Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Omillaan 6

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   11.11.12 22:48:07

[linkki]http://forum.hevostalli.net/read.php?f=11&i=862020&t=862020[Edellinen[/linkki]

------------------------
Perjantai-illallinen Leenan luona oli alkanut tuntua tutulta ja lohdulliselta rutiinilta ja menin sinne mielelläni. Ruoka oli kotoisan hyvää ja mummo herttainen tuppautumatta liian tuttavalliseksi. Tällä kertaa Iljakin oli siellä, ihan niin kuin Santtu oli uumoillutkin ja muistaessani kerroin terveiset heti.
- Juu, Ilja sanoi tyynesti. – Mä syön ensin.
- Mitenkäs se jaksaa se Salon poika? Leena kysyi ja ymmärsin, että hän tunsi kaikki lapset ja entiset lapset näillä seuduin. Ilja antoi jonkinmoisen raportin ja minä katoin pöydän. Emme ihan ehtineet istua ruokailemaan, kun kännykkäni soi. Siellä oli ensimmäinen valmennukseen haluava ja raapustin hänen nimensä ja hevosen nimen Leenan puhelinmuistioon.
- Mihin ryhmään mä tulen? soittaja kysyi innokkaasti.
- Mä en osaa vielä sanoa, seuraa meidän nettisivuja, sanoin diplomaattisesti ja otin ylös hänen puhelinnumeronsakin.

- Ensimmäinen virallinen ilmoittautuminen, sanoin Jerrylle palatessani muiden seuraan. Puraisin huultani, sillä äkkiä kaikki tuntui taas läikkyvän yli. Selviäisimmekö me muka tästä?
- Montako tuntia sä olet myynyt? Jerry kysyi.
- Toi oli eka, ellei Sveaa ja mustaojalaisia lasketa. Ja meitä. Meidän pitäisi kai päättää, millä hevosilla me kumpikin ratsastetaan.
- Hevosilla? Jerry toisti.
- Mä olen varannu meille neljä tuntia. Saadaan ratsastettua meidän kaikki, selitin.
- Ei se kyllä onnistu, Jerry kehtasi arvella ja sai niin itsetuntoni kuin ruokahaluni romahtamaan jonnekin tuolin alle.
- Miten niin ei?
- Ei me voida viedä sen eteen meidän nuoria. Ei se ole tullut tänne katsomaan untuvikkoja. Me otetaan Esteban ja Flirt ja yritetään parhaamme niiden kanssa.
- Ai, sanoin. – Ehkä mun pitää delegoida tää homma sulle. Sä ymmärrät tästä selvästi enemmän kuin Svea ja minä.
- Katotaan sitä illalla kotona, Jerry ehdotti ja lappoi ruokaa lautaselleen.
- Joo, mutisin. Mukavampi niin kuin antaa Iljan ja Leenankin ymmärtää, miten onneton olin järjestelemään mitään.

- Miten sun ponit jaksaa? Ilja kysyi minulta juuri niin nopeasti, etten oikein tiennyt, aavistiko hän alkavan, kiusallisen hiljaisuuden vai sattuiko muuten vaan muistamaan ne. Hän tuntui olevan hyvin kiinnostunut niistä kyllä muutenkin, joten ehkä hän ei yrittänyt pelastaa minua nololta tilanteelta. Mikä olisi ollut noloa.
- Ponit voi hyvin, sanoin piristyen ja koska niistä ei ollut sen enempää raportoitavaa, kerroin uudestaan Marista.
- Voi herra jumala! Leena sanoi, kun taukosin ja minusta tuntui, että hän tarkoitti sanat isoin kirjaimin. Tunsin itseni tärkeäksi, kun hän sillä lailla päivitteli kertomaani.
- Ja mä mietin, että pitäisikö mun tehdä jotain, sanoin.
- Mitä sä voisit tehdä? Jerry kysyi.
- No, Santtu ehdotti että mähän voisin käydä kirpputorilla ja etsiä, jos löytäisin parilla eurolla sille lämpösempää kampetta.
- Ai Santtu ehdotti, Jerry toisti ja äkkiä lakkasin olemasta nolo. Hänen äänensävynsä juorusi, että jokin hiersi, jossakin. Ehkä vain pieni hiekanmurunen sandaalissa, mutta kuitenkin.
- Niin Santtu ehdotti, toistin rauhallisesti ja pistin suuni täyteen ruokaa. Minulla oli taas nälkä.

- Lapsiparka! Ei sun tarvitse lähteä kirpputorille. Me katsotaan, mitä täältä löytyy, Leena sanoi. – Kaikkien lastenvaatteet on jotenkin kerääntyneet tänne. Kaikki tuo niitä kasseittain ja sanoo, että ”anna sen ja sen katsoa, meniskö nää sille ja sille, kun tulevat käymään”. Me varmaan löydetään sieltä jotain Marille.
- Oikeesti? ilahduin.
- Syödään ja mennään penkomaan.

Söimme ja lähdimme penkomaan. Muistin sentään noustessani pöydästä uudemman kerran muistuttaa Iljaa siitä, että Santtu odotti häntä.
- Joo, mä menen, mies lupasi ja minä katosin Leenan perässä yhteen talon etäisemmistä makuuhuoneista. Sen vaatekaapit olivat täynnä vaatetta, niin kuin vaatekaappien toki kai tulikin olla, mutta ne eivät olleet Leenan vaan hänen pienempien sukulaistensa.
- Toi alahylly taitaa olla isoimmasta päästä, Leena sanoi ja osoitti aamutossullaan. – Vai haluatko sä katsoa ensin vauvanvaatteita?

Punastuin äkillisesti ja rajusti niin, että melkein huippasi.
- En, kiitos, sanoin ja Leena taputti minua olkapäälle.
- No, kun sen aika tulee niin muista tulla kurkistamaan tänne. Pengo toi alahylly. Ja täällä on kenkiä, hän sanoi avaten toisen kaapin.

Huomasin olevani täysin tietämätön lastenvaatteiden kokomerkinnöistä, mutta kun löysin karvavuoriset tallikengät ja Muston talvitakin, päätin niiden olevan Marin kokoa.
- Hyvin bongattu. Ne on varmaan Sarrin ja Sunnan vanhoja, Leena sanoi hyväksyvästi. Minulla oli hyvä mieli. Maailma pelastuisi takiani, tai ainakin yksi pieni hevoshullu tyttö saisi varpaansa lämpimiksi.

Re: Omillaan 6

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   11.11.12 22:51:51

Siis edellinen.

LähettäjäMuisto97 
Päivämäärä:   11.11.12 23:04:59

Ankan lyhennykset oli; Erinomainen, Kunniapalkinto ja Vastakkaisen sukupuolen paras :) Onnea Ankalle :D

Lähettäjä: des 
Päivämäärä:   12.11.12 07:26:23

Mitä käy sit sille toiselle vastakkaiselle sukupuolelle? :D

Lähettäjä: ankka 
Päivämäärä:   12.11.12 12:37:29

no se narttu oli ROP pentu= rotunsa paras

Lähettäjä: Emsku 
Päivämäärä:   12.11.12 20:42:35

Iltapalaa? :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   12.11.12 20:51:52

Juu tässä.
----------------

Kun palasimme aarreaitalta ja Leena oli pistänyt toiseen tallikenkään vielä kutomansa sukat ja lapaset, oli Jerry tyhjentänyt pöydän ja latonut astiat tiskikoneeseen. Hän näytti tutkimattoman komealta ja nyökkäsi vain, kun Leena ilmoitti laittavansa kahvin tulemaan.
- Me ei voida viipyä kauan, meidän täytyy käydä läpi niitä valmennusjuttuja Henriikan kanssa, hän sanoi.
- Tehän voitte alottaa vaikka heti, mummeli ehdotti, mutta Jerry pudisti päätään.
- Parempi hoitaa se kotona. Ei sotketa työasioita perhepäivälliseen.

Minä kieltäydyin huolestumasta siitä asiasta. Eihän se mikään uhkaus ollut ja vaikka ehkä olinkin tehnyt jotain hölmöä, ei se varmaankaan ollut mitään, mitä Jerry ei voisi korjata. Vaa’an toisella puolella painoivat lämpimät vaatteet Marille ja se, miten Jerry oli särähtänyt Santusta puhuessani. Joimme kahvit ja mutustimme vähän korvapuusteja, joita Leena pakkasi meille myös pussillisen mukaan ja lähdimme kotiin.
- Miten sen valmennuksen sitten pitää mennä? kysyin Jerryltä, kun olimme ajaneet peräkkäin kotiin.
- Mitä se Udo sanoi? hän heitti vastaan.
- Mä en tiedä, Svea puhui sen kanssa, tunnustin.
- Säkö et?
- Svea osaa saksaa, puolustauduin.
- Ja Sveako se hoitaa koko homman?
- Voi vi… deo! Kai mä saan pyytää apua, jos tarvitsen! Mitä mä nyt olen tehnyt väärin? tulistuin.
- No ilmeisestikään sä et tiedä paljonkaan!
- En kai sitten. Mä kun en ole saanut omaa ponia kolmivuotislahjaksi, sanoin loukkaantuneena ja hiljenin. Jerrykään ei sanonut mitään, ennen kuin olimme perillä.
- Anna mulle sen puhelinnumero niin mä juttelen sen kanssa, hän sanoi.
- Ilomielin, sanoin helpottuneena ja lakkasin mököttämästä. – Se puhuu kyllä ihan hyvää englantiakin, sanoi Svea.
- Loistavaa, Jerry sanoi kuivasti ja odotti sen aikaa, että lähettämäni käyntikortti kilahti hänen puhelimeensa, sitten hän soitti. Minun piti mennä pois, sillä halusin antaa hänelle vähän rauhaa ja yksityisyyttä. Minä en olisi itse saanut sanaakaan vierasta kieltä ulos, jos joku olisi ollut kuuntelemassa. Menin vaihtamaan työvaatteet pyjamanhousuihin ja villapaitaan ja sillä aikaa Jerry oli saanut puhelunsa päätökseen.

- No? kysyin odottavasti.
- Se tulee torstaina ja lähtee maanantaina tai tiistaina, Jerry sanoi.
- Sen mä tiesin. Ja olisin voinut kertoa sullekin.
- Mutta ei me voida pistää setä-parkaa töihin suoraan lentokentältä. Se on vanha.
Sitä minä en ollut ajatellut. Hiton Svea, hän ei ollut sanonut, että torstai ei ollut käytettävissä.

- Ja sitten se haluaa nähdä kaikki ratsukot kaksi kertaa. Ensin katsotaan mitä ne on syöneet, toisena päivänä katsotaan, miten ne on edistyneet.
- Ai? sanoin kauhistuneena, sillä sellaista en ollut osannut ajatella ollenkaan. Olin vain laskenut yksittäisiä tunteja, jotka voisin myydä ja jotka nyt hupenivat silmissä.
- Näytä mulle keitä on tulossa, Jerry käski ja nieleskellen livahdin hakemaan listan, jonka olimme Svean kanssa hahmotelleet. En kehdannut näyttää sitä Jerrylle – se oli niin päin @!#$ä – mutta luin sen ääneen ja hän raapusteli omat suunnitelmansa sen mukaan.
- Sini ja Susa ei tule. Ne on lähdössä siksi viikonlopuksi Söldeniin, hän huomautti.
- Hienoa, kai, huokaisin, sillä se vapautti ainakin kaksi paikkaa.
- Niin kai. Ne haukkui multa korvat punaisiksi, kun me tämmösellä varotusajalla järjestetään valmennusta.
- No siihen me kyllä ollaan syyttömiä, että tää tulee äkkiä, huokaisin.

Jerry sai oman hahmotelmansa valmiiksi ja nappasin sen nälkäisesti. Hän oli laatinut jonkinlaisen lukujärjestyksen, ja kun siellä oli meidän lisäksemme Svea, Vesku, Sarri, Sunna ja Karin, jota Jerry valmensi, tilaa jäi vielä sille Kirsille, joka minulle oli soittanut Leenalla ollessamme ja muutama muukin tyhjä paikka.
- Okei, sanoin helpottuneena. – Jos sulla ei olisi ollut niin kauheesti ylitöitä koko viikon niin tästä ei olisi tullut tämmönen sirkus!
- Ai munko syy tää sotku nyt on? Jerry kysyi kohottaen kulmakarvojaan.
- Eihän tästä tullut sotkua!
- Ei paljon puuttunut.
- Mutta ei tullut, sanoin niin helpottuneena, että hän olisi saanut vaikka avoimemminkin pilkata minua. Ajattelin, miten olisin saattanut torstaina päivällä joutua soittamaan puolelle tusinalle tai kymmenelle ihmiselle, että heidän tuntinsa olikin peruttu, koska maestrolla oli matkaväsymystä ja värisin kauhusta. Kaivauduin sohvalla istuvan Jerryn kainaloon tasaamaan sitä.
- Mitä nyt? hän kysyi hämmästyneen suopeana.
- Sitä vaan, että mä en tulis toimeen ilman sua.
- Etkö? Jerry kysyi hämmästyneenä. - Mä luulin, että kaikki naiset haluaa olla itsenäisiä ja hoitaa kaiken itse.
- Mä en. Mä tarvitsen kaikenlaista hoitamista. Renkaidenvaihdot ja semmoset kanssa, naurahdin.
- Ja ratsastusvalmennukset.
- Ne mä osaan jo seuraavan kerran, sanoin ja tungin sormeni hänen housujensa vyönauhan alle. En nyt suorastaan aikonut käydä kimppuun, mutta sen kaltainen pieni vihje ei varmaan tehnyt pahaa.

Lähettäjä: Keukeu 
Päivämäärä:   12.11.12 23:26:57

Huoh... Niin ihanaa ja vastapainoa omalle kaoottiselle elämälle...

Lähettäjä: fakta 
Päivämäärä:   13.11.12 22:23:05

Tämän päivän pätkää??

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   13.11.12 23:15:29

Tässä. Sry että meni pitkäksi, mutta niin meni mun iltakin, kun auto hajosi ja jouduttiin iäisyyden verran odottamaan hinausta. Tai no, alle tunti, mutta kumminkin.
--------------------

35. Gurun valmennus
Danni saapui valmennusviikon torstaina kuin virkistävä tuuli, mitä lajia kyllä oli muutenkin ihan tarpeeksi. Olisin mielelläni ratsastanut kentällä saadakseni tuntuman sen kuntoon, mutta jo kymmenen minuuttia ja alta pyrähtelevä hevonen olivat saaneet minut häntä koipien välissä maneesiin. Valmennettavien olisi lämmiteltävä hevosensa kentällä, joten toivoa sopi, että sää vähän miedontuisi seuraavaksi päiväksi ja etteivät hevoset ihan riehaantuisi raittiista ilmasta.

En ollut ensin huomata koko tulokasta, sillä hän tuli maneesiin samalla ovenavauksella kuin Maru, joka toi minulle Infernoa.
- Se on ihan sairaan hieno, Danni sanoi katsellen nuorta oria.
- Oi, sä tulit jo! huudahdin. Ratsastin Inuvikilla, sillä olin ottanut päämääräkseni ratsastaa isot pikkuhevosemme ensiksi. Sen jälkeen ne saisivat varmaankin paitsi kävelykonetta vapaan loppuviikon. Jerryllä ja minulla ei riittäisi aikaa – eikä pieni loma tekisi niille yhtään pahaa. – Haluatko sä ratsastaa? kysyin toiveikkaana.
- En mä ottanut edes kamoja mukaan. Mutta kai mä saan katsoa, kun sä ratsastat? Danni virnisti.

Se oli melkeinpä huonoin vaihtoehto, sillä tunsin ramppikuumeeni nousevan. Olin taas En osaa ratsastaa –maan matalimmassa laaksossa. Mutta toisaalta, oli kai ihan terveellistä totutella siihen, kun huomenna joutuisin Udon silmien alle.
- Katso vaan, sanoin alistuneena. Ainakin minulla oli siinä mielessä helpot ratsut maneesissa, ettei niiden kanssa tarvinnut piffata eikä paffata, sillä ne eivät oppisi sellaista vielä ensi vuonnakaan.

Keskityin pysyttelemään hyvässä perusasennossa ja pitämään hevosen suorana, kun sen piti olla suora ja kaarevana, kun sen piti taipua. Tieto siitä, että Danni istui katsomossa, sai minut yrittämään tavallista enemmän ja huomasin sen olevan yllättävän palkitsevaa. Inferno liikkui halukkaasti ja rytmikkäästi ja minulle kehkeytyi varsinainen voittajaolo jo ennen kuin päätin lopettaa ja kuulin Dannin kommentit. Ne olivat kiittäviä, melkeinpä ylistäviä.
- Mä muistan, kun sä roikuit Mustaojalla, etkä uskaltanut ratsastaa ilman satulaa, hän tirskui.
- En mä ratsasta ilman satulaa vieläkään, sanoin. Se oli totta. Ilman satulaa humputtelu oli rentoilua, vähän kuin ystävyyssuhde hevosen kanssa. Minulla ei ollut aikaa sellaiseen. Kun ratsastin, ratsastin satulassa ja tein tiukasti työtä. Jos halusin olla hevosen kanssa ystävä, ehdin rapsuttaa sitä korvanjuuresta tai otsatukan alta ja ratsastaa sillä ehkä useammin kuin muilla. Mutta en lähtenyt monen tunnin käyntimaastoon eväät repussa.

- Okei, mitä nyt tapahtuu? Danni kysyi, kun olin jättänyt Infernon Marun huomaan.
- Meidän varmaan kannattaisi käydä läpi, mitä tapahtuu ja missä järjestyksessä. Udo ja Kaitsu on tullu Helsinki-Vantaalle joskus tässä aamupäivällä, mutta mä en tiedä, mihin aikaan ne ehtii tänne. Mä oletan, että ne tulee, vaikkei tälle päivälle ole tunteja buukattukaan.
- Ai ei? Tulinko mä turhaan?
- No et, sähän saat nauttia mun seurasta, sanoin ja räpsäytin ripsiäni.
- Ai niin. Miten mä en tajunnut. Sori.
Tönäisin Dannia ja vein hänet tallin yläkertaan kahville, siellä kaikki valkkua koskevat paperitkin olivat. Jerrykin varmaan tulisi pian, sillä hän oli luvannut tehdä vain ääreislyhyen päivän ollakseen varmasti tallilla, kun Udo tulisi. Se olikin vain oikeudenmukaista parin viikon takaisen kaaoksen jälkeen, kun hän oli painanut pitkiä päiviä.

- Mä todella toivon, että Udeliini on mukava, ja ettei se ole niin vanha, että se kuolee lauantaina, huokaisin.
- Miksi se kuolisi? Danni kysyi ja heittäytyi sohvalle.
- No jos se saa keuhkokuumeen heti ensimmäisenä päivänä. Ei toi maneesi mitenkään lämmin ole.
- Saksassakin on joskus kylmä, Danni huomautti ja otti paperit, jossa kaikki oli. Jerry oli puhunut Udon kanssa vielä uudemmankin kerran ja he olivat yhdessä laatineet lukujärjestyksen. Meitä oli pari ryhmää, jotka ratsastaisimme perjantaina ja lauantaina, ja toinen vähän isompi joukko, joiden tunnit olisivat lauantaina ja sunnuntaina. Väiteltyäni Jerryn kanssa olin saanut läpi sen, että me kaksi osallistuisimme kumpikin kahdella hevosella.
- Se ei voi olla niin tappavaa ihmiselle, joka ratsastaa muutenkin monta hevosta päivässä, olin vakuuttanut ja hän oli antanut periksi.

Noin muuten tunnit olivat vajuneet jotenkin paljon vähemmiksi kuin mitä me Svean kanssa olimme alun perin kuvitelleet ja minä olin saanut vastata korvat punaisina suorastaan kymmeniin soittoihin, että kaikki oli myyty. Olin saanut vetää ilmoituksen pois nettisivuiltamme jo viikonloppuna, kun olin sen perjantaina sinne laittanut, ja soittaa Venlalle Sankkaan, jotta hän pikimmiten hävittäisi viemäni lapun heidän ilmoitustaulultaan. Minulla oli jonotuslistakin. En olisi uskonut, että näiltä kulmilta löytyisi niin paljon innokkaita.
- Sun homma ois niin kuin katsoa, että ratsastajat ymmärtää verkata tarpeeksi ja ajoissa ennen vuoroaan, etenkin lauantaina, kun me ollaan Jerryn kanssa molemmat kahdella tunnilla. Ja siinä sivussa jutella mukavia Udolle ja pitää huolta, että se saa kuumaa juotavaa, kun haluaa, selvitin.
- Pitääkö mun hoitaa buffakin? Danni kysyi nyrpistäen nenäänsä.
- Ei ole buffaa. Mä en saanut mitään ponivanhempien alajaostoa tai semmosta hoitamaan sitä, joten jos ihmiset ei oo tajunnu ottaa omaa termaria mukaan niin ainoat, jotka saa kuumaa juotavaa on maestro ja oman tallin väki.
- Asia selvä, Danni sanoi sitten vilkaistuaan paperit vielä kerran läpi ja oloni huojentui. Hän oli niin pystyvä. Kyllä tämä tästä menestykseksi muuttuisi.

Lähettäjä: PV 
Päivämäärä:   14.11.12 07:05:13

Onneksi kaikki on kunnossa eikä Sennnulle ole sattunut mitään onnettomuutta! :)

Heti kun heräsin oli pakko tulla katsomaan joko nyt ois pätkää saatavilla ja olihan sitä! Ihanan pitkä pätkä verrattuna normaaliin - tosin ei ton lyhkäsempää ois voinukaan laittaa :)
Näin koko yön unta Jerrystä :'D Häiritsi niin paljon, kun en pystynyt lukemaan päivän pätkää eilen ennen nukkumaan menoa.

Päivämäärä:   14.11.12 08:04:06

Tää lause on musta vähän hassu: "Olisin mielelläni ratsastanut kentällä saadakseni tuntuman sen kuntoon"

Eilen tunnilla heppa kaatui omiin jalkoihinsa ja mulla otti nivuset osumaa niin etten meinannut päästä ajamaan Haagalle. Sillä onneksi oli kuussatasia buranoita, ja tänään ei mitään hätää - mulla. Haagalla asiat huonommin, eilen illalla kuumetta "vaan" vajaa kolmekasi, aamuyöstä oli 35,1 astetta ja nyt aamulla kun lähdin töihin 38,9 :x Mitäs tuollaiselle tekisi?

Lähettäjä: Sennnu_w 
Päivämäärä:   14.11.12 08:30:59

des, oisko lääkäri mitään? Ja nyt, kun tuntuu olevan muotia niin mykoplasmatropit? Ja auts sun nivusillekin.

Päivämäärä:   14.11.12 08:39:12

Sennnu lääkäriin sen pitäs joo mennä, ttl sijaitsee stadissa joten julkisilla pitäis kulkea. Maanantaina kävi, sai saikkua kaksi päivää, tänään toivottavasti loppuviikon..

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   14.11.12 20:32:37

Jerry tuli pian ja toi meille pizzaa lounaaksi.
- Kaitsu soitti ja ilmoitti, että ne on päässeet perille, hän sanoi.
- Perille minne? Tuleeko ne tänne? kysyin.
- En mä sitä huomannut kysyä. Mä oletin, että Suomeen. Mutta voi olla Hankoonkin.
- Miehet, huokaisin ja pyörittelin silmiäni. Mutta koska ei ollut mitään järkeä seistä tumput suorina odottamassa ehkä tapahtumatonta, jatkoimme ratsastamista. Minun piti joka tapauksessa ehtiä illaksi Ponikouluun. En ollut nähnyt mitään syytä peruuttaa lasten tunteja sen takia, että ratsastuslegenda saapui maahan. Ja sitten he saapuivat, juuri pahimmoilleen, kun olin kiistelemässä Hersonistin kanssa siitä, kumpi meistä määräsi askellajin. Sillä oli joskus sellaisia päiviä, ettei sitä huvittanut muu kuin laukkaaminen, ja tämä oli näköjään sellainen päivä. Se oli lähinnä ystävähevosta näistä, jotka meillä täällä oli, mutta en ollut koskaan harkinnut lähteä sen kanssa retkelle ilman satulaa. Minä tunsin olevani vähän niin kuin vastuussa sen täällä olemisesta, koska olin ihaillut sen kauniita silmiä sen ollessa pikkuvarsa.

Nyt sen laukkaamishimo nujerrettiin, sillä meidän piti pysähtyä ja mennä tervehtimään Udoa, ja Kaitsua tietenkin myös. Jerry hyppäsi Halin satulasta kättelemään heitä, joten seurasin esimerkkiä. Udo ei ollut niin vanha kuin olin kuvitellut, eikä niin pikkuinen. Olin tainnut ajatella jockey-ratsastajia, kun olin luullut häntä sataviisikymmensenttiseksi ja ryppyiseksi kuin menninkäinen. Niiasin ja tervehdin mongerruksella, josta ei varmasti saanut mitään selvää. Saksaksi olisin juuri ja juuri ehkä osannut sen Guten Tagin sanoa, mutta en halunnut yrittää, enkä kyllä halunnut puhua englantiakaan. Koska minä herrajumala olin sitä kieltä oikeasti käyttänyt? Joskus pikkuteininä, kun olin reissannut äidin kanssa ja koulussa. Eikä kokkikoulussa suuremmin kieliä oltu opiskeltu.

Mutta kuulostin sitten miltä tahansa, Udo ymmärsi tarkoitukseni ja hymyili minulle säteilevästi.
- Henriikka, hän oletti ja tarttui kaksin käsin ojentamaani käpälään. – What a beautiful horse!
Sitten ymmärsin hänen kysyvän Nistin nimeä ja ikää ja koska en voinut olla vastaamatta, avasin suuni ja kerroin. En kuollut siihen, vaikka punastuinkin korvanlehtiäni myöten, mutta mies tuntui ymmärtävän minua ja ajattelin, että edessä oli kyllä ihan sairaan pitkä viikonloppu.

Ymmärsin Jerryn sanovan, että meidän piti ratsastaa hevoset loppuun ja ehdottavan, että Danni veisi heidät katsomaan tallia, mutta Udo halusi mieluummin jäädä katselemaan. Paniikki.
- Tiedänpähän vähän mitä odottaa, hän selitti.
- Mä niin kuolen, kuiskasin Jerrylle, kun miehet siirtyivät katsomon penkille.
- Etkä kuole. Nouse selkään ja ratsasta. Huomenna ratsastat kumminkin ja kunnolla niin että ole kiitollinen, kun pääset harjottelemaan etukäteen, Jerry sanoi ja nipisti minua lonkasta.
- Au! älähdin ja palasin maan pinnalle. Jerry oli oikeassa, oli parempi kokea tämä karmea ensikosketus jo tänään, ilman suurempaa yleisöä, ja nukkua sen jälkeen yön yli ennen tositoimia.

Hersonistia ei huvittanut ruveta käyttäytymään kunnolla, vaikka sitä katseli nyt olympiamitalisti. Se halusi edelleenkin vain laukata. Minä olisin halunnut antaa hyvän ensivaikutelman, joten aivoni savusivat, kun pohdin mitä tehdä. Käteni syyhysivät kiskoa ja jalkani kietoutuivat Nistin ympäri kuin liaanit, kun yritin puristaa sen tottelevaiseksi, tuloksetta. Muistin kuitenkin koko ajan Udon katsovan, enkä voinut muuta kuin yrittää näyttää hyvältä. Istuin suorassa ja kevyenä ja annoin hevosen laukata, kun en muutakaan voinut. Pikkuhiljaa rupesin sitten kokoamaan sitä, kunnes se liikkui hitaammin kuin ohi ravaava Hali. Oikeastaan se tuntui aika hyvältä. Ja minun piti päästä pikkuhiljaa lähtemään Ponikouluun.
- Mä jätän noi nyt sun huoleksesi, mun täytyy lähteä töihin, sanoin Jerrylle.
- Selvä juttu, tämä sanoi huolettomasti ja minä soitin Derin jäähdyttelemään Nistin.

Kohteliaasti kävin sanomassa näkemiin Udolle ja Kaitsulle ja huomasin, että kynnys englannin puhumiseen oli madaltunut olemattomiin.
- Ratsastuksenopettaja, Udo sanoi ihastuneesti.
- Poneja ja lapsia, tarkensin.
- Suloista. Nähdäänkö me illalla? Mä haluaisin jutella muutaman sanan sun ratsastuksesta.
- Apua, kuiskasin.
- Älä nyt pelästy, Udo tuntui tykkäävän näkemästään, lohdutti Kaitsu. – Mihin asti sulla on töitä? Tulisitte meidän hotelliin illalliselle.
- Seitsemän on hyvä, kahdeksan parempi, sanoin huojentuneena.

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   14.11.12 20:40:03

lisäääääääääääääääääää
s

Päivämäärä:   14.11.12 20:40:43

OooooOOO, jännittävää

Päivämäärä:   14.11.12 21:08:49

:oD

Lähettäjä: katiee 
Päivämäärä:   14.11.12 21:17:38

oujeee, vihdoinkin tän illan pätkä, huippu Henriikka! :D Oon koko illan käyny kyttäämässä et millon se tulee.
Oikeesti mun pitäs laskea yhden yrityksen tunnuslukuja huomista koulupäivää varten, ja päättää mitä tulevaisuudeltani haluan, ja perustella että miksi juuri minut tulisi valita opiskelemaan yhtä tiettyä erikoistumuslinjaa, mutta... :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   14.11.12 21:21:35

katie, kuulostaa aika paljolta yhdelle illalle :D

LähettäjäMeow_ 
Päivämäärä:   15.11.12 06:21:20

Uu, jännittää odotella mitä tolla Udolla on Henulle sanottavaa! :)

Lähettäjä: flanu (puhelin) 
Päivämäärä:   15.11.12 13:08:57

mä en oo edes ehtinyt lukemaan, kun pikkuneidin ihastelu on vienyt kaiken ajan. Ehkä tänään ehtis illalla tulla kurkkaamaan päivän pätkän, saako eilen syntyneen pikkuneidin kunniaksi toivoa vähän tavallista pidempää pätkää?

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   15.11.12 16:26:10

oo!!! flanulle hurjasti onnea pikkuisen syntymisen vuoksi!! =)

Päivämäärä:   15.11.12 17:46:12

Onnea täältäkin! :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   15.11.12 18:25:54

Onnea flanulle! Mä olenkin tässä muutaman päivän miettinyt, mitä sulle kuuluu.
Mikäs neidin nimi on?
-------------------------------

Ponikoulu tuntui rentoutukselta kotitallin stressin jälkeen, vaikkakin huolestuin heti sinne mennessäni. Leenalta tuomani vaatteet ja kengät olivat edelleen toimiston pöydällä, sillä Maria ei ollut näkynyt sen perjantain jälkeen. Hän oli ollut tallilla melkein aina enkä jotenkin ollut kuvitellut hänen katoavan sillä lailla kuvioista. Hän oli tuntunut todelliselta hevoshullulta.
- Tietääkö kukaan mitään Marista? huusin ovelta talliin ja kuulin, miten paikalla olevat hoitajatytöt keskeyttivät sen, mitä olivat tekemässä ja kääntyivät katsomaan minua. Kas kummaa, että ääneni ei ollut tahtonut kantaa alle metriä Udon korviin kotimaneesissa ja täällä se toimi erinomaisesti. Lapset tapittivat minua äänettöminä kuin viestittäen, että ei hoitajien joukossa ollut ensimmäistäkään Maria, mutta kun jatkoin kysyvää tuijotustani, sain vastauksen.
- Se ei oo ollut koulussakaan, se on kai kipeä, piipitti yksi lähimpien karsinoiden tytöistä.
- Aha, totesin ja palasin pöytäni ääreen. Etten sitten ollut ymmärtänyt toimia päivää aikaisemmin. Tai jättää pyytämättä Maria talutusavustajaksi. Hän oli varmasti vilustunut silloin odottaessaan, että tulisin avaamaan oven talliin. Tunsin itseni syylliseksi.

Mutta vain pari minuuttia myöhemmin kuulin aran raapaisun ja rykäisyn ovenpielestä ja Mari oli siinä. Tosin hän kuulosti enemmän pomoltani Santulta, joten olin puoliksi pongahtamassa pystyyn, jotta voisin auttaa hänen tuolinsa sisään. Romahdin takaisin tuolille, kun näin tytön, joka näytti vain varjolta entisestäänkin.
- Voinko mä harjata Martin? Mari kysyi ja röhäytti päälle sellaisen yskänpuuskan, että melkein suojauduin.
- Jos ei sen hoitajat oo täällä, vastasin, kuten asiaan kuului.
- Ei ne ole ja kello on jo viistoista vailla.
- Harjaa vaan, ellei sen ratsastajakaan ole tullut, mutta ole sitten vikkelä, sanoin vilkaisten itsekin kelloa. Vaatteista ehtisi jutella myöhemminkin; nyt ehdin vain rekisteröidä, että Marilla oli tavanomainen kevyt varustuksensa mahtavalla yskällä höystettynä. Sisällä tallissa hän ei kuitenkaan tarvitsisi untuvatakkia.

- Onko sulla kiire? kysyin Marilta, kun oppilaatkin olivat tulleet ja poneja talutettiin ulos kentälle.
- Ei, hän kuiskasi ja minusta näytti siltä, että hän oli pyörtymäisillään.
- Oletko sä vielä kipeä? Pitäisikö sun mennä kotiin?
- Ei! Mari sanoi aavistusta tarmokkaammalla äänellä. – Pupunkaan hoitajia ei näy. Saanko mä harjata sen?
- Anna palaa, sanoin ja vedin hatun päähäni. Ulkona oli kylmä.

Tuntien jälkeen Mari oli edelleen paikalla, mutta en pitänyt näkemästäni. Hän istui selkä vasten karsinanseinää ja näytti kuolleelta.
- Mari, sanoin kumartuen ja tyttö säpsähti hereille.
- Mitä?
- Oletko sä kipeä?
- En mä enää, hän sanoi varmasti.
- Okei. Hyvä, sanoin minä katsellen ympärilleni. Hoitajat olivat jo alkaneet oppia siihen, että ajoin heidät pois heti tuntien loputtua. Kaikki muut paitsi Mari olivat häipyneet. – Tule käymään tuolla toimistossa.

Tyttö seurasi minua ja tungin yksinkertaisesti vaatteet ja kengät hänen syliinsä.
- Nää on sulle. Pidät näitä tallilla, kunnes tulee kevät ja lämmin, sanoin ja mieleeni juolahti vasta sitten, että entä jos Mari ei huolisi niitä. Köyhät olivat ylpeitä, ainakin kirjoissa. Aloin jo miettiä jonkinlaista tarinaa vaatteiden alkuperästä, jotain, joka suorastaan vaatisi ottamaan ne vastaan, mutta ei minun tarvinnut. Tytön silmät levisivät suuriksi ja alkoivat loistamaan.
- Mulle? Ihan oikeesti?
- Jep. Toivottavasti ne on suunnilleen sopivat.
- On ne varmaan! Mari sanoi ja potki kumisaappaita jaloistaan. Hänellä ei ollut villasukkiani niiden sisällä. Takki oli vähän iso, mutta kenkiä hän väitti juuri sopiviksi ja punakuvioisilla lapasilla hän silitti poskeaan. – Kiitos!
- Eipä kestä, ei niille muitakaan käyttäjää ole löytynyt, sanoin.
- Haluatko sä ne takasin sitten keväällä? Sun omalle lapselle tai jotain.
- En halua! kivahdin ja hätistelin hänet kotimatkalle.

Yksi pieni välikohtaus sattui vielä, ennen kuin pääsin itse lähtemään. Janica ja hänen ystävänsä Amanda tulivat talliin poneineen. Amandan uusi ratsu oli juuri sellainen kuin olin odottanutkin: häikäisevän kaunis iso poni, joka näytti kulkevan ryhdikkäässä peräänannossa jopa talutettuna.
- Hei, tytöt! sanoin ystävällisesti ja yritin pidätellä liiallista hymyä. Janica oli soittanut valmennuksesta ensimmäisten joukossa, ja vaikken ollut koskaan nähnyt hänen saati Amandan ratsastavan, olin luvannut heille paikat, tarkistettuani sentään ensin, että he uskoivat pystyvänsä seuraamaan englanninkielistä opetusta. Minun oli ollut ihan pakko. Neidit eivät tienneet, kuka minä olin ja tilaisuus päästää heidät näkemään minut kotitallillani oli vastustamaton. Lapsellista ehkä mutta niin herkullista!

- Hei, nuoret neitoset vastasivat alentuvasti ja jatkoivat juttuaan mistäpä muusta kuin viikonlopun valmennuksesta.
- Otanko mä valkoset vai beiget kamat? Janica kysyi Amandalta.
- Ota sä beiget, mä otan valkoset, Amanda ehdotti.
- Ootteko te menossa kisoihin? kysyin viattomasti.
- Ei kun valmennukseen.
- Jaaha. Kuulostaa tärkeältä, tuumin.
- Niinpä! Se on saksalainen kouluratsastaja. Vahinko, ettei sulla ole hevosta, Janica pahoitteli.
- No te ainakin olette onnellisia, kun teillä on noi ponit!
Se ei ilmeisestikään ollut vastaamisen arvoista ja lähdin jatkamaan matkaa. Minkähän väriset vermeet minä itse valitsisin nyt, kun valkoinen ja beige oli varattu?

LähettäjäMeow_ 
Päivämäärä:   15.11.12 18:53:36

Ahahaha, huutonaurua! :D mä niin nään mielessäni miten nää tytöt vetää Henulle seuraavalla viikolla punaisen maton ponitalliin valmiiksi, tai vaihtoehtosesti suuttuu sille aivan julmetusti ku ei oo kertonu olevansa Lundin tallilla..

Päivämäärä:   15.11.12 19:33:53

Onnea flanulle :)

Loistava pätkä, mä nauran täällä jo valmiiks :DDD

Lähettäjäsitruunapiiras 
Päivämäärä:   15.11.12 19:42:06

Tuleehan toi valmennuspätkä pian? :DD Haluan lukea miten noi tytöt reagoi nähdessään Henun ratsastavan..

Lähettäjä: Dina 
Päivämäärä:   15.11.12 21:20:09

vissiin väsynyt tai jotain ku hajosin tuolle viimeiselle lauseelle! eräs anonyymi lukia täällä odottelee jo innolla jatkopätkää ;)

Päivämäärä:   15.11.12 21:21:48

lapsia ja kaikkia syntynä, Eikä olla piiiiiiitkään aikaa saatu lisäpätkää. pliiiiis :)

Päivämäärä:   15.11.12 21:24:15

aah tätä sielun tuskaa !!! seurarava pätkä siintää jo mielessä. äkkiä nyt :oD ei malta odottaa !!

Päivämäärä:   15.11.12 23:21:38

Aino on pikkuneidin nimi, mulla on ponin ympärille A-klubi kehitteillä nääs (hoitajankin nimi alkaa a:lla, ja tästä neidistähän haaveillaan ponille ratsastajaa tulevaisuudessa). Ihana pikkuneiti, joka on valloittanut jo koko suvun.

Lähettäjä: sunny 
Päivämäärä:   15.11.12 23:28:40

Taas on menny vaikka kuinka pitkä aika enkä oo mitään kommentoinu... No, oot edelleen loistava kirjottaan, ja täälläkin odotellaan sitä että tytöt tulee Lundin tallille valmennukseen!

Lähettäjä: Toi 
Päivämäärä:   16.11.12 21:00:21

Lapsia syntyny, yo-tuloksia tullut ja yks autoileva lukija lisää joukossa! Inssi oli kakunpala ja nyt mä pääsen rauhassa brassailemaan broidille, kun menin ekalla läpi ja se ei. Pikkusiskon etuoikeus on kaivaa verta nenästä ilman, että isoveli saa suuttua. :) Lisälukeminen ei ois pahitteeks, mut enpä asetakaan vaateita, kun mä päädyn kohta kummiski kiireiseks drinkkimaakariks. Yay.

Mä kyllä kanssa niin odotan pääseväni lukemaan valmennuksista. Jotenkin musta olis hauskaa, ettei noi hienostoponitytöt olis ainoita, jotka yllättyy. Jospa Henukin pääsisi vähän loksauttamaan henkisesti leukaansa, kun vaikka vaan toinenkin noista osais ihan tosissaan ratsastaa. Se olis ihan hubaa.

Sennnu on kauhian tarkkanäköinen kirjottaja, sitä mä oon tässä tullu pohdiskelleeks. Miten niin pieniä asioita ihmisten käytöksestä ja ajatusmaailmasta saakaan vangittua tekstiks? Nää hahmot on siitä niin kivoja, kun niissä on niin paljon kaikkea todellista. :)

Lähettäjä: Ja 
Päivämäärä:   16.11.12 22:37:29

Jatkoaaaaa?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   16.11.12 23:56:24

Jaha, vai Aino :)
Sry myöhäinen pätkä ja nyt mun täytyy varottaa, että huomisesta ei ole mitään takuita ehdinkö laittaa ollenkaan. Kauhea muuttorumba päällä!
Ja kiitos Toi kivoista kehuista!
---------------------
36. Valkku
Ensimmäisenä valmennusaamuna olin kuvitellut herääväni viimeistään viideltä jännittämään, mutta itse asiassa nukuin kuin pieni murmeli talviunta. Jos ne nyt nukkuivat talviunta. Kokkikoulussa ei opeteltu jyrsijöiden biologiaa, eikä Ypäjälläkään.
- Mä menen keittämään kahvia, kuulin Jerryn sanovan, mutta jäin jonkinlaiseen puolivalveen tilaan. Minusta tuntui kuin olisin ollut rankasti juhlimassa, paitsi että siinä tapauksessa olisin noussut kärsimään morkkiksesta jo aikaisin. Olin minä pari lasillista viiniä juonut illallisella Udon ja Kaitsun kanssa. Ehkä se sitten oli minulle nukkumiskriittinen määrä.

Olin pelännyt, että illallinen olisi ahdistava kokemus ja kai minä siksi olin ne viinit kiskonut. Alkuun olikin ollut vähän kummallista. Olin tottunut siihen, että Kaitsu oli täydellinen vanhan ajan herrasmies, mutta kaksi sellaista kerralla oli vähän liikaa ja Kaitsu kalpeni Udon rinnalla. Tämä nousi kumartamaan Dannille ja minulle, kun saavuimme ravintolaan ja minusta tuntuu, että hän aikoi suudella kättäni, joten kiskaisin sen äärimmäisen vikkelästi pois. Sitten hän kyllä asettui valuttamaan hunajaansa enimmäkseen Dannille ja puhumaan Jerryn ja minun kanssa yleisiä hevosista ja ratsastuksesta. Minä kiemurtelin tuolillani, kun muistin hänen nimenomaan sanoneen, että hänellä oli asiaa minulle, ja nyt se tuntui unohtuneen. Aloin kehrätä lauseita kysyäkseni – se ei enää ollut niin vaivalloista, kun olin päässyt alkuun – mutta Udo olikin tainnut vain odottaa jälkiruokaa. Kun se saapui, hän katsoi terävästi minuun ja kysyi:
- Se ori, jolla sä ratsastit. – Onko sen selässä jotain vikaa?
- Ei tietenkään, torjuin nopeasti. Nisti-pienessä ei ollut mitään vikaa.
- Mulla oli kerran hevonen, jolle kaikki muut askellajit kuin laukka tuotti suunnattomia kipuja selässä. Se laukkasi talutettunakin.

Vilkaisin Jerryä. En ollut koskaan kuullut sellaisesta, se kuulosti ihan sadulta tai joltain henkiparannus-huuhaalta. Jerrykin näytti olevan ymmällään.
- Mikä sillä sitten oli vikana? hän kysyi ja Udo puhkesi selitykseen, joka jätti minut täysin kylmäksi. Kun Udo myöhemmin meni käymään vessassa, kysyin Jerryltä, mitä hän oli sanonut, mutta edes Kaitsu ei osannut auttaa.
- Mä en tota veterinäärisanastoa niin hallitse, hän sanoi anteeksipyytävästi.
- Mä kysyn joskus Hannalta, mikä tarina toi oli, sanoin päättäväisesti ja siinä vaiheessa taisin kyllä kaataa itselleni kolmannenkin lasillisen viiniä. Udo oli sanonut minulle, että olin ratsastanut oikein kauniisti. Hän ei ollut puhunut mitään vinoudesta, toispuoleisuudesta tai muista sellaisista asioista, joista Jerry oli minua syyttänyt.

- Hei, alatko sä jo nousta? Jerry kysyi ovelta ja keskeytti muisteloni.
- Alan, sanoin äkkiä täynnä tarmoa. Valmennus alkaisi tänään kymmeneltä, joten aikaa oli vielä vaikka miten, vaikka Jerry ja minä ratsastaisimmekin ensimmäisinä Faminilla ja Flabbergastilla. Sitten ratsastaisivat Svea ja Karin ja heidän jälkeensä vielä Mustaojan kaksoset. Lauantaina Udo rehkisi pitkän päivän pitäen ensin kaikille kolmelle ryhmälle toisen tunnin aamupäivällä ja hoitaen iltapäivällä varsinaisen viikonloppuporukan. Toivoin totisesti, ettei hän vilustuttaisi itseään käheäksi jo tänään. Jerry saisi lainata hänelle untuvatakkiaan ja muita maneesiimme sopivia vermeitä.

- Minkä väriset housut mä ottaisin? kysyin venytellessäni sängyn vieressä.
- Housut? Jerry toisti.
- Ja fleecen. Minkä väriset sä laitat?
- Oletko sä höppänä? Mitä väliä sillä on? Mukavimmat tietysti.
- No ei kai sulla olekaan väliä. Sä olet mies ja ihana ja sä voisit pukeutua vaikka pussihousuihin ja jatsareihin ja oisit silti kukkona tunkiolla.
- Oletko sä ihan okei? Jerry kysyi katsellen minua tarkkaavaisesti.
- Täysin, ja nyt mun pitää laittautua. Mä taidan pukeutua vihreeseen. Se sopii Faminiin. Onkohan meillä tummanvihreetä satulahuopaa puhtaana?
- Hei, oikeesti!

Jerry näytti todella huolestuneelta, joten nauroin päin hänen naamaansa ja annoin hänen halata minua.
- Sä olet joskus niin hassu, hän sanoi.
- Mä säästän mun vaaleanpunaiset housut viikonlopuksi, sanoin vakavana. – Silloin tänne tulee muutama nuori nainen, joihin mä haluan tehdä vaikutuksen.
- Vaaleanpunasella?
- Hmm, sä saatat olla oikeassa. Ehkä mun ei tarvitse laskeutua niiden tasolle. Mutta sitten mun pitää pestä mun mustat housut tänään.

Päivämäärä:   17.11.12 00:30:04

kiero sennnu, ei vieläkään :oD

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   17.11.12 00:40:35

Ei kiero kun überkiireinen! Jos ens viikonloppuna ehtis makoilla laakereillaan ja keskittyä kirjottamiseen oikein tosissaan!

Päivämäärä:   17.11.12 05:36:39

ihan superihana pätkä. Mä käyn näitä lukemassa näin yösyöttöjen lomassa, kun neiti ei tahdo takas nukkumaan mut pötköttää kuitenki sylissä tyytyväisenä. Vitsit, en kyl malta odottaa, että pääsen ite taas hevosen selkään!

Lähettäjä: helenakinkki 
Päivämäärä:   17.11.12 19:52:35

kiirettä tuppaa olemaan jotenkin kaikilla :/ luin tuossa äskettäin jotain 20 pätkää, niin paljon oli jäänyt välistä! :D odotan innolla seuraavaa pätkää!:)

Päivämäärä:   17.11.12 21:15:46

mä aina välillä ihmettelenkin ja kunnioituksella ihailen miten jaksat /ehdit aina kirjoittamaan meille.

kiitos ja kumarrus tästä.

Päivämäärä:   18.11.12 19:18:21

Joko jatkoa? :)

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   19.11.12 17:52:20

jokohan tänään saatais valkkua? :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   19.11.12 18:18:41

Tänään! Tässä!
Ystävän neuvo: älkää ikinä muuttako. Kamalaa hommaa.
---------------------------

Deri oli harjannut Faminin, muttei satuloinut sitä sen paremmin kuin Flabberiakaan, mikä on hyvä, sillä haluan valita satulahuovan housujeni värin mukaan. Jerry teki minusta pilaa ja olihan se vähän höpsöä. Eivät ne pilalle lellityt penikat tänään edes olleet täällä vaan koulussa. Mutta siinä oli jotain samaa kuin äidin ammoisissa mietelauseissa. ”Kauniit alusvaatteet päällä selviää mistä tahansa”, niin hän usein sanoi. Ehkä se piti paikkansa. Minulla oli kohtuullisen hyvät alusvaatteet, vaikkei urheilurintsikoita voinutkaan kauniiksi sanoa, mutta tyylikäs asu kohotti mukavasti itsetuntoani.

Se tuli tarpeeseen. Famin oli iso ja pitkäjalkainen ori, vähän honkkeli kuten puoliveriset Lena Furbergin piirustuksissa. Joskus minusta tuntui, että kun se ei oikein tiennyt, missä mentiin, se pysähtyi paikoilleen vapisemaan. Sen mahdollinen tuleva suuri tähteys vaatisi enemmän omistautumista kuin mitä me ehdimme antaa – rakkautta, olisin voinut myös sanoa – joten se oli minun henkilökohtaisella myyntilistallani ensimmäisenä. Danni oli luvannut käytellä videokameraa niin paljon kuin vain ehtisi; toivoin uusia hienoja myyntivideoita.

- Kello on puoli, eikös mennä, Jerry sanoi.
- Eikö puoli tuntia ole liikaa?
- Enpä usko. Paremminkin liian vähän.
- Me ollaan sitten ihan uuvuksissa jo sitten, kun alotetaan, huokaisin, mutten pistänyt vastaan. Jerry tiesi näistä asioista paljon enemmän kuin minä.
- Jos sä saat itsesi piippuun puolessa tunnissa sä olet väärässä paikassa.
- Haista keskenäs, tuhahdin ja lähdin taluttamaan ratsuani ulos.

Deri oli myllertänyt kentällä koko alkuviikon auran, lanan ja piikkiharan kanssa enkä olisi ihmetellyt ollenkaan, vaikka olisin nähnyt hänet talikon tai luudankin kanssa siellä. Ulkoratsastus talvella oli vähän haasteellista ja pelkäsin vain, että joku osallistujista keksisi tulla ilman hokkeja tai tilsakumeja. En kyllä ymmärtänyt, miten kukaan voisi pitää hevostaan sillä tavoin, ellei se sitten seissyt tallissa milloin ei ollut maneesissa.

Mutta sitä minun oli myöhäistä murehtia. Uskoin ainakin, että olin muistanut kaikille mainita ulkoverkasta. Famin ja Flabber olivat olleet kentällä sillä samalla viikolla, taas kiitos Derin, joten ne eivät nähneet tappavia lumiukkoja aidantolppien takana vaan käyttäytyivät itse asiassa oikein mukavasti. Ne taisivat nauttia luonnonvalosta ja raikkaasta ilmasta, mutta silti jännitys tipahti vatsaani, kun Danni tuli ilmoittamaan, että Udo odotti.
- Sä menit ihan kalpeaksi. Hengitä, Danni kiusoitteli.
- Huominen on kai helpompi, pakko olla, huokaisin. – No, ainakaan se ei voi olla pahempi kuin Hanna.

Ukko oli Hanna kolminkertaisesti ellei enemmänkin. Yhtä ilkeä hän ei ollut, eikä olisi kannattanutkaan, ohitse sellaiset hienot piikittelyt olisivat vieraalla kielellä minulta ainakin menneet, mutta hänellä oli hyvin paljon asiaa ja minä olin hyvin hidas. Kesti monta hetkeä, että sain käännettyä hänen sanansa itselleni ymmärrettäviksi ja sitten vielä pikkuisen, että pystyin tottelemaan. Jerry oli nopeampi, mutta hän nyt oli opiskellutkin englanniksi, hitto vie. Mutta en voinut kuin yrittää. Onneksi Udolla ei ainakaan tänään ollut ohjelmassa mitään sirkustemppuja. Ravi ja laukka olivat ihan tarpeeksi vaikeita, kun niistä piti saada rytmikkäitä ja tahdikkaita ja hevosesta suora ja ryhdikäs. Tajusin korventavasti, että tämä oli juuri sitä, mitä minun olisi pitänyt joka päivä tehdä ja monta kertaa, mutta minä sen kuin hölkkäilin ja katsoin asioita sormieni lävitse. Koskahan olin oikein kunnolla hikoillut hevosen selässä?

Tänään ei siitä ollut pulaa. Muistin elävästi alkuaikani Mustaojalla. Olin luullut osaavani ratsastaa silloinkin, mutta Vesku oli saanut minut kymmenessä minuutissa punaiseksi, puuskuttavaksi säkiksi ja historia toisti itseään. Onneksi Udo sentään ymmärsi sääliä hevosta vaikkei ratsastajista piitannutkaan. Famin näytti yhtä hikiseltä kuin minäkin, mutta se totteli minua laupiaasti niin kauan kuin tajusi, mitä halusin. Kun se yhdessä kohtaa joutui ymmälleen ja tunsin, miten se alkoi jännittyä keräytyvästä paniikista, Udo oli yhtä lailla tilanteen tasalla kuin minäkin.
- Palaa edelliseen tehtävään, se meni jo hyvin, hän sanoi ja selitti minulle uudelleen ja monisanaisemmin, miten minun piti yrittää mukavuusalueemme ulkopuolelle. Olin jo alkanut tottua hänen laulavaan nuottiinsa ja sitten hän onnistui lausumaan jonkin kielikuvan, joka iski kuin salama aivoparkoihini ja tajusin täydellisesti, mitä hän tahtoi.

- Aika loppuu, otetaan huomenna vähän muutakin kuin perusratsastusta, ukkeli sanoi lopulta ja minusta tuntui, etten ollut ikinä kuullut yhtä tervetulleita sanoja. Danni livahti ulos maneesista, epäilemättä ilmoittamaan Svealle ja Karinille, että heidän hetkensä oli tullut ja Jerry kiitti kohteliaasti valmennuksesta. Onneksi hän oli tulipunainen ja hikinen myös. Olisin ehkä joutunut tappamaan hänet, jos hän olisi säilynyt suihkunraikkaana.
- Kiitos, sä olet mahtava, sanoin omasta puolestani ja tarkoitin sitä todella. En olisi halunnut lopettaa, vaikken jaksanut enää mitään ja olin äärimmäisen onnellinen siitä, että olisi vielä huominen ja sunnuntai. Kaksi tuntia huomenna… näinköhän sunnuntaita näkisinkään?

Lähettäjä: mihmin ek 
Päivämäärä:   19.11.12 18:44:39

ihanaaa!:)

Päivämäärä:   19.11.12 19:18:30

Olen niin mustaojalaistunut että huhhuh! On ollut aika tuskaset viime päivät täällä :( Koska päivän pätkää ei ole tullut, niin olen lukenut Veskun nuoruusvuodet, Jessi Veskuja ja kaikki Henut... Lisäksi piirrellyt vähän Mustin kuvaa eteenpäin. Tai siis aloitin varmaan seitsemännen kerran alusta :D
Tosi fiksua tällainen toiminta kun tällä viikolla on neljä koetta ja pitäisi palauttaa puolenkymmentä tehtävää.. Että kiitos, et pahempaan saumaan keksinyt muuttoa? :D
Mutta ei voi mitään. Ja iski paniikki että mitä jos sittenkin tää tarina ei enää koskaan jatku :O
Hyii... En halua edes kuvitella.

Lähettäjä: sndy 
Päivämäärä:   20.11.12 19:10:43

Voi kun tänään tulis pätkää :))

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   20.11.12 21:58:58

Tulee :)
-----------------------

Onneksi olimme aikatauluttaneet Udolle kunnolliset kahvitauot ryhmien väliin, sillä olisi ollut murhaa lähteä ulos suoraan viimeisestä tehtävästä. Ravasimme siis maneesissa, kunnes hevoset alkoivat tuntua rennoilta ja Svea ja Karinkin, tai ainakin Svea, katsoivat olemuksiamme kauhistuneina.
- Mitä se teki teille? hän kysyi minulta, kun siirsin pörähtelevän Faminin käyntiin.
- Saat kuule elämäs parasta kyytiä kohta, uhkasin ja Svea näytti entistä pelästyneemmältä.

Deri oli kiikuttanut maneesiin pitkäkaulaisia loimia ja auttoi meitä käärimään hevoset niihin, ennen kuin lähdimme ulos kävelemään. Meidän päällystakkimme hän oli myös ymmärtänyt tuoda ja jos olisin jaksanut, olisin suudellut häntä.
- Mitäs tykkäsit? Jerry kysyi kiusoitellen, kun lähdimme kaikessa rauhassa kohti rataa.
- Ihan sairaan kivaa, sanoin päättäväisesti. Hänelle en kyllä näyttäisi, miten poikki olin.
- Sarri on kipeenä, ridaatko sä sen puolesta?
- En! kiljaisin. – Mikä sillä muka on? Pää poikki? Kai se muuten tänne raahautuisi?
Jerry istui satulassa ja nauroi kippurassa.
- Ei sitä mikään vaivaa, mä vaan kokeilin!

Elämä alkoi muuttua mukavammaksi, kun saimme hevoset hoidettua ja ne jäivät juotettuina, huuhdeltuina ja loimitettuina karsinoihinsa. Kiskoin opettaessani käyttämäni housut ja toppasaappaat ylle ja säälin Jerryä, jolla ei ollut niin hyviä varusteita.
- Enköhän mä kestä tän hetken, ne on varmaan jo lopettamassa.
Hän oli valitettavan oikeassa, eikä hän tarkoittanut vain Sveaa ja Karinia vaan kaksosetkin olivat jo täydessä touhussa.
- Ne tekee ihan tosissaan, kuiskasin Dannille, jonka viereen olin ängennyt istumaan.
- Mm, hän sanoi tuijottaen silmä kovana videokameraa. Okei, en ollut antanut sitä hänelle, jotta hän kuvaisi kaikki valkut mutta toisaalta miksei. Voisimmehan myydä videoita, jos ne olisivat hyviä.
- Olinko mä yhtä punanen? kysyin ja Jerry kiskaisi minut kauemmaksi isosiskostaan.
- Sä olit paljon punaisempi. Ja sun nenänpäästä valui hikipisaroita, mä näin, hän kiusasi ja kietoi kätensä niskani ympäri niin, että olin kyyryssä hänen kainaloissaan. Yritin painia itseni pois sieltä, mutten päässyt.
- Lopettakaa! Hemmetin penikat! Luulisi teidän tietävän paremmin kuin pelehtiä maneesissa! Danni kivahti niin tulisesti, että se takuulla tallentui videolle ja Jerry ja minä nousimme häpeissämme istumaan suorassa.

Danni otti Udon taas siipiensä suojaan, kun Sarri ja Sunna aloittivat loppujäähdyttelyn.
- Me mennään nyt hyvälle lounaalle, Danni ilmoitti. – Tuletteko te?
- Mä tarvitsen saunan ennen kuin näyttäydyn missään, sanoin ja sitä paitsi halusin jutella kaksosten kanssa.
- See you in the morning, Udo sanoi ja iski silmää. Minusta se oli vähän tunkeilevaa, mutta ehkä hän ei yrittänyt iskeä minua. Vastasin jäykän kohteliaasti, mistä en uskonut saksalaisen voivan loukkaantua, eikä hän loukkaantunutkaan, vaan lähetti meille valkohampaisia hymyjä seuratessaan Dannia tämän autolle.

Sarri ja Sunna hevosineen eivät olleet jäämässä yöksi, mikä oli sinänsä tylsää, mutta eihän meillä ollut tallissa tilaakaan. Hanna olisi tappanut meidät, jos olisimme jättäneet jotkut hänen hevosistaan ulkoruokintaan siihen aikaan vuodesta.
- Ei meitä haittaa ajaa. Ollaan me huonompaankin valmennukseen ajettu tämmönen matka, sanoi Sunna iloisesti pestessään Vigilantea. Se oli ollut valkoisessa vaahdossa maneesissa; nyt se näytti uitetulta rotalta. Heillä meni hevosten hoitamisessa sen verran aikaa, että ehdimme vaihtaa tärkeimmät kuulumiset, sillä pitihän niiden kuivatellakin hiukan fleecevällyjensä alla.
- Ois niin kiva jäädä ja nähdä sun ponit ja kaikkea, Sunna sanoi ja ravisti minua olkapäästä.
- Jää ihmeessä, sanoin hartaasti.
- Etkä jää, sanoi Sarri synkeästi.
- Teidän pitää molempien tulla käymään, diplomatisoin salamannopeasti, sillä en minä Sarriakaan halunnut loukata, vaikka hän olikin joskus ollut minulle nuiva. Siitä nyt kuitenkin oli jo aikaa.
- Katsotaan, Sunna lupasi.

Minulla oli tietysti Ponikouluni vielä illalla, mutta Leenan perjantaipäivällisen olin luullut jäävän väliin.
- Meidän pitää ruokkia se meidän guru, oli Jerry selittänyt.
- No tuokaa se tänne syömään, oli Leena sanonut ja minäkin olin kuullut, miten hän oli ilahtunut ajatuksesta, vaikka Jerry puhui kännykkäänsä vähän matkan päässä. Ja koska Udo ja Kaitsu olivat jo syöneet hotelliruokaa ja söisivät taas seuraavana iltana, hekin olivat ilahtuneet. Mutta Santun luona käymisen olin sentään sopinut hoitavani pelkällä puhelinsoitolla, vaikka se sydäntä vähän kirvelsikin. Yksinäinen miesparka. Minä kun en vaan jaksanut revetä kaikkeen.

Tunneissa ei ollutkaan mitään suurta draamaa raportoitavaksi, mutta oman pienen, henkilökohtaisen draaman alkunäytöksen pääsin kokemaan. Tuntien jälkeen Janica ja Amanda olivat tallissa poneineen, mutta niin olivat vielä pari minun pikkuhoitajistanikin, Arna ja Ella.
- Menkäähän jo kotiin, sanoin heille ystävällisesti.
- Ei me vielä. Meidän pitää putsata Hermanan ja Aniksen varusteet. Ne menee huomenna valmennukseen! Arna sanoi tärkeänä.
- Jaaha. Pääsettekö te mukaan hoitamaan? kysyin kaikilta neljältä yhteisesti. Isot tytöt näyttivät torjuvilta.
- Meidän isi hoitaa sen, Janica sanoi.
- Aa, okei, ymmärsin. Lapset kelpasivat hankaamaan satulasaippuaa mutta eivät riimunnarun jatkeeksi. Mutta sellaistahan se oli. Elämä.

Päivämäärä:   20.11.12 23:02:13

Kiitos, mutta voiei miten mä maltan oottaa huomista pätkää!!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   20.11.12 23:44:18

Niin ja PVlle piti sanoa että enpä osannut arvata että tää on huono hetki - ei sillä, että siihen ois voinu vaikuttaakaan. Onnea kuitenkin kaikkeen minkä oot skipannu (mä niiiin tunnistan itseni tosta :D)

Päivämäärä:   21.11.12 09:19:05

Ooo, ooo, seuraavassako jo on jännittävää?

Lähettäjä: L-R 
Päivämäärä:   21.11.12 17:38:37

Haha! Nyt olen minäkin nähnyt ensimmäisen Mustaojauneni! Sinä, Sennnu, asuit siellä myös, ja koska siellä oli aina kova hälinä ja porukka kuin Vilkkilässä kissoja, muutit pihapuuhun ja minä toin sinulle sinne ruokaa :D

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   21.11.12 22:07:15

eikö saada päivän pätkää? =)

LähettäjäMeow_ 
Päivämäärä:   21.11.12 22:13:49

Mulla jääkin päivän pätkä huomiselle jemmaan, jee :D Innolla odotan, onpahan jotain kivaa odotettavaa ärsyttävän huomisen työpäivän jälkeen.

Lähettäjä: Keukeu 
Päivämäärä:   21.11.12 22:25:15

Mä elän sitkeästi vielä toivossa, että tämän päivän pätkä tulis ja viimeinkin tytöille paljastuis kuka Henu oikeasti on! =)

Päivämäärä:   21.11.12 22:36:18

Juu se on vaan jännä että jos jotain pitää tehdä, niin kaikki muu on sata kertaa mielenkiintoisempaa!! Sopa siivous voittaa kokeisiin lukemisen :D

Ja tuota Musti kuvaa yritän kovasti piirrellä eteenpäin, mutta ei ota onnistuakseen. Yritän koska haluan tehdä parhaani ja ylittää taas itseni :D Ja itsekkäästi ajattelen (toivon) että sillä olisi edes pikkiriikkinen mahdollisuus vaikuttaa kirjoitustahtiin minun kannaltani positiivisesti.. hehhe :D Tahdon luettavaa <3

Tosin voisin joskus kokeilla ylittää itseni ja lukea kokeisiin ajoissa.. ja ois ihan kiva tehdä tehtävät heti kun ne tulee eikä sitten kun on ihan pakko ja mieluusti vielä venyttää palautusaikoja... köh, tuo yksi tehtävä piti palauttaa 26.9 :D hupsis..

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   21.11.12 22:41:58

Voi hitto L-R, kiitos tosta mielikuvasta! Nyt mä näen itseni kissana puussa! :D
Mä oon tehny melkein kymmenen tuntia duunia tänään, joten simahdin sen jälkeen sohvalle per heti. Huomenna sama homma ja talli päälle... mutta tässä nyt kumminkin päivän pätkä:
-----------------

Lauantai-aamuna heräsin hellänä kuin jos olisin saanut selkääni. Venyttelin epäluuloisena, mutta mikään lihas ei kiljaissut, jotenkin vain kaikki ihosta sisäänpäin tuntui aralta.
- Oletko sä kipeä? mutisi Jerry tyynystään ja ojensi kätensä kyljelleni, joka tuntui palaneelta.
- En oikeastaan, sanoin hitaasti. – Oletko sä?
- Mä en uskalla kokeilla, hän sanoi, mutta en oikein uskonut. Hän oli vielä illalla minun lähtiessäni Ponikouluun ratsastanut pari hevosta, joten eiköhän hän ollut siinä saanut tarpeeksi palautusta. Sitten hän kömpi kylkeeni nyhjäämään ja silittelemään minua. – Me ehditään hyvin rakastella.
- Kuule, ei nyt, sanoin spontaanisti, sillä mikään ei olisi voinut olla kauempana mielestäni. Jerry näytti pahastuvan, joten minun piti selittää: - Mulla ei ole päässä nyt muuta kuin Udo.
- Ai jaa. No ei kai sitten. En mä halua jyystää sua, jos sä vaan ajattelet toista miestä koko ajan.
- Et varmaan, tirskahdin tarttuen häntä niskan ympäri, sillä ajatus oli korni. – Mutta en mä nyt saa ajateltua muuta kuin ratsastamista. Saatko sä muka?
- Oisin mä voinut saada, Jerry sanoi murjottaen, mutta näin, ettei hän ollut ihan vakavissaan. Hyvä juttu. Olisi ollut kurja alottaa päivä riitelemällä hänen kanssaan.

Minua ihan oikeasti vähän pelotti ensimmäinen tuntimme. Udo oli antanut ymmärtää, että edellispäivä oli ollut vain lämmittelyä, joten mitä hittoa tänään sitten olisi luvassa? Yllätyksekseni kaikki tuntuikin helpommalta. Famin tuntui alusta asti tyytyväiseltä ja valppaalta ja olisin voinut kahdenkymmenen minuutin kuluttua pistää sen vaikka rusetille. Minusta tuntui, että vain leijailimme ympäri maneesia ja että hevonen toimi telepaattisesti. Virnistelin kuin irvikissa, etenkin, kun ajattelin, että urakka oli jo puolessa. Nyt saisin istua useamman tunnin katselemassa hyvää valmennusta ja loppuviimeksi pääsisin vielä itse ratsaille uudestaan.

Mutta ei se ihan niin mennyt. Itse asiassa en ehtinyt nähdä juuri mitään. Aamupäivän ratsastajat tiesivät jo kuvion, eivätkä tarvinneet paapomista, mutta heitä oli meidän jälkeemme vain kaksi ryhmää ja sitten olisi lounastauko. Se oli tänään minun harteillani – siinäkin oli ollut yksi jännitysmomentti tähän päivään – mutta olin lähtenyt helpolle ja varmalle linjalle ja kävin heittämässä uuniin lihapullia, prinssinmakkaroita ja valkosipuliperunoita. Kaikki olivat kaupan kamaa, mutta en minä nyt ehtinyt kokkia leikkiä, niin hauskaa kuin olisikin ollut loistaa. Silläkin saralla. Uskoin, että olin ratsastanut ellen nyt suorastaan loistokkaasti, niin ainakin selvästi paremmin kuin eilen.

Sarri ja Sunna eivät halunneet tulla syömään, vaikka kutsuttiinkin, joten meitä oli vain Udo, Danni ja me.
- Sä saat nyt kahvittaa sen ja sä saat Jerry lähteä tallille katsomaan, joko seuraava porukka on tullut sinne, sanoin, kun astiat oli tyhjennetty.
- Ja mitä sä teet?
- Mun täytyy vaihtaa vaatteet ja laittautua vähän, vastasin, sillä mieleeni ei tullut mitään tekosyytä.
- Nyt? Miksi?
- Koska mä olen hikinen ja mun hiukset hapsottaa ja mä aion ratsastaa Flirtillä mustissa, sanoin. Jerry ei tajuaisi niistä mitään hyväksi syyksi, mutta hän alkoi kai tottua naisen logiikkaani, sillä hän vain kohautti harteitaan ja huokaisi.

Väänsin letistäni niskanutturan ja laitoin korvakorut, vähän lisää ripsiväriä ja puuteria sekä huulipunaa. Mustien ratsastushousujen lisäksi pukeuduin mustaan fleeceen ja irvistin hyväntuulisesti peilissä näkyvälle naakalle. Musta hoikensi mukavasti ja näytin oikein pätevältä. Nyt sopisi Janican ja Amandan saapua. Pitäisin huolen, että olisin pihalla neuvomassa heidän isipappaansa parkkeeraamisessa.

Paitsi että kun se hetki saapui, tunsin itseni täydeksi idiootiksi. Mitä minä niille lapsille elvistelin? Mutta silloin oli myöhäistä perääntyä. Vesku oli ratsastamassa ja Jerry ja Danni olivat sanoneet istuvansa siellä Jessin kanssa katsomassa joka hetken, ja Maru oli jossain tekemässä oikeita töitään. Potkin hiekkaa maneesin ovensuussa, kun hienon näköinen maasturi ajoi pihaan samansävyinen traikku perässään ja katsoin, miten se ajoi Veskun yhdistelmän viereen. Siinä mitään neuvoja edes tarvinnut. Mutta kaipa tilaisuus oli käytettävä hyväksi, ja kun näin takapenkiltä uteliaina pällisteleviä tytönnaamoja, tervetullut pieni piru palasi.
- Tervetuloa Lundin tallille! sanoin sydämellisesti, kun auton ovet aukesivat.

Lähettäjä: tölkki 
Päivämäärä:   21.11.12 22:52:34

Eeeeeeei! Senkin sika.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   21.11.12 22:54:41

Ei kun kissa, korkeella puussa x)

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   21.11.12 22:55:07

eiiiii mihin kohtaan pätkäsitkään!:D

LähettäjäLeroy 
Päivämäärä:   21.11.12 23:00:47

Pakko hiljaisen seuraajankin kommentoida nyt, että aika pahaan paikkaan pätkäisit :D

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   22.11.12 01:04:23

Olet sennnu hyvin hyvin hyvin ilkeä :)

Lähettäjä: katiee 
Päivämäärä:   22.11.12 11:18:07

hihi, jeee! :) Mä nään jotenkin itseäni tosi paljon Henussa, piruilisin itse ihan samalla tavalla, ja minäkin inhoan soittaa vieraille ihmisille. :D

Mulle tulee tosta Marusta koko ajan mieleen se koira-Maru... :D

Lähettäjä: sennnu 
Päivämäärä:   22.11.12 13:12:55

tää alkaa olla jännäri !! :oD josko illalla viimein...

Päivämäärä:   22.11.12 18:06:07

Mullakin tulee Marusta aina vaan koira-Maru mieleen :D

Päivämäärä:   22.11.12 18:40:55

Aargh! Mitä ihmettä mie nyt teen, kaikki vanhemmat tarinat luettu nyt kai neljännen kerran, vanhemmat Henriikat ainakin toisen, ellei kolmannenkin, ja nyt joutuu odottamaan päivittäistä pätkää! Tylsyys iskee!!

Päivämäärä:   22.11.12 19:27:52

Miksei tän tarinan pohjalta vois tehä koekysymyksiä? Ne osaisin :D Mutta ehei.... kun pitää kaikenmaailman hömpötyksiä kysellä.. amputaatiopotilaan asentohoito.. ja pah

Lähettäjä: flanu 
Päivämäärä:   22.11.12 20:45:35

Mä NIIIN toivon, että huomenna saadaan päivän pätkä, koska mulla on silloin synttärit ja tää jäi NIIIN jännään kohtaan!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   22.11.12 20:53:33

Mä pääsin just kotiin, ennen kasia lähdin. Tulejo viikonloppu!
---------------------
37. Prinsessoita ja rupisammakoita
Kuski katseli minua ensin pitkin nenänvarttaan, mutta sitten kasvot leviten hyväksyvään hymyyn. Hän jopa ojensi minulle kätensä. – Matias Mattsson. Tän Janican isä.
Tytöt olivat myös päässeet ulos autosta ja pettymyksekseni huomasin, ettei Janica ollut edes vilkaissut minua. Henkilökuntaa. Amanda sen sijaan tuijotti minua suu auki.
- Voi, mä tunnen tytöt kyllä. Mulla on pikkuisia ponioppilaita samalla tallilla kuin missä niiden ponit asuu, liversin ja muistin esitellä itsenikin.
- Oletko sä täälläkin töissä? tokaisi Janica, joka oli lopulta huomannut minut.
- Joo, tää on mun päätyö. Teidän on parasta ottaa ponit ulos ja kiirehtiä verkkaamaan. Tässä ei ole paljon aikaa, sanoin vilkaisten kelloani.
- Onhan tässä puoli tuntia.
- Se on vähän. Te ette alota valkkua kevyellä ravilla, siellä aletaan tykittää täysillä heti, varoitin ja koska se oli totta eivätkä he mitenkään olisi ehtineet Janican isän avustuksella valmiiksi, autoin heitä ottamaan ponit ulos ja pitelin toista niistä, kun he satuloivat. Tytöt vilkuilivat minua ja yrittivät vaihtaa muutaman äänettömän lauseen keskenään, mutta olin niin lähellä, etteivät he itsekään kuulleet niitä.

- Mitä sä teet täällä? Amanda kysyi lopulta kiristettyään Aniksen satulavyön.
- Ratsastan enimmäkseen. Valmennan vähän. Kaikenlaista juoksevaa hommaa, selitin auliisti.
- Sinäkö se olet se ilmoituksen Henriikka?
- Se sama. Ei tää nyt niin kauhean yleinen nimi taida olla.
- Mutta mun äiti sanoi, että se on joku kouluratsastaja! Se oli lukenut jostain. Paikallislehdestä kai.
Muistin sen jutun. Se oli kirjoitettu jo kuukausia sitten ja sen pääpaino oli ollut Hannan lähtemisessä. Täytyi olla asianharrastaja, jos Jerryn ja etenkin minun nimi oli siitä oli jäänyt mieleen. Mutta kaipa poniäidit pakostakin olivat sellaisia.
- Joo, mä olen kouluratsastaja kyllä, myönsin. – Alkakaa nyt painua, oikeasti. Kenttä on tuolla noin.

Matias Mattssonissa ei ollut niin paljon asianharrastajaa, että hän olisi jäänyt katselemaan tyttöjen verryttelyä.
- Janica on todella lupaava ratsastaja, hän vakuutti minulle seuratessaan minua maneesiin.
- Varmaankin, myönsin ja tällä hetkellä toivoin sitä todella. Olisi enemmän kuin noloa, jos olisin pistänyt Udon haaskaamaan aikaansa mihinkään vähempään kuin ”lupaavaan”. Mustaojalaiset ja toisen valmennettavan hevosenhoitaja olivat tukkineet etupenkin niin, että hiivin taaemmalle riville ja mies seurasi minua ja istui viereeni.
- Mä en ymmärrä ratsastuksesta mitään, hän kertoi avomielisesti. – Tai ehkä silloin, kun ne hyppää esteitä. Sehän on ihan selvää, pääseekö ne yli vai ei. Mutta tommonen… hän sanoi melkein halveksivasti ja viittasi hiekalle, missä Utopia parhaillaan liiteli niska suorastaan keimailevasti nyökyssä ja toinenkin hevonen näytti aika hyvältä.
- Ajattele taitoluistelua tai balettia, tää on lähempänä sitä, ehdotin, sillä olin havainnut sen aika hyväksi konstiksi perehdyttää ummikko nopeasti.
- Aijaa, hän sanoi ja vaikeni, luojan kiitos. Hetkeksi.

Olin omin pikku kätösin järjestänyt niin, että ehtisin katsoa tyttöjen ratsastuksen, ennen kuin minun tarvitsisi lähteä valmistelemaan Flirtiä, mutta aloin jo ennen sen alkamista toivoa, että Matias olisi lähtenyt vaikka lähi-ABC:lle kahville. Hän puhui typeriä, löyhkäsi partavedelle ja levitti koipensa niin, että minun piti siirtyä, jotteivät reitemme olisi koskettaneet. Jerrystäkään ei ollut apua; hän häipyi maneesista äitinsä kanssa saman tien, kun Vesku ratsasti ulos, kohottaen vain kysyvästi kulmakarvojaan vilkaistessaan minuun ja vieressäni istuvaan mieheen. Danni jäi ja tarjoili Udolle obligatorisen kahvimukin, joten emme sentään jääneet kahden.
- Siinä oli taitavaa ratsastusta, Udo kiitteli huomatessaan, että istuin katsomossa. Dannin kanssa hän puhui helpottunutta saksaa, mutta vaihtoi englanniksi minua varten. - Tarkoitan sinun appeasi.
- Ei ihan virallista, ainakaan vielä, virnistin, mutta Veskulle osoitetut kehut lämmittivät kyllä minuakin.
- Ja seuraava ryhmä on?
- Kaksi nuorta tyttöä, muistutin, sillä olimme kyllä käyneet valmennettavat läpi jo ensimmäisenä iltana. – Tässä on toisen isä.

Se oli hyvä idea, sillä Udo alkoi jutella Janican isän kanssa, enkä minä jäänyt kuuntelemaan mitä, kun kävi selväksi, että tämä pystyi keskustelemaan gurun kanssa. Kiipesin pois paksun reiden takaa ja suhautin Dannille meneväni hakemaan seuraavan ryhmän maneesiin. Kun Janica ja Amanda olivat siellä, jäin ovensuuhun seisomaan, sillä en halunnut enää viittä metriä lähemmäs löyhkäävää miestä.

LähettäjäMeow_ 
Päivämäärä:   22.11.12 23:34:54

Aa, toivottavasti ne tytöt ei oikeesti oo ihan surkeita..

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   23.11.12 16:39:08

Jokin osa minussa oli toivonut, että tytöt saisivat sapiskaa ja nöyryytystä, mutta osa tietenkin näin tilaisuuden järjestäjänä halusi heidän onnistuvan. Alku näyttikin lupaavalta, sillä tyttöset pystyivät täysin sujuvalla englanninkielellä selvittämään osaamisensa ja tekemisensä; kielimuuria olin pelännyt eniten. He olivat varmaankin jo monena kesänä päässeet kielikouluun, ajattelin hiukan katkerana. Vaikka olisinhan minäkin varmaan päässyt, jos olisin halunnut. Minttu ei ollut sellaisesta haaveillutkaan sellaisesta, joten minäkään en ollut ruvennut kärttämään sellaiselle. Ja kyllä he ratsastivatkin kelvollisesti, totesin. Kilometrin verran paremmin kuin itse olin poni-iässä ratsastanut. Eivät missään tapauksessa niin hyvin kuin muut täällä käyneet, mutta hehän olivat vielä hyvin nuoria. Ja ponit olivat niin hienoja! Niistä olin todella kuristavan kateellinen. Amanda ja Anis olivat vielä hyvin raaka pari, ja sen näki, mutta saatoin myös nähdä potentiaalin kummassakin. Ja sitten ajattelin, että voisin ruveta paremmaksi ihmiseksi ja lakata vihertämästä. Heillä oli hienot ponit, joilla he olisivat liian vanhoja kilpailemaan vuoden tai parin kuluttua ja sitten he kyllästyisivät koko hommaan ja alkaisivat harrastaa siideripissisimiä. Tai sitten heille ostettaisiin hienot hevoset ja he jatkaisivat rusettienmetsästystä junnuluokissa. Minulle ei ollut ostettu kuin kohtalaisen hyvä harrasteratsu ja tässä minä siltikin nyt olin, lehdistä tuttuna kouluratsastajana. Ja sen olin kyllä ihan itse tehnyt, ilman äidin apua. Ehkä me jopa voisimme myydä ne hevoset, ajattelin ja ilahduin niin, että palasin istumaan penkin päähän, kahden metrin päähän Janican isästä.

- Sujuuko niillä hyvin? Matias kysyi, kun Udo alkoi karjua niin, että Janica kalpeni. Mutta yhtä nopeasti hän leppyi ja hymyili, kun tyttö sai ohjeesta kiinni.
- Oikein hyvin noin nuoriksi, sanoin.
- Mähän sanoin, mies säteili ja alkoi kertoa, miten paljon oli onnistunut tinkimään Hermanan tuonti- ja välityskuluista. Se oli nimittäin roudattu Janicalle Hollannista erikoistilauksena.
- Janica on kohta liian vanha kilpailemaan sillä, sanoin keskeyttäen hänen itsekehunsa töykeästi, sillä sitä se oli. Loistavana kauppamiehenä hän oli saanut tingittyä useita satasia.
- Miten niin?
- Poniluokissa saa kilpailla vain sen vuoden loppuun, kun täyttää kuusitoista. Tietysti avoimiin luokkiin saa yrittää mukaan, mutta jos siellä on sitten vuosikymmeniä kilpailleet vanhat konkarit, ei taida ponitytöillä olla paljon mahdollisuuksia.
- Pitääkö mun ostaa sille uusi ratsu? Matias älähti.
- Ei välttämättä Voihan se aina kyllästyä ratsastamiseen ja ruveta vaan bailaamaan, sanoin kevyesti ja nostin saappaani edessäni olevalle penkille. Otin niin mukavan asennon kuin kovalla puulla oli mahdollista ja odotin, miten mies reagoisi.

Ei mitenkään, paitsi että sivusilmällä näin hänen ilmeensä mustenevan. En pitänyt tyypistä enkä hänen asenteestaan, mutta vaikutti siltä, että hän kuitenkin piti kovasti tyttärestään. Niinhän sen piti ollakin.
- No, jos Janica ei kyllästy tohon hommaan niin me kasvatetaan Suomen parhaita kouluratsuja, sanoin soveliaan hiljaisuuden jälkeen.
- Niinkö?
- Kysy vaikka keneltä.

Mutta sitten tyttöjen aika alkoi olla lopussa ja minä säikähdin, kun en nähnyt Dannia tai Jerryä missään. Toivottavasti joku sentään oli ollut pihalla usuttamassa seuraavan porukan verkkaamaan ajoissa. Ja minunkin piti mennä laittamaan Flirt.
- Mun täytyy mennä. Mä ratsastan kohta, sanoin.
- Ai säkin ratsastat? Mä luulin, että sä olet täällä töissä.
- Niin olen. Mä pyöritän tätä paikkaa, sanoin hannamaisesti ja nousin ylös. Tottahan se oli, enkä voittaisi mitään tarkentamalla, että tein sitä yhteisvastuullisesti Jerryn kanssa. Tein sulavan poistumisen ja päästyäni ulos näin yhdellä silmäyksellä, että asiat olivat kunnossa. Kentällä laukkasi kaksi ratsukkoa, jotka me epäilemättä tulisimme kevään mittaan kohtaamaan kilpakentillä ja Danni kiikutti parhaillaan tallista termoskannua.

- Kaikki okei? kysyin.
- Ihanasti. Enää tunti ja Kaitsu tulee hakemaan ton sedän. Se on herttanen, mutta mä olen ollut sen kanssa kuin paita ja peppu nyt niin kauan, että mä haluan välillä ajatella suomeksi!
- Saat sitten heti mennä meille ja kääntää kanavan Suomipopille, lupasin.
- No sepä kiva, Danni tuhahti ja jatkoi matkaansa.

Päivämäärä:   23.11.12 18:48:38

Tiedän, että ahneella on paskainen loppu, MUTTA Flanulla on synttärit ja sitte tota pari pätkää jäi pois vkolla niin oi pelastaisi mun perjantain jos toisenkin pätkän saisi. *aneleva koiranpentu ilme*

Päivämäärä:   23.11.12 19:22:00

mä pistän paremmaks...

koulupaikka jäi 2 pst. päähän. illan piriste vois kelvata....

Lähettäjä: Figaron_haamu (ek) 
Päivämäärä:   23.11.12 19:40:13

Ja minä koen velvollisuudekseni nipottaa :D
"Minttu ei ollut sellaisesta haaveillutkaan sellaisesta"

Päivämäärä:   23.11.12 21:52:47

"...ja alkaisivat harrastaa siideripissisimiä."

Onko yksi i-kirjain liikaa?

Lähettäjä: keukeu 
Päivämäärä:   23.11.12 23:03:08

Mäkin ruinaan lisäpätkää. Ihan vaan sen vuoksi, että uusi ura urkenee ja kouluun päästiin sisään niin, että heilahti! =)

Päivämäärä:   24.11.12 00:23:40

Olen kyllä ehdottoman samaa mieltä edellisten kanssa tuosta lisäpätkästä.
Aloitin uudessa työpaikassa ja työ on ihan kamalaa, oon ihan jumissa ja kipeä sekä henkisesti ihan loppu. Nyt sitten lisäksi kuume ja vatsatauti -> tästä nieluun haavauma -> oksettaa veren maku -> sattuu lisää.
Huomenna pitäs taas mennä töihin ja nyt jo lasken tunteja siihen, että koska vuoro alkaa ja siellä on oltava.. :(
Heräsin yölläkin siihen, et laskin kauanko on aikaa, et joudun menee sinne.. ARGH.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   24.11.12 18:15:36

Onnitteluja ja osanottoja tasapuolisesti ja tarpeen mukaan!
----------------
Minulla oli hyvä ja kevyt olo, kun riensin talliin. Nyt oltiin voiton puolella. Kaikki vieraat olivat käyneet ja päässeet ratsastamaan, viimeinen tunti olisi yksin Jerryn ja minun. Lisäksi Flirt oli, olkoonkin samanikäinen kuin Famin, ihan eri luokan ratsu. Sillä oli mukavasti asennetta ja se oli lahjakas. Kun lämmittelisin sen Udon eiliset opit mielessäni, pääsisimme varmaan jo aika pian asian ytimeen. Jerry oli sitä mieltä, että minä saisin kisata sillä nyt keväällä ainakin siihen asti, kunnes joku tekisi siitä tarjouksen, josta ei kannattanut kieltäytyä. Aktiivisessa myynnissä se ei ollut sen paremmin kuin Estebankaan; pitihän meillä olla jotakin joilla pyrkiä korkeimmalle huipulle. Liian nuoria ne tosin vielä sinne olivat, mutta ihmeitähän saattoi tapahtua. Ainakin Udon avulla.

Jerry oli jo satuloimassa Estebania.
- Mikä se rasvainen ukkeli oli? hän kysyi.
- Toisen ponitytön isä.
- Se ei näyttänyt asianharrastajalta.
- Ei se olekaan. Se on se pappa joka betalar. Mutta mä melkein myin niille jo hevosen niin, että olkoon miten rasvainen tahansa, sanoin hilpeästi.
- Minkä hevosen?
- En mä tiedä vielä, mitä meillä on myytävänä, kun Janica ohittaa poni-iän.

Kentällä alkoi jo hämärtää, tai pilkkopimeäähän siellä olisi ollut ilman valoja. Siihen nähden hevoset käyttäytyivät ilahduttavan rohkeasti eivätkä poukkoilleet varjoja peläten. Yritin ratsastaa ajatuksella ja saada Flirtin jo viritettyä Udon taajuudelle. Olin ajattelemassa laukannostoa, kun Jerry jo täysin samassa aikataulussa nosti Estebanilla laukan ja heti ensimmäisessä kulmassa sen vasen takajalka liukui pienen matkaa sivulle ja parin epätahtisen loikan jälkeen se pysähtyi.
- Mitä se teki? huudahdin ja otin alas laukan, jonka Flirt oli ajatuksestani nostanut.
- Joku kompura, Jerry sanoi ja hyppäsi satulasta. Hänen ei tarvinnut taluttaa kuin yksi askel, kun kävi selväksi, etteivät he mihinkään valmennukseen tänään osallistuisi.
- Mutta eihän tässä ole edes liukasta! Tässä on mennyt viistoista muutakin hevosta tänään! huudahdin.
- Ihan sama, Jerry ärähti ja lähti viemään oria tallia kohden. Se ontui todella pahasti pari ensimmäistä askelta, mutta vielä katsellessani se alkoi vetreytyä, mikä oli äärimmäinen helpotus. Ehkei se ollut vielä matkalla metukkatehtaalle.

En uskaltanut enää ajatella laukkaamista, eikä minulla olisi ollut aikaakaan, sillä näin Dannin viittoilevan maneesin ovelta.
- Missä Jerry? hän kysyi.
- Esteban liukastui ja alkoi ontua. Siltä taitaa jäädä tää huvi nyt välistä.
- No, sä saat sitten tuplaten huomiota, Danni totesi vain ja päästi minut sisään. Tuplaten, hah. Viisinkerroin. Jostain syystä Janica, Amanda ja Matias istuivat edelleen katsomossa. Mitä hittoa he siellä vielä tekivät ja mihin he olivat ponit pistäneet? Minulle tuli epämukava olo. Nyt minun olisi onnistuttava vielä paremmin.

- Jaha, alotetaan sitten, Udo sanoi hieroen käsiään yhteen. Hän oli jutellut Dannin kanssa kiskoessaan vielä vähän lisää kahvia – miten hänen rakkonsa kesti? – joten oletin hänen kuulleen, miksi olin maneesissa yksin, enkä ruvennut enää selittelemään. Olin ehtinyt ottaa pari laukannostoa hänen kahvitellessaan ja Flirt oli edelleen vastannut ajatuksenpuolikkaaseen. Ainakin minulla oli kaikki mahdollisuudet. Kunhan en töppäisi niitä.

Mutta kuten edellispäivänäkin Udo sai äkkiä karistettua pois sellaiset virheelliset ajatukset, että osasin jotain. Tosin hän vaati paljon enemmän kuin Faminin kanssa, mistä tunsin pikaista iloa, ennen kuin minun piti keskittyä aina uuteen tehtävään. Tervetullut tauko tuli, kun Jerry käveli sisään maneesiin.
- Ein Moment, bitte, sanoin Udolle pyytävästi. Sen olin oppinut tänään kuunnellessani häntä ja Dannia. Hän nyökkäsi ja ratsastin käynnissä ovelle hengittäen samalla syvään ja lepuuttaen joka soluani. – Miten Esteban?
- Mä soitin Essille ja se lupasi tulla saman tien. Maru jäi letkuttamaan sitä. Jatkakaa vaan.

Sain vielä minuutin ylimääräistä lepoaikaa, kun Jerry kertoi samat asiat Udolle ja sitten prässi jatkui. Yritin olla mokaamatta, hikoilematta ja muuttumatta punaiseksi, kun minulla kerran oli yleisöä. Että istuisin vain ja ajattelisin, kuten äsken ulkona kentällä. Eilen en olisi voinut kuvitellakaan sellaista, mutta nyt olin kuullut Udon solkkausta jo niin paljon, ettei minun tarvinnut keskittyä siihen täysillä ja jotenkin hänen äänensä alkoi kuulua vähän kuin pääni sisältä. Muistin, miten Hanna oli joskus käskenyt minun siristää silmiäni niin, että kaikki näytti vähän sumuiselta ja tein niinkin. Minusta tuntui, että olin jonkinlaisessa kuplassa yhdessä Flirtin kanssa, vain me kaksi eikä mitään muuta häiritsemässä. Me kaksi, tai me yksi. Se tuntui olevan osa minua.

Lähettäjä: tölkki 
Päivämäärä:   24.11.12 18:25:53

*tyytyväistä hykertelyä*

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   25.11.12 18:40:47

Lopulta havahduin siihen, että oli hiljaista. Olin varma siitä, ettei Udo ollut sanonut mitään hetkeen ja katsoin häntä kysyvästi samalla, kun Flirt jatkoi mitä kauneinta koottua laukkaa, joka tuntui keinutuolilta.
- Tuntuu kivalta, vai? hän kysyi.
- Jumalaiselta, sanoin, sillä se sana tuli ensimmäisenä mieleeni. Divine.
- Mä näen sen. Te voitte lopettaa. Jätetään huomiseksikin jotain.

Se oli tömähdys todellisuuteen. Flirt korskui ja laukkasi edelleen, mutta jos Udo sanoi, että oli aika lopettaa, oli aika lopettaa. Siirsin sen raviin ja annoin ohjaa, jotta se sai venyttää kaulaansa. Udo käveli Dannin luokse ja panin merkille, että Jerry oli kadonnut, mutta Janica, Amanda ja Matias istuivat edelleen paikoillaan, viimeksi mainittu tosin kovin kyllästyneen näköisenä. Kun aloin kiertää maneesia kevyessä ravissa, hekin nousivat ja lähtivät ulos. Hyvä. Minua ei huvittanut juuri nyt puhua kenellekään.

Kulutin maneesissa hyvinkin kaksikymmentä minuuttia, viimeiset niistä taluttaen hevosta vielä pari kierrosta, ennen kuin lähdin. Sammutin valotkin, sillä Jerry ei varmaankaan Estebanin onnettomuuden jälkeen ollut sopivassa mielentilassa liikuttaa yhtäkään hevosta ja minä en aikonut jaksaa. Hätkähdimme molemmat, hevonen ja minä, kun Janica ja Amanda seisoivat rintamana oven takan odottamassa. Matias oli vähän kauempana tupakalla, mutta heitti sen nopeasti maahan ja hieroi kengällään sammuksiin nähdessään minut.
- Miksi sä et ole kertonut, että sä olet kuuluisa kouluratsastaja? Janica kysyi syyttävästi.
- Miksi mä olisin kertonut? Teidän tallilla mä olen vaan ponilasten ratsastuksenopettaja, naurahdin. – Ois ehkä vähän naurettavaa kulkea kyltti kaulassa, vai mitä?
- Mä luulin, että sä olet täällä joku tallityöntekijä, ruskeatukkainen tyttö jatkoi ja vaikka tilanne oli kutkuttava, se lakkasi huvittamasta minua. En aikonut jäädä siihen rupattelemaan hikinen hevonen käsissäni.
- Kaikki ei ole sitä miltä näyttää. Mun täytyy nyt viedä Flirt talliin ja missä teidän ponit oikein on?
- Traikussa, Amanda sanoi osoittaen sitä.
- Viekää nyt ihmeessä ne kotiin, ennen kuin ne vilustuu. Jutellaan huomenna enemmän, jos teillä on jotain asiaa.
- Okei, Janica sanoi vastahakoisesti ja jätin heidät siihen.

Tallissa oli porukkaa: Jerry, Maru, Deri ja Essi-eläinlääkäri sekä kirsikoina kakun päällä Danni, Udo ja Kaitsukin. He olivat kaikki pikkupäädyssä, joten minulla oli esteetön kulku pesuboksiin Flirtin kanssa.
- Mikä sillä on? kysyin, kun ohitimme heidät.
- Näyttäis, ettei mitään vakavaa, Essi sanoi ja sai hartiani rentoutumaan. Esteban oli arvokkain hevosemme ja olisi ollut kammottavaa kertoa Hannalle, että se olisi ruvennut rammaksi.

- Varmaankin pelkkä nyrjähdys, sanoi Deri, joka seurasi minua ja tarjoutui suihkuttamaan Flirtin. Niin utelias ja uupunut olin, että olin tarjouksen ilomielin vastaan ja liityin Estebanin ympärillä notkuvaan joukkioon.
- Antakaa sen lomailla niin kauan, kun se ontuu, tai pari päivää nyt joka tapauksessa, Essi sanoi parhaillaan.
- Selvittiin säikähdyksellä, Jerry sanoi tyytyväisenä.

Se piti paikkansa. Sunnuntai-aamuna hevonen käveli jo lähes puhtaasti ja pääsi tarhaansa nököttämään, kun me aloittelimme viimeistä valmennuspäivää. Minua alkoi suoraan sanoen jo kisaväsymys painaa. Kunhan Udo tänään lähtisi, menisin ottamaan pitkät, laiskat päiväunet. Minua ei huvittanut edes mennä juttelemaan Janican ja Amandan kanssa. Johan he olivat nähneet, että minulla oli talli, hienoja ratsuja ja että osasin ratsastaa. Janican isä kuitenkin teki itsensä tykö heti, kun lapset oli saatu ponien selkään ja kentälle lämmittelemään niitä.
- Janica on puhunut susta koko illan, hän sanoi.
- Ai. Kiva, kai.
- Se haluaisi, että rupeaisit valmentamaan sitä ja Amandaa.
- Niinkö? yllätyin. Sitä en ollut tullut ajatelleeksikaan.
- No sähän nyt joka tapauksessa käyt niiden tallilla. Jos sä parina iltana ponituntien jälkeen.
- Mulla on kyllä kädet täynnä töitä ilmankin.
- Mä maksan hyvin.

Epäilemättä. Mutta halusinko minä sittenkään myydä vähäistä vapaa-aikaani. Toisaalta rahaa ei ollut yhtään liikaa.
- Mä olen kallis, varoitin pohtien, mikä olisi niin naurettava summa, että mies kakoisi ja perääntyisi ja jos hän toisaalta menisikin suostumaan, minua ei harmittaisi.
- Ei halvalla hyvää saakaan, hän sanoi ylväästi.
- Kai mä voin kokeilla, huokaisin, kun hän silmää räpäyttämättä oli hyväksynyt hintani. Mutta jos naikkoset eivät käyttäytyisi kunnolla, lopettaisin. Sen lupasin itselleni.

Päivämäärä:   25.11.12 19:10:15

<3

Lähettäjä: Figaron_haamu (ek) 
Päivämäärä:   25.11.12 19:16:56

Mun on nyt kompattava L-R:ää, ihana oli :)

Päivämäärä:   26.11.12 07:17:49

Huomenta. Eilisilta viidestä noin puolilleöin vietetty taas Hyksissä, alkaa kisaväsymys painaa pikkariviikonlopun jälkeen. Mulla on hiekkaa tukassa, suussa ja varmaan sielläkin, koska mikään ei just nyt huvita, paitsi ehkä nukkuminen.

Lähettäjä: salde 
Päivämäärä:   26.11.12 08:50:54

Oi miten ihania pätkiä oli luettavana ja paljon! :) Pidin lukutauon lomailun ajan ja kyllä kannatti.
Tosin voisin nukkua varmaan seuraavan viikon putkeen.

Lähettäjä: Sennnu_w 
Päivämäärä:   26.11.12 17:07:32

Mä olen nyt kaukaa viisas ja saatte päivän pätkän täältä töistä käsin. Oon lähdössä tallin pikkujouluihin ihan kohta eikä mitään hajua, koska sieltä pääsee kotiin!
------------------------

38. Uusia ympyröitä
Maanantai-aamuna minusta tuntui, ettei viikonloppua ollut ollutkaan, vaikka itse asiassa olimme vain tehneet sitä, mitä viikonloppuisin muulloinkin – ratsastaneet.
- Tiedätkö sä mikä tässä on perseestä? kysyin Jerryltä, joka kiskoi kalsareita jalkaansa.
- Missä?
- Meidän elämässä.
- Onko siinä joku vialla? hän kysyi huolestuneena.
- Meillä ei oo koskaan vapaata.
- Ja sä sen kun haalit lisää töitä, sanoi Jerry siihen purevasti. Hänen mielestään olin hullu ruvetes-sani valmentamaan ponityttöjä, etenkin sellaisia, joista olin tehnyt pilaa viikkokausia ja joilla oli sammakon näköisiä isiä.

- Äh, se nyt on ihan se ja sama, olenko mä Sankassa pari kertaa viikossa tunnin pidempään, tu-hahdin. – Mä tarkotan vapaapäiviä. Semmosia, että saa nousta ylös sillon kun jaksaa tai olla nousematta. Ja että voi löysäillä sängyssä ja lukea ja syödä suklaata vaikka koko päivän.
- No, mikään ei estä sua pitämästä sellasta vaikka tänään.
- Sä haluat tahallasi ymmärtää mut väärin. Mitä iloa siitä olisi, kun sä olet lähdössä töihin?
- Ai, mä sentään kuuluisin sun vapaapäivään, Jerry ilahtui.
- Ellei sulla hirveesti vastusta sellanen ajatus, tuhahdin.
- No pidetään joskus vapaapäivä! Koska sä rupeat pitämään niitä ylimääräisiä tunteja.
- Riippuu siitä, koska likat saa tehtyä maneesivarauksen. Ei sinne viitsi tunkea, jos siellä on pari muuta valkkua menossa, tai estetunti, jestas sentään.
- Pistä ne hyppäämään esteitä joskus, Jerry ehdotti.
- Niin pistänkin. Ne ponit varmaan riehaantuu onnesta, hykertelin, mutta jos nyt aioin ruveta tähän, kantaisin vastuuta ainakin ratsujen hyvinvoinnista, eikä mikään nelijalkainen voinut olla iloinen siitä, että joutuisi harjoittamaan pelkkää dresyyriä seitsemänä päivänä viikossa. – Meidänkin pitäisi hy-pätä taas joskus. Edellisestä kerrasta on ikuisuus.
- Totta. Ens viikolla vaikka. Jos puomit ei oo jäätyny läjäksi.

Jerry ei ollut mukavaa seuraa aamuisin, ainakaan niinä päivinä, kun hän oli menossa Riston toi-mistoon. Jotenkin hän tuntui olevan ihan muissa maailmoissa jo herätessään ja joskus mietin, mahtoiko hän muistaa mitään keskusteluistamme. Pikkuisen kostonhaluisena aloin aamukahvini seuraksi tutkia ponikouluratsastajien uraputkea. Janica oli puhunut vaativista luokista silloin, kun olimme tutustuneet ja minä muistin naureskelleeni itsekseni, sillä muistin nähneeni poneja korkein-taan helpossa A:ssa. Mutta kai niille tosiaan oli olemassa vaikeampiakin ohjelmia? Ja minkähän lainen valmentaja heillä oli ollut tähän asti? Takuulla heillä oli joku vakituinen ohjaaja. Toivottavasti minut oli palkattu hänen lisäkseen eikä tilalle. En halunnut mitään närää astumalla jonkun varpaille vain, koska tytöt hetken mielijohteesta halusivatkin palkata minut. Ehkä en jaksaisi heitä kahta ker-taa.

Päivä meni tavallisen maanantain tapaan, paitsi että ratsastusmotivaationi oli huomattavan korke-alla Udon jäljiltä. Kokeilin hänen oppejaan nuorempiin hevosiin ja muistin pitää peileistä silmällä sitä, etten itse röhnähtänyt vinoksi mihinkään suuntaan. Jessus, miten ratsastaminen oli kivaa silloin, kun se sujui! Olin ikionnellinen siitä, että meillä oli videoita. Kai niitä katsomalla pääsisi taas vähän lähemmäs näitä sfäärejä.

Iltapäivällä lähdin kohti Ponikoulua ja löysin sieltä Marin sijaan odottamassa Iljan.
- Mitä ihmettä? kysyin, sillä yllätyin kovasti.
- Mä ajattelin tulla katsomaan sun työpaikkaa, mies sanoi säteillen.
- Jaa. No tässä se on.
- Kai se sopii?
Mieleeni juolahti, että aikuinen, jopa iäkäs mies norkoilemassa pikkutyttöjä vilisevän ratsastuskoulun liepeillä saattaisi näinä päivinä herättää närää, mutta en voinut sanoa Iljalle, ettei hän sitten saanut näyttää pedofiililta.
- Tietysti sopii, sanoin ajatellen, että jos joku kysyisi, voisin esitellä hänet enonani tai vaikka ohjaa-janani Ypäjältä. Paitsi etten kyllä rupeaisi keksimään tarpeettomia hätävalheita. Minähän kuitenkin määräsin täällä. – Haluatko sä auttaa jakamaan heiniä bokseihin?

Ilja halusi ja kun kaikilla oli pieni läjänsä, painauduimme sivuun ja päästimme lauman sisään. Se oli aina edelleen yhtä ilahduttava näky. Hoitajiakin alkoi tiputellen saapua.
- Arna on tänään kipeänä, tuli Mari ilmoittamaan.
- Sun täytyy varmaan hoitaa sen hommat sitten, tuumasin. Tuo tyttö tiesi kaikkien asioista kaiken.
- Niin, hän sanoi ja poistui kammottavan kumean yskänpuuskan jäädessä leijumaan ilmaan.
- Koska sä alotat tunnit? Ilja kysyi.
- Tasalta, sanoin vilkaisten kelloa, joka oli varttia yli.
- Teetkö sä nyt jotain tähdellistä? Siis että häiritsenkö mä sua?
- Mun täytyy jakaa ponit ja viedä lista seinälle, mutta muuten mä yleensä pelaan pasianssia. Että et sä kauheasti häiritse, virnistin.
- Hienoa! kun mä olen saanut loistavan ajatuksen!
- Anna kuulua, sanoin todeten, ettei sähköpostissa ollut peruutuksia eikä ylimääräisiä tunneille tuli-joita. Ponien jakamiseen menisi ehkä kolme minuuttia.
- Etkö sä voisi ruveta järjestämään vammaisratsastusta? Se voisi tehdä Santulle hyvää, Ilja esitti.

Päivämäärä:   26.11.12 17:56:19

"Ja minkähän lainen valmentaja heillä oli ollut tähän asti?"
Hui! Minä kirjoittaisin yhteen "minkähänlainen". Hassuja tavuviivojakin pitkin tekstiä, mutta olisiko ohjelma heitellyt niitä sinne, etkä sinä.

Hyvä pätkä silti!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   26.11.12 21:26:00

Joo, näkee, et se on duunin wördin kautta käyny - siinä on tavutus päällä. Minkähän lainen oli kyllä musta ihan aiheellinen huomautus!

Päivämäärä:   26.11.12 21:41:06

:)

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   27.11.12 18:15:06

musta on niiiiiin huippua et Ilja on takas!!

Päivämäärä:   27.11.12 20:45:46

Ois niin huippua saada aina aikasemmin se pätkä :/ Koska en enää voi valvoa.. Tai sitten pitäis ruveta tekee niin, että luen aina illalla edellisen päivän pätkän.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   27.11.12 21:16:28

Kurja juttu, PV, mutta vasta pääsin itsekin kotiin. :/ Mulla on nää päivät nykyään vähän venyny.
-----------------------
Suuni loksahti auki ja kesti vähän aikaa, ennen kuin tajusin sulkea sen.
- Oletko sä hullu? Oletko sä puhunut Santulle?
- Olen.
- Mitä se sanoi?
- Että mä olen hullu, Ilja myönsi. – Mutta oikeastaan se voisi olla hyvä ajatus. Mä olen vähän lueskellut nyt ratsastusterapiasta mitä tulee tommosiin Santun tyyppisiin vammautuneisiin.
- Miltä pohjalta säkin luet, oletko sä joku lääkäri tai fysioterapeutti? tokaisin ja Ilja myönsi kiltisti, ettei ollut.
- Mutta mä olen lukenut, että moni ihminen hyötyy ratsastusterapiasta, ja ihan vaikka hevosen kanssa oleminen voi piristää masentunutta mieltä.
- Onko Santtu muka masentunut?
- Masentuisitko sä, jos sä nyt joutuisit pyörätuoliin?

Minun oli myönnettävä, että takuulla masentuisin. Mutta Santtu ei näyttänyt masentuneelta. Olin kuvitellut hänen jo tottuneen ja hyväksyneen tilanteensa.
- Mä en ole mikään ratsastusterapeutti, se on kaukana ratsastuksenopettajasta, ja mistä sä ajattelit siihen hevosen hommata?
- No siitähän se ajatus lähtikin – Santullahan on kahdeksan hevosta elätettävänään. Kai sekin voisi niistä jotain iloa saada?
- Ne on poneja!
- Eipähän tipahda niin korkealta, Ilja tuumasi, mutta silloin onneksi ovenpieleen koputti yhden oppilaan äiti, joka tuli tuomaan minulle rahaa armaimpansa harrastuksesta.

- Unohda koko juttu ainakin niiltä osin, kun se jotenkin liippaa mua. Sun pitää etsiä joku ammattitaitoinen terapeutti ja pomminvarma hevonen, jos nyt saat Santun suostumaan koko hassutukseen. Ja nyt mun pitää ruveta hommiin, sanoin, kun olin kirjoittanut naiselle kuitin.
- Mahtaisinko mä päästä sun kyydissä vähän lähemmäksi ihmisten ilmoja sitten, kun sä lopetat? Ilja kysyi nöyrästi. – Mulle taisi tulla rakko kantapäähän.
- Taasko sä harjottelet pitkänmatkankävelyä?
- No ei tänne nyt niin pitkä matka ole.
- Pääset tietysti, lupasin huokaisten. Tyypistä oli vaikea ottaa selvää. Pari kertaa minun ikäiseni penikka, siltä hän vaikutti.

Sen illan viimeisempi ryhmä oli jo aika taitavia ratsastajia; olin vähän järjestellyt heitä päiviltä ja tunneilta toisille, jotta saisin ryhmistä tasaisemmat. Udon opit kirkkaina mielessäni pistin heitä tekemään muutamia kouluratsastusta muistuttavia harjoitteita ja ajatus alkoi kyteä mielessäni.
- Haluaisitteko te joskus kilpailla? kysyin. Maija ehkä oli halunnut järjestää kuvisleirejä poneilla, mutta minulla kai sai olla omat kärpäseni. Kysymykseni herätti sekä kyllä- että ei-huutoja, nähdäkseni melko tasapuolisesti.
- Miten korkeita esteitä? kysyi yksi tytöistä.
- Mä ajattelin itse asiassa kouluratsastuskisoja, mutta miksei esteitäkin, jos vaan joskus tulee kevät tai saadaan maneesivuoro ja me päästään harjottelemaan hyppäämistä, lupasin. Ja jos meillä oli jotain esteen tapaisia. No, maneesissa ainakin olisi ja oletin niiden olevan yleisessä käytössä.
- Koska? kysyi toinen oppilaista.
- Keväämmällä, mun täytyy vähän hautoa tätä ajatusta vielä.
- No kyllä sun täytyy nyt päästää meidät kilpailemaan, kun kerran aloit puhua!

Ehkä minun olisi tosiaan pitänyt hautoa ajatukseni valmiiksi ennen kuin otin se puheeksi. No, ehkä muistaisin seuraavan kerran.
- Kääntykää kaartoon, kiitos ja selästä! mylväisin, kuten olin kuullut opettajan sanovan lähes kaikkien ratsastustuntieni lopuksi. Odotin, kunnes kaikki ponit oli talutettu sisään ja suljin itse oven perässäni, kun menin sinne viimeisenä. Olin törmätä Janicaan ja Amandaan.
- Me ollaan varattu maneesi huomenna seitsemästä kahdeksaan, Janica ilmoitti.
- Seitsemän on vähän myöhästä mulle, sanoin harmissani.
- No ei sinne ikinä ennen sitä pääse. Ratsastuskoululla on tunteja seitsemään.
- No nähdään nyt tän kerran huomenna, mutta sitten tutkitaan vähän sitä varauslistaa. Ette kai tekään ole joka päivä koulussa neljään? päätin ja näin ilokseni, miten kumpikin tytöistä lysähti helpottuneena hiukan kokoon. Hyvä. Heidän pitikin olla kuin alokkaiden armeijassa. Hanna ei olisi tyytynyt vähempään.

Lähettäjä: pony 
Päivämäärä:   28.11.12 21:03:21

jatkoa kaipailen! :)

Lähettäjä: polli 
Päivämäärä:   28.11.12 21:11:53

Niin täälläki kaipaillaan :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   28.11.12 21:14:34

Ironista, ajattelin. Olin aloittanut viikon haikailemalla vapaapäivää ja saman tien pidentämällä työpäivääni parilla tunnilla. Ponituntini päättyivät kuudelta ja kymmentä yli olin saanut ajettua kaikki muut hoitajat paitsi Arna ja Ella. He harjasivat tärkeinä Hermanaa ja Anista.
- Onko teillä nyt niin kuin kaksi hoitoponia? tiedustelin rypistäen otsaani. Minulla oli pikkuhoitajia jonossakin, Mari esimerkiksi.
- Onko siinä jotain vikaa? kysyi Arna nenäkkäästi.
- Mä olen tasapuolisuuden kannattaja ja miten teillä mahtaa aika ja jaksaminen riittää.
- Hyvin, tytöt vakuuttivat kuorossa.

Jätin asian sillä kertaa sikseen, sillä en osannut sanoa, oliko oikein pistää hoitajia pois vain, koska he harrastivat hevosia enemmänkin kuin tuntsarin harjaamisen verran. Minun pitäisi miettiä, kysyisin ehkä Mintunkin mielipidettä. Lähdin sen sijaan yksityistalliin katsomaan, sattuisiko Venla olemaan siellä. Mutta ei hän ollut, Emma vain.
- Hei, sanoin vaisusti, kun totesin, että hän oli jo nähnyt minut enkä pääsisi livahtamaan pakoon. Olimme me tietysti nähneet vilaukselta tässä talven mittaan, mutta se oli edelleen kiusallista. En voinut joka kerta olla ajattelematta, että olimme antaneet hänelle potkut.
- Hei, Emma sanoi välinpitämättömästi ja jatkoi hommiaan; hevosten sisään hakemista. Helpottuneena siitä, ettei hänelläkään ollut minulle asiaa, palasin omaan toimistooni. Pelaisin pasianssia, kunnes Janica ja Amanda olisivat valmiita siirtymään maneesiin.

Paitsi että puhelimeni soi heti, kun sain hiiren käteeni. Toivottavasti joku kiva, ajattelin ja vastasin.
- Henriikka puhelimessa!
- Hei, Henriikka.
Ääni oli etäisesti tuttu, mutta numero ei ollut ollut tallessa. Minulta meni muutamia sekunteja, ennen kuin sain ajatustenpäät solmittua.
- Kuka siellä? kysyin epäluuloisena.
- Teemu. Mitä sulle kuuluu?

En nyt suorastaan pudonnut tuolilta, mutta mikään iloinen yllätys tämä ei kyllä ollut. Mutta turha sitä oli paljastaa.
- Pelkkää hyvää vaan. Entä sulle? livertelin iloisesti ja nousin laittamaan oven kiinni.
- Mikäs tässä, ihan okei.
- Ja mikähän sut saa soittamaan mulle?
- Sä vaan tulit äkkiä mieleen ja mä ajattelin, että oiskohan tässä jo kulunut sen verran aikaa, että me ehkä voitaisiin keskustella niin kuin aikuiset ihmiset.
- Mistä? kysyin varovaisesti. En hitto vie alkaisi ruotia ikivanhoja asioita entisen poikaystäväni kanssa, en vaikka olinkin jättänyt hänet vähintäänkin raukkamaisella ja rumalla tavalla.
- Ei mistään erityisesti, elämästä vaan, mies naurahti eikä kuulostanut ollenkaan siltä, että alkaisi syytellä minua jostain tai mankua ja valittaa. Rentouduin.

- No, mitäs sä touhuat nykyään? kysyin heittäen pallon hänelle.
- Töitä, ja semmosta.
- Okei, sä et sitten ainakaan oo muuttunu yhtään, naurahdin. Minua kiinnosti kuin kilo kiviä.
- Ei sitä oikeen muutenkaan tuu toimeen. Sitten musta tuli just isä.
- Ahaa. Onnea, toivotin. Siksikö hän oli soittanut, antaakseen minun ymmärtää, etten ollut jättänyt taakseni rataraakkia, joka ei koskaan enää pystyisi sitoutumaan? Ja että olin heittänyt pois hyvää aviomiesainesta? – Sä olet varmaan sitten naimisissa, oletin.
- Me ollaan vasta kihloissa, häät on kesällä. Entäs sinä?

Tuohon oli vähän ikävää vastata kertomalla, ettei minua ollut kukaan kosinut pitkään aikaan, joten aloitin ihan toisesta päästä.
- Mä olen nykyään talliyrittäjä, ratsastuksenopettaja ja valmentaja, kerroin ylpeänä. Teemua ei kiinnostaisi, mutta olihan se komea litania.
- Ai, säkö pulaat vielä niiden hevosten kanssa?
- Mä totesin, että se on hauskempaa kuin kokinhommat, sanoin aprikoiden, kysyisinkö Sarasta. Päätin olla kysymättä, sillä olin edelleen loukkaantunut siitä, miten hän oli unohtanut minut, kun olin jättänyt hänen veljensä. Okei, minun syntini oli suurempi, mutta hänenkin kirvelsi yhä.
- Et sitten ole ehtinyt miestä hankkia?
- En kai mä sellasta sanonut, tiuskaisin. – Kuule, mun pitää lopettaa. Mun pitää ruveta pitämään valmennustuntia.
- Jaa, no onnea vaan tunnille sitten. Soitellaan taas, Teemu suostui lammasmaiseen tapaansa. Miten minä olinkaan kiehunut hänen tavalleen olla aina samaa mieltä kanssani.
- Soitellaan, sanoin. Emmekä hitto vie soittelisi. Eiköhän tämä riittänyt ainakin tuleviksi kymmeneksi vuodeksi.

Päivämäärä:   28.11.12 22:06:16

haha, mä NIIN voin kuvitella henun ilmeet ton puhelun aikana ja varsinkin sen loputtua!

LähettäjäMeow_ 
Päivämäärä:   29.11.12 17:50:53

Haha, Teemu! :D

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   29.11.12 18:08:46

omg teemu :D:D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   29.11.12 20:13:24

Mä tein jo uuden.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.