Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Omillaan 2

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   23.7.12 22:40:30

Edellinen.

Sori vaan, nyt mulla ei oo laittaa alkuun uutta pätkää, mulla on viimenen viikko ennen lomaa ja ihan sairaan kiire, en tiedä, koska ehdin kirjottaa lisää...

Re: Omillaan 2

Lähettäjä: ankka 
Päivämäärä:   23.7.12 23:22:36

no onhan sullakin oikeus lomaan :o)

dont worry, täällä odotellaan kun palaat.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   24.7.12 17:03:53

Hyvä :)
---------------
7. Kotiinpaluu
Vaikka kuskista piti neuvotella, auto oli aina sama, kun lähdimme ulos. Terhillä oli pikkubussin kokoinen Chrysler Voyager, jonne siviilioloissa sopivat myös hänen miehensä, neljä lastaan ja koira. Mekin sovimme sinne oikein hyvin muulloinkin kuin nyt, kun meitä oli vain seitsemän. Ajoimme Forssaan, hyväksi havaittuun pikku kuppilaan ja aloitimme illan jupisemalla läpi poissaolijoiden asiat, kuka niistä mitäkin tiesi. Ainoa, jolla tiesimme olevan virallisen syyn poissaoloon, oli kurssin ainoa miespuolinen, Joonas, jonka vaimo oli parhaillaan Hyvinkään terveyskeskuksessa synnyttämässä.
- Otetaan Joonaksen vauvalle! esitti Terhi. Hän taisi päästä ani harvoin minnekään, sillä hän oli aina innokkaimpana lähdössä pikku iltaretkillemme. Ja mehän otimme.
- Se on vähän niin kuin meidän kummivauva, sanoi Inka tyytyväisenä.

Jatkoimme kuulumisten penkomisella ja pohdimme, miten itse kunkin kävisi lähestyvissä näyttökokeissa, ja joimme kaljaa. Terhi oli alkuun yrittänyt leikkiä aikuista ja juoda viiniä, mutta hän oli jo kuukausia sitten oppinut olemaan tilaamatta mitään sensuuntaista tässä juottolassa. Se litku ei kuulemma kelvannut edes marinadiin.
- Mene ihmeessä tutustumaan sinne Sankkaan, Inka alkoi usuttaa minua loppuillasta.
- Voinhan mä mennä, jos mulle jossain vaiheessa tulee aikaa, lupasin. – Vaikka en mä tiedä, mitä mä siellä teen. Tuntuu hölmöltä vaan kävellä jollekin tallille katselemaan paikkoja.
- Käy moikkaamassa mun siskoa. Sen nimi on Venla ja se on varsinainen perspukama. Musta olis kauhean kivaa, jos sä menisit sinne ja sanoisit olevasi Lundilla töissä ja mun hyvä ystävä, Inka paljasti.
- En mä halua sotkeutua mihinkään sisaruskiistoihin, nauroin. Inka oli ehkä puhunut hiukan sivu suunsa.
- En mä tarkoita, että sun pitäisikään, mutta… no hemmetti. Isosiskot. Sen mielestä mä en pysty mihinkään!
En luvannut mitään vaan tuopin lisää, vaikka arvelin katuvani sitä aamulla. Mutta enpä arvellut Jerrynkään vielä olevan nukkumassa. Ainakaan minun ei tarvitsisi ajaa autoa huomenna.

Aamu oli ankeampi kuin mitä olisin ikinä uskonut. Minun harjoituskertani olivat kutistuneet melkeinpä näihin koulukeikkoihin ja yleensä tyydyin kahteen tai kolmeen olueen. Nyt olin ollut ainakin kaksi kertaa niin janoinen ja pääni oli samea ja jyskyttävä noustessani kellon soittoon. Huomasin vasta, kun olin tullut suihkusta, että olin jossain viisaudenpuuskassa laittanut sen yöllä soittamaan ainakin tunnin liian aikaisin. Tai ehkä se tosiaan oli ollut viisautta. Tunti unta olisi tehnyt ihan hyvää, mutta toisaalta naamani oli niin turvoksissa, että olin iloinen saadessani jo olla pystyssä. Minulle olisi naurettu, jos olisin astunut ihmisten ilmoille taikinaiset pussit silmieni alla. Onneksi Jerry soitti vähän ennen kuin minun piti lähteä liikkeelle ja havahdutti minut torkkumasta nojatuolistani.
- Huomenta muru, oletko sä jo hereillä?
- Tietysti olen, raakuin ja kauhistuin omaa ääntäni. Rykäisin ja jatkoin: - Mä olen ollut hereillä jo tunnin. En vaan ole puhunut vielä kenellekään mitään.
- En minäkään, koska mä halusin puhua sulle ensimmäiseksi, hän sanoi, se kullanmuru.
- Oliko teillä kivaa? kysyin.
- Ihan okei, ei me viivytty kauan. Mutta ton vois ehkä ottaa tavaksi? Kun sä tulet takaisin, siis.
- Kannattaako niiden kanssa ruveta veljeilemään, kun jompikumpi niistä pitää irtisanoa? kysyin.
- Äh, älä maalaile piruja seinille.

Se päivä ei ollut elämäni ikimuistoisimpia, ainakaan hyvällä tavalla, mutta marttyyriudella ja buranalla selvisin. Itse asiassa ratsastustunti teki yllättäen hyvää. Siinä ei paljon kerennyt pikku päänsärkyjä pohtia, kun Irkku pisti parastaan. Onneksi olin tottunut siihen, eikä se enää pystynyt säikyttämään minua koikkaloikillaan. Opetusvuoro oli hankalampi, mutta ainakin olin ehtinyt herätä ja pysyinkin hereillä koko loppupäivän. Jotenkin apea olo minulla kuitenkin oli. Ihan kuin taivas olisi ollut pilvessä, vaikka syysaurinko paistoikin. Ajattelin sen johtuvan sittenkin kankkusesta, kunnes oli jo ilta ja Outi änkesi seuraani, suorastaan kylkeeni.

Lähettäjä: PV 
Päivämäärä:   24.7.12 17:29:14

"En luvannut mitään vaan tuopin lisää,-"
jotain kenties puuttuu tuolta välistä? :)

ja taitaa tulla sellanen käännekohta josta en nyt ihan hirveästi tykkää..? :D

Lähettäjä: Fanii 
Päivämäärä:   25.7.12 00:13:45

,ulle tuli kans semmonen pahaa enteilevä fiilis! :D

Lähettäjä: Rianna 
Päivämäärä:   25.7.12 00:20:37

Mulla on jonkin aikaa ollut aavistus, miten tämä jatkuu, mutta saapa nähdä :D Hauska kerrankin koittaa mielessään arvailla jotain. Kuitenkin menee ihan päinvastoin :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   25.7.12 15:31:36

Arvailkaa vaan :D
----------
- Mitä Jerrylle kuuluu? hän kysyi.
- Varmaan ihan hyvää, sanoin jonkin pienen, piristävän superpallon hypähtäessä niskassani kuullessani hänen nimensä. Minä en ollut mainostanut suhdettani Jerryn kanssa, mutta jotenkin se vain oli ennen pitkää käynyt kaikille selväksi.
- Ei sun kannata huolehtia, hän jatkoi ja siinä vaiheessa tajusin. Tuntui siltä kuin salama olisi täräyttänyt minua otsikkoon, sillä en oikeasti ollut siihen hetkeen mennessä muistanut, että olin hiukkasen avautunut illalla.
- En mä huolehdikaan, vakuutin ja vaihdoin asentoa epämukavasta toiseen.
- Varmasti se rakastaa sua, sähän olet noin nuori ja nätti ja hoikka.
- En mä ole sitä koskaan epäillyt, ja itse asiassa se soitti mulle jo aamulla ennen kahdeksaa, kerroin.
- Hieno homma, Outi sanoi yrittäen näyttää tyytyväiseltä mutta pettymys paistoi lävitse. Pakko sanoa, että hiukkasen ymmärsinkin häntä. Jos olisin itse kuullut vihjauksia mustasukkaisuusdraamasta, olisin kyllä halunnut kuulla myös hiukan mehukkaita yksityiskohtia. Mutta ihan varmaksi päätin, että tästedes lupautuisin kuskiksi. Harvoin join niin paljon, että puhuin typeryyksiä, mutta jos olin tehnyt sen kerran, niin voisi käydä toistekin.

Kaikki jäljellä olevat päivät epäilin toisten supattelevan minusta ja Jerrystä niin, että lopulta aloin itsekin epäillä jonkin olevan vinossa. Kun palaisin kotiin, huomaisinko Jerryn viihtyvän tallilla entistä paremmin? Mitä tekisin, jos havaitsisin hänen kehräävän työpaikkaromanssia? Minä en ollut ikinä sanallakaan vihjaissut olevani mustasukkainen näinä kuukausina, kun olimme olleet yhdessä. Hän oli asunut toisella paikkakunnalla ja opiskellut joukossa, jossa oli myös tyttöjä. He olivat myös käyneet yhdessä ulkona välillä, ei Jerry kaikkia viikonloppujaan ja vapaailtojaan ollut Mustaojalla viettänyt. Mutta se oli ollut erilaista. Jos joskus olin jotain epäillyt, epäluuloni olivat hälvenneet, kun Jerry seuraavan kerran tuli luokseni innoissaan ja rakastavana, puhuen yhteisestä tulevaisuudesta ja vaatien, että lopultakin suostuisin muuttamaan hänen kanssaan saman katon alle. Mutta nyt en ollut enää kaukainen ja haluttava vaan jaoin hänen kanssaan katon, makuuhuoneen ja vuoteenkin. Ehkä hän oli kyllästynyt saatuaan, mitä halusi ja alkoi nyt katsella muille vesille.

En olisi ollut minä, ellen olisi ehtinyt ennen kotiin saapumista kehitellä täydellistä suunnitelmaa kaikkien vaihtoehtojen varalta. Missään tapauksessa en alkaisi syytellä Jerryä mistään. Jos hän oli täysin viaton, pistäisin vain ajatuksia hänen päähänsä, ja vaikkei olisikaan, en rupeaisi ikäväksi akaksi. Olisi takuulla paljon helpompaa kyllästyä narisevaan ja nalkuttavaan tyttöystävään kuin hyväntuuliseen ja hauskaan. Minä aioin olla hyväntuulinen ja hauska.

Olin myös ihan aidosti ikävissäni ja ajoin kiireesti Mustaojalle palauttamaan hevosen ja vaihtamaan oman autoni rattiin. Se oli ikävän hidas pysähtyminen, vaikka Jessi tulikin auttamaan Irkun kanssa ja lupasi siivota traikun. Hän halusi kuitenkin kuulla kaiken siitä, mitä Irkku ja minä olimme tehneet. Yritin olla kärsivällinen, mutta lopulta minun oli pakko keskeyttää hänen kyselynsä.
- Mun täytyy lähteä. Sähän voit vaikka soittaa mulle, mulla on vielä yli tunti tyhjää aikaa puhua, kun mä ajan.
- No sitä mä en tee, Jessi sanoi. – Harvat ihmiset pystyy puhumaan ja keskittymään samalla täysin ajamiseen. Mä en näe sua siinä kastissa.

Katsoin häntä epäluuloisena, sillä tuskin tuo kehu oli, mutta eipä siihen oikein mitään voinut sanoakaan. Hän naurahti.
- Ala mennä, kuulinhan mä jo tärkeimmät. Sano Jerrylle terveisiä. Mä nostin sun auton konepellille kassillisen ruokaa. Älä unohda siirtää sitä sisään, ennen kuin lähdet. Mä ajattelin, että se on turvallisempi paikka kuin katto. Sä et näe mitään sen läpi.
- Ei sun tarvitse ruokkia meitä, mutta kiitos, sanoin ja otin oman pakaasini hänen maasturinsa takapenkiltä.
- Se on perinne, en mä sille mitään voi. Meidän molempien suvuissa on aina näytetty ruoalla rakkautta. Muista se, kun sulla meinaa mennä hermo Leena-mummin kanssa. Oletteko te käyneet siellä?
- Ei, ellei Jerry ole käynyt nyt mun poissa ollessa, sanoin ja omatunto puraisi. Eihän mummo tietenkään minun mummoni ollut, mutta varmaan hän oli kuvitellut, että kävisimme joskus kylässäkin, kun kerran asuimme samalla paikkakunnalla.
- No koittakaa ehtiä joskus käymään. Se ei siitä nuorene.

Lähettäjä: flanu 
Päivämäärä:   25.7.12 21:26:10

Mä olin jo sulkemassa koneen, kun sain yhden tärkeen jutun katottua, mut sit tajusin, et iltasatu oli lukemassa, ni piti kiireesti tulla lukemaan. Aamulla pitäis jaksaa nousta taas neljältä, et ihan hyvin, kun oon vielä jaksanu tulla lukemaan. Mut en olis varmaan saanu nukutuks ilman tätä...

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   26.7.12 17:36:06

En voinut enää kiirehtiä Mustaojalta Hankoon, sillä alkoi tulla pimeä, enkä pitänyt pimeässä ajamisesta. Reitti ei edes ollut ehtinyt tulla minulle täysin tutuksi. Olin enimmäkseen ollut Jerryn kyydissä, kun olimme vieneet tavaroita ja hoitaneet muita asioita ennen muuttoamme. Pääsin kuitenkin eksymättä perille ja totesin vain ohimennen pihatiellä, että talli oli jo pimeänä. Tietysti sen oli jo aikakin olla, olisin huolestunut, jos siellä olisi ollut valot. Se olisi tarkoittanut jonkin hevosen sairastumista tai muuta vilunkipeliä, varkaita vaikka. Mutta myös talo oli pimeänä sikäli, kun pihatielle ja pihalle näkyi. Keittiö ja olohuone olivat kyllä toisella puolen taloa, joten niiden ikkunoita en voinut nähdäkään, mutta kiitos kaiken pohdintani olin hetken ajan varma siitä, että Jerry oli jossain kaupungilla juhlimassa joko Emman tai Marun kanssa, tai ehkä molempien.

Mutta ei hän ollut. Ovi lennähti auki, kun lähestyin sitä ja keltainen valoneliö kaatui päälleni.
- Missä hitossa sä olet viipynyt? Jerry kysyi hyväntuulisesti, heitti kassini eteisen nurkkaan ja halasi minua.
- Mä pysähdyin matkalla kiksauttamaan paria entistä poikaystävää, mutisin ja halasin takaisin. Minulla oli ihan veltto olo helpotuksesta ja ilahtumisesta. Niskanikaan ei tuntunut enää jaksavan kannattaa päätäni, vaan se retkahti taaksepäin, mikä oli vain hyvä. Siten saatoin katsoa Jerryä silmiin ja todeta, että hän näytti aidosti ilahtuneelta.
- Mitä sä sanoit? hän kysyi.
- Huono vitsi vaan.
- Hyvä. Mä luulin, että sä puhuit jotain poikaystävistä. Kuule, haluatko sä saunaan? Ja sitten mä olen laittanut ruokaa. Vaikka mä en tiedä, mitä se nyt enää on, mä luulin, että sä tulisit ainakin pari tuntia sitten.
- Mun piti palauttaa Irkku.
- Mulla oli sua ikävä, Jerry tunnusti ja suuteli minua. Jessus, että oli mukava tulla kotiin.
- Ruokaa, kiitos, ja sitten sauna, sanoin.

Jerryn ateria näytti tummanruskealta makaronilaatikolta.
- Se on yllärilaatikkoa, hän valisti, kun valmistauduin kauhomaan siitä lautaselleni. Yllätys paljastui saman tien. Hän oli piilottanut sinne kokonaisen lenkkimakkaran. En jaksanut kauheasti yllättyä. Välillä saatoin innostua paasaamaan ravintovalistusta, ihan viran puolesta ja puolileikilläni, mutta vaikka hän nyökkäili ja söi jokaisen vihannesviipaleen, jonka lautaselleen sai, hän pysyi omissa oloissaan makkara- ja lihalinjalla.
- Hyvää, sanoin suu täynnä, ja niin se olikin. – Ja mitä täällä on tapahtunu? Paitsi että te ootte ollu riekkumassa kaupungilla.
- Ei me oltu riekkumassa, parilla kaljalla vaan. Haittaako se sua?
- Ei ollenkaan, vakuutin kirkkain silmin. – Tallilla mä tarkotinkin.
- Ihan tavalliset tohinat. Hannan hevoset kulkee niin, että mä ihmettelen, ellei ne lähde täältä ulkomaille rusetit riimuissa.
- Ja I-varsat?

Se oli oikea kysymys avaamaan Jerryn puhehanat ja kuulin kaiken, mitä tallin juniorit olivat tehneet. Juttua jatkui saunaan ja vielä sieltä sänkyynkin asti.
- Ja sitten mä sovin Riston kanssa, että alotan siellä viikon päästä maanantaina.
- Pärjätäänkö me ilman sua? kysyin asiallisesti. Tiesin tietysti, että tämä hetki koittaisi jossain kohden, ajankohta oli vain ollut auki.
- Pärjäättehän te. Mekin pärjättiin ilman sua, ja mä ehdin ratsastaa osani illalla.
- Jos et tee siellä viidentoista tunnin päiviä.
- Joo en tee. Ja perjantaisin mä en mene ollenkaan.
- Ja Risto suostuu?
- Suostuu se. Se ei raaski luopua tilaisuudesta hieroa faijan nenään sitä, että auttaa mua.

Tuntui hullulta, kun Jerry sanoi Veskua faijaksi, mutta muuten asia oli selvä, eikä kuulunut minulle.
- Itsepähän tiedät, sanoin ja käperryin hänen kainaloonsa. Olin väsyneempi kuin olin kuvitellutkaan ja raskas ruoka ja sauna olivat jo pariin otteeseen laittaneet silmäni lupsumaan. Jos Jerry haluaisi rakastella, yrittäisin kai pysyä hereillä, mutta ei hän tehnyt muuta kuin otti minusta kiinni ja toivotti hyvää yötä. Melkein heräsin miettimään, oliko se hyvä vai paha. Enkö minä kiinnostanut häntä vai pistikö hän vain omat halunsa sivuun, jotta minä saisin nukkua rankan reissun jälkeen? Hitto, mikä dilemma!

Päivämäärä:   26.7.12 22:41:34

Henu <3 :oD

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   27.7.12 18:03:47

8. Helsinki
Rutiinit jatkoivat kehittymistään ja kun tuli HIHSin aika, minusta tuntui, että olimme valmiita Hannan lähtöön. Jos siihen nyt saattoi mitenkään olla valmis. Minua hirvitti hiukan jäädä ilman hänen asiantuntemustaan, mutta hitto soikoon, olihan meillä omakin älli kummallakin. Sitä paitsi puhelimella saattoi nykyään soittaa myös ulkomaille.

Laatuarvostelut olimme hoitaneet Jerryn kanssa loistokkaasti kotiin. Maru oli ollut mukanamme Ypäjällä auttelemassa niin meitä kuin Mustaojan kaksosia ja Hanna oli tokikin tullut Kaitsun kanssa yleisöksi ja hymyilemään, samoin kuin Jessi ja Vesku. Hannalla oli jopa hattu päässään, ei tosin kukkahattu siihen aikaan syksystä, vaan tirolilaishatun tyylinen, jossa oli sulka, ja hän oli tehnyt Infedilitystä kaupat, ennen kuin tuli aika lastata sitä autoon. Minusta sitä saattoi sanoa tehokkaaksi toiminnaksi. Se tarkoitti sitä, että talliin tuli tilaa ja Hanna kieltäytyi sanomasta, mitä sillä pitäisi tehdä.
- Tehkää mitä tykkäätte. Mutta en mä sitä kovin kauan tyhjillään pitäisi. Ahvenanmaalla on kaksi- ja kolmivuotiaita laumoittain.
- Eikö nyt ole vähän aikasta hakea niitä tänne? kysyin.
- On, ehkä. Mutta tyhjä karsina ei tuota.
- Se ei myöskään syö, uskalsin sanoa, mutta hyvin hiljaa. Hannahan oli ihan oikeassa ja tiesin sen kyllä. Minulla oli kuitenkin henkilökohtainen ongelma hyvin nuorten hevosten kanssa. Aloin pitää niistä, kunhan pääsin ratsastamaan kunnolla, mutta minulla ei ollut mitään hinkua opettaa niille ensimmäisiä ratsautumisia ja sellaista. Hannan Ahvenanmaan-henkilökunta oli rautaisia ammattilaisia siinä hommassa ja mitä myöhemmin nuoriso tulisi minun harteilleni sitä parempi.

- Me ollaan valmiita lastaamaan, tuli Maru sanomaan. Infedility jäisi tänne ja uusi omistaja veisi sen hetimiten ostotarkastukseen. Tietenkin se oli juuri tarkastettu, sillä laatuarvosteluun kuului eläinlääkärin katselmus, mutta oli selvää, että sen hintaluokan orista piti myös kuvata kaikki mahdollinen ja sitä ei sentään voinut tehdä muualla kuin klinikalla.
- Kai me sitten ruvetaan lastaamaan, sanoin tytölle ja Hanna nyökkäsi hyvästiksi. Minä jäin Marun kanssa kahden. Olin käyttänyt kuluneet viikot pohtimalla, kumpi tytöistä mahtaisi olla enemmän Jerryn makuun, jos kumpikaan. Emma muistutti enemmän Camia ruskeine hiuksineen, ja tietysti Jerryn ensirakkaus Irina oli myös ollut tumma. Maru taas oli enemmän minun näköäni, vaikka olikin paljon pienempi ja hennompi. Haluaisiko Jerry vaihtaa blondin blondiin? Pitäisikö minun värjätä hiukseni tummiksi? Pitäisikö minun lakata miettimästä, harkitsiko Jerry avoliiton ulkopuolista suhdetta? Pitäisikö minun ottaa asia puheeksi?

Ei, ei ainakaan sitä. Huomasin jääneeni tuijottamaan Marua, kun hän liikahti levottomasti ja kysyin:
- Missä Jerry on?
- Tallissa. Ja auto on tallin vieressä silta alhaalla. Ja me ollaan kannettu jo kaikki tavarat sinne.
Hänen äänessään oli hienoinen syyttävä sävy, mutta minkä minä sille mahdoin, että Infedilityn uusi omistaja oli halunnut jutella kanssani ja Hanna sen jälkeen. Ei heille voinut sanoa ei.
- Hopi hopi sitten vaan, sanoin hyväntuulisesti ja lähdin harppomaan vuokraboksiemme suuntaan.

Mutta se siitä reissusta. Helsinki oli jo ovella ja vaikka vain Hanna lähti kilpailemaan, oli logistiikassa suunnittelemista. Primadonna itse tahtoi lähteä jo perjantaina, jotta pääsisi mukaan kisadiskoon – ja eukko oli mummoiässä, jessus sentään! – ja pitkän harkinnan jälkeen hän päätti, ottaa hevoset itse mukaan.
- Sä et luota mun ajokykyyn, Jerry sanoi esittäen loukkaantunutta ja pahastunutta.
- Ei se siitä ole, Hanna sanoi kuulostamatta kovinkaan vakuuttavalta. – Mutta siellä on ihan hyvät tilat. Kenet te annatte mukaan hoitamaan niitä?
- Ne on edelleenkin sun palkollisiasi.
- Ei ole. Se loppui jo. Ja sitä paitsi te tulette myös perjantain bileisiin.
- Miten hitossa? minä älähdin. Olin aina haaveillut pääseväni niihin, mutta miten olisin voinut, kun en todellakaan kilpaillut Horse Show –tasolla.
- Mä tarvitsen teidät sinne, jotta mä voin osottaa teitä, kun multa kysytään, mitä Lundin hevosille tapahtuu, kun mä lähden, Hanna sanoi. Oli siis julkistamisen paikka. Minä melkein läähätin ajatellessani, että pääsisin lopulta mukaan. Mustaojalaiset eivät osallistuneet mokomiin pippaloihin, vaikka Horse Showssa kävivätkin. Tai eivät ainakaan viime vuosina olleet osallistuneet. Jerry oli kuulemma joskus siihen aikaan, kun ravintolassa käyminen oli muutenkin vielä jännittävää, ollut mukana, mutta ei hän tuntunut arvostavan tilaisuutta kovinkaan korkealle.

Lähettäjä: des 
Päivämäärä:   28.7.12 11:21:35

Hissin kisadisko on lauantaisin ;) Ja tymät bileet ne onkin, liikaa väkeä ja liian vähän kaljahanoja ja siitäkin vielä liian vähän henkilökuntaa tarjoilemaan janoisille juotavaa. Imo 35 min on liian pitkä aika odottaa drinkkiä :P Parhaat bileet on siellä Scandicin käytävillä aina...

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   28.7.12 21:00:12

Mä oon miettiny kokopäivän, että oisko kisadisko nyt sitten tänä nimenomasena vuonna sittenkin perjantaina, vai muuttaisinko tarinaa. Päätin muuttaa tarinaa. Joten tässä on nyt tarkoituksella viime kerran vika kappale myös mukana.
-----------
Mutta se siitä reissusta. Helsinki oli jo ovella ja vaikka vain Hanna lähti kilpailemaan, oli logistiikassa suunnittelemista. Primadonna itse tahtoi lähteä jo perjantaina, sillä hän halusi silloin syödä päivällistä tanskalaisten yhteyshenkilöidensä kanssa – ja pitkän harkinnan jälkeen hän päätti ottaa hevoset itse mukaan.
- Sä et luota mun ajokykyyn, Jerry sanoi esittäen loukkaantunutta ja pahastunutta.
- Ei se siitä ole, Hanna sanoi kuulostamatta kovinkaan vakuuttavalta. – Mutta siellä on ihan hyvät tilat. Kenet te annatte mukaan hoitamaan niitä?
- Ne on edelleenkin sun palkollisiasi.
- Ei ole. Se loppui jo. Ja sitä paitsi te tulette myös perjantaina.
- Miten hitossa? minä älähdin. Olin aina haaveillut pääseväni Horse Shown iltarientoihin, mutta miten olisin voinut, kun en todellakaan kilpaillut Horse Show –tasolla.
- Mä tarvitsen teidät sinne, jotta mä voin osottaa teitä, kun multa kysytään, mitä Lundin hevosille tapahtuu, kun mä lähden, Hanna sanoi. Oli siis julkistamisen paikka. Minä melkein läähätin ajatellessani, että pääsisin lopulta mukaan. Mustaojalaiset eivät osallistuneet mihinkään pippaloihin, vaikka Horse Showssa kävivätkin, vaan tulivat kotiin illalla kiltisti kuin lestadiolaiset. Tai eivät ainakaan viime vuosina olleet osallistuneet. Jerry oli kuulemma joskus siihen aikaan, kun ravintolassa käyminen oli muutenkin vielä jännittävää, ollut mukana kisadiskossa, mutta ei hän tuntunut arvostavan tilaisuutta kovinkaan korkealle.

- Mitä mä paan päälle? kysyin ja tarrasin Jerryä käsivarresta. Nyt hän sai olla ihan vapaasti arvostamatta, osallistuminen oli velvollisuus.
- No nyt kyllä kysyt ihan väärältä ihmiseltä, Jerry tokaisi ja nyökkäsi Hannaan. – Kysy Hannalta.
- Täytyykö siellä olla kauhean hienona? kysyin kääntyen naisen puoleen.
- No ei ne nyt mitkään linnanjuhlat ole. Tavallinen ravintolailta vaan.
- Apua, sanoin. Enhän ollut ravintolassa huomattavan pitkään aikaan, sillä kuppilaa Hevosopiston liepeillä ei todellakaan laskettu. Jerry katsoi minua huokaisten ja Hanna melkein hymyili.
- Mä olen kuullut juttuja, että sulla on vaatehuoneellinen rytkyjä. Eiköhän sieltä jotain löydy.
- Mutta miten mä osaan valita? voihkaisin ja ennen kuin ehdin tosissani ajatella, minulta lipsahti kysymys: - Ei sua huvittaisi auttaa?
- Että mä tulisin teille? Hanna sanoi torjuvasti ja oudolta sanakin kuulosti hänen suussaan. Talo oli ja tulisi aina olemaan Hannan.
- Niin. Mä leivoin eilen suklaapiirakkaakin, houkuttelin.

Vasta ovella mieleeni tuli, että huolimatta siitä, miten olin äidille pröystäillyt kodinhoitokyvyilläni, en ollut juuri harjoittanut niitä. Talo ei enää suorastaan huutanut Hannaa vaan oli valunut huomattavasti opiskelijaboksimaisempaan suuntaan. Eteinen rouskui maneesin hiekkaa ja kenkiä ja sen lattialla oli Leena-mummilta saatu räsymatto, joka minusta sopi keltaiseen puutaloon, mutta ei kylläkään mihinkään sen sisällä. Makuuhuone oli muuttunut kahden karhunpoikasen talvipesäksi, eikä siellä ollut pedattu kuin edellisenä lauantaina, kun olimme vaihtaneet lakanat.

Nyt oli kuitenkin myöhäistä ajaa Hannaa pois.
- Tuu keittiöön ensin, mä laitan kahvia tulemaan, houkuttelin.
- Käy sä laittamassa, mä tiedän kyllä tien vaatehuoneeseen. Ellette te sitten ole muuttanu sitä.
- Ei olla, huokaisin fatalistisesti, kun Hanna käveli makuuhuoneeseen. Mutta sitten ajattelin, että itse hän oli halunnut meidät tänne, ja että hän tiesi kyllä, ettei meillä ollut varaa viikkosiivoojaan ainakaan tässä vaiheessa.

Kävin käynnistämässä kahvinkeittimen ja nostin piirakan jääkaapista hiukan lämpiämään, ennen kuin palasin Hannan luokse. Hän seisoi keskellä sitä jumalaista vaatehuonetta ja vain katseli ympärilleen. Jerryn vaatteet veivät ehkä viidesosan tilasta ja loput rytkyt olivat minun. Olin automaattisesti järjestänyt ne samalla tavoin kuin Hanna oli aikoinaan järjestänyt omansa: vasemmalla hyllyllä kengät, sitten viikattavat vaatteet kuten neuleet, sitten roikkuvat arkivaatteet ja perällä juhlavammat. Nyt tulin ajatelleeksi, mitä se saattoi hänelle juoruta. Että olinkin ollut taas maailman typerin kutsuessani hänet tänne!

- Mä tapasin pitää parhaita pukujani noilla pehmustetuilla vaatepuilla, ja vaatepussissa, hän sanoi.
- Mulla ei silleen kauheesti oo parhaita, sanoin nöyrästi mainitsematta, että tiesin sen kyllä.
- Ihan hyvinhän sulla tätä kamaa on.
- Niin, mutisin.
- Mä vähän pelkäsin näkeväni pelkkää henkkamaukkaa.
- Jos ei mulla olisi höyrähtelevää äitiä niin just sitä sä varmaan olisit nähnytkin. Mutta mä olen aina välillä saanut sen hassutettua ostamaan mulle kaikenlaista.
- Just, Hanna sanoi ja astui peremmälle. – Musta sä voit laittaa tän tai tän. Tai tän. Hän veteli esiin muutamia parhaista mekoistani. – Tai ei tätä, tää rupee jo olemaan liian hieno. Ne ei tosiaan oo muuta kuin ravintolailta. Mutta sano Jerrylle, että laittaa pikkutakin.
- Sanon, lupasin ja siirsin reunaan ne leningit, joita Hanna oli osoittanut. Siinä oli yksi pikkumustistani, sininen, jonka olin ostanut Vallun ristiäisiin, mutta joka oli jotenkin ajaton ja ihana kirjava Desigualin, jonka äiti oli tuonut minulle Tallinnasta. – Oliko tää nyt tässä?
- Eiköhän. Laita mustat kengät.
- Hitto, kun mä just ajattelin punaisia.

Hanna pysähtyi miettimään ja nyökkäsi sitten.
- Jos sä laitat ton mustan puvun, ja mustat sukkikset. Sitten värilliset ois kyllä aika hyvät. Mutta älä muuten. Ja meikkaa näyttävästi. Siellä ei virallisesti ole valokuvaajia, mutta on siellä kuitenkin aina. Äläkä herran tähden juo liikaa. Sä olet loppuviikon päässä yhden Suomen ratsastusvaikuttajan tittelistä.

Toivoin, että se olisi jäänyt sanomatta, vaikka tavallaan juuri sitä olin uumoillutkin. Nyt se tapahtuisi. Henriikka Peltonen olisi kohta joka tallin kahvihuoneen keskustelunaihe. Nainen melkein ei mistään – tokihan kouluratsastusta seuraavat olivat jo tottuneet nimeeni Mustaojan hevosten selässä – mutta astua esiin niin sanoakseni Hannan saappaissa… Minulla oli totisesti parasta olla meikit kohdallaan.

Päivämäärä:   28.7.12 22:18:55

Tää tarina vaan paranee paranemistaan!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   29.7.12 15:39:15

Kiitti flanu :)
---------
Kilpailuihin lähteminen oli tietenkin rutiinia, mutta tämä kerta oli erilainen. Hanna oli yllättäen jättänyt Amin ja Echon liikuttamisen perjantaina Jerryn ja minun harteille, mutta hänellä oli tietenkin miljoona asiaa tehtävänä ja pakattavana muutenkin, lähtisihän hän saman tien Hangosta kokonaan.
- Mä olen niin varma, että mä rampautan tän ja sitten Hanna tappaa mut ja ajaa maanpakoon, sanoin kavutessani Echon satulaan.
- Älä manaa mitään piruja, käski Jerry. Sää oli melkein kaunis lokakuuksi ja kuiva, joten olimme päättäneet viedä hevosparat kiertämään tallintakaista harjoitusradan tapaista. Mieleeni tuli juuri, että entä jos siellä olisi hirvenmetsästäjiä, jotka ampuisivat ruskean Echon, tai jos kohtaisimme fasaanin, joka saisi ne pillastumaan ja niin edelleen.
- Mentäiskö sittenkin maneesiin? ehdotin.
- Eikä. Sikäli kun mä mitään tiedän Euroopasta, tää voi olla niiden viimeinen tilaisuus päästä metsään, Jerry sanoi ja käänsi Amin poispäin maneesin ovesta.

Epäilyksistäni huolimatta selvisimme hengissä ja hyvissä voimin kaikki neljä ja palautimme hevoset Derin hellään huomaan.
- Olisitko sä halunnut lähteä Horse Showhun, kysyin häneltä. Sitä ei tietysti ollut edes harkittu. Deri tuntui olevan vähän kuin tallitonttu, joka ei voinut poistua kovin kauas kotoaan. Nyt, kun mekin lähdimme yöksi pois, oli erityisen hyvä tietää hänen olevan tallissa.
- En, ja tytöillä on paljon kovempi hinku sinne muutenkin, hän virnisti. Me olimme jättäneet Emman ja Marun väliseksi asiaksi päättää, kumpi lähtisi Helsinkiin ja he olivat tulleet esittämään ratkaisua, jossa molemmat pääsisivät mukaan.
- Mä lähden tänään ja Maru tekee tulee Hesaan huomenna aamutallin jälkeen mutta ennen kuin Hanna ratsastaa ja Deri hoitaa sitten tallin viikonlopun ajan, kunnes me palataan, Emma selitti.
- Sama se mulle jos Derille sopii, Jerry oli tuumannut ja kiltti tallipoikamme oli tainnut vain ilahtua saadessaan jäädä yksin touhuilemaan niin pitkäksi aikaa.

Kun Hannan hevoset oli liikutettu, vetäydyin sisälle pakkaamaan tavaramme. Jerry aikoi ratsastaa vielä yhden hevosen ennen lähtöä, jonka Hanna oli ilmoittanut tapahtuvan kello viisi. Tietenkin se koski vain häntä, Kaitsua, hevosia ja tallityttöjä, mutta emme mekään Jerryn kanssa voineet paljon pidempään viivytellä. Meidän piti majoittua hotelliin, laittautua ja tavata Hanna kello yhdeksän. Hotelli, se pisti vähän niin kuin muurahaisia pöksyihini. Tietenkään en ollut menossa sellaiseen ensimmäistä kertaa, mutta tämä ei ollut mikään tavallinen kisareissu. Olin menossa hotelliin kotikaupungissani, mikä jo sinänsä tuntui omituiselta, ja lisäksi Jerryn kanssa kahden, eikä niin, että saisin jakaa huoneen epälukuisen mustaojalaisjoukon kanssa. Se oli kyllä vähäpätöistä sen rinnalla, jos meidät tänään julistettaisiin Hannan manttelinperijöiksi, mutta ainakin se tapahtuisi ja olisi hauskaa. Pakkasin ihan sen takia kassiin mukaan yhden Hannan jääkaappiin jättämistä kuoharipulloista. Me emme tosiaankaan olleet saaneet niitä vielä tuhottua, mutta nyt voisi olla hyvä tilaisuus.

Me olimme varanneet huoneet hotelli Pasilasta, kuten Emma ja Marukin, koska se oli kipaisumatkan päässä Areenasta ja sieltä sai sitä paitsi Ratsastajainliiton alennuksen. Tytöt olivat lähteneet Hannan kyydissä, mutta meillä oli heidän matkatavaransa, sillä ymmärrettävää kyllä, Hannan autossa ei juuri ylimääräistä tilaa ollut. Kirjauduimme sinne iltasella kädet jo venyneinä, kun olimme raahanneet kaikkien kassit parkkihalliin jätetystä autosta. Minä esitin olevani Emma, kun Jerry oli Jerry ja saimme molempien huoneiden avaimet. Käytin minulle suotua sen verran, että heitin Emman ja Marun kassit sänkyjen päälle ja hölkkäsin sitten Jerryn perässä edemmäs käytävää. Hän oli löytänyt meidän huoneemme ja saanut oven auki.
- Tervetuloa, kulta, hän sanoi ja kaappasi kassien sijaan minut syliinsä. Yllätyin, mutta en ollenkaan ikävällä tavalla.
- Aiotko sä kantaa mut kynnyksen yli? kysyin.
- Just niin, Jerry naurahti ja astui huoneen sisäpuolelle vain tipauttaakseen minut alas. Se olisi ollut aika epäromanttista, ellei hän olisi pitänyt käsiään ympärilläni ja kysynyt: - Nyt kun se on hoidettu niin koska me mennään naimisiin?

Tämähän eteni nopeasti. Ei sillä, ettenkö tavallaan olisi ollut valmis vihkiäisiin vaikka heti – maistraatti oli vielä lähempänä kuin Hartwall Areena – mutta halusin olla sataprosenttisen varma siitä, että Jerry todella halusi sitä enemmän kuin mitään muuta maailmassa.
- Kositko sä mua? kysyin ja Jerry laski minut kokolattiamatolle.
- Totta kai. Taas kerran. Joka tiistai ja perjantai.
- Lisää siihen vielä sunnuntait niin mä voin ruveta harkitsemaan.
- Ai jaa, Jerry sanoi pahastuneena ja päästi irti. Ehdin ottaa yhden askeleen, ennen kuin aistin sävyn hänen äänessään ja pysähdyin.
- Se oli vitsi, sanoin hellästi.
- Mutta miksi sä aina vaan vitsailet? Mä puhun tosissani ja sä lasket leikkiä vastaukseksi. Se ei ole kauhean kivaa.

Huomasin, että nyt oli vakava paikka, vaikka hitto soikoon, olisi tämä keskustelu voitu käydä joskus toiste.
- Voit sä sanoa ihan suoraan ei, Jerry ehdotti.
- Mä en missään tapauksessa halua sanoa ei, sanoin ja painauduin häntä vasten. Olin tosissani ja huomasin onneksi pientä pehmenemistä hänen ilmeessään. Tunsin myös hänen kätensä selälläni, samalla kertaa tutusti ja ihanasti.
- Mutta mikset sä sitten halua sanoa kyllä?
- Koska täytyyhän meidän ensin selvittää, voidaanko me asua yhdessä, huudahdin. Siitä oli puhuttu ennenkin, eikö Jerry muka muistanut?
- Mutta johan me ollaan asuttu vaikka miten kauan! Viikkokausia!

Kappas vaan, se oli totta. Panin pääni kallelleen ja mietin. Asiat eivät kuitenkaan olleet ihan selviä, mutta miten minä sen Jerrylle selittäisin niin, ettei hän taas loukkaantuisi.
- Musta tuntuu, että nyt se vasta alkaa, kun Hanna lähtee, sanoin.
- Mä en ole huomannut sen asuvan meillä.
- Eihän se olekaan, mutta nythän kaikki vasta alkaa. Tää on ollu pelkkää kuherruskuukautta ja opettelua. Me voidaan kuule olla toistemme kurkuissa kahden viikon kuluttua, kun joudutaan pärjäämään kahdestaan.

Minusta oli mukavaa, miten Jerry aina kuunteli minua, vaikka hän olikin se, joka oli opiskellut vuosikaudet yliopistossa, kun minä olin putsannut karsinoita ja keittänyt perunoita. Hän sai minut tuntemaan itseni viisaaksi jopa silloin, kun perusteli sanomiseni jotenkin vääriksi. Mutta tällä kertaa hän oli samaa mieltä.
- Mä en usko, että meille käy niin, mutta mä ymmärrän, mitä sä tarkotat, hän sanoi.
- Hyvä, sanoin helpottuneena, kun tilanne laukesi siihen. – Ruvetaan pukeutumaan. Meillä on menoa.

Lähettäjä: tripi 
Päivämäärä:   29.7.12 15:56:16

Voi että ku tää on ihanaa! Luen parhaillani Henriikan ensimmäisiä ja jotenkin se on nyt paljon helpompaa kun tietää miten siinä tulee käymään :) en juuri päiviltäni muuta odota kuin että pääsen lukemaan Henriikkaa. Jotenkin se tuntuu nyt ihan mun suosikkityypiltä. Vaikka onkin vaikea ja hankala välillä, ja nyt se on vielä hauskempi kun Jerry on täydentämässä. Vaikka jos mänyt alkaisin pohtia suosikkihenkilöäni tarkemmin, olisi kaikissa hahmoissa omat jujunsa. Hanna tietysti on ihana ja omalaatuinen.. Mutta Henriikan kertomana tapahtumia on hauskinta seurata. Mulla oli vielä paljonkin sanottavaa, mutta ne sanottavat unohtuivat..

En malta odottaa julkistustilaisuutta!

Lähettäjä: Muisto97 
Päivämäärä:   29.7.12 18:21:03

- Mä lähden tänään ja Maru tekee tulee Hesaan huomenna aamutallin jälkeen
^^ Tuo kohta häiritsi, niin oli pakko nostaa pää puskien takaa lymyilemästä ja kommentoida :D

Päivämäärä:   29.7.12 21:31:35

voi että.... huomiseen on liian pitkä aika !!!

LähettäjäMeow_ 
Päivämäärä:   30.7.12 01:20:41

Mä kans odotan innolla sitä julkistustilaisuutta, mä haluan jo lukea sen pätkän! :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   30.7.12 19:02:27

Kiitti Muisto! Noin sitä käy kun palaa korjailemaan.
-------------
9. Kisadisko
Perjantai-illan illallinen tanskalaisten Fredden ja Madsin kanssa oli asiallinen ja miellyttävä tilaisuus. Heiltä Hanna oli tavannut käydä hakemassa tuoretta verta hevoslaumaansa ja miehet tuntuivat availevan oviaan myös meille – olisi kai ollut kummallista, ellei raha olisi kelvannut hevoskauppiaille, vaikka sitä ei jakanutkaan Hanna. Söimme ja juttelimme, mutta parin tunnin kuluttua erosimme. Hannalla oli tietenkin kisattavaa seuraavana päivänä, kuten tanskalaisillakin, ja minä olin niin puhki vieraan kielen käyttämisestä, että aivoni tuntuivat sauhuavan.
- Jatketaanko jonnekin juhlimaan? Jerry kysyi toiveikkaina, kun lähdimme kohti omaa hotelliamme. – Me nyt ollaan kumminkin niin kuin lomalla!
- Ellet sä pistä pahaksesi niin mä en taida jaksaa, huokaisin.
- No sopii mulle painua sänkyynkin sun kanssasi. Päästäänhän me huomenna kumminkin taas ulos.

Niinpä. Päivän kyllä vietimme Areenalla, missä Hanna ja Vesku ratsastivat kuin ammattilaiset niin, että heidän puolestaan sai olla ylpeä, mutta kun suurin osa luokista oli ohitse, lähdimme sieltä ostoksinemme takaisin hotellille. Olin ostanut muutamat ratsastushousut. Jostain syystä siviilivaatteet olivat viime aikoina ruvenneet tarkoittamaan ratsastusvaatteita, eikä farkkuja, jakkuja tai mekkoja enää tarvinnut juuri mihinkään. Emma ja Maru olivat saaneet hevoset hoidettua yöpuulle ja sovimme, että lähtisimme kisadiskoon yhtä matkaa.

Säästäväisyyksissämme menimme juhlapaikalle ratikalla, kulkihan se suoraan ovelta ovelle. Ilokseni Emman ja Marun asut eivät olleet likikään yhtä tyylikkäät kuin minun ja surukseni aina vielä edellisiltana niin mukavat korkkarit eivät enää olleet kovin mukavat. Päätin ruveta käyttämään niitä kerran viikossa kotioloissa, ennen kuin jalkani muotoutuisivat lopullisesti ratsastussaappaiden muotoisiksi.

- Kuskilta saa ostaa lippuja, valistin ulkopaikkakuntalaista seuruettani pysäkillä, ennen kuin muistin, että Jerry oli asunut Helsingissä vielä kesällä.
- Me ostettiin jo kännykkäliput, ilmoitti Emma ja tunsin itseni täydelliseksi turhanpätijäksi.
- Mä olin unohtanu, että semmosia onkaan, tunnustin.
- No mä en. Mä käytän aina semmosia, kun käyn täällä porukoiden luona.
- Oletko sä asunut täällä?
- Täältähän mä olen kotoisin, tyttö naurahti ja sulki suuni lopullisesti.

Raitiovaunu oli yllättävän täynnä, joten kokoonnuimme takasillalle seisomaan ja aloin taas tuntea olevani vähän aikuisempi, kun Emma ja Maru katselivat ihmisiä ja hihittelivät heille. Ehkä he olivat nautiskelleet jotain ennen lähtöä, kuten mekin, mutta minulla oli vain pissahätä ja epämääräinen jännitys vatsanpohjassani, kun ajattelin tulevaa iltaa. Henkilökuntamme oli pelkästään juhlatuulella.
- Ee äm gee! kiljaisi Maru vähän kovempaa kuin puoliääneen, kun keskiovesta nousi kyytiin pari siideripissiksen perikuvaa. Minun teki mieli tönäistä hänet hiljaiseksi, mutta kysyinkin sen sijaan hyvin hannamaiseen sävyyn:
- Mitähän sä sanoit?
- Että ee äm gee. E-M-G!
- Mitähän se tarkottaa?
Maru nolostui hetkeksi, mutta alkoi sitten nauraa kahta kovemmin.
- Hups. Joo. Se on uus sanonta. Se tarkottaa En Mä Gestä.

Luojan kiitos olimme siinä vaiheessa jo perillä ja saatoimme hypätä ulos. Jerrykin tyrski niin, että hänen piti pysähtyä nauramaan.
- Nyt olkaa kunnolla! Mitä Hanna sanoo, jos se näkee tämmösen hysteerisen sakin! komensin ja sain sekunnissa järjestystä laumaani. Tunsin itseni vanhaksi äitimuoriksi kurittoman lapsilauman kanssa.
- Ihan totta, sanoi Jerry ja nappasi käteni kainalooni.

Lähettäjä: katiee 
Päivämäärä:   30.7.12 19:16:19

Nyt mä sanon E-M-G.
En kestä oottaa huomiseen tota julkistustilaisuutta :D

Luin eilen koko Henriikka-jutut uusiksi, ja aika hauska lukea nyt tätä taas :D

LähettäjäMeow_ 
Päivämäärä:   30.7.12 19:27:55

Haa, eihän tästä pätkästä tullu ku entistä (tarinan)nälkäsemmäks! No, saanpahan odottaa taas huomista pätkää vielä kovemmin :D

Päivämäärä:   30.7.12 21:13:50

mullapa on vihdoin huomenna synttärit... :o) mä en pyydä toista pätkää vaan extra pitkää pätkää !!! :oD

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   31.7.12 15:43:45

Onnea ankka!
Sry, normipituinen vaan, tässä on ollu sen verran lomahommia, että tän kirjottaminen on jääny vähän taustalle.
---------------
Me menimme hotelliaulan baariin odottelemaan, Jerry ja minä. Tytöt ilmoittivat, ettei heillä ollut mitään asiaa Hannalle tässä vaiheessa ja häipyivät jo ravintolan puolelle, mutta mehän olimme käytännöllisesti katsoen ei-keitään ja tarvitsimme Hannan apua päästäksemme juhliin.
- Totaalinen nobody, sanoin surullisesti.
- Vielä vähän aikaa. Nauti siitä, Jerry sanoi vilkaisten kelloaan.
- Luuletko sä, että se aikoo pitää siellä jonkun tiedotustilaisuuden? kauhistuin, sillä se tuntui jo ihan liialta.
- Mulla ei ole aavistustakaan. Haluatko sä jotain juotavaa? Hannan tulemisen on vielä ainakin vartti.
- Jotain pientä ehkä, sanoin epäröiden.

Hanna ja Kaitsu saapuivat, kun olimme puolivälissä juomiamme ja huokaisin helpotuksesta. En nyt suorastaan sanoisi Jerryä loppasuuksi, mutta hän viihtyi selvästi hyvin, katseli ympärilleen ja esitti taas, että meidän pitäisi käydä enemmän ulkona. Siitä olin kyllä samaa mieltä, ihan jo korkokenkäharjoittelunkin takia.
- Joka perjantai henkilökunnan kanssa, muistutin, sillä sellaista ei ollut tapahtunut sen ensimmäisen kerran jälkeen, kun minä olin ollut Ypäjällä.
- Niin joo! Mä olinkin unohtanut, Jerry ilahtui ja nousi tervehtimään Hannaa. He halasivat ja minä yritin sillä aikaa jotenkin arvokkaasti vääntäytyä pystyyn upottavasta nojatuolista. Onneksi Kaitsu tuli apuun, se siunattu papparainen.
- Sä olet oikein sievä, hän sanoi ja minä melkein punastuin.
- Säkin olet komea, vakuutin, ja niin hän olikin, sellaisella vanhalla tavalla.
- Mennään, Hanna sanoi.
- Aiotko sä järjestää jonkun ison hämmingin siellä? kysyin kurkku äkkiä taas jännityksestä kurtistuen.
- Minä? En toki. Mä tiedotan virallisesti vasta huomenna, kun joku haastattelee mua telkkariin, Hanna lupasi ja tajusin taas, miten riittämätön olin hänen rinnallaan. Kukaan ei ikinä, koskaan varmaan haluaisi haastatella minua telkkariin. Enkä minä tulisi ratsastamaan HIHSissä. Tai jos tulisin niin en niissä luokissa, jotka televisioitaisiin ja joiden huippuja haastateltaisiin.

Mutta eipä se ollutkaan minun mitä haluan –listani huipulla, muistin, kun Jerry pisti riehakkaasti kätensä vyötärölleni. Hän näytti nauttivan suuresti täällä olemisesta, ja näköjään minun seurastanikin. Se oli aika lailla listani kärjessä, ajattelin, kun hän kumartui antamaan minulle suukon poskelle. Jerry.

Hotellin ravintolassa oli meno kuin missä tahansa Helsingin ravintolassa siihen aikaan lauantai-illasta, paitsi että kaikki asiakkaat olivat huippuratsastajia tai jotenkin heihin tai meneillään olevaan kisaan kytköksissä. En tiedä, olivatko Emma ja Maru joutuneet esittämään kisapassinsa, joiden turvin he saivat liikkua tallialueella, mutta meiltä ei kukaan kysynyt mitään, kun Hanna purjehti arvokkaasti sisään. Hän olisi varmasti saanutkin viedä sinne kokonaisen sudenpentukomppanian. Seurasimme Hannaa vähän kuin laahus morsianta ja joka viiden askeleen jälkeen joku tuli tervehtimään Hannaa. Hän vain hymyili suopeasti, kunnes kohdalle sattui mies hänen omaa ikäluokkaansa. Minä en tuntenut häntä ja aloin hiukan harmistua tilanteeseen. Minun olisi pakko ruveta opiskelemaan näiden hemmojen naamoja. Kovin monta etkö sinä tiedä kuka minä olen –tilannetta ei saisi tulla. Mitä jos tuo setä haluaisi tulla ostamaan meiltä hevosen tyttärelleen – hän ei näyttänyt itse siltä, että olisi ainakaan ihan hiljattain ratsastanut vakavahenkisesti – ja hän olisikin joku Gordin, Wegelius tai Sundwall. Hmm, nimiä minä sentään tiesin, totesin ilahtuneena. Kaipa hevosenostajat soittaisivat ensin, jotta heidät voisi guuglata?
- Oletteko te mahtanu tavata? Hanna kysyi diplomaattisesti ja esitteli meille kisojen pääsponsorin edustajan, jonka nimi ei onneksi sanonut minulle mitään, vaikka hän tärkeältä näyttikin. – Ja tässä on mun kummipoikani Jerry Kamke, ja Henriikka Peltonen.

Panin merkille, että minä en saanut mitään määrettä, olinpahan vain Henriikka. Eipä minulla toisaalta mitään oikeata titteliä ollutkaan, ennen kuin Hanna tekisi julkistuksensa, ja mikä minä sittenkään olisin? Tallinpitäjä? Tyttöystävä ei tässä kohden tuntunut asianmukaiselta. Jos joku ei sitä osannut päätellä siitä, miten Jerry piti kättäni kainalossaan tai omaansa vyötärölläni niin voi voi. Tähän tallinpito- ja hevoskasvatusasiaan se ei kuitenkaan vaikuttanut mitenkään ja olin iloinen, kun Hanna ei sillä sanalla alentanut minua tasavertaisesta yrityskumppanista pikkuvaimoksi.
- Mikset sä sanonut, että Henriikka on mun morsian? tivasi Jerry, kun Hanna oli kohteliaasti hankkiutunut papparaisesta eroon.
- Onko se? Koska te olette menneet kihloihin?
- Ei me olla, vielä, ilmoitin minä.
- No siksi, Hanna ilmoitti ja Jerry mutisi jotain vilkaisten minua syyttävästi.

Päivämäärä:   31.7.12 21:41:01

no worries, hyvä näinkin :o)

kihlat.... pliiisssss ennekuin ilta on ohi.

Lähettäjä: Panda 
Päivämäärä:   31.7.12 23:13:26

Eksyin "vahingossa" näille sivuille ja yllätyin että täällä on vieläkin tätä "samaa" tarinaa. Muistan kun luin joskus kauan aikaa sitten Jessin ja Veskus tarinaa :) onko jossain taltioituna niitä vanhempia pätkiä kun Henriikka?

Päivämäärä:   31.7.12 23:32:29

Toi loppu oli aivan huippu tässä!

Mun on pakko hehkuttaa, kuinka sain tänään mun valtamerialukseni ja osasin jopa ajaa sen töistä kotiin ja vielä sain sen kerrasta mun parkkiruutuun! Ottaen huomioon, että mun kotiparkkis on tosi ahdas ja mun ruutu erittäin ahtaassa paikassa, niin ja mähän en siis ole ajanut ennen automaattivaihteista (ellei sitä lyhyttä koeajoa lasketa)...

Lähettäjä: Toi 
Päivämäärä:   31.7.12 23:33:43

Eikä ny mitään kihloja vielä ennen ku ilta on ohi...

Mä todellakin yhdyn siihen mielipiteeseen, että tää vaan paranee paranemistaan. On vaan niin megakivaa aina, kun tietää pääsevänsä lukemaan uutta sennnupätkää. Nyt mulla on vielä oikein jäänyt pätkiä aina välistä rästiin, kun siis mullahan on aivan törkeesti vientii joka suuntaan ;)) eiku. Mutta siis joo, mitä enempi täällä on aina luettavaa, sen innokkaammin tekee mieli hihkua ääneen. Mä en todellakaan ymmärrä, mitä mä muka sitten lukisin, jos en tätä! Tähän on vaan niin koukussa, ettei oo kohta enää tosikaan.

Btw, istuskelin tänään Keravan suuntaan painelevassa junassa ja aloin miettiä, että jaa niin millähän junilla sitä pääsis Mustaojalle. :)

Lähettäjä: tripi 
Päivämäärä:   1.8.12 13:51:38

Onko noilla Henriikan sivuilla korjatut vai korjaamattomat tekstit? Pisti silmään yksi virke, jonka jouduin lukemaan moneen kertaan tajutakseni että siinä tosiaan on virhe.

Kolme vuotta myöhemmin, luvussa 13:
..niin vikkelästi kuin pystyin ilman, että värjätyt sykeröni pysyivät päälaella eivätkä tipahtaneet paidalleni.

ilman että sykeröt pysyivät päälaella vai ilman että tipahtivat?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   1.8.12 16:24:16

Panda, onhan ne kaikki...
Vanhempieni tarina ja Minä, Miila
Oi kultainen nuoruus
Jessijutut ja
Jessijutut jatkoa
Myöhemmät tarinat
Henriikka
Kiitti Tripi, toi oli tosiaan omituinen juttu :D
-------------

Hanna ei ilmeisestikään halunnut liittyä mihinkään seurueeseen, vaikka häntä pyydeltiin sinne ja tänne. Räpäytin kyllä jo toiveikkaana ripsiäni, kun pysähdyimme juttelemaan yhden Suomen kouluratsastusmaailman komistuksen, Mikki Grönroosin kanssa. Hänkin oli tietysti vanha minun vinkkelistäni katsottuna, mutta lähempänä minun ja Jerryn kuin Hannan ikää. Ellei Jerryä olisi ollut olemassa, olisin saattanut pikkuisen palvoa häntä, ja ennen Jerryä olinkin, vaikka siihen aikaan olinkin pitänyt enemmän esteratsastajista. Hanna vaihtoi hänen kanssaan tavanomaiset kohteliaisuudet ja esitteli meidät.
- Me ollaan varmasti tavattu jossain kisoissa, Mikki sanoi minulle ja piteli kädestäni pitkään, tuijottaen minua silmiin niin, että oloni alkoi muuttua epämukavaksi. Jerryä hän oli läimäyttänyt selkään: he olivat kilpailleet toisiaan vastaan monesti. Mutta olin minäkin muutaman kerran ollut mukana.
- Lohjalla viimeksi, sanoin ja tulin vasta sitten ajatelleeksi että kannattiko minun häntä imarrella muistamalla niin tarkkaan.
- Niin olikin, hän sanoi ja hymyili entistä leveämmin. – Sä ratsastit sillä Hannan nuorella hevosella.
- Ja voitti sut, lopetti Hanna. – Ja tulee toivottavasti voittamaan vielä monesti. Jerry ja Henriikka alkaa hoitaa mun tallia, kun mä lähden ulkomaille. Mutta se ei ole julkista vielä niin, että älä puhu kenellekään.
- Mitä ihmettä? Mikki parkaisi kauniit, ruskeat silmät leviten lasinalustan kokoisiksi. Minulle taisi käydä samoin. Eikö Hanna vasta ollut sanonut, ettei kertoisi mitään ennen seuraavaa päivää?

Lyhyiden selittelyiden jälkeen Hanna huomasi taas jonkun kauempana ja seurueemme jätti Mikin kuin nallin kalliolle.
- Sähän sanoit, ettet sä puhu mitään kenellekään! huudahdin heti, kun olin juossut naisen kiinni.
- Mä en voinut vastustaa kiusausta, Hanna huokaisi. – Koittakaa kestää. Ottakaa aikaa. Mä veikkaan, ettei mene kymmentä minuuttia, ennen kuin joku on teidän kimpussa. Nyt me mennään istumaan iltaa Fredden ja Madsin kanssa. Te voitte mennä pitämään hauskaa keskenänne.

Siinä kohden oli meidän vuoromme jäädä joukosta. Käännyin avuttomana katsomaan Jerryä, kun Hanna ja Kaitsu purjehtivat tanskalaisten luokse.
- Eikö meidänkin pitäisi käydä moikkaamassa niitä?
- Voidaan me myöhemmin käydä. Nyt mä haluan juotavaa. Ja täytyyhän meidän antaa kaikkien tulla utelemaan asioita.
- Miksi Hanna kertoi? Ja luuleeko se muka, että Mikki juoruaa kaikille, vaikka se nimenomaan kielsi?
- Juoruaa se. Sehän on koko hevosmaailman pahin juorutäti.
Pysähdyin miettimään Jerryn sanoja, sillä se kuulosti pahalta.
- Et kai sä seuraavaksi väitä, että se on homo? kysyin varovaisesti, sillä minä tiesin ihan tarkkaan, että Mikillä oli naisystävä, kouluratsastaja hänkin. Jerry ei vastannut, virnisti vain ja lähti harppomaan baaritiskin suuntaan.

- Kerro, vaadin ja nyin hänen hihaansa.
- Mitä sä haluat juoda? Valkkaria?
- Spriten kanssa. Voitko sä vastata mulle?
- Ei, kulta, en mä täällä voi, Jerry naurahti ja katseli ympärilleen. Okei, se kuulosti kyllä hyvältä tekosyyltä, mutta myöhemmin illalla puristaisin hänestä ulos kaiken, mitä hän ei muka nyt voinut kertoa.

Oli miten oli, ei mennyt juurikaan kauempaa kuin se kymmenen minuuttia, ennen kuin meitä tultiin haastattelemaan, joten pakkohan minun oli uskoa ainakin juorutätiosuus. Ensimmäiseksi tuli minullekin tuttuja nuoria naisia, kaksi Hannan valmennettavaa. Varmaankin oli loogista, että Mikki oli mennyt heiltä ensimmäiseksi kyselemään Hannan sanojen todenperäisyyttä, ja hehän kyllä tiesivät jo asiain oikean laidan. Olin itse kuullut, miten Hanna oli heille edellisviikolla kertonut ja pyytänyt pitämään asian salassa, ja nyt he olivatkin oikeastaan Jerryn valmennettavia.
- Me ei olla kerrottu kenellekään, oletteko te lörpötelleet? toinen kysyi tuohtuneena.
- Hanna kertoi itse Mikki Grönroosille! huudahdin loukkaantuneena syytöksistä.
- Sille? Mutta ei me siltä kuultu! Joenpellon pappa se tuli meiltä kyselemään, että onko se totta!

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   2.8.12 17:35:58

jatkoa:)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   2.8.12 20:25:20

Ja siitä se lähti, lapasesta. Tietenkään kaikki läsnäolijat eivät tuppautuneet juttusillemme, mutta monet, useammat kuin olisin uskonut. Kun joskus tuntia myöhemmin näytti siltä, että ruuhka hälveni, olin tavannut useita uusia ihmisiä, joiden nimille minulla ei ennen ollut ollut kasvoja.
- Loppukohan ne nyt? kysyin Jerryltä.
- Ei varmaankaan, mutta eiköhän loput odota huomiseen tai kunnes pääsevät parempaan humalaan, hän arveli. – Mennäänkö katsomaan, mitä Hanna puuhaa?
- Mun täytyy mennä vessaan. Mene sinä, tai odota siinä, kai mä sut jostain löydän, sanoin epävarmasti. En voinut sanoa olevani kuin kala vedessä täällä, mikä oli tuskastuttavaa. Olin kuin mikäkin maalaisjuntti, joka oli päässyt kaupunkilaishiirten pitoihin. Hitto. Vaikka olin takuulla tanssinut puhki useammat kengät kuin kukaan muu täällä.

Naistenhuone oli hulppeammasta päästä, vaikkei siellä sentään lämmitettyjä valkoisia froteepyyhkeitä tarjoiltu, kuten olin kuullut jossakin tapahtuvan. Mutta siellä oli isoja peilejä ja hyvin tilaa peilata ja aika lailla siellä peilattiinkin. Silmäilin nopeasti muita naisia ja ehkä alitajuntani alkoi kaivaa esiin nimiä ja naamoja, sillä tunnistin muutaman heistä. Kiepsahdin kuitenkin vikkelästi vapaaseen eriöön, ja kun tulin ulos, oli porukka vaihtunut vieraaksi. Kuulin englantia ja murteellista englantia ja muistin, että olin kansainvälisessä seurassa, jossa suurinta osaa ihmisistä ei kiinnostanut ollenkaan joku pikkuinen suomalainen Lundin talli ja sen johtajuus. Se oli helpottava ajatus ja saatoin hyvillä mielin keskittyä tarkistamaan kampaustani ja meikkiäni. Molemmat olivat kelvollisessa kunnossa ja mekkoni edelleen sievimpiä siellä joten saatoin palata ravintolan puolelle.

Oli kuin olisin käynyt jossain vessaakin kauempana. Ravintolasali näytti suunnilleen samalta kuin tähänkin asti, mutta minä en enää tuntenut itseäni vieraaksi siellä. En ehkä ollut kansainvälisten kisojen kyntäjä, kuten monet muut siellä, mutta kuka tiesi, ehkä jonain päivänä… Nyt saatoin olla pelkkä talliduunari kaukaisessa Suomessa, mutta ainakin sen kolkan ehkä parhaimmassa tallissa ja sitä paitsi olin hyvän näköinen ja tiesin sen. Tavallisessa kapakassa olisin ehkä saanut huomata sen sattuvamminkin, mutta nämä juhlijat olivat kaikki tavallista omanarvontuntoisempia, eivätkä tyrkynneet juttusille samoin kuin kulmapubissa. Kuvittelivatko kaikki ratsastavat miehet olevansa sellainen lahja maailman naisille, että heillä oli varaa vain katsella nenänvarttaan pitkin? Minä en olisi huolinut heistä yhtäkään! Katselin siis yhtä pokkana ympärilleni, kun yritin etsiä Jerryä. Hän ei ollut kovinkaan lähellä sitä paikkaa, jossa olimme eronneet, enkä nähnyt häntä Hannan ja tanskalaistenkaan luona. En jaksanut huolestua, sillä ehkä hänkin oli joutunut menemään vessaan ja sitä paitsi oli tavallaan hauskaa kuljeskella ihmisten seassa. Yritin muistella aiemmin tapaamiani ihmisiä ja vaihdoin suuntaa, kun näin Mikki Grönroosin edessäni. Minulla ei ollut mitään halua tavata häntä uudestaan, ennen kuin kuulisin, mitä Jerryllä oli hänestä sanottavaa.

- Hopsan, kuulin, kun käännähdin melko vikkelästi toiseen suuntaan ja melkein törmäsin nuoreen mieheen. Hänen naamansa kyllä tunsin. Joonas Keränen, teinitähti. Tietenkin entinen teinitähti, tai ei hän olisi ollut täällä, sillä kai näissäkin bileissä oli tavallinen ikäraja. Hän nyt kuitenkin oli ratsastanut koko pienen ikänsä esteitä ja oli jonkinmoinen lupaus sillä saralla. Olin pyytämäisilläni anteeksi, mutta tyypin itsetietoinen ilme suututti minua. Ehkä hän olikin tahallaan tullut tielleni.
- Katso, mihin kävelet, kivahdin mietittyäni sekunnin murto-osan, mitä Hanna sanoisi.
- Anteeksi vaan, pyysi Joonas itse oitis. – Tunnetaanko me?
- Enpä usko.
- Oletko säkin kilpailemassa? Amatöörikierroksella ehkä? Sillä sä olet tutun näköinen.
- En ole, sanoin ihmetellen, mistä minä muka saatoin olla tutun näköinen esteratsastajalle. Tai ehkä hän vain sanoi.
- Oletko sä sitten hoitajana? Mä taisinkin nähdä sut tallialueella.
- En, mä en ole käynytkään tallialueella tänä vuonna, sanoin ja leikki alkoi viehättää minua. Täytyi minun sentään sen verran livauttaa, jottei hän kuvittelisi minun olevan niin tavis, etten ollut koskaan ollut Horse Shown kulisseissa.
- Mutta viime vuonna? Joonas tenttasi.
- Ehkä.
- Sä olet salaperäinen nainen. Kuule, haluaisitko sä jotain juotavaa?

Se oli vaan liian hullunkurista. Kunhan Minttu kuulisi! Aloin nauraa.
- Kuule, mitä jos sä etsisit jonkun itsesi ikäisen leikkikaverin? ehdotin ja kävelin yksinkertaisesti hänen ohitseen pois.
- Mihin sä menet?
- Mun poikaystävän luo, huikkasin olkapääni ylitse ja häivyin. Ja niinhän minä olisin tehnyt, jos vain olisin tiennyt, missä hitossa Jerry oli. Aloin olla enää hyvin minimaalisesti huvittunut tästä haeskelusta ja aloin harkita kännykän käyttämistä, vaikkei se kovin hyvä idea ollutkaan. Ei hän kuitenkaan tässä metelissä kuulisi sen soimista. Mutta sitten päätin kokeilla viimeistä hyväksi havaittua keinoa, nostaa katsetta kaikkien muiden yläpuolelle ja etsiä Jerryn korkealla keikkuvaa päätä. Tällä kertaa se ei olisi toiminut, mutta satuin muuten näkemään hänet kahden minuutin kuluttua. Hän oli kumartuneena juttelemaan Marun kanssa. Se näytti jotenkin hyvin intiimiltä, vaikka yritin vakuuttaa itselleni, että Jerryn oli pakko kumartua, jos halusi tytön kuulevan mitään. Ehkä he juttelivat ensi viikon tallivuoroista. Tai ehkä eivät. Minä en voinut tietää. Katselin heitä hyvän aikaa, ennen kuin päätin ottaa härkää sarvista ja lähestyin heitä.
- Lopettakaa toi kuhertelu, mä tulin, sanoin iloisesti.
- Ei me kuherreltu, Maru sanoi niin nopeasti, että sanat tuntuivat kompastelevan toisiinsa. Hyvin epäilyttävää.

Lähettäjä: polli 
Päivämäärä:   2.8.12 20:32:29

:D jaaha, musta tuntuu että Maru saattaa olla se joka saa potkut..

Lähettäjä: Figaron_haamu 
Päivämäärä:   2.8.12 21:05:24

ääääh, ei mitään Marua sinne! Tai siis Henriikka saa luulla että Marulla ja Jerryllä on jotain meneillään, mut todellisuudessa ei saa olla, tai musta tuntuu etten mä haluu enää lukee tätä sillon. Vihaan lukea siitä kuinka jotain petetään :(. Lopetan aina jessijuttujenkin lukemisen ennen sen Juhan(?) ilmestymistä kuvioihin...

Päivämäärä:   2.8.12 21:08:19

Ohhoh mikä käänne! Mitenköhän mä selviän huomispäivästä, kun oon vaan kotona (ah, kannattaa saada työkaverilta mahatauti)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   3.8.12 18:55:52

10. Minttu tulee kylään
Tietenkään minulla ei ollut mitään syytä olla mustasukkainen Jerrystä, ja jos siitä huolimatta olin, pidin huolen, ettei se näkynyt. Jotenkin vain rekisteröin seuraavalla viikolla hyvin tarkasti kaikki kerrat, kun näin Jerryn ja Marun juttelevan, oli aihe sitten mikä tahansa. Se touhu vei kaiken ylimääräisen aikani niin, etten edes ehtinyt huolestua siitä, että Hanna oli todellakin poissa.
- Lähdettäiskö Tallinna Horse Showhun katsomaan Hannaa? Jerry ehdotti loppuviikolla.
- Ei me varmaan ehditä, sanoin asiallisesti.
- Miksei ehdittäisi?
- No tallia ja ratsastusta. Sitä paitsi me oltiin just lomalla viime viikonloppu. Ei meillä ole varaa sellaiseen koko ajan.
- Ohoh, ootpa sä ruvennut pirttihirmuksi, Jerry nauroi.
- Niin. Ja sitä paitsi mä olen vähän jutellut Mintun kanssa että jos se pääsisi käymään. Ja sitten meillä on kaks tyhjää karsinaa, plus kolme siirtotallissa, eikä ne tyhjinä tuota mitään. Plus että meillä on liikaa henkilökuntaa.
- No puhutaan sitten töistä, Jerry huokaisi ja tunsin itseni inhottavaksi Komentooraksi, mutta minkäs minä sille voin, että vastuu painoi minua ankarasti ja Jerry tuntui välillä päiväperhoselta, jolla ei ollut huolen häivää.

Se oli tietenkin pelkkää harhaa. Hän ei vain huolehtinut niin tarmokkaasti ääneen kuin minä. Huomasin sen heti, kun hän vakavoitui.
- Mä olen sitä mieltä, että meidän kannattaisi ottaa vuokralaisia niihin tyhjiin bokseihin. Meillä ei oo mitään tarvetta hakea varsoja mantereelle ihan vielä.
- Okei, mutta kuka haluaa tulla niihin, kun me tarvitaan ne takasin omaan käyttöön kolmen tai neljän kuukauden kuluttua? kysyin asiallisesti.
- Mä tiedän jo muutaman. Valmennusryhmästä. Sinikalla ja Susannalla on hevoset tallilla, jossa ei ole maneesia. Ne joutuu aina erikseen lähtemään maneesille ja kyllähän ne tuo hevosensa tänne talveksi, jos vaan saavat.
- Ovelaa, sanoin helpottuneena. Se kuulosti täydelliseltä ratkaisulta.
- Itse asiassa mä ajattelin tarjota niille pakettia, johon kuuluu valmennustunnitkin, ja vaikka hevosten läpiratsastus kerran viikossa. Ja liikutus muutenkin tarvittaessa.
- Mä olen kuullut tommosista paikoista, ne on ihan järkyttävän kalliita.
- Mekin voidaan olla järkyttävän kalliita.
- Maksaako kukaan meille järkyttävän kallista hintaa? epäilin.
- Ei se hullu oo joka pyytää. Ja muista, että me ollaan Suomen paras kouluratsastustalli.
- Ei hitto, entäs Mustaoja! huudahdin nauraen, samalla kertaa ihastuneena että kauhistuneena Jerryn pröystäilystä.
- No sinne ei pääse vuokralle. Mistäs muusta sä halusit puhua? Tytöistä?

- Niin, sanoin ja pulssini alkoi hakata hiukan tiheämmin. Ehkä minä tein vain kärpäsestä siitossonnia, mutta tuntui merkitykselliseltä kuulla, mitä Jerry sanoisi duunareistamme.
- No, on kyllä ihan totta, että kolme tallityöläistä on turhaa ylellisyyttä, kun meitäkin on kaksi käyttökelposta käsiparia, hän aloitti ja muistutti ikävästi mieleeni, että joutuisin siivoamaan karsinoita piakkoin. Mutta minkäs teit ja pari aamua viikossa oli huomattavasti vähemmän kuin mitä olin Mustaojalla tehnyt. Joka tapauksessa halusin säästää yhden ihmisen palkan ja etenkin sosiaalikulut. Olin pöyristynyt tajutessani sosiaalikuluasian. Se oli kammottavaa riistoa se.
- Jos me nyt sanotaan jompikumpi irti niin joulukuussa ei tarvitse enää maksaa sen palkkaa, sanoin.
- Mutta kuka niistä? Mitä mieltä sä olet?
- Miten niin kuka niistä? Ei me ilman Deriä tulla toimeen. Se on aarre!
- Ai niinkö? Jerry sanoi kuivasti.
- Niin just. Ja Emma, ilmoitin. Emma oli ratsuttaja ja Maru hevosenhoitaja. Emmalla oli kulmahampaat ja Marun kanssa Jerry oli supatellut päät yhdessä edellislauantaina. Siksi minun oli pakko haluta pitää Maru.

- Ai pidetään vai? Jerry varmisti.
- Ei kun Emma saa mennä. Pidetään Maru, sanoin.
- Ai sitä mieltä sä olet.
- Jep. Entäs sinä?
- Samaa mieltä, Jerry sanoi ja sydänalassani muljahti epämiellyttävästi.
- Onkohan meillä samat perusteet? kysyin yrittäen pysyä asiallisen välinpitämättömänä.
- Mitkä sun on?
- Emma ratsastaa rumasti, sanoin. Se oli totta. Hän oli kovakätinen ja lyhytpinnainen ainakin silloin, kun luuli, ettei kukaan nähnyt.
- Niin kyllä, Jerry sanoi. – Ainakin jos Marun sanoihin on uskominen.
- On niihin. Mä olen itse nähnyt, sanoin.
- No se asia on kai sitten selvä.
- Kerrotko sä sille? kysyin moninaisten tunteiden vallassa. Meillä oli molemmilla hyvä syy haluta pitää Maru, oli vain valkoinen alue siinä kohden, että mahtoiko Jerryllä olla enemmän syitä kuin minulla. Sellaisia, joita hän ei halunnut sanoa. Lisäksi tunsin myös olevani täysi idiootti, vainoharhainen idiootti, ja vielä pikkuisen nolo, kun pyysin Jerryä hoitamaan asian. Ihmisen irtisanominen tuntui kamalan vaikealta, enkä tiennyt, pystyisinkö siihen.
- Voin mä, Jerry lupasi eikä näyttänyt ollenkaan siltä kuin saisi niskoilleen inhottavan homman.

Lähettäjä: hemo 
Päivämäärä:   4.8.12 11:49:14

Mä luin joskus kauan sitten Henriikan tarinan alkua. Ja luin sitä toistakin osaa. Mut sitte, jostain kummallisesta syystä lopetin lukemisen, enkä enää seurannu sun tarinoita. Sit yks päivä mä oikeestaan vahingossa tulin tarinatuokioon ja sit vilkasin etusivua ja siellä sattu olemaan Sennun kirjottama tarina! En älynny heti otsikosta, et tää on Henriikan tarinan jatkoo ja ku rupesin lukemaan, nii oli pakko lukee ennen sitä sun edelliset tarinat uudestaa etten ois nii pihalla tapahtumista!

Eli kaikessa yksinkertaisuudessa, sun tarinat on aivan ihania ja oot sen verran luotettava kirjottaja et aina tulee uutta pätkää. Koska sulla ei oo tapana lopettaa tarinaa kesken (mikä on muuten ärsyttävintä ikinä!!!!11111).

Eli kiiiitos tästä(kin) ihanasta tarinasta sulle!:)

Päivämäärä:   4.8.12 17:24:01

yök, jerrystä on tulossa ihan veskukakkonen :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   4.8.12 19:51:07

Vähän inhottavaksi se kuitenkin muodostui. Minä olin mukana henkisenä tukena, kun Jerry asiallisesti ja hyvin perustellen kertoi Emmalle, ettemme tarvitsisi enää hänen työpanostaan.
- Saanko mä víttu potkut? tyttö älähti.
- Jos sä välttämättä haluat sen niin sanoa, Jerry myönsi.
- Mutta enkö mä muka ole hyvä työntekijä?
- Olet. Ei siitä ole kysymys. Meillä ei vaan ole varaa pitää teitä kaikkia enää.
- Mutta miksi minä? Tai no ihan sama, en mä tänne kyllä enää jäisikään, Emma sähähti.
- Tietenkään sun ei tarvitse, sanoin, sillä kai minusta piti jotain hyötyä olla, mutta olisin yhtä hyvin voinut pysyä statistina. Sen verran kiukkuisesti Emma mulkaisi minua, heilautti ruskeaa tukkaansa ja tömisteli ulos tallin yläkerran kahvihuoneesta, jossa keskustelu oli käyty.
- Hoh hoijaa, Jerry huokaisi ja näytti murheelliselta, joten siirryin hänen viereensä ja rutistin häntä.
- Sä hoidit sen hyvin, mutta kai se on ymmärrettävää, että Emma kiukustui, sanoin ja hankasin nenääni hänen poskeensa.
- Kai se on. Mun täytyy kirjottaa sille oikein hyvä työtodistus, Jerry sanoi ja otti minusta kiinni. Hän puristi sen verran kovasti, etten arvellut juttutuokion Emman kanssa sittenkään olleen hänelle ihan läpihuutojuttu. Puristin takaisin ja kohta olimme uponneet pitkään suudelmaan. Se oli äärimmäisen mukavaa, mutta sitten portaista alkoi kuulua askelia ja erkanimme, vaikka se olikin vain Deri, joka meni omaan huoneeseensa edes vilkaisematta sisään. Hetki oli kuitenkin mennyt.

- Mä saan nyt vissiin ottaa Emman tallivuorot ja sillä hyvä, totesin.
- Ainakin niinä päivinä, kun mä olen Ristolla. Aamutallit siis. Illathan mä olen täällä.
- Älä huolehdi musta. Mä olen tottunut ja sitä paitsi sä saat Ristolta vähän enemmän palkkaa kuin mitä yksi talliorja maksaa, naurahdin. – Mutta kuule, entäs se Minttu? Voitaisko me ottaa se viikonlopuksi? Tai ehkä se ja lapset ja Viltsukin. Mutta ainakin Minttu?
- Ilman muuta, Jerry lupasi.

Niinpä soitin ystävälleni ja hän lupasi ilmestyä heti lauantai-aamuna.
- Toivottavasti sua ei haittaa, jos mä jätän Viltsun ja penskat kotiin? Mä olen niin loman tarpeessa niistä ja kaikesta, hän huokaisi.
- No ois niitäkin kiva nähdä, mutta pääasia, jos sä tuut, sanoin salaisesti tyytyväisenä asiain saamasta käänteestä. Pidin kovasti Mintun lapsista, mutta pidin heistä lähinnä, koska he olivat Mintun jälkeläisiä ja saatoin hyvin elää sen faktan kanssa, ettei Viltsukaan tulisi, sillä tietenkin isän oli jäätävä hoitamaan lapsiaan.
- Nähdään lauantaina, Minttu lupasi.

Hän ajoi tallin pihaan jo vähän jälkeen yhdeksän, kun Jerry ja minä olimme viemässä hevosia ulos. Marulla oli vapaapäivä ja Deri oli tehnyt työtä vuorotta vaikka miten monta päivää, joten me olimme nousseet puoli seitsemältä ruokkimaan hevoset, harjanneet ja tarkistaneet ne ja päättäneet jättää liikuttamisen kunnes Minttu saapuisi, sillä varmastikin hän haluaisi olla siinä touhussa mukana. Olin viemässä viimeistä elikkoa ulos, sattumoisin sitä Hersonist-oria, johon olin joskus piloillani väittänyt ihastuneeni, koska sillä oli niin kaunis katse. Sillä olikin, joskaan en uskonut Hannan ottaneen sitä Hankoon sen takia. Tai sen, että minä olin siihen videolla tykästynyt. Jotenkin se vain oli onnistunut miehistymään niin, että Hanna oli päätynyt hakemaan sen mantereelle tehdäkseen siitä kouluratsun.

- Vau, Minttu huudahti lähestyessään meitä, eikä hän puhunut minusta. Hänen katseensa oli liimaantunut pikku-Nistiin, jonka loimen säkäpehmuste sattumoisin kohosi pääni yläpuolelle. Minulle tuli äkkiä sellainen olo, että pidin hevosesta vielä enemmän kuin tähän asti, kun Minttu niin ihaili sitä. Enemmän kuin yhdestäkään toisesta tallillamme. Ja hienohan se olikin, kaunis kuin pala tummaa suklaata ja lempeä kuin lammas. Se laski uteliaana päätään Mintun lähestyessä ja oli valmis tutustumaan.
- Tää on Nisti, kerroin Mintulle.
- Mä en ollut ihan tainnut tajuta, miten hienoja elukoita teillä täällä on. Tai miten hieno tää paikka on, Minttu sanoi pilkahdus epävarmuutta silmissään. Se lämmitti minua erityisesti. Oli harvinaista herkkua onnistua tekemään Minttuun vaikutus ja katselin itsekin ympärilleni. Jykevä tiilitalli, maneesi ja putkitarhat olivat tosiaan aika vaikuttava näky.
- Katsotaanko ensin hevoset ja paikat, vai haluatko sä kahvia? Mä toin tänne kakun, jonka mä leivoin eilen, mutta jos sä haluat jotain suolasta, pitää mennä meille kahville, ryöpsähti suustani ja Minttu alkoi nauraa.
- Onko sulla puheripuli? Mä juon mielelläni kahvia, mutta ei sen kanssa oo kiire. Mä vasta lähtiessä join aamiaisella.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   5.8.12 16:58:05

nojokonojoko

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   5.8.12 20:57:27

Niinpä tietysti, ikijärkevä Minttu ei olisi lähtenyt mihinkään ilman aamiaista. Minäkin yritin pystyä siihen parhaani mukaan, ja rutiininomaisina talliaamuina se ei ollutkaan hankalaa, mutta anna olla, jos minulla oli lähtö jonnekin. Rutiinien rikkominen oli parikin kertaa aiheuttanut sen, että olin sadan kilometrin päässä ja totesin, etten ollut ennen lähtöä pistänyt suuhuni hammasharjaa kummempaa. Jos sitäkään.
- Alotetaan sitten hevosista, sanoin, kun Nisti liikahti kärsimättömästi. Se piti joka tapauksessa viedä tarhaan. Jerry käveli sopivasti tallista juuri silloin ja kylläpä hän näytti metsäläiseltä nyt, kun tulin vilkaisseeksi. Hänellä oli yllään kaikkein vanhimmat ja venyneimmät ratsastushousunsa ja tallitöiden kunniaksi kumisaappaat. Hän maleksi esiin kädet taskuissa ja tukka pystyssä, takki auki repsottaen, mutta kaiken siivottomuuden vastapainoksi hän näytti häpeämättömän tyytyväiseltä.
- Moi Minttu, hän sanoi.
- Isäntä ite, tämä totesi nauraen. – Just nyt sua ei uskoisi Suomen kouluratsastuspiirien toivevävyksi.
- En mä olekaan, Jerry sanoi aavistuksen jäykästi. – Haluatko sä nähdä hevoset?
- Me oltiin just menossa, sanoin.

Minttu osasi ihastella sopivan asiantuntevasti kaikkia aarteitamme alkaen vanhimmasta, Estebanista, nuorimpiin eli Inuvikiin ja Infernoon, joka aurinkoisena päivänä olisi loistanut tulenpunaisena, mutta näin harmaana aamuna esiintyi vain maltillisen punarautiaana.
- On ne vaan hienoja, hän huokaisi. – Ihan toista kuin mihin sitä on tavallinen ihminen tottunut. Miten, eikö teillä ole talli täynnä, kun tarhoja on tyhjilläänkin?
- No, Hannahan vei kaksi hevosta mukanaan, muistutin.
- Niihin tulee kyllä asukkaat nyt viikonloppuna, pari valmennusryhmäläistä tuo omat hevosensa tänne, Jerry kertoi.
- Ja säkö rupesit nyt sitten luopioksi ja vaihdoit ratsastusseuraa? Minttu tahtoi tietää.
- Niin siinä pääsi käymään, Jerry myönsi.
- Mennään nyt kahville ennen kuin katsotaan paikat, esitin, sillä minustakin se oli luopiomaista. Tuntui kuitenkin hölmöltä edustaa tuusulalaisia, jos asui Hangossa, ja etenkin Jerryn kohdalla myös valmensi hankolaisia. Täytyy myös mainita, että sikäläisen seuran harvinaisen aktiivinen sihteeri oli lähestynyt meitä heti HIHSin jälkeen esittääkseen, että hän voisi hoitaa seuran vaihdon saman tien.
- Menkää te vaan, mä otan boksit loppuun, että talliin kehtaa päästää vieraita, Jerry sanoi.
- Onpas se höveli, sanoi Minttu puoliääneen, kun lähdimme kohti tallia.
- Se olettaa, että me aletaan supattaa tyttöjen juttuja, hymähdin.

Kiipesimme tallin yläkertaan ja kahvin tuoksu tervehti meitä. Valitettavasti vaan pannu oli jo tyhjä ja reilu kolmasosa kakustani kadonnut. En ollut ollenkaan ajatellut, että Deri saattaisi nousta osingolle, kun hänellä ei kerran ollut aamutallivuoroa, mutta en oikeastaan voinut moittiakaan. Minulla oli tapana välillä tuoda tänne leipomuksiani syötäväksi, enkä ollut huomannut merkitä tätä kakkua yksityiskäyttöön. No, onneksi sitä oli vielä ihan riittävästi meillekin. Huuhdoin pannun ja laitoin uuden satsin tippumaan, sitten rojahdin Mintun viereen sohvalle.
- Mitä kuuluu? Onko lapset kauheita riiviöitä? kysyin osaaottavasti.
- Ei sen pahempia kuin muutenkaan. Mutta mitä teille kuuluu? Joko kaduttaa?

En olisi tunnustanut, vaikka olisikin, mutta onneksi minun ei tarvinnut valehdella.
- Tässä on kauheesti uutta ihmeteltävää, mutta tää on ihan huippua, vakuutin.
- Te olitte Hevosurheilussa tällä viikolla, Minttu huomautti ja punastuin pikkuisen. Olinkin miettinyt, kehtaisinko mainita asiasta hänelle vai olisiko se turhaa pröystäilyä. Toimittaja oli käynyt kimppuumme kuin metsästyshaukka Horse Showssa sunnuntaina, ennen kuin ehdimme lähteä kotiin Hannan haastattelun jälkeen ja vaikka olin muka ollut varautunut siihen, olin änkyttänyt kuin alakoululainen luokan edessä. Onneksi Jerry oli käyttäytynyt asiallisesti ja ystävällisesti ja vastannut lähes kaikkiin kysymyksiin kuin tekisi sellaista joka päivä.
- Joo, kuittasin ja vaihdoin puheenaihetta. – Mitä Svealle kuuluu?
- Se ei enää ole sitä mieltä, että se on syntyny pilaamaan kaikki maailman hevoset vaan yrittää saada Fifin kuntoutettua niin, että ne pääsee alottamaan ens kauden täysillä, Minttu kertoi ja tunki suunsa täyteen kakkua.
- Hyvä, tuumasin. – Onnistuuko se?
- Sanotaan, ettei olisi mitään syytä, miksei se onnistuisi, jos se vaan vähän uskoisi itseensä. Hevosessa ei ainakaan ole mitään semmosta vikaa, jota ei kunnon treenillä saisi pois.

Minä olin aikoinani saattanut Svean ja Mintun yhteen, kun ensin mainittu oli ostanut Hannalta hevosen ja kohdannut sen kanssa hankaluuksia heti alkumetreillä. Hän ei kaivannut oikeastaan muuta kuin järkevää ihmistä välillä vähän ravistelemaan, potkimaan ja nostamaan murheen alhosta ja siihen Minttu oli juuri omiaan. Sittemmin mainittu hevonen oli saanut pahan ähkyn ja jouduttu lopettamaan, mutta ei se saanut Sveaa lannistumaan. Hän oli ostanut vakuutusrahoilla uuden ratsun, Bona Fiden, joka sattumoisin oli Hannan kasvatteja myös. Sen Hanna oli kuitenkin myynyt jo nelivuotiaana pois, joten se ei ollut samalla tavoin hänen kouluttamansa kuin Ammo oli ollut, ja vaikkei se huono ollutkaan, se olisi voinut olla paljon parempi. Lisäksi sekin oli sairastellut syksyn mittaan niin, että Minttu oli repinyt hiuksiaan Svean lohduttomuuden takia. Ei mitään vakavaa, mutta Svea oli ollut varma, että hänen päällään loistivat onnettomuuden tähdet ja että hänen pitäisi vaihtaa lajia johonkin, jossa ei voinut aiheuttaa kärsimystä viattomille luontokappaleille. Hyvin tyypillistä hänelle.
- Svea on kiva sillon, kun sillä menee hyvin, mutta mä voisin kuristaa sen, kun se alkaa vinettää, totesin mutustaen kakkua itsekin.
- Tehän voisitte ottaa sen tänne, jos te kerran rupeatte majottamaan valmennettavia, Minttu ehdotti.
- Eiköhän sille tulisi vähän turhan pitkä tallimatka, totesin. – Ja milläs sä sitten ratsastaisit.
- No en mä ole Fifillä ratsastanutkaan sitten elokuun, että se siitä.

Siinä vaiheessa Deri lampsi omasta huoneestaan ja kavahti kynnyksellä huomatessaan, etten ollut yksin.
- Mä en tiennyt, että täällä on vieraita, hän sanoi.
- Sä luulit, että mä olen ruvennut puhumaan itsekseni, totesin. – Niin höppänä mä en ihan vielä ole. Tässä on Minttu, mun paras kaveri päiväkodista asti.
- Päivää, Deri sanoi.
- Asutko sä täällä? Minttu kysyi.
- Asun, miten niin.
- Deri on meidän tallitonttu, selitin.
- Mä en tahdo tottua siihen, että teillä on palkollisiakin, Minttu huokaisi.
- Tarvitaanko mua tänään? Deri kysyi minulta.
- Ei ennen kuin iltatalliin, lupasin. – Minttu saa auttaa meitä ratsastamaan. Onko sulla menoa?
- Mun pitäis kuulemma mennä käymään kotona, poika sanoi harmistuneen näköisenä.
- No mene ihmeessä. Pakko kai sitä joskus on käydä kotona, naurahdin. Derin ilme näytti siltä, että hän olisi mieluummin mennyt hammaslääkäriin, joten tiesin tarkkaan, miltä hänestä tuntui. Minullakin oli useammin kuin kerran ollut sellainen olo äidillä käymisen suhteen.

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   6.8.12 19:05:50

mulla melkein haluttais et Jerry pettäis Henua tms et saatais jotain draamaa :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   6.8.12 19:39:33

11. Kaveri kylässä
Minttu kursaili ratsastamisen suhteen niin ennenkuulumattomasti, että minun piti ensimmäiseksi luvata pitää hänelle tuntia. Pistin hänet Estebanin selkään, jotta hän saisi kokeilla kaiken maailman temppuja, joita hän ei edesmenneen Ammon, Fifin tai herra paratkoon, Pertin Samelin kanssa konsanaan päässyt kokeilemaan. Ensin mainitut toki osasivat kaikenlaista, ainakin Ammo oli osannut ja uskoin, että Fifikin, mutta Minttu ei ollut sitä tyyppiä, että olisi ruvennut omin päin kokeilemaan sarjavaihtoja tai piruetteja toisen omistamalla kouluratsulla. Eikä Sveakaan tyyppiä, joka olisi kannustanut sellaiseen.

No, nyt temputin heitä minkä kerkesin ja alkuvastustelujen suhteen Minttu lakkasi marisemasta ja rupesi tottelemaan lopettaakseen suu leveässä hymyssä. Oli hassua opettaa häntä. Me olimme olleet suunnilleen yhtä taitavia ratsastajia aina siihen asti, kun minä olin saanut oman hevosen, tai oikeastaan, kunnes olin ruvennut kaveeraamaan Mustaojan tyyppien kanssa, mutta en ollut vielä koskaan joutunut tilanteeseen, jossa olisin harjoitellut tunnin pitoa Minttu oppilaanani.
- Selvä, viedään se pois ja ruvetaan ratsastamaan nuorempia, sanoin.
- Nyt hetikö? Minttu kysyi.
- Niin. Meillä on vähän tavallista hopumpi tänään, kun henkilökunta on vapailla niin, että ihan kiva, että sä oot auttamassa.
- En mä, Minttu aloitti.
- Suu kiinni, ei niiden kanssa tarvitse kuin kunnon perusratsastusta. Ne on kuntokuurilla nääs. Jokainen tarvitsee viiskymmentä kiloa lisää lihasta takapuoleensa.
- Mäkin tarviin jotain lisää takapuoleeni tätä menoa. Pehmusteen ehkä, Minttu huomautti ilahduttaen minua kovasti. En ollut ollenkaan muistanut, miten rankkaa oli äkkiseltään ratsastaa useampi hevonen.
- Etköhän sä selviä vielä toisesta, saat sitten rakkolaastaria saunan jälkeen, rohkaisin häntä. Minttu oli ratsastanut paremmin kuin mitä olin odottanut. Hänen jäsenensä pysyivät siellä missä piti ja hänen istuntansa oli kaunis, vaikkakin ratsastustauko oli näkynyt hienoisena jäykkyytenä.

Joka tapauksessa ratsastimme vielä yhdet hevoset Jerrynkin liittyessä nyt seuraan. Maneesi tuntui ahtaalta kolmelle, kun yleensä olimme siellä yksin tai kaksin, mutta selvisimme törmäilyittä.
- Nyt pidetään lounastauko, ilmoitin.
- Mä voin ruokkia hevoset, Jerry ilmoitti. – Ja hoitaa vaikka teidänkin ratsut ulos, kunhan riisutte varusteet, ettei ne keksi mitään niiden kanssa.
- Se sopii, ilmoitin ja tartuin Minttua käsikynkästä riisuttuamme hevoset.
- Jerry ei pidä musta, Minttu huomautti, kun kävelimme kohti taloamme.
- Mitä sä hourit? huudahdin.
- Ei se ole koskaan pitänyt. Se on aina kauhean virallinen ja välttelevä, vai onko se muka aina semmonen?

Tajusin, että Minttu puhui totta, mutta että siinä oli vain puoli totuutta.
- Et säkään erityisemmin pidä siitä, muistutin.
- No ei se ole mun lempi-ihmiseni maailmassa, se on totta.
- Ja säkin olet aina kauhean virallinen ja kohtelias.
- No pitäiskö mun haastaa riitaa?
- Pitäiskö Jerryn sitten?
- Ei tietenkään, eiköhän me olla fiksuja, aikuisia ihmisiä. Mutta huvittaa vaan, miten se keksii muita hommia vältelläkseen mua.
- Älä ole hölmö. Pakko jonkun on ruokkia hevoset, ja jos Jerry tekee sen, se pääsee suoraan valmiiseen lounaspöytään, eikä joudu kuorimaan perunoita tai mitään.
- Joudunko mä?
- Et, mulla on ruoka valmiina, kunhan vaan heitän sen uuniin. Mä näytän sulle talon sillä aikaa, kun se paistuu.

Minun edellisiltani ja puoli yötä oli mennyt siivotessa. Talo oli palautettu niin hannamaiseksi kuin enää oli mahdollista. Suurin osa meidän elämämme jäljistä oli piilossa ja lisäksi olin imuroinut ja pessyt lattiat sekä kaikki tasot ja ovenpielet. Jerry oli lopulta pakottanut minut sänkyyn, kun olin harkinnut aloittaa pyykkien pesemisen yhdentoista aikaan.
- Jos Minttu on sellanen hienostelija, että sitä häiritsee se, jos meillä on likapyykkikaapissa likapyykkiä niin mä teippaan jeesusteipillä sen oven kiinni, hän oli sanonut, joten olin jättänyt sen homman sikseen. Nyt kyllä napsautin koneen päälle, kun etenimme talokierroksella kellariin asti.
- Sä saat nukkua täällä, sanoin ja leväytin auki vierashuoneen oven. Minttu oli ollut ihan hiljaa jo jonkin aikaa, eikä hän vieläkään sanonut mitään, ei edes tyylikkäässä kylpyhuoneessa, joka oli huoneen vieressä, mutta kun näytin kuntosalin, hän sai kieleensä liikettä.
- Sä sanoit, että täällä on hienoa, mutta mä en osannut kuvitella mitään tällaista, hän puuskahti ja minulle tuli välittömästi huono omatunto. Olinko minä ollut liian pröystäilevä?
- Täähän on Hannan, sanoin anteeksipyytävästi. – Melkein kaikki tavaratkin on Hannan.
- Niin mutta hitto vie, teillä on viis kertaa niin paljon tilaa kuin meillä! Teillä kahdella! Elämä ei oo reilua!

Lähettäjä: polli 
Päivämäärä:   6.8.12 19:46:39

Mulle tulee vähän Hanna mieleen tuosta henusta :D

Lähettäjä: Emsku@work 
Päivämäärä:   7.8.12 08:05:35

Miks mulla ei toimi Jessijutut!?! ARGGGGHH

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   7.8.12 11:45:20

Kyl mulla toimii?

Päivämäärä:   7.8.12 15:21:17

Onpas, kiva kun on aamuviikko ja vietin eilisen äidillä. Oli kaks pätkää luettavana. Tässä ei ees malta enää odottaa lauantaita, kun pääsee oman pikku murpelo ponin näkemään. Harmi vaan, että ei voi enää oikein ite kiivetä selkään, koska vaikka mä sinne pääsisinkin, niin alas tuleminen vois olla vähän haastavaa...

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   7.8.12 20:07:34

Siihen en osannut sanoa mitään, mutta onneksi Minttukaan ei jatkanut aiheesta enempää. Ylhäältä kuului oven kolahdus, kun Jerry tuli ja rupesimme syömään. Tarkkailin molempia kuin uusin silmin ja totesin, että he olivat hyvin kohteliaita, mutta ettei heillä ollut oikein mitään sanottavaa toisilleen. Se oli hassua. Molemmat olivat minulle rakkaita, mutta en ollut ennen tainnut olla tällä tavoin heidän seurassaan kolmen kesken. Tunnelmassa oli tosiaankin jotain jäykkää.
- Haluatteko te lähteä illalla ulos? Jerry kysyi tyhjennettyään lautasensa. Katsoin Minttua epäröiden, sillä sellaisesta ei ollut ollut puhetta. Toisaalta tilaisuushan oli harvinaisen hyvä meidän kummankin käydä vähän tuulettumassa.
- Oliko sulla jotain mielessä? kysyin varovaisesti.
- Ei kummempia, ajattelin vaan, että jos lähdetään kaupungille niin mä pirautan Tanelle.
- Pirauta ihmeessä, sanoin nähtyäni Mintun nyökkäyksen. – Kysy, jos se haluaisi tulla meille saunomaan ensin. Koska kai me nyt käydään saunassa?

Olin iloinen siitä, että Jerry oli ottanut Tanen puheeksi, sillä en halunnut Mintun ajattelevan, ettei meillä ollut mitään sosiaalista elämää. Oikeasti meillä ei ollutkaan, eikä Jerryn serkkua voinut sellaiseksi laskea, sillä hän oli käväissyt meillä kai kokonaista kolme kertaa. Minä, joka olin tottunut viettämään illat omissa oloissani Mustaojalla, olin ihan tyytyväinen kirjan, tietokoneen tai puhelimen kanssa, mutta Jerryä vaivasi ajoittain jonkinlainen levottomuus. Silloin toivoin melkein hänetkin hemmettiin vaeltamasta ympäri kämppää, mutta onneksi hän yleensä rauhoittui tai keksi jotain tekemistä. Pari kertaa oli ajanut hänet ajelemaan, käymään isoäidillään tai talliin putsaamaan varusteita, ellei ollut liian myöhä, tai sitten hän oli huomannut minun olemassaoloni ja houkutellut minut hylkäämään kirjani ja hyppäämään sänkyyn. Oli miten oli, hänkin alkoi rauhoittua nyt, kun olimme asuneet täällä jo näin kauan, mutta nyt hänellä oli menopilke silmissään. No, pari kaljaa lauantai-iltana ei haittaisi ketään, kun tiesi, että Deri hoitaisi aamutallin.
- Mä soitan, Jerry päätti. – Vieläkö Mintulla persus kestää? Pitäis vielä ratsastaa muutama.
- Joka päiväkö teillä on tämmöstä? Minttu huokaisi, mutta näytti elpyneeltä saatuaan ruokaa.
- Jotakuinkin, sanoin kevyesti. Kolme hevosta päivässä ei oikeasti ollut edes paljon. – Tietysti tänään menee vähän hitaammin, kun ei ole ketään laittamassa niitä kuntoon ja verkkaamassa.
- Haista nyt, sanoi Minttu ja sen minä kyllä ansaitsin, myönnettäköön.

Liikutimme vielä yhdet hevoset, mutta sitten ne uhkasivat jo loppua, sillä Susannan ja Sinikan hevoset eivät olleet vielä muuttaneet. Jerry jäi valmistelemaan iltatallia ja minä esittelin Mintulle sen, mitä hän ei vielä ollut tallista nähnyt: kentän, radan, kävelykoneen ja ulkotallit.
- Miten te uskalsitte tulla tänne ja ottaa tän kaiken niskoillenne? hän kysyi, kun olimme luopuneet radan kävelemisestä, koska alkoi sataa. Hyvä kysymys.
- Miten me oltais voitu olla tulematta? kysyin, sillä se oli hyvä vastaus.
- Mä olisin kauhusta kankea, jos joutuisin pyörittämään tämmöstä.
- Mä olisin kauhusta kankea, jos joutuisin olemaan eläinlääkäri. Mehän ollaan totuttu tallinpitoon. Mustaojalla.
- Niin kai. No, mä tosiaan toivon, että kaikki menee ainoastaan hyvin! Minttu sanoi hartaasti, ja luojan kiitos ilman pienintäkään epäilystä. Sitä minulla oli omastakin takaa ihan tarpeeksi.
- Kiitos, ja kun sä valmistut, sä voit tulle meidän vakieläinlääkäriksi, sanoin hilpeästi.
- Kiitos vaan, ton mä pidän mielessäni.
- Mitä jos lähdettäis lämmittämään saunaa, että päästään joskus sinne ravintolaankin?

Jerry seisoi tallipihalla vasta palanneen Derin kanssa, kun kävelimme ohi ja sanoi juuri soittaneensa Tanelle uudemman kerran, jotta tämä toisi vähän saunakaljoja.
- Tuletko säkin meille saunomaan? hän kysyi Deriltä.
- Mä en juurikaan juo, tämä sanoi torjuvasti, tai ehkä paremminkin anteeksipyytävästi.
- Hyvä, meille jää enemmän. Mutta jos sä haluat niin tule saunaan. Mä tilasin makkaraakin.
Olin ihan varma, ettei Deri suostuisi, joten tartuin häntä käsivarresta.
- Tule ihmeessä, pyysin. Minusta tuntui pahalta ajatella, että hän kykkisi yksin tallinylisillä odottamassa, että saisi laittaa hevoset nukkumaan, kun hän voisi yhtä hyvin olla meidän iloisessa seurassamme, ja vastoin kaikkea todennäköisyyttä hän suostui.
- Sauna tekisi kyllä hyvää, hän myönsi. – Jos mä saan käydä yksin.
- Ei me Mintun kanssa sua huolittaisikaan, ja Jerry taitaa odottaa Tanea, naurahdin.
- Mä haen pyyhkeen, Deri sanoi, ja koska arvelin hänen tarkoittavan puhtaita kalsareita, en viitsinyt sanoa, että meillä oli kyllä tusinoittain vieraspyyhkeitä Hannan peruja.

Lähettäjäwhisky. 
Päivämäärä:   8.8.12 03:01:00

Näin tuossa äsken unta, jossa olin häissä jossakin ihme luolassa, ja lopulta selvisi että olen menossa itse naimisiin Jerryn kanssa :D

Ajattelenkohan tätä tarinaa hieman liikaa..?

Lähettäjä: Emsku@work 
Päivämäärä:   8.8.12 08:46:48

No nyt mullakin toimii noi Jessijutut :) huh, meinas mennä työpäibä ihan hukkaan!

Lähettäjä: PV 
Päivämäärä:   8.8.12 11:29:04

whisky. pelasti mun päivän! Ihana uni :'D

Saankin tänään ruhtinaaliset kaksi pätkää, koska eilen löysin ja koukutuin niin pahasti yhteen tarinaan, että jotenkin ihmeellisesti jopa tää tarina unohtui.. :D Oisin muistanu tämänkin käydä lukemassa, jos ei menny illalla montaa tuntia tallilla ja oisin senkin ajan voinut hyödyntää lukien.. :D No tulipahan tienattua ilmanen ratsastus

Niin ja kaikille lukemisen nälkäisille: http://novelliromeo.vuodatus.net/blog/2874642/01-alku/
Suht tökkimätöntä tekstiä ja haistan että tossa on joku kutkuttavan kiva uusi oivallus, vaikkakin on vähän kliseisiä viitteitä :D

Päivämäärä:   8.8.12 15:03:06

ankka, ootko huomannu et siinä teijän tallin lähellä on mustaojantie? :D Löysin itte sen randomina sillon ku siellä kävin (45 ja toisella puolella tietä, kääntyy musta jostain siitä j-linnan risteyksen kohdilta) ja cruisailin vaihtoehtoisia kotireittejä. Eilenillalla koetin näyttää Haagalle paria moottoripyöräreittiä ja oltas ajettu siitä tein tallin ohi mut ku tie oli poikki ni käännyttiin vaan sielä kuopilla. Kauhea ikävä mulle kyllä tuli teille, ja varsinkin putkeen ja kuopille aina varman Sinisilmän kanssa!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   8.8.12 20:06:32

Nyt mä sanon hyvästit loppuviikoksi. Jos hotellissa toimii wifi (niin kuin pitäisi) niin saatan käväistä täällä, mutta voipi olla, että nähdään vasta maanantaina. Hyvää viikonloppua!
------------------
- Mikä siinä on vikana? Minttu kysyi, kun pääsimme sisään – ”kotiin” oli vieläkin vähän outo sana, kun kyse oli Hannan talosta.
- Missä? Derissä?
- Niin.
- Ei kai mikään. Se on ihan loistava hevosten kanssa.
- Mutta se vaikuttaa aikamoiselta erakolta. Onko se romani?
- Mun tietääkseni. Mitä sitten? kysyin ylpeänä siitä, etten välittänyt.
- Sitä vaan, että eikö ne ole kauhean sukurakkaita? Vois kuvitella, että täällä pyöris puoli sukua moikkaamassa poikaa.
- Ketään ei oo näkyny, ja hyvä niin. Ehkä se on sanonut niille, ettei tänne ole tulemista – kuvitteletko sä, että Hanna olisi suvainnut mitään mustalaisleiriä maillaan?
- Ei varmaankaan, Minttu myönsi.
- Deri on aarre, Hannakin sanoi niin. Kukaan ei ole niin hyvä hevosten kanssa, ja musta tuntuu, että se rakastaa niitä enemmän kuin mitään muuta maailmassa. Ja mä luulen, että tehdään pojalle läjä voileipiä, että silläkin on jotain naposteltavaa saunan jälkeen. Musta tuntuu, ettei se jää odottamaan Tanen makkaroita.

Siinä olin oikeassa. Napsautin hetilämpiävän päälle ja Deri tuli perässä melkein saman tien.
- Jos sä haluat suoraan saunaan, se on tässä, osoitin oikeaa ovea. – Mutta jos sä haluat jotain juotavaa ensin niin tule keittiöön. Ja tuolla on sitten takakuisti, jos sä haluat vilvoitella.
- En mä kiitos, Deri sanoi ja livahti saunan puolelle nopeammin kuin hiiri ovenraosta. Minun teki mieli napata häntä paidanhelmasta, mutta annoin olla.
- Tule sitten syömään! huusin vain hänen peräänsä. Jostain syystä päähäni oli tullut pinttymä Deriin tutustumisesta. Se saattoi olla Mintun syytä. Uteliaisuuteni oli herännyt.

Teimme Mintun kanssa läjän toinen toistaan sievempiä voileipiä paahtoleivästä, jonka olin kaivanut pakastimesta, vaikka pelkäsinkin, ettei Deri poikkeaisi keittiön kautta vaan karkaisi suoraa päätä takaisin tallinylisille. Mutta tuli hän sittenkin, näyttäen kerrankin rentoutuneelta ja hyväntuuliselta.
- Mä rakastan saunomista, hän ilmoitti ja suostui ottamaan sen yhden oluen, joka jääkaapissa oli ennestään.
- Asutko sä täälläpäin? kysyi Minttu ja istui häntä vastapäätä pöydän ääreen. Minä jatkoin voileipien tekemistä, sillä en epäillyt, etteikö niitä menisi toinenkin vadillinen, kunhan Jerry ja Tane saapuisivat. Olin hipihiljaa ja kuuntelin, miten Deri kertoi olevansa paremminkin Turun suunnasta ja ettei hän pitänyt yhteyttä perheeseensä.
- Mutta sinnehän sä olit tänään menossa, Minttu muisti.
- Niin. Isoäiti on huonossa kunnossa. Sisko soitti käymään.
- Ikävää, Minttu sanoi osaaottavasti ja minäkin avasin jo suuni sanoakseni jotain, mutten ehtinyt.
- Niinpä. Ei se halunnut nähdä mua, Deri sanoi ja kulautti oluensa loppuun. – Kiitos saunasta. Ja voileivistä. Mä taidan lähteä tästä tallille.
No, kai se oli alku.

Sen jälkeen ilta alkoi sujua omalla painollaan. Jerry ilmestyi Tanen kanssa, lastasimme kaksi kappaletta hänen tuomistaan makkaroista kiukaan päälle ripustettavaan vatiin ja Minttu ja minä menimme saunaan.
- Tane on Jerryn serkku? Minttu varmisti, kun heittelimme pikku sylkäisyjä kiukaalle. Kumpikaan meistä ei ollut kovin innokas saunoja.
- On. Veskuhan on täältä syntyjään ja sen kaks veljeä asuu täällä. Ja osa niiden lapsista.
- Mä olen aina välillä miettinyt, että oisko sitä erilainen ihminen, jos ei olisi syntynyt Helsingissä, Minttu sanoi. – Oletko sä muuten kuullut, että Iitu on nykyään täällä?
- Iitu? älähdin. Eukko, jota en ollut ajatellutkaan vuosikausiin. En olisi ollut pahoillani, vaikken olisi ajatellut nytkään.
- Niin mä kuulin, kun törmäsin Annukkaan pari viikkoa sitten. Se on kuulemma ollut täällä jo jonkin aikaa. Lähti jonkun miehen perässä.
- Mä olen aina ihmetellyt niitä Iitun miehiä, huokaisin. – Siis sitä, että mistä se niitä kerää. Riittääkö se muka, että on kurvikas rääväsuu?
- Kurvikas? Iitu? Minttu kysyi ja aloimme nauraa. Sehän oli vähän turhan kauniisti sanottu. Tai oli Iitulla viime näkemällä ollut kurveja. Kurvien välit vaan olivat jääneet vähiin. Kaulaan esimerkiksi.
- Ei puhuta siitä, ehdotin, kun olimme saaneet tarpeeksemme ja ojensin Mintulle yhden talon vakiovarustuksiin kuuluvista pehmeistä kylpytakeista. Ehkä Hanna oli hommannut niitä jostain hotellitukusta, sillä ne olivat valkoista, pehmeää froteeta.

Annoimme hyvin pian vuoron miehille ja vetäydyimme ensin kuistille syömään tuskin lämmenneet kiuasmakkarat ja sitten pukeutumishuoneeseeni. Hannan pukeutumishuoneeseen, mutta sen Minttu kyllä tiesi.
- Tää on ihan järkyttävää, Minttu sanoi ja pyöri ympyrää huoneen keskellä, mutta sitten ryhdyimme meikkaamaan ja pukeutumaan innolla, jota kulmakuppila ei kyllä ansainnut. Se vain oli niin hiton hauskaa pitkästä aikaa. Jerryn mielestä koko touhu oli turhaa ja kiusoittelun arvoista, joten vaikken nyt suorastaan meikannut salaa, yritin selviytyä siitä mahdollisimman nopeasti. Nyt oli talven paras tilaisuus vaikka kähertää kulmakarvat. Olimme hädin tuskin valmiita, kun Jerry ja Tane tulivat oven taakse hoputtamaan.
- Mä voin olla kuskina, mutta vaan, jos me lähdetään nyt! Tane ilmoitti.
- Joo joo. Me ollaan valmiita! huikkasin ja oioin hamettani.

Illan aikana ei tapahtunut mitään erityisesti mainitsemisen arvoista, kunhan pöristelimme Tanen autolla kaupungille ja palasimme nelisen tuoppia myöhemmin taksilla kotiin.
- Noustaan ysin aikoihin, ehdotin Mintulle, sillä oli päätetty, että minä näyttäisin hänelle Hangon nähtävyyksiä seuraavana päivänä. Loistoidea, enhän ollut niitä itsekään nähnyt, jos sellaisia edes oli. Tane oli luetellut joitakin, mutta olin jo unohtanut kaiken paitsi sataman.
- Selvä, Minttu sanoi ja hipsutteli haukotellen alakertaan. Minä tartuin Jerryä kädestä, sillä halusin suuresti hänen viereensä sänkyyn. Tai alleen tai päälleen, miten vaan. Minulle tuli usein sellainen olo parin kaljan jälkeen ja onneksi Jerry tunsi merkit. Hän toivotti hyvää yötä Mintun selälle ja työnsi minut makuuhuoneen puolelle.
- Mä rakastan sua, hän sanoi ja rutisti minua niin, että menin melko veteläksi. Että tässä sitä elettiin unelmaa.

Lähettäjäsitruunapiiras 
Päivämäärä:   8.8.12 20:45:55

Meinaat jättää meidät kärvistelemää maanantaihi? Ja vielä Iitua tiedossa, oih

LähettäjäMeow_ 
Päivämäärä:   9.8.12 02:25:13

Viimeinen lause ei lupaa kauheen hyvää.. tai ehkä mä oon vaan niin kieroutunut sitten että kuvittelen kaiken olevan jotenkin pahaenteistä? :D

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   9.8.12 20:58:07

eikö saada keskiviikkopätkää ennen huomista? =(

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   9.8.12 21:06:04

eiku torstai?? apua :D

Lähettäjä: helenakinkki8) 
Päivämäärä:   9.8.12 23:06:25

En oo kommentoinu mitää pitkään aikaan, mut nyt kommentoin 8)

Musta tuntuu, että sä oot yli-ihminen tai jotain kun jaksat VIELÄKIN kirjoittaa tätä samaa tarinaa ja tää ei oo menny yhtään huonommaksikaan :). En voi muuta kuin hattua nostaa ja toivoa, että jatkat samaan malliin!

P.s Iitu mukaan kuvioihin!:D Se on paras. Ja sitten vielä olisi kiva, jos haluaisit kuvailla noita biletyksiä vähän yksityiskohtaisemmin ;)

LähettäjäMeow_ 
Päivämäärä:   10.8.12 03:41:02

Haha, en vissiin sisäistäny tota että et pääse loppuviikkona kirjoittelemaan, kyttäsin koko eilisen illan et koska tulee pätkää, ja nyt kun tulin vilkasemaan että jokojo sitä olis niin ei, sit mä vasta tajusin :D

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   10.8.12 22:42:23

Meow_ sama juttu :DD

Lähettäjä: Keukeu 
Päivämäärä:   11.8.12 20:44:19

Ihan sama juttu. Paitsi, että mä kyllä tiedostin, että sitä pätkää ei tule ennen maanantaita, niin SILTI sitä pitää käydä päivittäin tarkistamassa, että josko sittenkin... Ai miten niin mä olen riippuvainen?

Lähettäjä: Frianna 
Päivämäärä:   13.8.12 02:10:10

Oijoi. Tässä ne nyt sitten oli. Tai eihän nämä onneksi tähän lopu, mutta viimein mäkin saan kunnian (= joudun) odottamaan jokapäivästä pätkää kaikkien muiden kärsimättömien kanssa.

Oon tosiaan jostain loppusyksystä lähtien lueskellut näitä sun tarinoitasi, kun yleisellä puolella kuulin erinäisiä suosituksia. Alotin aikajärjestyksessä noista Ilsen ja kumppaneiden seikkailuista ja hitaasti, mutta varmasti tehnyt tietäni tätä väistämätöntä stoppia kohden, välillä suuremmalla innolla, välillä pidempiä pausseja pitäen. Koko ajan nää on kuitenkin pitäneet otteessaan. En ole pitkään aikaan kyllä näin koukuttavaan ja mielenkiintoiseen kirjaan törmännyt, joten minäkin yhdyn kuoroon, joka suosittelee näiden julkaisun yrittämistä!
Hetki on vierähtänyt, ja toinenkin, näitä lukiessa ja useammin kuin kerran oon lukenut näitä viiteen asti aamulla, tai pelännyt herättäväni koko talon pyrskähtelemällä ääneen sanavalinnoillesi.

On muuten näin jälkikäteen luettuani vaikea kuvitella, että kirjotit nämä jossain muussa kuin tuossa kronologisessa järjestyksessä: niin hyvin tapahtumat sitoutuvat toisiinsa ja olet hivuttanut pieniä muistutuksia menneestä tarinaan.
Itelleni on myös osoittautunut vaikeaksi näistä kaikista sukupolvista yrittää valita lempihenkilöä. Tykkään aina eniten siitä, jonka näkökulmasta sillä hetkellä kerrotaan: esim. nyt Henriikka tuntuu ykköseltä. Hyppäykset kertojasta toiseen, tai sukupolvesta seuraavaan ovat aina vaatineet hieman totuttelua, mutta hetken päästä tuntuvat täysin tutuilta.

On hienoa myös, miten sun mielikuvitus edelleen riittää, näin monen tuhannen sivun jälkeen, keksimään uudenlaisia tapahtumia ja draamaa. Ja hyvin onnistuit irtautumaan siitä samankaltaisten hahmojen kierteestä, mistä joku puhuikin parikymmentä topiccia sitten: Henriikka on edelleen raikas ja erilainen.

Pakko myös mainita, että tässä Henriikan tarinassa on esiintynyt sekä omani, että mun molempien siskojen nimet!

Voi, menipä tää viesti nyt ihan ylistykseksi! No eipä se mitään, sen olet ansainnut, Sennnu. Kiitos siitä, että olet jaksanut kirjoittaa, ei vain loistavaa, koukuttavaa tarinaa vaan myös säännöllisesti, että me lukijat saamme annoksemme päivittäin!

(Jäiköhän nyt jotain vielä sanomatta: olen tässä nyt jonkun aikaa mietteitäni hamstrannut. Noh, seuraaviin kommentteihin sitten, jos jotain jäi kielen päälle!)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   13.8.12 15:26:50

Hellou, terveisiä lomalta! Reippaasti olette jaksaneet odottaa!
Frianna, ihana pitkä kommentti! Ihanko totta yleiselläkin puhutaan TT:n jutuista? Hassua!
-------------------
12. Sankkala
Minusta oli loistava idea aloittaa nähtävyyksien katselu kaupungin kirjastosta, jonne osasin hyvinkin, sillä minulla oli pieni läjä palautettavia kirjoja.
- Ei tässä mene kuin hetki, vakuutin Mintulle ja tartuin ovenkahvaan, mutta ovipa ei auennutkaan. Hitto. Sunnuntai.
- Se taitaa olla kiinni, Minttu sanoi avuliaasti.
- Olisit sanonut, mikä päivä on! voihkaisin, sillä olin äärimmäisen nolostunut.
- Mistä mä tiesin? Mä ajattelin, että voihan täällä olla kirjasto auki sunnuntaisinkin, Minttu tirskahti.
- Täällä? Täällä ei ole auki sunnuntaisin kuin ABC ja siwa! Mutta kai mä näytän sulle ne sitten.
- Hei, mites toi?

Katsoin Mintun sormea, joka osoitti kirjaston oveen teipattua julistetta, ”Suuri hevosrieha”, siinä luki.
- Talutusratsastusta, ratsastusesityksiä, arpajaiset, kuumaa makkaraa ja mehua, luin ääneen. – Mikä niistä sua erityisesti niinku kiinnostais?
- No voidaan me mennä sinne siwaankin, Minttu tuhahti.
- No älä nyt leikistä suutu! Mennään tonne, mennään ihmeessä! nauroin. – Se on Sankalla. Vai Sankassa? Yhden mun kurssikaverin sisko pitää siellä tallia ja mun pitäis kuulemma käydä moikkaamassa sitä. Vaikka en mä kyllä lähde moikkailemaan ventovieraita ihmisiä. Mutta joka tapauksessa toi kuulostaa paremmalta kuin ajella ympäri kaupunkia ja ihmetellä mikä on mikä. Mennään vaikka sen jälkeen sitten sinne siwaan.
- Tiedätkö sä missä se on?
- Tietysti, ilmoitin, vaikka vasta edellisiltana olin voihkinut, etten tuntenut Hankoa vielä oikeastaan ollenkaan. Sankkalan kartanon sijainnin olin kuitenkin selvittänyt, kiitos itsepintaisen Inkan. – Kai sitä nyt täytyy sen verran olla hajulla kotipaikkakuntansa hevosteluelämästä? lisäsin.

Onneksi reitti oli helppo, vaikken ollutkaan siellä käynyt. Paikka oli vähän kaupungin ulkopuolella, kuten Hannan – meidänkin – tallimme, mutta tämän portin pielessä oli bussipysäkki. Onneksi meillä ei ollut, tai olisimme takuulla saaneet hätistellä pikkutyttöjä paljon useammin kuin nyt. Täältä heitä ei takuulla hätistelty, arvelin, kun ajoin autoni puolitäydelle, suunnattoman suurelle parkkipaikalle. Eivätköhän he pyörittäneet tätä paikkaa.
- Mä en tajunnut tätä näin isoksi, Minttu kysyi silmät suurina noustessaan autosta.
- Tää on vanhan kartanon mailla, aloin muistella lukemaani lehtijuttua, mutta huokaisin ja suljin suuni. Minttu oli takuulla lukenut paikasta sen saman jutun ja puolen tusinaa muutakin. Voisin antaa hänen selostaa minulle.
- Joo, ja sitten joku vanha rikas höppänä perusti säätiön ratsastusurheilun edistämiseksi, hän jatkoikin. Sitä en olisi tiennyt.
- Ihan totta? Mä ajattelin, että näitä tiloja vaan vuokrataan sinne sun tänne halukkaille yrittäjille.
- Niin vuokrataankin, mutta siitä se lähti. Kai tää nyt on aika menestyvä yritys, toimitusjohtaja ja kaikki. Hevosurheilussa sanottiin, että ne on vasta kunnostaneet jostain ladosta tai sellaisesta maneesin ja vanhasta sikalasta pikkuisen ponitallin.

Minä aloin kiinnostua paikasta. Etenkin pikkuinen ponitalli kuulosti suloiselta. Tosin vuodenaika olisi voinut olla heppariehalle sopivampi. Esimerkiksi kesä tai edes luminen kevättalvenpäivä olisi ollut houkuttelevampi. Mutta kyllä täällä näinkin tuntui olevan hiukan juhlatunnelmaa. Jostain kuului musiikkia ja lähdimme kävelemään sen suuntaan. Matkaa oli melkoisesti ja aloin jo miettiä, olisiko lähempänä ollut toinen parkkipaikka. Mutta kyltit olivat kyllä yksiselitteisesti ohjanneet siihen tienposkeen.

Alue oli viehättävä, kunhan siitä sai käsityksen. Tapahtuman keskus näytti olevan ratsastuskentän ympärillä. Kentän päädyssä oli lava, jota varmaan saattoi käyttää niin tuomarintornina, katsomona kuin pelottamaan hevosia. Vaikka kai ne tottuivat siihen, jos asuivat täällä ja käyttivät kenttää päivittäin. Nyt siellä oli äänessä helppoheikkiä leikkivä mies, joka mainosti niin grillimakkaroita kuin hetimiten alkavaa lasten leikkimielistä temppukilpailua. Vähän matkan päästä näin toisenkin ratsastuskentän, jonka kaviouraa kulki kaksi ponia ja yksi suomenhevonen taluttajien kanssa ja lapsia satuloissaan.
- Haluatko sä talutusratsastukseen? Minttu kysyi osoittaen sinne. Ajatus houkutti hetken, mutta pudistin päätäni.
- En mä taida. Mutta katotaan, jos jostain saisi kahvia, ja sitten mä haluan kyllä nähdä, mitä kaikkea täällä oikein on.

LähettäjäMeow_ 
Päivämäärä:   13.8.12 16:07:25

Jee, olin justiinsa tulossa hihkumaan että tänään tulee pätkää! :)

Lähettäjä: Frianna 
Päivämäärä:   13.8.12 16:38:13

Sennnu, ei siellä TT:n juttuja kovin usein repostella: joku mainitsi lukevansa, ja muitakin yhtyi ylistämään sun tarinoita (:

On muuten hyvin outoa joutua lukemaan näin pätkä kerrallaan, kun tottunut ahmimaan tunteja putkeen. Ehkä mun pitäisi pitää joku kuukauden tauko ja tulla sitten takaisin. Jos vain itsekuri kestäis...

Lähettäjä: salde 
Päivämäärä:   13.8.12 18:42:44

Jeee, päivien odotus on palkittu! Kiitos Sennnu! :)

LähettäjäLeroy 
Päivämäärä:   14.8.12 00:45:25

Mä hoksasin tässä just että tän ja sen yhden toisen täällä olevan tarinan takia oon ihan täysin rakastunut Jerry-nimeen...... :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   14.8.12 16:47:48

Löysimme buffettiteltan ja Minttu tarjosi minulle mokkapalan kahvikupillisen lisäksi. Se ei ollut erityisen maukas, mutta siitä tuli kovasti kisafiilis. Laskin vikkelästi, että menisi varmasti lähemmäs kolme kuukautta, ennen kuin pääsisimme seuraavan kerran kisoihin ja toivoin hartaasti, että meillä siinä vaiheessa olisi kisakelpoisia ratsuja. Minulla oli orpo olo ilman Hannaa ratkaisemassa ongelmiani. Tietysti oli Jerry, mutta vaikka hän oli ihana ja taitava, häneltä puuttui ainakin kolmekymmentä vuotta Hannan kokemuksesta ja hiukkasen myös auktoriteetista. Kimmastuin itselleni, kun osoitin niin vähän luottamusta poikaystävääni ja keskityin katselemaan, miten äidin pikku kullat laukkasivat satulattomilla poneilla kentän päästä päähän ja yrittivät pujotella estetolppien välistä kaatamatta niitä ja jättämättä yhtään väliin. Kilpailu muistutti kovasti lapsuusaikojen leirikisaa, paitsi että omenia vesiämpäreissä ei sentään näkynyt näin talven kynnyksellä. Kyllästyin siihen kahdessa minuutissa.
- Mentäiskö katsomaan paikkoja? ehdotin ja Minttu suostui.

Ratsastuskenttiä lähin rakennus oli niin suuri, että epäilin sitä uudeksi maneesiksi ja niin se olikin, tosin ei se enää kovin suurelta näyttänyt, kun astuimme avoimista pariovista sisään. Hiukan vajaa lyhyt koulurata, arvioin, ja toisesta päädystä vielä vei tilaa pari pitkää penkkiä ilmeisestikin surevia omaisia varten. Vastamaalatuilla seinillä ei ollut peilejä, mutta muutamia suuria sponsoreiden mainoksia. Kaksi naista, jotka siellä seisoivat, olivat kuitenkin iloisia ja ylpeitä.
- Eikö ole upea? toinen kysyi, eikä minulla ollut sydäntä muuta kuin nyökätä. Ja olihan se uusi ja vasta maalattu, haiskahtikin vielä.
- Tää vihitään käyttöön keppihevoskilpailuilla, sanoi toinen ja se selitti muutamat matalat esteet. – Me ei uskallettu ottaa tänne mitään oikeaa hevosjuttua vielä tänään. Yksikään Sankan hevosista ei ole vielä käynyt täällä sisällä.

- Ja paljonko täällä on hevosia? Minttu kysyi.
- Mä en tiedä päivän tarkkaa lukua, mutta kolme- tai neljäkymmentä. Ja tätä maneesiahan saa vuokratakin. Ratsastatteko te?
- Juu mutta Helsingissä, nyt mä olen vaan turistina, Minttu sanoi siihen sävyyn, että se kattoi minutkin ja olin hyvin kiitollinen.
- Mitä vuokraus maksaa? kysyin ihan vaan siltä varalta, että me päättäisimme ruveta vuokraamaan omaa maneesiamme.
- Kympin tunti tai 25 euroa, jos haluaa koko maneesin. Sitä ei kyllä saa silloin, kun meidän ratsastuskouluilla on täällä tunteja.
- Onko täällä useampiakin ratsastuskouluja? kysyin.
- Yksi tällä hetkellä, tai kaksi, jos issikkatallikin lasketaan, mutta ne käy enimmäkseen maastossa. Mutta yksi uusi rakennus saatiin just kunnostettua ja saapa nähdä, kuka sinne tulee, toinen täti kertoi auliisti.
- Ja mitä muuta täällä on kuin ratsastuskoulu ja issikoita? kysyin. Jos unohdin viimeiset pari vuotta ja etenkin viime kuukaudet, olin vaikuttunut. Mitään tällaista keskusta en ollut nähnyt unissanikaan, saati sitten oikeassa elämässä.
- Kaksi yksityistallia ja sitten ravihevosia. Kaikki muu on tänään avoinna, mutta ravitallille ei oteta vieraita sisään. Ne on kilpahevosia, toinen nainen selitti kunnioittava sävy äänessään.
- Kiitos, jatketaan kierrosta! sanoin ja kaappasin Minttua käsivarresta.

Osuimme ensimmäiseksi islanninhevostalliin, joka ei ollut talli vaan pihatto. Puolisen tusinaa kaikenvärisiä pieniä hevosia möllötti matalan rakennuksen ympärillä ja muutama oli satuloitavanakin. Sielläkin oli aulis messuemäntä vastaanottamassa meitä, itse asiassa hän juuri kauppasi pienelle joukolle ihmisiä maastoratsastusta ja askellajinäytöstä, joka kohta alkaisi kentällä. Minulla ei sinänsä ollut mitään islanninhevosia vastaan, mutta niistä tuli mieleeni Cami, Jerryn ex. Tämä oli jossain määrin harrastanut issikointia ja siinä hänen hevostelunsa olikin ollut. Korkeamman tason kouluratsastukselle hänellä ei ollut riittänyt ymmärrystä, missä seikassa olikin ollut ihan tarpeeksi syytä hänen ja Jerryn eroon. Niinpä houkuttelin Mintun eteenpäin ja seuraavaksi löysimme ravitallin. Tai niin päättelin, sillä siellä ei ollut vastaanotto- ja esittelykomiteaa, ainoastaan muutama lämminverinen hevonen tarhoissa ja kärryjä räystään alla pystyssä. Mutta olimme selvästikin löytäneet tilan päätallin. Se oli suuri, ja päädyssä olikin toinen ovi jo auki. Oven pielessä oli kyltti, joka julisti vievänsä Sankkalan ratsastuskouluun. Minusta se oli vähän turhan suureellisesti valittu nimi, ja aloin suhtautua paikkaan epäileväisesti. Se oli hyvin tyypillisen ratsastuskoulun näköinen. Hevosten nimikyltit oli koristeltu kiiltokuvin ja ne itse seisoivat bokseissaan kiillotettuina ja otsatukat letitettyinä. Pieniä tyttösiä vilisi käytävällä ja pujahteli milloin mihinkin karsinaan kiillottamaan vähän lisää. Pelkäsin melkein tallaavani heidän päälleen.

- Hei, oletteko te kiinnostuneet ratsastustunneista? kysyi pirteä, suurin piirtein Mintun ja minun ikäinen naisihminen, jolla oli käsissään pieni nippu värikkäitä esitteitä. Aavistin, että Minttu oli taas epäämässä viitaten turistiuteensa, mutta tällä kertaa minä olin kiinnostunut.
- Totta kai, sanoin ja ojensin käteni saadakseni brosyyrin.
- Meillä on aikuisten tunteja kolmena iltana viikossa ja sitten sunnuntaisin. Meistä on hyvä pitää lapset ja aikuiset erillään. Niitä pitää opettaa niin eri tavalla.
Siitä olin sattumoisin samaa mieltä.
- Minkä tasoisia tunteja teillä on ja montako oppilasta tunnilla? kysyi Minttu ja otti myös esitteen.
- Kuudesta kahdeksaan ja kaiken tasosia, alkeiskursseista estetunteihin, nainen sanoi ylpeänä, enkä minä voinut vastustaa kiusausta.
- Hui, esteitä, sanoin kunnioittavasti. – Isojakin?
- Ei kauhean, hän vakuutti lohduttavasti. – Ihan oppilaiden mukaan.
- Ja paljonko teillä on hevosia?
- Nämä kymmenen ja sitten meillä on vuokralla vielä neljä karsinapaikkaa tossa viereisessä yksityistallissa.
- Jaha, mennäänkö katsomaan sitä? sanoi Minttu, joka oli pureskellut poskiaan siitä lähtien, kun olin kauhistellut esteiden hyppäämistä. Suostuin lähtemään hänen mukaansa, ennen kuin hän repeäisi.
- Tulkaa takaisin, jos haluatte varata tunnin, tai soittakaa!

Lähettäjä: Figaron_haamu 
Päivämäärä:   14.8.12 20:51:40

Hahaha, olis varmaa eri ääni kellossa, jos Henriikka ois nimensä sanonu :D

Päivämäärä:   15.8.12 18:37:06

Ahihi, ihana pätkä! Ja tänään vois mieluusti lukea ihanan pitkän pätkän mun synttärien kunniaks. Kaverit kyllä oli kylmästi semmosen kiireen keskellä, etten saanut ketään terassikaveria, mutta no, korjataan lauantaina tilanne.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   15.8.12 19:09:47

Onnea Toille!
----------------
Pysähdyimme pihalle nauramaan vähäksi aikaa, mutta jatkoimme sitten seuraavalle tallikäytävälle. Kaiken järjen mukaan sen piti olla se paikka, josta Inkan sisko löytyisi, mutta en aikonut häntä kysellä enkä muutenkaan etsiä. Minun ei tarvinnutkaan. Tuskin olimme päässeet talliin – joka oli huomattavasti rauhallisempi kuin äskeinen ratsastuskoulun käytävä – kun meitä vastaan tuli tyttö, joka kysyi minulta:
- Anteeksi mutta oletko sä Henriikka?
- Olen, sanoin hämmästyneenä, mutta en kauhean. Jos hän oli Venla ja minä olin kuullut hänestä, niin kaipa hänkin oli kuullut minusta. – Mistä sä tiesit? kysyin kuitenkin.
- Mä näin sun kuvan netissä, kun mä etsin sun puhelinnumeroa.
- Ja sä etsit sitä miksi? puuskahdin, sillä yllätyin.
- Koska mun piti soittaa sulle. Niin, mä olen Venla. Mun sisko on sun kanssa samalla kurssilla Ypäjällä.
- Mä arvasin, kuka sä olet, tunnustin ja esittelin Mintun.
- Onko teillä hetki aikaa? Mulla on kahvia tuolla.
- On, lupasin kysymättä Mintulta, vaikka tuskinpa hänkään yhtäkkiä oli saanut tulta häntänsä alle. Minä tahdoin kuulla, miksi ventovieras ihminen tahtoi soittaa minulle. Sitä paitsi Venla tuntui mukavan rempseältä eikä ainakaan tyrkyttänyt mitään. Toistaiseksi.

Tallikäytävän päästä löytyi rehuhuone, jossa oli myös jääkaappi ja sen päällä kahvinkeitin ja termos. Venla viittasi meidät istumaan puisen laatikon päälle ja kaatoi meille mukilliset kahvia.
- Maitoa?
- Joo, sanoin. – Miksi sä halusit jutella mun kanssa?
- Koska meille haki töihin ihminen, joka on kuulemma ollut aikaisemmin teillä, Venla sanoi ja kaivoi jääkaapista myös avatun Marie-keksipaketin. En erityisemmin pitänyt niistä, mutta otin silti yhden.
- Sä varmaan tarkotat Emmaa, sanoin, sillä kenestä muusta muka voisi olla kyse.
- Niin. Se sanoo, ettei se ole saanut teiltä työtodistusta.
- Jerry ei varmaan ole ehtinyt vielä kirjottaa ja lähettää sitä, arvelin.
- Miksi se lähti teiltä?

Minulla ei ollut mitään syytä mustamaalata Emmaa, vaikka pelkästään se, että minulla oli tilaisuus, kieltämättä houkutteli vähän.
- Meillä ei ollut tarvetta eikä varaa pitää sitä, sanoin totuudenmukaisesti.
- Miten se hoiti hommansa?
- Ei mitään valittamista, vakuutin. – Mutta meidän piti valita ja me pidettiin sen ratsastustyylistä vähiten.
- No siitä mä en ole kiinnostunut. Meidän asiakkaat ratsastaa hevosensa pääasiassa itse, Venla sanoi ja nyökkäili itsekseen. Sitten hän alkoi kysellä, miten viihdyin Hangossa ja miltä tuntui äkkiä ruveta tallinpitäjäksi ja äkkiä juttelimme kuin vanhat tuttavat. Siinä vierähti huomaamatta vaikka kuinka kauan ja huomasin ajankulun vasta, kun Minttu alkoi vääntelehtiä paikallaan.
- Jatkettaisko me kierrosta, hän ehdotti vienosti.
- Mitäs te olette nähneet? Venla kysyi ja Minttu luetteli. – No eiköhän siinä olekin suunnilleen kaikki. Haluatteko te nähdä meidän paikat?

Olisi ollut epäkohteliasta kieltäytyä, joten katsoimme karsinat ja hevoset, jotka olivat tarhoissa tallin takana.
- Kannattaako tämmönen yksäritallin pitäminen? kysyin, sillä olimmehan sille alueelle juuri valumassa itsekin. Sinikka ja Susanna tulisivat iltapäivällä valmennustunnilleen ja jättäisivät hevoset tallillemme.
- Ei tarpeeksi hyvin, Venla tuhahti. – Siis, joo, eläähän tällä, mutta joskus kyllä tuntuu, ettei mikään raha voi korvata kaikkea sitä paskaa, mitä asiakkailta tulee niskaan. Jos mä nyt saisin valita, mä alkaisin pitää ratsastuskoulua. Kun ajattelee, että joka koni juoksee tunteja ruokansa eteen, eikä valita loimensa väristä…
- Mikset ala? Minttu kysyi.
- En mä osaa opettaa. Kuulettehan te nyt, millanen mä olen. Kaikki oppilaat lähtisi itkien ensimmäiseltä tunnilta. Eikä tulis takasin.

Minun oli pakko nauraa, sillä sen saatoin hyvin kuvitella.
- Inkahan valmistuu ihan pian. Perusta sen kanssa ratsastuskoulu, ehdotin.
- Voi ei. Sekin lähtisi itkien ensimmäisen viikon jälkeen, Venla sanoi ja nauroi itsekin. – Mutta katsotaan nyt. En mä kuitenkaan voi jättää Ellua tähän yksin, eikä tää nyt mitään suoranaista @!#$ä ole. Tossa on muuten uusin remontoitu talli. Jännä nähdä, millanen yrittäjä siihen tulee. Kiinnostaisko sua? hän kysyi Mintulta.
- Kiitos ei, mä en ole ajatellut muuttaa Hesasta ainakaan ihan vielä, tämä sanoi ja käännyimme kaikki katsomaan pientä kivirakennusta, jota Venla nyt osoitti. Kun olin kuullut sanan ponitalli, olin ajatellut jotain hobitinkokoista, mutta ei se niin pieni ollut. Ulkoa katsoen arvioin, että kyllä sinne varmaan kymmenen karsinaa mahtui, ja kun menimme sisään, niin olikin. Kaikki oli uutta ja ellei kiiltävää niin ainakin maalintuoksuista.
- Kiitos, kun näytit paikkoja, ja ottakaa vaan Emma töihin, se on ihan hyvä, sanoin, kun minusta alkoi tuntua, että meidän oli aika lähteä eteenpäin.
- Selvä juttu. Pistäydy toistekin, Venla sanoi.

Lähettäjäsiru 
Päivämäärä:   16.8.12 18:27:04

Mun on pakko upitella tätä, koska oikeasti olen aivan umpirakastunut tähän tarinaan.

Oot kirjottanu ihan mahtavan paljon, ja tiedän, että mulla tuskin tulee olemaan aikaa kaikkia (tai yhtä osaa) jostain tarinasta lukea, mutta oon silmäillyt noita vanhempia tarinoita ja nyt käyn aina tsekkaamassa onko täällä Henriikan jatkolla jo seuraavaa pätkää odottamassa lukijoita.

Ihan mahtavaa, sanon vaan. Miten muuten on, onko näistä tulossa ihan kirjoja joskus? Jos on, niin täältä ainakin löytyy odottava ostaja! ( ihan ilmoitukseksi vaan;)) koska nää on olleet parhautta, eikä kauheen moni kirjaks painettu teos ole yhtä hyviä kun nämä sun, sennnu! Tai itseasiassa mä en tiedä yhtäkään, joka löis laudalta sun kirjoitukset. Mahtavaa settiä!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   16.8.12 18:46:41

Kiitti siru!
----------------
13. Liika on liikaa?
Hevosriehassa oli mennyt niin paljon aikaa, että päätimme jo palata kotiin, pysähdyimme vain matkalla haukkaamassa hampurilaiset.
- Pitäiskö Jerryllekin viedä? Minttu kysyi.
- Äh, eiköhän se osaa syödä kaapista lounasta, sanoin suu täynnä. – Jos ei osaa niin olkoon nälässä.

Kieltämättä omatuntoni vähän naputti, sillä olin ottanut vakavanpuoleisesti sen seikan, että Jerry sentään teki kahta työtä, Risto-enollaan ja tallilla, joten minä pidin soveliaana pitää toisena työnäni kodinhoitoa. Tämä nyt kuitenkin oli erikoistilanne, kun Minttu kerran oli kylässä. Ajoin suoraan tallille ja totesin, etteivät valmennettavat ainakaan vielä olleet tulleet.
- Haluatko sä mukaan Jerryn tunnille? Mä luulen, että se kolmas vakinaama ei oo tänään tulossa, kysyin Mintulta.
- En mä viitsi mennä kuokkimaan toisten valmennukseen, tämä sanoi.
- No haluatko sä lähteä mun kanssa kiertämään rataa jollain kopukalla?
- Katotaan, kunhan tää mättö on vähän asettunut mun vatsaani. Voi kyllä olla, ettei mun peffa halua. Ehkä mä mieluummin katselen valmennusta.
- Mikä neiti, pilkkasin häntä, kun menimme talliin. Siellä piti kaiken järjen mukaan kaiken olla siistiä ja järjestyksessä ja niin olikin. Hannakin olisi hyväksynyt käytävän lakaisseen ihmisen työn, totesin, kun harpoin pitkin käytävää ja metsästin katseellani heinänkorsia. Mutta aamutallin olikin tehnyt Deri, muistin ja rentouduin.

- Sä olet pelottava, sanoi Minttu.
- Mitä?
- Olisit nähnyt itsesi! Pärstä kuin petolinnulla! Mitä sä olisit tehnyt, jos olisit nähnyt turvetta käytävällä? Hakenut jonkun nuolemaan sen pois?
- Ehkä… huokaisin ja yritin olla nolostumatta, vaikka Minttu hihitti. Hei, oliko siisteys ja tarkkuus muka pahasta? Vaihdoin puheenaihetta ja ihmettelin, missä Jerry mahtoi olla.
- Sisällä syömässä? Minttu ehdotti.
- Varmaan sitten. Käydään hei katsomassa, onko ulkokarsinat laitettu valmiiksi niille tuleville hevosille.

Tallin kulmalle jo kuului iloinen nauru, tai paremminkin kiljunta. Siirtotallin kolmesta ovesta kaksi oli selällään ja näky oli kuin Suomi-filmistä. Maru istui isoissa turvekottikärryissä pidellen laidoista kiinni ja Jerry työnsi niitä juoksujalkaa ilmeisestikin tarkoituksenaan kuskata hänet keskimmäiseen karsinaan. Deri nojaili ovenpieleen kädet taskuissa ja pudisteli päätään. En tiedä, olisiko ollut pahempi nähdä suoranainen heinälatokohtaus, pörröisiä hiuksia, säihkyviä silmiä ja siihen suuntaan, ainakin tämä täräytti keskelle rintalastaa niin, että henki tuntui salpautuvan. Aivot eivät onneksi salpautuneet mihinkään. Pysähdyin kyllä, kallistin pääni ja ajattelin yhdellä kertaa monta asiaa. Ensinnäkin, ettei Minttu saanut huomata mitään ja että se, minkä hän väistämättä parhaillaan näki, täytyi jotenkin mitätöidä. Toiseksi Maru ei saanut kuvitella, että minua kiinnostaisi pätkääkään, vaikka poikaystäväni leikki hänen kanssaan. Jerrylle taas en voinut näyttää minkäänlaista suuttumista tai edes pahastumista. Jos hänellä oli edessään naurava ja iloinen tyttö ja toinen, jonka naama oli norsunvituralla, niin kumpikohan mahtoi näyttää viehättävämmältä? Ja Deri… mutta hänestä minun ei tarvinnut välittää, luojan kiitos. Oli näissä muissakin.

- Hei, älä riko henkilökuntaa! huusin nauraen, mutta Jerry oli ehtinyt keikauttaa kärryt nurin boksin sisään.
- Ai te tulitte jo! hän totesi nolostuen ja veti kottarit ulos. Maru kömpi pystyyn turvekasasta, mutta hänen ilmettään en voinut nähdä, sen verran hämärää sisällä oli.
- Enhän mä, Jerry sanoi ja kääntyi Marun puoleen. – Eihän sua sattunut?
- Ei, mutta mä en halua edes tietää, mistä kaikkialta mä löydän turvetta illalla, tämä puuskahti, eikä näköjään pystynyt lopettamaan nauramista. Hänen kikatuksensa solisi pihalle kuin kevätpuro, enkä minä enää tiennyt, mitä sanoa.

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   16.8.12 19:42:36

Eeeei mitään tällästä pettämisjuttua nyt tästä :D Toivon et toi on vaan henun omaa kuvitelmaa .. ;z

Päivämäärä:   17.8.12 13:20:24

Mun on nyt pakko todeta, että mä olen ihan unohtanut tän lukemisen, kun on ollut kaikkea hässäkkää tässä töiden ja ihmissuhdeasioiden kanssa.

Mutta voi vitsit, että oli kiva lukea ööö... 3 pätkää :D. Ja mikä parasta, ne kruunasivat sen ilon, minkä tänään postista hakemani äippäpakkaus toi. Nyt pitäis lähteä töihin taas.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   17.8.12 20:23:08

Oliks söpö? :D
-------------
- Tuolla tulee joku hevoskuljetus, lausui Minttu ylhäisesti vilkaisten tallipihan suuntaan ja hänen äänensä oli niin kylmä, että sain liikettä itseeni.
- Sun valmennettavat tulee, mitä jos kasvaisit pari vuotta, ettei ne käänny saman tien takaisin, ehdotin Jerrylle ja menin oikomaan hänen kauluksensa. Hän yritti kiireesti vakavoitua, joten kutitin häntä kainaloista niin, että hän ei voinut kuin kiemurrella ja napata minusta kiinni.
- Kasva tässä nyt, jos sä kutitat!
- Minä mitään tehnyt, väitin silmät suurina.
- Ai et, senkin riiviö? Jerry kysyi ja suuteli minua nopeasti. Voi, näytelmä eteni hyvin. Jerry saattoi keikuttaa tallityttöänsä kottikärryissä, mutta minua hän suuteli. – Mitä te ootte tehny? hän kysyi.
- Me oltiin tallikierroksella. Mutta mä kerron siitä myöhemmin. Onko täällä kaikki valmiina hevosia varten?
- Kaikki melkein kunnossa ja Deri ja Maru saa hoitaa loput, Jerry sanoi ja yritti ruveta asiallisen näköiseksi.
- Me voidaan mennä Mintun kanssa niille avuksi sillä aikaa, kun sä kokoat itseäsi, sanoin, sillä halusin saada Mintun jonnekin, missä hän ei voisi puhua minulle mitään, mitä en juuri nyt haluaisi kuulla. – Tule, Minttu. Ne on kivoja likkoja.

Eivät he oikeastaan olleet, tai en minä koskaan aikaisemmin ollut sellaista ajatellut. Susanna ja Sinikka olivat yhdeksäntoista ja kahdenkymmenen ja omistivat kaksi hienonpuoleista puoliveristä. Silloin, kun olin joskus seurannut heidän valmennuksiaan, olin ollut aistivinani molemminpuolista sisaruskateutta ja olinkin ehdottanut Jerrylle, että hän pistäisi heidät vaihtamaan hevosia ainakin joskus. Aina toisen onnistuessa tehtävässä toinen tuntui loukkaantuvan moisesta hävyttömyydestä. Kuitenkin he kulkivat joka paikassa yhdessä kuin paita ja peppu, jos joka paikka tarkoitti valmennuksia ja ratsastuskilpailuja. Olin ensi silmäyksellä luokitellut heidät pappa betalar –naikkosiksi, vaikken pappaa ollut koskaan nähnytkään. Ilmeisestikään tämä ei ollut sillä tavoin kiinnostunut kuin esimerkiksi Svean isä, että olisi osallistunut tytärtensä harrastukseen esimerkiksi autokuskina.
- Tervetuloa meidän tallille! toivotin aurinkoisesti, sillä olihan tämä erityistilaisuus, joka oikeastaan vaati läsnäoloani. He eivät enää olleet vain Jerryn oppilaita vaan myös maksavia asiakkaita ja lähes uusia perheenjäseniä. Muistin välähdyksenä, miten Venla oli kironnut yksityisratsukoita, mutta viittasin ajatuksen pois. Eivät nämä tytöt meille rupeaisi ryppyilemään, eivät he uskaltaisi.

Minttu ja minä olimme tervetullut apu pitelemään hevosia, Overturea ja Shyvonnea, vaikka kaipa sisarukset olisivat ilmankin pärjänneet. Olivathan he ennenkin. Minä esittelin Mintun ja rupattelin retkestämme Sankkalaan ja jos tytöt puheliaisuuttani ihmettelivät, eivät he ainakaan sanoneet.
- Voitteko te purkaa meidän tavarat sillä aikaa, kun me ratsastetaan? kysyi Sinikka heilauttaessaan itsensä Overturen satulaan. Melkein käskin häntä haistamaan huilun, mutta muutin sen hymyksi.
- Miksei. Äkkiä se kottikärryillä menee.

Niinpä me rahtasimme rehusäkkejä, lisäravinteita ja loimia kärryihin ja talliin tyttöjen ratsastaessa maneesiin verryttelemään. Jerry, joka oli kai käynyt tallinylisillä kasvamassa, käveli meitä vastaan yrmeän näköisenä.
- Mikä sulle nyt tuli? tiuskaisin, sillä minua harmitti, kun olin puhunut itseni ruumiilliseen työhön.
- Ei mikään, mä vaan yritän näyttää aikuiselta, hän ihmetteli. Minä en tiennyt itkeäkö vai nauraa.

Jätimme loimikassit varustehuoneeseen ja olisin järjestänyt rehusäkit sopiville paikoille, ellei Maru olisi ollut rehuhuoneessa sekoittamassa meidän hevostemme iltaruokia.
- Me ei häiritäkään sua enempää, sanoin ja työnsin Mintun ulos. Ei siellä ollut tilaa useamman ihmisen huseerata.
- Onko noi niiden uusien hevosten? Maru kysyi. – Mitä mä niille laitan?
- Me ei tiedetä vielä, ihmetellään sitä sitten, kun ne on ratsastanu. Me mennään maneesiin katsomaan, ilmoitin.

- Mitä täällä on meneillään? Minttu kysyi ankarasti, kun pääsimme pihalle.
- Ei mitään tietenkään, miten niin? ihmettelin.
- Miksi Jerry kärräsi tota tyttöä ympäriinsä?
- No ne vaan pelleili, ei siinä mitään ollut!
- Eikö?
- Ei tietystikään! Kyllähän nyt töissäkin saa olla hauskaa. Pitääkin! vakuutin.
- Okei, Minttu sanoi katsoen minua tutkivasti, mutta uskon, että lopulta hän uskoi minua; hänen silmänsä lakkasivat muistuttamasta rautanauloja. – Kuule, mä taidan lähteä kotiin mieluummin kuin tulla katsomaan niiden tyttöjen ratsastusta.
- Et kai sä suuttunut jostain?
- En, en! Täällä on ollu ihanaa! Mutta mulle tuli vaan yhtäkkiä ihan kauhea ikävä niitä hirviöitä, joita mä lähdin karkuun, Minttu selitti hämillisesti. Saatoin tavallaan ymmärtää sen. Kai äideille tuli sellaisia puuskia.
- Okei, mutta tuuthan sä pian uudelleen? Tulkaa kaikki, vaikka joulunpyhinä! sanoin innokkaasti.
- Katotaan. Missä te olette jouluna?
- Täällä kai. Hevoset, sanoin ja tunsin hauskan pikku värähdyksen, kun ajattelin ensimmäistä omaa, kahdenkeskistä jouluamme. Voi, siitä tulisi suloista!

LähettäjäMeow_ 
Päivämäärä:   18.8.12 00:36:58

Voi, mulle tuli tosta Jerryn yrmeydestä mieleen ku muksuna leikittiin aikuisia ja kuljettiin nokka pystyssä ja tiedettiin muka kaikesta kaikki.. :D

Päivämäärä:   18.8.12 01:03:48

Oli siin kaikkee kivaa, harmi vaan, että mulla on osa niistä vaatteista jo, kun sain mun sukulaisilta :D. Innostuin kuitenki lajittelemaan tänään kaikki vauvanvaatteet pyykkiin niin, että saan huomenna pyykätä. Pinniskin on kasattuna!

Enää tarttis saada toi ponin pölvästi uskomaan, että siitä pitää tulla hyvä ja rauhallinen ratsu, kun tulossa on pieni ratsastaja sille :D. Viimeks se katto mun mahaa ihan järkyttyneenä...

Henun asenne nyt ontuu vähän ehkäpä, mutta mä jään suurella mielenkiinnolla odottamaan lisää.

Mainitsinko muuten jo, että mun ponini lähtee laidunkauden päätyttyä ehkä semmoiseen paikkaan, jossa sille tulisi saman ikäinen ja samalla kutsumanimellä varustettu karvainen ori-otus (mulle puhuttiin aasista) tarhakaveriksi?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   18.8.12 01:31:56

No et maininnut, meneekö kauaskin?
Meow, semmosta se on jossain iässä :D

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   18.8.12 16:16:52

flanu- awww!! vauvamahat on ehkä maailman suloisin juttu =) vieläkö kauan joudut odottamaan`? =)

Päivämäärä:   18.8.12 16:44:35

pistää kulmat kurtistumaan tuo maru juttu.
toisaaltahan kyseessä voi olla ihan normaalia hauskanpitoa.
eihän tommonen oikeesti tarkoita yhtään mitään muuta välttämättä kuin että Henu tekee haamuja seinille ihan turhaan..

Päivämäärä:   18.8.12 17:04:07

vauvamahat on suloisin juttu sillon ku ne ei oo omia ja napa ei oo pullahtanut ulos. Eikä aina silloinkaan.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   18.8.12 17:45:39

Maru-juttu kaihersi kuin kivi saappaassa, kun olin auttanut Minttua keräämään kamansa, hyvästellyt hänet ja palannut tallille. Ei mitenkään tappavasti, mutta aina välillä pistäen. Valmennustunti oli jo ohitse ja Susanna ja Sinikka olivat tuoneet hevosensa talliin hoidettaviksi. Ratsut seisoivat käytävällä pestyinä ja loimitettuina ja Sinikka kuului luettelevan Overturen ruokalistaa Marulle, joka kirjoitti kynä suihkien. Katsoin häntä ja ajattelin, että hän oli vain pieni hyttynen, joka ei voinut keikuttaa maailmaani mitenkään. Hanna ehkä oli palkannut hänet, mutta Hanna ei ollut palkannut häntä minun hommaani.
- Kaikki hyvin? kysyin mahdollisimman hannamaisesti.
- Mua vähän pelottaa, että jos nää vilustuu tuolla ulkotallissa, Susanna tunnusti.
- Voi, se lämpiää heti, kunhan ne pääsee sisään, vakuutin. – Niiden ruumiinlämpö lämmittää ne karsinat ja takuulla niiltä voi illalla jo riisua loimet pois. Mun vanhemmilla on hevoset semmosessa eikö ne taida edes omistaa loimia, sanoin ja harmittelin selittelyäni. Hanna ei olisi selittänyt mitään.
- Okei, Susanna sanoi epäilevästi, muttei jatkanut aiheesta. Lähdin näyttämään heille ulkotallin, joka näyttikin mukavan kutsuvalta. Joku oli pistänyt kumpaankin karsinaan pienen kullanvihreän kasan heinää ja hevoset jäivät sinne täysin tyytyväisen näköisinä.
- Hyvin ne pärjää, sanoi Jerry, joka oli liittynyt seuraamme.
- Käytkö sä katsomassa niitä illalla? Sinikka kysyi häneltä.
- Tietysti käyn.

Se tuntui riittävän sisaruksille, jotka olivat itsekin pesun ja kuivan loimen tarpeessa. He häipyivät.
- Mitä täällä on tekemättä? kysyin Jerryltä.
- Ei mitään. Pari kävelytettävää, kun me eilen ratsastettiin niin paljon. Maru voi hoitaa ne.
- Onko meillä niin kuin vapaa ilta? varmistin.
- Ihan vapaa. Mitä me tehtäis? Jerry kysyi silmät välähtäen. – Mennään kotiin?

Minusta tuntui aina vaan oudolta kutsua Hannan taloa kodiksi, mutta sitähän se tarkoitti. Ei minulla muutakaan Mustaojan lisäksi ollut. Tai no äiti… väsyin jo pohtimiseen. Minun kotini oli siellä, missä Jerry oli.
- Mennään. Onko sulla nälkä vai paistetaanko vaan lettuja tai jotain?
- Lettuja! Jerry valitsi ja näytti pienen hetken ihan pikkupojalta. Joten lettutaikinan minä vatkasin ja kun aloin niitä paistamaan, tunsin äkkiä kädet ympärilläni. Jerry oli onnistunut hiipimään siihen niin äänettömästi, että säikähdin.
- Ei se ollut mitään, hän sanoi.
- Mitä?
- Se… mä ajattelin, että jos sä pahastuit siitä, kun mä kuskasin Marua turvekärryissä.

Oih, suunnatonta tarkkanäköisyyttä mieheltäni. Tätä en todellakaan ollut osannut odottaa. Käännyin ympäri ja halasin häntä.
- Ei tietenkään ollut, miksi mä siitä olisin pahastunut? ihmettelin.
- En mä tiedä, mulle vaan tuli mieleen. Minttukin näytti niin omituiselta.
- No Mintun tekemisistä mä en ota vastuuta, nauroin.
- Kyllä mä ymmärrän, että jonkun mielestä se ois saattanu näyttää vähän omituiselta.
- No ei mun. Älä huolehdi. Sähän rakastat mua.
- Niin, Jerry sanoi helpottuneena. – Entä sä mua?
- Mitäs luulisit? kysyin kiusoitellen ja suutelin häntä.

LähettäjäLeroy 
Päivämäärä:   18.8.12 21:13:52

Oih, ihana Jerry :-)

Päivämäärä:   18.8.12 21:14:41

<3 <3 <3 <3 <3 <3 <3

Päivämäärä:   18.8.12 22:01:19

Ei se Nummelaa kauemmas. Se olis mulle itelleni lähempänä, mutta saa nyt nähdä, että vienkö sinne, vai saako jäädä tonne missä oli laitumellakin. Tuolla saisin 400e/kk täyshoidon liikutuksella, Nummelassa olis pelkkä täyshoito 300e/kk. Joten täytyy nyt katsoa.

Mun maha on kaukana kauniista, ainaki mun mielestä :D. Napa törröttää ja sit muuten toi on vaan tommonen pallo (kattokaa nyt ku poniki on iha järkyttynyt: http://4.bp.blogspot.com/-dsqjAV7b8vQ/UCauHekDLoI/ AAAAAAAACCA/5Gq2Ktz2A9A/s1600/aapo+ja+futura+495.JPG <-- siinä on väli ennen tota pitkää A-litaniaa!)

Voi AWWWWWW kun Henu ja Jerry on ihan yltiösöpöjä! Mäkin haluan tommosen miehen!

Lähettäjä: Ramona 
Päivämäärä:   19.8.12 01:18:21

Synttäreiden kunniaksi vähän pidempi pätkä? :>

Lähettäjä: (: 
Päivämäärä:   19.8.12 16:53:15

oon ny lukenu tätä mitään kommentoimatta, mut miten mä oon yhtäkkiä mieltynyt tohon Deriin?:D

mutta joo, erinomainen tarina, ja lukemista aion jatkaa:)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   19.8.12 18:26:57

Onnea Ramonalle!
Mä olen kirjottanut vaan ihan pikkuisen tästä eteenpäin, joten ei oo kauhean pitkää laittaa.
---------------
14. Pari episodia
Hannan lähtemisestä oli vasta muutama viikko ja tajusin sen konkreettisesti seuraavana keskiviikkona, kun odottelin tallilla kengittäjää. Toivonen kävi säännöllisesti kuin kello joka kolmas keskiviikko, ja edellisellä kerralla Hanna oli vielä ollut täällä. Joskus – harvoin – mies selvisi pelkällä kahvittelulla, etenkin, jos hänet oli kutsuttu ylimääräisesti vakiokäyntiensä välillä, mitä Hanna ei epäröinyt tehdä. Me emme olleet viitsineet vaivata häntä, vaikka Flirtin takakenkä oli ruvennut pari päivää sitten kilisemään. Jerry oli hakannut sitä vähän paremmin kiinni, mutta ei sitä liikuttaa ollut uskaltanut. Meistä ei kuitenkaan ollut soittelemaan kengittäjän perään kaksi päivää etuajassa vain, koska yhdellä oli kenkä löysällä. Se ei parista vapaapäivästä pahenisi ja Esteban ja Halibut odottivat joka tapauksessa ympärikengitystä, joten Toivosella oli työlistaakin odottamassa.

Mutta puoli yhdeksältä tai vielä yhdeksältäkään ei tapahtunut mitään. Minä olin harjannut Marun avuksi hevosia, mutta talikkoon en olisi viitsinyt tarttua, eikä päämäärätön vaeltelu tallikäytävälläkään tuntunut järkevältä.
- Eihän se tavallisesti ole myöhässä? kysyin Marulta. Minä ainakaan en ollut sellaista päässyt todistamaan syksyn mittaan. Paremminkin etuajassa ukkeli oli aina ilmestynyt.
- Mä en ole koskaan nähnyt sen tulevan myöhässä, sanoi Maru. – Kuule, rupee sä vaan ratsastamaan.
- En mä voi, mä haluan puhua sen kanssa, sanoin tuskastuneena. Halibut oli ruvennut liikkumaan huonosti ja halusin olla kuvailemassa kengittäjälle, millä tavalla. Sitä paitsi kaikki paitsi kengittäjää odottavat kolme hevosta oli jo viety ulos, enkä minä nähnyt järkeä kuskata niitä ulos ja sisään vartin välein.
- No huvittaisko sua laittaa ruoat? Maru ehdotti.
- Joo, mä teen sen, huokaisin ja vetäydyin rehuhuoneeseen.

Ellei minua olisi jännittänyt ja suututtanut Toivosen viipyminen, olisin nauttinut rauhallisesta aamutallista jopa tässä seurassa. Maru oli mukavan hiljainen ja aikaansaava, mutta kun hän sanoi jotain, se oli joko asiaa tai hauskaa. Minun ei tehnyt mieli työntää häntä kottikärryissä, mutta en minä voinut olla hänestä pitämättä. Tänään minua ei kuitenkaan huvittanut vitsailla hänen kanssaan, sillä olin kärttyinen. Toivonenkin oli kärttyinen ja lyhytsanainen, joskin aina asiallinen, mutta minua vähän pelotti, ettei hän kuuntelisi minua niin kunnioittavasti kuin Hannaa. Mitä jos hän sanoisi minulle jotain häijyä?

Puoli kymmeneltä olin sekoittanut ruoat ja kärsivällisyyteni oli loppu. Paukautin rehuhuoneen oven kiinni ja tömistelin toimistoon. Seinään kiinnitetyssä listassa oli paitsi eläinlääkärin, hevoshierojan ja erinäisten muiden ammattilaisten, myös Toivosen puhelinnumero. Tallilla oli edelleen olemassa pöytäpuhelin, johon tulevat puhelut oli kyllä useimmiten ohjattu kulloinkin vuorossa olevan ihmisen kännykkään, mutta soittamiseen käytin mieluummin sitä kuin omaa kännykkääni. Ellei Toivonen hätkähtäisi nähdessään puhelimessaan Hannan tallin numeroa, hän olisi yli-ihminen ja johan olisi hitto, ellei hän hätkähtäisi, kun kuulisi, mitä minulla oli asiaa. Sanat olivat asettuneet helposti oikeaan järjestykseen päässäni. Minun oli vain muutaman kerran tarvinnut ajatella, että miten Hanna hoitaisi tilanteen.

Puhelin hälytti ja hälytti ilman, että kukaan vastasi, ja hetken ajan mietin, että oliko mies vaikka ajanut kolarin tai jotain. Mutta kai ambulanssihenkilökunta olisi silloin vastannut? Soitin uudelleen ja kolmannenkin kerran.
- Halojaa, kuului lopulta.
- Täällä on Henriikka Lundin tallilta, hyvää huomenta, sanoin äärimmäisen herttaisesti. – Toivottavasti mä en häiritse pahasti.
- No on tässä vähän hommat kesken, yksi takajalka vielä, Toivonen murahti.
- Mielenkiintoista. Mun kalenterin mukaan sun olisi pitänyt olla täällä meidän hevosten takajalkojen kimpussa jo tunti sitten.
- Mä pysähdyin tässä matkalla lähemmälle tallille ensin. Mä olen siellä tossa tunnin päästä.

Ukkopaha ei kuulostanut ollenkaan niin pelästyneeltä kuin olisin toivonut. Okei, kengittäjät olivat kuninkaita, mutta Hanna oli kuningatar. Nykyään minä olin kuningatar ja varmasti kuningaskin arvosti sopimusta, joka takasi hänelle runsain mitoin työtä siistissä, lämpimässä ympäristössä ja säännölliset maksut eräpäivinä sekä kahvia ja joskus tuoreita munkkejakin.
- Meidän päiväjärjestys on nyt vähän viturallaan sen takia, että sä päätit pysähtyä jonnekin ja jättää ilmottamatta siitä, lausuin astetta kylmemmällä äänellä.
- Ei kai se nyt niin tarkkaa voi olla?
- Ehkä ei kaikille, mutta me ollaan valmennustalli, ja täällä tehdään asiat sillon kun pitää ja siinä järjestyksessä kun on sovittu.
- No, mä pääsen tästä ihan kohta…
- Sun ei tarvitse enää vaivautua, mä etsin jonkun, joka osaa tulla silloin, kun lupaa! tokaisin ja suljin puhelimen. Minun piti istua, sillä polvet tuntuivat äkkiä vähän löysiltä. Mitäs hittoa sitä nyt oli menty tekemään, Henriikka? Mitä Jerry sanoisi, kun kuulisi minun erottaneen kengittäjämme? Jos hän suuttuisi kamalasti, hän saisi kyllä itse soittaa Toivoselle ja rukoilla tätä takaisin. Minä en siihen rupeaisi.

Lähettäjäwhisky. 
Päivämäärä:   20.8.12 21:10:48

Päivän pätkää? *toiveikas hymy*

Lähettäjä: empppu 
Päivämäärä:   20.8.12 21:11:00

hyvä pätkä taaas (:(: (piiloup)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   20.8.12 21:32:06

- Soititko sä sille? Maru kysyi ovelta ja tajusin, etten ollut ainoastaan huolissani, vaan että pääni pörisi myös voitonhuumasta. Olin melko varma, että Hanna olisi toiminut samoin. Minun ehkä pitäisi soittaa hänelle ja tarkistaa se asia.
- Soitin, se oli jossain muualla kengittämässä ja lupasi tulla tunnin päästä.
- Okei.
- Mä sanoin, ettei tarvitse tulla, naurahdin hermostuneesti.
- Mitä? Maru henkäisi.
- No ei sen tarvitse kuvitella, että se voi määräillä meidän aikataulut, vaikkei Hanna enää olekaan täällä. Satutko sä tietämään ketään toista kengittäjää? Sellasta, jonka Hanna hyväksyisi?

Maru ei tiennyt, joten minä aloin penkoa toimistopöydän laatikoita löytämättä sieltä mitään johtolankaa mahdollisista varakengittäjistä. Ei siellä ollut paljon muutakaan vanhojen kalentereiden lisäksi. Kaikki tallin ja hevosten tärkeät paperit olivat talossa.
- Mun täytyy mennä sisään penkomaan, oisko siellä mitään ehdokaslistaa, huokaisin.
- Vienkö mä noi kolme ulos? Maru kysyi.
- Kai se on parasta. Mä en jotenkin näe, että vaikka mä löytäisinkin kelvollisen kengittäjän, se ehtisi tulla tänne nyt.

Adrenaliini katosi pikkuhiljaa, kun laahustin kohti taloa. Minusta alkoi tuntua, että olin sittenkin tehnyt tyhmän tempun. Mitä sitten, jos en löytäisikään ketään kengittäjää, joka suostuisi tulemaan tänne? Mistä minä tietäisin, kuka olisi hyvä? Kuinka monelle joutuisin soittamaan? Ja mitä siitä, vaikka löytäisin jostain jonkun aikaisemmin käyneen kengittäjän nimen? Kyseessä saattoi olla joku, joka oli ratkennut ryyppäämään ja tunaroimaan ja saanut lähteä siksi. Yritin olla palaamatta siihen, miten vihasin vieraille ihmisille soittamista. Minun täytyi olla kiukkuinen vielä vähän aikaa, tai en saisi soitettua kuin korkeintaan Jerrylle. Niinpä muistelin Toivosen naljailevaa ääntä ja sitä, miten helvetín hyvältä oli tuntunut lyödä luuri hänen korvaansa.

Pengoin papereita ja selasin mappeja, kunnes löysin yhden, jossa oli kengityslaskut. Toivonen oli käynyt pitkään. Kauhean pitkään. Minusta alkoi tuntua entistä pahemmalta. Hänen täytyi olla hyvä. Sitten meinasin pissata housuuni, kun puhelin pöydällä pirahti soimaan. En ollut koskaan kuullut sen soivan – en ollut muutenkaan vuosikausiin kuullut lankapuhelimen soivan. Kuka hitto siihen saattoi soittaa? Nappasin kuulokkeen ja hetken aikaa etsin vihreää luurinkuvaa, josta painaa. Ei sellaista löytynyt.
- Ha-loo? sopersin.
- Hei, Maru täällä, joko sä löysit uuden kengittäjän?
- No en tosiaan, sanoin kiukkuisesti. Mitä hän oikein kuvitteli? Että minulla oli tyynyni alla lista sellaisista?
- Okei. Kun Toivonen ajoi just pihaan. Käskenkö mä sen häipyä?
- Älä, sanoin helpotuksen valuessa jäseniini. – Ehkä me annetaan sille vielä tilaisuus. Mä tulen sinne ihan just. Kaks minuuttia.

Juoksin, kunnes pääsin tallin kulmalle. Sitten hidastin arvokkaaseen kävelyyn ja saavuin paikalle kiireettömästi. Toivonen seisoi pakettiautonsa vieressä alasin sylissään ja pysähdyin tuijottamaan häntä kylmästi. Hän oli tullut ihan hemmetin paljon nopeammin kuin tunnissa.
- Sä päätit olla purematta kättä, joka sua ruokkii, totesin ja hän murahti. Olisi ollut kauhean hauskaa nalkuttaa vähän lisää, mutta pelkäsin, että hän lähtisi pois. Rajansa kaikella ja eiköhän hän ollut läksynsä oppinut. Maru seisoskeli tallin ovella katsellen meitä. – Onko hevoset sisällä? kysyin häneltä.
- Halibut on, sitä mä en vielä ehtinyt viedä.
- Hyvä, siitä mun pitikin puhua, sanoin ja virnistin. Pikku episodi, joka ei tuntunut suureltakaan, mutta merkitsi silti puolta maailmaa. Talo elää tavallaan ja karavaanin koirat haukkuu tai jotain sellaista.

Lähettäjä: katiee 
Päivämäärä:   21.8.12 17:58:02

Henriikka se muistuttaa Hannaa aina vaan enemmän! Hyvähyvä! ;)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   21.8.12 19:31:11

Jerry nauroi katketakseen, kun kuuli yhteenotostani kengittäjän kanssa.
- Susta on tulossa Hannan perintöprinsessa kovaa vauhtia! hän ilkamoi.
- Onko toi kehu? kysyin epäillen.
- Tietysti on!
- No sitten, sanoin tyytyväisenä. Tietysti olin ollut aika varma vastauksesta tai en olisi kysynyt. Jerry taisi olla ainoa ihminen maailmassa, joka näki Hannassa ainoastaan positiivisia piirteitä. – Oletko sä jutellut Hannan kanssa? Miten sillä menee?
- Olen, ja sillä menee hienosti. Se soittaa mulle töihin pari kertaa viikossa. Takuulla ihan vaan, koska sen mielestä mä tuhlaan aikaani toimistossa ja voin käyttää sen paremmin juttelemalla sen kanssa.
- Soittaispa joskus mullekin, huokaisin, sillä tunsin itseni toisarvoiseksi.
- Mä voin sanoa, että sä haluat puhua sen kanssa.
- Älä – kun ei mulla oikeastaan ole mitään asiaa. En mä halua häiritä sitä, sanoin nopeasti.
- Miten vaan, Jerry sanoi, mutta seuraavalla viikolla hän raportoi Hannan sanoneen, että minä sain ihan vapaasti soitella, jos minulla oli jotain sydämelläni.

Se oli niin mukava tieto, ettei minun tarvinnut kiirehtiä käyttämään saamaani lupaa, vaan jatkoin tallinemännän hommiani. Asiat olivat vähän eri tavalla Susannan ja Sinikan hevosten tultua meille, aika paljonkin eri tavalla. En olisi uskonut, että kaksi vierasta hevosta olisi voinut niin paljon järkyttää kaikkia rutiineja. Ja eiväthän ne kaakit oikeastaan paljon häirinneetkään, kunhan tottuivat kuvioihin. Pari ensimmäistä päivää Overture oli yrittänyt kävellä kahdella jalalla tarhaan ja Shyvonne lakkasi syömästä, mutta aloitti onneksi uudelleen, ennen kuin tarvittiin eläinlääkäriä. Niiden emännät sen sijaan…

Susa ja Sini – kuten he halusivat tulla kutsutuiksi, ja sen ymmärsin hyvin – eivät olleet pelkästään päiväperhosia. Ei, molemmat kävivät jotain paikallista kauppaopiston tapaista, jos olin ymmärtänyt oikein, joten he olivat harvoin tallilla aamuisin minun harminani. Paitsi silloin, kun heillä ei ollut koulua tai he eivät jaksaneet mennä tunneille. Sellaista tapahtui usein niinä päivinä, jolloin heillä ei ollut Jerryn tuntia. Ylläpitosopimukseen kuului kaksi ratsastustuntia viikossa, yksi läpiratsastus kummallekin hevoselle ja yksi vapaapäivä, jolloin Deri tai Maru pisti konit kävelykoneeseen. Se tarkoitti sitä, että viitenä päivänä viikossa tytöt olivat tallilla ja aloin pikkuhiljaa ymmärtää Venlan puheita. Silkkaa riemua oli se, että he maksoivat kaikesta ihan järjettömän summan. Jerry oli tainnut tehdä loistodiilin.

Sen takia en suoraa päätä kieltäytynyt, kun vanha tuttavani Svea soitti minulle.
- Minttu kertoi, että te ootte ruvennu majoittamaan valmennettaviakin, hän sanoi, kun olimme vaihtaneet kohteliaisuudet.
- Meillä on nyt pari Jerryn oppilaiden hevosta, myönsin varovaisesti.
- No, ottaisitteko te Fifinkin?
- Miksi ihmeessä sä haluaisit tuoda Fifin tänne? huudahdin.
- Koska se tarvitsee ammattiapua ja niin minäkin.
- Svea-kulta, sä asut Tuusulassa, sulla ois yli sadan kilometrin tallimatka!
- Henriikka-kulta, sanoi Svea ja naurahti. Minuakin lämmitti. Hän ei nyt ollut suorastaan ystäväni, mutta kyllä minä hänestä vähän pidin.
- Joo joo, lässyn lää, mutta tottahan se on.
- Mutta mullehan on ihan sama missä mä asun. Mä teen väikkäriä ja voin vuokrata huoneen vaikka Espanjasta ja tehdä sitä siellä.
- Jos mä olisin sinä niin Espanja kuulostaisikin ihanalta, sanoin, sillä joulukuu näytti sinä päivänä nurjinta puoltaan.
- Ei kun musta Hanko kuulostaa nykyään ihanalta.

Vedin henkeä ja mietin, mitä sanoa hänelle.
- Noi kaksi hevosta on meillä vaan kevääseen asti ja vain, koska meillä on maneesi, kerroin. Tosin koska Overture ja Shyvonne asuivatkin ulkotallissa eivätkä sisällä, niiden ei ehkä tarvitsisi muuttaa, ellemme sitten päättäisi tuoda Ahvenanmaalta useampia nuoria varsoja kuin kolme kappaletta. Jerry oli lähdössä käymään siellä vielä ennen joulua, mutta minä en menisi mukaan. Me emme uskaltaneet jättää tallia yksin Derin ja Marun vastuulle vielä, vaikka molemmat tuntuivatkin jo perheeltä. Entä jos tilaisuus tekisi heistä Toivosia tai jotain vielä pahempaa?
- Niin? Svea sanoi.
- Ne asuu ulkotallissa ja niillä on päivämäärä, koska ne muuttaa takasin, tarkensin.
- Se sopii mullekin. Ulkotalli sopii. Kaikki sopii. Mä vaan tarvitsen apua!

Niinpä lupasin jutella Jerryn kanssa.
- Hieno homma, totta kai me otetaan se, jos se kerran haluaa tulla, oli hänen mielipiteensä.
- Ai?
- No tossa konkkaronkassa yks lisää ei merkitse mitään. Ja tyhjä boksi ei tuota.
- Se on kuntoutettava elikko, kuulemma. Me joudutaan ratsastamaan sitä takuulla alkuun kokonaan. Jo siksikin, että vaikka Svea toisi sen tänne huomenna, se ei takuulla löydä asuntoa itselleen yhtä nopeasti.
- Lisätään se hintaan, Jerry sanoi huolettomasti.
- Yritätkö sä lypsää mun rikasta ystävääni? kysyin epäluuloisesti.
- Pitäiskö sille sitten antaa jotain tuttavanalennusta?
- Ei, sanoin harkittuani vain hetken. Svea oli niin hemmetin raivostuttava sille päälle sattuessaan. Häntä piti raahata ja potkia eteenpäin, kun hän ei muka osannut kuin pilata hevosia. Kyllä siitä saattoi laskuttaa – ja eiköhän maksumiehenä edelleenkin ollut Svean isä. Hänelle satanen tai pari sinne tänne oli samantekevää.

Joka tapauksessa aloitin varoituksella, kun soitin illalla Svealle takaisin.
- Me ollaan sitten kalliita.
- Totta kai te olette. Miksette olisi?
- Öö, koska me ollaan Hangossa eikä Helsingissä?
- Niin joo. Mutta mä veikkaan, että teillä on parempi talli kuin mikään Helsingissä.
- Yritätkö sä nuoleskella varmuuden vuoksi? kysyin.
- Se ei kuulu mun tapoihin. Saanko mä tulla?
- Saat.
- Upeeta, Svea huokaisi helpottuneena. – Mä olen ollut niin hukassa sen kanssa nyt! Valkku sanoo, ettei se ota meitä tunnille, ennen kuin sillä on peruskunto ennallaan ja mä olen ihan varma siitä, että mä teen jotain väärin, kun ei se tunnu tulevan yhtään sen parempaan kuntoon! Mutta tehän osaatte. Koska mä voin tulla?
- Ihan koska vaan, lupasin, sillä olihan kolmas karsina ulkotallissa tyhjillään.

Lähettäjäsitruunapiiras 
Päivämäärä:   22.8.12 16:36:48

täähän on melkeen ku mustaoja :---) eka vuokralaisia, kunnes jotai tapahtuu ja sit ei enää vuokralaisia (;

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   22.8.12 17:48:49

15.
Ei mennyt viikkoakaan, kun tallille saapui uusi asukas, Bona Fide eli perheenjäsenille Fifi. Se oli hyvin kaunis ruunikko tamma, mutta vähän ohuessa kunnossa. Svean isä toimi tuttuun tapaan kuskina.
- Säkö et ole vieläkään ole opetellut vetämään traikkua, toruin Sveaa, kun Deri oli ottanut tamman haltuunsa.
- Mulla on nyt muuta opiskeltavaa, eikä isää haittaa, tämä sanoi. Minä olin salaa pikkuisen ylpeä siitä, että olin siinä suhteessa parempi. Ei se ollut helppoa minullekaan ollut.
- Kiva nähdä, sanoin sitten. Niin kuin olikin. Vasta nyt, kun näin Svean, tajusin, että olin kärsinyt aikamoisesta yksinäisyydestä viime aikoina. En ollut huomannut sitä, ennen kuin Minttu oli käynyt, mutta sen jälkeen olin tuntenut karvaasti sen faktan, etten tuntenut täältä ketään muuta kuin Marun, Sinin ja Susan. Jerry oli sattumoisin juuri ollut kahtena iltana pikkujouluissa, Risto-setänsä firman ja jonkun heidän asiakkaansa ja kai sekin vaikutti asiaan. Riston pikkujouluihin minä olisin kuulemma päässyt mukaan, mutta en minä sinne halunnut. Nyt, jos Svea muuttaisi tänne, olisi minulla kaupungissa ainakin yksi naisihminen, jota kutsua kaveriksi.

- Jääthän sä jo tänne? kysyin.
- Eihän mulla ole mitään, mihin jäädä, Svea sanoi.
- Hölmö, jäät meille tietysti. Kotoa käsinkö sä ajattelit asuntoa etsiä?
- Mutta ei mulla ole mitään tavaroitakaan mukana!
- Mä voin lainata yöpaitaa ja sä voit käyttää huomisen asuntovälittäjän kanssa, sanoin Hanna-äänellä, joka oletti, että asia oli sillä selvä. Se toimi, sillä Svea sulki suunsa ja nyökkäsi.

Hänen isällään ei tuntunut olevan siihen mitään sanomista, hän vain odotti kärsivällisenä, kun me purimme ja siivosimme trailerin ja sitten hän peruutti sen maneesin seinää vasten Luodon tyttöjen traikun viereen.
- Soita, kun olet tulossa takaisin, hän sanoi vain Svealle.
- Joo, en mä varmaankaan huomista pidempään voi viipyä ilman mitään vaihtovaatteita, tämä sanoi järkevästi ja halasi miestä hyvästiksi.

- Ja mitäs nyt tehdään? Ratsastatko sä sillä heti? Svea kysyi innokkaasti, kun auto oli kadonnut isolle tielle.
- En, sanoin mietteliäästi. – Koska eläinlääkäri on viimeksi katsonut sen?
- On siitä kohta kuukausi. Luuletko sä, että se on sairas? Svea huolestui.
- Musta se on vähän laiha. Mitä se syö?
- Heinää, kauraa… kai. Kyllähän sä tiedät, että meillä tallinpitäjä ruokkii hevoset.
- Mutta kai sun pitää edes tietää, mitä se sun hevosellesi antaa?
- On mulla mukana sen ruokintaohje.

Minä tuhahtelin itsekseni, kun lähdimme etsimään mainittua ohjetta. Olin ennenkin naputtanut Svealle siitä asiasta. Tietenkään minä en ollut aikoinani ollut kovinkaan hyvin selvillä siitä, miksi Tenttu söi mitä söi, mutta äitihän siitä oli huolehtinut. Minä olin vain lukenut listaa ja totellut, kun oli minun vuoroni laittaa ruoat valmiiksi. Tämä lista kyllä näytti ihan asialliselta, joskin itse olisin antanut kuntoutettavalle hevoselle vähän eri juttuja.
- Jos sulle sopii niin mä pyydän meidän eläinlääkärin katsomaan sitä, ennen kuin otetaan se töihin. Se voi totutella olemiseensa päivän tai pari.
- Teidän, Svea toisti kunnioittavasti.
- No ei se tietenkään yksin meidän ole.

Hannalla oli ollut eläinlääkärin kanssa samantapainen sopimus kuin kengittäjän. Jos hän soitti, toisessa päässä hypähdettiin autoon ja painettiin kaasua. Nyt sanoin, ettei ollut mikään hätä, vaan että missä välissä tahansa sopi pistäytyä.
- Käykö huomisaamuna? Mulla on aina illat niin täynnä, kysyi Essi, joka oli kyseinen eläinlääkäri. Hän oli ehkä nelissäkymmenissä ja tiesi hevosista enemmän kuin mitä minä tulisin ikinä oppimaan, ainakin mitä niiden terveydenhoitoon tuli. Arvostin häntä kauhean paljon ja luulen, että hänkin piti minusta jotenkin äidilliseen tapaan.
- Käy hienosti, vakuutin.
- No nähdään sitten!

Lähettäjä: Figaron_haamu (ek) 
Päivämäärä:   22.8.12 20:28:40

Miten tarinan hahmosta voi ruveta tykkäämään jo parin lyhkäsen lauseen jälkeen? Heti tuli sellanen fiilis tosta Essistä, et se on hyvä tyyppi :D. Johtuiskohan siitä, et eläinlääkärin ammatti on mulle lähellä sydäntä...?

Lähettäjä: jackets 
Päivämäärä:   22.8.12 23:21:40

Figaron_haamu, veikkaan että se johtuu tosta sairaan hyvästä etunimestä ;)

Lähettäjä: ggg 
Päivämäärä:   23.8.12 20:57:43

oooi ihanaaaa, tää on vaan niin mahtavaa tekstiä!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   23.8.12 21:09:21

Terveisiä Tallinnasta!
---------
- Ja mitäs nyt tehdään? Svea kysyi. Naamani taisi kurtistua, sillä en ollut tullut ajatelleeksi, että jos kutsuin hänet kylään, hän ehkä vaatisi myös viihdyttämistä.
- Mun täytyy ratsastaa pari hevosta, sillä Jerry ei ehdi töidensä jälkeen. Sillä on kaksi valmennustuntia, pahoittelin.
- Okei. Mitähän mä tekisin?
- No, ensin mennään ja kotiutetaan sut, päätin. – Mähän voin antaa sulle tietokoneen ja sä voit ruveta katselemaan asuntoja. Ja sitten sä voit aina lainata mun autoa ja lähteä katsomaan niitä, jos tarvii.
- Mutta enhän mä osaa ajaa täällä mihinkään!
- Kuule, en minäkään, nauroin ja salaa jo vähän kaduin, että olin pyytänyt häntä jäämään. Huikkasin Derille, että viipyisin puoli tuntia ja että voisiko hän järjestää minulle Flirtin valmiiksi ja Groggin sen perään. Olin kyllä järjestellyt päiväohjelmaa sen mukaan, että Fifin saapuminen häiritsisi sitä, mutta ainakin kaksi minun oli pakko ehtiä ennen lounasta ja pari sen jälkeen. Eihän niistä kukaan kuolisi, jos jäisi liikuttamatta, mutta emme me voineet ruveta lipsumaan. Vein Svean meille, näytin hänelle paikat ja palasin hiukan anteeksi pyydellen tallille.
- Mä tuun takasin puolentoista tunnin kuluttua, kahden viimeistään, lupasin.
- Selvä. Ihan rauhassa vaan. Täytyyhän sun työsi hoitaa, hän sanoi.

Joskus toivoin, että olisin päässyt opiskelemaan hevosten valmennusta ratsastuksenopetuksen sijaan, mutta useimmiten olin päinvastaista mieltä. Jerry oli imenyt kotoaan ja kummitädiltään sellaisen annoksen tietoa siitä, miten hevosia koulutettiin, että olisimme saattaneet olla toistemme hiuksissa monta kertaa viikossa, jos minä olisin mennyt esittämään mahdollisesti eriäviä kouluoppejani. Mikäs tässä oli seuraillessa kokemuksen sanelemia tapoja, etenkin kun ne olivat osoittautuneet niin menestyksekkäiksi kuin Mustaojalla ja Hannalla. Tähän aikaan vuodesta suurin osa ratsastamisesta oli kunnon ylläpitämistä ja kasvatusta, mikä oli erityisen sopivaa tänään, kun vain mietin, miten Svea saisi aikansa kulumaan.
- Mä voin tulla sun kanssa radalle, jos sä haluat, Deri esitti ja se olikin oikein hyvä ajatus. Jos hän ottaisi toisen hevosen ja minä toisen, selviäisimme nopeammin kuin jos minä ratsastaisin kaksi peräkkäin, eikä yhtä hevosta kuitenkaan ratsastaisi niin kauan, että Deri ehtisi tehdä mitään järkevää siinä välissä. Niinpä me lähdimme ulos ravailemaan ja laukkailemaan ja se oli paljon hauskempaa kuin mitä se olisi ollut yksin.

- Yksi asia mun pitää sulle sanoa, Deri, sanoin, kun hiljensimme viimeisen kierroksen ajaksi käyntiin.
- No? poika kysyi, posket, nenä ja korvanlehdet punehtuneena viileästä joulukuun ilmasta ja varmaan myös viimeisestä laukkaspurtista.
- Mä toivoisin, että sä käyttäisit ratsastuskypärää. Tai hitto vie vaikka moottoripyöräkypärää, jos se siitä on kiinni.
- Mä en voi.
- Mikset?
- Ne puristaa mun päätä. Ne ahdistaa.
Jotenkin ymmärsin hyvin sen, ettei Deri voinut sietää mitään ahdistavaa päänsä ympärillä tai muutenkaan, mutta toivoin silti, että hän olisi käyttänyt kypärää. Hevosista ei koskaan tiennyt.
- Mä en jätä tätä keskustelunaihetta, uhkasin, kun pääsimme tallin pihaan. Hevoset vaikuttivat äärettömän tyytyväisiltä ja mikseivät ne olisi olleetkin. Päästä ulkoilemaan kirpakassa säässä sai minunkin mieleni hyväksi.
- Mitä sä haluat iltapäiväksi? Koska jos sä haluat vaan laukkuuttaa näitä radalla niin sen mäkin voin tehdä, Deri kysyi kuin ei olisi kuullutkaan.
- Jos sä vaan haluat, niin mulle sopii! Toi Fifin omistaja aikoo muuttaa tänne ja voi olla, että se kaipaa mun apua asuntojen katselussa tänään, sanoin ilahtuneena. Hitto, jos joku nyt sitten uhkasi jäädä liikuttamatta niin voisin tulla illalla Jerryn tuntien jälkeen maneesiin. Mutta en oikein uskonut. Deri ratsastaisi vaikka maailman tappiin.

Päivämäärä:   23.8.12 21:21:42

Baileys-juustokakkua ja ihmissuhdemurinaa, muuta en sano... paitsi että jopa on jotenkin pahaaenteilevä pätkä! Ei kai tota kypärättömyyttä muuten olisi nostettu esiin kuin siit syystä, että jotain meinaa tapahtua. Hyi. Palaanpa heti mielessäni muutaman viikon taakse, kun se yksi pyöräilijä jäi auton alle ihan silmien edessä ja lennähti pää edellä kävelytien kanttikivetykseen. Paljas pää. Hups, kallo sanoi poks. Henki säilyi, onneksi, mutta ei ollut kaunis näky, ei. Hyrrr.

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.