Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kuuseen kurkottaja 3

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   10.6.14 10:12:08

http://forum.hevostalli.net/read.php?f=11&i=876945&t=876945

Re: Kuuseen kurkottaja 3

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   10.6.14 10:12:41

http://forum.hevostalli.net/read.php?f=11&i=876945&t=876945

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   10.6.14 10:13:15

Anteeksi, en nyt onnistu linkittämään, mutta kopioikaa vaan :)

Lähettäjä: flanu 
Päivämäärä:   10.6.14 13:45:58

Ei aina voi onnistua :D

Olipas kiva lukea hieman hepostelua, kun oma poni on kesäreenissä tän kesän.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   10.6.14 15:43:20

Mielenkiintosta, täällähän on käynyt joku valesennu tekemässä uuden topicin!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   10.6.14 21:38:04

Ole htvä vain :) Tähän voit jatkaa

Lähettäjä: Figaron_haamu ek 
Päivämäärä:   10.6.14 21:52:34

Ajattelinkin, että jo on kumma ettei sennu muka linkittämisessä onnistuis :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   10.6.14 22:28:14

Haha :D
Voinhan mä olla tuuraajsennu

Lähettäjä: kelt. 
Päivämäärä:   17.6.14 14:04:14

Miks tätä ilmaantuu lisää näin kovin hitaasti? =(

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   20.6.14 20:45:26

Hei, voisiko joku tietäväinen kertoa mulle mikä Veskun loppusanojen jälkeen tulee? Mustaojan myöhemmät tarinat vai onko siinä välissä joku?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   21.6.14 17:09:29

Joo, Mustaojan myöhemmät (onko niillä muka vielä toimiva nettisivu?)
Ja siks tulee hitaasti, kun mä olen vaan tehnyt hulluna töitä, mutta nyt on LOMA ja juhannuskin juhlittu!
--------------------
Siirryimme kentälle, kiristin satulavyötä vielä lisää, jottei satula varmaan pyörähtäisi ja aloin ratsastaa. Verkkainen lämmittely oli tärkeää vanhalle hevoselle, muistutin itseäni, joten annoin Kymin kävellä pitkin ohjin ainakin kymmenen kierrosta. Se tuntui kestävän ikuisuuden ja sillä aikaa pikkuruinen tyttö ilmestyi kentän aidan taakse katsomaan minua. Yritin olla sen näköinen, että tämä oli minulle jokapäiväistä urheilua, vaikka ratsastin nyt oikeasti yksin ensimmäistä kertaa ikinä. Mutta eiköhän tuon ikäinen nappula vielä pitänyt aikuisia kaikkivoipina olioina muutenkin, turha minun oli häntä ujostella.

Kymi ei halunnut ruveta ravaamaan, mutta Eveliina oli sanonut sen pelkäävän raippaa, joten minulla ei ollut sellaista ja jouduin käyttämään vain jalkojani. Minulla oli kuuma jo, kun se puolen kierroksen puristamisen ja hienovaraisen potkimisenkin jälkeen alkoi hölköttää. Minä kevensin ja yritin keksiä, mitäs sitten tekisin muuta kuin ratsastaisin pitkin uraa. Onnistuisinkohan tekemään voltin vai siirtyisikö Kymi käyntiin heti, kun alkaisin kääntää sitä, kuten monet hevoset kokemukseni mukaan tekivät?

Pohdin sitä vielä, kun huomasin, että kentän portin taakse oli muodostunut jono hevosia ja ratsastajia. Pihkura, tunti! En ollut suonut ajatustakaan sille seikalle, että tämäkin talli oli ratsastuskoulu. Minun pitäisi kiirehtiä tänne aikaisemmin, jos halusin käyttää kenttää, sillä en voinut jäädä tähän pyörimään keskelle toisten ratsastustuntia. Odotin, että kouluhevoset talutettiin sisään ja ratsastin itse ulos. Opettaja, joka piteli porttia auki, nyökkäsi minulle suhteellisen ystävällisesti, muttei sanonut mitään ja minä ratsastin metsään.

Maastossa ei tarvinnut miettiä ja suunnitella, mitä tekisi seuraavaksi ja se oli helpotus. Annoin Kymin vaeltaa polkua pitkin, kunnes minusta tuntui, etten enää tunnistanut maisemaa ja käänsin sen ympäri. Ehkä olimme Eveliinan kanssa ratsastaneet siitä, ehkä emme, mutta en halunnut ottaa riskiä ja eksyä. Eiköhän tämä riittäisi näin ensimmäisellä kerralla. Minunhan pitäisi siivota vielä boksitkin. Palasin tallille ja totesin, että olin ollut ratsailla kolmekymmentäviisi minuuttia. Aika oli tuntunut vähintään kaksi kertaa niin pitkältä.

Tallireissu kokonaisuudessaan oli pettymys, piste. Yritin kuitenkin buustata itseni pirteäksi ja tyytyväiseksi. Eihän mitään varsinaisesti ikävää sentään ollut sattunut, ja kai alku oli aina hankalaa. Niinpä esitin iloista, kun Tellu illalla kysyi, millaista minulla oli ollut.
- Ihan okei, mä kävin maastolenkillä Kymi on kyllä maailman kiltein, ehkä säkin voit joskus tulla kokeilemaan sillä ratsastamista, jos satut sille päälle! hersytin.
- Ehkä, Tellu sanoi epäluuloisesti, mutta oli sekin enemmän kuin jyrkkä ei.

Tallihommat kävivät kuitenkin tutummiksi äkkiä, sillä olin Eveliinalle luvannut käydä siellä yhteensä peräti neljänä iltana sillä viikolla. Itse hän kävi käsittääkseni aamuisin ratsastamassa Elsalla, ja kyllä hän jossain välissä kävikin, sillä Kymin vihossa oli minulle viestejä, kuten olinko mahtanut nähdä Elsan hivutussuojia ja myöskin kiitos siitä, että olin mainittavan tunnollinen mitä tuli karsinoiden puhdistamiseen. Se oli ihan aiheellinen kiitos, sillä siihen hommaan minulta meni enemmän aikaa kuin Kymin kanssa. En enää erehtynyt käymään kotona töiden ja tallin välissä, ja siellä näköjään pärjättiinkin ihan hyvin ilman minua. Tai niin luulin aina torstaihin asti, jolloin olin viipynyt vielä vähän tavallista pidempään. Olin jo rohkaistunut yli tunnin maastoretkelle Kymin kanssa ja sillä kertaa selvisin nopeammin karsinoista kuin ratsastuksesta. Sen kunniaksi olin jäänyt vielä hetkeksi katsomaan ratsastustuntia. Minua kiinnosti se, olisiko opettaja kovin erilainen kuin Lennu ja olihan hän. Koko touhu oli ihan erinäköistä, vaikka oppilaita oli ryhmässä vähemmän eivätkä he kovin paljon osanneet. En oikein osannut sanoa parempaako vai huonompaa, erilaista kumminkin.

Kotona löysin Ollin keittiöstä, eikä hän ollut oma leppoisa itsensä.
- Kauanko tätä meinaa kestää? hän murahteli ja tökki kiehuvia perunoita haarukalla kostonhimoisen näköisenä.
- Mitä niin? ihmettelin. Maanantaina, tiistaina ja keskiviikkona hän oli tullut kotiin vasta minun jälkeeni, hänen työnsä kun oli niin paljon merkittävämpää ja mielenkiintoisempaa kuin minun, että ehdin hoitaa harrastuksenikin sinä aikana, minkä hän sille soi. Tai sitten hän meni töihin paljon myöhemmin kuin mitä olin luullut, vaikka nousikin häiritsemään aamurauhaani.
- Että sä käytät kaiken aikasi johonkin tallilla luuhaamiseen?

Hypähdin henkisesti takajaloilleni kuin uljas villiori.
- Eikö mulla muka saisi olla harrastuksia? kysyin haastavasti.
- En mä sitä sano! Mutta pitääkö sun sen takia laiminlyödä perheesi? Lapset näkee nälkää täällä!
Olli näytti niin tuohtuneelta, että harkitsin kahdesti, ennen kuin nauroin.
- Ne ei ole mitään pikkulapsia enää, ne on teinejä! Tellu osaa keittää perunoita siinä missä sinäkin! Eikä kukaan oo valittanut nälkää, kun mä olen tullut kotiin ja olisin ehtinyt tehdä ruokaa!
- Kyllä ne on valittaneet. Vai mitä varten sä luulet, että mä seison tässä hellan ääressä tähän aikaan?
- Virka-aika on loppunut tuntikausia sitten, mikset seisoisi? kysyin ja tunsin hihityksenhaluista riemua siitä, että tunsin olevani väittelyn voittaja.
- Kauanko? Olli kysyi, kun käännyin mennäkseni vaihtamaan vaatteet.
- En mä enää tällä viikolla ole menossa tallille, huokaisin ja se oli minullekin oikeastaan helpotus. Ihminen tarvitsi vähän lorvimisaikaakin.

Siinä kesän loppuessa huomasi aina, miten paljon lapset olivatkaan taas kasvaneet vuodessa. Edelliselokuussa Tellu oli vielä odottanut ratsastustuntien alkamista kuin kesälomaa, nyt hän oli keskittynyt valikoimaan vaatteita koulunalkamispäiväksi. Teppo oli edelliskesänä lukenut puolet sivukirjaston kirjoista ja mahdollisesti kirjoittanut pari omaa, mutta nyt hän ei nähnyt enää muuta kuin tietokoneen. Olli ei ollut muuttunut, ellei laskettu hänenkin tuoretta rakkauttaan tietokoneeseen sekä matkapuhelinta, jonka hän sai töistä. Se hakkasi jopa tietokoneen. Ensimmäisenä iltana, kun hän toi sen kotiin, hän soitteli siitä lankapuhelimeen ja lankapuhelimesta siihen vain kuullakseen sen soittoäänen. Ja sitten hän soitti lävitse äitinsä, veljensä ja muut tuttavat vain päästäkseen sanomaan, että ”soittelen tässä uudella kännykällä”. Minua melkein hävetti hänen puolestaan.

Itse en ollut muuttunut ja ainoa uusi asia elämässäni oli Kymi, josta en vieläkään oikein tiennyt, pidinkö vai en. Olin ajatellut rakastavani hevosia ylipäätään, mutta oli vaikeaa rakastaa juroa ruunaa, jolle olin täysin yhdentekevä. Sen harjaaminen oli yhtä mekaanista kuin siivous ja niin oli melkein ratsastaminenkin. Mutta en aikonut antaa periksi viikossa tai kahdessa. Ehkei kopukka ikinä kiintyisi minuun, mutta saisinpahan ainakin harjoitella. Ei se mitään, vaikken osannutkaan itsekseni tehdä mitään kummallista, saisinpahan ainakin kerättyä ylimääräistä satula-aikaa.

Lähettäjä: kelt. 
Päivämäärä:   22.6.14 19:09:19

Ihana Sennnu! Kiva palata kotiin ja saada iltapala (: mietin pitääkö aloittaa jo kolmatta kertaa sun tarinat alusta kun tulee vieroitusoireita!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   29.6.14 01:13:22

Päivät menee ihan liian nopeesti!
--------
16. Syyskausi
Koulut alkoivat ja elämä tasaantui lopullisesti arkeen. Perhe alkoi sopeutua siihen, että minä en aina rynnännyt suoraan töistä hellan ääreen vaan tein ruokaa myöhemmin illalla. Toki se napisi silti, miksei olisi napissut, se kiittämätön ruojakelauma. Yleensä Tellu ei edes ollut kotona siihen aikaan, mutta aloin tehdä niin isoja annoksia, että niistä riitti santsattavaksi hänelle myöhemmin illalla ja molemmille lapsille seuraavana päivänä koulun jälkeen. Ja enhän kuitenkaan ollut aina menossa, vain kolmena tai neljänä iltana viikossa. Enkä ollut myöhään, vain kuuteen tai seitsemään. Enkö muka sitä ollut ansainnut sen jälkeen, kun olin kaikki kuluneet vuodet Tellun syntymästä lähtien antanut kaiken aikani vain ja ainoastaan perheelle? Omasta mielestäni olin. Kyllä ne tottuisivat siihen, kun eivät muuta voineet.

Toisella kouluviikolla Tellu alkoi täpistä sellaista, että koululla olisi perjantaina disko. Olin jotenkin liikuttunut siitä, että hän oli jo päässyt siihen ikään, mutta voi jessus, että se oli rasittavaa, kun sitä jatkui päivä päivän jälkeen. Hän vuoroin tanssahteli ja hyräili ja seuraavassa hetkessä vaipui syvään murheeseen.
- Mä en tiedä, mitä mä laitan päälle, mulla ei ole mitään!
- Sitten sä et varmaan voi mennä, arvelin ja olin ihan hilkulla toistaa sen, mitä oma äitini oli joskus sanonut minulle samassa tilanteessa: että hän kaakatti kuin typerä kana. Onneksi en sanonut, sillä en tse ollut unohtanut sitä vieläkään.
- Mun pitäisi saada joku uus pusero!
- Mä en ehdi nyt sun kanssasi ostoksille. Ratsastustunnit alkaa ja mulla on Kymi ja torstai-iltana töissä joku tiedotustilaisuus.
- No en mä sun kanssasi lähtisikään! Anna mulle vähän rahaa!
- Ei ole, totesin, eikä minulla ollutkaan. Saisin ehkä pidettyä perheen ruoassa palkkapäivään asti, muttei sen enempää. Voisin olla viekas ja jättää Ollille kauppalistan.

Uusi ratsastustuntini oli torstai-iltana ja se jännitti minua, vaikka nyt olinkin paremmassa vireessä kuin koskaan aikaisemmin syyskauden alkaessa. Olin soittanut Lennulle tallille päivystysaikaan kysyäkseni, mihin ryhmään hän nyt oli minut päättänyt laittaa ja saanut harmistunutta ähkinää vastaukseksi.
- Sä olet unohtanut, että mä halusin vaihtaa ryhmää, sanoin syyttävästi.
- No en nyt ihan, mutta mä en ollut sillä lailla ajatellut asiaa.
- No kai siellä joku kolo on mulle?
- Tietysti, Lennu oli sanonut kuulostamatta kovinkaan uskottavalta ja rapistellut papereitaan, ennen kuin oli päätynyt torstaihin.
- Ja millanen ryhmä se on?
- Se on se aikuisryhmä, josta meillä taisi aiemmin kesällä olla puhetta. Yksi sieltä aikoo jäädä äitiysvapaille, niin että tule sinä nyt sitten.
Muistin kyllä, mitä Lennu oli sanonut siitä ryhmästä aikaisemmin kesällä. Että ne söisivät minut elävältä. Olin kyllä sen jälkeen ratsastanut vaikka miten paljon, mutta kyllä minua silti jännitti.

Siinä asiassa ajatukseni enimmäkseen sillä viikolla pyörivät ja yritin harjoitella Kymin kanssa asioita, joita nyt tuli mieleeni ja joita saattoi metsäpoluilla harjoitella, kuten pohkeenväistöä. Yhtenä päivänä olin jopa niin yltiöpäinen, että päätin ratsastaa ilman satulaa ja kohentaa tasapainoani, mutta pupuhan minulle meni pöksyihin, enkä ratsastanut sinä päivänä kuin käyntiä. En tiedä, mikä aivopieru sekin oikeastaan oli, en minä Kymin ravissa halunnut muuta kuin keventää, ja vaikka laukka oli helpompaa, se ei yleensä suostunut laukkaamaan. Bonuksena sen selkä oli niin luinen, että tulin puolimatkassa alas ja talutin sen kotiin järkeillen, että saman liikunnan se siinä sai kuin minua kantaessaan.

Torstaina ei töistä tahtonut tulla oikein mitään, eikä asiaa auttanut se, että Tellu soitti minulle iltapäivällä.
- Nyt sun on ihan pakko antaa mulle rahaa! Tai lähteä mun kanssa ostoksille! hän vaati ja jälkimmäinen lisäys paljasti, että hän oli epätoivoinen.
- En voi, ei ole, mä en ehdi, luettelin.
- Mutta mun farkut on ratkennu!
- Miten ihmeessä se on mahdollista? älähdin.
- Ne jäi kiinni oksaan.
- No sitten sun täytyy laittaa huomenna kouluun jotkut vanhat farkut, totesin.
- Mutta ne on kaikki ihan kauhean mallisia! tytär-parka valitti ja totta kyllä, hän ei ollut pitänyt mitään muita housuja kuin uusimpiaan sen jälkeen, kun oli ne saanut.
- No sitten sun täytyy korjata ne. Mä en ehdi tänään sun kanssasi mihinkään ja vaikka ehtisinkin, me oltaisiin sitten ilman ruokaa viikonloppu, sanoin aidosti pahoillani. Oli eri asia kieltää jotain kasvatuksellisista syistä kuin pakosta.
- No isä kyllä antaa ruokarahaa!
Se oli totta, mutta.
- Mulla on ratsastustunti, muistutin.
- Onko sun hölmö ratsastustuntisi tärkeämpi kuin sun tyttäresi elämä? Tellu kiljui ja löi luurin korvaani. Suutuin, mutta ymmärsin silti asian vakavuuden. Jos lähtisin heti, ehtisin käydä pankkiautomaatilla ja viedä hänelle rahaa, ennen kuin jatkaisin tallille. Mutta ensin soittaisin takaisin kotiin ja sanoisin pari valittua sanaa puhelun lopettamisesta tuolla tavalla. Se sai minut raivon partaalle.

Lähettäjä: jackets 
Päivämäärä:   10.7.14 10:12:34

Hopssan! Sennnu milloin tässä alkaa tapahtua jotain? :)

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   13.7.14 11:53:17

Noniin, nyt on Mustaojan myöhemmät luettu, mikäs tulee seuraavaksi ja löytyykö netistä?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   17.7.14 19:58:39

Jackets, parhaillaan tapahtuu täällä mun näppiksellä :D
Mustaojan myöhemipien (toimiiko ne taas???) jälkeen on enää Henriikat, http://henriikan.webs.com/

----------------------------
Kukaan ei vastannut, ennen kuin soitin toisen kerran ja silloin siellä oli Teppo.
- Missä Tellu on?
- Omassa huoneessaan.
- Käske se puhelimeen, komensin, mutta silloin näin Emilian ovella huitomassa. – Mitä? kysyin häneltä samalla, kun Teppo ilmoitti, ettei uskonut Tellun tulevan.
- Meidän pitää mennä. Se tiedotustilaisuus, Emilia sanoi. Olin unohtanut, että meillä piti olla sellainen. Jos olisin ehtinyt neuvotella Tellun vähän nöyremmäksi, olisin voinut skipata koko tilaisuuden ja käydä viemässä hänelle perheen ruokarahat, mutta ei sitten.
- Omahan on vahinkonsa, totesin Tepolle. – Mun pitää nyt mennä, nähdään illalla.

Meillä oli noita hemmetin kaikki koolle –tiedotustilaisuuksia aina joskus ja jouluna, pari kertaa vuodessa ainakin, enkä arvostanut niitä kovin korkealle. Minä en yleensä saanut mitään irti niiden lennokkaista puheista eikä niissä miesmuistiin ollut kerrottu mitään mielenkiintoista. Kerran oli heitetty ilmaan epämääräinen lupaus työsuhdeautoista kaikille, mutta silloin puhujana ollut apulaisisopomo oli horjahdellut siihen malliin, ettei sitä ollut kukaan ottanut tosissaan.

Keräännyimme auditorioon, joka oli rakennettu tällaisia tilaisuuksia ja kursseja varten ja pihisin turhautumista.
- Mistä lyödään vetoa niin tää on ihan turhaa ajanhukkaa, kuiskutin Emilialle, joka ei näyttänyt yhtä ikävystyneeltä kuin minä, ainoastaan vakavalta.
- Enpä usko tällä kertaa, hän sanoi ja mustin, että hän oli henkilöstöjohtajan sihteeri ja kuuli usein asioita etukäteen. Nyt hän ei ollut kuitenkaan vihjannutkaan mitään.
- Shh, hän suhisi minua hiljaiseksi, sillä toimitusjohtaja harppoi jo puhujanpaikalle, vaikka väkeä vielä virtasi sisään. Pyörittelin alistuneesti peukaloitani ja odotin, että asiaa alkaisi tulla.

Ja tulihan sitä sitten. Ajat olivat huonot. Ihmisiä jouduttaisiin irtisanomaan eikä määräaikaisia sopimuksia jatkettaisi. Yhteistoimintaneuvotteluissa alettaisiin selvittää, miten toimien lakkautukset toteutettaisiin ja päätettäisiin, mistä tarvittavat kahdeksankymmentä työpaikkaa vähennettäisiin. Organisaatiota uudistettaisiin ja kevennettäisiin sun muuta. Okei, Emilia oli oikeassa siinä, että asiaa oli kerrankin ollut ihan oikeasti, mutta ei se oikeastaan koskettanut minua. Talossa oli paljon määräaikaisia ja kesäapulaisia – vilkaisin Liinaa, joka istui pari riviä edempänä ja näytti myrtyneeltä. Tiesin hänen olettaneen, että saisi vakituisen paikan kesän loputtua, mutta niin ei nyt ilmeisesti kävisi.

Loppuosa tiedotuksesta oli jaabadaabaa tupakkalaista ja parkkihallin pois vuokraamisesta ja totesin istuvani paikalla ihan turhan panttina. Niin pitkään korulauseiden kuuntelu oli kuitenkin vienyt, etten enää mitenkään ehtisi poiketa kotona. Tellu saisi ratkaista farkkuongelmansa ilman minua ja oikeastaan se oli ihan oikein, se kiittämätön, luuria korvaan paiskova penikka.
- Mutta ei nyt lannistuta kaikki näistä yt-uutisista, kiekaisi nuori henkilöstöjohtaja, Emilian pomo, joka oli jossain vaiheessa ottanut tai saanut puheenvuoron. Itse olin tuskin huomannut sitä miettiessäni Tellun farkkuja ja omaa ratsastustuntiani sekä sitä, alkaisiko sataa. – Teille kaikille on tällä välin jaettu syyslahja postilaatikoihin. Eiköhän mennä jatkamaan töitä.

Minä en aikonut jatkaa töitä enää minuuttiakaan, sillä päiväni oli täysi, mutta uteliaisuuttani kävin postilokeron kautta. Siellä oli sieniveitsi, jonka varteen oli painettu firman logo. En tekisi sillä yhtään mitään, sillä en tuntenut muita sieniä kuin kärpässienen ja kantarellin ja jälkimmäiset ostin torilta kerran vuodessa. Voisin kai antaa sen anopille joululahjaksi.

Ajoin tallille ja yritin olla huomaamatta pienoista perhosta vatsassani, kun kävelin lukemaan tuntilistaa. Ensin en nähnyt nimeäni ollenkaan ja aloin jo leimahtaa Lennulle, joka ilmeisesti oli unohtanut minut, mutta sitten näin sen. Minä ratsastaisin Solella ja se oli hyvä. Perhonen kellahti selälleen ja kuoli ja tuntikin meni ilman, että minun olisi tarvinnut ruveta häpeämään itseäni. Ponikulta oli onneksi innokas ja eteenpäin pyrkivä, sillä pahin moka minun mielestäni ratsastustunnilla oli jäädä toisten jalkoihin, kun pohjelihaksissa ei ollut tarpeeksi ytyä saada elukkaa liikkeelle. Solen kanssa sitä ongelmaa ei ollut. Se mennä vipelsi ihan omalla moottorilla ja sain lähinnä keskittyä pidättelemään, mikä ei kyllä ollutkaan ihme, kun ne oli haettu lomalta töihin vasta edellisiltana. Jossain kohden Lennu käski minua ratsastamaan eteen samalla, kun pidätin, ja vaikka en tajunnut, miksi – miksi autossakaan painaa yhtaikaa kaasua ja jarrua? – hän näytti tyytyväiseltä lopputulokseen. Sole tuntui kasvavan korkeutta ja muuttuvan jäntevämmäksi. Kai se oli hyvä sitten.

Lähettäjä: hedelmäsalaatti 
Päivämäärä:   23.7.14 13:49:34

Mihin ajanjaksoon nuo Vanhempieni tarinat sijoittuvatkaan? :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   23.7.14 19:10:17

Jonnekin 80-luvulle, h-salaatti :)
---------------
Olin tyytyväinen, sillä ketkään muista tuntilaista eivät kuiskutelleet keskenään minua vilkuillen ja Lennu kuulosti ihan normaalilta itseltään mainitessaan, että ilmeisesti kävin ratsastamassa Eveliinan hevosilla nykyään.
- Toisella niistä, kerroin sopivan äänekkäästi, jotta tuntikaverini kuulisivat, etten ollut ihan turha tyyppi.
- Miten teillä menee?
- No, mä nyt lähinnä annan sille liikuntaa, vanhalle hevoselle, kerroin. Kaipa Lennu sen tiesi, mutta juuri niinhän asia olikin. – Tulenko mä sitten maanantaina Tellun tilalle Tellun tunnille, vai onko sulla siitäkin jokin ajatus?
- Ai, Telluko ei sitten enää tule? Lennu kysyi yllättyneen näköisenä.
- Tästä oli kyllä puhe kesällä, muistutin.
- No mä en tainnut vielä noteerata sitä asiaa silloin. Tai unohdin. Tai jotain. Mutta tule vaan, katotaan, miten sä sovit sinne lasten joukkoon.

Luovutin Solen sen seuraavan tunnin ratsastajalle ja lähdin kotiin kevein mielin. Viikon pahin jännitysmomentti oli selätetty, ehkä koko syksynkin. Kyllä tämä tästä. Kun ajoin kotipihaan, muistin Tellun housuongelman ja huono omatunto kouraisi. En kyllä oikeasti olisi voinut tehdä mitään, mutta tietenkin minun olisi pitänyt voida. Vanhempien kuului olla kaikkivoipia. Mikä taas ei osunut yhteen sen periaatteen kanssa, että lapsien piti saada kokea pettymyksiä, jottei heistä tulisi pilalle hemmoteltuja prinsessoja. Kuka hitossa näistä kaikista naistenlehtiohjeista otti selvää, kun ne riitelivät keskenään?

Talo oli yllätyksekseni tyhjä. Tellun ja Ollin poissaoloa en ihmetellyt, sillä ensimmäinen oli varmaan itkemässä kurjaa kohtaloaan kavereille ja Olli tietenkin töissä, mutta Teppo. Parempi missä tahansa kuin tietokoneella, päätin ja aloin tehdä ruokaa. Siskonmakkarat olivat olleet tarjouksessa joten soppaa siis. Sen valmistuttua söin ja vasta sen jälkeen tuli poikani kotiin.
- Hellalla on ruokaa, missä sä olit?
- Samulla, mä söin siellä, hän sanoi ja marssi suoraan koneelle. – Mä sain lainata siltä yhden pelin. Tää on ihan tappohauska!
- Mitä Samun äiti siihen sanoi? kysyin epäluuloisena. Näin mielessäni, miten Teppo oli syönyt neljä kertaa suuremman annoksen kuin miniatyyrikokoinen ystävänsä ja mitä hän oli sanonut selitykseksi sille, ettei syönyt kotona? En halunnut saada mitään huonon äidin mainetta.
- Ei se mitään, Teppo sanoi ja olisin kyllä hämmästynyt kovasti, jos hän jotain muuta olisi ulos suustaan saanutkaan

Toimittelin kaiken maailman huusholliasioita, mutten varsinaisesti ehtinyt ruveta ihmettelemään Ollin viipymistä, kun hän Tellun kanssa ilmestyi. Tytöllä oli kädessään muovikassi ja hän katosi omaan huoneeseensa nopeammin kuin ajatus, ennen kuin ehdin sanoa mitään ruoasta.
- Me syötiin jo kaupungilla, Olli sanoi.
- Te? Kaupungilla?
- No, Tellulla oli kova hätä housuistaan, joten se soitti mulle ja me käytiin ostoksilla.
Ehdin kuvitella Ollin tutkimassa tyttölasten farkkujen saumoja ja hintalappuja ja näky oli hulvaton.
- Olenko mä tehnyt ruokaa ihan turhaan? kysyin syyttävästi, kun ymmärsin juuri niin käyneen. – Olisitte soittanu!
- Mihin me ois sulle soitettu, tallilleko? Olli kivahti ja ymmärsin, että hän oli huonolla tuulella, vaikka oli saanut käyttää koko illan laatuaikaa tyttärensä kanssa. – Sulla ei ole enää aikaa huolehtia yhtään mistään paitsi ratsastamisesta!
- Mä en voinut lähteä töistä aikasemmin, koska meillä oli tiedotustilaisuus, sanoin loukkaantuneena. – Meiltä irtisanotaan kahdeksankymmentä ihmistä.
- Mitä? Olli valpastui ja unohti moittimiseni. – Ei kai sua?
- Ei tietenkään, miksi ne nyt mut irtisanoisi? Mähän olen ollut siellä niin kauan, että kuulun jo sisustukseen, vakuutin iloisena siitä, että puheenaihe vaihtui. Minusta tuntui, että olimme jatkuvasti kinaamassa jostain asiasta nykyään.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.7.14 22:48:04

Hei, onko Jessijuttuja millään toimivalla sivulla tai veskua?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   25.7.14 19:39:00

Ellei ne moneen kertaan tänne linkatut websin osoitteet toimi niin ei :( En oo saanu uusia sivuja aikaiseksi.

Päivämäärä:   25.7.14 19:56:13

Harmi, ois ollu mukava jatkaa vanhempieni tarinoista aikajärestyksessä kaikki kun aikaa on. Onko ehdotuksia mihin kannattaa niistä hypätä sitten? Tästä tarinasta ei kommentoitavaa kun en oo tänne asti vielä ehtiny.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   25.7.14 20:24:43

Sitten ei varmaan auta kuin katsoa, mikä niistä (vielä) toimii. Ketuttaa tommonen toisten sivujen sabotointi!
Jessijuttujen myöhempi osa näkyis kyl toimivan! http://www.freewebs.com/jessijutut/

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   28.7.14 01:06:51

Ja nythän mä hokasin, että mikä mua estää laittamasta Jessijuttuja / Veskua tänne taas vielä kerran.
------------
17. Muistot
Työkaverini eivät ottaneet yt-uutisia yhtä kevyesti kuin minä vaan niitä jauhettiin aamukahvilla ilman, että muuta aihetta mahtui mukaan. Tunteet olivat niin pinnassa, etten viitsinyt esittää mitään positiivista. Kaikki he olivat olleet vähemmän aikaa talossa kuin minä, joten olisi ollut julmaa ruveta kehuskelemaan virkaiällä.
- Atk:hon on otettu ainakin kolmekymmentä nuorta ja vastavalmistunutta parin viime vuoden aikana, eiköhän ne sieltä alota karsimisen, sanoin kuitenkin.
- Niin varmaan, huokaisi Liina, jota oli mahdoton lohduttaa, joten taputin vain häntä olkapäälle.

Merkillinen yleinen haluttomuus paiskia töitä tarttui kuitenkin minuunkin, joten lähdin tuntien tultua täyteen kotiin ilman, että olin saanut oikein mitään aikaan. Pitkä, hevoseton viikonloppu odotti, mutta talossamme odotti myös kiihkeä juhlatunnelma. Tellu ystävineen oli meillä laittautumassa illan koitokseen. Se oli itse asiassa hauskaa ja piristävää. He tungeksivat joukkona eteisen ison peilin edessä kähertämässä toistensa hiuksia ja puhua pälpättivät kuin hellalla poriseva kiisseli. Teppokin oli lähtenyt heitä karkuun.
- Älä rupea noloksi tai me mennään Leenan luo, Tellu kävi supattamassa minulle, kun kävin vaihtamassa työvaatteet kotirytkyihin.
- Määrittele nolo.
- No, et ala saarnata mistään.

Se ei ollut tullut mieleenikään ja pohdin hetken, pitäisikö minun. Mutta ei, minustakin oli tosi nolo ajatus ruveta pitämään valistuspuheita alkoholin tai irtosuhteiden vaaroista, kun nelitoistavuotiaat tyttöset valmistautuivat ensimmäisiin koulutansseihinsa. Lapsiahan he vasta olivat.
- Haluatteko te limsaa, uskalsin sentään kysyä.
- Me juotiin se jo, Tellu ilmoitti.
- Okei. Moneltako se alkaa?
- Seitsemältä.
- Ehkä te just ja just ehditte, arvelin, vaikka se oli sen verran sarkastista, että saattoi mennä nolouden puolelle. Kello oli hädin tuskin ohittanut neljä. Mutta muistin muutamankin kerran niiltä ajoilta, jota äiti suvaitsi kutsua kanavuosikseni, kun olin aloittanut laittautumisen sulkeutumalla kahden aikaan pariksi tunniksi kylpyyn.

Viideltä pikku tipulauma siirtyi Essin luokse, sillä tämä oli päättänyt vaihtaa vaatteita ja sikäli, kun kuulemastani ymmärsin, lainata Leenalle punaista vyötä. Talo tuntui kaikuvan tyhjyyttään, kun ulko-ovi sulkeutui heidän jälkeensä ja olin äkkiä hyvin yksinäinen. Puhumattakaan siitä, että olin ikivanha.

Päätin pitää pienen nostalgiadiskon ihan itsekseni. Tein itselleni ison jäätelöannoksen ja hipsin tutkimaan vanhoja päiväkirjojani kuunnellen samalla kasetteja, jotka aiemmin olin ullakon varastosta löytänyt. Aloitin jutuista, jotka olin kirjoittanut saman ikäisenä kuin Tellu oli nyt ja totesin, että samoihin aikoihin olin itsekin uskaltautunut ensimmäisiin koulubileisiini. Niina, Mia ja minä olimme olleet kiinnostuneita niistä jo edelliskeväänä, mutta oli vienyt kokonaisen kesän kerätä tarpeeksi rohkeutta oikeasti mennä. Siellähän olisi myös isoja ylempiluokkalaisia, jotka olivat jo melkein aikuisia ja saattaisivat pussailla ja vaikka mitä. Toisiaan siis, ei kukaan unelmoinutkaan ajatuksesta, että meitä. Mutta jos he kiinnittäisivät huomionsa meihin ja tekisivät vaikka pilaa…

Sitä naiiviutta! Tyrskähtelin itsekseni, kun luin omia raapustuksiani. Jos Tellunkin maailma oli yhtä mustavalkoinen nyt kuin minun oli ollut silloin, saisin kyllä olla vähän ymmärtäväisempi häntä kohtaan. Elämä teini-ikäisenä oli kaikkea muuta kuin helppoa. Minä itse olin ollut siinä iässä varsinainen satutäti, ei niinkään tarinoitteni laadun vaan määrän puolesta. Miten minulla oli ollut aikaa kirjoittaa muistiin kaikki? Tuskin olin kahta sanaa vaihtanut kenenkään pojan kanssa ilman, että siitä oli raportti päiväkirjoissani, ja jos ei mitään ollut oikeasti tapahtunut, olin spekuloinut sivukaupalla, miten olisi saattanut käydä jos olisi tapahtunut. Ei sitä kaikkea jaksanut kahlata läpi, joten aloin selailla ja tutkia sivuille niitattuja leffalippuja ja muuta sälää. Kaikki käyttämäni bussiliputkin olivat tallessa siellä. Mitähän joku Kansallismuseon tutkija mahtaisi ajatella, jos luovuttaisin menneisyyteni nykyhistorian tutkimuksen käyttöön? Nauraisi minulle, ihan takuulla.

Kuudentoista ikävuoden kieppeillä lakkasin onneksi olemasta täydellinen riemuidiootti ja aloin kirjoittaa vähän mielenkiintoisemmista asioista ja vähemmän sivuja suoltaen. Se oli hyvä, sillä olin juuri tullut ajatelleeksi, etten oikeastaan muistanut, miten Rudi oli tapahtunut ja sen tiedon saisin varmasti kohta selville. Vaikka oli typerää, että olin sen muka unohtanut – koulussahan se tietysti oli ollut. Kolme päivää syyslukukauden alkamisen jälkeen olin saanut analysoitua kaikki uuden luokkani oppilaat ja päätynyt siihen, ettei kellään muulla ollut mitään painoarvoa Rudin rinnalla. Sellainen salamarakastuminen se oli ollut, vaikka ei hän mikään uusi tyyppi sinänsä ollut. Rinnakkaisluokkaa Rudi oli käynyt ainakin edellisvuoden, mutta en vaan ollut tullut kiinnittäneeksi häneen mitään huomiota. No, aloinpahan huomata sen menetetynkin ajan edestä.

Siinä vaiheessa kuulin oven kolahtavan alakerrassa ja päätin lopettaa muistelemisen tältä erää. En oikeastaan halunnut jäädä kiinni omia päiväkirjojani lukemasta – se tuntui jokseenkin lapselliselta touhulta. Sitä paitsi minusta oli ihan okei, ellei muu perhe edes tiennyt minun säilyttäneen sellaisia muinaisjäänteitä. Haluaisivat vielä tutkia niitä.

Päivämäärä:   30.7.14 18:06:50

oho, tähänkin on tullut jatkoa :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   30.7.14 22:29:01

On on :) Mä olen lopultakin päässyt tänkin kanssa taas vauhtiin :)
---------------
Tellu tuli kotiin vasta puoliltaöin, vaikka olin luullut koulun tapahtuman päättyneen kymmeneen mennessä. Olin ehtinyt ruveta hermoilemaan oikein tosissani ja suuttunut Ollille, joka muina miehinä leikki tietokoneen kanssa eikä ollut huolissaan mistään maailman asiasta.
- Ne kestää yhteentoista asti, valisti Teppo onneksi minua ja helpotti oloani tunniksi. Ehdin silti keksiä vaikka mitä nuorta tyttöä uhkaavia kamaluuksia, ennen kuin Tellu lopulta tuli.
- Missä sä viivyit? minulta pääsi, ennen kuin ehdin ajatella.
- Onko mulla joku kotiintuloaika nykyään, vai? kysyi Tellu nenäkkäästi, mutta ilmeisestikin hänellä oli ollut onnistunut ilta, kun hän ei rynnännyt ovet paukkuen omaan huoneeseensa.
- Pitäisi kai olla, murahti Olli, joka sittenkin oli tainnut pitää ajan kulkua silmällä.
- No ei kai tää liian myöhästä, aloin itse sovitella. Osasihan Tellu varmasti koulumatkansa pimeässäkin ja muistin – kiitos alkuillan touhujeni – miltä oli tuntunut tanssien jälkeen istua kavereiden kanssa ruotimassa kaikki tapahtunut, kun korvat vielä soivat liian kovalla olleesta musiikista. Ei siinä oma punkka kutsunut. – Oliko kivaa?
- Oli, Tellu huokaisi onnellisena ja meni hakemaan jääkaapista juotavaa. – Mä kuolen janoon, oon tanssinu koko illan!
- Kenen kanssa? Olli halusi tietää ja Tellu ja minä huokaisimme keittiössä kärsivästi. Ei siellä takuulla paritansseja ollut ollut. Mutta Olli ei ollut nuorena harrastanut koulutansseja sen paremmin kuin kaljakuppiloihin pyrkimistäkään, paitsi ne muutamat kerrat, kun olimme yhdessä sellaisissa käyneet seurustellessamme. Ja silloin oli kyllä tanssittu paritansseja ja sellaiseen tyyliin, että isän ehkä kuuluikin olla vähän huolestunut. Nyt ajatus tuntui kaukaiselta ja lähes huvittavalta. Romantiikan leiskuntaa Ollin ja minun välillä? Julkista kähmintää? Ehkä jossain toisessa todellisuudessa.

Viikonloppu sujui seesteisesti, sillä Tellu oli hyvällä tuulella ja sitä paitsi enimmäkseen poissa kotoa, varmastikin kertaamassa kavereidensa kanssa perjantain tapahtumia ja haaveilemassa seuraavasta kerrasta. Miesväki jatkoi koneenrohjonsa palvomista ja minä käytin tilaisuuden hyväkseni vanhojen päiväkirjamerkintöjeni kanssa. Päättelin, että Ollia ja Teppoa eivät teinimuistojeni tutkiminen kiinnostaisi pätkääkään, niin addiktoiva Samulta lainattu peli näytti olevan.

Addiktoitunut olin ollut itsekin silloin yli viisitoista vuotta sitten. Suorastaan hullaantunut. Olin sumplinut ovelasti, mutta tuskin niin huomaamattomasti kuin silloin olin luullut, asioita niin, että Rudi ja minä olimme enimmäkseen samoilla tunneilla ja istuimme lähekkäin. Olin kiinnostunut samoista asioista kuin hänkin, eikä siinä kyllä tarvinnutkaan teeskennellä. Siihenkin aikaan pojat kävivät koulun diskoilloissa, mutta tosijätkät maleksivat siellä edestakaisin katsellen tyttöjä, aktivoituen korkeintaan hitaiden aikaan. Jos olivat rohkeita. Rudi oli tanssinut ja hänen musiikkimakunsa, jonka olin omaksunut täydellisesti, oli vielä nykyäänkin minun makuni. Löysin kaseteistani pari sellaista, jotka olin saanut häneltä.

Rudi ei ollut koskaan ollut vähääkään kiinnostunut minusta siinä mielessä kuin olisin toivonut, mikä oli ollut karvas pettymys ja antanut aihetta pitkiin itseanalyyseihin. Haisiko hengitykseni? Olinko liian lihava ja entä vaatteeni? En minä kuitenkaan kaikkien mielestä ollut vastenmielinen. Lopulta järkeilin, että ellei hän nyt halunnut rakastua minuun, rupeaisin ainakin niin hyväksi kaveriksi kuin mahdollista. Ehkä hän lopulta ymmärtäisi, että olin arvokas osa hänen elämäänsä ja ettei hän halunnut olla ilman seuraani. Minä en ainakaan halunnut olla erossa hänestä, joten istuin enemmän iltoja Heidin luona kuin kotona.

Niiden aikojen kohokohdat olivat aikuisittain katsoen vähissä. Kerran olimme tanssineet – tietenkin lähdin samaan paikkaan joka kerran, kun Rudi oli lähdössä tanssimaan – mutta se oli johtunut vain siitä, että olimme sattuneet osumaan nokikkain ja vaihtaneet muutaman sanan juuri, kun hitaat olivat alkaneet soida. Muistan, että olimme puhuneet siitä, minkälaisia potentiaalisia tyyppejä kumpikin oli illan mittaan tavannut, sillä teeskentelin niihin aikoihin olevani villi sinkku ja haku päällä. Valitettavasti se ei ollut tehnyt Rudia mustasukkaiseksi, hän vain kiusoitteli minua. Ja sitten oli ollut se risteily, jonne olin lähtenyt Heidin siivellä. Alatirahattomina olimme jakaneet halvimman hytin kuuden hengen kesken: Heidi ja minä, Rudi ja kaverinsa Miksu ja sitten vielä joku Heidin luokkakaveri, jonka nimeä en muistanut, poikaystävineen. Heidi ja minä olimme nukkuneet samassa sängyssä ja muistin, miten hän oli tuoksunut samalta, vähän vaniljaiselta kuin veljensäkin. Ehkä he olivatkin jotain keijukaissukua, jolla oli sellainen ominaistuoksu? Mutta ei silläkään reissulla mitään mieleenpainuvaa ollut tapahtunut. Olimme ravanneet läpi Tukholman levykauppoja ja siinä kaikki.

Abivuonna Rudi löi koulun tavallista enemmän lekkeriksi ja se johtui pääasiassa matikan ja fysiikan opettajasta, joka oli varsinainen hirmu. Hän otti Rudin silmätikukseen vielä pahemmin kuin aikaisempina vuosina ja ennusti tälle kolkkoa tulevaisuutta ja improbatureita kirjoituksissa. Yritin parhaani mukaan vakuuttaa päinvastaista, mutta ei minusta ollut mitään apua, sillä abikevään tammikuussa Rudi äkkiä jättäytyi pois koulusta. Eikä hän ollut kotonakaan. Meillä oli siinä kohden ollut sellainen koesuma, etten ollut moneen päivään käynyt Heidiäkään moikkaamassa. Vasta, kun opettajat alkoivat kysellä Rudin perään, olin alkanut aavistaa pahaa ja lähtenyt tutkimaan tilannetta.
- Se lopetti koulun, Heidi sanoi päästettyään minut sisään ja huoneeseensa.
- Mitä? kiljahdin.
- Tai oikeastaan se vaihtoi koulua. Se lähti Virolahdelle meidän sedän ja tädin luo ja menee siellä amikseen.

Minun maailmani oli romahtanut siihen paikkaan ja muistikuva oli vieläkin niin lohduton, että kyyneleet kutittelivat silmiä. Rudi oli lähtenyt, kokonaan, eikä edes sen vertaa ollut välittänyt, että olisi hyvästellyt minut tai kertonut aikomuksistaan. Ja minä kun olin luullut meidän olevan sentään jonkinlaisia ystäviä! Muistin, miten sydäntäni oli särkenyt ihan fyysisesti, mutta sen verran realisti olin sentään ollut, etten ollut suunnitellut lähteväni perään. En myöskään ollut lakannut lukemasta kokeisiin ja kirjoituksiin, mutta tansseihin minua ei enää ollut huvittanut lähteä ja sitten olin törmännyt Olliinkin. Koska Rudi oli ollut mennyttä, hän oli saanut paremman mahdollisuuden kuin muutoin olisi koskaan saanut ja kun Rudi keväämmällä palasi takaisin käydäkseen lukion sittenkin loppuun, olin ollut jo raskaana ja kihloissa. Ei ollut mitään mahdollisuutta palata paria askelta takaisinpäin.

Päivämäärä:   31.7.14 09:01:12

no sehän kuulostaa hyvältä :)

Lähettäjä: tytteli 
Päivämäärä:   2.8.14 10:18:43

Ihanaa, jatkoa!! :) en oikeen keksi mitään rakentavaa kommenttia, sori :D

Lähettäjä: Tirppana 
Päivämäärä:   4.8.14 01:55:46

Minäkään en juuri osaa sanoa mitään tähän.. Mä en oo vissiin melkein pariin kuukauteen käynyt edes vilkaisemassa että mitä täällä tapahtuu! On ollut ihan hirmuinen kiire ja stressi töissä, mutta nyt olen ehtiny ladata akkuja viikon verran maailman parhaassa paikassa <3 Sennnu ja flanu ovat varmasti nähneet maisemakuvia!

Näissä muutamassa pätkässä ei ole hirveästi ollut kipinää.. Mä niin haluaisin potkaista Ollia persauksiin, se on raivostuttava! Joku tuossa kysyikin että koska tässä alkaa tapahtua.. Ihan hyvä pointti, aika harmaata arkea on ollut, vaikka oli tuossa kesäkin välissä, se oli nopeasti kahlattu läpi se loma. Alan koko ajan olla vakuuttuneempi siitä että tässä kaivataan avioeroa ja irtiottoa... Tuo hevostouhu tekee hyvää, pitää itsekin taas aktivoitua ja alkaa hevostella, jos vaikka jaksais töissäkin paremmin. Harmi kun otin vaan kaksi viikkoa tähän putkeen... Onpahan säästössä vielä pari, jos syyskuussa olisi vielä helteitä :)

Odotan innolla että tässä alkaa tapahtua. Sillä välin alan lukea Jessi-juttuja taas, siitä saa vähän taas lukuintoa :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   4.8.14 18:31:06

Voi, että mä toivoisin olevani vielä lomalla! Eikä sun kuvat paljon auta...
-------------------
18. Luokkakokous
Vanhojen teinimuistojen kaivelu luokkakokouksen alla oli ehkä tyhmintä, mitä olin ikinä tehnyt, sillä se sai minut haluamaan kauas pois elämästäni. Tai sitten mittani oli vaan tullut täyteen perhettä, joka piti minua itsestäänselvyytenä ja tuntui haluavan ärsyttää minua ihan tahallaan. Kolmas mahdollisuus oli, että podin akuuttia ikäkriisiä, koska Tellu oli humpsahtanut kertaheitolla pikkutytöstä nuoreksi naiseksi. Ainakin omasta mielestään. Ihan sama, minusta tuntui, etten kerta kaikkiaan jaksanut odottaa sitä lauantaita, että pääsisin vapaalle. Tietenkään Rudi ei tulisi, tuskin oli saanut edes sanaa koko kekkereistä, mutta kaipasin kipeästi vähän hauskanpitoa ilman, että minun tarvitsisi huolehtia siitä, että perhe sai iltapalaa ja puhtaita vaatteita.

- Tavataan meillä ja laittaudutaan niin kuin ennen vanhaan, Mia ilmoitti. – Jokella on lento Amerikan ihmemaahan niin, että se tulee vasta maanantaina.
- Tietääkö se, että me tullaan teille? kysyin varmuuden vuoksi.
- Mitä se sillä tiedolla tekisi? Se saa ihan tarpeeksi vatsanpuruja siitä, että mä olen menossa ulos ja etten mä käynyt aikoinaan tyttökoulua, Mia nauraa heläytti.
- Ai se tietää sentään luokkakokouksesta?
- No. Se sattui näkemään kutsukirjeen, hän sanoi ja mieleeni juolahti, eikä ensimmäistä kertaa, että Jokke taisi sattua näkemään kaiken muunkin Mian postin. En tiennyt, miten Mia jaksoi niin mustasukkaisessa suhteessa, mutta hän itse enimmäkseen naureskeli asialle. Väkivaltainen Jokke ei sentään ollut, sen Mia oli aina kieltänyt niin pontevasti, että uskoin. Mutta olihan se kai tietynlaista rakkautta, että halusi omistaa toisen kokonaan.

Olli ei osoittanut kummempaa innostusta omistaa minut kokonaan, kun tein lähtöä lauantaina iltapäivällä.
- Mä luulin, että te olitte vaan menossa ravintolaan, hän sanoi katsoen isoa laukkuani.
- Niin me mennäänkin. Mutta me mennään ensin Mian luokse ja mä vaihdan vaatteet ja meikkaan vasta siellä, koska me saunotaan ensin, selitin.
- Jaa, hän sanoi ja siinä oli se, mitä siitä asiasta oli sanottavaa. Tai olihan tietysti teräväkielinen tyttäreni, joka ilahdutti minua arvelemalla, että tanssisimme varmaan humppaa ja että minä saisin odottaa naistenhakua, ennen kuin pääsisin lattialle.
- Mä en ole eläessäni tanssinut humppaa paitsi joskus jumppatunnilla.
- No jotain jiveä sitten.
Sitä minä olin tanssinut, joten en sanonut mitään, lähdin vaan kohti bussipysäkkiä. Olli olisi ehkä vienyt minut Mialle, jos olisin pyytänyt, mutta en halunnut istua hänen säntillisessä kyydissään tänään, enkä muutenkaan jäädä kiitollisuudenvelkaan. Meillä oli ollut vähän sen sorttinen viikko.

Mia asui omakotitalossa paremmalla puolella lapsuusaikaisia kulmiamme ja kun soitin valkoisen tiilitalon ovikelloa, joka kilkutti puoli operettia jossain talon sisällä, ajattelin, että tässäkin oli yksi syy sietää vähän mustasukkaista siippaa. Lentokapteenin palkalla eli paljon mukavammin kuin toimistotyöläisen. Vähän sama kuvio kuin meillä, mutta ilman penskoja.
- Tule sisään, sauna on lämpiämässä ja Niina tekee jo boolia! Mia toivotti avatessaan oven.
- Boolia? Ei herrajumala mun pää kestä mitään boolia, tai ei kestä sen jälkeen enää mitään siellä ravintolassa! kauhistuin.
- Älä nyt keuhkoo. Siinä on vaan siideriä ja vissyä. Laimennettua siideriä jäillä kai säkin pystyt juomaan!
- Varmaan, arvelin helpottuneena. En tosiaan aikonut antaa koulukavereille juorunjuurta toilailemalla juhlissa ympärikännissä. Minulla oli jo muutenkin valmiiksi alemmuudentunto tapissa.

- Tää on ihan kuin pieninä ennen koulun bailuja, Niina naurahti, kun olimme saunoneet ja istuimme pyyhkeissämme terassilla syöden sipsejä ja juoden mainittua boolia. Itse olin tietenkin ajatellut ihan samaa.
- Ja nykyinen sukupolvi tekee ihan samaa, juorusin. – Tellu oli ekoissa bailuissaan ja kaikki sen kaverit oli meillä laittautumassa. Paitsi ettei ne tietenkään ollu bailut, se on varmaan ihan nolo sana.
- Missä ne sitten nykyään käy?
- Diskossa, valistin. – Ainakin meillä päin. En tiedä, onko täälläpäin maailmaa joku toinen sana.

Oli harvinaisen lämmintä, mutta oli kuitenkin jo syyskuu, joten emme viipyneet ulkona kauhean kauan. Mian saunan oleskeluhuoneessa oli pari mukavaa sohvaa ja meikkasin ensimmäistä kertaa pitkään aikaan nuorena oppimani kaavan mukaan: kosteusvoide, värivoide, puuteri, poskipuna – tai itse asiassa Mian aurinkopuuteri, joka näytti ihanan kimaltelevalta. Ripsiväri, luomiväri ja vähän rajausta. Huultenrajauskynä ja vielä vähän vissysiideriä ennen huulipunaa.
- Tiesittekö te, että täydelliset huulet saa, jos laittaa huulipunaa seitsemän kerrosta, puuteroi vaan aina välillä, Niina ilmoitti, mutta niin pitkälle en ajatellut mennä.
- Aiotteko te laittaa sukkahousut? kysyin sen sijaan. Minä en ollut sellaisten ylin ystävä, mutta olin ottanut muutaman parin mukaan siltä varalta, että ystäväni pitäisivät niitä pakollisina. Varapari siksi, että ensimmäiset hajoaisivat kuitenkin.
- Mun on pakko, mun jalat on kuin ne valkoset madot, joita asui pihan puskissa, Niina sanoi. – Mutta ei sun tarvitse.
- Hyvä, sanoin helpottuneena ja käänsin selkäni vaihtaakseni pyyhkeen alusvaatteisiin. Saatoimme olla ikivanhoja ystäviä, mutta ei minua huvittanut esitellä tissejäni heille. Laittautumisen huumassa toivoin hetken, että minulla olisi ollut kauniita, seksikkäitä alusvaatteitakin, mutta eipähän ollut kuin askeettista valkoista mummopitseineen. Joskus olin sellaisia sievempiäkin kaupassa hypistellyt, mutta jättänyt sinne. Muistaisin ikuisesti, miten joskus Tellun syntymästä toipuneena olin ostanut mustat rintsikat ja Olli oli ihmetellyt niitä hetken ja kysynyt sitten, olinko hänen oma huoransa. Se oli kaiketi ollut hänen mielestään kohteliaisuus, sillä siltä hän oli näyttänyt ja kuulostanut, mutta minusta ei.

Mietin myös hetken, kumpi ystävistäni olikaan paras ystäväni, Niina vai Mia, mutta koska olin pohtinut samaa jo noin sata kertaa, en käyttänyt siihen paljon aikaa. Sitä ei voinut ratkaista. Usein olimme kolmen kombinaatio, mutta oli aina ollut aikoja, jolloin toinen heistä oli ollut parempi toista. Itsekin olin aina joskus tuntenut olevani enemmän syrjässä, mutta meidän kesken sillä ei tuntunut olevan väliä. Tasapaino palasi aina.

Minä pukeuduin punaiseen hameeseeni ja mustaan puseroon. Keltainen jakkuni minulla oli myös. Kukaan ei voisi väittää, että yritin sulautua seiniin, vaikken ehkä kouluaikoina ollutkaan ollut luokan räiskyvimpiä. En minä nytkään erityisesti halunnut pistää silmään, kunhan olin valinnut muodikkaimmat vaatteeni. Sukkahousut tungin kassini pohjalle. Mia tilasi meille taksin, mutta viime hetkellä hän juoksi takaisin ja palasi hajuvesipullon kanssa.
- Mun piti antaa tää sulle, hän sanoi minulle. – Se on ihan liian nuori mulle.
- Ja mulle ei? naurahdin ja haistoin. Tuoksu oli suloinen, kuin yö trooppisessa kukkatarhassa, ja suihkautin sitä heti. Onneksi olin unohtanut omani kotiin. – Kiitos, sanoin tekemättä lahjasta suurempaa numeroa. Jokke toi Mialle hajuvesiä pari kertaa kuussa, eikä tämä ollut ensimmäinen sen lajin lahjuksia.
- Taksi tuli, sanoi Niina.

Päivämäärä:   4.8.14 22:17:17

Mä meen sit Tirppa kattelee niit kuvia, ku palaan ens kuun alusta töihin ja veetuttaa tehdä tylsiä keräyshommia varastohallissa :D. Ihan törkeen ihania maisemakuvia kyllä, ja se tänpäivänenkin, kun R makoili osin auringossa <3

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   6.8.14 20:40:25

Tilaisuus oli Presidentissä ja matkalla sinne Mia ja Niina huvittivat minua ja kuskia muistelemalla, miten vähän nuorempina ja villimpinä olivat välttämättä halunneet jatkaa juhlimista sen yökerhossa. Matkassa oli vain yksi mutka: Mialla oli farkut ja sellaisissa sinne ei päässyt. Mutta Niinalla oli ollut minihame ja leggingsit, joten he olivat käyneet läheisessä porttikäytävässä vaihtamassa Mian farkut Niinan leggareihin niin, että tämä jäi paljain säärin.
- Se oli umpitalvea, mutta onneksi oli sisäistä lämmikettä, Niina tyrskähteli.
- Ja sä kuljit siellä koko yön pelkissä trikoissa? kysyin Mialta.
- Ei se haitannut, tuskin kukaan edes huomasi siihen aikaan yöstä, mitä mulla oli jalassa. Paitsi se poke, tietysti.
Minä olin vähän kateellinen siitä, että he olivat olleet yökerhossa juhlimassa, kun itse olin todennäköisesti pelannut lasten kanssa muistipeliä, mutta mitäpä sitä miettimään. Etenkään enää. Olin sentään kerran itsekin ollut Pressassa, työpaikan pikkujouluissa. Kankea jouluateria, mutta sentään ruokajuomineen ja sen jälkeen oli saanut käyttää firman sponssaamia drinkkilippuja. En minä ihan osaton ollut.

Hiljenin miettimään tulevaa, kun purjehdimme sisään hotelliin. Alemmuudentunto vaivasi jälleen ja yritin valita parasta asennetta käsitellä toisten uraputket ja oppiarvot. Ehkä heittäytyisin pikkurouvaksi, jonka pääasiallinen saavutus oli kasvattaa kahta kaunista lasta ja joka teki hiukkasen töitä siinä sivussa välttyäkseen ikävystymiseltä. Se kuulosti itse asiassa aika hyvältä.
- Teidän kokous on kabinetissa, tuosta vaan portaat ylös, neuvoi infotiskin tyttönen. – Noi isot kassit pitää kyllä jättää vaatesäilytykseen.
Se sopi minulle ja ilmeisesti Niinallekin ihan hyvin ja sitten marssimme kabinettiin päät pystyssä ja tissit tanassa. Se oli Pinnen sanonta, ja kun sen oli muutaman kerran kuullut, se oli oikein kuvaava.

Paikalla oli ehkä parikymmentä ihmistä ja jo pikaisella silmäyksellä näin, ettei Rudi ollut heidän joukossaan. Ei ollut mitään järkeä olla pettynyt, mutta olin silti. Hetken. Sitten Sari huomasi meidät ja liihotteli kohti.
- Kiva kun pääsitte tulemaan! Niina, Unikko, Mia… hän osoitteli meitä vuoronperään ja löi sitten käden dramaattisesti sydämelleen. – Mä olen Sari, ellette muista.
- Tottakai me muistetaan, vakuutin ja uskoin kuulostavani vilpittömältä.
- Hakekaa juotavaa tuolta baarin puolelta. Meidän päivällinen on tilattu kahdeksaksi, niin kuin kirjeessäkin sanottiin. Pidetään ensin tämmönen pieni get-together.

Teimme kuten hän ehdotti ja lähdimme baariin.
- Meidän pitäisi hajaantua, Niina ehdotti. – Me ei ehditä jutella kaikkien kanssa ennen ruokaa, kun niitä tulee koko ajan lisää. Mennään sitten vierekkäin syömään ja tehdään yhteenveto.
Minusta oli ihan sama, ehtisinkö jutella kenenkään kanssa, mutta Mia oli samaa mieltä, joten niin olin minäkin. Ostin oluen ja aloin katsella toisia vieraita tarkemmin. Tunnistin suurimman osan vaikeuksitta, vaikken muistanut kaikkien rinnakkaisluokkalaisten nimiä. Yleisesti ottaen porukka näytti muuttuneen kahdella tavalla. Joko he olivat lihoneet niin, että piti kuvitella kilo poskista pois, ennen kuin palaset loksahtivat paikoilleen tai sitten he olivat yhtäkkiä tyylikkäitä ja menestyvän näköisiä. Etenkin sellaiset tytöt, jotka olivat koulussa olleet vähän mitäänsanomattoman oloisia, kuuluivat jälkimmäiseen joukkoon ja niin toivoin itsekin kuuluvani. Ainakaan en ollut ihan hirveästi lihonut.

Sitten tunnistin tyypin, jonka kanssa ehdottomasti halusin tavata. Mika-Matti elikkäs Miksu oli yhtä intiaanimaisen näköinen kuin koulussakin, paitsi että hänen hiuksensa olivat lyhyet – ja oliko niissä jo harmaata? Ihan sama. Pyrähdin hänen luokseen.
- Hei! Miksu! Muistatko sä mut?
Hän muisti, mutta vei se hetken.
- Unikko, hän sanoi ja halasi minua ja minä aloin ymmärtää luokkakokousten idean.
- Mitä sulle kuuluu? kysyin innokkaasti. Hän oli mielestäni aina ollut hyvin herttainen, vaikka näyttikin jylhältä ja ylpeältä ja muiden sattumusten kautta olimme sentään viettäneet hyvin paljon aikaa silloin pikkuisina.

Miksu oli sähköinsinööri ja minä esitin tarinani onnellisesta äidistä, kuten olin suunnitellut.
- Niin, sähän menit rupeamaan raskaaksi jo koulussa, Miksu muisti. – Vieläkö se sama mies on kuvioissa?
- Mihinkäs se ois kadonnut, kuittasin ja tajusin, että se oli totta. En ollut ikinä hetkeäkään joutunut miettimään, että mitäs jos Olli haluaisi erota, sillä hän tuntui niin täydellisen tyytyväiseltä olevaan. – Entä sä? Naimisissa, lapsia? Ja missä sä kävit koulusi? lisäsin, sillä halusin äkkiä tarkistaa, ettei hän ollut ollut Ollin opiskelukaveri.
- Mä en päässyt Polille, mutta Tampereelle. Siellä mä asunkin nykyään.
- Ja tulit silti tänne?
- No pitää sitä nyt kai, kun tämmöstä järjestellään.
- Ja entä perhe? toistin ja Miksun kanssa oli ihan yhtä mukavaa jutella kuin ennenkin. Hänellä oli kaksi pientä poikaa ja minä saatoin antaa vertaistukea muistelemalla omaa elämääni kymmenen vuotta sitten. Se ei ollut mukavaa. Se teki oloni vanhaksi, joten halusin vaihtaa puheenaihetta.
- Oletko sä pitänyt yhteyttä kehenkään? kysyin.
- En oikein… Miksu aloitti, mutta silloin meidät piiritettiin, kun joukko entisiä luokkakavereitamme halusi tietää, mitä meille sitten oli tapahtunut lakkiaisten jälkeen.

Itse asiassa olin iloinen siitä, etten ehtinyt kysyä Miksulta Rudista, sillä jos olin ollut niin ilmeinen hänen suhteensa, että pikku-Päkäkin sen vielä muisti, ei Miksukaan ollut voinut olla tietämätön teinihullaannuksestani. Ehkä minua huvittaisi palata asiaan myöhemmin illalla, tai voisin ainakin pyytää Miksun puhelinnumeron ja soittaa hänelle joskus myöhemmin. Ehkä koko ajatus Rudin esiin kaivamisesta menisi illan mittaan ohi, vaikka Miksun näkeminen olikin saanut sen tuntumaan hyvältä ja perustellulta. Juttelin seuraan lyöttäytyneiden koulukavereiden kanssa ja hain uuden oluenkin, koska olin puhunut suuni kuivaksi. Tämähän oli oikeastaan hauskaa.

Päivämäärä:   7.8.14 10:00:03

Ihanan paljon luettavaa, ja kiva et oot ruvennut tätäkin jatkamaan tiheämmin :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   7.8.14 17:28:02

Jepjep, sain vanhan vauhdin päälle taas :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   10.8.14 20:18:01

- Aika ruveta syömään! Käykää pöytiin! Se oli Sanna, toinen aktiivisista järjestäjistä. Hän oli sitä lihonutta puoluetta, huomasin, mutta hän olikin ollut aika rehevä jo koululaisena. Aloin katsella ympärilleni löytääkseni Niinan ja Mian, mutta en nähnyt kumpaakaan. Ehkä he olivat baarissa tai vessassa.
- Mä vaan käväisen tuolla ensin, mutisin Miksulle ja lähdin tarkistamaan, mutta en nähnyt ystäviäni kabinetin ulkopuolellakaan. Hiton naiset, olivatko he muka häipyneet jonnekin parempiin bileisiin kertomatta minulle? No, vessassa käynti oli ollut hyvä ajatus joka tapauksessa. Huulipunani oli kadonnut jonnekin huuliltani ja ilta oli tuskin alkanut. Ehkä sitä juttua puuterikerroksista olisi pitänyt kokeilla.

Kun palasin kabinettiin näin, että Mia oli täpötäydessä pöydässä ja jutteli niin vilkkaasti muutaman vanhan luokkakaverin kanssa, ettei edes huomannut minua. Niina oli toisessa pöydässä ja huitoi minulle, mutta samalla joku samettitakkinen kaveri, jota en ainakaan heti tunnistanut, vei viimeisen vapaan paikan hänen vierestään. Huitaisin merkiksi siitä, etten välittänyt, vaikka suunnitelmamme yhdessä syömisestä menikin poskelleen. Miksu istui siinä pöydässä, jossa vielä oli tilaa, ja menin hänen viereensä. Meillähän oli jäänyt tarinointi kesken.

Alkuruoaksi tarjoiltiin pieni suorakulmio jotain, joka näytti maksamakkaralta ja maistui härskiltä. Muut ihmiset pöydässä ihastelivat ankanmaksaa, minä tyydyin juomaan viiniä. Pääruoaksi oli jotain lihapataa riisin kanssa, ja jos nyt mitään ymmärsin, niin se ei ollut oikein linjassa alkupateen kanssa. Mutta punaviini oli hyvää. Join sitä useamman lasillisen siinä kuunnellessani, miten Miksu kertoi vanhemman poikansa ässäviasta, mutta sitten tuli kuollut hetki. En enää muistanut ujostella kysyä:
- Entäs Rudi? Tehän olitte kuin paita ja peppu aikoinaan.
- Rudi? Ei mitään hajua siitä kaverista, Miksu sanoi ja näytti siltä, että ukkospilvi parkkeerasi juuri parhaillaan hänen ohimoilleen.
- Ettekö te pitäny yhteyttä? utelin.
- Ei sitä tainnut kiinnostaa. Se vaan katosi.

Mitäpä siihen sitten olisi ollut sanomista. En voinut puristaa hänestä olematonta tietoa, joten keskityin jälkiruokaan, joka oli laiha viipale täytekakkua. Niin laiha, että siitä sydämistyneenä otin kahvin kanssa konjakkia ja aloin miettiä, mikä olisi paras tapa edetä näin vapaailtanani. Halusin tanssia, mutta kaikki muut olivat jämähtäneet paikoilleen ja kova puheensorina melkein peitti musiikin, joka kuului kabinetin ulkopuolelta. Hyvää musiikkiakin, huomasin, kun kuuntelin tarkemmin. Joku kouluaikainen hitti.
- Oletko sä tilannut tänne jonkun antiikkitiskijukan? kysyin Sarilta, joka sattui kulkemaan paikkani ohi.
- Tavallaan. Ne tietää, että meillä on luokkakokous ja lupasivat soittaa vähän menneiden aikojen hittejä meille, hän hymyili.
- Juku, ihastuin. – Miksu, tuletko sä tanssimaan mun kanssa?
- Anna mä nyt vähän sulattelen tätä ateriaa ensin, hän kieltäytyi kohteliaasti. Niin, ehkä se oli hyvä ajatus. Hän tarjoutui myös tuomaan minulle murean, virkistävän oluen samalla, kun hakisi itselleen, mutta se taas ei ollut hyvä ajatus. Korvissani suhisi jo siihen malliin, että ellen pysyttelisi nyt paria tovia vesilinjalla ainakaan minulla ei olisi kohta enää kivaa. Aloin muutenkin jo epäillä silmiäni, kun luulin hetken ajan kabinetin ovesta sisään katsovaa miestä Rudiksi. Vaan eipä tuo ihme ollut, niin hartaasti olin kaikkea todennäköisyyttä vastaan toivonut hänen ilmestyvän tänne. Piti kai vain olla kiitollinen siitä, ettei sieltä kurkkinut vaaleanpunainen elefantti tai pieni vihreä mies.

- Hei vaan hei, sinäkin pääsit tänne asti! sirkutti Sari, joka oli nyt paluumatkalla sieltä jostakin, minne oli äsken mennyt. – Me ollaan kyllä ehditty syödä, mutta mä voin selvittää, onnistuisko sun vielä saada ruokaa. Tossa on vielä muutama tyhjä paikka Unikon pöydässä.
- En mä tullut syömään, mies sanoi ja kai minulla sitten joku delirium oli, sillä hän muistutti entistä enemmän Rudia. Vaikka kyllä nyt kuitenkin oli todennäköisempää, että en nähnyt vielä harhoja. Jalkani nostivat minut seisomaan ja veivät minut muutaman metrin matkan ovelle.
- Rudi? sanoin.
- Niin?

Lähettäjä: Figaron_haamu ek 
Päivämäärä:   11.8.14 21:19:35

Haa, vihdoin vähän jännitystä! :)

Lähettäjä: zei 
Päivämäärä:   13.8.14 13:23:58

Luin juuri parissa päivässä kaikki Henriikka-tarinat, en muistanutkaan että ne oli niin ihania!:) muistan, että sillon lun luin niitä ekaa kertaa, Henu oli musta tosi ärsyttövä hahmo, mutta ei enää. Löysin siitä jopa jotain piirteitä itsestäni:D. Voi kuinka toivoisin, että kirjottaisit jossain kohtaa lisää Henriikasta ja Jerrystä, Lundin tallista ja Mustaojasta!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   13.8.14 20:19:37

Mullakin on vähän ikävä Henriikkaa!
-------
19. Minulla on oikeus
Viimeksi kuluneet viisitoista vuotta vilahtivat silmissäni, tai eivät oikeasti edes vilahtaneet, katosivat vain puhahtaen olemattomiin. Ei minulla mitään perhettä ollut, ei miestä eikä lapsia, ainoastaan minä itse ja elämäni rakkaus, joka seisoi edessäni ja jonka käsivarresta huomasin pitäväni kiinni. Päästin irti.
- Miten sä osasit tulla tänne? kysyin.
- Miten sä itse osasit? Mä sain kutsun, tietysti, hän naurahti ja sydämestäni nipisti, kun huomasin hienoja ryppyjä hänen muuten yhä poikamaisten silmiensä nurkissa. Mikä ne oli saanut aikaan vaiko vain vuodet ja miksi en ollut ollut näkemässä niiden syntyä?
- Heidi sanoi, että sä asut ulkomailla.
- Kulkee sinnekin posti. Vaikka ei tällä kertaa. Mun postit oli siellä Heidin luona läjässä ja se sanoi, että siellä voi olla jotain muutakin kuin laskuja. Mä meinasin heittää ne roskikseen saman tien.

Sitten Rudin silmät välähtivät, kuin hän olisi vasta päässyt jonkin monimutkaisen laskutoimituksen loppuun.
- Sä olet varmaankin se Heidin kaveri, joka sille kertoi näistä juhlista.
- Mä olen Unikko, sanoin loukkaantuneena. Hän ei selvästikään oikein muistanut minua saati että olisi tunnistanut minut.
- Just niin, Unikko. Mistä täältä saa juotavaa?
- Mä voin näyttää, lupasin ja luovin baariin. Rudi tilasi oluen ja niin tilasin minäkin itselleni, unohtaen tietoisesti aiemmat ajatukseni. Tarvitsin jotain tekemistä käsilleni ja liekö yllättymisen syytä, että kurkkuni tuntui kuivalta.

- Jäädäänkö tänne, ehdotin, sillä en mistään hinnasta halunnut viedä Rudia takaisin valoisaan kabinettiin, missä muutkin tytöt – entiset tytöt – olisivat voineet huomata hänet ja tunkea juttelemaan. Halusin pitää hänet kokonaan itselläni.
- Sopiihan se. Ei siellä varmaan ole ketään, kenet mä haluaisin tavata.
- Miksu on, muistin.
- Miksu?
- Sun paras kaverisi kouluaikoina, valistin. Mikä häntä oikein vaivasi?
- Jaa jaa se. Mitähän sille kuuluu?
- Se on nykyään tamperelainen insinööri, jolla on kaks pientä poikaa.
- Ai. Kuulostaa tylsältä.
- Niin kuulostaakin, nauroin. – Vaikka kenenpä ei kuulostaisi.
- Mitä sä teet? Rudi kysyi.
- Jotain niin tylsää, etten mä halua edes ajatella. Kerro sä, miten sä jouduit Viroon!

Baaritiskin vieressä oli pari korkeaa pöytää, joista toinen oli tyhjä ja jäimme sen ääreen. Rudia ei kovasti kiinnostanut jakaa elämäntarinaansa, mutta minua kiinnosti sen kuuleminen niin paljon, että kiskoin häneltä vastauksia yksi kerrallaan kuin hohtimilla.
- Koska sä lähdit sinne? aloitin.
- Pari vuotta sitten kai.
- Ja mitä sä teit siihen asti?
- Kaikenlaisia hommia.
- Opiskelitko sä jossain?
- Kävin mä raksalinjan ja vähän muuta pientä.
- Ja sitäkö sä lähdit Viroon tekemään?
- Ei. Tai no, mä olin yhdellä maatilalla. Sai siellä vasaraakin käyttää.
- Miten ihmeessä sä päädyit virolaiselle maatilalle?
- Onko sillä väliä? Rudi kysyi ja alkoi näyttää huvittuneelta.
- On.
- No, mä tapasin yhden miehen, jolla oli maatila ja joka tarvitsi sinne apua. Ja mulla oli vähän kärhämiä täällä. Ja olihan sillä ihan kivan näköinen tytärkin.
- Ai, sanoin yrittäen lujasti olla näyttämättä pettymystä. – Sulla on virolainen vaimo?
- Ei mulla ole vaimoa.
- No miten sä nyt sitten olet täällä, siis Suomessa, jos sä vasta Heidiltä kuulit tästä luokkakokouksesta?
- Kaverille tuli bisneksiä ja mä lähdin seuraksi.

Ihmettelin, mitä bisneksiä virolaisella kaverilla saattoi olla Suomessa, mutta se oli vain ohuesti kiinnostava seikka ja sivuutin sen.
- Lähdetään tanssimaan, ehdotin sen sijaan, kun tunnistin taas tutun kappaleen.
- Tanssimaan? Rudi toisti kuin olisin ehdottanut kuulentoa.
- Me oltiin kovia tanssimaan sillon nuorina, muistutin.
- Niin taidettiin olla. Mennään sitten, hän sanoi ja kulautti tuoppinsa tyhjäksi. Seurasin esimerkkiä, sillä olin pienestä pitäen oppinut säästäväiseksi: mikä oli maksettu, oli käytettävä.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   18.8.14 19:35:15

Kappale oli Michael Jacksonia eli ei ihan meidän nuoruuttamme, mutta olin aina kuvitellut Rudin pitävän hänestäkin. Niin samantapaista se oli kuin hänen silloinen lempimusiikkinsa. Minua vähän horjutti kaiken juomani jälkeen, joten biisin vaihtuessa otin Rudista tukea ja kiedoin käteni hänen niskansa taakse. Ei sillä tavalla kuulunut tanssia näitä nopeita, mutta mitä väliä? Emmekä edes olleet ainoa pari, joka huojui siellä sylityksin. Rudia ei tuntunut häiritsevän ja minusta nyt oli vain ajan kysymys edetä puheista kosketukseen.
- Missä se sun kaverisi nyt on? kysyin.
- Porvoossa käymässä. Niitä bisneksiä.
- Heidin luonako te asutte?
- Ei hitossa. Meillä on hotellihuone.
- Ai on? Voitaisko me jättää tää läävä ja siirtyä sinne? kuulin kysyväni ja taisin kyllä onnistua hämmästyttämään tanssipartnerini.

- Mitä sä tarkotat? Rudi kysyi ja työnsi minua vähän etäämmälle; olin upottanut nenäni hänen olkapäähänsä etsien sitä vaniljaista tuoksua, mutta löytänyt vain oudonhajuista pesuainetta tai jotain.
- Mä haluan mennä sänkyyn sun kanssa, totesin. Se ei kuulostanut edes pahalta. Se oli vain viileä fakta. Jos minulla olisi kouluaikoina ollut rohkeutta sanoa sama, olisin sanonut, mutta silloin olin ollut paljon ujompi. Nyt minulla oli mielestäni oikeus vaatia tätä. Olinhan ollut sokean rakastunut tyyppiin jo silloin, siitä lähtien ja päätellen siitä, miten sydämeni hakkasi, edelleenkin.
- Aikamoinen täti, Rudi nauroi, mutta hän katsoi minua sillä tavalla, että annoin anteeksi täti-nimityksen ja aloin katua sitä, etten ollut niin sanoakseni tarttunut härkää sarvesta jo nuorena. Elämäni olisi saattanut olla ihan erilainen.
- Ellei sulla ole siihen kauheasti vastaansanomista, sanoin siveästi, vaikka tässä vaiheessa se oli tietenkin jo pelkkää flirttailua.
- Anna mä nyt vähän aikaa mietin, Rudi vastasi samaan sävyyn tiukentaen otettaan vyötäröltäni ja sitten tunsin, miten toinen käsi liukui paljasta reittäni pitkin. Luojan kiitos lämpimästä alkusyksystä, sukkahousut olisivat olleet tässä tilanteessa ihan liikaa!

- Hei terve, kenen kanssa sä täällä oikeen nuoleskelet?
Minua koputettiin olkapäälle ja käännyin näkemään Niinan, joka näytti ankaralta.
- Mä löysin Rudin, ilmoitin.
- Kappas vaan, Niina sanoi ja mittaili Rudia päästä varpaisiin. – Sattuiko Unikko mainitsemaan, että se on ollut onnellisesti naimisissa kohta viistoista vuotta ja että sillä on kaksi teini-ikäistä lasta?
- Ei, Rudi sanoi ja hänen otteensa heltisi ikävästi.
- Ei me olla päästy vielä siihen asti. Mene nyt pois niin ehkä päästään joskus, sanoin harmissani.
- Hmph, Niina sanoi, mutta totteli sentään.

- Oletko sä oikeasti naimisissa? Rudi kysyi. Minä kohautin myöntävästi olkapäitäni.
- Entäs sitten?
- Ei kai mitään. Mitäs se sun ukkosi sanoo, kun sä kuljet ehdottelemassa vieraille miehille?
- Mutta ethän sä ole vieras, sä olet mun nuoruudenrakkaus! huudahdin.
- Ai olen vai? Rudi sanoi täysin hölmistyneen näköisenä.
- Te miehet ootte kanssa tavallisia tampioita, puuskahdin. – Mä en välitä, mitä se sanoo. Kun me ruvettiin seurustelemaan, mä kerroin sille, että mä olen rakastunut toiseen. En mä ole ilmoittanut tilanteen muuttuneen.
- Kuule, eiköhän oteta vielä yhdet oluet, Rudi sanoi ja päästi irti minusta. Olin tainnut juuri tehdä suuren virheen, kun olin ruvennut höpisemään rakastamisista. Vai Niinanko syyksi tämä pitäisi panna? Oli mahdollista, että kuristaisin hänet, jos tämä juttu nyt menisi mäkeen.

Kun käännyimme pois baaritiskiltä, seisoivat Niina ja Miksu takanamme. Ymmärsin oitis, mitä oli tapahtunut. Niina oli halunnut suojella siveyttäni niin, että oli tuonut Miksun paikalle ilmeisestikin toivoen, että Rudi unohtaisi minut tavatessaan vanhan kaverinsa. Mikäs siinä sitten, tuumasin, kun siirryimme nelikkona takaisin kabinettiin juttelemaan. Ehkä Rudikin tarvitsi vähän toipumista hyökkäyksestäni. Minä saatoin odottaa.

Miesten jutustelu oli alkuun äärimmäisen väkinäistä. Miksu vaikutti loukkaantuneelta ja Rudi vaivaantuneelta, mutta eivät he turhaan olleet parhaita kavereita olleet. Yhteinen sävel löytyi melko pian ja minä uskalsin lähteä vessaan. Niina ei poistunut viereltäni.
- Saanko mä mennä eriöön yksin? kysyin silkinsiloisesti.
- Ole hyvä, hän sanoi yhtä kohteliaasti, sillä emme tosiaankaan olleet naistenhuoneessa kahdestaan. Emme olleet silloinkaan, kun tulin kopista ja pesin käsiäni, mutta Niina ei tainnut enää malttaa pysyä hiljaa.
- Mitä sä oikein luulet tekeväsi? hän sihisi.
- Otan takasin hukattuja vuosia, julistin.
- Oikeesti, ootko sä kännissä?
- Jokseenkin, myönsin. – Mutta ei se vaikuta tähän asiaan.
- Mutta kuule nyt, Niina alkoi saarnata, mutta keskeytin hänet, kun Sanna tuli sisään. Jos hän kuulisi, mihin sävyyn Niina minua läksytti, hän takuulla jäisi uteliaisuuttaan seuraamaan, mitä pahaa minä oikein olin mahtanut tehdä, tai siis olin aikeissa tehdä. Se ei ollut tarpeellista. Hymyilin hänelle aurinkoisesti ja kun hän sulkeutui koppiin, laskin taas vettä kovalla pauhulla.
- Jos mä olisin voinut suunnitella tän, mä olisin suunnitellut just näin! Oletko sä mun paras kaveri vai Ollin? kuiskasin Niinalle. Ei sitä voinut kuulla kovin kauas.
- Sun tietenkin, Niina sanoi epäluuloisesti, mutta näin, että hän alkoi luovuttaa. Mia ja hän eivät julistaneet sitä usein, mutta tiesin, että heidän mielestään Olli oli tylsyyden perikuva. Ehkei se seikka yksin riittänyt oikeuttamaan pelehtimistäni Rudin kanssa, mutta ei kai siitä haittaakaan ollut.
- No niin, mennään takasin katsomaan, ettei ne oo karannu, virnistin.

Päivämäärä:   19.8.14 18:37:57

Voi apua mikä käänne. Ja mukavaa kun oli tekstiä tullut, taitaakin olla hetki kun viimeksi olen käynyt tarkastamassa :)

Harmittaa vaan aina jättää lukeminen kesken kun on tottunut ahmimaan. Kirjoitat sujuvasti ja mukava lukea välillä tälläistä kevyempää ja arkista tarinaa.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   23.8.14 22:25:20

Pojat, tai miehet eivät olleet karanneet mihinkään. Moni muu kabinettiväestä sen sijaan oli, siellä oli suorastaan autiota.
- Joko te ootte juorunneet tarpeeksi? Mennäänkö tanssimaan? heläytin ja pumppuparkani alkoi taas laukata tuhatta ja sataa, kun Rudi katsoi minua. Hänen silmänsä eivät olleet vanhentuneet yhtään, vaikka niiden ympärys olikin. Hän oli jumalainen näky edelleenkin ja rakastin sitä, miten hän näköjään edelleen osasi asettua paikoilleen rennosti kuin kissa. Koulussa hän oli joskus röhnöttänyt tuolissa pelkkien lapaluidensa varassa ja pari metriä pitkiä koipia pulpetin alta venyen melkein liitutauluun asti. Uskonnonopettaja, vanha täti, oli kompastunut niihin ja pyllähtänyt lattialle. Rudi oli tainnut saada jälki-istuntoa siitä, vaikka opettajahan se siinä ei ollut katsonut eteensä. Tai taakseen tässä tapauksessa.
- Mennään vaan, Rudi sanoi ja potkaisi noustessaan Miksun tuolinjalkaa. – Vauhtia Saarteinen. Sä kaipaat selvästi liikuntaa.

Minä kihisin, pihisin ja kiehuin odottaessani pääseväni taas Rudin lähelle, mutta päädyimmekin tanssimaan ringissä samaan tapaan kuin kouludiskossa oli ollut tapana. Ei se mitään, sekin oli hauskaa. Yritin olla tuijottamatta Rudia ja sen ansiosta totesin, että keskuudessamme esiintyi salamyhkäistä kähmintää. Miakin, jessus sentään, tanssi korva suussa Jonte Juntusen kanssa ja osoitin heidät Niinalle, jonka ilme synkistyi entisestään.
- @!#$ teidän kanssanne, hän puuskahti. Minä en voinut kuin nauraa.
- Anna olla ja pistä haisemaan itsekin, ehdotin.
- Mä en halua! En tässä porukassa!
- Ups, nauroin ja sitten humahdin taas kouluaikoihin, kun musiikki muuttui hitaaksi ja jäykistyin paikoilleni odottamaan, mitä Rudi tekisi. Sama oli tapahtunut kymmeniä kertoja, ellei satakin, mutta nyt hän veti minut luokseen katselematta ensin joka suuntaan ympärille kuin paremman toivossa. Yhdeksänkymmentäyhdeksän kertaa se parempi olikin löytynyt, mutta nyt hän oli minun. Vain minun. Painoin nenäni taas hänen solisluunsa kieppeille ja suljin silmäni, yksinkertaisesti nauttien läheisyydestä ja lämmöstä. Tälläkin jo eläisin pitkään, mutta tänään tämä ei loppuisi tähän. Ei, jos minä pystyisin asiaan vaikuttamaan. Halusin sata kertaa enemmän ja aioin saada paljon. Ihan vähimmillään Rudin osoitteen, puhelinnumeron ja varmuuden siitä, ettei hän taas pääsisi katoamaan elämästäni. Se ei kyllä riittäisi mihinkään, kunhan pitäisi minut hengissä.

- Vieläkö sä haluat? Rudi mumisi korvaani ja muutti sisuskaluni sulaksi hopeaksi.
- Mennäänkö heti? kysyin ja ääneni kuulosti karhealta omiinkin korviini. Minun piti rykäistä.
- Se ei sitten ole mikään hieno hotelli. Ei tässä yläkerrassa.
- Luuletko sä, että mä aion ehtiä luteita laskemaan? Vaikka toivottavasti siellä ei ole niitä.
- En mä ainakaan ole ehtinyt nähdä, Rudi naurahti ja puristi minua hetken ajan lujemmin. Jessus.
- Häivytään.

Olin ihan hilkulla unohtaa kassini narikkaan ja Rudin seistessä veistoksellisen näköisenä nojailemassa portaiden kaiteeseen kipitin hakemaan sen. Hän oli aina ollut sievä muutenkin, mutta hänen ruumiinrakenteensa oli enemmän kuin sievä. Se oli yksinkertaisesti kaunis, kuin antiikkiset kreikkalaiset veistokset. Yllättäen törmäsin narikan liepeillä Miaan.
- Mä olin menossa vessaan, mutta taisin kääntyä väärään suuntaan, hän sopersi posket punoittaen.
- No niin minäkin. Kuule, mä olen just tulossa teille yöksi.
- Mitä?
- Siis jos joku kysyy, tarkensin ja Mia lakkasi näyttämästä hätääntyneeltä. En oikein halunnut uskoa Jonte Juntuseen, joten en kysynyt tarkennuksia. – Mä menenkin tästä nyt sitten, ilmoitin.
- Soita, jos haluat aamiaista. Tai tuo se tullessasi, Mia tirskahti ja hetken mielijohteesta halasin häntä. Halailimme muutenkin melkein aina tavatessamme, mutta juuri tällä hetkellä olin ikionnellinen siitä, että toinen parhaista ystävistäni ei arvostellut minua naama norsun peräaukkona.
- Monelleko? kysyin.
- Hitostako sitä vielä tietää?

Lähettäjä: tanja 
Päivämäärä:   25.8.14 08:23:15

Jeee! Mä tiesin tän alusta asti.. :D varpaissa asti kihelmöi kun eläydyn niin Unikon rooliin!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   25.8.14 20:25:11

Oij, ihmisten kutittelu on niin kivaa! :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   28.8.14 21:59:06

20. Pikkuvaimo hunningolla
Rudin hotelli ei ehkä ollut suorastaan hotelli. Ehkä se oli paremminkin motelli tai majatalo, mutta ainakin se oli keskustassa, parin kivenheiton päässä Pressasta. Tai ehkä kymmenen kivenheiton päässä, jos ajattelin omia nakkaustaitojani. Ihan sama. Me kävelimme sinne käsi kädessä tai halaillen kuin teinit siinä harvinaisen lämpimässä syyskuisessa yössä. Kevyt tuuli heilutteli helmojani, mikä tuntui miellyttävältä, joskin olisin ennemmin toivonut Rudin lämpimät kädet niitä heiluttelemaan. Ehkä siihenkin päästäisiin piakkoin.

Ei, minua ei hävettänyt eikä hirvittänyt. Muistin jollain tasolla, että Olli ja lapset olivat olemassa, mutta he tuntuivat kuuluvan jonkun toisen elämään ja mitä lapsille nyt kuuluikaan, jos kuljin öisessä Helsingissä kietoutuneena heille vieraaseen mieheen? Ollikaan ei voinut siitä huolehtia, kun ei kerran tiennyt. Minäpä tiesin. Oli vaikea kävellä kädet Rudin ympärillä, mutta se oli sen arvoista.
- Nyt me mentiin ohi, Rudi huomasi ja pysähtyi. Palasimme muutaman metrin ja astuimme pimeään porttikäytävään. Mielenkiintoinen hotelli, ajattelin ja niin se olikin. Jykevän puisen oven takana oli hyvin pieni aula, joka oli tyhjillään, paitsi että siellä oli jonkinlainen tiski. Tiskin päällä oli pieni pöytälamppu ja sen takana aukesi ovi valaistuun huoneeseen. Sieltä kurkisti hapanilmeinen nainen. Rudi heilautti hänelle kättään esitelläkseen avainta, jonka oli kaivanut taskustaan. Nainen tuhahti ja katosi.
- Luuleekohan se, että mä olen joku ilolintu, tirskahdin, kun avasimme hissin oven.
- Kai sulla sitten olisi oma vastaanottohuone, Rudi tuumi.
- Jaa. Ehkä. Mulla ei ole oikein kokemusta semmosesta.
- Hotellihuoneissa paneskelemisesta?
- Ei ole, totesin.
- Eikö sulla sitten olekaan tapana juosta ympäriinsä pettämässä sitä sun ukkoa?
- Ei.

Totuuden nimessä luulen, että sellainen ajatus ei olisi ollut ihan mahdoton. Ainakin tuppasin heittäytymään vähän kevytkenkäiseksi pikkujouluissa ja muissa sellaisissa tilaisuuksissa. Mutta varsinaiseen pettämiseen olisi kyllä tarvittu vähän erilaisia tilanteita, työmatkoja tai jotain, eivätkä kirjastonhoitajat ja leikearkistonhoitajat käyneet sellaisilla. Sitä paitsi aihe ei ollut kiinnostava.
- Mihin kerrokseen me mennään? kysyin, sillä Rudi ei ollut valinnut mitään.
- Mitä? Ai. Kolmanteen.
- No hopi hopi.
- Onko sulla kiire jonnekin? Rudi kiusoitteli.
- Ei oikeastaan, totesin sekunnin mietittyäni. Halusin hänen huoneensa rauhaan, mutta sinänsä minulle oli melkein sama seistä tässäkin. Kunhan vaan olimme yhdessä. Tietenkään tässä ei voinut ruveta harrastamaan seksiä, kuten alkuperäinen suunnitelma oli, mutta ei se ollut pääasia. Rudi kuitenkin tökkäsi kolmosnappia ja hissi nytkähti liikkeelle. Hänellä tuskin oli tässä vaiheessa mielessään muuta kuin päästä petiin, sillä hän ei selkeästikään ollut riutunut rakkaudesta minua kohtaan väliin jääneitä vuosia. Eihän hän ollut ensin edes muistanut minua. Joten jospa aloitettaisiin siitä.

Huone oli pieni ja tylsä, siellä oli kaksi sänkyä, kaksi yöpöytää ja tuoli sekä peili ja sen alla seinään kiinnitetty pöytälevy toimittamassa kai kampauspöydän virkaa. Kaikki oli kulunutta ja vähän ummehtuneen tuoksuista ja sänkyjen päiväpeitteet olivat kuhmuroilla, kuin niillä olisi makailtu.
- Tänäänkö te tulitte? kysyin.
- Aamulla, Rudi sanoi ja ripusti takkinsa naulakkoon, joka oli oven vieressä. Minä tömäytin kassini lattialle ja ripustin olkalaukkuni ja keltaisen jakkuni viereiseen naulaan.
- Mun pitää käydä vessassa, sanoin nopeasti, kun hän yritti suudella minua. Ehkä heillä olisi siellä hammastahnaa ja halusin joka tapauksessa vähän freesaantua ennen kuin siirtyisimme intiimimpään vaiheeseen. Yritin olla nopea, sillä mieleeni tuli, että hän saattaisi nukahtaa odottaessaan. Alkoholin juomisella oli joskus sellainen vaikutus, ja jos hän oli matkustanutkin koko päivän tai peräti edellisen yön…

Mutta hän seisoikin edelleen oven takana ja säikäytti minut niin, että hypähdin.
- Hups, sanoin ja tunsin, miten pieni epävarmuus, joka oli hiipinyt mieleeni, katosi. Jäljelle jäi vain kiemurteleva tunne alavatsassa ja kuumotus poskilla. Rudi kumarsi päätään ja suuteli minua ja ihmettelin, miten hänen suunsa saattoi maistua suorastaan hyvältä kaljankittaamisen jälkeen. Vai kuvittelinko vain? Olin tainnut niin monta sataa kertaa kuvitella ensisuudelmaamme, ettei todellisuus enää voinut muuttaa kuvaa mielessäni, tai sitten hän tosiaan oli jotain outoa rotua. Joka tapauksessa minua pyörrytti kevyesti. Veri taisi viheltää vähän turhan vikkelästi suonissani ja sen vauhti sen kun kiihtyi, kun tunsin Rudin sormet puseroni napeilla ja rintaliivien lukolla. Hän onnistui avaamaan sen niin näppärästi, että arvelin hänen saaneen paljon harjoitusta asiassa. Olisi ollut ihme, ellei sillä ulkonäöllä olisi saanut.

Näppärästi hän selvitti loputkin vaatteeni ja siinä sivussa omansa, sillä minusta ei oikein mihinkään muuhun kuin kuuntelemaan vereni kohinaa ja siirtymään siinä samassa puolikkain askelin kohden lähintä sänkyä. Olisi kai ollut normaalia edes vähän jännittää, mutta en minä ehtinyt ja sitä paitsi olin kuvitellut tämänkin jo niin monesti – ja viime viikkoina ja kuukausina useammin kuin halusin tunnustaa. Jos Rudi ei olisi tullut tänään, olisin ollut lähiaikoina onnettomampi kuin olisi ollut terveellistä. Ja häpeissäni, koska olisin kuluttanut paljon energiaa liki mahdottoman toivomiseen.

Nyt käytin kaiken energiani täysin tyhjentävästi alle viidessä minuutissa tai jotain sinne päin. Ei siinä kauan kuitenkaan mennyt. Itse asiassa minulla oli aina ollut syytä ajatella, että miehet olivat varsinaisia pikapanijoita, mutta Rudilla kesti tuplaten niin kauan kuin minulla. Mutta edelleenkin, häneltähän puuttui vuosien valmistautuminen. Varmaankin samasta syystä olin tasan varma siitä, ettei kukaan vielä koskaan ollut kokenut parempaa seksiä. Minä en ainakaan ollut, en mitään samalta planeetaltakaan.
- Okei? Rudi kysyi hengittäen pikkuhiljaa tasaisemmin ja hitaammin.
- Enemmän, sanoin laiskasti ja käperryin hänen kainaloonsa. Huoneen ilma alkoi tuntua viileältä hikisellä ihollani, mutta en jaksanut tehdä asialle mitään. Nyt haistoin vaniljan Rudin iholla enkä aikonut tehdä muuta kuin hengittää sitä toistaiseksi. Hän silitti sormellaan kylkeäni ja olin iloinen siitä, että olin ollut niin ahkerasti ratsailla. Muuten olisin varmasti ollut paljon löllyvämpi siitä kohden.
- Mitäs nyt sitten, kun se asia on hoidettu?
- Naiminen? naurahdin.
- No se.

Kysymys oli oikein hyvä eikä minulla ollut mitään hajua vastauksesta. Siis sellaisesta, jonka olisin voinut sanoa ääneen, sillä nyt minun piti ruveta taas miettimään, miten Rudi tähän oikein suhtautui. En jaksanut, en nyt, enkä uskonut hänenkään arvostavan, jos alkaisin kysellä hänen ajatuksiaan ja aikomuksiaan.
- Jatketaan samaan tapaan, ehdotin.
- Eikö sun pidä lähteä kotiin?
- Ei, sanoin, mutta tunsin kyllä omantunnonpistoksen. – Mutta voisin mä soittaa, jos mä saan käyttää puhelinta.
- Soita vaan, Rudi lupasi, mutta minua ei huvittanut nousta ja katkaista tätä ihoyhteyttä väliltämme. Painauduin häntä vasten ja aloimme suudella, mutta hetken kuluttua Rudi nousi istumaan ja ilmoitti menevänsä suihkuun.
- Saat puhua rauhassa.
- Ei mun tarvitse puhua rauhassa, ei mulla ole sulta mitään salattavaa!
- No mä menen kumminkin suihkuun.

LähettäjäMeow_ 
Päivämäärä:   29.8.14 13:36:48

Jopas tässä nyt lähti tapahtumaan! :D

Lähettäjä: Toi 
Päivämäärä:   29.8.14 22:28:27

Jopas jotakin! Onpas täällä tapahtunut kaikenlaista. Oli hyvä tarkoitus kirjottaa tosi rakentavaa palautetta, muttei enää irtoa. Hiprakka. :( Ensi kerralla sitten!

Lähettäjä: hedelmäsalaatti 
Päivämäärä:   31.8.14 19:22:52

Oho! Nyt alkaa päästä jyvälle vieläkin paremmin tähän. Jatkoa odottelen innolla! :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   31.8.14 21:32:29

Hän meni ja minäkin nousin istumaan. Puhelin jökötti peilin edessä ja katsoin sitä epäluuloisena. Oliko soittamisessa mitään järkeä? Ellei minua kuuluisi, Olli arvaisi kyllä minun menneen Mian luokse, mutta ehkä olisi kuitenkin aiheellista vahvistaa sitä uskoa. Tellukin saisi satikutia, jos ei tulisi kotiin eikä ilmoittaisi mitään, vaikka arvaisinkin hänen olevan Essillä. Mutta voisinko olla siitä varma? Kyllä minä soittaisin Essille ja tarkistaisin. Ainahan jotain saattoi sattua, jopa tällaisille aikuisille naisille.

Nousin ja kiskaisin puseron päälleni, sillä jotenkin tuntui säädyttömältä soittaa Ollille alastomana. Puhelimessa oli pitkä, kapea näyttöruutu, joka kertoi kellon olevan jo yli puolenyön. Lapset saattaisivat olla jo nukkumassa, ainakin Teppo, joten pitäisikö minun sittenkään? Mutta Ollillahan oli matkapuhelimensa. Soittaisin siihen.

Nostin kuulokkeen ja kuulin omituista piipitystä. Kun yritin valita numeron, piippaus vain innostui. Lopulta tajusin tehdä kuten töissä ja valita ensin nollan ja sen jälkeen pääsin normaaliin puhelinavaruuteen.
- Stenroos, Olli vastasi murahtaen ja tajusin vasta nyt, että hän kuulosti erilaiselta vastatessaan kännykkäänsä kuin kotipuhelimeen. Hän varmaan tunsi itsensä eri ihmiseksi sen kanssa. Ehkä hän oli tärkeä, kiireinen, kohtalokas liikemies tai peräti johtaja? Minua olisi naurattanut, ellen olisi vain halunnut saada asiaani hoidettua.
- Hei, minä täällä!
- Jaa. Kesken juhlien.
- Niin. Mä vaan ajattelin ilmottaa, että meen Mialle täältä. Tuun joskus huomenna.
- Sä olet humalassa, Olli totesi ja kuulin itsekin, että kaikki kirjaimeni eivät kuulostaneet ihan selkeiltä.
- No kai mä nyt tähän aikaan! sanoin terävästi.
- Ketä sinne tulee?
- Minä! Kai, lisäsin. En tiennyt oliko uskottavampaa puhua jatkoista kuin yösijasta.
- Vieläkö sä olet siellä ravintolassa?
- Joo, valehtelin alkaen tuskastua Ollin tenttaamiseen. Eikö hän vain voinut toivottaa hyvää yötä ja lopettaa?
- Kun ei kuulu mitään musiikkia. Paremminkin sadetta.

Rudin perhanan suihku. Mutta nyt piti antaa mennä valitsemallani tiellä.
- Sun hienolla kännykkälinjallasi sataa. Mä olen äänieristetyssä puhelinkopissa. Me ollaan hei sentään hienossa hotellissa, kai täällä saa puhua rauhassa! latelin ja Olli uskoi kaiken.
- No selvä. Hyvä kun soitit.
- Nukkuuko lapset jo? huomasin kysyä.
- Tähän aikaan lauantaina? Ei, Teppo pelaa ja Tellu on vielä jossain ulkona.
- Okei, sanoin, vaikka kiehahdinkin. Että hän antoi Tepon roikkua koneella vielä tähän aikaan – ja missä Tellukin oli? Mutta sitä en alkaisi selvittää nyt. Halusin eroon Ollista, ennen kuin Rudi sammuttaisi suihkun, jotta minun ei tarvitsisi keksiä lisää ominaisuuksia NMT-puheluiden taustakohinoille. – Hyvää yötä.
- Hyvää yötä, Ollikin sentään toivotti ja paiskasin luurin paikalleen.

Kului noin viisi sekuntia siihen, että suihku sulkeutui ja parin minuutin kuluttua Rudi ilmestyi kylpyhuoneesta valkoinen pyyhe lanteillaan.
- Mä vähän odotin, että sä olisit tullut seuraksi, hän sanoi.
- No olis se varmaan ollut kivempaa kuin soittaa kotiin!
- Ai, no mitäs se sanoi?
- Kysyi, että sataako Hesassa, sanoin ja minua alkoi naurattaa, sillä sehän oli oikeastaan aika hauska juttu. - Kuule, mä en tajunnut, että mä oisin voinu tulla suihkuun sun kanssa. Sähän käskit mun soittaa. Huvittaisko sua mennä sinne takaisin?
- Ei just nyt, Rudi sanoi hetken mietittyään. – Kuka sulle antoi luvan pukea päälle?
- No en mä voinut soittaa kotiin alasti!
- Millaisessa paikassa sä oikein asut?
- Siis en voinut täältä, ilman vaatteita, aloin selittää ja tajusin saman tien, ettei kysymyksessä sen paremmin kuin vastauksessakaan ollut järjen hiventä. Tajusin myös, että olin tänä iltana nauranut enemmän kuin viikkokausiin.

Naida napsuttelimme vielä vähän pidemmän varvin, eikä Rudi nukahtanut vieläkään. Se oli mielenkiintoista, mutta näin ollen toistimme kuvion. Tai kolmansimme, vaikka eihän sille oikeasti taida olla sanaa. Silmäni tuntuivat painavilta hiekkapusseilta, mutta en aikonut nukkua onneni ohi. Koska paikkani alkoivat olla aika lailla hellinä yllättävän kovasta käytöstä, päätin kuitenkin panostaa jutusteluun ainakin vähän aikaa.
- Mitä sulle oikein tapahtui silloin, kun sä lähdit sinne Virolahdelle?
- Minne?

Tyyppi tuntui unohtaneen koko sen ajan, jonka muistojen varassa minä olin elänyt tähän ikään ja se oli raivostuttavaa.
- Sä lopetit koulun abikevään alussa ja katosit, selvitin.
- Ai niin. Kun mä en ajatellut kuitenkaan pääseväni kirjoituksista läpi.
- Sä tulit sitten kuitenkin takasin.
- No, siellä oli paljon hankalampaa. Oletko sä koskaan yrittänyt takoa hevosenkenkää?
Minun oli pakko myöntää, etten ollut.
- Olitko sä kengittäjä?
- No en kai mä nyt siinä ajassa ehtinyt mikään olla. Paskamaista hommaa se on.
- Hitto, huokaisin, sillä olin jo hetken ajan ehtinyt nivoa elämämme yhteen mitä tuli hevosmaisiinkin asioihin. – Mä olen ruvennut ratsastamaan.
- Siksikö sun peppusi tuntuu niin timmiltä?

Se kysymys ja Rudin lämmin käsi kyseisessä paikassa sai minut unohtamaan haastatteluni ja aloimme hiljalleen vaipua kierrokselle neljä. Luoja, miten elämä saattoi olla tällä tavalla hyvää? Mutta kestäisikö se aamua pidemmälle?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   4.9.14 17:10:25

21. Sunnuntai
Avasin silmäni ja vähän aikaa olin täysin ymmälläni oudon katon alla. Sitten liikahdin, tunsin vaimeasti vihlovan alapääni ja tajusin miehen vieressäni. Rudi ja suuri määrä seksiä, kaikkien menetettyjen vuosien edestä. Ei tietysti koko ajalta, mutta jos kotioloihin vertasi niin ainakin kuukausi oli kuitattu. Tätä menoa saisimme kuitattua kaiken puolessa vuodessa, laskin ja muistin, etten tiennyt, halusiko Rudi kuitata yhtään mitään enempää.

Oi ahdistus. Kääntelehdin ja ymmärsin olevani ihan neuvoton tässä tilanteessa. Kaikki fantasiani Rudin tapaamisesta uudelleen päättyivät joko suudelmaan tai seksiin, ihan niin kuin rakkausromskunikin. Tai ne tietysti päättyivät usein myös häihin, mutta minähän olin jo naimisissa, joten ei ollut mieltä haaveilla mitään niin työlästä kuin avioero. Se hyvä puoli oli fantasioissa: niitä saattoi pyörittää yhä uudestaan kuin videoelokuvia ja valita itse aloitus- ja lopetuskohdat.

Lisäksi minulle tuli lopultakin epämiellyttävä olo, koska olin täällä enkä kotona. En katunut mitään, sillä kaikki Rudiin liittyvä oli katumuksen ulottumattomissa, mutta ajatus Espooseen raahautumisesta tuntui vastenmielisemmältä kuin mikään, mitä olin joutunut aikoihin tekemään. Olli ei ehkä edes sanoisi mitään, mutta näyttäisi hyveliäältä ja oli helppo kuvitella, miten Tellu piikittelisi minua monta päivää, jos yrittäisin komentaa hänet johonkin kotihommaan. Lisäksi matka oli pitkä ja busseja meni ani harvoin sunnuntaisin.

- Mitä sä kiemurtelet? Rudi murisi ja palautti minut nykyhetkeen.
- Mietin.
- Mä en tiennyt, että se on noin liikunnallinen laji.
- Ei kai se olekaan, huokaisin ja asetuin aloilleni.
- Onko sulla kankkunen?
- En mä tiedä vielä, ennen kuin nousen ylös, sanoin ja totesin, että tässä minulla oli täysin kotoisa olo. – Mitäs sä olet ajatellut tehdä?
- Koska?
- Nyt, tänään, huomenna, tänä vuonna.
- Nukkuminen ois ollu ihan kiva vaihtoehto, Rudi huokaisi, mutta avasi silmänsä ja niissä oli vähän naurua.
- Haudassa ehtii nukkua.
- Mitä kello on?

Minulla ei ollut aavistustakaan, mutta koska verhojen välistä siilautui jo auringonvaloa, ei ollut enää yö.
- Sulla on rannekello kädessä, huomasin ja kohotin hänen kättään, joka lepäsi vatsani päällä. – Yhdeksän, tai ylikin jo.
- Lähdetkö sä kohta kotiin? Rudi kysyi ja liikahti kiusaantuneesti.
- Onko sulla jotenkin kiire päästä musta eroon? kysyin loukkaantuneella äänellä.
- Ei mulla muuten, mutta Josi voi kohta ilmestyä.
- Etkö sä kehtaa esitellä mua?
- En mä sitä. Paremminkin se voi haluta osingolle, enkä mä tiedä, oisko sitten kenelläkään kivaa.

Hyi, mikä ajatus. Nousin saman tien ylös ja livahdin vessaan kuin olisin jo kuullut kolinaa ovelta, mutta en minä tietenkään mitään kuullut. Keräsin mennessäni osan vaatteistani ja palasin niihin pukeutuneena.
- En mä tarkottanut, että sulla noin kiire ois, sanoi Rudi, joka makasi sängyllä ja heilutteli varpaitaan.
- Mua ei huvittais mennä, tunnustin ja istuin hänen viereensä. Ei, minua ei ollenkaan huvittanut. Tuntui kuin joku puristaisi sydäntäni. Tuntui vähän samalta kuin silloin, kun Rudi oli yhtäkkiä kadonnut jäljettömiin, silloin Virolahdelle.
- Tuu tänne takasin vähäksi aikaa, Rudi ehdotti.
- Jos sä tarkotat sitä, mitä mä luulen niin mä en taida pystyä, naurahdin, mutta nojasin leukani hänen rintaansa. – Mitä sä teet tänään?
- En tiedä. Riippuu, mitä Josi on saanut aikaan. Huomenna meidän pitää kiertää vähän virastoja.
- Mitä bisneksiä te oikeen touhuatte? utelin, sillä jos he aikoivat asioida virastoissakin, kyse ei varmaan ollut huumekaupasta, kuten olin pelännyt.
- Ei mulla ole mitään. Mä tulin vaan tulkkaamaan, jos tarvitaan.

- Aiotko sä jäädä sinne Viroon kokonaan? kysyin, kun en saanut tarkennusta hänen tämän päivän suunnitelmiinsa. Leikittelin hetken ajatuksella viedä hänet mukanani meille – ”tässä on äidin vanha koulukaveri, laittakaas hei kahvia tulemaan ja ottakaa pakastimesta sulamaan jotain kahvileipää” – mutta ei, ei tietenkään.
- En mä tiedä.
- Etkö sä ollenkaan suunnittele tulevaisuutta? tiedustelin ja havaitsin ajatuksen virkistävän kerettiläiseksi. Kaikki ihmiset minun ympärilläni olivat jonkinlaisessa uraputkessa – jopa omat lapseni.
- Miksi? On se tähänkin asti hoitunut.
- Tossa on tietty järki, myönsin. – Tiedätkö sä sen verran eteenpäin, että kauanko sä olet täällä?
- Pari arkipäivää ainakin, Rudi arveli.
- Voidaanko me nähdä uudestaan ennen kuin sä häivyt?

Kysymys vain tuli ja vasta vastausta odottaessani aloin pelätä, mitä kuulisin.
- Missä merkeissä? Rudi halusi tietää.
- No ihan missä vaan. Kahvilla tai täällä tai jossain puistossa kuhertelemassa. Tai kaljalla, jos sä haluat. Mä haluan vaan… nielin lopun, joka olisi kuulunut, että halusin pitää hänet elämässäni tällä kertaa. – Mä haluan sun puhelinnumerosi.
- Minkä?
- Kai Virossakin on puhelimia?
- On… mutta siellä maalla ne ei useimmiten toimi. Ainakaan meillä päin.
- Missä on teillä päin? Mä haluan osoitteenkin.
- Ajattelitko sä muuttaa sinne kanssa? Rudi virnisti. – Mä en suosittele. Sä et viihtyisi siellä.
- No en ajatellut, ainakaan tältä istumalta. Mutta anna ne silti. Mä en halua, että sä taas pääset katoamaan kuin savu tuuleen.

Rudi katsoi minua hetken aikaa, mutta en ruvennut kyselemään, mitä hän mietti.
- Onko sulla kynää ja paperia? hän kysyi.
- Eiköhän.
Jouduin penkomaan vähän isoa kassiani, sillä jossain siellä oli arkikäsilaukkuni, jota en ollut uskaltanut jättää kotiin, siellä kun oli puoli elämääni. Pikkulaukussa oli vain lompakko, huulipuna ja muu välttämätön ravintolassa tarvittava.
- Oletko sä varma, ettet sä ole muuttamassa johonkin vai onko sulla yleensä tommonen määrä tavaraa, kun sä lähdet ravintolaan? Rudi tiedusteli, kun aloin kasata kaikenlaista sängylle.
- Sä puhut koko ajan muuttamisesta. Ehdotteletko sä mulle?
- Muuttaisitko sä jos mä ehdottaisin?
- Löytyi! sanoin ja nostin esiin kalenterini.

Kirjoitin muistiin Rudilta haluamani tiedot ja annoin hänelle työnumeroni, jonka kirjoitin tyhjälle takasivulle ja revin irti. Vähältä piti, etten antanut kotinumeroa, mutta tajusin ajoissa.
- Soita mulle, kun sulla on aikaa tavata mut ennen kuin lähdet, sanoin.
- Entä jos mulla ei ole aikaa?
- Soita joka tapauksessa. Siihen sulla täytyy olla aikaa – ei se vie kuin pari minuuttia.
- Mutta mitä varten? hän kysyi tutkien lappustani. Otin sen takaisin ja kirjoitin siihen 7 – 15, aikavälin, jolloin yleensä olin töissä.
- Koska me oltiin joskus parhaita ystäviä ja sitten sä vaan katosit, sanoin.
- Oltiinko?
- Ainakin sä olit mun, huokaisin.
- Ja tällä tavalla vanhat ystävät tapaa vuosien jälkeen, Rudi nyökkäili. Hän sai minut nauramaan taas kerran.

- Mä olin sillon pieni koulutyttö, mitä mä en enää sattumalta ole, nykyään mä tiedän vähän enemmän asioista!
- Niin tiedät, mä huomaan, Rudi sanoi ja silitti käsivarttani.
- Soitatko sä mulle?
- Soitan.
- Varmasti?
- Ihan varmasti. Mä lupaan.

”Koska ellei susta kuulu mitään lähipäivinä, mä tulen ensin etsimään sua täältä ja sitten vaikka sieltä Virosta”, ajattelin, kun hän suuteli minua ja tiesin, että minun oli aika mennä. Jos jäisin jankkaamaan, saisin vain asiat pahempaan jamaan.

Lähettäjä: Emsku 
Päivämäärä:   9.9.14 22:15:26

Ah, tämä ylös :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   9.9.14 22:25:28

Ja ylemmäs :D
---------
Maleksin kohti linja-autoasemaa hitaasti ja haluttomasti ja välillä räpytellen kyyneleitä pois. Se oli raivostuttavaa, mutta en voinut mitään sille, että pelkäsin kaiken olleen tässä. Enkä edelleenkään tahtonut kotiin. Mietin Mialle lähtemistä, mutta hänen luokseen joutuisin matkustamaan metrolla ja bussilla ja se veisi vielä kauemmin kuin kotiin pääseminen. Sitä paitsi ehkei hän kaivannut vieraita. Toivoin, ettei hän ollut päättänyt hankkia hankaluuksia raahaamalla jotain Juntusta luokseen, mutta en voinut tietää.

Olin arvellut bussin lähtöajan väärin ja jouduin odottamaan sitä parikymmentä minuuttia. Pysäkilläni oli kuitenkin penkki ja aurinko paistoi. Kukaan muu ei halunnut meidän suuntaamme, joten istuin siihen ja uskaltauduin tunkemaan keltaisen jakkuni kassiin. Minusta tuntui, että se yhdessä punaisen hameen kanssa sai ihmiset tuijottamaan, ihan kuin se olisi julistanut kaikille, että olin ollut juhlimassa ja lähtenyt sieltä ties minne hunningolle niin, että jouduin edelleen olemaan samoissa vaatteissa. Niin kuin olinkin ja millaiseen hunninkoon olinkaan päätynyt! Satunnaiset kyyneleet vaihtuivat hölmöihin hymyihin, kun kertasin kulunutta iltaa. Että Rudi olikin saanut päähänsä tulla paikalle. Ja että olin sattunut saamaan hänet käsiini ennen muita, ja pitämäänkin hänet hyppysissäni. Paikalla oli kyllä ollut tyttöjä, jotka aikoinaan olivat kovasti pitäneet hänestä. Ja sitten yö. Että olinkin saanut kyytiä! Sen muisteleminen sai minut puremaan poskiani, kun hymyt olivat muuttua virnistelyksi, enkä halunnut sentään näyttää päävikaiselta. Mutta mitä minulla oli valittamista? Olin toivonut joskus vielä tapaavani nuoruudenrakkauteni uudelleen ja nyt olin tavannut hänet oikein perusteellisesti!

Bussi otti asiakkaat, joita oli lisäkseni jo pari muutakin, sisään ja lähti köröttelemään oikein sunnuntaikuskin tyyliin. Maisemien hidas vaihtuminen sai minut nuokkumaan ja melkein ajoin oman pysäkkini ohi. Se olisi, mikäli mahdollista, saanut minut vieläkin huonotuulisemmaksi. En halunnut. En vaan halunnut! Kun astuisin ovesta sisään, kaikki olisi vain haalistumaan alkavaa muistoa eikä totta kuten nyt.

Mutta eihän minulla ollut vaihtoehtoja, joten purin hampaat yhteen ja pakotin jalkani marssimaan reippaita, tasapitkiä askeleita. Ulko-ovi ei enää ollut levällään tähän aikaan syksystä, mutta vähän rakosellaan se oli, koska kynnyksellä oli iso, haiseva lenkkari, joka ei antanut sen sulkeutua. Stenroosin emännän synti saisi selvästi palkkansa heti paikalla ja täydellä mitalla.

Olohuone oli täynnä poikia ja heidän hajuaan ja oli siellä Ollikin. Hän makaili sohvalla ja pelaajien ääniä säesti levysoittimesta Hector. Helvetillinen kakofonia.
- Moi, sanoin pistäen pääni ovesta.
- Ai, sä tulit jo, Olli totesi kuulostaen yllättyneeltä. Arvelin, että hän oli kuvitellut minun konttaavan kotiin vasta illalla.
- Mitäpä siellä notkumaan, totesin ja siirryin saman tien kellarin puolelle. Mieleeni oli juolahtanut, että suihku voisi olla hyvä juttu. Tuskin tuoksuin enää ainoastaan Mian antamalle hajuvedelle. Tuskin tuoksuin sille enää ollenkaan.

Minusta tuntui sinä päivänä kuin olisin joutunut jonnekin rinnakkaistodellisuuteen. Ei tämä sotkuinen, kansoitettu talo, jonka piha oli päässyt rehottamaan kuin viidakko, voinut olla minun kotini. Ja nämä ihmiset. Tyyni, lihaisa mies, joka oletti minun olevan kiinnostunut hänen kommenteistaan iltauutisten aiheisiin ja siitä, mistä hän oli keskustellut puhelimessa äitinsä kanssa – ja kohteliaisuuttani esitinkin niin. Pikkupoika, joka ei enää ollut niin pieni, että olisi ollut mitenkään hellyttävä vaan joka tuntui nykyään tuijottavan sisäänpäin kaiken aikaa, kun ei ollut koneella. Olin varma, että hän pelasi päässään silloin, kun ei fyysisesti voinut. Ja teinitytär, joka oli sinä päivänä kiukkuinen kuin harpyija. Nämä ihmisetkö olivat minun perheeni? Minulla ei ollut kenellekään heistä mitään sanottavaa.

Päivämäärä:   11.9.14 23:58:50

Ai, että mikä ihana ylläri että täällä olikin pätkä!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   12.9.14 00:08:42

Miksei olisi :) Mä oon päässy vähän vauhtiin tän kanssa (nyt just kyllä tökkäs taas, kun toiset harrastukset painaa päälle, mutta ehdin mä saada varastoon vaikka kuinka paljon)
----------------------------
22. Rudi
Tietysti yön yli nukkuminen auttoi angstiini ja nousin kellon soidessa kuin mihin tahansa maanantai-aamuun. Ehdin aamupesulle asti, ennen kuin aloin ihmetellä oloani. Ihan kuin minulla nyt olisi ollut se krapula, jota en eilisaamuna ollut ehtinyt huomata. Myöhästynyt morkkis, päättelin, vaikkei minulla ollutkaan morkkista. Kun aioin harjata hampaani, tajusin, että kurkkuni oli kipeä ja itse asiassa pääkin tuntui kuumalta ja raskaalta. Hienoa! Ei minulla niin hirveää hinkua töihin ollut, ettenkö mieluummin jäisi kotiin. Minulla olisi monta ihanaa tuntia yksin, ennen kuin penskat tulisivat koulusta. Paitsi että ei. Minun olisi istuttava töissä aamuseitsemästä aina kolmeen asti, sillä Rudihan saattaisi soittaa. Että ei kun tien päälle vaan.

Minulle oli töihin kertynyt pieni selviytymisvarasto kaikenlaista ja pistin kuumemittarin kainalooni, kunhan olin saanut kahvin tippumaan. Nappasin samalla pari aspiriinia, mutta halusin kuitenkin tietää lähtötilanteen. Kolmekymmentäseitsemän ja kahdeksan, vehje ilmoitti. Ei ihme, että minulla oli höntti olo. Tietysti Aija osui siihen, kun laskin sen pöydälle.
- Oletko sä kipeä? hän kysyi.
- Vähän lämpöä, vähättelin. Kyllä minä normaalioloissa olisin pitänyt sitä sen verran paljona, että olisin painunut petiin, mutta enhän minä nyt voinut.
- Mene kotiin sitten. Ei täällä tarvitse kipeänä olla, hän sanoi terävästi.
- En mä niin kipeä ole, naurahdin, mutta hänen katseensa jäi vaivaamaan minua. Muistin edellisviikon ikävät uutiset ja pohdin, luuliko hän minun nyt pinkoilevan työpaikkani puolesta.

Rudi ei soittanut sinä päivänä. Minä soitin ratsastuskoulun puhelinvastaajaan ja peruin illan tunnin. Iltapäivällä soitin myös Eveliinalle ja pahoittelin, etten varmaan alkuviikolla voisi käydä Kyminkään luona. Hän ei kuulostanut iloiselta, mutta minkäpä taudille mahtoi. Menin kotiin ja nukuin kolmisen tuntia niin, että perhe hämmästyi, kun ilmestyinkin makuuhuoneesta enkä tallilta.
- Sä missasit sun ratsastustunnin, Tellu totesi.
- Mä peruutin sen aamulla.
- Et saa korvaustuntia. Pitää peruuttaa edellisenä päivänä, hän neuvoi.
- Mä en ollut kipeä edellisenä päivänä, miten mä oisin voinut perua? kivahdin.
- Jos sä olit koko illan kotona niin miten meillä ei ole mitään ruokaa? Teppo kysyi. Minä käännyin ja menin takaisin sänkyyn.

Tiistaina viikonloppu alkoi tuntua unelta vaan, tai kuumehoureelta. Minulla oli edelleen pikkuisen lämpöä, vaikka olin napsinut kuumelääkkeitä, mutta olin jo paljon parempi kuin maanantaina, jolloin olin torkkunut enimmän osan työpäivää poski puhelimen päällä. Eikä Rudi soittanut vieläkään. Olinko muka tavannut hänet? Olinko antanut hänelle numeroni ja oliko hän luvannut soittaa? En nyt tosissani epäillyt muistiani, mutta kovin kaukaiselta hän jo taas tuntui.

Lisäksi minulla oli ongelma. Pieni mutta kuitenkin. Perhe oletti minun olevan Kymin luona, vaikken ollutkaan, enkä välittänyt ruveta selittelemään heille mitään kuumeesta – he olisivat vain ihmetelleet, miksi sitten kuitenkin kävin töissä. Töistä ei tietenkään kukaan ajanut pois ja olihan minulla miinustuntejakin tehtävänä, mutta ei mitään tekemistä siellä. Tulisin hulluksi, jos istuisin kolmekin tuntia tuijottamassa hiljaista puhelinta. Eihän siihen Rudikaan soittaisi, vaikka kuinka oli luvannut, jos uskoisi minun jo lähteneen kotiin. Soitin siis Mialle töihin ja pyysin häntä kahville.
- Pyydetäänkö Niinakin? hän kysyi.
- Mutta sillä on liike auki kuuteen. Tuskin se voi sitä kahvittelun takia panna kiinni, kun kaikki töistä tulijat poikkeaa ostoksille, järkeilin.
- Totta. Enkä mä voi niin kauan viipyä. Me mennään Joken kanssa illalla teatteriin.

Teimme treffit Tamminiementien kahvilaan, jossa Mia ja Jokke olivat joskus juhlineet Joken synttäreitä ja jonka olimme havainneet hyväksi tapaamispaikaksi muutenkin. Se ei ollut kohtuuttoman kaukana kummankaan työpaikasta, tai Niinankaan, ja sinne oli paljon mukavampi mennä autolla kuin keskustaan. Kävelin sisään jo ennen puoli neljää, mutta Mia oli ollut vieläkin vikkelämpi ja istui jo siellä. Hänellä oli iso mukillinen kaakaota ja jokin pieni, pyöreä piirakka. Minä päädyin tilaamaan teetä ja vihanneskeittoa.
- Oletko sä kipeä? Mia kysyi katsoen annostani. Kahvi ja suklaakakku olisi ollut enemmän minua.
- Vähän kuumetta, krahahdin, sillä ääneni oli kadonnut jonnekin matkalla tänne. – Niin että puhu sinä.
- Mistä?
- Miten meni luokkakokous, tietysti!
- Näitkö sä, miten Sanna oli lihonut?

Nyökkäsin ja kuuntelin kaikki ne juorut, jotka Mia oli kuullut ja minä en. Itselläni ei ollut juuri muuta kuin Miksun insinööriys ja kaksi poikaa. Piti minun Rudikin mainita, sillä muuten Mia olisi ihmetellyt, miksi olin kuluttanut koko iltani Miksun kanssa.
- Sä taisit olla vähän ihastunut siihen koulussa, Mia sanoi.
- Niin kai, sanoin. Ei sellaista ollut teininä voinut eikä halunnutkaan piilottaa parhailta kavereiltaan, mutta kukaan maailmassa ei tiennyt miten järisyttävä rimanalitus tuo lause oli, paitsi minä ja päiväkirjani. En aikonut korjata hänen käsitystään nytkään, kuten en aikonut mainita, että olin huomannut hänet itsensä tanssimassa Jonten kourat takapuolellaan. Mia kertoisi siitä itse jos haluaisi.
- No, oli varmaan kiva tavata nuoruudenihastus.
- Olihan se, myönsin. Ääneni alkoi toimia paremmin, kun sitä vähän käytti, enkä enää kuulostanut varikselta.
- Rudin takiako sä halusit alibin?

Päivämäärä:   15.9.14 15:03:05

Tää alkaa vaikuttaa paremmalta ja kiinnostavammalta joka pätkän jälkeen :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   15.9.14 21:18:47

Tänks :)
----------------
Hups. Punastuin, kun nyt vasta muistin keskustelumme narikassa. Kyllä minulla taisi olla kuumetta. Mutta ei minulla ollut syytä Mialle valehdellakaan, vaikka en halunnut kaikkea hänelle suorastaan vuodattaa.
- Sen, myönsin.
- Oho. Se ei sitten ole naimisissa? Koska ettehän te teille voinu mennä.
- Ei ole kuulemma. Ja sehän oli vaan käymässä täällä, se asui hotellissa, kerroin ja tunsin itseni kieroksi kuulusteltavaksi. Kerroin vain mitä kysyttiin ja siitäkin vain osan. Mia nojautui taaksepäin ja katseli minua miettiväisesti sanomatta mitään.
- Meillähän ei mene kauhean hyvin, hän sanoi äkkinäisesti.
- Ei aina voi mennä.
- Jokelle ei sovi tommonen työ. Jos se olisi aina täällä, se näkisi, miten tylsää mun elämä oikeesti on. Aamulla töihin ja illalla kotiin, ei mitään juhlia tai orgioita.
- Ajattelitko sä klassisesti kerrankin antaa sille aihetta?
- Mä olen sitä harkinnut vuosikaudet, Mia myönsi ja koska minä en oikeasti halunnut kuulla, että oliko hän vienyt kotiinsa ja sänkyynsä Jonten, jota me olimme aina pitäneet jotenkin vähän liian lipevänä ja limaisena, en sanonut mitään.

- Mikko oli mun luona yötä, Mia sanoi sitten, kai kyllästyen hiljaisuuteen, ja silmäni levisivät.
- Mikko niin kuin sun Mikko?
- Mikko niin kuin mun vanhojentanssipoikaystävä, Mia tarkensi. He olivat olleet suloinen pari.
- Oli varmaan kiva tavata, matkin häntä hyväntahtoisesti. – Hyvä.
- Mitä hyvä?
- Kun sä tanssit siellä niin kiihkeästi Jonten kanssa! Mä pelkäsin…
- Hei, gimme some credit! Mia huudahti ja aloimme nauraa.

Rudi soitti keskiviikkoaamuna ja oli ihan hilkulla, etten ehtinyt vastaamaan. Kello oli nimittäin vasta vähän yli seitsemän ja kuulin puhelimen äänen kahvinkeittimen luokse vain vaimeana. Mutta juoksin kovaa, sillä en voinut keksiä ketään muuta, joka soittaisi työpuhelimeeni siihen aikaan ja ehdin kuin ehdinkin.
- Hei, henkäisin vastaukseksi vaikka olisihan se voinut olla herra pääjohtaja, joka halusi tarkistaa, oliko meillä yhtiön tilinpäätöksiä vuodelta 1984. No ei tietenkään olisi voinut. Ukko ei ollut vielä hereillä ja jos hän haluaisi moisen tiedon, hän pistäisi sihteerinsä soittamaan.
- Hei, Rudi sanoi. – Mä soitin.
- Mä huomaan, sanoin ja istuin puuskuttamaan nenän kautta. – Mitä kuuluu? Mitä ootte puuhaillu?
- Bisnekset alkaa olla kunnossa.
- Tarkottaako se, että sä oot taas häipymässä maasta? kysyin terävänpuoleisesti.
- No, tarkottaa. Voitko sä irrota jossain välissä tänään, ennen kuin me lähdetään?

Nielaisin marmatuksen siitä, että siinä tapauksessa hän olisi kyllä voinut soittaa jo eilen. Hän sentään kuulosti innokkaalta tapaamaan minut. Mutta toisaalta hän ei tuntunut vastaavan matkaohjelmasta vaan se salaperäinen Josi.
- Mihin aikaan? kysyin.
- Meidän laiva lähtee iltapäivällä.
- Mihin aikaan, toistin. – Mä voin olla lähtevinäni lääkäriin tai kotiin potemaan mihin aikaan vaan. Kunhan sanot.
- Huone pitää jättää kahdeltatoista. Onnistuisko ennen sitä?
- Sielläkö? kysyin epäilevästi.
- Ei kun missä tahansa muualla kuin täällä, Rudi naurahti.

Minulle ei tullut äkkiä mieleen yhtään paikkaa, missä voisi viettää romanttisen aamupäivän, tai epäromanttisenkaan. Joka tapauksessa olin autollinen ihminen ja ehtisin nappaamaan Rudin kyytiin vaikka heti kahdeksalta, kunhan lähtisin heti.
- Mä tulen hakemaan sut ja katsotaan sitten, mitä tehdään, lupasin.
- Mä tulen ulos odottelemaan.

Joten kirjoitin keltaiselle tarralapulle, että olisin aamupäivän lääkärissä, sitten rypistin sen ja kirjoitin uudelle, että olin lähtenyt kotiin potemaan flunssaa. Olin jo oikeastaan ihan kunnossa, mutta enpä ollut ollut maanantaina, joten ottaisin sen nyt takaisin. Liimasin lapun kirjaston ovenpieleen nimikylttini viereen ja poistuin rakennuksesta autohallin kautta. Luovin aamuruuhkan sekaan ja ajoin keskustaan. En ollut ihan varma, mikä porttikäytävä oli se oikea, mutta onneksi Rudi jo seisoskeli sen pielessä. Heitin vilkun päälle ja pysähdyin, vaikkei kadun laidassa ollutkaan tilaa. Ei täällä koskaan ollut. Keskustassa asuvat saivat leikkiä melkoista Jerusalemin suutaria, jos joskus uskalsivat ajaa autonsa parkista pois.

Tööttäsin, jotta Rudi huomaisi minut ja hän siirtyi vikkelästi etupenkille, jottei takanani seisova autoilija hermostuisi.
- Heippa, hän sanoi ja vastasin samalla tavalla todeten nopealla vilkaisulla, että olin kahdessa päivässä melkein unohtanut, miltä viisitoista vuotta vanhempi Rudi näytti. Yllätyin siis uudelleen, mutta se meni ohi jo ennen kuin sain välillä oikuttelevan ykkösvaihteen paikoilleen ja pääsin liikkeelle.
- Mihin me ollaan menossa? Rudi kysyi.
- Ensinnäkin pois näiltä hemmetin kujilta, että mä voin parkkeerata jonnekin, sanoin ja luovin kohti rantaa. Ensimmäinen mieleeni tullut parkkipaikka oli Hietsun torin laidalla, mutta sitten muistin, että siitä oli vain luikahdus Kaivariin ja ajoin saman tien sinne. Ei välttämättä siksi, että se oli romanttisempi paikka vaan koska se oli rauhallisempi.

- Tässä me voidaan miettiä, mihin halutaan, ilmoitin, kun pysäytin auton lähelle Haaksirikkoisten patsasta. Siellä ainakin oli minimaalisen vähän ohikulkuliikennettä eikä maisemakaan ollut hullumpi. Rudi ei vastannut, mutta kumartui lähemmäksi ja suuteli minua. Suljin silmäni ja yritin tallettaa joka sekunnin, jotta muistaisin ne. Oli eri asia saada suukkoja joka paikkaan ynnä kieltä kurkkuun ravintolaillan jatkoilla kuin selvin päin aamukasilta ihan toisena päivänä.
- Mihin me halutaan? hän kysyi sitten, kun tuntui hyvältä ajatukselta taas hengittää.
- Tarkotatko sä konkreettisesti vai tässä elämässä? henkäisin. Kysymyksen saattoi hyvinkin käsittää kahdella tavalla.
- Jos ensin se toinen. Tässähän me nyt ollaan.
- Mitä sä haluat musta? kysyin, sillä siitähän kaikki riippui.
- Mä mietin, että haluaisitko sä tavata mua joskus, jos mä muuttaisin takaisi tänne?
- Mitä, aiotko sä muka? Haluaisin, huudahdin.
- No, musta alkoi yhtäkkiä tuntua kauhean tylsältä se elämä Taka-Tartossa, Rudi virnisti Minä virnistelin takaisin, sillä minulla oli yhtäkkiä joulu ja syntymäpäivä ja lisäksi lottokupongissani oli seitsemän oikein.
- Loistojuttu, sanoin ja suutelin puolestani häntä. – Kerta kaikkiaan loistojuttu. Mitä sä rupeaisit tekemään?
- En mä vielä tiedä. Kävin mä eilen yhdessä vanhassa duunipaikassa vähän kuulostelemassa, tai kahdessakin.
- Ja? hoputin lisätietoa.
- Saattais niillä olla mulle hommia. Mä sanoin vaan, että varuiksi kyselen, jos päättäisin palata.
- Päätitkö sä nyt sitten?
- Kai mä päätin, jos sä kerran haluat.

Sitä ei oikein voinut tajuta. Rudi ei ollut ikinä, ikinä osoittanut mitään kiinnostusta minuun ja nyt, kun aloin olla jo pikkuisen vanha ja rupsahtanut, onnistuin ensinnäkin viekoittelemaan hänet sänkyyn ja lisäksi näköjään hiukan ihastumaan minuun. Vai oliko hiukan väärä sana? Käänsin aurinkolipan alas nähdäkseni, näytinkö oikeasti kovin keski-ikäiseltä, mutta mielestäni näytin vain hätkähdyttävän onnelliselta.
- Mitä sä sieltä katsot? Rudi naurahti.
- Että mitä sä oikeen näet mussa.
- En mä tiedä. Jotenkin sä vaan kolahdit.

LähettäjäJenna 
Päivämäärä:   16.9.14 00:55:27

Tässähän rupee tapahtumaan näemmä oikein urakalla!

Teksti on taattua laatua. ^^

LähettäjäMeow_ 
Päivämäärä:   16.9.14 12:48:15

Nonii, tätä mä vähän odottelinki! :)

Päivämäärä:   16.9.14 14:08:39

Ooooooh! (olen sanaton)

Päivämäärä:   17.9.14 12:30:49

OOOOOOOOH

Lähettäjä: PV 
Päivämäärä:   17.9.14 14:50:37

Oho tässä on tapahtunutkin jotain sillä välin kun en ole lukenut. :D Mutta tää on edelleen kivikaudella ja mullakin on ikävä Henua ja Jerryä. Voisko niiden tarinaa jsotain kans lukea? Alkaen siitä kun Henu tulee kuvioihin ja päättyen siihen mihin päätty.

Päivämäärä:   17.9.14 19:07:53

Mulla on ikävä Mustaojaa, byäääh

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   18.9.14 00:43:05

PV, nyt ei Henu oo missään tavattavissa, koska webs.com :( Täytyy myöntää, että mullakin on niitä ikävä... mietin, voisko niille vielä tapahtua jotain kirjottamisen arvoista.
Ja kiitos kaikille ooohotteluista :D
----------------
23. Riita
Rudi lähti sillä erää Josin kanssa takaisin etelänaapuriin ja minun elämäni alkoi kolahdella eteenpäin ihan erilaisena. Ei ulkoisesti, siitä yritin pitää huolen, ei vielä. Jo nyt oli selvää, että meille tapahtunut oli jotain niin merkittävää, etten ehkä tämän jälkeen voisi jatkaa samaa elämää kuin aikaisemmin, mutta en halunnut hätäillä. Jos jokin menisi pieleen, jos Rudi päättäisi sittenkin jäädä sinne missä oli. Tai jos hän tulisi ja me huomaisimme parin tapaamiskerran jälkeen, että inhosimme toisiamme. Yritin ajatella olevani realisti, mutta oikeasti minua hävetti. Olisi ollut rehdin suomalaisen teko ilmoittaa Ollille, että asia oli nyt niin, että olin rakastunut toiseen. Paitsi että hänhän tiesi sen, oli tiennyt jo seurusteluajoistamme asti. Sellaisella itsepetoksella lohduttauduin ja sulkeuduin omaan rinnakkaistodellisuuteeni, jossa en ollut vaimo tai äiti vaan vain rakastunut nainen. Olli ja lapset olivat ikään kuin vesiseinämän takana. He näkyivät vähän epäselvinä ja kuuluivat vaimeina. Sitä paitsi ennen kuin haastaisin mieheni keskustelemaan siitä, miten tulevaisuutemme jatkuisi ja jakautuisi, minulla pitäisi olla vähän faktoja. Pitäisi minun valmistautuakin. Ei tuommoista otettu puheeksi kunnolla suunnittelematta.

Mutta niin. En ollut reilu vaan raukkamainen, tiesin sen kyllä. Ja mitä tein asialle? En ajatellut sitä. En puhunut siitä kenellekään. En lausunut Rudin nimeä kertaakaan ääneen edes Niinalle ja Mialle, edes silloin, kun vielä kertasimme luokkakokousjuttuja puhelimessa. Tiesin, miten helppo oli jäädä kiinni siitä, miten piti pidätellä hymyä puhuessaan jostakusta. Sen lisäksi haaveilin työpäiväni, ratsastin ahkerasti ja ostin uusia alusvaatteita. Punaisia, mustia ja keltaisia, ei ollenkaan valkoisia tai mummonvärisiä. Tietenkään en voinut pitää niitä vielä, mutta ne olivat laatikossani ja tiesin sen. Olin niin hauska ja hyväntuulinen kuin vain voi sellainen ihminen olla, jolla on ihana salaisuus ja lapset alkoivat katsoa minua vinoon.
- Oletko sä hommannut jonkun lääkityksen? Tellu kysyi yhtenä iltana, joten järjestin uskottavuuden vuoksi pienen raivarin. Totuuden nimessä hyväntuulisuus oli kyllä tähän asti kokeilemistani paras ase hänen suhteensa.

Siinä vaiheessa meni viikkoja, kolme itse asiassa. Niiden aikana Rudi soitti minulle kolme kertaa ja hyvä oli, että soitti, sillä välillä meinasi iskeä uskonpuute. Ilmeisesti juttu huonoista puhelinyhteyksistä ei kuitenkaan ollut ollut mikään hätävalhe. Kahdessa puhelussa hän sanoi lähteneensä varta vasten telegraafitoimistoon päästäkseen toimivaan puhelimeen. Muuten hän jutteli varsin mukavia. Mikään lepertelijätyyppi hän ei ollut, mutta minulle riitti hyvin muutama lause tai sana, joista kuuli, miten hän ikävöi minua. Mitä vähemmän sitä painavampaa. Ja mitä tulevaisuuteen muuten tuli, Rudi onnistui hommaamaan itselleen työpaikan puhelimitse lahden takaa, mutta asunto oli hankalampi juttu.
- Ei sulla olisi mitään tiedossa? hän kysyi toiveikkaana puhelussa numero kolme.
- Ei ainakaan heti tuu mieleen, sanoin hyläten ajatuksen puutarhavajastamme. Se ei ollut asumiskelpoinen. – Entä sun äiti ja siskot?

Melkein kuulin, miten hän irvisti telegraafitoimistossa, mutta ilokseni hän sanoi sitten:
- No jos ei mitään muuta niin kai siellä pari päivää menee. Ehkä sieltä käsin on helpompi järjestää jotain.
- Sittenhän kaikki alkaa olla selvää, sanoin ja kurkussani tuntui äkkiä olevan palanen. Iso palanen, ihmeellinen jöpikkä, joka ulottui rintaani asti. – Sä voit siis lähteä. Koska sä tulet?
- Mulla on vielä pari hommaa täällä kesken, mutta varmaan ensi viikolla.
- Oikeesti? Sä olet oikeesti tulossa ensi viikolla?
- Miksi sä kuulostat noin riemastuneelta? Epäilitkö sä jossain vaiheessa? Rudi nauroi. Hän oli ollut kova nauramaan kouluaikoina, mutta nyttemmin se oli kuulostanut vähän ruosteiselta. Tällä kertaa ei, ikään kuin hän olisi saanut viime aikoina enemmän harjoitusta. Ehkä se johtui minusta? Ja kyllä minä epäilin, lähes päivittäin. Siinä oli yksi syy, miksen kyennyt viemään eteenpäin tekoja elämäni suhteen. Mutta se oli minun heikkouttani, enkä aikonut sitä paljastaa Rudille.
- Mä laskisin päiviä, jos tietäisin, montako mun pitää laskea! sanoin sen sijaan.
- Mä soitan heti, kun mä tiedän, montako sun pitää laskea!

Töissä ihmiset olivat vaisuja ja masentuneita. Yleinen ilmapiiri oli sellainen, ettei kukaan riemuiten tehnyt töitä vaan hampaat irvessä vain vähimmän mahdollisen. Muu aika arvuuteltiin sitä, kuka saisi jäädä ja kuka lähteä. Salaperäinen työryhmä kuulemma teki työtään niiden päätösten kanssa.
- Parin viikon sisällä niiden on pakko kertoa, Emilia tiesi. – Se on laki.
- Etkö sä ole kuullut mitään mistään? Aija maanitteli, mutta Emilia pisti suunsa suppuun ja pudisti päätään. Päättelin siitä, että hänellä oli jotain aavistuksia asioista, mutta ettei hän aikonut kertoa niitä.
- Mitä te aiotte tehdä, jos saatte potkut? kysyi Marianne.
- No ei kai siinä auta kuin etsiä uus työpaikka, Emilia tuumi. – Kuulitteko te, että Liina on Kaivokadun McDonaldsissa?
- Ei, yllätyimme kilvan. Liinan harjoitteluaika oli päättynyt pari viikkoa aikaisemmin ja olimme ostaneet hänelle läksiäislahjaksi rannekorun.
- Joo, me oltiin lasten kanssa siellä syömässä ja siellä se oli tiskin takana.

Ajatus työstä Mäkkärin kassalla oli musertava ja palasimme hiljaisina omiin hommiimme. Jos minulle kävisi niin hullusti, että joutuisin pois, etsisin kyllä jotain muuta, mitä tahansa. Mutta en kyllä edelleenkään voinut kuvitella, että niin kävisi kaikkien näiden palvelusvuosien jälkeen. Ehkä saisin uusia tehtäviä, sillä totuuden nimessä minulla kyllä oli hävyttömän vähän hommia. Jos joku uudemmista sihteereistä joutuisi pois, pääsisin ehkä sellaiseksi. Mutta sitten tarvitsisin kyllä myös palkankorotuksen, sillä palkkanikin oli hävyttömän vähäinen. Sitten karkotin ikävät ajatukset ja aloin taas pohtia tulevaisuutta. Olin ylpeä siitä, että olin realisti. En pitänyt itsestään selvänä, että onni ja autuus alkaisi siitä hetkestä, jolloin Rudi taas asuisi Suomessa. Mitä minä lopultakaan tiesin hänestä muuta kuin sen, että hän oli ollut unohtumaton teinirakkauteni? Mutta jos kaikki menisi hyvin, onnistuisimme jollain konstilla tapailemaan ja toteamaan, että haluaisimme olla yhdessä aina.

Sen tapailemisosuudenkin toteutus oli vähän vielä auki. Päiväni olivat niin täynnä jo nyt, että missä välissä minä työn ja tallien lisäksi löytäisin aikaa salaisille rakastajille? Olli ja lapset eivät olleet täysin tottuneet siihen, että kävin ratsastustunnilla kahtena iltana viikossa ja kahdesti tai kolmesti vielä Kymin luona. Ratsastustuntiin nyt meni aina vain se tunti plus matkat, mutta vaikka olin tullut ihan näppäräksi karsinoiden siivouksessa, en ikinä selvinnyt Kymistä kahdessa tunnissa. Se kun piti harjata ja hoitaakin. Tein äkkinäisen päätöksen luopua siitä, kunhan Rudi tulisi. Se ruojake ei ollut ollenkaan kiintynyt minuun näinä viikkoina enkä minä siihen. Siitä olisi henkisesti helppo luopua, kun ei siitä minulle mitään ratsastuksenopetuksellistakaan hyötyä ollut. En minä mihinkään kehittynyt pomputellessani sillä metsässä, enkä saanut sitä oikein tekemään niitä juttuja, joita tunneilla harjoittelin. Se ei vaan tehnyt. Se oli itsepäisin hevonen jonka tiesin.

Reiluuden nimissä minun pitäisi kyllä varoittaa Eveliinaa, ajattelin ja päätin hoitaa sen asian heti. Edessäni olisi toivottavasti muitakin vaikeita keskusteluja ja voisin hyötyä harjoituksesta. Mutta ei siitä tullut erityisen vaikeaa, kunhan ensin sain kakaistua asiani ulos.
- Anni saa ens viikolla kipsin pois, niin että en mä sitten enää olekaan pulassa, Eveliina sanoi ja tunsin itseni tarpeettomaksi. – Mutta olisit sä voinut jatkaakin. Kaks hevosta ja muksu ei ole aina ihan helppo yhdistelmä.
En viitsinyt sanoa, että hevoset ainakin olivat oma valinta, vaikka vähän mieli teki. Se olisi kuulostanut turhan ilkeältä. Lupasin käydä vielä ne kerrat, joista olimme sopineet ja se olisi sitten siinä, ensimmäinen vuokrahevoseni. Siinä oli nyt myöskin pari-kolme vapaailtaa, jolloin voisin tehdä, mitä halusin. Kunhan Rudi nyt vaan tulisi.

Päivämäärä:   18.9.14 10:00:46

hahaa, aika häijyä laittaa luvun nimeksi riita ja sit pantata sitä :D ihan kihisen täällä nyt seuraavat pari päivää!

Päivämäärä:   18.9.14 16:36:08

Koskahan Henu olisi taas mahdollisesti tavattavissa? :) Ja toki niille tapahtuu jotain kirjoittamisen arvoista. Haloo. Kaikkihan jäi ihan kesken! Jos nyt en ole kuvitellut tarinaa eteenpäin niin häät oli vaan miten häämatka meni. Entäs talli? Lapsista en tykkää, mutta mitenköhän Henu ja Jerry suhtautuisi, jos Henu tulisi raskaaksi? :D Enkä koskaan pistäisi vastaan, jos päättäisit joskus kirjoittaa Hannan legendan.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   18.9.14 16:38:00

Toi Hanna on lopultakin vähän alkanut kutkuttaa mua - mutta sehän ei ole sitten Mustaojaa, vaikka miten vääntäis :D

Päivämäärä:   18.9.14 17:08:00

Viis Mustaojasta jos se on Hannaa :D

LähettäjäJenna 
Päivämäärä:   18.9.14 19:52:24

No onhan se vähän Mustaojaakin.. Onhan se sentään osakas!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   19.9.14 20:26:43

Jackets voi lakata kihisemästä sitten :D
---------------------
Tässä odotellessa Olli ja lapset olivat muuttuneet etiäisistä taas lihaksi ja vereksi ja erittäin läsnä oleviksi. Myös tietokone oli kovasti läsnä, se oli kuin viides perheenjäsen ja eräänä iltana kotiin tullessani se oli saanut aikaan perheriidan. Tai Ollin syytä se nyt ihan oikeasti oli. Hän oli hommannut taas yhden ihmeellisen vehkeen. Olin oppinut inhoamaan tietokonekaupan muovikasseja ja sellainen lepatteli taas olohuoneen kynnyksellä.
- Miks lattialla on tämmösiä, kivahdin ja kumarruin poimimaan sen, mutta ei minua huomattu, kun Tellu piti ääntä ja polki jalkaa.
- Te ette voi tehdä mulle tämmöstä! Se ei oo reilua! hän huusi.
- Eihän tässä nyt siitä ole kysymys, Olli yritti rauhoittaa tilannetta. Teppo istui tietokonepöydän ääressä ja katseli toisesta toiseen.
- Mikä ei ole reilua? tiedustelin, sillä en voinut ymmärtää, millainen kapistus olisi voinut saada Tellun noin tolaltaan.
- Noi meinaa pistää tietokoneen kiinni puhelimeen! Se pitää puhelinta varattuna vaikka tuntikausia – mä tiedän, Leenan veljellä on ja se vaan piipittää siellä, kun yrittää soittaa! Mä haluan oman puhelimen! Mä en voi elää ilman puhelinta!

Ymmärsin ja jaoin hänen huolensa, vaikkakin vähän eri syistä. Tiesin, mikä oli modeemi ja tiesin, mitä se saattoi tehdä puhelinlaskulle, joskin tuskin mikään sitä kauhean paljon enempää saisi kartutettua kuin Tellu. Enemmän minua suututti se, miten miesväellä ei ollut enää mitään muuta keskipistettä elämässään kuin kone. Olin varma, ettei se ollut Tepolle hyväksi.
- Sähän voit aina lainata isän kännykkää, jos tietokone käyttää puhelinta, ehdotin, ennen kuin ehdin harkita, kannattaisiko minun ottaa kantaa ellei olisi pakko.
- Haa! Niin mä teenkin! Siinäs kuulit! Tellu huudahti voitonriemuisesti.
- Sä et koske mun työpuhelimeen, Olli jyrähti kulmat rypyssä ja arvasin, että hän piti ehdotusta pyhäinhäväistyksenä.
- Sitä paitsi sehän on sen mukana töissä päivisin, puuttui Teppo puheeseen.
- Sä et todellakaan istu täällä modeemilinjoilla iltapäivisin, ilmoitin minä, sillä minusta se oli kuin olisi antanut lapselle aseen. Tai luottokortin kuitenkin. Tepon naama venähti ja niin olin tullut vedetyksi mukaan soppaan. En tiennyt, mitä Olli oikein oli ajatellut ja mihin hän kuvitteli pojan tarvitsevan modeemiyhteyttä, mutta johonkin suunnitelmaan olin nyt laittanut kapuloita pinnojen väliin.

Siitä seurasi lisää kovaäänistä taistelua tytöt vastaan pojat ja ajattelin, mikä onni oli, ettemme asuneet kerrostalossa. Lopulta onnistuin hiljentämään loput osapuolet.
- Nyt riittää tää mekastus. Me aikuiset keskustellaan tää asia loppuun asti.
- Miksei meitä kuunnella? Teppo tuohtui.
- Koska te olette lapsia ja me elätetään teidät ja siksi meillä on määräysvalta, ilmoitin. Sekään ei tietenkään ollut oikein ja reilua, sen näki hänen ilmeestään, mutta en aikonut jatkaa tappelua koko iltaa.

Me aikuiset palasimme aiheeseen nukkumaan mennessä. Naistenlehdissä kyllä neuvottiin, että makuuhuone ei ollut oikea paikka riidellä, mutta se oli ainoa mahdollisuus tänä iltana, kun lapset, poikkeuksellisesti Tellukin, sinnittelivät olohuoneessa katsomassa televisiota. Lokakuussa ei enää keli houkutellut notkumaan ulkona kavereiden kanssa kaikkia iltoja.
- Yritätkö sä oikein tarkotuksella tehdä Teposta jonkun kyttyräselkäisen kummajaisen, joka ei enää poistu tosta koneen äärestä? aloitin diplomaattisesti.
- Ai koska mä ostin modeemin. Sattumalta mä tarvitsen sitä itse, Olli ilmoitti loukkaantuneena.
- Ai, mihin?
- Sähköposteihin.
- Jännä juttu, että mulle riittää sähköposti töissä, tuumasin.
- Mihin sä sitä kotona tarvitsisitkaan? Varmaan sen kautta ei voi pyyhkiä pölyjä kirjoista.

Se oli ilkeästi sanottu ja Olli ei yleensä ollut ilkeä, joten katsoin häntä ihmeissäni.
- Noinko vähän sä arvostat mun työtäni?
- Mitä siinä on arvostettavaa? Sä et tee mitään, mihin ei pystyisi lapsikin.
- Se ei kai ole sulta pois, jos mun lapsellinen työpanos jollekulle kerran kelpaa, sanoin loukkaantuneena.
- Ja lapsellista korvausta vastaan.
- Jos sä et olisi paukauttanut mua paksuksi niin mäkin olisin voinut ehkä opiskella ja tulla joksikin ja saada parempaa palkkaa kuin sinä, vastasin sydämistyneenä.
- En mä muistaakseni sua pakottanut!

Mieleeni välähti muistoja niiltä ajoilta. Ei, ei hän ollut minua raiskannut, mutta hyvin päättäväistä painostusta muistin. Muistin myös, miten en ollut halunnut näyttää, että se vaivasi minua. Olin halunnut vaikuttaa aikuiselta ja kokeneelta joten kyllä. Olin kyllä ihan itsekin osasyyllinen Telluun. Mutta Ollissa oli joka tapauksessa nyt jotakin kummallista. Harkitsin kysyä, oliko hänellä kuukautiset, mutta se olisi saanut ainakin minut raivopääksi, joten se ei ehkä olisi viisasta. Mikähän olisi sopivan korrekti tapa tiedustella samaa?

En ehtinyt keksiä mitään, kun Olli jo jatkoi.
- Mä en ymmärrä, miten sulla ei ole yhtään kunnianhimoa. Sä olisit voinut kouluttautua vaikka työn ohessa eteenpäin, mutta sä vaan jökötät samoissa ympyröissä kuin missä sä alotit vuosikausia sitten. Sitä mä yritän nyt opettaa Tepolle – että ihminen voi oppia uusia asioita. Ja maailma muuttuu. Sille tulee vielä olemaan kauheasti hyötyä sitä, että se osaa käyttää tietokonetta.
- Luuletko sä, ettei koululainen tiedä, että uusia asioita opitaan? tiuskaisin.
- Mutta mä yritänkin saada sen kiinnostumaan siitä – oppimisesta. Ja mä olen onnistunutkin päätellen siitä, miten innoissaan se nyt on. Toisin kuin Tellu, joka ei koenumeroista päätellen ajattele enää mitään muuta kuin poikia ja uusia vaatteita ja ripsivärejä.

Tunsin itseni kauhean huonoksi ihmiseksi. Kaikki, mitä Olli sanoi, osui. Minulla ei ollut ollut mitään tarvetta pyrkiä joksikin muuksi kuin mitä olin, eipä sillä, että se olisi välttämättä onnistunutkaan. Ensin Olli oli opiskellut, sitten oli ollut iso asuntolaina, ei siinä juolahtanut mieleenkään heittäytyä lukemaan. Töissä tietysti olisin voinut yrittää jotain, mutta olin ollut ihan tyytyväinen pieneen omaan sarkaani. Ainakin se oli minun. Ja tyttärenikin oli pilalla, mikä epäilemättä oli myös minun syytäni. Minähän hänen roolimallinsa olin ripsiväreineni.
- Mä en tiennytkään, että sä arvostat mua noin vähän, sanoin pienellä äänellä, sillä se tässä oli se asia, joka yllätti ja kirveli. Jotenkin olin aina luullut hänen rakastavan minua ehdoitta, kun hän oli kerran niin päättäväisesti ominut minut jo koulunpenkiltä.
- Äh, en mä sitä tarkota, Olli sanoi ja hänen äänensävynsä oli muuttunut suorastaan lepytteleväksi. – Mutta luuletko sä, että mulla on helppoa, kun sä olet muuttunut viime aikoina tommoseksi?

Pyhä puistatus, mitä hän tarkoitti? Oliko Olli sittenkin huomannut, että olin muuttunut ihminen? Mutta hänen viime aikansa ulottuikin kauemmaksi kuin luokkakokoukseen asti. En kohdellut lapsia tasapuolisesti, koska harrastin vain Tellun kanssa. Ja enkö ollutkin aika itsekäs, kun ajattelin vain omaa hauskuuttani ja harrastustani sen jälkeen, kun Tellu ei enää halunnut ratsastaa? Puhumattakaan siitä, miten tuhlaavainen olin. Olli osasi mainita pennilleen sen summan, jonka olin kuluttanut omiin vaatteisiini silloin, kun Niina oli yllyttänyt minut shoppailemaan.
- Mistä sä sen tiedät? älähdin.
- Mä kävin läpi sun tiliotteita yhtenä päivänä.
- Teit mitä?
- No kun sähkölaskusta tuli muistutus. Mä luulin, että sä sanoit maksaneesi sen.

Saattoi olla, että olin sanonut, saattoi olla, etten ollut. En aina kuunnellut Ollia, kun myöntävällä muminalla selvisi tilanteesta. Mutta se ei oikeuttanut pankkiasioideni urkkimista, ei ikinä! Ja taas yksi syyllinen jymähdys, kun mietin, oliko hän nähnyt minun ostaneen uusia alusvaatteita. Mutta ei tiliotteessa tietenkään lukisi ”seksikkäitä rintaliivejä”.
- Vai niin, sanoin ja suuni tuntui kuivalta. Miten valaiseva tämä pikku keskustelu olikaan ollut. Olin huono ja halveksuttava, tuhlaavainen ja itsekäs. Olli ei tietenkään lukenut naistenlehtiä, sillä hän oli tehnyt virheen, josta niissä usein varoiteltiin. Jos hän olisi sanonut asian niin, että häntä harmitti, kun en ollut koskaan halunnut kehittää kykyjäni, tai että mahdoinkohan käyttää liikaa vähistä rahoistani vaatteisiini ja ratsastukseeni, en olisi nyt tuntenut tällaista vihaa. Mutta tiliotteiden lukeminen olisi suututtanut minut joka tapauksessa. Se tarkoitti, ettei minulla ollut kummoistakaan ihmisarvoa hänen silmissään.

Päivämäärä:   22.9.14 18:25:28

Hoplaa!
Täähän alkaa käydä jännäksi!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   23.9.14 17:49:07

24. Alkaa tapahtua
Viimeinen Kymillä käyntini osui perjantai-illaksi, mikä oli poikkeuksellista. Yleensä Eveliina oli pystynyt hoitamaan perjantait ja viikonloput itse. Nyt oli kuitenkin minun vuoroni ja olin ottanut mukaan myös muutaman porkkanan jäähyväislahjaksi. Sataa tihutti vettä ja pian alkaisi hämärtyä, joten olin hyvin onnellinen siitä, että tämä jäisi tähän. Miten täällä kohta muka edes näkisi ratsastaa? Kentälle en koskaan päässyt ja metsässä ei näkisi eteensä. Ainoa mahdollisuus olisi tulla niin paljon myöhemmin, että tunnit olisivat ohitse ja mikä marina siitä sitten kotona syntyisikään, sitä en halunnut edes ajatella. Onneksi ei tarvinnutkaan.

Hain Kymin tarhasta, harjasin sen parhaani mukaan ja iskin satulan selkään. Sen jalat olivat märät ja valuivat lätäkkövettä ja kuraa, joten en niihin paljon aikaa kuluttanut, kunhan sain kaviot katsottua.
- Koittaisit nyt olla sen näköinen, että sä nautit tästä, sanoin kiristäessäni leukaremmiä, mutta ei se ollut kuin korkeintaan ikävystyneen näköinen. Päätin, etten kehittäisi huonoa omatuntoa, vaikka tämänpäiväinen lenkki jäisi lyhyeksikin. Se, joka piti ratsastusta jotenkin hienona ja glamoröösina harrastuksena saisi kaikin mokomin tulla kokeilemaan tätä pimeässä ja kuraisessa metsässä
rämpimistä.

Vielä näki eteensä, joten ratsastin normaalia metsäpolkulenkkiämme ajattelematta oikein mitään, kunnes tuli vastaan notkelma, johon oli kertynyt vettä isoksi lätäköksi. Se
oli miellyttävä näky, sillä vesi oli kirkasta kuin lähteessä ja pohjalla näkyi kiviä, keppejä ja lehtiä. Melkein teki mieli mennä itsekin sinne kahlaamaan ja Kymi saisi ainakin mennä, niin kuraiset
tassut sillä oli ollut. Mutta se ei halunnut. Se teki ihan ehdottoman stopin veden äärelle, eikä siinä auttanut mikään potkiminen. Tulistuin hiukan ja ajattelin, että pakkohan sen nyt oli sinne mennä, kun olin kerran ruvennut yrittämään. Ratsastin vähän poispäin ja toin sen sivuttain huijaten, sitten yritin peruuttamistakin, mutta hevonen oli jääräpäisempi kuin minä. Jos minulla olisi ollut piiska, olisin pölläyttänyt sen perskarvoja, mutta eipä ollut. Aloin tuntea itseni noloksi, kun en saanut yhtä pientä hevosta tottelemaan tuon vertaa. Jotenkin ei huvittanut antaa periksikään, vaikkei se kai
peruuttamattomasti turmeltuisi, vaikka voittaisikin tämän taistelun.

Pyörimme siinä vielä ehkä viisi minuuttia niin, että polku alkoi jo käydä mutaiseksi, mutta sitten Kymi teki oman päätöksensä. Se kiskaisi päänsä alas niin, että ohjat kirposivat käsistäni ja otti pari loikkaa kotiin päin. Minulta katosi tasapaino, oikea polveni kolahti puunrunkoon ja sitten tulin alas sieltä. @!#$ hieno loppu hevosenvuokraajan uralleni, päätyä rähmälleen märälle metsäpolulle! Mutta ainakaan hevonen ei painellut saman tien tallille vaan jäi seisomaan ja katselemaan, miten könysin pystyyn. Polvessa kihelmöi osuma puuhun, mutta toinen käteni oli laskeutunut kiven päälle ja minä tietysti käteni päälle, joten se oli oikeasti kipeä. Ehtimättä ajatella oikein mitään kiskoin sormukseni pois ja tungin ne taskuun, sitten vasta seuraava huoleni oli Kymi. Ruunanrupukka seisoi edelleen siinä, mihin oli pysähtynyt ja mutusteli kuusenoksaa.
- Kiitti vítusti, sanoin sille ja totesin, etten voinut käyttää vasenta kättäni sen vertaa, että olisin saanut kiskottua itseni satulaan. Lähdimme siis kävellen kohti tallia.

Käsi ei ollut erityisen kipeä, ellen yrittänyt liikuttaa sitä, joten yritin yksikätisesti saada ratsultani varusteet pois.
- Onko sulla joku hätänä? kysyi tallimörkö, joka yleensä istui siellä iltaisin pitämässä huolta siitä, etteivät ratsastuskoulun pikkutytöt keksineet mitään hullua. Me emme olleet ehtineet ystävystyä, emmekä olleet vaihtaneet kolmea sanaa enempää koko syksynä, mutta nyt olin iloinen hänen huomiostaan.
- Tipahdin, sanoin ja esittelin käpälääni, joka alkoi olla pallon mallinen.
- Mene ja laske sen päälle kylmää vettä. Mä hoidan sun hevosesi, tyttö sanoi riuskasti ja minä olin kiitollinen.
- Karsinat saa Eveliina itse ottaa huomenna. Tää on vähän force majeure, esitin, mutta niin pitkälle henkilökunnan avuliaisuus ei mennyt, että hän olisi siivonnut pari boksia vaan oli samaa mieltä minun kanssani.
- Käy jossain näyttämässä sitä, hän sanoi.

Autolla ajaminen sujui aika hyvinkin, sillä saatoin pidellä rattia ranteellani silloin, kun vaihdoin vaihteita. Hankalampaa oli tehdä pari tiukkaa käännöstä terveyskeskuksen pihassa, jotta sain pysäköityä. Kumma kyllä olin hyvällä tuulella. Kerrankin minulle tapahtui jotain! Olin niin kyllästynyt olemaan oman elämäni statisti – kokki ja siivooja – ja odottamaan Rudia, että suorastaan nautin ollessani vähän aikaa huomion keskipisteenä. Minua väänneltiin ja käänneltiin, mikä ei kyllä ollut hauskaa, sillä se sattui, kuvattiin, pestiin mutaroiskeita pois ja lopuksi kipsattiin.
- Tule viikon päästä näyttämään, että se on lähtenyt luutumaan oikein, sanoi lääkäri. – Tarvitsetko sä sairaslomaa?
- Tarvitsen, sanoin ja tulin ajatelleeksi, että se ainakin turvaisi työpaikkani ellei mikään muu. Minun tietääkseni sairaslomalla olevaa ihmistä ei saanut irtisanoa. Ainakaan äitiyslomalaista ei saanut.

Päivämäärä:   24.9.14 14:07:12

No nyt alkaa olla tuttua laatua!

Lähettäjä: whisky. 
Päivämäärä:   25.9.14 20:24:18

Alan kyllä ihan tosissani pitää tästä. Jotenkin päähenkilöön tuli niin paljon eloa Rudin myötä, että Unikko alkaa vaikuttaa enemmän todelliselta ihmiseltä. Vaikka elänkin lievästi sanottuna toisenlaista elämäntilannetta, kuin mitä tässä kuvaillaan, eläytyminen ja jopa tiettyihin tunnetiloihin ja ajatuksiin samaistuminen on yllättävänkin helppoa.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   25.9.14 21:07:25

Kiva kiva! Mä jotenkin en uskokaan, että kukaan täkäläinen lukija vois kauheasti Unikkoon samaistua :D
-----------------
Pääsin kotiin tavallista myöhemmin, joten valmistauduin näyttämään sopivan kärsivältä, mutta silti urhoolliselta. Vaikka hitostako minä tiesin, oliko kukaan edes huomannut poissaoloani.
- Missä sä viivyit? Onko sulla rahaa?
Joku sentään oli kaivannut minua. Tellu ryntäsi eteiseen vastaan ja muistin unohtaneeni kouludiskon.
- On mulla vähän. Eikö isä oo vielä tullut?
- Ei, hitto vie ja mun pitäis olla jo menossa! Jos et sä ois just tullut, mä olisin ryöstäny Tepon säästöpossun!
- Etkä olis! tämä kiljui olohuoneesta ja aavistin ehtineeni juuri estämään jotain maailmansodan kokoista.
- Mikä[/] sun kädessä on? Tellu huomasi, kun aloin kaivaa kassiani. – Ja sun takki ja housut… oletko sä mennyt ton näköisenä jonnekin lääkäriin?
- Olen ja mä tipahdin sanoin ja tyrkkäsin lompakkoni hänelle. - Kato sieltä.

- Ai mitä tapahtui? Teppo halusi tietää ja tuli oikein ovelle katsomaan. Siihen samaan sumppuun ehti Ollikin niin, että eteisessä ei ollut oikein tilaa hengittääkään.
- Mä tipahdin, sanoin ja menin keittiöön.
- Nyt sä et voi ratsastaa, Tellu sanoi. – Mä meen, moikka!
- Äiti parka. Jos sä et voi mennä töihin etkä käydä ratsastamassa niin mitä sulla enää oikein on? Teppo sanoi vilpittömän osaaottavasti ja hitto vie, hänhän oli oikeassa. Kurkkuani puristi, kun tajusin, että periaatteessa olin nyt kotini vanki. Paitsi etten voinut olla. Minun oli pakko käydä töissä, kunnes kuulisin Rudista.
- Mitä sä olet tehnyt? Olli kysyi sen näköisenä, että olin tuhma lapsi, joka kohta jäisi ilman viikkorahaa. Tai sitten hän oli vain normaalin huolestunut ja minä kuvittelin, mutta en ollut voinut olla kuulematta salattuja merkityksiä kaikessa, mitä hän sanoi sen riitamme jälkeen. Pelkkä hänen läsnäolonsa sai minut tuntemaan itseni vähäpätöiseksi ja erittäin vihaiseksi.
- No nyt mä olin niin itsekäs, että menin satuttamaan käteni ja te joudutte hoitamaan kaikki kotityöt tästä eteenpäin, tokaisin ja lähdin viemään kuraiset vaatteeni pesukoneeseen.

Illalla esitimme vielä pienen jälkinäytöksen aiheesta.
- Mikä sua oikein vaivaa nykyään? Olli tivasi minulta.
- Pieni luunjomotus vaan.
- En mä sitä tarkota vaan sitä, että sä olet niin kauhean kiukkunen, sanon mä mitä tahansa!
- Osaatkohan sä yhdistää sen johonkin, jos oikein kovasti mietit, kysyin ivallisesti.
- Siihen modeemiinko?

Miehet. Oikeasti. Mietin hetken, vaivautuako vääntämään rautalangasta ja päätin, että ehkä hän ansaitsi yrityksen.
- Ei yksin modeemista. Siitä, mitä kaikkea muuta sä sanoit sinä iltana.
- Mitä mä sanoin? Olli kysyi vilpittömästi ihmeissään.
- Että mä olen huono ihminen, jolla ei ole kunnianhimoa, huono äiti, joka ei osaa kasvattaa tyttärestään pissaliisaa parempaa ja itsekäs ihminen, joka elää sun siivellä, luettelin.
- Unikko! Mä en ole sanonut mitään tommosta!

Miehet, tosiaan. Hän kuvitteli vakaasti olevansa oikeassa.
- Sulla on varmaan päässyt nyt tosta murtumasta jotain soluja sun verenkiertoon, ne saa sut puhumaan hulluja.
Diplomi-insinööri, luomakunnan kruunu. Eihän minulla ollut koko murtumaa edes ollut kuusi tuntia sitten.
- Ei ole, ilmoitin.
- Saitko sä pitkän sairasloman? Olli kysyi harkittuaan kai hetken, uskaltaisiko kysyä kuukautisista. Ei onneksi uskaltanut.
- Neljä viikkoa. Mutta en mä taida käyttää sitä.
- Miten niin?
- No, mun pitää kuitenkin mennä maanantaina viemään sairaslomatodistus. Mä kokeilen samalla, pystynkö tekemään töitä ja tarviiko mun jättää sitä ollenkaan, sanoin, sillä se oli paras suunnitelmani sillä hetkellä.
- Mutta ei sairaslomalla saa olla töissä!
- Mitä se ketään kiinnostaa, ellen mä ano sairaslomaa? Ei ne kuitenkaan tule siellä ilman mua toimeen.

Siinä ei ollut siteeksikään totta, mutta siinä oli, että aioin maanantaina mennä työpaikalle. Minun oli oltava siellä siltä varalta, että Rudi soittaisi.
- Hassu sä olet, Olli päätteli. – Haluaisitko sä rakastella?
- En, kiitos, mua särkee, sanoin ja käänsin hänelle selkäni. Se oli totta, mutta niin oli sekin, etten kyennyt ajattelemaankaan rakastelemista, kun tunsin sellaista vihaa. Se ehkä oli vähän raju sana, mutta sitä sukua tunteeni ehdottomasti oli riidasta asti ollut. Rudilla ei ollut mitään tekemistä sen kanssa, etten halunnut seksiä, tai jos oli niin päinvastaisessa mielessä. Minua oli suomeksi sanottuna panettanut jatkuvasti hänet tavattuani joten Ollilla ei voinut olla mitään valittamista. Ei ennen kuin hän oli polkenut itsetuntoni lokaan.

Päivämäärä:   27.9.14 14:58:15

Heiii, nyt kaivataan lisää sitä Rudia :)

Ja tarinaa Hannasta kyllä kannatetaan!!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   27.9.14 19:30:49

Nohitto, meni sit kursiivit persiilleen :D
--------------------
Maanantaihin mennessä pahin jomotus oli lakannut, kunhan en yrittänyt tehdä mitään vasemmalla kädelläni ja olin aika hyvin oppinut käyttämään kipsiä tai sen reunaa monissa asioissa. Kotityöt olivat kyllä hankalia, tai siis ruoanlaitto. Hermo meinasi mennä katsoessa, miten muut yrittivät pilkkoa sipulia. Menimmekin sunnuntaina ulos ostarin pizzeriaan syömään. Maanantaihin mennessä perhe oli selvästi jo vähän kyllästynyt avuttomuuteeni, joten lähdin ihan mielelläni talosta ulos.
- Vienkö mä sut? Olli kysyi.
- Ei kiitos.
- Mutta miten sä ajat ton kanssa?
- Samalla lailla kuin tallilta pois.

Jos hän olisi edes hiukan ihaillut sisukkuuttani, olisin leppynyt asteen, mutta hän vain pudisti päätään tälle älyllisesti menetetylle tapaukselle ja minä häivyin paikalta. Työpaikan autohallissa oli taas hiukan hankaluuksia, mutta ei mitään, mistä ei ajan kanssa olisi selvinnyt ja pian olin toimipaikallani. Kahvia en kyllä viitsinyt ruveta keittämään, sillä olin pikkuisen tavallista myöhemmin paikalla ja tiesin, että muutkin aamukahviporukasta osasivat. Ja joskus Rudi oli soittanut tosi aikaisin.

Tänään puhelin ei soinut, ennen kuin kahvihuoneesta jo kuului sellainen puheensorina, että päätin liittyä seuraan. Kipsini ja kantohihna kaulassani herätti ansaittua huomiota, mutta vähättelin asiaa parhaani mukaan ja sanoin tulleeni kokeilemaan, voisinko olla töissä saikkulapusta huolimatta.
- Onko toi nyt ihan reilua? Aija kysyi naama rypyssä.
- Älä sure, ellen mä pysty niin mä menen pois lupasin muistaessani, että hän oli aiemminkin syyttänyt minua pinkoilusta. – Mä en vaan kestä ajatusta lojua himassa mitään tekemättömänä, kun en pääse edes ratsastamaan.
Repliikki ei ollut ihan onnistunut. Muistammehan, että ratsastus oli kallis ja glamoröösi harrastus, johon toimiston kirjastonhoitajalla ja lehtileikevastaavalla ei varmaankaan olisi ollut varaa ilman rikasta miestä. Että näihin naisiin saattoi joskus tuskastua. Vaihdoin puheenaihetta.

Puoli yhdeksältä kahvit oli kahviteltu ja lähdin oman työpöytäni ääreen. En taitaisi tulla takaisin huomenna. Minun pitäisi kai soittaa Heidille ja ilmoittaa, että asia oli niin, että jos hänen veljensä ilmestyisi oven taakse yösijaa vailla ja haluaisi mahdollisesti soittaa minulle, niin soittaisi sitten kotinumeroon aamupäivällä. Ehdottomasti aamupäivällä eikä koskaan muulloin. En vaan olisi halunnut Heidiäkään sotkea tähän sotkuun vielä, ennen kuin tiesin, oliko mitään sotkua olemassakaan. Yhdeksältä pomoni olisi ehkä jo töissä ja kävisin näyttämässä sairaslomatodistusta. Sitten häipyisin. Mutta kolmekymmentä minuuttia siihen asti tuijottaisin puhelinta ja manaisin sitä soimaan.

Kello 8.59 se pirahti niin, että hyppäsin ilmaan ja kolautin kipsini pöydänreunaan.
- Stenroos, vastasin asiallisesti. Se ei voisi olla Rudi, ei mitenkään tällä odottamisella, mutta se oli sittenkin. Hän kuulosti olevan ihan nurkan takana. Ellei hän ollut Suomessa niin vähintään Tallinnan telegraafitoimistossa, sillä tähän asti linja oli ollut heikko ja rätisevä.
- Sitä ollaan siellä niin virkaintoisia, hän sanoi kiusoitellen.
- Mä en odottanut, että se olisit sinä! sanoin ja tunsin, miten kaikki energia valui minusta. Jouduin räpyttelemään silmiänikin, sillä yhtäkkiä ne olivat kastuneet. Tunsin olevani jumalan sormen alla tai jotain. – Missä sä olet?
- Mutsin luona. Tai siis Heidin ja Päivin. Mä tulin lauantaina.
- Jo lauantaina!
- Jo. Mutta se tuli vähän yllättäen niin, etten mä ehtinyt soittaa ennen. Ja sittenhän mä en tietenkään saanut sua kiinni.
- Missä sä olet nyt?
- Täällä kotona. Ja sä olet kai töissä, kun vastasit sieltä. Koska me voidaan nähdä?
- Koska tahansa. Mä olen täällä vaan käymässä tänään.
- Miten niin?
- Mä kerron, kun nähdään. Käykö tänään vai onko sulla jotain järjesteltävää?
- Mä en järjestele tänään mitään, jos mä voin tavata sut.

Räpäytin silmiäni pari kertaa ja ajattelin, että tämä ei ollut totta. Ehkä olin vahingossa napannut pari särkylääkettä liikaa ja kuvittelin siksi eläväni jotain rakkausromskuistani. Tai ehkä vaan lopultakin sain mahdollisuuden olla onnellinen.
- Mä voin tulla hakemaan sut sieltä vaikka kymmeneltä, ehdotin. Kyllä minä siihen mennessä olisin pomosta selvinnyt ja ehtinyt itään asti.
- Mä odottelen tässä bussipysäkillä sitten.
- Tai katso ikkunasta koska mä tulen, se sininen ford, ehdotin, sillä keli oli tänään kurja.
- Mä luulen, että siellä pysäkillä on viihtyisämpää kuin täällä mutsin kanssa.

Ihmettelin vain hetken, missä hänen äitinsä sitten parhaillaan oli, ei kai vieressä kuuntelemassa? Mutta mitä väliä silläkään oli. Lupasin saapua paikalle niin pian kuin mahdollista ja pengoin laukkuani. Kyllä se saikkulappu siellä oli. Takuulla oli.
- Nähdään, Rudi sanoi ja kolautti luurin paikoilleen. Ehkä hänen äitinsä oli ollut suihkussa ja tullut juuri pois. En tiennyt, millaiset heidän välinsä nykyään olivat, mutta päätellen sisarten puheista ja Rudin vastahakoisuudesta asettua heidän luokseen, en kuvitellut suuria.

Keräsin kamppeeni ja lähdin kohti pomon huonetta kerrosta ylempänä. Hän oli keski-ikäinen mies, jota itse asiassa näin tuskin koskaan. Meillä ei ollut muuta tekemistä keskenämme kuin että hän taputti minua selkään aina pikkujouluissa. Yleensä soitin hänelle ollessani sairas, tai jos jouduin lähtemään kesken päivän, jätin vain lapun oveni pieleen. Perimätieto kertoi, ettei hän koskaan ollut lukenut yhtäkään sähköpostia. Mutta nyt tapasin hänet nokikkain.
- Unikko kirjastosta, esittelin itseni, kun hän katsoi minua hölmistyneenä.
- Ihan niin! Unikko! ukko huudahti ja aloin epäillä, muistiko hän minua ollenkaan.
- Mä olen murtanut käteni, ilmoitin, vaikka se kai oli ihan havaittavissa.
- Mutta sepä ikävää!
- Että mä olen nyt sitten sairaslomalla.
- Niinkö?

Vaihtelimme tyhjiä fraaseja ja pikaisen paranemisen toivotuksia parin minuutin ajan ja aloin miettiä, miksi tuo zombi oli pomo enkä minä. Aioin lähteä, kun hän kutsui minut takaisin.
- Sä olet nyt siis sairaslomalla, mutta mahtaisitko sä päästä kuitenkin käymään täällä keskiviikkona yhdeltä?
- Kyllä kai, arvelin ihmetellen mistä oli kyse.
- Meillä on silloin tiedotustilaisuus, tiedäthän, tästä tilanteesta. Mutta älä vielä kerro muille. Keskiviikkona yhdeltä.
- Selvä, kuittasin. Ellei minulla olisi ollut treffejä, olisin kyllä painunut takaisin alakertaan juoruamaan kaikille, mutta nyt en ehtinyt. He kuulisivat kyllä keskiviikkoon mennessä.

Päivämäärä:   28.9.14 06:20:32

Ihana toi pomo :D

Päivämäärä:   29.9.14 23:00:49

No nyt mä olen jumissa ja luen Jessijuttuja :D

Lähettäjä: Höpsähtänyt 
Päivämäärä:   30.9.14 13:32:21

Hei joo Sennnu, lisää tarinaa Henriikasta ja Jerrystä! :) Ja kyllä mä Hannastakin
mielelläni lukisin :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   6.10.14 22:06:21

25. Muutosten aika
Rudi istui bussipysäkillä ja näytti ohuen räntäsateen läpi koulupojalta. Se ei ehkä ollutkaan ihme, sillä hänellä oli päällään takki, joka oli aivan samanlainen kuin se, jota hän oli kouluaikana käyttänyt. Ellei peräti sama?
- Piditkö sä tota takkia jo koulussa? kysyin, kun hän tuli autoon. – Ja toi kaulaliina. Seija kutoi sen sulle.
- Häh? On ja kuka Seija?
- Te seurustelitte seiskaluokalla.
- Miten sä voit tommosia muistaa? Rudi kysyi katsoen minua ihmeissään kuin velhoa, vaikka se oli minulle ihan helppoa.
- Jostain vaan tuli mieleen, sanoin ja lähdin liikkeelle.
- Sä olet satuttanut kätesi.
- Jep. Putosin hevosen selästä.
- Miksi sä semmosta menit tekemään?
- Me oltiin vähän eri mieltä.
- Kumpi voitti?
- Se, myönsin. – Ajetaanko Itikseen aamukahville?

Se sopi Rudille ja hän auttoi minua vääntämään rattia, jotta sain auton ruutuun. Sitten hän nousi vikkelästi omalta puoleltaan ja kiersi auton avatakseen minulle oven.
- Oho! Mä en ole varma, onko mulle ikinä avattu auton ovea, sanoin mielissäni ja nousin pois vain päätyäkseni hellävaraiseen rutistukseen.
- Sitä kuule aukoo kauhean mielellään auton ovia sun muuta, jos on vähän ihastunut, hän sanoi ja suuteli minua.
- Entäs sitten, kun se ihastus on mennyt ohi?
- Kai se voi jäädä tavaksi, Rudi sanoi ja silitti poskiani ja hiuksiani. – Hitto, mä haluaisin mennä sun kanssasi sänkyyn enkä kahville.

Niin minäkin, mutta se ei nyt vaan käynyt. Hänen luokseen emme voineet mennä, emmekä meille. Jos ajattelinkin sitä vaihtoehtoa, näin kuvitelmissani, miten jompikumpi lapsista tulisi yllättäen koulusta, koska maha oli kipeä tai opettaja sairastunut.
- Mennään kahville keksimään, miten se onnistuu, sanoin. – Oletko sä käynyt täällä?
- Vaan semmoset viissataa kertaa, Rudi nauroi ja muistin, ettei kai hän ollut muuttanut ulkomaille kuin vasta pari vuotta sitten.
- Muistatko sä, miten kouluaikoina ei ollut kuin Cittarin kahvila?
- Ja Carrols, Rudi muistutti. – Molemmissa käytiin syömässä ranskalaisia.

Nyt emme syöneet ranskalaisia vaan valitsimme tuoreita munkkeja ja kaakaota minulle ja kahvia Rudille. Minä maksoin, sillä hänellä ei ollut kuin muutama hassu markka Suomen rahaa, mutta hän kantoi tarjottimen syrjäisimpään nurkkapöytään.
- Kerro nyt sitten kaikki työ- ja asuntokuviot, kehotin.
- Töitä on, asuntoa ei, Rudi sanoi tyhjentävästi. – Hesarissakaan ei ollut mitään.
- Eilisessäkään? kysyin, sillä sunnuntain lehteen nyt yleensä mahtui vaikka mitä.
- Siellä oli pari sopivaa, mutta ne ehti mennä, ennen kuin mä kehtasin soittaa. Mutta mä kyselen iltapäivällä pomolta, josko se vois avittaa. Työsuhdeasunto on varmaan helpompi hankkia.
- Mitä sä alat tehdä?
- Sisustusta.

Pienen hetken ajan ajattelin sisustussuunnittelijan stereotyyppiä, hompahtavaa miestä, jolla oli pikkurilli pystyssä ja kaulahuivi kaulassa ja tyrskähdin. Mutta Rudi ei takuulla sellaista tarkoittanut.
- Tarkenna, vaadin.
- Keittiökaappeja, portaita, ikkunoita, paneeleja, huonekaluja, Rudi luetteli.
- Kätevää, ihastelin ja näin jo hänet viimeistelemässä talomme remontin, jota Olli oli viivyttänyt niin kauan. Jätin kuitenkin töiden lupailemisen tällä kertaa. – Luuletko sä, että se auttaa? Sun pomo siis.
- Takuulla, se on vanha kaveri.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   12.10.14 21:35:56

En oikein tiedä, miksi olin kuvitellut Rudin vähän reppanaksi, mutta ehkä se johtui Miksun, Päkän ja Heidin sanavalinnoista, kun olin heidän kanssaan hänestä jutellut. Kuuntelin ihastuneena, miten väärässä olin ja Rudi taisi yltyä vähän kehuskelemaankin, mitä kaikkea oli saanut aikaan. Ymmärsin nähneeni hänen kättensä jälkiä muutamankin kerran niinä vuosina, joina olin häntä kaivannut. Ei meillä töissä sentään, mutta parissa muussa julkisessa rakennuksessa. Eikä hän Viroon ollut lähtenyt minkään talontyttären petipetteriksi vaan he olivat Josin ja muutaman muun kanssa kunnostaneet ja entisöineet vanhan maatilarakennuksen, jonka juuri alkusyksyllä oli joku suomalainen ostanut kesäasunnokseen.
- Jossain vaiheessa mä hommaan sieltä jonkun talonraadon ja kunnostan sen jollekin suomalaiselle, Rudi lupasi. – Tuloerot on ihan järjettömät, voi saada vaikka tuhatkertaisesti omansa takaisin.
- Oikeesti? kysyin, vaikka olin viime hetket keskittynyt katselemaan hänen huuliaan. Suupielet käpertyivät suloisesti, kun hän innostui.
- Onko mulla sokeria jossain?
- On, sanoin ja pyyhkäisin hänen ylähuultaan.

Sen jälkeen koko tapaaminen menikin lässytykseksi ja päädyimme autoon pussailemaan kuin teinit. Herrajumala, miten se oli hauskaa!
- Nyt lopetetaan. Mulle käy kohta huonosti, Rudi sanoi lopulta ja rauhoituin lepäämään pää hänen olkapäällään.
- Nähdäänkö me huomenna? kysyin. – Keskiviikkona mun pitää mennä töihin kuulemaan, saanko mä potkut, mutta muuten mä olen sairaslomalla.
- Mä en tiedä, pääsenkö mä jo huomenna töihin itse. Mitenkäs me kommunikoidaan nyt sitten, jos sä et ole töissä?
- Mun täytyy antaa sulle mun kotinumero, sanoin hiukan vastahakoisesti. – Mutta älä soita kuin aamupäivällä! Ja jos joku muu siltikin vastaa niin kuulosta puhelinmyyjältä, jooko!
- Selvä, Rudi sanoi loukkaantumatta vähääkään. – Ja sähän voit soittaa mulle.
- Mä en ole ihan varma, haluanko mä sun siskojen vielä tietävän meistä. Vai oletko sä kertonut?
- En, Rudi vakuutti.
- Ja teidän äiti ei kuulemma enää käy ollenkaan ulkona.
- Ei niin, mutta ei siitä ole haittaa. Sitä paitsi ei tässä välttämättä mene paria päivää pidempään, ennen kuin mulla on joku oma paikka. Ja ainahan mä voin ostaa matkapuhelimen.
- Hullu! Tiedätkö sä, mitä ne maksaa? huudahdin, sillä minä tiesin sattumalta oikein hyvin.
- Tiedän, ja mä olen just saanut provikan talosta, jonka osti niin hullu suomalainen, että virolaiset ryyppäs sen kunniaksi viikon.
- Mahtoi sulla olla kurjaa humalaisten virolaisten kanssa.
- Saatoin mäkin sillon muutaman harjakaisnapsun ottaa, Rudi myönsi.

Vein hänet työpalaveriin Juvanmalmille ja jatkoin vastahakoisesti kotiin. Onneksi talo olisi tyhjillään, sillä kaipasin kipeästi vähän omaa aikaa. Menin sänkyyn ja nukahdin, sillä päivä oli ollut henkisesti kovin raskas. Oikeasti olin aikonut tehdä toimintasuunnitelmaa lähipäiviksi ja -viikoiksi, kun nyt tiesin, missä mentiin, mutta onneksi pää toimii levätessäkin. Herätessäni ymmärsin, että nyt sairaslomallahan minulla oli aikaa salasuhteelle kaiket päivät. Tosin jos Rudi aloittaisi jo heti työt, vapaista päivistä ei olisi iloa. Niinpä pitäisin Kymin edelleen virallisessa viikko-ohjelmassani. Kukaan ei uskoisi, että pystyin käymään oikeilla ratsastustunneilla murtuneen käden kanssa, mutta Kymiä voisin ihan hyvin käydä harjailemassa ja taluttelemassakin.

Tällainen faktinen valehtelemisen suunnitteleminen vaivasi minua kyllä. Oli ollut eri juttu haaveilla ja kuvitella – ei kovin paljon eri mutta kuitenkin – kuin tieten tahtoen ja tarkoituksella aikatauluttaa aviorikollisuutta. Mutta Rudi oli Rudi ja olin rakastanut häntä niin kauan, että minulla oli oikeus. Ja ehkei menisi kovinkaan kauan ennen kuin me tietäisimme, mitä halusimme ja kaikki kortit voisi levittää pöydälle. Leviteltävää olisi varmaan, vaikka tämä Rudi-juttu ei kantaisikaan mihinkään. En voinut enää nähdä Ollia ja minua yhdessä kunnes kuolema meidät erottaisi.

Joka tapauksessa kaipasin jonkinlaista katumusharjoitusta, joten menin keittiöön, tein inventaarion ja soitin Ollille kauppalistan. Läsnä olevista aineksista aloin tehdä ruokaa. Hidasta se oli, muttei mahdotonta. Vasta, kun nälkäiset lapset tulivat koulusta, kävi mielessäni, että jos olisin keksinyt jonkin muun sovitustavan, olisin edelleenkin ollut vapautettu ruoanlaitosta. Nyt he tiesivät, että pystyin. Mutta itsepä olin heidät halunnut ja vaikka he olivat useammin rasittavia kuin unelmalapsia, rakastin heitä.

Päivämäärä:   19.10.14 22:04:50

Synttäreiden kunniaksi jatkoa?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   19.10.14 22:33:17

Oho, en huomannutkaan, että edellisestä on noin pitkä aika! Ja hyvää syntymäpäivää!
-----------------
Rudista ei kuulunut mitään tiistaina, mutta keskiviikkona hän soitti, valitettavasti vaan niin aikaisin aamupäivällä, että Teppo ei ollut vielä lähtenyt kouluun.
- Äiti, tää on sulle! hän kiljui ja minä yritin olla näyttämättä tukehtuvalta. Saattoihan siellä olla puhelinmyyjä.
- Mä taisin soittaa huonoon aikaan, Rudi pahoitteli.
- Vähän, myönsin ja istuin puhelinpöydän ääreen raapustelemaan lehtiöön. En sanonut mitään sen enempää, sillä en minä olisi puhelinmyyjällekään sanonut.
- Mä vaan ajattelin kertoa mun uuden puhelinnumeron, hommasin sen kännykän.
- Niin? sanoin ja piirustin hurjasti tikku-ukkoja. Rudi luetteli numeron ja kirjoitin sen ukkojen naamoihin, sitten en keksinyt mitä olisin sanonut puhelinmyyjälle. Tai ”kiitos ei tällä kertaa”, mutta en suurin surminkaan sanoisi sitä Rudille.
- Että pirauta siihen koska tahansa, kun sulle käy, tämä sanoi ja kuulin äänestä, että hän hymyili.
- Selvä juttu! Tossa sitten puolen päivän jälkeen, huudahdin ja lopetin puhelun.
- Kuka se oli? kysyi Teppo.
- Mun pomo vaan. Muistutti, että mun pitää olla yhdeltä töissä tiedotustilaisuudessa, runoilin sillä se oli liian hyvä hätävalhe jäädäkseen käyttämättä. Teppo lähti kouluun.

Hoidin itseni työpaikalle niin, että olin siellä hyvissä ajoin ennen puoli yhtä, sillä vikkelään mieleeni oli juolahtanut, etten voisi ainakaan kovin usein soitella Rudin kännykkään kotipuhelimesta. Emme tunteneet ketään muuta kuin Ollin, jolla oli kännykkä ja hän kyllä luki puhelinlaskun erittelyn kuin raamatun kannesta kanteen, ennen kuin siirsi sen maksettavien pinoon. Jos siellä lukisi kolmekymmentä puhelua matkapuhelimeen niiden kolmen sijaan, jotka hän oli saanut, hän reklamoisi, ehkä jopa tilaisi puheluerittelyn ja siinä sitä oltaisiin.

Kirjastoni oli autiona, joten suljin oven ja valitsin numeron. Olin ehtinyt opetella sen ulkoa pukeutuessani ja sitten olin repinyt muistilappuni pieneksi silpuksi. Kesti hetken, ennen kuin Rudi vastasi.
- Mä en meinannut löytää oikeeta nappia, sä olet ensimmäinen, joka soittaa mulle, hän nauroi.
- Mitä uutta, murenainen? kysyin hellästi.
- Puhelinnumero. Ja ikävä.
Niitä lepertelyjä ei viitsi toistaa.
- Ja lähtisitkö sä mun kanssa katsomaan asuntoja? Rudi muisti kysyä hiukkasen myöhemmin.
- Joko sulla on niitä oikeen monikossa?
- Timi hoiti, tai Huoneistokeskus. Mähän sanoin, että on ihan eri juttu, kun yritys etsii työsuhdekämppää.
- Totta kai mä lähtisin. Koska?
- Tänään. Onnistuuko vai yritänkö mä siirtää huomiseen?
- Mä en varmaan pääse täältä ennen kahta.
- Se sopii hyvin, jos sä voit napata mut kyytiin täältä työmaalta.
- Missä se on? kysyin mielissäni. Jotenkin tuo puhe työmaasta kuulosti reippaalta ja miehekkäältä. Olli saattoi olla diplomi-insinööri, mutta oliko hänen työnsä muuta kuin kököttää tietokoneen ääressä?

Sain osoitteen ja puhelinluettelon karttaa tutkien päättelin, että varmaan ehtisin sinne ennen puoli kolmea.
- Nähdään sitten, Rudi sanoi ja minä aloin valmistautua omaan koitokseeni. En tiennyt, missä tiedotustilaisuus oli, joten jouduin avaamaan sähköpostini ja siellä olikin kutsu. Neuvotteluhuone Nappula.

Päivämäärä:   19.10.14 23:50:00

Tää on ihana, kiitos !

Päivämäärä:   22.10.14 21:23:29

Oho, mulla onki menny viimeisin jatko ihan ohi! Jee :)

Lähettäjä: tripsu 
Päivämäärä:   23.10.14 09:21:04

mä olen ihan koukussa tähän. En nyt ihan samassa tilanteessa ole kuin päähenkilö, mutta yt:t päällä, avomiehestä tuli eksä ja pari pikku ihastusta päällä... Eli tämä kutkuttaa kun osaan jotenkin samaistua kertojaan :)

Joka päivä tulee käytyä vilkuilemassa jatkon toivossa.. Onneksi on Jessijutut, vanhempieni tarinat ja vielä uutena jacketsin Tinakenkätyttö :)

Päivämäärä:   25.10.14 19:54:19

Saisko tähän jatkoa :) ?

Lähettäjä: whisky. 
Päivämäärä:   25.10.14 20:01:53

Voi, odotan tähän nyt jatkoa kuin kuuta nousevaa.. Jotenkin olet onnistunut koukuttamaan minut tähän ihan vaivihkaa, nyt vasta olen huomannut kyttäileväni jatkoa monta kertaa päivässä.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   25.10.14 20:40:08

No kivaa :)
------------------------
Me tukipalvelut tapasimme koko ryhmänä niin harvoin, että porukka oli aina vaihtunut. En muistanut kaikkien nimiäkään, sillä kaikki työskentelivät eri puolilla taloa: vahtimestarit, postitusihmiset, arkisto, siivoojat, huoltomiehet. Etenkin kahdessa viimeisessä ryhmässä vaihtuvuus oli vilkasta, jos niissä sitten oli eläkeikää lähentelevät dinosauruksensakin. Itse otin istumapaikan kirjaamoa ja arkistoa hoitavan Liisan vierestä. Me työskentelimme lähinnä samanlaisissa hommissa, pölyistä paperia vaalien.
- Mitenkähän tässä käy? kysyin keskustelun vuoksi. Omassa mielessäni vähän kihisi, samaan tapaan kuin lääkärillä. Kerrankin tapahtui jotain, vaikka kyllähän minulle tässä nyt oli tapahtunut muutenkin.
- Juorutaan, että koko meidän tiimi lopetetaan, Liisa sanoi synkästi.
- No jotain rajaa, hei, nauroin, mutta lopetin, kun pomo ja luottamusmies kävelivät sisään. He näyttivät ankaran asiallisilta. Ellen olisi jo ennestään aavistellut pahaa, niin nyt olisi tullut viimeistään mieleen, ettei heillä ollut hyviä uutisia.

Pomo oli vähän uuvatti myös mitä tuli esiintymiseen, mutta jotenkin hän onnistui selvittämään, että henkilöstöleikkaukset osuisivat valitettavasti hyvin ankarasti meidän pikku tiimiimme ja että se itse asiassa lakkaisi kokonaan olemasta. Liisa nyhjäisi minua merkitsevästi hihasta, mutta se oli nyt toissijaista.
- Kuka @!#$ @!#$ meidän työt tekee? Eikö täällä enää tarvitse vaihtaa lamppuja tai pestä lattioita? älähti seniorihuoltomies.
- Tänne otetaan siivousfirma tekemään semmoset hommat. Vahtimestarit tulee vartiointifirmasta. Mutta ei tämä automaattisesti tarkoita irtisanomista. Toisia paikkoja on auki ja niitä voi hakea.
- Entäs me, onko tänne tulossa joku kirjastointi- ja arkistointifirmakin? lipsautin ja jotkut hörähtivät hyväntahtoisesti.
- Ei, mutta kirjasto- ja arkistotoiminnat siirretään uuteen tiimiin, johon kuuluvat kaikki assistentit.
- Kuulutaanko mekin siihen tiimiin? kysyi Liisa pienellä äänellä.
- Siellä on täyttämättömiä vakansseja, sillä viime viikkoina on lähtenyt jonkin verran ihmisiä oma-aloitteisesti pois. Että hakemusta laittamaan vaan, mies sanoi rohkaisevasti. – Mutta ei kannata vitkutella, ne pyritään täyttämään heti, kun sopiva hakija löytyy. Katsotaan vähän kuvia.

Sitten katsoimme kuvia kuvien perään ja kerrankin organisaatiokaaviot olivat aavistuksen verran kiinnostavia, kun ne oli pantu ihan uusiksi ja niistä näki, kuka ainakin sai jäädä ja kenen nimeä ei näkynyt. Monissa kohdissa luki vain N.N. kuvaamassa avointa paikkaa. Meidän ryhmän jäsenten nimet loistivat poissaolollaan, paitsi pomon: hän aikoi päästä johtamaan sitä sihteeri- ja assistenttitiimiä. Siellä olevat vapaat paikat eivät takuulla lohduttaneet ketään siivoojista tai huoltomiehistä, mutta Liisa ja minä sopisimme kyllä.
- Ilmoitukset kaikista vapaista työpaikoista lähetetään teille tänä iltana sähköpostilla, luvattiin ja se oli siinä. Kukaan ei näyttänyt tyytyväiseltä ja muutama ihminen otti luottamusmiestä hihasta kiinni alkaen tivata, miten tällainen oli mahdollista. Itse en oikein tiennyt, mitä ajatella. En tainnut oikein tajuta koko asiaa vielä, päättelin. Kaikki olivat maalanneet pirua seinälle, mutta minä olin uskonut olevani turvassa.

- Kuule, jos kirjasto siirtyy siihen uuteen tiimiin niin miksi mun nimeä ei ole siellä? kysyin pomolta, joka oli juuri kävelemässä ulos ovesta.
- Koska kirjastonhoitajan virkaa ei enää ole, hän selitti.
- Kuka sitä sitten hoitaa?
- Joku saa ottaa sen muiden töidensä lisäksi. Eihän siihen nyt paljon aikaa viikossa mene, ei niitä kirjoja tarvitse siellä hyllyissä pidellä.
- Mä olen siis yhtäkkiä tehnyt ihan tyhjänpäiväistä työtä kaikki nää vuodet, totesin tylsänä. Olin luullut olleeni edes pikkuriikkisen arvostettu täällä ja nyt minun annettiin ymmärtää, että olinkin ollut suojatyöpaikassa. Kyllä syljetti. Ollihan oli sanonut ihan samaa, kyllä hän olisi voitonriemuinen!
- Tää on tämmöstä virtaviivaistamisen aikaa! mies sanoi reippaasti.
- Viivaista keskenäsi, mutisin ja käännyin menemään pois, ennen kuin sanoisin ääneen jotain epämiellyttävämpää.

Päivämäärä:   27.10.14 21:00:34

Ohhoh!!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   30.10.14 19:56:45

26. Päätöksiä
Olin niin pahoilla mielin, että minua melkein harmitti Rudinkin tapaaminen. Ei sentään ihan, sillä ajatus loppupäivästä tapaamatta häntä oli vielä paljon ankeampi. En kyllä pystynyt kovin iloista naamaa näyttämään, kun poimin hänet kyytiin.
- Mikä hätänä? hän kysyi oitis.
- Mä taidan kohta olla työtön, puuskahdin. Olli ei olisi välttämättä huomannut mitään vaan alkanut papattaa omia asioitaan.
- Huh, hyvä, Rudi huokaisi ja taisin katsoa häntä melko räjähdysvalmiin näköisenä, sillä hän halasi minua. – Mä ajattelin, että sä oot kyllästynyt kuskaamaan mua ympäriinsä.
- Ei, se on ihan okei, huokaisin ja halasin takaisin. Jopa töistä tullessaan hän tuoksui vain miellyttävälle, joten vedin pari kertaa syvään henkeä, ennen kuin ryhdistäydyin.
- No mihin me nyt mennään?

Rudi neuvoi reitin ja päädyimme Mankkaalle. Välittäjä oli keski-ikäinen mies, joka katsoi meitä kuin miettien, olinko kotiväkivallan uhri kipseineni ja sanoi, että asunto oli vain yksiö.
- Ja mä olen vaan kuski, ilmoitin.
Luukku oli kelvollinen, muttei sen enempää. Vähän nuhruinen ja kulahtanut, mutta ainakin ensi näkemältä puhtaanpuoleinen. Siellä oli muutama huonekalukin, sänky ja pöytä.
- Nää voidaan viedä pois, ellei ole tarvetta, välittäjä sanoi.
- Joo ei ole, Rudi sanoi hajamielisesti ja toivoin, ettei hän tyytyisi tähän ankeaan paikkaan. Hän ansaitsi parempaa. – Mitenkäs se toinen paikka?

Kakkosehdokas oli Helsingin puolella, Malminkartanossa ja ehkä koska ensimmäinen oli niin ahdistava, tämä näytti kutsuvalta jo ulospäin. Sisällä oli vähän enemmän tilaa eikä kenenkään vanhoja rojuja.
- Tää on okei, Rudi nyökkäsi vilkaisten minua. Nyökkäsin minimaalisesti takaisin, sillä olin samaa mieltä, vaikkei asia periaatteessa minulle mitenkään kuulunutkaan. Menin katsomaan ikkunasta ulos sillä aikaa, kun miehet vaihtoivat pari sanaa vuokrasopimuksen tekemisestä ja totesin, että tämä paikka oli vain pikkuisen koukkauksen päässä työmatkareitiltäni. Toivoin myös, että Rudi jollain ihmeen konstilla saisi avaimet saman tien, sillä aloin kyllästyä siihen, että ainoa kahdenkeskinen paikkamme oli minun autoni.

Niin ei tietenkään käynyt vaan välittäjä tipautti avainnipun oman takkinsa taskuun, antoi meille käyntikorttinsa ja saimme kävellä ulos. Hän lähti huristelemaan kohti seuraavaa näyttöään tai mihin lie ja Rudi ja minä istuimme autoon, sillä alkoi sataa.
- Mulla ei oo hyvä päivä tänään, huokaisin, sillä tunsin oloni hyvin alakuloiseksi.
- Hassua, mulla on just nyt ihan huippufiilis, Rudi sanoi ja alkoi parantaa omaanikin. Hän silitti kaulaani, poskiani ja vei sitten sormensa hiuksiini niin, että niskassa alkoi kihelmöidä.
- Voi luoja, henkäisin, kun hän suuteli minua. – Mulla alkaa kohta olla semmonen seksivaje, että mä en tiedä, mitä mä sille teen!
- Eikö sun ukkosi auta sua siinä asiassa? Rudi mumisi.
- Ei nykyään. Mä olen vihanen sille.
- Miksi?

Koska hän kuulosti oikeasti kiinnostuneelta, kerroin.
- Tomppeli, Rudi tuhahti. – Milläs ajattelit hiljentää sen?
- En kai mä sitä millään voi hiljentää. Oikeassahan se on. Mun onneton duuni oli ihan tarpeeton ja nyt sitä ei enää ole ja mun tytär on samanlainen kana kuin mitä mä olin penskana – tai ainakin mitä mutsi väittää musta. Eikä mulla ikinä riitä rahat tilipäivään asti, luettelin.
- Höpöhöpö. Et sä mikään kana ollut.
- Ai nytkö sä muistat millanen mä olin koulussa?
- Mä olen muistellut asioita tässä, Rudi sanoi. – Mulla on ollut aikaa.

Valitettavasti emme voineet jäädä siihen ikiajoiksi. Vein Rudin lähimmälle asemalle, sillä hän ei halunnut minun lähtevän ajamaan käsipuolena läpi koko ruuhkaisen Helsingin.
- Koska me nähdään taas? kysyin ja huomasin kuulostavani anovalta.
- Kun sulle sopii. Paitsi että jos Timi saa ton luukun vuokraamisen hoidettua pian, mun täytyy lähteä hakemaan mun tavaroita.
- Sun tavaroita, toistin. Jotenkin olin kuvitellut hänen elävän repusta tai korkeintaan yhdestä matkalaukusta. Se kuului siihen renttuimagoon.
- Mä pistin ne varastoon, kun lähdin ulkomaille. Mutta soittele mulle niin mä pidän sut ajan tasalla.
- Tai voit säkin soittaa mulle, aamupäivällä, sanoin ajatellen kännykkäpuheluita. – Mä tarkistin, tää päivä on ainoa, kun kumpikaan niistä menee kymmeneksi. Tavallisesti ne on ulkona talosta jo ennen ysiä.
- Joko tai, Rudi sanoi ja rutisti minua vielä kerran. – Sä olet suloinen ja seksikäs ja kunhan mä saan kämppäni kuntoon, mä en päästä sua sieltä ulos.

Päivämäärä:   4.11.14 23:31:41

Tätä olis kiva saada lisää :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   5.11.14 17:53:03

Minä muistin illalla, että meille oli luvattu postittaa tiedot vapaista työpaikoista. Miksen kävisi tutkimassa niitä nyt, kun meillä kerran oli modeemi?[/]
- Miten mä pääsen mun sähköpostiin? kysyin Ollilta.
- Täh? hän katsoi minua kuin olisin kasvattanut sarvet.
- Sä sanoit, että tolla pääsee sähköpostiin, sanoin ja osoitin konetta. – Miten?
- Mä näytän, hän innostui ja hääti Tepon pois koneen äärestä. Mutta ei se ollut niin helppoa.
- Tiedätkö sä ip-osoitteen?
- Mikä se on?
- No ei haittaa, kokeillaan teidän firman nimellä, Olli sanoi rohkaisevasti, mutta sitten en ymmärtänyt enää mitään. Imapit, smtp:t ja poppikolmoset vilisivät korvissani ja tuskastuin.
- Miten mä voisin tietää mitään tommosta? Mä en edes tiedä mitä noi kaikki tarkottaa! puuskahdin.
- No sitten tää ei kyllä onnistu.

Olli oli turhautunut ja minä pettynyt, joten se meni sitten tiuskimiseksi, vaikka jätimme enemmät yritykset sikseen ja Teppo palasi pelaamaan.
- Mun pitää sitten mennä huomennakin töihin, huokaisin marttyyrina.
- Miten niin?
- Koska mulla on sähköposti, jonka mä haluan lukea. Eikä se näköjään onnistu täältä.
- Miten se vois onnistua, ellei sulla ole mitään perustietoja? Ihan kuin lähtisit ulkomaille etsimään jotain ihmistä, muttet tiedä missä maassa se asuu ja asuuko se hotellissa vai sillan alla!

Ei olisi pitänyt, mutta episodi sai minut tuntemaan itseni tyhmäksi. Tiesikö muka kukaan tuollaisia asioita? Takuulla korkeintaan yksi prosentti ihmisistä.
- Oliko sulla se tiedotustilaisuus tänään? Olli muisti.
- Oli, möksötin.
- Ja mitä?
- Mitä mitä? Ne esitteli uuden organisaation.
- Pitääkö ne sun kirjaston?
- Tietysti. Se vaan siirtyy uuteen ryhmään, sanoin ja lähdin valmistautumaan suihkuun eli virittelemään muovipussia kipsin suojaksi. En ollut valehdellut ollenkaan.

Valvoin suurimman osan yötä, kun minulle alkoi oikeasti valjeta, että saattaisin kohta olla työtön. Lähinnä minua harmitti kaikki se vaiva, joka minulle koitui. Minua ei olisi yhtään huvittanut mennä töihin sähköpostia lukemaan tai kirjoittamaan hakemuksia. Miten minä niitäkin osaisin tehdä? Edellisestä kerrasta oli toistakymmentä vuotta aikaa. Ja sitten piti punoa kaiken maailman suunnitelmia, joilla saisin pidettyä Ollin tietämättömänä tilanteesta mahdollisimman pitkään. Hän sanoisi kuitenkin jotain ”mitä minä sanoin” –tyylistä ja saisi minut murhanhimoiseksi. Minua vaivasi hiukan myös Rudi. Oli lämmittävää ja suloista ajatella häntä, mutta kaikki oli niin auki! Mutta kunhan hän nyt saisi asuntonsa kuntoon, niin kai asiat alkaisivat loksahdella paikoilleen. Pääsisin ehkä sanomaan, että olin nainen, jolla oli rakastaja sen sijaan, että olin täti, joka pussaili pysäköidyissä autoissa. Ja sitten asiat oikenisivat johonkin suuntaan, eikä minun tarvitsisi enää jossitella.

Tuijotin epäuskoisena luvattua listaa avoimista paikoista. Siinä ei ollut mitään, mihin olisin kelvannut. Atk-ihmisiä haluttiin näköjään paljon lisää, enkä voinut olla antamalla Ollille vähän krediittiä siitä, että hän haistoi tulevaisuuden tuulet. Minusta ei kuitenkaan olisi sille puolelle edes harjoittelijaksi näillä lähtötiedoilla. Sihteerinpaikkoja, joita olin ajatellut, oli vain kaksi kappaletta ja niissä vaadittiin täydellistä koulutusta. Eihän minulla mitään koulutusta ollut, paitsi lukio ja sen jälkeen elämänkoulu!

Kaipasin kovasti vähän neuvoja ja tukea, joten uhmasin mahdollisia uteluja siitä, miksi taas olin sairaslomalaisena työpaikalla ja menin etsimään Emiliaa. Hänen huoneensa oli kuitenkin tyhjä, enkä löytänyt muitakaan kahvijengistämme. Palasin kirjastoon ja soitin Rudille. Hän ei ollut soittanut tänään, vaikka olin varta vasten istunut aamupäivän kotona odottamassa, niin että minun pitäisi soittaa hänelle joka tapauksessa ennen kuin lähtisin.
- Mitä sä siitä piittaat, mitä siinä ilmotuksessa vaaditaan? Sen kun haet vaan! hän sanoi ja kun kuulin sen sanottuna ääneen, se tuntui oikealta ja yksinkertaiselta ratkaisulta.
- Mutta jos ne on tosissaan, ne ei edes harkitse mua, sanoin kuitenkin.
- Ei ne ainakaan harkitse sua, ellet hae. Ethän sä nyt voi koulutukseksi yhtäkkiä muuttua.

Ilahduttavaa maalaisjärkeä. Minulle tuli paljon parempi olo.
- Niin mä teen. Hei, miten sun asuntoasia?
- Hyvin vaan.
- Oikeesti? Koska sä saat avaimet?
- Huomenna varmaan, ja sitten mä lainaan pakun ja lähden viikonloppuna tyhjentämään varaston, tai siis kaverin autotallin. Se varmaan ilahtuu.
- Mihin asti sä olet menossa, jos siihen menee koko viikonloppu?
- Poriin. Sä et taida päästä mukaan.
- Ei musta olisi mitään apua, sanoin samalla kertaa pettyneenä ja helpottuneena. Olisi hauskempi olla tapaamatta Rudia viikonloppuna, jos hän olisi oikeasti poissa eikä seudulla.
- No, soitellaan sitten taas ens viikolla. Mun täytyy jatkaa hommia.

Puhelu oli lyhyt ja epäromanttinen, mutta sain siitä tarpeeksi potkua runoillakseni, että toivoin tulevani huomioon otetuksi täytettäessä vapaita sihteerinvakansseja ja lähetin runoelmani asianomaisille henkilöille, saman molemmille. Sen jälkeen minulla oli hiki ja tunsin käyneeni pitkällä lenkillä. Mutta olinpahan tehnyt voitavani. Olin jopa huomannut pyytää yhteydenotot kotipuhelinnumeroon, koska olin sairaslomalla, jottei minun tarvitsisi juosta täällä päivystämässä sähköpostia. Reipas minä.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   5.11.14 17:53:49

Jaha, helppo huomata, missä kohden on näppihäiriö, heti kakkosrivillä :D

Päivämäärä:   8.11.14 19:15:00

Kiitos!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   12.11.14 19:07:40

Päähäni oli syksyn mittaan kertynyt pitkä lista asioita, jotka pitäisi tehdä, kunhan vain saisin aikaa. Nyt minulla oli aikaa, mutta en kyennyt tekemään paljonkaan. Yllättäen Tellu oli kultainen ja avulias koko viikonlopun ja hänen kanssaan saimme pihan syyskuntoon, kun hän hoiti kaksikätiset hommat ja minä puuhailin pienempiä asioita. Salaa mietin, mikä häntä vaivasi. Muistin ikivanhan mainoksen, jossa tyttö – muistaakseni Jaana Oravisto – oli kiehnännyt isänsä sylissä ja kehunut tätä. Palkaksi tuli rahaa. ”Isi on niin nuorikin vielä”, hän oli sanonut kaljua päätä paijaten ja saanut toisenkin setelin. Mutta jos Tellu olisi ollut rahaa vailla, hän olisi varmaankin yrittänyt Ollia, joka oli siinä suhteessa helpompi. Ehkä hän oli onnellisesti ihastunut? Sillä oli taipumus tehdä ihmiset hyväntuulisiksi.

Asia selvisi sunnuntai-aamuna, kun Tellu oli pyynnöstäni imuroinutkin.
- Kuule, hän sanoi.
- Minä kuulen, lapseni.
- Äh, noloa puhua tolleen. Kuule, mun synttärit on kohta.
- Oho, niin onkin.
- Etkö sä aio kysyä, mitä mä haluaisin synttärilahjaksi?
- Musta tuntuu, että sä aiot kertoa kysymättäkin, arvelin.
- En mitään!

Ällistyin, todellakin. Mutta ei se ollut niin yksioikoista.
- Mä haluan pitää synttärijuhlat.
- Sä et ole halunnut pitää synttärijuhlia sen jälkeen, kun täytit kymmenen. Ne on kuulemma lapsellisia, muistutin.
- No en mä tarkota mitään mehua ja kakkua –juhlia. Semmoset juhlat, että te ette ole illalla kotona.

Kaikki loksahti paikoilleen ja ymmärsin. Samalla vanha katkeruus pisti, sillä en ollut koskaan ikinä saanut pitää sellaisia juhlia itse, eivätkä sisarenikaan. Lapsuudenkotini oli ollut ennen kaikkea vanhempieni koti ja me tytöt olimme uusia tulokkaita, joilla ei ollut samanlaisia oikeuksia. Oli ennenkuulumaton ajatuskin, että vanhemmat poistuisivat kotoaan illaksi saati sitten yöksi. Sai meillä kavereita käydä, kunhan pysyivät meidän lasten huoneissa, ellei erikseen pyydetty keittiöön syömään tai juomaan jotain. Kun täytin seitsemäntoista, olivat vanhukset lähteneet isän siskolle kylään ja minä olin masinoinut pikakutsut kaikille kavereille. Olimme yrittäneet istua olohuoneessa, mutta se oli ollut niin outoa, että koko juhlat olivat kuivuneet kokoon ihan itsekseen.

- Mihinkä me muka mentäis, ihmettelin, sillä enimmäkseen mekin perheenä hauduimme kotioloissa.
- No menkää vaikka mummolaan viikonlopuksi.
- Ai Pinnelle, tyrmistyin.
- No ei Itiksen mummolla ole teille tilaa.
- Joo, et sä kyllä ole pitämässä mitään kotibileitä niin, että me ollaan jossain Keski-Suomessa.
Tellun hartiat lysähtivät hiukan, mutta hän ei masentunut.
- No jospa te menisitte vaikka leffaan ja syömään.

Se oli jo käsiteltävän kokoinen toive, enkä lytännyt sitä suoralta kädeltä.
- Ketä sä sitten kutsuisit ja mitä te tekisitte? tiedustelin.
- No tytöt ja jotain luokkakavereita… voisitko sä puhua isän kanssa? Tellu kysyi tapittaen minua silmät suurina.
- Poikia?
- Ehkä pari, en mä tiedä vielä… tyttö punastui lievästi, joten päättelin hänen vastauksensa tarkoittavan, että toivottavasti.
- Ei alkoholia.
- Ei tietenkään!
Se kuulosti uskottavalta, joten lupasin harkita asiaa ja ehkä syöttää sen pieninä palasina Ollillekin. Tellu tunsi vanhempansa ja tiesi, että hän olisi kieltänyt koko idean suoralta kädeltä ja sitten perääntyminen olisi ollut mahdotonta.

Ryhdyin siihen puuhaan heti samana iltana mainitsemalla, että Tellu oli esittänyt minulle toiveen synttärilahjasta.
- Anna mä arvaan, viissataa vaatteisiin ja meikkeihin, Olli murahti.
- Ei mitään sinne päinkään, naurahdin. – Se haluaa vaan pitää kekkerit kavereilleen. Kakku ja semmosta.
- Ai niinkö, Olli lausahti mielissään. – Mutta kai meidän silti pitää sille jotain pientä hommata?
- Varmaan, sanoin ja jätin asian hautumaan. Palaisin ehtoihin myöhemmin.

Päivämäärä:   13.11.14 10:27:04

hahah, tulee ihan sellanen olo et jos joskus hankin lapsia, niin lähetän ne johonki sisäoppilaitokseen yläasteen ajaks :P

Päivämäärä:   18.11.14 22:22:30

Kuoliko tää?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   18.11.14 22:32:14

Ei toki, mitä nyt jäi vähän taka-alalle! Kiitos muistutuksesta.
------------------------
Kävin näyttämässä kättäni ja se sai hyvän tuomion. Sain silti vähän lisää sairaslomaa ja vaikka olin aikonut kysyä lääkäriltä, saiko sairasloman aikana irtisanoa, hän puhui niin vahvasti venäläisittäin murtaen, etten viitsinyt nähdä vaivaa. Sen lisäksi päivystin kotona odottaen soittoa joko työhaastatteluun tai Rudilta, mutten kuullut kummastakaan maanantaina. Ellen tiistaina kuulisi, että Rudi oli selvinnyt muuttokeikastaan, soittaisin hänelle vaikka puhelinkioskista, päätin. Tai menisin töihin tarkistamaan, ettei joku tampio ollut sittenkin jättänyt lukematta osaa hakemuksestani ja lähettänyt sähköpostia ja soittaisin samalla. Sitten ajattelin, että mitä hittoa, istuin puhelimen ääreen ja valitsin Rudin numeron. Lapset tulisivat koulusta vasta tunnin tai parin kuluttua.

Rudi vastasi, kuten yleensäkin, mutta kuulosti poissaolevalta ja kiireiseltä.
- Minä täällä, sanoin varovaisesti.
- Joo?
- Niin että vaan, miten sun muutto meni?
- Ai sinä? Rudi sanoi ja alkoi kuulostaa enemmän itseltään. – Hyvin se meni, mutta mä olen juossut koko aamun tekemässä muuttoilmotuksia sun muuta, mulla on nyt kiire.
- No ei mulla sitten muuta, jatka hommiasi, sanoin jäykähkösti, sillä en pitänyt hänen sävystään. Saatoin olla hulluna häneen, mutta rajansa kaikella.
- Jatkan, joo, mutta koska sä tulet käymään? Pidetään tuparit! Ihan meidän kesken!
- Koska sä kutsut, kysyin leppyen.
- Sopisko huomenna? Mä ehdin purkaa tavaroita siihen mennessä.

Minulle sopi. Jännitys kouraisi vatsassani, kun ajattelin, että tämä oli nyt se hetki, tai itse asiassa se oli huomenna. Sanoisin kotiväelle meneväni hoitamaan Kymiä ja menisinkin tapaamaan rakastajaani.
- Mihin aikaan? kysyin.
- Neljän huitteilla?
- Mä olen siellä, lupasin.

Seurasi taas yksi vähäuninen yö. Yritin maata hiljaa ja hengittää tasaisesti, jottei Olli olisi huomannut minun valvovan ja pohtivan sitä, että nyt oli tosi kyseessä. Yksi ravintolaillan jälkeinen yö, siinä oli lieventäviä asianhaaroja ja enhän ollut sitä suunnitellut. Tapaamiset sen jälkeen olivat olleet sinänsä niin viattomia, vähän pusuja ja muhinointia, etten varsinaisesti katsonut tehneeni aviorikosta. Mutta nyt olin menossa vakain tuumin suoraan suden suuhun ja kohta olisin sotkenut elämäni peruuttamattomasti. Oliko se sen arvoista? Sitten tuskastuin vähättelyyni; olinhan vasta kesällä lukenut iltalehden viikonloppunumerosta, että monien mielestä jo ajatus oli pettämistä. Mutta siinä tapauksessa olin pettänyt Ollia häistämme asti ja vieläkin kauemmin.
- Mitä sä vääntyilet? Haluatko sä särkylääkkeen? Olli ärähti niin että säikähdin.
- Se ois kiva, sanoin ja yritin saada sydäntäni rauhoittumaan. Hän haki minulle pillerin ja lasillisen vettä. otin sen, vaikkei kättä juuri särkenytkään. Otin sen ja se pisti minut nukkumaan eikä jossittelemaan.

Rakas äitini jos olisi nähnyt minut seuraavana päivänä, olisin taas saanut kuulla kanailusyytöksiä. Ehkei edes ihan syyttä, myönnän, ja oikeastaan samasta syystä kuin ennenkin. En sentään kylpenyt kahta tuntia, mutta kävin suihkussa. Laitoin hiukset kaksi tai kolme kertaa, sillä se ei ollut helppoa vain yhdellä kädellä, enkä sitä paitsi osannut päättää, miten ne olisivat parhaimmillaan. Meikkasin, mutta sitten hankasin enimmät pois. En halunnut näyttää pandalta, jos päätyisin harrastamaan villiä seksiä. Vaatteet olivat hankalin juttu. Ensin valikoin herkkää ja sievää, sitten tajusin, että lapset tulisivat kotiin ennen kuin lähtisin ja ihmettelisivät, jos olisin lähdössä tallille pitsipuserossa. Sitten aloin epäillä järkeäni kokonaan. Minulla oli turvallinen koti, kiltti joskin tylsä mies ja lapsia. Mitä olin tekemässä? En minä mihinkään ollut menossa vaan soittaisin Rudille ja tekisin lopun koko typeryydestä.

Sitä kesti noin kolme minuuttia ja ne olivat elämäni ahdistavimmat minuutit, poislukien ehkä ne, jolloin olin tajunnut olevani raskaana. Oli äärimmäinen helpotus muuttaa mieltä ja päättää sittenkin lähteä. Miten sitä sanottiinkaan, kannatti katua ennemmin tehtyjä asioita kuin niitä, joita ei ollut uskaltanut tehdä. Sitten soi puhelin ja pelkäsin Rudin puolestaan tulleen katumapäälle vaan ei. Siellä oli pomoni ja nielaisin, kun arvasin hänen soittavan hakemusteni johdosta.
- Hei Unikko. Valitettavasti sä et tullut valituksi yhteenkään vapaaseen toimeen. Koska sä voit tulla allekirjoittamaan irtisanomissopimuksen?

Päivämäärä:   19.11.14 23:14:56

Ja ens pätkässä asiaan, eikö :P

Lähettäjä: Saapasjalkakissa 
Päivämäärä:   25.11.14 10:37:56

Uppia!

Lähettäjä: Sennnu_w 
Päivämäärä:   25.11.14 11:47:46

Tein uuden, ennen kuin tää menee täyteen!

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.