Lähettäjä: Sennnu
Päivämäärä: 25.11.14 17:09:26
27. Tabula rasa
Jostain kumman syystä minun kävi melkein sääliksi ukko-parkaa. Ei voinut olla helppoa soitella tuollaisia puheluita ja hänellä oli takuulla pitkä lista edessään. Mutta ei se minua lepyttänyt. Olisin mielelläni ravistanut häntä korvista tai ohuista hiuksista sen sijaan, että pakottauduin tyyneksi.
- Mulla ei ole nyt kauheasti kiireitä. Mähän olen sairaslomalla, muistutin ylväästi.
- Niin niin. Käykö sulle huomenna kymmeneltä?
Sanoin, että kävi ja jäin istumaan puhelimen viereen pää tyhjänä. Kylläpä he olivat olleet vikkeliä päätöksissään. Tunsin itseni hyvin sinisilmäiseksi, kun parissa hetkessä ymmärsin, että paikat oli varmaankin päätetty jo etukäteen. Ehkä he olivat peräti naureskelleet minun hakemuksilleni siellä, saatanansikiöt, ja sille, että olin uskonut minulla olevan jotain mahdollisuuksia. Siat! @!#$!
Kaivoin itseni kuitenkin sieltä järkytyksen kuopasta. Mikäs tässä nyt sitten. Etsisin jotain muuta. Kyllä jotain aina löytyisi, ellei muuta niin opiskelupaikka. Nykyään opiskeltiin aikuisinakin ja ainakin minulla oli taskussa ylioppilas- ja lukiotodistukset, joilla voisin valita, mihin halusin.
- Moi, mitä ruokaa? kuului oven kolahduksen säestämänä. Se oli Teppo, tietenkin.
- En mä ole vielä tehny ruokaa, sanoin pinnistäen ääneni täysin tavalliseksi. Ei tätä lasten tarvitsisi vielä kuulla, eikä Ollin etenkään. Kertoisin sitten joskus, kun minulla olisi uusi duuni. – Moneltako Tellu tulee?
- Ihan kohta, se vaan hidastelee Essin kanssa.
Etsin Tepolle jääkaapista viikonloppuista kalakeittoa ja kävin vielä kerran vaihtamassa vaatteet talliuskottavampiin. Mitä sillä oli väliä, mitä minulla oli päällä, kun aikomukseni oli vain saada ne pois päältä? Kun palasin alakertaan, oli Tellukin tullut.
- Mä lähden tallille, ilmoitin.
- Täh?
- Joo, Eveliina kaipaa apua tänään.
- Mitä sä pystyt auttamaan?
- Sitten sen näkee, kun kokeilee.
Tellu mutusti vähän aikaa perunoita ja porkkanoita, jotka hän oli lautaselleen sopasta poiminut ja ehdotti:
- Mä voisin tulla mukaan.
- Ei oo tarpeen, kielsin pelästyneenä. Mikä hitto häntä nyt vaivasi?
- Mutta sä olet yksikätinen.
- Ehkä paremminkin puolitoistakätinen, sanoin ja muistin synttäriasian. – Keskity sä mieluummin läksyihisi tai oo avulias täällä kotona, niin katsotaan miten asiat edistyy. Pese vaikka täällä keittiössä kaappien ovet ja tasot.
- Okei, Tellu sanoi ehkä hiukan helpottuneena ja Teppo karkasi paikalta peläten varmaan, että hän olisi seuraavana jonossa käskynjaossa.
- Teppo pesee vessat! huusin hänen peräänsä ihan tasapuolisuuden vuoksi.
Olin Rudin uuden asunnon luona etuajassa ja istuin autossa yrittäen saada selville, mitkä ikkunat kuuluivat hänelle. Päädyin niihin, joissa ei ollut verhoja. Tuskinpa hän omistikaan sellaisia? Minun pitäisi varmaan tehdä asialle jotain, ajattelin ja tunsin iloisen sykähdyksen. Päästä näyttämään naisen kättä Rudin asuntoon, se olisi hauskaa.
Nousin autosta, kun näin Rudin kävelevän kohti. Hänellä ei enää ollut sitä kouluaikaista takkiaan saati Seijan tekemää kaulaliinaa vaan jotain vähän nykyaikaisempaa. Sääli. Seisoin paikallani odottaen, että hän huomaisi minut ja niin hän tekikin.
- Hei, ootko sä ollut täällä kauan? Rudi kysyi ja kietaisi toisen kätenä vyötärölleni. Toisessa roikkui muovikassi.
- Pari minuuttia, vähättelin ja harkitsin kadulla suutelemista. Mutta olkoon, sisälläkin oli aikaa.
- Mennään sisään, mä oon saanu melkein kaikki tavarat paikalleen!
Seurasin uteliaana ja potkin kenkäni kiireesti eteiseen. Yllätyin niin, että suuni jäi vähän auki, kun näin, mitä tyhjässä asunnossa oli tapahtunut. Olin kai kuvitellut lastulevykaappeja ja vanerilaveria, jos olin mitään kuvitellut, ja vähän niitäkin – vähän niin kuin siellä ensimmäisessä asunnossa oli ollut. Ei täälläkään nyt paljon enempää huonekaluja ollut, mutta ne olivat oikeaa puuta, jotain melko tummaa ja sohva, joka oli tummanharmaa, muhkea ja äärettömän mukavan näköinen. Sen edessä oli tummanpunainen matto ja sen päällä taas pieni lasipöytä. Makuuhuoneessa ei ollut muuta kuin sänky, mutta sekin oli iso ja puinen ja sen päällä oli päiväpeite. Edes minä en käyttänyt päiväpeitettä meidän sängyssä kotona. Sillä ei ollut muuta virkaa kuin sotkeutua jalkoihin ja lojua lattialla kuitenkaan, kun ei sitä koskaan viitsinyt kukaan levittää. Ja verhot, hänellä oli verhotkin, joskin ne oli vedetty niin sivuun, ettei niitä ulkoa voinut nähdä.
- Mun pitää vielä hommata jotain pikkujuttuja, Rudi sanoi niin vaatimattomasti, että arvasin hänen seuranneen ilmeitäni.
- Täällähän on upeeta! Mahtuko nää kaikki yhteen pakettiautoon?
- Osa oli palasina, ja laatikoita on vielä purkamatta, niinkus näet, hän sanoi ja tönäisi varpaillaan yhtä. Se näytti olevan täynnä levyjä. – Voitko sä viihdyttää itseäsi sen aikaa, kun mä käyn suihkussa?
- Ehdottomasti, sanoin ja romahdin istumaan levylaatikon viereen. Muistoja, muistoja. – Hei, onko sulla levysoitinta?
- On, mutta ei kaiuttimia, kuului kylppäristä. Voi voi. Se ei ollut kauhean suuri vahinko. Kappaleet alkoivat soida päässäni sitä mukaa, kun nostelin levyjä esiin. Belle Epoque. Donna Summer. Donna Summer ja[/] Barbra Streisand, hyvä ihme! Olin rakastanut heidän duettoaan No more Tears. Juuri nyt pystyin samaistumaan siihen paremmin kuin koskaan, sillä se alkoi sanoilla ”my love-life is boring me to tears”.
Rudi palasi suihkusta liian äkkiä: olin kaukana poissa aikamatkalla.
- Haluatko sä murukahvia?
- En mä, kiitos, sanoin hajamielisesti.
- Haluatko sä lainata niitä?
- Saisinko mä? ilahduin ja palasin nykyhetkeen. – Hitto, haluaisin.
- No siitä vaan sitten. En mä niillä just nyt mitään tee, Rudi sanoi ja tassutteli ohitseni keittiöön. Rekisteröin sivusilmällä, ettei hän valitettavasti ollut tyytynyt pelkkään pyyhkeeseen, mutta löysät katkaistut verkkarit ajoivat melkein saman asian. Hänen olkapäällään roikkui jokin paidan näköinen, jonka hän varmaan kohta kiskoisi päälleen. Valitettavasti.
- Haluatko sä jotain muuta sitten jos ei kahvia?
- Niin kuin mitä?
- Tota… vettä?
- Kiitti, en nyt, naurahdin ja seurasin hänen perässään. Mieleni teki hipeltää hänen selkäänsä, joka oli veistoksellisesti jakautunut kahteen lihaksikkaaseen puoliskoon ja hipelsinkin.
- Hei!
- Hei, sanoin takaisin enkä lopettanut, vaikka Rudi pisti kätensä ympärilleni ja suuteli minua. Nyt alettiin olla oikealla tiellä ajattelin ja hyrisin itsekseni.
- Mitä?
- Mennäänkö me sänkyyn?
- Mutta… hän vilkaisi kipsikättäni ja kaulassani roikkuvaa turhaa kantosidettä. – Sä olet vammanen.
- Mitä se haittaa? En mä sitä siihen hommaan tarvitse. Vai?
- No… et kai… välttämättä… Rudi sanoi, pyöräytti minut ympäri ja tönäisi lempeästi makuuhuoneen suuntaan. Että minä rakastin sitä hetkeä, kun hän otti ohjat käsiinsä. Muun muassa.
Kutsuvan vuoteen vierellä pysähdyin hetkeksi, sillä mieleeni välähti, että nyt oli se määräämäni totuuden hetki. Tämä oli jo tietoista valintaa ja valitsin kyllä. No more tears.
Katsoin olevani pakotettu irrottautumaan, kun kello alkoi lähetä kuutta.
- Mun täytyy lähteä kotiin, sanoin ja toivoin ja olin toivomatta, että Rudi vastustelisi.
- Okei, hän sanoi.
- Siinäkö kaikki?
- Jep, hän sanoi ja virnisti silmillään ja hetken päästä koko naamallaan. – Ei tietenkään. Koska taas?
- Mä olen nyt tallilla, siellähän mä voin käydä vaikka joka ilta, virnuilin itse. – Voitko sä laittaa mun rintsikat kiinni?
- Osaankohan mä?
- Ei se ole kuin pikkusen vaikeampaa kuin niiden avaaminen, rohkaisin. Minulle se oli suunnilleen päivän kinkkisin juttu kyllä.
- Huomenna sitten? Rudi kysyi ja totteli.
- Jos sulle sopii.
- Enköhän mä ehdi ostoksille semmoisenakin päivänä, kun sä et ehdi tänne.
- Mitä sä aiot ostaa?
- Kahvinkeitin ois kiva. Ja oikeeta kahvia.
- Ja ehkä vähän ruokaa, ehdotin ja hipaisin hänen vatsaansa. Se oli vähintään yhtä herkullinen kuin selkäpuolikin, mutta tällaisen äiti-ihmisen mieleen kyllä tuli, ettei hän syönyt kunnolla. Tai sitten hän vaan tuntui nälkäkurjelta pulskahkon vakikumppanini jälkeen.
- Äh, mä syön ulkona.
Minäkin olisin halunnut olla kaupungissa asuva henkilö, joka söi ulkona, mutta enpä ollut.
- Mennään joskus yhdessä syömään, pyysin.
- Vaikka heti jos sä ehdit.
- Miksen ehtisi, mähän ehkä siivoan vielä karsinoita, eikä se oo nopeeta hommaa yksikätisenä, sanoin yltiöpäisesti.
Rudi oli ehtinyt tutustua uuteen lähiöönsä sen verran, että aseman lähistöllä oli kelvollinen kuppila ja ajoimme minun autollani sinne. Siinä vaiheessa kellon juokseminen oli kyllä alkanut jo stressata minua, sillä pukeutumisessa ja lähtemisessä oli mennyt aikansa.
- Ehkä mä en jää kuitenkaan. Alkavat vielä ihmetellä siellä, sanoin.
- Ihan miten sulle sopii, hän sanoi. – Mun pitää kyllä tankata vähän.
- Mä menen syömään sunnuntaista kalasoppaa, jos siitä on mitään jäljellä, huokaisin.
- Hei, ei se mitään. Mehän voidaan mennä syömään huomenna!
- Niin, sanoin ja piristyin hiukkasen.
- Ja sä et ottanut niitä levyjäkään.
- Mä unohdin!
- No, huomenna, Rudi sanoi ja halasi minua siinä parkkipaikalla kaikkien nähden. Tosin ei siellä ketään siihen aikaan ollut.
|