Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Omillaan 3

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   23.8.12 21:24:59

Oiräyh, munhan piti tehdä uus topicci :/
Edellinen.

Re: Omillaan 3

Lähettäjä: Ja 
Päivämäärä:   23.8.12 21:50:21

Jatkoa ? :)

LähettäjäMeow_ 
Päivämäärä:   23.8.12 23:37:26

Deri teloo ittensä vielä samana iltana, kun joku kaakki heittää sen selästään :/ Aijai.

Lähettäjä: ankka 
Päivämäärä:   24.8.12 00:26:41

jännitys tiivistyy... :oD

Lähettäjä: Rianna 
Päivämäärä:   24.8.12 01:22:15

"Olin kyllä järjestellyt päiväohjelmaa sen mukaan, että Fifin saapuminen häiritsisi sitä"

Meniköhän jossain kohtaa jotain väärin :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   24.8.12 20:54:43

Tackar Rianna! Tommosia mulle aina jää!
Tiettekste, loma alkais olla lopuillaan. Tänään oli viimenen oikea lomapäivä, huomenna on enää vaan viikonloppu :x
--------------
Svea oli asettunut taloksi ja löhösi olohuoneen sohvalla läppärini kanssa. Olin pari hetkeä miettinyt, uskaltaako antaa sitä hänelle, mutta en minä oikein voinut häntä toimiston koneellekaan päästää. Mitä jos hän olisi vakoillut liikesalaisuuksiamme tai mennyt sörkkimään kirjanpitoa? Minun koneellani oli vain joitain henkilökohtaisia tiedostoja, mutta olin toki piilottanut ne niin, etteivät ne heti hyppineet silmille, eikä sivuhistoriassa ollut mitään epäilyttävää.

Mutta eihän Svea varmaankaan.
- Löytyykö mitään? huikkasin ja menin keittiöön kaapimaan kokoon jotain lounasta. Olin ajatellut syödä loput edellisiltaisesta padasta, mutta sitä ei ollut kuin kauhallinen ja kai minun pitäisi Sveallekin jotain tarjota.
- Joo, parikin, hän sanoi ilmestyen sinne myös. Hänellä oli kädessään kirjekuori, jonka kääntöpuolelle oli siistillä käsialalla kirjoitettu jotakin.
- Ois tuolla ollut printterikin, sanoin. En tosiaan ollut tullut ajatelleeksi, että joku tekisi nykypäivänä muistiinpanoja käsin.
- Ai. Ei se mitään. Kuule, haluaisitko sä tulla mun kanssa katsomaan toista näistä? Se on tyhjillään ja sinne pääsisi tänään. Toiseen pääsee vasta huomisaamuna.
- Toki, lupasin. Tämähän oli ollut odotettavissakin. – Haluaisitko sä munakasta?
- Mä voin tarjota sulle lounaan jossain, Svea lupasi ja koska se oli oikeastaan vain oikeus ja kohtuus, menin saman tien vaihtamaan ratsastushousut pois.

Minä ajoin ja sattumoisin tiesin, minne olimme menossa. Osoite oli Esplanadin poikkikadulla ja edelleenkin jaksoin ihmetellä sitä, että täällä saattoi yksinkertaisesti parkkeerata sinne, mihin piti. Ainakin näin talvella.
- Onko tää hyvä paikka? Svea kysyi katsellen ympäriinsä.
- Jos sä haluat asua kaupungissa niin ehdottomasti, sanoin ja katselin vähän kateellisena ympärilleni. Joskus tuntui haikealta asua automatkan päässä kaikesta. Esimerkiksi pistäytyminen yhdellä kulmakuppilassa töistä tullessa oli ihan mahdoton juttu.
- En mä siitä niin tiedä – mä aion tehdä töitä, Svea sanoi.

Menimme sisään ja oven toisessa kerroksessa avasi vanha täti, joka katseli meitä epäluuloisena päästä varpaisiin ja takaisin.
- Mä olen vaan kuskina, sanoin nopeasti siltä varalta, että olin hänen mielestään liian iloluontoisen näköinen tai jotain. Svea näytti ihannevuokralaiselta: siistiltä ja kiltiltä perhetytöltä, ehkä jopa uskovaiselta. Hänen jakauksensa oli viivasuora ja hänen vaaleansinisessä villapaidassaan oli pitsineulekaulus. Nyt, kun tulin katsoneeksi, olisin uskonut hänen hoidettavakseen vaikka vastasyntyneen lapseni – jos olisin ollut ihminen, joka uskoi ensinäkymään.

Mutta minä en ollut sellainen. Täti-ihminen sen sijaan saattoi olla: hänen ilmeensä pehmeni selkeästi, kun Svea esitteli itsensä ja vieläpä niiasi.
- Tulkaa sisään, mutta älkää riisuko kenkiä. Täällä on vielä siivous kesken. Sitä ei tahdo voida uskoa, miten siivottomia jotkut ihmiset voi olla!
Minä sain vielä yhden epäluuloisen silmäyksen osakseni, mutta kun katselin ympärilleni, en voinut muuta kuin nyökätä samanmielisyyden merkiksi. Eteisessä oli useita roskapusseja ja huoneessa, joka edessä avautui, tanssi villakoira-armeija. Niitä olisi ehkä voinut kutsua villamursuiksikin, sen verran isoja ne olivat ja niin laiskasti ne liikahtelivat. Pahempaakin siellä oli. Ihan roskia, joitakin mainoslehtiä sun muuta. Niinpä täti hätistelikin meidät keittiöön, jossa hän selvästi oli ollut hommissa. Siellä tuoksui pesuaine ja kaikki näytti tahrattomalta. Minä suljin kohteliaasti korvani ja menin katselemaan ikkunasta ulos. Eivät Svean asuntoneuvottelut mitenkään minulle kuuluneet, mutta itselläni oli kyllä tunne, etten haluaisi noin tomeran naisihmisen vuokralaiseksi. Okei, en varmastikaan jättäisi asuntoa siivoamatta pois muuttaessani, mutta näinköhän täällä uskalsi edes nastaa painaa seinään?

Keskustelu päättyi pieneen kierrokseen myöskin siivoamattomassa kylppärissä ja asuinhuoneessa ja sitten Svea kiitti kauniisti.
- Mä olen sopinut, että käyn vielä huomenna katsomassa yhtä asuntoa, mutta mä ilmottelen sen jälkeen, mihin mä päädyn, hän lupasi. Minä sain taas flashbackin asunnonkatsomisistani Helsingissä. Väkeä oli ollut kuin pipoa, jonoksi asti, eikä mitään puhetta ostajan markkinoista kuten täällä.

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   25.8.12 17:28:52

Svea on ihana :D sille ja Derille jotain? ;)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   25.8.12 17:54:50

Jaa, katotaan :D
----------
- Sä olisit varmaan voinu muuttaa vaikka heti, ihmettelin ääneen rappukäytävässä.
- Niin varmaan olisin, mutta en mä kyllä ennen joulua halua.
- Aiotko sä ottaa ton?
- Mä en tiedä… toi nainen oli pelottava, Svea sanoi ja värähti. Jipii, hän oli sittenkin ihminen.
- Niin olikin, sanoin hartaasti.
- Ja parveke olis kiva. Kuule, voitaisko me käydä katsomassa, missä se toinen asunto on? Siis jos sulla on aamulla tekemistä niin mä voisin sitten itse ajaa sinne. Jos sä lainaat autoa siis.
- Jos mä vaan osaan ajaa sinne, sanoin, mutta sattumoisin osasin. Toinen asunto oli paljon lähempänä rantaa ja satamaa ja siellä oli kadunvarsilla ahtaampaa.
- Pysäköi tonne niin kävellään, Svea ehdotti osoittaen parkkipaikkaa matalan, valkoisen rakennuksen edessä.
- Kunhan se ei oo poliisilaitos, jonka pihalla on pysäköinti kielletty.
- Ei, siinä oli kyltti että Terveyskeskus.

Auts, ei paljon parempi, mutta niin lääkärikammoinen en sentään ollut, etten olisi voinut ajaa sinne parkkeeraamistarkoituksessa. Etsin ehdottomasti kaukaisimman vapaan paikan, jottei kukaan sairas joutuisi minun takiani linkuttamaan ylimääräistä ja sitten lähdimme etsimään Svean toista asuntoehdokasta. Oikean talon löytymiseen meni kauemmin kuin olisin luullut, mutta lopulta seisoimme sen edessä.
- Ainakin siinä on parvekkeet, totesin vähän ärtyneenä etsimisestä ja nälkäinenkin aloin olla.
- Ja meri on lähempänä, totesi Svea. Hän ei katsonut taloa vaan sataman suuntaan.
- No, musta tuntuu, että sä otat tän, ennustin. – Miten ois nyt se lounas, ennen kuin musta tulee kiukkunen?

Svea ehdotti, että kävelisimme rannan suuntaan sen sijaan, että lähtisimme autolla etsimään jotain ruokapaikkaa. Hän järkeili, että siinä suunnassa niitä varmasti oli ja niin olikin. Sain vatsani täyteen ja olin paljon paremmalla tuulella, kun lähdimme takaisin autolle. Minua oikeasti vähän rassasi ajatus autostani terveyskeskuksen pihalla, mutta sitä en olisi kehdannut sanoa ääneen kenellekään, edes Jerrylle. Ja olihan kai ihan hyvä juttu tietää, missä se laitos sijaitsi, jos nyt vaikka tallilla tapahtuisi jollekulle jotain ja sinne olisi vaan pakko ajaa.
- Mä tykkään tästä sijainnista enemmän, Svea sanoi päättäväisesti, kun olimme melkein perillä, mutta en ehtinyt vastata hänelle.
- Henriikka! Mitä hittoa sä täällä teet?

Pysähdyin, sillä en päässyt eteenpäin. Edessäni seisoi suurikokoinen ilmestys hoikentavassa mustassa takissa – tai ei suuri mutta leveä.
- Iitu, totesin. – Minttu mainitsikin jotain, että sä oot täällä.
- Niin niin, mutta entäs sinä?
- Me oltiin katsomassa tälle mun kaverille kämppää, sanoin ja kaduin saman tien, että olin kiinnittänyt hänen huomionsa Sveaan. Iitu vilkaisisi tämän kiltin perhetytön olemusta kerran ja puraisisi sitten kuolettavasti.
- Ai, hän sanoi, katsoi muutaman sekunnin ja kääntyi taas minun puoleeni. Ei täydellinen ignooraus mutta selvä ja tunnistettava.
- Tässä on Iitu, me ollaan joskus muinoin oltu koulukavereita, esittelin Svealle korostaakseni sitä, että ainakin joku meistä osasi jotain pientä käytöstavoista.
- Hauska tavata, Svea hymyili ja ojensi kätensä. Iitulla ei ollut munaa olla tarttumatta siihen ja kyllä hän mutisikin jotain, ennen kuin jatkoi minun tenttaamistani.
- Mitä sulle kuuluu? Mä en muista, koska me ollaan viimeksi edes nähty!

Minäkään en muistanut ihan tarkalleen, mutta kyllä siinä vuosista puhuttiin. Onneksi.
- Mikä sut on tänne ajanut? kysyin sen sijaan, että olisin vastannut itse.
- Mies, Iitu huokaisi. Ihanaa, hämäykseni toimi. Iitun lempipuheenaihe oli aina ollut Iitu itse.
- Kerro lisää, kehotin.
- No ei siitä mitään hyvää kerrottavaa ole. Ensin se oli ihana ja vei jalat alta, sitten, kun mä muutin tänne, se rupesi vähemmän ihanaksi, ja kun Runo syntyi, mä heitin sen pihalle.
- Runo?
- Mun pikkuinen poika, Iitu selitti. Minä mykistyin hämmästyksestä, enemmän Iitun ilmeen takia kuin siksi, että hän oli sattunut tulemaan äidiksi. Hän näytti jotenkin… äidilliseltä.

- Ehditkö sä kahville? Iitu lopetti uutisesta syntyneen hiljaisuuden.
- En missään nimessä, mun pitää palata hommiin, lipsautin, ennen kuin ymmärsin paljastavani enemmän kuin mitä halusin.
- Mihin hommiin?
- Ratsastushommiin tietenkin, juorusi Svea.
- Ai? Vieläkö sä leikit niiden elikoiden kanssa?
- Vielä, sanoin lyhyesti ja katsoin nopeasti puhelintani. – Nyt meidän pitää mennä. Olipa yllättävää tavata!
- Soitellaan! Mulla on sama numero! Iitu huusi peräämme.

Lähettäjä: des 
Päivämäärä:   25.8.12 23:38:48

Ai niin noista nimistä .D mun duunikaverin lastelapset on kerttu ja veikko x/

Lähettäjä: Fanii 
Päivämäärä:   26.8.12 21:19:55

tän päivän pätkää ei oo tullu :ooooo

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   26.8.12 21:42:27

Hups, meinas unohtua, kun mä tässä pähkäilen loman loppumista.
-----------------
16. Normaali ilta tallilla
Svea oli tarpeeksi hienotunteinen ollakseen puhumatta Iitusta autossa, ja kun minä muistin, että meidän piti käydä ruokakaupassa, unohdin hänet itsekin. Ostimme ruokaa tarpeeksi legioonalle ja pienen kinastelun jälkeen Svea maksoi laskun. Se ei enää ollut minun mielestäni kohtuullista, kun hän kerran oli tarjonnut minulle lounaan, mutta hän oli itsepintainen, enkä halunnut järjestää kohtausta kassalla. Saavuimme kotiin paljon myöhemmin kuin mitä olisin kuvitellut ja pitänyt sopivana ja yllätyksekseni Jerryn auto ei ollut vielä pihassa. Sen olisi pitänyt olla. Susan ja Sinin tunti alkaisi ihan kohta.

Yritin soittaa Jerrylle samalla, kun purimme ostoksia jääkaappiin ja lopulta hän vastasi.
- Mitä muru?
- Missä hitossa sä olet? Eikö riiviösiskosten tunnin pitäis alkaa tossa kymmenen minuutin päästä?
- Mä ajan just tallin pihaan, Jerry sanoi ja kuulin, miten moottorin humina taustalla vaimeni. – Mun oli pakko hoitaa yks juttu loppuun, tai siis sen valmistelu – se on menossa huomisaamuna oikeuteen.
- Ooh, sanoin teeskennellen vaikuttunutta. Tai olinhan minä, en minä ollut tiennyt, että Jerry oli tekemisissä minkään oikeusjuttujen kanssa. Olin kuvitellut, että koko Riston Laki & Laadinta tekisi lähinnä kauppakirjoja ja kirjelmiä sun muuta sellaista. Mutta mitäpä minä koko asiasta tiesin, lakifirmoista. Sen kuitenkin tiesin, että Jerry oli sanonut siellä urpoilemisen olevan toisarvoista verrattuna talliin, jota hoidimme. Ja urpoileminen oli hänen keksimänsä termi.

- Niin että jos sä voisit mitenkään tuoda mulle jossain välissä vaikka voileivän niin mä lupaan ihan mitä sä haluat, Jerry pyysi.
- Ohoh! sanoin vaihteeksi ja ellei Svea olisi ollut metrin päässä taittelemassa muovikassia siististi suorakulmioksi, olisin saattanut tehdä jonkin härskinpuoleisen ehdotuksen.
- Mitä ohoh?
- Että mä teen sulle voileivän ja palataan niihin yksityiskohtiin myöhemmin, sanoin, ja vaikka yritin olla vakavana, nauru kupli äänessäni.
- Kuka täällä riiviö on? Jerry puuskahti ja hänen matala naurunsa sai pöksyt pyörimään jaloissani.
- Svea toi Fifin ja viipyy meillä ainakin huomiseen, ilmoitin asialliseen sävyyn, sillä tajusin, että Jerry tarvitsisi selityksen sille, etten lähtenyt leikkiin mukaan.
- Ahaa. Okei. No, nähdään sitten illemmalla.
- Kohta maneesissa, kuittasin.

Hetken aikaa keittiössämme oli hiljaista, mutta vain hetken. Svea sai muovikassista täydellisen taitoksen ja huudahti ojentaen sen minulle:
- Siinä! Missä te pidätte näitä? Kuule, voisinkohan mä mennä kuuntelemaan, jos Jerry pitää tuntia? Siis tietysti mä luotan suhun täydellisesti ja kaikkea, ja te varmasti saatte Fifin parempaan kuntoon kuin mitä mä edes osaan odottaa. Mutta varmasti mä oppisin paljon?
- Mä olin menossa joka tapauksessa, sanoin kuivasti. Täytyihän minun mennä tallille ja tarkistaa, paljonko Deri oli ehtinyt paikata minua, kun olin lähtenyt kaupungille.

Lainasin Svealle polvipituisen untuvatakkini, sillä jos maneesi ei ollut suorastaan hyytävä, oli se kuitenkin kylmä. Pipo hänellä oli itsellään. Lämmitin mikrossa vähän kaakaota voileivän kaveriksi ja otin ne mukaan nälkäiselle miehelleni. Hän oli jo maneesissa ja niin olivat Susa ja Sinikin.
- Saako olla muuta, oi herrani ja valtiaani? kysyin nöyrästi ojentaessani eväät.
- Saa, Jerry sanoi silmät tuikahtaen ja suuteli minua nopeasti.
- Hyvä poika, sanoin tyytyväisenä. Paremmin ajoitettua suukkoa en ollut usein saanut. Susa ja Sini eivät minun nähdäkseni yrittäneet vokotella Jerryä, enkä Sveasta osannut sellaista edes kuvitella, mutta oli ihan hyvä muistuttaa heille kaikille, että me kuuluimme yhteen.

- Jää sä vaan katsomaan, mun pitää käydä tallissa, sanoin Svealle.
- Pitäiskö mun tulla katsomaan Fifiä, hän muisti.
- Sä ehdit, kun noi on ratsastaneet. Viedään se sitten vaikka yhdessä sisään, kun noikin tulee ulkotalliin. Mukavampi viedä se talliin, kun siellä on seuraa.
Svea nyökkäsi ja meni katsomoon istumaan. Yllätyksekseni siellä oli kaksi vierastakin tyttöä. Heidän täytyi olla sisarusten kavereita, päättelin tuijotettuani heitä tutkivasti hetken. Siinä oli yksi uusi asia, joka oli tullut vuokralaishevosten myötä. Ei ehdottomasti miellyttävä asia, mutta emme kai voisi kieltääkään heitä tuomasta kavereitaan. Olisihan heillä voinut olla vaikka liuta vuokraajia, joten eivät asiat sentään olleet kovin huonosti.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   27.8.12 22:12:51

Iltapala?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   27.8.12 22:17:35

Maru touhuili tallissa hiljaiseen tapaansa, kun menin tutkimaan hevoslistaa toimiston ovessa. Kaikki ratsastettavaksi määrätyt oli kuitattu paitsi Flabbergast. Myönnän, että petyin pikkuisen. Olin ajatellut, että Deri ei jättäisi hommia kesken, vaikka niitä paljon olikin. Mutta pakkohan minun oli muistaa, että hänellä ihan oikeasti saattoi olla elämä itselläänkin.
- Mä alan ottaa hevosia sisään, Maru ilmoitti.
- Okei. Mutta älä ota Fifiä, sitä uutta. Äläkä kaikkia sen ympäriltä. Mä en halua, että se jää yksin, ennen kuin se vähän tottuu paikkoihin. Me otetaan se Svean kanssa sitten, kun ulkotallilaiset tulee tunnilta.
- Selvä, Maru kuittasi.
- Mä ratsastan Flabberin sitten, kun Jerry on pitäny tuntinsa, ilmoitin.
- Ai? Mutta Deri on sen kanssa radalla.
- Vielä? Kohtahan on pimeä, huudahdin.
- On se ollut jo jonkin aikaa, kai se kohta tulee.
- Se poika on kyllä oikea aarre, mutisin laskiessani nopeasti, kuinka monta hevosta hän olikaan tänään liikuttanut. Monta. Tarkoitukseni ei ollut mollata Marua, mutta taisin onnistua silti tekemään niin, sillä hän poistui äänettömin askelin. No, sille en nyt voinut mitään. Enhän voinut peräänkään juosta. Hanna ei olisi tehnyt niin.

Maneesissa oli menossa väistätysharjoituksia, kun hiivin sinne takaisin. Svea kökötti untuvatakkini sisällä ja tuskin siirsi katsettaan hiekalta.
- Upea näky, hän kuiskasi kuitenkin kohta, joten oli hän huomannut saapumiseni.
- Niin, myönsin tutkittuani hetken aikaa tilannetta. Susan ja Sinin hevoset olivat hienoja. Pidin niiden kevyestä tyypistä ja liikkumisesta. Jerrystäkin olisi kyllä voinut sanoa samaa, tai ehkä minusta vain oli mukavaa vaihtelua nähdä hänet välillä muutenkin kuin ratsastushousuissa. Vaikka hyvin nekin istuivat. Ehkä Svea olikin tarkoittanut häntä?

Ja ehkä minä olin vainoharhainen.
- Anteeksi ja sano vaan, jos mä utelen liikoja, Svea vaihtoi puheenaihetta ja lakkasi samalla tuijottamasta ratsukoita – ja opettajaa.
- Niin?
- Sä et vaikuttanut kovinkaan ilahtuneelta sen Iitun tapaamisesta tänään.
- En mä ollutkaan, sanoin miettien, mitä utelemista Svea siitä mahtoi löytää.
- Joku riita?
- Ei. Se on vaan kertakaikkisen syntymähirveä ihminen.
- Niinkö? Se ainakin näytti ilahtuvan sun näkemisestä.

Se oli muuten totta, huomasin.
- Ehkä sillä on vähän yksinäistä vieraassa kaupungissa, tuumasin. – Mä en kyllä olisi uskonut sen ikinä muuttavan pois Helsingistä. Mutta ehkä se mies oli tarpeeksi hyvä syy.
- Niin kuin sullekin? Svea naurahti.
- No meillä nyt oli ihan eri asia, puuskahdin, mutta oliko se sittenkään? Ja mitä väliä sillä edes oli? - Mutta Iitu on aikamoinen hirviö. Jos sä muutat tänne niin älä ainakaan sen kanssa rupea kaveeraamaan.
- Mutta sähän sanoit, että te olitte kavereita.
- Nojoo, mutta Iitun kanssa oli parasta olla hyvissä väleissä. Mä en todellakaan ruvennut ikävöimään sitä, kun mä lopetin koulun.
- Lopetitko sä koulun?

Huomasin puhuneeni liikaa ja sitä paitsi Jerry oli lopettanut Sinin ja Susan äkseeraamisen. Maneesin ovi aukesi ja sieltä kurkisti Karin, joka oli tulossa valmennukseen seuraavaksi. Ahkera Jerry.
- Saako tulla?
- Tule ihmeessä, Jerry sanoi ja tyttö talutti sisään mustan hevosensa. Se oli ihan eri kaliiperia kuin Overture ja Shyvonne, iso ja roteva. Meidän Örkkimme eli Grogg oli vähän saman oloinen, mutta tämä oli vielä suurempi.
- Mennäänkö katsomaan sitä Fifiä? ehdotin. – Noi loppu- ja alkukävelee nyt ja siinä menee ainakin vartti. Pyydetään Jerrykin mukaan, täytyyhän sen nähdä meidän uusi asukas.

Lähettäjä: ADHD 
Päivämäärä:   27.8.12 22:21:56

Kiitos Sennnu <3

Lähettäjä: Toi 
Päivämäärä:   27.8.12 22:56:26

O-ou, vai on se Deri nyt ollut jo jonkun aikaa poissa? Mä en yhtään tykkää tästä fiiliksestä, joka huutelee mulle, että kohta vaan tapahtuu pakostakin jotakin ikävää. Kypärätön pää, terveyskeskuksen paikantaminen, edelleen radalla oleminen... Sennnu, sun täytyy johtaa meitä harhaan. :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   27.8.12 23:13:51

Toi, nyt sä kyllä lasket 1+1=5, mä lupaan :D

Lähettäjä: flanu 
Päivämäärä:   27.8.12 23:16:35

Mulla kävi sama mielessä, kuin Toilla...

Hmm, mä täällä seurailen pikkukisun touhuja, ja meinasin (taas) unohtaa tulla lukemaan, mutta kun pieni "Vanu" on niin ihana (toistaiseksi se on Vanu, kun en oo parempaakaan keksiny)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   27.8.12 23:21:40

Oi, mä luin väärin ja ajattelin, että sun vauvan työnimi on Vanu. Sehän sopiskin ihanasti, Flanu ja Vanu! Ja mä niiiin haluaisin pikkukisun!

Päivämäärä:   27.8.12 23:39:25

Kyl maar mä olenkin aina ollut haka matematiikassa! :)

Oi, pikkukisu. Purrr. <3

Lähettäjä: berry&me 
Päivämäärä:   28.8.12 00:24:31

Hah, eikö Veskulla ja Jessillä ollut se koira jonka nimi oli Maru?

Päivämäärä:   28.8.12 11:29:03

berry, oli :)

Auto korjaamolla-molla, mä oon jumissa Haagalla enkä viitti lähtee ees Itikseen shoppaamaan ku en tiiä tuleeko kalliiksikin se jarruremppa :( Autoliiton jäsenyys = tiepalvelu on kiva asia koska hinaus oli ilmainen <3

Päivämäärä:   28.8.12 12:51:39

Eikun vauvasta puhutaan ihan sen tulevalla nimellä kaikkien tuttujen kanssa :D. Tosin netissä mä puhun siitä vaan pikku-A:na, koska sen nimi alkaa A:lla.

Pikkukisu on Vanu, se on hieno savunharmaaraidallinen kollipoika, vai väitättekö, että tälle vois sanoa EI: http://1.bp.blogspot.com/-GZrRObq5__I/UDvXVvD913I/ AAAAAAAACHo/aKMd3XjrHS0/s1600/vanu1.jpg

(poista väli AAAA-pätkän edestä)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   28.8.12 18:20:04

Maru eli Marutõbi! Ja voihyväihme. No, kissanpentukuume lieveni just aika lailla, kun käytin mummosen hammaslääkärillä.
----------------
Jerry lähti mielellään valittaen, että hänen varpaansa olivat umpijäässä.
- Sun olis pitäny käydä vaihtamassa vaatteet, moitin.
- Mä en ehtinyt.
- Ois ne voinu sen kymmenen minuuttia odottaa. Käy nyt.
- Ei kun mä haluan nähdä Fifin, Jerry sanoi katsoen ystävällisesti Sveaa. – Kyllä ne lämpiää, kun mä pääsen liikkeelle.

Svean tamma oli etummaisessa tarhassa violetti loimi päällään ja näytti tottuneen ainakin siihen paikkaan.
- Äidin kulta, Svea sanoi sille ja painoi poskensa sen poskea vasten. Fifi heilautti päätään niin, että kuului kolahdus, kun heidän silmäkulmansa osuivat yhteen. – Auts!
- Kovapäisiä otuksia noi hevoset, Jerry tuumasi.
- Jos mä saan mustan silmän niin kukaan ei vuokraa mulle asuntoa huomenna, Svea manasi.
- Laitat meikkiä, sanoin.
Veimme hevosen talliin, missä Svea vaihtoi sen ulkoloimen tallitoppikseen.
- Se on vähän kuivuneen näköinen, Jerry sanoi.
- Essi tulee katsomaan sitä aamulla, kerroin.
- Hyvä. Maru, laittaisitko sä sille lämmintä melassivettä?

Tyttö nyökkäsi sanomatta mitään ja epäilin hänen olevan kärmeissään siitä, miten olin tullut kehuneeksi Deriä. No, ei voinut mitään. Ainakin ratsukko oli selvinnyt hämärästä metsästä kunnossa, sillä Flabber kurkotteli ovensa yli käytävälle nähdäkseen, mikä ihana naishevonen olikaan tullut talliin. Sitten saapuivat Susa ja Sinikin hevosineen ja Jerry lähti takaisin maneesiin.
- Viedään Fifi tänne, sanoin Svealle ja lähdin näyttämään tietä ulkotallille. Tallin takapiha oli itse asiassa vielä viihtyisämmän näköinen kuin etupuoli. Siirtotallin ovet olivat puoliksi auki ja lamput sen kummassakin kulmassa valaisivat pimeän pihan kellertävänsävyiseksi. Pidimme tammalle seuraa, kunnes sen naapurit saapuivat ja esittelin Svean sisaruksille.
- Hauska tutustua, Svea sanoi kohteliaasti. Susa ja Sini vastasivat aivan yhtä kohteliaasti.
- Mihin te jätitte kaverinne? kysyin.
- Mitkä kaverit?
- Ne, jotka oli katsomassa teidän valmennusta.
- Ei ne ollu meidän kavereita.

Jessus, miten kimmastuin. Sitä ihmisten röyhkeyttä! Miten joku kehtasi noin vain kävellä yksityistallille ja istua maneesiin katselemaan? Teollisuusvakoilua, sitä se oli hyvin lähellä.
- Anteeksi, mun pitää käydä maneesissa, sanoin ja kirmasin sinne kuin lumikko hangella. Turhaan. Siellä ei ollut enää kuin Karinin sisko, jonka tunsin näöltä. Minun pitäisi hommata portin pieleen Asiattomilta pääsy kielletty –kyltti.

Svea ei tarjennut seurata jälkimmäistä valmennusta, joten lähdin hänen kanssaan sisälle. Ei Jerrykään kauan viipyisi. Eivät hänen tuntinsa olleet täysiä tunteja vaan maksimissaan nelisenkymmentä minuuttia ja Maru hoitaisi hevoset ja sulkisi tallin. Arvelin Jerryn olevan nälkäkuoleman partaalla, joten tein nopeinta päähäni pälkähtävää ruokaa, pastaa.
- Te ette ainakaan karppaa, Svea totesi nähdessään ison kulhollisen spagettia, jonka nostin pöytään, kun Jerry oli tullut.
- Miksi pitäisi? ihmettelin. Enpä ollut tosiaan koko syksynä kahta kertaa miettinyt, oliko jokin ruoka lihottavampaa kuin jokin muu. Me olimme niin paljon liikkeessä, ettei mikään ehtinyt kertymään.

Keskustelimme sivistyneesti syödessämme ja sitten Svea alkoi näyttävästi haukotella.
- Mä taidan vetäytyä, hän sanoi.
- Eihän kello ole vielä paljon mitään. Etkö sä halua saunaan? kysyin.
- En, kiitos. Mä en ole mitenkään innokas saunoja, enkä mä halua häiritä teidän iltaa.
- Et sä häiritse, huudahdin.
- Okei, en ehkä, mutta mä olen oikeasti väsynyt. Taisin saada liikaa raitista ilmaa maneesissa. Ja eikös se eläinlääkärikin tule aamulla? Mä haluan tavata sen.
- Hyvää yötä, toivotti Jerry.

Päivämäärä:   28.8.12 23:13:59

Hihi, mä oon tänää esitellyt töissä vaan kisukuvia :D. Yks työkaveri oli ihan onnessaan kun näki Vanusta kuvia, se lupas jo ottaa sen hoitoonsakin. Piru vie, kun ei toi meinannut antaa mun lukea tätä pätkää ja viimeyökin meni osin valvoessa, kun se herätti about 2h välein, kun piti päästä takas sänkyyn...

Ihana iltasatupätkä kuitenkin taas! Ja mä jään mielenkiinnolla odottamaan, että keitä ne maneesissa olleet ylimääräiset tyypit oli ;)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   29.8.12 16:57:44

En oikein tiennyt, olinko pettynyt. Minulla oli ollut taka-ajatuksena juttuseura, kun olin kutsunut Svean jäämään, mutta olimmehan me toisaalta jo jutelleet koko päivän. Joskus illat kahdestaan Jerryn kanssa olivat turhauttavan tylsiä, mutta toisaalta tänään oli ilmassa suotuisia ennusmerkkejä.
- Mennäänkö me saunaan? kysyin häneltä.
- Mennään vaan.
- Sä voisit hieroa mua, ehdotin.
- Mistä hyvästä?
- Sun pitää maksaa se voileipä, muistutin.
- Ai niin se, Jerry muisti.
- Sitä paitsi miksi sä kuulostit siltä, ettei sua kiinnosta hieroa mua? tivasin.
- Enkä kuulostanu!

Se olisi voinut kuulostaa kinalta, mutta ei se ollut. Liu’uin väitellessäni Jerryn syliin ja aloin suukotella häntä.
- Halusitko sä saunaan vai painutaanko suoraan sänkyyn? hän kysyi.
- Sä halusit saunaan.
- Mitä sä haluat?
- Sen hieronnan, nauroin, mutta sitten lakkasimme höpöttämästä ja siirryimme saunan puolelle. Se oli niin vikkelä, että lämpeni kelvolliseksi sillä aikaa, kun riisuuduimme. Minä niin rakastin katsella Jerryä siinä puuhassa. Ainakin minun mielessäni hän oli kauneuden ruumiillistuma ja ajattelin, että rakastin häntä niin, että sydän meinasi haljeta.
- Onko mussa joku vika? Jerry kysyi ja huomasin unohtuneeni tuijottamaan.
- Ei, päinvastoin. Sä olet täydellinen.

Jossakin välissä olin jo ehtinyt murehtia sitä, että oliko suhteemme väljähtymässä, kun välillä tuntui siltä, ettei meillä ollut ehtimistä tai jaksamista enää peuhata sängyssä kuten ennen tänne Hankoon muuttoa. Nyt kävi kuitenkin selväksi, että kunhan vain oli sopivasti aikaa ja tahtoa, jaksoimme hyvinkin vielä räiskyttää. Jopa niin, että kun aamuvarhaisella alkoi kännykkä äännellä, heräsin tirskuen, kun muistelin, mitä kaikkea yön mittaan oli tapahtunut. Minun täytyy sanoa, että säälin syvästi ihmisiä, jotka eivät koskaan olleet kokeneet sellaista. Käännyin ottaakseni Jerrystä kiinni, mutta tajusin siinä samassa, kun hän liikahti äkkinäisesti, että pirinä ei ollut herätysääni vaan hänen puhelimensa soi.
- Jerry, hän sanoi asiallisella äänellä ja minun sydämeni pomppasi kurkkuun ja kaikki ajatukset pienistä pikaisista katosivat, kun ajattelin, että se oli tallilta.

Mutta ei, vaimeasti minunkin korviini kantautuva ääni ei todellakaan ollut Marun vaan Risto-sedän.
- Selvä. Voin mä tulla. Mä lähden heti, Jerry sanoi ja minä ravistelin häntä vaativasti käsivarresta. – Tai no, jos puolen tunnin kuluttua. Näyttää siltä, että pikkurouva kaipaa vähän jyystöä ensin.
- Jerry!
- Selvä, nähdään, hän sanoi ja paiskasi puhelimen nauraen yöpöydälle.
- Sä et voinu sanoa Ristolle tolla tavalla! kihisin.
- Miten niin? Kai sillä ainakin jotain muistikuvia on, onhan silläkin lapsia.
- Mutta silti!
- Älä nyt tukehdu, en sanonu. Se oli jo pannu luurin kiinni.
- Räyh, sanoin ja päästin irti hänestä. Ei ollut kiva säikähtää heti ensimmäiseksi herättyään.
- Mutta olisin mä kyllä voinut sanoa niin, ellei sillä olisi ollut niin kiire, Jerry vakuutti ja kääntyi päälleni.
- Anna olla, mä oon liian pelästynyt mihinkään, sanoin.
- Voi raukkaa, Jerry sanoi ja suuteli minua.
- Oikeesti, mutisin, vaikka aloin vähän pehmetä. Olisihan tietysti herkullista antaa Riston odottaa. Mikä hän muuten oli soittamaan Jerrylle aamutuimaan ja komentamaan työmaalle?

- Ei, mun pitää kai oikeesti mennä, Jerry huokaisi, muttei tehnyt elettäkään liikahtaakseen. – Henriikka, mä rakastan sua. Ihan järjettömästi. Etkö sä voisi vähitellen ruveta päättämään, mitä mieltä sä olet musta?
- Ai mitäkö? kysyin ja ajattelin, että hän oli täysi idiootti. Eikö hän muka tiennyt?
- Niin, Jerry sanoi kärsivällisesti, mutta äkkiä en saanutkaan sanaa suustani. Halasin häntä, puristin kovasti, painoin poskeni hänen poskeaan vasten, mutta jotenkin sanat eivät suostuneet tulemaan ulos.
- Sä et ole kosinut mua pitkään aikaan, sain sanottua. Mitenkähän sen lausuminen sitten onnistui?
- Pitäisikö mun alottaa taas? Jerry kysyi suuttumatta.
- Sulla on muutama kerta rästissä.
- Okei, muistuta mua illalla. Nyt mun pitää mennä.

Lähettäjä: L-R 
Päivämäärä:   30.8.12 01:21:35

Oo... Saadaanko me häät??

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   30.8.12 19:33:32

häät tai vauva ois musta ihan kivat! =)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   30.8.12 20:23:41

Oho, mihin tääkin ilta taas katos?
-----------
17. Fifi
Nousin ja kipitin laittamaan kahvin tippumaan, kun Jerry katosi aamutoimiinsa kylpyhuoneeseen, mutta hän tuli sieltä täysin valmiina lähtöön, ennen kuin se oli valmista.
- Mun on varmaan parasta jättää aamukahvin juominen toimistolle, hän sanoi.
- Mitä hittoa?
- Risto kuulosti vähän siltä.
- Voi jumalauta. Täytyyhän sun saada aamiaista!
- Siellä on kaikennäköistä pientä, hedelmiä ja muuta. Juokaa te toi Svean kanssa.

Ai niin. Svea. Juuri nyt hänestä ei ollut isoakaan lohtua, olisin pitänyt Jerryn sata kertaa mieluummin, mutta tämä vain pörrötti hiuksiani ja käveli ulos. Hitto, minun pitäisi illemmalla tai ainakin lähipäivinä keskustella hänen kanssaan vakavasti aiheesta ykköstyö ja kakkostyö. Kävin pukeutumassa ja tein itselleni pari voissa paistettua toastia aamiaiseksi. Niiden jälkeen ei voinut olla kuin paremmalla tuulella ja kun Svea kohta nousi myös, tein hänellekin.
- Tää on ihanaa, hän sanoi suu täynnä.
- Kiitos vaan, sanoin vaatimattomasti.
- Mihinkähän aikaan se eläinlääkäri tulee?
- Mä veikkaisin kasia, sanoin ja katsoin seinäkelloa. Vasta puoli. Riston soitto alkoi tuntua vielä paljon entistä röyhkeämmältä. Minun piti tieten tahtoen hukuttaa ajatus siitä vielä yhteen lattemukilliseen ennen kuin siirryimme tallille.

Essi tuli heti kohta kahdeksan jälkeen. Me olimme tuoneet Fifin talliin, kun Maru oli vienyt Overturen ja Shyvonnen tarhaan ja nyt se seisoi pesuboksissa aavistuksen verran huolestuneen näköisenä. Minä harjasin sitä, sillä olin tullut Sveaa vilkaistuani siihen tulokseen, ettei hänellä ollut mukana vaihtovaatteita. Miksi olisi ollutkaan, eihän hän ollut tullut jäädäkseen. Noita kamppeita ei ollut kuitenkaan tarkoitettu käytettäväksi kuin taluttaessa hevonen traikkuun ja sieltä ulos ja hän oli menossa vielä asuntonäyttöön.
- Ja mitäs meillä täällä on? Essi kysyi kävellessään sisään. Fifi ojensi korvansa uteliaasti hänen suuntaansa ja ymmärsin miksi. Essillä oli jumalainen lahja saada kaikki tuntemaan, että asiat olivat kunnossa – varmaan vaikka ne olisivat olleet ihan päin helvettíä. Kai sen hevonenkin tajusi.

Fifi sai puhtaat paperit, mitä terveydentilaan päällisin puolin tuli ja Essi lupasi soittaa saatuaan verikokeista tulokset. Siihen asti hän luetteli ehdotuksen sen ruokalistaksi ja sen kirjoitin visusti muistiin.
- Me voidaan ruveta ratsastamaan sitä? varmistin, kun hän alkoi sulkea laukkuaan.
- Ihan hyvin voitte. Jaksamisen mukaan.
- Mitenkäs lasku? Svea kysyi epäröiden.
- Voi, me laskutetaan sua ihan riittävästi, sanoin huolettomasti.

Essi lähti ja aloin pukea tammalle loimea.
- Miten, voisinkohan mä lainata sitä autoa? Svea kysyi.
- Tietty.
- Jos sulla on menoa niin kyllä mä voin ratsastaa sun puolesta, sanoi Deri, joka oli äänettömästi ilmestynyt talliin heti, kun Essikin oli tullut.
- Sun työpäivä alkaa vasta iltapäivällä, huomautin.
- Mutta ei mulla tässä mitään erityistä tekemistä ole siihen asti.

Harkitsin hetken, velvollisuudentunnon ja lintsaamishalun kiistellessä tulisesti mielessäni. Tai ehkei lintsaamishalu sentään ollut oikea sana. Ei minua haluttanut luistaa ratsastamisesta, päinvastoin eilisen jälkeen ja Jerryn valmennusta seurattuani minua oikein poltteli päästä satulaan ja vieläpä maneesiin vääntämään koulukiemuroita. Mutta minua poltteli myös päästä pyörähtämään kaupungilla tällaiseen aikaan, kun kaikki kunnon ihmiset olivat töissä. Se tuntui niin houkuttelevan edesvastuuttomalta. Ja hitto vie, kauanko meillä muka menisi? Ajo keskustaan, ehkä varttitunti asunnossa ja sitten takaisin.
- Haluatko sä seuraa? kysyin sentään Svealta.
- Voi, ois tosi kivaa, jos sä tulisit! hän huudahti, joten se siitä.
- Mä en viivy kuin ehkä tunnin, mutta voit sä jonkun sillä aikaa hoitaa, lupasin Derille. Ei, en vieläkään ollut oikein tottunut siihen, että minä oikeasti saatoin käskyttää näitä ihmisiä.

Lähettäjäsitruunapiiras 
Päivämäärä:   31.8.12 20:26:34

Tän päivän pätkää?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   31.8.12 20:51:52

Tässä. Mulla on ollu vapaapäivä ja kauheesti tekemistä. Koko päivä on vaan vilahtanut käsistä.
-----------------
Svean tämänaamuiset treffit oli sovittu kymmeneksi, joten meillä oli hyvää aikaa etsiä luvallista parkkipaikkaa ja löysimme talon pihasta pari vieraspaikkaa. Toisessa seisoi auto, jonka kyljessä oli kiinteistövälitysfirman tarrat, joten olimme varmasti oikeassa paikassa.
- Sä otat tän, ennustin, kun kiipesimme rappusia.
- Mistä sä tiedät?
- Koska sen toisen paikan täti oli niin pelottava, että mikä tahansa hakkaa sen. Ja tää on paremmalla paikalla.

Niin se olikin. Itse asunto ei kovastikaan säväyttänyt, se oli vain huone ja alkoi, keittokomero ja kylpyhuone ja komennusmieskämpän oloinen Nimenomaan –mies-, sillä eteisessä oli miesten kenkiä, eikä missään minkäänlaista koristusta, ellei laskettu mainoskalenteria eteisen seinällä. Tyttökalenteri olisi sopinut kuvaan, mutta tässä oli vain maisemakuvia. Huonekaluja oli vain välttämättömimmät, eikä siellä ollut erityisen siistiä, jos ei sitten likikään saastaista kuten siinä toisessa.
- Tää vapautuu vuodenvaihteessa ja uusi sopimus tehdään toukokuun loppuun, välittäjä sanoi.
- Se riittää mulle paremmin kuin hyvin, Svea sanoi, mutta kysyi varovasti: - Kuka tän omistaa?
- Omistaja on ulkomailla opiskelemassa ja palaa sieltä kesäksi.
- Hienoa! Svea sanoi ja näin hänen ilmeensä kirkastuvan. Omanikin taisi muuttua virneeksi. Ei ainakaan tiukkoja tätejä vahtimassa. – Mä otan tän.
- Takuuvuokra on kahden kuukauden vuokra, välittäjä sanoi.
- Selvä.

Svea saattoi ajoittain näyttää nyhverön perikuvalta, mutta ei hän sellainen ollut. Hän ilmoitti haluavansa tehdä vuokrasopimuksen saman tien, joten minä tapoin aikaa kuljeskelemassa ikkunasta toiseen hänen hoitaessaan asioita ja sitten ajoimme peräkanaa pankkiin hoitamaan takuuvuokran. Kun kaikki oli valmiina avaimia lukuun ottamatta – ne Svea saisi uudenvuodenaattona – huomasimme seisovamme jalkakäytävällä autoni vieressä. Svean ilme oli omituinen.
- Mä en ole koskaan asunut muualla kuin kotona, paitsi tietysti silloin, kun mä olen ollut kielikurssilla tai vaihdossa, hän sanoi.
- Siinä on vähän totuttelemista, sanoin osaaottavasti. Muistin elävästi koti-ikävän, jota olin tuntenut vanhaan kotiini, kun olin lähtenyt sieltä. Olin ikävöinyt äitiäkin, vaikka olin suunnilleen vihannut häntä silloin. Sille ei voinut mitään, ikävälle. Sitä halusi olla siellä ja niissä oloissa, mihin oli tottunut. Minuakin oli hiukan kaivertanut muuttaa Mustaojalta, mutta se, että olin lopultakin Jerryn kanssa, oli aika lailla hälventänyt sen surun.
- Kuule, mä pyytäisin vielä yhtä palvelusta, Svea sanoi.
- Tietysti, lupasin, vaikka minua alkoi jo vähän rassata niiden palvelusten määrä, jotka olin jo hoitanut. Mutta tietenkin hän oli nyt maksava asiakas.
- Mä lähden kotiin, mutta mä mieluummin lähtisin sinne vasta vähän myöhemmin. Jos mä menen bussilla Hesaan iltapäivällä niin voin sitten hypätä papan kyytiin, kun se lähtee töistä. Voisitko sä mitenkään ratsastaa Fifillä nyt ja kertoa mulle noin tuoreeltaan, mitä sä ajattelet siitä?

Niin, Svea oli asiakas eikä vain tuttu, jota kierrätin. Pyyntö oli vähintäänkin kohtuullinen.
- Ilman muuta, lupasin ja ajoimme takaisin. Minulla oli ratsastuskamppeet, olin vain peittänyt ne pidemmällä takilla, kun olimme lähteneet kaupungille. Menin jopa niin pitkälle, että soitin saman tien Marulle ja pyysin häntä laittamaan Fifin kuntoon minulle.
- Mä en ehdi verkata sitä sulle, jos sä olet jo matkalla tänne, tyttö sanoi syyttävästi.
- Ei haittaa, mä haluan saada siihen tuntuman ihan itse, sanoin. Olin hilkulla pyytää anteeksi äkkinäistä pyyntöä, mutta se olisi kyllä ollut liikaa. Olisiko Hanna muka tehnyt niin?

Fifi tuntui selästä kokoaan suuremmalta. Se näytti sirpakalta, mutta sillä oli yllättäen kilometri kaulaa ja ihan riittävästi massaa jalkojenikin välissä. Se ei myöskään tuntunut puolikuntoiselta tai kuivuneelta ainakaan aluksi, kun annoin sen kävellä ja haastattelin samalla Sveaa: mitä hän oli sen kanssa kisannut, mikä tuntui olevan heikko kohta ja mikä taas vahva.
- Mä en osaa sanoa, Svea sanoi onnettomana. – Se teki ihan nätit vaihdot ja lisäykset, kun mä ostin sen, mä olen nähnyt sen piffaavan ja paffaavan, mutta sehän alkoi sairastella melkein heti, kun se tuli mulle. Nyt se ei varmaan pysty mihinkään.
- Sehän nähdään, sanoin rohkaisevasti, vaikka mieleni teki kiljua. Ehkä olin vainoharhainen, mutta miksi Svean hevoset alkoivat voida huonosti heti, kun ne tulivat hänelle? En todellakaan epäillyt Sveaa, mutta entä se talli, jota hän oli katsonut hyväksi käyttää kotipuolessaan? En epäillyt tallinpitäjääkään sabotaasista, sillä mitä hän sillä olisi voittanut? Mutta ehkä hän ei vain tiennyt, mitä teki?

LähettäjäFigaron_haamu 
Päivämäärä:   31.8.12 21:02:13

"se oli vain huone ja alkoi" alkovi varmaan :)
"komennusmieskämpän oloinen Nimenomaan –mies-" tossa kai pitäis piste olla?

Kauhea niponipoalotus tälle kommentille :D
Hah, varasinpas eilen ja tänään kaks matkaa Lontooseen!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   31.8.12 21:22:02

Just niin, kiitti!

Lähettäjä: fsh 
Päivämäärä:   1.9.12 16:05:44

mikä nyt tulikaan noitte mustaojan myöhempien tarinoitte jälkee ? :) laittasko joku linkkiä ? :)

Päivämäärä:   1.9.12 17:50:01

No voi hemmetti! Ajattelin lukea Sennnun tarinat alusta nyt kai jo neljännen kerran ainakin mutta eihän ne mulla tällä koneella olekaan! Voi ei...

Lähettäjä: Keukeu 
Päivämäärä:   1.9.12 21:05:47

Oho! Missäs tämän päivän pätkä viipyy?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   1.9.12 21:57:53

Oho, mä unohduin katsomaan Paluu tulevaisuuteen.
---------------
Mutta en minä sitä ruvennut hautomaan siinä kohden. Jos Fifi olisi ähkyherkkä tai muuten ongelmallinen, se selviäisi pian. Nyt halusin vain tuntuman siitä, millainen se oli ratsastaa, enkä todellakaan aikonut kysellä siltä hienompia temppuja. Se osoittautui hyvin miellyttäväksi, kunnes jotenkin tunsin takapuoleni alla hidastumista ja jäykistymistä. Äkkiarvaamatta se teki täydellisen tenän, kun yritin pyytää sitä eteenpäin. Se ikään kuin pysähtyi keräämään voimia ja ryntäsi sitten eteenpäin railakkaasti pukitellen.

Siihen en todellakaan ollut varautunut. Minä en pudonnut, sillä päähäni oli iskostunut ikuisiksi ajoiksi Veskun karjunta, ettei hevoselta saanut pudota. Se oli tietenkin peruja siltä ajalta, kun olin joutunut nuorimpana, notkeimpana ja sitä paitsi siihen touhuun palkattuna joutunut ratsastamaan Mustaojan nuoria varsoja. Rakastin ratsastamista hyvin koulutetulla hevosella, mutta teinipaskiaisten penkittämistä vihasin. Minä en osannut puhua nuorten hevosten kieltä. Olin kuitenkin tehnyt sitä aika laillakin ja onneksi suurin osa varsoista oli ollut helppoja. Olin kuitenkin oppinut kuristuspihtiotteen, joka piti minut kontaktissa, olkoonkin vaikka sitten apinana kaulan alla. Nyt ei tarvinnut mennä siihen asti. Huojahdin vain kaulalle ja pystyin sieltä punnertautumaan takaisin satulaan.
- Se ei ole koskaan tehnyt noin, Svea sanoi kauhistuneena.
- Mä pyysin liikaa, sanoin hengästyneenä. – Me vähän tasaillaan ja tää riittää tällä kertaa.

Mieluummin olisin ollut jatkamatta. Suoneni kohisivat pelkkää adrenaliinia ja sydämeni hakkasi sataaviittäkymmentä. Mutta vielä paremmin kuin se, ettei saanut pudota, oli päähäni iskostunut se, ettei tällaiseen kohtaan lopetettu. Vedin henkeä ja pyysin Fifiä taas liikkumaan eteenpäin. Nyt annoin sille enemmän ohjaa ja hellempää pohjetta, mutta se tuntui muutenkin selvinneen jäkityskohtauksestaan ja liikkui taas rauhallisesti. Ravailin jonkin aikaa antaen sen venyttää kaulaansa ja pääsimme maaliin voittajina.
- Se vaikuttaa tosi kivalta, sanoin Svealle.
- Se ei ole koskaan pukitellut mulle!
- Se halusi sanoa jotain mulle. Vaikka niinku ”víttu mä en jaksa”. Kyllä se tästä, kunhan me vähän tutustutaan.

Selitys kelpasi Svealle ja itsekin melkein uskoin siihen. Ainakin se oli mahdollisesti totta. Ja eihän Fifi sentään ollut täydellisesti minua päässyt yllättämään. Olin vain ymmärtänyt varoituksen liian hitaasti. Svea halusi itse hoitaa hevosensa ratsastuksen jälkeen, mutta minä en saanut ryhdyttyä oikein mihinkään ja onneksi tajusin, että oli jo lounasaika.
- Mä menen laittamaan meille jotain haukattavaa, tule perässä, sanoin.

Rupesin suureellisempaan kokkaukseen kuin yleensä lounasaikaan muistaessani, että Svea oli ostanut ruoat eikä sittenkään ollut syönyt edellisiltana juuri mitään. Meillä oli puolikas lohi, jonka piilotin pinaattimuhennokseen ja juustoraasteeseen ja heitin uuniin. Olin kuorimassa perunoita muusiin, kun Svea tuli.
- Musta on kauheasti vaivaa sulle, hän pahoitteli. Hänestä olisi ollut paljon vähemmän vaivaa, ellei hän olisi koko ajan tuntunut muistuttavan siitä seikasta.
- Höpsis, kiva vaan, kun jäit. Tässä menee puolisen tuntia vielä, pitäisköhän meidän katsoa sulle sopiva bussi?
- Se tehdään, Svea sanoi ja ajattelin katkerana, että iltapäivästäkin menisi osa hukkaan, kun kuskaisin hänet bussille. Mutta sitten omatunto kävi kimppuuni. Svea ei ollut pyytänyt saada jäädä eikä yksikään hevosista kärsisi siitä, että viipyisin. Lopettaisin sisäisen jupisemiseni tähän paikkaan.

Lounaasta tulikin oikein mukava. Miten paljon ihminen pystyikään muuttamaan muuttamalla asennettaan. Me jopa juttelimme muistakin asioista kuin hevosista, ehkä ensimmäistä kertaa ikinä. Meidän suhteemme oli aina ollut sitä, että Svealla oli hevosongelma, joka vaati minun apuani.
- Teillä on kiva talliporukka, hän totesi. Sehän ei suoranaisesti ollut hevosasiaa.
- Sini ja Susa? On kai ne ihan okei.
- Voi, en mä niitä tarkottanut, mähän näin ne vaan vilaukselta. Mä tarkotin Marua ja Deriä.
- No ne onkin, sanoin lämpimästi.
- Järkkäätkö sä teille firman pikkujoulut? Svea kysyi naurahtaen.
- No ei kyllä ole tullut mieleen – enkä mä voi, kuka hoitaisi hevoset, jos me oltais kaikki kaupungilla rilluttelemassa? nauroin. Paitsi Deri, hän ei lähtisi mukaan.
- No pyydä ne tänne!
- Toi ei ollut huono idea, tuumasin harkittuani hetken. – Tai tallinylisille. Mun täytyy jutella Jerryn kanssa.
- Mä tulen mielelläni auttamaan. Tai siis, en mä halua tuppautua, mutta…
- Ilman muuta sutkin on kutsuttu, vakuutin ajatellen että hitto, sitten Sini ja Susakin pitäisi pyytää. Mutta ehkä he eivät ehtisi ja ehkä Jerryllä olisi jokin fiksu syy, miksei koko hommasta tulisi mitään.

Päivämäärä:   2.9.12 00:27:49

Hei jossain oli linkit aikaisempiin, mutta missä? Sennnu, auta, pliiis! Tarkoitan siis ihan Ilsestä lähtien.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   2.9.12 00:29:50

Tässähän ne.
Niin ja myöhempien tarinoiden jälkeen tuleekin sitten Henriikka.
Vanhempieni tarina ja Minä, Miila
Oi kultainen nuoruus
Jessijutut ja
Jessijutut jatkoa
Myöhemmät tarinat
Henriikka

Päivämäärä:   2.9.12 00:50:27

Kiitoskiitoskiitos!!!! Nyt täytyy tallentaa nuo tällekin koneelle! Jes! Tervetuloa, täysikuu!

Päivämäärä:   2.9.12 00:53:12

Niin, on mulla yksi kirjakin kesken, mutta nämä on vaan parempia luettavia. Ja hei, se kirja on sentään uusin Vares :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   3.9.12 20:10:47

Jaha, tännekin pääsee taas
----------------
18. Firman pikkarit
Jerryn mielestä pikkujoulut olivat upea idea ja joulu alkoi olla jo niin lähellä, ettei paljon tarvinnut arpoa sopivaa päivääkään. Joulua edeltävä torstai oli ainoa, joka sopi kaikille.
- Voidaanhan me sanoa, ettei se sovi meille, ehdotin, kun Jerry oli lisännyt vieraslistaan Sinin ja Susan lisäksi Karinin ja Heidin, joka tämän kanssa kävi samalla tunnilla. – Ja eikö neitosilla ole koulua?
- Neitosilla on joululoma ja jos Svea tulee niin pitää muutkin kutsua, Jerry järkeili.
- No eikä pidä, mutisin, mutta Jerry sanoi jo sopineensa kaikkien kanssa.
- Tää oli sun idea, hän muistutti.

Se oli totta, tai oikeastaan Svean, mutta minähän sen olin julkistanut, joten kaipa minä sain nyt soppani syödä. Ja mikäs siinä oikeastaan. Ajatus pienistä juhlista oli oikeastaan mukava. Paistaisin pienen kinkun – lähinnä ajatellen Deriä, joka minun tietääkseni eli enimmäkseen Saarioisen äitien maksalaatikolla ja pizzoilla. Olisi mukavaa kerrankin syöttää poika kylläiseksi. Olin päässyt tutustumaan hänen ruokavalioonsa paremmin kuin olisin halunnutkaan, kun joka toinen viikko tai innostuksen iskiessä siivosin tallin kahvihuoneen. Hanna ei tietenkään ikipäivinä olisi ruvennut sellaiseen, mutta tässä asiassa en voinut ottaa hänestä mallia, olimmehan irtisanoneet siivoojan. Samalla olin kyllä onnistunut antamaan Derille pienen, ystävällisen oppitunnin hellan pyyhkimisestä ja vessan pesemisestä ja täytyy sanoa, että hän oli ottanut nopeasti opikseen.

Epäilin kuitenkin, että sirpakat ratsastajaneitoset eivät juuri arvostaisi joulukinkkua, joten laadin lisäksi mitä hienostuneimpia cocktailpaloja ja jessus, että olikin hauskaa pitkästä aikaa näperrellä oikein kunnolla ruoan kanssa. Jerry oli tuonut laatikollisen olutta ja pari siideriä, lisäksi tekisin vaaleaa manteliglögiä ja eiköhän siinä olisikin riittävästi. Ratsastamisesta ei kyllä sinä päivänä voinut haaveillakaan. Tuskin ehdin käydä tallissa pyörähtämässä, jotta voisin kirkkain silmin vakuuttaa Svealle, että Fifi oli edelleen hengissä ja terveenä.
- Tulkaa koska vaan viiden jälkeen, sanoin Derille ja Marulle, jotka satuloivat itselleen ratsuja isäntäväen huidellessa vähempiarvoisissa töissä.
- Jos mä kuitenkin pysyisin täällä tallissa ja katsoisin hevosten perään, Deri esitti.
- Ei käy. Mä loukkaannun ellet sä tule – ainakin syömään, ilmoitin. En voisi pakottaa Deriä jäämään enkä yrittäisikään, mutta kai hän nyt kestäisi sen aikaa, että saisi vatsansa täyteen.
- Mä käyn kotona vaihtamassa vaatteet… mutta mitä hittoa mä pistän päälle? Maru kysyi epätietoisena. Se oli kysymys, johon minun oli helppo vastata.
- No ei meille tarvitse erikseen pukeutua, ellet sä sitten halua lähteä jatkoille. Mä aion kyllä pistää kaikkein parasta päälle, sillä nää on mun ainoat pikkujoulut tänä vuonna, nauroin.
- Apua, Maru mutisi.
- Oikeesti, sä kelpaat vaikka noinkin!

Kipitin takaisin kotiin harkiten vielä sopivia vaatteita ja Jerry tuli kotiin juuri samaan aikaan.
- Mennäänkö ratsastamaan yhdessä? hän kysyi. Idiootti.
- Hei haloo, miten me muka voitais?
- Hä?
Perkeleen jätkä oli kai onnistunut luomaan itselleen mielikuvan siitä, että meillä oli keijukaisarmeija, joka hoiti kaiken sen, mitä minä tein miellyttävän ympäristömme eteen.
- Jos sä luulet, että sulla on aikaa. Ellei Deri ja Maru ole ehtiny liikuttaa kaikkia. Mulla ei ainakaan ole aikaa, mun pitää asetella persiljanoksat kaikkien suupalojen päälle.

Puhuin Jerrylle harvoin siihen äänensävyyn ja vielä harvemmin hän tarttui siihen.
- No haluatko sä, että mä rupean pipertämään persiljan kanssa? Se on sitä paitsi pahaa! hän ärähti nyt.
- Jätä syömättä, tuhahdin. Minua jännitti, siitä se vain johtui, kyllä minä sen ymmärsin. Ensimmäiset juhlamme. Mikä tahansa voisi mennä vikaan. Mutta en ehtinyt ruveta selittelemään, kun ovikello soi ja Jerry käytti tilaisuuden hyväkseen ja katosi ilmeisestikin vaihtamaan vaatteita. Matkalla eteiseen pysähdyin, sillä yhtäkkiä olin ihan varma, että siellä olisi televisiolupatarkastaja. Oliko meillä televisiolupaa? Tai siis, meillä ei varmasti ollut, mutta oliko Hannalla ollut? Hänen telkkariaanhan me katselimme. Ei täällä muitakaan ovikellon soittelijoita ollut juuri näkynyt eikä kello ollut vielä lähelläkään viittä.

Lähettäjäwhisky. 
Päivämäärä:   3.9.12 20:48:31

" Se oli tietenkin peruja siltä ajalta, kun olin joutunut nuorimpana, notkeimpana ja sitä paitsi siihen touhuun palkattuna joutunut ratsastamaan Mustaojan nuoria varsoja."

Siinä taisi olla yksi ylimääräinen "joutunut."

Olipas taas inhottava lopetuskohta tässä uusimmassa pätkässä! Mutta kun mehän ei eilen saatu iltapalaa koko paikan kaatumisen seurauksena, niin eikös tähän kuuluisi laittaa vielä lisää luettavaa ;)

Lähettäjäsitruunapiiras 
Päivämäärä:   3.9.12 20:54:43

oijjoi, mahtaakohan siel olla joku menneisyyden haamu.. iitu? enkä sit enää keksi muita :D

Päivämäärä:   3.9.12 22:08:44

HANNA !!!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   4.9.12 18:09:06

Kiitos taas kerran, whisky :D
Nää, teillon liian toiveikas mielikuvitus
---------------

Ovikello soi uudestaan, joten jouduin jatkamaan matkaa, ennen kuin Jerry ryntäisi kalsarisillaan avaamaan ja siellä oli vain Svea.
- Ai sinä, huokaisin helpottuneena.
- Olenko mä liian aikaisessa? Eikö ollut puhe, että mä tulisin aikaisemmin auttamaan sua?
- Niin joo, sanoin, vaikken muistanutkaan sopineeni sellaisesta. Epäilemättä Svea oli kyllä tarjoutunut, se oli hyvin hänen tapaistaan, ja varmaankin olin siihen jotain myöntävää mutissut. Joka tapauksessa hänellä oli sylissään iso kukkapuketti, jonka takaa häntä tuskin näkyi.
- Mä toin nää koristeeksi hän sanoi ja ojensi sen minulle.
- Niin, tuskin niistä hyvää salaattiakaan tulisi, tuumin ja Svea nauroi kuin olisi kuullut vuoden parhaan vitsin.

Keräsin muistaessani eteisestä pois omat takkimme, jotta vieraiden päällysvaatteet mahtuisivat ja Svea kävi sillä aikaa viemässä kassinsa alakertaan. Hän tietenkin jäisi yöksi.
- Se oli vaan Svea, sanoin viedessäni takkiläjän sänkymme päälle. Jerry oli saanut ratsastushousut ylleen ja kiskoi fleecen vetoketjua kiinni.
- Ai, nyt jo?
- Niin. Mene sä nyt vaan. Mun täytyy käydä suihkussa ja vaihtaa vaatteet ja siinä hommassa susta ei kyllä ole mitään apua.
- Eikö? Jerry kysyi silmät vilkahtaen ja arvasin, ettei hän enää murjottanut tiuskimisestani. Jos oli murjottanutkaan.

Svea kiipesi ihmisten ilmoille kellarista, vaihtoi pari sanaa Jerryn kanssa ja minä menin avaamaan kukkapaketin. Tulipunaisia tulppaaneja, tai joulunpunaisia. Juuri sopivia pieniin jouluhenkisiin illanistujaisiin. Löytyisiköhän Hannalta kynttilöitäkin, ja vaikkapa käsinmaalatuin talvioin koristeltu astiasto? Vaikka sellaista en kyllä uskaltaisi ottaa esiin, vaikka löytäisinkin.
- Nää on ihania, sanoin Svealle ja etsin maljakoita.
- Mitä mä voin tehdä?
- Täällä ei ole oikeastaan enää mitään tekemistä. Mun pitää käydä suihkussa ja päättää, mihin mä pukeudun, sanoin silmäillen samalla automaattisesti Sveaa. Hän oli pukeutunut tummansiniseen samettimekkoon, joka oli juuri niin kiltin ja tyttömäisen näköinen kuin hän itsekin. – Sulla on nätti mekko.
- Kiitos, Svea sanoi hämillään.
- Joskus mä kyllä haluaisin tietää, miltä sä näyttäisit, jos sulle pukisikin jotain ihan erilaista.
- Ei mulla ole mitään erilaista.
- Vitsi, kun ois aikaa niin leikittäis vähän muuttumisleikkiä.
- Minullako me leikittäisiin?
- No niin niin! Tai miksei minullakin, ei mua haittaisi, jos mua vähän tuunattais. Mä menen nyt sinne suihkuun. Taittele sä vaikka lautasliinoja sillä aikaa, vaikka en mä tiedä, tarvitseeko niitä taitella.

Tein nopeusennätyksen, mitä tuli suihkussa käymiseen ja kun avasin kylppärin oven, melkein törmäsin Sveaan. Ensimmäiseksi ajattelin, että oliko hän halunnut tulla tirkistelemään sulojani, mutta miten hän muka oven läpi olisi nähnyt?
- Miten sä mua tuunaisit? hän kysyi ja näin, että puolihuolimaton lausahdukseni oli kantanut runsaan sadon.
- Voi, mä voisin tehdä susta jonkun rokkitytön, tai filmitähden vaikka, Hollywood-tyyliin.
- Se kuulostaisi ihanalta! Oisko meillä aikaa?
- Mitä kello on? kysyin ja minun oli pakko hymyillä.
- Varttia vaille neljä.
- Ehditäänkö me?
- No jos pannaan huiskimaan. Mutta anna mä järjestäydyn ensin. Mä en semmoseen rupee, että sä näytät Grace Kellyltä ja mulla on märkä tukka ja pelkkä pyyhe ympärillä.

Päivämäärä:   4.9.12 19:29:15

- Mä toin nää koristeeksi, hän sanoi ja ojensi sen minulle.

Hihhihii, ihanaa tollanen tuunausleikittely! Laittautuminen on kivaa ja yleensä on vielä kivempaa, kun joku muu laittaa. Sitten on niitä päiviä, kun ajatuskin mistään laittautumisesta pännii. Tänäänkin on menty abiverkkareissa hiukset ponnarilla, eikä edes piilareita ollut laittaa silmiin. No, huomenna onkin sitten vähän toisenlainen päivä :)

Lähettäjä: ADHD 
Päivämäärä:   5.9.12 20:49:37

Iltapalaa?<3

Lähettäjä: sndy 
Päivämäärä:   5.9.12 21:19:17

nöyy, missä tän päivän pätkä?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   5.9.12 21:23:46

Tulee, tulee, just vasta pääsin kotiin, kun piti hakea kissalle lääkettä ja käydä kaupassa ja sitten tuli kaamee nälkä!
-------------------
Mikä ihana leikki siitä tulikaan! Kuivasin nopeasti hiukseni ja pohjustin meikin, sitten komensin Sveaa riisuutumaan sovittaakseni hänelle jotain Hollywood-henkisempää mekkoa. Olin aika varma siitä, että hän kieltäytyisi liian ujona, mutta erehdyin. Hän oli ulkona sinisestä leningistään viidessä sekunnissa, mutta mikäs hänen oli riisuessa, sen alla hänellä oli alushame.
- Mikä toi on? kysyin. – Mä luulin, että tommoset meni pois muodista jo viiskytluvulla!
- Ehkä meni, ehkä ei, mutta se on ihanan tuntunen päällä, Svea sanoi häkeltymättä.

Puvun valitsemisessa hänelle oli hiukan miettimistä, sillä hän oli paitsi minua hiukan lyhyempi, aika paljon kapeampi, eikä hän suostunut tunkemaan Jerryn tennissukkia rintsikoihinsa. Lukuisissa mustissa mekoissani oli kuitenkin yksi, joka ei näyttänyt isolta hänen yllään vaan juuri siltä, miltä pitikin.
- Nyt hiukset, komensin todetessani, että kello kävi. – Ja onko sulla yhtään meikkiä?
- Ei, mä en meikkaa.
- Toivottavasti sulla ei ole mitään uskonnollisia syitä, joiden takia mä en muka saisi meikata sua?
- Ei, mä en vaan osaa.

Minä osasin, vaikka helpommin se olisi omaan naamaan onnistunut. Olin minä kuitenkin aikoinani leikkinyt tyttöjen iltoja sen verran, että onnistuin mitään sotkematta loihtimaan Svealle kohtalokkaat filmitähtisilmät ja –huulet, sitten kävin hänen hiuksiensa kimppuun. Tupeerasin vähän, yritin hävittää unholaan hänen jakauksensa ja sain rakennettua mitä ihanimman banaaninutturan.
- Nyt sä olet valmis, paitsi että sä tarvitsisit korvakorut. Pengo tuolta mun helylaatikosta, mun täytyy huolehtia itsestäni nyt.
- Ei mulla ole reikiä korvissa ja jos sä haluat, mä voin kammata sulle nutturan, Svea tarjoutui. – Mä osaan kyllä, mulla on aina ollut pitkät hiukset.
Niin hän osasikin. Meitä katsoi peilistä aika näyttävä pari, kunhan olimme valmiita.
- Just sopivasti, sanoin, kun ovi kävi. – Meidän pitää kai päästää Jerry tänne vaihtamaan vaatteita.

Jerry oli tuonut Derin mukanaan, mikä oli niin hyvä ajatus, että toivoin itse keksineeni sen. En ollut ollut ollenkaan varma siitä, pystyisikö hän siirtymään tallipihalta meidän pihaamme ilman apua.
- Tule peremmälle, kutsuin iloisesti tekemättä numeroa siitä, että Deri oli selvästi panostanut. Näin hänet ensimmäistä kertaa muuta kuin ratsastushousuissa: hänellä oli suorat mustat housut ja valkoinen paita ja hän näytti enemmän romanilta kuin koskaan aikaisemmin. Jos se aavistuksen häiritsi minua – lähinnä ajatellen sitä, mitä asiakkaamme mahtaisivat sanoa – hukutin sen touhuamiseen. Nostelin ruoat ja juomat esiin, laitoin glögin lämpiämään ja aloin esittää emäntää.

Illasta tuli onnistuneempi kuin olisin osannut toivoa. Maru ja kaikki asiakkaat tulivat vähän jälkeen viiden ja Susa ja Sini toivat tullessaan joulutähden, Karin ja Heidi viinipullon. Minä yritin esiintyä, kuten Hanna olisi esiintynyt, arvokkaasti ja vieraanvaraisesti, paitsi että Hanna ei varmaankaan olisi itse koskenut keittiössä mihinkään. Yritin kuitenkin vaihtaa kaikkien kanssa muutaman sanan, mutta viihdyttämispuolen hoiti oikeastaan Jerry, ja se sopi minulle oikein hyvin. Minä en tuntenut ketään nelikosta oikein hyvin ja oloni oli kotoisampi Svean ja henkilökuntamme kanssa.
- Tuletko säkin valmennukseen? kysyi Heidi Svealta ystävällisesti.
- Tulen, mutta vasta ensi vuoden puolella, kun mä olen muuttanut tänne, ja mä tulen Henriikan enkä Jerryn oppilaaksi.

Hyvä, etten purskauttanut siideriä rinnuksilleni. Mistä hän sen oli keksinyt? Muissakin se herätti hiukan hämmennystä.
- Ai niinkö? Jerrykin kysyi.
- No nii-in, Svea vakuutti viattomana. – Et kai sä ehtisikään ottaa uusia oppilaita, eikö sulla ole kauheasti hommaa?
- No ei nyt niin kauheasti enempää kuin Henriikallakaan, Jerry sanoi, mutta silloin Karin huudahti ja osoitti televisiota. Jerry oli nähnyt hyväksi ruveta näyttämään hevosvideoita vieraillemme, varmaankin siksi, että seuraavan päivän lähtö Ahvenanmaalle askarrutti häntä. Minusta ajatus oli epämääräisesti huono, vähän kuin olisi vuotanut liikesalaisuuksia, mutta toisaalta, jos hän onnistuisi myymään jollekulle varsan tai pari, olisi se ihan oikeutettua. Ainakin Heidin hevonen oli jo vanhanpuoleinen.
- Mikä ihanuus toi on? Karin kysyi.
- Sen nimi on Kevorkian, Jerry sanoi luntattuaan salaa levykotelosta.
- Se on upea! Jos sä sattumalta haluaisit antaa mulle joululahjan…

Lähettäjä: PV 
Päivämäärä:   5.9.12 22:05:01

Mistäs lähtien hevosia on ilmaseksi jaeltu lahjoiksi pikkujouluissa? :D Ja nuo pisteet... Mitä täällä tapahtuu? Vai onko mullakin liian toiveikas mielikuvitus, kun arvelen että nyt tulee skandaali? Ja missä se kosinta viipyy?!?!?! :D

Mullekin muuten saisi muuttumis leikkiä tulla leikkimään :D Ei koskaan meikkiä, hiukset lähes aina ponnarilla ja vaatteet on sitä mitä käteen ekana tulee mun varsin vähäisestä valikoimasta :'D

Peräti näin pitkään onnistuin olee hiljaa... :D

Lähettäjä: Petra 
Päivämäärä:   6.9.12 10:38:25

Ookkonää Sennnu Oulusta? :D Siitä tuli mieleen, kun jokaisessa sun tarinassa mainitaan lestadiolaiset, tai vähintäänkin jotain heihin viittaavaa.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   6.9.12 17:04:49

En, mä en itse asiassa ole koskaan edes käyny Oulussa. :D Mutta on mulla silti ollu lestadiolainen luokkakaveri.
-------------------
Deri viihtyi seurassa niin kauan, kun videoita riitti, eikä hän ollut ollenkaan niin ujo kuin olin luullut. Miksi oikeastaan olisi ollutkaan? Eihän hän tallissakaan ollut. Taisin vain pitää häntä omana henkilökohtaisena mammanpoikanani. Mutta kun Jerry sulki television ja laittoi musiikkia päälle, hän nousi.
- Mä lähden tästä iltatalliin.
- Sun pitäisi joskus päästä katsomaan noita varsoja ihan livenä, sanoin suulaasti, kun saatoin häntä eteiseen, kuten hyvän emännän kuuluikin.
- Se ois ihan mahtavaa, Deri henkäisi ja pari juomaani siideriä saivat ajatukseni laukkaamaan.
- Jerry lähtee sinne huomenna, mikset sä menisi mukaan?
- Enhän mä voi, mulla on töitä.
- Kyllä mä pystyn sun työsi hoitamaan, nauroin. – Haluaisitko sä lähteä?
- Lennossa. Mutta en mä nyt ehdi.
- Okei, hyvää iltatallia, ja kiitos, kun meet tekemään sen, sanoin vakaasti päättäneenä puhua Jerryn kanssa aiheesta Derin siittolavierailu.

Olin mielestäni viipynyt ovella vain hetken, mutta kun palasin, olivat toiset päättäneet lähteä kaupungille jatkoille. He olivat jo päättäneet paikankin. Epäilin, että syy oli Jerryn musiikkimaun: hän oli jossain vaiheessa opiskeluvuosinaan ihastunut konemusiikkiin, joka oli alkuun kuulostanut minun korvissani pelkältä kilinältä ja kolinalta, mutta johon olosuhteiden pakosta olin alkanut jo tottua. Olin kuitenkin syvästi halveksivinani sitä, samoin kuin Jerry listakelpoisempaa musiikkia, jota minä mieluummin kuuntelin.
- Mikäs siinä, mennään vaan jonnekin, missä soitetaan jotain parempaa, suostuin.
- Mä tulin autolla, mutta kaikki ei mahdu siihen, tarjosi Maru.
- Me loput otetaan taksi, sanoi Svea. Muutama drinksu oli saanut hänet hehkumaan ja hän kuulosti määrätietoisemmalta kuin ikinä.

Hetki yleistä sähinää ja kohta olimme kaupungilla. Oli ajatus ollut kenen tahansa, se olisi tullut minun päähäni ihan pian joka tapauksessa: se oli jo ollut hautumassa siellä. Puolueettomalla maaperällä minäkin saatoin vähän irrotella ja pitää hauskaa. Joten minä irrottelin. Tanssin itsekseni ja Svean kanssa ja annoin Jerryn viihdyttää oppilapsiaan niin kauan, kun musiikki pysyi nopeana. Kun se hidastui kutumusiikiksi. otin hänet omistajan ottein haltuuni.
- Meillä oli hyvät juhlat, vai mitä? kysyin.
- Tosi hyvät, Jerry sanoi ja suukotti otsaani. – Kiitos, kun järkkäsit kaiken.
- Voi, sä olet hyvä poika, totesin.
- Ai olen?
- Just noin sun kuuluikin sanoa.
- No enhän mä koskenut yhteenkään persiljaan tai muuhun, sinä sen kaiken teit. Kauanko me ollaan täällä?
- Joko sua väsyttää?
- No, mun pitäisi huomenna sinne Ahvenanmaalle.
- Otatko sä Derin mukaan? muistin.
- Miksi hitossa ottaisin? Jerry kysyi.
- Koska se tykkäisi kuin hullu puurosta päästä näkemään siittolan.
- Ja mistä sä sen tiedät?
- No näithän sä, miten se katseli varsavideoita. Pyydä se mukaan.
- Ja kuka hoitaa tallin?
- Maru ja minä tietysti.

Jerry ei sanonut siihen mitään, vaan tarjosi minulle vielä lasillisen Bailey’siä, ennen kuin alkoi hyvästellä laumaansa.
- Meidän pitää lähteä, huomenna ei ole varaa kärsiä krapulasta, hän selitti ja vaikka miten tarkkaan katsoin itse kunkin nuoren naisen reaktiota, kukaan ei näyttänyt murheen murtamalta. Jos joku heistä olisi ollut rakastunut Jerryyn aikomuksenaan ryöstää hänet minulta, olisin nähnyt sen.
- Hyvää yötä ja kiitos juhlista, Heidi sanoi kaikkien puolesta ja halasi minuakin. Se lämmitti, etenkin, kun muutkin seurasivat esimerkkiä. Ehkä me olimmekin vähän niin kuin yhtä perhettä?

Lähettäjä: RANS 
Päivämäärä:   6.9.12 18:52:33

OUTO TARINA. TROLOL.

Lähettäjä: tölkki 
Päivämäärä:   6.9.12 19:27:04

Kun se hidastui kutumusiikiksi. otin hänet omistajan ottein haltuuni.

Lähettäjä: Fanii 
Päivämäärä:   7.9.12 17:17:58

jatkoa odotellessa ;) <3

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   7.9.12 17:24:20

Kiitti tölkki.
------------------

19. Veckoslutet efter
Svea lähti meidän mukaamme, vaikka tarjouduin lainaamaan hänelle avaimeni, jotta hän voisi jäädä ja tulla myöhemmin, kun muutkin tytöt lähtisivät kotiin.
- Ei hyvä ihme, mun on parasta lähteä pois ja äkkiä, hän sanoi kauhistuneena.
- Mutta sulla näyttää olevan niin hauskaa!
- Mulla olikin, mutta nyt musta alkaa tuntua, että mä olen ottanut muutaman liikaa.
- Et kai sä aio oksentaa taksiin? kysyin huolissani.
- En kai, Svea arveli. – Saiskohan täältä muovipusseja?

Ei saanut, mutta varmuuden vuoksi istuin takapenkille hänen kanssaan valmiina huutamaan, jos hän alkaisi näyttää todella vihreältä joten se romanttisesta kotimatkasta. Onneksi hän kotona häipyi vähin äänin kellarikerrokseen ja suljin oven hänen perässään. Potekoon siellä ihan mitä halusi, olihan hänellä siellä oma kylppäri, jos tulisi huono olo.
- Mennään sänkyyn, ehdotin Jerrylle, joka oli tallustellut suoraa päätä keittiöön ja pisteli nyt hyvällä halulla suuhunsa paistamaani kinkkua, tai mitä Deri siitä oli jättänyt.
- Ilman muuta. Mene sä vaan ensin, mulla on kauhea suolasennälkä.

Kai se oli kiitos sinänsä, mutta en jaksanut kauheasti iloita siitä, kun käytyäni harjaamassa hampaat, putsaamassa meikit, riisumassa juhlamekon ja purkamassa kampauksen, löysin sängystä kuorsaavan uroon. Varsinainen Speedy Gonzales, ajattelin ja ajattelin vähän töniä Jerryä nähdäkseni, olisiko hänestä minulle enää mitään iloa. Mutta kyllä minuakin väsytti sen verran, että päätin vain käpertyä hänen kylkeensä. Olisihan meillä aina aamu.

Mutta aamu valkeni jotenkin erilaisena kuin olin odottanut. Heräsin aikaisin, kävin juomassa, käänsin kylkeä ja heräsin seuraavan kerran yksin. Hamuilin Jerryä, mutta kun tapasin vain ryppyistä lakanaa, jouduin avaamaan silmäni, eikä hän ollut siinä. Lisäksi oli valoisaa. Näin joulun alla se tarkoitti sitä, että oli jo aika myöhäistä ja ponnahdin istumaan, vaikka se vihlaisikin päässäni. Ei kai Jerry ollut jo lähtenyt Ahvenanmaalle, sanomatta minulle edes näkemiin?

Minun oli pakko nousta ottamaan asiasta selvää. Hyppäsin lähimpiin vaatteisiini, eli ratsastushousuihin ja fleeceen välittämättä tähän hätään alusvaatteista ja ryntäsin ulos makuuhuoneesta vain tajutakseni, että minulla oli krapula. Päässäni jyskytti hitaasti ja rytmikkäästi, kuin litosfäärin alainen järistys olisi ollut kehittymässä, ja jopa siinä tilassa olin iloinen muistaessani moisen sivistyssanan. Siinäkin tilassa tiesin loukkaantuvani Jerrylle ainakin viikoksi, jos hän oli iljennyt lähteä herättämättä minua.

Talo näytti tyhjältä, enkä keksinyt mitään, mistä olisin voinut päätellä, oliko Jerry vain tallilla vai puolimatkassa Turun satamaan, ennen kuin keksin mennä katsomaan eteisestä, oliko hänen siviilitakkinsa siellä. Se oli, mutta sitten tulin ajatelleeksi, että hän oli saattanut lähteä tallireissulle tallitakissaankin. Ei tullut mieleen avata ovea ja katsoa, oliko auto vielä pihassa, mutta keksin, että lompakko Jerryn ainakin oli ollut pakko ottaa mukaan. Jos löytäisin sen, hän ei ollut vielä lähtenyt.

Käteni oli syvällä Jerryn takin povitaskussa ja sormeni lompakon ympärillä, kun ovi kävi ja hän tuli sisään. Deri perässään, mainittakoon. Ensimmäinen ajatukseni oli, että mahtaisiko Deri huomata, ettei minulla ollut rintsikoita, toinen, että taisin näyttää siltä, että olin varkaissa.
- Mä vaan katsoin, oletko sä jo lähtenyt, sanoin syyllisenä.
- Mun taskustako?
- Ei kun mä ajattelin, ettet sä varmaan ole ilman lompakkoa lähtenyt.
- No, ois tostakin ehkä voinut päätellä, etten mä vielä mennyt, Jerry sanoi kuivasti ja tönäisi varpaallaan kassia eteisen lattialla. Sieltä pisti päällimmäisenä esiin pussukka, jonka tunsin hyvin: hän kuljetti siinä hammasharjaa ja dödöä, kun meni jonnekin. Minä en ollut huomannut kassia
ollenkaan ja tunsin itseni idiootiksi.
- Mä en ole just nyt ihan parhaimmillani, huokaisin ja pyyhkäisin otsaani. Kai se kattaisi kaikki nekin sammakot, joita vielä mahdollisesti päästäisin suustani.
- Onko kahvia vielä?
- Vielä? En mä ainakaan ole sitä juonut, sanoin.
- Me otetaan äkkiä kupilliset Derin kanssa ja aletaan sitten painua.
- Te? Minne?
- No sinne Ahvenanmaalle! Oletko sä ihan kunnossa? Jerry naurahti.
- Aamutalli on muuten valmis, mutta ulkokarsinoita mä en vielä ehtinyt siivota, Deri pahoitteli.

Lähettäjä: dddddddddd 
Päivämäärä:   7.9.12 18:14:01

Nyt jotain romanttisuutta peliin! Henun ja Jerryn suhde on ihan laimeee

Lähettäjä: keukeu 
Päivämäärä:   7.9.12 21:50:43

Samaa mieltä! Mihin se kosinta jäi?

Päivämäärä:   7.9.12 21:52:03

Jotenkin hassu tunne lukea täältä aina päivän pätkä, ja toisaalla olen Veskun nuoruusvuosissa :)

Lähettäjä: Berry&me 
Päivämäärä:   7.9.12 22:27:40

Tänään nolasin itteni kun kutsuin mun työnantajaa veskuksi... :D

Lähettäjä: YGC 
Päivämäärä:   8.9.12 12:56:19

Vähä jotai toimintaa tai romantisuutta kehii! ;)) tulin nyt tällee randomisti kommentoimaa, yleensä harrastan sellast hiljaiseloo näitten kommenttien suhteen :)

Lähettäjä: Minna 
Päivämäärä:   8.9.12 18:53:06

Taukolukemista?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   8.9.12 18:55:53

Myönnän, että sillä nimenomaisella hetkellä toivoin hartaasti kaikki humalaiset päähänpistot syntymättömiksi. Paskanlapiointi oli hyvin alhaalla listalla asioista, joita halusin tänään tehdä. Miksi, miksi olin usuttanut Jerryä ottamaan Derin mukaan? Istuin pöydän ääreen ja katsoin, miten miehet kulauttivat kurkkuihinsa mukilliset kahvia ehtimättä edes istumaan. Tai riisumaan kenkiään huomasin, mutta en jaksanut avata suutani siitä asiasta. Myöhäistä se joka tapauksessa nyt oli.
- Koska te tuutte? kysyin, kun Jerry kumartui antamaan minulle suukon.
- Sunnuntaina viimeistään. Kai sä pärjäät?
- Tietenkin, huokaisin. Epäilin sitä suuresti, ainakin, mitä tämän päivän hommiin tuli, mutta eihän sellaista voinut ääneen sanoa. – Hyvää matkaa. Terveisiä.

Painuin takaisin sänkyyn. Oloni oli ihan kohtuuttoman huono siihen nähden, miten vähän oikeasti olin juonut, enhän ollut edes mitenkään örveltänyt. Mutta kai se oli tottumuksen puutetta. Omatunto naputti vähän, mutta järkeilin, ettei siivoamattomista ulkokarsinoista karkaisi mikään. Jos Deri sanoi tehneensä aamutallin muutoin, kaikki hevoset olisivat masut täysinä tarhoissaan, eikä yksikään niistä kaipaisi minua ennen puolta päivää. Ehdin kuitenkin hädin tuskin torkahtaa, ennen kuin oven takaa kuului ääniä ja olin säikähtää kuoliaaksi, ennen kuin muistin Svean jääneen meille. Pienen hetken ajan suorastaan vihasin häntä, mutta kun olin vähän aikaa tuijottanut kattoon, sain koottua itseni. Olisiko Hanna koskaan kärvistellyt tällä tavoin krapuloissaan? Tai laiminlyönyt yövierastaan? Ei varmastikaan. Hanna ei takuulla koskaan kärsinyt kankkusesta ja vakavasti epäilin, ettei hän edes käynyt kakalla. Minun täytyi pyrkiä samaan.

Tajusin ajattelevani Hannaa jonkinlaisena naispuolisena Chuck Norrisina ja hihitys karkasi kurkustani. Ehkä minä tästä päivästä selviäisin. Ainakin tiesin, että Maru oli tulossa iltapäivällä ja jospa Sveaakin huvittaisi auttaa minua? Nousin ylös ja pukeuduin uudemman kerran, nyt alkaen alusvaatteista ja siirryin sitten keittiöön. Svea istui pöydän ääressä onnettoman näköisenä, lasillinen mehua edessään.
- Huomenta! Mikäs on vointi? kysyin korostetun hilpeästi.
- Ihan kamala.
- Mitä sä haluat aamiaiseksi?
- En yhtään mitään, Svea sanoi niin nopeasti, että sanat ryömivät toistensa päällä.
- Älä höpötä. Sä tarvitset aamiaista, jotain suolasta ja rasvaista.

Se oli liikaa. Svea katosi nopeammin kuin sisilisko kivenrakoon ja kohta kuulin hänen oksentavan vessassa. Ilmeisestikin oli turha jatkaa hienovaraista vihjailua tallitöistä. Minun pitäisi vain unohtaa hänet. Aloin kuitenkin itse olla sen verran kukkeassa kunnossa, että ajatus pekonista ja munista sai mahani kärisemään, joten ryhdyin tekemään itselleni sapuskaa. Oikeastaan ajatus fyysisestä työstäkin alkoi houkutella. Kunhan siivoaisin ulkotallin, selviäisin siinä takuulla tarpeeksi ratsastaakseni yhden hevosen ennen päiväheiniä. Jos Hanna olisi kärsinyt tällaisesta krapulanpoikasesta, hän olisi tehnyt juuri niin, ajattelin ja päätin, että voisin yrittää soittaa hänelle jossain vaiheessa tätä päivää. Tai joskus lähitulevaisuudessa kuitenkin. Elämä oli aavistuksen verran tylsää ilman hänen terävää kieltään.

Annoin Svean potea mitä poti ja missä poti ja lähdin syötyäni tallille. Automaattisesti laskin hevoset, ja kaikki olivat tarhoissaan tyytyväisen näköisinä. Minulla ei ollut muistikuvaa siitä, miten Jerry oli niiden lukujärjestyksen edellisviikonloppuna laatinut, mutta nappasin Inuvikin mukaani. Sillä minä en ainakaan ratsastaisi, ainakaan tänään; se oli lähestulkoon Jerryn yksityisomaisuutta. Se saisi mennä kävelykoneeseen. Vein sen sinne ja aloin itse siivota ulkokarsinoita.

Kolme vaivaista karsinaa, olkoonkin, että isoja. Valuin pahanhajuista hikeä, kun ne olivat puhtaat ja siistit. Shyvonne etenkin oli oikea kusiluikku. Olisin selvinnyt yhdellä kärryllisellä, ellei se taas olisi losottanut karsinaansa vesiboksiksi. Ajattelin vähän niin kuin selkärangallani, että minun pitäisi tutkia, mitä se oikein söi ja miettiä, oliko siinä jotain rukkaamista, mutta ajattelin samalla, etten minä siihen tänään ryhtyisi. En ainakaan vielä.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   9.9.12 18:02:36

Täällä ollaan, vaikkei mitään kuulu! Saisko päivän pätkää?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   9.9.12 18:31:28

Koska olin päättänyt ratsastaa yhden ennen päiväheiniä ja niihin oli juuri sopivasti aikaa, hain Halibutin. Minä olin aikoinani ihastunut sen puoliveljeen Hersonistiin Hannan videoilla ja vaikka se ei ollut ollut kaunis varsa muuta kuin päästään, Hanna oli tuottanut sen potentiaalisena huippuratsuna mantereelle. Minä en todellakaan ollut kuvitellut, että siinä oikeasti oli mitään erityistä, kunhan olin halunnut kiusoitella Hannaa ja Jerryä leikkimällä junttia. Mutta oli siinä ollut; se oli kasvanut hienoksi ruman ankanpoikasen tapaan. Halibut taas oli uusin suosikkini. Se oli ollut tähtiainesta jo syntyessään, enkä ollut vieläkään lakannut ihmettelemästä, miksi sille oli annettu sellainen nimi. Tosin, ehkä suurin osa ihmisistä ei tiennyt sen merkitystä. Minä nyt kokkina satuin tietämään ja tein toisen selkärankamerkinnän. Meidän joulupöytäämme piti muistaa ostaa savupallasta.

Hali ei pannut pahakseen sitä, että haisin selätetylle krapulalle, mutta minä kyllä kaipasin kipeästi henkilökuntaa paikalle. Tietenkin Deri oli harjannut hevoset aamulla, mutta jos hän olisi ollut paikalla, olisin säästänyt puoli tuntia aikaa antamalla hänen hakea hevosen, satuloida ja suitsia sen ja ehkä vähän lämmitelläkin. Mutta mitäpä minä olisin sillä ajalla tehnytkään. Tänään kaikki tuntui olevan vähän vinksallaan. Vein hevosen maneesiin ja kiipesin satulaan vain todetakseni, että olin unohtanut kypärän. Tänä nimenomaisena aamuna ei tuntunut vaivan arvoiselta lähteä hakemaan sitä. En epäillyt tipahtavani, sillä Hali oli paitsi lupaava, myös motivoitunut ja innokas nuori hevonen. Sen sai laittaa vaikka solmuun ja kun sen sieltä päästi, se näytti liikettä, joka olisi saanut monen vanhemmankin hevosen näyttämään tuntiratsulta. Se oli noin kaksikymmentä kertaa lahjakkaampi kuin Inuvik, mutta sitä Jerry ei suostunut myöntämään.
- Hali voi voittaa nuorten hevosten cupit ja derbyt, mutta odotahan vaan, kun mun lumipalloni on aikuinen, hän väitti.

Minä niin pidin ratsastamisesta nykyään. Tietysti olin aina pitänyt, en minä nyt hampaita kirskutellen ollut harrastanut sitä kaikkia teinivuosiani ja enemmänkin, tai kinunnut äitiä ostamaan meille hevosta. Se oli kuitenkin ollut hilkulla unohtua lopullisesti sen jälkeen, kun… vauvan jälkeen. Mutta se ei kai ollut ollut kohtaloni. Sen sijaan kohtaloni oli ollut päätyä ratsastamaan enemmän kuin mistä olin ikinä edes haaveillut ja hitto vie, olinko minä oppinut paljon? Yksinkertaisesti aloin olla jo yksinkertaisesti aika hyvä. Sen takia minä siitä niin paljon pidin. Parempiakin tietysti oli ja minulla riittäisi opeteltavaa, kunnes olisin liian vanha pääsemään satulaan, mutta niin hyvä olin jo, että tajusin tänään jättää koreammat kuviot jollekin toiselle päivälle. Olin sittenkin hiukkasen hidas ja jäykkä, vaikka olin luullut boksien siivoamisen verryttäneen minut. Enemmänkin kuin vain hiukkasen. Tajusin lukea sen orin liikkeistä ja pysyttelin idioottivarmoissa tehtävissä. Saatuani vähän hyvää liikettä kaikissa askellajeissa lopetin, sillä oli hevosten päiväruokinnan aika.

Ajatus krapulaisesta Sveasta sai minut luopumaan omasta lounastunnistani. Ärsyyntyisin vain lisää, jos löytäisin hänet rypemässä surkeudessaan. Kävin tallinylisillä keittämässä itselleni vähän kahvia ja söin pari voileipäkeksiä kaapista. Jatkoin hommiani päättäväisesti, kunnes Maru tuli ja senkin jälkeen, kunnes lopulta viiden maissa aloin olla niin nälkäinen, että minua heikotti.
- Mun täytyy mennä, sanoin Marulle. – Mä olen ihan poikki.
- Sä olet ollut reipas, tyttö sanoi vilkaisten ratsastuslistaamme.
- No, jonkun täytyy olla, kun toiset vaan reissaa, sanoin kuivasti, vaikka kiitos lämmitti odottamattoman paljon. Ei Marun olisi tarvinnut sanoa mitään, meidän hommiahan minä vain olin hoitanut.
- Mene vaan, mä hoidan hommat ja suljen tallin, hän lupasi ja tajusin konkreettisesti, että ne olisivat seuraavan yön tallissa yksin, ilman valvovaa korvaa. Voi hitto, minä en nukkuisi koko yönä, kun miettisin, paloiko talli.
- Kiitos.
- Jos mä vaan voisin niin tulisin huomenna auttamaan, kun Deri kerran on poissa, mutta mä olen menossa Hesaan, Maru pahoitteli.
- Tietenkin sä pidät vapaapäiväsi. Kyllä mä pärjään, vakuutin. Ja niin pärjäisinkin, miksen olisi pärjännyt?

Raahustin kotiin miettien laiskasti, aikoiko Svea jäädä meille asumaan. Hän oli puhunut jotain tapaamisesta ohjaajansa kanssa iltapäivällä, mutta hänen autonsa ei ainakaan ollut lähtenyt sinne. Eikä ollut Sveakaan. Hän oli käpertynyt sohvannurkkaan ja katseli televisiota.
- Sä puhuit jotain tapaamisesta, ellen mä ihan väärin muista, sanoin.
- Mun oli pakko perua se. Mä en mitenkään ois voinu lähteä ajamaan, sanoi Svea ja nousi istumaan kunnolla.
- Voi raukkaa.
- Anteeksi, tämmönen ei ole mun tapaista ollenkaan… voinko mä tehdä jotain?
- Enköhän mä oikeastaan ehtiny jo hoitaa päivän hommat, tallityöt ja kuuden hevosen liikutuksen, lausuin laskien häpeilemättä Inuvikin mukaan.
- Kuuden? Voi hesus sä olet kone!
- Nojaa, sanoin hyvilläni.
- Hei, voinko mä tehdä sulle ruokaa? Tai ei, mä vien sut syömään! Onko täällä kunnollista pizzapaikkaa?
Pizzaa! Taikasana.
- On. Mun pitää käydä suihkussa ensin.

Alle tunnin kuluttua olimme pienessä pizzeriassa, josta Jerry tapasi joskus hakea meille sapuskaa töistä tullessaan, ellen ollut ehtinyt tai jaksanut tehdä mitään. En ollut koskaan käynyt siellä ihan fyysisesti, mutta nyt kävin ja siisti pikku paikka se olikin. Suorastaan kliininen. Mutta ellei antanut sen haitata, ateriamme oli maukas ja tuli tarpeeseen. Pizzat olivat suuria ja rasvaisia ja cokis kylmää ja kuplivaa. Annoin totaalisesti anteeksi sen, ettei Svea ollut pystynyt koko päivänä mihinkään, kuten auttamaan minua tallitöissä, ratsastamaan esimerkiksi omaa hevostaan tai ajamaan Helsinkiin. Päinvastoin, aloin olla sitä mieltä, että oli ihan kivaa, että minulla oli syömäseuraa. Kyllä minä pidin yksinäisyydestäkin, mutta veikkasin, että saisin siitä lajista ihan tarpeeksi, jos Jerry ja Deri palaisivat vasta ylihuomenna.

- Kuule, heitättekö te mut ulos, kun kisakausi alkaa? Tai siis tietenkin Fifin? Svea kysyi, kun vihoviimeiset pizzanpalat odottivat syömistään.
- Mä en osaa sanoa, sanoin totuudenmukaisesti. – Riippuu siitä, miten monta hyvää varsaa me tuodaan Ahvenanmaalta. Tai nuorta, ratsastuskelpoista. Oripäiville.
- Mä vaan mietin sitä, että mihin mä sitten voisin viedä Fifin? Mä tiedän, että sä olet asunut täällä vasta vähän aikaa, että mahdatko sä tietää, mutta… mullahan on kumminkin oma vuokrasopimus toukokuun loppuun.
- Mä tiedän yhden paikan, sanoin ja laskin haarukan ja veitsen tyhjälle lautaselle. Ei Svean tarvinnut tietää, että se oli ainoa paikka, jonka tiesin.
- Ai?
- Mun kurssikaverin sisko pitää täällä tallia. Haluaisitko sä käydä siellä?
- Käydään vaan! Kunhan tää ruoka oikein iskee, mä voin päättää, uskallanko ajaa kotiin tänä iltana, Svea ähkäisi.

LähettäjäMeow_ 
Päivämäärä:   9.9.12 19:16:31

"Yksinkertaisesti aloin olla jo yksinkertaisesti aika hyvä."

Kivaa pätkää :)

Lähettäjä: Amz 
Päivämäärä:   9.9.12 22:19:24

Hellurei pitkästä aikaa! Seurailen Henriikankin elämää kulisseissa, tosin kuukauden välein niin saa lukea enemmän pätkiä kerralla :D

Mun piti vaan tulla ilmoittamaan, että sä olet Sennnu pilannut mun tulevat ylioppilaskirjotukset. :D Erehdyin taas tarnoiden alkuun, Ilsen leiriapulaiskokemuksiin ja sieltä se lähti: hillitön lukeminen ja tarinaan uppotuminen. Mä rakastan tätä sun tarinaa melkein yhtä paljon kuin Harry Pottereita ja se on jo tosi paljon!

Parasta aikaa kaikesta on kyllä yhä edelleen Veskun nuoruusvuodet. Mä niin rakastan sitä aikaa tässä tarinassa, Hanna on niin upea hahmo! Oikeasti mä itken ja nauran täällä ääneen kaikille ihanille ja kamalillekin käänteille.

Mä jotenkin hartaasti toivon, että mä saisin lukea jotain joskus Hannan näkökulmasta. Oikeesti, sä olet kiteyttänyt yhteen hahmoon kaiken sellaisen, mitä mä fanitan :D Mä en suostu luopumaan toivosta, että saataisiin joskus joku tarinan pätkä kokonaan Hannan näkövinkkelistä. Vaikka sitten mummoHannan, mutta eihän se ikinä vanhene. Mulle se on vielä Jerryn ja Henunkin aikana se ihana, laiha, 25vuotias blondi ;)

Mun mielestä melkein yhtä hyvää aikaa kun Veskun nuoruusvuodet ja sit Mustaojan alkuvaiheet. Sillon ku tytöt on pieniä ja kaikki on viel onnellisia. :) Sitten jotenkin koko homma lähtee kierimään alamäkeä, mä niin vihasin Juha&Siiri kuvioo. Jotenkin tästä tarinasta on hävinnyt jotain kipinää ja se oli aika puuduttavaa pitkän aikaa. Nyt, kun ollaan taas oltu vanhalla maaperällä, eli mustaojalla ja ollaan oikeesti ratsastettu eikä vaan kieritty erilaisissa teinidraamoissa, on tähän palannut jotain siitä vanhasta, kutkuttavasta tunteesta! Nyt varsinkin kun Henu ja Jerry on Lundilla <3

Mä pahoittelen taas tätä Hannahehkutusta ja sisällötöntä kommenttia :D Jotenkin Hanna vaan aina kietoo mut pauloihinsa ja mun aina vaan tultava ylistämään sua Sennnu, kun oot luonut jostain Hannan ja pystynyt pitämään hahmon omana itsenään koko pitkän tarinan ajan!

Kiitos taas lukukokemuksesta :)

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.9.12 20:54:38

Voi ei, nyt on luettu kaikki paitsi Henriikan tarinat kahdesti, Veskun nuoruudesta kolmesti :/

Pelottaa, että olen täällä joka ilta kärkkymässä jos ei päivän aikana ole ilmestynyt pätkää!

Hanna on ehdoton suosikki, Veskusta ja Jessistä voisi kuunnella toki lisääkin.

Hevosjutut ovat ihan ykkösiä, varsinkin Mustaojan/Lundin jutut.

Innolla odottaen uutta (:

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   10.9.12 21:18:50

Jee, ihania pitkiä kommentteja taas :)))

Kiitos!

--------------
20. Tallitouhuja
Kohta olimme matkalla Sankkalaan. Olisi kai perjantai-illan hauskemminkin voinut viettää, mutta en kaivannut tänään mitään virallisesti hauskaa. Olimme minun autollani, enkä tällä kertaa jäänyt ison tien poskeen parkkipaikalle vaan ajoin kaikessa rauhassa tiluksille. Kentillä näkyi olevan tunteja siitäkin huolimatta, että oli melkein joulu, mutta miksipä ei. Ei ollut lunta eikä pakkasta. Ohitin ne maltillisen hiljaa, sillä en halunnut mitään katastrofia tuntiratsastajille, ja pysäytin autoni ison tallirakennuksen kulmalle. Siinä oli muitakin autoja, joten omatuntoni ei edes alkanut naputtaa.

- Mä en tietenkään tiedä, onko Venla täällä tänään, varoitin, mutta hän sattui olemaan. Hän oli karsinassa lähinnä ovea pesemässä juomakuppia.
- Henriikka! Mikä sut tänne ajaa? Haluatko sä ehkä vuokrata tallipaikan?
- Kiitos en, mutta tässä on mun ystävä Svea, joka saattaa keväämmällä halutakin, esittelin.
- Jahas, Venla sanoi ja alkoi tutkiskella Sveaa.
- Sen hevonen on nyt meillä valmennuksessa, mutta se haluaa tutkia vaihtoehdot, jos me halutaankin paikat omille hevosille keväällä, selitin.
- No, tietenkään mä en tiedä, onko meillä tilaa keväällä, mutta voi ollakin. Ihmiset liikkuu, tai niiden hevoset. Ja onneksi ne on liikkunu nyt sen verran tännepäin, että me ollaan jouduttu lainaamaan tilaa naapuritallista. Mutta toivottavasti ne niiltä osin liikkuu vähän vikkelästi poiskin päin. Voi jessus, mä sanon, joitakin ihmisiä!
- Kerro ihmeessä lisää, kehotin, sillä vainusin mehevän tarinan. Venla vilkuili epäluuloisesti joka suuntaan. Peremmällä tallissa oli niin hevosia kuin ihmisiäkin, jotka tosin näyttivät keskittyneen omiin puuhiinsa.
- Tulkaa katsomaan meidän varakarsinoita, mä voin kertoa samalla, hän lupasi.

Svea ja minä seurasimme tarmokkaasti harppovaa Venlaa pihalle, mutta yllätyksekseni hän ei kääntynytkään kohden ravitallia, jota olin kuvitellut hänen tarkoittavan naapuritallilla, vaan sitä kivirakennusta, joka oli viimeksi käydessäni ollut tyhjillään
- Tiedättehän te tän ihmistyypin, nää nuoret naiset, joilla on vaaleat hiukset ja c-kirjain nimessä ja vanhemmat, joilla on ylimääräistä rahaa syytää niille?
- Öh, sanoin ja mieleeni juolahti, että Venla oli nyt vähän vaarallisilla vesillä. Itsekin olin jossain teini-iän vaiheessa kirjoittanut nimeni c:llä. Piloillani tietenkin vain, mutta silti.
- Toki, sanoi Svea kuivasti.
- Ja siis oikeasti, mulla ei ole tapana lörpötellä asiakkaistani niiden selän takana, mutta mä sanon vaan, että sitä tyyppiä meille ei enää tule.
- Sä otat mieluummin rahattomia opiskelijoita, jotka tekee kahta hanttityötä jotta ne voi elättää rataraakkinsa, jolla ne ehtii ratsastamaan vasta yöaikaan sen jälkeen kun alepa on mennyt kiinni? kysyin.
- Niin otankin, Venla sanoi. – Sori, ei mun olis pitänyt sanoa mitään. Ei niitä voi lokeroida, asiakkaita, eikä niistä saa juoruillakaan.

Siinä hän oli oikeassa, mutta olin kyllä vähän pahoillani, kun tajusin, etten kuulisikaan juttua.
- Meillä on täällä vuokralla yksi karsina, Venla sanoi asiallisesti astuessaan sisään kivitalliin. – Toi tossa. Ja toi viereinenkin, jos vaan tulee tarvis. Näillä ei ole vielä näin monta tuntiponia ja ne on vaan iloisia, kun ne sai maksavaa täytettä.
- Tyhjä karsina ei tuota, totesin.
- Niin just. Tietysti nää on pieniä, mutta ponieläimille ihan riittäviä ja säädösten mukaisia.
- Tuliko tähän joku poniratsastuskoulu? kysyin ja sana kuulosti kauhean hauskalta, melkein teki mieli toistaa se.
- Joo.

Siltä siellä näyttikin. Karsinoissa oli muutama poni, mutta osa oli tyhjillään, ehkä ne olivat tunnilla. Siinä boksissa, jonka Venla oli esitellyt omanaan, oli hyvin kaunis tummanruunikko otus, joka kyllä oli poniuden rajalla, mikäli minun silmäni mitään näkivät. Ihmisiä tallissa ei ollut, ennen kuin sisään käveli pitkään öljykangastakkiin pukeutunut nainen ja hänen perässään jono poneja ratsastajineen.
- Viekää ponit paikoilleen ja riisukaa varusteet, nainen sanoi käheällä mutta silti kuuluvalla äänellä. Oppilaat näkyivät olevan juuri sitä, mitä olin odottanutkin, tyttölapsia jostain kymmenen ja viidentoista ikävuoden väliltä. Kukin ratsu katosi karsinaansa ja nainen nyökkäsi Venlalle.
- Onko sulla uusia asiakkaita? hän kysyi
- Ei nyt ainakaan vielä, kunhan esittelin paikkoja, Venla sanoi ja esitteli meille: - Tää on Maija.
- Tallityöntekijä, ratsastuksenopettaja, hevosenhoitaja, johtaja, juoksupoika ja niin edelleen ja niin edelleen, Maija sanoi ja Svea ja minä mutisimme nimemme.
- Eikö sentään Santtu ole se juoksupoika? Venla naurahti.
- Äh, se luulee olevansa johtaja. Se on mun poika, Maija selitti. Ihan kuin meitä olisi kiinnostanut. Nyökkäilin kuitenkin kohteliaasti, kun hän selvitti, miten hän oli aina rakastanut niin poneja kuin lapsia ja lopulta jouduttuaan itse ratsastusonnettomuuteen päättänyt vaihtaa harrastuksen ammatiksi.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   11.9.12 17:27:36

- Mutta mitäpä te siitä. Ette te ole sen näköisiä, että teillä vielä olisi ratsastavia lapsia, vai haluatteko te ponitunneille?
- Ei kiitos, Svea sanoi hymyillen ja Maija kääntyi katsomaan ponia, jonka karsinan edessä seisoimme.
- Jaha, siinä se taas on omalla paikallaan.
- No niin on, Venla puuskahti. – Mä saatan ravistella sitä pikkuprinsessaa, kunhan näen sen.
- Älä ala asiakkaille, Maija neuvoi. – Kuulitteko te, mitä se pentu oli tehnyt?
- Ei, sanoin. Kuulisimmeko jutun sittenkin?
- Se oli omia aikojaan mennyt vaihtamaan tän poninsa tonne isoon talliin. Sen tilalla seisoi semmonen iso honkkeli, joka tuskin mahtui kääntymään. Loimet ja kaikki se oli vaihtanut, ja nimikyltit.
- Eikä sen hevosen omistaja tiennyt asiasta mitään, pisti Venla väliin. – Siis oikeesti, eihän tommosta voi mennä tekemään! Kunhan mä näen sen…
- Jos sulla on joku toinen poniasiakas niin anna niiden vaihtaa paikkaa, Maija ehdotti.
- Juu en anna. Palkintoko sen pitäisi saada? Se on vuokrannu tän boksin ja sillä hyvä, ellei kelpaa niin menköön pois.
- Aamen.

Jaa, siinä kaikki? Olin vähän pettynyt, vaikken tiennyt, mitä oikein olin odottanut. Joka tapauksessa esitin Svealle, että lähtisimme palailemaan kotiin.
- Mun täytyy päästä ajoissa nukkumaan tai mä en jaksa hoitaa huomenna kaikkea, sanoin.
- Mitä kaikkea sun täytyy hoitaa?
- No aamutalli, iltatalli ja kaikkien liikutus vaan, vähättelin.
- Voi, eikö sulla ole mitään apua? Mä jään auttamaan sua! Kyllä mä osaan karsinoita siivota.

Pistin vastaan muodon vuoksi, mutta Svea jäi vielä toiseksi yöksi ja vaikka hänen siivoamisensa oli vähän hidasta, oli se ihan eri planeetalta kuin minun ensimmäiset yritykseni Mustaojalla. Ratsastaa hän ei halunnut vedoten ratsastuskamojensa puuttumista, ei edes Fifillä, enkä minä jaksanut enkä ehtinyt pakottaa häntä lainaamaan minulta. Kun hän lähti ajamaan kotiin, talli tuntui entistä hiljaisemmalta. Mutta en tietenkään olisi halunnutkaan, että siellä kävisi sellainen vilske kuin Sankassa. Kun Sini ja Susa tulivat pian sen jälkeen ratsastamaan, minä lähdin myöhäiselle lounaalle. En jaksanut sosialiseerata heidän kanssaan yhtään pakollista enempää.

Jerryä ja Deriä ei kuulunut kotiin lauantaina, mutta Jerry sentään soitti.
- Miten siellä menee? hän kysyi.
- Mitäs täällä, kaikki hyvin sanoin minä, työn sankari.
- Kaikki hevoset kunnossa?
En jaksanut ruveta puhumaan löytämästäni naarmusta Inuvikin vuohisessa tai siitä, ettei Flirt ollut syönyt kaikkia jyviään päivällä. Se oli arkipäivää.
- Tietysti, luuletko sä, etten mä osaa hoitaa niitä?
Jerry nauroi ja minulle tuli ikävä häntä, mutta minkäs tässä sille mahtoi. He palaisivat huomenna ja sillä hyvä.
- Hyvää yötä, kulta, hän sanoi lämpimästi ja minä vastasin vähintäänkin yhtä lämpimästi.

Hitto, mitäs sitten? Olin ollut jo sängyssä Sookie Stackhouse –kirjan kanssa, mutta nyt se ei enää kiinnostanut. Päähäni pälkähti hurja ajatus soittaa Hannalle. Kännykässäni oli tallessa hänen Saksan-numeronsa, mutta kehtaisinko minä muka? Etsin numeron ja epäröiden painoin vihreää, sitten painoin salamannopeasti punaista. Mutta eihän sitä siihen voinut jättää. Ajatus, että hän huomaisi minun yrittäneen soittaa, oli kestämätön. Eukko vielä epäilisi minun olevan viihteellä, tai että jokin oli akuutisti pielessä. En halunnut hätäännyttää häntä, joten nousin istumaan, rykäisin ja soitin uudestaan. Hannan kanssa ei voinut kuvitella puhuvansa maaten. Luonnollisemmalta tuntui nousta seisomaan asennossa.

LähettäjäFigaron_haamu 
Päivämäärä:   11.9.12 18:39:36

- Mitäs täällä, kaikki hyvin sanoin minä, työn sankari.

Oo ihanaa, Hannan kuulumisia! ♥

Lähettäjä: noora 
Päivämäärä:   12.9.12 12:44:46

"Luonnollisemmalta tuntui nousta seisomaan asennossa."

Jokin mättää? :D

Lähettäjä: tölkki 
Päivämäärä:   12.9.12 17:02:03

Armeijatermi?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   12.9.12 17:29:42

Kyllä se vähän oudolta tuntui mustakin, kun uudelleen luin. Mutta nimenomaan armeijatermiähän siinä haetaan.
-------------
Vastausta ei kuulunut ja aloin hermostua. Olinko minä ihan höperö, kun yritin tavoittaa Hannaa lauantai-iltana? Ja mitä kello edes oli Saksassa? Mutta en voinut toistamiseen katkaista puhelua. Jos hän näkisi minun yrittäneen soittaa kahdesti, hän olisi varma siitä, että talli vähintäänkin paloi. Paloiko se muuten? Äkkiä olin ihan varma siitä, että siellä oli jokin hullusti. Edellisiltana olin käynyt vielä tutkimassa tilanteen paljon iltatallin jälkeen ja oli selvää, että joutuisin tekemään niin nytkin. Nousin sängyltä ja samassa Hanna vastasi.
- Mistäs tämmönen kunnia? hän kysyi äänellään, joka aina kuulosti vähän pilkalliselta.
- Mikä kunnia? Ai että mä soitan? Jerry sanoi, että sä olit sanonut, että mä voin soittaa, sopersin samalla, kun siirryin eteiseen kiskomaan kumisaappaita jalkoihini.
- Niinhän mä taisin sanoa. Hevoset on kai kunnossa? Niin Jerry ainakin väittää.
- On, sanoin ja vedin pitkän takkini päälle. – Mä olen just menossa katsomaan, että kaikki on kunnossa. Mä olen yksin täällä.
- Niin, pojat on Ahvenanmaalla.

Tunsin itseni epämääräisesti loukkaantuneeksi siitä, että Hanna tiesi senkin. Jerry oli siis jo puhunut hänen kanssaan lähdettyään, vaikka oli juuri vasta soittanut minulle ensimmäisen kerran.
- Niin on, sanoin. Tarkistin, että minulla oli avain siltä varalta, että ovi loksahtaisi peruuttamattomasti lukkoon ja kipaisin pihalle.
- Jerry sanoo, että teillä sujuu hienosti. Oletko sä samaa mieltä?
- Olen tietysti, sanoin edes miettimättä.
- Tosiaanko? Hanna epäili.
- No just nyt musta on vähän ankeeta ja yksinäistä, mutta muuten kyllä, huokaisin ja sain samalla näköetäisyyden talliin. Se ei ollut tulessa. Joutuisin kuitenkin menemään sisään asti ja tarkistamaan, ettei kukaan hevosista ollut levoton ja kipeä. – Millä hitolla sä sait aikasi kulumaan täällä? ryöpsäytin.

Hanna alkoi nauraa ja jatkoi sitä niin kauan, että ehdin sisälle talliin. Siellä oli hiirenhiljaista, paitsi että hevoset taisivat häiriintyä minusta ja kuulin kolinaa sieltä täältä. Joku jopa hörisi toiveikkaana siinä uskossa, että oli jo aamuheinien aika.
- No tietenkään mä en muhinut siellä yksin omissa mehuissani kaiken aikaa. Eikö sulla ole vielä tuttavia? Miten esimerkiksi ratsastusseuran väki? Vaikka ne on kyllä idiootteja kaikki.
- Mä olen ollut tällä viikolla jo kerran ulkona, jos sä sitä yrität ehdottaa, ja mulla on huomenna koko päivä tallitöitä niin kuin tänäänkin.
- Mutta entäs Maru?
- No, sillä oli vapaa viikonloppu ja sillä oli menoa. Ei sitä voinut ottaa siltä pois vaan, koska me keksittiin lähettää Deri Jerryn mukaan, puolustauduin.
- Jaa. Mä luulen, että sen työsopimuksessa sanotaan, että töihin tullaan sillon, kun tarvitsee. Niin kaikilla lukee, on aina lukenut. Tekeekö Jerry liikaa töitä sen hapankorpun toimistossa?
- Mun mielestä tekee, sanoin varovaisesti, kun siirryin tallista katsomaan ulkokarsinoita.
- Mäkin olen ollut haistavinani semmoista. Voitko sä komentaa sen pois sieltä?
- En oikeastaan. Mä en tiedä vielä, miten riippuvaisia me ollaan sen palkasta.

- Mä voin vinkata sulle pari kivaa keskustelukanavaa netissä, jos sulla on yksinäistä Jerryn poissa ollessa, Hanna sanoi sitten.
- Mitä? minulta pääsi, ennen kuin ehdin pureskella hänen sanansa toistamiseen. Mutta hän vaihtoi puheenaihetta ja alkoi kertoa kilpailuistaan. Tiesin tietenkin kohokohdat; katsoin ne itse netistä viikoittain, ja lisäksi Jerry raportoi minulle muistaessaan.
- Eikä sulla ole ikävä Suomeen? kysyin, kun hän oli luetellut myös lähitulevaisuuden suunnitelmat.
- Välillä. Etenkin näin, kun Kaitsu ei ole täällä.
- No missäs se sitten on?
- Voi, se ei pysty pysymään aloillaan. Nyt se on Pariisissa.

Me olimme siis kaksi yksinäistä. Sattuipa somasti. Aioin sanoa Hannalle jotain lohduttavaa ja sisarellista, mutta hän alkoikin ehdotella, mitä minun olisi hyvä tehdä myynti-ilmoituksillemme. Ne olivat roikkuneet sellaisenaan tallin sivuilla siitä lähtien, kun olimme ottaneet ohjat, mutta nyt Hanna esitti, että niitä voisi linkkailla erinäisiin paikkoihin ja erinäisille ihmisille.
- Mä olen antanut Jerryn hoitaa tommoset, sanoin.
- Musta ihan kuin näyttää, ettei se oikein ole ehtinyt hoitaa niitä. Mitä sä tykkäät niistä hevosista nyt?

Se oli odottamatonta, kun tiesin, että he olivat vähän väliä puheyhteydessä Jerryn kanssa. Mutta kun minulta nyt kerran kysyttiin, vastasin, ja juttelimme tallissa nyt olevista hevosista niin kauan, että pääsin takaisin sisään ja lämpimän peiton alle. Sain enemmän neuvoja ja ehdotuksia kuin mitä jaksaisin muistaa, mutta sain samalla vähän tarmoa ja tarkoitusta.
- Kiitos, kuule, sanoin, kun minusta alkoi tuntua siltä, että olimme puhuneet kaiken tarvittavan.
- Mistä?
- Tästä puhelusta, kai. Mä olen nyt ihan tulta ja tappuraa. Mä olen just tajunnut, että tää paikka ei ole yksin Jerryn hyppysissä.
- Ei tietenkään. Etenkin, jos se riekkuu siellä lakitoimistossa puolet ajastaan. Sun varassasi se on. Etkö sä sitä ole tajunnut?

Lähettäjä: Berry&me 
Päivämäärä:   12.9.12 18:01:33

Ihana hanna vanha hapankorppu <3

Lähettäjä: Lasikannu 
Päivämäärä:   12.9.12 19:40:52

Hannaa on ollukki jo ikävä <3
Oikein kivoja pätkiä tullu kuha niitä kerkeis jossaa koulun&bussissa istumisen ohes lueskella :)

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   12.9.12 21:00:16

Ihana Hanna <3 Oli jo ikävä.

Päivämäärä:   12.9.12 21:36:37

Olipas kiva saada vähän Hannaa mukaan! Ihan huippua!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   12.9.12 21:44:09

Joko flanun poni on päässy pois laitsalta? Mä joskus kesällä kyselin tutuilta mahdollisia tallipaikkoja ja nyt yks niistä, joilta kysyin, muisti sen yhden tallin omistajan nimen, jota ei sillon saanu päähänsä. Että pitkät piuhat :D

LähettäjäMeow_ 
Päivämäärä:   13.9.12 00:20:41

"Ihana hanna vanha hapankorppu <3"

Todellakin!

Lähettäjä[[suvie 
Päivämäärä:   13.9.12 02:29:34

Voihan kökkö! Oikeesti. En oo taas hetkeen (vuosiin) käynyt täällä muuten kuin piipahtamassa, mutta nyt sitten innostuin lukemaan! :) Parin päivän aikana luin nää Henriikka-jutut ja täytyy kyllä sanoa, että tykkään tästä jopa paljon enemmän kuin Jessi&Vesku jutuista ja niitä mä rakastan :)

Jotenkin musta tuntuu, että mun täytyy taas alkaa visiteeraamaan tällä sivustolla paljon useemmin, että tiedän miten tää juttu päättyy. Ettekä ikinä usko mikä kauhee inspiraatio meinaa iskeä kirjoittamaan itsekin! :D

Ja mulla tulee tosta Henriikan ja Jerryn tarinasta jotenkin mieleen yks kirjasarja o.O Jotenkin noista hahmoista huokuu sellanen yhdennäköisyys sen kirjan hahmoihin.

Mutta joo, mä odotan kovasti jatkoa!

Lähettäjä: Sennnu_w 
Päivämäärä:   13.9.12 14:46:35

Suvie, kerro toki mikä kirjasarja!

Lähettäjä: [[suvie 
Päivämäärä:   13.9.12 16:12:40

En mä muista sen nimee :o Mutta siinä oli kolme kirjaa, ekan osan nimi oli 'Kyllä sä pärjäät, Sunny' tokaa en muista ja viiminen oli 'Varsalaitumet jäävät' :D Se kerto tytöstä joka meni oppisopimuksella opiskelemaan hevostenhoitajaks Sammaliston ratsutilalle ja tapaa siellä kilparatsastaja-Mattsin :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   13.9.12 17:58:46

Aa, se! Mun täytyy tunnustaa, että se on varmaan mun lempparisarja suomalaisista hevoskirjoista!
---------------
Nisti-pikkuiseni ei oikein arvostanut raikasta ulkoilmaa tallin kulman takana, vaikka me Jerryn kanssa ratsastimme niitä kaikkia mahdollisuuksien mukaan ulkona. Tai sitten oli vain liian tuulinen sää. Minun oli hyvin vaikeaa saada siihen mitään kontaktia, mutta sain sen lopulta työllistettyä niin, etteivät tuulenpoikaset talventöröissä katkaisseet kaikkia harjoituksia. Se sessio kävi epäilemättä pahemmin minun kuntoni päälle kuin hevosen, mutta taas kerran selvisin voittajana ja vein sen palkinnoksi kiertämään metsälenkin. Siellä vaeltavat tuulenpuuskat eivät haitanneet ollenkaan, mikä sai minut pohtimaan syvällisesti hevosten sielunelämää. Jerry väitti, että ne olivat ehdottoman rehellisiä ja elivät hetkessä. Minä olin vähän enemmän sillä kannalla, että ne osasivat hyvinkin huiputtaa meitä ihmisiä, jos halusivat.

Ehdin ratsastaa vielä Halibutin, ennen kuin matkalaiset palasivat. Satuin olemaan silloin jo viemässä sitä viimeisiksi tunneiksi takaisin tarhaan ja myönnän, että kun näin Jerryn auton ajavan tallin pihaan, polveni notkahtivat hiukkasen. Minusta tuntui samalta kuin teininä, kun olin onnistunut järjestämään jonkin yhteentörmäyksen Jerryn kanssa. Se oli ihan hullua. Me olimme olleet yhdessä jo ikuisuuden ja Jerry aneli minua menemään naimisiin kanssaan. Olisiko Hanna ottanut moisen pitkän, komean kosijan vastaan tutisevin polvin? Ei, hän olisi ollut ylevän ystävällinen ja hiukkasen välinpitämätön, kuin olisi ollut samantekevää, saapuiko ylkä vai ei. Niinpä minäkin ripustin hitaasti ja huolellisesti riimunnarun aidantolppaan ja kävelin tarhoilta sen sijaan, että olisin pinkonut niin lujaa kuin saappaillani olisin pystynyt, kuten olisin oikeastaan halunnut.

- Hei muru! Jerry sanoi iloisesti, kun kävelin hänen luokseen hannamaisen arvokkaasti.
- Hei, sanoin, pistin etusormeni hänen t-paidankauluksestaan sisään ja kiskaisin hänet lähemmäksi, jotta saatoin suudella häntä. Tunsin Sisu-pastillien maun, sillä Jerryllä oli tapana napsia niitä ajaessaan.
- Mitä sä olet touhuillut täällä? Jerry kysyi rutistettuaan minua. – Oliko sulla edes yhtään ikävä? Mulla ainakin oli!
- Tietysti oli, sanoin arvokkaasti. – Ja mä olen enimmäkseen ratsastanut. Inuvik oli toissapäivänä kävelykoneessa ja eilen vapaalla, jos sua huvittaa ratsastaa se. Mutta ei kai se toisestakaan vaparista pahene.
- Ei varmaan. Oliko sulla jotain vielä jotain työn alla? Deri lupasi hoitaa iltatallin.

Ai niin, Deri. Poika läimäytti takaluukun kiinni ja heilautti kassinsa olalleen heilauttaen minulle kättään.
- Ei sun tarvitse, sanoin, vaikka hitto vie, miksi ei tarvitsisi? Hänhän oli vain matkustanut eli istunut peffansa päällä suurimman osan päivää. Takuulla pieni liikunta tekisi hänelle hyvää, ja varmaan hänellä oli jo ikäväkin hevosia. Ja sitä paitsi hitto vie, hänhän oli palkollinen.
- Totta kai mä hoidan, Deri sanoi.
- Kunhan me ollaan syöty. Onko meillä mitään ruokaa? Jerry kysyi.

Minä leimahdin ihan pikkuisen, mutta se ehti vain kulmakarvoihin asti, ennen kuin sain sen kiinni.
- Jääkaapissa on jäysteitä torstaista alkaen ja pakastimessa on mitä on. Mä olen tosiaankin keskittynyt nyt näihin tallihommiin, sanoin siloisesti ja suloisesti.
- Okei, eiköhän me jotain keksitä, Jerry sanoi huomaamatta yhtään mitään. – Tuletko säkin?
- En mä ihan vielä. Mä ajattelin ratsastaa vielä Halin, sanoin. Oikeasti olin ajatellut, että ellen ehtisi aloittaa sitä ennen Jerryn tuloa, se saisi jäädä ja keskittyisin sen sijaan kiehnäämään hänen kainalossaan loppuillan. Mutta jos vuorossa oli nyt jonkinlainen poikamieslounas, jatkaisin sädekehääni kiillotellen hommiani. En voinut sanoa edes mitään siitä, että Jerry ilmeisestikin oli kutsunut Derin syömään. Satuin tietämään, ettei hänen kaapissaan ollut kuin rasia margariinia ja pala juustoa. Leipäkin oli alkanut vihertää niin, että olin heittänyt sen kiireesti pois samalla kuin maidon, jota en ollut hirvinnyt kaataa kahviini.
- Selvä, Jerry sanoi ja otti oman matkakassinsa, mutta sen sijaan, että olisi lähtenyt sisään, tarttuikin minua vielä vyötäisiltä.

- Mä tulen kohta tallille ja autan sua tekemään hommat loppuun, ja sitten mennään yhdessä kotiin, hän kuiskasi korvaani, vaikkei Deri enää ollutkaan kuuloetäisyydellä. Se kutitti mukavasti, sekä ilmavirta, jonka mukana ne kulkivat, että niiden tarkoitus. Lakkasin leikkimästä Hannaa.
- Hyvä, sillä mä aion kiehnätä kiinni sussa ainakin aamuun asti. Mulla on kauhea Jerry-vajaus, nauroin. Se kannatti, sillä hänen ilahtunut ilmeensä lämmitti varpaisiin asti.

Lähettäjä: hiljainen lukija 
Päivämäärä:   13.9.12 21:23:47

Voi, mä rakastan myös sunny-sarjaa :) Se on jotenkin niin ajaton, luin ensimmäisen kerran ne joskus teininä ja myöhemmin vähän vanhemmalla iällä aina uudelleen ja uudelleen ja ne oli aina niin hyviä.. Harmi kun niitä on vain kolme :( Mutta onneksi sennnu jaksaa kirjoittaa meille tälläistä ikuista sarjaa ;)

Päivämäärä:   13.9.12 21:34:15

täällä myös sunny fani. joo ja ratsumajatalo ranskassa oli kans aikoinaan suosikkeja.

ihana hanna, pehmenee ja paranee vanhetessaan

Päivämäärä:   13.9.12 22:50:32

Olisin tullut anelemaan megapätkää hyvin menneen yo-kuuntelun takia, mut täällähän olikin jo tosi kiva pätkä! Hihi. Ja jösses, että Hannaa on muuten ehtinyt jo olla iso ikävä, kiva, että sekin on täällä päässyt taas jo estradille. :)

Musta on niin kiva lukee näitä näiden hankoiluja. Monetkohan kerrat siellä tuli kesällä käytyä? On mökki lähellä, niin välillä tulee vaan lähdettyä ihan extempore piipahtamaan. Sit en tiiä, oonko ainoo, johon nää hevoselliset pätkät aina vaikuttaa tuikkasemalla ruiskuntäydeltä ratsastusintoa.

Olis kiva kuulla, mitä Ahvenanmaalle kuuluu ja mitä kaikkea siellä tapahtu! :)

Ui ui ui, mä tein elämäni vissiin ekan virheettömän monivalintarivin just sopivasti Siinä Ihan Oikeassa yo-kuuntelussa. Prelikuuntelu meni päin en ees sano mitä, mut nyt oli ajotus kohillaan. Kuuntelu kyl oliki helppo, mut... ei poista sitä, et nyt on siisti fiilis. Hyvä jatkaa kirjallisiin. :)

Päivämäärä:   14.9.12 00:39:35

Vielä asustaa laidunpaikassa, mutta on viime viikonlopusta asti ollut tarhassa, kun oli ollut taas karkuteillä. Ihan oli taas oman laitumen aidan vieressä pysytellyt, mutta tosiaan tallinpitäjä siis tarhaan, kun siinä kovempi sähkö kun laitsalla. Tän kuun lopusta poni Vantaalaistuu, kun löysin sieltä ihan meille soveltuvan paikan.

Ei siinä, eilen sain kuulla, että poni oli telonu silmänsä. Luomi oli ollu punottava ja turvoksissa, tänään oli ollut ip ihan normaalin näkönen jo melkein. Huomenna meen viemään sitten kapeemman etukaaren satulaan, niin pääsen näkemään itekin sen silmän. Se on kyllä mestari telomaan ittensä. Kaiken lisäks onnistuin ite tänäaamuna skippaamaan neuvolan sillä, että autosta loppu bensa vajaa 1km ennen huoltsikaa. Eikä toki ketuttanut, varsinkaan kun nyt muutama viime päivä ollu semmosia oireitakin, että olis ollu ihan hyvä sinne neuvolaan päästä... Maanantaina sit hakemaan taas saikkua, jos vaikka nyt sit sais ton lopun 2 viikkoa, ettei tarttis olla viikko kerrallaan. Ei meinaan tällä selällä ja päällä oikein voi töitä tehdä, kun vähäkin kumartelu saa pyörryttämään ja selän kipeeks. Ja jos paljon touhuaa, niin sit supistelee herkästi, sekin on tullut koettua tällä viikolla...

Ja sit itse pätkään:

Mä olin vähän pihalla kun tää uusin pätkä alkoi, ihan kun tosta välistä puuttuisi jotain. Se jotenkin ei ala sillein järkevästi ton edellisen pätkän loppua ajatellen. Kuitenkin tosi kiva pätkä ja noin, mutta mä kiinnitin tohon huomiota, että Henu ehti liikuttaa Halibutin ennen Jerryn ja Derin paluuta, sitten se sanoo myöhemmin aikovansa ratsastaa vielä Halin. Onko mulla siis mennyt jotain ohi, vai eikö Halibut ookaan sama kun Hali?

Mutta nyt mä lähden ton kisun kanssa nukkumaan, aamulla aikanen herätys, kun täytyy käydä miljoonassa paikassa ja olla kohtuullisen aikasin äidin luona, että päästään viikonloppureissuun!

Päivämäärä:   14.9.12 07:22:33

Ihmettelin ihan samoja asioita kuin flanu :D

Lisäksi mietiskelin että Henulla on joku vakava ongelma. Hanna sitä ja Hanna tätä, mutta kun Hanna toimisi näin.. :D
Niin ja käväisi mielessä että jokohan nyt saataisiin ne kihlat? :D

Päivämäärä:   14.9.12 08:23:25

Mistä päin Vantaata Flanu löysi ponille paikan?

Ja jep, Sunnyt ja Ratsumajatalo Ranskassa on kyllä ihan parhaita! Samoin Timo Sandbergillä oli muutaman kirjan sarja Piritasta ja sit oli se yks sarja, missä oli Kuhmatöyryn ratsastajat tms. Ja sit Kati-sarja oli hyvä kans!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   14.9.12 17:48:20

Mä olen näemmä sotkenut kaakkini :D Niitä on selkeesti liikaa.
Toille onnea kirjotuksiin ja flanunponille uuteen kotiin. Muakin vähän kiinnostais missä päin Vantaata, kun se on tossa vieressä.
-------------
21. Joulun alla
Meillä oli sunnuntai-iltaisin tapana katsella jokin elokuva ja syödä popcorneja; niin tänäänkin. Minä en ollut muistanut laittaa mitään tallentumaan viikonlopun aikana, mutta se ei kyllä haitannut. Digiboksi pullisteli jo ennestäänkin. Minusta oli ihan sama, mitä katsoimme, kunhan sain röhnöttää kylki Jerryn kyljessä tai, kun väsyimme istumaan, selkä vasten hänen rintaansa. Tietysti minä aioin haluta seksiäkin jossain vaiheessa, mutta sillä ei ollut niin kiire. Enemmänkin minulla oli ollut ihoikävä ja valuin hiljalleen täydelliseen rentouteen, kun kuuntelin Jerryn hengitystä hiuksissani.
- Sä olet kuuma, hän sanoi lopulta.
- Niin, mä käyn ihan kuumana, sanoin laiskasti.
- Kun tuijotat tota näyttelijää?
- Ketä näyttelijää? Suoraan sanoen en olisi osannut sanoa, kuka oli pääosassa koko leffassa, vaikka minua olisi ravisteltu.

- Mä juttelin Hannan kanssa eilen, muistin ja käänsin selkäni epäilyttävälle elokuvanäyttelijälle.
- Ai? Kiva! Jerry sanoi.
- Se sanoi, että se voi ehdottaa mulle jotain kivoja keskusteluryhmiä tai jotain, jos mä kärvistelen täällä sua ikävöiden. Mitä se sillä tarkoitti? kysyin. Asia oli tosiaan jäänyt vaivaamaan minua, vaikka luulinkin käsittäväni sen. En kuitenkaan halunnut arvella mitään: kyllä kai Jerry osaisi selittää sen.
- Ja ehdottiko se? Jerry kysyi vikkelästi, vastaamatta kysymykseeni.
- Ei. Tarkottiko se sitä mitä mä luulen?
- Mä en tiedä, mitä sä luulet.
- No… jotain senssilinjoja? Tai treffipalveluita?
- Mahdollisesti.
- Mutta sehän on naimisissa! huudahdin.
- No, Hanna ei taida elää tavallisten ihmisten sääntöjen mukaan. Meillä on kulkenut perimätietona se, että se nai kaikkea mikä liikkuu, Jerry sanoi kuulostaen kiusaantuneelta.
- Apua! Tietääkö Vesku ja Jessi? huudahdin.
- Mistä sä luulet, että me penskat oltais se kuultu, ellei niitä salakuuntelemalla?

Olin järkyttynyt, suoraan sanoen en saanut sanaa suustani, tuijotin vain Jerryä. Yllättävän äkkiä palaset kuitenkin alkoivat asettua uuteen järjestykseen aivoissani. Tietenkin Hanna oli muiden ihmisten normien yläpuolella. Mutta tässä asiassa en aikonut ottaa hänestä mallia.
- Mä en voisi ikinä tehdä sillä lailla, sanoin hitaasti.
- No mä olen kyllä iloinen, jos sä olet sitä mieltä, Jerry naurahti.
- Siis, Hannahan on mun esikuva. Mutta ei… ei sentään.

Siitä oli helppo edetä suukottelemaan ja siitä toiseen, kolmanteen ja niin edelleen vaiheeseen. Unohdin päättäväisesti puheet Hannan seksielämästä, sillä en halunnut ajatella sitä. Sitä paitsi mitä Jerry siitä muka saattoi tietää? Takuulla hän uskoi puhuvansa totta, mutta mikä totuus muka oli jokin ”perimätieto”, jonka Mustaojan lapset olivat keskenään kehränneet kokoon?
- Mennään sänkyyn, Jerry keskeytti ajatukseni ja nosti minut istumaan.
- Sänkyyn? Oletko sä ruvennut konservatiiviseksi? kiusasin.
- Mä en tykkää tän sohvan kankaasta, se on karheaa, hän sanoi tosissaan.
- Voi herkkispeppua.
- Ja tässä on ahdasta.
- Joo joo. Mennään vaan, huokaisin.

Rakasteleminen oli miellyttävää, kuten yleensäkin, parasta A-luokkaa. Ehkä jopa A+ tai ++. Pohdiskelin laiskasti plussien määrää käpertyneenä Jerryn kylkeen ja kuuntelin huvittuneena, mahtoiko hän olla hereillä.
- Kuule, hän sanoi. Hereillä ilmeisestikin.
- Mitä? kehräsin miettien, aikoiko hän taas kosia minua. Edelliskerrasta olikin jo aikaa. Juuri nyt minulla oli sellainen olo, että saattaisin ainakin tavallista vakavammin harkita asiaa.
- Tulitko sä tänne Hankoon vaan sen takia, että pääsit Hannan tallille ratsastamaan ja kilpailemaan? Olenko mä niin kuin välttämätön paha?

Minulta meni toinenkin hetki, ennen kuin ymmärsin kysymyksen koko sisällön. Minua alkoi palella ja kiskoin peiton ympärilleni samalla, kun nousin istumaan.
- Kysytkö sä tosissasi tommosta? kysyin epäuskoisena.
- Miksen kysyisi?
- Miten sä kehtaat?

Päivämäärä:   14.9.12 18:03:22

Hei, Sennnu senkin, ei ton illan noin pitäny mennä!! :D

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   15.9.12 16:28:46

pientä draamaa havaittavissa? :D

Lähettäjä: Leroy 
Päivämäärä:   15.9.12 17:22:04

Nyt vähän lisää pliis, tästä edellisestä pätkästä pitää päästä yli :D

näistä on tullu mun jokapäiväinen iltalukeminen <3

LähettäjäMeow_ 
Päivämäärä:   15.9.12 18:12:12

Voi eiii..

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   15.9.12 20:46:14

Why oh why.. En tykkää suunnast nyt mihin epäilen tämän olevan menossa.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   15.9.12 21:06:57

Aloin kimmastua ja kulmakarvoistaan päätellen Jerry oli valmis taistoon.
- Koska mä epäilen, ettet sä kauheasti välitä musta, hän sanoi. – Että sä välitätkin enemmän siitä, että saat leikkiä täällä Hannaa ja pääset käsiksi hienompiin hevosiin kuin olisit ikinä muuten voinut Suomessa päästä.
- Miksi sä luulet, etten mä välitä susta? kiljuin. Minun teki mieli lyödä häntä.
- Vaikka siksi, ettet sä koskaan sano sitä? Tai koska sä et halua mennä mun kanssa kihloihin.
- Ethän sä ole kysynytkään ikuisuuteen!
- En mä jaksa toistella, kun sä vaan alat vitsailla tai vaihdat puheenaihetta. Mä alan tuntea itseni ihan muurahaiseksi, kun sä aina vaan tallot mun päälle.
- Enkä tallo! Ja mehän just rakasteltiinkin!
- No kyllähän sitä nyt voi harrastaa muutenkin.

Suustani oli pyrkimässä niin monta eri kysymystä ja vastaväitettä, etten osannut päättää, mistä niistä aloittaisin, tuijotin vain Jerryä. Luuliko hän ihan tosissaan, etten minä välittänyt? Varmaankin. Ei hän olisi pedannut tällaista kohtausta huvikseen, eikä se muutenkaan sopinut kuvioon. Jos Jerry joskus sanoi jotain, mitä ei todellakaan tarkoittanut, se oli luokkaa ”sininen on punaista” ja hänen ilmeensä kavalsi, ettei hän luullutkaan tulevansa uskotuksi. Mutta miten hän saattoi tuntea minut noin huonosti?
- Sanotko sä tommosta ainoastaan, koska me ei olla menty kihloihin? tiukkasin.
- En. Vaikka onhan sekin ihan selvä merkki. Mutta ethän sä edes koskaan halua puhua siitä asiasta.

Koskaan oli ehkä vähän liioiteltu sana, mutta oli totta, etten minä kulkenut Jerryn perässä vuodattelemassa rakkauttani. Minä en ollut tottunut sellaiseen. Silloin nuorempana, kun olin ollut ihan hullaantunut häneen, en ollut voinut vihjaistakaan siihen suuntaan, sillä hän olisi karannut minulta välittömästi kuvitellessaan, että välimme olivat muuttumassa vakaviksi. Tapa tai tottumus oli jäänyt, vaikka asiat olivat muuten keikahtaneet toisinpäin.
- Mutta rakastanhan mä sua, lausuin, eikä se kuulostanut uskottavalta edes omasta mielestäni. En minä paremminkaan vaan osannut, en ainakaan siinä tilanteessa, selkä seinää vasten. Yhtäkaikki, Jerryn ilme pehmeni.
- Niin niin, hän sanoi kuin lohduttava vaari pikkulapselle. Eipä ollut mennyt ihan läpi sielläkään.
- Ihan oikeesti!
- Ja mä sua, hän sanoi, tarttui kädestäni ja veti minut takaisin viereensä. Olin ilmiselvästi saanut lohdutuspalkinnon hyvästä yrityksestä. Vítun kivaa.

Lyhyt kohtaus ei kadonnut mielestäni, vaikka se oli päättynyt nopeaan sopuun. Oli kuin koko maailma olisi muuttunut yhdessä hetkessä ruusunpunaisesta ukkosensiniseksi, vaikka joulunpunainen sen olisi pitänyt olla. Aattoon oli vain pari päivää aikaa ja joulumieleni kyyristeli kylmissään ja peloissaan jossain kurkiaisrauhasessa. Sinne olisin halunnut kadota itsekin, mutta en voinut. En saattanut näyttää Jerrylle, miten syvältä hänen epäilyksensä oli minua kouraissut, enkä missään nimessä halunnut olla murjottava akka. En myöskään voinut olla yhtäkkiä ylitsevuotavaisen palvova ja puhelias. Se olisi ollut ihan liian ilmeistä. Jerry olisi vain tuijottanut minua epäilevästi, jos olisin nyt ruvennut vakuuttelemaan hänelle, että rakastin häntä. Minun piti vain käyttäytyä samoin kuin olin koko syksyn käyttäytynyt.

Mutta sen verran saatoin tehdä, että korotin jouluvalmistelut potenssiin kymmenen. Meidän joulusuunnitelmamme olivat hyvin pienimuotoiset. Emme tietenkään voineet lähteä mihinkään jotain lyhyttä päiväreissua lukuun ottamatta, sillä Maru oli pyytänyt ja saanut joulun vapaaksi ja vaikka Deri ei ollut, ei hänelle voinut koko tallia sälyttää päiväkausiksi. Emme me olleet edes halunneet lähteä minnekään, vaan olimme suunnitelleet omaa, kahdenkeskistä pikku joulua.
- Meille tulee kyllä ikävä Mustaojalle, olin ennustanut joskus pari viikkoa aikaisemmin.
- Ehkä, mutta me kestetään se urhoollisesti. Mä ainakin kestän sun kanssasi, Jerry oli sanonut ja minähän olin täsmälleen samaa mieltä. En vain ollut tullut sanoneeksi sitä silloin, ja nyt en voinut. Jerry olisi tulkinnut sen yliyrittämiseksi pienen keskustelumme jälkeen.

Päivämäärä:   15.9.12 21:28:00

Ylästöstä löydettiin paikka pieneltä kotitallilta.

Olipa kiva lukea kaks pätkää, mutta mä vähän säikähdin tota noiden iltadraamaa! Ei malttais nyt enää odottaa, että saa huomisen pätkän luettavaks...

LähettäjäLeroy 
Päivämäärä:   15.9.12 21:44:46

voi ei :(

Lähettäjä: polli 
Päivämäärä:   16.9.12 01:18:44

Toi henu on vähän samanlainen ku mie :D Analysoi ja miettii kaikkea ihan liikaa :P

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   16.9.12 01:38:25

Polli, eiks me kaikki? :D
Uusi.

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.