Lähettäjä: Sennnu
Päivämäärä: 2.9.15 20:55:16
Vähän lyhyt väli, mutta mitäpä tätä säästelemään. En oo ihan varma tosta tänhetkisestä lopusta, mutta... no, katsotaan. Kauheesti vaan muuta hommaa.
--------------
Niinpä en ajatellut muuta kuin että olin onnellinen, kun sain olla tässä parhaan ystäväni ja rakastettuni seurassa.
- Mitä te toivoisitte elämältä? Mia kysyi, kun olimme tehneet selvää risotosta – Rudi tosin pisteli edelleen kinkkua – ja päättäneet ottaa jälkiruoaksi mieluummin joulutorttuja kuin minun sekahedelmäsoppaani.
- Turha semmosta on miettiä. Sitä saa mitä sattuu tulemaan, Rudi sanoi.
- Mutta mä kysyinkin, että jos sä miettisit niin mitä?
Mutta Rudista ei ollut siihen leikkiin. Ehkä se oli jokin miesjuttu tai sitten hän ei vaan halunnut jakaa haaveitaan meille.
- Entäs sinä, kysyin Mialta ajatellen, että kysyisin Rudilta joskus kahden kesken lisää.
- Mä olen nyt just ihan tyytyväinen, hän sanoi ja näyttikin siltä. – Mä olen vapaa! Mä voin syödä jouluateriani teidän kanssa kerettiläisesti keskellä päivää ja lähteä vaikka tapanintansseihin ylihuomenna, jos mua huvittaa!
Miastakaan ei ollut paljon iloa tässä leikissä. Hän ei näköjään kyennyt näkemään tätä hetkeä pidemmälle ja mikäs siinä sitten.
- Entäs sinä?
Entäs minä. No, minulla oli toiveita, vaikka tämäkin hetki oli hyvä.
- Mä haluaisin jonkun pisteen tähän lapsijuttuun, huokaisin, sillä se ei edes nyt, kun aktiivisesti yritin olla ajattelematta sitä, ollut kovin syvällä pinnan alla. – Mä alan kohta toivoa mitä tahansa ratkaisua, koska tää odottaminen on yhtä helvettíä! Ja sitten mä toivoisin tietysti, että saisin töitä.
Hiljensin toiset vähäksi aikaa. Hitto vie, olisin minä kai voinut hymistellä kuten hekin? Enkä ollut edes päässyt siihen asti, että epävarmuus Rudista söi naista myös aika lailla, tosin en minä sitä tässä olisi sanonutkaan.
- Lapsijutulle sä et voi mitään, Mia sanoi. – Nyt sulla on asunto ja kun se lastenvalvojaheppu kuulee sen, se kertoo, missä mennään. Ja miten pitkä aika sulla onkaan siihen, kun ero astuu voimaan? Silloin se viimeistään ratkeaa. Päivä kerrallaan.
- Ja jos sä haluat töitä, niin oletko sä soittanut sille Mirjalle? kysyi Rudi. – Sehän lupasi sulle töitä.
- No se nyt oli vaan semmosta lomalänkytystä! Eihän me olla tässä soiteltu muutenkaan!
- Annoitko sä sille sun numeron?
- En, myönsin. Minua oli harmittanut, kun ei minulla ollut ollut käyntikorttia, kuten Mirjalla, ja sitten joku oli sanonut jotain ja asia oli unohtunut.
- No niin. Soitat sille ja sekin asia on hoidettu. Soita saman tien.
- En aio soittaa jouluaattona! huudahdin kauhistuneena.
- Mikset? Saahan sitä toivottaa hyvää joulua!
Mia oli samaa mieltä ja yhdessä he ylipuhuivat minut. Saattoi siihen olla osuutta punaviinilläkin, jota olimme siemailleet ruokajuomaksi. Ja sitten oli kuitenkin vielä aikaista.
- Ja tää on sen työkäyntikortti, ei se kuitenkaan töissä ole tänään, huomautin. Se alensi kynnystäni soittamiseen huomattavasti.
- Kännykkänumero, sanoi Rudi, vaikken tiennyt, missä välissä hän oli ehtinyt liparetta niin tarkkaan katsoa. Totta se oli, 940-alkuinen kuten omakin numeroni.
- Se soi sitten sen pöytälaatikossa, totesin ja soitin. Mutta Mirja vastasikin heti.
Jouduin pikkuisen hämilleni, mutta onnistuin esittäytymään ja sitten kaikki alkoikin rullata, kun Mirja kuului aidosti ilahtuvan.
- Rudi meinasi, että olisi sopivaa toivottaa hyvää joulua, selvitin. – En kai mä häiritse?
En kuulemma häirinnyt. Sisarusparvi vietti joulua kukin kolossaan. Jarkko saattoi olla töissäkin, Mirja sanoi.
- Hullu, tuumasin.
- No, siellä se on onnellisin. Joko sä muuten olet löytänyt töitä?
Minun ei tarvinnut edes itse keksiä aasinsiltaa.
- En, mutta ei kai me semmosista ruveta nyt puhumaan, kursailin.
- Voidaan me puhua semmosista toistekin, vaikka heti pyhien jälkeen.
- Kuulostaa hyvältä, huokaisin. Minulla oli äkkiä toiveikas olo. Ei sitä vaan oikein osannut olla työttömänä.
Juttelimme vähän aikaa ja yhtäkkiä minulla oli tapaaminen heti Tapaninpäivän jälkeen kello yhdeksän, kunhan toisin mukana valokuvat lomaltamme.
- Niitä ei ole kuin tusinan verran, varoitin.
- Tuo sitten pari korvapuustia tullessasi, mä tarjoan kahvit, Mirja naurahti. – Mutta menkää te jatkamaan joulunviettoa. Mun täytyy ruveta katsomaan Disneyn joulujuttua.
Minua huvitti aika lailla ajatus, että ihminen, jolla oli valtaa ehkä ratkaista yksi isommista ongelmistani, halusi mennä katsomaan Disneyn piirrettyjä, mutta niin mekin teimme, sillä edes Rudi ei pystynyt syömään enempää.
- Meidän pitäisi kyllä juhlia jotenkin, Mia tuumi.
- Mehän juhlitaan joulua koko ajan.
- Niin mutta sun työpaikkaa!
- Mä en ole vielä saanut mitään työpaikkaa.
- Mutta sä saat. Haluaako joku konjakkia? Ja kahvia tietysti.
- Mun on pakko soittaa mutsille hyvää joulua ennen mitään konjakkeja, sanoin päättäväisesti.
- No hoidetaan velvollisuudet ensin, Miakin huokaisi. Rudi vain ei tehnyt elettäkään etsiäkseen puhelintaan.
- Etkö sä soita sun äidille? Mia kysyi.
- Mä näin sen just eilen. Ehkä sitten ens jouluna.
Me soitimme puhelumme ja sitten aioin sulkea koko vempeleen loppujoulun ajaksi, kun se pirahtikin vielä. Ollin numero vilkkui näytössä ja ensin pelästyin hänen haluavan jotenkin pilata jouluni, mutta muistinkin lapset.
- Hei kulta, vastasin. Siellä oli Teppo, luojan kiitos. Olisihan se voinut olla Ollikin.
- Hauskaa joulua, poika sanoi kuin olisi lukenut sen lapulta.
- Sullekin. Miten siellä menee?
- Ihan jees, Teppo sanoi, eikä kuulostanut ollenkaan siltä, että valehtelisi kohteliaisuuttaan. – Täällä on kauheasti porukkaa, mutta se on oikeastaan kivaa. Entäs sulla?
- Täällä on hiljaista ja rauhallista ja se vasta onkin ihanaa, vastasin.
Tepolla ei ollut paljon asiaa ja Tellulla, jonka sitten pyysin puhelimeen, oli vielä vähemmän. Kaikki oli ok.
- Kuule, soittakaa mummille ja toivottakaa sillekin joulua, pyysin. – Se kaipaa teitä.
- Ei me saada, Tellu ilmoitti vihaisena.
- Mitä?
- Ettei me saada soitella enempää kaukopuheluita. Mä en saa soittaa edes Essille! hän juorusi. – Ja Pinnen puhelinlaskua ei ainakaan saa semmosilla kasvattaa.
- Vai saitte te yhden puhelun niin kuin vangit, kiehahdin. – Sano isällesi, että jos te ette saa soittaa jouluna isoäidillenne, se asia ruoditaan sitten lastenvalvojan kanssa, kun keskustellaan, missä te asutte kevään!
- Okei, joo, Tellu sanoi tyytyväisenä ja arvasin, että hän lisäisi viestiini vähän ystävyyssuhteitakin.
Siinä se sitten oikeastaan oli, meidän joulumme. Äidin paketeista löytyi suklaarasia, mikä oli iloinen asia, ja pitkä kerrasto, josta ei syntynyt ihan samanlaista yleistä riemua. Vähän kyllä kuitenkin.
- Musta olisi kivempi jättää koko lahjat sikseen kuin ostaa joka toinen vuosi yöpaita ja joka toinen vuosi kalsarit, sanoin häpeillen vähän äitini mielikuvituksettomuutta. Mia oli saanut omalta äidiltään kirjan ja teatteriliput. – Mulla on näitä molempia lopuksi ikääni.
- Unohdetaan koko joulu jo, Mia puuskahti. – Sitä konua nyt.
|