kuluttanut enempää aikaa Mustaojalla vaan lähti takaisin Helsinkiin ja iltaan mennessä minä huomasin olevani innoissani kuin teletappi.
- Olenko mä ihan hullu? kysyin Jessiltä tajuttuani, että minun pitäisi sittenkin lähteä hakemaan kisavaatteeni äidin luota.
- Et tietenkään, kilpaileminen on kivaa, tämä vastasi. – Vai oletko sä jännittäjätyyppiä?
- En, en ainakaan pahasti, olenhan mä kilpaillut jonkun verran… mutta en tämmösellä harjottelulla, jessus sentään! Enhän mä ole ratsastanut koko hevosella kymmentä kertaa!
- Enemmän kuin muilla täällä, vai mitä?
- No se, myönsin. – Ja apua! Koulukisat! Munhan pitää opetella ratakin! Mistä mä sen saan?
- Mä etsin ja tulostan sen sulle sillä aikaa, kun sä haet sun kisakamat, Jessi lupasi.

Täysin lainsuojattomasti puhuin koko matkan puhelimeen, vaikka olin pari kertaa ajaa tieltä. En ollut ajanut pikku autollani moneen päivään, enkä olisi uskonut, jos joku olisi sanonut, että se taito rapisi niin pian. Nopeammin kuin ratsastus. Minun piti joka tapauksessa saada kertoa Mintulle uusimmat käänteet elämässäni.
- Hitto, sä olet kanssa yks kissa, hän sanoi hätkähdyttävästi.
- Häh? Miten niin?
- No, tipahdat tolleen jaloillesi. Ensin sä oot työtön, asunnoton ja jätät poikaystäväsi ja hep, kohta sä oot hommannu paikan, jossa sä saat ratsastaa työksesi, kun muiden pitää maksaa siitä mansikoita.
- Oletko sä kade? kysyin paheksuvasti. – Ei tässä nyt oo pelkkää iloa ja onnea ollut tää Peltoskan elämä tähän asti.

Sitten mielikuvitukseni lennähti liikkeelle. Seuraavaksi Minttu sanoisi jotain tyyliin ”ai ei vai” ja alkaisi syyttää minua siitä, miten äiti oli aina hemmotellut minua, hommannut hevosen ja vaikka mitä. Minä kysyisin loukkaantuneena, halusiko hän muka olla kuolleen vauvan äiti ja Minttu sanoisi, että itsehän olin halunnut Jerryn ja mitäs en ollut huolehtinut… sitten olisimme riidoissa ensi kertaa vuosiin ja taas vuosiin.

Mutta eihän Minttu.
- Sori, mä taidan olla pikkuriikkisen kateellinen, hän sanoi sovittelevasti. – Mun täytyy myöntää, että ihan vaan joskus mä toivon, että oisin viettänyt villiä poikamiestytön elämää pikkasen kauemmin.
- Älä huijaa, nauroin helpottuneena. – Sä suunnittelit Minnin ihan tasan tarkkaan, kun et päässy ekalla eläinlääkikseen. Ja Vallu tilattiin kesälomalle, se on musta ihan huippu. Sitä paitsi ne on ihania, eikä sulla ole mitään katumista, ja Viltsukin on.
- Niin onkin, Minttu piristyi. – Ja onneksi sä seikkailet ja sähläät niin, että mulla riittää katsottavaa eikä tarvitse itse hölmöillä.
- Hölmöilenkö mä sun mielestä, kun meinaan kisaamaan? huolestuin.
- Et varmastikaan, jos Vesku kerran sanoo, että sä voit. Mä en vaan meinaa nähdä sua kouluradalla. Siis, sähän oot aina tehny mieluummin vähän sinnepäin. Mutta tietysti, jos Vesku meinaa, että sä olet valmis…

Kylläpä minua alkoi ärsyttää Mintun Veskuun vetoaminen.
- Mä olen ratsastanut viime viikot niin, että mä luulen kohta olevani kentauri, ilmoitin. – Kahdet ridahousut oon joutunu heittämään pois, kun ne on menny puhki.
- Kentaurit ei varmaan käytä housuja.
- No, oli miten oli, mun täytyy nyt lopettaa. Mä olen just perillä.
- Sano terveisiä! Ja harmi, että sun pitää mennä jonnekin Hankoon asti tekemään kisadebyytti, me oltais muuten voitu tulla katsomaan sua!
- Puolensa silläkin sitten, ainakin mä saan mokata ihan keskenäni, sanoin tyytyväisenä. Heitin puhelimen toiselle etupenkille ja käännyin äidin pihaan.

Olin vähän toivonut, että äiti ja Pera eivät olisi olleet kotona, mutta siellä he olivat keskellä kesäidylliä, huitoivat hyttysiä ja siemailivat kylmää olutta takapihallaan.
- Jahas, mitäs sulle kuuluu? äiti kysyi minut nähdessään.
- Mä tarvitsen mun kisakamat sittenkin sanoin arvioiden hänen humalatilaansa.
- Menetkö sä kilpailemaan?
- En kun naamiaisiin. Tietty mä menen kilpailemaan, sanoin ärsyyntyneenä. Olin ollut ärsyyntynyt jo lähtiessäni, osaksi siksi olin käyttänytkin matkan Mintun kanssa juttelemiseen.
- Jestas, miten hienoa! Minne ja koska? Millä hevosella?

Äiti nousi ja lähti perässäni sisään, joten minun oli vähän niin kuin pakko vastailla, mutta tein sen hyvin lyhyesti. Minulla oli huono omatunto siitä, että olin syöttänyt heille edelliskerralla sen ratsuttajajutun ja nyt pelkäsin, että äiti kuvittelisi minun yhtäkkiä osoittautuneen ennen näkemättömäksi lahjakkuudeksi. Minun täytyisi olla hyvin tiukkana, etteivät he päättäisi huvikseen ajella Hankoon katsomaan minua. Mutta äiti vaihtoi jo puheenaihetta.
- Toivottavasti se Sara ei pistänyt kovasti pahakseen, kun Pera sanoi, ettei se enää voi kuskata sitä.
- Mä en ole jutellut Saran kanssa nyt, sanoin masentuen.
- Voi voi, ehkä se sitten suuttui kuitenkin. Mutta meillä alkaa työt taas ja…
- No ei kukaan voi olettaa, että Pera kuljettaisi sen hevosta kaikki tiistai-illat. Jos se siitä suuttui niin ihan sama. Mutta se ei tainnut sitten loppujenlopuksi ottaa kovinkaan hyvin sitä, että mä lemppasin Teemun, huokaisin.
- Mitä Teemulle kuuluu? äiti kysyi valppaasti.
- En mä tiedä. Mä en ole puhunut sen kanssa. Ei sillä kuitenkaan ole mitään uutta sanottavaa, eikä se enää soittelekaan kovin usein.

Siinä vaiheessa olimme päässeet vierashuoneeseen ja kaivoin kaapista lihavan pukupussin, jossa äiti viimeksi oli sanonut kisavaatteideni olevan. Minuun oli äkkiä iskenyt epäilys niiden kunnosta. Olin puhunut ihan totta, kun olin sanonut Mintulle joutuneeni heittämään jo kahdet housut pois, mutta en minä ihan niin ahkerasti ollut sentään ratsastanut. Ei, ne olivat olleet niitä halvimpia clarinopaikkaisia, jotka olivat omia aikojaan hapertuneet ja lopulta tulleet pesukoneesta reikäisinä kuin punkkarin sukkahousut. Avasin pussin ja kaivoin sieltä kaiken pois.
- Nyt mä tajuan, että halpaa ei kannata ostaa, sanoin otsa rypyssä ja levittelin molempia valkoisia housujani. – Onko näissä nahkapaikat?
- On ainakin toisissa, äiti muisteli ja alkoi hypistellä niitä. – Mahdutko sä niihin?
- Niin, sekin pitää kokeilla, huokaisin ja aloin stripata kokeillakseni. En viitsinyt ajaa äitiä pois, sillä jos ne hajoaisivat saman tien, minun pitäisi varmaan anoa avustusta uusiin. En mitenkään voisi mennä kisoihin muissa kuin valkoisissa. En näihin kisoihin, Mustaojan hevosella ja samalle paikkakunnalle, missä Hanna asui. Tietysti, jos ne eivät mahtuisi, olisi tilanne sama.

Yllätyksekseni kummatkin mahtuivat sujahtamalla jalkaan ja näyttivät valkoisen kisapaidan kanssa ilahduttavan professionaalisilta.
- Sano, ettei nää oo hajoamassa, pyysin kääntäen takapuoleni peiliä kohden. Okei, ei punaisia alushousuja lauantaina.
- Ei niissä ole mitään vikaa, sä näytät hienolta, äiti sanoi hyväksyvästi, mikä tuntui mukavalta, kunnes katseeni osui takkiin.
- Persus.
- No mitä?
- Toi ei oo hyvä. Mulla pitäis olla musta takki, koska mulla on musta hevonen!
- No nyt sun täytyy tyytyä tohon, eikä Mustaojalla varmaan kuitenkaan sinistä hevosta olisi, äiti tuumi ja nosti harmahtavansinistä vaatetta, joka aikoinaan oli ollut mielestäni tyylikkyyden huippu. Siinä oli jopa punottu, kullanvärinen nyöri kirkkaamman sinisen kauluksen reunassa ja muistin ajatelleeni, että se korostaisi mukavasti hiuksiani ja päinvastoin.

- Mä olen sitä paitsi ihan varma siitä, että se on esteratsastajan takki eikä kouluratsastajan, väitin.
- Mikä ero niillä on?
- Mä en tiedä, mutta varmasti joku.
- Se kelpaa, äiti toisti sen verran jämäkästi, että minun oli vain pakko uskoa. Luojan kiitos ne sentään mahtuivat, vaikka olin vähän pelännyt muuta. Mutta ihme kai olisi ollut, ellen olisi tällä uudella elämäntyylillä laihtunut.
- Mun täytyy mennä. Voisitko sä jeesata muutamalla kympillä, että mä saisin valkoset hanskat? Mä luulen, että mua ei päästetä radalle ilman sellasia.
- No kyllä mä sen verran, äiti lupasi.

Lähettäjä: Polli 
Päivämäärä:   5.3.12 17:42:21

Että mie tykkään tästä tarinasta <3

Päivämäärä:   5.3.12 19:00:50

Tyksytän tätä Pollin tapaan^^

Plääh, ensin selviää yks poniasia ja sit on vielä toinen ratkastavana... Näillä näkymin pakko tarjoutua kaverille ottaa sen lämpönen ylläpitoon, et sais A:lle tarhakaverin, kun se nyt on päättänyt puremisen lisäks ruveta karkailemaan kun on yksin (kumpaakaan ei oo ilmenny sillon ku se on tarhannu kaverin kanssa). Pirun luupäähän kun ei ees mee jakeluun mitkään sähköiskut tai vastaavat...

Lähettäjä: Keukeu 
Päivämäärä:   5.3.12 19:03:42

Jestas sentään kun oli montaa tarinaa lukematta! Ihanaa!!!!!
Hannahan vois seuraavaksi palkata Henun hommiin kun näkee kuinka se on kehittynyt! Tai jotenkin muuten tulla tarinaan mukaan... =)
Ja Jerry kans. Jotain sutinaa nyt uudestaan noiden kahden välille.
Mahtavaa, että ollaan Mustaojalla taas, nyt vielä vähän jotain hömppäromantiikkaa Henulle mukaan, niin ah, iltojen lukunautinnot on taattu!

Lähettäjä: des 
Päivämäärä:   6.3.12 09:57:45

Hanna saa sydänkohtauksen suututtuaan lastaustilanteessa ja jonkun pitää tulla hoitaan tallia..? Onhan se ny jo vanha ;)

Lähettäjä: Toi 
Päivämäärä:   6.3.12 11:37:05

Njau, just ollaan tämmösessä kohdassa ja tää tyyppi täällä näin saa ruveta 24/7-viihdyttäjäks. Edessä seittemän päivää lukutaukoa = ehdin tippua kärryiltä ja ehdin myös tuskailla, kun en pääse lukemaan. Mutta sitte onki varmaan taas pino luettavaa odottamassa täällä, kun ens keskiviikkona pääsen lukemaan! Yay! :)

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   6.3.12 16:27:33

niin sittenku Jerry ja Henu menee yhteen, niin ne tietenki perii Hannan tallin niin Alissa tai joku muu tytöistä saa mustaojan! :D tietysti olettaen että Jerry ja Henu menee yhteen... ;D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   6.3.12 16:54:21

Hanna, sydänkohtaus, kuolema? Mä en jotenkin näe yhteyttä :D
-------------------
57. Valkoisissa vaattehissa
Aikaa harjoitteluun ei ollut mainittavasti, mutta ehdin sentään opetella radan ennen perjantai-aamua, jolloin Jerry sivumennen sanoen tuli taas ratsastamaan. En ehtinyt kiinnittää häneen kummempaa huomiota, sillä Vesku oli luvannut katsoa ratsastukseni ja korjata, mitä korjattavissa oli. Ratsastin ehkä huonommin kuin ikinä, kun yritin samaan aikaan muistella rataa, yrittää itse olla suorana ja korjata Remun vinoutta miten parhaiten taisin.
- Älä tee noin kauheasti, Vesku sanoi.
- Mutta…
- Jos sä yrität liikaa, kaikki menee takuulla huonosti. Anna sen olla sellainen kuin se on. Se ei korjaannu ennen huomista. Pidä se vaan mahdollisimman rentona. Kukaan ei odota teiltä mitään kovin kummosta.
- Eikö? sanoin helpottuneena.
- Ei. Kunhan totuttelette toisiinne, eihän Remukaan ole ollut kilpailuissa kuin pari kertaa.

Se ei oikeastaan hälventänyt huoliani pätkääkään, mutta hälvensi kuitenkin, jos ymmärrätte. Tietenkin halusin pärjätä paremmin kuin kukaan oli osannut odottaa, mutta oli miellyttävää joskin vähän alentavaa kuulla, ettei kukaan odottanutkaan meiltä mitään.
- Viitsitkö sä putsata Feistynkin kamat? Jerry kysyi toiveikkaana, vaikka minulla ei ollut ollut aikomusta putsata yhtään mitään. vaihtaa vain valkoinen satulahuopa Remun satulaan ja pakata mukaan kahdeksan paria valkoisia pinteleitä.
- Totta kai, jos sä putsaat Remun, lupasin auliisti. – Muistathan sä, mä gruumaan sua, sä mua.
- Hittolainen, Jerry sanoi hyväntuulisesti. – No, putsataan sitten kumpikin omamme.

Minun piti katsoa Jerrystä mallia. En ollut vuosikausiin puhdistanut varusteita, ellei kostealla pyyhkeellä pyyhkimistä laskettu, eikä sitä tässä tapauksessa näköjään laskettu. Jerry käytti nahkasaippuaa ja jonkinlaista rasvaa ja minä tein perässä parhaani mukaan.
- Mihin aikaan me lähdetään? kysyin, kun olimme valmiit.
- Puoliltapäivin varmaan riittää mainiosti, Jerry arveli. – Mä en vaihda vielä satulahuopaa. Mä ratsastan sillä illalla Hannalla.
- Entä minä?
- Ei sun varmaan kannata aamulla, se väsyy vaan, Jerry sanoi tietäen tasan tarkkaan, mitä olin kysynyt.
- Okei. Nähdään sitten huomenna.

Minä sain tolkuttaa itselleni koko illan, yön ja seuraavan aamunkin, ettei minulla ollut mitään syytä jännittää. Olinhan vain pakkaamassa traikkuun lainahevosen käydäkseni ratsastamassa sillä yhden pienen kouluradan. Minulta ei odotettu muuta kuin että kävisin radalla, ratsastaisin oikeat asiat oikeassa järjestyksessä ja siinä kaikki. Ei mitään stressaamista.

Hoin sitä niin kauan, että melkein uskoin itsekin ja keräsin aamulla kaiken tarvittavan valmiiksi, harjasin hevoset ja palmikoin Remun harjan. Onneksi Jerry ja Cami saapuivat, kun viimeistelin sitä, sillä sen jälkeen sijaistoimintoni olisivat loppuneet. Mutta nyt saatoin jatkaa touhuamista tehokkaan näköisenä ja mennä vahtimaan, miten Jerry peruutti autonsa traikun eteen.
- Vähän vielä, ohjasin ja nostin sitten käteni, jotta hän pysähtyisi. Hitto, kuulostin pikkulikalta, joka pyrki pätemään.
- Laita se kiinni! Jerry kailotti roikkuen puoliksi ulkona etuikkunasta.
- En mä osaa, aloitin, sillä olin vannonut itselleni jättää sen homman aina osaavammille. Näin kauhukuvia, joissa traikku irtosi kaarteessa ja jatkoi matkaansa vastaantulevien kaistalle ja ojaan ja… - Tarkista se sitten. Mä en oo koskaan tehnyt tätä, sanoin kumartuen koukun puoleen muistelemaan, mitä Ulla oli sille tehnyt.
- Haloo, miten vaikeeta on laittaa traikku koukkuun?
- Tarkista tai tuu ite laittamaan!
- No tarkistan, tarkistan.
- Mä voin tarkistaa! hihkaisi Cami ja kuulin oven paukahtavan hetkeä ennen kuin hän loistavasti hymyillen kiersi auton ympäri. Hip hei ja huraa. ”Joku, joka tietää, mitä tehdä.”

Onneksi Camista ei lastauksessa ollut apua, tavaroita hän kyllä osasi kantaa varustekaappiin.
- Kumpi pannaan ensin? kysyin Jerryltä.
- Feisty. Tietty. Ettei se saa mitään ideoita, kun se joutuu kulkemaan hemaisevan tammanpyllyn ohi.
- Tietysti, mutisin. Minä olin arkaillut kysyä orin ja tamman kuljettamisesta samassa kopissa, mutta tässähän sekin selvisi, ja sitä paitsi Jerry asensi etuosaan ylimääräisen väliseinän palasen niin, että hevoset eivät pystyisi haistelemaan toisiaan.

Kuljetussuojat, hanskat, liina, turvalukot. Minä, joka pienempänä sain luikerrella etupuomin alitse ja Jerry sulkemassa takapuomeja. Kun hevoset olivat kopissa, tarkistin, että Cami oli laittanut kaikki tavarat paikoilleen, mukaan lukien minun kassini ja pukupussini. Onneksi varustekaapin oveen oli teipattu lista kaikesta, mitä yleensä ottaen saattoi tarvita.
- Valmis? Jerry kysyi.
- Onko sulla kisavaatteet? kysyin.
- Takakontissa. Onko sulla?
- Paitsi saappaat ja kypärä ja ne on tossa ja mä olen valmis!
- Sitten mennään.

Päivämäärä:   6.3.12 17:27:20

Ei se mitään, en mäkään nää Hannan, syänkohtauksen ja kuoleman välillä yhteyttä :D. Huisia, kun seuraava pätkä on toivottavasti tosi jänskä!

Lähettäjämursuvaara 
Päivämäärä:   6.3.12 17:53:18

Nyt se kuitenkin unohti jotain tärkeetä, rahat, rokotukset tai jotain muuta tärkeetä

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   7.3.12 16:14:15

Takapenkki oli tietenkin minulle ja kiipesin sinne kiltisti kuin kesäleirille lähtevä lapsi. Minulla oli kirja ja sen välissä ohjelmani, ja niiden seurassa aioin viihtyä koko matkan. Jospa vain olisin tajunnut ottaa korvatulpat mukaan. Cami oli sanonut joskus pälpättävänsä kuin kattilallinen hernerokkaa, kun oli hermostunut, mitä en voinut pitää pahana, sillä niin tein itsekin. Nyt hän ei ollut kovin suulaalla tuulella, mutta piti kuitenkin yllä pientä jutustelua. Pääasiassa hän puhui Jerrylle, mutta heitti aina välillä jotain minunkin suuntaani, kai, jotten tuntisi itseäni ulkopuoliseksi. Se yksin riitti rikkomaan huteran keskittymiseni, jota ei oikeastaan ollutkaan. Ihan sama, juttelivatko he Camin työviikosta, Dublinista tai seuraavan viikonlopun suunnitelmista. Minä en voinut lukea. Ja sitten oli musiikki. Ensin kuvittelin, että autossa oli radio päällä, koska omassani kuuntelin aina radiota. Kehäkolmosella kuitenkin ymmärsin, että meidän oli pakko kuunnella levyä. Mikään asema ei soittaisi peräkkäin noin monta kappaletta Irinaa.

- Laita jotain muuta, Jerry sanoi, kun minäkin olin jo toisen kerran kuullut, että ”älä sano mitään ettet vain sanoisi sitä minkä molemmat sanomattakin tietää”. Minulla ei tähän asti ollut ollut mitään henkilökohtaista Irinaa vastaan, koska en ollut hänen kanssaan läheisempi tuttava. Nyt aloin olla aika varma siitä, etten halunnut olla näinkään läheinen. Minä etsin yleensä kanavan, jolta tuli jotain rytmikästä ja tanssittavaa, ja erittäin harvoin se tarkoitti mitään suomenkielistä. Suomenkieliset laulut tuntuivat minusta aina jotenkin teennäisiltä. Kuka muka puhui käyttäen sellaisia sanoja?
- Okei, Cami sanoi aurinkoisesti. – Miten ois Maija?
- Tota, mä yrittäisin vielä keskittyä tähän mun ohjelmaan. Oisko teillä mitään portugalinkielistä tai jotain, mikä ei pakota kuuntelemaan sanoja? sanoin anteeksipyytävästi.
- Auts, oisit heti sanonut! Mä etin jotain! Cami lupasi ja kohta autossa alkoi leijua jotain, josta minulle tuli mieleen Harry Potter ja huispauksen maailmanmestaruuskisat.
- Irlantilaista kansanmusiikkia, ihan loistava levy, vaikka mä nappasin matkamuistoksi suunnilleen ensimmäisen, jonka näin, Cami säteili.

Asioilla on puolensa. Hankoon päästessämme olin niin ärsyyntynyt ja hermoni sellaisilla raapaleilla, että kisajännitys tuntui solmulta villasukan kantapäässä, pieneltä ja aikoja sitten litteäksi tallatulta. Se, että saattaisin kohta kohdata Hannan, ei ollut yhtään sen suurempi huoli. Radastani minulla ei ollut minkäänlaista mielikuvaa, mutta se ei oikeastaan huolettanut minua kovasti. Kyllä minä sen osasin. Olin edellisyönä kääntänyt kylkeä neljän maissa, ollut valveilla parin minuutin verran ja lopottanut sen ääneen. Kyllä se minun päässäni oli, kunhan mikään ei vaan tullut sen eteen. Mikään sellainen kuin Camin levyt.

- No niin, sanoin, kun lähestyimme Hannan tallia. – Ei hitto. Täällähän on kauhea ruuhka – ei kai ne kisat täällä oo?
- Täällä tietysti, etkö sä sen vertaa kilpailukutsua lukenut? Jerry sanoi vilkaisten minua, ei vain peilin kautta vaan ihan oikeasti.
- No en kyllä ehtinyt, semmonen kiire sulla oli saada mut ilmottautumaan, etten mä ole lukenut sitä vieläkään, puhahdin, mutta samalla ajateltuani kuumeisesti kaksi hetkeä totesin, että tämähän oli ihan loistava juttu. Hevosten kuljettaminen stressasi minua ja nyt Remua ei tarvitsisi enää kuljettaa minnekään ennen huomista. Minulle tuli suorastaan kevyt olo.
- Hannalla oli aikoinaan tapana kerran kesässä järjestää täällä kisat, ja nyt se on päättänyt alottaa sen tavan taas, Cami selitti auliisti. – Sen mielestä SeaHorseWeek leimaa Hangon liiaksi esteratsastuskaupungiksi.
- Okei, sanoin miettien, miksiköhän Hanna sitten oli ristinyt tämän oman kilpailunsa. Meduusaviikonlopuksi?

Jerry joutui ajamaan parkkipirkkojen viittomien mukaan pitkälle maneesin taakse, missä oli traikkua jos jonkinnäköisessä sekasorrossa ja minä tajusin ilahtuneena, että tämä Hannan mallitalli oli pienempi kuin Mustaoja. Hienompi ehkä kyllä, kun täällä oli tiilitalli ja putkitarhat, mutta täältäpä puuttui pihatto ja laitumet.
- Me voidaan siirtää auto illemmalla, Jerry sanoi, kun Cami kysyi, ettemmekö muka olisi vain voineet ajaa tallin oven eteen, kun kerran olimme jättämässä hevoset tänne joka tapauksessa. Minäkään en olisi yrittänyt ajaa sen ihmisjoukon ja makkarakojujen läpi, jotka kansoittivat tallipihan. Puhumattakaan siitä, että parkkivahdit olisivat todennäköisesti ampuneet meidät, jos olisimme yrittäneet lippusiimojen läpi tai ohi.

Lähettäjä: PV 
Päivämäärä:   7.3.12 17:43:28

Meduusaviikonloppu :'D
Joskus pohjin että mitä hohtoa näissä tarinoissa on. Tää on välillä vähän tylsä, mutta paikoin on tosi mielenkiintoisia pätkiä. Tykkään miten niin aidosti saadaan kuvattua kaikkea - varsinkin tallipätkiä. Mutta ehdottomasti kaikki hauskat sanavalinnat on parasta näissä tarinoissa :D

Päivämäärä:   7.3.12 20:18:51

Kohta se jännitys alkaa! Jee! :)

Cami on kyllä ärsyttävän olonen, mutta no can do...

Lähettäjämursuvaara 
Päivämäärä:   7.3.12 20:57:38

Cami on niiiin ärsyttävä, siitä eroon jookos?

Päivämäärä:   7.3.12 22:11:47

komppaan edellisii, Cami rassaa miu hermoi jotenki.. nojoo,ehkä siin on samaa ku mius itessäin mut silti..
niinku flanu sano, no can do

Päivämäärä:   7.3.12 23:01:12

unohin kirjoittaa että cami ja teemu sopisivat täydellisesti yhteen :'D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   7.3.12 23:11:53

PV, kiitti hauskasta kommentista tossa aiemmin :'D
Mukavaa, jos mun sanakäänteet miellyttää. :)

Lähettäjä: 8)) 
Päivämäärä:   8.3.12 10:54:38

keksikää mistä kirjoitan kolumnin.. lukion lehteen :D
Kohta alan kirjottaa siitä miten mielikuvitus muuttuu todeksi ja haluun muuttaa mustaojalle :D

Päivämäärä:   8.3.12 15:17:56

8))Mustaoja muuttuu todeksi hirveän helposti ainakin mun päässä! :'D Joskus olen ottanut Hippoksen käteen ja saanu itteni kiinni ajattelemasta "katon oisko Jerrystä yhtään juttua" ja kerran käveli kadulla vastaan tyttö joka muistutti mun käsitystä Henusta sinisine hiuksineen ja hyvä etten pysähtyny juttelee sille :'D Suu vähän kurmuili kun tajusin että hei tää on vaan mielikuvitusta. En suinkaan uppoa tarinoihin..
Näkeekö kukaan muuten lukiessaan tarinaa kuin elokuvana? ettei näe ollenkaan tarinan tekstiä vaan uppoutuu niin täysillä että tosiaan on kuin katsoisi elokuvaa? Itellä aina jos vaan on tekstiä jota jaksan lukea ja sopivan verran tekstiä takana (siu-puoli). Taas yksi syy miksen tykkää ihan mini tekstipätkistä!!! :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   8.3.12 17:11:48

8)) musta toi kuulosti hyvältä idealta, mä haluun sit lukea!
--------------
- Mä käyn tarkistamassa, mihin me voidaan viedä hevoset, Jerry sanoi käännettyään yhdistelmän hyvään paikkaan kentän taakse.
- Tulenko mä mukaan? Cami kysyi, mutta Jerry oli jo menossa ja huitaisi vain kädellään. Minä hyppäsin ulos autosta mitä pikimmin. Halusin raitista ilmaa, halusin oikaista itseni ja raajani ja halusin vähän hajurakoa Camiin. Turha haave tietenkin sikäli, että hänkin nousi autosta, mutta ainakin ympärillämme oli enemmän avaruutta.
- Otetaanko ne ulos? Cami ehdotti, mutta pudistin pontevasti päätäni.
- Ei tehdä niille mitään, ennen kuin Jerry tulee ja sanoo, mihin ne saa viedä.
- Eikö sua jännitä mennä kilpailemaan?

Mietin muutamankin hetken, mitä vastata semmoiseen kysymykseen, etenkin, kun se tuli Camin suusta. Ei minussa ollut naista esittää, että olin yhtä cool ja tottunut kisaamaan kuin Hanna itse, tai Jerry tai Vesku.
- Ei niin kauheasti kuin mitä mä pelkäsin, sanoin totuudenmukaisesti.
- Voi vitsi, Cami huokaisi. – Mua jännittäisi jo ajatus ratsastamisesta. Mutta tietystihän sä olet harrastanut sitä enemmän. Mä toivon kauheasti, että sä voitat!
Minä tyrskähdin ääneen kuullessani moista.
- Mä en tosiaankaan tule voittamaan. Tää on vain ja ainoastaan kokemusten hankkimista. Helppo luokka ja varmasti sata taitavampaa osanottajaa, selitin, ja Cami katsoi minua kunnioittavasti.
- Musta ei ikinä olisi tommoseen.
- Mihin?
- Ammattiratsastamiseen.
- Ei mustakaan olisi pankkineidiksi, sanoin suopeasti, vaikka en oikeastaan tiennyt, miksei olisi ollut. Kai siihen nyt kuka tahansa näinä viivakoodien ja laskukoneiden aikoina pystyi? Cami kuitenkin näytti pitävän repliikistäni ja me hymyilimme toisillemme ymmärtäväisesti ja kunnioittavasti ja minä olin tukehtua siirappiin ja valheisiin. Ja ennakkoasenteisiin. Cami oli aina ollut minulle pelkästään kiltti ja ystävällinen. Minun olisi pitänyt ajatella hänestä pelkkää hyvää Irinasta ja Maija Vilkkumaasta huolimatta. Ellen pystyisi siihen, joku alkaisi vielä ihmetellä, ettenkö ollut päässyt Jerrystä yli.

Jerry viipyi ja viipyi ja Cami kuikuili häntä kuin merimiehen muija rantakalliolla, kunnes käskin hänen kaikin mokomin lähteä perään.
- Pärjäätkö sä täällä? hän kysyi.
- Ehdottomasti, sanoin. Istuskelin muutenkin täysin toimettomana jalkojani heilutellen takapenkillä, eikä traikusta kuulunut inahdustakaan. Olin kyllä avannut sivuovet ja tarkistanut, että molemmat elikot olivat hengissä ja jaloillaan ja silloin niillä oli ollut asiaa, mutta nyt ne taisivat vain katsella sitä vähää, minkä ovista näkivät.

Tuskin Cami oli ehtinyt kadota, kun Jerry ilmestyi toisesta suunnasta.
- Kävit laittamassa meille boksit valmiiksi, arvelin.
- En, ne on kyllä valmiina. Meni vaan ikuisuus, ennen kuin mä löysin Hannan tai ketään henkilökunnasta.
- Oisit soittanu, ehdotin vienosti.
- Mä yritin. Hanna oli tuomaroimassa niin ei se voinut vastata.
- Jotain luokkaa? kysyin kauhistuneena.
- Joo, nelivuotiaita.
- Voi apua, ei kai se arvostele mua?
- Mä en tiedä, Jerry tunnusti. – Mutta nyt mä joka tapauksessa tiedän, mihin ne voi laittaa. Otetaan ne ulos. Missä Cami on?
- Meni etsimään sua.

Tyttö palasi parahiksi riisumaan kuljetussuojia ja sitten talutimme hevoset talliin. Minun täytyy sanoa, ettei ollut ollenkaan epämiellyttävää taluttaa Remua ihmisjoukon läpi tietäen, että kohta ratsastaisin sillä radalle. Se oli epätavanomaisen hienon näköinen katsellessaan valppaasti joka suuntaan ja tepsutellessaan vierelläni pää pystyssä.

Meille oli varattu kaksi viimeistä karsinaa tallin päädyssä ja hevoset näyttivät kotiutuvan sinne ongelmitta.
- No niin, mihinkähän aikaan mun pitää ruveta tekemään jotain, kysyin, kun olimme katselleet niitä vähän aikaa. Ensimmäinen inhottava osuus päivästä oli ohi ja olimme perillä ehjinä, mutta en saanut ruveta lepäilemään laakereillani. Minun päiväni ei ollut ohitse.
- Mennään katsomaan lähtölistoja, Jerry sanoi.
- Missähän kaikki on? sanoin epätietoisena. – Musta on inhottavaa etsiä paikkoja.
- Me tiedetään, tule vaan mukana, Cami ilmoitti.

Seurasin Jerryä ja Camia ulos tallista ja pihan poikki maneesin ovelle. Siihen oli niitattu metrikaupalla papereita ja sen edessä parveili niin ratsastajia kuin siviilipukuisiakin ihmisiä. Vaati hiukan kärsivällisyyttä päästä lukuetäisyydelle, mutta lopulta onnistuin, kunhan olin ensin työntänyt Jerryn pois edestäni. Tulosluetteloita oli jo useita, mutta myöskin pari lähtöluetteloa ja niistä vihoviimeinen oli se, jossa minun nimeni kuului olla. Luokka oli merkitty alkavaksi kello 16.30 ja minä ja Remu olimme listassa viidensinä. Minulla oli ruhtinaallisesti aikaa.
- Kanslia on tuolla, jos sä haluat jo käydä ilmottautumassa, Jerry sanoi osoittaen autoa maneesin seinustalla.
- En mä voi – mun laukku on autossa ja mun lompakko on siellä, tajusin.
- Mä voin käydä maksamassa sut. Eikö niin ollut puhekin, Jerry lupasi ja nyökkäsin helpottuneena. Niinhän se olikin. Viran puolesta minä täällä olin ja virman piikkiin.
- Hieno homma. Kiitos. Kuule, eikö teidän pitäis mennä vähän seurustelemaan Hannan kanssa. Mä voisin vähän kuljeskella täällä yksikseni, käydä rataa läpi ja koota itseni ja silleen.

Olin ylpeä saatuani niin hyvän idean, joka vieläpä toimi. Jerry ja Cami lähtivät yhteen suuntaan ja minä toiseen. Totesin, että kauniista säästä huolimatta verryttely oli ratsastuskentällä ja kisat maneesissa. Kahvia myytiin kanslia-auton vieressä, mutta lompakkoni oli edelleen autossa, joten siihen en voinut pysähtyä. Hannan hevoset olivat siisteissä tarharivistöissä, joiden väliselle käytävälle pääsyn katkaisi lippusiima ja kieltomerkki, mutta seisahduin kuitenkin mahdollisimman lähelle ja tutkin niitä tarkasti. Ne olivat järjestään isoja ja komeita, toinen toistaan suurempia. Onneksi oli hyvin vähän luultavaa, että kukaan niistä tulisi samaan luokkaan minun kanssani. Remu näyttäisi ponilta, vaikkei sekään kauhean pikkuinen ollut.

Kännykkäni alkoi piipata herätystä taskussani, kun istuin katsomassa, miten edellisen luokan ratsukot rämpivät ratojaan läpi. Sekin oli helppo luokka ja hevoset kokemattomia, joten niitä oli hyvin terapeuttista seurata. Nyt oli kuitenkin aika minun ruveta tekemään jotain oman ratsastukseni eteen. Lähdin hakemaan autolta kisavaatteeni ja vaikka olin ajatellut vaihtavani ne takapenkillä päälle, muutin mieleni. Siellä oli ihan liikaa hyörinää jotta olisin halunnut stripata siellä. Keräsin kamani ja lähdin talliin. Tiesin entuudestaan, että tallin yläkerrassa oli vessa, jossa ainakin saisin olla rauhassa. Vessassa käyminen ei muutenkaan ollut huono idea.

Tunsin pientä ylemmyyttä livahtaessani kieltokyltein koristellusta tallinovesta sisään, peläten hiukan, että joku pysäyttäisi minut. Henkilökuntaa ei kuitenkaan näkynyt ja ajatus vessasta sai minut ryntäämään rappusiin tuli hännän alla. Vasta, kun olin astuin pikku eriöstä ulos valkoiset housut ja kisapaita ylläni mieleeni juolahti, että kai Jerry muisti lupauksensa hevosen hoitamisesta. Minulla oli kyllä vielä aikaa juosta autolle hakemaan satula ja hoitaa homma itsekin, mutta siinä tapauksessa skippaisin pintelit ja nukkuisin seuraavana päivänä myöhään, Jerry selvitköön omasta kisastaan Camin avulla.

Pukeuduin loppuun vessan viereisessä huoneessa, jossa henkilökunta varmaankin kävi kahvilla ja söi eväänsä. Siellä oli myös peili, josta saatoin tarkistaa, miltä näytin. Kuin vierasta ihmistä olisi katsonut. Valkoinen asu teki minut oudon näköiseksi, niin kauan oli siitä, kun olin viimeksi tällä tavalla pukeutunut. Hiukset olin jo aamulla sitonut maltilliselle poninhännälle, jonka olin vielä kiepauttanut muistuttamaan nutturaa. Kiskoin saappaat jalkaani ja kokeilin takkia ja hanskoja. Ei mitään vikaa, paitsi että minulle tuli kuuma. En pukisi niitä ennen kuin vihoviimeisellä hetkellä ennen rataa. Ja nyt minun olisi kyllä otettava selvää siitä, oliko minulla hevosenhoitajaa vai ei. Otin kypäräni ja palasin alas talliin.

Cami tuli minua vastaan rappusten juurella hurjistuneen ja huolestuneen näköisenä.
- Mitä nyt? kysyin, sillä ensimmäinen ajatukseni oli, että Remu oli kaatunut kuolleena pahnoilleen.
- Siinähän sä olet! Mä olin just lähdössä etsimään sua!
- Ai, sitä vaan. No, mä olin vaihtamassa vaatteet.
- Näköjään. Jerry alko pelätä, että sä olet unohtanut.
- Unohtanut? pärskähdin.
- No, se sanoi, ettei susta koskaan tiedä.
- Hmph, sanoin minä ja menin hänen ohitseen. Miten niin muka ei tiennyt? Minä niille näyttäisin.

Päivämäärä:   8.3.12 17:22:17

Olipa rumasti sanottu Jerryltä. Minäköhän se oikein Henua pitää. Toivottavasti Henu nyt näyttää niille!!

Päivämäärä:   8.3.12 17:52:03

PV, itellä on just noin, et uppoudun niin, et nään sieluni silmin kaiken :D. Sama on ku lukee hyvää kirjaa.

Mä olen kovin malttamaton saamaan lisää, tätäkin kun luin niin ihan unohdin, että mulla on telkkari päällä, hirmunen nälkä ja että kolmen tunnin päästä pitää olla jo kävelemässä bussipysäkille, et ehtii töihin :D.

Lähettäjä: hernerokka 
Päivämäärä:   8.3.12 20:42:06

täällä sama ku flanulla ja PVllä! :)

Lähettäjä: Emsku 
Päivämäärä:   8.3.12 21:12:31

Tää on kyl just semmoi, et vaikka olis kuin huono päivä niin muutaman minuutin on jossain ihan muualla kuin sohvalla kone sylissä..

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   9.3.12 17:13:36

58. Kouluratani
Remu oli äärettömän hienon näköinen mustavalkoisessa eleganssissaan ja toivoin enemmän kuin koskaan, että minulla olisi ollut musta takki. Ehkä näin loppukesällä olisi ollut anteeksiannettavaa ratsastaa ilman takkiakin, kuten tein verryttelyssä, mutta en aikonut ottaa riskiä. Jos minä jotain tiesin kouluratsastuksesta niin sen, että ulkokultaisuus oli valttia.

Muistelin Veskun ohjeita yhtä lailla kuin rataa ratsastaessani ensin kentällä. Remu oli vähän hermostukseen taipuvainen luonne, joten Vesku oli painottanut sitä, että olisi parasta vain koittaa saada se rentoutumaan. Onnistuin mielestäni aika hyvin ja Remu vaikutti tyytyväiseltä, kun pyysin sitä tekemään asioita sen sijaan, että se olisi ehtinyt katsella muita hevosia ja vierasta paikkaa. Aika kului yllättävän nopeasti siihen, kun Cami huusi minua aidan takaa.
- Tule pois jo, pintelit pitää riisua ja sitten sun pitää mennä maneesiin!

Jännitys jysähti takaisin sydänalaani, mutta nyt minulla ei ollut varaa antaa sen näkyä. Muut ratsukot verryttelyalueella eivät olleet mitenkään pelottavan näköisiä, vaikka minun pitikin ottaa huomioon mahdollisuus, että taitavimmat oli jätetty luokan viimeisiksi ja minut oli tuntemattomana suuruutena heitetty listan kärjille. No, ihan sama. Kohta se joka tapauksessa olisi ohi.

Cami ojensi takkiani kuin paremmanlaatuisen vaatekaupan myyjä, mutta en todellakaan aikonut hypätä alas selästä antaakseni hänen pukea minua.
- Kiitos, sanoin, nappasin takin ja puin sen päälleni satulassa istuen, vaikka ammoinen ratsastuksenopettajani oli aina kieltänyt tekemästä sellaista siltä varalta, että hevonen luulisikin sitä jättiläislepakoksi ja päättäisi poistua paikalta ennen kuin tulisi syödyksi. Jerry kääri pinteleitä pois valon nopeudella, joten oli kai ihan kiva, ettei Remu loikannut mihinkään suuntaan.

Olin seurannut sen verran tapahtumia maneesin katsomossa, että tiesin seuraavaksi starttaavien odottavan radan päädyssä, joten ratsastin sinne odottamaan sisäänpääsyä. Remun käsijarru tuntui kiristyvän askel askeleelta, joten keskityin pitämään pohkeeni vahvoina. Remu seisahtui kerta kaikkiaan nähdessään vähälukuisen yleisön. Tunsin, miten sen sydän pamppaili sääriäni vasten ja melkein lähdin mukaan sen ihaniin, pakokauhuisiin ajatuksiin. Tästä puolipiruetti takajaloilla oikeaan, ympäri ja ulos avoimesta ovesta niin lujaa kuin kavioista vain pääsi. Mutta ei sentään. Jos olisin itse keksinyt tehdä niin, olisin voinutkin, mutta ei Remu sentään saisi tehdä mitä sitä huvitti, jos minä vain pystyin siihen vaikuttamaan.

Onneksi aikaa oli monta minuuttia ja hetki hetkeltä Remu alkoi tuntua pehmeämmältä ja mukautuvaisemmalta. Olin jo aika luottavaisella mielellä, kun meidät kuulutettiin sisään ja portti avattiin. Laskin raviaskeleita kiertäessäni radan samalla tavalla kuin olin nähnyt muidenkin ennen vihellystä tekevän ja kun aika aloittaa, yritin tähdätä suoraan kohti keskellä päätyä seisovaa tuomarinpöytää, jonka takana ei luojan kiitos istunut Hanna. Jerry oli sanonut, ettei hän tuomaroinut kuin sellaisia luokkia, joihin hänen hevosensa eivät voineet missään tapauksessa osallistua, kuten poneja tai tuntihevosia. Se oli mahdottoman mukava ajatus.

En tiedä, menikö kaikki ihan nappiin, mutta ainakaan minä en huomannut mitään varsinaista virhettä. Alkuun Remu oli varovainen ja eteenpäinpoljettava, mutta sekin alkoi hiljalleen helpottaa, kun se huomasi, ettei kukaan syönytkään sitä. Ensimmäinen laukka nousi kohdallaan ja luojan kiitos oikeana. Luojan kiitos myös Veskusta, joka oli treenannut niin takapuolituntumaani kuin peilisilmääni – pari viikkoa aikaisemmin olisin kumartunut katsomaan, kumpi etujalka johti.

Sitten yleisönpuoleisella uralla, kun olin keskittynyt olemaan heilumatta laukan mukana kuin esteratsastaja, itsepintainen, alati voimistuva piipitys alkoi ärsyttää minua. Eivätkö kouluratsastuskisat muka olleet vähän kuin kirkonmenot, ja eikö siihen hitto vie voinut sitten edes vastata? Siitä meni varmasti alle minuutti, kun tajusin äänen tulevan minun omasta taskustani. Olin automaattisesti ja ajattelematta tunkenut kännykän kisahousujen taskuun ja siellä se nyt värisi ja äänteli vasten lantiotani.

Minulta hajosi pakka niin, että hädin tuskin pystyin ottamaan laukan alas oikeassa kohdassa. Piip piip. Sáatanan pérkele. Älä kuule mitään. Remua ei onneksi mitenkään häirinnyt, mutta minä tunsin, miten värini vaihtui. Muutuin takuulla tomaatista punajuureksi, kun ohitin yleisön ja he tajusivat ärsyttävän äänen seuraavan minua. Sen lisäksi minua alkoi seurata puheensupina ja naurunpyrskähdykset ja halusin vain hemmetin äkkiä ulos täältä.

Piipitys loppui seuraavalla kierroksella, mutta se ei juuri auttanut tilannetta. Ohjelma oli muutenkin jo melkein ohi ja ratsastin sen jonkinlaisella kauko-ohjauksella loppuun. Jos minulle vihellettiin, en huomannut sitä, mutta ainakaan en nähnyt tuomarin huitovan tai hyppäävän pöytänsä yli tai mitään sellaista, joten ehkä en ratsastanut väärin. Ihan sama minulle tässä kohden, nyt halusin vain pois ja pian. Olin alkuun huomannut Jerryn ja Camin tulleen sisään ja jääneen lähelle ovea, mutta nyt en ollut katsovinanikaan sinne päin. Näin toki heidät silmänurkastani, ja näin kirsikkana häpeäni päälle Hannankin heidän seurassaan.

Päivämäärä:   9.3.12 17:30:45

Auts! Voi Henua :/

LähettäjäMeow_ 
Päivämäärä:   9.3.12 20:10:21

Haahaahaa, voi Henua.. tänään on tällanen päivä itellä että vahingonilo on paras ilo, kiitos piristyksestä! :)

Lähettäjä: Keukeu 
Päivämäärä:   10.3.12 07:58:53

Eiiii.. Voi tätä myötähäpeän määrää...

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   10.3.12 16:43:39

Ratsastin suoraa päätä kentän portille, mutta se oli täynnä luokkaan verrytteleviä ratsukoita, eikä minua enää päästetty sinne.
- Tossa menee pieni maastolenkki, sä voit mennä sinne jäähdyttelemään, portinpielessä seisova nainen sanoi ja osoitti eteenpäin. Mutisin jotain kiitoksentapaista ja jatkoin matkaani. Ehkä metsään eksyminen olikin ihan hyvä idea.

Aika auttoi, kuten aina, jopa ne vaivaiset viisitoista minuuttia, jonka sain kulumaan metsässä ja ratsastin sieltä pois takki poikittain satulan edessä ja naama normaalin värisenä. Se asia kyllä muuttui, kun näin minua odottavan joukkion kentän kulmalla. Jerry, Cami ja Hanna näköjään roikkui aina vaan kolmantena pyöränä. Jos olisin kehdannut, olisin kääntynyt takaisin, mutta he olivat jo nähneet minut, joten oli kai parasta hoitaa homma saman tien. Sitä pikemmin se pääsisi unohtumaankin. Minä en tietäisi mistään mitään.

- Heippa, miltäs se näytti? kysyin ja hyppäsin alas. Kai se oli pakollinen kysymys.
- Ihan kivastihan se meni, sanoi Cami osaaottavasti ja melkein masennuin. Mutta hittoako hän muka kouluratsastuksesta tiesi?
- Kyllä sä varmaan hyväksytyn saat, sanoi Jerry ja hänen äänensä ja katseensa olivat puolestaan ystävällisiä ja kannustavia. Hyi hitto.
- Onko sullakin jotain kirottuja päänsilityksiä mulle? kysyin kääntäen katseeni Hannaan, joka seisoi siinä pitkänä ja laihana.
- Mä en harrasta sellasia. Oletko sä lainannut ton bleiserin äitisi vaatekaapista? Ja varmaan sä muistat tästedes sammuttaa puhelimen ennen kuin lähdet radalle?
- Ei se ollut mun puhelin, valehtelin silmät kirkkaina. Olin päättänyt, että kaiken kieltäminen olisi paras puolustus. Saatoinhan minä olla niin keskittynyt ratsastamiseen, etten kuullut koko piipitystä. – Mikä puhelin? kysyin varmemmaksi vakuudeksi ja räpäytin suureksi avaamiani silmiäni. Dämn. Klassinen valehtelun merkki, ja varmemmaksi vakuudeksi puhelimeni alkoi uudelleen soida.

Koska olin täydellisesti menettänyt tilanteen hallinnan, heitin käteni ilmaan ja huudahdin:
- Aargh!
Jerry nappasi Remun ohjat ja minä käännyin kävelemään pari askelta kauemmaksi taskuani kaivellen. Tappaisin sen, joka siellä minua häiritsisi, jollain tuskallisella tavalla.
- Mitä víttua? ärähdin puhelimeen edes katsomatta, kuka se oli.
- A-anteeksi, mahdoinkohan mä soittaa huonoon aikaan? Täällä on Anneli Jaromaticista, eikä sun tarvitse ollenkaan säikähtää nyt, että ne jostain lehtitalosta soittelee…

Yleensä arvostan omaisuuttani, etenkin sen jälkeen, kun muutin pois kotoa ja jouduin pitkälti pärjäämään sen kanssa, mitä minulla sattui olemaan, mutta nyt en voinut mitään. Käteni heilahti ihan omia aikojaan ja puhelin lensi päin jonkinlaista vajaa, joka oli rakennettu tallin päätyyn. Siellä näkyi olevan estepuomeja ja –tolppia, mikä hämmästytti minua. Vaikka kai Hannan oli ainakin joskus antaa hevostensa hypätä, ihan huvin vuoksi? Puhelin joka tapauksessa ansaitsi pelastuksen, jos sellainen oli mahdollinen, ja kävin poimimassa talteen sen osaset. Ne loksahtivat paikoilleen ongelmitta ja se jopa meni taas päälle. Eläköön suomalainen teknologia. Aikaa tappaakseni katsoin, kuka minulle olikaan soittanut parikymmentä minuuttia sitten, ja numero kruunasi tilanteen. Teemu oli tietenkin poistettu muistiostani, mutta kai minä numeron muistin.

Okei, häntä en ehkä tappaisi. Se olisi vaatinut tapaamista ja siihen en ollut valmis lähivuosikymmeninä. Palasin Remun luokse.
- Parin tunnin kuluttua tää härdelli on ohitse, sanotaanko seitsemältä? Hanna sanoi Jerrylle, joka nyökkäsi. Minuun ei enää kiinnitetty huomiota, mikä sopi oikein hyvin.

Jerry ja Cami huolehtivat siitä, että Remu pääsi takaisin talliin, minä kävin vaihtamassa kisavaatteet pois ja hakemassa arvosteluni, jota menin maneesin katsomoon lukemaan. En pelännyt, että kukaan tunnistaisi minua puhelintytöksi nyt, kun minulla oli normaalivaatteet päälläni, kisa-asussa en olisi palannut sinne mistään hinnasta. Arvostelu ei ollut kovinkaan huono. Itse asiassa se oli aika hyvä, mutta rytistin sen palloksi nähdessäni loppukaneetin. ”Laita puhelin seuraavan kerran äänettömäksi”. Jessus, oliko se muka pakko kirjoittaa sinnekin? Minunhan pitäisi kuitenkin näyttää paperi Veskulle… vaikka ihan sama. Olivathan Jerry ja Cami kuitenkin juoruamassa, ja Hannakin varmaan katsoisi asialliseksi soittaa ja kertoa niin mehevästä mokasta.

Tehty mikä tehty. Olin nolannut itseni perusteellisesti, mutta en uskonut Veskun antavan minulle potkuja sen takia. Minua se eniten rassasi ja tunsinkin taas tuskallisen punan poskillani. Minua vaivasi myös kova nälkä, mutta kun tajusin sen ja riensin ulos buffettiteltalle, se oli jo siivottu ja tyhjennetty.
- Sori, meillä ei ole enää kuin pillimehuja, ne on euron kappale, sanoi nainen, jolla näytti olevan kova kiire kotiin.
- Ihan sama, sanoin minä, jolla ei sattunut olemaan sitä euroakaan juuri saatavilla. Varmaan minä pärjäisin aamiaisella vielä pari tuntia.

Päivämäärä:   10.3.12 20:35:58

Voi Henu parkaa :( Kyllä nyt säälitti, vaikken ymmärrä miks sillä oli ylipäätään kisatakin/housujen taskussa puhelin mukana :D

Päivämäärä:   10.3.12 23:42:49

Voi.. Tuli hienot muistot mieleen tosta puhelimen heittelystä :D
heitin puhelimen päin tietä ja tietty se hajosi moneen osaan. Siinä sitten piti kääntyä kotiin hakemaan taskulamppua että löysin pimeässä lumen keskeltä kaikki osat.. Iso mies sakemannin kanssa väisti jalkakäytävältä toiselle puoelle tietä kävelemään kun huusin ja paiskoin puhelimen.. :'D Olin sitten pari tuntia myöhässä koulusta. Jouduin ostaa ite uuden puhelimen ja sitten ihana pikkuveli kiikutti mulle sellasen kaulanarun mihin saa puhelimen kiinnitettyä "seuraavalla kerralla saat paiskattua puhelimen vielä kovempaa, kun tästä pyörität..." :D

Päivämäärä:   11.3.12 09:23:17

PV eeeeika :DDD ihana pikkuveli! :DD

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   11.3.12 14:21:20

PV :DD
----------------
Viimeinen luokka loppui ja palkittiin, eikä tapahtunut sellaista ihmettä, että minun olisi äkkiä tarvinnut lähteä hakemaan ratsu alleni palkintojenjakoon. Sen sijaan maleksin kohti tallia kelloa vilkuillen. Jos Jerry aikoi olla seitsemältä satulassa, ehkä jopa verrytelleenä, kuten uskoin Hannan olettavan, oli minun aika mennä sutimaan Feisty esiintymiskuntoon. Onneksi Jerry oli jo ajanut auton ja traikun tallin edustalle, joten minun ei tarvinnut raahata satulaa ja suitsia kentän takaa asti. Mihin hän sen jälkeen oli kadonnut, sitä en tiennyt, todennäköisesti yläkertaan vaihtamaan ratsastushousuihin. Cami ja Hanna kai olivat auttamassa häntä, ja jos paikalla oli henkilökuntaa, varmaan hekin, sillä olin tallissa ypöyksin paitsi meidän hevosiamme. Hannan sana oli kuitenkin laki ja hyvissä ajoin ennen seitsemää Jerry ilmestyi.

- Ratsunne, sanoin kuivasti ja kiristin satulavyötä reiällä.
- Kiitos, Jerry sanoi poissaolevasti ja tarttui orin ohjiin.
- Mitä jos Remu saa hepulin, kun se jää yksin talliin? kysyin.
- Anna sille vähän heinää niin eiköhän se pärjää. Hannan hevoset otetaan ihan kohta sisään kuitenkin ja se viedään ulos.
- Ulos?
- Niin. Täällä on täyttä, se saa olla yön tarhassa.
- Yksin? jatkoin, vaikka eihän mitenkään ollut minun vastuullani, miten hevosten haluttiin yöpyvän.
- Ei, joku Hannan hevonen saa mennä sen seuraksi. Feistyä ei voi panna yhtäkkiä ulos, kun se ei ole tottunut ja sen pitää olla huomenna levännyt. Älä huolehdi, kyllä nää jutut on mietitty.
- Haista itse, mutisin kuulumattomasti ja siirryin sivummalle. Alentuva ”älä huolehdi” oli osunut aika kirpakasti, vaikka tuskin se oli Jerryn tarkoitus ollutkaan.

Viivyin mielenosoituksellisesti tallissa pitämässä Remulle seuraa, kunnes näin nuoren mieshenkilön taluttavan sisään isoa kimoa. Hän ei ollut sen paremmin Ulla, Ville kuin Paulikaan, joten katsoin parhaaksi mennä ulos. Minua ei juuri nyt huvittanut tehdä tuttavuutta muiden orjien kanssa. Ajattelin mennä maneesiin katsomaan Jerryn ratsastamista, mutta sen ovi olikin kiinni ja jäin epäröimään sen taakse, kunnes näin Feistyn kentällä. Cami nojaili aitaan ja katseli ratsukkoa, joten lähdin hitaasti, kiviä potkiskellen ja kädet taskuissa sinne myös.
- Mä luulin, että Hanna tulee antamaan sille viime hetken neuvoja, sanoin seisahtuen hänen viereensä.
- Niin se tuleekin, tuolla se on, Cami sanoi nyökäten tallin kulmalle. Minä nostin vaistomaisesti olkapäitäni kuin vetäen pääni kauluksen sisään, ennen kuin tajusin, mitä tein.
- Toivottavasti ne on nopeita. Mä alan hiljalleen kuolla nälkään, sanoin umpimähkään kuulostaakseni normaalilta.
- Haluatko sä purkkaa? Cami tarjosi.
- Äiti on kieltänyt syömästä purkkaa nälkään, siitä tulee maha kipeeksi ja umpisuolentulehdus, kun sen nielee.

Hanna ei mennytkään kentälle, huikkasi vain Jerrylle, että tämä voisi aloittaa ja jäi hänkin aidan taakse.
- Kuule Henkka, hän sanoi ja hypähdin yllätyksestä. Sekä siitä, että hän puhui minulle että siitä, miksi hän kutsui minua.
- Niin? sanoin nöyrästi.
- Älä anna mun enää ikinä kuulla tai edes kuvitella, että sä olet vienyt sen takin kouluaitojen sisäpuolelle.
- Se on mun ainoa kisatakki, puolustauduin.
- Se ei kelpaa kouluratsastuskilpailuihin.
- Vaikka mulla olis nipin napin ollut aikaa etsiä uusi, mulla ei olisi ollut rahaa semmoseen, rohkenin ilmoittaa.
- Olisit lainannut joltain Jerryn siskoista. Mä tosiaankin ihmettelen, että Vesku päästi sut lähtemään sen hirvityksen kanssa.

Veskulle ei takuulla ollut tullut mieleenkään tarkastaa asuani etukäteen, joten oli ihan turha syyttää häntä, mutta en halunnut ruveta selittelemään.
- Mitä väliä sillä sulle on, minkä näköisenä mä itseni häpäisen? kysyin, mutta Hanna näytti unohtaneen minut. Hän korotti ääntään ja kysyi Jerryltä, mitä helvettíä tämä kuvitteli tekevänsä. Se oli sen verran mielenkiintoinen repliikki kummipoikaansa jumaloivalta kummitädiltä, että odotin näkeväni vähintään ristilaukkaa, mutta vaikka käänsin katseeni kentälle salamannopeasti, en osannut sanoa, mikä Hannan oli saanut niin tuohduksiin. Joka tapauksessa se sai hänet pujahtamaan aidanpienojen välistä kentälle ja jäämään sinne niin, että saatoin taas hengittää vapaasti.

Lähettäjä: des 
Päivämäärä:   12.3.12 13:34:44

nostellaanpa notta ei putoa.

Lähettäjä: Fanii 
Päivämäärä:   12.3.12 16:30:03

jes mukava jatkopätkä :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   12.3.12 17:26:57

59. Naisten kesken
Jerryn mummo asui suloisessa omakotitalossa ja hänen seuranaan siellä asui Jerryn serkku, Loviisa.
- Mummi ei mitenkään pärjäisi yksin, tämä kertoi luottamuksellisen matalalla äänellä, kun olimme päässeet sisälle.
- Onko se höppänä? minulta lipsahti. Mummeli oli käynyt ovella tervehtimässä meitä ja lähtenyt sitten keittiöön puuhaamaan meille iltapalaa. Rakastin häntä siitä hyvästä.
- Pikkiriikkisen, mutta pääsyy on, ettei sen jaloilla enää siivoa, hoida pihaa tai tee lumitöitä. Tulkaa peremmälle. Mä näytän, missä te saatte nukkua.

Jerry ja Cami saivat beigensävyisen huoneen, jossa oli parisänky ja minulle Loviisa osoitti viereisen huoneen, joka näytti siltä, että sen omistaja oli puberteetti-ikäinen poika. Sellaista talossa ei tietenkään ollut ollut vuosikymmeniin, mutta tummilla, kirkkailla väreillä maalatut huonekalut pistivät minut miettimään, oliko Jerryllä ollut tapana asua siellä aikoina ennen kuin parivuode oli käynyt hänelle tarpeelliseksi.
- Vessa on tossa vastapäätä ja mä voin käydä laittamassa saunan lämpiämään, nainen lupasi.
- Se ois huippua, Jerry sanoi.

Leena-mummi ei tosiaan vaikuttanut höppänältä, vanhalta ja pieneltä vain. Hän kuulusteli Jerryltä, miten tämän ratsastelut sujuivat ja millaista oli ollut Irlannissa ja kyseli, mitä Camin perheelle kuului. Minä pysyttelin äänettömänä sivuhenkilönä ja keskityin syömiseen. Aprikoin kyllä hetken, mahtoiko isäntäväkemme tietää ja muistaa, että olin muutakin kuin Mustaojan talliapulainen, vaikkei sillä mitään merkitystä ollutkaan.
- Onko teillä pyyhkeet? Loviisa kysyi noustessaan pöydästä. – Ja miten te haluatte saunoa?
- Me voidaan mennä ensin Henriikan kanssa, ehdotti Cami.
- Kyllä sä voit mennä Jerryn kanssa, sanoin kiireesti. Minulla ei ollut erityistä hinkua mennä saunaan vieraan ihmisen seurassa, niin suomalaiskansallinen tapa kuin se olikin.
- Me voidaan saunoa Jerryn kanssa koska tahansa. Tule vaan, hän maanitteli.

Henriikka hyvä, ryhdistäydy, komensin itseäni. Jos Cami halusi leikkiä kanssani tyttöjen saunailtaa, katsoin olevan epäkohteliasta kieltäytyä. Se, etten halunnut riisuutua hänen nähtensä kuulosti liian surkealta ollakseen edes tekosyy, enkä kai oikein voinut väittää olevani muslimikaan. Mitenkähän jos olisin? Saikohan kouluradalla käyttää burkhaa uskonnollisista syistä?
- Mennään sitten, että päästään poiskin, töksäytin.
- Mun täytyy hakea mun nesessääri, Cami sanoi ja vasta, kun hän palasi, näin hänen tarkoittaneen meikkipussia. Niin minunkin täytyi. Siellä oli kosteusvoide, hiusharja, deodorantti ja kaiken kukkuraksi bikinit. Kaksoset olivat varoittaneet tai paremminkin kaiholla muistelleet rantasaunaa ja löylystä uimaan menoa ja minun oli tehnyt mieli kokeilla sitä.
- Korissa penkillä on pyyhkeitä ja penkin alla juotavaa, Loviisa neuvoi.

Kävelimme pihan poikki rantaan ja minua hiukan hengästytti, kun ajattelin, minkä arvoinen tontin ja talon täytyi olla. Tai ainakin olisi ollut lähempänä Helsinkiä. Oma rantakaistale oli saavuttamaton unelma siellä. Minä tiesin surffattuani alkukesän asuntosivuilla. Sauna oli tumman punaruskea rakennus, joka näytti jotenkin kotoisalla tavalla olevan vähän vinossa. Sen rannan puoleisella seinustalla oli terassi, jonka läpi Cami marssi sisään ja alkoi heitellä vaatteitaan pois. Hitto. Nyt se alkaisi. Minä seurasin esimerkkiä yrittäen näyttää siltä, ettei se minusta ollut ollenkaan kiusallista ja samalla yrittäen olla vilkuilematta, miltä Cami oikein näytti alasti. Eihän minua tietenkään periaatteessa kiinnostanut pätkääkään, mutta olinhan minä utelias tietämään, oliko hänellä vaatteiden alla parempi kroppa kuin minulla. Mutta sitten jäin kiinni, kun hän vilkaisi minua samaan aikaan kuin minä häntä, häkellyin ja ryntäsin ainoasta mahdollisesta ovesta saunaan. Cami tuli perässä hetkeä myöhemmin.
- Mä laitan lisää puita, hän sanoi ja kyykistyi kiukaan eteen. Hänellä oli hyvin hoikka vyötärö, se minun oli myönnettävä, mutta sen jatkeena oleva selkä oli pitkä, hyvin pitkä, suorastaan loppumaton.

Ei, tästä oli tultava loppu. Nostin jalkani penkille niin, että saatoin syleillä polviani ja istua mykkyrässä ja käännyin katsomaan tiukasti ulos ikkunasta.
- Teillä on kuulemma kiireinen kisakausi edessä, Cami sanoi, kiipesi viereeni ja paiskasi kiukaalle kauhallisen vettä. – Vai oletko sä kohta palaamassa oman alan hommiin?
Häkellyin, sillä hänen äänensävynsä ei enää ollut pelkästään ylitsevuotavan ystävällinen, kuten tähän asti.
- Mä luulin, että kisakausi alkaa olla lopuillaan, sanoin epävarmasti.
- Ai. Jerry tuntuu olevan eri mieltä.
- No sen kisakaudesta mä tiedän vielä vähemmän.
- Aiotko sä viipyä Mustaojalla pitkäänkin?
- Toistaiseksi, sanoin kevyesti. – Ei tässä muutakaan oo tullut vastaan ja ilmeisesti mä olen ihan tarpeellinen siellä. Niin kaikki ainakin sanoo.
- Niinhän ne sanoo, myönsi Cami katkerasti ja minä päätin ottaa härkää sarvista.
- Mulla ei ole mitään aikomusta yrittää Jerryä, jos sä sitä pelkäät, sanoin ja siirsin katseeni rantakaislikosta hänen silmiinsä.
- Eikö?
- Ei. Se on nähty. Pidä hyvänäsi. Sitä paitsi kun mä otin ton paikan, mä kuvittelin, että se ois kesän poissa ja sitten pysyisi Hesassa opiskelemassa eikä roikkuisi Mustaojalla, ettäs tiedät.

Päivämäärä:   12.3.12 18:40:40

hyvä henu! :)

Lähettäjä: Luna$i 
Päivämäärä:   12.3.12 19:14:32

himskatti, loppu kesken :D Mä en käy täällä aina pariin viikkoon ja sitte tuun lukemaa kaikki kerrallaan, on kiva lukea monen päivän pätkiä kerralla (:

Päivämäärä:   12.3.12 19:29:26

Vesku olis kyllä niin tervetullut pitää valkkua mulle, etenki kun se sai mut innostumaan uudelleen ratsastuksesta ja onneks oon sen verran onnekas että perheeseen kuuluu kiva kouluheppa :) Okei oon ehkä vähän hassu mut näin se vaan meni.

Ja on näistä tarinoista tullut muutenkin aika paljon inspistä esim. opiskelujen suhteen. Ja parisuhdeneuvoja :D

Harmittaa vaan kun pätkän lukee niin nopeasti, harkitsin myös tota että oon pari viikkoa käymättä ja sit olis paljon luettavaa mutta enhän mä malta :D

Ja oon ollu tänää ihan masis ku luin tarinoita niiltä ajoilta kun Veskulla ja Jessillä oli aikalisä. Nyt pakko jatkaa niitä koska haluan hyviä uutisia :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   13.3.12 17:14:42

sndy, loistavaa :D Mukava ajatella, että mun tarinoista on tommoseen!
-------------------
Uskoin kuulostavani vakuuttavalta, sillä pakkohan minun oli kuulostaa, vai mitä? Osasin valehdella uskottavasti, joten kai minä olin vähintään kaksin verroin uskottavampi silloin, kun puhuin totta?
- Niin niin, Cami sanoi epäileväisesti ja heitti taas kiukaalle vettä. Yrittikö hän löylyttää minut ulos täältä? Siihen minä en rupeaisi, en ollut ikinä ollut kova saunomaan enkä ajatellut aloittaa nyt.
- Usko tai älä, ei mua rassaa yhtään, teit kummin päin vaan, näpsäytin ja avauduin kippurastani. – Mä taidan mennä uimaan. Täällä alkaa olla liian kuuma mun makuun.

Sitä minun ei ehkä olisi kannattanut sanoa, keksin, kun Camikin liikahti salamannopeasti. Mitä jos hän nyt ryntäisi ulos täältä pätsistä ja pistäisi oven hakaan niin, että jäisin tänne käristymään kuin joulukinkku?
- En mä aikonut syyttää sua mistään, hän sanoi nopeasti.
- Etkö?
- En, mutta välillä mä en voi olla ajattelematta… ei, mä halusin, että sä tulisit mun kanssa saunaan, että me vähän tutustuttaisiin.
- Johan me ollaan vähän tutustuttukin.
- Ei oikeastaan. Haluatko sä jotain juotavaa?
- Mä haluan oikeasti uimaan. Mulle tulee huono olo löylyssä, valehtelin ja sen Cami uskoi silmää räpäyttämättä. Pitäisiköhän minun luopua totuudenpuhumisesta kokonaan?
- Mä tulen sitten kanssa. Mä tiedän, mistä kohtaa on hyvä mennä, hän sanoi.

Kaikkein mieluiten olisin vain kävellyt pois koko tilanteesta, mutta minun piti ajatella kokonaisuutta. Cami oli paljastanut olevansa minulle ainakin hiukan mustasukkainen, hän tässä heikoilla oli. Ymmärrettäväähän se tietysti oli, olisin itse vetänyt herneen nenään paljon pahemmin, jos olisin ollut hänen housuissaan. Tosin en olisi ollut noin yksinkertainen ja mennyt paljastamaan sitä. Olisin keksinyt jotain paljon kierompaa, enkä antanut uhrin epäillä mitään.
- Kiva, sanoin hymyillen säteilevästi.
- Huh, mä vähän pelkäsin, että sä loukkaantuisit, Cami sanoi helpottuneena ja alkoi kiskoa järkevää Adidaksen uimapukua ylleen.
- Kaikkea vielä. Kai mä olen paremminkin vähän imarreltu, totesin ja onnistuin pukemaan bikinit ennätysajassa. Huomasin olevani oikein hyvällä tuulella, jopa niin hyvällä, että kun olin saanut peseydyttyä, suostuin istumaan terassille juomaan yhden lonkeron. Sen olisin kyllä voinut jättää tekemättä, sillä Cami heittäytyi taas luottamukselliseksi.

- Puhuitteko te koskaan Jerryn kanssa avioliitosta? hän halusi tietää ja minä vääntelehdin kiusaantuneena.
- Ei tietenkään, sanoin totuudenmukaisesti.
- Vaikka teillä oli lapsi tulossa ja kaikki?
- Kuule, eihän me oikeastaan seurusteltu, sanoin päättäen tehdä asian nyt kerralla selväksi.
- Miten niin oikeastaan?
- Siten niin, että se oli vahinko, ja jos me nyt sen verran tapailtiinkin, että se pääsi tapahtumaan, niin ei voi sanoa, että me oltais oltu yhdessä.
- Oletko sä tosissasi? Cami kysyi silmät suurina ja minun teki mieli tirvaista häntä, kun hän pisti minut muistelemaan niin vanhoja.
- Miksi sä luulet, etten mä olisi?
- Koska mä luulin Jerryn puheista ihan muuta.
- Niin kuin mitä? kysyin ja tunsin, miten väri pakeni huuliltani.
- Mä ymmärsin, että teistä oli tulossa perhe.
- No, sitä kai lapsen saaminen periaatteessa tarkottaa?
- Niin, ja sitten sä asuit Mustaojalla ja kaikki.
- Kuule, aika on tainnut kullata Jerryn muistot. Mä asuin siellä vaan väliaikasesti, eikä meillä ollut mitään tulevaisuutta. Mä olisin varmaan jättänyt sen penskan Jerrylle ja muuttanut pois heti kun mahdollista.
- Et kai?
- No miten mä siitä muka olisin huolehtinut? Koulut kesken, ei työtä eikä ammattia, enkä mä ollut väleissä mutsin kanssa. Jerryllä oli sentään iso perhe tukenaan. Ja nyt mä en halua puhua tästä enää, sanoin ja nousin seisomaan.
- Anteeksi, Cami pyysi hartaasti ja sieti pyytääkin.

Minä ajattelin tuon jälkeen vetäytyä omiin oloihini väsymystä syyttäen, mutta puoli tuntia minulle osoitetussa huoneessa sai minut toisiin ajatuksiin. Cami oli kaivanut epämiellyttäviä muistoja esiin, ja vaikka asioiden puhki ajatteleminen oli rakas harrastukseni, en välittänyt ikävien asioiden pohtimisesta.
- En mä saanutkaan vielä unta, ilmoitin siirtyessäni takaisin olohuoneeseen, jossa toiset juttelivat ja katsoivat televisiota. Tai ainakin se oli päällä. – En kai mä häiritse? kysyin varmuuden vuoksi, sillä olinhan saattanut kävellä keskelle sukukokousta.
- Et tietenkään, me tässä vaan päivitetään eri sukuhaarojen kuulumisia, Loviisa sanoi ja ojensi minulle kaukosäätimen. Heittäydyin mukavan näköiseen nojatuoliin ja aloin kanavasurffailla. Tietenkään en voinut olla kuulematta, mitä muut puhuivat, mutta se oli täydellisen epämielenkiintoista. En tuntenut ihmisiä, joista he puhuivat, eivätkä he maininneet ketään tuttua sinä aikana, kun etsin ohjelmaa, jonka kohdalla viitsin pysähtyä. Katselin loput talvella tulleen sarjan uusinnasta vaikken oikeastaan nähnytkään siitä mitään. Olin jäänyt seuraamaan Jerryä ja Camia silmännurkastani. En ollut koskaan nähnyt heidän lähentelevän tai lääppivän toisiaan, ehkä koska olin vältellyt sellaisia tilanteita, mutta nyt Cami oli ruvennut sohvalle makaamaan pää Jerryn sylissä ja tämä pyöritteli hänen hiuksiaan sormissaan. En muistanut Jerryn koskaan tehneen minulle sellaista, tosin emmehän me olleetkaan seurustelleet. Niinhän minä olin vasta äsken itse vakuuttanut ja niinhän se tarkkaan ottaen oli.

Päivämäärä:   13.3.12 17:31:43

Ohhoh! Alkaako henua nyt vanha suola janottamaan?

Päivämäärä:   13.3.12 18:01:18

OOooooo.. Ihanaa <3
Ja sitten Leksa.

Päivämäärä:   13.3.12 18:35:31

Vihdoin ja viimein alkaa Henuu janottaa.. johan sitä on ooteltuki :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   14.3.12 18:13:27

Sunnuntaina lähdimme takaisin kisapaikalle ruhtinaallisesti vasta yhdeksältä. Minä, joka olin jotenkin omaksunut aamuvirkun kukon vuorokausirytmin, olin ollut jalkeilla jo muutaman tunnin, juonut yhden aamukahvin vielä aamuvirkumman Leena-mummin kanssa ja toisen Loviisan, Jerryn ja Camin seurassa. Väliajan vietin harjoitellen kissansilmien maalausta. Olin lopulta nukuttanut itseni selaten vanhoja naistenlehtiä, joissa oli ollut mielenkiintoisia meikkivinkkejä, joten olin miellyttävän tyytyväinen ulkonäkööni, kun saavuimme tallille.
- Mä menen laittelemaan sun hevosesi, ilmoitin Jerrylle ja hyppäsin autosta sen tuskin pysähdyttyä, vaikka mitäpä sitä julistamaan. Sitä vartenhan minä olin täällä.

Ilokseni löysin Ullan tallista ja hän piti minulle seuraa, kun harjasin Feistyn kiiltäväksi ja laittelin sen harjan.
- Tossa sä olet näppärä, Ulla kiitteli.
- Ja missään muussa en, tuhahdin peittääkseni sen, että minua hymyilytti. Jaksoin aina vaan olla ihmeissäni siitä, mitä nykyään oikein tein, ja että opin niin paljon uusia asioita.

Jerry tuli aikanaan hakemaan Feistyn ja minä jäin vuorostani Ullan seuraksi, kun hän siivosi tallia, kunnes keksin, että minua saatettaisiin tarvita verryttelykentällä. Kai Cami niistä pinteleistä selviäisi, mutta jos tulisi jotain muuta. Oli taas kerran kaunis ja lämmin päivä ja harmittelin, että kisat oli päätetty järjestää maneesissa. Ulkona olisi ollut paljon mukavampaa, sillä ratsastushallikin oli lämmennyt turkkilaiseksi saunaksi. Mutta ehkäpä hienot kouluhevoset eivät pystyneet esiintymään, jos lehdet havisivat puissa ja linnut lauloivat, paitsi tietenkin Mustaojan, jotka elivät käsittääkseni kohtuullisen lähellä luontoa.

Cami seisoi aidan takana Jerryn kisatakkia syleillen, joten minä kävin joutessani ja varmuuden vuoksi katsomassa, missä vaiheessa luokkaa maneesissa mentiin. Hanna tuli sieltä ulos, kun seisoin oven vieressä tavaamassa listoja ja vilkuilemassa kelloa kännykästäni.
- Onko se äänettömällä? hän kysyi.
- Mä laitoin sen äänettömälle kun oltiin vielä sadan metrin päässä täältä, vakuutin.
- No laita hitossa äänet päälle. Hevosenhoitajan on oltava aina tavoitettavissa. Jerryn vuoro on suunnilleen kahdenkymmenen minuutin päästä.
- Selvä, huokaisin onnellisena siitä, etten ollut täällä töissä. Miten hitossa kukaan täällä koskaan onnistui tekemään mitään oikein?
- No niin, mennään.
- Minne?
- Kai sä seuraat Jerryn verkkaa? Se voi tarvita sua.
- No sinne mä olen matkallakin!

Hanna huokaisi kuin minä olisin ollut äärimmäisen hidasälyinen ja pyrähdin liikkeelle. Valitettavasti hän seurasi perässä ja huomasin sen vasta, kun olin pysähtynyt Camin viereen turvaan, kädet syvällä taskuissani. Tunsin sen ympärilläni leijailevasta hajuveden tuoksusta, minun ei tarvinnut edes katsoa.
- Oletko sä koskaan käyttänyt oikeita kannuksia? Hanna kysyi keskustelusävyyn ja meni hetki, ennen kuin tajusin hänen todennäköisesti puhuvan minulle.
- Minäkö?
- Näetkö sä täällä muita? Onko mulla ehkä iso vaaleanpunainen jänis mukanani?
- O-olen, sopersin ajatellen, että hän oli mennyt sekaisin. Mikä jänis?
- Miksei sulla ollut sellaisia eilen?
- Mullahan oli, puuskahdin. Vanhat kannukseni olivat olleet kisavaatepukupussin pohjalla ja olin ottanut ne mukaan, koska Vesku oli sanonut niiden olevan pakolliset. Äiti oli ne ostanut minulle joskus lähinnä, koska ne olivat niin sievät: niissä oli hopeinen helmi ilkeän piikin sijaan ja strasseja, jotka kimaltelivat sinertävinä.
- No, sä olisit tarvinnut paremmat. Tommoset ponityttöjen pallukat on pelkästään naurettavat. Hommaat kunnon pitkäpiikkiset kannukset, joita sä voit käyttää heiluttamatta koko koipea niin, että Eurooppaan asti näkyy. Ja sen kisatakin. Missä sä kilpailet seuraavaksi?
- Ei ole ollut mitään puhetta, että mä rupeaisin kilpailemaan.
- No mitä hittoa sä sitten Mustaojalla teet? Lapat paskaa? Hanna kysyi katsoen minua kummastuneena.
- Ei, sitä varten on Alma… mä vaan ratsastan. Enimmäkseen.
- No niin, sitä minäkin.

Se vaikutti olevan keskustelun päätös, sillä Jerry ratsasti aidan vierelle ja Hanna astahti lähemmäksi kuullakseen, mitä hänellä oli asiaa. Minä taas menin lähemmäksi Camia, hän tuntui jotenkin turvalliselta. Ainakaan hän ei puhunut vaaleanpunaisista jäniksistä.
- Sä olet päässy Hannan suosioon, tämä sanoi happamasti.
- Jos toi on susta suosiota niin pidä hyvänäsi. Se on niin hiton pelottava.
- Ai. Voi olla. Mua se ei tunnu huomaavankaan.
- Ole onnellinen, sanoin ja muistin äkkiä, mitä Hanna Camista oli sanonut. Toritamma. Lisääntymiskelpoinen. Mutta ei, miksi pahoittaa hänen mielensä, ainakaan nyt. Pahoittaisin sen joskus myöhemmin, jos tulisi sellainen tilanne, että näkisin sen tarpeelliseksi.

Päivämäärä:   14.3.12 19:08:20

Hanna on loistava! Vaaleanpunainen jänis, taisin ehkä kuolla nauruun. :'D

Mä olen itse asiassa viime aikoina lukenut noita vanhempia tarinoita ja oon saattanut skippailla pitkiäkin pätkiä ihan vaan löytääkseni ne kohdat, joissa on Hannaa. Musta se on jotenkin riemastuttava persoona, olkoonkin kuinka fiktiivinen henkilö tahansa!

Lähettäjä: rauh 
Päivämäärä:   14.3.12 19:28:28

Saisko toisen pätkän vielä, ihan hirveen rankka päivä ollu....:)

Päivämäärä:   14.3.12 21:16:07

Kemian kirjoituksista selviämisen kunniaks toinen pätkä? :)))

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   14.3.12 21:21:59

Olkoon sitten, koska mä olen ollut ahkera :)
--------------
60. Duunii duunii
Jerry pääsi kolmannelle sijalle Feistyn kanssa, mikä tuntui olevan niin hänen kuin Hannan mieleen. Kotia kohden me emme kuitenkaan lähteneet vielä sen jälkeen, sillä Jerry halusi nähdä loputkin luokat, kun hevosia kerran saattoi täällä hyvillä mielin seisottaa tallissa. Kieltämättä minua ei kauheasti harmittanut, sillä sunnuntain myöhemmät luokat olivat nimekkäiden ratsastajien ja toinen toistaan hienompien ratsujen sinfoniaa. Hanna itse ratsasti kolmella hevosella ja hänet tuijotin melkein puhki. Cami alkoi näyttää jo melko kyllästyneeltä ja Jerry taisi huomata sen, joten hän viljeli huomioitaan enemmän minun suuntaani kuin tyttöystävänsä. Ja minä kuuntelin, sillä hän tuntui näkevän niin paljon enemmän kuin minä.
- Mä en enää ikinä saa tommosta silmää, sanoin surullisena, kun Jerry oli täysin oikein ennustanut kahden viimeisen luokan voittajat ja sijoittuvat.
- Enää?
- No en tarkota, että mulla ois koskaan ollutkaan, puuskahdin. – Mä tarkotin, että mä olen liian vanha. Mun olisi pitänyt syntyä johonkin hevosperheeseen.
- Mä luulin, että sä olitkin. Eikä sun äiti muka raahannut sua ratsastustunneille ala-asteikäisenä ja ostanut sulle hevosta?
- Joo joo. Semmosesta hevostelusta sä et tiedä mitään, sanoin turhautuneena.
- Millaisesta?

Mietin hetken, mistä aloittaa.
- Mut vietiin autolla tallille maks puol tuntia ennen tunnin alkua. Ellei mun poni ollu edellisellä tunnilla, äiti auttoi mua laittamaan sen kuntoon. Mä olin ratsastanut ainakin kaks vuotta, ennen kuin satuloin ponin ekan kerran. Mä en ollut koskenut talikkoon, ennen kuin joskus autoin Minttua teillä boksien putsauksessa.
- Häh? Miten Minttu sitten osasi? Mä luulin, että te ootte ratsastanu yhdessä alusta asti.
- Ratsastanu, niin. Minttu teki välillä tallitöitä ylimääräisiä tunteja varten tai jos sen äiti oli suuttunu sille, eikä antanut rahaa tunteihin. Ja sillä oli hoitohevonen ratsastuskoululla, mä en saanut semmosta arvonnassa. Ei sillä, että mä olisin oikeastaan halunnutkaan. En mä olisi jaksanut käydä tallilla joka päivä.
- Ja sitten sä sait oman? Jerry kysyi.
- Ja sitten mä sain oman. Ja oli pakko käydä joka päivä, paitsi kun mutsi tai Minttu kävi. Voi hitto, olin mä aika penska sillon, huokaisin.
- Nojoo, Jerry mutisi välittämättä ilmeisestikään edes kohteliaisuudesta väittää vastaan.
- Mutta en mä ole Suomen ainoa pilalle hemmoteltu heppatyttö, puolustauduin.
- Joo, et varmaan. Mitähän ne muut tekee sun iässä?

Se oli hauska ajatus.
- Varmaan viilailee kynsiään rikkaan miehensä sisustamassa olohuoneessa ja muistelee, miten ne kerran sai sinivalkosen rusetin seurakisoista, virnistin.
- Ja sä olet töissä tallilla.
- Ehkä mä en olekaan ihan menetetty tapaus. Mutta joka tapauksessa mä olen liian vanha enää oppimaan kaikkea tota, minkä te mustaojalaiset ootte oppinu ihan omalla takapihallanne.
Toivoin kovasti, että Jerry olisi sanonut vastaan, mutta silloin Camilla oli hänelle jotain asiaa ja hän käänsi minulle selkänsä.

Pian sen jälkeen viimeisen luokan voittajat ja sijoittuneet palkittiin ja minä livahdin talliin valmistelemaan lähtöä. Traikkumme seisoi nyt tallinseinustalla mukavasti pitkittäin niin, että saatoin avata takasillan ja viedä sinne vähän lisää turvetta. Niinikään saatoin pakata sinne kaiken muun paitsi riimut ja kuljetussuojat. Jerryn ei tarvitsisi muuta kuin peruuttaa autonsa sen eteen ja sitten voisimme lastata hevoset ja lähteä. Minulla alkoi olla ikävä Mustaojalle, niin hullua kuin se olikin. Minun pitäisi varmaankin ratsastaa ainakin Remu vielä tänään. Se vaan kuului asiaan kisapäivän jälkeen. Ja ehkä minulle olisi jäänyt joku muukin liikutettava. Näiden kahden päivän jälkeen minulla oli kova polte ratsastaa tosissani ja kokeilla muutamaa juttua, jotka Jerry oli minulle juuri osoittanut. Ei kuitenkaan Remulla. Sen kanssa menisin illalla maastoon ja antaisin sen hölkätä radalla ja pitkillä matkoilla jäykistyneet lihaksensa rennoiksi. Vai olisiko kuitenkin parempi antaa sen levätä tämä kuljetuspäivä ja ratsastaa vasta huomenna? Minun pitäisi kysyä Veskulta.

Päivämäärä:   14.3.12 22:02:04

oli iha huippu ylläri ku kerranki oli kaks pätkää! kiitos sennu, tää oli ehottomasti päivän piriste! :)

Päivämäärä:   14.3.12 22:41:05

Jeee! Mä tyksytän tätä ihan kybällä, koska poni oli taas @!#$ ja nää kaks pätkää piristi niin pirusti!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   14.3.12 22:42:57

Joko te flanu ootte siellä meidän naapurissa? Sori, oon unohtanu, koska teidän piti muuttaa, vaikka tiedän kysyneeni, ja vastsitkin. :/

Päivämäärä:   14.3.12 23:13:26

Ihanaa, kiitos :)

Lähettäjä: Luna$i 
Päivämäärä:   14.3.12 23:54:48

Kiitos! (:

Hyihyi mä luen jo kolmatta kertaa Jessin syrjähypystä, kun se sekaantuu Juhaan ): mä niin vihaan sitä pätkää ja mulle tulee jostain syystä kauhean huono omatunto?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   15.3.12 16:37:46

Voi Juha, olin ihan unohtanut sen!
----------------
Kaiken tämän jälkeen Jerry tuli sanomaan, että menisimme Hannan luokse syömään ennen kuin lähtisimme.
- Mä en tiennyt, että se osaa tehdä ruokaa, sanoin happamasti.
- Ei kai se osaakaan. Se tilaa pizzaa.
Cami näytti ihan yhtä vastahakoiselta viipymään pidempään kuin minäkin, mutta emme voineet muuta kuin tehdä niin kuin Jerry sanoi tai lähteä liftaamaan. Eipä sillä, etteikö pizza olisi houkutellut. Minulla oli kiljuva nälkä ja jos Hanna kerran tarjosi niin mikäs siinä. Aina se huoltoasemasämpylän sellofaanissa voitti.

Söimme keittiössä, me neljä nälkäistä. Hanna ja Jerry istuivat nokikkain ja puhuivat viimeisten luokkien radoista. Minä istuin Camia vastapäätä ja tunsin yllättävää yhteenkuuluvaisuutta hänen kanssaan. Tunne taisi olla molemminpuolinen ja vaikka Cami syyhytti sormiani kuin kissan kynsien esiinvetolihaksia, nyt olimme yhtä. Hanna ja Jerry näyttivät unohtaneen olemassaolomme, joten minä ilmeilin, pyörittelin silmiäni ja olin matkivinani Hannaa, kunnes ymmärsin Camin kauhistuneesta ilmeestä, että täti kuitenkin istui vieressäni.
- Oliko sulla jotain sanottavaa? Hanna kysyi minulta hunajaisesti, eli olin ehkä mennyt liian pitkälle. Muistin, miten olin joskus ollut kemiantunnilla ja muu luokka oli hurrannut minulle, koska opettaja itkisi ihan kohta. Hanna ei tietenkään itkenyt ja minä vedin kasvoni peruslukemille nopeammin kuin ehdin hevosta ajatella. Hänellä oli sellainen vaikutus.
- Tää on kuivaa, valitin irvistäen, vaikka pizza oli mehevimpiä, jota oli syönyt. – Ei sulla sattuisi viiniä olemaan?
- No kai te täysi-ikäisiä olette, hän sanoi ja huitaisi jonnekin olkansa yli.
- Viiniä? kysyin Camilta, joka näytti olevan tukehtumisen partaalla ja pystyi vain nyökkäämään. Nousin ylös tutkimaan tilannetta. Tiskipöydällä oli hanapakkaus ja sen yläpuolelta kaapista löysin pari isoa lasia. Lorotin kumpaankin avokätisesti, ennen kuin palasin pöytään.

- Ja sinä siinä, luuletko sä, että sulla on varaa irvistellä mulle? Hanna kysyi, kun olin taas istunut alas. Muistin, että hän oli Suomen kouluratsastuksen ainoa kiintotähti ja että olin vasta halunnut olla juuri kuin hän. Okei, ärsyttävä despootti hän oli myös, mutta hänen kysymyksensä oli erittäinkin oikeutettu. Minua hävetti.
- En mä sulle irvistellyt, sanoin puoliääneen.
- Vaan?
- Vaan sille, miten Jerry ja sinä puhutte kouluratsastusta ja meidät tytöt vaan sivuutetaan.
- Ha! Hanna hihkaisi niin, että ihan hypähdin paikallani. – Te tytöt! Ihan totta! Sanokaapa, mitä te tykkäsitte siitä kimosta viimeisessä luokassa.

Minun oikeustajuni pakotti minut tunkemaan suuni täyteen. Muistin sen kimon ja muistin Jerryn sanoneen, että sen satulassa oli Hannan vanha verivihollinen. Koska oli kykenemätön vastaamaan, Hanna siirsi katseensa Camiin, jolla oli suu tyhjänä.
- Mä en suoraan sanoen siinä vaiheessa enää jaksanut katsella, Cami sanoi ja minä pureskelin vimmatusti miettien, kertoisinko oman mielipiteeni vai sen, mitä Jerryltä olin kuullut.
- Ahaa. Entä Henkka? Hanna sanoi kääntäen katseensa minuun.
- Musta sen lantiossa oli jotain vikaa, sanoin ja se oli se, mitä olin ajatellut alun perin nähdessäni sen ratsukon. – Ihan kuin sille olisi tullut ylimääräinen viipale siihen. Skolioosi tai jotain.
- Hitto, Hanna sanoi ihastuneena.
- Mitä?
- Mitä Jerry sanoi sulle siitä?
- Että se kulkee kuolaimen alla ja tepsuttaa, sanoin totuudenmukaisesti. Jätin kertomatta sen, että Jerry oli muistuttanut mieleeni, mitä tarkoitti kuolaimen alla kulkeminen. Se ei ollut ollut aktiivisessa muistissani.

Siihen Hanna ei vaivautunut vastaamaan vaan avasi uuden pizzalaatikon ja jatkoi juttuaan Jerryn kanssa. Minä olin syönyt tarpeeksi, mutta kävin hakemassa Camille ja itselleni lisää viiniä. Ja kolmannetkin lasilliset ehdin, ennen kuin Jerry sanoi, että oli aika lähteä.
- Soita mulle, Hanna sanoi hänelle eikä lähtenyt saattamaan meitä tallille. – Ja koita saada noi juopot naiset kotiin asti. Hei tytöt, haluatteko te ottaa tän tönikän mukaan?
Se oli tietenkin piilovittuilua, joten hymyilin sievästi ja sanoin, että ottaisimme sen mielellämme. Enemmän kuin mielellämme. Sekosin sanoissani ja Hanna katsoi minua tuomitsevasti.
- Tommosta ei tehdä, ennen kuin hevoset on kotona, ellei sulla ole luotettavaa henkilökuntaa.
- Mutta mullahan on, sanoin viitaten Jerryyn.

Lähettäjä: EpE 
Päivämäärä:   15.3.12 22:06:59

Voi ihana Henu kun sanoo Hannalle vastaan. Ja tuo loppu oli ihan paras :D

Lähettäjä: tölkki 
Päivämäärä:   16.3.12 11:58:47

Noniin!! Synttäripätkää odotellessa T. neljännesvuosisata

Päivämäärä:   16.3.12 12:36:40

Voiei miten ärsyttävästi toi Vasenta kaistaa oli lopetettu! Vaikka osaanhan mä olettaa mitä sitten kävi mutta olipa se vielä vähän jatkunu :D

Päivämäärä:   16.3.12 16:07:09

No ei me päästy koskaan sinne, kun se ilmotti, että sen kaverin heppa tulikin siihen! Nyt asutaan siin Numlahden kartanolla, mut se on ihan meille passeli paikka, vaikka poni joutuuki tarhaamaan yksin ja nyt se purkaa sitte leikkihaluaan ihmisiin (nimim. jäänyt itse kahdesti alle, samoin hoitajatyttö - poni kun hyppää ihan varoittamatta pystyyn ja kaataa kintuillaan kumoon, on hienoa olla kuin höyhen...)

Aivan loistava pätkä taas, ai että... Mä en malta odottaa lisää!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   16.3.12 17:17:10

Jessus, flanu, toi kuulostaa vaaralliselta!
Jaa te ootte siinä. No ei sekään kaukana ole.
Tölkille onnea!
------------------
Okei, paluu Hangosta Mustaojalle ei ollut hehkeimpiä hetkiäni, mutta onneksi sentään nukuin suurimman osan matkaa ja olin huonotuulinen ja pöhnäinen, kun pääsimme perille. Onneksi Vesku ja Jessi olivat niin innokkaina odottamassa ensikäden uutisia, että minä kehtasin painua suoraa päätä omaan huoneeseeni ja nukkumaan. Hanna ei ollut antanut meille laseja mukaan, joten kun olin tullut janoiseksi, olin joutunut juomaan suoraan pahvipakkauksen hanasta. Vesku vaihtoi kanssani tasan kaksi lausetta ja toinen niistä oli, että minun pitäisi mennä nukkumaan. Toista en muista.

Niinpä heräsin aamulla jo kuudelta, niin häpeissäni, että punastelin itsekseni. Mitä hittoa Vesku oikein minusta ajatteli? Saisinko nyt potkut? Vääntelehdin sängyssäni vähän aikaa, kunnes muistin, että Jessin ja Veskun loma oli lopussa. Minun pitäisi pukeutua, mennä alas ja kysyä, ennen kuin he lähtisivät töihin. En kestäisi koko päivän epätietoisuutta.

Kumpikaan ei ollut vielä noussut, mutta ei minun tarvinnut odotella kovin kauan, ennen kuin Vesku ilmestyi heidän makuuhuoneestaan, jonka ovi oli vastapäätä keittiötä. Minä istuin siellä kuin aitiopaikalla ja tajusin olla kiitollinen siitä, ettei pomoni nukkunut alasti. Tai jos nukkui, tapasi pukea jotain päälleen ennen kuin lähti makuuhuoneesta.
- Huomenta, hän sanoi hätkähtäen samalla, kun kahvinkeitin päästi lopullisen, pitkän plörinän. – Oletpa sä aamuvirkku, hän jatkoi käytyään vessassa.
- Mä en ikinä saa nukuttua kunnolla, jos mä olen juonut, sanoin.
- Sepä merkillistä. Useimmat ihmiset voisi nukkua vaikka kellon ympäri.
- No, mä en. Aiotko sä antaa mulle potkut?
- Ai siksi, että sä ilmestyt tänne kännissä kuin käki sunnuntai-iltana?
- Niin kai lähinnä.
- No, sehän oli periaatteessa sun vapaapäiväsi. Mikä mä olen sua sillon vahtimaan?

Kun kuulin sen, minusta tuntui maailman typerimmältä asialta, että olin huolestunut piirun vertaa. Tietenkin Vesku sanoisi noin, nyt järjellä ajatellen olisin voinut lyödä siitä vetoa. Mutta ilmeisesti järkeni ei ollut ollut aamutuimaan vielä hereillä.
- Huh huh, sanoin helpottuneena.
- Siis ettehän te nyt tietenkään mikään mieltäylentävä näky olleet, Cami ja sinä.
- Niin, sanoin nöyrästi mutta kihisten hiljaista riemua. Olin unohtanut, etten minä yksin ollut pahis vaan Cami oli ollut mukana. – Se oli oikeastaan Hannan syytä.
- Musta tuntuu, että mä olen kuullut ton ennenkin, ja suunnilleen samassa tilanteessa, Vesku sanoi kuivasti ja söi nopeasti loppuun aamiaisensa, kupillisen jogurttia ja kahvin. – Mä menen moikkaamaan Almaa ja katsomaan Miaa. Tuletko sä mukaan?
- Ai niin, mä en ole enää talliorja numero yksi, muistin hilpeänä. Päivä parani kovaa vauhtia.

Lähdin Veskun kanssa tallille, missä Alma jo putsasi orien karsinoita. Vesku esitteli meidät, vaikka olimmehan me kyllä tavanneet. Siitä vaan oli jo aika lailla aikaa.
- Kiva juttu, Alma sanoi, kun Vesku ilmoitti minun huolehtivan enimmäkseen hevosten liikuttamisesta. Hän oli minua varmaankin muutaman vuoden vanhempi tyttöihminen, vähän pullea ja punatukkainen. Hassua. Olin tykästynyt Ullaan saman tien, mutta kun löysin hevosenhoitajan niin sanoakseni omalta tontiltani, tunsinkin suurta epäluuloa häntä kohtaan. Siitäkin huolimatta, että Alma oli minusta vaikuttanut ihan mukavalta ja että intressimme tuskin riitelisivät, jos hän ei välittänyt ratsastamisesta enkä minä tallitöistä.
- Mä laitoin sulle ehdotelmaa ratsastettavista ilmoitustaululle, Vesku sanoi minulle raportoituaan Almalle lyhyesti heinäkuun tapahtumista. – Katotaan sitten illalla, miten paljon sä olet ehtinyt hoitaa. Älä ota paineita, jos ei aika meinaa riittää. Jerry tulee kumminkin auttamaan.
- Ai, häh? minulta pääsi.
- No, sen koulu ei ole vielä alkanut eikä sillä taida olla kaupungissa kummosempaakaan tekemistä.
- Niin kai, Cami on kuitenkin töissä, muistin ja mietin, mahtoiko hänellä olla krapula. Minulla oli hiukan nyt, kun en enää ollut hädissäni työpaikkani puolesta. Päätin mennä vielä hetkeksi aikaa nukkumaan, ennen kuin aloittaisin päivän hommat.

Kymmeneltä palasin tallille freesinä ja raikkaana tutkimaan Veskun listaa. Arvasin, että siinä olisi Remu, mutta siinä oli myös Utopia, Viki ja Django. Päätin aloittaa Utopiasta siltä varalta, että Jerry tulisi jossain vaiheessa piakkoin ja haluaisi ratsastaa Djangon tai kysyisi Remusta maastoseuraa Feistylle. Hain tamman, harjasin ja satuloin sen ja vein sen maneesiin. Ne peilit, aloin tulla niistä riippuvaiseksi. Taluttaessani sitä muutaman kierroksen ennen satulaan nousemista pohdin, mitä Alma sitten mahtoi tehdä. Hänen työpäivänsähän olisivat suorastaan naurettavia, jos hän tuli tänne vain ruokkimaan hevoset ja puhdistamaan muutaman karsinan. Mutta ei kai se minun ongelmani ollut. Minun asiani oli ratsastaa.

Olin valinnut Utopian ensimmäiseksi, koska sillä oli jo sen verran hajua asioista, että minä voisin purkaa hiukan edellispäivänä kertynyttä ratsastusintoa. Siis oikeata ratsastusta, ei pelkkää liikutusta tai palauttelua. Django oli tietysti pyörinyt mielessäni, sillä se jos kuka olisi osannut kaiken, mitä eilen olin ihastellut, mutta vaikka Jerry ei haluaisikaan sitä alleen, ei olisi ollut reilua kiivetä sen selkään kylmiltään. Siinä mielessä minun olisi kai pitänyt aloittaa Remusta ja tehdä jotain helppoa, pohdin ja totesin sitten, että voisin hyvin miettiä järkevää ratsastusjärjestystä huomiseen asti olematta siltikään vakuuttunut siitä, että olin valinnut oikein.

Utopia kävi vähän hitaalla, tai sitten minusta vain tuntui, kun satuin muistamaan, mitä Hanna oli sanonut kannuksista. Minusta tuntui, etten saanut sitä mitenkään etenemään reippaasti ja siltä se näytti peileissäkin. Muistelin sen olleen vähän tahmea viimeksikin, kun olin tuonut sen maneesiin, mutta en oikein tiennyt, mitä tehdä sille – ilman kannuksia. Vesku oli kieltänyt minua pumppaamasta ja junnaamasta etenkin näitä nuoria, hän oli sanonut, että niiden piti haluta eteenpäin muilla keinoin. No, ne keinot olivat jääneet tarkentamatta ja nyt minä olin hukassa. Koska en keksinyt muuta, jouduin ratsastamaan avoimesta ovesta ulos ja talon ohitse kentälle. Ellei hevonen liikkuisi sielläkään, jatkaisin matkaa metsätielle ja siellä viimeistään painelisimme tukka tuubilla.

Jouduin etenemään aina suunnitelmaan c asti, mutta se toimi ja palasin tallille hyvin tyytyväisenä tanssivan ja tahdittavan tamman selässä. Se pysähtyi metsän reunaan niin, että horjahdin yllätyksestä, ja törähti epäluuloisena. Niin virkuksi se oli ehtinyt, että oli säikkyvinään Jerryä ja Venturinaa kentällä.
- Ihan kuin sä et olisi koskaan nähny niitä, jupisin ja sipaisin sen ruskeaa harjaa, mutta jäin itsekin hetkeksi katselemaan sen sijaan, että olisin usuttanut hevosta eteenpäin. Venturina oli Utopiaa paljon isompi ja ruunikko eikä rautias. Yllättäen se ei Jerryn alla näyttänytkään enää mielikuvieni hontelolta lapselta vaan pystyin näkemään sen liitelemässä radalla tuomareiden edessä. Muutaman vuoden kuluttua he siellä varmaan olisivatkin. Ellen sitten minä…

Päivämäärä:   16.3.12 17:42:20

Joo ei oo ihan turvallista, mutta onneks meillä on sen verta ihana tallinpitäjä, että se jeesaa ponin käytöksen kanssa. Vähän kyllä haaveilen, että saisin sille tarhakaverin, koska oon ite aika varma, että sen pelleielyt johtuu siitä, että se kaipaa leikkikaveria. Tai sit se on mustasukkanen...

Oi vitsit, vähän ihanaa kun Henu haaveilee tolleen! Noin mäkin tosin haaveilen, tosin kun nään meijän ratsuttajan menevän ponilla, ni haaveilen, että vielä jonain päivänä minäkin ja että jonain päivänä ollaan kisoissa ja poni on hieno ja...

Lähettäjä: tölkki 
Päivämäärä:   16.3.12 17:56:53

Eh, hevonen on eläin, se elää tässä ja nyt. Ei se mustasukkaile tms. Ennemminkin se on alkanu kokeilemaan rajojaan, mikäs sen parempi nostamaan moisia pintaan kuin maiseman vaihdots.

Päivämäärä:   16.3.12 19:13:17

tölkki, ihan nyt on pakko sanoa, että toi teki samaa kun kasvattajansa odotti muksuaan ja nyt tekee samaa kun mä oon raskaana, eli kyllä mä oon sitä mieltä, että se on sen verran herkkä, että vaistoaa tilanteen ja saattaa senkin takia pelleillä ja olla ns. "mustasukkanen". Kasvattajahan jätti ponin käytännössä täysin huomiotta kun alko odottamaan (pienen varsan kaikenlainen käsittely jäi käytännössä ihan nollille ja loppujen lopuks poni oli sit hypänny reilu puolen vuoden ikäsenä niskaan ihan yllättäen, ei vihasena tai mitään kuitenkaan), niin mä vähän veikkaan, että se muistaa sen kyllä. Tää ei meinaan mikään ihan tyhmä tapaus ole ja käytös on vaan pahentunu kun tulin raskaaks (oli hirmu kiva käsitellä aina aiemmin ja nyt ihan yhtäkkiä muuttunut käytös tosi pahaan suuntaan). Tottakai kyse voi olla maisemanvaihdoksestakin, ja varsinkin siitä että nyt ei saa tarhata kaverin kanssa, kun ei sopivaa kaveria löydy (sen verran sosiaalinen kaveri, että melkeinpä tarttis kaverin, mutta minkäs mahtaa jos muut tallilla olevat hepat ei oo soveltuvia tolle kaveriks). Mutta kun ottaa huomioon ponin menneisyyttä, niin mä en tota "mustasukkaisuutta" lähtis ite ainakaan poissulkemaankaan.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   16.3.12 19:34:01

Kaikkea sitä saa omin silmin lukea :o
Onnea nyt varmaan sullekin!

Päivämäärä:   16.3.12 20:05:58

No ei mun tota edes pitänyt sanoa alunperin, mutta kun piti tota mun mustasukkaisuus-teoriaa valottaa tölkille, niin pitihän se syy mustasukkaisuus-teoriaan kertoa :D. Mutta ei se mun mielestä tosiaan ihan kaukaa haettua ole, vaikka kyseessä onkin eläin. Voihan koiratkin olla mustasukkaisia jos on aiemmin saanu enempi huomiota ja sit syystä tai toisesta alkaakin huomion saaminen vähenemään ja sekin ilmenee protestoimisella yms. Ja eläimethän tosiaan on herkkiä ja vaistoaa vaikka ja mitä.

Lähettäjä: des^w 
Päivämäärä:   17.3.12 13:23:28

mä luulisin, et ehkä kuitenkin sun (ja aiemmin kasvattajankin) oma käytös on alitajuisesti muuttunut varovaisemmaksi ja poni fiksuna ottaa tilanteesta kaiken irti, kun toimitte puoliteholla.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   17.3.12 16:12:50

Loman kunniaksi vähän pidempi pätkä :)
------------
61. Häivähdys tavallista elämää
Se viikko oli jonkinlaista totuttelua. Minulla oli yllättävänkin paljon päätöksiä tehtävänäni, kun Vesku ei ollutkaan aina saatavilla enkä halunnut kysyä Almalta neuvoja ratsastukseen. Kaksosetkin olivat aloittaneet lyhyen kesälomansa ennen kouluun lähtemistä; he olivat matkustaneet Hankoon Leena-mummin luo, ja kuulemma myöskin Hannan oppiin. Jonkinlainen rautaisannos korkeampaa koulua ennen Ypäjän bulkkikoulutusta, olin ymmärtänyt. Viikonloppuna Vesku ja Jerry halusivat kisoihin, ja kun palasimme sieltä, Mia oli lopultakin päästänyt ruunikon tammavarsan ja Jessi oli hoitanut koko homman. Olin niin onnellinen siitä, että minun teki vain mieli halailla kaikkia. Minä olin pelännyt melkein unettomuuteen asti, että varsa rupeaisi tulemaan joskus, kun minä olin ainoa ihminen Mustaojalla ja että sille tapahtuisi jotain. No, nyt sille ei tapahtunut, se oli iso ja reipas olento, eikä mitenkään minun vastuullani.

Mitä ratsastamiseen tuli Jerry osoittautui melkein yhtä ehtymättömäksi viisauden lähteeksi kuin isänsä, ja hän kävi Mustaojalla melkein päivittäin. Cami oli töissä ja Jerry halusi kuulemma tehdä jotain tärkeämpää kuin myllätä pölyisiä papereita arkistoiden jossain paikassa x, joka ehkä olisi huolinut oikeustieteen opiskelijan töihin pariksi hassuksi viikoksi kesän vedellessä viimeisiään. Ymmärsin sen oikein hyvin, etenkin, kun kisakausi ei todellakaan ollut vielä loppumassa, kuten olin ymmärtämättömyyttäni kuvitellut. Päinvastoin, tosikoitokset olivat vasta tulossa. Helsinki Horse Show, nuorten hevosten laatuarvostelu ja niiden erinäiset muut kinkerit, ja viimeisenä joskin aikataulullisesti ensimmäisenä suomenmestaruuskisat. Jerryllä oli lisäksi vielä 5-vuotiaiden kisoja käytävänään Feistyn kanssa. Hanna kuulemma oli pistänyt sen ehdoksi lainatessaan oria Mustaojalle ja vaikka hän olikin kiristellyt hampaitaan Jerryn yhtäkkiä lähtiessä kesäksi pois, oli Vesku kelvannut vararatsastajaksi. Minulle kaikki kilpailut olivat vain päivämääriä kalenterissa enkä osannut arvottaa niitä keskenään, paitsi että tietenkin HIHS oli minun silmissäni hienoin kisa. Sitähän näytettiin televisiossakin.

- Miten sun lupa-asiat? Jerry kysyi yhtenä päivänä, kun olimme käyneet vauvahevosilla maastossa laukkaamassa ja hoitelimme niitä takaisin tarhoihinsa kostean sienen ja ötökkämyrkyn kanssa. Vesku oli ilmaissut, että niiden ja Teeterin kuntoharjoittelu oli lähinnä minun niskoillani, eikä minua ollenkaan haitannut ratsastaa niillä pitkiä lenkkejä, sillä loppukesä jatkui edelleen kauniina. Lisäksi oli puhuttu esteistä, mikä kutkutti minua mukavasti. Totta kai kaikkien hevosten piti opetella auttavasti hyppäämään, vaikka niiden ura olisikin kouluaitojen sisällä.
- Kunnossa, enhän mä muuten olisi voinut käydä Remun kanssa niissä Hannan kisoissa, kuittasin.
- Mutta siis, hommasitko sä sillon alueluvan vai kansallisen?
- Alueluvan tietenkin, sanoin ihmeissäni.
- No miksi hitossa sä et saman tien ottanu kansallista?
- ”Ottanu?” toistin harmistuneena. – Hittoako mä semmosella teen? Ei mulle tullut edes mieleen että semmosia on olemassakin, saati että mä voisin semmosen saada.
- Äh, Jerry sanoi.
- No mitä?
- Hommaa se kansallinen. Me voidaan tarvita sua.

Minun polveni tuntuivat hetken ajan vähän heikoilta. Henriikka Peltonen, kansallisen kilpailuluvan haltija. Mutta miksi?
- Mihin muka? Ja en kai mä nyt voi saada kansallista lupaa tosta vaan? Kai siihen jotain edellytyksiäkin tarvitsee? kysyin tavoitellen asiallista sävyä.
- Ei kai siihen tarvitse kuin rahaa, Jerry sanoi näyttäen hetken ajan epätietoiselta. – Ei tarvitse. Ei ainakaan sillon, kun mulle hommattiin, ja kaksosille.
- Mutta minä, kansallisilla kilpakentillä! Mä en ole ratsastanut aktiivisesti kuukauttakaan!
- Me voidaan joutua nimeämään sut varamieheksi suomenmestaruusjoukkueeseen, Jerry sanoi vastahakoisesti, kuin olisi halunnut pitää sen salaisuutena. – Meillä on vähän heikosti minkäänlaista kouluratsastajaa tänä vuonna.
- Minut?
- Mutta sulla pitää olla se lupa, jotta me voidaan tehdä niin. Että voitko sä hommata sen?
- Kai mä voin, lupasin imarreltuna, mutta tulin uusiin aatoksiin, kun Jerryn lähdettyä lähdin vähän tutkimaan asioita. Kansallinen lupa oli noin kahdeksan kertaa kalliimpi kuin se aluelisenssi, johon olin katsonut helposti pystyväni ja jonka olin maksanut vähän kuin varmuuden vuoksi. Ja sitten mieltäni kaiversi se, mitä Hanna oli sanonut kisatakistani. Toki olin saanut palkkani kuun lopussa ja minulla oli rahaa. Mutta oliko oikein, että käytin koko palkkani asioihin, jotka oikeastaan olivat työvälineitä? Toisaalta en todellakaan aikonut pyytää Veskua ostamaan minulle kisatakkia, ja Hanan sinänsä oikein hyvä ehdotus, että lainaisin Mustaojan tytöiltä, ei vaan toiminut. Kaksoset olivat minuakin pidempiä ja sitä paitsi hoikempia, enkä sen todettuani viitsinyt ottaa edes puheeksi Dannin tai Alissan takkeja. Molemmat olivat minua lyhyempiä ja hihat olisivat minulle liian lyhyet.

Kuka olikaan kustantanut kokkiveitseni ja –takkini? Kyllä äiti auttaisi tässäkin kohden. Soitin hänelle saman tien ja hän tuntui ilahtuvan siitä.
- En kai mä häiritse? kysyin, sillä kello nyt kuitenkin oli vain sen verran, että hän oli väkisinkin töissä.
- Et – mulla on vaan tylsiä hommia tehtävänä, kiva lykätä niitä vähän.
- Haa, sä siis laiskottelet!
- Ei kukaan pysty työskentelemään sataa prosenttia ajasta. Mitä sulle kuuluu? Minttu ja Viltsu ja lapset kävi viikonloppuna kylässä ja sano, että susta ei ole kuulunut mitään ikiaikoihin.
- Äh, sanoin. – Mulla on ollu niin kauhean kiire.
- No et kai sä nyt kaksneljä-seitsemän tee töitä?
- Kyllä mä melkeen teen, sanoin hämmästyen itsekin. – Siis täydet päivät ja viikonloput menee kisoissa. Iltasin mä oon ruvennu katselemaan ratsastusvideoita. Niin kuin opiskelumielessä. Et kuule usko, miten sairaan hienoja hevosia täällä on ollu!
- Kai mä uskon, äiti arveli. – No joka tapauksessa, Minttu pyysi sua soittamaan joskus. Sua on ilmeisesti vähän vaikea tavoittaa.
- Joojoo, mä soitan, lupasin. Omatunto oli jo alkanut vaivata minua. Se oli vaivannut ennenkin, kun olin huomannut Mintun tai Helin soittaneen, ja mitä useammin olin missannut heidän puhelunsa, sitä vaikeammalta tuntui soittaa takaisin. Kai minun pitäisi tehdä asialle jotain. – Nyt mä kumminkin tarvitsen sun apua.
- Jaha. Ja minkähän laista?
- Rahallisenpuoleista.
- Oho, miten mä en ylläty?
- Mutta nyt sä yllätyt, kun mä kerron mihin, maanittelin.

Siinä olin oikeassa. Äiti meni hetkeksi ihan sanattomaksi, kun kerroin hänelle tarvitsevani kansallisen kilpailuluvan ja siihen sopivan takin. Ja kannukset, niitä ei sopinut unohtaa.
- Oletko sä ihan tosissasi?
- No näin mulle sanottiin, vakuutin.
- Ja mihin sä sitten menet kilpailemaan?
- Sitä ei oo vielä sovittu. Mutta ymmärräthän sä, että jos Hanna Lund sanoo mulle, että mun on hommattava kouluratsastustakki, niin mun on!
- Lähdetään sitten saman tien, äiti sanoi päättäväisesti.
- Mihin?
- No ostoksille.
- Sulla ei tosiaan ole kiire töissä, totesin.
- Asiat täytyy priorisoida. Missä nähdään?
- Ihan sama. Entä se lupa?
- Mä voin maksaa sen nyt, ennen kuin lähden.
- Miten sä pääset mun lupaan?
- No kai mulla on sun tunnuksesi, minähän olen hoitanut tähän asti koko sun kilpailuhistoriasi muutenkin, äiti tuhahti.

Sovimme treffipaikan, vaihdoin vaatteet ja kävin tallilla ilmoittamassa Jerrylle, että lähtisin asioille.
- Mihin sä menet?
- Vähän ostoksille vaan.
- Ai. Kenen kanssa?
- Mitä hittoa se sulle kuuluu? nauroin. – Mutsin, jos sillä nyt on mitään väliä. Sillä kuuluu olevan kukkaronnauhat löysällä tänään niin, että se pitää hyödyntää.
- Jaa. No, nähdään kai sitten huomenna.
- Todennäköisesti, arvelin ja lähdin menemään. Miksi Jerryä kiinnosti? Mutta kaipa hän oli vain kohteliaan kiinnostunut.

Päivämäärä:   17.3.12 16:22:46

Loistava pätkä!

"Toisaalta en todellakaan aikonut pyytää Veskua ostamaan minulle kisatakkia, ja Hanan sinänsä oikein hyvä ehdotus, että lainaisin Mustaojan tytöiltä, ei vaan toiminut."
Toinen N puuttuu sanasta "Hannan".

Lähettäjä: salde 
Päivämäärä:   17.3.12 17:22:32

Miten musta tuntuu, että jos jollakulla rupee vanha suola janottamaan, niin se on Jerryllä, eikä Henulla?

LähettäjäMeow_ 
Päivämäärä:   17.3.12 18:10:28

Haa, kivaa pätkää taas! Ja flanulle onnea! :)

Päivämäärä:   17.3.12 18:52:57

salden kanssa kyllä sammaa mieltä! mutta siis joo mullekki kelpais tommonen äiti joka on jo menossa ku tarttee vähä enempiki kalliita ostoksia :P

Päivämäärä:   17.3.12 21:28:29

No en ihmettelisi jos Jerry kiinnostuis Henusta uusiksi :D eihän ne koskaan selvitelly välejään sen vauvan jälkeen ja haiskahtaa siltä että Jerry ois voinu tehä toisenlaisen ratkaisun kuin eron kun oli aikansa miettiny paniikissa. Ja Cami on jotenkin karvoja nostattavan kauhistuttava. Ihan mielenkiinnosta haluaisin joskus sellasen jerryn selityksen mitä se olevinaan näkee camissa.

Tässä yksi päivä muutne mietiskelin Hannan kuolemaa. mulla vois olal toimiva idea siihen :'D MUTTA hanna on iätönajaton ja porhaltaa vielä satavuotiaanakin menemään.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   17.3.12 21:38:51

PV kerro ihmeessä! :D

Päivämäärä:   17.3.12 22:53:38

Mäkin alan kallistumaan sille linjalle, että Jerry onkin se, jota alkaa vanha suola janottamaan... Mä haluan, et mun äiti on samanlainen ku Henun. Vaik toisaalt se ostikin ponille just heinäverkon (soitti ja kysy tahdonko sille semmosen :D) ja makso tänään mun ruokaostokset vaikka yritin estää...

Oivoi, mä alan olla ihan höperö. Vaihdoin tänään äidin kanssa kukkiin uudet mullat ja sain siltä muutaman kukankin. Sit pitäis laittaa vähä salaattia, tomaattia ja rucolaa kasvamaan. Rairuohon laitoin jo. Ja hainpa kämppiksenkin ryyppäämästä! Suunniteltiin myös kämppään sisustusta joka toteutetaan kun kämppis muuttaa pois :D.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   18.3.12 13:09:07

Ostosreissu äidin kanssa oli menestys aina siihen maagiseen hetkeen asti, kun hän alkoi ynnätä yhteen, kuinka paljon oli pistänyt rahaa menemään. Se tapahtui aina, joskus ennemmin ja joskus myöhemmin, tänään onneksi vasta, kun minulla jo oli kaikki mahdollinen ja vähän enemmänkin kasseissani.
- Älä sure, ne paidatkin oli alennuksessa, silkkaa säästöä, lohdutin.
- Totta kyllä. Onneksi sä keksit haluta kisavaatteita vasta tähän aikaan vuodesta, äiti huokaisi. Tarjosi hän minulle sitten kuitenkin vielä ruokaa pikkuisessa italialaisravintolassa ja olin varsin tyytyväinen erotessamme.

- Soita sille Mintulle. Ja muista kertoa, kun menet kilpailemaan, äiti vannotti.
- Joo joo.
- Mä olen tosissani. Sinut tuntien sä voit ihan hyvin mainita koko kilpailut sivulauseessa pari viikkoa myöhemmin. Nyt mä haluan tietää! Etukäteen!
Minun oli myönnettävä, että siinä oli totuuden siemen.
- Mä lupaan, sanoin ja toivoin, että tilaisuus tulisi jossain niin kaukana, ettei äiti haluaisi lähteä katsomaan. Toivoin myös, että se tulisi. Äiti raivostuisi, jos olisi ostanut minulle viimeisen päälle kisarytkyjä turhaan, ja niin kyllä minäkin.
- Ja soita!
- Joo!

Kaivoin vakuudeksi puhelimeni esiin samalla, kun kävelin kohti omaa autoani, mutta en minä Mintulle soittanut. Heli oli yrittänyt tavoittaa minua ihan vähän aikaa sitten ja lähettänyt sen perään tekstiviestinkin. Olin tainnut tulla immuuniksi puhelimen äänille, kun en ollut niitä mitenkään noteerannut, mutta kai hänelle nyt piti vastata, kun hän kerran sitä pyysi.
- Hei, Henriikka täällä, sanoin.
- Lopultakin! Onko sulta mennyt henki, ääni vai sormet, kun ei minkäänlaiseen yhteydenottoon vastata?
- Anteeks! hihkaisin. Helin ääni kuulosti äkkiä yhtaikaa ikivanhalta ja tutulta ja minulle tuli kauhea ikävä häntä.
- Ja sitten mä ajattelin, että sä olet suuttunut mulle ikiajoiksi.
- Miksi?
- No siitä, että Santtu muutti tänne ja sä muutit pois.
- Ai niin, muistin. Santtukin tuntui nyt hyvin kaukaiselta ja olinko tosiaan inhonnut häntä yli kaiken? – Miten teillä menee?
- Mikäs tässä. Mutta tuutko sä joskus käymään? Teemu toi tänne just sun tavaroita.
- Mitä tavaroita?
- En mä tiedä, tommosen laatikon.
- Mä voin tulla hakemaan sen vaikka heti, lupasin uteliaisuuden alkaessa kaivertaa.
- No tulekin! Heli ilahtui.

Ajoin Pasilaan tuntien vain hiukan haikeutta ja tuskin ollenkaan katkeruutta, kun menin vanhaan kotiini. Helillä ehkä oli osuutta asiaan, sillä hän halasi minua myrskyisästi heti, kun astuin sisään.
- Mulla on ollu sua ikävä!
- Samoin! vastasin samalla mitalla. - Mä alan soittaa sulle kerran viikossa, vähintään!
- Niin niin, Heli sanoi, enkä minä siihen itsekään kauhean vahvasti uskonut. Sitä lipsahti niin helposti hyvistäkin aikomuksista.
- Mitä se Teemu toi? kysyin.
- Tossa, Heli sanoi ja tönäisi varpaallaan pahvilaatikkoa. Minun piti kumartua ja avata se saman tien. Päällimmäisenä oli lakana. Sen alla oli lakana. Jee. Niiden alla oli pari tyynyliinaa, kaikki ne olivat käytettyjä ja ryppyisiä.
- Jätkä on jumalauta varmaan nukkunu näissä siitä asti, kun mä lähdin, ja nyt se palauttaa ne, älähdin.
- Reilua, Heli totesi.
- Mä en ota niitä, ne haisee Teemulta, sanoin ja nostin ne lattialle. Sitten löysin sekalaisen valikoiman astioita, sikin sokin, mutta kaikki näyttivät ainakin päällisin puolin ehjiltä. Alimmaisena oli joitain vaatteitani, nekin näemmä seisseet lähdöstäni asti pyykkikorissa. Koko laatikko ja se, että Teemu oli vaivautunut tuomaan sen Helille, kertoi aika karkeasti, mitä mieltä hän oli minusta.

- Mitä se Teemu sanoi? kysyin.
- No ei se mitään kummempaa. On tainnu päästä susta yli.
- Puheistaan päätellen enemmän kuin yli, huikkasi Santtu jostain peremmältä, mikä sekä ilahdutti että hiukan pelästytti mua.
- Ette kai te kertonu, missä mä asun nykyään?
- Ei sitä tuntunut kiinnostavan, Heli sanoi ja vaikka se kuulosti loukkaavalta, se oli myös helpotus. Olinhan minä tehnyt Teemulle paskamaisen tempun, ja vaikken kaivannut anteeksiantoa, kaipasin kyllä jonkinlaista pistettä koko draamalle. Tämä tuntui olevan juuri sellainen.
- Hieno homma. Saako täällä matkalainen kahvia? Sä saat pitää noi astiat, ja lakanatkin, jos sä haluat pestä ne. Mun vaatteet mä kai haluan pitää itse.
- Okei. Mulla olikin jo vähän ikävä noita laseja, Heli kihersi. – Santtu, laita kahvia!

Istuimme varmaan tunnin keittiössä juttelemassa niitä näitä kaikesta, mitä viime viikkoina oli tapahtunut, ja vaikkeivät Heli ja Santtu hevosista piitanneetkaan, taisin onnistua selvittämään heille, miten erikoisen harvinaislaatuinen onnenpotku minulle olikaan osunut.
- Kuulostaa ihan hemmetin hienolta, Heli sanoi kaipaavasti. – Jospa sitä voiskin tehdä harrastuksesta työn. Paitsi että mitä mä nyt edes harrastan? Mun kai ois pitäny ruveta alkoholitarkastajaksi yökerhoihin tai jotain!
- Ei kai? Santtu pisti vastaan.
- No vitsi, vitsi. Mutta susta kyllä näkee, että sä oot ulkona ja teet töitä. Sä näytät ihan helvetín hyvältä, Heli sanoi minulle ja melkein punastuin hyvästä mielestä. En minä tietenkään ollut ruvennut elämään kuin puskassa, vaikka olinkin jumahtanut Mustaojalle, ja etenkin nyt, kun olin lähtenyt oikein kaupungille, olin katsonut, että näytin ihmiseltä. Epäilin hänen kuitenkin tarkoittavan sitä, mitä olin itsekin vähän uumoillut – että minulle oli kasvanut lihaksia alkavan uimarenkaan ja löysien reisien ja allinaihioiden tilalle.
- Vähän reipasta maalaiselämää, se ei näköjään tee pahaa kaupunkilaisellekaan, sanoin vaatimattomasti. – Ja nyt mä taidan lähteä. Mä ehdin vielä ratsastaa yhden hevosen tänä iltana.

Päivämäärä:   18.3.12 18:34:00

Hihi, luin jo päivällä ennen tallille menoa pätkän ja nyt vasta kommentoin. Ihan tosi kiva pätkä, kun itekin tietää miten sitä ilahtuu kun kaverin kanssa pitääkin pitkästä aikaa yhteyttä :D

Päivämäärä:   18.3.12 21:58:44

Mua ei haittais saada toinenkin pätkä :D Oli niin ihana päivä! Olin puolipäivää tallilla. Aluksi siellä ei ollut ketään muita. oli niin ihana olla rauhassa tekemässä omia hommia ja raportteja kirjotellessa hepat tunki päätä syliin. <3
Nyt kun auringon valo on lisääntynyt ja lumet sulaa niin jaksaa ja alkaa sellainen hevoskuume taas olemaan.

Sennnu, Hannaa ei saa tappaa sillein tavallisesti vanhuuteen. Tulisi vähän erilainen tarina jos Hanna itse olisi kertojana, tulisi vakava onnettomuus, olisi sairaalassa, kuulisi kaikkea hälyä jne, muttei kuitenkaan kontaktia ulkomaailmaan. sitten kelaisi nuoruus vuosiaan jne. vois jättää tarinan pimeyteen, häilyvästi ilman ratkaisua :D ja jos haluaa niin seuraavassa tarianssa voisi alkaa hautajaisten loputtua. Olisi vähän erilainen tarina kuin nämä muut.

Lähettäjä: tripi 
Päivämäärä:   19.3.12 14:49:38

Nyt iski ahaa-elämys. Mielenkiintoinen ehdotus PV:ltä. Aloin kuvittelemaan, millaista olisi lukea Hannan näkökulmaa, ja EN HALUA päästä sen pään sisään! Hanna on paljon mielenkiintoisempi hahmo näin, kun pysytään vähän etäällä.

Mutta silti mä kaipaisin viielä lisää Hannaa. Käyköhän kohta niin, että Hanna tykästyy Henkkaan niinkin paljon, että vaihtaa oman ratsuttajansa siihen? "sisäinen siirto".. Ja sitten Henkka pääseekin pihisemään, puhisemaan ja kihisemään raivosta ja loppujen lopuksi nautinnosta, kun Hanna on saanut Henkasta muovattua huippuratsastajan. Henkka kehittääkin sitten sellaisen suhteen vanhaan haahkaan, että sitä sanailua on yhtä hauska lukea kuin Hannan ja Jessin. ja toivon mukaan Hanna on se syy, miksi Jerryn mikälietyttöystävä lähtee litomaan, ja Hanna saa kieroiltua Henkan ja Jerryn yhteen, jos niin on tapahtuva.

Ja tosiaan, yritin jo viime viikolla kirjoittaa kommenttejani, mutta sitten iski kiire, jollaista en ole viikkoihin nähnyt, ja se kirjoittelu jäi sitten siihen. Oli tarkoitus sanoa viime viikolla, että ei täällä viitsi enää edes kommentoida, kun ei niitä pätkiä näytä sen enempää tulevan kuitenkaan... ;) Tosiaan, aivan ihanaa että on edes se pariminuuttinen joka ilta, jolloin ei tarvitse kuin uppoutua toiseen maailmaan. Nykyään käyn jopa useita kertoja päivässä katsomassa, josko vaikka olisikin tullut lisäpätkiä. En enää oikein malta odottaa seuraavaa pätkää!

Sanoitko että LOMA? Onko meille luvassa pari pätkää per päivä vai mitä se loma tarkoittaa sillä puolen näppäimistöä? ;)

Eka työhaastattelu ikinä takana. Puolisen vuotta aikaa etsiä uusi duuni.

Päivämäärä:   19.3.12 16:07:49

Mä olen samoilla linjoilla kuin tripi, siis ton Hanna-asian suhteen.

Itse asiassa mä olen vähän miettinyt... Jossain edellisessä pätkässä Jessi kysyi Hannalta miten sen hevosbisneksen käy sitten, kun Hanna on liian vanha ratsastamaan, ja Hanna tokaisi siihen jotain että "hyvin sille käy". Pohdin silloin, että onko Hannalla yhtään elossa olevia sukulaisia (sisaruksia tai niiden lapsia tai jotain) jotka perii sen omaisuuden aikanaan, vai testamenttaakohan se kaiken Jerrylle?

Tietenkin se olisi siinä vaiheessa saanut jo kieroiltua Henun ja Jerryn yhteen - mä luulen, että se tykkää enemmän Henusta kuin Camista, koska jälkimmäinen sulautuu lähinnä takanaan olevaan tapettiin siinä missä Henu muistuttaa jollain etäisellä tavalla Jessiä...
Ja ta-daa - Henusta tulee kuin tuleekin joskus ratsutilan emäntä, jos Jerry perii Hannan tilukset. ;)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   19.3.12 16:18:57

Jeejee, paljon ihania pitkiä kommentteja! Tripille peukut pystyyn mitä duuniin tulee. Ja sitähän se loma tarkottaa, että ehtii vähän enempi kirjoittaa. Vaikka pitäis siivota ja sukulaisvierailuista ei päässy räpiköimään eroon ja ja. Mutta silti.
-------------
62. Minttu
Minun mahdollisista kilpailuistani ei puhuttu sillä eikä seuraavalla viikolla mitään, enkä minä kehdannut ottaa asiaa puheeksi sen paremmin kuin esitellä takkiani, jonka Hannakin takuulla hyväksyisi. Ripustin sen vain kaapin oveen antamaan minulle motivaatiota heikkoina hetkinä. Kaksosten Ypäjälle lähteminen näytti ottavan hiukan koville sekä Veskulle että Jessille. Jessi halasi minua kahteen otteeseen ihan äkkiarvaamatta ja Vesku sanoi, että luojan kiitos minä olin Mustaojalla. Se oli jotenkin kauhean surullista.
- Mä voin yrittää levitellä tavaroitani joka paikkaan niin paljon kuin mahdollista, lupasin. – Mitäs te ootte ajatellu tehdä näin isolla talolla nyt, kun teitä on enää kaksi? Ratsastusleirejä?

Se oli tietenkin vitsi, mutta Vesku rypisti miettiväisenä otsaansa.
- Toi ei kyllä ole tullut mieleen. Mutta ehkä tota ajatusta vois jalostaa. Kursseja. Hoitaisitko sä emännöinnin? Mä en kyllä voi Jessiltä semmosta kysyä, kun se on kuitenkin päivätöissä.
- Mäkin olen päivätöissä, muistutin.
- Ai niin. No mutta, pannaan asia hautumaan. Siitä voi vaikka kehittyäkin jotain.

Jerrynkin koulu alkoi, joten hän lakkasi ajamasta Mustaojalle joka aamu. Se ajoi minut tekemään lähempää tuttavuutta Alman kanssa, kun tähän asti olimme pysytelleet etäisen ystävällisinä. Minun täytyi myöntää, ettei hän sittenkään laiskotellut, vaikka varsinaista tallityötä olikin näin kesäaikaan vain vähän. Hän oli pikkuhiljaa suursiivonnut tallien oheistilat eli satulahuoneen, rehuvaraston ja myös autotallin, jossa säilytettiin kaikkia kymmeniä loimia ja harvemmin tarvittavia tavaroita. Hän puuhasteli myös kovasti varsojen kanssa, hyvin taitavasti. Välillä tungin mukaan ja yritin opetella hänen rauhallisen kehonkielensä, joka tuntui sanovan hevoslapsille, että hän oli pomo, jota ei auttanut kyseenalaistaa. Vastapalvelukseksi houkuttelin häntä ratsastamaan kanssani, mutta se tuntui aina suurelta uhraukselta.
- Mutta sä osaat ratsastaa, Vesku kertoi mulle, maanittelin.
- Mutta sä ratsastat paremmin, hoida sä se.
- Mutta joskus ois kivaa saada seuraa lenkille.

Se oli totta. Kävin paljon reippailla maastolenkeillä Venturinan, Vikin ja Utopian kanssa. Niillä ratsastettiin kentällä vain ani harvoin, mutta Vesku oli neuvonut minua tekemään leveillä, hyväpohjaisilla metsäautoteillä temppuja, joita olisin muutoin harjoitellut kentällä: pysähdyksiä, väistön alkeita, temponvaihteluja ja sellaista. Ei se pelkkää herkkua ollut. Venturina etenkin saattoi ruveta hernenenäiseksi prinsessaksi huomaamattomastakin syystä, ja silloin se alkoi keksiä ilkeitä temppuja. Ryöstäminen pukkilaukkaan oli enemmän mieleeni kuin keuliminen, mutta ainakin toistaiseksi olin onnistunut muuttamaan jälkimmäisen ensimmäiseksi ja pysymään silti satulassa. Hauskaa se ei silti ollut ja kun valitin Veskulle, että minua alkoi pelottaa, hän käski jättää tamman pariksi viikoksi lomalle.
- Ehkä sillä on kasvukipuja. Se on kuitenkin vielä pelkkä lapsi, hän sanoi.

Ja säännöllisesti kolme tai neljä kertaa viikossa Vesku opetti minua. Hyvä ihme, millaisia asioita hän minulle opetti. Ei mitään hienoa, jolla pröystäillä äidille, ei laukkapiruetteja tai mitään sellaista, mutta kuuntelemista. Minttu oli joskus ollut innostunut klassisesta ratsastuksesta, jossa kuulemma vain käveltiin ja tunnusteltiin hevosen liikkeitä ensimmäiset kaksikymmentä tuntia, ennen kuin pääsi ravaamaan ja olin pilkannut häntä siitä niin, että lopulta emme olleet puhuneet pariin viikkoon, ja tämä oli aika lähellä sitä. Django oli armoton mutta kärsivällinen opettaja siinä missä Veskukin. Kun tein valmistelut oikein, sain sen nousemaan ylämäkeen ja voimakkaaseen laukkaan vaikka peruutuksesta, mutta sellaista ei tapahtunut kuin kerran, kun kaikki planeetat olivat kohdallaan ja se sai minut leijumaan monta päivää. Se sai minut myös tajuamaan aika paljon asioita. Siis asioita, jotka olin tavallaan tiennyt jo vuosikymmenen tai ylikin, mutta tajuamaan ihan uudella tavalla. Puolipidätteet. Hevoset. Jalkani paikan ja miten pitää se. Mikä jalka –harjoituksia en enää tehnyt. Olin unohtanut ne kokonaan, mutta tiesin silti täsmälleen mitä allani tapahtui.

Mutta opin minä ihan konkreettisiakin asioita, kuten kankikuolaimet ja kahdet ohjat ja miten irtohypyttää hevosia. Sain myöskin kokea, miltä tuntui nousta useamman kuukauden lomailleen tamman selkään ja yrittää ratsastaa sillä välittämättä siitä, että sen varsa yritti purra ratsastuskenkääni. Luojan kiitos Vesku oli silloin varoittanut minua pistämästä hyviä saappaitani. Ja minä, joka olin ottanut opikseni siitä, miten mukavaa olikaan ollut tavata Heli, olin ottanut tavakseni soitella Mintullekin ja kertoa kaikesta, mitä olin oppinut, kunnes hänen mittansa tuli täyteen.
- Kuule Henriikka, millä @!#$ korkean paikan leirillä sä oikeen olet? Mihin sua valmennetaan? Ja miksi?
- Mitä sä tarkotat? kysyin yllättyneenä vihamielisyydestä hänen äänessään.
- Revitkö sä nyt niiden selkänahasta hyvitystä siitä, mitä sun vauvalle tapahtui niiden tallissa? Tajuatko sä, että tommosta koulutusta ei saa edes rahalla ja sä saat siitä vielä palkkaa?
- Anteeksi nyt, sanoin loukkaantuneena. – Ehkä tätä sanotaan työhön perehdyttämiseksi. Ehkä täällä on vähän tyhjää, kun kaikki lapset on lentäny pesästä, mutta en mä yritä luikerrella tänne ottolapseksi, enkä mä todellakaan yritä kiristää menneillä asioilla. Sä olet sairas, jos sä semmosta luulet, etkä sä ole mun ystävä, jos sä kuvittelet mun tekevän sellaista.

Silloin Minttu pyysi anteeksi ja minä sanoin ylevästi, ettei se haitannut.
- Sä olet vaan kateellinen, arvelin.
- Ja sä olet vaan paskamaínen, kun soittelet ja kehuskelet sillä, miten hyvin sulla menee.
- No hyvä. Sä valitit, kun mä en soitellut ja nyt sä valitat, kun mä soittelen. Soita sä mulle, kun keksit, kumpaa sä oikein haluat. Ei nimittäin oo ihan helppoa keksiä puhuttavaa muusta kuin ratsastamisesta ja hevosista, kun en mä mitään muuta tee.
- Entä jos joskus kysyisit, mitä mulle kuuluu.
- Mähän kysyn! Mutta sulle ei ikinä tapahdu mitään!

Okei, en minä aina muistanut kysyä, mutta onnistuimme päättämään sen keskustelun sopuun ja pyysin omavaltaisesti häntä ottamaan lapset ja Viltsun ja tulemaan kylään perjantai-iltana.
- Mitä Vesku ja Jessi sanoo?
- Mitä ne nyt sanoisi. Niiden mielestähän sä olet huippu, niin kuin kaikkien muidenkin, sanoin kuivasti. Kenellä tässä nyt oikein oli aihetta olla kateellinen kenelle, jos oikein pohjamutiin mentiin? Jos olisin uskaltanut, olisin toivottanut Mintun onnellisine pikku perheineen helvettíin, mutta sen verran elämä oli minua jo sentään koulinut, etten tehnyt niin. Ystäviä tarvitsi mitä yllättävimmissä käänteissä, eikä minulla ollut niitä liiaksi.

Päivämäärä:   19.3.12 18:29:08

*syvä huokaus* (ainoa mitä tästä pätkästä pystyn sanomaan)

Lähettäjä: tripi 
Päivämäärä:   20.3.12 14:25:53

Irtisanoin tänään itseni ja kirjoitin uuden työsopimuksen, työmatka kasvaaa.. Herttoniemen suoralle töihin BMW:lle.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   20.3.12 14:46:38

Onnea työpaikasta! Mä sattumoisin just surffailen Herttoniemen suoraa, jos vaikka laittais auton vaihtoon :D
-----------------
Perjantai-illan vierailu osoittautui loistavaksi ajatukseksi, ainakin jos isäntäväeltäni kysyttiin. Jessi ryntäsi töistä kotiin niin aikaisin, että epäilin hänen lintsanneen ainakin pari tuntia.
- Mä ostin pikkusille jäätelöä. Tykkäisköhän ne letuista?
- Sä olet kasvattanu viis kakaraa. Kai sä tiedät, mitä ne syö pienenä, tuhahdin.
- Mutta muistankohan mä niin vanhoja asioita? Ihanaa, että sä keksit kutsua ne! Kun kaksosetkaan ei tule viikonlopuksi kotiin…
- Onkohan niillä oikeasti tallivuoro vai luuletko sä, että ne lähtee tutustumaan Ypäjän yöelämään?
- Mä en tiedä, onko siellä yöelämää, mutta varmaan sekä että, Jessi tuumasi.

Mutta oli se minustakin hauskaa. Minttu ja minä unohdimme taktisesti melkein-riitamme, sillä oli oikeasti mukavaa nähdä. Niin oli lapsistakin. He kiipeilivät päälläni, kunnes Jessi lahjoi heidät syliinsä ja sain rauhan. Siihen tulivat sopivasti myös Jerry ja Cami.
- Täällähän on vieraita, Cami totesi ja istui seuraan yhtä luontevasti kuin olisi tuntenut Mintun ja Viltsun yhtä kauan kuin minä. – Ja pieniäkin vieraita!

Minä en ollut yksinomaan ilahtunut siitä, että pariskunta paukahti paikalle juuri nyt, vaikka ei se mikään ihme ollut. Olin aika varma siitä, että Jerry oli arvannut kaksosten poissaolon aiheuttavan ison loven Mustaojalle, nyt kun he olivat todellisemmin poissa kuin vain Hangossa käymässä. Oli ihan hänen tapaistaan tulla paikkaamaan sitä. Sillä tavoin hän oli hyvin kiltti ja huomaavainen.
- Tässä on Cami, Jerryn tyttöystävä, esittelin Mintulle ja Viltsulle muistaen, että olin aikuinen ihminen ja Camin kanssa ystävyydenkaltaisissa väleissä. – Cami, tässä on Minttu, mun lapsuudenystävä, ja sen perhe. Viltsu ja noi kaksi on Minea ja Valdemar.
- Voi, ihanat nimet! Cami säteili ja vilkutti pienokaisille. – Te varmaan jo kaipaattekin pikkuväkeä tänne, hän sanoi osoittaen sanansa Jessille ja Veskulle.
- Sä taidat olla ainoa potentiaalinen hommaamaan sitä tällä hetkellä, sanoin ystävällisen vihjailevasti ja Cami punastui lievästi.
- Ei meillä nyt ole suunnitelmissa. Eihän me vielä edes asuta yhdessä.

Kun kyllästyimme juttelemaan ja kaikki olivat saaneet tarpeeksi lettuja ja jäätelöä, lähdimme ulos katsomaan hevosia. Ohjelmanumero oli olevinaan lasten huvittamiseksi, mutta epäilin, että Minttua se enemmänkin kiinnosti. Minni tosin höpötti hevosvauvoista, mutta uskoin hänen pettyvän, kun ne eivät olleetkaan pehmolelun kokoisia vaan häntä suurempia ja Vallu nukahti jo matkalla tallille pää vasten Viltsun olkapäätä.
- Cami on tehnyt täällä puutarhatöitä, kerroin Mintulle osoittaen mansikkamaata. – Se suunnittelee myös luomukanalaa jossain vaiheessa, ehkä sikalaakin.
- Lopeta, Minttu sähisi minulle ja yritti polkaista varpaitani.
- Mitä? kysyin kummissani.
- Älä pilkkaa sitä! Toi on lapsellista!
- Mutta enhän mä, aloitin tuohtuen, ihan vilpittömästihän minä juttelin. Ainoa, minkä suhteen en ehkä ollut ihan puhtain jauhoin liikkeellä oli, että puhuin nimenomaan näyttääkseni Mintulle, miten hyvissä väleissä Cami ja minä olimme.
- Kuule haista nyt. Sä olet ihan Ruonansuuna. ”Cami hoitaa puutarhaa” – ”tunkis ennemmin sen talikon perseeseensä.” ”Cami haluaa kasvattaa kanoja” – ”ootko kuullu mitään hölmömpää?” ”Cami ja Jerry varmaan rupeaa kohta saamaan lapsia” – ja sinä päivänä mä ammun sitä pulttipistoolilla otsikkoon.”

En voinut kuin tuijottaa Minttua, joka matki Jopea loistavasti mutisten joka toisen repliikin matalalla äänellä. Ei hän onneksi kovalla äänellä puhunut muutenkaan, vaikka olimmekin jääneet turvallisen matkan jälkeen muista.
- Mä en todellakaan tarkottanu mitään tollasta! protestoin.
- Sä unohdat, että mä olen tuntenut sut kohta kakskymmentä vuotta. Mua sä et voi huijata.
- No en tarkottanut, toistin itsepäisesti. Enkä todella ollutkaan. Kuitenkin nyt, kun Minttu oli esittänyt väitteensä, se tuntui oudon sopivalta. Saattoiko sitä tarkoittaa asioita tarkoittamattaan, tietämättään? Joka tapauksessa minulle tuli huono omatunto. – Mun pitäis ratsastaa vielä yks hevonen tänään. Ei kai sua haittaa, jos mä jätän teidät noiden alkuperäisasukkaiden haltuun vähäksi aikaa?
- Ei ollenkaan, Minttu sanoi. – Päinvastoin. Ihan mielettömän kiinnostavaa nähdä sun ratsastavan.

Sen jälkeen en voinut tehdä mitään muuta kuin hölkätä kysymään Veskulta, sopisiko minun ottaa Django. Hän oli menossa sillä kisoihin seuraavana aamuna, joten olin jättänyt sen ratsastamatta päivällä ajatellen, että hän haluaisi itse niin sanoakseni viimeistellä säädöt.
- Ota ihmeessä, kiva jos viitsit! Vesku sanoi.
- Ettei se sitten kostaudu teidän kisoissa huomenna?
- Mitä pahaa sä muka sille voisit tehdä?

Lähettäjä: mursuvaara 
Päivämäärä:   20.3.12 15:43:32

Hmmmm ja nyt ponilta katkee varmaan jalka, ihan tyhmä kohta lopettaa :/

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   20.3.12 18:45:15

eikai Minttu vaan oo kyllästyny elämäänsä? Ja mulla on kans paha aavistus, et jotain käy tossa ratsastuksessa, mut toivottaan parasta.. :D

Päivämäärä:   20.3.12 19:03:02

murrrrr.... Olin venyttänyt kotiin lähtöä seuraavaan päivään vain siivotakseni koko asunnon (vein kaikki roskat, pyyhin lattiat, tiskasin, pesin vessan (lattia, pönttö, kaivo), raivasin vielä oman huoneenikin) ja mitäs täällä olikaan vastassa? Kivat tuoksut tulvahti nenään kun avasi oven. KOLME roskapussia oven vieressä. Keittiö lainehtii tiskiä (myös minun astiani likaisena) ja roskapöntöissäkin on molemmissa täysi pussi roskia ja kaappiin on sullottu vielä yksi. Jääkaappi ihan sekaisin ja kylppärissä ämpärissä likavettä ja moppi.. No ainakin lattiat on ei sisäsiistin pennun jäliltä siivottu, vaikka täällä haisee kyllä pissa... Ja solussa ei siis koiraa saisi olla, mutta se nyt on pientä.
Niin kovassti hymyilyttää että suupielet yltää kainaloihin saakka. Huomenna olisi kokeet ja yö menee niihin lukiessa. Piristää kummasti tämäkin asia.
En haluaisi ruinata, mutta mutta.. Saisko pikkupätkän lisää? Tosin mulla on ihan tarpeeksi lukemista tuossa mapillisessa papereita :/

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   20.3.12 19:11:06

PV-parka ;D
-------------
Sen verran minussa oli naista, että läksytin itseni, ennen kuin laitoin Djangon kuntoon. Alma oli pessyt sen päivällä kisoja varten ja se kiilteli puhtaana ja näytti ihmettelevän, miksi olin tuonut sen talliin vain jäädäkseni seisomaan sen boksiin otsa vasten oven viileää metallireunaa. Mutta kyllä minä olinkin läksytyksen tarpeessa. Olin kimmastunut ja halunnut vain näyttää Mintulle kostoksi hänen sanoistaan. Siinä mielentilassa olisin varmaan saanut orin hermostumaan ja heittämään minut selästä. Jos olisin jotenkin voinut, olisin mennyt sanomaan Veskulle, etten halunnutkaan ratsastaa, mutta enhän minä sillä tavalla voinut soutaa ja huovata.
- Käydään vähän keventelemässä, huokaisin saatuani tyyneyteni takaisin ja taputin Djangoa poskelle.

Ratsastaminen alkoi olla minulle suunnilleen yhtä luonnollista kuin nukkuminen tai hengittäminen ja Djangosta oli alkanut tulla suosikkini Mustaojalla. Minulle tuli yksinkertaisesti hyvä olo, kun pääsin sen satulaan. Mitä merkitystä oli sillä, että Minttu oli puhunut minulle ikävään sävyyn? En uskonut hänen tehneen sitä loukatakseen. Me olimme liian vanhoja ystäviä sellaiseen. Asiat asettuisivat kyllä taas kohdilleen, niinhän oli aina käynyt.

Django tuntui ilahtuvan, kun en vienytkään sitä maneesiin, missä olin viime aikoina enimmäkseen ratsastanut. Se tuntui hullulla tavalla nauttivan siitä, että ympärillä oli muita hevosia, ja olihan ihmisiäkin hyvänlaisesti, vaikka he katselivatkin varsoja eivätkä sitä. Joka tapauksessa se tuntui pullistelevan ja poseeraavan kuin kehonrakentaja ja se liikkui sulavammin kuin koskaan. Minä olin opetellut eroon niskahihnan tuijottamisesta, mutta nyt huomasin tekeväni sitä taas, joskin se johtui vain siitä, että Djangon kaula oli niin ryhdikkäästi pystyssä. Ja miten se liikkui. Se tuntui olevan puhdasta, sulaa voimaa pöyhistellessään kuin riikinkukko, mikä sai minut virnistelemään idioottimaisesti, mutta samalla tunne oli lähinnä värisyttävä. En mitenkään malttaisi vain vähän kevennellä, kun hevonen halusi tarjoilla minulle kaikkea osaamistaan. Sen verran herranpelkoa minussa kuitenkin oli, etten aikonut ruveta kokeilemaan mitään sirkustemppuja, kun Vesku oli näköetäisyydellä. Hän haukkuisi minut pataluhaksi, jos kuvittelisin osaavani piruetteja ja laukanvaihtoja jokaisella, kun en kerran osannut. Mutta tein mitä osasin. Ajoin eteen ja kokosin, taivutin ja väistätin. Django teki kaiken, kunhan vain muistin kertoa sille oikealla tavalla, mitä halusin. Se oli ehdottomasti paras ja ikimuistettavin ratsastukseni koskaan.

- Kokoa sitä enemmän, kuulin äkkiä Veskun sanovan jostain ja niin tottunut olin hänen ääneensä, etten edes hätkähtänyt, tottelin vain automaattisesti. Hevosen liike alkoi tuntua vielä elastisemmalta ja korkeammalta, kuin olisin ollut ylös-alas liikkuvassa hississä.
- Vielä, Vesku vaati. – Ja nyt päästä. Anna mennä.
Se ravi sai melkein kyyneleet silmiini. Tietenkään en voinut nähdä sitä, mutta saatoin toivoa, että siinä olisi häivä todellista kouluratsastusta. Valitettavasti painovoima ei ollut puolellani, eivätkä vatsalihakseni. Aloin pomppia satulassa ja yhdeksi sulautumisen tunne oli mennyttä.

- Hidasta, Vesku sanoi, hän oli jostain ilmestynyt viereeni ja automaattisesti tottelin niin, että hän pystyi melkein kävelemään rinnallamme. – Vielä! Pidä toi pohje.
En edelleenkään kyseenalaistanut hänen käskyjään, ja kohta Django ravasi lyhyemmin askelin kuin Vesku. Se ravasi lähes paikallaan. Jeesus. Kun tajusin, mitä oli tapahtumassa, lössähdin kerta kaikkiaan ja hevonen tipahti lyhyeen, epäröivään käyntiin.
- Jumaliste, sanoin Veskulle.
- Ei huono, mutta loppuko sulta kunto?
- Ei! Mä vaan järkytyin, kun tajusin… sehän oli melkeen piaffea, eikö ollutkin?
- Ikävää. Mutta oli se. Olisit vaan pysynyt tajuttomana niin se ois ollu ihan hyväkin. Mutta nyt sä voisit ruveta jäähdyttelemään sitä.

Aloitin loppuravit kaikkien Veskun sääntöjen mukaan, mutta kihisin kuin ravistettu limsatölkki. Tietenkään minä en itse ollut tehnyt mitään kauhean merkittävää, totellut vain Veskua ja antanut Djangon tehdä, mitä se osasi. Mutta silti. Minusta tuntui kuin olisin päässyt haukkaamaan kermamunkkia.

Kun Django tuntui palautuneen täysin ja oli venyttänyt niskaansa ja kaulaansa niin, että aistin sen olevan tyytyväinen, hyppäsin alas satulasta. Minttu näkyi jääneen portinpieleen, vaikka muut olivat kadonneet.
- Anteeksi, hän sanoi, kun lähestyin häntä.
- Mitä? En voinut ymmärtää, mitä hän tarkoitti, ellei sitten aiempia puheitaan Camista ja minun epäilyttävistä tarkoitusperistäni. Sitä kyllä sietikin pyytää anteeksi.
- Mä luulin, että sä vaan kehuskelit kiusallasi tyhjiä, mutta sustahan on oikeasti tullut hyvä!
- Ohoh, minulta pääsi silkasta onnellisesta ihmetyksestä ja kaikki oli taas kunnossa välillämme.

Lähettäjä: mursuvaara 
Päivämäärä:   20.3.12 19:36:45

Oooh hyvä Henu!! Nyt Vesku vihjaa Hannalle Henun taidoista ja se pääsee seuraavalle luokalle? (;

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   21.3.12 18:02:49

63. Pulma nimeltä Alma
Sunnuntaina minulla oli harvinainen vapaapäivä ja vietin sen riidanpoikasesta ja sen sopimisesta liikuttuneena Mintun ja perheensä kanssa Korkeasaaressa. Illalla sitten palailin vihellellen Mustaojalle ja havaitsin ajavani Veskun perässä vasta, kun hänkin kääntyi pihatielle.
- Mistäs sitä tähän aikaan tullaan? kysyin, kun pysäköimme vierekkäin ja nousimme autoista. Ei tietystikään ollut kovin myöhä, mutta piti sitä kai jotain sanoa, eikä Vesku muutenkaan käynyt iltaisin juuri missään paitsi kaupassa, eikä hänellä nyt ollut kauppakasseja.
- Meillä oli seuran koulujaoksen kokous, hän sanoi. – Meidän täytyy jutella.

Minä säikähdin sydänjuuriani myöten. Ensimmäiseksi ajattelin, että Vesku oli kutsuttu hätäkokoukseen selvittämään, minkä takia minä, hänen suojattinsa, olin kuvitellut voivani noin vain saada kansallisen kilpailuluvan. Tai ylipäätään minkäänlaisen luvan, kun olin ollut niin monta vuotta kilpailematta.
- Mi-mistä?
- Kilpailuista, Vesku sanoi hyväntuulisesti. - Mistäs muusta. Mun täytyy tunnustaakin sulle jotain, mutta älä sitten pelästy.
- Mä olen jo pelästynyt? Olenko mä tehnyt jotain?

Vesku nauroi ääneen ja heilautti käsivartensa olkapäideni ympäri.
- Miten niin? Onko sulla joku luuranko kaapissa? Synkkä salaisuus? Huono omatunto?
- Ei kai, sanoin yrittäen miettiä kaikkia syntejäni. Olihan niitä vaikka millä mitalla, mutta ei mitään Veskua kiinnostavaa, siis Mustaojan hevosia koskevaa, tai muutakaan, mitä olisin hänelle missään oloissa tunnustanut.
- Sä näytät välillä ihan siltä kuin sulla olisi syntymämorkkis.
- Voi olla, sanoin ja nauroin, jotta se kuulostaisi leikiltä. – Mitä sä nyt haluat tunnustaa? Tunnusta pois!
- Ensin mä haluan jotain juotavaa. Mä olen joutunut puhumaan kuin ruuneperi.

Uteliaisuuteni kasvoi, kun kipitin Veskun edellä portaat ylös. Mitä se sitten oli? Ellei se ollut mitään ikävää, sen kai oli pakko olla jotain mukavaa?
- Jessi taitaa olla tallissa, Vesku arveli ja otti jääkaapista itselleen oluen. – Haluatko sä?
- Mikä etten, sanoin. En minä nyt suorastaan rohkaisuryyppyä kaivannut, mutta ajatus tuttavallisesta kaljanjuonnista työnantajan kanssa houkutteli. – Ja nyt? usutin, kun olimme menneet olohuoneen puolelle.
- Miltä susta kuulostaisi olla mukana suomenmestaruusjoukkueessa? Vesku kysyi odotettuaan ensin, että pääsin istumaan. Ehkä se oli hyväkin, sillä yllätyin minä kyllä aika lailla kuullessani hänen suustaan sellaisen kysymyksen. En kuitenkaan niin pahasti kuin mitä Vesku ehkä oli odottanut. Olihan Jerry sentään maininnut minulle asiasta. Hitto vie, olinko minä oikeastaan muuta ajatellutkaan sen jälkeen? Oli kuitenkin eri asia kuulla siitä Veskulta kuin Jerryltä.

- Miten mä muka voisin? kysyin asiallisesti. – Minä. Harrastelijaratsastaja. Kerran ollut kisoissa vuosikausiin – ja sä puhut suomenmestaruuksista! Eikö ne nyt ole muutenkin semmosille kuin sinä ja Hanna?
- Eijei, ne on joukkuekisat. Eri tasoisia ratsastajia. Ja meidän seurassa kouluratsastus on aika lailla lapsipuolen asemassa.
- Kai te nyt saisitte Mustaojalta ihan omankin joukkueen kokoon?
- No, Jerry tietenkin, ja minä. Mutta kenestäkään tytöistä ei taida tänä vuonna olla mukaan – ne on ratsastaneet niin vähän ja kaksoset ei ehkä edes halua, jos niille sattuu viikonlopputalli.
- Ha, sanoin epäileväisesti.
- No ei ne kuitenkaan ehtisi harjotella. Ja mä uskallan sanoa, että paremmassa ratsastuskunnossa sä nyt olet kuin kukaan niistä.
- Jessi? kysyin päättäneenä tarkistaa kaiken.
- Voi, eihän se ole kilpaillut vuosikymmeniin. Ne kouluratsastajat, joita meillä on seurassa ollut, on joko ruvennu tekemään lapsia ja lopettaneet ratsastuksen tai sitten ei vaan ole sillä tasolla. Eveliina meillä on, se on aktiivinen ja on viettänyt koko kesän Saksassa treenaamassa, mutta me tarvitaan neljäskin, varalle. Siihen mä sut nimesin, ellet sä pistä hanttiin.

- Vararatsastaja, sanoin hitaasti. Niinhän Jerrykin oli sanonut ja se tuntui järkeenkäyvältä, mutta unelmista se kyllä tipautti. Olin nähnyt itseni liitelemässä radalla ja palkintojenjakoon ja minun piti muistuttaa itselleni, että haavekuvia ne olivat olleet.
- Niin. Todennäköisesti sun ei tarvitse ratsastaa, mutta aina voi tapahtua jotain. Nyrjähdys tai kaviopaise. Vatsatauti.
- Millä hevosella? kysyin asiallisesti.
- Niin, se on kyllä vähän ongelma. Meillä ei tänä vuonna ole varsinaista arsenaalia kovan luokan kisahevosia – pääasiassa, koska mä arvelin etukäteen, ettei niille olisi pilotteja, kun en tiennyt susta. Mutta Daisyn voi kyllä ihan huoletta ilmoittaa varahevoseksi, jos ajattelee, että Peeve ja Django tietenkin on mukana.
- Ei Feisty? kysyin, sillä sillähän Jerry oli enimmäkseen kilpaillut.
- Se on vähän liian nuori vielä.
- Ja mitä mun pitäisi ratsastaa? kysyin asiallisesti, mutta myös tiedonhaluisena.
- No, helpoin luokka on helppo A.
- Okei, sanoin helpottuneena. Sitä minä olin ratsastanut ennenkin, se ei tulisi tuottamaan minulle vatsanväänteitä muuta kuin jos rupeaisin ajattelemaan, että kyseessä oli jotain niin suurta kuin kansakunnan mestaruus. – Siitä vaan sitten. Minähän teen, mitä käsketään. Mähän olen vaan töissä täällä.

Päivämäärä:   21.3.12 22:33:16

Voi vitsit, että Vesku on huippu! Ja Henukin on ihan mahtava, toi loppu sai niin naurattamaan!

Päivämäärä:   22.3.12 16:54:54

Lisääää..

Lähettäjäsupernaiivi 
Päivämäärä:   22.3.12 18:32:22

Ai että mä tykkään näistä. Oon muutaman päivän sisällä skipannu kaikki muut hommat ja lukenu ainoostaan näitä... ja nyt sain ihan kaikki vanhatki luettua! :D Koeviikko pian, no worries!

Kirjoitat ihan todella aidontuntuisesti ja vaikka tämmönen "arkipäivä" tuntuu usein tylsältä, niin tämä ei! Täähän on ihan kun stalkkaisi naapuriensa elämää ikkunasta, kokoajan haluaa vaan tietää enemmän ja tulee uteliaammaksi.

Ei oikeen aivot toimi nyt täysillä, mutta lisää odottelen innolla :)

Lähettäjä: kattila 
Päivämäärä:   22.3.12 18:38:04

Huuhh on se ratsastaminen aina yhtä mahtavaa, vaikka tunteeki lievää alemmuuskompleksia omista taidoista.. Mutta eikai sitä voi olla yhtä hyvä monta vuotta kerran viikossa tunnilla käyneitten kanssa jos on ite ratsastanu kuus ja puoli vuotta ehkä kerran puolessatoista kuukauessa? Ei siinä kauheesti kehity, täytyy sanoa :) Mutta leireille aina sitäki innokkaampana sitte menossa ku saa ratsastaa ja kunnolla! :)

Mutta kiitos ihan valtavasti tästä tarinasta sennu! Tätä lukiessa mulle oikeestaan tuliki kaipuu satulaan, ja vuojen eka tunti on nyt ohi ja äkkiä haluaa vaa takasi! :D

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.