Lähettäjä: Sennnu
Päivämäärä: 18.1.12 18:02:45
Ihana, pitkä analyysi, Az! Ihan alko sormet syyhytä kirjoittamaan ton jälkeen!
--------------
Melkein kaduin koko soittoani etsiessäni sitä hiton elukkahoitolaa. Olin käynyt ensin hevossairaalan pihalla kääntymässä ja sitten ajellut ristiin rastiin hiekkateitä, ennen kuin osuin oikean rakennuksen luo. Eksyneenä ympäriinsä ajeleminen oli lähes pahinta mitä tiesin, vaikka onneksi täällä ei sentään ollut muuta liikennettä, ellei yhtä traktoria laskettu. Nousin autosta ja kiipesin portaat sisään. Minttu istui siellä lasisen luukun takana kuin olisi ollut neuvonnan täti rahanvaihtokioskilla.
- Tuu tänne, hän huikkasi.
- Tostako? kysyin lasiluukkua osoittaen, mutta Minttu nousikin avaamaan minulle oven. Samassa ilmoille räjähti haukkukuoro, joka sai minut jähmettymään aloilleni.
- Älä nyt mamoile, ei täällä ole kuin kaksi koiraa ja ne on häkeissä, Minttu sanoi.
- En mamoilekaan. Mä vaan pelästyin, sanoin ja pakottauduin liikkeelle. Peremmällä oli häkkejä häkkien perään ja siellä haisi niin, että nyrpistin nenääni.
- Siihen tottuu, Minttu sanoi välinpitämättömästi ja ärähti isolle, vaaleanruskealle koiralle, joka piti isointa meteliä. Toinen, pienempi ja mustavalkoinen, oli jo hiljentynyt ja asettunut kerälle. Minä astuin niiden ohi ja päädyin huoneeseen, jossa oli häkkejä vierekkäin ja päällekkäin ja suurimmassa osassa oli kissoja. Se oli rauhoittavaa, sillä vaikken ollut tutustunut kissoihin senkään vertaa kuin koiriin, ne eivät ainakaan haukkuneet.
- Mä voin laittaa kahvia, jos sä haluat, Minttu tarjoutui ja nyökkäsin hajamielisesti.
- Saako näitä katsella?
- Saa. Mutta älä pistä sormias sen ruskeatäplikkään häkkiin. Mä en ihmettelis, vaikka se olis ilveksenpoikanen eikä kissa, niin hurja se on.
- En, lupasin seuraten hänen katsettaan. Ruskea kissa tuijotti minua vihamielisesti, enkä todellakaan aikonut lähestyä sitä. Muitakin oli ihan riittämiin. Kirjavia, raidallisia, harmaita ja valkoisia, ja muutamat niistä näyttivät melkein yhtä ylenkatseellisilta kuin ruskea. Muutama tuli kuitenkin uteliaana lähemmäs ja epäröiden ojensin käteni ja silitin niiden poskia. Sievin oli pieni valkoinen, jolla oli harmaa päälaki, ja joka taputteli kättäni pehmeällä, siloisella tassulla, jossa ei ollut aavistustakaan kynsistä. – Oletko sä vähän sievä? lepertelin sille ja se katsoi minua tummilla, mantelinmuotoisilla silmillään ja maukaisi hiljaa. Hätkähdin sitäkin, joskin nolostuen, mutta enpä tosiaan tuntenut yhtäkään kissaa.
- Tulitko sä hankkimaan lemmikkiä? Minttu kysyi tullessaan kahden mukin kanssa.
- En tosiaankaan, sanoin, mutten voinut olla vielä sipaisematta kisulaisen nenänpäätä. Se oli vaaleanpunainen, viileä ja kostea.
- No mitäs sä sitten olet puuhaillut?
- Mä olen ollu töissä koko päivän, sanoin ylpeänä.
- Vau, missä?
- Teemun äidillä vaan, huokaisin, koska totuus oli niin latistava.
- Mennään tonne istumaan, Minttu ehdotti osoittaen etuhuonetta. – Ellet sä mieluummin seiso täällä.
Aistin taas eläinmäisen hajun ja olin ihan valmis palaamaan, heitin vain viimeisen silmäyksen harmaapäiseen kissaan. Se oli suloinen.
Mutta sitten unohdin sen ja muutkin elukat. Oli ikuisuus siitä, kun Minttu ja minä olimme ehtineet jutella kunnolla, paitsi pikaisia päivityspuheluja noin kerran viikossa. Nekin enää harvoin nykyään venyivät viittä tai kymmentä minuuttia pidemmiksi, sillä minusta tuntui, että lapset vaativat Mintulta jatkuvaa huomiota, ja jos ne olivat nukkumassa, Viltsulta oli kateissa sukat, paita tai jotain tärkeämpää. Nyt meitä ei häirinnyt kukaan, eläimetkin olivat hiirenhiljaa, ja saimme rupatella kaikessa rauhassa ja käydä läpi kaikki talot, joita Minttu ja Viltsu olivat käyneet katsomassa. Täydellistä ei ollut vielä löytynyt mutta, kuten Minttu sanoi, ei heidän kannattanutkaan kiirehtiä. Hänen valmistumiseensa oli vielä aikaa. Puhelin soi pari kertaa ja siihen Mintun tietysti piti vastata. Kuuntelin, miten hän neuvoi eläimensä kadottaneita ja löytäneitä ihmisiä, mutta sitten jatkoimme turinointia.
- Kyllä sun varmaan pitää muuttaa pois sieltä, Minttu sanoi, kun olin valittanut Kelan epäluuloista Santun suhteen. – Siis, ettekö te nyt muutenkin ollu muuttamassa yhteen Teemun kanssa?
- Mä en tiedä, sanoin kiusaantuneena siitä, että minun piti lausua epäilykseni ääneen.
- Häh?
- No kun en mä tiedä.
- Mä luulin, että… mutta mikä sitten mättää?
En tiedä, olisinko pystynyt Helillekään avautumaan sillä tavalla, mutta Minttu nyt oli Minttu.
- Kun mua ihan suoraan sanottuna ottaa välillä päähän koko Teemu. Sen mielestä mä en voi tehdä mitään väärää. Se jumaloi mua. Se ostaisi mulle hevosen, jos mä kehtaisin pyytää, eikä se halua vastapalvelukseksi muuta kuin että mä oon sen kanssa, aloitin hiukan haparoiden, mutta sain sitten voimaa ja vauhtia sanoihini. Kerroin, miten minussa heräsi pieni piru, kun huomasin saattavani tehdä mitä tahansa ja selvitä silti sillä, että Teemu pyysi anteeksi, jos oli ärsyttänyt minua. Minttu kuunteli kiltisti ja kiinnostuneena, kunnes en enää kehdannut jatkaa.
- Ja mä kun luulin, että just tollanen mies olisi sulle se oikea, sen jälkeen, kun Jerry kohteli sua niin kuin kohteli.
- Niin mäkin luulin, sanoin surkeana. – Mutta älä vedä Jerryä tähän. Ei se kohdellut mua mitenkään, mitä tarvitsisi muistella. Mä taidan vaan olla huono ihminen, kun valitan tämmösestä.
- Niin, sähän et välitä koirista, Minttu sanoi arvoituksellisesti, mutta silloin ovi lopultakin kävi ja sisään käveli huolestuneen näköinen nainen kysymään kissaansa. Vetäydyin hyvin pieneksi, kun Minttu alkoi kysellä tuntomerkkejä ja pudisti sitten päätään. Täällä se ei ollut. Nainen ei tahtonut uskoa, joten Minttu päästi hänet häkkihuoneeseen ja hetken pelkäsin, että hän päättäisi viedä sen harmaapäisen, vaikka oli kysynyt mustaa kissaa.
Mutta valitettavasti keskustelumme keskeytyi vielä toisaaltakin, kun Teemu soitti minulle. Hän kuulosti äärettömän innostuneelta ja halusi tietää, missä olin, kun Satu oli kertonut minun lähteneen jo aikaa sitten.
- Mä poikkesin vaan katsomaan Minttua, sanoin.
- Tule kotiin. Mä sain järkättyä illan vapaaksi. Lähdetään mökille!
|