Lähettäjä: Sennnu
Päivämäärä: 6.12.11 16:12:53
Okei, tuplapätkä. Hyvää itsenäisyyspäivää!
---------------
Ensimmäinen ajatukseni oli mennä ravistelemaan Teemu hereille ja kysyä, mitä hän tarkoitti etsimällä netistä Veskua ja Mustaojaa, mutta onneksi pysähdyin ajattelemaan. Kai se nyt oli ihan luonnollista, kun ajatteli Sarankin reaktiota siihen, että saattaisimme päästä sinne valmennukseen. Ei kai sitä voinut kauhean pahana pitää. Olisin voinut itsekin tehdä jotain vastaavaa – olisinkin. Ihan varmasti olisin.
Ihan pikkuisen ontto olo siitä kuitenkin jäi, mutta sivuutin sen ja etsin puhelinnumeron, jota olin tullut hakemaan. Itse soittamiseen minun piti vähän aikaa valmistautua, joten tein itselleni mukillisen kaakaota ja vaeltelin vähän aikaa ympäri kämppää poimien vaeltaessani röyhkeimpiä villakoiria, mutta sitten tunsin itseni valmiiksi ja valitsin numeron. Kesti ainakin tuskaisen minuutin, ennen kuin Vesku vastasi, mutta vastasi kuitenkin.
- Hei, Henriikka täällä… häiritsenkö mä? kysyin epävarmana.
- Et ollenkaan! Mä olen just lähdössä lanaamaan maneesia. Soitatko sä niistä valmennustunneista?
- Juu, piipitin, mutta sitten Veskun ääni valoi minuun sulaa rauhaa, kuten se aina oli tehnyt, ja pystyin jatkamaan. – Miltä sun tiistait näyttää? Me sovittiin, että se on mun ratsastuspäivä, mutta jos sä olet joka tiistai jossain marttakerhossa niin mä saan sen varmaan vaihdettua, sanoin kävellen edelleen ympäri asuntoa.
- Mä en ole tiistaisin marttakerhossa, Vesku vakuutti naurahtaen ja kuulin, miten hän alkoi selata kalenteriaan.
Me juttelimme hyvän aikaa ja sain tuupattua ensimmäisen valmennusreissun kahden viikon päähän, tietenkin sillä varauksella, että Pertille sopisi. Saran suhteen asia oli minusta samantekevä, olisi pelkästään helpotus, jos esimerkiksi Akbarin vaimo olisi synnyttämässä ja hän joutuisi paistamaan pizzoja sen illan.
- Mä kuittaan sulle heti, kun mä saan kyydin varmistettua, lupasin ja sitten Vesku halusi hiukan rupatella minun asioistani. Vakuutin hänelle, että kaikki asiani olivat paremmin kuin ikinä ennen, mutta sitten minun oli astahdettava parvekkeelle.
- Sopiiko, että sä et sitten sano mitään siitä, että mä olen asunut teillä, tai vauvasta tai Jerrystä, sanoin matalasti, sillä halusin olla varma siitä, ettei Teemu mitenkään voisi kuulla.
- Tietysti, jos sä niin haluat, mutta miksi?
- Koska Sara ei tiedä. Me ollaan tunnettu vasta ihan vähän aikaa.
- Selvä juttu, Vesku lupasi.
- Voitko sä sanoa Jessille ja kaksosillekin, jos me vaikka satutaan törmäämään niihin?
- Tietysti voin. Tervetuloa vaan ratsastamaan, molemmat. Luottamuksellisesti.
- Kiitos, henkäisin ja se oli sitten siinä. Se oli melkoinen helpotus.
Melkoinen säikähdys sen sijaan odotti, kun käännyin palatakseni sisään ja Teemu seisoi oven takana näyttäen edelleen zombilta. Polveni olivat oikeasti vähällä pettää siihen paikkaan ja jouduin ottamaan tukea jääkylmästä ikkunalaudasta.
- Mitä hittoa sä siinä teet? äsähdin saatuani oven auki ja astuttuani sisään.
- Kenen kanssa sä puhuit? Mä heräsin, kun sä ramppasit ympäri asuntoa ja puhuit.
- No en mä kuvitellu, että sä siihen heräät!
- Mä vaan heräsin, etkä sä ollutkaan siinä.
- Painu nyt takasin sinne niin mäkin tulen, sanoin. – Haluatko sä lisää teetä?
- En halua, edellinenkin vaan haluaa ulos.
- No painu vessaan niin saat mennä takasin nukkumaan.
- Tuletko sä?
- Voin mä tulla pitämään sua kädestä.
Minä tärisin säikähdyksestä vielä, kun Teemu palasi vessasta ja tuli tarttumaan sormistani.
- Sun ei ois pitäny mennä ulos. Sun käsi on ihan kylmä, hän sanoi huolehtivaisesti.
- Ei se niin kylmä ole, sä vaan olet tulikuuma, sanoin pakottaen ääneni tavalliseksi ja seurasin häntä makuuhuoneeseen. Sairas koiranpentu –leikki oli oikeastaan lakannut huvittamasta minua, mutta en viitsinyt lähteä kotiinkaan ihan vielä.
- Kenen kanssa sä puhuit? Teemu kysyi uudestaan, kun olimme päässeet sänkyyn. Hän ei enää näyttänyt kummittelevan unen rajamailla vaan näytti aika pirteältä ja pisti kätensä tutusti ympärilleni.
- Mitä sä siitä? kysyin ihan vaan kysyäkseni, sillä olinko minä jotenkin tilivelvollinen puheluistani?
- En mitään, kunhan kysyin.
- No, mä soitin vaan Veskulle niistä Saran ja mun tunneista, paljastin. – Mun piti etsiä netistä sen puhelinnumero. Säkin oot tainnu etsiä sitä?
Teemu meni niin noloksi, että minun teki mieli nauraa.
- Mistä sä tiedät? hän kysyi.
- Selain muistaa hassuja juttuja, ilmoitin ja seurasin kiinnostuneena hänen hämmennystään.
- No ehkä mua kiinnosti tietää, minkä näkönen semmonen ihmeukko on, hän puolustautui lopulta yrittämättäkään kieltää.
- Tietysti kiinnosti, ei siinä mitään pahaa ole! huudahdin ja sitten minun tosiaan piti nauraa, sillä Teemun pakka näytti hajoavan ihan kokonaan. Ihan kuin hän ensin olisi odottanut haukkuja, nolona kiinni jäämisestään, ja nyt hän ei tiennyt enää ollenkaan, missä mentiin.
- Minkä näkönen se susta sitten oli? kiusoittelin, kun hän ei näköjään keksinyt mitään sanomista ja siihenkin hänen piti miettiä vastausta pitkän aikaa.
- Ihan tavallisen kai.
- No niin, sulla ei oo mitään huolenaihetta, summasin ja oletin asian olevan loppuunkäsitelty.
- Onko se joku sun entinen? Teemu uskaltautui kuitenkin kysymään vähän ajan kuluttua.
- Täh? säpsähdin. – Miten niin?
- Ei kun mä vaan ajattelin. Kun sä et koskaan puhu sun entisistä.
- Ei niissä oo paljon puhumista.
- Mutta sä sanoit sillon, kun me tavattiin, että sulla oli ollu joku vaikea suhde.
- No, siitä saat olla varma, ettei se ollu Vesku! Sehän on ikivanha, se vois olla mun isä! Sitä paitsi et sä itsekään ole kertonut mitään sun entisistä!
- Ne ei oo mainitsemisen arvoisia nyt, kun mulla on sut. Hyvä, jos mä enää edes muistan niitä, Teemu sanoi ja järjesti otettaan vähän paremmaksi. – Ei meidän tarvii siitä asiasta puhua, jos sä et kerran halua.
Mietin hetken, pysyäkö tuohtuneena siitä, että Teemu oli kuvitellut minun muhinoineen jonkun isähahmon kanssa. Mutta rehellisyyden nimissä, emmehän me vieläkään tunteneet toisiamme kovin hyvin, joten ei kai siitä voinut suuttua.
- Mitä sä olisit sanonu, jos mä olisinkin ollu sen kanssa? kysyin uteliaana.
- En kai mä mitään.
- Oikeesti?
- Mitä mä oisin voinu sanoa?
- No, mitä sä sanoisit, jos mä olisin vaikka ollu naimisissa ja mulla ois kolme lasta? runoilin hapuillen oikeaan suuntaan, mutta vetäen varmuuden vuoksi vähän överiksi.
- Kuule, välikö sillä? Me ei asuta yhdessä. Mä en tiedä, vaikka sulla olisi toinenkin poikaystävä, joka loisii sun luona sillon, kun sä et ole täällä.
Minun oli pakko nousta kyynärpääni varaan, jotta näin hänen kasvonsa kunnolla.
- Niinkö sä luulet?
- Joskus mä mietin, Teemu myönsi.
- Etkö sä ole mustasukkanen musta?
- Olen, niin paljon, että välillä tekee kipeetä. Mutta minkä mä sille voisin? Pääasia, että sä olet munkin kanssa.
Teemu oli ennenkin sanonut jotain tuonsuuntaista, muistin asettuessani varovaisesti takaisin makuulle. Minulle ei ollut koskaan sanottu mitään noin… omistautuvaa. Jaloa? Kiintynyttä? En löytänyt oikeaa sanaa Teemun suhtautumiselle. En myöskään sille, miltä minusta tuntui, kun se alkoi upota tajuntaani. Kai minun olisi pitänyt olla imarreltu, mutta olin paremminkin hämmentynyt.
- Kaikki okei? Teemu kysyi.
- Tietysti.
- Tiedäthän sä, että mä rakastan sua?
- Tiedän, myönsin. Se oli nyt vielä ilmeisempää kuin tähän asti.
- Hyvä. Etkö sä tosiaan aio uskaltaa antaa mulle edes suukkoa? Mulla on ihan terve olo nyt.
- Koska sä otit lääkettä ja nukuit, sanoin ankarasti, vaikka hitto vieköön, me hengitimme toistemme hengitystä koko ajan. Jos se oli tarttuvaa, olin saanut sen jo viimeistään tullessani tänne. – Mun täytyy ruveta lähtemään kotiin, että mä jaksan nousta aamulla töihin.
- Älä vielä. En mä enää utele sulta asioita.
Eihän hän ollut udellutkaan. Minä olin. Jäin siihen kuitenkin vähäksi aikaa ja häivyin sitten, kun Teemu nukahti uudelleen. Minun piti saada ajatella.
|