Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Omillaan

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   6.7.12 16:26:23

1. Kesäelämää
Olisi voinut kuvitella, että kun ihminen valmistuu joksikin, hän säntäisi uusien haasteiden kimppuun kuin vasikka kevätlaitumelle. Kun Jerry sai oikeustieteen maisterin paperinsa, hän unohti sen pariksi kuukaudeksi Mustaojan olohuoneen ikkunalaudalle haalistumaan. Siinä se oli ollut vieraiden selattavana juhlissa, jotka oli järjestetty vastoin hänen tahtoaan. Tai ei Jerry nyt suorastaan ollut vastaan pannut vaan paremminkin alistunut pakolliseen. Jessi halusi järjestää juhlat, sukulaiset, ystävät ja kylänmiehet halusivat tulla juhliin ja minä tahdoin olla juhlakalun sievä tyttöystävä. Niinpä juhlat järjestettiin.

Luulen, että Jerryä oli tilaisuudessa eniten vaivannut ajatus siitä, miten hän saisi kaikille ihmisille yhdessä ja erikseen selittää, ettei hän ollut vielä töissä missään hienossa asianajotoimistossa ja ettei hän ollut edes hakenut sellaisia töitä.
- Me hoidetaan tallia ja kilpaillaan ankarasti tää kesä, hän oli kertonut ja minä olin pysytellyt tarpeeksi lähellä, jotta kaikki tajuaisivat, kenen takia Jerry sanoi ”me” eikä ”minä”. Suurin osa vieraista nyökkäili ymmärtäväisesti, mutta jotkut kysyivät, oliko sitten ollut järkeä kuluttaa vuosikausia opiskeluun ja Jerryn lakimiessetä Risto näytti tukehtuvan.
- Kyllä mä jossain vaiheessa hommaan oikeita töitä, mutta en tänä kesänä, kun kaksosetkin jäi Ypäjälle kesäksi ja meillä on talli täynnä kilpahevosia, koulutettavia ja varsoja, Jerry lupasi hänelle. Hän oli myöskin sanonut minulle vasta edellispäivänä, ettei halunnut nähdäkään mitään lakitekstiin viittaavaa ainakaan lähimpään kuukauteen tai kahteen, mutta sitä en viitsinyt toistaa Riston kuullen.
- Oikein, noin sun olisi pitänyt tehdä jo vuosia sitten, keskittyä siihen, missä sä olet parhaimmillasi, sanoi Hanna ja katsoi haastavasti Ristoa, joka ei kestänyt kilpailua vaan painoi katseensa. Kunnon yhteenottoa olisi ollut kiehtovaa seurata, mutta ei kunnianarvoisasta varatuomarista ollut Hannalle vastusta.
- Ja Jessi ja Vesku pääsee oikealle lomalle ensimmäistä kertaa yli kolmeenkymmeneen vuoteen, sanoi kuin pisteeksi keskustelulle Miila, Jessin sisko.

Niistä asetelmista alkoi se kesä. Jessi ja Vesku todellakin lähtivät lomalle juhannuksen jälkeen. Miila ja hänen miehensä veivät heidät mukaansa Etelä-Ranskaan, josta he olivat vuokranneet huvilan kuukaudeksi. Jerry, Danni ja Alissa, jotka olivat jakaneet asunnon Helsingissä, hajottivat taloutensa. Danni aikoi muuttaa yhteen poikaystävänsä kanssa ja Alissa ja Jerry eivät nähneet järkeä pitää kallista asuntoa kahdestaan, etenkin, kun molemmat olivat muuttamassa Mustaojalle ainakin kesäksi. Alissa oli ottanut työpaikan Järvenpään terveyskeskussairaalasta ja sinne hänen oli paljon nopeampi päästä Mustaojalta käsin.

Ja Jerry pujahti minun sänkyyni ajatusta nopeammin. Se oli tosiasiassa hänen oma sänkynsä, sillä olin muuttanut hänen suureen huoneeseensa, josta näki tielle, kun meistä oli julkisesti tullut pari, ja hän oli viettänyt siellä lukemattomia öitä sen jälkeen. Kaikki viikonloput ja koko edelliskesän esimerkiksi. Nyt tilanne oli kuitenkin toinen. Jerry oli aina palannut omaan kotiinsa, mutta nyt sellaista ei enää ollut.

Meillä oli mennyt hyvin tämä aika. Oikein hyvin. Niin hyvin, että en voinut muuta kuin pelätä kaiken muuttuvan huonommaksi, kun asiat nyt muuttuivat. Eikö minulla muka ollut mennyt poikki Teemunkin kanssa heti, kun olimme olleet muuttamassa yhteen? Murehdin, minkä hommiltani ehdin ja kun Jerry lähti auttamaan Dannia huonekalujen muuttamisessa tämän uuteen kotiin, leiriydyin olohuoneeseen märehtiäkseni oikein kunnolla. Olin löytänyt kaapista suklaarasian, jonka täytyi olla peruja joulusta ja ellei se olisi luiskahtanut joululahjuspullojen taakse – niitäkin olin harkinnut – se olisi kadonnut jo monta kuukautta sitten. Nyt katsoin parhaaksi syödä sen, ennen kuin se vanhenisi lisää ja sairastuttaisi jonkun, mutta Alissa tuli kotiin kesken kaiken.
- Mitä sä täällä herkuttelet? hän kysyi, puristi minua niskasta ja heittäytyi viereeni sohvalle.

Paljon oli vettä virrannut sen jälkeen, kun Alissa ja minä olimme vihanneet toisiamme enemmän kuin mitään. Sen jälkeen, kun Jerry ja minä olimme ruvenneet seurustelemaan, olin pelännyt hänen taas harkitsevan murhaamistani, vaikka hän olikin jo ennen sitä yrittänyt hieroa rauhaa. Olin ajatellut, että hän yritti olla minulle ystävällinen, koska Jessi ja Vesku olivat käskeneet, tai koska minusta ei enää ollut mitään vaaraa, kun siinä vaiheessa elämääni en halunnut olla missään tekemisissä Jerryn kanssa. Mutta kummallista kyllä kaikki Jerryn siskot näyttivät menevän pähkinöiksi uudesta tulemisestani ja Alissa kaikista eniten. Nykyään hän oli yksi läheisimmistä ystävistäni, jopa siinä määrin, että huokaisin ja painoin pääni hänen olkapäälleen.

- Mua hirvittää, sanoin.
- Jaa, mikä nyt? Alissa kysyi hiven naurua äänessään. Hän tuntui pitävän minua paitsi hellyttävänä myös huvittavana. Välillä tunsin olevani kissanpoikanen, mutta myönnän, että yleensä uskoin hänen sanaansa melkein sokeasti.
- Sano, että mä olen idiootti, pyysin toiveikkaana.
- Sä olet idiootti, Alissa sanoi tottelevaisesti.
- Ei kun kuuntele ensin ja sano sitten!
- No, kokeillaan.
- Mä pelkään, että kaikki loppuu nyt, kun Jerryllä ei ole enää omaa kotia. Että se kyllästyy muhun, tai että mä kyllästyn siihen.
- Niinkö?
- Niin mulle kävi, kun mä yritin seurustella ennen kuin tapasin Jerryn uudelleen.
- Luuletko sä, että nyt käy niin?

Mietin ankarasti, mutta vastaus oli oikeastaan helppo. Minulla oli jatkuva ikävä Jerryä, kun emme olleet yhdessä ja hyvä olo, kun olimme. Vaikka olinkin aloittanut Jerryn palvomisen yhtenä hölmönä heppahulluna pikkutyttönä ja siten päässyt karkeasti sanottuna hänen pöksyihinsä, se kaikki oli romahtanut vauvan kuolemaan. Nykyään ajattelin, että se ehkä oli sittenkin ollut aitoa ja todellista alusta asti ja olin vain huijannut itseäni niinä vuosina, kun hänen näkemisensä ja ajattelemisensa oli tuntunut mahdottomalta. Sellainen rakastuminen ei unohtunut näköjään ikinä.
- Ei, mä en tule kyllästymään Jerryyn, sanoin varmasti.
- Eikä se suhun.
- Eikö?
- Saat piiskata mut nokkosilla, jos mä olen väärässä. Mä olen sentään tuntenut sen yli neljännesvuosisadan ajan.
- Hyvähän sun on tommosta luvata, sanoin epäilevästi, mutta oloni oli keventynyt niin, etten enää tuntenut tarvetta pitää koko suklaarasiaa itselläni vaan tarjosin Alissallekin. – Nokkosia kasvaa vaan muutaman lyhyen kuukauden ajan, ja jos mä meinaisin niitä kerätä vitsaksi, mun kädet menis näppylöille.
- Kumihanskat, Alissa ehdotti ja napsi nopeaan tahtiin kolme konvehtia.
- Juoksutusraippa?
- Lakkaa olemasta pölvästi. Mun puolesta saat lyödä vaikka lyhtypylväällä, jos mä olen väärässä.
- Sovittu, sanoin helpottuneena. Ilman Alissan väliintuloa jotain pahaa olisi saattanut tapahtua. Minä olisin ollut epäluuloinen ja etäinen, Jerry olisi ihmetellyt miksi, ruvennut itse omituiseksi ja noidankierre olisi ollut valmis. Päätin ostaa Alissalle ruusuja seuraavasta palkastani. Tai ehkä sittenkin suklaata.

Re: Omillaan

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   6.7.12 16:27:29

Ja edellisethän on täällä.

Lähettäjä: pulla 
Päivämäärä:   6.7.12 16:36:28

ääääääääääääk! Ihanaa, kiitos! ja ehkä tänään vielä pätkä kun ollaan jouduttu jo vaikka kuinka monta päivää katsomaan sennutonta etusivua?

Lähettäjä: des 
Päivämäärä:   6.7.12 16:38:16

Ha!

Lähettäjä: tripi 
Päivämäärä:   6.7.12 16:50:20

voi ei, ihanaaa!
Olenko mä nyt missannut Dannin poikaystävän edellisissä tarinoissa vai onko sillä sellaista ollutkaan? Alissa on ihana, enkä mä nyt malta odottaa että tämä tarina pääsee vauhtiin. Aivan ihanaa! Ja jos Hannan tulevaisuudenkuvakin selviäisi, sehän alkaa olla jo vanha haahka ;)

Lähettäjä: salde 
Päivämäärä:   6.7.12 17:06:02

Jeejee! :D

Lähettäjä: whisky. 
Päivämäärä:   6.7.12 17:50:07

Hienoa hienoa! Jään mielenkiinnolla katselemaan miten tämä tästä etenee.

Lähettäjäsitruunapiiras 
Päivämäärä:   6.7.12 19:01:16

Oiii kivaa! Mä olen koko päivän raahannut muuttolaatikoita ja nyt pitäisi alkaa vähän järjestellä, mutta ei vaan jaksa...........

Lähettäjä: EpE 
Päivämäärä:   6.7.12 19:32:44

Ihanaa! Kylläpä oli tuskalliset päivät, kun ei ollut taattua sennnu luettavaa. =)

Lähettäjä: Figaron_haamu (ek) 
Päivämäärä:   6.7.12 21:28:21

Oih! Luettavaa <3
Terveisiä muuten Lontoosta! :)

Lähettäjä: sunny 
Päivämäärä:   6.7.12 23:01:46

Jee ihanaa!

Lähettäjä: flanu 
Päivämäärä:   6.7.12 23:45:10

ooooh! Mä tossa mietinkin, että lasketaanko perjantai viikonloppuun, vai pitääkö odottaa lauantaihin asti. Ihana oli saada iltapalaa, varsinkin kun oon saanut taas todeta, että meillä vedetään työterveydessä täysin firmalle päin ja esimiehellä on jotain henkilökohtasta mua vastaan selvästi...

Noh, toivottavasti ens viikolla olis luottari paikalla, pääsis sille juttelemaan...

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   6.7.12 23:48:52

Flanu, saat kiittää desiä, se kävi kimppuun heti, kun töistä pääsin kotikoneelle :D
Ja unlike työterkkarille, like Lontoolle <3

LähettäjäMeow_ 
Päivämäärä:   7.7.12 16:33:59

Wuu, uutta tarinaa! :) piristystä kaipasinki, venäytin ranteeni ja nyt opettelen vasenkätiseksi.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   7.7.12 19:25:10

Jos joskus pienenä olin miettinyt, mikä minusta tulisi isona, olivat hevoset tietenkin olleet yksi vaihtoehto, mutta silloin olin kuvitellut hommaa joksikin sen tapaiseksi kuin mitä se oli kesäpäivänä, kun hevoset olivat laitumella; kun itse työ oli ruokkimista, harjailua ja ratsastamista lämpimässä auringonpaisteessa. Kun tallin arjen raskaus oli minulle oman hevosen saatuani valjennut, oli hevosala vilahtanut hyvin äkkiä toivelistani häntäpäähän parkkipirkkojen ja lipuntarkastajien seuraan. Ja tässä minä nyt silti olin.

Se oli oikeastaan vielä merkillisempää, kun olin huomannut, että yleisesti ottaen minä en edes kauheasti pitänyt hevosista. Joihinkin yksilöihin ihastui ja niiden seuraan hakeutui mielellään, mutta suurimman osan kanssa olin mieluiten pelkkä hyvänpäiväntuttu. Ja niillä vähän etäisemmillä tuttavilla ratsastaminen taas saattoi olla ihan juhlaa, kun joku henkilökohtainen ystäväni muuttui viholliseksi tai uhmaikäiseksi, kun kiipesin satulaan. Kauniita ja uljaita ne olivat, mutta useimmat olivat kuitenkin vain työvälineitä. Olin yrittänyt selittää asiaa Mintulle, joka ei ollut ymmärtänyt ollenkaan, mutta hän olikin aina lepertelemässä jokaiselle tapaamalleen hevoseläimelle ihan kuten jotkut naisihmiset pienille lapsille. Sen jälkeen en ollut viitsinyt paljon näkemyksistäni huudella kenellekään.

Suuri ihme siis oli, että olin tehnyt tallihommia nyt jo pari vuotta, kun aikoinaan jo pari viikkoa oli tuntunut tappavalta urakalta. En minä vieläkään karsinoiden siivoamisesta pitänyt, päinvastoin. Inhosin sitä niin, että olin kirjaimellisesti kyynelehtinyt ilosta, kun oli tullut niin lämmin, että Vesku oli päättänyt ensimmäisten hevosten voivan jäädä yöksikin ulos. Nykyään kuitenkin pystyin hoitamaan tallin siivouksen miettimättä sitä erityisesti ja vastapainoksi työssäni oli paljon sellaista, josta pidin. Eniten painoi ratsastaminen, mutta oli muutakin. Ruokien laittaminen ja kunkin hevosen annoksen mittaaminen esimerkiksi, tai käytävän lakaiseminen putipuhtaaksi, tai, kumma kyllä, tarhojen siivoaminen.

Näin kesällä, etenkään tänä kesänä, minulla ei ollut mitään valittamista. Jerry ja minä nousimme aamulla syömään aamiaista ja suunnittelemaan päivän hommia, sitten painuimme pihalle ja rupesimme töihin. Elleivät orit olisi yöpyneet sisällä tallissa, olisimme voineet nukkua vaikka kymmeneen ilman, että kukaan pahastui, mutta ne piti tietysti ruokkia kohtuullisen aikaisin ja viedä ulos. Sitten ratsastimme ahkerasti ja muutamina iltapäivinä Jerryllä kävi valmennettavia. He olivat Veskun valmennettavia alun perin, mutta kun tämä nyt kerran oli lomalla, oli suurin osa murisematta huolinut Jerryn sijaiseksi.
- Mun kai pitäisi mennä imuroimaan ja laittamaan ruokaa sillä aikaa, kun sä opetat, mutta mä en aio mennä, ilmoitin heti alkuun.
- Ei ne villakoirat mihinkään karkaa, Jerry oli tuumannut. – Haluatko sä opettaa?
- En! sanoin kauhistuen.
- No, eikö sun pitäisi harjotella?
- Ehkä joo, mutta mä en aio ruveta harjottelemaan semmosten ratsastajien kanssa, jotka on taitavampia kuin minä itse!

Minä olin nimittäin taas koulussa. Tai ainakin koulutuksessa. Kun Alma oli saanut peruutuspaikan kauppaoppilaitoksesta ja kadonnut Mustaojan työvoimavahvuudesta, oli koko hevoslauman hoito kaatunut minun niskaani ja melkein rusentanut minut. Vesku oli saanut idean ja ruvennut ottamaan avukseni harjoittelijoita, nuoria tyttölapsia, jotka opiskelivat hevosenhoitajiksi tai kuka miksikin. Voi pyhä pegasos, että heitä oli ollut monenlaisia! Jotkut olivat olleet paljon taitavampia kuin minä itse, mutta toiset eivät osanneet tehdä mitään käskemättä ja osaamisen kanssa oli silloinkin vähän niin ja näin. Minua ei kyllä haitannut, vaikka heillä meni iltaan asti, ennen kuin karsinat oli siivottu, sillä sitä varten he minun näkökulmastani siellä olivat, mutta jos ja kun he oppivat vähän vikkelämmiksi ja heille saattoi antaa muitakin tehtäviä, huomasin pitäväni siitä, että he olivat olemassa. Minusta oli mukavaa jutella heidän ohjaajiensa kanssa, pohtia arvosteluja ja allekirjoittaa ne kuin olisin ollut oikea tallimestari. Toiset tytöistä olivat sitä paitsi ihan mukavia tyyppejäkin.

Siitä se ajatus oikeastaan sitten sikisi, ja mainittakoon, että se iti alun perin Veskun tai Jessin päässä eikä minun, mutta ei se minustakaan kovin vaivalloiselta tuntunut. Pääsin mukaan ratsastuksenohjaajan monimuotokoulutukseen, sillä hevosenhoitajaksi en hitto soikoon halunnut, ja kävin suurin piirtein kerran kuussa Ypäjällä lähiopetusjaksoilla. Lopun aikaa tein hommiani ihan normaalisti, palkka juoksi ja papereiden saaminen lähestyi. Sitä paitsi oli hauskaa käydä Ypäjällä. Kaksoset olivat edellistalvena vielä siellä ja muutenkin muutama päivä poissa Mustaojalta oli melkein kuin lomaa, vaikka se koulua olikin. Ja oli yhtä juhlaa tavata ihmisiä. Pidin Veskusta ja Jessistä ja Jerry kävi usein, mutta silti huomasin mökkihöperyyden ihanasti katoavan aina, kun nostin kytkintä.

Mutta ei siitä sen enempää näin kesällä. Jerry ja minä hoidimme tallin, synnytimme varsoja ja treenasimme viikolla, joko itseämme, toisiamme, hevosia tai Jerryn oppilaita, ja viikonloppuisin kävimme kilpailuissa ja Alissa hoiti tallin. Meillä oli tapana ratsastaa pareittain, jolloin saatoimme tarpeen tullen kommentoida toisen suoritusta, jos ja kun jokin ei mennyt omaan peffaan ihan hyvin. Se oli ihan huippua, samoin kuin Jerryn valmennustuntien katsominen. Minussa syttyi taas sellainen palo ratsastamiseen, että unohdin tekeväni sitä työksi.

Aika kului nopeasti, kuten Jessin ja Veskun lomakin, mutta ei heidän paluunsa oikeastaan muuttanut mitään muuta kuin sen, että aamiaisella oli enemmän ihmisiä. He palasivat töihin todettuaan, että kaikki hevoset olivat hengissä ja kesän tappioiksi saattoi laskea yhden pahasti lohjenneen kavion, yhden nyrjähdyksen ja yhden varsan, jota oli pitänyt tehohoitaa, mutta joka jo heidän palatessaan oli virkeä kuin heinäsirkka. Plussapuolella oli kuitenkin läjä ruusukkeita erinäisistä kilpailuista, niin meidän kahden Mustaojan hevosilla kuin valmennusryhmän.
- Te olette hoitaneet homman ihan loistavasti, Vesku totesi ja Jerry ja minä seisoimme hänen edessään asennossa kuin sotilaat odottamassa kunniamerkkejä. – Ja mitäs nyt?

Niin, mitäs nyt? Katsoin Jerryä, sillä hänhän tässä päätti meidän elämämme suunnasta. Jos hän nyt halusi ruveta asianajajaksi niin minunkin elämäni muuttuisi.
- Mitäs nyt? Miten niin? Jerry kysyi. – Kausihan on ihan kesken. Katsotaan sen jälkeen.

Päivämäärä:   7.7.12 19:49:07

"Jerry ja minä hoidimme tallin, synnytimme varsoja"
^^ toi oli jotenkin hupaisasti muotoiltu. Ehkä kuitenkaan Jerry ja Henu ei niitä varsoja synnytä?

Aivan huippupätkä kuitenkin, tää on todella erilaista luettavaa, kuin aiemmat. En nyt löydä oikeita sanoja, ehkä niinsanotusti aikuismaisempaan makuun kirjoitettu enempi?

Lähettäjä: ankka 
Päivämäärä:   7.7.12 22:28:44

heissain kaikki :o)

"on niin helppo olla onnellinen..." dum di dum...

Kiitos sennnu !!!

vaikka millanen päivä olis niin takuu varmasti se paranee kun pätkän lukee.

meille tuli muutes keskiviikkona uus koira. nyt on talossa terrierin ja raskiksen lisäksi 8 vko leonbergin poika pentu.
menoa riittää.... :o)

Lähettäjä: Fanii 
Päivämäärä:   8.7.12 00:35:18

säälin sinua ankka! meidän äiti kasvattaa leonbergejä ja ne on aika hirveitä :D siis siin vaihees kun ne alkaa juosta ja haista kun rankkitynnyrit! :D ja sit kun ne on taas vanhempii ni ne on iha mukavii nalle karhiu! :) <3 ja Sennu onneks tää tarina jatku etkä aloittanu uutta! :) olen onnelisen helpoittunut! :)

Lähettäjä: L-R 
Päivämäärä:   8.7.12 01:36:19

Oh my god! Ihanaa ihanaa! Henu ja Jerry ja Mustaoja <3 Kiitos, Sennnu!!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   8.7.12 02:16:21

Ankka, raskis?
Mähän en oo koiraihminen...

Ja hitto vieköön, pakko sanoa teille kaikille, että mulla oli vierotusoireita ja tyhjä olo, kun töiden jälkeen heti aina tsekkasin tän palstan ja sitten havahduin siihen, etti mulla oo mitään postaamista :x

Lähettäjä: whisky. 
Päivämäärä:   8.7.12 12:26:12

Tietäisit vaan millaiset vieroitusoireet todennäköisesti meillä kaikilla lukijoilla oli.. Minä ainakin tsekkasin tämän palstan joka ilta, ja tuntui kuin jotain puuttuisi. Vaikka luen muutamia muitakin tarinoita, niin tämä kuuluu niin kiinteästi joka päivään etten osaa ilman olla :)

Hienoa siis että olet taas jatkanut! Kuten flanu tuolla ylempänä mainitsi, tämä tuntuu olevan jollain tavoin eri tyylillä kirjoitettu. Enkä siis sano että se haittaisi yhtään, teksti on aivan yhtä sujuvaa kuin ennenkin :) Jollain tavoin tämä tuntuu eräänlaiselta alustukselta itse tarinaan, mikä nyt tietenkään ei ole mikään ihme näin alussa. Jään kuitenkin mielenkiinnolla odottamaan miten tämä etenee, aivan vielä kun en ole täysin päässyt tähän sisälle.

LähettäjäYGC 
Päivämäärä:   8.7.12 14:04:04

JEE! Kiitos Sennnu, tätä on odotettu :) nyt mun päivärutiinit voi palata ennalleen kun täällä on (tovottavasti) pätkä työpäivän jälkeen :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   8.7.12 16:43:10

:)
---------
2. Tarjous
Ajatus siitä, että kilparatsastus olisi normaalia elämääni, ei ollut mitenkään myötäsyntyinen. Tietysti olin aina halunnut loistaa kilpailuissa sen jälkeen, kun olin ruvennut ratsastamaan, mutta se oli ollut enemmänkin haavetta kuin realistinen suunnitelma. Jos minulla olisi edelleen ollut oma hevonen, olisin kai käynyt sillä joskus jonkinlaisissa kilpailuissa, mutta nyt minulla oli käytössäni joukko Suomen hienoimpia kouluratsuja ja ratsastin niillä työkseni. Myös kilpailuissa.

Yksi kesän kohokohdista oli Hannan kilpailut. Sinne lähdimme traikut täynnä. Jerry ja minä ratsastaisimme lauantaina Vigilantella ja Utopialla ja Jerry sunnuntaina Teeterillä ja Vesku Djangolla. Näiden oli tarkoitus olla Djangon viimeiset kisat. Se oli jo vanha ja vaikka se ei itse sitä tiennyt, se ei enää ollut elämänsä vedossa. Vesku halusi antaa sille arvoisensa areenan viimeiselle esiintymiselleen – sitten hän myisi sen. Hän oli myynyt koko joukon hevosia sinä aikana, kun olin tehnyt hänelle töitä, mutta sehän oli hänen hommaansa ja olin ollut ainoastaan iloinen, kun minun työmääräni oli vähentynyt lähtevien hevosten myötä. Django oli kuitenkin eri asia. Sehän oli ollut siellä aina.
- Se pääsee hyvään kotiin, missä sitä hoidetaan niin kuin hienoa vanhaa herraa kuuluukin, oli Vesku sanonut.
- Mutta niin hoidettaisiin meilläkin! Eikö? Ja voihan se vielä astua, eikö vaan?
- Meidän täytyy ruveta mitoittamaan tätä hevosmäärää vähän sen mukaan, mitä me voidaan hyvin hoitaa.

Minulle tuli siitä vähän paha mieli, sillä aavistelin hänen tarkoittavan sitä, etten minä jaksanut. Olisin kai minä Djangon jaksanut. Mutta Vesku jatkoikin:
- Mehän ei voida tietää, mihin Jerry aikoo mennä töihin. Tiedä vaikka se haikailisi takaisin Irlantiin, ja kai sä menisit mukana?
- Kai mä, myönsin. Totta hitossa menisin. Vaikka kuuhun. Mutta ei Jerry ollut puhunut mitään Mustaojalta lähtemisestä. Tosin nyt, kun ajatus oli otettu esiin, aloin arvella, ettei hän sinnekään aikonut jäädä kisakauden päätyttyä. Se olisi ollut asumista vanhempien niskoilla, vaikkei häntä ihan peräkammarin pojaksi olisi voinutkaan sanoa, kun minä olin olemassa. En kuitenkaan halunnut ottaa asiaa Jerryn kanssa puheeksi tässä vaiheessa kesää. Kyllä hän kertoisi minulle, kun hänellä olisi suunnitelmia. Sitten kisakauden loputtua.

Lähdimme Hankoon jo perjantai-iltana Alissan jäädessä taas kotimieheksi. Jerry veti toista traikkua ja Vesku toista: veisimme hevoset Hannalle ja menisimme itse yöksi Leena-mummille. Hannan kisoista oli muodostunut muutamassa vuodessa sellainen spektaakkeli, että hän oli joutunut vuokraamaan sinne rivin jaboja vierailevia tähtiä varten. Tai eiväthän ne Hannan kisat varsinaisesti olleet, vaikka hän tarjosi puitteet. Paikallinen ratsastusseura niiden järjestämisestä nimellisesti vastasi.

Hevosten purkaminen sujui jo niin rutiinilla, ettei siinä mennyt kuin hetki. Hanna oli luvannut pistää muutamia omia hevosiaan ulkoruokintaan, jotta saimme orit sisään talliin, nuoret tammat saivat vierekkäiset jabat. Ne juotettiin, ruokintaohjeet etsittiin ja traikkujen satulakaapit lukittiin visusti.
- No niin, me voidaan mennä, sanoin tyytyväisenä. Jerry oli ehdottanut matkalla, että menisimme kahdestaan vähän kaupungille nyt illalla, ei tietenkään mitenkään juhlimaan, mutta katselemaan, mitä siellä tapahtui. Kesän suurtapahtuma Regatta oli ollut jo useampi viikko sitten, mutta Hanko nyt oli kesäkaupunki koko kesän ajan.
- Mihin te aiotte? Jessi kysyi.
- Vähän vaan kaupungille.
- Ensin tulette kyllä Leena-mummin luokse. Se on takuulla laittanu ruokaa koko päivän ja odottaa meitä.

Irvistin salaa, sillä vaikka Jerryn mummo oli herttainen höppänä, ei mummopäivällinen kuulostanut erityisen hohdokkaalta verrattuna kevyeen, romanttiseen iltapalaan vaikkapa venesatamassa.
- Ei kun me mennään tänään syömään Hannan kanssa, puuttui Vesku puheeseen. – Mä olen sopinut sen jo aikoja sitten. Se haluaa tavata Jerryn erityisesti.
- Sä et ole sanonut mulle mitään! Jessi huudahti ja he aloittivat pitkällisen väittelyn siitä, kuka oli kertonut mitä ja kuka ei ollut kuunnellut.

Päivämäärä:   8.7.12 20:50:12

typo... RANSKIS

Päivämäärä:   8.7.12 20:56:11

eli siis ranskanbulldoggi.

joo lievällä kauhulla odotan syksyn kura kelejä... mutta muuten martti on mainio ukko, kyllähän leolle sydämen menettää jos sellaiseen tutustuu..

Fanii mikä on äitis kasvattaja nimi?? meijän poika on zapparal´s kasvatti.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   8.7.12 21:00:16

No niin, sitä mä ekaks ajattelin :D Ex-tallikaveri tekee semmossia.

Päivämäärä:   8.7.12 23:02:50

Ahhh, mä oon koko päivän siivonnut ja sisustanut äidin kanssa. Olipa ihana päästä lukemaan päivän pätkä. Nyt voi tyytyväisenä mennä nukkumaan.

Tää on jotenkin kyllä niin ihanan ajaton tarina, mä nautin tän lukemisesta suunnattomasti.

Lähettäjä: Emsku @work 
Päivämäärä:   9.7.12 15:39:54

Hoplaa, etusivulle!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   9.7.12 16:34:25

Kävimme kuitenkin asettumassa taloksi ja juomassa pakolliset tervetuliaiskahvit Leenan luona, ennen kuin lähdimme kaupungille. Mummo vaikutti alistuneen loukkaantuneelta, kun skippasimme hänen ruokapöytänsä, mutta tuli paremmalle tuulelle, kun Jessi huokaisi:
- Me varmaan tullaan kamalan nälkäisinä takaisin. Noista ravintola-annoksista ei ole mihinkään. Kaks parsaa ristissä, ei niistä saa mahaansa täyteen.
- Mä laitankin teille sitten iltapalaa, Leena ilmoitti ilahtuneena.

Hanna ja hänen miehensä Kaitsu odottivat meitä jo ravintolassa ja olin iloinen, että olin arvannut jotain tällaista tulevaksi ja pakannut mukaan myös leningin ja sandaalit. Oli äärettömän ihanaa kävellä helmat reisiä kutittaen ja kuvitellen, etten koskaan ollut hevosenkikkaretta nähnytkään. Tosin päivälliskeskustelu pyörisi väistämättä hevosten ympärillä, mutta ehkä kestäisin sen. Äh, tietysti kestäisin.

Alkuun juttelimme kuitenkin enimmäkseen Jessin ja Veskun lomasta ja vasta, kun pääruoka tuotiin, Hanna vaihtoi puheenaihetta. Minuun, ihmetyksekseni.
- Miten sun koulusi sujuu? hän kysyi.
- Ihanasti, sanoin nielaistuani kiireesti suuni tyhjäksi. En pitänyt mainitsemisen arvoisena, että olin viimeisimmältä jaksolta joutunut lintsaamaan päivän kilpailujen takia, sillä ei se ollut tuntunut ohjaajianikaan häiritsevän. – Mä olen kauhean hyvä.
- Jaa, Hanna sanoi epäillen ja leiskautin hänelle loistavan hymyn. – Mihin sä aiot sitten ruveta sitä hyvyyttäsi käyttämään, kun saat paperit?
- En mä ole suunnitellut mitään, tunnustin. Enhän ollutkaan, olin lähtenyt koko hommaan mukaan lähinnä, koska seinälläni oli tilaa yhdelle kehystetylle todistukselle.
- Ja entäs sinä? Hanna siirtyi helpotuksekseni Jerryyn.
- Mun täytyy ruveta etsimään oikeita töitä, tämä sanoi ryhdistäytyen. – Oispa loistavaa, jos voisi olla talvet töissä ja ansaita ja kesät vaan ratsastaa ja kilpailla. Mutta taitaa jäädä toiveuneksi semmonen.
- Harvemmilla on semmoseen varaa, Vesku huomautti ja melkein loukkaannuin Jerryn puolesta. Juurihan hän oli sanonut aikovansa etsiä töitä sen sijaan, että olisi loisinut vanhempiensa nurkissa.

- Mulla on vähän kerrottavaa, sanoi Hanna siihen. – Mä aion lähteä talvikaudeksi Saksaan. Ensin mä ajattelin Tanskaa – siellähän mä olen jonkin verran ratsastanut – mutta Saksa on sittenkin parempi. Se on oikeaa Eurooppaa ja lähempänä kaikkea.
- Mitä hittoa sä siellä aiot tehdä? minulta pääsi. Olin kuullut ihmisistä, nuorista tytöistä, jotka halusivat ulkomaille töihin päästäkseen sitä kautta käsiksi hienoihin hevosiin ja vaativiin kilpailuihin. Kurssikavereissanikin oli kaksi, jotka aikoivat Saksaan tai Belgiaan konstilla millä hyvänsä ja tekemään melkein mitä tahansa. Mutta Hannallahan oli jo kaikki.
- Mä aion kilpailla, Hanna sanoi ja katsoi minua pitkin nenänvarttaan. – Mulla on pari hyvää hevosta ja hyviä kontakteja.

- Loistohomma, mä olen aina ihmetellyt, mikset sä ole mennyt jo vuosikausia sitten! Vesku sanoi. – Sä et ole enää niin nuori kuin joskus, tiedäthän sä, eikä sulla Suomessa ole enää mitään, mitä et olisi voittanut puolen tusinaa kertaa.
- No mullahan on aina ollut täällä asioita hoidettavana. Niin kuin talli ja lauma hevosia. Tietystihän mä olen siellä ainakin alkuun vaan riviratsastaja, mutta katsotaan, miten akan käy. Ainakin moottoritietä riittää paljon pidemmälle kuin täällä.
- Mutta miten sun talli täällä? kysyi Jerry.
- No, siinä sä tulet kuvaan, Hanna sanoi. Minun kämmeniäni alkoi kutista, sillä aloin aavistaa, että nyt tulisi jotain odottamatonta. – Tai te kaksi, tietenkin. Mä haluan, että te otatte hoitaaksenne mun tallin, kun mä olen poissa.

Oliko se sittenkään niin odottamatonta? Nyt minusta tuntui äkkiä siltä, että olin tiennyt koko ajan, siitä hetkestä asti, kun Hanna oli maininnut Saksan.
- Mutta Jerry on vasta valmistunut! Jessi huudahti.
- Eipähän tarvitse asua koulun kulmalla enää, tuumasi Hanna ja aloin miettiä, oliko hän suunnitellut tätä jo kauankin ja odottanut vain, että Jerry pääsisi eroon napanuorastaan yliopistolle.
- Mutta jos se haluaa tehdä oman alan töitä eikä pyörittää tallia? Tai jos se ei halua muuttaa Hankoon!
- Ehkä me kysytään sitä nuoreltaparilta itseltään, sanoi Kaitsu ja Jessi napsautti suunsa kiinni. Kaikki katsoivat meitä paitsi minä, joka katsoin Jerryä, joka tuijotti Hannaa. Hän näytti pöllähtäneeltä, mutta vähemmän kuin olin odottanut.
- Mitä jos mä sanon, että mä en halua? hän kysyi ja haroi hiuksiaan.
- No sitten mä myyn hevoset ja panen tallin kiinni. En mä sitä kenelle tahansa jätä ja varsat voi kasvaa Ahvenanmaallakin. Mutta te pystyisitte kouluttamaan mulle seuraavaa sukupolvea, käydä oripäivät ja kisat ja katsoa, mitkä hevoset pidetään ja mistä me halutaan eroon mahdollisimman pian.
- Kuulostaa mielenkiintoselta, Jerry sanoi hitaasti ja minä rupesin syömään. Oli ihan turhaa jäähdyttää hyvää pihviä ja korvani toimivat vaikka samalla pureskelisinkin.

Päivämäärä:   9.7.12 23:26:15

Huisia, mä haluun mun ponin Henulle ja Jerrylle opetettavaks!

(yh, se on ihan äijä jo, ei enää suostu olemaan laumassa alin, ottanu pomon paikan...)

Päivämäärä:   9.7.12 23:43:54

Ai jaa ei oo meidän kasvatteja ollenkaan :) mut onhan ne ihan mukavia mutta onneksi ne meillä asuvat ulkona niin ei kura kelitkään haittaa ollenkaan :D kerran erehdyin laittamaan valkoiset huosut jalkaan syksyllä kun olin lähdössä kouluun mutta en ole toista kertaa laittanut :DDD

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   9.7.12 23:53:34

Flanu, missäs päin maailmaa Aappana nyt on?

Päivämäärä:   9.7.12 23:53:41

mut ankka! meidän äiti ainakin jollakin tasolla tietää sun pennun emän kasvattajan :) tutkiskelin äkkiä mitä löyty ja se siun pentu oli vissiin noit 9.5 syntyneitä? nimittäin siellä emän linjoissa on myös meidän äitin kasvatti koira! :)

Päivämäärä:   10.7.12 12:30:27

Aappanapaappana on nyt Mäntsälässä laiduntamassa. Syksystä alkaen on tosin uus paikka haussa, kun se missä oltiin kevät, on puitteiltaan vähän turhan vaatimaton meille (siellä ei oo kenttää, ja sen vuoks toi ratsuopettaminen on tietyiltä osin vähän haastavaa, kun ei oo selkeitä rajoja esim. pitkille ja lyhyille sivuille). Niin että jos vaan tiedät mitään kohtuuhintaista paikkaa, joka majoittaa oreja (ja ehdottomasti niin, että olis mahis tarhata kaverin kanssa), alueena n-järvi/järvenpää/miksei keravakin/vantaa/espoo. Pikkutallitkin tosi jees, kunhan löytyy kenttä ja mielellään edes pieni estekalusto (että poni pääsis opettelemaan myös puomityöskentelyä ja pieniä esteitä).

Lähettäjä: khan_w 
Päivämäärä:   10.7.12 15:40:21

oi sennnu! mä nyt vasta tän huomasin, ja oli ihanaa kun sai lukea niin monta pätkää putkeen :) hauskaa muuten, että suurin osa sun henkilöistä opettelee jonkun arvostetun koulutuksen (lääkäri, asianjaja jne), mutta tekee niitä vaan vähän niinku sivubisneksenä :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   10.7.12 16:52:30

Falnu, eipä tuu kyl suorilta mitään mieleen. Vai mites toi Tuikku?
Khan, priorisointikysymyksiä :D
---------------
Minusta kuulosti siltä, että Jessi ja Vesku harasivat vastaan, mikä oli aika epäreilua, kun heillä itsellään oli kuitenkin talli. Toisaalta ymmärsin sen, että heitä ehkä huoletti se, että Jerry oli opiskellut vuosikaudet vain päätyäkseen tekemään sitä, mitä hän olisi voinut tehdä muutenkin.
- Mutta miksei Jerry voisi tehdä niin kuin te, käydä päivällä töissä ja ratsastaa iltaisin ja viikonloppuisin? kysyin. – Mä voin vahtia henkilökuntaa päivisin ja ratsastaa. Koska kai meille jää henkilökuntaa?
- Te saatte ihan itse päättää henkilökunnastanne, sanoi Hanna.
- Mahtaako täältä kovin helposti saada asianajajan hommia, epäili Vesku. Kaikista ihmisistä juuri hän, joka oli paikallista lakimiessukua.
- No, itse asiassa mun ainoa työtarjous toistaiseksi on tullut täältä, Jerry rykäisi. – Risto lupasi järjestää jotain, jos mä haluaisin lähteä Helsingistä. Mä tietysti sanoin, etten ole ajatellut muuttaa Hankoon, mutta…
- Mutta? Hanna kehräsi ja Jerry kääntyi katsomaan minua.

- Mitä sä sanot, Henriikka?
- No, mä en ole koskaan ajatellut Hankoa, sanoin, mikä oli totta. Olisin voinut jatkaa tunnustamalla, ettei sillä ollut väliä. Jos Jerry haluaisi perustaa asianajotoimiston Kittilään, olin täysin valmis muuttamaan sinne. Mutta sellaista oli ihan turha paljastaa kaikille, Jerry mukaan luettuna, joten sanoin: - Mä luulen, että tommosta tarjousta ei tule vastaan ihan joka päivä.
- Fiksu tyttö, Hanna totesi.

Mitään päätöksiä siinä ei tehty. Päinvastoin, Jessi summasi aiheen ehdottamalla, että Jerry ja tietysti minäkin saisimme sulatella ajatusta ainakin yön yli.
- Mä ihmettelen sua, Hanna. Saa nähdä, malttaako ne nukkua ollenkaan ja niiden pitää ratsastaa huomenna. Eikö tää ois voinu odottaa sunnuntai-iltaan? hän moitti.
- Älä nyt taas kanaemoile, Jessi. Nehän on ammattilaisia. Ei ne radalla mieti muuta kuin ratsastamista ja jos ne päättää tulla tänne, meillä on vielä enemmän kuin kamalasti puhumista.
- Mä olen samaa mieltä, sanoi Vesku yllättäen. – Mä aion jutella Riston kanssa, ja heti huomenna. Ehkä mä saan sen tulemaan kisoihin, niin ei tarvitse mennä niille. Se talo näyttää oikeussalilta.

Kun muut nousivat lähteäkseen, Jerry tarttui kädestäni.
- Käveltäiskö me takasin? hän ehdotti.
- Eikö se ole liian pitkä matka? kysyin. En tuntenut kaupunkia ja oli vaikea arvioida, miten pitkän matkan olimme autolla tulleet.
- Ei, mä olen kävellyt sen monta kertaa.
- No sitten, myönnyin. Meidän pitäisi joka tapauksessa jutella Hannan ehdotuksesta ja kävelyretki kesäyössä kuulosti ihanan romanttiselta. Paljon hauskemmalta kuin nopea paluu Leena-mummin iltapalalle ja sitten nukkumaan, kun Jessi ja Vesku nukkuisivat seinän takana. Luulen, että Jerryllä oli samantapaisia ajatuksia, sillä hänen silmänsä vilkahtivat ja hän tarttui minua vyötäröltä.
- Sitä paitsi sä olet syötävän hyvän näköinen, mä ehdin katsella sua vähän kauemmin.
- Katso pois, lupasin ja pyörähdin ympäri.
- Me tullaan perässä. Älkää turhaan valvoko, Jerry huikkasi vanhemmilleen.

Kesäilta. Voi kyllä. Saatoin ihan hyvin unohtaa, että olin seuraavana aamuna nousemassa aikaisin ja sitten ratsastamassa kilpaa – vaikka ei se ajatus mitenkään epämiellyttävä ollutkaan, päinvastoin. Ehdottoman miellyttävää oli se, että kävelimme käsi kädessä ja välillä pysähdyimme suutelemaan. Tietysti olimme jo vanha pari, mutta olimme kaukana kotoa ja aurinko paistoi matalalta niin, että varjomme olivat monta kymmentä metriä pitkät mustat luirot edellämme. Ja suoraan sanoen olimme olleet liian paljon yhdessä. Kaikki oli mennyt vähän siihen suuntaan kuin olin pelännytkin ja meistä oli tullut arkea toisillemme. Oli ihanaa olla poissa totutuista ympyröistä, poissa arjesta.

- Mitä mieltä sä olet Hannan tarjouksesta? Jerry kysyi, kun olimme kävelleet vähän matkaa. Niskakarvani kihelmöivät ihanasti, enkä tiennyt, johtuiko se tästä tilanteesta vai Hannan puheista.
- Musta se tuntuu ihan seikkailulta, sanoin innoissani.
- Niinkö?
- No ajattele nyt! Ihan kuin pääsisi aloittamaan uuden elämän – tai niin tietysti pääsisikin! Uusi paikka, uudet kuviot, vain me kahdestaan… missä me asuttaisiin?
- Siitähän ei ollut puhetta, mutta toivottavasti ei tallin yläkerrassa.
- Niin, sanoin muistellen. Siellä oli pieni asunto, johon kuului pikkuruinen makuuhuone, kulunut vessa, johon hädin tuskin mahtui suihku ja tupakeittiö, jossa henkilökunta joi kahvia, vaihtoi vaatteita ja katseli telkkaria, jos heillä sattui olemaan aikaa. Periaatteessa se olisi voinut olla ihan kiva pikku koti, jos sen olisi saanut remontoitua ja jos olisimme olleet todella kahdestaan. En kuitenkaan halunnut jakaa wc:täni ruskeita raitoja jättävien tallipoikien kanssa, se oli varma. – No, ehkä me voidaan vuokrata joku asunto kaupungilta.
- Tai ehkä Hanna pyytää meitä talonvahdeiksi samalla, Jerry ehdotti. – Musta ei oikeastaan olisi oikein mukavaa asua jossain viiden kilometrin päässä. Ajattele, jos tulisi vaikka tulipalo, tai joku päättäisi tulla varastamaan hevosia. Tai satuloita.
- Hyi, sanoin ja minua puistatti. Mitä Jerry aikoi siinä tapauksessa tehdä? Juosta pyjamanhoususillaan antamaan kuonoon varkaille?
- Se on oikeastaan ainoa mahdollinen paikka, hän jatkoi tuumailtuaan vielä hetken.
- Tää alkaa kuulostaa siltä, että me ollaan muuttamassa, totesin ja seikkailun tuntu palasi.

LähettäjäMeow_ 
Päivämäärä:   10.7.12 18:36:21

Hii, huippukivaa pätkää! :)

Lähettäjä: PV 
Päivämäärä:   10.7.12 22:47:29

Hehheee, ihana ylläri löytää näin monta pätkää, kun kone on pölyttynyt ajan puutteen takia. Nytkin pitäisi olla nukkumassa, että jaksan herätä... :D Hevostelu mahdollisuuksia ois vaikka kuinka ja paljon, mutta vuorokausi ei tahdo oikein riittää töihin tallilla, tunneilla käymiseen, vuokraamiseen, ravipuolen juttujen opiskeluun sillä neljännellä tallilla ja jossain välissä pitäisi löytää aikaa tuon ammatin harjoittamiseen.. Ja sitten kun tutut heittelee vielä elukoitansa mulle hoitoon kun lähteevät lomille :D
Jos nyt tässä kerkeisi lukemaankin, mutta minnekään en ole hävinnyt :P

Päivämäärä:   10.7.12 23:38:55

Sitä mä oon itseasiassa harkinnut kyllä, ja joskus laittanut sinne sähköpostiakin, saamatta vastausta. Mä kun en pahemmin ehdi puhelimessa roikkumaan ennen töitä (koneella pyörähdän kattomassa sähköpostit ja surffailemassa samalla kun syön, muuten menee aamut aina heräillessä, syödessä ja touhutessa) ja sit taas töissä ei kauheen paljoa viittis höpistä (hirvee taustamelu). Töiden jälkeen taas on ehkä vähän turhan myöhäistä (vai kuinka moni tallinpitäjä ottais mieluusti puhelimitse kyselyitä tallipaikoista näin puolenyön tienoilla?)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   10.7.12 23:50:33

Joo, veikkaan, ettei tää oo hyvä hetki :D Mä haastattelin sikäläistä tuttavaa ja kuulosti kyllä muuten hyvältä vs. sun toiveet, mutta pitkä jonohan sinne on aina. Mutta ehkä sun pitäis vaan jonain päivänä herätä vähän aikasemmin ja yrittää sitä soittamista?

Päivämäärä:   11.7.12 01:09:47

juu, jätski pentu on meillä :o)

zapparal´s chunky monkey

teidän äidillä on sitten hyviä kasvatteja ;o)
se narttuhan on tosi hyvä sukuinen ruotsin tuonti.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   11.7.12 17:10:31

3. Suunnitelmia
Kilpailut menivät kelvollisesti sekä lauantaina että sunnuntaina, mutta kyllä ainakin minun päässäni rata ja ratsastaminen olivat vähän kakkossijalla. Ellei Hanna olisi sattunut mainitsemaan ammattilaisuudesta, olisin voinut haahuilla huonommin, mutta hänen sanansa velvoittivat ja sain ruusukkeen. Niin saivat Jerry ja Veskukin, ja viimeksi mainittu ilahdutti minua erityisesti Djangon tähden. Sen viimeiset kilpailut sentään.

Luokkien välillä ei juuri ehtinyt neuvotella Hannan kanssa, sillä joku roikkui koko ajan hänen hihassaan vaatimassa ohjeita tai kannanottoja ties mihin asiaan, ja lauantai-iltana oli virallisen epävirallinen kisadisko kaupungilla. Me kävimme siellä Jerryn kanssa käännähtämässä, mutta hänellä oli lähtövuoro aamupäivällä, joten emme jääneet juhlimaan. Vesku oli toteuttanut aikeensa ja jollain konstilla kiristänyt Risto-veljensä sunnuntaina paikalle. Ukkeli näytti olevan niin mukavuusalueensa ulkopuolella, että minua nauratti, kun istuimme hänen kanssaan buffetin muovituoleilla kahvin ja mokkapalojen ääressä. Hän huitoi kärpäsiä ja katseli epäluuloisena muita ihmisiä, kuin hevosharrastajat olisivat olleet jonkin outo alalaji, jonka kanssa tuli olla varuillaan. Jerry oli juuri ratsastanut Teeterillä ja komeili valkoinen ruusuke valkoisen paitansa taskunsuussa, Vesku oli yhtä vitivalkoisissa ja Jessi ja minä, jotka olimme tänään vain hoitajina, olimme mukavuussyistä shortseissa.
- Etkö sä ole vähän liian vanha pukeutumaan tuolla tavalla? Risto kysyi Jessiltä.
- Edestä kuin museo mutta takaa kuin lyseo, myönsi Jessi ja ojensi paremmin esiin paljaat, ruskettuneet jalkansa, jotka päättyivät raskaan näköisiin maihinnousuturvakenkiin. – Mä nyt olen vähän tämmönen. Suo anteeksi.

Mutta mitä itse asiaan tuli, Risto näytti omahyväisen tyytyväiseltä, kun Jerry kysyi häneltä töitä.
- Sä saat tietenkin tulla mun firmaan. Mutta saat edetä samalla lailla kuin kaikki muutkin, pohjalta ylöspäin, älä haaveile mistään osakkuudesta joululahjaksi.
- En tietenkään, Jerry puhahti. – Enkä mä tarvitse paljon tunteja. Se on kuitenkin mun kakkostyö, jos me tänne muutetaan.
Risto näytti tukehtuvan ja minä melkein säälin häntä. Oli varmasti ikävä kuulla sellaisia sanoja omasta intohimon kohteestaan. Onneksi Jerry lisäsi vielä:
- Ainakin alkuun. Musta vaan tuntuu, että ois hyvä pysytellä vähän tuntumalla silläkin puolen, jos mahdollista, mutta mulla tulee olemaan kauheasti opettelemista täälläkin. Tää on iso liikeyritys, tiedäthän sä.
- Niinhän se kuuluu olevan, Risto myönsi ja katseli arvioiden ympärilleen. Ehkä jopa hän ymmärsi, miten paikka haisi rahalta. – Miten tän rahoitus toimii?
- Mä en vielä tiedä, Jerry tunnusti.
- No ota ihmeessä selvää, ennen kuin sitoudut mihinkään.

Sitten oli Veskun vuoro lähteä valmistautumaan ratsastukseensa ja Risto poistui. Jerry ja minä jäimme ja hain meille vielä pillimehut törmäten sillä reissulla Hannaan.
- Koska te olette lähdössä takaisin? hän kysyi.
- Varmaan, kunhan Vesku on voittanu seuraavan luokan, arvelin, sillä siihen tiesin Hannan itsekin osallistuvan ja ajattelin yrittää pientä psyykkausta.
- Älkää nyt pitäkö semmosta kiirettä. Te ehditte ihan hyvin kotiin huomennakin. Meillä ois niin paljon puhumista – olettaen, että te harkitsette tulla tänne.
- Se kai riippuu siitä kaikesta puhumisesta, sanoin hitaasti. – Mutta hevoset pitäisi kyllä saada kotiin.
- No Vesku ja Jessi voi viedä ne. Kulkee täältä junia ja busseja.
- Mulle sopii, sanoin korostaen mulle-sanaa, sillä minähän menin tässä vain vähän niin kuin siivellä. – Mä kysyn, mitä noi muut on mieltä.
- Toivottavasti ne on samaa mieltä. Tässä ei ole aikaa hukattavana, Hanna tuhahti ja purjehti pois ennen kuin ehdin kysyä häneltä, että miksei hän sitten ollut ruvennut aikaisemmin järjestelemään asiaa. Ja mikä kiire? Isoja kilpailuja oli vielä jäljellä pariksi seuraavaksi kuukaudeksi ja kai hän aikoi niihin osallistua?

Jerry ja minä jäimme. Se oli maailman helpointa, nostimme vain kassimme pois auton kyydistä ja vilkutimme Veskulle ja Jessille. He joutuisivat nousemaan vähän aikaisemmin ruokkiakseen hevoset, ennen kuin lähtisivät töihin, mutta kun tilanne oli mikä oli, hekin olivat sitä mieltä, että meidän oli parasta jäädä käymään asioita läpi Hannan kanssa.
- Me voidaan mennä, Hanna sanoi heidän lähdettyään. Kisapaikka oli täydellisessä kaaoksessa. Buffettitelttaa purettiin, kouluaitoja kerättiin kokoon ja suuri joukko ihmisiä juoksenteli edes takaisin. Piha oli kuin festareiden jäljiltä: kahvimukeja, karkkipapereita ja minun silmäni osuivat jopa yksinäiseen keltaiseen ruusukkeeseen. Mietin, oliko joku heittänyt sen pois kiukuissaan sijoituksesta, vai oliko se vain tipahtanut ja kohta sitä etsittäisiin jossain päin Etelä-Suomea kissojen ja koirien kanssa. Se asia jäisi kai ikuisiksi ajoiksi salaisuuden varjoon.

Päivämäärä:   11.7.12 21:24:46

uudet tuulet puhaltaa :o)

tuntuu kun ois alottanu uuden kirjan.

Päivämäärä:   11.7.12 23:42:53

Joo vois olla ihan tarpeen, ainoa vaan, että jos pääsee puoliltaöin vasta nukkumaan (kun on yhdentoista pintaan kotona), ja tarvii ne 9-10h yöunet, jotta selviää seuraavasta työpäivästä, niin ei oikein oo mahdollisuutta herätä aiemmin. Toinen vaihtoehto kun olis olla aivan puolkuollu töissä ja siten myös tietynasteinen työturvallisuusriski.

Vitsit, sä se kyllä vaan osaat kirjottaa niin, että koukuttuu väkisin. Mökillekin pakko ottaa läppäri viikonlopuks mukaan, että pääsee lukemaan! (okei todellinen syy on kyllä se, että joudun istumaan useamman tunnin pe aamuna junassa, joten ajattelin surffailla/katella leffaa koneelta siinä matkan aikana)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   12.7.12 16:35:23

Raahasimme tavaramme Hannan luokse, sillä ilmeisestikin loppusiivous oli jätetty järjestävän seuran harteille. Minusta tuntui omituiselta kävellä sisään Hannan taloon. Sekö olisi tuleva kotini?
- Täälläkö me asuttaisiin? kysyin, sillä minun oli pakko saada tietää. Oikeastaan se tuntui vähän vastenmieliseltä. Talo oli niin… Hannan.
- Tietenkin. Mä toimitan suurimman osan tavaroistani varastoon ja muutan Kaitsun luokse kaupunkiin heti, kun saadaan sovittua päivästä. Ehkä te voitte kestää sen, että tänne jää joitakin huonekaluja?

Olisin mielelläni sanonut, että haluaisin ihan omia huonekaluja, kiitos vaan, mutta Jerry ehti myöntymään.
- Tietysti, tietysti, eihän sun kannata niitä mihinkään varastoida, kun ei meillä kuitenkaan ole paljon mitään. Ja kai sä joskus tulet takaisin sieltä Saksasta?
- Ehkä, ehkä en, Hanna sanoi arvoituksellisesti. – Tilataanko pizzaa? Vai huvittaako Henriikkaa kokata jotain?

Siinä tilanteessa minua huvitti kovasti kokata. Tunsin itseni muutenkin vähän ulkopuoliseksi, sillä Jerrynhän Hanna tänne ensisijaisesti halusi. Jos he istuisivat keittiön pöydän ääressä juttelemassa, olisin sopivasti kuulolla, jos minun mielipidettäni tarvittaisiin johonkin. Aloin penkoa jääkaappia ja pakastinta, Hanna avasi pullollisen kuohuviiniä ja kaatoi siitä kolmeen lasiin.
- Ihan ensimmäiseksi mä aion sanoa, että ellette te kaksi olisi yhdessä, mä en olisi ajatellut jättää tänne yhtäkään hevosta, hän sanoi.
- Oh, minulta pääsi.
- Oh, Hanna matki ja katsoi minua silmäkulmat siristyen aavistuksen verran. Hitto, hänhän melkein hymyili. – Muistatko sä edeltäjäsi? Jos Jerry olisi vielä sen tytön kanssa, mä en olisi ottanut koko asiaa puheeksi.
- Mitä sulla oli Camia vastaan? Jerry kysyi pöydän äärestä.
- Kaikki mitä sullakin ja aika lailla enemmän, Hanna sanoi käännähtäen häneen päin. – Ja tähänhän siitä ei olisi ollut. Vai oletko sä eri mieltä?
- En, Jerry myönsi.
- Tietenkin mä sun iässäsi olin jo kauan hoitanut tän ihan yksin, mutta mä olin itse rakentanut tän, alusta alkaen. Se on ihan eri asia kuin sun, tai teidän, hypätä tähän kylmiltään. Sitä paitsi te tunnutte niin kauhean nuorilta.

Mehän emme oikeastaan olleet ollenkaan nuoria. Minä olin kahdenkymmenenviiden ja Jerry vuoden vanhempi. Minusta tuntui ikivanhalta. En ollut koskaan ollut näin vanha.
- Carbonara? ehdotin, sillä en löytänyt jääkaapista muuta ateriaksi kelpaavaa kuin pekonia.
- Loistavaa, Hanna sanoi ja istui vastapäätä Jerryä. Selvästikin kohteliaisuuksien aika oli ohi ja minä sain palata kannustusjoukkoihin.

Pilkoin sipulia ja pekonia ja kuuntelin Hannan luetteloa siitä, mitä kaikkea hänen työhönsä kuului. Päivittäiset rutiinit olivat tuttuja, olinhan itsekin ollut hänen sijaisenaan, mutta viikoittaiset ja kuukausittaiset olivat uutta. Ja sitä uutta oli aika paljon. Tietysti olin koulussa joutunut oppimaan jotain yritystoiminnasta, joten kirjanpito ja sellainen ei minua päässyt yllättämään, mutta lista oli loputtoman pitkä ja käsitti asioita, joita en ollut tullut ajatelleeksikaan. Tiesin kyllä kengitykset, raspaukset, hieronnat ja ruokintasuunnitelmat, vaikka Vesku organisoi ne Mustaojalla, mutta kaikki rahaan liittyvä sai karvani nousemaan pystyyn. Ja vastuu. Ei vain vastuu siitä, että hevoset pysyisivät hengissä, vaan että koko roska pyörisi ja tuottaisi ainakin sen verran, ettei menisi konkurssiin. Puheessa vilisi säätiöitä, rahastoja, korkoja ja sijoituksia ja minä aloin voida hiukan huonosti, kun tajusin, ettei hevoskaupalla tainnut sittenkään elää. Olin sinisilmäisesti luullut, että Hanna myi hevosen kerran neljännesvuodessa, pani rahat pankkiin ja osti sillä loppuporukalle heinät. Asia ei tosiaankaan ollut niin yksinkertainen. Minusta alkoi tuntua siltä, että olin tehnyt suuren virheen näyttämällä suunnitelmalle vihreää valoa. Ei, enköhän vaan ollut lähes yllyttänyt Jerryä.
- Ei me voida, eihän me ikinä osata tommosta! inahdin. Nyt oli parasta vetää liinat kiinni ja palata häntä koipien välissä Mustaojalle, ennen kuin nolaisimme itsemme ja syöksisimme Hannan kukoistavan liikeyrityksen konkurssiin.

Jerry katsoi minua huvittuneena.
- Kuule muru, miksei osattais?
- Osataanko? kysyin ja nujerrettu toivo nosti taas päätään.
- Ilman muuta.
- Sä ymmärrät, mitä toi puhuu?
- En mä turhaan oo opiskellut vuosikausia, Jerry sanoi vaatimattomasti ja Hanna alkoi nauraa. En piitannut siitä vaan katsoin poikaystävääni ihaillen. Minulla ei ollut näköjään ihan selvää kuvaa siitä, mitä kaikkea hän olikaan opiskellut. Onneksi munakello soi sen merkiksi, että pasta oli kiehunut säädetyt kuusi minuuttia ja saatoin ruveta laittamaan ruokaa tarjolle.

Päivämäärä:   12.7.12 21:35:05

mä olen niiiin täpinöissäni.. ihankuin silloin kun vesku ja jessi muutti maalle !!!

mutta jos kuvioihin tulee joku juha 2 mä alan boikotoida. Mä en NIIIIIN voinut kestää sitä kuviota.. kun veskuhan on täydellinen !!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   12.7.12 22:03:12

Voi Juha, mulla alkaa vieläkin niskakarvat kihelmöidä, kun ajattelen sitä :D

Päivämäärä:   12.7.12 22:44:18

Voi että mua rupes naurattamaan, kun luin ton Hannan kommentin Camista! Oivoi, toritamma...

Lähettäjä: Toi 
Päivämäärä:   12.7.12 23:43:03

Voi Juha, mun alkaa vieläkin tehdä mieli juosta karkuun, kun ajattelen sitä! Tulee niin mieleen yksi mökkinaapuri, hyi että. Ahdistus. Suurin syy siihen, miksen mä aina viihdy mökillä yksin! Siitä kun ei koskaan tiedä, koska se tulee kyläilemään ja yhhyh. Ei kiva.

Mitä kuuluu Leksalle? Mä luen vanhoja tarinoita toistamiseen ja mietin, että Leksa olisi kyllä ehdottomasti kaivannut munlaisen tyttöystävän ennemmin kuin niitä Nanjoja ja Hanneja... eikunmitämäpuhunkaan.

Olenko mä muuten koskaan hykerrellyt, että vähänks mä olen Cupido? Hitto, että mä olen Cupido. Oikeasti.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   13.7.12 00:27:20

Toi kerro ihmeessä lisää cupidojuttuja, vaikka säpoon :D Ja Limpusta ja Rieskastakin ois kiva jutella!

Lähettäjä: des 
Päivämäärä:   13.7.12 08:48:20

Ei lllluoja mä oon hidas, NYT vasta ymmärsin tän Limppuasian x)

Mut hei, neljäs viikonloppu putkeen mökkipaikkakunnalla, toi Haaga tekee musta kohta ihan mökkihöperön O__O Aiemminhan sinne ei menty paitsi sillon kun pääs pussailemaan eks-kisaponia!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   13.7.12 17:27:54

Syödessämme Hanna jatkoi toimiensa selvittelyä ja Jerry tuntui tosiaan olevan ihan kartalla, tai ainakin hän teki viisaalta kuulostavia kysymyksiä. Minä vilkuilin häntä kahden eri ajatuksen vaihdellessa päällimmäisenä mielessäni. Ensinnäkin sinä hetkenä, kun olin kuvitellut, ettemme voisikaan ruveta hoitamaan Hannan tallia, olin tuntenut pahempaa pettymystä kuin mitä olin kuvitellut mahdolliseksi. Vastahan olin hautonut asiaa pari hassua vuorokautta. Mutta tilanne oli se, että kahdenkeskinen kesämme Mustaojalla oli venynyt jo niin pitkäksi, että olin huomannut välillä kaipaavani vähän omaa rauhaa ja yksinäisyyttä. Yksinkertaisesti pääni oli sitä mieltä, että Jerryn olisi ollut aika lopettaa kesälomansa ja painua takaisin kouluun. Se oli epämukava tunne, mutta se katoaisi, kun hyppäisimme tällä tavalla tuntemattomaan, siitä olin varma. Täällä kaikki olisi toisin.

Toinen ajatus oli henkilökohtaisempi: Jerry oli minusta aivan vastustamattoman seksikäs puhuessaan sitä jargonia. Minua ei ollut milloinkaan haitannut katsoa häntä ylöspäin ja niin olin onneksi enimmäkseen saanut tehdäkin. Minä halusin ihailla häntä ja nyt saatoin tehdä niin ihan täysillä, kun hän oli niin fiksu. Halusin myös taluttaa hänet alakertaan, kaataa sänkyyn ja hypätä itse päälle.
- Missä me nukutaan? keskeytin Hannan ja Jerryn.
- Ette vielä missään, meillä on vielä puhuttavaa, Hanna ilmoitti.

Mutta ei sitä onneksi enää tuntikausiksi riittänyt. Hanna kävi vielä läpi Ahvenanmaalla asuvat nuoret hevoset ja antoi arvionsa siitä, ketkä Jerryn kannattaisi sieltä talvella hakea mantereelle, mutta painotti sitä, ettei hän puuttuisi tämän valintoihin.
- Jos ja kun te otatte tän homman, te olette omillanne. Tietysti mä olen puhelimen päässä, mutta mä oletan, ettei mun tarvitse vastata ihan triviaaleihin kysymyksiin keskellä yötä. Ja nyt mä sovin meille aamuksi pari tapaamista. Mä haluan, että te tapaatte muutaman tyypin. Ne, jotka pyörittää rahoja.
- Eikö meidän tarvitsekaan tehdä sitä itse? kysyin helpottuneena.
- Ei, lapsikulta. Sitä varten on ammattilaisia. Ja miten pian te voitte muuttaa?

Hannan lausuma ”lapsikulta” kuulosti alentuvalta, mutta hitot siitä. Tässä kohden minua sai kyllä kohdella alentuvasti. Hänen kysymyksensä sen sijaan oli selkeä ja helposti vastattavissa.
- Me ei voida lähteä Mustaojalta, ennen kuin kaksoset tulee kesätöistään tai Vesku löytää jonkun hoitamaan tallia, sanoin. – Sitä paitsi et kai sä aio vielä lähteä, kesken kauden?
- Mä ratsastan HIHSin vielä ja sitten me nostetaan kytkintä, Hanna sanoi. – Seuraavana viikonloppuna on Tallinna Horse Show, pysähdytään siellä ja jatketaan sitten matkaa. Mä otan Amin ja Echon mukaan.
- Siihenhän on vielä kolmisen kuukautta, laskin.
- Mutta te saatte tulla opettelemaan hommaa mahdollisimman pian. Mitä kauemmin mä olen käytettävissä sitä vähemmän teidän tulee tehtyä tyhmiä virheitä.

- Sarri ja Sunna on vielä pari viikkoa Ypäjällä, sitten sinne tulee uudet opiskelijat, joita voi käyttää orjatyövoimana, tiesi Jerry. – Että jos me sitten. Kyllä ne varmasti voi ottaa Mustaojan väliaikaisesti haltuun, vaikka sitten haluaisivatkin jonnekin vieraalle töihin. Tosin mä en ymmärrä, miksi haluaisivat.
- Rahan takia? ehdotin.
- Selvä. Kaks viikkoa. Jerry, sä saat kirjottaa esityksen sopimukseksi. Senhän pitää olla vähän enemmän kuin työsopimus. Tai ainakin hyvin erikoislaatuinen työsopimus. Mä luetutan sen sitten mun lakimiehellä ja katsotaan, miten käy. Kauanko sulla menee semmoseen?
- Kyllä sen kanssa pitää parin yön yli nukkua, Jerry arveli.
- Niin kauan? Mitä sä aiot siihen runoilla?
- Odota niin näet.
- Asutaanko me sitten täällä kolmestaan? tartuin minua eniten kiinnostavaan kohtaan lyhyen tähtäyksen suunnitelmassa.
- Valitettavasti mä en aio jäädä pitämään teille seuraa. Mä muutan Kaitsun kaupunkiasuntoon, kunnes me lähdetään.
- Kaitsu tulee mukaan?
- Tietenkin Kaitsu tulee mukaan! Hanna sanoi ja silloin tajusin, että hän ehkä tosiaan oli lähdössä jäädäkseen.

Onneksi viikonloppu oli tainnut käydä Hannankin jaksamiselle, sillä hän ei halunnut avata enempiä viinipulloja sen jälkeen, kun olimme tyhjentäneet ruokajuomaksi avatun.
- Mä menen soittamaan ne puhelut ja nukkumaan, hän sanoi. – Menkää tekin nukkumaan. Mä laitan tekstarin, jos saan sovittua niitä tapaamisia ylettömän aikaisin.
- Hyvää yötä, sanoin oitis ja nousin. Tartuin Jerryä kädestä ja kiskoin hänet portaat alas vierashuoneeseen, jossa olin aina siellä ollessani nukkunut. Huone oli valmiina kuin hotellissa, jopa peiton kulma oli käännetty houkuttelevasti neljänkymmenenviiden asteen kulmaan.
- Mitä sä aiot? Jerry kysyi naurua äänessään, kun tönin hänet sängyn luokse.
- Tää tulee olemaan meidän ensimmäinen yhteinen koti, sanoin ja painoin hänet istumaan.
- Ja hitto vieköön onko tätä pitänyt odottaa? hän vastasi ja kaappasi minut syliinsä. Voi, kaikki meni ihan kuin rakkausromaanissa. Olimme kasvokkain, saatoin upota hänen tummansinisiin silmiinsä ja tuntea väristykset pitkin vartaloani, kun hän piti minusta tiukasti kiinni. – Mä olen kohta kaksi vuotta yrittänyt saada sua muuttamaan mun kanssa yhteen, mutta en mä tajunnut, että siihen tarvittiin Hannaa, hän sanoi.
- Ei tää Hannasta ole kiinni, nauroin.
- Mistäs sitten?
- Tai siis on tietysti tavallaan, mutta ei se olisi pyytänyt sua tänne, ellet sä olisi valmistunut.
- Ihan sama miksi. Me muutetaan tänne yhdessä. Koska mennään naimisiin?

Jerry oli puhunut siitä aiemminkin ja aloin tottua ajatukseen. Nyt se ei kuitenkaan kiinnostanut minua pätkääkään.
- Lakkaa höpisemästä, kyllä me se ehditään hoitaa. Nyt mä haluan sänkyyn sun kanssasi, ilmoitin.
- Okei, kyllä mulle sopii.

Lähettäjäsitruunapiiras 
Päivämäärä:   13.7.12 19:22:49

Tuleeks näillekki nyt kesähäät? (::

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   14.7.12 15:30:44

vihdoin maailman pisin työviikko takana! nyt ei olis pätkä pahitteeks ;)

Lähettäjä: Emsku 
Päivämäärä:   14.7.12 17:45:40

Derbystä kotiuduttu. Nyt pätkää!!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   14.7.12 22:12:27

Terveisiä Tallinnasta!
-------------
4. Yksi, kaksi, aja
Minulla oli Mustaojalla yllättävän suuri läjä tavaraa. Kaikki päivittäin tarvittava oli ajautunut Jerryn huoneeseen, joka oli hiljalleen muuttunut ennemminkin nuoren naisen kuin nuoren miehen tyyssijaksi. Jerry oli onneksi vain naureskellut sitä. Siitä huoneesta, johon olin alun perin asettunut, oli tullut vaatehuoneeni. Minä olin kieltämättä saanut siihen vaikutteita Hannan vaatehuoneesta ja jäänyt sille pahasti häviölle, niin vaatteiden laadussa kuin määrässä. Paljon niitä oli siltikin ja minulla meni ikuisuus, kun kävin niitä läpi. Minun piti pysähtyä harkitsemaan jokaista – halusinko sitä uuteen elämääni vai jättäisinkö sen kaksosten omittavaksi. Ja sitten minulla oli aika lailla kaikenlaista siellä sun täällä. Äidin luona, entisen kämppikseni Helin luona ja Mintullakin. Viimeksi mainitut olivat satunnaista taloustavaraa ja saisivat olla, kunnes näkisin, mitä kaikkea Hanna oli päättänyt pakata pois ja mitä jättää meidän käyttöömme. Melkein toivoin, että hän veisi kristallilasinsa ja lakanansa, jotka eivät olleet puuvillaa nähneetkään, paitsi ehkä ne Egyptistä tulleet. Pelkäsin rikkovani ja pilaavani ne, mutta olisi niitä kyllä messeää käyttää.

Äidin kaapeissa ja komeroissa oli kuitenkin juttuja, jotka tahdoin ottaa mukaan, ja olisihan minun kai käytävä kertomassa heille uusi osoitteeni. Jerry, joka oli jo tyyten kypsynyt hitaaseen pakkaamiseeni, ei varsinaisesti tarjoutunut tulemaan mukaan, enkä patistanut häntä. Hän oli saanut omat kamansa kokoon parissa tunnissa, eikä ymmärtänyt, miksi minun piti arvioida joka esinettä minuutin tai parin ajan. Hittoako hän siellä muutenkaan teki, pistäisi vaan äidin hymyilemään typerästi, ikuisesti epäuskoisena siitä, että oli Suomen kouluratsastustulevaisuuden tuleva anoppi. Pertti osasi suhtautua asiaan kuin mies, mutta äiti näytti edelleenkin siltä, että hänen teki mieli pyytää Jerryn nimikirjoitus siihen kuvaan, jonka hän oli tilannut kuvaajalta ja kehystänyt silloin, kun olimme voittaneet pari vuotta sitten joukkuemestaruuden.

Lainasin Jerryn autoa, kun lähdin sinne, sillä se oli niin paljon isompi kuin omani. Tiesin äidin ja Pertin olevan kotona, sillä he lomailivat nykyään elokuussa, koska Pertti oli ruvennut asioimaan ulkomaanelävien kanssa työkseen. Olisin ehkä mieluummin käynyt siellä heidän ollessaan poissa, mutta huokaisin alistuneesti ja muistutin, että äiti oli sentään ainoa äitini. Olinhan jo aikuinen ja osaisin tulla toimeen hänen kanssaan ne muutamat tunnit, jotka viipyisin. Nopeamminkin pääsisin lähtemään, jos kävisin tavarat läpi vasta Mustaojalla, mutta ehkä antaisin äidille tilaisuuden.

- Hei, mistäs tämmönen kunnia? äiti tervehti minua.
- Mä tulin hakemaan mun tavaroita, mähän sanoin sulle puhelimessa, huokaisin ja katsoin häntä tarkasti. Oliko hänestä tullut noin huonomuistinen vai oliko hän juonut?
- Niin sanoit mutta miksi yhtäkkiä, kaikkien näiden vuosien jälkeen?
- Koska mä tarvitsen niitä, mä muutan, sanoin, enkä siirtänyt katsettani, sillä halusin todellakin nähdä, miten hän ottaisi uutisen.
- Voi ei, nytkö teillä meni poikki? äiti huudahti ja käteni puristuivat nyrkkiin, kun kiihdyin nollasta sataan.
- Ei tietenkään. Me muutetaan yhteen, pois Mustaojalta, sanoin arvokkaasti.
- Oh!

Äiti oli kiitettävän yllättynyt ja hämmästynyt, vai oliko se nyt sittenkään hyvä asia?
- Miksi nyt yhtäkkiä?
- No, pääasiassa, koska Jerry valmistui, eikä sen tarvitse enää asua Helsingissä kimppakämpässä siskojensa kanssa.
- Voi, miten jännittävää, äiti sanoi ja meni hempeän näköiseksi. – Teidän ensimmäinen yhteinen pikku koti! Minkälainen ja missä? Meidän pitää kai katsella vähän huonekalujakin. Me voitaisiin ehkä tarvita uusi sohvakalusto.
- Se ei ole ihan pikku, ja se on ainakin osaksi kalustettu niin, että varmaan te saatte pitää sohvanne, sanoin ja kiersin äidin kiivetäkseni yläkertaan. Hän seuraisi, tiesin sen.

- Tarviiko sun juosta? hän huohotti astuessaan puoli minuuttia minun jälkeeni ovesta. Olin jo ehtinyt nostaa kaapista ensimmäisen vaatepinon sängylle. Vanhoja rättejä, varmaankin ne olisivat parhaimmillaan äidin siivousriepuina.
- Mulla on niin kauheesti tekemistä.
- Miten niin kalustettu? Kuka vuokraa kalustettua asuntoa? Onko se yksiö vai kaksio ja missä?
- Talo, sanoin lyhyesti.
- Talo?
Äidin reaktio oli täydellinen. Parempaa en olisi voinut toivoa.
- Missä Pertti on? kysyin hyväntuulisesti.
- Tallissa – se kaipasi vähän korjaamista. Älä vaihda puheenaihetta. Miten teillä on varaa vuokrata talo? Onko Jerry muka päässyt johonkin huippufirmaan? Sun pitää katsoa, ettei se ala tehdä töitä kuutta- tai kahdeksaakymmentä tuntia viikossa niin kuin Tom Cruise siinä elokuvassa.
- Jerry menee ehkä osa-aikaiseksi, kerroin.
- Henriikka, alota alusta ja kerro kaikki, äiti käski ja istui vaatepinojeni päälle. Ajattelin, että ehkä oli aika päästää hänet tietämättömyyden tuskasta.
- Me muutetaan Hankoon. Me aletaan pyörittää Hannan tallia, koska se haluaa lähteä Saksaan kilpailemaan, sanoin.

Lähettäjäsitruunapiiras 
Päivämäärä:   14.7.12 22:17:47

Oi toivottavasti Henun äidin ilme on kuvailtu nyt hyvin :--D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   15.7.12 16:54:39

Olin valmistautunut siihen, että äiti olisi ällistynyt ja ihastunut jälkikasvunsa menestyksestä, mutta aina hän jaksoi yllättää.
- Miten te lapsikullat muka semmosta osaisitte? hän huudahti.
- Miten niin? kysyin pahoillani ja vihaisena.
- No ei tallinpito ole mitään leikkiä, kyllä mä tiedän! Jo tommonen kotitalli on työläs, puhumattakaan jostain Hanna Lundin tallista!
- Mä olen hoitanut isoa tallia tässä jo pari vuotta ja Jerry on syntynyt semmoseen. Se sai, hitto vieköön ekan poninsa ennen kuin se osasi kävellä! Miksei me muka osattaisi? Tietystikään siitä ei voi puhua samana päivänä kun teidän tallista, äsähdin ja viittasin jonnekin takapihan suuntaan. – Ton hoitaminen varmaan vaatiikin kauheasti työtä, kaks rohjoa, jotka on puolet vuodesta ulkona pää paalissa.
- Mutta sellanen vastuu! Mitä jos jotain tapahtuu?

Äiti osui epäilyksineen kipeästi sen takia, että pohdin edelleen itsekin samoja asioita. En halunnut hänen tekevän oloani pahemmaksi, vaan tönäisin häntä.
- Voitko sä siirtyä, että mä saan nää pakattua. Mulla on kiire.
- No ei kai sulla niin kiire ole, ettet ehtisi kahville?
- Mä en halua istua sun seurassa yhtään ylimäärästä, jos sä aiot vaan epäillä mun kykyjä ja mollata mun tulevaisuutta.
- Enhän mä nyt pahalla tarkoittanut, hyvänen aika sentään! Mä menen laittamaan kahvia ja käskemään Pertinkin. Saa nähdä, mitä se sanoo!
- En mä taida, jupisin ja heittelin vaatteet sikin sokin jätesäkkeihin ja muut tavarat pariin tukevampaan kassiin.

Pertti sai kuitenkin mieleni muuttumaan. Hän oli tullut sisään, kun raahasin säkkejäni alas ja tuli eteiseen patsastelemaan.
- Mitä mä kuulin? Tekö meinaatte ruveta talliyrittäjiksi?
- Niin, sanoin lyhyesti ja yritin nähdä, virnuiliko äiti jossain, manaillen kenties peikkoja polulleni. Keittiöstä kuului kuppien kilinää.
- Tule nyt kahville, mä haluan kuulla kaiken, Pertti sanoi ja minä, jolla edelleen oli kuoppa ihailu- ja ihmettelykohdassa, menin, sillä hän näytti vilpittömästi innostuneelta ja kiinnostuneelta. Ja niin hän olikin. Äiti yritti vielä esittää ääneen joitain epäilyksiään, mutta Pertti hiljensi hänet.
- Kyllä ne pärjää, ne tietää hevosista ja tallinpidosta enemmän kuin me kaksi yhteensä. Ja ne katuisi vielä eläkkeellä, elleivät tarttuisi tilaisuuteen.
- Niin, sanoin pienellä äänellä, mutta minulla oli jo paljon parempi mieli ja mutustelin pari pullaa samalla, kun kuvailin tulevaisuuttani sellaisena kuin sen nyt näin. – Ja meillähän on tietysti henkilökuntaa hoitamassa paskaduunit.

Se oli ehkä virhe, sillä siitä äiti löysi taas päivittelemistä. Miten meillä saattoi olla henkilökuntaa, millä rahalla maksaisimme palkat?
- Ole hiljaa, tiuskahdin. – Samalla lailla kuin Hannakin. Luuletko sä, että se jättäisi vastuun meille, ellei se uskoisi, että me pystytään? Jerry on opiskellut kaiken mahdollisen yritysten johtamisesta ja Hanna nyt kumminkin viipyy vielä monta kuukautta auttamassa meitä alkuun.
- Aa, no sitten, äiti sanoi helpottuneena ja vaikka hänen helpotuksensakin oli tavallaan loukkaus, annoin olla ja keskityin pureskelemiseen.

- Sulle tulee nyt suuri elämänmuutos, äiti lausui, kun olin juonut kahvini ja aloin uudemman kerran harkita lähtemistä, kun keskustelukin tuntui tyrehtyneen.
- Niin, myönsin.
- Toivottavasti kaikki menee hyvin Jerryn ja sun välillä, hän toivoi.
- Miksei menisi? Se on soikeena onnesta, se on yli puolitoista vuotta yrittänyt houkutella mua asumaan kanssaan, ihmettelin.
- Mutta muutoksissa on aina sopeutumista. Eikä se ole edes rakkaudesta kiinni. Meilläkin oli, äiti naurahti ja katsoi Perttiin tavalla, joka sai minut tuntemaan itseni ulkopuoliseksi.
- Eiköhän meillä sitä riitä, sanoin kevyesti. Minusta puheenaihe ei ollut sopiva muuta kuin pariskuntien väliseksi ja halusin sivuuttaa sen mahdollisimman pian.

- Jos Jerry käy oikeissa töissä ja hoitaa tallia sen lisäksi niin mitä sä sitten teet? äiti kysyi.
- Mä hoidan tallia sillä aikaa, kun se kirjottaa haasteita ja kaivelee rikosrekistereitä tai mitä se nyt sitten joutuukaan tekemään, sanoin. – Ja kai mä sitten lopun aikaa hoidan kotia.
- Sinä? äiti pyrskähti.
- Minä? äyskähdin. – Hei, oletko sä unohtanut, että mä olen koulutettu kokki?
- Mä luulin, että sä olet rupeamassa ratsastuksenohjaajaksi.
- Oletko sä unohtanut, että mä olen parempi siivoamaan kuin sinä?
- Sitä mä en todellakaan ole tiennyt, äiti ihmetteli.
- No, mä olen. Jos mä vaan haluan.
- No sitä mä en voi allekirjoittaa.
- Sä et ole ollut näkemässä, totesin muistellen niitä kertoja, kun olin myllertänyt Mustaojan hammasharjan, hammastikun tai sokeripalan kanssa. Oli totta, että se ominaisuus minussa oli varsinaisesti päässyt kukkaan vasta, kun olin tullut heitellyksi sinne sun tänne sen jälkeen, kun äidin ja minun polut olivat erkaantuneet. Sen muistaminen sai minut haluamaan pois. Kyllä, vaikeimmassa osassa elämääni olin karannut äidin luota, mutta jos hän vaan olisi halunnut pitää yhteyttä, hän olisi voinut yrittää enemmän. Jos minä joskus saisin oman lapsen, se ei astuisi askeltakaan ilman, että Jerry ja minä tiesimme, mihin suuntaan.

- Nyt mun täytyy oikeasti mennä, sanoin ja nousin seisomaan.
- Koska te muutatte sinne Hankoon? Pertti kysyi.
- Varmaan ens viikon mittaan pikkuhiljaa.
- Me tullaan katsomaan, kai te järjestätte tupaantuliaiset? äiti innostui.
- Tuskin, enkä mä tiedä edes läksiäisistä. Ja nyt mun pitää oikeesti mennä.
Pihisin pientä kiukkua lähtiessäni, mutta se ei ollut mikään ihme. Se oli tavallinen olotila äidiltä lähtiessäni ja hälveni, ennen kuin pääsin takaisin Mustaojalle.

LähettäjäMeow_ 
Päivämäärä:   16.7.12 04:55:55

Henun äiti on kyllä aikalailla samanlainen ku meiän mutsi :D mä kans aina kihisen kiukkua ku pääsen sieltä ulos.

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   16.7.12 18:42:34

päivän pala?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   16.7.12 18:52:39

Tässä
--------------
Läksiäiset olivat asia, joka pyöri niin Jerryn kuin minun mielessä, mutta kumpikaan ei tainnut oikein välittää ajatuksesta. Jompikumpi sanoi jotain aiheesta, toinen sanoi niin niin, mutta siihen se jäi. Ei suunnitelmia, ei kutsuja. Päättelin, että niin olikin ihan hyvä. Emmehän me lähteneet kuin reilun sadan kilometrin päähän, ja minä itse ainakin koin ajatuksen joistain juhlista kauhean rasittavaksi. Jos kutsuisimme jonkun poppoon Helsinkiin ravintolaan, Minttu ja Viltsu eivät todennäköisesti pääsisi, ainakaan molemmat ja Helistä olin vähän vieraantunut. Jerry olisi ehkä voinut pyytää joitain opiskelukavereitaan, mutta vastahan he olivat juhlineet valmistumistaan, eikä heistä ollut sen jälkeen kuulunut mitään ainakaan minun korviini asti. Ja sitten olisi ollut hemmetin hankalaa päästä sieltä yösydännä takaisin Mustaojalle, kun sisaruksilla ei kerran enää ollut kaupunkiasuntoa. En myöskään hirveästi hinkunut pitää mitään kalaasia Mustaojalla. Se oli Jessin ja Veskun koti, vaikka siellä asuinkin.
- Unohdetaan koko homma, ehdotin Jerrylle ja hän näytti helpottuneelta.
- Unohdetaan hemmetissä. Tässä mitään syytä juhlimiseen ole, tai on, mutta juhlitaan me sitten, kun ollaan kahdestaan Hangossa!
- Just niin, naurahdin ja ajattelin, että tämä tiesi hyvää. Olimme kuin kaksi marjaa. Ehkä mansikka ja mustikka mutta marjoja kuitenkin.

Jessi oli kuitenkin eri mieltä. Kun me aloimme Jerryn kanssa olla sitä mieltä, että suunnilleen kaikki oli kunnossa ja pakattu ja voisimme siirtää päämajamme esimerkiksi heti seuraavana päivänä, sunnuntaina, hän pisti hanttiin.
- Te voitte ihan hyvin lähteä maanantainakin. Tarvitseeko teidän nyt kisojen jälkeen vielä lähteä ajamaan?
- Meidän kisat on ohi parissa tunnissa, Jerry huomautti. Ne olisivatkin viimeiset tällä kaudella, ainakin Mustaojan hevosilla. Varmasti Hanna oli suunnitellut kisareissuja omillaan, mutta Utopia ja Teeter jäisivät nyt kaksosten ja Veskun haltuun.
- No mutta silti! Tai lähtekää sitten illalla, jos teidän on pakko. Mä kun olen kutsunut vähän vieraita.
- Sä olet järkännyt läksiäiset, huokaisin.
- Niin, tavallaan. Tai siis, meille nyt ihan vaan tulee vähän ihmisiä. Ja monet niistä haluaa tavata teidät, ennen kuin te lähdette.

Okei, tämä selvä. Kävimme ratsastamassa kaksi helppoa A:ta ja palasimme voitokkaina Mustaojalle. Tai sijoituksekkaina, mikähän sille lienee oikea sana. Ihan hyvin kisat olivat kuitenkin menneet ja olin jotenkin erityisesti tänään nauttinut siitä, miten hyvin me pelasimme yhteen. Tietysti olimme käyneet kymmenissä kisoissa yhdessä sinäkin kesänä, ja hyvin ne olivat enimmäkseen sujuneet, mutta tällä kertaa kaikki oli ollut tavallistakin helpompaa. Olisimme voineet selviytyä päivästä vaihtamatta sanaakaan, mutta tietysti olimme jutelleet ihan normaaliin tapaan ja tsempanneet toisiamme. Kun pääsimme perille, kaksoset ottivat haltuunsa traikun ja hevoset ja hätistelivät meidät sisälle.
- Menkää vaihtamaan vaatteet ja suihkuun ja tapaamaan ihmisiä. Siellä on jo tupa täynnä.

Olisin melkein mieluummin jäänyt talliin, mutta toisaalta olin kyllä hoitanut hevosia niin paljon, etten mitenkään ehdottomasti halunnut jäädä pesemään nuoria tammoja tai siivoamaan traikkua. Ja Jerry tarttui minua kädestä ja lähti kohti taloa.
- Jos siellä on vaan tylsää väkeä niin voidaanhan me silti lähteä Hankoon tänään, hän sanoi. Mutta ei siellä ollut tylsää väkeä. Jessi oli saanut Mintun, Viltsun ja lapset tulemaan, ja samoin Leksan ja serkkuni Nellin, jotka olin vähän niin kuin saattanut yhteen niihin aikoihin, kun Jerry ja minäkin olimme siirtyneet seurustelumaahan. Tietenkin Lisko, Jerryn paras ystävä päiväkotiajoista asti oli siellä. Leksan äiti, Jinna, oli tullut myös, ja siinä oli mummoihminen, josta pidin vilpittömästi. Vähemmän välitin siitä, että myös äiti ja Pertti olivat tulleet. He eivät jotenkin sopineet seuraan. Aloin heti heidät nähdessäni pelätä, että äiti ottaisi muutaman lasillisen liikaa ja nolaisi minut. Mutta enpä minä sille mitään voinut. En halunnut kuluttaa iltaani vahtien häntä.

Onneksi Vesku otti tilanteen – ja paksun, nolon äitini – haltuun. He istuivat toiselle olohuoneen sohvista ja kuulin aina ohi kävellessäni, miten Vesku maalaili äidille ruusuisia tulevaisuudenkuvia, mitä tuli Jerryyn ja minuun.
- Tietysti niistä tulee syksyn uutinen. Hannan lähteminen Suomesta on iso sellainen, mutta toiseksi suurin on se, että mitä tapahtuu Lundin tallille, kuulin hänen sanovan.
- Niin, mä ymmärrän sen, ja sehän mua pelottaakin, äiti huokaisi.
- Voi, ne tulee pärjäämään loistavasti, Vesku sanoi lämpimästi ja minulle tuli oikein hyvä olo.

Illan mittaan tulin siihen lopputulokseen, että läksiäiset olivat sittenkin ihan kiva juttu. Minni ja Vallu roikkuivat reisissäni kuin kahleet ja Liskoa ja Leksaa oli ihana nähdä. Ensin mainittu oli ollut ystäväni silloin, kun kukaan muu ei ollut ollut, enkä aikonut unohtaa sitä ikinä. Toinen oli vähän samanlaisessa asemassa, joskin nykyään vähän tossun alla. Nelli-serkku tiesi, mikä makupala hänellä oli käsissään ja piti komealle poikaystävälleen aikamoista kuria. Ymmärtääkseni heillä kuitenkin meni ihan hyvin. Ja jos me olimme illan juhlakalut, olivat toinen Danni ja Jari. Vävyehdokasta ei ollut vielä esitelty kaikelle kansalle ja minä ainakin olin hyvin utelias näkemään, millainen ihmemies oli Dannin saanut kämppiksekseen. Tyyppi oli kookas, tumma mies, risti korvassaan ja pitkät hiukset. Niiden vastapainoksi hän oli pukeutunut asiallisesti kuin liikeneuvotteluun menossa. En ehtinyt enkä kehdannut häntä kovasti tentata, mutta hän näytti herkullisen ristiriitaiselta, ihan kuin Danni itsekin. Toivoin heille sydämestäni kaikkea hyvää.

Niin tai näin, löysin itseni iltahämärissä raahaamasta tavaroita autoon, vaikka juhlat eivät olleet mitenkään loppuneet. Ehdin tehdä kaksi kierrosta, ennen kuin jäin kiinni. Sillä aikaa, kun olin hakemassa lisää nyssyköitä, olivat Jessi ja Jinna hiipineet etupihalla seisovaan huvimajaan tupakalle.
- Hoi siellä, Jessi huikkasi minulle, vaikka tupakansavu oli kyllä jo paljastanut heidät.
- Hoi itselles, sanoin, löin takaluukun kiinni ja menin katsomaan, mitä hän halusi.
- Sulla on kiire maailmalle, Jinna totesi. Minä nyökkäsin, sillä juuri siltä minusta tuntui. Kiire, kiire, kiire, uusi elämä odotti.
- Ette kai te enää tänään lähde? Jessi kysyi.
- Ei me voida. On tässä sen verran lähtömaljoja juotu. Mutta heti aamulla.
- Hyvää onnea ja hyvää loppuelämää, Jinna sanoi lämpimästi ja silloin minusta alkoi tuntua, että tämä tapahtui oikeasti.

Lähettäjä: toi /luuri 
Päivämäärä:   16.7.12 20:00:54

äää tää sade syö meidät kaikki kohta pois! Istun autossa ja mietin, joko maailmasta on oikeastikin pesty kaikki väri pois, kun missään ei näy muuta kuin tätä harmaata. No, ehkä tää tästä kohta lakkaa. Ja ajatella, että tallilla sain juoksennella ja jumppailla poninpulleroa lomansa jäljiltä - kastumatta. Sade loppui, kun astuin autosta ja alkoi uudestaan, kun istahdin kotona safkaamaan :D [rivinvaihto ei pelitä] Ja Henun kiire tuntuu jotenki tutulta. Itellä on koko ajan jotenkin sellanen hassu fiilis, että jotakin pitäis tapahtua ja se elämä tosiaan odottaa tossa ihan askeleen parin päässä. Kummaa, mutta sinänsä ihan siistiä. Ää. Btw, olenko mä ainoa lahjo, jolle tuli jotenkin heti Hanna mieleen, kun kuuntelin Drottningen av Ålandia? Onhan se Ahvenanmaalla kasvanut kouluratsastuskuningatar, josta itseoikeutetusti tulis hallitsija, jos A:maasta tehtäis oma kuningaskuntansa ;)

Lähettäjä: kiinnostunut 
Päivämäärä:   17.7.12 15:16:22

ihanaaaa::))

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   17.7.12 16:43:22

Tarvii varmaan kuunnella tommonen Dråttningen av Åland, nimi on ainakin lupaava :D
--------------
5. Muutto
Saavuimme Hankoon jo aamukymmenen jälkeen löytääksemme vain tyhjän talon. Mutta ei hätää, Hanna oli jo edelliskerralla antanut meille omat avaimet.
- Onkohan se jo muuttanut? kysyin puoliääneen, kun hiivimme sisään.
- Enpä usko. Se sanoi lähtevänsä vasta, kun me ollaan tultu lopullisesti. Eiköhän se ole ratsastamassa, Jerry arveli.

Hanna löytyikin tallilta, tai oikeammin maneesista. Oli kuuma päivä, joka olisi saanut ainakin minut nautiskelemaan ulkokentän tuulenvireestä, sillä maneesi oli kuin sauna. Hanna ei kuitenkaan näyttänyt hikoilevan, vaikka oli selvästi ratsastanut jo hyvän aikaa. Ami oli hiestä harmaa. En jaksanut edes ihmetellä sitä. Hanna nyt vaan oli ihmenainen ja kaikkien meidän yläpuolella.
- Nytkö te muutitte? hän kysyi ja antoi hevoselle pitkät ohjat.
- Me ollaan tultu jäädäksemme, sanoi Jerry juhlallisesti.
- Jo oli aikakin. Hakekaa joku tallista ottamaan tää hevonen, meillä on paljon hommaa. Ei kun tossa tulee Deri.

Yksi Hannan senhetkisestä henkilökunnasta käveli juuri maneesiin, tumma poika, joka oli minusta ihan mustalaisen näköinen. Epäilin kuitenkin, ettei Hanna olisi palkannut romania, vaikken koskaan ollut kuullutkaan hänen puhuvan mitään sen suuntaista. Poika otti ohjat, nousi satulaan ja ratsasti ulos avonaisista pariovista.
- Kypärä! Hanna kiekaisi, mutta poistuja vain heilautti kättään. Kun hän oli hävinnyt näkyvistä, Hanna kääntyi meidän puoleemme ja sanoi: - Jos te haluatte vähentää henkilökuntaa niin mä neuvoisin, ettette alota ainakaan tosta.
- Onko se mustalainen? kysyin.
- Varmaankin. Ainakin se on hevosmies henkeen ja vereen. Mä en ole koskaan nähnyt ketään, joka rakastaisi noita elukoita yhtä paljon, ja mä olen sentään nähnyt muutaman hevosihmisen. Niin, tai ehkä isä sentään.

Minusta oli kummallista ajatella, että meillä oli palkollisia, jotka saatoimme pitää tai irtisanoa. Jos nyt sellaiseen rohkenisimme, se mahtoi olla ikävä homma, oli kummalla puolella tilannetta tahansa. Onneksi Hanna oli hoitanut matkoihinsa sen ainoan, jota varmasti emme tarvitsisi: ratsuttajansa. Tai kai hänestä olisi iloa ollut, mutta halusimme aloittaa mahdollisimman matalalla profiililla ja pienillä palkkamenoilla ja meitä oli sentään kaksi ratsastavaa. Tietysti meitä oli myös kaksi tallitöitä tekevää, mutta Hanna oli suoranaisesti kieltänyt meitä ahnehtimaan kaikkea hommaa itsellemme.
- Teillä on ihan tarpeeksi työtä ilman, että hoidatte tommosen lauman hevosiakin itse ja teidän pitää pystyä hoitamaan oma hommanne kunnolla. Ei siitä mitään tule, jos puolet ajasta menee lannan lappamiseen. Te tarvitsette vähintään kaks ihmistä talliin, mieluummin kolme. Etenkin jos Jerry aikoo vielä jotain hemmetin paperinpyörittelyä ottaa lisäksi.
Ei ollut mitään syytä olla uskomatta häntä.

Sen päivän agenda oli käydä lävitse kymmeniä asioita tallilla, joskin ihan ensimmäiseksi Hanna soitti siivoojalleen ja tilasi loppusiivouksen. Siivoojaa emme tietenkään tarvitsisi, joten loppu oli kyseessä hänenkin kohdallaan, ja minusta hän olisi voinut lopettaa jo ennen tätä päivää. Hanna kuitenkin sanoi, että hänellä olisi epämiellyttävä olo, jos joutuisimme siivoamaan hänen jälkiään, kuten astioita, lakanoita ja sellaista. Ymmärsin sen. Olisi minullekin saattanut tulla epämiellyttävä olo, jos olisin joutunut käärimään kokoon hänen lakanansa.

Lounasaika koitti puolenpäivän jälkeen ja siirryimme kolmistaan tallilta talolle.
- Haluatko sä, että mä teen meille jotain syötävää? tarjouduin, mutta Hanna kieltäytyi.
- En. Mä kerään tavarani ja lähden lounaalle Kaitsun kanssa. Iltapäiväksi jäi kaksi ratsastettavaa, mutta mä voin hoitaa ne. Ehkä te tarvitsette puoli päivää tavaroiden purkamiseen ja sen semmoiseen.
- Oltais me ne ehditty illallakin, Jerry sanoi innokkaasti, mutta minä olin liikuttavan samanmielinen Hannan kanssa. Minä todellakin halusin asettua aloilleni kaikessa rauhassa. Hanna keräsi tavaransa ja seisahtui hetkeksi eteiseen.
- Tää tuntuu vähän omituiselta, hän sanoi asettaen avaimensa kapealle hyllylle, jonka päällä oli myös kukkamaljakko ja peili. – Mä olen asunut täällä pitkän aikaa.

En tiennyt, mitä sanoa. Se kuulosti hyvin surulliselta. Mutta Jerry meni ja halasi häntä.
- Ehkä sä tulet takasin sitten, kun oot vallottanu Saksan, hän ehdotti.
- Ehkä. Tai ehkä en. Mutta nyt mä kuitenkin menen. Nähdään huomenna tallilla.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.7.12 21:02:35

Voi vitsi tää tarina sarja on mahtava! Oon lukenu nyt tän henriikka-osion tähän asti mihin sitä on ehtinyt tulla. Seuraavaksi alotan noi muut tarinat.

Sun pitäis kyllä Sennnu julkasta nämä. Ja ryhtyä kirjailijaksi!

Hanna on kyllä paras! Ja henu ja jerry <3

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   18.7.12 16:59:06

Oisko vähän kivaa kirjotella vaan työkseen :D
-----------
Ensin en pystynyt muuta kuin seisomaan eteisessä ja kuuntelemaan sulkeutuvan oven kaikua. En ollut tajunnut, että tästä tulisi näin tunteellinen kohtaus.
- Herätys, Jerry sanoi ja kaappasi minut halaukseen. Hänen nauravat silmänsä saivat surumielen katoamaan. – Me ollaan hei kotona! Meidän kotona!
- Mulla menee hetki, ennen kuin mä osaan ajatella tätä niin, arvelin, mutta Jerryn innostus oli kyllä tarttuvaa. Muistin, miten olin aikoinani haaveillut yhteisestä kodista, vaikka miten pienestä ja vaatimattomasta, mutta yhteisestä. Minä olisin pitänyt sen sievänä ja tahrattomana ja hoitanut vauvaa Jerryn opiskellessa ahkerasti… mutta tietenkään siihen aikaan Jerry ei ollut halunnut yhteistä kotia kanssani. Sittemmin hän oli kyllä, hän oli puhunut asiasta jo lähemmäs kaksi vuotta.
- Lopultakin! hän riemuitsi. Siitä oli vaan pakko tulla hyvälle tuulelle.
- Jos katsottais, onko Hanna jättänyt meille mitään syötävää, ja aletaan sitten purkaa tavaroita, ehdotin äidillisesti.
- Ei mulla ole niin kauhea nälkä, Jerry sanoi, mutta hänen vatsansa kavalsi hänet murahtamalla.
- Mulla on, sanoin ja irrotin hänen kätensä ympäriltäni.

Keittiö oli päällisin puolin ennallaan, mutta kun avasin jääkaapin, karu totuus paljastui. Siellä oli vain avattu tölkki appelsiinimehua, vajaa paketti tuorejuustoa ja vähän juustoa. Tai lisäksi oli kyllä pari pulloa kuoharia, mutta ne Hanna oli varmastikin unohtanut, eikä niistä kyllä lounaaksi olisi. Työtasolla oli paperipussissa muutama vähän kuivahtanut sämpylä ja kaapissa näkkileipää.
- Näyttää siltä, että me syödään juustovoileipiä, ilmoitin. – Sitten kirjotetaan kauppalista. Sä voit käydä kaupassa sillä aikaa, kun mä puran mun vaatteet – mullahan on niitä ainakin seitsemän kertaa niin paljon kuin sulla. Tai oikeastaan mä voin purkaa ne kaikki. Toivottavasti Hanna on jättäny henkareita vaatehuoneeseensa. Ei kun siis… meidän vaatehuoneeseen.

- Mä ajattelin, että me oltais voitu alottaa tää kotiutuminen siitä, että kiksautetaan pikkusen joka huoneessa, Jerry sanoi ja tunki suunsa täyteen sämpylää. Hänen silmänsä vilkkuivat vastustamattomasti, mutta minun pääni oli täynnä muuttokuormaa.
- Mutta tavarat! sanoin aikuisesti ja vastuullisesti. Olin tainnut saada vastuullisuusmyrkytyksen menneellä viikolla.
- Ne ehtii. Me voidaan pitää vaikka piknikkiä takakuistilla koko ilta ilman, että ne pahenee.
- Mutta täytyyhän ne purkaa! Tiedätkö sä edes, missä sun hammasharja on?
- Henriikka, sä olet ihan kauhean tylsä, Jerry huokaisi.
- Mutta me ollaan hei nyt omillamme, meidän pitää käyttäytyä niin kuin aikuiset ihmiset!
- Kuka niin sanoo?

Kukapa tosiaan, ymmärsin, mutta vasta, kun Jerry nousi ja kiskoi minut tuolilta.
- Mistä alotetaan? hän kysyi alkaen kiskoa puseroani ylös.
- Sä olet ihan hullu! Sun nyt etenkin pitäisi olla…
- Onkohan se Tamara, vai mikä se oli, laittanut meille Hannan sängyn kuntoon?
- Ei, sanoin nopeasti.
- Mitä ei?
- Jos sä nyt ehdottomasti haluat, niin olohuone on lähempänä.
- Niin onkin. Mennään sinne. Toivottavasti Hanna ei oo vieny sohvia varastoon.

Toisen, vaalean nahkaisen hän oli, mutta mukavampi löhösohva oli tallella telkkarin edessä ja siinä me pelehdimme Jerryn riemuksi – ja minunkin, tietysti – hyvän aikaa.
- Nyt mä kyllä haluan ruveta hommiin, sanoin lopulta.
- Odota vähän, mun pitää levätä.
- Hitto sun kanssas! nauroin. – Muuttohommiin! Oikeasti! Mä haluan ottaa tän paikan haltuun. Sä voit mennä käymään siellä kaupassa, jos sua ei huvita.
- Tietty huvittaa. Mutta kai sinne kauppaankin pitää päästä. Ja vois käydä tallilla pyörähtämässä vielä illalla.
- Kyllä se hoituu.
- Niin hoituukin, mutta ehkä mä haluan nähdä sen.

Päivämäärä:   18.7.12 18:01:40

Katastrofi mun kone ei suostu näyttämään http://oikultainennuoruus.webs.com/ veskun sivuja! Onko muillakin näin vai onko mun kone vaan sekasin?

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   18.7.12 18:19:48

-// ei toimi minullakaan..

Päivämäärä:   18.7.12 18:35:55

--- No hyvä ettei ole vaan mulla. Meinasin jo heivata koneen ikkunasta ulos ja hankkia uuden.

Sennnuu!! Mitä on tapahtunu? Et kai ole poistanu niitä?Mitä mä nyt luen lomallani? En ehtiny vasta lukemaan kuin puolet Veskun nuoruusvuosista :( Voivoivoi nyt on jo vierotusoireet :D

Oli muuten hyvä pätkä taas. Unohdin sanoa, kun tämä oli/on niin järkyttävää :D

Lähettäjäsitruunapiiras 
Päivämäärä:   18.7.12 18:41:21

Mulla toimii noi veskun sivut ;o

Päivämäärä:   18.7.12 18:48:35

JEE mullakin nyt. Hyvä, nyt voin huoletta lähteä ratsimaan!

Lähettäjä: Toi 
Päivämäärä:   18.7.12 19:00:36

Webs.com on välillä hassuilla päivityskatkoksillaan toimimattomissa pieniä pätkiä kerrallaan. Eiköhän se jossain kohti taas palaa normaalimpaan meininkiin.

Että tää elämä osaa olla vuoristorataa! Maanantai oli täydellinen ja eilinen menikin sitten rysähtäessä alas sieltä onnikorkeuksista. Miten voikin käydä niin, että eka tulee pelkkiä hyviä uutisia (mm. veljen opiskelupaikka nyt selvä, pääsi just tasan sinne minne on kovasti halunnut) ja seuraavana päivänä sitten kertoillaan pari menehtymistä putkeen ja läheltä piti -tilanteitakin tarjoillaan? Kai tässä ehtikin jo mennä vähän turhan hyvin... No, pää ylös vaan ja eteenpäin.

Ai kauheeta, miten kukaan uskaltaa pelehtiä Hannan olohuoneessa? Mä pelkäisin varmaan, että sillä on siellä jotain valvontakameroita kuitenkin. Kävisin täysin vainoharhaiseksi sen (entisessä) kodissa ja lopulta sekoaisin. Hannan varjot (niitä on varmasti monta) ei jättäisi mua koskaan rauhaan. Hänen Hannainen Korkeutensa varmasti kiipeilis mun uniinkin hyvän aikaa. Jerry ja Henkka näyttäköön nyt, mistä ne on tehty, ja pärjätköön niin että Hannakin on tyytyväinen.

Päivämäärä:   18.7.12 20:36:52

minä tipuin hevosen selästä :D mentiin ilman satulaa taas ja heppa halus säikähtää, sieltähän sitä alas tultiin :) sen jälkeen se kulki tooosi hienosti :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   18.7.12 20:58:45

Huh, täällähän on ollu katastrofin aineksia :D
Tripi, joko sä taaaas tipahdit?? :DDD

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   19.7.12 16:40:03

Aloimme ahkeroida kumpikin tavallaan, joskin sillä aikaa, kun Jerry oli poissa, käytin tilaisuuden hyväkseni ja tutkin paikkoja vähän tarkemmin kuin mitä olisin kehdannut, jos hän olisi ollut katsomassa. Löysin esimerkiksi eräästä ovesta avaimen, joka ei takuulla ollut ollut siinä aikaisemmin. Kun tutkin tarkemmin, löysin kapean portaikon, joka vei ullakolle. Valitettavasti se oli ihan vain sitä, ullakko. Siellä ei ollut kahlittuja vankeja, salakäytäviä tai sukukalleuksia, ainoastaan tyhjää tilaa ja jotain sähkökaappeja tai sen tapaista. Työhuone oli edelleen lähes ennallaan, mutta sen penkomiseen kyllästyin, kun en löytänyt mitään muuta kuin hevosiin ja talliin liittyviä papereita. Kellarikerros oli siinä kunnossa kuin muistinkin ja sen olin toki tutkinut tarkkaan jo silloin, kun olin asunut Hannan luona. Pikku makuuhuone, kylpyhuone ja kuntosali, ja niiden lisäksi kodinhoitohuone, jossa oli pesukone ja kuivausrumpu. Se kerros oli selvästi pienempi kuin asuinkerros ja jonain päivänä minun pitäisi tutkia, miksi. Ei kuitenkaan tänään.

Hannan makuuhuone ei kuitenkaan houkutellut minua sentin vertaa. Seisoin sen kynnyksellä tuijottamassa paljasta, sinikuvioista runkopatjaa vähän aikaa ja lähdin sitten jatkamaan hommia purkamalla kaikki toalettitarvikkeemme ja saunan pesuhuoneeseen. Tässä kohden toivoin, että Hanna olisi jättänyt meille tusinan pyyhkeitä, sillä ne eriväriset sieltä täältä haalitut, jotka meillä oli mukana, hyppäsivät silmille hyllyltä. Hammasharjammekin tuntuivat liian räikeiltä verrattuna mustaan, kromiin ja upotettuihin pikku lamppuihin siellä. Mutta sille voisi tehdä jotain ajan kanssa, ellei sitten kävisi niin onnettomasti, että siihen tottuisi.

- Voitaisko me nukkua kellarissa? ehdotin, kun Jerry oli palannut tallikierrokselta ja olimme syöneet iltapalaa.
- Siellä missä on vaan puolikas ikkuna? Ei missään tapauksessa. Me mennään isoon makuuhuoneeseen.
- Hannan huoneeseen.
- Meidän makuuhuoneeseen, Jerry oikaisi.
- Mä en varmaan saa unta siellä.
- Mikset saisi?
- Musta tuntuu, että joku Hannan haamu häilyy siellä ja tuijottaa mua pahasti, tunnustin.
- Jopas sä rupesit aikuiseksi, Jerry kiusoitteli. – Onko meillä lakanoita? Mä voin pedata.
- Ei kun minä, huokaisin. – Sulla menee siihen tunti eikä ne sittenkään ole suorassa ja sileät.
- Mä voin pitää susta kiinni, sanot vaan, jos sä näet kummituksia.
Mutta en minä nähnyt. Itse asiassa huonekin muuttui paljon ystävällisemmän näköiseksi, kun sänky sai tutut lakanat. Laskin kaikki neljä ikkunaruutua ja nukuin kuin pieni porsas aamuun asti.

Lähettäjä: Figaron_haamu (ek) 
Päivämäärä:   19.7.12 21:03:25

Jaa että Henu purki toalettitarvikkeiden lisäksi myös saunan? Mahtoi olla työläs homma! :D
Pieni virhe siis tuolla pätkässä (:

Päivämäärä:   19.7.12 21:16:35

Mä kiinnitin ihan samaan huomiota, kun Figu^^

Lähettäjä: berry&me 
Päivämäärä:   19.7.12 23:54:40

oonko ainoa jonka mielestä päivän pätkä näytti surullisen lyhyeltä...:(

Päivämäärä:   20.7.12 09:35:43

Olihan se lyhykäinen.. Mutta kohta varmaan alkaa tapahtua enemmänkin?

Tipuin siis taaaas :D ekan kerran putosin Pizzalta -97, A.lta mää tipuin kahdesti (vai koolmesti?) ja siiriltä kerran. Oisko vuos ollu -07? Ja täällä sen kerran :) meinasin tulla toisenkin kerran alas, mutta kiskaisinpa itteni takasin :D selkä tais venähtää kun Foobia lähti :S

Lähettäjä: Emsku@work 
Päivämäärä:   20.7.12 12:07:39

No oli kyllä lyhyt, suorastaan epätoivoisen lyhyt, pätkä.. :O

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   20.7.12 15:58:01

Myönnetään, sori. Mutta luku loppu tohon.
------------
6. Yhtenä iltana
Pian rutiinit asettuivat kohdilleen. Ne olisi ehkä ollut helpompi luoda, jos Hanna olisi lähtenyt saman tien, mutta sitä hän ei suinkaan tehnyt, vaan tuli tallille joka arkiaamu säntillisesti kuin kello ja kaikki tuntuivat edelleen taipuvan hänen suuntaansa, kun jostain asiasta tuli epätietoisuutta. Usein hän taisi itsekin unohtaa, mutta pikkuhiljaa kaikille meni kaaliin, että asioista piti jutella Jerryn tai minun kanssa, vaikka Hanna tallilla olikin. Hän hoiti viikoittaisia vapaapäiviä lukuun ottamatta Amin ja Echon, jotka olivat hänen ykkösratsunsa ja jotka hän aikoi viedä Eurooppaan mukanaan. Muun ajan hän valmensi Jerryä ja minua muiden hevosten kanssa tai katseli olan yli, kun me teimme tallin paperitöitä. Jerry ei ollut vielä aloittanut Risto-setänsä hommissa: hän aikoi ensin opetella tämän ykköstyönsä, niin hän sanoi. Olisin halunnut nähdä Riston ilmeen, jos hän olisi sen kuullut.

Henkilökunta oli vielä olemassa kolmin kappalein. Oli Deri, joka asui tallinylisillä ja vietti tallilla kaiken aikansa, ja kaksi nuorta naista, Emma ja Maru. Jerry oli laskenut, että kunhan kisakausi olisi ohi, voisimme hoitaa tallin itse viikonloppuisin ja pitää heistä vain kaksi, eikä se kummempaa matematiikkaa vaatinutkaan. Se ei tuntunut pahalta urakalta Mustaojan jälkeen. Piti vain päättää, kumpi tytöistä saisi pitää työnsä.

Minulla oli, ellei nyt ihan tuoreessa, niin kuitenkin hyvässä muistissa, miten ilmapiiri tallissa oli muuttunut, kun ensin olin roikkunut siellä Hannan erityisvalmennuksessa ja höykytyksessä ja sitten palannut hänen sijaisekseen, kun hän oli joutunut sairaalaan. Ensin olin ollut yksi jengistä, sitten jokin, jota piti kyräillä ja ihan periaatteen vuoksi vastustaa. Olin varautunut olemaan Paha Pomo nytkin ja olin luonnostani pitänyt etäisyyttä tyttöihin. Olisi inhottavaa ensin ystävystyä heidän kanssaan ja sitten joutua antamaan potkut. Jerryllä ei ollut sellaisia estoja, enkä tiennyt, eikö hän vaan ollut tullut ajatelleeksi asiaa siltä kantilta. Hän oli vain oma valloittava itsensä ja koko porukka söi hänen kädestään.
- Kuka me irtisanotaan ja kumpi sen tekee? kysyin häneltä epäluuloisena.
- Eihän sitä vielä voi tietää, Jerry sanoi hämmästyneenä. – Katsotaan nyt vähän aikaa, millasia ne on.

Deri oli omaa luokkaansa, ihan kuten Hanna oli sanonutkin. Hänen kanssaan tulin toimeen oikein hyvin, mutta olen varma, että se johtui enemmän siitä, ettei häntä varmaankaan tarvitsisi sanoa irti kuin siitä, että hän oli urospuolinen. Minulla nimittäin oli kyllä omat epäluuloni mustalaisia kohtaan, en voi olla tunnustamatta sitä. En ollut koskaan henkilökohtaisesti tuntenut yhtäkään, ja minun yleisen kokemukseni mukaan he olivat kovaäänisiä ja röyhkeitä, kuulopuheiden mukaan taas laiskoja ja epärehellisiä. Deri ei osunut mihinkään noista määritelmistä. Hän puhui hiljaisella äänellä, milloin ei ollut välttämätöntä korottaa sitä jollekin hevoselle ja röyhkeä taisi olla sana, jonka merkitystä hän ei tiennytkään. Ja olenko mahtanut mainita, että hän oli oikein miellyttävä katsella?

Mutta niin olivat tytötkin. Emmalla oli ruskeat hiukset ja ruskeita pisamia nenänsä päällä ja hän oli jotenkin koko ajan liikkeessä. Hän nauroi paljon, mistä olin iloinen, sillä hänen kulmahampaansa olivat sitä lajia, jotka olivat kasvaneet rivistön ulkopuolelle ja vaikkei hän nyt suorastaan vampyyrilta näyttänyt, katse tuntui aina osuvan ensin niihin. Hän oli koulutettu ratsuttaja ja tullut Hannalle töihin, koska työhön liittyi myös hevosten liikuttamista – maineikkaiden hevosten sitä paitsi – eikä pelkkää tallityötä. Maru näytti minusta ensin tutulta, mutta vasta, kun näin tallin papereista hänen oikean nimensä ja että hän oli valmistunut Ypäjältä hevosenhoitajaksi vain vähän aikaa sitten, tiesin tavanneeni hänet. Olimme ihan ensimmäisenä kurssipäivänä kiertäneet talleja ja muistin, miten hän oli irvistänyt, kun häntä oli puhuteltu Martaksi. Olin säälinyt häntä, sillä kalpea, kullanvaalea hento tyttö ei todellakaan näyttänyt Martalta. Minun mielestäni nimi oli tomeran maalaisemännän nimi, ei tyttösen, jonka topin alla saattoi olla keijunsiivet piilossa.

He kaikki hoitivat hommansa asiallisesti ja riittävällä innolla, mutta Emmalla ja Marulla oli selkeästi muutakin elämää. Molemmat asuivat kaupungissa, eivätkä turhaan jääneet norkoilemaan tallille, kun hommat oli hoidettu. Eivät ainakaan usein. Mutta kyllä sitä ehti tulla tutuksi töiden lomassa, kun kaikki kuitenkin vietimme tallilla ison osan päivää ja ennen pitkää minun oli pakko todeta, että tulin hyvin toimeen heidän kaikkien kanssa. Valitettavasti. Olisi ollut niin helppoa joutua nokkapokkaan jonkun kanssa, jolloin asiat olisivat hoituneet ikään kuin luonnollista tietä.

LähettäjäFigaron_haamu 
Päivämäärä:   20.7.12 16:11:47

Voi apua, niin hassua ajatella että Jessi, Vesku ja Hanna (ja muutkin) on jo viidenkymmenen ja kuudenkymmenen ikävuoden välillä. Alotin just viikolla mansikkajutut alusta, Jessillä on kohta siinä inssi! :-D

Lähettäjä: toi /luuri 
Päivämäärä:   20.7.12 16:26:22

meinasin just tulla pyytämään oikein megapätkää viikon parantimiksi. Kattelin tossa hetki sitten, kun joku äijä ajo pyöräilijän yli ja siihen se fillaroitsija lens voltilla pää edellä asfalttiin. Tietysti paljas pää. Auttamaan vaan ja odottamaan, että ambulanssi tulee - ja sieltähän ne tuli ja poliisi ja paloauto. Lanssissa sama henkilökunta, joka pari päivää takaperin tuli ukkia elvyttämään ja ilmottamaan, että tää oli nyt tässä. Ei ymmärrä, mistä nää tämmöset viikot oikein hyppii kohdalle! Onneks voi välissä uppoutua jonkun muun elämään, Henulla ja Jerryllä on mielenkiintoset kuviot meneillään. :) Ja issikkareissu oli tänään ihan kiva, tuli siis kokeiltua jotakin uutta. Siellä tölttäiltin menemään mäntyjen lomitse ja Korka oli kokeilemisen arvonen hevonen.

Lähettäjä: ii 
Päivämäärä:   20.7.12 16:55:29

Voisitteko pitää uudelle lukijalle jonkinlaisen pikabriiffauksen tästä tarinasta? Tai kertoa voiko jostain lukea vanhempia pätkiä? :)

Päivämäärä:   20.7.12 20:59:18

voi kun tääl on ne henriikka tarinat siinon nää henriikan jutut ja sillee mut kun laitat tonne etsi hommaa Henriikka ni löytyy varmasti :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   20.7.12 21:21:47

Henriikan jutut on alusta täällä, mutta ei kyllä ihan kaikkea. Peruuta noita linkkejä pitkin, joka topicissa on linkki edelliseen.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   21.7.12 19:00:35

Hannalla oli tallissaan Amin ja Echon lisäksi yhdeksän hevosta, täysi lasti. Sitten viime oleiluni hän oli myös jostain syystä hommannut tallin taakse kävelykoneen viereen siirtotallin, jossa oli kolme suoraan ulos aukeavaa karsinaa. Se oli nyt tyhjillään ja Hanna sanoi, että siinä majoittui joskus valmennettavien hevosia, tai kisaajien, kisojen aikaan.
- Mä en muista, että meille olisi tarjottu paikkoja siitä, kun me oltiin täällä sun kisoissa, sanoin loukkaantuneena.
- Mun muistaakseni te saitte puolet hevosista talliin, Hanna sanoi, niin kuin tietenkin totta olikin.
- Mitä me tehdään sille tallille sitten, kun sä olet mennyt? kysyin.
- Mitä haluatte. Mun hevosia mä en halua sinne laitettavaksi talvella, mutta jos teitä vaikka huvittaa ottaa täysihoitoon jotain kylmänkestävämpiä niin siitä vaan. Tai jos sä haluat ruveta pitämään ratsastuskoulua tai jotain.
- Mitä? kysyin, sillä luulin kuulleeni väärin.
- No kai sulla on joku kutsumus ollut, kun olet ruvennut kouluttautumaan ratsastuksenohjaajaksi.

Se kutsumus oli lähinnä ollut saada alan paperit, joita ei tarvinnut ansaita tallitöillä, mutta ei sitä kauheasti viitsinyt mainostaa. Eikä se edes ollut ihmetykseni syy.
- Haluatko sä, että täällä rupeaisi ravaamaan joitain alkeiskurssilaisia ja niiden äitejä ja isiä? tarkensin.
- Sehän ei enää kuulu mulle, vai mitä? Hanna hymyili. Ei se kuulunut myöskään minun suunnitelmiini, joten se siitä.

Syksyn ohjelma oli ihan riittävä, vaikka lähes kaikkea oli pitänyt vähän säätää Jerryn ja minun äkkinäisen paikkakunnan vaihdoksen takia. Vesku oli nuorentanut hevoskantaansa niin radikaalisti, ettei hänellä ollut sopivaa ratsua HIHSin pääluokkiin, mutta Jerryn oli ollut tarkoitus osallistua helpompiin Teeterillä, vaikkakin se oli ponin näköinen hänen pitkien koipiensa välissä. Nyt Vesku ottanut sen itse ratsastettavakseen ja he olivatkin sopusuhtaisemman näköinen pari. Sunna ja Sarri olivat ottaneet Jerryn ja minun paikan muissa kinkereissä eli nuorten hevosten laatuarvostelussa ja kouluratsastuksen joukkuemestaruuskisoissa. Hannalla oli oma valmennusrenkaansa jälkimmäisiin, mutta laatuarvosteluun Jerry ja minä saimme viedä hänen nuoret hevosensa. Yksi niistä oli Inuvik, se orivarsa, josta Jerry oli aikoinaan saanut toisen takajalan syntymäpäivälahjaksi. Sen näkeminen tallissa oli saanut minut tuntemaan itseni vanhaksi. Se oli ollut pelkkä puolitoistavuotias penikka, kun olin nähnyt sen ensimmäisen kerran Ahvenanmaalla, ja nyt se oli täysin ratsastuskelpoinen, itsetietoinen nuori ori, josta luojan kiitos oli kasvanut tarpeeksi iso, ettei Jerry tulisi näyttämään hämähäkiltä sen selässä sitten, kun se saisi kasvatettua kisahevosen lihakset. Minä saisin ratsastaa toista nuorta oria, Infedilityä, ja sitten oli vielä Inferno, josta joutuisimme pelaamaan räsypokkaa, ellei Hanna päättäisi puolestamme. Hän oli sen verran irtautumassa nykyään, ettei sen varaan voinut laskea.

Joskus harkitsin värjätä hiukseni tummiksi, mutta epäilin, ettei se olisi sopinut minulle kovin hyvin ja ettei se olisi auttanut pölypäisyyteeni. Sillä sellainen minä olin, ainakin toisinaan. Esimerkiksi, kun tämä muutto ja kaikki uudet asiat uudella tallilla saivat minut kokonaan unohtamaan sen faktan, että minulla oli vielä koulua. Ellei Jessi olisi soittanut kysyäkseen kuulumisia, olisin nukkunut onneni ohi, mutta Jerry, jonka kanssa hän puhui, peitti puoli puhelinta kädellään ja kysyi:
- Mutsi haluaa tietää, minkä auton sä otat, ja kumman traikun vaiko Hannan?
- Häh? sanoin täysin ymmälläni ja Jerry vaihtoi muutaman sanan lisää.
- Niiden kalenterissa kuulemma lukee, että sulla on koulua.

Mustaojan kalenterissa, voi luoja. Onneksi sentään jossakin! Minulla ei ollut kalenteria olemassakaan, joten kaikki menoni olivat vain ja ainoastaan Mustaojan keittiönkaapin kyljessä.
- Mä olin unohtanut koko jutun! voihkaisin. – Koska mä olen menossa? Älä vaan sano että huomenna! Mä lintsaan!
- Ylihuomenna, etkä tosiaan lintsaa! Jerry komensi.

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   22.7.12 16:55:40

eikai Hanna katoa kuvioista lopullisesti??

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   22.7.12 17:42:47

Saapa nähdä...
-----------
En lintsannut, vaikka suoraan sanoen kauheasti teki mieli. Reissu vaan oli entistäkin hankalampi täältä käsin. Jessin Irkku oli ollut opiskeluhevosenani kaikilla jaksoilla tähän asti, sillä se oli Mustaojalla ainoa, jonka hyppykykyihin luotin tarpeeksi. Tietysti niillä kaikilla hypättiin joskus, koulutusvaiheessa ja sitten aika ajoin, huvin vuoksi, mutta Irkku osasi. Hyppääminen oli sillä verissä ja koulupuolellakin se oli riittävän taitava. Sitä paitsi Jessi oli ikionnellinen aina, kun Irkku palasi korkean paikan leiriltään. Hän sanoi, että se oli niin hyvä, kun olin monta päivää ratsastanut sillä opetuksessa. Nyt kävin hurjasti lävitse Hannan hevosia, mutta suoraan sanoen niissä oli sama vika kuin mustaojalaisissakin. Ne olivat kouluratsuja, ja vaikka ne kaikki varmaan pääsivät yli metrisen esteen ja korkeammankin, ei niillä ollut sellaista estepäätä, että olisin halunnut minkään niistä viedä mukanani. Tuskin Hanna olisi antanutkaan.

Nyt sitten könysin ylös aamuviideltä, jotta ehtisin ajaa Mustaojalle, vaihtaa pienen kauppakassiautoni joko Jessin tai Veskun maasturiin, kiinnittää traikun sen perään, lastata Irkun ja viimeiseksi ajaa Ypäjälle sen kanssa.
- Sä olisit voinut lähteä illalla, Jerry mutisi, kun nousin ylös.
- Ai jaa. Olisit sanonut eilen, että sä haluat viettää yösi ilman mua.
- No en mä sitä tarkottanut, Jerry havahtui ja oli äkkiä täysin hereillä. – Mutta olisit ehtinyt nukkua enemmän.
- Ehkä mä selviän hengissä silti, arvelin. Olinhan tottunut aikaisiin kisa-aamuihin.
- Anna suukko, Jerry sanoi ja olisin ollut ihan valmis antamaan hänelle mitä tahansa muutakin, ellei minulla olisi ollut kiire. Niinpä vain suutelin häntä.
- Ole kiltisti, toivoin.
- Mitähän ei-kilttiä mä muka voisin täällä keksiä? Ole itse.
- Jep. Soitellaan.

Kun lopulta pääsin Ypäjälle asti, minusta tuntui, kuin olisin ollut hereillä kokonaisen vuorokauden, mutta olin omituisen hyvällä tuulella. Ihan niin kuin aina ennenkin sinne mennessäni, huomasin ihmetyksekseni. Aamulla oli ollut niin vastenmielistä nousta Jerryn vierestä, mutta nyt olin samalla tavalla lomafiiliksissä kuin joka kerran. No, eihän se kai ollut ihme. Arki oli arkea, vaikka asuisi elämänsä miehen kanssa, ja vaihtelu vaihtelua. Piste. Sitä paitsi aamu oli ihanan kaunis. Siinä tuntui jo syksyn puraisu ja se toi mieleen ensimmäiset kouluviikot kesäloman jälkeen, kun kaikki oli vielä hauskaa. Samalta tuntui nyt, ja olihan tilannekin oikeastaan ihan sama.

Kurssimme ei ollut koolla pilattu verraten vaikkapa kokkikouluni luokkaan, ja tällä kertaa osallistujia oli kokonaiset seitsemän kappaletta. Tunnelmakin oli kuin lukuvuoden alkaessa, kun kaikkien kesän tapahtumat piti selvittää. Ratsastuskilpailuja, uusia hevosia ja työpaikkoja oli itse kunkin luettelossa, mutta minä olin hiljaksiin omasta työpaikanvaihdoksestani. Kerroin toki, että sijaitsin nykyään Hangossa Tuusulan sijaan, mutta Hanna oli kieltänyt lavertelemasta mitään hänen suunnitelmistaan lähteä Suomesta. Hän aikoi varmaan pitää lehdistötilaisuuden tai jotain lähempänä Horse Showta.

- Hanko, toisti Inka, yksi mukavimmasta päästä oppilaita. Vaikka kaikki he olivat aika okei, ainakin nyt läsnä olevista.
- Se on tuolla Etelä-Suomessa, valistin.
- Kyllä mä sen tiedän. Mun sisko asuu siellä. Sankan tallillako säkin olet?
- En, Lundin, sanoin. Enhän voinut suorastaan valehdella.
- Ai niin tietysti, mä unohdin, että sulla oli kytkyjä sinne. Oletko sä käynyt Sankalla?
- En mä ole ehtinyt, en mä vielä ole niin pitkään siellä ollut, että oisin ehtinyt edes tajuta, että siellä on muitakin talleja.
- Totta hitossa siellä on. Sankka on kamalan iso. Siellä on vaikka mitä. Systerillä on kaverinsa kanssa yksi pikkutalli sieltä ja ne vuokraa tallipaikkoja.
- Pikkutalli?
- Niin, se on joku vanha maatila, siellä on yksi iso talli, yks iso navetta, josta on tehty talli ja tusina muita ratkaisuja sen lisäksi. Mene ihmeessä käymään, se on vähän niin kuin nähtävyyskin. Ihme, jos sä et ole kuullut siitä!
- Sankkalan kartano? sanoin hitaasti. Olin minä sellaisesta lukenut jonkin lehtijutun. ”Etelä- Suomen hevosharrastuskeskus” tai jotain sellaista oli ollut otsikkona, mutta suoraan sanoen nimi oli jäänyt mieleeni vain siitä, että äidillä oli kirjahyllyssään kirja, jonka nimi oli Sankkalan kartanon perijätär. Tylsä kirja.
- Sepä se, et sä ihan pullossa asukaan, Inka naurahti. Heillä oli tapana naureskella minulle, joka en juuri jaksanut seurata hevosmaailman tapahtumia, elleivät ne jotenkin koskettaneet minua.
- En niin. Mä tiedän kuule senkin, että sä sait 48 prosenttia helposta A:sta kuukausi sitten, nokitin, sillä kurssikavereideni kisatulokset kiinnostivat minua kyllä.
- Ritalla oli kiima, Inka puolustautui.

LähettäjäLeroy 
Päivämäärä:   23.7.12 05:35:50

Sennnu hei, onko tää nyt muka reilua että lopettelen lukemista puoli kuuden aikaan aamulla, ja hoksaan samalla että mulla on vajaa pari tuntia aikaa nukkua ennen kuin kello soittaa :D

Mä en oo koskaan lukenu sun tarinoita, en koskaan. Joskus kyllä pätkän jotain aloitin, mut sit se vaan jäi. Eilen illalla päätin että saakeli kun kaikki kehuu sua niin hirveesti, niin kyllä mä yhen tarinan lukasen! Alotin pääosassa Henriikan alusta, ja jatkoin siitä sit tähän. Ja voi kauhistus kun oon koukussa :--)

En yhtään ihmettele miks kaikki sua kehuu. Sun teksti on jotenkin niin kauheen mukaansatempaavaa ja kiinnostavaa et tekee mieli vaan kinuta lisää :D lopputulos taitaapi olla se että mä en nuku tänä yönä, vaan luen jotain vielä vähän lisää, vaikka meenkin nyt sit vähän väärässä järjestyksessä näitä. :)

Lähettäjä: dss 
Päivämäärä:   23.7.12 08:23:54

Leroy, mullekin kävi joskus noin. Sit raahauduin ajoissa kouluun ihan vaan kuullakseni, että koululla on serveri nurin ja yksikään kone ei toimi mitenkään päin, ei edes pihahda, menkää takaisin kotiin ja kokeillaan huomenna uudestaan :D

Lähettäjä: Sennnu_w 
Päivämäärä:   23.7.12 08:43:24

Ihan reilua imo :DD

Lähettäjä: Nana 
Päivämäärä:   23.7.12 18:29:39

?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   23.7.12 19:00:45

Koulupäivä oli tavalliseen tapaan täysimittainen ja enemmänkin. Takki oli aika lailla tyhjä, kun illalla vielä olin käynyt liikuttamassa Irkkua vähän ylimääräistä. Se oli aina toisena päivänä täällä täysi pommi joutuessaan yhtäkkiä kuluttamaan suurimman osan päivästä sisällä kotiolojen sijaan. Minulla oli sille mukana mehukanistereita jotka ripustin kaltereihin toivoen sen viihdyttävän itseään niiden kanssa, ja se oli mutustanut ne jo levyiksi.
- Rupea nukkumaan, komensin sitä ja lähdin itse asuntolaan.

Toiset, joiden hevoset olivat sopeutuvampaa sorttia, odottivat minua.
- Vaihda vaatteet, mennään kylille, Mari käski. Se oli vähän kuin traditio, mutta pistin varmuuden vuoksi hiukan hanttiin.
- En mä tiedä jaksanko mä. Ja aamulla pitää nousta taas. Ja mun pitäisi käydä suihkussa ja sitten mä en jaksa enää mitään.
- Sä saat kymmenen minuuttia.
- Okei. Kuka on kuski? kysyin ja virnistin nopealle luovuttamiselleni. Selviäisin kai suihkutta, mutta halusin soittaa Jerrylle, jottei hän soittaisi minulle siinä vaiheessa, kun olisin kapakan hälinässä. Eihän hänellä tietenkään mitään sitä vastaan olisi, mutta jotenkin tuntui parhaimmalta olla mainostamatta sitä.
- Me vedetään pitkää tikkua sillä aikaa, kun sä olet suihkussa, Mari sanoi vilkuttaen silmäänsä.
- Juu ei käy. Nyt heti tai te päädytte muhun heti, kun mä selkäni käännän!

Arpaonni osui Neaan, joka irvisti rumasti, muttei ruvennut pistämään hanttiin. En muistanutkaan hänen ennen olleen vuorossa.
- Mä käyn vaihtamassa vaatteet, sanoin ja hilpaisin huoneeseeni.
- Kymmenen minuuttia!
Vaihdoin farkkuihin ja peseydyin nopeasti strategisilta osin, ennen kuin vedin päälleni siviilirintsikat ja valkoisen, pitkähihaisen paidan. Hiukseni olivat letillä, mutta purin sen ja sidoin takaraivolle tiukan ponnarin, jotta kypäränpainumat katoaisivat. Meikkiä piti vähän lisätä ja meikkipussiani penkoessani soitin Jerrylle.

Yllättäen hän vastasi jostain meluisasta paikasta.
- Missä sä olet? kysyin hämmästyneenä.
- Me lähdettiin vähän kaupungille Marun ja Emman kanssa, hän sanoi huolettomasti. – Niin, ja mun serkun, Tanen.
- Lähditte kaupungille? toistin sivuuttaen Tane-asian. Tiesin, että Jerryllä oli Hangossa suunnilleen samanikäinen serkku, mutta en ollut vielä koskaan tavannut häntä.
- Joo, perjantai-ilta ja Derillä on aamutalli. Se tuntui hyvältä idealta.
- Ai, sanoin kuivasti. – Miten mielenkiintoista, että sä saat noin hyvän idean sillä hetkellä, kun mä häivyn paikkakunnalta.
- Mutta hei, et kai sä ole mustasukkainen! Jerry naurahti ja musiikki ja meteli vaimeni hiukan. Toivoin totisesti sen johtuvan siitä, että hän oli siirtynyt jonnekin kauemmas seurueestaan. Minua ei erityisemmin huvittanut tulla syytetyksi mustasukkaisuudesta alaisteni kuullen.
- En tietenkään, tuhahdin. – Ihmettelen vaan tätä ajoitusta.
- Sattumaa, Jerry kuittasi. – Miten siellä on mennyt?
- Ihan okei. Mekin ollaan tässä itse asiassa just lähdössä rimpsalle, mä vaan ajattelin soittaa, ennen kuin lähdetään.
- Ahaa.

Ehkä kuvittelin, mutta minusta saatoin lukea Jerryn äänestä erinäisiä asioita ja tulin paremmalle tuulelle.
- Mihin te menette? hän kysyi.
- No, meillä on tapana näin ekana iltana aina käydä Forssassa tai Tammelassa.
- Ai oikein tapana.
- Joo. Loppuillat sitten voidaan kännätä kurssikeskuksessa tai vaikka kämpillä.
- Kuulostaa hauskalta.
- Niin se onkin, meitä on kumminkin aika hyvä porukka.
- No, älä ota liikaa.
- En tietenkään. Älä sinäkään. Ja kerro terveisiä ja pitäkää hauskaa.
- Kuule.
- No?
- Et kai sä suuttunut?
- En tietenkään, vakuutin. Eihän ollut mitään syytä.
- Koska mä rakastan sua ja mulla on ikävä sua.

Sulin.
- Samoin, köriläs, sanoin hellästi. – Ei me täällä oikeasti kaikkia iltoja kännätä.
- Jos mä olisin ajatellut, että sä voit tykätä huonoa, mä olisin odottanut, että sä ehdit kotiin, Jerry vastasi ja asiat alkoivat loksahdella takaisin oikeisiin lokosiinsa. Eivät ne ihan entiselleen tainneet sopia, parista palasesta oli vähän reuna murtunut, mutta paikoillaan ne olivat.
- Mä olisin mieluummin siellä sun kanssa nyt, sanoin.
- Ja mä haluaisin, että sä olisit.
Sitä rataa jatkoimme, kunnes tytöt tulivat paukuttamaan oven taakse väittäen, että kymmenestä minuutistani oli kulunut jo viisitoista, ja että minun piti olla valmis.

Lähettäjä: EpE 
Päivämäärä:   23.7.12 19:24:28

On sitten kielettyä että jompikumpi, henu tai jerry, pettää toista! Eihän ne noudattele jessin ja veskun kaavaa/tarinaa!? :D

Lähettäjä: PV 
Päivämäärä:   23.7.12 21:13:50

Mitäs jos joku tallilla käyvä kaksilahkeinen iskee silmänsä kiinni Henuun? :D Ja sitten Jerry on mustis vaikkei Henu välittäis tästä toisesta ja sitten kaikki ois taas sellasta ihanaa lässyn lässyn läätä? :D

Mutta Sennnu nyt ois oikeesti niin hieno hetki tappaa tän tarinan päätteeksi Hanna.. Saksassa on vilkkaat liikenteet ja jos rytisee niin rytisee kunnolla? Kisa matka, motarilla bäng, sairaalaan vielä elossa ja sitten se kuolee siellä. Ja siis edelleen haluan että Hanna kertois ton kolarin ja sitten se sairaala olo aika ois sellasta sen elämän kelausta. Seuraava tarina sitten alkais hautajaisista/jälkeen. Ois pikkasen erilainen :D
Mutta näin ei tuu tapahtuu.. Kukaan muu ei halua lukea Hannaa, kirjottaja ei halua kirjottaa siitä, kukaan ei halua että se kuolee.. mutta se on jo tollanen mummeli... mistä tuli mieleen että toinen vaihtoehto on että se muuttaa sitten takas Jerryn&Henun luo tallille asuu, kulkee edelleen huoliteltuna höppänänä satavuotiaana pitkin tallia ja äkseeraa siellä kuin vanhoina päivinä :D

Jooo.... jos jätän tarinan kirjottamisen ja juonen kehittelyn niille jotka osaa :P

LähettäjäLeroy 
Päivämäärä:   23.7.12 21:50:10

Nyt mä alan oleen jo vakuuttunut siitä että mun ei olis pitäny alkaa näitä lukemaan olleskaa :D täällä mä oon lukenu koko iltapäivän, itkeny ja parkunu kun Jeremias kuoli ja aina välillä havahtunut siihen että en kuule kun mulle puhutaan.......

Mutta kun ei niin ei, pakko on jatkaa lukemista :D

Lähettäjä: hernerokka 
Päivämäärä:   23.7.12 22:25:10

Leroy tuo kuulostaa todella tutulta! :D mulla oli ihan sama homma ku aloin lukkee sennun tarinoita alusta. Tosin nyt en oo lukenu piiitkään aikaan mutta se johtuu siitä etten oo ollu kotona ja reissussa ei oo monestikkaa nettiä tai sitte on nii paljo muuta tekemistä ettei kerkeä:)

LähettäjäLeroy 
Päivämäärä:   23.7.12 22:35:15

Hyvä etten oo ainut :D

Nyt vasta tajusin alkaa ajattelemaan, että oon varmaan ollut tänään kohtuullisen mielenkiintosta seurattavaa näitä lukiessani, kun välillä oon itkeny silmät päästä ja seuraavassa hetkessä jo nauranu kippurassa.. :]

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   23.7.12 22:42:15

Tehän nyt intouduitte juttelemaan, mun piti jo varuiksi tehdä uusi. Ja anteeksi vaan etukäteen, siellä ei oo uutta pätkää, nyt on näppylät näin :D

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.