Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Pääosassa Henriikka 9

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   16.2.12 15:19:30

Edellinen

------------------
Ehkä Hanna ei muistaisi minua, ajattelin toiveikkaana kävellessäni Jessin ja Veskun vanavedessä sisään ravintolaan. Ja ehkä hän ei edes huomaisi minua, jos hänenkin epäilemättä monilukuiset hevosenhoitajansa olivat mukana. Mutta Hanna istui yksinään pyöreässä pöydässä ikkunan vieressä ja imeskeli pillin läpi jotain läpinäkyvää juomaa.
- Vanha juoppo, olin kuulevinani Jessin sanovan, mutta erehdyin varmaan.
- Lopultakin. Mä kuolen nälkään, Hanna vastasi, joten istuimme alas. Olisin mielelläni ollut jossain muualla, mutta kun en kerran ollut, nostin polven uhmakkaasti toisen päälle ja vastasin tutkivaan katseeseen, jonka Hanna minuun pöydän toiselta puolelta loi. Oli inhottavaa istua häntä vastapäätä, mutta olisi ollut vielä inhottavampaa istua hänen vieressään.
- Päivää, Hanna, sanoin siloisesti.
- Kappas vaan, sä olet taas kuvioissa. Mikä sun nimi olikaan?
- Henriikka, sanoi Vesku. – Ei sulla voi olla noin huono muisti. Vai onko sulla muita oireita?

Tukahdutin tirskahduksen ja tunsin oloni paljon paremmaksi ottaessani tarjoilijalta ruokalistan.
- Tuo saman tien pari pulloa punaviiniä ja sitten vettä, Hanna sanoi ennen kuin oli edes avannut omaansa. Vasta, kun tarjoilija oli päässyt selville siitä, mitä viiniä rouvalle olisi saanut olla ja kadonnut, hän käänsi jäätävän lumikuningattaren katseensa minuun ja kysyi: - Vai olisiko lapsi ottanut mieluummin siideriä?
- Mä olen täällä töissä, niin että vesi riittää hyvin, sanoin silmäillen ruokalistaa.
- Kato, kato, lapsi hyppii silmille! Mitä Jerrylle kuuluu? Hanna lausui kääntyen Jessin puoleen. Minä sävähdin hiukkasen. Kukaan ei tähän mennessä ollut maininnut Jerryä sanallakaan, ei edes kaksoset. En tiedä, oliko se tarkoituksellista, mutta minullehan koko puheenaihe oli ilman muuta yhdentekevä.
- Se kertoo saaneensa loistavia arvosanoja, Jessi sanoi tyytyväisenä.
- Mä en jaksa ymmärtää, että te päästitte sen koko kisakaudeksi ulkomaille. Tai miksi sen ylipäätään pitää keskittyä johonkin muuhun kuin ratsastukseen, Hanna sanoi tuomitsevasti.
- Kyllä siviiliammatti on hyvä olla olemassa, ja itsehän se jo asioistaan päättää, sanoi Vesku.
- Hah. Mä olen pärjännyt kohtuullisen hyvin ilman minkäänlaista ammattia, Hanna pröystäili.
- Sun perheen rikkauksilla se ei ole mikään ihme, sanoi Jessi. – Toista se on meidän tavallisten kuolevaisten. Meillä pitää olla ammatti, että voi harrastella näitä hevosjuttuja.

Seurasi hetken hiljaisuus, jonka aikana päätin tilata sveitsinleikkeen lohkoperunoilla. Ravintola näytti ihan pätevältä, joten oletin saavani sen suoraan pannulta ja oikein tehtynä, ja ellei niin kävisikään, nostaisin metelin. Sitä paitsi se oli listan halvimmasta päästä ja vaikka oletin Veskun maksavan ruokani, en ollut tarkistanut asiaa, enkä kehdannut tehdä sitä nyt Hannan kuullen. Tarjoilija toi viinipullot, enkä pistänyt vastaan, kun hän kaatoi minullekin. Ne kai Hanna ainakin maksaisi.

- Vieläkö se on sen mastiffin kanssa? Hanna kysyi, kun kyyppari oli mennyt ja minä jouduin hetkeksi piiloutumaan lautasliinan taakse. Jerrystähän hän tietysti edelleen puhui, mutta minä en olisi ikinä keksinyt kutsua Camia mastiffiksi. Nimitys oli oudon osuva, vaikka ei Camilla ollut roikkuposkia. Olemukseltaan hän oli kuitenkin jotenkin samanlainen.
- Hanna, Jessi sanoi moittivasti. – Jos sä tarkotat Camia niin ainakin se lähti pari viikkoa sitten Jerryn luo. Se kävi Mustaojalla hakemassa pari tavaraa, jotka Jerry oli pyytänyt sitä tuomaan. Mutta mastiffi ei ole ihan sopiva sana kyllä.
- No toritamma sitten, Hanna sanoi näköjään pahastumatta. – Tai hereford. Ihan sama, mä en ymmärrä, mitä Jerry näkee siinä!
- Hanna-kulta, sä olet pahempi kanaemo kuin Jessi, ja se on sentään Jerryn äiti, Vesku hörähti.
- Sentään? Mä olen Jerryn kummitäti ja se on sentään harkittu suhde. Lapsiahan voi saada kuka vaan ja vaikka vahingossa, Hanna sanoi ja hiljaisuus laskeutui pöytään. Vannon, että jos hän olisi vilkaissutkaan minua sen sanoessaan, olisin tehnyt jotain – kalauttanut häntä viinipullolla päähän tai lähtenyt kävelemään – mutta hän ei katsonut minuun päinkään. Jessi henkäisi ja arvasi, että hän oli ymmärtänyt piilotetun piikin, mutta ajatus Camista torinhevosena oli niin miellyttävä, että hetken ajan melkein pidin Hannasta. Se osoittautui kuitenkin heti kohta perusteettomaksi.

- Eiköhän siitä suvunjatkajaksi ole, hän sanoi kuin olisi tosiaan puhunut hevosesta. – Vaikka mä en ole koskaan ymmärtänyt, mitä varten ihmiset hankkii lapsia.
- Etkö edes nyt? kysyi Jessi ja pisti päänsä kallelleen. – Sä alat olla mummoiässä etkä kohta enää jaksa ratsastaa. Mitenkäs sun hevosbisneksen sitten käy?
- Älä sinä siitä huolehdi, hyvin sille käy. Ikävä muuten, se sun vauvajuttusi, Hanna sanoi katsoen minuun.
- Musta se päättyi ihan parhain päin, töksäytin.
- No nähdä kaikki se vaiva, monta kuukautta, ja ilman mitään tulosta.
Siinä hän kyllä oli oikeassa, suunnilleen noin itsekin ajattelin. Mutta sitten tuotiin ruoka ja keskityin siihen.

Re: Pääosassa Henriikka 9

LähettäjäMeow_ 
Päivämäärä:   16.2.12 18:47:32

Hrr, kylmät väreet kulkee niskassa. Mä niin olisin käyttäny vaikka haarukkaa ja iskeny sen Hannan naamaan..

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   16.2.12 19:09:45

toivottavasti henriikka tekee tolle jotain..

Lähettäjä: Lasikannu 
Päivämäärä:   16.2.12 21:22:12

Oi että mä vaan jollaa asteella pidän tosta Hannasta vaikka se välillä onki maailman ärsyttävin akka !
vähä se kyllä olis toki voinu tota vauvajuttuu ajatella, mutta tunnetust Hanna laukoo asioit sen suuremmin ajattelematta.

Lähettäjä: tripi 
Päivämäärä:   16.2.12 22:04:50

Onkohan Henriikka nyt jollain tapaa Hanna nro 2? siinä olis potentiaalia kyllä samanlaiseksi katkeraksi akaksi ;) Mä luulen että nää oppii tykkäämään toisistaan

Lähettäjä: EpE 
Päivämäärä:   16.2.12 22:33:46

Lähettäjä: tripi
Päivämäärä: 16.2.12 22:04:50

Onkohan Henriikka nyt jollain tapaa Hanna nro 2? siinä olis potentiaalia kyllä samanlaiseksi katkeraksi akaksi ;) Mä luulen että nää oppii tykkäämään toisistaan

^^ tuo on niin totta. Pystyn hyvin kuvittelemaan, että Henriikka olis jatkanut lausettaan "Musta se päättyi ihan parahin päin" jotenkin tyyliin "Nyt sen ei ainakaan tarvitse tuntea sua" tms. :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   16.2.12 22:43:04

Dämn you, mulle tuli ihan sama ajatus tänään mieleen itsellenikin! :D

Lähettäjä: DM 
Päivämäärä:   17.2.12 07:48:20

tottakai niistä tulee kavereita, se on ollut itsestään selvää jo kauan, mutta ei henusta ole hannan jalanjälkiiin noin muuten. vaatii vähän enemmän luonnetta kuin henulla ikinä on ollut tai tulee olemaan.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   17.2.12 16:51:34

50. Ei oppi ojaan kaada
Uskallan sanoa, että seuraavat kolme päivää opettivat minulle enemmän ratsastuskilpailuista kuin koko siihenastinen elämäni, olkoonkin, että olin itsekin kilpaillut joitakin vuosia. Hevosista myös, kilpahevosista eritoten. Hannalla oli mukanaan iso autollinen hevosia ja niiden vaatima määrä henkilökuntaa ja vaikka täti itse olikin riivinrauta, olivat hänen hevosenhoitajansa mukavia. Hengailin sen porukan kanssa, kun minulla oli vapaata aikaa, kuten sinäkin iltana, kun Jessi ja Vesku lähtivät juhlaillalliselle. He pyysivät minuakin mukaan, mutta en voinut lähteä. Kukaan ei ollut varoittanut etukäteen siitä, että tarvitsisin muitakin rytkyjä kuin tallitöihin sopivia.
- Täytyyhän jonkun ruokkia hevoset. Mä jään tänne, kunhan jätätte mulle auton, sanoin.
- Kyllä Hannan ihmiset voi ne ruokkia, mutta ihan miten sä haluat, Vesku tuumi ja he lähtivät juhliin taksilla. Minä ajoin hotelliltamme kisa-alueelle, vastaan viimeisestä luokasta pois lähteviä trailereita. Jessin maasturi oli iso ja hankala, mutta onneksi minun ei tarvinnut ajaa sitä ahtaisiin paikkoihin.

Hannan henkilökunta ja pari hevostakin asuivat suunnattomassa, tummanruskeassa kuorma-autossa, joka oli parkkeerattu jaba-alueen reunalle. Lähimmäisissä jaboissa olivat Hannan loput ratsut ja niiden jälkeen seuraavissa Veskun. Epäilin Hannan sanoneen järjestäjille painavan sanan hevosten paikoista ja se sopi minulle oikein hyvin. Paikka oli rauhallinen ja siinä oli vesipiste lähellä, mikä oli huomattava helpotus minulle, joka raahasin hevosille ämpäreittäin vettä päivän mittaan. Aloitin siitä nytkin.
- Haluatko sä lainata meidän kottareita? huikkasi kuorma-autolta yksi Hannan porukasta, pitkä tyttö, jonka nimi oli Ulla.
- Kiitos mielelläni, sanoin ja keräsin tyhjät ja kaatuneet ämpärit kaikilta passeiltani. Siinä oli nimitys, jonka olin Ullalta oppinut.

Kun olin juottanut hevoset ja antanut niille vähän heinää ajankuluksi, menin istuskelemaan Ullan ja hänen kollegansa, Villen, kanssa. He olivat kalustaneet itselleen mukavan näköisen pihan auton kylkeen, kuin se olisi ollut asuntovaunu ja tämä leirintäalue. Heillä oli kokoontaitettavia tuoleja ja pöytä, jopa grilli. Porukan kolmas jäsen, Pauli, oli vähän vanhempi ja sitä paitsi enemmän ratsuttaja kuin hevosenhoitaja. Hän kilpaili osalla Hannan hevosista, asui hotellissa ja oli myös lähtenyt juhlaillalliselle tai mikä hiton gaala se nyt olikaan, minne kaikki olivat kadonneet.

- Mä väitin mutsille, että mä olen ratsuttaja, tunnustin avattuani itselleni tuolin ilta-aurinkoon. Katselin hiukan kateellisena Ullan ja Villen oluttölkkejä, mutta en ajatellut ottaa itse, vaikka minulle tarjottaisiinkin. En uskaltanut ajatella ajavani isoa maasturia edes yhden oluen jälkeen.
- Oletko sä sitten? kysyi Ville, joka oli mukava, suulas nuori poika. Hädin tuskin oluenostoiässä, arvelin.
- No hitto, en, mutta se kuulosti siinä tilanteessa hyvältä, tirskahdin.
- Mä en tiedä mitä hienoa siinä on, sanoi Ulla, joka oli koulunkäynyt ratsuttaja. – Jos mulla ois ollu yhtään järkeä, mä olisin opiskellut ratsastuksenohjaajaksi ja mun pahin ongelmani ois ponilasten äidit. Saati että mun äitini tietäisi, mikä on ratsuttaja.

Ullalla oli paljon painavaa ja kiherryttävän hauskaa sanottavaa Hannasta pomona ja otin hyvän asennon odottaessani, että hän pääsisi vauhtiin. Tällä kertaa Ville kuitenkin keskeytti hänet heti alkuunsa.
- Mä aion ainakin ratsuttajaksi. Et sä haluaisi opettaa pikkupenskoja viikosta toiseen, mä en ainakaan halua! Mä haluan tehdä just tätä, hoitaa hienoja kilpahevosia ja liikuttaa niitä, äläkä taas ala mollata Hannaa, se on ihan mukava!
Ulla ja minä silmäsimme toisiamme huvittuneina. Poju oli kuulemma ollut Hannan leivissä vasta koulun loppumisesta asti ja Ulla väitti hänen olevan paitsi sinisilmäinen myös sokea. Muutaman kerran Hannan tavanneena olin taipuvainen uskomaan Ullan käsityksen oikeammaksi, vaikka tietenkään en itse ollut sievä nuori poika.

Istuskelimme siinä, kunnes hyttysiä alkoi olla enemmän kuin oli miellyttävää, sitten hoidimme hevosemme yöpuulle ja minä sanoin, että minun oli aika palata hotelliin.
- Haluatko sä pari olutta mukaan? Ulla kysyi hövelisti, mutta kieltäydyin. En voinut ymmärtää, mitä iloa minun olisi ollut juoda niitä yksinäni ja sitä paitsi seuraavana aamuna piti taas nousta hommiin. Minulla oli hämärä ajatus, että halusin olla vähintään yhtä varteenotettava hevosenhoitaja kuin nuo Hannan, enkä nähnyt sellaisen vetävään keskenään kalsarikännejä. Säälittävää se vain olisi.

Vesku ratsasti vielä seuraavana päivänä Djangolla voittoon asti siitä huolimatta, että hän ja Jessi olivat saapuneet hotelliin aika myöhään suhteellisen äänekkäinä ja kovasti hyväntuulisina. Minä se ajoin meidät aamulla kisapaikalle ja silmäilin hidasliikkeistä pariskuntaa huvittuneena, mutta ihailtavasti Vesku kokosi itsensä.
- Se ei olisi voittanut, ellei Hannan hevonen olisi ontunut, sanoi Jessi minulle pääluokan jälkeen. Hanna oli tosiaan joutunut vetämään ykköshevosensa pääluokasta ja osallistumaan vain kokemattomammalla ratsulla, joka oli selvinnyt vaivaiselle kolmannelle sijalle. Jessi oli myös sanonut, ettei kenenkään kuolevaisen ollut hyvä nyt lähestyä heidän päämajaansa. Siinä vaiheessa en enää ollut yhtä iloinen siitä, että hevosemme olivat vierekkäin. Ulla, Ville ja jopa Paulikin näyttivät liikkuvan auton kieppeillä vikkelämmin kuin jos heille olisi lapioitu lusikallinen muurahaispesää pöksyihin.

Reissu oli joka tapauksessa meikäläisittäin menestys. Iltapäivällä pakkasimme tavarat ja hevoset ja lähdimme takaisin Mustaojaa kohden.
- Voithan sä jo ajaa? varmistin Veskulta vilkutettuani Ullalle auton ikkunasta. Olimme luvanneet pitää yhteyttä, mutten laskenut kauheasti sen varaan. Se olisi mukavaa, mutta sellaiset lupaukset eivät toteutuneet yhdeksässäkymmenessä prosentissa tapauksista.
- Totta kai mä voin, mies sanoi. – Väitätkö sä, että mä olen krapulassa?
- En mä mitään väitä, paitsi että hiukkasen hilpeitä te olitte viime yönä.

Lähettäjä: tipis 
Päivämäärä:   18.2.12 09:45:40

Apua! Mitäs mä nyt teen ku sain luettua jo näin pitkälle?? Luin tätä aika tiiviisti sillon ku alotit kirjottaa Henusta, mutta oli varmaan reilu puoli vuotta taukoa lukemisessa ja nyt pari päivää sitte aloin lukemaan siitä mihin jäin ja nyt pitää alkaa odottaa! (Ei sillain että mulla ei olis elämää kun oon parissa päivässä lukenu puolen vuoden pätkät, mutta :D)

Pitää varmaan alkaa lukemaan noita aiempia tarinoita tässä aina ootellessa ;)

Mutta siis.. Sun tekstit on aivan älyttömän hyviä ja onnistut ihan loistavasti pitämään lukijan mielenkiintoa! Tän tottumattoman silmään ei nyt kyllä osunu ku ihan muutama pieni virhe tuolta, eikä ne kyllä mitään häiritseviä ees ollu..

Öööö.. Nyt en enää oikeen taas osaa sanoa mitään, vois ehkä myöhemmin taas laittaa jotain kommenttia kun taas saanu lisää luettavaa :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   18.2.12 16:56:50

Kiitti vaan tipis :)
-----------
Jos olisin mennyt Jessin kyytiin, olisin varmasti saanut ennakkovaroituksen, mutta Vesku oli sen verran vähäpuheisempi, että torkahdin ja heräsin vasta, kun loppupuolella matkaa muutama tiukka käännös heilautti autoa ja potkuista päätellen myös hevosia.
- Mä taisin nukkua, sopersin.
- Ei haittaa, Vesku sanoi hyväntuulisena. – Mulla oli onneksi radio. Kuule, mitenkäs jos ajaisit sen pikku-e:n?
- Ei mulla ole nyt semmoseen varaa ja mihin mä muka sitä tarvitsisin? puuskahdin, sillä en ollut vielä niin hereillä, että olisin jaksanut olla hienotunteinen. – Ja mun on muuten pitänyt kysyä sulta, että kai mä saan työtodistuksen näistä viikoista? Tai oikeastaan työsopimuksen. Mun ois paljon helpompi etsiä asuntoa, jos mulla olisi töitä.
- No sullahan on töitä ja tietysti sä saat työsopimuksen. Anteeksi vaan, etten mä ole sitä aikaisemmin tullut ajatelleeksi. Mutta mihin sä ajattelit muuttaa? Mikä vika meillä asumisessa on?

Hieroin ohimoitani ajatellen, etten ollut vielä hereillä.
- Mutta Almahan tulee lomalta ihan just, sanoin.
- Niin?
- Niin että mähän tulin teille sen sijaiseksi. Ei kai mua sitten enää tarvita, kun se tulee.
- Meidän täytyy näköjään vähän keskustella asioista, Vesku sanoi vilkaisten minua. – Mä kun ajattelin, että sä jäisit meille ratsastamaan. Meillä on nää ratsastajat vähän vähissä nykyään, enkä mä ole vielä ihan sinut sen kanssa, että vähentäisin hevosia.
- Sä palkkaisit mut ratsastamaan? kysyin epäuskoisena.
- Mulle se sopis oikein hyvin, mutta mä ymmärrän tietenkin, jos sä mieluummin teet oman alasi töitä. Musta vaan näyttää, että sulla on ollut ihan hauskaa meillä.

Ajattelin näkeväni unta ja hieroin ohimoiden lisäksi silmiäni niin, että näin neonpinkkejä ruutuja mustalla taustalla.
- Miten helvetín huono ratsastaja se Alma oikein on, että sä tommosta ehdotat? puuskahdin ja sain Veskun nauramaan.
- En mä sano sitä huonoksi. Se ei vaan oikein näytä välittävän ratsastamisesta. Ellen mä kieltäisi, se juoksuttaisi niitä joka ainoa päivä. Mutta sähän tykkäät ratsastaa, vai mitä?
- Tykkään, sanoin hitaasti. Se tunne oli tullut kimppuun voimakkaana keväällä, kun olin löytänyt Tentun taas, ja nyt se oli melkein kuin nälkä. En ollut päässyt Lappeenrannassa ratsaille, sillä en ollut ymmärtänyt ottaa ratsastushousuja ja –kypärää mukaan ja olin näytellyt urheaa, kun Jessi oli paremmin varustautuneena auttanut Veskua liikuttamaan hevosia. Oikeasti minua oli vituttanut miljoonalla se, etten ollut päässyt niissä ympyröissä ratsaille. Oikeastaan se oli Veskun vika, kun hän ei ollut puhunut minulle mitään ratsastusvarusteista. Eikä juhlavaatteista.
- Hieno homma! Jäätkö sä meille liikuttamaan hevosia?
- Voinhan mä jäädä, kunnes saan oman alan töitä, sanoin varovaisesti. – Mutta mä varotan sua, heti, kun ensimmäinen Michelin-ravintola kyselee, mä saatan joutua lähtemään.
- Ilman muuta mä sen ymmärrän, Vesku vakuutti.

Mustaojalle paluu ei tarkoittanut sitä, että olisin voinut painua suihkuun ja nostaa jalat ylös. Otimme hevoset ulos ja päästimme ne tarhoihinsa. Ne tuntuivat villiintyvän joka ainoa jaboissa seistyjen päivien jälkeen. Feisty oli paras, se pomppi kerta kaikkiaan tasajalkaa. Se loikkasi ilmaan, köyristi selkänsä, potkaisi takajaloillaan ja tipahti samaan paikkaan takaisin. Onneksi se jatkoi sitä niin monta kertaa, että ehdin kaivaa puhelimeni esiin ja ikuistaa sen temppuilun. Laittaisin sen youtubeen ja tulisin kuuluisaksi.
- Viitsitkö sä pestä kuljetussuojat ja siivota traikut? Mä menen laittamaan saunan päälle, eiköhän se tule tarpeeseen, sanoi Jessi minulle, kun olimme raahanneet satulat ja suitset paikoilleen. Voi, miten halusin sanoa, että sunnuntai oli vapaapäiväni ja etten jaksanut! Mutta sitten muistin, että Vesku oli juuri tarjonnut minulle työpaikkaa eikä kai ollut aiheellista pullikoida vastaan tässä kohden.
- Tietty, sanoin sävyttömästi.

Olisin mieluummin siivonnut vaikka viisi traikkua hammasharjalla kuin pessyt kolmen hevosen kuljetussuojat. Ne olivat niin eritteissä kahden pitkän matkan jälkeen, että aloin todella kaivata saunaan. Pesin käteni parhaani mukaan, jotta pystyin sulkemaan koppien takasillat ja ottamaan kassini. Minä en kyllä rupeaisi parkkeeraamaan trailereita vaan Vesku tai Jessi saisi itse tehdä sen – eihän minulla ollut siihen oikeuttavaa korttiakaan.

Livahdin sisään talon päädyssä olevasta autotallin ovesta, mistä pääsin suoraan saunatiloihin ja pesukoneelle. Miksi minä kantaisin likapyykkejäni ensin yläkertaan vain tuodakseni ne kohta takaisin kellarikerrokseen. Saunassa näkyi olevan vasta kuusikymmentä astetta, joten jatkoin matkaani ylemmäs ja jouduin keskelle yllätysjuhlia, siltä kuulosti. Minusta mustaojalaiset eivät olleet sinänsä kauhean äänekästä sakkia, mutta nyt heistä lähti ääntä kuin tyttökoulusta. Veskun menestys ei tainnutkaan olla sellainen itsestäänselvyys kuin olin kuvitellut.
- Jessus, miten te riekutte, sanoin paheksuvasti, mutta kukaan ei näyttänyt kuulevan minua. – Kun te kerran juhlitte täällä niin mä voin varmaan mennä ekana saunaan, ehdotin kovemmalla äänellä potkiessani kenkiäni naulakon alle. Kangaskengät eivät olleet olleet paljonkaan kumisaappaita parempi vaihtoehto; nekin olivat hiostaneet niin, että päädyin sittenkin siirtämään ne kuistille.
- Mene ihmeessä, sanoi Jessi, joka näytti ainoana kuulleen minut. – Tule nyt moikkaamaan Jerryä, se on tullut kotiin!

Lähettäjä: flanu 
Päivämäärä:   18.2.12 17:13:58

Huhhuh. Ties miten monen päivän pätkät luettu, nyt voi hyvillä mielin lähteä tallille kattomaan osaisko lapsi käyttäytyä tänään :D.

Nyt kyllä ei meinaa malttaa odottaa lisää, sen verran mielenkiintoseen kohtaan jätit, mulla alko taas heti mielikuvitus laukkaamaan....

Päivämäärä:   18.2.12 17:14:41

JerryJerryJerryJerryJerryJerryJerryJerry
mul on ollu ikävä sitä ! :)

Lähettäjä: Piaff 
Päivämäärä:   18.2.12 17:42:02

Oi mikä tilanne, ja mikä mahdollisuus Henulla...!

Vähän vain arvelluttaa tuo sen asenne.
Se ei (edelleenkään) vaikuta miltään maailman ahkerimmalta tyypiltä, mutta voinhan mä olla vain vainoharhainen. :D

Mutta muuten mä olen ihan riemuissani näistä muutamasta viimeisestä pätkästä: kisahumua, Hanna ja nyt Jerrykin! Ihanaa!

Lähettäjä: Emsku 
Päivämäärä:   18.2.12 20:43:08

JERRYÄ LISÄÄ!! Mä oon ryypännyt kolme päivää ja krapula on sen olo, lisäpätkä auttais sika hyvin :)

Lähettäjä: hernerokka 
Päivämäärä:   19.2.12 10:15:36

Henu ei oo jollaki tasolla päässy vielä ees Jerrystä yli.. Sillä mennee aina luu kurkkuun ku se näkkee sen. :D

Lähettäjä: sndy 
Päivämäärä:   19.2.12 10:54:57

Voi ei oo totta jee ihanaa sennu! Tää tarina on nyt jonkuaikaa ollu pelkkää juhlaa ja hyvä niin!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   19.2.12 14:38:26

:DD
----------------
Äimistyin ja harmistuin.
- Mitä hittoa se täällä tekee, senhän piti olla jossain Vinku-Intiassa? kysyin. En ollut miettinyt sitä, että jossain vaiheessa törmäisin Jerryyn, koska sillähän ei tietenkään ollut minulle mitään merkitystä. Etenkään, kun olin ollut viipymässä Mustaojalla vain lyhyen aikaa ja Jerryn piti olla jossain aavan meren tuolla puolen.
- No, se tuli jo pois sieltä Vinku-Intiasta, Jessi hymähti. – Kesälukukausi loppui puolessa välissä kuuta.
- Jaha, sanoin ja kurkistin olohuoneeseen, mistä kaikkien äänet kuuluivat. Siellä oli koko sisaruslauma Alissaa myöten Jerryn ympärillä ja Camikin kaupantekiäisiksi. Loistavaa. Mieleeni tuli yhtäkkiä päiväkirjani, joka oli saanut minut jättämään Teemun ja nolostuin niin, että tunsin punan kohoilevan poskilleni. Onneksi Jerry, joka patsasteli keskellä huonetta pitkänä ja hoikkana ja häiritsevän hyvin istuvissa vaaleissa housuissa, ei huomannut, kun huitaisin nopeasti kädelläni ja sanoin puoliääneen ”moi”.

- Henriikka, puhutaanko me nyt siitä sun työsopimuksesta? kysyi Vesku työhuoneen ovelta ikävän kuuluvalla äänellä.
- Ellei sua haittaa niin mä kävisin ensin saunassa, sanoin ja hän katsoi minua pitkään.
- Joo. Näyttää siltä, että sä olet sen tarpeessa. Katsotaan myöhemmin, hän sanoi.
- Hei! Teillä oli kuulemma hyvä kisareissu!
Se oli puolestaan Jerry, joka oli hiipinyt taakseni sillä aikaa, kun Vesku oli vienyt huomioni.
- Kai se oli, sanoin lyhyesti ja epäilin äkkiä, että naamani oli raidallinen turvepölystä ja todennäköisesti silkasta sonnastakin. Farkkuni ja toppini ainakin olivat. Siitä olin varma, että hiukseni olivat käytännöllisesti mutta epäpukevasti liian tiukalla poninhännällä. – Sori. Mä menen nyt saunaan. Jutellaan myöhemmin, ellette te oo ehtiny lähteä kotiin.
- Voi ei, me jäädään tänne vähän lomailemaan, sanoi hyväntuulinen Cami, joka oli purjehtinut miehensä vanavedessä eteiseen.

Ehdin saada tyyneyteni takaisin jo kiivetessäni ullakolle ja annoin itselleni anteeksi, että olin häkeltynyt. Yllättyminen ei koskaan ollut miellyttänyt minua ja äkkiä päähäni pujahti, mitä Hanna oli sanonut Camista. Se pisti suupieleni nykimään ja mietin saunaan mennessäni, että jos Cami oli torinhevonen niin mikä minä itse sitten olin? Ajattelin ensin arabia, mutta se oli ehkä vähän turhan omahyväistä. En ollut niin pieni, siro ja kaunis. Ehkä kuitenkin lusitano tai palomino mustangi? Toivoin, että minulla olisi ollut joku, jolta kysyä mielipidettä.

Otin saunomisesta kaiken ilon irti ja muistin jopa lisätä puita, ennen kuin pukeuduin puhtaaseen kesämekkoon ja föönasin hiukseni kuiviksi. En todellakaan tekisi iltatallia tänään, kun olin paiskinut töitä vuorotta koko viikon ja kun talo sitä paitsi oli täynnä joutilaita ihmisiä. Ellen olisi ollut niin väsynyt, olisin hypännyt autooni ja ajanut kaupunkiin kertomaan Mintulle kaiken kisamatkasta. Ajatus oli kuitenkin liian uuvuttava. Kaipasin rauhaa ja yksinäisyyttä asuttuani Veskun ja Jessin kanssa samassa kämpässä näin monta päivää.

Sitä minulle ei kuitenkaan vielä ollut luvassa. Vesku pysäytti minut, kun yritin uudemman kerran ylös huoneeseeni. Hän halusi näköjään nyt vimmatusti saada minusta oikein allekirjoitetun palkollisen.
- Okei, huokaisin ja seurasin häntä työhuoneeseen, missä hän lykkäsi käteeni paperin. Siinä ei ollut montakaan riviä, joten sen silmäilemiseen ei mennyt kuin hetki. Työsuhde alkoi toissaviikolla, kun olin tullut tänne ja jatkuisi toistaiseksi. Työajaksi oli mainittu neljäkymmentä tuntia viikossa ja työtehtäviin kuului talliin liittyviä askareita sen mukaan, mitä Vesku keksisi pyytää. Jotakuta toista olisin siinä kohden vähintäänkin vilkaissut epäluuloisesti, mutta ei Vesku keksisi mitään mahdotonta pääni menoksi, siitä olin varma. Palkasta osan saisin asunnon ja ruoan muodossa, mutta oli siinä mainittu myös rahasumma, jonka saisin käteeni kuun viimeisenä päivänä. Se ei vetänyt vertoja keittiössä saamalleni palkalle, mutta eipä minun tarvinnut siitä enää maksaa vuokraa, sähkölaskua tai nettiä. Elintasoni saattaisi jopa nousta hiukkasen heti, kunhan allekirjoittaisin paperin. Ainoa, mihin kiinnitin huomioni, oli nimike.
- Talliharjoittelija, sanoin kohottaen kulmakarvojani.
- Haittaako se? kysyi Vesku vuorostaan.
- Ei kai.
- Koska kyllähän sä olet vähän vihreä näissä hommissa.
- Sitähän mä olen koko ajan sanonut, puolustauduin. En minä tänne ollut ängennyt täysin pätevänä tallimestarina, päinvastoin.
- Niin niin. Jos sä haluat, niin mä voin lisätä siihen, että tarkistetaan nimike kolmen kuukauden kuluttua. Se vois olla vähän niin kuin koeaika.

Äkkiä kolme kuukautta tuntui kovin pitkältä ajalta, mutta nyökkäsin ja Vesku kumartui koneensa ylle kirjoittamaan lisää. Koeaika oli hyvä juttu, minunkin kannaltani. Jos kyllästyisin ruumiilliseen työhön tai maaseudun hiljaisuuteen tai jos tulisi kylmä ja sateinen syksy, voisin yksinkertaisesti nostaa kytkintä miettimättä mitään irtisanomisaikaa.
- Sopii, sanoin ja kun sain uuden printterinlämpimän paperin käsiini, raapustin siihen nimeni pohtimatta asiaa sen pidempään.

Päivämäärä:   19.2.12 19:09:49

Ihana :)

Päivämäärä:   19.2.12 21:25:22

kyl se Henu pitää Jerryst edellee ja tunteet silläki senku sekottuu ku ne on saman katon olla pitkän aikaa :D

Lähettäjä: hih! 
Päivämäärä:   19.2.12 23:36:02

Jerry tuli takas! :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   20.2.12 16:58:51

51. Elämää Mustaojalla
Vietin sunnuntai-illan katsellen yläkerrassa televisiota ihanassa yksinäisyydessä, mitä nyt syömässä kävin myöhemmin, kun iloinen porukka alakerrassa oli väkertänyt iltapalaa ja halusi minunkin pääsevän siitä osalliseksi.
- Haluatko sä nähdä valokuvia Irlannista? Mä kuvasin monta sataa kuvaa nyt, kun mä olin siellä pari viikkoa, Cami esitti, mutta kieltäydyin kohteliaasti vedoten rankkaan viikonloppuun ja siihen, että minun pitäisi nousta aikaisin aamulla ruokkimaan hevoset.
- Ei se mitään, ei ne mihinkään katoa. Katsotaan ne vaikka huomenna, Cami sanoi hymyillen. Minä hymyilin takaisin. Miksi minä hänelle olisin vihoitellut, kiltille ihmiselle. Ehkä jopa katsoisin niitä hiton kuvia. Jos minulla olisi aikaa.

Aikaisin nouseminen alkoi sujua rutiinilla, totesin aamulla, eikä työmotivaatiotani vähentänyt sopimuspaperi, jonka olin jättänyt illalla läppärin päälle. Olin tullut ajatelleeksi, että kuinka moni ihminen olisi ollut valmis maksamaan saadakseen moisen pestin ja päätynyt siihen, että ainakin kaikki ratsastavat tuttavani kadehtisivat minua. Siitä iloisena pukeuduin puhtaisiin sinisiin ratsastushousuihin ja astetta tummemman siniseen Pikeurin paitaan, jonka äiti oli joskus hövelinä hetkenään minulle ostanut, en halunnut edes muistella minä vuonna. Minähän kuitenkin ryhtyisin ratsastamaan lähimmän tunnin sisään, heti, kunhan koput olisivat saaneet ruokansa ja olisin siivonnut tallin. Voisin ottaa aikaa ja katsoa, paljonko nopeammin pystyin nyt lappamaan kolme karsinaa kuin ensimmäisenä aamuna, kun siihen oli mennyt lähes tunti.

Aamumaastoon Veskun ja Jessin kanssa veimme kisoissa olleen kolmikon, sillä Vesku sanoi niiden tarvitsevan paluuta rutiineihin. Minä ratsastin Teeterillä, sillä edelleenkin orit hiukan pelottivat minua, ainakin jos en ollut sellaisen selässä aitojen sisäpuolella ja yksin.
- Mitä mä sitten teen? kysyin Veskulta, kun olimme palanneet.
- Remu, hän ehdotti ja nyökkäsin tyytyväisenä. Musta tamma oli lähinnä suosikkiani täällä. Se oli jotenkin helpommin lähestyttävä kuin Mustaojalla kasvaneet ja koulutetut hevoset. Tavallisempi.
- Opetatko sä mua? kysyin toiveikkaana. Sitä ei ollut mainittu työsopimuksessa, mutta oletin sen kuuluvan luontaisetuihin.
- Mielelläni, hän sanoi ja ehkä yhtälailla innostuneena uudesta, virallistetusta suhteestamme hän piti minulle pahimman rääkkitunnin ikinä. Onneksi en ollut moneen päivään ratsastanut, joten hiertymäni olivat ehtineet parantua ja uskoakseni myös parkkiintua. Ainakin minua tällä kertaa häiritsi enemmän silmiin valuvan hien kirvely kuin vastaava tunne pöksyissäni. Mutta siitä olin hiljaa tyytyväinen, että hevonenkin oli hikinen ja sen kaulalla oli suorastaan valkoista vaahtoa niissä kohdin, mihin ohjat koskettivat.

- Lounastauko vai jatketaanko? Vesku kysyi huvittunut pilkahdus silmäkulmassaan, kun lopulta pyyhin hikisiä, kuumia kasvojani hihaani ja käsivarteeni ja venytin jalkojani.
- Me mennään nyt Remun kanssa suihkuun. Tais sittenkin olla fiksua tuoda mutsilta koko laatikollinen ratsastuskamoja, huokaisin. Olin väsynyt mutta onnellinen. Loppua kohden ratsastus oli sujunut minun mielestäni hyvin, ehkä jopa erittäin hyvin.
- Sen te ootte ansainneet, te teitte tosissanne töitä molemmat, Vesku sanoi kuin kaikuna omista ajatuksistani. – Tuu sitten syömään. Mä menen katsomaan, että siellä on jotain porisemassa.

Pesin Remun kauttaaltaan haalealla vedellä, vaikka mieleeni kieltämättä tuli taas, että hevosenhoitaja olisi mukava asia. Ai, mutta sehän olin minä. Siitä tuli mieleeni, että huomenna olisi taas Saran päivä. Hän oli joutunut edellisen tiistain perumaan, koska oli joutunut töihin ja sitä edellisen, koska Pertti ei ollut päässyt kuskaamaan heitä. Hiljaa mielessäni ihmettelin, että Pera viitsi vielä kuljettaa heitä, vaikka minä en ollut mukana. Mutta toisaalta hän oli niin kiltti mies, ettei ehkä vaan saanut sanotuksi Saralle. Nyt tuli mieleeni sellainenkin asia, että olikohan minun Mustaojalla asumisellani jotain tekemistä Saran perumisten kanssa. Ehkä Sara ei halunnut tulla tänne, kun minä olin täällä? Hän oli ollut hyvin lyhytsanainen, kun olin kertonut uusista kuvioistani ja vannottanut häntä pitämään olinpaikkani salassa Teemulta.

No, siitä saisin selvyyden huomenissa. Ellei Sara taaskaan ilmestyisi, alkaisin penkoa syitä ja syntyjä syviä, kunnes löytäisin totuuden. Nyt vein Remun tarhaansa toisten tammojen luokse ja menin itse autotallin oven kautta suihkuun. Olin laskenut sen varaan, ettei kukaan ollut vaivautunut viemään pestyjä vaatteita kuivausrummun päältä yläkertaan ja olin onneksi oikeassa. Löysin sieltä puhtaat ratsastushousut ja tuoreen paidan, jopa alusvaatteitani.

Lähettäjä: ?-? 
Päivämäärä:   21.2.12 14:28:28

Ensimmäinen kommenttini :)

Olen aloittanut lukemaan näitä Henriikan kommelluksia, ja olen ajatellut lukea ne aikasemmatkin tarinat kunhan vain aikaa löytyy.

Kirjoitat tosi hyvin, eikä virheitä juurikaan ole. Tarina menee mukavasti eteenpäin ja osaat pitää juonen kiinnostavana. Kaiken tämänhän jo tiedätkin :)

Ihailtavaa on pätkien tulon säännöllisyys, mitä harvoissa jatkiksissa on.

Joten jatkoa vaan tänäänkin :)

Päivämäärä:   21.2.12 14:50:33

Oi vitsit mikä pätkä! Vielä mäkin joku päivä oon ponin kanssa jossain kunnon koulurääkkitunnilla (viimeyönä näin unta, et oltiin estekisoissa :D).

Saisko tänään ekstrapitkän pätkän sen kunniaks, kun on autokoulun II-vaiheen arvioiva ajo? (ja ens viikon pe kanssa, koska sillon on liukasrata)

Lähettäjä: berry&me(puhelin) 
Päivämäärä:   21.2.12 15:05:40

Pitkä pätkä myös sen kunniaksi että nyt vihdoin ja viimein kaiken säädön ja monien lupausten jälkeen olen meidän aluesairaalassa! Ja seisoin tänään!!!!! Tosin ihan hetken ajan, mutta kuitenkin :) Harmi vaan, että meni wanhat sivu suun.. Meidän liikanmaikka oli kuitenkin kuulemma lupaillu, et saisin tanssia ens vuonna jos ehdin!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   21.2.12 16:37:55

Kiitti ?-? ja flanu ja jee berryn seisomiselle!
Tää on ehkä aavistuksen tavallista pidempi, mutta tohon on melkein pakko katkasta.
-----------

Kun lopulta olin valmis kiipeämään ylös, oli lounaan syönti jo täydessä vauhdissa. Jessin, Veskun, Jerryn ja Camin lisäksi pöydän ääressä istui Sarri, jolla ilmeisesti oli vapaapäivä tai iltavuoro.
- Kylläpä sä viivyit, Sarri sanoi.
- Pitihän mun hoitaa hevonen, ettekä te ois arvostanu, jos mä oisin tullu tähän hieltä haisten, sanoin kevyesti ja istuin vapaalle paikalle. Lohta näköjään, ja uusia perunoita sekä salaattia. Ei hullumpaa. Jessi oli selvästi skarpannut tuhlaajapojan saavuttua kotiin, sillä tähän asti lounaat olivat olleet lähinnä tähteitä.
- Sä olet täällä nyt sitten oikein töissä, sanoi Cami minulle. Se kuulosti sellaiselta lässytykseltä, johon olin kyllästynyt jo kuusivuotiaana, kun sukulaistädit olivat ihmetelleet, että minulla oli oikein kaksi lettiä ja niissä rusetit, joten mulkaisin häntä.
- Oikein joo. Ehkä musta saa kotitalousvähennyksen, onkohan siitä kukaan huomannut ottaa selvää? tokaisin. Olin kuullut termin radiosta, kun olimme palanneet Lappeenrannasta ja se tuntui sopivan tilanteeseen, vaikken tarkalleen tiennytkään, mitä se tarkoitti. Varmaan kuitenkin jotain positiivista. Mutta sitten minua alkoi kaduttaa pisteliäisyyteni ja hymyilin Camille sovinnollisesti. – Mitä sä… te ajattelitte tehdä tänään?
- Jerry lupasi viedä mut ratsastamaan, Cami sanoi.
- No sepä hauskaa.
- Onhan se. Me käytiin ratsastamassa siellä Irlannissakin. Siitäkin on kuvia, ja videota, jos sä haluat nähdä.
- Riippuu siitä, onko mulla aikaa, ja se riippuu siitä, mitä kaikkea Vesku haluaa mun vielä tekevän, sanoin diplomaattisesti.

Vesku ei tainnut ymmärtää vinkkiäni vaan sanoi, että voisin kaikin mokomin tehdä, mitä halusin iltapäivän ajan. Jos Jerry ja Cami ottaisivat jotkut luotettavat hevoset, hän lähtisi maastoon kolmanneksi Venturinan kanssa, se viihtyisi pehmeällä metsätiellä kokeneempien hevosten perässä.
- Me voidaan sillä aikaa käydä kaupassa ja vaikka leipoa jotain, Jessi ehdotti minulle, ja vaikka leipomista ei mainittukaan työsopimuksessani, en nähnyt mitään syytä kieltäytyä kauppareissusta. Minun piti joka tapauksessa saada lisää kosteusvoidetta, jos aioin käydä suihkussa pari kertaa päivässä.

Illalla sitten koitti se hetki, etten keksinyt enää tähdellisempää tekemistä kuin suostua Camin houkutteluihin ja istua olohuoneen toiselle sohvalle. Jerry istui toisella, kun Cami kytki kameransa televisioon ja katselin salavihkaa molempia. Oli helpotus huomata, että huolimatta vanhan päiväkirjani lukemisesta ja siitä, miten radikaaleihin tekoihin se oli minut ajanut, minua ei vaivannut nähdä heitä yhdessä. Jerry oli ihan samannäköinen kuin ennenkin istuessaan peukaloitaan pyöritellen sohvalla, mutta Camin katsominen pisti minut aina vaan hymyilemään. Torinhevonen.
- Mä luulin, että sä oot Englannissa ja pysyt siellä syksyyn asti, sanoin Jerrylle.
- Mä en tiedä, miksi sä sellaista luulit, tämä sanoi naurahtaen.
- Siitä, että sun siskosi sanoi niin.
- Kuka niistä?
- En mä muista, ja se oli joka tapauksessa joskus keväällä, sanoin välittämättä leimata ketään heistä valehtelijaksi.
- Ai jaa, no sillon mikään ei ollutkaan vielä varmaa. Mutta en mä päässyt Englantiin niin, että mä olin sen sijaan ensimmäisen kesälukukauden Dublinissa.
- Ensimmäisen, minulta pääsi, sillä minusta ajatuskin lukukaudesta kesällä oli aavistuksen verran käsittämätön, saati sitten kahdesta. Mutta minähän olinkin pelkkä ammattikoulun käynyt kokki.
- No niin, haluaako joku kakkua? kysyi Cami, joka oli saanut piuhansa paikoilleen, aurinkoisesti. Hän oli tarttunut kiinni Jessin leipomisideasta ja halunnut tehdä mansikkakakun, sillä olihan vielä tuoreiden mansikoiden aika. Minusta lopputulos oli likilaskuinen ja maistui perunajauholle, mutta muille se oli näköjään kelvannut, sillä puolet oli jo syöty.

Keskityin katsomaan kuvia ja kuuntelemaan Camin polveilevaa selostusta niistä, mutta ennen pit-kää huomioni herpaantui, kun talo ja kaupunkimaisema seurasi toistaan.
- Mun ois pitäny kirjottaa muistiin, mikä paikka oli mikäkin, mä en enää muista, Cami päivitteli. – Tässä on kuitenkin yliopisto. Kohta tulee Jerryn kämppä.
Kiinnostuin uudelleen hetkeksi, mutta sitten kuvaaja oli selvästikin palannut turistiksi kaupungille. Mielenkiintoisen näköistähän siellä oli, kaunistakin tavallaan, mutta jos minua kiinnostaisi kaupun-kinäkymä Dublinissa, voisin kai mennä googlemapsiin ja katsoa itse.

- Miksi ihmeessä sä lähdit huviksesi kesälomalla opiskelemaan lisää, sitä mä en ymmärrä, sanoin Jerrylle.
- No, olihan se mahtava tilaisuus, tämä vastasi. – Ja sain mä siellä suoritettua vähän kursseja, joista on hyötyä myöhemmin. Ja kielikylpyä.
- Puhutko sä nyt irlanninenglantia? utelin.
- Nyt tulee meidän ratsastusretki, hihkaisi Cami, ennen kun Jerry ehti vastata ja keskityin taas hetkeksi. Mutta ei niissäkään kuvissa paljon näkemistä ollut. Aukeaa vihreää maisemaa ja ihmisiä ratsailla.
- Toi oli semmonen vuokratalli. Mä kävin siellä pari kertaa hakemassa hevosen ja kävin päästelemässä pitkin kukkuloita, kun oikein alkoi tulla koti-ikävä, Jerry kertoi ja kuulin koskettavan häivän surua hänen äänessään. Tajusin, että minusta ei olisi lähtemään ulkomaille opiskelemaan. Ihan yksin vieraassa maassa – miten sitä edes olisi osannut lentokentältä sinne, mihin nyt oli menossa? Ei, minä olisin varmasti saanut paniikkikohtauksen jo yrittäessäni päästä tässä päässä oikeaan koneeseen. Ajatuskin puistatti.
- Kivoja, sanoin ja nousin kiireesti sohvalta, kun viimeinen kuva lopulta tuli. – Mun täytyy mennä laittamaan hevosten safkat.
- Aikamoinen yllätys, että sä oot yhtäkkiä täällä tallihommissa, Jerry sanoi nousten hänkin.
- Ai. No, mulla ei just ollut muuta tekemistä, sanoin kohauttaen olkapäitäni.
- Mä tuun auttamaan.
- Älä turhaan. Siinä menee vaan sekasin, jos on monta kättä söhlimässä. Menkää ennemmin vaikka niittämään vihreetä oreille, ehdotin, sillä Camikin oli ilmiselvästi tulossa mukaan. Tunsin itseni hyvin päteväksi ja ammattimaiseksi käskyttäessäni heitä, etenkin, kun he tottelivat.

Sara ja Luffe tulivat tiistaina ja minä huomasin kaivanneeni häntä oikein huolella. Hyvä, että pysyin housuissani odottaessani Peran yhdistelmää saapuvaksi.
- Vai täällä sitä herrastellaan nykyään, Sara sanoi vähän töksähtävästi, kun juoksin innoissani heitä vastaan.
- Täällä on enemmän tilaa kuin Mintun ja sun luona, ja sitä paitsi mä teen töitä ja saan palkkaa myös, sanoin mietin, pitäisikö minun loukkaantua hänen äänensävystään.
- Pera sanoi, että sä olet ruvennut ratsuttajaksi.
Auts. Enpä ollut tullut ajatelleeksi, että ajattelematon kehuskeluni saattaisi tuota reittiä vuotaa asiaankuulumattomiin korviin.
- Se on ymmärtäny väärin, mä vaan ratsastan, tai siis liikutan noita hevosia ja teen tallitöitä, oikaisin nopeasti välittämättä siitä, kuuliko Pertti vai ei.
- No jo mä ajattelinkin, Sara sanoi leppyen. – Teemu lähetti terveisiä. Että kysyisin, oletko sä vaihtanut puhelinnumeroa.

Lähettäjä: salde 
Päivämäärä:   21.2.12 17:22:02

ennen pit-kää
kaupun-kinäkymä Dublinissa.

Noihin ei varmaan tarvitse väliviivaa keskelle? ;D Ei vaan, ihana pätkä taas, mutta hitto mua risoo tuo teemu! tommonen riippakivi tekis mut hulluksi. Ylipäänsä jos joku rupee soittaan ja vinkumaan sen jälkeen, kun on jo erottu ja puhuttu. huhhuh! :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   21.2.12 20:01:16

Jepp, mä kirjotin tätä välillä tavuttavalla wordillä, enkä näköjään saanu kaikkia korjattua pois. Voi niitä tulla lisääkin.

Päivämäärä:   21.2.12 22:10:40

Ihan samaa olin sanomassa, kuin saldekin :D.

Voi vitsit kun kiva pätkä taas. Ai että mä niiiiiiiin nautin tän lukemisesta!

Ps. arvioiva ajo meni SUPER hyvin ja sain TOSI hyvät arvostelut :)

Päivämäärä:   21.2.12 22:58:26

Oon samoil linjoil Salden kans koska toi Teemun käytös on tosi naurettavaa...
Antais olla ja unohtais jo, Henu on sentää Jerryn vaikutuspiirillä nyt ! :)

Lähettäjä: des 
Päivämäärä:   22.2.12 10:58:20

No voisin mä Teemuna vähän selityksiä vaatia.

Lähettäjä: DM 
Päivämäärä:   22.2.12 15:06:31

johan sille teemulle on kerrottu. että ohi on, ja syykin on sanottu. mitä siinä on enää selittämistä? silkka iilimato.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   22.2.12 16:13:21

Dämn, Sara ei ollut voinut olla noin typerä!
- Kerroitko sä sille, että mä olen täällä?
- En, mä vaan mainitsin viikonloppuna, että me ehkä nähdään viikolla.
- Hyvä. Mä en halua sitä tänne nurkkiin pyörimään.
- Miksi se tänne tulisi?
- Mistä mä tiedän. Kysy siltä, miksi se pyöri Mintun talon ympärillä vahtimassa ovia ja ikkunoita!
- Eikä pyöriny! Sara huudahti.
- No sitten se oli värvännyt kaksoisolennon. Se säikäytti mut puolikuoliaaksi.
- Ei se voi niin hassu olla, Sara arveli.
- No, kutsu vaan mua huijariksi jos huvittaa. Enkä mä ole vaihtanut numeroa, mä en vaan jaksa enää puhua sen kanssa – enkä mä kanna puhelintakaan koko ajan mukana. Ei mulla ole kaikissa ratsastushousuissa taskuja. Ja nyt mä menen laittamaan hevoseni, mä tuun sun kanssa tunnille.

Minusta tuntui inhottavalta joutua selittämään, miksen enää puhunut Teemun kanssa. Oli kuitenkin tullut niin helpoksi jättää puhelin täällä ylös huoneeseen, ja kun olin muutaman päivän jättänyt vas-taamatta hänelle, koko numeron näkeminen ei enää aiheuttanut minkäänlaista reaktiota.
- Ai, varmaan ilmaiseksi, Sara sanoi. – Vai saatko sä peräti palkkaa siitä?
Ei, tämä ei mennyt nyt hyvin.
- Mä teen vaan palveluksen Jessille. Se pyysi mua läpiratsastamaan sen hevosen ja mä lupasin, jos Vesku auttaa, sanoin. Minä en ollut kehdannut kysyä, miten oikein läpiratsastettiin. Termi oli tietysti tuttu, mutta en minä sitä olisi osannut kenellekään selittää.
- Just, sanoi Sara.

Olin ottanut Irkun valmiiksi sisään ja harjannut sen, nyt minun tarvitsi vain satuloida ja suitsia se. Elukka oli kiihdyttänyt itsensä pieneen hikeen joutuessaan odottamaan ypöyksin tallissa koko sen hetken, minkä olin jutustellut Saran kanssa ja se kulki karsinassa ympyrää niin, että sain heittää satulan lennossa selkään.
- Seiso paikoillasi, idiootti, karjuin sille ja kumma kyllä se pysähtyi. Aikoinaan olin pelännyt sitä, mutta vaikka en nyt tänä kesänä ollut sen kanssa juurikaan ollut tekemisissä, tuntui ajatus kaukaiselta. Viki, se kolmevuotias ori, oli paljon enemmän äijä ja senkin sain tottelemaan karjumalla. Irkku tuijotti minua loukkaantuneen näköisenä, muttei jatkanut pyörimistä eikä yrittänyt purra minua, joten katsoin selvinneeni voittajana. Ainakin toistaiseksi. Se oli tallin ainoa hevonen, jolla en vielä ollut ratsastanut, paitsi tietenkin varsalomalla olevia tammoja. Jessi, joka oli lomalla, oli itse liikuttanut sen joka päivä. En kuitenkaan osannut kuvitella sitä mitenkään vaikeaksi, Jessihän kutsui sitä tätiratsukseen.

Huomasin pian, että tämä tätiratsu oli kaukana äidin Onnista. Se mulkoili Luffea kuin olisi ollut loukkaus niin saman näköiseltä hevoselta tulla keekoilemaan Mustaojan kentälle ja kiirehti askeliaan, vaikka alkuun aioin antaa sen vain kävellä pitkin ohjin.
- Se on ihan tän näkönen, Sara totesi.
- Jos mä olen ymmärtänyt oikein, ne on sisaruksia. Ainakin puolisisaruksia, kerroin. Hevosten periytyminen ei ollut muuttunut sen kiinnostavammaksi kuin ennenkään, vaikka jotain tietysti väkisinkin jäi näissä ympyröissä päähän. Vesku oli luennoinut minulle aiheesta aika lailla, perustellut omia päätöksiään miksi astuttaa mikäkin tamma milläkin orilla ja minä olin nyökkäillyt fiksun näköisenä.
- Onhan ne näyttävän näköinen pari, totesi Vesku, joka oli huomaamattani saapunut kentän kulmalle.
- Mitäs mä nyt teen tän kanssa? kysyin unohtaen, että ensisijaisesti oli Saran tunti.
- Alotetaan asetuksilla ja taivutuksilla, kuului vastaus.

Irkku ei olisi välittänyt asetuksista ja taivutuksista. Minusta tuntui, ettei se olisi välittänyt käynnistäkään. Tunsin, miten se viuhtoi hännällään, kun yritin kiertää sitä sisäpohkeeni ympärille, ja kun vaihdoimme suuntaa, se potkaisi pari kertaa ilmaan takajalallaan. Vain toisella, se ei ollut mikään pukki, vaan jotakin, joka pisti Saran nauramaan ääneen.
- Se loikkii kuin Roope Ankka, joka on ansainnut kolikon, hän pyrski.
- Sitä ei huvita, totesin.
- Jatkakaa samaa ravissa, jos sitä alkaisi huvittaa enemmän, Vesku ehdotti. – Ja anna sen mennä suoranakin välillä. Et sä itsekään jaksaisi kulkea kylki kaarella kovin montaa kierrosta.

Kun lopetimme, en edelleenkään ihan rehellisesti sanoen ymmärtänyt termiä läpiratsastus, mutta Irkku oli alkanut tuntua aika hyvältä. Toivoin, että se myös näytti hyvältä, sillä Jerry ja Cami olivat ilmestyneet aidan taakse katselemaan ratsastustamme.
- Mennäänkö loppukäynneille metsään, ehdotin Saralle, sillä toivoin pariskunnan kyllästyvän ja katoavan sillä aikaa.
- En mä halua, siellä on takuulla miljoona hyttystä. Tässäkin on, Sara sanoi ja läiski paljaita käsi-varsiaan.
Se oli hyvä pointti ja luovuin ajatuksesta myös. Ne rakastivat hikistä nahkaa, niin hevosen kuin ihmisenkin.
- Kävellään tässä sitten vaan, myönnyin ja kumarruin löysäämään satulavyötä yhdellä reiällä. Tuntui taivaalliselta irrottaa jalat jalustimista ja pyörittää nilkkoja, paitsi että Irkku ei arvostanut sitäkään. Se otti hallitun loikan etuvasemmalle ja ehdin ajatella, että nyt satula ja minä jäisimme takaoikealle. Tarrasin molemmin käsin valkoisesta harjasta ja puristin jalkani hevosen ympärille miten parhaiten taisin ja pysyin kuin pysyinkin selkärangan päällä. Jos painoni olisi edelleen ollut jalustimilla, olisin varmaan kierähtänyt kyljelle. Sitten sain ohjat käsiini ja Irkku arvasi, että omaehtoinen ilottelu oli ohitse ja palasi astelemaan rauhallisesti pitkin uraa. Varmuuden vuoksi kyllä kiristin vyön uudelleen.

Päivämäärä:   22.2.12 16:40:35

Jokseenkin tulee mieleen eräs ratsastustunti tosta Irkun loikasta :D. Oivoi, voi niitä aikoja.

Tahtoo lisää!

Lähettäjä: Polli 
Päivämäärä:   22.2.12 18:04:56

Musta on ihanaa kun henu ratsastaa ja se alkaa vissiin olemaan ihan kohtuu hyväkin jo, kun Vesku sitä opettaa :) Ihana pätkä!

Päivämäärä:   22.2.12 18:42:35

löysin tossa jottai pari kolme vuotta vanhoja ratsastus kuvia ja -videoita, ja kyllä tuli semmonen fiilis että voi niitä aikoja ku ei osannu ratsastaa.. :) en kyllä mikkää hyvä oo edelleenkää ku nii harvoin ratsastan, mutta kyllä ne taijjot on sen verran kasvanu että ei ne pollet ois iha sillee menny... :D

Päivämäärä:   22.2.12 18:48:19

Jerry... Ja missä Leksa? ;P

Hyviä pätkiä, nyt on vihdoin alkanut taas tapahtua!

Päivämäärä:   22.2.12 21:46:20

nii ja muuten sennu, missäs ne kaikki kuvat mitkä (oisko ollu) leksa otti henusta ja siitä hepasta ku molemmilla oli vauvvamahat?:) nehä vois ilmestyä jostain tai jotain hähää :P

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   22.2.12 22:03:34

Hernis haa! Mä olin ihan unohtanu ne! Niistähän voi tosiaan kehitellä jotain kivaa!

Päivämäärä:   22.2.12 22:30:49

Ohohh, Henuhan on oikeesti kehittyny Veskun haukankatseen alla :)
mmutta olis kumma jos ei olis kehittyny mihinkää !
jjooo,toi olis mahtavaa jos ne vauvakuvat ilmestyis jostaa ja sit jerry ja henu muistelis jtn yhessä ja ties mitä :D
nojoo,Sennu saat kehittää ihan ite jotain kivaa meijän ja noitten päänmenoks ! :)

Lähettäjä: Fanii 
Päivämäärä:   22.2.12 22:49:01

Sennu tiedä tämä: sä et uskokaan kuinka onnellinen olen kun täällä on joku näin aktiivinen kirjoittaja! Ihailen sinun aktiivisuuttasi! On aivan ihanaa että joku ajattelee lukioita! Vaikka oma elämä on ensisijainen ht.nettiin verrattuna. kirjoitat aivan hirveen hyvin en oo löytäny hirveen montaa virhettä tätä lukiessani! Joskus oikein yritän etsimällä etsiä virheitä mutta ei niitä löydy :D Ja olet löytänyt mitä mahtavimman juonen :) Ja saanko vielä kysy kun olet näin aktiivinen kirjoitatko etukäteen paljonkin teksitä ennen kuin julkaiset täällä? :) Ja heivataan Cami sinne mistä tulikii ja Henu sekä Jerry yhteen :D mut ei ihan vielä koska tää tarina EI saa loppua :) <3 Joo sori tää maratooni viesti. harvoin kun laittaa niin pitää laittaa kerralla kunnolla :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   22.2.12 23:05:18

Fanii, kiva kuulla! :) Älä huolehdi, kun tää loppuu, mä alotan jotain muuta. Mä olen vähintäänkin yhtä koukussa kirjottamiseen kuin te lukemiseen. Ja mä pyrin tosiaan kirjottamaan niin paljon eteenpäin kuin vaan suinkin pystyn, ettei sitten haittaa, jos ei jonain viikkona oo aikaa tai inspistä. Tällä hetkellä taitaa olla abt. kolmen viikon annos odottamassa - mutta eihän tästä ole kuin vähän aikaa, kun ei ollut yhtään mitään varastossa.

Lähettäjä: Embe 
Päivämäärä:   23.2.12 18:47:46

Tän illan pätkä?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   23.2.12 19:15:26

52. Cami järjestää
Sara ei suostunut tulemaan kahville, vaikka esitin, että Luffe voisi jäädä kentälle jaloittelemaan siksi aikaa. Okei, kyllä Perttikin varmaan jo halusi kotiin.
- Sano äidille terveisiä, sanoin hänelle.
- Koska sä tulet käymään? Se kysyy kuitenkin.
- Ja koska sä tulet käymään kaupungissa? kysyi Sara.
- Ehkä viikonloppuna, ellei ole kisoja, vastasin molemmille yhteisesti. Huomasin, etten erityisesti kaivannut kumpaankaan paikkaan. – Soitellaan, lisäsin ja lähdin viemään Irkun sisään.

Hoidin ratsuni, laitoin ruoat valmiiksi ämpäreihin ja orien karsinoihin ja lantustelin sisään. Olin ratsastanut kolme hevosta sinäkin päivänä, mutta enää se ei tuntunut kaiken nielevänä uupumuksena, minkä panin ilahtuneena merkille. Päinvastoin, olisin voinut hoidella vielä yhden vaikka saman tien. Ratsastaa yhden. Olin alkanut käyttää sitä sanamuotoa sen sijaan, että olisin sanonut ratsastaneeni Irkulla tai Remulla. Kaikki muutkin Mustaojalla ratsastivat hevosia eivätkä hevosilla, se kuulosti paljon ammattimaisemmalta. Nälkä tästä hevosten ratsastamisesta kyllä tuli, kova nälkä.

Keittiössä ei kuitenkaan ollut odottamaani iltapalaa vaan Cami hellan ääressä. Jessi nojaili kädet puuskassa tiskipöytään ja kuunteli, sillä Cami luennoi paistaessaan jotain, joka tuoksui taivaalliselle. Nugetteja, päättelin kurkistettuani paistinpannulle.
- Nää on täynnä kovaa rasvaa ja lisäaineita, hän kuului sanovan. – Salaatti olisi paljon terveellisempää meille kaikille.
- Jaa, mä aika usein teen salaattia iltapalaksi. Mutta kun sä nyt rupesit touhuamaan niin sähän voit tehdä senkin, Jessi ehdotti.
- Mutta sitten nää palaa!
- No, sitten meidän täytyy vaan pärjätä niillä ja kaupan perunasalaatilla, Jessi huokaisi.
- Ellei Henriikka halua… Cami sanoi siirtäen katseensa minuun.
- Sori, mä en nyt ehdi ruveta tekemään mitään. Mä kuolen nälkään niinku nyt, sanoin. En tietenkään tiennyt, mitä oli tekeillä, mutta jos Jessillä ja Camilla oli nokkapokkaa, minä tiesin, kumman puolella aioin olla.

Kaksoset eivät olleet syömässä vaan ainoastaan Vesku ja Jerry meidän lisäksemme. Epäterveelliset nugetit kaavittiin lautasille niin, että viimeisistä käytiin suorastaan tappelua, ja hyvin ne näkyivät Camiinkin uppoavan.
- Mä voin tulla sun kanssa huomenna kauppaan, hän esitti Jessille. – Ostetaan pelkästään terveellisiä ruokia ja tehdään yhdessä ruokaa. Saako teidän kaupasta luomulihaa?
- En tiedä, sanoi Jessi heikosti ja ehkä katse, jonka hän heitti minuun, oli hiukkasen anova.
- Älä mua katso, sanoin. – Meillä on tallilla kädet täynnä työtä. Eikö ole kiva, että Cami on auttamassa sua?

Kaipa se oli ilkeänpuoleisesti sanottu, mutta se oli myös totta. Vesku oli moneen otteeseen muistuttanut, että keskiviikko olisi eläinlääkäripäivä. Osa hevosista raspattaisiin ja varsat ja niiden emät tutkittaisiin läpikotaisin. Minä en ehtisi luomulihakauppaan, vaikka haluaisinkin.
- Mehän voidaan ajaa Hakaniemen halliin, siellä on kyllä! Cami keksi. – Tähän asiaan meidän täytyy vähän perehtyä. Varmaan täälläpäin on jotain luomuruokarinkejä, joihin voi liittyä.
- Ai niin, se eläinlääkäri, Jessin ilme kirkastui. – No, onneksi tosiaan Cami ja Jerry on täällä. Ne saa huolehtia kaupassa käynnistä ja ruoanlaitosta.
Tämän keskustelun ansiosta painuin suihkuun ja nukkumaan erityisen hilpeänä, vaikka Cami pyysi minua istumaan iltaa hänen ja Jerryn kanssa National Geographic –kanavan seurassa.

Minua huvitti koko asetelma hiukan vielä aamulla, joka valkeni yhtä valoisana ja aurinkoisena kuin suurin osa aamuista tähänkin asti. Ehkä minä olisin mieluummin viettänyt pari tuntia ruokaostoksilla kuin eläinlääkärin apuna, mutta en ollut ollenkaan varma.

Mustaojan henkieläinlääkäri oli naisihminen, joka tunsi tilan hevoset kuin omat taskunsa. Todennäköisesti hän oli auttanut suurimman osan niistä elämän alkuunkin ja aamuvirkku hän oli myös. Hän ajoi jo pihaan, kun minä palasin tyhjien ruokakärryjen kanssa ruokkimasta hevosia.
- Huomenta, täällä onkin uusi naama, hän toivotti noustessaan autostaan. Minä mietin, miten muka esittäytyisin. En ollut tavannut häntä silloin, kun olin asunut täällä, mutta tunnistaisiko hän nimeni, jos sanoisin sen? Minua ei erityisesti huvittanut kuulla mitään viittauksia onnettomuuteen ja vauvaan. Mutta ehkä suurentelin nyt omaa tärkeyttäni. Miksi vierailevalle eläinlääkärille muka olisi minusta kerrottu?
- Mä olen täällä vähän niinku auttelemassa, ratkaisin. – Vesku taitaa olla vielä aamukahvilla.
- Ei se mitään, me voidaan alottaa ilman sitäkin. Onko kukaan sisällä?
- Ei, mä en tiennyt, että sä tulet näin ajoissa. Kenestä sä haluat alottaa?
- Katotaan vaikka varsat ensin, nainen ehdotti.

Lähettäjä: pony 
Päivämäärä:   23.2.12 21:11:53

loistavia pätkiä! en oikeestaa muut osaa kommentoidakaan :D mut se mua kyl mietityttää et mite Jerry ja Cami on päätyny yhtee ja ollu niin kauan jo yhdessä? kun sen kuvan mukaan minkä oon Jerrystä aikasemmin saanu ni Cami ei oikeen vaikuta Jerryn tyyppiseltä :D Kun Cami on hiukan semmonen höseltäjä tai sellanen ku en parempaakaan sanaa just nyt keksi.. Tai mistä mä tiedän jos Jerry tykkääkin just sellasesta.. :D

Päivämäärä:   24.2.12 10:37:52

ehkä Camilla on muita skillzejä?

Lähettäjä: Sndy 
Päivämäärä:   24.2.12 15:19:59

Olis kivaa jos kirjottaisit jossain vaiheessa Jerryn näkökulmasta :) Olis kiva tietää et mitä se mahtaa miettii Henusta ja kaikesta.

Lähettäjä: berry&me 
Päivämäärä:   24.2.12 16:03:11

Mustakin ois kiva kuulla Jerryn näkökulmaa. Muutenkin tutustua siihen vähän paremmin :)

Lähettäjä: berry&me 
Päivämäärä:   24.2.12 16:05:36

mustakin ois ihana saada vähän Jerryn näkökulmaa :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   24.2.12 16:26:53

Kiva idea, tommosenhan vois kirjottaa vaikka ihan omaks ilokseen :)
-------------
Pahalainen, miten minä muka yksinäni saisin niitä talliin? Olin nähnyt sekä Jessin että Veskun käyttävän pikku perheitä sisällä milloin minkäkin tekosyyn varjolla, jotteivät varsat pääsisi metsittymään, ja helpoltahan se oli näyttänyt: tamma talutukseen ja sen varsa toiseen käteen ja jotenkin he vielä selviytyivät portin avaamisesta ja sulkemisesta jollain imaginäärisellä kolmannella kädellä. Minä en selviäisi siitä.
- Sä voit varmaan katsoa ne siellä laitumella, ehdotin toiveikkaana, mutta silloin Vesku luojan kiitos saapasteli talon kulman takaa.

Kahdestaan tamma-varsa-yhdistelmän kuljettaminen oli lastenleikkiä. Vesku otti tamman ja huolehti portista, minä talutin varsaa.
- Eikö nää muka menisi äitinsä perässä joka tapauksessa? kysyin.
- Nyt vielä, mutta miksei saman tien opettais niitä kulkemaan nätisti, ennen kuin ne on tarpeeksi isoja pistääkseen kunnolla vastaan, Vesku tuumasi ja kas, siinä oli tiettyä järkeä.

Varsat ja niiden emät saivat kiittäviä lauseita Jutalta ja sitten alkoi joukkoraspaus. Minä katselin toimitusta kauhunsekaisin tuntein. Äiti oli aina hoitanut Tentun hammasasiat, joten kidutusvälineeltä näyttävä suunaukoja ja suuret viilat puistattivat minua, samoin tukahtuneet örinät, joita rauhoitettu Django päästi kurkustaan, kun eläinlääkäri tunki kätensä kyynärpäätä myöten sen kitaan.
- Pidä tätä, Jutta sanoi minulle jossain vaiheessa ja tajusin, että hän tarkoitti paksua, vaaleanpunaista kieltä, jonka oli kiskonut esiin toisesta suupielestä. Se oli melkein liikaa, mutta Vesku oli mennyt hakemaan seuraavaa potilasta, enkä voinut kuin tarttua siihen. Se oli liukas ja limainen ja mieleeni tuli, miten olimme koulussa tehneet keitettyä kieltä. Kummallista kyllä, se helpotti, ja siinä vaiheessa Jessikin ehti avuksi ja minä pääsin pesemään käteni.
- Mä jo luulin, että sä lähdit sittenkin metsästämään luomulehmää, murjaisin.
- Juu en. Mutta mun piti kirjottaa niille kauppalista, ja siihen meni kauheasti aikaa. Ois ihan eri asia mennä itse kauppaan ja miettiä, onko kaapissa sitä ja tätä sitä mukaa, kun kävelee ohi. Saa nähdä, mitä mä nyt sitten unohdin, Jessi naurahti.

Kun kaikki raspattavat oli hoidettu, Vesku halusi vielä näyttää Jutalle Utopian, nelivuotiaan tamman. Sen ryntäissä oli isonpuoleinen patti, jota Jutta tutki keskittyneesti vähän aikaa. Minä katselin epätavallisen täyttä tallia ja laskin, montako ylimääräistä karsinaa joutuisin tänään siivoamaan rauhoitetta saaneiden hevosten jäljiltä. Monta. Epäreilua.
- Tää on finni, sanoi Jutta ja luulin hänen laskevan leikkiä, mutta ei hän tainnut sittenkään.
- Ai, no sehän onkin teini-ikäinen, Vesku naurahti ja kumartui hänkin katsomaan.
- Ei hevosilla ole finnejä, sanoin tyrmistyneenä ja menin itsekin lähemmäs.
- Tulehtunut ihohuokonen, Jutta oikaisi. – Niitähän ne on. Puristakaa vaan sieltä mätä pois ja putsatkaa, eiköhän se sillä tokene. Näin.
Hän näytti mallia ja minä päätin lähteä. Kielen pitelyssä ja hevosfinnien puristelussa oli minulle tarpeeksi yhdelle aamulle.
- Jos sä menet sisään, niin laita kahvia tulemaan, eiköhän Jutallekin maistu kupillinen, Jessi sanoi.

Ehdimme juoda kahvit ja syödä hiukan voileipiä, ennen kuin Jerry ja Cami palasivat kaupasta. Jutta oli siinä vaiheessa jo lähtenyt ja Vesku esittänyt, että koska iso osa ratsuista poti päiväkännejä, jättäisimme ratsastuksen siltä päivältä kerta kaikkiaan ja tyhjentäisimme tammatallin jokakesäistä pesua varten.
- Tyhjennettäis mistä? kysyin.
- Kaikesta. Tavarasta. Turpeesta. Pestään se huomenna.
- Ja mä kun laskin jo kauhuissani, että kuinka monta boksia toisessa tallissa on siivottavana, huokaisin. – Mä en ole kauhean kätevä noissa talikkohommissa.
- Haluatko sä mieluummin jäädä Camin kanssa tekemään ruokaa? Jerry voi tulla auttamaan meitä, Jessi ehdotti.

Minä katsoin pariskuntaa, joka tyhjensi ostoskasseja kaappiin ja punnitsin tarkasti vaihtoehtojani.
- Mitä jos mä vaikka pitäisin puol päivää vapaata? kysyin kerettiläisesti.
- Hitto, pidä ihmeessä. Sulle tais tulla viikonloppuna tänkin viikon työtunnit täyteen, Vesku sanoi sen näköisenä, että olin osunut vyön alle. – Puhumattakaan ens viikonlopusta.
- Mitä sillon? kysyin.
- Kilpailut, vaikka nyt ei niin kaukana. Siuntiossa asti vaan.
- Mulle sais kertoa tommosista vähän etukäteen. Mitä jos mä olisin jo suunnitellut viikonlopuksi jotain? kysyin.
- Sä olet ihan oikeassa. Vaikka on ne kalenterissa kaikki, Vesku sanoi heilauttaen kättään kaapin kylkeä kohden. Ehkä lukisin sen tästä lähtien. En kuitenkaan nyt. Painuin vaihtamaan vaatteet ja lomalle.

Päivämäärä:   24.2.12 17:31:19

Ihanaa :) Henu on vielä se tuttu tyttö kuin sillon alussaki, melkein säikähin että siitä on tullu jo liian järkevä :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   25.2.12 13:59:28

Ex tempore –vapaapäivä osoittautui vähän laimeaksi ideaksi. Oli kyllä hauskaa lähteä kesämekossa ajamaan kohti seikkailuja, mutta sitten niitä ei löytynytkään. Soitin Saralle, mutta hän oli töissä. Mintun tiesin olevan vielä löytöeläintalossa, joten en edes soittanut. Äitiä en ajatellut tänään jaksaa, joten ajoin sitten vain Jumboon ihmettelemään alennusmyyntien rippeitä. Raaskin törsätä sen verran, että ostin itselleni jäätelöannoksen, jonka syöminen piristi kyllä. Hitto, saattoihan vapaata pitää muutenkin kuin kälättämällä kavereiden kanssa. Nukkuminen esimerkiksi oli aina hyvä idea, ainakin jos normaalisti joutui nousemaan ennen seiskaa. Ellei nukuttanut, oli aina kirjoja ja elokuvia ullakon olohuoneessa. Auringonottoon alkoi olla vähän myöhä, enkä muutenkaan olisi ruvennut keekoilemaan bikineissäni Mustaojan pihamaalla, kun Jerry oli paikalla.

Viivyttelin vielä vähän ja palasin sitten Mustaojalle. Alkoi sitä paitsi olla ruoka-aika ja vaikkei siitä pidettykään kovin tarkasti kiinni, olin kiinnostunut näkemään, mitä Cami oli mahtanut saada aikaiseksi luomulehmästään. Okei, myönsin olleeni ilkeä, kun en ollut jäänyt auttamaan häntä. Päivällinen seitsemälle hengelle ei ollut mikään läpihuutojuttu, ellei ollut tottunut. Mutta kyllä kai minä olin ansainnut muutaman tunnin vapaatakin välillä, vähän kesämekon hyväilyä reisilläni ja päämäärätöntä vaeltelua kaupoissa?

Talossa tuoksui hyvälle, se minun oli myönnettävä.
- Kuka tuli? Tuu syömään! Cami huusi keittiöstä ja koska tuoksu oli niin lupaava, en alkanut säveltää mitään juuri syömästäni ateriasta vaan tottelin. Sarri oli jo ehtinyt töistä, joten pöytä oli jo kohtuullisen täysi. Perunamuusia ja jotain pataa, näköjään. Otin itselleni lautasen, sille ruokaa ja istuin vapaalle paikalle Sarrin viereen.
- Onko tää nyt luomua? kysyin kohteliaasti maistettuani.
- On, ja perunatkin, Cami sanoi loistaen tyytyväisyydestä. – Jessi, teidän pitäisi kasvattaa täällä itse perunoita, ja muitakin kasviksia. Mikä ois sen parempaa kuin hakea omasta pihasta ateria-ainekset!
- Mulla oli joskus kasvimaantynkää tuolla, Jessi sanoi osoittaen epämääräisesti ikkunan suuntaan ja siitäkös Cami innostui.
- Ihanko totta? Miksi sä luovuit siitä?
- No, musta tuntui, ettei mulla riittänyt aikaa sen hoitamiseen. Viis pientä lasta ja hevoset ja työ – siinä tuntui olevan ihan tarpeeksi hommaa. Räkätit söi mansikat ja koira hautasi sinne aarteitaan.
- Mutta nythän sulla ei enää ole pieniä lapsia! Sun täytyy näyttää se mulle! Laitetaan se yhdessä kuntoon! Tänä kesänä nyt ei taida ehtiä enää kasvattaa mitään… paitsi ehkä salaattia. Ja kiinankaalia, ehkä, se kasvaa nopeasti!

Cami näytti olevan valmis lähtemään pihalle saman tien, sillä hän kohottautui jo tuoliltaan, mutta romahti takaisin huomatessaan, ettei ollut vielä syönyt lautastaan tyhjäksi.
- Ja hei, oletteko te koskaan ajatellu pitää possua? Siitä saisi oman joulukinkun. Ja kanoja, munia! Te voisitte olla paljon omavaraisempia!
- Kuule. Ei, sanoi Jessi. – Me ei haluta joulukinkkupossua. Eikä kanoja. Meillä on ihan tarpeeksi eläimiä.
- Äh, mä taas taisin vähän innostua, Cami sanoi ja katsoin kiinnostuneena, miten nolouden puna kohosi hänen poskilleen.
- Ei se mitään, voithan sä itse joskus ruveta kasvattamaan kanoja, Jessi sanoi ystävällisesti.
- Mutta entäs se kasvimaa?
- No kyllähän mä sen sulle näytän. Tiedä vaikka siellä vielä olisi muutama mansikkatupas hengissä.
- Menkää ihmeessä, me siivotaan Henriikan kanssa pöytä, sanoi Sarri.

- Miksi me? Miksei sinä ja Jerry? Miksei Vesku? Tää on sukupuolisyrjintää, kysyin, kun kiireinen Cami ja aavistuksen vastahakoisempi Jessi olivat poistuneet.
- Hei, sä olet ihan oikeassa. Hoitakaa te homma, sanoi Sarri isälleen ja veljelleen.
- Luuletko sä, ettei me osattais? Vesku kysyi.
- Jaa-a, kokeilkaa ihmeessä. Yllättäkää mut, Sarri ehdotti ja marssi laihaa takapuoltaan keikuttaen pois. Aioin seurata häntä, mutta Vesku pidätteli minua.
- Eikö me puhuttais vähän niistä viikonlopun kisoista.
- Puhutaan ihmeessä, mitä niistä? kysyin ja istuin takaisin. Minusta oli mukavaa, että Vesku siinä Jerryn nähden halusi keskustella minun kanssani hevosasioista. Kilpailuasioista vieläpä. Lisäksi oli erittäin mukavaa näyttää vaihteeksi ihmiseltä. Jerryhän ei missään tapauksessa kiinnostanut minua enää pätkääkään, mutta tilanne oli kutkuttava. Hänen tyttöystävänsä oli juuri ehdottanut hänen äidilleen kanankasvatusta ja minä taas olin päässyt hänen isänsä ykköskisahoitajaksi. Sitä paitsi hiukseni olivat hyvin, kevyt meikkini oli varmaankin vielä kohdillaan ja minulla oli ylläni erittäin pukeva vaaleanturkoosi mekko.

- Mitä kisoista? kysyin vilkaistuani kalenteria seinällä. Sunnuntain kohdalle oli kirjoitettu ”kisat”, mutta lauantaille oli piirretty kömpelönpuoleinen poreilevan lasin kuva.
- Että haluaisitko sä osallistua. Mä ajattelin Remua, aamupäivällä olisi teille sopivia luokkia, Vesku sanoi ja käännähdin häntä kohden ajatusta nopeammin.
- Hulluko sä olet? Miksi ihmeessä mä lähtisin kilpailemaan? Mähän en ole ratsastanut vuosikausiin ennen kuin nyt täällä!
- Niin? Nythän sä olet ratsastanut, Vesku sanoi ilmeisestikin ollenkaan ymmärtämättä ongelmaa.
- Ei mulla ole mikään lupakaan voimassa! huudahdin. – Ja sitä paitsi en mä ole koskaan ollut kouluratsastaja. Esteet on mun juttu.
- No jos sulla ei ole lupaa niin se on sitten eri juttu, sanoi Vesku ja minä helpotuin suuresti.
- Ei ole.
- Oletko sä edes minkään seuran jäsen?
- Mä olen kai edelleen teidän seuran jäsen, arvelin. – Mutsi on ainakin aikaisemmin väittänyt maksaneensa mun jäsenmaksun, jotta mä saan pitää vakuutukseni.
- No, se ainakin on hyvä juttu, Vesku sanoi. – Mutta et sä nyt sitten kilpaile. Laita kuitenkin se lupa-anomus menemään ja jos vaan sopii niin tuut sunnuntaina gruumaamaan. Me hoidetaan sitten Jerryn kanssa kilpaileminen.
- Lähteekö Jerry kilpailemaan? Mutta eihän se ole ratsastanut koko kesänä! huudahdin ja katsoin mainittua henkilöä, joka röhnötti tuolissaan sen näköisenä, että valuisi ilman lapaluitaan siitä lattialle.
- Onhan se nyt jo ehtinyt, ja tässä on monta päivää aikaa, Vesku tuumasi. – Sunnuntai on siis okei?
- Mähän sanoin, jo, ettei mulla ole muutakaan, lausahdin. – Mikä on toi lasin kuva?
- Juhlat. Jessi olisi halunnut viettää synttärit matkoilla, mutta se nyt vaan on vähän hankalaa.
- Ja sullakin on synttärit, muistin osoittaen sen Jerrylle. Loistavaa, olin päässyt unohtamaan sen. Olin todellakin päässyt yli hänestä.

Lähettäjä: PV 
Päivämäärä:   25.2.12 14:35:36

Saisko lisäpätkää? :/ Mulle on nyt niin hirveesti tullu piirrustustilauksia että menee hermot. Tartten väli lukemista. :D
(syy se on tuokin tekosyy... hyvä sellainen)

Päivämäärä:   25.2.12 19:42:13

Ja mä ruikutan lisäpätkää sen kunniaks, että mun poni oli tänään aika hieno ja pääsin kokeilemaan kaverin lämpöstä joka sekin oli hieno (ja kuulemma ei ois uskonu menosta, että oon viimeks joskus elo-syyskuussa ratsastanu).

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   25.2.12 22:01:50

Lisä jatkoa tää ruikuttaa sen takia et Leena voitti ja Leena nyt vaan on niiiin hirrrrveeeeeeeeeeeeen ihana!

Päivämäärä:   25.2.12 22:04:00

Mäkin ruinaan lisää.. Ihan vaan koska tahon.
Tai no, en pudonnut koko viikolla tai kuollut tai mitään, vaikka mulla oli lohikäärmeponi hoidossa! Jee!!

Päivämäärä:   26.2.12 16:22:54

Hoplaa, ylös!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   26.2.12 16:33:21

Hopsan ja huomenta!
------------
53. Syntymäpäivät
Juhlat Mustaojalla, kas kummaa, miten en yllättynyt muusta kuin siitä, ettei sellaisia vielä ollut järjestetty. Minulle tuli mieleen ikäviä muistoja ajasta, kun olin asunut täällä ja yrittänyt pysytellä piilossa vierailta. Takuulla sama jengi saapuisi nytkin. Kuinka moni heistä katsoisi minua pohtien, mitä oikein tein täällä ja olinko taas raskaana?

Onneksi nyt minun ei ollut pakko osallistua, järkeilin. Kai minulla oli oikeus vapaapäivään, jos sunnuntaikin taas menisi kisoissa? Mutta suunnitelma kariutui, kun Jessi pyysi minua apuun.
- Sun ei ehdottomasti tarvitse, mutta etkö sä haluaisi vähän jelppiä keittiössä? hän kysyi. – Mä en välittäisi koko juhlista, mutta ei niistä taida päästä.
- Mä luulin, että kaikki täällä rakastaa juhlia yli kaiken, huomautin.
- No joo, sellasia kivoja juhlia, joihin tulee kivoja ihmisiä. Mutta nyt taitaa ängetä onnittelukäynnille epämieluisampaakin ainesta.
- Et kai sä täytä jo viittäkymmentä? huudahdin ja Jessi nyökkäsi harmistuneen näköisenä. Ikävuosille vai tilanteelle, sitä en tiennyt.

- Mä luulin, että semmosia juhlia järjestetään kuukausimääriä etukäteen eikä herätä pari päivää ennemmin huomaamaan, että pitää vääntää kakku, sanoin ja Jessi huokaisi.
- No niinpä. Mutta mä en ole halunnut, enkä halua vieläkään. Autatko sä? Mä tietysti maksan, mitä sä pyydät. Ei taida riittää, jos ne saa lasin kuohuvaa ja kupillisen kahvia, pakko kai sen kahvin kanssakin on jotain tarjota.

Minulla ei ollut sydäntä kieltäytyä.
- Sama satsi kuin sillon jouluna, kun mä olin viimeksi auttamassa? ehdotin.
- Se ois loistavaa, Jessi sanoi huojentuneena. – Tee mulle vaan kauppalista. Äläkä huolehdi tallin pesusta, kyllä se hoituu.
Se porkkana sai minut paitsi myöntyväiseksi myös tyytyväiseksi ja lupasin hoitaa ostoksetkin, mihin Jessi ei kuitenkaan suostunut.
- Ei mullakaan niin hirveetä hinkua ole kuuraamaan kaltereita. Kyllä Vesku pärjää, kun Cami ja Jerry on auttamassa ja Sarrillakin taitaa olla vapaapäivä. Ja kai mun pitää siivotakin täällä.

Paha saa palkkansa, niin minunkin riemastukseni siitä, että pääsin tallin pesusta. Päivä oli ihanan lämmin ja kun jouduin avaamaan keittiön ikkunan selälleen, etten paahtuisi kondiittorinhommassani, kuulin ulkoa iloisia ääniä ja naurua. Aavistelin, että pesuhomma oli mennyt vesisodaksi. Stoalaisesti kuitenkin paistoin kakkupohjia ja pikkuleipiä, kunnes arvelin niitä olevan tarpeeksi.
- Nyt mä en voi tehdä tänään enempää, ilmoitin Jessille.
- En mäkään, tämä sanoi tyytyväisenä. – Lähdetään lenkille.
- Oletko sä hullu?
- Hevosilla, hän tarkensi. – Me ollaan ansaittu ihana, varjoisa lenkki metsässä.

Varjoisa metsä kuulosti hyvältä ja kävin vaihtamassa mekkoni ratsastushousuihin ja t-paitaan. Varovasti lähestyin tammatallia, sillä en olisi pitänyt mahdottomana, että sen avoimesta ovesta tulisi äkkiä vesisuihku päin naamaa. Niin ei kuitenkaan käynyt. Jos minä olin ahkeroinut, niin niin olivat myös tallinpesijät. Märät ja ryvettyneet hahmot luuttusivat vettä lattialta saippuantuoksuisessa höyryssä ja sain vähän aikaa hakea, ennen kuin erotin Veskun.
- Hei, Jessi haluaa mut mukaan maastoon. Minkä hevosen mä otan?
- Jaha, ette te sitten parempaa keksi näin kuumimpaan aikaan iltapäivästä.
- Metsässä on varjoa, puolustauduin.
- Ota sitten joku noista vauvoista. Niille tekee hyvää katsella jalkoihinsa metsäpolulla, Vesku sanoi ja tiesin hänen tarkoittavan kolme- ja neljävuotiaita. Täkäläisessä kielenkäytössä Feisty ja Teeter eivät enää olleet vauvoja vaan nuoria kilpahevosia.
- Okei, mä otan Utopian, päätin. Oria nyt en missään nimessä huolisi, jos Irkku menisi edellä ja nelivuotias oli kuitenkin varmempi kuin kolmen vanha. Heitin vielä arvioivan silmäyksen vettä valuvaan talliin ja hypähdin, kun Cami suuntasi lastallaan pienen aallon saippuavettä nilkkojani kohden.
- Sori, hän sanoi aurinkoisesti.
- Ei se mitään, vastasin hunajaisesti.

Päivämäärä:   26.2.12 16:39:42

Ihanaa lukea mustaojalaisista ja Henusta ja hirveen ihania pätkiä tullut viime aikoina ! :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   27.2.12 16:59:01

Kävin piruuttani matkalla Utopiaa hakemaan kurkistamassa, mitä Cami oli saanut aikaan niin sanotulla kasvimaalla. Turha kai sanoa, etten minä ollut koskaan huomannut koko länttiä, mutta nyt sitä oli siistitty niin, että erotin jotain punaista ja valkoista. Mansikoita. Hitto vie, Cami oli halunnut puutarhahommiin ja kuin sormia napsauttamalla hän oli siistinyt itselleen mansikkamaan. Poimin pari kypsää marjaa suuhuni ja jatkoin matkaa.

Perjantaina minulla oli yhtä lailla hommaa kakkujen täyttämisessä ja ratsastamiseni jäi vähiin sinäkin päivänä. Jerry ja Vesku harjoittelivat kilpailuihin iltamyöhällä, kun oli viileämpää ja minä istuin katselemassa. Jotenkin silmäni oli tullut tarkemmaksi nyt, kun olin päässyt ratsastamaan niin paljon. Näin huomaamattomia apuja, joita en aikaisemmin ollut nähnyt ja näin, miten ne vaikuttivat.
- On niillä hienoja hevosia, sanoi Cami, joka tuli ja istahti kutsumatta viereeni.
- Ne on kohtuullisen taitavia ratsastajiakin, sanoin kuivasti, enkä voinut olla jatkamatta: - Hitto, musta ei enää ikinä voi tulla noin hyvä. Mun ois pitäny alottaa aikasemmin ja ratsastaa enemmän ja paremmassa opetuksessa!
Ajatus oli pyörinyt päässäni jo jonkin aikaa ja nyt se vaan tuli ulos. Olin hukannut elämäni.
- Älä viitti valittaa, ihan yhtä hyvinhän sä ratsastat, Cami puuskahti. Minun teki mieli irvistää hänelle. En ollut yrittänyt kerjätä kehuja, kunhan olin vaan vähän purkautunut, mutta mitä nyt saattoi odottaa jonkun sunnuntairatsastajan ymmärtävän.
- Joo en kyllä, sanoin lopulliseen äänensävyyn, jottei Cami alkaisi inttää.
- Kyllähän, Jerrykin sanoi, että sä olet kehittynyt kamalasti.

Se kyllä pisti minulle jauhot suuhun. Jos Jerry tosiaan oli sellaista sanonut… mutta ehkä hän oli halunnut vain kiusoitella Camia tai jotain.
- Ja missä välissä se on mun nähnyt ratsastavan? kysyin.
- Tiistaina. Kun Vesku piti tuntia sulle ja sille toiselle tytölle.
- Ai niin. No, mä olin kyllä aika kamala, kun se on viimeksi mut nähnyt ratsailla. Nyt mä olen ratsastanut kuin pieni eläin ja Vesku on neuvonut mua, selitin ja toivoin, etten olisi aloittanutkaan. Kuulostin lörpältä.
- Mä tulen sunnuntaina mukaan kisoihin, Cami sanoi aavistaen kai hänkin aiheen käsitellyksi.
- Loistohomma! ilmoitin.
- Ihanko totta?
- No takuulla. Mun ei tarvitse tehdä kaikkea. Ja hauskaa, että on seuraa, kun noi ratsastaa, lisäsin. Minusta Cami oli lähinnä rasittava, mutta tajusin, etten voinut antaa sen näkyä. Minun pitäisi olla hänelle oikein kiltti, ettei hän kuvittelisi minun olevan hänelle mustasukkainen.

Mutta ennen sunnuntaita oli pakkopullanmakuinen lauantai. Minut oli vapautettu tallipalveluksesta, sillä kakut piti vielä kuorruttaa, lasit kiillottaa ja kahvi keittää. Kukaan ei maininnutkaan aamumaastoa vaan Jessi patsasteli aamusta asti olohuoneessa yllään punainen puku, jossa hän ei kyllä näyttänyt vielä likikään viisikymppiseltä.
- Keitä sä nyt tänne odotat? kysyin. – Siis niitä epämiellyttäviä.
- No… paikallista maamiesseuraa, kirkkoherraa, entisiä ja uusia työkavereita, hevosystävien seuran edustusta, hän alkoi luetella.
- Apua! sanoin keskeyttäen hänet. Minulle tuli ramppikuume ja aloin pelätä, että jokin leivonnaisistani olikin pilaantunut ja tuo synttärivieraiden kerma saisi ruokamyrkytyksen.
- Mutta illalla juhlitaan. Sitten tulee kaikki mukavat, hän sanoi hymyillen odottavasti.

Minä odotin iltaa lähinnä jotta pääsisin vapaalle. Tämän souvin jälkeen en takuulla keittäisi edes munaa ennen syyskuuta. Viiden maissa Jessi alkoi rentoutua, Vesku riisui puvuntakkinsa ja minut käskettiin pois keittiöstä.
- Ota drinksu, Jessi sanoi hilpeästi ja kaatoi minulla lasillisen kuoharia. Se oli jo hiukan lämmennyt, mutta kupli vielä.
- Onnea, sanoin jäykästi.
- Anna olla! Miila ja Lauri sanoi tulevansa tähän aikaan ja ne tuo grillattavaa. Mä olen syönyt ja juonut niin paljon makeeta, että mun huulet liimautuu yhteen. Niin, ja nyt alkaa Jerryn osuus juhlista. Mä olin näkevinäni, että Jinna ja Leksakin tuli jo, hän sanoi ovelasti.
- Saanko mä istua ilta-auringossa ja antaa jonkun passata mua? kysyin kieltämättä ilahtuen kuullessani Leksan nimen. – Sillä muuten mä menen nukkumaan. Mä olen lähdössä aamulla kisoihin.
- Mä pidän huolen siitä, että sä saat istua aloillasi ja että sua passataan, Jessi vakuutti.

Niistä lähtökohdista siirryin hyvillä mielin pihajuhliin. Valitsin parhaan paikan talon aurinkoisella seinustalla lähellä grilliä ja kaappasin Leksan.
- Ellei sulla ole muuten vientiä, sanoin kohteliaasti.
- Ei täällä. Mutsi vaan oli pakko tuoda tänne, hän virnisti.
- Mä näen, että sulla on kauhean tylsää, mutta sä voit joutessasi hakea mulle ruokaa ja juomaa. Jessi lupasi, että joku passaa mua koko illan, sillä mä oon leiponut, paistanut ja koristellut kolme päivää näitä hiton kinkereitä varten.
- Miten sä olet tänne päätyny, kun sulla viimeksi oli maailman ihanin poikaystävä? Leksa kysyi ilmeisesti ilman aikomustakaan hakea minulle mitään.
- Siitähän nyt on ikuisuus, sanoin kevyesti. – Entä sun naisasiat?
- Ei mitään vakavaa.
- Kuule, sä alat olla vanha mies. Eikö sun pitäisi ruveta vakavaksi? kysyin puoliksi leikilläni, puoliksi tosissani.
- Miksi vaivautua, ei se kuitenkaan onnistu, Leksa sanoi umpimielisen näköisenä ja hetken tunsin hurjaa halua ehdottaa, että voisimme yrittää onnistumista – mehän sentään tunsimme toisemme jo aika hyvin. Mutta ei, vaikka pidin Leksasta niin en ollut häneen rakastunut. Olisi voinut olla jännää vähän seurustella, mutta miksi sotkea kummankaan elämää?
- Ei sitten, pysy sinkkuna. Oletko sä ajatellut, että ehkä sun pitäisikin hankkia poikaystävä?
- Joo ei, Leksa sanoi ja mulkaisi minua.

Lähettäjä: Joulumummo 
Päivämäärä:   27.2.12 19:59:01

Leksa on kyllä ihan yhtä kelpaava kun Jerrykin ;D hyvä pätkä.

Päivämäärä:   27.2.12 20:26:40

Ihana Sennnu <3 Kiitos Leksasta :)))) Päivän piristys, sillä lohikäärmeponin omistaja oli sairastunut ja "saankin" jatkaa hetken vielä... Kiitos tästä :D

Päivämäärä:   28.2.12 15:56:59

hahaa itsekurini on palannu!:D pystyn olla lukematta sennun vanhoja tarinoita joita aikasemmin lukkiin kaikkien kiireitten keskellä :D lukkee sitte niitä ku on aikaa.. :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   28.2.12 17:55:06

Mustaojan piha oli kerta kaikkiaan mustanaan ihmisiä, paljon myös nuorta porukkaa, jota en tuntenut, mutta jotka Jerry ja Cami selvästikin tunsivat. Niin, tietystihän heillä oli läjittäin kaupunkilaisystäviä, opiskelukavereita ja muuta. Liskon kanssa vaihdoin muutaman sanan ja join pari siideriä, mutta sitten väki alkoi pikkuhiljaa vähetä ja Leksan ja Jinnan lähdettyä minäkin aloin suunnitella häipymistä. En ollut vahtinut, mutta olin ollut huomaavinani, etteivät Vesku ja Jerrykään kovinkaan monta kertaa olleet hakeneet uutta pulloa. Hyvä niin, sillä hehän joutuisivat huomenna ajamaan.

Ennen kuin ehdin tehdä katoamistemppua, kuulin kumeaa jyrinää ja pihaan kääntyi huomattavan suuri kuorma-auto. Tunsin sen näöltä; Hannan auto se oli.
- Mitä toi täällä tekee? kysyin Sunnalta, joka oli lähin mustaojalainen.
- Hannan hevoset tulee usein yöksi tänne, kun täälläpäin on kakspäiväset kisat.
- Mutta huomennahan me vasta kisoihin mennään!
- Niin, me, miltä se nyt ois näyttäny, jos mutsi ois joutunu viettämään syntymäpäivänsä yksin? Ja tänään oli kumminkin vaan poneja ja nuoria hevosia.
- Jaha, sanoin ja ymmärsin.
- Mutta myöhään niillä on näköjään mennyt.
- Mä taidan tästä painua nukkumaan, sanoin.
- Mä en. Mä haluan tosiaankin nähdä, mitä se tänä vuonna on tuonu Jerrylle synttärilahjaksi! Sunna sanoi ja häipyi auton perässä tallin suuntaan.

Minuakin pikkuisen kiinnosti, ylenkatseellisella tavalla, mutta en aikonut alentua seuraamaan Sunnaa. Olinhan jo sanonut meneväni sänkyyn, eikä minulla sitä paitsi ollut kummempia himoja nähdä Hannaa. En taitaisi välttyä hänen tapaamiseltaan huomenna, vaikka miten yrittäisin. Untahan en voinut saada, kun tiesin, että alakerrassa ja pihalla oli vielä kymmenittäin ihmisiä juhlatuulella. Eivät he metelöineet ylettömästi, mutta riitti, kun tiesin heidän olevan siellä, ja kyllä vähän myöhemmin joku tuli yläkertaankin.
- Sä voit nukkua täällä, kuulin ja arvasin, että joku vieraista tai Hannan henkilökunnasta sai yösijan naapurihuoneesta.

Aamulla heräsin liian aikaisin, mutta olin niin täysin levännyt ja pirteä, että päätin pukeutua ja lähteä tallille. Toivoin, että se, joka oli tehnyt iltatallin, olisi huolehtinut myös hevosten palmikoista; itse en illalla ollut suonut tallille ajatustakaan. Miksi olisin, kun olin kerran saanut luvan laiskotella? Talli oli niin täynnä, että hätkähdin kävellessäni sisään. Olin unohtanut Hannan hevoset, vaikka olin juuri kävellyt hänen autonsa ohi. Omat hoidokkini ilmoittivat äänekkäästi olevansa nälkäisiä, mutta mitä minä noille muille muka uskaltaisin antaa, en mitään! Jos tekisin jotain väärin ja jokin niistä ontuisi tai yskäisisi radalla, Hanna tappaisi minut.

Minulla ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin mennä kolistelemaan kuorma-auton ihmisosaa ja ilahduin kovasti, kun sieltä pisti päänsä uninen Ulla.
- Huomenta, tuu ruokkimaan kopukkasi, että ne ei potki meidän karsinoita rikki, kun mä ruokin omani, sanoin hilpeästi. Aamu oli juuri parantunut ainakin sata prosenttia.

Ruokimme yhteistuumin nekin Mustaojan hevoset, jotka olivat olleet yön ulkona, sitten harjasin Djangon, Remun, Teeterin ja Feistyn, jotka tänään lähdössä mukaan. Ullalla oli vastuullaan kolme hevosta, toiset kolme olivat kilpailleet jo edellisenä päivänä ja ne saisivat jäädä tänne päiväksi. Joku oli onneksi letittänyt hevosten harjat ja arvelin saavani kiittää Sunnaa tai Sarria.
- Mennään aamiaiselle, sanoin, kun kaikki oli käsittääkseni varusteiden ja hevosten pakkausta vaille valmista.

Ulla ja minä ehdimme syödä kaikessa rauhassa vatsamme täyteen voileipiä ja edellispäivältä jääneitä kakunjämiä, ennen kuin herätyskellot alkoivat soida siellä sun täällä. Pauli ilmestyi ensimmäisenä yläkerrasta ja sitten tuli keittiöön Vesku.
- Mihin aikaan me lähdetään? kysyin häneltä valmiina poistumaan ennen kuin Hanna ilmestyisi jostain kolosta. Vesku vilkaisi kelloa ja mutisi jotain, mistä en saanut selvää.
- Voisitko sä ottaa autot ja käydä laittamassa traikut niihin kiinni? hän kysyi kaivellen taskujaan.
- En missään nimessä. Mä en osaa vetää traikkua, kieltäydyin ääntä nopeammin.
- En mä pyytäny sua vetämäänkään, mä pyysin sua peruuttamaan autot niiden eteen ja pistämään ne kiinni vetokoukkuun.
- Mä en osaa.
- Äh, ei se oo hankalaa. Mä autan, Ulla sanoi ja Vesku etsi meille toisetkin avaimet.

Traikkujen paikka oli pihaton seinustalla, jonne ajoimme peräkkäin. Ulla oli ottanut Veskun avaimet ja kun minä olin hetken yrittänyt päästä Jessin autoon, tajusin, ettei minulla sen avainta ollutkaan vaan Jerryn maasturin. Tuntui tunkeilevalta kiivetä siihen, mutta Veskuhan oli käskenyt, minkäs minä sille voin. Alas tallipihalle ajettuani pysäytin auton ja menin katsomaan, miten Ulla oli kääntänyt oman ajokkinsa ja peruutti sitä traileria kohden.
- Sano, kun mä olen hyvässä kohdassa, hän huikkasi.
- Hitostako mä tiedän, koska sä olet oikeessa kohdassa!

Mutta eihän se nyt ollut mitenkään kovin hankalaa nähdä ja Ulla näytti minulle, miten koppi kiinnitettiin koukkuun. Saman hän teki yhtä näppärästi toiselle yhdistelmälle.
- Ei se ollutkaan rakettitiedettä, sanoin helpottuneena.
- Ei niin. Pitäiskö ne ajaa lähemmäksi tallia?
- Jos sä ajat niin mä voisin ruveta kantamaan varusteita, sanoin.

Lähettäjämursuvaara 
Päivämäärä:   28.2.12 18:07:06

Hyviä pätkiä ollut, harmi vaan että nää lukee parissa minuutissa :/

Lähettäjä: empppu 
Päivämäärä:   29.2.12 16:10:52

hyviä pätkiä taas tullu (:

Lähettäjä: Toi 
Päivämäärä:   29.2.12 16:29:28

Tätä on nyt ollut jotenkin ihan superkiva lukea! Mä olen ollut ties milloin ties missä, niin että pätkiä on jäänyt rästiin, ja ai että se on kiva kun voi lukea hujauksessa paaaaljon tekstiä. Sit on aivan supersiistiä, kun ollaan Mustaojalla, purrhurr. Mä lueskelen tossa sivussa taas noita vanhoja pätkiä ja ilahdutti, kun bongasin Jutan. Luottoeläinlääkäri, semmonen on kyllä painonsa arvonen kultaa! :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   29.2.12 16:59:21

Mustaoja tais olla oikee veto :D
----------
54. Vielä kerran kisoissa
Ottaen huomioon sen, että olin vasta toista kertaa Veskun hoitajana, olin mielestäni jo oikein pätevä. Osaksi se johtui siitä, että Ulla hääri viereisellä autolla ja vilkuilin hänestä mallia minkä ehdin. Vaikka tiesinhän jo itsekin. Oli kyllä hyvä, että Cami oli mukana, vaikkakin hiukan krapulaisen näköisenä. Pistin hänet pitämään kiinni Teeteristä ja Remusta, kun viimeistelin niiden palmikot ja käärin pintelit. En minä sitä ollut tullut harjoitelleeksi, mutta en viitsinyt Jerryn kuullen vikistä, etten osannut.

- Mitäs nyt? kysyi Cami, kun miehet olivat lähteneet verryttelemään helppoa luokkaa varten.
- Odotellaan, sanoin ja hieroin varpaitani sääreeni. Teeter oli onnistunut tallaamaan jalalleni.
- Eikö me mennä katsomaan?
- Jonkun pitää vahtia, ettei noi keksi tuolla toisessa traikussa mitään.
- Niin kuin mitä?
- Niin kuin potki toisiaan päreiksi.
- Mitä sitten jos ne keksii?
- En mä tiedä, tunnustin jo vähän ärtyneenä Camin loppumattomiin kysymyksiin. – Mene sä ihmeessä katsomaan, mä jään tänne.
- No mutta onhan se sääli, jos sä joudut vaan kököttämään tässä, hän sanoi.
- Mä olen töissä täällä. Ja voinhan mä mennä myöhemmin, kun noi on ratsastaneet, katsomaan, oisko täällä mitään myyntikojua, mistä mä saisin turvakärkikengät.
- Voi, menikö sun varpaat?
- On ne vielä tallella, tällä kertaa. Mene nyt vaan. Ne voi tarvita hevosenpitelijää, kun pintelit pitää ottaa pois ennen rataa. Jos sä olet siellä, niiden ei tarvii tulla tänne asti takaisin.

Cami myöntyi menemään ja huokaisin helpotuksesta katsellessani hänen peräänsä. Hänellä ainakin oli kengät, jotka näyttivät kestävän vaikka norsun tallauksen, joten jouti hän pitämään hevosiakin. Hannan autolla näytti olevan hevostenlaitto kesken, joten en uskaltautunut sinne, vaan luudin tyhjän traikun lastaussillan puhtaaksi ja istuin sen päälle ottamaan aurinkoa. Olisi kai ollut ihan okei päästä näkemään ratsastustakin, mutta ei minua oikeastaan harmittanut ollenkaan. Minähän näin ratsastusta päivät pitkät Mustaojalla, jos vain halusin katsoa. Suljin silmäni ja annoin auringon paistaa kasvoilleni.

- Sun housut likaantuu.
Avasin hätkähtäen silmäni ja ihmettelin, olinko nukahtanut istualleni. Ehkä olinkin ja tämä oli painajaista, sillä Hanna seisoi edessäni.
- Sitä varten mä olen pukeutunut paskanruskeaan, sanoin vilkaisten shortsejani, jotka olivat kyllä paremmankin armeijanvihreät ja samaa sävyä kuin KyraK:n toppi, johon olin ehdottomasti halunnut tänään pukeutua näyttääkseni ammattimaisemmalta.
- Etkö sä ole katsomassa, kun Jerry ratsastaa?
- Ja jättäisin orit tonne nahistelemaan, sanoin moittivasti vilkaisten toista traikkuamme. – Etkö sä ole ratsastamassa?
- Seuraavassa luokassa vasta. Kunhan Pauli palaa radalta. Jos ei sulla kerran ole ton kiireempää niin tule auttamaan mua.

Hannan auttaminen ei kuulostanut miltään, mitä olisin halunnut tehdä, mutta en suoraan sanoen uskaltanut kieltäytyäkään. Vääntäydyin pystyyn ihan varmana siitä, että kohta saisin haukut syystä tai toisesta. Hitto, jos hän huutaisi minulle, huutaisin takaisin ja kävelisin pois. En minä hänen palkollisensa ollut.
- Missä sun henkilökuntasi on? kysyin.
- Mä lähetin Ullan auttamaan Paulia verkassa ja hakemaan mulle kahvia. Me otetaan nyt toi ulos, ja sä saat pitää sitä. Sitä ei voi sitoa kiinni, Hanna sanoi viitaten autosta ulos katselevaan suureen hevoseen.

Okei, hevosen ohjista kiinni pitäminen ei kuulostanut ylivoimaisen vaikealta, vaikka ensimmäiseksi sain Hannalta paheksuntaa, kun minulla ei ollut hanskoja.
- Meidän hevoset on kaikki kilttejä, puolustauduin. Olihan minulla hanskat, Veskun autossa. En ollut ottanut niitä edes esiin, sillä en minä niiden kanssa olisi voinut palmikoida tai pintelöidä.
- Semmoista ei olekaan kuin kiltti hevonen, ne on pakoeläimiä, Hanna sanoi ja osoitti maassa lojuvaa paria. Vedin ne käteeni sillä aikaa, kun hän järjesti hevoselle suitset päähän. Onneksi niin päin, minä olisin varmaan saanut kankikuolaimen nurinpäin sen suuhun. Hanna talutti eläimen autosta ulos ja antoi ohjat minulle. Jessus, että se oli suuri! Djangokin oli iso, ja Feisty vielä hiukan sitä korkeampi, mutta tämän selän yli en olisi pystynyt näkemään hyppäämättä niin korkealle kuin pystyin.

Pidin ohjaskimppua tiukasti kädessäni Hannan nostaessa kevyesti satulan ruskeaan selkään. Näköjään se sujui häneltäkin, vaikka olin Lappeenrannassa ja Mustaojan tytöiltä saanut käsityksen, ettei hän muuta tehnyt kuin käveli edes takaisin kiiltävissä saappaissaan ja komenteli. Valkoisia housujaan varoen hän riisui kuljetussuojat, sipaisi jalat harjalla ja tarkisti kaviot. Onneksi Ulla palasi siinä vaiheessa, sillä olihan selvää, että pinteleitä Hanna ei kuitenkaan voisi alentua laittamaan. Johan hän oli liian vanha kyykistelemään sillä lailla.
- Just sopivasti, Hanna sanoi ja otti Ullalta tämän tuoman pahvimukin. – Sä voit jatkaa.

Hevonen astahti levottomasti neljäsosakierroksen ympäri välittämättä minusta vähääkään, kun Hanna vetäytyi kauemmaksi, mutta pysähtyi uudelleen, kun hän murahti sille. Se ei tosiaankaan ollut enempää kuin murahdus, ellei hän sitten irvistänytkin. Sitä en voinut nähdä, koska hän oli selkäni takana. Oli selvää, kuka täällä ratsun mielestä oli pomo. Hyvä, ettei se ravistanut minua pois pääpuolestaan.

Ullalla ei mennyt pinteleissä monta minuuttia, mutta ei mennyt Hannallakaan kahvissa ja seuraavassa hetkessä hän valmistautui nousemaan ratsaille. Minä kiersin automaattisesti hevosen oikealle puolelle ja laskin jalustimen aikeenani pitää siitä vastaan, kuten olin aina ja iankaikkisesti tehnyt äidille, mutta en ehtinyt. Hanna oli selässä jo, kun olin saanut jalustinhihnan suoraksi alas. Hän oli vikkelämpi kuin tallin seinällä vilistävä hämähäkki.
- Miten vanha se on? kysyin Ullalta, kun ratsukko lähti kohden verryttelyaluetta. – Siis, mä en olisi päässyt ton korkusen hevosen selkään ilman jakkaraa.
- Oletko sä harjotellut viis- tai kuuskymmentä vuotta monta kertaa joka päivä? Ulla kysyi.
- En, sanoin ja mieleeni tuli taas, että olin tähän asti tehnyt elämässäni pelkkiä vääriä valintoja. Ja niin oli äitikin. Nyt minusta ei koskaan tulisi niin kuin Hanna. Masentavaa.

Lähettäjä: keukeu 
Päivämäärä:   29.2.12 18:13:03

Pahaenteinen otsikko, "vielä kerran kisoissa"... Ei tää hevostelu ja Mustaoja vielä voi loppua, eihän!? Ei Henu oikeasti halua mitään kokin hommia tehdä.

Hui kamala,en mä voinut kuvitella, että Hannakin on jo 50, vaikka onhan se tietty jos Jessikin sen verran täytti.

Hyviä ja virheettömiä pätkiä on tullut, hyvä niin, mutta näitä on aina vaan vaikeampi kommentoida. Lisää vaan!

Miten olis yks extrapätkä kun ei olla pitkään aikaan saatu kahta pätkää yhden päivän aikana? =)

Lähettäjä: ~ 
Päivämäärä:   29.2.12 18:26:00

Hanna on iätön :D
Ja edelleenkin haluaisin Hannan nuoruus vuosista tarinaa :( Se ei ainakaan voisi olla KOSKAAN tylsää luettavaa. Mutta tosia on että tää tarina on nyt parantunut. Tosin odotan kokoajan vain sitä että Jerry hokaa Henun uudelleen :'D Vielä en ole kyllästynyt sitä jännityksellä odottamaan..

Lähettäjä: Piaff 
Päivämäärä:   29.2.12 18:58:31

Mä aloin kuumeisesti laskemaan minkä ikäisiä noi muut on jos Jessi kerran täytti viisikymmentä, mutta en mä osaa. :D

Lähettäjä: Jeus 
Päivämäärä:   1.3.12 17:20:47

Missä päivän pelastus?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   1.3.12 18:35:24

Tässä. Mun piti eka käydä vähän asioilla.
-------------
Sinä iltana Jerry ja Cami lopultakin olivat saaneet tarpeekseen maalaiselämästä ja he karkasivat pakkaamaan heti, kun meidän hevoset oli hoidettu talliin ja tarhaan ja Hannan hovi oli lähtenyt. Minä jäin tuhahdellen siivoamaan traikkuja Veskun kanssa Mustaojan naisten loistaessa poissaolollaan.
- Tais olla aikamoiset pippalot eilen, lausahdin.
- Ei oikeastaan, ei näin kisapäivää vasten, Vesku väitti. – Voitko sä ajaa nää paikoilleen?
- Mulla ei ole sitä korttia, huomautin, mutta nyt en aikonut venkuroida enempää. – Että se on sit sun vastuulla, jos mä hajotan jotain.
- Mä voin tulla neuvomaan, Vesku lupasi tekemättä onneksi isompaa numeroa asiasta.
- Mä alotan tästä, sanoin nostaen kiinni sen traikun takasillan, joka oli kiinni Jerryn autossa. – Jos tästä hajoo jotain niin Hanna varmaan ostaa uuden tilalle. Mitä Jerry muuten nyt sai synttärilahjaksi? Hevosen?
- No ei, ei kokonaista hevosta, Vesku sanoi arvoituksellisesti.
- Okei, paistin siis, totesin aikomattakaan kysellä enempää. Miksi minua kiinnostaisi?

Jerryn autolla peruuttaminen oli pala kakkua, kunhan Vesku oli ensin saanut päähäni jankattua, että minun piti kääntää rattia eri suuntaan kuin autolla peruutettaessa. Minun piti pysähtyä miettimään sitä pitkäksi aikaa liikutellen ja pyöritellen käsiäni, mutta ei se sitten lopultakaan tuntunut kovin järjettömältä. Toinen meni jo rutiinilla ja sitten Vesku näytti minulle, miten kopit irrotettiin autoista.
- Onko eteenpäin ajaminen hankalaa? kysyin.
- Ei sitten pätkääkään, sä olet just suorittanut hankalimman osan e-kortti-kokeesta, Vesku vakuutti.
- Hanna on takuulla ajanut traikkua kymmenvuotiaasta, sanoin kaihoisasti.
- Todennäköisesti, hän nauroi. – Se on oikea rautarouva.
- Niin taitaa olla. Mä haluaisin joskus yhtä lailla haistattaa paskat kaikille!
- Onhan siinä vähän riivinrautaakin, Vesku myönsi. – Mutta on sillä toisissa asioissa varaakin olla tiukkana. Sen tallissa ei oo ikinä hoidettu yhtäkään hevosta huonosti.
- Älä yritä väittää, että täällä muka ois, ja sä olet kiltteyden perikuva, sanoin ja kiipesin takaisin Jerryn autoon. Minua houkutti jättää se tänne, jotta Cami ja Jerry saisivat raahata kassejaan monta sataa metriä, mutta ei kai siinä ollut järkeä.
- Meidän auto saa olla tässä. Viki saa huomenna lähteä käymään oriasemalla. Tuletko sä mukaan?
- Oriasemalle? Hyi saateri! huudahdin.
- Se on ihan mielenkiintoista.
- Mä ehkä nukun yön yli ja mietin, olisko se mustakin mielenkiintoista vaiko pelkästään ellottavaa, sanoin arvokkaasti.
- Ihan vapaasti. Mä menen katsomaan, onko joku laittanut hevosten safkat valmiiksi.

Ajoin yläpihalle ja koska Jerry istui jo rappusilla, en viitsinyt parkkeerata autoa sen kummemmin, vaan jätin sen ajotielle.
- Kiitos avusta, sanoin hänelle purevasti ja hän katsoi yllättyneenä ylös.
- Mitä? Ei kun kiitos sulle avusta. Kaikki meni tosi hienosti tänään!
- Ai, minulta pääsi ja lakkasin olemasta kiukkuinen siitä, että olin joutunut siivoamaan traikkuja.
- Oisin mä joutanut auttamaan pidempäänkin, mutta Camilla alkoi olla kiire kotiin, Jerry puolustautui.
- Niin. mä huomaan, totesin ja katselin ympärilleni tyhjällä pihamaalla. Tämä oli ensimmäinen kerta, kun juttelin Jerryn kanssa koko viikolla muuta kuin välttämättömän ja kas, en saanutkaan sähköiskua.
- No se haluskin käydä suihkussa. Meinaatko sä olla täällä kauankin? Jerry kysyi.
- Mä en tiedä vielä. Munhan piti olla vaan, kunnes Alma tulee lomalta, mutta Vesku alkoi puhua, että jos mä olisin pidempäänkin, kerroin, vaikka kaipa Jerry sen oli kuullut.
- Jää ihmeessä!

Huomasin tuijottavani Jerryä ja totesin, ettei sydämeni hakannut mitenkään liian nopeasti. En ollut voinut olla siitä ihan varma, siksi olin yrittänyt olla etäinen ja muualla enimmän osan viikosta, mutta näköjään ihan turhaan.
- Mä haluaisin jäädä, tunnustin. – Mä haluaisin tulla yhtä taitavaksi ratsastajaksi kuin te. Mä haluaisin sellaiseksi kuin Hanna!
- Sitten sun pitänee yrittää saada se adoptoimaan sut, Jerry naurahti silmät vilkahtaen. – Semmosia fasiliteetteja ei saa palkkatyöllä.
- Älä puhu mulle oikeustieteellistä, puuskahdin.
- Ei se ollut… no mutta, hyvä kumminkin, että sä olet täällä. Likat lähtee kohta sinne Ypäjälle, ja vanhusten loma loppuu ja ne palaa töihin ja kisakautta on vielä jäljellä vaikka miten. Ja noi nuoret pitäis saada laatuarvosteluun ja kaikkea. sen saa unohtaa, ellei täällä ole ketään ratsastamassa niitä.
- Laatuarvosteluun?
- Ja Remu pitää saada kantakirjaan.

Sitä en enää viitsinyt toistaa, tiesin, mikä oli kantakirja, vaikken tiennytkään, miten sinne mentiin. Kysyisin Veskulta enkä paljastaisi Jerrylle tietämättömyyttäni.
- Ja sä ratsastat hemmetin näppärästi nykyään, Jerry jatkoi ja se sai minut punastumaan.
- Cami sanoi, että sä sanoit noin, mutta mä ajattelin, että se huijaa, tai että sä oot huijannu sitä, sopersin.
- Eikä mitä. Mähän näin sut nyt viikolla Irkulla ja viimeksi oon nähnyt sun ratsastavan kunnolla joskus sillon, kun sä olit Tentun kanssa täällä kurssilla. Mitä siitä on? Viis vuotta?
Minä nyökkäsin, mutta huomautin:
- Mä en ole ratsastanut sen viiden vuoden aikana paljonkaan. Ennen kuin nyt täällä.
- Vesku tekee sulle selvästi hyvää. Jatka vaan valitsemallasi tiellä! Jerry naurahti ja silloin ovi kävi ja Cami astui ulos. Hän näytti paljon freesimmältä kuin aamulla.

- Sähän olet ihan hengissä, totesin hilpeästi. En aikonut víttuilla, mutta kisojen loppua kohden tyttö oli alkanut jo näyttää niin nuutuneelta, että minua huvitti. Hän oli jopa tarjoutunut jäämään pysäköintialueelle sen sijaan, että olisi lähtenyt katsomaan Jerryn viimeistä rataa, joten minä olin päässyt sinne näkemään, miten Hanna kuvaannollisesti pieksi kummipoikansa. Minä en ymmärtänyt, miksi Vesku oli antanut kesän jäljiltä ruosteisen Jerryn edes osallistua vaikeimpaan luokkaan Djangolla, mutta kai hänellä oli siihen syynsä.
- Olen, Cami sanoi vähän hämillään. – Oli kyllä hirveän kivaa kisoissa. Ehkä mä tulen ens kerralla taas.
- Ilman muuta, ehdottomasti tuut, vakuutin. – Ja nytkö sä menet takaisin töihin?
- Joo, heti huomenna.
- No, hyvää työviikkoa vaan sitten, toivotin ylitsevuotavaisesti ja päätin ulottaa sen Jerryynkin. – Ja sulle myös.
- Mua odottaa vaan kauhea pyykkivuori, Jerry irvisti ja nousi rappuselta. – Jotenkin mä en jaksa uskoa, että Danni tai Alissa ois tehny sille vielä mitään.

Lähettäjä: Muisto*ek 
Päivämäärä:   1.3.12 18:52:46

Edelleen hyvää Sennnu-laatua, mutta mitä, olinko näkevinäni muutaman pisteen jälkeen pienen alkukirjaimen?! ;D

Päivämäärä:   1.3.12 19:37:36

Huhuh mikä aamu! Jossain täällä rupesi palohälytin soimaan ja soi pitkään. Olin ihan just heränny. Lähin sitten metsästää missä palaa.. Yläkerran käytävä oli ihan käryssä ja kaikki lähti meidän asunnon yläpuolisesta asunnosta. Siinä sitten ovikelloja rämpyttelee ja soitettiin hätäkeskukseen. Palokunta tuli sitten murtaa huoneiston oven ja hoiteli hommansa.. :/
Jännä minä olin AINOA joka lähti selvittää koko juttua. Siinä kohassa ei tuntunu missään mutta nyt kun tilanne on rauhottunu niin shokki on aika paha. Ei oo oikein mihinkään pystyny tänään keskittyy. Oisko tarpeeksi hyvä syy saada lisäpätkää vielä ennen kuin meen nukkuu??? Jostain syystä pelottaa vähän mennä nukkuu.. Rauhottais vähän :(

Päivämäärä:   1.3.12 20:52:45

Nyt jotain säpinää Henun ja Jerryn välille!

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   1.3.12 21:12:41

tätä on niin ihana lukea nykyään ku Henusta on tullu noin aikuinen! ja huippua et se on päässy Jerrystä yli, ehkä nyt on Jerryn vuoro jahdata sitä ;>

Ja PV:lle lohdutushaleja! varmasti kauhea tilanne :(

Päivämäärä:   1.3.12 21:33:22

PV:lle täältäkin shokinpurkulohdutus-haleja!

Mä oon nyt just niin kyrpiintynyt kaikkiin miehiin oikeastaan, että mäkin haluaisin lisää. Mutta toisaalta, mun elämäni mies (lue: poni) oli tänään niin hieno ratsuttajan alla, että ehkä mä selviän huomiseen asti. Mutta noi kaksjalkaset miehet on NIIIIIIIN ärsyttäviä ja typeriä ja ARGH! *hiljainen raivokohtaus*

Vaikka toisaalta tsemppipätkä olis kiva saada, koska huomenna autokoulun II-vaiheen liukasrata, ja mua vähän hirvittää, että ehtiikö toi ex-ukko ajoissa tänne, että saan kuitin radalle mukaani ja autonkin ajoissa :D. Kun mun koneella ei pysty tulostaa (kun ei meijän kummankaan tulostimessa oo mustetta :D), ni se maksaa sen laskun ja tulostaa kuitin äitinsä luona tänään...

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   1.3.12 21:43:59

flanu, oon kateellinen! liukkaat radat on huippuja!! :D voi ku pääsis vielä uudelleen joskus..

Päivämäärä:   2.3.12 08:45:25

Liukasratoja víelä huipunpaa on käydä äijäseurassa revittelemässä ja luistattamassa esim. erään itähelsinkiläisen k-kaupan parkkiksella ,)

Lähettäjä: tölkki 
Päivämäärä:   2.3.12 14:41:38

Pääseehän sinne liukkaille omakustanteisestikin kruisaamaan, jos aikoja on.

Ja onhan noita parkkiksia ;P

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   2.3.12 16:20:10

PV hui kamala!
Tohon liukkailuun en taida viitsiä sanoa mitään... paitsi että tiedän yhdne tädin, joka tapasi soittaa poliiseille aina, kun naapuricittarin parkkipaikalla rundailtiin.
--------------
55. Ratsastuksen syvin olemus
Jokin oli naksahtanut minussa niiden minuuttien aikana, kun olin auttanut Hannaa kisoissa. Kilahtanut, kolahtanut, loksahtanut kohdalleen. Hän saattoi olla ärsyttävin ihminen, jonka olin tavannut – olin valvonut yöllä pitkään ja punninnut häntä ja Iitua – mutta ainakin hänellä oli syytä käyttäytyä kuin kuningatar. Hän vähän niin kuin oli sellainen. Aamulla olin noussut liian aikaisin ja mennyt nettiin etsimään, mitä akasta oikein siellä kerrottiin. Tavaraa oli kiloittain, niin paljon, etten ehtinyt kuin huokaista sen määrää ja todeta, ettei ainakaan ihan äkkiä mistään löytynyt Hannan syntymävuotta, kun minun piti jo lähteä aamutallihommiin.

Koska minulla nyt oli kova motivaatio oppia lisää ratsastuksesta ja hevosista yleensä, päätin sittenkin lähteä Veskun ja Vikin kanssa oriasemalle. Jessi päätti viime hetkessä lähteä mukaan myös.
- Hemmetin juhlien jälkiä on vieläkin joka paikassa, mutta ei ne karkaa, vaikka mä vähän aikaa vielä viivyttelisinkin niiden kanssa, hän sanoi.
- Hyvä juttu, sanoin huojentuneena. Minä en oikein tiennyt, mitä odottaa, joten olin iloinen siitä, että jos siellä jotain pitäisi tehdä, Jessi olisi paikalla ja minä saisin vain katsella.

- Saanko mä kysyä tyhmän kysymyksen? kysyin, kun olimme päässeet matkaan.
- Ei oo tyhmiä kysymyksiä, Jessi naurahti, ihan niin kuin olin arvannutkin.
- Eikö Viki ole liian nuori siitosoriksi?
- Ei sen nuorempi kuin joku kiimainen neljätoistavuotias teinipoika.
- Mitä sä tarkotat? Vesku älähti kuullessaan Jessin vastauksen. – Sen ikäsethän on lapsia.
- Mitä sä itse tarkotat? Etkö sä muka ole koskaan ollu neljäntoista?
- Olen, mutta…
- Me ainakin tiedetään, miltä sellaset on, vaikka sä olisitkin ollut erilainen nuori… vai mitä Henriikka?

Minä tiesin, joten nyökkäsin, mutta ei minua nyt ihmisten puberteetti kiinnostanut.
- Onko se laillista? kysyin.
- Ihan laillista. Se on käynyt jo keväällä oripäivillä, Vesku kertoi.
- Ja oripäivät on? Pitäkää nyt mielessä, että mä en tiedä mistään mitään. Ja Jerry puhui jotain laatuarvostelusta ja kantakirjoista, selvittäkää nyt mulle nekin, pyysin.
- No, Jessi ja Vesku aloittivat yhteen ääneen, katsoivat sitten huvittuneina toisiaan ja yrittivät uudelleen. Taas yhtaikaa.
- Te ootte kuin jostain sketsistä, puuskahdin. – Kerro sä Jessi, ja anna Veskun keskittyä ajamiseen.
- Oripäivillä saa astumisluvan, jos saa, ja jos on kantakirjassa, ja kantakirjaan pääsee jos pääsee. Sitten on lattarit, Kyvyt Esiin ja kaiken maailman näyttelyt, ne on vähän enemmän semmosia missikisoja, Jessi selitti.
- Vau, nyt mä ymmärrän, sanoin tyytyväisenä. Eihän tuosta tullut hullua hurskaammaksi!
- Älä huijaa lasta, kun se haluaa kerran tietää, Vesku puuttui puheeseen.
- No enhän mä mitään huijannut!

He kinastelivat hyväntuulisesti vähän aikaa, mutta sain minä lopulta jonkinlaisen selvyyden asioihin.
- Ja mitkä noista on pakollisia? kysyin.
- Ei mikään, sanoi Jessi.
- Kaikki, sanoi Vesku.
- Muistuttakaa mua, että seuraavan kerran, kun mä haluan tietää jotain niin kysyn vaan toiselta teistä, huokaisin.
- No kyllä sä saat ostaa orivarsan ja astuttaa sillä naapurin tamman, tai omasi, ilman, että kukaan siihen puuttuu. Mutta jos haluaa tosissaan kasvattaa hevosia. pitää vaan juosta noi kaikki läpi ja sillä hyvä, Vesku tarkensi. – Niin että me juostaan ja sillä hyvä.

Siihen olin tyytyväinen ja hyvä olikin, sillä olimme perillä. Oriasema oli ulospäin kuin mikä tahansa talli. Näin jopa tarhoja – siittiöitäkö niissä ulkoilutettiin? Otin kuunteluoppilaan roolin ja seurasin Veskua sisälle Jessin jäädessä asentamaan suitsia Vikin päähän, mutta hän kävikin vain huitaisemassa kättään jollekin vanhemmanpuoleiselle miehelle, joka huikkasi takaisin, että kaikki oli valmista ja voisimme tulla sisään. Niinpä me käännyimme kannoillamme ja palasimme ottamaan Vikin ulos traikusta.
- Eikö sulla ole hanskoja? kysyin paheksuen Jessiltä, joka meni nolon näköiseksi.
- Tää liina on kyllä tämmöstä pehmeetä, hän sanoi.
- Ja sulla on käsissäs pakoeläin. Odota, sanoin ja hain auton takaikkunalta sen oman hanskaparini, joka oli ollut siellä edellisistä kisoista asti. Jessi kiitti siitä aavistuksen jäykästi.

Viki asteli Jessin ja Veskun perässä sisälle täysin luottavaisena ja minä pitelin perää. Ajattelin, että koska edessä olisi jotain mahdollisesti ällöttävää, pysyttelisin mieluiten lähellä uloskäyntiä, ja kun näin huoneen, johon tulimme, olin erittäin kiitollinen. Se oli kuin suuri pesuboksi, jonka keskellä oli etäisesti tamman peräpäätä muistuttava torso. Vilkaisin sen alla roikkuvia muovi- ja kumisysteemejä ja aloin tuntea oloni hiukan huonoksi. Vikille sen sijaan ei tuntunut mikään vinkkaavan, mistä oli kyse. Se oli vähän hermostunut vieraassa paikassa ja se siitä. Pukki olisi kai sen puolesta voinut olla vaikka satulateline.
- Ensi kertaa asialla? se paikallinen mies sanoi ymmärtäväisesti. – Haetaan Pimu.

Pysyttelin edelleen varovaisesti ovensuussa, kun iso päätyovi, jota en ensin ollut huomannutkaan, avattiin, ja paikalla ollut tallityttö livahti siitä ulos. Kohta hän palasi epäsuhtaisimman haalistuneen ponin kanssa, jonka koskaan olin nähnyt. Se hirnahti viettelevästi heti nähdessään Vikin, joka myös huomasi sen oitis. Sillä aikaa, kun tammaa oli haettu, orin kuolaimiin oli kiinnitetty toinenkin liina ja kun se ymmärsi olevansa samassa tilassa kiimaisen naisen kanssa, se enemmän tai vähemmän kiskomalla ohjattiin pukille. Siinä vaiheessa minä käännyin ja palasin ulos. Tietysti tämä oli ihan normaalia hevoskasvattajien arkipäivää, mutta minä en hitto vieköön ollut hevoskasvattaja. En missään nimessä halunnut katsoa hevosen parittelua pehmustetun pumpattavan Barbaran kanssa.

Istuskelin autossa, kunnes Jessi ja Vesku jonkin ajan kuluttua taluttivat Vikin ulos. Olin lukenut alkupuolen Kummisedästä joskus, koska Iitu oli vakuuttanut minulle, että siinä oli lukemisen arvoisia, mehukkaita kohtauksia, ja nyt Viki muistutti mielestäni sitä kaksitoistavuotiasta lapsikaunotarta, joka palasi haastattelusta ison filmipomon huoneesta silmät sumeina, meikit tahriintuneina ja varsanjalat joka suuntaan lenksuen. Melkein suutuin, kun näkyvilleni tuotiin sellainen irvikuva reippaasta oripojasta.
- Ajetaan varovasti takaisin, sanoi Vesku.

Lähettäjä: Toi 
Päivämäärä:   2.3.12 17:10:08

"Me ainakin tiedetään, miltä sellaset on", aijai.
Ja sit tuolla jossain oli piste pilkun tilalla, missäs se oli... no tässä: "Mutta jos haluaa tosissaan kasvattaa hevosia. pitää vaan juosta noi kaikki läpi ja sillä hyvä".

Mutta joo, Mustaoja on hei kova veto! Alkaa taas kiinnostaa enemmän. Jossain kohti mäkin luin enempi tavan ja tottumuksen vuoksi, nyt on sitten taas jo ihan sellanen oikea lukuhalufiilis päällä. :)

Päivämäärä:   2.3.12 22:21:04

des, minkä niistä :D. Itä-Helsingissä on aika monta K-kauppaa ;)

Hei vähän jees pätkä, tykkäsin!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   2.3.12 22:32:35

Veikkaan et ne on Kauppakartanonkadulla :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   3.3.12 15:20:58

Ja sitten aloin ratsastaa. Kunhan Viki toipui keikasta, ratsastin sillä, ja ratsastin Venturinalla, joka oli vielä vihreämpi ratsun hommissa, ja Utopialla, joka oli niihin verrattuna konkari. Ratsastin myös Teeterillä, jota Vesku sanoi liian pieneksi itselleen ja Remulla. Djangon ja Feistyn Vesku enimmäkseen hoiteli itse, mutta Daisyn selkään hän pisti minut halutessaan opettaa minulle jotain.
- Sano vaan kaikesta, usutin, sillä korvissani kaikuivat vielä Jerryn sanat siitä, miten paljon olin kehittynyt ja toivoin saavani Veskultakin kiitosta.
- Mistä kaikesta?
- Kaikesta, mikä mun ratsastuksessa mättää.
- Niin mutta millä tasolla? Mihin sä pyrit? Sä olet ihan tarpeeksi näppärä antamaan liikuntaa meidän nuorille hevosille ja sitä mä halusinkin. Mitä sä haluat?
- Mä haluan olla niin kuin Hanna, huudahdin.
- Niin kuin Hanna, Vesku toisti.
- Ja sinä! Ja Jerry. Tietystikin mä olen jo liian vanha, että musta ikinä oikeasti tulisi – mutta sä kysyit, mitä mä haluan!

Minun oli ollut pakko lisätä jälkimmäinen lause ja puolustelu ja silti tunsin olevani maan matonen, kun Vesku katsoi minua. Mieleni teki kaivaa varpaani maahan ja katsoa alaspäin.
- Kovalla työllä pääsee yllättävän pitkälle, hän sanoi.
- Miten kovalla? kysyin varovaisesti, sillä mielestäni olin ollut jo ihan sairaan ahkera. – Multa loppuu päivä kesken, jos mä yritän ratsastaa useampia hevosia. Ja ne loppuu kesken.
- Ei se määrä vaan laatu.
- Laatu?
- Oletko sä lukenut, että kun tänne tulee huippuvalmentajia ulkomailta, ne pitää maksimissaan puolen tunnin valmennustunteja? Se riittää. Tiivistettyä laatua. Sitten kotiläksyjä kotona. Niissä taas määrä merkitsee.
- Mutta sä olet huippuvalmentaja ja sä olet opettanut mua.
- Ja nykyään sä ratsastat ihan kelvollisesti. Mä uskallan päästää sut mun nuorten selkään pelkäämättä, että sä kiskot niitä suusta tai annat niiden juosta selkä alhaalla. Mutta jos sä haluat enemmän niin täältä pesee.

Se kuulosti enemmän uhkaukselta kuin lupaukselta, mutta Vesku oli myös aika lailla osoittanut minulle paikkani sanoillaan. Se, että hän uskalsi ”päästää” minut hevostensa selkään oli kaukana siitä, mitä minä olin sanonut haluavani.
- Pannaan sitten pesemään, sanoin uhmakkaasti.
- Selvä. Hae Django. Laita nivelet, lämmittele se, mä tulen maneesiin puolen tunnin kuluttua.
- Maneesiin?
- Siellä on peilit.

Maininta maneesista oli yllättänyt minut niin, että tajusin Django-osuuden vasta matkalla tallille. Olinhan minä ratsastanut sillä muutaman kerran Veskun katsellessa ja saanut sen sekä ravaamaan että laukkaamaan, kun niin halusin, mutta siinä olikin ollut minulle tarpeeksi ja olin ollut lähinnä helpottunut, kun Vesku oli sanonut, että jo riittää. Ja nyt, kun olin julistanut hullun haaveeni, hän määräsi minut juuri sen selkään. En tiennyt, mitä hän oikein ajoi takaa. Ehkä näyttää minulle heti kättelyssä, miten hulluja unelmoin? Mutta se olisi ollut vähän pahanilkistä kiltiltä Veskulta. Ehkä hän aikoi opettaa minulle laukanvaihtoja askeleessa ja piruetteja? Ne eivät tainneet muilta Mustaojan hevosilta sujua. Se oli paljon miellyttävämpi vaihtoehto, joten siihen minä takerruin.

Django oli suuri hevonen, mutta hyväkäytöksinen ja kiltti – itse asiassa tajusin, että se muistutti minusta Veskua. Sillä oli kiiltävä, vaaleanruskea karva ja ystävälliset silmät. Puin sille sen painavan koulusatulan ja ne suitset, jotka olivat ylemmässä naulassa katonrajassa ja jotka tuskin yletin ottamaan ilman tuolia. En ollut koskaan ratsastanut kankikuolaimilla ja Vesku kyllä tiesi sen. Äiti oli halunnut hommata Tentulle sellaiset, ihan ostamisen ilosta, mutta olin sanonut että vain, jos hän haluaisi itse niitä käyttää, ja ne olivat jääneet ostamatta. Havaitsin, että siinä oli ensimmäinen konkreettinen este kansallisille koulukentille nousemiselleni. Mutta kaipa minä siitäkin Veskun avustuksella selviäisin.

Muistin, mitä Vesku oli keväällä sanonut ratsastajankin lämmittelystä, joten talutin Djangoa muutaman kierroksen, ennen kuin nousin sen satulaan. En katsonut tarvitsevani kauheasti lämmitystä näin kuumana heinäkuun päivänä, kun olin ollut jaloillani aamusta asti. Maneesi oli juhlallisen hämärän näköinen ulkoilman jälkeen, mutta en rohjennut laittaa valoja – se tuntui tuhlaukselta, kun aurinko kuitenkin paistoi korkealla olevista ikkunoista sisään. Vesku tuli, kun olin jo ratsastanut ravia vähän aikaa ja pysäytin Djangon hänet nähdessäni. Pysähdys suoraan ravista, ei hullummin. Paitsi ettei se tainnut tehdä Veskuun kummempaa vaikutusta.
- Miksi Django? kysyin, kun hän vain katsoi meitä sanomatta mitään, mikä alkoi tuntua kiusalliselta.
- Koska siitä sä saat eniten irti, jos osaat ratsastaa oikein. Mutta vain, jos sä ratsastat oikein. Alotetaan perusteista. Pidennä jalustinhihnoja.

Perusteet, my ass. Taasko tässä palattaisiin kaiken alkuun? Olihan Vesku jo nähnyt, että osasin ratsastaa muutakin kuin käyntiä. Ja jalustinhihnani olivat kyllä ihan tarpeeksi pitkät. Reikäkin lisää ja joutuisin varvistelemaan. En kuitenkaan ruvennut protestoimaan, vaikka mieli teki. Ja perusteisiin me palasimme. Vesku halusi näköjään tänään kehittää minulle kuudennen aistin: perstuntuman. Minun piti sulkea silmäni – ja me olimme tulleet maneesiin peilien takia, muistin – ja sanoa, mitä jalkaa Django milloinkin liikutti, sekä tietää, milloin se seisoi tasajaloin ja ellei seissyt, miten korjata se. Se oli paitsi vaikeaa myös turhauttavaa, sillä en tuntunut saavan kuin kaksikymmentäviisi prosenttia arvauksistani oikein.
- Mutta mitä väliä sillä on, että minkä jalan mä tunnen? Eikö oo pääasia, että se tottelee mua?
- Mutta miten sä voit käskeä sitä tottelemaan, ellet sä tiedä mitä sä haluat sen tekevän? Pysähtyminen tasajaloin on yksi arvosteltava liike. Tule tänne jatkamaan tota veikkausleikkiä, kunnes se sujuu. Saat katsoa peileistä, kun mä en ole sanomassa. Anna nyt pitkät ohjat, tehdään jotain muuta.
- Mitä? kysyin piristyen ja myöskin nolona siitä, että olin mennyt kyseenalaistamaan Veskun aiheen valinnan.
- Lantiota.
- Mun lantiota?
- Sun.

Se oli ensimmäinen Veskun tunti, jonka jälkeen kipeinä eivät olleet lihakseni vaan pääni. Hiki ei valunut, mitä nyt kypärän reunan kohta oli vähän kostea, kun oli kuitenkin kesä. Django näytti lähinnä ikävystyneeltä.
- Jatketaan huomenna, jos sä vielä haluat, Vesku sanoi.
- Tietenkin mä haluan. Mutta missä välissä mä harjottelen kotiläksyäni? kysyin.
- No, sulla on tää ilta ja huomisaamu aikaa. Ja huomenna voidaan harjotella vähän muuta.
- Hienoa! Mitä?
- Sun toispuoleisuutta.
- Olenko mä toispuoleinen? huudahdin.
- Kaikki on. Jos mä nyt käskisin sun ratsastaa suoran halkaisijan, sun hevonen vähintään olisi mutkalla. Mutta älä huolehdi, kyllä me se korjataan, Vesku sanoi kannustavasti.

Päivämäärä:   3.3.12 15:47:15

Voih. Mun tekisi mieli itkeä, kun luen tätä. Henulla on nyt hevosten suhteen asiat niin kivasti, ja mulla on päin persettä...

MIKS joku menee myymään ponin eteenpäin vaikkei oo ite edes maksanu sitä kokonaan?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   3.3.12 18:19:05

Flanu, mitä ihmettä?

Päivämäärä:   3.3.12 19:02:19

Jep... Multa meni tutulle miniponi (tilasto) syksyllä, ja siitä vielä päälle 200e saamatta (yhteensä rahana maksettavaa oli 300e, kun sain varusteita 200e edestä osana kauppaa, jos olis vaan rahalla myyty, niin olis ollut 500e hintana, kun aika huonossa kunnossa se oli vielä multa lähtiessä). Eilen sain kuulla, että oli myynyt sen nimellistä summaa vastaan Hyvinkäälle johonki lapsiperheeseen lemmikiks. Kaiken huippu on, että tosiaan oli itellä vielä saamatta toi päälle 200e + nykynen omistaja on naispoliisi, jolla siis lapsia...

Pitäis toi uus omistaja löytää, jotta vois selittää tilanteen, kun tosiaan muutoin täytyy tehä rikosilmotusta tosta tutusta, vaikkei kyllä huvittais...

Päivämäärä:   3.3.12 19:04:36

Että oliskos tarpeeks painava syy saada vähän lisää piristettä tähän päivään?

Ja tosiaan, jos vaan tiedät Hyvinkäältä hevostelijoita, niin puskaradiota saa laittaa kiertämään, että rautiaankirjavaa, tähdellä ja herasilmällä varustettua shettistä muistuttavaa tilasto-oria etsii ponin ensimmäinen virallinen omistaja Suomessa. Ponista on maksuja saamatta ja sen vuoksi nykyisen omistajan löytäminen olisi tärkeätä...

Päivämäärä:   3.3.12 19:56:28

Sennnu taktisesti ohittaa lisää pyynnöt.. Oli syy hyvä tai huono. Ok se on raivostuttavaa, ite en tänne ees laita kuin harvoin pyyntöjä. Mutta eipä mua huvita enää ees kommentoida :D Ja voi kyllä tuolla on jokusen aikaa sitten ollut aina välillä virheitä joista ei oo huomautettu, mutta oon ihan yhtä muistamaton sanomaan mitään kuin mitä ahkerammin suljetaan silmiä kommenteille :) Tahallaan en jätä sanomatta mutta alitajunta aktiivisesti unohtaa kommentoinnin..

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   3.3.12 20:10:54

Jaha jaha, täällä ruvetaan kiristämään :D
------------------
56. Kisakamat
Sara ei tullut sillä viikolla valmennukseen eikä Veskulla ollut mitään muutakaan opetusta, ellei minua laskettu. Vesku ja Jessi palaisivat seuraavalla viikolla töihin ja he sanoivat päättäneensä laiskotella tämän viimeisen viikon niin hyvin kuin vain saattoivat.
- Varsoisi nyt vaan toi Mia niin kauan, kun me ollaan joutilaita vahtimaan ja valvomaan, Jessi toivoi ja sitä toivoin itsekin kovasti. Myöhäisin varsa myllersi emänsä vatsassa niin, että sen kyljet sen kun aaltoilivat. Minusta oli hyvin epämiellyttävä ajatus, että se päättäisi ruveta punnertamaan sitä ulos seuraavalla viikolla, kun minä olisin täällä ainakin iltapäivät yksinäni. Kisoihinkaan Vesku ei ollut sinä viikonloppuna menossa, joten minä aloin hiljaa pienessä mielessäni suunnitella, että häipyisin jonnekin pitämään hauskaa. Mutta minne? Helillä oli mies, Mintulla lapset, ja mies tietysti myös, ja Saralle minua arkailutti soittaa. Olin odottanut häntä kovasti tiistaina ja kuullut vasta Veskulta, ettei hän ollutkaan tulossa. Olin pahoittanut mieleni siitä.

Mutta kyllä minä jotain keksisin. Ehkä Leksa haluaisi lähteä kanssani parille, ellen parempaa ideaa saisi. Oli tässä vielä aikaa.
- Mä en taida tulla teidän kanssa maastoon tänään, esitin torstai-aamuna. – Nauttikaa kahden kesken vaihteeksi.
- Et sä meitä häiritse, Jessi naurahti.
- Mä menen maneesiin peilaamaan itseäni sen sijaan. Sopiiko, jos mä otan Remun?
- Ota ihmeessä, Vesku sanoi ja niin lähdimme kukin tahoillemme. Kaksoset olivat vielä töissä, vaikka hekin aikoivat pitää hiukan lomaa ennen kouluun lähtemistään. Siihen oli kuitenkin vielä toista viikkoa aikaa.

Remu oli minulle mieluinen ratsu, vaikkei se ollutkaan yhtä hieno ja taitava kuin muut. Vielä. Luennoidessaan minulle vinoudesta ja suoruudesta Vesku oli ottanut sen esimerkiksi hevosesta, joka oli vinouden perikuva ja sitä minä nyt ajattelin yrittää jumpata. Tietenkin unohtamatta omia mikä jalka –harjoituksiani. Menin siis maneesiin ja yritin ottaa peileistä kaiken irti. En ollut tottunut niihin, joten minun piti aina välillä muistuttaa itseäni katsomaan kuvaani. Se oli ainoastaan hyvä juttu, sillä huomasin muuten enimmäkseen tuijottavani hevosen korvia. Siitä Vesku ei ollut vielä sanonut mitään, mikä käsittääkseni tarkoitti, että se oli vähäpätöinen asia verraten muihin virheisiini. Mutta minäpä yllättäisin hänet ja hankkiutuisin siitä tavasta eroon ihan omia aikojani. Enhän minä pyörällä ajaessanikaan tuijottanut ohjaustankoa.

Pidin Remusta siksikin, että sillä ei ollut yhtä hyvä kunto kuin muilla. Oli palkitsevaa edes välillä todeta ratsastuksen jälkeen, että hevonen oli hikisempi kuin pilotti. Tänään kuitenkin pysyttäydyin fyysisesti keveissä tehtävissä, kunnes päätin, että olimme tehneet tarpeeksi. Mikä jalka –tehtäviä oli vaikea tehdä peileistä katsomalla, niistä kun näki vastauksen jo samalla, kun sitä mietti ja minua turhautti, kun en tiennyt, osasinko oikeasti.
- Sä olit hieno ja fiksu, sanoin Remulle ja taputin sen kaulaa kaksin käsin. Oikea puoli oli hiukan nihkeä ja kostea, vasen ei ollenkaan. Hassua.

Kun lähdin taluttamaan Remua ulos maneesista, kävelin päin Jerryä. Ensin ajattelin, että hän oli joku tunkeilija, ehkä hevosvaras, ja säikähdin aika lailla.
- Mitä sä teet maneesissa näin kauniilla ilmalla? hän ihmetteli.
- Siellä on peilit, sanoin katsoen ylöspäin ja tajusin kuulostavani turhamaiselta typerykseltä, joka räpsytteli ripsiään omalle peilikuvalleen. – Siis Vesku käski mun tarkkailla niistä, mitä mä teen. Mä olen vino, enkä tiedä… no, sama se. En mä sinne muuten olisi mennyt. Mitä sä itte täällä teet? tuiskahdin muistaessani, että hyökkäys oli paras puolustus.
- Mä tulin treenaamaan, Jerry sanoi hymyillen hyväntuulisesti.
- Mutta ei me tänä viikonloppuna olla lähdössä minnekään kisoihin.
- Mä taidan olla. Hanna haluaa, että mä vien Feistyn näytille. Tuutko sä hoitamaan?

Saatoin vain tuijottaa. Jerry kehtasi kysyä minua kisahoitajakseen? Mutta sain kielenpäästäni kiinni ennen kuin sanoin mitään. Hän näytti täysin vilpittömältä, kuin olisi ollut ihan normaalia kysyä sellaista, ja hetkinen. Eikö oikeastaan ollutkin? Minun piikkini ne vain nousivat pystyyn aina, kun näin hänet. Nopeasti analysoiden hänelle olin täysin yhdentekevä, kuin kuka tahansa Mustaojan palkollinen, tai vaikkapa pikkusisko. Niin kuin hänkin oli minulle, minun vain oli edelleen hankala laskea puolustustani.
- Mulla piti olla vapaa viikonloppu. Mikset sä ota Camia? kysyin.
- Öö, ei kai se, Jerry häkeltyi. – Tai siis, ehkä se tulee mukaan, mutta kyllä mä haluaisin mukaan jonkun, joka tietää, mitä pitää tehdä.
- Missä on kisat? kysyin ja nielin hölmön hymyn, joka olisi väkisin halunnut kasvoilleni. ”Tietää, mitä tehdä”.
- Hangossa. Hei, mä tiedän! Tule säkin kilpailemaan!

Päivämäärä:   3.3.12 21:00:12

sennnu jatkotti vaan siks et kykeni jättämään entistä kihelmöittävänpään kohtaan ;)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   3.3.12 21:03:40

Jostain syystä niin siinä yleensä käy x)

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   3.3.12 21:24:08

flanu, eiks sen pitäis olla hyvä juttu et se on myyny hepan? luulis nimittäin nyt olevan rahaa maksaa loppusumma. nojoo ei ehkä, mut onnea sulle asian setvimiseen! =)

Päivämäärä:   3.3.12 23:08:25

Oi vitsi oon ollu reissussa ja ny luin kaikki pätkät putkee ja vähän kivaa ku asiat on niin sanotusti edenneet :) niinku edelliset on sanonu, aika jännittävää kohtaa jätit jollaa lailla :) lisää odotellaan.

Lähettäjä: sndy 
Päivämäärä:   4.3.12 00:19:40

toivottavasti cami jättää lähtemättä mukaan :p

Päivämäärä:   4.3.12 10:41:24

elwaen-, jos rikoksen tekeminen on sun mielestä hyvä niin sitten, mutta kun tää neiti sanoi, että on nii pieni palkka, et vähän tekee tiukkaa edelleen... Ja kun tosiaan sen kaupan olis voinut purkaakin mun puolesta ihan hyvin, kun ei kerran toisella ole rahaa maksaa...

KIIIITOS miljoonasti lisäpätkästä (jonka ehdin vasta tänään lukemaan kuitenkin, kun piti noutaa kämppistä pois tupareista ja sit olla sen rauhottelijana kun stressas).

Oli hyvä pätkä, kiva kun Jerry luottaa Henuun ja kiva kun Henu saa harjoitella. Toivottavasti sekin uskaltautuis kisoihin!

Lähettäjä: maija 
Päivämäärä:   4.3.12 12:45:12

JATKOAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA! :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   4.3.12 14:25:27

Uusi.

Päivämäärä:   4.3.12 18:24:44

ttäki täytee..

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.