Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Omillaan 5

Lähettäjä: Sennnu_w 
Päivämäärä:   12.10.12 08:31:56

Edellinen.

Re: Omillaan 5

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   12.10.12 18:11:22

Katto ei tipahtanut, salama ei iskenyt minuun eikä Jerrylle kasvanut suomuja. Sen sijaan hän vakavoitui.
- Oletko sä varma?
- Tietysti mä olen varma, puuskahdin ja kiersin sormeni hänen niskahiuksiinsa. Ehkä nyt tosiaan oli aika antaa mennä.
- Sä yhtäkkiä keksit, että sä rakastat mua?
- En mä sitä yhtäkkiä ole keksinyt. Mä olen rakastanut sua vuosikausia, sanoin samalla, kun tämä leikki alkoi viehättää.
- Mitä sä tarkotat vuosikausilla?
- Niin kuin siitä asti, kun mä lakkasin vihaamasta sua.
- Oletko sä vihannut mua? Jerry kysyi loukkaantuneena.
- Olen – tietysti. Mä en olisi varmaan selvinnyt järjissäni, ellen mä olisi vihannut sua.
- Mistä sä et olisi… ai, Jerry sanoi ja sulki suunsa kesken lauseen. – Vauva.
- Jeremias, oikaisin. Vaikka olin aikoinaan keksinyt nimen parissa sekunnissa, se oli minulle nykyään hyvin todellinen.
- Niin. Se.

Ehkei olisi sittenkään kannattanut ryhtyä tähän. Jerry katsoi minua onnettomin, tummansinisin silmin ja minä aloin taas pelätä kaiken sen puolesta, mitä meillä nyt oli. Ja hemmetin imuri sen huusi huutamistaan. Polkaisin sen hiljaiseksi.
- Meillä taitaa olla aika lailla puhuttavaa, Jerry sanoi ja silitti hiuksiani.
- Me ollaan puhuttu aika paljon jo nytkin.
- Eihän me olla puhuttu kuin pari hassua lausetta!
- Ei kun siis vauvasta. Aikaisemmin.
- En mä siitä halua puhua vaan siitä, mitä sä just sanoit.
- Että mä rakastan sua? toistin, eikä se enää ollut niin kovin vaikea sanoa. Ihan kuin se olisi ollut kaktus ja piikit olisivat katkenneet jo ensimmäisellä kerralla. Lause alkoi muuttua siloisemmaksi.
- Musta tuntuu, että mun pitää kuulla siitä tarkemmin. Niin kuin että millon se alkoi ja mitä sitten tapahtui. Ja miten paljon sä nyt rakastat mua verrattuna siihen, mitä oli puol vuotta sitten. Tai…
- Mun pitää jatkaa imuroimista, nauroin, vaikka se ei enää tuntunut niin tärkeältä. Hittoako se edes Hannalle kuului, vaikka meillä olisi pölyistä? Eikä meillä ollut.
- Mä voin imuroida.
- Sitten mun pitää mennä talliin. Mä rakastan sua – rakastan, mutta me voidaan höpöttää siitä vaikka koko ens yö. Nyt Hanna on tulossa.
- Hannalla ei oo mitään väliä, Jerry uhosi, muttei kovin vakuuttavasti. – Okei, niin kuin sä haluat. Onko jotain aamiaista?
- Mene ja katso jääkaapista. Mulla on imuroitavaa. Ja jätin mä sulle vähän munakasta.

Jerry oli oikeassa, mitä tuli talliin. Derin jäljiltä se oli yleensäkin siisti, mutta nyt siellä oli jo aamutuimaan, kesken tallitöiden, häikäisevän hyvä järjestys.
- Oletko sä viettänyt täällä koko uudenvuodenyön? kysyin, mutta Deri nauroi ja pudisti päätään.
- Vähän tarkempi iltatalli vaan.
Se oli silkkaa vähättelyä, sillä olihan minulla silmät päässä. Hän oli jopa pessyt kaikki pesua odottaneet satulahuovat ja pintelit.
- Mä autan sua harjaamaan hevoset, sanoin, sillä jos jollakin niistä oli patti, pahkura tai hilsettä, halusin tietää siitä ennen Hannaa.

Rouva saapui yhdeltätoista, kun Jerry ja minä olimme jo kyllästyneet kiillottamaan juomakuppeja ja kaltereita ja vilkuilemaan toisiamme miettien, oliko järkeä jatkaa juttua siitä, mihin olimme aamulla jääneet, kun Deri kulki edes takaisin hommissaan. Vilkuilu oli sinänsä ollut hauskaa, ihan kuin olisimme olleet ihastuneita teinejä, mutta olimme silti lähteneet ratsastamaan Overturen ja Shyvonnen. Sisarukset olivat aikoja sitten ilmoittaneet, että toivoivat hevostensa viikoittaisen läpiratsastuksen tapahtuvan tänä nimenomaisena päivänä eli arvasin heillä olleen suunnitteilla hurjat uudenvuodenjuhlat. Niiden jälkeen minä olin ottanut työn alle Svean Fifin ja Jerry Infernon, joka oli ehkä vähiten kiinnostava Hannan hevosista nuoressa kömpelyydessään. Niitä me olimme ihan itse loppukävelyttämässä, kun rouva saapui, sillä Derin oli tärkeämpää saada tallipiha ja kulkureitit aurattua puhtaaksi siitä räntämoskasta, joka yöllä oli satanut.

- Eikö teillä ole tarpeeksi henkilökuntaa? Hanna kysyi. Hän näytti täsmälleen samalta kuin ennenkin, vaikka tuntui viipyneen poissa jo vuosikausia. Tai ehkä ihan hitusen tyylikkäämmältä.
- Deri halusi mieluummin leikkiä traktorilla tänään. Kato, ensilumi ja lapset, sanoin hymyillen anteeksiantavasti, vaikka oikeasti minun olisi tehnyt mieli vetää kättä lippaan. Jotenkin suuni vaan aina joskus petti minut ja käyttäytyi huonosti.
- Jaha, Hanna sanoi kuivasti, mutta antoi ulkokuorensa säröillä, kun Jerry halasi häntä. – Älä hemmetissä anna sen pyyhkiä mun takkiin kuolaa! hän torui mielissään.

Hanna halusi nähdä hevoset ja vilkaistessani hänen vaatetustaan olin iloinen siitä, että Deri oli priorisoinut aurauksen. Hän ei selvästikään ollut pakannut joululomalleen mukaan tallivarusteita.
- Haluatko sä nähdä jonkun ratsastettuna? Jerry kysyi, kun kaikki vilkkaat, kauniit nuoret eläimet oli todettu hyväkuntoisiksi ja terveen näköisiksi.
- Mulla ei ole semmoseen aikaa, me lennetään vielä tänään takaisin, Hanna sanoi ja tunsin yhtaikaa sekä helpotusta että pettymystä. Minulla oli ollut ikävä hänen terävää kieltään ja toivoin, että minullakin olisi ollut uskallusta halata häntä, mutta toisaalta oli ikävä olla varpaillaan ja odottaa mahdollisia haukkuja. En tiennyt, mistä hän olisi voinut meitä haukkua, mutta Hannan tuntien jotain varmasti löytyisi – jos hän haluaisi.
- Tulisitko sä sitten sisään, mä voin laittaa jotain syötävää, ehdotin ja se sopi. En ollut osannut varautua, mutta kaipa kahvi ja joulukakku kelpaisivat.

Lähettäjä: Masi 
Päivämäärä:   12.10.12 22:53:36

uu

Lähettäjä: PV 
Päivämäärä:   13.10.12 11:01:20

Tuli vaan mieleen että onko Musti enää edes elossa? Siis olen kyllä kaikki tarinat lukenut mutten muista.. Eihän se voi olla enää? :D

Lähettäjä: Figaron_haamu (ek) 
Päivämäärä:   13.10.12 12:26:10

PV, mun mielestä se kuoli jo kauan ennen Henriikkaa (mut en oo varma!) :(
Mitäs Musti nyt ois, jotain 35v?

Lähettäjä: sitruunapiiras ek 
Päivämäärä:   13.10.12 15:53:06

Mun muistaakseni Musti kuoli ennen ku Henriikka tuli Mustaojalle töihin, siinä Äidin tytössä se taisi olla hyvin vahvasti elossa, koska jos oikein muistan niin Henu sitä jeesusteli jossain vaiheessa joulumaastoa :DD

Päivämäärä:   13.10.12 17:35:01

nokun mun mielestä kans se oli tosiaan jossain Henun joulumaastossa? Vaan onko se jo kuopattu kun se on niin vanha :D

Päivämäärä:   13.10.12 20:17:02

Nyt taitaa olla kuollut jo? Tai ainakin muistelisin että jossain vaiheessa luki, että vanha Musti laitettu pois tms

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   13.10.12 21:40:32

Joo, kyllä Musti on jo kuollut, mutta en muista ihan tarkkaan, miten se ois tarinassa tullut esiin. Varmaankin just noin, kun teillä oli puhe.
---------------------
28. Poniope
Kaiken kaikkiaan Hanna antoi meille kyytiä vain yhdestä asiasta: me emme olleet myyneet hevosia.
- Mä ajattelin, että niistä saisi paremman hinnan, kunhan ne pääsee radoille, ja oripäiville, Jerry selitti.
- Teiltä loppuu kohta tila.
- Mutta valmennettavat muuttaa pois, kunhan me tuodaan uudet nuoret Ahvenanmaalta. Ne on täällä vaan tän rospuuttoajan.
- Niiden tänne ottaminen vaikuttaisi kyllä hyvältä idealta, rahallisesti, Hanna myönsi ja söi lisää piparkakkuja.
- Oletko sä kuullut, että Henriikka on ruvennut ratsastuksenopettajaksi? Jerry kysyi. Varmaankin hän ajatteli vain täysin viattomasti vaihtaa puheenaihetta, mutta minusta tuntui, kuin minut olisi heitetty susille, kun Hannan katse kääntyi minuun vaatien selitystä.

- Ette kai te pidä mun hevosilla ratsastuskoulua?
- Ei tietenkään! huudahdin. – Mä olen ollut auttelemassa viime viikolla tuolla Sankkalassa. Niiden uuden tallin omistaja tukehtui jouluna kinkunpalaan.
- Mitä? Hanna huudahti ja purskahti nauruun. Ymmärsin häntä, se kuulosti niin mahdottomalta, ja kiitettävän nopeasti hän kokosi itsensä.
- Mutta sähän just sanoit jatkavasi siellä, Jerry huomautti.
- No voin mä vielä jonkun viikon avittaa, tai kuukauden, kunnes ne saa asiansa järjestykseen, sanoin nopeasti.
- Ketä sä sitten opetat siellä? Hanna kysyi ja minä ihmettelin, kysyikö hän tosissaan vai piruiliko hän.
- Oppilaita. Pikkulapsia. Siellä on vaan kahdeksan ponia, vastasin joka tapauksessa.
- Pikkulapsia, Hanna toisti kuin olisin puhunut käärmeistä tai sammakoista.
- Vanhin, jonka mä oon tavannu, tais olla viidentoista.
- Hyi saateri, Hanna sanoi painokkaasti. – No, ihan kiva kai, että sä olet löytäny tommosen pikku harrastuksen.

Sillä se oli kuitattu, minun ratsastuksenopettajuuteni. Ihan hyvä kai.
- Haluaisitko sä viedä mut hotelliin? Hanna kysyi Jerryltä, joka oli heti valmis palvelukseen. Hanna häipyi vessaan ja minä aloin kerätä kahvikuppeja pöydästä. Jerry auttoi tyhjentämällä kakkuvadin ja tuli sitten kiehnäämään selkääni.
- Noh? kysyin ja käännyin.
- Sano se taas, Jerry pyysi ja pisti kädet poskilleni.
- Mikä? Ai niin, muistin. Hanna oli tehokkaasti häivyttänyt mielestäni sen, että Jerry ja minä olimme taas teinivaihteella. – Mä rakastan sua, lausuin selvästi ja yritin olla hihittämättä. Jerry näytti niin vakavalta.
- Vielä kerran.
- Sä olet ihan höpsähtänyt, nauroin, mutta tottelin ja sitten suutelimme, kunnes Hannan rykäisy keskeytti meidät.
- Mukavaa, että te olette noin lämpöisissä väleissä, mutta mun pitäisi päästä lähtemään.

Saattelin heidät eteiseen asti miettien, pitäisikö minun mennä mukaan vai ei, kun ovikello soi.
- Se on varmaan Svea, sanoi Jerry ja avasi oven.
- Oletteko te ottanu tänne alivuokralaisenkin? Hanna tiedusteli epäluuloisena.
- Ei tietenkään. Svean hevonen on täällä ja se oli meidän kanssa eilen juhlimassa vuoden vaihtumista, selitin, vaikka miksi hitossa meillä ei muka olisi saanut olla alivuokralaista? Olipa joka tapauksessa hyvä, etten ollut ehtinyt änkeytyä Hannan ja Jerryn kanssa kaupungille.

Svea häkeltyi Hannan tapaamisesta, mutta selvisi tilanteesta niiaamalla kohteliaasti. Melkein toivoin, että äiti olisi onnistunut minun kasvattamisessani paremmin nähdessäni Hannan suopean ilmeen, mutta enpä ollut tainnut niiata kenellekään sen jälkeen, kun olin saavuttanut kaksinumeroisen iän. Mutta sitten Hanna ja Jerry lähtivät ja Svea ja minä jäimme.
- Lähdetäänkö muuttamaan sitten? kysyin viitsimättä mainita, että olin unohtanut hänet ja hänen muuttokuormansa kokonaan.
- Lähdetään vaan, mä vaihdan vaan vaatteet!

Lähettäjä: Emsku 
Päivämäärä:   14.10.12 19:29:33

Missä tän päivän iltapala? :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   14.10.12 19:31:51

On se täällä :)
----------------------

Minäkin vaihdoin, sillä en aikonut repiä tai tuhrata ratsastushousujani muuttotouhuissa. Kävi ilmi, etten mitenkään mahtuisi Svean autoon. Se oli täynnä tavaraa viimeiseen sopukkaan asti. Autoin siis vain Sveaa putsaamaan sen yöllä sataneesta lumesta – joka maasta jo alkoi sulaa – ja lähdin seuraamaan häntä omassa autossani.
- Kai sä vuokrasit sen kalustettuna? kysyin, kun olin löytänyt parkkipaikan talon edestä; Svea oli ajanut suoraan rapun eteen. Olin matkalla tajunnut, ettei hänen autossaan voinut huonekaluja olla, ei ainakaan mitään suurempia.
- Tietty, tai siellä on välttämättömin. Enpä mä tarvitse paljon muuta kuin sängyn ja pöydän.
- Sä aiot elää kuin joku erakkomunkki? naurahdin ja tartuin patjarullaan, jonka Svea minulle ojensi.
- No. Tavaralla on taipumusta kertyä.

Se oli totta, ajattelin, kun Svea laski oman kantamuksensa ja päästi meidät sisään. Olin varautunut tunkkaiseen tuoksuun ja hiekkaan eteisessä, mutta eteisen nurkassa seisoikin pölynimuri ja asunnossa tuoksui raikkaalta.
- Me käytiin aamulla Iitun kanssa siivoamassa täällä, Svea selitti ja romahdutti kohtuullisen hyvän tuuleni.
- Kappas vaan. Vapaaehtoinen muuttosiivous uudenvuodenpäivän aamuna ei ihan kuulosta siltä Iitulta, jonka mä tunnen, mutisin.
- Niinkö? Mä en ymmärrä, mitä sulla on sitä vastaan. Musta se on tosi mukava – ihan yhtä kiltti kuin sinä, Svea naurahti ja sai hälytyskellot soimaan entistä kovempaa. Mitä Iitu oikein aikoi? En voinut ymmärtää mitään syytä hänen olla kiltti Svealle, ellei hän sitten sitä kautta jotenkin aikonut luikerrella taas minun piireihini, mutta enpä kyllä ymmärtänyt, miksi hän olisi sitäkään halunnut. Ja mitä kiltteyteen tulee, en tuntenut olevani ylettömän kiltti Svealle. Sekään ei ollut mikään miellyttävä ajatus.
- Ehkä se on muuttunut, Svea lisäsi ja lähti hakemaan seuraavaa lastia.

Meillä meni vain puolisen tuntia auton tyhjentämiseen ja heti, kun hengitykseni oli tasaantunut portaissa juoksemisesta, sanoin:
- Kas kun ei Iitu jäänyt sun avuksi kantamaan tavaroitakin.
- Sen piti lähteä hakemaan sen lapsi hoidosta. Olisi se tullut, mutta mä ajattelin, että hankalaa sen on mitään raahata jonkun taaperon kanssa. Ja olithan sä luvannut tulla.
- Musta on ihan hullua ajatella, että sillä on lapsi. Oikeastaan aika uskomatonta. Ensimmäiseksi mä ajattelin, että se vaan huijaa mua.
- Miksi ihmeessä? Ja ainakin sillä kuvitteellisella lapsella on sänky ja leluja, Svea sanoi ja tosiaan, mitä ihmettä Iitu sitten olisi voittanut keksimällä itselleen lapsen.

Minä tyhjensin astialaatikon keittiöön ja ripustin pidempijalkaisena verhot, mutta sitten en oikein osannut ryhtyä enää mihinkään. Ei tuntunut mukavalta ryhtyä Svean vaatteisiin tai toalettitarvikkeisiin ja aioin juuri ehdottaa, että ehkä hän pärjäisi jo itse, kun puhelimeni soi eteisessä takin taskussa. Kipitin vastaamaan ajatellen, että se oli Jerry, joka ihmetteli viipymistäni, mutta se olikin Santtu Salo.
- Hei, Henriikka. Oletko sä ehtinyt katsoa mun ehdotusta?
- Ai sopimukseksi? En mä ole edes ajatellut avata tietokonetta sen jälkeen, kun viimeksi puhuttiin.
- Ai, mies sanoi pettyneenä.
- Hei, tässä on ollu uudenvuodenjuhlimista ja yövieraita ja kaverin muuttoa, aloin puolustella, vaikka eihän minun olisi tarvinnut hänelle tehdä tiliä tekemisistäni.
- Niin tietysti. Anteeksi. Mä vaan ajattelin, että olisitko sä halunnut tulla juttelemaan siitä. Mutta ellet sä ole tutustunut siihen niin ei kai kannata.

Katselin ympärilleni. Olisi kai suorastaan epäreilua tehdä kaikki hommat Svean puolesta? Mihin hän sitten käyttäisi loppupäivän?
- Voin mä tulla ja katsoa sitä siellä. Mutta mä en allekirjoita mitään, ennen kuin mun henkilökohtainen lakimies on hyväksynyt, lupasin.
- Ohoh, onko sulla sellainen?
- Tietysti on, eikö kaikilla, hihitin. Minusta vitsi oli hyvä. Santtu antoi minulle osoitteen, joka ei sanonut minulle mitään, mutta saatuani ajo-ohjeet aloin uumoilla, että se oli jossain Leena-mummin seutuvilla. Silloin löytäisin sen melkoisella varmuudella.

Päivämäärä:   14.10.12 19:44:18

Ihana pätkä! Jännitystä!

Päivämäärä:   15.10.12 19:46:50

Iltapalaa?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   15.10.12 20:35:35

- Mun täytyy lähteä neuvottelemaan työsopimuksesta, sanoin Svealle. – Kai sä pärjäät?
- Ilman muuta, tämä sanoi.
- Mä olen ratsastanut Fifin jo tänään, mutta tuletkos sä itse huomenna?
- Tulen, Svea sanoi päättäväisesti, vaikka olin ollut aika varma siitä, että saisin kuulla vähintäänkin epäröintiä.
- Hieno homma.
- Joo. Se on sentään mun hevonen, ja kun sä aloit eilen puhua kilpailuista… mutta älä ole mulle kauhean ankara. Mä en ole käynytkään satulassa sen jälkeen, kun Fifi tuli tänne ja hyvin vähän sitä ennenkään.
- Sähän voit ihan itseksesi palautella asioita mieleen, en mä ajatellut sulle joka jumalan kerta tuntia pitää, kun sä tulet tallille!
- En mä sitä tarkottanutkaan, Svea punastui. – Mutta jos kuitenkin huomenna?
- Tai jos me ratsastetaan yhdessä. Mä voin sitten neuvoa sua, jos tarvitsee, mutten ehdi ruveta hiillostamaan, ehdotin ja se tuntui Sveastakin parhaalta vaihtoehdolta.

Aloin tuntea oloni melkein paikalliseksi, kun osasin lähteä ajamaan ihan oikeaan suuntaan ja yltiöpäisyyttäni avasin radion, vaikka yleensä pidin sen poissa häiritsemästä ajamista. Svea oli käyttänyt sitä, tajusin heti. Sieltä ei tullut sellaista musiikkia, jota minun kanavillani olisi ikinä soitettu. Ei sillä, ihan hyvää soittoa se oli. Niin hyvää, että tuskin osasin kääntyä oikeassa kohden kohti paikkaa, jonne luulin olevani menossa, mutta osasin kuitenkin. Täällä hiljaisemmilla kaduilla oli vielä jotain valkoista töhkää maassa ja onnistuin saamaan auton sellaiseen luisuun, että säikähdin. En tainnut olla kovinkaan hyvä kuski enkä ainakaan ollut muistanut, miten liukasta saattoi olla, kun oli liukasta.

Löysin Leenan talon ja tiesin siitä kääntyä oikealle. Toistelin Santun antamaa osoitetta ja aloin manailla koko tulemistani, ennen kuin löysin oikean tien. Hitonko hyötyä minun oli mennä hänen luokseen lukemaan jokin luonnos, joka minulla oli sähköpostissanikin? Mutta en minä kai tässä kohden enää kehdannut peruakaan. Eikä kai tällä vuosituhannella voinut pitää sopimattomana mennä jonkun miehen kotiin keskellä kirkasta päivää? Ei mitenkään päin ja silti jokin kaiversi mielessäni. Päättelin olevani hölmö ja jätin auton tien sivuun, kun näin oikean numeron. Ei sillä, että olisin oikeastaan halunnut mennä. Pelkäsin tuijottavani Santun pyörätuolia kaiken aikaa. Puhelimessa kaikki olisi käynyt helpommin.

Mutta tässä sitä nyt oltiin enkä ajatellut kääntyä karkuun. Kävelin ovelle koskemattoman lumikerroksen halki ja soitin ovikelloa. Odotus tuntui kauhean pitkältä, mutta ei kai siinä oikeasti kovinkaan kauan kestänyt, ennen kuin ulko-ovi avautui.
- Tule sisään, Santtu sanoi ja peruutti taaksepäin.
- Miten sä pääset sisään? kysyin tajutessani, että olin juuri noussut muutaman portaan.
- Mä kuljen autotallin kautta. Autollahan mä muutenkin liikun joka paikkaan, mies sanoi ja nielaisin seuraavan, ilmeisen kysymyksen: miten hän pääsi autoon?

- Haluatko sä kahvia? Vai teetä?
- En mä tarvitse mitään, kiitos, sanoin.
- Ai. No mä ainakin otan kahvia, just keitin. Tule keittiöön.
Seurasin pyörätuolia ja kun näin kaksi mukia kahvinkeittimen vieressä, minun oli pakko pyörtää puheeni.
- Tai no jos mä kuitenkin, sanoin.
- Täältä tulee, Santtu sanoi hyväntuulisesti ja istuin pöydän ääreen katsomaan, miten hän pyöritti tuoliaan ja onnistui tarjoilemaan minulle niin kahvia kuin kermaakin äärettömän vaivattomasti. Ainoa vaivautunut taisin olla minä, joka en tiennyt, pitäisikö minun tarjota apua vai ei.
- Sä näytät pärjäävän ihan hyvin ilman jalkoja, töksäytin. En halunnut olla epäkohtelias, mutta jotenkin minun oli nyt purettava tämä tilanne.
- Joo, mulla on ollut jo monta vuotta aikaa opetella, Santtu sanoi kuin olisin kysynyt huomisen sääennustetta.
- Sä et ole syntynyt tommosena, oletin.
- En. Mä olin auto-onnettomuudessa. Ihan itse ajoin. Ei promilleja mutta liikaa vauhtia ja liian vähän kokemusta.
- Ikävää, sanoin osaaottavasti, mutta nyt olin tavallaan tyytyväinen. Tiesin nyt sen verran kuin mitä saatoin kuvitella tarpeelliseksi tietää eikä mielikuvitukseni laukannut enää.
- Tämän mä lähetin sulle, Santtu sanoi ja ojensi minulle tiheästi printatun paperin. Maistoin kahviani ja ryhdyin töihin eli lukemaan sitä ajatuksella. En toki aikonut sanoa juuta enkä jaata tässä saman tien, mutta kyllä minua kiinnosti, mitä hän oli nähnyt hyväksi kirjoittaa.

Päivämäärä:   15.10.12 20:45:54

Kiitos!

Lähettäjä: helenakinkki8) 
Päivämäärä:   15.10.12 21:21:42

Rankan päivän jälkeen ajattelin, että tulen vielä katsomaan, onko uus pätkä täällä. Ja oli! Kiitos sennnu tuhannesti että jaksat kirjoittaa joka päivä, vaikka sulla varmasti on paljon muutakin tekemistä :)

Lähettäjä: juuli 
Päivämäärä:   16.10.12 15:36:57

oon tätä tälleen sivusilmällä seuraillut, mutta ei oo napannu. Nyt kuitenkin alkaa vaikuttaa hyvältä =)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   16.10.12 17:17:24

Kivakiitti :)
Ja samalla mun on pakko ilmottaa, että joudun ainakin hetkeksi pitämään taukoa tästä. Loppuviikko menee HIHSissä siihen malliin, etten takuulla ehdi juuri kirjoittelemaan ja tässä on nyt hyvä katkon paikka.
------------------------------------------

”Työtehtäviin kuuluu: pitää ratsastustunteja nykyiselle asiakaskunnalle, edistää parhaansa mukaan näiden asiakkuuden jatkumista ja uusien hankkimista käytössään olevin keinoin. Opetusponien ja –hevosten terveyden ja työskentelykunnon ylläpitäminen ja edistäminen”.
- Et sä satu olemaan lakimies? kysyin epäluuloisesti päästyäni niin pitkälle.
- En, mä olen kaupallisella alalla. Miten niin?
- Koska mä en tiennyt, että muut kuin lakimiehet osaa suoltaa tämmöstä kapulakieltä, sanoin ja luin eteenpäin. ”Tarvittaessa osallistuttava opetusponien ja/tai –hevosten hankkimiseen ja kouluttamiseen”. – Et kai sä kuvittele, että mä alan omista rahoistani ostamaan sulle poneja?
- Ei, ei, mä tarkoitin paremminkin valitsemista, jos pitää hankkia uusia! Santtu huudahti ja totesi, että sitä kohtaa piti mitä ilmeisimmin tarkentaa.
- ”Pitää tarkasti laskutuksen perusteena olevaa tuntikirjanpitoa ja huolehtia mahdollisista käteismaksuista. Ohjata tallihenkilökuntaa tarvittaessa”, luin. – Mitä tallihenkilökuntaa?
- Venla on luvannut, että se huolehtii tallitöistä.
- Itse henkilökohtaisesti? kysyin, sillä ei kai Venla voinut olla niin hömelö, että lupaisi olla aina hoitamassa niin aamu- kuin iltatallinkin ja päiväruokinnat siinä välissä.
- Ei mutta samalla porukalla kuin mitä niiden oma talli pyörii, Santtu sanoi ja siinä vaiheessa muistin, että Venla oli aikoinaan harkinnut Emman palkkaamista. En tiennyt, miten siinä oli käynyt. Ei vaan ollut tullut puheeksi, enkä minä koskaan ehtinyt nähdä ketään iltatallilaista ennen kuin olin häipynyt tuntien jälkeen. Enkä kyllä aamutallilaistakaan.

- Oisko sulla muita ehdotuksia? Santtu kysyi, kun olin päässyt lukemisessani loppuun asti. Kaikki päivämäärät olivat x:ää, samoin kohta, jota oikeastaan olin etsinyt, palkkani. Niihin minulla ei kuitenkaan tässä vaiheessa ollut ehdotuksia, joten en minä niitä välittänyt ottaa puheeksi.
- Hoitajat, sanoin sen sijaan.
- Mitkä?
- Jokaisella ponilla on hoitaja tai pari. Pikkutyttöjä.
- No mutta sehän on vaan helpotus… eikö?
- Sulla ei näköjään ole aavistustakaan.
- Ei, Santtu myönsi, joten pidin hänelle lyhyen luennon aiheesta pienet, hevoshullut tytöt ja esiteini-ikäiset tytöt erityisesti. Kateudesta, pätemisen tarpeesta, osaamattomuudesta, kiusaamisesta.
- Herra jumala, Santtu puuskahti.
- Niinpä. Jonkun täytyy vahtia niitä. Se puuttuu sun työnkuvauksestasi. Mutta tietysti se kai paremminkin kuuluisi sulle, sun elikoitahan ne on.

- Mulla ei missään nimessä ole semmosesta mitään tajua. Mun täytyy ulkoistaa se homma ihan ehdottomasti. Ei, mitä mä edes kuvittelen! Enhän mä tiedä näistä jutuista mitään, Santtu ähkäisi ja keskeytti raapustamisensa: hän oli kirjoittanut muistiin huomautuksiani.
- Miten niin? huudahdin pelästyen tunteenpurkausta. Muistin äkkiä tilanteen koko kuvan, kuolleen äidin ja niin edelleen. Jos mies alkaisi itkeä, livahtaisin karkuun kuin jänis, se oli varma juttu.
- No kun mä olen ajatellut, että yrittäisin… tää oli äidin suuri haave.
- Ainakin se sai elää sitä elämänsä loppuun ja kuolla saappaat jalassa, lohdutin ja tajusin vasta sen kuullessani, miten idioottimaisen lauseen olinkaan osannut vääntää. Santtuun se kuitenkin taisi upota. Hän mietti vähän aikaa ja huokaisi.
- Sä olet kyllä oikeassa. Hautajaiset on muuten lauantaina. Tuletko sä?
- En missään tapauksessa, sanoin kiireesti, sillä hautajaiset olivat never ever –listallani heti sairaaloiden jälkeen. – Siis, mähän en edes tavannut Maijaa kuin yhden kerran. Aiotko sä siis pitää Ponikoulun?
- Musta tuntuisi pahalta lopettaa se heti, mutta en mä ymmärrä hevosista mitään, niin kuin näet. Eikä äiti ymmärtänyt raha-asioista. Me oltiin hyvä pari.
- Voi, sä löydät varmasti pilvin pimein hevosihmisiä, jotka ei ymmärrä raha-asioista mitään, auttamaan sua, vakuutin. – Palkkaat vaan jonkun.
- No sitähän mä tässä yritän tehdä, Santtu sanoi ja lakkasi näyttämästä niin surulliselta. Hänen silmänsä välkähtivät huvittuneesti. – Haluatko sä kuulla, mitä äiti oli suunnitellut?

Kai minä halusin ja arvasin kuulevani joka tapauksessa, joten nyökkäsin. Ja olihan niitä ollut, suunnitelmia. Maija oli aikonut pitää koulunsa pienenä ja kotoisana ja hankkia korkeintaan kaksi ponia lisää, sillä enemmille ei tallissa ollut tilaa. Keväämmällä hän oli suunnitellut järjestävänsä viikonloppuisin talutusratsastuksia maastossa ja poniajokursseja, samoin hoitokursseja ja yhdistettyjä taide- ja ratsastusleirejä.
- Leirejä? Mihin se ne penskat meinasi pistää nukkumaan? ihmettelin.
- Ei semmosia leirejä vaan niin, että ne menee yöksi kotiin. Äiti oli kuvaamataidon opettaja.
- No, mä en osaa piirtää edes kananmunaa ja mä en voi työskennellä viikonloppusin. Ihan kohta alkaa kisakausi ja sitten me ollaan aina kisoissa, ellen mä joudu olemaan koulussa. Sitäkin on vielä pari kertaa jäljellä, sanoin ja ajattelin että mörökölli minut syököön, jos löytäisin itsestäni salattua himoa pitää päiväleirejä ja kaitsea kymmenkuntaa tenavaa keikat päivät. Sitä paitsi en voisi. Tämähän ei ollut päätyöni.
- Mutta tällä tavalla sä pystyisit jatkamaan kuin viime viikolla? Santtu varmisti.
- Joo. Mutta kyllä mä suosittelen, että alat haastatella sopivia ehdokkaita, jotka voi panostaa vähän enemmän tähän touhuun.
- Et sä sattuisi tuntemaan ketään?
- En täältäpäin, mä muutin tänne itsekin vasta pari kuukautta sitten, sanoin, ja se tuntui ikuisuudelta.

Sitten Santtu kaatoi meille lisää kahvia ja jatkoimme juttelua, kunnes Jerry tosiaan soitti ja ihmetteli katoamistani. Koko iltapäivä oli hujahtanut ihan huomaamatta. Santtu saattoi minut kohteliaasti eteiseen.
- Mä lähetän sulle uuden version tosta sopimuksesta. Unohda se ensimmäinen, hän sanoi.
- Selvä juttu! sanoin iloisesti, sillä olin juuri muistanut, että meillä oli Jerryn kanssa jäänyt muutama mielenkiintoinen keskustelu aamulla kesken.

LähettäjäMuisto97 
Päivämäärä:   16.10.12 22:45:32

ja kaitsea kymmenkuntaa tenavaa keikat päivät.

Jos kuitenkin kaiket päivät ;)

Lähettäjä: ankka 
Päivämäärä:   17.10.12 21:07:37

Hyvää HIHS:iä sennnulle !!

Lähettäjä: Enni 
Päivämäärä:   17.10.12 21:30:15

ehkä nähään hississä

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   17.10.12 22:59:51

Kiitti! Muistolle myös korjauksesta. Ehkä nähdään... :D Mulla on ainakin oranssi bling-bling-laukku :)

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   18.10.12 23:56:58

Missä eilisen ja tän päivän pätkät? :o

Lähettäjä: whisky. 
Päivämäärä:   19.10.12 01:20:31

hmm, sennnuhan tuossa ilmoitti pitävänsä pientä taukoa. Sen me kaikki varmasti hänelle suommekin, onhan tätä sen verran kauan päivittäin julkaistu :)

Pidähän hauskaa HIHS:issä!

Päivämäärä:   19.10.12 10:18:14

Outoa tää kyllä on kun pätkää ei ole, mutta kyllä Sennnukin saa joskus pitää vapaansa, kun niin ihanan ahkera aina on <3 :D Tosin mun lupia tuskin hirveästi täällä kuunneltaisiin, mutta jos kysyttäis... :D
Innostuin tuossa koko eilisen päivän lukemaan Henun tarinoita alusta. Jännä, ettei tuo siivous suju pelkällä ajatuksen voimalla ja tuijotuksella. Tavarat ei ala lennellä oikeille paikoilleen niin kuin satukirjoissa. Jotain pitäisi tehdäkin. :( Mutta sitten kun on siivonnut, niin tapahtuu vielä jännempi juttu. Tai siis JOS on onnistunu siivoamaan.. Eilen meni tosiaan siivouspäiväksi tarkoitettu päivä kokonaan lukemiseen. Hups. No, joka tapauksessa ne tavarat jotenkin kummasti pyytämättä ja täytenä yllätyksenä palaavat hirvittäväksi sotkuksi, vaikken edes tee mitään asian eteen. Kummallista. :D

Lähettäjäannkku 
Päivämäärä:   21.10.12 00:30:56

Up up nostellaas tämä :)

Oon samaa mieltä, että Sennu kyl ansaitsee tauon, mutta erimieltä siihen että toi olis ollu hyvä paikka lopettaa ;)

Lähettäjä: sndy 
Päivämäärä:   22.10.12 10:02:15

tänään kelpais maanantai-pätkä ;)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   22.10.12 19:42:40

No niin, back to business :)
----------------
29. Hoitokurssi
Meni vielä muutama päivä, ennen kuin Jerry ja Santtu saivat hiottua työsopimukseni sellaiseen kuntoon, että olivat molemmat siihen tyytyväisiä. Minulle riitti se, että palkka oli kohdallaan ja että siinä ei sidottu minua Ponikouluun kunnes voikukat kukkisivat. Vaikka aloin jo epäillä, että saattaisin olla siellä vielä silloinkin. Tykkäsin hommasta kuin hullu puurosta. Se oli ollut ihan kivaa sen ensimmäisen viikonkin ajan, mutta nyt se oli vielä hauskempaa, kun tunsin olevani oikeasti vastuussa. Heräsin öisin suunnittelemaan juttuja, jotka haluaisin toteuttaa.

Jerry oli ainakin näin alkuun melkein yhtä innoissaan kuin minä.
- Sä olet niin tohkeissasi, että se tarttuu, hän puolusteli.
- Mä pelkäsin, että sä rupeat marisemaan, etten mä ole koskaan kotona.
- Voin mä vielä ruvetakin, hän tuumasi, mutta jos nyt ihan tarkasti ottaen kotona olosta puhuttiin, olimme aika tarkkaan yhtä vähän siellä. Jerry nousi aamulla leikkimään lakimiestä ja minä lähdin ratsastamaan Derin tai Marun kanssa. Kun Jerry tuli toimistosta ja alkoi tallihommiin, olin minä jo Ponikoulussa päästämässä ponit sisään, tutkimassa tuntilistoja ja pitämässä korvat auki siltä varalta, että hoitajatytöt tarvitsivat apua tai keksivät jotain idioottihölmöä. Heitä oli kuusitoista kappaletta ja olin jo ensimmäisellä viikolla ehtinyt huomata, että heillä oli enemmän intoa ja hyvää tahtoa kuin taitoa. Niinpä ensimmäisiä hommiani oli kirjoittaa ilmoitustaululle lappu, jonka alareunassa oli kaksi listaa ja yläreunassa luki ”Hoitajakurssi lauantaina ja sunnuntaina kello kaksitoista.”

Voi sitä kihinää! Kuuntelin sitä toimiston puolella hihityksiä nieleskellen ja miettien, olinko itse joskus ollut noin hömelö. Kai minä olin. Kukaan hoitajista ei ollut niin pieni, että lukutaidossa olisi ollut epäilemisen varaa, mutta siitä huolimatta sain selittää toistakymmentä kertaa, mitä lappuseni oikein tarkoitti.
- Käydään yhdessä läpi, mitä hoitajan tehtäviin oikein kuuluu, toistin ja toistin. – Jos puolet tulee lauantaina ja puolet sunnuntaina, jokaiselle riittää yksi poni harjoittelukappaleeksi.
- Mutta jos ei voi tulla? kysyi yksi tytöistä silmät kiiltävinä. Luullakseni hänen nimensä oli Enni ja hän hoiti Pupueta. – Me mennään mummolaan viikonlopuksi.
Enpä ollut tullut ajatelleeksi, että tämänikäisten tahto on äidin taskussa.
- Katsotaan, moniko ei pääse ja sitten järjestetään ylimääräinen kurssi niille myöhemmin, päätin ja sain tytön helpottuneeseen hymyyn.

Sen viikon ajan seurailin tyttöjen tekemisiä vaivihkaa päästäkseni perille, miten paljon minulla oikeasti olikaan opetettavaa. Kyllä sitä oli aika paljon. He näköjään rakastivat harjaamista – onneksi ponitkin rakastivat sitä – mutta oli joitakin, jotka eivät uskaltaneet koskea päähän tai jalkoihin. Toisaalta harjat oli selvitetty ja kammattu äärimmäisen huolellisesti, hännätkin joskus. Ja sitten oli tietysti niitä, jotka olivat opetelleet koko homman tavu tavulta Hevoshullusta ja jotka pesivät poninsa silmät sinisellä ja peräaukon ruskealla rätillä joka päivä.

- Haluatko sä, että mä tulen assistentiksi? kysyi Svea, jolle pidin tuntia perjantaina. Hän oli taas päässyt sinutteluväleihin hevosensa kanssa ja saatoin jo pistää heidät tekemään kunnolla töitä, ja niin minä kunnianhimoissani pistinkin. Molemmat olivat hikisiä ja Fifin ilme oli alkanut näyttää siltä että kohta siltä lentäisi perä, joten olin lopettanut äkseeraamisen vähän aikaisemmin kuin olin aikonut. En halunnut järjestää mitään valtataistelua tässä vaiheessa, kun Svean pitkä tauko oli alle viiden ratsastuskerran päässä vaan vaihdoin tehtävää.
- Tule vaan, sanoin pyydettyäni Sveaa ratsastamaan suoralla hevosella eteen ja Fifin vastattua lennokkain ja rennoin askelin. Minulla oli vähän huono omatunto siitä, että olin koko viikon ollut niin kiireinen. Toki olin nähnyt Svean joka päivä, kun hän oli käynyt ratsastamassa, mutta ei minusta ollut muuten ollut seuraa; en ollut esitellyt kaupunkia tai mitään. Vaikka tietenkään kukaan ei ollut koskaan sanonut, että minun pitäisikään.

- Okei. Mä tulen tätä kautta niin voidaan mennä samaa matkaa ja sitten mä voin jäädä ratsastamaan sen jälkeen! Mitä sä teet illalla?
- Pidän ponitunteja tietenkin, naurahdin.
- Mutta sen jälkeen?
- Miten niin? Mä käyn viemässä viikon kassan Santulle – vaikka ei sitä paljon ole, suurin osa on maksanut koko kaudesta etukäteen – ja sitten me mennään Jerryn mummille syömään. Miten niin?
- Iitu kysyi mua ulos ja pyysi kysymään suakin.
- Mä en missään nimessä ehdi, sanoin torjuvasti ja pidättäydyin neuvomasta Sveaa Iitun seuran suhteen. Enköhän minä sen suhteen ollut jo tehnyt kaikkeni. Ihmettelin kyllä, miten pienen lapsen yksinhuoltaja saattoi hillua joka viikko ”ulkona”, mutta asiahan ei kuulunut minulle.

Lähettäjä: flanu 
Päivämäärä:   22.10.12 22:40:11

Mä aion olla aivan supersäälittävä nyt, mutta kun on vaan ihan pakko...

Onko mitään pientäkään mahdollisuutta saada, edes pikkiriikkistä, lisäpätkää vielä? (mieluusti ennen huomisaamua)

Kanala ahdistus ja pelko ja itku kurkussa kokoajan, kun huomenna on äippäpolille tarkastusaika, ja mä oon ihan varma, että ne määrää mut täyslepoon siellä, koska tänään on ollut sen verran ahkeraa nippailua alavatsan tienoilla ja nivunenkin on kipuillut tosi voimakkaasti. Ja mä sentäs kävin VAAN valokuvaamassa kaveria ja sen hevosta. Kaiken lisäks joudun sinne polille menemään yksin, joten se vielä lisää ahdistusta.

Lähettäjä: Sennnu_w 
Päivämäärä:   23.10.12 08:14:07

Sry flanu, mutta tsemppiä koitokseen!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   23.10.12 20:26:02

Lauantaina oli niin kylmä viima, että hylkäsin heti kättelyssä ensimmäisen suunnitelmani pitää hoitajasessio ulkona tarhassa. Olisikin ollut liian helppoa, jos aurinko olisi paistanut ja olisin voinut ihailla rivistöä aitaan sidottuja karvaisia kaviokkaita opinhaluisten tyttöjen nostellessa niiden jalkoja ja selvittäessä häntiä. Mutta kai se tallissakin onnistuisi, kun ei ollut vaihtoehtoja.

Tavallisina päivinä poneille heitettiin puolenpäivän aikaan heinää kasoiksi tarhaan, mutta tänään Svea ja minä ehdimme paikalle tasan, kun Venla oli työntämässä heinäkärryjä siihen suuntaan.
- Hei, hei, stop! huusin ja nainen pysähtyi.
- Miten sä olet täällä viikonloppuna? hän ihmetteli.
- Meillä on poninhoitokurssi. Mä otan ne sisään siksi aikaa, selitin.
- Selvä, omathan on ponisi, Venla kuittasi ja päästi minut kärryjen kahvoihin. – Miten täällä sujuu? Ei oo törmäilty.
- Ei olekaan ja hyvin vaan, vakuutin ja työnsin kärryt tallin ovelle. – Entäs teillä? Hei, mä en ole muistanut kysyä, tuliko se Emma teille töihin? Se, josta sä syksyllä kyselit?
- Tuli ja se onkin reipas tyyppi, Venla kehui.
- Enkös mä niin sanonut? kysyin tuntien ylpeyttä, kuin kyseessä olisi ollut oma kasvattini eikä tyyppi, jonka kanssa olin tehnyt töitä vain joitain hassuja viikkoja.

Kello oli varttia yli yksitoista, kun olimme Svean kanssa heittäneet jokaisen ponin boksiin vähän heinää ja avasimme niille taivaan portin.
- Voi jessus, että ne on sulosia, Svea huudahti, kun jono ravasi sisään ja jokainen suuntasi erehtymättömästi omaan koloseensa.
- Ne on, mä olen ihan hulluna niihin, tunnustin. Ne olivat niin erilaisia kuin ne hienot hevoset, joiden kanssa tein töitä suurimman osan päivästä. Niiden sirot päät ja silkinpehmeät karvapeitteet tuntuivat vaativan käsittelyä hanskat kädessä, kun näitä jälliköitä olisi voinut harjata vaikka haravalla omatunnon soimaamatta.
- Saako tulla jo? kuului arasti oven raosta, kun olimme sulkeneet ovet ponien perästä. Sieltä kuikuili pyöreä silmäpari.
- Tule vaan, lupasin ja tarkistin ilmoittautumiset listasta. Kaikki kahdeksan riviä oli nimikoitu, mutta kun tyttönen pääsi sisään asti näin, ettei hän ollut kukaan hoitajistani. Totesin sen ääneen ja hän punastui.
- En olekaan, mutta mä ajattelin, että jos sais tulla katsomaan…
- Saa tietysti, lupasin mietittyäni hetken ajan, miksen ollut ajatellut sitä etukäteen. Tallilla pyöri muitakin tyttöjä kuin hoitajat ja jos he kaikki halusivat tulla kärpäsiksi kattoon, meille tulisi ahdasta. Mutta ei tämä nyt sentään mikään salaseura ollut, enkä raaskinut kieltää. – Mikä sun nimi on?
- Mari.

Kahdeltatoista tyttöjä oli tullut seitsemän lisää ja minä olin aikaa tappaakseni esitellyt Svealle kaikki ponit ja käynyt yksäritallin puolella juoruilemassa Venlan kanssa.
- Janna puuttuu, totesin käytyäni listan ja paikalla olevat kasvot läpi. –Tietääkö kukaan siitä mitään?
- Se on kipeänä, piipitti Roosa, joka huolehti Kismetistä säntillisesti joka toinen päivä.
- No, se tulee sitten toisella kertaa, päätin ja aloitin puhumisen. Kumma juttu, koulussa esitelmien pitäminen oli ollut vähintäänkin epämieluisaa, mutta nyt minua ei jännittänyt ollenkaan. Yli kymmenen vuoden ikäero kuulijoihini tietysti saattoi vaikuttaa asiaan. Aloitin hakemalla havaintovälineeksi varustehuoneen siisteimmän harjapakin ja kaivoin sieltä esiin harjan toisensa jälkeen.

- Näillä pärjää, mutta jos te ette tykkää syödä karkkia ja haluatte tuhlata johonkin, ostakaa mun puolesta vaikka oma harja joka jalalle, sanoin näyttäen kumi- ja piikkisukaa, pehmeää ja kovaa harjaa ja kaviokoukkua. – Ja sitten otetaan yksi harjattava malliksi. Janna hoitaa Armiasta, eikö vaan? Otetaan se, niin se ei jää hoitamatta sen takia, että Janna on kipeä.

Kiinnitin liinaharjaisen pikkusuokin käytävälle kahdella riimunnarulla ja pyysin Marin, joka sittenkin oli ainoa paikalle uskaltautunut ei-hoitaja, esiin. Hän näytti ensin vetäytyvän peloissaan syvemmälle viimeiseen karsinaan, kun kaikki kääntyivät katsomaan häntä, mutta rohkaistui sentään tulemaan sieltä, kun kutsuin toistamiseen. Saattoi olla huono päätös ja karhunpalvelus tyttöparalle, että otin hänet malliesimerkiksi, vaikkei hän edes ollut hoitaja, mutta toisaalta en minä halunnut ketään hoitajistakaan suosia eikä Armiaksen hoitaja ollut paikalla, piste.
- Ota ensin tästä, ojensin hänelle ensimmäisen harjan ja näytin, miten sitä käytettiin. Tytön liikkeet olivat ensin arat ja hän säpsähti ruunan liikahdusta, mutta hiljalleen hän rohkaistui ja homma alkoi edetä. Kun kaikki tarpeellinen oli näytetty, kukin toisista sai siirtyä oman hoitoponinsa luokse ja harjata sen oikeaoppisesti Svean ja minun kiertäessä katsomassa, että kaikki sujui niin kuin piti. Kavioiden puhdistaminen tuotti joillekin huomattavia hankaluuksia ja toivoin totisesti, että toinen hoitajaparista oli siinä suhteessa osaavampi ja että ponien kaviot oli tullut puhdistettua ainakin silloin tällöin.

Harjaamisen jälkeen kävimme lävitse satuloimisen ja suitsimisen ja lopuksi riimun pukemisen ja taluttamisen, kun ponit päästettiin takaisin ulos.
- Eihän tässä tullu mitään uutta, totesi hyvin laiha lapsi, joka ei käynyt tunneilla vaan ainoastaan hoitamassa Ainutia ja joka kyllä näytti osanneen kaiken jo ennestään.
- Ei ehkä sulle, mutta kaikki ei ole vielä noin taitavia, sanoin yrittäen olla loukkaantumatta siitä, että kurssiani arvosteltiin. – Mitä sä sitten odotit?
- No vaikka harjan nyppimistä ja haavojen hoitoa ja sellasta.
- Toi oli hyvä ajatus! myönsin ajatellen, että menisi muutama kuunkierto, ennen kuin ehtisin tai tahtoisin koota jonkinlaisen ensiapukurssin alle viisitoistavuotiaille. Seuraava poniopettaja hoitakoon sen.

Lähettäjä: flanu 
Päivämäärä:   23.10.12 22:18:10

Selvisin mä onneks hengissä hyvin ilmankin. Oli ihan mukava, vaikka aika tuima ilmeinen mieslääkäri. Harmittaa kyllä, kun talleilut jää nyt sit huomisen jälkeen ainakin marras-joulukuun vaihteeseen asti :/. Onneks voin käydä tätä lueskelemassa!

Tosi mukava pätkä siis taas, me like!

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   24.10.12 18:35:58

piristyspätkä pliiiiis! ei voi ymmärtää miten paljon yhden yön aikana voi tulla lunta, ja arvatkaapa kuka teki lumityöt :D ihan poikki nyt haha... :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   24.10.12 19:16:21

Ei lunta, ei ei ei!!
--------------------
Sunnuntain kurssi meni hyvin samaan tapaan. Ylimääräisiä katselijoita oli uskollisen Marin lisäksi kaksi muuta, mutta hoitajistakin puuttui sen verran, joten saimme kaikille poneille tasan yhden harjaajan. Käytin samaa siistiä harjapakkia esitellessäni tarvittavia välineitä ja hieman liian itsetietoinen ja vähän turhan pullea tyttö nimeltä Arna röyhisti rintaansa.
- Ne on mun ostamia! hän ilmoitti ja katseli voitonriemuisena ympärilleen. Olin iloinen siitä, etten ollut ehtinyt vitsailla mitään karkin ostamisesta, sillä tytöllä näkyi riittävän rahaa siihenkin.
- Kiva, sanoin laimeasti.
- Pauliina ei oo ostanut mitään, mutta se saa käyttää noita samoja eurolla päivä, Arna jatkoi ja muistin Mohairia edellispäivänä hoitaneen vaaleatukkaisen tytön.
- Otatko sä sun hoitajakaverilta rahaa siitä, että se hoitaa teidän yhteistä hoitoponia sun ostamilla harjoilla? kysyin epäuskoisena.
- No eikö se ole ihan kohtuullista. Kun ei se ole ostanut niitä!
- Ei, sanoin ärsyyntyneenä. Ehkä oli, ehkä ei, mutta en ollut ikinä kuullut moisesta pompotuksesta, paitsi että Iitu olisi hyvin voinut keksiä jotain vastaavaa, jos hänellä olisi joskus ollut hoitoponi.
- Eikö?
- Ei. Tässä tallissa ei kyllä rahasteta ponien hoitamisella. Mä etsin varustehuoneen kaapista Pauliinalle omat harjat, ellet sä lopeta tota, määräsin.
- Mutta… Arna aloitti ja puri sitten huultaan. – Onko ne sitten saman värisiä? Koska nää on kaikki valittu sävy-sävyyn. Ja pakkikin.
- Mä voin luvata sulle, ettei ne ole violetteja, vakuutin ja heilutin kädessäni olevaa hennonliilaa kaviokoukkua. Odotin kärsivällisesti, kunnes sain voittoni, kun tyttö mutisi, ettei sitten pyytäisi enää rahaa. Lapsellista ehkä, mutta tuo lapsi kyllä tarvitsi pienen palautuksen maan päälle.

- Sä teit ihan oikein, Svea lohdutti minua, kun homma oli hoidettu ja lapset hätistelty kotiin.
- Niin kai mä tein, mutta hävettää kyllä vähän, huokaisin.
- Höh, se penska ja sen vanhemmat ne sais hävetä.
- Toi oli täsmälleen sellanen temppu, jota Iitulta voisi odottaa!
- Niinkö? Svea sanoi kuivasti.
- Oikeasti, enkä mä aio jatkaa siitä sen enempää, että älä turhaan nosta piikkejä pystyyn. Oliko teillä muuten kivaa perjantaina?
- No juu, Svea sanoi miettiväisesti. – Me mentiin parille siiderille ja tavattiin pari ihan kivan oloista tyyppiäkin, mutta mä en tiedä, mitä sitten tapahtui. Mun piti lähteä nukkumaan, kun meillä oli tää kurssi.
- Ahaa, sanoin muistellen, että juuri tuota Iitu oli tehnyt aina. Minä olin saanut istua nättinä houkutuslintuna, kunnes joku kelvollinen miehenpuoli osui seuraamme ja sen jälkeen Iitu oli avannut suunsa ja minä olin tuntenut itseni tyhmäksi blondiksi, ennen pitkää melkein alkanut uskoakin siihen. Mutta Svea oli älykäs ihminen, tuskin hänelle saattoi niin käydä.
- Mä menen illemmalla kylään Iitun luo, kun Runokin on kotona. Tehdään jotain ruokaa ja katsotaan joku leffa. Haluatko…
- Ei kiitos, keskeytin, ennen kuin Svea ehti loppuun asti. – Mulla on ihan tarpeeksi tekemistä omassa sunnuntaipäivällisessäni. Me aletaan sitä paitsi nähdä Jerryn kanssa niin vähän, että mulla on jo ihan ikävä sitä. Ja sillä mun ruokia, tai niin se ainakin väittää!

Mutta sinä päivänä en päässyt todistamaan Jerrylle rakkauttani aterian muodossa. Hän seisoi hellan edessä, kun pääsin kotiin ja haju oli kyllä paljastanut tilanteen minulle jo ovella. Purkkihernekeittoa.
- Mä teen ruokaa! Jerry ilmoitti iloisena ja onnellisena. Minulla ei ollut sydäntä sanoa, että olin ajatellut jotain vähän fiinimpää.
- Mä näen, sanoin ja menin halaamaan hänen selkäänsä. Painoin poskeni hänen niskakuoppaansa, tai oikeastaan vähän sen alle, mihin se mukavasti ylettyi ja ajattelin, että elämä oli aika mukavaa nykyään.
- Tää alkaa olla valmista. Mä arvasin, että sä tulet tähän aikaan.
- Mä alan sitten voidella meille näkkäreitä, naurahdin. Minä ja purkkihernari ilman näkkileipää oli toteutumaton yhtälö ja Jerry taas saattoi muuten mutustella niitä puoli pakettia yhdeltä istumalta. Tai kokonaisenkin, toisinaan.
- Miten ponikurssi meni?
- Ihanasti. Paitsi sitä yhtä tyyppiä, joka alkoi kehuskella liilansävyisillä harjoillaan ja sillä, että sen ponin toinen hoitaja joutuu maksamaan vuokraa siitä, että se käyttää niitä.
- Mitä?
- Just niin. Pikkutytöt voi kuule olla kamalia. Ja isot ne vasta voikin.
- Ai. No onneksi mä en ole koskaan tavannut kamalia tyttöjä.
- Sä olet maailman sinisilmäisin, nauroin. Näin jälkikäteen ajatellen olin itsekin saattanut olla aika kamala silloin, kun olin yrittänyt vampata hänet. Mutta hullustihan siinä oli minullekin käynyt, joten ehkä sitä ei laskettu. Ainakin olin oppinut läksyni.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   25.10.12 18:20:01

Päivän pätkää? :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   25.10.12 19:27:23

30. Mies menneisyydestä
Jerrylle ja minulle tuli tavaksi mennä perjantai-iltaisin Leena-mummin luokse syömään. Minä tulin joka tapauksessa Ponitallilta Santun kautta, vaikka harvana viikkona minulla oli tuntirahoja satasenkaan vertaa. Tunnit olivat niin täynnä vakioasiakkaita, että ainoat rahalla maksajat olivat käytännöllisesti katsoen ne tytöt, jotka olivat saaneet kerättyä rahaa ylimääräiseen irtotuntiin ja jotkut harvat kokeilijat, lähinnä pikkulapset, jotka tuotiin talutusratsastukseen ja jotka saatoin sijoittaa puolituntiseen ennen oikeiden tuntien alkua ja taluttaa itse. Perjantai-illan käynti oli kuitenkin ruvennut tuntumaan tärkeältä. Minä sain raportoida Santulle viikon tapahtumat ja muutenkin henkilökohtainen käynti tuntui yhtä hyveelliseltä kuin Leenan luona käyminen. Kumpikin kökötti yhtä lailla yksinään talossaan ja sädekehäni kirkastui kummankin luona poikkeamisesta.

Niinpä melkein loukkaannuin, kun eräänä perjantaina Santtu ei ollutkaan yksin kotona. Havaitsin sen vasta, kun hän oli tavalliseen tapaansa, ehkä vain vähän tavallista hilpeämpänä, päästänyt minut sisään, ja olohuoneessa istui vieras mies shakkilaudan ääressä.
- Ai, sulla on vieraita! Mä voinkin sitten mennä, sanoin ja pysähdyin niin äkkiä, että Santtu törmäsi pyörätuolillaan minuun. Olin hyvin hilkulla istahtaa hänen syliinsä, mutta sain sentään pidettyä tasapainoni.
- Älä höpäjä. Santtu väittää olevansa hevosmiehiä itsekin, se haluaa ehdottomasti tavata sut ja kuulla, mitä mun poneille kuuluu tällä viikolla!
- Santtu? toistin, sillä epäilin kuulleeni väärin. Kaksi Santtua yhdellä iskulla tuntui vähän liian ylenpalttiselta.
- Se ei ole oikeasti etunimeltään Santtu niin kuin minä, mutta Santuksikin sitä on sanottu ja me pidetään sitä nykyään hyvänä vitsinä, Santtu sanoi. Toinen mies oli häntä varmaankin parikymmentä vuotta vanhempi, tosin sitä oli vaikea arvioida. Hän oli jotenkin nuoren ja vanhan näköinen samalla kertaa – hänestä tuli mieleen ikivanha John Lennon.
- Sandersson, mies sanoi, nousi seisomaan ja kumarsi samalla, kun tarttui kädestäni. Kiskaisin sen äkkiä pois, sillä hän näytti siltä, että voisi seuraavaksi suudella sitä.
- Siitä se nimi tulee, Sanderssonien talo on tossa vinosti vastapäätä, Santtu selitti ja viittoili minua istumaan. Hän rullasi takaisin keittiöön ja toi minulle tavalliseen tapaan mukillisen kahvia, joka kieltämättä tuli tarpeeseen, kun olin seissyt kentän keskellä kaksi tuntia tammikuun säässä.

- Mitä tallille kuuluu? Santtu kysyi.
- Ei mitään kammottavaa, kaikki paitsi kolme on pysyny selässä tällä viikolla ja kaksi niistä oli yhden äidin vika, sanoin ja maistoin kahviani.
- Miten niin?
- Tai paremminkin sen koirien. Tai kahden äidin, miten vaan. Siellä on yksi, jolla on kaksi semmosta lamppuharjaa, mutta ne on yleensä ihan hiljaa ja tärisee, mutta nyt oli sitten toisellakin eukolla koira mukana ja kentän aidan takana tuli aikamoinen rähinä, kerroin.
- Ja mitä sä teit? Santtu kysyi kiinnostuneena.
- Määräsin kentänlaidat koiravapaaksi alueeksi, huokaisin. Toinen tädeistä ei ollut ottanut sitä hyvin, mutta sain tukea toisten mukuloiden äideiltä ja koirat olivat kadonneet aidan takaa toivottavasti pysyvästi.
- Hyvä, Santtu sanoi synninpäästöksi. – Mulla olisi sulle uusia oppilaita. Odotas, kun mä etsin mun listan.
- Etsi, mä etsin sillä aikaa sun rahasi, sanoin ja aloin kaivella taskujani. Rahat löytyivät sieltä mihin olin ne laittanutkin, vasemmasta etutaskustani, mutta Santtu viipyi ja minä aloin miettiä, pitäisikö minun sanoa jotain tuolle toiselle Santulle. En halunnut, mutta hiljaisuuskin oli epämiellyttävää. Lopulta minun oli pakko.

- Ai säkin oot hevosihmisiä? totesin.
- No, ehkä se on vähän liioittelua, mies sanoi. – Olen mä jonkin verran tehnyt tallitöitä. Mutta olen mä toisaalta kokeillut kaikkea muutakin mahdollista.
- Jaha, hieno juttu, kai, mutisin. Mitä sellaiseen muka saattoi muuta sanoa?
- Tässä ne on, olin piilottanu koko lapun, Santtu touhusi palatessaan. Paperille oli raapustettu kaksi nimeä ja puhelinnumeroa sekä viikonpäivät ja kellonajat.
- Paljonko ne on ratsastanu? kysyin silmäillessäni lappua ennen kuin taittelin sen taskuuni.
- Toinen kymmenkunta kertaa ja toinen vuoden verran. Laitoinko mä ne oikeille tunneille?
- Siltä näyttäisi, sanoin. Santulla oli tuntilukujärjestys, johon oli kirjattu paitsi oppilaat myös se, paljonko ratsastaneille tunti sopi. Tähän asti hän oli osunut hyvin.
- Ja onko kaikki ponit terveitä?

Lähettäjä: katiee 
Päivämäärä:   25.10.12 20:06:00

ILJA! Jee :)

Oon tässä nyt pikkuhiljaa iltojen ratoksi lukenut aikasempia Jessi-juttuja läpi ties kuinka monetta kertaa.. Ihan hauskaa kun siellä olen menossa kaksosten syntymässä ja täällä on sit taas osittain eri henkilöt, mutta teksti on samaa tuttua laatua :)

Päivämäärä:   25.10.12 22:32:54

ILJA <3

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   26.10.12 11:58:22

Olen myös kaikki tarinat lukenut, mutta jo pitkän aikaa "reaaliajassa" eli odotellut uutta pätkää ilmestyväksi -> unohtunut osa henkilöistä eli saisiko hieman selvennystä kuka tämä Ilja olikaan? :D

Päivämäärä:   26.10.12 15:33:52

Ilja oli se Veskun outo nuoruudenkaveri joka vaihteli alaa kuin sukkia :D jos muistan oikein?

Lähettäjä: polli 
Päivämäärä:   26.10.12 15:54:09

juuri se ja se oli outo koska oli niin viisas ettei sitä hirveen moni ymmärtäny ja jessihän siitä tykkäs ihan hirmuisesti :P

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   26.10.12 17:17:26

Hyvinhän te muistatte :) Ilja kiittää.
-----------------------
Santtu halusi aina kuulla yksityiskohtaisen raportin, joten vedin henkeä ja annoin tulla. Vaikka ei tällä viikolla ollut mitään erityistä raportoitavaa. Kaikki olivat kunnossa, söivät hyvin ja olivat käyttäytyneet tunneilla hyvin. Niitä koiratipahtamisia en laskenut, vaikka totuuden nimessä ponit ehkä olivat vain nähneet tilaisuutensa pieneen iloitteluun tulleen. Kukaan niistä ei ollut tähän asti vaikuttanut mitenkään säikyltä.
- Ja nyt mä lähden Leena-mummille syömään ja te saatte jatkaa peliänne, sanoin ja nousin seisomaan.
- Leena-mummille? Santtu-kakkonen toisti.
- Niin. Vaikka ei se ole mun mummi vaan Jerryn.
- Jerryn? Puhutko sä nyt Laakso-ojan Leenasta?
- Joo-o, myönsin varovaisesti ja ukkeli hihkaisi ilosta.
- Leena! Vanha kunnon Leena! Mä tulen sun mukaasi!
- Et kai, minulta pääsi ja katsoin apua anoen Santtu-ykköstä. Enhän minä nyt voinut raahata Leenalle mukaan jotain ventovierasta, vähän omituista heppua.
- Mä suunnilleen asuin niillä pienenä. Leena ilahtuu ikihyväksi, kun näkee mut, mies vakuutti.
- Mutta teillä on peli kesken…
- Me joudetaan jatkaa sitä myöhemminkin!
- Seis, komensin, sillä Santtu-kakkonen oli jo harppomassa kohden eteistä. – Mä en kyllä vie sua mihinkään, ennen kuin soitan sinne.

Santut istuivat ja katselivat, kun löysin puhelimestani Jerryn numeron ja kävelin ikkunan luokse puhumaan.
- Mä olen jo täällä, tuletko sä kohta? hän vastasi.
- Joo, ihan pian. Kuule, tunteeko Leena jonkun tyypin nimeltä Sandersson?
- Sandersson? Jerry toisti. – Tietysti tuntee. Miten niin?
- Täällä Santun luona on yks sen niminen tyyppi, joka väittää tuntevansa sen ja haluaa välttämättä ängetä mun mukana sinne. Mä vaan ajattelin, että en mä uskalla sitä huolia kyytiin, ellette te tunne semmosta.
- Ei kai se ole Ilja? Jerry kysyi nopeasti ja sen nimen olin minäkin joskus Mustaojalla kuullut.
- Oletko sä Ilja? kysyin Santtu Lennonilta, joka töni etusormellaan silmälasejaan ylemmäksi ja nyökkäisi tarmokkaasti. – Se väittää olevansa, sanoin Jerrylle.
- No ota ihmeessä se mukaan!

Minua nolotti, kun panin puhelimen pois ja käännyin ilmoittamaan, että vieras olisi tervetullut. Jessi ja Vesku olivat puhuneet hänestä silloin tällöin ja Danni ja Alissakin joskus, ja olin ymmärtänyt, että tyyppi oli ollut suunnilleen kadoksissa viime vuodet.
- Älä huolehdi, ihan viisasta olla varuillaan jos on tommonen sievä nuori nainen. Ja kuule, eihän mun tarvitse tulla sun kyytiin – mä olen perillä ennen kuin sä saat autosi startattua, kun oikasen tuolta takapihan läpi! Ilja sanoi iloisesti.
- Lakkaa olemasta idiootti, siellä on lunta, sanoin töykeämmin kuin olin aikonutkaan, sillä jotenkin minusta tuntui, että olin tehnyt itsestäni hölmön. – Mikset sä voinut heti sanoa, että sä olet Ilja, sitten mäkin olisin tiennyt? Santtu, pöh!
- Apinan tuntee kaikki, apina ei tunne ketään, Ilja-Santtu totesi surullisesti, mutta laittautui vikkelästi lähtövalmiiksi. Oikea Santtu suretti minua.
- Sori, että mä vein sun seurasi, sanoin.
- Ei se mitään. Mä alan katsella televisiota, tämä sanoi ja saattoi meidät eteiseen.

Matka vei muutaman minuutin eikä onneksi pidempään. Tulin nimittäin ajatelleeksi, että Ilja saattoi ihan hyvin olla kirvesmurhaaja siitä huolimatta, että hän oli Leenan tuttu. Kaikki kuulemani maininnat hänestä olivat olleet jotenkin puolittaisia ja salamyhkäisiä. Mutta ei hän käynyt kiinni kurkkuuni eikä muutenkaan häirinnyt minua, ennen kuin pysähdyin Leenan talon eteen. Yllätyksekseni Jerrykin vasta ajoi paikalle. Jotenkin olin ajatellut, että hän olisi jo ollut siellä.
- Päivää, hän sanoi Iljalle melkeinpä ujosti, kun olimme purkautuneet autoista, mutta mies hiljeni tyystin.
- Herrajumala, oletko sä pikku-Jerry? hän lopulta kysyi.
- Luulitko sä, etten mä olisi kasvanut senttiäkään viidessätoista vuodessa? kysyi puolestaan Jerry viileähköllä äänellä, mutta sitten sain todistaa, miten he halasivat toisiaan.

Päivämäärä:   26.10.12 18:16:19

Mutta missä Jerry oli, jos se kerran sanoi jo olevansa Leenalla ja sitten vasta ajoi Henun kanssa samaan aikaan pihaan?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   26.10.12 19:22:16

Njaha, oikoluku ois taas auttanut. Ensin mä ajattelin, että se ois jo siellä, mutta sitten päätin, ettei se olekaan. Sorry. :D

Päivämäärä:   26.10.12 21:55:50

:DDD

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   27.10.12 19:05:52

Leena oli vielä hassumpi. Hän itki ja nauroi yhtaikaa ja taputteli miestä kuin leipätaikinaa aina ohimennessään, sillä hänen piti kaivaa vähän parempaa tarjottavaa esiin ja ravata keittiön ja ruokasalin väliä.
- Missä sä olet ollut? Sun äitisi puhui jotain Etelä-Amerikasta, mutta siitä on jo kauheasti aikaa – ennen kuin siltä meni muisti. Sielläkö sä olet ollut tähän asti? Sä et näytä päivettyneeltä, vanhus tohotti.
- Olin mä siellä, tai oikeastaan Väli-Amerikassa. Ja sitten vähän siellä ja täällä – Laalaa-vuorilla ja Muumuu-maassa.
Minä katsoin Iljaa otsa rypyssä yrittäen päättää, kuvitteliko hän olevansa jotenkin vitsikäs vai mitä hän houraili, mutta sitten unohdin epäilykseni, kun hän alkoi kertoa matkoistaan. Hän oli asunut – väitti asuneensa – viidakossa alkuasukkaiden kanssa ja oli se totta tai ei, kertomus imaisi mukaansa. Ilja oli armoitettu tarinoitsija. Saatoin itsekin kuvitella olevani sademetsässä, kuulla papukaijat ja apinat ja haistaa joen kosteuden. Unohduin vain tuijottamaan häntä täysin lumoutuneena.
- Mitenkäs sä sitten tänne päädyit? Leena kysyi lopulta ja Ilja katsahti kelloon, joka raksutti takan reunalla.
- Oho, mä olen ollut äänessä tuntikausia. Miksette te jo käskeneet mun tukkia turpaani?

Taika katosi viheltäen, kun huomasin itsekin, että kello oli jo yksitoista.
- Meidän pitäisi kai lähteä, Jerry sanoi vastahakoisesti.
- Ja mihinkäs te menette? Ilja kysyi.
- Kotiin.
- Ja missäs se on? Täällä Hangossa?
- Me hoidetaan Hannan tallia. Sä kai muistat Hannan? Jerry kysyi ja Iljan suu loksahti auki.
- Hannan? La Hannan? Miten kukaan voisi unohtaa Hannan?
- Niinpä, totesin puoliääneen, lähinnä verrytelläkseni hiukan äänihuuliani pitkän äänettömyyden jälkeen.
- Ajatella, että sä olet jo niin iso, että sä voit hoitaa tallia! Ilja ihmetteli.
- Kuule nyt, mä olen aikuinen ihminen. Ei se mun vikani ole, jos sä olet hukannut vuosikymmenen tai jotain sinne päin.
- No niin olet! Kyllä mä sen näen! Ja miten nätin tyttöystävänkin sä olet onnistunut hankkimaan, Ilja sanoi säteillen ja minä punastuin, vaikka tietenkin mies oli höppänä.

- Entäs Hanna itse, mitä sille kuuluu? hän jatkoi.
- Se on ulkomailla kilpailemassa. Se pärjää hienosti, Jerry sanoi ja Ilja ilmoitti haluavansa tulla meille kylään seuraavaksi.
- Tule ihmeessä, kuulin itseni sanovan samalla, kun nousin. Jerrykin nousi ja Leena alkoi haukotella niin, että myös Ilja ymmärsi huvitusten olevan ohitse tältä illalta. Minulla ei ollut sydäntä jättää mummia korjaamaan sotkujamme pöydältä, joka näytti siltä, että siinä oli aterioinut kaukopartion verran gallialaisia vaan komensin Jerryn ja Iljan avuksi kantamaan likaisia astioita keittiöön.

- Onko toi tyyppi ihan okei? kysyin Jerryltä, kun olimme päässeet ulos talosta. Olin himppasen huolestunut siitä, ettei Ilja lähtenyt samaa matkaa meidän kanssamme, sillä pelkäsin hänen unohtuvan sinne ja valvottavan Leenaa koko yön. Mutta oli hän sentään jo eteisessä asti ja toinen ulkokenkä jalassaan, joten oli oletettavissa, että hän muistaisi lähteä pois.
- On tietysti, Jerry sanoi, mutta pysähtyi autonsa viereen ja jäi katselemaan ulko-ovea. Arvelin hänen ajatustensa menevän samaa rataa kuin minunkin. – Se on vähän… erikoinen, mutta ihan okei.
- Musta se on omituinen.
- Niin. Mutta loistotyyppi. Mä muistan, kun me oltiin pieniä…
- Ajetaan kotiin ja jatketaan siellä, ehdotin, sillä yöilma oli aika hyytävää.
- Tietysti, sori, Jerry sanoi ja kaappasi minut nopeaan halaukseen. Hän tuntui lämpimältä jopa siinä pakkasessa ja poski, joka painui nenääni vasten, tuoksui Jerryltä. Satuin rakastamaan sitä tuoksua.
- Hop hop, mitä pikemmin me lähdetään, sitä pikemmin me ollaan omassa sängyssä, sanoin hilpeästi ja taputin häntä takapuolelle.
- Onko sulla kiire sänkyyn? Jerry mutisi.
- No kai sielläkin voi jutella? totesin ja silloin Iljakin tuli ulos eikä meillä ollut enää mitään syytä viivytellä. Vilkutimme vielä Leenalle ja tarjosimme Iljalle kyytiä, josta hän kieltäytyi sanoen, että kaipasi vähän liikuntaa istuttuaan ruokapöydässä koko illan. Minusta tuntui vähän samalta, mutta en voinut kävellä kotiin asti, joten istuin autooni ja lähdin ajamaan Jerryn perässä.

Päivämäärä:   28.10.12 19:53:15

Ihana Ilja :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   28.10.12 20:15:57

Noin puolivälissä matkaa radio sammui. Se oli ikävää, mutta vain lievästi huolestuttavaa. Pahempi juttu oli, että kaikki kojelaudan merkkivalot pärähtivät äkkiä päälle. Niistä päätellen minun ei olisi enää pitänyt päästä ajamaan ollenkaan, mutta moottori kävi kuitenkin. Ajovalot vain sammuivat. Ellei pientareilla olisi ollut lunta, olisin ollut kuin sokea säkissä; nyt sentään näin suunnilleen, missä tie meni, enkä onneksi ollut enää kaukana kotoa.

Liian kaukana kuitenkin. Kojelaudan huolestuttavat valot alkoivat himmetä ja seuraavaksi moottori sammui. Ohjaus lakkasi toimimasta, mutta onneksi tie oli suora. Istuin ja annoin vauhdin hiipua, sillä muutakaan en voinut, ja lopulta autoni seisoi tien reunassa täysin elottomana ja kuolleena.
- Että víttu, totesin ja paukautin rattia nyrkilläni. Minulla ei ollut mitään käsitystä siitä, mitä oli tapahtunut, mutta en pitänyt siitä. Otin avaimet, laukkuni ja nousin autosta. Matkaa oli vielä jäljellä, vaikka tiesin, että tästä kohden olisin valoisalla jo nähnyt maneesin kulman, eikä minua ollenkaan huvittanut kävellä, joten yritin soittaa Jerrylle. Yritin. Usean piippauksen jälkeen kuulin hänen vastaavan, mutta silloin minun puhelimeni päästi surullisen tiluliin ja kuoli. Mikähän siinä oli, että kun asiat alkoivat mennä huonosti, ne menivät tosiaankin huonosti?

Elämäni mies, herrani ja valtiaani ei kuitenkaan ollut tyhmä tyyppi. Ennen kuin ehdin enempää kuin paukauttaa oven kiinni ja todeta, että keskuslukitus ei toiminut, näin kaukaisuudessa auton valot. Ne kääntyivät meidän pihatieltämme ja aloin huitoa, kun ne lähestyivät.
- Ajoitko sä ojaan? Jerry kysyi pysähtyessään kohdalleni.
- En tietenkään! Näytänkö mä ojaan ajaneelta? kivahdin.
- No mitä tapahtui?
- Siitä vaan katosi virrat. En mä tiedä, mitä tapahtui.
- Oletko sä laittanut varoituskolmion?
- Mä en edes tiedä, onko mulla semmosta, tuhahdin, mutta menin tutkimaan takakonttia sillä aikaa, kun Jerry kävi kääntämässä autonsa jollain pihatiellä ja palasi paikalle. Maasturin voimakkaiden valojen keiloissa löysin kolmion helposti ja sysäsin sen Jerrylle. Hän vei sen kiltisti vähän matkan päähän sillä aikaa, kun minä kiipesin autoon. Auto-ongelmat olivat kolmanneksi pahinta mitä tiesin, heti sairaaloiden ja hautajaisten jälkeen. Lisäksi tunsin itseni nolatuksi ja mökötin koko matkan kotiin asti.

- Ei se varmaan oo mitään vaarallista, Jerry lohdutti ja syleili minua, kun tulin edelleen suuttuneena pesemästä hampaitani.
- Mutta mä tarvitsen autoa, sanoin samalla, kun kiukkusolmu mahassani alkoi löystyä. Jerryllä oli sellainen vaikutus minuun.
- Korjautetaan se. Tai hommataan sullekin leasing-auto. Toi sun vanha rotisko pysyy koossa enää hyvällä onnella.
- Leasing-auto? toistin ja kiukku katosi. Voi hitsinpimpulat sentään, olin jo kauan ollut salaa kateellinen Jerryn rapeanuudesta maasturista. – Mennään sänkyyn juttelemaan siitä. Oisko meillä muka varaa?
- Täytyy ottaa selvää, Jerry sanoi pettymyksekseni. Minä en ollut oikein perillä siitä, mikä meidän taloudellinen tilanteemme oli, paitsi että hyvin näkyi riittävän niin heinää kuin näkkäriäkin ja jopa juustoa sen päälle. Minun järkeni mukaan me kyllä elimme ihan herroiksi jo pelkästään Sinin, Susan ja Svean tallivuokrilla, kun emme maksaneet killinkiäkään vuokraa, mutta tallin ja maneesin sähkölaskut olivat esimerkiksi meinanneet tipauttaa minut istualleen kauhistuksesta.

Mutta en halunnut ruveta pohtimaan ikäviä raha-asioita nyt. Halusin vain haaveilla.
- Mä haluan punaisen, ilmoitin ja hyppäsin sänkyyn. Jerry kömpi perässäni ja puhuimme innokkaasti autoista, kunnes läheisyys sai aiheen tuntumaan tylsältä ja vähäpätöiseltä ja ajauduimme rakastelemaan. Se oli erittäin mukavaa, kuten aina, mutta sen jälkeinen hiljaisuus ei ollut. Jerry ei edelleenkään ollut kosinut minua eikä puhunut muutenkaan mitään tulevaisuudesta.
- Mä rakastan sua, piipitin ajatellen, että voisin ainakin sen verran pedata tietä, jos tämä olisikin se ilta.
- Voi, niin mäkin sua, Jerry sanoi unisesti ja veti minut syliinsä. Kuulin, että oli turha jatkaa siitä aiheesta ja oikeastaan kaikista aiheista. Hän nukkuisi jo alle minuutin kuluttua.

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   29.10.12 18:06:20

lisää Iljaa?? :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   29.10.12 20:02:21

31.
Nukuimme aamulla suloisen pitkään valvottuamme tavallista myöhempään ja aloitimme aamun pienellä, hyväntuulisella seksisessiolla.
- Olipas hyvä idea muuttaa yhteen, totesin sen jälkeen ja kaivoin nenäni Jerryn kaulaan.
- Niin olikin. Miksi sä vänkäsit niin kauan sitä vastaan?
Minun piti oikein muistella.
- Mä pelkäsin, että sä kyllästyt muhun, jos me ollaan koko ajan yhdessä, tunnustin.
- Ai. Niin tietysti.
- Miten niin tietysti.
- Että tietysti sä keksit jotain tommosta. Sä olet joskus niin hupsu.

Muistellessani muistin muutakin. Minun autoni seisoi kylmänä ja kuolleena tienposkessa.
- Hei, se mun auto.
- Joo. Mä pyydän Derin mukaan ja ajetaan traktorilla katsomaan sitä. Eiköhän sen sillä saa kiskottua tallin pihaan.
- Okei, sanoin helpottuneena ja nousin laittamaan meille kahvia. Jerry livahti ulos ennen minua, sillä jäin aamullisen yhdessä olemisen lievästi huumaamana vähän järjestelemään paikkoja omassa pikku läävässämme. Lakanat kaipasivat vaihtamista ja jääkaappi inventoimista. Enemmänkin olisi pitänyt viitsiä, mutta minua odotti tallin täydeltä ratsastettavia hevosia. Ne kaipasivat sitä enemmän kuin pölypuudelit kuolemaansa ja sitä paitsi Jerry oli luvannut pitää minulle tunnin, oikein kunnollisen, ratsastamatta itse samalla. Minä olin edellisviikonloppuna käynyt Ypäjällä ilman Irkkua, joka oli kävelytyskuurilla nuljautettuaan jalkansa. Olin saanut lainata opistolta hevosta, enkä ollut osannut ratsastaa enää ollenkaan. Jerrylläkin oli ollut sitä sun tätä sanottavaa minulle edellispäivänä, joka oli ollut hänen ylimääräinen vapaansa Riston toimistolta, joten olin pyytänyt häntä sitten kertomaan minulle, miten asioiden oikein piti sujua. Se oli ollut vähän kirveltävää.

Sen asian kuitenkin unohdin, kun lampsin tallille ja näin tallipihalla autoraukkani. Jerry ja Deri kurkkivat tärkeän näköisinä sen konepellin alle, ja kävelin sinne itsekin.
- Mikäs on tuomio, onko se pakko lopettaa? kysyin.
- Siitä on varmaan laturi paskana, Deri tuumasi, työnsi peukalonsa vyönlenkkeihin ja keinui varpailta kantapäille.
- Mä ajoin sen tänne, sanoi puolestaan Jerry.
- Mutta sehän ei inahtanutkaan eilen! huudahdin.
- Niin. Mutta nyt se käynnistyi ja toimi ihan hyvin, parikymmentä metriä. Sitten katosi taas radio ja niin edelleen, niin kuin sä kerroit. Mutta toimi se tähän asti.
- Okei, voiko siihen laitattaa uuden laturin? kysyin tuskastuneena. Minua ei kiinnostanut autoissa mikään muu kuin ajaminen. Jos minulta puhkeaisi joskus rengas, osaisin ehkä periaatteessa vaihtaa sen, sillä Pertti oli kerran pakottanut minut katsomaan, kun hän vaihtoi minulle renkaat. Olin minä yhden ihan omin pikku kätösin äheltänytkin irti, mutta tosipaikan tullen yrittäisin kyllä ensimmäiseksi vilauttaa säärtä ohiajaville.
- Voi varmasti. Tässä on vaan se, että miten sen saa jonnekin korjaamolle, jos ei se pidä virtaa kuin hetken.
- Kai sen voi hinata? kysyin.
- No kyllä siinä sillonkin sais olla vähän virtaa. Valot ja ohjaus ois kiva olla, ja jarrut.
- Äh. Mä vihaan autoja. Mulle sopii paremmin yks hevosvoima kerrallaan, jupisin ja käännyin tarhoille päin. Keksiköön miehet jonkin konstin saada rötisköni taas eloon.
- Ota Esteban, Jerry huikkasi perääni.

Otin Estebanin ja koska Deri jäi autoni luokse, laitoin sen itse kuntoon ja talutin maneesiin, missä kävelytin sitä muutaman kierroksen, ennen kuin nousin satulaan. Veskulla oli jossain vaiheessa ollut intohimona lämmitellä ratsastajatkin ennen valmennusta ja vaikka luistin siitä nykyään useimmiten, oli pakko myöntää, että siitä oli hyötyä. Niinpä minulla oli mukavan vetreä olo, kun lopulta kiipesin korkeuksiin ja aloin verrytellä hevosta selästä käsin. Se oli helpompaa kuin Ypäjällä, olihan tämä hevonen minulle tuttu ja olin ratsastanut sillä paljon, mutta kun Jerry liittyi seuraan, hän alkoi lausua minulle ikäviä huomautuksia. En kuulemma käyttänyt käsiäni symmetrisesti enkä istunut suorassa. Muutama muukin asia hänellä oli sydämellään, enkä minä ottanut niitä hyvin, se on pakko myöntää. Erityisen pahalta tuntui, kun korjasin jotain, kuten Jerry käski, ja se toimi.
- Ei tästä tule mitään, mä en näköjään vaan osaa, puuskahdin lopulta ja heitin ohjat pois. Kävelin puoli kierrosta hiljaisuutta kuunnellen, ennen kuin Jerry sai suunsa auki.

Lähettäjäwhisky. 
Päivämäärä:   29.10.12 21:02:08

Oi, olipas kivan terapeuttinen pätkä!

On niin kiva lukea kun muillakaan ei suju, kun on puoli vuorokautta putkeen vääntänyt avoimeen tenttiin vastauksia, ja tuntuu ettei ymmärrä edes kysymyksiä..

Päivämäärä:   29.10.12 21:20:46

Ja tälläseen kohtaan jätit...
Voiko olla mahdollista että Henu the Henkka punaisella autollaan tulee vastaan tallilla..? XD Elänkö tarinaa vai onko tarina totta... vai miten :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   30.10.12 19:49:49

- Älä leiki drama queeniä, hän komensi.
- Miksen leikkisi?
- No onhan se ihan selvä, että sitä kehittää ihmeellisiä virheitä, jos ei koskaan pääse tunnille. Takuulla mullakin on vaikka mitä vinossa.
En ollut huomannut sellaista, mutta lohdutuin hiukan.
- Takuulla sunkin kätesi elää omaa elämäänsä, sanoin kostonhimoisesti. – Ja sun oikea jalkaterä sojottaa enemmän ulospäin kuin vasen.
- Ai, Jerry sanoi huolestuneena. – Hei, mennään seuraavaksi vähän radalle irrottelemaan, jooko?
- Älä höpötä, siellä on lunta, sanoin edelleen vähän kiukkuisena.
- Entäs sitten?
- No ei ne ole tottunu.
- Onhan ne lumessa kaiket päivät tarhassakin.

Totta kyllä, ja Deri ja Maru ratsastivat ulkona. Mutta minun teki vielä mieli vähän vängätä Jerryä vastaan, joten en antanut periksi, vaan naputin vastaan, kunnes maneesin ovi aukesi hiljaa naristen. Esteban jännittyi ja tuijotti sitä, sillä oli selvää, ettei tulija ollut kukaan omasta väestä. Deri ja Maru vihelsivät ja avasivat sitten oven reippaasti niin, ettei se ehtinyt narista. Kun ovenraosta pisti esiin iso, karvainen pää, hevonen käännähti sekunnin murto-osassa takajalkojensa ympäri ja ponkaisi pakoon. Ilokseni totesin, etten minä ihan kaikkea ratsastustaitoani ollut menettänyt, vaikka olinkin ollut jo löntystelymoodissa ohjat pitkinä. Pysyin tasapainossa ja kun sain narut käsiini, pistin hevosen laukkaamaan eteenpäin, vaikka se mieluummin olisi jäänyt tarkkailemaan tilannetta maneesin äärimmäisestä nurkasta. Pari sulavaa ympyrää ja ehdin todeta, ettei sieltä tullut kävelevää karhua, vaikka siltä oli näyttänytkin. Ilja se oli ja hänen päässään oli muhkea karvalakki. Siirsin Estebanin käyntiin, mutta siihen oli nyt kertynyt niin paljon pöhinää, etten voinut lopettaa ratsastusta.
- Täällähän te olette, mun lempikyyhkyläiseni, työn touhussa! Ilja sanoi.
- Menkäähän ulos juttelemaan, mulla on hommat vähän kesken, komensin, sillä aavistin, etten saisi hevosta rentoutumaan niin kauan kuin tuo karvalakki oli läsnä. Tietysti olisi voinut olla kasvatuksellisesti viisasta pyytää hattua jäämään paikalle, sellainenhan saattaisi olla jo seuraavien kisojen yleisössä. Mutta ehkä sitten toisen kerran. Voisimme rakentaa maneesin katsomoon oikean kauhugallerian. Sateenvarjoja, turbaaneja, vaikka lastenvaunuja, jos löytäisimme sellaiset jostain.

Kun lähdin maneesista Estebanin kanssa, totesin, että autoni oli edelleen houkutteleva kuin hunajalätäkkö. Jerryn ja Derin lisäksi sen vieressä kumarteli nyt Iljakin, ja he olivat siinä vielä sittenkin, kun vein orin takaisin tarhaan.
- Jos mä olisin tiennyt, että rikkinäinen auto on tommonen miesmagneetti, mä olisin hommannut ajokortin paljon aikaisemmin, totesin kuivasti.
- Ilja sanoo osaavansa korjata sen! Jerry ilmoitti ja mies nousi kumarasta asennostaan hämillisen näköisenä.
- Osaatko? kysyin yrittäen kuulostaa ihailevalta epäilevän sijaan.
- Mä olen aina ollut vähän hassuna koneisiin, Ilja sanoi anteeksipyytävästi. – Mä joskus pienenä rikoin meidän ruohonleikkurin ihan tahallani, jotta saisin korjata sen. Mutta uusi laturi meidän kyllä varmaan pitää käydä ostamassa.
- Ottakaa mun auto, Jerry ehdotti ja kaivoi avaimet taskustaan ja ennen kuin olin saanut ihan valmiiksi ajatuksen, etten ehkä halunnut lähteä ajamaan ventovieraan, omituisen tyypin kanssa ympäri Hankoa etsiäkseni auton varaosia, oli Ilja jo napannut ne lennosta ja katsoi minua ystävällisesti hymyillen.
- Mulla ei ole lompakkoa mukana.
- Ei mullakaan, sanoin mutta toki oli vain oikeus ja kohtuus, että ostin itse varaosani, jos joku oli niin kiltti, että lupasi laittaa ne paikoilleen. Ja ruokakauppaan minun oli pakko lähteä joka tapauksessa ja Ilja varmaan auttaisi ostosten kantamisessa ja oikeastaanhan hän oli ollut hyvinkin hauskaa seuraa. – Mun täytyy hakea se sisältä, sanoin.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   31.10.12 20:19:58

lisää lisää!

Lähettäjä: ---- 
Päivämäärä:   31.10.12 20:54:57

Lisää! Oon ihan koukussa tähän tarinaan. :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   31.10.12 21:20:28

Ilja oli edelleen hyvää seuraa. Lakkasin ujostelemasta häntä jo ennen kuin pääsimme pihasta isolle tielle.
- Sä osaat siis korjata autoja ja hoitaa hevosia. Mitä muuta sä osaat? kysyin, sillä vaikka Jerry ja minä emme olleet ehtineet illalla jutella miehen edesottamuksista, olin kuullut niistä aiemmin ja ne alkoivat palailla mieleen.
- Hoitaa lapsia. Mä hoidin Dannia ja Alissaa, kun ne oli pieniä vauvoja ja Jessin ja Veskun piti opiskella, hän vastasi heti. – Mä rakastan lapsia. Tai oikeastaan mä rakastan ihmisiä.
- Niinkö? sanoin hämilläni, sillä se kuulosti vähän omituiselta. Rakastiko hän muka minuakin?
- Tietysti, etkö sä sitten?
- En kai… en mä ole ajatellut, valehtelin, kun en suoraan kehdannut kieltääkään. - Mitäs sitten?
- No, mä olen kokeillut vähän yhtä ja toista. Mä olen vähän niin kuin Aku Ankka. Mä olen jopa ollut margariinitehtaassa töissä.
- Nyt sä huijaat!
- Enkä huijaa. Danni ja Alissa yllytti mua, koska ne halusi, että mä olisin niin kuin Aku Ankka.
- Oletko sä sitten sateentekijäkin? kysyin muistellen lempitoiveklassikkoani, jossa Aku lenteli pienellä lentokoneella ja muotoili pilviä naapurin perunapeltojen muotoisiksi.
- Sen mä opin siellä viidakossa, Ilja vakuutti.

Auton ajamisessa hän ei kyllä ollut erityisen hyvä, mikä ehkä johtui siitä, että hänen piti koko ajan olla äänessä, puhua käsillään ja katsoa, ymmärsinkö. Kun olimme käyneet kummallisessa autotarvikeliikkeessä, vaadin saada avaimet.
- Mä jatkan tästä. Meidän pitää käydä ruokakaupassakin.
- Hauskaa! Hei! Mä voin laittaa teille ruokaa! Siis, jos te huolitte mut sotkemaan teidän keittiötä!
Se oli melkein liikaa ja huomasin katsovani Iljaa vinosti.
- Oletko sä kokkikin?
- En oikeastaan, mutta pakko sitä on yksinäisen miehen ollut jotain opetella. Mä voisin tehdä teille perulaista ruokaa. Tai ecuadorilaista.
- Sitä mä en hallitse, myönsin.
- Saanko mä?
- Saat, kunhan siihen ei kuulu mitään kuoriaisia tai muuta, mitä ei saa meidän supermarketista, lupasin.
- Oikeasti mä käyttäisin toukkia, mutta tuskin niitä sieltä saa.
- Älä viitsi, puuskahdin ja huokaisin helpotuksesta oikeastaan vasta, kun Ilja keskittyi kaupassa keräämään lähinnä eksoottisia vihanneksia.
- Mutta ensin mä korjaan sun auton, hän lupasi. Minä katsoin kelloa ja ehdotin toista suunnitelmaa.
- Sä voisit ensin tehdä ruokaa sillä aikaa, kun me liikutetaan hevosia ja sitten sen auton voi ajaa maneesiin, siellä on vähän lämpöisempää kuin ulkona.
- Sopii hienosti, Ilja säteili.

Ilja korjasi autoni. Ilja teki meille ruokaa. Ilja kertoili edellisillan tapaan hulvattomia juttuja seikkailuistaan ja ehti sen lisäksi ystävystyä Derin kanssa. Ilja ei siivonnut keittiötä jälkeensä vaan jätti sen sanoinkuvaamattomaan kaaokseen – pistäisin Jerryn siivoamaan sen, sillä mieshän oli hänen tuttavansa. Ilja ei myöskään jäänyt asuskelemaan meille, vaikka vähän pelkäsinkin niin. Hän alkoi anteeksipyytäen esittää syitä lähteä illan alkaessa hämärtyä.
- Millä sä tulit tänne? Jerryllä välähti kysyä.
- Kävelin.
- No saat multa kyydin takaisin.
- Tule taas, soita vaikka ellet sä halua kävellä tänne asti, sanoin minä mielistyneesti ja hätkähdin vain hiukan, kun Ilja halusi antaa suukon poskelleni.

Minä tunsin itseni äärimmäisen yksinäiseksi, kun auto katosi. Derikin oli häipynyt jonnekin, mikä hänelle suotakoon, sillä hänen vapaapäivänsä olivat vähissä. Valmistelin iltatallin ja siivoilin vähän tallia, mutta minulla oli myös vähän murheellinen olo. Pohdittuani asiaa tajusin, että se johtui tämänaamuisesta. Siitä, että Jerry oli moittinut ratsastustaitoani ja siitä, että tiesin siihen olevan syytä. Pelkäsin, että vaikka olimme korjailleet toistemme virheitä koko syksyn, en pidemmän päälle kestäisi sitä. Ja sitä paitsi – sehän ei ollut toiminut, vai mitä? Olin siitä huolimatta kehitellyt virheitä. Voi, olisipa Hanna täällä! Hän saisi komentaa minut vaikka solmuun ja tottelisin ilolla ja kiitollisena.

Lähettäjä: sndy 
Päivämäärä:   31.10.12 22:26:16

Veskua siis!

Lähettäjä: katiee 
Päivämäärä:   1.11.12 18:29:12

OOI! Tulispa Hanna! :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   1.11.12 18:48:25

Onneksi Hanna vastasi nopeasti, sillä joka sekunnilla kynnys kasvoi ja kohta siitä olisi tullut aita.
- Lund, hän sanoi niin torjuvasti, että melkein silloinkin vielä jänistin.
- Henriikka täällä, sopersin.
- Ai sinä! Miksi sä soitat privaattinumerosta?
- En soita, väitin.
- Jaa. Mä luulin sua puhelinmyyjäksi.
- En mä yritä myydä sulle mitään, sanoin rentoutuen. Tuntui niin hyvältä kuulla Hannan ääntä.
- Oletteko te myyneet kenellekään muulle mitään? Niin kuin hevosia?
- Ei, tunnustin ihmetellen, miksi hän minulta sellaista tenttasi. Tiesin, että Jerry raportoi hänelle jatkuvasti ja että hän taatusti tiesi päivän tilanteen. Tai ainakin viikon.
- Asialle ehkä kannattaisi tehdä jotain. Mitenkäs teillä muuten menee?
- Oikein hyvin, tai siis hevoset on terveinä ja… mutta mä en osaa enää ratsastaa, puuskahdin sydämeni kevyeksi.

Hanna ei ruvennut valamaan öljyä laineille elikkäs vähättelemään.
- Miksi sä niin luulet? hän kysyi.
- Mä yritin viime viikonloppuna koulussa ratsastaa yhdellä ypäjäläisellä, eikä siitä tullut mitään.
- No siitä mä en huolestuisi, Hanna tuhahti antaen selvästi ymmärtää, mitä mieltä hän oli ypäjäläisistä.
- Mutta on tässä vähän sanomista muutenkin. Jerry yritti pitää mulle tuntia aamulla ja se napisi niin, että mun teki mieli hypätä alas ja lyödä sille hanskat suuhun.
- Napisiko se turhaan sitten?
- Ei – sehän tässä kai pahinta onkin. Mutta ei se itsekään virheetön ole, juorusin. – Meidän suhteelle ei tee hyvää, jos me joudutaan äkseeraamaan toisiamme. Kunpa sä olisit täällä, mä ratsastaisin vaikka persnahkani puhki, kaikki hevoset putkeen, jos sä opettaisit!

Toisesta päästä kuului ensin pelkkää hiljaisuutta ja sitten naurua, joka kuulosti imarrellulta.
- Ei sua huvittaisi lennähtää tänne pariksi päiväksi höykyttämään mua? kysyin toiveikkaasti.
- Se ei taida olla tähän hätään järjestettävissä, Hanna tuumasi. – Entäs Vesku?
- Niin, siltä mun kai sitten pitää kysyä, huokaisin. – Tuntuu vaan pahalta pyytää sitä uhraamaan vapaa viikonloppunsa, kun se kumminkin käy töissä.
- No, haudotaan tätä hetki. Mä katson, keksinkö mä jotain. Mitenkäs sun toinen urasi?
- Ai mun pikku ponipalleroiset? sanoin ilahtuen niiden ajattelemisesta. – Ne voi ihanasti. Haluatko sä tosiaan kuulla niistä?
- Miksen haluaisi?
Joten minä kerroin Hannalle poniratsastuskoulun arjesta ja hän ihmetteli.
- Mä tulen katsomaan seuraavan kerran, kun käyn, hän lupasi.

Puhelu sai minut niin hyvälle tuulelle, suorastaan pulppuilemaan, että sain loistavan idean.
- Mehän oltiin kauhean ahkeria tänään, eikö oltukin? kysyin Jerryltä, kun hän tuli ja aloimme ottaa hevosia sisään pimeästä.
- Oltiin, hän myönsi, sillä huolimatta Iljan pyörimisestä jaloissa ja auto-ongelmastani olimme saaneet liikutettua joka ainoan elikon pihapiirissä lukuun ottamatta yksäreitä, joiden omistajilla oli hyvää aikaa viikonloppuisin.
- Huomenna on sitten vähän höllempää, jatkoin ihan kuin en olisi tiennyt.
- Voi olla. Mitä sulla on mielessä?
- Mä ajattelin lainata Marua, jos sitä huvittaisi tulla mun kanssa poniratsastamaan.
- Sun tuntiponeilla?
- Niin, ne on taas juossu vaan tunteja välipäivistä asti ja osa niistä tuppaa olemaan maanantaisin vähän turhan virkkuja vapaiden jälkeen.
- Lainaa ihmeessä, jos se haluaa. Mutta ei se sille kyllä kuulu, älä komenna sitä.

Minun ei tarvinnut. Maru oli heti valmis ja ajoimme Sankkaan heti, kun hän oli päässyt töihin.
- Sä et ole tosissasi, hän sanoi kuitenkin, kun esittelin hänelle Lollyn ja Fibelin, shettikset.
- Olen, sanoin varovasti. – Mä en voi mennä niillä. Mun jalat laahais maata. Mutta sä olet ainakin kymmenen senttiä mua lyhyempi ja kevyt kuin keijukainen, sä voit – jos osaat antaa pohkeita polvillasi.
- No en tiedä osaanko. Hitto, mä en ole mennyt shettiksellä viiteentoista vuoteen! Maru kikatti, muttei pistänyt hanttiinkaan. – Missä me ratsastetaan.
- Mennään maneesiin, ellei siellä ole mitään valmennusta tai semmosta, ehdotin.
- Meidät nauretaan ulos sieltä!
- Ei lähdetä, nauroin. Marun kikatus oli tarttuvaa ja solidaarisuuden vuoksi otin itsellenikin ratsuksi ponieläimen pienemmästä päästä, piparkakkupossun näköisen ja muotoisen Martin. Luojan kiitos maneesissa ei ollut kuin yksi äiti-tytär-pariskunta, jotka jo tunsin näöltä. He pitivät hevosiaan, suokkitammaa ja ponia, Venlan tallissa ja olivat käsittääkseni ihan mukavia ihmisiä. Pitkämielisiä myös, sillä Maru ja minä emme kyllä käyttäytyneet ihan asiallisesti. Meitä nauratti ihan liikaa.

Päivämäärä:   1.11.12 23:17:39

toi pätkä sai mut jostain syystä ihan tosi hyvälle mielelle, oikein nous hymy huulille.

joten kiitos sennnu hetkestä puhdasta hyvää oloa, nyt palaan pääsykoe materiaalin kummppuun.. huoh.

Lähettäjä: des 
Päivämäärä:   2.11.12 08:29:17

mihis ankka pääsykokeilee?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   2.11.12 20:18:59

Samaa mä kyselisin.
---------------------
32.
Hannan kanssa jutteleminen sai minuun niin hyvin hönkää, että se riitti viikollekin. Aloin olla samaa mieltä siitä, että hevoskauppajuttuja piti edistää ja päivitin tallin sivulle kaikkien nuortemme tiedot. Jos olisin osannut ratsastaa, olisin pistänyt Marun tai Derin ottamaan niistä uutta ratsastusvideota, mutta en halunnut, että minua mollattaisiin pitkin nettiä. Kuvaisin itse joskus, kun Jerry ratsastaisi. Sen lisäksi ratsastin kyllä, vaikken osannutkaan. Yritin kiinnittää huomiota niihin asioihin, joista Jerry oli marmattanut ja minusta tuntui, että onnistuinkin hiukan paremmin. Ehkä. Pikkuisen.

Ja ainakin ponit olimme Marun kanssa saaneet ruotuun. Ne käyttäytyivät esimerkillisen hienosti maanantaina tunneilla ja niin käyttäytyivät oppilaiden vanhemmatkin. Itse oppilaista minulla harvoin oli pahaa sanottavaa. Pikkutytöt ja ne pari poikaa olivat täysin omistautuneita asialleen. Kuten opettajansakin. Minua ei olisi huvittanut lähteä kotiin tuntien jälkeen, vaan jäin talliin haahuilemaan ajettuani kaikki hoitajatkin tiehensä. Olin huomannut, että ellei heitä komentanut kotiin, he jäivät mielellään sinne touhuamaan kaikenlaista tai vain juttelemaan ja hihittelemään, eivätkä ponit kyllä kaivanneet sellaista työpäivänsä jälkeen.

Niinpä törmäsin kerrankin Janicaan, joka tuli maneesista kauniine poneineen. Kai hän tallilla useimpina päivinä kävi, mutta tähän asti olin ollut kentällä pitämässä tunteja, kun hän oli tuonut tai hakenut poninsa. Harvoin näin sitäkään; se tarhasi Venlan muiden asiakkaiden kanssa kauempana ison tallin takana, mutta se oli todella kaunis. Siro ja sopusuhtainen tummanruunikko, jolla oli pilkettä silmässä ja tähti otsatukkansa alla piilossa.
- Sulla on nätti poni, sanoin, kun huomasin unohtuneeni tuijottamaan tammaa. Janica puolestaan oli seisahtunut tuijottamaan minua ylenkatsovasti, mutta jatkoi nyt matkaansa ponin boksiin.
- Niin on.

Minun teki mieli ruveta klassiseksi ja kysyä Etkö sinä tiedä, kuka minä olen? mutta itse asiassa saattoi olla hauskempaa, ellei hän todellakaan tiennyt.
- Ratsastatko sä sillä koulua vai esteitä? kysyin ystävällisesti.
- Näyttääkö tää susta estesatulalta? Janica kysyi ivallisesti ja nosti pois poninsa selästä kauniin tummanruskean satulan.
- Ei, myönsin ja otin sen syliini, kun hän sitä minulle tunki. – Mutta voihan sitä harrastaa molempia, ja vaikka kenttääkin.
- No, tää nyt on kouluponi, Janica sanoi ja riisui suitsetkin. – Voisitko sä viedä ne tonne meidän tallin satulahuoneeseen?
- En, mun pitää lähteä kotiin, pahoittelin ja nostin seinään kiinnitetyn satulatelineen ylös niin, että sain laskettua satulan sen päälle. – Te varmaan kilpailette?
- Tietysti.
- Mitä luokkia?
- Me ollaan ens kaudella menossa vaativiin, Janica sanoi enkä voinut kuin ihailla hänen diplomatiaansa. Ensi kaudella menossa. Se tarkoitti sitä, että hän oli todennäköisesti selvinnyt helposta B:stä ja kokeillut A:ta, arvioin. Ääneen sanoin:
- Vau, semmosia kilpailuja ei varmaan oo kovin paljon tarjolla poniratsukoille.
- Ei tietenkään ole, mutta onhan ne yleensä avoimia luokkia sillä tasolla.
- Niin ne taitaa olla, myönsin ajatellen, että lähtisin. Olin tainnut leikkiä tarpeeksi. Janicalla oli kuitenkin vielä asiaa.

- Me vuokrataan toikin boksi, hän sanoi osoittaen viereistä tyhjää karsinaa.
- Saatko sä toisen ponin? kysyin. Santtu ei ollut puhunut mitään uusien ponien hankkimisesta, joten asia ei oikeastaan liikauttanut minua mihinkään suuntaan.
- Ei, mun bestis sen vuokraa. Se saa ponin, tyttö sanoi ja kuulosti hetken aikaa ihan ikäiseltään, mikä se ikä sitten lieneekään. Alle kuudentoista kuitenkin. Voi, miten Minttu ja minä olisimmekaan iloinneet, jos olisimme siinä iässä kumpikin saaneet omat, hienot ponit!
- Kiva juttu, sanoin laimeasti ja nuori prinsessa taisi tulkita sen omalla tavallaan oikein, kateudeksi, sillä hän virnisti melko pahantahtoisesti.
- Onko sulla omaa hevosta? hän kysyi.
- Ei, sanoin miettien, haluaisinko edes.
- Niin, ratsastuksenopettajan palkalla ei varmaan paljon hevosia ostella.
- Eikä varsinkaan ylläpidetä, myönsin, mutta sitten minun piti lähteä, etten nauraisi päin Janican sievää naamaa. Venla, Ellu tai ehkä Emma tulisi hoitamaan iltaruokinnan ja sulkisi tallin yöksi. – Mun täytyy mennä. Hyvää yötä.

Lähettäjä: EpE 
Päivämäärä:   2.11.12 21:20:28

Mää voin jo kuvitella miten Janica tunkee johonkin vaativaan luokkaan jossa Henriikka ja Jerry kisaa ja sen naama venähtää monta senttiä, tai sitten se tulee kattoon niiltä jotain hevosta :D

Ja tarinasta en osaa taas vaihteeks kommentoida muuta kuin että ihanaa <3 =)

Päivämäärä:   2.11.12 21:30:59

no siis ankka yrittää onneaan amk sh pääsykokeissa.

jos vaikka sais paikan niin sais ammattiaan upgreidattua :oD

en malta odottaa jatkoa !!!!

Päivämäärä:   3.11.12 10:39:13

Tai miten ois, jos Jerry tai Hanna tai vaikka molemmat tulee mukaan mukaan tallille ja tää ihana ponityttö tunnistaa ne? Tai viimeistään siinä kohdassa kun Jerry ja Henu menee naimisiin.. Kihloja edelleen odotellessa :D

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   3.11.12 19:10:03

koskahan päästään lukemaan taas Veskusta ja Jessistä? =)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   3.11.12 19:20:15

Ei mitään hajua, elwaen. Paitsi ehkä vähäsen :)
----------------------
Hyvin hilpeänä ajoin kotiin ja löysin sieltä vähemmän hilpeän Jerryn.
- Sä viivyit kamalan kauan, hän sanoi syyttävästi.
- Ehkä puoli tuntia pidempään kuin tavallisesti.
- Se tuntui paljon pidemmältä!
- No mikä hinku sulla nyt äkkiä on mun seuraan? Jotain asiaa? Talking to me? nauroin, mutta Jerry kietoi pitkät käsivartensa ympärilleni ja huokaisi.
- Mulla vaan oli paska päivä töissä. Mulla oli ikävä sua.
Minä sulin, kuinkapa muutenkaan.
- No tässä mä nyt olen, vakuutin ja halasin häntä takaisin. – Töissä?
- Päivätöissä, Jerry tarkensi, mutta näytti jo pirteämmältä.
- Mä voin tehdä lettuja. Hyvä ruoka, parempi mieli, runoilin.
- Ei sun tarvitse, tuu vaan mun kainaloon sohvalle ja katsotaan jotain hömppää ja mä saan kutittaa sua.
- Et saa kutittaa, mutta muuten sopii, lupasin. Ehkä kotoisa sohvailta saisi Jerryn muistamaan, ettei hän ollut kosinut minua ikiaikoihin?

Siirryimme sohvalle kädet toistemme ympärillä ja annoin Jerryn selata kaikista sadoista katsomattomista ohjelmista mielialaansa sopivan. Hän päätyi Poliisiopistoon ja minä haukottelin salaa. Mutta miksipä ei. Sama se minulle, mitä telkkarista tuli, jos olin joka tapauksessa suostuvainen Jerryn lohtuleluksi.
- Haluatko sä kertoa siitä? keksin kysyä vähän ajan kuluttua.
- Mistä?
- Miksi sulla oli huono päivä töissä.
- En oikeastaan. Eikä se nyt niin huono ollut, kiireinen vaan, Jerry sanoi hajamielisesti ja rentouduin. Olin oikeasti miettinyt hetken, että mitä jos hän oli mokannut jotain pahemman kerran. Ei sillä että Risto-setä varmaankaan olisi potkuja hänelle antanut, mutta se olisi voinut tehdä jotain katastrofaalista Jerryn psyykelle. Hän oli aina ollut voittaja, enkä tiennyt, osaisiko hän olla muuta.

Ja sitä paitsi puhelimeni soi, enkä olisi voinut vastata siihen, jos Jerry olisi alkanut vuodattaa sydänvertaan. Nyt saatoin kurottaa sen pöydältä täysin vapautuneesti.
- Haloo? sanoin varmana siitä, että se olisi Svea tai ehkä Minttu, mutta eihän se ollut.
- Haloo, sanoi Hanna ja sinkosin istumaan, hyvä etten asentoon seisomaan.
- N-nyt mä yllätyin, sanoin, kun en muutakaan keksinyt ja Jerrykin näytti kummastuneelta.
- Miksi? Mähän sanoin, että mä palaan asiaan.
- Sanoitko?
- Älä nyt esitä hölmöä, Henriikka. Sulla oli ratsastusongelmia.
- Niin, mutta ehkä mä selviän niistä, arvelin.
- Koska? Teilläkin alkaa kisakausi kohta. Teidän on oltava iskussa heti alusta asti.
- Niin, huokaisin mutta vatsassani alkoi kiemurrella kivasti. Hannalla oli jotain mielessään, ei hän muuten olisi soittanut.
- No, Kaitsu on ystävystynyt yhden jo eläkkeellä olevan gurun kanssa. Ja sen täytyy tulla pistäytymään Suomeen, Kaitsun siis. Voi olla, että pienellä suostuttelulla Udo suostuisi tulemaan lyhyelle valmennuskeikalle.
- Udo? toistin ja Hanna vastasi lisäämällä siihen sukunimen, joka kuulosti olevan pelkkiä ässiä ja ärriä. Se kuulosti myöskin etäisesti tutulta, mutta taisin vain toiveajatella. Olin edelleenkin aika huono, mitä tuli yleiseen ratsastustietouteen. Ainakin vanhempaan kuin neljä tai viisi vuotta.
- Niin, että sun ei tarvitse kuin sopia sen kanssa montako valkkua se haluaa vetää, sopia hinnasta ja mainostaa.

Herrajumala. Yhtäkkiä minusta tuntui, että keuhkoistani katosi ilma ja tajusin, että olin tehnyt elämäni suurimman tyhmyyden kertomalla Hannalle ongelmistani.
- Enhän mä… henkäisin.
- Kuka se on? Jerry kysyi lopultakin. Hän oli seurannut uteliaana tähän asti, muttei ilmeisesti ollut päässyt kärryille lyhyistä repliikeistäni.
- Onko Jerry siinä? Anna sille, Hanna komensi ja huokaisten ojensin puhelimen eteenpäin. Nojasin eteenpäin ja yritin saada henkeä. Eihän minusta ollut järjestämään mitään valmennusta! En tiennyt, miten!

Päivämäärä:   3.11.12 21:03:28

ihana pätkä :)

Päivämäärä:   3.11.12 21:25:19

voi nyt pikku pissaliisa ponityttö pääsee HENUN tallille valkkuun :oD

MAHTAVAAAAA

ja vesku ja jessikin tulee paikalle tietty ja ja ja <3

Lähettäjä: Ramona 
Päivämäärä:   4.11.12 16:09:24

Pidempää pätkää tänään, jos mahdollista?

t: Viikon selkä + kylki + vatsa páskana ja kovassa kuumeessa.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   4.11.12 18:12:28

Mitä ihmettä sä Ramona oot tehny keskiosallas? :o
-------------------
Vain muutaman lyhyen lauseen jälkeen Jerry antoi puhelimeni takaisin ja minä kävelin ovelle, josta pääsi takaterassille ja menin ulos. Sisällä ei tuntunut riittävän ilmaa.
- Mä en osaa järjestää mitään valmennusta! henkäisin Hannalle.
- Mitä sä nyt horiset? Eihän siinä ole mitään kummallista. Sovit vaan Udon kanssa päivät ja montako tuntia se luulee jaksavansa pitää ja sitten pistät sanan liikkeelle.
- Mutta miksi sinne pitää muita haalia? Eikö se voi käydä vaan auttamassa mua? Ja Jerryä, jos se mielestään kaipaa apua.
- Tietysti, jos sulla on varaa maksaa papan lentoliput ja majoitus. Mitä sä nyt venkoilet? Tässä on loistava tilaisuus kerätä muutama roponen niin meille kuin vanhalle miehellekin. Tiedätkö sä mitään saksalaisesta kansaneläkkeestä?
- En tiedä, tokaisin, sillä kun Hanna alkoi puhua rahasta näin, ettei minulla ollut muuta mahdollisuutta kuin hoitaa homma. – Mutta mä en puhu saksaa.
- Udo osaa englantia. Mä laitan sulle tekstarina sen numeron ja päinvastoin. Nyt mun pitää mennä. Palaillaan.

- Mitä sä täällä värjöttelet? Mitä salaisuuksia teillä oikein on? Jerry kysyi ovelta ja keskeytti paniikkini.
- Miten niin salaisuuksia? puuskahdin, sillä olihan Hanna jutellut hänenkin kanssaan. – Eikö se sanonut sulle?
- Mistä? Se vaan kysyi, onko mun ratsastushousujen koko pysynyt samana, vaikka mä oon ruvennu toimistorotaksi. Saamarin teräväkielinen kummitäti mulla, Jerry valitti ja sai minut nauramaan. Se sai oloni paremmaksi.
- Hanna järjestelee jotain vanhaa dresyyrigurua tänne valmentamaan meitä. Siinä sen salaisuudet, selitin.
- Ihan totta? Hei, miten hieno homma! Kuka se on?
- Udo joku, en mä muista sukunimeä.

Jerry osasi oitis laukaista jotain, mutta en saanut siitä selvää sen paremmin kuin Hannastakaan aikaisemmin.
- Kuulostaa samalta, mutta en mä voi olla varma, että se sanoi noin. Onko niitä muita?
- Ei mulle ainakaan tule mieleen. Hei kuule, tää on vähän kuin joulu! Koska se tulee?
- Sen kanssa pitää sopia. Voitko sä soittaa sille? Hanna laittaa mulle sen puhelinnumeron, kysyin äkillisen toiveikkaana. Jerryhän voisi hoitaa homman.
- Mä en taida tällä viikolla ehtiä yhtään mitään, Jerry pahoitteli. – Hyvä jos syömään. Mun täytyy ottaa huomenna voileipiä evääksi.

Aloin väittää vastaan, sillä ei kai kenenkään työpäivä voinut olla niin kiireinen, ettei ehtinyt yhtä ulkomaanpuhelua soittaa ja sitä paitsi ei Jerry ollut Riston toimistossa kellon ympäri, mutta silloin muistin ihanan asian. Svea puhui saksaa. Hän oli ollut vaihto-oppilaana Saksassa. Minä lahjoisin tai kiristäisin hänet auttamaan minua. Miten loistava idea! Minun teki mieli tanssia.
- Mä voin tehdä sulle vaikka muovikassillisen voileipiä, älä siitä huolehdi! Mutta sano nyt, miten tämmösiä valkkuja järjestetään? Pitääkö meidän laittaa sanomalehti-ilmoitus? Ja ketä me huolitaan sinne? Paljonko valmennustunnista voi ottaa rahaa? syöksin ulos kaikki muut minua huolestuttavat kysymykset.
- En mä tiedä – ei kai nyt sentään sanomalehteen? Meillä Mustaojalla ainakin laitettiin aina vaan seuran nettisivuille, tai meidän omalle.
- Onko sielläkin käynyt ulkomaaneläviä? kysyin epäillen muistini temppuilevan.
- Joskus aikoinaan Hannan tanskalaiset kävi, ja tietysti Hanna itse on käynyt. Valmennustahan sekin oli. Kannattaa ehkä kysyä niiltä, mitä kaikkea meidän pitää hoitaa.
- Mä soitan niille heti huomisiltana, lupasin huojentuneena. Veskulta ja Jessiltä uskaltaisin hyvin kysyä apua ja olisi muutenkin kiva jutella heidän kanssaan.
- Ei ne varmaan vielä ole nukkumassa, Jerry huomautti, mutta minä en halunnut soittaa heti. Oli äärimmäisen väsyttävää olla tällä tavalla kauhuissaan ja sitä paitsi Hannahan saattaisi yön aikana ilmoittaa minulle, että setä oli kupsahtanut tai kieltäytyi ehdottomasti lähtemästä yhtään mihinkään. En halunnut tehdä turhaa työtä.

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   5.11.12 18:42:31

iltapala? =)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   5.11.12 18:53:12

Mutta yön aikana ei tapahtunut mitään eikä aamullakaan muuta kuin että Jerry nousi kuuden aikaan.
- Sori, mun pitää ehtiä kerätä vielä läjä muistioita ja lausuntoja ja sitten istua oikeustalossa koko päivä.
- Ne voileivät, muistin.
- Ei sun tarvitse nousta tekemään mulle eväitä!
- Ei takuulla tarvitsekaan, mutta mua ei nukuta enää, sanoin ja nousin ylös. Ellei Jerryn mieli olisi selvästi ollut jo töissä, olisin houkutellut hänet takaisin sänkyyn – me emme olleet rakastelleet päiväkausiin – mutta en halunnut yrittää ja tulla torjutuksi. – Tee vaan itse voileipäsi. En mä ole sun äiti, tuhahdin miettien, olinko tehnyt jotain väärin. Ehkei minun olisi sittenkään koskaan pitänyt tunnustaa Jerrylle, että oikeastaan rakastin häntä? Hän oli tainnut ruveta pitämään minua osana sisustusta sen jälkeen.
- Et tietenkään ole! Mitä sä höpötät? Jerry kysyi ja tiputti sängylle paidan, jonka oli juuri hakenut kaapista, jotta pystyi kaappaamaan minut vastustamattomaan karhunhalaukseen.
- Musta tuntuu, että pidät mua sun äitinä. Tai kotiapulaisena. Tai siskona päätellen siitä, miten paljon romantiikkaa meillä on ollut viime aikoina, tuhahdin, vaikka halaus alkoikin sulattaa minua. Jerry tyrkkäsi minut nopeasti käsivarren mitan päähän ja tuijotti minua pistävästi.
- Romantiikkaa?
- Sitä, sanoin ja kiemurtelin irti, sillä tunsin itseni äkkiä säälittäväksi vinkumaijaksi, kun olin ottanut puheeksi koko asian, ja itsesääli sai silmäni aina vetistämään. Jerryn ei sentään tarvinnut kuvitella, että tämä oli itkun arvoista.

Minä keitin kahvia ja Jerry teki voileipiä ja olimme äärimmäisen kohteliaita toisillemme aina siihen hetkeen asti, kun Jerry läimäytti tiskipöytään mukin, josta oli hörppinyt kahvia samalla, kun oli voidellut leipäviipaleita ja kerännyt ne pussiin. Sitten hän astui viereeni pöydän ääreen, missä selailin läppäriltä uutislehtiä kahvia juodessani ja tarttui kiinni niskahiuksistani.
- Au! sanoin, kun hän kiskoi niistä niin, että kasvoni kääntyivät häntä kohden. Hänen tummansiniset silmänsä eivät kuitenkaan näyttäneet kiukkuisilta, vaikka ote olikin napakka, päinvastoin olin erottavinani naurunryppyjä silmäkulmissa.
- Romantiikkaa? Jerry kuiskasi ja painoi suunsa vasten huuliani. Tunsin vielä hänen juomansa kahvin kuumuuden, kun hän suuteli minua lyhyen, hehkuvan hetken ajan ennen kuin päästi irti ja kääntyi kävelemään eteiseen.
- Oliko toi muka sitä? huusin hänen peräänsä.
- Sori, mulla ei ole nyt aikaa enempään!
- Ja seksiä kans! kiljaisin hetkeä ennen kuin hän sulki oven perässään. Jäin hihittämään, mutta hymyni hyytyi, kun kaukaa makuuhuoneesta kuului puhelimeni piippaus. Minun oli pakko mennä katsomaan, mitä se äänteli ja palata maan pinnalle. Hanna oli lähettänyt minulle lupaamansa puhelinnumeron. Hyi hitto, minun piti kai ruveta miettimään, miten edistäisin Udo-asiaa.

Koska oli liian aikaista tehdä muutakaan, googlasin ukon nyt, kun Hanna oli ystävällisesti lähettänyt myös hänen sukunimensä. Jo muutamassa minuutissa ymmärsin, miksi Jerry oli tunnistanut nimen heti. Kai minunkin olisi pitänyt. Udo oli saanut jopa olympiamitalin kouluratsastuksessa, tosin vain joukkuekisassa mutta kuitenkin. Olin sanaton, jos niin voi sanoa, kun olin yksin, enkä juurikaan harrastanut yksinpuhelua, enkä ainoastaan Udon takia. Hannalla ei ollut ainakaan vielä olympiamitalia, mutta hän oli melkoinen guru myös, ja hän oli ensi töikseen aamulla ajatellut minua ja lähettänyt minulle lupaamansa puhelinnumeron. Minä en ehkä ollut aivan mitäänsanomaton ihminen, jos Hanna Lund tekstaili minulle ensitöikseen herättyään.

Ajatus oli elähdyttävä ja kunhan kello tuli tarpeeksi paljon, pukeuduin ja lähdin talliin. Ratsastin Hersonistin ja sanoin sitten Derille, että häipyisin muutamaksi tunniksi asioille.
- Kivennäinen alkaa olla vähissä, jos sä menet semmosille asioille, Deri sanoi.
- En mä tänään. Jos se alkaa olla lopussa, niin me tarvitaan takuulla paljon muutakin. Mä katson listaa, kun tuun takaisin.
- Mä voin alottaa, Deri lupasi ja minä lähdin hakemaan autonavaimet sisältä. Vaihdoin kengät mutta en housuja. Ratsastushousut olivat vähän niin kuin virkapukuni ja halusin Svean muistavan, että olin hänen valmentajansa ja auktoriteettinsa.

Päivämäärä:   6.11.12 18:38:33

Jännää :D Ois kyllä ihanaa lukea häistä :P

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   6.11.12 20:00:45

33. Henriikka järjestää
Ajoin Svean luo ja soitin tarmokkaasti ovikelloa, eikä mennytkään kuin hetki, kun ovi avattiin. Svean silmät levisivät yllätyksestä, kun hän näki minut.
- Henriikka!
- Minä itse, naurahdin.
- Tosi kivaa, tule sisään! Sä tulit just sopivasti brunssille!

Kohotin kulmakarvojani hämmästyneenä, mutta astuin sisään ja riisuin kenkäni. Brunssi harmaana, talvisena tiistai-aamuna kuulosti ihanalta ja minun askeettisesta aamukahvistani oli jo tunteja. Mutta sitten pääsin peremmälle ja näin, että Svean pienen, herkuilla lastatun pöydän ääressä istui Iitu sylissään pieni, kiharatukkainen natiainen, joka näytti syövän tasapuolisesti leivänpalaa ja nyrkkiä, joka sitä piteli. Se kuolasi.
- Ai, sä olet täällä, totesin, enkä viitsinyt edes esittää ilahtunutta.
- Hei vaan, Iitu hymyili madonnamaisesti ja painoi poskensa lapsen hiuksia vasten. – Katso, Runo, tuossa on Henriikka-täti.
- Ei mua tarvitse täditellä, sanoin ja istuin vapaalle tuolille. Iitun löytäminen Svean luota ei ollut hauska yllätys, päinvastoin. Minulla oli hyvin inhottava olo, vähän samaa luokkaa kuin jos olisin löytänyt Jerryn jonkun toisen tytön seurasta. En kuitenkaan aikonut antaa ajaa itseäni pois. Minä olin täällä varsin tähdellisellä asialla ja aioin hoitaa sen loppuun. – Aiotko sä viipyä kauankin?
- En kovin, mun pitää mennä iltavuoroon töihin, Iitu pahoitteli.
- Hienoa, sanoin ja sitten häpesin, sillä Svea katsoi meitä kauhistuneena. Hän ei varmaankaan ollut tottunut piikittelyyn ruokapöydässä.
- Lattea? hän kysyi minulta.
- Hitto, joo! innostuin.

Söin ja tulin paremmalle tuulelle.
- Mä saatan tulla tänne toistekin, sanoin Svealle.
- Tervetuloa, vaikka en mä joka päivä syö tällä lailla, hän naurahti. – Miksi sä muuten tulit? Tai siis, kiva että tulit, mutta…
- Mä tarvitsen sun apuasi, sanoin ja mulkaisin Iitua. En kyllä alkaisi kertoa asiaani niin kauan, kun hän istui katselemassa ja kuuntelemassa.
- Mihin? Svea kysyi.
- Puhutaan siitä myöhemmin, sanoin ja tapoin keskustelun täysin. Vain lapsi Iitun sylissä päästi pieniä ääniä ja ojensi äkkiä kätensä minua kohden.
- Se haluaa sun syliin, Iitu sanoi ja nosti sen kainaloista polvelleen seisomaan niin, että tahmaiset pikku sormet heiluivat melkein kasvoissani.
- Älä ihmeessä, en mä osaa pitää lapsia, sanoin ja vetäydyin kauemmas.
- Hölmö, ei se sua syö, nauroi Svea ja otti ipanan minun sijastani, mutta ilmeisesti minä olisin ollut mielenkiintoisempi. Lapsi alkoi itkeä ja ojenteli edelleen käpäliään minun suuntaani.
- Se kuolaa, sanoin.
- Jaha, kai meidän täytyy tästä lähteä, Iitu sanoi loukkaantuneesti ja nousi seisomaan. – Mennään Runo pois häiritsemästä tätejä.

Omatunto soimasi minua, mutta en saanut sanotuksi mitään liennyttävää, kun Iitu alkoi pukea lasta ja Svea hääräsi heidän ympärillään, odotin vain, että tilanne menisi ohi. Lopulta ovi kävi ja Svea palasi paikalleen.
- Sä et ollut kovin kohtelias Iitulle, hän moitti.
- Se ei ole aina ollut kovin kohtelias mulle, puolustauduin.
- Mutta et sä voi mennä sanomaan sen lapsesta, että se kuolaa!
- Mutta se oli totta!
- Se on ihan sama kuin jos sä sanoisit mulle, että Fifi on ruma!
- Äh, sanoin tajutessani, että Svea oli varmaankin oikeassa. En silti ollut pahoillani siitä, että Iitu oli kenties loukkaantunut, siitä sen sijaan olin, että Svea piti minua törppönä. – Mä en tainnut tajuta. Enhän mä tiedä lapsista mitään.
- Niin, hän sanoi leppyen ja kysyi, mistä minä olin halunnut jutella.

Päivämäärä:   7.11.12 19:48:05

lisää sais toki laittaa :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   7.11.12 19:55:44

Tässäpä :)
----------------
Kerroin lyhyesti, että Hanna aikoi lähettää entisen olympiamitalistin valmentamaan ratsukoita meidän tallillemme ja Svean suu loksahti auki.
- Ooh, voi apua! Kuule, mahtasinkohan mä päästä mukaan?
- Totta kai sä pääset mukaan, kunhan raotat vähän lompakkoa. Mutta ensin pitäisi saada sen sedän kanssa sovittua asioista ja… no, sähän osaat saksaa.
- Aika ruosteessa on mun saksani, Svea tuumasi, muttei hänellä ollut siltikään mitään sitä vastaan, että soittaisi Udolle. Katsoin häntä mykkänä ihastuksesta, kun hän yksinkertaisesti ryhtyi toimeen.
- Guten Tag. Können wir Englisch sprechen? hän aloitti ja sen jälkeen minäkin pysyin suunnilleen kärryillä. Välillä Svea kysyi minulta jotain ja minä kirjoittelin muistiinpanoja serviettiin, jota en ollut käyttänyt. Svea itse kirjoitteli toiseen ja kun hän lopetti puhelun kohteliaisiin toivotteluihin, aloimme vertailla niitä.
- Se tulee? varmistin sentään, vaikka se nyt kai oli aika selvää. Ei heillä muuten olisi ollut niin paljon juteltavaa.
- Tulee, tulee. Kahden viikon päästä käy, tai kolmen. Ilmeisesti se oli jo puhunut asiasta jonkun suomalaisen tuttavansa kanssa – Hannankohan?
- Ehkä, tai Hannan miehen, niiden on tarkoitus matkustaa yhdessä. Saadaanko me päättää koska? Paljonko se lupasi ottaa oppilaita?

Svea tuntui yhtä innostuneelta asiasta kuin minä itse ja kohta raapustimme jo aikatauluja. Minä merkkasin itseni ja Jerryn surutta neljälle eri tunnille. Maksulliset asiakkaat saisivat mitä meiltä jäisi ja sillä hyvä, hehän olivat vain sivujuonne tässä komediassa.
- Mihin sä meinaat laittaa ilmotuksia? Svea kysyi.
- Meidän omalle ilmotustaululle – Sini ja Susa varmaan haluaa tulla, ja varmaan Jerryn muutkin valkutettavat. Ja meidän nettisivuille. Mutta tässä on aika vähän aikaa, pitäiskö se laittaa jonnekin hevostallinettiinkin, vai tuleeko sitten viissataa soittoa helppoa C:tä meneviltä ponilapsilta? aprikoin.
- Mä en uskaltaisi kyllä sinne laittaa, ei tässä niin montaa tuntia ole, jos se ottaa vain kaksi kerrallaan, Svea sanoi. – Vie Sankkalan ilmotustaululle.
- Ehkä, sanoin. Siellä ei kauhean monta korkeamman tason kouluratsastajaa tainnut olla. Pitäisiköhän minun, kun rupeaisin ottamaan vastaan ilmoittautumisia, jotenkin tarkistaa ihmisten kilpailuhistoria? Enhän voinut tuntea kaikkia nimeltä ja olisi tosiaan noloa pistää ulkomaan-Udo opettamaan ratsukoita, joiden tähtäimessä oli saada hevosensa peräänantoon. Kyllä, niin minun varmaankin pitäisi tehdä.

- Kiitos, kun soitit sille! sanoin ja kauhistuin. – Herraisä, mä olen istunut täällä tuntikausia ja mulla on kaikki hevoset ratsastamatta!
- Mä lähden kanssa tallille, päätti Svea. – Mä olen joka tapauksessa syöny liikaa, jotta voisin nyt ruveta tekemään kirjallisia töitä.

En ehtinyt ratsastaa rennosti Svean seurassa, vaikka hän pyysi vaan soitin Derille jo autosta että olin tulossa ja kaakkia kuntoon. En tiennyt, venyisikö Jerryn päivä loppupäästäkin ja mitä hän ehtisi illalla tehdä. Minä ehdin liikuttaa kolme, ennen kuin minun piti lähteä Sankkaan ja kun päästin ponit sisään ja lysähdin toimiston tuolille, minusta tuntui siltä, että päivä oli kestänyt jo viikon.
- Heippadei!
- Hei, sanoin ja piristyin nähdessäni Venlan ovensuussa. – Onko teillä paljon kouluratsastajia?
- On niitä muutama vakavasti otettava, miten niin?
- Me järkätään kouluvalmennusta parin viikon kuluttua. Mä taidan tuoda teille kutsun sitten.
- Tuo vaan. Jerrykö pitää?
- Ei kun oikea ulkomaanihme.
- Jaha, no sitten mä tiedän ainakin pari alaikästä, Venla sanoi kuivasti. – Ja sitä mä tulin kertomaankin. Mä olen sopinut Santun kanssa, että vuokraan ton teidän tyhjän boksin. Siihen tulee joku kouluponi. Janican kaverin.
- Mä kuulinkin siitä jo Janicalta, sanoin.
- Mun täytyy sanoa, että mä olen iloinen, että ne asuu täällä sun vaivoinasi eikä isossa tallissa, Venla virnisti.
- Ei siitä prinsessasta tähän asti ole haittaa ollut, sitä tuskin koskaan näkee, sanoin totuudenmukaisesti.
- Odotahan vaan nyt, kun niitä on kaksi, Venla sanoi synkästi, mutta sitten hänen kainalonsa alta pisti esiin laiha, kalpea, pisamainen nenä.

- Arna on kipeä ja Pauliina ei tuu tänään saanko mä hoitaa Mohairin? tyttö sanoi yhdellä henkäyksellä ja niin nopeasti, että ellen olisi jo arvannut hänen asiaansa, en olisi saanut mitään selvää.
- Hoida vaan, sanoin suopeasti. Se oli Mari, se tyttö, joka oli laittautunut mukaan hoitajakurssille, vaikkei kuulunutkaan hoitajiin. Hän tuntui olevan tallilla joka ilta ja tuntui aina tietävän ensimmäisenä, jos joku poni oli hoitajatta. Minun oli pakko ihailla hänen antaumustaan. – Mari! huusin hänen peräänsä hetken mielijohteesta ja terävä nenä palasi.
- Mitä?
- Sähän et käy tunneilla, muistanko mä oikein? kysyin, vaikka tiesin muistavani.
- En, tyttö vääntelehti. – Ei meillä ole rahaa.
- Ai. No, ehkä sun kannattaa pysytellä maisemissa, kun mä kaipaan taluttajia, ehdotin.
- Mutta et sä kaipaa – alkeiskurssilaisetkin osaa jo ratsastaa itse, Mari piipitti.

Minun kävi sääliksi tyttöä. Näinköhän heillä oli edes rahaa ruokaan? Hän oli kovin laiha ja vaatteetkaan eivät olleet nähneet ainakaan mitään merkkiliikettä. Avasin tuntipäiväkirjani ja vilkuilin nopeasti tulevaa viikkoa.
- Perjantaina tulee kolmelta joku lapsi talutusratsastukseen. Pääsetkö sä sillon? kysyin.
- Pääsen! Mari henkäisi ja hänen silmänsä kirkastuivat.
- Hyvä juttu. Tule silloin, sanoin ja raapustin hänen nimensä perjantain kohdalle.

LähettäjäFigaron_haamu 
Päivämäärä:   7.11.12 20:06:58

Mä niin pidän Sveasta!

Lähettäjä: Fanii 
Päivämäärä:   8.11.12 16:41:08

juu välillä varmaan pitää ilmoitella olemassa olostaaan= HALUAA JATKOA PIAKKOIN ! :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   8.11.12 17:01:47

Jerry ei ollut kotona, kun pääsin sinne, mutta hänen autonsa oli ollut pihassa, joten hän oli varmaankin tallissa. Sääli, että hänelle oli jäänyt niin paljon ratsastettavaa epäilemättä muutenkin pitkän työpäivän jälkeen, mutta toisaalta minähän olin hoitanut valmennuskuviot jo melkein kuntoon, ilahduin ja muistin, että olin aikonut soittaa Mustaojalle. Kun Jerryä ei kuulunut tulevaksi, valitsinkin Veskun numeron ja pirautin.
- Heippa, Hanna on hommannut meille jonkun vanhan gurun valmentamaan ja mä ajattelin kysyä, että miten sitä kannattaisi markkinoida? kysyin ja asetuin mukavasti keittiön pöydän ääreen selailemaan samalla uutisia läppäriltä.
- Mikäs guru teille tulee? Vesku kysyi uteliaana.
- Udo jotakin jota mä en osaa sanoa, sanoin nolona, sillä en aikonut päästää hänen sukunimeään ulos harjoittelematta. – Se on olympiamitalisti, varmaan sä tiedät kuka, kun Jerrykin tiesi.

Vesku tiesi ja änkytti pienen hetken, ennen kuin ilmoitti haluavansa osallistua valmennukseen.
- Sinäkö? ihmettelin, sillä sitä en ollut tullut ajatelleeksi.
- Sarri ja Sunna vois tulla kanssa. Saadaanko me perhealennus?
- Ehkä, sanoin varovasti. Tätä menoa minulla ei olisi paljonkaan markkinoitavaa.
- Koska se on? Vesku kysyi ja kerroin hänelle. Sitten keskustelimme vähän aikaa siitä, mitä olin kysynyt ja aloin ymmärtää, että sanomalehti-ilmoitus ainakin olisi ihan liikaa.
- Teidän nettisivuillakin on ihan tarpeeksi lukijoita, Vesku arveli ja tulin äkkiä ajatelleeksi että ketkähän sitä sillä tavalla seurasivat. Muistin menneisyydestäni erään nuoren tytön, joka kävi monta kertaa päivässä Mustaojan sivuilla ja onnistuikin sillä tavalla pääsemään Mustaojalle Veskun valmennukseen. Pitäisikö minun nyt ruveta vahtimaan paikalla parveilevia naispuoleisia ihmisiä, josko joku heistä tuijottaisi Jerryä palavin silmin ja kuola valuen? Tunnistaisin kyllä oireet.

- Sä varmaan tarvitset vähän apua, Vesku sanoi sitten.
- Tarvitsenko?
- Niin mä luulisin. Jos sä aiot ratsastaa itsekin joka päivä. Olisi hyvä, jos joku pitäisi huolen aikatauluista ja siitä, ettei yleisö ryntäile kuin lauma päättömiä kanoja. Oletko sä ajatellut katsojamaksua? Lehdistöä? Buffettia?
- Herrajumala, mä tarvitsen apua! vinkaisin.
- Ainakin viikonlopuksi, arkena ei ehkä tuu semmosta ryntäystä. Vai oisko teidän henkilökunnasta siihen?
- Ei taida, sanoin hetken mietittyäni. Maru oli liian kiltti ja hiljainen seremoniamestariksi ja Deri vaan jotenkin ei edes mielikuvituksessani suostunut. Sitä paitsi normaalit hommat piti hoitaa niinäkin päivinä.
- Kysy, haluaisiko Danni tulla. Sen tuntuu olevan helppo saada lomapäiviä ja se on auttanut Hannaa noissa hommissa jo pikkutyttönä.
- Ja se puhuu saksaa, muistin. Udo-setä olisi varmasti mielissään siitä seikasta.
- Ja buffetin sä voit yrittää ulkoistaa teidän ratsastusseuralle. Ne on aina rahan tarpeessa.
- Tarvitaanko semmosta tosiaan? kysyin tuskastuneena.
- No ei kai, mutta kuvittele itse istuvasi kylmässä maneesissa monta tuntia. Kyllä siinä muutama kuppi kuumaa tekisi kauppansa.

Juttelin Veskun kanssa vielä jonkin aikaa, mutta kun lopetimme, ei Jerry ollut vieläkään ilmestynyt. Aloin jo huolestua, mutta ennen kuin ehdin päättää lähteä tallille, ovi kävi.
- Oletko sä ratsastanut näin kauan, raukka-parka? kysyin myötätuntoisesti.
- En mä ihan. Maru tuli kipeäksi ja mä tein iltatallin, hän sanoi, käveli suoraa päätä jääkaapille ja avasi kaljan.
- Entäs Deri?
- No sillähän oli tietysti vapaailta.
- Entäs sitten? siellähän se pyörii useimmat illat joka tapauksessa.
- No, se lähti jonnekin. Mä epäilen, että sillä oli treffit.
- Voi, oliskin, toivoin hartaasti.
- Mä laitan saunan päälle, Jerry sanoi ja katosi. Minä jäin ihmettelemään, oliko tässä nyt syytä loukkaantua vai ei. Ehkä oli, jos muisteli aamua ja vihjailujani siitä, miten kaipasin romantiikan murenia. Olin ihan oikeasti muutaman kerran päivän mittaan miettinyt, ottaisiko Jerry vihjeestä kiinni ja keksisi minulle jotain ihanaa illaksi. Yksi ruusukin olisi ollut iso juttu, mutta enpä vaan nähnyt sellaista, enkä mitään muutakaan. Kuulin sen sijaan kyllä. Sohva nitkahti, kun Jerry rojahti sen päälle ja televisiosta alkoi kuulua uutistenlukijan ääni.

Päivämäärä:   9.11.12 10:01:56

Oh well, mä niiiiin tiedän, miltä Henkasta tuntuu. Tarttee mennä viikonloppuna Messariin, jos meinaa omaansa edes nähdä...

Päivämäärä:   9.11.12 10:06:41

(paitsi että just kun morkkasin sitä ääneen, siltä tuli viesti että se sai mulle liput sinne :D Ehkä sen sisäinen silmä kuuli :D)

Lähettäjäwhisky. 
Päivämäärä:   9.11.12 11:07:49

Voi Henua.. Luulisi sen nyt ymmärtävän, että Jerry oli pitkän päivän jälkeen väsynyt. Eihän silloin viitsitä mitään kynttiläillallisia järjestellä. Ja mitäs jos Jerry olisikin tuonut jotain kukkasia, sittenhän Henu olisi voinut alkaa murjottaa kun eihän se sitä oma-aloitteisesti tehnyt, vaan pyynnöstä järjesti romantiikkaa. Huoh.

Nyt juuri Henriikka osaa ärsyttää mua, vaikka se yleensä onkin melko symppis kaikessa rasittavuudessaan :D

Päivämäärä:   9.11.12 18:58:25

Iltapalaa?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   9.11.12 19:31:12

Tässä ja terveisiä Tallinnasta!
---------------------
34. Hyytävä tuuli
Minä en kehitellyt minkäänlaista riitaa siitä, ettei Jerry ollut tuonut minulle ruusuja eikä muutenkaan näyttänyt muistavan romantiikan kaipuutani. Kätkin kyllä pettymykseni syvälle sydämeeni tutkiskellakseni sitä itsekseni tarpeen tullen, jos nyt halusin käyttää raamatullisia lauserakenteita, mutta ei minulla sinänsä ollut syytä valittaa. Jerry ei ollut mitenkään poissaoleva, paitsi fyysisesti enemmän Riston toimistossa, ja seksiäkin sain erikseen uudestaan pyytämättä.
- Mun täytyy mennä huomenna vielä töihin, Jerry sanoi anteeksipyytävästi sen jälkeen torstai-iltana. Minä olin leijunut mukavasti puoliavaruudessa, mutta tipahdin sitten maan päälle.
- Mä luulin, että se on vaan sun kakkostyö ja että sulla on perjantait vapaat, huomautin.
- Niin onkin mutta nyt siellä on semmonen tilanne, että meidän pitää kaikkien venyä.
- No kiva, sanoin kuivasti, sillä Maru oli edelleen kuumeessa ja olin itse saanut venyä tallitöihin enemmän kuin olisin halunnut. Deri oli palannut treffeiltään vasta seuraavaan iltavuoroon ja hänen kunniakseen oli sanottava, että hän oli kyllä ollut hyvin pahoillaan.
- Mä olisin tullut, jos olisin tiennyt, hän oli sanonut ja minä olin pitänyt hänelle pienen saarnan siitä, miten hän oli aina viettänyt tallilla jokaviikkoisen parin-kolmenkymmenen tunnin sijaan paremminkin kaksinkertaisen ajan ja miten hänellä ilman moista antautumustakin olisi ollut täysi oikeus vapaailtaan.
- Ja yöhön, olin lisännyt merkitsevästi iskemättä sentään silmää. Jo sanatkin olivat saaneet Derin punastumaan. Minun oli tehnyt mieli pörröttää hänen hiuksiaan ja halata häntä.

- Mä ymmärrän, sanoin Jerrylle. Kyllä minä tavallaan ymmärsinkin. Oikeuslaitos taisi olla paikka, missä ei paljonkaan painanut mikään minun mielestäni kelvollinen syy. Ymmärsin senkin, että Jerry halusi pysytellä väleissä sen kanssa. Olihan hän viidesosan elämästään sille uhrannut. Tosin hevosille ja ratsastamiselle hän oli antanut kaikki viisi viidesosaa, tai noin neljä ja puoli jos laski pois sen ajan, kun hän ei ollut vielä osannut sanoa kantaansa. Minä olin arvoltani vain luokkaa puolet oikeuslaitoksesta.

Tai sitten en. En oikeastaan voinut kuvitella, että Jerry kävisi yhtä nälkäisesti syyte- ja vetoomuspaperipinojensa kimppuun kuin minun. Tuskin hän niille rakkaudentunnustuksiakaan huohotti. Minulla ei siis järkevästi ajatellen ollut mitään valittamisen aihetta, paitsi himppasen tavallista enemmän tallityötä, ja lopetin aktiivisen huolehtimisen.

Perjantai oli hyytävän kylmä päivä. Pakkasta ei ollut paljon, mutta tuuli kovaa ja minun teki mieli kääriytyä kaulahuiviini silmiä myöten. Mari oli odottamassa tallin oven takana, niin kuin olin tiennytkin hänen olevan, ja hän tärisi niin, että sen näki. Hampaatkin kalisivat yhteen, mutta ei ihme. Sama tuulitakinretku hänellä oli päällään kuin muulloinkin ja jaloissaan haalistuneet kumisaappaat.
- Miten sä olet pukeutunut? kysyin ankarasti avatessani ovea. – Eikö sulla ole paksumpaa takkia?
- On, mutta mä en saa pitää sitä kuin koulussa, Mari tutisi.
- Mä epäilen, ettei koulussa ole yhtä kylmä kuin täällä.
- Mutta äiti ei suostu, että se rupeaa haisemaan hevoselle. Ja sillekin on kuulemma kelvannu kumisaappaat tallikengiksi niin saa kelvata mullekin.
- Jaha, onko sun äitikin hevosihmisiä? kysyin leppyen hiukan, mutta suuttuen sitten vielä pahemmin. Jos oli, hänen pitäisi kyllä ymmärtää paremmin kuin päästää lapsensa tuollaisissa varusteissa ulos talvikylmään.
- Ei ole, joskus vaan pienenä käyny tallilla taputtelemassa hevosia. Se pelkää niitä oikeesti.
- Okei. Hakisitko sä Lollyn ja harjaisit sen? Ja kai sulla on villasukat noissa saappaissa?
- On, Mari mutisi ja näin hänen selästäänkin, että hän valehteli. Menin toimistoon ja pengoin ämpäriä, johon kerättiin löytötavaroita, mutta ei siellä ollut kuin parittomia hanskoja ja yksi huivi. Mutta minulla oli jaloissani paksut after ski -saappaat, joissa ei todellakaan välttämättä tarvinnut monia sukkia, joten riisuin ne ja vein villasukkani Marille talliin. Toivoin, että minulla olisi ollut ylimääräinen takkikin, vaikka kyllä se olisi ollut ihan liian iso.
- Laita nää jalkoihin. Tässä on kyllä reikä kantapäässä, mutta ei kai se sun kantapääsi kohdalle osukaan, huomasin ja Mari totteli ilman ensimmäistäkään vastalausetta. Hänen varpaansa – jotka pistivät esiin huomattavasti suuremmista rei’istä – näyttivät sinisenvioleteilta. Kävelin pois ja jätin hänet harjaamaan ponia. Olin liian vihainen sanoakseni enää mitään.

Päivämäärä:   9.11.12 19:40:14

Saisko tän kerran lisää? Mä niiiin haluan tietää, mitä Henu sanoo Marin vanhemmille!!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   9.11.12 20:07:41

Ei se sano vielä mitään pitkään aikaan :D Ts. en tiedä koska.

Päivämäärä:   9.11.12 20:09:59

Voi perse. Mä oon niin odottanut sitä!!

Päivämäärä:   9.11.12 21:03:42

mitä des messarissa??
mä tulen su mun leon kanssa :o)

henu hakee sille vanhat kamansa ;o)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   9.11.12 21:24:08

Mä haluisin niin kans ehtiä su messariin, mutta oon ihan rahaton, että on ehkä parempi skipata...

Päivämäärä:   9.11.12 23:10:44

Huomenna ekstrapitkä pätkä sängyn pohjalla sairastavalle? *puppy eyes*

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   9.11.12 23:15:39

Mä en tiedä, ehdinkö huomenna superpitkää kirjottaa, kiirettä pitää ja te ootte mun kintereilläni...

Päivämäärä:   10.11.12 10:23:03

ankka Elmaa ja kädentaitoa ja outlettia ja VM Motorsport jossa myös Haaga. Sun leon kanssa mitä? :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   10.11.12 15:28:36

Talutustunti itsessään meni hyvin, joskin se kutistui viidellä minuutilla, kun sekä ratsastava lapsi että hänen äitinsä alkoivat palella, vaikka olin vienyt heidät maneesiin. Mari näytti lämpimältä ja punaposkiselta käveltyään puolisen tuntia ja minulla oli kuuma. Se asia kyllä muuttui, ennen kuin olin saanut varsinaiset tunnit pidettyä ja olin todella iloinen siitä, että pääsisin kohta Leenan lihapatojen ääreen.
- Menkäähän kotiin nyt ja hyvää viikonloppua! toivotin hoitajatytöille ja katsoin, että talli jäi tyhjäksi paitsi poneja ja hienoa Hermanaa, jolla Janica oli tuntien aikana käynyt ratsastamassa. Sen uusi kaveri ei ollut vielä tullut, mutta ymmärsin, että se saapuisi viikonlopun aikana. Ehdin autolle asti, ennen kuin muistin, että taskussani oli ilmoitus Udon tunneista. Kävin viemässä sen Venlan tallin ilmoitustaululle ja lähdin antamaan Santulle viikkoraporttia.

Poneista ei ollut paljon raportoimista, sillä ne olivat olleet kiltisti koko viikon, mutta yllättäen huomasin kertovani miehelle Marista.
- Se oli liikkeellä semmosissa kymmenen plusasteen kuteissa ja siellä on ihan sairaan kylmä nyt, juorusin. – Se ei kuulemma saa pitää paksumpia vaatteitaan tallilla.
- Toiset ei tykkää tallin hajusta, Santtu liennytteli.
- No ihan sama kuule! Tänään oli ihan rikollista päästää ketään ulos semmosissa rytkyissä. Mitä mä voin tehdä? puuskahdin.
- Käskeä sen hommata lämpöisemmät vaatteet, Santtu ehdotti.
- Kai se pukeutuisi paremmin, jos voisi? Ehkei sillä ole toista lämmintä takkia kuin se, jota saa pitää vaan koulumatkalla?
- No onhan sulla muutama vaihtoehto, Santtu sanoi ja alkoi luetella. – Annat sen palella. Sanot, ettei se saa tulla tallille liian vähissä vaatteissa, koska sun herkkä mieli ei kestä sen katsoista.
- Pilkkaatko sä mua? kysyin vihaisena.
- En tietenkään! Tai sanot sen äidille, että se ei voi tulla ratsastamaan ellei sillä ole kunnollisia varusteita.
- Ei sen äiti siellä koskaan ole. Eikä se edes ratsasta. Ei se varmaan saa rahaa siihenkään.
- Tai sitten hommaat sille itse jotain lämmintä.
- Mulla ole varaa ruveta vaatettamaan vieraita lapsia, mutisin.
- No, onhan kirpputoreja.

Se ajatus tuntui jotenkin mukavalta. Jospa minä kävisinkin kirpparilla ja löytäisin parilla eurolla Marille sopivat tallivaatteet. Olisin hyväntekijä, ajattelin enkä voinut olla hymyilemättä.
- Äiti olisi varmaan tehnyt niin, lisäsi Santtu ja havahdutti minut pyhimyksenkehäisistä ajatuksistani. Entäs Hanna, minähän olin tottunut pohtimaan, mitä Hanna tekisi? Vaikka Hanna ei ikinä olisi laittautunut tähän tilanteeseen. Hän ei olisi ruvennut leikkimään lasten ratsastuksenopettajaa tai puuttunut oppilaidensa vaatetukseen. Hänen oppilaillaan ei takuulla ollutkaan rahapulan takia vikaa varusteissa.
- Katotaan nyt. Siinä oli muuten tän viikon asiat. Mä taidan lähteä anoppilaan, sanoin.
- Etkö sä ota lisää kahvia? Santtu kysyi ja olin näkevinäni välähdyksen jotain. Ei ehkä surua sentään, mutta yksinäisyyttä.
- Miten vanha sä olet? kysyin. En halunnut lisää kahvia, enkä halunnut jäädä pitämään Santulle seuraa, mutta muutaman sanan kai vielä saatoin vaihtaa. Sitä paitsi olin miettinyt asiaa ja juuri nyt hän näytti taas omituisen epäikäiseltä, kuin pikkupojalta, jolla oli tekoparta.
- Kohta kolmekymmentä. Ens viikolla, hän vastasi, ennen kuin ehdin perua tunkeilevan kysymykseni.
- Ohoh, minulta pääsi.
- Mitä?
- Että toi parta vanhentaa sua kauheasti.
- Ja tää tuoli? mies virnisti.
- No ehkä… mutta parrat on kamalia. ’

Hienoa Henriikka! Sitä oikein viljeltiin rupisammakoita tänään.
- Anteeksi, mä puhun taas mitä sattuu, sanoin ja tiesin, että jos vain saisin suunvuoron, jatkaisin entistä pahemmalla lörpötyksellä. Sillä tavalla minä toimin.
- Ei mitään, Santtu virnisti paremminkin huvittuneena kuin loukkaantuneena. – Jos Ilja on siellä niin muistuta, että se lupasi tulla peitottavaksi shakissa.
- Muistutan, lupasin helpottuneena, kun tilanteesta ei syntynytkään sen suurempaa draamaa.

Lähettäjäsiru 
Päivämäärä:   10.11.12 19:52:21

Tää on edelleen yksi mun lempitarinoista, mitä ikinä olen täällä lukenut:-D

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   11.11.12 17:38:56

Henu on ihana =)

Lähettäjä: Emppu 
Päivämäärä:   11.11.12 19:49:24

?

Päivämäärä:   11.11.12 21:25:36

Hetkinen..

Päivämäärä:   11.11.12 21:27:09

Missä mun pätkä? :O

Päivämäärä:   11.11.12 22:36:18

nyt jaksaa hymyillä vaikka ei oo pätkää.. meijän pikku-ukko tänään messarissa

ERI,KP,VSP :oD hihii ihan kivat ekat näyttelyt, ikinä en oo aiemmin nimittäin koiraa vieny näytelmiin.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   11.11.12 22:50:45

Mä en ymmärrä ankan lyhennelmistä mitään :D

Uusi.
(Toivottavasti toi linkitty, se, miten se tehtiin, on näemmä yhtäkkiä kadonnu mun päästäni...)

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.