Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Äidin tyttö 4

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   22.3.11 18:49:09

Edellinen

-----------
Viimeisenä aamuna äiti alkoi vaikuttaa jo vähän kyllästyneeltä. Osuutensa asiaan saattoi olla sillä, että hän oli jäänyt valvomaan vielä minun mennessäni nukkumaan ja näytti väsyneeltä.
- Mä olen melkein ilonen päästessäni töihin lepäämään, hän sanoi sivumennen.
- Niin, ja sinne sä pääset bussilla niin, että sun ei tarvitse laskea vinkkulaseja ja että ootko aamulla ajokunnossa, huomautin, mutta se ei ollut sinä aamuna hyvä huomautus.
- Jumaliste, sä olet sitten kiittämätön pirunpenikka! Kuinka monta päivää sä luulet mun tehneen töitä, että sä olet saanut ratsastaa tän viikon? Niin, ja vikitellä nuoria miehiä?
- Mitä nuoria miehiä? loukkaannuin, sillä virallisestihan äiti ei kyllä tasan tiennyt mitään. – Ja ellet sä halua mun ratsastavan niin miksi ostit meille hevosen? Miksi hommasit mua ollenkaan, jos pitää joka kolikosta nostaa tommonen meteli? Anteeksi vaan, että mä olen olemassa, mutta siitä saat kyllä syyttää ihan itteäs!

Siitä seurasi parikymmentä hyvin hiljaista kilometriä, mutta ei se minua häirinnyt. Etsin laukkuni taskusta kuulokkeet ja pistin puhelimesta tulemaan musiikkia. En nyt suorastaan halunnut ärsyttää äitiä enempää, mutta mitä muutakaan olisin voinut tehdä, vaikka hän inhosikin sitä, miten sulkeuduin pois samasta maailmasta. Ikään kuin me edes olisimme olleet samassa maailmassa.

Jerryn musta auto oli edelleen talon edessä, ja äiti ajoi sen viereen. Huokaisin hyvin hiljaisesti helpotuksesta. Jos olisimme olleet puheväleissä, olisin ehdottanut, että äiti menisi harjaamaan Tenttua ja minä jäisin vaihtamaan saappaita tai jotain muuta, mutta nyt äiti nousi autostajo ennen kuin minä ehdin avata turvavyöni ja paiskasi oven tulisesti kiinni. Se antoi minulle aiheen huokaista oikein ääneen. Aikuinen nainen ja kiukutteli kuin teinityttö!

Koska äiti painui tupakkapaikalleen, lähdin minä tallille. Voisin palata etupihalle myöhemmin, ellei Jerry sitten tulisi moikkaamaan minua nähdessään meidän automme siellä. Miten suloinen ajatus. Hätkähdin edelleen Armia aika lailla, mutta olin omasta mielestäni hyvin urhea ja yritin taputtaa sitä päälaelle, kun se ryntäsi minua vastaan. Valitettavasti se kuvitteli sitä kutsuksi leikkimään tai jotain vastaavaa, se madalsi etupäätään ja haukahti kumeasti ja sitä kyllä pelästyin. Sillä oli niin saaterin kova ääni, kuin leijonalla.

Onnistuin kuitenkin jatkamaan talliin asti hakemaan Tentun harjat. Alissa oli siellä lakaisemassa puhtaaksi yhtä boksia, vaikken voinut ymmärtää miksi. Bokseissahan kuului olla turvetta. Armi tanssahteli edelleen ympärilläni ja Alissa huomasi sen.
- Sä alat näköjään tottua siihen, hän huomautti.
- Pikkuhiljaa. Miksi sä olet ottanu sieltä turpeet pois? kysyin rohkaistuneena ystävällisestä kontaktista. Alissa oli koko viikon tuntunut katselevan minua kuin jotain itikkaa, joten oli mukavaa olla muutaman sanan arvoinen.
- Jotta me saadaan pestyä tää, hän sanoi.
- Okei, mutisin. Minä en ollut ikinä ajatellut, että talleja tarvitsisi pestä. Menin pois ennen kuin sanoisin mitään hölmöä.

Harjasin Tentun tavalliseen tapaan tarhassa, mutta pidin toisen silmäni siinä vähässä, mitä yläpihasta näkyi alas tallille. Odotin Jerryä tulevaksi, mutta ei sieltä tullut kuin äiti. Hän oli näköjään päättänyt unohtaa, että me olimme riidoissa ja sillä tavoin useimmat meidän murjotuksistamme päättyivätkin. Muina naisina hän tuli rapsuttelemaan Tenttua ja ojensin harjat hänelle.
- Sä voit jatkaa. Mä käyn autolla, sanoin.
- Ai niin. Jerry lähetti sulle terveisiä, äiti sanoi pysäyttäen minut kesken askeleen.
- Ai miten niin käski? kysyin turtana.
- Se lähti jonnekin kyläilemään. Onko teillä jotain vispilänkauppaa?
- Näyttääkö siltä? tiuskaisin, sillä olin sydänjuuriani myöten loukkaantunut. Minun piti päästä omin silmin katsomaan, oliko Jerry muka tosiaan lähtenyt käymättä edes moikkaamassa minua.

Hän oli, musta auto oli poissa ja minä olin vähällä romahtaa niille sijoilleni. Tunsin puristavaa mustasukkaisuutta äitiä kohtaan, joka oli saanut jutella Jerryn kanssa ennen tämän lähtöä ja ajatus sai minut näkemään punaista. Olinko minä muka tosiaan kade pullealle keski-ikäiselle naiselle? Mutta väkisinkin olin. Ellei eilistä iltapäivää laskettu, hän oli jutellut Jerryn kanssa paljon enemmän kuin minä.

Re: Äidin tyttö 4

LähettäjäFigaron_haamu 
Päivämäärä:   22.3.11 19:00:00

Piristyspätkä! Kiitos :)

LähettäjäMeow 
Päivämäärä:   22.3.11 22:06:07

Hee, kannatti säästellä kolmen päivän pätkät, toi likkahan on edistynyt tässä! :D

Lähettäjä: berry&me 
Päivämäärä:   22.3.11 23:18:09

Minäki voisin olla vaikka perjantaihin tai sunnuntaihin asti lukematta näitä! En kyllä tuu onnistumaan :-D Oispahan ainakin paljon luettavaa.

LähettäjäFigaron_haamu 
Päivämäärä:   22.3.11 23:28:13

Mä en suostu säästämään pätkääkään nyt ku oon kipee, pelottaa jo miten selviin reissussa ilman hooteenettiä :'D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   23.3.11 16:58:56

Sen jälkeen minulle oli jokseenkin samantekevää, miten päivän ratsastus sujuisi. Vesku huomasi sen alle kymmenessä minuutissa ja kutsui minut keskelle puhutteluun.
- Onko joku vialla? hän kysyi. Minä tuijotin takaisin umpimielisenä ja toivoin, että olisin voinut sanoa oikean syyn – että hänen idioottimainen poikansa oli lähtenyt jonnekin hevon kuuseen vaivautumatta vaihtamaan kanssani sanaakaan ennen sitä ja siten pilannut minulta koko tämän päivän.
- Ei mikään, mutisin.
- Miksi sä sitten näytät siltä kuin olisit just siirtyny alkeiskurssilta jatkoykköselle? Eilen mä jo ajattelin, että sä olet edistyny koko porukasta eniten.

Sydänsuruja tai ei, kun kuuli tuollaista gurun suusta se ei voinut olla lämmittämättä.
- Ihan totta? kysyin ja Jerryn haamu kalpeni ja väistyi hiukan taaemmas.
- No en mä lämpimikseni puhu, et sä siitä maksa, Vesku sanoi rypistäen kulmiaan ja minulle tuli yhtäkkiä mieleen, että tässä saattoi olla aikuisten oikeesti kyseessä jotain enemmän kuin lapselliset sydänsuruni. Kuinka monesti olin kuullut tällaisia kursseja järjestettävän? Tai enhän minä sellaisista tiennyt, mutta äiti oli valistanut minua, että tämä oli ensimmäinen, josta hän oli kuullut. Ja minkä vaivan olin nähnyt päästäkseni tänne, olinhan omin päin vaihtanut seuraa ja kaikki.
- Mulla oli vähän huono aamu, tunnustin.
- No pääsetkö sä siitä yli vai haluatko sä lopettaa? Mä en jaksa katsoa tommosta räpeltämistä.
- Pääsen! lupasin kiireesti. Kuvittelin jo mielessäni isän ja pojan välistä keskustelua aiheesta, kuinka minä, juuri minä, olin osoittautunut ryhmäni parhaaksi. Ei sekään ihan huono juttu ollut, vaikka toisessa vaakakupissa olisikin ollut juttuhetki Jerryn kanssa.
- Näytä, Vesku komensi ja minä tottelin parhaani mukaan, ryhdistäydyin ja tartuin ohjiin uusin ottein.

Loistamisesta en tiedä, mutta Tenttu alkoi pian tuntua taas kuin vieraalta hevoselta, hienommalta ja taitavammalta. Sillä oli hetkittäin ilo ratsastaa, vaikka sain minä vähintään yhtä paljon noottia Veskulta kuin muutkin. Ehkä enemmänkin. Mutta väistämättä sekin tunti loppui ja meidät komennettiin vilvoittelemaan hevosia ja tulemaan sitten sisälle. Mikaela ja Ulla saivat viedä hevosensa talliin odottamaan ja Tentun tyrkkäsin tarhaansa virutettuani taas pikaisesti sen satulansijan ja kiroillen äidin katoamista, kun häntä olisi tarvittu. Minun ei olisi kai pitänyt yllättyä, kun löysin hänet sisältä. Sehän oli ihan loogista, koska hänen videokamerassaan oli sen päivän seikkailut kouluratsastusmaailmassa. mutta silti olin katkera hänelle. Minä olin masinoinut tämän kurssin ujuttautuakseni Jerryn ja Mustaojan elämään ja oma äitini teki sen paremmin kuin minä, vaikka hän oli pyylevä ja vanha ja minä nuori ja sievä.

Videoiden katsominen ei kohottanut mielialaani. Olin ottanut Veskun kentällä sanoman kohteliaisuutena, ja sitähän se kai olikin, mutta silti olin käsittänyt kammottavan väärin. Näytin edelleen tämän päivän pätkissä aloittelijalta Mikaelan ja varsinkin Ullan rinnalla. Maanantaina olin näyttänyt alkeiskurssilaiselta, joten kehitystä oli tapahtunut, mutta…
- Mä olen hirveä. Ehkä mun pitäis lopettaa ratsastaminen, puuskahdin, kun piinallinen puolituntinen oli kulunut.
- Missä on talvisodan henki? Vesku kysyi terävästi.
- Mä en ole sotilas.
- No suomalainen sisu sitten! Sitten hän toisti, mitä oli aiemmin sanonut ripeästä edistymisestäni ja minun täytyy myöntää, että Ullan kateellinen katse sai oloni paremmaksi.
- Pääsi hetkeksi hukkumaan järkytykseen, sanoin ruveten reippaaksi ja urheilulliseksi. Arvelin Veskun pitävän siitä ja halusin hänen pitävän minustakin. Olisihan tylsää, jos hän pitäisi minua valittavana pikkuprinsessana, kun piti ottaa huomioon, että meistä ehkä tulisi sukulaisia.

Lähettäjä: Toi 
Päivämäärä:   23.3.11 18:18:15

Sennnuuu-uu-uu-u! Sä et ole tosissasi!
"hänen videokamerassaan oli sen päivän seikkailut kouluratsastusmaailmassa. mutta silti olin katkera hänelle"
Sä taidat ihan tosissasi tykätä noista pisteistä.

Voi Henskiä....

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   23.3.11 18:21:50

Mä syytän edelleen silmälaseja x)
Hassua, ettei oikoluku sano noista mitään.

LähettäjäMuisto97 
Päivämäärä:   23.3.11 18:23:57

Hmm... Mulla on hirveä hinku käydä läimäsemässä tota plikkaa... Tai voisko joku ainakin riisua ne ruusunpunaset lasit sen nenältä, jooko ?! :D

LähettäjäSisu 
Päivämäärä:   23.3.11 18:57:59

Ihanaa!!! lisää lisää

Lähettäjä: des 
Päivämäärä:   24.3.11 08:54:36

Sennnu Nissenillä on tarjous, et osta yhdet, saat toiset kaupan päälle ja vielä kolmannet kaverille lahjaksi x)

Lähettäjä: DM 
Päivämäärä:   24.3.11 08:58:44

ha! pateettista! ;)

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   24.3.11 12:37:26

Heippa, kiinnostaisi, Miten tuo aikaisempi tarinasi "Vanhempieni tarina" oikein loppuu? linkistä pääsin vain tyhjälle sivulle?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   24.3.11 16:39:33

Vai pateettista! Ehkä mä syytänkin tätä mun työvaloa!

..., siinä sivussa oli jotain häikkää. Mä kävin publiseeraamassa sen uudelleen ja nyt mulla ainakin toimii.
------------------
19. Tallitraumoja
Seuraava viikko oli pudotus arkeen, siis äidin kohdalla, jonka loma oli loppu. Minä huokaisin suureen ääneen helpotuksesta, mutta on pakko myöntää, että se maanantai tuntui melko pitkältä ja tylsältä. Äiti oli töissä, Minttu oli töissä, Sini oli töissä eikä Jerry soittanut. Minulla ei ollut rahaa lähteä shoppailemaan, eikä tallille meneminenkään houkutellut, vaikka tiesin, että minun jossain kohden pitäisi raahautua sinne. Äiti oli tavalliseen tapaan hoitanut Tentun palautusliikutuksen lauantaina ja sunnuntainakin hän oli käynyt siellä harjailemassa ja putsaamassa tarhaa ja viipynyt kauhean kauan. Melkein olin toivonut lähteneeni mukaan, siellä olisi voinut olla juttuseuraa. Vaikka en minä oikeastaan halunnut jutella kenenkään kanssa, kun Jerry kerran ei soittanut.

Hiukan paremmalta tuntui, kun olin pakottautunut liikkeelle viimeisenä mahdollisena hetkenä
ennen Saaran tunteja, ja Tenttu oli yksinkertaisesti ihana ratsastaa. Se tuntui paljon paremmalta kuin perjantaina Mustaojalla, joten kuvittelin ympärilleni kouluaidat, taputtavan yleisön ja hymyilevän tuomarin. Yllätyin, kun lopuksi kuulinkin yksinäisen taputuksen aidan takaa. Siellä seisoi muutamia hoitajatyttöjä sekä Saara itse ja hän se varmaan oli aplodeerannut. Tytöt tuskin olisivat uskaltaneet tai ymmärtäneet.
- Se oli selvästi hyödyllinen kurssi, hän sanoi.
- No hyvä, kun joku on sitä mieltä. Mä olin perjantain videolla niin kamala, että melkeen masennuin, tunnustin.
- Ihan turhaan. Ensimmäistä kertaa mä näen sen kantavan itsensä noin hyvin.
- Okei, siis hevonen oppi hienoja temppuja ja minä vaan matkustan mukana, sanoin pettyneenä, kun sekin kohteliaisuus meni ohi.
- No jos sä niin haluat asian nähdä, Saara naurahti ja lähti talliin hätistäen hoitajia edellään.

Jerry ei soittanut tiistainakaan, eikä minulla ollut yhtään sen enempää tekemistä. En voinut käyttää päivää edes tallilla, sillä äiti oli ilmaissut halunsa mennä sinne töiden jälkeen yhdessä minun kanssani. Autokyyti hakkasi bussin helposti, joten odotin häntä ja lähdimme vasta illemmalla.
- Sä saat hoitaa ylihuomenna kengittäjän, hän sanoi matkalla.
- Miten niin minä? kauhistuin. Tietysti tiesin, että hevonen oli kengitetty ainakin viisi kertaa sen jälkeen, kun olimme ostaneet sen, mutta tähän asti minulla ei ollut ollut osaa eikä arpaa toimitukseen, olinhan ollut koulussa.
- Mä en voi ottaa vapaata aamupäivää nyt heti, mulla on tärkeä palaveri, ja sullahan ei muuta ole kuin aikaa.
- Mutta en mä osaa! huudahdin.
- Ei sun tarvii mitään osata. Haet hevosen tarhasta kymmeneksi ja pistät sen käytävälle kiinni, kunhan kengittäjä tulee. Se hoitaa osaamisen ja sinä maksat.

Jäin miettimään, käskisinkö saman tien äidin unohtaa koko jutun, vai kehittelisinkö jotain diplomaattisempaa, ja perille saapuminen katkaisi ajatukseni. Kentällä oli tunti, mutta sillä oli vain kolme hevosta, yksi niistä Aile pikku-Aleksin kanssa.
- Ne lopettaa varmaan pian niin pääset ratsastamaan, äiti sanoi kelloa vilkaisten.
- Mä voisin hypätä vähän pitkästä aikaa, sanoin, sillä Aleksi ylitti parhaillaan mitä houkuttelevimman näköistä pikku okseria. Oikeasti pidin edelleen paljon enemmän esteratsastuksesta kuin koulukuvioista, etenkin nyt, kun olin pylpertänyt jo pari viikkoa. Käytännöllisesti katsoen olin ollut yli kuukauden hyppytauolla, kun sitä ennen oli ollut loma.
- Hieno idea, Tenttukin varmaan tykkää, äiti tuumi.

Tallissa oli ilo ylimmillään, kuten se tapasi olla näin illalla. Kukaan hoitajista ei ollut vielä lähtenyt kotiin, vaikka vain osa enää odotti hevosiaan tunnilta ja he olivat kehitelleet sellaisen iltaryskeen, että minun teki mieleni huutaa heti ovelta että hiljaa.
- Älkääs nyt riekkuko, täällä on hevosia sisällä, äiti sanoi ystävällisesti mutta jämäkästi ja sai pysäytettyä pari pienintä, jotka juoksivat toistensa perässä märkien pesusienten kanssa. Vilkaisin nopeasti muun tilanteen ja totesin tympäännyksekseni Samelin karsinanoven olevan auki. En minä nyt ollut ruvennut inhoamaan Pertti Perusjätkää ensinäkemältä, mutta jotenkin epäilyttävä hän minun mielestäni oli. Kuka normaali mies teki hevoselleen laminoidun nimikyltin, jossa luki kaunokirjoituksella Sammael?
- Mä haen Tentun niin laita sä ruoat, sanoin äidille ja painuin takaisin ulos.

Lähettäjä: flanelli 
Päivämäärä:   24.3.11 17:21:15

Tää taitaa sittenkin olla lukemisen arvoista, taattua Sennnu-kamaa :D. Tai ehkä mä en lupaa vielä mitään, vaikka hyvältä vaikuttaakin...

LähettäjäFigaron_haamu 
Päivämäärä:   24.3.11 17:47:41

"Pylpertänyt" :---D
Jee oon vieläki reippaassa kuumeessa.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   24.3.11 20:34:55

Kappas, flanelli! Mä oonkin miettiny, mihin sä oot kadonnu!

Figge eiköhän se siellä Espanjassa viimestään lähde...

Lähettäjä: katiee 
Päivämäärä:   24.3.11 22:00:20

mäkin oon kipeenä.. eikä oo yhtään kivaa. Inhottava olo ja tosi tylsää.. :/ (en siis mitenkään vihjaile, et voisit laittaa lisäpätkän, en ollenkaan.. ;) )

LähettäjäFigaron_haamu 
Päivämäärä:   24.3.11 23:12:12

Sais kyllä kadota ennen reissua... Että osu paskaan saumaan taas tää mun sairastelu.

Päivämäärä:   25.3.11 17:00:52

Mä oon jumittanut luoja ties missä, kundikaverin luona ei paljoa tuu lueskeltua ja tallilla ei ehi, ko sielläki tuhlaan aina miljoona tuntia :D. Lisäks vielä koulu ja työt... Mutta mä pyrin lukemaan mahdollisimman ahkerasti nyt, jookos kookos?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   25.3.11 17:19:45

Palatessani muori ei ollut tehnyt yhtään mitään vaan seisoi juttelemassa Pertin ja Aleksin vanhempien kanssa. Hän näytti innostuneelta ja pelkäsin hänen suunnittelevan jotain typerää, kuten Pohjois-Vantaan Ponivanhempien Yhdistystä tai muuta sellaista. Ylenkatsoin heidät näkymättömiksi ja harjasin Tentun niin vikkelästi kuin omatuntoni antoi myöten eli noin minuutissa. Mihinkäpä se olisi kauniina päivänä likaantunut, ei sillä ollut tapana edes piehtaroida. Hain satulan ja suitset ja mieleeni tuli, mitä Vesku oli sanonut – että meillä pitäisi olla koulusatula. Sitten meillä pitäisi tietenkin olla estesatulakin… mutta nyt ei ollut oikea hetki ottaa asiaa puheeksi äidin kanssa. Hän oli ihan liian kiinni keskustelussaan.

Jotain lievästi mielenkiintoista kuitenkin osui silmiini, kun harpoin siitä ohitse. Samelin karsinassa oli liikettä, vaikka Pertti seisoi käytävällä. Joku satuloi hevosta. En voinut arvata oikein muuta kuin että se oli se ”hyvin vähän” ratsastava tytär, jonka ukko oli saanut kiristettyä mukaan tallille. Saman tien tuli mieleeni, että äidillä saattoi hyvin olla sormensa pelissä. Olisi ihan hänen tapaistaan tarjota minun seuraani houkutuksena ruveta käymään tallilla, kysymättä minulta tai edes mainitsematta minulle. Minua ei kuitenkaan huvittanut olla kaupan tänään. Satuloin ja suitsin Tenarin vielä vikkelämmin kuin mitä olin harjannut ja lyhensin jalustinhihnoja valmiiksi hyppäämistä varten. Ehdin ulos ennen kuin Saaran tuntilaiset tulivat vastaan. Esteet olisivat edelleen kentällä, siitä ei tarvinnut huolehtia. Saara ei ikinä korjannut niitä pois, vaan piti yleensä alkeisratsastustuntinsakin niiden seassa käskien vain tarpeen mukaan ratsastaa voltin vihreän tai punaisen esteen ympäri.

Ehdin nousta selkään ja kävellä muutaman kierroksen, ennen kuin Sameli ja muut tulivat kentälle. Nyt saatoin nähdä, että hevosta talutti tummatukkainen tyttö turkoosissa t-paidassa, vähän pyöreä ja huomattavan nyrpeän näköinen. Hänen ilmeensä sai minut puolustuskannalle. Että kehtasikin tulla meidän tallille sen näköisenä kuin olisi saanut pahan rangaistuksen. Hänen oli parempi pysytellä poissa minun tieltäni. Aloin laukata kuin en olisi huomannutkaan, että tyttö talutti hevosen kentälle ja että äiti ja Pertti seurasivat perässä ja auttoivat hänet selkään. Sitä ei voinut laskea hänelle viaksi. Aina läsnäollessaan äiti tarttui automaattisesti toisella kädellään ohjiin ja roikkui toisella vastapainona jalustinhihnassa silloinkin, kun minä ratsauduin.

Vilkuilin toisella silmällä toista tyttöä ja suomenhevosta samalla, kun verryttelin itse. Hän hölkötteli hevosensa selässä sen näköisenä, ettei ollut ajatellutkaan tehdä muuta kuin lompsia kenttää ympäri.
- Mä alan nyt hypätä, ilmoitin, kun olimme kentän takapäädyssä mahdollisimman kaukana äidistä ja Pertistä.
- Älä anna mun häiritä, hän vastasi ja aistin ihan saman haluttomuuden lähempään tuttavuuteen hänessä.

Tenar virkistyi heti, kun käänsin sen esteelle ja minäkin tunsin taas pitkästä aikaa vauhdin huuman ja adrenaliinin, kun se imi esteelle ja ylitti ne yhden toisensa jälkeen. Eihän niitä radaksi asti ollut, neljä kappaletta, mutta ratsastin ne muutaman kerran peräkkäin ja otin sitten pienen hengähdystauon pyytääkseni äitiä nostamaan puomeja. Sameli lönkötteli edelleen laiskaa ravia ratsastajansa kanssa ja Pertti, joka myös kiirehti korottamaan esteitä, huusi häntä kokeilemaan myös.
- Emmä jaksa, kuului vastaus.
- No anna mennä nyt, se tykkäis.

Tavallaan toivoin, että tyttö suostuisi, sillä ratsukko ei näyttänyt siltä, että se olisi pystynyt ylittämään edes tielle pudonnutta risua, mutta ei minua oikeastaan kiinnostanut. Pistin itse Tentun hyppäämään korotetut esteet pari kertaa ja huomasin, että se alkoi hengittää kiivaammin. Kaulakarvatkin alkoivat kostua. Se johtui varmaankin enemmän innostumisesta kuin rasittumisesta, sillä ei noin muutama hyppykerta sitä yleensä saanut vielä hetkahtamaankaan. Minä, joka olin pessyt sitä edellisviikolla kyllästymiseen asti, aloin miettiä lopettelemista.
- Iira, kokeile nyt! Pertti huusi ja tyttö huokaisi luovuttaneena pysähtyen lyhentämään ihan liian pitkinä roikkuneita jalustimia. Päätin jäädä ainakin katsomaan.

En odottanut kovin paljon suomenhevosen hypyiltä, etenkään, kun sen laukka oli raskasta ja jytisi niin, että Tenar meinasi karata paikalta. Kai se kuulosti sen korviin siltä, että hevoslauma oli joutunut paniikkiin ja sen piti liittyä seuraan. Sain sen kuitenkin pysymään aloillaan ja katsoin hämmästyen, miten helposti Sameli ylitti esteet. Se hyppäsi parikymmentä senttiä liian korkealta ja kevyen näköisesti.
- Nosta vielä, mä meen vielä kerran, sanoin äidille.

Se meni vähän kilpalaulannaksi. Meidän jälkeen Iira hyppäsi taas, edelleen pudottamatta ja minä tilasin uuden puomien korotuksen ja hyppäsin. Johan nyt olisi hitto, jos joku suomenhevonen päihittäisi puoliveriseni esteradalla.
- Ne alkaa olla sille korkeita, äiti sanoi, kun pyysin vielä lisää korkeutta.
- Miten niin?
- No ainakin metrin.
- Ei se ole hevonen eikä mikään, joka ei metriä ylitä, siteerasin Saaraa, vai oliko hän puhunut metrikahdestakymmenestä. En voinut muistaa, kun emme itse kisanneet vielä yhdeksääkymmentä enempää. Täällä kotikentällä Tenttu oli kyllä hypännyt enemmänkin, ja nythän nähtäisiin, mihin se pystyisi.

Iira ja Sameli hyppäsivät perässä kuin pilkaten meitä ja sitten Tenttu kielsi ja äiti kieltäytyi nostamasta puomeja enempää.
- Se on saanut tarpeekseen, hän sanoi.
- No ton se kyllä menee yli, jupisin hampaitteni välistä, sillä enhän voinut lopettaa kieltäytymiseen. Ja menihän se, neljännellä kerralla, kun aloin jo harkita esteen madaltamista.
- Nyt riittää, äiti sanoi sen näköisenä, että nyökkäsin hänelle välinpitämättömästi.
- Tuutko sä Iira vielä? Pertti huusi ja se pírun naikkonen sinetöi kohtalonsa pyytämällä puomeja vielä vähän ylöspäin. Tulisin vihaamaan häntä lopun ikääni. Mokomakin rehentelijä.

LähettäjäSisu 
Päivämäärä:   25.3.11 19:26:33

lisääääää! ihana pätkä! jotenkii ton henriikan vihan tuntee tänne asti

Päivämäärä:   25.3.11 21:15:42

Hihi, eilen just keskusteltiin esteistä ja niiden kentälle jättämisestä .D

Ja mä en osaa linkittää tänne, olisin muuten linkittäny teille yhden Sammaelin kaunokirjoituksella x)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   25.3.11 21:16:59

Väkäsiin vaan, <hfdhagg>

Päivämäärä:   26.3.11 11:24:52

Hmph, koko linkkikin oli sit liian pitkä.
Toimiikohan tää? http://tinyurl.com/5w7mu7l

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   26.3.11 16:47:18

Toimii. Toi oiskin aika makee, vaikkei toikaan ehkä ihan Pertille istu! :D
(Hei, löytysköhän tommosta meillekin??)
-----------
Jerry ei soittanut keskiviikkonakaan ja aloin tuntea omituista turtumusta. Välillä ajattelin kuvitelleeni koko edellisviikon ja etenkin sen päivän, jolloin Jerry oli tarttunut käteeni ja pyytänyt puhelinnumeroni. Onneksi olin äidin uteliaisuutta uhmaten kirjoittanut kaiken tarkasti muistiin vanhaan matikanvihkoon, jota säilytin vanhan matikankirjan välissä. Sinne ei edes hän nokkaansa pistäisi. Mutta vaikka luin tekstiäni uudelleen ja uudelleen, se ei tehnyt asioista todempia. Ehkä olin kirjoittanut pelkkiä kuvitelmia ja toiveita.

Sinä päivänä en kyllä jaksanut pahasti Jerryä murehtia, minulla oli muuta. Olin nähnyt yöllä inhottavan unen kengittäjästä, joka oli ollut suuri, uhkaava mies, noen mustaama ja puolialaston kuin jättiläissepät fantasiaelokuvissa. Hän oli halunnut syödä minut elävältä ja olin juossut karkuun, kunnes olin pudonnut sängystä ja herännyt sydän hakaten kuin pajavasara. Se oli tietysti täysin järjetöntä, mutta en päässyt koko päivänä inhottavasta tunteesta eroon enkä voinut lähteä edes tallille. Äidin tullessa kotiin huijasin, että vatsani oli ollut kipeä ja että hän saisi käydä liikuttamassa hevosen.
- No mä käyn, hän lupasi ja kaivoi minulle lompakostaan läjän seteleitä. – Tässä on sitä huomista kengittäjää varten.
- Mutta entä jos mun maha on kipee vielä aamullakin? kysyin epätoivoisena.
- No sitten saat mennä tallilta tullessa terveyskeskukseen, kunhan hoidat ittes sinne aamulla.
- Mutta eikö Saara oo siellä kuitenkin?
- Saara ei ehdi aamuhommiltaan vahtimaan kengitettäviä, sen se on tehnyt ihan selväksi. Kyllä sä nyt voit yhden pikkuhomman kerrankin hoitaa, äit tiuskaisi tehden mahdottomaksi selittää, etten yksinkertaisesti voinut.

Jäin kärvistelemään miettien kuumeisesti, voisinko kehittää yön aikana oikean, todellisen umpisuolentulehduksen tai vatsahaavan, mutta onneksi Minttu soitti silloin. Ensin en aikonut vastata, mutta sitten mieleeni tuli, että ehkä hänellä ei olisi aamulla töitä ja hän voisi tulla kanssani tallille. Olin varma, että kengittäjä ei voisi järkyttää minua mitenkään, jos minulla olisi Minttu turvanani.
- Mä meen vasta kahdeksi töihin, Minttu sanoi ja valtaisa helpotus valtasi pääni.
- No sitten sä tulet mun kanssa aamulla tallille!
- En mä tiedä haluanko mä herätä ennen kuin herään, Minttu vastusteli.
- Tule nyt! Tentulle tulee kengittäjä ja…
- Ai jaa? Onko se hyvän näköinen? Hevostallinetissä kaikki kengittäjät on aina oikeita seksipommeja. Ainakin siitä päätellen, miten moni väittää maksavansa niille luonnossa.
- Miten mä voisin tietää? En mä ole sitä koskaan nähnyt.
- Mä en ole koskaan nähnyt kengitystä, mä tulen, Minttu päätti ja pelasti päiväni.

Vannon, että ilman Minttua en olisi saanut lähdetyksi tallille ollenkaan. Uni oli palannut yöllä ja siinä minut oli raadeltu, häväisty ja syöty. Jopa Mintun kanssa minulla oli aika onea olo.
- Mä nukuin huonosti ja näin painajaisia, selitin, kun hän kysyi, mikä minua vaivasi.
- Oliko ees kivoja painajaisia?
- Mä näin unta, että kengittäjä söi mut. Ja sitten se söi Tenarinkin, lisäsin, sillä olin juuri muistanut sen. Minttu purskahti nauramaan.
- Jessus, toi on hassuinta, mitä mä olen ikinä kuullut!
Minä en pystynyt oikein olemaan edes loukkaantunut. Uni oli vielä liian vahvana mielessäni, että olisin nähnyt siinä mitään huvittavaa, hymyilin vain vaisusti jottei Minttu ihmettelisi.

Saavuimme tallille ja muistelin parhaani mukaan mitä äiti oli sanonut. Hevonen sisään, ja käytävälle, kunhan inkvisiittori saapuisi. Saara oli puhdistamassa viimeisiä karsinoita ja mainitsi jotain kauniista päivästä, mutta en ehtinyt vastata, kun aloin äkkiä epäillä, etten ollut ottanut mukaan äidin antamia rahoja. Mitä tekisin? Se heppu söisi minut takuulla, ellei minulla olisi millä maksaa! Tai ellei nyt suorastaan söisi Mintun läsnäollessa niin suuttuisi, haukkuisi ja todennäköisesti ainakin kieltäytyisi kengittämästä, ja sitten äiti suuttuisi…
- Mä voin harjata Tentun, Minttu lupautui. – Ja minkä kummituksen sä nyt näit? Ihmissyöjäkengittäjän taas?
- Rahat, sain sanottua.
- Sä laitoit ne takataskuun.

LähettäjäFigaron_haamu 
Päivämäärä:   26.3.11 18:28:10

Meinasin revetä ihan ääneen noille unille :'D

Lähettäjä: Jekku 
Päivämäärä:   26.3.11 21:07:23

Saapiko iltapalaa viellä :)

Päivämäärä:   26.3.11 21:08:43

Voi toista, nyt se on ihan Jerryn perään... Kengittäjät osaa olla kyl pelottavia. Tosin mä oon tähän mennessä tavannu aikalailla vaan sellasia kivoja kenkääjiä. Vaikka ei Aapolla kenkiä olekaan...

Lähettäjä: armstrong 
Päivämäärä:   27.3.11 09:52:10

Herranjumala, ei kukaan voi olla noin saakelin idiootti, että pelkää kengittäjää, eikä USKALLA mennä tallille! Huhhuuuh, toi Henksu alkaa ärsyttää hetki hetkeltä enemmän. :D

Päivämäärä:   27.3.11 10:35:58

No en kyl oo kuullu sen nimisestä mökäbändistä, mutta tutkin .D

Ja musta kengittäjät on aivan mahtavia persoonia! Irokeesisetä ja sit se eks-valkkutallilla ollu vanha setä joka opetti meille (ok, mulle, muut ei ollu kiinnostuneita kengityksen seuraamisesta, mitä en kyl ymmärrä!) kengityssanastoa ruotsiksi .D

Päivämäärä:   27.3.11 16:27:07

Meiän kengittäjäsetyli on ihan supertyyppi, siltä irtoaa ihan mahotonta läppää ja tietää kyllä tasan tarkkaan, miten hevosia käsitellään. Sellanen lupsakka viiskymppinen setä (omg, eihän se ny enää oo viiskymppinen, oli silloin... kymmenen vuotta sitten? mut se on ikiviiskymppinen), joka kyllä heittäytyy välillä vähän kakaraksikin :D Siivoilin joskus karsinoita napit korvilla ja hyräilin hiljaa issekseni ja tää sai päähänsä, että heh, minäpäs käyn tökkäsemässä sitä talikolla selkään. Se sai varmaan vuoden huvit yhdellä kertaa ja naureskeli mulle aina tavatessa siitä lähtien. Onneksi se on tainnut jo unohtaa. Mä sen sijaan en unohda ikinä... :D

Odotan innolla tän hurjan kengittäjän tapaamista! Toivottavasti se on oikein, oikein pelottava, sellainen, että Hensulla menee pissit housuun ku setä tai täti vähän vilkasee sitä.

Lähettäjäapua? 
Päivämäärä:   27.3.11 17:21:52

voi Henriikkaa ku sillä on vaikeaa :D mielenkiintoista sit tavata se kengittäjä ;>

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   27.3.11 17:53:35

Suurin osa mun tapaamista kengittäjistä on kyllä ollu niin taviksia, ettei mtn rajaa...
--------------

Se oli totta ja muistin sen itsekin heti, kun sormeni osuivat niihin. Oven ulkopuolelta kuului rahisevia askeleita ja helpotus jäi hetkelliseksi. Nytkö? Sieltä tuli kuitenkin vain Iira. Hän ei näyttänyt ilahtuvan minun näkemisestäni sen enempää kuin minäkään hänen, mutta nyökkäsi hän sentään äärimmäisen niukasti. Minä yritin olla vielä niukempi.
- Ja toi on…? Minttu kysyi puoliääneen, kun tyttö kävi satulahuoneessa käännähtämässä ja painui sitten takaoven kautta ulos tallista.
- Se on Samelin väkeä. Me oltiin toissapäivänä yhtaikaa kentällä ja se näytti siltä, ettei sitä todellakaan kiinnostanu mikään hevosiin liittyvä, juorusin.
- No mitä se sitten täällä tekee?
- Mistä mä tiedän? Jos sekin on lahjottu, uhkailtu tai kiristetty tänne niin kuin mut, puhahdin.
- Onko sut lahjottu? Millä?
- Ei kun uhkailtu.
- Jos mulla olisi oma hevonen, mua ei tarvitsisi uhkailla tallille, Minttu sanoi varmasti.
- Mutta sä et olekaan nähnyt painajaisia kengittäjistä.
- Henriikka, sä olet joskus vähän omituinen, Minttu sanoi katsoen minua tutkivasti.

Iira tuli talliin Samelin kanssa ja alkoi puolestaan harjata sitä. Minä istuin käytävällä ja katselin kelloa seinällä. Se kävi kyllä oikeaan tahtiin, mutta oli tunnin ja kahdeksan minuuttia jäljessä. Niinpä sen näyttäessä yhdeksää aloin hiukan huolestua. En mitenkään toivonut kengittäjän saapumista, mutta äiti oli sanonut hänen tulevan kymmeneltä ja ellei hän tulisikaan, epäilin sen jotenkin päätyvän minun syykseni. Minttu ja Iira saivat kumpainenkin harjaushommat valmiiksi ja istuivat myös odottamaan.
- Mä olen Minttu, Minttu esittäytyi. Hän eli siinä lapsellisessa uskossa, että kaikki hevosihmiset olivat samaa heimoa ja automaattisesti kavereita keskenään.
- Iira, Iira murahti.
- Mä olen ton Henriikan kaveri. Oletko sä menossa ratsastamaan?
- Ei kun mä odotan kengittäjää.
- Ai, niin mekin!

Seurasi lyhyt keskustelu siitä, oliko tallille kenties tulossa kaksi kengittäjää yhtaikaa – ja jos oli niin kestäisinkö minä sellaista määrää niitä, tosin siitä ei keskusteltu, se oli henkilökohtainen huolenaiheeni. Selvisi kuitenkin, että Iira oli komennettu paikalle postaamaan meidän kengittäjäämme siltä varalta, että tämä ehtisi laittaa Samelillekin uudet kengät samalla kertaa.
- Faija on duunissa eikä joutanu, hän sanoi murjottaen ja tunnistin hänessä itseni. En enää vihannut häntä ihan yhtä leppymättömästi kuin estehyppelysessiomme jälkeen. Samanlainen uhri hän oli kuin minäkin.
- Eiköhän se ehdi, Minttu sanoi luottavaisesti, vaikken tiedä, mitä perusteluja hänellä oli sellaista väittää. Olihan hän itsekin sanonut olevansa ensimmäistä kertaa mukana kengityksessä.
- Nyt joku tulee, sanoi Iira, joka istui lähimpänä ovea ja tosiaan sieltä kuului auton ääni. Hän hypähti pystyyn ja meni ovelle. Minä en pystynyt liikahtamaan. Nyt se tapahtuisi, sieltä tulisi joku hirviön kokoinen ärisevä Hulk Hogan.

- Terve, onko sulla aikaa laittaa kaks hevosta? kuulin Iiran äänen ulkoa muutaman minuutin kuluttua, kun auton moottori lakkasi käymästä. Vastausta en kuullut, mutta tyttö palasi samoin tein tyytyväisen näköisenä.
- Ehtii se. Saako Sameli olla eka? Teillä on sentään seuraa toisistanne, mutta mä räydyn tylsyyteen jos joudun kykkimään täällä ensin tunnin ja päästään sitten vasta hommiin.
- Mä olen menossa kohta töihin, Minttu aloitti ja olin jo säestämässä häntä, että me olimme tilanneet kengittäjän ja miten hitossa Iira luuli voivansa kiilata meidät, kun oli ylimääräinen. Ehdin kuitenkin ajatella toisenkin kerran, ennen kuin sanoin mitään. Ei voisi olla huono juttu, jos katselisin ensin, miten Iira toimisi ja söisikö kengittäjä kenties hänet.
- Kyllä sä ehdit duuniin, vaikka me odotettaiskin vähän aikaa, sanoin Mintulle. – Mä voin tarjota sulle hampparin matkalla niin jaksat sitten. Ainakin, jos äiti anto yhtään ylimäärästä.

Kaamea kammoni katosi, kun sisään käveli nuorenpuoleinen mies kantaen painavaa työkalupakkia ja omituisen näköistä jalustaa. Hän oli niin kaukana kauhukuvistani kuin vain saattoi olla, vaalea ja hoikka ja ellei hän nyt suorastaan ylitsevuotavan ystävällinen ollut niin ei hän räyhännytkään. Minttu ja minä teimme tilaa ja Iira otti Samelin karsinastaan käytävälle seisomaan. Minä katselin ja kuuntelin hyvin tarkkaan joka sanan, jonka hän kengittäjälle sanoi ja sen jälkeen seurasin silmä kovana, mitä tämä oikein teki. Irrotti kengät, lyhensi kaviot, sovitti uudet kengät ja naulasi ne paikoilleen, kunhan oli ensin käynyt ulkona paukuttamassa niitä muotoon. Se tulenkarvaisesta ahjosta ja noesta, missään ei näkynyt lieskaakaan. Nyt kengittäjäkammoni tuntui minustakin vain naurettavalta. Mistä olinkaan sellaisen kehittänyt? Kun Iira oli maksanut ja lähti viemään hevostaan ulos, hypähdin kevein mielin pystyyn ja siirsin Tenarin käytävälle.
- Meidän vuoro, sanoin iloisesti.

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   28.3.11 09:35:05

ärssyttävä toi Sameli tyttö :| ! mut ei onneks ollu pelottava kengittäjä =)

Lähettäjä: Ee. 
Päivämäärä:   28.3.11 16:05:53

Ha! Irokeesisedän harjottelijapoika! .D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   28.3.11 16:48:32

Mitäs siitä? x)
--------------
20. Katsomossa
- Sä flirttailit sille, sanoi Minttu, kun pari tuntia myöhemmin istuimme syömässä hampurilaisia.
- Enhän!
- No kyllähän, tommosta lärpätystä susta ei oo lähteny sen jälkeen, kun sä yritit tehdä vaikutusta Rikoon ruotsinkurssilla viime syksynä.
Hiljennyin miettimään, tapasinko minä lärpättää ja totesin, että Minttu varmaan oli omasta mielestään oikeassa. Toivottavasti en ollut puhunut Jerryä pyörryksiin – ehkä hän siksi ei soittanut? Tänään olin kuitenkin purskahtanut puhumaan kengittäjälle vain silkkaa helpotustani, kun vaaralliseksi luulemani tilaisuus olikin leppoisa ja mukava.

- En mä yrittäny flirttailla, mulle vaan tuli puheripuli, sanoin. – Mitä sä teet viikonloppuna?
- Vapaata kuten tavallista. Ootteko te menossa kisoihin?
- Ei. Mutsi sano, ettei se jaksa ekan työviikon päätteeks seistä viikonloppuakin kisoissa… vaikka mä vähän pelkään, että me ehditään unohtaa kaikki, mitä me viime viikolla opittiin sitten, sanoin surullisena.
- Mutta pääsethän sä Saaran tunneille, ja voit aina katsoa niitä valkkuvideoita, Minttu lohdutti.
- Niin, ne… mutta lähdetkö sä mun kanssa Laaksolle katsomaan kisoja? kysyin. Olin viimeisen puoli tuntia punniskellut, soittaisinko Jerrylle itse ja mahdollisesti torpedoisin hanakkuudella kaikki mahdollisuuteni, vai antaisinko olla ja odottaisin. Sitten olin onneksi muistanut, että tiesin tasan tarkkaan, missä Jerry oli sekä lauantaina että sunnuntaina. Minttu mietti vähän aikaa, kysyi minne ja lupautui sitten seuraksi lauantaina.
- Kaksi päivää kouluratsastuksen tuijottamista ylittää kyllä mun käsityksen hauskuudesta. Susta on tullu ihme pylpertäjäfriikki.
- Kouluratsastus on kaiken perusta, huomautin.
- Joo mutta ei kai sen katsominen ole?

Niin tai näin, lähdimme liikkeelle piknikvarusteinemme lauantaina. Luulen, että kanssamatkustajat olettivat meidän olevan paremminkin matkalla rannalle kuin ratsastuskilpailuihin, mutta eipä asioilla niin suurta eroa ollutkaan. Mitä nyt ranta puuttui, mutta sen tilalla oli oikea, katettu katsomo. Me väittelimme vähän aikaa siitä, mennäkö sinne varjoon vai istuako auringossa, mutta näkyvyys maan tasalta ratsastuskentälle oli niin huono ja aurinko niin kuuma, että päädyimme kiipeämään ylimmälle penkkiriville. Sieltä näki kaiken ja minulla oli varmuuden vuoksi äidin teatterikiikari mukana. Tiirailin sillä joka suuntaan, vaikka tiesinkin, mitä missäkin tapahtui. Meillä oli usein ollut tapana käydä täällä katsomassa kauden viimeisiä isoja estekisoja ja joskus oli ollut tuntihevosluokkiakin, joissa oli ollut tuttuja mukana. Hevosautoparkki oli liian täynnä, jotta olisin voinut erottaa Mustaojan traikkuja sieltä, mutta printtaamani lähtölistan perusteella tiesin, mihin aikaan heidän suunnilleen pitäisi tulla.

- Mennään hakemaan kahvia, ehdotin, kun se kellonlyömä oli mennyt ohi. Kanttiiniteltta oli yleensä kilpailukanslian seinustalla ja Jerryn pitäisi väkisinkin tulla ilmoittautumaan.
- Mun ei tee mieli.
- No mä voin käydä, lupauduin. – Haluatko sä jotain muuta mieluummin?
- Vaikka pillimehun.

Olin pelkästään tyytyväinen siihen, ettei Minttu halunnut mukaan. Paljon mieluummin törmäsinkin Jerryyn yksin. Hitaasti kuin ajatuksissani ja auringonpaisteesta nauttien kiersin katsomon ja kävelin kanslian kulmalle. Ei Jerryä, ei muita mustaojalaisia. Odotin vähän aikaa ja päätin käydä vessassa, joka oli samassa rakennuksessa. Sinne oli jono, mutta tarvitsinkin vain peiliä, jota katsoin vähän aikaa kriittisesti. Olin käyttänyt aamun hakemalla luonnollista mutta mairittelevaa meikkiä ja kampausta ja omasta mielestäni olin onnistunut aika hyvin. Tietysti olisin voinut olla kauniimpi, mutta olin aika suloinen vaikka itse sanonkin. Sen verran söpö ainakin, ettei Jerryn tarvinnut minua ulkonäköni takia lempata.

Kulutin vielä vähän aikaa lukemalla lähtölistoja ja tuloksia, mutta sitten Minttu soitti ja kysyi, olinko lähtenyt hakemaan pillimehua Kauppatorilta asti.
- Sori, mun piti käydä vessassa ja siellä oli jono, mä jonotan sun mehuasi parhaillaan, sanoin ja siirryin kanttiiniin. Ellen näkisi Jerryä nyt, näkisin hänen ainakin kohta ratsastavan ja sitten voisin keksiä jotain asiaa hevosautoalueelle, ellei muu auttaisi. Sen läpi ainakin mentiin ratikkapysäkille. Minttukin hidastelisi varmaan mielellään vähän ja kiertelisi siellä katsomassa hienoja autoja ja hevosia niin sanotusti backstagella.

Lähettäjä: sndy 
Päivämäärä:   28.3.11 21:13:42

uu jatkoo

Päivämäärä:   28.3.11 23:31:10

Kamalaa, mä oon flunssan takia ihan sekasin päivistä ja olin ihan ihmeissäni, että onko mulla vaan kaks iltapalapätkää, että missä tän illan pätkä, mut onneks tajusin kattoa kalenterin.

Kummallista, aina ko mä oon ollu Laaksolla riehumassa kameroineni, ni kahvio/buffa/mikälieonkaan on ollu siellä ylätasanteella... o.O

Lähettäjä: pikkuoona 
Päivämäärä:   29.3.11 11:46:58

hyvä hyvä! Tykkäsin!

Päivämäärä:   29.3.11 11:54:59

Ei oo ollu aina, niit on ollu se jädekiska siel ylhäällä ja se iso kanttiini (ja soppatykit) siellä bankettipäädyssä. Riippunee varmaan myös kisojen koosta.

Päivämäärä:   29.3.11 14:05:56

des, mä käyn selvästi vaan liian pienissä kisoissa...

Päivämäärä:   29.3.11 17:00:43

No tais olla Tapiola GP:n finaali mitä mä oon siellä viimeks kattellu .D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   29.3.11 18:16:31

Noiden lisäks mä oon nähny buffan siinä kansliarakennuksen kyljessä (kuten tossa) ja myös sen katolla, tai siis siellä ylhäällä.
---------------

Asiakkaita ei ollut ollut kovin paljon juuri sillä hetkellä ja jäin vielä hetkeksi ihmettelemään ostoksineni. Jerryn viimeinen tilaisuus oli nyt. Ja Jerry, ihana Jerry, käytti sen. Hän tuli juuri sieltä, mihin minä oli menossa ja selasi papereita, jotka hänellä oli muovikansiossa kädessään. Hän katsoi niistä ylös, ennen kuin minun oli pakko päättää antaisinko hänen törmätä minuun ja läikyttää kahvini kintuillemme, ja osasi pysähtyä ajoissa. Ehdin juuri kääntää katseeni pois, joten en jäänyt kiinni tuijottamisesta.
- Hei vaan hei, Jerry sanoi ihmeissään ja minäkin olin yllättyvinäni.
- Sä olet kuin kummituksen nähnyt, arvelin katsoen häntä tarkasti. Yli viikkoon en ollut nähnyt häntä, minulla oli paha vajaustila. Hän oli edelleen ruskettunut ja komea ja noihin silmiin voisi kuvitella sukeltavansa kuin syvään metsälampeen.
- Höpsis, et sä näytä kummitukselta.
- Kiitos, kai, sanoin toivoen, että se oli kohteliaisuus. – Vieläkö sä olet kummitätireissulla?

Se oli mielestäni oikein hyvä kysymys. Jos Jerry oli unohtanut, että oli luvannut soittaa minulle palattuaan, se ehkä palautuisi mieleen nyt. Enkä kuitenkaan syyttänyt, räyhännyt tai ollut muuten tyrkky.
- Itse asiassa olen, mä ratsastan täällä yhdellä sen hevosella.
- Mä mietinkin, että onko teillä uus hevonen, kun ei sun ratsun nimi sopinut millekään niistä hevosista, mitä mä näin teillä, sanoin minä, joka olin toki ihmetellyt asiaa monta päivää minkä kengittäjiltä olin ehtinyt. Muistin toki jo kaikkien Mustaojan hevosten kutsumanimet, mutta oikeathan saattoivat olla jotain ihan muuta.
- Joo ei, se on mun kummitädin.
- Mun kummitädillä ei ole kuin kissoja, naurahdin ja ajattelin Jerryn tätiä, jolla kenties oli takapihalla pörröinen torinhevonen tai vanha suokki. Mutta ei, sellainen ei Jerryn kummitäti voinut olla eikä ainakaan hänen hevosensa. Nämä kisat olivat sen verran korkeatasoiset, etten itsekään olisi voinut miettiä osallistumista kuin ensimmäiseen luokkaan, joka oli kisattu kaikessa hiljaisuudessa aamukahdeksalta. Enkä kyllä siihenkään, sillä vaikka se oli ollut helppo a, jota olin kilpaillut, se oli osa ponien kilpailusarjaa, johon minulla ei tietenkään ollut mitään asiaa.

- Mun pitäis… Jerry vihjaisi ja nyökkäsi kohden kansliaa.
- Joo ja mun kahvi jäähtyy, huomasin. – Ja sun kai pitää jo kohta ruveta ratsastamaankin.
- Joo. Oletko sä muuten… ei, et sä taida olla kisaamassa, Jerry päätteli vilkaistuaan shortsejani ja varvastossujani.
- En, ihan vaan yleisönä, nauroin ja osoitin Mintun suuntaan. – Me ollaan mun kaverin kanssa tuolla katsomon yläkulmassa. Tuu moikkaamaan, kun oot ratsastanu. Vai pitääkö sun olla narun jatkona koko iltapäivä?
- Ei tällä kertaa, Jerry sanoi ja hänen silmänsä pilkahtivat. – Meillä on henkilökuntaa mukana. Mä saatan tullakin, ellei sitten kotiväki keksi tarvita apua.
- Pirauta, ellet löydä meitä, vinkkasin ja lähdin. Minusta se oli tyylikäs poistuminen. Se ainakin palauttaisi Jerryn mieleen, että hänellä oli minun numeroni. Etenin viitisen askelta parhaiten harkittua mallikäyntiäni, mutta sitten en voinut olla pysähtymättä ja katsomatta taakseni. Jerry seisoi edelleen paikallaan ja katsoi perääni. Hyvä huuhkajanpelätin! Heilautin hänelle kättäni, onneksi sitä, jossa oli Mintun mehu, hän heilautti takaisin ja käännyimme molemmat jatkamaan omiin suuntiimme. Pakottauduin olemaan katsomatta uudestaan, vaikka jalkani kääntyivät melkein itsestään. Se oli hullu tunne.

- Ihan oikeesti, sulla meni niinku tunti! Minttu puuskahti, kun olin päässyt takaisin hänen luokseen.
- Sori! Sori sori sori! Mä jäin suustani kiinni, riemuitsin hengästyneenä, sillä tavalliseen tapaan käveleminen, kun teki mieli tanssia, oli yhtä rankkaa kuin juokseminen.
- Tää on ihan lämmin, Minttu paheksui käännellen mehuaan.
- No sori siitäkin! Mun kahvi on kylmää, auttaako se yhtään asiaa? nauroin ja Minttu katsoi minua.
- Mikä sua vaivaa?
- Ei mikään, vakuutin ja join puoli mukillista yhdellä kulauksella. Ei se nyt juomakelvotonta ollut, vaikka olikin jäähtynyt. Saatoinhan kuvitella, että se oli lämmennyttä jääkahvia.

Minttu ei yleensä ollut mitenkään hidasjärkinen, mutta nyt hän kuori mehupillin esiin muovista ja kaivoi kassistaan pussin sipsejä, ennen kuin kysyi:
- Ja kenen kanssa sä jäit suustasi kiinni niin, että kiherrät kuin mehiläispesä?
- Enkä kiherrä! kielsin, vaikka minusta tuntuikin suunnilleen siltä. Ihan kuin nauru olisi pörissyt kurkussani etsien tietä ulos vaikka korvien kautta ellei muualta pääsisi.
- No kenen? Täällä ei voi olla ketään meidän koulusta tuttuja, ne ei tulis ratsastuskilpailuihin. Eikä teidän tallilla ole ketään miespuolista paitsi Aleksi ja sen isä.
- Onhan Iiran isä, huomautin hihittäen.
- Sun puheista päätellen se ei ole mikään palkinto ja hei, Iiran isä! Sen täytyy olla sun isäs ikänen! Oletko sä hullu?

Koska Minttu näytti kauhistuneelta ja Jerry käveli parhaillaan takaisin päin katsomon edestä, kuten koko ajan olin odottanutkin hänen tekevän, osoitin mitään puhumatta sinne.
- Joku kilpailija? Minttu vinkaisi. – Miten…?
- Se on Jerry, hölmö, tiuskaisin, sillä rajansa kaikella. Minttu katsoi vähän aikaa valkoisissaan etenevää poikaa suu auki loksahtaneena ja huokaisi.
- No nyt mä tajuan. Miten mä en ennen tajunnu. Te tietysti tutustuitte, kun sä olit siellä kurssilla. Mikset sä ole sanonut mitään?
- Ei oo ollu oikeestaan mitään sanomista, sanoin vaatimattomana.
- Sun naamasta päätellen on, niin että anna kuulua!

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   29.3.11 20:44:45

musta alkaa pikkuhiljaa tuntua et Jerry saattais olla jopa pienesti kiinnostunu Henriikasta ;>

Päivämäärä:   29.3.11 23:08:26

Awwwwwww... Tätä on odotettu! Nyt kiireenvilkkaa lisää! Mä lähden tästä suunnittelemaan itse yhtä novellia, kun on niin hirmunen inspis :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   29.3.11 23:38:23

Jatkuu huomenna :)

Päivämäärä:   30.3.11 15:46:05

Mä oon ollu kerran VIP-teltassa siellä kansliarakennuksen katolla .) Sundwallikin oli siellä oikeen höpisemässä. Oi niitä aikoja kun maahantuoja vielä sponssas ratsastusta!

Päivämäärä:   30.3.11 15:59:02

Tänä aamuna muuten NRJ:n isäntä vastaan emäntä kisaan osallistu Vesku (jos en ihan väärin kuullu)! Havahduin vessasta vaan kun kuulu nimi ja juoksin laittaa radioo kovemmalle :D Voitti vielä.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   30.3.11 17:13:49

Totta kai Vesku tommoset tietää x)
------------

Minä avasin suuni ja kerroin suorastaan helpottuneena kaiken. Siinä ei vaan lopultakaan ollut kovin paljon ja Minttu näytti pettyneeltä, kun lopetin.
- Te juttelitte, se esitteli teille hevoset, tarjos sulle kahvia ja sä annoit sun puhelinnumeron, hän toisti.
- Ja lainas kuivan paidan, mutta siinä kaikki, myönsin. Vähältä se tosiaan noin kuulosti, mutta enpä ollut paljon luvannutkaan.
- No onko se soittanut sulle? Oletteko te pussannu? Ootteko te rakastunu?
- Ei, mutta se sanoi ehkä tulevansa tänne juttelemaan, kunhan on ratsastanut. Ellei tuu mitään.
Se teki vaikutuksen ja Minttu katsoi minua hetken suu avoinna, alkaen sitten selata lähtölistaa.
- Numerolla kymmenen. Hei, onko tällä hyypällä nyt jotain tekemistä sun kouluratsastusinnostuksen kanssa?
- Saattaa olla, myönsin, mutta en ajatellut ikimaailmassa kertoa Mintulle saati kenellekään muullekaan, miten paljon suunnittelua ja vehkeilyä oli vaatinut päästä tähän jamaan, missä nyt olimme.

Katsoa tapitimme seuraavia ratsastajia ihan uudella innostuksella nyt, ja täytyy myöntää, että tällä tasolla suorituksissa oli jo jotain katsomistakin. Minä yritin myöskin pitää silmällä verryttelyaluetta, mutta en tiennyt ollenkaan minkälaisella hevosella Jerry oli liikkeellä ja kiikareista huolimatta oli vaikea tunnistaa häntä niin kaukaa. Ei kuitenkaan mahdotonta. Päättelin hänen olevan valtavan suuren tummanruunikon hevosen selässä. Enemmistö ratsastajista oli kuitenkin naisia ja kukaan muu miehistä ei ollut yhtä pitkä ja hoikka kuin Jerry. Kun hänet kuulutettiin, totesin olleeni oikeassa.
- Mikä toi hevonen on? Minttu kysyi.
- Se ei oo Mustaojan hevosia vaan Jerryn kummitädin.
- Kiva kummitäti.
- Niin mustakin, myönsin. Olihan oma hevonen tietysti hieno juttu, mutta Tentusta ei olisi lähivuosina osallistumaan tähän luokkaan. Vaikka tuskinpa minustakaan olisi, että ei sillä.

Tunsin suurta henkilökohtaista ylpeyttä, kun Jerry ratsasti kauniisti eleettömään tapaansa koko ohjelman, vaikka ei se ihan nappiin mennytkään. Hevonen, jonka nimi oli Invictus, yritti yhdessä kohden ottaa lähdöt ja siinä meni yksi suora laukanvaihtoja pelastusarmeijalle. Tosin en ollut nähnyt kenenkään muunkaan vielä ratsastavan virheettömästi. Minttu taputti kuin raivopää, kun Jerry ratsasti lopputervehdyksen jälkeen radalta.
- Henriikka, sä olet tehny löydön, hän sanoi hartaasti, mutta sille tielle en aikonut lähteä.
- Mä en ole löytänyt mitään. Meillä ei ole mitään.
- Niin niin. Joo joo. Justhan sä sanoit, että se tulee tänne. Jestas, mun pitää mennä käymään vessassa. Onko mun ripsarit levinny?
- Saattaa ehkä mahdollisesti tulla, oikaisin kuivasti, sillä en nähnyt, miten Mintun ripsarit liittyivät mihinkään puhumaamme. – Eikä se varmaan jouda lähteä mihinkään haahuilemaan tuolta, ennen kuin kaikki on ratsastanu ja näkee, pitääkö sen mennä palkintojenjakoon.
- Totta, Minttu huokaisi ja kääntyi taas katsomaan kilpailua.

Jerry tuli kolmanneksi, mikä oli kyllä melko hienoa ottaen huomioon, millaisia nimiä oli kilpailemassa. Sanoi Minttu, minä en niistä tunnistanut kuin muutaman. Taputimme hurjasti kunniakierrokselle ja aloimme odottaa. Kentällä ei ollut juurikaan katselemista, sillä sitä lanattiin seuraavaa luokkaa varten, eikä meillä ollut muuta tekemistä kuin napostella sipsejä ja jutella. Seuraava luokkakin ehti alkaa ja minä aloin epäillä, ettei Jerry tulisikaan. Puhelinta en kehdannut ruveta näpräämään Mintun nähden, olisi ollut pateettista ruveta tarkistamaan, oliko hän yrittänyt soittaa.
- Nyt nää sipsit tappaa mut janoon, mä tarviin juotavaa, Minttu sanoi lopulta ja nousi seisomaan.
- Käytkö sä vaihteeksi, mua ei huvita, sanoin vaisusti.
- Ei tietenkään huvita, ethän sä voi tästä mihinkään lähteä, eihän Jerry tunne mua, jos se tulee, sanoi Minttu asiallisesti ja etsi lompakkonsa.

Siinä oli totuuden siemen, mutta minä olin hiljalleen saanut odottamisesta tarpeekseni. Kun Minttu lähti, istuin käsieni päälle ja tuijotin sokeasti alas radalle, jossa taas ratsastettiin. Aloin olla yhä varmempi siitä, ettei Jerry tulisi sen paremmin kuin soittaisikaan ja minä olin konstini käyttänyt. Saatoin olla osuvinani hänen tielleen vain rajallisen määrän kertoja, liika olisi liikaa. Muuttuisin sievästä sattumasta maanvaivaksi, eikä Jerry haluaisi enää nähdäkään minua. Tietysti olisi vielä se äärimmäinen keino, että yksinkertaisesti kertoisin Jerrylle sen, että olin kuolettavan rakastunut häneen. Mutta en ollut valmis laittamaan vielä kaikkea sillä tavoin yhden kortin varaan. Mitä jos Jerry sanoisi siihen vain laimeasti ”ai” ja näyttäisi kiusaantuneelta tai välinpitämättömältä?
- Täällähän sä oot!

Lähettäjä: empppu 
Päivämäärä:   30.3.11 21:37:44

hyvä pätkä taas (::

Päivämäärä:   30.3.11 21:46:35

eiii tälläseen kohtaan saa jättää

Päivämäärä:   31.3.11 00:23:56

Heeei mitä tää on?! Taas sä jätät tämmöseen kohtaan! Voi perskele, mä tuun kohta linjoja pitkin ja uhkaan mun super-terävällä kokkiveitselläni sua, että saan tietää miten tää jatkuu. Niinku NYT HETI!!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   31.3.11 17:45:42

No ei onneks näkyny kokkiveitsiä unissa :D
-----------------
Hätkähdin ja säikähdin, sillä olin ollut niin omissa surkeissa ajatuksissani, etten nähnyt enkä kuullut mitään. Se ei ollut Minttu vaan Jerry, joka romahti viereeni niin lähelle, että tönäisi minua. Hän näytti säteilevän kuin aurinko ja muistin, että hän oli juuri käynyt pokkaamassa ruusukkeen.
- Onnea sijoituksesta! toivotin.
- Eikö oo uskomatonta? Hitto, kolmas!
- No sä kyllä ansaitsit sen, vakuutin.
- En mä kyllä millään muulla hevosella olisi päässyt sijoille, Jerry sanoi sen näköisenä, että se oli tunnustus. – Mä olin nyt ratsastanu sillä koko viikon ja saanut semmosta valmennusta että oksat pois. Mä en olisi uskaltanut muuta kuin onnistua.
- Okei, sanoin pohtien ohimennen, kuka häntä oli valmentanut, ellei hän ollut kerran koko viikolla ollut kotona, mutta oikeastaan minua ei kiinnostanut muu kuin se, että hän oli siinä. Tunsin koko ajan hänen käsivartensa omaani vasten ja se tuntui sähköiseltä.
- Voinko mä nyt tarjota sulle ne kahvit, mistä oli puhetta? kysyin, sillä nyt en minäkään keksinyt muuta.
- Ei nyt, mun täytyy katsoa miten porukoilla menee. Vesku on kohta ja sitten mun kummitäti.
- Ai sun kummitätikin ratsastaa? ymmärsin ihmetellä.
- Voi, se on ratsastanu aina.
- Ja tämmösessä luokassa? Onko se yhtä hyvä kuin Vesku?
- Se on opettanu Veskun ratsastamaan, Jerry naurahti ja nyt en enää kehdannut ihmetellä ääneen. Jos asetelma oli tuollainen niin minun kouluratsastusihmisenä, edes wannabenä, olisi pitänyt jo varmasti tietää, kenestä oli kyse.
- Vesku ja Django, huomasin ja osoitin kentälle.

Seurasimme tarkasti radan joka hetken ja sillä aikaa Minttu hiipi takaisin. Hän tosiaan hiipi, omakin katse kentällä ja kun Vesku lopetti, hän oli ensimmäinen, joka sanoi mitään.
- Ei paha rata! Ja onnittelut. Mä olen Minttu!
Kaikki tuo osoitettiin Jerrylle minun ohitseni niin, että kyyristyin vaistomaisesti pois häiritsemästä.
- Mä olen Henriikan kaveri, Jerry sanoi ja laittoi kätensä hartioideni ympäri. En ollut uskoa sitä. Hänen kosketuksensa tuntui kuumalta ja lähetti pieniä sähköiskun tapaisia selkääni ja niskaani. Katsoin häneen hämmästyneenä ja sen huomatessaan Jerry irrotti otteensa. – Sori.
- Ei mua haittaa, sanoin ja esittelin heidät vielä varmuuden vuoksi.
- Haluatteko te limsaa? Mä oisin tuonu kolme, jos oisin tienny, että säkin olet täällä, Minttu sanoi Jerrylle ja ojensi minulle kolapullon.
- Me voidaan jakaa tää, lupasin samalla, kun Jerry sanoi, ettei hän ollut erityisen janoinen. Mutta kyllä hän joi, kun tarjosin samalla, kun katsoimme ja arvostelimme seuraavia ratsastajia. Minä tosiaankin join samasta pullosta Jerryn kanssa! Kun se oli melkein tyhjä, suljin sen vähin äänin ja työnsin kassini pohjalle. Mikään maailmassa ei saisi minua tyhjentämään tai kierrättämään sitä. Säilyttäisin sen pyhäinjäänteenäni – sehän oli melkein kuin suukko.

- Nyt se tulee, Jerry sanoi lopulta, kun radalle ratsasti nainen ison kimon selässä. – Toi on sen uusin tanskantuonti, se ei oo vielä menny täällä monta kisaa.
- Hanna Lund, kuiskasin. Tietenkin tiesin sen nimen. Sen tiesivät jopa sellaiset, jotka eivät ratsastaneet.
- Vanha syöjätär, Jerry sanoi hellästi.

Se rata oli kaunis ja näyttävä ja oikeutti lopulta sinivalkoiseen ruusukkeeseen. Palkintojenjaon alkaessa Jerry alkoi liikehtiä.
- Mun on varmaan mentävä nyt.
- Nyt jo, minulta pääsi.
- Tää on viimenen luokka tänään.
- Luojan kiitos! Minttu sanoi ja nousi venyttelemään. – Mä olen nähnyt tarpeeksi kouluratsastusta loppukuuksi. Vaikka hienoahan se oli, hän lisäsi kiireesti.
- Te ette tuu huomenna, Jerry totesi.
- Mä en oo vielä päättänyt, sanoin. Tiesin, että Jerry ratsastaisi aamupäivällä junioreille tarkoitetussa luokassa. – Ei mulla ole muutakaan kyllä ohjelmassa. Mä saatan tullakin.
- Tule ihmeessä! Sä voit vaikka lopulta tarjota ne kahvit! Jerry sanoi ja nyt en enää kuvitellut kuvittelevani. Hän yritti ihan tosissaan hieroa treffejä kanssani.
- Mä tulen, päätin.

Minttu iski kyntensä käsivarteeni, kun Jerry oli harpponut katsomon portaat alas ohitellen hitaammin poistuvaa yleisöä.
- Nyt sä et enää voi sanoa ettei teillä ole mitään! hän kimitti korvaani.
- En taida voida, myönsin ja minun oli pakko nauraa ääneen. Samoin minun piti ottaa muutama tanssiaskel ja lopulta halasin Minttua. – Mä en tiedätkö usko tätä!
- Mäkään en melkeen uskoisi, ellen ois itse nähny! Hitto, mitähän Sini sanoo!
- Älä sano sille mitään, huudahdin järkevöityen hetkessä. En olisi ollenkaan ihmetellyt, vaikka Sini olisi ollut joku Jerry-fanipalstoille kirjoittajista, enkä minä halunnut joutua sinne. En tässä vaiheessa.
- Hei, kuule nyt, mehän ollaan melkeen sukua julkkikselle, jos sä alat seukata Jerry Kamken kanssa!
- Jos. Tässä ei oo vielä mitään muuta kuin että mä olen luvannut tulla huomenna katsomaan, kun se ratsastaa. Sun on pakko luvata tai me ei olla enää kavereita, vaadin ja vastahakoisesti Minttu lupasi.

Päivämäärä:   31.3.11 18:01:52

Voi ei!! Tykkään.
Henriikkahan yllättävän välinpitämättömästi suhtautuu.... ;)

Lähettäjä: Ramona 
Päivämäärä:   31.3.11 22:51:18

Oi että! Jännittää ja kiherryttää ihan Henriikan puolesta. :D

LähettäjäSisu 
Päivämäärä:   1.4.11 13:37:43

oi jatkoooooooo!!!!!!!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   1.4.11 16:39:55

21. Kieputusta ja mahanmuljahduksia
Sunnuntai-aamuna nousin suihkuun ennen seitsemää. Minttu oli tullut Laaksolta meille ja me olimme sulkeutuneet minun huoneeseeni juttelemaan ja hihittelemään tuntikausiksi, kunnes Mintun äiti oli soittanut äreänä ja muistuttanut, että hänen oli ollut tarkoitus siivota huoneensa ja auttaa muussakin huushollissa.
- Äiti, sä et voi tarkottaa, että mun pitäis kuluttaa lauantai-ilta siivoamiseen, Minttu oli ähkinyt, mutta minäkin olin kuullut papatuksen, joka siitä seurasi ja Minttu oli lähtenyt. Minä olin painunut sänkyyn, mutta en todellakaan nukkumaan. Ensin olin raapustanut raporttia matikanvihkoon, kunnes sormiani särki ja sitten olin maannut ja miettinyt, mihin pukeutuisin aamulla ja mitä sitten tapahtuisi, kun kohtaisimme taas, Jerry ja minä. Äiti oli komentanut minut jossain välissä iltapalalle ja moittinut minua siitä, että olin päästänyt Mintun lähtemään syömättä. Minä nyökkäilin minkä ehdin ja karkasin mahdollisimman pian takaisin omiin oloihini.

Nukkuminen oli ymmärrettävästi jäänyt vähiin ja minulla meni suihkussa pieni ikuisuus, ennen kuin tunsin olevani tarpeeksi pirteä ja raikas kohtaamaan Jerryn taas. Kun käärin pyyhettä hiuksieni ympärille, ovi avattiin kiukkuisesti.
- Miksi sä lasket vettä tuntikausia yhteen menoon ja voisitko edes olla laulamatta tähän aikaan sunnuntai-aamuna?

Käännyin katsomaan äitiä levittäen silmäni suuriksi ja viattomiksi.
- Enhän mä ole laulanut!
- Ai et? Oliko sulla sitten joku valaanäänilevy soimassa? Ja edelleenkin, miks hitossa tähän aikaan?
- Mä lähden katsomaan ratsastuskilpailuja. Sä saat mennä tallille tänään, ilmoitin. Sen olisi tietysti voinut kertoa jo edellisiltana, mutta minä en ollut jotenkin huomannut koko mutsia saati, että olisin muistanut mainita suunnitelmistani.
- Aha. No okei. Mutta jos antasit mun vastasuudessa nukkua edes sunnuntai-aamusin, äiti sanoi niin leppeästi, että ymmärsin yllättyä. – Mä menen takasin sänkyyn, jos sä olet lakannu kiekumasta.
- Etkö sä aio olla hyvä äiti ja tehdä mulle aamiaista? huusin hänen peräänsä, mutta en saanut vastausta.

Niinpä tein aamiaiseni itse, kaakaota ja voileipiä, ja ajattelin maailmojasyleilevässä onnessani, että oikeastaan olin ollut vähän tyly äitiä kohtaan. No, hän saisi nauttia hyvästä tuulestani, jos kaikki menisi tänään, kuten toivoin. En oikein tiennyt, uskaltaako olettaa mitään. Olin taas miettinyt edellispäivää niin sata kertaa, että pelkäsin kadottaneeni todellisuudentajuni ja epäilin omia muistikuviani.

Äiti nousi uudemman kerran, kun olin kuivannut hiukseni ja tallusteli keittiöön, missä voitelin leipälaatikon viimeisiä ruispaloja evääkseni.
- Voi kun mä toivoin, että sä olisit laittanu kahvia tulemaan, hän huokaisi.
- Mä voin laittaa, lupasin muistaessani, että olin päättänyt olla kiltti.
- Ihana lapsi!
- Niinhän mä olen, virnistin.
- Kuule, eikö Mintulla oo ens viikolla syntymäpäivä?
- On, lauantaina, sanoin. Se oli osasyy siihen, että Mintun olisi pitänyt osallistua siivoamiseen edellispäivänä. Kahdeksantoista vuotta oli hänen vanhempiensa mielestä niin iso juttu, että koko suku kutsuttiin kahville. Minutkin tietysti oli kutsuttu, mutta en ollut vielä luvannut mennä. Lähtisimme joka tapauksessa ulos sitten illalla, oikein virallisesti, laillisesti ja luvan kanssa. Mieleeni juolahti, että mitäs jos tämä juttu Jerryn kanssa etenisikin ennen sitä niin, että hän haluaisi olla kanssani lauantaina ja jäin pohtimaan sitä kaapin ovea tuijottaen.
- Mitä me ostettais sille synttärilahjaksi? Haluaiskohan se jonkun korun?

Havahduin ajatuksistani.
- Hei, kahdeksantoista. Haluaako se korun? Auto vois kyllä olla vielä parempi, mutta tuskin sä semmosta ajattelit antaa? kysyin sarkastisesti.
- No en. Kunhan ajattelin kysyä, että onko sulla jotain parempaa mielessä.
- Mä olen luvannut ostaa sille tarjottimellisen salmarishotteja, mutta tietysti mä tarviin sun apua rahotukseen, sanoin ja hymyilin niin kauniisti kuin vain rahaa pyytävä tytär saattoi.
- Tarjottimellisen? Siinä nyt on tusina liikaa!
- Kunhan juksasin, sanoin jättäen asian hautumaan ja lähdin meikkaamaan ja pukeutumaan.

LähettäjäMeow 
Päivämäärä:   1.4.11 22:30:20

Äh, mä jo jälkimmäistä pätkää lukiessani olin että jee, nyt päästiin taas asiaan mut sit se onkin jotain ihan muuta :D Mutta jatkoa odotellessa!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   1.4.11 23:02:05

Toi!
Des linkkas mulle just suunnattoman mageen hyppykuvan sukupostista, ja mä aloin laskea 2+2 - ei kai se "sun" Boris?

Päivämäärä:   1.4.11 23:44:46

Mitäs mitäs... tuskin on, mun käsittääkseni siitä ei sukupostissa ole hyppykuvaa :D Siitä on vaan varsakuva, kaks tarhakuvaa ja yks äärettömän ruma (anteeksi, mutta kun se on!) ratsastuskuva, jossa poni kipittää vähän nyrpeenä menemään ja ratsastaja nojaa taakse sen näkösenä, et ei kyyti miellytä. Mutta ai mahoton kun iski nostalgiafiilis!

Musta toi Henun Jerryily on ny jotenki sulosta, mut tovi taaksepäin se ärsytti. Henriikka on jotenki sellanen tyyppi, et se keikauttelee mun mielipiteitä kaikkea siihen liittyvää koskien aina vaan uudestaan ja uudestaan ympäri ja päälaelleen. Näin sen kaiketi pitääkin olla - oishan se tylsää aina vaan aatella, et ah, ihana tyyppi. ^^

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   1.4.11 23:54:08

Okei, eri poni sit :)

LähettäjäFigaron_haamu 
Päivämäärä:   2.4.11 02:08:21

Ooh, oon tänään itkeny ku erottiin espanjan-kavereista ja sitte matkustanu 14h enkä mä vaan pystyny vastustaa tietokonetta :--D
Ihania pätkiä ♥

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   2.4.11 14:21:53

14h :o Bussillako te tulitte?
-----------
Ehdin Laaksolle kymmeneksi, kun Jerryn luokan piti alkaa, ja totesin, että minun ei ehkä siinä vaiheessa kannattanut etsiä häntä käsiini. Hän olisi jo vähintäänkin lämmittelemässä Kaomaa, jolla hän ratsastaisi. En ollut ihan varma siitä, miten reilua se oli, osallistua hevosella, jolla hänen isänsä oli voittanut kilottain vaikeita luokkia, mutta eipä se ollut minun asiani. Tuskinpa muutkaan junnut osallistuivat itse villihevosesta kouluttamillaan ratsuilla. Menin katsomoon täsmälleen samalle paikalle kuin edellispäivänä, jotta Jerry löytäisi minut, ellen minä löytäisi häntä ensin ja asetuin istumaan ja odottamaan. Minulla oli tänään päällä vähän järkevämmät vaatteet kuin edellispäivänä siltä varalta, että Jerry pyytäisi minut hevosautoille: umpinaiset kengät, puolisääreen ulottuvat farkut ja hihaton ruudullinen huppari helletoppini päällä.

Istuin ja katselin, miten Jerry ratsasti vuorollaan. Kaoma oli jo iäkäs hevonen, joskaan ei vielä ikäloppu. Vielä siitä irtosi kaunista liikettä ja Jerry sijoittuikin taas. Olin melkein pahoillani siitä. Tiesin, että sortuisin taas lukemaan juorupalstoja ja arvasin, että siellä tuomittaisiin vanhalla konkarilla ratsastaminen. Mitä hittoa nekin ihmiset olivat tietävinään? Hevonen saattoi olla vaikka miten taitava, mutta oli kyllä ratsastajan asia houkutella se näyttämään taitonsa.

Palkintojenjaon jälkeen arvoin entistä epätoivoisemmin, mihin seuraavaksi rupeaisin. Jerry ei ratsastaisi enempää, mutta sekä hänen isänsä että kummitätinsä ratsastaisivat, enkä tiennyt, joutuisiko hän roikkumaan heidän apunaan vai ei. Helpointa oli vaan pysytellä siinä, missä olin, sillä eihän minulla vieläkään virallisesti ollut esimerkiksi Jerryn puhelinnumeroa, mihin soittaa. Päätin, että ellei hän antaisi elonmerkkiä seuraavaan tuntiin, arvioisin tilanteen uudestaan. Otin puhelimen käteen ja aloin tuijottaa sen verkkaisesti vaihtuvia numeroita.

Jerry tuli neljänkymmenenyhdeksän minuutin kohdalla. Hän ei ollut enää kisavaatteissa, kuten eilen, vaan farkuissa ja tummansinisessä t-paidassa, joten mikään ei kilauttanut mitään kelloa, ennen kuin hän taas romahti viereeni.
- Päivää, neiti, hän sanoi ja pisti kätensä taas ympärilleni. Vain hetkeksi, kuin tervehdykseksi,
- Päivää, rusettihai, sanoin helpottuneena.
- En enää, en tänään. Nyt mä olen vapaalla.

Sanat olivat musiikkia korvilleni.
- Mitä sä haluat tehdä vapaallas? kysyin. – Katsoa kisoja?
- Tota… itse asiassa en kovin kauheesti. Haluatko sä katsoa nää loppuun?
- Mä olen saanu tarpeekseni kouluratsastusta yhdeksi viikonlopuksi, tunnustin.
- Mä haluaisin tehdä jotain vähän hölmöä, tunnusti Jerry puolestaan.
- Mulle sopii, naurahdin.
- Enhän mä vielä sanonu, mitä.
- Mulle on ihan sama. Sopii kuitenkin.
- Mä en ole käyny tänä kesänä vielä Lintsillä.
Minusta se ei ollut ollenkaan hölmöä, eikä olisi ollut, vaikkei ehdottaja olisikaan ollut Jerry. En ollut siellä vielä itsekään käynyt, joten taputin käsiäni yhteen kuin pikkutyttö.
- Mennään mennään!

Joten menimme. Minä mietin vähän aikaa kuumeisesti ratikkareittejä, pitihän minun paikallisena sinne osata, mutta Jerry olikin tullut omalla autolla. Kävelimme hevosautoparkin läpi, mutta en nähnyt mustaojalaisia tai kuuluisaa kummitätiä, eikä Jerry näyttänyt. Mietin, häpesikö hän minua, mutta ei sillä oikeastaan ollut nyt väliä. Olin rehellisen innoissani Lintsille menosta ja tietenkin siitä, että olin menossa sinne Jerryn kanssa. Sitä kai oli turha mainitakaan.

Meillä oli hiukan likviditeettiongelmaa, emmekä saaneet irrotettua tarpeeksi kahteen rannekkeeseen, mutta ei se haitannut. Soitin äidille ja pyysin häntä siirtämään minun tililleni satasen kiireelliseen tarpeeseen.
- Mihin sä semmosta summaa yhtäkkiä tarviit keskellä sunnuntaipäivää? äiti kysyi epäluuloisena.
- No kunhan tarviin! Eikä sun omistas tarvii, jos oot pihillä päällä. Siirrä mun säästötililtä, sä tiedät, etten mä pääse siihen käsiksi kortilla! kuiskasin kiukkuisesti, ettei Jerry kuulisi. Hän seisoi vähän matkan päässä katsellen ihmisvilinää, nojaili kaiteeseen ja näytti unelmalta.
- Okei, okei. Mä laitan.
- Laita sitten viesti, kun mä voin mennä automaatille, käskin ja kun se asia oli selvä, heittäydyimme ihan penskoiksi. Säntäilimme laitteesta laitteeseen kuin olisimme olleet kuusi vuotta nuorempia kuin mitä olimmekaan ja unohdin, että minun piti olla haaveellinen ja romanttinen ja nauttia joka hetkestä, jotta osaisin illalla kirjoittaa ne muistiin. Tosin me emme käyttäytyneet haaveellisesti tai romanttisesti tai mitenkään rakastuneesti. Jerry ei pitänyt minua kädestä eikä pyrkinyt pussailemaan edes kummitusjunassa.

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   2.4.11 20:20:09

aww ku söpöä :D mulla häirittee ku en oo osannu kehitellä minkänlaista naamaa Henriikalle, onko siitä ollu jossain vaiheessa jotain tarkempaa kuvailua ku blondi? =)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   2.4.11 20:29:54

Ei oo, enkä mäkään oo vielä ihan varma, miltä se näyttää :D

Päivämäärä:   2.4.11 23:21:44

Huisia! Mä olen tänään katsonut kouluratsastusta ties miten monta tuntia, ja ratsastanut elämäni ekaa kertaa kangilla! Ok, mä vaan loppukävelin, mut silti, se oli mulle iso juttu kuulkaas neitit.

Vähänkö oli kivoja pätkiä, lisää tätä!

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   3.4.11 00:36:07

Sennnu, jos vaikka saatais joskus Jerryn näkökulmasta ja se tietäis? ;)

Päivämäärä:   3.4.11 11:42:31

Hui, saiskos lisää kun makailen nyt lastenosastolla sairaalassa (tuntuu vanhalta..) tiputuksessa ja ei meinaa tekemistä keksiä! Tältä kännykän näytöltä on vaan hitusen vaikee lukea, mutta kaiken kestää..

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   3.4.11 12:14:48

elwaean, mä en usko, että änkeän tähän muiden näkökulmia, mutta ehkä mä pistän sen katsomaan peiliin jossain kohden.
B&m, hui! Mitä sä siellä teet?
------------
- Mennään Kieputtimeen, Jerry vänkäsi vielä illalla, vaikka siihen olin koko iltapäivän ajan pistänyt rajan. Se oli minusta pahan näköinen jopa vierestä katsottuna, enkä ollut ikinä käynyt siinä.
- Mene sä vaan, mä odotan niin kuin viime kerrallakin, sanoin silmäillen kammotusta.
- Mutta ois kivempi sun kanssa.
- Miten ihmeessä? Siellähän sä olet omassa häkissäs, ei siellä seuraa tarvii.
- Henriikka hei, voita nyt itses ja tule, Jerry maanitteli ja tarttui minua leuasta. Hän oli kyllä hirvittävän pitkä, ajattelin katsoessani epätietoisena ylöspäin.
- Miksi ihmeessä mun pitäisi? En mä oo siinä koskaan ennenkään käyny.
- No sitten ois jo aika. Pelkäätkö sä, että sä oksennat tai jotain?
- Ei mulla yleensä oo niin herkkä vatsa, sanoin mietteissäni. Antaisinko periksi vai pysyisinkö kannassani?
- Ei aina voi pysyä mukavuusalueella, Jerry sanoi ja Vesku oli kurssilla sanonut samaa, joskin ihan eri yhteydessä tietenkin. Vai oliko se sittenkään niin eri asia?
- Mitä mä saan jos tuun? kysyin ja käännyin taas katsomaan Jerryä. Minua kauhistutti ajatus, että roikkuisin korkeuksissa pää alaspäin, mutta väittely alkoi käydä tylsäksi ja minusta alkoi tuntua, että illan tunnelma lässähtäisi, jos en antaisi periksi.
- Jäätelön?
- Ei kun vohvelin, päätin. – Hillolla ja kermalla. Jos mä nyt enää ikinä ton jälkeen pystyn syömään mitään.

Laite ei ollut niin kamala kuin olin pelännyt. Vatsanmuljahduksistahan minä pidin, ja painottomuudentunteesta, joka niihin liittyi, sellaisista kuin Viikinkilaivassa sai. Ylösalaisin oleminen oli inhottavaa, mutta silloin irroitin vasten parempaa tietoani pehmustetuista metalliputkista, jotka minua kahlitsivat ja puristin kaikki sormeni Jerryn reiteen. Ja kiljuin. Niin kiljuivat kaikki muutkin ja Jerrry puolestaan tarttui käteeni. Tosin seuraava kiepautus heitti raajamme taas eri suuntiin, mutta hapuilin uudestaan Jerryn kättä ja kun löysin sen, puristin sitä kuin hengenhädässä. Putki olisi ollut parempi, mutta jotainhan minunkin tästä piti saada. Muutakin kuin vohveli.

Kaiken kieputuksen jälkeen pysähdyimme ja pöllähtäneenä nousin seisomaan. Minun piti ottaa tukea Jerryn käsivarresta, sillä maa tuntui keikkuvan. Selkääni kolotti, sillä pieni reppu, jossa minulla oli tavarani aamulla tekemiäni voileipiä myöten, oli painanut inhottavasti koko rytyytyksen ajan, pahimmin todennäköisesti meikkipussini.
- Sun hiukset on aika hurjat, Jerry sanoi, kun pääsimme sivummalle. Tiesin sen, olin tuntenut niitä kiinni pidelleen nauhan lennähtäneen tiehensä ihan hiljan.
- Sun syy, sanoin ja mutristin suutani.
- Mä voin auttaa, Jerry sanoi ja alkoi silittää tukkaani kummaltakin sivulta. Siitä ei takuulla ollut mitään hyötyä, mutta suloiselta se tuntui. Annoin hänen jatkaa vähän aikaa pohtien, miten tämä iltapäivä ja ilta oikein pitäisi ottaa. Ei flirttailua, ei söpöilyä, mutta kauhean hauskaa. Olisin mielelläni ollut jo suukotteluvaiheessa, mutta ei tämäkään ollut hullumpaa.
- Anna olla, mulla on hiusharja täällä, sanoin ja aloin kaivaa reppuani.

Huvipuisto suljettiin kymmeneltä ja jo vähän ennen sitä lähdimme maleksimaan ulos portista ja kohden Jerryn autoa. Hän oli jättänyt sen lähikadulle välittämättä edes käydä katsomassa varsinaista parkkipaikkaa ja muutenkin hän oli ajanut sinne Laaksolta kuin paikallinen. Navigaattorin avulla kylläkin. Minä söin viime juuri ennen lähtöämme ostamaani vohvelitötteröä ja tunsin olevani hyväntuulinen, rentoutunut ja rakastunut. Etsin Jerryn käden omaani ja sanoin:
- Mulla on ollu ihan sairaan hauskaa tänään.
- Mullakin, Jerry sanoi ehkä aavistuksen liian nopeasti, kuin vain toistaen sanani. Siihen asti hän oli ollut hiljaa ajatuksissaan aina portilta asti. Aloin aavistella pahaa, ajatukseni hyppäsivät tapansa mukaan täyteen laukkaan ja muutamassa sekunnissa ne olivat jo vaikka miten pitkällä. Meillä oli ollut hauskaa mutta entäs sitten? Varmasti Jerryllä olisi ollut yhtä hauskaa, jos hän olisi lähtenyt Lintsille kavereidensa kanssa. Ehkä hän oli jo ihan kyllästynyt seuraani ja mietti vain, miten pääsisi nopeimmin minusta eroon.

Päivämäärä:   3.4.11 12:27:30

Oi jee!
En oo pystyny pariin päivään syödä mitään kun kauhee vatsapöpö ja nyt mut sitten pistettiin tiputukseen kun en meinaa pysyä pystyssä enään :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   3.4.11 19:37:28

Saavuimme kadunkulmaan ja pysähdyin.
- Tuolla on ratikkapysäkki, mä voin mennä sinne, sanoin töykeästi nyökäten vastakkaiseen suuntaan kuin missä Jerryn auto oli ja nakkasin loput tötteröstä pois.
- Ai mitä? Jerry kysyi haroen hiuksiaan vapaalla kädellään. – Kyllä mä vien sut kotiin, tietysti. Ellei…
- Ellei mitä?
- Ellet sä halua vielä lähteä jonnekin ulos.
- Ulos, toistin. Tarvitseeko sanoakaan, miten paljon ehdin ajatella sanoessani sen.
- Ulos, niinku johonkin kaljalle. Mä olen vielä vapaalla.
- Sä olet autolla, huomautin.
- Mä jään kaupunkiin. Mun systeri on viikonlopun Mustaojalla, mä saan lainata sen kämppää.
- Kiva systeri, sanoin.
- No ei se ihan helposti onnistunu – se kai pelkäsi, että mä alan pitää bileitä siellä. Mutta mä lupasin siivota jälkeni.
- Oletko sä hommannut yöpaikan vain, jotta saisit olla mun kanssa? kysyin hitaasti.
- En oikeestaan, Jerry sanoi rehellisen anteeksipyytävästi. – Mä ajattelin, että pyydän kaverit mukaan ja mennään terassikierrokselle. Mutta sitten mä keksin, etten mä ole käyny Lintsillä, ja mä nyt kuitenkin olin tavallaan luvannu tavata sut tänään ja…
- Ja tässä sitä nyt ollaan, täydensin. Hänen sanansa eivät olleet ihan sitä, mitä olisin tahtonut kuulla, mutta ne kuulostivat läpikotaisin todelta. Se ei ollut huono juttu.
- Suunnilleen niin.
- Sitten mä lähden mielelläni jonnekin ulos. Jos meillä on vielä varaa, lisäsin.
- Eiköhän mennä sitten, Jerry sanoi ja otti minua taas kädestä. Ote oli jossain vaiheessa päässyt kirpoamaan, ja kun lähdimme liikkeelle, hän paransi sitä siirtämällä kätensä vyötärölleni.

- Mä en voi kovin kummoseen paikkaan lähteä näissä kuteissa, huomautin, kun olimme erkautuneet ja olin istunut Jerryn auton etupenkille. Se oli kuuma pikku peli. Minulla ei ehkä ollut ajokorttia, mutta osasin kyllä ihailla kaikkia sen herkkuja stereoista navigaattoriin. Siellä istuessani tajusin, että kyllä hevosmaailma oli tarkoitettu rikkaille ja me äidin kanssa olimme vain näpertelijöitä.
- Mulle kelpaa hyvin Dannin nurkkapubi. Ellet sä sitten halua lainata sen kaapista jotain rytkyä, siellä lähellä on joku parempikin paikka, joku klubi Jerry ehdotti.
- Tuntuis oudolta mennä toisen vaatekaapille, etenkin ilman lupaa. Ja sopisko ne edes mulle, mietin, sillä Dannia en ollut tavannut.
- Miksei ne sopis? Vaikka sä olet kyllä pidempi. Mennään katsomaan.

Jerry ajoi Kallioon, joka oli minulle aika outoa seutua. Läpi olin tietenkin matkustanut raitiovaunulla aina Linnanmäelle mennessäni, mutta muuten minulla ei ollut ollut sinne asiaa. Äiti piti sitä epäilyttävänä kulmakuntana. Siellä oli kuulemma humppuja ja narkkareita. Ehkä oli, ehkä ei, ihmisiä siellä ainakin oli jopa näin sunnuntai-iltana. Jerry oli vähällä ajaa muutamankin yli etsiessään parkkipaikkaa, kun nämä törmäilivät ylittämään tietä autojen välistä. Eivät he ihan selvinpäin voineet olla. Lopulta hän löysi pikkuautonmentävän kolon mukulakivisestä ylämäestä.
- Käydään Dannin kämpällä ensin, hän ehdotti. – Mulla on aika iso kassi sen pyykkejä mukana, ei viittis sitten enää myöhemmin käydä autolla.

Mitäpä minulla siihen olisi ollut sanomista, toivoin vain, että olisin ymmärtänyt varustautua ratsastuskilpailujen katsomoon bilevaatteet repussani. Jerry otti takakontista kaksikin kassia ja lähdimme kävelemään, kunnes hän pysähtyi avaamaan erään rapunoven. Hänen kantamustensa tähden pidin hänelle ovea auki, vaikka se ehkä olikin epäortodoksista, ja ahtauduimme pieneen hissiin jännityksen kutkuttaessa vatsassani. Se oli todellinen koppi, metalliristikosta tehty haitariovikin, jollaista olin aina vähän pelännyt. Aikoinaan olimme kyläilleet äidin ystävättären luona keskustassa paljonkin. Minä olin silloin vielä ollut pieni, mutta haitariovihissi oli aina ollut sekä pelottava että kiehtova juttu. Olin uneksinut siitä sekä etu-että takakäteen. Painajaisia ja voittajaolojuttuja.

Nyt en ehtinyt miettiä pitkäänkään.ennen kuin olimme oikeassa kerroksessa ja Jerry avasi yhden ovista. Seurasin häntä sisään ehkä maailman pienimpään huoneistoon. Sen näki kerralla, kun oli astunut kaksi askelta, ellei se sitten jatkunut jossain jonkin salaoven takana. Ehkei, sillä huone näytti olevan niin olo-, makuu- kuin ruokailuhuonekin.
- Täällä on varmaan Dannin vaatteet, jos sä haluat lainata jotain. Jos mennään sinne klubille siis, Jerry sanoi ja leväytti auki eteisen kaapit. Itse hän vei kassit peremmälle ja penkoi toisesta ylleen valkoraitaisen collegetakin. Sitten hän katosi keittiöön tai keittokomeroon. Sinne ei sentään näkynyt eteisestä. Minä katselin kaappiin sekavin mielin. Otin varovasti esiin muutaman puseron ja tarkistin niiden kokolaput. Periaatteessa sopivia, mutta en voisi kuitenkaan. Oli inhottavaa penkoa vieraan ihmisen kaappia.
- Mennään vaan pubiin, en mä voi ryöstää sun sukulaisilta enempää vaatteita, huusin peremmälle, kun muistin, että se Jerryn äidin paitakin oli palauttamatta.
- Hyvä, Jerry sanoi näyttäen tyytyväiseltä. – Se on tossa ihan kadun toisella puolella.

Päivämäärä:   3.4.11 20:10:17

"sekä etu-että takakäteen." etu- että takakäteen, siitä puuttu väli.

"Nyt en ehtinyt miettiä pitkäänkään.ennen kuin olimme oikeassa kerroksessa" pitkäänkään, ennen kuin olimme, siinä oli väärä merkki ja väli puuttui :<

Ja tuol vähän vanhemmassa pätkässä:
"- Päivää, neiti, hän sanoi ja pisti kätensä taas ympärilleni. Vain hetkeksi, kuin tervehdykseksi,
- Päivää, rusettihai, sanoin helpottuneena."
kuin tervehdykseksi, <- ?

Tykkään viilata pilkkua!

Oho, olisipa kiva tietää, mitä Henriikastakin jo puhutaan ht.netissä ja muilla juorupalstoilla - ihan varmasti joku toinen Jerrykyylä on nähnyt ne!

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   3.4.11 21:35:11

kaks pätkää! tähän vois melkein tottua :D jerry on ihanan söpö :)

LähettäjäFigaron_haamu 
Päivämäärä:   3.4.11 21:42:58

14h meni ku eka lähes 3h taxilla Malagaan, sitte siellä chillailuu joku pari tuntii, lento melkee 4h Frankfurtiin, Frankfurtissa 3h venailuu ja sieltä lento pari tuntii Suomee. Helsinki-vantaalta lähes tunti autolla himaan :--D

Päivämäärä:   3.4.11 23:12:03

Oivoi, kaks pätkää, nyt on hyvä mennä nukkumaan. Oot sä Sennnu aikamoinen! Mutta nyt täytyy mennä nukkumaan, jos nyt saan unta ponistressiltäni...

Lähettäjä: Ee. 
Päivämäärä:   4.4.11 08:10:04

Mä saisin kyllä raivarin, jos mun broidi pyöräyttäis jonku mimmin mun vaatekaapin kautta baariin .D

(ei sillä, että multa mitään baarivaatteita löytyiskään, ainakaan mihinkään bilebilemestoihin..)

Lähettäjä: tripi 
Päivämäärä:   4.4.11 14:18:31

mitä ponistressiä flanulla?

Lähettäjä: poison 
Päivämäärä:   4.4.11 16:11:37

Luin eilen kaikki putkeen ja tykkäsin :)Suhteellisen virheetöntä ja sujuvaa tekstiä. Päähenkilö on tosi kiva ja on hyvä, että Riikka on vähän ärsyttäväkin :D Se tekee henkilöstä todemman tuntuisen. Jerry-jahkailu alkoi vähän jo kyllästyttämään, mutta sitten sä heti laitoitkin noiviimesimmät pätkät :D

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   4.4.11 16:34:58

itekki kyllä raivostuisin jos joku vieras tyyppi kaivelis mun kaappia ja lainais vaatteita, ja voin kuvitella et Danni raivoistuis spessusti :D

Päivämäärä:   4.4.11 16:36:27

Toi: ketä kiinnostaa

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   4.4.11 17:06:33

Mäkin haluun tietää ponitraumoista.
Ja Toi kyllä antaa pilkunviilaajalle ihan uuden merkityksen. :D Ei vaan, kiitti ja tuli korjattua noikin.
-----------
22. Takkuja takatukassa
Meillä oli vielä yllättävän paljon rahaa ja sillä sai yllättävän monta tuoppia yllättävän halpaa kaljaa, heti kunhan olimme todistaneet ikämme. Pubi muistutti ikävän paljon kotikulmieni Räkälää, joten join turhankin vikkelästi ensimmäisen ja puolet toisesta tuopista häivyttääkseni puitteet mielestäni. Samalla kielenkantani höltyivät kummasti. Se oli hyvä, sillä muuten en ehkä olisi rohjennut ottaa puheeksi muita kuin tylsiä asioita: hevosia, ratsastusta ja opiskeluja, jotka olimme jo keskustelleet lävitse. Paljon mielenkiintoisempaa oli tentata Jerryn tyttöystävä- ja rakkausasioita. Häntä ei tuntunut häiritsevän vaan hän nokitti takaisin kyselemällä minulta vastaavia. Aihe oli hyvä, oikeastaan ainoa oikea tänään, kun ei vielä ollut mitään meitä, joista puhua, mutta jotain oli kuitenkin ilmassa.

- Miksi te erositte? kysyin tarkoittaen sitä tyttöä, josta kerran aiemminkin oli ollut puhe, jonka kanssa hänet oli joku nähnyt juhannuksena.
- Se ei ollutkaan sellainen, kun mä luulin, Jerry sanoi pitkään mietittyään.
- Minkälainen sä luulit sen olevan? Tai oikeastaan, minkälainen sen ois pitäny olla?
- Sano itse, Jerry nauroi. – Minkälainen kundi saa sulta jalat alta?
- Mun pitää miettiä, sanoin, jotten seuraavassa henkäyksessä kuvailisi häntä sinistä t-paitaa myöten.
- No mieti sillä aikaa, kun mä haen meille uudet kaljat, Jerry sanoi ja meni ja hänen palattuaan minulla oli diplomaattinen vastaus valmiina.
- Sen pitää viedä multa jalat alta ja pistää mun maha ylösalasin, sanoin. Jerry näytti hetken siltä, ettei hänellä ollut aavistustakaan siitä, mitä minä höpötin, mutta sitten hän muisti.
- Ai niin kuin tänään? Lintsillä siis.
- Just niin kuin tänään, nauroin yllättyneenä siitä, miten monimerkityksellinen ja flirttaileva olinkaan onnistunut olemaan ihan vahingossa.

Valomerkin tullessa olimme juoneet kaikki rahamme ja olimme edenneet kädestäpitämisasteelle. Pöydälle oli valitettavasti läikkynyt aika lailla kaljaa ja käsivarteni olivat märät ja tahmeat. En halunnut edes ajatella Jerryn pusakan hihoja. Valon välkyttyä aikansa se jäi päälle kelmeänä ja kirkkaana saaden sekä pubin että sen asiakkaat näyttämään nuhjuisuutensa. En varmasti ollut ruusuisimmillani itsekään, ja kun Jerry ehdotti, että menisimme, pompahdin oitis pystyyn.
- Mennään! suostuin, mutta pysähdyin sitten juomaan lasini tyhjäksi.

Ulkona jouduin pysähtymään ja tavoittelemaan tasapainoa hetken. Yöilma tuntui viileältä, samoin Jerryn märät hihat, kun hän pisti kätensä ympärilleni.
- Mitäs nyt? hän kysyi.
- Pitääkö sun mennä jonnekin vai tuletko sä mun viereen? hän kysyi.
- Mun pitäisi mennä, myönsin.
- Minne?
- Odottamaan yöbussia ja kotiin. Tai taksiasemalle. Mutta mulla ei ole enää rahaa taksiin. Mulla ei ole rahaa yöbussiinkaan, huomasin.
- No sitten sulla ei ole vaihtoehtoja.
- Ei olekaan. Mun on pakko tulla sun viereen.

Se oli hyvä loppuratkaisu. Vähemmän humalassa olisin miettinyt vielä kerran, vaikka olinkin miettinyt jo sata kertaa, mitä tehdä tällaisessa tilanteessa. Olin tietysti ollut tasan lakkiaisillasta valmis Jerryn sänkyyn, ravintolan vessaan, rantapuskiin tai heinäkasaan, mihin hän vaan keksisi pyytää, mutta asialla oli toinenkin puolensa. Kunnioitus, esimerkiksi. Saattoiko hän kunnioittaa tyttöä, joka antoi ensitreffeillä ja saattoiko näitä edes sanoa treffeiksi, vai oliko tämä vain pitkittynyttä sattumaa? Pakkotilanteelle vaan ei voinut mitään.

Pääsimme kadun yli kompastumatta tai jäämättä taksin alle ja sitten rappukäytävään. Ovi ei ehtinyt rämähtää kiinni, kun vielä joku kiirehti siitä sisään. Se oli nuori mies, jonka olin pistänyt merkille pubissakin, koska hän oli kännissä kuin apina.
- Ei mitään hätää, mä asun täällä, hän mökelsi ja heilutti avainnippua.
- Oisitko sä mahtanut osua avaimenreikään? kysyin hyväntahtoisesti.
- Siinäpä se. Sen takia mä juoksinkin teidän perässä.

Hissi tuli ja jätimme kaverin, joka ei näköjään halunnut mukaan, alas pohtimaan, osuisiko oman asuntonsa avaimenreikään tai mahdollisesti sitä, missä kerroksessa se oli. Yllättävän ripeästi hän sitten kuitenkin liikkui, sillä Jerry oli vasta avaamassa Dannin ovea, kun hän tuli rappuja pitkin.
- Hyvää yötä, tyyppi sanoi kohteliaasti ja alkoi tähtäillä vastapäisen oven lukkoon. Armahdin häntä ja kävin avaamassa oven karaten vuolailta kiitoksilta Jerryn perään.
- Painutaan sänkyyn, Jerry ehdotti.
- Mä haluan käydä pesulla, sanoin varmasti. En voinut tietää, tapahtuisiko mitään ja jos niin mitä, mutta oli parasta olla valmistautunut. – Tiedätkö sä, oisko missään pyyhettä, mitä mä voin lainata?
- Kylppärin hyllyllä on, Jerry neuvoi ja sulkeuduin sinne.

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   4.4.11 17:20:29

sennnuuuuuuuuuuuuuuuuu! et voi jättää tällaseen kohtaan ja olettaa et me jaksetaan odottaa huomiseen asti jatkoa! et vain voi :<

LähettäjäSisu 
Päivämäärä:   4.4.11 18:31:47

niiiii, jatkooooo

Lähettäjä: Aqua 
Päivämäärä:   4.4.11 19:27:44

Ilkeetä.

LähettäjäMeow 
Päivämäärä:   4.4.11 20:21:24

Aargh, mä haluan tietää heti mitä tässä tapahtuu! :D Äh, mun on siis ihan pakko heti aamusta tulla kurkkimaan josko olis jatkoa jo saatu, iiks! :)

Lähettäjäwhisky. 
Päivämäärä:   4.4.11 20:37:00

Jatkoa vielä tälle päivälle, jooko? Pitää huomenna lähteä matkalle, niin ennen sitä olisi kiva saada vielä yksi, ettei tarvitse koko lomaa miettiä mitä seuraavaksi tapahtui ;)

Lähettäjä: (a) 
Päivämäärä:   4.4.11 20:51:02

Vielä tänään jatkoa?

Päivämäärä:   4.4.11 21:03:20

Juu jatkoa!!! Mä kuolen tylsyyteen kun telkkaristakaa ei tuu mitään ja koeviikko menee reisille ku en pääse mihinkään kokeisiin.. Uusinnassa sitten 4 koetta samaa aikaan :D

Ps, mä haluun Jerryn ♥ Ennen vesku oli ihana mut se on jo ihan totaalisesti liian vanha!!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   4.4.11 21:10:50

No johan nyt!
Tää ei sitten tuu tavaksi.
--------------------

Tein parhaani raikastautuakseni ja kiitin hartaasti äitiä matkahammasharjasta, joka oli joulusta asti matkustanut meikkipussissani ilman, että olisi joutunut käyttöön paitsi hammaslääkäripäivänä. Riisuin paidan, päällyshousut ja rintsikat jättäen säädylliseksi nukkuma-asuksi topin ja pikkuhousut ja hiivin sydän pamppaillen ulos vessasta. Jerry oli näemmä päätynyt yhtä säädylliseen asuun ja loikoili Dannin sängyllä t-paidassa ja Mikki Hiiri –kuvioisissa boksereissa. Musiikki soi niin kovaa, että äiti olisi saanut hepulin, mutta oletin tällaisessa vanhassa talossa olevan paksummat seinät ja paremman äänieristyksen kuin meillä. Asetuin varovaisesti hänen viereensä ihmetellen, oliko hän ehtinyt nukahtaa, mutta ei. Hän sipaisi hymyillen hiuksiani ja painui vuorostaan pikkuruiseen kylpyhuoneeseen ja minä kääriydyin sillä aikaa peittoon. Mietin, oliko Dannilla joku vakituinen sänkykaveri, sillä ainakin hänellä oli tyynyjä vaikka kolmelle ihmiselle ja iso kahden hengen peitto.

Sydämeni alkoi hakata kuin bassorumpu, kun kuulin Jerryn tulevan takaisin. Hän sammutteli valoja tullessaan ja puristin silmäni umpeen. Vatsani reagoi myös mylläämällä omia aikojaan, mutta se ei ollut tällä hetkellä hyvä asia. Nyt, kun se oli niin täynnä kaljaa, aloin tuntea inhottavan paineen kurkussa ja metallisen maun suussani. Minun oli pakko kääntyä selälleni, nousta nojaamaan sängynpäätyyn ja nieleskellä ankarasti.
- Onko sulla huono olo? Jerry kysyi.
- Ei. Tai ehkä vähän.
- Mä jätän vessaan valon, että sä löydät sinne, jos tarvii.
- Ei mun… sä olet ihanan huolehtivainen, sanoin liikuttuneena. Odotin suorastaan rukoillen, että kuvotus katoaisi. Tässä herkässä vaiheessa iltaa ei vaan voinut painua oksentamaan.

Lopulta tunsin, että olin kunnossa ja kykeneväinen palaamaan makuuasentoon. Jerry ei ollut sanonut mitään koko sinä aikana, kun olin istunut asettelemassa vatsaani ja aloin pelätä, että hän oli nukahtanut. Tai toivoa, en ollut ihan varma. Jos hän oli hereillä ja tahtoisi toimintaa niin minun pitäisi tehdä Päätöksiä – ja tietysti hän tahtoisi, ei sellaisista kahdeksantoistavuotiaista pojista keksitty edes satuja, jotka eivät siinä tilanteessa olisi halunneet. Enkä minä tiennyt itsestänikään. Ainakin halusin lähelle, joten möngin varovasti peittojen alla, kunnes tunsin Jerryn lämpimän kyljen ja käsivarren. Hän oli tässä parina päivänä ollut niin monesti niin lähellä minua, että aloin jo osata hänet. Tiesin täsmälleen, miten hänen käsivartensa tuntuivat laihoilta, luisevilta ja lihaksikkailta samalla kertaa. Olin utelias tietämään, miltä hän tuntui muualta, paikoista, joihin en ollut tutustunut, mutta jokin väsynyt järjen ääni kielsi minua tunkemasta käsiäni oikopäätä mihinkään. Jerry ynähti uneliaasti ja silitti hiuksiani. Hän taisi pitää hiuksistani, se oli jo vaikka kuinka mones kerta tänään, kun hänen sormensa olivat niiden seassa. Annoin anteeksi, että hän oli tainnut nukahtaa viereeni, vaikka mitäpä minä en olisi antanut. Murhakin olisi mennyt.

- Hei, Jerry sanoi melko pitkän ajan kuluttua, kun olin jo itsekin valumassa unten maille. Räpsäytin silmäni auki.
- Hei, sanoin puolestani. Se oli täysin joutavanpäiväistä hölötystä, mutta lyhyille sanoille oli helppo keksiä salaisia merkityksiä. Mä tykkään susta. Pidä musta kiinni. Välitätkö sä musta yhtään? Naidaanko? Epäilin ensimmäisten olevan minun sanojani ja viimeisen Jerryltä. Hän tarttui minuun sen verran kovin ottein seuraavaksi. Ei liian kovin, ei ollenkaan, mutta vähän kuin ottaen ohjat omiin käsiinsä kyselemättä minulta. Minulle tuli hullu tunne, että näinköhän hän mahtoi kohdella niskuroivaa nuorta tammaa, vaikka enhän minä niskuroinut. En olisi voinut pitää pahana mitään, mitä hän minulle teki. Olin pyörryttävän onnellinen, kirjaimellisesti. Päässäni suhisi.

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   4.4.11 21:11:39

berry&me, ykkösellä Päivi Räsänen kertoo elämän totuuksia, suosittelen! :D

Päivämäärä:   4.4.11 21:35:26

Kattelin sitä äsken, mutta vaihoin suosiolla kanavaa :D täällä lastenosastolla pitäis näkyä disney channel!!

toivottavast jerry ei oo vaan tollanen pílluhaukka >:(

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   4.4.11 21:59:07

eihän Jerry sellanen olis :))

Päivämäärä:   5.4.11 09:31:58

Ai et se nais? Aika turha se olis jos se ei nais. Mitäs miehillä sit tekis?

Lähettäjä: kolme pistettä 
Päivämäärä:   5.4.11 12:49:26

Tätä olis hauska lukea myös Jerryn näkökulmasta!

LähettäjäSisu 
Päivämäärä:   5.4.11 15:29:49

jatkooo!!! <3

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   5.4.11 17:12:31

Seurasi kiihkeää hengitystä, omituisen suloista oluen tuoksua, uteliaat sormet aamulla – ihan vaan kaiken varalta - tarkkaan valitsemieni alushousujen narunohuen sivun alla. Aioin juuri ruveta auttamaan niiden riisumisessa, kun musiikki loppui ja hiljaisuus ei ollutkaan pelkkää hiljaisuutta. Jäykistyin ja nostin pääni tyynystä. Jostain kuului meteliä, itsepintaista piipitystä. Läpitunkevaa piipitystä.
- Onko toi palohälytin? kysyin.
- Ei oo, Jerry sanoi ja veti minut takaisin lähelleen. Minä olin melko lailla häiriintynyt, mutta en niin pahasti, etten olisi pehmentynyt ja suostunut. Jerry oli vaan niin jumalaisen näköinen katsellessaan minua hämärässä. Olin aina kuvitellut, että sänkykamarisilmien piti olla ruskeat tai mustat, mutta näköjään sinisetkin toimivat ihan hyvin.

Hullua kyllä, Jerry ei suudellut minua suulle. Hän jätti pöksyni vähäksi aikaa rauhaan ja painoi suunsa ensin olkapäälleni, siitä kaulalleni. Ellen olisi vielä ollut sulaa vahaa, nyt olisi ollut sen aika, ja sitten ehtiväiset sormet alkoivat taas vetää pikkareitani alas. Autoin nostamalla lantiotani ja sitten ajattelin kiemurrella ulos topistani, mutta ovikello soi. Se ei ollut mikään naapurin mummon hento kilautus, vaan niin kova ja vaativa rimpautus, että pomppasimme molemmat istumaan. Eipä naapurilla olisi mitään asiaakaan voinut olla: musiikkimme oli jo hiljentynyt ja se mumina, jota pidimme, ei takuulla kuulunut keittokomeroonkaan.
- Tulkaa ulos, tulipalo! kuului oven takaa kantavalla miesäänellä kovan jyskytyksen kera. Olisi pitänyt olla kuollut ollakseen kuulematta sitä.

- Apua! vinkaisin ja hyppäsin sängystä. Jerry ei ollut nimeksikään hitaampi. – Mä sanoin, että se on palohälytin!
- Niin mikä? hän kysyi ja näkyi jo vetävän farkkuja jalkaan. Minä en löytänyt housujani siihen hätään mistään ja olin jo eteisessä tapailemassa lukkoa.
- Hei, et sä voi lähteä noin, Jerry sanoi.
- Etkö sä kuullut…? Tuskin tajusin, että ainoa vaatekappaleeni oli tuskin navan peittävä toppi. – Tulipalo!
- Ota tää, Jerry sanoi ja kietoi olkapäilleni pitkän pellavanvärisen villatakin, joka oli roikkunut naulakossa.
- Täällä haisee savu! huusin ja leväytin oven auki. Rappukäytävässä vasta haisikin. Siellä oli niin paljon savua, että ilma oli harmaata ja ryntäsin rappusia alas niin nopeasti kuin pääsin. Alaovi oli auki ja haistaessani raittiin yöilman paniikki alkoi hellittää. Rapussa touhusi muutama palomies ja heidän katseensa saivat minut takaisin tähän hetkeen. Pysähdyin, puin villatakin kunnolla ylleni ja kiedoin sen edestä kaksinkerroin, ennen kuin astuin ulos. Jalkakäytävä oli mustanaan väkeä vähän kauempana ja toisella puolen katua.
- Mene tonne toiselle puolelle katua, yksi kiliseviin monsterivaatteisiin pukeutunut palomies sanoi ja olin tottelemassa häntä sokeasti, vaikka edessä oli iso paloauto siniset valot vilkkuen. Pysähdyin ja muistin Jerryn. En kyllä menisi mihinkään ilman häntä.

Siinä hän tulikin ennen kuin ehdin taas upota paniikkiin.
- Jerry, meidän pitää mennä kauemmas! huusin tarttuen häntä käsivarresta ja se onneton villatakki valahti taas auki, joten jouduin päästämään irti ja tarttumaan sen liepeisiin.
- Hei, ei tää nyt näytä niin vaaralliselta, hän sanoi ja lähti kiertämään paloautoa. Liikenne oli ehkä seisautettu tai sitten oli vain liian myöhä takseillekin. Pääsimme kadun yli ehjinä ja siellä painauduin Jerryä vasten toivoen vain, että hän pitäisi minusta kiinni ja lujasti. Kun uskaltauduin katsomaan, näin, ettei talosta tosiaan näyttänyt tulevan savua kummempaa. En nähnyt liekkiä kuin lähellä seisovan keski-ikäisen naisen sytkärissä, kun hän sytytti tupakan.

Kiihkeät hetket sängyssä olivat vaihtuneet viileämpiin öisellä kadulla vähän liian nopeasti, mutta lämpötila sai minut kyllä kohtuullisen nopeasti orientoitumaan kuluvaan hetkeen.
- Mitä me nyt tehdään? kysyin Jerryltä katsoen avuttomana ylöspäin. Olin löytänyt villatakista sentään napit ja olimme Jerryn kanssa ihanasti sylikkäin, mutta paljaat varpaani kylmällä asfaltilla alkoivat tuntua jääkalikoilta.
- Kai sinne kohta pääsee takasin sisään, Jerry sanoi.
- Ei pääse, sanoi harmistunut mies, joka juuri ylitti kadun. – Ne aikoo jäädä vahtimaan seinävilloja tai jotain. Ei sinne ennen aamua oo menemistä.
- Mitä siellä oli tapahtunut? uskaltauduin kysymään.
- Joku tampio oli ruvennu laittamaan ruokaa ja sammunut, kai.

Päivämäärä:   5.4.11 17:44:02

:O Se tampio, jonka _Henu_ auttoi sisään! Ei olisi auttanut, olisi jättänyt sen käytävään niin ei ois tullu mitään tulipaloa.

... no johan oli järinää ja jännitystä kerrakseen, kohtalo puuttui peliin humaltuneen naapurin roolissa :D

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   5.4.11 18:01:01

voi ei ja nyt ne joutuu soittaan Henriikan äidin hakeen tai jotainmuuta yhtä ihanaa :DD

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   5.4.11 18:02:19

Mä tein varuiks uuden, jospa te innostutte kommailemaan sillä aikaa kun mä käyn tallilla. :D

LähettäjäMeow 
Päivämäärä:   5.4.11 18:03:56

.. haha!! :D Päivän naurut, miten voi olla noin onnettoman huono tuuri? :D

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.