Lähettäjä: Sennnu
Päivämäärä: 4.8.14 18:28:00
Mikäs tätä valmista pihdatessa, ja kiitos :)
Sitä paitsi täällä on nykyään niin hiljasta, että kiva nostaa vähän kommenttilukuja.
----------------------------
8. Tytöstä ystävä
Reine heräsi aamulla siihen, että hänellä oli kuuma ja heti silmänsä avattuaan hän ymmärsi miksi. Nolostuksen punastus levisi hänen kasvoilleen ja kuumotti vielä lisää, kun hän tajusi makaavansa kahden pojan välissä. Jessus, minkä älynväläyksen hän olikaan yöllä saanut raahatessaan Veskun ja Paten tänne! Varsinaisen aivopierun! Eihän hän tuntenut heitä alkuunkaan, he olisivat voineet olla mitä vaan psykopaattiraiskaajia!
Vaan eivätpä olleetkaan, hän tajusi. He olivat olleet ihan niin kunnollisia kuin miltä olivat näyttäneetkin. Hänen silmänsä ei ollut pettänyt.
- Hyvin oot Reine järjestäny ittelles voita kahden puolen leipää, hän sanoi puoliääneen vilkaistuaan kummallekin puolelleen ja häntä alkoi naurattaa silkasta hyvästä mielestä. Hän oli kyllä muuttanut ihan mielellään vanhempiensa mukana Hankoon, vaikka olisi ollut mahdollisuuksien rajoilla jäädä Tampereellekin viimeiseksi kouluvuodeksi. Kaikenlaista hankaluutta siitä olisi kuitenkin tullut, joten ei hän sitä ollut miettinyt montaakaan hetkeä. Vaikka hän oli luonteeltaan hyvinkin ulospäin suuntautunut, oli muuttaminen silti jännittänyt, se että miten hän kotiutuisi yhtäkkiä uudelle paikkakunnalle. Mistä hän löytäisi ystäviä? Talli oli näin lomalla tuntunut ainoalta vaihtoehdolta, koska tuskin hän mistään näin myöhään kesällä löytäisi kesätöitäkään, mutta ei hän ollut uskonut sentään näin hyvään onneen. Toinen käynti tallilla ja hän oli saman tien saanut tekemistä ja seuraa juhannusaatoksikin. Eihän hän ollut uskaltanut uskoa edes siihen, että löytäisi hauskan tallin, saati sitten vuokrahevosen, kovin pian.
Kello oli vasta seitsemän ja hetken harkittuaan Reine nousi istumaan ja alkoi varovasti ravistella nukkuvia poikia. Vesku heräsi ensin ja katseli pöllähtäneen näköisenä ympärilleen, ennen kuin hänen silmänsä pysähtyivät Reineen. Silloin hänen kasvoilleen ilmestyi umpimielinen ilme, joka sai tytön vetäytymään hiukan.
- En mä pakottanu sua siihen jäämään, hän sanoi loukkaantuneena.
- Et niin, Vesku myönsi, ja sitten Patekin heräsi.
- Hitto mun päätä, hän ähkäisi.
- Haluatko sä limua? Reine tarjosi. – Mä en taida uskaltaa viedä teitä alas aamiaiselle. Vois olla vanhuksille vähän liikaa, jos mä marssittaisin sinne kaks miesihmistä, joita ne ei oo ikinä nähneetkään.
- Ei me tarvita mitään, Vesku sanoi päättäväisesti ja nousi istumaan. Hän kiersi sängyn ja kiskoi Patenkin seisaalle.
- Anna mä nyt käyn edes vessassa, tämä ähki tukka pystyssä, mutta Vesku marssitti hänet ulos niin nopeasti, ettei Reine ehtinyt itse edes sängyltä nousta.
- Sä voit kusta pensasaitaan matkalla, kuului portaista juuri ennen kuin ovi kolahti hiljaa kiinni.
- Hitto, Reine sanoi itsekseen. Hän olisi halunnut kysyä Veskulta, mihin aikaan tämä aikoi tallille tänään, vai aikoiko. Vaikka olisikohan tämä vastannut, kun hän kerran näytti taas vihaavan häntä ja koko maailmaa. Koko tyyppi oli jotenkin omituinen, heittelehti mukavasta vähäpuheiseen ja ilkeään koko ajan.
Pate oli samaa mieltä. Hän pysähtyi ensimmäiseen suojaisaan kohtaan keventämään rakkoaan, vaikkei liikkeellä ollutkaan siihen aikaan juhannusaamuna liikkeellä vielä edes koiranulkoiluttajia, ja läksytti Veskua.
- Mikä hélvetin kiire sulle tuli pois sieltä?
- No hei, me oltiin tytön makuuhuoneessa, miltä se ois näyttäny? Sen sängyssä!
- Mitä sillä on väliä? Oot kai sä ennenkin ollu tyttöjen huoneessa.
- No jos sen vanhemmat ois tullu?
- Ei olis, sehän sanoi, että ne asuu alhaalla ja se ylhäällä.
- Mene takasin sitten, Vesku puhahti.
- Joo, mene nyt soittamaan jonkun ovikelloa tähän aikaan aamusta. Tosi hyvä idea.
- Mene myöhemmin, Vesku sanoi ja lähti kädet taskuissa kävelemään kohti kotia. Häntä otti vähän itseäänkin päähän moinen karkuun lähtö, mutta häneen oli iskenyt paniikki. Hän oli muistavinaan, että oli ainakin nähnyt unta siitä, että oli unissaan pitänyt Reinestä kiinni. Mitä jos se olikin totta? Mitä ihmettä Reine siitä mahtoi ajatella?
Vesku jatkoi uniaan vähän aikaa omassa sängyssään ja lähti sitten iltapäivällä pyöräilemään tallille. Hämäri odotti tänäänkin ja olo alkoi olla sopiva ratsastukseen. Ihan aamulla ei olisi paljon huvittanut, mutta nyt hän tunsi olevansa elämänsä kunnossa. Tosin, kun hän jo tielle näki sen pienen, punaisen auton parkissa, hän melkein pysähtyi. Tietysti Reinen piti olla täällä juuri nyt. Hetken hän harkitsi kääntyä ja palata tunnin kuluttua, mutta se olisi ollut järjetöntä. Lapsellista. Hän joutuisi joka tapauksessa törmäilemään Reineen täällä, ja mitäpä ujosteltavaa hänellä muka oli? Eihän mitään ollut tapahtunut. Ja ehkäpä tyttö oli tullut jo pari tuntia sitten, hän saattaisi olla jo lähdössä pois ja Vesku saisi ratsastaa Ninan hevosen ihan kaikessa rauhassa.
Ilokseen hän näkikin Hambon vaalean hahmon jo kentällä. Loistavaa. Kunhan hän hiukan jahkailisi, Reine ehtisi lopetella ja lähteä pois. Hän haki Hämärin talliin ja harjasi hevosen silkinsileitä, toffeenvärisiä kylkiä kuin sillä olisi ollut karvanlähtö pahimmillaan, vaikka melkein pelkkä puhalluskin olisi riittänyt saamaan sen ratsastuskuntoon, ja sitten kuului kavioiden kopsetta, kun Reine talutti Hambon sisään.
- Terve! tyttö sanoi iloiseen tapaansa. Hän oli huiskuttanut kentältäkin Veskun nähdessään, mutta tämä oli vain lampsinut laitumelle kuin ei olisi huomannutkaan. Nyt hän ei voinut leikkiä kuuroa, vaan nyökkäsi lyhyesti ottaessaan satulan telineestä karsinan edestä.
Hän oli saanut suitsetkin suomenhevosen isoon päähän, kun karsinan ovi avautui ja Reine seisoi siinä.
- Mikä víttu sun ongelma oikeen on? tyttö kysyi ja Vesku melkein pelästyi huomatessaan, että siniset silmät osasivat salamoidakin.
- Miten niin?
- Jos sä inhoat mua noin kovasti niin miksi sä ollenkaan pyysit mua eilen mukaan? Vai pidätkö sä nyt mua jonakin lunttuna, kun mä nukuin yöni samassa sängyssä kahden jätkän kanssa?
- En tietystikään inhoa, enkä tietystikään pidä, Vesku sanoi kiireesti, hämmästyneenä.
- No sitten ois kai kohteliasta edes vastata tervehdykseen?
Olisi, epäilemättä, mutta miten olla samaa mieltä vaikuttamatta täydeltä urpolta? Vesku katsoi Reineä yrittäen kuumeisesti keksiä jotain sanottavaa, jotain, jolla edes jotenkin voisi selittää käytöstään.
- Anteeksi, hän sanoi, kun ei parempaakaan keksinyt, ja sitten muutama irtonainen lause pulpahti mieleen. – Mä en vaan oikeen osaa suhtautua suhun. Kun…
- Mä en oo mikään Lisbet, Reine ilmoitti samaan, kipakkaan sävyyn.
- Mitä? Mistä sä…
- Hei, mä olen istunut koko eilisillan sun kavereidesi kanssa. Kyllä siinä ehti jutella montakin asiaa. Mutta mä en ole Lisbet, ensinnäkin, ja toiseksi, ei mulla ole mitään hinkua yrittää iskeä sua.
- En mä sitä, Vesku änkytti. Olisi ollut äärettömän itserakasta myöntää ajatelleensakaan sellaista, vaikka sitähän hän tavallaan pelkäsi, sitäkin. Ja sitä, että saattaisi itse ihastua.
- Mä en halua mitään muuta kuin saada muutaman tutun täältä, ettei tarvii kotona seinille jutella, Reine julisti.
- No kai mä semmoseksi kelpaan, Vesku puuskahti.
- Kelpaisit, jos et joka toinen tunti teeskentelis, ettet näekään mua.
- En mä oikeesti oo tämmönen idiootti. Ihan totta.
Reine tuntui pyörittelevän ja pureskelevan Veskun tunnustusta ja sitten hänen huulilleen levisi pieni, helpottava hymy.
- Okei. Mä jo ajattelin, että sä oot jotenkin jakomielitautinen.
- No en mä ole. Ollaan vaan kavereita. Jos sulle sopii.
- Njaa. Ollaan vaan, Reine naurahti ja lähti hoitamaan Hambon loppuun.
Hän tuli kentän laidalle istuskelemaan ja katsomaan Veskun ratsastusta, mikä oli raivostuttavaa, vaikkei Vesku äskeisen sananvaihdon jälkeen kehdannutkaan sanoa mitään siitä asiasta. Reinellä oli nimittäin jokin kysymys lähes joka kierroksella Veskun ratsastaessa ohi ja pystyäkseen vastaamaan, hänen piti joko hidastaa tai ratsastaa voltti, oli hän sitten suunnitellut tekevänsä mitä tahansa muuta.
- Sä olet varmaan tehny sun vanhemmat puolihulluiksi sillon, kun sulla on ollu kyselykausi, hän puhisi lopulta. Reine taisi nolostua hiukan ja virnisti.
- Mä olen kauhee puhumaan, mä tiedän. Mutta onko täällä aina näin hiljasta? Ollaanko me ainoat, jotka täällä käy? Entä kaikki muut hevoset, kuka ne hoitaa?
Vesku huokaisi ja heitti ohjat käsistään. Eiköhän tämä riittänyt tällä kertaa.
- Tavallisesti täällä on kymmenen tai kakskymmentä hoitajaa, mutta Järssi halusi viettää juhannuksen rauhassa ja kielsi niitä tulemasta, hän selitti.
- Okei, sitten ens viikolla on ehkä vähän enemmän elämää, vai mitä? Mitä sä luulet, mahtusinko mä jollekin tunnille mukaan? Mä en varmaan saa hamboilla kuin korkeintaan pari kertaa viikossa sen jälkeen kun Essi tulee sieltä mökiltä.
- Varmaan, Vesku arveli.
Reine alkoi käydä tallilla lähes päivittäin ja pian hän alkoi ajoittaa käyntinsä siihen ajankohtaan, jolloin Vesku ratsasti Zairella. Häntäkin kiehtoi tuo räjähdysherkkä hevonen ja millaisia kiemuroita se minäkin päivänä sai päähänsä esittää. Parhaimmat häneltä tosin olivat jääneet näkemättä: sellaista kyytiä kuin kesäkuun alussa Vesku ei enää saanut.
- Tehän alatte näyttää ihan ratsukolta jo, hän huusi aidalta eräänä aamuna, kun Veskukin oli harvinaisen tyytyväinen. – Miksette te menis johonkin kilpailuihin?
- Ei ne mene, Järssi jyrähti. Hän valitti korviensa kipeytyvän Reinen alituisesta pulinasta, muttei ajanut tätä aidalta poiskaan, joten se taisi olla vain puhetta.
- No mutta totta kai ne voisi mennä. Vaikka Hämärin kanssa viikonloppuna niin Ninan ei tarvitsisi maksaa koko traikun vuokraa, Reine esitti.
- Koulukisoihin? Toi on estehevonen! Järssi sanoi järkyttyneenä ja Veskukin pysähtyi heidän kohdalleen.
- Estehevonen, jolla sä et anna hypätä, hän huomautti.
- Mut tuomittaisiin murhayrityksestä, jos mä antaisin sun hypätä sillä.
- Voihan se olla estehevonen, mutta kai se nyt jonkun helpon been selvittäisi, Reine arveli.
- No en mä nyt mihinkään koulukisoihin halua, Vesku sanoi.
- Se siitä puheenaiheesta, sanoi Järssikin ja lähti menemään.
- Mikset muka halua koulukisoihin? Kuka tahansa pystyy loikkimaan tikkujen yli, koulu se vasta vaikeeta on, Reine sanoi ja lähti kävelemään mukana, kun Vesku hyppäsi satulasta ja alkoi taluttaa Zairea ympäri kenttää.
- Kouluratsastajat on omituisia pylpertäjiä, Vesku puuskahti.
- Miten niin?
Mutta Vesku ei osannut pukea mielikuvaansa sanoiksi ja kohautti vain olkiaan, mikä oli Reinelle kuin sytytysnestettä hiilille.
- Etkö sä tykkää kilpailemisesta?
- Mä rakastan kilpailemista.
- No sitten, mikset menis?
- Kuulithan sä ittekin, ettei Järssi suostu.
- Jos mä hoitelen Järssin niin lähdetkö sä?
- Ilman muuta, Vesku nauroi. Reine ei tiennyt, mitä ehdotti.
- Mä meen juttelemaan sen kanssa, tyttö sanoi ja katosi.
Veskun ällistys oli suunnaton, kun Järssi seuraavana päivänä itse otti asian puheeksi.
- Mä olen ehkä ollut vähän liian esteratsastuspainotteinen, hän mainitsi. – Kouluratsastushan on oikeestaan kaiken perusta. Ehkä mä en halua, että mun talli profiloituu paikaksi, missä vaan holtittomasti ylitetään tikkuja.
Järssin sanavalinnasta Vesku tiesi Reinen olleen asialla ja piilotti hymynsä, mutta kun mies sitten alkoi kaivaa farkkujensa taskusta kouluohjelmaa, hän tajusi tämän tulleen täydellisesti aivopestyksi.
- Oletko sä ihan tosissasi lähettämässä mua johonkin nylkytyskisoihin? hän kysyi.
- No etkö sä halunnut kilpailla? Sitähän sä olet vikissy vähintään kerran viikossa koko kesän. Hyppäämään ja kisaamaan.
- Niin olen, mutta… Vesku ei ollut hetkeäkään ajatellut muuta kuin estekilpailuja, mutta sai suunsa kiinni ajoissa. Miksei sitä voisi kokeilla koulukisojakin? Vähemmän vauhtia niissä olisi, joskaan siitäkään ei tietysti voinut Zairen kyseessä ollen olla varma, mutta ehkäpä niistäkin löytyisi se adrenaliinihumaus, mitä hän rakasti. – Ilman muuta, hän sanoi.
- Osaatko sä ohjelman?
- Minkä ohjelman?
- No sen helpon been.
- Miten mä sen osaisin?
- No pitäis kai ruveta opettelemaan, jos sä aiot sunnuntaina ratsastaa sen. Jos mä huutelen täältä nyt alkuun.
Niin Vesku alkoi ratsastaa rataa Järssin ohjeiden mukaan ja miettien hiljaa, mikä oikein oli iskenyt. Tietysti tallilla pidettiin enimmäkseen koulutunteja, eiväthän mitkään hevoset olisi jaksaneet pelkkiä estetunteja, mutta Järssi itsekään ei niitä pitäessään keskittynyt niin epäoleellisiin asioihin kuin tuntumaan tai muotoon, jotka hän nyt näytti kaivaneen jostain pölyttyneistä muistilokeroista esiin. Tuntia myöhemmin mies rutisti lunttipaperinsa palloksi ja paiskasi sen aidan alle.
- Ei hélvetti, että te näytätte kamalilta. Mä perun puheeni. Ette te mihinkään mene nolaamaan itteänne.
- Älä yritä. Lupasit jo! puuttui Reine soppaan vakiopaikaltaan aidan päältä ja Järssi mulkoili häntä mitään vastaamatta. Vesku hyppäsi satulasta ja kävi onkimassa paperin omaan taskuunsa. Hänen pitäisi kai itsekin opetella se rata.
Järssistä ei vielä ollut ajamaan autoa, mutta sunnuntai-aamuna hän ilmestyi tallille Paulan kanssa jo aikaisin. Vesku oli ehtinyt puunata Zairen kiiltäväksi ja Nina oli samassa hommassa Hämärin kanssa. Reine ja Essikin olivat jo tallilla lähteäkseen mukaan katsomaan ja kannustamaan.
- Ei apuohjia, ei suojia, ei raippaa, Vesku toisti kuuliaisesti Ninan perässä. Hän ei ollut koskaan ratsastanut Zairella ilman niitä, mutta ei kai se niin erilaista voinut olla?
- Kai satulahuopa sentään saa olla valkonen? Järssi kysyi vähän pisteliäästi. Innostus, jonka Reine oli alkuun saanut aikaan, oli hiukan hiipunut, mutta ei mies sitten lopultakaan ollut perunut heidän osallistumistaan, osoittipahan vaan muuten, miten vähän arvosti moisia kinkereitä.
- Saa, sanoi Nina totisena.
Vesku ei voinut kieltää sitä, että häntä jännitti. Ei niinkään itse ratsastus, nyt melkein kaksi kuukautta Zairella ratsastettuaan hän alkoi käsittääkseen tuntea hevosen kuin oman kämmenensä risteilevät viivat. Hän oli kuitenkin ensimmäistä kertaa menossa kisoihin muualle kuin kotitallille ja hän oli aamuyöllä todennut, että päivässä oli ihan liian monta kohtaa, jotka voisivat mennä pieleen ihan hänestä riippumattomista syistä, ja sitten tietysti nekin, joihin hän saattoi vaikuttaa. Mitäpä, jos hän esimerkiksi unohtaisi radan? Tai jos Ninan varaama kuski tulisikin myöhässä tai ajaisi harhaan tai vaikkapa kolarin? Järssi epäilemättä pitäisi häntä vastuullisena, jos Zaire loukkaantuisi liikenneonnettomuudessa.
Mutta ainakin kuski tuli ajoissa. Hän kaarsi yhdistelmänsä tallin eteen ja avasi takaluukun. Järssi lähti epäileväisen näköisenä potkimaan trailerin renkaita kuin tarkistaakseen, oliko se tarpeeksi jykevä kuljettaakseen hänen silmäteräänsä, mutta nyökkäsi sitten hyväksyvästi. Se oli samanlainen kuin hänen omansa, joka nyt seisoi pölyttymässä tallinnurkalla. Paula ei saanut vetää sitä, eikä Järssi varmaan sitä hommaa olisi antanutkaan muiden tehtäväksi. Ninan esimerkkiä seuraten Vesku kantoi Zairen varusteet traikun satulakaappiin ja sitten he toivat hevoset pihalle.
- Kumpi menee ensin? Nina kysyi.
- Zaire ensin, jos sun läskiperseesi on jo siellä, se kuvittelee, ettei se mahdu, Järssi sanoi.
- Läskiperse? Mun suomenhevonen on just hyvässä lihassa, Nina väitti vastaan loukkaantumatta ja Vesku talutti ratsunsa sisään koppiin. Siinä ei ollut mitään ihmeellistä, Zaire seurasi häntä, vaikka hidastikin hetkeksi vauhtia sillalla. Se oli kuitenkin niin rutinoitunut kisaaja, että traileriin meno taisi olla sen mielestä ihan tavanomainen juttu, mistä ei kannattanut tehdä numeroa. Nina talutti Hämärin perässä ja he olivat lähtövalmiita kymmenessä minuutissa siitä, kun kyyti oli tullut. Nina ja Essi kiipesivät hevoskuskin kyytiin, Järssi komensi Veskun oman maasturinsa takapenkille ja sinne Reinekin meni.
- Muistatko sä nyt radan? Missä sun kypärä on? Ja saappaat?
- Tallin käytävällä kassissa, Vesku tajusi. Radan hän muisti, ainakin oli aamulla muistanut, mutta ei hän olisi ihmetellyt, vaikka se tässä jännityksessä katoaisi hänen päästään, ennen kuin he olisivat perillä.
Kisapaikka oli yksityistalli vähän kaupungin ulkopuolella. Siellä ei ollut ratsastuskoulutoimintaa, eikä Vesku ollut aikaisemmin käynyt siellä, vaikka tietysti olikin kuullut paikasta, eikä pelkkää hyvää. Joku hoitajatytöistä oli kertonut kerran käyneensä siellä kysymässä itselleen hoitohevosta, mutta hänet oli ohjattu päättäväisesti takaisin maantielle. Siellä ei kuulemma tarvittu vapaaehtoisvoimia eikä pikkutyttöjä. Vesku vilkuili uteliaana joka suuntaan heidän ajaessaan pihaan, nähdäkseen, miten hemmetin hieno oli paikka, missä ei hevosenhoitajia tarvittu, ja hänen oli pakko myöntää, että hieno se oli. Kaikki oli hyvin siistiä ja säntillistä eikä porukkaa tällä kertaa ajettu takaisin maantielle, vaan pihalla oli liikenteenohjaaja, joka osoitti hevosautot vasemmalle ja henkilöautot oikealle. Paula ajoi neuvojen mukaan ja onnistui pysäköimään Järssin maasturin rivin jatkoksi kolhimatta sitä.
- Mitäs nyt? Vesku kysyi aprikoiden, onnistuisiko mitenkään kurkistamaan sisään tiilirakenteiseen talliin, vai aiheuttaisiko se karkoituksen.
- Kai sun pitäisi maksaa lähtösi jonnekin, Reine arveli.
- Menkää te etsimään se paikka, mä menen vahtimaan, ettei ne uuvelot vaan kuvittele ottavansa Zairea ulos ilman meitä, Järssi komensi.
- Mikä tää paikka on? Reine kysyi kunnioittavasti, kun he Veskun kanssa siirtyivät parkkipaikalta siistille tallipihalle.
- Paikallinen ökytalli. Täällä ei ole kuin sikarikkaiden hevosenomistajien miljoonaratsuja, Vesku virnisti.
- No siltä näyttää. Mitä täällä tehdään?
- Kai ne ratsastelee tossa omassa pikku maneesissaan omalla pikku porukalla, Vesku arveli ja nyökkäsi kohden pitkää rakennusta, joka reunusti tallipihaa vasemmalla. Hänen mieleensä tuli epämiellyttävä ajatus. Eivät kai kisat olleet sisällä maneesissa? Zaire oli toki sellaisessa käynyt mutta hän ei, eivätkä he yhdessä. Mitä jos se kilahtaisi siellä?
- Tuolla on varmaan kilparata, sanoi Reine ja osoitti eteenpäin ja helpotuksekseen Vesku näki myös suuren ratsastuskentän. Sen lähellä seisoi myös parkkeerattuna auto, jonka katolla oli iso kyltti, jossa luki ”Kilpailukanslia”. Sinne hänellä kai oli asiaa.
- Kuka tän omistaa? jatkoi Reine alituisessa tiedonjanossaan.
- Joku Lund-niminen heppu, joka kasvattaa hevosia.
- Kasvattaa? En mä näe yhtään varsaa.
- Se kasvattaa niitä jossain muualla, Vesku sanoi muistellen otsa rypyssä. Kyllä hän tietenkin oli tiettyyn rajaan asti kiinnostunut kaikesta hevosiin liittyvästä, mutta nyt juuri hänen mieleensä ei tullut enempää tietoa tästä paikasta tai sen omistajista. – Kysy Järssiltä, tai Ninalta.
Hän pysähtyi kanslia-auton avoimelle ovelle, kaivoi esiin lompakkonsa maksaakseen osallistumismaksun ja joutui esittämään aluelupansakin. Oli onni, että Järssi oli talvella kehottanut kaikkia kisaamisesta kiinnostuneita hoitamaan sen kuntoon; silloin hänellä oli ollut suuria suunnitelmia järjestää itse ainakin yhdet aluekisat kesällä ja olisihan silloin ollut noloa, jos ei kenelläkään omalta tallilta olisi ollut lupaa osallistua. Tällä varoitusajalla hän ei olisi lupaa mitenkään ehtinyt saada.
- Lund, sanoi Reine mietteissään. – Jotain kelloja se kilkuttaa. Mä olen lukenut jotain. Mutta hiton hieno paikka. Käydäänkö tallissa?
- Käydään, Vesku innostui. Eivät kai ne voisi muuta kuin käännyttää takaisin ulos. Mutta heidän rohkeutensa lopahti suljettuun oveen ja siihen nastoilla kiinnitettyyn suureen ”Pääsy kielletty!” –plakaattiin. – Tai jos mennään vaan ottamaan se hevonen ulos traikusta.
- Tehdään niin, Reine huokaisi.
Hevosautoparkissa oli rivissä jo toistakymmentä koppia ja lisää saapui lähes jatkuvana virtana. Ninan kuski oli saanut hyvän paikan maneesin kulman kohdalta, missä oli enemmän tilaa kopin kummallakin puolella ja Hämäri oli jo näköjään otettu ulos. Järssi seisoi lastaussillalla ja piteli tervettä kättään Zairen lautasilla kuin pidellen sitä aloillaan.
- Ole nyt tarkkana sen kanssa, se saattaa vähän intoutua, kun ei se ole ollut kisoissa pitkään aikaan, hän varoitti Veskua. – Laita suitset päähän ennen kuin otetaan se ulos.
Vesku teki työtä käskettyä ja iso ruuna tosiaan astahteli epätavanomaisen säpsynä ja pää korkealla päästyään pihalle. Se kuitenkin asettui hirnahdettuaan pari kertaa ja saatuaan vastauksia sieltä täältä ja Reine kumartui riisumaan kuljetussuojia.
- Mä en meinannut uskoa silmiäni, kun mä näin lähtölistan, mutta nyt mun on kai pakko uskoa, kuului Veskun selän takaa, kun hän asetteli Zairen meksikolaista turparemmiä symmetrisesti.
- Mitä sä et meinannu uskoa, Järssi kysyi pahantuulisesti.
- Että Jari Järvisen ykköstykki tulee koulukisoihin, tietysti.
- Sama se kai, missä kisoissa se kiertää, ei se esteillekään tänä kesänä pääse.
- Osaako se kulkea oikein päin? Aluetasolla se olisi jo suotavaa, sama ääni jatkoi kiusoittelevasti ja Vesku kääntyi katsomaan, kuka uskalsi puhua Järssille siihen tyyliin. Se oli pitkä tyttö, hyvin hoikka, valkoisissa kisahousuissa ja –paidassa, mutta ilman takkia ja kypärää. Saappaista olisi voinut tarkistaa kampauksensa, niin peilikirkkaina ne kiilsivät.
- Varmaan todennäköisemmin kuin mitä sun kopukkasi pääsee metrin rataa, Järssi tuhahti ja alkoi jo kuulostaa siltä, että Vesku olisi viimeistään pistänyt suunsa säppiin. Paula roikkui omistavasti miehen terveessä käsivarressa.
- Onneksi sä et sentään itse ratsasta. Sitten ois jo voinu ruveta odottamaan, että meri aukeaa ja sataa heinäsirkkoja, tyttö nauroi.
- Mun ratsastamiset on vähän vähissä tällä kaudella.
- No, onnea matkaan vaan, tyttö sanoi, ja vaikka hänen äänensä ei oikeastaan ollutkaan ivallinen, se kuulosti siltä. Sen jälkeen, mitä hän oli aikaisemmin sanonut, hän ei mitenkään voinut olla tosissaan toivotuksessaan. Hän vilkaisi huvittuneena Veskuakin ja lähti kävelemään pois.
- Kukas toi sitten oli? Vesku kysyi, kun tyttö oli kuulomatkan ulkopuolella.
- Lundin pikkunarttu, sylkäisi Järssi. – Se tätä pyörittää nykyään. Ja yrittää pyörittää kaikkia muitakin Hangon hevosasioita. Käveli vaan sisään seuran hallitukseenkin, kun ne munattomat ämmät siellä kuuli sen muuttaneen mantereelle.
- Tommonen nuori tyttö?
- Hanna Lund, sanoi Reine ja näytti siltä kuin lamppu olisi syttynyt hänen päänsä päällä. – Miten mä en heti muistanut.
- Niin tietysti, Vesku sanoi harmissaan. Jos pienenpuoleisella paikkakunnalla oli yksi ainoa – tai kaksi, jos laski Järssinkin - jonkintasoinen hevosalan julkkis niin ei kai tätä sopinut unohtaa, vaikka laji ei kiinnostanutkaan. – Mä jotenkin luulin, että sillä on vaan joku kisahevonen täällä, en mä käsittänyt että tää on sen paikka.
- Isäpapan paikka, Järssi korjasi. – Kuuluisaa vanhaa Pappa betalar –sukua. Katokkin että saat sen kaakin kulkemaan oikeenpäin radalla, mä en kuuntele tota irvailua enää toista kertaa.
|