Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Pääosassa Henriikka 8

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   31.1.12 17:16:15

Edellinen.

--------------

Minni heräsi seitsemältä ja humpsahti päälleni katkaisten katkonaisen unen, joka lopulta oli joskus aamun tunteina tullut.
- Mitä ipana? kysyin ja siirryin niin, että hän mahtui mukavasti kainalooni.
- Muutatko sä meille asumaan?
- Ehkä mä oon vähän aikaa yökylässä, arvelin. Minttu ja Viltsu olivat auliisti luvanneet, että sohva olisi käytössäni niin kauan kuin halusin, mikä oli helpotus. Olin yöllä pyöriessäni miettinyt, että olisi ollut varsin ikävää yrittää viettää kesäinen viikonloppuyö autossa nukkuen. Kylmä ei ehkä olisi tullut, mutta mistä olisin löytänyt sellaisen paikan autolleni, ettei kukaan olisi minua sieltä bongannut? Olisi ollut kammottavaa herätä siihen, että joku ravintolasta palaava sakki olisi koputellut ikkunoihin. Tietystihän olisin lukinnut ovet ja sitten olisin voinut yksinkertaisesti ajaa karkuun, mutta takuulla olisin säikähtänyt puolijärjettömäksi.
- Leikitään sitten, tyttö ilmoitti, enkä voinut kuin vääntäytyä ylös, vaikka silmät tuntuivat raskailta väsymyksestä.

Puhelinta en aikonut laittaa päälle, ennen kuin koko perhe olisi herännyt, mutta makuuhuoneen puolelta alkoi pian kuulua itsepäinen piipitys. Minttu tassutteli sieltä pian esiin kännykkä kädessään ja ymmärsin hänen hurjasta huitomisestaan, että soittaja oli Teemu. Huidoin yhtä hurjasti takaisin ja elehdin, ettei hän paljastaisi minua.
- Ei, Minttu ehti sanoa, kun tajusin, että lykkäisin vain väistämätöntä ja että sen odottaminen oli ollut yhtä kidutusta tähänkin asti. Parempi kertarutina kuin sen odottaminen. Mutta miten minä muka täällä saatoin puhua, kaikkien kuullen?
- Sano, että mä soitan sille kohta, sanoin ja aloin etsiä vaatteitani. Minni alkoi protestoida, kun lähdin leikistä kesken kaiken ja Minttu sanoi puhelimeen:
- Odota hetki, se soittaa sulle. No soittaa se. Takuulla soittaa.

- Tarvitaanko kaupasta jotain? kysyin saatuani vaatteet päälle.
- Eikö sun pitänyt soittaa Teemulle?
- Mä soitan ulkoa. Mä voin samalla käydä vaikka kaupassa.
- En mä nyt keksi mitään, mä en ole vielä miettinyt ruokajuttuja, täytyy käydä päivemmällä, kunhan mä saan tehtyä jonkinlaisen listan, Minttu sanoi ja nosti Minnin syliinsä. Kuulin, miten he neuvottelivat aamiaisen kokoonpanosta, kun siirryin eteiseen ja sitten ulos.

Kesäaamu oli yllättävän kirpeä, kun hakeuduin vähän kauemmaksi pihasta, polulle, joka oli tallautunut nurmikkoon ja näytti johtavan bussipysäkille. Pistin puhelimen päälle, mutta ennen kuin ehdin etsiä Teemun numeroa, se soi. Vedin henkeä ja vastasin. Nyt se alkaisi.
- Mitä sä oikein tarkotat? Teemu kysyi kireällä, hiljaisella äänellä. Hänen täytyi olla raivoissaan tai äärimmäisen järkyttynyt.
- Mä en voi enää olla sun kanssa, sanoin. Ei se kaunistelemisesta paranisi.
- Mutta miksi ihmeessä? Mikä sulle on yhtäkkiä tullut? Justhan me vasta muutettiin yhteen!
- Mä tajusin, etten mä rakasta sua tarpeeksi, sanoin tavoitellen vakuuttavaa äänensävyä. – Tuskin sä haluat olla mun kanssa, kun mä en rakasta sua yhtä paljon kuin sä mua.
- Totta kai mä haluan! Siinäkö kaikki? hän kysyi kuulostaen helpottuneelta.
- Eikö siinä ole tarpeeksi?
- Ei alkuunkaan. Lakkaa hölmöilemästä ja tuu takasin kotiin.
- En mä voi.
- Toi ei ole mikään syy – mähän rakastan sua! Ei mua haittaa, vaikket sä rakastaisi yhtä paljon. Ei kukaan edes voisi rakastaa yhtä paljon kuin mä sua. Tule tänne ja ollaan niin kuin ennenkin!

Hetken ajan tunsin houkutusta sanoa kyllä ja antaa koko jutun unohtua, mutta sitten muistin helpotuksen, joka oli vallannut minut, kun olin sulkenut Teemun asunnon oven takanani.
- Ei. Se ei olisi reilua, eikä oikein, enkä mä halua.
- Onko sulla joku toinen? Sitäkö se on?
- Ei ole!
- Koska mä voin elää sen kanssa. Mä olen sanonut sen ennenkin.
- Älä ole idiootti! Mitä seurustelua se muka olisi, jos mulla ois kaks poikaystävää? Joita mulla ei ole. Mä en vaan rakasta sua tarpeeksi.
- Mikä muka on tarpeeksi? Kai sä edes vähän?
- Vähän, myönsin, sillä olin sanonut sen niin monta kertaa, että olisi ollut noloa kokonaan muuttaa mieltä. Sitä paitsi kyllähän minä tietysti pidinkin Teemusta. – Sen verran, etten mä aio pilata sun elämää.
- Mutta ethän sä pilaa! Sä et voisi pilata mitään!

Puhelu ei päättynyt sopuun ja samanmielisyyteen. Päinvastoin se muuttui joutavaksi jankkaukseksi, kun toistelimme samoja asioita kerran toisensa jälkeen. Kävelin polun bussipysäkille ja takaisin lukemattomia kertoja ja aloin jo harkita, että yksinkertaisesti sulkisin kännykän taas, kun se piippasi.
- Hei, multa loppuu akku, mun pitää lopettaa, sanoin kiireesti.
- Sä et vaan halua puhua mun kanssa, Teemu syytti.
- Ei kun oikeesti.
- Soita mulle, kun oot saanu sen ladattua.
- Mitä varten? Me ei olla sanottu mitään uutta enää kymmeneen minuuttiin.
- Mä soitan sitten sulle, Teemu ilmoitti ja puhelin sanoi tilulii ja mykistyi. Katsoin sitä tarkistaen, että se tosiaankin oli sammunut ja vedin syvään henkeä. Puhelun aluksi olin ollut rehellisesti pahoillani ja itkun partaalla, mutta pikkuhiljaa olin alkanut hermostua Teemun jankkaamiseen ja nyt olin erittäin iloinen, kun se oli ohitse. Hyvä, vapaa olo palasi ja kevein askelin kävelin takaisin Mintulle.

Re: Pääosassa Henriikka 8

Lähettäjämursuvaara 
Päivämäärä:   31.1.12 17:56:11

Teemu on aikamoinen tarttuja

Lähettäjä: salde 
Päivämäärä:   31.1.12 19:05:02

ei herranjumala jos mulla ois tommonen (ex)poikaystävä. :D jäätävää! onneks henu ymmärsi oman parhaansa, kunhan myös pitää siitä kiinni.

Lähettäjä: Toi 
Päivämäärä:   31.1.12 20:01:41

Mä odotin et tää ois ollu ysi, kun ensin oli kaks seiskaa, mutta ehkä mä pääsen yli tästä järkytyksestä! Teemusta en sitten tiedä, millä keinolla se tosta rämpii yli... Minen tuommosta kyllä kannoilleni haluais :<

Lähettäjä: hernerokka 
Päivämäärä:   31.1.12 20:35:54

niimpä sennu seuraava topa pittää olla sitte kymppi :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   31.1.12 20:42:20

En mä halua hypätä minkään yli - muuten mä etsin itse vielä vanhana mummonakin että mihin se ysi katosi :D

Lähettäjä: DM 
Päivämäärä:   1.2.12 08:36:07

hei jos sä et muista pientä loikkaa, ni luuletko muistavas tuplaseiskan? :D sä oot auttamatta lirissä nyt näitten numeroitten kans ;)

Lähettäjä: flanu 
Päivämäärä:   1.2.12 10:29:41

Tää on edelleen ihan ku mun ja ton exän elämästä, ja luinkin ton viimesen pätkän sille. Se naureskeli, että on tosiaan aikalailla samaa, kun meillä 2vk sitten :D. Miksi, oi miksi tää muistuttaa niin paljon mun viime viikkoja...

Lähettäjä: plädi 
Päivämäärä:   1.2.12 14:44:21

Löytyykö mistään/ keneltäkään näitä vanhempia tuotoksia, koska nyt mun on pakko myöntää että alotin lukemisen vasta siittä mustaojan miniästä. J nyt haluaisin lukea ne vanhemmat tarivnat kans :)

Ja pakko sanua että mua ärsyttää tuo tapa miten henu jätti teemun. Se oli jotenkin raukkamaista, mutta silti hyvä että Henu jätti Teemun kerta ei rakastanut tätä niin paljoa. Jännnä nyt seurata että mitä henu tekee seuraavaksi :)

Lähettäjä: möyh 
Päivämäärä:   1.2.12 17:05:45

Nyt Jerry takaisin kehiin! :))

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   1.2.12 18:07:07

Plädi, tässä on linkkejä niihin vanhempiin.
Vanhempieni tarina ja Minä, Miila
Oi kultainen nuoruus
Jessijutut ja
Jessijutut jatkoa
Myöhemmät tarinat

-------------

45. Vierailla sohvilla
Vieraileminen Mintun ja Viltsun luona tuntui ensin hauskalta leikiltä, mutta maanantai-aamuun mennessä olin ikionnellinen, kun lapset lähtivät päiväkotiin ja aikuiset töihin. Viisi ihmistä kaksiossa oli melko tappava yhdistelmä, etenkin kun lapset olivat hurjina uutuudenviehätyksestäni ja kimpussani koko ajan. Kaikkien kadottua avasin ikkunat ja päästin asuntoon läpivedon, sillä minusta tuntui, että ilma oli raskas väenpaljoudesta.

En ollut juuri ehtinyt miettiä, mihin ryhtyisin, mutta nyt join aamukahvini läppärin ääressä etsien sekä työpaikkaa että asuntoa. Reilut puoli vuotta sitten olin ollut suunnilleen samoissa puuhissa, mitä nyt olin hakenut töitä ja poikaystävää. Nyt en todellakaan halunnut jälkimmäistä. Valitettavasti asunnonkaan löytäminen ei tuntunut kovin todennäköiseltä. Kuka minulle mitään vuokraisi, kun minulla ei ollut töitä eikä siis rahaa maksaa vuokraa? Työpaikkojakaan ei ollut näin heinäkuussa tyrkyllä haitaksi asti, mutta täytin velvollisuudentuntoisesti hakemukset pariin etäisesti sopivaan paikkaan, löin sitten turhautuneena koneen kannen kiinni ja vastasin puhelimeeni.

Teemu oli ollut kimpussani riesaksi asti lauantai-aamuisen puhelun jälkeen ja huono omatuntoni oli pakottanut minut vastaamaan hänelle aina, kun hän soitti. Vastasin siis nytkin ja toistin taas kerran kaiken jo viiteen kertaan sanomani.
- Teemu, tää ei johda mihinkään, järkeilin. – Mä en enää aio puhua sun kanssa joka kerta, kun sä soitat. Ja miksi sä muuten valvot tähän aikaan aamusta? Etkö sä ole ollut töissä?
- Miten mä muka voisin nukkua, kun sä et ole täällä?

Itsekin olin nukkunut huonosti, kun sohvatyynyt olivat karkailleet altani, joten kärsivällisyyteni ei ollut parhaassa kisakunnossa ja lopetin puhelun lyhyeen. Teemu ei tainnut tajuta, että teki itselleen hallaa vainoamalla minua tuolla tavalla. Kohta unohtaisin, että minä tässä olin syyllinen osapuoli ja että minun kuului hävetä. Oli minulla huolia ilmankin, kuten nyt tämä asuntojuttu. Heli oli kyllä sanonut, että saisin palata sinne väliaikaisesti, mutta siitä tarjouksesta ei ollut vaikea kieltäytyä. Minäkö luuhaisin siellä keittiön sohvalla Santun viettäessä kesälomaansa viereisessä huoneessa? Ei kiitos. Ja sitten olin yrittänyt kerätä rohkeutta soittaakseni Saralle. Toistaiseksi sitä ei ollut löytynyt tarpeeksi, sillä en osannut arvata, mitä hän ajattelisi tästä kaikesta. En uskaltanut odottaa, että hän olisi minun puolellani, paljon todennäköisemmin hän olisi vihainen ja loukkaantunut Teemun puolesta. Päätin antaa soittamisen vielä olla hetken aikaa. Seuraava päivä olisi tiistai ja Saralla olisi täysin pätevä syy soittaa minulle ja kysyä, lähtisinkö tavalliseen tapaan mukaan Mustaojalle. Ellen kuulisi hänestä mitään, ymmärtäisin kyllä vihjeen.

Vähän ennen kuin oletin Mintun, Viltsun ja lasten palaavan kotiin, tein pikaisen siivouksen ja lähdin ulos. He varmasti kaipasivat omaa aikaa yhtä paljon kuin minäkin. Jonain iltana minun kai pitäisi ajaa Tuusulaan ja viedä sinne osa vaatteistani. Autoni näytti siltä kuin joku asuisi siellä ja pelkäsin, että täysinäinen takapenkki houkuttelisi jonkun lyömään siitä ikkunan rikki ja viemään tavarani. Nyt ajoin kuitenkin vähän aikaa päämäärättömästi sinne sun tänne, kunnes päädyin meren rantaan. Istuin siellä katselemassa aaltoja ja miettimässä asioita pitkän, pitkän aikaa ja vasta, kun aloin palella, lähdin takaisin.

Sara ei soittanut minulle ja masennuin siitä pahemmin kuin olin kuvitellutkaan. Me olimme minun mielestäni olleet hyviä ystäviä ja minua suretti, että se loppui tällä tavalla. Mietin, eikö hän ollut kertonut Peralle, miksen ollut ollut mukana ja päättelin, ettei. Pera olisi kertonut äidille ja tämä olisi soittanut minulle sillä samalla minuutilla vaatien selityksiä ja yksityiskohtia. Mutta enpä minä voinut mitään sille, ettei Sara enää halunnut olla tekemisissä minun kanssani. Se oli ikävää, mutta ei siinä ollut tarpeeksi syytä palata Teemun luokse.

Kaikesta huolimatta minulla oli enimmäkseen helpottunut ja rauhallinen olo, mistä tiesin, että ratkaisuni jättää Teemu oli oikea. Okei, olin muutoin aika lailla tyhjän päällä, ilman asuntoa, työtä ja rahaa, mutta siitä huolimatta olin omituisen onnellinen. Kaipa asiat jotenkin järjestyisivät.

Torstaina huomasin Saran soittaneen, vaikken ollut kuullut sitä suihkussa ollessani. Epäröin ja estin sormiani automaattisesti soittamasta takaisin. Hän oli takuulla minulle vihainen, enkä tiennyt, halusinko kuulla haukkuja ja syyttelyitä. Puolen tunnin kuluttua en kuitenkaan enää voinut olla soittamatta. Hyvää tai pahaa, en saisi siitä selvää kysymättä. Minusta alkoi tuntua, että alkaisin vakavasti harkita elämistä sinkkuna kunnes kuolla kupsahtaisin. Mitä hyvää minulle muka ikinä oli koitunut seurustelemisesta?

- Hei, minä täällä, esittäydyin äänellä, joka kuulosti hyttysen ininältä. Rykäisin ja yritin uudelleen. – Henriikka täällä. Sä olit soittanut.
- Niin olin, Sara sanoi enkä pystynyt kahdesta niin lyhyestä sanasta päättelemään mitään. Niinpä tartuin härkää sarvista.
- Oletko sä mulle vihainen?
- En mä taida enää olla, hän sanoi ja helpotuin niin, että polveni alkoivat tuntua huterilta ja istuin alas.
- Mä ajattelin, että sä olit, kun susta ei kuulunut mitään.
- Mä olinkin aluksi – siis jätitkö sä niin kuin mutkin samalla kuin Teemun? Olisit sä voinut kertoa.
- Mä pelkäsin, että sä puret multa pään pois Teemun takia, tunnustin.
- Äh, en sentään. Tai ehkä mä ihan aluksi oisin voinu purrakin, mutta en mä nyt enää.
- Teemu alkaa olla toipumassa, oletin. Hän oli vähentänyt soittelemistaan, kun minä olin ruvennut rajoittamaan vastaamista.
- No en tiedä. Sais olla paremmin. Alkuun se oli ihan romuna, mutta kyllä sen nyt mun mielestä olis pitäny jo vähän ryhdistäytyä. Se alkaa ottaa mua pattiin. Siitä mä olin loukkaantunut, ettet sä katsonu asialliseksi sanoa mulle mitään siitä, että sä aiot jättää sen.
- Se kävi niin äkkiä, sanoin ja nauroin ihan siitä ilosta, että me saattaisimme edelleen olla ystäviä.
- Mintullako sä asut?
- Jep, ainakin toistaiseksi. Vaikka täällä on kyllä aika ahdasta.
- Haluatko sä tulla tänne pariksi yöksi?
- Voi, haluan! huudahdin ennen kuin ehdin edes miettiä. – Siis, ei, täällä on ihanaa, mutta viikonloppu on tulossa, eikä nää mene töihin eikä päiväkotiin… ja mäkin pelkään, että ne kyllästyy muhun.
- Sä voit tulla vaikka heti!

Sara oli kuitenkin lähdössä illaksi töihin Tuoppiin, joten sovimme seuraavasta illasta. Minusta tuntunut miellyttävältä mennä kyläilemään omin nokkineni. Sitä paitsi ajattelin, että olisi parasta antaa hänelle vähän aikaa siivota, ennen kuin yrittäisin sopia hänen sohvalleen. Olin jo nähnyt silmissäni mielikuvan, jossa heräsin Saran vaaleanpunaiset pitsirintsikat kurkkuni ympärille kietoutuneina. Vai olikohan kyseessä ennakkoaavistus? Entä jos Sara yrittikin huijata minut asuntoonsa, jossa Teemu odottaisi minua? Äh, olin vainoharhainen.
- Nähdään huomenna, lupasin. Olin varma siitä, että nykyinen isäntäväkenikin olisi hyvin onnellinen tästä asiainkäänteestä, paitsi ehkä lapset.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   1.2.12 18:11:03

Niin joo, ja Henriikan tarinahan alkaa tästä, sillä ei vielä ole sivuja.

Päivämäärä:   1.2.12 18:37:29

Oi tää oli piristävä pätkä. Mä toivon, että Teemulle käy yhtä hyvä flaksi kun mun miehelle ja se löytää itelleen uuden naisen. Niin munkin mies onnistu tekemään, ja nyt oon ihan rikki ko näin ne tänään yhessä ja *itkuparkua*...

Emmä tiedä... Mä meen lukemaan vanhoja juttuja, että saan jotain tekemistä, kun ei tähänkään uskalla pyytää ekstrajatkoa tämmösen asian vuoks... Vaikka tekis kyllä mieli...

Mutta kyllä noiden vanhojen lukeminen ton veitsen kanssa leikkimisen voittaa (ja kohta tripi salee soittaa mulle ja alkaa paasaamaan fiksumpana, tai sit se tekee sen fb, paitsi jos käy niin, ettei se nää tätä...)

Lähettäjä: salde 
Päivämäärä:   1.2.12 21:32:31

"Minusta tuntunut miellyttävältä mennä kyläilemään omin nokkineni." mahtaisikohan väliin mahtua yksi ei -sana? :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   1.2.12 21:50:55

mahtuis hyvinkin!

Lähettäjä: Moi 
Päivämäärä:   1.2.12 22:42:59

Kerrotkos sennu semmoisen asian että missä järjestyksessä näitä sun tarinoita pitäis/kannattais alkaa lukemaan ku mä en oikee ota nuista selvää ku tarinat on sadalla eri sivulla :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   1.2.12 22:43:57

Moi, noi linkit, jotka laitoin aiemmin, on tapahtumajärjestyksessä.

Lähettäjä: Moi 
Päivämäärä:   1.2.12 22:45:02

hups siellähän ne olikin :D thänks :)

Lähettäjä: plädi 
Päivämäärä:   1.2.12 22:55:20

Ooooij kiitos (: nyt onki sitte urakka eessä ku nuo kaikki lukee c(:

LähettäjäCabriella 
Päivämäärä:   2.2.12 16:31:27

Pitänee lukea nuo tarinat tuolta linkeistä kun tulee tekemisen puute ; D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   2.2.12 17:01:16

Vierailu Saralla oli kuin olisi päässyt bestikselle yökylään. Nautin äärettömästi siitä, miten saatoin kaikessa rauhassa raakata säärikarvani miettimättä, mahtoivatko ne jäädä Viltsun ihmeteltäviksi ja istua iltaa asussa, joka oli sopiva kesäiltaan, muttei perhevierailulle. Iltapalaa ei tarjoiltu kello puoli kahdeksan, vaan leivoimme nakkikääröjä ja juustopasteijoita perjantai-iltana kymmenen aikaan. Ja juttelimme. Ensin epäröin puhua Teemusta, mutta kun aika kului, aloin päätellä, että ehkä Sara saattaisi kuitenkin ymmärtää ja sitä paitsi avautuminen oli hunajaa itsesyytösten raatelemalle sydämelleni.

- Mulla on ihan oikeasti paha mieli Teemun takia, mutta kuukauden kuluttua mun ois ollu vielä vaikeampi lähteä. Tai viikon kuluttua. Seuraavana päivänäkin! yritin selittää.
- Mutta mä en oikeastaan ymmärrä, miksi sä yhtäkkiä halusit lähteä?
- Niin siis Teemuhan on maailman kiltein, aloitin ja ymmärsin sen olevan yksi syy.
- Se on kiltti kuin koira, joka lipoo sun kättäsi, Sara vahvisti.
- Mä tykkään enemmän kissoista, minulta lipsahti, vaikken ollut ajatellut sanoa mitään sellaista.
- No aika kauan sulla kesti huomata se.
- Niin, liian kauan, huokaisin. – My bad. Mutta en mä sen takia sitä jättänyt vaan siksi, että mä yhtäkkiä vertasin… tajusin, että…
- Vertasit sitä kehen? Onko sulla joku toinen? Sara kysyi ilme terävöityen.
- Ei!

Sellaista en voinut antaa hänen luulla.
- Mä löysin mun vanhan päiväkirjan. Se oli muuttokuormassa. Mä olin kirjottanu sitä joskus, kun olin nuori ja idioottirakastunut, ja mä tajusin, etten mä ollut koskaan pitänyt Teemusta puoliksikaan yhtä paljon. En mä tehnyt sitä tahallani – mä en vaan muistanut!
- Vertaatko sä mun veljeä johonkin teini-ihastukseen?
- En mä sitä vertaa vaan mun fiiliksiä!

Sain selitellä Saralle jonkin aikaa saadakseni hänet uskomaan että ei, en luullut enää hullaantuvani kehenkään samalla lailla kuin teininä ja että todennäköisesti juuri siitä syystä harkitsin juuri parhaillaankin vakaasti, etten enää koskaan seurustelisi kenenkään kanssa.
- Älä höpsi. Lähdetäänkö jonnekin ulos? Sara kysyi innostuen ja harhautuen sopivasti harhapolulle.
- Kuule ei. Ensinnäkin mä olin tosissani ja sitten mulla on vähän rajoitetut rahavarat nyt.

Emme siis lähteneet minnekään ennen kuin seuraavana päivänä, kun Saralla oli ratsastustunti. Minulla ei ollut mitään muuta kuin aikaa ja mielelläni kulutin siitä muutaman tunnin tallilla, joskin oli ikävää nähdä Tenttu yksinään pienessä tarhassa eristettynä muista. Se näytti ikävystyneeltä, ja ellei minulle olisi tullut niin paha mieli koko sanasta, olisin sanonut elämänhaluttomalta. En käynyt rapsuttelemassa sitä, sillä pelkäsin, että se jäisi kaivaten katsomaan perääni, enkä ollenkaan kaivannut sellaista.
- Miten se paranee? kysyin kuitenkin Saralta, sillä Vappu ei ollut tallilla, enkä voinut kysyä häneltä.
- Mä en oikeen tiedä, en oo törmännyt Vappuun vähään aikaan, hän sanoi ja siihen sain tyytyä.

Selvisin tunnin katselemisesta ilman ylitsepääsemättömiä intohimoja ja tallin jälkeen Sara sanoi, että hänen pitäisi pistäytyä pariksi tunniksi töihin. Akbarila oli kiinni heinäkuun viikonloput, sillä ihmiset olivat mökeillä eivätkä kodeissaan tilaamassa pizzoja, mutta Tuopilla oli terassi ja siellä oli hulinaa.
- Mä voin pestä vähän pyykkiä, lupasin toivoen, että Sara kieltäisi. Toisen ihmisen pyykkikorin käsitteleminen ei houkutellut kovin paljon.
- Älä, mä hoidan rytkyni itse. Tee mieluummin jotain ruokaa niin syödään, kun mä tulen. En mä ole kuin sen aikaa, että terassi hiljenee ja se menee varjoon jo kuuden aikaan.

Pengoin Saran pakastelokeron ja kaapit, sillä en voinut ilman avainta lähteä kauppaan. Pizza ehkä oli vihoviimeinen, mitä Sara toivoi syödäkseen, mutta jotenkin mielikuvitukseni tyssähti sen jälkeen, kun olin tullut ajatelleeksi sitä. Pizza ja Sara jotenkin kuuluivat yhteen. Ja ainahan saatoin yrittää lyödä Akbarin hänen omassa lajissaan. En tiedä, onnistuinko täydellisesti, mutta kyllä me vatsamme saimme täyteen.

Päivämäärä:   2.2.12 17:54:35

Mäkin tahdon kaverin, jonka luokse voin paeta nyt. nimim. eilisillasta asti kestänyt fiilis: http://lirama.net/song/262123

Lähettäjä: EpE 
Päivämäärä:   2.2.12 21:48:22

Kylläpä täällä tuntuu kaikilla olevan rakkaushuolia. Itsellä samoiten pystyy samaistuun Teemuun ja myös Henriikkaan..

Ittellä suhde kaatu siihen, että ukon vanhemmat ei hyväksyis meidän yhdessäoloa kun ollaan aiemmin seurusteltu ja asuttu yhdessä. Mies ainuana poikalapsena ja fiksuimpana/kilteimpänä lapsena ei tahdo loukata vanhempiaan, joten minä sain jäädä. Ois vaan helpompi hyväksyä asia, jos tietäis sen täysin olleen miehen oma päätös eikä se olis sitä ennen todennu rakastavans minua... Eikä elämää helpota että ollaan samassa koulussa ja samassa työpaikassa. Sunnuntain painetaan kaksistaan duunia =/
Miks elämän täytyykin olla näin perseestä?

Flanu: Jos yhtään lohduttaa, niin täällä on painittu tuon saman fiiliksen kanssa jo useamman viikon.

Lähettäjä: EpE 
Päivämäärä:   2.2.12 21:50:06

Niin joo, unohtu ihan tarinan kommentointi....

Pätkä oli mukava, onneks Sara on fiksu ja pysyy Henun kaverina kaikesta huolimatta (pysyyhän?).
Ihana lukea tarinaa josta ei tahdo löytää kirjoitusvirheitä =)

Lähettäjä: des 
Päivämäärä:   3.2.12 08:59:02

Meillä ei oo ruttuja rakkauressa, ruttu on vaan Haagan auton konepellissä jonka se ajoi itäväylän päässä volkkarin kylkeen toissa-aamuna. Ei pidä kitka tollasella pakkasliukkaalla ei. Aika surullisen näköiseksi voi pieni viininpunainen siitin muuttua pienessäkin vauhdissa .<

Lähettäjä: tölkki 
Päivämäärä:   3.2.12 16:36:20

Meilkään ei, meil menee sangen kivasti =)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   3.2.12 17:45:42

Johan oli taas sujuvaa työmatkaliikennöintiä täällä tänään :x 1½ tuntia meni parinkymmenen minuutin matkaan.
---------------------

Sunnuntaina ajattelin rakentaa meille kunnon brunssin – Saralla oli jääkaapissa kuohuviiniä, jonka voisi juoda sen kanssa – mutta yllätysmomentti ja sitä myötä innostukseni meni, kun heräsin vasta siihen, miten hän kolisteli keittiössä.
- Mä ajattelin herätä ennen sua, keittää lattea ja tehdä munakasta ja silleen, sanoin pahoillani ja nousin istumaan sohvallani. Se oli nukkumiseen paljon parempi kuin Mintun ja Viltsun sohva, ehkä siksi olinkin nukkunut niin makeasti. Sara vastasi jotain, mistä en ihan saanut selvää, mutta hän kuulosti niin hyväntuuliselta, että kuittasin sen vain ilmoittamalla ottavani suihkun.

Kun kävelin ulos kylppäristä kuivaten hiuksiani, Sara istui juomassa kahvia ja katsoi minua jotenkin omituisesti.
- Mikä hätänä? kysyin ja kaadoin itsellenikin.
- Mä sanoin Teemulle, että se voisi tulla käymään, hän tunnusti kursailematta sen enempää.
- Etkä, huudahdin kauhistuneena.
- No miksen olisi? Sä olet jättänyt sen yli viikko sitten, ettekä te oo tavannu sen jälkeen silmäkkäin.
- Ja hittoako se sulle kuuluu?
- Ei kuulukaan, musta se olisi vaan oikeus ja kohtuus.

Minun teki mieli kirota, heittää tyttöä kahvipannulla ja muuta vastaavaa, mutta marssin sen sijaan kiireimmän kaupalla pukeutumaan. Ensimmäinen ajatukseni oli päästä mahdollisimman vikkelästi ulos asunnosta ja suunnitelma b käsitti sen, että olisin ainakin vaatteissa ja ihmisen näköinen, ellen ehtisi karkuun ennen Teemun saapumista. En ehtinyt. Ovikello soi ja ovi kävi siinä vaiheessa, kun vielä hankasin hiuksiani kuiviksi, joten en voinut muuta kuin vaihtaa hiusharjan puuteriin ja ripsiväriin ja marssia kohta esiin. Tietenkin oli vain oikeus ja kohtuus, ihan kuten Sara oli sanonutkin, että kohtaisin Teemun silmästä silmään. Olisin kuitenkin halunnut itse päättää ajan ja paikan.

- Hei… Teemu sanoi nähdessään minut, enkä tiennyt, miten hän oli ajatellut jatkaa, sillä lause loppui selvästi kesken. ”Kulta?” ”Henriikka?” Äärettömän kamalalta hän kuitenkin näytti, siksikin olisin halunnut tavata hänet vasta, kun hän olisi päässyt takaisin jaloilleen. Mutta tässä nyt olimme, eikä tästä oikein päässyt mihinkään.
- Hei, sanoin jäykästi, istuin ja otin kahvini, joka oli jäähtynyt.

En tiedä, mitä Teemu – tai sen paremmin Sarakaan – oli kuvitellut saavuttavansa tällä, mutta mitään kummempaa ei tapahtunut kuin että Teemu ja minä toistimme puhelimessa jo kymmeneen kertaan toistamamme fraasit Saran katsellessa kuin teatteriesitystä. Niihin ei ollut tullut mitään lisää, ne oli hiottu jo täydellisiksi, eikä Teemu edelleenkään osannut missään kohden antaa periksi ja tunnustaa tappiotaan. Pisteen laittaminen tälle keskustelulle jäi selkeästikin taas minun niskoilleni. Nyt en voinut yksinkertaisesti painaa puhelimeni punaista nappia, joten lakkasin vain vastaamasta. Minun teki pahaa katsoa Teemua, joka näytti siltä, ettei ollut syönyt, nukkunut tai kammannut hiuksiaan viikkoon, vaikka varmasti Teijo oli pitänyt huolen siitä, että hän oli ainakin viimeisimmän tehnyt ennen töihin tuloaan.

- Anna mulle anteeksi, sanoin.
- Mä en halua, että sä pyydät anteeksi, mä haluan, että sä muutat takaisin mun luokse, Teemu sanoi ja lopultakin hänen äänessään oli hitunen rautalankaa ja silmissään vähän tulta. Mutta jos Sara oli kuvitellut, että tämä tapaaminen saattaisi meidät takaisin yhteen, hän oli väärässä. Väärässä ja myöhässä. Viikko oli tehnyt minulle enemmän kuin Teemulle ja nousin pöydän äärestä. Ainoa vaihtoehto näköjään oli kävellä ulos.
- Kiitti, sanoin Saralle aika lailla purevasti ja kävin hakemassa tavarani.
- No ei sun tarvitse mihinkään mennä! Sara huudahti, ja arvaatte suunnilleen, mitä Teemu sanoi. Sitä samaa.
- Musta tuntuu, että nyt mun pitää, sanoin peläten hetken, että jompikumpi heistä tai molemmat tarttuisivat minusta kiinni eivätkä päästäisi minua. Sellaista draamaa ei sentään päästy näkemään vaan pääsin kaikessa rauhassa ulos asunnosta.

Päivämäärä:   3.2.12 18:24:24

EpE, ihan jees tietää etten oo ainoa. Toi mun mies oli löytänyt jo toisen naisenkin tässä välissä, mutta tänäaamuna tää toinen sitte ilmotti, ettei se olekaan kykeneväinen suhteeseen mun mieheni kanssa. Nyt sit oon ollut ton tukena ja vaan yrittänyt selvitä omien tunteideni kanssa. Minkäs sille mahtaa, kun ite rakastaa niin maan penteleesti, että on vaikea olla ystävä, mutta tahtoo yrittää. Toinen välittää vaan kaverina enää kuitenkin... Jotenkin niin Henumainen olo, tai siis tuntuu, ettei voi keneenkään enää ton jälkeen rakastua tosissaan.

Ja itse pätkän kommentointiin:

Onneks meillä ei oo noin pahasti asiat. Tottakai ite välitän tosta ihan ku Teemu Henusta, rakastan niin perhanasti, etten tahtois päästää tota muuttamaan pois ja mietin vaan, et miten tuun pärjäämään yksin tässä kämpässä sit kun se muuttaa pois. Varmaan pakko hommata joku lemmikki tähän kaveriks.

Ymmärrän varsin hyvin Teemun tuntemukset, mutta ymmärrän myös Henua. Teemu vaan yksinkertasesti on liian kiltti. On munkin mies kiltti, välillä jopa tuntuu, että liiankin, mutta se on silti paljon todellisempi, kun miltä Teemu on missään vaiheessa tuntunut. Teemu on jotenkin liian kiltti ja "täydellinen". Nyt vaan sais Henu pysyä vahvana.

Päivämäärä:   3.2.12 22:49:05

Tölkki oo, kerro lisempää!

Lähettäjä: berry&me 
Päivämäärä:   4.2.12 00:16:45

Hah, mua pyysi tänään Hanna Lund fb kaveriksi :D Vaikka kyse olikin vain tädistä, en ole koskaan tajunnut että se on omaa sukuaan Lund! Eikä sen kutsumanimikään ole Hanna, nauratti kyllä kun tajusin kuka kyseessä. Ensin luulin että oon jossain unessa ja eläytynyt tarinaan taas vähän liikaa..

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   4.2.12 00:25:21

Ei jessus b&m :D Toi oli kyllä päivän paras :D
Ja tsemppiä teille rakkaushuolisille. Kylläpä sitä onkin liikkeellä.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   4.2.12 11:28:54

46. Torilla
Juttelin Saran kanssa puhelimessa vielä myöhemmin sinä samana sunnuntaipäivänä ja hän sai minut vakuuttuneeksi siitä, että hän ei kaikesta huolimatta ollut Teemun puolella eikä yrittänyt väkisin tai väsyttämällä saada minua palaamaan tämän luo. Hän oli vain yksinkertaisesti halunnut nähdä omin silmin, mutta nyt hän oli vakuuttunut.
- Ei sun tarvitse lähteä täältä. En mä enää pyydä Teemua tänne, tai siis tietenkin pyydän joskus, onhan se mun veli, mutta en varottamatta sua ensin.
- Kiva kuulla. Ehkä mä nappaan tosta lupauksesta viikonloppuna, sanoin huojentuneena. Olin kuitenkin myös hiukan loukkaantunut. – Mä taidan kuitenkin mennä takasin Mintulle. Ne on huomenna taas töissä ja lapset tarhassa. Mä en halua uuvuttaa sua mun seuralla.
- Ja Mintun haluat?
- Meillä on pidempi historia, se on tottunut muhun, naurahdin. – Mutta jos sä olet vielä viikonloppuna taas tota mieltä, niin niin olen epäilemättä minäkin.

Emme päässeet kuitenkaan kuin maanantaihin asti, kun havaitsin jotain epämiellyttävää. Havaitsin Teemun. Katselin ulos Mintun ja Viltsun keittiön ikkunasta ja näin hänet istumassa pakettiautossaan kadun varressa ikkunan alla. Tietenkään en pelännyt häntä tai mitään, mutta silti se nosti niskahiukseni pystyyn. Eivätkö kaikki sarjamurhaajaelokuvat alkaneet siitä, miten sarjamurhaaja stalkkasi uhriaan? Hän kuitenkin häipyi siitä ennen kuin ehdin kehittää suurempaa paniikkia, enkä seuraavana päivänä nähnyt pakua. Illalla olin lähdössä ajamaan tallille lähteäkseni Saran ja Luffen kanssa Mustaojalle, kuten tavallista, mutta rapun ikkunan läpi näin Teemun tällä kertaa istuskelemassa pihan puolella. Hän ei ollut piha-alueella vaan sen toisella puolella, nurmikolla, joka oli kai jonkinlaista puistoa. Hänellä oli täysi oikeus olla siellä, mutta silti hän pelästytti minut. En pääsisi rapusta ulos ilman, että hän näkisi minut, enkä halunnut, että hän tulisi puhumaan minulle. Minulla oli vain yksi vaihtoehto: soitin Saralle ja sanoin, etten pääsisikään.
- Sano Peralle, että mä jouduin vahtimaan Mintun lapsia, pyysin.
- Oikeasti?
- Niin, Minttu ja Viltsu joutui ylitöihin, lavertelin, vaikkei kummankaan hommissa juuri ylitöitä tunnettu. Sara ei kuulemma edellisviikolla ollut kertonut Peralle mitään paitsi valkoisia valheita, joten hänen itsensä vakuuttaminen olikin tärkeintä. Ihan sama, samalla valheella kumpikin hoituisi.

Olin aika lailla hermona sen illan ja näin yöllä muutaman piristävän pikku painajaisen. Aamulla lähdin asunnosta yhtä matkaa Mintun, Viltsun ja lasten kanssa. En uskonut, että Teemu olisi jalkeilla niin aikaisin aamusta, mutta varmuus oli paras. Sanoin haluavani lähteä torille ostamaan tuoreita vihanneksia kesäkeittoon, jota lapset kuulemma rakastivat.
- Tarvitsetko sä rahaa? Viltsu kysyi.
- En, on mulla vielä muutama kymppi, sanoin, niin kuin olikin. Olin viikonloppuna tekstiviestitse pyytänyt äidiltä pientä avustusta ja hän oli kuitannut sen ok:lla. Se tarkoitti vähintään kahta kymppiä eli summaa, jonka saisi automaatistakin ulos. Olin nykyään erittäin onnellinen siitä, etten tupakoinut, kun tuskin raaskin tyydyttää suklaanhimoani.

Minttu oli tunkenut minulle mukaan pärekorin, jota hän itse kuulemma aina käytti torilla käydessään ja josta en jotenkin ollut saanut kieltäydyttyä, vaikka se oli äärimmäisen nolo. Yritin piilotella sitä takanani, kun juoksin ratikkaan, mutta aika mahdotontahan se oli. Ei se voinut olla takanani joka suunnasta katsottuna. Joka tapauksessa pääsin sinne asti ilman mitään havaintoa Teemusta ja lysähdin harvinaiselle, vapaalle paikalle. Saattoi olla heinäkuu, mutta töihin menijöitä riitti siltikin melkein vaunun täydeltä.
- Tyttö menee torille, hörähti vanha spurgu käytävän toiselta puolelta ja toivoin, että minulla olisi ollut huppu, jonka sisään mennä piiloon. Saatoin vain yrittää olla sen näköinen, etten kuullut häntä ja miettiä, mitä hittoa hän teki liikkeellä tähän aikaan aamusta. Ei hän ainakaan ainakaan työmatkalla, se oli helppo arvata.

Enempiä kommentteja en saanut ja matkan edetessä aloin miettiä, olinko täysi tampio antaessani Teemun näkemisen vaivata minua tällä tavoin. Eihän hänessä tietenkään mitään pelättävää ollut, ja saatoinko itse asiassa edes olla varma, että olin nähnyt juuri hänet enkä jotakuta toista, ihan viatonta miestä? Pakettiauto tosin oli ihan tunnistettavissa, muistin. Se oli tavallisen mallinen ja värinen, mutta sen kyljessä oli Satumaan ja Tukevan Tuopin nimet. Tosin vain pienellä ja ovessa, mutta olinko minä muka ne kuvitellut? Sitä en uskonut. Toisesta näköhavainnosta en kuitenkaan nyt jälkeenpäin miettien voinut olla satavarma.

Siitä kuitenkin olin varma, että olin molemmilla kerroilla pelästynyt enemmän kuin olisin halunnut. Väkisinkin vilkuilin taakseni pariin otteeseen vielä, kun nousin Hakaniemessä raitiovaunusta pois, ja ylitin kadun mennäkseni pankkiautomaatille. Ei ensimmäistäkään tuttua hahmoa. Yritin komentaa itseni helpottumaan, mutta se onnistui vasta, kun näin pankkitilini saldon. Siellä oli kokonainen satanen. Äidin oli täytynyt olla ystävällisessä pikku pöhnässä laittaessaan minulle rahaa, nyt minun ei tarvitsisi ihan hetkeen kärvistellä ja tankatakin voisin. Aamu alkoi sittenkin tuntua heräämisen arvoiselta ja auringonpaiste lämpöiseltä.

Lähettäjämursuvaara 
Päivämäärä:   4.2.12 12:03:47

Nyt tuli se Jessin Jaakko mieleen!

Lähettäjä: Hiljainen lukija 
Päivämäärä:   4.2.12 12:59:17

Hehe, Teemuun on tiivistetty kaikki negatiiviset hahmot ;) Yhdyn edelliseen, Jaakon piirteitä havaittavissa.. Mutta ehkä Teemu ei sentään ihan niin hulluksi heittäydy?

Päivämäärä:   4.2.12 13:01:39

Hyii, nyt Teemusta paljastuu se kamala menneisyys..

Päivämäärä:   4.2.12 16:53:14

"Ei hän ainakaan ainakaan työmatkalla, se oli helppo arvata." <--- Onkohan tossa yks "ainakaan" liikaa?

Päivämäärä:   4.2.12 18:27:52

des, no sen saman kanssa mä oon jonka kanssa oon nyt jo tovin ollut =)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   4.2.12 18:29:37

Vaihdetaan siihen "ollut".

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   5.2.12 12:37:48

Tori oli minulle suoraan sanoen aika uusi kokemus. Joskus, kun olin ollut pieni, äiti oli lauantaiaamuisin saattanut innostua lähtemään sinne ja ottaa minut mukaan, mutta sellaista oli tapahtunut harvoin, emmekä me koulussakaan olleet vierailleet vihannestukkua kummallisemmassa paikassa. Kiertelin ensin katsomassa kojuja, tosin vältellen haisevia kalatiskejä, ja huomasin ihmetteleväni sitä, että ihmiset oikeasti asioivat ja juttelivat myyjien kanssa. Se tuntui jotenkin tunkeilevalta, kun oli tottunut keräämään itse ostoksensa ja selviämään markettien liukuhihnojen päässä istuvista kassoista parhaimmillaan sanoitta tai lyhyellä kiitoksella. Vähän ajan kuluttua rohkaistuin kuitenkin itsekin kokeilemaan ja muista mallia katsoen ostin purjon ja litran uusia perunoita. Siitäkös innostuin. Kohta minulla oli korissani kaikki, mitä tarvitsin kesäkeittoon ja vähän muutakin – kaikki oli niin jotenkin kaunista ja hyväntuulista. Himmeän kiiltäviä tomaatteja, tummanvihreitä kurkkuja, säteilevän punaisia mansikoita ja samettisia, keltaisia aprikooseja. Tänne tulo oli ollut hemmetin hyvä idea, vaikken tiennytkään, mistä se oli pulpahtanut päähäni.

Sitten joku kosketti olkapäätäni ja muistin yhtäkkiä, että kannoillani saattoi vaania epätoivoinen mieshenkilö. Käännähdin salamannopeasti ympäri – eikä se ollut Teemu.
- No mä katoinkin, että se olet sinä, mutten ollut ihan varma!
Kai, koska olin niin negatiivissa ajatuksissa, luulin ensin seisovani kasvokkain kakkosepäsuosikkini, Alissan, kanssa, mutta sitten ymmärsin, että se olikin Danni. Hmph, ei paljon parempi, ajattelin ja muistin vasta, että hehän asuivat tässä nurkilla. No, niin kauan, kun en törmännyt Camiin ja Jerryyn kuhertelemassa kukkakojulla, sain kai olla tyytyväinen.

- Säikäytinkö mä sut? Danni kysyi huolestuen. Hän näytti erinomaisen kauniilta ja aikuiselta, hiukset kiinni, aurinkolasit otsallaan ja korvarenkaat auringossa kimallellen.
- Puolikuoliaaksi, tuhahdin. Turha sitä oli kieltääkään, sillä varmasti se näkyi. – Mä luulin, että sä oot mun stalkkaava eksä.
- Mikä? Danni huudahti.
- Äh, ei mikään, peruin, sillä mitäpä se hänelle kuului, saati varmaan kiinnostikaan. Mutta taisi kiinnostaa kuitenkin.
- Kuka sua stalkkaa ja miksi?
- Äh, ehkä mä vaan kuvittelen, tasoittelin, mutta en voinut olla vilkuilematta ympärillemme. Ei Teemua.
- Nyt tuut mun kanssa kahville ja kerrot koko jutun, Danni komensi ja tarttui ranteeseeni. Olin kierrellyt keskellä toria sijaitsevaa kahvilaa, josta levisi lähettyville ihana munkkien tuoksu, mutta se oli koko ajan ollut niin täynnä, että olin toistaiseksi vain kävellyt ohi.
- Siellä ei oo tilaa, vastustelin.
- Äh, kyllä sieltä kohta joku lähtee.

En olisi kokemukseni perusteella lyönyt vetoa sen asian puolesta, mutta Dannilla oli selvästikin ollut eri haltijatarkummit. Aurinkoisesta pöydästä, jonka ääressä oli kaksi tuolia, nousi ja poistui kaksi vanhempaa rouvaa, kun me lähestyimme sitä. He jopa ottivat roskansa mukaan ja veivät ne roskikseen.
- No niin, istu tohon ja varaa meille paikat, mä haen meille kahvit ja munkit, Danni sanoi ja nosti korini toiselle tuolille. Että hänen piti sekin nähdä. Vaikka noin vihanneksia täynnä se tuntuikin jotenkin ihan pätevältä ja sopivalta kauppakassilta.
- Kahvi riittää, sanoin kiireesti. – Mä olen törsännyt melkein kaikki rahani jo.
Se ei ollut ihan totta, mutta äkillinen varattomuus oli saanut minut säästeliääksi. Sitä paitsi ruoan hankkiminen Mintun ja Viltsun perheelle, joka oli ruokkinut minua jo päiväkausia, tuli prioriteeteissa ennen kaupungin parastakin munkkipossua.
- Mä tarjoan, Danni huikkasi olkapäänsä yli.

Aurinko paistoi jo kuumasti ja jalkani tuntuivat huokaisevan helpotuksesta, kun ojensin ne suoriksi eteeni niin, että lauma tummanharmaita puluja kiiruhti kauemmas mukulakivillä. Hitto, olivatko sääreni muuttuneet pullukoiksi? Ojentelin ja taivuttelin nilkkojani yrittäen arvioida ja minun oli ikäväkseni päädyttävä siihen, että kyllä ne olivat. Hemmetti. Hemmetin hemmetti. Sitä se toimettomuus teetti, ja kaljankiskonta mökillä. Onneksi ainakin viimeksi mainittu oli nyt ohitse.
- Meidän äiti on ollu täällä töissä, sanoi Danni laskiessaan pöydälle tarjottimen, jolla oli kaksi pahvimukia ja kaksi munkkipossua pahvilautasilla. Hämmästyin niin, että unohdin sääreni.
- Täällä? toistin. – Sehän on lääkäri!
- Ennen sitä tietysti, kesätöissä.
- Jaa jaa, sanoin tuntien itseni tyhmäksi. Tuskinpa Jessi oli lääkärinä syntynyt.
- Kerro nyt, miksi sä hyppäsit puoli metriä ilmaan, kun mä koputin sua olkapäälle.

LähettäjäCabriella 
Päivämäärä:   5.2.12 12:43:26

Jatkoa :>

Lähettäjä: Az 
Päivämäärä:   5.2.12 17:13:19

Hih, hauskaa tavata taas Dannia! Tuntuu, että kuulisi pitkästä aikaa jostakin ihanasta, vanhasta ystävästä ja hänen kuulumisistaan :)

Päivämäärä:   5.2.12 18:22:31

Jeee Danni!

Lähettäjä: berry&me(puhelin) 
Päivämäärä:   5.2.12 23:02:08

Jee Danni täältäkin! Just luin sen kolmivuotissynttäreistä ja kesti hetken kuvitella se aikuisena. Paitsi en kait mä koskaan pääse yli noista ajoista kun nää vasta osti Mustaojan.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   5.2.12 23:03:59

Mä muistan ikuisesti, miten mä Dannin ollessa pieni olin Kreikassa lomalla ja koko ajan osu silmä ihaniin pikku mekkoihin, jotka oisin voinu ostaa sille :D

Lähettäjä: palikkA- eikirj. 
Päivämäärä:   6.2.12 14:29:47

Lisää sennnu lisää!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   6.2.12 19:04:06

Mietin yhden haukkauksen verran, ennen kuin aloitin.
- No, mä muutin reilu viikko sitten pois mun poikaystävän luota… eikä se ottanut sitä kauhean hyvin. Nyt mä oon kahtena päivänä nähnyt sen vahtaamassa meidän taloa, tai siis Mintun taloa. Mä olen nyt asunut siellä.
- Oi, mitä Mintulle kuuluu? Danni huudahti.
- Hyvää vaan, sanoin loukkaantuneena siitä, että ensin minut houkuteltiin avautumaan ja kun aloitin, sivulausekin Mintusta osoittautui kiinnostavammaksi.
- Meidän pitäisi joskus tavata sen kanssa. Mutta miksi se hyypiö sua vakoilee? Danni palasi minuun.
- Kai se haluais jutella… mutta mä olen jutellut sen kanssa joka päivä, ja monta kertaa, ja nokikkainkin, enkä mä enää jaksa toistaa niitä samoja asioita.
- Se ei halunnu erota? Danni sanoi myötätuntoisesti.
- Ei tainnu, ei, lausahdin minä sarkastisesti.
- Omistushaluinen luonne?
- Tiedä nyt oikein siitäkään. Umpirakastunut, huokaisin ja lisäsin kiireesti. – Ellei se nyt kuulosta liian itserakkaalta.
- Miksi kuulostaisi? Danni kysyi eikä se kuulostanut sarkastiselta. – Jos se oli niin umpirakastunut niin säkö et sitten ollut? Oliko se sulle paha?
- Ei. Ei ollut. Ja mä en ollut. Siksi mä sen jätinkin. Mä en ole ollut kehenkään rakastunut sitten…

Keskeytin, kun tajusin, kenen kanssa olin nokikkain. Hitto vie, en kyllä Jerryn siskolle alkaisi puhua hänestä, en etenkään tähän sävyyn. Mintulle saatoin puhua ja olla rehellinen, hänhän tiesi pääni sisäiset asiat muutenkin, mutta Danni ei.
- Ikiaikoihin, täydensin laimeasti. – Siis todella, vakavasti rakastunut.
- Miksi sä sitten olit sen kanssa? Tai sori, ei kai ole mun asia kysellä.
- Ei mua haittaa, totesin huomatessani, että ajatukseni selkenivät, kun yritin pukea niiden kiemuroita Dannin ymmärrettäviksi sanoiksi. – Mä kai alkuun ajattelin, että kyllä se siitä. Ja olinhan mä alkuun rakastunutkin. En vaan muistanut, miltä tuntui olla rakastunut varpaankynsiä myöten. Ja sitten, kun mä tajusin, ettei tää ole kuin kalpea aavistus, mä en voinut jäädä.

Siinä, se oli jo aika hyvin kiteytetty. Dannikin näytti tyytyväiseltä saamaansa informaatioon.
- Et tietenkään, kuka nyt laimeeta kädenlämpöä kaipaa, jos tietää paremmastakin, hän sanoi lohduttavasti. – Ja nyt se vainoaa sua? Mitä sä aiot tehdä?
- Kai mä vaan yritän vältellä sitä. Ehkä mä yritän löytää jonkun muun, jonka sohvalla loisia sen aikaa, että Teemu kyllästyy.
- Niin, säkö olet asunnoton?
- Asunnoton, työtön, rahaton, miehetön, luettelin iloisesti. Listassa ei ollut muuta iloista kuin viimeinen kohta ja sekin vain, koska se tarkoitti ilman Teemua.
- Voi surkeus, Danni sanoi osaaottavasti. – Ja sun vanhempien kanssahan sä et oikein tainnut tulla toimeen.
- Niin. En. Että se siitä. Mitä sulle kuuluu? vaihdoin nopeasti puheenaihetta, vaikka hitot se minua kiinnosti. Minusta kuitenkin tuntui siltä, että olimme puhuneet tarpeeksi kauan minusta.
- Mitäs minä. Mä olen töissä – paitsi tänään, kun jouduin viime viikolla tekemään niin paljon ylitöitä – ja Alissa minä asutaan tossa ihan kivenheiton päässä.
- Missä sä olet töissä? kysyin kertomatta, että tiesin kyllä, missä he asuivat.
- Yhdessä maahantuontifirmassa Konalassa. Vähän inhottava työmatka täältäpäin kaupunkia, mutta toisaalta siellä on ihan kivaa.

Rupattelimme vähän aikaa Dannin asioista, ja Alissankin siinä samassa, mutta päätin arvata aikani, ennen kuin päästäisiin Jerryyn asti.
- Mun pitää varmaan ruveta lähtemään, sanoin ja ryhdistäydyin.
- Ai, tylsää, Danni sanoi. – Kuule, sä voit tulla meille, jos se jäppinen ei lakkaa vaivaamasta sua.
- Ei kiitos, sanoin varmasti. – Alissa ja minä ei olla mitenkään ylimpiä ystäviä.
- Alissa on pahoillaan, Danni aloitti ja sitten sain kuulla, miten pahoillaan Alissa olikaan. Danni oli hyvä, se minun täytyi myöntää. Hän todellakin osasi puhua uskottavasti.
- Se saa olla ihan niin pahoillaan kuin haluaa ja mä olen sanonut sille, että mä annan anteeksi ja blaa blaa blaa, mutta mä en todellakaan aio ängetä sen sohvalle nukkumaan, sanoin.
- Ei sun tarvitsisi olla sohvalla, meillä on nyt yksi tyhjä huone. Mutta kyllä mä ymmärrän. Mutta hei! Sähän voit mennä Mustaojalle! Danni keksi ja hypähti tuolillaan.
- En voi, nauroin. – Miksi hitossa mä sinne menisin?
- No sehän on täydellinen piilopaikka! Ei kai se sua osaa mennä jostain ulkokunnasta etsimään?
- Ei takuulla, sen paremmin kuin Hakaniemestäkään, myönsin.
- Ja Almalla on kesäloma, sä voisit hoitaa tallia etkä lojua hyväntekeväisyystapauksena!
- Niin, Vesku sanoi siitä jotain jo, kun se kuuli, että mä jäin työttömäksi, muistin ja sitten jouduin kuitenkin luopumaan lähtöajatuksesta ja kertomaan kaiken Tentusta, Sarasta, Luffesta ja tiistaivalmennuksista.

- Musta olisi loistoidea, jos sä menisit sinne, Danni sanoi taas vähän myöhemmin.
- No en mä voi yhtäkkiä soittaa ja kysyä, että saako teille muuttaa, järkeilin toisesta näkökulmasta, kun ensimmäinen ei ollut näköjään mennyt perille.
- Totta kai voit, jos Vesku kerran on jo puhunutkin sulle aiheesta. Ne alkaa olla vähän vanhoja, tiedäthän sä. Ja eikö Mintulla ole aika pieni asunto?

Värähdin muistaessani, miten pieni.
- Kaksio. Ne neljä nukkuu makuuhuoneessa ja mä olohuoneen sohvalla. Aina siihen asti, kun lapset herää.
- Ja lapset ei taida olla kovin aamu-unisia.
- Nää ei ainakaan ole.
- No niin. Mä voin soittaa Veskulle vaikka heti ja katotaan, mitä me saadaan sovittua, Danni ehdotti. Minun oli pakko myöntää, että vaihtoehdossa oli tiettyä viehätystä.
- Mä en ole eläessäni hoitanut tallia niin, että se siitä, sanoin kuitenkin.
- Mutta etkö sä ole ratsastanut ikuisuuden, ja sulla on ollut oma hevonenkin? Danni kysyi silmät pyöreinä.
- So? Kai sä olet kuullut sellasista hemmotelluista tyttölapsista, kysyin kuivasti. – Mä en ole putsannut karsinaa kymmentä kertaa yhteensä. Mä joskus autoin Minttua sillon, kun se teki teillä viikonlopputalleja ja sillä aikaa, kun mä tuhrasin yhden boksin kimpussa, se oli ottanut lopputallin.
- Älä hitossa!

Dannin hämmästys oli melkein huvittavaa ja virnistäen vakuutin puhuvani totta.
- Mutta ei sun tarvitse siitä stressata, hän sanoi sitten. – Nythän on kesä. Ei siellä seiso tallissa öitä kuin orit, ja sitten jos on aikanen kisoihin lähtö. Mutta kisat on useimmiten viikonloppuisin ja sillon Almallakin olisi joka tapauksessa vapaata. Musta tää olisi ihan loistava idea! Vanhukset sais hevosenhoitoapua, sä saisit fiksun piilopaikan siltä idiootilta, ja eihän tässä nyt kuitenkaan monta viikkoa enää oo heinäkuuta jäljellä. Ehkä se sinä aikana luovuttaa ja unohtaa sut!
- Ehkä, sanoin hitaasti, sillä kaikki tuo alkoi lause lauseelta kuulostaa järkevämmältä. – Mutta mitä Jessikin sanoisi?
- Arvaa vaan, nukkuuko se mieluummin ohi aamuruokinnan? Hei, mä soitan Veskulle! Danni maanitteli hapuillen jo laukkuaan ja minä annoin periksi.
- Voithan sä kysyä siltä, mitä se ajattelisi asiasta, lupasin. Tuskin Vesku peruisi puheitaan, joten tiesin kyllä mihin olin pääni pistämässä, mutta miksi oikeastaan ei? Pari viikkoa maaseudulla karussa jäähdyttäisi varmaan mukavasti Teemun tunteet ja minä lakkaisin rassaamasta ystävieni vieraanvaraisuutta.

Lähettäjä: Az 
Päivämäärä:   6.2.12 19:41:13

JEEEEEEE!!!!!!!! :DDD Mustaoja, here we go again!

Lähettäjämursuvaara 
Päivämäärä:   6.2.12 19:43:41

Nyyyyt näyttää hyvältä!!

Päivämäärä:   6.2.12 19:46:13

jessss!!!<3 :)

Lähettäjä: Lasikannu 
Päivämäärä:   6.2.12 21:10:47

uulalaaa, kohta ollaa taas mustaojalla ! :)) <3

Lähettäjä: :)) 
Päivämäärä:   6.2.12 22:14:32

JEIJ!

Lähettäjä: Sndy 
Päivämäärä:   6.2.12 22:46:13

Jess ihanaa !!! Tätä on odotettu!

Mutta kamalaa että Vesku ja Jessi on vanhoja eihän ne voi :D Ja pikku Danni aikuisena!

Ja en ookkaan aiemmin tajunnu että Jessihän on salee joku mun ex työkaveri Hakaniemestä :D

Päivämäärä:   6.2.12 23:16:29

JES! (muuta en sano)

Päivämäärä:   7.2.12 09:02:03

nåniin, tulihan se sieltä. mä odotin tätä siitä asti kun vesku mainitsi asiasta...

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   7.2.12 16:52:23

47. Paluu Mustaojalle
Alle kahdeksan tuntia siitä, kun olin sanonut Dannille ehdottoman ”ein”, olin jo matkalla Mustaojalle. Olin toki valmistanut isäntäväelleni lupaamani kesäkeiton ja kertonut sitä syödessämme Dannin tapaamisesta ja sen seurauksista, sekä tietenkin siitä, miten olin nähnyt Teemun pyörimässä heidän talonsa nurkilla. Minttu oli järkyttynyt viimeisestä mutta muuten hän oli ikionnellinen puolestani.
- Ihan loistojuttu sulle! Teemu ei ikinä löydä sua sieltä! Ellei Sara juorua, tietenkin.
- Eiköhän me voida luottaa Saraan, arvelin yrittäen arvioida, paljonko Mintun ilosta liittyi puhtaasti minuun ja paljonko siihen, että he saisivat olohuoneen takaisin omaan käyttöönsä.
- Ja että sä saat hoitaa hevosia ja ratsastaa niillä… mä olen niin kateellinen!
- Ja minähän en niillä ratsasta, pilaan ne vaan. Mä luulen, että mä vien niille kaurat aamuisin ja iltaisin ja se on sitten siinä. Ja kai mun sitten pitää hoitaa jotain siivous- ja ruoanlaittojuttujakin yösijani eteen, huokaisin. Se ei kuitenkaan tuntunut ylivoimaiselta. Sitähän olin tehnyt täälläkin, koska minulla oli omatunto. - Ehkä mä keksin siellä jonkun asumisjärjestelyn, ennen kuin se Alma tulee takaisin töihin niin, ettei mun tarvitse palata teidän nurkkiin.
- Sä saat palata meidän nurkkiin ihan koska haluat, Minttu vakuutti ja Viltsu nyökkäili vieressä.

Mietiskelin sitä asuntoasiaa matkalla. Jospa Vesku haluaisi kirjoittaa minulle jonkinlaisen työsopimuksen, jonka voisin esittää ihmisille, joiden asuntoja haluaisin vuokrata. Eihän heidän tarvinnut tietää, että hommaa oli vain pariksi viikoksi ja että sen jälkeen humpsahtaisin asumaan tuilla, kunnes löytäisin oikeita töitä. Ja tietystihän minulla olisi hyvää aikaa etsiä töitä Mustaojalla ollessani, vaikka eipä se tähän astikaan ollut ajanpuutteeseen kaatunut vaan siihen, ettei sopivia ilmoituksia tullut vastaan.

Danni oli luvannut tulla illalla Mustaojalle myös ja automaattisesti laskin autot pihaan kääntyessäni. Yksi, kaksi, kolme. Veskun, Jessin ja Dannin. Hyvä, siinä oli ihan sopiva määrä. Silti minulla oli vähän epämiellyttävä olo. Noloahan tämä oli. Mutta toisaalta, olinhan jo kauan aikaa sitten kuullut tarinoita siitä, miten Mustaojalle raahautuivat siipirikot, rataraakit ja päähän potkitut. Kai minä sellaiseksi saatoin laskea itsenikin, ja muutamasta viikostahan tässä vain puhuttiin.

Hämmennykseni katosi, kun Vesku tuli sisältä ja tarjoutui auttamaan tavaroideni kantamisessa.
- Ei näitä kaikkia tarvitse viedä sisään, en mä täällä niin kauan ole, sanoin vilkaisten häpeissäni täyttä takapenkkiä. Olin varsinainen Kassi-Alma.
- Ja höpsis, ei auto ole mikään vaatekomero. Entä sun huonekalut? Kirjat? Muu semmonen?
- Enimmäkseen mutsin luona. Mutta ota nyt sitten nää, mä tuon loput vähän kerrallaan, kunhan ehdin, sanoin antaen Veskulle kaksi isointa kassia etupenkiltä ja ottaen itsekin muutaman. Sitten napsautin auton ovet lukkoon, jottei kukaan erehtyisi avuliaaksi.

Saapumisestani ei tehty suurta numeroa, kuten olin vähän pelännyt ja odottanut. Jessi huikkasi olohuoneesta tervehdyksen ja kysyi, olinko syönyt. Vastasin myöntävästi ja seurasin Veskua, joka oli jo menossa yläkertaan. Kaksosia tai Dannia ei näkynyt.
- Mä menen nyt ratsastamaan Djangon. Sä voit sillä aikaa asettua taloksi, mutta jos tuut sitten tallille niin katsellaan ilta- ja aamutallihommat valmiiksi, hän sanoi ja ymmärsin, että olin kirjaimellisesti tullut töihin. Siis tietenkin olinkin, mutta silloin aikoinaan Vesku oli tuntunut pitävän minusta niin, että olin vähän enemmän odottanut sellaista tervetuloa vaarin tykö – tunnelmaa.

Näin oli kuitenkin hyvä.
- Selvä, sanoin lyhyesti ja yksin jäätyäni aloin katsella ympärilleni huoneessa, johon hän oli kassini tuonut. Se oli tietenkin uusi, kaikki huoneethan täällä olivat uusia. Seinät oli maalattu vaaleankeltaisiksi ja valo tuli katossa olevasta ikkunasta. Järkyttävä parannus niihin pölyisiin kopperoihin, joita täällä oli ennen remonttia ollut. Huoneessa oli kelvollisen kokoinen sänky, vanhan näköinen vaatekaappi sekä pieni tietokonepöytä, ilman tietokonetta tosin. Nostin läppärini sen päälle, meikkilaukun sen viereen ja sitten alkoikin jo tuntua kotoisammalta. Koska Veskulla väkisinkin menisi ainakin tunti, purin myös kassit kaappiin. Oli miellyttävää päästä asettumaan vaihteeksi johonkin. En ollut turhantarkka rytkyistäni, mutta eivät ne erityisen tuoreilta näyttäneet kasseissa asumisen jälkeen. Viikkasin kaiken säntillisiin pinoihin ja totesin, että saisin autosta penkoa vielä esiin yhtä ja toista, esimerkiksi jonkun fleecen kylmien aamujen ja iltojen varalta. Kenkänikin olivat kaikki takakontissa paitsi varvassandaaleita, joita olin viime päivät käyttänyt. Ehkä minun pitäisi pysähtyä vaihtamaan ne johonkin asiallisempaan matkalla tallille.

- No niin, sä tulit, sanoi Danni sydämellisesti ovelta, kun olin saanut kaiken viikattua muovikasseja myöten. Mulkaisin häntä epäluuloisesti, sillä oliko nyt ihan reilua olla noin ylitsevuotavaisen ystävällinen? Haistoin palanutta. Vai olinko vain vainoharhainen?
- Tulin, totesin kuitenkin vain. – Mä taidan lähteä tästä tallin puolelle. Vesku pyysi tulemaan sinne, kunhan oon saanu kamat paikoilleen.
- Okei, mä tuun mukaan!

Lähettäjä: Cabriella 
Päivämäärä:   7.2.12 17:38:03

Jatkoo :D Onko nää hahmot siis oikessakin elämässä?

Päivämäärä:   7.2.12 18:12:28

Plääää. Ei tommoseen kohtaan taas voi jättää! Sä oot JULMA!

Lähettäjä: tripi 
Päivämäärä:   7.2.12 18:33:25

flanu on niitä pahempiakin katkopaikkoja ollut :D

Ja Sennu hei, nyt viimeisen viikon oon jo ollut puolet päivästä painamassa "päivitä"-nappia, koska haluan vain LISÄÄ :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   7.2.12 20:30:36

Cabriella, ei ne oo oikeita, mutta kun tarpeeksi kauan pohtii niiden elämää, ne alkaa tuntua ihan oikeilta...

Päivämäärä:   7.2.12 21:36:00

Mä ainakin jokasella lääkärillä ja tallilla ja kisoissa odotan törmääväni mustaojalaisiin.. :DD

Päivämäärä:   8.2.12 14:09:12

tripi, niin on, mutta toi oli pitkään aikaan tommonen paha paikka!

Päivämäärä:   8.2.12 14:10:31

onko nuilla sivuilla ne tarinat sillee järjestyksessä tiiäkkö mitä tarkotan? :D

Lähettäjä: Sennnu_w 
Päivämäärä:   8.2.12 14:15:03

Hernis, kyllä mä oon yrittänyt pitää ne järjestyksessä, mutta en mee takuuseen, onko kaikki linkkaukset yms. oikein. Siitä on niin kauan, kun oon noi sivut tehnyt, ja oikeastaan pitäisikin laittaa ne uusiksi. Jostain ehkä löytyisi jo sen verran tilaa, että saisi yhdelle sivulle mahtumaan ehkä jopa kaikki.
Joka tapauksessa se linkkilista, joka mm. edellistopicissa taisi olla, on tapahtumajärjestyksessä.

Oliko tossa nyt jotain pahaa? :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   8.2.12 16:58:33

Veskua ei näkynyt kentällä ja katsoin ihmetellen olkapääni yli maneesia. Miksi joku halusi ratsastaa sisällä tällaisena kesäiltana? Vaikka ehkäpä rakennus oli tullut niin kalliiksi, että sitä piti käyttää säällä kuin säällä.
- Ei se siellä ole, se on varmaan mennyt metsään loppukäynneille, Danni sanoi lukien ajatukseni. – Mennään katsomaan varsoja.
- Ei täällä viimeksi ollut varsoja, kun mä kävin, minulta pääsi.
- No sä et sitten varmaan ole käynyt viimeseen kahteen viikkoon. Ne tuli kaikki yhdessä sumpussa tällä kertaa.

Varsoja oli kolme kappaletta ja ne äiteineen asuivat kauimmaisella, vihreimmällä laidunlohkolla. Puuskutin jo puolimatkassa sinne, sillä matka oli loivaa ylämäkeä, mutta yritin peittää sen. Kuntoni ei ollut koskaan ollut kummoinen, mutta sen jälkeen, kun olin lakannut olemasta jaloillani työpäivän ajan, se oli näköjään repsahtanut totaalisesti. Läähätystä on vaikea peittää, mutta Danni oli hienotunteisesti kuin ei olisi huomannutkaan, tai sitten hän oli tosiaan niin koipeliinien lumoissa, että ei nähnyt.
- Kato nyt, miten kultasia pikku eläimiä, hän huudahti ja olivathan ne. Jos kaikki eläinlapset olisi laitettu riviin, en olisi valinnut varsoja ykkösiksi kauneudessa, sillä ne olivat epäsopusuhtaisia ja pattipolvisia, mutta hauskoja ja hellyttäviä ne toki olivat. Danni meni epäröimättä lankojen toiselle puolelle, mutta minä mietin hetken. Yksi varsojen ominaispiirre oli, ettei niillä ollut hajuakaan siitä, ettei ihmiskäsivarsia saanut nipistellä luunkovilla ikenillään ja toinen, että niillä oli aina iso emohevonen, joka kenties vielä tässä vaiheessa katsoi asiakseen puolustaa uutta pienokaistaan vieraalta ihmiseltä. Veskun ilmestyminen metsiköstä ratkaisi asian puolestani.
- Vesku tulee, mä menen katsomaan, mitä se haluaa mulle näyttää, sanoin.
- Äh. No, onhan sulla nyt aikaa paapoa niitä vaikka miten, Danni sanoi kuulostaen pettyneeltä.

Ehdin talliin parahiksi, kun Vesku riisui Djangolta satulan ja sain sen syliini. Hevonen oli ovea vastapäätä olevassa pesuboksissa kahdelta puolen kiinni ja tumma läikkä sen selässä kertoi, miksi taakka paljaita käsivarsiani vasten tuntui kostealta ja lemahti muullekin kuin pelkälle hevoselle.
- Sä voit viedä sen satulahuoneeseen. Pyyhi satulavyö ja vastinhihnat ja irrota satulahuopa, Vesku neuvoi ja pyöräytin silmiäni kääntyessäni menemään. Ellei Vesku olisi ollut niin kiltti ja ellen olisi juuri tupsahtanut Mustaojalle kuin ufosta sädetettynä, olisin saattanut mainita jotain ratsupalvelijan hommista, mutta eipä yhden satulan kantaminen kymmentä metriä minua pahentaisi. Löysin satulahuoneesta tyhjän satulatelineen ja räpläsin jopa hiostuneen satulahuovan irti. Tiesin, että viereisessä rehuhuoneessa oli vesihana, joten kävin siellä pesemässä hienhajun käsistäni pois ja muistin sitten, mitä Vesku oli sanonut satulavyöstä. Nappasin pinosta viikattuja pyyhkeitä päällimmäisen, kuivasin käteni siihen ja palasin täyttämään määräykset pilkuntarkasti, kuten kiltti tyttö ainakin.

Kun palasin talliin, Vesku oli pessyt Djangon selän ja irrotti ketjuja sen riimusta.
- Viedään tää pihalle, hän sanoi ojentaen minulle puolihuolimattomasti riimunnarun pään. En olisi halunnut sitä. Olin kyllä muutaman kerran vienyt Djangoa tarhaan tai tarhasta pois, mutta se oli kuitenkin ori ja suuri ja lihaksikas hevonen. Tämä ei kuitenkaan tainnut olla oikea kohta arastella. Riimun ja varsinaisen narun välissä oli pitkä, jämäkkä ketju ja katsoin sitä epäröiden. Niinä kertoina, kun olin orihevosta joutunut taluttamaan, olin surutta kietaissut sen sen turvan ympärille, mutta nyt, sen omistajan ja ratsastajan katsellessa vieressä, minua alkoi säälittää sen silkinsileä karva. Mitä jos se kiskaisisi ja ketju hankaisi sen kaljuksi? Voisiko se sitten mennä kilpailuihin? Mutta en minä kyllä ihan tällaisenaankaan halunnut sitä ulos viedä. Tiedä mitä se keksisi.
- Laita vaan ketju suuhun, jos sua epäilyttää. Parempi vara kuin vahinko, Vesku sanoi katsellen pohdintaani. Suuhun? Pohdin vähän lisää, kunnes hän kiepautti metalliosan näppärästi kuolainten paikalle. Okei. Tuota minäkin harjoittelisin aamulla. Arvelin, ettei se ollut niin helppoa kuin miltä näytti.

Saatoin hevosen onnellisesti tarhaansa ja ketju tuntui suorastaan nololta, kun se tuskin vilkaisi ympärilleen koko matkalla. Se oli yhdessä jykevistä aitauksista, jotka aina olivat olleet Mustaojan orien aluetta, toisessa oli tummemman ruskea, mustaharjainen hevonen. Kolmannessa oritarhassa oli nuori ori, jota Alissa oli aiemmin ylistänyt uudeksi ykköshevoseksi. Nimeä en kyllä muistanut.
- Tota mä en tiedä, sanoin osoittaen sitä vierasta.
- Se on Feisty. Se ei ole meidän vaan lainassa Hannalta tän kauden ajan.
- Jaha, sanoin. Oli kai jotenkin järkevää lainailla oreja keskenään.
- Ne yöpyy tallissa. Mä en luota noihin nuoriin hulttioihin piiruakaan, ja vaikkei Django varmaan saisikaan päähänsä tulla aitojen yli, saa se mennä niille seuraksi.
- Parempi vara kuin vahinko, sanoin viisaasti ja Vesku naurahti.
- Niin just.

Lähettäjä: BeLLe 
Päivämäärä:   8.2.12 17:36:17

Sennu kuinka vanha olet (kyllä tämä on epäkohteliasta)? Ja oot ihan mahtava kirjoittamaan!

Lähettäjä: YGC 
Päivämäärä:   9.2.12 18:02:37

Mites tä on päässy tippumaan toisel sivulle? :O jatkoo vaan äkkiä, oon iha koukus! JA paras ois et Jerry tulee takas kuvioihin ;)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   9.2.12 20:22:27

Kiitos kiitos :)
Kyllä mä BeLLe olen ihan täysi-ikäinen :D
---------------
Danni oli edelleen varsojen luona, näin hänen punaisen puseronsa, mutta Vesku ja minä palasimme talliin. Vesku haki satulahuoneen hyllyköstä, jossa oli kaikkien hevosten päiväkirjat, minulle yhden tyhjän vihon ja kynän.
- Nyt tehdään niin, että mä teen ja puhun ja sä kyselet ja kirjotat muistiin, hän sanoi.
- Jaha, sanoin ja napsautin kynästä terän esiin. Tämä tuntui vähän suureelliselta, kun tiesin, että hän aikoi ruveta sekoittamaan illan ja seuraavan aamun rehuannoksia, ja ne kaikki oli kirjattu korteille rehuhuoneen seinälle. ”Sekoita hevosten safkat niiden omiin ämpäreihin. Reseptit on seinällä”, kirjoitin, mutta Vesku alkoikin puhua ihan muusta. Hän kertoi, miksi kukin hevonen sai sitä mitä sai – miten paljon ne tarvitsivat energiaa, minkä takia ne tarvitsivat sitä tai tätä kivennäistä tai lisäravinnetta ja miksi seuraava kaveri sai ihan erilaisen annoksen. Kesken hyvin vauhtiin päässeen selostuksen hän vaikeni ja silmäsi merkitsevästi vihkoani. Olin unohtanut sen ja kynän.
- Ai, sä haluat mun tekevän muistiinpanoja ravinto-opista, huudahdin.
- Niin. Sä tulet näkemään näitä hevosia eniten meistä. Sun pitää tietää, mitä ne syö, jotta sä osaat suhteuttaa siihen sen, jos niiden käytös muuttuu.

Minusta oli vähän ylimitoitettua luennoida minunkaltaiselleni hevosten ruokinnasta, mutta ajattelin, että ehkä Vesku kuvitteli minun ammattini takia olevan kiinnostunut ravintoaineista, olkoonkin että hevosten.
- Mitä sun hevosesi söi? hän kysyi saatuaan kaikki ämpärit täytettyä.
- Mitä mutsi milloinkin sai päähänsä, sanoin hetken mietittyäni. Heinä, kaura ja kivennäinen eivät tuntuneet riittäviltä vastauksilta, mutta en todellakaan tiennyt, mitä Tenar oli muuta syönyt ja miksi. Äiti oli vaihdellut sen ruokia jopa kerran kuukaudessa, aina kuultuaan jostain uudesta hienosta jutusta, mutta minä olin yleensä sivuuttanut hänen kirjoittamansa ohjeet ja laittanut sen kuppiin saman kaurakuupallisen kuin ennenkin. Vesku irvisti sanoilleni, muttei kysellyt enempää.

Jaoimme ämpärit itse kullekin hevoselle. Astiat kulkivat mukavasti laitumille ja tarhoihin isopyöräisillä rattailla ja kaikki hevoset selvästikin tunsivat rutiinit ja kävivät omien ruokiensa kimppuun innolla. Kun kaikki olivat saaneet osansa, sai ensimmäisiltä jo käydä hakemassa ämpärit pois.
- Tän kun toistat aamulla niin hyvä on, Vesku sanoi. – Seitsemän aikoihin viimeistään olisi hyvä.
- Selvä, sanoin. Seitsemän oli aikaista, paitsi jos muisti, mihin aikaan olin joutunut heräämään ehtiäkseni aamuvuoroon hänen työpaikkaruokalaansa. Ja ainahan saatoin mennä sen jälkeen takaisin nukkumaan. – Entä noi mieshevoset? kysyin viitaten oritarhojen suuntaan.
- Antaa niiden nauttia kesäillasta. Haetaan ne sisään ennen kuin mennään nukkumaan.

Danni oli liittynyt seuraamme, kun olimme tuoneet varsatammojen ruoat ja nyt hän sanoi lähtevänsä ajamaan takaisin kaupunkiin.
- Etkö sä jää yöksi? Vesku kysyi ja kuulinko pettymyksen häivän hänen äänessään?
- En mä jaksa ajaa täältä töihin aamulla. Vaikka nopeammin se ehkä menisikin kuin kotoa, Danni naurahti. – Mutta mä meen pitämään Alissalle seuraa, kunnes sen tarvii lähteä töihin. Se menee yöksi päivystämään.
- Missäs kaksoset on? kysyin tajuttuani, etten ollut edelleenkään nähnyt Sunnaa ja Sarria.
- Töissä, vastasi Vesku. – Sunna on kassana kylän Siwassa ja Sarri huoltoasemalla. Mutta mahdoitko sä kuullakaan, että ne lähtee nyt syksyllä opiskelemaan?
- Ei mulle oo semmosta kerrottu, mutta miksipä olisikaan, sanoin huolettomasti. Eihän minulla ollut valmennuksissa käymisen lisäksi mitään siteitä Mustaojaan.
- No, ne kumminkin on. Molemmat pääsi Ypäjälle.
- Lopultakin vähän hevostietämystä tähän perheeseen, mutisi Danni ja näytti siltä kuin olisi murjaissut hyvänkin vitsin. – Meidät vanhemmat on pakotettu hankkimaan porvarillinen ammatti. Mistä lyödään vetoa, että joku meistä palaa pyörittämään Mustaojaa ja Sarri ja Sunna sen jälkeen, kun ne on opetelleet hevosista kaiken, rupeaa kirjanpitäjiksi.
- Ihan miten te vaan haluatte tehdä, Vesku lupasi. – Eikä teitä mitään ole pakotettu.
- Painostettu kumminkin.

Annoin heidän kiistellä ja kävelin haukotellen heidän perässään sisään. Olin yhtäkkiä kovasti väsynyt, vaikken ollut tehnyt koko päivänä juuri mitään – paitsi herännyt aikaisin huonosti nukutun yön jälkeen. Nyt ajatus Teemusta puskan takana kyttäämässä tuntui, ei helpommalta tai vähemmän pelottavalta, mutta sentään hyvin kaukaiselta. Jessi oli laittanut iltapalaksi salaattia, jota söimme kermaviilikastikkeen ja patongin kanssa, enkä pystynyt lopettamaan haukottelemista edes syömisen ajaksi. Jessi ajoi minut nukkumaan.
- Painu sänkyyn, että jaksat aamulla nousta, hän sanoi ystävällisesti.
- Kiitos ja anteeksi, sanoin purevasti, mutta haukotus vei terän siltäkin. – Mulla on ollut vähän rankka päivä. Kyllä tää tästä.
- Hyvää yötä, sanoi Vesku ja se oli käsky. Minä menin.

Päivämäärä:   10.2.12 17:27:38

Mua edelleen ärsyttää toi Henu =D Se epäilee koko ajan ihan kaikkia ja yrittää koko ajan piikitellä vastaan. Jotenkin ilkeämielinen melkeinpä =P

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   10.2.12 17:34:30

Eikö me kaikki olla, enemmän tai vähemmän salaisesti vaan? :D
--------------
Tuntui ihanalta käpertyä oikeaan sänkyyn, puhtaille lakanoille. Huokaisin syvään ja vain nautin hetken aikaa, sitten avasin vielä silmäni ja laitoin kännykän soimaan. Hitto. Laturini oli edelleen Teemun luona; tähän asti olin saanut lainata Viltsulta sopivaa. Mutta ehkä täälläkin jollakulla oli sellainen, joka sopisi puhelimeeni. Eiköhän se aamuun asti jaksaisi porskuttaa, ehkä seuraavaankin aamuun. Nukahdin ja heräsin joskus aamuyön tunteina varmana siitä, että Teemu oli löytänyt minut. Sain istua vähän aikaa kattoikkunasta valuvassa laimeassa kesäyön valossa, ennen kuin tajusin sen uneksi. Teemu ei voinut olla täällä. Ei mitenkään. Edes Sara, joka olisi hänelle voinut kertoa, ei vielä tiennyt, missä olin.

Unen saaminen sen jälkeen oli kuitenkin hankalaa, ja olin ihan helpottunut, kun kelloni lopulta kuudelta soi. Olin nukahtanut ja herännyt arviolta parikymmentä kertaa, joten oli helpotus lopettaa se pelleily ja herätä kunnolla. Ehkä olin stressannut sitä heräämistäkin, sillä olin lähinnä helpottunut noustessani pukeutumaan. Voisin vaivaisen tunnin kuluttua palata pehmeään sänkyyni ja jatkaa unia.

Mustaojalaiset olivat sitten viime näkemän hommanneet keittiöön niin hienon kahvinkeittimen, että en olisi uskaltanut koskeakaan siihen, ellei Jessi olisi illalla viime sanoikseen sanonut, että hän ajastaisi sen niin, että saisin kupillisen kuumaa heti herättyäni. Epäluuloisena tökkäsin teräksenväristä kannua, mutta kun se tuntui lämpimältä, rohkaistuin kaatamaan sieltä itselleni kupillisen, ja varsin hyvää ja kuumaa kahvia se olikin. Sen voimin lähdin pihalle.

Koska orien ulos vieminen jännitti minua eniten, aloitin siitä. Tarkemmin sanoen nuoresta Feistystä, jota en ollut vielä koskettanutkaan. Olin ollut jo unten mailla, kun joku oli käynyt hakemassa ne sisään. Hevosella oli pitkänomaiseksi valahtanut tähti otsallaan ja ketjuriimunnaru kuten Djangollakin, mutta se katsoi minua niin lempeästi ja luottavaisesti, kun avasin sen oven, että jännitykseni katosi. Joillain hevosilla oli kyky pujahtaa sydämeeni, ja vaikkei tämä nyt suoraan sinne pyrähtänytkään, se ainakin hävitti päästäni kuvan siitä, miten se heti ovella kohoaisi takajaloilleen, kolauttaisi minua etukaviolla kalloon ja painelisi tielle, missä se jäisi auton alle. Laitoin sille silti ketjun suuhun, kuten Vesku oli eilen näyttänyt ja kaksi minuuttia myöhemmin se oli omassa tarhassaan. Toinen lapsi ei ollut juurikaan hankalampi, saati sitten Django, ja saatoin ruveta jakamaan ruokia. Se sujui kuin tanssi ja ajattelin tyytyväisenä, että ei tämä niin hullua ollutkaan. Kesäaamu oli ihastuttava ja tuntui etuoikeudelta saada olla hereillä ja katsella laumaa toinen toistaan kauniimpia hevosia. Kertakaikkisen elähtyneenä etsin kottikärryt ja talikon ja siivosin saman tien orien karsinat. Nyt juuri olin niin hyvällä tuulella, että kestäisin oman kömpelyyteni tuskastumatta.

Aika kului ihan huomaamatta, kun sitten muistin kerätä ja huuhtoa ruokaämpärit ja huomasin, että vatsani kurisi vasta, kun näin Veskun kävelevän tallille. Hänellä oli ratsastushousut ja saappaat, joten arvelin hänen aikovan ratsastamaan.
- Huomenta, hän toivotti aurinkoisesti. Oikea Isä Aurinkoinen, ajattelin ja nielaisin tirskahduksen.
- Huomenta, toivotin takaisin.
- Oletko sä harjannut niitä vielä? hän kysyi.
- Ei missään välissä ole ollut puhetta harjaamisesta, sanoin säikähtäneenä.
- Niin, ei tainnutkaan. Eikä sun kyllä tarvitsekaan, ei meillä oo ollut semmonen tapana. Ajattelin vaan, kun sä viivyit niin kauan.
- Mä saatan olla hidas, mutta mä olen tässä ensimmäistä aamua, puolustauduin.
- Älä nyt loukkaannu, Vesku nauroi. – Painu sisään aamiaiselle. Mä odotan ja laitan sulle hevosen valmiiksi.
- Häh?
- Mennään maastoon, Vesku sanoi ja käveli ohitseni niin, ettei minulla ollut mahdollisuutta sanoa vastaan, ellen sitten halunnut juosta hänen peräänsä.

Menin siis sisään. Maastoon meneminen kuulosti paremmalta kuin että Vesku olisi jostain saanut päähänsä opettaa minua. Oli eri asia käydä liikuttamassa joku elukka tuosta monilukuisesta laumasta, enkä kovastikaan pelännyt, että Vesku valitsisi minulle valmiiksi sellaisen ratsun, joka haluaisi laukata pukkilaukkaa koko maastoreissun. Tiesihän hän, miten ratsastin ja minkälaisia taukoja minulla oli ollut satulassakäyntieni välillä.

- Millasia munia sä haluat? Jessi huusi keittiöstä heti, kun kävelin sisään.
- Paistettuja, vastasin potkaistuani kengät jaloistani. – Mä paistan itse. Kukaan muu ei osaa paistaa sellasia kuin mä haluan.
- Höh, sitten mä tein ihan turhaan munakokkelia, nainen sanoi pettyneenä ja minä tunsin oloni idioottimaiseksi.
- Miksi sä sitten kysyit? Munakokkeli on mun toiseksi paras vaihtoehto, puuskahdin.
- No tule syömään. Mä menen pukemaan. Vesku lupasi laittaa mulle hevosen valmiiksi.
- Niin mullekin. Meillä ei taidakaan olla kiire, jos sillä on niin paljon hommaa, sanoin kuivasti.
- Kuulenko mä nurinaa sun äänessäsi? Ymmärrätkö sä, että sulle on suuri kunnia päästä Veskun ja mun aamumaastoon mukaan? Jessi kysyi ja vaikka sanat järisyttivät minut pelästyneeksi, koska luulin lausuneeni anteeksiantamattoman loukkauksen, hänen äänensävynsä puhui toista. Ei sillä, että olisi ollut hauskaa olla ilakoinnin kohteenakaan.
- Minkä hevosen se muka mulle laittaa? kysyin.
- Jaa-a, varmaan Teeterin.
- Sehän on vauva!
- No ei se nyt enää ole. Kai sulla on ratsastuskamat mukana?
- Totta hitossa. Mullahan on koko omaisuus mukana.

Päivämäärä:   10.2.12 18:01:29

Teetewin joka riekkui joskus muinoin ;). Vai muistanko mä ihan väärin?

(pst. mun poni on jo ISO, se on huimat 139cm korkea ja oli NIIIIIIIN hieno tänään, että mä oon siitä superylpeä!)

Lähettäjä: Keukeu 
Päivämäärä:   11.2.12 17:34:40

Jei, onpas mielenkiintoista nähdä mihin suuntaan tää kehittyy! Yhtään ei osaa arvata mitä tapahtuu seuraavaksi....

Tämän päivän pätkää odotellessa... =)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   11.2.12 17:39:58

48. Rakoille ratsastusta
Teeter siellä tosiaan minua odotti. Vesku oli laittanut itselleen Remnantin ja Jessille Irkun ja ajattelin mielessäni, että olisin mieluummin ottanut kumman tahansa niistä.
- Koita päästä vikkelästi ja kevyesti selkään, Vesku sanoi minulle.
- Mutta jos mä olen hidas ja kömpelö? veistelin, sillä siltä minusta tuntui.
- Älä ole, sen kärsivällisyydessä on vähän toivomisen varaa selkään nousun suhteen. Mutta sehän on niin pieni, että sä voit suunnilleen astua sinne.

Se ei kyllä pitänyt paikkaansa, vaikka oli Teeter toisiin verrattuna selkeästi matalampi. Minun teki mieli marmattaa vastaan enemmänkin, mutta Vesku, Remun ohjat kyynärkoukussaan, tarttui Teeterin ohjiin ja oikean puolen jalustimeen, joten en voinut kuin siirtyä selkään mahdollisimman huomaamattomasti. Tunsin ilkeän vihlauksen oikeassa takareidessäni, kun ponnistin, mutta se meni ohi päästyäni satulaan. Minua jännitti ihan viittä vaille helvetísti istua niin nuoren hevosen selässä, mutta yritin olla paljastamatta sitä kenellekään, etenkään Teeterille. Kiristin satulavyötä reiällä ja totesin onneksi, että olin onnistunut mittaamaan jalustinhihnat riittävän sopiviksi jo maasta käsin, sillä sitten jo lähdettiin.

Siitä tuli kuitenkin hyvin nautittava maastoratsastus, kunhan päästin unohtumaan ratsuni kokemattomuuden. Se ei juurikaan näkynyt enää, kun pääsimme liikkeelle, vaan se seurasi Irkkua pitkin, rennoin askelin ja rentouduin itsekin. Minusta tuntui hullusti koko matkan ajan kuin olisin ollut Veskun ja Jessin lapsi. Ehkä se johtui siitä, mitä Jessi oli aiemmin sanonut. Hitto, olisinkohan kasvanut erilaiseksi, jos olisin syntynyt heille enkä äidille? Takuulla! Onnellisempi ja taitavampi ratsastaja olisin, ja varmaan muutenkin tasapainoisempi ja parempi ihminen. Ajatusleikki vei mennessään niin, että tunsin ratsastavanikin paremmin kuin koskaan ennen. Olin lähtiessämme ajatellut, etten takuulla uskaltaisi laukata Teeterillä, mutta kun se hetki tuli pitkän, pehmeän metsätien auetessa edessämme, nousin vain hiukan satulasta ja annoin sen mennä Irkun perässä.

- Se oli kivaa, kiitos, huokaisin tyytyväisenä, kun palasimme tallille.
- Hmph, mitä siitä kiittämään. Sä voit hakea seuraavaksi Feistyn niin mä vähän neuvon teitä, Vesku sanoi.
- Mitä sä meinaat? kysyin. – En mä tullut tänne ratsastamaan!
- Mitäs sitten? Meillä on kauheasti liikutettavia nyt, kun noi nuoretkin tuli kesäksi kotiin, eikä sulla tallitöissä pian mene kuin hetki.
- Mutta ei mulla ole varaa maksaa sulle opettamisesta! huudahdin.
- Ei tietenkään, ei tässä siitä ole kyse. Vaan siitä, että mä en ehdi kaikkia ratsastaa ja lapset on töissä eikä niidenkään varaan voi juuri laskea.
- Mutta, aloitin ja vilkaisin Jessiä, joka pudisti hymyillen päätään.
- Älä mua katso. Mä en ole mikään kouluratsastaja, vanha nainen vaan, joka promeneeraa vanhan tammansa kanssa, hän sanoi taputtaen Irkun kaulaa.
- Almakin liikuttaa aina hevosen tai pari päivässä, mutta se on enemmän pelkkää liikuttamista. Nyt mä aion hyötyä siitä, että sä pystyt ehkä vähän enempäänkin kuin ravaamaan ympyröitä, Vesku sanoi.
- Mutta, aloitin taas, mutta hän meni jo ja Teeter otti askeleen Remun perään, joten minulle tuli kiire löysätä satulavyö ja nostaa jalustimet. Päässäni myrskysi hurja määrä ajatuksia, muun muassa, että Feisty oli ori. Että Vesku oli Vesku ja että hän tarjoutui ”neuvomaan” minua. Että tottumattomat lihakseni antoivat jo merkkejä olemassaolostaan. Että olisin hullu, jos kieltäytyisin sellaisesta mahdollisuudesta. Minttu ja Sara tulisivat niin kuolemaan kateudesta!

Niinpä minä ratsastin sitten Feistylläkin. Se oli saman ikäinen kuin Teeter, mutta huomattavasti suurikokoisempi ja enemmän kilpahevosen oloinen. Sen askeleet olivat niin pompottavat, että olin iloinen, kun Vesku kielsi minua istumasta harjoitusraviin ja sen laukka heitteli minua satulasta niin, että pelkäsin uhkaavaa suolisolmua sisuksissani.
- Sun pitää saada parempi tasapaino, Vesku sanoi.
- Et kyllä ota multa jalustimia, sanoin pelästyneenä.
- En, en tän kanssa. Katotaan iltapäivällä Daisyn kanssa.
- Mä en voi ratsastaa kolmea tuntia päivässä! Mun perse kuluu puhki! vastustin pysähtymättä miettimään sanavalintaani.
- Niinkö? No, voidaan me jatkaa huomennakin. Ehkä Sarri ja Sunna ehtii tänään ratsastaa.

Tavallaan en olisi halunnut luovuttaa, mutta housujeni sisäpuolella tuntui siltä, että se oli viisainta.
- Mä en tiennyt, että hommaan kuuluu ratsastamista, sanoin toistamiseen ja annoin Feistylle pitkät ohjat. Kumma kyllä, se ei ollut tuntunut mitenkään orimaiselta selkään, vaikka olin ollut varma, että se hyppäisi kentän aidan yli ja kiidättäisi minut jollekin tammalaitumista. – Ehkä vähän siivousta ja ruoanlaittoa, muttei ratsastusta.
- Kuule, tähän aikaan vuodesta hevoset ja niiden kunto on paljon tärkeämpiä kuin villakoirat nurkissa. Ellei me kilpailla ja näytä, me ei myydä.
- Ai, sanoin heikosti, sillä en ollut koskaan ajatellut hevostilan pitämistä muulta kantilta kuin että olivatpa mustaojalaiset onnellisia ja rikkaita, kun heillä oli niin paljon hienoja hevosia.
- Mennään lounaalle. Daisy kahden maissa?
- Ellen mä ole ihan nahaton, lupasin.

Lähettäjä: Piaff 
Päivämäärä:   11.2.12 18:46:25

Mä rakastan Mustaojaa. <3

Mulla ei nyt pää toimi ollenkaan niin hyvin kuin haluaisin, enkä siis kykene laskemaan tätä itse: minkä ikäinen Teeter on nyt?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   11.2.12 19:06:12

Mä laskin, että 5, ja älkää kukaan pliis laskeko eri ikää :D

Päivämäärä:   11.2.12 23:17:44

Hah hah haa. Lastenklinikalla jälleen. Musta tuntuu, että mä alan olee kohta vakipotilas.. Tipuin hepan selästä trippelin sekaan ja meni selän alimmat nikamat ihan tuusan nuuskaksi, tunto lähti lantiosta alaspäi mut sen pitäis kuulemma palata muutaman päivän kuluessa.
Oispa ees Vesku tohtorina (tai Lauri) mut tääl on vaan tommonen kuivakka tätinen. Mä oon nyt vähän lääkkeissä ja haluun luettavaa!!

Lähettäjä: Figaron_haamu (ek) 
Päivämäärä:   11.2.12 23:31:17

b&m, hui helvata :o
Mun piti sanoo jotain järkevää viime pätkästä mut se kyl katos ton myötä.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   11.2.12 23:57:35

Hui sua b&m :o
----------------
Ensimmäisen ratsastuspäiväni iltana itkin suihkussa kivusta ja kiipesin ullakolle nukkumaan jalat väsymyksestä täristen. Seuraavana päivänä en ollut päästä sängystä ylös. Tiedän, että niin on tapana sanoa, mutta minä en todellakaan päässyt istumaan auttamatta käsillä. Kolmen karsinan siivoaminen tuntui ylitsepääsemättömältä urakalta, mutta onneksi Sarri tuli auttamaan minua. Olin tuskin nähnyt kaksosia, jotka olivat ensimmäisenä iltanani olleet töissä ja toisena karanneet jonnekin kavereidensa kanssa sillä aikaa, kun minä olin viettänyt enemmän kuin ansaittua lepohetkeä vaakatasossa.

- Kiva, kun sä olet täällä auttamassa, Sarri sanoi iloisesti. – Siis, Vesku ei tietenkään pakota meitä ratsastamaan, mutta sen ilmeestä näkee, että se on vähän huolissaan. Täähän on eka kesä, kun Jerrykin on poissa eikä täällä auttamassa.
- Eikä ole. Se oli Ahvenanmaalla sinäkin kesänä, kun mä olin täällä, protestoin.
- Niin, mutta sillon Sunna ja minä ei vielä oltu työssä käyviä nuoria naisia, joilla on elämä.
- Mä en tiedä, onko musta tähän, ähkäisin, kun vatsalihakseni ottivat vastaan kumartuessani ja noustessani taas ylös. Sarri otti minulta talikon, enkä pistänyt vastaan edes muodon vuoksi.
- Totta kai on! Voithan sä olla vähän kipeä tänään, mutta huomenna jo helpottaa, mä lupaan, hän sanoi.
- Ja sä tiedät sen mistä? kysyin epäilevästi. – Jos Vesku pistää mut tänään ratsastamaan samalla lailla kuin eilen niin mä olen kahdessa päivässä ridannut melkein enemmän kuin koko alkuvuonna.
- Tykkäät kuitenkin, Sarri virnisti ja mikä hulluinta, hän oli tavallaan oikeassa. Olin kipeä, arka ja hiertymillä, mutta tuntui hirveän hyvältä ylittää rajojaan ja siitä päivästä tulikin helpompi. Aamumaaston menin Remulla ja sitten Vesku halusi minun ratsastavan vähän aikaa Venturinalla, joka oli niin nuori, että ei ollut vielä edes laukannut ratsastajan kanssa. Sen jälkeen hän ei tahtonutkaan muuta kuin käydä kanssani hevosia läpi ja keskustella niistä. Kannoimme kaikkien päiväkirjat pihalle, missä heittäydyimme aurinkotuoleihin selaamaan niitä ja tekemään niihin merkintöjä.

- Ens viikonloppuna on yhdet kesän tärkeimmistä kisoista, Vesku sanoi, kun olimme käyneet koko pinon läpi ja minä olin unohtanut suuren osan siitä, mitä hän oli puhunut – Lähdetkö sä hevosenhoitajaksi?
- Eikö Jessi lähde? kysyin.
- Niin oli tarkoitus, mutta se lähtee takuulla mieluummin kisaturistiksi, jos on mahdollisuus. Ja sitten täytyy tarkistaa, että kaksosilla ei oo semmosia työvuoroja, etteikö ne selviä tallin hoidosta.
- Kai mä voin lähteä, arvelin. – Missä ne on? Laaksolla?
- Voi ei, Lappeenrannassa.
- Ohh, siellä asti! sanoin, vaikkei se mikään erityisen fiksu repliikki ollutkaan. – Pitääkö siellä olla yötä?
- Ja monta yötä, Vesku naurahti. – Lähdetkö sä?
- Ei mulla taida olla paljon muutakaan kalenterissa, tunnustin.
- Hieno homma. Onko sulla pikku-e?
- Ei! sanoin kiitollisena siitä, ettei ollut. Kysymys tarkoitti takuulla, että voisinko kuljettaa Mustaojan hevosia, enkä halunnut edes ajatella sellaista. Oli jo tarpeeksi stressaavaa joutua ruokkimaan niitä ja ratsastamaan niillä. Jos olisin joutunut ajamaan autoa sellainen arvolasti perässäni, olisin takuulla törmännyt traktoriin.
- Okei. Sun pitää hommata se, mutta ei se näihin kisoihin ehdi. Mä katson, saanko mä sulle varasängyn meidän hotellihuoneeseen. Omaa huonetta taitaa olla turha kysyäkään lähempää kuin Haminasta.

”Tykkäät kuitenkin”, oli Sarri sanonut ja hitto vie. Alapääni saattoi olla jauhelihana ja kisahoitajan pesti kuulostaa vaikealta ja työläältä, mutta tuskin maltoin olla pomppimatta paikoillani. En ollut koskaan ollut Lappeenrannassa enkä kisahoitajana muuta kuin Mintulle seura- tai tallikisoissa, mutta olin aika varma, että se kyllä hakkaisi karsinoiden siivoamisen täällä Mustaojalla. Ainakin se olisi uusi kokemus. Ihmisellä ei koskaan ollut liikaa kokemuksia, eikä tämä kokemus kuulostanut oletusarvoisesti negatiiviselta, päinvastoin. Eikä vähiten Veskun maineen takia. Kunhan Minttu ja Sara kuulisivat!
- Mitkä kilpailut siellä on ja millä hevosella sä menet? kysyin ruveten asialliseksi, vaikka mieleni teki lähteä soittamaan kavereilleni saman tien.
- GP Djangolle ja Feisty ja Teeter lähtee myös.
- Ne lapset, minulta pääsi.
- Ei ne niin pieniä enää ole.

Niin tosiaan, Minttu. Minusta tuntui äkkiä kuin olisi ollut vuosi siitä, kun olin tavannut hänet, ja kuitenkin olin ollut Mustaojalla vasta pari päivää. Ne päivät olivat vaan olleet niin täynnä tekemistä, että olin vapaina hetkinäni ihan fyysisesti kykenemätön tekemään muuta kuin ottamaan pikaiset torkut. Kännykkäni oli toiminut herätyskellona ilman ajatustakaan, että se olisi päässyt muuhun käyttöön. Niinpä karkasin sisään heti, kun Vesku oli puhunut sen, minkä ilmeisestikin oli aikonut puhua ja totesin koko vehkeen sammuneen.
- Mahtaisko teillä olla ylimäärästä laturia tämmöseen? menin kysymään Jessiltä, sillä oma kappaleeni oli edelleen Teemulla.
- Eiköhän, hän sanoi vilkaistuaan puhelintani. – Kato työhuoneen pöydän laatikosta, toisesta.

Löysin johdon ja päätin sinnitellä hereillä sen aikaa, että saisin hiukan hoidettua sosiaalisia suhteitani. Kun sain puhelimen päälle, näin, että oli minua kaivattukin. Äiti oli soittanut, samoin Sara. Teemu oli soittanut kahdeksan kertaa. Hän alkoi kai hiukan lannistua. Aloitin kuitenkin Mintusta. Hän oli varmaankin töissä, mutta rauhallisempi paikka se oli puhua kuin mikään sen jälkeen, kun hän olisi hakenut lapset päiväkodista. Ellei hänellä olisi joku kissaansa etsivä asiakas siellä, tietenkin. Mutta eipä tainnut olla, sillä hän vastasi heti.
- Mä pääsen mukaan kilpailuihin ja mä olen ratsastanut kolmevuotiaalla ja ratsastanut muutenkin niin, että mä olen ihan romuna, kerroin ja tajusin kuulostavani kymmenvuotiaalta, joka soitti äidille ratsastusleiriltä. Minttu taisi saada saman ajatuksen, sillä hän nauroi ja kysyi, oliko ruoka hyvää ja sänky hyvä. – Kyllä, vastasin ja asetuin sen päälle pitkäkseni. Minttu alkoi kysellä tekemisistäni tarkemmin ja hänen kateutensa hiveli mieltäni. Olisin saattanut mieluummin viettää heinäkuuni ottaen aurinkoa uimarannalla kuin heräämällä ennen seitsemää ja rasittaen kroppaani ennenkuulumattomalla tavalla, mutta ehkei tämäkään ollut kauhean huono vaihtoehto.

Päivämäärä:   12.2.12 00:11:29

mite ois jos vaihtasin henun kaa osia..?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   12.2.12 00:36:57

No äkkiäkös mä vaihdan Henriikan Hernerokaksi, melkein samt kirjaimet :D

Päivämäärä:   12.2.12 11:53:56

Voi Henu kuitenkin jumittuu tonne ja oppii hyvin ratsastamaan! Mulla menee unirytmi ihan sekasin täällä kun pysyn max. 15 min hereillä toistaseks.. Hyvää yötä!

Päivämäärä:   12.2.12 12:28:41

Niijoo :DD Mutta jos mää pääsisin niiku iha fyysisesti Mustaojalle puuhailee Henun sijasta.. :)

Päivämäärä:   12.2.12 14:44:13

Mä kyllä suuresti toivoisin, että Henu jäis Mustaojalle töihin ja sit siit tulis tooooosi hyvä :).

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   12.2.12 15:37:18

Viikonloppuna minun ei tarvinnut herätä ruokkimaan hevosia, mikä tuntui suoranaiselta ylellisyydeltä. Nukuin lauantaina autuaasti yhdeksään, ennen kuin nousin ylös ja kapinallisesti pukeuduin normaalien ihmisten vaatteisiin enkä ratsastushousuihin. Ne kaipasivat joka tapauksessa kipeästi pesua.
- Lähdetkö sä mukaan kauppaan? Jessi kysyi, kun näin hänet, mutta minulla oli tunne, että kaipasin vähän tuulettumista.
- Mä lupasin mennä käymään mutsin luona, sanoin, vaikken ollut luvannut mitään.
- Jaha, no sano terveisiä, Jessi sanoi hajamielisesti ja jatkoi matkaansa kellariin housujeni kanssa niin, etten voinut oikeastaan muuta kuin lähteä.

Äiti ja Pertsukka istuivat takakuistilla syömässä myöhäistä aamiaista. Näky oli kuin Strömsöstä ja sai minut sekä harmistuneeksi että ylimieliseksi. Hiton laiskurit – eilen tähän aikaan olin jo ruokkinut parikymmentä hevosta, siivonnut tallin ja ratsastanutkin yhden.
- Kiva vapaapäivä teillä täällä, sanoin aavistuksen verran purevasti.
- Eikö olekin? Mä jo ajattelin, että sulle on tapahtunut jotain, kun et sä vastaa soittoihin. äiti sanoi rauhallisesti ja kävi hakemassa minullekin kahvimukin. – Onko kaikki kunnossa? hän kysyi istuessaan takaisin paikalleen.
- Ihan ok, sanoin muina naisina ja kaadoin itselleni kahvia. – Mä olen jättänyt Teemun ja oon nyt Mustaojalla ratsuttajana.

Jos vaan läsnä olisi ollut kuka tahansa muu kuin äiti ja Pertti, ei sellaista sanaa olisi saatu suustani, ellei koko hammaskalustoa olisi kiskottu samalla. Ratsuttaja, my ass! Olin ollut kolmen kolmivuotiaan ja parin viisivuotiaan selässä, se teki minusta ratsuttajan yhtä lailla kuin ripsiväri Miss Suomen. Vaikutus oli kuitenkin tehokas. Äidin suu loksahti auki ja Pera nosti salamannopeasti katseensa lehdestä, jota oli lukenut.
- Mikä… Mitä? äiti änkytti. – Miksi te olette eronneet? Justhan te muutitte yhteen!
- No se syy on kai vähän niin kuin meidän välinen, vai mitä?

Tiesin olevani suunnattoman ärsyttävä, mutta ellei äitinsä seurassa voinut olla niin kenen sitten?
- Missä sä nyt sitten asut? Muutitko sä takaisin Helin luokse? hän uteli.
- Ei kun mähän sanoin, että mä olen nyt Mustaojalla. Mä hoidan tallia ja ratsastan, kun niiden tallityöntekijä on kesälomalla, kerroin.
- Ratsastat, äiti toisti ja nyökkäilin pontevasti.
- Mä tarttisin oikeastaan vähän enemmän ratsastusvaatteita mukaan. Mulla on nyt vaan yhdet ratsastushousut, kun mä olen tähän asti ratsastanut niin harvoin, ja pelkkiä tavallisia t-paitoja. Onko sulla mitään käsitystä, missä kaikki mun ratsastuskamat on?
- Vierashuoneen vaatekaapissa, äiti sanoi heikosti.
- Ja onkohan mulla vielä olemassa sadetakkia? Vesku on lähdössä ens viikonlopuksi Lappeenrantaan kisoihin ja jos mä lähden sille hoitajaksi ilman sadetakkia, siellä sataa takuulla koko viikonlopun. Ja pitäisköhän mun varuiksi ottaa kumisaappaatkin.

Siihen äiti vastasi ääntelemällä sopivan kunnioittavasti ja kun olin syönyt, kiipesimme yhdessä yläkertaan etsimään tavaroitani. Minulla oli yläkaapissa kokonainen laatikollinen ratsastusvaatteita, joista suurimman osan olin unohtanut. Paitsi housuja siellä oli t-paitoja, pikeepaitoja, liivejä, pusakoita ja sukkia, joista mitään en ollut kelpuuttanut siviilikäyttöön ratsastamisen lopetettuani.
- Mä en tajunnu, että mulla on näin paljon rompetta, ihmettelin.
- Kisavaatteet roikkuu tossa toisessa kaapissa. En mä raaskinut viikata niitä laatikkoon rypistymään, äiti osoitti.
- No niillä mä en tee mitään, sanoin varmasti. – Voi hitto. Entä jos mä en mahdu näihin enää?
- Jaa, olethan sä vähän pyöristynyt, äiti arvioi ja inhottavasti hänen katseensa pysähtyi vatsaani. Ei kai hän kuvitellut… ei hemmetti!
- Mene pois, että mä saan sovittaa, äyskäisin ja työnsin hänet ulos huoneesta.

Että minulla tosiaan oli sitä vaatetta. Tunsin jälkijättöisen omatunnonpistoksen, kun ajattelin, miten paljon rahaa äiti oli niihin aikoinaan laittanut – ei ihme, ettei hän ollut raaskinut heittää niitä pois. Otin ne housut, joihin mukavasti mahduin ja kaikki yläosat, samoin sukat ja lyhytvartiset kenkäni. Pakkasin ne takaisin laatikkoon, mutta jäin sitten hölmönä tuijottamaan sitä. Mitä oikein olin tekemässä? Minä viipyisin Mustaojalla vain, kunnes Alma tulisi lomalta, mitä @!#$ä minä laatikollisella ratsastusvaatteita tekisin? Yhdet tai kahdet housut olisivat riittäneet. Mutta nyt oli kyllä myöhäistä perääntyä, kun olin kehuskellut ratsuttajanpestilläni. Mahtuisivathan ne autooni. Ja minun pitäisi jonain päivänä tässä ottaa taas itselleni vähän aikaa ja katsoa niitä työ- ja asuntojuttuja. Olin kokonaisvaltaisessa uupumuksessani unohtanut koko asian.

Kannoin laatikon alakertaan, missä äiti oli puoliksi kaapissa ja tuli sieltä ulos vanhan, tummansinisen sadetakkini kanssa.
- Tässä on tämä. Saappaita sulla ei taida olla. Eiköhän ne heitetty pois, kun niihin tuli reikä.
- Dämn, sanoin harmissani. Jos nyt tulisi vesikeli, ei sadetakki yksin paljon ilahduttaisi, jos jalat olivat märät.
- Saat mun, äiti lupasi. – Tarvitsetko sä jotain muuta?
- Vähän rahaa olisi kiva juttu, sanoin, koska hän kerran kysyi. – Mun tarttis tankata auto.
- Koska sulla on palkkapäivä?
- En mä tiedä, ei me olla juteltu semmosesta, sanoin kiemurrellen henkisesti. – Ja se on kuitenkin jotain nimellistä. Mähän saan asunnon ja ruoan.
- Mä olen kyllä vähän ihmeissäni siitä, että te erositte Teemun kanssa näin yhtäkkiä.
- EI sun tarvitse olla siitä ollenkaan ihmeissäsi. Me ei oltu ollenkaan sopivia toisillemme. Mulla on nyt asiat paremmin kuin hienosti, lausuin kuin ulkoläksyä.
- Onko Jerry kotona, siis Mustaojalla?

Se oli tunkeilevaa ja katsoin äitiä nenänvarttani pitkin.
- Ei tietenkään. Eihän se ole asunut siellä vuosikausiin vaan kaupungissa, missä sillä on tyttöystäväkin. Ja nyt se on vielä kauempana, jossain ulkomailla vaihdossa, sanoin arvokkaasti.
- Selvä, ota herne pois nenästäs, äiti sanoi ja kuulin, että nyt olin tainnut päteä ihan tarpeeksi tällä kertaa.
- Ei siellä mitään ole, sanoin iloisesti ja viikkasin sadetakin päällimmäiseksi laatikkoon. Äidin saappaat saivat minut nielaisemaan, sillä ne olivat kirkkaanpunaiset ja niissä oli vaaleanpunaisia sydämiä. Mutta saisivat ne kelvata. Ehkei sataisikaan, kun olin kerran varautunut.

Lähettäjä: Keukeu 
Päivämäärä:   12.2.12 18:11:57

Ihanaa, kolme pätkää!!! Ja vielä Mustaojaa!!!! Oooohh, mä olen varmaan kuollut ja päässyt taivaaseen! Kiitos Sennnu! =D

Lähettäjä: Ramona 
Päivämäärä:   13.2.12 09:32:24

Missä Leksa? :>

Päivämäärä:   13.2.12 09:42:32

aws! Mulle kelpais kyllä punaset sydänsaappaat! Mutta silti oon sitä mieltä, että keltasia Haita ei voita mitkään...

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   13.2.12 16:56:46

Eiku oransseja :-*
------------------
49. Kisat
Satoi. Se oli alkanut yöllä ja herättänyt minut ropistessaan kattoikkunaan, eikä se ollut tauonnut, kun kelloni soi vielä tavanomaista aikaisemmin. Vesku oli sanonut haluavansa päästä liikkeelle viimeistään yhdeksältä ja vaikka minä en voinut ymmärtää, miten saisimme kolmen hevosen lastaamiseen kulumaan yli kolme tuntia, en ollut sanonut sitä ääneen. Hän oli tainnut tehdä vastaavia reissuja jonkin kerran aikaisemminkin, minä en.

Sade ei jaksanut masentaa minua kauheasti, vaikka vietinkin lyhyen hetken tuijottaen ikkunaa, jota pitkin pisarat valuivat. Ei mikään rankkasade, eikä tietoakaan ukkosesta, vaan sellainen harmaan itsepäinen ropina, josta ei tiennyt, montako päivää se oli ajatellut jatkua. Mutta minkäs teit, olihan minulla muorin saappaat ja oli joka tapauksessa hiton mielenkiintoista päästä lähtemään kisoihin.

Jessi ja Vesku olivat nousseet vielä minuakin aikaisemmin, sillä keittiössä oli aamiainen hyvää vauhtia siirtymässä tarjolle.
- Huomenta, sanoin ja haukottelin. Sain samanlaisen vastauksen ja mukillisen kahvia. Taas minulle tuli hullu tunne, että ehkä minun olisikin kuulunut syntyä tänne ja imeä hevosmiehyys äidinmaidossani.
- Mitä nyt tapahtuu? kysyin, kun olin syönyt yhden pikkuruisen voileivän. Jessi oli tehnyt niitä ison lautasellisen, mutta hän sanoi pakkaavansa loput mukaan evääksi.
- Lähde sä ruokkimaan hevoset ja vie Viki ulos. Me tullaan tsekkaamaan trailerit kohta ja laittamaan ne autojen perään, Vesku sanoi.

Tottelin, tietenkin. Kisoihin lähtevät hevoset oli edellisiltana otettu talliin, joskaan se nyt ei kauheasti muuttanut tilannetta. Django ja Feistyhän olivat joka yö sisällä. Minua oli oudolla tavalla harmittanut jättää Teeter niiden seuraksi. Ihan kuin olisi pistänyt teinitytön nukkumaan poikien asuntolaan. Se olikin näyttänyt olevan vähän pihalla ja pyörinyt ympyrää karsinassaan, kun olin yrittänyt letittää sen harjaa, mikä sivumennen sanoen oli sujunut minulta yllättävän helposti. Siihen aikaan, kun minulla oli ollut Tenar, äiti oli huolehtinut sellaisista asioista, vaikka emmehän me koulukisoissa olleet montaa kertaa edes olleet. Sainkin luultavasti kiittää näppäristä sormistani sitä, että minulla itselläni oli niin kauan ollut niin pitkät hiukset. Nyt kuitenkin laskin ensimmäiseksi kisoihin lähtevien hevosten palmikot ja huokaisin kohtalooni alistuen, kun näin, kuinka moni niistä oli päässyt purkautumaan. Se oli kai yhtä väistämätöntä kuin sade.

Kesti ihan yhtä kauan kuin muinakin aamuina viedä nuori ori ulos ja toimittaa ruoat kaikille hevosille ja nostin sadetakin hupun päähäni, etten kastuisi heti aamutuimaan korjaamattomaan kuntoon. Ja hitto vie, vaihtovaatteeni. Minun pitäisi muistaa hakea oma kassini kyytiin, ennen kuin starttaisimme. Sitten näin Jessin ja Veskun tulevan, kaksi maasturia rullasi peräjälkeen talon kulman takaa tallipihalle.

Vesku ei ollut juurikaan liioitellut ajantarvetta. Kello oli varttia vaille yhdeksän, kun hevoset oli lastattu ja takasillat nostettiin. Muistin hakea oman kassini mukaan ja kiipesin sitten Veskun autoon. Hän veti traileria, jossa matkustivat Django ja Feisty; Jessi tulisi Teeterin kanssa perässä.
- Sun pitää sanoa mulle, mitä siellä tapahtuu ja mitä mun pitää tehdä, sanoin Veskulle vähän huolestuneena. Taas kerran, olin sanonut saman jo muutaman kerran aiemminkin.
- Kyllä mä sanon, älä huolehdi. Vaikka olethan sä nyt kisoissa ollut.
- Pikkukisoissa. Ratsastamassa. En hoitamassa jossain hiton isoissa kinkereissä!
- No, ei sun enimmäkseen tarvii kun käyttää järkeäsi ja lukea lähtölistoja.

Sen olisi luullut kuulostavan lohduttavalta, mutta itse asiassa se vain ahdisti minua. Mitäpä jos minun järkeni ei riittänyt? Juuri nyt en osannut ajatella muuta, mitä minun pitäisi osata järkeillä kuin sen, että hevoset piti ruokkia ja juottaa. Mutta olinpa ainakin varoittanut ja tehnyt selväksi sen, ettei minulla ollut kokemusta.

Sade lakkasi kymmenen jälkeen ja mitä pidemmälle itään ehdimme, sitä ihastuttavammaksi kesäpäivä muuttui. Minua alkoi todella vaivata sellainen seikka, että olinko mahtanut ottaa mukaan muita kenkiä kuin nämä rääkyvänpunaiset kumisaappaat jaloissani. Seuraavista päivistä tulisi yhtä hiostavaa helvettíä, ellei laukustani löytyisi jotain muuta. En voisi kulkea saappaissa koko päivää ja sitten mennä hotelliin, riisua niitä ja antaa Jessin ja Veskun kuolla höyryihin.

Lopulta olimme perillä raviradalla, jossa kilpailut järjestettiin. Vesku ajoi parkkipaikalle muiden trailerien seuraan ja peilistä näin Jessin olevan edelleen perässämme.
- Voitko sä käydä tarkistamassa, mitkä meidän jabat on? Vesku kysyi ja paniikki iski minuun. Jabat olivat siirtokarsinoita, sen toki tiesin, ja näinkin niitä heti etuoikealla, mutta mistä hitosta minä löytäisin jonkun, joka niistä mitään tiesi? Näin itseni vaeltamassa päämäärättömästi ympäri kisa-aluetta löytämättä ketään sen näköistä ihmistä, jolta voisin kysyä ja lipsautin suustani hätävalheen.
- Mun on ihan pakko päästä eka vessaan, sanoin. Ehkä Jessi hoitaisi jaba-asian sillä aikaa.
- No sä voit hoitaa sen samalla. Kanslia on tuolla ja siellä kahviossa ainakin on vessa, Vesku osoitti jonnekin taaksepäin. Eli en päässyt pälkähästä.

Päivämäärä:   13.2.12 17:30:43

Hait kun hait ;)

Voi Henua, sen pitää nyt vähän rohkaistua. Vaikka toisaalta, mä ite varmaan hermoilisin ihan yhtälailla... Mitähän siitäkin tulee, kun joskus pääsee bonbonin kanssa kisaamaan, mä nimittäin suuresti haaveilen, että sen kanssa joskus jonnekin kenttäkisoihin eksyis...

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   14.2.12 17:52:08

ystävänpäivä superjatko? =)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   14.2.12 17:54:53

Hyvää ystävänpäivää vaan!
--------------
Onneksi joka paikassa oli sen verran ihmisiä, että pystyin valitsemaan sen näköiset, jotka ehkä olivat samalla asialla kuin minäkin ja seuraamaan heitä. Oloni helpottui hiukan, kun pääsin sisään matalaan rakennukseen. Se oli idioottihelpoksi opastettu ja ajattelin, etten sittenkään voisi mokata ensimmäistä tehtävääni kovin pahasti. Paitsi, että mitä hittoa sanoisin naisihmiselle, jonka kanssa kaikki näyttivät asioivan? Kieleni tuntui olevan solmussa.
- Öö, me tultiin just ja mihinkähän me pannaan hevoset? sopersin, kun vuoroni tuli.
- Ja keitähän te ootte? hän kysyi, ei epäystävällisesti, mutta niin, että tunsin itseni idiootiksi ja punastuin. Kieleni päällä pyöri pikku piru, joka vaati ehdottomasti saada kysyä ”etkö sinä tiedä, kuka minä olen?” mutta sain sen vaiennettua ja lausuin Veskun nimen. Sillä asiat lähtivätkin etenemään ja nappasin lähtiessäni mukaan pöydältä lähtölistan. Minulla oli voittajaolo, mikä tietenkin oli äärimmäisen naurettavaa. Mitä minä nyt muka olin voittanut, olinhan vain asioinut kansliassa?
- Kivat saappaat, huomautti joku nuori mies, kun osuimme yhtaikaa oviaukkoon ja punastuin. Hittolainen, ellei minulla ollut kassissani varakenkiä, joutuisin varmaan lainaamaan Veskulta rahaa ja ostamaan sellaiset.

Kiitos minun saimme vietyä hevoset kunkin omaan väliaikaismajoitukseensa ja sitten Jessi ilmoitti lähtevänsä lunastamaan meidän yösijamme.
- Ne antaa sen vielä jollekin muulle, ellei joku kohta hae avainta, hän huolehti. – Pärjäättekö te täällä?
- Pärjätään me, Vesku vakuutti ja minä toivoin hartaasti samaa. Olin jo aika lailla häkellyksissäni kaikesta siitä, mitä olimme touhunneet ja mitä en olisi itse tullut ajatelleeksi, alkaen siitä, että olimme siirtäneet Jessin auton perässä olleesta traikusta heinät ja kaurat toiseen, sillä hän aikoi jättää kopin tänne raviradalle eikä ajaa se perässään pitkin kaupunkia. Minua ahdisti käydä päässäni lävitse kaikkia tarpeellisia tavaroita ja niiden sijaintia, mutta ainakin olin löytänyt kassini pohjalta kangaskengät, jotka eivät olleet niin silmiinpistävät kuin äidin saappaat.

Vesku aikoi ratsastaa yhden luokan sinä iltapäivänäkin, vaikka varsinaiset viisivuotiaiden koitokset olisivat vasta seuraavana päivänä ja Djangon viikonloppuna. Hän oli kuitenkin selittänyt, että oli kilpaillut Feistyllä vasta niin muutaman kerran, että halusi ikään kuin kenraaliharjoituksen. Minä siis sulkeuduin orin seuraksi jabaan ja yritin saada sen sykeröt esiintymiskuntoon. Se vaan oli sen verran pähkinöinä uusista ympyröistä, että pyöri ympärilläni ja hirnui niin, että korvani olivat haljeta. Minun oli pakko karjua sille ja pistää sille riimu päähän, että sain jotain tehtyä. Riimunnaru oli löysästi olkapäälläni, sillä tarvitsinhan molemmat käteni työhön, mutta onneksi Feisty ei tajunnut sen olevan pelkkää hämäystä vaan pysähtyi aloilleen.

Jessi ehti palata siihen mennessä, kun Vesku oli vaihtanut kisavaatteisiin ja valmistautui lähtemään verryttelyyn, joten siinä kohden minä katsoin ansainneeni pari vapaata minuuttia.
- Mä menen vähän katselemaan ympärilleni. Koska sä tarvitset mua taas? kysyin.
- Etkö sä tule katsomaan Veskun rataa? kysyi Jessi kuin olisin suunnitellut pyhäinhäväistystä.
- Tulen, tulen, mutta siihenhän on vielä aikaa – verkat ja kaikki, sanoin kiireesti.
- No, nähdään sitten sen jälkeen, Vesku sanoi ja kiristi orin satulavyön.

Ei minulla mitään erityistä asiaa ollut minnekään, kunhan vain ajattelin hakea itselleni kuplivan kokiksen ja vilkaista, mitä myytiin parissa oranssissa teltassa, jotka näin kauempana. Valitettavasti siellä oli vain paikallisen ratsastuskoulun ja sen ponikerhon brosyyreja. Nautin kuitenkin kisa-alueella kävelemisestä, nyt kun olin täällä niinkin tärkeässä ominaisuudessa kuin Veskun kisahoitajana. Mutta kukapa minut sellaiseksi tietäisi ja tunnistaisi. Ei kukaan. Eikä oikeastaan tarvinnutkaan, en minä sitä varten ollut tänne lähtenyt.

Katselin vähän aikaa, miten uusia hevosia purettiin autoista ja trailereista, mutta kun luulin kuulevani Veskun nimen kovaäänisistä, kiiruhdin kouluradan ääreen ja etsin Jessin.
- Voittaako se, mitä luulet? kysyin.
- Jaa-a. Kohta me se nähdään, Jessi sanoi epäilevästi ja tarkkaili Feistyä. Ei, se tuskin voittaisi tänään mitään. Se oli kyllä hyvin uljaan näköinen tanssahdellessaan toistaiseksi vielä radan ulkopuolella, mutta sen uljaus tuntui kuuluvan paremminkin jonnekin aroille kuin kouluradalle. Ei näyttänyt luultavalta, että Vesku saisi sen palaamaan lappeenrantalaiselle raviradalle sfääreistä, joissa se epäilemättä juuri esitteli maskuliinisuuttaan kaikille muille läsnä oleville hevosille.

Mutta kyllä hän jotenkin onnistui saamaan hevosen takaisin maan pinnalle. Se hirnui kuuluvasti vielä ravatessaan radalle, mutta sitten sen vain täytyi ruveta keskittymään siihen, mitä Vesku halusi sen tekevän. Vähän alakaulaa, vähän vilkuilua verryttelyalueen suuntaan, mutta enimmäkseen siitä tuli ihan siisti esitys. Luokka oli helppo, jos ajatteli mitä Vesku normaalisti ratsasti, mutta kai hänen piti noiden nuortenkin kanssa jostain aloittaa.
- Eiköhän se kuitenkin voita, Jessi tuumasi, kun Vesku ratsasti pois radalta ja niinhän siinä kävi.
- Pitääkö sille kääriä pintelit? kysyin huolissani, kun tulokset kuulutettiin. Se ei ollut vahvimpia osaamisalueitani, sekään. Tenttu oli aina käyttänyt vain tarrakiinnitteisiä suojia jos mitään.
- Kyllä sille varmaan pitää, Vesku sanoi pahoitellen, vaikka olin toivonut, että hän vain huitaisisi kädellään ja sanoisi, ettei sillä tällaisessa pikkuluokassa ollut väliä.
- Mä pelkään, että mä laitan ne liian tiukalle tai liian löysälle, tunnustin.
- No mä laitan vielä tän kerran. Otetaan yhdet mukaan hotelliin niin saat illalla harjotella, Jessi puuskahti ja hänen taskuissaanhan ne rätit olivatkin.

Päivämäärä:   14.2.12 18:07:48

Tulikin mieleen, että pitää opettaa jossain vaiheessa meidän uudelle hoitajatytölle pinteleiden kääriminen, ellei se oo jo päässyt oppimaan!

On tää hyvä lukea tätä, kun aina tulee mieleen jotain mitä pitää muistaa.

Huippupätkä taas kyllä!

Päivämäärä:   14.2.12 18:51:01

tuntuu jotenki ettei Jessi ja Vesku oo ihan niin rentoo porukkaa ku ne on "kaksyt vuotta sitte ollu" mutta ehkä se vaa tuntuu siltä :D

olis kiva jos Hanna pölähtäis paikalle nyt ton viikonlopun aikana ja tulis ilahduttamaan Henuu olemassa olollaa.... :D tai siis toisin sanoen olis kiva lukee taas jotain Hannanki kuulumisii ;)

mut niinku aina, hyvä pätkä ! :)

Päivämäärä:   14.2.12 21:21:28

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012021415197526_uu.shtml
POSTATÄMÄVÄLI?fb_ref=flb_y&fb_source=home_oneline

kattokaas, mulla on kohtalontoveri! tosin sille tais käydä aika lailla pahemmin mut sama homma molemmilla. Jännä ettei törmätty tuolla! Mä pääsin jo meidän pikkuiseen aluesairaalaan kun en tarvii enää mitään tehohoitoa, höh. Täällä on huoneet paljon tylsempiä. Mutta jo tän kuun puolella pääsen ehkä kottiiin!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   14.2.12 21:22:56

B&m, mä kyllä heti ajattelin sua, kun näin ton!
Paranemisia!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   15.2.12 16:43:02

Vesku kävi pokkaamassa sinivalkoisen ruusukkeen, mutta sen jälkeen meillä ei ymmärtääkseni enää ollut tekemistä kisapaikalla sinä päivänä. Paitsi että oli sittenkin. Vesku aikoi tulla illalla takaisin ratsastamaan Djangon ja Teeterin, ja pitihän ne ruokkiakin, vaikka minä olin antanut niille heinää kohta tultuamme ja juottanut ne.
- Käydään ensin asettumassa taloksi, Jessi sanoi, enkä ollut ikinä kuullut yhtä tervetullutta lausetta. Siinä kohden olimme olleet pystyssä ja liikkeellä jo täyden työpäivän ja vähän ylitöitäkin ja ajatus hetkestä pehmeässä, upottavassa hotellisängyssä tuntui paremmalta kuin mikään. Paitsi ehkä ruoka.

Hotelli oli paremminkin matkustajakoti; muutama ankeanpuoleinen rivitalo, jollaisia olin nähnyt amerikkalaisissa sarjoissa. Jessillä oli avain, joten seurasimme häntä, kun hän johdatti meidät päätyhuoneistoon. Se oli pieni ja persoonaton ja kävelin peremmälle uteliaana näkemään, olisiko minulle sänkyä vai joutuisinko yöpymään autossa. Huonejärjestelyt osoittautuivat itse asiassa oikeinkin hyviksi. Kun Vesku oli puhunut varasängystä, olin ajatellut lastensänkyä puolen metrin päässä heidän parisängystään, mikä olisi ollut ehdottomasti liian lähellä hetkenkään nukkumista ajatellen. Eiväthän he kuitenkaan olleet vanhempiani, vaikka oudompi varmaan olisi niin kuvitellutkin. Huoneistossa oli kuitenkin erikseen makuuhuone ja loppuosassa oli keittiösyvennys ja ruokapöytä, jonka takana istuimien virkaa toimitti sohva. Se näytti ihan minun paikaltani ja joku oli pedannutkin sen. En jaksanut kursailla vaan menin ja rupesin siihen pitkälleni. Pöydän toisella puolella oli kyllä pari tuolia, jos toiset tahtoisivat syödä tai jotain.

Taisin nukahtaa saman tien. Kroppani oli ehkä jo ruvennut tottumaan siihen, että olin jalkeilla ja ratsailla kaiket päivät, mutta se oli myös tottunut siihen, että tilaisuuden tullen iltapäivisin annoin sille tilaisuuden levätä. Tietystikään en aikonut torkahtaa kuin hetken, mutta kun heräsin, olin huoneistossa ypöyksin. Jessus, miten nolostuin, kun luin pöydälle jätetyn lapun, jossa minua kehotettiin syömään jääkaapissa olevia eväsleipiä, jos olin nälkäinen ja valmistautumaan päivälliseen kaupungilla, kunhan Jessi ja Vesku palaisivat. Oliko tämä nyt laitaa? Mutta mitään en voinut asialle tehdä, joten vaiensin itsesyytökseni kohtalaisen nopeasti ja käytin hyväkseni tilaisuuden käydä suihkussa. Kuivasin hiukseni ja meikkasin uudelleen. sitten olikin mukava palata sohvalle odottamaan luvattua ateriaa.

Vesku ja Jessi viipyivät niin kauan, että aloin pelätä heidän lähteneen syömään ilman minua ja se olisi ollut katastrofi. Jäljelle jääneet voileivät olivat tyynnyttäneet vatsani toistaiseksi, mutta en mitenkään pärjäisi niillä aamuun asti, ja mitä me sitä paitsi söisimme aamiaiseksi? En kuitenkaan ruvennut soittelemaan heidän peräänsä ja yhdeksän maissa he palasivat hyväntuulisina ja ruokakaupan kassi mukanaan.
- Kylläpä te viivyitte, puuskahdin.
- Tuliko sulle aika pitkäksi? Me ei raaskittu herättää sua, Jessi sanoi ja nosti jääkaappiin tuoremehupurkin. – Kääritkö sä pinteleitä?
- Mihin, pöydänjalkaanko?
- Vaikka.
- Mä vaihdan vaan vaatteet niin voidaan mennä, sanoi Vesku ja häipyi makuuhuoneeseen. Hän palasi sieltä melkein välittömästi tavalliset housut ratsastushousujen tilalla ja ajattelin, miten helppoa miehillä olikaan.

Hyppäsimme autoon ja ajoimme vielä hyvän matkaa idemmäksi, kaupungin keskustaan. Minä istuin takapenkillä ja mieleni teki painaa nenä ikkunaan niin kuin pienenä. Enhän ollut koskaan ollut täällä. Mutta ihan tavalliselta kaupungilta se näytti.
- Sä saat ajaa takaisin, Jessi sanoi pysäköidessään maasturin kadunvarteen. Siirsin nopeasti katseeni häneen, mutta hän puhui Veskulle.
- Ai minä? tämä sanoi.
- Sinä. Sunhan pitää kuitenkin olla aamulla kisakunnossa. Mä voin hyvin ottaa pari lasillista viiniä Hannan kanssa.
- Senkin pitää olla kisakunnossa aamulla, Vesku huomautti, enkä minä voinut olla puuttumatta puheeseen.
- Anteeksi nyt, mutta eikö me syödäkään keskenämme?
- Ei, enkö mä sanonut? Hanna kutsui meidät syömään, Jessi sanoi vilkaisten minua ikään kuin siinä ei olisi ollut mitään ruokahalua lamauttavaa.
- Hanna niin kuin Jerryn kummitäti Hanna? kysyin kuitenkin, sillä kai sen nimisiä oli muitakin.
- Just se.
- Mulla ei taida olla enää nälkä, mutisin ja lysähdin takapenkille. Jessi ja Vesku nousivat autosta ja Vesku avasi minun oveni.
- Etkö sä tosiaankaan halua tulla?
- Tietysti mä tulen, huokaisin. – Saakohan siellä pistää pihvin käsilaukkuun, ellei pöydän ääressä maistu?

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   15.2.12 18:04:21

oooooo, hannaa luvassa! can't wait! =)

Päivämäärä:   15.2.12 21:38:12

vitsit Sennnu luit mun toiveen Hannasta !
pitää vaa malttaa seuraavaa pätkää...

Lähettäjä: keukeu 
Päivämäärä:   15.2.12 22:32:26

Eijeijjeieeeeee! Ei tollaseen kohtaan saa jättää! Ristus, että sydän pomppas kun luin Hannasta. Ja nyt saa taas odottaa huomiseen. Mun tarvii varmaan hommata jotain rauhoittavia lääkkeitä kun Sennnun tarinoiden odottaminen käy pumpun päälle! =) Tää on niin parasta!

Päivämäärä:   16.2.12 14:52:03

Voi ääääk! Ja mä vielä menin lupautumaan överiin ennen kun luin tän, ni en tietty pääse lukee tänpäivän pätkää ja huominenki meneee illasta tallilla, ni en pääse sillonkaa lukemaan päivän pätkää, vasta lauantaina! Voi apua!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   16.2.12 15:20:19

Uusi.

Päivämäärä:   17.2.12 18:17:49

pistetääs täytee tääki

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.