Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Omillaan 9

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   13.1.13 16:54:22

Edellinen
-----------------------------

Minusta tuntui kuin olisin ollut koira, kun palasimme tallille. Sellainen iso, kullanvärinen, jonka naama oli koko ajan hölmössä virneessä ja häntä heilui taukoamatta. Olin onnellinen, täydellisemmin onnellinen kuin ehkä koskaan ennen, enkä uskonut sen tästä enää paranevan kuin korkeintaan sinä päivänä, kun sanoisin ”tahdon”.
- Onko sun pakko kulkea hanskat kädessä? kysyin Jerryltä. Pidin kultaisen sormuksen kimaltelusta hänen vasemmassa nimettömässään.
- Mä en aio ratsastaa paljain käsin.
- Sikäli kun mä näen, sä et ole vielä satulassa. Mä menen etsimään Svean!

Maneesin ovi oli auki, mutta se oli tyhjillään. Kentällä sen sijaan oli Kim Julepin selässä. Ainakin sille oli löytynyt sopiva satula, totesin.
- Miten menee? kysyin vilkuttaen iloisesti vasemmalla kädelläni.
- Mikäs tässä, Kim murahti vilkaisemattakaan minun suuntaani. Hmph, miehet. Jatkoin matkaani siirtotallien ja kävelykoneen suuntaan ja löysin Svean siivoamasta karsinoita.
- Toi on Derin hommaa, huomautin.
- Joo, mutta mä oon ruvennu harrastamaan vähän hauistreeniä. En mä ota kuin nää kolme. Deri meni metsään Echon kanssa.
- En mä sitä ollut etsimässä vaan sua, sanoin enkä voinut mitään sille, että vasen käteni kohosi taas ihan omia aikojaan näytille.
- Okei… mitä? Ootteko te menny kihloihin? Svea kiljaisi. En olisi voinut odottaa parempaa reaktiota. Hän hyökkäsi kaulaani ja hypimme vähän aikaa paikoillamme kiljuen toistemme korviin, kunnes tajusin, että sen täytyi näyttää huonolta amerikkalaiselta komedialta ja lopetin.
- Jep, sanoin arvokkaasti.
- Koska te menette naimisiin?
- Varmaan joskus ensi vuonna.
- Saanhan mä auttaa häiden kanssa? Häät on ihania!

Svea-kulta, hän oli ainakin kolme kertaa innostuneempi kuin miltä Minttu oli kuulostanut.
- Ilman muuta saat, lupasin. Minun kai pitäisi sittenkin pyytää häntä morsiusneidoksi. Hänhän voisi pitää Minniä ja Vallua käsistä, kun he kävelisivät laahukseni perässä. Paitsi että hänenhän piti tietysti toisella kädellään pitää kukkakimppuaan. No, meillä oli aikaa miettiä sitä.

Valitettavasti en voinut vain leijuskella koko päivää ihmeteltävänä. Minulla ei ollut juurikaan tekemistä tallilla, kun en voinut ratsastaa enkä tehdä paljon muutakaan. Lounasta sen sijaan pystyin tekemään vasemmalla kädellä ja illalla minun piti mennä opettamaan ponilapsiani. Oletin kaiken olevan kunnossa siellä, sillä en ollut kuullut Inkasta mitään. Olin sanonut hänelle, että ehtisin varmaankin täksi illaksi takaisin, mutta olin varottanut siitä, että hevosten kanssa kaikki ei aina mennyt niin kuin piti. Oletin siis tapaavani hänet tallilla, kunhan raahautuisin sinne. Siihen asti istuin koneella surffailemassa hääsivustoja ja tunsin stressaantuvani aavistuksen verran. Niitä oli niin paljon, niin hienoja ja monenlaisia. Miten minä ikinä pystyisin päättämään, mitä haluaisin omilta häiltäni?

Onneksi niihin oli aikaa, ajattelin, kun läimäytin turhautuneena koneen kannen kiinni lähteäkseni Sankkaan. Pukeuduin varuiksi tunninpitovermeisiin, sillä ehkei Inka haluaisi pitää yhtään useampaa ponituntia minut nähdessään. Ajoin tallille ja menin tutkimaan ponilaumaani. Ne näyttivät voivan hienosti ja totesin, että kenttä oli siivottu poissa ollessani ja iltapäiväheinät odottelivat karsinoissaan. Kaikki näytti hyvältä. Menin Venlan talliin etsimään sisaruksia. Oli tietenkin vielä odotettavissa, että he olisivat joutuneet tappeluun ja löytäisin verinaarmuja ja mustia silmiä.

Mutta ei, Venla ja Inka istuskelivat toimistossa juomassa kahvia.
- Terveisiä Ahvenanmaalta! toivotin ja iskin rukkaseni pöydälle.
- Jaha, sitä tultiin sitten, Inka sanoi.
- Joo. Onko kaikki olleet kiltisti?
- Ihanasti, hän hymyili kiinnittämättä mitään huomiota kimaltelevaan sormukseeni.
- Haluatko sä pitää tunnit tänäänkin? ehdotin.
- Etkö sä halua?
- Mä voin antaa sulle tilaisuuden, jos susta tuntuu siltä. Sitten mä voin niiden jälkeen viedä sut raportoimaan työnantajallesi, esitin.
- Työnantajalleni?
- Niin, Santulle. Se haluaa käteiskassan ja tuntiraportit kerran viikossa ja sähän täällä nyt olet ollut hommissa enkä minä. Ja ehkä sä voit saada palkkasikin.
- Samapa tuo, Inka sanoi välinpitämättömästi, mutta koska hän ei ollut vielä juossut karkuun, aloin taas hauduttaa ajatuksenpoikasta, jossa hän olisikin Ponikoulun pääasiallinen opettaja enkä minä. Saisin kipsin ihan kohta pois ja minulla olisi kädet täynnä omia hommia. Oripäivilläkin menisi käytännöllisesti katsoen koko viikko.

Re: Omillaan 9

Lähettäjä: tripi 
Päivämäärä:   14.1.13 08:07:15

No niin, tulihan se sieltä :) Inka on juuri omiaan ponikoululle.

Mä olen nyt niiin samassa tilanteessa Henkan kanssa, häitä suunnitellessa tää alkuvuosi menee aika tehokkaasti :) Eilen piti käydä sovittamassa äidin hääpukua. Siinä tulee samassa vanha ja lainattu, mutta myös uusi, jos sen saa päivitettyä 2000-luvulle :)

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   14.1.13 16:41:57

Toivottavasti tässä ei nyt käy niin, että Jerry haluaa pienet häät ja Henun pilvilinnat murenee taas

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   14.1.13 20:05:24

Hoi Sennu, missä tämän päivän pätkä? :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   14.1.13 20:19:11

Tässä, sori, otin taas yhdet tahdottomat päikkärit. Ihan kauhee flunssa.
----------------
49. Ensimmäinen valmisteleva kokous
Kaikkien muiden kuin minun mielestäni kihlausuutinen taisi vanheta alle viikossa ja kieltämättä siinä vaiheessa aloin itsekin tottua siihen. Svea tosin kantoi minulle häälehtiä ja lähetteli linkkejä erilaisille sivustoille ja Minttu oli tulossa viikonloppuna yökylään saman asian tiimoilta. Tosin Jerryllä oli kisoja niin lauantaina kuin sunnuntaina, mutta ajattelin skipata sunnuntaiset. Hän pärjäisi siellä kyllä ilman minuakin, kun henkilökuntamme vahvistettuna Kimillä oli hänen apunaan.

Minun ajatukseni oli oikeastaan vienyt sivuteille se paperilappunen, jonka olin viimeksi saanut sairaalasta mukaani. Siinä sanottiin, että tällä nimenomaisella viikolla minun pitäisi käydä viimeisessä röntgenkuvassa ja jos se näyttäisi hyvältä, voisin unohtaa kipsin. Se vaivasi minua ihan suhteettomasti, vaikka olinkin jo viimeksi onnistunut käymään röntgenissä ilman paniikkikohtausta. Tietenkin olin ajatellut skipata koko reissun ja poistaa kipsin ihan itse, mutta se ei ollut niin helppoa kuin olin kuvitellut. Mokoma vehje oli ihan liian kovaa kynsisaksilleni ja olin onnistunut iskemään käsivarteeni vertavuotavan haavan, kun olin nyrhinyt kipsin reunaa. Onneksi niissä oli niin lyhyet terät ja kipsi oli jo käynyt niin väljäksi, että pystyin laittamaan laastarin oikeaan kohtaan. Päätin jättää kipsin poiston Mintun huoleksi. Kai hän oli oppinut kipseistä jotakin eläinlääkiksessä? Ja ainakin hän pystyisi käyttämään työhön oikeaa kättään, kun minä jouduin tuhraamaan vasemmalla.

Hoitaisimme siis senkin lauantaina. Kun Svea kuuli hääsuunnittelubileistä, hän vaati saada päästä mukaan, mutta minusta se oli vain hauskaa. Jerry ei ollut yhtä ihastunut.
- Onko sun pakko järkätä tommosta, kun mä olen aamulla lähdössä kisoihin?
- Etkö sä haluakaan häitä? kysyin loukkaantuneena. – Ja hitto vie, ei sun tarvitse kukonlaulun aikaan lähteä. Sun luokat on iltapäivällä. Mene ulos, ellet kestä meidän seuraa. Kim varmaan lähtee ilomielin sun kanssa!

Se oli totta. Huvittelunhaluinen nuori mies oli jo pari päivää meillä viihdyttyään saanut puhuttua autoni lainaan ja lähtenyt tutkimaan kaupungin menomestoja. Olin epäluuloisena kieltänyt häntä romuttamasta ajopeliä tai unohtamasta sitä kaupungille, mutta hän oli hurskaan näköisenä toistanut, ettei hän ollut mikään alkoholin suurkuluttaja vaan saattoi oikein hyvin käydä ravintolassa autollakin. Väite oli epäilyttävä, mutta kun en nyt suorastaan halunnut väittää häntä valehtelijaksi, olin antanut periksi ja aamulla oli pihalla seissyt autoni täsmälleen siinä kunnossa kuin missä se oli lähtenyt ja hyväntuulinen Kim istui aamukahvilla ilman tuoksahdustakaan miestä väkevämmästä.
- Mulla ei ole tapana riekkua ulkona kisoja edeltävänä iltana, Jerry sanoi ylpeästi. – Ja ehkä mun on parasta olla vähän kuulolla, ennen kuin te keksitte varata Helsingin Tuomiokirkon. Tai Eremitaasin, hitto vie.
- Se on Venäjällä, eikö vaan? kysyin rypistäen kulmakarvojani harkiten. Okei, sinne en kyllä haluaisi. Liikaa kulttuurieroja.

Lauantain kisat menivät rutiinilla ja änkesin Jerryn saamat kaksi ruusuketta melkeinpä hajamielisesti jonon jatkoksi tallin toimiston seinälle. Jos olin jossain vaiheessa pelännyt, että Hannan hevoset kärsisivät ratsastuksellisesti hänen poissaolostaan, olin hylännyt sellaiset mietteet. Me emme olleet koko keväänä käyneet kisareissulla, jolta ei olisi ollut jotain tuliaisia. Hevostallinetissä oli kyllä arvosteltu Jerryn luokkavalintoja ja syytetty häntä osallistumisesta liian helppoihin, mutta se ei pitänyt paikkaansa. Jotainhan niiden korppikotkien oli pakko keksiä, jos joku pärjäsi hyvin. Mutta se oli liian tavallista, jotta siitä olisi jaksanut pahastua.

Tarkistin, että meillä oli sopivaa naposteltavaa illaksi, kun Minttu soitti.
- Kuule, mä taisin mokata, hän sanoi anteeksipyytävästi.
- Miten muka? kysyin, vaikka mieleeni ei kyllä tullut kuin yksi ainoa asia, joka seuraavassa hetkessä osoittautui todeksi.
- No, mä kävin vähän ulkoiluttamassa Samelia tänään ja…
Minä kirosin. Niin hauskaa kuin kihlauksesta olikin puhua, en ollut vielä tullut äidille kertoneeksi. Minulla niin harvoin oli mitään hinkua soittaa hänelle. Mutta nyt minun täytyi.
- Kiva kun varotit, sanoin Mintulle varoen, etten vaan kuulostanut yhtään syyttävältä. – Mä soitan sille nyt heti.
- Niin, taitaa olla parasta. Ja anteeksi.
- Tehty mikä tehty. Älä mieti sitä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.1.13 20:55:41

mulla tais jossaan vaiheessa mennä jotain ohi, luulin että tää kim on nainen :D!

Lähettäjä: mm 
Päivämäärä:   14.1.13 22:56:13

Olen välillä katsellut Liviltä häähullut-ohjelmaa ja veikkaisin, että Henriikka tulee olemaan kunnon Bridezilla :D

LähettäjäMeow_ 
Päivämäärä:   15.1.13 16:13:59

Bridezilla kuulostaisi munkin korvaan aika todennäköiseltä! Nyt mä odottelen vaan innolla seuraavaa pätkää, jotta pääsen todistamaan Henun rähinöintiä äitinsä kanssa, oletan vaan että tulee pienenpientä riitaa tästäkin aiheesta :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   15.1.13 20:54:49

Alistuneena valmistauduin puheluun äitini kanssa. Hän vastasi kylmällä äänellä, mistä arvasin hänen loukkaantuneen pahasti.
- Hei vaan, sanoin iloisesti.
- Hei.
- Et arvaa millasia uutisia mulla on! jatkoin. Päätin pelata ehdottoman tietämätöntä siitä, että Minttu oli juuri lipsauttanut hänelle kaiken.
- No?
- Me ollaan menty kihloihin Jerryn kanssa!

Äiti päätti pelata samaa peliä ja alkoi kuulostaa siltä, miltä olisi varmaan kuulostanut edellisviikolla, kun uutinen oli tuore.
- Mutta sepä hieno uutinen! Koska te semmoista päätitte?
- Tässä ihan vasta. Hyvä, että ollaan saatu sormukset hankittua, huijasin niin, että korvani heiluivat. No, ei se nyt niin haiseva valhe ollutkaan. Olin itse perjantaina vienyt ja sittemmin hakenut ne pois kaiverruksesta, eikä siitä ollut kuin päivä.
- Aiotteko te oikein naimisiinkin mennä? äiti tiedusteli.
- Tottakai. Sitähän kihloihin meneminen tarkottaa, lupausta avioliitosta, sanoin opettavaisesti. – Häihin on tietysti vielä aikaa, mutta me aletaan jo suunnitella niitä. Mintusta tulee mun kaaso. Onko sulla jotain hyviä häävinkkejä mielessä?

- Mä olen mennyt naimisiin kahden maistraatin vahtimestarin seistessä todistajina, eikä se renttu yhtään parempia juhlia ois ansainnutkaan, äiti sanoi tulisesti ja tiesin hänen puhuvan minun isästäni.
- Okei. Mä en ehkä ala jäljittää sitä luovuttamaan mua sulhaselle, myönnyin. – Suostuukohan Pertti?
- Haluatko sä tosiaan kirkkohäät?
- Haluan! Urut ja häämarssin ja valkosen puvun ja hunnun ja morsiusneitoja ja sata tai kaks sataa vierasta! summasin sen hetkiset ajatukseni.
- Ohoh. Oletko sä lotonnut?
- Mutta äiti-kulta. Morsiamen vanhemmathan maksaa häät, lausahdin. Se oli pikkuisen uskallettua, mutta oli kai vain reilua varoittaa häntä tässä vaiheessa, kun oli vielä hyvää aikaa ruveta pistämään vähän sivuun. Mutta siihen hän vain naurahti.
- Älä unta näe. Etkä sä voi käyttää valkoista pukua ja huntua.
- Miksen muka voi?
- No sähän olet synnyttänyt lapsen. Hunnut ja valkoinen on neitsytmorsiamille.

Voijumalauta! Olin ihan hilkulla paiskata kännykän seinään – miten äiti kehtasi?
- Mahdoitko itsekään neitsyenä mennä naimisiin? äyskähdin muistaessani, että sanoi hän nyt mitä tahansa, budjettini tulisi lepäämään raskaasti hänen varassaan.
- Ei mulla ollutkaan huntua.
- Mun täytyy lopettaa. Svea tulee tänne kohta ja tuo varmaan lisää häälehtiä.
- Ja Minttu, eikö vaan? äiti kysyi siloisella äänellä.
- Niin, Minttu kanssa, se on mun kaaso. Muistinko mä kertoa? Soitellaan taas.

Siihen lopetin. Rajansa kaikella, jessus sentään! En todellakaan aikonut yhdistää kirkkohäitä johonkin siniseen tai punaiseen pukuun! Neitsytmorsian! Jos tässä nyt piti vanhoja tikulla kaivaa niin ilman Jerryä minä en olisi synnyttänyt, joten siltä kannalta olin kyllä ihan riittävästi neitsyt omaan makuuni, kiitos vain!

Itsekseni jupisin vähän aikaa, mutta päätin lopettaa sen, ennen kuin jouduin suoranaisen raivon valtaan. En halunnut pilata tulevaa iltaa hyvien kavereiden ja hauskan tekemisen parissa. Jotain ihan muuta tehdäkseni menin penkomaan pientä työkalupakkia, joka oli siivouskomerossa ja kävin tallillakin hakemassa kavionvuolentaan käytetyn koukkupäisen veitsen. Tietenkin kengittäjällämme oli aina omat työkalunsa mukanaan, mutta oli meilläkin oma arsenaalimme kaiken varalta. Minttu saisi pärjätä näillä kipsini kanssa. Kavioveitsi kyllä vähän pelotti minua. Olin kuullut kauhutarinoita kengittäjistä, joiden käsissä se oli lipsahtanut ja osunut paikkoihin, joihin sen ei olisi pitänyt. Se oli terävämpi kuin mikään, minkä tiesin.

Lähettäjä: katiee 
Päivämäärä:   16.1.13 18:24:00

EI Henu EI.. :DD Ei kukaan voi olla noin lääkärikammoinen..:DD

Mut ihanaa, häät tulossa! :)

Mulla ei oo nyt mitää järkevää sanottavaa, oon tehny ihan liikaa kouluhommia. Jos teillä on joku iso raportti kirjoitettavana, ja olette tienneet siitä about puoli vuotta jo, niin aloittakaa ihmeessä viikko ennen deadlinea! Suosittelen ehdottomasti...

Lähettäjä: Rianna 
Päivämäärä:   16.1.13 22:14:17

katiee: Kiitti vinkistä, itsehän aloitan viimeisenä iltana, tai ehkä jo edellisenä. Joskus aloitan jopa viikkoa ennen, jos huomaan, että niitä kasautuneita töitä on enemmän kuin ehtii tehdä. Ehkä opin joskus.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   16.1.13 22:38:26

Hitto, mä melkein unohdin. Mutta mahdoinko mainita, että mulla on tosiaan tappavan tuntuinen flunssa. Ei oikein ajatukset liiku.
---------------------
Levittelin työvälineet puhtaan pyyhkeen päälle keittiön työpöydälle, missä ne odottivat, kun Minttu saapui. Jerry onneksi viipyi tallilla, sillä hänellä olisi varmaan ollut sananen sanottavanaan varustautumiseeni. Olin ollut ymmärtävinäni, että hän menisi Kimin kanssa syömään jotain kunnollista mättöä, ennen kuin palaisi vahtimaan meidän suunnitelmiamme. Minä kun olin varannut meille vain tyttömättöä: keksejä, juustoa, viinirypäleitä ja sen sellaista. Ja siideriä ja valkkaria.

Minttu saapui ja päästin hänet sisään ihailemaan sormustani.
- Yksinkertainen, hän totesi.
- Klassinen, sanoin minä.
- Se voi olla sama asia.
- Niinpä. Kuule, mä pyytäisin sulta palvelusta.
- Tietysti, Minttu huokaisi riisuessaan takkiaan. Se kuulosti siltä, etten minä ikinä muuta kysellytkään kuin palveluksia ja loukkaannuin.
- Ei sitten. Mä pyydän Sveaa. Vaikka parempi sinä olisit.
- No älä nyt vedä hernettä!
- En kai sitten. Mutta mä en ole parhaimmillani nyt, kun juttelin mutsin kanssa puhelimessa, huokaisin.
- Ai se soitti. Sori, en mä voinut tajuta, ettet sä ollut kertonut.
- Ei kun mä soitin sille ja kaikki meni ihan hyvin siihen asti, kun se alkoi väittää, etten mä voi käyttää valkosta hääpukua ja huntua!
- Aa, Minttu sanoi, muttei ruvennut itse ottamaan kantaa asiaan. – No mitä sä haluaisit mun tekevän?
- Tuu tänne, sanoin ja vein hänet keittiöön. – Sä saat kuoria mun kipsin pois.

- No enkä! Minttu huudahti ja alkoi pistää niin tarmokkaasti hanttiin, että Sveakin ehti tulla.
- Tässä sitä tunnetaan ystävä hädässä, puhisin. – Svea, auta sä mua kun toi ei suostu!
Mutta Svea oli tasan yhtä vastahakoinen.
- Mä en todellakaan ala kaivella sun käpälää millään noista! Sun pitää mennä terveyskeskukseen, siellä niillä on välineet.
- Ei, sanoin niin painokkaasti, että vaikka Svea ei ymmärtänytkään, Minttu pyöritteli silmiään.
- Mutta hei, mä tiedän! Iituhan on sairaanhoitaja. Kyllä se osaa sen ottaa pois!
- Ei, toistin. – Iitu ei tasan tuu lähellekään mun käpälää. Ellei teistä oo mihinkään niin kattakaa sitten jääkaapista juustoja olkkariin. Ja antakaa mulle siideri. Mä yritän itse.

Taisin kuulostaa melko lyhytsanaiselta, mutta minusta oli kyllä hyvin härskiä kavereiltani olla auttamatta minua, kun selvästikin tarvitsin apua. Tartuin kengitysveitseen ja aloin varovasti veistää sillä kipsin reunaa. Jos olisin oikein, oikein varovainen, se olisi terävyydessään kai paras työkalu, järkeilin.
- Anna olla. Pistä se pois, Minttu puuskahti.
- Se on terävä.
- Niin just. Pane se pois. Mä leikkaan sen noilla sivuleikkureilla.
Nekin olivat terävän näköiset, mutta myöskin vahvat ja askarreltuaan jonkin aikaa Minttu sai kipsin halki. Kahdesti hän sattui pistämään minua, mutta ylpeänä saatoin sanoa, etten värähtänytkään, tai ehkä ihan vähäsen. Mutta se oli sen arvoista. Säntäsin pystyyn heti, kun sain käteni irti kipsin sisältä ja paiskasin sen kostonhimoisena roskikseen. Vapaus!

- Kiitos! huusin ja juoksin kylpyhuoneeseen. Olin uneksinut käteni pesemisestä jo monena yönä ja nyt hellin sitä lämpimällä vedellä ja hajusaippualla unohtamatta lopuksi kosteusvoidetta. Laastaria tarvitsin myös ja sitten jäin katsomaan kättäni. Se näytti jotenkin valkoiselta ja vetelältä, kuin jokin syvänmerenkala. Taivutin sormia kokeeksi ja ne taipuivat, mutta kunnolla nyrkkiin laittaminen sattui kyllä. Mutta ihan sama, kyllä se nyt tästä. Jo huomenna kokeilisin ratsastamista.
- No niin, puhutaan häistä, sanoin onnellisena palatessani olohuoneeseen.

Lähettäjä: flanu (puhelin) 
Päivämäärä:   16.1.13 23:23:54

oivoi tota henua... Se on sitte mahoton, mut toisaalta niin oon mäkin, jos on neula-labroja tiedossa. Panikoin jo monta päivää aiemmin ja se pahin paniikki iskee sit just h-hetkellä. Toinen hirvittävä asia on hammaslääkäri, siellä yritetään tukehduttaa ihmiset tunkemalla sormet kurkkuun. Tietyllä tapaa siis ymmärrän henua sen lääkärikammossa.

Päivämäärä:   17.1.13 21:48:15

Onko Sennu taas melkein unohtanut meidät? :(

Lähettäjä: salde 
Päivämäärä:   17.1.13 21:49:18

Sennnu ehkä potee rauhassa flunssaansa. :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   17.1.13 22:23:40

Mäpäs kävin tänään lääkärissä ja sain ihan ihmelääkettä!
----------------------------
Ja me puhuimme häistä. Tai oikeastaan selailimme ainakin tunnin kaikkia Svean hommaamia häälehtiä. Hän oli käynyt penkomassa kaikki lähiseutujen divaritkin löytääkseen niitä ja niitä oli ainakin tusina. Söimme ja joimme samalla vähän ja minä, joka en ollut vielä ehtinyt kaikkia lehtiä oikein ajatuksella tutkia, tuijotin niitä silmät ympyriäisinä. Ymmärsin, että häät saattoi tosiaan vetää vähän överiksi ja ymmärsin vähän paremmin Mintun varovaista ilmettä, kun hän katseli lehtiä. En oikeastaan ihmetellyt sitä. Minttu oli nähnyt minun tekevän niin paljon hassunpuoleisia asioita, että kolmesataa hopeakankaaseen ommeltua hääkaramellia käsin tekstattuine mietelauseineen ei välttämättä ollut edes hänen mielestään epätodennäköistä.
- No niin, Minttu aloitti asiallisesti ja kaivoi esiin muistikirjan laukustaan, mutta juuri silloin Jerry ja Kim tulivat pyörähtämään sisällä. He olivat tosiaan menossa kaupungille syömään, mutta pysähtyivät tekemään vähän ystävällismielistä pilaa meistä ennen lähtöään.

- Ja minkäslaiset häät Jerry haluaa? Minttu kysyi.
- Se ei ole kauheasti vielä ilmotellut. Jos katotaan ensin, mitä mä haluan ja kysytään sitten siltä, mitä mieltä se on, ehdotin.
- Okei. Haluatko sä ehdottomasti kirkkohäät?
- Haluan, sanoin.
- Mä en ole pitäny sua mitenkään uskovaisena.
- En mä olekaan, mutta ajattele sitä tunnelmaa!
- Okei. Koska?
- Joskus ens vuonna. Riippuu, koska me saadaan varattua kirkko, ja mikä kirkko, selostin. Siihen asti kaikki oli ihan selvää.
- Mitä kirkkoja te ootte ajatellu? Ja oletko sä tarkistanut, oisko niissä ehkä peruutuksia?

Ei, sitä en ollut ajatellutkaan.
- Ja kirkon jälkeen sä epäilemättä haluat isot juhlat jonnekin.
- Niin haluankin, sanoin tyytyväisenä. – Syömistä ja tanssimista.
- Ja morsiamenryöstöä ja muuta ajanvietettä yleisölle?
Minttu saattoi yllättyä, kun kielsin moiset pelehtimiset jyrkästi. Minua ei hitto vieköön kaapattaisi ja roudattaisi minnekään. Jerry ja minä vain komeilisimme juhlien keskipisteinä hienoina ja arvokkaina.

Minttu teki osuvia kysymyksiä ja sai aikaan pätevän listan.
- Jerry saattaa ehdottaa, että juhlat ois Mustaojalla, sanoin epäröiden. Oletin Jessin olevan se, joka sitä ehdottaisi, mutta ajatus oli kuitenkin hyvä tuoda esiin.
- Ja höpsis. Jos sä aiot kutsua enemmän kuin parikymmentä ihmistä, siellä ei ole mukavasti tilaa ja mulla on semmoinen käsitys, että sä haluat. Millasen hääpuvun sä aiot hankkia?
- Mulla on täällä monta ihanaa! sanoi Svea, joka oli keskittynyt taittelemaan lautasliinoista joutsenia jonkin lehden ohjeen mukaan.
- Joku ihana, sanoin epävarmasti. Äidin huntupuheet olivat kolahtaneet sen verran kipeästi, että ne olivat jo alkaneet kantaa hedelmää. Mutta sitä en voisi tässä kohden ottaa puheeksi paljastamatta Svealle enempää kuin hänen oli tarpeen tietää. – Jerryn perheellä on joku perintöpuku.
- Mitä, millanen? tytöt huusivat yhteen ääneen.

- Siinä on naitu ainakin kolmessa sukupolvessa, aloitin huokaisten. En ollut ihan hirveästi ilahtunut, kun Leena-mummi oli ottanut pukuasian esiin puolessa minuutissa kuultuaan kihlauksestamme. Tietysti ajatus sinänsä oli mielenkiintoinen ja varmasti jonkun mielestä miellyttäväkin, mutta minä en ollut kauhean kiinnostunut viettämään elämäni suurinta juhlaa mekossa, joka oli otettu käyttöön ennen kuin deodorantti oli keksitty.
- Millanen se on? Svea kysyi innostuneesti.
- Mä en ole nähnyt sitä. Leena olisi tietysti halunnut näyttää sen, mutta joku sen lapsenlapsista oli vienyt sen pesetettäväksi mentyään kihloihin, eikä se sitten ollut tullut palauttaneeksi sitä, vaikkei ollut päässytkään häihin asti.
- Kai sä nyt jotain tiedät?
- Sen, ettei se välttämättä sovi mulle, sanoin. – Jessi on kuulemma mennyt siinä naimisiin, mutta sehän on mua lyhyempi. Me ei ehkä voida laskea sen puvun varaan. Katsellaan mieluummin, mitä sä olet löytänyt, Svea!

Lehdissä oli toinen toistaan ihanampia pukuja. Valkoinen satiini näytti parhaalta silmiini ja jokin äärimmäisen yksinkertainen malli. Ehkä vain olkaimeton yläosa ja aavistuksen verran levenevä alaosa. Olin tarpeeksi pitkä ja hoikka tehdäkseni sellaiselle puvulle oikeutta. Minttu ja Svea olivat samaa mieltä, mutta kielsivät minua tekemästä mitään päätöksiä ennen kuin olisin nähnyt ja sovittanut perintöpuvun.
- Mä en pistä sitä jos se on kamala tai haisee hielle, ilmoitin.
- Sähän sanoit, että se on parhaillaan pesussa, Minttu huitaisi huoleni pois ja halusi päästä koneelle tutkimaan mahdollisia kirkkoja. – Hanko vai Helsinki?
- Tai Tuusula, huokaisin. – Jerry ehdotti sitä.
- Entäs häämatka? Ja voitteko te pitää kesähäät? Kun ajattelee kaikkia ratsastuskilpailuja? Svea lisäsi jo pitkään listaan lisää päätettäviä asioita. Minä aloin tuntea suorastaan fyysistä väsymystä kaiken tämän tekemisen luetteloimisesta. Luojan kiitos meillä oli aikaa vielä useita kuukausia. Päätin sillä istumalla, etten edes tiedustelisi mahdollisia peruutuksia ensimmäisestäkään hääpaikasta. Hyvä jos saisimme hommat ojennukseen edes ensi vuodeksi.

Lähettäjä: polli 
Päivämäärä:   17.1.13 23:03:24

Ihanaa HÄÄT :)

Lähettäjä: L-R 
Päivämäärä:   18.1.13 00:19:39

Tulihan se perintöpuku sieltä :)

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.1.13 10:44:37

Sennu perhana!

En ole hetkeen lukenut ja avasin tämän viimeisimmän, olipas kiva kun heti alkuun spolasi, että menivät kihloihin! :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   18.1.13 22:21:03

. oisit vaan pitäny silmät kiinni ja klikannu linkkiä :D
-------------------------
50. Suloinen sunnuntai
Sunnuntai-aamuna minun teki mieli myöntää, että häitä oli suunniteltu ihan tarpeeksi. Mintun tieteellinen tapa tehdä koko hommasta kuiva projekti oli riisunut siitä kaiken glamourin ja jättänyt vain tuskastuttavia avoimia kysymyksiä ratkaistavaksi, ennen kuin missään pääsi eteenpäin. Mutta enpä ajatellut tunnustaa sitä ääneen ja olihan meillä ollut sitten hauskaakin, kun Minttu oli pannut muistikirjansa pois ja me olimme ruvenneet parantamaan maailmaa. Svea oli siinä vaiheessa jo lähtenyt, sillä hän oli tietenkin tullut autolla, mutta se oli oikeastaan vain hyvä. Jerrykin oli ollut umpiunessa, kun olin hiipinyt hänen viereensä ja olin huomaavaisesti kääntynyt häneen selin, jotten hönkäilisi viinihuuruja hänen kasvoilleen. Hän oli kääntynyt pitämään kiinni minusta, joten kaikki oli kunnossa.
Nyt olin sängyssä yksin, joten kiirehdin pystyyn. Minttu oli saanut ruveta nukkumaan olohuoneen sohvalle, kun Kim oli vallannut alakerran ja mieleeni tuli mennä pelastamaan hänet nololta tilanteelta. Ei olisi hauskaa herätä sohvalta, jos keittiössä parin metrin päässä istui aamiaisella pari nuorta miestä.

Huolehdin Mintusta ihan turhaan. Hänellä näytti olevan oikein rattoisaa keittiössä Jerryn ja Kimin kanssa.
- Kai tästä pitää lähteä menemään, Jerry totesi vilkaisten seinäkelloa. Potkaisin häntä kankkuun onnentoivotukseksi, kun hän vääntäytyi pystyyn pöydän äärestä ja hän antoi minulle suukon. Söpö perhekuvaelman pätkä, ajattelin tyytyväisenä. – Ai niin. Leena-mummi soitti.
- Aha? sanoin. Kuulosti tärkeältä, siihen aikaan sunnuntai-aamusta, mutta tuskin kauheasti minua kiinnostavalta. Vaikka toisaalta, Leena-mummi soitti aina ensin Jerrylle, jopa vaikka olisi halunnut puhua minulle. Hänen mielestään me emme ehkä olleet tarpeeksi läheisissä väleissä moiseen tungetteluun. Minusta se oli hassua, mutta tehköön kuten halusi.
- Se hääpuku on palautettu. Sun piti kuulemma saada tietää heti paikalla, kun sulla on kerran Minttukin täällä, Jerry selitti.
Jummijammi, miten hauskaa.
- Ooh! Minttu huudahti. – Voidaanko me lähteä heti?

Katsoin aamiaisenjämiä pöydällä ja totesin, ettei minun vatsani kaivannut niistä mitään juuri nyt. Vaikka sitten olisin kyllä kohta kauhean nälkäinen. Aavistuksen paremmalle tuulelle tulin, kun tajusin, että olisin siinä kohden Leenan kotona, missä olisi todennäköisesti tarjolla vasta paistettuja sämpylöitä tai muuta herkkua.
- Eiköhän, totesin ja otin lasillisen mehua. – Mä vaan puen.

Kohta huristelimme kohti mummolaa.
- Älä nyt liian kanssa ala ihastella sitä riepua. Mä en ollenkaan näe itseäni jossain antiikkivaatteessa, varoitin Minttua.
- Mä ihastelen jos on ihastelemista ja se siitä, hän sanoi lyhyesti, ihan niin kuin olin tietysti tiennytkin. Minttu oli lahjomaton. Ja hyvä niin, oikeastaan, ajattelin kurvatessani Leenan pihaan. Olisi hauskaa saattaa heidät yhteen. He pitäisivät toisistaan ja tässä tilanteessa se tuntui jotenkin minun ansioltani.

Leena päästi meidät sisään ja jotenkin hassusti taloon tuntui pieniruutuisten ikkunoiden läpi siivilöityvän auringonvaloa, vaikka oli pilvistä. Siellä tuntui aina sellaiselta. Ehkä lasit olivat vanhuuttaan jotenkin kellastuneet.
- Täällä se on, Leena sanoi hätistäen meidät peremmälle ja puku ainakin oli kellastunut.
- Ooh, Minttu sanoi vähän vaisusti. Minä melkein loukkaannuin. Miksei hän voinut kiljaista kunnolla? Ihan vaikka Leenan mieliksi? Minusta ei sellaiseen esittämiseen ollut, kun oli näin tärkeästä asiasta kyse, mutta astuin lähemmäksi hypistelemään riepua. Se ei ollut niin paha kuin olin pelännyt. Ei pitkiä hihoja tai korkeaa kaulusta ainakaan, vaan melko sievä pitsikaistale, joka reunusti etuosan yläosaa ja jatkui sitten ikään kuin hihoina takapuolelle asti.

Lähettäjä: des. 
Päivämäärä:   19.1.13 19:40:22

Kas. Kerrankin kun olisin ns. normaaliakataulussa lukemassa näitä enkä aamulla seiskan ja kasin välissä niin eihän täällä ollut mitään.

Sennnulle ihan vaan tiedoks, et ihan itse puhuin normaalin työaikani olemaan klo 7-15 ;)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   19.1.13 20:12:54

Mä oon yrittäny viime viikot kovasti noudattaa tommosta työaikaa, mutta hittovie, kun ei se tuppaa loppumaan klo 15!
------------------------
- No? Haluatko sä kokeilla sitä? Leena kysyi innoissaan.
- Totta kai mä haluan kokeilla, huokaisin. Sitä varten me kai olimme tulleet?
- Tässä on alushameet ja korsetti, Leena esitteli tuolilla lojuvaa hepeneläjää. Minusta alkoi tuntua siltä, kuin olisimme taas olleet pikkutyttöjä ja tekemässä tuhoa äidin vaatekaapissa. Minttu alkoi nostella tyllikasaa ja Leena köpötti hienotunteisesti pois mutisten jotain keittiöhommista. Hyvä. Olkoon miten herttainen tahansa, minua ei kauheasti huvittanut ruveta strippaamaan hänen katsellessaan.

Jäimme siis kahden ja aloin hitaasti riisua neuletakkiani. Toisten alusvaatteet puistattivat minua.
- Kato tätä, korsetti! Minttu esitteli.
- Ei kuule, mä kokeilen sitä ihan sellasenaan nyt ainakin ensin, päätin.
- Mutta varmaan se on suunniteltu pidettäväks näiden hörhelöiden päällä!
- Mä haluan koittaa ensin ilman, ilmoitin ja nostin puvun vaatepuulta. Sen selässä oli noin sata nappia, joista nyt oli onneksi vain pari kiinni. – Toivottavasti sun sormes on vetreinä!
- No mä en ole pistämässä noita kaikkia kiinni. Ehkä joka viidennen.

Sekin riitti hyvin antamaan oikean vaikutelman. Koko oli ainakin ihan hyvä: tunsin, miten kangas myötäili kevyesti ihoani kuitenkaan puristamatta mistään. Urheilurintsikoideni henkselit vain pilasivat kaiken.
- Mun on pakko ottaa nää alta pois, huokaisin.
- No niin. Jos mä olisin laittanu kaikki napit kiinni, mä löisin sua tässä kohden!
Mutta ei ilmankaan ollut hyvä. En minä nyt kauhean rupsahtanut ollut, mutta oli selvä juttu, että poveni vaati jotain tukea pysyäkseen siinä kohden, missä piti. Alistuin korsettiin ja kun peli nyt oli siltä osin menetetty, otin alushameetkin, joita oli kaksi kappaletta: ohut ja sileä ja sitten se kermakakku.

- Joko te alatte olla? Leena kysyi ovenkarmin takaa äärimmäisen kärsivällisellä äänellä.
- Tule ihmeessä sisään! sanoin. En enää ollut nakusillani ja hän oli varmaankin uteliain koko porukasta näkemään, miltä minä näytin puvussa.
- Jaha, jaha, hän sanoi Mintun jatkaessa nappien kanssa.
- Mitä jaha? tinkasin. Se ei kuulostanut mitenkään imartelevalta.
- Se on liian lyhyt. Alushameet näkyy alta.
- Mä voin ottaa ne pois!
- Tai sitä voi jatkaa. Siellä on kyllä kangasta, kunhan se ei ole pahasti eriväristä, kun on ollut piilossa vuosikymmenet, Leena sanoi ja kumartui koppaamaan helman käteensä.
- Mutta miten ihmeessä alushame muka voi näkyä? ihmettelin. Oliko puku kutistunut? Ei kai se ollut edellisilläkään käyttäjillä näkynyt?
- Sulla on liian pitkä selkä, sanoi Minttu ja tökkäsi sitä kohtaa, jossa puvun vyötärö alkoi. Niinpä, alushameet lepäsivät oikealla vyötärölläni monta senttiä alempana.
- Ei se taida olla mun puku, huokaisin vähän pahoillani, sillä tavallaan pidin siitä. Mutta jos se ei kerran sopinut niin ei sitten. Joutuisin hommaamaan ihan uuden, voi että.
- Ei nyt hätäillä, Leena sanoi topakasti enkä päässyt riisuutumaan. Liian alhaalla roikkuvat alushameet riisuttiin pois ja mummeli alkoi tutkia helmaa pienten kynsisaksien avulla. Yllättävän nopeasti hän sai metrin pätkän käännettä purettua niin, että värierosta sai jonkinlaisen käsityksen.

- Katso nyt itse, Leena sanoi ja asetteli minut peilin eteen. Väristä ei juuri mitään nähnyt himmeässä sisävalaistuksessa, mutta itse puku näytti yllättävän hyvältä, kun tyllit oli otettu pois sen alta.
- Saakohan nää pois? kysyin heilutellen pitsilärpäkkeitä olkapäilläni.
- Saa varmaan, Leena arveli. – Niinkö sä haluaisit sen?
- No en mä nyt tietysti halua, että sä alat hajottaa teidän perintöpukua mun takia, toppuuttelin kiireesti.
- Höpsis. Saahan sen ommeltua entiselleen seuraavaa varten!

Kohta huomasin, että hääpukuasiaani pidettiin käytännöllisesti katsoen päätettynä ja mikäs siinä oikeastaan, tässä vaiheessa.
- Saisko täällä kupillisen kahvia? kysyin vatsani muistutettua, etten ollut syönyt kotona ja se sai Leenan unohtamaan helman ratkomisen.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   19.1.13 20:14:46

Ai niin, kaupassa kuuluttivat, että on Henriikan nimipäivä :)

Päivämäärä:   20.1.13 00:45:42

"Lähettäjä: Sennnu
Päivämäärä: 19.1.13 20:14:46

Ai niin, kaupassa kuuluttivat, että on Henriikan nimipäivä :) "

Aloin vaistomaisesti etsiä "Tykkää"-nappia :D

Lähettäjä: Emsku 
Päivämäärä:   20.1.13 20:24:37

Mäkin meinasin tykätä :DD

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   20.1.13 20:41:46

Minttu lähti pian sen jälkeen ajamaan takaisin Helsinkiin. Olin vannottanut häntä kysymään lapsiltaan, halusivatko nämä olla morsiuslapsia ja Minttu oli luvannut.
- Ole sä varovainen, hän sanoi vilkaisten kättäni, johon olin kiskonut ratsastushanskan, koska sitä paleli ja koska olin menossa ratsastamaan.
- Olen tietysti, lupasin. Kroppani tuntui olevan jo menossa, laukkaa ympäri maneesia. Tai metsärataamme, ihan sama. Edellisestä laukasta oli ihan liian kauan. Sormet eivät kyllä vielä tuntuneet ihan tutuilta, vaikka taivuttelin niitä, mutta olivathan ne niin sanoakseni olleet läsnä vain alle vuorokauden.

Maru oli tallihommissa, sillä Jerryllä oli sekä Deri että Kim mukanaan. Minusta se oli lievää liioittelua, mutta arvelinkin Kimin lähteneen vähän niin kuin huviretkelle ja tarkkailemaan mantereen kisaympyröitä. Ja eihän se minulta pois ollut, sitä parempi vain mitä harvempi oli näkemässä ensiyritykseni.
- Mä tulin ratsastamaan! ilmoitin Marulle.
- Ai jaha! Kato, sulla ei ole kipsiä!
- Ei ole ei, hykersin tyytyväisenä.
- Kenet sä haluat?
- Flabberin, jos se on listalla, sanoin. Ajattelin, että sillä se oli parasta aloittaa mihin se oli jäänytkin.
- Okei, mä laitan sen sulle, tyttö sanoi yksinkertaisesti ja ajattelin taas, miten hyvin asiani olivatkaan nykyään. Omaa henkilökuntaa, jumaliste!
- Ei sun tarvitse sitä verkata tai mitään, mutta jos satuloit. Voi olla, ettei mun ratsastus ole tämmösen tauon jälkeen paljon verkkausta kummempaa kuitenkaan, vähättelin, vaikka toivoin suuresti, että olin ihan väärässä.

No, en ollut. En kyllä ihan oikeassakaan. Alkuverryttely meni ihan okei, kunhan selvisin ensimmäisistä epämukavista minuuteista. Taukoja minulla oli ollut ennenkin enkä ollut määrättömästi lihonut tai jäykistynyt näiden viikkojen aikana; paremminkin oli kyse siitä, että viimeisin muistikuvani ratsastamisesta liittyi putoamiseen. En olisi uskonut sen muiston tunkevan niin voimakkaana päällimmäiseksi, mutta koska Maru oli jäänyt maneesiin katselemaan meitä, jouduin hankkiutumaan siitä eroon hyvin pian. Siunattu Maru! Ilman häntä olisin ehkä tyytynyt vähän keventelemään puolilöysin ohjin ja palannut sitten häntä koipien välissä talliin, mutta hän tiesi, miten piti ratsastaa ja se velvoitti yrittämään tosissaan.

Sormet. Niistä ei ollut oikein mihinkään, kunhan vauhtiin päästiin. Flabber ei ollut hevosia, joita saattoi ratsastaa silkkilangalla ja kymmenen tai viisitoista minuuttia ratsastettuani oikea käteni tuntui olevan suorastaan tulessa. Vasenkaan ei ollut ihan hehkeimmillään – en olisi voinut uskoa, miten paljon ohut, kapea kultarengas saattoi painaa. En kuitenkaan ajatellut ottaa sitä pois, kasvakoon vaikka känsiä sen ympärille, ja juuri niin varmaan kävisikin.
- Mä en pysty pitämään ohjia enää, tunnustin, kun tuska kävi ylitsepääsemättömäksi. Flabber oli tuskin hionnut, mutta minä olin ihan loppu.
- Mä voin kävelyttää sen, Maru tarjoutui.
- Näytänkö mä niin kamalalta?
- Aika lailla. Taitaa sattua?
Nyökkäsin.
- No mene kotiin ja haudo sitä jääpalakulhossa tai jotain. Jatketaan huomenna.

Hommasin todellakin kupillisen jäävettä ensi tuskiin ja samalla, kun lepuutin käpäliäni siellä aloin tuntea pientä, voitonriemuista kutkutusta. Olinpahan tehnyt sen. En nyt järjettömän loistokkaasti mutta kuitenkin. Ehken olisi täydessä ratsutuskunnossa vielä lähiviikkoina, mutta kai minä jo parin päivän päästä pystyisin olemaan oikeasti hyödyksi. Kun käpäläni olivat tunnottomat, kaadoin veden pois ja aloin hoitaa niitä elvyttävillä voiteilla. Se oli hyvin terapeuttista ja tuntui niin mukavalta, että suunnittelin illemmalla meneväni saunaan hieromaan nahkaani vaikka Hannan jättämää hunajasoosia. Hyvällä säkällä Jerry ehtisi auttaa minua siinä.

Kävi niin onnellisesti, että kihlattuni oli sekä ehtiväinen että halukas saunottamaan minua. Vetäisin pienoiset iltatorkut sillä aikaa, kun hän ja Kim vielä kisojen jälkeen pistäytyivät tallissa ja – ihmeiden ihme – hän palasi sieltä yksin ja herätti minut hyppäämällä viereeni sänkyyn.
- Kuka se täällä uinailee? hän kysyi herttaisesti ja heräsin sekunnissa.
- Se on kysyjän morsian, vastasin samaan sävyyn.
- Sepä hauska yllätys!
Pussailimme vähän aikaa ja sitten Jerry kysyi, jomottiko kättäni vielä.
- Pikkusen, huijasin. – Selkä ja vatsalihaksia kans. En ois uskonu, että ne näin vähästä innostuu. Mihin Kim katosi?
- Derin kanssa kaupungille.
- Derin? Eihän Deri käy kaupungilla!
- Nyt se käy.
- No hiton hienoa, lämmitetään sauna ja sä saat hieroa mua!
- Lämmitetään vaan, Jerry suostui oitis ja nousi mennäkseen napsauttamaan sen päälle.

Voi, oli taivaallista maata lauteilla, kun Jerry levitti hunajamössöä selkääni ja jalkoihini, unohtamatta takapuoltanikaan. Reisilihakset tuntuivat yllättäen ihan voimattomilta.
- Mm, Jerry sanoi puraisten olkapäätäni. – Täähän on hyvää.
- Et sä voi syödä sitä, ei se takuulla ole syötävää! pelästyin.
- Eikö?
- Eiköhän se ole ulkoiseen käyttöön vaan.
- No ulkoista mulle sitten mahapuolesi, sitä riittää vielä vähän, hän komensi ja käänsin puolta. Tämä oli niin hauskaa. Samalla kertaa yksinkertaisen suloista ja rentouttavaa ja sitten tietysti myös vähän seksuaalista.
- Nyt se loppui, Jerry ilmoitti ja painautui hunajaista vartaloani vasten.
- Sääli, se oli ihanaa.
- Niinpä, hän sanoi ja suuteli minua. – Tiedätkö sä mitä?
- En kai?
- Sä olet ihana ja mä olen maailman onnellisin mies, kun me ollaan menossa naimisiin.
- Oih, minulta pääsi. Miten kauniisti sanottu! – Niin minäkin! Tai siis en mä ole mies, mutta muuten!
- Onneksi et ole, Jerry naurahti.

Lähettäjä: Figaron_haamu (ek) 
Päivämäärä:   20.1.13 21:22:58

Miten tän ääliömäisen hymyn saa pois naamaltaan?

Lähettäjä: des 
Päivämäärä:   21.1.13 07:13:34

Oo, olipa kivan pitkä ja muutenkin kiva pätkä. Mun maanantaiaamu ei ollenkaan oo ollu Maananatai: heräsin ajoissa, pääsin sängystä ajoissa, sain aamuhommat tehtyä ajoissa, muistin lääkkeet, -7 tuntui ihan mukavan lämpöisältä loppuviikon homopakkasten jälkeen ja autokin oli vain pienessä ystävällisessä pintahyhmässä eikä sellaisessa lauantain superjäässä mitä tartti raapia suurinpiirtein taltalla irti ennenkuin se lähti. Tää viikko voiskin olla jo vähän parempi, mun osa ainakin TV:stä on nyt jo ihan loppuunkulutettu, ja noin suurinpiirtein koko vuoden tarpeisiin.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   21.1.13 21:53:36

Meinaaks ettei nähdä yhtään TVtä enää tänä vuonna?
----------------
51. Järjen veit
Käpäläni ei kuntoutunut ihan parissa päivässä, joten oli hyvä, että Svea oli vielä olemassa, ja Kim, tietysti. Kyllä minäkin ratsastin sinnikkäästi vähintään kerran päivässä, mutta ilman ylimääräisiä apulaisia olisi tallimme käynyt vähän turhan hitaalla. Tai sitten Jerry olisi saanut ottaa lomaa Ristolasta. Mutta näin oli hyvä ja tallilla oli ihan omanlaisensa tarmokas tunnelma, kun ihmisiä oli enemmän. Minulla oli suorastaan kiire sinne aamuisin, sillä meillä oli niin hauskaa. Sveasta oli kehkeytynyt työteliäs pikku ratsastajatar, jonka en enää kertaakaan kuullut marisevan mitään osaamattomuudestaan ja hevosten pilaamisesta ja hän näytti muutenkin puhjenneen kukkaan. En ollut enää ihan varma siitä, johtuiko se Deristä vai Kimistä vai molemmista, mutta ei kai sillä ollut väliä. Ilmassa oli sähköä ja keväthormoneja ja tunnustan, että olin vähän kateellinen, vaikka Jerry hyrrytti minua tietysti ihan tarpeeksi. Se nyt vaan oli eri asia nyt, kun kaikki oli selvää ja selkeää välillämme eikä minun tarvinnut enää valvoa öitään miettien, välittikö hän minusta vai ei. Se oli ollut tuskallista aikoinaan, mutta ihanalla tavalla tuskallista – yhtä tunteiden vuoristorataa! Melkein… ei, kyllä sitä ihan ehdottomasti kaipasi.

Olisi ollut helppoa ruveta vaikka katkeraksi, kun oli ainoa vanha ja vakiintunut tallin viriilissä sinkkuporukassa, mutta onneksi olin sellaisen yläpuolella. Sainhan aina hyvitystä, kun Jerry oli paikalla ja muulloinkin meillä oli yksinkertaisesti liian hauskaa. Ponikoulussakin oli aina hauskaa ja etenkin nyt, kun olin saanut Inkan vähän niin kuin asianosaiseksi. Oripäivät lähestyivät ja minä olisin käytännöllisesti katsoen koko viikon Ypäjällä. Enemmänkin kuin käytännöllisesti katsoen, jos minusta riippui; koko viikon ja sillä hyvä. Inka oli halukas tulemaan sijaisekseni, Santtu oli halukas ottamaan hänet ja nyt minä yritin puhua järjestelystä pysyvää.
- Mä rakastan niitä poneja ja lapsetkin on ihan kivoja, mutta mulla alkaa olla niin kiire, selitin Inkalle.
- No joo, ne on ihan okei, sanoi Inka vastahakoisesti. – Mutta mä en tiedä, haluanko mä sittenkään muuttaa Hankoon.
- Sä olet hullu. Hanko on ihana paikka, etenkin nyt, kun kesä on tulossa! valehtelin niin että korvat heiluivat. Olihan se ihan okei, muttei minulla ollut siitä niin paljon kokemusta, että olisin hyvällä omatunnolla pystynyt mitään ihanuutta vannomaan. Mutta tarkoitus pyhittää keinot, ajattelin. – Onko sulla muka jotain parempaa tiedossa?
- Ei, Inka myönsi. – Ehkä mä juttelen Santun kanssa.
- Tee se, sanoin ja soitin kiireesti Santulle pistääkseni sopivia sanoja hänen suuhunsa.

- Onko susta ollut niin tylsää mun ponien kanssa, Henriikka? hän kysyi surullisesti. Vaikka minusta Santtu kuului aina jotenkin surulliselta, tosin se varmaan johtui siitä, että minun oli mahdoton kuvitella pyörätuolissa asuvaa ihmistä muuta kuin alakuloiseksi.
- Ei ole ja sä tiedät sen! Mutta Inka pystyisi panostamaan teihin ihan eri tavalla, jos se rupeaisi päätoimiseksi. Sä pääsisit jopa eroon Venlasta – kyllä Inka voisi hoitaa tallityötkin, maalailin ja sitten hermostuin. – Mitä sä nyt oikein vänkäät? Mä rupesin väliaikaiseksi ja vaikka mulla on ollut tosi kivaa niin sun ponit on vaan mun sivutyö! Inka voisi keskittyä niihin kokonaisvaltaisesti, tehdä opetussuunnitelmia ja kesäsuunnitelmia ja keskittyä pelkästään niihin. Mulla ei ole siihen aikaa!
- Niin, sun pitää ruveta kilparatsastamaan, Santtu sanoi edelleen surullisesti, mutta jatkoi ennen kuin ehdin sanoa mitään epäkohteliasta: - Joo, olethan sä varmasti oikeassa. Mulla on vaan jokin soft spot sun suhteesi. Sinähän silloin tulit apuun, kun mä en tiennyt, pitääkö mun myydä kaikki köntässä suurella tappiolla vai mitä.
- No niin, hyvä poika, sanoin leppyneenä. - Inka saattaa soittaa sulle kohtapuoliin. Silitä sitä vähän myötäkarvaan niin eiköhän teillä jo kohta ole soppari tekeillä.

Sen enempää en katsonut siinä kohden olevan viisasta jankata. Kyllästyisivät pian molemmat ja päättäisivät tasan olla tekemättä, kuten minä halusin. Minä nyt joka tapauksessa olin menossa oripäiville ja sen aikaa Inka hoitaisi Ponikoulun. Deri, Maru ja Svea hoitaisivat meidän tallimme, kun Jerry, minä ja Kim sekä puolet tallin hevosista olisimme matkalla. Ypäjällä riittäisi ohjelmaa tiistai-aamusta aina viikonloppuun asti, ja vaikka matka ei sinänsä ollut mahdoton, emme matkustaisi edestakaisin vaan pysyisimme visusti siellä koko ajan. Se ei ollut ihan halpaa hommaa, mutta Jerry ei nähnyt mitään järkeä stressata hevosia edestakaisilla matkoilla ja minä tervehdin viikon poissaoloa kotioloista tervetulleena vaihteluna ja lomana. Ehkä jopa vähän niin kuin kuherruskuukautena. Kyllästymiseen asti opistolla asuneena olin jopa yrittänyt taivutella Jerryä siihen, että asuisimme jossain muualla, oikeassa majoituspaikassa, mutta vaikka Jerry olisikin ollut siihen suostuvainen, olivat monet muutkin keksineet saman idean, eikä meille ollut sijaa lähiseudun majataloissa.

Päivämäärä:   22.1.13 07:19:49

Sennu en usko, mä luulen et nää täällä järjestää mulle ihan uuden TV:n tai ehkä parikin vielä ennen kesälomia. Yks laajakulma ainakin olis jo tilauksessa tonne pääsiäisen holleille :rolleyes:

Päivämäärä:   22.1.13 22:01:24

O-ou. Missä iltapala? :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   22.1.13 22:24:58

Tässä.
--------------------
Mustaojalta tultaisiin tietysti myös, joskin huomattavasti pienemmällä arsenaalilla kuin me. Muistelin näkemiäni kohtaamisia vastaavissa tilanteissa pohtien, pitäisikö minun heittäytyä jonkin verran Hannaksi ja katsella niitä säälivästi pitkin nenänvarttani, mutta tulin siihen tulokseen, ettei Jerry pitäisi siitä. Ei minulla välttämättä olisi syytäkään. Xanadu oli ollut hemmetin hyvän näköinen nuori hevonen jo ennen kuin olin muuttanut Hankoon, eikä se nähdäkseni ollut siitä paljonkaan pahentunut. Samaa ikäluokkaa meidän ahvenanmaalaistemme kanssa oli Yquiem, eikä sekään ollut huono, sillä Vesku ei läheskään joka vuosi katsonut tarpeelliseksi viedä kolmivuotiaita näytille. Tai niin hän väitti – kaikkina viimeisinä viitenä vuotena, kun olin ollut remmissä, hän oli kuitenkin niin tehnyt.

Viikonloppuna ennen oripäiviä annoimme henkilökunnalle vapaata emmekä lähteneet minnekään kisoihin. Seuraavassa viikossa olisi ihan tarpeeksi touhua meille, Jerry tuumi. Kim ei pitänyt vapaata vaan viilasi vielä orivarsoja tulevaan pesemällä Svean kanssa koko jengin lauantaina. Sitten hän lainasi autoni ja lähti pyörähtämään kotikulmillaan Turussa.
- On se kiva, etten mä sattunut tarvitsemaan autoa, sanoin happamasti. Sen avaimet kulkivat nykyään Kimin taskussa. – Miten se mun punainen leasing-maasturi?
- Heti, kun myydään vähän hevosia, Jerry lupasi.

Sunnuntai-aamuna kiipesin tallinylisille keittämään meille kahvia. Hevoset oli ruokittu, käyty läpi, loimitettu tarpeen mukaan ja viety ulos. Jerry oli ruvennut siivoamaan bokseja mutta lähettänyt minut kahvinkeittoon, minkä olisin voinut ottaa sovinismina, ellen olisi tiennyt, että se oli silkkaa herrasmiesmäisyyttä. Kyllä minä pystyin lapioimaan, mutta säästelin kättäni mieluummin ratsastukseen, kun hän kerran antoi tilaisuuden.

En pitänyt kiirettä vaan jäin järjestelemään lehtiä heittääkseni niistä vanhimmat pois ja olin kai siinä hommassa, että Deri pääsi yllättämään minut. En minä ehkä häntä olisi huomannutkaan, mutta hän taisi pelästyä minua ja päästi omituisen äänen mennessään oviaukon ohi, joten käännähdin.
- Sori, sanoin, sillä ensimmäinen ajatukseni oli, että olin tavallaan hänen kotonaan, vaikka oleskelutila ja sen keittiökolonen nyt olivatkin kaikille sallittua aluetta, samoin kuin vessa, mihin Derikin vaatetuksestaan päätellen oli menossa. Hänellä oli yllään pelkät kalsarit, joten nostin hienotunteisesti katseeni niistä ja unohdin olla pahoillani. Kaveriparka oli aika lailla ruhjeilla, eikä hän olisi pelastunut katseeltani, vaikka olisi vaivautunut pukeutumaankin. Yksi sinelmistä oli hänen silmänsä ympärillä. – Mitä sulle on tapahtunut?
- Mä vaan…
- Älä sano, että kävelit ovea päin. Vai oliko se pyöröovi?
- Menen vessaan, Deri lopetti ja katosi näkyvistäni.

En aikonut poistua, ennen kuin hän palaisi, joten istuin sohvalle kasvot kohden oviaukkoa, jottei hän pääsisi livahtamaan ohitseni ja hautautumaan huoneeseensa – sinne en voisi mennä perässä utelemaan mitään. Se ei vaan olisi sopivaa. Mutta ei Deri sinne karannut, vaikka viipyi vessassa pitkän aikaa. Hän pysähtyi tullessaan ovelle ja jostain hän oli löytänyt ylleen fleecepusakan, joka peitti mustelmaisen rintakehän.
- Ei se mitään ole, hän sanoi jurosti.
- Musta toi ei näytä ihan normaalilta, ellei sulla sitten ole verenvuototauti tai jotain.
- Mä vaan jouduin tappeluun.
- Tappeluun? En mä tiennyt, että sä harrastat sellasia!
- Enhän mä harrastakaan. Ehkä pitäis alottaa ja hankkia vähän harjotusta, hän sanoi ja näin miellyttävän kapinallisen välkähdyksen hänen silmissään, tai siinä, joka pysyi kunnolla auki.
- Hyvä ajatus, tai sitten enemmän diplomatiaa ja vähemmän yökukkumisia kaupungilla, ehdotin ja nousin sohvalta kaatamaan meille kahvia. – Kuka sua pieksi? Tai oikeastaan miksi?
- Äh, se oli ihan tyhmä juttu, Deri sanoi ja otti toisen mukin.
- Epäilemättä, myönsin. – Joku mustasukkainen poikaystävä?
- Täsmälleen.

Ilahduin oikeasta arvauksesta, mutta hämmennyin, sillä en tiennyt, miten enää sovittaa Sveaa kuvioon. Olin kuvitellut, että hän oli ihastunut Deriin ja ehkä päinvastoinkin, mutta ei Svealla ollut mitään kovanyrkkistä poikaystävää. Mutta kerrankin muistin arvoni, ikäni ja asemani, enkä kysellyt enempää. Saatoin olla hänen pomonsa, mutta ei se oikeuttanut puuttumaan yksityisasioihin.

Paitsi että niin ylevä en sentään ollut.
- Mutta miten ja kuka ja kenen poikaystävä? huudahdin ja Deri meni kiusaantuneen näköiseksi.
- Kuule, mä en oikeastaan välittäisi puida tätä nyt tän enempää.
Rumemminkin olisi voinut sanoa ei, joten alistuin osaani.
- Mene nuolemaan haavojasi. Mä käyn hakemassa meidän jääkaapista sulle lihanpalan. Sen pitäis kuulemma auttaa ton näkösiin silmiin, vaikka ehkä nyt on jo myöhästä, epäilin.

Päivämäärä:   22.1.13 22:52:27

Nyt alkaa käydä jännittäväksi !!!

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   22.1.13 22:58:36

jee vihdoin jotain tapahtuu :)

ps. Xanadu oli ollut hemmetin hyvän näköinen nuori hevonen

hyvännäköinen ennemmin?

Päivämäärä:   22.1.13 22:58:48

Tuliko jollekki muullekki mieleen, että oliskohan Deri homo? :D

Lähettäjä: PV 
Päivämäärä:   23.1.13 17:50:20

Ei ollenkaan mahdoton ajatus :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   23.1.13 20:00:58

Deri pysytteli omissa oloissaan sen päivän, eikä kiirehtinyt esiin vielä maanantainakaan, mutta ei sitä kukaan ainakaan ääneen ihmetellyt. Olihan hänellä ollut vapaa viikonloppu ja vaikka hän välillä tuli tekemään töitä vapaillaankin, ei se nyt sentään sääntö ollut. Minä tyhjensin jääkaapistamme kaiken herkästi pilaantuvan, vein sen tallin jääkaappiin ja koputin sitten Derin ovelle.
- Mitä? sieltä kuului. Ei hän ainakaan kuollut ollut.
- Mä toin meidän ylimääräset safkat tänne. Syö ne pois, käskin.
- Selvä! Joko te ootte lähdössä?
- Kohtapuoleen. Kim kyllä lähti jo etukäteen ajamaan.
- Okei, mä tulen auttamaan lastaamisessa!
- Ei sun tarvitse, sanoin huomaavaisesti. – Me pärjätään kyllä, kun Sveakin on vielä täällä.
- Ei varmaan, mutta mä olen tulossa mökkihöperöksi.

Vähän minun jälkeeni hän hyppelikin portaita alas. Silmä oli yllättävän hyvän näköinen, panin merkille. Ehkä siinä pihvissä oli tosiaan taikaa. Minullahan ei ennen tätä ollut ollut tilaisuutta kokeilla sitä konstia kenenkään mustaan silmään. Kukaan muu ei tainnut ehtiä juuri vilkaista sitä, kun Sveakin oli viimeistelemässä oripoikien häntiä Showshinen avulla ja tallissa oli kovasti matkalle lähdön tuntua. Ei niin kovasti kuin aamuisin ennen kisoja, mutta vähän enemmän kuin olisi ollut pelkästään miellyttävää.
- Onko meillä kaikki satulat ja suitset ja varasuitsia tarpeeksi? tiukkasin Jerryltä.
- Kim tarkasti ne ennen lähtöään, se sanoi että on.
- Pah, sanoin minä. Minulla ei ollut mitään aikomusta luottaa Kimiin sellaisessa asiassa. – Mä tarkistan ja sitten, kun mä olen tarkistanut, sä tarkistat.
- Jos sulle tulee siitä parempi mieli, Jerry sanoi hyväntuulisesti.

Pääsimme lähtemään vain vähän myöhemmin kuin mitä olin suunnitellut, mutta ei se oikeastaan haitannut. Hesalaisena olin halunnut päästä tien päälle, ennen kuin kello neljä ja viisi työnsä lopettavat ihmiset ruuhkauttaisivat ne, mutta totuuden nimessä Hangon ja Ypäjän väli ei ehkä ollut vilkkainta työmatkaliikennealuetta. Tavalliseen tapaan jännitykseni laukesi, kunhan pääsimme liikkeelle ja aloin taas nauttia tulevasta viikosta uusissa ympyröissä. Tai vanhoissa, mutta kuitenkin poissa kotoa.
- Mikä Derillä oli? Jerry kysyi.
- Miten niin?
- Mä en ole koskaan ennen nähny sillä lippalakkia.
- Se on ollut jossain kolmiodraamassa, naurahdin. Olin pitänyt jutun tiukasti omana tietonani jo toista vuorokautta, joten oli helpotus päästä kertomaan se Jerrylle. Ei tämä sitä repostelisi, ja vanhentunuthan koko välikohtaus jo olisi siihen mennessä, kun me palaisimme.
- Oho, Jerry sanoi, mutta sen enempää uutinen ei häntä kiinnostanut. Miehet olivat omituisia olioita, en minä vaan voinut edelleenkin olla miettimättä, kenen poikaystävä oli ollut asialla.

Saavuimme Ypäjälle illansuussa, hyvissä ajoin ennen pimeäntuloa, ja Kim odotteli meitä tallin edustalla, sillä olin matkalta soittanut ja käskenyt hänet siihen.
- Matka meni hyvin? hän arveli.
- Joo. Niin varmaan sullakin, arvelin takaisin.
- Joo, mä olin täällä jo pari tuntia sitten.
- Oho. Mä en tiennyt, että mun auto kulkee niin kovaa.

Hevosten asuttamiseen meni aikansa, kun Jerry piti kiinni siitä, että kutakin oli kävelytettävä vähän aikaa ennen karsinaan sulkemista. Auto piti siivota ja parkkeerata ja siinä vaiheessa, kun kaikki oli kunnossa, oli jo ilta.
- Vähän kylille? Kim houkutteli.
- Ei tänään, sanoin torjuvasti. – Aamulla on kauhea määrä eläinlääkärintarkastuksia.
- No niin, ja teillä on tietysti seuraa toisistanne. Ei kai haittaa, jos mä menen?
- Kunhan susta on pinkomaan aamulla varsojen kanssa.

Päivämäärä:   24.1.13 22:19:24

mahdetaankohan me saada tänään iltapalaa? Mä en edelleenkään osaa kommentoida mitään järkevää, joten luen hiljaisesti ja käyn päivittäin tarkastamassa onko iltapalaa. Tää on vaan niin vietävän koukuttava. Koskas me saadaan se Mustaoja -kirjasarja?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   24.1.13 22:34:52

Ei harmainta haisuakaan :)
-----------------------
¨
Minua hiukan etoi ajatus syödä koko viikon ajan ypäjäläistä ruokaa, mutta voisimmehan vallata autoni jonain toisena iltana ja ajaa muualle syömään. Tänään oli kuitenkin muita hommia. Ensinnäkin piti asettua taloksi, sisustaa ja purkaa tavarat ja sen jälkeen laittautua. Jerryllä ei tokikaan ollut mitään hajua sellaisista suunnitelmista.
- Lähdetäänkö saman tien syömään? hän kysyi tipautettuaan isot kassimme oven sisäpuolelle.
- Ei, kulta, tässä on nyt kaikenlaista ensin. Onko sulla kova nälkä?
- No alkaa vähän olla, Jerry myönsi.
- Okei, istu siihen sitten, sanoin ja pistin hänet pienen pöydän ääreen. Itse kantamastani repusta etsin pienen pussillisen voileipiä, jotka olin tehnyt juuri tätä tarkoitusta varten, ennen kuin olin vienyt loput ruoat Derille, ja pillimehun.
- Ihan kuin pienenä ratsastuskilpailuissa, Jerry sanoi ihastuneena ja kävi kiinni. Olin pelännyt, että hän saattaisi jopa loukkaantua, mutta… miehet!

Itse purin vaatteemme kaappeihin ja sitten ryhdyin sisustushommiin. Huoneen kaksi sänkyä oli erotettu toisistaan yöpöydällä, jonka nostin pois niiden välistä ja tönin ne sitten vierekkäin. Eihän niistä parisänkyä saanut, mutta sentään jonkin sellaista muistuttavan.
- Kuka on sanonu, että täällä saa nukkua vierekkäin? kysyi Jerry, joka oli syönyt kaiken ja kellisti minut pedille. Se oli yllätys, mutta ihan miellyttävä sellainen.
- Kuka on sanonut, ettei? kihersin ja haarukoin aikatauluani – menisikö se kiville, jos me pysähtyisimme tässä kohden pienille pikaisille? Ei, kyllä siinä sen verran oli joustovaraa. Hyvinkin.

Mutta pieni suukottelusessio näytti riittävän Jerrylle tällä kertaa.
- Joko mennään syömään?
Sille ei voinut kuin nauraa.
- Ei. Mun pitää käydä suihkussa ja vaihtaa vaatteet. Ja sunkin, ainakin vaihtaa vaatteet.
- Äh, miks muka?
- Voi hitto, onkohan poikalapsien kasvattaminen tällasta? naurahdin ja lähdin kylppäriin.

En pessyt hiuksia, sillä olin pessyt ne edellisiltana, enkä ollut tänään tehnyt mitään erityisen rasittavaa. Jouduin kuitenkin laittamaan ne uudestaan, samoin kuin meikkaamaan, tietenkin, ja seurattuaan sitä touhua jonkin aikaa Jerry alkoi mutista ja meni itsekin suihkuun. Myönnettäköön, että se oli himppasen aikaa vievää puuhaa, mutta minkäs teit. Sidoin päällimmäiset hiukset takaraivolle ja annoin alimmaisten valua pitkin selkää. Nuorekkaahko mutta asiallinen. Puin päälleni tummansiniset farkut, joiden lahkeet levenivät sopivasti niin, että niiden alle sopi laittaa mustat avokkaat. Valkoinen pitkähihainen t-paita ja sen päälle vielä vihertävä, ruudullinen jakku, joka muistutti etäisesti Englannista, ja saatoin katsella itseäni aika tyytyväisenä. Näytin juuri siltä kuin olin halunnutkin. Ehdottomasti hevosiin päin kallellaan ja läheisemminkin kuin Hevosurheilun vakiotilaaja. Näissä kamoissa voisin mennä vaikka talliin, mutta lähinnä seisomaan kädet puuskassa ja vahtimaan, että hevoseni ruokittiin määräysten mukaan. Ihan niin kuin Hanna olisi voinut.

- Miksi noin pätevänä? Jerry kysyi saapuessaan seuraan. Hän hankasi pyyhkeellä hiuksiaan ja näytti piristyneeltä.
- Koska tää on ensimmäinen ilta täällä. Meidän täytyy näyttää fiksuilta ja hienoilta ja siltä, että meidän orivarsat on koko porukan hienoimpia! Ja huomenna uudestaan, sillä kaikki ei tule vielä tänään, kun kinkerit alkaa vasta huomenna, selitin.
- Voi hemmetti, Jerry huokaisi, muttei ruvennut vänkäämään. Ehkä mustaojalaiset eivät kulkeneet ihan tässä määrin näyttämässä itseään, mutta olihan Hanna Jerryn kummitäti ja hän takuulla tiesi, ettei hevoskauppiaan ollut huono juttu olla kasvoiltaan tuttu.
- Sitä paitsi nää on meidän ensimmäiset oripäivät. Satakunta ihmistä haluaa tulla ottamaan selvää, onko meistä mihinkään vai onko Hannan hienot varsat muuttunu muuleiksi sen jälkeen, kun se lähti.
- Ei täällä ole sataa ihmistä.
- Ei vielä, ja osa niistä lukee lehdistä, sanoin ja taputin häntä poskelle. – Onhan sun sormus puhdas ja kiiltävä?
- Onko meidän pakko lähteä syömään? Jerry kysyi ja työnsi alahuulensa esiin kuin murjottava penska. Mutta se oli pelkkää vitsiä, se oli esitystä, näin minä sen.
- On, mulla on nälkä, nauroin.

Lähettäjä: ankka 
Päivämäärä:   24.1.13 23:17:55

tää sopii niin mun fiiliksiin... Mäkin menen oripäiville tänä vuonna :oD !!!

Päivämäärä:   25.1.13 07:26:56

Ankka ai näyttämään sitä sun tamman lasta? Wau!

(ja onko siitäkin jo niin paljon aikaa, täh!)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   25.1.13 21:02:25

52. Kinkerit
Se ensimmäinen ilta oli iltaelämän suhteen rauhallisempi kuin mitä olin olettanut, mutta jouduimme me muutaman kerran juttusille sinä aikana, kun söimme ja joimme ruoan päälle yhdet oluet. Minulla ei sanottavasti ollut tuttavia hevosjalostuspiireissä, mutta olin toki Mustaojan aikoinani oppinut tuntemaan joitakin ihmisiä naamalta, ja Jerryhän oli syntynyt sinne, joten kaikki tiesivät hänet. Ymmärrettävästi me olimme uusina tulokkaina Hannan manttelin alla kiinnostava pari, mutta eivät kaikki sentään kehdanneet tulla utelemaan, että luulimmeko me keltanokat tietävämme jotain orihevosista tai hevosista ylipäätään.

Kimistä ei näkynyt hännänhuiskaustakaan, mutta ei sitä kannattanut ihmetellä. Hän oli takuulla löytänyt eläväisempiä illanviettopaikkoja kohtuullisen ajomatkan päästä.
- Missähän Kim asuu? pohdin, kun menimme omaan huoneeseemme.
- On sillä huone täällä.
- Missä?
- No en mä sitä voi tietää. Mitä väliä sillä on?
- Ei mitään, myönsin ja käännyin syleilemään Jerryä heti, kun hän oli saanut oven kiinni takanamme. – Mennäänkö sänkyyn?
- Totta kai, hän sanoi ja haukotteli näyttävästi.
- Hölmö, sänkyyn-sänkyyn.
- Jaha, naitattaako neitiä?
- Joo, myönsin kainosti. Se oli tämä vieras ympäristö. Olkoonkin ankea ja tylsä, mutta se oli vaihtelua ja lomaa.

Me saatoimme joskus rakastella hitaasti ja herkullisesti kuin palapeliä rakentaen, mutta toisinaan se nyt vaan oli aikamoista jyskytystä. Kuvaannollista jyskytystä, paitsi tällä kertaa. Ne hemmetin sängyt olivat niin keveitä, että liikkuivat ja juuri, kun ehdin ruveta miettimään, kuka mahtoi asua seinäntakaisessa huoneessa, tapahtui jotain vielä typerämpää. Ne alkoivat erkaantua toisistaan ja me olimme tietysti oikeaan parisänkyyn tottuneina niin keskellä kuin mahdollista. Tunsin selässäni, miten ensin vasemman sängyn reuna alkoi hiipiä vasemmalle ja sitten oikeanpuoleisen oikealle.
- Jerry, lopeta, apua! ehdin sanoa, ennen kuin ne kirskahtivat kumpikin omaan suuntaansa niin, että tipahdin niiden väliin ja Jerry tietysti perässä.
- Hups hemmetti, hän sanoi ällistyneenä. – Sattuiko sua?
Minua ei sattunut – pudotus oli matala – mutta koko tilanne oli kerta kaikkiaan liian naurettava ollakseen totta. Kun suustani lopulta pääsi jotain ulos, se oli pieni hihitys, joka kasvoi muutamassa hetkessä kikatukseksi. Jerry kömpi kiireesti pois päältäni ja ojensi kätensä auttaakseen minutkin ylös.

- Hemmetin huonoa tekoa nää huonekalut täällä, hän mutisi tönäisten kostonhimoisena toista sänkyä.
- Ei kai se rikki mennyt? nauroin. Apua, meistä tulisi legenda Ypäjällä, jos olisimme naineet sängyn puhki.
- Ei kai. Mutta eihän se toimi!
- Pannaan ne paikoilleen ja ruvetaan oikeasti nukkumaan, tyrskähdin. Kaikki himoni olivat kadonneet kylmälle lattialle villakoirien sekaan.

Tiistai oli pelkästään eläinlääkäripäivä, mutta se alkoi hirvittävän aikaisin aamupalalla ja hevosten hoitamisella. Me kiillottelimme ja taluttelimme niitä odottaessamme omia vuorojamme, jotka oli huomaavaisesti ripoteltu pitkin päivää. Sarri ja Sunna olivat nousseet vielä aikaisemmin ehtiäkseen Mustaojalta Ypäjälle ennen yhdeksää ja oli ihanaa nähdä heidät. En ollut nähnyt naamakkain ketään mustaojalaista kihlauksemme jälkeen ja tytöt olivat innoissaan nähdessään sormustetun hahmoni. Se oli miellyttävää.

Mielenkiintoista sen sijaan oli nähdä toisten ihmisten tuomat hevoset. Kuikuilin niitä kaula pitkänä kaikki ne hetket, kun en ollut jossain hommassa kiinni ja yritin arvioida, oliko kenelläkään mitään lähellekään yhtä hienoa esitettävää kuin meillä. Saatoin olla puolueellinen ja varmaan olinkin, mutta minusta kukaan muu kuin Mustaojan Xanadu ei päässyt lähellekään. Hyvä tietysti niin ja piti vain toivoa, että lautakunta olisi kanssani samoilla linjoilla.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   25.1.13 21:07:18

Niin ja Ankalta piti kysyä et poni- vai iso-ori? Mäkin harkitsen ekan kerran elämässäni lähteä vähän vilkasemaan. Saa nähdä saanko sen jälkeen kirjottaa miten paljon uusiks :D

Päivämäärä:   25.1.13 23:38:36

ei sentään ainon varsaa, ainollahan ei ollu kun tilasto paperit.

Mut se joka hankittiin alunperin wp:n seuralaiseksi :oD

ja se on pv :oD

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   25.1.13 23:41:34

Kiva seurahepo :D

Lähettäjä: des. 
Päivämäärä:   26.1.13 18:46:14

Ankka no wau silti :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   26.1.13 18:51:43

Illalla oli paikalla jo enemmän ihmisiä, eikä meidänkään tarvinnut syödä kahden, kun kaksoset ja Kim tekivät meille seuraa. Tutkailin hiukan huolestuneena, miten kiinnostuneita tytöt olivat sievästä oripilotistamme, sillä enhän lopulta voinut olla ihan varma siitä, pitikö Svea enemmän Kimistä kuin Deristä. Mutta enhän minä tiennyt, tiesikö hän itsekään, joten en edes mulkoillut enkä irvistellyt, vaikka mieleni teki.

Mutta sitten en voinut enää pitää suutani kiinni, kun kaksoset lähtivät säälliseen aikaan nukkumaan ja Jerry meni ostamaan minulle ja itselleen vielä yhdet oluet. Kim oli tosiaan huono juomaan; hän pyöritteli edelleen tuopissa sitä olutta, jonka oli ruokajuomaksi ostanut.
- Nättejä siskoja Jerryllä, vai mitä? kysyin diplomaattisesti.
- Ai mitä? On, on kyllä, Kim sanoi havahtuen jostain kaukaa.
- Onko ne susta sievempiä kuin Svea? utelin.
- Kuka?

Olisin voinut potkaista tyyppiä, joka onneksi muisti Svean kiitettävän nopeasti.
- En mä ole silleen miettiny, hän sanoi.
- Ai, mä luulin, että teillä on jotain kuhertelua menossa.
Okei, olin juonut itseni liukaskieliseksi, mutta kun nyt olin aloittanut, ajattelin voivani mennä saman tien loppuun asti, tai ainakin niin pitkälle kuin ehtisin ennen Jerryn paluuta pöytään.
- Siis kenellä?
- Svealla ja sulla – tai ehkä Svealla ja Derillä?
Siihen en saanut vastaukseksi kuin tyhjän tuijotuksen. Todella kannustavaa. Tunsin itseni äärettömän noloksi, joten aloin höpöttää.

- Kenen kanssa se Deri oikein oli tapellut? Olin hilkulla kysyä, keneltä hän oli saanut turpiinsa, mutta enhän tiennyt, miltä toinen osapuoli näytti. Ehkä Deri oli voittanut.
- Mitä?
- Ettekö te ollu yhdessä ulkona lauantaina? Sillä oli sunnuntaina silmä mustana, ja pari muutakin paikkaa, mä satuin näkemään, kun olin aamulla tallilla keittämässä kahvia.
- Silmä mustana?
- Niin, se puhui jotain mustasukkaisesta poikaystävästä. Mitä te oikein touhuatte kaupungilla? Derikin, maailman kiltein pikku nössykkä, naurahdin.
- Hittolainen, en mä tiedä, Kim puuskahti ja tönäisi tuoppinsa kauemmaksi. – Mun taitaa olla parasta lähteä nukkumaan. Huomenna on ihan kauheesti hommaa.
- Niin on, myönsin ja tunsin omatunnonpistoksen. No, kyllä me Jerryn kanssakin selviäisimme ylös ajoissa ja hyvävoimaisina. Ei tässä nyt niin paljon ollut läträtty.

Kim oli kyllä ihan oikeassa mitä tuli seuraavan päivän kiireisyyteen. Koska meillä oli niin monta hevosta mukana, oli koko ajan tapahtumassa jotakin. Emme ehkä olisi selvinneet ilman Sarria ja Sunnaa, joilla oli aikaa autella meitä ennen ja jälkeen heidän kahden orinsa arvostelujen, sillä minä olin vähän niin kuin pelkkää ylimääräistä painolastia. Kukaan ei laskenut minun varaani mitään, sillä alunperinkin oli ollut mahdollista, että kulkisin edelleen käsi kipsissä, ja vaikka nyt pystyinkin avustaviin toimenpiteisiin, en ollut työskennellyt hevostemme kanssa sillä tavoin, että minusta olisi ollut esittelemään niitä maasta käsin. Olin siitä salaa helpottunut. Nuoret hevoset saattoivat olla kummallisia ja henkilökohtaisesti minä käsittelin sitä kummallisuutta mieluummin selästä kuin niiden jalkojen juuresta. Ja ratsastaa minun ei tällä reissulla tarvitsisi, se oli varma juttu.

Yritin sen sijaan olla hyödyksi yleisenä turvankiillottajana ja ylimpänä aikataulunhaltijana. Silloin, kun ketään ei pitänyt patistaa mihinkään suuntaan, yritin vakoilla, minkälaisia arvosteluja muut saivat. Osa kolmivuotiaista oli surkean näköisiä villejä otuksia ja lähetin lämpimiä kiitossäteitä Ahvenanmaan suuntaan. Siellä ei onneksi tunnustettu sitä koulukuntaa, jonka mielestä varsojen kuului saada kasvaa villinä ja vapaana ensimmäiset vuotensa. Jos Hannaa oli uskominen – ja miksi minä en häntä olisi uskonut – varsat saivat leikkimielessä satulan selkäänsä ensimmäisen kerran jo yksivuotiaana ja ratsastajankin hyvissä ajoin ennen kuin kolmivuotisvuodenvaihde koitti. Tietenkin ihan leikkimielessä, mutta ei kai se niin vaarallista olisi ollut, vaikka vähän enemmän tosissaankin? Eikös kaksivuotiailla jo kilpailtu laukkakisoissa sellaisissa maissa, joissa niitä yleensä järjestettiin?

Päivämäärä:   26.1.13 21:54:26

ahaa siis kim ja Deri ??? :oD nice

juu siis laatu suku sillä on aina ollu. ja on kasvanu nyt paremmin kuin hyvin ja komeesti.

toimii hyvin ja on NIIIIIN fiksu.. klinikalla luulin et oltiin ruunan kaa matkassa :oD

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   27.1.13 19:56:41

Päivä oli niin risainen ja rosoinen, kun kolmi- ja nelivuotiaita arvioitiin välillä peräkkäin, välillä taas yhtaikaa, rinnakkain ja lomittain, että oli erinomaisen mahdotonta saada mihinkään väliin sopimaan kunnon lounasaikaa.
- Käy sä hakemassa meille pizzaa, niin syödään kukin, kun keretään, Jerry ehdotti. Siinä vaiheessa rakennearvostelut oli annettu ja nelivuotiaatkin ratsastettu – Inuvik pörisi Jerryn käsipuolessa – mutta kolmivuotiaiden irtohypytys oli alkamassa.
- Okei, sanoin, vaikka tavallaan olisin halunnut nähdä sen. Tavallaan en, sillä minua jännitti omieni puolesta. Kim sanoi, että se oli oreille tuttua hommaa, ja olivat he yhtenä iltana hyppyyttäneet niitä Hangossakin, mutta enhän minä sitä ollut päässyt näkemään, kun olin ollut Ponikoulussa. – Voinko mä ottaa Sunnan mukaan?
- Ota pois, kai me pärjätään sen aikaa.

Se oli helpotus, sillä vaikka minulla oli lähipizzerian numero kännykässäni tallessa, eikä minulle tuottanut mitään hankaluuksia soittaa sinne ja tilata viittä pizzaa, oli niiden hakeminen eri asia. Se oli taas niin hullua, etten voinut tunnustaa sitä kenellekään. Ajatus siitä, että kävelisin sisään karvarannekioskiin ja yrittäisin sanoa tulleeni noutamaan tilaustani, oli mahdoton. Änkytin jo kuvitelmissani niin, että minut tuijotettaisiin lattianrakoon, ellei suorastaan ajettaisi ulos pilkkaamasta rehellistä yrittäjää.

Onneksi Sunna vaikutti olevan mielissään tauosta ja saatuani Kimiltä auton avaimet juoksimme parkkipaikalle.
- Tilaa sä, sanoin Sunnalle ja ojensin hänelle puhelimeni.
- Mitä mä tilaan?
- Ota päivän erikoisia. En mä jaksa ruveta haastattelemaan kaikkia erikseen.
- Puol tuntia, Sunna sanoi hoidettuaan homman, joten minun ei tarvinnut erityisesti seistä kaasulla, vaan huruttelimme peltoja halkovaa tietä kuin paremmatkin turistit.

- Mitäs sä tykkäät Kimistä? kysyin, kun olin ehtinyt rauhoittua ehkä viiden minuutin ajan. En ollut ehtinyt pohtia muuta kuin hevosia koko aamuna, mutta nyt, kun Sunna oli siinä, muistin edellisiltaisen päivällisemme.
- Ai Kim? Öö, miten niin?
- Ei mitenkään niin, sanoin kohauttaen olkapäitäni. – Kunhan ajattelin.
- No, onhan se ihan ok katsella, mutta taitaa olla aika täynnä itseään.
- Ai? sanoin yllättyneenä. Sellaista en minä ollut huomannut.
- No, sehän puhuu vaan että mitä se on tehnyt ja missä ollut. Jos nyt sattumoisin vaikka haluais tehdä johonkuhun vaikutuksen niin kannattais ehkä edes olla kiinnittävinään siihen henkilöön jotain huomiota?
- Niin kai, arvelin ja yritin muistella, mistä Kim oikein ikinä puhui. Ehkä Sunna oli oikeassa, mutta ei se minua ollut häirinnyt.
- Ei sillä, ei mua haittaa, Sunna jatkoi samaan hengenvetoon. – Se on kumminkin homo.

- Miten niin? kysyin makustellen tytön sanoja hetken. Niskahiuksiani kihelmöi, vähän samaan tapaan kuin silloin, kun Ilja oli kertonut olevansa mielenhuoltopotilas. Ei kuitenkaan ihan, sillä Sunnahan vain arvaili. Eikö niin?
- No meidän kurssilla oli yks, ja niissä on jotain samaa. En mä oikein osaa sanoa, mitä, tyttö pohdiskeli. – Puhetapa ehkä.
- Mutta se puhuu ahvenanmaalaisittain, puuskahdin, sillä se oli minustakin kuulostanut alkuun oudolta, jopa hienostelevalta.
- Niin, voi olla. Mutta jotain siinä on…

Mutta silloin olimme perillä, eikä puoli tuntia ollut läheskään kulunut. Sunna ehdotti silti, että menisimme sisään ja napsisimme odottaessamme alkupaloiksi annoksen ranskalaisia ja katso: minun ei ollut mitenkään vaikeaa tilata niitä ja sanoa sitten samassa lauseessa, että meille oli tulossa viisi päivän erikoista.

Päivämäärä:   27.1.13 20:07:42

Nyt tää menee jännäks. Voisiko olla niin, että Deri ja Kim alkaa seurustelemaan? ;)

Päivämäärä:   27.1.13 23:06:42

"Kim oli kyllä ihan oikeassa mitä tuli seuraavan päivän kiireisyyteen."

Tässä on mun mielestä jotain outoa... "Kiireellisyyteen" ei sovi, koska se taas tarkoitta eri asiaa. "Kiireisyyteen" on toki kieliopillisesti oikein, mutta mun tyhmä mieleni löytää siitä sen outouden jostain omituisesta syystä. Blah, mä luulen, että Sennnu on tässä oikeassa.

Tämä nyt on kyllä, ehdottomasti, paras tarina täällä. Pah, mikään tarina, vaan sukusaaga!

Lähettäjä: tölkki 
Päivämäärä:   28.1.13 19:03:29

Millon viimeks tässä on ollu muuten joku gay? Ihan jäin miettimään asiaa.

Peeäs säälipätkää kaivataan, jalka tukisiteessä kun oli kiva astua portaasta ohi yöllä.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   28.1.13 19:13:11

Ei kai tässä oo ollu kuin Kiie. Eikä sekään siis tässä.
L-R, en mä oikeen onnistu näkemään tossa vikaa. "Kiireeseen" vois tietty käydä myös.

-----------------------

Iltapäivällä annettiin väliarvostelu kolmivuotiaista, mikä oli oikein ilahduttavaa meille kaikille. Kukaan niistä ei sentään saanut suoraa kymppi- tai ysiriviä, mutta ihan kelvollisia numeroita vaikka Hannalle kerrottavaksi, ja sen homman Jerry hoitikin välittömästi. Virallisessa ohjelmassa oli luentoja, joille katsoin olevani pakotettu osallistumaan, mutta täytyy myöntää, että torkuin osan aikaa. Jerry herätti minut, kun pääni painui hänen olkapäälleen, mutta silloin oltiin jo loppusanoissa.
- Nolottaa, huokaisin.
- Toivottavasti sä kuulit jotain kuorsatessasi.
- En kai mä kuorsannut?
- Ihan hiljaa, Jerry vakuutti.

Seuraava päivä olisi vapaa, mitä tuli oripäivien ohjelmaan, joten olimme päättäneet lähteä muualle syömään ja viettämään iltaa. Kim pistettiin enempiä kyselemättä kuskiksi – hänhän nyt olisi varmana lähtenyt omin päin joka tapauksessa. En tiennyt, missä välissä hän nukkui, vai oliko hän sitä tyyppiä, jolle riitti neljä-viisi tuntia yössä. Ehkä hän oli käynyt ottamassa päiväunet sillä aikaa, kun minä olin nukkunut jalostusluennolla. Yritin Sunnan juttelun muistaen kuunnella, mitä hänellä oikein oli sanottavaa illan mittaan, mutta ei hän minusta kauhean paljon itsestään jutellut. Ei kyllä meistä muistakaan, mutta tänä iltana me kaikki kyllä puhuimme enimmäkseen hienoista oreistamme. Jersey oli innostunut irtohypytyksessä eikä ollut antanut kiinni vaan laukannut kujaa muutaman kerran ylimääräistä, sekä oikeaan että väärään suuntaan, mutta sitä me emme oikein pahana osanneet pitää. Sarri oli saanut siitä pätkän videota puhelimellaan ja se kiersi pöydässä meidän ihastellessa kaunista hevosta.

- Joko mä voin palauttaa teidät opistolle? Kim kysyi, kun olimme illastaneet ja tilanneet jälkiruoaksi vielä yhden pullollisen viiniä.
- Kuski ajaa sillon, kun kuskin käsketään, Sarri näpäytti.
- Mä vaan ajattelin vielä kävästä Hangossa, Kim sanoi kuin olisi puhunut lähikiskasta.
- Miksi? kysyin suoraan. Minua vaivasi, etten saanut hänestä selvää. – Miksi hitossa sä haluat lähteä käymään Hangossa tähän aikaan illasta?
- Mä ajattelin olla siellä yötä.
- Miksi? toistin. Ehkä se oli törkeää toisen asioihin sekaantumista, ehkä ei, juuri nyt en välittänyt. Kim vilkaisi melkoisen kiusaantuneena meitä kaikkia; kaksosia ja Jerryä, jotka tuijottivat häntä ja käänsi katseensa takaisin minuun.
- Mä haluan nähdä Derin mustan silmän, hän sanoi.

Hitto miten suutuin.
- Oletko sä hullu vai joku sadisti? sähisin.
- En, Kim sanoi ihmeissään.
- No mitä sitten?
- Se varmaan kaipaa vähän seuraa.
- Kuka hemmetti sen oikein pieksi, voitko sä kertoa mulle sen? huudahdin, sillä en ymmärtänyt enää mitään, enkä varmaan ymmärtäisikään, ennen kuin saisin vastauksen siihen kysymykseen.
- Sen poikaystävä.

Okei, nyt minulle oli väännetty niin paljon rautalankaa, että hiljenin. Niin muutkin, hetkeksi. Sunna nojasi leukansa käteensä ja maistoi lasistaan kuin olisi ollut katsomassa hyvää elokuvaa, Jerry tuijotti kattoon ja vihelteli, mutta Sarri oli vielä toimintakykyinen.
- Mitäs Deri tykkää siitä, että sä levittelet sen asioita täällä meille? hän kysyi ankarasti.
- Ei sitä haittaa. Me ollaan puhuttu tästä – se sanoo, että noi on nuoria ja fiksuja ja ymmärtää varmaan, Kim sanoi ja nyökkäsi Jerryn ja minun suuntaan.
- Deri puhui kolmiodraamasta, sanoin hiljaa. Kimkö se kolmas oli?
- No niin kai se vähän meni, tämä myönsi. – Mutta se tyyppi oli kyllä aikamoinen sika jo ennen kuin mä tulin mantereelle. Joku palomies.
- Palomies, toistin ja ellen kuullut väärin, niin tekivät kaksosetkin. Jerryä ei edelleenkään näyttänyt kiinnostavan.
- Joo. Joku perheellinen kaappihomo. Se pyysi Derin kylään aina, kun sen vaimo ja lapset oli jossain sukulaisissa, mutta ei tää oo ensimmäinen kerta, kun se on sitä nyrkkeilysäkkinä käyttänyt.

Huomasin, että Kim ei ainakaan nyt puhunut itsestään, sen sijaan hyvinkin auliisti Deristä.
- Entäs sinä ja Deri, mitä te oikein olette? kysyin.
- Tiedä tästä vielä, Deri on aika kiinni siinä kaapissa, Kim huokaisi. – Enkä mäkään ole kaikkein sitoutumiskykyisin näillä main. Sitä paitsi mähän olen vaan käymässä.

Minulle alkoi riittää tämä informaatio ja onneksi Jerry taisi olla samaa mieltä.
- Okei, lähdetään vaan menemään, eiköhän me olla valmiita, hän sanoi.
- Meillä on vielä viiniä! Sarri protestoi.
- Juokaa se sillä aikaa, kun mä pyydän laskun.
- Meillä on huoneessa lisää, Sunna sanoi tyytyväisenä ja se oli totta. Olimme pizzerian jälkeen poikenneet pikaisesti Alkossa tuleva vapaapäivä mielessämme. Nyt olin siitä iloinen. Olin harvoin ollut niin kalsarikännien tarpeessa kuin nyt.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   28.1.13 19:16:06

Jaa joo ja Tirppa. Sen mä olin aktiivisesti unohtanut, ihan niin kuin esikuvansakin :D

Lähettäjä: katiee 
Päivämäärä:   28.1.13 19:22:50

ohhoh mikä käänne! En osannut yhtään arvata, mahtavaa Sennu :)

Lähettäjä: Toi 
Päivämäärä:   28.1.13 21:09:51

Oi voi, vai että palomies! Vähän hymyilytti. Oltiinpa tossa itsenäisyyspäivän tienoilla samassa paatissa palomiesten kurssiristeilyn kanssa ja oi voi, ihan päätöntä menoa. Mulle ei oo koskaan ennen kyllä baarissa kirjotettu (ja kuvitettu, oli taiteellisia miehiä se) lappua, jossa käsketään mun seurata mun sydäntä ja lahjoja. :D Eikä kukaan oo myöskään heittäytyny selälleen pöydälle mun eteen, kiskassu paitaansa ylös, käskeny kaataa napaan juomaa ja nuolemaan siitä - toive toteutu herran omien kurssikavereiden toimesta. Mä vaan istuin ja kelasin, että oi voi, näinköhän tosta palomieheks pyrkivästä poikaystävästä tulee vielä samanlainen kaiffari. :D

Vaan olipahan kiintoisa käänne. Musta on ollu kauheen kiva arvailla, miten Derin mustelmat oikein synty ja mikä toi Kim sitten on miehiään. Selvispähän sitten, ja voin sanoa, että vääähän oli erilainen meininki ku mun villeissä kuvitelmissa. :)

Päivämäärä:   28.1.13 21:39:01

HAHAAAAA mä niin arvasin :oD

ihanaa Deri ja Kim <3

olis kiva et Deri sais pikkasen onnee elämäänsä, muutenkin kuin heppasten kanssa!!

ei tarvii lukee ees rivien välistä ankalla peukut pystyssä :oD

Päivämäärä:   29.1.13 10:20:46

Mikä Tirppa? Sitä en kykene muistamaan?

Kiien luonahan asusteli myös se Jessin opiskelukaveri Elle.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   29.1.13 15:52:16

Eiks Tirppa ollu Alissan kämppiksen sisko ja Alissa tais jossain vaiheessa punkkaa Tirpalla, kun eros Juhanista ? Vai muistanko ihan väärin?

Päivämäärä:   29.1.13 15:56:39

Ja eikös siinä ennen Alissan pääsyä lääkikseen tarinaa tähdittänyt Tipi (?) ollu kallellaan miehiin päin? Kun Alissa alko pyristellä itsenäisyyteensä ja tutustu sitten Mirjamiin ja Tipiin. :)

Päivämäärä:   29.1.13 16:37:33

Kiitos Toille kun tarjosit hyvät naurut tähän päivään :D

Olen onnistunut vieroittamaan itseäni. Enää ei tarvitse joka päivä parin minuutin välein käydä painelemassa F5. Sormet ja näppäimistö kiittää sekä saan enemmän luettavaa kerralla :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   29.1.13 17:21:24

Apua, Toi :D
Tipinkin mä olin unohtanut kokonaan!

------------------
53. Testosteronia
Minun oli vaikea niellä ajatusta Deristä ja Kimistä yhdessä, tai erikseenkään joidenkin muiden miesten kanssa, kuten se väkivaltainen palomies, josta Kim oli puhunut. Tavallaan. Toisaalta muistin illalla yhtyneeni kaksosten ihasteluun siitä, miten avoimesti Kim olikaan puhunut ja miten luonnollista homoseksuaalisuus sentään olikaan. Kyllä minusta silloin oli tuntunutkin siltä, että ihailin poikien rohkeutta, mutta kun aamulla heräsin, minua lähinnä hirvitti. Möngin varovaisesti yli sänkyjen yhtymäkohdan ja hautasin pääni Jerryn kaulalle. Hän äännähti unisesti ja otti minusta kiinni; oli vielä hyvin aikaista, eikä hänellä ollut sitä geeniä, joka olisi herättänyt hänet ennen kukonlaulua toteamaan krapulaa.

Torkahdin itsekin vielä, mutta vain muutamaksi hetkeksi, ennen kuin havahduin taas miettimään poikia. Tai miehiä. Ihan sama. Päällimmäinen ajatukseni oli juosta karkuun, ihan niin kuin silloinkin, kun olin Iljan synkän salaisuuden kuullut. Nyt en tietenkään voinut juosta karkuun, kun olin täällä, enkä sitten Hangossakaan. Sehän oli minun kotini ja työmaani – jäppiset sieltä saisivat lähteä jos joku. Mutta ei Jerry suostuisi antamaan heille potkuja, kummallekaan, en voisi edes ehdottaa sellaista. Olisimme koko maan hevosihmisten hampaissa, jos tulisi julki huhukaan, että olimme antaneet homoparille potkut. Tai edes yksittäinen Deri, meillähän ei tarkkaan ottaen tainnut olla sananvaltaa Kimiin. Se oli vielä mahdottomampi ajatus. En voisi elää sellaisten juorujen kanssa.

Äh, kai minä tottuisin ajatukseen, kun vaihtoehtoja ei ollut. Olinhan minä tavallaan tottunut siihenkin, että Ilja oli ollut hullujenhuoneella. Ainakaan en ajatellut sitä enää aina, kun hänestä tuli puhe.

Ajattelin kyllä Deriä lähes taukoamatta ja kun Kim palasi, vielä kaksi kertaa useammin. En vaan voinut olla miettimättä, mitä he oikein touhusivat keskenään, miten… yh.
- Oletko sä kipeä? Jerry kysyi, kun se niin sanottu vapaapäivä kääntyi kohti iltaa. Ei se ollut vapari ollut vaan täysimittaista hevosten huvittamista, kun ei niitä voinut pitää koko vuorokautta tallissa.
- En, miten niin?
- Sä olet kauhean hiljanen.
- Kunhan mietiskelen asioita, huokaisin.
- Niin kuin mitä? Et kai sä ole ruvennut miettimään häiden perumista tai mitään?

Nauroin, sillä olin unohtanut koko häät ja oli ihanaa, että Jerry ajatteli ensimmäiseksi niitä. Minun oli pakko halata häntä.
- En mä aio niitä perua ja parempi ois, ettet sinäkään, tai tulee ruumiita! Deriä mä mietin, ja Kimiä.
- Aa. Mitäs niistä?
- Että miten ne harrastaa seksiä, tunnustin surkeana. Jerry tietysti alkoi nauraa, enkä oikein tiennyt, oliko se hyvä vai paha juttu.
- Mistä sä tiedät, että ne tekee sitä? hän kysyi. Bäng, se oli oikein hyvä kysymys. – Entä jos ne aikoo pysyä neitseinä avioliittoon asti?
- Niin, sanoin hitaasti. Se oli tietysti hyvin mahdollista. Derin tuntien erittäinkin mahdollista.
- Tai jos sua tosiaan kiinnostaa niin mee googleen ja kirjota ”gay porn”, Jerry jatkoi piruillen.
- No enkä! huusin ja ajattelin huitaista häntä, mutta jätin sen sentään tekemättä.

Ei se nyt varsinaista jaettua surua ollut, mutta tunsin oloni paremmaksi pikku juttutuokiomme jälkeen. Aina joskus Jerry onnistui hälventämään huoleni muutamalla sanalla ja nyt pystyin kohtaamaan Kimin olematta sen näköinen kuin olisin juuri nielaissut siilinpoikasen. Olin nimittäin kauhean utelias kuulemaan, mitä Derille kuului.
- Hyvää vaan, Kim sanoi tekemättä minkäänlaista numeroa siitä, että hän oli viipynyt noin kahdeksan tuntia kauemmin kuin mitä oli alun perin aikonut.
- Hyvää vaan, toistin. Halusinko muka kuulla enempää?
- Se vähän huolestui, kun ymmärsi, että te tiedätte kaiken, mutta mä sanoin, että kaikki on ihan kunnossa. Eikös olekin?
- Tietysti on, sanoin. Mitäpä muutakaan saatoin hänelle sanoa?

Päivämäärä:   29.1.13 19:06:59

"Ei se ollut vapari ollut vaan täysimittaista hevosten huvittamista"
Joku tökkii...

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   29.1.13 19:13:13

Totta! Vaihdetaan eka ollut -> mikään.

Lähettäjä: mussuttaja 
Päivämäärä:   29.1.13 22:27:24

Että tuo Henriikka on välillä ahdasmielisen oloinen :D

Päivämäärä:   30.1.13 07:15:01

No en mä tiedä - asia josta ei oo omakohtaista kokemuspohjaa, saattaa vaatia vähän pureskelua ensialkuun. H on kuitenkin aikalailla suojattua elämää viettänyt, vaikka putosikin aikuisuuteen kertarysäyksellä.

Lähettäjä: desiderata 
Päivämäärä:   30.1.13 12:02:09

Eikös tuo "Ei se ollut vapari ollut" ole ihan oikeaoppista kieltä? :)

Olen vihdoin saanut sennnun kiinni! Toisaalta harmi, nyt joutuu aina odottamaan jatkoa.. oon lukenut sun tarinoita säännöllisen epäsäännöllisesti, mutta silloin jessijuttujen aikaan en hirveästi innostunut koska niin nuorta ei oikein kiinnostanut "aikuisten" elämä. Nyt ihan vähän vanhempana olen tajunnut sun tarinoiden hienouden paremmin :D. Kuitenkin suurin osa täällä kirjoittaa teineistä, kiva että on vaihtelua.

Musta on jännää, että en ole oikeastaan tykännyt yhdestäkään päähenkilöstä (ehkä Alissaa ja Miilaa lukuunottamatta) näissä tarinoissa ja silti ne ovat jaksaneet koukuttaa.. Lempi sivuhahmoja ovat olleet ainakin Lisko ja Valto (Oliko sen nimi joka pelasti Alissan ojasta?) ja Heli, olis kiva kuulla miten niillä menee!! Onko Jerry yhtä huono pitämään yhteyttä vanhoihin kavereihin kuin Henu?

Sitten kritiikkiä mitä on joku aikaisemminkin sanonut, eli sukupolvien samankaltaisuus..
Häiritsi edellisessä pätkässä kun muistin Alissan miettineen samoin miten Tipi harrasti seksiä. Toisaalta ei kai se ole kovin harvinaista miettiä sellaista joskus.. :D Samoin kun Henu oli muuttamassa Teemun kanssa yhteen tämä mietti, että teinirakkaus Jerryyn oli ollut lapsen ihastusta ja että tällainen tasainen tykkääminen oli vain aikuisuutta. Samaa mietti Alissa Juhanan kanssa.

PItää vielä mainita että sitten kun toivottavasti saan yo hatun, se on osittain sun ansiota, sillä en olisi selvinnyt läpi kaikista pakollisista kursseista ilman sun tarinoita. Monilla tunneilla olen hämmästynyt että tunti loppuu koska olen ollut niin keskittyneenä Mustaojan maailmassa..

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   30.1.13 19:40:48

Desiderata kuule, mä en nyt ihan näe yhteyttä, jos sä sanot pääseväs ylioppilaaks lukemalla Mustaoja-juttuja :'-D
Mutta kiva kuulla mielipiteesi!

-----------------------------

Oripäivillä palattiin taas tiukkaan ohjelmaan vapaapäivän jälkeen ja perjantaina minua siinä kiinnosti eniten Jerryn ja Sunnan esteratsastus. Välillä minun teki niin mieleni vakavasti hyppäämään, että pyörittelin ajatusta hommata tallille ihan vaan yksi pieni esteratsu. Pääsin aina nopeasti siitä mielihalusta. Kouluratsuillamme saattoi hypätä sen kokoisia kuin mihin minä olin tottunut, ja isompia ylittävästä kilpahevosesta olisi pitänyt maksaa maltaita ja enemmänkin. Plus että sitten minä en olisi enää ollut tarpeeksi taitava, sen tiesin jo tässä kypsässä iässä. Osasin kouluratsastaa ja kouluttaakin, mutta ei minusta enää ollut opettelemaan sen lisäksi myös loistavaksi esteratsastajaksi. Vähempään minua ei huvittanut tyytyä, kun olin sentään suomenmestari. Okei, ainoastaan joukkueen varajäsenestä sellaiseksi kivunnut ja enemmän kuin pari kuunkiertoa sitten, mutta kuitenkin.

Esteiden jälkeen meidän oreillamme ei ollut siksi päiväksi enää ohjelmaa, mutta meille ihmisille sitä tupsahti syli täyteen. Tiesimme tietysti, että Jessi ja Vesku olivat tulossa, mutta yllättäen heillä oli Hanna mukanaan. Olin kompastua yllätyksestä hänet nähdessäni ja tunsin itseni äkkiä neljätoistavuotiaaksi. Jerry ei ollut juurikaan vanhempi. Mitä me penskat oikein täällä edes teimme, aikuisten asioilla? Hanna olisi hoitanut itse kaiken paljon paremmin.

Hän oli yllätys Jerryllekin, näin sen, mutta tämä tokeni nopeammin ja meni halaamaan häntä.
- Miten te ootte pärjänneet? Hanna kysyi tuikeasti ja hukkasin saman tien ajatuksen seurata Jerryn esimerkkiä. Minä en pahasti piitannut halailemisesta, mutta olisi ollut kestettävissä, jos Hanna olisi halunnut halata minua. Menin sen sijaan halaamaan Veskua, se oli minusta aina ollut mukavaa.
- Ihan hyvin. Olenhan mä raportoinut sulle joka ilta, Jerry sanoi.
- Tekstarin. Paljonko asiaa mahtuu yhteen tekstariin? Samat pisteet mä voin lukea netistäkin. Se toimii Saksassa asti, kuvittele.
- Oletko sä saanut mitään syötävää? Jerry kysyi ja minä käänsin nopeasti heille selkäni, yrittäen salata sen, että minua nauratti kovasti. Nälkäinen Hanna oli todellakin vielä pahempi kuin Hanna normaalisti.
- Ei, me ajettiin suoraan kentältä tänne, sanoi Jessi. – Me ajateltiin hakea teidätkin syömään. Ette kai te ole ehtiny vielä syödä?

Me emme olleet, eikä ketään kiinnostanut kauheasti jäädä katsomaan näytösluonteista esteratsastuskilpailua. Hanna halusi kuitenkin nähdä hevosensa ennen lähtöä ja jätimme Kimin esittelemään hänelle niitä – Jerryn piti päästä eroon ratsastuskamoistaan ja me tytöt tahdoimme ymmärrettävästi katsoa peiliin ja niinikään vaihtaa ravintolakelpoisiin vaatteisiin. Puin samat vaatteet, jotka minulla oli ollut ensimmäisenä iltanani täällä, toivoen saavani niille Hannankin hyväksynnän.

Ei hitto. Tuijotin kuvaani peilistä ja ymmärsin, että olimme jättäneet Kimin Hannan seuraan. Kimin, joka oli homo. Mitä Hanna sanoisi?
- Mitä Hanna sanoo Kimistä? kysyin Jerryltä, joka vilkaisi olkani yli ja huitaisi hiuksiaan ojennukseen.
- Miten niin sanoo?
- Jos se huomaa…
- Että se on homo? Kuule, mistä sä luulet sen semmosta huomaavan? Oliko sillä kyltti rinnassa? Tai ehkä Hanna haistaa sen?
- Älä! huudahdin nolona. Tietysti Jerry oli oikeassa, enhän minä itsekään ollut mitään aavistanut. Mutta sitten taas toisaalta Hanna oli Hanna ja hänellä oli röntgenkatse. Tämä ei ehkä loppuisi hyvin.

Ihana helpotus valtasi minut, kun palasimme tallille hakemaan vanhukset ja Kim kieltäytyi kohteliaasti liittymästä seuraan.
- Mä vähän ulkoilutan noita varsoja ja ajan sitten illemmalla jonnekin syömään, hän sanoi hymyillen hurmaavasti.
- Älä viivy liian myöhään, aamulla sulla on tiukat paikat, varoitin äidillisesti, sillä silloin olisi vuorossa koko viikon jännittävin paikka: kolmivuotiaiden ratsastus. Se tarkoitti, että Kim ja Sarri pääsisivät näyttämään taitojaan suljetussa maneesissa, jonne ei päästetty ensimmäistäkään katsojaa, mutta Sunna, Jerry ja minä olimmekin onneksi hevosenhoitajia. Kyllä kai omistajatkin pääsisivät. En ainakaan osannut kuvitella, että kukaan uskaltaisi kieltää Hannalta pääsyä minnekään Ypäjällä. Oli kyllä hyvä, ettei ylimääräisiä katselijoita sallittu, eikä etenkään kameroita. Nuo hienot ratsunalut eivät näyttäneet vielä kovinkaan hienoilta ja saatoin niin hyvin kuvitella, millaista sontaa niistä olisi kirjoiteltu ympäri nettiä.

Lähettäjä: desiderata 
Päivämäärä:   31.1.13 10:28:03

Yhteys on siinä että olen jaksanut istua pakollisilla kursseilla.. :D

Päivämäärä:   31.1.13 19:41:34

Herranjestas, nyt vasta tajusin, että minähän olen kaivannut Hannaa takaisin, vaikka Mustaojan aikaan se oli mielestäni kammottava kurppa! Olisiko aika mitata kuume...

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   31.1.13 21:38:51

Hanna alkoi näyttää leppeämmältä, kun saimme ruokalistat ja pian sen jälkeen viinilasilliset eteemme, mutta kukaan ei rohjennut kehitellä kummempaa keskustelua, ennen kuin pöytään tuotiin tuoretta leipää ja alkupalat. Silloin hän ilmoitti haluavansa kuulla kaiken, mitä kustakin hevosesta oli siihen mennessä sanottu. Jerry alkoi tottelevaisesti kertoa ja minun oli pakko ihmetellä hänen muistiaan. En olisi itse muistanut jokaista numeroa ja lausumaa. Sen kyllä, miten Juno oli ensimmäisen puoli vuorokautta kulkenut takajaloillaan heppi pystyssä, mutta se kai oli aika normaalia. Kun hän sulki suunsa, minä avasin omani. Halusin siirtää keskustelunaiheen kauemmaksi meistä ja Hangosta, jottei se vahingossa liippaisi Deriä ja Kimiä.
- Kerro sä nyt mitä sä olet touhunnu. Kai sun kilpailut Saksassa nyt on kiinnostavampaa kuin mitä me täällä touhutaan! kehotin.

Onneksi Hanna rakasti omaa ääntään ja ymmärsi meidänkin rakastavan sitä ja hän uppoutui kilpailutarinoihinsa koko pääruoan ajaksi. Oli niissä kyllä kuulemistakin. Sellaiset kisat ja luokat, joita meillä järjestettiin vain kourallinen koko kauden aikana, olivat siellä arkipäivää. Lisäksi Hanna oli saanut omiensa lisäksi kilpailtavakseen kolmannenkin hevosen siltä tyypiltä, jonka tallilla hänen hevosensa asuivat.
- Olisin saanut useammankin, mutta en mä halua enää raataa niska limassa, Hanna sanoi. – Cadiz riittää. Jos mä toisin sen Suomeen, se hakkaisi joka ainoan täkäläisistä hevosista.
- Aiotko sä tuoda? Vesku kysyi ja Hanna hymyili vinosti.
- Saa nähdä. Mitäs Mustaojalla on tapahtunut?

Hyvä, edelleenkään ei palattu Hankoon. Tilasin jälkiruoakseni paistettuja banaaneja ja niitä odottaessani kuulin kaikki Mustaojan juorut.
- Tekö aiotte ruveta sitä pyörittämään? Hanna kysyi kaksosilta.
- Katsotaan nyt. Mua kyllä vähän huvittaisi päästä katsomaan muutakin kuin kotinurkkia, Sarri sanoi suoraan. – Mutta ei meitä kyllä liikaa siellä ole Sunnan kanssa, kun noi ei suostu vielä jäämään eläkkeelle.
- Ei me olla vielä eläkeiässä! Jessi napsautti.
- Ja sitten kun ootte niin jaksatteko te enää hoitaa koko tallia? napsautti Sarri takaisin.
- Mun isä ei elä ikuisesti, Hanna sanoi katsellen ikkunasta ulos. Ilmapiiri tuntui sähköistyvän saman tien. – Mä olen miettinyt, haluaisiko Jerry ehkä… mutta ehkä ei.

Juuei. Jerry ei halunnut muuttaa Ahvenanmaalle, jos se vain minusta riippui.
- Ei käy. Mitenkä me sieltä käytäis kilpailemassa? kysyin vikkelästi ja Hanna siirsi pistävänsinisen katseensa minuun.
- Niinpä. Sitä varten ei ehkä. Mutta jotain pitää ennen pitkää keksiä, joten mä tässä viljelen ajatuksenpoikasia.
- Oh, Sarri sanoi silmät pyöristyen. Hän ei ollut mahtanut ajatella ihan tuollaista.
- Eikö Bossella nyt ole siellä henkilökuntaa? Jessi tiedusteli silkoisella äänellä.
- Tietysti on, muttei ketään päällysmieskelpoista.
- Sä aiot viedä ja vikitellä meidän lapset yks kerrallaan. Olisit vaan vaivautunu tekemään omia!

Jessi kuulosti melkeinpä vihaiselta ja Hanna nauroi. Minä nautin aina suunnattomasti, kun Jessi alkoi ärhennellä Hannalle – oikeastaan kukaan muu ei sellaista ollut minun nähteni tehnytkään. Vähän kuin pieni varpunen olisi käynyt kakadun kimppuun.
- Me ollaan kai puhuttu ennenkin tästä, että jotkut on tehty lisääntymään ja leviämään ja toiset ei, Hanna sanoi.
- Leviämään? Jessi kiekaisi. – Itse sä olet ryppynen ja rupsahtanut! Mä olen ikäisekseni oikein hyvässä kunnossa! Vai mitä Vesku?
- Tietysti olet, Vesku mutisi ja minusta näytti, että hän puri poskiaan, jottei nauraisi.
- Enkä mä tässä mitään ole vikittelemässä, huomautti Hanna. Siihen Sarri puuttui.
- Etkö muka? Etkö sä muka vihjaillut, että mä saattaisin päästä johtamaan Lundsätran siittolaa?
- En tosiaankaan.
- Ai, Sarri sanoi pettyneenä.
- Mutta joku luotettava ihminen sinne kaivattaisiin pikkuhiljaa kasvamaan sisään. Isä ei voi elää ikuisesti, eikä siellä ole ketään sopivaa nyt. Mutta ei meidän siitä tarvitse nyt jatkaa. Antaa Jessin rauhoittua, Hanna sanoi hymyillen ystävällisesti.

Päivämäärä:   31.1.13 22:38:21

hanna on vaan niin...hanna. Eli huippu!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   1.2.13 21:54:03

Jessi ei näyttänyt siltä, että aikoisi rauhoittua ihan kohta, mutta vaikka se oli viihdyttävää, en pistänyt hanttiin, kun Jerry ehdotti, että alkaisimme palailla opistolle. Hänkin halusi ulkoiluttaa ratsujaan.
- Menkää vaan, mä voin jäädä näille kuskiksi niin pappa-parkakin saa toisen lasillisen viiniä, Sunna sanoi.
- Mä tulen teidän kanssa, sanoi Sarri ja lähdimme paluumatkalle kolmen kesken.

Minulla ei ollut kummempaa tarvetta mennä tallille, joten loikoilin vähän aikaa huoneessamme ja aloin vähän pakkaillakin. Viikkomme karussa alkoi lähestyä loppuaan ja olinko nyt sitten virkistynyt ja elinvoimainen? Kai minä olin, päätin, vaikka viime päivät en ollutkaan päässyt keskittymään niin paljon meidän suhteeseemme kuin Kimin ja Derin. No, ainakin olin tehnyt eri asioita aamusta iltaan kuin kaikkina tavallisina päivinä ja se oli hyvä juttu se. Oikeastaan kotiin olisi oikein kiva mennä, päätin, kun en keksinyt enää muuta ajanvietettä kuin sittenkin lähteä katsomaan, mikä Jerryä tallissa pidätteli.

Oripäivien hulinaa ei enää näkynyt; päivän ohjelma oli loppunut ja expokin suljettu. Ei siellä silti suorastaan autiota ollut, ei siellä koskaan ollut. Tallikäytävämme oli kuitenkin tyhjän näköinen paitsi hevosia. Infernon ja Inuvikin karsinat olivat viimeisinä jonossa ja Inuvik oli poissa. Käännyin menemään takaisin ovelle pohtien, mistä lähtisin heitä etsimään, kun säpsähdin huomaamaan, että Kim oli Junon karsinassa. En ollut mitenkään hiipinyt sisään, mutta ei hän varmaankaan ollut minua huomannut, sillä siellä oli myös Sarri ja he suutelivat toisiaan.

Minun sosiaalisia kykyjäni oli raastettu niin, etten jaksanut enää miettiä, mitä minun oikein olisi soveliasta tehdä. Painoin otsani vasten kaltereita ja tuijotin pariskuntaa. Juno oli ainoa, joka huomasi minut, ja kun se astahti lähemmäs tutkiakseen kasvojani hengittämällä niihin, ihmisolennotkin huomasivat minut. Sarri irrotti kätensä Kimin niskasta ja tämäkin kääntyi katsomaan.
- Mitäs te oikein touhuatte? kysyin syyttävästi, mutta kumpikaan ei näyttänyt mitenkään häirityltä.
- Me juteltiin Ahvenanmaasta, Sarri sanoi.
- Ai. Aika hiljaa te kuiskitte, kun en mä kuullu mitään talliin tullessani.
- Aika hiljaa säkin tulit.
- Mutta mä en ymmärrä. Mä luulin, että sä tykkäät pojista! Entäs Deri? huudahdin Kimille täysin ymmälläni.
- No ei me mitään seurustella tai mitään.
- Me ollaan kuule ihan vapaita tekemään mitä huvittaa, eikä sillä pitäis olla sulle mitään merkitystä, Sarri sanoi ja hänen äänensä alkoi kuulostaa aika tiukalta.
- Olenko mä väittänyt että olis? kysyin.
- Sitä paitsi ei tässä nyt mitään ollu tekeillä. Kai sitä joskus saa vähän huvikseen nyhjätä? Sarri kysyi ja astui tarmokkaasti ulos tallikäytävälle.

Aloin laskea kymmeneen, mutten päässyt kuin kolmeen, kun annoin periksi. Sarri oli ihan oikeassa ja minä olin väsynyt hämmentämään toisten suhdesotkuja.
- Aiotko sä siis lähteä sinne? kysyin.
- Mä luulen, että se on tilaisuus, josta ei kannata kieltäytyä, Sarri sanoi. – Ajattele nyt vähän itsekin!
- Se on kamalan kaukana, mä en haluaisi sinne, mutta mä ymmärrän, mitä sä tarkotat, myönsin. Ohittamaton tilaisuus oli meidän Hankoon tulommekin ollut.
- Ja eihän tässä nyt vielä mihinkään olla menossa. Mä muuten arvostaisin, jos et sä kauheasti huutelisi ympäriinsä tosta äskeisestä.

Katsoin olevani pakotettu lupaamaan. Ei minun nyt tehnytkään mieli puhua kenellekään, mutta jossain vaiheessa saattaisi tulla hetki, että tahtoisin uskoutua Jerrylle. Mutta ellen siihen mennessä ollut nähnyt mitään uutta tämäntapaista, saatoin kai uskoa, että kyseessä oli ollut vain jokin hetken hairahdus. Ja silloin ovelta kuului kavionkopinaa ja Jerrykin saapui Inuvik liinan päässä.
- Mä lähden nyt syömään jotain, Kim sanoi.
- Mä tulen sun mukaan, sanoi Sarri kiireesti. – Meillähän jäi vähän juttu kesken.
- Mikä juttu? Jerry kysyi.
- Ahvenanmaa-juttu.

Päivämäärä:   1.2.13 22:05:38

drama drama drama.. voi henun pikku pää parkaa... :OD

Päivämäärä:   2.2.13 00:43:37

huh mikä pätkä! Pakko oli kauheesta väsymyksestä huolimatta tulla lukemaan, silläkin uhalla, et oon sitten huomenna ristiäisissä ihan silmät ristissä. Eipä tää kaveri kyllä edes anna nukkua, kun kauheesti pitää höpöttää. Ja sit täällä on tällanen pätkä, joka tulee varmasti uniinkin!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   2.2.13 00:57:17

Ja nyt sitten odotetaan kovasti rapsaa, että mitä muuta kuin Aino pikkuisesta tuli!

Lähettäjä: whisky. 
Päivämäärä:   2.2.13 13:05:30

"- Katsotaan nyt. Mua kyllä vähän huvittaisi päästä katsomaan muutakin kuin kotinurkkia, Sarri sanoi suoraan. – Mutta ei meitä kyllä liikaa siellä ole Sunnan kanssa, kun noi ei suostu vielä jäämään eläkkeelle. "

Miten mä en jotenkin tajunnut tätä lausetta? Miten niin ei ole liikaa? Täh?

Lähettäjä: Joku 
Päivämäärä:   2.2.13 19:32:20

Minä epäilen, ettei Hanna välitä höykäsen pöläystä kenenkään seksualisesta suuntautumisesta. Tosin en ole näitä niin pitkään lukenut etten mitään taustoja tunne.
Henriika on kyllä melkoisen estoinen tyyppi näin mummoikäisen silmissä vaikka luulisi nuoren olevan avarakatseismpi. Mutta koukuttava tämä kyllä on.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   2.2.13 22:30:00

whisky, liikaa hevosenhoitohenkilökuntaa Mustaojalla.
------------------------------

54. Kohelluksia
Lauantaina oli eniten tapahtumia ja eniten yleisöä ja minua henkilökohtaisesti alkoi kisaväsymys painaa. Jännitys alkoi hellittää, kun suurin osa arvosteluista oli jo saatu eikä jäljellä olevien koitosten suhteen ollut enää kauheasti epäilyksiä. Olin etukäteen pelännyt – kenellekään sitä kertomatta – että jospa Jerry ei olisikaan osannut valita oikeita orivarsoja tänne tuotaviksi, mutta kaipa Bosse olisi puuttunut asiaan, jos joku niistä olisi ollut ihan kelvoton.
- Mä en ole koskaan tuonut kuutta hevosta yksille oripäiville, oli Hanna sanonut, muttei sen enempää ollut kritisoinut Jerryn valintoja. Hän oli oikein hyvällä tuulella lauantaina heti aamusta lähtien ja niin oli Jessikin. He olivat selvästikin selvittäneet kaiken, mikä heitä oli edellispäivän lounaalla hiertänyt: he kulkivat käsikynkässä ja nipistelivät toisiaan välillä kuin teinitytöt.

- Mikä noita vaivaa? kysyin Jerryltä, mutta hänellä ei ollut keskittymiskykyä edes kysyä tarkennusta.
- Ei mikään, hän sanoi ja siveli Inuvikin mahakarvoja satulavyön alla, jottei siellä varmasti ollut mikään poikittain.
- Mikä noita vaivaa? kysyin Veskulta, joka näytti ihanan joutilaalta.
- Kenestä sä puhut?
- Hannasta ja Jessistä.
- Ei hajuakaan. Välillä mä luulen tietäväni jotain naisista, mutta sitten noi kaks osuu yhteen, enkä mä tajua enää yhtään mitään, hän ähkäisi. Voi, miten minä pidinkään hänestä!
- Ei se varmaan ole mitään vaarallista, sanoin luottavaisella äänellä, vaikka ei minulla ollut sen parempaa tietoa asioista. Halusinpahan vaan Veskulle paremman mielen. Ja eihän siinä varmasti ollut mitään tajuttavaakaan? Toivoin vain, että minullakin kahdenkymmenenviiden vuoden kuluttua olisi joku tyttöystävä, jonka kanssa saattoi käyttäytyä kuin teini.

Kaiken kaikkiaan meidän nuoret oriimme saivat oikein hyvät tai ainakin kohtuulliset arvosanat ja jostain syystä nyt, kun Hanna oli paikalla, niistä tehtiin muutamia alustavia tarjouksia. Hanna olisi tietenkin voinut ilmoittaa, ettei hän enää henkilökohtaisesti huolehtinut moisista asioista, vaikka nyt sattumoisin olikin paikalla, mutta ei hän meidän onneksemme sellaista tehnyt. Mitään kauppoja ei kuitenkaan tehty, joten joka ainoa I- ja J-varsoistamme matkustaisi Ahvenanmaalle Bossen luo astumaan pukkia.
- Koska te lähdette? Hanna tiedusteli tullessaan päivän päätteeksi hyvästelemään meidät. Olimme pakkaamassa hevosten tavaroita ja Sarri ja Sunna selvittelivät jo kuljetussuojien tarroja.
- Mun täytyy katsoa, koska mä pääsen irtautumaan toimistolta. Mutta perjantaina kai viimeistään, vaikka sunnuntaina mä kyllä haluaisin mennä kisoihin, Jerry pohdiskeli ääneen.
- Älä hosu niiden kanssa. Sama se, missä ne syö, valmistaudu ennemmin kunnolla kilpailuihin, Hanna neuvoi.
- Hei, ota mut mukaan! Sarri huudahti, mutta enempää en kuullut, sillä lähdin raahaamaan kahta satulaa autoon. Jos Jerry lupaisi ottaa Sarrin mukaan, minä en voisi lähteä. Autossa ei olisi kunnolla tilaa kuin kolmelle, ellei lymyilisi livingissä. Juuri nyt en välittänyt, sillä kaipasin omaan sänkyyni ja tuttuihin arkipäivien hommiin. Tietysti ehtisin muuttaa mieleni, ennen kuin lähdön hetki tulisi, mutta jäisin kyllä henkiin, vaikken pääsisikään mukaan.

Oli jo pimeää, kun pääsimme kotiin asti ja kello oli niin paljon, että Deri oli lopettelemassa iltatallin tekoa. Olin koko matkan miettinyt, miltä hän näyttäisi nähdessään taas Kimin, joten vahdin häntä tarkkasilmäisenä kuin haukka. Ulkoisesti täysin välinpitämätön, mutta olin minä näkevinäni hänen silmissään ilahtuneen välähdyksen. Minua ahdisti huomata se ja minua ahdisti kaikki se liika tieto päässäni. Olisin ollut paljon onnellisempi, ellen olisi aavistanut mitään kaiken maailman kolmio- ja neliödraamoista. Mahtaisinkohan muistaa sen seuraavan kerran, kun uteliaisuus korventaisi?

- Onko täällä kaikki okei? kysyin, jottei Deri jatkaisi ärsyttävää vilkuiluaan.
- Tietysti, kai mä olisin soittanut muuten. Miten niillä kaikilla meni?
- Hienosti. Tai Jupiter sai vähän huonommat pisteet. Hanna käski tipauttaa siltä munat pois, mutta Jerry haluaa miettiä vielä.
- Eiköhän Hanna ole ihan oikeassa, Jerry huokaisi.
- Mutta se on vasta kolmen! Jospa se kasvaa hirveän hienoksi ens kevääseen mennessä ja saa sillon murskapisteet, esitin.
- Tai ehkä ei. Hannahan on katsellut niitä vasta viiskymmentä vuotta tai jotain, ehkä sitä kannattaa kuunnella.

Päivämäärä:   3.2.13 02:04:20

Aino Kristiina siitä tuli virallisesti :) Kiitoksia tästä kivasta pätkästä, meni lukeminen vähän myöhäiseks, kun juhlittiin ja sit piti tulla kaverin kns mun kämpälle viettämään eka yö uudessa kodissa.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   3.2.13 21:55:47

Hannan talo oli yhtäkkiä poissa ollessamme muuttunut kodiksi. Tai ehkä kevätaurinko, joka sunnuntaina lopultakin alkoi viedä voiton harmaudesta, teki sen. Innostuin siivoamaan ja sisustamaan; järjestelin huonekaluja ja hankkiuduin lopultakin eroon Hannan jättämistä lehdistä olohuoneessa. Pakollisella ruokakauppareissulla löysin myös kukkia, joita ripottelin sinne tänne. Vasta illalla ymmärsin, etten ollut käynytkään tallilla ja tajusin sen johtuvan siitä, etten halunnut nähdä Deriä ja Kimiä yhdessä. Se tuntui typerältä, mutta ennen kuin ehdin tehdä asialle mitään eli pukeutua ja lähteä sinne, koko ukkokolmikko pärähti meille.
- Onko ruokaa? Jerry kysyi hyväntuulisena ja hevosenhajuisena ja Kim tiedusteli, etten kai pistäisi pahakseni, vaikka he Derin kanssa sulkeutuisivat vähäksi aikaa kuntosaliin ja sitten, jos olisin oikein suopeana, lainaisivat saunaa.
- En tietenkään, vakuutin. Oli odottamaton ilo nähdä Deri meillä ja eivät kai he nyt kuntosalissa mitään rupeaisi puuhailemaan. Eiväthän?

En uskonut sellaista tapahtuneen eivätkä he varmaan hyväksikäyttäneet saunaammekaan. Kim lähti mukaan tarkistamaan hevoset, kun Deri ilmoitti aikovansa nukkumaan. Valvoin itse hyvän aikaa kuunnellen, aikoiko Kim ehkä jäädä sinne myös, mutta hän hipsi sisään jonkin ajan kuluttua; kuulin ovien hiljaiset kolahdukset, kun hän vetäytyi huoneeseensa kellarissa.
- Anna niiden olla, sanoi Jerry, kun käänsin helpottuneena kylkeä.
- Mä yritän niin hyvin kuin pystyn!

Ajan kanssa siitä tuli helpompaa. Jo yksi hyvin nukuttu yö auttoi ja maanantaina pystyin hoitamaan tallihommani kuten piti ja jopa nauttimaan ilmapiiristä, joka sielläkin tuntui henkivän kevättä. Aina siihen asti, kun Svea tuli tallille hoitamaan hevosensa. Silloin minulle tuli huono omatunto, vaikka ei tietenkään ollut minun vikani, että kaksi miestä, joista kuvittelin hänen olevan kiinnostunut, olivatkin kiinnostuneet toisistaan. Mutta Sveakin oli nauravaisella ja keväisellä tuulella.
- Oisko sulla aikaa pitää mulle tuntia? Musta tuntuu, että mä olen ollut ihan pellossa koko viikon, kun olen vaan ratsastellut kenenkään neuvomatta. Tai kuule! Ota Flabberi ja mennään vähän maastoon ratsastamaan. Ellei sitä ole jo liikutettu? Musta tuntuu, että Fifi alkaa tulla kiimaan, mä en minkään orin kanssa uskalla lähteä. Mä haluan kuulla kaiken oripäivistä!
- Voin mä pitää sulle tunnin, lupasin pohtien hetken aikaa, koska olin seuraavan kerran luvannut valmentaa Jessicaa ja Amandaa. Ihan kuin olisin ollut vuoden poissa, kun en sellaista muistanut. En uskonut, että se oli tänään, mutta asia selviäisi kyllä illalla. Ainakaan kukaan ei ollut ilmoittanut minulle, ettei minulla enää olisi työpaikkaa Ponikoulussa.

Svea ei ollut taantunut mihinkään, päinvastoin ja enemmän kuin ratsastamisesta rupattelimme viikon tapahtumista niin täällä kuin Ypäjällä. Sydäntäni kivisti, kun Svea kuvaili, miten he olivat Derin kanssa ratsastaneet maastolenkin joka päivä, sillä minun teki vain mieli huutaa, ettei hänen kannattanut siitä pojasta haaveilla. Mutta en minä siihen mitään sanonut. Olisin voinut muutenkin puuttua vähemmän Derin asioihin.
- Ratsasta kaikin mokomin lisää, jos sua huvittaa. Mä lähden katsomaan mun poneja, sanoin, kun katsoimme Fifin saaneen lisää liikuntaa.
- Okei, Svea sanoi.

Inka oli tallilla, niin ainakin toivoin, kun saavuin sinne ja näin oven levällään auki. Takaovikin oli auki, totesin, ja mikäs siinä. Ilma oli kaunis ja lämpöasteita niin, että kevätpurot lirisivät ulkosalla. Ponit olivat kuitenkin sisällä, vaikka kello oli vasta vähän yli kaksi ja tuntien alkuun oli vielä aikaa. Paitsi Ainut, se puuttui. Minun ei tarvinnut kauan ihmetellä sitä seikkaa: se vilahti avoimen takaoven ohitse ratsastaja selässään ja arvasin Inkan olevan läpiratsastushommissa. Hieno juttu, päättelin. Hän näytti olevan sitoutunut tähän touhuun, kun kerran viitsi vapaa-aikanaan kouluttaa poneja. Hieno homma. Menin ovelle ja huikkasin tervehdyksen.

- Joko te ootte tehny työsopparin? kysyin, kun Inka hidasti ja ratsasti käynnissä lähemmäksi. Huomasin, että hänellä oli lännensatula, vaikka suitset olivatkin tamman tavalliset.
- Usko tai älä, kuule, ollaan me, Inka sanoi. – Haluatko sä pitää tunnit tänään?
- En, sanoin haikeana. Olin toivonut tätä, mutta silti tunsin jo ikävää. – Tai siis, mä tulen mielelläni apuun joskus, jos sulla on menoa tai flunssa tai jotain, mutta nyt mä sitten vaan rapsutan ponit läpi ja tarkistan, koska mun pitää tulla valkuttamaan prinsessoita.
- Niiden ponit muuttaa Venlan puolelle tallia ens kuun vaihteessa. Santtu ja minä hommataan pari ponia lisää, Inka sanoi.
- Santtu ja sinä, toistin. Selvä. Minun työni täällä oli tehty.

Päivämäärä:   4.2.13 07:27:01

Voi, melko haikeaa :/ Jollain tietyllä tapaa kyllä tallillinen poneja voittaa aina nipun kouluratsuja, vaikka toisaalta haluisin olla ehkä Sveana Svean housuissa!

Onneks mulla on poniheppa, joka päästeli niin hienoa ravia lauantaina, että oon vieläkin iloisa. Eikä se edes lisännyt vielä kunnolla, kunhan nyt vaan vähän pidensi askelta!

Lähettäjä: millie 
Päivämäärä:   5.2.13 00:14:33

missä jatko?

Lähettäjä: Rianna 
Päivämäärä:   5.2.13 13:19:28

"Mä lähden katsomaan mun poneja, sanoin, kun katsoimme Fifin saaneen lisää liikuntaa."
Olisiko kenties "tarpeeksi liikuntaa"?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   5.2.13 19:21:31

Just niin Rianna! Ja sori vaan, mulla oli eilen niin paljon otuhua, että unohdin kyllä teidät ihan kokonaan!
----------------------
Juttelimme kuitenkin vielä hetken ja minusta tuntui, että Inkalla oli suuria suunnitelmia vaikka kahdelle pienelle ratsastuskoululle. Tai kolmelle.
- Sun pitää tulla joskus meille, katsotaan tallit ja hevoset ja jutellaan oikein kunnolla, ehdotin.
- No jo on! Mä luulin, ettet sä ikinä kysyisi! Teillä on varmaan kolmen metrin piikkilanka-aidat ja tallipihalla villejä dobermanneja, Inka sanoi hitusen ivallisesti.
- Ei meillä ole edes porttia, naurahdin, vaikka kieltämättä loukkaannuin pikkusen. No, ei minulla ollut ollut aikaa pitää mitään esittelykierroksia. – Koska sulle sopisi?
- Mikä ilta tahansa tuntien jälkeen, tai mikä päivä tahansa ennen niitä.
- Okei, soitellaan siitä, sanoin. En halunnut sopia mitään, ennen kuin tietäisin varmasti, koska Jerry lähtisi käymään Ahvenanmaalla. Saattaisin silloin kaivata seuraa.

Kävin tarkistamassa maneesin varauskirjan ja totesin, että Jessican ja Amandan nimet olivat seuraavana iltana kello seitsemän kohdalla. Kai minä silloin sitten raahautuisin takaisin. Nyt sylissäni oli odottamaton vapaailta ja vaikka olin vasta ollut melkein koko edellisviikon ”lomalla”, lahja tuntui suorastaan hyvältä kuin pikkuinen hutikka. Mitä tekisin? En ainakaan palaisi kotiin, missä viettäisin tästedes kaikki illat. Voisin mennä kaupungille tai… tai voisin käydä Santun luona lausumassa viralliset jäähyväiset ja kiittää yhteistyöstä. Pohdin sitä muutaman hetken, mutta se nyt ei ollut varsinaisesti hauskaa ja voisi odottaakin. Voisin pistäytyä vaikka perjantaina matkalla Leenan perjantaipäivälliselle; niinhän minulla oli jo pitkään ollut tapana.

Ikään kuin olisin lähettänyt telepaattisia ajatusaaltoja puhelimeni soi. Se oli Leena-mummi, joka kuulosti hyvin anteeksipyytelevältä, kun sillä tavoin häiritsi minua.
- Älä huolehdi, ei mulla tässä ole mitään kesken, vakuuttelin ja onneksi hän uskoi kerrasta.
- Mä vaan ajattelin, että jos sä ehtisit joskus tulla katsomaan, mitä mä olen saanut tehtyä sille puvulle.

Voi hitto, hääni! Tietenkään en ollut unohtanut niitä, mutta eivät ne enää olleet olleet ihan päällimmäisenä mielessäni.
- Mä voin tulla vaikka heti, sanoin, sillä vaikka en ollutkaan varma siitä, olisiko Leenan vanha puku se, jonka haluaisin sinä päivänä ylleni, olisi kiva vähän miettiä hääjuttuja ja jutella niistä. Ja ehkä hän oli tosiaan tehnyt puvulle jotain, minkä perusteella saattaisin ehdottomasti kieltäytyä. Tai päinvastoinkin, kai ihmeitä tapahtui.

Leenan innostusta kuvasi paitsi se, että hän oli soittanut minulle eikä Jerrylle, myös se, ettei hän patistanut minua ensimmäiseksi kahvipöytään. Sen sijaan hän vei minut olohuoneeseen, jonka verhotangossa pukuni tällä kertaa roikkui. Pukuni. Leenan puku, ja Jessin ja ties keiden isoäitien sen lisäksi – ja ehkä minunkin. Olin tainnut alitajuisesti jo omia sen, mikä oli mukavaa, sillä se oli muuttunut aika paljon enemmän minun näköisekseni. Olkapäitä kiertänyt pitsiröyhelö oli tiessään ja se näytti vain äärimmäisen pitkältä ja yksinkertaiselta.
- Sä olet muuttanut sitä! huudahdin.
- Mä pidensin helmaa niin paljon kuin siellä oli varaa ja silitin. Katso nyt, ei siinä oikeastaan huomaa eroa värissä – ei se ole haalistunut, mummeli esitteli ja käänteli helmaa ikkunasta lankeavassa valossa.
- Ja sä otit sen pitsin pois! totesin katsellen ylöspäin. – Sä olet nähny kauheasti vaivaa!
- Voi, se on ollu pelkästään kivaa. Mä olen illat pitkät muistellut kaikkia häitä, joissa tätä on pidetty. Voi niitä aikoja, Leena huokaisi ja pyyhkäisi silmäkulmaansa.
- Mä arvostan tätä ihan… et arvaakaan miten paljon, sanoin sydämeni pohjasta, sillä minun kädessäni ei neula viihtynyt. En todellakaan ollut koskenut sellaiseen sitten koulun käsityötuntien, ellei minulla ollut ollut tikkua sormessa. Jos jostain vaatteestani oli lähtenyt nappi sen jälkeen, kun olin muuttanut äidin hoivista, olin maanitellut Helin, Jessin tai Sunnan ompelemaan sen tai heittänyt vähin äänin koko vaatteen roskikseen.

Kokeilin pukua välittämättä urheilurintsikoistani ja astelin varpaillani pitkin olohuonetta. Leena oli onnistunut tekemään helmasta niin pitkän, että joutuisin hommaamaan todella korkeakorkoiset kengät. Onneksi Jerry oli niin pitkä!
- Mihinkäs sulhanen pukeutuu?
- Voi, en mä ole sitä ehtinyt ajatella! tunnustin.
- Frakki olisi hieno, Leena haaveili.
- No niitähän sillä olisi – ja silintereitä, naurahdin. – Mutta ehkä ne tuntuu Jerrystä vähän työvaatteilta, kun se kilpailee niissä. Enkä mä aio antaa sen pukeutua ratsastushousuihin ja saappaisiin!
- No sitä pitää kai sitten vielä vähän miettiä. Entäs vieraslista, onko se jo muotoutumassa?
- Ei se itsekseen synny, mutta sukulaiset ja ystävät.
- Mä olen tehnyt listan meidän puolen sukulaisista. Jos sä haluat kahvia niin voitais katsoa se lävitse ja miettiä vähän, miten kaukaisiin serkkuihin asti te haluatte kutsua, Leena ehdotti, joten annoin hänen avata ne napit, jotka hän oli aiemmin ähertänyt kiinni. Ehkä joka viidennen eli ainakin kymmenen kappaletta. Sitten istuimme rupattelemaan kaikista häistä, joissa Leena oli ollut ja minä pyysin hetikohta paperia ja kynän, sillä halusin kirjoittaa parhaat ideat muistiin.

Päivämäärä:   5.2.13 19:46:21

"- Voi, se on ollu pelkästään kivaa. Mä olen illat pitkät muistellut kaikkia häitä, joissa tätä on pidetty. Voi niitä aikoja, Leena huokaisi ja pyyhkäisi silmäkulmaansa."

Mulla on varman PMS tai jotain, mutta... NYYH :')

Päivämäärä:   6.2.13 07:08:50

Äh, mäkin haluun häihin! En ehkä just nyt omiini, mut kuitenkin!

Päivämäärä:   6.2.13 20:02:43

No nyt alkaa päästä hääfiilikseen :) Tuli käytyä morsiuspukuliikkeissä ja sovitettua muutamaa pukua. Taisi oma malli löytyä :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   6.2.13 20:56:51

Millanen tripi???
Mä ostin mun hääpuvun Vuokatista :D Mut se ei ollutkaan oikea hääpuku, valkoinen leninki vaan, riittävän hieno maistraattiin.
-----------------
55.
Jerry päätti siirtää Ahvenanmaan seuraavalle viikolle, sillä se sopi paremmin Ristollekin ja niinpä me ilmoittauduimme sunnuntaisiin kilpailuihin. Paremmat kilpahevosemme olivat vähän niin kuin lomailleet meidän ollessamme Ypäjällä nuorten kanssa ja nyt ne uhkuivat työmotivaatiota. Minun käpäläni suoriutui jo ratsastuksesta vastaan vinkumatta, vaikka olisin vetänyt monta hevosta putkeen, joten jännitysmomentti oli vain korvieni välissä. Siksi päätin jättää Flabberin kotiin, jotten manaisi sitä taas heittämään itseäni satulasta ja keskityin Flirtiin. Jerry otti Estebanin ja Faminin, jonka hän lupasi runtata läpi vaativan B:n sellaisin pistein, että ellei sitä saataisi ennen kuun loppua niiden turvin kaupaksi niin hän myisi sen vaikka johonkin ratsastuskouluun.
- Se kuolisi, jos joutuisi ratsastuskouluun, sanoin synkästi. Hevosparka saisi slaagin jokaisesta uudesta ratsastajasta ja seisoisi maneesinnurkassa tärisemässä.
- Hoidetaan homma sitten niin, ettei sen tarvitse, Jerry tuumi.

Svea ja Fifi liftasivat kyytiin, kun autossa kerran oli hyvin tilaa ja hetken leikittelin ajatuksella ottaa prinsessojen ponitkin, sillä he olivat myös lähdössä samoihin kisoihin. Tilanne oli kuitenkin sellainen, että sen paremmin Janica kuin Amandakaan ei ollut pyytänyt minua mukaan. Olin toki kuullut, että he olivat lähdössä kilpailuihin, sen he olivat kertoneet. Se Janican valmentaja, joka oli ollut ennen minua ja oli näemmä edelleen, oli kehottanut sanoen, että he olivat ihan valmiita helppoon A:han. Niinpä en aikonut katsoa mitään sunnuntaina tapahtuvaa minun syykseni ja pidin suuni kiinni, vaikka olisin voinut setelin tai pari netota kauppaamalla kuorma-automme tyhjät paikat heille. Ja olihan siinä sekin, että sitten olisimme joutuneet lähtemään pari tuntia aikaisemmin kuin vain oman porukan kesken.

Jerryn valmennettavat olivat ilmeisesti neuvotelleet keskenään ja varmaan Jerrynkin kanssa ja päättäneet lähteä eri kilpailuihin jo lauantaina. Se oli tietysti fiksua, sillä sillä tavoin he eivät joutuneet kilpailemaan opettajaansa vastaan ja saivat tämän lisäksi mukaan neuvomaan.
- Työtähän se on, Jerry totesi, kun kehtasin marmattaa siitä, että hän lähti ajamaan Sinin ja Susan takia monta kymmentä kilometriä, ja niinhän se tietysti olikin.

Hänellä ei onneksi mennyt siellä kuin muutama tunti ja kun hän palasi, Deri, Kim, Svea ja minä istuimme rivissä tallin edustalla puhdistamassa varusteita. Kyllä Deri olisi ne iltapuhteikseen putsannut yksinkin, mutta oli ihanan keväistä ja minulle tuli hommasta ratsastusleiriolo. Mieleni teki heittää Kimiä märällä sienellä, niin pikkutyttöfiiliksissä olin.
- Miten monsterisiskoksilla meni? kysyin, kun Jerry jäi eteemme seisomaan keinuen varpailta kantapäille ja takaisin.
- Ihan helvetín hienosti, hän sanoi ylpeästi. – Ykkönen ja kakkonen.
- Kai sä olit sopinut, että saat provikkaa sijoituksesta? Kim tiedusteli.
- Enpä ollut tajunnut, Jerry pahoitteli ja kun suojasin silmiäni auringolta nähdäkseni hänet tarkemmin, suutuin. Nollasta sataan puoli sekuntia, vannon.

- Mä näen provikkaa! sanoin hyytävästi ja onnistuin laskemaan kaikkien muidenkin mielialan pakkaselle tai ainakin hämmästyttämään heidät.
- Mitä? Jerry kysyi hölmistyneenä.
- Kuule nyt, herra valmentaja, sulla on huulipunaa leuassa. Tossa noin, huusin, nousin seisomaan ja tökkäsin siihen sormella melko kovaa.
- Au! Onko?
- Ellet sä oo syöny matkalla berliininmunkkia koko naamallasi!

Kiehuin kiukusta, sillä mitä Jerry oikein puuhaili minun selkäni takana ja kehtasi vielä tulla keekoilemaan kaikkien nähtäväksi? Ja vielä Sini ja Susa, jotka eivät olleet mitään kukkasia kumpainenkaan, eivät edes horsmia.
- Aa, nyt mä tiedän. Rauhoitu, Jerry sanoi ja tarttui käsistäni, jotka huitoivat kuvaten kaikkea, mitä en vielä ollut saanut sanottua.
- Räiskäse sitten, ennen kuin mä hermostun!
- Se oli se toimittaja, se halusi ottaa valokuvan. Sini sitten vähän poseerasi.
- Ai, sanoin epäluuloisena.
- No ihan oikeesti, olet sä itsekin poseerannut pusukuvissa palkintojenjaossa! Meillä on se makuuhuoneen seinällä! Isä ja sinä ja minä!

Se oli totta ja punastuin sekä siitä noloudesta, että olin tosiaan laittanut oman kuvani esille, että siitä, että olin näemmä vetänyt herneet vähän niin kuin turhasta. Kun me olimme voittaneet suomenmestaruuden, olimme tosiaan hetken huumassa poseeranneet niin, että Jerry oli parhaillaan antamassa suukkoa poskelleni. Siinä voitonhuumassa olin tuskin huomannut koko juttua.
- Okei, sanoin vaisusti, mutten ruvennut pyytelemään anteeksi. En minä turhasta ollut kilahtanut.

LähettäjäMeow_ 
Päivämäärä:   6.2.13 21:20:25

No mulla ei olis varmaan menny puoltakaan sekuntia, ku olisin jo ollu tunkemassa sitä satulasaippuaa Jerryn kurkusta alas!

Päivämäärä:   6.2.13 22:44:17

Heh. Mä olen jokseenkin tottunut siihen, että tosta poikaystävähenkilöstä löytyy vähän väliä joku tuore pusukuva. Se tykkää hiprakassa pusuilla miespuolisten kavereidensa kesken. :D Ne on hauska porukka. :) Niin ja joo, niistä pusuista ei kyllä jää huulipunanjälkiä.

Urgh, pitäkää peukkuja: perjantaina tekstitaidon yo-koe ja mä poden influenssaa. Kuumetta alentavilla lämpö hilattu nyt 38-alkuseks, tähän asti menty siellä neljänkympin tienoilla. Kivaa. Huomenna soittoa koululle, että tarttee tehdä yo-koe kotioloissa = valvoja ja muut järjestelyt ois hoidettava. Ei huvita mennä reilun sadan muun kirjottelijan sekaan, varsinkaan kun muutama minuutti istuma-asennossa aiheuttaa kiitettävä huimausta. Jejee.

Lähettäjä: Annnika 
Päivämäärä:   7.2.13 06:22:14

Toi, täällä kan vatsaflunssa ja kirjotukset ois huomenna... Ei oikeen innostais!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   7.2.13 20:02:24

Hui, tsemppiä ja ihmeparanemista kummallekin!
---------------------
Illemmalla koko juttu alkoi jo oikeastaan huvittaa minua. Jerry oli äärimmäisen huomaavainen ja rakastava ja kun tarkkaan ajatteli, minähän olin vain osoittanut, että minäkin rakastin häntä. Oli erittäin mukavaa olla niin kiintyneissä väleissä, mutta aamulla heräsin hermostuneena. Ensimmäiset kilpailuni viikkokausiin, mitenkähän minä enää mitään osasin?

Horjuvaa itsetuntoani pönkittääkseni pukeuduin äärimmäisen huolellisesti kokovalkoisiin ja tuhrasin tavallista enemmän aikaa nutturaan, kevyeen meikkiin ja pikkuisten korvakorujen valitsemiseen. Laitoin ne, jotka olin joskus saanut äidiltä samassa paketissa kannusten kanssa: molemmissa oli sinisävyisiä kristalleja. Joskus äideistä oli paljon iloa.

Valkoisten verhoksi kiskaisin löysät tallihousut ja pusakan ja Jerry pukeutui samaan tapaan. Edessä oli satakunta tilaisuutta sotkea kisavaatteet ennen kuin olisimme kisapaikalla ja valmiita nousemaan satulaan. Omalla tallillakin oli kaiken näköistä tekemistä ennen kuin pääsimme lastaamaan. Otimme mukaan sekä Derin että Kimin, joten meillä oli enemmän kuin riittävästi henkilökuntaa. Svea otti pojat oman autonsa kyytiin ja minä valmistauduin vaikenemaan kuorma-auton kopissa. Kilpaileminen oli kivaa, mutta vatsassani oli silti aina tiukka, kipeä solmu matkalla kisapaikalle ja tänään se oli tavallista tiukemmalla.

Edes kisapaikalla en voinut täysillä nauttia ja toivoin totisesti, että pystyisin rentoutumaan, kun pääsisin Flirtin satulaan. Se oli hieno hevonen ja ikäisekseen pätevä. Voisin jo etukäteen pistää kaikki virheet omaan piikkiini, ellei se nyt sattumoisin näkisi sateenvarjoja heiluttavia menninkäisiä. Sellaista ei kyllä ollut vielä tapahtunut. Jollain hassulla tavalla minusta tuntui, että sillä hevosella oli huumorintajua kaiken muun hyvän päälle.

Osanottajia ei ollut niin paljon, että jouduimme aloittamaan verryttelyn jo roimasti edellisen luokan puolella ja Jerry lähetettiin ensimmäisenä tuleen. Olisin maksanut melkein mitä tahansa saadakseni olla kärpäsenä maneesin katossa, mutta en niin paljon, että olisin jättänyt verryttelyn kesken kymmeneksi minuutiksi. Sen sijaan annoin kännykkäni Kimille ja pyysin häntä videoimaan niin paljon kuin siinä muistia riittäisi.
- Miten menee? huikkasin Svealle, joka ratsasti vakavan näköisenä.
- Mä en ehkä uskalla sanoa ääneen, että aika hyvin, kai.
- Koputa äkkiä kypärää!
- Mutta ei se ole puuta. Ei mulla oo mitään puuta.
- Koputa satulaa. Jos siinä ois puurunko.
- Ei ole, Svea naurahti.

Vasta, kun ratsastin maneesiin tuli se tunne, jota olin kaivannut. Se oli aikoinaan saanut alkunsa ajatuksesta, että nyt oli liian myöhäistä perääntyä. Nyt ei enää voisi muuta kuin tehdä parhaansa. Mikä sitten olisikaan se paras, mietin kiertäessäni kerran kouluaitojen ympäri ennen vihellystä. Olisi kyllä miellyttävää saada paremmat pisteet kuin Jerry Estebanilla. Se oli vain vuoden vanhempi ja kokeneempi kuin Flirt, joten ero ei ollut mikään tähtitieteellinen. Jerryllä ja minulla taas oli vähän enemmän hajurakoa mitä ratsastusvuosiin tuli, mutta ei kai se automaattisesti tarkoittanut, etten ikinä voisi saada häntä kiinni? Osasin minäkin kaikenlaista ja oikeastaan Flirt oli yksi lempihevosistani. Se tarkoitti, että meillä oikeastaan oli sellainen näkymätön yhteys, jota loistokas kouluratsastus vaati.

Radan jälkeen olisin ihan valmis tunnustamaan, että kaikki mietteeni olivat pelkkää itseni huiputtamista ja psyykkausta, mutta eipä se ollut kiellettyä. Vilkaisin peileihin vain todetakseni, että olimme hemmetin näyttävä ratsukko ja laukkasin voltilta radalle.

Päivämäärä:   8.2.13 09:51:50

Ihanaa, tätä kisafiilistä olen kaivannut! Onneksi Henriikka on taas tohinassa mukana. Kun kirjoitat Hneriikasta hevosen selässä, pääsee sen pään sisälle helposti. Tuntuu ihan siltä, kuin itse olisi juuri siellä missä hänkin. Näinä hetkinä osaan sulkea kaiken muun pois ja elää Henriikkana.

Mun puvusta tulee merenneitomallinen. Kuvan perusteella en ikinä olisi suostunut pukemaan sellaista pukua päälleni, mutta kun tiedän haluavani halterneckin tai yksiolkaimisen, niin se rajasi vaihtoehtoja todella paljon. Kyllä kannatti kokeilla, kun kerran sai koko henkilökunnan huokailemaan että vihdoinkin se sopii jollekin :) Vähän tuo muhkea tyllihelma jännittää, mutta ilman sitä viritystä näytän vain halvalta makkaralta. Katsotaan onko mun ompelijalla vielä jotain ideoita mun varalle :)

Tässä nyt vielä tämä linkki, kauhistelkaa rauhassa :) (lisäilin sinne muutaman välilyönnin)
http://www.stilissima.fi/stilissima/ products.php?i=1&m= 930142&g1=930142&g2= 4bd21f&p=0092ba&n=1

Lähettäjä: whisky. 
Päivämäärä:   8.2.13 10:10:35

tripi, linkki ei taida mennä yhteen tiettyyn pukuun :) Mutta kuulostaa ihastuttavalta, häämekot ovat niin ihania!

Ei mulla muuta, ajattelin vain huomauttaa etteivät nuo linkit oikein toimi kuten toivoisi.

Tai voisinhan tuosta tarinasta sanoa, että Henu on kyllä virkistävä verrattuna aiempiin hahmoihin. Lueskelin kaikki jutut läpi uudestaan, ainakin ne joihin löysin linkit, ja pakko sanoa että sukupolvet ovat toistaneet itseään jonkin verran. Henussa on jotain vähän toisenlaista. Sen sijaan Jerry on jäänyt jotenkin.. etäiseksi. En ole oikein saanut kiinni millainen tyyppi se on, ellei sitten perinteinen möllökkä suomalaismies, mutta en oikein keksi mikä Henua viehättää Jerryssä. Se on jotenkin niin, no, keski-ikäinen.

Päivämäärä:   8.2.13 14:24:26

whisky näkyy siinä oikeassa laidassa juuri se mun puku, testattu on :) White One Nopal :)

Jep, Jerry on kyllä aika lailla tylsä :s Mutta niinhän parisuhteissa lähes aina käykin.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   8.2.13 20:30:12

Mä kyllä pääsin suoraan Nopaliin, kunhan siivosin sen tyhjän pois. Aikas hieno!

Ja nyt on pakko anella Ankalta jotain pientä vinkkiä siitä orivarsasta - niinkus vaikka alkukirjainta? *lukee osallistujalistaa*
---------------------

Satula narisi kotoisasti ja tunsin näkymättömän kuminauhan kiskovan päätäni ylöspäin niin, että istuin ryhdikkäämmin. Se oli ollut yksi Hannan kielikuvista ja palasi yleensä mieleeni tässä kohden rataa. Olin niin keskittynyt, että muistin hymyillä vasta, kun pysähdyimme alkutervehdykseen. Flirt ei tainnut seisahtua ihan tasan, mutta kun se ei suhteellisen huomaamattomasta merkistä korjannut, annoin olla. Päätuomari ei huomaisi ja kulmat olisivat jo huomanneet. Parempi jatkaa eteenpäin kuin jäädä jurnuttamaan. Ravia. Se oli Flirtin paras askellaji, mutta verryttelystä huolimatta kesti hetken, ennen kuin se pääsi kunnolla vauhtiin. Minä yritin olla välittämättä pomppimisesta, sillä tiesin, ettei se näyttäisi niin pahalta kuin miltä tuntui ja että keskiravin jälkeen harjoitusravi tuntuisi minustakin pelkältä mummoilemiselta. Sen jälkeen tuntui kaikki loksahtavan paikoilleen ja loppu meni niin kuin saduissa. Paitsi sitä kohtaa, kun aloin aavistella Flirtin hyytyvän liian aikaisin yhdessä lopun siirtymistä ja tökkäsin sitä. Vähän liian kovaa. Jestas, miten se tyrmistyi, ja syystäkin. Sen silmät pyörivät yhtä lailla kuin korvat ja sen etupää nousi maasta. Minun teki mieli huutaa suureen ääneen anteeksipyyntöjä ja etten ollut tarkoittanut, mutta ei sellaista nyt voinut tehdä. Yritin vain minimoida vahingot leikkimällä, ettei mitään ollut tapahtunut ja ratsastamalla radan mahdollisimman nopeasti loppuun.

Minun teki mieli lyödä itseäni vaikkapa pesäpallomailalla päähän. Niin hyvä rata – se oli ollut hyvä – ja sitten minä menin tekemään jotain niin turhaa, typerää ja täysin tarpeetonta! Mutta enpä voinut voihkia ja repiä hiuksiani, en voinut muuta kuin ratsastaa tyynenä ja hymyilevänä ulos ja toivoa, ettei koko yleisö osaisi pistää minun syykseni Flirtin poukahdusta. Osa osaisi ja saisin netissä ansioni mukaan, mutta toisaalta niin olisi käynyt, vaikka olisin ollut ihan viaton. Piti vain nousta sellaisen yläpuolelle.

Svea ratsasti ja sitten vielä Jerry Estebanilla ja kokoonnuimme autolle vertailemaan arvostelujamme niin pian, kun olimme kaikki saaneet ne käsiimme.
- Miten teillä meni?
Nostin katseeni paperista ja näin Amandan.
- Mitä te vielä täällä teette? kysyin vastaan. Heidän luokkansa oli loppunut jo melkein tunti sitten.
- No meidän piti kävelyttää ponit, riisua satulat ja pintelit, pakata ne, loimittaa ponit, pistää ne traikkuun ja sitten olikin jo sun vuoro ratsastaa joten me ajateltiin, ettei ne nyt tikahdu sinne vaikka me katsottais teidänkin luokka, tyttö selitti pitkällisesti ja okei, kai hän ihan oikeassa oli. Ainakaan ei ollut pakkasta ja meidän luokkamme oli ollut aika pieni.
- Kai tää ihan okei, huokaisin ja käänsin katseeni takaisin arvosteluun. Siitä onnettomasta siirtymisestä oli annettu huono arvosana, ihan ansaitusti, mutta haloo! Mikäs tuo oli?

- Mulla on kymppi! kiljaisin niin, että Flirt, jonka ohjat olivat kädessäni, säpsähti. En ollut ikinä saanut kouluarvosteluun kymppiä. Minun tietääkseni Jerrykään ei ollut, ei ainakaan sinä aikana, kun minä olin hänet tuntenut. En ollut koskaan vaatinut nähdäkseni hänen poniaikaisia arvostelujaan, niissä saattoi tietysti olla mitä tahansa.
- Näytä! Mistä! Jerry ja Svea siirtyivät parveilemaan ympärilläni ja Amanda unohtui. Tuskin huomasin hänen pötkivän tiehensä.
- Siitä laukkalävistäjästä!

Annoin Jerryn ottaa Flirtin ohjat, sillä minun käteni alkoivat täristä ja minun piti hengittää syvään, etten olisi puhjennut itkuun tai nauruun. Epäammattimaista, mutta en voinut sille mitään.
- Noh, noh, Svea sanoi ja taputti minua selkään.
- Nää on antanu aika korkeita numeroita kautta linjan, sanoi Jerry asialliseen sävyyn, mikä minua ei kiinnostanut ollenkaan.
- Ai, montako kymppiä sulla on?
- Ei yhtään.
- Ei mullakaan, Svea sanoi. – Nyt hiljaa. Ne kuuluttaa sijoitukset.

Hiljennyimme kuuntelemaan mutta huolimatta kympistäni en voittanut. Ei kyllä Jerrykään vaan eräs nuori nainen, jonka tiesin vasta palanneen Suomeen Saksassa vietetyn talvikauden jälkeen. Hänelle ei ollut häpeä hävitä. Jerryllekin hävisin, mutta Esteban oli tosiaankin sen vuoden kokeneempi. Sveaa ja minua ei pyydetty palaamaan maneesiin, sillä osallistujia oli ollut niin vähän, ettei kahta enempää palkittu.
- Me oltiin silti hyviä, huokaisin.
- Niin oltiinkin. Mutta jos mä haluan palkinnoille niin mun pitää varmaan mennä eri kilpailuihin teidän kanssa.
- Mitä palkinnoista. Ne on silkkinauhaa ja liian isoja ratsastushanskoja ja penaaleita, lohdutin.
- Rahaa, Svea sanoi lakonisesti.
- No eikö sulla sitä ole ihan tarpeeksi? tokaisin, mutta se taisi olla vähän epähienoa. Svea ei vastannut, joten vaihdoin vikkelästi puheenaihetta ja aloin tutkia hänen arvosteluaan.

Päivämäärä:   8.2.13 21:39:18

Oi kuinka kiva puku :) Ja joo, mäkin pääsin suoraan yhteen pukuun linkistä :)

Samaa Sennnun kanssa, kauheasti kiinnostaa Ankan ori!!

Kiva pätkä, jotenkin tuli kauuuuhean hyvä mieli, vaikka mulla on TAAS treeni jäässä. Kuka @!#$ käskee hankkia liian vanhan ja kusipäisen hevosen. Heti, kun sen saa sellaseen jamaan, että voi ilman suurta kuoleman pelkoa mennä näytille, se pamahtaa paskaks vanhoista vammoista. ARGH. Tällä kertaa irtopaloista johtuvan ontumisen (joka jo parantunut) aiheuttaneen selkälihasten surkastumisen takia ison selkälihaksen tulehdus. Voi paska.

Kellään tarjota mulle kivaa kenttähevosta ilmaiseksi?? Mun pollesta ei varmasti ole enää kuin kouluun ja siihenhän se on ostettukin ja nuori tamma nyt vaan on NIIN mulkku, ettei siitäkään täks kisakaudeks ole :( HÖ.

Lähettäjä: flanu 
Päivämäärä:   8.2.13 22:50:11

Emsku, harmi että mun poni on vasta 4 ja ei osaa mitään erikoista, niin ja onhan se vaan poni :D (okei, menee se kaikki askellajit, pysähtyy, kääntyy ja peruuttaa, vähän väistää pohjettakin, mutta kun ei se mee suoraan kuin hädin tuskin, jos muistaa ja osaa vaatia, ja mähän en osaa).

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   8.2.13 22:55:47

Ja harmi, et mun mummeli on jo vanha (tiistaina 20!!), eikä ikinä ylittäis maastoesteitä (paitsi banketteja se on todistettavasti mennyt), enkä mä enää päästä ketään vierasta sen selkään, se on selvästi jo yli vuos sitten ilmottanu, että semmonen ei sovi.

Tein uuden. Valitettavasti se saa odotella alkupätkäänsä huomiseen, mutta piti laittaa, jos täällä nyt ruvetaan hevospörssiä pitämään. :)

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.