Lähettäjä: Sennnu
Päivämäärä: 26.12.14 10:48:35
Vauvakuumetta
Kaisa oli ruvennut tilaamaan Kaksplussaa ja ostamaan pastellinvärisiä, ohuita lankoja, joita hän kutoi tai virkkasi iltaisin.
- Oletko sä nyt ihan varma? Artsi kysyi, kun hän oli alkanut puhua raskaaksi hankkiutumisesta.
- Mulla on kauhee vauvakuume, Kaisa sanoi itsepintaisesti.
- Mutta näin pian?
- Miten niin pian? Me ollaan oltu naimisissa jo yli vuosi, eikä mulla ole mitään muutakaan mitä odottaa, en mä opiskele enää, etkä sinäkään, ja mä haluan vauvan. Etkö sä muka halua?
Kaisan katse oli syyttävä ja loukkaantunut, eikä Artsi voinut muuta kuin halata häntä, jotta hän leppyisi.
- Totta kai mä haluan, hän huokaisi ja jätti lisäämättä, että hän olisi kaivannut vähän lisää aikaa. Hän tunsi itsensä ihan liian nuoreksi vielä. Mutta Kaisa oli kaksi vuotta nuorempi ja jos hän kerran katsoi olevansa tarpeeksi kypsä äidiksi niin kai Artsinkin piti jo olla. – Mutta…
- Sä et rakasta mua! Kaisa syytti ja karkasi keittiöön, mistä alkoi kuulua kaapinovien paukuttelua. Artsi oli menemäisillään perään, mutta jäi sittenkin istumaan parven portaille ja ajattelemaan.
Elämä ei ollut ihan niin ihanaa kuin mitä hän olisi toivonut, siksikin hän epäröi. Hän ei oikein tiennyt, mikä siinä oli vialla, kun oikeastaan missään ei ollut mitään vikaa. He tulivat rahallisesti ihan hyvin toimeen, eivätkä riidelleet juurikaan, tai ainakin sopivat aina pian. Silti Artsista tuntui, että jotain puuttui. Vaikka mistäpä hän tiesi, miltä elämän piti tuntua? Jospa hän vain kuvitteli ja manaili nyt ihan turhaan. Ehkä aikuisten arjen oikeesti kuuluikin olla tällaista, vähän tylsää ja tavallista. Ehkä se, mikä puuttui olikin se, mitä Kaisa halusi, lapsi? Hän nousi ja meni keittiöön, missä tyttö seisoi ja tuijotti tyhjää tiskiallasta, selvästi vain odottaen häntä.
- Älä viitsi murjottaa, Artsi pyysi.
- Sä taidat olla kyllästynyt muhun, kun sä et halua mun kanssa perhettä, Kaisa syytti.
- Mehän ollaan jo perhe, kahdestaankin!
- Jos mä olisin Ilse niin sä olisit varmaan ihan valmis isäksi, tyttö sanoi ilkeästi niin, että Artsi sävähti. Osaksi siksi, että hän tunsi syyllisyyden sivalluksen, sillä vaikkei hän uskaltanut analysoida, oliko se totta, se saattoi olla. Toiseksi, kun Kaisa veti Ilsen keskusteluun hän oli jo todella vihainen.
- Älä viitsi, Artsi sanoi siksi ja otti tytöstä kiinni, painaen päänsä tämän hiuksiin. – Totta kai mä haluan, että me saadaan vauva. Se on vaan iso asia, pakko sitä on vähän miettiä.
Kaisa ei kuunnellut kuin sen, mitä oli halunnutkin kuulla, alun. Hän kääntyi ympäri kasvot loistaen ja suuteli Artsia rajusti.
- Ihanaa! Kato. Hän avasi roskiskaapin oven ja osoitti lääkeliuskoja, jotka olivat pussissa päällimmäisinä.
- Sä heitit ne pois, Artsi totesi.
- Mä olen heittänyt ne pois jo vaikka miten monta kertaa mutta mä olen aina kerännyt ne takasin, Kaisa tunnusti. – Nyt ne saa mennä oikeasti.
Artsi ei uskaltanut sanoa ääneen, että ei se nyt kai ihan sillä ollut selvä. Eiväthän kaikki saaneet lapsia lujasta yrittämisestä huolimatta, mitä jos hekin olivat sellainen pari?
- Jos me laitettais se alulle nyt heti niin se syntyisi maalis-huhtikuussa, Kaisa laski.
Siitä hetkestä lähtien vauvajutut täyttivät Kaisan pään kokonaan. Hän lainasi kirjastosta vauvakirjoja ja osti vauvalehtiä, raskaustestin ja jopa vauvanvaatteitakin.
- Eikö noi sentään ole vähän ennenaikasia? Artsi uskalsi kysyä, kun hän esitteli pikkuisia potkuhousuja.
- Mun oli pakko ostaa ne, ne oli alennuksessa, Kaisa selitti. – Mutta en mä enempää osta. Katrikin sanoi, että se tietää huonoa onnea.
Sitä hän sitten syytti, kun ei heti tärpännytkään.
- Mä vihaan kuukautisia! hän itki, eikä Artsi osannut sanoa siihen mitään. Tuollaista surua hän ei ollut odottanut näkevänsä, eihän tässä nyt sentään kukaan ollut kuollut.
- Miksi sä et sano mitään? Sä et ole yhtään surullinen, Kaisa syytti.
- No, ei kai sitä voi kuvitella, että heti tärppää, Artsi yritti, mutta se ei ollut oikea repliikki. Kaisa itki kahta katkerammin.
Kyllä Kaisa siitä sitten piristyi, mutta seuraavalla kerralla sama toistui melkein kahta pahempana, vaikkei hän ollutkaan enää uskaltanut ostaa vauvantarvikkeita.
- Olenko mä jotenkin kirottu? hän kysyi. – Mun ei olisi pitänyt ikinä syödä pillereitä! Tää on rangaistus siitä – ja siitä, että me harrastettiin seksiä ennen kuin mentiin naimisiin.
Siinä vaiheessa Artsikin alkoi toivoa vauvaa. Se ei voisi olla hankalampaa kuin jos tällaiset kohtaukset toistuisivat joka hélvetin kuukausi.
- Tietenkään sä et ole kirottu eikä ehkäisy ole syntiä, niin että älä höpötä, hän sanoi harvinaisen tiukasti. – Ajattele välillä jotain muuta!
- Mä en voi ajatella mitään muuta. Ja säkään et ymmärrä mua!
- Ymmärtäisikö Katri paremmin? Tai Nita? Artsi ehdotti.
- Katri on katkera vanhapiika, enkä mä Nitalle puhu mitään ennen kuin voin kertoa uutisia. Enkä mä niiden kanssa halua vauvaa vaan sun! Kaisa sanoi vihaisesti ja Artsi huokaisi syvään. Ehkä ensi kuussa.
Ali halusi järjestää illanistujaiset joulun alla, eikä Stumppi halunnut lähteä sinne.
- Mua ei kiinnosta sun nipot ystäväsi, hän sanoi Ilselle.
- Etkä sä kyllä kiinnosta niitä, tämä paukautti loukkaantuneena takaisin.
- Sen takia ne ei kiinnostakaan mua. Mä lähden mieluummin jätkien kanssa baanalle, mene sä sinne sievistelemään pikkurilli koukussa.
- Jää sille tiellesi, Ilse tuiskautti vielä. Häntä suututti, mutta oli hän kyllä itse asiassa ihan tyytyväinen siihen, ettei Stumppi halunnut mukaan. Hän olisi ollut seurueessa kuin ruma ankanpoikanen, sillä Ali ollut sanonut pyytäneensä vain Artsin ja Kaisan ja Nitan heidän lisäkseen, ja Nitakin oli tätä nykyä taas sinkku. Heillä olisi paljon hauskempaa ilman Stumppia, joka todennäköisesti murjottaisi ja ryyppäisi, jos oli jotain ryypättävää.
- Tietenkään mä en jää, Stumppi sanoi sovittelevasti ja halasi häntä. Ilsen äänensävy oli tainnut mennä yli normaalinaljailun rajan. – Mähän rakastan sua, etkä sä viihdy mun kavereiden kanssa yhtään sen paremmin kuin mä sun kavereiden.
Alkoi olla harvinaista, että Stumppi esitteli parhaita puoliaan hänelle. Välillä meni viikko tai parikin niin, että Ilse alkoi jo miettiä, miksi tuo epäkohtelias jäppinen kulutti hänen sohvaansa ja jakoi hänen sänkynsä, mutta pelisilmä tällä oli kyllä tallella. Kun Ilsen mietiskely alkoi mennä vakavaksi, Stumppi yhtäkkiä muuttui prinssi Hurmaavaksi, joka toi kukkia, hellitteli ja jopa tiskasi pyytämättä, ja siinä sitä sitten taas vähän aikaa mentiin.
- Lasse on hommannu uusia pelejä, mä menen räiskimään niitä sen kanssa, Stumppi selitti luottamuksellisesti. – Ellet sä sitten mieluummin jää kotiin mun kanssa. Voitaisiin viettää laatuaikaa.
- Mä olen istunut kotona sun kanssa koko viikon, eikä laatuajasta oo näkyny viiksikarvaakaan, Ilse sanoi happamasti.
- No korjataan se nyt. Poika silitti hänen hiuksiaan ja liu’utti sitten käsiään alaspäin pitkin selkää. – Ei vielä ole ilta, eikä sun tarvii vielä lähteä.
- Mä lupasin leipoa sinne joulutorttuja, en mä nyt ehdi, Ilse sanoi ja irrottautui. Stumppi saisi hoitaa lepyttelynsä seuraavana päivänä.
- Viivytkö sä myöhään?
- Riippuu siitä, miten kivaa meillä on.
- No sitten sä olet kotona ennen yhdeksää.
- Mene mun silmistäni.
Kuuden maissa Ilse hyppäsi ratikkaan tavatakseen Nitan Rautatientorilla, mistä he yhdessä jatkoivat Alin luo. Stumppi oli pyörinyt kotona jaloissa vähän aikaa, mutta oli sitten lähtenyt ovea paukauttaen, kun Ilse oli toistuvasti sanonut, että hänellä oli kiire.
- Sulla on ryppy otsassa, Nita huomautti.
- Anna olla, Ilse sanoi ja hieraisi sitä vaistomaisesti. – Stumppi oli taas vähän rasittava.
- Hyvä. Siis jos se sen takia ei oo tässä.
- Äh. En mä halua nyt puhua siitä.
- Sitä mä en ihmettele. Onko sulla uudet farkut?
- No ei, en mä ole ostanu uusia vaatteita koko syksynä. Mä odotan alennusmyyntejä joulun jälkeen.
- Ajattele sitten niitä, että piristyt. Ei oo kivaa mennä kylään rusinanaaman kanssa.
- Täsmälleen, myönsi Ilse ja yritti naurahtaa kokeeksi. Hänellä ainakin oli tiedossa kiva ilta, mitäpä häntä kiinnosti, miten Stumpin laita oli?
Kivalta se alkoi tuntuakin, kun he pääsivät perille pimeässä. Koko pikku talo korkealla kalliolla tuntui olevan valaistu ja siellä oli lämmintä ja Ali, joka tuli avaamaan heille oven, hymyili leveästi. Hänen kurittomat hiuksensa olivat letillä ja hän hoputti heidät sisään, kommentoiden vain ohimennen Stumpin puuttumista. Talo oli melkein entisellään, muttei ihan. Tietysti kaikki Alin äidin henkilökohtaiset tavarat olivat kadonneet, ja oli hän ottanut muutamia huonekalujakin mukaansa, mutta kyllä se oli edelleen täysin kalustettu.
- Meinaako se myydä nää kaikki sitten kun talonkin? Nita ihmetteli.
- Kai me saadaan ottaa niistä osa, Tapsa arveli ja Ilse vilkaisi häntä nopeasti. Tapsasta ei oikein saanut selvää, hän oli niin hiljainen, mutta lyhyissä hiuksissaan ja korkeakauluksisessa villapaidassaan hän näytti juuri oikealta Alille, luotettavalta, tasaiselta ja järkevältä, hevosmiehen perikuvalta.
- Meinaatteko te muuttaa takaisin tallille sitten? Ilse kysyi.
- Me etsitään joku muu oma paikka, Tapsa sanoi ja vilkaisi Alia, joka sytytti kynttilöitä olohuoneen matalalle pöydälle.
- Te tarvitsette sen oman pienen talon ja tallin, Ilse sanoi lämpimästi.
- Ja lottovoiton, Ali huomautti. – Missähän Artsi ja Kaisa viipyy? Vois jo alkaa lämmittää glögiä jos tietäis, että ne tulee kohta.
- Saa ihan vaan meillekin lämmittää, Nita huomautti.
Pariskunta saapui seuraavalla bussilla, yhtäkkiä talo oli täynnä Kaisan naurua. Hän vilkutti olohuoneeseen ja meni sitten Alin kanssa keittiöön.
- Tänne, Nita sanoi Artsille ja taputti paikkaa keskellä sohvaa, Ilsen ja itsensä välissä.
- Hei, tämä sanoi ja istui siihen.
- Sua ei ole näkyny taas ikuisuuteen, Ilse sanoi syyttävästi todeten, että Artsi oli leikkauttanut hiuksensa melkein yhtä lyhyiksi kuin Tapsalla.
- Et säkään ole varsinaisesti meitä ahdistellut, tämä naurahti ystävällisesti. Se oli totta. Nita tapasi kumpaakin ja kertoi kuulumisia, mutta eivät he keskenään tapailleet kuin sattumalta, ja kun joku järjesti, kuten Ali nyt.
- Sitä kivempi nähdä nyt, Ilse huokaisi. Artsista tuli mieleen vanhat hyvät ajat, kun elämä oli ollut, ellei nyt pelkkää hauskuutta, niin ainakin jonkin jännittävän odotusta. Nykyään tuntui siltä, että se jännittävä tulevaisuus ei ollut ikinä aikonutkaan tulla. Ehkä hänen pitäisi sittenkin hankkiutua Stumpista eroon ja yrittää vielä kerran löytää jotain… jotain muuta. Mutta uskaltaisiko sitä sen jälkeen, miten näpeilleen hän oli saanut Kimmon kanssa? Mikseivät kaikki voineet olla yhtä järkähtämättömän luotettavia kuin Artsi, miksei edes joku?
Hän huomasi unohtuneensa tuijottamaan Artsia vasta, kun tämä sipaisi vaivaantuneen näköisenä nenäänsä.
- Onko mulla jotain naamassa?
- Ei, Ilse sanoi nolostuen. Enempää hän ei ehtinyt sanoa, kun Ali ja Kaisa tulivat keittiöstä, perässään Tapsa, jolla oli tarjottimella höyryäviä mukeja ja manteleita ja rusinoita.
- Hei kaikille, Kaisa sanoi ja istui nojatuoliin oman mukinsa kanssa. Hänellä oli pörröinen vaaleanpunanen neulepaita, joka ylettyi puoleen reiteen ja mustat trikoot sen alla. Hän näytti pikkutytöltä, joka oli juuri tullut balettitunnilta. – Mitä teille kuuluu? Eikö Stumppi tullutkaan?
- Sillä oli muuta menoa, Ilse mutisi ja poltti huulensa kuumassa glögissä.
- Skoolataan hei Alille ja Tapsalle, sanoi Nita ja kilautti mukiaan Kaisan kanssa. – Mä ajattelin suoraan sanoen, ettei Ali ikinä löytäisi ketään, joka sille kelpaisi, mutta harvoin mä olen näin ilonen siitä, että olen ollut väärässä.
- Jestas, mutisi Ali tulipunaisena mutta selvästi mielissään. – Oikeesti tässä taitaa olla paljon tähdellisempääkin juhlittavaa, mehän ollaan jo vanha pari. Vai päättelenkö mä ihan omiani siitä, että yksi nuori nainen halusi pelkkää kuumaa mehua ilman mitään terästystä? Hän katsoi Kaisaa ja sai tämän kasvoille vuorostaan vähän väriä ja hämillisen hymyn.
Ilsestä tuntui, kuin hän olisi uponnut sohvan pehmeiden tyynyjen väliin ja ne olisivat tukehduttaneet hänet. Juuri, kun hänen ajatuksensa olivat laukanneet omia aikojaan jonnekin ihan omille poluilleen, ennen kokeilemattomille ja kielletyille jo sinänsä ja nyt ihan mahdottomille.
- Joo, me saadaan vauva, Kaisa myönsi katse suloisesti varpaissaan ja Nita kiljaisi ja oli hyvin lähellä hölväyttää glöginsä rinnuksilleen yrittäessään mahdollisimman pian pystyyn. Ilse pyristeli päättäväisesti hämmennyksestään ja halasi Artsia niin lämpimästi kuin kykeni. Olihan tämäkin osallinen asiaan.
- Onnea! Ilse sanoi ja uskalsi vain pikaisesti katsoa poikaa silmiin. Hän pelkäsi, että hänen kasvoistaan saattaisi vielä näkyä, mitä hän oli vasta ajatellut. Sitten hän nousi ja meni syleilemään Kaisaa, joka itki ja nauroi yhtaikaa ja näytti nauttivan suunnattomasti kaikkien huomiosta.
Stumppi ei ollut vielä kotona, vaan tuli juuri, kun Ilse oli nukahtamaisillaan. Hän ei pukahtanut sanaakaan, romahti vain omalle puolelleen sänkyä ja Ilse tuijotti vähän aikaa ikkunan hämärää muotoa odottaen alkavansa kuulla kuorsausta.
- Nukutko sä jo? hän kysyi lopulta itse.
- Joo, Stumppi murahti, mutta kääntyi pyytämättä ympäri ja otti hänestä kiinni. – Oletko sä vielä vihanen mulle?
- En mä ole ollut sulle vihanen, Ilse väitti ja pisti oman kätensä puolestaan hänen ympärilleen.
- Oliko teillä kivaa?
- Ei erityisen.
- Ohoo, sepä omituista.
- Artsi ja Kaisa saa vauvan, siitä siellä vaan tohotettiin koko ilta niin, että ihan alkoi jo oksettaa, Ilse juorusi ja tunsi omituista helpotusta, kun sai sanottua asian niin kuin se oli. Nitalle hän ei ollut voinut sanoa noin suoraan, Stumppia se vain huvittaisi.
- Älä hitossa, tämä sanoikin. – Kammottavaa.
- Mikä siinä on kammottavaa?
- Että ne menee pilaamaan elämänsä sillä lailla.
- Etkö sä halua lapsia?
- Mitä mä niillä tekisin? Ne tulee vaan hélvetin kalliiksi.
- Älä vitsaile, Ilse sanoi ja muksautti häntä kevyesti.
- No ihan oikeesti, olenko mä muka sun mielestä isäainesta?
- Ehkä sä olet salaa, Ilse ehdotti ja naurahti. Stumppi kuulosti olevan yllättävänkin selvin päin, mikä sai hänet miettimään, oliko hän sittenkään ollut Lassella. Sieltä yleensä tultiin kontaten. Mutta ei hänessä ainakaan tuntunut epäilyttäviä tuoksuja, ei hajuvettä, ei suihkusaippuaa, vain pelkkää olutta.
- Älä vaan sano, että sä alat haluta lapsia, Stumppi ähkäisi.
- Entäs jos haluankin? Ilse kysyi uhmakkaasti ja Stumppi hiljeni.
- No ei kai tässä auta muu kuin ruveta hommiin, hän sanoi lopulta tavoitellen tuskastunutta äänensävyä, mikä sai Ilsen kikattamaan.
- Pane parastas, poju, hän tirskui. Oli Stumpin kanssa kuitenkin usein aika hauskaa.
Vaikka oli nukahtanut nauraen, Ilse heräsi surullisena ja pysyi surullisena koko viikon, vaikka Stumppi ei aiheuttanutkaan enempää päänkivistystä. Hän oli päinvastoin mitä ihanimmalla tuulella ja tuntui vain yrittävän sitä enemmän, mitä kurjempi olo Ilsellä oli.
- Onko sulla syysmasennus? hän kysyi ja halusi harjata Ilsen hiuksia.
- Taitaa olla, Ilse myönsi, vaikkei hänellä koskaan ollut ollut semmoista, eikä oikeastaan ollut syksy enää.
- Mä voin hieroa sun hartioita. Onko sulla duunissa paskamaista?
- Ei, Ilse huokaisi ja se ainakin oli hyvä juttu. Vähän kiire siellä oli, mutta vain positiivisella tavalla.
- Otetaan vähän lomaa ja mennään jonnekin, Stumppi ehdotti.
- Ei oteta, Stumppi-kulta, mun lainanmaksusuunnitelma kusee, jos mä rupean hassaamaan rahojani matkustamiseen.
- Sä oletkin tommonen pihkuran porvari. Ihan kuin kellään sun ikäisellä olis omaa asuntoa, Stumppi jupisi, mutta laittoi pois hiusharjan ja alkoi hieroa Ilsen niskaa hellästi. Se auttoi vähän alakuloon, mutta ei tarpeeksi.
- Mä haluan lenkille, sanoi Ilse ja hypähti pystyyn. – Tuletko sä mukaan?
- Lenkille? sanoi Stumppi kauhistuneena. – Niin kuin liikuntaa?
- Just niin, Ilse sanoi. – Reipasta kävelyä, välillä voi juosta pari askelta. En mäkään enempää jaksa.
- Jos sä ikinä saat mut kiinni semmosesta hommasta niin passita mut suljetulle, Stumppi sanoi, mikä sai Ilsen hymyilemään. Juuri niin epätodennäköistä se tosiaan oli.
- Mä käyn. Sä voit siivota sillä aikaa jos sä haluat vielä ilahduttaa mua.
- Eiköhän raitis ilma ilahduta sua tarpeeksi, Stumppi arveli ja asettui sohvalle pitkäkseen.
Kallio ei ollut ihan otollisin seutu lenkkeillä, mutta Ilse oli asunut siellä jo sen verran kauan, että tiesi, mitä kadunpätkiä ja –kulmia välttää ja Alppilan puolella oli rauhallisempaa. Joka tapauksessa siellä ei niinkään pörrännyt arvaamattomia ja verenhimoisia nuorisojengejä kuin kunnottomia pultsareita, jotka eivät oikeastaan olleet vaarallisia, harmillisia vain. Ei ainakaan näin arkena. Joka tapauksessa oli tuntunut siltä, että oli pakko päästä vähän ulos. Stumppi oli herttaisena herttainen, mutta hänen seuransa ei auttanut Ilseä selvittämään ajatuksiaan.
Vaikkei niissä ollut mitään selvittämistä enää, ihmettelemistä sen sijaan riitti kyllä. Miten sokea ja hölmö hän olikaan aina ollut, ja miten huono onni hänellä aina oli. Miksi hänen piti ymmärtää, että Artsista ja hänestä olisi sittenkin saattanut tulla jotain, tai että ainakin olisi kannattanut yrittää vasta siinä vaiheessa, kun toinen oli onnellisesti naimisissa ja minuuttia ennen kuin kuuli vauvauutisia? Oliko se kohtalon ivaa, mitä? Avioliitot saattoivat aina kariutua, mutta lapset olivat ja pysyivät ikuisesti. Hän oli menettänyt pelin, ennen kuin oli edes ymmärtänyt haluavansa mukaan. Vaikka ei voinut sanoa, etteikö hänellä olisi ollut tilaisuuksia, herra paratkoon. Sen takia hän ei iljennyt Nitallekaan uskoutua, tämä olisi kiipeillyt seinille. Hän ei siis voinut kertoa kenellekään koko maailmassa, kun ei kerran Nitalle, joka tiesi hänestä muutoin kaiken, mikä oli tietämisen arvoista.
Ilse ei hämmästynyt löytäessään itsensä lopulta Sturenkadulta. Hän kävelisi hitaasti Artsin ja Kaisan ikkunan alitse, hyppäisi sitten ratikkaan ja ajaisi kotiin, missä Stumppi odotti. Vähän vilkuiltuaan oikean talon kohdalla hän arveli paikallistavansa Artsin ja Kaisan ikkunat, niissä oli punaiset verhot joulun kunniaksi ja lämmin, kellertävä valo loisti ulos. Siellä he varmaan tälläkin hetkellä istuivat paapomassa Kaisan masua ja sen asukasta, jota Ilse vihasi jo valmiiksi. Hän pysähtyi bussipysäkille sen näköisenä, kuin olisi odottamassa bussia, sytytti tupakan ja tuijotti ikkunoita. Tätä hän ei tekisi toiste. Nämä olivat jäähyväiset, tämän jälkeen hän kokoaisi sirpaleet ja jatkaisi omaa elämäänsä miten parhaiten taisi. Hän yrittäisi rakentaa siitä mahdollisimman hyvän niillä eväillä, mitä oli jäljellä. Ensimmäiseksi hän heittäisi pillerit hevonkuuseen. Ei Artsilla saanut olla yksinoikeutta perheeseen, eikä hänen yksin pitänyt joutua katsomaan sivusta toisen perheonnea. Se oli narttumaista, ja hän tuskin kehtasi tunnustaa sitä itselleen, mutta hän toivoi, että Artsia kirpaisisi vieläkin edes ihan pikkuisen nähdä, miten hänkin olisi onnellisesti raskaana. Miksi hän halusi satuttaa miestä, joka ei ollut uneksinutkaan tehdä hänelle minkäänlaista pahaa, sitä hän ei tiennyt – ellei sitten siksi, että tämä oli tehnyt niin tietämättään ja tahtomattaan, vain onnistumalla sittenkin olemaan onnellinen ilman häntä. Kai naiset vain olivat pohjimmiltaan pahantahtoisia páskiaisia.
Ei, hän ei ollut. Tietenkään hän ei halunnut lasta Artsia loukatakseen vaan ihan luonnollisista syistä. Jospa Stumppi sittenkin olisi isäainesta, hän mietti jatkaessaan matkaansa, kun alkoi palella. Ehkä hän ei vain tajunnut sitä vielä. Osasihan hän muutenkin olla niin ihana halutessaan. Ja ainakin he saisivat maailmankaikkeuden kauneimman vauvan! Jos Stumppi vaan joutuisi kantamaan vähän vastuuta muustakin kuin itsestään, hän varmaan aikuistuisi. Häntä vaivasi ihan selvästi se, että Ilsellä oli parempi palkka ja kun asuntokin oli Ilsen, varmaankin hän tunsi itsensä jotenkin alempiarvoiseksi, kun ei häntä oikeastaan tarvittu mihinkään. No, jos heillä olisi vauva, häntä kyllä tarvittaisiin!
|