Lähettäjä: Sennnu
Päivämäärä: 8.12.12 21:39:32
Tässä nyt pikkuisen pidempi :)
Hevonen oli onneksi jo ihan kunnossa tänään ja kissan kanssa mennään maanantaina eläinlääkäriin, sille saa kyllä peukuttaa ihan täysiä puoli kuuden aikaan!
--------------------
Minun teki mieli huutaa ja kiljua, kunhan ensin sain itseni uskomaan, mitä kuulin.
- Ethän sä suutu mulle? Mari aneli.
- En mä sulle, puuskahdin. – Miksi mä sulle suuttuisin? Mutta miksi hel- hitossa sun äitis sellasta menee tekemään?
- Se tarvitsi rahaa, Mari sanoi olkapäitään kohauttaen.
- Mikä sen nimi on ja missä te asutte?
- Älä! tyttö pelästyi ja totesin itsekin, että vaikka juuri sillä hetkellä olisin voinut lähteä ravistelemaan hänen äitiään, en välttämättä olisi samaa mieltä enää, kun olisin pitänyt kaikki illan tunnit.
- Hmph, sanoin.
- Ethän?
- En kai sitten, huokaisin. – Mutta jos mä toiste annan sulle merkkivaatteita niin ehkä sun kannattaa säilyttää niitä täällä tallilla.
Janican ja Amandan ratsastettua – melko hyvin, vaikka Anis oli tainnut kotiutua ja ruveta sen takia vähän kokeilunhaluiseksi mitä tuli oman pään pitämiseen – jätin heidät maneesiin ja lähdin. Tallissa oli kaikki kunnossa eikä Janican isä ollut vielä tullut hakemaan tyttöjä, kuten olin vähän pelännyt. Vaikka ehkäpä olisin nitistänyt hänet tänään tallikenkäni koron alle. Marin juttu kiukutti minua edelleen. Pikkuisen minua jäyti se, että lahjani oli anastettu ja myyty eteenpäin, mutta enemmän olin tyrmistynyt siitä, miten joku saattoi tehdä sellaista, etenkin omalle lapselleen. Mikä saattoi olla niin tärkeätä, että piti myydä lapselta vaatteet päältä?
Vaikka kello oli aika paljon, päätin ajaa Leenan kautta. Ei hän vielä olisi nukkumassa ja minulla oli mielikuva, että hänen kaappiinsa olisi jäänyt enemmänkin kaksosten vaatteita. Minusta tuntui hyvin tärkeältä, että Mari saisi jotain menettämiensä tilalle. Ajoin mummelin pihaan ja soitin ovikelloa. Kuulin hidasta tassutusta ja ovi aukesi.
- Hyvä ihme, ei kai tänään ole perjantai? hän huudahti hätääntyneenä.
- Ei, ei! vakuutin todeten surullisena, että hän taisi olla höpertymässä.
- Hyvä, mä ihan pelästyin, että musta on tullut höppänä! Tule sisään!
- Anteeksi, että mä häiritsen, sanoin kohteliaasti, mutta Leena tarttui minua takin hihasta.
- Älä höpötä. Tällä tavalla mua saa häiritä vaikka joka ilta. Oliko sulla asiaa vai poikkesitko sä vaan kupilliselle kuumaa.
- On mulla asiaakin, tunnustin ja tunsin pikaisesti huonoa omaatuntoa siitä, etten koskaan ollut poikennut noin vaan, ilman syytä. Mutta tietysti minulla oli aina kiire.
Leena puuhasteli meille kannullisen teetä, josta en pitänyt, mutta tapoin sen kermalla ja sokerilla ja sain siitä juotavaa.
- No niin, mitä sulla on sydämellä? vanhus kysyi haettuaan pöytään vielä vadillisen tuoreita pullia. Hän oli herttainen. Ei sillä tavalla aristokraattisesti hiipuva kuin Ilse-mummo, eikä pelkästään vanha, kuten oma mummoni, joka oli huivipäisempi ja kurttuisempi kuin näistä kumpikaan – yksinkertaisesti herttainen.
- Mä kävisin taas sun vaatevarastollasi, jos sopii, sanoin.
- Sopii tietysti. Oletko sä löytänyt lisää avustettavia?
- En. Tää on se sama tyttö. Sen äiti oli ottanut sen takin ja kengät ja myynyt ne. Varmaan niistä jonkun kympin sai, merkkitavarasta. Mutta mä en ymmärrä, että miksi! avauduin. – Kai nyt sossusta saa rahaa jos ei oo rahaa ruokaan!
- Sieltä ei saa rahaa kaljaan, Leena sanoi kuivasti ällistyttäen minut kerta kaikkiaan. Jostain syystä en ollut osannut ollenkaan ajatella sitä vaihtoehtoa, tai en ollut halunnut.
- Pistä suusi kiinni, lapsi. Et kai sä ole niin tynnyrissä kasvanut, ettet tiedä, että joidenkin lasten vanhemmat juo?
- En, sanoin kiireesti. Varjelkoon, enkö muka itsekin tiennyt sitä ihan kokemuksesta? Vaikka äiti oli tietysti ihan erilainen. Ei hän minulta mitään olisi myynyt punaviininhimoissaan, ei hänen tarvinnut. Päinvastoin, jos hän oli joskus vetänyt vähän överiksi, sain minäkin yleensä jotain kivaa. Kaksikymppisen ainakin. – Luuletko sä että sen äiti on joku juopponarkkari?
- Enhän mä voi tietää. Mutta mennään sitten etsimään sille lapsiparalle uusia vaatteita. Tai äidille myytävää.
- Mä sanoin, että se saa tästä lähin säilyttää tallivaatteet tallilla, ilmoitin.
Leenan kaapista löytyi vielä vähän sopivaa tallirompetta. Lämpimän näköisen fleecepusakan nappasin ensimmäiseksi ja ihan piruuttani otin myös ratsastushousut ja –kengät, jotka olin viimeksi jättänyt. Eihän Mari käynyt tunneilla. Mutta nyt saattaisin kyllä pistää hänet jonkun ponin selkään ihan ilmaiseksikin, ja yksityisvalmentaa häntä vähän.
- No niin, otatko sä muuta? Leena kysyi.
- Ei kai meidän tarkoitus sentään ole ruveta sen huoltajiksi, naurahdin.
- Mennään sitten juomaan lisää teetä. Sä et vielä ottanut pullaakaan.
Menin tottelevaisesti takaisin pöytään ja otin pullan. Minulla oli hyveellinen olo, ja jotenkin kutkuttava. Tunsin olevani sen naapurin hyväntekijä Pikku prinsessa –kirjasta. Jutustelimme vähän päivän säästä ja kevään etenemisestä, kunnes Leena kummemmin valmistelematta kysyi:
- Ja mitenkäs teillä nykyään menee, Jerryllä ja sulla?
- Hyvin, tokaisin yllättyneenä. – Kai, minulta pääsi sen perään, vaikka sen olisin halunnut jättää sanomatta.
- Hyvä juttu. Toi on vaikeeta aikaa, hän sanoi nyökytellen tietäväisesti päätään.
- Mikä?
- Yhteen muuttaminen.
- Onko? inahdin.
- On tietysti. Sitähän pitää tottua kokonaan uuteen ihmiseen omalla reviirillä.
- Mutta me rakastetaan toisiamme! sanoin ylpeästi.
- Tietysti, ette kai te siihen muuten olisi ruvenneetkaan! Mutta ei se silti helppoa ole. Meillä meni kymmenisen vuotta, ennen kuin oltiin hiouduttu niin, ettei enää vuosittain tehnyt mieli kuristaa toista.
- Ai, sanoin, kun en muutakaan osannut. Olisi ollut kiva väittää vastaan, mutta oli ollut joitakin kertoja, jolloin tosiaankin olin halunnut kuristaa Jerryn. – Haluaako Jerry kuristaa mut? huudahdin, kun ajatukseni säntäsivät eteenpäin.
- Ei tietenkään sen enempää kuin sinäkään sen, Leena sanoi viekkaasti.
- Onko se valittanut sulle musta?
- No täytyyhän sen jollekin avautua. Kyllä mä kuuntelen suakin mielelläni, jos susta tuntuu siltä.
- Ei kiitos, sanoin hitaasti. Minä en kyllä puhuisi eukolle yhtään mitään. Mitä hittoa Jerry oli minusta kertonut? Ehkä jopa jotain sellaista, joka ei ollut totta tai mistä en edes tiennyt? Jos minä vaikka piereskelin nukkuessani?
- Älä nyt huolestu. Te olette hieno pari, ja te elätte onnellisina elämänne loppuun asti, Leena lepytteli minua.
- Niinkö sä luulet?
- Mä olen ihan varma siitä. Te menette naimisiin ja saatte liudan suloisia lapsia, hän hymyili ja minun teki mieli kiljua. Miten me muka naimisiin menisimme, kun Jerry ei kosinut minua?
- Kiitos teestä ja vaatteista. Mun täytyy varmaan ruveta lähtemään tai Jerry ihmettelee, onko mua potkaissut poni päähän, murjaisin.
- Sano terveisiä. Ja sopisiko lohi perjantaina?
|