Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Äidin tyttö 3

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   2.3.11 22:29:27

Edellinen.

Re: Äidin tyttö 3

Lähettäjä: berry&me 
Päivämäärä:   3.3.11 16:45:20

Topic on uusi mutta missä uusi jatko? :(

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   3.3.11 16:56:29

Tässähän se tulee.
----------

Me tytöt menimme Antin autoon ja Aava kinasteli hetken aikaa isänsä kanssa, mutta siirtyi sitten kuskin paikalle. Hän oli ajanut ajokortin jo edellisvuonna mutta minun on pakko myöntää, etten tuntenut oloani ihan turvalliseksi takapenkillä. Ihan hyvin Aava kuitenkin ajoi, kunhan ensin välttyi törmäämästä Tainaan kotipihalla. Siitä sai kai kiittää Anttia ja sitä, että autossa oli opetuspolkimet Nellin takia.

Juhannusjuhlat olivat jonkinlaiset markkinat koulun pihalla ja leikkikentällä. Jälkimmäinen oli aidattu, mutta koulun piha rajoittui järveen, mistä olin ikiajat ollut kateellinen. Olisin antanut mitä tahansa, jos olisin itse saanut käydä koulua, joka oli järven rannalla. Tosin se varmaan mahdollisti kymmenittäin ihan uusia koulukiusaamisen muotoja. Kokko oli kasattu vanhaan paikkaansa rantakiville ja se mielenkiintoisempi, aikuisten osuus, olisi läheisen ravintolan parkkipaikalla. Tai tietysti myös itse ravintolassa, jolla oli varmasti vuoden tuottoisin päivä. Sen pieneltä terassilta oli varmaan taas viety kaikki pöydät ja istuimet pois, jotta sinne mahtuisi enemmän ihmisiä eikä sinne jäätäisi istuskelemaan koko illaksi, ja parkkipaikan laitamille oli koottu esiintymislava orkesteria varten. Helsingissä en ikimaailmassa olisi näyttäytynyt sellaisessa tilaisuudessa, mutta täällä se paitsi kuului asiaan oli myös hauskaa.

Siitä markkinahumusta en jaksanut enää niin innostua, mutta tunnollisesti me kiersimme joka kojun, hypistelimme käsitöitä ja ostimme arpoja. Nelli voitti arvallaan virkatun pitsisen pöytäliinan, jota hän ensin katseli ymmällään ja inhoten.
- Mitä mä tällä teen? Tää ei ees mahdu mun laukkuun. Onko sulla Aava ne auton avaimet?
- Älä höpötä, sä saat siitä makeen huivin, Aava sanoi ja sitoi kapistuksen Nellin kaulaan. Se näytti oikeasti aika söpöltä, vaikka pistikin miettimään, oliko tytöllä fritsuja peiteltävänään.

Suku oli hajonnut joka suuntaan. Mummo istui kahvikojun vieressä ja hänellä oli Taina ja vauva seuranaan, mutta muita ei siinä näkynyt. Nyyti parkui, kuinkas muutenkaan, en minä ollut saanut sitä hiljennettyä lopullisesti. Jussi ja Taina kyllä veneilivät paljon nykyään. Aina, kun saivat jallitettua veneen kalastajasediltä. Sakari oli viisi- ja seitsemänvuotiaidensa kanssa heittämässä saapasta, mutta en nähnyt äitiä missään. Se huolestutti minua vähän, mutta enhän voinut hukata juhannusaattoa moiseen turhuuteen. Todennäköisesti hän oli mennyt jo ravintolaan odottamaan, että orkesteri järjestäytyisi ja tanssi alkaisi. Vaikka sehän minua oikeastaan huolestuttikin.

- Tää on nyt nähty, sanoi Nelli päättäväisesti. – Mennäänkö kokolle vai kaljalle?
- Kokolle, sanoi Julia arasti. Hän oli jo erinäisiä kertoja ilmaissut epäilyksensä siitä, että hänet ja meidät kaikki käskettäisiin pois ravintolan läheisyydestä, kun ei hänellä ollut ikää eikä papereita. Hänen onnekseen se setä, joka oli tähän asti kovaäänisten kautta usuttanut ihmisiä milloin millekin kojulle, ilmoitti, että nyt oli aika sytyttää kokko. Valuimme rannalle kymmenien muiden ihmisten kanssa ja samalla alkoi kuulua musiikkia. Tanssiminenkin alkoi.

Kokon sytyttämisessä ei ollut paljon näkemistä. Aurinko paistoi vielä niin kirkkaasti, ettei liekkejä alkuun edes havainnut, ellei hyvin tarkasti katsonut, ja kun ne syttyivät kunnolla, ne näyttivät edelleen vaimeilta. Muitakaan ne eivät kauan jaksaneet kiinnostaa ja lopulta Julia oli se, joka tahtoi lähteä.
- Mähän voin aina ostaa limsaa, hän sanoi.

Edelliskesänä juhlissa oli ollut muutamia suunnilleen meidän ikäisiämme poikia, mikä oli varmasti vaikuttanut innostukseemme osallistua tänä kesänä. Nyt ei kuitenkaan enää ollut viime kesä. Julialla oli poikaystävänsä ja minulla Jerry, joten me kaksi kävelimme Seinäjoen serkkujen perässä siveinä ja välinpitämättöminä kuin tuoreet nuoret vaimot ainakin. Ehkä Jerrystä johtuen en kyllä ollut koko iltana nähnytkään ketään edes laimeasti kiinnostavaa. Pysähdyimme vähäksi aikaa katsomaan tanssimista sivusta, mutta se oli lähinnä tuskallista ja herätti syviä myötähäpeän tunteita. Orkesteri soitti niin kovaa, että laulajan ääni hukkui välillä kokonaan ja tanssimaan oli uskaltautunut vasta kymmenkunta vanhaa, keski-ikäistä paria. Naisilla oli permanenttikiharoita ja silmälaseja ja miehet olivat kaljuuntuvia ja mahakkaita tai muuten vastenmielisiä. Innokkaasti odottamastani illasta rupsahti ilo ja jännitys pois, kun aloin bongailla asfaltilta tuttuja. Julian äiti tanssi Gunnarin kanssa eivätkä he juurikaan eronneet muista noloista pareista ulkonäkönsä puolesta. Oli siellä Sarikin miehineen. Ja sitten näin äidin, hän seisoi ravintolan terassilla iso muovituoppi kädessään ja nauroi niin, että se kaikui orkesterinkin yli. Mies, jonka jutuille hän nauroi, oli mustatukkainen ja juonteikas naamaltaan ja ainakin viisikymmenvuotias.

Lähettäjä: L-R 
Päivämäärä:   3.3.11 23:22:10

Mutta Valtosta voisi tehdä Alissan tyttöystävän jossain vaiheessa. Niille oli selkeästi jotain kipinää silloin kun Alissan auto hajosi Ypäjänmatkalla.

Lähettäjä: des 
Päivämäärä:   4.3.11 08:54:32

Mitä jos tekiskin Valtosta Henriikan poikaystävän?

LähettäjäMuisto97 
Päivämäärä:   4.3.11 09:00:18

Lähettäjä: L-R
Päivämäärä: 3.3.11 23:22:10

Mutta Valtosta voisi tehdä Alissan tyttöystävän jossain vaiheessa. Niille oli selkeästi jotain kipinää silloin kun Alissan auto hajosi Ypäjänmatkalla.

;) Ai Valtosta tehdään ensin tyttö ;P

Mutta asiaan, en ole vielä päässyt oikein sinuiksi ton Henriikan kanssa :( Ja jotenkin nyt on pari viime pätkää ollut niin mitään sanomattomia :/

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   4.3.11 20:25:00

Muisto, mä en ollenkaan pidä pahana, jos ei samaistu Henriikkaan - mä oon yrittäny tehdä siitä vähän ristiriitaisemman hahmon kuin mun aiemmat.
Josko viikonlopun kunniaksi pidempi pätkä.
-----------

Se näky jotenkin jäädytti minut. Jäädytti ja puudutti. Siltikään en voinut lakata vilkuilemasta äidin touhuja ja häpesin suunnattomasti, kun hän lähti tanssimaan mustatukkaisen kanssa. Hän näytti ihan yhtä vanhalta, lihavalta ja typerältä kuin kaikki muutkin ja pahinta oli, että he eivät tanssineet kuten kaikki muut, tanssiotteella, vaan erillään kuin olisivat olleet teinejä diskossa. Minua alkoi kuvottaa.

Muilla ei näyttänyt olevan aikaa hävetä äitejään tai tätejään tai isiään, joten piilotin pahan oloni ja yritin olla pilaamatta tunnelmaa serkuiltani. He kyllästyivät katsomaan tanssivia vanhuksia ja tahtoivat ravintolaan, joten seurasin mukana. Juliaa ei käännytetty sieltä ulos ja ostimme siiderin mieheen, mikä onnistui mainiosti. Tosin minun ei tehnyt mieli juoda sitä. Minusta äiti oli käytöksestään päätellen jo kuluttanut perheen kiintiön tänään.

Ilta oli pitkä kuin vuosi vankilassa. Oluthanojen lähettyviltä löytyi muutama nuorempikin miestyyppi, joiden kanssa Nelli ja Aava kävivät tanssimassa, kun orkesteri välillä vaihtoi tangot ja humpat modernimpaan tanssimusiikkiin. Minä pidin seuraa Julialle. Hän ei halunnut tanssia vieraiden tyyppien kanssa, sillä hän sanoi, että Topi pahastuisi ja ettei hän kuitenkaan osaisi valehdella, ettei mitään ollut tapahtunut, jos olikin.
- Ei tanssimisessa ole mitään pahaa, sitä paitsi eihän nää ees soita hitaita, Aava ihmetteli.
- Mutta musta tuntuu, että jos mä tanssisin jonkun kanssa, mulle tulisi syyllinen olo ja Topi huomaisi sen ja alkaisi kuvitella ties mitä, Julia selitti.
- Ei sun tarvii tanssia. En mäkään aio, sanoin hänelle ja niin me kaksi pysyttelimme katselemassa ja lähetimme kaikki hakemaan pyrkivät niljaiset vanhat ukot pois viittaamalla poikaystäviimme.

- Sä taidat tosiaan olla rakastunu siihen Jerryyn, Julia sanoi lopulta, kun luonamme oli käynyt vaihteeksi pokkaamassa nuorenpuoleinen tyyppi, joka ei edes ollut kauhean pahan näköinen. Minä en voinut muuta kuin nyökätä, sillä minussa ei ollut tarpeeksi naista selittämään, etten suurin surminkaan tahtonut törmätä äitiin ja siihen ällöttävään ukkoon, jonka seuraan hän oli liimautunut. Hän olisi kyllä ilahtunut näkemisestäni hyvin kovaäänisesti, sitä en epäillyt. Ehkä minut olisi esitelty sille mustatukkaiselle, ehkä äiti olisi suorastaan ehdottanut parinvaihtoa, jotta saisimme tutustua toistemme tanssikavaljeereihin. Mikään ei tuntunut mahdottomalta, kun hän oli tuollaisessa hyperhiprakassa. Tämä oli ehdottomasti kamalin juhannukseni tähän mennessä. Tähän asti hän oli sentään enimmäkseen pitänyt minun tekemisiäni silmällä, nyt tunsinitseni ihan hylätyksi.

Orkesteri poistui kello yhdentoista aikoihin, mikä minusta oli turhan myöhään, mutta tanssivan yleisön protesteista päätellen ihan kesken kaiken. Oltiin kuitenkin luojan kiitos maalla, missä herättiin aikaisin aamulla tekemään mitä nyt sitten tehtiinkään. Mummolassa ei tehty mitään erityisempää kuin aamupuuroa, sillä siellä ei enää ollut eläimiä ja pellotkin oli suurimmaksi osaksi vuokrattu pois. Sakari kävi kyllä naapureiden pelloilla auttamassa, sillä hänellä oli edelleen pelit ja vehkeet, mutta ei hänkään sitä juhannuspäivänä tekisi.

- Juhlat on ohi, mä haluan kotiin, ilmoitin ja hieroin paljaita käsivarsiani. Alkoi olla viileätä. Toivomustani ei ollut helppo toteuttaa. Ketään sedistä tai tädeistä ei yhtäkkiä näkynyt missään. Äidin olin nähnyt valuvan sisään ravintolaan, joka ei vielä sulkenut oviaan, mutta hänestä nyt ei olisi ollut kuskiksi kuitenkaan.
- Mennään katsomaan jos isä ois menny autolle, Nelli sanoi väsyneesti. Hän näytti juhlineen jo ihan riittämiin myös.

Mutta auton luona ei ollut ketään. Se seisoi yksinään siinä, mihin Aava oli sen tullessamme jättänyt, eikä sen ympärillä enää näkynyt muitakaan oman porukan autoja. Tietystikin mummo ja lapset oli jo viety nukkumaan.
- Aava, aja meidät kotiin, rukoilin. – Onko sulla avaimet? Sano, että sulla on avaimet!
- On mulla omat avaimeni, Aava sanoi empien ja Julia keskeytti hänet.
- Älä nyt oo hölmö, Henriikka, se on juonu ainakin viis kaljaa! Soittakaa joku Antti-sedälle.

Nelli yritti, mutta hänen isänsä ei vastannut. Minua alkoi palella jo oikein tosissaan ja harkitsin hysteeristä kohtausta todeten sen tehottomaksi. Serkut varmaankin pitivät minusta, mutta eivät niin paljon, että heltyisivät tekemään niin kuin halusin, jos heittäytyisin kakaraksi.
- Nelli ajaa, ehdotin, mutta tämä puisti päätään.
- Mulla on huono olo – mäkin olen juonut ainakin viisi. Ja mun pitää mennä pissalle. Nyt.
Hän hoippui auton toiselle puolelle ja haarukoin mielessäni uusia vaihtoehtoja. Matkaa oli kymmenkunta kilometriä, mikä ei ollut autolla paljon mitään, mutta mahdoton käveltäväksi. Meillä oli kaikilla jos jonkinlaiset sandaletit ja omani hankasivat jo, vaikken ollut edes tanssinut. Taksi ei ollut vaihtoehto. Kylällä oli yksi taksikuski ja olin nähnyt hänet juuri ravintolan ovella. Minulla ei ollut mitään hajua, mistä asti taksi tulisi, jos sellaisen tilaisi tänne – tai mistä numerosta se tilattaisiin.

- Mä ajan, sanoin, sillä se tuntui olevan viimeinen vaihtoehto. Ainakin olin selvempi kuin muut, kun ei juoma ollut oikein maistunut.
- Ethän sä osaa, Julia huomautti.
- Miten niin? Mulla ei ole korttia, mutta tarkottaako se, etten mä osaa? kysyin. Tietystikään en osannut, en ollut ikinä kokeillut, mutta ei kai se niin kauhean vaikeata voinut olla. Olin kahdeksantoista vuotta istunut äidin kyydissä ja katsellut, miten hän ajoi. Tiesin, mistä pantiin vilkku päälle ja mihin kohden vaihdekeppiä siirrettiin milloinkin. – Aava voi istua mun vieressä ja neuvoa, lisäsin.

Kinastelimme vähän aikaa, mutta huomattavan pian ajatus oli kaikkien mielestä hyvä. Aava antoi minulle avainnippunsa ja liu’uin kuskinpaikalle ratin taakse vain huomatakseni, että käteni olivat alkaneet hikoilla.
- Neuvo mua, miten tää käynnistetään, sanoin Aavalle, joka istui viereiselle penkille, eikä pyyntöni herättänyt mitään epäilyksiä kenessäkään.
- Paina kytkin alas, vaihde vapaalle ja käännä avaimesta.
- Etkä sitten huuda mulle, lisäsin vanhojen peikkojen käydessä äkkiä kimppuuni.
- En tietystikään! Miksi mä huutasin sulle?
- Okei. Mikä on kytkin? Mä en muista.

Aava kertasi polkimien paikat ja minä liikautin vaihdekeppiä ja starttasin.
- Meidän nokka on väärään suuntaan. Mahtuuko tää kääntymään ympäri tässä tiellä? kysyin.
- Aja koulun pihalle ja käännä siellä, Julia ehdotti ja se oli oikein hyvä ehdotus. Sain auton liikkeelle ongelmitta ja kävin ajamassa kierroksen siellä, missä vasta äsken oli myyty makkaraa ja vohveleita. Sitten palasin tielle ja käänsin kohti mummolaa. Vasemmalle, sivumennen sanoen.
- Laita valot päälle, huomautti Nelli takapenkiltä. – Voi että, toivottavasti ei tuu poliiseja vastaan!
- Mitä ne täällä korvessa tekis kun ei täältä saa ees taksia, tuhahdin Aavan kurottuessa laittamaan valot.

Minä ajoin kuin ajoinkin koko matkan mummolaan. Tosin en hirvinnyt ajaa kovin kovaa enkä Aavan ehdotteluista huolimatta suostunut vaihtamaan kolmosvaihteelle, mutta taittui matka kakkosellakin paremmin kuin kävellen. Muutamia autoja meni ohitse tyytäten ja muristen ja säikäyttäen minut joka kerran, mutta poliiseja ei tosiaan näkynyt. Mummolan pihassa annoin auton rullata kohden sireenipensasta, jonka juurella se oli päivälläkin ollut ja säikähdin, että törmäisin siihen. Jarru oli yhtäkkiä hukassa. Auto hypähti ja sammui siihen, nokka pensaan sisällä. Minusta se oli oikein loistavasti parkkeerattu olosuhteet huomioon ottaen.
- Mä tein sen! ulvaisin ja valuin alemmas penkilläni, nostaen kädet kattoon.
- Niin teit, riemuitsivat serkut kanssani ja iloitsimme ja nauroimme autossa hyvän aikaa. Loppuviimeksi tämä ei ehkä ollutkaan ihan pelkästään páska juhannus.

- Tehdään vähän juhannustaikoja, keksi Julia ja sekin kuulosti hyvältä idealta paitsi että kukaan meistä ei muistanut muuta kuin sen iänikuisen kukkakimpun keräämisen, jonka olimme tehneet joka juhannus. Menimme tavalliseen tapaan verottamaan Kirstin kukkapenkkiä ja hiivimme sitten sisään, sillä kimpun keräämisen jälkeen ei saanut puhua, tai näkisi unessa jonkun ällöttävän tyypin. Minä laitoin rehut tyynyn alle melko luottavaisin mielin, sillä kenestäpä muusta minä voisin uneksia kuin Jerrystä?

Päivämäärä:   4.3.11 21:18:00

Ihanaa ihanaa! Henriikka on niin ärsyttävän itsevarma tosta Jerrystä ja oih. Toivottavasti et Sennu pilaa mun (ja ehkä muidenkaan nautintoa) sillä että Jerry rakastuu ihan palavasti Henriikkaan heti kun ne tutustuu paremmin!

Päivämäärä:   4.3.11 23:14:52

"Lähettäjä: Muisto97
Päivämäärä: 4.3.11 09:00:18

Lähettäjä: L-R
Päivämäärä: 3.3.11 23:22:10

Mutta Valtosta voisi tehdä Alissan tyttöystävän jossain vaiheessa."

ANTEEKSI!! Jokin oikosulku ilmiselvästi, POIKAystäväähän minä tietysti tarkoitin!

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   5.3.11 21:18:38

jatkuu!

Lähettäjä: Toi 
Päivämäärä:   5.3.11 21:29:25

Musta tuntuu, että tosta ajelusta voi tulla sanomista... Meilläpäin ainakin tulisi. :D Siinä ei enää paljoa suvun sankarin maineessa paistateltaisi, olkoon vaikka miten olisikin saanut huutavan mukulan hiljaiseksi aikaisemmin.

Saiskos lisää? :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   5.3.11 21:36:24

13. Ainutkertainen tilaisuus
Saatoin nähdä unta Jerrystä, kuten useimpina öinä, mutta aamulla muistin uneksineeni vain siitä mustatukkaisesta äijästä, jonka kanssa äiti oli tanssinut ja nousin istumaan sängyssä aika myrtyneenä. Toiset nukkuivat vielä ja itsekin harkitsin kääntää vain kylkeä ja yrittää uudelleen. Ehkä ehtisin nähdä vielä paremman unen, enhän ollut vielä puhunut mitään, joten taika oli vielä voimassa. Minua ei kuitenkaan nukuttanut enää vaan sen sijaan janotti ja nälätti. Lähdin hissuttelemaan alakertaan pysähtyen vain matkalla vessassa, onneksi, sillä en illalla ollut jaksanut miettiä meikkejä ja näytin pesukarhulta.

Keittiö oli armollisesti tyhjä, mikä ei ollut ihme, sillä kello oli yli yhdeksän ja pikkupenskat tapasivat olla nälkäisiä jo ennen kahdeksaa. Hellalla seisoi tavanomainen puurokattila, mutta annoin sen olla, tein itselleni kinkkuvoileivän ja söin sen maitolasillisen kanssa. Sen jälkeen olin valmis palaamaan vaikka uusille unille. Minulla oli sellainen tunne, ettei ollut hyväksi näyttäytyä, ennen kuin me neljä olisimme sopineet jonkinlaisen tarinan siitä, miten olimme päässeet kotiin.

Serkut olivat edelleen umpiunessa, joten otin läppärini ja aloin tarkistaa Jerry-uutisia. En uskonut löytäväni mitään tällaisena päivänä, mutta löysinpä sittenkin. Jerryn fanipalstaksi ristimässäni keskustelussa oli uusi kirjoitus, jonka joku oli noussut laittamaan jo aikaisin aamulla. Tunnistin nimimerkin, se oli nuorelta kuulostava tyttölapsi, joka asui Jerryn lähellä. Hän juorusi nähneensä Jerryn illalla paikallisissa juhannusjuhlissa jonkun tytön kanssa. ”Se vaikutti vakavalta niin että lakatkaa haaveilemasta”, se penska kirjoitti.

Kilin kellit! ajattelin tuohtuneena. Mitä joku tuusulalainen pikkupissis muka Jerryn elämästä tiesi? Kunhan kirjoitteli lämpimikseen. Minulle tuli kuitenkin hyvin ilkeä olo. En ollut oikeastaan koskaan ajatellut, että mitä jos Jerry seurustelikin. Olin pitänyt selvänä, että nämä palstat kyllä tietäisivät, jos niin olisi, mutta tämä oli ensimmäinen viittaus muihin kuin entisiin tyttöystäviin. Mitä jos olin pilannut mahdollisuuteni lähtemällä tänne landelle? Minun olisi ehkä pitänyt jäädä kaupunkiin ja mennä viettämään juhannusta Tuusulaan. Ehkä tuo pikkulikka olisikin sitten kirjoittanut minusta?

Minua ei huvittanut enää mikään, joten käperryin takaisin peiton alle ja vuodatin pari kyyneltä.

Uusi heräämiseni oli vähän parempi. Tällä kertaa en ollut uneksinut kenestäkään muusta kuin Jerrystä, se oli varma, ja siinä unessa minä olin viettänyt juhannuksen hänen kanssaan. Se oli hyvä uni ja kuin balsamia haavoille.
- Lopultakin, Aava henkäisi ja tajusin hänen ravistelleen minut hereille.
- Lopultakin mitä? sopersin unisena ja näin muidenkin jo istuvan siskonpetillään.
- Isä on yrittäny soittaa mulle yöllä kymmenen kertaa, mutta mulla oli puhelin piippauksella. Yhden-kahden välillä. Se on jättäny viestejä ja kuulostaa pahalta.
- Ahaa, sanoin ymmärtäen, että nyt oli operaatio tarinan aika. – No, me vaan ajettiin kotiin, koska se ei vastannu puhelimeen, vai mitä?
- Mutta kuka meistä ajoi?
- Sinä, sanoin ihmetellen, miten hidasälyinen hän saattoi olla.
- Mä olin juonu!
- Mutta tietääkö Antti sen? Sä olet ainoa, jolla on kortti, tietysti sä ajoit. Tai sitten me ollaan tietysti voitu löytää joku ihana paikallinen poika, joka toi meidät ja piti meille seuraa koko yön ja hiipi aamuvarhaisella kotiinsa, sepustin. Oikeastaan se tarina viehätti minua enemmän kuin tuo melkein totuudenmukainen.
- Ei se ehkä tiedä, Aava empi.
- No jos se näki sun jossain kohden juovan jotain niin otit korkeintaan yhden ja annoit siitäkin puolet mulle. Parempi kortillinen selvä kuski kuin kortiton ja humalainen, eikö vaan?

Aloin itsekin innostua jutuistani. Minulla oli pitkä kokemus äidin harhaanjohtamisesta, vaikka yleensä välttelin suoranaista valehtelemista, ellei ollut ihan pakko. Nyt kyllä oli, mutta valhe sinänsä oli aika merkityksetön ja jos aikuiset kovistelisivat meitä auton luvattomasta ottamisesta, voisimme heittää marttyyrikortin peliin. Mehän olimme vain viattomia nuoria tyttöjä, jotka tahtoivat nukkumaan eikä meillä ollut muuta mahdollisuutta kuin ottaa auto. Eihän Julia kuitenkaan olisi päässyt ravintolaan, siinä autiolla parkkipaikallako meidän olisi pitänyt yömme viettää?
- Sä olet aika satutäti, Nelli sanoi ihailevasti ja sitten nousimme ja pukeuduimme.

Lähettäjäbimbo-blondi 
Päivämäärä:   6.3.11 01:11:42

"sä oot aika satutäti" tuli mieleen joku kehno iskurepliikki :DD aivan mainiota !

Päivämäärä:   6.3.11 01:38:31

Hmm.. Alkaaks täs loksahdella palaset yhteen vai onks se kaikki mun mielikuvituksen tuotetta :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   6.3.11 17:49:30

Riippuu varmaan palasista :D
----------

Kaikki meni jokseenkin kuten suunnitelmassa. Antti-setä alkoi räyhätä heti meidät nähdessään ja sikäli kun osasin vieraasta miehestä sanoa, hän näytti krapulaiselta.
- Olisitko sä edes voinu ajaa? kysyin Aavan annettua meriselityksemme, joka näytti uppoavan paremmin kuin hyvin.
- Tietysti! Enhän mä siellä… Antti aloitti ja sulki suunsa. Hän oli kuitenkin jo sanonut tarpeeksi ja pudistelin paheksuvasti päätäni.
- Että sitä sitten alettiin ryypätä aamuyöllä. Ei ihme, että silmät verestää.

Niin ne verestivät muillakin. Äiti ei tullut ulos saunakamarista ennen kuin hyvin myöhään iltapäivällä, jolloin jo tunsin suoranaista vihaa häntä kohtaan. Koko päivän olin pelännyt, ettei hän ollut tullut ollenkaan vaan lähtenyt sen ällötyksen kanssa uskaltamatta käydä katsomassa. Kun hän tuli esiin, minä sekä helpotuin että suutuin pahemmin. Miten hän saattoi nolata minut ja pilata perheemme maineen hankkimalla kaikista pahimman krapulan? Minä katselin hänen ohitseen, ylitseen ja ympäri niin selkeästi kuin vain osasin, enkä ollut kuulevinani, kun hän sanoi jotain. Mutta pääasiassa pysyttelin ihan muissa maisemissa, ja kun hän otti ruokajuomaksi tölkillisen olutta, kiipesin meidän tyttöjen huoneeseen, ettei minun tarvitsisi kohdata kaikkien sääliviä katseita.

Huoneessa odotti läppärini, tuo helvetinkone, jolla oli valta heivauttaa minut masennuksen alhoon yhtä lailla kuin kohottaa pilviin. Katselin sitä pitkän aikaa arvioivasti, miettien katsoako, oliko Jerryn muka-tyttöystävästä jotain uutta. Ajatus ei ollut sen helpompi kuin aamullakaan, mutta nyt, kun olin kunnolla hereillä, saatoin helpommin tuomita sen pahantahtoiseksi nettijuoruiluksi. Oli miten oli, tietäminen oli parempaa kuin luuleminen, joten toistin aamullisen surffauskierrokseni ja löysin pari kommenttia, joissa ei ollenkaan uskottu Jerryn tyttöystävään. Toisessa väitettiin melko ilkeästi, että juttu poikaystävästä olisi ollut uskottavampi, mutta sellaiseen en ollut ikinä uskonut. Olisinhan sellaisen aistinut Jerryn tavatessani.

Kun nyt siinä olin, tarkistin saman tien, oliko kukaan haukkunut minun ratsastuksiani netissä ja oliko kukaan lähettänyt minulle sähköpostia, mutta tulos oli olematon. Olin selvästikin pelkkä nolla. Sitten menin ihan ajankulukseni katsomaan, olisiko kukaan laittanut Mustaojan tilan sivuille uusia kuvia Jerrystä, mutta löysinkin ihan jotain muuta. Jotain ihan muuta. Luin kahdesti ja kolmesti ja vielä neljännenkin kerran. Jerryn isä aikoi järjestää kouluratsastuskursseja heinäkuussa. Hän valmentaisi kotonaan Mustaojalla vähintään helppo a –tasoisia ratsastajia, yksi kurssi kestäisi viikon ja tasoryhmiä oli useita. Mukaan huolittaisiin heidän edustamansa ratsastusseuran jäsenet.

Luin vielä kerran haarukoiden, mitä minun pitäisi tehdä. Ensinnäkin vaihtaa ratsastusseuraa. Se olisi helppo homma. Etsin mustaojalaisten seuran sihteerin puhelinnumeron käden käänteessä ja soitin hänelle. Vasta, kun hän vastasi ja alkoi kuulostaa närkästyneeltä selitettyäni, mitä halusin, tajusin, että oli juhannuspäivä ja käytännöllisesti katsoen kaikilla ihmisillä oli vapaata.
- Laita hei mulle sähköposti ja mä hoidan sen maanantaina, hän sanoi töykeästi.
- Varmastiko? Katso kun mun pitää päästä sille kurssille, henkäisin.
- Varmasti jos häivyt häiritsemästä mun juhannusta nyt. Muuten en ikinä.
- Sä et jää lomalle tai mitään?
- Häipyisitkö sieltä nopeammin jos mä jäisin?

En voinut muuta kuin olettaa sen asian olevan järjestyksessä kirjoitettuani sihteerille sähköpostin. Seuraavaksi lähetin ilmoittautumisen kurssille. Katselin sen perään puoliksi epäuskoisena. Viesti lähetetty. Minä tulisin viettämään viikon Mustaojalla ihan pian. Mikään ei voisi estää minua. Minä kävisin siellä ratsastamassa kokonaisen viikon ajan. Näkisin Jerryn joka päivä. Miten hirveän onnekas tästä juhannuksesta oli sittenkin tullut!

Hyppelin uutena ihmisenä takaisin ulos, missä iso joukko sukua oli kokoontunut laiskottelemaan pihalle. Serkkutytöt näkyivät käynnistelevän mölkkymatsia ja tanssahtelin heidän luokseen valmiina osallistumaan.
- Mikä sua vaivaa? Oletko sä saanut rakkauskirjeen? kysyi tarkkasilmäinen Julia.
- Hups höps, en tietenkään. Mä vaan ilmottauduin ratsastuskurssille.

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   6.3.11 23:49:56

hei jee vihdoin jotain tapahtuu! nyt jatkoa pian joookos =)

Päivämäärä:   7.3.11 08:43:09

ohhoh, voipa pieni ihminen olla säälittävä(n huomionhakuinen) x)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   7.3.11 18:22:21

Et kai des Henriikasta puhu??!?
-----------
- Mitä? havahtui äiti, joka oli löhönnyt ihan nukkuvan näköisenä aurinkotuolissa. En ollut vielä ollenkaan leppynyt hänelle, joten harkitsin hyvän aikaa, vastatako ollenkaan. Mutta väkisinkin hänen lusikkansa oli sopassa mukana ainakin maksajan ja kuskaajan ominaisuudessa, joten kyllä hänelle piti jossain vaiheessa kertoa.
- Kappas, mä luulin, että sä oot sammuksissa, sanoin ylenkatsoen muistuttaakseni häntä siitä, mikä asetelma oli tänään. – Onko sulla huono olo?
- Älä höpsi, lapsi, mulla on loistava olo. Mitä sä sanoit ratsastuskurssista? äiti valehteli nousten istumaan. Tai ehkäpä hänellä olikin hyvä olo parin tasoittavan jälkeen, mistäs minä tiesin.
- Mä ilmottauduin viikon kouluvalmennukseen ens kuussa.
- Jaha, mistä sä semmosen löysit? Vai Saarako pitää?
- Ei, netistä löysin, ja Tuusulasta. Mä en tiedä vielä päivämääriä, ennen kuin saan kuittauksen, että mille kurssille mä sovin. Vaikka kai mä sovin mille vaan, takuulla mä olin ensimmäinen ilmottautunut.
- Jahas, äiti sanoi ja aikoi asettautua uudelleen makaamaan, mutta nousikin takaisin istumaan.

- Millä sä aiot päästä Tuusulaan?
- Kai mä pääsen samalla kyydillä kuin Tenttukin.
- Meinaatko sä että Tenttukin lähtee?
- Valmennukset on yleensä omalla hevosella, selitin kärsivällisesti. – Muuten ne on vaan ratsastustunteja.
- No milläs sä ajattelit sen saada sinne?
Irvistin ja huokaisin.
- Oletko sä taas jotenkin hidasjärkinen? Oot juonu viimesetkin aivosolus?

Se ei ollut oikein diplomaattista, myönnän, mutta olin edelleen vihainen.
- Jos sä luulet, että mä maanittelen jonkun vuokrakuskin ajamaan teitä edes takaisin seitsemänä päivänä peräkkäin niin johan pomppas! äiti sanoi vihaisesti.
- Viitenä, viikonloppuna ei oo. Ja jos meillä olisi oma traikku… aloitin hiukan vaisumpaan sävyyn. En ollut osannut arvata, että äiti alkaisi taas nipottaa vuokrakuskeista, vaikka kai minun olisi pitänyt. Olin vähän laskenut sen varaan, että hänellä olisi tänään niin paha morkkis, että hän suostuisi mihin vaan. Nyt minun pitäisi pelata tarkasti, sillä pakkohan minun oli päästä mukaan. Sellaista vaihtoehtoa ei vaan voinut hyväksyä, etten pääsisi. Ennen vaikka ratsastaisin koko matkan tai myisin rippilahjakoruni maksaakseni jollekin kyydistä.
- Meillä ei ole, eikä tule! äiti ilmoitti ja käänsin hänelle selkäni sen näköisenä, etten välittänyt jatkaa kinaa. Aikalisä ei voinut olla vahingoksi.
- No niin, pelataanko me vai ei? kysyin Julialta, joka seisoi syli täynnä pulikoita.

Taktisesti en ottanut koko kurssia enää puheeksi. Äiti saisi marinoida ajatusta, kunnes se oli hänen mielestään valmis uudelleen käsiteltäväksi. Tosin se ei tapahtunut ihan pian. Olin varautunut tuntiin tai puoleen ja kolmessa ehdin ruveta marinoitumaan itsekin, sillä vasta, kun osuimme keittiöön hakemaan iltateetä yhtaikaa, hän palasi asiaan.
- Mikä valmennus se oikein on? hän kysyi.
- Mustaojalla, Vesku Laakso-oja pitää, sanoin kevyesti. Minuunhan lause ei olisi kaksi kuukautta sitten tehnyt mitään vaikutusta, mutta äitiin se upposi helposti ja hyvin.
- Vau, mä luulin, että se ei valmenna kuin harvoja ja valittuja! hän henkäisi ja helpotus valahti ylleni. Äiti ymmärsi tilaisuuden ainutkertaisuuden, eikä minun tarvitsisi selitellä enempää. - Se maksaa varmaan kauheesti, hän jatkoi rypistäen otsaansa.
- Neljäsataa, myönsin. Minustakin se oli paljon viidestä ratsastustunnista, kun Saara otti kolmekymppiä. Tosin olin kuullut joidenkin maksavan melkein vastaavia summia yhdestä tai kahdesta tunnista. Äiti itse minulle oli kertonut haikealla äänellä. Olipa vielä toivonut, että olisimme Tenarin kanssa päässeet mukaan, mutta tietenkin sellaiset olivat vain GP-ratsukoille.

- Aika paljon. äiti mutisi mietittyään hetken ja käännyin katsomaan häntä kulmat uhkaavasti rypyssä.
- Mä luulin, että sä haluat meidän edistyvän. Tätä parempaa tilaisuutta ei takuulla ole!
- On se silti paljon, eikä se jää siihen. Kuljetukset on toisen mokoman.
- Onko meillä muka rahapula? tiukkasin.
- No en mä niin sanoisi, mutta paljon kalliimmaksi tää kesä on jo tullut kuin mitä mä kuvittelin.
- Luulitko sä, että hevosenpito olis halpaa?
- En, mutta mä luulin, että kilpaileminen olisi halvempaa. Sun normaalit viikkotunnit, Saaran ylimääräiset valmentautumistunnit, lähtömaksut, eläinlääkärimaksut, kuljetukset…
- Sitten sun olisi kai pitänyt ostaa itselles vaan oma pikku puskapolle eikä mulle kisahevosta. Vai mitä?

Olin vihainen, koska minua pelotti. Mitä jos äiti keksisi ruveta jollekin säästöbudjetille? Onneksi Kirsti tuli keittiöön silloin niin vikkelin askelin, että hän varmasti oli kuullut lopun keskustelustamme.
- Mä voin siis mennä, totesin, sillä en uskonut, että äiti Kirstin kuullen kieltäisi minulta mitään rahapulaan vedoten. Sen verran ylpeä äiti oli siitä, miten hyvät oltavat hän minulle oli pystynyt järjestämään, vieläpä yksinhuoltajana.
- Kai sä voit, hän huokaisi ihan kuten olin olettanutkin.

Lähettäjä: Pingo 
Päivämäärä:   7.3.11 20:23:13

Ärsyttävä kakara :D

Päivämäärä:   8.3.11 08:25:21

sennu todellakin, ja pingo, todellakin!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   8.3.11 18:57:15

:D
---------
14. Valmistelut
Sunnuntai-iltana käynnistyi maaltapako, sillä niin seinäjokelaisten kuin lahtelaistenkin piti palata töihin. En voinut lirkutella edes Juliaa jäämään sillä varjolla, että äiti ja minä voisimme heittää hänet kotiin ajaessamme, sillä hänelläkin oli kesätöitä juhannuksesta eteenpäin. Ainoa valopilkku oli, että Janne häipyi myös.

Minulle alkoi tulla pikkuhiljaa tylsää ilman ikäistäni seuraa ja sää huononi sen verran, että auringonottomaratonit laiturilla piti unohtaa. Jussi ja Tainakaan eivät voineet enää nukuttaa Nyytiä veneessä ja ainoat tyytyväiset taisivat olla jäljellejääneet kalastajasedät. Meidän oli ollut tarkoitus viipyä koko viikko, mutta aloin jo keskiviikkona pikkuhiljaa pehmitellä äitiä ja lauantai-aamuna me lähdimme palaamaan kaupunkiin. Olin vedonnut muun muassa siihen, että minulla oli ikävä Tenttua ja että kaipasin jo kovasti ratsastamaan, ettei minun tarvitsisi lähteä valmennukseen laitumelta reväistyllä hevosella.
- Seuraavaksi sä kai vaadit, että saat Saaralta yksityistunteja joka päivä ennen sitä valmennusta, äiti sanoi happamasti, kun olimme menossa kohden kotia.
- En. Se on kuitenkin parempi esteopettaja, vakuutin, vaikka ajatus sinänsä olikin hyvä.

Olin saanut sähköpostitse vahvistuksen siitä, että pääsisin mukaan kurssille, eikä mikään muu kuin pelko siitä, että tulisin mokaamaan ja pahasti voinut himmentää iloani. Ja sitten äiti kyllä edelleen marmatti kuljetuksista.
- Mä voin pyytää Saaraa, sanoin.
- Sulle ei oo tainnu mennä vielä perille, että se sen kuorma-auto vie bensaa niin, että hörpsintä kuuluu. Se tulisi vielä kalliimmaksi kuin vuokrata traileri.
- No vuokrataan traileri.
- Meillä ei ole vetokoukkua.
- Vaihdetaan auto.
- No sittenkään mulla ei ole pikku-e-korttia, että mä saisin vetää traileria.

Huokaisin ja toivoin, että olisin jo seurustellut Jerryn kanssa. Silloin olisin voinut pyytää häntä kuskaamaan Tenttua. Mutta…
- Haluatko sä, että mä kysyn, voiko Tenttu asua siellä sen viikon, kysyin ja ajatus sai minut ensin ällistymään ja sitten hykertelemään. Sehän olisi aika upeaa. Ehkä minäkin voisin asua Mustaojalla koko viikon – jessus sentään, joskus olin huomaamattani fiksumpi kuin moni nobelisti!
- Varmaan ne ottaa siitä rahaa… ja varmaankaan Saara ei anna alennusta… äiti pohti ääneen. – Mutta varmaan se tulisi halvemmaksi kuin kuljettaa teitä edestakaisin koko viikon ajan. Kai sitä kannattaisi kysyä!
- Mä soitan sinne heti, kun päästään kotiin, lupasin.
- Sinä? äiti sanoi ja näin, miten hänen kulmakarvansa lennähtivät ihmetyksestä otsatukan alle piiloon. – Alatko sä hoitaa omia asioitasi? Alkaako susta tulla aikuinen?
- Älä ole hölmö, minähän sinne keksin ilmottautuakin, sanoin jäykästi. Hänen kummastuksensa oli loukkaavaa, mutta en mitenkään voisi antaa hänen soittaa. En tiennyt, kuka vastaisi puhelinnumeroon, joka vahvistussähköpostissa oli, ja oli se kuka tahansa, en halunnut antaa heistä kenellekään kuvaa, että olin joku mammantyttö, joka ei osannut hoitaa omia asioitaan.

Yritin hoitaa homman heti, kun sain sähköpostini auki, eli kun pääsin omaan huoneeseeni, mutta numeroon ei vastattu. Siellä oli nauhoitettu viesti, joka pyysi yrittämään uudestaan, koska kaikki olivat juuri kiireisiä ja se oli naisen ääni, ei edes Jerryn. Onneksi ei. Olisin voinut ruveta soittelemaan numeroon ihan vain kuullakseni hänet nauhalta.
- Mennäänkö? äiti huhuili eteisestä ja pomppasin ovelle.
- Minne? kysyin.
- No tallille. Mä luulin, että sä olit kuolemassa ikävään, kun et ole nähny hevostas yli viikkoon.
- Ai niin, mutisin. Tietystikin olisi kiva nähdä Tenttu taas, mutta olin ajatellut, ettei haittaisi, vaikka menisimme tallille vasta huomenna. Ei meitä kukaan tänään vielä osannut odottaa, Tenttu kaikista vähiten.
- Pyydä Minttu mukaan, äiti ehdotti ja se oli minustakin hyvä ajatus. Samoin Mintusta.

Päivämäärä:   9.3.11 16:54:11

Oi voi. Henriikka vaikuttaa suorastaan pakkomielteiseltä ton Jerry-ihastuksensa kanssa - tulee erittäin elävästi mieleen yksi kaveri, joka tässä tovi taaksepäin oli vielä niin tulenpalavasti ihastunut, että alkoi kulkea koulumatkojaan bussilla, kun ihastuksenkohdekin kulki. Mikäs siinä, alkoipahan ainakin päivä hyvin, kun sai istua samassa bussissa sen parin kilsan mittaisen matkan ajan... :D

Päivämäärä:   9.3.11 18:03:59

Voi, että. Ihanan ärsyttävä!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   9.3.11 18:23:22

Ehdimme tallille kolmen maissa ja Minttu ohjasi meidät tarhojen sijaan kauemmas tallista, missä Saaran vuokralaitumet olivat. Me olimme lähteneet maalle, ennen kuin ne oli saatu aidattua ja hevoset päästettyä sinne, mutta Minttu oli ollut viisas ja fiksu ja ottanut Sinin mukaan todistamaan tapahtumaa. Tämä olikin kuulemma saanut ikuistettua hienoja kuvia ja videonpätkiä.
- Teidän pitää tulla meille näyttämään niitä mahdollisimman pian, äiti sanoi, kun saavuimme laitumen portille. Se ei ollut mikään järjettömän suuri alue paitsi verrattuna tavallisiin tarhoihin. Kaukana takalaidalla näimme ryhmän hevosia, jotka söivät, söivät ja söivät.
- Yhtenä päivänä se ei antanu ollenkaan kiinni, Minttu juorusi. – Mä juoksin sen perässä ainakin tunnin, mutta se vaan meni, tai koko lauma tietysti.
- Paha Tenttu, tuomitsin.
- No niin olikin. Sehän ois vaan saanu ylimäärästä paapomista ja kauraa, Minttu sanoi.

Tenaria ei huvittanut tänäänkään lähteä laitumelta. Kun lähestyimme hevosia, toiset niistä nostivat kiinnostuneina päänsä ja katselivat meitä, mutta sitten kun olimme melkein kosketusetäisyydellä, yksi joukosta sai päähänsä lähteä vetävin raviaskelin kauemmas ja kaikki muut seurasivat sitä.
- Mikä hevonen toi on? äiti kysyi ihan aiheellisesti, sillä hevonen oli outo ja ennennäkemätön. Se oli isokokoinen punarautias suomenhevonen ja näytti ottaneen johtajanpaikan ruunalaumassa.
- Sen nimi on Sameli ja se kai tuli sen toisen suomenhevosen tilalle, Minttu selvitti.
- Järviskän? Onko se joku yksityinen? kysyin.
- Niin mä luulen, mutta en mä ole nähnyt ketään, keneltä kysyä.

Metsästimme hevosia vähän aikaa, mutta olin valmis luovuttamaan aika pian. Tenaria ei selvästikään huvittanut luopua vapaudestaan.
- Annetaan sen olla, puuskahdin, kun olin ollut vähällä jäädä vierestäni vastakkaiseen kulmaan pyyhkäisevän hevoslauman jalkoihin.
- Ei käy, äiti sanoi vihaisen näköisenä. – Se ei saa kuvitella, että se voi päättää, koska tulee pois. Mä haen ämpärin ja kauraa.
Minä epäilin, ettei kuiva kaura voisi kiinnostaa enempää kun mehevä, vihreä ruoho, mutta annoin äidin touhuta ja ehkä sininen muovisanko hänen kädessään tai kymmenen minuutin tauko jahtaamisessa oli saanut lauman jo toisiin ajatuksiin. Hevoset eivät enää kaikonneet vaan kerääntyivät hänen ympärilleen kuin kärpäset kakkaläjään ja lopulta hänen oli pakko heittää jyvät maahan, ettei häntä tallottaisi. Tentun hän kuitenkin sai kiinni ja se seurasi häntä säyseästi pois.

Minä ratsastin lyhyen, kuuman ja tahmean puolituntisen kentällä. Tenttu oli hidas, laiska, jäykkä ja vastahakoinen, puhumattakaan siitä, että se oli lihonut niin, että satulavyötä piti löysentää kummaltakin puolelta.
- Lopeta jo, ei tosta tuu ton parempaa, äiti pyysi, kun yritin raipalla saada vähän eteenpäinpyrkimystä hevoseeni ja se pukitti.
- Sä olet aina luovuttamassa, huusin vihaisena takaisin. Jos olisin osannut aavistaa, että tällainen romahdus tapahtuisi vajaassa kahdessa viikossa, en ehkä olisi uskaltanut ilmoittautua koko Mustaojan kurssille.
- No hei, ei se voi tajuta, miksi sen ihana loma loppui yhtäkkiä. Se on varmaan huomenna paljon parempi!

En olisi mielelläni antanut periksi sen paremmin äidille kuin hevosellekaan, mutta ei minulla ollut välineitä saada Tenaria siksi liitokavioksi, joka se oli parhaimmillaan ollut.
- Ainakaan se ei mene enää laitumelle lihomaan, sanoin.
- Ei sitä voi ottaa yksin tarhaan ja talliin, kun kaikki muut on laitumella, äiti väitti.
- Mutta se vaan lihoo ja laiskistuu lisää!
- Yks päivä sinne tai tänne. Kai Saarankin hevoset huomenna lopettaa laidunkauden. Annetaan Tentullekin viimenen lomapäivä.
Ja siihen minun oli tyytyminen. Päätin kyllä palata seuraavana päivänä ja varautua sellaisiin sulkeisiin, ettei hevonen muistaisi laidunta nähneensäkään.

Päivämäärä:   10.3.11 13:40:27

NostellaNpa.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   10.3.11 19:15:27

Sunnuntaina tallilla oli jo paljon enemmän elämää. Kesätunnit alkaisivat pyöriä taas maanantaina ja hoitajat, jotka myös olivat olleet pakkolomalla, olivat palanneet ruokkoamaan rakkaimpansa työkuntoon. Ajattelin vahingoniloisena maanantain ratsastustuntilaisia. Siinä heillä olisi tekemistä, jos kaikki ratsut olisivat yhtä typeriä kuin Tenttu. Toivoin, että olisin kehdannut kehua retostaa kaikille hoitajille ja hevosenmistajille, millaiseen valmennukseen olin pääsemässä, mutta en oikein saanut sopivaa tilaisuutta asettaa sellaista sivulausetta mihinkään, eikä minulla sentään ollut pokkaa mainostaa ilman mitään aasinsiltaa. Lohduttauduin sillä, että asia kantautuisi kaikkien korviin viimeistään sitten, kun Tenar lähtisi Mustaojalle. Olin kolmannella yrityksellä saanut sieltä kiinni Alissan, joka oli ensin sanonut, etteivät he majoittaneet vieraita hevosia, mutta oli heltynyt, kun olin esittänyt oikein surkeaa, runoillut kokonaisen eepoksen jokapäiväisen kuljetuksen mahdottomuudesta, sovitun kyydin muka-peruuntumisesta ja luvannut, että pelkkä tarhakin riittäisi. Miksei riittäisikin, ulkonahan Tenttu oli viettänyt viimeiset kaksi viikkoa.

Mainittu elikko oli tänään paljon järkevämpi kuin edellispäivänä, ehkä se oli pienissä appelsiiniaivoissaan pohtinut asiaa yön yli ja muistanut olevansa ratsuhevonen. Hyvä se ei ollut, mutta pystyin ratsastamaan sillä jo ihan kunnolla joutumatta tappelemaan joka askeleesta. Suunta oli hyvä.
- Sä ratsastit sen ihan hikeen, nyt itikat syö sen elävältä, äiti valitti, kun lopetin.
- No se pitää kai sitten pestä. En mäkään ole ihan freeseimmilläni, tiuskasin, sillä olin itse ihan yhtä hikinen ja tarjoutuiko kukaan suihkuttamaan minua?
- No mennään pesemään äidin pikku kulta, äiti sössötti ja yritti suukottaa Tentun turpaa. Kuten tavallista, se ei ollut kiinnostunut.

Tallilla ei ollut pesukarsinaa, mutta näin kesäisin saattoi käyttää puomia, jonka ohi vesiletku meni matkallaan tarhojen juomakupeille. Minä hain riimun ja vaihdoimme sen Tentulle, sitten vein pois satulan ja suitset. Satulahuopakin oli märkä ja melkein musta liasta, mutta ajattelin, että äiti saisi ottaa sen jos oli ottaakseen. Minä en voinut tietää, oliko hänellä aikomusta pestä hevospyykkiä lähiaikoina.

Enin osa tytöistä oli jo lähtenyt tallilta, mutta kun astuin ulos satulahuoneesta, törmäsin outoon mieheen.
- Hei, hän sanoi kuin minun olisi pitänyt tuntea hänet.
- Hei? vastasin. Jos hän oli tullut kysymään tunteja tai jotain niin en kyllä osaisi auttaa, enkä tiennyt missä Saara oli.
- Mä olen Pertti ja sua mä en ole nähnyt ennen.

Pertti Peräkammarinpoika. Jannen sinänsä hyvä termi tuli heti mieleeni ja oli hyvä, etten alkanut nauraa.
- Mä olen Henriikka, sanoin vastahakoisesti, sillä ajatukseni olivat alkaneet vilistää. Miksi esittäydyin vieraalle miehelle kotitallillani? Miksi hän esittäytyi minulle?
- Mun hevonen on vasta muuttanut tänne, mies sanoi.
- Ahaa! Sameli, huudahdin, sillä nyt asiat tuntuivat loksahtavan paikoilleen ja tuntui lohduttavalta, että ukkelilla oli jokin todellinen syy olla täällä. Olin vähän epäileväinen mitä tuli hevospiireissä liikkuviin miehiin. Muistettakoon vaan Aleksin isää.
- Niinpä, se just.
- Meilläkin on hevonen täällä. Mulla ja mun mutsilla, Tenar.
- Jaha, se. Mullakin on ratsastava tytär. Tosin hyvin vähän ratsastava nykyään. Mutta jospa se nyt innostuisi taas, kun täällä näkyy olevan enemmän samanikäistä porukkaa.

Tyyppi alkoi tuntua turvallisemmalta, kun hän puhui tyttärestään. Vaikka ei hän kyllä mitenkään pelottavalta näyttänyt, kaukana siitä. Tavallistakin tavallisemman näköinen ukkeli hän oli, vähän pyöreä naama, hiekanväriset hiukset ja kammottava parta.
- Toivottavasti, sanoin ollakseni kohtelias ja muistin, että äiti saattaisi tarvita pesusienen ja hikiviilan. Nappasin ne kaapista ja häivyin, ennen kuin Pertti Peräkammarinpoika ehtisi ruveta buukkaamaan minusta ratsastusseuraa tyttärelleen.

Päivämäärä:   10.3.11 20:56:03

Hmm.. Jotenkin tuntuu, että yhdessä pätkässä tapahtuu hirveen vähän. Toisaalta en tiiä onko se huono asia, sithän täällä ramppaa lukijoita (vai olenko ainut?) joka viides minuutti. Jotenkin etenee hirmusen hitaasti tai sitten se vaan tuntuu ku on tottunu lukemaan kokonaisia tarinoita ja tää on pätkissä.

Mutta joo, jatkoa vaan kehiin!

LähettäjäMeow 
Päivämäärä:   10.3.11 21:31:26

Hetken toi Henriikka on mun mielestä ihan mukiinmenevä tyttö, mut sit seuraavassa sekunnissa se on mun mielestä äärettömän rasittava mulle-kaikki-heti-nyt-teini. En oikein tiedä mitä mieltä siitä pitäis olla :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   10.3.11 22:20:44

b&m, mä olen tosiaan kauhean hidas etenemään ja kai se sitten korostuu, kun laitan tänne vaan sen sivun päivässä. Mutta mä tykkään kirjottaa, eikä mulla yleensä ole seuraavia tapahtumia kovin selvästi mielessäni, joten kai mä vähän "kirjoitan lämpimikseni", ennen kuin pääsen selvyyteen siitä, mitä ne seuraavaksi keksii puuhata.

Meow, hienoa! Suunnilleen tommoseen mä olen pyrkinytkin. :D

Päivämäärä:   10.3.11 22:56:10

Jeps, mutta sen kyllä huomaa tekstissäkin ettei kaikki tapahdu tietyn kaavan mukaan ja siihen tulee sellasta tiettyä soljuvuutta joka on ehdotonta plussaa!

Päivämäärä:   11.3.11 11:17:07

Mun kommentointia tänne häiritään!

Mutta siis, olin sanomassa, että oon lukenut Maameren Tarinoita tässä viikon verran, ja miettinyt, et miks Arhan tosinimi kuulostaa niin tutulta .D

Lähettäjä: Ramona 
Päivämäärä:   11.3.11 17:20:53

Kipeälle raukalle luettavaa? ,____,

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   11.3.11 17:41:25

Des, mä yritin päivällä duunista vastata, mutts sieltä ei voi postata tänne :D
Siis alunperinhän toi lähti tosta kämmenpallurasta, kun etsittiin akupisteitä. Sitten tuli Miyazakin Maameren tarinat telkusta ja totesin että hops, mun omasta lukemisesta on niin kauan, etten enää ollenkaan muistanu.
------------
Seuraava viikko meni tiiviisti Tenarin kanssa, kun halusin siitä paremman kuin koskaan. Ratsastin kirjaimellisesti peppuni ruvelle, eikä vika tällä kertaa ollut alushousuissani vaan kovassa työssä ja kuumassa säässä. Äiti alkoi torstaina väittää, että Tenar kaipaisi jo välillä kevyempää päivää tai vapaata, mutta epäilin hänen vain haluavan itse ratsastaa välillä. Vasta, kun hän vetosi Saaran sanoneen niin, uskoin.
- Ehkä mäkin tarvitsen vapaata, tuumin, sillä oikeastaan minulla oli muutama hoidettava juttu ennen maanantaita. – Mä tarttisin vähän rahaa.
- Ja sä et saa tässä kuussa killinkiäkään! äiti sanoi ja mulkaisi minua.
- Äiti! Mistä mä saan rahaa ellen sulta?
- Niinpä. Multahan ne tulee. Valmennuskurssi, Tentun kuljetus, Tentun asuminen siellä, tallivuokra tänne…
- Oikeesti hei. Kuka on koskaan väittäny, että kilparatsastus olis halpa harrastus? Haluatko sä, että mä menen huippuvalmennukseen näissä ratsastushousuissa, jotka on ihan kananlihalla persuksista? Siellä voi hei olla lehdistöäkin! huudahdin ja käänsin takapuoleni äitiä päin. Ne olivat vielä ihan käyttökelpoiset housut näin kotitallilla, mutta kieltämättä aika nuhruiset.

Onneksi vaatteet olivat asia, joiden tarpeen äiti yleensä aina ymmärsi ja heltyi hän tälläkin kertaa. Kävimme kotimatkalla automaatilla ja hän tyrkkäsi käteeni muutaman satalappusen. Katsoin niitä arvioiden, mutta päätin näissä oloissa olla väheksymättä summaa. Olihan alennusmyyntikausi parhaimmillaan.
- Kai sä heität mut huomenna kaupoille? kysyin vain.

Shoppaileminen oli hauskaa ja yleensä se oli melkein hauskinta äidin ollessa mukana rahoittamassa, sillä häneen upposivat mitä moninaisimmat perustelut. Joskus hän kuitenkin tuntui olevan periaatteessa kaikkea vastaan ja kympin alennuspaita olikin kallis ja tarpeeton. Hän tuntui nyt olevan juurikin tuolla jälkimmäisellä tuulella, joten oli hyvä, että pääsin omin nokkineni asioille. Pääsin äidin kyydillä perjantai-aamuna lähimpään hevostarvikeliikkeeseen, mistä saisin jatkaa omin nokkineni minne mielin. Toivoin, ettei minun tarvitsisi lähteä muualle kuin bussilla kotiin. Olin käynyt ainakin parissakymmenessä alan liikkeessä ja kaikkiin niihin oli äärimmäisen vaikea päästä ilman autoa.
- Mä soitan sulle, kun mä olen valmis, lupasin noustessani autosta.
- Miksi? kysyi äiti, joka oli menossa tallille heittämään Tentulla pikku lenkin.
- No ihan siltä varalta, että jospa sä olisit sillon jo tulossa takasin ja ottasit mut kyytiin, hymyilin. Oli kyllä epätodennäköistä, että saisin kaupassa kulutettua yhtä kauan aikaa, mutta kai niinkin saattaisi käydä.
- Onhan tossa parin kilometrin päässä se toinen kauppa, kai sä niissä kahdessa saat kulutettua niin kauan, äiti heltyi neuvomaan.

Vietin tehokkaan aamupäivän kokeillen ainakin sataa vaatetta. Koska budjettini oli niin rajallinen, osa niistä pääsi ylleni vain huvin vuoksi ja lopulta kaikki alkoivat näyttää samoilta. Parhaat housut olisivat maksaneet yksinään sen parisataa, joten palautin ne rekkiin ja palasin alelaarille. Siellä oli pari hennon vaaleanpunaisia pöksyjä, jotka olivat jääneet pyörimään mieleeni. Melkein toivoin, että Sini olisi ollut seuranani ja pakottanut minut ostamaan ne. Sitten ajattelin yltiöpäisesti että mitä hittoa. Kauniina kesäpäivänä saattoi vakavasti otettava kouluratsastajakin käyttää pinkkiä, ja väri näyttäisi upealta rusketustani vasten. Tarvitsisin vain muutaman väriin sopivan paidan. Viisi paitaa, tarkemmin sanoen. Ja sitten pitäisi toivoa, ettei tulisi kylmää eikä ainakaan sateista. Sadetakkini oli pirun ruma.

Loppurahoilla ostin Tentulle purkillisen hevosnameja.

Lähettäjä: katiee 
Päivämäärä:   11.3.11 22:25:47

Voi Hennariikkaa... Se on ihan Jerryn lumoissa.

Mut jee, kohta on Mustaoja pätkiä <3

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   12.3.11 15:36:28

voi ei, pinkit ratsastushousut :D jatka pian!

Päivämäärä:   12.3.11 16:23:04

Tuli mieleen että olin muuten joskus seurakoulukisoissa vaaleenpunasten ratsastushousujen kanssa. Oli oikeen tuomari kirjottanu paperiin muiden asiallisten kommenttien jälkeen, että housut sopi hyvin väreihin :D Poni kimo ja sil oli täsmälleen samanvärinen huopa ja otspantablingit.

Lähettäjä: katiee 
Päivämäärä:   12.3.11 17:04:45

hei, elkää nyt, vaaleenpunaset housut on söpöt. Mullakin on, jopa kahet. Ja joo, täytän kohta 20 :D

Päivämäärä:   12.3.11 19:46:13

Mulle alkaa tulee jo vakavia vierotusoireita..

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   12.3.11 20:56:52

Mullapa on oranssit ratsastushousut :D
---------
15. Hei laukkaa ratsu reima!
Maanantai-aamuna ajattelin olevani sairas. Minua jännitti niin, että käteni olivat kylmät ja vapisevat, pahemmin kuin koskaan kisa-aamuina. Äiti oli saanut hommattua kuskiksi tällä kertaa jonkun naisihmisen ja pukeuduttuani olin saanut itseni vakuutettua siitä, että jos täti tulisikin ajoissa, mikä ei ollut luultavaa, hänen traikkunsa olisi jotakin, mihin Tenar ei suostuisi menemään.
- Tuu syömään, äiti komensi kun tulin huoneestani vaaleanpunaisissa pöksyissäni ja valkoisessa paidassa. Olin sittenkin päätynyt jättämään kaikki pastellinväriset paidat kauppaan, etten näyttäisi pikkutytön synttärikakulta.
- Mä en voi syödä, voihkaisin.
- Ja tästä luukusta ei lähde yksikään kyyti minnekään, ennen kuin sä olet syöny. Miten sä muka jaksat ratsastaa ellet syö?
- Mulla on huono olo, valitin.
- Jos sä olet kipeä niin täytyy kai perua koko meno.
- Haista nyt jo. Mua vaan jännittää. Jännittäis itteäskin, jos oisit menossa samaan valmennukseen, sanoin kiukkuisesti ja minulle tuli parempi olo niin, että pystyin tunkemaan yhden voileivän mahaani.

Äiti keräili tavaransa videokameraa myöten, mutta olin sen verran ajatuksissani, että tajusin sen merkityksen vasta tallilla, kun pakkasimme Tentun kamoja ja heinäpaalia etuajassa saapuneeseen traikkuun. Alissa oli käskenyt meidän tuoda omaa heinää ja olin ajatellut, että olipa hän pihi, kunnes hän oli selventänyt, etteivät hevoset pitäneet äkillisestä ruokavalion muutoksesta. Tietysti minä tiesin sen, en vain ollut tullut ajatelleeksi ja tunsin edelleenkin pientä nurjamielisyyttä Alissaa kohtaan, koska hän oli saanut minut tuntemaan itseni tyhmäksi.
- Miksi sä otit videokameran? kysyin äidiltä.
- Kuvatakseni sua, tietysti.
- Voi ei, et kai sä aio jäädä sinne hengailemaan?
- Mitä mun sitten pitäisi tehdä? Totta kai mä katselen koko rahan edestä. Ja kuvaan.
- Mistä sitä edes tietää, saako valmennusta kuvata? huudahdin.
- Siihen rahaan on parempi saada, äiti totesi.

Moista pikkuseikkaa en ollut tullut ollenkaan ajatelleeksi, vaikka tietysti minun olisi pitänyt. Miten hitossa minä muka kuhertelisin Jerryn kanssa tilaisuuden tullen, jos äiti pyörisi ympärillä? Pohdin niin kovasti mahdollisia tapoja päästä väliaikaisesti eroon lähimmästä sukulaisestani, että aivoni melkein savusivat, mutta turhaan. En kai minä häntä kolkatakaan voinut? Siinä sivussa tuli hevonenkin lastattua niin, etten ehtinyt edes jännittää, ennen kuin se oli kopissa.
- Oho, sanoin ja kiinnitin sen puomiin. Hyvä enne, ettei se ollut ruvennut temppuilemaan.
- No niin, lähdetään sitten, sanoi kuskinainen ja nosti takaluukun kiinni. – Tuletko sä mun kyytiin vai ajatteko te edellä vai perässä vai miten?
Annoin äidin sopia hänen kanssaan ajojärjestyksestä ja tarkistin sillä aikaa vielä kerran, että kaikki oli mukana. Tämä ei ollut tilaisuus, mihin halusin lähteä vain todetakseni satulan jääneen kotiin. Eivät tietysti kilpailutkaan, mutta tämä oli niin paljon tärkeämpi.

Ajomatkalla olin niin hiljainen, että äiti kysyi lopulta, oliko minulla huono olo.
- Ei, tiuskaisin. – Mä vaan yritän keskittyä.
Se oli totta. Yritin virittäytyä ajatukseen, että ihan kohta olisin Jerryn kotona ja tapaisin hänet. Voisin jo vedota vanhaan tuttavuuteen, kun kohtaisimme. Suthan mä näin sillon lakkiaisiltana! Sitten ratsastaisin kuin enkeli ja tekisin häneen vaikutuksen. Ja sitten… Huokaisin syvään. Mitä sitten, se jäisi nähtäväksi. Siitä juhannusheilasta oli polemisoitu netissä jonkin verran, mutta pääosa kirjoittajista oli sitä mieltä, että koko juttu oli huijausta. Mihin he perustivat luulonsa, sitä en tiennyt, mutta tuntui mukavalta uskoa heitä.

Meiltä meni matkaan noin neljäkymmentäviisi minuuttia, enkä olisi ikinä osannut perille niitä pikkuteitä, joita traileri edellämme meni. Tai mikäs ihme se oli, kuinka olisin voinutkaan, mutta äitikin sanoi samaa ja hän oli sentään katsonut reitin kartasta siltä varalta, että joutuisi näyttämään tietä. Mustaojan pihatie tupsahti vastaan ihan äkkiarvaamatta ja se oli väärällä puolen tietä. Jotenkin olimme onnistuneet saapumaan paikalle eri suunnasta kuin minä viimeksi. Mahastani kouraisi, kun käännyimme pihaan. Lopultakin täällä, ja ihan luvan kanssa.

Päivämäärä:   12.3.11 22:13:06

Oi voi, ja sit Henriikka mokaa ihan täydellisesti tai on muuten vaan ku harmaavarpunen muiden valmennukseen osallistuvien (oikeiden) huippuratsukoiden rinnalla. Kunhan ei vaan käy sellasta tipuin-hevosen-selästä-ja-loukkasin-itseni-mutta-ihana-Jerry-pelasti-minut... mutta joo, mä luotan, ettei tällaista tule tapahtumaan :D

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   12.3.11 22:17:12

sennu et voi jättää tällaseeen kohtaan! :D

LähettäjäMeow 
Päivämäärä:   13.3.11 00:58:41

Onhan se sittenkin ihan normaali ihminen, jännittää ja kaikkea :D

Lähettäjä: mansikki 
Päivämäärä:   13.3.11 09:26:39

Kaikki siellä valmennuksessa on true kouluratsastajia. Ja sit Henriikka tulee sinne niillä pinkeillä ratsareilla :::D:::D::D:D::DDD:::DD

Päivämäärä:   13.3.11 17:37:44

Haluaa jo Jerry pätkän!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   13.3.11 20:16:11

Miiinkä Jerry-pätkän? :D
--------------
Emme olleet ensimmäinen hevoskuljetus paikalla, vaan maneesirakennuksen seinustalla oli jo yksi yhdistelmä. Traikkumme ajoi sinne, mutta viitoin äitiä pysäyttämään talon seinälle, missä nytkin oli muutama maasturi, mutta ei sitä mustaa pientä henkilöautoa, jonka olin vakoillut olevan Jerryn nimissä.
- Jätä tähän, tonne tulee varmaan vielä noin kymmenen traikkua, sanoin.
- Hyvä ajatus, äiti nyökkäsi.

Toisen traikun hevonen oli jo ulkona, kun äiti ja minä ehdimme kävellä pihan poikki ja huokaisin salaa helpotuksesta. Koska olimme saapuneet näin yhtaikaa, olimme varmastikin samassa ryhmässä, siinä pahnanpohjimmaisten helpossa aassa. Olin pelännyt, että kaikki muut hevoset olisivat Tenaria paljon isompia ja hienompia, mutta ei tämä, tämä oli pienenpuoleinen suomenhevonen. Kaikkihan tiesivät, ettei suomenhevosista vaan ollut kouluratsastuksessa samaan kuin puoliverisistä, joten ihmettelin pikkuisen tämänkin mukaantuloa. Siivosin kuitenkin mahdolliset ylimielisyyden rippeetkin kasvoiltain ja rupesin reilun ratsastajan perikuvaksi. Ennen kuin menin edes ottamaan Tenttua ylos trailerista, poikkesin suomenhevosta pitävän ratsastushousuisen tytön luona.
- Moi, tuutko säkin yhdentoista ryhmään? Mä olen Henriikka. Kivan näkönen hevonen sulla!

Ehkä se oli vähän yliampuvaa ja tekopirteää, mutta toinen tyttö nieli sen sellaisenaan ja hymyili melkeinpä helpottuneena.
- Kiitos ja tulen mä. Mun nimi on Mikaela ja tää on Eulaalia.
Vaikka tarkoitusperäni olivat kertakaikkiaan valheelliset, huomasin ilahtuvani tytön ilahtumisesta ja hymyilin hänelle pikaisesti äidin hoputtaessa minua. Ei voisi olla mitään haittaa siitä, että minulla olisi täällä kaveri tai ainakin myötämielinen tuttava. Otin Tenarin ulos ja äiti ja kuskinainen tyhjensivät muut tavarat pihamaalle. Satula nostettiin suoraan selkään. Huomasin Mikaelan ja hänen seuralaisensa, isän kaiketi, katselevan heinäpaaliamme.
- Teillä on eväät mukana, Mikaela totesi.
- Jep. Tää jää tänne perjantaihin asti. Me ei saatu joka päivälle kyytiä.
- Kivan näkönen sekin, Mikaela totesi kohteliaasti. Pakkohan hänen oli sanoa niin sen jälkeen, mitä minä olin sanonut.
- Vähän rohjo, mutta oma ja maksettu, ja silitin Tentun kaulaa pyytääkseni anteeksi, että sanoin sitä rohjoksi.

Sitten luoksemme saapasteli Vesku Laakso-oja itse. Minä en ehkä olisi tunnistanut häntä, ellen olisi niin tiiviisti tutkinut Mustaojan tilan nettisivuja, mutta olisin kyllä arvannut hänet omistajaksi pelkistä askeleista. Tietysti hän esittäytyikin, ensin Mikaelalle ja minulle ja sitten vanhemmillemme. Kuskimme vain heilautti kättään ja kiipesi autoonsa.
- Sut mä muistankin alueringin karsinnoista, hän sanoi Mikaelalle ja jatkoi, että Eulaalia näytti hyvältä, ennen kuin kääntyi minun puoleeni. – Mutta me ei olla taidettu tavata.
- Ei ollakaan. Mä vaihdoin vasta seuraa, ilmoitin ja tuijotin häntä etsiäkseni Jerryn piirteitä. Niitä ei juurikaan ollut, hiukset ja silmätkin olivat eri väriset, eikä mies ollut yhtä pitkä kuin Jerry.
- Kerro jotain teistä, Vesku sanoi ja taputti Tenaria kaulalle.
- No se on Tanskasta ja yhdeksänvuotias, ja se on ollu meillä viime kesästä, aloitin ja kertasin suurinpiirtein siihenastisen kisauramme. Äidin kunniaksi on sanottava, että hän pysytteli sivussa ja hiljaa sen aikaa.

- Ja Alissa lupasi, että se voi jäädä tänne perjantaihin asti, sanoin lopuksi.
- Jaa niin. Siitä olikin puhetta. Meidän hevoset on kaikki ulkona yötä päivää nyt, Vesku sanoi.
- Niin Tentunkin sopii olla, kiirehdin sanomaan. – Oli puhetta tarhasta.
- Pysyykö se aidoissa?
- On se tähän asti pysynyt, sanoin hiukan epävarmana. Yksi välikohtaus oli ollut Saaran luona edellissyksynä, mutta koskaan ei saatu selville, kumpi oli tullut langoista läpi, Tenttu vai sen silloinen tarhakaveri Fling. Todennäköisesti Fling, se oli ollut aika riiviö muutenkin.
- Te voitte tulla verryttelemään kentälle heti, kun olette valmiit. Mä voin auttaa noiden tavaroiden kanssa, Vesku sanoi ja astui kohden heinäpaalia ja varustekasseja, jotka olivat jääneet orvon näköisiksi keskelle pihaa kyytimme lähtiessä. Äiti otti kassit ja Vesku paalin sen näköisenä, ettei se painanut juuri mitään.
- Ei kai me olla kahdestaan? kysyin Mikaelalta, mutta silloin pihaan ajoi vielä yksi traikku.
- Ei. Tuolta tulee Ulla Ruosilta.

Kuulosti siltä, että minun olisi pitänyt tietää, kenestä on kyse, mutta enpä tiennyt, joten kiristin Tentun satulavyön ja talutin sen äidin auton luo, sillä kypäräni, hanskani ja raippani olivat sen takaikkunalla. Vilkuilin arvioiden talon ikkunoita vetäessäni hanskoja käteen. Mikähän niistä oli Jerryn huoneen ikkuna? Ja missä tämä oli, ja kaikki muutkin sen puoleen. Toivoin, ettei Vesku ollut käskenyt kaikkia pysyttelemään poissa tieltä valmennuksien ajan, sillä miten minä siinä tapauksessa Jerryyn törmäisin? Mutta ehkä he olivat tallilla.

Päivämäärä:   13.3.11 20:35:18

No sellasen missä on Jerryä ;D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   13.3.11 20:41:38

Jospa se onkin koko viikon jossain reissussa.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   13.3.11 21:04:22

no eihän se nyt reissussa voi olla ;O ;)

Päivämäärä:   14.3.11 11:22:00

No sehän voi olla vaikka Hannalla korkeanpaikanleirillä!

Päivämäärä:   14.3.11 14:37:28

Sennu ei saa sanoa noin!! Vanhat tädit saa sydänkohtauksen.

LähettäjäFigaron_haamu 
Päivämäärä:   14.3.11 17:17:33

Haha, ekaa kertaa ikinä jossain tarinassa on mun kaima! : D

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   14.3.11 17:21:02

jatkuuuuu! eiks jee=)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   14.3.11 17:31:20

Tenar oli käyttäytynyt oikein hyvin tähän asti, mutta kun lähdin taluttamaan sitä Eulaalian perässä talon ohitse tallialueelle, se tuntui sekoavan. Ymmärsin sitä tavallaan, hevosten paljous yllätti minutkin, vaikka olin nähnyt ne ennenkin metsän siimeksestä. Ja silloin muistin koiran. Nopea vilkaisu joka suuntaan vakuutti minut siitä, ettei se nyt jolkotellut pihalla vapaana ja huokaisin helpotuksesta, sitä paitsi sain keskittyä Tenttuun, joka oli pysähtynyt, unohtanut, ettei se ollut enää ori ja hirnui kovaa ja korkealta. Pari vastausta kaikui oikopäätä ja moni erivärinen hevosenpää nousi hetkeksi katsomaan meitä. Hevosia oli niin hiekkatarhoissa, sähkölangoissa vihreällä kuin suuressa metsätarhassa. Niiden aitaukset ympäröivät kenttää kahdelta suunnalta ja äkkiä tulin ajatelleeksi, että mitä jos kaikki hevoset kentän ympärillä saisivat yhteishepulin. Tenttu sinkoaisi maata kiertävälle radalle sellaisesta.

Paitsi että tänään en suvaitsisi sellaista, enkä tällä viikolla. Mikaela ja Eulaalia menivät jo kaukana ja minä räppäsin Tenttua raipalla lavalle ja komensin sitä. Se ikään kuin tipahti maan pinnalle ja näytti melkein nololta. Minusta se oli ollut aika hellyttävä kuluneella viikolla, kun olin käyttänyt sen kanssa niin paljon aikaa. Se oli muuttunut päivä päivältä nöyremmäksi ja yhteistyöhaluisemmaksi. Nyt sitä nöyryyttä tarvittiinkin, sillä selvästi sitä olisi huvittanut ravata esittelemään itseään tarhojen väliin eikä kulkea minun kanssani.
- Siellä on oreja, et sä niille pärjäis, valistin sitä. Mutta teki sen mieli kokeilla, näin sen. Toivoin totisesti, että se pysyisi aidoissa – että se saisi yöpyä tuossa tarhassa, jonka vieressä äiti parhaillaan jutteli Veskun kanssa. Se näytti vahvalta ja korkealta yhdeksänkymmenen sentin luokkia hyppäävälle hevoselle. Vaikka mistäpä sitä tiesi, mitä se hyppäisi ilman minua häiritsemässä.

Vein Tentun kentälle, kiristin vielä vyötä ja nousin selkään ennen kuin äiti ehtisi hösäämään avuksi. Hän olisi varmasti tullut ihan ajattelematta apuun, ellei olisi unohtunut juttelemaan Veskun kanssa. Toivoin totisesti, etteivät he puhuneet minusta, mutta se taisi olla aika turha toive. Jessus, että häntä aina sai hävetä.

Kolmas tuntilaisemme tuli huomattavan nopeasti perässä ja hänen hevosensa oli enemmän hienon ja kalliin kouluratsun näköinen kuin Eulaalia ja Tenttu yhteensä. Nyökkäsin hänelle asiallisesti ja seurasin Mikaelan mallia ryhtyen jo ravaamaan. Minulla ei ollut kelloa eikä kännykkää, joten minulla ei ollut aavistustakaan siitä, oliko se jo yksitoista ja paljonko aikaa meillä oli hevosten lämmittelyyn. Tai mihin asti lämmitelläkään, sen puoleen. Pitäisikö meidän laukatakin vaiko liikkua vain sen verran, että hevoset vähän vetreytyisivät? Ja jessus sentään, mahtaisiko Vesku teettää meillä jotain kamalan vaikeaa? Huolimatta edellisviikon hinkkauksesta Tenttu ei juuri nyt ollut kovin hyvin kuulolla. Sillä oli ihan liiaksi ihmeteltävää. Katsoin kateellisena sen Ulla-nimisen tummaa ruunikkoa, joka laukkasi kauniissa muodossa, kun omani suostui kävelemäänkin vain vemputtaen päätään ylös ja alas.

- Aloitetaan sitten, Vesku sanoi sulkien kentän portin ja sitten sain ehkä elämäni parhaan ratsastustunnin. Tosin vielä parinkymmenen minuutin kuluttua epäilin, että hän piti meitä pilkkanaan. Teimme niin alkeistason juttuja, kuten kävelemistä pitkin keskihalkaisijaa, pysähdyksiä ja voltteja. Muistelin tehneeni jo ensimmäisellä alkeistunnilla enemmän, ainakin olimme saaneet ravata. Mutta kauhean paljon hänellä oli sanomista noista helpoistakin asioista meille itsekullekin. Kun lopulta pääsimme ravaamaan ja laukkaamaan, se tuntui siltä kuin olisi päässyt luokalta. Niitä askellajeja emme sillä kertaa työstäneet sen enempää ja minusta tuntui, että hevosetkin ottivat reippaamman etenemisen palkintona. Ainakin Tenttu, joka röhkäisi ja pukitti pari kertaa, kun jouduin antamaan sille ohjaa, että se sai laukan nostettua.

Loppukäynnit kävelimme pientä ympyrää Veskun ympärillä ja hän luennoi meille siitä, missä kaikessa meillä oli korjaamista. Sitä riitti melkein masennukseen asti.
- Perjantaina viimeisen tunnin jälkeen katsotaan ehkä vähän videoita. Ainakin, jos te ootte edistyny tästä päivästä jotenkin, hän virnisti ja minun katseeni lennähti äitiin. Oliko Vesku buukannut hänet kuvaamaan meitä vai oliko hän vain ajatellut hyödyntää materiaalin, jota selvästi tallennettiin aidan takana? Toivoin että hän oli maininnut asiasta äidille, sillä tuskin tämä muuten oli kuvannut ketään muuta kuin minua. Sekös olisi noloa?

- Tosta lähtee pieni metsälenkki, te voitte mennä kävelemään sitä ympäri, Vesku osoitti lopuksi ja avasi meille kentän portin. Sen takana seisoi jo muutamia hevosia ratsastajineen ja ymmärsin, että tahti oli kova ja aikataulu tiukka.

Lähettäjä: armstrong 
Päivämäärä:   14.3.11 18:31:22

Mie luin tämän kerralla tähän asti ja nyt harmittaa toden teolla, kun ei ole enempää. Ehkäpä pitäisi tutustua niihin Mustaoja -juttuihin, kun en niistä mitään tiedä. :D

Mutta ihana tarina, vaikka äidin pikku kullan pitäisikin ehkä jossain vaiheessa ymmärtää, ettei raha kasva puissa ja että jos on olevinaan niin aikuista, kannattaisi varmaan käyttäytyä sen mukaisesti. ;)

Lähettäjä: tripi 
Päivämäärä:   14.3.11 19:05:45

Voi että, olispa Henriikka saanu majottua vaikka autotalliin... haluaisin niin kauheasti tuttuihin ympyröihin, Veskun, Jessin, Dannin ja Alissan maailmaan.. Vaikka virkistäähän tämä, niin enemmän olen kotonani kun päästiin Mustaojalle :)

Päivämäärä:   15.3.11 00:01:44

Ah, Mustaoja <3

Armstrogille tiedoksi, että nämä tarinat alkavat kauan kauan ennen Mustaojaa. (Onko oikeasti vielä joku, joka ei tiedä tätä sukusaagaa? :D)

Päivämäärä:   15.3.11 15:10:05

Ei Henriikka voi sanoo, ettei tiedä mitä se hyppää kun se ei häiritse, ei se oo vielä niin henkisesti edistynyt, et ymmärtäis jotenkin häiritsevänsä hevosta..

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   15.3.11 17:00:55

Des, musta toi ei ollu ihan ystävällisesti sanottu Henulle! :D
------------
16. Kolmas pyörä
Mikaela ja Ulla jatkoivat yläpihalle traikkujensa luo, kun palasimme metsästä, mutta minä ratsastin äidin luokse toisen tallin ovelle.
- Tuliko se hikiseksi? hän kysyi.
- Ihme olisi, kun me mentiin enimmäkseen käyntiä, sanoin, mutta kun hyppäsin alas, näin Tentun alakaulan olevan kostea ja kiharainen. Oli se varmaan sitten satulan altakin. Oli melko lämmin päivä.
- Täällä on pesupaikka ja lämmintä vettä, äiti esitteli kuin omaansa. – Ja me voidaan viedä varusteet satulahuoneeseen.

Minä en kerrankin pitänyt mitään kiirettä minkään suhteen. Vaikka Jerry sisaruksineen loisti poissaolollaan, olin minä silti täällä, ja saattaisihan hän kävellä sisään koska tahansa. Vaikkei kävelisikään, saatoin melkein imeä hänen tuoksuaan tallin seinistä. Täällä hän käytti varmastikin joka ainoasta päivästään ison osan. Täällä ja tuolla kentällä, missä olin juuri itsekin ratsastanut.
- Jäädään katsomaan tota seuraavaakin ryhmää, pyysin, kun Tenttu oli pesty ja kuivattu ja olimme riidelleet siitä, tarvitsisiko se kuivatusloimea, kun aurinko porotti. Äiti näytti, miten oli kiinnittänyt ruokintaohjeet ilmoitustaululle ja vienyt Tentun ruokaämpärit rehuhuoneeseen. Hän oli myös vaihtanut satulaan puhtaan huovan ja häärääminen hevosen ympärillä alkoi riittää.
- Katsotaan vaan vähän aikaa, äiti myöntyi ja veimme hevosen sille osoitettuun tarhaan. Sen normaalielämässä olisi kohta päiväheinien aika, joten aikaistimme niitä vähän ja jätimme sen syömään. Ihan heti sen ei sopinyt siihen puuhaan ryhtyä, ensin sen piti ravata vähän aidanvierustaa ja huudella muille hevosille.

Toinen ryhmä oli jo päässyt niin pitkälle, että se teki mitä kauneimpia laukka-käynti-siirtymiä ja katseltuani hetken kateellisena aloin vilkuilla Mustaojan hevosia. Ne olivat käyttäytyneet ihan hyvin meidän ratsastaessamme, jopa ylikasvaneiden varsojen näköiset metsätarhassa kentän takana. Vihreällä laitumella kauempana oli pikkuvarsoja emineen. Orit olivat jykevistä lankuista tehdyissä tarhoissa vähän erillään. Erotin värin perusteella sen, jolla olin nähnyt Jerryn kilpailevan toukokuussa.

- Aletaan lähteä, äiti sanoi, kun toisen ryhmän ratsastajat kerääntyivät kuuntelemaan Veskun loppuviisauksia.
- Mutta se kolmas ryhmä! Siinä sitä vasta ois katsottavaa, vastustelin.
- Se on vasta myöhään iltapäivällä. Mä en missään nimessä aio roikkua täällä siihen asti.
- No perhana, tulistuin.
- Perhana itselles, mun täytyy saada toi satulahuopakin pesuun tai ylihuomiseksi ei ole puhdasta.

Minulla ei taas kerran ollut aseita pistää vastaan, vaikka olisin kovasti halunnut, kun näin mustan pikkuauton talon seinustalla omamme vieressä. Jerry oli ollut jossain ja nyt hän oli tullut takaisin. Missä hän oli ollut ja mitä hän teki nyt, sitä en voinut tietää, enkä sitäkään, olisiko hän poissa huomisenkin aamupäivän – tai koko viikon aamupäivät! Se olisi kestämätöntä, koko kalliin valmennuksen hukkaan heittämistä. Minun täytyisi tehdä asialle jotain. Miten ihmeessä saisin äidin pois kuvioista? Jospa myrkyttäisin hänet, ei tietenkään kuoliaaksi asti vaan ainoastaan kipeäksi. Silloin minun pitäisi tulla tänne huomisaamuna junalla, soittaa ja pyytää, että joku hakisi minut asemalta ja kysyä, voisinko minä jäädä perjantaihin asti kuten Tenarkin.

Valitettavasti tietämykseni minkäänlaatuisista myrkyistä ja etenkin niiden saatavuudesta oli olematon, ja kun pääsimme kotiin, olin liian väsynyt etsiäkseni netistä mitään. Pääsi tulemaan aamu ilman, että olin saanut juotettua äidille mitään punaviiniä vaarallisempaa. Vaarallista olisi saattanut olla, jos olisin yrittänyt estää häntä juomasta jokailtaisia lasillisiaan. Tapansa mukaan hän oli siitä huolimatta aamulla ylhäällä virkeänä kuin peipponen samaan aikaan kuin minä, joka olin virkeämpi kuin peippo tai mikään muukaan tipu. Tämän päivän oli pakko olla parempi kuin eilisen, kaikin puolin. Niin oli vain pakko uskoa.
- Lähdetään aikasin. Mä haluan harjata Tentun hienoksi, sanoin.

Lähettäjä: armstrong 
Päivämäärä:   15.3.11 17:28:44

Surkullista, miten lyhyt pätkä. :( Pian jo lisää! :D

Päivämäärä:   16.3.11 08:44:33

Sennnu no oonks mä sanonu haluavani olla sille ystävällinen? ,) Musta se on rasittava tyyppi joka tarttis vähän ravistelua. En oo ikinä tykänny pissiksistä .D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   16.3.11 18:14:20

Olimme Mustaojalla jo yhdeksän jälkeen ja jos minusta tuntuikin vähän oudolta ajaa jonkun pihaan siihen aikaan, muistutin itselleni, että olimme maksavia asiakkaita, joilla oli täysi oikeus tulla valmistautumaan valmennustuntiin. Äiti jäi tupakalle yläpihalle, sillä hänen haukankatseensa oli huomannut ilmiselvän tuhkakupin pienen grillikatoksen tolpan juuressa, minä lähdin kohden tallia.

Talon kulmalla, samalla hetkellä, kun näin hevoset tarhoissaan, tuli se koira. Se laukkasi kohti minua kuin kauhuelokuvassa ja jähmetyin paikoilleni. Hyvä etten pissannut housuuni ja kummallista kyllä huomasin ajattelevani, että huomenna minun pitäisi ottaa varahousut mukaan siltä varalta, että tämä toistuisi. Koira oli iso, suorastaan suunnaton, ja mustanruskea ja sen korvat ja huulet lepattivat juoksuaskelien tahdissa. Minä en voinut liikahtaakaan. Jos se olisi haukkunut, olisin kai pyörtynyt, mutta se vain kiersi minua ja haisteli käsiäni ja jalkojani. Sekin oli ihan tarpeeksi kamalaa, ja vaikka yritin sanoa sille jotain rauhoittavaa, suustani tuli vain hyvin pientä vikinää.

Silloin joku huusi sitä alhaalta tallin luota ja elukka lähti palaamaan sinne melkein yhtä lujaa kuin oli tullutkin. Minulla meni hetki, ennen kuin saatoin liikahtaakaan ja sillä aikaa näkökykyni palasi. Kentällä oli kaksi ratsukkoa ja olin tunnistavinani Jerryn pikkusiskot. Tosin en ollut nähnyt isosiskoja livenä, joten en voinut olla täysin varma. Koira oli lysähtänyt tallin kynnykselle ja tajusin, etten saisi Tenaria harjattua, sillä en mitenkään voisi mennä sen ohi hakemaan harjapakkia. Toisaalta, Jerry saattoi olla tallilla. Jokuhan sitä petoa oli huutanut, eikä se varmaan ollut ollut kumpikaan ratsastajista, kun se oli juossut tallille eikä kentälle. Sitä paitsi minun oli pakko päästä vessaan ja vähän hemmetin äkkiä. Se oli kuulemma toisessa tallirakennuksessa, ei siinä, jota Kerberos vartioi, eikä minulla ollut muuta vaihtoehtoa kuin lähteä liikkeelle.

Tuntui paremmalta, kun pääsin sisätiloihin ja löysin vessan, jonka oven taakse saatoin lukita itseni turvaan. Katselin sitä ihmetellen odottaessani, että sykkeeni palaisi normaalilukemiin. Se ei juurikaan hävinnyt meidän vessallemme kotona, paitsi ettei siellä tietenkään ollut hammasharjoja tai putkiloita. Saaran vanha, ravistunut haiseva ulkohuone ja entisen ratsastuskouluni bajamajat eivät päässeet edes samaan kisaan. Kuivasin käteni vaaleanpunaiseen froteepyyhkeeseen, tarkistin meikkini peilistä ja muistin, ettei tämä ollutkaan asiakasvessa, jossa ramppasi kymmeniä ratsastustuntilaisia päivässä. Kaipa omaan perheeseen saattoi panostaa. Ties koska täällä viimeksi oli asioinut joku vieras.

Mutta miten sievää tahansa, en voinut jäädä sinne loppupäiväksi. Keräsin vähän aikaa rohkeutta ja lähdin ja sitten asiat alkoivat sujua. Jerry tuli minua vastaan heti, kun pääsin ulos tallista.
- Alissa sanoi, että sä taisit säikähtää koiraa, hän sanoi huolestuneen näköisenä ja hänen ilmeensä muuttui. – Ei mutta hei. Sehän olet sinä. Mä mietinkin.
Oli sanoinkuvaamattoman ihanaa kuulla Jerryn miettineen minua. Melkein polveni pettivät, melkein taisin punastuakin.
- Minähän se, sanoin.
- Mä näin listan ryhmistä… sun nimisiä ei ole ihan kauheesti.
- Ei taida olla, myönsin.
- Mutta ei Armia tarvitse pelätä. Se on kiltti kuin lammas, Jerry sanoi palaten alkuperäiseen puheenaiheeseen.
- En mä sitä pelkää, pelästyin vaan, kun se tuli vastaan kuin lauma puhveleita, huijasin.
- Sun äiti sanoi, että joku koira pelästytti sut pikkuisena. Mutta ei sun tarvii huolehtia siitä enää, se on nyt kiinni, ja se on tosiaan ihan kiltti.

Saaterin muori! Missä välissä hän oli ehtinyt runoilla lapsuudestani Jerrylle? Oliko hän saman tien kertonut, missä iässä olin lakannut käyttämästä vaippoja ja muita oleellisia asioita minusta?
- Pikkusena mä pelkäsinkin, myönsin heitellen salamoivia katseita äitiin, joka näköjään oli selvinnyt koiran ohi talliin ja takaisin ja harjasi nyt tarmokkaasti Tenttua sen tarhassa. – Mutta se oli sillon, eikä mutsin ois tarvinnu paljastaa sitäkään. Onko Tenttu käyttäytyny kunnolla?
- On, kai… Alissa kyllä sano, että illalla ne oli lyöny vetoa, että tuleeko se yli aidan vai ei, mutta ei se sitten ollu tullu, Jerry kertoi ja henkäisin helpotuksesta. Olisiko ollut nolouden huippu, jos se olisi laukannut irrallaan pitkin maita ja mantuja ja mustaojalaiset olisivat saaneet juosta sen perässä?
- Etkö sä näyttäisi mulle teidän hevosia? kysyin nopeasti, sillä minusta tuntui, että Jerry oli irtautumassa seurastani.
- Tota…
- Onko sulla kiire? kysyin pettyneenä.
- Mä ajattelin ehtiä ratsastaa, ennen kuin teidän tunti alkaa. Mutta jos sen jälkeen, ellei teillä oo kauhee kiire pois, hän tarjoutui ja katsoi minua kauniisti. Ehkä hän omasta mielestään katsoi vain ihan tavallisesti, korkeintaan kysyvästi, mutta minusta ilme oli hellyttävä.
- Ei ole, sanoin varmasti ilon pulppuillessa rinnassani. Jos äidillä olisi, hän voisi ihan vapaasti häipyä. Minulla ei ollut.
- Okei, nähdään sitten, Jerry sanoi ja hymyili minulle.

Lähettäjä: Ante 
Päivämäärä:   16.3.11 18:23:06

hihhiii, tää tarina on hyvä :D
Joskus mä en pidä Henriikasta mut jotenkin mä tykkään ssit. Osaat kirjottaa hyvin. Ja jatkoa piakkoin en jaksa odottaa mitä sit tapahtuu :D

Päivämäärä:   16.3.11 18:58:20

Tää oli ihan loistava. Mut Henriikka on ihan tyhmä kun se huijas, Jerryhän ois voinu ruveta leikkii jotain pelastavaa ritaria sitten. Vaikka olihan se jo vähän.
Äääh, ei mulla mitään viisasta, jatka.

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   16.3.11 22:10:26

awww jerryä! <3

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   17.3.11 16:54:54

Sen jälkeen minun oli mahdotonta haukkua äiti juoruilemisesta. Olin ihan liian onnellinen. Minulla oli treffit.
- Se kiiltää kuin kuparikolikko, äiti sanoi hyväntuulisesti, kun pääsin hänen luokseen, vilkaisten vielä toiseen talliin menevän Jerryn perään.
- Keep up the good work, James, sanoin sarkastisesti. – Hännässä on heinänkorsia. Ja oliko sun pakko mennä julistamaan kaikille, että mä olen pienenä pelästynyt koiraa?
- Nätti poika, äiti sanoi rauhallisesti ja alkoi selvittää Tentun häntäjouhia. – Ja kohtelias.
- Ai. Mä en huomannutkaan, mutisin.

Hengailimme siinä kiillottaen Tenttua entisestään vielä jonkin aikaa, mutta lopulta sitä ei vaan voinut hinkata enempää ja istuimme aidalle katsomaan Jerryn ratsastusta. Hän oli sillä komealla orilla ja vaikka miten toivoin piffiä, paffia ja piruetteja, hän vain ratsasti tavallista käyntiä, ravia ja laukkaa. Äiti jutteli itsekseen hevosesta, niistä hevosista, jotka aiemmin olivat olleet kentällä tyttöjen kanssa sekä niiden isistä ja esi-isistä. Minä sanoin välillä väliin ”mm”.
- Sä voisit mennä johonkin tietovisaan jos joku ois tarpeeksi hassu järjestääkseen visan hevosten suvuista, sanoin lopulta.
- Se on suunnattoman mielenkiintoista! Tavallaan mä toivon, että me oltais ostettu tamma.
- Mun pitää kai ruveta satuloimaan, että mä ehdin lämmitellä Tentun, sanoin.

Sen päivän tunti oli hyvin samantapainen kuin edellisenkin sikäli, ettemme päässeet tekemään mitään avotaivutusta kummempia temppuja. Yritin olla mahdollisimman huolellinen ja ratsastaa hyvin, vaikka ajatukseni leijailivatkin jossain ihan muualla. Toistelin itselleni, että Jerry saattoi olla missä tahansa ja katsella minua, ja sitä paitsi piti kai muistaa, että tästähän äiti varsinaisesti maksoi. Luulen, että selvisimmekin aika hyvin. Tenttu ei enää ollut niin tohkeissaan kaikista muista hevosista katseltuaan niitä koko yön.
- Tiedätkö sä Henriikka, mikä on sun silmiinpistävin vika tänään? Vesku kysyi lopuksi, kun oli minun henkilökohtaisen palautteeni aika.
- Mä en tosiaankaan osaa valita niistä, naurahdin, vaikka mieleeni ei tullut yhtään helmasyntiäni. Olin pitänyt jalat paikoillaan enkä uskonut nojanneeni liiaksi taakse. Ranteetkin olin suoristanut aina muistaessani.
- Sä et hetkeäkään katso sinne mihin sä olet menossa. Sä tuijotat sen niskaa. Mä tuon huomiseksi lapun, jossa lukee ”älä katso” ja joka teipataan sen niskahihnaan ja aina, kun sä näet sen, nostat pään pystyyn. Et kai sä autolla ajaessakaan tuijota rattia vaan ikkunasta ulos?
- En, mutisin välittämättä paljastaa, etten ajanut autoa.

Kävimme eilisen tapaan kävelemässä loppukäynnit metsässä ja kun sieltä palasimme, odotti Jerry pihassa. Hän oli vaihtanut ratsastushousut farkkuihin ja paidankin toiseen, tummansiniseen.
- No niin, sanoin hypätessäni satulasta, mutta hän ei näyttänyt ollenkaan muistavan, mitä oli luvannut ja nolostuin.
- Tuolla voi käydä pesemässä sitä, jos se on hionnu, hän neuvoi sen sijaan ja osoitti tallia.
- Muori hoitaa, sanoin kärsimättömästi ja Jerry näytti kummastuneelta. Olisin halunnut ottaa sanoja hännästä ja kiskoa ne takaisin. Ne kuulostivat ihan hirveiltä, kuin jonkun teiniprinsessan kommentilta. Yritin pelastaa, mitä pelastettavissa oli. – Että muori on kadonnut jonnekin. Joutasitko sä apukäsiksi?
- Sun äiti? Tuolta se tulee, Jerry sanoi romuttaen aikeeni.

Päivämäärä:   17.3.11 16:55:38

No jos mulla olis koira, en mä ainakaan vaivautuis tyypin puolesta joka mun omassa himassa (=myös koiran omassa himassa!) saa paskahalvauksen ihan vaan nähdessään sen.. Mä <3 mun koira, ja jos sä <3 mä, niin sä <3 mun koira.

Lähettäjä: tölkki 
Päivämäärä:   17.3.11 17:59:59

des, mä <3 sä ;)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   17.3.11 19:35:58

No mä en kyl suostu <3 teidän koiria, se on ihan varma, et pitäkää sit tunkkinne!

Päivämäärä:   17.3.11 19:49:55

Voi kuinka kiva pätkä jälleen. Henriikka kyllä niin nolaa itsensä kun yrittää niin kovasti tehä vaikutuksen Jerryyn!
ps. mä <3 kaikkien koiria

Lähettäjä: tölkki 
Päivämäärä:   18.3.11 00:27:10

Berry&me, täällä on sit paljon rakastettavaa =D

Lähettäjä: Piaff 
Päivämäärä:   18.3.11 12:30:47

Koirista en nyt tiedä, mut jostain syystä mä <3 tää tarina. :D

Päivämäärä:   18.3.11 15:44:59

Sennnu mullei oo koiria!

Ja tölkki, mä tiedän <3

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   18.3.11 18:50:11

<3

Ehdin taas hyvin analysoida tilannetta, kun suihkutimme äidin kanssa Tentun. Ainakin olin tavannut Jerryn, se oli positiivista. Olin jutellut hänen kanssaan ja hän oli muistanut minut, sekin oli positiivista. Hän oli luvannut näyttää minulle hevosia, ehdottoman positiivista. Silti olisin halunnut jotain vähän enemmän, mutta kai se oli naurettavaa. Eihän hänellä ollut ollut aikaa oikein tutustua minuun, saati ihastua.
- No niin, nyt se saa kelvata. Viedään se tarhaan ja lähdetään, äiti sanoi.
- Eipäs lähdetäkään. Jerry lupasi esitellä hevoset, sanoin.
- Oi miten hauskaa! äiti ilahtui. – Mennään pian, ettei sen tarvitse odottaa.

Miten en ollut nähnyt tätä tulevaksi? Minun teki mieli potkaista äitiä takapuoleen ja komentaa hänet autoon odottamaan. Jerry oli luvannut minulle! Yksin minulle!
- Sä voit mennä vaikka tupakalle siksi aikaa, ehdotin.
- Ja jättäsin tällasen tilaisuuden käyttämättä, älä unta näe! äiti nauroi ja kourani alkoivat kouristella ihan omia aikojaan himoiten hänen kurkkunsa ympärille.

Me kiersimme kaikki tarhat ja laitumet kolmestaan ja näimme oriit, tammat ja varsat. Ruuniakin oli, mutta ne olivat vanhoja seurahevosia paitsi yksi, jonka Jerry mainitsi olevan Alissan. Jerry kertoi nimiä ja ikiä ja äiti kyseli. Miten paljon hän keksikään kysyttävää! Minä kuljin perässä kolmantena pyöränä ja kihisin. Tämän illan viettäisin etsien netistä lamauttavia vaan en tappavia myrkkyjä. Ehkä liottaisin yhtä äidin savukkeista hänen punaviinilasissaan illalla. Nikotiini ymmärtääkseni saattoi tehdä kovinkin kipeäksi.

Viimeinen aitaus oli kentän takalaidalla ja katselin myrtyneenä nuoria hevosia ja kiukkuista vanhaa ponia siellä äidin ja Jerryn jatkaessa juttuaan. Tämä oli nyt tässä, kaikki hevoset oli nähty ja mahdollisesti romanttiseksi kehkeytyvä puolituntinen Jerryn seurassa oli muuttunut suoranaiseksi kärsimykseksi.
- Kiitos esittelystä, me varmaan tästä aletaankin lähteä, äiti sanoi. Minä en sanonut mitään. En pystynyt.
- Nähdään taas, Jerry sanoi ja katsoin häntä onnettomana.
- Huomiseen, sain mutistua.

Äidin vaistot pelasivat taas yhtä herkästi kuin panssarivaunu varvikossa ja hän puhua pälätti koko kotimatkan ilmeisen tietämättömänä siitä, miten hirveän väärin hän oli toiminut. Kotitalon edessä hän yllätti.
- Mitä sä nyt murjotat, Henriikka? Sä et ole sanonut mitään koko matkalla.
- Mulla ei oo ollu asiaa sulle, tiuskaisin.
- Luulisi, että sä olet onnesi kukkuloilla, kun pääsit mukaan tolle kurssille ja sen sijaan sä kiukuttelet kuin pahinkin puberteettiprinsessa!

Hänenkin äänensä alkoi kuulostaa vähän kiihtyneeltä, mutta äkkiä hän vaikeni.
- Voi ei. Nyt mä taidan tajuta. Sä olisit halunnu ihan yksityiskierroksen!
Siihen minun oli mahdoton vastata, tunsin vain, miten räikeä puna alkoi kiivetä kasvoilleni.
- Anna anteeksi, mä en ymmärtäny – sä oisit voinu sanoa! äiti kailotti ja pisti kätensä poskilleni.
- Päästä irti!
- Mä en oikein tahdo aina muistaa, ettet sä ole enää mikään pikkutyttö!

Riistäydyin irti ja lähdin kävelemään sisään. Olisikohan paras konsti hajottaa tupakka tai pari teepalloon, joka oli keittiön laatikossa? Sitä olisi helppo liottaa äidin lasissa. Mutta luovuin ajatuksesta, kun äiti kiirehti perääni ja pisti kätensä olkapäideni ympäri.
- Älä nyt murjota. Huomenna on uusi päivä ja mä lupaan pysyä poissa tieltä! Mä voin vaikka mennä ostoksille, kunhan oon vieny sut Mustaojalle.
Minun teki mieli kieltää kaikki ja vilkaisin häntä vihaisena, mutta tarjous oli liian hyvä.
- Lupaatko? kysyin.
- Tietysti lupaan.
- Mutta etkö sä luvannut Veskulle videoida.
- Mä lupasin, että mun videoita saa näyttää, mutta en mä luvannut siellä joka päivä olla. On niillä omakin kamera. Eikä niitä viittä tuntia tarvitakaan, ettehän te ehdi katsoa.
- Hmph, tuhahdin. – En mä ole mitenkään ihastunu Jerryyn. Kunhan kuvittelet. Mutta mene ihmeessä ostoksille. Lomahan sullakin on.

LähettäjäFigaron_haamu 
Päivämäärä:   18.3.11 18:54:07

"Siis nii ja mähän en oo ollenkaa ihastunu Jerryyn tai mitään"

:--D

Päivämäärä:   18.3.11 19:12:44

Nyt se äiti vois mennä kertomaan Jerrylle miten Henu unelmoi siitä;)

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   19.3.11 15:27:17

Ihana Henriikka :DD

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   19.3.11 17:26:09

17. Päiväkahvilla
Äiti piti lupauksensa ja lakkasi olemasta loppuviikolla niin kovaäänisesti läsnä. Keskiviikkona Jerry tosin loisti taas poissaolollaan, joten äidin shoppailureissu meni ihan hukkaan. Torstai oli kuitenkin hyvä päivä. Äiti meni vaihteeksi kampaajalle ja oli harmaata ja viileämpää. Tuntimme loppupuolella alkoi sataa ja tuskailin pesuboksissa iäisyyden miettien, voisinko laittaa Tentun sellaisenaan tarhaan ja osaisiko se mennä katokseen suojaan sateelta, vai pitäisikö minun laittaa sille loimi. Mustaojan hevoset olivat ilman kaikki, paitsi että olin nähnyt Alissan kiikuttavan loimen vanhalle Mustille, kun pisaroita oli alkanut tipahdella. Toisaalta mikään niistä ei ollut juuri liikkunut hikiseksi asti.

- Mä tulin katsomaan, oletko sä juurtunut tänne pitämään sadetta, kuului Jerryn ääni ovelta.
- Mä en osaa päättää. laittaisinko mä loimen vai en, tunnustin. Äidillä olisi ollut siihen mielipide, mutta minä en tuntunut pääsevän mihinkään, kun pelkäsin mustaojalaisten pitävän minua hölmönä, tein kummin vain.
- Onko se arka selästään?
- Ei se oo koskaan ollu.
- No luulis sen sitten pärjäävän. Kesäsadettahan toi vaan on, Jerry sanoi.
- Niin se varmaan on, huokaisin.
- Ja tule sä sisään odottamaan äitiäsi. Sen autoa ei vielä näkynyt.

No nyt alkoi tapahtua.
- Upeeta hei. Mä olin valmistautunu kykkimään täällä tallissa herra ties miten kauan! Eikä täällä ole kauhean lämmin, huudahdin.
- Ei varmaan, Jerry myönsi ja näin, miten hänen silmänsä pyyhkäisivät paitaani. Olin harmauden takia pukeutunut pitkähihaiseen, mutta ei se ollut vettä pitänyt ja sadetakkini oli äidin autossa. Ehdin kastua vielä pahemmin viedessäni Tentun tarhaan ja juostessani sitten Jerryn perään. Hiuksenikin alkoivat valua vettä ja toivoin vain, että ripsiväri olisi todella vedenkestävää.
- Mahtaisko teiltä liietä pyyhettä lainaan, nauroin, kun pääsimme kuistille asti ja ravistelin hiuksiani. – Ja en kai mä häiritse?
- Sä taidat tarvita enemmänkin kuin pyyhkeen, Jerry tuumasi.

Koirahirviö oli sisäoven takana vastassa ja haukahti kumeasti, kun Jerry avasi sen. Se oli taas päässyt lipsahtamaan mielestäni ja säikähdyksissäni tartuin Jerryä käsivarresta.
- Niin sä et enää pelänny koiria? hän kysyi huvittuneena.
- Mä olin unohtanu, että se on olemassa, puolustauduin.
- Se on oikeesti ihan harmiton. Tuu sisään vaan. Tai jätä saappaat tähän, mä en voi taata, ettei se niille tee mitään.

Olin vähän pelännyt, että talo olisi täynnä Jerryn sisaria ja äitiä, mutta en nähnyt ketään, kun uskaltauduin sukkasillani sisäpuolelle. Koira pyöri ympärilläni, mutta aloin pikkuhiljaa uskoa, ettei se ollut ihmissyöjä. Se tunki kuonoaan käteeni ja tunsin pienen, lämpimän lipaisun.
- Odota siinä, Jerry sanoi ja katosi yhdestä ovesta palaten pian mukanaan pyyhe ja ruudullinen flanellipaita. – Tuolla on kylppäri, sä voit kuivatella siellä.
- Onko tää sun? kysyin levittäen paitaa ihastuksissani. Jos se oli, veisin sen kotiin ja nukkuisin se päälläni loppuelämäni. Sanoisin, että pesukoneemme oli lingonnut sen riekaleiksi ja ettei sitä voinut korjata, mutta että ostaisin toki mielelläni uuden tilalle.
- Ei, äidin. Te ootte enemmän samaa kokoa. Juotko sä kahvia?

Nyökkäsin niellen pettymykseni paita-asiassa. Olinhan kuitenkin päässyt Jerryn luo ja kohta joisimme yhdessä kahvia ja juttelisimme. Jos minulla olisi ollut puhelimeni, olisin laittanut äidille tekstarin ja käskenyt hänen viipyä vaikka iltaan asti. Se oli kuitenkin laukussani autossa, joten saatoin vain toivoa ja lähettää hurjasti telepaattisia viestejä.

Päivämäärä:   19.3.11 20:22:32

"- Mä en osaa päättää. laittaisinko mä loimen vai en, tunnustin." Tästä mä olen nipottanut ennenkin: Mä en osaa päättää, laittaisinko mä loimen vai en. Näppisvirhe... :D

Oi voi. Henu kyllä vielä nolaa itsensä hermostuksissaan... Mutta joo, on ollut hirmu kiva olla Mustaojalla vieraisilla taas!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   19.3.11 20:43:34

Auttaskohan käynti optikolla :D

Päivämäärä:   19.3.11 21:45:40

Mahtais se auttaa... :D Tai no, mene ja tiedä. Musta ainakin tuntuu, että se optikolla käynti saa ihmiset vaan tuntemaan itsensä sokeammiksi, kuin mitä ne oikeasti ovatkaan. :D

Lähettäjä: Ee. 
Päivämäärä:   20.3.11 12:37:58

Nissenillä on kuulemma hyviä aleja, kahdet lasit yhden hinnalla?

Meinasin sanoo et toiset voi olla arskat et on kiva näpytellä ulkosalla mut sithän muistinki et päivähoitopaikka .(

Oliks btw hiihtokisoissa? Mulla iski kisaväsymys ja jätin menemättä vaikka tarkotus oli. Huono tallaaja .( Onneks eilen olin parempi.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   20.3.11 12:43:00

Nope, valepukuinen Kyklooppitäti, Varis hoiti meidän edustuksen. Ja mä luulen, et mun favopticin arskat saa vielä kelvata - onhan niitä viikonloppujakin tulossa ja toivottavasti aurinkoisia!

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   20.3.11 13:52:53

jatkuu!

Päivämäärä:   20.3.11 15:04:56

Nytten Henriikka vois valittaa että sillä ei oo kesätöitä ja Jerry sitten tarjoais että hei sähän voit tulla tänne töihin ;)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   20.3.11 17:40:51

Siistiytyminen oli tarpeen. Näytin uitetulta rotalta ja silmänaluset olivat kuin olivatkin vähän epäluonnollisen mustat. Pahinta oli kuitenkin paitani. Olisin voinut olla Miss Märkä t-paita –kilpailun finalisti. Ei ihme, että Jerry oli hakenut minulle vaihtovaatetta.
- Tää paita oli tosiaan tarpeen, sanoin hilpeästi astuessani keittiöön, missä Jerry tökki kahvinkeitintä sormellaan. Eihän ollut minun vikani, että oli alkanut sataa ja että olin muuttunut pikkuisen säädyttömän näköiseksi. Paremminkin kohtalon sormi.
- Njoo, Jerry sanoi ja huomasin, että hänen katseensa pyyhkäisi nopeasti rinnuksiani, joita nyt peittivät siniset ja punaiset ruudut. – Haluatko sä maitoa tai sokeria?
- Kermaa jos on, pyysin ja istuin pöydän ääreen. Koira kulki mukanani ja istui viereeni, mutta nyt en enää arastellut sitä.

Minun ei onneksi ollut koskaan ollut vaikea keksiä puhumista ihmisten kanssa ja Jerryn kanssa keskustelemistahan olin kuivaharjoitellut jo monta viikkoa. Johdattelin tieten tahtoen puheen siviili-Jerryyn ratsastajalupauksen sijaan. Hänen ei tarvinnut kuvitella, että olin kiinnostunut vain hänen urheilusuorituksistaan, kun itse asiassa en ollut juuri ollenkaan. Niistä oli kuitenkin helppo lähteä liikkeelle, mutta kun olin kuullut, missä Jerry aikoi seuraavaksi kilpailla, johdattelin meidät mielenkiintoisempiin asioihin.
- Mitä sä aiot tehdä nyt, kun sä olet iso? kysyin naurahtaen.
- Iso, Jerry sanoi miettiväisesti.
- Ylioppilas. Oletko sä menossa opiskelemaan jonnekin?
- En mä nyt vielä. Mä käyn armeijan ensin ja katotaan sitten ensi syksynä.
- Koska sä menet armeijaan? huudahdin. Se vankila ei ollut käynyt mielessänikään. En ollut koskaan seurustellut niin vanhojen poikien kanssa, että asia olisi ollut mitenkään akuutti.
- Lokakuussa. Urheilujoukkoihin.
- Kisakauden jälkeen, tarkensin.
- Niin, sen jälkeen ei ole kuin Horse Show, mutta…
- Menetkö sä sinne? kysyin henkeäni pidättäen. Ratsastusurheilua tai ei, se oli kuitenkin jotain, jonka takia voisin ihan mielelläni haljeta ylpeydestä. Suomen ykköstapahtumaan osallistuva poikaystävä!
- Mä en tiedä vielä, enkä mä tiedä haluanko edes. Ja se riippuu siitäkin, meneekö Vesku ja millä hevosella.

Jerry kaatoi meille lisää kahvia ja käänsi keskustelun melkein huomaamatta minuun. Se oli plussaa. Hänhän olisi oikein hyvin saattanut olla niin täynnä omaa tärkeyttään, ettei ollut pätkääkään kiinnostunut muista puheenaiheista kuin itseään koskevista. Minulla oli ollut jokunen sellainen poikaystävä, joskin sellaiset tuppasivat jäämään erityisen lyhytaikaisiksi. Minusta ei ollut palvomaan ketään jalustalla, tai Jerryä olisin voinut palvoa, mutta häntä minun ei näköjään tarvinnut.
- Mulla on vielä vuosi lukiota. Ainakin. Eikä mulla ole mitään ideaa, mikä musta tulee isona, sanoin. Jerrykin oli sanonut, ettei tiennyt, joten sitä ei ollut vaikea tunnustaa.
- Onneksi ei tarvii päättää vielä, hän naurahti ja sitten keskustelu alkoi valua suorastaan tylsille vesille. Jos nyt Jerryn kanssa puhumista saattoi tylsäksi kuvata. Opiskelupaikat, elokuvat tai hevosanekdootit vaan eivät liittyneet mitenkään meihin ja meistä minä tahdoin puhua. Tämä olisi toiseksi viimeinen kerta, kun tapaisimme, jos palauttaisin Jerryn äidin paidan jo huomenna. Sen jälkeen saisin notkua kisoissa ja toivoa, että törmäisimme. Minun piti sanoa jotain, jotta Jerry ymmärtäisi tilanteen olevan erityinen.

- Olisitko sä pyytänyt mut sisään kahville, ellei me oltais melkeen jo ennestään tuttuja, kysyin.
- Tietysti, Jerry vastasi empimättä. – Olisin mä pyytänyt ne muutkin, ellei ne olis lähteny kotiin vaan ne ois jääny tänne palloilemaan.
Pahastumiseni taisi näkyä kasvoiltani. En siis ollutkaan mitenkään erityinen.
- Mutta musta oli kiva, että just sinä jäit, poika lisäsi niin nopeasti, etten oikein tiennyt, oliko se vain hätävalhe.
- Kiitos. Kai. Vaikka ei kai tässä millään treffeillä olla. Netissä juorutaan, että sulla on joku juhannusheila, sanoin viitsimättä miettiä miten järkevää oli hypätä niin syviin vesiin. Mutta minulla oli tunne, että se oli. Olisin moittinut itseäni syvästi, jos olisimme jutelleet vain yhdentekevistä asioista, kun aika alkoi loppua. Äiti saattoi tulla minä hetkenä hyvänsä ja Veskukin oli varmaan saanut kohta seuraavan ryhmän valmennettua.

- Netissä, Jerry toisti synkästi. – Luetko sä niitä juttuja?
- Mun on pakko myöntää, että mä googlasin sut, tunnustin. Minusta ei ollut paha asia ilmaista, että olin sen verran kiinnostunut. – Onko se totta?
- Ei.
- Joku sanoi nähneensä sut juhannusjuhlissa jonkun typykän kanssa.
- Mä olin siellä kavereiden kanssa. Ja okei, oli siellä muutama tyttö koulusta. Kuten mun entinen tyttöystävä.
- Ei sun tarvi mulle selittää, kiiruhdin sanomaan ja käänsin katseeni mukiin. Entinen. Sana pisti hymyilyttämään.
- Hyvä, Jerry sanoi ja alkoi umpimielisen näköisenä tuijottaa ohitseni ikkunasta ulos.

- Kiitos kahvista, sanoin, kun hiljaisuus oli muodostunut kestämättömäksi. – Ja paidasta.
- Et kai sä vielä ole mihinkään lähdössä? Jerry havahtui.
- Mä olen jo lämmennyt ja kai se mutsi kohta tulee. Ja mun ei ois pitänyt ruveta urkkimaan sun yksityisasioitasi.
- Mä voin urkkia sun niin ollaan tasoissa, Jerry sanoi ja näytti saavan taas eloa itseensä. Hän hymyili ja hänen silmänsä välähtivät ilkikurisesti. – Miten sun poikaystäväjutut?
- Ei semmosia ole, vastasin juhlallisesti.
- Ja miten ihmeessä ei?
- Mä olen omistautunut ihan muille asioille.
- Ratsastamiselle, Jerry arvasi ja kohautin olkapäitäni antaen hänen uskoa niin.
- Mä voin tarjota kahvit seuraavan kerran, kun tavataan, ehdotin vain ehdottaakseni, ajatellen jotain kisakanttiinia.
- Ai sä lähtisit kahville mun kanssa?

Jerry kuulosti hiukan hämmästyneeltä.
- Tietysti lähtisin. Miksen lähtisi? Vaikka heti huomenna videoiden katselemisen jälkeen, innostuin. Hän ei tainnutkaan olla sellainen tyttömagneetti kuin mitä netti antoi ymmärtää, sillä miksi hän olisi muuten yllättynyt noin.
- Mä en voi huomenna. Mä lähden jo aamupäivällä mun kummitädin luo. Mä oon siellä ainakin viikonlopun.
- Eikö me nähdä huomenna? huudahdin.
- Mä en tiedä.
- Me alotetaan jo kymmeneltä, että ehditään ne videot – et kai sä ennen sitä lähde, tai yhdeksää tai jotain, kun me tullaan tänne?
- En mä varmaan niin aikaisin, Jerry arveli ja hänen suupielensä nykivät hiukan ylöspäin. Olin tainnut antaa itseni pahan kerran ilmi, mutta se ei haitannut sitten piiruakaan, kun hän tarttui sormiini. – Voidaanhan me nähdä sitten, kun mä tuun takasin. Jos sä haluat.
- Nähdään ihmeessä, sanoin, enkä noussut tanssahtelemaan, en edes hymyillyt. Hyvin hoidettu, Henriikka. Erinomaista työtä.

Emme voineet vaihtaa puhelinnumeroita, sillä minulla ei edelleenkään ollut sitä puhelinta ja tietysti minulla siellä oli jo Jerry tallessa. Eläköön numeropalvelu. Luettelin omani Jerrylle ja viimeisen numeron kohdalla ovikello soi. @!#$ koiran muodossa räjähti valloilleen, kun se ryntäsi haukkuen vierestäni ovelle. Melkein kuolin.
- Se on ihan… Jerry sanoi noustessaan seisomaan.
- Kiltti. Joo, mä uskon sen jo. Mutta saisko sitä äänenvaimentimella?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   20.3.11 17:47:14

Hëlvetti jäi näemmä koodaamatta :D

Päivämäärä:   20.3.11 18:06:05

IIIIII ♥

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   20.3.11 18:40:33

IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIhh todellaki! ihana jerry <3

Lähettäjä: tsigi 
Päivämäärä:   21.3.11 09:56:55

iha sama ku kahella edellisellä :DDD

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   21.3.11 17:10:04

18. Viimeiset videot
Kiehuin, kihisin, poreilin ja pihisin. Miten olisinkaan halunnut vuodattaa jollekulle kaiken tapahtuneen ja sen, että minulla käytännöllisesti katsoen oli treffit Jerryn kanssa! En äidille kuitenkaan. Hänelle en paljastanut suupielellänikään, että mitään erityistä olisi tapahtunut, vaikka kyllä hän yritti kysellä kotimatkalla inhottavan merkitsevällä äänellä ja silmäänsä vilkutellen.
- Ei mulla ole sulle mitään kerrottavaa, sanoin ja kai hän otti sen niin, ettei minua ollut lykästänyt Jerryn kanssa, sillä se sulki hänen suunsa myötätuntoiseen ja pahoittelevaan hymyyn.

Minulla ei nyt vaan ollut sellaista ystävää, jolle olisin halunnut jutella. Joku serkuistani olisi kelvannut, mutta he olivat kaukana, emmekä olleet soitelleet sitten juhannusloman. Olisi kornia soittaa yhtäkkiä parin viikon kuluttua ja alkaa pulputtaa omia asioitaan. Sini ei tullut kysymykseenkään enkä nähnyt, miten olisin voinut saada Mintun arvostamaan koko jutun ihmeellisyyttä. Tietysti hän arvostaisi, ei siinä mitään, mutta koska en ollut uskoutunut hänelle aikaisemmin, en voisi nyt saada haluamaani reaktiota. Sellainen olisi irronnut ainoastaan netin fanilaumalta, mutta en ajatellut mennä sinne avautumaan.

Minttua en ollut muutenkaan nähnyt sillä viikolla, sillä hän oli tehnyt pelkkää iltavuoroa. Olin ollut vähän yksinäinen ja tänään se tunne oli jo liian päällekäyvä. Pyörin kotona päämäärättömästi ja puoli yhdeksän aikaan päätin lähteä Minttua vastaan töihin.
- Mihin ihmeeseen sä lähdet tähän aikaan, meidän pitää lähteä huomenna aikaisin! äiti huusi.
- Mä tarvitsen raitista ilmaa, tänne tukehtuu, tiuskaisin, sillä näin kesäisin hän istui paljon parvekkeella viinilasinsa ja tupakka-askinsa kanssa, lukien tai soitellen sisarilleen, eikä välittänyt sulkea ovea kunnolla. Koko kämppä haisi savulle.
- No kunhan et oo myöhään.
- Kunhan et itse valvo myöhään, heitin takaisin, sillä edellisiltana oli tupakansavu leijaillut huoneeseeni vielä aamuyön puolella.

Minttu oli töissä lähikaupassaan ja sinne oli sen verran matkaa, että kävelemiseen meni parikymmentä minuuttia. Iltaa kohden sadepilvet olivat kadonneet ja nyt aurinko paistoi viekoittelevan kauniisti matalalta lännestä. Puiden lehdet ja ruoho olivat uskomattoman vihreitä sateen jäljiltä ja maailma tuoksui hyvältä. Bongailin kullanvärisessä valossa viipyileviä sadepisaroita ja minusta tuntui, että olin etuoikeutettu saadessani nähdä ne tällaisen päivän päätteeksi. Olin jo värittänyt kalenterini tämän päivän lokosen punaisemmaksi kuin yhdenkään koskaan aikaisemmin. Siitä oli tullut suorastaan purppurainen. Mihinkähän väriin siirtyisin sitten, kun meillä olisi ne virallisemmat treffit, violettiin?

- Rahat täne, tämä on rystö, huikkasin, kun astuin kauppaan. Olin toki pysähtynyt lasioven taakse ja tarkistanut, että kassalla istui Minttu eikä kukaan muu. Sain kyllä hänetkin hätkähtämään.
- Toi ei toimi, sun ois pitäny kirjottaa se lapulle, hän sanoi moittivasti.
- Mä en huomannu ottaa kynää ja paperia mukaan. Onko teillä mitään hyvää ulosheitossa?
- Käy tyhjentämässä munkkivitriini, jos siellä on vielä jotain. Mä saan myydä ne puoleen hintaan nyt, Minttu vinkkasi madaltaen ääntään.

Tottelin ja hain leipäosastolta pussiin yhden berliininmunkin ja kaksi tavallista eli kaiken, mitä oli jäljellä. Paksunpuoleinen vanha täti, joka järjesteli paikkoja, mulkaisi minua pahansuovasti ja pidättäydyin lällättämästä hänelle. Mintun jutuista päätellen hän olisi kerännyt ne henkilökohtaiseksi ilmaiseksi iltapalakseen ihan lähiminuutteina, heti kun kello näyttäisi yhdeksää. Hain vielä pullon limsaa ja palasin Mintun luo maksamaan.
- Mene ulos odottamaan, Minttu ehdotti, sillä hän ei varmaankaan halunnut jäädä kiinni vinkkaamisesta.
- Okei, haluatko sä berliinerin vai tavallisen?
- Berliinerin tietysti.
- No syödään se sitten puoliksi.

Minttu tuli ulos tuskin viittä minuuttia minun jälkeeni, sillä hänen ei sentään annettu sulkea liikettä ja laittaa hälytintä päälle.
- Kerro kaikki kaikesta. Mitä sä oot oppinu? Onko Tenttu nyt oppinut laukanvaihtoja ja piruetteja? hän kysyi ja ojensin hänelle puolikkaan berliininmunkin.
- Me ei olla tehty mitään vaikeeta, me ollaan pelkästään ratsastettu suoraan ja eteen ja pidättäen, juorusin. Se oli kirjaimellisesti totta, mutta olin alkanut oivaltaa valmennuksemme nerokkuuden vasta tänään, kun olin hetkeksi herennyt miettimästä Jerryä. Olin muistanut, miten Tenttu oli jo heti alkutunnista loksahtanut pehmeäksi ja mukavammaksi kuin koskaan. Minun oli aina ollut vaikea saada sitä peräänantoon ja nyt olin tullut ajatelleeksi, että ehkä en ollut koskaan aiemmin oikeasti saanutkaan. Se oli tuntunut ihan eri hevoselta ja tietenkin se oli tapahtunut tänään, kun kukaan ei ollut ollut videoimassa, että olisin voinut katsoa itse ja verrata.
- Mä olisin niin halunnut päästä katsomaan edes yhtenä päivänä, Minttu huokaisi.
- No sä voit katsoa meillä videoita ihan niin paljon kun huvittaa ja mä ymmärrän hyvin, ellei sua huvita.

LähettäjäFigaron_haamu 
Päivämäärä:   21.3.11 19:33:07

Onks niillä siis vielä yks valmennuspäivä vai oliks se koko kurssi ohi nyt? (Kuumeaivot ei sisäistä vissii infoa? :D)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   21.3.11 19:56:14

Yks vielä :)

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   21.3.11 23:01:41

ois ollu kiva kuulla enemmänki noista Veskun tunneista. Mut ehkäpä sit vikasta päivästä tai ainaki videoita katsellessa? =) jatkoa!

Päivämäärä:   21.3.11 23:38:13

Toivottavasti Jerry ei nyt sitten kuitenkaan suinpäin rakastu Henriikkaan ettei kaikki menis odotusten mukaan, saatais vähän jotain jännitystä mukaan :)
Mutta älä nyt sennu ymmärrä väärin, kyllä niistä pari pitää jossain vaiheessa tulla ;)

Päivämäärä:   22.3.11 08:36:41

Mä jotenkin tiiän ton tunteen tosta peräänannosta. Ei sillä, ettei olis kiva harjotella laukanvaihtoja, mutta kun mulla tuntuu olevan perusratsastus ihan hukassa, niin mä voisin mennä helposti viikoksi opettelemaan suoraan ja eteen ja pidättäen.

Onneks torstaina on tukiopetusta.

LähettäjäFigaron_haamu 
Päivämäärä:   22.3.11 08:45:33

Saiskos sairastelija ekstrapätkää? ;)

Erittäin ihanaa olla 38,5 kuumeessa toista päivää ku maanantaina ois lähtö koulun kanssa Espanjaan...

Päivämäärä:   22.3.11 13:15:00

No maanantaihinhan on vielä melkeen viikko!

LähettäjäFigaron_haamu 
Päivämäärä:   22.3.11 13:20:09

Joo, onhan se niin, mut mä sairastan aina ihan helevetin kauan :(. Ja sitäpaitsi mulla on huomenna joku sitä reissua koskeva kokous johon on pakko mennä vaikka ois sikainfluenssa, lintuinfluenssa ja hullun lehmän tauti.

Ja kuume senkun nousee... Eli musta tuntuu et popsin kaks pakettii buranaa ja koitan selviytyä hengissä :--D

Päivämäärä:   22.3.11 14:16:00

Se vika sellasiin ihmisiin ihastumisessa, joita ei oikeasti tunne, on, että todellisuus ei kuitenkaan vastaa sitä haavekuvaa, jonka on ihastuessaan tästä (puoli)tuntemattomasta luonut ja sitten sitä on ihan hukassa. Näin kaverin sekoilemisia (se ihastuu, luo mielikuvan, tutustuu, toteaa ettei tyyppi vastaakaan sen mielikuvaa, kyllästyy ja ihastuu seuraavaan ja kehä pyörii) sivusta seuraneena musta tuntuu, että toi Henukankin ihastus voi olla vähän hataralla pohjalla: eihän sekään kai oikeasti tiedä, millaiseen tyyppiin se on ihastunut, ennen ku se tutustuu. Ja sit voiki käydä niin et se ei ookaan niin ihastunu ja kyllästyyhän se ny joka tapauksessa tohon ihkuihastushehkutuskauteensa.
Ei muuten kyllä poista sitä tosiseikkaa, että Jerry on jotenkin supersympaattinen tyyppi <3 Tai siis, mä olen saanut siitä supersymppiksen kuvan.

Joo-o, toi tunne peräänantoon liittyen on niin tuttu. Sitä voi pintapuolisesti edistyä ja kertoilla, et tehtiinpäs muuten niitä ja näitä tosi ekstrasuperyybervaikeen kuulosia juttuja. Sit yhtäkkiä tajuaa, et blaah, eihän mun perusratsastuskaan ole kunnossa ja se, että saan tehtyä niitä ekstrasuperyybervaikeelta kuulostavia juttuja ei tarkoita sitä, että saisin tehtyä ne oikein. Periaatteessa oikein, mutta pohja ei sit välttämättä olekaan kunnossa. Se on vähän turhauttavaa, mut paras fiilis ikinä on se, kun huomaa, että se pohjatyökin on ihan tehtävissä ja opittavissa :) Harmittaa vaan, ettei tunneilla aina keskitytä riittävästi perusasioihin. Mä voisin vääntää perusjuttuja vaikka maailman tappiin asti <3

Kuin kaikki läksii koulujensa kanssa aina jonnekin... pitäis kai munki valikoida sellasia kursseja, joilla pääsis jonnekin, sellasiakin kun aika paljon meidän lukiolla on, mutta jooh, ei mulle mahu enkä ehdi suorittaa itsenäisenä useempia kursseja enkä halua venyttää ylimäärästä puolikaista tai kokonaista vuotta. :D Niin et se niistä sit.

Lisää mun pitkähkön (mutta höttöisen ja asiaa sisältämättömän) kommenttini kunniaksi? :] Nii ja sen kunniaks, että sain kepit pois ja liikuntakieltoakin on enää pari tyhmää päivää jäljellä. Sitä sietäisi juhlia pitkällä ja makoisalla Sennnupätkällä, eikö?

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   22.3.11 18:40:49

^ Mullaki on tullu Jerrystä semmonen kuva et se on semmonen supersymppis ihana =) Musta se ois kyllä Henriikan kans aika täydellinen pari!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   22.3.11 18:50:13

Huh, ehdinpäs ennen kuin topicci täytty! Ei meinannu netti pelittää hetkeen.
Uusi

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.