Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Pääosassa Henriikka 7

Lähettäjä: Sennnu_w 
Päivämäärä:   22.12.11 14:51:30

Edellinen

------------

Kello oli ihan liikaa, kun lopulta pääsin kotiin ja olin äärimmäisen väsynyt. Ei vain ratsastuksen ruumiillinen rasitus vaan myöskin koko illan liikkeelläolo ja ennen kaikkea se, miten olin koko kotimatkan ja hevostenhoidon ajan kotitallissa jännittänyt, että kysyisikö Sara jotain terävää. Hän tuntui kuitenkin muistavan vain sen, mitä Vesku oli puhunut hänelle kilpailuista, mistä olin äärettömän huojentunut. Asia jäi silti painamaan mieltäni, sillä Sara ei ollut sen tyhmempi kuin veljensäkään. Hän saattaisi vielä palata omituiseen käytökseeni. Ihmettelisin, ellei hän palaisi. Minulla pitäisi olla siihen mennessä uskottavia selityksiä. Olin siis kaikkea muuta kuin hyvällä ja seurallisella tuulella avatessani kotioven ja toivoin, että Heli olisi päättänyt olla jossain muualla tänä iltana.

Kotona hän kuitenkin oli, sen näki heti siitä, että valot olivat päällä. Saman tien näin myös, että keskellä eteisen lattiaa nökötti miesten kenkä, jonka pari oli siveämmin siellä, missä kuuluikin: naulakon alla. En tietenkään tunnistanut kenkiä, mutta pahat aavistukset valtasivat mieleni. Vain se, että ehkä Helillä oli kylässä joku täysin viaton isojalkainen ystävä, esti minua huutamasta suureen ääneen Mitä víttua täällä tapahtuu?
- Mä olen kotona! kiljaisin sen sijaan. Heli sinkaisi huoneestaan nopeammin kuin olin osannut kuvitellakaan.
- Henriikka! hän henkäisi ja halasi minua. Mielialani sen kun laski. Hän ei takuulla ollut syöksynyt tervehtimään minua tuolla riemulla vain, koska Viltsu oli tullut tuomaan lainaamiaan kirjoja tai jotain sinne päin.
- Santtu on täällä, oletin.
- Niin on! Se muuttaa pois sieltä!
- Mahtaako se olla muuttamassa tänne? kysyin siloisesti.
- No nyt ehkä alkuun, katsotaan nyt, miten me saadaan kaikki asiat sopimaan… ei kai sua haittaa?

Heli oli niin hellyttävän pyytävän näköinen, etten saattanut sanoa, miten paljon minua haittasi. Minä rakastin ystäviäni, vaikka monesti saatoinkin ajatella heistä pahasti – ystäväthän ovat niitä, joista pitää, olivat nämä miten ärsyttäviä tahansa, eikö vaan? En kuitenkaan koskaan antanut muiden mollata heitä minun kuulteni enkä itsekään sanonut pahaa sanaa kuin äärimmäisen pakon edessä.
- Mä olen ilonen, jos säkin olet, vaikka kieltämättä vieras mies kolmantena kämppiksenä ei oo ollu mun toivelistalla kovin korkealla.
- Sä olet paras, Heli väitti.
- Joo. Ja nyt mä käyn suihkussa ja katson, pääsisinkö mä jotenkin Teemulle.
- Ei sun tarvitse!
- Kai te nyt kaipaatte vähän omaa rauhaa. Kato, ettei se änkeä kylppäriin, kun mä olen siellä, sanoin tylysti ja Heli hypähteli takaisin huoneeseensa.

Suihkuun minun oli mentävä, siitä ei päässyt mihinkään. Olin hionnut kuin maratoonari. Jo ennen sitä yritin kuitenkin soittaa Teemulle, mutta hän ei vastannut. Riisuuduin säädyllisyyden rajoille ja kurkin ovenraostani, ennen kuin hipsin kylppäriin. Kun palasin sieltä mahdollisimman nopean suihkun jälkeen, Teemu oli jo soittanut takaisin. Siunattu mies, ajattelin, ja tunsin suurta lämpöä häntä kohtaan.
- Sä olit soittanu? hän vastasi, kun taas yritin.
- Joo. Voinko mä tulla sun luo nukkumaan? Tai siis mennä, tarkensin.
- Kaikkea sä kysytkin. Tietysti sä voit. Ai mutta eihän sulla oo avainta.
- No ei ole niin.
- Tuu tänne hakemaan mun avaimet. Mä kysyn sillä aikaa, haluaisiko joku tulla loppuillaksi.
- Sä olet niin kiltti, sanoin kiitollisena.

Re: Pääosassa Henriikka 7

Lähettäjä: hernerokka 
Päivämäärä:   22.12.11 18:29:44

liian kiltti, nimittäin :)

Lähettäjä: tölkki 
Päivämäärä:   23.12.11 16:24:37

Ylös, hop.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   23.12.11 17:07:54

Nyt alkaa mennä kriittisille viivoille, seuraava luku ei ole vielä valmis... Tässä kuitenkin tän luvun loppu.
-----------

Kuivasin hiukseni, pukeuduin töihin kelpaaviin vaatteisiin ja sujautin varmuuden vuoksi käsilaukkuuni puhtaat alushousut. Naisihmisenä en koskaan voinut olla varma, koska sellaiset tulisivat tarpeeseen. Minua ei huvittanut häiritä Heliä ja Santtua informoimalla heitä poistumisestani vaan hiivin vain ulos. Autoni seisoi täsmälleen siinä, mihin olin sen saanut parkkeerattua tallilta tullessani, ja nyt olin oikeastaan ihan iloinen siitä, että jouduin lähtemään. Se ei ollut sakkopaikalla, mutta pahasti vinossa. Jos olisin itse nähnyt sillä tavalla parkkeeratun auton, olisin huokaissut ja maininnut jotain blondikuskeista. Nyt hyppäsin äkkiä kuskin paikalle ja aloin sompia sitä ulos pienestä välistä.

Tukevan Tuopin ovesta löyhähti kasvoille kaljanlemu ja irvistin. Ei se mikään räkälä ollut, mutta kyllä siellä Teemun mukaan tuoppi tai pari hajosi illan mittaan, viikonloppuna useampikin, mikä tietysti selitti hajun. Yritin olla ajattelematta muuta kuin että tottuisin siihen muutamassa minuutissa ja marssin vikkelästi tiskille.
- Hei sulkku, Teemu sanoi, ja ellen olisi ollut niin huonolla tuulella, hänen ilmeensä olisi saanut minut hymyilemään. Hänen silmänsä näyttivät syttyvän loistamaan ja hän vilkaisi paria tiskin ääressä ryypiskelevää miestä kuin sanoakseen, että katsokaa, mitä minulla on.
- Älä viitsi sanoa noin, se rimmaa ikävästi mulkun kanssa, tuhahdin.
- Haluatko sä jotain juotavaa?
- En oikeastaan, mä haluaisin vaan päästä nukkumaan.
- Mä en voi lähteä vielä, Teemu sanoi pahoitellen. Hän näytti odottavan räjähdystä ja minä avasin suuni vastatakseni hänen odotuksiinsa, mutta en sitten viitsinyt. Vieressä istuvat juipit vain alkaisivat surkutella Teemun kovaa komentoa mentyäni.
- Oletko sä yksin? kysyin.
- Joo, paitsi Tainaa, hän osoitti pulleaa plokkaria.
- No, minkäs sille sitten voi. Mä sitten joudun heräämään kesken parhaiden unieni päästämään sut sisään, huokaisin, vaikken oikeastaan uskonut, että saisin unta.
- Mä olen pahoillani, Teemu sanoi ja kaivoi minulle avaimet farkkujensa taskusta. – Mutta jos sä olisit halunnu pitää sen vara-avaimen…
- Saa nähdä, ehkä mä joudun haluamaankin, huokaisin ja Teemun ilmeikkäät kasvot muuttuivat taas säteilevämmiksi. – Mä menen nyt, soita sitten, kun mun tarvii tulla avaamaan ovi, sanoin.

Piristyneenä otin avainnipun ja lähdin. Nyt, kun minulla oli huolia, Teemun ilmeinen kiintymys tuntui vain hyvältä. Sen vaikutus ei vain kestänyt kovin kauan. Ajoin Teemun kämpille, päästin itseni sisään ja tein itselleni kupillisen kaakaota. Sitten yritin ruveta nukkumaan, mutta en kerta kaikkiaan voinut. Niin moni asia painoi minua, päällimmäisenä ja pahimpana Santtu ja se, että Heli aikoi näköjään mullistaa elämämme hänen takiaan, mutta myös illan tapahtumat Mustaojalla. Tai tarkemmin sanottuna omat salaisuuteni ja niiden paljastumisen pelko. Menin sänkyyn, mutta en keksinyt siellä muuta tekemistä kuin pyöriminen niin, että lakanat ruttaantuivat ja jouduin nousemaan ylös ja vaihtamaan ne.

Santtu oli meillä, se liero oli tullut meille muka jätettyään avokkinsa ja lapsensa. Uskoin siihen yhtä paljon kuin joulupukkiin. Olin aika varma siitä, että hän oli tullut meille vain päästäkseen keventämään kassejaan ja palaisi kotiin viimeistään aamulla. Jos olin väärässä, niin asiat olivat vielä huonommin. Heli haluaisi ruveta asumaan hänen kanssaan eikä minun. Siinä oli ihan paniikin aihetta, joten pohdittuani sitä asiaa puolisen tuntia pakottauduin ajattelemaan muita asioita. Seuraavan päivän ruokalistaa töissä. Sitä, miltä Sara oli näyttänyt, kun Vesku oli kysynyt, enkö haluaisi tulla ratsastamaan vaikkapa Djangolla. Sitä, että olin kerran ollut äiti puolen vuorokauden ajan, enkä ollut kertonut siitä poikaystävälleni.

Lähettäjä: myrkkysieni 
Päivämäärä:   24.12.11 14:25:29

Upp!:)

Lähettäjä: berry@me(puhelin) 
Päivämäärä:   24.12.11 15:13:13

joo up up! Hyvää joulua kaikille!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   24.12.11 17:54:18

Hauskaa joulua kaikille!
-------------
33.
Teemu soitti aamuyöllä, kun olin jo alkanut aavistuksen verran valua unen puolelle.
- Mä tulen avaamaan alaoven, sanoin ja tein niin.
- Upeeta, että sä oot täällä, Teemu sanoi astuessaan sisään alaovesta ja yritti halata minua. Aioin väistää, mutta muutin kesken kaiken mieleni. Minulla ei ollut mitään muutakaan, jolla parantaa oloani.
- Mä olisin mieluummin tuolla ylhäällä kuin tässä rapussa, sanoin, mutta painoin hetkeksi pääni hänen olkapäälleen.
- Niin tietysti. Mihin aikaan sun pitää nousta? Painutaan äkkiä sänkyyn.
- En mä taida saada unta. En mä ole saanut tähänkään asti.

Menimme sisään ja kuinka ollakaan, kun sain Teemun viereeni, uni katosi entistä kauemmaksi. Se oli kyllä ihan Teemun syytä. Hän halusi kuulla, mikä oli kääntänyt pääni niin, että olin nyt siinä, missä olin.
- Santtu, puhahdin ja nousin istumaan kääriytyen peittoon niin, että se vetäytyi pois Teemun päältä ja hän joutui siirtymään lähemmäksi.
- Mitä se nyt on tehnyt? hän kysyi vihaisen näköisenä. Hän oli suorastaan vaatinut saada tulla aivopestyksi ja luulen, että hän piti nyt Santusta vielä vähemmän kuin minä.
- Se on väittänyt Helille, että se jättää sen naisen ja lapsen ja haluaa muuttaa asumaan sen kanssa!
- Ohh, Teemu sanoi sen näköisenä, että häneltä lähti ilmat keuhkoista. En voinut olla sellaiseen reaktioon kuin tyytyväinen.
- Ja nyt ne luuhaa meillä, juorusin.
- No huh huh.

Innostuin purkamaan sydäntäni oikein kunnolla, kunnes mitään ei ollut jäljellä ja tunsin itseni rauhoittuneeksi. Maltoin jopa ruveta taas makuulle.
- Muutatko sä sitten tänne? Teemu kysyi. Hän oli ollut hiljaa jo hetken aikaa.
- En mä ole niin pitkälle ajatellut, sanoin kiireesti. Miten minä en ollut nähnyt tätä loogista jatkumoa?
- Mä tykkäisin siitä, sä tykkäisit siitä, varmaan Heli ja Santtukin olisi onnellisia kahdestaan.
- Ei Heli halua päästä musta eroon!
- En mä nyt sitä tarkottanut! Mutta jos niillä on vähän niin kuin kuherruskuukausi…
- Katotaan nyt ensin, onko se siellä vielä aamulla, mutisin. – Voihan olla, että se on tullut vaan pikapanolle, jos ei kotona oo saanu. Heli ei takuulla olisi huolinut sitä sisään ilman jotain satua.

Teemu hiljeni taas vähäksi aikaa.
- Johtuuko se siitä, mitä Sara juorusi musta?
- Mitä niin? kysyin, sillä en heti ymmärtänyt, mitä hän saattoi tarkoittaa.
- Ankusta ja musta. Jos Heli pystyy antamaan onnellisena anteeksi tommosen salaisuuden ja sä…
- Ei tällä ole mitään tekemistä sen kanssa, höpsö! Mä en vaan tiedä, olenko mä valmis… aloitin ja lauseeni hiipui. Salaisuuksia salaisuuksien päälle. Kaikilla oli salaisuuksia, mutta eikö minun ollut pahin kaikista? En minä voisi heittäytyä asumaan Teemun katon alla niin kauan, kun hän ei tiennyt vauvasta. – Ei puhuta siitä nyt! Mun pitää ruveta nukkumaan, tai mä myöhästyn töistä!
- Tietysti niin, Teemu sanoi rauhoittavasti kuin lapselle ja alkoi silittää hiuksiani ja selkääni. Se oli raivostuttavaa, sillä epäilin, että kohta hän alkaisi houkutella minua rakastelemaan. Minä suljin silmäni ja aloin hengittää hitaasti ja tasaisesti. Kai hän lopettaisi jos luulisi minun nukkuvan. Mitä rauhallisemmin hengitin, sitä vihaisemmaksi tulin, ja kun Teemu lopulta lopetti ja nukahti, minä valvoin vielä adrenaliinipöllyssä pitkän, pitkän aikaa.

Nukuin pommiin. Heräsin vasta seitsemältä, kun jokin sisuksissani naputti ja naputti ja nousin suoraan paniikkiin. Minun olisi pitänyt jo olla töissä – miten kukaan ei ollut edes soittanut sieltä? Pukeuduin noin kahdessa minuutissa ja juoksin ulos päättäen matkalla, että ainoa mahdollisuuteni oli ottaa auto. En mitenkään kestäisi bussipysäkillä odottelemista tässä tilanteessa, paskoisin yksinkertaisesti housuihini.

Auto ei ollut hyvä valinta sekään. Olin jo monta viikkoa katsellut keskustan ruuhkaa aamuisin bussin tai raitiovaunun ikkunasta, mutta en ollut todella katsonut sitä, silmäillyt vain. Nyt olin keskellä sitä itse, tai matkalla sinne. Kulosaaren silta oli yhtä jonoa ja katselin melkein kyynelsilmin metroja, jotka vilahtivat ohitseni. Kun olin vaihtamassa kaistaa Jäähallin kohdalla, puhelimeni lopulta soi ja hetken harkinnan jälkeen päätin uhmata kaikkea ja vastata siihen. En voisi kuitenkaan olla enää pahemmin kusessa kuin nyt, kun olin kaistalla, josta sai sekä kääntyä että ajaa suoraan ja tukin liikenteen. Minä halusin kääntyä ja minulle paloi punainen, mutta jono takanani olisi kai tööttäyksistä päätellen halunnut suoraan. Menisivät víttu sitten sitä kaistaa, jota pääsi suoraan! Kun olin saanut puhelimeni takintaskusta, siirsin sen oikeaan käteen, avasin vasemmalla sivuikkunan ja näytin koko maailmalle keskisormea.

- Henriikka, henkäisin puhelimeen. Se oli lopultakin töistä ja ehdin vain nopeasti sanoa, että olin enää parin kadunkulman päässä, kun valo vaihtui. Viimeinen osuus vain ei ollut yhtään sen nopeampi kuin mikään aikaisemmistakaan. Minulta meni hyvinkin kymmenen minuuttia vielä, ennen kuin olin sairaala-alueella ja sitten minun piti tietysti vielä parkkeerata. Hallin ovella suljin hetkeksi silmäni ja rukoilin. En siksi, että olisin koskaan ollut mitenkään uskonnollinen vaan koska en todellakaan tiennyt, mikä muu olisi voinut minua auttaa löytämään vapaan paikan ja osumaan siihen kolhimatta kenenkään muun autoa.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   25.12.11 19:36:43

Kun päivä alkoi noin, ei se voinut kuin parantua. Niin minä ajattelin, mutta olin väärässä. Vanhempi kokki, jonka kanssa olin vuorossa, haukkui minut ensi töikseen, eikä tärinä sen jälkeen tahtonut kaikota minusta. Tein typeriä virheitä, vaikka tähän asti olin ollut vain ylpeä ja iloinen siitä, miten paljon osasin. Tänään en tuntunut osaavan mitään ja jo ennen kattauksen alkua karkasin lastauslaiturille, missä Heksu oli tupakalla.
- No mutta. Haluatko sä tupakan? Oletko sä saanut? hän kysyi niin, että minun piti naurahtaa kyynelteni läpi.
- Anna tulla. I’ve been fucked! sanoin ja tosiaankin otin yhden savukkeen miehen tarjoamasta askista. Heksukin sytytti itselleen toisen ja kääntyi hienotunteisesti katselemaan ankeaa maisemaa, joka ei vielä edes vihertänyt. Polttaminen ei helpottanut oloani pätkääkään, melkein paremminkin päinvastoin. Annoin tupakan palaa sormieni välissä, kunnes se oli melkein lopussa, sillä minulla ei ollut mikään kiire takaisin sisään.
- Olenko mä muka ensimmäinen ihminen täällä, joka on nukkunut pommiin? kysyin Heksulta, joka oli jäänyt odottamaan minua.
- Mitä sä oikein kuvittelet? Eikö täältä harva se aamu puutu joku?

Se vasta helpotti ja katsoin häntä kiitollisena. Heksu ei ollut yhtä sievä kuin Misha, mutta ei pahakaan. Ellei hänen otsansa olisi muodostanut kummallista lippaa nenän ja silmien yläpuolelle, olisin varmasti hymyillyt lämpimämminkin. Loppupäivä soljui jotenkin ja niin pian kuin vain mahdollista liukenin kotiin. Melkein hiivin portaat ylös, mutta kun sovitin avainta mahdollisimman äänettömästi lukkoon, tajusin olevani hölmö. Heli ja Santtu olisivat töissä. Santusta en tiennyt, mutta en uskonut Helin suostuvan ottamaan rokulipäivää pyöriäkseen petissä kollegansa kanssa. Eri asia olisi, jos Santtu oli tehnyt uumoilemani katoamistempun, silloin Heli saattaisi parannella sydäntään kotona. Mutta silloin minulla ei olut mitään syytä hiiviskellä.

Ketään ei ollut kotona, joten asetuin aloilleni odottamaan, että Heli tulisi ja saattaisi minut ajan tasalle. Jos Santtu tulisi hänen mukanaan, ei sanoja tarvittaisi. Minun oli kuitenkin nähtävä. Odotellessani keräsin varmuuden vuoksi sängylleni läjän tarpeellista tavaraa siltä varalta, että joutuisin taas Teemulle evakkoon.

Heli tuli vasta puoli kuuden aikaan, mikä sai minut laskemaan, että hän oli mennyt töihin aikaisintaan yhdeksäksi. Se juorusi myös sen verran, ettei hän ollut kovinkaan surkealla mielellä, kun ei ollut karannut kotiin tuijottamaan huoneensa kattoa, mutta ainakin hän oli yksin.
- No? sanoin odottavasti. Minulle oli tullut nälkä, sillä töissä mikään ei ollut maistunut minulle, ja olin loihtinut tyhjähköstä jääkaapista itselleni ison munakkaan, joka tuoksui asunnossa.
- Onko täällä ruokaa? Heli kysyi innokkaasti.
- Joo, mä jätin sullekin.
- Oi ihanuutta!
- No, kerro, toistin, kun Heli meni tyhjentämään paistinpannun lautaselle. Vaikka turha kysymys se sinänsä oli, hän loisti tai hehkui jotain määrittelemätöntä sisäistä tyytyväisyyttä.
- Mitä sä haluat kuulla?
- Mitä te aiotte Santun kanssa, muotoilin. – Missä se on?
- Se meni hakemaan vähän tavaroita ko… sieltä.

Olin kai suunnitellut rupeavani räyhäämään, mutta yhtäkkiä en jaksanutkaan. Heli oli onnellinen, vaikka minä en ollutkaan. Miksi pilata se häneltä? Hän ei olisi tehnyt niin.
- Mä myöhästyin töistä, kerroin kuitenkin.
- Auts, miten sulle nyt niin kävi?
- Koska mä valvoin puoli yötä ja huolehdin susta.
- Hassu, ei sun olisi tarvinnut, Heli nauroi suu täynnä.
- Mitä mä olisin voinut muutakaan? Se on ennenkin petkuttanut sua.
- Mutta ei enää – nyt kaikki on selvää!

Yritin näyttää aikuiselta ihmiseltä, joka oli iloinen ystävänsä puolesta. Olisin voinut tietysti olla olevinani huolissani siitä, miten tosissaan Santtu oli, mutta se tuntui tekopyhältä, kun oikeasti olin huolissani vain siitä, miten minun elämäni tässä mullistuisi. Tai siis en pelkästään siitä, mutta enimmäkseen.
- Mä menen sitten Teemulle nukkumaan, huokaisin.
- Ei sun tarvitse!
- Jos sä aiot heilastella täällä niin miksen mä saisi?
- No niin, niin tietysti… mutta odota mun kanssa siihen asti, että Santtu tulee, jooko? On tylsää odottaa yksin.

Lähettäjä: tölkki 
Päivämäärä:   25.12.11 22:46:15

Jouluja sinnekin =)

Lähettäjä: berry@me(puhelin) 
Päivämäärä:   26.12.11 15:40:41

oi pääsin sentaan lukemaan tän, meilt om sähköt poikki ollu koko päivän eikä keksi mitään tekemistä...

Päivämäärä:   26.12.11 20:14:44

jatkoa?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   26.12.11 20:24:32

Huh, mä olen kököttänyt koneella suurimman osan päivää ja kirjoittanut, mm. tän pätkän lähes kokonaan...
-----------

Näin taas toivonpilkahduksen. Ehkä se epeli ei tulisikaan. Siltä alkoi vaikuttaakin ennen pitkää. Kello kävi ja eteni ensin seitsemään, sitten kahdeksaan ja Heli alkoi näyttää huolestuneelta. Minä aloin miettiä, mitä sanottavaa keksisin. Jotain tarpeeksi osaaottavaa, muttei kuitenkaan voitonriemuista. Mietin kuitenkin turhaan, sillä lopulta Helin puhelin soi ja arvasin heti, että soittaja oli Santtu. Häivyin hienotunteisesti vessaan, vaikka tuskin jäppinen soittaisi ilmoittaakseen, ettei tulisikaan. Hänen tyyliinsä olisi paremmin sopinut vain taas kerran kadota.
- Santtu on täällä viiden minuutin kuluttua, Heli säteili, kun uskalsin palata. – Niillä on ollu kauhea riita Ninan kanssa, mutta lopulta se pääsi lähtemään.
- Okei. Mä sitten lähdenkin tästä, totesin ja menin pakkaamaan esiin nostamani vaatteet ja muut välttämättömät hyödykkeet kassiin. Heli kävi muistuttamassa, että tämä oli minun kotini, mutta kun minä vain tuhahdin, hän siirtyi eteisen peilin eteen sukimaan hiuksiaan.
- Pidä hauskaa, sanoin yrittäen kuulostaa vilpittömältä, ja silloin ovikello soi. Laukkuni tipahti. Hitto vie, olihan tämä minunkin kotini, ihan niin kuin Heli oli sanonut. – Tai jospa mä kumminkin jään hetkeksi.

Heli päästi Santun sisään. Miehellä oli mukanaan isompi kassi kuin minulla ja ilokseni näin, että hänen oikeassa silmässään oli jotain vikaa.
- Onko sua motattu silmään? minulta lipsahti jopa ennen Heliä.
- Näin on päässy käymään, Santtu murahti. Hän oli minusta aika tavallisen näköinen, joskin muistin, että ensitapaamisellamme muistin katsoneeni hänen hymyään ja ajatelleeni, että ymmärsin Helin ihastumisen. Nyt hän ei hymyillyt.
- Löikö Nina sua? Heli huudahti – Lapsen nähden?
- Ei puhuta siitä, Santtu sanoi ja värähti niin kiusaantuneena, että se oli pakko laskea hänen hyväkseen. – Mutta ei Lari nähnyt.
- Sun pitäisi saada sisäfile ton silmän päälle, sanoin keskustelusävyyn.
- Onko meillä? Käykö jauheliha? Heli kysyi huolestuneena.
- Mistäs köyhillä opiskelijoilla sisäfilettä olisi?
- Ei me olla enää opiskelijoita.
- No ei silti ole, ja jos oliskin, se ois joko paistettu tai jäässä. Kerro ihmeessä lisää!

En olisi osannut vastata, jos joku olisi kysynyt, miksi jäin. Siihen oli niin monia syitä. Ensinnäkin Teemun luona olisi katkeran yksinäistä, kunnes hän tulisi töistä. Olin kieltämättä myös utelias Santun suhteen. Sitten Helin juhlien, joissa en ollut kauheasti kiinnittänyt häneen huomiota, oli tapahtunut paljon kaikenlaista ja ajattelin ylevästi, että ehkä minun piti antaa hänelle toinen tilaisuus. Ajattelin, että jos istuisimme alas ja juttelisimme vähän aikaa, näkisin tyypin läpi. Ja sitten draama tietenkin vetosi. Vaikken tuntenutkaan Ninaa, voisi olla kiinnostavaa kuulla kuvaus tappelusta.

Santtu oli kuitenkin ikävän vähäpuheinen. Me istuimme vähän aikaa keittiön pirttipöydän ääressä juomassa kahvia ja kaakaota ja ikävä kyllä minusta alkoi tuntua, että olin liikaa. Kumpikaan ei sanonut mitään, mutta näin, miten he pitivät toisiaan kädestä pöydän alla ja Santun salavihkaiset silmäykset Heliin saivat minut liikuttumaan. En halua sanoa, että hän vakuutti minut siitä, että oli oikealla asialla ja todellakin rakastunut ystävääni, mutta niin olisi saattanut käydä, jos muuten olisin ollut myötämielisempi koko romanssia kohtaan.
- Kyllä mä nyt lähden, totesin kymmenen aikaan. Alkoi olla minun nukkumaanmenoaikani joka tapauksessa.
- Oli kiva tutustua suhun vähän paremmin, Santtu sanoi ja katsoi minua suoraan silmiin. Hän näytti hyvin vilpittömältä, joten vastasin jotain samaan sävyyn.
- Mutta saatko sä nukuttua Teemun luona? Ettet taas myöhästy töistä? Heli huolehti.
- Enköhän. Jos mä en mene, se soittaa mulle aamuyöllä ja kysyy, miksen mä ole siellä. Leikkikää te vaan kotia täällä.

Lähdin, mutta pysähdyin hetkeksi nojailemaan autoni oveen sen sijaan, että olisin lähtenyt ajamaan kohti Laajasaloa. Helin asiat eivät näyttäneet olevan niin hullusti kuin olin epäillyt, mutta se seikka sai minut vain kateelliseksi. Ja yksinäiseksi. Harkitsin hetken ajan soittaa Mintulle ja kysyä, olivatko he menossa nukkumaan, vai saisiko yksinäinen sielu siellä hetken seuraa, mutta en saanut sitä tehtyä. Minun tosiaankin piti päästä nukkumaan, ja mikä minä olin yksinäisyyttä valittamaan, kun minulla kerran oli maailman rakastavin poikaystävä? Häpeä, Henriikka.

Lähettäjä: hm 
Päivämäärä:   26.12.11 20:50:37

Teemu jo pois kuvioista.. Koska kuulee Jerrystä?

Lähettäjä: Lasikannu 
Päivämäärä:   26.12.11 21:13:15

mä en kans jaksais enää tot täydellisen kilttii Teemuu... mut kai sul Sennnu on hyvä suunnitelma meijän päänmenoks :)
huomasin tos vähä aika sitte ku luin,että seurustelin ite samanlaisen persoonan kanssa ku Teemu.. kiltti ja kultanen ja kaikkee.. ja se täytyy sanoo et se syy miks mä en pidä Teemusta, on et se muistuttaa tät kyseistä herraa ja mä en pidä liian kiltist ihmisestä, ku ite oon aavistuksen tulinen luonne... :D
mutta Jerryy ja sen juttui odotellessa et tulee kehii ;----))

Lähettäjä: berry@me 
Päivämäärä:   26.12.11 23:36:31

Mä haluisin vaan tietää mitä Jerrylle kuuluu, ei tarvii olla Henriikan kaa suuremmin tekemisissä mut haluisin vähän kurkistusta Mustaojalle :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   27.12.11 17:03:02

34. Tämä on totta
Helillä oli mies, minulla oli mies. Niinpä minun synttärini huhtikuun lopulla vietettiin, ei vain tupla- vaan triplatreffien merkeissä, sillä olihan Mintullakin mies. Tosin erinäisistä pääsiäiskiireistä ja työvuorojen yhteensopimattomuuksista johtuen meni toukokuulle, ennen kuin minulle ilmoitettiin asiasta. Synttärit oli aikanaan ohitettu onnittelusoitoin, ja vappukin oli jo mennyt, joten yllätyin täysin, kun kuulin yhteisestä illanvietosta.
- Me viedään sut syömään, ilmoitti Minttu, joka oli valtuutettu tiedottamaan minulle asiasta.
- Mihin? Ja koska? huudahdin.
- Ole vaan nättinä perjantaina kuuden aikoihin niin kaikki selviää, Minttu lupasi.

Kihisin ja pihisin innostuksesta totellessani, sillä oli imartelevaa, että minua muistettiin näin. Myönnän, että olin ollut pikkuisen pettynyt siihen, etten ollut saanut synttärilahjaa muilta kuin äidiltä ja Pertiltä ja Saralta, joka oli ostanut minulle uudet ratsastushansikkaat. Teemukin oli antanut vain ruusukimpun, mikä tietysti oli yllättävää ja odottamatonta, sillä olin kuvitellut hänen hommaavan minulle ennemminkin vaikka jonkin korun.

- Mihin me mennään? yritin udella Heliltä.
- Sen sä näet sitten, hän sanoi eikä suostunut sanomaan enempää, vaikka yritin esittää, että minun pitäisi tietää ainakin jotakin, jotta tietäisin, miten pukeutua. Hän itse oli vaihtanut ylleen kesäisen vaalean leningin, vaikka sinä päivänä ei kesän tuloa juuri voinut aavistaa: sää oli paremminkin marraskuinen. Santulla oli kuitenkin tummat, suorat housut ja valkoinen paita, joten päättelin, ettemme olleet menossa ihan Hesburgeriin. Hän hyyräsi meillä tosiaankin aina vaan ja suoraan sanoen olin alkanut tottua siihen, jopa hiukan pitää hänestä. En kuitenkaan pitänyt siitä, että hänen olemassaolonsa oli vähän niin kuin karkottanut minut Teemun luo. Mitään muuttokuormaa en ollut sinne vienyt vaan kävin päivittäin Pasilassa vaihtamassa vaatteet, mutta joka aamu kiroilin lähtiessäni sompailemaan aamuruuhkaan. Jos tilanteessa jotain positiivista oli, olin lakannut jännittämästä aamuliikennettä. Pujottelin siellä jo ihan suvereenisti ja kylmä hiki oli muisto vain.

Mutta nyt en välittänyt ajatella työasioita, en edes työmatkaa. Pukeuduin mekkoon, joka oli vähintään yhtä hieno kuin Helin ja laitoin hiukseni nutturalle ja sitten Teemu tuli. Hänellä ei sentään ollut pukua päällä, mutta vaaleat housut ja sininen puvuntakki.
- Oletteko te kaikki valmiita? Mä tilaan sitten taksin, hän sanoi halattuaan minua.
- Kuka muka menee ravintolaan taksilla? naurahdin, ennen kuin tajusin, että eivätköhän jotkut menneet. Typerä kaksikymmentäkolme vuotta, jota olin pitänyt jonkinlaisena epäikänä tärkeämpien vuosien välissä, alkoi tuntua merkitykselliseltä, kun sen merkkipaaluna oli jotain näin aikuismaista kuin mennä taksilla oikeaan ravintolaan syömään. Tietysti olin ollut ravintolassa paljonkin, ruokaravintolassakin äidin kanssa lomilla ja erityistapauksissa, mutta en kavereiden kanssa.

Me neljä ajoimme taksilla ravintolaan, jossa Minttu ja Viltsu jo odottivat ja sitten söimme arvokkaina, sivistyneellä äänellä keskustellen, pippuripihvejä ja katkarapukasaria. Niiden kanssa joimme viiniä, joka lopulta sai meidät aavistuksen verran tavallista puheliaammiksi.
- Henriikalle, Teemu esitti ja kohotti lasiaan.
- Kiitos nyt riittää tää hienostelu, sanoin päättäväisesti. – Me ollaan kuin viiskytvuotispäivillä tai hautajaisissa. Pikkusormet alas ja jutellaan jostain tavallisemmasta. Mitä me tehdään seuraavaksi?
- Mennään jonnekin tanssimaan, sanoi Heli heti.
- Me ei voida, pitää hakea kullanmurut mummolasta, Minttu sanoi.
- Teillä ei ole koskaan mitään kivaa, sanoin syyttävästi ja värähdin ajatellessani, miten sidottu saattaisin itsekin olla, jos asiat olisivat menneet toisin.
- Tietysti on, se on vaan erilaista kivaa nykyään, Minttu sanoi näyttäen tyytyväiseltä. – Me ajateltiin ruveta etsimään asuntoa. Jotain pientä taloa, jossa ois pihaakin lasten juosta.
- Siis niin kuin omaa? Ostoasuntoa?
- Niin, semmosta.

Se oli melkein vielä pahempaa kuin lähteä tyytyväisenä kotiin lasten luokse kesken ravintolaillan ja toivoin totisesti, että Teemu unohtaisi sen, ennen kuin ehtisimme kotiin. Nyt hän ainakin tarttui innokkaasti aiheeseen ja alkoi tentata Mintulta ja Viltsulta, millaista taloa he oikein etsivät ja mistä päin. Kuuntelin sitä keskittyen viinilasiini, kunnes tarjoilija luojan kiitos tuli tarjoamaan laskua. Neljän kesken jatkoimme tanssimaan ja jatkamaan iltaa, mutta puolilta öin halusin lähteä nukkumaan. Vappu oli tarjonnut minulle tilaisuutta mennä liikuttamaan Tenttu lauantaina, enkä halunnut tehdä sitä krapulassa vaan vakavahenkisesti keskittyen harjoittelemaan Veskun oppeja.

Mutta ei Teemu mitään unohtanut. Painuin sänkyyn putsattuani meikit ja harjattuani hampaat ja hän istui siellä läppäri sylissään.
- Ai sä päädyit virtuaaliseksiin tänä iltana, sanoin happamasti.
- Älä höpötä, en tietenkään.
- Mitä sä sitten teet?
- Tutkin asuntoja.
Huokaisin ja käänsin hänelle selkäni. Sen jälkeen, kun Santtu oli muuttanut Helin huoneeseen, oli asuntoasia vähän väliä pompahtanut pinnalle. Välillä en ollut kuulevinani, mutta välillä Teemu onnistui kiskomaan minut mukaan. Olihan hauskaa haaveilla unelmakodista.
- Kato, tässä ois omakotitalo Espoossa, hän houkutteli.
- Mä en todellakaan ole kiinnostunut mistään omakotitalosta! Mä en halua tehdä lumitöitä enkä ajaa nurmikkoa!
- Okei, okei, Teemu sanoi ja naputteli lisää. – Kaksio Mechelininkadulla. Aika iso.
- Liian kallis, mutisin tyynyyn.
- Ei ole, tää on itse asiassa hämmästyttävän halpa.
- Sitten se on jo mennyt.
- Huomenna ois näyttö. Mennäänkö katsomaan?
- Mun pitää mennä tallille.
- Huonekorkeus kolme ja puol metriä.

Se oli liikaa. Nousin istumaan ja otin koneen Teemulta.
- Sinne saisi parven, sanoin.
- Niin saisi. Mihin aikaan sun pitää mennä tallille?
- Ei sillä niin väliä ole. Mihin aikaan sun pitää mennä töihin?
- Ei sillä niin väliä.

Lähettäjä: flanu 
Päivämäärä:   28.12.11 03:05:42

Plääh. Miks aina tarinoissa kaikki miehet on täydellisiä, mutta ei oikeessa elämässä. Tosin Teemu on liian täydellinen, mutta silti.

Phihiii... Mä innostuin kirjottamaan taas novellia, vaatimattomasti melkein 3 sivua valmiina, mutta en vielä aio julkasta sitä. Aikasintaan siinä vaiheessa, kun sitä on vähintään 10 sivua valmiina :D. En kyllä tiiä uskaltaako sillonkaan...

Lähettäjä: des 
Päivämäärä:   28.12.11 10:56:26

Ei teemu oo täydellinen, Teemu on tossukka.

Vesku oli täydellinen, ja sekös harmitti. T-mu vaan vtuttaa.

monen päivän putkiremontti on ollut myös hyvä tekosyy olla sunnuntai-illasta asti haagassa!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   28.12.11 17:05:05

Seuraavana päivänä, kun tulin Teemulle, asuntoilmoitus oli kadonnut netistä ja huokaisin helpotuksesta. Olin tullut yön yli nukuttuani järkiini ja miettinyt pääni puhki, miten vetäytyisin esittelyyn lähtemisestä, mutta nyt saatoin unohtaa kaikki tekosyyt. Teemukaan ei näyttänyt ylenpalttisen pettyneeltä ja mietin, johtuiko se siitä, että ensimmäisen kerran olin puolittain luvannut jotain aiheeseen liittyvää.
- Kai mä sitten lähden vaan töihin, hän huokaisi. – Katsele sä lisää kämppiä sillä aikaa.
- En mä voi muuttaa sun kanssa yhteen, ennen kuin mun koeaika on ohi, huomautin. Se oli yksi kehittelemistäni tekosyistä ja Teemu torpedoi sen oitis.
- Tietysti voit, eihän sillä oo mitään tekemistä asumisen kanssa. Sulla on vuokra-asunnon puolikas nytkin.
- Mene nyt vaan ja jutellaan joskus paremmalla ajalla, kehotin.

Huomasin pian, että edessä oli harvinaisen tylsä ilta. Soitin Mintulle, mutta he olivat asuntonäytöissä ja Minni kuului käyttäytyvän taustalla hyvin huonosti, joten en vaivannut häntä pitkään. Helin olin juuri tavannut käydessäni kotona suihkussa ja vaihtamassa vaatteet, joten olisi ollut noloa soittaa hänelle. Sarakin oli töissä, joten lopulta makasin vain sohvalla tuijottaen kattoon. Teemulla ei ollut edes kirjoja, joihin olisin halunnut uppoutua, ainoastaan muutama hassu jännäri ja sarjakuvia. Siivoamaan en halunnut ruveta. Eihän tämä ollut minun kämppäni. Lopulta hain kuin hainkin läppärin ja aloin surffailla myytäviä hevosia. Tenttu oli tietenkin aina Tenttu, mutta se ei ollut minun.

Ratsujen hinnat masensivat minut, joten jotenkin ajauduin sittenkin asuntosivuille. Santtu ei näkynyt olevan lähdössä meiltä, päinvastoin. Olin salakuunnellut heitä yhtenä iltana laittautuessani suihkun jälkeen ja vaikka olin joutunut täyttämään aukkoja hiljaisessa keskustelussa keksimällä itse sanoja, olin jäänyt käsitykseen, että he vain odottivat minun muuttavan Teemun luokse, jotta saisivat koko asunnon itselleen. Olin ollut aika kylmäkiskoinen pari päivää, mutta kun olin tottunut ajatukseen, minun piti myöntää, että ymmärsin Heliä. Tavallaan.

Vuokra-asunnot lähellä työpaikkaani olivat hirveän hintaisia, mutta löysin muutaman, jossa tosiaankin olisin voinut asua. Raha ei tarkkaan ottaen välttämättä olisi ongelma. Olin tietenkin väittänyt Teemulle, etten suostuisi muuhun kuin siihen, että maksaisimme vuokran puoliksi, mutta sekin oli paremminkin yksi hidastusyrityksistäni. Voisin ihan hyvin elää ylläpidettynä naisena ja Teemu oli vakuuttanut, että voisimme vuokrata minkä tahansa kämpän hänelle työsuhdeasunnoksi. Se oli kutkuttava ajatus, vaikken ollutkaan ihan varma siitä, mitä hänen isänsä lopulta moisesta sanoisi. Oli vain se yksi pikku juttu.

Ilta tuntui loputtomalta, sillä ajatukseni kiersivät loputonta, koko ajan pienempää ympyrää yhden ainoan ajatuksen ympärillä. Kaikki asiat liikahtaisivat eteenpäin, kunhan minä vain hoitaisin pois päiväjärjestyksestä pikku salaisuuteni Jeremiaasta. En ollut ajatellut sitä nimeltä ikuisuuteen jos koskaan, ja se tuntui äkkiä hyvin elävältä ja läheiseltä. Minun piti itkeä pikkiriikkisen, mistä päättelin, että kuukautiset olivat tulossa etuajassa. Onneksi minun piti lopettaa, sillä Vappu soitti ja halusi kuulla, mitä olin tehnyt Tentun kanssa.

Istuin edelleenkin sohvalla, kun Teemu lopulta tuli kotiin.
- Mikä sua vaivaa? Mikset sä ole nukkumassa? hän kysyi hätääntyneenä. Minä melkein huvituin. Olin aikaa tappaakseni ja rohkeutta kerätäkseni tissutellut jääkaapista pois melkein koko pullollisen punaviiniä, joka oli ollut siellä aina. Teemu oli kuulemma saanut sen joululahjaksi joltain tavarantoimittajalta.
- Meidän täytyy puhua, sanoin arvokkaasti ja Teemun naama meni kalpeaksi ja jos mahdollista, vieläkin hätäisemmäksi. Melkein aloin hihittää, mutta tulin ajatelleeksi, miltä hän näyttäisi kerrottuani, eikä minua enää naurattanutkaan.

- Kerro, Teemu sanoi ja istui viereeni sohvalle. Hänellä oli edelleen takki päällä ja kengät jalassa, mutten voinut käskeä häntä viemään niitä pois. Rohkeuteni olisi pettänyt sillä aikaa, sillä sitä ei ollut ollenkaan liikaa.
- Mä olen saanut vauvan, sanoin nopeasti niin, että sanat kompastelivat toisiinsa. Jäin kuuntelemaan niiden kaikua korvissani ja totesin, ettei Teemu varmaankaan ollut saanut mitään selvää.

Totta.
- Mitä? hän kysyi, mutta alkoi näyttää rauhallisemmalta.
- Mä olen saanut vauvan, sanoin hitaammin.
- Hyvä, mä ajattelinkin, ettei se kuulostanut siltä, että sä haluat jättää mut.
- Siinäkö kaikki, mitä sä aiot sanoa?
- Ei, mutta siinä oli tärkein. Missä se on nyt?
- Mikä?
- No se vauva.
- Se kuoli, sanoin harmissani siitä, että viini oli tehnyt minut niin hidasälyiseksi.
- Voi ei, Teemu sanoi ja veti minut halaukseen. Okei, en ollut suorastaan kuvitellut, että hän heittäisi minut ulos, mutta tämä oli ehkä vähän ylenpalttista.

- Siinäkö kaikki, mitä sä aiot sanoa? kysyin irrottautuen.
- Ei, mä aion sanoa vaikka miten paljon asioita, mutta siinä tärkein, hän sanoi ja riisui takkinsa ja kenkänsä lattialle. – Mitä oikein tapahtui?
Vedin henkeä ja aloitin.
- Se oli vahinko. Mä olin vasta kahdeksantoista, eikä mulla ollut sen verran älyä, että olisin edes tajunnut olevani raskaana, ennen kuin oli liian myöhäistä tehdä abortti. Sitten vähän ennen kuin sen piti syntyä, mä jäin hevosen alle, eikä se selvinnyt siitä, latelin. Olin harjoitellut värssyn niin monta kertaa, että olisi ollut ihme, jos olisin unohtanut siitä jotain.
- Hevoshullut tytöt, Teemu puuskahti pudistellen päätään. – Oliko se tyttö vai poika?
- Poika. Jeremias. Se eli puoli päivää.
- Sen on täytynyt olla ihan kamalaa.

Mietin, kuvaillako suunnatonta surua Teemun halatessa minua taas, mutta kun nyt olin alkanut puhua totta, voisin kai jatkaa samalla linjalla.
- Oikeastaan se oli enemmänkin helpotus. Mä olin ihan penska, ei musta olisi ollut äidiksi, tunnustin.
- Entä sen isä?
- Se oli vaan yhden yön juttu, sanoin, sillä siinä kohden en ollut hetkeäkään aikonut muuta kuin valehdella. – Mä en harrasta semmosia enää nykyään. Mitä sä nyt ajattelet musta?
- Että mä rakastan sua, Teemu sanoi ja antoi suukon otsalleni. Suupieleni vetäytyivät hymyyn ja painoin pääni hänen olkapäälleen. Minulla oli niin kevyt ja puhdas olo nyt. Miksi ihmeessä olin kuluttanut kuukausia hautoen juttua, jonka kertominen toi tällaisen helpotuksen tunteen?
- Älä kerro kenellekään, pyysin. – Paljon kukaan ei tiedä.
- En, ellet sä halua, Teemu lupasi. – Joko sä nyt haluat nukkumaan?

Ei, sitä en halunnut ollenkaan. Olin ihan liian täynnä adrenaliinia.
- Mua ei nukuta. Jos me mennään sänkyyn, niin meidän on pakko harrastaa niin hurjaa seksiä, että mä väsähdän. Vai haluatko sä mieluummin katsella asuntoja? lisäsin kiusallani.
- Katsellaan asuntoja ensin, Teemu sanoi yllätyksekseni.
- Etkö sä halua sänkyyn mun kanssa?
- Tietysti haluan. Mutta mä pelkään, että sä vedät ton asuntoehdotuksen takasin, ellen mä tartu siihen heti.

Lähettäjä: EpE 
Päivämäärä:   28.12.11 19:54:32

Ei ei ei! Ärsyttävä Teemu, ei sen kuulu ottaa vauvaa noin hyvin!

Teemu on täydellinen, liian täydellinen joten sillä täytyy olla jokin aivan karmaiseva salaisuus!? Massamurhaaja? Vaimo? Lapsi? Homo? :D Jokin siinä on pahasti vialla, mun vaistot sanoo niin :D

Jälleen oli loistavaa tekstiä =)

Lähettäjä: PV 
Päivämäärä:   28.12.11 22:05:26

Mua kiinnostaa miksi Teemunn piti muka mikään raivari saada? :D Ollutta ja mennyttä, eihän se vauva sen asia oo. Ei ois ollu reiluu jos jonkun raivarin ois saanu. Sehän on Henun menneisyyttä. Huvittaa vaan koska jos se ois saanu raivarin, kaikki ois nostanu äläkän, että Teemu käyttäytyy väärin ja Henun pitäis heivata se pois.. Kaikki mitä Teemu tekee on väärin :D
Mutta joo Teemu on outo ja se on vain väliaikainen ratkaisu (VINK VINK Sennnu että näin ois parempi olla)
En oo vieläkään oikein ihastunu tohon Teemuun hahmona..

Päivämäärä:   29.12.11 00:08:12

PV siks että on hyvä syy heivata se ulos :D

Päivämäärä:   29.12.11 14:38:40

Mä vetäisin kyl herneet. En siks että lapsi vaan siks et ei oo kerrottu.

Päivämäärä:   29.12.11 15:28:43

Teemu on liian täydellinen, koska se on liian kiltti ;). Se ei oo siis todellinen missään määrin (tai se ei olis oikeessa elämässä mistään kohdin mahdollinen). Ja siks se on niin ärsyttävä. Toisaalta mua kyllä ärsyttää sekin, ettei miehet in rel life, voi ikinä olla missään määrin sellasia, kun kaikissa kirjoissa ja vastaavissa. Munkaan mies ei esimerkiks osaa tehdä mitään ilman, että sille kertoo suoraan miten tahtois sen tekevän (esim, oon kieltäny tuomasta kukkakimppua, niin se ei sit tuo edes yksittäistä kukkaa ikinä).

Päivämäärä:   29.12.11 17:46:00

Ei sillä oo nii väliä mite sen sais ulos tästä tarinasta kuha sais vaa, ja kai siihe jonku syyn tarttee? :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   29.12.11 18:08:22

Ai eroon siitä pitäis päästä?
--------------
35. Ja joutui armas aika
Koko lopputoukokuun toivoin, että olisin kertonut aiemmin. Teemun suhtautuminen oli keikauttanut minut jaloiltani ja olin onnellinen kuin nokkosperhonen onnenpensaassa. Kaikki tuntui nyt niin selvältä ja valoisalta. Aloin viedä Teemun luokse vaatteitani, jottei minun tarvinnut enää joka päivä käydä Pasilassa häiritsemässä Heliä ja Santtua. Ratsastuskin tuntui sujuvan paremmin, kun olin muuten onnellinen ja tasapainossa, joskaan siltä ei tuntunut silloin, kun tapasin Teemun isän. Tiesin nähneeni hänet joskus Tukevan Tuopin edessä, mutta oli eri asia järjestää virallinen tapaaminen, jonka aiheena oli näyttää niin viehättävältä, että setä lupaisi antaa nimensä ja yrityksensä nimen tulevan asuntomme takeeksi. Mitään asuntoa meillä ei vielä ollut esittää, mutta olimme tutkineet aika lailla tarjontaa ja tiesin, että kun kultakimpale löytyisi, tunnistaisin sen heti.

Teemun vanhemmat asuivat Tammisalossa yhdessä niistä hienoista taloista, joita olin ihmetellyt uudenvuodenaattona ja olisin kyllä mieluummin tavannut herran vaikka Tukevan Tuopin sotkuisessa konttorissa. Se ei kuitenkaan käynyt, sillä Teemu sanoi haluavansa esitellä minut myös äidilleen, joka ei kuulemma juurikaan poistunut kotoa.
- Teillä on varmaan paljon yhteistä, hän sanoi.
- Mulla ei ole torikammoa, huomautin, mikä oli tietysti kovin epähienoa. Tiesin, että Teemu tarkoitti paremminkin sitä, että hänen äitinsä teki työtä ruoan kanssa ihan niin kuin minäkin. Hänellä oli jonkinlainen pitopalvelu, joka toimi hänen keittiöstään käsin ja apulainen, joka sitten toimitti tilaukset minne milloinkin piti.

- Miksikä mä sanon niitä? kysyin, ennen kuin Teemu ehti ruveta väittämään vastaan. – Avoppi ja avoappi?
- Kutsu vaan etunimeltä.
- Totta, eihän me olla missään sellasissa suhteissa, että pitäisi keksiä uusia nimityksiä. Ellei sitten puhu kokelaista. Appiukkokokelas. Apupappikokelas. Apekas. Sapekas apekas.
Höpötin tapani mukaan, kuten aina, kun olin hermostunut ja Teemu nauroi minulle ja ajoi tasaista vauhtia eteenpäin, kunnes olimme perillä.
- Tässä se on. Mennään sisään.

Hyppäsin autosta ulos ja keikautin pääni pystyyn. Minulla tai perheelläni ei ehkä ollut kolmea ravintolaa ja pitopalvelua, mutta en minä silti aikonut kontata ja kyyristellä. Ainakin yrittäisin näyttää siltä, että Teemu olisi onnenpekka, jos saisi minut saman katon alle kanssaan. Elleivät hänen vanhempansa olisi samaa mieltä niin voi voi. Olimme tulleet ihan hyvin toimeen ilman heitä jo viisi kuukautta.

Talo näytti hämärältä ja viileältä suorastaan kesäisen auringonpaisteen jälkeen ja seurasin Teemua läpi eteisen. En riisunut kenkiä, sillä hänkään ei tehnyt niin johdattaessaan minut olohuoneeseen, jonka ikkunat avautuivat merenlahdelle.
- Hei, me tultiin, Teemu sanoi kahdelle sohvalla istuvalle hahmolle, jotka näyttivät siltä kuin olisivat istuneet siinä ikuisuuden liikahtamatta vain odottamassa meitä. Etsin katseellani kelloa, sillä minusta tuntui äkkiä, että olimme myöhässä. Sellaista ei kuitenkaan ollut ja sitä paitsi Teemun isä osoitti osaavansa liikkua harppaamalla pystyyn. Hän oli nuorempi kuin olin kuvitellut, tai ainakin nuoremman näköinen.
- Sinäkö se olet se uusin? hän kysyi. Ei järin hienotunteinen aloitus.
- Mä olen Henriikka, sanoin ylhäisesti.
- Teijo. Tässä on Satu, Teemun äiti.

Satu ei näyttänyt ollenkaan neuroottiselta klaustrofoobikolta vaan varsin reippaalta ja nuorekkaalta ihmiseltä miehensä tapaan.
- Hei, Henriikka. Juotko sä kahvia vai teetä? hän kysyi nousten myös ylös ja astuen jo puoli askelta jonnekin, ilmeisesti keittiötä kohden.
- Kahvia, kiitos, sanoin ja istuin nojatuolin reunalle. En pitänyt sitä kovin pahana mokana, vaikkei kukaan vielä ollut pyytänytkään minua istumaan. Eikä se kai ollutkaan, sillä Teemu ja isänsä seurasivat samoin tein esimerkkiä.

Päivämäärä:   29.12.11 20:50:11

Vähänniiku ehkä joo..:) Tai emmää tiiä mutta Jerryä ikävä... :D

Lähettäjä: berry&me 
Päivämäärä:   29.12.11 22:10:47

Mun mielestä Teemussa ei ole muuta vikaa kuin, että se on ihan tappavan tylsä. Vähän kun se Jaakko sillon Jessin aikana - ei suolaa eikä pippuria ;)

Lähettäjä: Toi 
Päivämäärä:   30.12.11 14:01:53

Musta tuntuu, että Teemussa voi ollaki suolaa ja pippuria. Se, että se on puuteroitu niin lampaaksi, herättää mussa vaan sen levottomuuden - sen täytyy salailla jotain. Mä tunnen ehkä yhden Teemuntapaisen, joka on ilmeisesti oikeasti kiltti tohveli, vähän tampio ehkä, mutta kiltti ja herrasmies. Sitten mä tunnen niitä, joista aattelisi, että ah mikä kultakimpale. Vaan oho, eihän kaikki kiiltävä olekaan kultaa. Teemu on vähän tollanen katinkultakimpale, sellasena mä sen nään. Voinhan mä mennä pahasti metsään, mutta minkä mä fiilikselleni mahdan? :D

Päivämäärä:   30.12.11 19:06:44

mä oon tässä lueskellu samalla noit Alissan juttui, ni huomaan et Teemus on samaa mitä Juhanas on aikoinaa ollu, mut kumminki Teemu on viel paljonpaljon "limasempi" tai joten niljakas :d

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   30.12.11 19:17:33

Minusta vierailu meni hyvin. Keskityin istumaan jalat sievästi vierekkäin, kuten filmitähdet vanhoissa elokuvissa istuivat ja näyttämään kauniilta. Kun minulle puhuttiin, vastasin mahdollisimman älykkäästi ja onnistuin sekä juomaan kahvini läikyttämättä että syömään Sadun tarjoilemat voileivät ja pikkuleivät pahasti murustelematta. Ainoa hetki, jolloin todella kadotin roolini, oli, kun iso, pörröinen, valkoinen koira hölkötteli jostain huoneeseen ja työnsi päänsä syliini. Teemu oli joskus maininnut koiran, mutta jostain syystä olin käsittänyt, että se oli kuollut. Vanhuuttaan tai lopetettu, ihan sama minulle. Tämä oli kuitenkin hyvin elävä ja kuolainen ja olin onnellinen, ettei minulla ollut enää mitään käsissäni.

- Pelkäätkö sä koiria? Teemun isä kysyi tuijottaen minua tarkasti pörröisten kulmakarvojensa alta.
- En tietenkään. Mä en vaan osannut odottaa sitä, säikähdin, sopersin.
- Me ollaan mietitty, että me haluttais etsiä asunto, josta Henriikalla ei oo niin pitkä työmatka, Teemu sanoi sivuuttaen kokonaan koirakohtauksen. Siltä varalta, että Teijo edelleen seurasi toimiani, ojensin varovasti käteni ja rapsutin elukkaa korvan takaa. Siellä kasvoi yhtä hentoa ja pehmeää vauvankarvaa kuin Tentulla samassa paikassa. Se ei saanut minua pitämään elukasta yhtään sen enempää.
- Niin pitkä työmatka kuin mistä? Satu kysyi.
- Kuin mun luota.
- Mä olen ollut aika paljon Teemun luona nyt, kun mun kämppis löysi poikaystävän, joka muutti sen luokse meidän kämppään, selitin.
- Ja missä sä olet töissä?
- Mä olen kokkina Meilahden sairaalan henkilöstöruokalassa, sanoin ylpeänä ja katsoin, miten Teemun vanhemmat vaikuttuivat.
- Alan ihmisiä, Teijo hihkaisi, vaikka en voinut ymmärtää, etteivät he muka vielä olleet kuulleet sitä Teemulta. Hän ei ollut tainnut puhua minusta juuri mitään, eikä Sarakaan. En tiennyt, oliko se hyvä vai huono merkki – vai esittikö Teijo?
- Niin, sanoin vienosti ja hymyilin.

Hengitin syvään kuin maratoonari maaliviivan jälkeen, kun lopulta lähdimme.
- Sä olit ihan upea, Teemu sanoi heti, kun ovi oli sulkeutunut takanamme ja ravisti minua.
- Olinko? Mä yritin olla puhumatta läpiä päähäni!
- Ethän sä puhunut paljon mitään!
- Just siks.
- Ne tykästy suhun kovasti.
- Niinkö luulet? kysyin epäillen, vaikka oli pakko myöntää, että jos olimme menneet sinne saadaksemme luvan vuokrata Teemulle ja minulle työsuhdeasunnon Töölöstä, oli kaikki mennyt hienosti. Teijo oli luvannut ottaa nimiinsä minkä tahansa luukun vain keksisimme haluta ja ottaa käyttöön kaikki tuntemansa veronkiertokeinot, jotta meillä olisi varaa sellaiseen.
- Niin mä luulen. Mitäs nyt tehdään?
- Eikö sun pidä mennä töihin?
- Ei välttämättä vielä, Teemu sanoi ja avasi minulle kohteliaasti pakettiauton oven.
- Voitaisko me sitten ajaa Meikkuun, tai Töölöön ja katsella vähän ympärillemme?

Se oli Teemun mielestä loistava ajatus ja hän soitti Tukevaan Tuoppiin varmistaakseen, että siellä tiskin takana jöötä pitävä tyyppi oli valmis viipymään, kunnes hän ehtisi tulla töihin.
- Eikö oo kiva olla vähän niin kuin oma pomonsa? kysyin kateellisena, sillä sinä samana aamuna minulle oli käynyt köpelösti. Kulosaaren sillalla oli tapahtunut onnettomuus, ja olin joutunut matelemaan ruuhkassa niin kauan, että olin taas myöhästynyt töistä. Saamani kirpeät huomautukset kirvelivät edelleen.
- Kiva olla sun kanssa, Teemu sanoi ja antoi minulle suukon, ennen kuin sulki auton oven.

Löysimme parkkipaikan Stenbäckinkadulta ja lähdimme jalan katselemaan seutua. Teemu piti minua kädestä ja minä katselin taloja, joista vanhimmat kutkuttivat mielikuvitustani herkullisimmin. En ollut koskaan oikein miettinyt, missä ja miten haluaisin asua sen jälkeen, kun elämäni oli joskus pyörinyt Jerryn ympärillä ja mikä tahansa kellarihuone hänen kanssaan olisi ollut se oikea paikka. Oli ihan eri asia kulkea Helsingin vanhoilla kaduilla ja katsella jykeviä, elämää nähneitä taloja, joista jossain ehkä pian asuisin. Itse asiassa en välttämättä edes halunnut asua vanhassa talossa. Riitti, jos ikkunastani näkyisi sellaisia.
- Kuule, Henriikka, Teemu sanoi, kun olimme kävelleet ehkä tunnin verran ja päätyneet pienen puiston kulmalle.
- Kerro, kehotin.
- Eikö me voitaisi mennä kihloihin? Koska mä haluaisin.

Suloinen mies. Hän piti kiinni vyötäröltäni ja katsoi minua kiinteästi silmiin. Hänen siniset silmänsä olivat hyvin totiset. Mutta silti…
- Ehkä sitten, kun me muutetaan yhteen, lupasin. – Pidetään sitten samalla kertaa kihlajaiset ja tuparit.

En ilmeisestikään olisi voinut sanoa mitään parempaa. Jos olisi satanut, olisi korvissani soinut Singing in the rain, mutta oli ihana, aurinkoinen ilta ja minua syleiltiin ja suudeltiin keskellä Helsinkiä.
- Käyttäytykää! kivahti vanha, kiukkuinen, hattupäinen mummo, joka kulki ohitsemme parin lamppuharjan näköisen koiran kanssa.
- Hanki silmälaput, kivahdin takaisin, sillä hän kyllä latisti tunnelman aika tehokkaasti.
- Mun on kai parasta ruveta lähtemään töihin, Teemu huokaisi.

Lähettäjä: Piaff 
Päivämäärä:   30.12.11 19:54:20

Mä olen samaa mieltä kuin Toi, Teemussa on (edelleen) jotain epäilyttävää.

Se on mukamas niin kiltti - ehkä siitä tulee ihan hirviö jos se saa Henun rengastettua?
Ja toi Teijon "sinäkö olet se uusin" -kommentti ei varsinaisesti nostanut Teemun pisteitä mun silmissä...

Lähettäjä: mansikkamies 
Päivämäärä:   30.12.11 22:06:25

Mun mieliala laski kun luin ton Teemun perustelun kihloihin menosta, HÄN haluaa. Henu ei ole varma mutta silti se suostuu, höh.

Samaa mieltä noiden kaikkien edellisten kanssa.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   31.12.11 18:37:23

- Henriikka, kun sulla on hetki aikaa, niin tule käymään tuolla, sanoi Riitta, esimieheni, muutamaa päivää myöhemmin. Sydämeni hypähti kurkkuun ja paiskasin viimeiset ruskistetut kanaleikkeet uunipannulle.
- Mulla on aikaa heti, kunhan mä saan tän uuniin, sanoin.
- Hyvä, totesi Riitta ja lähti kävelemään kohden toimistoaan, josta käsin hän hoiteli tilaukset, työvuorolistat ja kaiken muun sellaisen. Hän ehti hädin tuskin istua ja nostaa katseensa, kun olin jo siinä.
- No? kysyin miettien, mitä hittoa hänellä mahtoi olla asiaa.
- Me ei voida pitää sua enää, nainen sanoi, eikä edes näyttänyt kuin aavistuksen verran kiusaantuneelta. Minä katsoin häntä, katsoin ja katsoin, sillä en halunnut tajuta kuulemaani.
- Saanko mä potkut? kysyin lopulta.
- Ei. Sulla on vielä koeaika. Työsopimus vaan puretaan.
- Mutta miksi? kiljaisin. En ollut tietääkseni ollut mitenkään huono työntekijä.
- No, sulla on ne pari myöhästymistä.

Haloo? Ensimmäinen niistä oli melkein saanut vatsani vesiripulille, mutta sen jälkeen olin pitänyt silmäni auki, kuten Heksu oli neuvonut ja harva se aamu joku oli myöhässä.
- Eikä mikään syy ole tarpeenkaan koeaikana, Riitta jatkoi, ja vaikka hän näytti hiukan kiusaantuneelta, hän myös kuulosti tottuneelta ja kyllästyneeltä. Hän ei varmaankaan tehnyt tätä ensimmäistä kertaa.
- Mä saan potkut? toistin.
- Sun työsopimusta ei jatketa, Riitta täsmensi. – Mä kirjoitan sulle työtodistuksen, jos sä haluat.
- Vedä käteen, sanoin tulistuen ja aloin napittaa auki työtakkiani. Riuhdoin sen pois päältäni ja paiskasin häntä kohden. Valitettavasti kangas ei ottanut kovin hyvin tuulta alleen vaan rytky tipahti pöydälle.
- Älä nyt ota tätä niin…

Vakavasti? Tosissani? Henkilökohtaisesti? Mitenkäs muuten minun se olisi pitänyt ottaa?
- Haista hevonvíttu, toivotin.
- Etkö sä aio tehdä työpäivää loppuun?
- Tän jälkeenkö? Tän jälkeen saat toivoa, etten mä käy kusemassa ruokiin! raivosin ja Riitta nousi seisomaan kuin olisi todellakin nähnyt tarpeelliseksi tulla katsomaan, mitä aioin tehdä poistuessani. Niin kuin minusta olisi ollut muuhun kuin juoksemaan suorinta tietä pois. Hain takkini ja laukkuni ja painelin lastauslaiturille, joka oli lähin uloskäynti.

Siellä ei ollut ketään, ei toki siihen aikaan. Kaikilla oli riittämiin hommia keittiössä. Tunsin häijyä tyytyväisyyttä siitä, etten ollut siellä ja toivoin, että muut ymmärtäisivät syyttää Riittaa siitä. Sitten tulin surulliseksi, sillä olisi ollut mukava nähdä Heksu ja Misha vielä. Kyyneleet tulvahtivat silmiini yhtäkkiä ja pyytämättä ja kyykistyin seinän viereen itkemään hetkeksi. Siinä olisi voinut mennä vaikka kuinka kauan, mutta yritin nitistää nyyhkytykset mahdollisimman pian. Kyllä joku voisi ilmestyä tänne kuitenkin, jollei kukaan työkavereistani niin jokin jakeluauto. Minun pitäisi päästä pois täältä.

Onneksi olin autolla, eikä minun tarvinnut siis lähteä raitiovaunuun punoittavin silmin. Minua houkutti kaahata parkkihallista ulos kolhien niin montaa autoa kuin mahdollista – ne kaikki olivat vihollisten – mutta en tietenkään tehnyt mitään sellaista vaan poistuin hipaisemattakaan mitään. Se ainakin oli helpotus, että minun ei tarvitsisi enää koskaan ajaa tähän läpeen.

Yritin koota ajatuksiani sillä seurauksella, että löysin itseni Itäväylältä, vaikka olisin oikeastaan halunnut mennä omaan kotiini. Teemu olisi todennäköisesti kotona ja minua väsytti ajatus siitä, että joutuisin heti selittämään, miksi tulin töistä siihen aikaan. Toisaalta jossain vaiheessa tätä päivää se olisi edessä kuitenkin ja minun piti sitä paitsi päästä vessaan.

Minulla oli tietenkin nykyään Teemun avain ja päästin itseni sisään ja kylpyhuoneeseen. Sieltä tullessani Teemu oli oven takana tukka pystyssä ja unisen näköisenä.
- Miten sä nyt jo tulit? hän kysyi valmiina halaamaan minua, kuten hänen tapansa oli aina, kun kohtasimme.
- Mä sain potkut, sähähdin, sillä olin edelleen vihainen ja vaikkei se Teemun syy ollutkaan niin kenelle muulle olisin voinut kiukutella?
- Mitä varten muka? hän kysyi loukkaantuneena, mutta ei minulle vaan minun puolestani, se oli selvää.
- En mä tiedä. Koeaika. Ei tarvii kuulemma syytä.
- Se on totta, Teemu myönsi. – Se on yleistä ravintola-alalla.
- Älä vaan sano, että säkin olet tehnyt semmosta!
- En… tai en ainakaan ilman syytä.
- Mitä hittoa mä nyt teen?
- Sä voit etsiä uuden työpaikan, Teemu ehdotti.
- Ihan kuin niitä ois joka oksalla poimittavana!
- Haluatko sä, että mä vien sut työkkäriin?
- En tänään, huokaisin, sillä nyt raivo alkoi pikku hiljaa valua minusta pois ja aloin tuntea itseni vain väsyneeksi.
- Ellet sä löydä mitään niin sähän voit aina autella mutsia sen tilausten kanssa.

Ajatus oli sinänsä järkeenkäyvä, mutta ei mitenkään houkutteleva. Vierastin ajatusta joutua työnkin puolesta sidotuksi Teemun vanhempiin. En halunnut heidän pääsevän sanomaan minulle, koska minun piti hypätä tai kuinka korkealle.
- Ehkä, katotaan sitä sitten, jos ei muuta löydy, sanoin kuitenkin, sillä en jaksanut nyt ruveta vääntämään kättä asiasta.
- Tai sitten rupeat vaan mun rouvaksi ja hoidat meidän yhteistä kotia, Teemu ehdotti tyytyväisesti hymyillen.
- Hanki kotiapulainen.
- Voin mä hankkiakin, jos sä haluat. Mä vaan yritän sanoa, ettei tää oo maailmanloppu.

Niin, ei kai se ollut.
- Voisko sulla olla vaikka tukkukeikka tai jotakin? Mun pitäisi saada vähän märehtiä tätä yksin, pyysin.
- Itse asiassa mulla onkin. Märehdi rauhassa. Mä rakastan sua, Teemu sanoi ja halasi minua lopultakin.
- Niin mäkin sua, huokaisin.

Itsesääli on suloista, mutta pidemmän päälle tylsää. Lusmusin illan Teemulla pohtien vaihtoehtojani ja päädyin siihen, että tietysti yrittäisin etsiä uuden työpaikan. En kuitenkaan masentuisi, vaikkei mitään heti löytyisikään. Saisinhan kai jotain työttömyyskorvausta ja kesällä oli joka tapauksessa paljon mukavampaa olla joutilaana kuin sydäntalvella. Teemu oli monesti, viimeksi äsken, luvannut, että elättäisi minua ilomielin ja äitikin saattaisi heltyä avittamaan tytär-parkaansa. Rupesin lopulta ihan hyväntuuliseksi. Ainakin ylösnousut ennen kukonlaulua olivat nyt menneitä, enkä jäisi niitä kaipaamaan. Nauttisin kesästä täysin siemauksin.

Lähettäjä: hruuna 
Päivämäärä:   31.12.11 20:16:32

Pari vuotta takaperin hruunis luki tekstejäsi, täällä taas - mukava löytää myös sinut täältä! Tämä uusin vaikuttaa varsin mukavalta, jäänen seuraamaan

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   31.12.11 20:29:18

Helou hruunis!

Päivämäärä:   31.12.11 20:42:20

Henu on edelleen lapsellinen. Ja Teemu vaan ruokkii sen lapsellisuutta. En tykkää!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   1.1.12 00:13:30

Hyvää uutta vuotta kaikille! :)

Lähettäjä: jackets 
Päivämäärä:   1.1.12 13:10:05

Mun mielestä Teemu on ihan herttainen. En kyllä ite jaksais kattella noin tossun alle heittäytyvää yksilöä.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   1.1.12 19:21:53

36. Aikuinen nainen
Minun täytyi nöyrtyä ja palata sittenkin pyytämään Riitalta työtodistus, sillä työkkäri ei suostunut liikahtamaan ennen kuin saisi sen. Tai en minä Meikkuun palannut, kunhan soitin sinne.
- Mä olisin lähettänyt sen sulle joka tapauksessa, Riitta sanoi saaden minut tuntemaan itseni tyhmäksi. Hän varmasti tiesi entuudestaan oikein hyvin, että kaikki onnettomat, poispotkitut duunarit tarvitsivat työtodistuksen.

Mutta sitten se olikin siinä. Saatoin ruveta viettämään kesälomaa toimitettuani kaikki tarpeelliset lippuset työkkäriin ja Kelaan Teemu oli tullut seurakseni virastokierrokselle ja sitten ajoimme Töölöön katselemaan taloja, joista Teemulla oli jatkuvasti lista jossain taskussa. Hän tarkisti netin päivittäin ja olimme jo pari kertaa käyneet katsomassa parhaita ehdokkaita ulkoapäin. Varsinaisia esittelyjä ei yleensä mainostettu, jos järjestettiinkään, mutta Teemu oli soittanut kahdesta tai kolmesta kohtuuhintaisesta. Niin hän sanoi, mutta en olisi ihmetellyt, vaikka hän olisi soittanut joka ikisestä, jota olimme edes harkinneet.
- Ne on kaikki taas menny jo, ennustin.
- Mä alan soittaa niistä heti, kun ne tulee nettiin, enkä vasta, kun me ollaan käyty kattomassa.
- Ei kai meillä nyt semmonen hätä ole?

Mutta kyllä meillä pikkuisen oli, totesin, kun olin vienyt Teemun töihin ja ajanut Pasilaan. Ovemme näytti jotenkin kummalliselta, mutta minulta meni hetki, ennen kuin ymmärsin syyn. Postiluukkuun oli minun nimeni perään ahdettu myös Santun nimi ja kyltti näytti ahtaalta kuin tokiolainen metro. Santtu oli – minun suostumuksellani tietenkin – muuttanut virallisesti meille kuun vaihteessa ja nyt huoltoyhtiö oli näköjään jo saanut tiedon siitä. En ollut osannut pitää sitä mitenkään pahana, enkä sinänsä pitänyt vieläkään, mutta vähän häijyltä se näytti. Minähän muuttaisin joka tapauksessa pois, kunhan me Teemun kanssa löytäisimme jotain. Paitsi että hitto vieköön, miksi me enää etsimme asuntoa läheltä Meilahtea, kun minä en enää ollut siellä töissä?

Pysähdyin avain lukossa oikein ajattelemaan, miten idiootti olin. Ja Teemukin. Tietenkään me emme muuttaisi kalliiseen asuntoon kantakaupungissa vain huvin vuoksi. Minun täytyi soittaa Teemulle heti sillä sekunnilla ja kysyä, että eikö hän muka ollut tullut sitä ajatelleeksi.

Kyllä hän oli. Kuulemma.
- Mä luulin, että sä vaan muuten halusit asumaan Töölöön! hän sanoi. – Vai onko se Töölööseen?
- Ihan sama! huusin. – Hittoako mä siellä teen ilman työpaikkaa?
- No mutta tarkoittaako se sitten sitä, että sä muutat tänne?
Kysymys oli liikaa minulle juuri siinä kohden, sillä naapurin ovi kävi ja siellä asuva homssuinen täti astui rappuun. Yritin vältellä häntä parhaani mukaan, sillä hän oli minusta vastenmielinen.
- Puhutaan siitä myöhemmin, mun pitää mennä, sanoin ja avasin kiireesti oman oveni.

Siinä oli ihan oikeasti myös miettimistä. Olin ajatellut, että pääsisimme Teemun kanssa aloittamaan alusta yhdessä, puhtaalta pöydältä, neitseellisestä asunnosta, jossa ei olisi kummankaan painolastia. Nyt sellaisen hankkimisessa ei olisi järkeä. Tai tietysti Tukevan Tuopin yläkerta tai sen naapuritalo voisi olla järkevä Teemun kannalta, mutta entäs, jos minä sitten saisin töitä Espoosta tai jostain muualta korvesta? Äh, miksi kaiken piti olla niin vaikeaa?

Tuntui ylivoimaiselta ruveta märehtimään asioita nyt. Antaisin ajatusten hautua ja hoitaisin sen sijaan pois yhden jutun, jota myös olin lykännyt ja vältellyt. Pakkasin isoon muovikassiin talvivaatteita ja –kenkiä ja lähdin ajamaan Tuusulaan. Halusin ne pois käsistäni ennen muuttoa, enkä ollut saanut rehatuksi niitä mukaan valkkureissuille, jolloin Pera olisi voinut viedä ne. Nyt emme olleet kahteen viikkoon käyneetkään Mustaojalla, sillä Vesku oli ollut matkoilla. Hangossa, luulisin, joten en halunnutkaan tietää enempää. Ensi viikolla kuitenkin jatkaisimme harjoituksia: siitäkin piti jutella äidin kanssa. Lahjaksi saamani valmennustunnit olivat loppuneet jo jokin aika sitten ja nyt, kun olin työtön, minun pitäisi tarttua hänen tarjoukseensa ratsasteluni kustantamisesta.

Päivämäärä:   2.1.12 10:18:43

Oho, olipa monta pätkää! Vai oonko mä taas huidellut niin että on jäänyt väliin? Ehkä niinkin, luulen että oon viimeksi lukenut näitä täällä töissä.

Mut kotona on ihana olla <3 Mä ehkä joskus ehdin mestoillekin asti, kun kerta pääsen takas himaan.

Ja hyvää uutta vuotta .)

Lähettäjä: Keukeu 
Päivämäärä:   2.1.12 19:02:12

Paljon oli tulllut uusia pätkiä kun olin koko uuden vuoden pyhät pois täältä. Niitä on aina ah, niin mahtava lukea, mutta missä on tämän päivän pätkä? Riippuvuus uhkaa taas...

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   2.1.12 19:19:30

Etenkin tähän aikaan vuodesta, alkukesällä, kuvittelin hiukan ymmärtäväni, miksi äiti oli höpsähtänyt tarpeeksi halutakseen maalle asumaan. Oli kaunista ja vaaleanvihreää joka paikassa ja tiesin, että hän vietti iltansa kuopsutellen pihamaata niin, että tuskin ratsastamaan viitsi. Hän oli ruvennut pitämään osan kesälomastaankin näin keväällä, kun oli aika istuttaa kaikki paikat täyteen taimia ja siemeniä. Sellaiseen minä en halunnut osallistua sen paremmin kuin ruohonleikkurin tai lumikolan työntämiseenkään, mutta täytyy myöntää, että nupulla oleva kukkaloisto kutkutti jotakin minussa.

Tänään kukaan ei tullut avaamaan ovea, joten kiersin kassiani raahaten takapihalle. Siellä he olivat, äiti ja Pertti, jonkinlaisissa rakennuspuuhissa. Oletin, että tekeillä oli kasvihuone, sillä näin paljon läpinäkyviä muoviruutuja. Ainakin toivoin, että ne olivat muovia, sillä lasisia he eivät takuulla saisi paikalleen ilman, että puolet niistä hajoaisi.
- Hei, kulta, äiti sanoi seesteisesti huomatessaan minut. Hän puhalsi hiuksia pois otsaltaan ja piti pystyssä paria seinänosaa, joita Pera ruuvasi yhteen.
- Teettekö te pihasaunaa? murjaisin.
- Ei kun tomaateille leikkimökkiä. Kiva, kun tulit käymään! Pyykkiäkö sä tulit pesemään? hän kysyi katsoen kassiani.
- En, ei meidän koneessa oo mitään vikaa. Mun talvivaatteet on sitä mieltä, että ne asuu kesän mieluummin sun nurkissa kuin mun muuttolaatikoissa.

Minä tulin kymmenen kertaa paremmin toimeen äidin kanssa nykyään, kun emme asuneet saman katon alla, joten olin valmistautunut naljailemaan vielä vähän aikaa, mutta Pertti tarttui avainsanaan.
- Oletko sä muuttamassa? hän kysyi.
- Ehkä, sanoin kohauttaen olkapäitäni.
- Mitä? kysyi äiti ja päästi irti seinänpalasesta niin, että Pera joutui tipauttamaan ruuvimeisselin ja tarttumaan siihen, ettei se kaatunut.
- Helin uus mies on muuttanu meille, sanoin kuin siinä olisi ollut riittävästi syytä.
- No sitten… muutatko sä tänne? äiti kysyi ja jätti kasvihuoneenpalaset kokonaan Peran huoleksi.
- En missään tapauksessa!
- Niin, olisihan sulla pitkä työmatka. Teemunko kanssa sitten?
- Niin kai, mutta työmatkalla nyt ei oo enää mitään väliä, huokaisin. – Mut pantiin pois.
- Sä sait potkut?
- Ei koeajalla voi saada potkuja, sanoin opettavaisesti.
- Voi voi voi. Mennäänkö sisään kahville? äiti sanoi ja yritti kietoa kätensä hartioilleni, mutta väistin.
- Ei tarvii, sanoin, sillä ensinnäkin en halunnut kahvia ja sitten en halunnut ruotia työjuttujani sen enempää.

Äiti poimi ruohikolta ruuvimeisselin ja ojensi sen Peralle, jolla oli kädet täynnä ilmankin, mutta kääntyi äkkiä taas minuun päin.
- Millä sä nyt sitten elät?
- Kaiken maailman tukiaisilla, sanoin kevyesti.
- Ymmärrätkö sä, että jos Helin poikaystävä asuu sun kanssa samassa asunnossa, sen tulot alentaa sun tukia?
- Eihän? sanoin tyrmistyneenä. Sellainen ei ollut tullut mieleenikään.
- No niin mä luulisin.
- No ei kai se hitto vieköön mitään haaremia voi pitää? Sillähän on jo Heli!
- Siinä voi silti olla vähän selittämistä Kelan tädeille.
- Kelan tädit, pthyi, sanoin ja sylkäisin inhoten. – Mutta älä huolehdi. Eiköhän me mennä Teemun kanssa kimppaan. Sen isä lupas auttaa. Työsuhdeasunto tai jotain.

He tuijottivat minua molemmat, ja jos olisin elänyt lapsuuteni ydinperheenä heidän kanssaan, olisin takuulla saanut takautumia jostain pikkuleipävarkaudesta, josta minua toruttiin. Sellaista ei kuitenkaan ollut koskaan tapahtunut. Jos olin syönyt kaikki keksit, äiti oli korkeintaan huokaissut pettyneenä ja mennyt ostamaan uusia. Niinpä olin lähinnä huvittunut, kun Pera kysyi:
- Et kai sä aio muuttaa Teemun kanssa yhteen vain, jotta sulla olisi katto pään päällä?
- En tietystikään, sanoin hitaasti ja minun teki mieli kaivaa varpaani nurmikkoon. Mistä hitosta nyt iski epävarmuus? Oliko Pertsukasta huomaamatta tullut minulle sellainen auktoriteetti, että hänen epäilyksensä muuttui heti minun totuudekseni? – Me mennään kihloihin sitten, kun löydetään kämppä. Että kyllä tässä nyt vähän enemmänkin on kyseessä kuin katto pään päälle.
- Nyt mä kyllä haluan kahvia ja konjakkia, äiti älähti päättäväisesti ja alkoi töniä meitäkin sisälle.
- Mä en halua, toistin itsepäisesti. – Mene sä keittämään. Mä voin auttaa Peraa sillä aikaa. Ota tää mun kassi.

Lähettäjä: hruuna 
Päivämäärä:   3.1.12 03:05:35

Lisää, kiitos. ;)

Yksi syy miksi tykkään lukea tekstejäsi on se, etteivät ne ole täynnä kirjoitusvihreyksiä. Toisekseen myös se, ettei seuraavaa pätkää tarvitse odottaa puolta elämää ja sen jälkeen pettyä siihen vaan sen sijaan tekstiä tulee usein ja laadukkaasti. :)

Päivämäärä:   3.1.12 12:14:21

Jep, Sennnun laatu on sennulaatua ja sitä ei toistaseks kukaan muu täällä kirjota!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   3.1.12 17:37:18

Kiitti vaan ^^
-------------------
Se oli onnellinen käänne, sillä äiti häipyi hämmentämästä ja Pertti taisi katsoa asian loppuun käsitellyksi ja alkoi neuvoa, mitä osaa kasvihuoneesta minun pitäisi pitää ja missä asennossa. Olimme saaneet kokonaisen kulman valmiiksi ja seisomaan pystyssä, ennen kuin hän avasi suunsa muista aiheista.
- Tarvitsetteko te taas ens tiistaina kuskia? hän kysyi.
- Joo. Tai… se vähän riippuu.
- Mistäs?
Peran ääni oli ystävällinen, mutta epäröin silti kertoa. Toisaalta, mitä väliä.
- No, mä olen tietysti vähän tavallista rahattomampi kohta, ja mun ylioppilaslahjatunnit on jo käytetty. Että jos äiti on edelleen sitä mieltä, että se haluaa avustaa mua hevosrintamalla, niin sitten me tarvitaan.
- Tuskin sun sitä tarvitsee epäillä, Pera tuumasi ja alkoi pyörittää seuraavaa ruuvia.

Kun äiti tuli kahvitermoksen, konjakin ja mukien kanssa, ehdotin, että koska he olivat niin kiireisiä, voisin uhrautua ratsastamaan Samelin. Se ei ollut ollut suunnitelmissani, mutta ajattelin, että minun kannatti hyödyntää tilaisuus saada vähän satula-aikaa. Ainakin se olisi mukavampaa kuin kuunnella äidin äidillisiä neuvoja, ja äidilliseksi hän rupeaisi heti ensimmäisen konjakkinaukun jälkeen. Nenän pienestä punoituksesta päätellen siitä saattoi jo olla parin naukun verran. Minulla oli kypärä ja saappaat auton takakontissa ja osa ratsastusvaatteistani yläkerrassa, joten minun ei tarvinnut edes säätää mitään.

Sameli oli kahdesta suokista se, joka oikeasti osasikin jotain, eikä se ollut mitenkään erityisen helppo ratsastettava. Jos lähti pois pihalta, se lönkötteli täysin maastovarmana tienreunaa, mutta jos halusi vääntää korkeampaa koulua äidin ja Pertin kentäntapaisella, ei saanut mitään pyytämättä. Minulla oli kuitenkin motivaatiota ja ehkä rippunen uutta taitoakin, joten sain sen tekemään suunnilleen, mitä halusin. Kun se lopulta oli hiottanut minut punakaksi, mutta vastapalvelukseksi alkoi kantaa itsensä ja etenkin suuren päänsä, katsoin voittaneeni. Se oli paljon raskaampi ratsastaa kuin Tenttu, mutta sentään aika rehellinen ja puhui suomea kanssani. Minulla oli kokemuksia muunkinlaisista – joskus ratsastuskoululla oli ollut hevonen, jolle oli pitänyt ”puhua saksaa”, eli vetää ulkopohje nälkäkuoppaan asti saadakseen laukkaa, ja sitten olivat tietysti Mustaojan hevoset, jotka saattoivat keskenään olla erilaisia, mutta minulle yhtä vieraita kuin klingonin tai haltiakielen puhujat.

Perakin oli näköjään luovuttanut, totesin hoidettuani Samelin takaisin Onnin seuraksi. Hän ja äiti istuivat rinnakkain takaportailla ja ryystivät mukeistaan. Yksi kahvipannullinen ei mitenkään ollut voinut riittää niin pitkäksi aikaa, joten epäilin heidän siirtyneen konjakkiin. Se oli oikeastaan hyvä juttu, sillä nyt voisin nopeasti ylenkatsoa heidät ja palata kaupunkiin. Olinhan jo toimittanut enemmänkin kuin alkuperäisen asiani, talvikamojen tuomisen.

- Henriikka, tiedäthän sä, että sä voit aina tulla tänne, äiti sanoi, kun kävelin heidän luokseen kypärää ja raippaa heilutellen.
- Tietty. Mä en vaan halua tänne.
- Ja jos sä haluat ratsastaa, sä saat ratsastaa ihan niin paljon kuin sä haluat!
Sen minä olin halunnutkin kuulla.
- Hieno homma! Ja mä taidan nyt lähteä kotiin päin.
- Mutta eihän me olla puhuttu vielä mitään siitä, että jos te menette Teemun kanssa kihloihin ja muutatte yhteen!
- EI kai siitä nyt ole mitään puhumista? Puhutaan sitten, kun se tapahtuu.

Jos, lisäsin mielessäni ihan vain, koska se helpotti oloani. Minä en kerta kaikkiaan ollut varma. Tai siis, kai minä olin tarpeeksi varma, mutta kun tämä ei vaan ollenkaan muistuttanut sitä ihastumista, jota olin tuntenut aikoinaan Jerryä kohtaan. Minä en jotenkin ollut saanut päätäni vakuutettua siitä, että sellaista ei tulisi toista, vaikka järkeni sanoi, etten enää koskaan tulisi olemaan hölmö, lapsellinen kahdeksantoistavuotias. Oliko äiti muka kiemurrellut samanmoisissa rakkaudentuskissa ruvetessaan kaveeraamaan Pertin kanssa? Ei todellakaan! Itsekin olin nyt jo aikuinen nainen enkä enää mikään romanttinen tyttönen. Ne tunteet eivät enää toistuisi. Minun pitäisi olla tyytyväinen tähän, mitä minulla oli. Tällaista oli aikuisen naisen elämä.

Lähettäjä: Ramona 
Päivämäärä:   4.1.12 13:38:14

Oho, oli tippunu tokalle sivulle.

Päivämäärä:   4.1.12 14:18:46

En oikeen osaa sanoa näihin mitään järkevää, paitsi et Mustaojaa kehiin ja toisaalta en taas tiedä onko se edes järkevää.. :D

Päivämäärä:   4.1.12 15:34:16

juuh, Mustaojalaisii on jo ikävä... että vinkvink vaa ;)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   4.1.12 17:10:24

No nyt mennään Mustaojalle ;)
-------------
37. Hevoshuolia
Mustaojalle meneminen oli jo monta viikkoa sitten lakannut herättämästä muita jännityksen tunteita kuin ratsastamiseen liittyviä. Päinvastoin, sinne oli oikein mukava mennä. Kotoisaa melkein.
- Saa nähdä, joko Luffe on lakannu leikkimästä @!#$ä, Sara sanoi kulmat rypyssä, kun Pertti kääntyi Mustaojan pihaan. Kaikki ei ollut sujunut ihan kuin tanssi, vaikka ensimmäiset kerrat olivat lupailleetkin sellaista. Tai Tenttu ja minä kai etenimme tasaisen tappavasti, joskin hitaasti, mutta Luffe oli jostain syystä vetänyt herneen nenäänsä parilla viime kerralla. Se oli näyttänyt siltä, että jo Mustaojan maneesin näkeminen sai sen uhmapäiselle en tee –tuulelle. Kotona se oli ollut vain vähän tammamainen, muttei ollenkaan mahdoton.
- Se ei ole kauhean motivoitunut oppimaan korkeampaa kouluratsastusta, sanoin.
- Se saa luvan ruveta olemaan, sillä mä olen, Sara sanoi päättäväisesti.

Pera pysäytti tavalliseen tapaan maneesin edustalle ja melkein saman tien talosta juoksi joku ulos. Tunnistin sen Alissaksi jo parin askeleen jälkeen ja paniikki iski minuun.
- Hei! hän huudahti hengästyneenä.
- Hei vaan, sanoi Sara iloisesti. Minä haukoin henkeäni ja yritin olla näyttämättä siltä, että olin pyörtymäisilläni. Miten olinkaan tuudittautunut siihen, että Mustaoja oli muka turvallinen ja mukava paikka ja vain, koska emme olleet törmänneet lapsiin?
- Vesku on vähän myöhässä. Se soitti ja sanoi, että te voitte mennä kentälle, mutta että sillä voi mennä sen aikaa, että ehkä te haluatte tallikierroksen odottaessanne, ja anteeksi. Mä olen Alissa.
- Mä olen Sara, Sara sanoi ihastuneena. Hitto, tallikierrostahan hän oli hinkunut ensimmäisestä kerrasta lähtien. Hän ei ikinä antaisi tämän tilaisuuden mennä ohitse.

- Ja tässä on Henriikka, Sara muisti. – Vai tunnetteko te jo?
- Ollaan me tavattu, mutisin hampaideni välistä ja Alissa vilkaisi minua ja nyökkäsi. Hän ei katsonut minua tavanomaisen pahantahtoisesti vaan paremminkin vähän huolestuneena, mikä paransi oloani huomattavasti. Itse asiassa paniikki alkoi jo kadota. Ei näyttänyt kauhean todennäköiseltä, että Alissa yhtäkkiä kesken hevosten esittelyn sanoisi jotain vauvasta, ja sitä paitsi sehän ei enää ollut salaisuus. Tai Sara ei kai sitä tiennyt, muttei olisi katastrofi, vaikka hän kuulisikin siitä.

- Mikä sitä Veskua viivyttää? kysyin happamana, sillä kai minun kuului olla närkästynyt hänen myöhästymisestään, vaikka hän guru olikin. Olinhan maksava asiakas.
- Hammaslääkäri, Alissa sanoi. – Te ratsastatte kuulemma kentällä tänään. Mutta mä voin tosiaan näyttää tallit ja hevoset ensin, jos teitä kiinnostaa.
- Ehdottomasti, Sara sanoi.
- Pärjääköhän hevoset nahistelematta sen aikaa? kysyi Pertti ja näin, että hänkin oli utelias näkemään hevoset. Olin jo sanomassa, että minä voisin jäädä vahtimaan niitä, olinhan nähnyt Mustaojaa ihan tarpeeksi, mutta mitä hittoa minä sitten muka voisin tehdä, jos ne keksisivät jotakin? En mitään.
- Tietysti ne voi, nehän on ihan hiljaa nytkin, sanoin jämäkästi. Pakkohan minun oli mennä mukaan kuuntelemaan, mitä Alissa lörpöttelisi. Todennäköistä tai ei, halusin olla paikalla valmiina potkaisemaan häntä, jos hän mainitsisi Jerryn nimen.

Tietysti hän mainitsi, heti, kun pääsimme Djangon kohdalle.
- Mun veli on kilpaillut tällä nyt kevään, mutta eiköhän Vesku jatka nyt, kun kesäloma alkoi, hän sanoi.
- Miksi? kysyi Sara, joka oli pohjattoman utelias. Vesku ehtisi kotiin moneen kertaan, jos hän jäisi joka hevosen kohdalla kyselemään.
- Jerry on hakenut johonkin vaihto-oppilasohjelmaan ja lähtee kesäksi Englantiin, jos kaikki menee hyvin.
- Eikö Vesku ehdottanut, että sä voisit käydä ratsastamassa tällä? Sara kysyi pyörähtäen minuun päin.
- Sillä oli kai joku mielenhäiriö, myönsin, ja vaikka olisi ollut hauska kiusata Alissaa, jonka katse oli muuttunut teräväksi ja epäluuloiseksi, jatkoin: - Mä en osaisi ratsastaa tämmösillä kilpahevosilla. Tenttu ja mutsin ja Peran suokit saa riittää mulle.

Yritin jouduttaa kierrosta parhaani mukaan ja sainkin sen loppumaan säällisessä ajassa.
- Mä haluaisin jäädä katsomaan vähäksi aikaa, ellei teitä haittaa. Sulla on kuulemma meidän varsa, Alissa sanoi Saralle. Minua haittasi, mutta minulta ei kysytty ja tiesin, että tulisin ratsastamaan kuin alkeiskurssilainen, jos Alissa olisi vahtimassa. Hän oli pyytänyt minulta anteeksi ja vieläpä niin, että uskoin hänen vilpittömyyteensä, mutta ei se tarkoittanut sitä, että hän pitäisi minusta. Minä en ainakaan pitänyt hänestä, välirauha tai ei.
- Jää ihmeessä, Sara lupasi ja Alissa auttoi häntä ottamaan Luffen autosta ja satuloimaan sen. Katkera kateus puristi sydäntäni. Kaiken tekemänsä pahan lisäksi Alissa aikoi viedä ystäväni? Minä hänet vielä pippuroisin. Tavalla tai toisella.

Päivämäärä:   4.1.12 19:50:44

Mäkään en osaisi ratastaa oikealla kilpahepalla. Saa nähdä osaanko omallanikaan sit kun se on osaavampi, kun se tänäänkin esitteli, kuinka kevyt perä sillä on.

Oivoi, latautuis jo video juutuubiin, niin sais blogitekstin päivityksen loppuun ja vois alkaa ahdistelemaan tripsua videokommenttien toivossa :D.

Lähettäjä: sann. 
Päivämäärä:   4.1.12 20:14:07

mulla on nyt kauhean ristiriitainen olo. Ekan kerran ku avasin tän topan, aattelin että ziisus joku on kirjottanu paljo. Ja sitte kelasin taaksepäin näiden henriikka -tarinoiden alkuun. Ja sitte luin ja rakastuin. Seuraavaksi tajusin että herrajumala näitähän on tajuttoman paljo. Luin nyt kuitenki kaikki tähänastiset henriikka -tarinat. Ja mä kyllä tykkään henusta, mutta inhoan teemua, tekopyhä mielistelijä i think. Ja rakastan jerryä ihan ylikaiken ja en teekkää muuta ku ootan että se tulis takas niin ihanana kun mitä se oliki<3 jospa henu ja se palais vielä yhteen. Mutta propsit sulle, sait just uuden sekavan lukijan. ;) ja sori epäselvä kirjotus, oon puhelimella niiiiin.......... (:

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   4.1.12 20:25:35

Mäkin haluan nähdä kevytperävideoita, flanu! Ja kiitos btw uudenvuodenviestistä :D

Kiitti ja moi sann.! :D

Päivämäärä:   4.1.12 21:37:50

flanu äläs ny valita ku ite en pääse ratsastaa paljo ollenkaa vaikka kui haluaisin! Kerran kuussa on nimittäin kehittymisen kannalta käytännössä turhaa, mutta pääsempähän kuitenki! :) Eikä omasta hepasta puhettakkaa! :D

Ootteko muute huomannu että nää sennun topat ruukaa nykyää olla aika alhaalla? Tarinatuokio on vissii herräämässä henkiin koska päivittäinhän niitä pätkiä nykyäänkin tulee ja kiitos siitä sennulle<3:)

Päivämäärä:   5.1.12 14:27:30

sann. kai sä olet jo lukenut kaikki jessiveskut ja ilsen tarinan ja veskun nuoruudesta ja ja... :DD siinä on ainakin tekemistä!

Päivämäärä:   5.1.12 15:40:27

juu, niis on lukemist kaikis muis sennnun tarinois, mut on ne sen ajan arvosiaki !

Päivämäärä:   5.1.12 18:08:37

On, ehdottomasti!

Päivämäärä:   5.1.12 18:54:51

No ei sillä nyt ihan NIIIN kevyt perä ollu, se tarjos ravia pari kertaa pukin kautta ja sit otettiin ravikokeilua, pukin kautta. Se heitti sillei pienesti perää ja mä olin ihan hämilläni, kun en tienny, et mun poni osaa tosiaan heittää perää (kun ei se oo kun kerran tai kaks sen tehny, ja sekin oli juoksutuksessa, kun se innostu).

En mä kyllä tiä uskallanko linkittää, kysele tripsulta, oon sille linkannu sen fb:ssä, se voi antaa sullekin osotteen :).

Ja eipä kestä, oli kiva laitella uudenvuodentoivostusta :).

hernerokka, no ei mee mullakaan sen paremmin. Pääsen kerran kuussa ton ponin luokse käymään tällä hetkellä, ja sen yhen käyntikerran aikana pitäis yrittää muistuttaa ponille miten käyttäydytään ja opettaa siitä ratsua. Oli mulla aiemmin ton emäkin, mutta ei oo enää, niin ei oikeen itekään pääse ratsastamaan, enkä kyllä oikein itteäni hevosenomistajaks tunne, kun poni niin pitkällä ja ei kauheen usein pääse sen kanssa touhuamaan.

Päivämäärä:   5.1.12 19:00:21

Tai ehkä mä tän uskallan linkittääkin, vaikka joku salee tunnistaa mut tästä videosta :D. Yks minipukki tonne tais vaan tulla, videossa on kuvia ja sit sellai minuutin videoklippi eilisestä ratsastuksesta, joka siis oli 2. ratsastuskerta ponilla (3 kerta kun selässä on ihminen, mutta toinen ilman taluttajaa ja olen itse selässä)

http://youtu.be/E1JMpG5Vgq0

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   5.1.12 19:22:09

Jee, pulleroponi!
--------------
Hevoset vaikuttivat tyytyväisemmiltä ulkona kuin maneesissa, kunhan olivat ensin kanailleet hiukan. Tenttukin äityi lähtemään pari kertaa, kun hevoset kentän ympärillä tarhoissa provosoituivat saapumisestamme ja Luffe pomppi vähän aikaa kuin heinäsirkka, ennen kuin asettui. Se oli ilmeisestikin niiden mielestä sopiva alkuverkka, sillä kun Vesku alkoi teettää meillä päivän epistolaa, molemmat käyttäytyivät kunnolla. Minä mokailin ihan kuten olin arvellutkin, mutta yllättävän pian unohdin aidan takana seisovan Alissan. Ratsastus vei mennessään. Tämä kevät oli tuonut minulle kopallisen ihan uutta motivaatiota ja kunnianhimoa sen harrastuksen suhteen, varmastikin siksi, että minulla oli niin vähän tilaisuuksia. Silloin, kun minulla oli ollut oma hevonen, olin yli puolet ajasta oikaissut sen liikuttamisessa ja hoidossa milloin vain mahdollista. Nyt halusin tehdä kaiken mahdollisimman tarkoin niin kuin Vesku neuvoi.

Väsyneinä mutta tyytyväisinä palasimme kotitallille ja päästimme Peran ajamaan tiehensä. Olimme aika lailla myöhässä ja saimme hädin tuskin hevoset hoidettua ennen kuin iltatallilainen tuli töihin.
- Mitä sä teet perjantaina? Sara kysyi, kun olimme valmiita lähtemään.
- En kai mitään, arvelin.
- Haluaisitko sä tulla illalla mun seuraksi tänne nostamaan puomeja?
- Todennäköisesti haluaisin. Teemu on kumminkin töissä ja mulla on tylsää, ennustin.
- Huippuhomma. Saat hypätäkin, jos huvittaa.
- Mä en edelleenkään tiedä, haluanko mä hypätä sun viiripäällä, mutta voin mä tulla ratamestariksi.

Päivät tiistain ja perjantain välillä menivät pikkukinaillessa Teemun kanssa ja turhautuen työpaikkailmoitusten olemattomuudesta. Hän ei ymmärtänyt, miksen halunnut muuttaa kantakaupunkiin hänen kanssaan, eikä sitäkään, miksi ahdistuin työpaikkojen vähyydestä.
- Tietenkään niitä ei oo pilvin pimein tyrkyllä tähän aikaan vuodesta. Kaikkiallahan on kesätyöntekijöitä. Jos sä haluat hommia niin tuu Tuoppiin.
- Mä olen kokki enkä tarjoilija, tuhahdin.
- No, heti, kun mutsille tulee joku keikka, mä kysyn, ottaako se sut apulaiseksi.
- Älä jaksa, huokaisin, sen pontevammin en kehdannut vastustella. Minun pitäisi kai olla iloinen, jos saisin tilaisuuden tutustua Teemun äitiin ja siinä samalla ansaita pikkuisen, mutta en ollut. Minua ujostutti.
- Okei. Kuule, mä löysin kivan näköisen asunnon Herttoniemestä. Ihan lyhyt matka metroasemalle niin, että saat sä töitä mistä tahansa, pääset helposti liikkeelle ja mulla on kävelymatka Tuoppiin. Mä voisin soittaa, pääsisikö sitä katsomaan.

Teemu katsoi minua pyytävästi kuin pikkupoika, joka halusi jäätelön, enkä vaan saanut toistamiseen sanottua, että ”älä viitsi”.
- No, jos sä haluat, sanoin sen sijaan. – Mutta eikö sun pidä lähteä töihin? Mun pitää ainakin lähteä tallille. Mä lupasin Saralle.
- Pitää – mä soitan matkalta. Mä soitan sulle sitten.
- Älä viitsi, mutisin ja lähdin. Tietysti halusin muuttaa hänen kanssaan yhteen ja olinhan luvannut ja Santtu asui minun asunnossani, mutta jotenkin tämä jahkaaminen söi kaiken ilon. Jospa Teemu vain jonain päivänä olisikin tullut ja sanonut, että asunto oli löytynyt ja muutto tapahtuisi silloin ja silloin ja muuta tai itket ja muutat.

Sara oli jo tullut, näin, kun ajoin tallin pihaan. Näin myös, että kentällä oli esteitä ja tunsin yhtäkkiä syvää iloa siitä, että oli kesä ja saattoi ratsastaa ulkona, ellei satanut. Vapun äidin auto oli myös rivissä ja mietin hetken, ilkeäisinkö pyytää Vapulta muutamaa hyppyä, jos hänkin olisi tulossa kentälle. No, jos siltä näyttäisi, kypäräni ja saappaani olisivat lähellä, auton takakontissa, ja ihan varuiksi minulla oli jo yllä vanhat ratsastushousut, sillä kaikki farkkuni olivat olleet puhtaina enkä halunnut ryvettää niitä hiekkaisten puomien kanssa.

Tallin oven vieressä seisoi auto, mikä ei ollut tavallista, mutten oikeastaan ajatellut sitä, ennen kuin astuin sisään ja näin pienen joukon ihmisiä käytävän päässä, Luffen ja Tentun karsinoiden välissä. Sara seisoi siinä hangaten tarmokkaasti yhteen harjaa ja piikkisukaa ja Vappu ja äitinsä neuvottelivat jonkun naisihmisen kanssa. Hieroja ehkä, tai kenties sittenkin eläinlääkäri. Hänessä oli jotain eläinlääkärimäistä. Edelleenkään en kuitenkaan osannut huolestua, ennen kuin he hyvästelivät ja jouduin väistämään vierasta naista tämän purjehtiessa ulos tallista.

Lähettäjä: salde 
Päivämäärä:   5.1.12 19:37:15

aika ilkeeseen kohtaan jätit! :(

Lähettäjä: mihmin ek 
Päivämäärä:   5.1.12 20:07:25

Joo ei tollaseen kohtaan saa jättää!!:----(

Päivämäärä:   5.1.12 20:30:07

Se on vähän läskistynyt, kun nyt niillä on pihatossa vapaa heinä. Ja se oli ihan p*skanen suoraan sanottuna, kun menin, kun on savipohjanen pihatto... Jalat ja maha ihan hirveen näkösiä, tunnin melkeen sitä yritin huuhtoa, että sai enimpiä mutia pois...

Hyi kun oot julma! Tommoseen kohtaan jätit. Saako toisen pätkän ihan vaan, koska et joutunu pyytämään pullaponivideota tripsulta vaan mä uskaltauduin sen tänne linkittämään silläkin uhalla, että kohta se löytyy sennulasta tai ratsastuspuolelta ja sitä haukutaan?

Päivämäärä:   5.1.12 20:46:31

Joo lisää, koska huomenna on loppiainen... Hyvä syy sekin? Sen kunniaksi että mun ajotunti meni loistavasti!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   5.1.12 20:56:53

Mulla on niin hyvä syy olla laittamatta toista pätkää, että saatte muuten olla sunnuntaina kokonaan ilman. Joten sori vaan, huomenna sit.

Päivämäärä:   5.1.12 21:00:29

yyh....:( Ehkä pitää sit kärvistellä vierotusoireissa

Lähettäjä: sann. 
Päivämäärä:   5.1.12 21:07:01

taattua sennu -laatua! (:

Päivämäärä:   5.1.12 22:00:13

Olikohan se vanha koukkunokka, Hanna? :)

Lähettäjä: Toi 
Päivämäärä:   5.1.12 22:05:53

Ehkä se olikin ostajaehdokas! Vappu ja äiskä on päättäneet myydä Tentun. Sittenpä Henun on pakko ostaa se, koska se ei voi enää toistamiseen päästää Tenttua karkuun käsistään. Ei Hanna ois "vieras eläinlääkärimäinen nainen", ei vois olla! :D

Päivämäärä:   5.1.12 22:37:06

Ei niin ja onhan Henu nähnyt Hannan niin kyllä se ois sen varmaan tunnistanu! Tuskin Hanna on päästäny itteään niin rupsahtamaan..

Lähettäjä: Sndy 
Päivämäärä:   6.1.12 00:54:56

Tai sitten Tentussa on jotain vikaa ja Henua syytetään :s Toivois kuitenkin, että ne olis myymässä sitä ja Henuliinin olis pkko ostaa se.

Päivämäärä:   6.1.12 17:07:06

Nosto. Oli taas kadonnu ensimmäiseltä sivulta.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   6.1.12 17:48:34

- Mitäs täällä tapahtuu? kysyin mielestäni täysin oikeutetusti. Sara vain jatkoi harjojen hinkkaamista, mutta Vapulle ja tämän äidille minä olinkin puhunut.
- Meidän täytyy viedä se klinikalle, Vapun äiti sanoi.
- Tenttu? Miksi ihmeessä? huudahdin. Olin uskaltanut ajatella korkeintaan hampaiden raspausta tai ehkä rokotusta, joka huonolla tuurilla estäisi minua ratsastamasta täysillä tiistaina, kun taas tulisi vuoroni.
- Mä huomasin eilen illalla, että se ontui, sanoi Vappu, joka näytti sekä onnettomalta että harmistuneelta. – Ja mä ajattelin, että se on vaan rasittunut liikaa tai nyrjäyttänyt jalkansa tai jotain, mutta äiti halusi eläinlääkärin.
- No eikö ollut hyvä, että halusin?

Kuuntelin hetken heidän kinaamistaan, ennen kuin kehtasin keskeyttää ja kysyä, mikä Tentulla sitten oli.
- Jännevamma, Vappu sanoi.
- Eikä! minulta pääsi. Tietenkään en tiennyt paljon hevosten sairauksista, mutta tuntui sopivalta kuulostaa kauhistuneelta. – Kauanko sen parantumisessa menee?
- Me käydään jossain kuvauttamassa se ja sitten sen kuulee. Kuukausia joka tapauksessa, Vapun äiti sanoi ja olin hyvin iloinen siitä, etten ollut kysynyt mitään seuraavan viikon tiistaivuorostani.
- Voi ei, sanoin vain ja laskin mielessäni päiviä. Vappu oli huomannut ontumisen eilen ja hän oli ratsastanut itse keskiviikkonakin. Vammaa ei mitenkään voisi pistää minun syykseni, ajattelin ja huokaisin helpotuksesta, mutta niin, ettei sitä kukaan huomannut.

Vappu ja hänen äitinsä lähtivät etsimään omistajaihmisiä neuvotellakseen Tentun ulkoiluista ja minä pohdin, kehtaisinko paljastaa Saralle tietämättömyyteni ja kysyä, mitä hän tiesi jännevammoista. Ei, sitä en tekisi. Kysyisin Mintulta.
- Miten páska tuuri! Sara voivotteli.
- Luojan kiitos se ei sattunut sillon, kun me oltiin Mustaojalla!
- No niinpä, se on varmaan riekkunut tarhassa tai jotain. Mistä me nyt hommataan sulle vuokrahevonen?

Kysymys oli osuva ja tarpeellinen.
- Ei aavistustakaan, sanoin masentuen.
- Sä saat tietysti ratsastaa Luffella, mutta me ei voida molemmat mennä sillä Veskun valkuissa. Suostuukohan Pera kuskaamaan sinne pelkkää Luffea? Sähän voit tietysti lainata hevosen sieltä, etkö voikin?
- No en voi, sanoin ja tajusin, että minulla oli käsissäni todellinen ongelma. Vielä keväällä, jopa sen jälkeen, kun olimme jo käyneet Mustaojalla kerran tai pari, Tentun loukkaantuminen olisi ollut minulle vain harmillista. Nyt, kun olin innostunut ratsastamisesta näin paljon, se tuntui kovasti raskaalta koettelemukselta. En olisi kaivannut niitä lisää, mutta nyt olin työtön ja ratsuton.
- Mutta sulle tarjottiin!
- Mutta mä en osaa ratsastaa niillä! Enkä mä pidä niistä! Ne on niin vítun hienoja kaikki!
- Okei, Sara nyökytteli sen näköisenä kuin olisi ymmärtänyt, mutta epäilin, ettei hän ymmärtänyt yhtään mitään. Miten hän voisi? Tuskin hän oli koskaan joutunut hankoa puhuvan kilparatsun satulaan.

Sara ratsasti aikansa ja minä rakensin hänelle esteitä, korotin niitä ja nostin puomeja silloin harvoin, kun Luffe kolautti ne alas, mutta samalla märehdin ankeaa oloani. Aina välillä Sara pohti ääneen tallin muita hevosia, joiden vuokraajaksi voisin pyrkiä, mutta niillä kaikilla oli jo joku vuokraaja, eikä hän tiennyt, kaipasiko joku niistä toista. Minä taas en tuntenut toisia hevosia sen vertaa, että olisin osannut sanoa juuta tai jaata.
- Anti olla nyt. Mun täytyy miettiä, mitä mä oikein haluan tehdä, sanoin lopulta, kun huomasin, että minua houkutti hyvin vähän ratsastaminen muilla kuin Tentulla.
- Okei. Haluatko sä hypätä muutaman? Musta näyttää, että sä kaipaat vähän piristystä.

Kuulin suostuvani. Sama se kai olisi, katkoisinko niskani vai olisinko katkomatta. Hain kypärän, vaihdoin kengät ja kiipesin ison kullanrautiaan selkään. Se oli käyttäytynyt äärimmäisen hienosti koko illan ja jatkoi samaa rataa, vaikka ratsastaja vaihtui. Laukkasin pari kierrosta esteiden ympäri, ennen kuin uskaltauduin hyppäämään ja tunsin tutun riemun, kun liitelimme puomien yli. Tämä se oli elämää! Oli oikeastaan huutava vääryys, ettei ihmisille ollut luotu neljää jalkaa ja voimaa liidellä esteiden yli tällä tavoin.
- Kiitos, sanoin, kun Sara ehdotti, että minun olisi aika lopettaa, sillä Luffe alkoi näyttää väsyneeltä.
- Paremmalla mielellä?
- Sata kertaa paremmalla.

Lähettäjä: Luna$i 
Päivämäärä:   6.1.12 19:51:29

voivoi hevoskuume vaa tulee pahemmaksi ku lukee näitä.. mä en ole kesän jälkeen ratsastanu kertaakaan ku 'omat' heposet lähti muualle. Eikä oo sopivaa paikkaa löytyny missä vois tehä muutaki ku käydä tunneilla ratsastaa joka viikko erillä hevosella.. tahtoisin niin mennä valmennuksiin sun muihin ja voittaa mun kisakammon ja lähtä radalle (:

Päivämäärä:   7.1.12 14:10:42

hui kauhee ku tippuu!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   7.1.12 19:05:21

38. Surkeita sattumuksia
Olin jättänyt puhelimen autoon siksi aikaa, kun olin tallilla ja sinne se unohtui edelleen, kun ajoin Teemun kämpille. Huomasin sen kyllä mennessäni nukkumaan, mutta en jaksanut mennä hakemaan sitä. Jos Teemu olisi soittanut niin ihan sama. Siinä vaiheessa kello oli jo joka tapauksessa niin paljon, että hän tulisi ihan muutaman tunnin kuluttua.

Heräsin siihen, että minut ja peitto, johon olin kääriytynyt, riuhtaistiin parikymmentä senttiä keskemmälle sänkyä.
- Mitä hittoa? sanoin unisesti.
- Mä pelkäsin, että sä olet ajanut kolarin tai jotain! Mikset sä vastaa puhelimeen?
- Mä unohdin sen kai autoon, sanoin hiukan mielissäni Teemun hätäisestä äänensävystä mutta enimmäkseen kiukkuisena siitä, että minut oli herätetty.
- Ja mä olen ollu puolikuollut huolesta!
- No, tässä mä olen, mutisin.
- Se asunto oli mennyt, Teemu kertoi ja lakkasi kuulostamasta siltä kuin olisin ollut napajäätiköltä pelastunut.
- Ne menee aina, sanoin väsyneesti.
- Mutta se välittäjä, jonka numero ilmotuksessa oli sanoi, että sillä on joku toinen, joka ei oo vielä edes ehtinyt nettiin.
- Niinkö? kysyin ja avasin silmäni. Koskettihan asia minuakin.
- Se on Itäkeskuksessa ja mä sovin, että me voidaan mennä katsomaan sitä huomenna, ennen kuin se laittaa siitä mitään ilmoitusta.

Nyt olin täysin hereillä. Itäkeskus oli käytännöllisesti katsoen lapsuusmaisemiani.
- Millanen?
- Kaksio, vähän isompi kuin tämä. Muutetaanko me sinne?
- Saatetaan muuttaakin, sanoin ja tunsin pienen, miellyttävän jännityksen kiherryksen. – Mutta voidaanko me nukkua nyt? Mulla oli ihan kökkö ilta. Tenttu on satuttanut jalkansa ja joutuu pitkälle sairaslomalle.
- Voi raukkaa, Teemu sanoi kohteliaasti, vaikka hittoakos häntä kiinnosti.
- Siis oikeasti pitkälle. Kuukausiksi.
- Ikävää, hän sanoi ja halasi minua lohduttavasti.
- Ja sä et tajua, miltä musta tuntuu, syytin.
- Miten mä voisin tietää? Ei mulla ole kokemusta tommosesta.

Ei tietenkään ollut ja miksi olisi pitänytkään. Hän osasi silti olla niin osaaottava ja lohduttava, että korpesi ja suutuin itselleni. Olisinko minä muka ollut tyytyväinen, jos olisin ollut jonkun idiootin kanssa, joka olisi nauranut ja ruvennut puhumaan metvurstitehtaasta? En!
- Mä rakastan sua, Teemu ilmoitti ja sammutti valon.

Minua ei enää nukuttanut ja tiesin Teemun kuulevan sen hengityksestäni. Ei hänkään nukkunut. Minuutit kuluivat ja jotenkin me päädyimme sylikkäin. Me emme enää rakastelleet jokaisen mahdollisuuden tullen, mutta jotenkin olin arvannut jo kuullessani innostuksen Teemun äänessä, kun hän oli kertonut siitä Itäkeskuksen asunnosta, että hän haluaisi. Okei, useimmiten minäkin halusin, tai ainakin aloin haluta melko pian. Mutta ei nyt. Kiukustuin vain lisää Teemun vihjailevista silityksistä ja pyörähdin rajusti toiseen suuntaan.
- Ei nyt. Mulla on ihan liikaa murehdittavaa. Nuku nyt.

Aamuun mennessä olin leppynyt, eikä mikään edellisillan möröistä enää ollut kovin suuri. Herätin puolestani Teemun, joka oli nukkunut useita tunteja minua vähemmän, eikä hän pistänyt sitä pahakseen eikä kiukutellut minulle.
- Anna anteeksi, että mä olin niin huonolla tuulella eilen, sanoin, kun olimme rakastelleet.
- Olihan sulla syytä, Teemu sanoi laiskasti hymyillen.
- Miten se asuntojuttu?
- Kahdelta, jos sulle käy?
- Ei mun kalenterissa muutakaan ole, huokaisin. Minun pitäisi soittaa Veskulle ja kertoa, etten enää pääsisi hänen tunneilleen ja Sarankin puolesta asioita pitäisi selvittää, vaikka minusta hän kyllä oikeastaan voisi ihan itse sopia kaikesta Peran ja Veskun kanssa. Mutta sen voisin hyvin jättää tuonnemmaksi. Mintulle sen sijaan voisin soittaa ja kysyä hänen mielipiteensä aiheeseen hevosten jännevammat.

- Ei ne helpolla parane, oli hänen masentava mielipiteensä. – Miten paha se on?
- Mulle ei kerrottu. Ne oli menossa klinikalle kuvauttamaan sitä tai jotain.
- Ahaa, Minttu sanoi tietäväisesti. – No, sittenpähän kuulet. Mutta varaudu kuukausiin.
- Hitto, ja mä kun toivoin, että sä olisit ollu vähän lohdullisempi, puuskahdin.
- Valitan, en mä voi olla. Jos ei se sitten olekin jotain muuta. Kuka eläinlääkäri niillä kävi?
- Enhän mä tiedä, joku täti.
- Sä et taida voida muuta kuin odottaa ja katsoa, mitä uutisia ne klinikalta saa.
- Niin, sanoin ja tunsin pienen toivonkipinän sentään vielä kiiltelevän. Ehkä se täti oli ollut ihan väärässä, eikä Tentulla olisikaan kuin jokin helppo, pieni vamma.

Päivämäärä:   7.1.12 21:19:19

Oivoi, Itiksessä olis niiiiin kiva asua, tosin nyt on kiva tallipaikka tiedossa ni, tää Konala on sitä ajatellen parempi.

Päivämäärä:   8.1.12 16:54:28

johan oli toisella sivulla

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   8.1.12 19:19:21

Vähän ennen kahta lähdimme ajamaan kohti Itäkeskusta. Olin katsonut osoitteen netistä ja ruvennut saivartelemaan Teemulle, että oikeastaan olimme menossa Puotinharjuun eikä Itäkeskukseen ja hän puolustautui vetoamalla siihen, mitä välittäjä oli sanonut. Kämppä oli yhdessä vanhoista taloista ihan vastapäätä Itiksen asemaa ja kauppakeskusta ja huokaisin syvään niiden kohdalla.
- Mitä nyt? Vai onko toi sulle liian rauhatonta aluetta? Teemu kysyi. Jonkun muun sanomana se olisi kuulostanut veetuilulta, mutta hän oli tapansa mukaan aidosti huolissaan.
- En mä sitä. Sitä vaan, että tässä asuminen voi tulla paljon kalliimmaksi kuin jossain Taka-Töölössä, kun aina voi hilpasta kadun yli shoppailemaan, jos ei ole muuta tekemistä.
- Ai sitä vaan, hän nauroi.
- Sinuna en paljon nauraisi. Näillä näkymin ne on sun rahojasi, jotka sinne katoaa jos katoaa.
- Mulle sopii.

Mutta sitten palattiin takaisiin surkeiden sattumusten sumaan. Löysimme oikean asunnon ja soitimme ovikelloa – ja kas kummaa, siellä oli puolen tusinaa ihmistä kävelemässä ympäriinsä.
- Mä luulin, ettei tää oo mikään yleinen esittely, sihisin Teemulle.
- Ei tän pitäny ollakaan! Eikä tää oo vielä netissä, mä tarkistin!
- No, minkäs teet. Ollaan fiksun ja luotettavan näköisiä sitten vaan, sanoin ja lähdimme katselemaan paikkoja. Asunto oli sen verran kalustettu, että siellä saattoi hyvinkin joku viettää yönsä, vaikkei se varsinaisesti asutulta näyttänytkään. Toisessa huoneessa oli kuitenkin sänky ja keittiössä pieni pöytä ja pari tuolia. Pesukonekin siellä oli, mutta se ei mahtunut pikkuriikkiseen kylpyhuoneeseen vaan se oli keittiössä. Okei, se ei minua haitannut, mutta se kylläkin, että pakastin oli sitten olohuoneen nurkassa. Kai, koska siihen ei tarvittu vesiliitäntää ja se saattoi olla siellä. Pienissä ikkunoissa roikkui väsyneet viininpunaiset verhot.

Välittäjä oli antanut meille muutaman paperin, kun olimme tulleet sisään ja Teemu kumartui täyttämään niitä pakastimen päällä.
- Mitä ne kysyy? kysyin, sillä en ollut ihan varma siitä, halusinko muuttaa tänne. Teemun asuntokin oli kotoisampi ja täällä ei ollut oikeastaan mitään erityisen viehättävää.
- Nimet ja työnantajat, Teemu sanoi hajamielisesti.
- Hitto. Meidän ois pitänyt tehdä tää sillon, kun mulla vielä oli töitä.
- Totta. Mutta jos mä laitan vaan oman… no huh huh.
- Mitä?
- Ne haluaa tietää, paljonko me tarjotaan.
- Tarjotaan? Sähän sanoit, paljonko vuokra on.
- Se on vaan lähtövuokra, välittäjä puuttui kielevästi puheeseen. – Jos joku tarjoaa enemmän, se tietysti vaikuttaa, kun tehdään päätös, kenelle vuokrataan.

Hoh hoijaa. Olin kuullut, että sellaista tehtiin, mutta yllätyin silti siitä, että se osui omalle kohdalleni.
- Anna olla Teemu, tää ei oo edes sen arvonen kuin mitä sä sanoit, sanoin vihaisesti. En pitänyt siitä, että minua pidettiin hölmönä.
- Oletko sä varma? Teemu kysyi.
- Tietysti olen, sun kämppä on sata kertaa parempi kuin tää! Tän pitäisi olla puoli-ilmainen, että mä tänne muuttaisin! Hävytöntä tästä käydä jotain huutokauppaa!

Ei se ihan niin kamala ollut, mutta tunsin oloni jotenkin elinvoimaiseksi, kun korotin ääntäni ja huomasin muiden asunnonkatsojien katsovan minua ja välittäjän samoin.
- Ehkä me sitten mennään pois, Teemu ehdotti ja taitteli paperit huolellisesti ensin neljään, sitten kahdeksaan osaan ja työnsi ne taskuunsa.
- Mennään hemmetissä, tuhahdin ja marssin ulos. Näyttävän poistumisen jälkeen kyllä aloin tuntea katumusta ja kun pääsimme alaovelle asti, katsoin Teemua huolestuneena.

- Kuule, oliko se susta hyvä? kysyin.
- Ei mitenkään erikoinen.
- Niin että ethän sä suuttunut mulle, kun mä hermostuin? jatkoin, sillä hän kuulosti vähän kireältä. Omituiselta, sanalla sanoen.
- En, hän pyrskähti ja alkoi nauraa niin, että joutui kumartumaan paikoilleen ja pitelemään vatsaansa. Katsoin vähän aikaa, ennen kuin nauru tarttui minuunkin ja kohta nojasimme seinään ja toisiimme molemmat käkättäen kuin heikkopäiset. – Sä olit ihan paras, Teemu vakuutti. – Tule ihmeessä Tuoppiin töihin! Sulla ois käyttöä viikonloppuiltasin!
- Niin nälkänen mä en vielä ole.

Päivämäärä:   8.1.12 19:23:18

Olin katsonut osoitteen netistä ja ruvennut saivartelemaan Teemulle, että oikeastaan olimme menossa Puotinharjuun eikä Itäkeskukseen
Miksi mulla tuli deja vu tästä kohdasta?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   8.1.12 20:01:20

berry, mäkin mietin pitkään, että onko joku muu joskus tehnyt just noin, mutten saanu päähäni - mä nyt kyllä oon vähän rajoittunut noille entisille kotikulmille. :D

Päivämäärä:   8.1.12 21:20:51

Sennnu saa iiiiihan vapaasti rajottua Itään! Mieluustikin! Saadanko me jossain vaiheessa Roihikaakin(<3) mukaan?

Päivämäärä:   9.1.12 11:07:18

mäkin alan siirtyä osa-aikaisesti näköjään sinne itään, muuttohommia hoideltu viikonloppuna siihen itiksestä seuraavalle metroasemalle, joka ei oo pyllymuro.

ja heippa vaan hei töistä. kotona ei toimi netti ja mä haaveilen kerettiläisesti seiskasta kotikonellekin. kert asentaa se pitää näköjään uudestaan enikeis.

Lähettäjä: Sennnu_w 
Päivämäärä:   9.1.12 11:56:04

Des, kuulostaa siltä, että oot liittyny siihen jengiin, jonka mielestä nopeet liikkeet on näyttäviä...

Päivämäärä:   9.1.12 12:22:32

Sennnu äläs ny naurata, kaks varovaista ja hidasta ei voi liikkuu nopeesti vaikka maailma kaatuis .D Oma hima on sitäpaitsi aina oma hima ja täts it. Varsinkin kun omassa himassa on uus kylppäri, jonka 190 cm leveessä seinässä on 90 cm levee peilikaappi <3 Ihan vaan siis jos en oo muistanu viel kertoo x)

(Sitäpaitsi se oli Haaga kun muutti lähemmäs omaa työpaikkaansa josta seurannaisena kauemmas kaikesta olennaisesta)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   9.1.12 19:50:33

Kaipa Teemu jatkoi asuntojen surffailua, mutta tarjonta taisi olla huonoa näin kesällä, sillä moneen päivään hän ei esitellyt niitä minulle. Tai sitten hän vain oli tyytyväinen siihen, että käytännöllisesti katsoen asuin hänen luonaan jo muutenkin. Aloin itsekin miettiä, että eikö niin vain olisi helpointa. Heli ja Santtu pupuilivat edelleen Helin huoneessa, mutta he olivat jo muutamaan otteeseen maininneet työ- ja televisiohuoneesta, joka minun huoneestani tulisi heti, kun ymmärtäisin viedä kamani sieltä pois. Jotenkin en vaan halunnut – enkä jaksanut. Tuntui, että nyt, kun ei tarvinnut mennä töihin, ei jaksanut yhtään mitään muutakaan. Veskulle soittamistakin olin lykännyt ja lykännyt, vaikka tiesinkin jo ihan tasan tarkkaan, miten monta viikkoa Tentun pitäisi kävellä ja vain kävellä, ennen kuin harkittaisiin lupaa muutamaan raviaskeleeseen. Niitä vaan oli niin käsittämättömän paljon, etten halunnut ajatella asiaa, eikä varmaan Tenttukaan. Oli aika varmaa, että se ottaisi itsekseen ilon irti elämästä, sillä ei kai sitä voisi karsinaankaan vangita, ja mitä sitten tapahtuisi? Se ehkä rikkoisi itsensä vain pahemmin, ehkä jopa lopetuskuntoon.

Niissä oloissa oli kai ymmärrettävää haluta vain kököttää omissa oloissaan, mutta sellaista onnea minulle ei suotu. Teemu heräili käsittämättömän aikaisin ottaen huomioon, että teki normaalia työpäivää – tai –yötä – enkä minä vaan tahtonut jaksaa hänen herttaisuuttaan.
- Mä menen käymään kotona, sanoin lopulta eräänä iltapäivänä ja katsoin parhaaksi selittää: - Mun on mukavampi käydä siellä nyt, kun Heli ja Santtu on töissä eikä kyselemässä että koska ja mihin ja millon mä muutan.
- Mä voin viedä sut, Teemu tarjoutui.
- Kiitti, mutta mun autossa ei oo mitään vikaa. Sähän voisit vähän siivota täällä sillä aikaa.

Minä olin ihan ikävystymistäni siivonnut edellisviikolla, vaikka tavallaan asia ei minulle edelleenkään kuulunut, mutta sitä ei enää huomannut.
- No okei. Tuletko sä kotiin, ennen kuin mä lähden töihin? Jos mä kävisin kaupassa ja hommaisin jotain ruokaa?
- Saa nähdä, sanoin tuntien taas omantunnonpistoksia. Minä kiukuttelin ja Teemu sen kun yritti keksiä minulle lisää kivaa. Miten hän jaksoi? Minä olisin räjähtänyt. Mutta niin lähellä räjähdyspistettä olin nytkin, että suikkasin hänelle nopean suukon, hymyilin parhaani mukaan ja karkasin tieheni.

Kun olin matkalla, Sara soitti ja kyseli seuraavasta valkkutunnista. Kaduin syvästi, että olin vastannut ollenkaan, mutta kun nyt kerran olin tehnyt sen tyhmyyden, puristin vain hampaani yhteen ja pakottauduin, ellen nyt suorastaan kohteliaaksi, niin ainakin olemaan olematta ilkeä.
- Mä en oo soittanu Veskulle, enkä mä nyt voi, mä olen autossa.
- Mutta soitatko sä?
- Soitan, soitan! Heti, kun mä pääsen himaan!
- Hienoa, soita mulle sitten, jooko?
- Joo, ihan kohta, lupasin. Kai minun olisi pakko hoitaa se asia pois. Olisipahan yksi asia vähemmän itseänikin vaivaamassa.

Pasilan asunto oli tyhjillään, ihan niin kuin olin tiennytkin sen olevan siihen aikaan päivästä, ja siellä tuoksui omituiselle. Ei suorastaan pahalle, mutta miehelle. Santun partavesi tai deodorantti meidän tuttujen, naisellisten tuoksujemme sijaan. Tuhahdin ja menin laittamaan itselleni kupillisen kaakaota. Keittiön pöydällä oli pieni pino postia minulle, mutta päätin hoitaa Veskun pois heti ensimmäiseksi. Hän oli varmaankin töissä tähän aikaan päivästä, mutta ei kai hän vastaisi, jos olisi parhaillaan pelastamassa jonkun potilaan henkeä.

- Hei, Henriikka, Vesku vastasikin samalla, kun selasin kirjekuoripinoa. Hiton laskuja laskun perään. Minun pitäisi muistaa antaa sähkölasku Helille. Hehän täällä olivat kaiken sähkönkin viime aikoina käyttäneet.
- No hei vaan, en kai mä pahasti häiritse?
- Et, mä suunnittelen tässä kotiin lähtemistä.
- Tähän aikaan? Onko se nyt ihan reilua?
- Työt on tehty, tältä päivältä ainakin.

Päivämäärä:   10.1.12 17:05:43

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   10.1.12 17:09:14

Alkanut hiljaisuus ehti kestää hetken aikaa, ennen kuin tajusin sen.
- Anteeksi, mä selasin postia tässä samalla. Kuule, mä en voi enää tulla sun valkkuihin.
- Mitä, mikset voi? Ei kai se sun poikaystäväsi pistä keppejä rattaisiin? Vesku kysyi kuulostaen suuttuneelta.
- No ei mitään sinne päinkään. Se ostaisi mulle hevosen, jos mä pyytäisin, vakuutin kiireesti. – Ei kun Tentusta on kyse. Se on pullauttanut jänteen.

Sanonnan olin lainannut Mintulta ja minusta se kuulosti paitsi idioottimaiselta, myös hyvin ammattimaiselta. Vesku ainakin ymmärsi sen oitis ja alkoi kysellä vamman vakavuudesta ja toipumisajasta. Vastailin parhaani mukaan.
- No mutta tule silti Saran mukaan, keksitään sulle joku hevonen täältä, hän sanoi sitten.
- Kuule, teidän hevoset on kaikki liian vaikeita mulle.
- Kuule, eikä ole. Django…
- Kuule, jatkoin toistelua. – Mä en saisi sitä ravaamaan. Ja se on ori. Ja Luffe on tamma. Jos ne keksii toisensa niin mulla ei oo muuta jakoa kuin heittäytyä selästä ja murtaa luuni ja Sara musertuu…
- Okei, mä ymmärrän pointin, Vesku keskeytti.
- Hyvä, tokaisin vähän nolona paasaamisestani.
- Mialla sä olet ennenkin ratsastanut.
- Ja se meni päin helvettíä.
- No, tule Saran mukana niin katotaan, enkö mä saa sua ylipuhuttua jonkun selkään.

Siinä vaiheessa minun oli pakko nauraa ääneen, sillä huomasin nyt vasta, että yksi minua päähän ottanut asia oli se, etten enää pääsisi Mustaojalle.
- Joo, niin sä varmasti yrität. Mutta kyllä mä tulisin mielelläni, ja Sarako siis saa tulla edelleen? Se on ollu kauhean huolissaan siitä, että huolitko sä sitä enää pelkästään.
- Ei mulla ole ollut tapana heivata oppilaitani sen takia, että ryhmä hajoaa. Saralla on asenne kohdallaan, ja mä olen sattumoisin himppasen kiinnostunut sen hevosesta. Vaikka se onkin noita Jessin hassutuksia.
- Jessin hassutuksia? toistin ja revin auki Kelan kuoren.
- Niin, se halusi jossain vaiheessa kasvattaa estehevosia, tai ainakin urheiluhevosia… mutta se on pitkä juttu. Mä voin kertoa sen sulle joskus.

Jopa puhelimessa Veskun ääni sai oloni tuntumaan paremmalta.
- Se olisi kivaa, sanoin ja tunsin oloni pitkästä aikaa tyyneksi ja lämpimäksi.
- Nähdään sitten tiistaina, vai mitä?
- Voi persaus, livautin.
- Anteeksi mitä? Vesku kysyi.
- Mutsi varotti tästä!
- Minusta?
- Eikä!

Kokosin itseni, vaikka aika hyvä farssi tässä olikin tulilla.
- Ei, kun mulla on nyt asunto-ongelma, ja yleinen tukiaisongelma. Helin poikaystävä muutti tänne meidän asuntoon ja Kela on lähettänyt mulle kirjeen, jossa sanotaan, etten mä voi saada asumistukea, ennen kuin mä selvitän niille Santun tulot, vaikka eihän niillä hitto vieköön ole mitään tekemistä mun kanssa, eikä Teemu oo vielä löytänyt meille järjellistä yhteistä kämppää, enkä mä halua muuttaa sen luokse, ellei mun ole ihan pakko, mutta onko mun nyt sitten?
- Mä en nyt välttämättä ihan pysynyt perässä. Miksi sä tarvitset asumistukea? Eikö kokeilla ole sentään aika hyvä palkka?
- No kun mä en ole enää töissä, kerroin surkeana ja annoin tulla kaiken Riitasta ja koeajasta. Vesku kuunteli huomautellen tai kysyen vain silloin tällöin jotakin ja sitä mukaa, kun sain kaikki huoleni luetteloitua, oloni keveni.

- Jos sä olet työtä vailla, niin tule meille tekemään tallia. Alma on kesälomalla ens kuun, hän sanoi, kun en enää keksinyt mitään valittamista. Se sai minut nauramaan ääneen.
- Minä, tekemässä tallitöitä? Älä unta näe.
- Mutta hevosihminenhän sä olet, ja autoithan sä silloinkin, kun Jessin olkapää meni ja me oltiin Kanarialla.
- Mä otin teidän hevoset illalla sisään ja riisuin niiltä loimet. Alma, vai mikä sen nimi nyt olikaan, teki kaiken muun, jakoi ruoatkin niille valmiiksi.
- No, kuka tahansa osaa hoitaa tallia, jos ei pelkää hevosia. Etenkin näin kesällä, kun ne on enimmäkseen ulkona. Ei siinä ole kuin ruokkimista ja harjausta, tarhojen siivoamista ja tietysti Alma on sitten liikuttanutkin niitä. Ja sähän olet kai tottunut nousemaan ajoissa.

Minä en pelännyt hevosia, mutta tiesin, että tuostakaan en selviäisi.
- Kiitos, mutta mä en näe itseäni tallityöntekijänä. Kyllä mä löydän jotain oikeeta työtä, sanoin ja yritin kuulostaa huvittuneelta.
- No jos susta tuntuu siltä. Nähdäänkö tiistaina?
- Nähdään tiistaina, lupasin samalla kertaa onnellisena että pahoillani siitä, että keskustelu oli ohitse.

Päivämäärä:   10.1.12 18:31:24

hyvä vesku! :)

Lähettäjä: Hiljainen lukija 
Päivämäärä:   10.1.12 19:37:26

Voivoi, mulla tulee aina niiin ikävä mustaojaa, kun siitä mainitaan edes vähän. Sitä on aivan liian vähän :( Nyt meen lukemaan (noin kymmennen kerran) alusta jessiveskuja :)

Päivämäärä:   10.1.12 19:47:34

Vesku on kyllä huippu! Eiköhän Henttura kipua jonkun hienon mustaojalaisen kilpahepan selkään (tai sit se menee Charmilla!) ja selviä hienosti valmennuksesta ja sit se päättää ostaa taas oman, ja päästää irti Tentusta ja... Ai, taasko mä innostuin liikaa?

Oivoi, mä tein viimeyönä 13 tuntisen työpäivän ja sen jälkeen kävin kattomassa tallipaikkaa ja pääsin vasta joskus 14 maissa nukkumaan. Heräsin puol tuntia sitten ja haluisin vaa takas nukkumaan, kun polveen sattuu. Tunnin päästä töihin ja jos ne taas kysyy jäämään aamuvuoron avuks, ni en kyllä tiiä, et kuinka pitkäks aikaa sitä uskaltais jäädä vai uskaltaisko ollenkaa... Riippuen, että kysyykö ne myös sit yöks... Jotain evästäkin tässä pitäis kehitellä, mutta kun meinaa taas tuntua, ettei toi polvi oikein kanna... Mut pääasia on, että ponilla on nyt uusi koti tiedossa ja sinne muutto helmikuun alussa :).

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   10.1.12 20:45:32

flanu mihin se nyt sitten muuttaa?

Lähettäjä: flanu (eo) 
Päivämäärä:   11.1.12 06:22:11

Nuwmijäwelle. Sellaselle pikkutallille 3 muun oripojan kaveriks. Vavva tulee olemaan tallin ainoa ratsu.

Lähettäjä: Anne 
Päivämäärä:   11.1.12 07:07:32

Uusi lukija täällä! :) Luin kokonaan koko tarinan ja ei voi sanoa muuta kuin että rakastuin! Aivan mahtavaa tekstiä ja upeat henkilöt!

Henu Mustaojalle töihin!! Ja Jerry takaisin! ;)

Lähettäjä: tripi 
Päivämäärä:   11.1.12 07:41:29

Mä toivoisin kauheasti että Henu menisi mustaojalle töihin.. Mun mielestä Mustaoja on kuitenkin näin sivuosassa paljon mielenkiintoisempi, kuin ollessaan tapahtumien keskipiste yksinään. Varsinkin nyt, kun hevoset liittyvät keskeisemmin tapahtumiin kuin Henun siellä ollessa. Silti kaipaisin lisää mustaojaa, vähän vaan isompaa sivuroolia ;)

Varmaan arvostatte ja innostutte Mustaojasta paljon enemmän nyt, kun kaikki ei tapahdukaan siellä!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   11.1.12 19:56:19

flanu ihan naapuriin siis :)
Annelle tervetuloa!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   11.1.12 19:57:02

Oho, itse asia unohtu.
----------------
39. Yhteenotto
Lähdin Saralle hevosenhoitajaksi ja ihan varmuuden vuoksi pukeuduin farkkuihin ja tennareihin, sillä en epäillyt hetkeäkään, etteikö Vesku tosiaan yrittäisi ylipuhua minua jonkun hevosen selkään. Hän voisi jopa onnistua, joten vaatteeni olivat kirkuva ei, enkä sitä paitsi voinut mennä sinne ratsastushousuissa. Se olisi näyttänyt siltä kuin olisin kärkkynyt päästä ratsastamaan.

Tällä kertaa oltiin jo niin lähellä keskikesää, että aurinko paistoi vielä kentälle, missä pari ratsukkoa käyskenteli. Tuijotin heitä epäileväisesti, kunnes tunnistin kaksoset. Hyvä. En välittänyt tavata Alissaa uudelleen.
- Tuleekohan noikin tunnille? Sara pohti.
- Tuskin. Ne on Veskun lapsia.
- Mä tiesin, että sillä on niitä monta, mutta miten hiton monta?
- Viis.
- No huh huh.

Luffen satuloimiseen ei mennyt monta minuuttia ja sitten Sara vei sen kentälle.
- Hei vaan! hän huikkasi herttaisesti ja esittäytyi, joskin kaksoset olivat ehdottomasti nähneet ja kuulleet tulomme. He ratsastelivat ilman satuloita, toinen Teeterillä ja toinen hevosella, jota en tunnistanut. Enkä minä erottanut sitäkään, kumpi tytöistä oli kumpi näin etäältä ja kuulematta heidän puhuvan.
- Hei, sanoi Sunna ja pysäytti hevosensa, sen vieraan. – Henriikka, tää on sulle, mä vaan lämmittelin sitä. Sarri tulee vähäksi aikaa mukaan. Teeterin on hyvä nähdä, että maailmassa on vieraitakin hevosia, jopa meillä kotona.
- Mä en tullut ratsastamaan, sanoin ja seisahduin pää kallellani odottamaan, mitä sitten tapahtuisi.
- Vesku sanoi, että sä sanoisit noin.
- Mulla ei ole kamoja.
- Siksi silläkään ei ole satulaa.
- Mä en ole ratsastanu ilman satulaa kuin joskus penskana kesäleirillä. Eli ei käy. Mikä se muuten on? Mä en muista sitä.
- Se onkin uusi. Vesku meinasi, että me tarvitaan vähän uutta verta. Sen nimi on Remu.
- Se ei näytä Remulta, arvioin katsoen siroa, mustaa tammaa.
- Remnant, Sunna tarkensi. – Hae tallista kypärä.
- Mä niin en aio nousta ventovieraan hevosen selkään ilman satulaa! ilmoitin ja kateus vihlaisi ikävästi. ”Uutta verta” ja sitten he ostivat hevosen varmasti miettimättä sen enempää kuin jos minä pistäessäni kaksikymppisen uuteen paitaan.
- Haluatko sä Teeterin? kysyi Sarri innokkaasti ja minusta alkoi tuntua, että he pitivät tätä jonakin hauskana leikkinä. Ehkä Vesku oli luvannut sille kaksoselle, joka saisi minut hevosen selkään, leffalipun tai jotain.

Kävimme juupas-eipäs –kinaa, kunnes Veskukin tuli osallistumaan siihen.
- Oikeesti, hitto soikoon, mikä hiton hinku teillä on yrittää saada mut ratsastamaan? Ootteko te lyöny vetoa jostain? huudahdin lopulta. – Musta tuntuu, että mä oon välitunnilla ja korkeintaan kahdeksanvuotias!
- Ohoh, sä taidat olla oikeassa, Vesku sanoi anteeksipyytävästi.
- Lakkaa vitisemästä ja hae se kypärä! Sun tekee kuitenkin mielesi, puuttui puheeseen Sara, joka oli talutellut Luffea alkuun ja valmistautui nyt nousemaan satulaan.

Niinhän minun tekikin, sillä Remu oli äärettömän sievä ja sen silkinsileä turpa hamuili käsivarttani. Tämä oli takuulla viimeinen tilaisuuteni, ennen kuin mustaojalaiset kyllästyisivät maanittelemaan minua.
- Voin mä vähän kävellä sen kanssa, mutta mä en suostu menemään muuta kuin käyntiä, sanoin ikään kuin Saran sanoilla olisi ollut sata kertaa enemmän painoarvoa kuin muiden puheilla yhteensä.
- Selvä, Sunna sanoi ja virnisti minulle leveästi.

Hain kypärän ja annoin Sunnan puntata minut mustaan selkään, vaikka siinä vaiheessa kyllä aloin epäillä järkeäni. Paljas hevosennahka tuntui hyvin oudolta ja edelleenkään en tiennyt hevosesta mitään muuta kuin nimen. Se, miten Sunna oli puhunut uudesta verestä, oli saanut minut ajattelemaan, että se olisi siitostamma eikä mikään hieno kilparatsu, mutta eikö se voinut hyvin olla molempia? Mutta joka tapauksessa voisin köpötellä vähän aikaa ihan oman pääni mukaan ja lopettaa sitten, kun minua ei enää huvittaisi.

- Alotetaan helpolla verkalla tänään. Teeter ei osaa eikä jaksa vielä paljon mitään, Vesku sanoi Saralle ja Sarrille ja otti heidät isolle ympyrälle kentän porttipäätyyn, mikä jätti minulle koko takaosan ja sopi oikein hyvin. Annoin Remun kävellä kaikessa rauhassa hyvän aikaa, ennen kuin aloin tehdä mitään, vaikka lähinnä totuttelinkin siihen, miltä tuntui istua siellä ilman satulaa välissä. Ei se ollut ollenkaan niin hankalaa kuin olin pelännyt. Itse asiassa se oli hyvin mukavaa ja tunsin olevani enemmän yhtä hevosen kanssa kuin ehkä milloinkaan ennen. Jonkin ajan kuluttua minusta alkoi tuntua, että minun oli ihan pakko kokeilla vähän ravia. Lopettaisin heti, jos Remun ravi olisi yhtä höykyttävää kuin Tentun. Paria askelta kukaan ei edes huomaisi, eikä kukaan edes näyttänyt kiinnittävän minuun mitään huomiota.

Yllätyksekseni tamman askel tuskin muuttui käynnistä muuta kuin rytmiltään. Olin kuvitellut, että yksi hienon kouluhevosen edellytyksiä oli epämukavuus ja sellaista sukuahan tämän oli pakko olla, jos se oli tänne siitokseen hankittu. Tietystikin etenimme aika hitaasti ja kaikessa rauhassa, mutta en ollut hilkullakaan valua alas pitkin kumpaakaan kylkeä. Teeter ja Luffe näkyivät harjoittelevan laukannostoja, mutta sellaiseen minulla ei ollut mitään kunnianhimoa ja Sarrikin tuli pian pois.
- Tälle riittää. Haluatko sä tulla meidän kanssa metsään kävelemään?

Ensimmäinen ajatukseni oli sanoa, etten ikimaailmassa lähtisi ilman satulaa pois kentän aitojen sisältä, mutten sanonutkaan. Olihan tässä nyt jo rikottu yksi jos toinenkin päätös, enkä minä sitä paitsi oikein keksinyt enää mitään tekemistä. Peffanikin alkoi tuntua lämpimänkostealta, vaikken tuntenut rasittuneeni yhtään sen enempää kuin Remukaan. Saisin takuulla heittää ne farkut suoraan pyykkiin. Ja voisinhan aina hypätä alas taluttamaan tarpeen tullen ja vedota Veskun uusiin ihmiskehonhuollollisiin ideoihin.
- Mikä ettei, sanoin. Loppujenlopuksi, vaikka Sunna oli Mustaojan tytöistä suosikkini, ei Sarrikaan ollut niin paha ollut.

Päivämäärä:   11.1.12 20:24:45

Älä vaan sano, että sulla on heppoja siinä ihan naapurissa? Olin kattovinani, että molemmin puolin oli tallit, tai siitä vihreestä en kyllä oo ihan satavarma, mutta se toinen keltanen oli kyllä heppapaikka...

Voi vitjat, vielä mäkin menen Alpparipalpparilla maastossa ilman satulaa<3 Vielä ei uskalla. Tosin ei se varmaan mitöön muuta tekis, kun kävelis ja pysähtelis :D. Mun poni on vähän pöhelö, mutta se onkin vasta kolme...

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   11.1.12 20:39:30

En mä mtn sano :D Mä en noilla koordinaateilla pysty arvaamaan miten lähelle, Nurtsi on niiiin laaja paikka :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   11.1.12 20:42:23

Äh, tein sit uuden topicin samalla numerolla. Koittakaa pysyä perässä!

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.