Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Omillaan 4

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   16.9.12 01:37:20

Edellinen

Olinpahan varppeillani ja sain tehtyä uuden 99:n kohdalla!

Tässä sunnuntain pätkä:
----------------
Suukotin Jerryä maanantaina ja toivotin hyvää työpäivää, itse juoksin tallille heti, kun hänen autonsa ääni oli kadonnut.
- Mulla on ihan sairas kiire tänään, voitko sä tykittää mulle ensimmäiset kolme hevosta putkeen? kysyin heti, kun näin ensimmäisen ihmisen, joka sinä aamuna oli Maru. Tyttö kohotti kulmakarvojaan kysyvästi, vaikka mikä hän oli minulle niitä nostelemaan? Vastahan hänellä oli ollut vapaa viikonloppu ja kohta hänellä olisi vapaa joulu. - Mun täytyy ehtiä jouluostoksille, selvitin.
- Tietysti, Maru sanoi. – Kenet sä haluat? Meillä ei ole listaa. Eikä ne oo syöneet vielä.
Tietenkään ei ollut listaa, sillä Jerry tapasi tehdä sen sunnuntaisin, mutta eilen se oli unohtunut.
- Vaikka Flabberi, sanoin muistellen, mitä kaikkea olin tehnyt viikonloppuna. – Mä teen listan sillä aikaa, kun sä laitat sen, nähdään maneesissa puolen tunnin päästä.

Liukuhihnaratsastin koko aamupäivän ja kolmannen jälkeen päästin Marun varsinaisiin hommiinsa. Olin pitänyt niin kiirettä, että hän tuskin oli ehtinyt muuta kuin lämmitellä ja jäähdytellä ratsujani.
- Kiitos. Mä häivyn nyt vähäksi aikaa, sanoin.
- Viivytkö sä kauan?
- Mun täytyy ostaa joululahjoja, sanoin epätietoisena. – Herra tietää, miten kauan mulla menee. Mähän en edes tiedä, mihin mä täällä menisin niitä ostamaan.
- Mitä sä haluat ostaa? Maru kysyi piristyen. – Ehkä mä osaan neuvoa.
Minä en tiennyt, mitä olin ostamassa paitsi joululahjoja Jerrylle, joka kuvitteli, etten rakastanut häntä, ja tietenkin herkkuja joulupöytään. Maru kuitenkin luetteli pitkän listan omia lempikauppojaan ja yritin muistaa ne kaikki, kun ajoin kaupungille.

Minun oli yhtä mahdotonta löytää Jerrylle sopivia joululahjoja kuin oli ollut löytää oikeita sanoja, kun hän oli syyttänyt minua siitä, etten ollut lähtenyt Hankoon hänen takiaan vaan Hannan statuksen ja hevosten. Ostelin silti kaikenlaista. Vaatteita ja kirjoja, elokuvia ja musiikkia. En tietenkään kaikkea monikossa, en minä mikään kroisos ollut. Päätin ostokseni pussilliseen chilipähkinöitä ja tunsin epäonnistuneeni surkeasti. Mutta ruokapuolen varmaan osaisin hoitaa. Hain ruokakaupasta perunoita ja lanttuja laatikoihin, jota tiesin Jerryn rakastavan ja kinkun sijaan ostin savustettua kalkkunaa. Ehtisin jutella Jerryn kanssa vielä siitä, että haluaisiko hän oikean joulukinkun.

Äidille ja Pertsukalle en ollut suonut ajatustakaan murehtiessani sitä, etten pääsisi Mustaojan aattomaastoon ja joulupuurolle sen jälkeen, mutta enpä yllättynytkään äidin soittaessa.
- Henriikka, tuletteko te meille jouluksi?
Melkein purskahdin nauruun.
- Ei, äiti. Me ei voida lähteä täältä. Meillä on talli täynnä hoidettavia hevosia, sanoin.
- Mutta sun joululahjat! Siis teidän.
Ou @!#$. Olinko minä missään vaiheessa ajatellutkaan ostaa mitään äidille? Voi, olin niin huono tytär! Tietysti hänkään ei ollut äideistä parhain, mutta silti.
- Ehtiihän ne kai joulun jälkeenkin, esitin.
- Höpsis. Me tullaan aatonaattona käymään. Siellähän te kai kuitenkin olette, jos ette kerran voi mihinkään lähteä. Ja sitä paitsi te ette ole pitäneet mitään tupaantuliaisia.
Emme niin, ihan tarkoituksella. Mutta en minä saanut sanottua äidille, ettemme huolineet heitä. Olihan hän kuitenkin äitini.

- Äiti ja Pertti aikoo tulla kylään, sanoin Jerrylle harmissani.
- No jo oli aikakin. Koska ne tulee?
- Aatonaattona.
- No sehän sopii. Danni ja Alissa tulee silloin kanssa.
- Apua, sanoin vaisusti tietämättä edes miksi.
- Ne haluaa tuoda meidän joululahjat ja ne tulee joka tapauksessa käymään mummilla. Mä lupasin, että me yritetään käydä Mustaojalla sitten joulunpyhinä. Ellei sua haittaa.
Jerryn katse oli kysyvä, mutta miksi hitossa? Minä rakastin Mustaojaa ja sen asukkaita ehkä enemmän kuin hän. Vähintään yhtä paljon.
- Ei, ihanaa päästä käymään siellä, huokaisin kaihoisasti, eikä vähimmin sen takia, että siellä varmaankin saisin vain istua sohvankoristeena ja antaa toisten huolehtia taloudesta ja tallista. Parin tunnin ylellisyys. Enkä takuulla ottaisi ratsastuskamoja mukaan. Nyt olin rehkinyt kuin heikkopäinen, eikä sille loppua näkyisi, ennen kuin ovikello soisi aatonaattona. Se sai minut ihan odottamaan jouluvieraita, jopa äitiä. Jerryn, jolla ei ollut toimistotöitä, ajoin aatonaattona talliin, jotta saisin itse siivota.

Re: Omillaan 4

Lähettäjä: helenakinkki8) 
Päivämäärä:   16.9.12 10:22:44

...ja seuraavaksi henu voisikin suostua siihen kihlautumiseen ;) ja sit jotkut ihanat prinsessahäät!

haluaisitko tehdä jonkun erikois erikois pitkän pätkän tässä joskus, kun mullakin sattuu nyt noi ylppärit lähestymään ja kauhea stressi päällä? :)

Lähettäjä: Toi 
Päivämäärä:   16.9.12 11:18:06

Ha, ylppärikaveri, tsemiä helenakinkillekin vaan siihen lajiin. Mitä aineita edessä? :) Ite stressaan lähinnä bilsaa, ruotsi menee enempi omalla painollaan.

Voi tota Henua, kun se nyt vaan opettelis menemään fiiliksen mukaan eikä aina tota "mä ajattelen että tässä ehkä pitäisi toimia näin, tai muuten vaikuttaa siltä, että". Jos laskee jokaisen fiiliksenosotuksensa tai -osottamattomuutensa, ei se vaan ihme oo, että toiselle tulee tollanen tunne kun Jerrylle nyt. Jotakin samaa näissä nyt vaan on ku Jessissä ja Veskussa aikanaan. Eikös se Jessikin vaan välillä miettinyt moisenlaisia asioita? Niillä sitten kyllä tuntuu menevän ihan vahvasti, toivottavasti Jerry ja Henukin vielä saa osansa siitä, mitä edellisellä sukupolvella on ollut. :)

Mäpä lähden tästä itse leikkimään vähän jessiveskua. Ah autuutta, tänään on hyvä päivä. Kolme tuntia saatu luettua tehokkaasti ja nyt voi vaihtaa rennolle vaihteelle superseurassa.

Lähettäjäsitruunapiiras 
Päivämäärä:   16.9.12 16:23:41

Hmm nyt tässä alkaa taas tapahtua jotain, joku kiva kosinta jouluaattona olis kiva? :DD

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   16.9.12 17:36:49

Henuna en kyllä suostuis kihlaukseen Jerryn epäilysten jälkeen. Vai oonko ainut jonka mielestä se oli ihan kaameesti sanottu? :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   17.9.12 17:25:48

Hii, lykkyä pyttyyn kirjoituksiin!
---------------
- Älä höösää, Henriikka, hän sanoi.
- En mä höösääkään, mutta täällä on pakko imuroida.
- Ei Danni ja Alissa välitä.
- Ei kai mutsikaan, mutta mä haluan, että meillä on jouluna siistiä. Meillä, painotin. – Ja sama kai se on sitten siivota ennen vieraiden tuloa, kun kumminkin pitää siivota? Ja sä olet kuitenkin parempi ratsastamaan kuin siivoamaan, niin että mene pois jaloista!
- Menen, menen, Jerry sanoi kiireesti. Minä en kestänyt katsoa hänen imurointiaan. Hän kuljetti sitä vehjettä huolettomasti ympäri asuntoa parin minuutin ajan eikä edes esittänyt käyttävänsä sitä ensimmäisessäkään nurkassa. Vielä vähemmän siedin sitä, että hän seisoi avuliaan ja osaaottavan näköisenä vieressä katsomassa, kun minä siivosin. Se sai minut suoranaisen murhanhimon valtaan.

Mutta niin sai siivoaminenkin. Kunnon kiukusta sai oikein hyvää pontta siivoamiseen, samoin kovaäänisestä musiikista ja seinien ja ovenpielien kolistelemisesta. Ja minä olin kiukuissani, vaikka Jerry olikin mennyt. Viime päivät olin ollut vain kauhusta kankeana, kun ajattelin hänen epäilevän minua, mutta hiljalleen tunne oli jalostunut marttyyrimaiseksi suuttumukseksi. Minun pitäisi jollain tavalla osoittaa Jerrylle, miten väärässä hän oli luullessaan, että Hannan tallilla ja hevosilla oli enemmän vetovoimaa kuin hänellä. Miten, siihen asti en ollut vielä päässyt. Helpointa olisi tietysti ollut todistaa se lopettamalla kerta kaikkiaan työni tallilla ja ruveta johonkin muuhun, mutta en minä hitto vie halunnut kokata yhdessäkään Hangon kuppilassa, eikä talli pyörisi ilman minua. Se nyt vaan oli fakta.

Raivo oli purettu, kun olin imuroinut joka nurkan ja palautin imurin paikoilleen ja kävin laittamassa stereot maltillisemmalle volyymille. Aloin keksiä tekosyitä, jotta pääsisin skippaamaan lattioiden pesemisen ja sain sen, kun kuulin puhelimeni soivan keittiössä. Äiti soitti.
- Me ollaan nyt jonkun tallin pihassa, hän sanoi ja kuulosti epätietoiselta. – Ollaankohan me teillä? Pertti väittää, että ollaan, mutta sä olet puhunut keltaisesta talosta…
- Jos sä katsot tallista oikealle tarhojen taakse niin mahdatko sä nähdä keltaisen talon? kysyin yllättävän tyynesti. Olisi kai pitänyt antaa heille vähän paremmat koordinaatit. Talolle vievä tie oli kieltämättä hyvin huomaamaton verrattuna tallille menevään.
- Näen! äiti huudahti ilahtuneena.
- No, te voitte ajaa viiskymmentä metriä takaisin päin ja tuoda auton meidän pihaan, ehdotin.
- Mutta kai me saadaan nähdä tallit ja hevosetkin?
Niin, kai heidän piti nekin nähdä.
- Jerry on siellä ratsastamassa ja mä tulen kahdessa minuutissa, lupasin. – Älkää rynnätkö maneesiin, mä en tiedä, mikä hevonen sillä on.
- Ei tietenkään, äiti lupasi.

Hän ehkä ymmärsi pyyntöni tärkeyden, mutta pidin kuitenkin kiirettä kiskoessani kengät ja takin ylleni ja samalla vedin kuvaannollisesti ylle Hannan olemuksen. Olin kuitenkin niin ylpeä siitä, että olin täällä, ja pakkohan minun oli pikkuisen pröystäillä äidilleni, joka jossain vaiheessa elämääni oli väittänyt, ettei minusta ikinä tulisi mitään, koska hän oli kasvattanut minusta lellipenskan. Laitoin nopeasti hapsottavat hiukseni uudelle palmikolle ja taputtelin poskilta siivoushien pois, ennen kuin lähdin arvokkaasti kohti tallia.

Äiti ja Pertti palloilivat tottelevaisesti autonsa ympärillä katsellen ja osoitellen rakennuksia, mutta seisahtuivat niille sijoilleen nähdessään minut. En uskonut muuttuneeni kauheasti, mutta tunsin Hannan ympärilläni kuin viitan. Minä olin tämän paikan valtiatar. He sen sijaan olivat se sama vanheneva, pyylevä pariskunta kuin aina.
- Tervetuloa, sanoin ylevästi, kun saavuin heidän luokseen. Tein vaikutuksen, näin sen molempien naamasta, etenkin äidin.
- Henriikka! Sä näytät niin… aikuiselta! äiti sanoi ja hyökkäsi halaamaan minua. Ikään kuin olisimme olleet eri mantereilla vuosikaudet.
- Et kai sä luule, että Hanna olisi tänne mitään tytönhupakkoa jättänyt hoitamaan asioita?
- Mutta eikö Jerry hoida asioita?
- Voi, ei se pahasti ehdi. Sillähän on toinenkin työ. Haluatteko te nähdä paikat täällä vai mennäänkö sisään?

Lähettäjä: Fanii 
Päivämäärä:   17.9.12 18:51:44

hmmm.. ja mitä seuraavaksi? :) en oikeen tiedä mitä oikeastaan sanoa mutta kirjoitus tyylisi on.. mikä olisi oikea sana? Aikustunut? tai ei ehkä tyyli ole muutunut niin se on Henriikka jka on muuttunut! ;) mutta ei sillä väliä koska teksti on silti hyvää ;D

Päivämäärä:   17.9.12 19:14:04

Toi / Joo mullakin svenska ekana ja sitten matikka, KÄÄK! :D. Mun kaveri kirjoittaa nuo samat mitä sä ja sekin jotenki tuntuu niin kauheasti stressaavan siitä bilsasta. Eiköhän se bilsakin mene, keksii sitten vaikka juttuja päästä, jos ei muista. Voi mennä vaikka tuurilla oikein ;)

Lähettäjä: whisky. 
Päivämäärä:   17.9.12 19:15:45

Henu on kyllä pikkaisen seonnut päästään.. Ei kai se koskaan ihan terve ole ollut, mutta tuollainen toisen persoonan lähes ehdoton palvominen ja nahkoihin yrittäminen kuulostaa jossain määrin karmivalta! Pikkuhiljaa voisi tapahtua jotain, ja Henu pikkuisen tipahtaa maan päälle sieltä Hanna-korkeuksista.

Mutta hyvää tekstiä aina vain. Sen verran vielä sanon, että tyylisi on todella muuttunut, eikä ollenkaan huonompaan suuntaan. Jos tätä vertaa alkuaikojen teksteihin, kuten JessiVeskujen alkuun, niin teksti on aika paljonkin kehittyneempää. Huonoja eivät ole nekään, mutta koko ajan paranee :)

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   18.9.12 18:16:59

ei Henun tarvii pudota mistään, Jerrylle soisin mielummin jotain ikävää :D se on jotenki niin ärsyttävä :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   18.9.12 18:29:39

Kiitos fanii ja whisky :))
-------------------
He halusivat nähdä paikat, tietenkin, olivathan hekin tavallaan hevosihmisiä. Aloitin tarhoista ja näytin hevoset.
- Inferno ja Inuvik, meidän nelivuotiaat. Inuvikista pitäisi tulla Jerryn uusi tykki ja sitten se saa ruveta siitosoriksi. Hersonist ja Halibut on viisivuotiaita ja Esteban on meidän seniori, se on ensi kaudella jo yhdeksän, osoittelin toista tarhariviä, mutta niin nopea tahti ei kelvannut Pertille ollenkaan. Hän halusi pysähtyä joka hevosen kohdalle ja tutkiskella niitä rauhassa.
- Onko teillä pelkkiä oreja? hän kysyi, kun olimme siirtyneet Estebanista Flirtiin.
- Melkein, sanoin yllättyneenä, sillä en ollut oikein ajatellut asiaa. – Toi Flabbergast on tamma ja Famin ruuna, ja valmennettavien hevoset ei ole oreja. Mutta muuten, joo. Kai niiden siitosarvo halutaan säilyttää.
- Eikö ne ole hurjia? äiti kysyi.
- Ei tietenkään, nauroin. Eivätkä ne kyllä olleetkaan. – Jerry näkyy tulevan maneesista. Mennään katsomaan sitä nyt sitten.

Äiti ja Pertsukka olivat niin hyvä yleisö, että tulin ihan hyvälle tuulelle. Mutta tietenkin paikkamme olikin ihan eri luokkaa kuin mikään heidän aiemmin näkemänsä. Talli oli jopa niin siisti, että hämmästyin itsekin. Ehkä Jerry oli varottanut Marua vieraista ja tämä oli tehnyt ylimääräisen siivouskierroksen. Hannakin olisi ollut tyytyväinen tähän, kun taas me – pakko myöntää – olimme pikkuisen ruvenneet lipsumaan yleisestä siisteydestä. Siihen tulisi nyt muutos, päätin katsellessani lähes kiiltelevää lattiaa.

Jerry tervehti vanhuksiani kohteliaasti ja näytti tallin joka kolkan.
- Mä menen keittämään kahvia, ilmoitin, kun heillä oli enää yläkerta näkemättä. Sitä he ehkä ihmettelisivät kaikista eniten sohvineen ja samettiverhoineen, mutta ei heillä siellä kauan menisi. Minä olin juuri sopivasti saanut katettua pöytään tekemäni kinkkupiirakan ja valikoiman joululeivonnaisia, joita olin tehnyt iltaisin ehtiessäni. Vieraat saapuivat Jerryn kanssa ja näytimme heille myös talon kuntosalia myöten. Vierashuoneen olin unohtanut siivota Svean jäljiltä, mutta onneksi hän oli sentään pedannut sänkynsä ennen kuin oli lähtenyt.

- Kyllä teillä on nyt hienoa, äiti sanoi hartaasti, kun lopulta istuimme kahvipöytään.
- Niin kai, myönsin ja annoin heidän kaikessa rauhassa kehua kaikkea näkemäänsä. Jos olisin tiennyt, että he osasivat olla noin vähän kiusallisia, olisin saattanut kutsua heidät jo aikaisemminkin. Keskustelu kävi kerrassaan miellyttävänä.

- Me jätettiin lahjakassi eteiseen, äiti sanoi, kun kaikki alkoivat näyttää kylläisiltä.
- Ai niin, teillekin on lahja, muistin. Lautapeli tietenkin. Helppoa ja varmaa. Kävin hakemassa sen ja sillä aikaa äiti ehti ruveta tenttaamaan Jerryä joulun suunnitelmista. Annoin Jerryn kertoa, mutta kun hänelle heitettiin kutsu poiketa matkalla Mustaojalle, puutuin puheeseen.
- Katotaan nyt, miten me ehditään, sanoin napakasti.
- Niin tietysti, te olette kiireisiä ihmisiä, Pertti myönteli ja olin varma että hän vähintäänkin hymyili partansa suojissa. Hänelle sen kuitenkin soin. Hän oli pohjimmiltaan järki-ihminen.
- Ja oletteko te ajatellu mennä naimisiin nyt, kun teillä on näin ihana kotikin? äiti kysyi tietämättä pudottavansa atomipommin kokoisen keskusteluntappajan. Minä en osannut kuin katsoa Jerryä ja Jerry katsoi minua eikä kumpikaan sanonut mitään. Sitä tuntui kestävän ikuisuuden, vaikka kun yritin ruveta arvioimaan aikaa, pääsin ehkä viiteen sekuntiin. Tarpeeksi, jotta ehdin punastua.
- Eiköhän se ole meidän asia, tiuskaisin ja tajusin kuulostavani siltä, että jokin oli pahasti vinossa. Vitsiä peliin ja sitten akka tielle. – Mutta älä huolehdi, kyllä teille kerrotaan, kun semmosta uhkaa päästä tapahtumaan. Ja nyt mun pitää ruveta väsäämään uusi piirakka. Mustaojalaisia on tulossa vielä ja mä vähän toivoin, että tosta ois jäänyt niillekin. Pitäisköhän teidänkin lähteä ajelemaan, että selviätte kotiin ennen pimeää?

Se toimi yllättävän hyvin. Pertti oli heti samaa mieltä ja suurella tohinalla saimme heidät ulos.
- Sä selvisit niistä, Jerry sanoi nauraen, kun ovi loksahti kiinni lukuisten hyvän joulun toivotusten jälkeen.
- Ne on rasittavia, puuskahdin ja nojasin seinään äkkiä hyvin väsyneenä. – Paljon pahempaa, että ne oli täällä kuin jos mä olisin ollut siellä. Sieltä voi sentään itse lähteä pois heti, kun alkaa ahdistaa.
Vaikenin ja yritin olla vilkuilematta Jerryä kovin toiveikkaasti. Nyt olisi hänen oikein hyvä hetki ottaa puheeksi äidin kysymys naimisiinmenosta. Mutta hän sanoi vain:
- Ei sun tarvitse ruveta leipomaan mitään lisää. Jos Danni ja Alissa menee ensin Leena-mummille, ne tulee sieltä pyörien pois eikä halua kuin vissyvettä. Mä taidan mennä ratsastamaan vielä vähän nyt, ennen kuin ne tulee.

Lähettäjä: ankka 
Päivämäärä:   18.9.12 20:53:45

jos henu olis fiksu se olis ostanu jerrylle sormuksen lahjaksi...

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   18.9.12 20:57:19

Argh, ärsyttää kun Henu on tyrmännyt Jerryn kosiskelut järjestelmällisesti tähän asti ja nyt odottaa toisen vielä jatkavan :D

Lähettäjä: **** 
Päivämäärä:   19.9.12 08:19:13

Musta taas toi palvominen on ihan ehtaa Henriikkaa, jos kukaan muistaa miten se suhtautui Jerryyn silloin aikoinaan.

Ja Jerry on nyt ihan selvästi ottanut sen linjan että se on annettu mikä on tarjottu ja seuraava yritys tulkoon Henriikan puolelta. Mikä on kyllä imo ihan oikein, on miehelläkin ylpeytensä. Ei naiset voi vaatia aina vaan ja kaikkea ihan vaan siks et on kiva olla hankala. (tän vois muistaa itsekin joskus..)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   19.9.12 18:12:30

22. Jouluyllätyksiä
Jouluaattoaamuna kaikki tuntui erityisen juhlalliselta heti, kun sain silmäni auki. Se nyt vaan oli ainutlaatuinen päivä, eikä vähiten tämä joulu, ensimmäinen Jerryn ja minun kahdenkeskinen. Tunsin lämmintä yhteenkuuluvaisuutta koko maailman kanssa, etenkin vieressäni nukkuvan miehen, ja luottavaisuutta, mitä tulevaan tuli. Se oli Alissan ansiota.

Tytöt olivat tupsahtaneet lupaamalleen vierailulle vasta illalla ja ihan niin kylläisinä kuin mitä Jerry oli luvannutkin. He eivät huolineet ensimmäistäkään joulukakun palasta, ennen kuin olivat käyneet kanssamme tallissa ja auttaneet viimeisten hevosten sisään ottamisessa. Oli hauskaa touhuilla tallissa, kun hekin olivat mukana ja olimme viipyneet siellä hyvän aikaa. Kun Jerry ja Danni hakivat viimeisiä sisään, minä otin tilaisuutta niskasta ja rupesin vikkelästi juttusille Alissan kanssa. Olin tullut siihen tulokseen, että minun oli hyvä saada jonkun ulkopuolisen näkemys tilanteeseen.
- Luuletko sä, että mä muutin Jerryn kanssa tänne ainoastaan, jotta mä saan ratsastaa Hannan hevosille ja leikkiä kartanonemäntää? kysyin.
- Minkä kartanon? Alissa kysyi.
- No älä nyt takerru sanamuotoihin vaan vastaa, ennen kuin Jerry tulee sisään!
- Oletteko te riidelleet?
- Vähän siihen suuntaan, myönsin. – Jerry tuntuu luulevan niin, tai ainakin epäilee.
- Jaa. No kieltämättä mä tunnen monta ihmistä, jotka asuisi vaikka Matti Nykäsen kanssa, jos Hanna ois nähnyt hyväksi jättää tän paikan sen hoitoon, Alissa sanoi kuivahkosti.
- Kiva, puuskahdin, mutta hän ei ollutkaan vielä lopettanut.
- Mutta sinä? Enpä usko. Mä luulen, että sä olisit päinvastoin muuttanut mihin tahansa, jos Jerry ois päättäny lähteä sinne töihin ja unohtaa koko hevosharrastuksen.

Niin. Niin! Alissa näki suoraan minun lävitseni, vaikka Jerry tunsi minut monta vuotta paremmin.
- Täsmälleen, sanoin painokkaasti. – Miks hitossa Jerry ei voi sitä tajuta?
- Oletko sä sanonut sille niin? Alissa kysyi.
- En, myönsin.
- No, ne ei yleensä pysty kovin monimutkasiin ajatuskulkuihin. Sinuna mä ottasin ratakiskon pätkän ja vääntäisin siitä.
- Mutta uskooko se mua?
- Miksei uskoisi?
- Sano sinä sille, pyysin. – Mua helpottaisi kauheasti tietää, että sä juttelet sen kanssa. Mä etsin sillä aikaa ratakiskoa.

Minä en tiennyt, oliko Alissa ehtinyt jutella Jerryn kanssa, mutta ei hän ollut kieltäytynytkään, siitä tunne, että päivä oli toivoa täynnä, vaikkei torstai ollutkaan. Ajatukseni keskeytyivät, kun kännykkäni alkoi varoitella herätyksestä. Hiljensin sen ja sytyin valon. Jerryn ei herännyt, vaikka hänen silmäluomensa näyttivätkin liikahtavan, joten nousin puoliksi hänen päälleen niin, että nenämme olivat viiden sentin päässä toisistaan. Minusta henkilökohtaisesti ei olisi ollut ollenkaan hullumpaa avata silmiäni rakastamani ihmisen kasvot edessäni, ja Jerry väitti rakastavansa minua, joten eiköhän hänkin ilahtuisi.
- Hyvää joulua, sanoin hiljaa.

Jerrykin vaikutti tyytyväiseltä, kun hän lopulta sai silmänsä auki.
- Mitä mun silmäni näkee? hän kysyi unesta karhealla äänellä.
- Sun ainoan ja parhaan tyttöystävän, ehdotin antaen hänelle heti aamutuimaan tilaisuuden muuttaa se sana morsiameksi. Vaikka toden sanoakseni minusta oli ihan sama, miksi minua kutsuttiin. Pääasia oli, että olimme yhdessä. Kyse oli siitä, mitä Jerry halusi.
- Onko meillä kiire?
- Ei ollenkaan, vakuutin. Olimme päättäneet mennä Derin avuksi aamutalliin, mutta olin laittanut herätyksen niin aikaisin, että tuskin tämäkään oli vielä noussut. – Paitsi että mun pitää mennä laittamaan uuni pois päältä tai meidän joulupuurosta tulee kulhollinen korppua.

Lähettäjä: Aqua 
Päivämäärä:   19.9.12 19:10:13

Ihanaa tekstiä niinkuin aina:)
Tässä oli pientä korjaamista: "Hiljensin sen ja sytyin valon. Jerryn ei herännyt,"

Lähettäjä: PV 
Päivämäärä:   19.9.12 20:31:16

Oliko vähän lyhyt pätkä..? :/ Toinen sanoo pari sanaa tallissa ja sitten herää ja sanoo pari sanaa..
Oonko kohtuuton hirviö jos vaadin lisää? :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   20.9.12 17:30:07

Oli se sen sivun, mikä mulla on henkinen alaraja :D
Tuhlailen pidempiä sitten, kun saan taas vähän enemmän etumatkaa teihin!

Ja kiitti bongauksesta, Aqua.
-------------
Jos ehkä olin toivonut pikaista aamupanoa, jäin ilman. Jerry ehti nousta ylös ja pukeutua auttavasti, ennen kuin sain tarkistettua puuron tilanteen ja tassutteli perässäni keittiöön, kun olin kaatamassa kahvinkeittimeen vettä. Mutta tarkemmin ajatellen, kyllähän söpö aamiainen hiukset vielä unenpörrössä sopi jouluaattoon paljon paremmin kuin sekstailu. Hain itsellenikin vähän vaatetta ja sipaisin samalla hiukset kahdelle saparolle. En ikinä muuten pitänyt niitä siten, mutta jos tässä nyt kerran söpöiltein niin kai se oli sama söpöillä kunnolla.
- Tää on meidän ensimmäinen yhteinen joulu, sanoin tunteikkaasti.
- Tuntuu hassulta, Jerry myönsi. – Kai se täytyy vaan kestää kuin mies.
- Kestää mikä? loukkaannuin.
- No, eikö sulla muka ole yhtään koti-ikävä? En mä tarkottanut, että sussa ois kestämistä!

Jerry nauroi selittäessään, joten en viitsinyt pahastua. Tiesin sitä paitsi täsmälleen, mitä hän tarkoitti, vaikka itse olinkin viettänyt viitisen edellistä joulua ihan liian monessa eri paikassa. Kai minulla olisi ollut täysin kotoisa olo vain siinä äidin ja minun kämpässä, jossa olimme asuneet aikoina ennen Perttiä. Mustaoja oli kuitenkin hyvänä kakkosena ja pitää muistaa, että kummassakin niistä olin haaveillut juuri tästä, kahdenkeskisestä joulusta Jerryn kanssa.

Meillä olisi sinä aamuna voinut hyvin olla jonkin joululehden toimittaja kuvaamassa ”Hevostilan joulua” tai jotain muuta sellaista artikkelia, jotka saivat minut ensin innostumaan suunnattomasti ja heti perään masentumaan, kun oli mahdotonta toteuttaa kaikkea. Meillä ei ollut kynttilälyhtyjä eikä ovikoristetta tai muitakaan joulukoristeita, eikä sitä paitsi luntakaan, mutta tunsin itseni hyvin joulumieliseksi, kun kannoin kahdet tumput kädessä talliin foliolla peitettyä puurokuppia, jonka olin erikseen tehnyt Derille.
- Se on melkein kuin tallitonttu joka tapauksessa, ja tallitontuille kuuluu viedä puuroa, olin sanonut.

Yhtä sievästi leikimme koko päivän. Ratsastimme parit hevoset ulkona, rataa ympäri, siinä meidän joulumaastomme. Jerry oli ehdottanut, että järjestäisimme kaikille hevosille vapaapäivän jouluaatoksi, mutta hetken mietittyään tullutkin siihen tulokseen, että se oli parempi järjestää siksi päiväksi, jolloin ajaisimme Mustaojalle. Iltapäivällä Deri lähti omiin joulumenoihinsa.
- Mä luulin, ettei sulla ole perhettä, jonka kanssa sä haluaisit pitää yhteyttä, möläytin ennen kuin ehdin ajatella, miltä se kuulosti.
- En mä menekään sukuloimaan, ihan kaverille vaan, Deri sanoi ja ilahduin suuresti kuullessani, että hänellä oli sentään joku kaveri. Vieläpä sellainen, jonka kanssa viettää jouluaattoa.
- Hieno homma, pidä hauskaa, toivotin lämpimästi.
- Mä tulen iltatalliin mennessä takaisin.
- Etkä tule. Tai siis, enhän mä voi kieltää sua kotiin tulemasta, mutta me tehdään iltatalli. Viivy sä ihan niin kauan kuin huvittaa, me tehdään aamutallikin, sanoin painokkaasti ja näinköhän väärin vai punastuiko Deri?
- No, katsotaan, hän mutisi.
- Hauskaa joulua! huusin perään. Oliko hänellä joku tyttö jossain?
- Mennään syömään, sanoi Jerry ja nyhjäisi minua.

Minä olin vähän ajatellut, että jouluateria katettaisiin punaiselle pöytäliinalle ja syötäisiin kynttilänvalossa, mutta Jerry halusi syödä sohvalla ja katsoa samalla aaton piirrettyjä. Olin vähällä nostaa metelin, sillä eihän sellainen käynyt. Onneksi ajattelin toisenkin kerran ennen kuin avasin suuni. Mitä väliä sillä oli? Meidän joulumme, me saimme tehdä ihan mitä halusimme.
- Mutta vaihda noi ratsastushousut pois, vaadin sentään.
- Okei, ei kai tässä enää tänään jaksa ratsastaa, Jerry tuumasi, joten minäkin pääsin vaihtamaan ylleni mekon, joka henki miellyttävästi kuvalehtijoulua. Suoraan sanoen minua olisi harmittanut enemmän kuin sohvalla syöminen, se, etten olisi saanut käyttää sitä tänään. Hiukseni kampasin auki, kiinnitin vain päällimmäiset takaraivolle.
- Vau, Jerry sanoi nähdessään minut.
- Mä sain aina jouluna pukea juhlamekon päälle, kun olin pieni, sanoin, sillä minusta tilanne vaati pienen selityksen.
- Kunhan mun ei tarvitse kiskoa mitään pukua niskaan, Jerry sanoi ja suuteli minua. Hyvinhän tämä eteni.

Lähettäjä: flanu 
Päivämäärä:   21.9.12 13:28:50

"kerran söpöiltein niin" <-- pitäiskö tossa olla söpöiltiin :D

Oivoi, mahdunkohan mä ens jouluna mihinkään mun joulumekoista, ei niitä oo kun pari kipaletta, mutta silti :/... Jouluna pitää olla hienona.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   21.9.12 18:05:24

Niinpä söpöiltIin!
-------------
Sohvalla syöminen osoittautui paljon hauskemmaksi kuin pöydän ääressä. Siinä oli sopivasti kapinaa, jotta tulin hilpeälle tuulelle ja itse asiassa pelkäsin, että jos olisimme yrittäneet leikkiä juhlaillallista kynttilänvalossa, olisi koko homma päätynyt kiusalliseen hiljaisuuteen tai yhdentekevään muminaan. Telkkari oli ihan hyvä jouluvieras. Ainakin se piti keskustelua yllä.

- Avataan lahjat! sanoi Jerry, kun olimme tunkeneet astiat koneeseen ja pakanneet ruoanjämät pois. Taas perinnetietouttani koeteltiin. Lahjat kuului avata illalla: Mustaojallakin ne oli aina jaettu vasta, kun hevoset oli otettu sisään. Mutta mitä hittoa. Jos Jerryä huvitti niin miksei?
- Mutta jos sä saat uuden pienoisrautatien niin hevoset pitää kuitenkin käydä ruokkimassa, ennen kuin alat koota sitä. Herra lakimies!
- Okei, mutta avataan ne sitten ens jouluna heti aamusta, Jerry tyrskähti.
- No ihan sama niin kauan, kun meillä ei oo lapsia. Sitten kyllä vietetään joulua niin kuin kuuluu, syödään pöydässä ja säästetään lahjat iltaan, sanoin topakasti.
- Lapsia? Hankitaanko me semmosia?
- En mä tiedä, häkellyin. Mistä ihmeestä moiset sanat edes olivat päähäni tulleet? En minä ikinä ollut erityisesti suunnitellut saavani lapsia. – Mutta jos. Niin. Avataan vaan lahjat.

Paketteja oli röykkiöittäin ja minulle tuli melkein huono omatunto, kun ajattelin, miten vähän olin itse niitä ostanut muille kuin Jerrylle. Mutta toisaalta, oli kaikki välttämätön hoidettu. Äiti ja Pertsukka olivat saaneet omansa ja Danni ja Alissa olivat vieneet mustaojalaisille tarkoitetut. Mintulle, Viltsulle ja lapsilleen olin lähettänyt postiluukusta mahtuvan paketin ja Heli ja Svea olivat saaneet joulukortit. Lupasin niissä sentään ensimmäiselle yhden valmennustunnin, kun minulla kerran oli siihen mahdollisuus, ja jälkimmäiselle kolme drinkkiä minun piikkiini, kunhan seuraavan kerran tapaisimme. Se etenkin oli ollut halpa lupaus. Epäilin, lähtisimmekö kovinkaan pian yhdessä juhlimaan. Jos ikinä. Loput tuttavat olin kuitannut korteilla tai sähköpostiviesteillä.

Niinpä minulle tuli heti vähän paha mieli, kun ensimmäinen käteeni osuva lahja oli Nelli-serkultani. Hän oli varmaan käynyt äidin luona, sillä tämän tuomasta kassista paketti löytyi. Mutta, keksin sitten, voisin hommata Nellille jotain joulun jälkeen ja leikkiä, että posti oli vain hidastellut. Se tyynnytti omatuntoni ja saatoin jatkaa tutkimuksia. Löysin enimmäkseen vaatteita ja kirjoja, melko lailla samoin kuin Jerrykin näkyi saavan, kun seurasin häntä sivusilmällä, ja kaikenlaista muuta pientä. Minttu oli lähettänyt minulle pinkit kumihanskat ja samanvärisen hammasharjan. Hän aina pilkkasi minua siitä, miten tarkkaan siivosin, kun kerran aloitin.
- Kiitos, sanoin Jerrylle, kun olin kuorinut hänen paketistaan uudet talviratsastushanskat. Se oli nähdäkseni viimeinen, näin enää paljon papereita ja röykkiöittäin joulunauhoja. – Eiköhän se ollut sitten siinä. Mennään antamaan hevosille iltapäiväheinät.
- Odota, täällä on vielä yksi, Jerry sanoi ja kaiveli sohvaa takapuolensa alta. Sieltä löytyi pienenpieni paketti, joka sai sydämeni hyppäämään.
- Onko se mulle? kysyin tyhmästi.
- Niin tässä sanotaan, Jerry sanoi tutkien.

Avasin kultapaperin hyvin hitaasti ja huolellisesti löytääkseni sieltä korurasian.
- Jerry, sanoin, ennen kuin uskalsin avata sitä, vaikka en oikeastaan tiennyt, mitä sanoa.
- Ei siellä ole mitään vaarallista, avaa pois, hän sanoi kärsimättömästi. Miten siellä voisi olla jotain vaarallista? Sitä en kyllä ymmärtänyt, mutta nostin sitten kannen pois ja näin kapean, kultaisen ketjun. Rannekoru, totesin nostaessani sen ylös ja nielaisin. Tietenkään en ollut odottanut sormusta. Tai olinhan minä. En kuitenkaan ollut uskaltanut olla niin varma, että olisin nyt jäänyt kiinni ja vaihdoin kasvoille pyrkivän pettymyksen ilmeen ihastuneeksi.
- Se on sulonen! Laita se mulle! pyysin ja ojensin ranteeni. Jerry teki työtä käskettyä ja halasi minua sitten.
- Hyvää joulua, kulta! Mä voin mennä ruokkimaan hevoset, jos sä haluat. Kun sulla on toi mekko päällä.
- Ei kun mä tulen mukaan, sanoin päättäväisesti.

Pohdin koko illan ja puolen yötä, mitä helvettíä Jerry oli ajatellut ostamalla minulle rannekorun eikä sormusta, mutta ajattelin miten tahansa päädyin aina samaan. Hän oli edelleen sitä mieltä, etten minä halunnut virallistaa yhdessäoloamme. Mitä hittoa minä muka voisin tehdä asialle? En voinut edes kysyä, oliko hän jutellut Alissan kanssa, sillä totta kai he olivat jostain jutelleet, kun siskot kerran olivat käyneet täällä. Jos painottaisin, että olivatko he puhuneet mistään erityisestä, olisin jo kertonut liikaa. Mutta samalla kertaa kaikki vaikutti olevan niin hyvin! Jerry oli maailman herttaisin koko aattoillan ja nukahti kirjaimellisesti syliini, kun olimme rakastelleet. Hädin tuskin hän ehti sanoa, että rakasti minua.
- Niin mäkin sua, sanoin katsellen, miten hänen kauniit silmänsä painuivat kiinni. Pelkäänpä, ettei hän ehtinyt kuulla sitä.

Päivämäärä:   21.9.12 22:00:53

Helille valmennustunti ja Svea sai kolme drnkkiä jotka tulee tuksin toteutumaan? vai ymmärsinkö väärin vaikka kymmeneen kertaan kohdan tavasin? :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   21.9.12 22:12:10

Dämn, ne on vaihtanu paikkaa mun huomaamatta! :DD

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   22.9.12 18:44:49

Joulupäivä valkeni yhtä varhaisena kuin aattokin, siis jo ennen valkenemistaan. Deri ei ollut palannut vielä iltatallin aikaan illalla, joten olimme varautuneet nousemaan aamutalliin, kuten olin luvannutkin. Tällä kertaa vaan Jerry heräsi ennen minua, eikä kai aikonutkaan herättää minua. Heräsin patjan keikahdukseen, kun hän nousi istumaan.
- Mihin sä olet karkaamassa? kysyin.
- Aamutalliin, Jerry sanoi, mutta kääntyi oitis huomatessaan minun heränneen ja kumartui taputtamaan poskeani.
- Älä taputtele mua, meinasitko sä mennä yksin ja jättää mut tänne?
- No kannattaako meidän molempien sinne raahautua? Etenkin jos Deri onkin tullut ja ruokkii niitä siellä parhaillaan.
- Jos se on siellä niin ajetaan se takaisin nukkumaan, mähän lupasin sille, että me tehdään aamutalli, ja mä tulen ehdottomasti mukaan, ilmoitin hyväntuulisesti ja keikautin itseni istumaan. Edellisaamu oli ollut täynnä joulun tunnelmaa ja niin olisi tämäkin, tiesin sen. Kaikki aamut tallissa olivat jouluisia, ainakin talviaamut ja ainakin näin, kun ei tarvinnut hankkiutua sinne joka aamu.
- No jos sä välttämättä haluat.
- Jep, sanoin ja kiskoin jo ratsastushousuja päälle.

Deri ilmestyi paikalle juuri, kun olimme harjanneet ja loimittaneet kaikki hevoset ja olimme viemässä viimeisiä ulos. Hän vihelteli ja näytti niin onnelliselta, että minun teki mieli hihkua ja halata häntä. Joku tyttö, ilmiselvästi!
- Anteeksi, että mä tulen vasta nyt, hän sanoi vaivautuneena.
- Ihanaa, että sä tulet vasta nyt, torppasin aavistamani selitykset. – Sä et ole pitänyt kunnolla vapaata koko syksynä. Musta on hienoa, että sä pidit nyt!
- Niinkö?
- Niin just, vakuutin ja kiersin käteni hänen kainaloonsa. – Sulle kuuluu vapaapäivä tai pari viikossa ihan niin kuin Marullekin. Sano vaan, koska sä haluat pitää niitä.
- Tiedä siitä, Deri mutisi ja ilmoitti kuuluvammalla äänellä ryhtyvänsä siivoamaan karsinoita heti, kun olisi vaihtanut vaatteet.
- Ei sun tarvitse.
- Mutta mä haluan. Mä tarvitsen nyt jotain tekemistä, hän puuskahti ja arvelin tietäväni, miltä hänestä tuntui. Joskus oli vain kovin vaikeata olla tekemättä mitään ja ajatella liikaa.

Samalla kuitenkin tuomitsin itseni vähän samanlaiseen tekemättömyyteen ja ajatusmyrskyyn. Toki vain osittain. Pitihän tässä syödä aamiainen ja palata sitten ratsastamaan, edelleenkin kevyenpuoleisesti vain tavallista pienempi osa hevosista, sitten skippaisimme lounaan ja ajaisimme iltapäivällä Jerryn mummin luokse. Jo matkalla sinne ehdin kiemurrella itseni tuskaiseksi, kun pohdin suhdettamme. Kaikki tuntui olevan niin hienosti, mutta miksi Jerry oli lakannut kosimasta minua?

Leenan luona en ehtinyt miettiä yhtään mitään. Hän oli paitsi itse hyvin vahvasti läsnä niin vanhaksi naiseksi, myöskin useiden ihmisten isoäiti ja muutaman isoisoäiti, mikä kävi hyvin selväksi. En ollut ennen tavannut tätä Jerryn lapsellista serkkua, Taijaa, mutta hänen kaksi pikkupoikaansa olivat aika mainioita tyyppejä. Meni peräti lähes tunti, ennen kuin aloin ruveta vertailemaan heitä siihen, minkä ikäinen Jeremias olisi ollut nyt. Pistin sen kahden juomani viinilasillisen syyksi, mutta oli syy missä tahansa, minun piti nousta ja pyytää anteeksi.

- Mulle tuli kamalan kuuma, mä käyn vähän ulkona, sanoin ja samassa puhelimenikin soi. Nostin sitä anteeksipyytävästi hymyillen ja painuin kyyneleet silmissä ulos. Jouluntoivotuspuheluita oli tullut pitkin päivää niin, että en enää tiennyt, kuka muka olisi soittamatta, enkä ajatellut juuri nyt siihen edes vastata. Numero oli kuitenkin ihan outo, joten ihan uteliaisuuttani painoin vastausnappia. Jos siellä vain olisikin joku lehtimyyjä! Olisi ihanaa purkaa johonkuhun kaikki se epämääräinen paha mieli, joka minua nyt painoi, ja jos siellä tosiaankin olisi joku, joka yrittäisi myydä jotain joulupäivänä, hän olisi kaiken ansainnut. Nyyhkyttäisin luuriin, etten voinut miettiä lehtien tilaamista juuri nyt, koska poikani oli kuollut ja sitten vain odottaisin, että hän häkeltyneenä lopettaisi puhelun. Olin käyttänyt vastaavaa käsikirjoitusta kerran aikaisemmin, kun olin ollut työttömänä ja vedonnut siihen. Kun olin alkanut sopertaa, ettei minulla ollut rahaa edes maitoon lapselle, saati sitten Avotakkaan, oli myyjä lannistunut ja alkanut lohdutella minua. Olin nauranut sitä ainakin viikon. Itse asiassa, nyt kun muistin sen, minua nauratti vieläkin. Vastasin kuitenkin nyt hyvin kylmästi ja asiallisesti

Lähettäjä: katiee 
Päivämäärä:   22.9.12 19:10:39

ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ! Kuka sille soittaa?!?!? Ei saa jättää tälläiseen kohtaan..

Muuta en kyllä nyt osaa sanoa kuin että mahtavaa tekstiä jälleen kerran..

Tällä hetkellä kyllä toivoisin itselleni Hannan, tai edes Henun, auktoriteettia ja rohkeutta ja voisin soitella jollekkin kengittäjälle että nyt paikalle, kun hepalta puuttuuu kenkä ja huomenna olis kisat... :D Vakkarikengittäjä ei pääse käymään ennen maanantaita, joten meillä jää sit kisat väliin..

Lähettäjä: Figaron_haamu (ek) 
Päivämäärä:   22.9.12 19:55:26

Ää ihan varmasti se on se Henun stalkkeri ex-mies, mikä lie Teemu olikaan! :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   23.9.12 16:32:04

- Henriikka.
- Hei, anteeksi, että mä soitan näin jouluna, mutta täällä on Venla, Venla Virtanen.
- Venla! huudahdin yllättyneenä, sillä en tosiaankaan voinut keksiä, miksi hän halusi puhua kanssani joulupäivänä.
- En kai mä häiritse pahasti?
- Et kovin, sanoin ja unohdin Panun ja Patrikin. Oliko Sankkalassa ollut tulipalo? Se oli alituinen pelkoni, kun talleista oli kyse. Halusiko Venla meiltä karsinoita? No, se ei ollut mitenkään mahdollista. Korkeintaan voisimme ottaa lauman hevosia kentälle, mutta sekin olisi varmaan parempi kuin ei mitään. Ei ollut vielä mikään megatalvi. Eläimet pärjäisivät ulkona, vaikkeivät ehkä ihan täysillä viihtyisikään.

Mutta siitä ei ollut kyse.
- Muistatko sä Maijan? Venla kysyi.
- Tietysti, sanoin, vastahan olimme tavanneet. Ponikoulunainen.
- No… se sattui menemään ja kuolemaan, Venla sanoi ja kuulin itkua hänen äänessään. Tosin hän rykäisi saman tien ja ryhtyi asialliseksi. – Sori.
- Kuolemaan? toistin.
- Niin. Ja sä et usko tätä, mäkään en meinannut uskoa, mutta koko juttu on niin kauhean tragikoominen. Paitsi ettei se tosiaankaan ole yhtään hauska – mutta on kuitenkin!
- Mä odotan, sanoin jäykästi, sillä minulla ei ollut mitään hajua siitä, mitä Venla yritti selittää ja aloin epäillä, että hän oli kännissä.
- Niin, no, hän sanoi vetäen henkeä ja vakavoituen. – Maija on kuollut.
- Okei. Ikävää. Mitä tapahtui?
- Siinäpä se, Venla sanoi ja häneltä pääsi pieni hihitys. – Ilmeisesti se tukehtui kinkunpalaan jouluyönä. Ja ei, se ei ole hauska juttu, mutta se vaan kuulostaa ihan joltain sketsiltä.
- Voi ei, sanoin ja tunsin, miten niskakarvani nousivat pystyyn. Kuolemalla oli kai tapana aiheuttaa sellaista, etenkin näin, kun olin tavannutkin kyseisen vainajan.
- Mä huomasin aamulla, ettei Ponikoulussa ollut minkäänlaista liikettä, joten mä yritin soittaa Maijalle, kun olin saanut omat hommani hoidettua. Se ei tietenkään vastannut, joten mä soitin Santulle ja kuulin uutisen ja lupasin sitten ruokkia ja tarhata ne elikot. Onneksi sillä ei ollut tunteja tai mitään tänään.

- Okei, sanoin. Kaikki tämä oli jollakin tavoin makaaberin mielenkiintoista, mutta en ymmärtänyt, miksei minun annettu lukea siitä paikallislehdistä.
- Santtu soitti mulle just. Se halusi kysyä, että voisinko mä hoitaa Ponikoulun ponit omieni lisäksi.
- Miksei se itse hoida?
- Ei se voi, ei se ymmärrä hevosista mitään, plus että se on pyörätuolissa.
- Okei? toistin. Se oli uutta, mutta en edelleenkään ymmärtänyt, miksi Venla oli soittanut minulle.
- Santtu sanoo, että sen on pakko saada pidettyä Ponikoulu pyörimässä ainakin, kunnes se saa asiat järjestykseen ja ehkä sen jopa kaupaksi. Että voisinko mä. Ja mähän en voi, mä ajaisin kaikki pikku ponitytöt ja niiden vanhemmat vähintäänkin Turkuun talutustunneille, lähemmäksi ne ei jää. Mutta sitten mä otin pari glögiä ja tulin ajatelleeksi, että sähän olet kiltti ja nätti ja niin edelleen. Jos mä hoidan tallin ja ponit niin pidätkö sä tunnit? Me tehtäis kuolinpesälle suunnattoman suuri palvelus!

Minä menin sanattomaksi, se on pakko sanoa. Olin hiljaa niin kauan, että Venla kysyi:
- Haloo? Oletko sä vielä siellä?
- Olen, havahduin. – Miksi meidän pitäisi?
- Miksi? Koska me ollaan kollegoita! Hevosihmisiä! Etkö sä haluaisi, että jos sä katkaisit jalkasi, sä voisit pyytää ja saada apua joltakulta? Missä on sun ihmisyys? Missä on sun joulumieli?
- Hei, ei mennä nyt noin pitkälle, sanoin. Olin minä harkinnut antaa rahaa nälkäänäkeville afrikkalaistytöillekin nyt joulun alla, tai jotain sellaista. Bingo. Ostaisinkin Nelli-serkulle virtuaalisen vuohen. Mutta vakavasti puhuen Venla oli kyllä ihan oikealla asialla.

Ja sitten. Minä voisin todistaa Jerrylle, etten ollut muuttanut Hankoon vain Hannan tallin takia. Minulla olisi ihan toinen, humanitäärisempi, tarkoitus, tietenkin sen lisäksi, että halusin olla hänen kanssaan. Tietenkään en voisi lopettaa Hannan hevosten ratsastamista, eikä minun onneksi tarvitsisikaan. Viettäisin päivät omalla tallillamme ihan niin kuin tähänkin asti, mutta osaisin minä tämän uuden vaihtoehdon pukea sellaiseen pakettiin, että hän ymmärtäisi.
- Tästä pitää jutella, sanoin. – Mä saatan pystyä suostumaan. Koska me voidaan tavata tää Santtu ja jutella asioista?
- Mä yritän sopia jotain heti huomisaamuksi. Käykö sulle? Poikaparka on tietysti murheen murtama, onhan se just menettänyt äitinsä, mutta toisaalta, ei se ole niin murheen murtama, etteikö pystyisi juttelemaan bisneksiä. Sehän jo soitti mulle.
- Soita mulle, jos saat sovittua jotain, sanoin. – Mutta mulle sopii vain heti aamulla. Me lähdetään sitten Jerryn vanhemmille.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.9.12 17:32:02

Jatkoa! Päivän pätkä vielä puuttuu :(

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   24.9.12 17:35:18

23. Ponikoulun asiat
Viivyin siinä Leena-mummin terassilla, kunnes minulle tuli kylmä ja kertasin äskeistä puhelua. Mihin minä nyt oikein olin pääni tunkemassa? Ei, kun Venla soittaisi, sanoisin ystävällisesti mutta jyrkästi että valitettavasti en voinut auttaa. Minulla oli kädet täynnä töitä omalla tallillani. Mutta mikään ei tietysti estäisi minua käyttämästä tilaisuutta hyväkseni nyt, ennen sitä, tajusin. Tänä iltana keskustelisimme vakavasti Jerryn kanssa, päätin ja hipsin takaisin sisälle lämpimään.

Aloitin jo kotimatkalla autossa.
- Mihin aikaan me lähdetään Mustaojalle? kysyin.
- Kai sitä voisi aamupäivällä startata, Jerry arveli.
- Okei. Mulla saattaa olla yks työpaikkaneuvottelu siinä ennen kuin mennään.
- Mikä?
- Työpaikkaneuvottelu.
- Mitä sä semmosessa teet? Jerry älähti.
- No, mä ajattelin hommata oikeita töitä.
- Miksi?
- Kun mua jäi vaivaamaan se, mitä sä sanoit musta. Että mä olen täällä vaan meidän hienojen hevosten ja tallin ja statuksen takia enkä sun. Että jos sä sitten alkaisit uskoa mua.

Matka oli niin lyhyt, että siinä vaiheessa Jerry jo ajoi omaan pihaamme ja sammutti moottorin.
- Oletko sä hullu? Ja koska mä muka olen sellaista sanonut? hän kysyi tuijottaen minua. Mitä ihmettä? Eikö hän edes muistanut sanoneensa asiaa, joka oli murehduttanut minua päiväkausia?
- Viime sunnuntai-iltana kymmenen aikaan, ilmoitin ja Jerryn ilme meni muistelevaksi.
- Ai? Ai. Joo. Niinhän mä taisin.
- Niin, että mä ajattelin nyt sitten todistaa, että mä olen täällä sun takia enkä minkään muun. Mä olisin lähtenyt vaikka Timbuktuun sun kanssasi, sanoin ja olikin yllättävän helppoa lausua ihan yksinkertainen totuus. Yksikään verisuonistani ei räjähtänyt enkä tullut sokeaksi. Hallelujaa.
- Olisitko? Jerry kysyi.
- Olisin. Vai haluatko sä kokeilla? Mihin Pohjanmeren saarelle sä haluat perustaa oman pienen lakifirman? Mä tulen joka tapauksessa mukaan.
- Tuletko?
- Yritäpäs päästä lähtemään ilman mua, sanoin totisena ja seuraavaksi tunsin Jerryn kädet poskillani ja hän suuteli minua. Kas vaan. Edellisestä autossa muhinoinnista olikin jo aikaa. Kiersin omat käteni hänen niskaansa ja suutelin takaisin. Se oli oikein miellyttävää, mutta äkkiä Jerry lopetti ja alkoi nauraa.
- Mennään sisään. Me ollaan höyrystetty koko auto. Täältä ei näe ulos!

Se oli totta ja hyppäsin ulos. Matkalla ulko-ovelle Jerry muisti, mistä olimme puhuneet.
- Mitä ihmeen työpaikkajuttua sä nyt oikein haudot? Jouluna vielä?
Minua ei huvittanut ihan heti paljastaa, etten ollut ollut ihan tosissani. Jerry olisi vielä ruvennut pitämään minua kieromielisenä.
- Vähän yllättäen se tarjous mullekin tuli, sanoin.
- Mutta mitä muka? Et kai sä kuvittele rupeavasi kokopäiväiseksi kokiksi? Koska sillon me ollaan kusessa. Mehän ollaan laskettu kaikki sen mukaan, että me ratsastetaan ja kilpaillaan molemmat.
- Joo ei. Tää ois paremminkin iltatyö, mä ehtisin kyllä ratsastaa ainakin melkein yhtä paljon kuin nykyään.
- Mä en halua, että sä olet missään kuppilassa iltakaudet!
- Ei siinä semmosesta ollut kyse, nauroin ja annoin lopultakin tulla lyhennelmän siitä, mitä olin Venlalta kuullut. Jerry vakavoitui.

- Hurja tilanne, hän sanoi.
- Kieltämättä, nyökkäsin, vaikka olin jo oikeastaan lakannut ajatella sitä, että joku oikea ihminen oli kuollut. Se ei ollut miellyttävä ajatus.
- Ilman muuta sä voit mennä, jos tilanne on tommonen. Eihän se kuitenkaan varmaan kauan kestä. Eiköhän ne ole maksaneet kausikorttinsa vuoden loppuun tai jotain, ei siihen ole monta päivää.
- Ai mä voin? minulta pääsi. – Olenko mä kysynyt sulta lupaa?
- En mä sitä tarkottanut! Vaan että mä ymmärrän, jos sä haluat mennä auttamaan. Mutta mä kyllä haluaisin tulla mukaan, jos sä olet huomenna menossa siitä juttelemaan.
- Miksi? kysyin epäluuloisena.
- Ettet sä kiltteyksissäs lupaa tehdä vaikka mitä, niin kuin ilmasta työtä epämääräisen pitkää aikaa.
- Luuletko sä, etten mä osaa pitää puoliani?
- Joskus mä epäilen. Ja joka tapauksessa, jos me sitten jatketaan Mustaojalle niin autossako mun pitäis istua odottamassa, kun sä neuvottelet?
Siinä oli hyvä pointti, mutta aioin edelleen sanoa Venlalle, että olin nukkunut yön yli ja muuttanut mieleni, joten tästä asiasta ei kannattanut ruveta kinastelemaan.
- Miten vaan, sanoin.

Päivämäärä:   24.9.12 18:41:17

Mihin ne kihlajaiset jäi?! Alku vaikutti jo lupaavalta. Me tarvitaan ne meidän häät!! Eiku.. Siis Henu tarvitsee häänsä :D

Lähettäjä: EpE 
Päivämäärä:   24.9.12 19:12:24

"vaikka olin jo oikeastaan lakannut ajatella sitä" kenties ajattelemasta? =)

Kylläpäs on ollut ihania pätkiä viime aikoina ja josko me nyt saataisiin ne kihlajaiset ja häät, kun Henu sai puhuttua Jerrylle asioista =) *peukut pystyssä ja anovan odottava ilme* :D

Päivämäärä:   24.9.12 22:22:03

Mä oon varmaan vähän paha, mut toivoisin, että toi santtu olis joku hyvännäkönen ja sellanen, mistä henu saattais vähän olla kiinnostunu ;) (onks se ees henun ja noiden ikänen?) Et tulis vähän jännitystä tähän tarinaan! (mut en siis tietenkä halua, että J & H erois :D)

Lähettäjä: berry&me 
Päivämäärä:   24.9.12 23:09:41

sennnu sä sabotoit pahasti mun kirjotuksiin lukemista. Luin tänään Vanhempieni tarinan vaikka piti perehtyä biologian maailmaan.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   25.9.12 18:04:31

Kiitti EpE, just noin.
Ja mun täytyy varmaan pahoitella teidän kirjoitusten takia :D
Meinasin ehdottaa, että pidän sitten taukoa, mutta iloakos siitä jos meette sit nettisivuille lukemaan :x
--------------
Venla ei ollut liioitellut ollenkaan sanoessaan, että hän oli paha suustaan. Jestas. Korviani suorastaan kuumotti, kun kuuntelin, mitä hänellä oli asiaa sen jälkeen, kun olin alkanut perua. Onneksi Jerry oli tallilla muistuttamassa Derille, että olisimme päivän poissa, joten hän ei ollut kuuntelemassa.
- Luuletko sä, että mä kaiken ton haukkumisen jälkeen haluan enää nähdäkään sua, saati että tekisin töitä sun kanssasi? kysyin, kun lopulta sain suunvuoron. Se oli täysosuma. Venla näköjään hiljeni yhtä nopeasti kuin pääsi ääneenkin.
- Anteeksi, hän pyysi yllättäen minut. – Mutta toi ei ole reilua. Sä lupasit ja mä ehdin luvata Santulle ja kyllä sun sentään sietäis tulla itse paikalle perumaan puheesi.
- Niin, myönsin kiusaantuneena, sillä oikeassahan hän oli, paitsi etten minä ollut mitään varmaa luvannutkaan.
- Santtu tulee tänne tallille yhdeksän maissa. Onnistuuko sulta?

En uskaltanut muuta kuin luvata. Kaipa Jerrykin olisi ihmetellyt, jos yhtäkkiä olisin ilmoittanut, etten ollutkaan enää kiinnostunut. Yhdeksän maissa olimme Sankassa ja neuvoin Jerryä jättämään auton tallinseinustalle samaan paikkaan, mihin itse olin viimeksi pysäköinyt.
- Onpas tää iso paikka, Jerry totesi noustessaan autosta.
- Etkö sä ole käynyt täällä?
- En, mitä sä luulet, että Hanna olisi sanonut, jos mä olisin tullut Hankoon ja poikennut vieraille talleille?
- Ei mitään hyvää, arvelin. – Tuolla on se talli. Mennään katsomaan, onko Venla siellä. Tai se Santtu.

Venla oli. Hän reuhtoi talikon kanssa yhdessä boksissa niin, että turvemoskaa lenteli ilmassa kuin liukuhihnalta käytävällä seisovaan kottikärryyn. Joka ainoa heitto osui täsmälleen kohdalleen ja hänen vaaleakiharainen päänsä nousi ja laski seinän takana.
- Huomenta, sanoin. Pläts. Seuraava satsi meni ohi, kun Venla kääntyi katsomaan meitä.
- No tulithan sä… te. Voisitko sä lakasta käytävän? Mä olen just valmis.
Tarkistin kellonajan. Naikkonen oli kone, jos oli ehtinyt ruokkia ja tarhata sekä oman tallinsa asukkaat että tämän ponit, ja vielä siivota nämä karsinat. Minulta olisi mennyt siihen kolme tai neljä tuntia. Joka tapauksessa otin luudan ja aloin lakaista, kun Venla keräsi ohi heittämänsä kikkareet ja lähti työntämään kottareita ulos.

Kohta käytävä oli meikäläisittäinkin nuollun puhdas ja Jerry ja minä katselimme paikkoja. Kymmenen pienen boksin lisäksi siellä oli kaksi suljettua huonetta, joiden ovet olivat lukossa. Satula- ja rehuhuone, arvelin. Tai ehkä jonkinlainen toimisto. No, se selviäisi minulle kyllä, jos vain haluaisin. Tallin perällä oli ovi, jonka sulki paremminkin omakotitalon aitaan sopiva valkoinen portti. Hypähdin, kun sen yli äkkiä ojentui ponin pää.
- Niillä on tarha siinä, ihan kuin meidän tammatallissa, Jerry selitti. Ihan kuin minulla ei olisi ollut silmiä päässä. Rapsutin ponia ja katsoin ulos. Siellä ne olivat koko joukko.
- Täällä on Santtu, kuului takaamme ja pyörähdin ympäri. Niinpä oli. Venlan rinnalla kelasi itseään eteenpäin ihminen pyörätuolissa. Miten hän oli päässyt tänne? Rullaillut sitä tietä pitkin, jota mekin olimme ajaneet? Vai invataksilla? En mitenkään voisi kysyä.
- Huomenta, mies sanoi. Hänellä oli ruskea tukka ja parta, joka teki iän arvioimisen vaikeaksi. Ei hän nyt kuitenkaan kauhean vanha voinut olla, sillä Maijakaan ei ollut näyttänyt kuin noin viisikymppiseltä. Sitä paitsi minun oli niin vaikea olla tuijottamatta hänen jalkojaan, etten minä mitään pystynyt arvioimaan. Olivatko ne jotenkin vähän surkastuneet?
- Tässä on Henriikka ja tässä…? Venla esitteli. Minä sanoin pienen surkean ”hein”, kun Jerry ojensi kätensä.
- Jerry, Henriikan poikaystävä. Ja osanotot.
- Kiitos, Santtu sanoi ja kätteli minuakin. Ehkä hän oli jo tottunut ajatukseen äidittömyydestä tai sitten hän oli pokerinaama, sillä hänen ilmeensä ei ollut edes värähtänyt. Hyvä niin. Ei tässä mitään kohtauksia kaivattu. Muistin, että Maija oli kutsunut häntä johtajaksi, enkä kohta enää ihmetellyt sitä, sillä hän otti tilanteen täysin haltuun, vaikka me kaikki katselimme häntä alaspäin.

Päivämäärä:   26.9.12 20:18:41

Iltaluettavaa?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   26.9.12 20:21:44

Tulee tulee!
Just vasta pääsin kotiin.
----------------
- Te varmaan tiedätte, että tää paikka on vasta aloittanut toimintansa, Santtu aloitti ja hänen äänensä tuntui liian suurelta rujoon ruumiiseen. Johtaja mikä johtaja. Hän jatkoi kertomalla, millaisella starttirahalla hän äitinsä kanssa oli päässyt liikkeelle, miten paljon he olivat odottaneet asiakkaita ja miten paljon niitä oli tullut. Enemmän, panin merkille.
- Jos me joudutaan… mä joudun lopettamaan toiminnan nyt, mä menetän kaiken, Santtu sanoi ja irvisti sentään huomatessaan ensin käyttäneensä monikkoa. – Jos tää voisi jotenkin toimia edelleen, mä saisin edes vähän aikaa järjestellä asioita. Päättää, kannattaako kaikki myydä vai voiko tää toimia edelleen ilman äitiä. Venla tässä on luvannut huolehtia akuuteista asioista, niin kuin siitä, että ponit tulee hoidettua, mutta tuntien pitäisi alkaa taas huomisiltana.

Santtu vaikeni ja jäi katsomaan minua. Venlakin katsoi minua, ja kun Jerry liittyi seuraan, aloin punastua.
- Mä oletan, että sä olit kysymässä, haluaisinko mä jotenkin liittyä niihin tunteihin, sanoin harmissani siitä, että tunsin itseni hölmöksi.
- Niin just, Santtu sanoi. – Venla sanoo, että sä olet ratsastuksenohjaaja.
- En ihan vielä, tarkensin.
- Ja että sulla on omakin talli.
- Ei se ole oma, sanoimme Jerryn kanssa yhteen ääneen. Faktat faktoina.
- Henriikkaa tarvitaan siellä joka päivä, ilmoitti Jerry. – Paljonko täällä on tunteja ja mihin aikaan?
- Katsotaan, Santtu sanoi ja nyökkäsi Venlalle. Tämä kaivoi taskustaan avainnipun ja avasi toisen lukituista ovista. Sen takana oli suunnilleen sitä, mitä olin odottanutkin: Ikean rehulaatikoita, isompi arkku ja ikivanhan näköinen kirjoituspöytä, jonka takareunalla oli muutama mappi. Santtu sysäsi pyörätuolinsa sisään pitäen kiinni ovenpielistä; ovi oli niin kapea, että siinä oli tuskin kahta senttiä ylimääräistä tilaa. Hän siirtyi pöydän ääreen ja kurotti kätensä ottamaan mappien päällä lojuvan päiväkirjan, samanlaisen kuin koulussa opettajilla oli ollut. Näin ensimmäisen surun merkin, kun hän avasi sen ja katsoi merkintöjä, jotka epäilemättä olivat Maijan omin käsin kirjoittamia: hän ravisti päätään vihaisesti ja lykkäsi kirjan minulle.

Maija oli ollut järjestelmällinen. Kunkin päivän kohdalla oli ympyröity ne kellonajat, jolloin tunnit alkoivat, lyhyt kuvaus tunnin aiheesta ja viereen ja päälle oli liimailtu keltaisia lappuja, joihin oli kirjoitettu kuka ratsasti kenelläkin. Hän oli valmistellut tunnit koko tulevaksi viikoksi aina uuteen vuoteen asti, ja kun selasin eteenpäin, löysin listan oppilaista ja heidän vanhempiensa puhelinnumeroista. Se näytti selkeältä, mutta minuun iski suoranainen kauhu. Enhän minä voinut tällaiseen ruveta. En tuntenut poneja enkä oppilaita, enkä sitä paitsi tiennyt lapsista mitään! Semmoisia ei saatu Ypäjälle harjoituskappaleiksi kovinkaan helposti.

- Mä vasta opiskelen, sanoin Santulle.
- Mua ei haittaa.
- Mutta jos teidän asiakkaita haittaa.
- Enemmän niitä varmaan harmittaisi jäädä ilman tuntia. Noi pikkutytöt vaikuttaa olevan aika omistautuneita tälle harrastukselle, Santtu totesi. Ja niinhän se oli. Jos minun viikoittainen alkeiskurssituntini olisi vuonna noin miinus viisitoista peruttu, olisin saanut itkupotkuraivarin ja sillä hyvä, ihan sama mistä syystä.
- Mä voin tulla ensi viikoksi, uuteen vuoteen asti, lupasin vasten parempaa tietoani. – Jos mä saan ottaa tän kirjan mukaan ja tutustua vähän siihen, mitä Maija on tehnyt.
- Sä olet huippu, Santtu sanoi niin helpottuneena, että minulle tuli todella hyvä mieli. – Entäs sen jälkeen?
- Katotaan sitä sitten. Paljonko sä maksat? töksäytin.
- Sataviiskymppiä, Santtu sanoi niin nopeasti, että arvasin hänen miettineen asian etukäteen.
- Kaksisataa, nokitin muistaen, että Jerry oli epäillyt neuvottelukykyjäni. En ollut ehtinyt laskea, montako tuntia minun olisi pidettävä, mutta joka tapauksessa minun täytyisi perehtyä tähän kirjaan ja tallin ratsuihin. Siihen menisi aikaa.
- Selvä. Ja katsotaan vuodenvaihteessa, miten jatketaan.
- Selvä, sanoin minä puolestani. – Ollaanko me nyt valmiita? Jerry, pitäisikö meidän allekirjoittaa jotain?
- Eiköhän tää suullinen sopimus kahden todistajan läsnä ollessa riitä tähän hätään, Jerry arveli ja minusta hän tuntui vieraalta päästellessään niin suuria sanoja suustaan. Mutta jos hän kerran oli sitä mieltä, asia varmaan oli niin. Santtu ja minä kättelimme ja minä puristin kirjan rintaani vasten.
- Meidän pitää lähteä, meillä on menoa, sanoin.
- Aivan, aivan. Kiitos, Henriikka, Santtu sanoi ja minusta tuntui, että hän tarkoitti sitä.

Päivämäärä:   26.9.12 20:43:48

Kiitos tästä! :)
Jospa nyt matikan yo - tehtäväkirjan salat aukenis, kun nille sanoo "Sesam aukene!" - aikaisemmin ei toiminut :(

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   27.9.12 18:02:11

Mites, aukesko? :D
------------
Luin Maijan päiväkirjaa koko matkan Mustaojalle ja löysin sieltä ilokseni luettelon poneistakin. Hetken ajan minulla oli vähän ontto olo, sillä en voinut ymmärtää, miksi hän olisi omia ponejaan sillä tavalla luetteloinut, ellei aavistanut kuolevansa?
- Kai se nyt toivoi joskus saavansa pitää vapaapäivän, ehkä ne oli sijaista varten, ehdotti Jerry, kun mainitsin siitä.
- Hyvä ajatus, totesin, mutta keksin sitten itsekseni vielä paremman vaihtoehdon. Ponien nimet oli tekstattu kauniilla käsialalla, niiden värit ja merkit oli lueteltu viimeistä ruununrajan pilkkua myöten, ihan samalla tavoin kuin Mintun ja minun ensimmäisissä ratsastuspäiväkirjoissa. Olikohan niin, ettei sentyyppinen hevoshulluus koskaan päästänyt ihmisestä? Olin ensimmäisellä ja ainoalla tapaamisella käsittänyt, että Maija oli aina haaveillut ponilaumasta. Ehkä hän nyt, kun oli sen saanut, halusi ihan omaksi ilokseen kirjata niistä kaiken luonteenpiirteitä myöten.

Minulle ne muistiinpanot olivat kuitenkin kultaakin arvokkaammat. Varmaankin, jos Maija olisi ehtinyt pitää tallia pidempään, olisin saanut paljon vähemmän informaatiota. Kirja olisi ollut täynnä pelkkiä tuntilistoja koko vuoden ajalta. Nyt hän oli luetteloinut tammikuun kohdalle ponit, helmikuun alkuun niiden ruokinnan ja maaliskuulle taulukon siitä, millaisia tunteja ne pystyivät tekemään. Minua alkoi surettaa ihan hirveästi se, että nainen, joka oli näin paljon rakastanut pieniä ponejaan, oli mennyt kuolemaan. Toisaalta, jos kerran piti kuolla, oli kai parasta mennä nopeasti. Mutta tukehtua joulukinkkuun? Tukehtua? Ponitallikirja ei enää tuntunut kovin merkitykselliseltä, kun tuijotin loppumatkan eteeni ja mietin, miltä tuntuisi tukehtua.

- Miltä ne vaikuttaa? Jerry kysyi kääntyessään Mustaojan pihaan. Minun piti rykäistä, sillä kurkkuni tuntui sulkeutuneen. Pirun mielikuvitus!
- Mitkä?
- Sun uudet ponit.
- Ai ne, innostuin. Minun ponini. Se lause olisi innostanut kenet tahansa vähintään puolilentoon. – Onneksi vaan kaks tosi pientä.
- Onneksi?
- No jos ne on kauheita riiviöitä ja niitä joutuu koulimaan. En kai mä voi ratsastaa, jos mun jalat laahaa maassa?
- Sähän voit kysyä Marua, jos semmonen tilanne tulee.
- Loistoidea! totesin. – Mutta joo. Ehkä ne jaksaa käyttäytyä loppuvuoden. Ruvetaan nyt joulumielisiksi ja mennään sisään.

En ehtinyt sanoa Jerrylle, että jospa emme puhuisi mitään uudesta jobistani, kun ulko-ovi aukesi ja sieltä ryntäsi meitä kohden kammottava elukka. Minä olin aina pelännyt koiria ja tämä oli eittämättä sellainen. Hypähdin taaksepäin sydän kurkussa ja törmäsin Jerryyn, joka luojan kiitos otti minusta kiinni, sillä muutoin olisin saattanut pyörtyä. Koirilla oli sellainen vaikutus minuun.
- Mikä toi on? Jerry huudahti ja ovella seisova kaksonen nauroi hersyvästi. Valoa vasten ja siinä pelästyksen tilassa en erottanut, kumpi hän oli.
- Se on meidän uusi perheenjäsen. Koira, tule tänne!

Eliö ei kiinnittänyt häneen mitään huomiota. Se oli aika pieni, ainakin verrattuna siihen vasikan kokoiseen kerberokseen, joka Mustaojalla oli ollut aikaisemmin, mutta sitäkin vikkelämpi. Minun teki mieli nostella jalkojani, sillä olin varma siitä, että sen neulanterävät hampaat olisivat kohta nilkassani tai varpaassani, ja kummassakin tapauksessa saisin sanoa hyvästit hyville saappailleni. Jerry kumartui silittämään sitä ja minä astuin vaivihkaa puoli askelta taaksepäin. Kun Jerry, Sarri ja riiviö menivät sisään, seurasin vähän matkan päässä ja jätin saappaani kuistille, sisäoven ulkopuolelle.

Tietystikään en ollut niin koirakammoinen, etten olisi voinut olla samassa tilassa penikan kanssa, mutta täysin saatoin rentoutua vasta, kun se nukahti lähes kesken askeleen.
- Se on ollut meillä jo kolme viikkoa, Sunna sanoi ja silitti pentua hellästi.
- Ettekä oo mitään kertonu, Jerry manaili.
- No, me ajateltiin, että ois kiva, jos teillekin ois joku jouluyllätys.
- Pitäisköhän meidänkin, Jerry aloitti, mutta en päästänyt häntä yhtään pidemmälle.
- Ei! Sehän söis pilalle Hannan huonekalut ja ottaisitko sä sen muka sun kanssa Riston toimistoon joka päivä? Koska mä en todellakaan osaa kouluttaa koiria!
- No niin, Jerry myönsi.
- Otetaan mieluummin kissa.
- Kissa?
- Mä olen aina halunnut kissaa, paljastin.
- Vai niin. Sä et ole koskaan sanonut semmosta.
- En ole tainnut.

Koirasta huolimatta oli ihanaa olla Mustaojalla. Kuin olisi kotiinsa tullut, ja niinhän se tavallaan olikin. Minä sain sydämeni kyllyydestä kököttää sohvannurkassa ja vaihtaa kuulumisia. Valitettavasti vaan Alissa, samoin kuin Danni, oli jo palannut Helsinkiin, joten en voinut utsia Alissalta, oliko hän jutellut Jerryn kanssa ja jos niin sanatarkasti mitä. Ja koska olin unohtanut varoittaa Jerryä, tämä tietysti kertoi kaiken ponikouluasioistani.
- Toi kuulostaa kivalta, Sunna innostui.
- Eikö sulle tule liikaa tekemistä? Jessi huolehti.
- Mä en ole sopinut kuin ensi viikosta. Kai sen seisoo vaikka päällään, vähättelin, vaikka tunsin pienen jännityksen kerääntyvän. Huomenna minun pitäisi mennä sinne. En halunnut ruveta murehtimaan sitä nyt, joten sanoin, että halusin mennä tervehtimään hevosia. Nekin olivat minulle vähän kuin perheenjäseniä, nämä mustaojalaiset hevoset.

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   28.9.12 18:10:57

oi mulla onn ollu ikävä Mustaojaa! =) lisää?

Päivämäärä:   28.9.12 18:18:48

Yhdyn elwaenin ikävään! Lisää Mustaojaa, omnom.

Voi Henua, mitäs jos sillä tulee ponikoulussa vastaan Jeremimuistot taas? :<

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   28.9.12 18:23:51

24. Poniope
Se päivä joulun jälkeen oli yksinkertaisesti kamala. Minulla oli niin hirveä ramppikuume, kun ajattelin, mihin olin lupautunut, etten pystynyt syömään aamiaista enkä keskittymään ratsastamiseen. Jerryllä ei ollut menoa Riston hommiin nyt väliviikolla ja hän katseli touhujani vähän aikaa ennen kuin ehdotti, että keksisin jotain muuta tekemistä.
- Niin kuin mitä? kysyin surkeana.
- Mene vaikka tekemään mulle ruokaa.

Jossain muussa tilanteessa olisin nostanut metelin moisesta sovinismista, mutta en tänään.
- Mua vaan jännittää, selitin.
- Niin, mä näen.
- Ehkä mun on parasta lähteä sinne kohta.
- Moneltako tunnit alkaa?
- Neljältä. Mutta vähän totuttelemaan ilmapiiriin. Ja silleen. Kyllä mä huomenna ratsastan enemmän.
- Ilman muuta, Jerry sanoi.
- No, mä menen. Tuu kohta syömään sitten.

Kaavin kokoon jonkinmoisen lounaan, mutta koska olin siinä vaiheessa ruvennut miettimään, mitä ihmettä minä pukisin päälleni, ei siinä ollut kauheasti kehumista. Suolasin kahdesti ja käräytinkin vähän. Onneksi Jerry oli Jerry. Hän ei sanonut mitään aterian kelvollisuudesta vaan söi kiltisti kaiken.
- Mä taidan mennä nyt, sanoin.
- Se menee hienosti, Jerry vakuutti ja kurotti katsomaan minua suoraan silmiin hyvin läheltä. Se auttoi. Hän tuntui jotenkin telepaattisesti vakuuttavan minutkin siitä, että kaikki sujuisi hyvin.
- Niin varmaan, sanoin helpottuneena.

Jerry palasi ratsastamaan ja minä menin penkomaan vaatekaappiani. Oli sydäntalvi ja vaikkei ollutkaan lunta ja pakkasta, tiesin, että minun oli parasta pukea päälleni kuin olisin ollut menossa naparetkelle. Ellei sattunut ratsastamaan tai tekemään tallitöitä, olivat tallit ja ratsastuskentät hyytävän kylmiä paikkoja. Toppahousujen ja karvavuoristen tallikenkien etsimiseen sekä niin pikku ponityttöjen kuin heidän vanhempiensakin mielestä katu-uskottavan kampauksen luomiseen hupsahti huomaamatta yli tunti. Melkein pelästyin huomatessani, miten paljon kello oli ja samalla olin äärettömän tyytyväinen siitä, että niin iso pala päivästä oli jo takana päin.

Autoni yskähteli vähän, sillä en ollut vähään aikaan ajanut sillä, mutta käynnistyi sentään. Ajelin Sankkaan ja löysin lukitun tallinoven. Hittolainen. En voinut muuta kuin soittaa Venlalle, hänhän täällä oli lukittujen ovien haltijana.
- Mä olen kotona lounaalla, hän vastasi äreästi.
- Onko sulla tallin avaimet mukana?
- On, en kai mä oikein voinut niitä oveenkaan jättää?
- No miten mä mahdan päästä sisään?
- Takaovi on auki. Mene kentän portista ja sitä kautta.
- Kentän?
- Kentän, tarhan, siellä takana. Missä ponit on.
- Sekö on meidän kenttä? kysyin hölmistyneenä ja helpottuneena, vaikka olisihan minun pitänyt tajuta. Sieltähän Maija ja ponit olivat viimeksi tulleet sisään. Olisi enemmän kuin hienoa, ellei minun tarvitsisi luotsata poniosastoa kauempana sijaitseville kentille ja takaisin.
- Siellä Maija piti tunnit. Hoitajilla on lupa tulla kolmelta. Mä olen yleensä jakanut niille heinät siinä puolen paikkeilla bokseihin ja sitten avannut portin. Ne tulee sieltä jonossa kuin köyhän talon porsaat.
- Voi, sanoin ihastuneena koko suunnitelman näppäryydestä. - Oletko sä kertonut hoitajille Maijan kuolemasta?
- En mä ole nähnyt niitä. Talli oli rauhoitettu joulunpyhiksi, niitä oli kielletty tulemasta.
- Apua, pitääkö mun kertoa?
- En mä tiedä. Päätä itse.

Päivämäärä:   29.9.12 17:23:20

Noi Henun ponit jotenkin kutkuttaa mua ihan hirmuisesti. Sellasia pieniä opetusponinkutaleita, hihi! Toivottavasti niistä kerrotaan vähän enemmänki ku vaan vähän sivulauseessa mainiten, koska musta Sennnun hevospersoonia on aina hauska "tavata". Mä siis luen mielelläni pieniäkin hevosia kuvailevia kohtia näistä. Se on hauskaa, kun tulee niitä "hahaa, ihan kuin sejase!"-fiiliksiä joistakin hevoshahmoista. Mansikka on kyllä mun ikuinen hevoshahmosuosikki, sellanen ihana tavisheppa. Niki muistuttaa mun nykyistä ratsasteltavaa, mutta Mansikka vaan kohoaa ylitse Nikin! :)

Mä tykkään Henusta hahmona koko ajan enemmän, olkoonkin, että se edelleen tekee välillä elämästään vähän vaikeeta itelleen. Mitä aidompi se on, sitä paremmin asiat menee ja sitä helpompi on olla onnellinen, mutta sit sen pitää kumminkin alkaa miettiä ja vatvoa. "Voinko tehdä näin, voinko olla tällainen, mitä Hanna tekis, mitä mun kuuluisi tehdä". No, vähän näinhän varmaan kaikki meistä välillä toimii, minäkin, vaikka koitan välttää liiallisuuksiin menemistä. :D

Iitujuttuja mä haluaisin kuulla lisää, vaikka Iitu onkin Iitu. Kun tässä on ite törmännyt "takavuosien tuttuihin" viime aikoina, alkaa kiinnostaa, mitä tälle Henun vähän vastaavalle oikein tarkemmin ottaen kuuluu ja mitä kaikkia kujeita elämä on keksinyt. :)

Äh, mulla on nyt jotenkin hirmuinen hevosikävä. Maanantaina pitäis jo päästä käväsemään tallilla, mutta näinköhän uskallan mennä, kun tässä on pidemmälle puoltoista-pari viikkoa sairasteltu yhtä soittoa eikä vielä näytä hellittämisen merkkejä. No, jos huomenna sitte jo parantuis, sit mua ei kyllä mikään pidä pois tallilta! Tauteilusta puheenollen, kiva tehdä YO-kokeet puolkuntosena. Bilsassa loppu jo ihan paukut, ruotsista pitäis sentään olla tulossa reippahasti rapioita 260:n pisteen päälle. L kyllä karkas, mut sitä ei kipeyden pikkiin laiteta. :)

Ja pakko heittää ilmoille ajatus: miksi kaikki pikkulinnut aina tuntuu tietävän omasta elämästä enemmän ja tarkemmin kuin eläjä itse? Koita pitää matalaa profiilia, kun ihmiset, joita et ole koskaan ennen tavannut, tulee kyselemään asioita, joista niiden ei kaiken järjen mukaan pitäisi tietää kysyä mitään. Ehkä meistä kaikista vaan kirjotetaan tämmöstä, ollaan kaikki tosielämän Henriikoita ja Jessejä ja kumppaneita.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   29.9.12 19:49:28

Toi sä oot sitten hauska kun saat niin sanoakseni korkin auki :D Sit sitä tulee ja tulee :D
-------------------
Minä en halunnut tehdä sellaista päätöstä ja sysäsin sen toistaiseksi pois mielestäni.
- Mä voin antaa niille heinät ja päästää sisään, lupasin.
- Kiva. Sitten mun ei tarvitsekaan kiirehtiä sinne, Venla sanoi tyytyväisenä ja halusin vetää sanani takaisin. Seura olisi ollut kiva juttu, mutta en kehdannut ruveta vonkumaan. – Heinät on vintillä ja satulahuoneen ja toimiston avaimet sammuttimen takana. Älä putoa luukusta, nähdään illemmalla, Venla lisäsi ja sitten kuulin vain tyyttäystä. Mutta se oli ihan hyvä juttu. Minun piti panna puhelin pois, sillä olin löytänyt tarhakenttäyhdistelmän portin ja se oli sidottu kiinni riimunnarulla. Tarvitsin molemmat käteni sen solmun aukaisemiseen. Ponit katselivat minua korvat kiinnostuneesti pystyssä, mutta kun aloin etsiä lukkoa portista, joka esti niiden pääsyn talliin, ne alkoivat päättäväisesti hiljakseen liikkua minua kohden. Jos olisin pelännyt hevoseläimiä, olisin varmasti panikoinut ja kiivennyt portin yli, nyt sormeni tapasivat salvan, jonka avasin ja suljin saman tien pujahdettuani sisään. Ruskea russi, jonka nyt tiesin olevan Mohair, työnsi kaipaavasti päänsä portin yli ja rapsutin sitä otsatukan alta.
- Teillä ei ole vielä ruoka-aika, vakuutin.

Talli oli lähes kelvollisessa kunnossa ja löysin avaimet sieltä, mistä pitikin. Satulahuoneessa oli siististi nimikoituja satula- ja suitsitelineitä ja muutama hylly, joiden päällä riveittäin harjapakkeja, -ämpäreitä ja -kasseja. Suurin osa oli vaaleanpunaisia tai muuten hempeitä ja kaikissa oli näkyvästi ponin nimi. Tunnistin sen hengen, joka rakkaudella puunatuista pakeista ja harjoista uhkui. Muutama pieni tyttö oli kokenut unelmiensa täyttymyksen päästessään hoitajaksi Maijan poneille. Minun pitäisi kai toimia heidän kaitsijanaan siinä missä oppilaidenkin. Mutta eniten minua tällä hetkellä häiritsi se, mitä Venla oli sanonut heinistä. Katselin kattoon ja kyllä, siellä oli avoin neliönmuotoinen aukko. Nyt minun tarvitsi vain keksiä, miten pääsisin sinne. Se ei voinut olla kovin hankala reitti, sillä tuskin kukaan heinäpaaleja sinne tuon aukon kautta heittelisikään. Jätin kassini, joka sisälsi toppavaatteeni ja Maijan arvokkaan päiväkirjan toimiston puolelle, sitten menin avaamaan pääoven ja katselin ympärilleni. Kulman takana olikin kivinen silta katonrajaan, kuin vanhoissa kuvissa.

Vintti oli mielestäni ikävänpuoleinen ja hämärä paikka. Onneksi olin laittanut talliin valon ja näin luukun hyvinkin selvästi. Arvelin, että yksi paali riittäisi ihan hyvin tähän hätään, joten keikkasin vain yhden alas tallikäytävälle ja palasin jakamaan sen kristillisesti kahdeksaan karsinaan. Se ovenvieruspaikka, joka oli Venlan vuokralaisella käytössä arvelutti minua hiukan, mutta en sitten pannut sinne mitään. Minulla ei ollut hajuakaan siitä, mitä se eläin söi ja mihin aikaan. Eiköhän Venla tulisi sen ruokkimaan samalla, kun oman tallisiipensäkin asukkaat.

Ponit odottivat portin takana kärsimättömän näköisinä, kun lopulta menin päästämään ne sisälle. Jäin melkein puristuksiin, niin kiire niillä oli, mutta ne tosiaan osasivat kukin omalle paikalleen paremmin kuin minä olisin osannut ne viedä. Ja nopeammin. Kun joka ikinen takapuoli oli kadonnut omaan luukkuunsa, kävin vain sulkemassa ovet ja se siitä. Käännähdin ja edessäni seisoi nuori tyttö.
- Kuka sä olet ja minkä takia talli on lukossa? hän tiukkasi.
- Kukas itse olet ja se on lukossa, koska mä en ole avannut sitä, tokaisin takaisin. Minulla oli tapana nostaa piikit pystyyn hyvin äkkiä, kun kohtasin röyhkeitä ihmisiä ja tämä neitonen oli vähän siihen suuntaan kallellaan, päättelin. Hän oli myös kadehdittavan hyvin pukeutunut, suklaanruskean ja marjapuuronpunaisen jumalaiseen sinfoniaan. Aloin pitää hänestä vielä vähemmän kuin aluksi ja huomasin ajatella, että lettini saattoivat ehkä vakuuttaa ponitytöt ja heidän vanhempansa, mutta eivät ikinä tätä tyttöä, jonka omat hiukset valuivat silkinsileinä olkapäille ja ohikin.
- Mä olen Janica, hän sanoi, vaikka tietenkin minä jo sen olin arvannut.
- No, mä olen Henriikka ja mä pidän täällä tunnit tällä viikolla, sanoin ja kävelin hänen ohitseen. Halusin tutustua kenttääni, ja ainakin halusin eroon hänestä.

Näky oli surullinen, niin kuin olin arvannutkin. Kun kahdeksan poninkoltiaista oli viettänyt siellä koko päivän – ja edellisetkin päivät, tietenkin – se oli pahasti siivouksen tarpeessa. Meillä siivottiin tarhoja joka ikinen päivä, joten näky oli sitäkin pahempi minun silmiini. En uskonut Maijan pistäneen ponejaan juoksemaan läpi kakkakasojen tunneilla, mutta tietenkin Venlalla oli aikaa hoitaa vain tärkeimmät. Minä lähdin etsimään kottikärryjä.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   29.9.12 21:12:20

Mullekin kelpaa tarkka selostusta ponipaikan tapahtumista ;)

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   30.9.12 17:34:42

awww ponwja<3

Lähettäjä: Emsku 
Päivämäärä:   30.9.12 18:21:17

Äää, missä päivän pätkä ? :O

Lähettäjä: :)) 
Päivämäärä:   30.9.12 19:06:08

"- Mä olen Janica, hän sanoi, vaikka tietenkin minä jo sen olin arvannut."

Ööh kuka Janica, onko multa mennyt jotain ohi? :)

Sennnu, on ihan mielettömän ihanaa että kirjoitat tätä tarinaa! Käyn joka päivä parikin kertaa katsomassa josko olisi tullut päivän pätkä. :) En yleensä ole kommentoinut, mutta olen lukenut siitä asti kun julkaisit täällä ht.netissä Miila-juttuja.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   30.9.12 19:29:21

Ei muuta kuin se tyyppi, jolla on hieno poni ja C nimessään :D
--------------
Työtä oli ihan liikaa yhdelle ihmiselle yhdeksi kertaa, mutta päätin keskittyä kaviouraan ja pistin sivusilmällä merkille, että tallille alkoi virrata tyttöjä. Hoitajia varmastikin: kello alkoi lähennellä kolmea. Arvelin, etteivät he kaivanneet minua osatakseen harjata hoitoponinsa, joten jatkoin, kunnes tarhan reunat olivat siistit, mutta sitten minun oli pakko mennä talliin, tai paremminkin sen läpi etsimään lantalaa. Minua vilkuiltiin uteliaasti, ja yritin koota itseni. Kun palautin kottarit nojalleen tallinkulmaa vasten, arvelin olevani niin tyyni kuin mihin tänä päivänä pystyisin. Nyt se alkaisi.

Minusta tuntui samalta kuin koulussa, kun olin joutunut eteen pitämään esitelmää, mutta ainakin Janica oli jo häipynyt poneineen: karsinasta johti turvevana ovelle. Kymmenkunta silmäparia katseli minua karsinoiden ovilta ja minun oli pakko muistuttaa itselleni, että Hanna ei ikimaailmassa antaisi moisten alamittaisten natiaisten lannistaa itseään.
- Päivää, tytöt, mun nimi on Henriikka ja mä olen täällä Maijan tilalla tämän viikon, lausuin ja tulin sitten ajatelleeksi, että minun tietääkseni Hanna ei ollut mikään lasten ystävä. Oli hyvinkin mahdollista, että hän olisi karannut paikalta kuin vauhkoontunut varsa.
- Voitko sä tulla katsomaan Martin naamaa? Siinä on joku niin kuin haava, piipitti yksi tytöistä ja se oli siinä, minut oli hyväksytty. Olin jopa pikkuisen ylpeä siitä, miten olin sivuuttanut Maijan poissaolon selvittämisen. En ollut muistanut, että lapsilla saattoi olla tuollainen auktoriteetin taju, mitä tuli tähän harrastukseen. Ratsastuksenopettajan ja tallimestarin sana oli enemmän kuin vanhempien, opettajien tai poliisin. Se oli laki.

Martti-ponin nenäpiissä oli onnettoman pieni läntti, joka oli nirhautunut karvattomaksi. Joku oli ehkä kokeillut hampaitaan siihen tai se oli itse törmännyt johonkin.
- Se paranee parhaiten itsekseen, vakuutin tytölle, tai molemmille. Toista punaruskeaa kylkeä harjasi keskittyneenä toinen. – Oletteko te molemmat Martin hoitajia? kysyin.
- Ei, sanoi se sanavalmiimpi. – Minä vaan. Mutta mä annoin Siljalle joululahjaksi, että se saa viikon ajan hoitaa oikean kyljen.

Minun piti poistua toimistoon nauramaan ja hoidettuani sen homman perusteellisesti, avasin taas Maijan päiväkirjan. Tunteja olisi tänään kaksi. Ensimmäinen oli alkeistunti ja ponilistaan oli merkitty Martin ja Pupun kohdalle, että ne tarvitsivat vielä taluttajan. Toisen tunnin kohdalle Maija oli raapustanut laukannostoja, joten oppilaat olivat varmasti jo vähän edistyneempiä. Tutkin kirjaa ja vilkuilin kelloa, kunnes havahduin koputukseen. Ovella seisoi nainen käsissään valkoinen ruukkukrysanteemi.
- Tuota… otan osaa, hän sanoi.
- Kiitos, sopersin, sillä enpä kai voinut muutakaan.
- Me saatiin sähköposti Maijasta. Ihan kamalaa.
- Niin onkin, myönsin iloisena siitä, että olin taas kärryillä. Santtu oli siis hoitanut ainakin oppilaat tai näiden vanhemmat. Hyvä niin. – Mutta nyt kello taitaa olla niin paljon, että mä menen tarkistamaan, että kaikilla poneilla on varusteet oikein päin päällä.

Hoitajatytöt olivat jo jonkin aikaa raahanneet satuloita ja kilistelleet kuolaimia ja tallissa oli kaikki hyvin ojennuksessa. Muutamia muitakin aikuisia siellä oli ja oppilaita, jaloissaan valikoima liian suuren näköisiä kumisaappaita ja päissään turvakypärät, jotka saivat heidät näyttämään melkein sieniltä. Tunsin, että minun piti esittäytyä uudelleen, vaikka jos Santtu oli informoinut heitä, he tiesivät kyllä kaikki, kuka minä olin ja miksi. Luettelin lunttilapustani, minkä ponin Maija oli kullekin ratsastajalle suunnitellut ja kiersin samalla vaivihkaa tarkistamassa satuloiden paikat ja turparemmien kireydet, kenellä niitä oli.
- Maija laittaa listan yleensä ilmoitustaululle, sanoi yksi oppilaista.
- Hyvä tietää, sanoin reippaasti. – Jos mä teen jotain eri tavalla kuin Maija niin sanokaa vaan.
Itsekseni kyllä irvistin sisäänpäin. Jos vaan olisin voinut hetkenkin valmistautua tähän hommaan, olisin käynyt ainakin kerran katsomassa, miten Maija hoiti kaiken sen, mitä ei olisi hoksannut kysyä, vaikka olisi ollut tilaisuuskin.

Tunti kuitenkin meni kelvollisesti. Kukaan ei pudonnut satulasta ja ensimmäisen tunnin loppupuolella uskalsin jo käskeä Martin ja Pupun taluttajat pois saaden niiden ratsastajat hymyilemään ylpeinä kuin pari Hangon keksiä. Se äiti, joka oli tuonut minulle sen kukkasen – minun pitäisi muistaa sanoa Santulle, että hakisi sen pois – sanoi tunnin jälkeen, että lapset näyttivät jo siltä, että saattaisivat joskus oppia jotain.
- Maijalla oli tapana ottaa ne yksi kerrallaan liinaan ympärilleen, kun piti harjoitella ravaamista, hän juorusi.
- Eipäs tullut semmonen mieleenkään, sanoin diplomaattisesti. Miten ihmeessä Maija sitten oli ehtinyt huomioida viittä muuta, jos juoksutti yhtä kerrallaan? Liinatunnit olivat erikseen.

Toisen tunnin oppilaat olivat himppasen kokeneempia ja varmuuden vuoksi haastattelin koko joukkion heti aluksi kysymällä, montako kertaa he olivat ratsastaneet. Sain vastauksia viidestätoista neljäänkymmeneenkahteen ja päättelin, ettei heitä tarvinnut paapoa, kun se kuudettatoista kertaa satulassa oleva osoittautui porukan rämäpäisimmäksi. Melkein rupesin uhkarohkeaksi, mutta en sitten kuitenkaan pistänyt heitä kaikkia laukkaamaan yhtaikaa. En tuntenut näitä poneja vielä kovin hyvin, mutta se, mitä yleensä ottaen tiesin poneista etenkin ratsastuskouluissa, sai minut epäilemään, että se saattaisi päättyä katastrofiin. En kaivannut sellaista ensimmäisenä työpäivänäni.
- Tää oli mun paras ratsastustunti ikinä, huokaisi Mohairilla ratsastanut pitkä lapsi lopuksi. Parempaa kiitosta en olisi voinut saada.

Päivämäärä:   30.9.12 19:41:31

Tosi ihana ja suloinen pätkä <3 Kiitos!

Päivämäärä:   30.9.12 21:22:42

Repesin pahasti tuolle joululahjan oikeelle kyljelle :'D Miten tuollaisen voi ees keksiä?!?! Vai ootko Sennnu saanu montakin tuon luokan lahjusta? :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   30.9.12 21:36:41

En kyllä yhtään, mutta oisin pienenä kovasti mielelläni semmosen ottanu :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   1.10.12 17:20:46

25. Uudenvuodenbileet
Viikon lopulla ymmärsin, että minulla oli ollut hauskempaa kuin vielä ehkä ikinä eläessäni. En enää toista kertaa jättänyt omien hevostemme ratsastamista, koska en voinut keskittyä mihinkään jännitykseltäni, mutta karkasin kyllä jo iltapäivisin Sankkaan, kun Jerry kerran oli vapaalla ja saattoi keskittyä omaan talliimme. Minä halusin tutustua poneihin paremmin ja mitenkäs se olisi onnistunut muuten kuin ratsastamalla.
- Hittoako sä niitä läpiratsastat jos sä olet siellä enää pari iltaa? Jerry kysyi, muttei nostanut sen suurempaa meteliä asiasta. Melkein toivoin, että hän olisi yrittänyt, jotta olisin päässyt näpäyttämään jotain siitä, oliko hän muka minun herrani ja valtiaani, ja että nytpähän hän näki, että minun elämäni ainoa tarkoitus ei ollut kouluratsastaa Hannan hevosia. Mutta oli kuitenkin hyvä, ettei mitään sananvaihtoa syntynyt, sillä minun teki mieli paljastaa, että haluaisin ehkä jatkaa toisenkin viikon. Se olisi ollut paitsi lyhytnäköistä, täysin perusteetonta. Enhän ollut kuullut Santusta mitään. Ehkä hän oli onnistunut myymään koko roskan tässä viikon kuluessa. Miksi ihmeessä hän ei muuten edes soittanut?

Sain odottaa yhteydenottoa uudenvuoden aatonaattoon asti. Sinä päivänä en ollut halunnut ratsastaa yhdelläkään ponilla, sillä suoraan sanoen puoli tuntia kunnon töitä minun kanssani oli pannut ne kaikki aika lujille, eikä vuodenvaihteessa olisi tunteja. En halunnut niiden jumittuvan kipeiksi asti, enkä myöskään itse aikonut tulla palauttelemaan niitä. Minulla olisi ihan tarpeeksi tekemistä, sillä Jerry ja minä halusimme saada kaikki hevoset liikutettua ennen kuin kaamea pauke alkaisi iltapäivällä. Illaksi meidät oli kutsuttu Tanen luokse etkoille ja sitten ulos, mikä jo sinänsä oli jännittävää, ja uudenvuodenpäivänä saapuisi Svea, jota olin luvannut auttaa tavaroiden kantamisessa. Niinpä en ollut satulassa, kun Santtu soitti, vaan siivoamassa loputtomia kikkareita ponilauman seassa. Niiden mielestä se oli oikein hauskaa ja minä Suuresta Kurpitsasta seuraava, kun järjestin niille moista huvitusta. Ajatus, joka päässäni oli viikon mittaan kehittynyt, alkoi tuntua entistä oikeammalta. Poneilla ja hevosilla ei tainnut olla paljon sen enempää yhteistä keskenään kuin ihmisillä ja apinoilla.

- Salo täällä, Santtu ilmoitti.
- Jaa siis Santtu? kysyin, sillä en ollut koskaan virallisesti kuullut hänen sukunimeään. Kaduin saman tien. Mikä minä olin piilopiruilemaan miehelle, joka oli juuri menettänyt äitinsä?
- Santtu, niin. Miten sulla on mennyt? Mä olen vähän odotellut, että jos sä raportoisit.
Olin kuulevinani syyttävän sävyn ja rupesin puolustuskannalle. Minun oli turha väittää, ettei minulla ollut hänen puhelinnumeroaan, sillä se oli ilmoitustaululla Maijan numeron alapuolella, enkä minä siksi ollut soittamista jättänytkään.
- Mä en halunnut häiritä sua – mistä mä olisin voinut tietää, koska sä olet jossain hautaustoimistossa tai jotain, töksäytin.
- Jaa, kiitos vaan siitä. Olen mä käynyt sielläkin. Mutta miten on sujunut?
- No, yksikään oppilas ei oo vammautunut pysyvästi ja poneillakin on kaikilla tarpeeksi jalkoja tallella, sanoin. Ei juma. Että sitä osattiin olla vitsikkäitä. – Anteeksi. Hyvin täällä on sujunut. Jotkut on kyselly ensi viikosta ja vuodesta, mutta mä olen sanonut, että sä varmaan vastaat semmosiin kysymyksiin.
- Mä ajattelin kysyä, saisinko mä kääntää sulle äidin puhelimen, Santtu sanoi kommentoimatta.
- Miksi hitossa? Täähän oli nyt tässä, tää viikko, josta me sovittiin. Oletko sä päättänyt, mitä sä aiot tehdä tallille?
- Etkö sä haluaisi jatkaa vielä?

Olin odottanut ja toivonut tuota kysymystä, mutta sitä ei tarvinnut Santun tietää.
- Siis et, totesin.
- Tää on ollut aika lyhyt viikko.
Ja hänelle varmaankin täynnä tärkeämpiäkin tehtäviä, ajattelin.
- Kyllä mä voin, lupasin. – Puhutaanko me nyt sitten ens viikosta?
- Tai ens kuusta, Santtu ehdotti.
- Meidän pitäisi varmaan sitten jo tehdä jonkinlainen kirjallinen sopimus, sanoin, sillä se oli selvä juttu. Jerry ravistaisi minua niskasta, jos lupaisin mitään ilman. – Sitä paitsi mä en muistanut antaa sulle mun tilinumeroa. Tästä viikosta.
- Voisitko sä tulla käymään mun luona?
- Mulla on aika täynnä tää vuodenvaihde, sanoin, sillä en aikonut hypätä pyynnöstä. – Ehkä me voitais ensin vaikka sähköpostilla hahmotella sopivaa sopimusta?

Se oli hyvä ajatus, sillä Jerryllä olisi siihen asiaan varmasti paljon fiksua sanottavaa. Ellei hän keskittyisi pelihousujensa repimiseen. Santtu oli kuitenkin suostuvainen ehdotukseeni ja annoin hänelle sähköpostiosoitteeni.
- Kiitos, Henriikka, hän sanoi. – Muutamat vanhemmat on ihan asiakseen laittaneet postia ja kehuneet sua. Mä ajattelin, että susta varmaan ois kiva tietää se.
- Ohh, minulta pääsi. Olin sekä yllättynyt että onnellinen.

LähettäjäMeow_ 
Päivämäärä:   1.10.12 22:29:56

Mä kanssa nauroin ääneen tolle oikeelle kyljelle, hehe.. toinen siellä keskittyneesti harjailee ihan onnessaan ja Henu yrittää pidätellä nauruaan :D
Kiva että Henu saa kehuja, tulee mullekin hyvä fiilis! :)

Lähettäjä: tölkki 
Päivämäärä:   2.10.12 19:44:51

Awww, oi sitä aikaa, kun itekin oli vielä pikkuinen ponityttö =D Enää sitä on vaan vertikaalisesti pieni =P

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   2.10.12 21:19:34

Iltapalaa?:)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   2.10.12 21:24:53

Pidin illan tunnit iloisena kuin pieni murmeli. Niitä oli kolme tänään, joten ponit saivat ihan tosissaan juosta kaurojensa eteen, ja viimeisen tunnin kaksi oppilasta olivat parhaasta päästä, mitä olin viikon kuluessa nähnyt. Pystyin laittamaan heidät tekemään asioita, joita kutsuin ihan oikeaksi ratsastamiseksi. Olin tietystikin vasta ratsastanut itse Maijan piensuomenhevoset, joten niillä oli tuoreessa muistissa, mikä oli koko homman tarkoitus, mutta elleivät tytöt olisi olleet kohtuullisen taitavia, Ainut ja Armias olisivat silti lintsanneet aina tilaisuuden tullen.
- Te olitte oikein taitavia, kehuin, sillä minulla oli itselläni niin hyvä mieli, että siitä riitti jakaa. Eikä maljani vielä ollut ihan ylitsevuotavainen. Kun pikkusuokkien ratsastajat olivat lähteneet ja minä istuin toimistossa raapustamassa muutaman sanan päivän tunneista, kuului ovelta arka rykäys. Siellä oli yksi hoitajista, Anniina, jonka hoidokki Armias oli.
- Niin? sanoin, sillä tyttö ei näyttänyt saavan sanaa suustaan, vaikka hän oli varmaankin porukan vanhin, arviolta viidentoista.
- Mä vaan… me ollaan mietitty, hän aloitti.
- Niin?
- Että jäätkö sä tänne nyt, kun Maija on kuollut.
Minä en oikeastaan viitsinyt edes yllättyä siitä, että hoitajat tiesivät. Totta kai he tiesivät, kun oppilaillekin kerran oli kerrottu.
- Mä jään ainakin vielä vähäksi aikaa, sanoin.
- Ensi viikoksi?
- Ainakin, vakuutin.
- Kiva, tyttö henkäisi ja katosi, ennen kuin ehtisin purra.

Minua jännitti mennä kotiin ja kertoa Jerrylle jatkotarjouksesta, mutta en uskaltanut jättää kertomattakaan. Jos myöhemmin kävisi ilmi, että olin hautonut asiaa päiväkausia puolittain jo luvattuani, siitä syntyisi ikävä vaikutelma. Pyörittelin sanoja ja totesin, etten vain voinut kakaista asiaa ulos – en osannut sanoa sitä kuulostamatta hyökkäävältä tai syyttävältä. Aloin sen sijaan kehitellä diplomaattisempaa lähestymistä ja kysyin Jerryltä:
- Miten susta tää viikko on mennyt?
- Kivaa olla lomalla, hän vastasi hartaasti.
- Vaikka mä olen ollut illat poissa?
- No se. Mutta en kai mä nyt voi olla vihanen siitä, että sulla on kerrankin vähän muuta elämää kuin kaksneljä-seitsemän täällä.
- Niin, ilahduin. Eihän Jerry itsekään ollut täällä aina. Enemmän hän oli poissa kuin minä. – Santtu kysyi, haluaisinko mä jatkaa siellä vielä.

Jerry katsoi minua vähän aikaa niin, että minulle tuli tukala olo, ennen kuin huokaisi.
- Niin mä vähän pelkäsinkin.
- Pelkäsit?
- No epäilin. Mitä sitä muka saa hoidettua joulun ja uudenvuoden välisellä viikolla? Ei kyllä paljon mitään, saati sitten jotain tallin myyntiä tai ratsastuksenopettajan etsimistä.
- Mä haluaisin jatkaa, sanoin ja oliko minun ollut pakko sanoa ”haluaisin”? Ihan kuin pyytäisin lupaa.
- Jatka vaan, jos sä luulet jaksavasi, Jerry sanoi suopeasti. Grr!
- Hyvä, koska mä olin jatkamassa joka tapauksessa!
- Miksi sä sitten kysyit multa mitään?
- Kai mä saan kysyä! Enhän mä lupaa kysynyt!
- Mitä sä sitten kysyit?
- Että… äh.

Olimme hyvää vauhtia kehittämässä riitaa, vaikka juuri sitä olin halunnut välttää.
- Mä ehdotin, että Santtu lähettäis sähköpostilla jonkunlaisen ehdotuksen työsopimuksesta. Kai sä luet sen läpi kanssa, etten mä lupaa jotakin ihan hölmöä? vaihdoin puheenaihetta. En halunnut Jerryn kuvittelevan, että olin hänen lupaansa vailla, mutta asiantuntemusta minua ei kirveltänyt kysyä. Eikä häntä tarjota.
- Tietysti, hän lupasi.
- Hyvä. Ja nyt unohdetaan mun ponit. Mä en mene sinne kahteen päivään, vaan me mennään ulos! Mitä mä paan päälle?

Päivämäärä:   2.10.12 22:38:43

Henu on kyllä aika mainio, muuta ei voi sanoa!

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   3.10.12 16:52:11

Ainut ja Armas :D hih

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   3.10.12 17:48:22

Niin hauskaa Ponikoulussa ei sentään ollut ollut, ettenkö olisi nauttinut siitä tiedosta, ettei sinne tarvinnut pariin päivään mennä. Ratsastimme sen sijaan Jerryn kanssa oikein antaumuksella ulkona metsässä, sillä oli ollut sen verran lämpöasteita, että pohja siellä oli täysin kelvollinen kulkea ja lähitulevaisuudessa luvassa oli valkoista töhkää. Ratsastimme nuorimpia, jotka vielä pääasiassa kasvattivat lihasta ja Fifin, joka alkoi kyllä jo olla aika hyvässä kunnossa. Muistuttelisin vielä huomenissa sille erinäisiä korkeampaan kouluratsastukseen kuuluvia asioita ja pistäisin Svean selkään heti, kun hän ehtisi asettua aloilleen. Epäilin, että hän onnistuisi kuluttamaan siihen hyvinkin viikon tai kaksi, joten kun iltapäivällä kuulimme ensimmäiset rakettien paukahdukset ja päätimme, että päivän ratsastukset oli ratsastettu, soitin hänelle.

- Hyvää loppuvuotta, Svea!
- Samoin, Henriikka! hän vastasi iloisesti.
- Mä vaan ajattelin ilmottaa, että sun hevosesi alkaa olla aika hyvässä kunnossa. Oletko sä miettinyt, miltä tasolta sä aiot alottaa kilpailemisen?
- En, Svea sanoi pelästyneenä. Olin arvannut, että hän reagoisi niin, joten jatkoin samaan sävyyn:
- No se selviää pian. Kyllä sä varmaan jo ylihuomenna ehdit ratsastamaan.

Taisin mykistää tyttöparan, joten tukahdutin suustani pyrkivän naurun ja vaihdoin puheenaihetta.
- Onko sulla kauhea härdelli pakkaamisen kanssa? kysyin myötätuntoisesti.
- Ei oikeastaan, kyllä tää alkaa olla voiton puolella.
- Kiva, sittenhän säkin ehdit vielä juhlimaan vuoden vaihtumista.
- En mä, jos mä aion aamulla ajaa muuttokuormani sinne. Olisi… mitäs teillä on suunnitelmissa?
- Me lähdetään ulos, kerrankin! iloitsin. – Me mennään ensin Jerryn serkulle ja sitten jonnekin kaupungille.
- Okei… Svea sanoi kuulumattomiin painuvalla äänellä ja kyllä, minä tunsin olevani nalkissa. Ellen minä nyt kutsuisi häntä mukaan, kuulostaisin sydämettömältä. Mutta miksi oikeastaan ei?
- Odota hetki, sanoin ja peitin puhelimen kädelläni kysyäkseni Jerryltä, mitä Tane mahtaisi sanoa, jos Sveakin tulisi.
- Ei kai se mitään, mun ymmärtääkseni sinne on tulossa käymään ainakin kolmekymmentä ihmistä joka tapauksessa, Jerry sanoi, joten kutsuin Svean mukaan.
- Ihanko totta? hän huudahti.
- Ei, kunhan pilailen sun kustannuksella.
- Henriikka… susta on sitten vaikea joskus saada selvää!

Minä en itse ollut sitä mieltä, ainakaan näin, kun en edes yrittänyt olla vaikeaselkoinen.
- Jos sä haluat ajaa tänne jo tänään niin tervetuloa. Sä voit olla meillä yötä, ellet sä saa avaimia vielä tänään. Kunhan jätät muuttokuormasi autoon.
- On mulla jo avaimet, mutta en mä voi sinne vielä tänään mennä. Se edellinen asukas muuttaa vasta tänään, enkä mä tiedä, millaseen kuntoon se jättää kaiken. Mutta jos mä tosiaan voisin…
- Anna palaa, jos huvittaa, keskeytin hänen kursailunsa. – Mä liikahdetaan täältä seitsemän tai kahdeksan aikaan, että tule ennen sitä jos tulet.
- Mä tulen!

Selvä. Svea tulisi. Itse asiassa huomasin, että se oli minusta hauskaa. Kuvittelin, että pidin häntä vähän niin kuin pikkusiskona, jota minulla ei ollut koskaan ollut. Hän oli vähän semmoinen rassukka ja huolehdittava ja kyllähän minä häntä pomotin aika surutta, jos näin siihen aihetta, mutta eikö se ollut tarkoituskin? Tähän asti minulla oli ollut oikeastaan vain ystäviä, jotka taisivat pitää minua vähän hömelönä pikkusiskona, joten ei ihme, että valta juovutti. En kuitenkaan aikonut ruveta sellaiseksi paskiaiseksi Sveaa kohtaan kuin Iitu… mistä sekin naikkonen oli päähäni pälkähtänyt? Hyi olkoon.

Lähettäjä: noora 
Päivämäärä:   3.10.12 22:23:31

ja kukahan sieltä bileistä löytyy?? ettei vaa ois iitu? :D

Lähettäjä: salde 
Päivämäärä:   3.10.12 22:34:40

mmulla tuli ihan sama mieleen..

Päivämäärä:   4.10.12 07:01:05

Mulla kans! :D Ja musta jotenkin tuntuu, ettei ne kihlajaiset tuu tapahtuu ihan tässä heti. Tai minkään näköistä hempeilyä kun Sveakin pitää mukan ängetä :(

Lähettäjä: tölkki 
Päivämäärä:   4.10.12 10:57:39

– Mä liikahdetaan täältä seitsemän tai kahdeksan aikaan, että tule ennen sitä jos tulet.

Päivämäärä:   4.10.12 11:19:39

Voi joo, Iitu! Ja kiva lukee, kun Henu tuntuu tykkäävän tosta ponitouhusta.

Arvatkaa vaan, kuka käveli eilen n. kuuden kilsan matkan baarista himaan... Junaa olis pitänyt oottaa muutama tunti, eikä se pahisasema oikein houkuttanu odottelumestana yön läpi. :)

Lähettäjä: katiee 
Päivämäärä:   4.10.12 13:30:28

Varmasti Iitu on siellä bileissä! :D

Ja ihania nuo ponitouhut. Miekin haluan oman ponitallin!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   4.10.12 17:07:59

Kiitti Tölkki!
----------------
- Mitä sä haluat syödä? kysyin Jerryltä.
- Mitä vaan, hän sanoi.
- Kiva kun sä olet noin avaramielinen.
- No mutta ihan sama mitä sä teet. Vai meinaatko sä, että meidän pitäisi mennä jonnekin ulos syömään?
En minä sitä ollut ajatellut.
- Ei ehdi. Mä aion käydä suihkussa, laittaa hiukset ja meikata ja kaikkea. Sitä paitsi meidän pitää odottaa sitä Sveaa. Mutta mä laitan jotain, ei me voida syömättä lähteä tai me kontataan jo ysiltä.
- Niinkö? Jerry sanoi ja hyppäytti kulmakarvansa velmun näköisesti puoliväliin otsaa. – Aikooko neiti vetää peput?
- Mä en harrasta semmosta, sanoin ylväästi ja sehän oli ihan totta. Paitsi että joskus olisi kyllä ollut kivaa, jos olisi voinut, ja halunnut, ja mieluiten yhtaikaa. Itse asiassa, nyt olisi voinut olla sellainen hetki, ellen olisi ollut vieläkin minulle vieraassa kaupungissa ja vieraiden ihmisten kanssa.

Minä tutkin kaappeja, kehitin uuniin makaronilaatikko carbonaran ja painuin suihkuun. Kun olin paiskonut likaiset vaatteeni pyykkikoriin, mieleeni tuli, että voisi olla hauskaa, jos Jerry tekisi minulle seuraa ja kävin kurkistamassa ovenraosta, missä hän mahtoi olla. Hänen äänensä kuului olohuoneesta, selvästikin hän oli puhelimessa. Tai toivottavasti, seuraava vaihtoehto oli, että hän oli yhtäkkiä tullut hulluksi. Jos niin oli, en halunnut tietää siitä vielä: menin suihkuun ihan keskenäni.

Kun vastahakoisesti lopetin lämpimässä vedessä nautiskelemisen, kuulin Jerryn laittaneen musiikkia soimaan. Jos menojalkani ei ollut vielä tajunnut herätä, nyt se alkoi havahtui ja alkoi taputtaa ja vipattaa. Onneksi hän ei ollut valinnut rankinta dubsteppiä, vaikka aloin minä siihenkin tottua. Tämäkin musiikki paukutti bassoa niin, että se tuntui jalkapohjien läpi päälakeen asti ja sai minut tanssinhaluiseksi.
- Ajattele, mikä onni, ettei me asuta kerrostalossa, kiljuin Jerrylle.
- Joko sä tulit? Jos mulle ei jäänyt kuumaa vettä niin saat satikutia, hän uhkasi.
- Ole vikkelä, ainakin sulla on lyhyemmät hiukset kuin mulla, sanoin katuvaisesti. Sitä en ollut ajatellut ollenkaan.
- Sä saat tän, Jerry sanoi ja työnsi käteeni puoliksi juodun kaljatölkin – Mä otan sitten uuden, kun tulen.

Mikäs siinä, kyllä se minuun upposi tällaisena iltana. Väänsin musiikin pienemmälle ja hutaisin juoman tuulensuojaan samalla, kun vetäydyin meikkaamaan ja pohtimaan hiuksiani. Olut kihahti kummasti päähän tai ehkä se oli vain illan fiilis. Joka tapauksessa intouduin maalaamaan itselleni varsinaiset juhlasilmät unohtamatta kimalletta ripsistä ja valitsin vaatteet, joissa ei ollut hajuakaan siitä faktasta, että olin Hannan miljoonatallin valtiatar. Voisin olla arvokas vuoden loput kolmesataakuusikymmentäneljä päivää. Puin tiukat farkut ja arveluttavuuden rajoille anteliaan puseron, jota en ollut koskaan pystynyt käyttämään missään. Vakojen vilauttelu nyt ei vaan ollut minun juttuni, mutta ehkä sen nyt kerran piti päästä käyttöön.
- Ruoka taitaa olla valmista, Jerry tuli sanomaan, ennen kuin ehdin tehdä hiuksilleni mitään muuta kuin vähän kuivata niitä. Toivoin, että hän olisi jotenkin huomioinut olemukseni, mutta ilmeisesti olimme peruuttamattomasti ohittaneet sen vaiheen. Hän oli kääntynyt ja kadonnut jo ennen kuin ehdin kääntää paremman puoleni siihen suuntaan.

- Kenen kanssa sä puhuit? muistin kysyä, kun ryhdyimme syömään.
- Ai niin! Se oli Hanna.
- Hanna, toistin ja minulle tuli yhtäkkiä kauhean huono omatunto. En edes tiennyt, mistä. Siitä, etten ollut ajatellutkaan häntä lähettämämme joulutervehdystekstarin jälkeen tai siitä, että olin menossa ulos? Tai ehkä Ponikoulun takia?
- Se on Suomessa, Jerry sanoi kuin olisi lähettänyt terveisiä.
- Mitä? säikähdin lisää.
- No onhan niillä sukulaisia täällä. Ne kävi Ahvenanmaalla ja Kaitsun veljen luona Turussa ja nyt ne on täällä Hangossa.
- Tuleeko ne tänne?
- Huomenna. Miksi sä näytät siltä kuin oisit nähny kummituksen?
- Musta tuntuu, että mikään ei oo siinä kunnossa, että Hannaa voisi päästää tänne, sopersin harkiten erittäin vakavasti jättää illan juhlat väliin ja mennä talliin siivoamaan ja kiillottamaan hevosia. Puhumattakaan tästä talosta.
- Älä höpise, kaikki on ihan kunnossa, Jerry sanoi ilman minkäänlaista myötätuntoa.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   5.10.12 13:59:16

Loppuuks noi Mustaojan tarinat kokonaan tohon pätkään missä Vesku kertoo Alissalle maneesi ideasta? Tietty siis tätä Henriikka juttua lukuunottamatta..

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   5.10.12 17:13:14

Joo, sen jälkeen tulee Henriikka.
------------
26. Vuodenvaihto
Svea saapui niin täsmällisesti kello seitsemän, että olisi voinut luulla hänen odottaneen pihassa, kunnes kello tuli tasan. Ehkä hän olikin tehnyt niin, mistä minä tiesin?
- Tule sisään, tervetuloa, huudahdin riehakkaasti, sillä Jerry ja minä olimme odottaneet häntä naukkaillen muutamat juomat lisää. Svea totteli.
- Mulla meni vähän kauemmin, koska mun piti vähän purkaa tavaroita ja etsiä toiset vaatteet, hän selitti ja riisui takkinsa.
- Sä olet tehnyt jotain itsellesi, sanoin hämmästyneenä, sillä hän näytti erilaiselta. Ihan erilaiselta.
- Piilolinssit, Svea sanoi hämillään.
- Ja kampaaja, totesin, sillä hänen hiuksensa olivat selvästi saaneet värihuuhtelun ja säntillisen jakauksen tilalla oli otsatukka. Se oli hyvin suora ja tasainen ja sai minut ajattelemaan Huippumalleja. – Vaikuttavaa.
- Ihanko totta?
Työnsin hänet peremmälle, sillä en jaksanut ruveta vakuuttelemaan ja vaimentamaan vastalauseita. Suomalaiset olivat niin hemmetin huonoja vastaanottamaan minkäänlaisia kohteliaisuuksia ja Svea vielä tavallistakin huonompi.

Mutta asioiden järkevässä hoitamisessa Svea oli aika hyvä.
- Jos mä en ota niin mä voin ajaa meidät sinne minne me nyt ollaan menossa, hän sanoi, kun tarjosin siideriä. – Ja jos sä tulet huomenna auttamaan mua tavaroiden kantamisessa niin käydään matkalla hakemassa se. Mutta tietenkin mun auto on ihan täynnä tavaraa.
- Onhan meillä autoja, sanoin huolettomasti.
- Otetaan sun. Sitten ei harmita niin paljon, jos joku heittää raketin sen alle ja se palaa, sanoi Jerry.
- Kauhee! vinkaisin, mutta tottahan se oli ja sillä hyvä.

Tane asui oikeasti keskustassa ja Svea saattoi jättää autonsa paikkaan, josta hän melkein näki uuden kotitalonsa. Keräsimme kimpsumme, eli käsilaukut ja muovikassin, johon Jerry oli kerännyt mukaan juomatölkkejä ja kuohuviinipulloja. Kilisevä kassi sai minut ihan teini-ikäiseen mielentilaan ja olin valmis juhlimaan vaikka aamuun asti.

Paikalla oli puolisen tusinaa ihmistä Tanen ja tämän pikkuveljen Launon lisäksi, mutta heistä suurin osa häipyi, ennen kuin ehdin edes nimiä kuulla. Ei se haitannut: samalla ovenavauksella vieraita tuli lisää.
- Henriikka, tässä on mun tyttöystävä. Silläkin on hevonen, Tane esitteli minulle yhden uusista tulokkaista.
- Mä en tiennytkään, että sulla on tyttöystävä, sanoin suorasukaisesti ja katsoin tummatukkaista tyttöä, joka työnnettiin eteeni.
- Tää on melko uutta. Mä olen Päivi. Onko sullakin hevonen?
- Ei itse asiassa ole, mutta Svealla on, sanoin muistaen äkkiä kolmannen pyöräni. Hän istui sohvannurkassa sen näköisenä, että oli tosiaankin kolmas pyörä ja kykenemätön juttelemaan kenellekään. Sohvannurkat olivat vähän sellaisia paikkoja. Niihin ei auttanut juuttua, ellei sattumoisin ollut tyyppiä, jonka ympärillä pyöri hovinarreja ja lakeijoita. Kiskoin Svean ylös, esittelin Päiville ja lähdin käymään jääkaapilla. Minun listallani hevosista puhuminen ei ollut tänään kovin korkealla. Juttelisin mieluummin ihan mistä tahansa muusta, kenen tahansa kanssa.

Meni kuitenkin hetki, ennen kuin saatoin kohteliaasti erkautua kaksikosta. Kun tyrkkäsin Svealle tuoreen siiderin, Päivi katsoi minua silmät suurina.
- Oletko sä Jerryn tyttöystävä?[/] Onko Jerry täällä?
- Joo ja joo, sanoin kuivasti. – Tunnetko sä Jerryn?
- En, sanoi Päivi alkaen kuikuilla joka suuntaan. – Mutta Tane tietysti kertoi, että Jerry on sen serkku heti, kun kuuli, että mulla on hevonen.
- Tietysti, totesin. Olin jo melkein unohtanut tämän bändärikulttuurin, mutta huomasin, etten suuttunut, paremminkin huvituin. Jerryhän nyt kumminkin oli minun. Näin hänen vaeltavan kylpyhuoneen suunnasta kohden parvekkeen ovea ja nappasin kiinni. – Jerry, tässä on Tanen tyttöystävä. Olitko sä kuullut, että sillä on semmonen?

Minusta vaikutti vähän siltä, että Jerrykään ei ollut tänään liikkeellä tallinpitäjänä, valmentajana tai kilparatsastajana, mutta kohteliaasti hän vaihtoi muutaman sanan Päivin kanssa. Minä livahdin parvekkeelle ja olin aavistanut oikein, Jerry tuli kohta perässä. Kiedoin käteni hänen ympärilleen ja nipistin häntä pakarasta, tai yritin.
- Onko sulla kivaa? kysyin.
- Ei hullumpaa, Jerry tuumi ja suuteli minua. Hyvä.
- Mihinkähän aikaan me lähdetään ulos? Eikö me oltu lähdössä ulos?
- Varmaan, kun juotavat loppuu.

Se hetki koitti yllättävän äkkiä, eikä jääkaappi itse asiassa edes ehtinyt tyhjentyä. Joku vain sai päähänsä, että oli aika siirtyä ravintolaan ja sai kaikki liikekannalle. Koska en tuntenut kaupungin yöelämää, kiskoin vain ulkovaatteet ylleni ja valmistauduin seuraamaan joukkiota mihin se sitten suuntaisikin. Svea näytti edelleen viihtyvän Päivin seurassa, mikä oli iloinen juttu, sillä jouduin itse takertumaan Jerryn käsivarteen pysyäkseni pystyssä kadulla, jonka ennustettu räntäsade oli jo peittänyt. Kiitin onneani hupullisesta takista, sillä märkä vihma olisi pilannut vaivalla vääntämäni laineet hiuksistani ja toivoin, että sade olisi odottanut edes pari tuntia, ensi vuoteen.
- Sä olet kännissä, Jerry torui minua.
- Eikö se ollut koko ulos lähtemisen tarkoitus? nauroin.

LähettäjäMeow_ 
Päivämäärä:   6.10.12 17:22:44

Kannatti lukea tää just tällä hetkellä, nyt alkaa oma menojalka vipattamaan sopivasti ennenku kaveri saapuu tänne :)

Kivaa pätkää!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   6.10.12 19:26:07

Hups, meni vähän kursiivit reisille! Ja Meowille hauskaa iltaa.
----------------
Ensimmäinen paikka, johon yritimme, oli yksinkertaisesti liian täynnä. Osa porukasta kyllä katosi sen syövereihin, mutta Jerryn molemmat serkut ja tietenkin Päivi ja Svea lähtivät jatkamaan matkaa kanssamme. Olin tyytyväinen siitä, että meillä oli vaihtoehto paikalle, jossa jo lojui tuoleja lattioilla ja raikui suomirock. Ravintola numero kaksi oli himppasen hienompi, eikä yhtä täysi. Onnistuimme jopa löytämään sieltä tyhjän pöydän ja ilta saattoi jatkua. Minä yritin tehdä tuttavuutta Launon kanssa, sillä tätä Jerryn nuorinta serkkua en tuntenut edes nimeksi. Tai hän minun. Hän oli iloluontoisen näköinen poju, vaalea ja nauravasilmäinen, ja ellei Jerryä olisi ollut olemassa, olisin oikeasti voinut hiukan kiinnostua hänestä. Nyt pysyttelin tätimäisen ystävällisenä.

Ilta jatkui; haimme vuorotellen lisää juotavaa ja kävimme välillä tanssimassa. Tane ja Päivi aloittivat nähtävästi ikuiseksi tarkoitetun kinan siitä, pitäisikö meidän puoliltaöin lähteä ulos katsomaan ilotulituksia vai pitää kiinni saavuttamastamme edusta, pöydästä.
- Mä en ainakaan halua lähteä mihinkään, sanoin Jerrylle, kun jäimme kahdestaan muiden häipyessä vessaan ja baaritiskille, mutta hän ei vastannut, katsoi vain minua vihaisesti. – Mitä sä tuijotat? äsähdin.
- Et viittis flirttailla Launolle, hän murahti.
- Häh? Enhän mä flirttailekaan! huudahdin samalla kertaa harmissani ja ihastuneena siitä, että hän taisi olla mustasukkainen.
- No siltä se näyttää. Se ei ole sopivaa.
- Ei ole sopivaa, toistin. Tietenkään se ei ollut sopivaa – siksi en tehnytkään sitä. Mutta päätin, etten kyllä pitänyt siitä, että Jerry tuolla tavoin saneli minulle, mitä minun sopi tehdä ja mitä ei. – Mä en flirttaile yhtään sen enempää kuin sinä Päiville.
- En mä sille flirttaile, Jerry sanoi, mikä oli totta.
- Enkä minä!

Se oli ihan järjetöntä, mutta olimme molemmat humalassa ja silloin sitä saattoi olla vähän järjetön, ja riidanhaluinen. Asiat karkasivat käsistä ja kohta riita oli laajentunut kattamaan kaiken muunkin, mikä oli viime kuukausina hiertänyt.
- Ja sä et ikinä siivoa jälkiäsi kotona, syytin.
- Itse sä jätät aina kaiken levälleen! Maidot pöydälle ja muuta!
- No ällöttävämpää se on, että sä jätät likasia sukkias keittiön lattialle tai olkkarin sohvalle! Ja koska sä kuule olet pessyt vessan? Et ikinä!
- Mutta mä tyhjennän joka kerta tiskikoneen. Sä taas et pese hevosten ruokaämpäreitä kunnolla!
- Se on vale! sanoin tyrmistyneenä, sillä tallihommissa minä en lepsuillut. En ainakaan sellaisissa, joista voisin jäädä kiinni.

Svea ja Päivi olivat palaamassa pöytään, mutta päättivätkin vain siemaista laseistaan ja siirtyä tanssilattialle. Minä olin vihainen, mutta samalla ajattelin, että en ehkä pystyisi pysymään vakavana, jos Jerry alkaisi valittaa, että puristin hammastahnaputkiloa väärin. Se olisi niin kliseistä. Mutta kolmanneksi olin järkyttynyt siitä tosiasiasta, että meillä oli riita. Emme olleet riidelleet vuosiin. Emme sen jälkeen, kun Jerry oli alkanut uskoa olevansa rakastunut minuun.
- Sä et rakasta mua, syytin ja silmiäni alkoi kirvellä. Sitähän se tietysti oli. Jerry oli keksinyt, että minun kanssani asuminen ei ollutkaan sitä, mitä hän halusi. Sen takia hän oli lakannut puhumasta naimisiin menemisestäkin.

- Henriikka, terve. Sitä on lähdetty viihteelle?
Katsahdin ylös ja pöydän vieressä seisoi Iitu laajana, rehevänä ja uteliaana. Hän katseli meitä kiinnostuneena kuin olisimme olleet esittämässä ravintolateatteria.
- Onko tää sun poikaystäväsi? hän jatkoi ja istui kutsumatta alas. – Mä olen Iitu. Me oltiin aikoinaan Henriikan kanssa parhaita kavereita.

Kaikista huonoista hetkistä Iitu oli valinnut ilmestymiselleen sen kaikkein huonoimman. Minua itketti ja mieleni teki juosta vessaan, ennen kuin Jerry huomaisi sen, mutta nyt en voinut. Mikään mahti maailmassa ei saisi minua jättämään heitä kahdestaan.
- Mä olen Jerry, Jerry sanoi.
- Mitä sä itse täällä teet? Eikö sulla ole pieni lapsi kotona? töksäytin vihamielisesti. Iitu ei tuntunut huomaavan sävyäni.
- Mulla on lapsenvahti, hän sanoi ja käänsi kaiken huomionsa takaisin Jerryyn.
- Mä luulin, että Minttu oli Henriikan paras ystävä, tämä sanoi.
- Jaa Minttu. Niin. Kai niissä hevosjutuissa, Iitu sanoi huitaisten kuin olisi hävittänyt kädenliikkeellään Mintun maapallolta. – Mä en ole ikinä ymmärtänyt, mitä ne niissä elukoissa näkee. Jotain pitkittynyttä teini-ikää kai? Mitä sä teet työksesi?

Hah! Nyt Jerry vastaisi ratsastavansa ja Iitu saisi nenälleen, ajattelin helpottuneena, mutta Jerry ei tänään toiminut niin kuin piti.
- Mä olen yhdessä lakifirmassa, hän sanoi.
- Ahaa! Oletko sä lakimies? Iitu kiinnostui ja Jerry myönsi. Minä ristin käteni puuskaan ja alistuin osaani sivullisena kuuntelijana. Tietenkään Jerry ei voinut mitenkään kiinnostua Iitusta, joka painoi varmasti yhdeksänkymmentä kiloa ja jonka musta tunika kiristi vatsan ja rintojen kohdalta niin, että kangas oli venynyt ohuemmaksi, mutta toisaalta niin minä olin aina ajatellut ja ollut usein väärässä.

Päivämäärä:   6.10.12 21:26:20

Ei ei ei ei ei ei ei ei ei ja vielä kerran ei. Ei näin... :(

Lähettäjä: ankka 
Päivämäärä:   6.10.12 21:30:09

tsaijaijai....

ei nyt niin pahakaan.. niillähän kipunoi oikeen kunnolla kun jerrykin noin pienestä on mustis.

illan päätteeksi "alakkonä mua ja mennään naimisiin" kevät häät kiits.

Päivämäärä:   6.10.12 21:42:34

Kukaan ei ole piiitkään aikaan pyytänyt lisäpätkää..

Päivämäärä:   6.10.12 21:47:32

Mulla ois syytäkin mutten kehtaa :D

Päivämäärä:   6.10.12 22:01:32

Minä kehtaan: Yläkertaan muutti kaks @!#$ä ja ne tekee klo 04.00 asti joka yö remppaa. Mä herään siis aamuisin klo 06.00. Eli oon viimeiset kaksi viikkoa nukkunut 2h/yö.. Saanko unipätkän? Niin ja joo, en voi laittaa korvatulppia, ku rei'itin korvaani :(

Lähettäjä: daaaaappi 
Päivämäärä:   6.10.12 22:01:58

plöä. Lisääää!! :) ihanaa kun nää vihdoin riiteli

Lähettäjä: leroy hupelimella 
Päivämäärä:   6.10.12 22:22:28

eii nyt alkaa jo melkein itkettää :(

Päivämäärä:   6.10.12 22:27:44

Mulla isoisä kiidätettiin sairaalaan ja saa nähä selviikö...

Lähettäjä: des 
Päivämäärä:   8.10.12 14:15:04

PV voi ei, voimia :(

Emsku valittaa isänöitsijälle ja soittaa seuraavana yönä poliisit. Kerrostaloissa on hiljaisuus klo 22/23 jälkeen, ei sillon mitään remppaa tehdä! Mä ainakin olisin melko vihaisana.

Päivämäärä:   8.10.12 14:54:28

Missäs eilisen pätkä?

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   8.10.12 14:55:54

eilen ei tainnu hötönetti toimia =(

Päivämäärä:   8.10.12 15:57:37

Ja koska ei eilen toiminu niin me saadaan kaksi pätkää? :D Ja sillein että oikeesti näkee että on kaks pätkää..
Ja oon vähän sitä mieltä että pitää keksiä joku hätä ratkasu johon paetaan jos hötönetti jälleen kerran kaatuu.. Kun se ei oo niin ihme jos näin tapahtuu :D

Päivämäärä:   8.10.12 16:01:27

Ah, en tiennytkään. En ehtinyt koko eilisenä päivänä heppitalliin, onneksi sivuutin siis kätevästi paikan kaatumisen. Annettakoon siis anteeksi pätkän puuttuminen, tällä kertaa :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   8.10.12 17:12:41

Sry, yks nyt vaan ainakin tähän hätään! Mä olen tuskin tota pidemmälle ehtinyt edes kirjottaa ja nyt mä lähden reissuun pariksi päiväksi, saa nähdä miten siellä netti toimii...
--------------------
Muu seurueemme aisti, että pöytään oli turvallista palata ja palasi.
- Iitu, Svea sanoi tunnistettuaan tunkeutujan.
- Henriikan pikku ystävä. Mä olen unohtanut sun nimesi, Iitu sanoi ja Svea esitteli niin itsensä kuin Päivin ja serkkupojatkin.
- Eikö sun kaverit jo kaipaa sua? kysyin Iitulta. Se oli aika epätoivoinen yritys ja huonostihan sille kävi.
- Ei. Ne lähti kaupungille ampumaan raketteja, Iitu sanoi ja minä päätin luovuttaa. Jäisiväthän muut katsomaan, ettei eukko voisi syödä Jerryä ja ehkä hän siirtäisikin huomionsa Taneen tai Launoon.
- Mä menen vessaan, sanoin ja nousin.

Horjahdin korkeilla koroillani lähtiessäni ja siinä meni ylväs ja aikuismainen vaikutelma.
- Älä ota enää, Iitu nauroi, mutta en ollut kuulevinani. Sain purra hampaita yhteen, jotten olisi ruvennut itkemään siinä paikassa. En niinkään Iitun takia, hän nyt oli ja oli aina ollutkin moukka eikä häneen viitsinyt kyyneliä tuhlata. Hänen ajoituksensa vaan oli niin armoton. Hän oli keskeyttänyt riitamme ja niin muodoin myöskin estänyt sen lopettamisen ja nyt minä sain kärvistellä sen oivalluksen kanssa, että ehkä Jerry ei enää välittänyt minusta.

Kävin vessassa ja pesin käteni. Naistenhuoneessa oli armollisen hiljaista, joten minun ei tarvinnut kiirehtiä pois peilin edestä vaan korjailin kaikessa rauhassa meikkini ja jäin sitten katsomaan kuvaani arvioivasti. Silmissä oli liikaa mustaa ja pusero oli liian avonainen, mutta sen olin tiennyt jo lähtiessä. Ketään muuta ne asiat eivät varmaan edes häirinneet. Puolueettomasti katsoen näytin aika hyvältä. Mutta niin olin näyttänyt ennenkin, eikä Jerry ollut rakastanut minua. Siihenkö tässä nyt oltiin palaamassa?

Sitten rypistin kulmakarvojani ja kysyin – en ääneen, sillä vessoissa oli asiakkaita – mitä Hanna tekisi tässä tilanteessa. Ei ainakaan piilottelisi vessassa suremassa, se oli varmaa. Olikohan Hanna koskaan ollut onnettomasti rakastunut? Tai edes rakastunut? Jotenkin vähän epäilin sitä. Ainakaan hän ei antaisi tällaisen epätietoisuuden häiritä elämäänsä. Hanna takuulla ajatteli, että jos mies oli niin tyhmä, ettei palvonut häntä, se oli tämän oma vahinko ja purjehtisi tiehensä liput liehuen. Minun kannaltani asiassa oli vain se mutka, etten minä halunnut purjehtia mihinkään Jerryn luota.

Jotain tässä kai kuitenkin piti yrittää, joten järjestin naamani sen näköiseksi, ettei minulla ollut huolen häivää maailmassa ja keikautin pääni pystyyn. Päätin, että tarvitsisin kunnon drinkin ja astuin ulos ovesta. Vessassa parhaillaan istuvat naiset olivat hoputtaneet toisiaan, sillä puoliyö lähestyi ja minä halusin olla Jerryn seurassa vuoden vaihtuessa, olkoonpa hänen sukkayllätyksensä sohvatyynyn alla miten raivostuttavia tahansa. Eikös sanottu, että vuosi jatkuu niin kuin se alkaakin? Seuraava ei saanut alkaa niin, että Jerry ja minä olimme erillämme, eikä etenkään niin, että Iitu pörräisi jossain Jerryn lähistöllä. Hänen varaltaan halusin kuitenkin voimaannuttaa itseni vaikkapa kossuvissyllä. Tai ehkä jopa kossulla ilman vissyä.

Kun pääsin naistenhuoneen ja narikan väliseen aulaan, drinksuhaaveeni hävisivät, samoin katosivat kaikki siihen asti juomani ja selvisin sekunnissa. Hanna oli siellä. Hän jutteli jonkun miehen kanssa, joka ei ollu Kaitsu vaan paljon nuorempi, mutta ennen kuin ehdin muuta kuin ajatella, että minun pitäisi kadota, hän kääntyi ja lähti tulemaan minua kohden.
- Hei, sanoin, kun oli väistämätöntä tulla nähdyksi. Hanna pysähtyi ja katsoi minua hämmästyneenä.
- Hyvänen aika. Mä en ollenkaan huomannut sua!

Dämn. Olisinpa vain sulautunut seinään.
- Me tultiin vaan vähän juhlimaan vuodenvaihdetta, sanoin nöyrästi. – Deri hoitaa hevoset.
- Tietysti hoitaa, Hanna sanoi kuin ihmetellen, miksi vaivauduin mainitsemaan siitä.
- Mä päästänkin sut jatkamaan matkaa, sanoin.
- Onko Jerrykin täällä? Tulkaa ottamaan lasilliset, kun vuosi vaihtuu. Me ollaan tuolla kabinetissa, Hanna sanoi viittoillen jonnekin taakseen.
- Mä menen etsimään sen heti, lupasin.

Miten eri asia olikaan palata pöytäämme Hannan terveisten kanssa. Jerryn ilme muuttui yhtä dramaattisesti kuin omani varmaankin oli tehnyt ja hän ponkaisi pystyyn kuin sotamies, joka oli nukahtanut vartioon.
- Missä täällä on kabinetti?
- Mukava nähdä, että sussakin on vähän herranpelkoa. Tai rouvan, sanoin hymyillen ja tartuin häntä kädestä. – Mä en saanut selvää, missä se on, mutta eiköhän me sinne löydetä.
- Mihin te menette? Iitu kysyi valmiina seuraamaan meitä.
- Ei mihinkään mihin sä voisit tulla, sanoin tylysti, mutta hän uskoi vasta, kun Jerry kääntyi ja komensi:
- Istu!

- Eikö tosta tyypistä pääse mitenkään eroon? hän kysyi minulta, kun olimme päässeet parin askeleen päähän.
- Se on siinä suhteessa tosi hankala, sanoin ja vilkaisin nopeasti Iitua antaakseni hänen ymmärtää, että puhuimme hänestä.
- Siltä vaikuttaa. Hei, ei kai me riidellä enää?
- Ei tietenkään, miksi me muka riideltäis? ihmettelin.

LähettäjäMuisto97 
Päivämäärä:   8.10.12 23:57:40

Hassua lukea UVsta näin vesisateiden keskellä :D Mutta onneksi hötönetti päätti alkaa toimimaan, niin ei sentääs jouduttu useampaa päivää kärvistelemään ilman iltasatua ;)

Päivämäärä:   9.10.12 23:07:34

Missä on iltasatu?

Mä oon kärvistellyt tänään vähän vajaa 6h päivystyksessä, kun neuvolalääkäri oli sitä mieltä, että olis ihan päivystysasia, mutta päivystyksessä sit lääkäri sanoi, ettei mua kuulemma olis tarvinnut ottaa ees vastaan, kun ei mun asiani oikeesti niin kiireellinen ollutkaan. Veetuttaa, eka piti lojua 2h käyrillä, sit oli 2h odottelua ja sit viel meni reilu tunti ultraillessa + kyydin odottelu... Ja mä niin odotin pääseväni lukemaan iltasadun, *snif*, ei mutta, täytyy nyt selvitä ilman, pakko päästä nukkumaan...

Lähettäjä: Figaron_haamu (ek) 
Päivämäärä:   10.10.12 07:11:59

flanu, sennuhan tossa edellisen pätkän yhteydessä ilmotteli lähtevänsä reissuun, siinä ilmeisesti syy iltapalan puuttumiseen :)

Päivämäärä:   10.10.12 09:15:51

Figu, en mä sokea ole (sori, mutta mä en nyt jaksa yhtän mitään takertumisia mihinkään, kiitos ton eilisen kättärin reissun ja huonosti nukutun yön)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   10.10.12 17:34:52

Terveisiä Hämeestä. Ei toiminu hotellissa netti, enkä jakasnu sitä kauheesti ihmetelläkään,kun puolen yön aikaan vasta pääsin sitä ihmettelemään.
Paljonkos Flanulla oli vielä odottamista?
-------------------------------
27. Tupatarkastus
Me teimme kunnollisemman sovinnon, kunhan pääsimme kotiin ja sinne lähdimme, kunhan olimme Hannan seurueessa kulauttaneet pienet lasilliset hapanta kuohuviiniä ja katselleet kabinetin isoista ikkunoista ilotulituksen. Esitys ei ollut tehnyt minuun kovin kummoista vaikutusta, sillä olin keskittyneempi siihen, miten Jerry seisoi takanani ja piti minusta kiinni. Se tuntui miellyttävältä ja pisti ajattelemaan, että ehkä olin taas ihan omia aikojani kehrännyt katastrofia tyhjästä. Pidin kiinni hänen käsistään, jotka olivat ristissä vatsani päällä ja nautiskelin pelkästä olemisesta.

- Mutta se on kyllä ihan totta, ettet sä ikinä tyhjennä tiskikonetta, Jerry sanoi, kun olimme päässeet sänkyyn asti ja keskustelleet rakentavasti illan tapahtumista.
- Älä alota taas, varoitin silmät leimahtaen. – Sä et ikinä täytä sitä!
- Okei, okei, ei aloteta! Jerry sanoi kiireesti, mutta jatkoi hetken kuluttua, että oikeastaan oli ollut ihan terveellistä kinata vähän. – Tuntuu vähän enemmän niin kuin todelliselta elämältä. Vai mitä? Tai siis, kaikillahan joskus on riitoja.
- Mä en ole ikinä nähnyt sun vanhempien riitelevän, huomautin.
- No ne nyt enää harvemmin nykyään. Mutta nehän on ollu kimpassa jo yli kolmekymmentä vuotta. Kai siinä ajassa ehtii särmät hioutua?
- Huh, kolmekymmentä, minulta lipsahti.
- Kuulostaako se susta kamalalta?
- No siinä mielessä, että kolmenkymmenen vuoden kuluttua sitä on jo yli viiskymppinen ja mitä elämästä muka sitten on enää jäljellä? Apua, nyt mua alkaa jo ahdistaa, että mä täytän kohta kakskytkuus!
- Mä olen selvinny hengissä siitä iästä, Jerry totesi ja veti minut itseään vasten. Ajattelin, että nyt oli hyvä hetki hänen kysyä, näinkö minä meidät yhdessä seuraavat kolmekymmentä vuotta, tai ainakin edetä rakastelemaan. Toivoin ensimmäistä, sillä minua nukutti suoraan sanoen armottomasti, ja niin ilmeisesti Jerryäkin, sillä hän ei sanonut mitään, alkoi vain hengittää raskaammin. Jumalauta.

Ja sitten pingahdin täysin hereille ja nousin istumaan niin, että Jerryn kädet lensivät ympäriltäni.
- Mitä nyt?
- Me unohdettiin Svea! Voi hitto!
- Kai se osaa tulla taksilla.
- Kai se osaa, miksei osaisi? Jos se saa jostain taksin. Mutta kauheeta se on silti! Mun täytyy soittaa sille!

Olin vihainen ja vielä enemmän nolo hapuillessani kännykän yöpöydältä ja nähdessäni, että se oli jo melkein kaksi. Aika vähän tietysti sinänsä, mutta kyllä Svealla oli ollut ihan tarpeeksi aikaa ihmetellä katoamistamme. Ihme, ettei hän ollut soittanut. Toivoin, ettei minunkaan olisi tarvinnut soittaa, mutta en voinut jättää häntä tällä tavoin heitteille, lapsiparkaa. Svea vastasi kuitenkin reippaasti.
- Hei, minä täällä, mutisin.
- Hei, mihin te katositte?
- Kotiin, mutisin vielä hiljempaa niin, että jouduin toistamaan sen, koska Svea ei kuullut. – Me tultiin jo kotiin.
- Aa. Vai niin. No, saitteko te selvitettyä välinne?
- Saatiin, huokaisin ja nolostuin lisää muistaessani, että kaikki olivat olleet todistamassa typerää riitaamme. – Kaikki on ihan kunnossa, mutta sun pitää nyt tulla yksin taksilla. Anteeksi.
- Voi, ei se mitään. Iitu kutsui mut sen luokse yöksi.

Ei, ei ja ei!
- Etkä mene, tule tänne! komensin.
- Ei se haittaa. Iitu asuu tässä ihan vieressä ja se sanoo, että sillä on ihan mukava sohva.
- Mähän sanoin sulle, että älä rupea sen kanssa minkäänlaiseen tuttavuuteen!
- No, nyt se on ehkä vähän myöhästä, vai mitä? Sitä paitsi oletko sä katsonut minkälainen sää siellä on?

En ollut enkä aikonut nousta katsomaankaan. Se oli ollut ihan tarpeeksi kamala jo, kun Jerry ja minä olimme onnistuneet saamaan taksin, eikä silloin ollut ollut vielä minkäänlaista ruuhkaa pois juhlimasta.
- Jos sä nyt kumminkin satut kompastumaan tyhjään taksiin niin tule tänne, mä vaikka maksan, sanoin heikosti, vaikka ymmärsin jo hävinneeni.
- Ei kun nähdään aamulla, mikäs hätä mulla täällä on. Mä ilmestyn jossain vaiheessa, onneksi se sun auto on täällä – kunhan mä löydän sen!

- Mitä? Jerry mutisi puoliunissaan, kun panin puhelimen pois ja sammutin taas valon.
- Svea on menossa Iitulle yöksi.
- Hyvä.
- No eikä ole!
- Miksei?
- Iitu on kauhea ihminen, enkä mä halua, että Svea on sen kanssa missään tekemisissä.
- Jaa. Mä luulin, että te olitte parhaita kavereita.
- Ei olla, eikä oo ikinä oltukaan.
- Kerro siitä huomenna lisää, Jerry ehdotti ja veti minut taas kainaloonsa.

Päivämäärä:   10.10.12 23:28:31

Vähän vajaa 4 viikkoa laskettuun aikaan jäljellä, eli pahimmassa tapauksessa vähän vajaa 6 viikkoa vielä, että saa salamatkustajan tuolta masusta syliin. Toivottavasti ei kauheesti menis yli, ei millään jaksais odotella. Ja mä olen kaiken lisäksi vakaasti päättänyt, että 42+0 on päivä, jollon neidin on tultava ulos, koska se päivämäärä sattuu olemaan mun edesmenneen ukkini syntymäpäivä ja siitä 3 päivää myöhemmin on mun synttärit, synttäripäivääni en tosin aio sairaalassa viettää, ellei oo ihan tositositosi pakko (eli vauva on teholla tai jotain muuta miks ei missään nimessä voi päästä kotiin sillon viimeistään).

Tää pätkä tietkö piristi mua hirmusesti, nyt mulla on kauhian hyvä mieli ja on kiva mennä kohta nukkumaan, kunhan toi kisu vähän rauhottuu ensin :). Ponikin oli tänään niin hienosti (sen kanssa käytiin sen elämän toista kertaa maastossa ratsastaja selässä, ja se oli NIIIIIIN hieno ja asiallinen!), että mä oon siitä kamalan ylpeä.

Päivämäärä:   11.10.12 08:45:19

Ai hitsi, hyvä kun Flanu muistutit! Pitääkin tarkistaa, onko mun lempirumpali saanut jo perheenlisäyst!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   11.10.12 19:42:12

Heräsin puoli seitsemältä ennen kellon soittoa ja koska muistin, että oli uudenvuodenpäivä ja että Hanna oli tulossa käymään, nousin oitis ylös. Sveankin muistin, mutta oli oikeastaan parempi, että hän oli poissa siitä katastrofista. Mutta ehkei siitä tulisi katastrofia, jos minä nyt heti ryhtyisin varotoimiin.

Ensimmäiseksi tarvitsin aamiaista jotta jaksaisin ja menin panemaan aluille muhkean pekonimunakkaan. Sen hyytyessä kävin näyttäytymässä suihkulle ja vedin sitten kasvoilleni elähdyttävän kerroksen sävyttävää voidetta ja kulmiin hiukan väriä. Hanna oli arvellut tulevansa aamupäivän puolella, mikä antoi minulle mukavasti aikaa. Hänen aamupäivänsä ei varmasti alkanut ainakaan ennen yhdeksää. Söin ja kaivoin pölynimurin esiin.

Ihan oikeasti perimmäinen tarkoitukseni ei ollut herättää Jerryä, mutta en suuresti ihmetellytkään, kun hän karjuen leväytti makuuhuoneen oven auki.
- Mitä saatánaa sä touhuat?
En pahastunut enkä suuttunut vaan tönäisin hänen syliinsä läjän likaisia vaatteita, jotka olin poiminut sieltä täältä.
- Kulta, Hanna on tulossa, muistutin lempeästi.
- Entäs sitten?
- Ehkei sulla ole paineita siitä asiasta mutta mulla on. Kestä nyt vielä vähän aikaa, mä lähden kohta talliin siivoamaan.
- Hei, meillä on kaikki ihan kunnossa! Ja Deri tietää, että se tulee. Talli on ihan kunnossa.
- Mun täytyy nähdä se omin silmin, sanoin ja painoin imurin uudelleen päälle.
- Ja mä kun oisin halunnu aamupanon! Jerry huusi metelin yli. Pyörittelin hänelle silmiäni ja pidättelin hymyä.
- Se saa nyt odottaa kunnes Hanna on häipynyt.

Oletin keskustelun päättyneen, kunnes vielä unenlämpöinen mies tuli ja rutisti minua takaapäin. Tipautin imurin putken kädestäni, kun säikähdin.
- Sä olet kuule ihan sairaan raivostuttava välillä! Jerry sanoi.
Minulla oli niin hyvä flow päällä, että käännyin ja tartuin häntä niskahiuksista.
- Jos mä en olisi niin mahtaisitko sä rakastaa mua? kysyin ja suutelin häntä niin, että omissakin polvissani tuntui. Uhkapeliä se tietenkin oli, sillä kukaan ei ollut maininnut tässä talossa rakastamista liian pitkään aikaan, mutta se kannatti.
- En ehkä, Jerry henkäisi.
- Ai sä rakastat mua?
- Tietysti, ärsyttävä idiootti.
- No, ois kiva kuullakin se välillä.
- Niin oliskin, Jerry sanoi kuivasti ja aika pysähtyi. Siihen ei voinut vastata kuin yhdellä tavalla, mutta kurkkuni tuntui tavalliseen tapaan kuroutuvan umpeen. Jos minä nyt sanoisin, että rakastin Jerryä, millä asein minä enää taistelisin, jos meille taas tulisi riita? Ja entä pääpelkoni – että Jerry lakkaisi välittämästä minusta, jos tietäisi minun olevan kypsää kauraa? Mutta hänen ilmeensä synkistyi niin nopeasti, että jouduin sanomaan:
- Tiedäthän sä, että mä olen ihan hulluna suhun.

Oh, mikä vaikutus. Synkkyys katosi yhtä äkkiä kuin oli tullutkin.
- Oletko?
- Olen, vakuutin enkä voinut olla nauramatta, kun Jerry näytti punastuvan.
- Miten hulluna?
- Pähkähulluna, vakuutin ja vedin syvään henkeä. Vuoden ensimmäinen päivä – niin se jatkuisi kuin oli alkanutkin. – Mä rakastan sua.

LähettäjäLeroy 
Päivämäärä:   11.10.12 19:52:35

Voi, vihdoin :] nyt taitaa taas jäädä ääliövirne loppuillaksi kasvoille....

Päivämäärä:   11.10.12 20:11:33

Voi vitsit! Vähänkö hyvä pätkä.

Hei, antakaapas mulle jotain hyviä leipomisvinkkejä. Hirvee hinku olis leipoa jotain, mitä vois sit vaikka ottaa tallillekin viikonloppuna evääks mukaan yms.

Kaapeista löytyy:

erilaisia jauhoja (vehnä-, peruna-, sämpylä-, ruis- ja pizzajauhoja ainakin)
ruokasoodaa
kardemummaa
kanelia
sokeria
kaakaojauhetta
valkosuklaata (muutama palanen, ei siis paljoa)
kuivahiivaa
maitoa (ehkä korkeintaan 5dl)
kananmunia (muutama)
voita (ja juoksevaa myös)
öljyjä (oliivi ja rypsi)
hedelmäsäilykkeitä (ananas ja mandariini)
keksejä (dominoita muutamia ja kahvikeksejä 250g)

Pakastimessa:
marjoja (jäisinä; mustikkaa, mansikkaa, puolukkaa/punaherukkaa - en muista kumpia)
torttutaikinalevyjä

Lisäksi on muroja (tavallisia ja suklaa riisimuroja), puurohiutaleita (4 viljan, kaura, riisi) ja sitruuna-/limemehua.

Ja mitään ihan perusleipomusta ei nyt tee mieli tehdä (siis pullaa, muffinsseja tmv), koska niitä on tehty niin paljon ja toisekseen, mä joudun leipomaan ihan sairaasti pullaa loppuvuoden aikana kuitenkin.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   11.10.12 20:18:39

Jospa des näyttäisi vielä naamansa, se on leipomusekspertti.

Päivämäärä:   11.10.12 20:20:56

Mäkin oon aika kova leipomaan, mutta jostain syystä nyt lyö oma pää tyhjää ja ei ees keittokirjojen selailu auta. Ei vaan löydy mitään kivaa ohjetta, mitä haluis tehä.

Lähettäjä: sann 
Päivämäärä:   11.10.12 21:29:40

hei jes! ht.netin bannit loppui! pääsen taas kommentoimaan. :D
aivan ihania pätkiä taas, kokoajan sitä oottaa sitä kihlausta. tämän pätkän loppu sai hyvälle mielelle taas, söpöä (; <3

Päivämäärä:   11.10.12 21:43:16

Nää on hyviä:
http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/67898/Amerikkalaiset%20suklaamuffinssit/
Jos suklaata ei oo niin en tiiä mitähän tykkäis jos laittais esim mustikoita.. Ja jos viitsii käydä kaupassa niin pätkiksistä saa törkeen hyvää :D
Minä siis en itse leivo paitsi poikkeussyystä eilen..

Päivämäärä:   12.10.12 00:16:30

PV, muffinsseja oon tehny ihan liikaa tän syksyn aikana (mustikkamuffinsseja), ne tulee siis jo korvista ulos :D. Muuten noi vois olla aika jees. Tosin tällä hetkellä on leipomisten kanssa pärjättävä noilla kaapista löytyvillä aineksilla, kun ei oo yhtään ylimäärästä rahaa.

Lähettäjä: Tallukka 
Päivämäärä:   12.10.12 00:31:33

http://www.kinuskikissa.fi/kardemummakakku?hakusivu=true
tuossa on yks hyvä ohje, lisää vaikka mustikoita taikinaan niin saat enemmän makua. :)

Päivämäärä:   12.10.12 08:09:31

Muffinsseja tai mokkapaloja mäkin olisin ehdottanut. Niihin olis voinut laittaa rippeiksi sen valkosulkaan rouhittuna ja/tai murskattuja dominoita.

Lähettäjä: Sennnu_w 
Päivämäärä:   12.10.12 08:33:00

Uusi.
Sattuneesta syystä siellä ei nyt ole pätkää, kun täältä töistä jouduin operoimaan topicin vaihdon, mutta illemmalla sit.

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.