Lähettäjä: Sennnu
Päivämäärä: 28.4.15 16:49:54
Olihan se jonkinlainen todellisuuden tarkistuspiste, totesin, kun kävelin autolleni – Ollin autolle – väliaikainen lastentapaamissopimus laukussani. Eihän minulla ollut realistisesti ajatellen ollut ollut mitään mahdollisuuksia sen jälkeen, kun se pirun partasuu oli sanonut, ettei hän voinut puuttua siihen, kenen hallussa talomme oli. Olin jotenkin unelmoinut, että hän voisi määrätä Ollin muuttamaan pois sieltä, mutta se asia kuulemma tulisi ratkaistavaksi vasta sitten avioeron harkinta-ajan päätyttyä, ellemme sitä keskenämme voineet ratkaista. Minä mietin ja olin miettinyt jo lukemattomia kertoja, millä voisin kiristää Ollin muuttamaan pois, mutta aina vaan jäin vastauksetta.
- Se on edelleenkin mun auto, sanoi Olli, joka oli kävellyt yllättävän lähellä takanani.
- Ja lapset on edelleenkin mun lapsiani, heitin tulistuneena takaisin. Juuri nyt minusta ei ollut edes näennäiskohteliaaseen sananvaihtoon.
Olin kiukkuinen kuin pieni nälkäinen eläin vielä, kun pääsin kotiin Rudin luo. Nälkä minulla ei ollut, eikä ruokahalua, mutta kiukkua sitä enemmän. Toivoin oikeastaan, ettei Rudi olisi ollut siellä, mutta missäpä hän sitten olisi ollut ellei siellä, omalla sohvallaan.
- Miten meni? hän kysyi.
- Ihan vituilleen, sanoin ja jos suomalainen paperi olisi liehunut, olisin liehuttanut saamaani sopimusta. Nyt se vain rapisi ja taittui, enkä oikeastaan halunnut turmella sitä. Joku saattaisi joskus myöhemmin päätellä siitä, etten ollut kelvollinen äiti.
- Haluatko sä kertoa siitä? Rudi kysyi. Minä halusin ihan kauheasti, mutta hän ei tuntunut haluavan kuunnella tarpeeksi.
- Äh, mun murheita, ei sun, sanoin.
- Älä höpötä, Rudi sanoi ja nousi sohvalta tullakseen luokseni. – Uskaltaako sua koskea vai puretko sä?
Minun piti miettiä sitä hetki, mutta sulin hänen läheisyyteensä, kuten aina.
- Sä voit uskaltaa, lupasin ja uppouduin isoon, lämpimään syleilyyn. Saatoin myös siirtyä sohvalle istumaan ja näyttää Rudille, mitä paperille oli kirjoitettu.
- Viikonloppuisin, hän luki. – Nyt on maanantai. Mitä jos painuttaisiin sänkyyn?
Emme olleet olleet yhdessä tarpeeksi kauan, ettenkö olisi punastunut.
- Ajattelitko sä naida mua kaikki arkipäivät? kysyin.
- No mikä ettei?
- No nyt ei käy. Mun pitää ajaa Espooseen tapaamaan lapset ja sitten mulla on ratsastustunti. Mutta pysyttele lämpimänä, sen jälkeen sopii, naurahdin.
- Sun tapaamisesi lasten kanssa on just rajoitettu viikonloppuihin, Rudi huomautti.
- Mutta mä olin luvannut tavata ne tänään ja kertoa mitä tapahtui. Sue me, lausuin. Rudin täytyi tietää se fraasi kaikista rikossarjoista, kun minäkin tiesin.
- Kato vaan, ettei ne sue you, hän sanoi. Viesti oli ymmärretty.
Arvelin, ettei Olli olisi kotona kovin aikaisin tänään, kun hän oli joutunut tuhlaamaan osan päivästä minun kanssani ja olin oikeassa. Lapset olivat kuitenkin kotona.
- Olitteko te siellä? Mitä tapahtui? Tellu kysyi osoittaen harvinaista, oma-aloitteista mielenkiintoa mihinkään, missä olin osallisena.
- Ei mitään miellyttävää, puuskahdin.
- No? Teppo sanoi huolestuneena.
- No, kunnes mulla on oma asunto, mä saan tavata teitä viikonloppusin. Mutta ei mitään hätää, mä hommaan kämpän niin pian kuin mahdollista!
- Mistä? Tellu kysyi epäilevästi.
- No, yksi mahdollisuus, jota me pyöritellään, on, että me ruvettaisiin Mian kanssa kämppiksiksi. Sekin on eroamassa.
- Mitä vìttua? Kumpi teistä oikein matkii kumpaa?
- Ja missä sä nyt sitten oikein asut jos sulla ei kerran ole asuntoa, Teppo vaikersi. Minun oli pakko rutistaa häntä.
- En missään sillan alla! Yhden vanhan koulukaverin luona – mutta se on niin pieni kolo, ettei teille olisi siellä tilaa edes vaikka käärisi patjat rullalle!
- Se mies? Tellu totesi.
- Se sattuu olemaan mies, mutta se nyt edelleenkin on enemmän vanha koulukaveri kuin mikään poikaystävä, sanoin arvokkaasti. – Mitä jos mä veisin teidät syömään, niin kuin oli puhe?
- Nyt ei ole viikonloppu, Tellu sanoi.
- Entäs sitten? Meidän täytyy jutella ja kai te tarvitsette ruokaa siinä missä minäkin?
- Ja sitten on sun syy, ettei me ehditä tehdä läksyjä huomiseksi.
- Ei meillä niin kauan mene. Mun pitää ehtiä ratsastustunnille.
Sain sen vaikutelman, että äiti-ihmisen oli sopimatonta mennä ratsastustunnille sellaisen päivän iltana, jolloin hän oli saanut kuulla saavansa tavata lapsiaan vain viikonloppuina. Lähdimme kuitenkin lähiostarille pizzalle iloisen anarkistisissa tunnelmissa. Paitsi että Teppo taisi olla vain huolestunut. Onneksi ei sentään niin huolestunut, ettei ruoka olisi maittanut. Se olisi ollut todella vakavaa. Pysyttelin täydellisen asiallisena ja toista puoliskoa kunnioittavana, kun kerroin lapsille suurimman osan siitä, mitä päivällisessä neuvottelussa oli puhuttu. Ymmärsin, ettei Ollin haukkuminen tekisi tässä tilanteessa mitään muuta kuin vahinkoa. Voisin säästää sen Mialle ja Niinalle, tai ehkä Rudille.
Kaikki meni kuin elokuvissa aina siihen asti, kun katsoin kelloa ja totesin, että minun oli aika lähteä tallille.
- Mun ratsastustunti, sanoin anteeksipyytävästi, vaikka penskat olivat syöneet jo jäätelöäkin ja lasku oli maksettu.
- Ja isi on kyllä jo tullut, Teppo huomasi.
- Näin aikaisin?
- Se tulee aina näin aikaisin tekemään meille ruokaa.
En tiennyt oliko ajatus siitä, että hän oli tänään tehnyt sen turhaan – kumpikin lapsista oli kiskonut hyvänkokoisen pizzan loppumureniin asti – riemastuttava vai sääliä herättävä. Ihmettelin kyllä, että edes mietin. En ollut huomannut, että minulla mitään säälintunteita Ollia kohtaan olisi ollut jäljellä.
- Mitäs sä sitten ajattelit, että tapahtuu viikonloppuna, tiedusteli Tellu, kun lähdimme kohti autoa.
- Mä en voi tavata teitä ens viikonloppuna, pahoittelin, kun totuus jysähti vasten otsaani. – Mä olen varannut loman, en oo täällä.
- Loman? Mihin muka?
- Kanarialle, mutisin, mutta Tellu kuuli kyllä. Että minulla oli huono omatunto sillä hetkellä! Toivoin todella koko sydämestäni, että koko matka olisi jäänyt hommaamatta.
- Mitä? Kanarialle? Oletko sä lähdössä Kanarialle ilman meitä?
Minun olisi pitänyt tietää, että siitä seuraisi kohtaus. Olisin tiennytkin, jos olisin ajatellut kokonaisuutta enkä vain sitä, että olin luvannut tulla kertomaan lapsille, mitä päivällä oli sovittu.
- Sä olet maailman itsekkäin ihminen! Tellu kiljui ja kieltäytyi kyydistä kotiin. Teppo näytti vain surulliselta ja siltä, että oli täysin hukassa, mutta hänkin kieltäytyi lopulta autokyydistä. Minä jäin ostarin parkkikselle kuin nalli kalliolle, kun lapset katosivat. Teki mieli itkeä ja vähän tihutinkin, mutta pian alkava ratsastustunti kummitteli mielessä. En kyllä tiennyt, mitä ratsastamisestakaan nyt tulisi, tai edes auton ajamisesta tallille, kun sydän hakkasi miljoonaa ja kurkku tuntui kuristuvan ahdistuksesta. Miten minä olin tällaiseen ruvennut? Eiköhän Olli antaisi anteeksi, jos pyytäisin, että kaikki voisi palata ennalleen?
Tulin järkiini parissa minuutissa. Olli voisi antaa anteeksi, mutta ikinä hän ei unohtaisi, enkä minä sitä paitsi aikonut palata hänen kylkeensä. En enää ikinä voisi tehdä sitä ja sillä hyvä. Kyllä lapset leppyisivät, kun hetken miettisivät. Niin minun oli pakko uskoa. Ja ellen tokenisi käyttökelpoiseksi tallille päästyäni, ilmoittaisin vain Lennulle, etten ollut ratsastuskunnossa psyykkisistä syistä. Olin tullut uskoutuneeksi hänelle jonkin verran päivisin, kun olin käynyt ylimääräisillä tunneilla ja uskoin hänen ymmärtävän. Juuri tällä hetkellä minua ei kiinnostanut pätkääkään, vaikka mahdollisesti menettäisin ratsastustunnin hinnan. Parempi sekin kuin yrittää tehdä jotain väkisin ja mokata jotain esimerkiksi luunmurtuman verran, etenkin kun lähtisimme sinne helkkarin Kanarialle ylihuomenna.
|