Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Äidin tyttö 2

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   9.2.11 22:29:52

Teen tänne toiveikkaana uuden topicin, josko vaikka irtoaisi joku kommentti yön aikaan. ;)

Edellinen.

Re: Äidin tyttö 2

Lähettäjäelwaen 
Päivämäärä:   10.2.11 00:22:35

eiks noilla lapsilla oo Jessin sukunimi vai?

Lähettäjä: L-R 
Päivämäärä:   10.2.11 00:31:34

Eipä ole tullut mietittyä lasten sukunimiä, mutta jos ne on Jessin nimellä niin silloinhan ne on Kamkeja, jos en vallan väärin muista.

Täytyykö odottaa huomiseen :( Pari pätkää on ollut ihan hirveän lyhyitä, vai tuntuuko minusta vain siltä?

LähettäjäMeow 
Päivämäärä:   10.2.11 01:37:20

Hehee, Mustaojan poppoot! :) Johan mä odottelinkin, ja toiveet toteutuivat :D toivottavasti tää jatkuu yhtä kivasti ku mitä alku lupaa!

Lähettäjä: des 
Päivämäärä:   10.2.11 08:27:10

mä oon niiiiin pettynyt .(

(ja tää taustaporukka täällä on ihanko sini x)

Lähettäjä: Polli 
Päivämäärä:   10.2.11 17:04:57

Ihanaa mustaoja :D Ärsyttää kun tää henriikka ei oo yhtään innostunu mustaojista :D ja on olevinaan niin hyvä :D

Lähettäjäelwaen 
Päivämäärä:   10.2.11 17:06:33

musta on just ihanaa et toi Henriikka ei oo kauhee Vesku/mustaoja-fanityttö niinku noi kaikki muut näyttää olevan! :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   10.2.11 18:50:24

- Ei vielä, sanoin, sillä arvelin, ettei siitä haittaakaan olisi. Työnsin lähtölistani hänelle ja sulkeuduin yhteen muovikopeista. Sinne kuului selvästi tyttöjen puhe ulkoa. Sini esitteli Mintulle Mustaojan Jerryn, auton ja traikun kuin olisi omistanut ne, eikä Minttu tarvinnut ollenkaan niin paljon selityksiä kuin minä.
- Niin, mä huomasin ne lähtölistassa.
- Henriikka sanoo tuntevansa ne, Sini juorusi.
- Enkä sano! kiljuin vastalauseeksi.
- No sanoit, että oot tavannu Jerryn kisoissa! Sini huusi takaisin.

- Etkö sä saa kovempaa ääntä itsestäsi? sähisin kiirehtiessäni ulos kopperosta. – Me ollaan kahdenkymmenen metrin päässä! Haluatko sä, että se kuulee? Nyt häivytään!
- Hetki, mun pitää kanssa käydä, Minttu sanoi kiireesti ja totesin helpottuneena, ettei poika traikun luona edelleenkään näyttänyt huomaavan olemassaoloamme. Hän kurkisti sisään sivuovesta ja jäi sitten nojailemaan sen seinään ilmeisesti aikomuksenaan olla tekemättä mitään, ennen kuin tytöt palaisivat.
- Se on aika namu, Sini kuiskasi.
- Ai, sanoin töykeästi, mutta nyt, kun asia oli tullut puheeksi, Sini näytti kyllä puhuvan totta. Pojalla oli tummanpuoleiset, kiharat hiukset ja hän oli vähintään yhtä pitkä ja hoikka kuin sisarensa. Hän näytti hyvin miettiväiseltä siinä nojaillessaan ja teki sormillaan pientä liikettä. Tajusin, että hän kävi lävitse rataa ihan niin kuin me muutkin kuolevaiset, piirtäen vaan tiet etusormella ilmaan sen sijaan, että olisi ravannut ne itse, kuten tytöt tallissa. Sepä olisikin ollut näky! Mitähän Sini siihen olisi sanonut?

- Eikö ole? tämä kysyi ja ravisti minua. Minun oli pakko katsoa tarkemmin.
- Kai se on, sanoin vastahakoisesti. Pidin kyllä pojan ulkonäöstä. Hänellä oli herkät ja ystävälliset kasvot ja tiesin, ettei hän ainakaan ylen määrin leijunut omassa erinomaisuudessaan. Hän olisi voinut huutaa minulle paljon pahemminkin silloin viime kisoissa, ja silloin lopuksi hän oli vaihtanut ne pari sanaa sekä minun että Saaran kanssa olematta tippaakaan alentuva.
- Kai? Ootko tänä vuonna nähny hottiksempaa? Tai viime? Ja hei, se ratsastaa!
- Joo joo, mutisin ja silloin Minttu onneksi tuli vessasta. Näin myös äidin ja Tenarin kauempana, kun raaskin irroittaa katseeni Jerrystä. Mutta täytyi minun vielä kääntyä vilkaisemaan häntä. Tarkemmin ajatellen Sini oli ihan oikeassa. Hottis mikä hottis.

Kokoonnuimme äidin ja Tenarin luo ja Sinin puhelin piippasi melkein saman tien.
- Voi perse. Luokka alkaa. Mun porttivuoro alkaa. Mun pitää mennä. Pärjäättekö te?
- Ihanasti, kiitos, sanoin hänen taputtaessaan vielä Tenaria ennen pikaista poistumista. – Säkin voit mutsi mennä. Hae vaikka kahvia ja pullaa. Minttu auttaa mua kiristämään satulavyön.
- Mä kaipaankin jo kahvia, äiti sanoi helpottuneena, vaikka arvasin hänen oikeastaan tarkoittavan, että hän kaipasi tupakkaa. Jäimme kahden.

- Joko sä haluat mennä verkkaamaan? Minttu kysyi asiallisesti. – Kentälle ei päästetä kuin viisi seuraavaa tonne takapäätyyn, mutta pikkukenttää voi käyttää.
- Mä en voi vielä. Jos mä aloitan verkkaamisen jo nyt, mä olen ihan puhki, kun tulee meidän vuoro, ja meillä on se toinenkin luokka vielä. Käydään kävelemässä vähän, jos sä ehdit, ehdotin.
- Mulla ei ole nyt kuin aikaa ennen kuin mä ratsastan, Minttu sanoi, joten lähdimme Tenar perässämme kiertämään samaisen rundin, jolta äiti oli juuri palannut.

- Onko toi Sini ihan viisas? kysyin heti, kun pääsimme puiden siimekseen.
- Kai se nyt sentään täysijärkinen on, Minttu tuumi.
- Tiedätkö sä, että se olisi halunnut mennä pyytämään nimmaria niiltä Mustaojan heeboilta?
- Ai olisi? No se ehkä oli vähän liikaa.
- Se halus mennä tuijottamaan niitä niin kuin ne ois ollu rock-tähtiä, juorusin.
- No Sini nyt on Sini. Toisaalta se poju on kyllä aika söpö. Minttu mietti.
- Älä nyt sinäkin ala, puuskahdin.
- No eikö susta?
- On, myönsin, ja se tuntui äärettömän hyvältä sanoa ääneen, joten sanoin sen uudelleen. – Se on ihan sairaan sulonen.

Sitten keskustelimme Jerrystä vähän aikaa kuin hän olisi ollut Justin Bieber, mutta se alkoi tuntua typerältä.
- Sillä on siniset silmät, Minttu sanoi varmasti.
- Ja mistä sä sen tiedät?
- Jaa. Luin kai jostain. Tai näin kuvan. Tai jotain.
- Kuule, kerro mulle, sanoin luottamuksellisesti.
- Niin?
- Mä en ymmärrä. Sini puhu Mustaojan lapsista, mutta Mustaojaahan pitää se vanha ratsastaja, mikä sen nimi nyt olikaan.
- Laakso-oja, Minttu tiesi.
- Mutta lähtölistoissa ei ole sen paremmin Laakso-ojaa kuin Mustaojaa, ei mitään ojia.
- Ne lapset ei olekaan nimeltään Laakso-oja. Missä pussissa sä oikeen olet eläny? Minttu huudahti.
- Kyllä sä tiedät, etten mä lue juoruja hevoslehdistäkään, sanoin ylevästi.
- Etkä paljon muutakaan, hän totesi.
- En niin, myönsin.
- No, joka tapauksessa ne lapset on nimeltään Kamke. Paitsi yksi, se on Alakärppä, Minttu kertoi tietäväisenä.
- Ahaa, setä on viljelly siementään sinne sun tänne, sanoin oudon ilahtuneena siitä, että sain julkkisratsastajan kiinni häntäheikkiydestä.
- Viljelly siementään! Minttu huudahti ja purskahti nauruun kuin ei olisi hullumpaa ennen kuullut.

Lähettäjä: Piaff 
Päivämäärä:   10.2.11 22:10:44

Mä seurailin tätä tarinaa vähän sivusilmällä aluksi, mutta nyt, kun saatiin Mustaojakin mukaan, mulla on tullut tämän lukemiseen ihan uutta puhtia!

Tänpäiväisen pätkän kolme viimeistä riviä aiheuttivat mussa jostain tuntemattomasta syystä hallitsemattoman naurukohtauksen. Julkkisratsastaja hänteheikkeilee, voi kaheeta. :DD

Taidan olla väsynyt.

Päivämäärä:   10.2.11 22:30:08

JESSS!! Mä muistin oikein Jessin sukunimen! Mutta oliko missään vaiheessa mitään vääntöä siitä, että kumpikin pitää oman sukunimensä naimisiinmennessään? En (taaskaan) muista.

Mutta tämä!:

"- Ahaa, setä on viljelly siementään sinne sun tänne, sanoin oudon ilahtuneena siitä, että sain julkkisratsastajan kiinni häntäheikkiydestä."

Kuinka sä, Sennnu, annat näiden lasten puhua Vesku Laakso-ojasta Noin törkeitä!!!!

Päivämäärä:   10.2.11 23:29:47

Oli siitä sillon vääntöä, Veskuhan olis halunnu että Jessiki olis Laakso-oja, mutta Jessi tykkäs omastaan eikä halunnu vaihtaa :P

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   11.2.11 00:09:42

Mä en kyllä muista itsekään tota nimijuttua, kun ne meni naimisiin. Mutta sen muistan, miten ne päätti lasten sukunimestä. Mä tarttisin sihteerin :D

L-R, eiks välillä oo terveellistä pudottaa idolit jalustalta? :p

Päivämäärä:   11.2.11 10:57:04

Must olis ollu terveellistä pudottaa ne kokonaan...

Mut no, jokaisella on oikeus mielipiteeseensä, teilläkin ,)

Lähettäjä: DM 
Päivämäärä:   11.2.11 14:43:34

mun ensireaktio tohon mustaojaan oli kanssa et "eijj****ta*, mutta äkkiä se meni ohi.

itse asiassa mustaojalaisissa on vielä paljon käsittelemättä ja toisaalta tässähän on vielä kaikki suunnat avoinna.

henriikka on tyyppinä tuore ja raikas, mukavasti erilainen kuin entiset nais/tyttöhahmot, joten toistoa on helppo välttää.

mä itseasiassa tällä hetkellä suhtaudun luottavaisesti tulevaisuuteen ja valmistaudun viihtymään henriikan seurassa. avaudun sitten lisää, jos en viihdy ;)

Lähettäjä: andt 
Päivämäärä:   11.2.11 16:02:40

Hei, ihanaiset. Nyt olen tässä tarinassa kuullut paljon Mustaojista. Ja haluaisin lukea sen ENSIMMÄISEN tarinan heistä! Pliis, linkkiä?

Lähettäjä: tölkki 
Päivämäärä:   11.2.11 16:07:07

Des, samaa mieltä ;P

Lähettäjä: ::: 
Päivämäärä:   11.2.11 16:26:16

Lähettäjä: andt
Päivämäärä: 11.2.11 16:02:40

Hei, ihanaiset. Nyt olen tässä tarinassa kuullut paljon Mustaojista. Ja haluaisin lukea sen ENSIMMÄISEN tarinan heistä! Pliis, linkkiä?

Voisko joku linkittää sen? Haluisin lukee

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   11.2.11 16:32:58

No tässäpä nää tännekin. En muista ihan varmaan, missä kohden Mustaoja tuli kuvioihin, varmaan vasta jessijutut kakkosessa.

Vanhempieni tarina ja Minä, Miila
Oi kultainen nuoruus
Jessijutut ja
Jessijutut jatkoa
Myöhemmät tarinat

Lähettäjä: love 
Päivämäärä:   11.2.11 18:46:17

Onko sennulla vielä jollain netti sivulla niitä Mustaojan tarinoita ku olisin niitä halunnut lukea viel:)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   11.2.11 21:57:21

Tossa ylempänä ne tuli kaikki.
--------
En voinut olla vilkaisematta mustaojalaisten leiriä, kun palasimme metsäpolulta parkkipaikalle ja totesin Sinin olleen oikeassa. Ensimmäisen yhdistelmän viereen oli ilmestynyt toinen ja nyt hevosiakin oli jo ulkona, pari kiiltävää ja pitkäjalkaista eläintä. Ne olivat enemmän kilparatsun näköisiä kuin kaikki ratsastuskoulun hevoset yhteensä ja Tenarkin kalpeni niiden rinnalla täysin. Vilkaisin moittivasti rakasta ruunaani, jonka pitkä, kyömy pää ei ollut tähän asti haitannut minua mitenkään. Nyt se näytti muulilta.
- Sun ois varmaan parasta nyt hakea kypärä ja ruveta kumminkin ratsastamaan, Minttu sanoi asiallisesti.
- Joo. Mennään autolle hakemaan se.
- Ja kisatakki.
- Niin, sekin, sanoin hajamielisesti ja annoin ohjat Mintulle. Minä halusin vielä silmäillä lähtölistaa nyt, kun tiesin, mitä nimiä hakea sieltä. Kaksi Kamkea löytyi tästä luokasta, b:stä. Sarri ja Sunna hevosilla Daisy ja Macadamia. He olivat seuraavassakin luokassa ja siellä oli myös Jerry. Hänen ratsunsa nimi oli Nötte ja mietin, oliko se se sama hevonen, jolla hän oli ratsastanut edelliskerran tavatessamme. Enempää en ehtinyt nähdä, kun olimme autolla ja äidin hössötyksen piirissä.
- Missä ihmeessä te kuppasitte? Sulle tulee kohta kiire!
- Ei kun mä ehdin just sopivasti, sanoin.

Mitä kilpailemiseen tulee, se päivä oli kymmenen kertaa parempi kuin edellinen koulukisapäiväni. Ehkä se johtui siitä, että kaikki paikat olivat minulle tuttuja kymmenen vuoden ajalta ja olin kuin kotonani. Varmaan Tenttukin jollain tapaa aisti sen, että minulla oli kotoisa olo, sillä vaikka se ei koskaan ennen ollut käynyt täällä, se käyttäytyi hienosti. Toisekseen minulla oli tukijoukkoja, vaikkei oman tallin väkeä ollutkaan mukana. Minttu ja Sini ja muutamat muut vanhat tuntikaverit huutelivat minulle kannustushuutoja ja taputtivat räiskyvästi, kun ratsastin radalle ja tunsin ihanasti olevani heidän oma tyttönsä.

Minulla oli kuitenkin niin aurinkoinen ja pirskahteleva olo, että edes nuo asiat tai kuudes sija helpossa beessä eivät riittäneet sitä yksin selittämään. Molemmat Mustaojan pikkutytöt sivumennen sanoen olivat minua parempia, mutta sekin oli minusta hauskaa. Kuinka minä heille voisinkaan pärjätä, jos he kerran olivat moista hevossukua? He olivat takuulla kilpailleet jo ennen kuin minä olin ratsastanut ensimmäisen alkeistuntini.

Ei, kyllä minun samppanjaolooni oli ihan toinen syy, ja sillä oli valkoiset housut ja rähmäiset valkoiset lenkkarit. Se oli seissyt aidan takana katselemassa, kun olin ratsastanut oman ratani juuri ennen Sunna Kamkea, ja vaikka se enimmäkseen oli tainnutkin katsella kentän takaosassa odottavia ratsukoita, oli se välillä varmasti katsellut minuakin. Vatsassani oli ollut kevyt olo, eikä minun ollut ollut ollenkaan vaikea hymyillä koko radan ajan. Saara oli kerran sanonut – ja perunut sanansa saman tien – että kouluratsastuksessa oli tärkeintä hymyillä tuomareille ja näyttää siltä, ettei piitannut páskaakaan, vaikka kaikki meni päin mäntyä. Siihen asti olin ajatellut, että hän oli varmaan oikeassa ja että kouluratsastus oli idioottien hommaa, mutta ei siitä ainakaan haittaakaan ollut ollut.

Siitä oli jo aikaa, kun olin viimeksi pihkaantunut tällä tavalla ja olin kuvitellut kasvaneeni sellaisen ohi. Vielä joskus viiden-kuudentoista vanhana olin voinut kehittää maailmoja syleilevän ihastuksen pelkästä katseesta, mutta sittemmin elämä oli muuttunut latteammaksi. Olin vain ruvennut lajittelemaan tapaamani pojat ehkä ja ei ikinä –laareihin. Pakko saada -laatikko oli työnnetty hissuksiin ullakolle, mutta Sini kai sen oli tänään sieltä raahannut esiin. Siunattu Sini!

- Haluatko sä sämpylän ennen seuraavaa luokkaa? äiti kysyi huolehtivaisesti, kun tulin palkintojenjaosta rusetteineni.
- En mä pysty syömään, mutta mä kuolen janoon! Onko meillä limsaa? kysyin.
- Tietysti on. Haluatko sä kokista vai jaffaa?
- Jaffaa, sanoin ja äiti alkoi penkoa matkakylmälaukkuaan, jota hän piti käsilaukkuna näin kisoissa. Se veti niin videokameran, limsapullot, pillimehut kuin lompakon ja tupakat.
- Grillimakkara? hän tarjosi toiveikkaana.
- Mulla ei ole yhtään nälkä! Mä juon vaan tän ja menen taas. Pidätkö sä Tenttua, mä voisin vähän oikoa koipiani.

Tietysti äiti piti ja tietysti minun pieni kävelylenkkini suuntautui kohden hevosautoparkin laitaa. Pysyttelin sen verran kaukana, ettei kukaan takuulla kiinnittäisi minuun huomiota, mutta olin silti näköetäisyyden päässä mustaojalaisista. Hevosia oli nyt näkyvissä neljä kappaletta. Kohta kamppailisin Jerryäkin vastaan enkä vain Minttua.

Lähettäjä: Ante 
Päivämäärä:   12.2.11 13:46:24

hihiiii :)) ihana tarina<3

Lähettäjäelwaen 
Päivämäärä:   12.2.11 15:52:05

jatkoa saisko että jaksais siivota? =)

Lähettäjäwhisky. 
Päivämäärä:   12.2.11 16:17:25

Minua ei kyllä tippaakaan haittaa, että Mustaoja saatiin tähän mukaan :) Hienoa vain, että vanhaa tuttua on mukana mutta tarina on kuitenkin uusi ja henkilöt tuoreita.

LähettäjäFigaron_haamu 
Päivämäärä:   12.2.11 17:07:18

whiskyä komppaan kyllä täysin :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   12.2.11 17:53:52

Helppo aa meni vähän niin kuin unessa, sillä huomioni edelleenkin enimmäkseen Jerry Kamkessa. Kumma kyllä muistin radan, vaikken ollut sitä koskaan ennen ratsastanut kuin itsekseni harjoitellessani. Ainakaan en kuullut yhtään vihellystä. Minulla oli hyvin kaksijakoinen olo. Toisaalta halusin ratsastaa paremmin kuin koskaan ennen ja näyttää jumalaiselta, toisaalta sillä ei ollut mitään väliä. Minun maailmassani ei juuri sillä hetkellä ollut sijaa tuomaripisteille, tahdoin vain pois radalta, jotta voisin keskittyä katsomaan Jerryn ratsastusta.

Tukijoukkoni taputti hiukan vaimeammin nyt, kun Minttu oli sieltä poissa, mutta taputuksien saattelemana kuitenkin pääsin radalta ja vein Tentun äidin hoiviin.
- Sä ratsastit niin hyvin! äiti huudahti ja hänen silmänsä loistivat sen verran, että arvelin hänen olevan tosissaan.
- Niinkö? Miten niin?
- Se oli jotenkin niin rennon ja helpon näköstä – mä olen niin ylpeä susta!
- Oletko sä niin ylpeä, että viittit talutella Tenttua, jos mä katson loppuluokan? kysyin. Kautta kiven ja kannon, hevonen olisi saanut jäykistyä niille sijoilleen, jos äiti olisi kieltäytynyt. Oli tärkeämpää nähdä Jerryn rata. Mutta tietenkin äiti suostui, ilomielin vielä.

Minttu oli mennyt jo ennen minua ja etsiytyi seuraani, kun etsin hyvän paikan aidan takaa.
- Millaset pisteet sä sait? hän kysyi tohkeissaan ja silmäili omaa arvostelupaperiaan.
- Mä en ole hakenu tota vielä, en tiedä, sanoin välinpitämättömästi.
- No mene herrajestas hakemaan! Mä haluan tietää, kumpi tarjoo hampurilaisen kummalle!
- No en kyllä mene vielä. Mä haluan katsoa pari rataa.
- Mä käyn sitten, Minttu päätti ja katosi. Hänellä ei ollut aavistustakaan tunnekuohustani. Pulssini rupesi kiireisemmäksi, kun Jerry kuulutettiin radalle ja hän ratsasti sisään. Hevonen oli eri kuin viimeksi, tämä oli myös suuri, mutta paljon lihaksikkaampi vaalea ruunikko. Se näytti tanssivan. Jerry näytti melko tuikealta ja hyvin keskittyneeltä, eikä tehnyt virheitä. Hän ei näyttänyt tekevän mitään muutakaan. Olisi voinut kuvitella, että hevonen osasi radan ulkomuistista ja juoksi sitä huvikseen.

- Sä sait kolme pistettä vähemmän kuin minä! Sä oot nyt yhdeksäs ja mä kahdeksas, Minttu riemuitsi korvaani. Onneksi Jerry oli jo lopputervehdyksessä, joten raaskin irrottaa silmäni hänestä. Mintun ei tarvinnut huomata kuolaamistani.
- Sainko? No, sitten mä kai joudun piffaamaan sulle, sanoin ja otin arvosteluni. Kaikki hyvä mieli ei ollut näkynyt tuomareille asti, totesin. Siellä oli yksi kolmonenkin, eikä minulla ollut mitään käsitystä, että olisin mokannut jonkin osan niin huolella.
- Tänään? Minttu ehdotti. – Miten kauan te ootte täällä?
- Mulla ei ole mitään aavistusta, koska meidän kyyti tulee mutta jos skipataan se hamppari tänään. Mun pitäis tehdä vähän tutkimustyötä.
- Häh? Minttu kysyi.
- Kouluun.
- Ai mille kurssille muka?

Virnistin, sillä en ollut tullut ajatelleeksi, että Minttu tiesi kyllä minun koulujuttuni ainakin yhtä hyvin kuin minä itse.
- No mä ajattelin tehdä rästihommat – mulla on yks enkun aine tekemättä ja pari muuta pikkujuttua. – Ei kuulosta Henriikalta tehdä niitä vapaapäivänä.
- No en mä koulupäivinäkään ehdi. Mä käyn vaihtamassa saappaat ja takin pois, voidaan keskittyä katsomaan seuraavaa luokkaa. Mutsi voi kulkea rinkiä Tentun kanssa, kunnes meidän kuski ehtii hakemaan.

Mutta siinä kohden suunnitelmani romahti. Ukkopaha olikin juuri ajanut paikalle ja ilmoittanut äidille, että ellemme ottaneet kyytiä nyt, hän joutuisi palaamaan uudemman kerran parin-kolmen tunnin kuluttua. Äiti ei halunnut kuullakaan moisesta, eikä siitäkään, että hän voisi käydä palauttamassa Tentun ja tulla sitten hakemaan minut, jotta ehtisin katsella kilpailuja. Hän näytti suoraan sanoen rättiväsyneeltä, eikä ollenkaan halukkaalta tanssimaan minun pillini mukaan. Kokemuksesta tiesin, että silloin hänen kanssaan oli turha vääntää kättä mistään asiasta, joten kiipesin autoon niin vihaisena ja pettyneenä, että sain pidätellä kyyneleitä koko matkan.

Lähettäjäelwaen 
Päivämäärä:   12.2.11 18:03:16

musta on ihanaa että mustaoja on mukana! ja onhan tää nyt ihan erilainen ku tää on kuitenki tällee ulkopuolisen silmistä eikä muostaojalaisten. =) Ja musta Henriikka vaikuttaa kiinnostavalta hahmolta.

Päivämäärä:   12.2.11 18:57:05

Mulle tulee tosta päähahmosta yksi kaveri mieleen =)

Lähettäjä: Keukeu 
Päivämäärä:   13.2.11 09:05:20

Unelmien täyttymys. Mustaoja is back! Sennnu sä olet ajatustenlukija!

Lähettäjä: ihmesabina 
Päivämäärä:   13.2.11 09:55:26

Jatkajatka!!

Lähettäjäelwaen 
Päivämäärä:   13.2.11 17:50:03

upp! (jos vaikka jatkuis;)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   13.2.11 18:06:42

8. Hei, me stalkataan
Äiti ja minä emme keskustelleet enää sanaakaan paitsi muutamaa äyskähdystä. Kotiin päästyämme painuimme kumpikin omaan makuuhuoneeseemme paiskaten ovet kiinni perässämme. Heittäydyin sängylleni ja niin todennäköisesti hänkin, pistin musiikin päälle ja niin todennäköisesti hänkin. Minun teki mieli itkeä ja teinkin niin vähän aikaa. Sitten ryhdistäydyin. Pettymyksessä vellominen ei auttaisi ollenkaan. En ollut nähnyt Jerryn viimeisiä ratoja ja se asia oli nyt vaan hyväksyttävä. Ehkä se oli muutaman kyyneleen arvoinen takaisku, mutta ei sen enempää. Olinhan nähnyt ensimmäisen ja siitä ja aamupäivästä jäänyt kevyt olo alkoi palailla.

Menin suihkuun ja viivyin siellä ihanan puolituntisen, kunnes äiti tuli kolistelemaan oven taakse.
- Sä käytät kaiken kuuman veden!
- Mistä se muka loppuisi? huusin takaisin.
- Tästä kaupungista ja Etelä-Suomesta!

Viivyin vielä vähän aikaa ihan mielenosoitukseksi ja sitten katsoin itseni rauhoittuneeksi. Äiti oli palannut omaan huoneeseensa, joten sain kaikessa rauhassa kaivaa keittiön sivupöydältä kaikki noin viimeisen kuukauden aikana tulleet hevoslehdet, ja lipsahti siihen mukaan muutama naistenlehtikin. Saatoin aloittaa tutkimustyöni.

Mustaojalaiset eivät kyllä olleet sellaisia julkkiksia kuin Sini oli antanut ymmärtää. En löytänyt heistä mitään mainintaa yhdestäkään lehdestä, ellei kelpuuttanut mukaan joitakin tulosluetteloita, joissa välähteli Mustaojan-alkuisia hevosennimiä. Ihan kelvollinen artikkeli ratsastusmuodista osui kyllä silmiini ja Menaisissa oli hyviä meikkivinkkejä, joihin uppouduin hyväksi aikaa. Seuraava juttu käsitteli rakastumista ja muistin tehtäväni. Paiskasin lehden pois, sillä minä en juuri nyt tarvinnut mitään lisätietoa siitä aiheesta. Olin asiantuntija.

Siirryin koneelle ja lähdin internetin ihmemaahan. Siellä Mustaoja oli huomattavasti paremmin esillä kuin painetussa sanassa. Aloitin tilan virallisilta sivuilta, mutta niissä oli keskitytty ihan liikaa hevosiin. Edes tässä tilassa en jaksanut pitää niitä kiinnostavina. Ehkä joskus, kun olisin lukenut kaiken muun, mitä Jerrystä löytyisi, voisin palata tutkimaan, minkälaisia kopukoita hänen kotonaan asui.

Perheestä oli vain yksi sivu, jossa oli viisi riviä tekstiä ja valokuva. Kuva oli tietysti kiva ja tirkistelin sitä aikani, mutta teksti oli melkein tylyn suppea. Vanhemmat ja vanhin tytär, Alissa, pyörittivät tallia. Nuoremmat lapset opiskelivat ja harrastivat kilparatsastusta, mikä yllätys. Kaikkien nimet ja iät sentään mainittiin ja puraisin alahuultani lukiessani, että Jerry oli kahdeksantoista kuten minäkin. Olin jotenkin pitänyt häntä vanhempana, kun hän oli sentään ajanut maasturia ja vetänyt traikkua. Saattoikohan sivuihin luottaa? Jospa teksti olikin kirjoitettu vaikka kaksi vuotta sitten?

Jätin tilan sivut sikseen ja guuglasin Jerryn. Sekin oli hedelmällistä. Hänestä löytyi lehtiartikkeleita ja nettikeskusteluja, jälkimmäisiä etenkin pilvin pimein. Vielä enemmän löytyi lähtö- ja tuloslistoja. Luin artikkeleita niin kauan kuin jaksoin, mutta suurin osa niistä oli kilpailuselostuksia, joissa hänet oli mainittu jossain toiseksi viimeisessä kappaleessa. Nettikeskustelut olivat enimmäkseen ällöttäviä. Imelää suitsutusta, spekulointia tyttöystävistä, varmoja tietoja siitä, mitä koulua Jerry kävi tai missä kilpailisi seuraavan kerran. Minusta oli musertavaa nähdä, että oli monia kymmeniä muitakin minunkaltaisiani, jotka näyttivät ihastuneen ratsastavaan poikaan. Ainoa ero oli siinä, että nuo julkisesti kirjoittelevat tyttölapset olivat varmaankin keskimäärin kolmetoistavuotiaita, kun minä olin käytännöllisesti katsoen aikuinen.

Pieni ajatus oli muotoutunut päässäni ja jätin lemmensairaat pikkutytöt taakseni. Onneksi äiti oli näyttänyt minulle, miten kisapalvelua käytettiin, sillä nyt saatoin kaivaa sieltä esiin Jerryn seuraavien viikkojen aikataulun. Kun hänen nimeään ei enää löytynyt, etsin varmuuden vuoksi siskotkin. Saattaisihan hän kuskata heitä kisoihin, vaikkei itse osallistuisikaan. Minä olin jokseenkin varma siitä, että Tenar muuttuisi näillä näppäimillä esteratsusta koulupainotteiseksi hevoseksi.

Minttu soitti niihin aikoihin ja vaikka olin ajatellut hautautua kammiooni loppuillaksi, aloin kyllästyä ja vastasin. Sovimme treffit mäkkärin luo ja vaihdoin nopeasti kylpytakin verkkareihin ja huppariin. Mintun kanssa ei tarvinnut hienostella, enkä kovastikaan jaksanut uskoa Jerry Kamken tupsahtavan meidän kulmille hampurilaiselle. Muilla ei ollutkaan väliä. En viitsinyt edes meikata, mikä oli ennenkuulumatonta. Hiukset olivat kuivuneet jo aika hyvin ja katsoin itseäni vähän aikaa peilistä. Uuden näköinen Henriikka. Tukka vain sivujakauksella ilman mitään krumeluureja tai kiehkuroita ja harmaat silmät vakavina. Sitten irvistin kuvalleni ja sudin nopeasti vähän ripsiväriä. Enhän sentään halunnut upota seinään.

Olin todella iloinen, että Minttu oli soittanut. Ensinnäkin äiti ei ollut vielä kömpinyt kolostaan ja minulla oli kiljuva nälkä. Onneksi minulla oli vähän rahaa omasta takaa ja vaihtorahat lähtömaksuista. Lisäksi päätäni oli alkanut särkeä lukemisesta ja kolmanneksi halusin puhua jonkun kanssa Jerrystä.
- Heippuhei, mitä sä oot ajatellu tehdä viikonloppuna? kysyin Mintulta, kun eri suunnista tullen mutta melkein yhtaikaa ehdimme kohtauspaikalle.
- En kai mitään erikoista, miten niin?
- Mennään katsomaan ratsastuskilpailuja, jooko?
- Kilpailetko sä?
- En, äidin mielestä viikonloppuna ois ollu liian nopeasti, kun nyt oltiin.
- Okei, minne? Minttu suostui ja astuimme sisään ravintolaan.
- Tuomarinkylään. Mitä sä haluat syödä?

Olin tainnut venyttää nälkää vähän liian kauan, sillä se tuntui katkenneen ja lakanneen olemasta. Pakottauduin syömään ostamani hampurilaisen, paitsi kansisämpylää, mutta ranskalaiset olivat ylivoimainen haaste ja aloin sen sijaan järjestellä niitä pituusjärjestykseen tarjottimelleni. Minttu ylenkatsoi äänekkäästi moista tuhlausta ja söi niitä sitä mukaa, mutta enimmäkseen puhuimme kilpailuista. Emme Jerrystä, suorastaan, sillä en aikonut mennä julistamaan Mintulle, että olin ihastunut tyyppiin, jota en sen paremmin tuntenut. Olin päässyt ohi siitä iästä, jossa sipistiin ja supistiin niin suorasukaisesti, mutta mikään ei estänyt meitä keskustelemasta kouluratsastuksesta yleensä ja kanssakilpailijoista tänään. Ja vaikkapa Sinistä, joka oli hassu bändäri ja jolle saattoi nauraa.

- Viikonlopuksi on luvattu hienoa ilmaa, Minttu sanoi. – Otetaan eväät mukaan ja pidetään piknikkiä siellä kisoissa.
- Loistoidea! hymyilin.

Lähettäjä: Toi 
Päivämäärä:   13.2.11 19:48:29

Kauhean kutkuttavaa, kun Mustaoja on kehissä jälleen <3 Voi että. Mä olen kyllä ihan superkoukuttunut Mustaojaan - voisin joku päivä taas ottaa urakaksi lueskella noita vanhoja juttuja. Ja mun on pakko sanoa, vaikka varmaan olen jo aiemminkin maininnut, että mä tykkään Henriikasta kovasti. Se on jotenkin niin... tavallinen! Tai siis, tuntuu, että omassa kaveripiirissäkin on omat Henriikkansa. Jos mua joku ottaa tarinoissa noin niin kuin yleisesti päähän, se on epäaito päähenkilö, joka useinmiten on yltiötäydellinen tai todellinen nurkkaan tungettu hylkiö. Sennnun henkilöhahmot on vaan jotenkin niin todellisia, että niistä on melkein järjestään pakko tykätä :D

Päivämäärä:   13.2.11 19:55:52

Mie alan kyllä lämpenemään tuolle Henriikalle! alkaa muutenkin tuntumaan tutummalta ja kivalta lukea tätä. Ja olipa ihana lukea että Alissa pyörittää mustaojaa! Kun sehän halus sitä alkaa jatkamaanki :)

Päivämäärä:   13.2.11 22:58:00

Oottakaas, niin saan tän hikan pois...

Joo, tää Henriikka vaikutti alussa mamma-betalar-pikku-ihku-pissikselle kaiken, mitä pikku-ihku-pissis keksii haluta. Mutta tarinan edetessä Henriikka ei nyt (onneksi) olekaan aivan täysin maminsa piloillehemmottelema kakara, vaan suhteellisen järkevä tyyppi. Mukava jopa.

Iki-ihana Mustaoja on taas mukana kuvioissa - Mii laikii!! Eli jotain jännää tässä on nyt tulossa, hmmm. Odotellaan...

Jatkoa vaan! JA NOPEESTI!!

Lähettäjäelwaen 
Päivämäärä:   13.2.11 23:34:40

tääkään ei jaksa odottaa!! iiiik :D

Lähettäjä: love 
Päivämäärä:   14.2.11 11:47:46

En löytänyt niitä loppuja alissan juttuja ku luin siihen asti kun alissa alko seukkaa kashmirin kanssa ja sen jälkeen on ollu taukoo enkä löudä niitä enää. Ois ihanan tietää miten kävi:)

Mut tääki on aivan ihana:)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   14.2.11 12:39:57

Mä luulin pitäneeni noi sivut ajan tasalla, mutta puuttuhan sieltä ainakin pari osaa. Päivittelin sinne nyt puuttuvia (ja noi viimeset löytyy vielä varmaan täältäkin, jos pistää hakuun lähtisitkö kanssani). Linkithän tuli tossa vähän aikasemmin.

LähettäjäMuisto97 
Päivämäärä:   14.2.11 14:16:01

Lähtisitkö kanssani

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   14.2.11 18:06:56

Lepyin äidillekin ennen viikonloppua, joskin se johtui enimmäkseen siitä, miten pahoillaan hän oli, kun olin joutunut lähtemään omin rahoin syömään.
- Mua vaan väsytti niin kovasti, hän sanoi ja tunki minulle kolme kymppiä.
- Mulla meni enemmän kuin tää, sillä mä jouduin ostamaan Mintullekin aterian. Ja sitten, mä ajattelin ruveta kouluratsastajaksi ja alottaa menemällä lauantaina katsomaan kisoja. Kai sä voit huolehtia Tentusta?
- Tietysti, äiti sanoi ja antoi minulle lisää rahaa.

Lauantai-aamuna Minttu ja minä olimme sopineet tapaavamme metroasemalla kymmenen aikoihin. Minä olin ottanut äidin kisakylmälaukun, joka oli kätevän kokoinen ja äiti oli tehnyt minulle sinne ihania kolmiovoileipiä. Hän oli varsin loistava kokki, kunhan hänen ei tarvinnut keittää tai paistaa. Niitä asioita hän ei hallinnut. Minttu oli luvannut tuoda sipsejä ja karkkeja, sillä hänen äitinsä ei hallinnut kuin kaupassa käymisen. Laskimme sen varaan, että juotavaa sieltä kyllä saisi ostettua.

Olin pukeutunut vähän polven yläpuolella ulottuviin sortseihin ja pinkkiin lähes hihattomaan t-paitaan, sillä päivästä oli luvassa todella lämmin. Jotenkin ei vaan vielä siinä kohden toukokuuta osannut ajatella, että voisi pukeutua oikeisiin hellevaatteisiin, mikä oli sinänsä surullista. En voinut etsiä auringonottotoppeja vielä, sillä en tahtonut joutua silmätikuksi. Toukokuu oli kuitenkin toukokuu, eikä sellaisille ollut sijaa ennen koulun loppumista.

Yllätyin hiukan, mutta en pahastunut, kun Minttu ei ollutkaan yksin, vaan Sinin kanssa.
- Meille tuli eilen Sinin kanssa puheeksi, että me ollaan lähdössä katsomaan kisoja ja se halus mukaan, Minttu sanoi anteeksipyytävästi.
- Ei se mitään, sanoin suurpiirteisesti, sillä siinä uudessa järjestyksessä, joka vallitsi päässäni, Sini oli mahdollisesti hyvinkin hyödyllinen henkilö. Tosin toivoin, että hän olisi pukeutunut vähän toisin. Hänellä oli hennon pinkki leninki, joka oli mallia viisikymmentä vuotta sitten. Tiukka yläosa, leveä hame, vaaleanvihreitä rusetteja, sekä valkoiset pitsiset polvisukat ja vaaleanpunaiset tennistossut. – Me ei kyllä olla menossa mihinkään pukujuhliin, tokaisin.
- Hölmö. Ei näin kuumalla voi pitää farkkuja, Sini sanoi. – Onko teillä kameroita? Mä otin. Ja hei, mulla on hyviä kuvia teistä torstaina radalla, lähetänkö?

- Tietysti, lähetä kaikki! sanoin ja toivoin, että Sini osaisi myös käyttää kameraansa. Jos hän ottaisi kehotukseni todesta ja lähettäisi kaikki kuvaamansa otokset, olisi niissä varmaan muutama Jerrystäkin. Tuota… mitä mietinkään? Sinin tuntien kymmenittäin kuvia mustaojalaisista.

Siitä tuli ehkä kevään paras päivä. Meillä olisi ollut hyvin hauskaa vaikka mustaojalaiset eivät olisi tulleetkaan. Me matkustimme ensin paikalle metrolla ja bussilla ja henkäisin nähdessäni koko tallialueen kaukaa tieltä. Miten suuri se olikaan! Mahtoiko Mustaoja olla samaa luokkaa? Nettisivujen kuvista oli vaikea saada selvää.

Me asetuimme hyvälle paikalle sellaisen retkipöydän ääreen, mistä näki sekä kisakentälle että parkkialueelle. Teoriassa. Käytännössä siitä ei nähnyt oikein mitään muuta kuin hiekkatien, joka halkoi tallialuetta ja verryttelykenttä oli onnettoman kaukana. Söimme siinä kuitenkin osan eväistä, sillä eväsretkien tapaan nälkä alkoi heti, kun oli päässyt perille. Sitten Minttu tahtoi, että kiipeäisimme katsomoon istumaan, jos kerran olimme tulleet kisoja katsomaan, ja niin teimme. Sini pyrähteli sinne tänne mekossaan ja kiharoissaan ja kävi aina välillä tiedottamassa meille, kenet oli bongannut parkkialueelta ja kuka oli nyt lähdössä verryttelemään. Häntä tuijotettiin, oikeasti. Hän näytti siltä kuin olisi ollut lapsitähdeksi pukeutunut aikuinen.
- Missä sun olkihattusi on? kysyin, sillä sellainen olisi mielestäni kuulunut hänen päähänsä.
- Se ei oo vielä tullut. Vasta alkuviikolla tilasin. Nää lämpöset säät tuli liian yllättäen, Sini sanoi rauhallisesti ja veti polvisukkansa takaisin ylös.

Minä olin joskus pienempänä kirjoittanut kalentereihini salakielisiä merkintöjä sentyyppisistä asioista kuin että olinko nähnyt ihastukseni, olinko peräti puhunut hänen kanssaan ja mitä hän oli sanonut. Päiväkirjaan ne olisi tietysti ollut helpompi purkaa, mutta sellaiseen minulla ei ollut riittänyt kärsivällisyyttä ja sitä paitsi olin ihan varma – olin edelleenkin – että äiti olisi käynyt salaa lukemassa sitä. Tämän päivän olisin merkannut punaisella ja piirtänyt pari tähteä reunaan ja itse asiassa päätin tehdäkin niin, kunhan pääsisin kotiin. Hölmöä tai ei, omahan oli elämäni ja minä kai päätin, miten haluaisin sitä vanhana muistella. Ehkä näyttäisin kalenteria joskus lapsenlapsilleni ja kertoisin osoittaen helatorstaita, että tuolloin rakastuin isoisäänne.

No, se ehkä meni vähän liian pitkälle, sen verran realismia minussa sentään oli. Joka tapauksessa päivä oli hyvä, koska näin Jerryn ja sain painettua hänen jo ennestäänkin melko tutut piirteensä paremmin muistiin. Kultatähdet kalenterin reunaan rustaisin siksi, että olin kahdesti onnistunut hankkiutumaan melkein puheisiin hänen kanssaan. Ensimmäinen kerta oli ihan rehellinen vahinko, kun osuimme kisakanttiiniin yhtaikaa ja koska tilaisuus oli niin hyvä, minun piti tönäistä häntä, jotta sain pyytää anteeksi. Toisessa kohtaamisessa oli vähän enemmän järjestelyn makua, kun lähdin etsimään vessaa ja kiersin hevosajoneuvoille tarkoitetun parkkipaikan kautta. Oikeasti, olisi vessarivi voinut olla sielläkin. Jerry sattui olemaan siellä toisen pikkusiskonsa kanssa ja nyökkäsi minulle ystävällisesti tervehdykseksi, kun kävelin ohi. Olin nyökännyt ensin, mutta uskoin, että hän muisti minut kioskijonosta.

Kisat olivat isot ja kestivät ikuisuuden ja Minttua alkoi kyllästyttää viiden aikoihin.
- Mä en oikeesti jaksais katsoa enää yhtään koulurataa. Ne on tylsempiä kuin hissantunnit, jos niitä katsoo kuus tuntia. Tai viis. Oikeastaan mä olin kyllästynyt jo neljän tunnin jälkeen.
Siinä kohden Mustaojan porukat olivat jo ratsastaneet kaiken, mitä olivat tulleet ratsastamaan ja olin ollut itsekin valmis lähtemään, enpähän vaan ollut saanut sitä sanotuksi, etten herättäisi epäilyksiä.
- Mennään vaan, sanoin ja venyttelin koko päivän aurinkoa imeneitä käsivarsiani. Hyvä päivä.

Lähettäjäelwaen 
Päivämäärä:   14.2.11 21:04:50

aww tää on niin söpöä! en malta odottaa että tää tästä vielä kehittyy. =) Ja oon kyllä samaa mieltä kaikkien kanssa näistä hahmoista, tykkään aivan tosi paljon että tässä päähenkilö on kuitenki normaali ihminen, eikä mikn super-ratsastaja tms ku useimmissa täälä olevissa tarinoissa päähenkilö on just semmonen neiti täydellinen.

Päivämäärä:   14.2.11 23:29:27

Sennnu, pyydätkö Siniä lähettämään minullekin kuvia Mustaojalaisista? Eiku... Sori, mutta tää on niin todentuntuista tarinaa :D

Päivämäärä:   14.2.11 23:40:35

Niin, Sennnulle ihan erityiset ystävänpäivätoivotukset!!

Ja kaikille Sennnun lukijoille myös!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   14.2.11 23:55:19

Kiitos, L-R, samoin sulle!

Päivämäärä:   15.2.11 00:07:19

Kiitos, Sennnu! <3

Lähettäjä: sndy 
Päivämäärä:   15.2.11 00:23:29

Mäkin haluun niitä kuvia niistä Mustaojalaisista :D tää on Ht:n parasta niinkun aina :)

Päivämäärä:   15.2.11 10:46:20

ihanan uusavuttomia noi pennut .D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   15.2.11 18:01:11

Viikolla aloin hiukan kuulostella, että näinköhän olin sittenkin vähän höpsähtänyt. Ei Jerry Kamke nyt sentään mikään Adam Lambert ollut, enkä minä esiteini-ikäinen natiainen. Ei sillä, että olisin Adamin nähdäkseni viitsinyt pikkusormeani nostaa, mutta muistin elävästi yhden koulukaverin hysterian, kun tyypin oli huhuttu tulevan Suomeen. Hän oli ollut jo etsimässä makuupussia leiriytyäkseen Lippupalvelun ovelle.

Niin tai näin, katsoin kuitenkin oikeutetuksi vetää kokonaisen hernelitran nenään, kun viikonloppusuunnitelmani menivät myttyyn. Jerry oli kilpailemassa Vantaalla sunnuntaina ja minä olin myös aikonut sinne Tenarin kanssa. Mutta ensi kerran äiti pisti hanttiin oikein kunnolla.
- Mutta Saaran porukat on menossa estekisoihin lauantaina. Mä sanoin, että totta kai säkin haluat tulla, Tentulle on varattu paikka autosta.
- Mutta enhän mä halua! Mä haluan mennä sunnuntaina koulukisoihin!
- Sähän sanoit vasta, että haluat lopettaa koko kouluratsastuksen ja keskittyä esteisiin!
- Siitä on jo kuukausi! Nyt mä haluan kouluratsastaa. Voitko nyt hommata meille kyydin sunnuntaiksi ja sanoa Saaralle, ettei me tulla.

Äiti ei antanut periksi tuumaakaan, ei puolta senttiä.
- Mulla meni viimeksi puoli päivää, kun mä soittelin läpi kaikenkarvasia kuskeja ja onko sulla mitään käsitystä mitä se lopulta maksoi? Viidesosa Saaran autosta tulee paljon halvemmaksi.
- No mä pyydän sitten Saaraa viemään mut sinne sunnuntaina! huudahdin.
- No ei se yksin sun takiasi sitä isoa kuormuria starttaa. Ja jos se vaikka suostuisikin, niin sekin tulisi liian kalliiksi, kun ei ois muita jakamassa kustannuksia. Ei me olla mitään lottovoittajia.
- Mä luulin, että sä ostit meille hevosen, jotta mä pääsen kilpailemaan, mökötin.
- Sä pääsetkin! Lauantaina. Jos huvittaa. Ei ole pakko!

Nainen käännähti kannoillaan sen verran tulisesti ja marssi olohuoneeseen, että arvasin asian loppuun käsitellyksi. Minä kiehuin. Vihasin tätä voimatonta tunnetta, kun minua määräiltiin tai komenneltiin, eikä minulla ollut mitään aseita taistella vastaan. Eikö täysi-ikäisyys todellakaan merkinnyt tässä talossa yhtään mitään? Tömistelin yhtä painavin askelin toiseen suuntaan ja paiskasin huoneeni oven kiinni perässäni.

Kyllästyin vihanpitoon parissa päivässä ja totesin, että oikeastaan ei ollut ihan huono vaihtoehto käydä itse estekisoissa ja sitten viettää sunnuntai kouluradan katsomossa.
- Saanko mä kenties itse vaikuttaa jonkin verran siihen, missä ja koska mä kilpailen? kysyin äidiltä siloisesti osoittaakseni, etten enää ollut raivoissani.
- Kunhan et halua mihinkään parinsadan kilometrin päähän etkä keksi muuttaa mieltäsi kolme kertaa viikossa tai kisoja edellisenä päivänä, äiti lupasi.
- En. Mulla on valmiina kisalista melkein juhannukseen asti, sanoin ja esitin hänelle muistilappuni. – Kerttu varmaan voi haluta tulla joihinkin kisoihin mukaan. Sittenhän meidän ei tarvii maksaa kuin puolet kyydistä, lisäsin.
- Puuttuuko tästä yksi viikonloppu? äiti kysyi rypistäen otsaansa.
- Se on ihan tarkoituksella, hymyilin. – En mäkään ole niin kilpailuintonen, että haluaisin minnekään sinä viikonloppuna, kun kesäloma alkaa. Sillon on muuta ohjelmaa.

Sen viikonlopun ohjelma oli kuitenkin tuomittu epäonnistumaan. Lauantai sujui vielä jotenkuten, siis siinä mielessä, että ratsastin kaksi luokkaa ja sain ilokseni kahdeksankymmenen sentin radasta punaisen ruusukkeenkin. Ikävä puoli oli, että rusetti sopi ikävän ihanasti kasvoihini. Olin jo ensimmäisen luokan verkassa onnistunut tipahtamaan Tenarin selästä niin, että olin mennyt pää edellä päin estepuomia. Kypäräni oli keikahtanut ja osunut nenänjuureen niin, että siitä oli lähtenyt nahka ja näytin sotamaalatulta intiaanilta. Ratsastamista se ei haitannut, mutta ei puhettakaan, että olisin sen näköisenä lähtenyt sunnuntaina minnekään, missä ehkä voisin kohdata Jerryn. Itse asiassa sillä naamalla ei voinut mennä edes kouluun, kun siihen alkoi muodostua mustelma, joka levisi poskilleni. Muutuin intiaanista pesukarhuksi, ja meni pari päivää, ennen kuin edes rupi parantui sen verran, että kärsin laittaa meikkivoidetta. Onneksi Sini ja Minttu pitivät minulle seuraa ja säälittelivät minua; Sini tuli käymään kameransa kanssa ja saatoin katsella sunnuntain kisatapahtumat koneeltani. Sitten annoimme ratsastusurheilun kaikissa muodoissaan valua hiukan taka-alalle, sillä kesäloman alkamisesta riitti juttelemista.

Päivämäärä:   16.2.11 00:41:07

Kauhean kiva pätkä taas!

Mutta, Sennnu, mun on nyt tunnustettava yksi juttu. Tämä on vaivannut mieltäni jo hetken, tätä ei ole helppo kertoa, mutta mä petän sua Jamiksen kanssa... :( Kaikki alkoi siitä, kun tämän tarinan julkaisu viivästyi, ja jotainhan mun iltapalalla saatava lukea. Älä nyt loukkaannu, sinä olet minulle se ykkönen! Jamis vain hetken lohtu... Älä nyt vain kerro tätä eteenpäin, ethän?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   16.2.11 10:51:47

Mä olen tyrmistynyt.
Luin ton jo illalla ja oon pyöriskellyt koko yön miettien, mitä nyt.
Mutta minkäs mä tässä voin - pakko vaan sanoa, että jos joku niin onneksi Jamis!

Päivämäärä:   16.2.11 16:48:20

:D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   16.2.11 18:03:50

9. Suunnitelma ja sen toteutus
Sattuneesta syystä minulla oli keskeinen osa päättäjäisviikonlopun suunnitelmissamme, sillä minä olin se meistä, jolla oli ikää. Ei juomien hankkiminen kyllä varmaan toisillekaan olisi mikään ongelma ollut, kun iso osa koulukavereista oli jo täysi-ikäisiä, mutta olisi siinä Minttu saanut varmaan muutamat alentuvat päänsilitykset. Sinin koulukavereista en tiennyt. Kävin jo viikolla hakemassa lähikaupasta laatikollisen siideriä ja Alkosta pari pulloa valkoviiniä. Isot aurinkolasit peittivät paksun meikin nenänpielissäni ja saattaa olla, että ne herättivät epäilyksiä, sillä sain näyttää paperit. Se ei kuitenkaan ollut mitään uutta.

Muutoin suunnitelmat nojautuivat siihen olettamukseen, että olisi kaunis ilma, sillä Sini ja Minttu eivät tietenkään pääsisi mihinkään ravintolaan. Aioimme mennä ensin Sinin luo vähän etkoilemaan ja sitten Hietsun rantaan jatkamaan. Olin väittänyt, ettei minulla ollut mitään kummempaa hinkua mihinkään kuppilaan, ja oikeastaan se oli ihan tottakin. Ainakin siihen asti, kun venyin pitkästyneenä vielä keskiviikkona kotona, selasin keittiön pöydälle jääneen iltapäivälehden ja bongasin sieltä Jerryn nimen. Olin jo jotenkin ehdollistunut sen löytämiseen. Tarkoitukseni oli vain ollut vilkaista oman koulun ylioppilaat, mutta Jerryn nimi suorastaan hyppäsi silmille vastakkaiselta sivulta. Hän siis pääsisi nyt ylioppilaaksi. Sitten hän oli vähintään vuoden minua vanhempi…

Yksi asia johti toiseen ja pian olin Jerryn koulun nettisivuilla, missä niinikään onniteltiin uusia ylioppilaita ja ilmoitettiin lakkiaisten ajankohta. Lisäksi löysin aarteen ilmoitustaululta. Joku Aija muistutti maksamaan ylioppilaiden päättäjäisillalliskortin tiettyyn päivään mennessä ja ilmoituksessa oli myös ravintolan nimi. Sekin löytyi netistä helposti ja se oli Helsingissä. Suunnitelmani heittivät häränpyllyä. Minä karistaisin jossain vaiheessa Mintun ja Sinin kannoiltani ja menisin tuonne. Ei liian aikaisin, he varmaan söisivät pari tuntia ensin, mutta joskus yhdeksän-kymmenen aikoihin, ennen kuin he keksisivät lähteä jatkoille.

Tilanne vaati valmistautumista ja kävin loppuviikolla sekä kampaajalla että vaateostoksilla. Hiusmallini oli hyvä sellaisenaan, mutta leikkautin vaihtelun vuoksi aavistuksen otsatukan tapaista kehystämään kasvojani ja laitatin raitoja. Vähintään pari kertaa vuodessa aina mietin hiusten leikkauttamista lyhyiksi, mutta äiti oli niin monta vuotta kauhistunut ajatusta sydänjuuriaan myöten, etten enää uskaltanut. Mitä jos en todellakaan pitäisi lyhyestä tukasta ja kahdeksantoista vuoden kasvatus menisi ihan hukkaan? Se olisi kestämätöntä.

En kyllä pitänyt siitäkään tunteesta, että olin liian pelkuri kokeillakseni ja lohdutuksekseni ostin aivan taivaallisen mekon päättäjäisiin. Se oli pinkki ja imartelevan vartalonmyötäinen. Paitsi väriä se oli melkein mummomainen, ulottui lähes polviin ja kunnon hihatkin siinä oli allien peitoksi. Kaula-aukko oli sentään kauniin mallinen, juuri sopiva antaakseen ymmärtää, muttei liikaa.
- Kai sä menet toi päällä lakkiaisiinkin sitten? äiti kysyi happamana nähdessään hintalapun.
- No en tietenkään voi mennä! Täähän on jo ikivanha ja nähty vuoden päästä – ja lakkiaismekon pitää olla jotain ihan erityistä! nauroin peilaillessani. – Eikö tää oo jumalainen?
- Sä näytät ihan aikuiselta, äiti myönsi ja hänet tuntien se riitti.

Päättäjäispäivä oli ihan riittävän kaunis ja lämmin ja pakollinen osuus koululla oli armollisen lyhyt. Lakkiaisjuhlallisuudet tietysti veivät aikansa, kun lähes sata uutta ylioppilasta meidänkin koulusta lakitettiin, mutta Minttu ja minä lintsasimme siitä osuudesta. Tosin Minttu vähän nuristen; hän olisi halunnut nähdä osatakseen itse seuraavana keväänä, mutta huomautin hänelle, että lakin päähän pistämistä kyllä saisi harjoitella silloinkin.

Pukuni herätti ansaittua huomiota ja jopa Iitu kävi erikseen kehumassa sitä.
- Mitä sä teet illalla? hän tahtoi tietää.
- Me mennään varmaan Hietsun rantaan, me hevostytöt.
- Tylsää, Iitu kuittasi.
- Nojaa, ainakin seura on hyvää, totesin. Meillä oli ollut sen tapaista nokkapokkaa loppukevään ajan, mutta Iitun kunniaksi on sanottava, että hän vain nauroi.
- Sulla on mun numero, jos kyllästyt niihin kakaroihin. Eri asia sitten, ehdinkö mä vastata, hän sanoi silmäänsä iskien.
- Älä pidätä hengitystä, neuvoin ja pidättelin naurua itsekin. Iitu oli tavallaan aika hyvä tyyppi.

Lähettäjäelwaen 
Päivämäärä:   16.2.11 23:45:20

tää on niin kauheeta lukee tätä tälleen pätkä kerrallaan ku tottu silloin aikoinaan siihen et sai lukee vaikka tunnin kerrallaan noita mustaoja juttuja sun sivuilta. =)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   17.2.11 18:20:33

Tohon ei kai auta kuin odottaa ja lukea sitten ajan x kuluttua kaikki kerralla? ;)
----------------
Äidillä oli sattumoisin työpäivä sinä lauantaina. Se oli harvinaista, mutta tapahtui neljä tai viisi kertaa vuodessa. Hän ehti tietysti soittaa minulle sen seitsemän kertaa, ennen kuin pääsin edes kotiin ja joudin vastaamaan.
- Todistus on ihan ok. Mä en taida kuitenkaan ehtiä tallille. Käy sä tullessas, tai annetaan sen olla. Me mennään neljäksi Sinin luo.
- No luulis sun sit ehtivän.
- No ei todella, sen jälkeen mun pitäs laittautua uudestaan… me hei maksetaan täysihoidosta! Luuletko sä, ettei se siellä yhtä päivää pärjää ilman meitä?
- Mutta mulla saattaa mennä täällä vaikka puoleen yöhön…
- Sitten Tenttu saa nauttia ihanasta aurinkoisesta vapaapäivästä. Nähdään huomenna.
- Mitä? Etkö sä aio tulla kotiin yöksi?
- Itsehän sä aioit olla loppuvuorokauden töissä!

Päästin tukahdutetun kikatuksen ilmoille vasta, kun panin puhelimen pois. Nautin kovasti, kun sain laitettua äidille jauhot suuhun. Olin jo riisunut ihanan mekkoni, jotten hiostaisi sitä ja söin lounaaksi voileipiä ja italiansalaattia, sitten kävin suihkussa, vaikka olinkin aamulla käynyt. Jerryn tapaaminen illalla vaati sitä. En suostunut edes ajattelemaan mahdollisuutta, etten ehkä tapaisikaan häntä. Tiesinhän, missä hän viettäisi iltansa.

Hiusten laittaminen vaati hiukan ajattelemista, sillä oli aavistuksen verran tuulista. Tiesin, että rannalla olisi todennäköisesti tuulisempaa ja että pitkät suortuvani olisivat solmussa, jos muutamankin tunnin istuisin siellä. Palmikoiminen tuntui lapselliselta, mutta päädyin siihen silti. Mikä tahansa muu kuin baletti- tai koulukisatiukkuustason nuttura hajoaisi kuitenkin ja saisi minut vain näyttämään homssulta. Tein yhden pitkän, löysän letin, jonka asettelin vasemmalle olkapäälleni, ja lähdin Sinin luo. Totesin olleeni tyhmä, kun en ollut pyytänyt tyttöjä kantoavuksi. Salkullinen siideriä ja viinipullot alkoivat käydä todella painaviksi, ennen kuin olin perillä. Aloin myös olla vähän huonolla tuulella edellämainitusta syystä.

Sini asui lähiön reunamilla omakotitalossa ja hänen vanhempansa lähtivät kaikkina viikonloppuina huhti- ja syyskuun välillä mökilleen Sipoon saaristoon. Paikka oli siis mitä mainioin tyttöbileille, paitsi että Sinin idioottimainen pikkuveli oli joutunut jäämään pois mökkireissulta todistustenjaon vuoksi. Muuten hän vielä kypsässä kahdentoista vuoden iässä joutui kulkemaan vanhempiensa mukana. Sini oli sanonut, ettei hänestä olisi haittaa ja vaikken ihan tasan uskonutkaan sitä, ajattelin tarvittaessa pitää Sinin vakuutuksesta kiinni ja ajaa penikan vaikka metsään häiritsemästä.

Sami oli kuitenkin jossain kavereidensa kanssa, kun saavuin, joten saimme olla kaikessa rauhassa. Sini heivasi koko siiderilaatikon arkkupakastimeen ja aloittelimme viinilasillisilla. Sini oli jo pukeutunut ja katsoin häntä puoliksi epäuskoisena, puoliksi epätoivoissani.
- Säkö aiot lähteä tossa asussa? kysyin, sillä hänellä oli yllään mekko, jonka olin varmaan nähnyt jossain Shirley Temple-elokuvassa, kun olin ollut toistakymmentä vuotta nuorempi.
- Tää on mun uusin ostos, ja ihanin! Makso ihan sikana! Sini iloitsi ja pyörähti ympäri samaan tapaan kuin minä äidin edessä vain muutama päivä sitten. Nielaisin kaiken, mitä minulla oli sanottavaa, sillä en halunnut aloittaa riitaa. Sitä paitsi Minttu tuli ja sanoi osuvammin kuin mitä minä olisin osannut:
- Jos ihminen haluaa pukeutua lastenvaatteisiin niin pitäis sen mun mielestä olla lapsen kokoinen. Sä näytät ihan joltain pervon päiväunelta.

Sini taisi ihan oikeasti loukkantua, sillä hän kävi vaihtamassa valkoisen rimssumekkonsa pois.
- En mä ehkä haluakaan sotkea sitä hiekkarannalla istuskelemalla, hän sanoi.
- Otetaan joku filtti mukaan, sanoin ja vilkaisin omaa mekkoani. Sen olisi pysyttävä puhtaana ja sievänä vielä ainakin viisi tuntia.

Päivämäärä:   18.2.11 07:57:55

Amatöörejä. Kyl tarttee käydä maaliskuun puolivälistä viimestään ja jatkaa mökkeilyä lokakuun loppuun. Ja kesälomasta vähintään kaks-kolme viikkoa siellä putkeen (jollei nyt satu lähtemään moottoripyöräilemään keskieurooppaan).

Ja mä niin tiedän noi lastenvaatteet x)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   18.2.11 09:04:26

Mä tiedän, että sä tiedät. :D Kiitti vaan vinkistä. x)

Lähettäjä: Toi 
Päivämäärä:   18.2.11 13:56:52

Musta alkaa totisesti tuntua, että mä pyörin samoissa porukoissa ton Sinin kanssa... Pitääpä pyytää sitä sanomaan Henriikalle ja Mintulle sun muille terkkuja.

Saiskos kohta lisää? Perjantain ratoksi :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   18.2.11 15:13:46

No mikä ettei.
------------
Alkuillasta ei ollut erityistä raportoitavaa. Me joimme vähän viiniä Sinin luona jutellen tulevaisuudesta, kuten tällaisena päivänä sopikin. Vähän myöhemmin pakkasimme reppuihin toisen viinipullon ja muutaman siiderin ja satuimme metroasemalla tapaamaan pari koulukaveria. Poikia, sivumennen. Hekin olivat menossa Hietsuun, joten jatkoimme sinne yhtä matkaa. Olin oikeastaan iloinen heidän mukaan tuppautumisestaan, vaikka he olivatkin ehdotonta ei-laaria. Minun olisi helpompi kadota isommasta joukosta.

Pidin visusti huolen siitä, etten ryvettänyt itseäni enkä juonut liikaa, toisin kuin eräät, voisin mainita, ja kello yhdeksän ilmoitin lähteväni etsimään jotain paikkaa, missä voisi käydä pissalla. Repliikki ei ollut hyvä. Sini ja Minttu ilmoittivat oitis lähtevänsä seurakseni.
- Te kävitte just, huomautin.
- No me käydään uudelleen! Jonossa menee kumminkin tunti!

En tahtonut seistä Mintun ja Sinin kanssa vessajonossa tuntia, mutta mitä saatoin tehdä? Seurasin heitä, ja sitten, kun en vaan kestänyt sitä turhautumista enää, tein ilmeisimmän.
- Tää on hullun hommaa. Ei mulla oo näin kova hätä, puuskahdin.
- Et kai sä aio mennä dyynin taakse? Sini kikatti.
- Mä en näe dyyniä, jonka taakse mahtuisi edes kaksvuotias. Mä puren hammasta ja kestän, ilmoitin ja jätin heidät siihen.

Olin jättänyt reppuni sinne, minne pojatkin olivat jääneet, mutta päätin olla hakematta sitä välttyäkseni kysymyksiltä. Siellä oli vielä pari siideriä, jotka varmasti kelpaisivat muille ja toivoin Mintun huolehtivan itse repun takaisin minulle, ellen palaisi. Jos palaisin, olisin todennäköisesti itse siiderien tarpeessa, joten toivoin, ettei kukaan pitäisi turhaa kiirettä niiden sosialisoimisessa.

Kartan mukaan Jerryn koulun varaama ravintola oli ihan lähellä, mikä tietenkin tuki olettamustani, että kohtalon sormi oli mukana pelissä. Se oli kuitenkin lähempänä kuin olin ymmärtänyt ja kävelin sen ohitse, ennen kuin tajusin erehdykseni. Se oli matala rakennus, jossa oli kosolti suuria ikkunoita ja terassi, joka avautui rannan suuntaan. Lyhyen harkinnan jälkeen päätin, että terassi olisi paras tapa lähestyä tilaisuutta. Siellä oli aika paljon ihmisiä, eikä kaikilla todellakaan ollut ylioppilaslakkia päässään, mikä oli pienoinen helpotus. Olin suunnitellut sanovani, että olin hukannut lakkini, jos joku ovea vartioiva köriläs kieltäytyisi päästämästä minua sisään, koska en kuulunut joukkoon. Ainakaan terassilla ei sellaista seulontaa harjoitettu.

Minua ei tosiaankaan ajettu pois, vaikka paperit minulta tietenkin kysyttiin, kun ostin pienen siiderin. Sitten mieleni tyhjeni. Olin täällä ja jossain tässä rakennuksessa oli Jerry. Miten minä tästä etenisin? Katsoin parhaaksi istua syrjäiseen ja varjoisaan pöytään suunnittelemaan seuraavaa askelta. Kaikki aurinkoiset paikat oli varattu ja halusin muutenkin sivummalle ja lähelle ovea, joka yhdisti terassin ja sisätilat. Jos kohtalon sormi oli edelleen läsnä, se ehkä ohjaisi Jerryn suoraan luokseni.

Niin hyvin ei käynyt, vaikka ohitseni purjehtikin muutamia ryhmiä Jerryn seurueesta. Siitä juorusivat juhlapuvut ja valkoisuuttaan hohtavat lakit. Jerryä itseään ei vaan näkynyt ja aiempi huijaukseni palasi vaatimaan veroaan. Minun oli pakko päästä vessaan. Otin puoliksi juodun lasini ja lähdin sisälle etsimään naistenhuonetta. Kurkin ympäriinsä ja päättelin, että ylioppilaiden illallinen oli ollut erillisessä salissa, jonka pariovet olivat nyt auki, sillä joku kulki niistä koko ajan. Henkilökunta näytti hiukan rasittuneelta, samoin ne harvat asiakkaat, jotka olivat sattuneet tulemaan syömään varsinaiseen ravintolasaliin. Mietin, voisinko vain kävellä sinne ja mennä juttelemaan Jerryn kanssa, mutta ensin oli hoidettava toinen tärkeä asia.
- Sä et voi mennä vessaan sen lasin kanssa, ilmoitti minulle toimettoman näköinen nuori mies, joka vahti muutamaa hassua takkia eteisessä.
- En mä voinut sitä pöytäänkään jättää. Joku ois voinu pistää sinne tyrmäystippoja, huomautin.
- Et siltikään.
- No mä jätän sen tähän sun vahdittavaksesi siksi aikaa, sanoin ja vein lasini tiskille hänen eteensä. Hänellä saattoi olla siihen jotain sanomista, mutta minulla ei ollut aikaa kuunnella.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   19.2.11 18:30:58

jatkoa? :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   19.2.11 19:16:29

Naistenhuoneessa oli kolme ihanaa uutta ylioppilasta, mutta onneksi he olivat vain peilaamassa ja vapaita koppeja riitti. Sulkeuduin yhteen ja kuuntelin häpeämättä, mistä ulkopuolella puhuttiin, mutta se ei ollut mitään mielenkiintoista. Meikkejä vaan ja vaatteita, sekä pohdintaa, mihin jatkaa täältä. Ei kiinnostavia nimiä, vaikka muutamia mauttomien leninkien kantajia mainittiinkin nimeltä. Lopulta en voinut viivytellä kauempaa vaan lähdin ja jätin neidit juoruamaan.

Lasini oli edelleen poken edessä ja hän tuijotti sitä paheksuvasti.
- Kiitos, sanoin ja otin sen.
- Onko sulla ikää olla täällä? hän kysyi ankarasti.
- Tietysti on siinä missä näillä kaikilla muillakin!
- Sä et ole tätä joukkoa.
- Miten niin en? Mistä sä sen tiedät?
- Sulla ei ole ylioppilaslakkia.
- Ehkä mä jätin sen tonne pöytään, ehdotin ja nyökkäsin peremmälle.
- Enkä mä nähnyt sun tulevan sisään.
- Meitä on hei monta kymmentä. Muistatko sä muka meidät kaikki? kysyin kallistaen päätäni. Tietysti mies jutteli vain lämpimikseen, voisin vaikka heti esittää hänelle paperini, jos hän haluaisi. Minulla ei kuitenkaan ollut vielä muuta suunnitelmaa kuin marssia jalopeuran pesään ja antaa kaikkien Jerryn koulukavereiden tuijottaa minut muurahaiseksi, joten voisin hyvin kerätä vähän rohkeutta ja sanailla tässä.
- Mä muistasin ton puvun, hän totesi.

Vänkäsimme vielä vähän aikaa, mutta sitten aloin epäillä, ettei kaverilla ollut huumorintajua ja ettei hän sittenkään yrittänyt iskeä minua vaan provosoida minut sanomaan jotain, minkä perusteella voisi ajaa minut ulos. Silloin Jerry lopulta käveli näkyviin. Hän oli parin muun pojan seurassa ja hänellä oli vaalea puku, joka oli niin hyvän näköinen hänen päällään, että polveni notkahtivat.
- Hei, huudahdin iloisesti, kuin olisin juuri häntä vain siinä odottanut. Niin tietysti olinkin, mutta ilman pokea en olisi valinnut ihan tätä lähestymistapaa. Vilkutin tiskin taakse ja riensin tarttumaan Jerryä käsikynkästä.
- Mitä…hän aloitti kummastuneena.
- Hsst. Leiki, että sä tunnet mut. Se heittää mut ulos muuten, suhahdin ja kiitettävän nopeasti hän reagoikin.
- Missä ihmeessä sä olet luurannut? hän kysyi äänekkäästi ja yhdessä jatkoimme matkaa kohden terassia.

- Kiitos, naurahdin, kun olimme päässeet ulos asti eikä poke enää voinut nähdä tai kuulla meitä. Jerryn kaverit katselivat minua naureskellen kuin eivät olisi ennen tyttölasta nähneet ja Jerry itsekin näytti aika huvittuneelta.
- Olitko sä tehny jotain pahaa?
- En, mutta sillä tais olla huono päivä, vastasin uppoutuen hänen silmiinsä. Ne olivat siniset, ihan niin kuin Minttu oli tiennytkin, tumman siniset. Nyt, kun olin tässä, en mitenkään keksinyt mitään sanottavaa. Onneksi Jerry keksi.
- Sä olet jotenkin tutun näkönen… ollaanko me tavattu joskus? hän kysyi ja osasin heti hypätä mukaan. Saatoin jatkaa hänen tuijottamistaan sillä tekosyyllä, että olin miettivinäni samaa.
- Jaa, niin kyllä sinäkin, päätin lopulta. – Mutta en mä keksi… mä olen Henriikka, auttaako se?

Jerry pudisti päätään ja esitteli itsensä, mistä minä näyttelin saavani ahaa-elämyksen.
- Jerry! Niin tietysti! Me ollaan varmaan törmätty ratsastuskilpailuissa, huudahdin, ja siinä vaiheessa Jerryn kaverit huokaisivat kyllästyneinä ja kääntyivät pois. Sain ikävästi vaikutelman, että Jerryyn törmäili ratsastavia tyttöjä joka käänteessä.
- Ahaa, ratsastako säkin? Jerry kysyi kohteliaasti mutta vaikuttumatta suuremmin.
- Joo, mä olen tahkonnu mun hevosen kanssa helppoa aata ja helppoa beetä nyt loppukevään, kerroin.
- No niin minäkin, jossain kisoissa me sitten varmaan ollaan tavattu.
- Onko sulla oma hevonen? kysyin kuin en olisi tiennyt mistään mitään.
- Ei ole, Jerry sanoi ja oli ihan hilkulla, etten alkanut syyttää häntä valehtelijaksi. Se olisi kuitenkin paljastanut minut, joten suljin suuni.

- Kuule, olis kiva jutella enemmänkin, mutta me ollaan oikeastaan lähdössä keskustaan, Jerry sanoi. Minulla ei ollut aavistustakaan, oliko se totta vai hätävalhe ja oliko hän pahoillaan vai hyvillään. Hänen kaverinsa kuitenkin palasivat jostain terassin etäisestä nurkasta vielä pari poikaa mukanaan, joten ehkä se oli totta.
- Mihin te ootte menossa? kysyin.
- Domus Academicaan. Eikö kaikki ylioppilaat mene sinne jatkoille?
- Niin… mä en tie… onnea! sanoin osoittaen hänen lakkiaan.
- Kiitti, pitää mennä, Jerry hymyili, kun hänen kaverinsa, joista yhdellä oli puhelin korvallaan ja selvästikin puhelu auki taksikeskukseen, kaappasivat häntä käsivarsista. Minulle ei ollut tilaa siinä kuviossa, näin sen hyvin. Olin siitä huolimatta jo melkein tuppautumassa mukaan, mutten saanut tilaisuutta. He olivat liian nopeita.
- Nykäse hihasta, jos nähdään jossain kisoissa, Jerry kehotti vielä olkansa yli.

Voi kyllä, ylioppilas Jerry Kamke. Kyllä minä nykäisisin.

Lähettäjä: hkj 
Päivämäärä:   20.2.11 13:56:01

Tää on ihana namsk  :)

Lähettäjä: eiomalla 
Päivämäärä:   20.2.11 17:16:14

JATKOOAAAA! Nyt sennuseni ollaan vihasia kun ei näy eikä kuulu sitä JATKOA

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.2.11 18:25:34

jatkoo?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   20.2.11 18:28:07

10. Mustaojan kulmilla
Minä en ole mikään analyyttinen persoona. Äiti sanoi joskus, etten osannut ajatella ollenkaan, mutta se oli panettelua. Ajattelin kyllä, mutta se oli helppoa ja suoraviivaista ja kun tulin johonkin ratkaisuun, se oli sitten siinä. En minä ruvennut vääntelemään ja kääntelemään sitä juttua saadakseni toisen näkökulman, tai kääntämään ylösalaisin tai sisuksia ulospäin. Mitä järkeä siinä olisi ollut, kun minulla jo oli mielipide?

Jerryä kuitenkin vääntelin ja kääntelin ne kesäloman alkupäivät, kun lorvailin kotona vailla muuta tekemistä. Minulla ei ollut kesätöitä, kuten Mintulla ja Sinillä. En vaan ollut saanut mitään. Äiti oli ruvennut potkimaan minua joskus maaliskuussa ja leikellyt ilmaislehdistä pikkuilmoituksia ja motkottanut asiasta, mutta siltikään minua ei ollut onnistanut. Kaikki paikat olivat aina jo menneet, kun soitin.
- Tää on mun viimenen kunnon kesäloma! Mä haluan nauttia tästä, olin sanonut äidille, joka oli kysynyt melko purevasti, mitä suunnitelmia minulla sitten oli seuraavaksi kesäksi. Minua ei ollut oikeastaan kauheasti haitannut ennen kuin nyt, kun tajusin olevani ihan yksin.

Mutta ei siitä sen enempää. Nyt minulla oli se ”viimeinen kunnon kesäloma” ja sain makuuhaavoja pohtiessani uudestaan ja uudestaan, olinko tyytyväinen tapaamiseeni Jerryn kanssa. Tai olin tietenkin. Nyt olimme virallisesti puheväleissä ja voisin pysähtyä vaihtamaan pari sanaa Jerryn kanssa koska vain tavatessamme. En voinut kuitenkaan lakata miettimästä, mitä olisi voinut tapahtua, jos… Jos Jerry olisi pyytänyt minut mukaan, kun he lähtivät kaupungille, jos olisin vain änkeytynyt mukaan, jos olisimme tavanneet sen verran aikaisemmin, että Jerry olisi ehtinyt rakastua minuun.

Saatoin katsella neitsytkammiotani tuntikausia ja kuvitella Jerryn sinne. Siellä ei ollut juuri poikavieraita käynyt, mitä nyt pari innokkainta poikaystävääni joskus, kun äiti ei ollut ollut kotona. Ei se sellaisiin vierailuihin soveltunutkaan, se oli lapsellinen huone. Kaikilla muilla oli leveitä sänkyjä ja omia telkkareita. Minä olin vasta hävettävän hiljattain päässyt hevosjulisteista eroon. Mielikuvitusjerry sopi kuitenkin ihan hyvin kapealle sängylleni ja punoin välillemme mitä moninaisimpia keskusteluita. Olin ehkä vähän edellä aikaani, mutta oli hyvä olla valmistautunut, etten sanoisi mitään kovin hölmöä, kun tilaisuus olisi käsillä.

En minä tietenkään pelkästään maannut mietiskelemässä. Äidilläkin oli työnsä, joten kävin tallilla jo päivisin. Saaralla oli tuntien sijasta kesäkursseja, mutta nekin olivat enimmäkseen illalla ja saattoi hyvin olla, etten sielläkään tavannut ketään, mikä oli tylsää. Lisäksi viikonlopun kisoista tuli konflikti. Äiti ei ottanutkaan hänelle esittämääni kisakalenteria suunnitelmana vaan ehdotuksena, eikä hän suostunut hommaamaan meille vuokrakuskia.
- Mikset sä voi mennä sinne minne muutkin tallilaiset menee? Pakkoko sun on ängetä toiselle puolelle Suomea? hän huusi ja minä kiljuin takaisin, että hän oli luvannut ja että en halunnut esteratsastaa ja siitä tuli aika muhkea riita. En onnistunut kääntämään hänen päätään tässä kohden, en mitenkään. Lahjonta tai kiristyskään ei auttanut, itkua en sentään kokeillut, vaikka silloin teki mieli, kun hän kieltäytyi edes ajamasta meitä Lohjalle, missä Jerry kilpailisi.
- Millä helvetillä mä pääsen Lohjalle, ellet sä vie? kysyin.
- Kierrä semmosia kisoja mihin pääset seutulipulla. Mä en lähde huviajelemaan melkein sataa kilometriä suuntaansa sunnuntaina.
- Koska sä aiot tapas mukaan olla krapulassa, sanoin ilkeästi ja sinetöin sen keskustelun tilanteeseen, johon kumpikaan ei ollut tyytyväinen.

Äiti oli jotenkin tavallista mahdottomampi sen kesäkuun alun ja arvelin sen olevan työperäistä. Minusta oli kuitenkin väärin, että minä sain kärsiä hänen työhuolistaan, joten piikittelin häntä tilaisuuden tullen milloin vaihdevuosista, milloin punkun vieroitusoireista. Välillä hän näytti siltä, että olin hyvin hilkulla saada korvilleni, mutta niin pitkälle ei sentään jouduttu ja perjantaina äiti tuli töistä melko aikaisin kauppakassien kanssa ja paremmalla tuulella kuin koko viikolla.
- Mitä sä oot tehny? Ootko jo käyny tallilla? hän kysyi.

Lähettäjäelwaen 
Päivämäärä:   21.2.11 01:17:57

heeejeeeeeeeeeee lukuloman kunniaks jatkoo jooooooko? sori en keksi mitään järkevää kommentoitavaa, abiristeilyt... :D

Lähettäjä: khyl 
Päivämäärä:   21.2.11 12:18:34

JATKOAA. Tää on hyvä tarina :) sun pitäis harkita oikeesti jotain kirjailijan uraa.

Päivämäärä:   21.2.11 17:04:10

Sen äitillä on joku suhde!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   21.2.11 17:45:17

- Mä ajattelin, että vaihteeksi vois olla sun vuorosi, ilmoitin. Hevonen oli ostettu meille yhteiseksi ja minä olin se, joka oli saanut juosta tallilla joka ainoa päivä edellissunnuntaista asti.
- Mä en jaksa tänään. Kyllä se siellä pärjää, äiti huokaisi ja kaatoi itselleen lasillisen viiniä, ennen kuin alkoi edes purkaa kasseja. – Onko teillä huomenna valmennus?
- Ei, Saara sai sydänkohtauksen ja tallivuorot on jaettu hevosenhoitajien kesken.
- Mitä?
- No vitsi. On meillä. Kello kymmenen aamulla. Mahtaako sulta saada kyydin?
- Henriikka, mä olen tehny kymmenen tai kakstoista tuntia töitä viimeset viis päivää. Mä ajattelin nukkua huomenna pitkään, kun sunnuntaina pitää kuitenkin nousta kisoihin. Miten ois, jos sä ajaisit ajokortin?

Siitä asiasta oli juteltu melkein koko alkuvuosi, siitä lähtien, kun olisin voinut aloittaa teoriatunnit ja uudemman kerran se oli noussut kartalle nyt, kun Minttu oli aloittanut autokoulun.
- Mä en tarvitse ajokorttia, sanoin, kuten aina ennenkin. Ajatuskin ahdisti ja se oli kumma kyllä Mintun syy. Tai Mintun vanhempien. Joskus pienenpieninä olimme olleet matkalla jonnekin Mintun perheen autolla. En enää muista, minne, eikä sillä ole väliäkään. Mintun äiti oli ajanut ja Mintun isä oli ollut apukuskin paikalla. Hänellä oli ollut sanomista joka ainoaan asiaan, Mintun äiti ei ollut osannut tehdä yhtään mitään oikein hänen neuvoistaan huolimatta. Olin kuunnellut kauhistuneena ja ajatellut, etten ikinä voisi ajaa autoa. Minulla ei ollut ikinä ollut ongelmaa vasemman ja oikean kanssa, mutta jos joku karjuisi korvaani, että minun pitäisi ajaa vasemmalle, pääni tyhjenisi takuulla siinä paikassa niin, etten osaisi kääntyä minnekään.
- Kaikki hevosihmiset tarvii ajokortin! äiti väitti, mutta minä menin pois, koska keskustelunaihe ahdisti minua.

Kävin valmennustunnilla omineni ja juttelin sen jälkeen juuri tallille tulleen Kertun kanssa. Päähäni oli välähtänyt, että jos olisin oikein onnekas, hän ehkä olisi menossa Lohjan kisoihin ja Tenttu ja minä mahtuisimme mukaan kyytiin. Tai edes minä, voisin lähteä hevosenhoitajaksi, ellei ilmoittautuminen enää onnistuisi. Mutta ei hän ollut.
- Järviskä ja minä ollaan kisamme kisattu, hän sanoi.
- Miten niin? säikähdin.
- Ei mitään hämminkiä, tältä kesältä vaan. Järviskä lähtee kesälaitumelle ja mä lähden kesäyliopistoon Berliiniin.
- No missä hiton välissä sä olet semmosta keksinyt ja miksei meille oo kerrottu mitään? kysyin vihaisesti. Jos minulla olisi ollut jotain vastaavaa vireillä, olisin kuuluttanut koko maailmalle. Kai. – Koska te sitten tuutte takaisin?
- Ei me tulla. Mä muutan Järviskän sitten syksyllä maneesitalliin.
- Ai, sanoin tietämättä oikein, miten suhtautua. Kerttu ei nyt ollut suorastaan ystäväni, vaikka tulimmekin hyvin toimeen, mutta siinä menisi tallin ainoa kouluratsastussuuntautunut ihminen. Toisaalta, syksyyn mennessä asiat saattaisivat järjestyä ties mille mallille. – Ikävää, ettei me päästä enää yhdessä kisoihin, sanoin ja se oli vilpitöntä.

Estekilpailut sunnuntaina menivät melko hyvin. Selvisin tällä kertaa vammoitta, sain taas ruusukkeen ja kiirehdin kotona tietokoneelle etsimään Lohjan kisojen tuloksia. Niitä ei kuitenkaan ollut vielä, eikä internetissä ollut tapahtunut muutakaan kummallista.
- Mun elämä on ihan @!#$ tylsää, ilmoitin äidille.
- Paistetaan lettuja, hän ehdotti.
- Mulla on tylsää, ei nälkä.
- Silti. Pyydä Minttukin syömään. Oletko sä kysynyt, haluaako se käydä katsomassa Tenttua, kun me ollaan maalla?
- Eiköhän se halua, sanoin haluttomana soittamaan Mintulle. Hän oli ollut mukana kisoissa ja olin suoraan sanoakseni saanut hänestä tarpeekseni tänään.
- Kyllä mä odotan sitä! äiti huudahti ja näytti iloisemmalta kuin hetkeen. Ymmärsin sen kyllä, sehän tarkoitti hänelle kesälomaa. Ja lapsellista tai ei, minäkin odotin sitä. Se oli perinteemme. Joka ainoa kesä koko elämäni ajan me olimme viettäneet pari viikkoa Pertunmaalla mummolassa.

Tänä kesänä olin ensimmäisen kerran Jerry-mietteissäni harkinnut, että jäisin kotiin. Olin kuitenkin päättänyt, ettei se ollut hyvä ajatus. Ensinnäkin Jerry ei ollut ilmoittautunut mihinkään juhannuskisoihin, enkä tiennyt, missä hän aikoi sen viettää. Ehkä hänelläkin oli jossain mummo, jota käytiin aina juhannuksena katsomassa. Toiseksi kesäni olisi ollut pahasti vajavainen ilman vuotuisia rituaaleja: kahden tunnin ajomatkaa munkkikahveineen Heinolan torilla, nukkumista aitassa serkkujen kanssa, aamu-uinteja ja kaikkea sellaista. Jerry oli ehkä, loma maalla oli must. Rituaali.
- Koska me lähdetään? kysyin.
- Mä ajattelin, että jos mä pääsen livahtamaan töistä niin kuin suunnittelin, me voitais lähteä jo perjantaina, äiti sanoi vatkaten jauhoja lettutaikinaan. Se madalsi vähän mielialaani.
- Ai. Ei enää kisoja?
- Mitä ens viikonloppuna ois ollu?
- Siuntio, huokaisin. Olin tutkinut karttaa viikolla ja varautunut käymään Siuntiosta vähintäänkin saman kädenväännön kuin Lohjasta. Se oli melkein yhtä kaukana. Jos äiti nyt pisti omaan vaakakuppiinsa vielä maalle lähtemisenkin, ei maksanut vaivaa ruvetakaan. Kynnet siinä vain tylsyisivät.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.2.11 19:10:09

hyvä tarina, koska jatkat?

Päivämäärä:   21.2.11 19:56:45

Kerran päivässä.

Lähettäjä: myrkkysieni 
Päivämäärä:   21.2.11 19:56:45

Sä sait uuden lukian. Tää on kiva tarina ja sä kirjotat hauskaa ja sujuvaa tekstiä! Justiin kivaki ku tää ei oo semmonen suoraa päätä rakastuneitä hömppätarina. :D Jatkoa odotetaan!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   22.2.11 18:15:45

Sain taas pohtimista äidin torpedoitua senkin suunnitelman ja tulin siihen tulokseen, että olisi ehkä ollut vähän liian ilmeistä törmätä Jerryyn heti seuraavana viikonloppuna lakkiaisten jälkeen. Toisaalta, jos palaisimme maalta vasta kuun vaihteessa, oliko se liian pitkä aika? Muistaisiko hän minua enää sitten siinä vaiheessa? Minun pitäisi järjestää jotain tässä viikolla ennen kuin me lähtisimme ja koska minulla ei ollut varmaa tietoa, että Jerry olisi missään vaiheessa poistumassa Mustaojalta, pitäisi minun mennä sinne. Tai siis, sille suunnalle. En sentään ajatellut kävellä tilan pihaan ja kysyä Jerryä. Voisin kuitenkin käydä esimerkiksi Jerryn koululla, vaikka kesäloma olikin, ja katsoa, olisiko sen lähistöllä vaikka kahvilaa tai hampurilaispaikkaa. Hyvällä säkällä voisin törmätä Jerryyn sellaisessa.

Valitsin retkipäiväkseni tiistain, sillä se oli Tentun lakisääteinen kisojen jälkeisen kevyen päivän jälkeinen vapaapäivä. Maanantain tein tutkimuksia siitä, missä Mustaojan tila tarkalleen sijaitsi ja miten pääsisin sinne. Se ei ollutkaan ihan yksinkertaista. Seutulipulla ei sinne asti voinut matkustaa ja matka oli liian pitkä pyöräillä, nelisenkymmentä kilometriä suuntaansa. Kartoista selvisi, että tilan ohitse meni bussireitti, mutta niillä main ei sitten ollutkaan mitään muuta. En voinut matkustaa bussilla, hypätä kyydistä heidän rappusillaan ja olla menevinäni jonnekin muualle. Koulu sentään oli muutaman kilometrin päässä tilasta, tiheämmin asutulla alueella ja melko lähellä rautatieasemaa. Asia oli sitä myöten selvä. Ottaisin pyöräni, matkustaisin junalla sen neljäkymmentä kilometriä ja sitten retkeilisin historiallisessa Tuusulassa katsellen nähtävyyksiä.

Seura olisi voinut olla mukava juttu, mutta minulla ei ollut ketään, ketä pyytää, enkä toisaalta halunnutkaan uskoutua kenellekään. Kukaan ystävistäni ei olisi siltä seisomalta niellyt semmoista, että olin yhtäkkiä kiinnostunut Tuusulan geologiasta ja arkkitehtuurista. En olisi itsekään. Niinpä en edes miettinyt sitä asiaa enempää, etenkin kun töissähän kaikki muut olisivat.

En tehnyt eväitä enkä varautunut sen paremmin kuin pyytämällä äidiltä viisikymppisen ruokaan ja junalippuihin. Hän paljoksui summaa, mutta antoi kyllä, kun huomautin, että hän oli pääasiallinen ja sitä paitsi ainoa rahanlähteeni.
- Olisit hankkinu kesätöitä.
- Ai ettenkö mä yrittänyt, sitäkö sä väität? kysyin kärkkäästi ja äiti huokaisi ja antoi.

Koska en halunnut väsyttää pyöräilylihaksiani, ajoin tiistai-aamuna vain metrolle ja matkustin pyörineni Rautatieasemalle. Toinen vaihtoehto olisi ollut ajaa jollekin pienemmälle asemalle, esimerkiksi Oulunkylään, mutta se ei ollut varsinaisesti ihan vieressä. En halunnut pilata päivää kyllästymällä pyöräilyyn jo ennen kuin olisin määränpäässäni. Huomasin olevani oikeastaan aika tyytyväinen omaan seuraani, joskin matkustaminen alkoi tympiä minua jo siinä vaiheessa, kun määräasema kuulutettiin ja jäin pois.

Etsin ensin Jerryn koulun ja jo sillä matkalla sain käsityksen siitä, miten maalla oltiinkaan. Matka asemalta sinne oli mainittava ja muistutti paremminkin mummolan maisemia kuin minun kotikulmieni. Onneksi kylällä sentään oli jonkinlainen keskusta, tai olisin saattanut masentua ja kääntyä saman tien takaisin kotiin. Pysähdyin ensimmäiseen ja ainoaan näkemääni kahvilaan juomaan pullollisen vettä ja katselin samalla tarkasti kaikkea, minkä näin. Nyt ei sentään voinut kuvitella olevansa Pertunmaalla. Ei siellä ollut näin paljon kauppoja varmasti edes yhteensä.

Hiljaista ja autiota kuitenkin oli, joten en nähnyt muuta mahdollisuutta kuin lähteä etsimään Mustaojan tilaa. Osasin nettisivujen ajo-ohjeet jo ulkoa, mutta ne ohjasivat perille lähimmiltä isoilta teiltä, ei täältä kylältä. Niinpä olin printannut itselleni muutamia karttasivuja mukaan ja tutkin niitä salavihkaa päättääkseni, mihin suuntaan lähteä. En halunnut kenenkään tulevan kysymään, mihin olin menossa ja tyrkyttämään neuvojaan, kuten täällä maalla tietääkseni oli tapana. Onneksi reitti ei ollut vaikea, kunhan vain löysin oikean tien ulos kylästä, sen jälkeen vain poljin eteenpäin.

Tie oli mutkainen, välillä metsäinen ja varjoinen, välillä se halkoi viivasuorana avaria peltoja. Minulle oli käydä samoin kuin lakkiaisiltana, kun olin kävellyt ohi Jerryn ravintolan. Tie tilalle lähti niin äkkiarvaamatta metsikön jälkeen, että ellei siinä olisi ollut kylttiä postilaatikon päällä, olisin jatkanut polkemista herra ties minne asti. Nyt pysähdyin ja koska ketään ei näkynyt, ylitin tien ja jäin katselemaan.

LähettäjäKarvaHaamu 
Päivämäärä:   22.2.11 18:44:32

Täältä tuli kanssa uusi lukija vaikak tuosta Mustaoja jutusta en tajuakkaan, mutat enköhän kärryille pääse.

Päivämäärä:   22.2.11 19:05:29

Nyt mua ihan hitusen aavistuksen alkaa ärsyttää toi tyyppi.

Lähettäjä: mimi 
Päivämäärä:   22.2.11 19:29:17

joku sanoi tuolla aiemmin, että luuli ensin päähenkilöä hemmotelluksi äitin tytöksi, joka vaan inttää ja vaatii lisää, mun mielestä se vaan pätkä pätkältä on enemmän sellainen :D mutta tykkään tarinasta ja on kiva lukea erilaisen päähenkilön näkökulmasta kuin täydellisen lapsen, ja odotan tältä pikku-nirppanokalta tässä pientä kasvutarinaa, mihin mustaojalla on vaikutusta paljon! jatkoa odotellessa... :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   22.2.11 20:54:32

Tervetuloa uutukaiset :)
Tölkki ja mimi, tota mä oon jo vähän odotellutkin :D

Lähettäjäelwaen 
Päivämäärä:   22.2.11 22:41:56

voi Henriikkaa :D toivottavasti ei käy nolosti! jatka pian niin saadaan tietää ;)

Lähettäjä: tripi 
Päivämäärä:   23.2.11 09:13:39

nyt tulee kyllä vähän liikaa Miila mieleen.. Sehän vakoili sitä keijukaispoikaansa vähän samaan tyyliin.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   23.2.11 17:58:00

Auts, tripi. Mä olin jo ihan unohtanu Miilan seikkailut.
------------

Pihatie oli hyvin lyhyt, tuskin enempää kuin aukko tienvierustan puskissa ja katsoin pettyneenä näkymää, joka siitä aukesi. Näin suuren, vaaleankeltaisen talon, mutta se ei ollut ollenkaan sellainen, kuin olin odottanut. Oma mummolanikin oli kartanomaisempi ja minä kun olin sentään odottanut jotain Tuomarinkylän kaltaista hevosyritystä. Talon seinustalla seisoi pikkuruinen musta auto ja ellei kylttiä ja postilaatikkoa olisi ollut, olisin luullut olevani väärässä paikassa. Missä olivat trailerit ja maasturit?

Siirryin vähän, jotta näin koko pihan ja silmiini osui netistä tuttu talo, tai sellaisen aihio. He olivat aloittaneet maneesin rakentamisen keväällä ja tuo korkeaharjainen luuranko rakennukseksi oli varmasti se. Sen edessä oli lisää autoja, pakettiauto ja maasturi, mutta ei se, jonka olin nähnyt kisoissa. Joka tapauksessa oloni tuli varmemmaksi. Tila oli oikeasti olemassa ja tässä, vaikka en kyllä nähnyt mitään hevosiin viittaavaa muuta kuin kyltissä, jossa musta hevossiluetti porskutti purossa.

Minulla ei oikein ollut muuta vaihtoehtoa kuin seistä siinä katselemassa tai jatkaa matkaa johonkin suuntaan. Pihalle en voinut mennä, sillä autot rakennuksella juorusivat, että siellä oli ihmisiä. Seisoin aikani yrittäen lähettää telepaattista viestiä Jerrylle ja samalla ajankulukseni opettelin kaikkien autojen rekisterinumerot, mutta yhtään mitään ei tapahtunut. Autiudesta huolimatta minun oli mahdotonta mennä pihalle, joten lähdin lopulta taluttamaan pyörääni takaisin siihen suuntaan, mistä olin tullut. Olin päätellyt, että tallien ja muiden oli pakko olla talon takana piilossa, sillä toisessa suunnassa oli vain pöheikköä ja puita.

Tällaisenaan retkeni ei ollut ollut mikään menestys. Minua harmitti aika lailla ja kun olin kävellyt ehkä viisikymmentä metriä, pysähdyin. Puut näyttivät harvenevan. Harkitsematta pidempään kaadoin pyöräni ojaan, hyppäsin itse sen yli ja tunkeuduin kapeaan metsäkaistaleeseen. No niin, sieltä olikin jo paremmat näkymät. Tie oli selvästi ylempänä pihaa ja saatoin nähdä yhdellä silmäyksellä melkein koko tilukset. Vaaleankeltainen talo oli nyt oikealla, sekin ylempänä, ja edessäni oli ihan riittävän hevostilamainen näky minun mieleeni. Kaiken keskellä oli ratsastuskenttä, joka oli vähintään yhtä iso kuin vanhassa ratsastuskoulussani. Tarhoja oli siisteissä riveissä ja rakennuksia kaikkiaan kolme. Ja sitten oli hevosia. En jaksanut laskea niitä, sillä arvelin nettisivujen viidentoista hyvinkin pitävän paikkansa, kun pikkuvarsat laski mukaan. Olin kiinnostunut vain niistä, jotka olivat kentällä. Tarkemmin sanoen siitä, jonka selässä istui liian pitkäjalkainen tyyppi ollakseen kukaan muu kuin Jerry. Pikkusiskot olivat siellä myös ja kentän kulmalla makoili heitä katselemassa iso koira. Samalla hetkellä, kun tulin ajatelleeksi, että se saattaisi kuulla minut, se nosti päänsä ja katsoi suoraan minuun. Minulla on aina ollut jonkinlainen koirakammo ja kun tuo vasikankokoinen otus alkoi jolkotella minun suuntaani, käännyin ja pakenin. Olin kuulevinani kaukaisia huutoja ja komentoja, mutta sillä ei ollut väliä. Minun piti päästä vähän hemmetin pian vähän hemmetin kauas.

Paniikki hellitti jo ehkä kilometrin päässä. Olin polkenut niin lujaa, että jalat heittäytyivät täysin voimattomiksi, eikä henkikään kulkenut. Valmistauduin kohtaamaan hyökkäävän pedon, sillä se tuntui jo paremmalta vaihtoehdolta kuin jatkaa metriäkään. Vauhtini hidastui hidastumistaan ja pyllähdin silkkaa voimattomuuttani pientareelle odottamaan hampaita, kuolaa ja löyhkäävää hengitystä.

Perässäni ei ollut mitään. Tie oli täysin tyhjä. Nousin istumaan kuivalle ruohikolle, katselin ja hengitin. Se oli ollut melkein kuin painajainen ja olin juuri herännyt siitä. Sydämeni hakkasi edelleen ihan hulluna. En minä siirtynyt toiselle puolelle tietä, jos vastaan tuli koira, ja joillakin kavereillani oli koiria, joita pystyin sietämään säpsymättä aina, kun ne liikahtivat. Tuollainen iso irtoelukka oli kuitenkin ihan toista ryhtyessään lähestymään. Vieläpä oikeutetusti, saatoin lisätä, olinhan tavallaan tunkeillut. Minua alkoi epäilyttää, että näinköhän koskaan uskaltaisin astua Mustaojalle.

No, ehkä minun ei tarvitsisikaan. Paras vaihtoehto olisikin, että Jerry ja minä muuttaisimme johonkin söpöön pieneen kaksioon keskustassa. Siitä tulisi ihanaa.

Lähettäjäelwaen 
Päivämäärä:   24.2.11 18:22:17

nyt mulla jäi häiritteen ku en muista sen Mustaojien koiran nimeä! En sen entisen enkä nykysenkään :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   24.2.11 19:39:35

Armi on tää nykyinen, Maru se entinen.
---------------
11. Yllättäviä ominaisuuksia
Lähdimme maalle ihan niin kuin äiti oli toivonutkin, perjantaina pahimpaan ruuhka-aikaan. Tenar saisi seistä kaksi viikkoa laitumella ja lomailla. Minttu oli luvannut käydä katsomassa sitä välillä, harjailla ja hoitaa. Ratsastaa hän ei ollut luvannut, emmekä me olleet sen paremmin pyytäneet kuin kieltäneetkään. Tai oli äiti sanonut, että oli varmaan ihan reilua antaa sen lomailla, kun mekin lomailimme. Saarankin hevoset lomailisivat juhannuksen jälkeen kokonaisen viikon, mutta kyllä hänkin tietysti kävi tallilla siitä huolimatta ja ilmoittaisi tietysti, jos olisi jotain ilmoitettavaa.

- Haetaan Sirpa ja Janne ja Julia matkalla, äiti sanoi, kun olimme pakanneet auton ja olimme valmiita lähtemään.
- Miksi ihmeessä? kysyin kärkkäästi. Matkan laatu laskisi merkittävästi, jos auto olisi täynnä äidin siskoa ja serkkujani.
- Koska Pekka on töissä vielä huomenna ja ne joutuu muuten odottamaan sitä, ja koska meidän autoon mahtuu.

Tilanne ei sinänsä ollut outo. Luulen, että äiti olisi antanut viimeisen t-paitansa, jos joku sukulainen olisi ollut alaston. Tai sama päti kyllä toisinkin päin, se oli kai jonkinlainen sukuvika. Tosipaikassa pidettiin yhtä, vaikka normaalipäivinä naljailtiinkin. Myrryin yksinkertaisesti siitä syystä, että meille tulisi ahdasta ja epämukavaa.
- Janne vois ihan hyvin jäädä odottamaan faijaansa, esitin. Julia nyt vielä menetteli, tyttö oli kuudentoista ja oli jo edelliskesänä antanut loistavia välähdyksiä aikuistumisesta, mutta Janne oli noin kolmentoista ja raivostuttava ääliö.
- Kyllä se sopii mukaan, äiti sanoi sovittelevasti.

Joten pysähdyimme Lahdessa ja jouduin siirtymään takapenkille, jotta Sirpa pääsi äidin viereen. Olin vastaillut lyhytsanaisesti jo siihen asti, mutta nyt aloin hiljalleen kihistä, etenkin kun siitä oli niin lyhyt matka Heinolaan, ettei etupenkki tahtonut heti pysähtyä uudelleen ja jäin ilman torikahvejani. Keskityin takapenkin nurkassa läppäriini ja vaikenin kuoliaaksi Julian keskustelunavaukset, kunnes hän alkoi lukea. Janne murjotti vastakkaisessa nurkassa, onneksi, sillä se tarkoitti, että hänkin oli hiljaa.

Olin ottanut läppärin matkapuuhakseni, sillä olin ajatellut voivani surffailla Jerry-juttuja. Yhteys kuitenkin pätki niin, ettei sellaisesta ollut mitään toivoa ja pelasin vain tylsänä pasianssia loputkin sata kilometriä, kunnes jo melkein perillä Janne kurottautui Julian yli ja nappasi nettitikkuni koneen kyljestä. Se ei vaikuttanut pasianssiin mitenkään, mutta sai minut räjähtämään ja hyökkäsin niinikään Julian yli tavoittelemaan sitä. Julian kirja tipahti, samoin minun koneeni ja äiti koukkasi hetkeksi vastaantulevien kaistalle kai ihan pelkkää säikähdystään. Sekä hän että Sirpa kääntyivät läksyttämään ja hiljentämään meitä ja vähän aikaa pikkuautossa todellakin oli tunnelmaa.

Henkilökohtaisesti räjähdys puhdisti ilmaa kohdaltani ja kun ihan pian pääsimme perille, saatoin olla aikuinen ja ylevä ja katsella Jannen ohi kuin hän olisi ollut ilmaa. Mummo ja Sakari-eno vaimoineen, jotka olivat pikkuhiljaa ottamassa taloa haltuunsa, tulivat pihalle vastaan.
- Menikö matka hyvin? mummo kysyi yrittäen ylettää silittämään tai taputtamaan meistä jokaista yhtaikaa, Sakari ja Kirsti pysyttelivät vähän etäämmällä ja mieleeni juolahti, eikä ihan ensimmäistä kertaa, että mahtaisiko tällaisia sukulomia enää tulla, kun mummo kuolisi. Ehkä ne kaventuisivat tarkoittamaan pelkästään Sakarin lapsia.
- Samanlaista kuin lasten kanssa matkustaminen aina. Ihan sama missä iässä ne on, äiti puuskahti.
- Kuka käski haalia lapsia mukaan, mutisin. Julia kuuli ja katsahti minua loukkaantuneena, mutta minkäs sille voi. – Mä menen purkamaan tavarani, sanoin ääneen.

Lähettäjäelwaen 
Päivämäärä:   25.2.11 19:22:19

niijoo! vois alkaa lukuloman iloks lukeen noita vanhoja mustaojia =)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   25.2.11 21:28:04

Terveisiä Tallinnasta teitillen.
--------------
Äidillä oli sisaruksia ihan liiankin kanssa ja säälin mummoa, joka oli joutunut aikoinaan hoitamaan sellaisen lapsilauman, mutta minä en ollut vielä Jannea lukuunottamatta huomannut huonoa puolta isossa serkkulaumassa. Tai olivathan muutkin pienemmät serkut rasittavia, mutta se oli enemmänkin heidän vanhempiensa huoli kuin minun. He eivät kiinnostaneet minua, enkä minä mainittavasti heitä ja se sopi hyvin.

Pienimmät serkuista olivat Sakarin ja Kirstin, sitten oli Pirjo-tädin kymmenvuotiaat kaksoset, mutta loput olivatkin jo ihmisen ikäisiä tai sitten niin aikuisia, etteivät olleet ehtineet tänne enää viime aikoina. Sari-tädin tyttöjä minä odotin Seinäjoelta, Nelliä ja Aavaa. Nelli oli melkein tarkalleen minun ikäiseni ja Aava vain vuoden vanhempi ja me olimme pieninä kutsuneet itseämme kolmiapilaksi. Julia-parka oli aina halunnut olla apilan neljäs lehti, mutta minusta tuntui, että hänellä alkoi olla mahdollisuuksia vasta nyt.

Me ”isot tytöt” tapasimme nukkua erillisessä aitassa, joka korosti sitä seikkaa, että oltiin maalla. Se tuoksui ruoholle ja vanhalle puulle ja auringonpaisteelle ja siellä oli ihanasti omaa rauhaa. Avasin takaluukun ja kaivoin esiin kassini, joka yllättäen oli joutunut alimmaiseksi Lahden paikkeilla, mutta kun lähdin kohti aittaa, mummo pysäytti minut.
- Ei sinne, Henriikka, te saatte nukkua tänä vuonna yläkerrassa. Jussi ja Taina tulee ja ajateltiin laittaa ne aittaan, kun niillä on se uusi vauva.

Seisahduin uskomatta kuulemaani. Ei aittaa, joka oli ollut saavutettu etuni jo monta kesää? Jussi oli Sakarin poika ensimmäisestä avioliitosta ja jo niin aikuinen, etten ollut nähnyt häntä ainakaan kolmeen kesään. Mikä oikeus hänellä oli paukata tänne yhtäkkiä pilaamaani meidän muiden loma, kun ei seura tähänkään asti ollut kelvannut? Jos asiat alkoivat mennä tällaisiksi, olisin voinut kai yhtä hyvin jäädä kotiin.
- Ai, sanoin purevasti.
- Tulkaa nyt kaikki sisään. Ruoka on valmiina, Kirsti sanoi ja kääntyi mennäkseen itse edellä.

Minun ruokahaluni oli kadonnut pahan mielen myötä, mutta en halunnut pahoittaa mummon mieltä kieltäytymällä ruoasta. Istuin sitten pöydässä vaitonaisena ja pyörittelin perunanpalasia keittolautasellani kuunnellen tuoreimpia kuulumisia. Täällä maalla ei ollut kummempia sattunut ja keskustelu pyöri enimmäkseen Sirpan miehen uuden työn ja lasten koulun ympärillä. Äidin työ tai minun kouluni eivät kai olleet sen tylsempiä, mutta Janne oli nyt ihmelapsi. Se olikin hänen ärsyttävin piirteensä.
- Mä olen tänä keväänä tehnyt enimmäkseen ysiluokkalaisten matikantehtäviä, hän selosti omahyväisenä. Minä päätin syöttää hänelle matikankirjan puutteessa vaikka Maaseudun tulevaisuuden ristikkoja, jos tuo jatkuisi koko kaksiviikkoisen. Eivätköhän ne olisi tarpeeksi puisevia sulkemaan hänen suunsa.

Talon keskikerros oli Sakarin ja Kirstin perheen hallussa, mutta näin kesäisin sinne oli tavattu majoittaa serkusparven keskikokoisetkin, pääasiassa siskonpeteille. Oli kertakaikkinen loukkaus joutua sinne lattiatasomajoitukseen taas, joten varasin itselleni oikean sängyn päätyhuoneesta ennen kuin Julia ja Janne edes ehtivät ylös. Kunhan Nelli ja Aava saapuisivat, voisimme vaikka vuorotella tai pelata korttia siitä, kuka sängyn saisi, mutta siihen saakka se olisi minun. Äiti tapasi majoittua saunakamariin ja ikkunasta näin hänen purjehtivan sinne nyt Sirpan kanssa. Arvasin, että nyt, kun Pekka oli vielä jäänyt kaupunkiin, he kikattelisivat siellä ikääntyneiden tyttöjen juttuja aamuyöhön asti.
- Hei, Kirsti sano et mä tuun tänne kanssa, Julia sanoi arasti ovelta ja minä käännyin huokaisten syvään.
- Niin tietysti. Kuinkas muuten.
- Mennäänkö uimaan?

Ajatus oli houkutteleva ja olisi kruunannut perille pääsemisen. Pudistin kuitenkin päätäni, kun mikään ei tähänkään asti ollut mennyt mieleni mukaan.
- En mä vielä. Mä en tarkene jos en pääse sitten saunaan.
- Okei, illemmalla sitten, Julia suostui ja alkoi tyhjentää omaa kassiaan lipaston laatikoihin.

Päivämäärä:   26.2.11 10:55:59

teretulemast tallinnaan, autonne on jo täällä!

Lähettäjä: Maddyy 
Päivämäärä:   26.2.11 11:09:27

jaatkaaaa

Päivämäärä:   26.2.11 11:52:39

Kyl se jatkaakin. Mut oota ny et se ensin ees herää.

Päivämäärä:   26.2.11 15:00:30

Oho, mulla oli kaksi lukematonta pätkää o_O Huu!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   26.2.11 15:35:13

Julia osoitti kasvaneensa ihan mukiinmeneväksi tyypiksi vuoden mittaan. Meillä oli suorastaan hauskaa päivät, jotka sain odottaa Nellin ja Aavan laskeutumista. Valvoimme yömyöhään ja juttelimme pojista ja hevosista. Julia oli yllättävänkin kiinnostunut Tentusta ja meidän kisoistamme, mutta kyllä me enimmäkseen puhuimme pojista. Minä annoin vanhempana ja viisaampana hänelle neuvoja, vaikka välillä minusta tuntuikin, että Julian olisi pitänyt neuvoa minua. Hän oli seurustellut jo melkein vuoden yhden ja saman pojan kanssa, kun minulla ei ollut ikinä ollut niin pitkää suhdetta ja nytkin saatoin vain vihjailla kehräytyvästä romanssista paljastamatta kuitenkaan liikaa.

Niinikään osoittautui loistavaksi ratkaisuksi pistää Jussi perheineen aitan omaan rauhaan. Heidän pikkuvauvansa ei tehnyt mitään muuta kuin kiljui. Se ei kuulunut sisälle taloon asti, mutta häiritsi jopa pihalla oleskelua. Tietysti minulle olisi ollut ihan sama, vaikka penska olisi rääkynyt talossa, jos itse olisin saanut asua aitassa, mutta kyllä näin suurempi osa ihmisistä oli tyytyväisiä. Jopa puolet kakaran perheestä. Jussi ja Taina näkyivät vuorottelevan aitassa nukkumista, toinen vietti yönsä heidän kaksivuotiaansa kanssa tuvan sohvassa toisen kävellessä ympyrää aitassa korvatulpat korvissa. Sitä seuratessa oli helppo päättää jättää lasten hankkiminen ihan toisille tyypeille.

Seinäjokisten piti tulla keskiviikkona ja odotin sitä kuin kuuta nousevaa. En halunnut lähteä mukaan edes kauppareissulle iltapäivällä, kun oli meidän vuoromme, vaikka niin kutsutut kaupunkiretket muuten olivatkin virkistävä poikkeus juntteiluun. Tällä porukalla oli pakko käydä kaupassa joka hemmetin päivä. Oli uskomatonta, miten paljon ruokaa meihin upposi.
- En mäkään sitten, sanoi Julia, joka oli jo ehtinyt iloita kaupoille pääsemisestä, vaisusti.
- Mene sä vaan. Muori tarvii kuitenkin kantoapua, kehotin.
- Pääsiskin hetkeksi, huokaisi Taina, jolla oli rääkymaijavuoro Jussin vedellessä sikeitä aitassa. Taapero oli pantu samaan sumppuun Sakarin ja Kirstin taaperoiden kanssa ja äidin läsnäolevat siskot olivat lähteneet heidän kanssaan kylälle leikkipuistoon muistellen, miten ihanaa oli ollut, kun lapset olivat pieniä.
- Tule ihmeessä mukaan. Henriikka voi katsoa vauvaa sen aikaa, äiti lupasi hövelisti ja minä kauhistuin niin, etten saanut sanaa suustani pistääkseni vastaan.
- Voi, en mä tiedä… Taina epäröi.
- Höpsis. Sä ansaitset tosiaankin hiljasen hetken ja kyllä Henriikka sen kanssa pari tuntia pärjää. Onhan se jo aikuinen ihminen.
- Mä en ole ikinä edes pitäny vauvaa sylissä! pihahdin, vaikkei se ollutkaan totta. Oli noita pieniä serkkuja kierrätetty minulle siinä missä muillekin, kun ne olivat olleet uusia ja niitä oli pitänyt ihailla. – Enkä vaihtanu vaippaa!

- Mä syötän ja vaihdan sen kuiviin heti. Sitten se saattaa nukkua sen aikaa, kun me ollaan menossa, Taina sanoi innostuneena. Hänen ilmeensä oli sellainen, että olisi voinut luulla hänen pääsevän Pariisiin eikä maalaismarkettiin.
- Entä jos se huutaa itsensä kuoliaaksi! Jos se tukehtuu!
- Jos se on ihan mahdoton niin käy herättämässä Jussi.

Taina katosi nyytteineen ja minä mulkoilin äitiä raivosta kiehuen.
- Miten hélvetissä sä menit tommosta lupaamaan? En mä osaa hoitaa vauvoja ja mä tuun muutenkin hulluksi sen huutamisesta!
- Kyllä sä nyt sen verran osaat. Eihän sille tarvitse mitään tehdä, äiti sanoi rauhallisesti ja kuin ihmetellen, kun en ilahtunutkaan.
- Tarvitse? No saako tehdä? Mun on tehny mieli kuristaa se jo pari päivää!
- No hyst, älä puhu tommosia.
- Enkä takuulla oo ainoa täällä!

En tainnut saada ihan ilmaistua, miten kertakaikkiaan mahdoton tilanne minun mielestäni oli, sillä pian Taina toi minulle kantokopan, joka, yllättävää kyllä, oli sillä hetkellä äänetön.
- Kiitos ihan hirveesti, et tiedäkään miten paljon, hän sanoi vilpittömästi.
- Mä taidan aavistaa, sanoin voimattomasti ja siihen jäin.

Lähettäjä: Ramona 
Päivämäärä:   26.2.11 17:54:16

Talon keskikerros oli Sakarin ja Kirstin perheen hallussa, mutta näin kesäisin sinne oli tavattu majoittaa serkusparven keskikokoisetkin, pääasiassa siskonpe<b>D</b>eille. *

Lähettäjä: Ramona 
Päivämäärä:   26.2.11 17:54:41

Hahah, olisihan se pitäny vielä tarkistaa mitkä koodit täällä toimii. :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   27.2.11 18:38:51

No ihan niin :D
------------

Olin ajatellut mennä laiturille ottamaan aurinkoa ja haaveilemaan, kun kerran oli luvassa ihana hetki yksinäisyyttä ja seistyäni hetken siinä keskellä pihaa kantokassin kanssa, päätin tehdä niin joka tapauksessa. Vauva ei nukkunut, mutta se oli edelleen hiljaa ja tuijotti sinistä taivasta. Ehkä kaikki menisikin hyvin, eikä se inahtaisikaan ennen äitinsä paluuta? Voisin siltikin ottaa vähän sanikkaa, sillä ei kai ollut tarkoitus, että seisoisin tässä, kunnes he palaisivat.

Kaikki meni hyvin, kun laskeuduin pienen polun rantasaunalle, otin pyyhkeeni ja riisuuduin. Vauva oli vielä hiljaa, kun levitin pyyhkeen laiturin lämpimille laudoille, riisuuduin ja asetin sen kopan viereeni. Se aloitti vasta, kun olin päässyt selälleni, rentoutunut ja sulkenut silmäni. Ensin se piti pientä, tyytyväisehköä ääntä, jota kuuntelin ruoto jäykkänä, hengittämättä ja toivoen parasta, mutta sitten hélvetti aukesi.

Se huusi, huusi ja huusi. Haaveilemisen saattoi unohtaa saman tien, edes ajatuksiaan ei kuullut. Nousin istumaan ja yritin tehdä, mitä tehtävissä oli. Vauva ei ollut huomaavinaan silittelyä tai varovaista tönimistäni ja minä epäröin tarttua siihen. Nostin kokeeksi koko koppaa ja heilutin sitä vähän, jolloin se hiljeni hetkeksi, mutta jatkoi kahta kovemmin heti, kun laskin sen takaisin laiturille.
Lopulta ajattelin ottaa sen syliin, mutta yrittäessäni se alkoi huutaa kahta kovempaa ja sen naama muuttui punaiseksi kuin puolukka.

- Mitä sä teet sille?
Katsahdin ylös ja näin kaksoset, Mirvan ja Joonan. He seisoivat rinnakkain ja katselivat meitä kiinnostuneina. Janne oli tietysti kolmantena pyöränä takavasemmalla ja näytti ärsyttävän paremmintietävältä, kuten aina.
- Mitäs luulette? Mä nipistelen sitä tietysti, niin mä teen kaikille kakaroille, tiuskaisin.
- Sillä on varmaan koliikki, Janne esitti.
- Mitä sinäkin vauvoista tiedät?
- Et säkään näytä paljon tietävän, poika tuumasi. – Mennään hei nyt uimaan.
- Mennään! kaksoset hihkaisivat ja juoksivat pois laiturilta niin, että se keikkui kuin norsulauma olisi vilistänyt sitä pitkin. Vauva huusi entistä kovempaa.

Tilanne alkoi mennä mahdottomaksi. Imeväisen rääkynä vieressäni alkoi tuntua siedettävältä, kun Janne ja kaksoset alkoivat riekkua rantavedessä vesipyssyineen. He olivat vielä pahempia ja heidän olisi pitänyt ymmärtää paremmin. Minä tulin ajatelleeksi, että ehkä vauvalla oli kuuma ja virittelin paremmin harsokankaan, joka oli pyykkipojalla kiinni kopan kuomussa. Huuto vain yltyi. Joka paikassa, rannalla tosin oli hetken aikaa hiljaista ja näin kolmen kakaran supattavan päät yhdessä. Sitten he kääntyivät yhtenä rintamana minua kohden ja huusivat:
- Hennun pimppi haisee!

En tiedä, mikä kävi sydänjuuriin pahimmin: lauseen sisältö, se että he kutsuivat minua äidin lapsuudenaikoina käyttämällä hölmöllä lempinimellä vaiko se, etten mahtanut heille mitään. Voisin yrittää käydä heidän kimppuunsa kuin tiikeri ja he vain hajoaisivat kolmeen suuntaan ja pinkoisivat kaikki kovempaa kuin minä. Todennäköisesti joku kääntyisi vielä ilkkumaan, että tissini heiluivat. Bikinit eivät olleet mikään pikajuoksuasu muutenkaan.

Lähettäjä: lehmäihasuoraasano 
Päivämäärä:   28.2.11 10:44:48

Mii laaaikk änd laaav :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   28.2.11 18:21:36

Hienoa! :D
----------

Koska minulla ei ollut vaihtoehtoja, päätin häipyä paikalta. Nostin vauvan kassissaan soutuveneeseen, joka oli kiinnitetty laiturintolppaan ja menin itse perässä. Kakaralauma sai uutta ajateltavaa.
- Ei sitä saa ottaa ilman lupaa! kiljui Mirva, eivätkä he saaneetkaan, se oli ihan totta. Siitä asiasta oli juuri edellisiltana pidetty sellainen puhuttelu, etteivät he varmaan uskaltaisi edes mennä istumaan laituriin sidottuun veneeseen. Minusta olisi ollut palvelus ihmiskunnalle päästää heidät hukkumaan, mutta tällä kertaa tarvitsin alusta itse. Irrotin köyden ja aloin soutaa. Pistin vielä lauluksi, jotten kuulisi, mitä rannalta huudeltiin. Harmi kyllä en muistanut mitään murhanhimoista laulua, joten minun oli lempeämpää lyriikkaa.
- Taivas on sininen ja valkoinen! toistelin, sillä enemmät sanat olivat kadonneet päästäni.

Järvi ei ollut mitenkään iso, mutta sentään sen verran mittava, etten koskaan ollut yrittänyt uida sen halki. Lakkasin soutamasta, kun olin melko lailla keskellä ja irvistin penikoille. He eivät todennäköisesti erottaisi sitä, mutta minulle tuli hyvä mieli, kun tiesin irvistäneeni. Siellä keskellä tuulikin puhalsi hiukan viilentäen helteistä ilmaa ja ojentauduin veneen pohjalle lojumaan. Voisin minä täälläkin ottaa aurinkoa.

Meni vähän aikaa, ennen kuin tajusin, että jokin oli vialla. Perhanan vauva oli lakannut rääkymästä. Minun oli pakko uskaltautua nostamaan harsoa ja katsoa, että se oli hengissä ja sieltä se tuijotti minua takaisin vakavan näköisenä. Mikä sen oli hiljentänyt, sitä en osannut arvailla. Veneen keinuminen, lauluni tai viileä ilmanvire varmastikin, tai sitten se oli vaan kyllästynyt huutamaan.
- Loistojuttu, virnistin ja asetuin takaisin puoli-istuvaan asentoon.

Kadotin ajantajun ja kun havahduin katsomaan rantaan, se oli tyhjä. Vene oli hiljalleen keinunut lähemmäksi ja arvelin, että olisi turvallista palata maihin. Mahdollisimman äänettömästi otin airot, jottei vauva aloittaisi taas. Se olikin ihan hiljaa ja kun tarkistin, että se oli elossa, se tuhisi ja maiskutteli. Se oli oikeastaan ihan söpö, kun se oli hiljaa. En kuitenkaan ruvennut riskeeraamaan mitään. Jätin kantokassin vauvoineen veneeseen, jonka kiinnitin laituritolpan sijaan merimerkkiin, jolla ei ollut mitään tekemistä siinä uimarannassa. Se oli kotoisin jostain oikeasta merestä ja tarkoittikin jotakin, joskaan en muistanut mitä. En muistanut sitäkään, miten se oli päätynyt pieneen sisäveteen, mutta oli silläkin tarina. Sen päältä oli hyvä harjoitella uimahyppyjä ja ajattelin, että vene ei kolisisi siihen ja herättäisi ipanaa. Minä hyppäsin veneestä ja uin laiturille jatkamaan auringonpalvontaa.

Taisin torkahtaa, sillä en kuullut kauppareissulaisten tulemista, ennen kuin äiti ravisteli minua ja Tainan hätääntynyt ääni tunkeutui korviini.
- Mitä sä olet tehny Nyytille? hän huusi.
- Missä vauva on? tiukkasi äitikin. Jessus sentään. Minä he minua oikein pitivät, kun tuolla tavalla kävivät kimppuun?
- Mä en halunnu hoitaa sitä, sanoin umpimielisesti, sillä tilaisuus oli liian hyvä hukattavaksi ja minua suututti heidän suhtautumisensa.
- Missä se on? Taina kiljui ja siihen ääneen vauvakin heräsi ja parkaisi kokeilevasti. Osoitin kohti venettä, joka lillui viattomana pienessä aallokossa.
- Tuolla.
- Veneessä? Entä jos se olisi kaatunut? Pelastusliivit…

Taina tohotti vähän aikaa ja äiti säesti, mutta kun he kuulivat rääpäleen nukkuneen käytännöllisesti katsoen koko ajan, he hiljenivät. Kun uin hakemaan veneen ja hinasin sen laiturin laitaan, olin jo sankari ja sain ansioni mukaan, nimittäin ylitsevuotavasti kehuja ja ylistystä, pirtelöksi sulaneen jäätelöpurkillisen, karkkipussin ja pari seteliäkin Tainan olkalaukusta. Nautin tilanteesta kuin kissa silityksistä, sillä harvemmin tällaista osui kohdalle. Yleensä olin vain tiellä, saamaton tai osaamaton. Paitsi satulassa, siellä hakkasin takuulla koko suvun.

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   1.3.11 20:24:31

jatkuu! ja jerryä kehiiin jooko? (ja elän jotenki semmosessa hassussa toivossa et sitku Henriikka pääsee tutustumaan Alissaan ja muihin niin silloin viimeistään pitkään kaivattu Valto on kehissä;))

LähettäjäFigaron_haamu 
Päivämäärä:   1.3.11 20:57:59

Ainii Valto ♥

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   1.3.11 21:36:00

Ainii Valto...
(Alkaako mulla olla liikaa henkilöitä, en muista kaikkia :D)
--------------
12. Juhannustanssit
Nellin ja Aavan tuleminen sotki selvät kuviot vähäksi aikaa ja se ensimmäinen ilta oli outo ja kyräileväinen. Minä leijuin edelleen vuoden vauvanhoitaja –nimikkeen haltijana ja luulin ensin, että
Julia murjotti sen takia.
- Olisit itse jääny hoitamaan sitä kiljukaulaa, sanoin hänelle lopulta, kun Seinäjoen serkut lähtivät hakemaan jotain vielä autoon unohtunutta, mutta tyttö meni täysin ymmälleen.
- Mistä sä puhut?
- No Tainan ja Jussin hirviöstä.
- Ai niin se, Julia sanoi.
- Etkö sä sen takia olekaan kuin joku ois kussu sun muroihin?
- En mä ole!
- No siltä sä näytät.
- Just joo. Haluatko sä, että mä jätän teidät rauhaan niinku heti vai saanko mä nukkua vielä tän yön siinä, missä oon tähänkin asti ollu? hän kysyi vihaisesti.

Vasta silloin minulla välähti. Aikoinaan olisin voinut olla pakotettu lemppaamaan Julian pyhästä kolmiyhteydestämme vain, koska hän tarjosi niin hyvän tilaisuuden. En enää kuitenkaan ollut niin lapsellinen, sankaritarhan minä olin ja ihmiskunnan hyväntekijä.
- Mihin sä menisit? Jannen ja kaksosten huoneeseenko? kysyin purskahtaen nauruun. – Pysy kuule siinä ihan omalla patjallas.
- Mutta eikö muka ois jo mun vuoro nukkua sängyssä? Julia kysyi hetken kuluttua alkaen hymyillä.
- Ei ainakaan tänä yönä! Mä olen suvun pelastaja tänään!

Meillä oli melkein enemmän juhannus- kuin jouluperinteitä, sillä jouluna emme kokoontuneet tällä tavalla. Maaseutu keskellä pimeintä talvea ei ollut ollenkaan niin houkutteleva kuin kesälomalla. Lisäksi talo olisi ollut tuskallisen ahdas tälle joukolle, kun ei aittaa ja rantasaunaa olisi voinut käyttää nukkumapaikkoina eikä aikaa olisi tarennut viettää ulkona.

Niinpä juhannuksen ohjelma oli tarkasti tiedossa suunnittelemattakin. Siihen liittyi syömistä ja saunomista koko iltapäivän mitalta ja illalla juhannusjuhlat kylällä. Osa, kuten pienempien lasten äidit penikoineen ja mummo lähtisivät sieltä joko ennen tai jälkeen kokon sytytyksen, mutta me isommat jäisimme tansseihin. Olimme jääneet jo muutaman vuoden, ei sinne ikärajaa ollut, mutta nyt oli tietysti hauskempaa, kun saattoi halutessaan käydä ostamassa siideriäkin janoonsa.

Me tytöt otimme ensimmäisen saunavuoron jo puolen päivän aikoihin, sillä meillä oli eniten meikattavaa. Ei sen takia, että meillä olisi ollut eniten paranneltavaa, tietenkään, vaan harrastuneisuuden takia. Meillä oli ollut alkuviikkoakin hauskempi loppuviikko, kun olimme pulputtaneet koko vuoden tapahtumat läpi ja jatkaneet pojista puhumista, nyt vaan isommalla porukalla. Tosin Aava halusi puhua kauheasti myös kesätöistään. Hän oli jossain toimistossa, mikä kuulosti tylsältä, mutta siellä oli aika mielenkiintoisia tyyppejä töissä. Miehiä siis, joten oikeastaan nekin piti laskea poikajutuiksi. Minä olin edelleen yrittänyt pitää Jerryn etäisenä, aavemaisena vihjeenä, mutta olin jo kertonut Julialle liikaa ja Nelli innostui potentiaalisesta ratsastavasta poikaystävästäni niin, että he kolme yhdessä kirjaimellisesti puristivat minusta ulos enemmän kuin olin ajatellut kertoa.

Mutta hauskaahan Jerrystä puhuminen oli, joten en ollut pahoillani, vain vähän nolo. Olin edelleen pikkuisen sitä mieltä, että olin liian vanha moiseen päättömään ihastukseen. Onneksi siinä ei serkkujen mielestä ollut mitään noloa, ja olin hiljalleen alkamassa itsekin ajatella niin.

Tänään emme kuitenkaan miettineet Jerryä, Aavan työkavereita tai ketään muutakaan konkreettista tyyppiä. Tänään vain juhlittaisiin ja pidettäisiin hauskaa. Saunoimme, uimme ja saunoimme, kunnes Pirjo-täti tuli kysymään, että ajattelimmeko päästää muitakin peseytymään ennen iltaa. Silloin kiersimme pyyhkeet hiusten suojaksi ja marssimme jonossa sisään laittautumaan. Kirsti pisti päänsä keittiön ovesta kuullessaan meidät.
- No niin, neidit. Tulkaapa te vaihteeksi hommiin tänne.

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   1.3.11 22:34:56

miten joku voi unohtaa Valton!! :D

Päivämäärä:   2.3.11 00:13:48

Henriikka Mustaojalle tutustumaan Alissaan ja Alissan oikaystävään, Valtoon. Ja tietysti Jerryyn. Eikö vaan?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   2.3.11 19:12:38

Mut ei Valto oo Alissan poikaystävä :D
-----------------
Tietysti meissä oli kauheasti ruokittavaa. Olimme edellisiltana oikein laskemalla laskeneet, montako meitä oli ja vastaus oli niinkin hurja kuin kaksikymmentäkaksi. Siinä oli kyllä mukana Jussin ja Tainan Nyytikin, jolle nyt ei tarvinnut vielä pahemmin kokata. Mutta oli Kirsti saanut apua, kaikkien äidit olivat vuorollaan häärineet keittiössä.
- Isot ihmiset, kai te nyt osaatte jo jotain ruokanne eteen tehdä? Kirsti kysyi ilkeän epäileväisesti. Hän oli ruvennut kuulostamaan sellaiselta saatuaan nyt parina iltana käydä valittamassa, että pidimme koko kerrosta hereillä. Minä olin huomauttanut, että aitassa emme olisi häirinneet ketään, joten olin kai joukon pääpahikki.

- Mitä meidän pitää tehdä? kysyi Julia luovuttaen ensimmäisenä ja tuomitsi meidät reilun tunnin äherrykseen keittiössä. Luulen, että kenen tahansa meidän äiti olisi selvinnyt samasta hommasta yksinään samassa ajassa, mutta me olimme vähän tottumattomampia. Minä kuoleennuin perunoiden pesemiseen jo varttitunnissa ja rukoilin ketä tahansa vaihtamaan paikkaa kanssani mihin hintaan tahansa. En halunnut enää ikinä nähdä yhtään perunaa. Nelli heltyi ja antoi minun siirtyä repimään silpuksi noin miljoonaa ruukullista salaattia. Sekin oli inhottavaa – lehdet repiytyivät erikokoisiksi suikaleiksi, vaikka yritti mitä – joten päädyin leikkaamaan kurkkuja tasaisiksi kuutioiksi.

Kirsti oli häipynyt jonnekin ja palasi takaisin vain valittaakseen siitä, miten hitaita olimme, mutta hänen tulonsa antoi ainakin teoreettisen luvan kadota. Kuulin mennessäni, miten hän jupisi jotain kaupunkilaisneideistä. Haloo, luuliko täti, ettei kaupungissa laitettu ruokaa ja syöty? Ajatus oli niin absurdi, että se purkautui minusta nauruna, kun pääsin meidän huoneeseen ja tarttui se toisiinkin, joten leikimme vähän aikaa hysteeristä hihityskohtausta.

Minä en jaksanut mitenkään meikata niin perusteellisesti kuin toiset. Käytin enimmän osan aikaa hiusten laittamiseen ja muun laittautumisen kuittasin sutimalla ripsiväriä ja heittämällä huulikiillon laukkuuni. Olin saanut sen verran väriä, että minusta olisi ollut synti ja häpeä peittää rusketusta millään mönjällä. Vaatteita ei ollut järkeä vielä vaihtaa, sillä liikkeelle ei kuitenkaan lähdettäisi vielä muutamaan tuntiin. Niinpä käperryin sängynnurkkaan koneen kanssa sillä aikaa, kun muut vielä pulasivat puutereiden ja poskipunien kanssa. Halusin tarkistaa, löytäisinkö Jerrystä mitään uutta. Tein sen yleensä illalla, mutta tänä iltana en kuitenkaan ehtisi. Mitään kummempia ei kuitenkaan löytynyt. Nettimaailmakin oli tainnut vetäytyä juhannusvapaille.
- Mennään syömään, Aava sanoi hypähtäen pystyyn ja kohentaen löysiä, ryppyisiä sortsejaan, joissa hän oli asunut viimeiset pari päivää.

Kirsti oli edelleen tai taas keittiössä ja oli siellä keskustelun äänistä päätellen ainakin mummo hänen seuranaankin. Hiljensimme silti automaattisesti kaikki askeliamme oven kohdalla, sillä oli hyvin mahdollista, että ensimmäinen kierros oli syöty ja meidät komennettaisiin pesemään perunoita seuraavalle.

Ateria oli katettu terassille ja siellä oli ruokaa vielä ihan riittämiin. Keräsimme lautaset täyteen ja menimme pihalle neljän istuttavaan keinuun syömään. Keskikokoiset penskat, inhokkimme, touhusivat jotain aitan kulmalla, mutta he eivät kiinnittäneet huomiota meihin emmekä me heihin. Äiti ja Sari-täti tulivat saunalta pyyhkeineen punakoina ja nauravaisina.
- Mitäs tyttäret? äiti huudahti ja arvasin, että hän oli juonut muutaman saunakaljan. Itse asiassa hänellä oli oluttölkki kädessäänkin.
- Kuka meidät ajaa? kysyin paheksuvasti ja katsoin sitä.
- Voi, Antti ajaa, lupasi Sari tarkoittaen Nellin ja Aavan isää. Miestä itseään ei näkynyt missään, mutta hän viettikin enimmän osan aikaa kalassa toisten vävyjen kanssa. Epäilin heidän kaikkien ajokuntoa ihan sen perusteella, miten hyväntuulisina heillä oli tapana palata rantakaislikosta tai veneeltä.

Osoittautui, että olin ihan oikeassa epäilyksineni. Kun kaikki olivat syöneet ja vaihtaneet pyhäpukuihin ja tiskit oli hoidettu, tuli pula kuskeista. Taina oli tietenkin yksi Nyytin takia ja Kirsti toinen, mutta useampia ei sitten tahtonut löytyä. Kyllä Antti-setä samoin kuin Pirjon mies Gunnar olivat olleet vielä vesilinjalla, mutta he näyttivät oudon vastahakoisilta, niin kuin Jussi ja Sakarikin.
- Mä voin ajaa sinne, mutta mä en lupaa ajaa takaisin, Aava sanoi lopulta.
- Mikset? Janne kysyi.
- Koska mä en tiedä, koska mä tulen takaisin ja mistä, jospa mä löydänkin juhannusheilan, Aava valisti häntä.
- Ai te lähette miehiä metsästämään, Janne sanoi paheksuvasti ja silmäili meitä neljää vuoronperään. – No ehkä te jollekin peräkammarin Pertille voitte kelvata.
- Ja sulle ei ole sijaa siinä autossa, missä mä menen, Aava totesi.
- Mä voin ajaa toista autoa, mutta kyllä sekin sit jää sinne, Nelli lupasi, vaikka hän vasta opetteli. Siinä kohden miehet pääsivät yhteisymmärrykseen ja kuskeja alkoi löytyä.

Lähettäjä: berry&me 
Päivämäärä:   2.3.11 19:12:53

Hei, ihanaa. Odotin et tää on semmosta "Henriikka ei huomaa Jerryä vaikka onki salaa kiinnostunu siitä sit Jerry palavasti rakastuu siihen ja they lived happily for ever after". Yllätyin positiivisesti kun Henriikka on tommonen kiero pikkutyttö ihastuksineen!

Tykkään.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   2.3.11 22:31:01

Kiitos b&m :)
Uusi topicci on täällä.

Lähettäjä: k800 
Päivämäärä:   2.3.11 23:23:04

täys:D

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.