Lähettäjä: Sennnu
Päivämäärä: 6.4.15 18:28:16
Ai miks? ;D
------------------------------------------------
19.
Lapset eivät tainneet huomata minua, kun harpoin talliin. Sieltä löysin kaikki muut, Veskun ja Siirin ja Jutan.
- Unikeko, sanoi Siiri minulle hilpeästi.
- Mä luulin laittaneeni herätyksen, puolustauduin.
- Älä nyt, kai sunkin pitää välillä saada nukkua, tyttö lohdutti. – Sä olet ollut aamutallissa ensimmäisenä koko viikon.
- Miten varsa? kysyin ja työnnyin karsinan ovelle. Se oli paljon kiinnostavampi kuin minun mahdolliset univelkani.
Jutta ja Vesku olivat siellä, Vesku piteli riimusta epäluuloisen näköistä Katrinaa, ilmeisesti, jotta Jutta sai rauhassa tutkia varsaa. Nuori neiti oli jaloillaan ja kovasti eläväisen näköinen. Se ei pysynyt sekuntiakaan liikkumatta. Jalat liikahtelivat, pää pyörähteli ja korvat etenkin olivat koko ajan liikkeessä. Nyt se näytti lähinnä tummanruskealta, kun aurinko paistoi ikkunasta sen selkään.
- Hieno vehje, Jutta sanoi ja irrotti kätensä varsasta.
- Minkä värinen siitä tulee? kysyin, se tuntui jotenkin tärkeimmältä, ainakin nyt, kun Jutta oli kehaissut sitä, kai se merkitsi että se oli terve. Ainakin se näytti terveeltä.
- Kai siitä musta tulee, tai ainakin mustanruunikko, Jutta arveli ja tuli pois karsinasta.
- Sillä on tähti, Siiri huomautti.
Veskukin tuli käytävälle ja virnisteli kuin puulelu.
- Meillä on varsa, hän ilmoitti minulle, tarttui poskistani kiinni ja antoi minulle suukon.
- Mä tiedän, mä näin sen syntyvän yöllä, muistutin. – Kaikki okei?
- Ihan kuin suoraan oppikirjasta. Se syö ja Katrina on täydellinen äiti. Maailman helpointa tää hevosten kasvattaminen!
Minuakin sykähdytti. Olin ihan turhaan pelännyt kaiken maailman komplikaatioita ja hankaluuksia, ja siinä meillä nyt oli mitä hienoin varsa, joka oli vaan ilmestynyt meille.
- Eiköhän jätetä ne rauhaan, Vesku ehdotti ja veti minut ulos tallista. Jutta seurasi, ja Siirikin, vastahakoisen näköisenä. Roikuin Veskun käsivarressa ja hymyilin leveästi. En vaan voinut sille mitään.
- Koska se toinen oli tulossa? Vai ehditkö sä ensin? Jutta kysyi vilkaisten minun vatsaani.
- Kyllä Kiiran pitäisi poikia ennen mua, naurahdin. – Mutta menee siihen ainakin kuukausi vielä. Mä en malta odottaa!
- Kumpaa?
Vilkaisin Juttaa ja tulin ensi kerran ajatelleeksi, että oliko hänelläkin ehkä lapsia ja perhe kotona.
- Toivottavasti sulla ei ollut vapaapäivä, sanoin, kun huomasin, ettei hän ollut pukeutunutkaan ihan normaalisti vaan shortseihin ja hihattomaan kauluspaitaan. Hän vaihtoi parhaillaan jalkoihinsa sandaaleja kumisaappaiden sijaan.
- Mä poikkesin vaan kauppareissulla. Olisin mä halunnut tulla kurkkaamaan sitä joka tapauksessa, hän selitti, kiipesi autoonsa ja ajoi pois.
- Se on niin ihana se vauva! Siiri hehkutti. – Mä voisin vaan tuijottaa sitä! Viedäänkö me se ulos tänään?
- Jos annettais sen tän päivän verran kasvaa ja katsottais huomenna, Vesku sanoi. Hän oli unohtanut kätensä olkapäälleni.
- Mä laitan tallin oveen lapun, että välttäkää kulkemista, tänään kun on lauantai niin tänne tulee taas jos vaikka ketä, päätin.
- Miilakin? kysyi Siiri.
- Ei, se ei tule tänään.
- Haluaisitko sä, että mä ratsastan Nikillä? tyttö tarjoutui viattoman näköisenä. – Mä voisin hypätä Miilan puolesta…
Miila oli käynyt säännöllisesti kuin kello joka lauantai hyppäämässä Nikillä, mutta nyt hän oli krapulassa. Tai niin hän oli ainakin varoittanut. Kisoihin asti hän ei ollut edelleenkään päässyt, vaikka heidän hyppäämisensä alkoi jo välillä näyttää vallan siistiltä.
- Plii-is? Siiri sanoi. – Mähän en ole päässyt tunnille yli viikkoon nyt, sä voisit pitää mulle estetuntia Nikin kanssa.
- Ratsastuksenopettaja ei ole ihan mun lempiammattini, mutta joo, kai mä voisin, sanoin. Niki tarvitsi joka tapauksessa liikuntaa. - Laita se sitten vikkelään kuntoon, jos vaikka ehdittäis ennen kuin kukaan muu tulee kentälle.
Siiri oli vikkelä. Hän oli jo lähdössä kävelemään Nikillä, kun minä vielä mallasin esteitä.
- Mä kierrän vaan laitumet ensin, hän huikkasi, kun varoitin häntä lähtemästä naapurin viljellyille pelloille. Minuakin alkoi kiinnostaa, mitä tästä tulisi. En ollut nähnyt Siirin ratsastavan muuta kuin Puhurilla pitkään, pitkään aikaan. Hänhän ei ollut käynyt meillä moneen viikkoon, ja näinä muutamina päivinä, jotka kesälomaa oli nyt kulunut, hän oli ratsastanut vain Puhurilla. Silti minua alkoi arveluttaa. Olinko vammauttamassa huostaani uskotun lapsen? Keräsin toisen rakentamani esteen sittenkin pois. He saisivat ravata voltilla ristikon yli, kunnes olisin vakuuttunut siitä, että oli turvallista edetä.
- Totako me mennään? Siiri kysyi tullessaan kentälle, eikä hän saanut kokonaan peitettyä pettymystä äänessään.
- Tota, ravissa, voltilla.
- Okei, hän sanoi vain sitten.
- Hei, tällasesta Miilakin alotti, muistutin. – Vai olitko sä katsomassa sillon? Se itse halusi, kun Niki oli ensin vieny sitä kuin rukkasta. Tällasesta mäkin alotin sen kanssa.
- Mähän sanon että okei, Siiri sanoi ja alkoi ravata Nikin kanssa pitkin uraa. Hevonen näytti kovin virkulta, ehkä siksi, että se oli huomannut esteen. Se teputti melkoisen vikkelästi eteenpäin kuolaimiaan pureskellen ja kilistellen.
- Tää tuntuu ihan ponilta Puhurin jälkeen, Siiri nauroi. – Puhurilla on niin paljon hitaammat askeleetkin!
- Se meneekin ihan liian kovaa. Koita saada se vähän rauhottamaan ja pidentämään askeliaan, neuvoin. Ellei Niki alkaisi tuon paremmin kuunnella ratsastajaansa, en uskaltaisi päästää heitä esteelle ollenkaan.
- Mitäs mä tekisin? Voltteja?
- Joo, ja vaikka siirtymisiä painolla. Ihan kaikessa rauhassa.
Ehkä varttitunnissa Niki alkoi luopua toivosta päästä esteelle, tai sitten sillä oli vaan kiire totella Siiriä. Tyttö oli tainnut ensin ajatella uuvuttaa sen reippaalla ravilla, mutta ei sitä niin vaan väsyksiin juoksutettu: kun se joutui kuuntelemaan ja tottelemaan ja vähän ehkä itsekin miettimään, se rasittui paljon enemmän. Huomasin sitten silmäkulmastani Marun lähtevän pinkomaan etupihalle päin ja arvasin jonkun asiakkaan tulevan.
- Ala vaan tulla tätä, sanoin silloin. Nikiä voisi rauhoitella vaikka iltaan asti, mutta jos joku muukin oli kohta haluamassa kentälle oli parasta päästä itse asiaan, esteeseen.
Nikin korvat singahtivat pystyyn ja se hyppäsi pienen ristikon kuin se olisi ollut metrin okseri. Siiri huudahti ihastuneena ja alkoi nauraa
- Älä päästä sitä uudestaan, ennen kuin saat sen taas raviin, huusin kiireesti. Niki voisi hyvin ruveta leikkimään karusellihevostakin pikku ympyrällä, jos Siiri vaan vähänkin yllyttäisi.
- Juu en. Siiri kokosi itsensä ja saman tien hevosen, ja saikin sen melko helposti raviin. – Se on huippu, ihan huippu!
Hevoseni päätti näyttää tänään paremmat puolensa. Se suostui piankin ravaamaan esteen yli juuri, kuten halusimme, ottaen vain pari laukka-askelta aina esteen jälkeen. Molempiin suuntiin vieläpä. Pidin laskua kierroksista ja sitten pyysin Siiriä lopettamaan.
- Sen jaloille alkaa riittää toi ympyrän kiertäminen.
- Joo, mä alan kävellä, Siiri henkäisi. – Eihän se vieny mua sittenkään.
- Ei niin, hyvin sä pärjäsit sen kanssa, sanoin. Miksei antaa kiitosta silloin kun siihen oli aihetta?
Tulija oli ollut Kara, tai Asta, tai molemmat yhtaikaa. Molemmat nimittäin olivat juuri hakeneet hevosensa laitumelta ja pysähtyivät kentän viereen, kun Siiri ratsasti sieltä ulos lähteäkseen taas kiertämään laitumia.
- Oliko teillä estetunti? Kara kysyi kiinnostuneena, ja kun myöntelin jotain sentapaista, hänen ilmeensä muuttui anovaksi. – Pitäisitkö sä meillekin?
- Voi jestas, en mä osaa opettaa, toppuuttelin säikähtäneenä.
- Mutta justhan sä opetit?
- Mä vaan vähän neuvoin Siiriä, kun se ei ole ennen hypännyt Nikillä ja mä tiedän miten se toimii.
- Mutta sähän kilpailet ja kaikkea? puuttui Asta puheeseen.
- Ei sillä ole mitään tekemistä opettamisen kanssa!
Naisihmiset näyttivät pettyneiltä ja minua alkoi kumminkin kutkuttaa. Molemmilla oli kyllä korjaamisen varaa, sen olin jo pannut merkille, vaikken ollut heidän ratsastustaan varsinaisesti vahtinutkaan.
- Mä voin katsoa kyllä, jos haluatte. Siis sillä silmällä, että osaisinko mä mahdollisesti neuvoa, lupasin sitten.
- Kivaa! Kara sanoi.
- Mutta mä kävisin ensin syömässä, aamiainen unohtui… niin ja hei! Jos te mitenkään voisitte harjata niitä ulkona tänään ja käyttää päätyovea talliin? Katrina sai varsan viime yönä niin ne saisi vähän rauhaa sinne.
- Oi, varsa! molemmat vingahtivat ja lupasivat oitis sitoa ruunat tarhan aitaan odottamaan, kunhan vain saisivat itse hiipiä sisään katsomaan varsaa.
- Me vaan katsotaan ihan varovasti, Asta lupasi.
- Enhän mä voi kieltää teitä menemästä talliin, naurahdin ja lähdin sisään. Olisi tosin ollut mukavaa, jos olisin voinut, mutta olimmepa me itsekin käyneet tammaa ja varsaa kurkkimassa jo monta kertaa.
Danni ja Alissa olivat siirtyneet etupihalle huvimajaan leikkimään ja houkuttelin heidät mukaani välipalalle.
- Missä isi on? kysyin.
- En mä tiedä, Danni sanoi välinpitämättömästi.
Vesku löytyi keittiöstä kahvikuppi kädessään, tietokone edessään ja puhelin kourassaan.
- Mitä sä touhuat? kysyin, kun hän lopetti puhelunsa.
- Tutkin että mihin kaikkialle pitää ilmottaa varsasta ja soittelin puheluita ja lähettelin sähköposteja.
- Soititko sä Hannalle?
- Bosselle, itse asiassa.
- Mitä sähköposteja? jatkoin tenttaamista ja aloin penkoa jääkaappia. Löysin jugurttia ja pistin leipää paahtimeen.
- Tammanomistajille. Taas oli tullut yksi kysely, ja mun pitää tarkistaa paljonko siellä oriasemalla on vielä pakastetta jäljellä ennen kuin pitää viedä Musti taas käymään.
- Hevostilallisen rutiineja siis, hymyilin.
- Ja Riikka soitti.
- Mitä se?
- Se oli jossain kirpputorilla, piti kädessään pikkulasten ratsastushousuja ja halusi tietää, minkä kokosia tytöt on.
- Oih, sanoin ihastuneena. – Toivottavasti se löysi kahdet, tai niistä tulee pahempi tappelu kuin polkupyörästä!
- Illalla näet, mä pyysin sen saunomaan, kun ei se ole käynyt pitkään aikaan. Ja nyt mä voisin käydä kaupassa, ellet sä sitten halua?
- Käy sä vaan, mulla on hommia tallilla, sanoin nopeasti.
Istuskelin sitten kentän laidalla katsomassa, miten Kara ja Asta ratsastivat. Kara oli melko taitava, joskaan ei selvästi vielä ihan sinut uuden hevosensa kanssa. Astasta ei voinut sanoa samaa. Nirvana eli Vaari oli osoittautunut melko pirtsakkaaksi tapaukseksi ollakseen pystyynkuollut tuntihevonen, ja Asta kiipesi sen selkään kasvot kalpeana.
- Se ei ollut ollenkaan tämmönen siellä edellisessä paikassa, hän oli kertonut.
- Joskus ne piristyy paikanvaihdoksesta, ehkä sille kävi niin kun se pääsi pois sieltä työleiriltä, arvelin. Asta oli sitten puolittanut sen kaura-annoksen, vaikkei se paljon ollut saanut väkirehua aiemminkaan, ja ruuna oli vaikuttanut parin päivän kuluttua tasaisemmalta. Tottunut kai ympäristöön, se oli todennäköisempää kuin ruoan vähentäminen.
Olin ajatellut vain katsella, mitä he tekisivät puuttumatta ollenkaan itse ratsastukseen, mutta lopuksi Kara ratsasti luokseni.
- Mitä sä sanot? hän kysyi.
- En mä osaa teille ratsastamista opettaa, sanoin suoraan. – Tai no, Asta nojaa eteen koko ajan, se ei tee ainakaan hyvää tasapainolle, mutta muuten teidän hevoset taisi tehdä mitä te halusittekin. Eiköhän se riitä.
- Mun teki niin hirveesti mieli hypätä toi edes kerran, mutta en mä uskaltanut, Asta tunnusti vilkaisten ristikkoa, jonka Kara oli muuttanut pystyesteeksi ja jota hän oli Nallen kanssa ylitellyt.
- No kyllä mä sut siitä kerran roudaan yli, lupasin kammeten itseni pystyyn tuolistani. Asta näytti siltä, että katui sanojansa, mutta oli selkeää, että hän oli vasta lopettanut ratsastuskoulutunnit ja käskyjen seuraaminen oli vielä selkärangassa. Kun käskin hänen ottaa ohjat ja ravata esteelle, hän totteli, vaikka puraisikin alahuultaan.
Vaari väisti viime hetkessä esteen oikeata puolelta ohi ja Asta keikahti hetkeksi vinoon vasemmalle ja pysäytti hevosensa.
- Se ei ilmeisesti halua hypätä vaan hyppäämisen ilosta, totesin.
- Koululla aina riitti, että käänsi sen kohti estettä ja antoi mennä. Tai no, useimmiten riitti, Asta sanoi.
- No nyt sä näköjään tarviit vähän oikeeta pohjettakin. Kokeile uudelleen.
Menin itsekin seisomaan esteen tolpan viereen. Todennäköisesti pelottaisin vanhaa tuntihevosta tarpeeksi ihan vain olemalla siinä ja se ylittäisi esteen kiltisti.
Juuri niin kävikin, mutta en ollut vielä tyytyväinen. Asta voisi vähän rikkoa rajojaan.
- Nosta laukka ja tule uudestaan, kehotin. Nainen näytti siltä, että hänen teki mieli sanoa vastaan, mutta jostain syystä hän oli antanut minulle sen verran auktoriteettia, ettei pukahtanutkaan vaan totteli. Olin näkevinäni hevosen ilmeessä pientä ilkikurisuutta, kun he lähestyivät taas, joten astuin askeleen sivummalle, niin, että minua oli hankalampi kiertää ja hups, he ylittivät melkein puolimetrisen puomin taas.
- Hui! Asta sanoi, mutta näytti iloisesti yllättyneeltä.
Hommani eivät ollenkaan loppuneet siihen. Siiri oli jo taas jonossa.
- Kuule Jessi, enkö mä voisi ihan hyvin kokeilla Puhurinkin kanssa hypätä?
- Omahan on hevosesi, sanoin kohauttaen hartioitani.
- Mutta mitä sä luulet?
- En mä ymmärrä mikset sä voisi kokeilla, sanoin.
- No en mäkään, Siiri sanoi tyytyväisenä ja talutti suokkinsa kentälle. Minua alkoi toisten ratsastuksen katseleminen ja hiukan tympäistä, suoraan sanoen, minun ratsastukseni kun alkoi olla enimmäkseen vain ilman satulaa kävelyä. Olin kateellinen. Sen verran olin silti utelias, etten päässyt siitä lähtemään.
Puhuri-parka ei ymmärtänyt ollenkaan, mitä Siiri siltä halusi. Se käveli esteen eteen ja tutki sitä tottelevaisesti, yrtti purrakin, ja sitten puomi tietysti kolahti maahan.
- Mitäs jos aloittaisit käyntipuomeilla? ehdotin nauraen.
Hevonen ei piitannut niistä juuri sen enempää, se potki ja talloi niitä niin, että ne kierivät karkuun ja sälöt vain lentelivät.
- Voi luoja, Siiri huokaisi.
- Ehkä sun pitää alottaa käyntipuomeista taluttaen?
- Ehkä mun pitää, niin. Mutta kyllä se oppii vielä, onhan se oppinut kaiken muunkin, tyttö sanoi luottavaisesti.
Riikka tuli illalla, kuten Vesku oli kertonutkin, ja toi tosiaan pikkuisia ratsastusvaatteita.
- Mä muistin heti olevani huono täti kun näin nää kirpparilla, hän selitti ja levitteli niitä sohvalle. Ei yhdet tai kahdet vaan peräti kolmet pienet housut, toppaliivi, jonka selässä oli hevosenpää, ja pienenpienet saappaatkin. Danni ja Alissa olivat suorastaan kiskoneet ne hänen käsistään, silmät loistaen, ja oli ollut työ ja tuska saada housuja pois edes saunan ajaksi. Nukkumaankin he olisivat tahtoneet mennä ratsastushousuissaan, mutta en antanut. Heitin ne sen sijaan pesukoneeseen, kuka tiesi missä ne olivat olleet, ja lohdutin lapsia, että huomenna ne joutaisivat jalkaan.
Makailin poikittain heidän vierekkäisten sänkyjensä jalkopäässä ja yritin lukea iltasatua, mutta he eivät kuunnelleet vaan suunnittelivat, miten he ratsastaisivat seuraavana päivänä. Minun silmäni alkoivat lupsua kiinni ja kirja valahti kädestäni, vaikka sänkyjen reuna painoi aika inhottavasti kylkeen.
- Jessi, sä et lue, herätti Alissa minut paheksuvasti.
- Ette tekään kuunnellu, haukottelin.
- Nyt me kuunnellaan!
- Jos sanallakaan keskeytätte, mä menen pois, uhkasin ja luin kirjan nopeasti loppuun.
- Mä taidan ruveta ottamaan päiväunia, ilmoitin, kun palasin kuistille, missä Vesku ja Riikka istuivat hörppien vielä saunaoluitaan. Ensinmainittu vilkaisi minua nopeasti ja terävästi.
- Ootko sä ihan kunnossa?
- Kyllä varmaan, haukottelin. – Ehkä mulla on univelkaa kun on pompittu yötä myöten katsomassa hevosenkuvaa webbikamerasta.
- Oletko sä ihan varma?
- No olen, tuhahdin. – Et sä ole hei enää perheen ainoa lääkäri. Kai ihmistä saa väsyttää… missä Siiri on?
- Se lähti hakemaan huoltoasemalta purkkaa, sanoi Riikka.
- Ai, sanoin ja vikaisin automaattisesti tielle päin. Mieleeni tuli mopojengi, jonka olin siellä usein nähnyt. Niitäkö huollettavani oli lähtenyt kuikuilemaan? Mitä Saara sanoisi?
- Se lupasi viipyä vaan kaksymmentä minuuttia, meillähän on kisat huomenna, Vesku rauhoitteli minua.
- No toivottavasti se pitää lupauksensa, sanoin happamasti. Vesku oli päättänyt haluta Siirin mukaansa kisoihin mieluummin kuin minut. Ei mahani takia tai väsymykseni, vaan koska varsa oli vasta päivän vanha. Minua arvelutti vähän, pärjäisikö Siiri Mustin kanssa kisapaikalla, ihan niin kuin sekin, pärjäisikö hän huoltoasemalla, mutta toisaalta halusin kyllä mieluummin olla itse kotona pitämässä silmällä hevospienokaista. Jos sille sattuisi jotain, mitä Siiri osaisi tehdä? Soittaa meille monen kymmenen kilometrin päähän. Ei, mieluummin jäin itse.
20.
Siitä se sitten lähti rullaamaan, kesä kolmentoista hevosen tallin kanssa. Toivoin, ettei niiden lukumäärä ollut huonon onnen enne – että kaikki menisi hyvin kunnes Kiira pungertaisi ulos neljännentoista. Ainakin kaikki näytti sujuvan hyvin jos laskin Marun neljänneksitoista nelijalkaiseksi.
Siiri oli tarpeellisempi kuin olin osannut kuvitellakaan. Olin keväällä oikeastaan kuvitellut, että hän lähinnä pitäisi minulle seuraa, etten tulisi mökkihöperöksi, kun seurustelisin vain kolmivuotiaiden ja eläinten kanssa. Sen sijaan hän alkoikin huolehtia minusta ja komensi minut iltapäivisin nokosille, joita en olisi voinut kuvitellakaan, jos olisin ollut kotona yksin tyttöjen kanssa. Ne olisivat ehtineet keksiä vaikka mitä sillä aikaa kun minä vetelin puolen tunnin tai tunnin päikkäreitä. Sain väsymykseeni kyllä sitten neuvolasta rautatabletteja, ja hiljalleen ne alkoivat toimiakin, mutta oli silti mukavaa lepuuttaa vähän jalkoja kuumimpaan aikaan päivästä.
Sen lisäksi hän otti vastuulleen Nikillä ratsastamisen lähes kokonaan. Miila kävi edelleen kerran viikossa, joskus kaksikin, mutta minä olin lakannut harkitsemasta ravaamista tai laukkaamista. Joskus saatoin kävellä Nikin kanssa laitumien ympäri tai rämpiä metsäryteikössä, mutta siitä se ei varsinaisesti saanut liikuntaa, ja sekin alkoi tuntua mahassani epämukavalta. Välillä vitutti rankasti koko raskaana oleminen.
Tietysti Siiri olisi halunnut kilpailemaankin sillä ja lupasin auliisti, että hän voisi mennä koulukisoihin koska tahansa.
- Eikö esteitä? hän kysy pettyneenä.
- Ei vielä, ehkä loppukesällä, sanoin toivoakseni lopullisella äänellä, ja tyttö huokaisi. En myöskään antanut hänelle lupaa hypätä Nikillä, ellen itse ollut katsomassa, tai Vesku. Hän alkoi saada siihen tuntumaa, mutta Niki innostui edelleen välillä vähän turhan paljon.
- Ihan kuin mä olisin joku pikku nyhverö, Siiri protestoi.
- Ehkä mä rohkeemmin antaisin sun mennä, jos olisit mun lapsi, mutta mä en vaan uskalla että kuvitella, että joutuisin soittamaan sun äidillesi, että sulla on luita poikki tai pahempaa, myönsin.
- Pöh, ethän sä anna tyttöjenkään, hän tuhahti.
- Annanhan, sanoin loukkaantuneena.
Danni ja Alissa olivat saaneet pahanlaisen hevoskärpäsen pureman saatuaan Riikka-tädiltä ratsastushousut. Kumpikaan ei suostunut enää pukeutumaan muihin vaikka olisi ollut miten kuuma päivä ja he tahtoivat vain hevosen selkään. Niinpä Kiira alkoi saada säännöllisempää liikuntaa kuin koko keväänä, kun päivittäin taluttelin tyttöjä sen selässä. Onneksi molemmilla oli pikkulapsen joustavat nivelet, he kun joutuivat istumaan siellä ihan spagaatissa.
- Päästä irti, mä menen itse! Danni alkoi vaatia, ja kun kyseessä nyt oli rauhallisin hevosemme, olkoonkin, että aivan liian suuri lapselle, suostuin. Kiira maleksi ympäri kenttää ja pysähtyi välillä napsimaan ruohoa tolppien juuresta, mutta lähti aina kiltisti uudelleen liikkeelle, kun Danni alkoi hoputtaa sitä ja potkia pienillä kantapäillään sellaisiin kohtiin sen kyljissä, ettei Kiira mitenkään voinut ymmärtää taputtelua pohjeavuiksi.
- Teillä pitäisi olla poni, sanoi Terhi kerran, kun hän tuli tallille Miiamarin kanssa kesken tyttöjen ”ratsastustunnin”.
- Meillä ehkä pitäisi, myönsin. – Nyt ne ehkä alkaa olla siinä iässä.
- No mikset hommaa?
- Talli on täynnä, eikä nyt just ois varaakaan.
Sitten se tuli:
- Haluatko vuokrata Bambia niille?
Katsoin Terhiä arvioiden. Ratkaisu oli tietysti ilmiselvä, mikä nyt olisi sen parempi vaihtoehto, kun tallilla kerran oli pikkuponi, mutta silti minusta tuntui, että minua yritettiin vedättää jotenkin.
- Vuokrata?
- No niin, vähän alennusta tallimaksuun ja saisitte käyttää sitä.
- Miten usein ja miten paljon sä ajattelit? kysyin suoraan.
- Entä jos saisitte satasella käyttää sitä niin paljon kuin haluatte?
- Koskas Miiamari sitten ratsastaisi?
- Äh, noiden ratsastamisesta se eläin ei totisesti kulu. Lisäliikunta tekee sille pelkästään hyvää. Kunhan ei sillon tietenkään kun me ollaan täällä.
- Sitä paitsi mä menen kohta isälle lomalle, sanoi Miiamari pikkuvanhasti, hän seisoi äitinsä vieressä pienenä ja laihana, kypärä päässään, jäystäen raipan päätä.
- Sekin vielä, Terhi sanoi pyörittäen silmiään. – Hemmetin tapaamisoikeudet.
Mietin vähän aikaa, mutta nyökkäsin sitten. Olin nähnyt Miiamarin ratsastavan Bambilla, eikä se näyttänyt pahapäiseltä ponilta.
- Kokeillaan, jos sulle sopii vaikka kolme kertaa viikossa ja viiskymppiä, sanoin. Eihän oikeastaan ollut rahantuhlausta, jos annoin pois rahaa, jota emme olleet vielä saaneetkaan. – Mä pelkään, että noi kyllästyy, jos niiden tarvitsee joka päivä.
- Kokeilkaa, vaikka heti huomenna. Me kun ei tullakaan, me mennään Korkeasaareen.
Tyttöjen silmät levisivät seuraavana aamuna, kun ilmoitin, että saisimmekin lainata Bambia. Noin kolmessa minuutissa käynnissä oli nyrkkitappelu siitä, kumpi saisi ratsastaa ensin.
- Kohta ei ratsasta kumpikaan, ärisin ja nostin molemmat osapuolet käsivarresta ilmaan. – Johan tässä hevoset saa paniikin tommosesta räyhäämisestä!
- Danni haluaa aina ensin, murjotti Alissa.
- Danni meni eilen Kiiralla ensin niin, että sä saat mennä tänään Bambilla ensin, päätin minä ja Alissa näytti voitonriemuisesti kieltään.
- Ja se, joka irvistelee tai lyö, ei mene ollenkaan, lisäsin.
Kiihkeistä vaatimuksista huolimatta talutin pikku Bambia joka minuutin. Se oli sittenkin vain poni, enkä luottanut siihen suuremmin. Siihen täytyisi ensin vähän tutustua, ennen kuin päästäisin pikkuiset yksin ohjaamaan sitä. Mutta siitä se lähti, muutamaa päivää myöhemmin ravautin sitä jo liinassa lapsi selässään.
Miiamari ja Emma tulivat tallille aina äitiensä kyydissä, mutta Paju oli ruvennut pyöräilemään, vaikka aluksi he olivat olleet Peten kanssa kuin paita ja peppu.
- Se ei koskaan halua lähteä silloin kun mä haluan, tai sitten mulla on töitä tai sillä on menoja, tyttö selitti.
- Sulla töitä ja sillä menoja? tarkistin. Se kuulosti jotenkin nurinkuriselta, Pajuhan tässä lapsi oli ja veljensä aikuinen.
- Joo, se on maailman patalaiskin. Se käy vaan rannassa ottamassa aurinkoa ja sitten se nörtteilee.
Isommat tytöt olivat muodostaneet keskenään jonkinlaisen tallijengin, Siiri ja Emma ja Paju. Miiamari oli pienempi ja koko ajan äitinsä siipien suojissa, vakka minusta näytti, että hänkin olisi välillä halunnut mukaan kun isommat lähtivät hevosineen maastoon. Lotta ja Sofia olivat ehtineet näyttää Siirille jo muutamia maastoreittejä kauempana tallista, ja he tekivät Emman ja Pajun kanssa välillä pitkiäkin lenkkejä. Astalla oli tapana putsata hermostuneen näköisenä jo ennestään puhtaita varusteita odottaessaan lastaan ja hevostaan palaavaksi, mutta ei hän saanut kiellettyä Emman lähtemistä.
- Mä ratsastan paljon paremmin kuin sinä, ja pitäähän Vaarin välillä päästä maastoonkin, Emma oli perustellut, ja hänen äitinsä oli puristanut suunsa kiinni ja näyttänyt onnettomalta.
Minulla oli pikkiriikkisen samanlainen olo Siirin suhteen, mutta päätin lujasti luottaa siihen, ettei lapsille tapahtuisi mitään, olihan heillä kaikilla melko selväpäiset hevosetkin. Pidin vaan huolen siitä, että he eivät lähteneet ilman kännykkää matkaan, ja että ainakin pilvisellä säällä heillä oli heijastinliivit. Tiesin hyvin itse autoilevana, miten hyvin ratsukko saattoi sulautua maisemaan, vaikkei edes ollut pimeää.
Siirin elämästä oli myös sovittu, että hän kävisi vähintään joka toinen viikonloppu kotona, jottei kokonaan unohtaisi, miltä hänen perheensä näytti. Ja pyykkäämässä vaatteita, vaikka suuri osa pyörikin meidän vaatteidemme seassa, kun kone sai laulaa melkein joka päivä. Tallinpito oli likaista hommaa. Juha sattui tulemaan häntä hakemaan ensimmäisen kerran juuri, kun Siiri ja Paju olivat kadonneet pihasta tehdäkseen maastolenkin. He olivat kuulemma löytäneet ihanan pitkän metsäautotien, jolla harjoitella laukkaa. Puhurille se varmaankin teki hyvää, sillä kenttä tuntui sille liian ahtaalta, aina kun se tuntui saavan laukkaansa jonkinlaisen rytmin, tuli vastaan kulma ja se kadotti sen taas. Kilometrin suora kuulosti oikein hyvältä laukkaharjoitukselta sille.
Minä olin juuri asettunut lempipaikalleni keskelle pihaa lepuuttaakseni jalkojani Bambin kanssa juoksemisen jälkeen, kun Maru kävi hakemassa Juhan etupihalta. Se ei viitsinyt enää haukkua tutummille vieraille, mutta vastaan sen piti toki mennä.
- Meinasitko sä ottaa päiväunet? Juha kysyi pysähtyen vähän matkan päähän anteeksipyytävän näköisenä.
- En mä nyt, kunhan lepäilen vähän. Mä en uskalla nukahtaa kun Siiri lähti ratsastamaan ja lapset voi juosta ties minne – sulla oli huono ajoitus.
- Ai se on ratsastamassa.
- Joo, ne lähti maastoon, ne viipyy varmaan ainakin tunnin. Ihan vähintään. Onko sulla muita menoja vai istutko sä pitämään mulle seuraa? kysyin ja taputin kutsuvasti nurmikkoa vierelläni.
- Voisin mä tietysti käydä kaupassa mutta mä mieluummin pidän sulle seuraa, Juha sanoi hymyilen ja istui alas. – Tai sitten sä voit ottaa ne torkut, mä voin pitää tyttöjä silmällä. Mä en vaan näe niitä missään.
- Ne rupesi leikkimään kotia tuolla ulkovarastossa, osoitin avonaista ovea. – Niillä on vähän isompi leikkimökki siellä, kun ei laiskat vanhemmat oo saaneet aikaan rakentaa oikean kokoista.
- Tuskin teitä voi kauhean laiskoiksi moittia, Juha sanoi hajamielisen oloisesti ja katseli hevoslaumaa. –Mitä Siirille kuuluu?
- Mä luulen että sillä on aika hauskaa, sanoin miettiväisesti. Siiri oli ottanut jonkinlaisen ylimmän tallimestarin roolin nyt, kun meillä oli niin paljon uusia ihmisiä. Hän tiesi missä kaikki oli ja miten kaikki täällä toimi ja tapahtui ja miksi. Hän oli epäilemättä Hyvin Tärkeä Henkilö.
- Hyvin se tuntuu viihtyvän, ei ole tainnut soittaakaan kertaakaan, Juha sanoi.
- No, täällä käy muutama muukin tyttö, vähän nuorempi ja vanhempi sitä, eikä näissä hevoshommissa ikä ole niin tärkeä.
- Enemmänhän sillä sitten taitaa olla kavereita kuin kotona.
- Joo, ja sitten se on vähän niin kuin ottanut siipiensä suojaan ton naapurin pikkutytön.
Siiri ja Aada olivat tosiaan jotenkin kehittäneet jonkinlaisen ystävyyssuhteen. Aada ei näköjään ollut voinut pysytellä meiltä pois enää, kun varsa oli ilmestynyt kuvioihin, mutta sen sijaan, että olisi räkyttänyt hänet tiehensä, tai antanut Marun räkyttää, Siiri olikin mennyt tekemään tuttavuutta tytön kanssa. Nykyään Aada saattoi viettää tuntikausia tallipihassamme auttaen Siiriä siivoamaan tarhoja tai milloin mitäkin. Minulla oli omat epäilyksensä Siirin vaikuttimista, mutta pidin ne omana tietonani. Olin joskus itsekin hankkiutunut ihastukseni siskon kaveriksi päästäkseni heille kylään, tosin Jinna oli loukkaantunut siitä niin, että en ollut voinut jatkaa sitä kaveruutta kovinkaan aktiivisesti. Se poikakin oli itse asiassa ollut aika idiootti.
Jotenkin Juha sai jutun vaeltamaan Siiristä minuun. Hän halusi tietää, olinko voinut hyvin ja tuijotti hetken kiinteästi vatsaani.
- Kaikki okei vielä, mutta kohta mä alan tuskastua ja sitten mä alan olla vittumainen eukko.
- Miksi sä tuskastut?
- Mä en saa pian enää sukkia jalkaan, jalat alkaa turvota, maha painaa ja on tiellä ja on ruma ja ällöttävä. Mä en tiedä mitä mä laitan päälleni kohta, nääkin shortsit kaipaisi jo henkseleitä. Mun täytyy varmaan leikata pussilakanaan päänreikä. Ja kutiaa ihan pirullisesti, kun nahka venyy, ja entäs jos se ei enää kutistukaan takaisin?
Puhuin ihan tosissani ja äänestäni taisi alkaa kuulua pieni paniikinpoikanen, kun pidemmälle pääsin ja muistin kaiken odotettavissa olevan kurjuuden. Juha kehtasi ruveta nauramaan ja sipaisi kumpuani, jonka päältä oli toppi taas kuoriutunut puoliksi pois.
- Älä kehtaa, tiuskaisin ja kiskoin paitaa takaisin alas, mutta hänen naurunsa oli tarttuvaa.
- Ei kai se noin kamalaa voi olla, et kai sä siihen muuten olisi ruvennut.
- En mä tätä valinnut enkä suunnitellut, tuhahdin ja huitaisin häntä, mutta nauroin jo itsekin. Hetken, se loppui kuin seinään, kun mies nappasi kädestäni kiinni, eikä päästänytkään sitä. Hänen kätensä ranteeni ympärillä oli vielä ruskeampi kuin minun, laiha ja voimakas ja kuuma. Se lähetti kuumia värinöitä pitkin ihoanikin, ja hetkessä mieleeni muistui mieleeni, miten hullaantunut olin ollut häneen pari vuotta sitten.
Tilannetta ei tehnyt yhtään helpommaksi se, että nilviö painoi huulensa sormilleni ja liu’utti toisen kätensä reidelleni, sen sisäpuolen pehmeälle iholle vieläpä.
- Sä olet sitten ihana, hän sanoi. Minä en saanut sanaa suustani, sydän vaan hakkasi niin, että pelkäsin korvistani kohta alkavan tulla verta. Ennen kuin tajusin mitä oikein olin tekemässä, tartuin kiinni hänen liian pitkistä, melkein mustista hiuksistaan ja kiskoin hänet niin lähelle, että hänen huulensa koskettivat omiani. Se tuntui ihan mahtavalta. Hetken, sitten tönäisin hänet pois ja paukautin hänen olkapäätään nyrkilläni.
- Sika, sanoin, mutten oikein tainnut saada siihen painokkuutta.
- Olen, Juha myönsi ja siirsi toisen kätensä reideltäni poskelleni. Hänen sormensa hivelivät korvaani ja ne tuntuivat siellä vielä paremmilta. Mahtoiko hän tietää sen?
Pari minuuttia kului, ennen kuin tulin järkiini. Tai ehkä viisikin, en minä osaa sanoa. Leijuin jossakin korkeammalla kuin aurinkotuolin verran maanpinnasta. Sitten korviini kantautui laitumelta äkäinen vinkaisu ja kovaa töminää ja romahdin taas maan pinnalle. Hätkähdin, vetäydyin, haukoin henkeäni. Tuijotin Juhaa silmiin kuin olisin juuri herännyt painajaisesta.
- Mitä @!#$ä se oli? kysyin, ja suuni tuntui kuivalta.
Mies näytti melkein yhtä säikähtäneeltä, kunnes hänen suupielensä värähti. Hänen suupielensä olivat itse asiassa oikein viehättävät, totesin. En saanut katsettani irti niistä.
- En mä tiedä, mutta hiton hienoa se oli, hän sanoi.
- Päästä irti. Mun hormonit…
- Sun hormonit on yhtä ihania kuin kaikki muukin sussa, hän huokaisi.
- Lopeta jo, sanoi äkäisesti ja ravistin hänen kätensä pois läheltäni. Minun teki mieli nousta istumaan, mutta mieleeni välähti, että se oli jo aika vaivalloista ja epäilemättä huvittavan näköistä. En halunnut olla huvittava nyt. Jäin arvokkaasti nojailemaan selkänojaan ja katsoin Juhaa paheksuvasti. – Mä olen suunnattoman pettynyt suhun, lausuin.
Juha painoi päänsä ja alkoi nyppiä ruohoa jalkojensa välistä. Hän näytti kerrassaan surkealta, mutta niin sieti näyttääkin. Minä katselin pilvenhaituvaa taivaalla ja ajattelin kuumeisesti. Mikä ihme minuun oli iskenyt? Ehkä tosiaan ne hormonit. Ne liikuttelivat mielialojani muutenkin vähän miten sattui nykyään. Nyt ne alkoivat rakentaa koko tapahtumalle huvittavia lavasteita, mutta en suostunut katsomaan niitä. Sille en voinut mitään, ettenkö olisi ruvennut hiljalleen tuntemaan itseäni imarrelluksi. Olin juuri päässyt harmittelemasta sitä, että olin paksu ja ruma ja kömpelö, ja sitten tämä hölmöläinen mieheksi oli huiskauttanut itsetunto-ongelmani taivaan tuuliin.
- Sä voisit ehkä auttaa mut istumaan, sanoin arvokkaasti. Juha tarttui saman tien käsiini. Hänen ilmeensä oli huolestunut.
- Et kai sä suuttunut?
- Mulla kai olisi syytä pistää välit poikki suhun saman tien, tokaisin ja vilkaisin häntä alta kulmieni, samalla kun järjestin jalkani maahan.
- Joo, mutta älä tee niin, Juha pyysi. – Mä en enää ikinä.
- Kuinka monta kertaa sä olet noinkin luvannut?
- Sä olit vaan niin suloinen siinä.
- Suloinen niin kuin valas rannalla, just.
- Unohda tommoset jutut. Mä en ole ikinä tuntenut mitään vetoa valaisiin.
Juha ei onneksi viitannut sananpuolikkaallakaan siihen, että olin itse ollut aika lailla mukana jossain vaiheessa, tai olisin joutunut kyllä osoittamaan hänet tontin rajalle odottamaan tytärtään. Minulla oli oikeastaan hemmetin hyvä olo. Vesku tietysti rakasti mahaani siinä missä minuakin, ellei sitten enemmänkin, mutta nyt pitkästä aikaa tunsin itseni itsekin ihanaksi.
- Unohdetaan koko juttu, sanoin tavoitellen kevyttä sävyä muutaman minuutin hiljaisuuden jälkeen. – Yllättävää, mutta mukavaa huomata, etten mä olekaan vielä pelkkä vaappuva ameeba. Ellei sulla sitten tietysti ole jotain perversioita raskaana olevia naisia kohtaan.
- Et sä ole, eikä mulla ole, sua kohtaan vaan noin yleensä, Juha sanoi.
- Mä luulin, että se oli ollutta ja mennyttä.
- Ei se näköjään ollut.
- Mä en halua olla mikään perversioiden kohde.
- No en mä halua pukeutua sun vaatteisiisi enkä, että sä ruoskit mua, enkä päinvastoinkaan.
- Todella lohduttavaa, mutisin, mutta minulla oli jotenkin pulppuileva olo, vaikken sitä näyttänytkään. Taisin minä sittenkin vielä olla pikkuisen viehättävä.
21.
Huono omatunto iski vasta, kun olimme istuneet puhumatta vaikka miten kauan ja Maru ravasi valppaana ulos tyttöjen luota ulkorakennuksesta. Paju ja Siiri olivat palanneet. Mitä jos he olisivat tulleet aikaisemmin ja nähneet minut lääppimässä Siirin isän kanssa? Hyi hemmetti! Tai jos Danni ja Alissa olisivat lopettaneet kotileikkinsä ja tulleet pihalle? He eivät enää olleet pieniä ja viattomia vaan erittäin terävänäköisiä ja puheliaita. Ihokarvat käsivarsissani nousivat pystyyn pelkästä ajatuksestakin. Hävetti, vaikken tieten tahtoen ja suunnitelmallisesti mitään ollutkaan tehnyt, ja alkoi suututtaa. Onneksi minulla oli kaikki oikeus ailahdella. Ne hormonit.
- Taitaa olla parempi, että mä laitan sut lähestymiskieltoon, tokaisin Juhalle ja aloin vääntäytyä pystyyn.
Miten niin? hän kysyi ja tarttui minua kohteliaasti kainalosta. Se tuli melko lailla tarpeeseen, joten irrottauduin vasta, kun olin tukevasti kahdella jalalla.
- Pysyt metrin päässä musta, etkä sano kädestä päivää, etkä ylipäätään koske mua!
- Ohoh, teenkö mä semmosen vaikutuksen suhun? Juha kysyi hyvillään.
- Äh, unohda ja pidä se hajurako, ärähdin. Tilanne olisi ollut suorastaan kutkuttava, jos asetelma olisi ollut vähän toinen.
- Joo, kyllä mä, hän lupasi vakavoituen ja näytti siltä, että harkitsi sanoa vielä jotain, mutta minä lähdin siitä harppomaan kohti tallia. Kyllä tätä asiaa oli nyt puitu ihan tarpeeksi, siinä oli turha hekumoida enempää. Vaikenisin sen kuoliaaksi.
- Ai sä tulit jo, sanoi Siiri pettyneenä nähdessään isänsä.
- Menikö kaikki ok? kysyin. Hevoset näyttivät hikisiltä.
- Meni, se laukkasi ihan innoissaan! Siiri kehui ja ihastunut hymy levisi hänen kasvoilleen. – Muistatko sä kun sä sanoit, että sitten kun se saa sen laukan kunnolla rullaamaan niin siellä on jo mukavampi istuakin, no nyt oli!
- Se tarvitsi vaan ensin puolen kilometrin vauhdinoton siihen rullaamiseen, Paju juorusi.
- Kyllä se siitä alkaa löytyä nopeammin, kunhan se tottuu, arvelin.
- Meneekö sulla kauan? Juha puuttui puheeseen ja katsoi Siiriä.
- No täytyy hoitaa hevonen… ainakin puoli tuntia. Ja sitten mun täytyy pakata. Menkää kahville tai jotain.
- Keittiössä on termoksessa kahvia, mä menen hakemaan Katrinan ja varsan sisään kuumimmaksi aikaa, sanoin epäkohteliaasti ja jatkoin matkaa laitumelle.
Varsa oli viehättävä pieni otus nyt viikon vanhana. Sen jalat tuntuivat vieläkin menevän solmuun välillä, ne kun olivat uskomattoman pitkät, ja se oli jotenkin huurteisen kahvin värinen. En malttanut vain napata niitä kiinni, vaan minun oli pakko vähän aikaa seurustella sen kanssa riimunnarut kaulassa roikkuen, silittelin sen lyhyttä selkää ja pyöristyvää masua ja nostelin etujalkoja. Vesku oli vähän kallistumassa Ametistiin sen nimeksi, olihan sillä jalokiven muotoinen tähti ja kaikki. Jotenkin oli selvää, että hän saisi nimetä Katrinan varsan ja minä Kiiran. Hänen tammansa ja minun tammani. Oli yllättävän hankalaa löytää nimeä, joka sopisi Mustaojan-etuliitteen kanssa ja silti kuulostaisi puoliveriseltä eikä suomenhevoselta. Ametist ilman toista i:tä tai vaikka y:llä olisi kyllä ihan hyvä.
Varsaa oli taluteltu toisesta sen elinpäivästä lähtien, ja sain ne ongelmitta sisään ilman, että narut olisivat menneet sotkuun. Juha roikkui edelleen tallissa juttelemassa tyttöjen kanssa, päiväkahvit yksin eivät näköjään houkutelleet. Siirin ja Pajun ilmeet muuttuivat, kun tulimme, ja kyllä Juhankin.
- Se on niin söpö, Paju huokaisi. Niinhän se olikin vaaleanpunaisessa riimussaan, kuin lelu.
- Varsat on, sanoin ylpeänä. Hain Katrinalle osan sen iltarehuista naposteltavaksi ja tupon heinää ja päätin sitten hakea Kiirankin vilvottelemaan auringonpaahteesta. Mitä tahansa, ettei minun tarvinnut pörrätä tässä Juhan silmien alla. Kuvittelin hänen tuijottavan minua, vaikka eihän hän tietenkään sellaista tehnyt, ei Siirin nähden.
Petekin ilmestyi talliin, kun järjestelin Kiiran välipalaa ja Pajun naama meni pahan näköiseksi.
- Siinäkö sä nyt olet, etkä voinut pari tuntia sitten lähteä, ettei mun olisi tarvinnut tuolla paahteessa polkea?
- Että te naiset jaksatte marmattaa, Pete urahti. – Mähän sanoin, että mä lähden iltapäivällä, minkä mä sille voin ellet sä malta odottaa?
- No nyt mä maltan. Mä en lähde tonne polkemaan uudelleen ja hankkimaan auringonpoistosta. Mä odotan sua ja saat ottaa mut ja pyörän kyytiin.
- Hyvä, sä saat nostella mulle puomeja.
- Sun hevosesi epäilemättä tiputteleekin niitä minkä ehtii, kun sä olet laiminlyönyt sitä koko viikon.
- Enkä ole, mä sattumoisin pystyn ratsastamaan vaikket sä olisi näkemässäkään, ja mä tarkoitin että nostella korkeammalle ja korkeammalle!
Olisi ollut kiva kuulla, mihin asti heidän sanailunsa tällä kertaa jatkuisi, mutta vilkaistuani kelloa totesin, että oli aika pelastaa myös ihmislapset helteestä ja ruokkia ne. Kohta tytöt olisivat liian nälkäisiä tehdäkseen muuta kuin kiukuttelisivat. Ehkä, jos olisin onnekas, saisin syötettyä heidät niin täyteen, että voisimme ottaa kolmen kesken ruokatorkut. Siiri ja Juha seurasivat perässämme sisään ja Siirikin kuulosti jo mukautuneen siihen, että joutuisi vähäksi aikaa kotiin.
- Mutta juhannukseksi mä en tule, mä haluan olla täällä, hän ilmoitti.
- Mitä täällä sitten tapahtuu? hänen isänsä kysyi.
- En mä tiedä mutta joka tapauksessa enemmän kuin kotona.
Siiri meni pakkaamaan pyykkejään ja minä hätistin tytöt keittiöön ja heitin edellisiltaisen ruoan jämät mikroon. Juha oli jäänyt nojailemaan ovenpieleen, huomasin.
- Otatko sä sitä kahvia? kysyin. Ajattelin, että oli parempi palata äskeisen kiukutteluni jälkeen normaaliin arkikäytökseen eikä kiemurrella kuin muikku pannulla.
- Jos sulla on.
- Joo. Vesku keittää aina aamulla pannullisen, enkä mä sitä juo loppuun. Se oksettaa mua, irvistin.
- Okei, mä otan sitten. Hän nappasi kaapista mukin ja kaatoi siihen kahvia tottuneesti kuin omassa keittiössään.
- Me osataan ratsastaa, ilmoitti Alissa, kun hän istui kolmanneksi pöydän ääreen.
- Miten teille niin on päässy käymään? Juha ihmetteli.
- Jessi on opettanut.
He hölpöttivät siinä semmoisia juttuja, mitä nyt kolmivuotiaiden kanssa voi hölpöttää, kunnes löin tytöille lautaset eteen ja sitten Siirikin jo tuli.
- Pärjäätkö sä nyt varmasti? hän kysyi minulta otsa rypyssä.
- Saan luvan pärjätä, mene sä vaan. Hymyilin hänen huolelleen. Kuka tässä muka oli kenenkin huollettava?
- Mä tulen sunnuntaina, viimeistään.
- Aikaisintaan, korjasi Juha.
Danni ja Alissa eivät syöneet itseään nukuksiin asti vaan tahtoivat takaisin ulos. Houkuttelin molemmat vaihtamaan ratsastushousut kevyempiin kesävaatteisiin, niin syötävän söpöjä kun he olivatkin kirmatessaan polvipaikat vilkkuen, ja lähdin itsekin katsomaan miten Pete hyppäsi. Dissident ei ollut moksiskaan vaikka oli joutunut luopumaan maneesitallin mukavuuksista – vai oliko se mukavuutta näin kesällä, kun leppeä tuuli puhalsi ja sää oli kaunis? Saisipa nähdä, tulisiko siskoksille kylmä ja vilu ja ikävä syksyn tullen.
Pete oli innostunut hyppäämään korkeutta. Hänellä oli keskellä kenttää kapeahko okseri, jonka vieressä Paju partioi. Se oli arviolta sadassakolmessakymmenessä, kun tulin aidan taakse ja Pete vaati sitä parhaillaan ylemmäksi.
- Mitä sä teet? kysyin.
- Huvittelen, Pete naurahti ja ohjasi ruunansa taas esteelle. Se ylitti sen.
- Siis ei ole totta, eihän se voi hypätä tommosia?
Paju nosti taas yhden pykälän ja sitten takapuomi tipahti. Toisella kertaa ratsukko ylitti puhtaasti.
- Miksi sä kisaat ysikymppiä ja metriä jos sun hevosesi hyppää tommosia? Ihan epäreilua! kauhistelin minä.
- No eihän se nyt tämmösiä ratoja hypi, Pete puuskahti. – Hyvänä päivinä vaan yksittäisiä. Nosta vielä!
Metriviidestäkymmenestä he eivät sentään päässeet yli ja parin yrityksen jälkeen puomit laskettiin maltilliseen metriin ja hän lopetti.
- Se sekoaa askelissaan ihan kokonaan kun me ruvetaan yrittämään isompia ratoja, hän selitti. – Sen laukka menee niin isoksi, ettei meidän askeleet ikinä sovi.
- Kannattaisko opetella säätämään laukkaa? Paju huusi sivummalta. – Odota kun mä siirryn hevosiin ja perin sen niin mä näytän miten se tapahtuu!
- Miksi sä luulet periväsi mun hevoseni? Pete kysyi, Paju vain hymyili.
- Koska sulla loppuu ponivuodet? kysyin.
- Tää on viimenen. Mutta en mä tietenkään tiedä, raaskinko mä silti luopua Kenistä. Ehkä mä vaan omin puolet Denasta.
- Ehkä et omikaan, Pete julmisteli.
- Ehkä omin, sillä mä olen lahjakkaampi kuin sinä, Paju väitti vastaan. – Nikkekin sanoi.
- Koska muka? Pete älähti.
- Sanopahan vaan. Hei Jessi! Paju käännähti minua päin.
- No?
- Saadaanhan me pyytää meidän valmentaja tänne? Eihän vuokrasopimuksessa oo mitään sitä vastaan?
- Ei, tietysti saatte pyytää. Kuka teitä valmentaa?
- Joensuun Nikke. Me ollaan yleensä käyty sen luona, kun ei sieltä edellisestä paikasta meinannut saada maneesia, mutta nyt…
- Pyytäkää ihmeessä! Parempi varmaan vaan laittaa lappu tallin oveen, että kaikki muut tietää olla suunnittelematta kouluratsastusharjotuksia kentällä just samaan aikaan, ehdotin.
Minä olin innostunut. Oikea estevalmentaja, meidän pihassa… voi hitto, kunpa olisin ollut itse sopivassa kunnossa ängetäkseni mukaan!
- Mahtaiskohan se huolia enemmänkin valmennettavia kuin te vaan? Tai pitäiskö se estetunnin muillekin, kysyin.
- Mistä sitä tietää, Paju sanoi.
- Kun Kara varmaan olisi ainakin kiinnostunut. Ehkä Astakin uskaltaisi antaa Emman tulla, ja ehkä Miila ja Niki… tai Siiri… hitto, se ois hienoa!
- Mä voin kysyä kun soitan sille, Paju lupasi.
Tilapäinen kykenemättömyyteni esteratsastukseen ei estänyt minua suunnittelemasta jo vaikka miten pitkälle. Jos Paju ja Pete toisivat opettajansa tänne ja hän suostuisi käymään säännöllisesti ja opettamaan muitakin… ehkä jo elokuun lopulla pääsisin itsekin!
- Koska sä soitat? kysyin.
- No voin mä koittaa vaikka heti, jos haluat, Paju lupasi. – Mutta mitä mä sanon? Kysyn että pitäiskö se estetunnin? Monelleko?
- Montako se huolii tunnille? Enhän mä voi olla varma, että haluaako ja pääseekö kukaan, voisi laittaa listan ja niin monta ensimmäistä pääsee, kun ehtii ilmoittautua…
Paju ei kuitenkaan saanut herraa kiinni juuri silloin, mutta hän lupasi yrittää myöhemmin uudelleen. Minä menin laskemaan puomit ja tolpat. Kuinka paljon oikea valmentaja mahtaisi sellaisia tahtoa? Tolppia oli kuusi paria ja puomeja parikymmentä. Niillä sai kyllä kentän täyteen pystyesteitä, mutta toisaalta vain kaksi trippeliä. Mutta murehtisin niistä sitten, jos tämä master Nikke vaatisi lisää, ja jos hän nyt yleensä suostuisi tulemaan tänne ja opettamaan muitakin kuin sisaruksia.
Vesku viipyi ja viipyi sinä iltana, mutta lähetti sentään viiden jälkeen viestin, että joutui jäämään paikkaamaan sairastunutta kollegaa ainakin kahdeksaan. En viitsinyt vastata siihen, tuskin hän olisi ehtinyt lukea sitä kuitenkaan, jos siellä kerran oli vajausta. Vietin vain iltaa tyttöjen kanssa, kävimme saunassa ja leikimme kampaajaa sen jälkeen. Molemmilla tytöillä oli samanlaiset taipuisat hiukset kuin minullakin ja innostuin letittämään luvaten aamuksi pilvittäin prinsessakiharaa.
- Mä letitän sut, ilmoitti Danni ja alkoi vääntää tukastani kipeitä sotkuisia nystyjä.
- Au, au, sä tukistat, vikisin. – Ei, tää ei käy, mä laitan itse oman pääni.
Kaivoin eteisen kaapista föönin, ja sen kanssa jatkoimme leikkiä. Kuivatin tyttöjen letitkin, ja kun ne avattiin, heidän piti päästä kaapilleni etsimään itselleen prinsessavaatteita. Olihan minulla muutama kimalteleva toppi, juhlamekkoni laahasivat maata mokomien teletappien päällä.
- Sun pitää kanssa pukea hienosti, lapset vaativat.
- En mä voi, ei mikään hieno vaate mahdu mun mahan päälle.
- Kokeile silti!
Ainoa kiiltävä ja tarpeeksi iso kaapu oli kiinalainen silkkiaamutakki, jonka selässä oli lohikäärme, ja siihen oli tyttöjen tyytyminen, vaikka se olikin musta. He halusivat seuraavaksi huulipunaa, ja siitä kiistelimme, kun Vesku lopulta tuli.
- Mitä te oikeen touhuatte?
- Me ollaan prinsessoita, sanoin voipuneena. Minusta leikki oli jo saavuttanut hauskuuden lakipisteen, hän ei olisi voinut tulla parempaan aikaan.
- Miksen mä heti tajunnut? hän ihmetteli katsellen liehuvakiharaisia lapsiamme.
- Miehet on joskus vähän hitaita, tirskahdin. – Nyt pois mun meikkilaukku ja iltapalalle, ipanat.
- Prinsessat, Vesku mutisi ja istui viereeni sängylle. Hän näytti huvittuneelta ja laittoi kätensä ympärilleni.
- Pussatkaa, Alissa vaati ja kiipesi viereen katsomaan. Tytöistä oli jostain syystä kauhean hauskaa katsoa sitä.
- Ei nyt, teidän isänne on ollu puoli vuorokautta töissä, ei se jaksa pussailla nyt.
- No en mä nyt niin poikki ole. Se ei ole varsinaisesti kauhean rankkaa, Vesku sanoi ja antoi minulle suukon poskelle. – Onko Siiri jossain liesussa?
- EI kun Juha haki sen kotiin vaihteeksi.
- Hei, loistavaa, omaa rauhaa!
- Ei siitä nyt kauheesti ole häiriötä ollut, vastustelin.
- Ei, mutta läsnä se on ollut silti. Lapset, nukkumaan, me aletaan viettää laatuaikaa.
- Laatuaika odottaa tallissa, siellä on hommat tekemättä.
- Mä käyn hoitamassa ne, niin sun ei tarvitse liata tota prinsessapukua, hoida sä iltatalli täällä, Vesku ehdotti ja nousi ylös vaikuttamatta vähääkään väsyneeltä.
- Etkö sä ratsasta Mustilla?
- Äh, saakoon vapaan.
Vesku lähti siirtämään tammat talliin ja ylensyöpöt ja kisahevoset laitumelta tarhoihin ja minä anastin lievää painostusta käyttäen juhlatoppini takaisin lasten päältä. He halusivat onneksi iltapalaksi vain jugurttia ja olivat jo sängyssä, kun Vesku tuli sisään. Minä olin pysähtynyt eteisen peilin eteen tutkimaan kampaustani vain todetakseni, että föönin käyttö oli totisesti taitolaji. Ei ihme, että sen paikka oli pölyttymässä eteisen kaapissa. Muuten en näyttänyt kovin pahalta. Katsoin suopeana jopa vatsaani, jota musta kangas näytti kutistavan.
- Mitä sä näet? Vesku kysyi uteliaana.
- Isomahaisen naisen, naurahdin. – Mutta en kai mä niin kammottavan kamala vielä ole?
- Nyt sä kalastelet, Vesku sanoi ja tuli taakseni seisomaan niin, että näyimme molemmat peilistä.
- Niin kuin sun sanomisillasi ois mitään väliä. Mä voisin kai näyttää ihan miltä tahansa ja sun mielestä se olisi okei. Mä yritän katsoa puolueettomasti, yritin selittää hänen peilikuvalleen, joka katsoi minua vakavana takaisin.
- Sä olet puolueettomasti ihana, hän sanoi ja äkkiä minun teki mieli irvistää. Se toi mieleeni Juhan ja päivälliset tapahtumat ja sai minut tajuamaan, miksi kerrankin olin viitsinyt jäädä peilailemaan.
- Mitä sä puhuit laatuajasta? kysyin vaihtaen puheenaihetta.
- Mene sohvalle niin mä tuun näyttämään.
- Se alkaa liikehtiä kun mä menen pitkäkseni.
- Niin, ja mä tuun kuuntelemaan. Laatuaikaa. Voin katsoa kymmenen uutiset samalla.
Ilmeeni taisi kertoa kaiken.
- Me voidaankin sitten varmaan samalla jutella estevalmennuksista ja sen metsätarhan tekemisestä. Mä mietin, että pitäiskö kaivaa Ilja jostain apuun, sehän on yleensä ilmaantunut tähän aikaan vuodesta, sanoin kuivasti.
- Ei, Vesku sanoi.
- Mitä ei?
- Ei puhuta mistään Iljasta nyt. Sitä paitsi mä laskin leikkiä.
- Laskitko? kysyin epäilevästi.
- Laskin, hän sanoi ja aavistuksen verran vaivalloisesti nosti minut syliinsä. – Ei mennä sohvalle, mennään sänkyyn. Keksitään jotain kivaa.
- Toi kuulostaa paremmalta, huokaisin. Kroppani oli pörrännyt omiaan koko illan. Halusin sänkyyn hänen kanssaan. Enkä vain antaakseni hänen maata korva vatsaani vasten.
En minä voinut sitten kuitenkaan. Tuntui ihan hemmetin väärältä antaa Veskun hyväillä minua sen jälkeen, mitä päivällä oli tapahtunut. Vetäydyin vähän kauemmas.
- Mitä nyt? Potkiiko se sua kylkiluihin? hän kysyi.
- Juha on vieläkin ihastunut muhun, tokaisin.
- Ai, niinkö se sanoi?
- Se… näytti sen, sanoin, kun en tiennyt oikein mitä sanoa. – Se silitteli mua. Ja suukotteli mun sormia, juorusin. Se kuulosti idioottimaiselta, mutta eihän hän tarkkaan ottaen ollut muuta tehnyt.
- Ja sä annoit?
- Mut yllätettiin, puolustauduin.
- No miten hyvin se yllätti sut? Kävittekö te pienillä pikaisilla sillä aikaa kun Siiri vahti tyttöjä?
- EI, sanoin harmissani, ja vähän peloissanikin. – Ei siinä sitten sen enempää. Mä pistin sen taas järjestykseen.
Vesku nousi nojaamaan kyynärpäähänsä ja katsoi minua vakavana.
- Miksi sä kerroit mulle?
- En mä tiedä. Mulla oli huono omatunto. Musta sun piti saada tietää. Suutuitko sä? Katsoin häntä takaisin rukoilevasti ja toivoin, etten olisi sanonut mitään. Mitä jos Vesku ei uskoisi, tai kuvittelisi liikaa? Jos hän suuttuisikin ihan järjettömästi.
- Senkö takia sä halusit Siirin tänne, että Juha juoksee täällä sitten alvariinsa?
- No en!
Olin ajatellut, että Vesku voisi ehkä ymmärtää, miltä minusta tuntui, että miten sykähdyttävää oli ollut huomata, ettei raskaana oleminen aiheuttanutkaan sitä, että olin näkymätön ja ruma, mutta olin tainnut arvioida väärin. Hän näytti siltä kuin olisi maistanut jotain hapantunutta. Kuin huomaisi jonkun käyneen taskuillaan tai tallanneen varpailleen. Ojensin varovasti käteni hänen kyljelleen, toivoen, että hän sanoisi nyt edes jotain.
- Kerro jos se häiritsee sua vielä, mä saatan joutua mottasemaan sitä, hän mutisi ja kiskaisi minut myrskyisästi syleilyynsä. Ajatus Veskusta mottasemassa ketään oli erittäin outo, mutta hänen reaktionsa oli helpottava. Käperryin onnellisena häntä vasten.
- Joo, huokaisin.
|