Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Omillaan 8

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   15.12.12 21:51:19

Edellinen.

Re: Omillaan 8

Lähettäjä: Hip 
Päivämäärä:   15.12.12 22:29:57

täytyy sanoa että elämä alkaa voittaa, vaikka yhäkin ollaan melko syvissä vesissä. eilen sain siirrettyä loputkin tavarat pois yhteisestä kämpästä, ja onneksi on ystäviä, jotka auttaa <3 ja toinen asia mikä lohduttaa, on se, että uuteen omaan kämppään muutto tulee olemaan jo ensi viikolla; niin ei tarvitse muiden nurkissa luuhata..

Mutta älyttömän hyviä pätkiä Sennnu, voin niin samaistua lääkäripelkoisena Henuun!

Lähettäjä: L-R 
Päivämäärä:   16.12.12 03:07:35

Tsemppiä, Hip!

Nyt unohtui Sennnulta yksi kirjoittamaton sääntö: Ei uutta topaa ilman uutta pätkää :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   16.12.12 19:17:30

Noh noh, joskus on vaan pakko :D
Hip pääsee siis jouluksi kotiin!
-----------------------
- Jos sä aiot väännellä sitä niin mä puren! minulta pääsi päätöksistäni huolimatta, kun mies oli käärinyt käpäläni esiin. Hän näytti ihan tyypiltä, joka voisi tehdä sellaista huvikseen.
- Ei mun tarvitse, hän totesi. – Kyllä tolla kuvaan pääsee. Väännelköön tytöt röntgenissä.
Näky oli aikamoinen, totesin itsekin. Käteni oli lähinnä tennispallon muotoinen. Otin sen syliini ja nousin tuoliltani heti, kun lääkäri oli naputellut muutaman lauseen tietokoneeseensa.
- Röntgen on tuolla päin. Seuratkaa viittoja. Tulkaa sitten takaisin tänne, hän sanoi siirtämättä katsetta ruudustaan. Olin iloinen päästessäni ulos hänen huoneestaan.
- Ihme tyyppi, Jerry tuomitsi suljettuaan oven. En alentunut vastaamaan – hänhän minut oli tänne vasten tahtoani raahannut – mulkaisin vain murhaavasti.

Röntgen ei tuntunut enää kovin vaaralliselta töykeän lääkärin jälkeen ja siellä oli mukavia, nauravaisia naisihmisiä. Se osoittautui kuitenkin paljon pahemmaksi. He halusivat liian monta kuvaa liian vaikeista asennoista. Jouduin kiljaisemaan kerran, kun he taittoivat kyynärpäätäni oikeaan asentoon. Silloin tuntui kuin joku olisi iskenyt kirveen olkapäähäni.
- Anteeksi, anteeksi, hyssytteli hoitaja ja antoi minulle paperipyyhkeitä, sillä kivun kyyneleet, ja ehkä kauhun myös, valuivat pitkin poskiani. Vihasin Jerryä.

Enemmän kärsimyksiäni erittelemättä jouduin raahautumaan vielä takaisin ilkeän tohtorin luokse vain kuulemaan, että kaksi luuta kämmenpöydästäni oli kuin olikin poikki ja sitten jouduin vielä kipsattavaksi.
- Sun pitää tulla uudestaan viikolla, sanottiin minulle siellä.
- En kai mä nyt täällä rupea koko ajan juoksemaan, älähdin.
- Pitää tarkistaa, että luutuminen alkaa oikein. Ettei tarvitse sitten murtaa niitä uudelleen, kun kasvavat vinoon. Ja muutenkin, se on nyt niin turvoksissa, että kipsi taitaa pyöriä ympyrää, kun se laskee.

En aikonut tulla, mutta puhe luideni murtamisesta uudelleen sai minut taas pelästymään sanattomaksi. Ehkä minun pitäisi harkita sitä asiaa.
- Sininen vai punainen side?
- Punainen, sanoin, sillä kirkas pinkki viehätti silmääni. Se oli ainoa hailea valopilkku koko jutussa, eikä sen merkityksellä voinut paljon kehuskella.

Melkein juoksin ulos heti, kun pääsin. Kirjaimellisesti en voinut niin tehdä, sillä tärinä vihloi kipeissä kohdissa, etenkin olkapäässä. Huomasin, ettei lääkäri ollut vilkaissutkaan sitä. Ei sitä ollut kuvattukaan. Mutta en todellakaan aikonut tehdä sen asian eteen mitään.
- No niin, eihän se ollut niin kamalaa? Jerry sanoi rohkaisevasti saatuaan minut kiinni auton luona.
- Vai ei? huusin ja purskahdin itkuun. Löin häntä vasemmalla nyrkilläni keskelle rintaa, sillä ilta oli ollut kamalin vuosikausiin. Jerry otti minusta kiinni niin, ettei minulla ollut tilaa yrittää lyömistä uudelleen ja silitti hiuksiani.
- Sä olit reipas tyttö, hän sanoi hellästi ja vaikka se ei ollutkaan totta, se kuulosti hyvältä. Oli helppo kuvitella, että hänen äänestään kuului rakkautta. Seisoin ääneti hänen syleilyssään niin kauan, että itkeminen loppui.

Lähettäjä: PV 
Päivämäärä:   16.12.12 19:26:30

Olipas lyhyt pätkä! :D valivali. Noh, oli sentaan laadukas. Ton antamilla voimilla EHKÄ saadaan tää huone vihdoin siivottua... Ymmärrän kyllä, että ei ole aina aikaa kirjoittaa niin paljoa mitä me haluaisimme saada luettavaksi :D Luin tässä parissa päivässä sellasen 400 sivusen kirjan eikä tuntunut missään. Lukemisen nälkä vain kasvoi ja odotan kuin hulu joulua, että saa vain lukea uusia kirjoja huopiin kääriytyneenä :D

Lähettäjä: des 
Päivämäärä:   17.12.12 07:28:10

Mun piti kommentoida jotain offtopiccia tähän väliin mut kaks asiakasta ja yks puhelu katkaisi ajatuksen :(

Lähettäjä: annkku @myphone 
Päivämäärä:   17.12.12 17:01:21

Heh, lueskelin just vanhempien tarinaa loppuun ja siinä oli kohta

"- Tuolta tulee ekat, hän ilmoitti ja Nitan tummanruskeat ja Ilsen siniset silmät käännähtivät salamannopeasti, hänen osoittamaansa suuntaan, hevosten laitumelle, jonka takaa lähinaapurit tallustivat polkua pitkin jonossa.
- Ahaa, Ilse sanoi ja Ali nielaisi naurahduksen kuulllessaan pettymyksen hänen äänessään. Naapurin pönäkkä, nelikymppinen mies yhtä pönäköine vaimoineen ei ollut mitenkään romanttinen näky. Perässä marssivista lapsistakaan ei edes vanhin, jurona ruohotupsuja potkiskeleva Jari, ollut tarpeeksi vanha, vaan vasta sen ikäinen, että hän olisi selvästi ollut mielummin jossain muualla, mutta joutui vielä taipumaan vanhempien tahtoon.
- Ja tossa tulee Johanssonit, Ali osoitti pihaan ajavaa autoa saatuaan ensimmäiset tulokkaat toivotettua tervetulleiksi ja esiteltyä - Pekka ja Irma, Jari, Juulia ja Juha."

Mietin et oisko toi Juha ollut the Juha, koska tässä vaiheessa Miila ja Jessikin on jo jotai 3 ellei vanhempiakin? ;) vai olikse niin et se Ketojen talo oli Saaran perintöä vai miten se meni..

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   17.12.12 20:00:40

Sepä se, vaikka kyllä mun piti kolme kertaa lukea että oonko mä muka nimennyt ne Johanssoneiksi. Ihme sähläystä. Ois tölkillä taas koputtamista tossakin sotkussa :D
-----------------------
43. Saikulla
Jerry oli niin kiltti ja suloinen koko sen illan ja yön, että aloin melkein pitää onnettomuuttani hyvänä asiana. Hän liikahti pienimmästäkin inahduksestani ja välillä jo ennen hakeakseen minulle juotavaa tai särkylääkettä tai mitä nyt satuin haluamaan. Hän olisi saattanut minut vessaankin, mutta kielsin. Sittenhän peitteli minua ja silitteli poskeani ja hiuksiani ja huolehti, että olinko varmasti hyvässä asennossa.
- Niin hyvässä kuin mahdollista, vakuutin. Oikeastaan vain yksi oli siedettävä: selälläni, kipeä käsi vatsan päällä.
- Haluatko sä, että mä jään huomenna kotiin?

Se kuulosti oikeastaan houkuttelevalta. Oli enemmän kuin miellyttävää loikoilla pehmeillä pieluksilla rakastettavana ja silitettävänä kuin kissanpentu. Mutta se oli sittenkin jotenkin epäilyttävää.
- Miksi sä haluaisit? Mähän olen sentään aikuinen ihminen ja jalat kantaa? kysyin.
- Koska mä rakastan sua ja musta on hauska hoitaa sua, Jerry hymyili.
- Purr, minulta pääsi.
- Mitä?
- Mä vaan kehräsin, nauroin. – Kerro lisää.
- Mitä?
- Niin kuin miten paljon sä rakastat mua ja silleen.

Ja Jerry kertoi. Sitä hän ei sanonut, että halusi mennä kanssani naimisiin ja elää loppuelämän yhdessä ja onnellisena aina, mutta tänään en jaksanut välittää siitä. Tämäkin oli harvinaista herkkua. Aamulla hän teki minulle voileipiä valmiiksi ja keitti kahvia, ennen kuin lähti töihin.
- Pärjäätkö sä nyt varmasti?
- Miksen pärjäisi. Mä soitan Marun apuun tallilta, jos mulle tulee joku hätä.
- Tai soita mulle, hän sanoi kauniit silmänsä syvänsinisinä ja suuteli minua.
- Puuh, kuule mies, jos loukkaantuneena saa jatkuvasti tämmöstä kohtelua niin mä katkasen seuraavaksi vasemman käden, nauroin.
- Älä viitsi. Me ollaan vähän vaikeuksissa nyt muutenkin. Tää oli vähän huono juttu näin kisakauden alkuun.

Loukkaannuin pikkuisen, sillä en kai minä tahallani ollut pudonnut?
- Joskus suomenmestaruuksien aikaan olisi kai ollut pahempi, huomautin nenäkkäästi.
- No joo, ehkä, mutta ne nuoretkin pitäisi hakea Ahvenanmaalta. Ja ratsastamista jää mulle nyt vähän paljonlaisesti.
Purin huultani ja mietin, oliko tuo syytös. Mutta sitten keksin.
- Mä voin pyytää Sveaa ratsastamaan. Se on hyvä, vaikkei se itse sitä myönnäkään!

Jerry näytti aprikoivalta.
- No on se, myönnä pois!
- Onhan se okei, mutta pitäisikö meidän sitten pitää Fifi täällä? Sinin ja Susankin hevoset lähtee, kun me haetaan varsat. Niin kuin oli puhe.
- No ei me niitä tänään haeta ja tänään tarvitaan ratsastajaa.
- Totta, Jerry myönsi ja vilkaisi kelloa. – Mun pitää mennä. Jutellaan illalla lisää. Pärjääthän sä?
- Kyllä, toistin kärsivällisesti. Olin kummasti herännyt kissanpentu-unestani, kun Jerry oli muistuttanut minua todellisuuden ongelmista, jotka olin aiheuttanut putoamisellani. Nyt hän saisi häipyä, sillä minulla oli tekemistä.

Ensimmäiseksi painuin tallille. Olimme tulleet sen verran myöhään lääkärireissultani, ettei siellä ollut enää ollut ketään ja katsoin parhaaksi lähteä ilmoittautumaan, ennen kuin Maru laittaisi minulle jonkun ratsastettavan kuntoon.
- Minkä sä otat? hän kysyikin heti nähdessään minut.
- En nyt pariin hetkeen ketään, sanoin ja avasin takkini, jonka alla oikea käteni oli sinisessä kantoliinassa. Tytön suu loksahti auki.
- Noinko pahasti se meni?
- Pari pikku luuta on poikki, mutta mä en saa ohjia käteen ihan heti, vähättelin ja esittelin kipsiäni, joka ylettyi sormien toisiin niveliin asti. Sillä kädellä ei pyyhitty edes pyllyä, sen voin kertoa.
- Voi voi sentään, Maru sanoi ja näytti olevan aidosti pahoillaan.
- Ratsasta sä minkä ehdit ja mä soitan Svealle, josko se ratsastaisi pari, kun se kuitenkin tulee palauttelemaan Fifiä, sanoin. – Ja jos Deri tulee haahuilemaan niin lykkää sillekin joku, ellei sillä ole menoa. Noi eilen kisoissa olleet pitäis ainakin saada liikutettua.

Lähettäjäwhisky. 
Päivämäärä:   17.12.12 20:06:32

Hemmetti.. Aloin lukea Mustaojan tarinoita ihan alusta asti. Nyt on mennyt muutama tunti sujuvasti koneen ääressä, enkä ole kuin aika alussa! Ja jotain muutakin olisi pitänyt tänään saada aikaiseksi..

Lähettäjä: flanu 
Päivämäärä:   17.12.12 21:46:10

HA löysin kirjotushärön!!

"Sittenhän peitteli minua ja..." <--- tuolta puuttuu varmaan yks välilyönti ;)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   18.12.12 20:57:07

Niin puuttuu!
-----------------
Tunsin itseni hyvin tarmokkaaksi, kun tutkin ratsastuslistaa ja totesin, että Jerry oli merkannut itselleen sekä Overturen että Shyvonnen ratsutuksen täksi illaksi. Hän ei voisi muuta kuin ilahtua, ellei hänellä niiden lisäksi olisi paria-kolmea muuta. Sveallekaan minun ei tarvinnut soittaa, sillä hän tupsahti tallille pian minun jälkeeni, eikä mukissut juuri ollenkaan vastaan, kun määräsin hänelle ratsastettavia.
- Tietysti mä haluan auttaa sua, hän huudahti säälivästi. – Mutta jos mä pilaan ne?
- Et sä pilaa, vakuutin. – Täällä on niiden vihot, laita niihin vähän rapsaa, jooko? Ja merkki tähän listaan, ettei Jerry ridaa niitä illalla uudelleen.
- Selvä, Svea sanoi kiltisti, mutta vähän huolestuneen näköisenä. Lähdin sisään, ennen kuin hän ehtisi taas alkaa epäillä taitojaan.

Olin edelleen tarmokas. Ehkä särkylääkkeissä oli jotain piristävää. Joka tapauksessa istuin koneelle ja taiteilin vasemmalla kädellä joukon hevosenmyynti-ilmoituksia. Laitoin ne uusien videoiden kanssa ensin omille sivuilleni ja kopioin ne sitten järkevimmälle myyntisivustolla. Me emme ilmoitelleet missä tahansa. Se oli jännittävää, mutta hauskaa ja ihmettelin, miksen ollut tehnyt sitä jo viikkoja sitten. Tai tiesinhän minä. Olin pelännyt, että joutuisin vastaamaan puhelimeen ja joku yrmeä dresyrinna olisi masentanut minut maanrakoon kyselemällä asioita, joihin en osannut vastata. Mutta nyt laitoin ilmoitukseen Jerryn numeron, sillä minunhan piti kohta lähteä töihin.

Ensin piti kuitenkin syödä jotain ja kokeilla, pystyisinkö ajamaan autoa vai joutuisinko pyytämään Marulta kyydin. Edellisiltaisia pizzapaloja oli vielä jäljellä ja onnistuin vasemmalla kädelläkin pistämään kolme niistä lautaselle ja mikroon. Sitten pukeuduin hitaasti ja lähdin ulos. Istuin autooni ja tunnustelin kokeilevasti vaihdekeppiä. Sen liikuttaminen ei koskenut oikeastaan ollenkaan. Liike oli liian pieni olkapään vihloa ja kipsi tuli kummasti kättä, kunhan käytin vain etusormea ja peukaloa, enkä niitä sormia, joihin johtavat luut olivat rikki. Huokaisin tyytyväisenä ja lähdin ajamaan Sankkaan.

Sininen kantositeeni herätti ansaittua huomiota oppilaiden ja hoitajien keskuudessa ja jopa Janica ja Amanda kävivät ihmettelemässä niitä.
- Koska sä pääset taas ratsastamaan? Janica tahtoi tietää.
- En ainakaan, ennen kuin mä saan pienemmän kipsin, sanoin. – Mä en voi pitää mistään kiinni tän kanssa, niin kuin ohjista.
- No pahus. Mä kun just ajattelin tarjota sulle Hermanaa vuokralle.

Katsoin tyttöä tutkivasti, mutta ei hän pilaillut. Vaaleanruskeat silmät katsoivat minua vakaina.
- Mulle, toistin.
- Niin. En mä kenen tahansa antaisi sitä vuokrata, mutta sä osaisit tarpeeksi.
- Kuulehan, sanoin hienotunteisesti muistaen, että hän oli minun maksava asiakkaani. Tai hänen isänsä. Tai hittoako siitä – en minä heidän ropostensa tarpeessa kuitenkaan ollut! – Jos mä kiipeän sen selkään niin sä maksat mulle.

Seurasi hetken kiusaantunut hiljaisuus, mutta katkaisin sen kysymällä, olivatko he saaneet maneesin varattua seuraavan illan tuntiamme varten, kuten oli ollut puhe.
- Ollaan, sanoi Amanda vikkelästi ja sitten taskussani soi puhelin ja hyvästelin heidät nopeasti ja komensin loputkin hoitohenkilökunnastani lähtemään koteihinsa. Soittaja oli Jerry.
- Hei kulta, sanoin muistaen, miten ihanasti hän oli minusta edellisiltana huolehtinut. Voisinkohan tänään anoa jalkahieronnan? Varpaitani palelsi.
- Missä sä olet?
- Sankassa tietenkin, sanoin hämmästyneenä.
- Mitä sä siellä teet?
- Kävin pitämässä tunnit.
- Miksi hitossa? Sä olet sairaslomalla! Ja millä sä sinne pääsit?
- Autolla, vastasin lyhyesti. Olin vähän harmistunut Jerryn äänensävystä, mutta toisaalta olin myös ylpeä omasta reippaudestani. – Miten niin sairaslomalla? En mä ehkä voi ratsastaa, mutta ei mun äänessä mitään vikaa ole. En kai mä voinut perua tunteja sen takia?
- Sä sait neljä viikkoa sairaslomaa eilen, etkö sä muista?
- Ei se mitään sellasta sanonut!
- Mutta antoi todistuksen! Sä et saa tehdä töitä.
- No mä en ajatellut jättää Santtua pulaan, ja mikä ihmeen aika tää on sun ruveta ihmettelemään, että missä mä olen? Mä olen jo pitänyt kaikki tunnit ja pistänyt tallin kiinni ja lähdössä kotiin. Ja sä huomaat vasta nyt, etten mä ole siellä?

Lähettäjä: tölkki 
Päivämäärä:   18.12.12 21:07:46

Uuuuu, Jerry on ollu myöhään poissa! Onko sillä joku toinen? Ja vaihdekeppikohdassa oli virhe tuli -> tuki. WE WANT MORE!

Lähettäjä: salde 
Päivämäärä:   18.12.12 21:33:31

Tölkki ehtikin ensin, mutta huippu pätkä taas!
Jatkoa odotellen ;)

Päivämäärä:   18.12.12 22:15:06

Olitte nopeampia tuossa tuli tuki kohdassa mutta minun silmiini tarttui myös tälläinen:
"järkevimmälle myyntisivustolla"
En tiedä mitä olet tuohon ajatellut, mutta joku noisa päätteissä mättää nyt? :D

Päivämäärä:   19.12.12 08:15:07

Sen lisäksi siellä oli myös kirjallisesti oikein oleva "Laitoin ne uusien videoiden kanssa ensin omille sivuilleni", mutta oletan Henkan tarkoittaneen Hannan tallin sivustoa/Lundsätran sivustoa, eikä niinkään omia henkilökohtaisia kotisivujaan? Vai onko siitä tosiaan tullut niin Hanna että ne sivutkin on sen? ;)

Päivämäärä:   19.12.12 12:33:47

Omassa kodissa, nyt voi joulu tulla <3

(Menipä muuten tuo loppu melkein samalla lailla kun täällä päässä, toivotaan ettei samalla tavalla lopu kuin meidän tarina..)

Päivämäärä:   19.12.12 18:18:32

Minä myös ihmettelin samaa mitä des mutta unohdin sen asian sanoa :D Kokonaisuudessaan aika sekava kohta: "Laitoin ne uusien videoiden kanssa ensin omille sivuilleni ja kopioin ne sitten järkevimmälle myyntisivustolla."

Unohdin myös sanoa että oli hykerryttävän ihana pätkä :D Juu vuokrataan toki poni kun talli täynnä hienoja hevosia. :'D

Lähettäjä: Emsku 
Päivämäärä:   19.12.12 19:47:27

Nyt tarttis piristystä. Kamala työviikko. ARGH. Tänään yllärinä vain 16 astetta lämpöä ja tuuli. Kirjoita tässä mitään 8h koneella, eiku mitä.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   19.12.12 20:46:55

Emsku, samoissa aatteissa. Ennen kasia olin töissä ja kaks minuuttia sitten tulin kotiin; jo kolmas kerta tällä viikolla. Että huh huh. Mutta on meillä sentään siellä lämmintä :D

Kiitos kaikille korjauksista, kaikki oli aiheellisia! Ja ei, en oo oikolukenut tätäkään pätkää :D
------------------
Se alkoi kuulostaa uhkaavasti riidalta, mutta Jerry liennytti:
- Mä tulin vasta kotiin. Kävin kaupassa ostamassa ruokaa sulle, kaikkea helposti syötävää. Ja sitten sä et ole täällä!
- No anteeksi, kohta mä olen.
- Mun täytyy painua talliin, että mä ehdin jotain ratsastaakin tänään. Nähdään illemmalla.

Ajoin kotiin hitaammin ja varovaisemmin kuin tullessani, sillä vaikka olin ottanut tuntien välissä särkylääkkeen, senkin vaikutus tuntui nyt hiipuvan. Pääsin kuitenkin onnellisesti perille ja nappasin pari pilleriä heti, kun olin saanut saappaat jaloistani. Pelkäsin loskaisten jälkien jäävän joka tapauksessa minun siivottavakseni, vaikka siihen menisi viikkoja, joten niitä ei voinut päästää eteistä pidemmälle. Tutkin keittiön kaappeja ja löysin kaikenlaista hauskaa, kuten tuoreita karjalanpiirakoita. Lämmitin niitä enshätään neljä kappaletta maitokaakaon kanssa ja yhteisvaikutus särkylääkkeen kanssa oli tyrmäävä. Onneksi minusta ei ollut ruvennut tuntumaan tällaiselta kesken ponituntien! Lämpö sen kai teki. Menin ja oikaisin itseni sohvalle odottamaan Jerryä ja nukahdin tietenkin, mikä oli ihan okei. Ehkä kuitenkin olin vielä toipilas.

Onneksi sain levättyä, sillä toisin kuin olin kuvitellut, Jerry ei ollutkaan käsitellyt sairasloma-asiaa vielä loppuun asti. Heräsin siihen, että hän tuijotti minua. Tai ehkä hän oli sanonut jotain, sillä ei kai tuijotukseen oikeasti voi herätä.
- Hei, sanoin unisesti ja ojensin käteni hänelle.
- Joko sä soitit Santulle?
- En, miksi mä oisin? kysyin pettyen, kun ei hänellä ollut näköjään mitään aikomusta tarttua siihen tai muutenkaan laittautua lähelleni.
- Ettet sä voi opettaa.
- Voi hitto, puuskahdin aavistuksen teatraalisesti ja suljin silmäni. – Mä tulen väsyneenä kotiin ja toivon vähän jalkahierontaa tai jotain ja saan saarnaa ja läksytystä.
- Jos sä voit käydä töissä niin kai sä voit omat varpaasi hipeltää? Jerry kysyi ja katosi keittiöön. Se oli liikaa. Nousin istumaan miten parhaiten taisin ja kiljuin hänen peräänsä:
- Jerry, sä olet paskiainen, tiedätkö sä sitä?
- Ai miten niin?
- Mikä oikeus sulla on huutaa mulle? Pitääkö mun häipyä täältä, kun sä et jaksa olla mulle kiltti kuin päivän kerrallaan?
- Kiltti?

Jerry palasi olohuoneeseen ja istui viereeni.
- Eilen sä olit ihana ja hellä, mitä pahaa mä oon tehny sen jälkeen? tiukkasin. Olin päässyt hyvään vauhtiin ja ajattelin tykittää täysillä niin kauan kuin pystyisin siihen itkemättä. Ei siihen kauan menisi, tiesin sen.
- Sä menet töihin, autolla, vaikka sä olet eilen murtanut kätesi ja sulla on sairasloma!
- No en mä tiennyt, että mulla on sairasloma, enkä mä tiennyt, etten mä saa käyttää päätäni tai ääntäni, jos käsi on kipeä! Vaivaako sua noin paljon, että mä en olekaan vankina täällä sun hoitamisesi varassa?

Se saattoi osua, sillä Jerry keskeytti, mitä oli lausumassa ja katsoi minua kummastuneena, kun minun piti siinä kohden nyyhkäistä.
- Voi sun kanssasi, hän huokaisi ja pisti varovaisesti kätensä ympärilleni. Tilanne taisi olla ohi. – Niin se taitaa olla.
- Miten?
- Että musta oli kivaa, kun sä olit avuton ja tarvitsit mua.
Yllätyin, mutta mukavalla tavalla.
- Sä olet hölmö. Sitähän mä olen yrittänyt sulle takoa päähän koko talven, sanoin hellästi ja pyyhin nenäni.
- Mutta ethän sä tarvitse, jos sä kerran pärjäät itsekin.

Rakas idiootti. Joskus hän oli niin käsittämättömän paksupäinen. Minulta vei loppuillan selittää hänelle, mitä oikein tahdoin ja tarkoitin ja vakuuttellessa, ettei minun tarvinnut olla vammainen tai blondi tarvitakseni häntä.
- Ainakin sä tarvitset mua perjantaina, Jerry sanoi lopulta tyytyväisenä.
- Silloinkin. Miten niin.
- Mennään kuvauttamaan sun käsi.
- Eikä, minulta pääsi ja rupesin sekunnissa niin avuttomaksi kuin vain toivoa saattoi.

Lähettäjä: katiee 
Päivämäärä:   19.12.12 21:05:43

Hihi, Henu on aika kettu :) Ja Jerry söpö! Mistä tollaisia miehiä löytää?

Päivämäärä:   19.12.12 22:40:06

Niinpä, mistä tollaisia miehiä löytää? <3

Päivämäärä:   20.12.12 10:48:40

Mulle kans tilaukseen yks Jerry. Tai vaihtoehtoisesti Leksa. Miksi muuten Leksasta ei koskaan kuulu mitään :<

Lähettäjä: tripi 
Päivämäärä:   20.12.12 11:56:49

Mullapa on Jerryäkin ihanampi mies! Se hellii ja huolehtii vaikka mulla olis vaan paha päivä eikä mikään olis kivaa. Ei tarvii kuin pikkuisen inahtaa niin saan ruuat sänkyyn ja jalkahierontaa tai mitä ikinä keksinkään. Se ei mökötä, vaan se on mun etuoikeus ;) Mies joka osaa puhua ja kuunnella, on kultaakin kalliimpi. Se jopa muistaa asioita mitä oon puhunut nelisen kuukautta sitten, vaikka olisin puhunut siitä vain sivulauseessa.
Ja heti kun taloustilanne on kohdillaan ja saadaan säästettyä niin sormushommia aletaan katsella. Osaa se ärsyttäväkin olla, mutta ei se ole mitään muhun verrattuna :D Katotaan vaan miten parin vuoden päästä yhteiselo sujuu :)

Päivämäärä:   20.12.12 12:01:29

tripi, ihana kuulla :))

Lähettäjä: oho 
Päivämäärä:   20.12.12 14:35:59

tripi: Pidä hyvää huolta tuollaisesta.

Päivämäärä:   20.12.12 14:41:46

Ihanaa, sain itseni vihdoin ja viimein irtisanottua tästä ah, niin ihanasta paikasta. Orjatyö ilman ruokaa, vessaa, lämmitystä on loppu kokonaan 9h ja 18 min päästä!!!
Helpottunut olo, vaikka tietääkin, että rahatilanne tulee olemaan hetken päästä heikompi.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   20.12.12 19:59:23

Kiva kuulla Tripi!
---------------------------
44. Tyhjän panttina
Parissa päivässä pahin särky katosi, ja kun Jerry puoliväkisin raahasi minut uudemman kerran autoon ja ajoi sairaalaan huomasin, ettei se ollutkaan kuolemaksi. Olin mököttänyt ääneti koko matkan odottaen, että rakennuksen lasiovet räjähtäisivät kasvoilleni, kun lähestyisin niitä ja sitten katto romahtaisi niskaani. Sen jälkeen se paha lääkäri haukkuisi ja pilkkaisi minua taas ja todennäköisesti sanoisi, että kättäni ei enää koskenut, koska se oli kuoliossa ja jouduttaisiin amputoimaan. Toisaalta, silloin voisin osallistua vammaisratsastuskisoihin ja kolmen ehjän raajani kanssa pääsisin takuulla paralympialaisiin ja minusta tulisi maailmanmestari.

Kun ajatukseni karkasivat noin vallattomasti, unohdin olla paskanjäykkänä kauhusta ja kumma kyllä, asiaa auttoi myös se, että tiesin valmiiksi, missä röntgen oli. Yksi kammoamistani asioista oli uupertaa epätietoisena etsien paikkaa, jossa olisi pitänyt olla jo viisi minuuttia sitten. Näin painajaisia sellaisista tilanteista. Mutta varsinaisesti päivän kruunasi se, että lääkäri oli eri. Tämä oli nuori mies, tuskin minua vanhempi. Hän näytti täysin vaarattomalta kiitellessään, että luuni olivat hyvässä asennossa. En edes lyönyt Jerryä, kun hän meni juoruamaan, että olkapäänikin oli ottanut osumaa, mutta sitä ei ollut tutkittu edelliskerralla.
- Se on jo paljon parempi! sanoin kiireesti.
- Näytä, miten se liikkuu, nuori lääkäri käski ja tottelin hammasta purren ja hiusraja hikoillen. Sattui ihan saateristi nostaa kättä ylös, mutta se nousi.

- Juoruakka! sanoin Jerrylle heti, kun pääsimme ulos rakennuksesta ja saatoin taas hengittää kunnolla. – Ei sun olisi tarvinnut sanoa mitään mun olkapäästä!
- Tietysti tarvitsi. Mikä sut muka olisi saanut kertomaan?
Ei niin mikään, myönsin itselleni vaan en Jerrylle. Olin mielestäni selviytynyt niin hienosti, etteivät jalkani tuntuneet koskettavan maata ollenkaan ja purin sen syleilemällä ja suutelemalla häntä.
- Mikä sulle nyt tuli?
- Mä olen niin iloinen, kun pääsin tuolta pois!

Pikkuhiljaa kuitenkin lakkasin olemasta kauhean iloinen ja maanantaihin mennessä olin turhautunut. Viikonloppu oli ollut äärettömän tylsä. Olin roikkunut mukana, kun Jerry oli käynyt kilpailuissa Estebanilla ja Groggilla, mutta ei minusta ollut ollut juuri hyötyä muuna kuin ohjien painona. Muun ajan olin lähinnä pyöritellyt peukaloitani Jerryn ratsastaessa. Sveakin oli lähtenyt käymään kotonaan, joten edes hänestä ei ollut seuraa.
- Äidillä oli synttärit, mun oli pakko mennä, hän sanoi anteeksipyytävästi, kun moitiskelin häntä.
- No en mä nyt sitäkään tarkottanut. Et sä mun seuraneiti ole.
- Mutta voin mä olla. Mun kirjoittelu on jumissa joka tapauksessa. Lähdetään kaupungille, kunhan mä olen ratsastanut.

Kaupungille, voihan hittolainen. Se kuulosti ihanammalta kuin mikään, mitä olin tehnyt sitten onnettomuuden. Lähdin innoissani laittautumaan sillä aikaa, kun Svea ratsasti Fifin ja pari muuta. Olin koko viikon kulkenut kuminauhavyötäröisissä verkkareissa tai toppahousuissa, mutta en aikonut lähteä sellaisissa kaupungille. Kaupungille, huh. Tajusin, että pari kuukautta sitten mikään ei olisi saanut minua kutsumaan Hankoa sillä nimellä muuta kuin alentuvasti naurahtaen, mutta nyt olin näemmä metsittynyt niin, että sinne lähteminen tuntui vähintään pikkujouluilta.

Kävimme lounaalla kodikkaassa kuppilassa, jossa Svea sanoi käyvänsä usein ja minä tilasin pastaa, jota kuvittelin olevan helpointa syödä vasemmalla kädellä. Se oli ihan käypäistä.
- Mitäs sitten tehtäis? Svea kysyi valmiina huvittamaan minua.
- En mä tiedä. Mitä sä teet, kun sä et kirjota gradua tai oo tallilla? kysyin. Minulla ei ollut ollut vapaa-ajan ongelmia aikoihin.
- Jaa, mä saatan käydä Iitulla, ellei se oo töissä tai lähden sen seuraksi ulkoiluttamaan Runoa… mutta sua ei ehkä se huvita.
- Ei tosiaan, sanoin nopeasti.
- Tai sitten mä löhöilen katsomassa elokuvia.
- Se kuulostaa hyvältä! huudahdin muistaen hämärästi, että sitä minäkin olin tainnut joskus harrastaa.
- No mennään mun luokse katsomaan joku leffa, Svea kutsui ja niin me teimme.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   21.12.12 20:36:38

jännityksellä odotamme jatkoa..

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   21.12.12 20:40:37

Hei vaan hei kaikille ja tän pätkän myötä mä päästän itseni joululomalle. Tiedän, en mä ennenkään ole semmosia pitänyt, mutta nää viimeset kaks viikkoa on ollu ihan hirveet. Alkaen kissan kuolemasta ympäripyöreiden työpäivien kautta siihen, että toi-jonka-kanssa-mä-asun on just ollu kaks päivää sairaalassa. Mä taidan keskittyä nää pyhät nyt sen hoivaamiseen. Jalkoja en kyllä osaa hieroa, mutta ehkä sitä voi muuten vähän paapoa.
-----------------

En kehdannut tyrkyttäytyä Svean seuraksi heti seuraavana päivänä, vaikka kaupungilla käyminen houkuttelikin huomattavasti enemmän kuin pörrätä tallilla tai kotona turhanpanttina. Sveankin ajatukset taisivat mennä vähän samoja ratoja, sillä hän pahoitteli minulle ihan oma-aloitteisesti aikaisempia sitoumuksiaan. Hän oli luvannut kuskata Iitun Hesaan shoppailemaan.
- Tietysti sä olet tervetullut mukaan, mutta et sä taida haluta? hän arvasi ihan oikein.
- Joo en. Mullakin on vähän shoppailemista, mutta ei mun tarvitse sen takia Hesaan asti lähteä, ilmoitin. Ei minulla mitään ostoslistalla ollut, mutta ajattelin silti vähän käydä kaupoissa katselemassa. En voisikaan ostaa mitään, sillä kaiken muun kuin hattujen ja tarralenkkareiden sovittaminen olisi hankalaa, mutta eikö shoppailu käsittänyt hypistelynkin?

Lähdin siis päämäärättömästi ajamaan kohti keskustaa ja parkkeerasin auton kauppakadun alkuun, missä oli hyvin tilaa siihen aikaan päivästä. Siihen aikaan vuodesta, itse asiassa. Hanko oli minun silmääni melkein yhtä tyhjä ja hiljainen kuin Mustaoja, ja ellen olisi käynyt siellä kesälläkin, olisin varmaan miettinyt vähän enemmän sinne muuttamista. Muutamia ihmisiä käveli siellä täällä ja kaupatkin olivat niin tyhjiä, että melkein hävetti itse mennä sisään. Poistuin äkkiä niistä, joissa oli innokas henkilökunta ja viivyin vähän pidempään niissä, joissa sain olla rauhassa. Mutta auttamatta mielenkiintoiset liikkeet loppuivat joskus, enkä keksinyt oikein muuta kuin lähteä talsimaan takaisin autolle. Harkitsin soittaa Jerrylle ja kysyä, kaipasiko hän lounasseuraa, mutta toisaalta kello oli jo yksi ja hän oli varmaan syönyt aikoja sitten.

Lähdin takaisinpäin ja huomasin ilahtua paikoitellen täysin kuivasta jalkakäytävästä. Kevät oli selvästi tulossa, sen huomasi siitäkin, että meidän pitäisi seuraavalla viikolla lähteä Ahvenanmaalle hevosenhakureissulle. Olimme päättäneet, että minä lähtisin Jerryn mukaan. Eipä minusta siellä kummoista hyötyä olisi, mutta ei ollut kotonakaan ja Deri ja Maru pystyisivät hoitamaan tallin ilman päällysmiestäkin. Se oli käynyt talven mittaan ihan selväksi. Minusta varsat olisi voinut hakea jo aikaisemmin, mutta Jerry oli jahkannut senkin asian kanssa samoin kuin myynti-ilmoitusten. Oripäivät lähestyivät jo kovaa kyytiä ja nyt Jerryllä olisi kaksin verroin tekemistä niihin valmistautumisessa. Varmaan minä jo silloin olisin kunnossa, mutta elikoiden kanssa pitäisi tehdä töitä siihen astikin.

Päng! Tunsin kirvelevän läimäyksen takapuolellani ja olin horjahtaa jalkakäytävältä kadulle, kun käännähdin katsomaan, mitä helvettíä tapahtui. Ohitseni pyöräili kaksi pikkupoikaa hurjaa kyytiä, räkättäen kuin lauma harakoita. Toinen heistä oli lyönyt minua ohittaessaan. Jessus, mikä idea! Tunsin veren nousevan humahtaen kasvoilleni, mutten ollut varma, johtuiko se suuttumuksesta vai nolostumisesta. Varmaan molemmista. Minun teki mieli puida nyrkkiä kakaroiden nauraville naamoille, mutta se olisi ehkä ollut liian silmiinpistävää – olin sattumoisin juuri sen lounaskuppilan edessä, jossa olimme edellispäivänä Svean kanssa syöneet ja siellä oli porukkaa. En voinut muuta kuin jatkaa matkaani sen näköisenä, ettei mitään ollut tapahtunut.

Meni muutama minuutti ja sama toistui. Penskat olivat kai pyöräilleet korttelin ympäri, sillä takaisin päin he eivät olleet ohitseni tulleet. Aloin jo hiukkasen panikoitua. Mitä minä noille mahdoin? Pitäisikö minun kävellä takaperin, jotta näkisin heidät, jos he vielä… ei, se olisi liian näkyvää. En halunnut silmätikuksi, ellen jo ollut. Mutta miten murhanhimoinen olinkaan! Olisipa vain käteni ollut kunnossa niin olisin tarrannut läpsijää takista, hupusta tai kurkusta ja ilomielin olisin tönäissyt hänet vaikka kadulle autojen eteen. Vaikka aika vähän niitäkin kulki. Vilkuilin taakseni joka askeleella näkemättä riiviöitä enää ja huokaisin helpotuksesta, kun en nähnyt heitä ja suojatie lähestyi.

Kiiruhdin sitä kohti ja kuulin juoksuaskeleita takaani. Niin säikyksi olin ruvennut, että suorastaan hyppäsin sivulle ja puoliksi ympäri ja kohtasin tervetulleen näyn. Siinä ne kakarat olivat, mutta he eivät olleet juosta tömistäneet: se oli ollut Ilja ja hän piti kumpaakin hupusta niin, että toisen kasvot alkoivat pikkuhiljaa punertua.
- Mitä juuttaan kauhukakaroita te oikeen olette? Ilja ärjyi ja ravisti kumpaakin niin, että toisen pyörä kaatui ja toinen alkoi itkeä. Se oli musiikkia sielulleni. Katselin heitä halveksivasti ja pidättäydyin halusta läiskiä heitä pulleille poskille. Sitten tajusin, että kohtaus ei ehkä ulkopuolisen mielestä ollut ihan korrekti.
- Päästä ne irti, sanoin Iljalle.
- Mä vähän ravistelen niitä ensin, mies sanoi.
- Ei, Ilja, ei!

Päivämäärä:   21.12.12 21:46:41

Tsenppiä ja jaksamista ihan valtavasti sekä sulle et mo:lle! Tarjous on edelleen voi massa ja jos keksit muutakin mitä voin tehdä ni kerro! Maisemissa kuitenkin oon koko ajan.

Lähettäjä: ankka 
Päivämäärä:   22.12.12 08:38:38

enemmän kuin ansaittu joulu breikki. vaikka ikävä tuleekin, ota just niin paljon aikaa kun hyvälle tuntuu.

Hyvää joulua Sennnu ja kaikki muut armaat "mustislaiset".

Lähettäjä: helenakinkki 
Päivämäärä:   22.12.12 13:08:20

Sennnu, olet todellakin ansainnut loman! :) Oikein hyvää joulua kirjoittajalle ja uskoutuneille lukijoille! <3

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   24.12.12 15:50:54

Hauskaa joulua kaikille teille! <3

Lähettäjä: whisky. 
Päivämäärä:   24.12.12 18:06:13

Hyvää joulua!

Lähettäjä: Salde 
Päivämäärä:   24.12.12 21:49:13

Rauhaisaa joulua!! :)

Päivämäärä:   24.12.12 22:22:03

Lämmintä ja ihanaa joulua! :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   26.12.12 21:43:25

Tapaninpäivä Marian sairaalassa. Aamulla duuniin kuudeksi hoitamaan kaikki, minkä piti olla mun joulupyhien stressi. Alanpa stressata sitä nyt, kun ihmiset on todistetusti elossa.
Ei tämmösiä jouluja kenellekään, ikinä

Päivämäärä:   27.12.12 00:27:21

voi Sennnu, vaikken tiedä mitä on tapahtunut, niin oletan että voimatsempitykset on paikallaan <3

Päivämäärä:   27.12.12 06:05:44

voimia sennnulle !!!
ja jaksamista siihen arjen aherrukseen.

jospa uusi vuosi toisi tullessaan uuden tuulet !!!

Päivämäärä:   27.12.12 16:31:53

Paljon voimia ja jaksamista Sennnulle ja muille asianomaisille! Hiljaiseksi vetää, mutta ei voi kuin toivoa parempaa tulevaa vuotta teille sinne.

Päivämäärä:   29.12.12 21:49:27

Niin ikävää kuin tämä Joululoma onkin, niin Sennnu on sen ansainnut! Mutta eipä silti anneta pudota että löytyy helpommin sitten, kun Sennnu palaa lomaltaan <3

Lähettäjä: tripi 
Päivämäärä:   31.12.12 22:54:04

Tsemppiä ja parempaa uutta vuotta!
Tää tyttö meni kihloihin :)

Päivämäärä:   1.1.13 02:46:00

ONNEA Tripi!!

Lähettäjäleroy 
Päivämäärä:   1.1.13 04:11:38

Onnea tripi, ja hyvää uutta vuotta muillekkin :)

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.1.13 16:58:10

Eikäh, niin ärsyttävää lukea tarinoita alusta ja alusta, ja aina kohtaa tämän inhottavan kohdan, kun lukeminen loppuu!

Mustaojaltahan joutaisi varmaan joku Jerrylle avuksi? ;)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   2.1.13 00:04:03

Hyvää uutta vuotta kaikille ja Tripille onnea!
Kiitos kärsivällisestä odottelusta! Eiköhän tässä olla jo valoisammalla puolella, mitä nyt työllä yrittävät tappaa ;)
--------------------------

Vastahakoisesti Ilja päästi irti ja pojat karkasivat nopeammin kuin ehdin kuvitellakaan. Hyvä.
- Mistä sä siihen ilmestyit? kysyin ja katselin ympärilleni. Toisella puolella katua oli ukkeli, joka katsoi meitä tarkasti, joten tartuin ehjällä kädelläni Iljaa käsivarresta ja lähdin taluttamaan häntä kiireesti kohti autoani.
- Mä olin syömässä tuolla, ikkunapöydässä, hän sanoi viitaten taaksepäin.
- Jäikö sulta ruoka kesken?
- Ei sillä ole väliä. Eikä jäänyt, vähän salaattia vaan.
- Haluatko sä kyydin jonnekin?
- Vaikka kotiin.
- Mennään pian, ennen kuin joku tulee syyttämään sua lasten hakkaamisesta! hätistin.

En tiennyt Iljan kodista muuta kuin että se oli jossain lähellä Santtua ja Leena-mummia, joten siihen suuntaan osasin lähteä.
- Oletko sä satuttanut kätesi? Ilja huomasi.
- Joo, se vähän otti osumaa.
- Onko se kipeä?
- Ei enää juurikaan. Hankala vaan. Sun pitää neuvoa, mihin mä ajan.

Iljan talo oli suuri ja koristeellinen, kuten ne sillä suunnalla tapasivat olla, vaikka jostain syystä olin luullut hänen asuvan jossain siirtolapuutarhamökissä, ellei suorastaan kivenkolossa.
- Haluatko sä tulla juomaan kuumaa mehua? Ilja kysyi kohteliaasti, kun ajoin sen pihaan. Näin kulman Santun talon katosta ja vaikka Leenan taloa ei näkynytkään, tiesin sen olevan ihan lähellä.
- Mulla on ehkä puoli tuntia, sanoin varovaisesti. Minun piti varata aikaa vaatteiden vaihtamiseen; näissä kaupunkivermeissä paleltuisin kesken tuntien pidon, mutta ei minun tarvinnut vielä pariin tuntiin huolehtia. Halusinpahan vain takaportin itselleni siltä varalta, että vierailu osoittautuisi tuskalliseksi ja samalla olin niin utelias, etten voinut jättää menemättä. Katselin uteliaana ympärilleni, kun Ilja päästi minut sisään. Olin ehkä odottanut jotain poikamiesboksimaista huolettomuutta, tai sitten jotain täysin kornia, Iljan tuntien. Hän olisi voinut sisustaa talon vaikka avaruusalukseksi. Mutta ei, se oli vain kaunis ja arvokas koti, vähän kuin vanhoissa elokuvissa paremman väen asunnot. Varmaan se oli ollut ihan samanlainen viimeiset viisikymmentä vuotta.
- Täällä on hienoa, kehaisin.
- Jaa. Kiitos. Tule keittiöön.

Istuin pöydän ääreen ja odotin, kun Ilja keitti kuumaa vettä ja teki meille mukilliset höyryävää juomaa. Ehdin maistaa sitä ja kehua herkulliseksi, ennen kuin silmäni osuivat pulloon. Siinä oli käsin kirjoitettu etiketti, jossa luki 1998. Dämn. En saanut maistettua enempää.
- Oletko sä miettinyt sitä Santun juttua? Ilja kysyi aurinkoisesti.
- Mitä Santun juttua?
- Sitä, että jos se tulisi ratsastamaan.
- Olen ja mä olen sanonut sillekin, että ei tule tapahtumaan, sanoin jyrkästi. – Mä sanoin sille, että mä voin etsiä sille jonkun ammattitaitoisen ratsastusterapeutin, mutta mä en siihen rupea, kun en kerran osaa.
- No mutta kai sulle sentään sopii, että se tulee tallille katsomaan poneja? Mä luin, että niiden hoitaminenkin voi olla terapeuttista.
- Sä taidat lukea vähän liikaa, arvelin, mutta sitähän en tietenkään voinut kieltää. Santunhan ne karvakorvat olivat. Sitten Ilja tahtoi näyttää minulle taloa ja tietenkin suostuin.

- Onko sun vanhemmat elossa? kysyin kiertäessäni vanhanaikaisia mutta kauniita huoneita.
- Äiti on, mutta se ei enää tunne mua, Ilja sanoi murheellisena. En oikein tiennyt, mitä sanoa siihen.
- Ikävää, sanoin vain sitten. En ollut ihan varma siitä, olisinko pitänyt pahana sitä, ettei oma äitini olisi minua tuntenut, mutta kai minä olisin. Minun pitäisi pohtia sitä asiaa jossain välissä. – Onko siitä kauan, kun se on muistanut sut? kysyin jotain kysyäkseni.
- Voi, lähemmäs kymmenen vuotta, Ilja sanoi.
- Niinkö kauan sä olit siellä maya-kansan luona?
- En, sitten mä olin pitkään Tammisaaressakin.
- Mutta sehän on ihan lähellä! Mikset sä käynyt katsomassa sitä, tai se sua?
- Se oli jo huono liikkumaan ja suljetulta osastolta on vähän huono päästä iltalomille.

Hetkinen.
- Oletko sä ollut jossain mielisairaalassa? minulta pääsi.
- Voi, monestikin. Eikö sua ole valistettu siitä, että vanha Ilja-parka on hullu?
Ei, minua ei ollut kukaan valistanut sellaisesta asiasta ja nyt minusta tuntui, että olin alasti, sillä kaikki ihokarvani seisoivat pystyssä silkasta pelästyksestä. Olinko minä täällä kahden jonkun hullun kanssa? Miksei kukaan ollut varoittanut minua? Mitä jos hän kävisi minun kimppuuni? Mutta Ilja ei näyttänyt haluavan tehdä mitään sellaista. Hän vain katsoi minua huvittuneena ja tökkäsi silmälasejaan ylemmäksi pitkällä nenällään.
- Pelästytinkö mä sut?
- Et… hitto, pelästytit. En mä ole koskaan ennen tavannut ketään hullua!
- En mä nykyisellään ole kovinkaan hullu. Ainakaan verraten. Vai mitä sä ajattelet?

Yritin ajatella vikkelästi, mutta aivoni tuntuivat olevan yhtä syheröä. Tietysti Ilja oli minusta aina ollut omituinen, mutta vain hyväntahtoisella, eksentrisellä tavalla. Oli ihan eri asia kuulla häneltä itseltään, että hän oli virallisesti hullu, entinen mielisairaalapotilas. Vai oliko?
- Ei kukaan ollu kertonu mulle, sanoin ohuella äänellä.
- Jaa. Hassua. Mä olen aina kuvitellut, että noi Laakso-ojat on kohtuullisen hyviä juoruamaan toisten ihmisten asioista. Mä nyt kuitenkin olen ihan harmiton.
- Mun täytyy varmaan lähteä tästä, sanoin.
- Niin niin. Tietysti. Mä ymmärrän, mies sanoi eikä yrittänyt pidätellä minua mitenkään. Painuin ulos puolijuoksua ja ajoin tieheni kuin liikennepoliisia karkuun, kunnes olin kotipihassa. Olin käyttäytynyt huonosti, se oli selvä juttu. Tiesin sen oikein hyvin. Ilja oli varmasti loukkaantunut – hänen housuissaan minä olisin loukkaantunut verisesti, enkä olisi enää halunnut tavata itseäni. Se oli sääli, sillä olin tavallaan pitänyt hänestä kovasti. Siis ennen kuin olin saanut tietää… äh. Nyt en tiennyt, pystyisinkö enää ikinä katsomaan häntä miettimättä, että hän oli ollut hullujenhuoneella.

Päivämäärä:   2.1.13 00:31:35

just love it <3

Päivämäärä:   2.1.13 02:01:01

:oD

Lähettäjäwhisky. 
Päivämäärä:   2.1.13 03:51:40

Kiva että olet palannut, ja tietenkin että omat asiasi alkavat järjestyä :)

Ihan hassua lukea tuollaista Iljasta, etenkin nyt kun luen Mustaojasta, ja olen kovin tykästynyt Iljaan sen rempatessa taloa ja puuhaillessa muita hassuja juttuja.. Tahdon ehdottomasti kuulla lisää tästä!

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   2.1.13 09:19:17

Hiljainen lukija ilmoittautuu :)

Piti nimittäin huomauttaa yhdestä lauseesta, kun mun herneaivot eivät millään meinanneet ymmärtää: "tökkäsi silmälasejaan ylemmäksi pitkällä nenällään". Aika taitavasti osaa käyttää nenäänsä :) KIrjoitusasussahan ei ole mitään väärää, mutta hämäännyin silti.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   2.1.13 21:03:47

Oletpa ?? hämäävän oikeassa :D
-----------------------
45. Varsat
En aikonut puhua Jerrylle mitään Iljan paljastuksesta, vaikka minun tekikin mieli nostaa hänet seinää vasten ja kysyä, oliko hän tiennyt ja miksei minulle ollut kerrottu. Oma reaktioni kuitenkin hävetti minua niin, etten halunnut ja aamulla koko juttu tuntuikin vähäpätöisemmältä. Ukko oli ollut pöpilässä, okei, mutta hänet oli päästetty sieltä pois. Vaikka tarkemmin ajatellen se ei ollutkaan kovin lohdullinen ajatus, jos muisteli uutisia sairaalasta potkituista avohoitopotilaista, jotka sitten keksivät tehdä mitä ihmeellisimpiä asioita. Joka tapauksessa Ilja oli hyökännyt avukseni ahdinkoon, joten kun taas kohtaisimme, yrittäisin käyttäytyä ihan samalla tavalla kuin tähänkin asti. En minä häneen kuitenkaan ihan lähipäivinä varmaan törmäisi.

Siinä olin väärässä. Santtu soitti minulle aamupäivällä ja kysyi, voisinko tavata hänet tallilla ennen tunteja.
- Tietysti voin, sanoin, sillä ei minulla ollut juuri muutakaan tähdellistä tekemistä, ellen halunnut katsoa Svean ja Derin ratsastamista, eikä se ollut tarpeellista. He pärjäsivät oikein hyvin ja lisäksi heillä näytti olevan hauskaa yhdessä. Minusta se oli söpöä ja aloin elätellä toiveita siitä, että he kehräisivät keskenään vähän romanssia. – Mihin aikaan sä haluat tulla?
- Sopisko sulle yhdeltä?

Minullehan sopi ja tajusin varuiksi ajaa Sankkaan jo hiukan etuajassa, sillä tulin ajatelleeksi, että Santtu tarvitsisi ehkä apua pyörätuolin kanssa. En ainakaan voinut käsittää, miten hän pääsisi tuolillaan autoon sisään, joten jokin juju siinä oli pakko olla. Seisoskelin siis aidanlaidalla katselemassa poneja, kun hän ajoi paikalle, eikä hän tullut yksin vaan Ilja oli mukana. Voi ei, näin pian, ajattelin ja nielaisin, mutta ryhdistäydyin niin henkisesti kuin ruumiillisesti.
- Heippulis! Ilja huikkasi noustessaan autosta eikä näyttänyt yhtään erilaiselta kuin ennen.
- Hei, sanoin ystävällisesti ja katsoin, miten hän nosti takakontista esiin kokoon taitetun pyörätuolin ja työnsi sen kuskin puolelle. Santtu onnistui heivaamaan itsensä penkiltä toiselle vaivattoman näköisesti ja varmastihan hän oli harjoitellut siirtymistä tuhansia kertoja kaikkina näinä vuosina. Hänellä täytyi olla autotallissaan sisätuoli tarkkaan valitussa paikassa odottamassa, sillä ilman seuralaistahan hän ei kyllä takakontilleen päässyt.

- Mitäs sulla oli asiaa? tiedustelin Santulta yrittäen olla kuulostamatta tylyltä.
- Me tultiin vaan katsomaan poneja, Ilja ilmoitti hymyillen leveästi ja aloin vainuta asioita.
- Ette kai niin kuin ratsastusterapiamielessä? älähdin. Enkö muka ollut sanonut uudelleen ja uudelleen kummallekin erikseen?
- Ei kun ihan vaan katsomaan, mitä mulla oikein on, Santtu vakuutti ja pyöritti tuolinsa kentän laidalle. Ponit panivat hänet merkille epäluuloisina, mutta tuoli ei saanut aikaan mitään joukkopaniikkia. Ei kai se niiden mielestä ollut lastenvaunuja kummempi ja niitä aidan takana oli usein.
- Haluatko sä tulla sisäpuolelle tapaamaan niitä? ehdotin yltiöpäisesti, sillä jos Santtu nyt halusi nähdä laumansa, homman saattoi saman tien hoitaa kunnolla.
- Mielelläni, hän sanoi yllätyksekseni. Ilja oli takuulla luennoinut hänellekin poniterapiasta.

Pyörätuoli aitauksen sisäpuolella ei hämmästyttänyt poneja sen enempää kuin ulkopuolellakaan, vaan ne keräytyivät ympärillemme, ensin pari rohkeinta ja sitten loputkin. Minusta alkoi tuntua aika epämukavalta. Minä en niitä syötellyt ja olin ehdottomasti kieltänyt sen kaikilta tallilla käyviltä tytöiltäkin, mutta epäilin, että sellaista saattoi kuitenkin esimerkiksi viikonloppuisin tapahtua ja oli helppo kuvitella näytelmä, jossa ne toisilleen mustasukkaisina olemattomista herkuista alkaisivat remuta keskenään, ehkä jopa potkia. Santtu ei mitenkään pääsisi karkuun, jos tulisi tilanne, enkä ollut varma siitä, ymmärtäisikö Iljakaan vaaran mahdollisuutta.
- Mä päästän ne sittenkin sisään, sanoin nopeasti ja menin avaamaan talliin vievän oven. Koko lauma seurasi minua ja köpötteli omille paikoilleen arvaamatta, ettei kukaan ollut vienyt niille iltapäiväheiniä vielä näin yhdeltä. Ne eivät kuitenkaan pahastuneet kovasti, kun kävin sulkemassa ovet ja aloitin sitten esittelykierroksen.

Santtu kävi ponit läpi karsina kerrallaan ja rapsutteli varsin tottuneesti niitä, jotka olivat tarpeeksi seurallisia tullakseen ovelle.
- Tämänkö sä ajattelit jaksavan kantaa mua? hän kysyi oven vieressä olevan Ainutin luona.
- Varmaan se jaksaisi, tai sen velipoika tossa vieressä, mutta me ei ruveta siihen, sanoin jyrkästi.
- Mutta antaiskohan se Santun hoitaa itseään? Harjata tai jotain? puuttui Ilja puheeseen.
- Mä en veisi tota tuolia karsinaan. Siellä voi tulla ahdasta ja jotakuta voi sattua, sanoin samaan sävyyn.
- Mutta jos me viedään se takaisin tonne ulos. Mä voin pitää siitä kiinni ja sä voit näyttää Santulle, miten sitä pitää harjata!

Lähettäjä: uih 
Päivämäärä:   3.1.13 21:41:25

täällä taas!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   3.1.13 22:21:16

Minua vietiin kuin pässiä narussa. Kohta Ainut seisoi riimu päässään ulkona aitaan sidottuna ja Santtu rullasi tuoliaan sen ympäri harja sylissään, enkä voinut kieltää mitään, kun päässäni soi vain se, että hän oli pomo. Hevonen kyllä käyttäytyi esimerkillisesti. Se antoi Santun harjata kylkiään jalankaan liikahtamatta ja Ilja rapsutti sen korvia.
- No niin, oisko tää nyt tässä? kysyin lopulta. En aikonut kertoa mitään kavioiden puhdistamisesta, sillä se tuntui teknisesti hankalalta toteuttaa ja sen hoitaja kyllä huolehtisi siitä vähän myöhemmin.
- Kokeillaanko me nyt sitten, huolisiko se Santun selkäänsä? Ilja esitti.
- Ei, ei ja ei! kirahdin.
- Mutta kun se nyt on tässä. Ja me ollaan tässä.
- Mä en halua olla tämmösen kanssa missään tekemisissä!
- Mene sitten pois, Ilja sanoi ja nosti Santun syliinsä tuolista kuin lapsen. Ukkelit olivat selvästi suunnitelleet koko jutun ja pakottaneet minutkin osalliseksi, sillä enhän minä siitä voinut mihinkään lähteä. Astuin sen sijaan lähemmäksi ja otin kiinni tamman riimusta toivoen, ettei se edelleenkään hämmentyisi.

Ilja olisi kaivannut apua. Hän ähersi naama punaisena yrittäessään nostaa Santun liikkumattomia jalkoja tarpeeksi korkealle ja tämä puolestaan näytti kauhistuneelta roikkuessaan Iljan kaulassa. He kuitenkin onnistuivat, vaikka miten toivoin Santun luovuttavan ja haluavan takaisin tuoliinsa. Jotenkin elottomat, ohuet koivet nousivat liinaharjan yläpuolelle ja tipahtivat sitten lavoille. Santtu oli selässä.
- Oletko sä okei? kysyin huolissani ja toivoin enemmän kuin mitään, että minulla olisi ollut kaksi ehjää kättä. En uskaltanut päästää riimusta irti, mutta minusta tuntui, että Santtu olisi tarvinnut tukea. – Ilja, älä hemmetissä päästä irti siitä!
- Älä päästä, Santtukin sanoi ja tarrautui omituisessa kumarassa Ainutin harjaan. Hän näytti olevan todella peloissaan.
- En mä päästä. Istu suorassa, Ilja sanoi ja häntä ei näyttänyt mikään huolestuttavan. Mutta hänhän olikin tietysti hullu.

Sitä hirveyttä kesti ehkä viisi minuuttia. Santtu suoristi hiljalleen selkäänsä, muttei hellittänyt otettaan jouhista sen paremmin kuin Iljakaan hänestä. Ainut seistä törötti, vaihtaen vain kerran lepuuttamaan toista takajalkaansa. Se näytti tuntuvan maanjäristykseltä selkään, ainakin jos Santun ilmeestä saattoi jotain päätellä, ja lopulta hän pyysi Iljaa nostamaan itsensä alas.
- Mulle riittää. Tässä on jotain kovaa.
- Tunnetko sä sen selkärangan? hämmästyin. Elukka oli melko pullea ja sitä paitsi olin kuvitellut, ettei Santtu tuntisi mitään alaosallaan.
- Joku painaa mun häntäluuta. Sitä paitsi mä en jaksa kohta enää pitää kiinni, hän ähkäisi ja tosiaan, hän puristi harjaa rystyset valkoisina ja jänteet pullistellen.

Ilja onnistui saamaan potilaan takaisin tuoliin ja silloin minä en voinut muuta kuin räjähtää. Avasin rusetin, jolla Ilja oli sitonut riimunnarun aitalankkuun ja väistätin hevosta vähän kauemmas kaksikosta.
- Te olette hulluja ja edesvastuuttomia molemmat! Mitä jos se olisi pelästynyt teidän tuhraamista ja heittänyt Santun selästä? Kuka siitä ois saanu syyt niskoilleen paitsi minä? räyhäsin.
- Mutta kaikki meni hyvin, Ilja sanoi lempeästi. Santulla oli enemmän järkeä.
- Anteeksi, Henriikka, hän sanoi. – Mutta musta tuntui, että mun piti saada kokeilla.
- Mikset sä sitten ottanut yhteyttä johonkuhun ammatti-ihmiseen? Mähän sanoin sulle, että mä en osaa ja ettei nää ponit ole tottunu tämmöseen!
- Koska mä halusin yrittää ensin. Että kannattaako mun edes harkita.
- Seuraavalla kerralla pitäkää huoli, etten mä ole paikalla! Mä saan kaikki syyt niskoilleni, kun annan teidän huseerata tommosta! huusin ja nyt Ainut hätkähti. Ehkä se pelkäsi tyrineensä laukannoston tai jotakin. Taputin sitä rauhoittavasti ja käännyin viemään sitä takaisin talliin, mutta pysähdyin muistaessani, että oikeastaan minullakin oli asiaa Santulle.

- Mä tarvitsisin ens viikolla vähän vapaata, sillä meidän pitää käydä Ahvenanmaalla, sanoin nöyrästi toivoen, etten olisi huutanut ihan niin kovaa.
- Niinkö? Entäs tunnit?
- Mulla on pari kaveria, joilta mä voin kysyä, huvittaisko niitä tulla sijaiseksi, tai sitten ne voisi siirtää viikonlopulle, esitin. Svean suostumista epäilin, enkä tiennyt, olisiko hänestä opettamaan, mutta ajattelin kysyä mahtaisiko Inkalta onnistua. Ellei onnistuisi, viikonloppu oli ihan hyvä vaihtoehto. Jerry joutuisi menemään kisoihin ilman minua, mutta turistinahan minä siellä kuitenkin vain olisin, samoin kylläkin kuin varsojenhakureissullakin, jota ei voinut tehdä viikonloppuna juuri niiden kisojen takia.
- Järjestä se sitten niin kuin parhaaksi näet, sanoi Santtu arvokkaasti.

Lähettäjä: Figaron_haamu (ek) 
Päivämäärä:   4.1.13 10:50:46

Mäkin haluan kuulla enemmän tosta Iljan väitetysta hulluudesta! Se oli niin symppis ainakin Veskun ja Jessin nuoruudessa :)

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   4.1.13 11:38:54

Oih, oot takaisin! <3

Oli kyllä niin ikävä, että! :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   4.1.13 21:41:18

Inka suostui yllättävän helposti, suorastaan innokkaasti.
- Mutta miten sun työt siellä? kysyin vasta siinä vaiheessa, en ollut uskaltanut aiemmin.
- Mua ei ihan kauheesti kiinnosta. Mähän olen jo kitukuukaudella. Satuin irtisanomaan itseni tossa.
- Ja mihin sä sitten meet? utelin.
- No se on vähän hakusessa vielä. Tiedä vaikka jäisin tänne, kun toi kääkkä huomaa, miten tarpeellinen mä olen.
- Tai sitten se sanoo, ettei sun tarvitse tulla takaisin ollenkaan, sanoin synkeästi.
- Höpsis, mulla on pitämättömiä lomapäiviä. Ja yks ihan varma paikka, mutta se on kamalan kaukana.
- Kauempana kuin Hanko?
- Kauempana ja korvemmassa. Koska mun pitää tulla?

Sovimme, että Inka tulisi sinä iltana, kun minä pitäisin viimeiset tunnit ennen lähtöämme, jotta ehtisin esitellä hänelle ponit ja tallin. Sitten hän voisi jäädä Venlan niskoille. Mutta siinä olin laskenut väärin.
- En mä ole menossa Venlalle asumaan! Inka tokaisi.
- Mihin hittoon sitten?
- No mä luulin, että saan tulla sun luokse.
- Mutta me ollaan lähdössä pois!
- No enpähän häiritse.

Mietin kuumeisesti vähän aikaa, mutta ei. En kerta kaikkiaan voinut päästää Inkaa meille. Kenelle tahansa kävisi ylivoimaiseksi kiusaus ruveta penkomaan Hanna Lundin tavaroita ollessaan yksin hänen talossaan pari kokonaista vuorokautta – minähän sen tiesin, jos kuka. Enkä minä pitänyt siitäkään ajatuksesta, että Inka tutkisi minun vaatehuoneeni.
- Se ei käy, sanoin tiukasti silläkin uhalla, että Inka suuttuisi ja lähtisi takaisin. – Mehän ollaan siellä itsekin vaan väliaikaisesti.
- No mihin sä sitten ajattelit mut pistää? Autossa on vähän kylmä nukkua tähän aikaan vuodesta.
- En mä tiedä, mä pidin itsestään selvänä, että sä menet siskosi luo, sanoin onnettomana, mutta sitten minulla välähti. – Mutta jos se ei käy niin mä vien sut tallin omistajan luo. Se asuu yksin isossa talossa, siellä on takuulla tilaa sulle.
- Sen ukon? Pistäsitkö sä mut jonkun mahdollisen pervon kanssa saman katon alle?
- Mä voin vakuuttaa, ettei Santtu taita sulta hiuskarvaakaan, lupasin ja aloin etsiä puhelintani. Piti Santtua kai varoittaa tulevasta yövieraasta eikä vaan ilmestyä ovelle. Mutta sitten Inka perääntyi.
- Hei, älä. Kai me nyt ollaan sen verran aikuisia Venlan kanssa, että pari yötä voidaan nukkua saman katon alla.

Olisin voinut ravistaa häntä turhasta vaivasta ja ahdistuksesta, mutta annoin olla. Minun piti kiirehtiä kotiin vaihtamaan vaatteita ennen kuin lähtisimme ja tein niin puhisten itsekseni koko matkan. Jos minulla olisi ollut sisko… no, mistä sitä tietää, olisimmeko tulleet toimeen, mutta en olisi antanut vieraiden ihmisten … ehkä. Hitto, olemattomilla oli turha spekuloida ja meillä oli reissu edessä. Tulin oikein hyvälle tuulelle muistaessani sen. Ei ehkä siinä mielessä ihan vapaapäiviä kuin mitä olin taannoin hingunnut, mutta ainakaan kumpikaan meistä ei tekisi töitä, mitään töitä. Muistin, miten olin ensimmäistä kertaa ollut Jerryn kanssa Ahvenanmaalla ja minua sykähdytti mukavasti. Hän oli oikein kovasti pyrkinyt seuraani, mutta minä olin ollut kaukainen ja torjuva. Mahtoiko hän muistaa sen?

Lähdimme kuorma-autolla ja tarkoituksemme oli tuoda tällä kertaa neljä nuorta oria: Julep, Jersey, Juno ja Jupiter. Ne piti saada oppimaan kaupunkilaistavoille ennen oripäiviä. Sitten, kun olisimme saaneet muutaman hevosen myytyä, hakisimme vielä pari tammaa lisää. Ehkä palauttaisimme jonkin oreista siittolaan hoitamaan orihommia. Olin iloinen siitä, että Jerry tuntui mielellään pelaavan niiden kanssa tätä sinne-tänne –palapeliä. Minulta olisi mennyt hermo. Mustaojalla kaikki vielä sujui jotenkin, mutta oli eri asia, kun siirtelyyn liittyi merimatka.

Yölaiva oli parhaimmillaankin pitkäveteinen, ellei sitten viitsinyt ottaa hyttiä, emmekä me olleet säästäväisinä viitsineet. Maarianhaminastakin oli vielä hyvänlainen matka ajettavana ja pelkäsin hiukan, että Jerry nukahtaisi rattiin, sillä haukottelimme kilpaa. Niin ei kuitenkaan käynyt vaan pääsimme perille asti. Paikka oli äärettömän pimeä ja hiljainen, mikä ei siihen aikaan yöstä ollut mitenkään ihmeellistä, mutta oli pihaa valaisemassa sentään lamppu siellä, toinen täällä. Kuten oven päällä. Jerry avasi oven, joka ei ollut lukittu, ja astuimme sisään. En yllättynyt, kun kukaan ei ollut valveilla meitä odottamassa. Täällä elettiin kristillisesti; noustiin aikaisin ja mentiin aikaisin nukkumaan. Ainakin aikaisemmin kuin aamukahden maissa. Tai ehkei sillä uskonnon kanssa mitään tekemistä ollut vaan hevosten. Ne ruokittiin aikaisin, jotta pystyttiin koko valoisa aika tehokkaasti työskentelemään niiden kanssa.

Päivämäärä:   6.1.13 08:27:54

Mitähän ihmettä täällä tapahtuu? Missä kommentit? Missä päivän pätkä?

Päivämäärä:   6.1.13 09:58:47

Niin, mitä kummaa on tapahtunut?? :O

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.1.13 10:06:04

Missä pätkä!

Lähettäjä: des. 
Päivämäärä:   6.1.13 10:35:10

no kai sitä kirjoitttajallakin saa olla oma elämä niin ettei joka päivä ehdi viihdyttämään hötönettilöisiö >:(

Päivämäärä:   6.1.13 10:42:37

Ihan varmasti saa. Enemmän oonkin huolestunut siitä, että täällä on noinniinkuin muuten näinniinkuin hiljaista.

Päivämäärä:   6.1.13 13:04:35

Sama siis edellisen kanssa :)

Päivämäärä:   6.1.13 14:02:22

Ehkä kaikilla kestää niin kauan kömpiä onkaloistaan ulos, että kommentitkin uupuu. Minä ainakin vasta tänään huomasin pätkät.

Taas oli taattua Sennnu -laatua ja hienoa, että hommat alkaa jo olla parempaan päin! :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   6.1.13 18:14:18

Hopsan, mä taisin eilen unohtaa teidät kokonaan! Sori (mutta mä syytän pitkää päivää ylitöissä)
------------------------

Keittiössä oli termoskannullinen teetä ja vähän iltapalaa, mutta närkin siitä vain näön vuoksi. Olin syönyt laivalla sellofaanisämpylän ja vaikkei se ollut ollut erityisen hyvän makuinen, se makasi nyt täyttävänä vatsassani. Jerrylle maistui vähän paremmin, joten jätin hänet syömään ja lähdin laittautumaan yöpuulle. Olin viime tingassa heittänyt kassiini mukaan sievän, pienen, mustan yöpaidan, joka riiteli nuhruisen kipsini kanssa niin, että suorastaan ällötti. Koko kapistus ällötti muutenkin. Siitä ei lähtenyt turve pois enkä ollut saanut ikiaikoihin pestyä sormiani kunnolla. Minusta se alkoi haistakin, mutta toivoin, että se oli vain kuvitelmaa. Joka tapauksessa muutoin olin sievän näköinen viettelijätär, kun asetuin sängylle huoneessa, jossa täällä yleensä nukuimme.

Olin lukevinani naistenlehteä, kun Jerry tuli perässä, mutta tirkistelin kyllä ripsieni alta, panisiko hän olemustani ollenkaan merkille. Huonolta näytti, mutta ehkä puusilmä vertyisi päästessään lähemmäksi. Keskityin kevätmuodin esittelyyn aina siihen asti, että Jerry heittäytyi sängylle ja kömpi peiton alle.
- Eikö kannattais ruveta nukkumaan jo? hän ehdotti ja kietoi kätensä ympärilleni. – Oho.
- Oho mitä?
- Sä et olekaan alasti.
- En kai mä nyt tule vieraaseen taloon nukkumaan alasti, ärähdin. – Tiedä vaikka yöllä syttyisi tulipalo ja me jouduttais juoksemaan pihalle.
- Enemmän sä tossa herätät huomiota kuin ilman sitä, Jerry totesi nostaen peittoa ja tutkien hepenettäni.
- Niinkö sä luulet?
- Joo, hän sanoi, päästi peiton putoamaan takaisin ja sulki silmänsä. Katselin epäuskoisena, miten hän alkoi näyttää nukkuvalta, mutta ennen kuin ehdin hermostua, hän kurkisti minua toisella silmällään. – Niin?
- Mitä niin?
- Oliko vielä jotain?

Kiusaus mäjäyttää häntä kasvoi valon nopeudella, ja kun hän virnisti, se otti vallan. Huitaisin ensin lehdellä päälaelle ja sitten varmemmaksi vakuudeksi kipsillä ohimoon.
- Oho. Tais jäädä jotain sanomatta, Jerry ilakoi ja heitti lehteni huoneen poikki. Hän olisi myöskin voinut suuttua, ajattelin katuen hetken ajan, mutta unohdin sen, kun Jerry nousi päälleni ja suuteli minua. Tämä ei voinut viedä kuin yhteen suuntaan, ajattelin tyytyväisenä ja vastasin. Jerry piti käsistäni kiinni ja suuteli kaulaani ja olkapäätäni. Hyvä poika. Yöpaita oli sittenkin herättänyt hänet hyrräämään.

Rakastelimme ja käperryin sen jälkeen Jerryn kainaloon. Huone oli viileä ja olimme paksun täkin alla kuin luolassa, turvassa kylmältä maailmalta.
- Miten kauan me ollaan yhdessä? kysyin ajatellen, että oli hyvä tilaisuus ohjata keskustelu mahdollisesti mielenkiintoisille urille.
- Niin kauan, kun se on kivaa, tietenkin.
Oliko tuo nyt hyvä vastaus vai suoranaista víttuilua? Päätin, ettei ainakaan jälkimmäistä, sillä en halunnut riidellä.
- Ja miten kauan se on?
- Miten mä voisin sen tietää?
- No miten kauan sä haluaisit, että se on?
- Mitä sä nyt oikein tarkotat?

Sitä, että mikset sä kosi! Mutta sitä en sanonut ääneen.
- Jos mä vaikka haluaisin vähän suunnitella tulevaisuutta, sanoin kevyesti.
- Millä tavalla?
- No silleen kun suunnitellaan! Niin ois se kiva tietää, aiotko sä olla maisemissa vielä vuoden kuluttua, tai viiden! kimmastuin. Joskus Jerry oli niin hidas ja tyhmä.
- Kai mä olen, ellet sä ole lempannut mua, hän arveli.
- Miksi mä lemppaisin sut?
- Etkö sä aio?
- En.
- Ikinä?
- En, toistin miettien, olinko sanonut liikaa. Oliko Jerryn terveellistä kuulla, että halusin olla hänen kanssaan loppuikäni?
- Hienoa, hän sanoi tyytyväisenä ja puristi minua, ennen kuin kurotti sammuttamaan lampun.

Lähettäjä: sienimään. 
Päivämäärä:   6.1.13 18:20:11

Sennnu löytyykö sun tarinoita jostain sivuilta ? :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   6.1.13 18:30:50

Moneltakin:
Vanhempieni tarina ja Minä, Miila
Oi kultainen nuoruus
Jessijutut ja
Jessijutut jatkoa
Myöhemmät tarinat
Henriikka

Lähettäjä: flanu 
Päivämäärä:   6.1.13 19:24:09

Mä ainakin olen huono kommentoimaan nykyisin, kun yleensä luen puhelimella ja sillä kommentoiminen on super ärsyttävää. Sennu kuitenkin pitää tasonsa aivan loistavasti.

Lähettäjä: pyörtäjä 
Päivämäärä:   6.1.13 19:49:18

just ehin aatella, noinko kohta taas liikahtais Jerryn ja Henun suhde johonkin suuntaan, kun on nyt oltu Henun työkuvioissa muutama pätkä.. Sieltähän se tuli!

Päivämäärä:   6.1.13 20:41:14

Oo, ärsyttävä Jerry... Kerrankin.
Joko saatais Leksa kuvioihin? Tai vähän sähinää Marin äidiltä tai Dannilta vaikka? :P

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   7.1.13 20:01:48

47. Varsat
Kukaan ei tullut herättämään meitä, mutta sisäinen kelloni kilahti syyllisyydentuntoisesti kahdeksan maissa. Kun oli tottunut heräämään aikaisin niin oli. Herätin Jerryn kutittamalla häntä nivusista, mikä sai aikaan suorastaan räjähtävän havahtumisen.
- Mennään katsomaan meidän varsoja, ehdotin väistäen kauemmaksi.

Paikallinen henkilökunta oli noussut jo paljon aikaisemmin, mutta keittiössä istui sanomalehden ja kahvimukin kanssa vielä Bosse, Hannan isä. Hän oli aina ollut minun mielestäni vanha kuin taivas, ja täytyihän hänen ollakin, kun ei Hannakaan enää ollut suoranaisesti neitokaisiässä.
- Käykää kiinni, hän kehotti käheästi.
- Oletko sä kipeä? kysyin.
- Vähän flunssaa, mies vähätteli, mutta jos se piti hänet poissa tallilta, se oli enemmän kuin vähän. – Säkään et näköjään ole ihan parhaimmillasi, hän sanoi nyökäten kipsini suuntaan.
- Se alkaa jo olla ihan okei. Ens viikolla mä leikkaan kipsin pois siitä.
- Leikkaat? Jerry puuttui puheeseen.
- Et kai sä näe mua menemässä vapaaehtoisesti terveyskeskukseen? kysyin, sillä niin minun oli käsketty tehdä.
- No millä sä aiot sen leikata? Leikkaat vielä ranteesi auki ja saat mennä ambulanssilla ommeltavaksi!
- Niin niin, torppasin sen aiheen käsittelemisen siihen ja kaadoin itselleni kahvia.

Juttelimme Bossen kanssa hyvinkin tunnin, ennen kuin siirryimme talleille. Jerry tunsi paikat melkein yhtä hyvin kuin kotinsa, samoin siellä työskentelevät ihmiset. Minun edellisestä vierailustani oli kulunut vähän enemmän aikaa, mutta henkilökunta oli suureksi osaksi tuttua ja hevosetkin, näöltä. Olin nähnyt ne kaikki nuorempina ja ihan tuoreita videoitakin. Jerry päätyi ei mitenkään yllättäen ratsaille ja niin kai minäkin olisin, jos molemmat käteni olisivat olleet käytössä. Hän tyyppasi kaksi mukaamme tulevista kolmivuotiaista ja ne näyttivät juuri siltä, mitä olin odottanutkin: nuorilta ja kömpelöiltä mutta hyväluonteisilta ja innokkailta. Täällä osattiin tehdä hyviä ratsuja jos missä.

Illalla istuimme keittiön ison ruokapöydän ääressä isolla joukolla juttelemassa ja se oli se, mitä ehkä eniten olin koko matkalta odottanutkin. Täällä oltiin samaan tapaan yhtä suurta perhettä kuin Mustaojalla, mikä oli oikeastaan omituista, jos ajatteli, että kyse oli Hannan sukulaisista. Mutta Bosse oli kyllä pudottanut sen omenan kauaksi puusta. Puhuttiin hevosasioita kahdella kielellä ja aika kului ihan huomaamatta.
- Koska te menette naimisiin? kysyi lopulta Kim, joka oli uusi tulokas täällä.
- Miksi sä kuvittelet, että me ollaan menossa naimisiin? pärskähdin, sillä minusta hänen kysymyksensä oli vähintäänkin tungetteleva.
- No niin kaikki sanoo, mies sanoi nolostuen. Hän oli niin sievä, että minuakin melkein nolostutti katsoa häntä – sillä herkällä tavoin kaunis kuin Leksakin.
- No mä en ainakaan tiedä vastausta, sanoin häkellyksissäni. – Kukaan ei oo ehdottanu semmosta mulle.

Jerry avasi suunsa kuin sanoakseen jotain, mutta ei hän sanonut, ennen kuin olimme päässeet omaan rauhaamme.
- Mitä sä oikeen tarkotit?
- Mitä? kysyin, sillä olin jo unohtanut koko jutun, kun Bosse oli ehdottanut, että Kim lähtisi mukaamme mantereelle auttamaan Jerryä oripäivillä. Tietysti minä olisin siihen mennessä jo päässyt kipsistäni, mutta tuntui silti hyvältä ajatukselta, että nuorimmaisia tulisi ratsastamaan joku niille tuttu. Ja minua ihan pikkuisen kihelmöi ajatus siitä, että hän tietenkin joutuisi asumaan meillä.
- No kun sä sanoit, ettei kukaan kuulemma ole kosinut sua!
- No ei olekaan, ei ikiaikoihin! puuskahdin. – Se loppui kuin seinään siihen, kun mä sanoin sulle, että mä rakastan sua. Ei olis pitäny sanoa mitään!
- Eihän, Jerry sanoi ihmeissään.
- Mitä ei? Niinhän siinä kävi.
- Eipäs. Mä lopetin sen, koska mä olin kysynyt sata kertaa etkä sä ollut suostunut.

En tiennyt mitä sanoa. Sata kertaa?
- Laskitko sä ne? Onko toi joku perimäviisaus teidän perheessä? ”Älä koskaan kosi enempää kuin sata kertaa!” minulta pääsi. – Miksi sata? Miksei satayksi niin kuin dalmatialaisia?
- Mukava tasaluku, Jerry sanoi kohauttaen hartioitaan.
- No lakkasitko sä sitten haluamasta naimisiin mun kanssa?
- En mä niin ole sanonut. Mutta kai mä ajattelin katsoa, ottaisitko sä joskus asian puheeksi.
- Ai että mun pitäisi kosia sua?
- Ei sun tarvitse, jos sä et halua.

Olin vähän pyörällä päästäni, mutta erittäin onnellinen. Hyppäsin sänkyyn ja nauroin ääneen.
- Mä en ole ikinä ajatellut kosia ketään, mutta jos joku – tai siis sä – nyt sattuisi kysymään multa niin mä varmaankin suostuisin.
- Varmastiko? Jerry kysyi kulmat rypyssä.
- Kokeile!

Lähettäjä: Figaron_haamu (ek) 
Päivämäärä:   7.1.13 20:14:18

Oo! Nyt Jerryn kyl on uskallettava kosia tai mä petyn :(

Päivämäärä:   7.1.13 21:12:55

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! jeeee :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   7.1.13 22:25:38

Huh huh. Nyt saatatte joutua odottamaan seuraavaa pätkää ylihuomiseen. Tätä viedään taas. ->

Päivämäärä:   8.1.13 09:24:48

Hah, mä niin tiesin et Jerryllä oli joku periaatejuttu siinä ;)

Mut hei jee! Liksapäivään kaks ja puol päivää, ja mulla on rahaa tilillä vielä niin et vois mennä shoppailemaan, jos vaan ehtis! Jee!

Päivämäärä:   9.1.13 01:55:23

odottavan aika on pitkä... mut hyvää kannattaa odottaa :oD

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   9.1.13 18:41:04

Kiitos luottamuksesta, toivottavasti on teidän makuun sopivasti siirappia nyt :)
----------------

Jerry romahti sängyn viereen polvilleen.
- Henriikka Peltonen, haluaisitko sä mahdollisesti mennä naimisiin? hän kysyi. Voi, se sai minut ihan sanattomaksi; minun teki mieli syödä rystyseni tai jotain.
- Siis sun kanssa? kysyin, kun Jerryn ilme alkoi muuttua odottavasta harmistuneeksi.
- No kenestä vítusta sä luulet mun puhuvan?
- Haluan, haluan! huusin kiireesti. – Mä en ole ikinä mitään muuta halunnutkaan siitä lähtien, kun mä näin sut ensimmäisen kerran!
- Häh? sanoi Jerry, mitäpä muutakaan. Miehet.
- Jos sä nyt nousisit ylös sieltä lattialta, sanoin hellästi.
- Mä luulin, että sä vihasit mua.
- Niin kai, mutta se oli vaan pinnalla. Mehän ollaan puhuttu tästä.
- Mutta mä en ymmärrä.
- Tule tänne, mä selitän, lupasin ja vedin häntä käsistä, kunnes hän kömpi viereeni.

- Selitätkö sä mulle tosiaan jotain? Jerry kysyi epäilevästi, ja vedin henkeä.
- Jos sä rakastat mua niin kai mun on pakko uskaltaa, huokaisin.
- Anna tulla, Jerry sanoi ja syleili minua mitä rakastavimmin. Se oli varmastikin elämäni onnellisin hetki. Hän ei ollut missään vaiheessa näyttänyt siltä, että olisi esittänyt suuren kysymyksen jotenkin pakotettuna tai seinää vasten ajettuna. Ehkä minäkin voisin vastalahjaksi vähän laskea suojaustani ja kertoa muutaman salaisuuden.
- Ensimmäisestä hetkestä asti, kun mä näin sut. Siellä kilpailuissa. Sä muistelit rataa, näin, sanoin ja piirtelin sormellani ilmaan voltteja ja koko-rata-leikkaita.
- Missä sä olit?
- Puskissa vessan luona, tunnustin.
- Kurkitko sä mua jostain puskista?
- No en suorastaan, odotin kavereita vessasta.
- Katselit mua ja päätit, että ton kanssa sä haluat mennä naimisiin?
- No en mä sillon vielä naimisiin menemistä ajatellut, mutta silloin mä rakastuin suhun. Ensi silmäyksellä, huokaisin.
- Haluaisitko sä toistaa ton kaiken alusta asti uudelleen? Jerry kysyi ja otti mukavan asennon. Minua nauratti, mutta nielaisin sen ja tottelin. Mukavahan siitä oli jutella. Mutta sitten keksin jotain ja nousin istumaan.

- No? Jerry kysyi.
- Minkälaisen sormuksen mä saan?
- Sormuksen?
- Hei, me ollaan nyt kihloissa! Sitä se tarkottaa, jos sopii aikovansa naimisiin! Kai sä sen tiedät?
- Tietysti tiedän!
- Voidaanko me huomenna matkalla laivalle pysähtyä Maarianhaminassa johonkin kultasepänliikkeeseen?
- Ei missään nimessä! Jerry sanoi jyrkästi.
- Miksei? pahastuin.
- Kuule, vaikka me miten halutaan mennä kihloihin niin ei me kyllä mennä ostamaan sormuksia lastina neljä hevosta. Niille tulee ihan tarpeeksi pitkä matka muutenkin.
- Niin joo, mutisin vähän nolona.
- Sitä paitsi jos me halutaan, että ne kaiverretaan niin tultaisko me ensi viikolla sitten hakemaan ne täältä?

Se oli syy, jonka saatoin kokonaan niellä ja aloin laskeskella, ehtisimmekö huomenna Hangossa kauppaan. Ehkä se olisi parasta jättää seuraavalle päivälle. Mutta oli tässä paljon muutakin suunnittelemista.
- Me ei voida mennä naimisiin tänä vuonna, sanoin.
- Miksei?
- Koska kaikki kirkot on jo varattu. Ne varataan joskus syksyllä. Missä me muuten mennään naimisiin? Siis Helsingissä vai Hangossa?
- Vai Tuusulassa? Jerry ehdotti vaimeasti, että tuskin kuulin sitä.
- Ei ainakaan Järvenpäässä, se kirkko on ihan kamala. Mutta Mustaoja tietysti ois hyvä juhlapaikka, keksin. – Mutta toisaalta mehän asutaan nyt Hangossa. Mitä mieltä sä oot?
- Mä en tiedä, Jerry sanoi vielä vaimeammin. – Pitäisköhän meidän ruveta nukkumaan? Huomenna pitää päästä kotiin.
- Totta, sanoin ja käperryin onnellisena huokaisten hänen kainaloonsa. Jerryn ainakin pitäisi saada nukkua, hänhän oli kuski. Minä en saisi unta varmaan lähiviikkoinakaan.

LähettäjäEpE 
Päivämäärä:   9.1.13 19:18:48

Järkevät ajatukset lähti kuin tuhka tuuleen! Ihanaa, sieltä se vihdoin tuli, kosinta =) Henriikka on kyllä välillä niin mahdoton noissa päätelmissään/ asioissaan ylipäätään. Jotenkin jäi kyllä vähän vaivamaan tuo Jerryn "laimeus" lopussa, tosin toisaalta jos on matkustanut yön, nukkunu vähän, ratsastanu koko päivän ja seuraavana päivänä pitkä matka edessä, niin ymmärtäähän sen, mutta kuiteskin... :D
Rakentavaa ei ole, mutta se ei olekkaan mitään uutta.

Piristi kyllä mukavasti kovasta flunnasta kärsivää ihmistä, jonka kalenteri on niin täynnä, että sairastamaan ei kerkeiäs =)

Lähettäjä: Figaron_haamu 
Päivämäärä:   9.1.13 21:33:14

Jerryä kauhistuttaa ajatuskin hääsuunnittelusta! ;)

Päivämäärä:   9.1.13 21:41:39

<3
Lyhyestä virsi kaunis, mitä sitä turhia pulisemaan.

Päivämäärä:   9.1.13 22:24:28

<3

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   9.1.13 23:39:17

aww mikä ihana pätkä!!! Jerry parkaa taitaaa ahdistaa jo valmiiks häät :D

Lähettäjä: mm 
Päivämäärä:   10.1.13 12:08:32

Edelleenkin olen niiiiiiin kyllästynyt tuohon Henriikkaan, ensin murjottaa kun Jerry ei jaksa miljoonaa kertaa kosia ja kohta murjottaa kun Jerryä ei kiinnosta suunnitella häitä päivittäin ja unohtaa kaikkea muuta :D erinomaista tekstiä silti, innolla odottaa yksi harvoin kommentoiva lukija jatkoa :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   10.1.13 20:51:52

Nukuin kuitenkin, tietysti, enkä heti herättyäni edes muistanut, missä mentiin. Se ei haitannut: tulin tuplasti iloisemmaksi, kun muistin, mutta siinä vaiheessa olimme jo aamiaisella enkä voinut puhua Jerrylle asiasta paljastamatta Bosselle kaikkea. Emme olleet tulleet keskustelleeksi siitä, että koska kertoisimme kaikille vai antaisimmeko sormusten juoruta, kunhan ne saataisiin.

Mutta oli sille aamulle hommaa ihan riittävästi ilman mitään kihlajaisuutisiakin. Neljä nuorta oria varustettiin matkaan ja lastattiin autoon, samoin meidän ja Kimin tavarat ja starttasimme kohti satamaa. Minä istuin keskimmäisenä kuin pihvi kahden komean sämpylänpuolikkaan välissä ja totesin hyveellisesti, että Kimin mukanaolo ei kiinnostanut minua pientä pätkääkään. Toivoin suorastaan, ettei hän olisi tullut, jotta olisin voinut jutella Jerryn kanssa tärkeistä asioista. Mutta sujui se matka näinkin. Juttelimme hevosista ja hevostaustoistamme. Kim oli alun perin Turusta, mutta oli lähtenyt Ahvenanmaalle Lundsätran siittolan nimen houkuttelemana.
- Päivääkään en oo katunu mutta jumaliste, on kyllä hemmetin hienoa päästä välillä ihmisten ilmoille, hän sanoi hartaasti. Ymmärsin sen hyvin. Siittolassa oli vähän hiljaista, mitä tuli vapaa-ajan rientoihin.

Laivalla istuimme kahvilassa ja juttelimme lisää. Aloin pitää Kimistä, vaikka minulla olisikin ollut miellyttävämpi matka ilman häntä. Hän oli sopivasti puhelias ja oli mielenkiintoista kuulla hänen mielipiteensä Hannasta. Se oli syntynyt pelkästään tämän uudenvuodenvierailun perusteella ja muistutti aika lailla omaa ensivaikutelmaani.
- Hanna on oikeasti aika hyvä ihminen, yritin vakuutella, mutta näin, ettei se mennyt perille. Ei olisi mennyt minullekaan.

Hevoset olivat kaikki hengissä, kun pääsimme taas autoon ja saimme ajaa ulos autosta. Kim näytti lapselta, joka oli matkalla Linnanmäelle kurkkiessaan ulos ikkunasta. Hän osoitteli meille niitä vähiä nähtävyyksiä, jotka ulosmenotien varrelle sattuivat.
- Mitenkä lähellä teillä on lähin baari? hän kysyi.
- Taksimatkan päässä, sanoin kuivasti. – Ja meillä noustaan aikasin.
Puheenaihe unohtui siihen ja lopulta olimme perillä. Deri ja Maru ilmestyivät tallipihalle vastaan ja minulla oli vähän joulupukkimainen olo, kun ajattelin tuovani heille neljä upeaa nuorta oria ihmeteltäväksi. Jaa, viisi, jos halusi laskea Kimin mukaan. Vaikka se olisi toki ollut esineellistävää.
- Missä Svea on? kysyin hypättyäni ulos autosta.
- Se oli täällä päivällä, mutta lähti jo, Deri sanoi.
- Hö, mä kun ajattelin, että se haluaisi olla näkemässä uudet hevoset. Tässä on muuten Kim. Se on ratsastanut niitä tähän asti ja tuli auttamaan oripäiviin asti.

Deri ja Maru esittelivät itsensä, mutta sen enempää tuttavuutta siinä ei ruvettu tekemään.
- Onko boksit valmiina? Jerry kysyi ja kuultuaan myöntävän vastauksen sanoi, että kutakin elikkoa piti kävelyttää ainakin viisitoista minuuttia pitkän matkan jälkeen. Minulle ei valitettavasti jäänyt yhtään kävelytettävää, mutta enpä voinut ruveta siivoamaan autoakaan käsipuolena. Menin sitten tarkastamaan, että tallissa oli kaikki kunnossa, kuten tietysti olikin ja sen jälkeen siirryin kentän aidan taakse katsomaan uusia tulokkaitamme. Ne olivat kauniita ja hienoja, kolme eri sävyistä ruunikkoa ja yksi punertava rautias, mutta jotenkin hellyttäviä. Vasta nyt panin merkille, miten pitkät harjatkin niillä kaikilla oli, vaikka ne muuten olivat hyvin hoidettuja ja niin kiiltäviä kuin talvikarvassaan saattoivat olla. Lundsätrassa ei panostettu ulkonäöllisiin turhuuksiin. Olin iloinen siitä, että olin toistaiseksi kädetön. Harjojen nyppiminen ei ollut lempihommaani.
- Tulkaa jo pois, vartti on mennyt, huusin. – Mä lähden käymään kaupassa tai me ei syödä tänään kuin näkkäriä.

Päivämäärä:   10.1.13 21:04:29

"pääsimme taas autoon ja saimme ajaa ulos autosta" - oiskohan kuitenkin laivasta? ;)

Lähettäjä: Rianna 
Päivämäärä:   10.1.13 21:38:35

"Se ei haitannut: tulin tuplasti iloisemmaksi, kun muistin, mutta siinä vaiheessa olimme jo aamiaisella enkä voinut puhua Jerrylle asiasta paljastamatta Bosselle kaikkea. Emme olleet tulleet keskustelleeksi siitä, että koska kertoisimme kaikille vai antaisimmeko sormusten juoruta, kunhan ne saataisiin."

Mun mielestä tässä oli vähän ylipitkiä virkkeitä. Lisäksi kohta: "siitä, että koska kertoisimme" oli kans vähän tönkkö?

Mutta muuten, upeaa :D Vihdoin jotain tapahtumia Henriikan ja Jerryn välilläkin!

Lähettäjä: Toi 
Päivämäärä:   10.1.13 23:07:54

"-- tuovani heille neljä upeaa nuorta oria ihmeteltäväksi. Jaa, viisi, jos halusi laskea Kimin mukaan. Vaikka se olisi toki ollut esineellistävää." Tirsk! Ihana :)

Päivämäärä:   11.1.13 12:40:43

mä en ikinä huomaa sennnun textissä mitään virheitä.

joko

a) mulla on edelleen surkeet äidinkielen taidot
b)texti vie mukanaan niin ettei mihinkään tommoseen turhaan huomio kiinnity

veikkaan vahvasti b (ja luultavimmin a:kin on totta :oD)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   11.1.13 17:44:16

Kiitti kommenteista, asiaa kuten tavallisestikin!
-----------------
48. Kihloissa
Kim ehdotteli vielä pariin otteeseen kaupungille lähtemistä, mutta vaikeni nähdessään kellarin kuntosalin ja kuullessaan pääsevänsä saunaan sen jälkeen.
- Meillä on jopa saunakaljaa, sanoin aavistuksen purevasti.
- Äh, en mä sen takia radalle halunnu. En mä mikään juoppo ole. Ois vaan se kiva nähdä uusia naamoja, mutta sellaisiahan tekin oikeastaan olette, hän liennytti. Jerrykin innostui jostain syystä kuntosalista niin, että tarjoutui Kimin kaveriksi sinne.
- En mä tule, kiitos vaan. Ei siellä ole mulle kuitenkaan tilaa kaikelta teidän hien ja testosteronin löyhkältä, kieltäydyin minullekin tarjotusta seurasta. Ehkä jonain päivänä taas – minun piti ruveta ajattelemaan hääpukua – mutta nyt minulla oli tärkeämpiä askareita. Kun ukkelit olivat kadonneet portaita alas, kiinnitin puhelimeni laturiin ja valmistauduin pariin ikuisuuden mittaiseen puheluun.

- Minttu, Minttu vastasi, sillä hän oli ensimmäisenä listallani.
- Et ikinä arvaa, mitä on tapahtunu! aloitin.
- En niin. Oletko sä raskaana?
- En, hyi, apua!
- No? Sä olet voittanut kisoissa?
- Enhän mä nyt just edes ratsasta, tuhahdin ja tajusin silloin vasta, miten harvoin me nykyään juttelimme. Niinpä jouduin tietysti kertomaan koko tarinan pillastuneesta kanssakilpailijasta ja Flabberista.

- Sä olet raukka joutunut käymään lääkärissä, Minttu sanoi myötätuntoisesti.
- Niin olen, mutta mä selvisin hengissä, eikä mun tarvitse enää mennä. Mutta en mä sen takia soittanut! aloin jo hermostua, sillä kohta koko ukkojen kuntoilusessio olisi mennyt turhanaikaiseen höpöttelyyn.
- Kerro sitten ihmeessä miksi, Minttu naurahti.
- Me mennään naimisiin! kiljaisin, enkä voinut olla jatkamatta perään yhtä hysteerisenpuoleista iik-huutoa.
- Apua, mutta iik tosiaan! Minttu totesi. – Sä sitten lopulta suostuit!
- Mä olisin suostunut jo pari kuukautta sitten, mutta yhtäkkiä Jerry lakkasi ehdottelemasta, tunnustin.
- No se ajatteli, että tyhjän saa pyytämättäkin, arveli Minttu, joka tiesi varsin hyvin, että Jerry oli kosinut minua useita kertoja.
- Ei kun se sanoi että sata tuli täyteen ja että se saa riittää.
- Sata? Oikeesti?
- Niin se väitti mutta se siitä. Rupeatko sä mun kaasoksi?

Olin pohtinut asiaa ja päätynyt siihen, että sen täytyi olla Minttu. Kukaan muu ei kelvannut, sillä vain Minttu tunsi minut läpikotaisin. Morsiusneidot olivatkin sitten toinen juttu. Jerryn sisarukset olivat käytettävissä ja ehkä Svea ja serkkuni. Tai sitten voisin tyytyä ainoastaan Mintun suloiseen Mineaan. Se tekisi säväyksen. Ja tietysti Valdemarkin haluaisi sitten päästä mukaan. Miksei minulla voisi olla pientä sievää morsiuspojuakin? Ihan hyvin voisi.
- Tietysti rupean! Minttu huudahti ja huomasin ajatusteni kadonneen jo vaikka miten pitkälle. – Koska te menette naimisiin?
- Voi, ei me varmaan voida ennen kuin joskus ensi vuonna. Kirkothan jaetaan loppusyksystä.
- Ai, oikein kirkkohäät?
- Totta hitossa, ja isot!
- Hui, Minttu sanoi ja muistin, että hän ja Viltsu olivat piipahtaneet ruokatunnilla maistraatissa. Mutta se oli ollut juuri heidän tapaisensa vihkiminen, nopea, toimiva ja tehokas. – Mahdankohan mä osata.
- Mitä sun tarvii osata?
- No jos mä kaasoksi rupean niin kaikenlaista.
- Älä huolehdi! Mä kerron sulle, miten kaiken pitää mennä, lupasin. – Kunhan mä itse keksin, tietenkin. Voitko sä tulla jossain välissä pian tänne yöksi niin ruvetaan suunnittelemaan?

- Jossain välissä, Minttu lupasi ja siinä vaiheessa en viitsinyt pidätellä häntä kauempaa luurissa. Taustalta kuului Vallun karjunta ja Jerry ja Kim kuuluivat siirtyvän kuntosalilta jääkaapille.
- Oletko sä laittanut saunan päälle? Jerry kysyi.
- En, kai sä osaat itsekin? Eihän se vie kuin pari minuuttia, sanoin nenäkkäästi ja odotin, että he häipyivät sinne, ennen kuin päätin jättää soittamatta Svealle. Heiluttelisin sen sijaan huomenissa sormustani hänen nenänsä edessä. Pitäisin huolen siitä, että lähtisimme sormuskaupoille heti ensimmäiseksi aamulla.

Lähettäjä: Rianna 
Päivämäärä:   11.1.13 21:25:48

Henriikka on mielenkiintoinen henkilöhahmo, mutta en kyllä kestäis sitä oikeassa elämässä :D

Päivämäärä:   11.1.13 23:26:59

Toivottavasti Henkka mahtuu perintöpukuun!!

Päivämäärä:   11.1.13 23:28:52

Ja ennenkaikkea _suostuu_ käyttämään sitä. Se voi olla kyllä sellainen nirppanokka välillä, ettei perintöpuku ehkä kelpaa, mutta onhan Jerryn morsiamen nyt sitä käytettävä!!

LähettäjäMeow_ 
Päivämäärä:   12.1.13 01:50:53

Uaa, paljon kivaa pätkää! Onkin ollut pitempi tauko näiden lukemisessa, kun kotona ei netti toimi ja ihan aina ei ehdi kaikkia haluamiaan sivuja selailla läpi.. Jee, häitä! :)

Lähettäjä: pyörtäjä 
Päivämäärä:   12.1.13 17:19:50

Täähän lähentelee jo täyttä

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   12.1.13 18:36:54

Kymmeneltä tai oikeastaan paria minuuttia vaille olimme kultasepänliikkeen oven takana. Jerry, jolla ei enää tällä viikolla ollut palvelusta Riston luona, oli halunnut ratsastaa yhden hevosen ennen sitä ja oli hän puputtanut jotain tallin tapojen esittämisestä Kimillekin.
- Deri pystyy pitämään siitä huolen yhden puol tuntia oikein hyvin, olin sanonut.
- Mutta niille pitää etsiä satulat ja kaikki.
- Jos ei Kim osaa sovittaa satulaa niin Deri osaa. Ellei ne yhdessä löydä sopivaa niin menköön ilman. Vai etkö sä enää haluakaan mennä mun kanssa kihloihin?
Se oli saanut Jerryn virnistämään niin, että polviani oli vähän heikottanut ja hän oli sanonut jotain oikeasta tärkeysjärjestyksestä, tarkoittaen siis ihan oikeaa tärkeysjärjestystä.
- Nyt se aukeaa, sanoin, kun oven taakse ilmestyi naisihminen avainnippu kädessään. Jerry otti minua kädestä.

Myyjäkin näytti vähän herkistyvän saadessaan ensimmäisiksi asiakkaikseen umpirakastuneen parin ja hän nosteli innoissaan korulaatikoita tiskin päälle. Sormuksia oli niin paljon, että kadotin keskittymiskykyni kokonaan, kun kokeilin niitä.
- Palataan nyt maan pinnalle, Jerry ehdotti, kun minulla oli sormessani puolentoista tonnin valkokultainen timanttikoru. – Tolla sais jo lämminverivarsan.
- Totta, sanoin järkevöityen. Olinhan ajatellut sormuksia niin, että tiesin kyllä, mitä me olimme hakemassa. – Me halutaan samanlaiset kultasormukset. Sellaiset sileät ja klassiset. Ei kiviä, ainakaan semmosia, jotka pistää esiin ja voi takertua johonkin. Ja sitten sais olla edullisetkin, luettelin.
- No ei niiden kaikkein halvimmat tarvii olla, Jerry pisti väliin.
- Säästetään mieluummin vihkisormuksiin!
- Mutta ei niissäkään voi timantteja olla – ne on lantalassa alta aikayksikön.

Me nahistelimme vähän, mutta päädyimme hyvässä yhteisymmärryksessä sieviin, sileisiin renkaisiin. Minä olisin säästäväisyydenpuuskassa taipunut jopa millin levyisiin, mutta Jerry kai tahtoi esittää rahamiestä ja vaati, että ottaisimme leveämmät. En minä kauheasti pannut hanttiin.
- Otatteko kaiverrukset? myyjä kysyi.
- Tietysti, Jerry vastasi, mutta minä kiskoin häntä kyynärpäästä. – No mitä nyt? Etkö sä halua kaiverruksia?
- Haluan tietysti, mutta onko ne pakko ottaa nyt? Eikö me voida käydä joskus myöhemmin hakemassa ne? Nyt mä haluan vaan kulkea ainakin viikon tai kaks sormus sormessa ja väläytellä sitä kaikille ihmisille!
- Meidän kaivertaja tuleekin seuraavan kerran vasta ens viikon perjantaina, myyjätär sanoi, joten se asia oli ratkaistu. Veisimme sormukset silloin takaisin päivähoitoon kaiverruksen ajaksi tai ehkä joskus myöhemmin, jos en vielä silloinkaan raaskisi luopua omastani.

Kun pääsimme takaisin kadulle, otin Jerryä kaulasta kiinni ja suutelin häntä. En yleensä harrastanut sellaista jalkakäytävällä, mutta tänään oli eri asia, emmekä takuulla olleet ensimmäinen pari, joka siihen oli pysähtynyt pussailemaan.
- Painutaan takasin hommiin, Jerry sanoi.
- Ei.
- No mitä nyt vielä?
- Mä haluan rakastella sun kanssa, sanoin. Ajatus oli vasta pälkähtänyt päähäni, mutta en päässyt siitä enää eroon.
- Niinkö? Mitä jos Kim tulee kesken kaiken kysymään, miten pesukone toimii tai jotain?
- Äh, sanoin pettyneenä. Olin unohtanut, että meillä oli hyyryläinen. Mutta sitten keksin. – No ei mennä kotiin. Ajetaan jonnekin ja rakastellaan autossa. Kai täältä joku autio metsäpolku tai uimaranta löytyy.
- Henriikka! Jerry huudahti silmät siristyen naurusta.
- Ollaan me ennenkin siihen taivuttu – ja nyt sulla on isompi auto! houkuttelin, mutta kävi ilmi, ettei Jerry enää kauheasti taivuttelua kaivannut. Oli mukava huomata, ettei hän niin kunnianarvoisaksi ja vanhaksi ollut ruvennut.

Lähettäjä: eepu 
Päivämäärä:   12.1.13 22:25:45

ihana pätkä :)

Lähettäjä: rappe 
Päivämäärä:   12.1.13 22:37:48

Ihania pätkiä !

Pitkäaikainen lukija jo olen, mutta harvemmin tulee kommentoitua :p Aivan mahtavaa tekstiä ollut alusta asti, moneen kertaan jo pitänyt lukea uudelleen jessiveskut ja mustaojat sun muut kun on niin koukuttavaa :)

Lähettäjä: hop 
Päivämäärä:   13.1.13 14:30:10

Uus topa perinteisellä avauspätkällä?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   13.1.13 16:55:12

Jepjep, täällä uusi.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.