Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Äidin tyttö

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   19.1.11 18:30:43

No niin.
-----------
1. Alushousujen merkitys ihmiselle
Manasin alimpaan kiirastuleen äitini, hänen periaatteensa sekä päivän, jona hän oli synnyttänyt minut. Olin jostain kohtalon oikusta pukenut aamulla valkoiset pitsistringit, joita en ollut ennen ratsastaessani käyttänyt ja nyt olin kirjaimellisesti persaukinen. Jo ilma kirveli hankautumissa, ajatus suihkuvedestä pelotti.
- Alusvaatteet kertoo ihmisestä kaiken, äiti tapasi sanoa. Joskus hän lisäsi perään ”naisesta” kulmiaan rypistäen, mikä sai minut aina kuvittelemaan, että isälläni oli ollut tapana pitää rikkinäisiä ja pierutahraisia kalsareita. Tosin, ehkä äidin motto piti sittenkin paikkansa. Minä en voinut tietää.

Joka tapauksessa äiti oli ostanut minulle ihania, kauniita, yhteensopivia alusvaatteita aina ja kahden-kolmentoista vanhana luokkakaverini olivat olleet kipeitä kateudesta jumppatunneilla, kun minulla oli pitsiä ja satiinia ja heillä vielä marketin Minni Hiiri –kuvioisia ja kammokukallisia puuvillapöksyjä. Sanomattakin oli selvää, että rintsikoiden tuli olla vähintäänkin samaa väriä, mieluummin samaa sarjaakin. Kas, siinäpä virheeni paljastuikin. Oma moka. Pitsistringit ja urheilurintsikat olivat väärä yhdistelmä.

Se ei lohduttanut yhtään, paremminkin päinvastoin. Pahantuulisena tömistelin keittiöön pyyhe hiusten ympärillä ja kylpytakki päällä äidin kiljuttua minua syömään ainakin kolmasti. En tiedä, montako kutsua olin välttynyt kuulemasta ollessani suihkussa.
- Se ei oo varmaan enää ihan kuumaa, hän sanoi syyttävästi ja pisteli itse viimeisiä ruoanmurusia lautaseltaan.
- No tarviiko sun ruveta lämmittämään ruokaa heti, kun mä tuun? Ainahan mä käyn suihkussa tallin jälkeen, hyökkäsin takaisin ja otin lusikallisen italiansalaattia. En aikonut koskea haaleaan einesmaksalaatikkoon.
- Miten valmennus meni? äiti kysyi.
- Mä en ehkä pysty kisaamaan huomenna. Mulla on kauhea hankautuma.
- Miten niin et pysty? Ei kai se niin paha voi olla. Laitetaan laastari. Näytä.
- Mä en aio esitellä pyrstöäni sulle, kivahdin. Olin sellaiseen jo ihan liian vanha.
- No ellet sä aio niin sun täytyy perua sun ilmottautuminen, käydä lääkärissä, jotta saat todistuksen, ettet voi ratsastaa ja selvittää Saaralta, kenet se voisi ottaa Tentun tilalle autoon, ettei sen tarvitse lähteä vajaalla kuormalla…

Huokaisin jo, ennen kuin äiti pääsi loppuun ja aloin huitoa häntä hiljaiseksi. Kaikki tuo kuulosti kamalan työläältä.
- Okei okei. Kai mä sitten pystyn.
- Käy apteekissa ostamassa rakkolaastaria.
- Jos sä annat rahaa. Mä meen kuivaamaan hiukset ja pukemaan.
- Sä et ole syöny paljon mitään!
- Söin mä salaattia. Ja join maitoa, eikä mulla ole nälkä, lisäsin ja karkasin pöydästä. Olin juuri täyttänyt kahdeksantoista ja minun maailmassani se tarkoitti, että olin kyllin vanha päättämään itse syömisistäni.

Föönasin pitkät, vaaleat hiukseni kuiviksi, mihin meni enemmän aikaa kuin meikkaamiseen, ja pukeuduin pukeviin mutten ylitseampuviin vaatteisiin, vaikka olikin perjantai-ilta. Minulla oli joitakin herutustoppeja ja minihameita, mutta en oikeastaan viihtynyt sellaisissa. Vaalea tukka oli jo riittämiin: tapasin lähes päivittäin ihmisiä, jotka näyttivät pitävän sitä merkkinä siitä, että minulle piti puhua hitaasti. Jos olisin kulkenut ryntäät suussa ja napa paljaana, minulle olisi todennäköisesti yritetty tarjota viittomakieltä. Sillähän apinoidenkin kanssa kommunikoitiin.

- Mä menen nyt, huikkasin harppoessani eteiseen. Ylläni oli sininen, vartalonmyötäinen paita ja siniset farkut, joiden alla hellimmät pikkarini.
- Mihin sä menet? kysyi äiti salamannopeasti olkkarista, mihin hän oli linnoittautunut toinen silmä televisiossa ja toinen tietokoneessa, sohvapöydällä jokailtainen viinilasillisensa.
- Iitulle kysymään, oisko se keksinyt jotain häpeninkiä.
- Älä oo myöhään – älkääkä lähtekö mihinkään ravintolaan, sulla on huomenna…
- Mulla on huomenna kisat, mä tiedän, matkin.
- Menetkö sä sinne apteekkiin?
- Edelleen, jos sä annat rahaa.

Minulla oli itsellänikin, mutta sille oli parempaakin käyttöä kuin rakkolaastari. Äidin velvollisuus oli kai huolehtia jälkikasvunsa hyvinvoinnista? Hän oli ilmeisestikin samaa mieltä, sillä nousi vastustelematta kaivamaan minulle käsilaukustaan kaksikymppisen.
- Tule ajoissa, hän toisti.
- Monelta meidän pitää nousta?
- Kuudelta viimeistään, mieluummin vähän ennen. Saara sanoi, että kyyti lähtee varttia yli seitsemän.

Irvistin, sillä aikaiset herätykset eivät olleet lempijuomaani, mutta en viitsinyt protestoida. Tiesin, että kunhan olisin päässyt ylös ja olisimme matkalla tallille, elämä hymyilisi vaikka sataisikin. Pidin kisapäivien tunnelmasta, jännityksestä ja yhteishengestä, joka meillä oli talliporukan kesken. Niinpä vain mutisin jotain myöntävää ja sujautin kengät jalkaan.
- Miten sun kisakamat? Ootko pakannu ja putsannu saappaat?
- Joo joo joo, sanoin ja häivyin. Saappaat olivat pahassa kunnossa, mutta olin saanut annokseni kanaemomaisuutta sillä erää. Aivastin mennessäni ja vedin keuhkot täyteen ilmaa, kun pääsin rapusta ulos. Siivoaminen ei puolestaan ollut äidin lempijuomaa, eikä minunkaan. Siksi roikuin noin viisi kertaa useammin Iitun tai jonkun muun kaverin luona kuin he meillä.

Huhtikuinen ilta-aurinko paistoi, kun kävelin ostarille ja menin apteekkiin, kuten olin luvannut. Sain odottaa hetken aikaa ja perässäni tuli sisään niiskuttavia ja köhiviä ihmisiä: pari päivää oli ollut petollisen lämmintä ja arvelin heidän vilustuttaneen itsensä. Olin iloinen, että minulla oli muuta asiaa.
- Rakkolaastaria? myyjä kysyi, kuin se olisi ollut omituisinta mitä hän oli koskaan kuullut. – Minkä kokoista?
- En mä tiedä, vastasin tuskastuneena.
- Varpaaseen vai kantapäähän? Haluatko näyttää?
Jessus, en!
- Kantapäähän ja isointa mitä on, sanoin nopeasti samalla kun tunsin, miten aloin punastua. Miksi kaikki halusivat tänään tiirata takapuoltani? Sain paketin ja maksoin niin kiireesti kuin vain mahdollista rynnäten sen jälkeen ulos. Vasta, kun olin melkein Iitun talon luona, alkoi juttu tuntua aavistuksen huvittavalta. En kuitenkaan aikonut huvittaa Iitua sillä. Hän kertoisi kaikille ja minulle naurettaisiin. Iitu ei ollut kovinkaan luotettava. Oikeastaan en pitänyt hänestä juurikaan, mutta hän oli hauska ja suorastaan tappavan pisteliäs ja ilkeä, joten oli parempi olla samalla puolella.

  Re: Äidin tyttö

Lähettäjä: hiekkapaperi 
Päivämäärä:   19.1.11 19:36:47

Jatka vain. Kirjoitat hyvin ja sujuvaa tekstiä, vaikuttaa kiinnostavalta. Odottelen innolla jatkoa (;

  Re: Äidin tyttö

Lähettäjä: qwer 
Päivämäärä:   19.1.11 20:49:22

oooo, tätä on niin odotettu! go sennnu :)

  Re: Äidin tyttö

Lähettäjä: álávíívádésíré 
Päivämäärä:   19.1.11 22:30:02

lollagio @ hiekkapaperi x)

*kier*

  Re: Äidin tyttö

Lähettäjä: hansa 
Päivämäärä:   19.1.11 22:39:28

love you sennu <3

  Re: Äidin tyttö

Lähettäjä: Puru 
Päivämäärä:   19.1.11 22:57:02

Päivän pelastus! Kiitos! :)

  Re: Äidin tyttö

Lähettäjä: Ramona 
Päivämäärä:   20.1.11 13:32:07

Oh, vihdoinkin! <3 Kiitos Sennnu!

  Re: Äidin tyttö

Lähettäjä: tripi 
Päivämäärä:   20.1.11 13:43:54

o-ou... jänittää kun näistä ihmisistä ei tiedä vielä yhtään mitään :)

yks kohta mua häiritsi:
ja pukeuduin pukeviin mutten ylitseampuviin vaatteisiin

pukeutuminen pukevaan.. ja kuuluuko tossa olla pilkku ", mutten"? Mun mielestä se kuulostais siltä, mutta en menisi vannomaan.

  Re: Äidin tyttö

Lähettäjä: Keukeu 
Päivämäärä:   20.1.11 13:44:54

Oih ja voih! Mikä ihanuus etusivulla odottikaan, Sennnun uusin! I-HA-NAA!

  Re: Äidin tyttö

Lähettäjä: Lavinia 
Päivämäärä:   20.1.11 18:33:20

Aloitus toimi totisesti eikä ollut ehkä tavallisimmasta päästä. Ensimmäisen luvun nimi hymyilytti ja hymähtelen vieläkin: Alushousujen merkitys ihmiselle. Syvällistä sekä pinnallista pitää mottonaan sitä, että alusvaatteet kertovat kaiken naisesta. Pitsisiä ja satiinisia käyttävä tyttö on sellainen, kauhtuneita nallepuh-alusvaatteita käyttävä taas sellainen toisenlainen...

Pidin ensimmäisestä luvusta – etenkin siitä että dialogia ja kerrontaa oli tasapuolisesti, ja se teki lukemisesta entistä mielekkäämpää. Käyttämäsi kieli on itsessään jo tosi selkeää ja mukavaa luettavaa.

Seuraaminen saattaa lopahtaa, sillä käyn nykyään tosi epäsäännöllisesti TT:ssä. Jokatapauksessa kovasti tsemppiä jatkon kirjoittamiseen. =)

  Re: Äidin tyttö

LähettäjäMeow 
Päivämäärä:   20.1.11 21:09:37

Jee, uutta tarinaa! :)
Mua rupes oikee ärsyttää toi likka. Eiköhän se ohi mene :)

  Re: Äidin tyttö

Lähettäjä: awfdafasf 
Päivämäärä:   20.1.11 21:10:00

jatka =)

  Re: Äidin tyttö

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   20.1.11 21:56:29

Kiitos kommenteista, kiva palata! :)
----------------
Sain odottaa vähän aikaa soitettuani ovikelloa ja ymmärsin miksi, kun Iitu avasi oven. Hänen hiuksensa olivat papiljoteilla ja hän näytti keski-ikäiseltä muijalta jossain vanhassa tv-sarjassa. Hän oli varmasti ensin varovaisesti tarkistanut ovisilmästä, kuka tahtoi sisään.
- Mitä sulla on päässäs? töksäytin ja astuin sisään.
- Mä kokeilen uutta kampausta, tyttö sanoi ja taputti rullia. Hän oli vähän minua lyhyempi, mutta kieltäytyi jyrkästi kertomasta painoaan tai edes keskustelemasta asiasta. Kieltämättä hän oli aika… laaja. Enemmänkin kuin laaja tai muodokas, hän oli ylitsepursuava jopa nyt, kun hänellä oli joustavakankaiset verkkarit. Niiden kuminauha upposi mahamakkaroiden väliin. Se ei kuulunut syihin, joiden takia liikuin hänen kanssaan. Kun olimme yhdessä ulkona, pojat kyllä tulivat tekemään tuttavuutta minun kanssani, mutta sitten Iitu varasti shown. Hän ei koskaan jäänyt sanattomaksi ja hänen naurunsa tarttui. Hänellä oli ollut poikaystäviä ainakin viisi kertaa niin paljon kuin minulla, ainakin jos uskoin häntä. Ja miksen olisi uskonut. Niin paljon useammin hän päätyi jonkun kainaloon kuin minä itse.

- Miksi sä laittaudut? kysyin, kun olimme päässeet hänen huoneeseensa ja olin asettunut sängylle.
- Koska on perjantai. Kai sitä vois käydä vähän pyörähtämässä jossain. Leffassa?
- Mä en jaksa viipyä myöhään. Mun täytyy nousta kuudelta, sanoin.
- Hullu, Iitu kuittasi ja alkoi kääriä rullia hiuksistaan. Sen enempää hänellä ei riittänyt kiinnostusta harrastukseeni, vaikka oli hän joskus itsekin ratsastanut. Melkein kaikki tuntemani tytöt olivat. Sen verran sanoillani kuitenkin oli vaikutusta, että hän hylkäsi elokuva-ajatuksen ja ehdotti, että menisimme vain kahville johonkin. Leffan jälkeen kahvi olisi ollut vuorossa joka tapauksessa, nyt vain oikaisimme pari tuntia.
- Sopii, sanoin välinpitämättömästi ja torkahtelin odottaessani, että Iitu saisi hiuksensa ojennukseen ja meikit naamaansa. Siihen mennessä hän oli saanut paremman idean.
- Mennään mäkkäriin. Mulla on nälkä.

Niin oli minullakin, joten sinne me päätimme lähteä. Vaatteiden vaihtamiseen Iitulla ei mennyt montaa minuuttia, hän nappasi tuolilta farkut ja kaapista paidan ja kävi jossain huoneensa ulkopuolella pukeutumassa niihin. Hän ei ikinä käynyt jumppatunneilla tai jos kävi niin vain niillä, jotka olivat päivän päätteeksi ja silloinkin hän vaihtoi vaatteensa välitunnilla vessassa. Minun teki mieli sanoa, että vähemmät hampurilaiset saattaisivat auttaa, mutta en viitsinyt alkaa haastaa riitaa. Olisin vain hävinnyt.

Lähimäkkäri oli tuttuakin tutumpi, siellä olin viettänyt varmasti viikkoja, jos kaikki aika laskettiin yhteen. Lähistöllä ei ollut muuta paikkaa, missä kuluttaa aikaa silloin, kun oli alaikäinen. Joskus suurimmassa hädässä olimme keränneet porukalla hiluja saadaksemme tarpeeksi pirtelöön ja ehkä pieniin ranskalaisiin, jotka sitten oli jaettu parhaimmillaan kuudenkin kesken ja nautittu äärettömän hitaasti. Vaikka ei meitä yleensä kukaan ollut hätyytellyt pois, kunhan olimme jotain ostaneet ja meteli pysyi siedettävissä rajoissa. Nyt, kun olimme ylittäneet maagisen ikärajan, sinne mentiin yksinkertaisesti syömään. Yllättäen vatsani kurahteli jo ovella, mutta tyydyin yhteen kerrosateriaan, kun Iitu osti kaksi. Hän ehti syödä toisen hampurilaisen sillä aikaa, kun minä järjestelin ranskalaispussin, ketsuppikupin ja limsan suoraan jonoon tarjottimelleni ja avasin hampurilaispaketin siististi toisesta reunasta.

Olimme puolivälissä ateriaa, kun seuraamme tunkeuduttiin.
- Kato, kaunotar ja hirviö! kuulin ja samassa viereeni romahti koulukaveri. Poika oli ensimmäisellä luokalla takellellut sanoissaan esitellessään itseään ja oli siitä pitäen kulkenut nimellä Päätäinen, Veetu Päätäinen. Hän ei takuulla pääsisi viisikymppisenäkään unohtamaan ammoista änkytystään, ellei muuttaisi maasta tai ainakin kaupungista.
- Kylläpä sä olet fiksuna tänäänkin, tuhahdin, sillä heitto kaunottaresta ja hirviöstä oli paitsi typerä myös ilkeä. Minä en ollut kaunotar eikä Iitu hirviö. Sitten huomasin, että hänellä oli seuraa, toinen saman ikäinen kaveri, jota en tuntenut, ei hän ainakaan meidän koulusta ollut.
- Mene pois, Päätäi, sanoi Iitukin ja levitti huomaamattomasti lautasliinan jo syömiensä ruokien papereiden päälle.
- Hiljaa, Iso-Iita.

Sanailu oli jokapäiväistä joskaan ei kovin aikuista eikä vakavasti otettavaa, mutta toinen poika kyllä katsoi meitä hiukan ihmetellen. Hän ei ollut pahan näköinen, kuten ei valitettavasti Peetukaan, jonka kohdalla sievä naama meni hukkaan. Olisin empimättä lokeroinut vieraan pojan laatikkoon Potentiaaliset, mutta oli kyllä hylkäävä virhe, jos hän oli Peetun ystävä.
- Mikä sä olet? Iitu kysyi vieraalta.
- Mä olen vaan Arttu, poika sanoi.
- Vaan-Arttu. Kiva. Mä olen Iitu. Toi on Henriikka.
- Iidi-Ootti ja Hinttari-Riikka, auttoi Peetu avuliaasti sivusta, ja ellen olisi turtunut häneen viimeisten kahdentoista vuoden aikana, olisin varmasti suuttunut ja kaatanut limsani hänen päähänsä. Peetu oli kuitenkin Peetu, eikä olisi ymmärtänyt syytä. Sitä paitsi hän rupesi ikäisekseen.

- Arttu on muuttanu meidän taloon ja me ollaan kiertämässä paikallisia nähtävyyksiä.
- Mäkkäri onkin oikea kruununjalokivi täällä päin, sanoin rohkaisevasti.
- Me mennään seuraavaksi ottamaan yhdet kaljat Läävässä ja sitten Varaläävässä ja sitten me varmaan joudutaan lähtemään kaupungille, Peetu selitti. – Tulkaa mukaan!
Näin Iitun silmien välähtävän ja arvasin jo, että hän oli valmis kierrokselle.
- Mä en ainakaan tule Läävään, sanoin torjuvasti. Se oli kaljakuppila ihan kivenheiton päässä, ostarin toisella kulmalla, ja vastasi täysin lempinimeään. Siellä kävi vain surullisen alkoholisoituneita aikuisia ja siellä haisi. Ei se ollut mikään illanviettopaikka. Varaläävä oli paljon parempi vaihtoehto, siellä oli musiikkia ja se oli useimpien kavereideni ensimmäinen kokemus ravintolasta, niin minunkin.
- Älä oo nuivea, Iitu sanoi minulle sen näköisenä, että tuoppi Läävässä oli parasta, mitä nuori nainen saattoi perjantai-iltana keksiä.
- Ei, sanoin ja nostin itsepäisesti leukaani. En muutenkaan ollut ajatellut juoda mitään tänä iltana. Jos ja kun aioin, tein sen perusteellisesti enkä kiertämällä paria puolivillaista kuppilaa puolivillaisessa seurassa – etenkin, kun aamuherätys edelleen varjosti.

Iitu katsoi minua arvioiden, siniset silmät tutkivina ja rullakiharat päätä reunustaen. Kuvittelin voivani lukea hänen ajatuksensa ja vilkaisin Arttua, joka istui hänen vieressään. Potentiaalinen, jos nyt mitään parin minuutin katselemisen perusteella saattoi sanoa. Entäs sitten? Olin jo ehtinyt sanoa, etten lähtisi, enkä halunnut soutaa ja huovata.
- Menkää te, huokaisin. – Mun täytyy tosiaan nousta kuudelta.
Olin näkevinäni tyytyväisen hymyn Iitun suupielessä.

  Re: Äidin tyttö

Lähettäjä: L-R 
Päivämäärä:   21.1.11 01:58:02

Nii... no... onhan tää... ihan kiva... Tietysti taattua Sennnu-laatua, MUTTA MISSÄ MUSTAOJA?!?!?!

  Re: Äidin tyttö

LähettäjäMeow 
Päivämäärä:   21.1.11 02:04:44

Senkin Sennnu, nyt mun tekee mieli mäkkiruokaa :( oi miksi, miksi muutin pois Mäkkärin takapihalta?

  Re: Äidin tyttö

Lähettäjä: des 
Päivämäärä:   21.1.11 13:15:00

No musta tää on piristävä. Veskuun ja Jessiin voi palata (mein naapurirapussa muuten asuu yks ihan veskun näkönen tyyppi, mut se on taksari ni sitä ei voi kyl laskee) aina kun huvittaa, mutta turha venyttää hyvää vitsiä liian pitkäksi.

  Re: Äidin tyttö

Lähettäjä: Keukeu 
Päivämäärä:   21.1.11 16:09:37

Aahhhh... Mä olen sanaton. Tietty Mustaojaa tulee ikävä ja toki sinne voi aina palata, mutta tää on niin ihanaa Sennua, ettei tosikaan! Ei mulla ole edes mitään järkevää sanottavaa, kun tää on vaan niin täydellistä!

  Re: Äidin tyttö

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   21.1.11 22:34:25

Mustaoja on siellä Tussulassa ;)
Mulla on kauhea flunssa. suurin osa päivää on menny nukkuessa. en oo jaksanu edes sanaakaan kirjottaa, onneksi tein tätä vähän valmiiksi etukäteen.
-----
2. Kisahulinaa
Aamulla olin ikionnellinen aikaisesta vetäytymisestäni, vaikka väsytti minua silti. Äidin räiskinää oli kuitenkin mahdotonta olla huomioimatta. Hän kolisteli keittiössä ja kävi kolmen minuutin välein ovellani. Kolmasti hän kehotti minua yhä vähemmän lempeällä äänellä nousemaan, mutta neljännellä hän availi äänijänteitään jo eteisessä.
- Henriikka! Sun saappaat on puolisääreen savivellissä! Mikset sä putsannu niitä eilen?
- Ne ehtii vielä, mutisin ja katsoin parhaaksi nousta. Tarkistin toisella silmällä, että kisavaatteet roikkuivat hengarilla kaapin ovessa ja aloitin valmistautumisen vetämällä pukupussin kisatakin peitoksi.

- Sulla ei ole aikaa suihkuun, kello on jo varttia yli, äiti ilmoitti astuessani huoneestani ja minun teki mieli lyödä häntä. Kai minä tunsin kellon itsekin?
- Mulla ei mene kuin kymmenen minuuttia, kato vaan että olet itse valmiina, tokaisin ja sulkeuduin vessaan. Aioin pitää lupaukseni ja onnistuinkin, kun jätin meikkaamisen ja rullasin hiukset vikkelästi sykerölle ison hiuslenkin kanssa. Vaatteissa meni vain hetki ja pääsin kuin pääsinkin eteiseen ennen äitiä. Vedin lenkkarit jalkaan ja nojailin kyllästyneen näköisenä seinään kisatakkipussia etusormesta roikottaen. – Aina sua saa odottaa, totesin kuivasti, kun äiti keräili tavaroita käsilaukkuunsa.
- Suu soukemmalle lapsi, tai me ei lähdetä mihinkään, hän ärähti, mutta tiesin, etten voinut sanoa mitään niin pahasti, että uhkaus olisi toteutunut.

Laskimme kuvaannollisesti piikkimme, kun marssimme hanhenmarssia autolle äiti edellä ja minä perässä. Katselin surullisena hänen keski-ikäistä, leveää takapuoltaan ja mietin, olisiko minullakin kahdenkymmenenviiden vuoden kuluttua samanlainen. Toivoin kovasti, ettei. Koska aamunhetki oli hauras, emme puhuneet mitään autossakaan, vasta kun parikymmentä minuuttia myöhemmin olimme tallilla, äiti huokaisi syvään kuin olisi suorittanut triathlonin ensimmäisen vaiheen.
- Mene sä harjaamaan Tenttu, mä tarviin hermosavut.
- Mihin sä niitä tarvitset, minä tässä kai olen kilpailemaan menossa, sanoin nenäkkäästi, mutta tottelin. Hänellä ei menisi kuin viisi minuuttia kiihkeään imutteluun.

Parkkipaikalla oli vasta yksi auto meidän omamme lisäksi, pikku-Aleksin vanhempien, mutta arvasin, että tallissa olisi silti täysi hyörinä päällä. Useimmat tulivat kävely- tai pyöräilymatkan päästä ja useimpien vanhempia ei kiinnostanut pätkääkään, mihin heidän tyttärensä olivat matkalla puoli seitsemältä lauantai-aamuna. Tulin ajatelleeksi, että saapuminen jostain siihen aikaan olisi varmasti herättänyt vähän enemmän kiinnostusta.

Pidin tallista kovasti ja tunsin itseni tervetulleeksi, vaikka pöyristyttävän raskas löyhkä iskikin naamalleni, kun avasin oven. En ollut vielä monestikaan tullut tallille tähän aikaan vuorokaudesta, kun kahdenkymmenen hevosen jätökset olivat muhineet siellä yön yli ja minun piti totutella hetki, ennen kuin saatoin astua sisään. Siellä kuhisi teinityttöjä ja ovinurkassa seistä jökötti Aleksin isä ja heitteli hevosten bokseissa hääriville tytöille herjoja. Katsoin häntä vähän vinosti enkä tervehtinyt. Tarja, nuori nainen, joka oli vuodenvaihteessa muuttanut hevosensa pois täältä, oli kerran supattanut minulle, että häntä häiritsi se, miten Aleksin isä hakeutui nuorten hevostyttöjen seuraan. Olin seurannut ukon toimia vähän aikaa ja minustakin hän oli alkanut näyttää vähän pedofiililta. Niinpä livahdin hänen ohitseen hyvin vikkelästi, kuin en olisi häntä huomannutkaan, ja hain satulahuoneesta harjapakin. Toiset tytöt moikkailivat ja heille vastasin iloisesti palatessani tallikäytävälle ja siitä Tentun tuttuun karsinaan, joka oli toinen ovelta.

Hevosemme oli yhdeksänvuotias puoliveriruuna. Minun oli pakko sanoa hevosemme äidin kuullen, sillä hänhän sen omisti ja hänen palkallaan se elätettiin. Kun äiti ei ollut kuulemassa, puhuin kyllä minun hevosestani, sillä Tenar oli minun valintani, ja muutenkin se kuulosti fiksummalta. Äiti olisi tahtonut jotain vähän vanhempaa, vakaampaa: opetusmestaria, joka olisi kiidättänyt minut palkintojenjaosta toiseen. Minä olin ollut sitä mieltä, etten tarvinnut opetusmestaria vaan pärjäisin ihan loistavasti nuoremmankin hevosen kanssa. Eihän se ihan niin ollut mennyt, mutta oli meillä kohtuullisen hyvin sujunut.

  Re: Äidin tyttö

Lähettäjä: hiekkapaperi 
Päivämäärä:   21.1.11 22:59:29

Tämä on erittäin mielenkiintoinen tarina (: Pidän kirjoitustyylistäsi, enkä ole virheitäkään bonganut. Jatka samaan malliin!Ja jatka nopeasti (:

  Re: Äidin tyttö

Lähettäjä: Lucinella 
Päivämäärä:   22.1.11 21:14:00

Hei! Kuulostaa ihan lupaavalta! ((:

  Re: Äidin tyttö

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   22.1.11 22:40:52

Kiitti. Täältähän sitä pukkaa :)
--------------

Tenar oli melko vaaleanruskea isonpuoleinen eläin, jolla oli vielä hiukan vaaleammat jouhet ja useammin kuin kerran sitä oli luultu suomenhevoseksi, vaikka se ei ollut ollenkaan sellaisen mallinen. Äiti osasi ulkoa sen sukupuun neljänteen polveen – hän sanoi käyttäneensä sen esi-isien nimiä töissä salasanoina – mutta minä en ollut siitä puolesta niin kiinnostunut, kunhan tiesin, että se oli tanskalaista sukujuurta, johon sittemmin oli sekoitettu vähän sitä sun tätä niin, että sen papereissa luki tilastohevonen. Rotu ei ollut ollut äidinkään ostokriteereissä millään sijalla, etenkin kun olimme halunneet ruunan, tai äiti oli halunnut. Minä olin vielä siinä vaiheessa ollut tarpeeksi nuori hölmö unelmoidakseni pikkuisen täysverioriista, mutta toden sanoakseni viriilissä ruunassakin oli tarpeeksi. Sanoinkin sitä välillä Tenoriksi, sillä se ei aina tammoja katsellessaan muistanut olevansa eunukki vaan hirnui niille niin, että ihmisen korvat saattoivat hajota.

Ihan tarkkaan ottaen en minä ollut Tenarin ostaessamme edes halunnut hevosta enää. Olin ollut seitsemäntoista, ratsastanut seitsemän vuotta ja koko sen ajan kinunnut omaa ponia tai hevosta. Viimeiset pari vuotta olin kuitenkin toistellut sitä vähän niin kuin tavan vuoksi. Äiti oli aina sanonut, ettemme me tarvinneet hevosta mihinkään – kävimme molemmat ratsastuskoulussa, missä oli käsittääkseni oikein hyvä opetus ja missä järjestettiin kilpailujakin kerran kuussa. Sitten jokin oli keikahtanut hänen korviensa välissä ja viime kesänä hän oli päättänyt, että oma hevonen oli hankittava. Mitäs siihen olisi voinut muuta kuin olla riemastuneen näköinen. Ja olihan se tietysti jännää ja hienoa, vaikkei enää ollutkaan toivelistani ykkösenä. Hauskaa oli edelleenkin, vaikka siitä oli aiheutunut paljon muutoksia ja hommaa. Olimme joutuneet vaihtamaan tallia, sillä vanhalle ratsastuskoulullemme ei otettu yksityisiä ja sitten tallilla piti tietenkin käydä paljon useammin kuin kahdella viikkotunnilla. Täällä oli kuitenkin kivaa seuraa ja hyvä henki, enkä enää voinut kuvitella, että palaisin jonnekin kiertämään uraa tiistai- ja torstai-iltaisin.

Äidin saapuminen keskeytti mietteeni ja pyörittelin henkisesti silmiäni, kun hän tunkeutui karsinaan lässyttämään hevoselle. Tenar ei juuri piitannut semmoisesta, minunkin tullessani se oli vain vilkaissut tuskin nostaen turpaansa aamuheinien rippeistä. Äiti ei luovuttanut, ennen kuin onnistui pusuttelemaan sen turpeista turpaa, mikä sai Tentun kiusaantuneen näköiseksi, mutta ryhtyi sitten tehokkaaksi. Minun harjatessani ja rupatellessani naapurikarsinassa häärivän Outin kanssa hän etsi kisaloimen ja kuljetussuojat, pakkasi matkapussiin muutaman harjan, porkkanoita ja mitä lieneekään muuta. Alkuun minua oli suorastaan hävettänyt hänen touhuamisensa, mutta tallikaveritkin olivat jo tottuneet häneen ja oli pakko sanoa, että parempi hevosenhoitaja minulla oli kuin monilla muilla. Nimenomaan Outikin, joka vieressä harjasi vanhaa mutta säpäkkää Denja-tammaa, oli edelliskisoissa unohtanut talliin sen satulavyön.
- Putsaatko sä ne mun saappaat? kysyin äidiltä tarkistaessani, ettei Tentun hännässä roikkunut korsia.
- Nyt ei ehdi, ulkoa kuuluu jo auton ääni.
Kuulin itsekin moottorin matalan äänen ja tytöt alkoivat tunkeilla satulahuoneeseen hakemaan mukaan lastattavia satuloita ja suitsia. Minä heitin sinisen villaloimen Tentun selkään ja aloin kiinnittää kuljetussuojia. Miten minä nautinkaan tästä tunnelmasta!

Menin itsekin pihalle tutkimaan tilannetta saatuani Tentun puettua. Satuloita sijoiteltiin hevosauton varustetilaan ja takaluukku oli kutsuvasti auki. Sinne sopi viisi hevosta ja viisi meitä oli lähdössäkin. Jos kyseessä olisi ollut esteratsastuskilpailu, meitä olisi todennäköisesti ollut kymmenen ja Saara olisi saanut ajaa kaksi reissua, mutta tallilla ei ollut niin paljon kouluratsastuksesta innostuneita. Tämän kisareissun oli masinoinut Kerttu, jolla oli tallilla oma suomenhevonen ja joka oli pikku-Aleksin serkku. Hän oli saanut äidin puhuttua ympäri minuutissa, enkä minäkään suorastaan vastahakoinen ollut, vaikka pidinkin enemmän esteistä. Loput olivat Saaran oppilaita Saaran hevosilla, Aleksi tähtenä heidän joukossaan. Poika oli käynyt ratsastamassa vasta tuskin vuoden, mutta edistyi ilmiömäistä vauhtia ja hänellä oli suorastaan oksettavan vankka taustajoukko. Vanhemmat ja Kerttu-serkku tietenkin, mutta myös Saara itse, joka otti hänet mille tahansa tunnille vaikka viisi kertaa viikossa ja kaikki tallitytöt, joiden mielestä kymmenvuotias napero oli suunnattoman soma. Okei, oli hän ihailtavan sinnikäs, mutta kyllä hänestä minun mielestäni tehtiin vähän liian iso numero.

  Re: Äidin tyttö

Lähettäjä: álávíívádésíré 
Päivämäärä:   23.1.11 00:00:18

Ja siis voin kertoa, että Tussulassa on ihan oikeesti Mustaoja. Eksyin sinne kerran ajellessani .D

On myös kiva virnistellä yhtäläisyyksille x)

  Re: Äidin tyttö

Lähettäjä: pathi 
Päivämäärä:   23.1.11 14:39:58

Jatka :)

  Re: Äidin tyttö

Lähettäjä: Aivokana 
Päivämäärä:   23.1.11 15:30:24

Tahtoo Mustaojan :((
Mutta joo, Sennnun tyylin tuntien uskon, että tästä tarinasta tulee vähintään yhtä hyvä, vaikken itse noista heppajutuista niin välitä ;D
Ja tosiaan hyvä että lopetit nuo Jessi&Veskuyms-jutut sillein ettei tarina ehtiny lopahtaa=)) Silti tulee ikävä ja tietty ois ollu kiva kuulla noista ihmisistä viel vaikka kuinka pitkään :D<3

  Re: Äidin tyttö

Lähettäjä: annika 
Päivämäärä:   23.1.11 19:06:45

Mä voisin oikeesti lukea jessiveskudannialissa niin kauan ku pystyisin, mut taidan olla ainoa :D
Ei niihin voi kyllästyä!

  Re: Äidin tyttö

Lähettäjä: tölkki 
Päivämäärä:   23.1.11 20:19:09

Sennnu!!! Mua suunnattomasti ÄRSYTTÄÄ noi iänikuiset missä/jossa-virheet!!!! Jossa ja sen sukulaiset viittaa edelliseen SANAAN ja missä sukulaisineen viittaa koko edelliseen lauseeseen. Keskity!

  Re: Äidin tyttö

Lähettäjä: L-R 
Päivämäärä:   23.1.11 22:04:23

Annika! Et TO-DEL-LA-KAAN ole ainoa! Olen lukenut ne jo niin monta kertaa, että olen aikoja sitten seonnut laskuissa, ainakin neljä kertaa. Jatkoa odotan innolla, uskon nimittäin, että tämä on jonkinlainen harha-askel Sennnulta, ikäänkuin mielenvirkistystä vaihteluksi. Sitten jossain vaiheessa Sennnu palaa taas Mustaojalle.

Ihan kiva tarina tää on, mulla vaan on orientointumisongelmia itselläni, kun sitä Mustaojaa niin odotin. Ehkä tähän tottuu?

Mutta nyt jotain positiivista: Iltapalan aika, tuoretta, vielä lämmintä, itse (leipäkäneella) tehtyä leipää ja Sennnun tarina. Ehkä tässä elämä vielä voitta kunhan selviää Mustaojanpuuttumisen aiheuttamasta shokista.

JATKOAAAAAA!

  Re: Äidin tyttö

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   23.1.11 22:18:12

Tölkki, mä oon ihan tosissani yrittäny! Just äsken muutin koko lauseenkin kun en osannu päättää, kumpi pitäisi tulla, kun molemmat kuulosti hölmöiltä! Ja joo, osaan sisälukea ja aina vähän aikaa jopa muistan ton säännön, mutta sitten kun henki valtaa niin sitä vaan kirjottaa... (sillon ei voi keskittyä).

Mmm, lämmintä leipää...
----------
- Onko hevoset valmiina? karjui Saara takasillalta. Hän oli hyvin lyhyt ja leveä nainen, joka näytti koomiselta hevosen selässä, mutta kunnioitin häntä suunnattomasti. Ensinnäkin hän osasi ratsastaa, toiseksi hän osasi opettaa paremmin kuin yksikään aiemmin tapaamani ratsastuksenopettaja ja kolmanneksi hän jaksoi pyörittää tallillaan valmennus- ja kilpailutoimintaa, joka mahdollisti tämänkin retken hänen vapaapäivänään. Sitten oli vielä se pikkuseikka, että hän osasi hyvin hienotunteisesti ja huomaamattomasti neuvoa sellaisia uusia hevosenomistajia kuin me äidin kanssa. Olin luottanut äidin harrastuneisuuteen ja tietämykseen kovasti, kun Tenar oli valittu ja kaupat tehty, mutta syksyn mittaan oli käynyt selväksi, ettei ahkerakaan lukeminen, netin tutkiminen tai tuntiratsastaminen antanut valmiuksia hevosen omistamiseen, vaikka miten olisi harrastanut sitä siitä asti, kun internet oli keksitty.

- On, vastasin auliisti. – Kuka menee ekaksi?
- Tenukeppi ja Järviskä menee ensin, koska nehän ei starttaa ekassa luokassa, sitten muut, Saara ohjeisti hyväntuulisesti, joten menin hakemaan hevoseni tyytyväisenä siitä, että olin päätellyt ihan itse saman järjestyksen. Äiti tulla tohotti perässäni ja kiistelimme vähän aikaa siitä, kunpi taluttaisi Tentun autoon.
- Sun hevosesi ja sä kilpailet, äiti sanoi kerrankin.
- Ei se sun perässäs tuliskaan, tuhahdin, vaikka en ollut varma siitä, tulisiko se minunkaan perässäni. Tenar osasi siinä kohden olla ikävän jääräpäinen. Onneksi Saara oli paikalla valvomassa, hän saisi sen kyllä autoon, jos se keksisi jotain hölmöä.

Tällä kertaa kaikki sujui kuitenkin helposti ja hienosti. Kerttu toi tammansa seuraavaan lokeroon ja sitten seurasivat Denja, Myteri ja Aile, vuonohevosristeytys, jolla Aleksi enimmäkseen ratsasti ja sitten olimme valmiita lähtemään. Saaran oppilaat ja mukaan tulevat hevosenhoitajat ahtautuivat myös hevosautoon, osa ohjaamoon ja osa varustetilaan. Aleksi ja Kerttu sekä Kertun pikkusisko Kaarina lähtivät Aleksin vanhempien kyydillä ja äiti ja minä ylhäisessä yksinäisyydessämme.
- Miksei meillä voisi olla omaa traikkua, että voitaisiin mennä minne halutaan ja koska halutaan, sanoin nyreästi, sillä tavallaan olisin halunnut ahtautua Saaran autoon muiden kanssa. Tietystikin he olivat vasta pikkutyttöjä, neljästätoista seitsemääntoista, mutta siellä olisi voinut olla hauskaa.
- Ja mitä me sillä tehtäisiin, kun en mä saa vetää semmosta, äiti kuittasi, kuten aina ennenkin. – Sitä paitsi ei mulla ole varaa ostaa traikkua. Te tuutte ihan tarpeeksi kalliiksi ilmankin.
- Kukahan halusi ostaa hevosen?

Kilpailut olivat ratsastuskoululla noin kolmenkymmenen kilometrin päässä ja me hurruttelimme sinne possujunassa Saaran hevosautoa seuraten. Äiti ei ollut käynyt siellä ennen, joten hän kieltäytyi ohittamasta hitaampaa kuorma-autoa ja ajamasta normaalivauhtia. Matkalla satoi vähän ja nostin melkein huomaamattani peukalot pystyyn toivoen, että se loppuisi pian. Kilpailuissa joutui aina odottamaan, eikä ollut paljon toivoa, että olisi voinut odottaa missään muualla kuin pihalla sateen armoilla. Tenarin harja oli joka tapauksessa vielä palmikoimatta, eikä sitä mahtunut tekemään autossa. Kuljetuskarsinoihin ei olisi lihava suomenhevonen mahtunut, ei sinne mahtunut ihminenkään edes hoikan puoliverisen viereen.

Onneksi peukaloni toimivat ja saapuessamme perille näin jo kaistaleen sinistä taivasta. Se näytti katoavan saman tien, mutta antoi toivoa paremmasta.
- Tässä on raha, käy nyt heti ilmottautumassa ja maksamassa, mä käyn katsomassa, mikä on sun lähtönumero. Muistathan sä ohjelman? äiti papatti kaivaessaan lompakkoa esiin.
- Rauhotu. Nää on vaan ratsastuskilpailut.
- No en jumaliste lähteny tänne maksamaan sun ilmottautumismaksua ja Saaralle hevosen kuljetuksesta, jos sä unohdat radan!
- Olenko mä luvannut unohtaa radan? kysyin ja nappasin setelin hänen käsistään. – Mihin mun pitää maksaa?
- Mä en todellakaan tiedä. Mene kysymään muilta.

  Re: Äidin tyttö

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   23.1.11 22:23:38

Mut joo :x
Tarkistin haun kanssa missäjossia ja korjasin kai kahdeksan so far, että ihan aiheesta sanottu. Ja sitten ois tietty vielä mikäjokat jne taivutusmuodot. Et huoh.

  Re: Äidin tyttö

LähettäjäMeow 
Päivämäärä:   24.1.11 02:48:55

Oivoi, mun tarvii varmaan unohtaa tää tarina pariks viikoks ja tulla sitten katselemaan uusiks, kun tykkään et saan lukea enemmän (_paljon_ enemmän) kerralla :) Eipä siinä, ihan kiitettävää tahtia etenet tän kanssa kuitenkin.

  Re: Äidin tyttö

Lähettäjä: Toi 
Päivämäärä:   24.1.11 17:08:01

"kiistelimme vähän aikaa siitä, kunpi taluttaisi Tentun autoon." >.< Argh! Kunpi... Aijai Sennu!

Mä en osaa kyllä vieläkään luopua siitä toivosta, että vielä joskus päästäisiinkin takaisin Mustaojalle :) On kyl sinänsä ihan piristävää, kun tuleekin vähän erilaista juttua, ja mä olen ainakin tähän saakka tykännyt kovasti.

"Kun olimme yhdessä ulkona, pojat kyllä tulivat tekemään tuttavuutta minun kanssani, mutta sitten Iitu varasti shown." Ah, ton tilanteen mäkin olen jokusen kerran kokenut... :D

  Re: Äidin tyttö

Lähettäjä: tölkki 
Päivämäärä:   24.1.11 18:33:58

Reipas Sennnu =)

  Re: Äidin tyttö

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   24.1.11 23:56:30

Toi :D Toivonpa, että toi oli ihan rehellinen näppihäiriö eikä alitajuista irkkislangia :D
-----------
Minä menin ja tunsin samalla, miten hermoni alkoivat kiristyä. Kisajännitystä tietysti, hieman, mutta en olisi jaksanut tätä sanailua äidin kanssa. Hän kohteli minua vuoroin kuin olisin ollut vasta Aleksin ikäinen ja seuraavassa hetkessä sainkin olla täysin aikuinen ja omillani. Se oli repivää. Joskus toivoin, ettei äiti olisi ollut sen enempää kiinnostunut ratsastelustani kuin Kertun tai muidenkaan tyttöjen äidit, mutta ainakin puolet ajasta olin ihan tyytyväinen siitä, että hän oli.

Puistelin koko naisen pois ajatuksistani ja pysähdyin Saaran auton kohdalle. Ihmismatkustajat velloivat ulos niin ohjaamosta kuin takaosasta.
- Missä maksetaan? huikkasin.
- Tännepäin, neuvoi Krista, joka oli osallistumassa helppoon ceehen Denjalla. Hän tarttui hihaani ja lähdimme yhdessä kohden maneesia.
- Kiitti, sanoin tyytyväisenä. Krista, joka oli vain vuoden minua nuorempi, oli ihan hyvä tyyppi, järkevä siinä missä suurin osa muista tytöistä saattoi heittäytyä käkättäviksi penikoiksi.

Ilmoittauduimme maneesin kahviossa ja ostin samalla pahvimukillisen kahvia. Sämpylään minulla ei ollut sillä hetkellä varaa, mutta ei se olisi alas mennytkään. Pystyisin todennäköisesti syömään vasta ratsastettuani. Oven pielessä pysähdyimme lukemaan lähtölistaa, joka oli kaikkiaan kolmen sivun mittainen.
- Onneksi tekin menette jo toisessa luokassa, Kerttu ja sinä, sanoi Krista hartaasti.
- Mä olisin halunnu kyllä kokeilla helppoa aata, tunnustin. Olin mennyt Tenarilla syksyllä pari c:tä ja viime kuussa tallikisoissa KN Specialin ja voittanut sen. Saara oli vaan mennyt niin muikean näköiseksi kuullessaan suunnitelmistani, ettei äiti ollut antanut minun. Siitä ei ollut tullut suorastaan riitaa, mutta rehevä pikku kina kuitenkin.

Nyt olin kyllä ihan iloinen. Ensimmäisessä luokassa, johon kaikki Saaran oppilaat osallistuisivat, oli kolmisenkymmentä osallistujaa, samoin toisessa, jossa minun nimeni komeili neljänneksi viimeisenä. Laskin ja pohdin vähän aikaa ja totesin, että optimistisestikin ajatellen pääsisin radalle aikaisintaan yhdentoista maissa. Siihen oli pitkä aika.

Palasimme autoille, josta oli jo ruvettu ottamaan hevosia ulos. Kaarina ja Kerttu pitelivät Ailea, sillä Aleksi oli tullut meitä vastaan vanhempiensa kanssa lähtömaksurahat pienessä kädessään. Myterillä ja Denjalla oli omat hoitajatyttönsä ja arvasin Myterin ratsastajan, Essin, kadonneen vessaan. Hänen kisavatsansa oli legendaarinen. Heillä ei ollut kiire, mutta ei kyllä liiemmin luppoaikaakaan.
- Haluatteko te jo hevosenne ulos? Saara kysyi Kertulta. – Mun täytyy mennä noiden kanssa ohjaamaan verryttelyä ja mahdattekohan te saada noita väliseiniä avattua?
- Ei saada, sanoi Kerttu oitis.
- No niin, tulkaa sitten vaan hakemaan ne.

Vilkuilin joka suuntaan, mutten nähnyt äitiä missään, joten jouduin kulauttamaan lopun kahvin kiireesti alas ja etsimään Tenarin suitset auton varustemylläkästä. Siellä näytti siltä kuin Saara olisi ajanut rallia matkalla, kaikki tavarat lukuunottamatta satuloita telineissään olivat jo hujan hajan. Palatessamme ne olisivat varmaan vielä pahemmassa jamassa, yhtenä suurena läjänä. Kiipesin autoon manaten ja ihmetellen äidin viipymistä ja aloin vaihtaa Tenarille suitsia riimun tilalle. Se oli levoton ja täpinöissään, tuijotteli ulos Kertun ja Järviskän ohi ja hirnui välillä niin, että Kerttu nosti kädet korvilleen.
- Tuliko sen mukana korvatulppia? hän tiuskaisi, mutta onneksi Järviskäkin päätti päästää kimeän hirnahduksen, joten saatoin vastata vain virnistyksellä. Sitten Saara tuli ja venytti itsensä melko mahdottomiin asentoihin saadakseen väliseinien lukituksen avattua sekä katosta että lattiasta yhtaikaa ja päästi meidät ulos.

  Re: Äidin tyttö

Lähettäjä: L-R 
Päivämäärä:   25.1.11 00:02:50

Toi: Aattelepa, että toi Tenttu hajoo, ja ne tarvii uuden hevosen, jonka ne, tietenkin, ostavat Mustaojalta ja sillä tavalla saadaan uutta verta ja Mustaoja takaisin!!

  Re: Äidin tyttö

Lähettäjä: des 
Päivämäärä:   25.1.11 13:46:10

"Saara oli vaan mennyt niin muikean näköiseksi kuullessaan suunnitelmistani, ettei äiti ollut antanut minun."

Onks toi "minun" liikaa vai puuttuuko siitä "ilmoittautua luokkaan"? Melko töks.

  Re: Äidin tyttö

Lähettäjä: Toi 
Päivämäärä:   25.1.11 15:16:26

L-R, aivan, näinhän siinä selvästi käy... :D Tai sit toi äitykkä lähettää tyttönsä töihin Mustaojalle (tai Hannan luo), kun ton kisat meneekin ihan mönkään, kato oppimaan vähän oikeilta hevosihmisiltä oikeaa asennetta ja toimintatapoja. Tai voihan siinä käydä niinkin, että paljastuu, että noi onkin jotain kaukaista sukua mustaojalaisille tai joku ton Henriikan kavereista tuntee ne jotain kautta tai Henriikasta tulee Jerryn morsmaikku tai... tai jotain. Kaikki on mahdollista! Tai sit mä vaan kehittelen näitä kaiken maailman spekulaatioita ihan vaan, jottei tarvitsisi päästää irti Mustaojasta :D

  Re: Äidin tyttö

Lähettäjä: L-R 
Päivämäärä:   25.1.11 20:34:52

Toi, mulle tuli parempi idea. Tuo tyttö on Veskun tyttö! Katsos silloin kun Jessi ja Vesku oli erossa niin Vesku on käynyt vähän... you know...

  Re: Äidin tyttö

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   25.1.11 22:53:47

Kauheen kiva lukea teidän mietiskelyjä! :D
----------------
3. Seuraavana ratsastaa
Tylsä ja tympeä odotusaika alkoi. Saara häipyi ensimmäiseen luokkaan osallistuvien oppilaidensa kanssa verryttelyalueelle, joka oli iso ratsastuskenttä maneesin vieressä ja vain Kerttu ja Kaarina Järviskän kanssa sekä äiti ja minä jäimme. Meillä oli tietysti hommaa Tentun harjassa, mutta sekin oli suunnattoman tylsää. Äiti ei antanut minun letittää, koska hänellä kuulemma oli pidempi kokemus minun hiuksistani ja niin minä sain vain nojailla hevosautoon ja väännellä ohjia sormieni ympäri. Onneksi Kaarina kuulusteli Kertulta ohjelmaa ja minä sain hyvän kertauksen siinä kuunnellessani. Samalla saatoin katsella parkkipaikalle ajavia hevoskuljetusajoneuvoja, vaikkei niissä paljon katsomista ollutkaan. Traikkua traikun perään. Mietin, että jos joskus saisin äidin taivuteltua hommaamaan meille oman, se saisi mielellään olla viininpunainen, kuten paikalle parhaillaan samanvärisen maasturin perässä saapuva. Ne näyttivät tyylikkäimmiltä.

- Käännä selkäsi, mä laitan sun hiukset kanssa, äiti komensi ja käännyin tottelevaisesti tuijottamaan hevosauton seinää. Puhelimeni alkoi kuitenkin piipata saman tien, kun tunsin sormet nutturantapaisessani, ja kaivoin sen takin taskusta esiin. Iitu soitti.
- Mä tuun kohta, sanoin ja annoin Tentun ohjat äidille. Tuuli tarttui hiuksiini ja pölläytti ne vapaaksi, kun kiiruhdin lähimmän trailerin suojiin.

- Hei, Iitu sanoi innostuneena.
- Miten sä olet hereillä tähän aikaan?
- Miksen olisi. Kello on yli yhdeksän. En kai mä herättäny?
- Et, hölmö. Mä oon ollu hereillä jo kolme tuntia. Mä oon kisoissa.
- Ai niin.
- No mitä tapahtui eilen? kysyin, sillä muistin Artun ja Päätäisen ja arvasin, ettei Iitu huvikseen soitellut tähän aikaan.
- Me mennään illalla Artun luo, sinä ja minä.
- Ai mennään?
- Joo, otetaan vähän häppää ja sitten ehkä lähdetään radalle.
- Mitä eilen tapahtui, kysyin alistuneena, sillä tiesin saavani kuulla joka tapauksessa.
- Me kierrettiin nää paikalliset ja sitten tuli valomerkki ja me päätettiin jatkaa tänään Artun luona. Sillä on oma kämppä. Peetun talossa. Se haluaa, että säkin tulet, Iitu lisäsi vastahakoisesti.

Mietin hetken, vaikka ei siinä mitään miettimistä ollut. Iitu ei ollut päässyt Artun kanssa kovinkaan pitkälle, jos minuakin kerran kaivattiin ja hän oli valmis kertomaan sen minulle. Kundi oli ollut ihan okei, vaaleat hiukset ja ruskeat silmät. Tosin tunsin enemmän vetoa tummiin, mutta eihän tässä nyt niin pitkällä oltu.
- Tuplatreffit Peetun kanssa ei oikein houkuttele, huomautin.
- Lakkaa vinisemästä jo. Mihin aikaan sä oot himassa?
- Mä en tiedä vielä. Mä soitan sulle, huokaisin. Menisinhän minä. Oikeastaan, miksi en menisi. Ainoa, mikä minua tässä harmitti, oli Iitun määräilevä tyyli sekä se, että hän oli takuulla kuvaillut minut tyhmäksi blondiksi Peetun säestäessä mitä innokkaimmin. Mutta voisinhan mennä osoittamaan väitteet vääriksi.

Olin keskustelun kuluessa astellut eteenpäin maahan tuijottaen, mikä ei todellakaan ollut fiksua jos piti keskustella ratsastuskilpailujen parkkialueella ja seuraavaksi kävelin pahki päin hevosen takapuolta. Se säikähti vielä enemmän kuin minä ja otti suuren loikan eteenpäin, minä pudotin puhelimeni.
- Mitä @!#$ä? huudahti tyttö, joka oli taluttanut hevosta, joka parhaillaan nosti etukavionsa maasta ja pyöritteli silmiään. Se oli pienenpuoleinen ruunikko mutta näytti koostaan huolimatta ihan tarpeeksi hurjalta. Pelastin kännykkäni märästä hiekasta, suin hiukset pois kasvoiltani ja puhkesin vuolaisiin anteeksipyyntöihin. Samalla huomasin, että hevosella ei ollut suitsia päässä, ainoastaan riimu.
- Ne pitäisi suitsittaa ennen kuin ottaa ulos autosta, huomautin.
- No ala nyt vielä nenäkkääksi siinä, senkin saaterin sabotööri! Sä pelästytit sen!
- Se oli vahinko!

  Re: Äidin tyttö

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   26.1.11 03:22:45

Musta tuntuu, että mun poni kaipais kovasti Mustaojalaisten apua, ja tripi varmasti myöntää saman! Se on pirulainen alkanu ihan kuspääks...

Mutta joo, tää ei kyllä koukuta. Tavan vuoks taidan vaan lukea, tässä ei ollut sitä jotain, mitä Mustaojan jutuissa on...

ps. Alfonspalfonsmulkkulapsi asustaa Tussulassa ;)

  Re: Äidin tyttö

Lähettäjä: tuttu 
Päivämäärä:   26.1.11 08:24:29

ei tää vielä ihan yhtä rakkaaksi ole päässyt kuin mustaoja, mutta hyvää vauhtia sinne suuntaan menossa ;) ihanaa tekstiä taas!

  Re: Äidin tyttö

Lähettäjä: tripi 
Päivämäärä:   26.1.11 11:48:22

mä en usko että alfonssi tarvii niiden apua, me vaan ehkä flanuseni tarvittais niitä :s

  Re: Äidin tyttö

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   26.1.11 22:29:17

Se on tripsu toinen vaihtoehto, tosin tänään se oli ihan asiallinen, kun juoksutin. Tosin se veti lipat (käväs pyrstöllään)

  Re: Äidin tyttö

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   27.1.11 00:18:26

Muru meni kerran pyrstölleen puomin päälle ja siitähän tulikin sitten pitkäaikainen vaiva siitä ruhjeesta.
----------
Tyttö tuijotti minua ruumiillistuneena raivottarena tummat kulmakarvat tuikeana v:nä ja peräydyin muutaman askeleen takaisin trailereiden väliin. Kun näin, että hän sai apua pitkältä pojalta ja että hevonen rauhoittui jo, käännyin ja pakenin. Ei siitä tietenkään kovin kauas päässyt, kun Saaran auto ja Tenar olivat vain muutaman kymmenen metrin päässä, mutta en halunnut enempää haukkuja. Toivoin, ettei pariskunta ehtisi huomata minua myöhemmin, eikä tunnistaisi minua enää, kun vaihtaisin kisatakkiin ja saisin hiukseni kiinni.

- Mitä siellä tapahtuu? äiti kysyi yrittäen tiirata trailereiden välistä, vaikka ei siellä enää mitään merkillistä näkynyt.
- Jonkun hevonen meinas ottaa lähdöt, sanoin kevyesti.
- Voitko sä nyt ottaa tän hevosen, että mä saan sun nutturasi kuntoon.
- Se oli ihan hyvä ja mä osaan kyllä laittaa sen, ärähdin, sillä tunsin itseni kaksitoistavuotiaaksi enkä pitänyt siitä.
- Okei okei. Jos mä sitten putsaan ne sun saappaat.
- Mä voin putsata ne itsekin!

Minua suututti se, miten hämmästynyttä äiti näytteli ja toden sanoakseni olin helpottunut, kun hän vaati saada hoitaa sen homman vedoten valkoisiin housuihini. Kenkien kiillotus ei ollut lempihommiani enkä edes ollut siinä mitenkään taitava. Minulla meni sen aikaa mitä äidiltä niiden kanssa, että selvisin nolostumisesta ja kiukustumisesta. Kerttu lähetti Kaarinan katsomaan, missä vaiheessa ensimmäinen luokka oli menossa ja yhteisestä sopimuksesta aloimme satuloida hevosia, vaikka Kaarina palasi kertomaan, ettei se ollut kuin vähän yli puolen välin. Tämä paikallaan seisominen oli tylsempää kuin mikään muu ja hevosetkin alkoivat rauhattomiksi, kun ei mitään tapahtunut ja ohi kulki jatkuva virta ratsukoita. Olisi hauskempaa vaikka ratsastaa maneesin ympäri tai mennä vakoilemaan verryttelykentän ratsukoita, joita ei tänne näkynyt.

- Sulla on onnea, kun sulla on noin innostunut mutsi, Kerttu sanoi, kun olimme ratsastaneet vähän matkan päähän autosta. Äiti oli onneksi jäänyt autolle juttelemaan Aleksin vanhempien kanssa, jotka olivat tulleet hetkeä aikaisemmin leveästi virnuilevan poikansa kanssa. Olin vähän pelännyt, että hän tahtoisi lähteä mukaan siltä varalta, että Tenttu keksisi jotain oudossa paikassa.
- Piruiletko sä? kysyin.
- No en tosiaan! Mä jouduin maksamaan Kaarinalle, että se suostu nousemaan ylös ja lähtemään.
- Olisit sä saanut kenet tahansa tallilta, mutta mutsi loukkaantuis ikiajoiksi, jos mä kieltäisin sitä tulemasta. Ja sitten se tulisi kuitenkin ja seisoisi jossain nurkan takana videoimassa, sanoin synkästi.
- Tasan ei käy onnen lahjat, Kerttu tuumasi, muttei luojan kiitos halunnut jatkaa siitä keskustelunaiheesta. Olin tullut ajatelleeksi, että mahdoin näyttää mammanpenikan perikuvalta, pahemmalta kuin Aleksi, joka sentään oli vasta lapsi.

Kentällä oli enää neljä ratsukkoa, joista lähes valkoinen Denja pisti silmään. Se oli vauhdikas tunneillakin ja täällä se meni kahta lujempaa purren kiinni kuolaimeen. Krista yritti nähdäkseni lähinnä ohjailla sit niin, ettei se törmäillyt toisiin hevosiin. Saara harppoi kovaa kyytiä maneesin suunnalta, eli tulkitsin Essin ja Myterin vuoron juuri menneen. Krista näki hänet myös ja kiskoi Denjan seisauksiin uralle lähelle porttia. Oli selvästi palaverin paikka. Keskustelussa ei ollut paljon katselemista, joten vilkaisin muita kentällä olijoita ja olin tunnistavinani säikäyttämäni hevosen ja vihaisen tytön. Melko vikkelästi hän oli selvinnyt parkkipaikalta verryttelyyn. Miksi hän oli tullut, sitä en kyllä käsittänyt. Hänen hevosensa näytti vielä vähemmän kouluratsulta kuin Denja. Se hampparoi samaan tapaan turpa pystyssä kuuntelematta oikein mitään muuta kuin ilmeisestikin omia ajatuksiaan.
- Jos ei toi oo ravuri niin ei sitten mikään, Kerttu sanoi puoliääneen.
- Miksi joku haluais tuoda ravurin koulukisoihin?
- No jos siitä yritetään tehdä ratsua?

Minulle oli ihan sama ja houkuttelin Kertun kävelemään kerran maneesin ympäri, jottei tyttö vahingossakaan huomaisi minua. Sitten varmaan jo pian pääsisimmekin verryttelemään. Tenar oli vireällä tuulella, kuten yleensäkin kisoissa ja otti sivuaskeleita ja pieniä loikkia ihan kyllästymiseen asti. Yritin olla sen näköinen, että ne pikemminkin huvittivat kuin harmittivat minua, etenkin silloin, kun joku tuli vastaan.
- Meillä on hyvää aikaa, mennään tonne, Kerttu ehdotti ja osoitti metsäpolkua, jota pitkin ratsasti kaksi kisa-asuista tyttöä. Minulle sopi.

  Re: Äidin tyttö

Lähettäjä: L-R 
Päivämäärä:   27.1.11 14:58:09

"Krista yritti nähdäkseni lähinnä ohjailla sit niin"

OHO! Typo.

  Re: Äidin tyttö

Lähettäjä: des 
Päivämäärä:   27.1.11 16:00:46

"Minulla meni sen aikaa mitä äidiltä niiden kanssa"
Kummallinen lauserakenne. Piti lukea monta kertaa jatkoineen ennenko tajus, että aihe liittyy rauhoittumiseen eikä niihin saappaisiin.

  Re: Äidin tyttö

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   27.1.11 23:39:15

L-R, kiitti, tota en ollu huomannu!
Toisin kuin ton desin. Mä oon lukenu ja lukenu sitä lausetta, kun en ollu tyytyväinen, mutta jostain syystä ei tullu mieleen muuttaa sitä kokonaan. On se hyvä, että te oikoluette.
------------
Meillä meni sen verran pitkään kiertää polku, että palattuamme tallin pihapiiriin saatoimme jo ratsastaa verryttelykentälle. Tenar oli rauhoittunut vähän taapertaessaan Järviskän suhteellisen rauhallisessa seurassa metsän siimeksessä ja tarkistin, että istuin itse tukevasti ja oikeassa asennossa. Halusin tehdä hyvän vaikutuksen kilpakumppaneihin ja mahdollisiin katsojiin heti alusta alkaen. Uljas, nuori hevoseni oli eri mieltä ainakin siitä, mikä teki vaikutuksen. Se alkoi tepastella sivuttain uralla, kun en antanut sen juosta suoraan ja pelkäsin koko ajan, että se olisi säikähtävinään jotain, loikkaisi johonkin epämääräiseen suuntaan ja tiputtaisi minut. Siinä sitä olisi vaikutelmaa. Tunsin, miten hiki valui pitkin otsaani ja kaulaani, kun pääsin siihen kohtaan, jossa Saara taas seisoi passissa. Kerttukin oli pysähtynyt hänen kohdalleen, joten Tenar seisahtui myös helposti.

- Yritä Kerttu saada siihen vähän enemmän eteenpäinpyrkimystä, Saara neuvoi parhaillaan.
- Meiltä saa halvalla, puhahdin.
- Ja sinä, älä tappele sen kanssa niin kauheasti.
- No kun se tuntuu lähtevän käsistä.
- Ja kohta se lähteekin, kun vielä vähän virität. Reippaasti eteen niin se ei ehdi miettiä omiaan, Saara sanoi minulle, noin sadatta kertaa sitten alkusyksyn. Huokaisin syvään ja ihmettelin, miksen ollut itse muistanut koko mantraa. Kai se jossain selkärangassa oli ollutkin, tai sitten se oli unohtunut kotitallin kentän aidalle.
- Älkää nyt jumaliste siinä uralla seiskö rupattelemassa, äyskäisi joku ohitse ratsastava tyyppi ja mieleni mustui taas. En tainnut osata tehdä tänään mitään oikein.

Tuntui kuitenkin siltä, että Tenarkin oli imenyt suippopäisiin korviinsa Saaran viisauden sanat, tai sitten se oli vain ollut mukana niin monilla tunneilla, että tunnisti tutun auktoriteetin vaikka aidan takaa. Kun minä lakkasin kiskomasta sitä, se pärskähti ja alkoi ravata pitkin askelin, korskuen. Muodosta ei voinut puhua. Sen pää oli niin pystyssä, että näin selästä sen säännöllisen valkoisen piirron, joka oli kuin vahaliidulla piirretty, mutta ainakaan se ei tuntunut enää kiikuttavan minua miten mieli. Ja aikaa onneksi oli. Tosin ruuhkaa oli myös. Kenttä oli valtavan suuri, mutta oli meitä parhaimmillaan parikymmentä ratsukkoakin siellä risteilemässä. Tenaria eivät muut hevoset niin kauheasti tainneet häiritä kuin minua mutta alkoihan sekin taas ennen pitkää säpsyä. Ei, tämä ei ollut parhaita päiviäni.

Siinä vaiheessa, kun väki alkoi todellakin vähentyä ja minun vuoroni läheni, olin valmis heittämään hanskat tiskiin. Halusin vain selvitä radasta mahdollisimman nopeasti ja päästä pois satulasta. Olin likomärkä tuskanhiestä verryteltyäni niin kauan, varmaankin tunnin, siinä ruuhkassa. Jossain vaiheessa kaikki oli tuntunut menevän ihan kohtuullisesti, mutta sitten olin alkanut väsyä. Olisi ollut suotavaa, että Tenar olisi alkanut väsyä, mutta ei, se vain puksutti eteenpäin yhtä pöhkönä kuin leikkijuna. Sitä paitsi rakkolaastarin suojaama takapuoleni huusi armoa.

- Riikka, Riikka, kohta on sun vuoro, äiti huhuili aidan takaa ja olisin voinut kuristaa hänet. Ensinnäkin osasin kai laskea itsekin, että meitä oli enää kuusi kentällä ja että vuoroni oli väkisinkin lähellä ja toiseksi en sietänyt sitä, että hän sanoi minua Riikaksi. Jos hän halusi kutsua minua sillä nimellä niin miksei sitä sitten alun perin ollut annettu minulle? Minä en myöskään halunnut, että minulla olisi isäni Riston nimikirjaimet. Oli ihan tarpeeksi ikävää, että minulla oli hänen sukunimensä.
- Älä sano mua Riikaksi, sähähdin hänelle, kun olin kohdalla ja päätin ottaa vielä yhden ison laukkaympyrän. Tai pari. Jospa Saaran neuvo vieläkin toimisi.

Minulla oli aikaa vielä yhteen mokaan ennen rataani, oli hyvinkin. Käänsin Tenarin uran suuntaan ja annoin niin mojovat laukkapohkeet, että se lähti kuin telkkä pöntöstä. Olisi vaan pitänyt katsoa ensin, että tie oli vapaa, tai huutaa timber tai jotakin. Kauniisti uran sisäpuolella, ihan niin kuin pitikin, käveli pitkin ohjin isokokoinen hevonen. Tenar oli parilla loikalla sen kohdalla ja säikäytti sen puolestaan pahanpäiväisesti. Kiskaisin ohjista ja katsoin onnettomana, miten hevonen katosi hurjassa pukkilaukassa toiseen päähän kenttää. Jumaliste, ellen tästä saisi kilpailukieltoa tai tuomarin tai vähintään verkkavalvojan puhuttelua niin en sitten mistään. Minun teki mieli vajota ratsuineni maan alle tai edes laukata ulos portista eikä koskaan tulla takaisin.

Kuin ihmeen kaupalla villiintyneen hevosen ratsastaja ei pudonnut eikä se onnistunut villitsemään enää muita. Kokosin ohjat tiukemmalle ja tein, niin kuin piti. Ratsastin perään pyytääkseni anteeksi. Onneksi olin ehtinyt panna sen verran merkille, että mukana luokassa oli kaksi miespuolista ratsastajaa ja tämä oli toinen. Jos se olisi ollut se valmiiksi vihastuttamani tyttö, en olisi uskaltanut, nyt saattaisin selvitä blondihymyllä ja ripsien räpsytyksellä.
- Mä olen pahoillani… aloitin, kun olin tarpeeksi lähellä ja sain raivostuneen mulkaisun kasvot punaisina kiroilevalta ratsastajalta. Hänen hevosensa seisoi paikallaan sen näköisenä, että voisi millä hetkellä hyvänsä hypätä kuuhun.
- Häivy, poika komensi ennen kuin sain hymyn kohdalleen ja katsoin parhaaksi totella, ennen kuin jotain vielä tapahtuisi. Ratsastin suoraa päätä maneesiin odottamaan vuoroani ja siinä onnistuin olemaan täsmällinen. Minua edeltävä ratsukko kiersi siellä odotustilaa ja liityin seuraan luvaten itselleni lopettaa ratsastuksen, jos Tenar vielä tässäkin keksisi jotain.

Umpinainen sisätila sai hevoseni asettumaan niin, että sain itsekin hengähdettyä. Tosin se keskittyi katselemaan kaikkea ja hirnumaan pari kertaa kaikuvasti, mutta sitä ei sentään ollut kriminalisoitu. Minä ehdin jopa katsella edeltävän ratsastajan radan ja todeta, että ainakin täällä aidan takana muistin ohjelman. Näin äidin hiipivän katsomoon ja kääntelevän videokameraansa suuntaamme. Teki mieli näyttää hänelle kieltä.

- Seuraavana ratsastaa Henriikka Peltonen hevosella Tenar, ilmoitti kuuluttaja ja siirsin hevosen raviin. Kiersin kokonaisen kierroksen odotusalueella, ennen kuin käänsin radalle ja yritin muistaa, mitä tuomari sisääntulosta näkisi. Suora piti hevosen olla ja kai se aika lailla olikin. Sen sijaan muodosta ei taaskaan ollut hajuakaan.Tuomari saattoi hyvinkin erehtyä luulemaan sitä kameliksi turvan ja värin perusteella. Pysäytin sen säädettyyn kohtaan ja vedin syvään henkeä. Nyt se vasta oikeasti alkaisi. Nyökkäsin tervehdyksen ja yritin vetää kasvoilleni sen leveän hymyn, jota ulkona pelästyttämäni poika ei ollut halunnut nähdä. Sitten siirsin hevoseni taas raviin.

  Re: Äidin tyttö

Lähettäjä: L-R 
Päivämäärä:   29.1.11 00:01:26

Ja p*rkelettäkö se tämä toisella sivulla tekee??? Etusivulle siitä! Niin kuin olisi jo!!!

  Re: Äidin tyttö

Lähettäjä: des 
Päivämäärä:   29.1.11 10:05:22

Heiheihei! Missä eilisen pätkä! Wryyy! Työpäivä meni kiville heti alkuunsa!

(ja siis kaikki blogitkin on ihan tyhjiä ja täällä on henkilökuntaa enemmän kuin asiakkaita..)

  Re: Äidin tyttö

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   29.1.11 12:05:55

Mä en viittiny laittaa illalla uutta pätkää kun katoin, ettei kukaan oo joutanu tänne viikonlopun kynnyksellä lukemaan edellistäkään.
------------------
4. Radalta radalle
Maneesin ovella ratani jälkeen hyppäsin satulasta ja kiskaisin kypärän päästä. Arvasin, että otsaani oli painunut punainen rantu siitä ja minulla oli kuuma.
- Sehän meni ihan hyvin! huikkasi äiti, joka riensi paikalle perässäni.
- Mä olen niin poikki, sä et usko, puuskahdin. Nyt näytti Tenarkin jo siltä, että oli saanut tarpeekseen. Se laski päänsä alas ja näin, että sen kaula oli hiukan hionnut.
- Istu alas. Odota Saaraa. Kuuntele, mitä se sanoo sun radasta. Mä voin käydä vähän kävelyttämässä Tenttua, äiti lupasi ja nyökkäsin aidosti kiitollisena. Olin jo pelännyt takapuoleni liimautuneen ikuisiksi ajoiksi satulaan.
- Löysää satulavyö ja nosta jalustimet, neuvoin ja etsin katseellani jotain istumapaikkaa. Mitään muuta ei näkynyt kuin jonkinlainen poistoputki, joka kohosi maasta seinän vierellä ja näytti melkein sieneltä. Se sai kelvata.

Ennen kuin Saara ehti ulos maneesista, ratsasti ovea kohti se säikyttämäni poikaratsastaja. Vedin pääni hartioiden väliin, ettei hän huomaisi minua ja toivoin, että jos hän huomaisi, ei ainakaan tunnistaisi idiootiksi verryttelykentältä. Onneksi kisa-asuisia nuoria naisia parveili täällä enemmän kuin nunnia luostarissa, joten saatoin ilman hevosta olla vain yksi heistä.
- Tiedätkö sä, mikä ratsukko siellä on menossa? hän kysyi minulta ystävällisesti.
- Kolmanneksi viimeinen, sanoin varmasti ja tiirasin ylös korkeuksiin. Aurinko pilkahti esiin juuri silloin niin, etten vastavalossa oikein nähnyt, minkä näköinen hän oli. Jeesus tuli lähinnä mieleen, kun valo kajasti hänen päänsä ympärillä. Mutta sitten tuli Saara ulos, tunnistin hänet vikkelät askeleensa jo ennen kuin käännyin katsomaan.

- No mutta hei, sinäkö siinä? Saara sanoi ilahtuneena, enkä yllättynyt, kun hän ei puhunutkaan minulle, vaikka tässähän minäkin olin. Ei, hän näytti tuntevan pojan, tai paremminkin tämän vanhemmat, sillä he vaihtoivat muutaman sanan, Saara taputti hevosta ja lähetti terveisiä äidille. Sitten oli minun vuoroni.
- Mihin sä hevosesi laitoit?
- Ratsupalvelija vei.
- Millaset pisteet sä sait?
- Ei aavistustakaan.
- Etkö sä ole hakenut arvosteluasi? Mene nyt hakemaan niin katotaan. Ei se kauhean huonosti mennyt, Saara sanoi rohkaisevasti ja se piristi minua seitsemän kertaa enemmän kuin äidin kiittely. Hän oli hiukan sokea virheilleni.

Elpyneenä livahdin takaisin maneesiin kyselemään arvosteluni perään ja sain odottaa vähän aikaa, ennen kuin sain omani. Saara oli tullut perässäni sisään ja tarttui minua käsivarresta, kun käännyin.
- Katsotaan nyt nää kisat loppuun. Mua kiinnostaa toi viimenen ratsastaja. Se on vanhan tutun poika.
- Mä olin jotenkin haistavinani semmosta, sanoin ja jäin siihen. En ollut nähnyt muita ratsastuksia kuin sen minua edeltäneen, eikä minulla ollut hajuakaan siitä, miten meikäläisillä oli mennyt ensimmäisessä luokassa, tai Kertulla.
- Toi hevonen on viisivuotias, Saara sanoi keskustelusävyyn. - Tai oikeasti se on tietysti vasta neljän. Ei tähän aikaan vuodesta syntyneitä hevosia juurikaan ole. Ainakaan Suomessa syntyneitä.

Yritin katsella puolueettomasti, mutta toden sanoakseni olin jo väsynyt kouluratsastukseen ja ratsukko eteni radalla kuin kello. Okei, vähän nykivä kello. Kaikki siirtymiset eivät osuneet kohdilleen ja kerran hevonen pyrähti laukassa pois uralta, mutta enimmäkseen se vain eteni kauniisti. Kauniimmin kuin Tenar, uskalsin myöntää. Olin päättäväisyyttäni saanut sen turvan alas alkutervehdyksen jälkeen, mutta sen seurauksena käsiäni särki nyt, eikä se ollut koko radan aikana ravannut tai laukannut oikein kunnolla vaan paremminkin kipittänyt. Aloin silmäillä arvostelupaperiani, jossa komeili rivi vitosia maustettuna muutamalla kutosella ja nelosella. Ei kai tuomaria moittia voinut, kun en ollut itsekään tyytyväinen ja tulihan noista sentään nipin napin hyväksytty.

- No niin, katotaan nyt sitä sun paperia, sanoi Saara lopulta, kun kisan viimeinen poistui radalta ja nyökkäili numeroille. – Kyllä se alkaa sujua, kun tulette paremmin tutuiksi.
- Tenar on ollu meillä yhdeksän kuukautta, puuskahdin.
- Ja yhdeksän vuoden kuluttua se toimii sun ajatuksella.
- Mutta jos mä en halua odottaa yhdeksää vuotta? Mitä mun pitää tehdä? huudahdin. Oma hevonen oli merkinnyt minulle alun perin kisaonnistumisia ja ruusukkeita, joskin talvi oli todistanut, että noin satayksi välttämätöntä päivittäistä tai viikottaista asiaa oli tehtävä silti ilman, että kalenterissa oli ensimmäisiäkään kisoja. Minä olin kuitenkin odottanut kilpailukauden alkamista kuin kuuta nousevaa ja sitten ensimmäiset oikeat koulukisani olivat fiasko.
- Hanki lisää kokemusta. Älä masennu. Sä olisit voinut mokata paljon pahemminkin, usko mua, oikeastaan sä et mokannut paljon yhtään.

Saaran äänensävy oli inhottavan lohdutteleva.
- Mä vihaan koulukisoja. Mä rupean esteratsastajaksi, ilmoitin.

  Re: Äidin tyttö

Lähettäjäelwaen 
Päivämäärä:   29.1.11 13:28:12

eiks ookki toi jeesus Jerry?!! .. tai sit ei :D

  Re: Äidin tyttö

Lähettäjä: Toi 
Päivämäärä:   29.1.11 13:33:01

Jeesus-Jerry :D Miksei? Ihan selvästihän Jerry on Jeesus-Jerry. ^^

Voi Henriikkaa, tuttu tunne toi vihaan-koulukisoja-ja-ryhdyn-esteratsastajaksi. Ainoa vaan, että mä tiedän olevani vähän turhan rimakammoinen esteratsastajaksi; ei siinä mitään, kun esteet pysyttelee alle kasikympissä, mutta sit alkaa mennä häseltämiseksi... Eikä poni ponteva aina juurikaan pidä esteistä, tai ehkä justiinsa ratsastajan mummoilusta johtuen :D

  Re: Äidin tyttö

Lähettäjä: L-R 
Päivämäärä:   29.1.11 17:12:48

Tottakai se on Jerry!! Eikös Mustaojalla ollut joku työntekijä vai vuokralainen tai jokumikäseoli Saara? Voi mun muistiani, vastahan minä ne luin kaikki...

  Re: Äidin tyttö

Lähettäjä: L-R 
Päivämäärä:   29.1.11 17:13:26

Eikäkun... sotkenko minä nyt Siiriin?

  Re: Äidin tyttö

Lähettäjä: álávíívádésíré 
Päivämäärä:   29.1.11 21:59:55

Sotket. Saara oli Siirin äiti enkä nää sitä pyörittämässä hevostallia.

Ja sitäpaitsi, jos nää on nyt tässä ajassa, niin koko Jerry ei ees oo tainnu vielä syntyäkään. Oliko 2007 vai 2008 mansikkakesä?

  Re: Äidin tyttö

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   29.1.11 23:07:17

2006. Alunperin. Sittemmin on ollu pienoinen pakko hylätä aikakäsite as such :D Nää menee yhtä groundhog dayta vaan uudelleen ja uudelleen...

  Re: Äidin tyttö

Lähettäjä: álávíívádésíré 
Päivämäärä:   30.1.11 12:25:38

Niin tais ollakin. Maalaamon takia Tattarisuolla oli ihan oma ilmanalansa, kuuman lisäksi myös raskas ja liuottimenhajuinen, ja roskikset syttyi palamaan itsekseen kun oli kuuma. Paitsi että sillon me vaan luultiin että oli kuuma, viime kesänä tiedettiin paremmin ,)

  Re: Äidin tyttö

Lähettäjäelwaen 
Päivämäärä:   30.1.11 18:39:37

jatkooo jooko. mun synttäreiden kunniaks =)

  Re: Äidin tyttö

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   30.1.11 19:21:00

Tietty! Sori, että meni myöhäseks.
------------

Menimme ja lastasimme hevoset, eli Järviskän ja Tentun, muut olivat jo autossa. Helppoceeläiset olivat sijoittuneet kaikki luokan puolenvälin paikkeille ja kun Kerttu lähetti Kaarinan vielä juuri ennen lähtöä tarkistamaan meidän tilanteemme, oli Kerttu kahdeksas ja minä kahdeksastoista. Ei oikeasti ihan huonosti, mutta kaukana siitä, mitä olin toivonut tallikisojen voiton jälkeen. Äiti ei näin paluumatkalla viitsinyt jurrutella kuorma-auton perässä vaan kiihdytti sen ohi ensimmäisessä mahdollisessa paikassa ja kävi ääneen läpi kaikkea päivän aikana tapahtunutta. Vastasin vaitonaisuudella ja hän lopetti, ennen kuin olimme tallilla.
- Enhän mä teidän rataa oikeesti voinu seurata sieltä kameran takaa, kunhan katsoin että te ootte keskellä kuvaa, hän sanoi siellä anteeksipyytävästi.
- Ei se mitään. Ei siinä pisteistä päätellen ollut paljon näkemistäkään.
- Käydään pizzalla tai hampparilla kotimatkalla. Mun jalat on ihan soosia seisomisesta.
- Haetaan mieluummin jostain kaupasta pizzat ja syödään kotona, ehdotin piristyen hiukan, mutta en niin paljon, että olisin suostunut menemään minkäänlaiseen ravintolaan ratsastushousuissani.
- Fiksu idea. Pitää kuitenkin hakea maitoa.

Ehdimme tallille juuri sen verran ajoissa, että äiti ehti annostella Tentun ilta- ja aamuruoat sen omiin pikku ämpäreihin ja tehdä sille puoli ämpärillistä pellavapuuroa, kuten meillä oli tapana. Minä käytin sen ajan äheltäen saappaita pois jaloistani ja sitten jutellen Kertun kanssa, joka oli palannut Aleksin vanhempien kyydissä vain aavistuksen meidän jälkeemme. Kun hevosauto saapui, hain Tenarin ulos ja annoin äidin lahjoa sen puurolla ja hyväilyillä sillä aikaa, kun roudasin itse mahdollisimman nopeasti kaikki tavaramme pois autosta. Nyt, kun olimme alkaneet puhua ruoasta, havaitsin olevani kammottavan nälkäinen. En voinut hoputtaa äitiä lähtemään tarpeeksi nopeasti ja vaikka kaupassa huomasin, etteivät ratsastushousut olleet sielläkään ihan tavanomainen asuste, vaan kaikkien ostoskärryjä lykkivien perheenisien katseiden magneetti, en jaksanut välittää. Minun teki mieli vain kiljua, joten en sanonut sanaakaan, ennen kuin olin saanut lautaselleni kaksi pizzalätyn neljännestä. Olin niiden muhiessa uunissa ylimääräisen juuston kanssa ehtinyt käydä suihkussa ja kun ne pääsivät mahaani asti, minulla oli vain raukea ja tyytyväinen olo. Niin oli ilmeestään päätellen äidilläkin, joskin siihen saattoi olla osuutta isolla lasillisella punaviiniä, jonka hän oli juonut.

- Anna mullekin tommonen, osoitin hänen lasiaan.
- Älä edes kuvittele, ennen kuin… hän aloitti ja sulki suunsa. Se oli tavallaan mielenkiintoista naiselta, joka oli tyrkyttänyt minulle vesitettyä viiniä juhla-aterioilla ainakin kymmenvuotiaasta.
- Mä olen jo täysikänen, huomautin. Jos sen viinintarjoilun oli ollut tarkoitus tappaa mielenkiintoni alkoholijuomiin, niin sen se oli tehnytkin, jos punaviinistä puhuttiin. Monenlaista muuta olinkin sitten salaa maistellut. Äiti ei ehkä ollut ihan alkoholisti, mutta ainakin kotimme kautta kulki suunnaton määrä erilaisia alkoholijuomia. Harvoin kuitenkin näin häntä muuta kuin pienessä hiprakassa.
- Mä ajattelin, että voitais katsoa myöhemmin joku leffa, laittaa poppareita tai käydä hakemassa sipsejä ja silleen. Jos sitten, äiti esitti.
- Lauantai-ilta. Mä meen Iitun kanssa ulos. Mä vaan halusin laittautumislasillisen, vastasin, ettei hän ehtisi alkaa kuvitella koti-iltaa kanssani.

Älkää käsittäkö väärin. Pidin äidistäni. Rakastin äitiäni. Ainakin pidin useimmiten ja rakastin silloin, kun en vihannut. Sille ei kuitenkaan voinut mitään, että oli kauhean rankkaa olla yksinhuoltajan ainoa lapsi ja koko elämän sisältö. Isäni, Risto Olavi Peltonen, oli kadonnut kuvioista noin kuusitoista ja puoli vuotta sitten. Äiti sanoi potkaisseensa hänet pihalle, eikä minulla ollut mitään syytä olla uskomatta häntä. He olivat ehtineet olla pikaisesti naimisissa, joten minullakin oli muistikuvia isästä, kun hän alkuun oli halunnut käyttää tapaamisoikeuttaan, lähinnä kai silkkaa ilkeyttään. Ei mitään oikeita kuvia, paremminkin sellaisia ahdistavia väläyksiä isosta oliosta, joka oli läsnä. Joskus mukana oli ollut joku nainen ja silloin kanssani oli leikitty ja minua oli halattu, mutta olin silti ollut ahdistunut sen mörön läsnäolosta. Tapaamiset olivat loppuneet, ennen kuin olin ehtinyt kehittää selkeämpiä muistoja.

- Mihin te olette menossa? äiti kysyi.
- Jonnekin ulos vaan, en mä vielä tiedä tarkemmin, sanoin. Jos oli äitinsä koko elämä, sitä ajautui sellaiseen tilanteeseen, että sitä halusi pitää joitakin omiakin salaisuuksia. Minulla raja meni tunneasioissa. En ollut ikinä kertonut äidille yhdestäkään ihastumisestani tai poikaystävästäni. Kertomani perusteella hän varmasti uskoi minun olevan vielä neitsyt, joka ei ollut edes hitaita tanssinut tai saanut suukkoa.
- No… jos syöt vielä palasen, ettei sun vatsa varmasti ole tyhjä, äiti sanoi ja meni olohuoneeseen. Paremmat viinilasimme asuivat siellä kirjahyllyn lasiovikaapissa.
- Älä vaivaudu, huikkasin ja nousin itse ottamaan kaapista samanlaisen ison juomalasin kuin hänelläkin oli. Ehdin täyttää sen viinipönikästä, ennen kuin hän ehti takaisin keittiöön. Maistoin näön vuoksi pikkuisen ja olin vähällä irvistää. En kyllä ikimaailmassa saisi sitä juotua.
- Ota vielä pala.
- Mä en jaksa, mä söin jo kaks! sanoin ja karkasin laseineni omaan huoneeseeni.

  Re: Äidin tyttö

Lähettäjä: tripi 
Päivämäärä:   31.1.11 15:25:58

odottelen innolla lisää, kun lähes kaikki tässä tarinassa on vielä mysteeriä. Mulle tuli tästä äiti-tytär -parivaljakosta ehkä pikkiriikkisen eräs tuttu mieleen ;)

  Re: Äidin tyttö

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   31.1.11 20:42:33

Tripi, veikkaan, et niin tuli desillekin tuolla aiempana x)
--------------

Iitu oli näköjään yrittänyt soittaa vielä pari kertaa sen jälkeen, kun aamullinen puhelu oli katkennut hevonperseeseen. Pistin lasin kampauspöydälleni ja ryhdyin soittamaan hänelle takaisin, kuten olin aamulla luvannut. Katselin ulos ikkunasta odottaessani Iitun vastaavan. Pari vuotta sitten vastapäinen metsä oli hakattu pois ja sen tilalle oli rakennettu talo, jonka alakerran asunnoissa oli pienet pihat. En ollut tajunnutkaan, miten paljon olin pitänyt metsiköstä ennen uutta taloa. Pienenä olin leikkinyt siellä ja vaklannut isoja poikia ja tyttöjä, jotka pussikaljailivat puiden suojissa. Myöhemmin olin itsekin päässyt jonkin kerran kokeilemaan sitä, mutta sitten metsikkö oli parina lyhyenä päivänä muuttunut ensin kuopaksi ja sitten hyvin pian rakennustyömaaksi. Nyt sain katsella reunapihan kakaroiden telmimistä tai sitten seuraavan pihan lihavaa tätiä, joka kävi pihalla tupakalla. Hän ei tainnut tajuta, että oli kokonaisen kerrostalon näyttämöllä seistessään siinä milloin minkäkin näköisessä yöpaitulissa tai kylpytakissa. Hän tuijotti yleensä sisään omaan huoneistoonsa, televisiota ilmeisesti, ja kaivoi nenäänsä.

- Nytkö sä vasta soitat, Iitu sanoi äreästi ja katkaisi ajatukseni.
- Miltä näyttää? kysyin yhtä äreästi. Olihan tässä vierähtänyt aikaa, mutta en minä paljon aiemminkaan olisi ehtinyt.
- No ihan sama, Iitu sanoi ja hänen äänensävynsä meni lepyttelevämmäksi. Olin huomannut, että jos häntä yritti hyvitellä ja olla ystävällinen, hän innostui käymään päälle kuin inkvisiittori. Hyökkäys oli paras puolustus ainakin Iitun kanssa.
- Tavataan viideltä Alkon edessä.
- Niin pian? Mä tulin vasta suihkusta.
- No haloo, se on auki vaan kuuteen. Turha siellä on sillon vasta tavata.

Siinä oli järkeä, joten lupasin yrittää parhaani mukaan ehtiä ja kiskoin jo toisella kädellä pyyhettä hiuksistani. Samalla kuulin ovikellon soivan, mutta en kiinnittänyt siihen mitään huomiota. Joku varmaan kauppasi jotakin ja äiti jouti kyllä avaamaan.
- Henriikka, Minttu tuli! äiti sanoi ovenraosta vaivautumatta koputtamaan. Käännähdin niin äkkiä, että hän taisi arvata virheensä ja koputti muodon vuoksi ovenpieleen.
- Kiva, ärähdin samalla, kun Minttu jo astui sisään. Hän meni vähän loukkaantuneen näköiseksi.
- Oletpa sä ilonen kun mut näet!
- En mä sulle… mua vaan riepoo, kun toi ei ikinä koputa! Mitä jos mä olisin ollu runkkaamassa! huusin, mutta äiti oli jo mennyt ja sulkenut oven.

Minttu oli ollut paras hevosystäväni vuosikaudet ja oli sitä kyllä oikeastaan edelleen. Muutenkin olimme olleet bestiksiä, mutta se asia oli keikahtanut jotenkin hassusti päälaelleen viime kesänä ja syksynä. Minttu oli ollut hevoskaupoistamme enemmän innoissaan kuin minä ja useimmilla kokeilureissuilla hän oli ollut mukana. Oli tuntunut itsestään selvältä, että sitten, kun löytäisimme sopivan hevosen, Minttu auttaisi sen hoitamisessa ja liikuttamisessa ja elämä jatkuisi entistä auvoisempana.

No, oli käynyt päinvastoin. Osasyy oli tietysti se, että me olimme vaihtaneet tallia eikä Minttu tahtonut luopua paikastaan valmennusryhmässä. Hän ei myöskään halunnut mennä liikuttamaan Tenaria yksin, vaikka se oli ollut alkuperäinen idea, jotta äiti ja minä emme joutuisi käymään tallilla seitsemää kertaa viikossa. Jos minä lähdin mukaan, Minttu lähti kyllä mielellään ratsastamaan. Aluksi. Sitten oli alkanut tulla pimeä syksy, eikä uudella tallillamme ollut maneesia. Tenar oli ollut sellaisessa vaiheessa, että kokeili kaikkea mahdollista uudessa paikassa, mukaan lukien ratsastajat, eikä Minttua enää kovin usein huvittanut tulla mukaan edes viikonloppuisin.

Minä olin ollut loukkaantunut ja yksinäinen ja välimme olivat viilenneet hiukan, kuitenkin ilman, että siitä olisi kehittynyt mitään dramaattista välirikkoa. Jos halusin jutella hevosista, oli Minttu edelleen paras vaihtoehto, ja hänkin tuntui tuntevan vähän huonoa omatuntoa liukenemisestaan. Enemmän oli vaikuttanut se, että olin täyttänyt kahdeksantoista ja Mintun syntymäpäivä oli vasta heinäkuussa. Hän ei ollut näyttänyt kovasti suuttuneen siitä, että olin sillä tavoin lempannut hänet ja ruvennut liikkumaan Iitun kanssa, vaan tuntui paremminkin pitävän sitä luonnollisena. Mietin kyllä, olisinko itse osannut olla pahastumatta, jos syntymäpäivämme olisivat olleet toisessa järjestyksessä.

  Re: Äidin tyttö

Lähettäjä: des 
Päivämäärä:   1.2.11 16:34:25

jepjep.

  Re: Äidin tyttö

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   1.2.11 22:23:09

Joka tapauksessa olisin minä voinut arvata, että Minttu sieltä tuli. Hän oli aina kävellyt meille samalla tavoin kutsumatta, pikkulikasta asti, ja nytkin hän sijasi tottuneesti aamumylläkkään jääneen sänkyni ja istui sen päälle.
- Miten sun kisat meni? hän kysyi.
- Ei kehumista, irvistin ja annoin parin lauseen tyhjentävän selityksen, ennen kuin käynnistin hiustenkuivaajan. Minttu odotti kärsivällisesti ja minun piti pistää kuivaaja hetken kuluttua pois ja jatkaa. Vuodatin kaikki tekemäni mokat siihen asti, miten olin säikäyttänyt sen nuoren hevosen pukkilaukkaan ja sitten vielä nolosti joutunut saman tyypin kanssa puheisiin.
- Ja se ei tuntenut sua? Minttu kysyi.
- Se näytti siltä, ettei se tuntenut. Hyvä niin. Mutta nyt mulla on kiire. Hei, mutsi otti videoita, sä voit pyytää, että se näyttää sulle!
- No jos sä aiot huudattaa tota härveliä niin voin mä mennäkin, Minttu sanoi kuulostamatta mitenkään pahastuneelta.
- Mun on pakko – mulla on treffit Iitun kanssa viideltä! Mä voin tulla kanssa, kunhan saan meikattua, lupasin.

Minttu tallusteli olohuoneeseen ja äiti epäilemättä otti hänet ilahtuneena vastaan. Äiti piti Mintusta suunnattomasti ja aina joskus pienessä hönössä sanoi, että hänen pitäisi adoptoida Minttu ja myydä minut mustalaisille. Se oli tietysti vitsi, mutta oli siinä okaansa. Ajattelin joskus, jos äiti toistelisi sitä enemmän kuin jaksoin kuulla, kertoa hänelle, minkälainen Minttu oikeasti oli. Hänellä oli ollut todella rankka murrosikä ja vain ratsastustuntirahoilla kiristäminen oli saanut hänet olemaan karkaamatta kotoa kauemmaksi kuin meille.

Lupaukseni liittyä seuraan katsomaan videoita oli jo ennalta tuomittu tuhoon. Kello oli viittä vaille viisi, kun riistäydyin eroon peilistä ja olohuoneen ovelta näin, että äiti ja Minttu kelasivat yhä uudelleen sitä kohtaa, jossa Tenar oli säikyttänyt nuoren hevosen. Kameran ääninauhalta kuului selvästi yleisön kauhunhenkäyksiä ja äidinkin huudahdus, olin kuullut ne jo ainakin kolme kertaa omaan huoneeseeni.
- Mä menen nyt, ilmoitin.
- Etkö sä halua nähdä sun rataa? Me ollaan tässä odoteltu, äiti huudahti.
- Mä en nyt ehdi, mun pitää tavata Iitu viiden minuutin päästä, enkä mä ehdi ja se kuristaa mut. Kattokaa keskenänne. Äiti, voitko sä heittää parikymppiä?
- Me ollaan katottu se jo pari kertaa, Minttu paljasti. – Mä voin tulla saattamaan sua.

Hän nousi ylös, ennen kuin ehdin sanoa sanaakaan vastaan ja miksipä hän sinne olisi jäänytkään.
- Vauhtia sitten, sanoin tylysti ja menin valitsemaan kenkiä, jotka sopisivat tummiin farkkuihini. Lenkkarit olivat tietysti aina varma valinta, mutta jos me menisimme kerran Artulle kylään, en tahtonut ottaa niitä. Ne alkoivat olla niin elähtäneet, että tunninkin jalassa pitäminen alkoi kehitellä niihin turhaa aromatiikkaa. Valitsin äidin punaiset kiiltonahkakengät, joissa oli söpö pikkiriikkinen piikkikorko ja nappasin setelin hänen auliista hyppysistään.

- Mihin te ootte menossa? Minttu kysyi viattomasti.
- Kylään yhdelle tyypille, johon me tutustuttiin eilen. Tai nyt mä menen Alkon luo, että me saadaan hommattua vähän viiniä.
- Ahaa. Mikä se semmonen tyyppi on?
- Se on vasta muuttanu tänne, sen nimi on Arttu, selitin ja hellyin. – Kuule, mä voisin pyytää sut mukaan, mutta me ollaan tosiaan menossa kylään…
- No kuule kiitti vaan. Mä en kuitenkaan ihan lähitulevaisuudessa näe, että liikkuisin Iitun kanssa missään, Minttu tuhahti. Ei hän mikään tossukka ollut. Minun teki melkein mieli kiittää häntä, mutta se nyt olisi ollut hölmöä.
- Niinpä, sanoin vain. – Kuule, nyt mun pitää juosta. Nähdään.

  Re: Äidin tyttö

Lähettäjä: tripi 
Päivämäärä:   2.2.11 08:03:55

Jaa että ottolapsi :)

mä näin jo unta tästä, Iitun naaman mä muistan melkein selkeästi jo. Taisi Minttukin käydä kuvissa, mutta Henriikka ja äiti pysyivät piilossa.

  Re: Äidin tyttö

Lähettäjä: salde 
Päivämäärä:   2.2.11 20:57:32

Oisko tulossa pätkää tälle päivälle? :)

  Re: Äidin tyttö

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   2.2.11 21:38:48

Oispa hyvinkin :)
------
5. Ei itketä lauantaina
Iitu seisoi selin minuun, puhelin korvallaan, kun sain häneen näköyhteyden kymmenen minuuttia myöhässä. Niinpä en viitsinyt vastata puhelimeen vaan törkkäsin häntä kämmenellä lapaluiden väliin.
- Henu-pérkele, hän rääkäisi ja pyörähti ympäri.
- Mennäänkö, kysyin ja yritin kätkeä huohotukseni. En ollut juossut, se olisi saanut minut hikoilemaan sopimattomasti, mutta olin kävellyt niin nopeasti kuin kykenin.
- Sä olet myöhässä!
- Mä tiedän, mutta mulla on muutakin elämää kuin ryyppyreissut sun kanssa! Meillä on viiskymmentä minuuttia aikaa shoppailla pari hikistä viinipulloa niin että mitä sä mäkätät? kysyin.
- Kaikki okei, Iitu ilmoitti hymyillen äkkiä leveästi. Hän olisi ollut oikein sievä tyttö ilman kilojaan. Hänellä oli suuret, siniset silmät ja paksu vaalea tukka, vielä vaaleampi kuin minun, joka oli enemmänkin maantienvärinen. Toffeen, jos halusi olla imarteleva.
- Nätti paita, sanoin osoittaakseni, että minunkin puolestani voisimme olla sovussa ja niin se olikin, pitkä musta pitsireunainen paita. En vain voinut ymmärtää, miksi Iitu oli kiristänyt sen päälle, rintojensa alle leveän mustan vyön. Oliko hänen mielestään parempi näyttää, että siinä kohden oli vain sata senttimetriä lihaa, kun ilman vyötä olisi voinut kuvitella mitä tahansa kahdeksankymmenen ja sadankahdenkymmenen väliltä?

Menimme Alkoon vähän luimistellen, sillä emme olleet vielä tottuneet siihen, että saatoimme ihan laillisesti asioida siellä. Kassat kysyisivät henkkarit, joten työnsin käteni laukkuun ja tarkistin, että passi oli siellä, mutta sitten vedin varman ilmeen kasvoilleni.
- Mitä me ollaan ostamassa? kysyin.
- Vähän jotain juotavaa. Mä ajattelin ostaa viinipullon ja pari siideriä. Arttu sano, että sillä on juotavaa, mutta kai sitä pitää olla vähän omasta takaakin vai mitä?
- Viinipullo ja pari siideriä ja sitten muka jonnekin ulos? kysyin epäuskoisena. Minä en ainakaan pääsisi sellaisen määrän jälkeen edes kotiin.
- Säästetään loput, Iitu sanoi huolettomasti, mutta hänellä olikin reppu.

Minä ostin pienen pullon valkoviiniä ja pari siideriä, Iitu vähän enemmän, ja sitten hän halusi hakea kioskilta tupakkaa. Sitä pahetta en ollut onnistunut opettelemaan. Aika ajoin kokeilin, kun joku tarjosi, mutta en vain päässyt makuun. Ostin sen sijaan pussin sipsejä ja toisen salmiakkia. Ajattelin, että niille saattaisi hyvinkin olla menekkiä, jos aioimme istua ja ryypiskellä Artun luona. Koko matkan kyselin Iitulta tarkemmin, mitä edellisiltana oikein oli tapahtunut, mutta jos häneen oli uskomista, ei oikein paljon mitään lukuunottamatta tätä kutsua.

Me tiesimme tietenkin, missä talossa Peetu asui ja Iitu tiesi missä rapussa ja missä numerossa oli Artun uusi asunto, vaikka eivät he siellä asti olleet edellisiltana käyneet vaan hän oli kirjoittanut ne muistiin.
- Onko Peetu tulossa? kysyin mutta Iitu vain kohautti olkapäitään.
- Mä en tiedä, mitä ne mahto sopia, kun konttasivat himaan.

Jostain tuntui tumma varjo heittäytyvän harteilleni, kun lähestyimme Peetun kulmia. Se saattoi olla ihan konkreettistakin, kun korkeat kerrostalot peittivät ilta-auringon, mutta havaitsin kyllä olevani huolestunut. Olikohan tämä nyt ihan viisasta? Olin tavannut koko Arttua vain puolen tunnin ajan edellisiltana, enkä tiennyt hänestä mitään. Hän saattaisi olla vaikka murhaaja tai raiskaaja.
- Onko se varmasti ihan ok tyyppi? kysyin Iitulta, kun olimme melkein perillä.
- Miten niin? Se oli hyvän näkönen ja sillä on oma kämppä. Mitä muuta sä haluat?
Minä en tiennyt. En tiennyt, halusinko noitakaan asioita, mutta myöhäistä minun nyt oli ruveta pullikoimaan. Iitu repisi minulta silmät päästä, jos nyt perääntyisin. Minua alkoi kyllä kovasti häiritä sekin seikka, että olin ikään kuin hänen pääsylippunsa Artun luo. Mutta minkäpä mahdoin. Voisihan illasta tulla ihan kivakin, ja jos asiat alkaisivat mennä jotenkin vinoon niin pääsisihän sieltä pois ja meitä oli sentään kaksi.

  Re: Äidin tyttö

Lähettäjä: L-R 
Päivämäärä:   2.2.11 23:41:44

Eipä tähän muuta keksi kuin että etenee liian hitaasti. Tai siis itse tarina etenee hyvin, mutta jatkoa saisi tulla useammin. Ei millään jaksaisi odottaa, mitä tapahtuu!

Juu, tiedän, että haluat pysytellä edellä lukijoita, minä vain en ole kärsivällisintä tyyppiä :D

  Re: Äidin tyttö

Lähettäjä: des 
Päivämäärä:   3.2.11 08:02:19

No imo kerta päivässä on ihan normaali tahti. En mäkään nää mitään järkeä siinä että pullauttaa kuusi sivua tänne ja sit ollaan viikko ilman lukemista.

  Re: Äidin tyttö

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   3.2.11 19:33:23

Siinäpä ne vaihtoehdot onkin.
-----------
Kesti vähän aikaa ennen kuin Arttu tuli avaamaan hiukset silmillä ja yllään farkut ja hihaton t-paita. Hän näytti tuhmalta ja myös vähän humalaiselta – hän haisi humalaiselta.
- Naisvieraita! Tulkaa sisään! hän huudahti ja leväytti oven auki. Sisältä kuului musiikkia.
- Ei kai me tähänkään jäädä, Iitu tuhahti ja purjehti peremmälle. Minä seurasin, kun en muutakaan kehdannut.

Epämukava oloni ei kadonnut, vaikka Peetun näkeminen siellä helpotti sitä hiukan, kumma kyllä. Poika istua röhnötti nojatuolissa kaljapullo kädessään ja näytti myös känniseltä. Hän avasi suunsa kuin tervehtiäkseen, mutta sulki sen sitten, ihan kuin ei olisi muistanut, mitä piti sanoa. Iitu käveli muitta mutkitta harmaan sohvan luo ja istui alas, itse pysähdyin kynnykselle katselemaan ympärilleni. Minä en ollut kauhea snobi, ainakaan omasta mielestäni, mutta täällä oli hyvin surullisen ja ankean näköistä. Okei, ehkä Arttu oli vasta muuttanut ja asui yksin, mutta paljaat lattiat, verhottomat ikkunat, harvat nuhruiset huonekalut ja läjä pizza- ja kaljalaatikoita nurkassa saivat minut tuntemaan, että olin tullut jonnekin, mihin en kuulunut. Että tämän paikan asukas todellakin kuului ennemmin Läävään kuin Varaläävään, olkoonkin nuori ja komea. Mitä minä täällä tein?

Istuin Iitun viereen sohvalle ja avasin pienen viinipulloni. Tätä ei varmaan ollut tarkoitus kestääkään selvinpäin.
- Mikä toi on? Arttu kysyi huomatessaan sen hetken kuluttua.
- Viiniä, ilmoitin.
- Tommonen neitipullo! Mä en tienny, että tommosia tehdään!
- Kyllä se siitä, kunhan se pääsee vauhtiin, Iitu lupasi ja avasi oman viinipullonsa. Kolme varttia oli ilmeisesti hyväksyttävä koko, sillä se ei kirvoittanut mitään kommentteja.

Alkoholi auttoi kirvoittamaan kielenkantoja ja jopa minä rentouduin juotuani vähän. Iitulla nyt ei ikinä ollut ollut ongelmia puhua mistä tahansa kenen kanssa tahansa ja minä kuuntelin yrittämättäkään mahduttaa sanasta väliin. Peetu piti huolen siitä, hän oli tavallistakin älyttömämpi maistissa.
- Ole nyt herrajumala vähän aikaa hiljaa, Arttu tokaisi lopulta Iitulle, joka oli juuri kysynyt, mistä sohva oli ostettu. – Eikö toi toinen osaa puhua ollenkaan?
- Mä en ole saanut suunvuoroa, sanoin.
- No nyt saat. Sano jotain.

Mieleeni ei tullut kuin ”öö”, mutta tokenin siemaisemalla pulloni tyhjäksi. Se oli lopultakin ollut kovin pieni.
- Mistä sä tänne muutit? kysyin.
- Tiksistä, Arttu sanoi ja koska Iitu ei ollut kysellyt vielä oleellisia asioita, otin minä selvää siitä, että hän oli onnistunut saamaan tämän asunnon saatuaan häädön edellisestä.
- Miksi sä sait häädön? Iitu uteli.
- Siivottomasta käytöksestä, Peetu pisti väliin ja Arttu mulkaisi häntä.
- Ole sinäkin hiljaa. Ota kalja. Me otetaan paukut.

Arttu meni keittokomeroonsa Peetun horjahdellessa verottamaan kaljakeissiä, joka oli ikkunalaudalla.
- Sä olet kännissä, Päätäi, sanoi Iitu pahantahtoisesti, kun hän rojahti takaisin tuoliin ja avasi tölkin niin, että se kuohui hänen syliinsä. – Ja nyt sä näytät siltä, että oot kussu housuus.
- Se on ollu täällä jo kolme tuntia, ihmekös toi, Arttu sanoi palatessaan kahden lasin kanssa. En ollut ollut ihan varma siitä, että hänellä oli laseja, joten ne olivat iloinen yllätys.
- Miksi sä sait häädön? kysyin ja maistoin. Se maistoi pahentuneelta appelsiinimehulta.
- Koska ne halusi myydä sen kämpän, Arttu sanoi ja uskoin häntä. Se kuulosti hauskemmalta kuin siivoton käytös.

  Re: Äidin tyttö

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   3.2.11 19:39:19

Johan siinä kirvoteltiin.

  Re: Äidin tyttö

Lähettäjä: tölkki 
Päivämäärä:   3.2.11 23:32:25

Joo, ennemmin vakiannos kerran päivässä kuin viikon vierotus yliannostuksen jälkeen ;)

  Re: Äidin tyttö

Lähettäjä: des 
Päivämäärä:   4.2.11 12:19:38

hämmentävää lukea tätä ja jamista samaan aikaan. äskenkin olin ihan pihalla mitä tapahtu kun kuvittelin olevani etuantilla.

  Re: Äidin tyttö

Lähettäjä: Lucinella 
Päivämäärä:   4.2.11 18:43:50

Jännittävää

  Re: Äidin tyttö

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   4.2.11 20:32:50


Ahdistukseni katosi sitä mukaa kuin humalluin ja ennen pitkää meillä oli oikein hauskaa. Iitu ja minä hirnuimme kuin mielipuolet Artun jutuille Peetun sammuessa hiljaa niille sijoilleen. Mielessäni kävi välillä, että meidänhän oli pitänyt lähteä ulos, mutta aina, kun otin sen puheeksi, Iitu vetosi siihen, että juotavaa oli vielä. Olihan sitä. Arttu oli esitellyt meille ison pullon leijonaviinaa, jonka hän oli kuulemma hankkinut ihan meitä varten. Appelsiinimehu tosin loppui pian ja minun alkoi olla humalasta huolimatta hankala saada juomaa ilman sitä alas.

- Mulle käy kohta samalla lailla kuin Peetulle, mutisin ja laskin lasini lattialle. Olin ollut monenlaisissa bileissä. Toisiin otettiin mukaan kaksi siideriä, sillä kolme olisi ollut kohtuutonta ja sitten hihiteltiin. Toisiin kerättiin kolehti ja tehtiin boolia, joka juotiin kilpaa ja joka loppui poikkeuksetta ennen kuin kukaan pääsi kunnon hiprakkaan. Sitten oli sellaisia bileitä, joissa oltiin juovinaan kolme kertaa niin paljon kuin mitä oikeasti juotiinkaan, jotta saatettiin leikkiä syyntakeetonta ja käydä estoitta yrittämässä jotain ihastusta. Tällaisessa tilanteessa, että viinaa oikeasti oli ja sitä kitattiin, en osannut olla. Minulla oli vähän huono olokin, mutta Iitu oli juuri kömpinyt pystyyn ja mennyt vessaan, jotan en voinut kuin yrittää ottaa mukavamman asennon.

- Ei kai sulla niin huono viinapää ole, Arttu naurahti ja sirtyi Iitun paikalle viereeni. Katsoin häntä ymmälläni.
- Miksei olisi. En mä ole ehtinyt vielä paljonkaan harjotella.
- No ehkä sun ei sitten pidä ottaa enempää, ettei tuu yrppä kylään, Arttu tuumi, otti niskastani kiinni ja suuteli minua. Hänen huulensa maistuivat oluelta, mutta ei se ollut mitenkään vastenmielistä. Ne olivat pehmeät ja hänen kätensä oli lämmin ja voimakkaan tuntuinen. Minua ei yhtään haitannut ottaa hänestä kiinni ja suudella takaisin. Se oli jännittävää ja ihanaa.

Minulla ei ole aavistusta, kauanko me siinä lääpimme ja pussailimme, mutta oli se enemmän kuin minuutti tai pari. Ehkä paremminkin kymmenen, tai jotain sellaista. Sitten Iitu tuli ryminällä vessasta ja hypähdin pystympään vinosta asennosta, johon Arttu oli minut painanut. Minua nolotti. Oikeastaanhan Arttu oli Iitun heiniä, hänhän tämän kyläilynkin oli järjestänyt.

Arttu ei tuntunut olevan samaa mieltä, vilkaisi vain Iitua ja jatkoi suutelemistani. Se ei enää tuntunut ihan niin mukavalta kuin hetki sitten. Kuulin, miten Iitu romahti istumaan vapaaseen nojatuoliin ja ajattelin, että oli kyllä maailman nolointa kuherrella siinä kaverin katsellessa. Puuttui vain, että Päätäinenkin olisi ollut hereillä. Kesti kuitenkin hyvän aikaa, ennen kuin ajatukseni muotoutuivat sanoiksi ja teoiksi ja sillä välin Arttu ehti ujuttaa kätensä farkkujeni napille. Iitun läsnäolo ei tuntunut häiritsevän häntä ollenkaan, paremminkin päinvastoin. Vetskarini oli auki ja hänen käpälänsä matkalla alkkareihini ennen kuin ehdin kissaa sanoa. Vaikka ihan muita asioita minulla olikin ensin julkituotavana.

- Lopeta! sanoin ja työnsin Arttua pois sen sijaan, että olisin pitänyt hänestä kiinni. Tämä kaikki oli lakannut tuntumasta ihanalta ja jännittävältä.
- Älä viitti, tämä ähkäisi ja aloin tajuta olevani pulassa. Minun olisi pitänyt kuunnella ennakkoaavistuksiani eikä tulla tänne. Hätä toi minulle ainakin hetkeksi yli-inhimilliset voimat ja onnistuin työntämään Artun pois niin, että hän kierähti tömähtäen lattialle. Nousin istumaan, sitten seisomaan ja suljin kiireesti farkkuni.
- Voi jumalauta, pikkupíllu, Arttu sanoi ja katsoi minua maantasalta leimuavin silmin. Minä en jäänyt odottamaan enempiä mielipiteitä vaan nappasin laukkuni, menin eteiseen ja saman tien ulos koko asunnosta kengät ja takki kainalossani.

Hissi ei ollut kohdalla, enkä tosiaan aikonut jäädä sitä odottamaan, vaan juoksin rappuset alas asti, ennen kuin pysähdyin kuuntelemaan kiinni paukauttamani oven kaikua. Mitään sen dynaamisempaa sieltä ei kuulunut, joten uskalsin istua laittamaan kengät jalkaan. Sydämeni hakkasi ja minua väsytti yhtäkkiä kovasti, mutta aloin jo epäillä, että olin reagoinut vähän turhan vahvasti. Ei kai Arttu tosiaan olisi minua väkisin ottanut siinä Iitun katsellessa? Olisihan Iitu paukauttanut häntä pullolla tai sohvapöydällä tai jollain päähän. Kai. Sitten keksin uuden huolen. Arttu ei ehkä pitänyt minua peräänjuoksemisen arvoisena, mutta mitä jos hän purkaisi nyt suuttumuksensa Iituun? Pitäisikö minun mennä pelastamaan kaverini, ja jos pitäisi niin miten? Tuskin kukaan tulisi ovea avaamaan, jos kiipeäisin takaisin ylös ja pimputtaisin. Pitäisikö minun soittaa poliisille?

Asiassa tuntui olevan monia puolia ja punnitsin niitä vielä, kun ylhäältä kuului taas oven ääni. Nousin ylös valmiina mihin tahansa, esimerkiksi juoksemaan karkuun puudeliaan iltalenkille vievää mummoa. Tunnistin kuitenkin Artun ja Iitun äänistä.
- Painu helvettiin sinäkin, lehmä. Eikä tarvii tulla takasin.
Se kaikui selvästi seinistä, Iitun sanat olivat epäselvemmät, ja sitten ovi sulkeutui taas. Istuin takaisin ja odotin, kunnes Iitu ehti luokseni.
- Helmi homma, hän sanoi ja istui viereeni.
- Ei ihan, uskalsin arvella.
- No ei se ihan putkeen menny. En mä tienny että se on tommonen sika.
- Ois kai se voinu olla fiksumpikin, myönsin.
- Lähetäänkö kuppilaan?
- Nyt? Oletko sä hullu? kysyin ja katsoin Iitua epäilevästi.
- No kello on aika vähän. Mä en ainakaan mene himaan tähän aikaan, kun oon saanu näin hyvät pohjat.

Mietin ja totesin, että sama päti minuun. Äidillä ei periaatteessa olisi sanan sijaa, vaikka menisinkin hiprakassa kotiin, mutta en tahtonut tehdä niin. Hän sanoisi kuitenkin yhtä ja toista, olin kahdeksantoista tai en. Olisi ihan eri asia yrittää hiipiä sinne vaikka kahdelta pahemmassakin kunnossa. Silloin hän olisi jo nukkumassa, eikä lauantai-illan viiniannoksensa jälkeen heräisikään, ellen hajottaisi koko eteistä tullessani. Nyt hän vielä istuisi katsomassa telkkaria.
- Mä en tiedä, pääsenkö mä mihinkään, sanoin.
- Älä höpötä, et sä nyt niin kännissä ole. Käydään ensin pystärillä syömässä lihikset ja päätetään sitten, halutaanko me Varaläävään vai kaupungille, Iitu sanoi ja kampesi itsensä pystyyn, ja niin me teimme.

  Re: Äidin tyttö

Lähettäjä: Toi 
Päivämäärä:   4.2.11 20:59:09

"Iitu oli juuri kömpinyt pystyyn ja mennyt vessaan, jotan" joten

Oi voi, mä olen aina kyttäämässä, jos uutta tekstiä ilmestyisi, mutten ikinä keksi mitään kommentoitavaa, jos ei mun silmään osu mitään tommosta pientä nipotettavaa. Sun pitäisi, Sennnu, järkätä nipoiltavaa useamminkin... :D

  Re: Äidin tyttö

Lähettäjä: tölkki 
Päivämäärä:   4.2.11 22:59:48

ja sirtyi Iitun paikalle viereeni

  Re: Äidin tyttö

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   4.2.11 23:22:29

Toi, kyllä mä luulen, että nää ihan spontaanit saa riittää...

  Re: Äidin tyttö

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   5.2.11 19:16:16

6. Vakavasti otettavia kilparatsastajia
Seuraavana päivänä sain kaikessa rauhassa potea krapulaa. Heräilin kuudesta alkaen tunnin tai puolen tunnin välein ja kuuntelin vain äidin kolinoita sitten, kun hän sai aikaiseksi nousta. Oli varmaankin myytti, että ihmiset mieluiten nukkuivat, jos olivat ottaneet vähän liikaa edellisiltana. Minun vähäisten kokemusteni perusteella asia oli ihan päinvastoin. Heräsin kertakaikkiaan kesken unien ja ellen omia aikojani niin johonkin painajaisenpoikaseen, joka ei todellakaan houkutellut yrittämään unta uudestaan.

Onneksi meille oli muotoutunut parikin sanatonta sopimusta äidin kanssa. Ensinnäkin hän antoi minun nukkua rauhassa silloin, kun minun ei tarvinnut ehtiä minnekään, kuten kouluun tai ratsastuskilpailuihin. Toiseksi kisojen jälkeisenä päivänä hän kävi tallilla ja liikutti Tenarin kevyesti ilman, että minun tarvitsi vaivautua. Tänä nimenomaisena sunnuntaina hän pääsi liikkeelle jo onnellisen aikaisin, kymmenen aikaan, joten minun ei tarvinnut leikkiä nukkuvaa eikä nähdä painajaisia iltapäivään asti.

Sunnuntai-iltapäivän vietin torkkupeittoon kääriytyneenä olohuoneen sohvalla puhuen sujuvasti vilustumisesta. Äiti paapoi minua ihanasti ja katselimme elokuvia, kunnes tuli ilta ja oli aika taas painua sänkyyn. Minä en ollut edes vilkaissut puhelinta koko päivänä, olin vain laittanut sen äänettömälle ja tyynyn alle. En halunnut kuulla kenestäkään elävästä sielusta.

Maanantaihin mennessä morkkis oli ohi ja menin kouluun tavalliseen tapaan. Olin kyllä äärettömän väsynyt siihen ja olisin mielelläni ollut jo kesälomalla. Olisin mielelläni ollut jo ylioppilas niin, että koko roska olisi ollut takana. Toisaalta minulla ei ollut mitään suunnitelmaa sen jälkeiseksi ajaksi. En tiennyt, mikä halusin olla isona. Äiti oli kysellyt sitä noin miljoona kertaa, mutta sen jälkeen, kun olin ollut suunnilleen kymmenen, en ollut vastannut. Se ei ollut samanlainen oma asia kuin pojat, minulla ei vaan ollut vastausta. Ehkä minä lusmuilisin lukiossa kolmannen vuoden jälkeen vielä neljännen, jotta saisin miettimisaikaa, vaikka se nyt kai oli kaikista vaihtoehdoista huonoin.

Minulla oli Iitun kanssa vain muutamia yhteisiä kursseja, mutta Mintun kanssa sitäkin useampi. Maanantaina en nähnytkään koko Iitua, mutten ihmetellyt sitä. Hän oli aulis lintsaamaan, jos siltä tuntui. Viikonlopun jälkeen en kaivannutkaan häntä erityisesti. Lauantai-illasta oli jäänyt jotenkin paha maku ja oli elähdyttävää höpötellä Mintun kanssa hevosasioita sen sijaan, että olisin puinut Artun ällöttävyyttä. Kerroin pojasta kyllä Mintulle, mutta se oli eri asia. Hän ei ollut ollut paikalla, joten saatoin valita sanani ihan miten halusin saadakseni toivotun lopputuloksen.
- Mikä sika, Minttu huudahti inhoten, ja totesin osuneeni ainakin kohtuullisen oikeaan sävyyn. – Ja sinä raukka. Eikö sua yhtään epäilyttäny mennä sinne?
Minun oli pakko myöntää. – Mutta mä ajattelin, että jos ei ikinä tee mitään uutta, ei ikinä saa kokea seikkailuja, lisäsin, ja se oli osittain tottakin.

Sillä viikolla ystävyysvaaka heilahti pysyvästi takaisinpäin. Tietysti Minttu oli vähän penska vielä, eihän hän saanut edes maitokaupasta siideriä, mutta toisaalta hänessä oli kyllä enemmän järkeä ja vastuuntuntoa kuin Iitun vasemmassa jalassa. Iitu nimittäin tuli kouluun vasta torstaina antamatta kuulua itsestään yhtään mitään sitä ennen, vaikka minäkin olin jo ruvennut soittelemaan hänelle. Kun hän palasi, hän oli myhäilevä ja salaperäinen ja kertoi hyvin pienellä painostuksella viettäneensä alkuviikon Artun luona.
- Sä et ole tosissasi? Sen jälkeen, mitä se teki? huudahdin.
- Mutta eihän se mitään ehtinyt tehdä, paitsi tarjota meille kunnon etkot!

Niin, saattoihan asian noinkin nähdä. Minusta vaan tuntui äkkiä siltä, että Iitu ja minä olimme kilometrien päässä toisistamme. Miten ihmeessä koskaan olimmekaan viihtyneet yhdessä?

  Re: Äidin tyttö

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   6.2.11 22:16:02

missä jatko :(

  Re: Äidin tyttö

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   6.2.11 23:05:58

Iitun ja minun välit olisivat saattaneet viiletä siinä kevään edetessä ja ratsastuskilpailukauden päästessä oikein kunnolla vauhtiin joka tapauksessa. Kisaaminen oli minulle ehdottomasti tärkeämpää kuin rilluttelu kylillä. Viimeinen jakso koulussa oli onneksi minun kohdallani helppo ja kevyt. Pääsin joka päivä viimeistään kahdelta ja ehdin hyvin ratsastamaan ennen Saaran tuntien alkua. Kentälle sai kyllä mennä sekaan silloinkin, mutta minusta se oli vähän vastenmielistä. En ihan luottanut siihen, ettei Tenttu keksisi jotain omaa kivaa vaikka keskellä ryhmää alkeiskurssilaisia ja sellaisesta saattaisi tulla pahaa jälkeä. Kävin minä itsekin tietysti tunneilla, kerran viikossa koulua ja kerran esteitä ja yleensä kilpailuja edeltävänä päivänä Saara piti vielä ylimääräisen valmennustunnin mukaan lähtijöille.

Minttu valmentautui omassa ratsastuskoulussaan myös melkein yhtä tiiviisti ja me yllytimme ja kannustimme toisiamme ja olimme olevinamme niin kilparatsastajaa, niin kilparatsastajaa. Jotkut koulukaverit taisivat vähän naureskella meille, mutta vältyimme enemmilta metvurstivitseiltä. Olimmehan jo virallisesti ohittaneet pahimman heppahulluusiän ja olimme paremminkin vakavasti otettavia urheilijoita. Kuka tahansa saattoi olla kuppilan kuningatar, jos ikää ja rahaa riitti, mutta me olimme eri asia. Meillä oli lahjoja ja päämääriä.

Äiti ei osannut olla riemuissaan prioriteettieni muuttumisesta, sillä eipä hän tiennyt minun missään välissä tehneenkään muuta kuin odottaneen aina vaan uusia ja uusia kilpailuja. En valistanut häntä. Sen sijaan hän iloitsi kyllä siitä, että Minttu palasi entistä kiinteämmin kuvioihin.
- Olitteko te riidoissa talvella? Mulla oli niin ikävä Minttua, hän tunnusti.
- Me vaan otettiin vähän etäisyyttä, me tarvittiin omaa aikaa, me ehkä oltiin kasvamassa erillemme, runoilin.
- Ja höpö höpö. Ei ystävät tarvitse etäisyyttä.

Minä en ollut samaa mieltä, minä ainakin kaipasin välillä etäisyyttä ihan kaikesta, mutta en jaksanut ruveta väittelemään asiasta. Joka tapauksessa Minttu oli ruvennut käymään meidän kanssa kilpailuissa ja minä menin katsomaan ja auttamaan, kun hänellä oli tallikisat. Sitten oli kahdetkin eri kisat, joissa ratsastimme toisiamme vastaan, Mintun tallilla. Vappuviikonloppuna siellä järjestettiin estekisat ja helatorstaina suuret kouluratsastuskilpailut. Ensimmäisiin lähti meidän tallilta iso porukka, mutta kun tuli koulukilpailujen vuoro, en saanut muita yllytettyä mukaan.
- Mä en ehdi lähteä kuskaamaan. Mulla on ihan normaalisti tunnit, kun on kerran torstai, Saara kieltäytyi.
- Mutta mitä mä sitten teen? En mä sinne kävelläkään voi, sinne on parikymmentä kilometriä.
- No onhan noita hevoskuskeja. Ilmoitustaulullakin on muutama.

Menin ottamaan puhelinnumerot ylös ja vein ne äidille.
- Sun pitää nyt hommata meille hevoskuski, tai me ei päästä kisoihin.
- Mikset hommaa itse? äiti kysyi harvinaisen tylysti.
- Koska sä olet kukkaronhaltija enkä minä ja jos mä saisin päättää, meillä olisi oma traikku, eikä me tarvittais mitään vuokrakuskia.
Perusteluni puri ja soiteltuaan seuraavan päivän töidensä lomassa äiti onnistuikin saamaan meille kyydin, vaikka varoitusaika oli aika lyhyt.
- Mihin luokkaan sä haluat osallistua?
- Samaan kuin Minttu. Helppoon aahan, ilmoitin.
- Mutta etkö sä luule, että kun sä viimeksi sait nipin napin hyväksytyn…
Luulin, oikeastaan, mutta koko homman juju oli päästä mittelemään Minttua vastaan.
- Voin mä mennä sen b:nkin, ei siinä mitään. Täytyyhän mulla olla haasteita. Ja se on silkkaa säästöä. Jos kerran maksaa kuljetuksesta sinne niin olisi hölmöä mennä vaan yksi luokka. Ilmotatko sä mut? Vai pitäiskö mun itse? Mikä mun lisenssinumero on? Vai mikä se on?

Äiti ilahtui aloitteellisuudestani sen verran, että lakkasi marmattamasta. Yleensä olin jättänyt moiset sihteerinhommat hänelle, mutta nyt sain perinpohjaisen selostuksen kisapalvelun toiminnasta ja käyttämisestä.
- Ja mä kun luulin, että tää on jotain ydinfysiikkaa, huokaisin voidellakseni vähän mammakullan niskakarvoja.
- Miten se voisi olla, kun suurimmalla osalla ratsastajista ei taida olla äitiä auttamassa, niin kuin neiti blondilla, äiti näpäytti. Minä sen kun hymyilin aurinkoisesti.

  Re: Äidin tyttö

Lähettäjä: des 
Päivämäärä:   7.2.11 14:20:21

Toi eka virke on jotenkin hassu? Eiks vaik "Iitun ja minun välit olisivat saattaneet viiletä joka tapauksessa (siinä) kevään edetessä ja ratsastuskilpailukauden päästessä oikein kunnolla vauhtiin. Kun tosta tulee nyt jotenkin sellanen kuva et se ratsastuskilapilukausi etenee joka tapauksessa huolimatta niistä väleistä.

Ja sit kans helppo ja kevyt -osan jälkeen olisin saattanut laittaa pilkun. Tölkki saa leppäkertunrakastella muut pilkkuasiat.

  Re: Äidin tyttö

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   7.2.11 14:25:27

No toi eka ehdottomasti noin, kiitti1mä mietin ja mietin sitä, kun se oli jotenkin hassu, mutten vaan löytäny parempaa vaihtoehtoa - joskus sitä sokeutuu ihan. :D
Tokaa täytyy miettiä. Musta tuntuu, että mulla on pahana tapana yhdistellä kahta lausetta pilkulla niin, että oon yrittäny vähän opetella siitä eroon.

  Re: Äidin tyttö

Lähettäjä: Toi 
Päivämäärä:   7.2.11 15:19:00

Meinasin kanssa tulla sanomaan tosta ekasta virkkeestä, mutta en mä nyt viitsi apinoida. Sen sijaan mä sit sanon ne sanat, joita ei vielä viety mun suusta: jotenki tää viimeisin oli pätkänä musta suloinen, sellanen symppis. En tiedä mikä siinä oli, mutta hymyilytti :)

  Re: Äidin tyttö

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   7.2.11 17:09:00

Kisatorstain koittaessa herätys oli melkein yhtä aikainen kuin viikonloppukisoissakin. Ei sentään ihan, sillä nyt meidän ei tarvinnut olla paikalla ennen kisojen alkua. Mintun sen sijaan piti, sillä hän oli talkootöissä ensimmäisessä luokassa, joka oli helppo c ratsastuskoulun omille oppilaille. Hevoskuskimme oli kuitenkin tulossa kahdeksaksi, joten ennen seitsemää olimme jo menossa. Tentun karsinan oveen oli jätetty iso lappu, jossa kiellettiin viemästä sitä ulos sotkemaan itseään, ja äiti oli vähän huolehtinut, että se rupeaisi levottomaksi jäädessään yksin talliin. Ihan turha huoli, ei kukaan muukaan vielä ollut päässyt tarhaan. Koko porukka mutusteli vielä aamuruokiaan.

Aikaisesta aamusta huolimatta olin jotenkin laulattavan hyvällä tuulella. Päivästä näytti tulevan kaunis ja lämmin ja, päinvastoin kuin yleensä, tuntui etuoikeudelta saada olla hereillä jo niin aikaisin. Tenttu saatiin lähtökuntoon sulassa sovussa, sitten menimme nojailemaan tallin aamuauringonpuoleiseen päätyyn ja äiti pisti tupakaksi. Kello oli melkein kahdeksan ja Saara lähestyi tallia myös. Hän hoiti itse tallityöt paitsi viikonloppuisin ja oli tainnut käydä aamukahvilla sillä aikaa, kun hevosetkin söivät.
- Onnea kisoihin, hän sanoi ystävällisesti ja nyökyttelin takaisin tuijotellen tielle.
- Hei, tuolta tulee auto ja traikku. Me päästään lähtemään.

Tenar ei pitänyt trailerin ulkonäöstä. Se pysähtyi ensin tallin ovelle tuijottamaan sitä, ja kun sain sen ulos, se kieltäytyi lähestymästä sitä. Kylmä hiki alkoi hiipiä niskaani. Olin kuullut kauhutarinoita hevosista, joita oli yritetty lastata kuusikin tuntia niin, että kisat ehtivät mennä kokonaan ohitse ja mieleeni juolahti, että entä jos saisimmekin sen koppiin nyt, mutta emme palatessa? Jos se joutuisi jäämään ratsastuskoulullle ikuisiksi ajoiksi tai kunnes Saara heltyisi tulemaan tutun kuorma-auton kanssa hakemaan sitä?
- Etkä kyllä nolaa mua sillä lailla, ärjäisin sille ja läimäytin sitä liinan päällä niin, että räpsähti. Yleensä Tenttu ei piitannut ärjymisestä, vaikka sitä tuli kyllä harrastettua melko useinkin. Se ei vaan ollut kuulevinaan. Nyt äänessäni taisi olla sen verran epätoivoa tai jotain, että se lakkasi olemasta paikalleen juurtunut laama ja suostui taas liikahtamaan. Se kaarteli kyllä traikkua edelleen aikansa, mutta vaikka äiti ehdotti, että hän hakisi Saaran tallista apuun, en suostunut. Ei Saara olisi toisessakaan päässä auttamassa. Kuski seisoi vähän matkan päässä kädet taskuissa katsellen pyörimistämme, mutta taisi sitten kyllästyä.
- Johan nyt on hélvetti, hän ärjäisi vuorostaan ja läpsäytti kätensä yhteen Tentun takana, kun se taas kerran pysähtyi lastaussillan eteen ja sen verran römeä basso hänellä oli, että hevonen singahti sisään niin, että tuskin ehdin perässä.
- Kiitos, henkäisin vilpittömästi, kun hyppäsin sivuovesta ulos.

Matkassa ei ollut enää mitään ihmeellistä vaan pääsimme perille ongelmitta. Ainoa, mikä ei mennyt ihan suunnitellusti oli, ettei kuski aikonutkaan jäädä paikan päälle vaan oli buukannut itselleen toisen keikan siksi aikaa, kun me viettäisimme päivän kisoissa. Äiti sai roudata kaikki Tentun varusteet trailerista omaan autoonsa, joka tokikin oli jäänyt toiselle parkkipaikalle paljon kauemmaksi. Hän näytti vähän happamalta, mutta minun hyvä tuuleni oli palannut. Tästä tulisi loistava päivä.

- Talutteletko sä sitä sen aikaa, että mä ehdin käydä katsomassa, mikä on tilanne ja maksamassa ja etsimässä Mintun, pyysin ja äiti nyökkäsi.
- Pari sykeröä pitää laittaa uusiksi. Se on varmaan hangannu harjaansa johonkin yöllä, hän tuumi ja minä lähdin kohti tallia. Oli mielettömän kivaa palata niin sanoakseni vanhaan opinahjoonsa hevosenomistajana. Vappukisoissa kaikki kynnelle kykenevät tutut samoilta tunneilta olivat tunkeilleet Tentun ympärillä kuin se olisi ollut Etelä-Suomen läänin ensimmäinen hevonen ja tarjonneet apuaan ihan mihin tahansa. Nyt en enää odottanut samaa innostusta, sillä ei kai uutuudenviehätystä voinut riittää ensimmäistä kertaa pidemmälle, mutta olisi kiva nähdä tyttöjä.

Minttu löytyi lähtömaksupöydän takaa, joten ilmoittauduin hänelle hyvin virallisesti ja ojensin muutaman setelin.
- Rokotustodistus, hän sanoi asiallisesti kuin olisi ollut nuorempi konstaapeli puhallusratsiassa ja mahassani jysähti. Kai äidillä oli se mukana? Minulla ei sitä ainakaan nyt ollut.
- Kyllä sä tiedät, että se on rokotettu, oli viime viikollakin, tokaisin.
- Mun tarttis nähdä se todistus, Minttu sanoi vilkaisten minua alta kulmain.
- No käy kysymässä mutsilta, tai mä pyydän sitä tuomaan sen.
- Äh, mä oon nähny sen, Minttu luovutti ja nappasi rahani piirrellen paperiinsa tarvittavat raksit.
- Kauanko sä vielä istut tässä?
- Leilan äidin pitäis tulla kymmeneltä, hän sanoi vilkaisten kelloa. Kymmeneen oli vielä vähän aikaa.
- Okei, mä pistäydyn tallissa ja meen valmistautumaan, sanoin ja nappasin kopion lähtölistasta.
- Mä etsin sut, kunhan pääsen tästä, Minttu lupasi.

  Re: Äidin tyttö

LähettäjäMeow 
Päivämäärä:   7.2.11 18:02:37

Hehee, kivasti jatkoa oli tullut :)

  Re: Äidin tyttö

Lähettäjä: Polli 
Päivämäärä:   7.2.11 18:39:11

Mie en oikein saa kiinni vielä tästä tarinasta. Mutta ehkä se ajan kanssa tässä :D tulee yhtä tutuksi kuin mustaoja

  Re: Äidin tyttö

Lähettäjä: L-R 
Päivämäärä:   8.2.11 01:17:35

Kyllä tämä vaikutta todella kivalta tähän asti, kun ihmiset alkaa tulla tutummiksi ja kun on alkanut pikkuhiljaa toipua siitä shokista, ettei tullutkaan Mustaojaa.

  Re: Äidin tyttö

Lähettäjä: Ramona 
Päivämäärä:   8.2.11 19:13:36

Äh, mua kävi vaivaamaan että mikä Alissan siskopuolen nimi olikaan? :D Kyseisen katraan muut nimet pyörii kyllä hyvin päässä.

  Re: Äidin tyttö

Lähettäjäelwaen 
Päivämäärä:   8.2.11 19:20:09

Danni?

  Re: Äidin tyttö

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   8.2.11 19:31:29


Ratsastuskoululla oli kaksikin tallia, mutta menin siihen keltatiiliseen, jossa hevoset asuivat, kun vanhempi ja pienempi kivitalli oli ponien. Tallikäytävällä oli rypäs tyttöjä, jotka äänekkäästi kävivät läpi seuraavan luokan rataa. Muutama sipsutteli sitä tallikäytävällä pyörien minimaalisia voltteja napansa ympäri ja laukaten kuviteltuja lävistäjiä. En tuntenut heitä kaikkia, tietenkään, mutta oli joukossa muutama entinen tuntikaveri ja ystävä, kuten Sini, Mintun epävirallinen kisahoitaja. Uskoin kaikkien kyllä tuntevan minut ja haistoin, miten he olivat kateudesta kipeitä, koska minulla oli oma hevonen.
- Moi! tervehdin iloisesti todistaakseni, ettei minulle ollut mennyt päähän ja yhtä iloisesti minua tervehdittiin takaisin. Iloisemminkin, luulisin.

- Mä tulin vaan kurkkaamaan Mintun ratsua, selitin ja kurottauduin rapsuttamaan ruunikkoa Dudea, jolla sai ratsastaa vasta, kun oikeasti osasi jotain.
- Missä sun hevonen on? Tarviitko sä apua? Sini kysyi.
- Ei kai sitä koskaan liikaa ole, mutta eikö sua tarvita täällä? kysyin.
- No ei vielä aikoihin. Dude on harjattu ja letitetty, eikä se mene vielä seuraavaan luokkaan, mä vaan odottelen.
- Mä menen seuraavaan luokkaan, muistin.
- No mennään hoitamaan sut verkkaan, Sini sanoi ja lähti tarmokkaasti menemään kohti ovea.

Sini oli samaa ikäluokkaa kuin minä, Minttu ja Iitukin. Me olimme olleet samalla luokalla joskus pieninä, mutta yläasteen jälkeen Sini oli kadonnut amikseen, enkä jaksanut muistaa, joko hän oli tällä täysi-ikäisyyden kuilun kultaisemmalla puolella vaiko ei. Suoraan sanoen en välittänytkään muistaa. Sini oli ihan ok, jopa hyödyllinen, näin talliolosuhteissa, mutta siviilissä hän ei kiinnostanut minua. Hän oli muutamia vuosia sitten valunut siihen vaiheeseen, jonka yli minä olin kauhistuneena loikannut, sen jossa kuljettiin tiukoissa farkuissa, karvareunaisissa saappaissa ja napaan asti ulottuvassa talvitakissa, unohtamatta vaaleanpunaisia asusteita ja kiiltäviä kiharoita. Korkkiruuvikiharat Sinillä oli täälläkin, mutta muuten hän oli ihan asiallisissa tallivaatteissa.

- Missä ihmeessä asti sun hevosesi oikeen on? hän puuskahti, kun olimme ehtineet melkein parkkipaikalle. Ei sitä tosiaan näkynyt missään.
- Mutsi on ehkä menny kävelyttämään sitä, arvelin ja aioin ruveta soittamaan hänelle. Sini kiskaisi minut sivummalle, sillä en ollut taas ajatellut sen enempää vaan olin pysähtynyt keskelle ajoväylää. Saapuva hevoskuljetusyhdistelmä oli tuskin viiden metrin päässä minusta. – Oho, sanoin puoliääneen.
- Ooh, se on Mustaojan traikku, Sini henkäisi ja nostin katseeni puhelimesta, jonka olin nyt löytänyt. Tiesin tietysti Mustaojasta ja Mustaojan hevosista, samaan tapaan kuin tiesin, että Huvudstadsbladet oli ruotsinkielinen sanomalehti. Sen enempään minulla ei ollut kiinnostusta. Äiti oli sellainen hevosasiain nippelitiedon kerääjä, että ihan protestiksi minä en edes ajankulukseni selaillut meille tulevia hevoslehtiä, jos oli jotain muuta tarjolla ruokalukemisiksi. Kuten Alueuutiset tai Tiimarin kuvasto.

- Mitä se täällä tekee? kysyin. – Mä luulin, että se käy vaan jossain Horse Showssa eikä muualla.
- Hölmö. Niillähän on miljoona nuorta hevosta, joiden pitää käydä ensin ihan tavallisissa kilpailuissa, Sini valisti minua.
- Ahaa. Niin tietysti, okei, myönsin haluamatta paljastaa koko tietämättömyyttäni. – Mutta onko se reilua? Jos se ukko on melkein niin kuin Kyra Kyrklund niin miksi se punkee tänne ratsastuskouluoppilaiden sekaan? Ja missä on sitten lehdistö?
- No ei se nyt sentään niin iso julkkis ole, se Laakso-ojakaan, ja eiköhän ne oo lapset, jotka tänne tuli kilpailemaan.
- Lapset? toistin.
- Sen lapset, Sini selitti kärsivällisesti. – Näytä niitä lähtölistoja.

Annoin ne Sinille ja soitin itse äidille. Jos Mustaojan tilan kuuluisalla ratsastajalla oli lapsia, se seikka oli mennyt minulta ohi, enkä nähnyt menettäneeni mitään. Hevosten polveutumistakin vähemmän minua kiinnosti ratsastajien polveutuminen.
- Hei, mihin sä olet vieny mun hevosen? kysyin, kun äiti vastasi.
- Me lähdettiin kiertämään tää metsälenkki, kun sä viivyit. Joko sä haluat ruveta verkkaamaan? Meillä menee varmaan kymmenisen minuuttia vielä.
- Ei mulla ole kummempaa kiirettä, kunhan ihmettelin, vastasin. Sen verran olin itse vilkaissut listoja, että oma lähtövuoroni oli taas melko lopussa molemmissa luokissa. Mietin, oliko se hyvä enne. Ratsastuskoulun kisoissa oli aina parhaat hevoset sijoitettu loppupäähän, niin, että jos ensin saattoikin olla luokan johdossa, ei sitä varmaan ollut enää viiden seuraavan ratsukon jälkeen.
- No me ollaan parkkipaikalla sen kymmenen minuutin päästä. Nähdään sitten.
- Selvä, sanoin aavistamatta, että se kymmenminuuttinen tulisi muuttamaan koko elämäni kulun.

  Re: Äidin tyttö

Lähettäjä: Toi 
Päivämäärä:   8.2.11 19:42:25

Ho! Tätä mä odottelin, että Mustaoja on kuvioissa mukana. Oi että, kiinnostaisi kauheasti saada tietää, mitä mustaojalaisille kuuluu... :)

  Re: Äidin tyttö

Lähettäjäwhisky. 
Päivämäärä:   8.2.11 21:28:27

Ihanaa, että Mustaoja saatiin mukaan :) Kai päähenkilötyttö nyt sitten rakastuu Jerryyn? ;)

Mutta enpä vieläkään ole päässyt tähän tarinaan ihan sisälle, mutta eiköhän se ajan kanssa.

  Re: Äidin tyttö

Lähettäjä: Keukeu 
Päivämäärä:   8.2.11 23:16:32

Aaahh!! Mustaoja mukaan.. Nyt tää tarina alkaa olla täydellinen!

  Re: Äidin tyttö

Lähettäjä: Ramona 
Päivämäärä:   9.2.11 01:02:22

Niinpäs olikin Danni! Kyseinen asia on vaivannu koko illan. :D Kiitos!

  Re: Äidin tyttö

Lähettäjä: L-R 
Päivämäärä:   9.2.11 02:05:24

Oo, MUSTAOJA!!!!!!!! Ja pian jatkoa, i voi lopettaa pätkää näin jännittävästi: "- Selvä, sanoin aavistamatta, että se kymmenminuuttinen tulisi muuttamaan koko elämäni kulun."

Mitä ihmettä on tapahtumassa? Apua, ei saa vanhalle ihmiselle aiheuttaa tällaista jännitystä!

  Re: Äidin tyttö

Lähettäjä: tripi 
Päivämäärä:   9.2.11 08:34:24

oho, lähteekö tää tyttö mustaojalle töihin?

  Re: Äidin tyttö

Lähettäjä: tripi 
Päivämäärä:   9.2.11 14:53:40

Kuules sennu.. kuinka vaikeaa sun on päästä eri henkilöhahmojen pään sisälle? Eikös osa sun hahmoista ole kuitenkin sellaisia, joille on tosielämässä vastine?

Mä yritän kovasti uida toissen naisen nahkoihin, jotta mä ymmärtäisin että mitä se tuntee ja miten sen sais ehkä pehmitettyä tai heitettyä helvettiin meidän elämästä. Niinpä mä sitten aloin kirjottaa siitä tarinaa, ja hankalaksi se menee, kun en tunne toista, enkä tiedä oikeastaan tiedä menneisyydestä paljoakaan.. Hankala tehtävä, mutta kyllä mä sen meinasin kirjoittaa tarinaksi asti. Kaikkitietävä kertoja on pop.

  Re: Äidin tyttö

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   9.2.11 17:01:01

Tripi, just pohdin tänään, että ihmeen helppoa se on! Ja mielenkiintosta!
Mut sitten täytyy ottaa huomioon, et vaikka nää alunperin pohjautuiskin johonkin oikeeseen hahmoon niin loppujenlopuksi ne on kuitenkin kuvitelmaa ja mä voin pistää ne tekemään ihan mitä huvittaa >:)

-------
7. Toisella silmäyksellä
- Ne menee kolmessa seuraavassa luokassa, Sini sanoi innostuneena ja törkkäsi lähtölistat takaisin käteeni. – Mennään kattomaan!
- Kattomaan mitä? kysyin ymmälläni. Kaipa ”ne” näkisi radalla siinä missä muutkin, jos ehtisi katsoa.
- No niitä mustaojalaisia! Millasia hevosia niillä on!

Sini kuulosti siltä kuin Madonna olisi tullut kaupunkiin ja jakaisi tikkareita sadalle ensimmäiselle ja kun en tehnyt elettäkään liikahtaakseni, hän tarttui käsivarteeni ja alkoi kiskoa minua sinne, mihin äskeinen traikku oli ajanut.
- Oletko sä ihan tosissas? nauroin, mutta eipä minulla muutakaan tähdellistä tekemistä ollut juuri silloin, joten seurasin mukana. Äsken tullut yhdistelmä oli kuitenkin ajanut paljon kauemmas kuin harvat siihen mennessä saapuneet, ihan parkkipaikan takakulmaan, joten pysäytin Sinin bajamajojen kulmalle.

- Me ei voida mennä pidemmälle, mä en ainakaan lähde tonne silmätikuksi, ilmoitin.
- No, näkee tästäkin, Sini myöntyi.
- Miksi ne muuten tonne kauas meni? Eikö ne siedä rahvaan hajua?
- Jaa, en tiedä. Ehkä ne haluaa, että niiden toinen traikku mahtuu varmasti viereen. Mä löysin listasta ainakin neljä eri hevosta, eikä tohon mahdu kuin kaks, Sini järkeili.

Minusta oli noloa seistä siinä toljottamassa, joten käänsin selkäni ja yritin olla sen näköinen, että odotin pääsyä vessaan. Silmäilin lähtölistarullaani, joka oli jo iloisesti kiharalla ja yritin etsiä sieltä Laakso-ojan nimeä, mutta ensimmäistäkään ei osunut silmiini.
- Mä olen varmaan sokea, totesin puoliääneen, mutta Sini vinkaisi ja upotti kyntensä käsivarteeni.
- Nyt ne tulee ulos! Siinä on ainakin pikkutytöt – ja Jerry!
- Mä en löydä täältä yhtään Laakso-ojaa, ilmoitin ja olin erittäin vähän kiinnostunut, vaikka pakkohan minun oli kääntyä ja ottaa selvää, mikä sai aikaan tuon megalomaanisen hysterian. Tai ehkä se oli vain Sini itse, joka oli höpsömpi kuin olin luullutkaan.
- Miten tampio sä oikeen oletkaan? Eihän niiden nimi ole Laakso-oja! hän tuhahti. – Voi ei, ei ne otakaan hevosia vielä ulos… ne lähtee kai ilmottautumaan, noi tytöt.

Sini kuulosti urheiluselostajalta. Minä en kuitenkaan nähnyt mitään pikkutyttöjä vaan pari pitkäkoipista blondia, varmaan lähes meidän ikäisiä. Inhosin heitä ensi näkemältä ihan vaan sen takia, miten pitkiä ja hoikkia he olivat. Ja Jerry… hei haloo. Enkö ollut nähnyt tuon tyypin ennenkin? Päässäni raksutti, kunnes olin kelannut kuusi-kahdeksan viikkoa takaisinpäin ja muistin kisat, joissa olin mokannut kaiken mahdollisen. Tuo oli juuri se kaveri, jonka hevosen Tenar oli säikäyttänyt.
- Ai toi, lausahdin kevyesti ja Sini katsoi minua.
- Toi? Tietenkin toi. Keneksi sä luulit?
- No en mä tiennyt. Ollaan me tavattu kisoissa.
- Ootteko?
- Jep.
- Ootteko te jutellu?
- Ei mitään erityistä, sanoin arvellen, että ”painu helvéttiin” ei tässä kohden saisi kummempaa arvostusta.
- Mennään pyytämään nimmarit!

- Hei kuule Sini, hermostuin lopultakin. – Nyt saa riittää. Suomessa ei oo ratsastajia, jotka tarttis tommosia bändäreitä. Ja me ollaan liian vanhoja tämmöseen stalkkaukseen ja etenkin vinkumaan jotain nimmareita. Säkään et oo enää kakstoista!
Sini näytti nolostuneelta. Melkein odotin hänen alahuulensa alkavan väpättää, mutta silloin tuli Minttu ja keskeytti kaiken.
- Joko te ootte käyny? hän huudahti vähän matkan päästä. Jollekin ainakin oli mennyt läpi vessaanjonotusesitys.

  Re: Äidin tyttö

LähettäjäLinwë 
Päivämäärä:   9.2.11 17:13:15

Vau, lukasin läpi ja tykkäsin tosi paljon.

Lueskelin joskus Mustaojastakin kertovia juttuja, joten on hauskaa että sekin on tässä mukana. :)

  Re: Äidin tyttö

Lähettäjäelwaen 
Päivämäärä:   9.2.11 17:13:57

mä niin arvasin tän!! ihanaaaa! en malta odottaa jatkoa =)

  Re: Äidin tyttö

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   9.2.11 22:30:48

Uusi.

  Re: Äidin tyttö

Lähettäjä: tripi 
Päivämäärä:   9.2.11 22:36:18

mä tiesin, ettei sennnu pysty jättämään mustaojaa noin vaan :)

Millä sukunimellä ne lapset kulkee? apua, rupee jänskättämään että miten henriikka liittyy mustaojaan.. kai siitä jerryn tyttö tulee. mutta tutustuttaisko me nyt sarriin ja sunnaan? nyt ne on vaan ollu kaksoset ja kaks nimeä..

joo, mä pääsin alkuun mun tarinassa, mutta se alkaa ahdistaa jossain vaiheessa varmasti. Jos saan sen itselleni loppuun, saatan jopa julkaista sen. nyt vaan ollaan loppuviikko poissa maisemista, joten ei juuri kehtaa kirjoitella näissä porukoissa..

   Ylös ⇑   


Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.