Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Pääosassa Henriikka 5

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   16.11.11 17:14:43

Edellinen.[

---------

19. Heli haluu kemuttaa
Sain sen työpaikan sittenkin. Haastattelijani soitti minulle maanantai-aamuna jälleen hävyttömän aikaisin eli ennen yhdeksää ja herätti sekä Teemun että minut.
- Mutta… mä jo luulin, että sä valitsit jonkun muun, kun oli puhe perjantaista, sopersin ja tajusin vasta sitten, ettei ehkä olisi kannattanut kuulostaa niin syyttävältä, kun kyseessä oli käsi, joka tulisi ruokkimaan minut. Kuvaannollisesti, tietenkin.
- Mun piti miettiä vähän pidempään. Teitä oli kaks aika tasavahvaa, mutta sä voitit. Voitko sä alottaa kuun vaihteessa?

Minä voin, ehdottomasti, ja suostuin kaikkeen, mitä minulle ehdotettiin. Työhöntulotarkastukseen, palkkaan, joka ei ollut ihan sitä mitä olisin toivonut ja koeaikaan. Puhelun lopetettuani kirjaimellisesti hyppäsin Teemun kimppuun.
- Mä sain töitä! riemuitsin.
- Niin, siltä se kuulosti.
- Sä et kuulosta iloiselta, sanoin syyttävästi.
- Tietysti mä olen iloinen jos säkin olet, hän naurahti ja lakkasi näyttämästä välinpitämättömältä.
- Mä olen!

Mutta samalla, kun iloitsin, inhottava pieni kaiverrus alkoi tuntua mielessäni. Työhöntulotarkastus. Joutuisin menemään lääkäriin. Riitta oli luvannut lähettää sähköpostiini esitietolomakkeet ja ohjeet ja se sai minut kiertelemään äidin tietokonetta kuin kissa kuumaa puuroastiaa. Minun pitäisi avata se, mennä sähköpostiini ja tulostaa lipareet, ja tietysti sen jälkeen vielä soittaa ja varata itselleni aika. Olin käynyt lääkärillä viimeksi vuosikausia sitten, kun minulle oli laitettu ehkäisykapseli ja silloin Heli oli varannut minulle ajan ja saattanut minua. Syy oli kuitenkin ollut niin tärkeä, että olin selvinnyt siitä ajattelemalla, etten enää ikinä tulisi vahingossa raskaaksi.

- Mikä sua vaivaa? Sä olet kuin sulla ois muurahaisia housuissa! Teemu sanoi lopulta ja tipautti minut maan pinnalle kehittyvältä paniikkipilveltä.
- Äh, mä vaan vihaan mennä lääkäriin, puuskahdin.
- Miksi sun pitäisi mennä lääkäriin?
- Työhöntulotarkastukseen.
- No mutta eihän se oo mitään. Yks verikoe ja vähän haastattelua, että kuulostatko sä skitsofreenikolta tai narkkarilta.
- Niinkö? kysyin toiveikkaana. – Mistä sä tiedät?
- Mä olen ollut miljoonissa.
- Oletko?
- Tietty. Pelkäätkö sä neulojakin?
- En, mutta mä pelkään ajan varaamista.
- Ihan totta?
Nyökkäsin surkeana, ja niin hullulta se minustakin kuulosti, etten edes loukkaantunut, kun Teemu alkoi nauraa.
- Haluatko sä, että mä varaan sulle ajan? Mä voin olla olevinani sun sihteeri.
- Tekisitkö sä sen?
- Tietysti tekisin. Mihin mun pitää soittaa?

Puoliksi nolona ja puoliksi syvän kiitollisuuden vallassa tulostin viestini ja istuin kuuntelemassa, miten Teemu soitti ja varasi ajan puolestani.
- Sä olet kiltti. Mulla on ihan kummallinen kammo soitella virallisiin paikkoihin, huokaisin, kun hän oli hoitanut homman. – Etenkin kaikkeen, mikä liittyy jotenkin sairaaloihin.
- Ja sitten sä olet menossa sellaiseen töihin.
- Ehkä mä siellä totun, toivoin. – Nyt, kun sä olet mun sankarini niin haluatko sä tulla mukaan?
- Haluaisitko sä?
- Haluaisin!

Teemun kanssa ei ollut ollenkaan niin kamalaa palata sairaala-alueelle. Hän jopa ajoi, kun sanoin, ettei minulla ollut aavistustakaan siitä, mihin siellä saisi pysäköidä. Ennen pitkää minun pitäisi, olisi sulaa hulluutta nousta viideltä, ja niin minun pitäisi tehdä, jos aioin Teemun luota julkisilla mennä aamuvuoroon. Lohduttauduin sillä, että siihen aikaan ei Helsingissäkään voisi olla niin pahaa ruuhkaa, ettenkö uskaltaisi ajaa kaupungin halki.
- Siellä täytyy olla parkkihalli, hän sanoi.
- Brr. Mä oon onnistunut välttelemään parkkihalleja toistaiseksi.
- Pelkäätkö sä niitäkin?
- Taidan mä vähän pelätä, myönsin.
- Sä olet kyllä hassuin tyttö, jonka mä olen tavannut.
- Ra… häiritseekö se sua? kysyin levottomana.
- Päinvastoin. Musta on ihanaa, kun mä voin auttaa sua – kun sä tarvitset mua, Teemu sanoi ja minulle tuli lämmin ja onnellinen olo. Ajattelin, että olin tosiaan ollut tyhmä teini ollessani tyytymätön siihen, etten muka ollut juuri Teemuun ihastuneempi kuin Jer… kehenkään toiseen koskaan. Olisiko Jerry tehnyt saman, mitä Teemu oli nyt tehnyt? Ei todellakaan. Hänhän oli inhonnut joka hetkeä, kun olin pakottanut hänet mukaani…

Mutta siinä kohden huitaisin moiset ajatukset hemmettiin. Eikö tämä nimenomainen hetki muka todistanut, että tämä oli paljon parempaa? Teemu oli valmis olemaan tukenani hassuimpienkin pelkojeni uhatessa. Olin varmasti maailman onnellisin tyttö.

Re: Pääosassa Henriikka 5

Lähettäjä: roosa. 
Päivämäärä:   16.11.11 17:58:35

mm. mustaoja ja jerry.♥ henun pitäs ottaa mielummin jerry ku teemu! :)

Lähettäjä: berry&me 
Päivämäärä:   16.11.11 18:33:09

kenenhän vastaanotolle ne menee...
Sennnu muuten tässä videossa on se sun heppas juttu, en jaksanut lähettää sitä tiedostoa kun ois kestäny iäisyyden!

http://www.youtube.com/watch?v=8wusykhJiy8

Lähettäjä: flanu 
Päivämäärä:   16.11.11 18:37:08

Eksyyköhän des Konalaankin...

Mä oon jostain syystä vähän kahen vaiheilla ton Teemun suhteen. Jostain syystä aina nään mielessäni yhen työkaverin (jonka nimi on Teemu), ja jotenki muutenki kuvittelen ton samanlaiseks ko se. Tietyl tapaa kiva ja sellai, mut sit tietyl tapaa sellai ällö... Ei osaa selittää... Tosin se duunikaveri-Teemukin on vähä sellai, ettei hevoista innostu (töissä eukkoporukassa tiedetään, että on joku naispuolinen siellä, josta se on joskus ollu kiinnostunu, mutta että se ei oo hevosihminen, koska teme ei pidä heppatytöistä).

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   16.11.11 19:44:39

Jeee b&m, kiitti! Loistava video, tuollahan se melkeen hukkuu massaan :D

Lähettäjä: álávíívádésíré 
Päivämäärä:   16.11.11 19:46:23

Sennnu se jää nähtäväksi ,) Konnala olis logistisesti ajatellen mukavan lähellä, mut mä (ainakin tällä hetkellä!) toivon et mun ei tarttis siirtyy Haagasta enää eteenpäin.

Päivämäärä:   16.11.11 23:06:45

Jep, yleensä ei epäonnistumisia saa taltioitua millään mutta tuolla ne täytti muistikortin ihan yrittämättäkin! :D

Lähettäjä: Keukeu 
Päivämäärä:   17.11.11 19:18:16

Pätkää, pätkää, pätkää, tämän päivän pätkää odotellaan... =)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   17.11.11 19:34:00

Niinpä vain reilu kuukausi jouluisen päätökseni jälkeen minulla oli sekä työpaikka että poikaystävä. Heli tosin valitti, että hän näki minua tuskin koskaan, mutta se ei pitänyt paikkaansa. Hän näki minua melkein yhtä paljon kuin ennenkin, sillä olin kyllä enimmäkseen kotona silloin, kun Teemu oli töissä, eli iltaisin.
- Mä haluan pitää juhlat, Heli sanoi. – Mulla on kohta synttärit.
- No tietysti me sitten pidetään juhlat, sanoin.
- Ketä kaikkia pyydetään?
Kohautin olkapäitäni. Jengi oli aina aika lailla sama. Minttu ja Viltsu, meidän molempien rakkaimmat ystävät. Eeva, Mikko ja Iitu, joiden kanssa usein kävimme ulkona, vaikka minä en itse asiassa pitänyt heistä ja etenkään Iitusta ollenkaan. En ollut pitänyt silloin, kun olimme olleet koulukavereita, enkä pitänyt vieläkään. Sitten mukana oli yleensä vähän vaihtelevasti opiskelukavereita tai muita sellaisia, joiden kanssa nyt oli ollut enemmän tekemisissä. Iitulla oli välillä joku seuralainen, joka yleensä oli erittäin sopimaton joukkoon.

- No samat vanhat kai, Teemu tietysti ja mä ajattelin pyytää pari työkaveria, Heli sanoi näyttäen harvinaisen kirkassilmäiseltä.
- Se… Santtu? arvasin haravoituani hetken muistiani. Heli ymmärtääkseni jakoi huoneen kolmen nuoren miehen kanssa, mutta vain Santun nimi sai hänen silmiinsä tuollaisen pilkkeen.
- Äh, mä pyydän tietysti kaikki meidän huoneesta. Santun, Heikin ja Marcon. Se ois muuten vähän liian osoittelevaa, eikö vaan?
- Teemu on varmaan töissä, huomautin.
- Sitä parempaa aikaahan sulla on juhlia. Onko sulla joitain ihmisiä, ketä pyytää, jos alkaa näyttää siltä, että tyttöjä tai poikia tulee liikaa? Siis jos joku ilmoittaakin tulevansa tyttö- tai poikaystävän kanssa. Miten se Teemun sisko?
- Sara? Voin mä tietysti sen pyytää, se on mukava, lupasin.
- Ja Leksa? Se on niin koristeellinen.
- Jos mä pyydän molemmat niin niistä ei ole mitään iloa, jos pitää olla tasajako, huomautin.
- Mutta sitten porukkaa on jo niin paljon, ettei sillä oikeastaan ole väliä. Miten sun työkaverit?
- En mä ole tutustunut vielä kehenkään niin hyvin, että voisin ketään pyytää mihinkään, sanoin torjuvasti. Se oli totta, olinhan ollut töissä vasta joitakin viikkoja.
- No lähdetään näillä. Laitetaan jotain hyvää syötävää ja kaikki saa tuoda omat juomansa niin kuin aina ja sitten lähdetään jonnekin, jos ne loppuu kesken.
- Ja toivottavasti sä järjestät ne semmoisena iltana, ettei mun tarvitse mennä aamuvuoroon seuraavana päivänä, toivoin.
- No tietysti mä katsoin sun työvuorolistasi ensimmäiseksi. Kahden viikon päästä sulla on perjantaina ja lauantaina vapaata.
- Ahaa. Mä uhraan perjantaini laittaakseni sun juhliin jotain hyvää syötävää ja lauantaini nukkumalla krapulaa.
- Niin, Heli sanoi hymyillen enkelimäisesti ja minä naurahdin.
- Älä sitten odota multa muuta synttärilahjaa.

Nyt, kun Heli oli ottanut Leksan puheeksi, tajusin, etten ollut jutellut hänen kanssaan ikiaikoihin. Viimeisin kerta oli ollut lakkiaisissani, kun hän ei ollut sen jälkeen ehtinyt vastata puheluihini. Hyvä niin, sillä olisin ryöpyttänyt häntä siitä, että hän oli järjestänyt Jerryn ja Liskon paikalle, vaikka tietenkin se oli lopulta ollut oikein hyvä sattuma. Mehän olisimme jäätyneet kuoliaiksi muuten. Ihan ensimmäiseksi kuitenkin soitin Teemulle.
- Meillä on Helin synttärijuhlat kahden viikon päästä perjantaina. Voitko sä pitää vapaata ja tulla mun kavaljeeriksi? kysyin.
- Sä aiot ilmeisesti olla siellä? Teemu arveli.
- Niin aion. Tietysti.
- No sitten kai munkin on yritettävä.
- Ei kai sua haittaa, jos mä pyydän Sarankin?
Pieni hiljaisuus sai minut miettimään, olinko kysynyt jotain ihan hassua, mutta sitten Teemu sanoi:
- Ei tietenkään, miksi mua haittaisi?
- Selvä, sanoin iloisesti ja Teemu sanoi, että hänen piti taas mennä. Minä etsin Saran puhelinnumeron. Hän tapasi soitella minulle, mutta kun olin aloittanut työt, en ollut ehtinyt hänen kanssaan tallille edes katsomaan uutta paikkaa, johon Luffe oli muuttanut. Minulla oli siitä vähän huono omatunto ja olin hyvilläni, kun saatoin nyt pyytää häntä kylään. Olisi ollut ikävää, jos Teemun sisko olisi kuvitellut, että yritin vältellä häntä.

- Mielelläni! Sara huudahti. – Mä jo ajattelin, että sä et tykkää musta tai jotain, kun sä aina sanot ei, kun mä soitan!
- Höpsö, sanoin, vaikka tunsinkin omatunnonpistoksen. – En mä sen takia oo aina kieltäytynyt tulemasta tallille, etten mä haluais. Mä en vaan ole ehtinyt – mähän olen nykyään töissä.
- No hienoa! Koska sä ehtisit? Meillä on niin kiva uus talli, että mä haluaisin esitellä sen kaikille!
- Öö, sanoin tuntien joutuneeni pussiin. – En mä tiedä. Koska sä siellä käyt?
- No vaikka huomenna mä olen menossa illalla. Onko sulla illalla aikaa?
- On, sanoin totuudenmukaisesti. Pääsisin puoli kolmelta töistä, nauttisin pari tuntia Teemun seurasta ja sen jälkeen minulla ei olisi mitään kummempaa.
- Loistavaa!

Kuuntelin ja kirjoitin muistiin ajo-ohjeet, jotka Sara antoi ja annoin Helille väliaikatiedotuksen.
- Teemu koittaa järjestää ja Sara tulee.
- Entä Leksa?
- No sille mä en ole vielä ehtinyt soittaa.
- No soita nyt sitten, hyvä ihminen!
- Niin soitankin!

Olin jättänyt Leksan viimeiseksi tahallani, kuin kirsikaksi jäätelöannoksen huipulle. Oli saattanut kulua pari-kolme kuukautta siitä, kun olimme viimeksi jutelleet, mutta sellaisia taukoja meillä oli ollut ennenkin ja hän oli yksi niistä ihmisistä, joista vilpittömästi pidin. Hän oli vähän itsekeskeinen, vähän tyly ja töksähtelevä, mutta uskoin vilpittömästi, että hän oli sellainen vain liian kauniin naamansa takia. Hänen piti yrittää jotenkin suojautua. Minulle hän kuitenkin oli ollut aina enemmän kuin hyvä ystävä. Ei ollut mitään, mitä en olisi Leksalle voinut kertoa. Hän oli nähnyt minut pahimmillani. Paksuna, masentuneena, sairaana, onnettomana.
- Mä annan sulle anteeksi, ilmoitin, kun hän varovasti vastasi.
- Minkä? kuului sieltäkin varovaisesti, syyllisestikin.
- Kaiken ja sen, ettei susta ole kuulunut mitään ikiaikoihin.
- Lähetinhän mä jouluna tekstarin.
- Phah. Semmosia ei lasketa.
- Ilmankos sä et vastannu.
- Vastasinhan!
Kinastelimme kaikessa ystävyydessä vähän aikaa, mutta sitten muistin asiani.
- Mahdatko sä päästä meille, kun Heli juhlii synttäreitään parin viikon päästä?
Leksa ei luvannut suoraan tulla, mutta ei hänellä ollut tapanakaan tehdä sellaisia sitoumuksia. Hän ilmestyisi, jos pystyisi ja jos häntä huvittaisi tai sitten ei.

- Kerro nyt, mitä sulle kuuluu. Susta ei ole kuulunut mitään pitkään aikaan, hän sanoi, kun Helin juhla-asia oli käsitelty ja hän oli kaiketikin kirjoittanut sen muistiin täyteen kalenteriinsa.
- Syy siihen ei ole mun, muistutin. – Mä yritin soittaa sulle ennen joulua sata kertaa.
- Mulla oli vähän kiirettä sillon, Leksa mutisi.
- Niin niin. Mä arvaan sun kiireesi. Mulle on tapahtunut vaikka mitä. Mä olen päässyt koulusta, saanut töitä ja tavannut jonkun.
- Niin kuin jonkun miehen?
- Nimenomaan.
- Ohoh. Mä olen jo alkanut uskoa, että sä aiot pysyä sinkkuna lopun elämääsi.
- Entäs itse? kysyin purevasti. Leksalla oli tyttöystäviä, tokikin, mutta kukaan heistä ei pysynyt kuvioissa kovin kauan. Puoli vuotta näytti jo olevan ikuisuus. Joko Leksa oli itse sitoutumiskammoinen tai sitten hän veti sitoutumiskammoisia ihmisiä puoleensa.
- Äh, mitäs minusta. Tapaanko mä sen, jos mä tulen?
- Luultavasti, kyllä se varmaan onnistuu saamaan vapaata siksi illaksi.
- No sitten mä tulen varmasti.

Päivämäärä:   17.11.11 20:15:52

mm. ihan varmaa leksa pyytää jerrynki kuokkii sinne. ;)

Lähettäjä: tripi 
Päivämäärä:   17.11.11 21:37:45

noniin, eiköhän me nyt nähdä teemusta uusia puolia! Olisko Teemu sairaalloisen mustasukkanen? Se ei tunnu tykkäävän siitä yhtään, että Henu on siskoonsa yhteydessä. Teemu ei haluais, että Henu juhlii kavereidensa kanssa. Teemu ei suvaitse sitä, että Leksan kaltanen komistus on ystävä Henun kanssa.

Sitten Teemu on todella vanhanaikainen. Naisen paikka on nyrkin ja hellan välissä--- olettaisin näin, koska se ei innostunut yhtään siitä, että Henu meni töihin. Ja tietysti Henu on jo pahojen puolien tullessa esille niin rakastunut, että kestää kaikki huudot ja alistuu Teemun tahtoon. Pahimmassa tapauksessa ottaa turpaansa ja kestää sen.

Lähettäjä: Sennnu_w 
Päivämäärä:   18.11.11 14:40:11

Tajusin just et Sennnu lähtee kemuttaa eli virman piikkiin pikkujouluihin. Tässäpä siis päivän pätkä!
------------------
20. Yllätys
Sara odotti minua uuden tallinsa parkkipaikalla, kun löysin sinne pikkuriikkisen myöhässä. Olin ajanut oikean tienhaaran ohi pimeässä, mikä oli saanut minut hermostuneeksi ja huonotuuliseksi, mutta yritin olla näyttämättä sitä.
- Kaikille talleille pitäisi olla valaistut tienviitat, puuskahdin vain noustessani autosta.
- Ei tää ole hankala reitti, kunhan tottuu.

Katselin ympärilleni yrittäen saada edes jotain selvää siitä, mitä täällä oli missäkin ja rupesin leppeämmäksi, kun totesin, että pihalla oli valaistus. Osa tuli ikkunarivistöistä, joista toisen arvelin olevan talli ja toinen oli korkeudestaan päätellen maneesi, mutta kummankin rakennuksen seinään oli myös kiinnitetty valaisimia. Paikan arvo kohosi silmissäni heti. Olin jotenkin ajatellut, että halvempi talli tarkoittaisi pakostikin jotain puskalaa, jossa asiat olivat vähän miten sattuu.
- Mennään talliin, hevoset on jo otettu sisään, Sara sanoi ja lähti kävelemään.
- Siis onko tää joku ratsastuskoulu?
- Ei ollenkaan. Tai omistajilla on pari hevosta, joilla ne kyllä pitää tunteja, mutta ei mitenkään varsinaisesti ratsastuskoulu. Suurin osa on yksäreitä. Vaikka niiden omistajat nyt tietysti organisoi jos vaikka minkälaisia valmennuksia keskenään. Mekin päästiin mukaan yhden täällä vakituisesti käyvän valkun tunneille, Taru käy kerran viikossa ja minä toisen kerran. Ellei tuu työesteitä tai muuta semmosta, tietysti.
- Paljonko täällä sitten on paikkoja? kysyin mittaillen katseellani maneesia. Pimeys saattoi tietysti vääristää, mutta minusta se oli hyvin pienen näköinen.
- Kuustoista, ja kolme niistä on omistajien käytössä. Mutta sitten muissa on kaksi parivuotiasta ja kaks ponia, joiden tytöt käy aina jo aikasin päivällä koulun jälkeen niin, että ihan hyvin me loput ollaan mahduttu tonne maneesiin. Ainakin siltä näyttää. Ja perjantai on estepäivä, sillon siellä saa pitää esteitä koko päivän!
- Mä arvaan, että perjantaisin on sun vuoro ratsastaa.
- Niin onkin!

Talli oli lämmin ja valoisa ja vedin ahneesti hevosentuoksua sieraimiini, kun astuin sisään.
- Sä olet ihan selvästi puutteessa, Sara sanoi kiusoitellen. - Hevostelun puutteessa. Näkisit ilmeesi!
- Se aina välillä iskee, myönsin. Edessäni avautuva käytävä oli pitkä ja leveä ja sen kummallakin puolella oli rivi kalterein kattoon asti kohoavia karsinoita. Hevoset eivät voineet pistää päitään käytävälle, mutta niistä näkyi hahmoja. Moni pää oli noussut ja meitä katseltiin uteliaina.
- Luffen paikka on täällä perällä, Sara sanoi ja seurasin häntä vilkuillen nimikylttejä siltä varalta, että siellä olisi joku tuttu. Mutta niin vieraantunut olin jo hevosmaailmasta, etten ketään tunnistanut edes vanhaksi kilpakumppanikseni ja osalla ei nimikylttiä ollut tai sen edessä roikkui loimia. Luffella sen sijaan oli nyt hieno kyltti, toisin kuin Tuomarinkylässä ja olin tukehtua nähdessäni sen. Siinä luki Mustaojan Luff. Olin luullut olevani paranoidinen, kun olin ajatellut sen muistuttavan Irkkua, mutta en sitten näköjään ollutkaan ollut.

- Tossa naapurissa on Luffen tarhakaveri ja uus bff, Briina, Sara esitteli osoittaen viereistä boksia, jossa seisoi siro kimo. Minikokoinen arabi tai iso poni, arvioin ja nielaisin haluni huutaa tytölle, koska tämä ei ollut kertonut minulle, että hänen hevosensa oli mustaojalaisia. Nostin sen sijaan kimon violetin loimen kulmaa, mutta sen alla olevassa kyltissä luki yksinkertaisesti vain Sabrina. Siitä oli luonnollista siirtyä tutkimaan Luffen nimikylttiä. Se ei ollut Irkun lapsi, kuten olin jo ehtinyt luulla, mutta sen isäori kyllä tuttu, Musti.
- Ai tää onkin Mustaojan kasvatteja, sanoin kevyesti ja ohimennen.
- Jep. Siksi Taru sanookin haluavansa pitää sen kouluhevosena, mutta mä kyllä luulen, että se ihan rehellisesti pelkää hyppäämistä. Toi sen emä oli estehevonen, aika hyväkin.
- Mä en muista ton nimistä, sanoin.
- No siitä nyt on jo aikaa, en mäkään suoraan sanoen muista, vaikka niihin aikoihin mä taisin olla siinä iässä, että leikkasin lehdistä joka ainoan hevosilta haiskahtavankin jutun.

Minulla ei sellaista ikää ollut ollutkaan ja sitä paitsi hittoako minä oikeastaan piittasin koko asiasta? Mustaojalla kasvaneita hevosia oli kymmeniä ympäri Suomea, jos tulevalla kälylläni nyt sattui olemaan yksi sellainen niin mitäs siitä? Sara kaivoi pari harjaa pussista, joka roikkui koukussa karsinan ovessa ja kysyi, huvittiko minua harjata.
- Kiitos mutta mä taidan mieluummin katsella ympärilleni, sanoin ja sipaisin sentään Luffen pehmoista turpaa, kun se uteliaana pisti päänsä ovenraosta. Ainakin se oli herttaisempi kuin oletettu siskonsa, jonka olin aina pelännyt haukkaavan käsivarrestani tilaisuuden tullen.
- Entä sun ratsastuskamat? Kai sulla on ne nyt mukana?
- Ei, virnistin. Minun oli ollut tarkoitus ottaa ne, kun olimme lähteneet talonvahtihommista, sillä sama kai oli säilyttää niitä autossa kuin siellä. Ne olivat kuitenkin unohtuneet.
- No sitten saat taas lainata mun kypärää.
- Sun hevosesi, ratsasta vaan itse, hymähdin ja aloin tutkia tallin muita hevosia boksi boksilta. Sabrinan jälkeen oli vuorossa pari ruunikkoa puoliveristä, sitten ne ponit, joista Sara oli maininnut bling-bling-riimuineen ja yhtä sun toista hevosta. Todellinen järkytys tuli vasta, kun olin kävellyt käytävän toista puolta takaisin ja pysähtynyt Luffea vastapäätä olevan karsinan eteen. Siellä seisoi minun Tenttuni.

Lähettäjä: Az 
Päivämäärä:   18.11.11 16:13:19

Tää oli totaalisen ennalta-arvattavaa. Mustaojan kasvatti ja Tenttu.

Lähettäjä: Keukeu 
Päivämäärä:   18.11.11 18:09:14

Sitten Azilla on jonkinnäköisiä selvännäkijän kykyjä, sillä mulla ei ainakaan ollut harmainta aavistustakaan asiasta. Mä ajattelin, että Tenttu saattais tulla jossain vaiheessa vastaan, mutta että Mustaojan kasvatti! Sitä mä en kyllä arvannut. Saas nähdä mitä muuta mukavaa meille vielä paljastuu! Mua kiinnostaa kuka Tentun omistaa ja onko se muuttunut kuinka paljon...

Lähettäjä: hernerokka 
Päivämäärä:   18.11.11 19:32:37

En osannu kyllä oottaa kumpaakaa ollenkaa! :D

Päivämäärä:   18.11.11 19:48:07

Mä aattelin että jotain yhteistä vois olla Mustaojaan mut en kasvattia ois arvannut.. Ja tuo Tenttu ajattelin sitä sillon siellä tuomarinkylävaiheessa mut kerkesin unohtaa koko hevosen jo :D

Päivämäärä:   18.11.11 20:49:12

Voi apua! Ja mä en varmaan ees ehdi huomenna lukemaan, niin joudun olemaan jännityksessä sunnuntaihin asti jajajaja... ÄÄÄÄÄÄK! Tenttu<3

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   19.11.11 00:11:36

Mä jo melkein masennuin Azin kommasta, onneksi te muut ette oo yhtä kaukonäkösiä :D
Flanu, ooksä taas vaihtanu blogin nimeä?

Päivämäärä:   19.11.11 00:56:53

Nyt kelpais yöpala...

Päivämäärä:   19.11.11 16:03:05

Joo flanu on niin hurjan herkästi tylsistyvä, että blogin nimi vaihtu taas, ja samalla osotekin.

Mäkin kyllä odotin, että joko Luffe on Mustaojan kasvatti tai Tenttu tulee esille, mut en olis osannu odottaa molempien toteutuvan.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   19.11.11 17:48:56

- Vai mitä? Sara kysyi. – Henriikka?
- Mitä mitä? kysyin ja kiskoin nenäni irti kaltereista. Jotain minulta oli mennyt ohi, mutta ihan sama, mitä. – Mikä tää on? kysyin etsien nimikylttiä, sillä saatoinhan olla väärässä. Rautiaita läsipäitä oli takuulla enemmän kuin minkään muun värisiä hevosia. Ovessa ei kuitenkaan ollut kuin loimitusohje.
- Sekö? Se on Tero.
- Tero! henkäisin. Typerä nimi, mutta tarpeeksi lähellä Tenaria.
- Joo. Joku nuori tyttö omistaa sen. Mä olin viime perjantaina vähän aikaa maneesissa, kun sillä oli tunti loppumassa.

Minä en voinut mitään, sormeni avasivat karsinan oven ihan käskemättä ja hevonen katsoi minua tyynesti. Vilkaisin toki ympärilleni ensin, mutta tallissa ei ollut ollut muita kun olimme tulleet ja edelleenkin olimme Saran kanssa kahden.
- Mitäs jätkä? sanoin matalasti ja Tenttu astui puoli askelta lähemmäksi. Kyllä se oli se. Ei voinut olla toista niin samannäköistä. Sitä paitsi se käyttäytyikin kuin Tenttu: jos se olisi hörissyt minulle iloisena jälleennäkemisestä, olisin sulkenut oven helpottuneena. Tai pettyneenä, en ollut ihan varma.
- Mitä sä teet? kysyi Sara kuulostaen siltä, että tein jotain täysin sopimatonta ja niinhän teinkin. Ei toisten omistamien hevosten bokseihin menty ilman lupaa. Paha sai palkkansa saman tien, sillä tallin ovi kävi ja katsoin sinne syyllisenä. Minun säkälläni sieltä tulisi Tentun uusi omistaja, enkä mitenkään ehtisi paiskata ovea kiinni niin, että näyttäisin viattomalta.

Juuri niin kävi. Ihan käsikirjoituksen mukaan. Minä en ollut koskaan nähnyt Tentun uutta omistajaa, mutta ikä sopi, tulija oli joitakin vuosia minua nuorempi. Tytöllä oli tyylikäs ratsastusasu ja hiukset kahdella letillä ja hänen ilmeensä oli äkäinen, kun hän harppoi pitkin käytävää.
- Mitä sä luulet tekeväsi?
- Sori, sanoin ja työnsin oven kiinni. – Se oli ennen mun hevonen. Mä en meinannut uskoa silmiäni, kun mä näin sen täällä.

Selitys oli kelvollinen ja tytön ilme muuttui sekunnissa.
- Ihanko totta? Sitten sun täytyy olla…
- Henriikka, esittäydyin.
- Mä olen Vappu, kiva nähdä!
Tunnelma keveni kiloittain ja vedin mukaan keskusteluun Saran, joka oli seissyt Luffen ovensuussa katselemassa ja kuuntelemassa.
- Mä tulin oikeestaan katsomaan Saran uutta tallia.
- Niin, sähän muutit tänne justiin, Vappu totesi ja sitten he alkoivat yhteen ääneen muistella tapaamistaan maneesissa.

Minulla ei ollut ollut niin hauskaa iltaa vuosikausiin. Siis sillä tavalla hauskaa, muilla tavoilla kylläkin. Sara ja Vappu puhuivat hevosistaan, minä puhuin Tentusta ja vanhoista kisa- ja muista kokemuksistani sen kanssa ja kun tytöt olivat valmiita, menin heidän kanssaan maneesiin. En voi sanoin kuvailla, miltä minusta tuntui nähdä Tenttu taas. Olin vielä tallipihan yli kävellessäni ajatellut ehkä hiukan omahyväisestikin, että ehkä voisin neuvoa Vappua joissain asioissa mutta haloo. Hän oli omistanut hevosen jo kauemmin kuin minä. Hän tunsi sen paremmin.

En antanut sen seikan masentaa minua, vaikka se masentava olikin, kun tarkemmin ajatteli. Silloin siellä maneesissa en ajatellut tarkemmin vaan katselin vain heidän ratsastustaan ja kärvistelin hevosenpuutteentuskassani. Kun Vappu kysyi, haluaisinko nousta Tentun selkään, en epäröinyt kahta sekuntia, vaikka minulla oli farkut jalassa. Ratsastin tosin vain jotain kymmenen minuutin luokkaa, joten mikään ei ehtinyt mennä vikaan. Tenttu oli kiltti ja tottelevainen; sitä oli selvästikin pidetty hyvin.
- Mä en voi uskoa tätä, henkäisin, kun olimme loppukävelleet ja liu’uin alas selästä.
- Harmittaako sua sen myyminen? Vappu kysyi. Nyt juuri minua harmitti, mutta en aikonut tunnustaa sitä.
- EI, sillon oli ainoa oikea ratkaisu myydä se. Hienoa, että se päätyi sulle. Siitä on tullut hieno!
- Onko? Vappu kysyi kuulostaen tyytyväiseltä ja nyökkäsin.

Päivämäärä:   19.11.11 21:02:02

ooo, tenttunen! <3

Lähettäjä: des 
Päivämäärä:   20.11.11 00:11:06

Voi jeesusvittukristus oon jossain paula koivuniemen keikalla ja voisin olla vaik stna haagassa ihan vähän mielummin!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   20.11.11 00:27:29

Buah des!! xD

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   20.11.11 12:23:01

haha kuka pelkää paulaa!! :DDD

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   20.11.11 16:04:33

Hevoset palautettiin talliin, Vappu ja Sara hoitivat ja loimittivat ne ja heidän häipyessään rehuhuoneeseen touhuamaan mitä nyt sitten touhusivatkaan, minä menin Tentun boksiin halaamaan sitä. Tiesin, ettei se piitannut siitä, mutta minä olin kovasti sen tarpeessa. En ollut tiennyt ikävöiväni sitä ennen kuin nyt. Nyt minulla oli niin ikävä, että kurkussani oikein kuristi. Rinnassakin, tämä tuntui sydänsurulta parhaasta päästä.
- Hei, mentäiskö jonnekin kahville tai jotain? Juttelemaan, Vappu kysyi, kun he Saran kanssa palasivat talliin. Hänellä oli Tentulle muutama porkkana toisessa kädessään, toisessa oli pieni ämpäri.
- Mennään ihmeessä, sanoin miettimättä kahta sekuntia. Sara ei sanonut mitään ja vasta, kun lähdimme tallista, huomasin hänen hiljaisuutensa.
- Mihin mennään? kysyin. – Sara?
- Ai minäkin?
- Tietysti sinäkin, hölmö, huudahdin. Olin luullut, että he olivat Vapun kanssa ensin sopineet keskenään ennen kuin minulle oli puhuttu. Onneksi Vappu puhui ihan yhtaikaa kanssani.
- Totta kai sinäkin. Täytyyhän meidän tutustua paremmin, kun me nyt ollaan tallikavereita ja kaikki.

Ajoimme peräkanaa kolmella eri autolla Myyrmanniin ja etsimme sieltä sopivan paikan jatkaa juttua. Siinä vaiheessa olisin tavallaan jo halunnut kadota omaan rauhaani ja surra sitä tosiseikkaa, että Tenar ei enää ollut minun hevoseni, mutta kun nyt kerran olin ajanut sinne jonossa ja onnistunut parkkeeraamaan kolhimatta mitään tai ketään, en halunnut luovuttaa. Vappu johdatti meidät tietämäänsä kahvilaan ja vaikka minä olin iloinen siitä, että minulla oli normaalit vaatteet näin ihmisten ilmoilla, ei toisia näyttänyt häiritsevän se, että he olivat ratsastushousuissa. Minäkin unohdin sen seikan, kun valitsimme pöydän johon istua kahvi- ja kaakaomukeinemme.
- Henriikka, haluaisitko sä joskus käydä liikuttamassa Teroa? Vappu kysyi syötyään puolet munkistaan.
- Hitto joo! minulta pääsi ennen kuin ehdin edes harkita. Ajatus oli pyörinyt päässäni pari viimeistä tuntia niin, että melkein yllätyin siitä, että se piti erikseen sanoa ääneen.
- Siis, yks mun kaveri on käynyt välillä ratsastamassa sillä, mutta suoraan sanoen sitä ei enää oikein tunnu kiinnostavan. Ihan kuin se tekisi mulle palveluksen enkä minä sille, kun annan sen ratsastaa ilmaiseksi. Enkä mä kuitenkaan jaksa ja pääse kuutta tai seitsemää kertaa viikossa.
- Mä tiedän ton tunteen, vakuutin. Ellei äiti olisi ratsastanut, olisin itsekin ollut helisemässä Tentun kanssa aikoinani. – Kunhan sua ei haittaa, että mä en sano sitä Teroksi.
- Miksi haittaisi? Miksi sä sitä sitten sanot?
- Tentuksi. Se on Tenttu.

Sara sekoitteli kahviaan sanomatta mitään ennen kuin vähän ajan päästä.
- Ja mä kun ajattelin kysyä sua Luffen vuokraajaksi nyt, kun sulla on töitäkin, hän sanoi. Huono omatunto puraisi minua.
- Mä en tiedä, mihin te tarviitte vuokraajaa, kun teitä on kuitenkin sekä Taru että sinä, sanoin.
- No, me ollaan molemmat vuorotöissä… mutta tietysti mä ymmärrän, että sä haluat mieluummin ratsastaa sun entisellä omalla hevosella.
- Mulla on ollu ikävä sitä, myönsin. – Mutta tietysti mä voin auttaa sua ja Tarua, jos joskus tulee joku tilanne, ja jos mä tulen toimeen Luffen kanssa, tietenkin. Mä olen aika lailla ruosteessa.

Sen sanoessani tajusin, etten halunnut olla ruosteessa. Halusin ratsastaa hyvin, ainakin niin hyvin kuin olin ratsastanut kahdeksantoista vanhana ja paremminkin. Hetken ajattelin mahdollisuutta, että jospa äiti sittenkin ostaisi vielä kunnollisen hevosen… mutta nyt mentiin näillä mitä oli tarjolla.
- Mä tunnen itseni ihan teini-ikäiseksi taas, puuskahdin. – Hevoshulluksi teini-ikäiseksi.
Mutta se ei ollut huono tunne.

Heli oli onneksi kotona, kun pääsin sinne ja hän oli tarpeeksi hyvä ystävä kuunnellakseen ja jopa sisäistääkseen innostuneen vuodatukseni.
- Sä rupeat taas käymään tallilla, hän totesi.
- Mä rupean taas ratsastamaan, iloitsin. – Äläkä sano, että ainahan mä voin ratsastaa mutsin Onnilla. Mä tarkotan nyt ihan erilaista ratsastamista.
- Mä uskon sua. Pitäisköhän sun soittaa Mintulle? Siis mä vaan meinaan, että se takuulla ymmärtää paremmin, että millä tavalla erilaista.

Nousin ja kävin rutistamassa Helin pään itseäni vasten lyhyeksi hetkeksi. Hän oli fiksu ihminen. Minun piti saada hehkuttaa ja Minttu olisi paras kohde. Tietysti kertoisin Teemullekin, mutta ainakaan aamuyöllä hän ei jaksaisi kiinnostua hevoshehkutuksista ja epäilin, että jaksaisiko hän sitä muutenkaan. En halunnut pettyä siihen, ettei hän ymmärtäisi.

Päivämäärä:   20.11.11 17:38:05

Voi kun Henulla on hienosti nyt asiat :). Jotenkin kauheen sellain... emmä osaa selittää. Herkkää...

Lähettäjä: PV 
Päivämäärä:   21.11.11 12:36:46

Taidan ruveta tekee niin, että panttan viikon tarinat ja luen ne sitten kerralla, koska näissä ei tapahdu mitään.. Edellisessä pätkässä, joka oli muuten surkean lyhyt, toiset purki hevoset ja lähettiin kahville. Sitä edellisessä pätkässä Tentun uusi omistaja astuu talliin ja nää menee ratsastaa.. Siitä edellisestä mentiin tallille ja käveltiin käytävällä.. Sori mutta tuollanen EI RIITÄ!!! :D
Mutta se että pitää tapahtua jotain pätkässä ei tarkoita että pätkän aikana hutastaan pikakelauksella tallikäynti, pikainen rakastuminen, kuumailmapallo lento, päähenkilö kuolee ja kaupanpäälle saa vielä uuden keittiöveitsisarjan... Tuollaisia tarinoita täältä löytyy runsaanlaisesti.
Oon sanau sellasen kuvan että nää pätkät on kirjotettu kuukausia sitten eli sulla ois varaa antaa pidempiä pätkiä niin ettäniissä kerkeisi papahtua edes jotain.. Tuntuu että junnataan paikoillaan.

Päivämäärä:   21.11.11 15:23:30

Mun tarinannälän nää on kyllä tyydyttäny ihan mukavasti, vaikka olihan tuo viimenen pätkä aika lyhyt. Ei sitä normaalissakaan elämässä tapahdu koko aikaa jotain!

Mä pelkään, että Teemu näyttää kohta kyntensä. Se ei tule kestämään sitä, että Henun elämässä on muutakin kuin hän itse.

Lähettäjä: Toi 
Päivämäärä:   21.11.11 15:38:46

Mä oon varma, että Teemu on riemuissaan, kun Henu kertoo sille kuulumisensa! "Jee, mä toivoinkin että sä löytäisit kivan hevosen, jonka luona viettää aikaa 24/7 niin ettei mulle liikene sitä kuin pikaiseen, hevonpaskanhajuiseen suukkoon kuluva silmänräpäys. Mä olen tosi onnellinen sun puolesta, kulta."

Aloinpa tässä muuten nyt sitten tänään miettiä, että voiko mustasukkasuus olla sukuvika..? Hmm! :D

Lähettäjä: álávíívádésíré 
Päivämäärä:   21.11.11 16:28:37

Toi, kai siihen ainakin käyttäytymismallin saa kotoota.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   21.11.11 16:53:55

Ei tässäkään palio mtn tapahdu, mutta en aio skrollata kunnes tapahtuu :D - vaikka mä pidän tapanani pysytellä teitä edellä niin nyt on ollu vähän huonoa ton kirjottamisen kanssa.
--------------
21. Juhlat
Helille oli sopinut oikein hyvin lupaukseni tehdä hänen juhliinsa ruoat lahjaksi, mikä ilahdutti minua. Olin jo joutunut lainaamaan äidiltä rahaa, sillä en ollut vielä saanut ensimmäistä palkkaani, ja Heli oli maksanut kauppalaskunkin, kun olimme käyneet hakemassa listaamani asiat. Perjantaina olin jo seitsemältä, kun Heli nousi lähteäkseen töihin, ylhäällä ja vatkasin tarmokkaasti tuulihattutaikinaa.
- Sori, herätinkö mä sut? kysyin, sillä se homma oli kieltämättä vähän äänekästä.
- Et… voi ei. Nyt mulle tuli huono omatunto. Sun ois pitäny saada nukkua vapaapäivänäsi – etkä sä päässyt edes Teemun luokse yöksi.
- Jos mä olisin sinne mennyt, mä nukkuisin iltapäivään. Äläkä huolehdi, mä haluan vaan saada kaiken valmiiksi ajoissa niin, että mä voin viettää iltapäivän suihkussa ja paplarit päässä.
- Varmasti?
- Takuulla! vakuutin ja kyllä minä sitä tavallaan tarkoitinkin. Jos ehtisin. Minulla oli suunnitelmia, jotka saisivat Helin tipauttamaan silmänsä illalla ja jos niin kävisi, se korvaisi kaiken raatamisen.

Väkersin väkertämistäni koko päivän, kunnes ei ollut jäljellä enää kuin kakun koristeleminen. Sen päätin tehdä vasta käytyäni suihkussa, sillä jos tosiaan pistäisin hiukseni paplareille, ne kuivuisivat siinä samalla kaikessa rauhassa, ainakin jonkin verran. Olin tyytyväinen tekemisiini ja nautiskelin suihkusta pitkän kaavan mukaan. Eliminoin joukkion ihokarvoja ja rasvasin ihoni pehmeäksi ja hyväntuoksuiseksi. Nämähän eivät olleet minun bileeni, mutta ei haittaisi esiintyä ihmismäisen näköisenä.

Juhlat olivat kivoja. Minussa pulppuili tuttu innostus, joka pisti välillä tanssahtelemaan hiukan ja kääntämään musiikkia kovemmalle, mutta tänään olin myös hiukan huolissani. Tulisivatko kaikki kutsutut, olisiko heillä hauskaa ja pitäisivätkö he kauheasti meteliä? Tulisivatko toisilleen vieraat ihmiset toimeen keskenään? Mahtuisivatko kaikki edes sisään? Heli oli muokannut vieraslistaa aina edellisiltaan asti ja oli nyt lähtenyt töihin aikeenaan kutsua myös jonkun tytön, jonka kanssa hän oli tällä viikolla ystävystynyt. Huomasin olevani hiukan mustasukkainen mokomasta naikkosesta, mikä nyt oli idioottimaista. Onneksi Heli tuli töistä ennen kuin ehdin panikoitua kokonaan. Hän sanoi muutaman rauhoittavan sanan ja painui suihkuun ja samalla, kun inventoin vielä kerran jääkaapin sisältöä, puhelimeni soi. En ollut aikoihin niin ilahtunut Teemun soitosta.
- Joko me kohta voidaan nähdä? Mulla ei oo mitään tekemistä täällä, paitsi että mä kävelen ympyrää ja odotan, että tulis ilta, hän esitti.
- Tuu ihmeessä pitämään mulle seuraa! huudahdin. – Tai siis, tuu kohta. Heli on vielä suihkussa.
- No jos mä lähden julkisilla niin mulla menee varmaan lähemmäs tunti.
- Eiköhän se ehdi sieltä pois ennen sitä, arvelin, mutta menin varmuuden vuoksi hoputtamaan Heliä. – Teemu lähtee tulemaan tännepäin!
- Yritätkö sä esittää, että mun pitäis pukeutua? Heli kysyi astuessaan ulos kylppäristä.
- Ennen pitkää joo.
- Et sä ole itsekään ihan ykkösissä vielä, hän huomautti ja oli ihan oikeassa. Vetäydyin huoneeseeni.

Aloitin hiuksista, jotka pöllähtivät pian kullanväriseksi kiharapilveksi, jota tuijotin tyytyväisenä. Kyllä tästä hyvä tulisi. Hoidin seuraavaksi meikkaamisen alta pois, sillä minulla oli tunne, että Teemu auttaisi minua mieluummin vaatteiden kuin huulipunan värin valitsemisessa. Ajatus siitä, että hän oli matkalla meille, sai minulle hyvän olon. Minun tarvitsisi vain näyttää hänelle, mitä olin päivän mittaan saanut aikaiseksi, ja hän ylistäisi minua tapansa mukaan. Hän saisi minut uskomaan, että olin hyvä, ellen kerta kaikkiaan paras ja sitä paitsi hassu huolehtiessani juhlien sujumisesta. Totta kai ne sujuisivat!

Kun ovikello soi, olin ehtinyt valita alusvaatteet, mutta kiskaisin varuiksi aamutakin ylleni siltä varalta, että joku vieraista olisikin epäkohteliaan aikaisessa.
- Voitko sä avata, mä oon alkkareissa! Heli kiljui.
- Menossa! kiljuin takaisin. Kurkistin ovisilmästä, ja kun tunnistin Teemun, leväytin oven auki.
- Onko toi jotain uutta muotia? hän kysyi silmät aamutakissani.
- Mä en ole vielä osannut päättää, mitä mä laitan päälle… mä ajattelin, että sä voit auttaa, naurahdin. Merkitsevästi, minkä Teemu heti paikalla pani merkille ja astui kynnyksen yli halaamaan minua.
- Hyi, kylmä takki, inahdin ja tunsin, miten jokin painautui takapuoltani vasten, vielä kylmempi ja kilisevä. – Mitä sä toit?
- Vähän valkkaria teille. Saisko olla?
- Saa, päätin ja otin muovikassin hänen kädestään. Jätin hänet riisumaan takkinsa ja kenkänsä ja huusin Heliä. Kesti hetken, ennen kuin hän kurkisti huoneestaan.
- Mitä?
- Otetaan lasilliset valkkaria, Teemu toi.
- Tuu vetämään mun vetoketju kiinni ensin.

Heli oli päättänyt ruveta huippumalliksi. Hänellä oli musta pikkumekkonsa, jossa ei ollut olkaimia mutta hiukan korotettu vyötärö ja röyhelöinen hameosa. Hänen mustiin sukkahousuihin verhotut jalkansa näyttivät kahden metrin mittaisilta, vaikkei hänellä vielä edes ollut kenkiä.
- Sä näytät barbinukelta, arvostelin.
- Onko se hyvä vai paha?
- Hyvä, vakuutin. – Kukaan ei saa silmiään irti susta. Toivottavasti noi sukkikset pysyy ehjinä, ne on kaks kolmasosaa sun asusta.
- Mä voin vaihtaa vielä, Heli empi.
- Sähän voit kysyä Teemulta, mitä se tykkää, ehdotin. – Se toi viiniä.
- Joo, mä kuulin. Mennään maistamaan. Onko meidän juomat muuten kylmässä?
- Ei, tajusin. – Ne pitää äkkiä nostaa parvekkeelle. Ja sinne pitää viedä tuhkakuppeja, ja kynttilöitä ja semmosta. Mä en ole ajatellut koko parveketta!
- Onneksi meillä on vielä hyvää aikaa, Heli lohdutti minua.

Päivämäärä:   21.11.11 17:09:34

Ja nyt mä kyllä tuun tänne itkein ja huutaen kovaa Sennnua! Nyt ois ihan ehdottoman törkeän tärkeää saada lohdutusta. Toi pätkä oli kyllä hyvä, se oli pitkä ja siinä kyllä oli enemmänkin jotain :D Kerkeshän Henu jopa kokata, käydä suihkussa, vaihtaa melkein vaatteet ja pääs melkein koristelee parvekettakin. Ehdottomasti enemmän kuin tallille tulo ja käytävällä kävely!
Mutta siis asiaan.. mulla on 39 asteen kuume ja mun kaikkienaikojen lemppariponi, poni joka on opettanu mulle ehkä eniten, jolla mä oon menny keväästä saakka melkein kaikki tuntini muutamaa (alle viis) hassua kertaa lukuunottamatta on lopetettu.. Ja piru se oli vielä paras poni mitä koko tallilta löyty!!!! Ja sillä ois ollu monta vuotta vielä jälellä... :'( Tyhmää minkua ja mankua, mutta voisko saada vielä pienen pätkän? Ponia se ei tuo takas, eikä mun kuume laske, mutta pieneks hetkeks ois ees jotain muuta.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   21.11.11 17:14:03

Voi että :'(
--------------
Teemu ei ollut käynyt meillä kuin muutaman kerran, mutta hän oli jo ehtinyt löytää keittiön ja kaksi lasia. Seurasin sivusilmällä, minkälaisen reaktion Helin tyrmäävähkön näköinen olemus saisi aikaan poikaystävässäni. Kirpaisisi tietenkin nähdä, jos hän alkaisi kuolata, mutta minun oli saatava tietää tai epätietoisuus jäisi pyörimään mielessäni. Teemu kääntyi ja ojensi meille kummallekin lasin.
- Kiva rytky, hän sanoi kohteliaasti Helille jäämättä tuijottamaan edes hetkeksi ja veti minut kainaloonsa. Parempaa en olisi osannut tilata ja minulta pääsi jokin tuhahduksen kaltaista, kun hän suukotti korvaani.
- Etkö sä itse ota? kysyin kilistäessäni Helin kanssa.
- En mä ainakaan vielä.

En malttanut kauan nautiskella juomastani, sillä tunsin itseni korventavan alipukeutuneeksi ja pelkäsin, että kohta oven takana olisi joku oikeakin vieras.
- Mun täytyy mennä valitsemaan jotain vaatetta sanoin ja laskin lasin tiskipöydän kulmalle.
- Haittaako sua jos mä tulen mukaan? Teemu kysyi.
- Ei, mä nimenomaan odotin sua, nauroin.
- Tarttisko mun tehdä jotain? Heli kysyi katsellen ympärilleen.
- Tsekkaa se parveke, ehdotin ja lähdin kohti huonettani.

Minulla oli paljon vaatteita, oli aina ollut ja tulisi varmaan aina olemaan. Tietysti minulla oli viime vuosina ollut vähän niukasti rahaa pistää niihin, mutta äiti ei nytkään, vaikka olin jo aikuinen ja omillani, epäröinyt ostaa mitä tahansa silmiinsä osuvaa, jonka hän arveli sopivan minulle. Erityisen innokas hän oli ostamaan kaikenlaisia juhlamekkoja, joten niitä minulla riitti. Heitin aamutakin sängyn päälle, komensin Teemun istumaan sen viereen ja aloin kaivaa niitä kaapista.
- Mitä sä sanot näistä? kysyin, kun niitä roikkui rivistö kaapin ovenkarmissa ja peilin kehyksessä.
- Mulle sopisi vaikka sä jäisit noin, Teemu huomautti ja minä naurahdin.
- Niin kai, mutta jos me nyt annetaan Helin olla se, jota kaikki tänään katsoo. Sehän tässä on sankaritar. Laitanko mä mustan vai jonkin värisen mekon?

Mutta sellaiseen pohdintaan Teemusta ei ollut. En ollut oikeastaan uskaltanut sellaista odottaakaan, ja jos hän olisi osoittanut kovin suurta kiinnostusta vaatteitani kohtaan, olisin varmaan alkanut epäillä häntä jonkinsorttisesta perversiosta. Muuten hän käyttäytyi hienosti ja yritti halailla minua auttaessaan vetoketjujen kanssa. Olin tyytyväinen. Sitä saattoi vakuutella rakastumista ja ihan mitä tahansa, mutta teot ja ilmeet puhuivat enemmän kuin sanat.
- Mä taidan ottaa tän, päätin lopulta yksinkertainen musta leninki päälläni. Se oli ehkä kaikista vaatimattomin, mutta edelleenkin nämä olivat Helin juhlat eikä olisi reilua yrittää kilpailla hänen kanssaan. Mistä minä sitä paitsi kilpailisin? Minullahan oli jo Teemu.
- No niin ja nyt sä ehdit istua alas vähäksi aikaa, tämä sanoi helpottuneena.
- Sori, mutta mä luulen, että alkaa olla aika mennä kattamaan pöytä, mutta istahdin hetkeksi hänen syliinsä. Pari suukkoa sai kuitenkin riittää.
- Tuleeko tänne paljon porukkaa? Teemu kysyi alistuneena noustessaan seisomaan.
- Todennäköisesti enemmän kuin mitä tänne mukavasti mahtuisi, sanoin ja tungin loput mekot kaappiin ja meikit laatikkoon. Arvasin, että saisin luovuttaa sänkyni istumapaikaksi siinä missä Helikin. Ja silloin ovikello soi. – Koita pitää hauskaa, vaikket tunnekaan ketään, ne on ihan okei, ainakin suurin osa ja ainakin ne, jotka mä tunnen, sanoin vielä nopeasti.
- Enköhän mä pärjää, Teemu hymyili.

Ensimmäisinä saapuivat Eeva, Mikko sekä Iitu, joka tällä kertaa ei ollut raahannut mukaansa minkäänlaista miehenpuolta. He tekivät suuren numeron Helin halailemisesta ja onnittelemisesta paitsi Mikko, joka kävi viemässä parvekkeelle laatikon virolaista kaljaa ja palasi sieltä tölkki kädessään. He olivat olleet Eevan kanssa yhdessä niin kauan kuin muistin ja ehkä se oli syy siihen, että nuori mies oli alkanut näyttää keski-ikäiseltä. Hänellä oli tylsän värinen paita, sangattomat silmälasit ja olisin voinut vannoa, että hänen hiuksensakin olivat alkaneet oheta päälaelta.
- Moi Mikko, tässä on Teemu, mun poikaystävä. Mikko on Helin vanhoja ystäviä, esittelin ja olin iloinen siitä, että Teemu sai harmitonta juttuseuraa.

- Henriikka! Me ei olla nähty ikuisuuteen! kiljui Iitu ja ryntäsi halaamaan minua. Hän ei ollut laihtunut lukioajoista, paremminkin päinvastoin, ja hän oli edelleen ihan yhtä kaksinaamainen. Ihmettelin sitä, että Heli halusi pitää häneen yhteyttä, kun hänet minun puolestani olisi saanut poistaa joulukorttilistaltamme vaikka heti, mutta kaipa Heli piti häntä jotenkin huvittavana. Olihan hän tietysti, mutta ei pelkästään huvittava vaan myrkyllinen myös.
- Ei siitä nyt niin kauan ole, joskus syksyllä, sanoin.
- No onhan siitä nyt aikaa! Mutta tietysti Heli on kertonut… Iitu sanoi ja yritti katsoa ohitseni Teemua. Vaistomaisesti astuin puoli askelta heidän väliinsä. Iitu ei ollut ikinä nähnyt mitään eroa oman ja toisen oman välillä, varsinkaan mitä miehiin tuli.

Päivämäärä:   21.11.11 18:13:55

Kiitos

Ihan mielenkiinnosta muuten kysyisin mitkä on " sangattomat silmälasit"? :D Mun mielestä tylsyys+sangattomat lasit ei oikein istu käsikädessä, jos siis oletetaan, että sangat on ne, jotka menee korvien taakse ja kehykset on ne, jotka on linssejen ympärillä :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   21.11.11 18:17:34

Hyväpointti, kehyksettömiä mä tietysti hain :D

Päivämäärä:   21.11.11 19:46:57

Mullaki vähä nappas silmään toi sangaton :D. Ääää, miksei mun pippaloissa ollu juur mitään porukkaa :(. Katkeroidun.

Päivämäärä:   21.11.11 21:03:48

no sillon tietty sellase roopesetälasit .D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   21.11.11 21:17:46

Flanu oliksulla tuparit?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   22.11.11 18:26:57

Iitu kiersi minut ihmeen sulavasti.
- Sun täytyy olla se komistus, jonka takia Henriikalla ei oo enää aikaa vanhoille ystäville, hän liversi.
- Ja sä et voi olla kukaan muu kuin Iitu, Teemu sanoi ja hänen äänensävynsä sai minut rentoutumaan. Se oli suorastaan halveksiva, olisihan minun pitänyt jaksaa luottaa häneen.
- Onko Henriikka puhunut musta? Iitu kysyi ilmeisen epävarmana. Hän varmasti tiesi, ettei minulla ollut hänestä paljon hyvää sanottavaa.
- Enemmän kuin sä luuletkaan.

Se sulki Iitun suun ja hän kääntyi takaisin minun puoleeni.
- Sä olet kuulemma saanut töitäkin.
- Niin olenkin, usko tai älä.
- Mä olen yrittänyt kurkkia ruokatunneilla, mutta en oo nähny sua.
- Niinkö? sanoin, sillä ällistyin liikaa sanoakseni enempää. Minä en suoraan sanoakseni ollut tullut ajatelleeksi, että kun olin töissä, luukun toisella puolella oli oikeita ihmisiä. Tai tietysti olin, jollain etäisellä tavalla, mutta en oikeastaan. He olivat vain valkea- tai vihreäpukuista massaa, jolla ei ollut muita kasvonpiirteitä kuin suu, johon lappaa ruokaa.
- Niin. Siellä tiskaamassa on aina se musta täti ja lihava tyttö.
- Mä huolehdin ruoasta enkä tiskeistä, ilmoitin. – Enkä mä tiennyt, että sä olet siellä töissä.
- Mähän sanoin, että siitä on ikuisuus, kun me ollaan nähty, Iitu virnisti, mutta silloin ovikello soi ja lähdin avaamaan. Eivätköhän nämä kohteliaisuudet riittäneet täksi kertaa.

Juhlat alkoivat edetä ihan hyvin. Kaikki Helin työkaverit eivät tulleet, mutta en uskonut sen haittaavan, koska se Santtu kuitenkin tuli. Sara saapui vähän ujona ja suloisena ja juutuin vähäksi aikaa juttelemaan hänen kanssaan hevosjuttuja. Taannoisesta suunnittelusta huolimatta en ollut käynyt tallilla kuin vasta yhden kerran. Vappu oli viikonloppuna pyytänyt minut kokeilemaan Tenttua kunnolla ja ajan kanssa niin, että olin oikein joutunut hakemaan ratsastuskamani äidin luota. Äiti ei ollut ollut kotona, joten olin jättänyt uskomattoman uutisen vielä kertomatta – halusin nähdä hänen ilmeensä, kun hän kuulisi, että olin löytänyt Tentun. Ja Leksakin tuli aiheuttaen tiettyä hämmennystä niissä, jotka eivät olleet tavanneet häntä ennen, mikä tarkoitti kaikkia paitsi Heliä, Viltsua ja Minttua.
- Joko täällä tapellaan ja nokitaan toisilta silmiä? hän oli kysynyt hilpeästi, kun olin päästänyt hänet sisään. Olin tietenkin kieltänyt kaiken sellaisen, mutta hetkeä myöhemmin säikähdin niin, että niskahiukseni tuntuivat nousevan pystyyn. En ollut muistanut varoittaa Leksaa ja melkein hypin hänen käsipuolessaan sen hetken, kun hän onnitteli Heliä.
- Mulla on sulle asiaa, suhahdin heti, kun sain tilaisuuden.
- No kerro sitten.

Katselin villisti ympärilleni ja totesin, että oli kai parasta kiskoa hänet keittiöön. Muissa huoneissa samoin kuin parvekkeella oli ihmisiä ja eteisestä mentiin vessaan, joka oli niin jatkuvassa käytössä, että aloin pelätä vessapaperin loppuvan. Keittiöön ei kukaan kuitenkaan tunkenut, sillä syötävät olivat pirttipöydällä ja useimpien juomat parvekkeella.
- No? Leksa kysyi, kun olin ahdistanut hänet keittiön äärimmäiseen nurkkaan.
- Hei, sä et saa kertoa kenellekään mun menneisyydestä, sanoin hyvin hiljaisella äänellä ja tuijotin häntä vaativasti silmiin.
- Mistä…?

En tiennyt, oliko Leksa tosiaan unohtanut, että minulla oli menneisyys, vai halusiko hän olla ystävällinen tai leikkisä.
- No siitä, että mä olen… vauvasta.
- Oho, onko se salaisuus?
- Tietysti Heli ja Minttu ja Viltsu tietää, mutta muut ei, ja täällä on muutama ihminen, joka miettii vieläkin, että minne mä katosin puoleksi vuodeksi. Enkä mä ole ehtinyt kertoa Teemullekaan!
- Aa, Leksa nyökytteli ja nyt näin, että hän kiusoitteli minua. Tartuin häntä olkapäistä ja puristin niin, että kynnet taipuivat.
- Lupaa!
- Eikö tommonen asia kuuluisi kertoa, jos seurustelee?
- Mä kerronkin, heti kunhan ehdin, mutta mä en ole vielä ehtinyt… lupaa!
- No, kai mä lupaan, Leksa huokaisi. – Sun piti esitellä se kaveri mulle.
- Ja mä esittelenkin, lupasin helpottuneena ja käännyin katsomaan, missä Teemu oli. Lähempänä kuin olin luullutkaan, pöydän ääressä kädessään lautanen, jolle hän oli kerännyt vähän purtavaa. Hänen katseensa oli tiiviisti meissä. – Leksa, tässä on Teemu. Leksa on mun vanha ystävä.

Teemu nyökkäsi lyhyesti ja katsoi Leksaa synkkänä. Hänen ilmeensä sai minut huvittumaan ja koko tilanne muuttui hellyttäväksi. Päästin irti Leksan olkapäistä ja menin Teemun luokse.
- Pelkkä ystävä, naurahdin hiljaa hänen korvaansa.
- Varmasti?
- Kautta kiven ja kannon.
- Okei, hän sanoi ja hymyili minulle, ennen kuin painoi huulilleni nopean suukon.

Lähettäjämansikkamies 
Päivämäärä:   22.11.11 19:36:57

Toivottavasti Iitun ilme on kuvailtu tarkasti kun se näkee Leksan ekan kerran!

Päivämäärä:   22.11.11 20:02:25

Iitu syö sen hengiltä pelkällä katseellaan, arvaan minä. Hauska nähdä, mitä Leksa keksii tehdä!

Päivämäärä:   22.11.11 20:25:33

Hih, Leksa on ihana. :)

Päivämäärä:   22.11.11 20:26:15

flanu juhli lauantaina synttäreitä. Huomenna vasta oikeesti, mut ko oli pakko juhlia jo viime vklp, ku ens vklp on firman pikkujoulut :D.

Mäkin tahdon tietää Iitun ja Leksan kohtaamisesta! As soon as possible pliiiiiz!

Lähettäjäwhisky. 
Päivämäärä:   22.11.11 20:46:33

Vielä pätkä tälle illalle..? Loistava päivä, eikä pelkästään siksi että sain ensimmäisestä tentistä kolmosen :D

Päivämäärä:   22.11.11 21:49:03

juu mä täällä vaan päivittelen tätä sivua ja odotan inspistä lähteä suihkuun, kohta se on jo liian myöhäistä

Päivämäärä:   23.11.11 18:49:13

jatkoo odotellaan. :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   23.11.11 19:28:53

22. Morkkis
Juhlat etenivät niin hyvin, että minun piti puoliltaöin ihan kammeta jäljellä olevat ihmiset ulos. Naapurit olivat yleensä olleet myötämielisiä, sillä meillä kuitenkin oli bileitä harvoin, mutta ei heidän kärsivällisyytensä venyisi pikkutunneille asti.
- Meille on varattu kabinetti Rainbowssa, sanoin kaikille.
- Missä se on? kysyi Ria, se Helin työkaveri, jonka pelkäsin olevan ehdolla hänen uudeksi parhaaksi ystäväkseen.
- Tossa ihan radan vieressä. Me kävellään sinne alle kymmenessä minuutissa, sanoin rohkaisevasti. Varmaan kävelisimmekin, ei porukka niin kännissä ollut. Kunhan vain saisin heidät liikkeelle. Kukaan ei ainakaan ollut kiirehtimässä kotiin, ellei sitten ehkä Teemu.
- Onko meidän pakko mennä? hän kysyi saatuaan minut kiskottua vähän sivummalle.
- On. Mun pitää katsoa, että Heli pääsee kunnialla kotiin.
- Kai se nyt osaa huolehtia itsestään, aikuinen ihminen!
- Ystävistä pidetään huolta, kultapieni. Ja jos ei Leksa nyt lähde kotiin niin sekin tarvitsee vähän huolenpitoa.
- Hmph, Teemu äännähti, mutta olin tosissani. Iitu oli iskenyt silmänsä Leksaan, eikä poikaparka tosiaankaan ansainnut sellaista. Tunsin velvollisuudekseni suojella häntä.
- Sä voit lähteä kotiin, jos sä haluat, tai jäädä tänne, sanoin sovittelevasti.
- Älä kuvittelekaan! Mä aion pysyä sun kanssasi!
- No sitten ei kun menoksi!

Lähtiessämme tunsin oloni selväksi ja ohjailin joukkoja kuin kenraali ainakin. Kun pääsimme perille, saatoin huokaista helpotuksesta. Koko illan minua oli kalvanut huoli siitä, että meteliä olisi liikaa ja naapurit tulisivat valittamaan, ja nyt rentouduin. Ehkä vähän liikaakin. Teemu ja minä istuimme baaritiskin ääreen, kiskoin tuopillisen olutta niin nopeasti kuin pystyin ja huokaisin syvään.
- Mitä nyt? Teemu kysyi. Olimme hyvin lähellä toisiamme niin, että hänen tarvitsi vain kuiskata musiikista huolimatta.
- Kaikki meni ihan hyvin, sanoin tyytyväisenä.
- Niin meni. Mitä sä nyt haluat tehdä?
- Ottaa pikkusen häppää, sanoin ja tilasin uuden. Sitä odottaessani kumarruin taas kohden Teemua, hieraisin nenälläni hänen poskeaan ja suutelin häntä. Oli äärettömän mukavaa kuherrella siinä sillä tavalla ja niin kai Teemunkin mielestä. Hän tarttui minua käsistä ja suuteli takaisin.

- Te ootte ällöjä. Ihan tässä alkaa neiti-ihmistä punastuttaa, sanoi Sara vierestämme.
- Sä olet vaan kade, mutisin.
- Ehkä. Vähän. Tai jotain. Teemu, meinaatko sä lähteä kotiin yöksi?
- En kai, Teemu sanoi tuijottaen minua silmiin. Minä olin samaa mieltä.
- Mä luulen, että mun luokse on niin paljon helpompi mennä, sanoin.
- Okei, no sitten mä lähden menemään enkä odota sua matkaseuraksi. Mä oon ihan poikki.
- Oliko sulla edes kivaa? huolestuin ja hyppäsin alas baarijakkaralta halaamaan häntä.
- Oli, ihan totta, mutta mä oon tainnu ottaa pari liikaa ja haluan vaan kotiin, Sara huokaisi. Tiesin tunteen.
- Mene varovasti, nyt on perjantai-ilta, neuvoin.
- Kyllä äiti. Mä olen jo iso tyttö.

Palasin kuhertelemaan Teemun kanssa, mutta Saran sanat olivat jääneet kaivertamaan ja minusta tuntui, että baarimikkokin vilkuili meitä paheksuvasti.
- Mennään tanssimaan, ehdotin ja sain Teemun kiusaantuneen näköiseksi.
- Mä en kauheesti piittaa tanssimisesta.
- Hei, älä oo tylsä, nauroin.
- Ihan oikeesti, mä en osaa.
- Kaikki osaa tanssia! vakuutin, mutta tulin ajatelleeksi, ettei se ollutkaan totta. Jotkut eivät vaan osanneet. En ehkä halunnut nähdä Teemua lattialla, jos hän näyttäisi sahapukilta. Mutta minua tanssitti, nyt kun oli tilaisuus. Tanssitti ihan vietävästi.
- Mene sä vaan, mä katselen täältä, Teemu sanoi, enkä odottanut toista kehotusta.

Tanssin ja join, join ja tanssin. Aina välillä kävin baaritiskillä tarkistelemassa Teemun mielialaa ja ostamassa lisää juotavaa, mutta sitten palasin. Hän vaikutti ihan tyytyväiseltä istuessaan siellä katselemassa ja minä halusin bailata. Heli ja Santtu olivat lattialla, tosin niin oli se Riakin ja hyppelin neljäntenä heidän porukassaan, muista minulla ei ollut mitään hajua. Ravintola ei ollut kovin iso, mutta en minä kaivannut ketään vieraista niin kovasti, että olisin edes viitsinyt katsoa tarkemmin pimeisiin nurkkiin. En, ennen kuin näin Leksan. Hän oli tullut samaa matkaa ravintolaan, mutta sitten olin kadottanut hänet ja jos nyt olin ajatellut ollenkaan, olin arvellut hänen lähteneen saman tien. Siinä hän nyt kuitenkin oli ja eikös Iitu liihotellut hänen kintereillään.

Voi että minä suutuin. Mieleeni tulvahtivat yhtenä tsunamina kaikki häijyt temput, jotka Iitu oli aikoinaan tehnyt minulle. Ei mitään kauhean vakavaa, mutta alituista pikkukiusaa kouluaikoina. Kuinkahan monta kundia hän oli vienyt nenäni edestä ja nauranut minulle? Nyt minulla oli tilaisuus antaa takaisin ja sitä paitsi pelastaa Leksa perskärpäseltä.
- Hei Leksa, tuu tanssimaan mun kanssa!
Tartuin häntä kaksin käsin käsivarresta ja vedin pari askelta tanssilattiaa kohden. Minusta näytti, että hänen ilmeensä muuttui helpottuneeksi.
- Mitäs sä täällä liehut, missä sun poikaystäväsi on?
- Se ei oo tanssimiehiä, mutta mua tanssittaa nyt kovasti. Ja eikö ollut kilttiä pelastaa sut Iitulta?
- Jos sä tarkotat tota tytäjävää lihapullaa niin ihan kilttiä kyllä. Mutta enköhän mä olisi pärjännyt.
- Älä aliarvioi sitä, sanoin ankarasti ja kurkistin Leksan taakse nähdäkseni, oliko Iitu saanut raivokohtauksen. Minusta näytti ilahduttavasti siltä. Hölmistyneeltä hän ainakin näytti.

Päivämäärä:   23.11.11 19:38:31

kaks raivokohtausta tosta tulee.

Päivämäärä:   23.11.11 19:52:29

Jostain kumman syystä mä en yhtään ihmettele, että toi Iitu ärsyttää edelleen hahmona ihan hirveesti. Se on RASITTAVA!

Lähettäjämansikkamies 
Päivämäärä:   23.11.11 20:51:07

nyt teemusta tulee kauheen mustasukkanen ja se syöksyy sinne lattialle ja lyö leksaa sit henu älyy kui tyhmä teemu on ja jättää sen!

jookos?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   23.11.11 21:05:15

IITU JA TEEMU NE YHTEENSOPPII...

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.11.11 22:14:24

Lähettäjä: mansikkamies
Päivämäärä: 23.11.11 20:51:07

nyt teemusta tulee kauheen mustasukkanen ja se syöksyy sinne lattialle ja lyö leksaa sit henu älyy kui tyhmä teemu on ja jättää sen!

ja sitten se alkaa leksan kanssa ?:)

Lähettäjä: Emsku 
Päivämäärä:   23.11.11 22:23:24

Ihanaa, Leksa taas kuvioissa <3<3 NAMnamNAM. Joo, Henu ja Leksa, siin suhtees vois olla jotain mielenkiintoaki!

LähettäjäCampsu 
Päivämäärä:   24.11.11 16:12:00

Iskis Iitu Teemun >:(

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   24.11.11 17:33:14

Leksa ja minä tanssimme hyvän aikaa, eikä hän näyttänyt sahapukilta. Hitaiden jälkeen hän kuitenkin palasi aiheeseen Teemu.
- Oikeesti, mitä se sanoo, kun sä olet täällä mun kanssa etkä siellä sen kanssa? Mua ei huvita ollenkaan saada jalkajousesta tai mitään.
- Kyllä se pärjää, sanoin huolettomasti. – Ja jos Iitu menee sinne yrittämään jotain niin se ei tule onnistumaan. Se on varma.
- Ihastuttavaa luottamusta, Leksa mutisi, muttei yrittänyt enää päästä eroon minusta. Se olikin hyvä, sillä olisin saattanut loukkaantua sellaisesta. Sen sijaan hän jätti minut hetkeksi ja kävi ostamassa minulle lisää juotavaa.

Valomerkki tuli, kuten tavallista, liian pian ja silloin muistin, etten ollut käynyt edes moikkaamassa Teemua sen jälkeen, kun olin kaapannut Leksan. Riensin sinne, mihin olin jättänyt hänet ja siellä hän edelleen kökötti ja joi olutta.
- Anna mulle tippa, sanoin ja kulautin janooni koko lopputuopin ja se olikin oikeastaan viimeinen, mitä muistin. Joitain pätkiä sitten kotimatkalta, kun Heli ja Teemu kävelivät kanssani, mutta varsinaisesti muistin herätessäni vain, että olin ollut uskomattoman kännissä.

Siksi kai olin herännytkin. Aina minä heräsin epäinhimilliseen aikaan, jos olin juonut ja nyt vielä erityisesti siksikin, että minulla oli niin ahdasta. Sänkyni oli leveähkö, mutta ei niin leveä kuin Teemun ja hän vei siitä ison osan. Käänsin kylkeä, mutta pääni tuntui tahmealta ja tiukalta ja minun oli ihan pakko nousta. Oli pilkkopimeää, mutta tunsin tien ja keittiössä uskalsin sytyttää valon. Join lasillisen vettä ja kävin vessassa, missä istuin vähän kauemmin kuin olisi ollut välttämätöntä yrittäessäni muistella yön tapahtumia. Minusta tuntui, että Heli oli tuonut mukanaan sen työkaverinsa, mutta en voinut olla varma, ennen kuin kävin eteisessä laskemassa kengät. Siellä oli ylimääräisiä ja ne olivat kaikkiaan pitkin lattiaa. Järjestin ne riviin ja palasin otsa rypyssä pohdiskellen huoneeseeni.

Asiat alkoivat palautua mieleeni vasta, kun olin pujottautunut takaisin Teemun viereen lämpimään. Minä olin tainnut käyttäytyä vähän huonosti. Ainakin, jos ajatteli Teemun kantilta, tai jonkun, joka oli pitänyt minua silmällä. Olinhan jättänyt Teemu-raukan istumaan ja ihmettelemään ja riekkunut koko loppuillan Leksan kanssa. Kyllä kai tämä olisi Iitusta itsekin selvinnyt. Mitähän Teemun päässä oli mahtanut liikkua, kun minä olin sillä tavoin unohtanut hänet? Niin, turha sitä oli kaunistella. Unohtanut. Piste. Minua ei olisi huvittanut ajatella sitä, mutta nyt, kun se oli tullut mieleeni, se ei suostunut lähtemään pois. Siinä mielentilassa, siihen aikaan vuorokaudesta ja siinä krapulassa ajatus tuntui ihan musertavalta. Yritin kääriytyä pienemmäksi ja aloin miettiä, mitä Teemu sanoisi herättyään. Illalla hän ei ollut sanonut mitään, mutta ehkä hän oli katsonut turhaksi yrittää kommunikoida kanssani siinä vaiheessa, kun olin katsonut hyväksi muistaa palata hänen luokseen.

Olin ehtinyt kuvitella jo kokonaisen riidan, joka oli päättynyt siihen, että Teemu oli ilmoittanut halveksivansa minua ja jättävänsä minunlaisen holtittoman naisen ikiajoiksi, kun hän kääntyi ja veti minut suloisesti lusikkaan. Uskalsin tuskin liikahtaa, vaikka olisi ollut luonnollista rentoutua siihen ja odottaa ja katsoa, miten hereillä hän oli. En tiedä, ehkä hän heräsikin siihen, että olin jäykkä kuin mallinukke.
- Henriikka?
Kuulin mutinan niskastani ja sitten tunsin terävän liikkeen, kun Teemu oikeasti heräsi. Hän liu’utti kätensä tuttuun tapaan vyötäröltäni alemmas, se kävi sipaisemassa karvoitustani ja siirtyi sitten reidelleni. Yleensä olisin siinä vaiheessa kääntänyt kylkeä tai muuten osoittanut olevani läsnä, mutta nyt en voinut muuta kuin käpertyä paremmin pelkoni ympärille.

- Hei? Teemun ääni oli jotenkin epäröivä, kyselevä. Ehkä, koska en ollut reagoinut tavalliseen tapaan, mutta ehkä, koska hän halusi selityksiä viime yöstä.
- Niin? sanoin kalseasti ja käännyin valmiina puolustautumaan.
- Mikä sulla on?
Mikä mulla on? Ei mikään! Kaikki! Tunsin morkkista paitsi edellisillasta myös kaikesta mitä koskaan olin tehnyt tai jättänyt tekemättä. En ollut maksanut nettilaskua, vaikka olin luvannut tehdä sen ja Heli oli antanut rahatkin sitä varten. Olin myös rikkonut häneltä lainaamani puseron kiskoessani sitä kiireesti päälle ja väittänyt, että se oli hajonnut pesukoneessa. Semmoisia juttuja.
- Ei mikään. Mikäs mulla olisi.
- No käänny sitten ja halaa mua, Teemu sanoi suostuttelevasti. Nyt hän alkoi kuulostaa tutulta ja turvalliselta ja minua alkoi hiukan itkettää, helpotuksesta.
- Etkö sä olekaan mulle vihanen? kysyin pienellä äänellä.
- En, Teemu sanoi ja painoi leukansa hiuksiini. Olin niin herkällä tuulella, etten ollut vastaukseen ihan tyytyväinen. Jos hänen mielestään kaikki olisi ollut ihan kunnossa, hän olisi halunnut tietää, miksi minä sellaista kysyin.

Päivämäärä:   24.11.11 18:17:54

Kauhee mikä pätkä! Nyt mulle iski kauhee morkkis siitä, ku oon ollu ihan hirvee tyttöystävä... Täytynee tehdä asialle jotain...

Lähettäjämansikkamies 
Päivämäärä:   24.11.11 19:09:32

Mä en tuu varmaan koskaan lämpee teemul... leksan vielä kelpuutan mutta mun on pakko myöntää että musta jerry ois henulle se unelma.

Päivämäärä:   24.11.11 19:22:37

Ei tosiaan mitään Jerryä (ellei se sitten ole muuttunut johonkin suuntaan) enkä mä Teemustakaan pidä, Leksaa mä en osaa ajatella minään oikeana, totisena puoliskona Henulle ainaskaan ihan hetkeen. Jotenkin kukaan ei vaan just nyt oo sellanen Se Oikea Henulle! Henu on niin Henu, et se tarvii jotakin... jotakin. :D

Lähettäjä: empppu 
Päivämäärä:   24.11.11 21:34:00

jotenki mä ootan sitä ku henu menee sinne lääkärii ja sitte jos Teemu menee mukaa nii se sais kuulla siitä vauvasta:DD:D ois mahtavaa :D

Päivämäärä:   25.11.11 00:18:32

mun synttäreitten kunniaks tänään kaks pätkää? :DDD

Lähettäjä: hernerokka 
Päivämäärä:   25.11.11 15:44:55

empppu/ niimpä muute ois siisti :D iha oikee henulle ku ei ois vielä kertonu :DD

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   25.11.11 17:23:27

Makasimme siinä ihan hiljaa pitkän aikaa, mutta sitten minua alkoi kiinnostaa, miksi Teemu oli vastannut niin kuin oli.
- Etkö sä ollut musta yhtään mustasukkainen eilen? kysyin uteliaana.
- Tietysti olin. Onko sulla jotain sutinaa sen Leksan kanssa?
- Ei!
- Mutta on ollu?
- Tavallaan, hetken aikaa, joskus kauan sitten, tunnustin. - Mutta ei mitään vakavaa.
- Miten kauan sitten? Miten vakavaa? Mikset sä ole kertonu?
- Äh, vuosia sitten. Eikä mitenkään vakavaa. Me vaan deittailtiin.
- Mitä se tarkottaa? Seksiä?
- Ei me koskaan olla oltu sängyssä, vakuutin.
- Mikset sä oo kertonu?
- No en mä ole ehtinyt vielä. Et säkään oo kertonu sun entisistä tyttöystävistä. Meillä on ollu ihan tarpeeksi puhumista nykyhetkestä, että ois ehtiny kaivella menneisyyttä, runoilin sujuvasti. Juuri nyt en jaksanut edes ajatella vanhojen asioiden valottamista. Teemu katsoi minua hetken, mutta huokaisi ja kietoi kätensä taas ympärilleni.
- En mä utele ellet sä halua kertoa. Musta on ihan sama, vaikka sulla ois neljä miestä, kunhan mä olen yksi niistä.
- Hassu, naurahdin.

Se oli tietysti hyvin herttainen asia sanoa, mutta ennen kuin ehdimme niin sanoakseni hieroa sovintoa yksityiskohtaisemmin, itsepintainen piipitys alkoi vaivata korviani. Se oli kuulunut jo hetken aikaa, tauonnut ja alkanut uudelleen.
- Mun puhelin, huokaisin ja nousin istumaan. Paikallistin laukkuni peilipöydältä ja kävin nappaamassa sen tyhjentääkseni sen sängylle.
- Miksi sä aina vastaat? Teemu kysyi. – Tähän aikaan aamustakin!
- Itse asiassa kello on jo yli kahdeksan, ja se voi olla jotain tärkeetä, sanoin. Puhelimeni vilkutti Saran nimeä, eikä esimerkiksi Pertin, jonka soitto siihen aikaan olisi tarkoittanut vaikkapa, että äiti oli saanut umpisuolentulehduksen, mutta vastasin silti. Sarallakin oli varmasti jotain aika tärkeää, tai hän ei olisi soittanut tähän aikaan, kun oli vain muutama tunti sitten jättänyt meidät ravintolaan.

- En kai mä herättänyt? Sara kysyi.
- Sattumalta et, sanoin kuivasti.
- Oletko sä kauheassa kankkusessa?
- Kohtuullisessa, sanoin varovaisesti. – Entäs itse?
- Pahemmassa kuin kohtuullisessa – itse asiassa mä luulen, ettei mulla ole kankkunen vaan ruokamyrkytys tai jotain.
- Ruokamyrkytys? huudahdin. Yrittikö Sara väittää, että oli sairastunut minun tekemistäni sapuskoista? Mutta ei, olin itse maistanut kaikkea, eikä Teemu näyttänyt kipeältä eikä Helinkään huoneesta tai vessasta kuulunut mitään ruokamyrkytyksen ääniä.
- Tai vatsatauti tai jotain. Mä olen kipeä kuin koira.
- Mä olen aina ihmetellyt, että miksi koirat on muka kipeämpiä kuin muut elukat, sanoin ja Sara naurahti kärsivästi.
- Voitko sä tehdä mulle palveluksen?
- Ehkä, jos se ei oo mitään kamalan rasittavaa.
- Mulla ois tunti kolmelta. Voisitko sä mennä? Taru ei pääse ja jos kukaan ei mene, muut joutuu maksamaan enemmän. Mä en haluais tehdä sitä niille, etenkin kun me ollaan niin uusia ja päästiin silti niiden ryhmään mukaan.

Ratsastus ei ollut mieluisimpien tekemisteni listalla sinä päivänä ollenkaan, mutta Sara oli vakuuttava ja taivutteleva ja kolmeen oli joka tapauksessa vielä pitkä aika, joten lopulta lupasin. Ajatus alkoi sitä paitsi tuntua koko ajan paremmalta. Kaipa kankkuseni siihen mennessä helpottaisi riittävästi.
- Hieno homma, kiitos sulle! Ja voitko sä kysyä, voisiko Teemu tuoda mulle jaffaa, kun tulee näille seuduille? Mä en uskalla lähteä viittä metriä kauemmaksi vessasta.
- Älä kerro enempää, sanoin värähtäen.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   25.11.11 17:24:19

Höh, tulipa lyhyt. Parasta kai laittaa toinenkin samantien.
-----------

23. Krapulapäivä
Kaduin hiukkasen, kun iltapäivällä pukeuduin ratsastushousuihini. Kankkunen ei ollut vielä kokonaan poistunut ja tunnelma kotonamme oli ruvennut aika ikäväksi. Vähän Saran soiton jälkeen olimme kuulleet hiljaista liikuskelua ja sitten oven naksahduksen ja se, mitä olin suunnitellut miellyttäväksi brunssiksi kahden ystävyksen ja heidän poikaystäviensä kesken oli muuttunut surkeaksi närkkimiseksi edellisillan sotkuissa. Ilmeisestikin Santtu oli vain hiipinyt tiehensä herättyään, herättämättä Heliä. Tyttö-parka yritti olla urhea, muttei näyttänyt kovin hyvältä.

- Mä en uskalla heittää sua kotiin, sanoin Teemulle. – Mä en ole ihan varma, että pitäiskö mun ajaa vielä ollenkaan ja mä vihaan sitä liikenneympyrää muutenkin.
- Ei se mitään, kulta, hän sanoi. – Haluatko sä, että mä ajan sut sinne tallille?
- Sä kuolisit pitkästymiseen ja sitä paitsi Saran pitää saada jaffansa, sanoin.
- Nähdäänkö me illalla?
- Katotaan ensin, selviänkö mä hengissä siitä tunnista.
- Miksi sä sitten menet? Ei kai se kaakki kuole, jos joku ei yhtenä päivänä mene tallille?
- Kysy Saralta, se saa selittää, sanoin väsyneesti. Minua ei huvittanut nyt ruveta vääntämään rautalangasta.

Mielialaani ei parantanut se, että ajoin taas tallin tienhaaran ohi. En ollut vielä kertaakaan onnistunut kääntymään oikeassa kohden pois isolta tieltä. Mutta sitten, kun nousin autosta, piristyin aavistuksen verran. Ilmassa oli hiukan kevään tuoksua ja loska lätisi lupaavasti jaloissani. Tietysti minua jännitti mennä vieraiden ihmisten kanssa vieraan opettajan silmien alle, mutta Sara oli kuvaillut ryhmäänsä ja uskoin pärjääväni mukana, vaikka olinkin vain puskaillut viime ajat. Siis jos kuntoni kestäisi.

Hain ensitöikseni Luffen pois tarhasta, jossa se nuokkui niskaan asti loimitettuna ja vein sen sisään. Tallissa oli muutama naisihminen, joille nyökkäsin niukasti.
- Onko Luffe tulossa tunnille? kysyi toinen minulta.
- Jep, Saralla on mahatauti ja se pyysi mua tulemaan sillä, sanoin tyhjentävästi ja keskustelu tyrehtyi siihen.

Hevosen harjaaminen oli yllättävän rankkaa äkkiseltään ja olin kuumissani jo, kun aloin satuloida. Toiset alkoivat myös näyttää valmiilta, joten kiirehdin parhaani mukaan ja pääsin heidän vanavedessään siirtymään pihan yli maneesiin. Heidän hevosensa olivat tavallisen näköisiä merkittömiä ruunikoita, mitä nyt toisella oli pieni sukka toisessa takajalassaan ja naiset olivat ehkä kolmekymppisiä. Minua selvästi vanhempia kuitenkin. Mieleeni tuli esittäytyä vasta, kun kiristimme satulavöitä ennen selkään nousemista. Naisten nimet olivat Sirkku ja Outi. Hevosiaan he eivät esitelleet, mutta luulin muistavani ne edellisiltä tallimatkoiltani: Neist ja Inferno. Kumpi oli kumpi, sitä en pystynyt sanomaan. Ruunat olivat kuin kaksi marjaa.

Annoin Luffen kävellä pitkin uraa ja muistelin samalla, mitä Sara oli kertonut heidän opettajastaan. Kikka, nuorehko itseoppinut valmentaja. Sara oli sanonut saaneensa häneltä joitain hyviä neuvoja, mutta oli kuulostanut sen verran epäröivältä, etten odottanut kauhean suuria. En voinut olla muistamatta, että olin sentään muutaman kerran ollut Veskun opissa. Toisaalta siitä oli vuosia ja vuosia ja nyt allani oli hevonen, jonka kanssa olin hädin tuskin hyvänpäiväntuttu. Krapula, olkoonkin hiipuva, mukaan luettuna asetelma ei ollut kauhean hyvä, mutta ei minulla ollut aamulla Saran kanssa puhuessani ollut aikaa analysoida koko juttua kaikilta kanteilta. Sitä paitsi yksi ratsastustunti – miten paljon se saattoi minun maailmaani keikuttaa, vaikka se menisi miten poskelleen?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   25.11.11 17:27:08

Niin ja onnea roosalle!

Päivämäärä:   25.11.11 18:51:04

Sennnu tuo on vähintäänkin kieroa laittaa noin lyhyet pätkät, kun pyydettiin kahta pätkää! Tossa on yhden kunnollisen pätkän verran.. :D Toisaalta eipä mua haittaa, kun oon säästelly noita pätkiä ja nyt luin.

Mutta silti ois vileä kiva saada tänään sellanen pätkä missä maneesin ovesta astuis Vesku tai Jerry :D Sara ois unohtanu kertoo että toi ei ollutkaan se tavallinen valmennus.. plääh ei tuu tapahtuu kuitenkaan :/

Ja kun kerran muutkin on kommentoineen Teemua niin mun mielipide on, että se on vain sellainen välttämätön paha joka on kestettävä sen aikaa kunnes se heivataan Mustaojan tieltä..
Sääli että Mustaojan taustat on aukottomasti tukittu. Jos tää ois Salkkarit nin Mustaojalla oiskin ulkomailla joku tiedossaolematon perijäpoika, joka palaa takaisin kotiin ja tietysti sellainen voidaan kelpuuttaa Henulle :) (ja en muuten kato salkkareita...koskaan kattonu) Mutta kun ei oo niin kaikki käy kunhan vain se on Jerry tai Leksa :P

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   25.11.11 19:06:16

Mä tykkään jakaa luvut siitä kohden kun ne kuuluu ;D
Ja joo, Vesku tai Jerry ei tuu kävelemään maneesiin.

Päivämäärä:   25.11.11 22:02:07

Jospa sinne maneesiin käveleekin Hanna?

Ai minäkö epätoivoinen Hannan suhteen? ;)

Lähettäjämansikkamies 
Päivämäärä:   25.11.11 22:07:29

Mä pelkään koko ajan, että Teemu tekee jonkun kosinnan ja Henu on ihan tottakai ja unohtaa kaikenmaailman Leksat ja Jerryt (eli ne ainoat miehet jotka me oikeastaan Henulle kelpuutetaan)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   26.11.11 14:55:32

Kikka saapui, kun olimme kävelleet ja ravanneet ehkä kymmenen minuuttia. Minulla oli jo kuuma ja tuskainen olo. Luffe ei ollut ollenkaan se säpäkkä tyyppi, jonka muistin, vaan paremminkin laiska ja haluton. En ollut tottunut tammahevosiin, mutta jopa minä ymmärsin, että nimenomaan tammuudesta oli kyse, kun ratsuni tilaisuuden tullen pysähtyi vilkuilemaan veikeästi toisia hevosia. Sitten se vinkui minulle, kun potkin sen liikkeelle. Kai minun piti olla onnellinen siitä, ettei se pissinyt ja pukitellut? Ainakaan vielä.
- Hei vaan kaikki! opettaja sanoi iloisesti. Katsoin parhaaksi ratsastaa hänen luokseen ja kertoa, että en ollut Sara. Tietysti olin paljon pidempi, mutta mahtoiko tyyppi muistaa, miltä Sara näytti, ja saatoinhan minä muistuttaa Luffen toista omistajaa, jota en ollut koskaan nähnyt.
- Luffen omistajat ei päässeet, niin että mä tulin tilalle. Mun nimi on Henriikka.
- Okei, sanoi Kikka ja katsoi minua ylöspäin. – Kerro vähän itsestäsi.
Jätin krapulaosuuden pois, sillä muussakin oli tarpeeksi.
- Mä olen ratsastanut tällä hevosella kerran aikaisemmin ja musta näyttää, että sillä on kiima. Mutta muuten mä olen kyllä ratsastanut aktiivisesti kymmenisen vuotta, siitä vaan on vähän aikaa.
- Okei, katotaan, miten te tulette toimeen, Kikka sanoi ja se oli vasta toinen ”okei”. Sen jälkeen niitä alkoi sadella. Se oli epäilemättä hänen lempisanansa ja jonkin ajan kuluttua minusta tuntui, että joka kerran, kun kuulin sen, jokin murunen edellisiltana syömästäni sapuskasta alkoi kiivetä kohti kurkkua.

Tuntia en viitsi ruveta minuutti minuutilta kuvailemaan. Se ei ollut hehkeimpiä elämyksiäni, eikä vika ollut ainoastaan kiimaisen narttueläimen perseeni alla. Minä olin hidas, jäykkä, huonossa tasapainossa ja hetki hetkeltä víttuuntuneempi. Pysyin kuitenkin selässä ja ellei Kikka ollut vierailevalle tähdelle ylitsevuotavaisen höveli, en pärjännyt paljonkaan Outia ja Sirkkua huonommin. Mutta minä tiesin itse. Räpelsin pahasti. En tuntunut osaavan enää edes istua harjoitusravissa, joka nyt kyllä oli Luffella melko ikävä. Eränen saisi luvan pärjätä ilman seksiä lähipäivät.
- Eihän se mennyt ollenkaan huonosti, sanoi Outi säälivästi, kun Kikka oli häipynyt ja me olimme antaneet hevosten kävellä. Hyppäsin alas satulasta ja näin, miten Luffe räpytteli ripsiään Neistille. Se tosiaan räpytteli, kuulostakoon miten sadulta tahansa. Hyvä, ettei iskenyt silmää.
- Kyllä se vaan meni, sanoin. – Mutta ehken mä masennu. Mä en oo tosiaan ollu tunnilla kun joskus kolme vuotta sitten.
- No sitten, hän sanoi, enkä pitänyt hänen ilmeestään. Olin ajatellut lyödä hanskat tiskiin ja olla tulematta tallille enää, mutta nyt ajattelin uudemman kerran. Eukot saisivat ihan rauhassa voivotella surkeuttani. Mutta minä näyttäisin heille! Miten ja koska, se jäisi nähtäväksi, mutta näyttäisin kyllä.

Kun olin vienyt Luffen talliin ja riisunut siltä satulan – se ruoja ei ollut edes hionnut, toisin kuin minä – Vappu talutti Tenarin sisään. Olin toivonut, etten tapaisi häntä tänään vaan että pääsisin mahdollisimman äkkiä lähtemään ja palaamaan krapulanhoidollisiin toimenpiteisiin, mutta siinä hän nyt oli.
- Loistavaa, että sä oot täällä! Mä olisin soittanu sulle tänään. Olitko sä tunnilla?
- Olin, äläkä kysy, miten se meni, tuhahdin.
- Ai? No en sitten. Haluatko sä ratsastaa toisenkin? Mä olen vähän huonossa hapessa, hän sanoi luottamuksellisesti ääntään madaltaen. Minun oli pakko nauraa ja se paransi oloani.
- Samoin, niin että hoida vaan itse oma osuutesi, kiusoittelin ja tyttö huokaisi.
- Onneksi mä en ole ainakaan joudu tunnille. Mä voin kävellä maneesia ympäri vaikka vaan kymmenen minuuttia ja se siitä. Mutta mitä sä teet ens viikolla?
- Töitä.
- Ehtisitkö sä ratsastamaan Terolla?
- Tentulla, oikaisin automaattisesti.
- No tällä rohjolla, sano sinä sitä vaikka metvurstiksi. Mulla on työharjotteluviikko ja mä sain eilen mun työvuorot, mä oon joka ilta töissä.
- Aamullahan täällä varmaan onkin rauhallista ja hiljaista, tuumasin.
- Haloo, en mä ole tottunut raatamaan fyysisessä työssä! Mä takuulla nukun kaiken liikenevän ajan!

Muistin tunteen. En ollut itsekään ollut vielä monta viikkoa töissä, mutta alkuun pelkkä jatkuva jalkeilla oleminen oli vienyt minusta mehut aika tehokkaasti. Ja vaikka juuri nyt en halunnutkaan ratsastaa enempää, oli tarjous parempi kuin hyvä.
- Niin kuin se olisi taas mun, sanoin puoliääneen, mutta Vappu kuuli.
- Niin! Saat pitää ihan omanasi ens viikon! hän sanoi innokkaasti.
- Mistä sä tiedät, etten mä mokaa jotain?
- Miten sä voisit? Sehän on ollu sun.

En voinut kieltäytyä. Luffe saattoi olla hermoille käyvä kiimahirviö, mutta Tenttu ei olisi. Saatoin jo nähdä meidät loppuviikolla liitelemässä maneesissa niin, että Sirkku ja Outi tiputtaisivat alaleukansa ällistyksestä.
- Saanko mä hypätä sillä perjantaina?
- Totta hitossa, Vappu lupasi.
- Selvä juttu sitten, sanoin ja rapsutin entistä hevostani otsatukan alta. Se ei ollut huomaavinaan minua. Sen sijaan Luffe tönäisi minua selkään turvallaan ja muistin, että minun pitäisi hoitaa se takaisin pihalle. – Maanantainako mä tulen?
- Niin. Soita vaan mulle, jos tulee jotain kysyttävää, tai jos sä et löydä jotain tai mitä vaan. Ja kiitos!

Vappu näytti tarkoittavan sitä ja kun katsoin häntä, minusta tuntui mukavasti siltä, että saatoin olla saamassa uuden ystävän. Tai sitten hän vain käytti minua hyväkseen. Jospa vain katsoisin, miten asiat kehittyivät, ennen kuin alkaisin pitää hänestä.

Lähettäjä: Muisto97 *ek 
Päivämäärä:   26.11.11 17:51:28

"Onneksi mä en ole ainakaan joudu tunnille."
^^Oliskohan tossa kohtaa yksi ole liikaa ;D

Päivämäärä:   26.11.11 18:37:11

"Jospa vain katsoisin, miten asiat kehittyivät, ennen kuin alkaisin pitää hänestä." miten reilua toista ihmistä kohtaan! :D Näissä pätkissä on joskus kivoja viisauksia. LISÄÄÄÄÄ

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   27.11.11 14:41:26

Joka tapauksessa minulla oli melko innostunut olo, kun lähdin tallilta. Liikunta oli saanut aikaan sen, ettei minua enää arveluttanut ajaa, kuten tullessa, ja ajattelin, että takuulla nyt ainakin olin ajokunnossa, kun olin kerran selvinnyt tulomatkastakin. Hetken harkitsin ajaa suoraan Teemulle, mutta kello oli jo aika paljon ja hän saattaisi olla lähdössä töihin. Sitä paitsi Heli tarvitsisi minua enemmän. Oli pahempaa kuin loukkaus siltä työkaverilta hiipiä aamuvarhaisella karkuun kuin jonkun yhden yön jutun luota, etenkin, jos he olivat touhunneet jotain muutakin kuin sammuneet samaan sänkyyn.

Nyrpistin nenääni, kun pääsin kotiin. En ollut aamulla lähtiessäni huomannut asunnossa viileänä vaeltelevaa tupakanhajua, joka oli päässyt livahtamaan sisäänkin, vaikka ihmiset olivat polttaneet vain parvekkeella. Nyt se tuntui selvästi ja entistä pahemmalta tilanne tuntui, kun olin riisunut päällysvaatteeni ja kävellyt sisään. Oikeasti, minusta Heli olisi voinut edes jollain tasolla huolehtia siivoamisesta, kun oli kerran halunnut pitää juhlat, mutta hän ei ollut tehnyt mitään. Jopa Teemun ja minun aamukahvimukit seisoivat edelleen pöydällä. Mutta sitten jokin pisti minut miettimään, että miltä minusta olisi tuntunut Helin housuissa. Jos olisin ollut ihastunut johonkuhun ja tämä olisi vain karannut kuin maksullisen naisen luota.

Minä pidin Helistä ihan kauheasti. Ehkä jopa enemmän kuin Mintusta ja äidistä. Melkein tunsin hänen ahdistuksensa itsessäni, kun katselin edellisiltaista sekasortoa. Heliä se ei haittaisi, mutta minua kylläkin. Heli taas ei ehkä tänä nimenomaisena päivänä huvittaisi kuunnella, miten moitin häntä siivottomaksi laiskuriksi. Aloin siivota, ja kuten tapani oli, kun ryhdyin puuhaan, tein sen kunnolla.

Jos minä jotain rakastin niin valmiita asioita. Niinpä kaivoin kaiken roinan siivottuani imurin esiin, ja kun olin lakannut rääkkäämästä ilmatilaa sen metelillä, aioin ruveta luuttuamaan mutta silloin Heli katsoi hyväksi ilmestyä kammiostaan.
- Voi sua, henkäisin säikähtäneenä, sillä hän näytti, jos mahdollista, vielä pahemmalta kuin aamulla.
- Mitä mä teen, Henriikka?
- Ai Santun suhteen?
- Niin – ja kaiken! Miten mä muka voin mennä maanantaina töihin?
Avasin suuni sanoakseni jotain vähättelevää, mutta luojan kiitos ehdin ajatella hetken ja suljin sen.
- Sun on vaan pakko, sanoin.
- Mutta ajattele, miten paskamaista! Santtu ja kaikki kuvittelee, että mä olen maailman helpoin, ja miten me muka voidaan istua samassa huoneessa ihan niin kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan!

Ymmärsin asian hankaluuden, vaikken itse ollutkaan ollut samassa tilanteessa ja pääni toimi kovalla pöhinällä kuin se olisi ollut painekeitin.
- Istu alas, mä laitan meille kaakaota, sanoin voittaakseni aikaa ja Heli lysähti istumaan. Minä tein pienen numeron kaappien penkomisesta, vaikka meillä maito ja kaakao olivatkin aina helposti saatavilla. Odottaessani maidon kiehahtamista katsoin, mitä jääkaappiin oli jäänyt tarjottavista ja löysin pelkästään tyhjiä lautasia, murusia ja yhden tekemäni pasteijan. Paremman puutteessa pistin sen pariksi hetkeksi mikroon saadakseni vielä vähän ajatteluaikaa. Kuvittelin, että olisin ihastunut työkaveriini ja olisin nyt Helin tilanteessa. Se ei ollut ihan mahdoton ajatus, meillä oli parikin varsin mukavaa nuorta miestä töissä, mutta tietenkään en ollut jutellut heidän kanssaan juuri muuta kuin mitä työn tekeminen vaati. Olinhan varattu nainen. Ravistin faktat pois ja pohdin, mitä olisin tehnyt, jos olisin saanut raahattua vaikka vaalean Heksun sänkyyni ravintolaillan päätteeksi ja hän olisi kadonnut.

- Tässä. Ota ja syö, sanoin viedessäni tarjoomukseni Helille ja istuin häntä vastapäätä. – Sun täytyy mennä töihin niin kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan.
- Ai niin kuin musta olisi ihan jokapäiväistä vikitellä joku mun luokse yöksi? Heli parahti.
- No et kai sä nyt ihan väkisin sitä tänne raahannut.
- En… kai. Eikä me… siis silleen.
- Te ette nainu? kysyin roisisti.
- Me oltiin pikkusen liian humalassa siihen, Heli tunnusti.
- No sitten sulla ei ole mitään hätää, sanoin helpottuneena. – Sä marssit muina naisina töihin kuin mitään ei ois tapahtunutkaan. Olispa loistavaa, jos sä löytäisit unohtuneet kalsarit tai sukat tai jotain ja voisit mennä ja tipauttaa ne sen naamalle.
- Hullu!

Mutta en minä mielestäni ollut. Näin jo silmissäni näytelmän, jossa Heli, itsevarma maailmannainen, marssisi pää pystyssä ja huoliteltuna toimistoon ja suhtautuisi Santtu-idioottiin ja tämän pakoon alentuvan huvittuneesti. Minulta meni vähän aikaa selittää koko jutun juju Helille, mutta lopulta hän alkoi näyttää omalta iloiselta itseltään.
- Ja sitten annat sen selittää, miksi se karkasi, sanoin. – Et kysy, mutta annat sille tilaisuuden. Näytät niin siltä, että se on sulle yhdentekevä, että se uskaltaa puhua sulle. Jos sä näytät vihaiselta ja loukkaantuneelta, se vaan vetää hännän koipien väliin ja luimistelee ja kaikki menee pilalle.
- Mutta jos se ei selitä?
- Jos siinä ei oo sen vertaa miestä niin se ei ole sun arvonen, vakuutin.
- Ähh…
- Ja jos sä viet sille jotkut kalsarit kaikkien nähden niin teidän ei tarvii yrittää salailla muilta, että se on – tietysti ihan viattomasti – ollut täällä yötä.
- Mutta mulla ei satu olemaan ylimääräsiä miesten kalsareita.
- Mä voin lainata Teemulta, esitin.
- Eikä. En mä halua nolata sitä. Ja sitä paitsi mitä se kuvittelisi musta, jos mun sängyn alta tai jostain löytyiskin vieraita vaatekappaleita? Jotka ei oo sen, siis.
- No joo, myönsin vastahakoisesti.
- Mutta joo, mä alan nähdä, mitä sä tarkoitat. Mä yritän.
- Sano vaikka, että mä lähetin terveisiä, että paiskaa seuraavalla kerralla oven vähän hiljempaa, ehdotin.
- Paiskasiko se oven?
- Ei tosiaankaan. Mutta se ajaa saman asian ja mähän voin olla tarkkakuuloinen kuin vampyyrilepakko. Mistä se sen tietää. Tai naapurin täti on voinut käydä valittamassa.
- Sä olet ainakin ovela kuin kettu, Heli sanoi tyytyväisenä. – Hiotaan tätä vielä huomenna, jooko?
- Ihan niin paljon kun sä haluat, muru!

Päivämäärä:   27.11.11 17:14:31

Tää kännykkänetti on kiva, kun venailee haagassa et pääsis lähtee hakeen laattoja. Tallilla käyty ja hengissä selvittiin mut oli kyl melkolailla jännää.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   27.11.11 17:42:58

Uskon, et tossa sääss oli. Varmaan on jännää olla Haagassakin? :D

Päivämäärä:   27.11.11 20:11:27

mäki kävin heppailemassa keravalla kun kaveri meni ostamaan hevosen :) oli aaaika märkää ratsastella metikössä ja vielä jännempää ajaa pois sieltä metsiköstä kun puhallin ei toimi, ikkunat huurussa ja tietä ei joka kohdalta valaistu. Motarilla helpotti :)

Päivämäärä:   27.11.11 22:17:00

Musta tässä tarinassa alkaa olemaan nyt vasta sitä jotain... En tiedä vielä mitä, mutta jotain.

Hihii, mä olin eilen firman pikkujouluissa ja tänää kävin äidillä synttärikahveella, heppailemaanki pitäis ehtiä, mutta on vähän hankalaa välillä, kun ukolta sais auton toisinaa nehkä hikisesti tunniks, ja mulla tallimatkaa kuitenki se tunti...

Päivämäärä:   27.11.11 22:24:49

flanu mähän lähden joku kerta sun kuskiksi tästä naapurista :) (jos ei mun auto nyt haluaa toimia vielä talven yli)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   28.11.11 18:59:03

24. Lainahevonen
Helin tilanne oli eittämättömän kiinnostava. Seurasin häntä seuraavan viikon kuin Kauniita ja rohkeita ja on pakko sanoa, että hän oli kiinnostavampi. Inhosin Kauniita ja rohkeita.

Maanantaina Santtu ei ollut tullut töihin flunssan takia ja näin, miten Helistä oli valunut kaikki cojones ulos. Minulla oli aikamoinen buustaaminen, että sain hänet lähtemään yhtä pystypäisenä töihin tiistai-aamuna kuin maanantaina. Tietenkään en ollut katsomassa; Helin noustessa ylös minä jo kokkasin täyttä häkää toisella puolen kaupunkia. Laittauduin kotiin pikaiselta vierailulta Teemun luota siksi, kun hän yleensä tuli.

- Santtu on raukkis! Heli puhisi heti nähtyään, että olin kotona.
- Kerro!
- Se välttelee mua!
Se oli huono uutinen, kieltämättä, enkä voinut kuin yrittää lohduttaa Heliä ja kiertoteitä yrittää selvittää, että eihän hän ollut ruvennut liian päällekäyväksi. Mutta siltä ei vaikuttanut. Hän oli tehnyt kaiken juuri niin kuin olin ehdottanut.
- Haluatko sä lähteä mun kanssa tallille tuulettamaan päätäsi? kysyin, sillä olin siirtänyt sinne lähtemistä kuullakseni Heliltä tuoreimmat kuulumiset.
- Ihan sama.

Osoittamastaan suunnattomasta innostuksesta huolimatta Heli päätti lähteä. Hänelle tulisi tylsää, kun ratsastaisin ainakin tunnin kykenemättä pitämään hänelle seuraa, mutta pistin hänet pukeutumaan kuin naparetkelle ja pidin hänet äänessä koko automatkan ajan. Tallilla hän jutteli kanssani, kun harjasin ja satuloin Tentun, mutta sitten hän kieltäytyi tulemasta maneesiin.
- Mä otin kirjan mukaan. Mä menen siihen pikkuhuoneeseen, missä on sohva, hän sanoi ja se sopi minulle paremmin kuin huono omatunto maneesin nurkassa kyyhöttävän, palelevan hahmon takia.
- Mä yritän olla nopea, lupasin.
- Älä huolehdi musta. On mulla soitinkin. En mä kumminkaan kotona tekis mitään sen kummempaa.

En ollut pyytänyt Heliä mukaan vain hyvän hyvyyttäni vaan minulla oli itsekkäitäkin syitä. Olin halunnut seuraa kotimatkalle, sillä edellispäivänä olin ajanut kotiin merkillisen sekavassa mielentilassa, jota en kaivannut uudelleen. Tentulla ratsastaminen ja sen kanssa puuhaileminen ihan omin nokkineni oli kummallisella tavalla heittänyt minut aikojen taakse ja minulla oli ollut hyvin teinimäinen olo. Olin huomannut ajattelevani Jerryä, lyhyesti sanottuna. Sitähän olin alituiseen tehnyt siihen aikaan, kun Tenttu oli vielä ollut minun.

Nyt yritin tietoisesti välttää sitä ja keskittyä Tenariin. Oli järkyttävän kotoisaa istua taas sen satulassa ja vaikka maneesissa oli pari muutakin ratsukkoa, yritin olla häiriintymättä heidän uteliaista katseistaan. Yritin myös ratsastaa oikein hyvin, mutta Tenttu ei edelleenkään tarjonnut mitään helpolla, enkä voinut väittää, että hetkeäkään olisin kuvitellut näyttäväni hyvältä tai taitavalta. Kai minun olisi pitänyt olla tyytyväinen siitä, ettei se karannut käsistä tai tiputtanut minua, mutta mieluummin olisin ollut tyytyväinen siitä, miten pehmeästi se liikkui peräänannossa ja miten kauniisti se totteli minua.

Ei kuitenkaan tänään. Jos ratsastamisesta piti jotain hyvää sanoa niin ehkä se, että sen jälkeen lihakseni eivät olleet ihan yhtä kipeät kuin ennen sitä. Loppuviikolla en ehkä enää edes huomaisi, että minulla oli ollut niinkin pitkä ratsastustauko. Jos henkinen kantti vain kestäisi siihen asti, mietin synkästi. Ei ollut mukavaa, kun ei saanut minkäänlaisia onnistumisen tunteita. Vein Tentun talliin ja totesin, ettei se näyttänyt ollenkaan rasittuneelta, se ei ollut edes satulavyön alta hiukkaakaan hikinen, vaikka minun hiukseni tuntuivat märiltä ja kylmiltä, kun otin kypärän pois.

- Miten meni? kysyi Heli, joka oli tullut pois toimistosta kuultuaan kavioiden kopseen käytävällä.
- Ei voi kehua, puuskahdin.
- Kurjaa, hän sanoi osaaottavasti ja minun teki mieli kivahtaa, että turhaan hän surkutteli, kun ei ymmärtänyt koko asiasta mitään. Ehdin kuitenkin harkita sen sekunnin murto-osan, joka sulki suuni. Miksi purkaa Heliin se, että minua harmitti?
- Tää on välillä niin saakelin vaikeeta, huokaisin sen sijaan.
- Ratsastaminen? Putositko sä?
- Se voi olla vaikeeta ihan putoamattakin.
- No mutta voithan sä aina pyytää jotakuta opettamaan sua. Vastahan sä olit viikonloppunakin tunnilla, etkö ollutkin?
- Jep, sanoin ja suljin karsinan oven. – Mä vien vaan tän satulan ja suitset pois niin voidaan lähteä.

Päivämäärä:   28.11.11 20:34:01

tripi, jeiii :) Lähetkö tällä viikolla joku ilta? *bambikatse*

----

Mä voin jotenkin kuvitella, miten turhauttavaa Henusta toi on. Muakin turhauttaa aina, jos tiedän osaavani jonku oikeesti, mut sit en osaakaa ku oon ruosteessa :/ (näin käy monesti keittiössä)

Päivämäärä:   29.11.11 10:43:02

flanu voi ei tää viikko on ihan täynnä kaikkea. serkku tulee kylään pariksi yöksi ja sitten kampaajalle, pikkujouluihin ja 50v-päiville.. Sitten kärsitäänkin krapulasta. ja seuraava viikko on taas iltaviikko :( Miten tää nyt on tähän mennyt? MINÄ jolla ei KOSKAAN ole MITÄÄN tekemistä?!

Päivämäärä:   29.11.11 15:52:48

tripi, niinpä! Mut toisaalt, kato ku mä teen yötyötä, ni mulle käy aamutkin :D. Mä pääsen töistä puol 6 aamulla, oon 6 maissa himassa ja riippuen siitä moneks meet iltaviikolla töihin, voi lähteä aamustakin jo! Mä voin kyllä vaan kuvitella minkä näkönen se poni on tällä hetkellä, varmaan ihan järkyttävä (sellai pörrö jolla savipaakkuja ainakin häntä aivan täynnä)... Mullaki ku ukon auto vaa useimmiten iltasin käytössä, mut ei sekää aina, tälläki viikolla sain vaa eile ja tänää auton käyttööni, huomenna en saa, loppuviikosta mtn hajua... Eiku kyl sen on pe se pakko antaa.. Miks mä menin mälläämään sen omani sillon kesällä -.-

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   29.11.11 16:57:00

Viikon loppua kohden asiat alkoivat sujua paremmin. Kaikki asiat. Minä aloin nähdä pieniä pilkahduksia vanhasta yhteistyöstä Tentun kanssa, vaikka vielä keskiviikkona olin harkinnut soittaa Vapulle ja ilmoittautua sairaaksi. Kun minulla torstaina oli aikainen vuoro, uskaltauduin sen kanssa iltapäivällä maastoon. Se oli ihan yhtä hauskaa kuin aina ennenkin ja hurjapäisesti päätin perjantaina sittenkin hypätä sen kanssa esteitä, vaikka olin jo ajatellut, etten rupeaisi siihen. Esteratsastushan oikeastaan oli ollutkin meidän lajimme eikä sileä. Helillä sujui vielä paremmin. Santtu, jota minä en sivumennen sanottuna enää arvostanut sen vertaa, että olisin antanut hänen pyyhkiä saappaitani, käänsi kelkkansa ja pyysi anteeksi karkaamistaan.
- Se sanoi, että sille tuli paniikki, kun se heräsi mun sängystä eikä ihan muistanut, mitä oli tapahtunut, Heli selitti innoissaan. Selitys ei vakuuttanut minua. En olisi halunnut kaveria, joka säikähti niin kovasti nähdessään minut aamulla. Itse asiassa mikään syy ei olisi ollut kelvollinen niin silmittömään pakoon. En kuitenkaan viitsinyt pahoittaa Helin mieltä jakamalla mielipiteitäni hänen kanssaan.
- Hyvä tyttö. Nyt vaan odotat, että se pyytää sua ulos tai jotain, sanoin sen sijaan. – Et pyydä itse. Sen vuoro.
- Hmm, Heli sanoi ja aloin pelätä, että hän oli jo tehnyt niin. Mutta ei. – Okei. Jos sä olet varma, että se on fiksua.
- Hei, eikö kaikki ole sujunut tähänkin asti, niin kuin mä olen suunnitellut?

Minulla olisi perjantaina vapaata, joten menin torstaina yöksi Teemulle. En edelleenkään mielelläni lähtenyt sieltä aamuisin töihin, sillä matka oli pitkä ja siinä oli monta kohtaa, joka saattoi mennä pieleen. Jos vaikka ensimmäinen bussi jättäisi tulematta, myöhästyisin väkisinkin, kun seuraava tulisi aikaisintaan kahdenkymmenen minuutin kuluttua siihen aikaan aamusta. Teemu jaksoi valittaa, että näimme toisiamme liian vähän, mutta toisaalta pidin kovasti siitä, miltä tuntui tavata, kun oli ollut vähän aikaa erossa. Tällä kertaa hän oli ilmoittanut järjestäneensä itselleen vapaaillan, joten odotin vähän sydän läpättäen jotain romantiikkaa.

- Onko sulla nälkä? oli Teemun ensimmäinen kysymys, kun hän tuli avaamaan oven.
- Oisko ruokaa? kysyin epäluuloisena. Olin ollut töissä kahdeksan tuntia ja käynyt sen jälkeen tallilla, joten minulla oli, mutta mieluummin en ruvennut valmistamaan mitään. Aloin ymmärtää sanonnan suutarin lapsista ja kengistä.
- Mä soitan Saralle ja tilaan pizzat. Sano vaan, mitä sä haluat siihen, Teemu sanoi ja halasi minua.
- Jauhelihaa ja juustoa, sanoin helpottuneena. Jos Tukeva Tuoppi oli Teemun aluetta, oli Akbarin pizzakioski Saran. Hän hoiteli hankinnat, kirjanpidon ja toimi sen lisäksi pizzataksina Akbarin keskittyessä tuotantoon. Minä olin tavallaan vähän kateellinen pappa Eräsen tavasta työllistää jälkikasvunsa. Teemu ja Sara eivät varmaan koskaan olleet miettineetkään muuta tulevaisuudenkuvaa kuin ruveta pyörittämään omaa yritystä. Mutta en minä olisi tainnut pitää siitä itse, päätin Teemun soittaessa siskolleen. Ainakin tällä hetkellä olin paljon tyytyväisempi siihen, että kun lähdin töistä korkeintaan kahdeksan tunnin kuluttua siitä, kun olin sinne saapunut, saatoin jättää kaikki työhuoletkin taakseni. Minua ei haitannut ollenkaan, vaikka puolet myöhäisemmän vuoron ihmisistä olisi jäänyt saapumatta. Se oli pomon murhe.

Sara oli oven takana puoli tuntia myöhemmin sylissään kolme pizzalaatikkoa.
- Mä tulen teidän kanssa syömään, sopi tai ei, hän ilmoitti.
- Ehkä me kestetään sua vähän aikaa, lupasin.
- Kerro kaikki tallilta. Tai siis miten sulla on menny Tenarin kanssa?
- Mä jo ajattelin, että heitän hanskat tiskiin, kun mikään ei sujunu, mutta tänään me käytiin maastossa ja kaikki meni kivasti ja huomenna mä aion hypätä!
- Voi vitsi, aiot vai? Mihin aikaan sä ajattelit mennä?
- Varmaan aamusta, jos siellä olisi vähemmän ihmisiä, arvelin.
- Hei, mä tuun kanssa! Eiks ois kiva hypätä yhdessä?
- Ois!

Teemu kuunteli meitä hyvin kärsivällisenä siihen asti, kun olimme ehtineet sopia tapaamisesta tallilla puoli kymmeneltä.
- Ja mitäs mä teen? hän kysyi silloin. Minun piti taputtaa hänen poskeaan, sillä hän kuulosti niin pikkupojalta.
- Kultapieni, sä varmaan nukut, naurahdin.
- Häh?
- No ainahan me nukutaan koko aamupäivä, kun mä oon täällä.
- Niin, kun sä oot täällä! Mutta jos sä oot tallilla!

Katsoin Saraa, joka nyökytteli päätään huvittuneen näköisenä.
- Sitten ei oo kuin yksi vaihtoehto, hän sanoi.
- Mikä? Teemu kysyi.
- Sun pitää tulla mukaan. Saat pullistella hauiksiasi ja rakentaa meille esteitä. Ja nostella puomeja, jos nyt kävis niin hullusti, että joku niistä tipahtaisi. Vaikka eihän me mitään tiputella.

Päivämäärä:   29.11.11 18:52:00

Tytöthän on yhtä hyviä työllistämään Teemua kun mä mun miestäni! Sekin on aina joko valokuvaaja tai muuta vastaavaa. Tulevaisuudessa se saa olla mun esteorja, kisahoitaja ja se jolle saa äristä ko jännittää... Ja tottakai kuski (sit kun se sais aikaseks sen pikku-E:n...)

Mul on kriisi... Hml (n. 118km, 300e/kk), Vihti-Karkkila raja (n. 45km, 280e/kk) vai Nummela-Lohja raja (n. 42km, ei hintatietoja). Tai olis listassa yks L-Vantaaki, mut siit ei ilmossa ollu oikee mtn tietoja, ja sinne pitäis soitella hinta- yms tietojen perässä. Hml olis niinku sisällöltä ja sähköpostikeskustelujen perusteella paras (ratsutus- ja kenkäyspalvelut saatavilla kohtuuhintaan, samanikästä kaveria yms), mut sinne on kans pisin matka... Ääh, miten voi tallipaikan löytäminen olla toisinaan näin hankalaa? Kun tällä suunnalla on joo talleja pilvin pimein, mut ei vaan mitään meille sopivaa oikeen (kohtuuhintanen, mieluiten pihatto tai oikeesti pitkä tarhausaika, ja ei tarvi luksuspuitteita).

Päivämäärä:   30.11.11 09:00:58

imo on ihan vitisti ajaa ajallisesti 45 min suuntaansa tallille, ja kilsojen kautta tulleet bensakulut pitää kyllä laskea tohon mukaan. Se lähellä oleva kalliimpi saattaa yhtäkkiä olla reippaasti halvempi, jos jää laskemaan, että mun vanha 35-40 km tallimatka vei puhdasta rahaa femman per kerta, joka teki viikossa 10-15 euroa ja näin siis kuussa 40-60 euroa kun kävi sen pari kolme kertaa viikossa tallilla. En tiedä paljonko sun auto kuluttaa, mutta mun autolla edestakaisin hämeenlinnaan veis melkein parikymppiä kerta...

Päivämäärä:   30.11.11 15:59:12

des, Ainoa vaan, että toi Hml on ainoo, missä olis mahdollisuus saada ratsutusta mukaan, ja ainoa, missä tähän mennessä on ollut asiallisimman kuulonen väki. Hintaeroa noilla ei oo juurikaan, palveluiltaan yms toi Hml olis paras vaihtoehto. Ukon auto kuluttaa öbaut 5-6 litraa/100km maantieajossa, tarkkaan en tiedä. Mutta oon mä ajanut tunnin/suunta tallille, ja matkaa oli vaan 60km sillon, siis pitkät tallimatkat on tuttuja, nykysellekin on matkaa sen 75km, mutta suunta on ihan eri, kun missä asutana/ollaan töissä ja sinne mä oon parhaimmillaan saanu tallimatkaan kulumaan melkein 2h. Tommosen ratsutusikäsen kanssa kun tulee pohdittua kaikki ratsutukset yms mukaan, jos se on mahdollisuutena, niin toki semmonen on varteenotettava, vaikka oliskin pidemmällä. Olis nykysessäki ratsutusmahdollisuus, mutta ihan rehellinen ollakseni mä en ihan täysin nykysen tallinpitäjän ratsutustaitoihin luota, toki sillä on suosittelijoita yms, mutta mitä ite kattonu sen ratsastusta, niin ei oo ihan sellasta, että uskaltaisin omaa antaa ratsutettavaks.

Toki siis kaikki bensakulut yms on laskeskeltu (googlemapsin arviot on aika hyviä ja menee itseasiassa meidän auton kohdalla aika oikein). Nykyseen on bensakulut päälle 20e/tallikäynti, Vihti-Karkkila ja Nummela-Lohja rajoilla oleville talleille matka-aika jotain puolentunnin kieppeillä (olisko ollu joku 35min tjtn), mitä on enimmän osan ton ponin omistusajasta tallimatkan kesto ollu, bensakulut noissa oli about 15e/tallireissu.

Aiemmilla talleilla missä on asuttu, on bensakuluihin mennyt 18e/tallireissu ja 8e/tallireissu. Eli heitteleviin bensakuluihin on tullut totuttua, ruuhka-aikaan toki bensaa kului reilusti enempikin.

Äääh, vähiten mä tohon Nummela-Lohja -rajalla olevalle oon kallistumassa, eli enimmäkseen nyt pohdin ton Hml ja Vihti-Karkkila rajan kanssa. Ko toiseen pääsis kotiovelta Vihdintietä pitkin (asutaan vihdintien varressa), toiselle pääsis motaria pitkin koko matkan melkeen... Ehkä mä lähen kirjottelee plussia ja miinuksia :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   30.11.11 18:48:20

Hml asti kuulostaa kyllä kaameelta, mutta toki, ellei aio monta kertaa viikossa käydä vaan ratsastetaan tallin puolesta, niin hieno homma.
----------
Jos minulla oli pieniä epäilyksiä Teemun innostuksen suhteen, hän hälvensi ne tehokkaasti nousemalla aamulla pirteänä jo ennen minua. Eipä silti, oli siinä jo levättykin. Kun Sara oli häipynyt, olimme siirtyneet sänkyyn häivyttämään puolen viikon ikävää ja sitten olin nukahtanut. Onneksi minulla oli nykyään aika hyvät unenlahjat, sillä muuten olisi ollut haasteellista elää omien ja Teemun työaikojen kanssa jonkinlaista parisuhdetta. Saatoin ongelmitta nukkua kellon ympäri näin, kun oli tilaisuus, eikä mikään painanut mieltäni.
- Mitä sä kolaat? kysyin aamulla unisena, sillä niin monen tunnin unien jälkeen en ollut ihan varma edes siitä, missä olin.
- Meidän piti lähteä tallille, vai mitä?
- Niin joo, sanoin hitaasti ja katsoin, miten Teemu pukeutui. – Miten sä sinne lupasit tulla?
- Miten niin? Koska säkin olet menossa.
- Mutta ei sua tuntunu kiinnostavan koko homma sillon, kun me oltiin mutsilla hoitelemassa hevosia. Hyvä, että viis minuuttia viivyit katsomassa niitä.
- Niin… mutta ne oli sentään siinä pihassa. Mä saatoin nähdä sut ikkunasta touhuamassa niiden kanssa.
- Hmm, ja nyt sä et kestä parin tunnin eroa musta? naurahdin ja Teemu hyppäsi takaisin sängyn päälle.
- En hitossa. Me ei olla nähty kuin ohimennen koko viikolla. Nyt et kyllä katoa.
- Okei, sanoin ja nousin hyväntuulisena ylös.

Teemu oli tietenkin vähän ummikko, mitä tuli estetolppiin, kannattimiin ja puomeihin, mutta pian hän pääsi jyvälle niiden toiminnasta ja hän rakensi nöyrästi esteitä sen mukaan, mitä Sara ja minä pyysimme, kun annoimme hevostemme kävellä alkukäyntejä tyhjässä maneesissa. Olin vähän huolissani siitä, olisiko hänellä kauhean tylsää, mutta se unohtui, kun Tenttu alkoi tuntua tutummalta ja paremmalta kuin vielä koko viikkona. Se katseli uteliaana puomeja, kuten sillä aina oli ollut tapana ja sen askeleet olivat vetävämmät kuin vielä kertaakaan aikaisemmin tällä viikolla. Olin muistellut valmiiksi, miten olin tavannut ratsastaa sitä ja millaisia estevalkkuja minulla oli joskus ollut, mutta nyt päätin olla hiomatta mitään erityistä. Loikkisimme esteiden yli ihan vaan pelkästä hyppäämisen ilosta.

Se oli äärimmäisen tyydyttävä sessio. Tenttu ei enää ollut niin itsetietoinen imiessään esteille ja antoi anteeksi paljon minun virheitäni. Minä leijuin hypyissä mukana ja väistelin vain välillä Saraa. Luffe eteni välillä hyvinkin rajusti, puhahti kuuluvasti ponnistaessaan ja lähti muutaman kerran esteen jälkeen niin, että minua pelotti. Sara kuitenkin näytti enimmäkseen olevan se, joka määräsi ja hän se oli, joka tipautti minut maan pinnalle tunnin kuluttua.
- Me ollaan hypätty jo ikuisuus. Taitaa olla parempi lopettaa tähän.
- Mä olisin voinut jatkaa vaikka iltaan asti, huokaisin. Ei ollut parempaa tunnetta kuin se, miten hevonen kiihdytti kohti estettä ja nousi liitoon.
- Haluatko sä hypätä tällä, ellei Vappu lainaa sitä taas? Sara tarjosi.
- Oikeesti, mä en ole ihan varma, haluanko mä, sanoin vilkaisten tumman kullanväristä tammaa. – Se vaikutti vähän vaikeelta. Mulla on kuitenkin taukoa…
- Höps, tätä menoa sulla ei kohta enää ole, Sara huitaisi pois epäröintini. – Ja mitenkäs sä ratsastat ens viikolla?
- Mä en tiedä vielä. Me sovittiin Vapun kanssa, että tavataan huomenna täällä ja katotaan, miten edetään ja millaset sen ens viikon työvuorot on. Vaikka en mä tiedä, miksi meidän pitäisi edetä mitenkään – sehän on sen hevonen.

Olin aistivinani Teemussa suurta helpotusta, kun lopulta olimme valmiit lähtemään. Siinä oli mennyt aikaa, sillä tällä kertaa Tenttukin oli saanut kunnon hien päälleen, enkä halunnut viedä sitä ulos, ennen kuin se oli hetken kuivatellut. Yhden fleeceloimen märäksi siis. Minua ei edes kauheasti harmittanut odottaa, kuten joskus aiemmin olisi. Hevosen hiki haisi tympeältä ja ihanalta käsissäni vielä autossakin ja ajattelin, että jonkun pitäisi ratsastaa Tentulla huomenna hyvä palauttelu, niin paljon olimme hypänneet. Mahtaisiko Vappua huvittaa, vai antaisiko hän minun vielä lainata sitä?

- Oletko sä mulle vihanen jostain? Teemu kysyi, kun olimme melkein perillä hänen luonaan ja tajusin, etten ollut sanonut mitään koko matkalla. Jos hän oli puhunut minulle, en ollut kuullut.
- En, kulta, naurahdin hämilläni. – En tietystikään ole. Mä vaan mietin hevosjuttuja.
- Ai. Millasia?
- Sellaisia, että ihan kuin joku hevoskärpänen ois taas päässy purasemaan mua. Mä jo mietin, että koska ja millä mä pääsen ratsastamaan seuraavan kerran.
- Ai. Pitäiskö meidän ostaa sulle oma hevonen?
- Ei tosiaankaan, nauroin huitaisten Teemun vitsin pois. – Ei mulla olisi kokonaiseen hevoseen aikaa eikä rahaa. Mitäs me tehdään tänään? Menetkö sä töihin?
- En, ellet säkään mene.
- En mä mene mihinkään ennen kuin aamulla, kyllä sä sen tiedät.
- Niin, että jäätkö sä yöksi?
- Selvä, lupasin. Sunnuntai-aamuisin saatoin ajaa töihin. Silloin ei ollut liikennettä nimeksikään, enkä sitä paitsi edes olisi päässyt julkisilla. Ne eivät alkaneet kulkea tarpeeksi ajoissa.

Päivämäärä:   30.11.11 19:25:25

No emmä tota ite hyvänen aika sais ratsuopetettua ku sen mitä oon saanu opetettua tähän mennessä (liikkeellelähtö & pysähtyminen, kääntymisenki osaisin kyl viel)! Senki vuoks toi Hml turvallisin vaihtoehto, ja itseasias ku laskin sähköposteista löytyvien tietojen mukaan plussat ja miinukset, ni se sai eniten plussaa.

Mutta nyt pätkäkommentointiin:

Voi mä niin tiedän ton inhon tunteen, ko sunnuntai aamuna pitäis olla jossain ajoissa, ja tajuut, että joudut A) lähtemään törkeen aikasin, et menee jotenki fiksusti julkiset, ja B) homma kusee kuitenki johonki...

Voi mä niin kaipaan kunnon ratsastusta, mut kyllä sitä malttaa odottaa, ku tietää, et on kiva pikkuheppa kasvamassa ja kehittymässä ja että siitä tulee hieno mamman oma ratsu!

Päivämäärä:   1.12.11 09:00:40

kunnon ratsastuksesta: mä ratsin tiistaina tallin toisikspienimmällä tarpaaniponilla - kangilla x) Ehkä ihan aavistuksen hauskaa ja siistiä!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   1.12.11 17:57:37

25. Vuokris
En tiedä, olisiko Teemu tullut lauantainakin mukaani tallille, mutta päivällä hänen isänsä soitti ja halusi tavata hänet Tukevassa Tuopissa. En ollut tavannut miestä, mutta olin ymmärtänyt, että kun hän sanoi jotain, kaikki hyppäsivät. Muutenkin minulle sopi ihan hyvin mennä yksin. Teemu olisi vaan taas pitkästynyt tai ellei olisikaan, olisin koko ajan ajatellut niin ja minulle olisi tullut huono omatunto.
- Mä voin sanoa sille, että mä pääsen vasta myöhemmin, jos sä haluat, Teemu sanoi epätietoisena ja haroi hiuksiaan.
- Nääh, mene sä vaan! Tavataan sitten myöhemmin, lupasin.
- No, otatko sä sitten edes vara-avaimen siltä varalta, että mulla menee kauemmin kuin sulla? Teemu kysyi ja pisti kätensä lämpimästi poskilleni. Se tuntui hyvältä ja suljin hetkeksi silmäni.
- No jos mä otan, ihan siltä varalta, lupasin ja Teemu meni hakemaan sen keittiön laatikosta.
- Muutatko sä tänne? hän kysyi ihan kuin se olisi ollut looginen jatko keskustelulle.
- En mä voisi tehdä sitä Helille, jättää sille yhtäkkiä kahta puolikasta vuokraa, huudahdin, sillä se oli ensimmäinen mieleeni tullut asia. Teemun innokas ilme latistui aika lailla, hänen olkapäänsäkin tuntuivat valahtavan monta senttiä alaspäin ja minun teki mieli lyödä itseäni nyrkillä otsaan. Hulluko minä olin? Noinko tuollaiseen kysymykseen vastattiin?

- Sori, sanoin nopeasti. – Mutta tää nyt tuli niin äkkiä.
- Mutta kai sä tiedät, että mä haluaisin?
- Eiköhän se oo tullu selväksi, naurahdin. Mieleni teki vääntää jokin typerä vitsi, jottei tunnelma olisi niin vakava, muttei sekään tuntunut oikein sopivalta. Miten hitossa sitä saattoi vetää takaisin tuollaisen melkein-loukkauksen?
- Pitäis kai mennä, Teemu sanoi pelastaen tilanteen ja olin kovasti samaa mieltä.
- Haluatko sä kyydin? kysyin.
- Joo, ellei sulla ole liian kiire.

Heitin Teemun Tukevaan Tuoppiin ja jatkoin siitä matkaa tallille miettien, miksi oikeastaan olin ensimmäiseksi ajatellut Heliä vastatessani hänelle. Olinko muka muuttunut aikuiseksi ja harkitsevaksi vai enkö ollut Teemuun tarpeeksi rakastunut? Hölmöä. Tietenkin olin. Hänhän oli ihana. Hellä ja rakastava, antaisi minulle kuun taivaalta jos ylettyisi poimimaan sen. Ei siinä ollut mitään miettimistä, siinä sen sijaan oli, että mitä Vappu sanoisi kaikesta, mitä olin viikon mittaan kirjoittanut Tentun päiväkirjaan.

Pettymyksekseni näin heti talliin tullessani, että he olivat jo hoitaneet päivän liikunnan. Vappu oli juuri taluttamassa Tenttua maneesista talliin.
- Moi, sanoin ja taputin Tenttua kaulalle. – Sä ootkin ehtiny jo ratsastaa.
- Joo. Mulle tuli iltapäiväksi muuta niin mä ajattelin, että mun on parempi tulla tänne aikasemmin ja liikuttaa se, ennen kuin sä tuut, sanoi Vappu ja heilautti ruskeita lettejään.
- No sitten mä taisin tulla turhaan, sähän oot jo tietysti lukenu vihosta kaiken, mitä me ollaan tehty, sanoin yrittäen piilottaa harmistuksen äänestäni.
- No, kunhan vähän vilkasin. Te olitte hypännykin.
- Se oli ihan sikakivaa, sanoin sydämeni pohjasta ja muistutin itselleni, ettei ruskea hevonen enää ollut minun. Minun oli ihan tyhjänpäiväistä loukkaantua siitä, että sen uusi omistaja piti sitä kuin omaansa – sehän oli. Mutta kyllä minua vítutti, ei sille mitään voinut.
- Menittekö korkeita?
- Ei, varmaan korkeintaan kasikymppiä. Kyllä se mulle riitti.

Katselin, miten Vappu riisui satulan ja suitset ja heitti hevosen selkään fleeceloimen, jonka olin edellisiltana viime töikseni vienyt kuivumaan ja aloin tuntea itseni tarpeettomaksi. Jos hän oli vain halunnut kuulla sanallisesti sen, mitä olin jo kirjoittanut vihkoon, olisimme selvinneet puhelinsoitolla eikä minun olisi tarvinnut ajaa tänne. Aloin miettiä, miten sanoisin, että minun piti häipyä ilman, että kuulostaisin kiukkuiselta, ja huomasin olevani ylpeä siitä, etten vain töksäyttänyt sitä. Ehkä tosiaan olin aikuistunut?
- Se tuntui ihan hyvältä, Vappu sanoi, kun melkein olin löytänyt oikeat sanat, mutta nyt olin sen verran ärsyyntynyt, että sekin vain nakersi minua. Tentun uusi omistaja, minua nuorempi tytöntyllerö, kehtasi kertoa minulle, että se oli jäljiltäni ”ihan hyvä!”
- Hauska kuulla, sanoin purevasti.
- Mä en suostunut enää ensi viikoksi ottamaan iltavuoroja, mutta mä mietin, että haluaisitko sä ruveta vuokraamaan sitä? Vappu kysyi ilmeisesti huomaamatta mielentilaani.

- Vuokraamaan, sanoin hitaasti. Ensimmäistä kertaa tavatessamme olin kyllä luvannut silloin tällöin auttaa, kuten nyt edellisviikolla. Vuokraamisesta ei ollut ollut puhetta Vapun vaan Saran kanssa.
- Niin, mun mutsi oli sitä mieltä, että olis kaikkein yksinkertaisinta, jos meillä olisi joku, joka voisi käydä aina jonain päivänä viikosta.
- En mä ole harkinnut vielä vuokrahevosta, ilmoitin.
- No mutta etkö sä voi harkita? Te tulette toimeen jo entuudestaan ja tietysti sä saat ottaa sillä tunteja, jos haluat.

Päivämäärä:   2.12.11 06:01:24

jooo henu vuokraamaan tenttua!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   2.12.11 17:08:45

Asia oli niin, että minä en halunnut enää päästää Tenttua pois elämästäni. Siksi minua otti päähän se, miten Vappu lesosi sen omistamisella, mutta juuri siksi minä myös aioin sietää sitä.
- Mitähän siitä pitäisi maksaa vuokraa? kysyin yrittäen kuulostaa vastahakoiselta.
- Parikymppiä taitaa olla aika normaali hinta, mutta ei me sulta otettaisi kuin kymppi, Vappu sanoi hymyillen minulle.
- Parikymppiä? kakaisin. Maksoivatko ihmiset tosiaan niin paljon yhdestä hevospäivästä viikossa? Mutta toisaalta, jos tupakoi askin päivässä, sillä ei pärjäisi kuin puolisen viikkoa.
- Kymppi, Vappu oikaisi.
- Mun täytyy varmaan miettiä vähän, arvelin.
- Tietysti, jos sun täytyy niin mieti vaan.

Tuijotin Tenttua yrittäen näyttää harkitsevaiselta ja siltä, että tosiaankin olin kahden vaiheilla. Asiassa oli kyllä oikeastikin pohtimista, vaikka tiesinkin, mitä mieltä sydämeni oli. Voisinko olla kovin pitkään tyytyväinen, jos olisin vain vuokraaja? Ja sitten minun piti muistaa, että vaikka maasto ja esteet olivat sujuneet hyvin, alkuviikko oli ollut lähellä painajaismaista.
- Sinäkö sitten määräisit, mitä mä sillä teen sillon, kun on mun päivä? kysyin.
- En tietystikään – paitsi jos sä nyt vaikka kävisit maanantaisin ja me oltais just viikonloppuna oltu estekisoissa ja treenattu niihin koko edellinen viikko. Sillon sä et kyllä sais hypätä. Mutta ei täällä muutenkaan hypätä kuin perjantaisin, ainakaan ennen kuin kenttä sulaa ja sitäkin voi käyttää.
- Ja mä saisin käydä tunneilla?
- Ilman muuta, Vappu nyökytteli ja alkoi luetella opettajia, jotka tallilla kävivät. Silloin mieleeni juolahti Veskulta saamani ylioppilaslahja.

- Saanko mä käydä sillä muualla valkussa? kysyin keskeyttäen Vapun. Hänen ilmeensä muuttui varautuneeksi.
- Muualla? Niin kuin traikulla?
- Älä viitsi, mä olen kuskannut sitä ennen kuin sä kävit rippikoulun, puuskahdin. Tietenkään minä en kuljettaisi hevosta mihinkään. Punaisessa paholaisessani ei edes ollut vetokoukkua, enkä muutenkaan uskaltaisi vetää traileria. Pertti ei kuitenkaan varmasti pistäisi pahakseen, vaikka joutuisi muutaman kerran kuukaudessa auttamaan minua. – Mulla on yksi vanha tuttu, joka meitä valmensi aikoinaan, mutta se ei juuri tee keikkoja. Pitää mennä sen luokse.
- Mun täytyy varmaan kysyä, mitä mieltä mun äiti on, mutta kai se voisi onnistuakin, Vappu sanoi ja näytti ilokseni epävarmalta. Päällysmies se oli pomollakin.
- No jos se käy niin sitten mä voin ruveta, sanoin virnistäen sille, että taisin saada viimeisen sanan.

Sekavahkossa mielentilassa lähdin kohden parkkipaikkaa luvattuani soitella Vapun kanssa, kunhan olisimme hoitaneet molemminpuoliset harkinnat. Pääni oli niin täynnä, että tunsin puhahtelevani höyrypilviä kevättalviseen harmaaseen päivään. Minä halusin ratsastaa, halusin takaisin ne hyvät päivät, joita Tentulla ja minulla oli ollut. Toisaalta tiesin, etten koskaan saisi niitä takaisin. Tenar ei enää ollut minun hevoseni. Ja vaikka Vappu oli korostanut sitä, miten vähän rahaa hän minulta pyytäisi, niin silti minusta tuntui pikkuisen siltä, että hän yritti hyötyä minusta. Minulla olisi tässä paljon pohtimista. Olin kävelemässä suunnilleen sokeana autooni, kun tunsin koputuksen olkapäässäni.
- Hei, joko sä olet menossa?

Se oli Sara. Tietenkin, eipä minulla täällä sen enempää tuttuja ollut.
- Joo, ei mulla oo täällä enempää tekemistä, töksäytin.
- Miten niin? Ei kai Vappu alkanu inistä?
- Ei ei, se haluais, että mä alkaisin vuokrata Tenttua.
- Voi jee, alatko sä? Sara kiljahti.
- Mä en tiedä. Me mietitään, sanoin vältellen.
- No mitä te nyt enää mietitte, jos se kerran pyysi sua?
- Mä sanoin, että mä haluan sitten käydä sen kanssa valkussa.
- No ei kai sen sitä tarvii miettiä? Sehän on vaan hyväksi hevosellekin.
- Siis ei täällä vaan oikeesti käydä, tarkensin. – Vapun pitää kysyä äidiltä.
- Ahaa. Missä sitten?
- Mustaojalla, sanoin ja katsoin, miten Saran leuka loksahti auki. En ollut koskaan tullut kertoneeksi hänelle, että tunsin ihmisiä sieltä, saati sitten mistään muustakaan Mustaojaan liittyvästä.
- Mitä? Miten hitossa sä sinne voit mennä? tyttö läähätti.
- Mä sain Veskulta ylioppilaslahjaksi valmennustunteja, paljastin.
- Jumaliste! Mikset sä ole kertonu, että sulla on suhteita sinne? Luffehan on sieltä!
- Niin, mä huomasin sen nimikyltistä.

Sara näytti epätietoiselta, tarttui minua käsivarresta ja katsoi kännykästään kelloa.
- Mun pitää mennä – mulla on se tunti – mutta tää asia ei oo loppuunkäsitelty! Mä haluan tietää, että mitä muuta sä et oo kertonu!
- No, mut löytää Teemulta, sanoin hiukan huvittuneena. Ihan noin rajua reaktiota en ollut odottanut.
- Mä tulen sitten sinne!
- Niin kai sitten, huokaisin. Nyt minua alkoi aavistuksen verran kaduttaa, että olin maininnut Saralle koko Mustaojaa. Hän tulisi esittämään kysymyksiä, joihin minun täytyisi hyvin tarkasti miettiä vastauksia. Vieläkin tarkemmin, jos Teemu ehtisi kotiin kuuntelemaan. Tietysti kertoisin hänelle Jerrystä, joskus. Ja vauvasta… mutta en nyt. Onneksi minulla oli ainakin pari tuntia aikaa hioa vuorosanojani.

Päivämäärä:   2.12.11 17:44:41

Huisia, täähän alko käymään jännäks!

Mä kyllä kaipaisin vähän lisäpiristystä, kun mun ah-niin-ihana 13vee pikkusiskoni keksi, ettei se tuukaan meille nyt viikonlopuks, vaikka oli sovittu jo aikoja sitte, että se tulee.. Kiva ostaa ruokaa kolmelle, herkkutarpeita et voi tehä kaikkii herkkuja yhessä ja ostaa varapatja, ja kaikki ihan turhaan!

Lähettäjä: pony 
Päivämäärä:   2.12.11 19:02:01

Uusi lukija ilmottautuu! Oon nyt lukenu nää kaikki Henriikka-tarinat ja oon ihan koukussa tähän :-) ja aattelin seuraavaks alkaa lukea noita sun aiempia tarinoita.. ja ois todella kiva saada tänään vielä toinen pätkä,jookos?:-)

Päivämäärä:   3.12.11 12:35:49

teemu vois vetää poron nokkaan.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   3.12.11 18:35:41

Tervetuloa pony!
-----------
Teemu ei ollut vielä tullut, joten heittäydyin sohvalle ajattelemaan, mutta päädyin vähän aikaa pähkäiltyäni soittamaan ensin Mintulle. Minun piti saada hehkuttaa jollekulle Tentun ja minun yhteen paluuta ja Minttu oli ainoa, ehkä äidin lisäksi, joka ymmärtäisi asian suuruuden.
- Alatko? Upeeta! kuului Mintun reaktio.
- Nojoo, melko varmasti. Me nyt vielä nukutaan yön yli. Mutta mua vähän hirvittää kyllä, mähän ratsastin sillä nyt tän viikon, eikä se mennyt erityisen hyvin. Mä olen aika ruosteessa.
- No, ajan kanssa, ja menet tunneille sen kanssa.
- Joo, niin mä ajattelinkin, sanoin tyytyväisenä. – Jos se vaan sopii Vapulle.
- Oliko sillä joku sopimusmalli?

Mintun kysymys heitti minut pois raiteilta, jotka olisivat seuraavaksi vieneet Mustaojalle.
- Sopimus? huudahdin. En ollut ajatellutkaan sellaista.
- Niin, vuokraussopimus.
- Mihin hittoon mä semmosta tarttisin?
- No, asiat on hyvä panna paperille. Mitä sä maksat ja kuinka usein sä saat käydä? Mitä jos se sairastuu etkä sä voikaan ratsastaa? Ja sitten niistä tunneista maininta, että saat käydä.
- Öh, sanoin vähän nujertuneena.
- Älä nyt masennu. Mä voin etsiä sen, mikä meillä oli sillon, kun mä vuokrasin Samelia, tai kattoa netistä, löytyisikö sieltä hyviä.
- Tee se, sanoin huojentuneena. Minttu pitäisi huolen siitä, etten allekirjoittaisi mitään tyhmää.

Teemu tuli vasta juuri vähän ennen Saraa ja toi pussillisen ranskalaisia perunoita, jotka olivat lähestulkoon suureellisinta, mihin Tukevan Tuopin keittiö pystyi. Teimme niistä selvää ketsupin ja kanssa, kun ovikello soi.
- Kuka hitto? Teemu kysyi hämmästyneenä.
- Se on varmaan Sara. Me nähtiin tallilla ja se sano tulevansa tänne, ilmoitin ja nousin pöydästä.
- Ja miksi hitossa?
- Koska se haluaa jutella mun kanssa hevosjuttuja.
- Great, Teemu tuhahti ja läppäisin häntä kevyesti takaraivolle.
- Sun on parasta tottua tähän. Mä aion taas ruveta ratsastamaan.
- Etkö sä ole ratsastanut koko viikon?

En viitsinyt jäädä selittämään, sillä Sara rimpautti kelloa jo uudelleen ja kiiruhdin päästämään hänet sisään. Teemu siirtyi sillä aikaa sohvalle ja avasi television, joten me saimme rupatella rauhassa. Hyvä niin.
- Minkä takia sä olet saanut lahjaksi valmennusta Mustaojalla? tahtoi Sara tietää.
- Me ollaan vähän niinku vanhoja tuttuja. Niiltä ajoilta, kun Tenttu oli mun, sanoin, kuten olin päättänyt.
- Mä luulin, ettei se Vesku Laakso-oja valmenna kuin jotain olympiaratsastajia!
- Ei Suomessa taida olla semmosia, huomautin.
- No huippuja kuitenkin!
- Enkä mä ole huippu, enkä ollut sillonkaan, täydensin hänen lauseensa. – Mutta siihen aikaan se kyllä valmensi ihan tavallisia pulliaisiakin. Mä luin yhdestä sen valkusta ja vaihdoin kiireesti seuraa, että pääsin mukaan ja siitä se sitten lähti. Se on kauhean kiva ihminen.

Se riitti tyydyttämään Saran pahimman uteliaisuuden sen suhteen, että miten tunsin Veskun, mutta sitten hän halusi tietää kaiken Mustaojasta.
- No, se on tila… ja ne kasvattaa hevosia.
- Kai mä nyt sen tiedän!
- No siinä se on.
- Onko siellä paljon hevosia? Oletko sä nähnyt Mustin?
- Olen, myönsin.
- Ja sä onnellinen meinaat mennä sinne valmentautumaan!
- Jos Vapulle sopii, että mä vien Tentun sinne. Tai pyydän mun isäpuolta viemään, tietenkin.
- Sillä on traikku?
- On, sanoin.
- Ei hitto, sanoi Sara ja hiljeni. Odotin vähän aikaa, mutta kun hän ei sanonut mitään, nousin ja laitoin vähän kahvia tulemaan. Ranskalaisten rasvainen maku tuntui tuorekelmulta kitalaessani.

- Kuule Henriikka, sanoi Sara sitten.
- Niin?
- Luuletko sä… luuletko sä, että vois mitenkään olla mahdollista, että se huolisi Luffenkin sinne? Siis, jos teillä on kahden hevosen koppi, ja jos sitä ei kauheasti häiritsisi… siis, kai se voisi yhtä hyvin kahta opettaa kuin yhtä? Siis jos sulle sopii? Mutta tietysti, jos sä haluat yksityistunteja…
- Sara, älä änkytä! komensin nauraen, mutta minua alkoi jo ahdistaa. Oli ihan eri asia pallotella ideaa omassa päässään kuin ottaa siihen joku muukin mukaan. Silloin se muuttuisi todeksi, enkä voisi koska tahansa päättää että hupsis, enpä haluakaan.
- Mutta kun se ois ihan järjettömän hienoa! Sopisko sulle?
- Meidän täytyy varmaan ensin odottaa, että sopiiko Vapulle.
- Tietysti sopii! Mä pistän sopimaan, Sara uhkasi.
- Älä sä sotkeudu tähän!
- Mä haluan sotkeutua! Ehdottomasti haluan!
- Mun puhelin taitaa soida, sanoin ja menin eteiseen etsimään sitä kiitollisena keskeytyksestä.

Mutta tilanne oli tuomittu selviämään kerralla. Siellä oli Vappu, joka halusi tietää, mihin asti tahtoisin Tentun kanssa lähteä ja miten usein. Tai hänen äitinsä varmastikin halusi tietää, ajattelin vähän ilkeästi kertoessani ja olin oikeassa. Kuulin, miten hän toisti vastaukseni vaimeammin jonnekin taustalle ja palasi hetken kuluttua linjalle.
- No se kyllä käy, hän lupasi. – Tervetuloa vuokraamaan Teroa!
- Tenttua, sanoin automaattisesti.
- Whatever.
- Onko sulla jotain hyvää vuokraussopimuspohjaa? kysyin muistaen keskustelun Mintun kanssa ja ilokseni Vappu kuulosti yhtä äimistyneeltä kuin mitä itsekin olin ollut.
- En mä ole ehtiny ajatella semmosta. Täytyy kai semmonen olla, vai mitä?
- Varmaan kannattaisi, arvelin. – Mäkin voin etsiä jotain.
- Okei. Tavattaisko alkuviikosta tallilla niin voitais sopia kaikesta? Käykö sulle tiistai?

Minulle kävi ja palasin Saran luo, joka selvitti parhaillaan Teemulle, mikä oli Mustaoja ja kuka Vesku.
- Se on vähän niin kuin pääsisit hiihtokouluun, jossa opettajana on Kalle Palander, hän sanoi ja Teemu nauroi.
- Sehän on koko ajan hajalla jostain kohden.
- Älä nyt viilaa pilkkua. Se nyt on kumminkin Suomen kuuluisin.
- No jos toi tyyppi on Suomen kuuluisin niin miksen mä ole koskaan kuullut siitä?
- Oletko sä koskaan kuullut yhdestäkään ratsastajasta?
- En, Teemu myönsi.

- Se oli Vappu, niiden puolesta kaikki on okei, kerroin Saralle, joka kiljaisi.
- Loistoo hei! Ja nyt sun tarvii enää vaan uskaltaa sanoa mulle, ellet sä halua mua mukaan!
Tunsin olevani hiukkasen nurkkaan ajettu.
- Mun täytyy varmaan jutella ensin Veskun kanssa, sanoin.
- Niin tietysti – voitko sä soittaa sille heti?
- Juu en voi. Ensin mä haluan sopia kaikki asiat Vapun kanssa. Että minä päivänä mä saan käydä, ja millanen sopimus me tehdään ja semmosta. Tai sen äidin kanssa kai paremminkin, lisäsin ilkeästi.
- Mutta saataisko me sun puolesta tulla mukaan? Se tietysti maksaa maltaita, mutta kai se on sen arvoista.
- Kuule, mä olen ollut sen tunneilla. Normaali-ihmisellä ei kerta kaikkiaan kestä kunto olla siellä yksin.
- Miten niin?
- Että jos Luffekin olisi siellä niin ainakin puolet ajasta sais vaan fuskata ja hengittää rauhassa.
- Mua ei ainakaan haittaisi olla tuntia hengittämättä tossa tilanteessa, Sara sanoi hartaasti. – Koska sä soitat sille?
- Mä tapaan Vapun tiistaina, että aikasintaan sen jälkeen.

Päivämäärä:   3.12.11 19:20:05

Uu jee! Mä en osaa muuta sanoa :D

Lähettäjä: Ramona 
Päivämäärä:   4.12.11 18:33:41

Oho! Saadaanko me pian kaksi kappalepätkää lähipäivinä? ;3

Lähettäjä: pony 
Päivämäärä:   4.12.11 18:48:17

Jatkoa pian!:-)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   4.12.11 19:20:08

26. Tuhlaajaprinsessan paluu
Viikonloput olivat töissä vähän leppoisampia kuin muut päivät, sillä meillä ei ollut yhtä paljon asiakkaita kuin arkisin. Sairaala oli kiinni, paitsi tietenkin kaikkia osastoja, joilla ihmiset viruivat odottamassa parantumistaan. Ajatuskin heistä oli ahdistava, joten en ajatellut. Maanantaina taas kaikki klinikat aukesivat, joten meilläkin oli paljon enemmän syöjiä. Normaalisti minä pysyttelin kyökin puolella tekemässä sitä, mihin minut oli palkattu: ruokaa, mutta aina välillä sitä joutui pistämään nokkansa salin puolelle, kun sinne piti viedä täydennystä. Iitun työpaikan kuultuani olin sellaisissa tilanteissa vilkuillut vähän vauhkona ympärilleni välttyäkseni tapaamasta häntä, mutta tänään törmäsin mieluisampaan yllätykseen. Vesku oli valmiina nappaamaan kauhan kädestäni, kun vein paikoilleen uuden vuoallisen kinkkukiusausta.

- Herraisä, sinäkö siinä? häneltä pääsi niin, että melkein säikähdin.
- Minä, minä, vakuutin imarreltuna huomiosta.
- Mikset sä ole kertonut, että sä olet täällä töissä?
Kysymys oli omituinen. Miksi ihmeessä minä olisin siitä raportoinut?
- Ei oo tullu soiteltua, sanoin ironisesti. – Mutta mä aioin kyllä soittaa jonain päivänä. Sä teet nyt jonoa.
- Hups, Vesku sanoi ja täytti vikkelästi lautasensa. – Soitakin! Mitä sulle kuuluu?

Hän siirtyi pois jonosta tarjottimineen aikomatta näköjään mitenkään kiirehtiä ruokailemaan.
- No, aloitin, sillä tokihan minulle kuului paljon kaikennäköistä uutta ja hänelle soittaminen tosiaan oli tehtävälistallani. – Mä olen vähän niin kuin kai taas rupeamassa ratsastamaan. Siksi mä ajattelin soittaa sulle.
- Hieno homma! Oletko sä ostanut hevosen?
- En… lyhyesti sanottuna, mä alan vuokraamaan mun entistä hevosta. Se sattuu olemaan samalla tallilla mun poikaystävän siskon hevosen kanssa. Joka sitä paitsi halusi tietää, että jos mä joskus saisin meidät rehattua teille niin voisko sekin tulla. Siis se sisko. Kun sä kumminkin annoit mulle niitä valmennustunteja, lisäsin lopuksi siltä varalta, ettei Vesku muistanut sitä vaan ihmettelisi, miten röyhkeästi olin tunkeutumassa hänen silmiensä alle. En tiedä, oliko muistutus aiheellinen, sillä hän näytti kivikasvoiselta kuin intiaani. - Ja se sen hevonen on yksi teidän varsoista, lisäsin.
- Ihanko totta? Minkä niminen?
- Luffe.
- Aa, Godiksen varsoja. Mitäs siitä on tullut?

Mutta siinä vaiheessa tajusin, että minulla ei oikeastaan ollut aikaa seistä keskellä ruokalaa juoruamassa nälkäisen lääkärin kanssa.
- Ihan hieno hevonen se on. Mutta mun pitää… sanoin ja viittasin keittiön suuntaan.
- Tietysti. Joo. Mutta soita mulle, katotaan koska te voitte tulla!
- Sulle siis sopii?
- Tietysti sopii!

Iltapäivällä, kun aloin olla valmis lähtemään kotiin, Teemu soitti.
- Mä oon kaupungilla. Haluatko sä kyydin kotiin? Tai mun luo?
- Tietty haluan, sanoin. – Mun luo. Mä olen jotenkin ihan poikki. Ja mitä sä teet kaupungilla?
- Mä kävin tukussa.
- No sitten sun varmaan pitää pikapikaa painua takaisin Tuoppiin. Mutta kiitos joo, haluan mä kyydin.
- Mä lähden sitten sinnepäin, Teemu lupasi. Minä lopettelin, mitä minulla oli kesken ja lähdin. Kävelin kädet takin taskuissa lähimmälle parkkipaikalle, josta Teemu pari kertaa aikaisemminkin oli napannut minut kyytiin ja toivoin, että hän tulisi pian. Ulkona oli kylmä ja halusin tosiaan kotiin. Olin enemmän kuin kiitollinen siitä, että minulla ei ollut hevosta, jota olisi pitänyt lähteä hoitamaan ja liikuttamaan.

Ennen kuin Teemua ja pakettiautoa näkyi, sattui päivän toinen yllättävä kohtaaminen.
- Hei, sanoi ruskeaan toppatakkiin ja valkoiseen pipoon pukeutunut nuori nainen ja pysähtyi viereeni.
- Hei, vastasin automaattisesti, ennen kuin edes tunnistin häntä. Sitten toivoin, etten olisi sanonut mitään, sillä se oli Alissa. Hän näytti hiukan kiusaantuneelta, mutta se ei voinut mitään verrattuna siihen, miltä minusta tuntui yhtäkkiä törmätä häneen. Jos minulla olisi ollut pienintäkään aavistusta siitä, että hänkin vaikutti täällä, olisin pitänyt paremmin varani enkä seisoskellut siinä keskellä jalkakäytävää kaikkien nähtävänä.

- Mä kuulin, että sä olet täällä töissä, Alissa sanoi.
- Anna kun mä arvaan, keneltä sä kuulit, tuhahdin. Perhanan Vesku, oikea juoruämmä.
- Joo, mä törmäsin Veskuun, kun olin tulossa syömään, mutta en mä nähnyt sua siellä ruokalassa.
- Mä vähemmän pyörin siellä salin puolella.
- Kuule, mä haluaisin pyytää sulta anteeksi, Alissa sanoi hätäisesti kuin hänellä olisi ollut kova kiire. Hän räpytteli silmiään ja myönnän, että nautin. Hän näytti päättäväiseltä ja minun teki mieli pitkittää tilannetta, kieltäytyä ja kysyä, mistä erityisesti.
- Mikä hitto suhun on menny? Miten sun omatuntosi nyt yhtäkkiä on herännyt? kysyin ilkeästi.
- Kyllä se on ollu hereillä jo pitkän aikaa, ja nyt mä ajattelin, että tää on merkki. Että sä olet täällä töissä ja pari tuntia sen jälkeen, kun mä kuulen siitä, mä näen sut.
- Ai, sanoin aikomatta auttaa häntä mitenkään.
- Tietysti sä voit pysyä vihasena mulle lopun ikääsi, mutta mä halusin vaan sanoa, että mä olen pahoillani. Mä olin aika paskamainen sua kohtaan.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   4.12.11 19:22:53

Oho, täähän täyttyy. Uusi.

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.