Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Smalltown girl 4

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   29.5.10 19:44:03

Edellinen

Re: Smalltown girl 4

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   29.5.10 19:56:06

No mut mul tuli ihan mielee joku kuolaava koiranpentu siit! Ja sen nimi on ihan kauhe...

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   29.5.10 20:02:41

Mun täytyy kyl tässä nimiasiassa antaa pinnat Jacketsin Paavalille :D

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   29.5.10 20:46:51

Mut sä voisit silti jatkaa viel vähän pikkusen tänään?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   29.5.10 22:13:52

Joo, kyllä uusi topicci kaipaa vähän asiaakin.
-------------------
- Oletko sä miettinyt tätä kisakautta? hän kysyi lakattuaan räyhäämästä. Tai ei hän räyhännyt, hän oli opettajaksi hyvinkin rakentava.
- Mä olen miettinyt, ettei mulla varmaan ole mitään kisakautta, sanoin vähän surullisena. Toisaalta ajatus vetäytymisestä oli ollut helpotuskin, sillä vaikka miten laskin, ei minulle oikein ollut hevosta. Jerry saisi ratsastettavia kummitädiltään niin paljon kuin vaan huoli ja ellei huolisi, Vesku antaisi hänelle Djangon. Sunna oli perinyt Daisyn ja Sarri oli jo edelliskesänä kisannut muutaman kerran Kaomalla Vallonin lisäksi. Irkulla nyt ei kukaan muu halunnutkaan ratsastaa kuin Danni. Paitsi ehkä Jessi, joskus hyvällä säällä.
- Nötte? Vesku kysyi hämmentyneen näköisenä. – Mä ajattelin, että sä haluaisit…

Mies ällistytti minut. Olin automaattisesti kuvitellut, että hän jatkaisi nuoren orin kanssa nyt, kun sillä pystyi jo tekemään asioita.
- Etkö sä muka itse? henkäisin.
- No ei mulla ole suuria intohimoja alkaa rämpiä läpi ensimmäisiä helppo C –luokkia. Mä voin ottaa sen haltuuni, kun siitä alkaa olla johonkin, hän virnisti.
- Mä en ole ajatellut, sopersin. – Mahtasinko mä pärjätä sille?
- Sen näkee kun kokeilee.
- Mutta vieraassa paikassa, kun on vieraita hevosia…

Meillä oli vain hyvin käyttäytyviä oreja. Kaikki ne orivarsat, jotka osoittautuivat kovapäisiksi tai joilla oli liikaa testosteronia, ruunattiin ja myytiin pois tai myytiin ja useimmiten ruunattiin sitten. Tietysti suurin osa niistä myytiin joka tapauksessa, mutta aina välillä Vesku mietti jonkun erityisen lupaavan pitämistä. Nötte oli yksi suloisimmista hevosista, joka meillä oli ollut, mutta en tiennyt, mitä siitä kuoriutuisi esiin kilpailutilanteessa. Ei sitä tiennyt Veskukaan, tietysti.
- Harkitse asiaa, hän sanoi.
- Kyllä mä harkitsen, lupasin ja huomasin jo miettiväni, että minun ehkä pitäisi sittenkin hommata uudet kisahousut. Parhaistani oli takapuoli haljennut edelliskesänä ja varahousut olivat niin kulahtaneita, ettei niillä voinut mennä julkiselle paikalle muuta kuin äärimmäisessä hädässä. Se keskustelu oli mukava lisä vuoden ensimmäiseen päivään.

Puhelimeni soi, kun olin saanut Djangon hoidettua pois ratsastuksen jälkeen ja polveni menivät pikkuisen pehmeiksi. Se ei kuitenkaan ollut kukaan sen mielenkiintoisempi kuin Anni.
- Mitä sä touhuat? Voinko mä tulla kaappaamaan sut mukaan tallille? hän kysyi. Minä vilkaisin tallin kelloa.
- Eikö nyt ole vähän myöhä? kysyin.
- No on, mutta mä kiehun. Nyt mä en kuulemma ole vastuullinen hevosenomistaja, kun olen ollut sun luona yötä ja jättänyt tallilla käymisen väliin, Anni sanoi sapekkaasti.
- Ei sun kannata enää lähteä tallille. On pimeetä ja ennen kuin sä ehdit sinne, on jo myöhäkin. Ei se yhdestä vapaapäivästä happane.
- Kyllä mä sen tiedän mutta kerro se noille!
- Hyppää autoon ja tule tänne, ehdotin. Annin vanhemmat olivat kyllä merkillinen pariskunta. Ennen olin kuvitellut, että he ylisuojelivat Annia. Nyttemmin olin alkanut taipua siihen suuntaan, että heidän suojelunhalunsa ehkä olikin enemmän sitä, että he tulisivat kaipaamaan jotakuta pompotettavaa, kun Anni muuttaisi kotoa.
- Mä tulen, Anni sanoi.

Niin hän ajoi meille ratsastusvaatteissaan, mikä oli huomioitavaa siinä mielessä, että hän oli varmaan sanonut vanhemmilleen menevänsä tallille. Se nyt oli normaali oleskeluasu Mustaojalla, joten ei pistänyt kenenkään silmään. Olin huomannut, että Jerryn kavereita oli ruvennut roikkumaan meillä huomattavan paljon siinä vaiheessa, kun he olivat tulleet siihen ikään, että ymmärsivät naisellisten muotojen päälle – ja kun kaksoset olivat alkaneet saada sellaisia.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   30.5.10 00:49:15

Haha, mä voin kuvitella kasan Jerryn kavereita norkoomaan jonnekin tallin nurkalle kyyläämään kaksosten muotoja *reps*.

Sä tiputit mut tuolilta :D

Sairaan kutkuttavan ihana pätkä. Ja tosiaan, tää uus topa kaipas tätä pätkää. Mä tyhmä en kattellu tarpeeks usein, vaan katoin Leijonakuninkaan ja 17 againin ennen, ku tulin kurkkaa olitko laittanu tänne jotain. Mut toisaalt, tää oli kiva tulla lukeen sen sijaan, et kattois euroviisuja, ei niit jaksa...

Lähettäjä: Toi 
Päivämäärä:   30.5.10 08:42:15

Euroviisut - pah! Miksi nekin täytyy järjestä joka ikinen vuosi? Eihän niissä ole mitään ideaa ._.

Joo, ja viisuista itse asiaan: pätkänä aivan mahti, kiva kuulla ettei sitä Alissaa olekaan ihan syrjäytetty Mustaojan ratsastajien joukosta. Mä oikeastaan olen alusta asti tykännyt Annista, totta kai se on hetkittäin nyppinyt, mutta pääasiassa se on ollut kiva. Toi noiden tavallaan erilleenkasvaminen on tuttu tilanne, ja siksi mä en jotenkin osaa syyttää Annia mistään... martyrismista tai mistään, mitä lie.

Lähettäjä: mimi 
Päivämäärä:   30.5.10 11:34:45

nyt tuun pitkästä aikaa taas kommentoimaan. nyt tää on mun mielestä ollut vähän sellasta... äh, no en osaa kertoa noita joitakin pätkiä, missä Alissa on vaan höpissyt noita omia muuttokuvioitaan ja näin. Arska jutut oli hyviä kyllä! Ja nyt tää viiminen pätkä sai mut taas innostumaan tästä niinkun Jessi-aikoina, vähän heppailua lisää ja siinä samassa sitten noi Arskat ja Juhanat sinne niin tää on taas ihanaa! Olen mä tykännyt tästä koko ajan, mutta tossa yhdessä vaiheessa oli vaan vähän hiljasempi jakso missä ei oikein kauheesti tapahtunut mitään.

Lähettäjäjackets 
Päivämäärä:   30.5.10 12:18:59

Mulla ei kyllä oo mitään Juhanaa vastaan, vaikka siitä tuleekin vähän helmenkalastajamainen mielikuva. Ja sit must on tosi hassua kuvitella Sarria ja Sunnaa teineinä :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   30.5.10 15:12:36

Kivan paljon kommentteja!

Mimi on varmaan ihan oikeassa, nyt kun miettii taaksepäin. Tietysti omalle tekstilleen tulee aika sokeaksi, mutta oli tossa varmaan aika pitkäpiimäinen jakso. Se varmaan myös korostui tässä pätkä-päivässä -tahdissa, kun ei moneen päivään oikein ollut mitään kohokohtaa. Jos olisi päässyt lukemaan yhteen pötköön, olisi voinut vaan harppoa siitä yli! En kyllä taida uskaltaa luvata parantaa tapojani, se kun vaatisi aika lailla etukäteissuunnittelua ja tää paremminkin vaan tulee ulos... Tosin tässä tarinassa mulla on jo jonkinlainen idea siitä, mitä tulee tapahtumaan, mikä on poikkeuksellista.

Lähettäjä: Aivokana 
Päivämäärä:   30.5.10 18:57:44

Mä kyllä luotan ihan täysin siihen, et Sennnu keksii jotain säpinää tähänki tarinaan :D Jos nyt ei heti huomenna tuliskaan, ni on sitä silti luvassa!:))

Lähettäjä: mimi 
Päivämäärä:   30.5.10 19:13:40

luotan myös :D ja varmaan just jos olisi lukenut yhteen pötköön kaikki, niin tää ei olisi tuntunut etenevän niin hitaasti? mutta tykkään ja paljon tykkäänkin edelleen! jatkoa vaan.

Päivämäärä:   30.5.10 19:18:38

mimi: voi olla :)
mut tää tekee tästä mun mielestä todellisemman kun ei joka pätkässä oo kauheeta hälinää vaan kerrotaan ihan normaalista arjesta :P

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   30.5.10 19:41:12

Sinä iltana meillä ei kuitenkaan ollut teinipoikalaumaa, ihan oma väki vaan ja Heta kaksosten seurana. Anni ja minä suunnittelimme iltaa yläkerran olohuoneessamme elokuvia katsellen, mutta Sarri, Sunna ja Heta olivat vallanneet sen, joten me valtasimme sen sijaan keittiön. Jessiä ei ollenkaan haitannut antaa meidän sotkea keittiössä, kunhan tuottaisimme tarpeeksi syötävää koko laumalle ja siivoaisimme jälkemme, eikä se ollut ylivoimaista. Olin kaivannut kokkaamista soluasunnossani. Minulla ei vaan ollut siellä tarvikkeita juuri mihinkään ja uuni oli huono ja niin saastainen kuin siellä olisi krematoitu edellisten asukkaiden lemmikkieläimet.

Me teimme pizzaa ja ihmettelimme vaimeasti Annin vanhempien edesottamuksia, sillä Vesku oli olohuoneessa kuuloetäisyydellä. Danni ja Jessi olivat menneet tekemään iltatallia. Taikina nousi ja minä pilkoin tomaattia ja paprikaa täytteeksi Annin paistaessa ja maustaessa jauhelihaa. Sitten puhelimeni soi uudemman kerran.
- Haloo, vastasin ja tunsin Annin tuijottavan minua.
- Moi. Täällä on Juhana. Muistatko sä?
- Tietysti mä muistan, sanoin. Miten niin muistinko? Vuorokausi sitten emme olleet edes tavanneet, miten lyhyeksi hän muistini kuvitteli?
- Mä vaan ajattelin soittaa. Kun sä annoit numeron.
- Niin? sanoin hivenen kärsimättömästi. Kaikki tuo oli ilmiselvää, joskin tietysti aika hellyttävää. Olisinkohan itse pystynyt parempaan, jos olisin ruvennut soittelemaan?
- Tavattaisko? Juhana töksäytti ja lakkasi kuulostamasta epätietoiselta.
- Mä en ole Hesassa nyt, naurahdin.
- Ai et?
- En, kun mä lähdin viikonlopuksi himaan. Mä tulen vasta sunnuntaina.
- No haluaisitko sä nähdä sillon?

Olin miettivinäni hetken, tai mietinkin ihan oikeasti. Kun kuitenkin olin koko päivän aprikoinut, soittaisiko hän vai ei, tuntui hölmöltä edes harkita kieltäytymistä.
- Okei, kyllä mulle sopii, ilmoitin.
- Mihin aikaan sä tulet?
- Mä en tiedä vielä. Mitä sä haluat tehdä?
- Se riippuu siitä, monelta me tavataan, hän naurahti.
- Mun täytyy varmaan sitten soittaa sulle, kun mä tiedän, moneltako olen missä.
- Soita, hän sanoi innokkaasti. – Onko sulla mun numero?
- Kai mä löydän sen tästä puhelimesta, kun sä kerran soitit mulle?
- Et, se on salainen. Mutta jos mä lähetän sulle viestin.
- Tee niin, sanoin toivoen kuulostavani sopivan lämpimältä ja kannustavalta mutten liian innokkaalta. Salainen numero? Mikä Juhana oikein oli miehiään? Huumepoliisi?

- No? Anni kiekaisi, kun puhelu oli päättynyt.
- Meillä on kai treffit sunnuntaina, sanoin välinpitämättömästi ja tuijotin puhelintani. Se ei kuitenkaan inahtanut, vaikka pikakelasin Annille kaiken, mitä Juhana oli sanonut, ja sitten kyllästyin odottamaan ja tartuin taas veitseen. Vasta siinä vaiheessa, kun olin näpit taikinassa levittämässä pizzapohjia pelleille, puhelin piippasi.
- Onko se se? Anni kysyi.
- Mä en voi tietää. Ota se ja lue se mulle, mä en halua sotkea sitä taikinaan, pyysin.
- Että mä lukisin sen ääneen?
- Ihan sama. Odota sitten.
- No luen mä! Anni sanoi kiireesti ja nappasi kännykkäni. – Hyvää uutta vuotta Suomen kauneimmalle tytölle! Toivoo Juhana Suuronen. Vääää! Mitä ällösiirappia!
- Hih, minulta pääsi.

Päivämäärä:   30.5.10 20:23:56

Salainen numero? Mikä Juhana oikein oli miehiään? Huumepoliisi? Hitto et repesin tolle :DDD Ja toi loppuki oli just hyvä!

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   30.5.10 21:21:00

Anni ja minä suunnittelimme iltaa yläkerran olohuoneessamme elokuvia katsellen, mutta Sarri, Sunna ja Heta olivat vallanneet sen, joten me valtasimme sen sijaan keittiön.

Siis ne suunnitteli, ja sit kaksoset tuli Hetan kaa valtaa sen vai HÄH? Tää on jotenki VÄHÄN sekava lause...

Mut muuten oli kyl jees pätkä, toi loppu oli kyl kova, aikamoista siirappia tosiaan. Kyl tää Mr. & Mrs. Smithin alun voitti!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   30.5.10 21:28:00

"olimme suunnitteet" taitais muuttaa sen lauseen merkityksen semmoseks kun oli tarkotus... :D

LähettäjäJamis 
Päivämäärä:   30.5.10 21:53:05

Tai sitten Anni ja minä suunnittelimme viettää iltaa yläkerran olohuoneessamme elokuvia katsellen, mutta Sarri, Sunna ja Heta olivat vallanneet sen, joten me valtasimme sen sijaan keittiön..

En mä tiiä onko tuo parempi kuin Sennu sun ehdottama, mutta että Alissa ja Anni olivat suunnitelleet menevänsä yläkertaan leffoja katseleen, mutta joutuvat perumaan sen kun kaksoset oli siellä.

Ja näin lopuksi ei-kiinnostavaa; näin maailman sievintä tänään

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   30.5.10 21:55:42

Jamis, joo, toi oli parempi, etenkin parempi kuin toi suunnitteet...

Ai miten niin ei-kiinnostavaa??

Lähettäjä: tölkki 
Päivämäärä:   30.5.10 22:13:24

Juhana on herttanen =) Mutta ei pidä sanoa Suomen kauneimmalle, tytöt tykkää enempi, jos vetää paremmat siirappiöverit =D

LähettäjäJamis 
Päivämäärä:   30.5.10 22:28:33

Mä aattelin, että jos sua ei enää kiinnosta se :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   30.5.10 23:50:37

Kyllä mä kaikessa hiljaisuudessa yritän pysyä kärryillä kaikista asioista :D

Tölkki, musta toikin oli jo lähes oksettavaa.

Päivämäärä:   31.5.10 00:05:49

Sennnu, sä ootkin tommonen, et sä vaan tajuu.

Lähettäjä: a_des 
Päivämäärä:   31.5.10 13:20:44

Mäkin oon hiljaa hengessäni kaivannut tähän vähän sellasta jessijuttujen alkua, nyt tää on vähän ku alissan tarinointia, tai siis jää jotenkin etäiseksi, eikä ime ihan sillä lailla syövereihinsä kuin jessijutut. Ja joo, en osaa kirjoittaa lyhyitä virkkeitä. Enkä osaa enää antaa mitään nakertavaa palautetta.

Paitsi et kuka oli Heta?

Lähettäjä: katjajau- 
Päivämäärä:   31.5.10 15:08:39

Sarrin ja Sunnan kaveri, joka on aika arka hevosten suhteen :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   31.5.10 19:03:19

Keplottelin tallireissusta Annin kanssa lauantaina sillä tekosyyllä, että halusin raakata säärikarvani ja värjätä hiukseni ja sitä paitsi Jessi tarvitsi minut mukaan kauppareissulle, jonka jälkeen minullakin toivottavasti olisi ruokaa seuraavaksi viikoksi. Lisäksi halusin ratsastaa Nötellä ja siinä vaiheessa Anni kyllästyi.
- Oisit voinu ihan vaan sanoa, ettei huvita kun sataa, hän sanoi.
- En mä ole ennenkään sateessa sulanut, sanoin syyllisenä. – Mä tulen huomenna!
- Niin tietty, kun tarviit kyydin treffeillesi.
- Hei kuule nyt…
- No älä kilahda, mä vaan vitsailin!

Siitä en ollut ihan varma, mutta aloin tulla siihen tulokseen, että Anni oli Anni ja minun piti vaan sopeutua siihen, vaikka hänestä olikin tullut vähän kärkkäämpi sen jälkeen kun olin muuttanut. Vietin ihanan lauantaipäivän ja sunnuntaina Anni tuli hakemaan minut ja muuttokuormani.
- Sulla on aina ihan kauheasti tavaraa mukana, hän huomautti.
- Pyykkejä on pakko kuskata edestakaisin ja mä löydän aina jotain, mitä haluan mukaan, kun käyn täällä, puolustauduin.
- Sun hiukset on hyvin, hän sanoi suopeasti lopettaen sananvaihdon siihen. Se oli mukava kuulla. Niiden kanssa oli mennyt tovi jos toinenkin.

Autoin Annia tapani mukaan harjaamisessa ja satuloinnissa sekä seurasin häntä kentälle. Totesin paikan taas tyhjäksi paitsi hevosia, mutta sitä kesti vain parikymmentä minuuttia, ennen kuin Irpo tulla tohotti tallille. Myönnän pettyneeni. Juhanasta huolimatta olin toivonut tapaavani Arskan, Tai ehkä siksi. Että olisin päässyt pröystäilemään treffeilläni ja hieroa niitä hänen nenäänsä siihen tosiasiaan että minua ei kiinnostanut. Sitten tajusin, että kantautuisi se Irponkin kautta, ehkä.
- Moi! Kiitos viimesestä, sillon avajaispäivänä! Oletpa sä hienona! Irpo sanoi hyvin sopivasti, vaikka en edes ollut. Jotenkin en jaksanut uskoa, että hän huomasi kampaukseni.
- Kiitos. Mä olen menossa treffeille, sanoin hymyillen ja muistin, että minunhan piti soittaakin Juhanalle jossain välissä pian.
- Oo, hienoa! Joko te kuulitte uutisen?
- En mä ole kuullut mitään uutisia, mutta ei Anni aina muista mulle niitä kertoakaan.
- No Rosa sai viime yönä vauvan.
- Ohoh, sanoin enkä tiennyt, miksi olin yllättynyt. – Kumpi tuli?
- Poika, Irpo sanoi mietittyään pienen hetken.
- Vau. Onnittele mun puolesta.
- Tietty! Kuule, voitko sä auttaa mua ottamaan hevosia sisään? Arska lähti sairaalaan katsomaan niitä ja mun pitää pitää sen tunti.

Tietysti autoin häntä, kumma pieni kireä möykky rinnassani, ja tekeminen oli hyväksi. Irpon uutisetkin olivat oikeastaan hyväksi. Arska oli nyt perheenisä, joten se episodi elämässäni oli lopullisesti ohi. Oli ollut jo viisi vuotta sitten, ja nyt minäkin sen lopulta ymmärsin. Oli hyvä, että asiat olivat selkeitä. Nyt voisin katsoa reippaasti ainoastaan eteenpäin.

Päivämäärä:   31.5.10 19:17:46

Jee ens pätkässä päästään toivon mukaan lukemaa jo Alissan ja Juhanan treffeistä :D

Päivämäärä:   31.5.10 19:21:53

Juhanasta huolimatta olin toivonut tapaavani Arskan, Tai ehkä siksi.
Vai että pilkun jälkeen iso kirjan. Vai pitäisikö tossa olla pilkun sijasta piste?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   31.5.10 19:50:14

Hmm, ehkä pieni t, ja sitten sinne voisi lisätä myös +juuri.

Lähettäjä: lukija 
Päivämäärä:   31.5.10 20:16:35

Voitko linkittää tästä aikasemmat mustaoja tekstit+ Tuntuu että jotain lukemiani on jääny t välistä :) kiitosss

Päivämäärä:   31.5.10 20:21:12

Siis ei tartte näitä aikasmepia smalltown girl topi vaan se edellinen jessijutut teksti :) yritin käyttää hakua mutta en löytäny

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   31.5.10 20:27:45

Täällä ois. Koskahan mä ryhdistäytyisin ja saisin noi kaikki jonnekin sivuille.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   31.5.10 20:30:15

Ja heti ekan osan lopusta sit puuttuu näköjään linkki. Toivottavasti muissa on.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   31.5.10 20:36:39

Linkki kolmanteen osaan...

Päivämäärä:   31.5.10 21:17:08

Kiitos tuhannesti ! <3 iltalukemista :)

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   1.6.10 00:20:26

Hieno pätkä, toi Alissa vaan on jotenkin omalla tavallaan niin herttanen. Semmonen aito, mut silti tietyl tapaa epäaito. En osaa selittää tiiän, mut kuitenkii. Ja Nötellä on ihana kutsumanimi! Mäkin tahdon hepan, jonka nimi on Nötte.

Mitenköhän on, luenkohan seuraavan pätkän vasta keskiviikkoaamuna töiden jälkeen, vai huomenna illalla ennen töitä. Mitä veikkaat?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   1.6.10 18:02:43

Jaa-a, en osaa arvella. Kummin kävi?
-------------
18. Treffejä
Juhana ja minä tapasimme Hakaniemessä pankin edessä, sillä sen olin pannut merkille mennessäni ohi bussilla ja siihen tiesin osaavani. Minulla oli hiukan epämiellyttävä olo, se oli pakko myöntää. Ei suorastaan paha, mutta minua jännitti, ettemme ehkä keksisi mitään puhumista ja että tapaamisesta tulisi piinallinen.

Näin Juhanan heti astuessani bussista ulos. Hänellä oli sama musta toppatakki kuin uutena vuotenakin ja punakirjavat lapaset, jotka minusta silloin olivat näyttäneet hellyttäviltä. Nyt en ollut yhtä varma. Minusta tuntui, etten muistanut ihan tarkasti hänen ulkonäköäänkään. Olinkohan vain kuvitellut pikku humalassa, että hänen silmänsä olivat kauniit?
- Hei, sanoin päästyäni tarpeeksi lähelle.
- Hei, hän sanoi katsoen minua alaspäin ja hymyili. Hän oli aika lailla minua pidempi ja kyllä minä olin muistanut ne tummat silmät ihan oikein. Melko vaaleat hiukset näyttivät jänniltä tummien kulmakarvojen kanssa.
- Mitäs tehdään? kysyin.
- Mitä jos käveltäis keskustaan ja mentäis leffaan? Mä sain vapaalippuja joululahjaksi, voin tarjota.

Se sopi minulle. Elokuvissa saattoi ainakin keskittyä elokuvaan ja siitä ehkä poikisi jotain puhumista sen jälkeenkin. Tilanne kuitenkin laukesi jo matkalla keskustaan. Juhana otti minua kädestä ja yllättäen ei ollutkaan vaikea jutella hänen kanssaan. Tietysti meillä oli toisistamme niin paljon selville otettavaa, ei uudenvuodenaattona baarissa juuri keskusteltu ja kotimatka oli mennyt yleiseksi rätkätykseksi. Me tytöt siis olimme rätkättäneet, Juhana oli saatellut meitä melko lailla hiljaisempana.

Elokuvalippujen lisäksi hän tarjosi pussillisen karkkia ja menimme katsomaan aavistuksen verran romanttista seikkailuelokuvaa, jonka lopussa paha sai palkkansa ja kauniit ihmiset toisensa. Hän ei yrittänyt kopeloida pimeässä, eikä suudella, vaan käyttäytyi kuin herrasmies tarjoten vain välillä namia. Leffa oli sen verran hyvä, että tempauduin mukaan muistamatta enää ollenkaan, että olin treffeillä.

Se muistui mieleen taas, kun palailin hitaasti tähän aikaan ja paikkaan elokuvateatterin ulkopuolella.
- Mitä sä haluaisit nyt tehdä? Juhana kysyi.
- Mulla on hirveä jano, tunnustin. Se ei ollut mikään ihme, kun olin pari tuntia mussuttanut salmiakkia.
- No mennään juomaan jotain.
- Okei, mutta mä maksan, sanoin. Se nyt oli vähintä mitä saatoin tehdä, kun Juhana oli tarjonnut leffan ja karkit. Hän ei pistänyt hanttiin, mikä minusta oli plussaa. En halunnut olla ylläpidetty nainen. – Mennäänkö tonne? ehdotin osoittaen lähintä ravintolan näköistä.
- Vai Heseen? Juhana kysyi empien, mutta minä olin jo ehtinyt ottaa muutaman askeleen ja hän tuli kiltisti perässä.

Muistin hänen juoneen kaljaa uudenvuodenaattona, joten menin tiskille yrittäen näyttää kokeneelta ja pyysin kaksi olutta. Sain ne saman tien ja ojensin Juhanalle toisen.
- Mulle ois kelvannu ihan limukin, tai vesi. Mulla on huomenna työpäivä, hän sanoi kulmat rypyssä. Nolostuin.
- Niin mullakin on, muistin. – Mä kyllä menen vasta aikasintaan yhdeksäksi.
- Mä menen jo seitsemäksi, Juhana sanoi.
- Ai? Missä sä olet töissä? kysyin, kun tajusin, etten tiennyt sitä. – Juodaan vaan nää ja lähdetään nukkumaan. Istutaan vaikka tonne.

Ikkunan edestä vapautui juuri pari paikkaa ja istuimme sinne vierekkäin kuin kanat orrelle. Se oli mukava paikka, siitä näki kaikki ohikulkijat.
- Mä olen makkaratehtaalla, Juhana sanoi.
- Pilailetko sä? kysyin. En ollut tullut ajatelleeksikaan, että Helsingissä oli makkaratehtaita, saati että joku olisi sellaisessa töissä. Ennemminkin mieleeni tuli, että se oli huono vitsi, joka kohdistui siihen, että meillä oli niin paljon hevosia Mustaojalla.
- En. Ja tehdään me kaikenlaista muutakin, lihapiirakoita ja sellasta. Tosin mä en enää oo linjalla vaan pakkaamossa vuoroesimiehenä.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   1.6.10 18:37:02

Kävi niin, että tulin ennen töitä. Vaik mun pitäis olla nukkumassa, et jaksan valvoa koko pitkän yön...

Kiva pätkä, ihan höhlää, et Juhana on makkaratehtaalla. Onko se Wotkinssilla?

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   1.6.10 19:47:28

Mut täälhän VOIS olla uus pätkä, kun mä aamulla puol seittemän kotiudun? Jookoskookos? *bambikatse*

Lähettäjäjackets 
Päivämäärä:   1.6.10 20:26:02

Oh, kauheeta tollanen ku joku on tosi ihastunu ja toinen ei niin. Tai noilla ainaki vaikuttaa vähän tollasilta epätreffeiltä so far.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   1.6.10 21:00:51

Flanu ei kun HK:lla :)

Ehkäpä Alissa on vaan yltiöanalyyttinen ja turhan varovainen?

Lähettäjäjackets 
Päivämäärä:   1.6.10 21:02:50

No joo ja kuitenki haikailee viel Arskan perään.

Lähettäjä: Jekku 
Päivämäärä:   1.6.10 21:42:58

Heh, Suuronen Juhana :D kaverilla on sama sukunimi.
Kiva että oli tullu näin paljo jatkoa, hyviä kohtia toi huumepoliisi ja kaksosten muodot, meinasin tipahtaa penkiltä =D

Nyt alkaa taas tapahtuu, ku on uus mies ja vaava ..hehee draamaa kehiin. Tosin Alissan elämä on tainnu olla pelkkää draamaa aikalailla??

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   2.6.10 20:08:45

Se kuulosti hienolta ja vilkaisin Juhanaa kunnioittavasti. Noin nuori ja jo esimies. Oli myönnettävä, että ajatus makkarantäyttäjästä oli ehtinyt hetkeksi latistaa kuvaa, jota olin muodostamassa hänestä. Mutta minähän tässä en varsinaisesti ollut uraputkessa.
- Mä teen puhelinmyyntihommia, tunnustin.
- Ei kai niissäkään mitään vikaa ole, Juhana arveli.
- Mä en oikeastaan tiedä vielä, alotin vasta viime viikolla. Se oli ainoa homma, minkä mä sain sovitettua koulun kanssa, selitin ja aloimme jutella menneistä työpaikoista.

Juotuaan puolet oluestaan Juhana alkoi vilkuilla kännykkäänsä.
- Odotatko sä että joku soittaisi? kysyin.
- Ei kun kelloa mä vaan…
- Voidaan me lähteä, lupasin ja helpotuksen ilme levisi hänen kasvoilleen. Itse olin jo saanut tuoppini tyhjäksi, minulla oli oikeasti ollut kova jano. Ei ollut vielä myöhä eikä mikään, mutta jos kerran piti ehtiä seitsemäksi töihin, ei voinut viivytellä turhan päiten.
- Millä bussilla sä menet? Mä saatan sut pysäkille, hän lupasi ottaen taas ritarillisen roolinsa. Se puri minuun, en voinut kieltää.
- Saata vaan, jos sua huvittaa, sanoin suopeasti ja aloin napittaa takkiani.

Matkalla Ateneumin eteen Juhana otti taas minua kädestä ja kun pääsimme perille, hän pysähtyi, hymyili ja katsoi minua.
- Voitaisko me nähdä huomenna? hän pyysi. Sitä se oli, pyyntö eikä kysymys. En heti tiennyt, mitä vastata, mutta hän jatkoi. – Mä voisin vaikka tulla sua vastaan kun sä pääset töistä. Kerro vaan mihin.
Kuulin kertovani työpaikkani osoitteen ja että lähtisin sieltä varmaankin viiden aikoihin.
- Nähdään sitten, Juhana lupasi ja sitten bussini jo tulikin.
- Nähdään, hyvää yötä, sanoin kiireesti ja viivyttelin silti hetken. Tähän olisi sopinut hyvänyönsuukko paremmin kuin hyvin, mutta sitä ei ilmeisestikään ollut tulossa, enkä voinut jäädä odottelemaan. Vilkutin siis vain kiiruhtaessani bussin etuovelle ja sitten ensimmäiseen vapaaseen penkkiin istumaan.

Danni oli soittanut minulle illan mittaan kolme kertaa, se idiootti. Kuvitteliko hän, että minulla oli aikaa raportoida hänelle kesken treffien? Annikin oli laittanut tekstarin ja näpelöin puhelintani epätietoisena siitä, mitä vastata kummallekin, kun se soi taas. Kirosin Dannia, mutta ei se ollutkaan hän.
- Haloo, sanoin varovaisesti yrittäen olla häiritsemättä kanssamatkustajia.
- Juhana täällä, moi.
- Niin? sanoin ällistyneenä. Hän ei varmasti ollut ehtinyt muuta kuin kävellä ratikkapysäkille.
- Mä vaan ajattelin toivottaa sulle hyvää yötä.
- Tota… kiitos. Kai. Mä luulin, että me toivotettiin jo.
- Uudestaan, hän naurahti. Ei paha, ajattelin.
- Hyvää yötä uudestaan sitten.
- Ja nähdään huomenna.
- Niin tehdään. Mä jään nyt pois, ilmoitin. Se ei ollut totta, en ollut vielä kotipysäkillä, mutta en tahtonut lässyttää bussissa. Juhana toivotti vielä kerran hyvää yötä ja piilotin puhelimen takaisin laukkuuni. Danni ja Anni saisivat odottaa, että olisin kotona ja varmasti yksin, ennen kuin vastaisin yhtään mitään.

Unohdin autuaasti molemmat, kun pääsin kotiin, sillä siellä oli vaihteeksi elämää. Natan huoneen ovi oli auki ja hän, Sanna ja Tirppa istuivat lattialla pelaamassa korttia. Se näytti hauskalta.
- Iltaa, sanoin ovelta salaa toivoen, että minut kutsuttaisiin mukaan.
- Alissa! Tirppa sanoi ilahtuneen näköisenä. – Mistä sä tulet tähän aikaan?
- Treffeiltä.
- Tule mukaan, Nata sanoi, enkä odottanut toista kutsua. Tätä minä vähän olin toivonutkin soluasunnolta, tällaisia iltoja ja uusia kavereita. Vein vain laukkuni pois ja istuin rinkiin.
- Mitä me pelataan? kysyin, minulle kerrottiin ja sitten läiskimme korttia, kunnes kello oli yksi ja Ria tuli sanomaan, että hän arvostaisi kovasti edes vaiheittaista hiljentymistä.

LähettäjäAivokana 
Päivämäärä:   2.6.10 22:11:33

Kiva pätkä taas! :))

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   3.6.10 14:52:18

No ihan tyhmää, olis ollu Wotkinilla. Wotkinilta saa hyvää makkaraa ja lihaa...

Hohhoijjakkaa. Tänään heräsin ihmisten aikoihin jopa, eilen nousin vasta viideltä. Ja ehdin lukea pätkän!

Tosi kiva pätkä taas, Alissa ja Juhana vaikuttaa aika sulosilta omalla tavallaan. Ja on tosi kiva, että Alissan solukämppikset on noin kilttejä ja kivoja, vaikka se sen yhen systeri(?) söikin silloin uv:na Alissan eväät... Tän voimin on hyvä mennä tallille ja sit töihin. Kiitän ja kuittaan!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   3.6.10 19:41:05

En valvonut ajatellen Juhanaa hyvällä enkä pahalla, en ajatellut häntä ollenkaan edes aamulla. Nousin, peseydyin, pukeuduin, join vähän mehua – kukaan ei ollut noussut keittämään kahvia – ja pesin hampaani. Siinä vaiheessa kello oli kahdeksan ja Danni soitti.
- Lopultakin, hän sanoi hengästyneenä.
- Miten sä olet hereillä tähän aikaan? Sullahan on loma.
- Ja mä aion kuluttaa sen Hesassa. Mä tulen etsimään töitä. Saako susta seuraa?
- Mä olen menossa töihin, sanoin pieni ylpeyden värähdys äänessäni.
- Tylsimys, etkö sä sanonut, että sä voit olla töissä milloin haluat?
- Joo, ja mä haluan olla tänään, koska mun ei tarvii olla koulussa.
- Niin niin, joo, joo, Danni sanoi kärsimättömästi. - Miten eilinen? Oliko se edelleen ihana?
Ihana? Se sana ei ollut vielä käynyt mielessäni Juhanan yhteydessä. Olihan hän suhteellisen hyvännäköinen, kiltti ja huomaavainen ja mukava kyllä, mutta ei varsinaisesti ihana.
- Me tavataan tänään uudestaan. Katotaan sitten. Eilinen meni enimmäkseen leffassa, kerroin.
- Wuhuu, jo toiset treffit!

Niinhän ne olivat, ei siitä päässyt mihinkään. Minusta kuitenkin tuntui, että minun olisi ehkä pitänyt olla vähän enemmän innoissani. Vai oliko tämä vain tavallista elämää? En ollut koskaan käynyt treffeillä ventovieraan kanssa, ennestään tuttujen vain, ja Arska silloin joskus oli ollut eri asia, koska olin ollut häneen rakastunut jo aikoja, ennen kuin mitään tapahtui. Ja siinä vaiheessa olin hänetkin tuntenut jo aika monta viikkoa.

Danni puhui puhumistaan ja sai minut lopulta lupaamaan, että lähtisin töistä jo vaikkapa kolmen maissa ja kävisin hänen kanssaan kahvilla tai syömässä ja ehkä vielä jossain kaupassa.
- Sä et kuitenkaan saa siinä parissa tunnissa mitään kaupattua, hän väitti.
- Ai kun mä nautin, kun sä mollaat mua, sanoin vihaisesti. Pelkäsin hänen olevan oikeassa, muuten olisinkin varmaan vaan nauranut.
- Mä soitan sulle iltapäivällä uudestaan!
- Epäilemättä.

Se työpäivä meni kuitenkin yllättävän tuottoisasti, eikä minua harmittanut enää juurikaan lähteä suunniteltua aikaisemmin. Danni raahasi minut Kamppiin yhteen kauppaan, missä hän ilmeisesti oli viettänyt hyvän aikaa kahden takin välillä empien.
- Kalliinpuoleisia molemmat, arvelin.
- Välikö sillä? Mä sain töitä, hän sanoi tyytyväisenä ja arvasin, että hänen oli ollut vaikea olla purskauttamatta sitä heti puhelimessa, kun olimme sopineet missä tapaisimme.
- Etkä? Mistä? huudahdin kateellisena. Toisille kaikki tuntui olevan järjettömän helppoa. Danni se vain sai päähänsä hankkia töitä, lähti liikkeelle ja sai sellaisen muutamassa tunnissa. Kauanko minä olin etsinyt ja olisinko ilman Nataa vieläkään löytänyt?
- Yhden farkkukaupan ikkunassa oli lappu, tuolla ihan aseman vieressä. Ne tarvitsi osa-aikasta myyjää ja mä tarvitsin osa-aikasen työpaikan joten se oli siinä.
- Vitsi, puuskahdin. Helpotti pikkuisen, kun kuulin, että työajat olivat kolme iltapäivää viikossa ja lauantait. En olisi voinut lintsata koulusta kolmea kertaa viikosta ja lauantaisin tahdoin olla Mustaojalla ja ratsastaa Nötteä.
- Mutta kumman mä otan?
- Älä ota kumpaakaan, osta sieltä omasta kaupastasi, saat takuulla henkilökunta-alennusta.
- Totta, sä olet fiksu, Danni sanoi miettiväisesti. – No mennään kahville, mä tarjoan. Voit ottaa vaikka kakunpalankin.

Istuimme ja juttelimme lähinnä Juhanasta niin kauan, että melkein unohdin lähteä seuraaville treffeilleni hänen kanssaan. Palasin puolijuoksua työpaikkani eteen, missä hän jo odottikin.
- Mä luulin, että sä tulet tuolta sisältä, hän sanoi hiukan syyttävään sävyyn.
- Mä lähdinkin jo aikasemmin ja kävin Dannin kanssa kahvilla.
- Ahaa, Juhana nyökkäsi.
- Mä saan itse päättää työaikani, puolustauduin. – Siis noin suunnilleen. Mitä tehdään?

Tänään Juhanalla ei ollut suunnitelmia, joten minulle sopi hyvin lähteä vain kävelemään pitkin töistä päässeiden ihmisten ruuhkauttamia katuja ja katselemaan vanhoja taloja. Muistin nyt, miten iloinen olin ollut ajatuksesta muuttaa Helsinkiin. Se oli unohtunut, kun olin päätynyt lähiöön kauas Pitkänsillan taakse, mutta palasi nyt suurella voimalla. Ajattelin, että nämä talot olivat olleet tällaisina pystyssä jo viisikymmentä tai sata vuotta sitten, että isoisoäitini oli saattanut kävellä tätä samaa katua joskus.
- Eikö täällä oo kaunista? kysyin Juhanalta pysähtyessäni katsomaan taloa, jonka kyljestä näytti kasvavan torni. Valaistut erkkeri-ikkunat antoivat aavistaa, että sisällä oli lämmintä ja viihtyisää. Varmasti siellä oli vielä joulukuusikin, kolmi-tai nelimetrinen ja täynnä koristeita.
- Täällä? hän kysyi empien ja vilkaisi autoja ja loskaa ja ihmisruuhkaa. Sitten hän tajusi seurata katseeni suuntaa.
- Kato tonne, osoitin valaistua erkkeriä. – Tuolla takuulla asuu onnellinen perhe!

Juhana vain vilkaisi sinne ja jäi katsomaan minua.
- Sä olet ihana, tiedätkö sä sitä? Ja kaunis. Ja joskus me vielä muutetaan tonne ja meillä on iso, ihana, onnellinen perhe.
Siinä oli ehkä pikkuisen liikaa minulle yhdellä kertaa. Nielaisin ja punastuin, enkä ensin tiennyt, mitä sanoa, sitten tartuin helpoimpaan.
- Olisi ehkä korkea aika avata asuntosäästötili, jos tänne aikoo asumaan, sanoin käytännöllisesti.
- Älä nyt, me ollaan asuttu täälläpäin, kun mä olin pieni. Vuokralla.
- Mä luulin että sä asuit samassa talossa kuin Karoliina.
- Ennen sitä. En mä muista siitä paljon mitään paitsi että mä nukuin keittiössä. Se oli kauhean pieni asunto.
- Ja nyt sä asut Kalliossa? johdattelin aihetta kauemmas isosta, onnellisesta, hypoteettisesta perheestämme.
- Joo.
- Edelleen pienessä asunnossa?
- Järkyttävän pienessä, mutta ainakin oman oven takana, hän sanoi ylpeänä. – Broidi muutti pois tyttöystävänsä kanssa yhteen, ja me asuttiin vähän aikaa kahden mutsin kanssa, mutta samasta talosta vapautui pieni yksiö ja mä onnistuin saamaan sen.

Huokaisin hiljaisesti helpotuksesta. Jossain vaiheessa minulle oli muodostunut hatara käsitys, että Juhana asuisi edelleen äitinsä kanssa ja oli ilo huomata se vääräksi. Kun hän kysyi, haluaisinko joskus tulla käymään, sanoin iloisesti, että miksikäs ei.
- Huomenna? Juhana kysyi ja ennen kuin ehdin ajatella, olin luvannut.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   3.6.10 20:33:29

Oi kun ihana pätkä. Kiva kun Dannikin sai töitä ja ai että nää nimet on kyllä ihania. Mä en voi vaan lakata ajattelemasta, että miten sä keksit niin hienoja ja persoonallisia nimiä!

Vitsit, flanu ratsasti tänään ISOLLA hepalla ja huomenna pienellä hepalla.

Tää oli hyvä pätkä näin ennen viikon vikaa työvuoroa luettavaks, viel ens yö, ja sit seuraavan kerran sunnuntaina pitää olla kello 22:00 työn ääressä.

Kirjota kiltti Sennnu sillein tänne uus pätkä, et ku huomenna ip tuun ennen tallille menoa lukemaan, ni tääl olis pätkä. Sä et tiedäkään miten mä arvostaisin sitä.

(ja sit mulle saa ehdotella, et mitä teen suokkitamman kanssa, jonka kanssa saan tehä mitä tahansa, paitsi hypätä)

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   4.6.10 08:38:55

Mä voisin haluta aamupalaa näin työvuorosta kotiutumisen jälkeen?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   4.6.10 18:33:50

Tästä tulee nyt tämmönen alkiltapala.
----------
19. Ystäväni, pienet, suuret
Anni otti yllättävän tyynesti sen, että vietin jo kolmannen illan peräkkäin Juhanan kanssa, vaikka olisin päässyt lähteä hänen seurakseen tallillekin. Se saattoi johtua siitäkin, että hän oli juuri saanut sähköpostiinsa asuntotarjouksen. Ei yhteisestä kaveriasunnosta meille, mutta solusta Pasilassa. Olin pikkiriikkisen kateellinen parempien kulkuyhteyksien takia, mutta toisaalta olisin saattanut ahdistua sellaisessa kivikylässä. Pääasiassa vain riemuitsin hänen kanssaan, tuo sama tunne oli vielä niin tuoreena muistissani.

Vierailu Juhanan luona oli hiukan hämmentävä. Minulla oli osoite ja viime tingassa kävin matkalla Alepassa hakemassa kahvipaketin tuliaisiksi. Tuntui väärältä mennä tyhjin käsin, mutta ei se kahvipakettikaan oikealta tuntunut. Perillä olin sitten iloinen siitä, etten ollut ostanut hillomunkkeja tai muuta sellaista, Juhanalla nimittäin oli pöydällään vadillinen tuoksuvia korvapuusteja ja kaksi kaunista, kultareunaista kahvikuppia valmiiksi katettuna. Niistä tuli niin mummomainen olo, että aloin vilkuilla ympärilleni etsien keinutuolia ja isoäitiä. Koko pieni huone muistuttikin punamultaisen mökin peräkammaria, nyt kun ajatus kerran oli juolahtanut päähäni. Sängyn päällä oli virkatuista tilkuista tehty päiväpeitto ja ikkunalaudalla paavalinkukkia. Söpöä, ehkä joltain kantilta hellyttävääkin, mutta ei missään nimessä pelkästään positiivista, kun kyseessä oli potentiaalinen poikaystävä.
- Sievää, sanoin ja Juhana irvisti tuskastuneen näköisenä.
- Älä viitti. Mutsi tunki mulle kaikki ylimääräiset kamansa vintiltä, enkä mä ole saanut hommattua tilalle mitään fiksumpaa.

Nielin selityksen kiitollisena ja joimme kahvia ja juttelimme, kunnes tuli niin myöhä, että katsoin parhaaksi lähteä. Oli loppiaisaatto ja aioin vielä jatkaa Mustaojalle.
- Tavataanko me huomenna? Juhana kysyi hellästi, kun tulin vessasta, joka oli pikkuruinen ja askeettinen. Se takuulla kastui kauttaaltaan, kun joku kävi suihkussa. Hän oli tullut oven taakse odottamaan ja säikäytti minut.
- Tulen mä huomenna takaisin, kai sitä ehtisi, arvelin ja annoin hänen halata minua.
- Vahinko, ettet sä voi jäädä yöksi. Mullakin olisi vapaapäivä huomenna.
- Sitten menisi puoleen päivään, ennen kuin mä ehtisin kotiin, enkä mä ehtisi tehdä mitään, sanoin järkevästi ja katseeni pyyhkäisi pientä asuntoa. Missä minä muka nukkuisin? Tajusin, että Juhanan sänky oli vain tavallinen, kapea 80-senttinen. Se oikeastaan pisti silmään sellaisena. Minulla ja kaikilla kavereillani oli leveämpi, omaanikin mahtui kohtuullisen mukavasti kaksi ihmistä, jos oli tarvis. Dannin kanssa olimme sen testanneet. Mutta ehkä Juhanan peti oli levitettävää mallia. Nyt ei kylläkään ollut aika miettiä sitä, eikä Juhana pistänytkään vastaan, kun aloin pukea takkia päälle.
- Mä voin saattaa sut asemalle, hän tarjoutui ja nappasi ison kassini, jossa tällä kertaa ei ollut ihan kamalasti pyykkiä, kun viikonloppu oli ollut ihan vasta.

Se oli hyvin luonteenomaista hänelle ja kun illalla raportoin Dannille ja Annille, joka oli tullut meille höpöttelemään alkuviikon tapahtumat, molemmat olivat innoissaan.
- Sä olit oikeassa, kun sanoit löytäväsi sillon uudenvuodenbileissä elämäsi miehen, Anni sanoi silmät loistaen.
- Se on ai-van lääpällään suhun, ilmoitti Danni ja niin kai asia oli. En minä voinut kieltää, että siltä se vaikutti, sen paremmin kuin estää suupieliäni nykimästä ylöspäin. Minä en olisi mennyt ihan niin pitkälle, että olisin luonnehtinut Juhanaa unelmieni mieheksi, mutta lähinnä, koska en ollut määritellyt unelmieni miestä niin tarkasti. Okei, olinhan taannoin Tipille heitellyt ominaisuuksia, joita arvostin, mutta minun oli ollut pakko keksiä jotain, tai hän ei olisi jättänyt minua rauhaan. Suuret, kauniit silmät, hoh hoijaa. Itse asiassa siinä kohden ei ollut valittamista, vaikkei Juhanassa muuta keijumaista ollutkaan. Hän oli yksinkertaisesti liian iso sellaiseksi. Fiksuudesta ja huumorintajusta en vielä oikein tiennyt, mutta ainakin hän oli kiltti, kohtelias, ihastunut ja avasi minulle ovet. Eikö se jo ollut aika paljon?

Lähettäjä: Pingo 
Päivämäärä:   4.6.10 18:50:50

Pakko kommentoida et toi Juhana on ihan h&%#¤%&n pelottava! Vähänkö mua karmis jos joku käyttäytyis tolleen.. ei varmasti ole kaverilla kaikki muumit laaksossa ;)

Lähettäjäwhisky. 
Päivämäärä:   4.6.10 21:00:14

"vaikka olisin päässyt lähteä"

Ei kai tuon lauseen ihan noin pitänyt mennä? :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   4.6.10 21:36:04

No ei pitäny :D

LähettäjäAivokana 
Päivämäärä:   4.6.10 22:36:48

Haha voin niin kuvitella ton Juhanan asunnon :DD

Päivämäärä:   4.6.10 23:12:40

"vaikka olisin päässyt lähteä hänen seurakseen tallillekin. Se saattoi johtua siitäkin"

Olisin päässyt lähteä, hmm. Ja tossa on mun mielestä liikaa kinniä. Muuten aivan sairaan mukava pätkä :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   4.6.10 23:46:59

Toi, miten ois "vaikka olisin päässyt lähtemään hänen seurakseen tallillekin. Tai saattoi se johtua siitäkin, että hän oli juuri saanut sähköpostiinsa asuntotarjouksen." Mä jotenkin haluaisin pitää noi molemmat kinit, tai ainakin ton jälkimmäisen jos on pakko valita.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   5.6.10 00:08:58

Pidä molemmat kinit, ei oo niin pahat :). Joskus näkee tekstejä, joissa on ihan liikaa kinejä, toi on vielä sopivasti.

Lähettäjäjackets 
Päivämäärä:   5.6.10 15:09:59

Musta tuntuu, että mä käytän ite ihan liikaa kinejä (Word on ainaki sitä mieltä ja kiltisti alleviivaa kaikki kinit ja ilmottaa niiden olevan turhia!), joten ei noi mulla ainakaan pistäny silmään. Ja se, mikä häiritsi, korjattiinkin jo ylempänä.

ps. vähänkö nauroin Pingon kommentille :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   5.6.10 18:38:33

Loppiaisaamuna Vesku piti Nötelle ja minulle tunnin. Olinhan ratsastanut sillä kaiken aikaa, mutta olin paremminkin vain liikutellut sitä yrittämättä mitään mitenkään kunnianhimoista. Nyt jouduin oikeasti töihin ja suoraan sanoen se ei ollut kaunista katsottavaa.
- Se ei ole tottunut siihen, että mä käsken sen tehdä asioita, se haluaa vaan pitää hauskaa mun kanssa, sanoin syyttävästi.
- Höpö höpö. Sinä se luulet, että se on vielä vauva, jonka ei tarvitse muuta kuin hölköttää, Vesku heitti takaisin, ja koska hän oli enemmän kuin todennäköisesti oikeassa, yritin ryhdistäytyä. Nötte ei kumma kyllä pahastunutkaan, kun rupesin määrätietoisemmaksi vaan tuntui itsekin saavan vähän enemmän voimaa ja liikettä. Se pärskyi ravatessaan ja kun minä Veskun käskystä kerin ohjia paremmin tueksi.
- Alkaakohan se kyllästyä jo? kysyin vartin kuluttua.
- Taidat itse kyllästyä, Vesku arveli.
- En tosiaankaan! väitin kiivaasti vastaan, mutta oli pakko myöntää, että aloin vähän väsyä. Kyllästynyt en ollut, olin ihmeissäni siitä, miten isolta hevoselta pikkuiseni yhtäkkiä tuntui. Olisin voinut jatkaa loputtomiin.
- Voidaan me lopettaa niin kauan kun menee hyvin.

Iltapäivällä lähdin Annin kanssa Vantaalle. Katsoin sen suorastaan velvollisuudekseni, kun en alkuviikolla ollut käynyt ja sitä paitsi hän halusi minut sen jälkeen mukaan katsomaan taloa, johon tulisi muuttamaan. Saisin tietysti myös kyydin kotiin.
- Ota kamat mukaan, jos haluat ratsastaa, Anni oli sanonut, joten en viitsinyt vaihtaa ratsastushousuja pois. Hän oli viime aikoina pikkuisen marissut, että Kodiak oli ruvennut jäykäksi ja hitaaksi, toisinaan se taas oli kuulemma vastahakoinen ja vino. Nöten jälkeen minua leijutti sen verran, että ajattelin voivani hyvinkin olla hyödyksi Annille läpiratsastamalla hänen hevosensa.

Totuttuun tapaan haimme Kodiakin Pollen seurasta, harjasimme ja satuloimme sen ja lähdimme naapuritallille, vaihteeksi minä selässä.
- Oisko sulla ollut kannuksia? kysyin, kun olimme päässeet puolimatkaan. Anni oli oikeassa ainakin siinä, että hevonen tuntui vastahakoiselta pohkeelle, jopa siinä polulla.
- Ei mulla täällä – eihän sen kanssa ole yleensä tarvinnut. Olisitko sä halunnut?
- No jos ois ollu niin olisin, mutta ei se niin nokonuukaa. Ei kai siellä muuten ole tunteja nyt, kun on tämmönen vapaapäivä.
- Ei pitäisi olla tähän aikaan, mä kyselin eilen. Mutta jos siellä on joku, mä voin kysyä, oisko siellä kenenkään kannuksia lainata.

En toivonut, että siellä olisi, eikä ollutkaan. Anni kävi omin lupinensa tutkimassa satulahuonetta ja palasi kannusparin kanssa ennen kuin minä olin ehtinyt ratsastaa yhtä kierrosta. Annoin hänen asentaa ne saappaisiini ja aloin keskittyä ratsastamiseen.

Kodiak ei pitänyt siitä, että komensin sitä. Se luimisteli ja jäkitti ja pari kertaa se protestoi pukittelemalla. Siitä oli se hyöty, että se tuntui saavan verensä liikkeelle ja sitä myötä koko kroppansa. Minun ei tarvinnut enää yrittää niin kamalasti vaan se alkoi toimia kuten se nuori, hyvin koulutettu hevonen, jonka muistin. Arvelin, että Annille oli käynyt vähän sanoin kuin minulle Nöten kanssa, joten tänään minulla riitti hänelle runsaasti ymmärtämystä. Kun piti hevosestaan, halusi olla sille kiltti eikä vaatia kaiken maailman turhuuksia.
- Se tuntuu ihan hyvältä nyt, sanoin lopulta ja hätkähdin nähdessäni Arskan aidan takana Annin vieressä. Olin toivonut, etten tapaisi häntä ihan vielä. Toisaalta mahdollisuus oli ollut elävänä mielessäni ja vanhaan tapaan olin vähän toivonut sitäkin.
- Se näyttää makeelta. Saanko mä vähän kokeilla? Anni sanoi innoissaan.
- Sun hevoseshan se on, sanoin lyhyesti ja hyppäsin satulasta. Anni oli jättänyt kypäränsä autoon, joten annoin hänelle omani, vaikka se olikin päässyt hiostumaan vähän ällöttäväksi. Raipan annoin myös, mutta kannuksia hän ei sanonut huolivansa.

- Me lainattiin nää täältä, sanoin Arskalle saatuani ne riisuttua. – Anteeksi. Ei ollut ketään, keneltä kysyä.
- Ei se mitään, Arska sanoi ja otti ne hajamielisen näköisenä. – Sua ei ole taas näkynyt.
- Sen perusteella miten harvoin sua näkee, mä uskoisin olevani täällä useammin kuin sinä, tuhahdin, mutta se kuulostikin ääneen sanottuna paljon riidanhaluisemmalta kuin mitä olin kuvitellut. – Siis, aika usein mä käyn Annin mukana. Hei, onneksi olkoon vauvasta, Irpo kertoi.
- Kiitos. Mä olen ymmärtänyt, ettet sä ehdi enää tallille seurustelultasi.

Korvissani suhisi hiukan. Tyypin tyttöystävä oli juuri synnyttänyt vauvan ja hän vaihtoi puheenaiheen minun seurusteluuni. Miten tämä oikein piti ottaa?
- Joko ne on päässy sairaalasta? kysyin, sillä sen olin ehtinyt suunnitella seuraavaksi repliikikseni, enkä näin pian keksinyt muutakaan.
- Huomenna niiden pitäisi, Arska vastasi hymyillen ja taika katosi.
- No, onko se ihana?
- Onhan se, kai, vaikka meni kyllä vähän aikaa tottua siihen, miltä se näytti. Mutta on se aika ihmeellinen, hän sanoi kunnioittavasti ja alkoi puhua pienistä nyrkeistä ja hiustupsusta. Loppukin lumous oli mennyttä. Hänen ilmeensä sai minut haluamaan lyödä häntä.
- Niin kai kaikki vastasyntyneet on. Anni, joko sä alat olla valmis? Mulla on vielä miljoona asiaa tälle päivälle, ennen kuin tapaan Juhanan, huusin kentälle, missä Anni laukkasi voltilla.
- Joo, sori, mennään vaan, tämä sanoi kiireesti.
- Törmäillään, sanoin kevyesti Arskalle ja avasin kentän portin. Anni näytti epätietoiselta ja minäkin tiesin, että Kodi olisi ansainnut enemmän viilentelyä työskenneltyään ensin minun ja sitten Annin kanssa. Arska kuitenkin ymmärsi ottaa minun portille siirtymiseni vihjeenä ja häipyi enemmittä puheitta talliin. – Ravaile vaan rauhassa, sanoin Annille ja minulla oli tyhjä ja kiukkuinen olo.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   5.6.10 21:15:03

Se pärskyi ravatessaan ja kun minä Veskun käskystä kerin ohjia paremmin tueksi.
--> Niin mitä sitten tapahtui, kun Alissa keräsi ohjia? Tää jäi vähän auki...

Muuten ihan huippupätkä, tajuttoman kiva. Kiva, kun Alissa sai vähän noottia Veskulta, ja sitte että se pysty antamaan samaa noottia Annille :). Niin se tieto menee eteenpäin.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   5.6.10 21:20:36

Sitten tapahtui että se edelleenkin pärskyi. :)
Okei, tölkki tulee kohta sanomaan tästä että älä tee solmuja jos ei lanka ole katki, mutta tohon nyt näköjään tuli vähän kiemuraisempi yritelmä.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   5.6.10 21:35:16

Joo, mä tipuin tossa kohtaa ihan täysin :D

LähettäjäAivokana 
Päivämäärä:   6.6.10 11:29:50

Miten mulla on sellanen kutina et Alissa ja Arska päätyy lopulta yhteen :D Siis en nyt tarkota ihan lähiaikoja välttämättä mut kumminki :D

Lähettäjä: kisu_ 
Päivämäärä:   6.6.10 13:52:42

aivokana- mä TOIVON että alissa ja arska päätyy yhteen :D
mutta joo, hyvä SuperSennnu, oot paras !

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   6.6.10 19:33:11

Voin kertoa, että mä en vielä tiedä, päätyykö ne yhteen :D
--------------------
Annin uusi koti oli korkeassa valkoisenharmaassa talossa vain kivenheiton päässä HOASin konttorista. Seisoimme tuijottamassa sen lukuisia ikkunoita niska kenossa vähän aikaa, mutta sitten Anni huokaisi.
- Ei se kaunis ole, mutta minkäs sille voi.
- Kai me käydään sisällä? kysyin. Olimme minun mielestäni ihan tarpeeksi käyneet katsomassa talojen julkisivuja jo pitkin syksyä.
- No eihän me voida – ei se vielä ole vapaa!
Olin sen verran kärkkäänä, että esitin painavan eriävän mielipiteeni ja raahasin Annin käsipuolesta lähimmän rapun luo. Siihen tie tyssäsi. Ovi oli lukossa eikä siinä ollut minkäänlaista summeria tai ovipuhelinta.
- Ei se ole edes tää rappu, Anni sanoi, kun rynkytin ovea kokeeksi.

Ei se oikeakaan rapun ovi ollut auki, mutta kun hetken seisoimme sen edessä miettimässä, kiertäisimmekö talon takapuolelle etsimään mahdollisia takaovia, tuli sieltä kovalla ryminällä ulos mainostenjakaja.
- Nyt me päästään, ilahduin ja tartuin oveen ennen kuin se ehti sulkeutua.
- No mutta en mä asu siellä vielä! En mä voi sinne ängetä!
- Mun mielestä sä voit oikein hyvin käydä esittäytymässä ja vähän vilkaisemassa paikkoja, sanoin päättäväisesti ja tönin hänet sisään. Hän esitti edelleen vastalauseita, mutta minä olin niin piikikkäällä tuulella, että lopulta hän vain vilkaisi minua oudosti ja astui hissiin. Oikea asunto löytyi kuudennesta kerroksesta, mutta sitten olikin Annin vuoro olla onnekas. Kukaan ei tullut avaamaan ovea. Vai olikohan se nyt sitten onnea, en voinut ymmärtää, ettei hän muka oikeasti tahtonut tavata uusia asuinkavereitaan ja ehkä vilkaista uutta huonettaankin.

Lähdimme siis menemään pois ja autoa lähestyessämme pyysin Annia kahville minun luokseni. Se oli enemmän fraasi kuin todellinen kutsu, mutta tuntui tarpeelliselta pyytää.
- En mä taida viitsiä, Anni sanoi mököttäen. En enää oikein tiennyt, oliko hän suuttunut siitä, että olin pakottanut hänet sisään taloon vai siitä, ettemme olleetkaan päässeet perille asti. Mahdollisiin syihin oli luettava myös se, että olin mennyt ratsastamaan Kodiakin taas kuuliaiseksi.
- Mikset? älähdin, sillä minusta tuntui, ettei minulla juuri nyt ollut jaksamista ratkoa tätäkin.
- En viitti ängetä. Kai sulla on kiire suihkuun ja silleen, että pääset tapaamaan ihanaa Juhanaa.

Vielä yksi syy, siis. Pyöräytin silmiäni ja vilkuilin taivaalle kuin odottaen sieltä apua, mutta lopulta terve järki palasi luokseni. Olimme saapuneet Annin auton luo ja hän kaivoi parhaillaan avainta taskustaan, kun minä otin häntä kiinni olkapäistä ja ravistin.
- Lakkaa olemasta tommonen idiootti! Musta ei ole tullut mahdoton paras ystävä sen jälkeen, kun muutin, vaan susta! Me ollaan jo liian isoja siihen, että ehdittäisiin leikkiä joka päivä yhdessä ja luulisi aikuisen ihmisen tajuavan sen!

Anni näytti vielä loukkaantuneemmalta kuin aikaisemmin ja minulle tuli paha olo. Olin tainnut mokata nostamalla kissan pöydälle.
- Mitä mä olen tehnyt? kysyin ja annoin käsieni valahtaa.
- Sä olet ollu piikikäs ja komenteleva, Anni syytti.
- Onko siinä tarpeeksi syytä riidellä?
- Mutta kun et sä koskaan muuten ole semmonen! Luulisi, että sä olet onnesi kukkuloilla ja hyvällä tuulella, jos sulla on kaikki niin hyvin!
- Mutta en mä ole, niiskahdin ja kaikki piikikkyyteni valahti pois. – Mä en enää välitä Arskasta, ihan totta, mutta ei ollut kiva kuunnella, miten se puhui vauvasta.

Se sulatti Annin ja hän halasi minua.
- Hölmö minä, kun en ymmärtänyt. Tietystikään se ei ollu kivaa. Mutta nyt sun täytyy piristyä, jos sulla on treffit.
- Tuu piristämään mua, ei mulla vielä ole mihinkään kiire, pyysin ja tällä kertaa Anni suostui keksimättä mitään tekosyitä. Hän ajoi meille, missä oli tavanomaisen hiljaista ja minä keitin kahvia ja istuimme keittiössä juomassa koko pannullisen ja juttelemassa siitä, miten vaikeaa elämä välillä oli.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   6.6.10 20:30:20

HOASin toimisto on kylläkin Kampissa eikä Pasilassa (ja sit niit on Koivukyläs, Viikis, Kannelmäes ja Lepuskis)...

Muuten ihan tosi kiva pätkä taas, kauhean kiva, kun Alissa ja Anni pääsi puhumaan, ja Alissa saattoi myöntää Annille, et tuntu pahalta kuulla Arskan puhuvan vauvasta, vaikkei enää Arskasta piittaakaan. Tai sit se vaan alitajusesti oikeesti tykkää siit, mut ei vaan tajuu sitä ite...

Lähettäjä: álávíívádésíré 
Päivämäärä:   6.6.10 21:02:54

Toisaalta olis kiva jos Alissa ja Arska palais yhteen, mut toisaalta se olis aika ennalta-arvattavaa. Musta Alissa ansaitsis ihan oman perheen ilman kenenkään muun lapsia. Sitä en kyl tiedä, et Juhanan kanssako, ku must Juhana on sellanen ärsyttävä tossukka, jonka kanssa ite en kyl olis ehk lähteny ainakaan kolmansille treffeille.

Taino helppo huudella ku ei oo tolla treffirintamalla ollu kauheesti ruuhkaa viime aikoina .D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   6.6.10 21:14:28

Flanu kappas vaan! Mistähän mä tommosen tiedon oon napannu? Aika varmana vaan oon pitäny kun en oo viittiny edes tarkistaa.

Päivämäärä:   6.6.10 22:32:15

Sennnu, no Pasilassa on monta muuta asuntomestaa kyllä.

LähettäjäAivokana 
Päivämäärä:   6.6.10 22:43:50

Vihdoinki Alissa ja Anni juttelee :) Ehkä Annikaan ei ketuta tän jälkeen niin paljo mua :DD

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   7.6.10 18:48:53

Miks tää on tokalla sivulla?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   7.6.10 19:16:28

Jaa-a, tiedä sitä?
Nyt mä en tiedä, mihin aikaan huominen pätkä tulee. Mä oon menossa sairaalaan korjauttamaan vanhaa ratsastusvammaa, enkä tiedä mihin aikaan pääsen leikkauksesta ja jaksan kaivaa koneen esiin. Plus että toimiiko siellä netti miten. Mutta yritän kumminkin parhaani mukaan!
-------------
20. Seurustelua
Loppiainen kääntyi lopulta kuitenkin hyväksi päiväksi. Annin kanssa juoruaminen, tai paremminkin kollektiivinen valittaminen, ei ollut sanottavasti parantanut oloani, mutta Juhanan seura teki sen illalla, kun tapasimme. Tosin minun kyllä ensin piti huomauttaa hänelle, että olin pahoilla mielin, mutta sen jälkeen hän yritti mitä rakastavimmin lohduttaa minua. Aluksi yritin väittää syyksi kinaa Annin kanssa, mutta siitä minulle tuli vain vielä pahempi olo, joten lopulta vuodatin Juhanalle lyhennetyn version tarinastani Arskan kanssa.
- Te siis seurustelitte viisi vuotta sitten? hän kysyi kuin varmistaakseen asian.
- Ja nyt ette, vaikka tapasitte uudelleen?
- Ei. Se seurustelee Rosan kanssa, sanoin ja niiskahdin pikkuisen.
- Ethän sä tyttö kulta voi vakavissasi muistella jotain, joka tapahtui niin kauan aikaa sitten. Sähän olit ihan lapsi sillon!
Se oli totta, mutta muuten en ollut samaa mieltä. Yhtäkaikki olin iloinen siitä, ettei hän loukkaantunut kuullessaan Arskasta vaan otti minut syliin ja silitti hiuksiani ja silloin minä huomasin, että taisin pitää hänestä aika lailla.

Niistä asetelmista alkoi kevätlukukausi. Mirjami ja Tipi suhtautuivat äidillisen kiinnostuneesti poikaystävääni ja halusivat tavata Juhanan. Lupasin, tietenkin, mutta en saanut mitään järjestettyä. Juhana ei lähtenyt viikolla mielellään mihinkään kuppilaan enkä oikein voinut nähdä koulukavereitani osallistumassa kävelyretkiimme. Tipi taas oli haku päällä kaikki viikonloput, eikä hän ollut niin kiinnostunut heteroystävänsä heteropoikaystävästä, että olisi vaihtanut kantapaikoissaan tanssimista mihinkään. Minun luokseni oli hankala kutsua niin monta vierasta yhdellä kertaa, enkä tietenkään voinut tuupata Tipiä ja Mirjamia Juhanankaan luo. Niinpä esitteleminen jäi roikkumaan epämääräiseen tulevaisuuteen.

Anni muutti tammi-helmikuun vaihteessa ja Juhana ja minä autoimme tavaroiden kantamisessa. Samalla hänelle tuli ongelma. Tuusulassa asuessaan hän oli saanut käyttää perheen autoa miten halusi, sillä hänen isänsä kävi bussilla töissä Järvenpäässä eikä hänen äidillään ollut kuin kävelymatka. He eivät kuitenkaan halunneet, että auto muuttaisi pysyvästi Annin mukana Helsinkiin ja Anni joutui käyttämään bussia tallimatkoilla. Hän väsyi siihen viikossa ja alkoi valittaa, että kaikki hänen aikansa meni matkoihin.
- Etkö sä voi ottaa teidän autoa tänne? hän kysyi minulta.
- Ei Danni suostu ja mitäs iloa siitä sulle kuitenkaan olisi? kysyin, sillä en ymmärtänyt, miten minun autoni auttaisi häntä.
- No mä olisin voinu lainata sitä tietenkin! Ja eikö se nyt ole sun yhtä paljon kuin Dannin, hä?

Faktisesti se oli Veskun, mutta ei minulla ollut mitään aikomusta ottaa asiaa edes puheeksi Dannin kanssa. Mustaojalta oli useita kilometrejä joka paikkaan ja bussi kulki harvoin. Minä taas saatoin valita useammastakin bussilinjasta tai kävellä vaikka raitiovaunupysäkille, jos minua huvitti. Oli valitettavaa, että Anni joutui nyt tiirailemaan Vantaan Linjan aikatauluja, mutta ei hän niin kiinteästi kuulunut perheeseemme, että olisi voinut vaatia nuorisoautoamme käyttöön.

Itse hän taisi olla eri mieltä ja murjotti vähän aikaa, mutta keksi pian ratkaisun. Isi ja äiti saisivat ostaa hänelle oman auton. Se oli oikeastaan vähintä mitä he saattoivat tehdä turvatakseen hänen opiskelunsa, kun olivat menneet ostamaan Kodiakinkin, josta hänen piti huolehtia. Silloin tunsin, että välillämme oli syvä juopa. Ei sillä, minä olisin saattanut hyvinkin saada jonkin parinsadan euron autonroiskon Jessiltä ja Veskulta, jos olisin ilmoittanut sellaista välttämättä tarvitsevani. En tosin olisi saanut omaa hevosta, jonka ylläpito maksettaisiin kyselemättä. Pääpointti kuitenkin oli siinä, etten olisi ottanut kumpaakaan edes puheeksi. Päinvastoin, olin saanut asumistukiasiani järjestykseen ja olin nyt omavarainen. Okei, en ollut vielä pystynyt maksamaan Veskulle takaisin takuuvuokraa tai Jessille joulu- ja tammikuun vuokria, jotka hän oli maksanut puolestani, mutta kumpikin oli myös sanonut, etteivät he kaivanneet takaisinmaksua. Se oli periaatteessa mukavaa, mutta ehkä maksaisin kuitenkin. Ajatus riippumattomuudesta miellytti minua ja minun teki mieli läksyttää Annia oikein kunnolla moisesta lapsellisesta vinkumisesta. En tehnyt sitä, koska hän olisi vain suuttunut minulle.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   7.6.10 19:33:53

Vantaan Linjaa ei ole olemassakaan, se on Veolia, joka liikennöi Vantaalla :D (on siis olemassa vaan HSL [Helsingin Seudun Liikenne], joka hallinnoi joukkoliikennettä). Vantaalla liikennöi Veolia Transport (tai Veolia, entinen Nobina).

Toisaalta ihan jees, ettei Alissa ojentanut Annia, mut sinällään tyhmää. Mut ihan hyvä, ettei. Anni joutuu sitte joskus ite tajuamaan, ettei se voi aina kaikkea ruinata vanhemmiltaan.

Päivämäärä:   7.6.10 20:43:23

Oi sitä aikaa, kun Vantaalla oli oma linja <3 Sillon Veolioista sun muista ollu vielä edes pierun hajua. Ja btw, se on helb, joka nykyään Helsingissä hoitaa hommaa suuresti eli Helsingin Bussiliikenne Oy. On toki HSL:kin olemassa. Ja btw! Ei siitä muuten ole kovinkaan pitkä historia, kun HOAS:n toimisto oli vielä Pasilassa! Mun mielestä mä joskus, kun haaveilin kotoota muuttamisesta tosi kauan aikaa sitten jo, tutkailin sitä.

Päivämäärä:   7.6.10 21:59:46

Flanu hei, Veolia ja Nobinahan nyt on kaks ihan eri juttuu. Ei kande rupee rakastaa leppäkerttuu, jossei itekään osu oikeeseen reikään ,)

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   8.6.10 13:32:59

álávíívádésíré, mä olen itse saanut sen käsityksen, että Nobina muuttui Veoliaksi. Ei voi mitää, jos näin ei ole.

tölkki, mut HSL on se "pääjehu" näiden kaikkien takana, HelB liikennöi, kuten sanoit, HELSINGISSÄ (ainakin 82, 80, 93 on HelB:n linjoja), kun taas lisäksi Helsingissä liikennöi Veolia (enimmäkseen vantaan puolella, mutta Helsingin linjoina mainittakoon 92, 94, 95, 97). Vantaan puolella Veolia liikennöi suurinta osaa vuoroista (87, 62, 56, 53, 623, 732...) WOU, onks HOASin toimisto ollu Pasilassa? Sittenhän Sennnu oli vaan vähän ajastaan jäljessä vain :)

Päivämäärä:   8.6.10 20:40:55

HSL on se joka vastaa pk-seudun liikennejärjestelyistä, ja Helb, Korsisaari, Westendin linja, Pohjolan liikenne, Nobina, Veolia etc ajaa sitten näitä ajolinjoja. Eri asia siis. Ja btw Helbiin kuuluu Helsingin sisäisiä, metron liityntäliikennettä, YTV:n seutuliikennettä, Helsingin aamuyön linjoja, Espoon ja Vantaan sisäisiä sekä Helsingin ns. 'Jouko-linjoja'. Ai joo, ja Veolia Transport Finlandiin kuuluu mm. Veolia Transport Vantaa Oy, (joka on entinen Connex Vantaa Oy) jolla on nykyään yhteistyösopimus Westendin linjan kanssa. Veolian omistaa Veolia Environnement. Oliko tässä nyt tarpeeks faktaa?

Päivämäärä:   8.6.10 20:48:22

Joo, paitsi et YTV = HSL ja HSY ,)

Päivämäärä:   8.6.10 20:49:40

=D

Päivämäärä:   8.6.10 20:51:10

Nii ja AKE on Trafi, EELA on Evira, Tieliikennelaitos on Destiaja Ilmatieteenlaitos on FMI .D

LähettäjäAivokana 
Päivämäärä:   8.6.10 21:24:01

onneks ei ikinä keskustelut poikkee aiheesta ;D no mut eipä tuo mua häiritse :))

Lähettäjä: katjajau- 
Päivämäärä:   8.6.10 21:28:41

apuva, mul on tääl hauskaa ku lueskelen teiän juttujanne :D mutta hyvä vaan, ite muutan helsinkiin muutaman vuoden päästä jos vain pystyn nii tiiän sit jo näin paljon etukäteen kaikki faktat sun muut :::::D

Päivämäärä:   8.6.10 22:03:16

katjajau-, joo, tuu vaan meiltä kysyy, infoa irtoo ;P

Päivämäärä:   9.6.10 17:38:43

nostellaanpa ennenko putoaa kakkossivulle.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   9.6.10 17:50:17

mä tipuin jo kärryiltä, ehkä mä vaan sinnikkäästi tyydyn siihen, et riittää ku dösät kulkee. Töihin pitää päästä, se riittää (519 on muuten Veolian linja :D samoin mun vaihtolinjat...)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   9.6.10 18:52:06

Heipsan teitille.
Ei jaksanu eilen harkitakaan koneen avaamista. Hyvin olette näemmä huvittaneet itsejänne sillä välin :D
------------
Itsekäs Anni ei kuitenkaan ollut. Kun hän isänsä kanssa oli käynyt ostamassa sievän punaisen fiiatin, hän suorastaan tyrkytti sitä minunkin käyttööni ihan koska vain. Mutta enhän minä tarvinnut sitä muuta kuin tallimatkoihin silloin, kun kävin Annin puolesta ratsastamassa Kodiakilla, ja silloin minä käsittääkseni tein hänelle palveluksen, joten se oli vain oikein ja kohtuullista. Olin toistuvasti sanonut, että hänen pitäisi etsiä Kodille joku oikein maksava vuokraaja, jolloin hän saisi helpotusta tallivuokraan – ”no ei tarvii, porukat maksaa” – tai ainakin bensakuluihin.

Juhana oli ihanan ymmärtäväinen sen suhteen, että halusin viikonloppuisin käydä kotona ratsastamassa ja että autoin Annia, mutta itse ratsastamisesta hän ei kyllä ymmärtänyt mitään. Hän oli niin pihalla, etten viitsinyt edes yrittää saada häntä kärryille. Hän oli suunnilleen sitä mieltä, että Anni ja minä olimme jotenkin jämähtäneen teini-ikään, vaikka olimme jo niin isoja, että saatoimme saada oikeita poikaystäviä halailtaviksemme. En tiennyt itkeäkö vai nauraako moista, mutta ajattelin, että ehkä hän pääsisi jyvälle, kun veisin hänet Mustaojalle. Se hetki ei ollut vielä tullut. Tapasimme niin paljon viikolla, että pidin mielelläni viikonloput lomaa Juhanastakin. Joka ilta meillä oli treffit, olin sitten tulossa töistä tai tallilta, ja silloinkin, jos joskus harvoin en mennyt minnekään koulun jälkeen.

Jos Juhana ei ollutkaan tavannut minun vanhempiani, tai vanhempieni sijaisia, olin minä jo käynyt hänen äidillään, veljellään ja parhaimpien kavereidensa luona. Olin vähän säpsähtänyt sitä seikkaa, että Juhanan äiti asuikin hänen naapurissaan. Okei, hän oli sanonut saaneensa asunnon samasta talosta, ja olihan naapuriasuntokin samaa taloa. Jotenkin minulle vaan tuli sama vähän vieroksuva olo kuin silloin, kun olin ensimmäistä kertaa käynyt Juhanan luona ja huomannut hänen asuntonsa muistuttavan mummonmökkiä.

Juhanan äiti oli nimeltään Mailis ja hän oli kyllä ihan mukava. Minua oli tietenkin jännittänyt ihan järjettömästi mennä näytille Juhanan tyttöystävänä, mutta ei Mailis ollut ollenkaan katsonut minua vinoon. En sano, että hän olisi avosylin toivottanut minut tervetulleeksi perheeseen, mutta hän tarjosi kahvia ja korvapuusteja ja tenttasi minua tavalla, joka sai minut puhumaan enemmänkin kuin mitä oli kysytty. Tai sitten se johtui Juhanasta, joka istui samassa kahvipöydässä melko hiljaisena paitsi milloin hyppäsi pystyyn, kun oli muistanut entisestä huoneestaan jotain, mitä piti hakea mukaan ja viedä naapuriin.

- Mun äiti on kuollut, kun mä olin pieni, mutta se sairasteli jo ennen sitä niin, että mä olen asunut melkein vauvasta mun siskon luona, kerroin ja Mailis oli suunnattoman kiinnostunut.
- Oletko sä raukka orpolapsi? hän kysyi.
- Ei, mun isä on elossa vieläkin, mutta me ei juurikaan pidetä yhteyttä.
- Mutta miksi ihmeessä?
- Ei sitä oo koskaan tuntunut kiinnostavan, sanoin ja kohautin olkapäitäni. Yritin sillä pistää pisteen sille keskustelunaiheelle ja osoittaa, ettei sillä ollut minulle merkitystä, mutta kumma kyllä se jäikin pörräämään omaan mieleeni. Minulla oli isä. Tiesin, että Miila piti häneen yhteyttä. Kyllä kai minunkin pitäisi – minulla oli vain mielikuvia jostain hyvin kaukaa, useampien vuosien takaa.
- Ja mitäs suunnitelmia teillä muuten on? Mailis jatkoi.
- Siis millä saralla? kysyin varovasti.
- No, aiotteko te muuttaa yhteen? Mennä kihloihin?
- Ei me olla semmosista vielä puhuttu! sanoin tyrmistyneenä. – Eihän me olla tunnettu vielä kahta kuukautta!

Juhana ei sanonut siihen mitään, mutta kun siirryimme hänen luokseen, hän veti minut viereensä sängyn päälle. Siinä me yleensäkin istuimme, tai makailimme, sillä sen lisäksi ainoat istuimet olivat pöydän ääressä.
- Pitäiskö meidän puhua? hän kysyi.
- Mistä? kysyin. Se kuulosti enteelliseltä. Se kuulosti rukkasilta, lemppaukselta, erolta. Mutta Juhana sanoikin:
- No vaikka kihloista.

Tunne, joka oli ehtinyt pari sekuntia kivistää vatsassani ja nostaa niskakarvat pystyyn vaihtoi väriä lämpimän vaaleanpunaiseksi.
- Liian aikasta, sanoin voimatta pidättää hymyä.
- Miksi ihmeessä? Mitä sitä aikailemaan? Juhana hymyili ja pyöritti niskahiuksiani niin, että kylmät väreet menivät pitkin selkääni.
- En mä tunne sua vielä tarpeeksi hyvin, että tietäsin, haluanko mä mennä sun kanssa kihloihin, puuskahdin.
- Mä ainakin tiedän, mä rakastan sua, Juhana sanoi.

Minä olin äimistynyt. Tietysti olin ollut melko varma siitä, että hän piti minusta, mutta että noin paljon?
- Tietysti mäkin rakastan sua, sanoin, kun en muutakaan keksinyt. Se oli pikkuisen liioiteltua, mutta ei tuohon oikein voinut toisinkaan vastata. Ja ehkä se oli tottakin. Ainakin pidin hänestä enemmän kuin kenestäkään muusta niin sanotusta poikaystävästäni Arskaa lukuun ottamatta, eikä häntä laskettu. Olin jo käsitellyt hänet, todennut ihanansuloiseksi muistoksi, käärinyt kelmuun ja lokeroinut jonnekin, mistä ehkä vanhana mummona kaivelisin hänet esiin, kun tahtoisin muistella nuoruuttani. Ehkäpä tämä olikin sitä oikeaa aikuisten rakkautta, enkä vain osannut tunnistaa sitä. Juhana ainakin ilahtui sanoistani kovasti ja rutisti minua.
- Se on pääasia. Haluaisitko sä jäädä tänne yöksi?

Hän oli kysynyt sitä monesti ja yhtä monesti olin kieltäytynyt. Minua ei ollenkaan huvittanut ajatella, että nousisin ennen kuutta, kuten hänkin, ja ajatus nukkumaan jäämisestä yksin oli ollut jotenkin vieras. Eihän tämä minun kotini ollut. Tänään tuntui kuitenkin toisenlaiselta.
- Miten me sovitaan tähän? kysyin asiallisesti.
- Kokeillaan, Juhana sanoi ja kellistyi pitkäkseen. Minä seurasin perässä ja totesin, että selkäni ja reunan väliin jäi hyvinkin kämmenenleveys, kun olimme sylikkäin. – Tätä voi kyllä vähän levittää, hän jatkoi.
- No ehkä sitten, lupasin.
- Levitetään se heti ja löhöillään, Juhana ehdotti.
- Okei.

Juhanan sänky paljastui omituiseksi vanhaksi hetekaksi, jonka reunaan sai kolmisenkymmentä senttiä lisätilaa. Hänen patjansa ei kylläkään ollut ihan niin leveä, joten asettelimme sen jatkeeksi riviin koristetyynyjä, jotka normaalisti asuivat sängyn päällä.
- Noi ei tuu pysymään tossa edes puoleen yöhön, ennustin.
- Meinaatko sä, että meillä on niin villiä menoa?
- Mä meinaan, että ne lentää vastapäiseen seinään heti, kun mä käännän kylkeä, sanoin välittämättä hänen vihjauksestaan. – Mun täytyy kai lainata sun hammasharjaa. Ja onko sulla lainata mulle T-paitaa? Mä en tullut pakanneeksi yöpukua.
- Tietysti on. Jos sä haluat.

Lähettäjämaukka. 
Päivämäärä:   9.6.10 19:08:47

hyi. :D mä en ainakaa lainais poikaystävän hammasharjaa. :DD ihania noi nimet. :)

LähettäjäAivokana 
Päivämäärä:   9.6.10 21:01:11

Mul meni nyt taas oli toi ku Alissa sano et se on asunu sen siskon luona melkein vauvasta asti :D Aiemmin nää kuka on kenenki lapsi-jutut on ollu mulle ihan selvillä mut nyt kyl..:D
Eli onks näin et Jessi on Kaisan ja Artsin lapsi, Miila on Ilsen ja Stumpin lapsi ja Alissa on Kaisan ja Stumpin???

Päivämäärä:   9.6.10 22:42:51

Aivokana, joo, just noin =)

Päivämäärä:   9.6.10 22:49:22

Maukka, noi ehkä harrastaa suoraviivaisempaakin pöpöjen vaihtoa, kuin hammasharjan välityksellä, joten who cares ;) Ja sit jos ottaa huomioon, että monesti vaihtuu muitakin eritteitä kuin sylkeä, niin tekopyhää kitistä hammasharjabakteereista =D No joo, tää oli vaan mun mielipide.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   10.6.10 07:53:24

maukka., ja mä ku olin NIIIN varma et teil oli yhteinen hammasharja -.-

Mahtava pätkä Sennnusein! Mä jo pelästyin, ettei taaskaa olis ollu jatkoa, mut sit, WHOM, se olikin! Ihana piriste näin työyön jälkeen ja työterkkaritarkastusta odotellen :). Lisää, jookos?

Päivämäärä:   10.6.10 16:16:02

Aivokana jep, eli siis Alissa on asunut siskonsa Jessin luona koko ikänsä :)

Hm, en ehk haluu tietää mitä muita eritteitä kuin sylkeä tölkki on vaihtanut, tuli jo mielikuvat tonne golden showerin puolelle ja sit alko henkinen LAALAALAALAALAA soimaan .D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   10.6.10 20:18:43

Arvatkaas onko ihanaa päästä sairaalasta kotiin!
---------------
Vaihdoin päälleni puhtaan, valkoisen paidan, jonka Juhana minulle antoi ja asetuimme sängylle löhöämään ja katsomaan televisiota. Makasin mukavasti selkä hänen vatsaansa vasten ja hän piti kättään ympärilläni, liikutellen kevyesti sormiaan vatsallani. Välillä hän kumartui hengittämään hiuksiini tai suukottamaan korvaani, mutta vaikka sen lisäksi tunsin kovan möntin vasten reittäni, en ollut huolissani siitä, että tapahtuisi jotain, mitä en halunnut. Olin alkanut pitää Juhanaa paitsi kiltteyden, myös luotettavuuden ruumiillistumana.
- Rakastellaanko me joskus? hän kysyi, kun olimme katsoneet jakson sairaalasarjaa ja uutiset alkoivat.
- Ihan varmaan, lupasin ja käännyin selälleni. Olimme jutelleet aiheesta ennenkin, mutta en ollut tullut kertoneeksi hänelle, että olin edelleen neitsyt. Se ei enää tuntunut pelkästään positiiviselta asialta, itse asiassa toivoin nyt kovasti, että minulla olisi vähän enemmän kokemusta. En ajatellut kertoa sitä nytkään, enkä ennen kuin olisi ihan pakko, mieluiten jälkeenpäin. Minulla oli epämääräinen tunne, että siitä tulisi vain hankaluuksia ja ylimääräisiä paineita. – Mutta ei vielä. Mun täytyy ensin totutella siihen, että me nukutaan samassa sängyssä.
- Tietysti, Juhana ähkäisi.

Uutisten jälkeen laitoimme telkkarin kiinni, mutta nukkumisesta ei vielä mitään. Juttelimme ja suukottelimme vielä vaikka miten kauan, aina siihen asti, että vatsani kurahti äänekkäästi. Meidän piti nousta ylös ja syödä muutama voileipä.
- Jätetään sulle vähän aamupalaakin, sanoin, kun arvelin pärjääväni aamuun asti.
- Ja sulle.
- Mä en yleensä syö aamupalaa, juon vaan kahvia, valehtelin, sillä näin leivän olevan melkein lopussa.
- Sun pitäisi.
- Niin kai. Syön mä joskus. Ja jos mä herään yhtaikaa sun kanssa, mä ehdin käymään kotona, ennen kuin mun tarvii lähteä kouluun. Mennään nukkumaan, pyysin ja tartuin häntä kädestä.

Minusta ei ollut kuin raottamaan silmiä kuudelta, kun Juhanan kello soi. Hän kömpi ylitseni, antoi unisen suukon ja katosi kylpyhuoneeseen. Minä siirryin tyytyväisesti huokaisten keskemmälle sänkyä. Olimme siirtäneet tyynyt Juhanan puolelle sänkyä, patjan ja seinän väliin, mistä ne eivät päässeet luiskahtamaan karkuun, mutta olin nukkunut sängyn reunan päällä, joka oli kovaa metalliputkea. Kyljessäni oli varmaan mustelmia.

Kuuntelin puoliksi horteessa kaikkia Juhanan aamutoimien ääniä ja totesin, että viihdyin. Oli suloista saada käpertyä peiton alle ja tietää, että saisi nukkua vielä vähän. Ajattelin, että jos olisin ollut rakastava pikkuvaimo, olisin noussut voitelemaan Juhanan voileivät. Totesin olevani mieluummin laiska pikkuvaimo.

- Mä menen nyt, Juhana tuli kuiskaamaan. En tiedä, miksi hän kuiskasi, jos oli joka tapauksessa tarkoitus herättää minut.
- Nähdäänkö me illalla? kysyin.
- Tule tänne?
- Vaikka, mutta mä meen ensin vähäksi aikaa töihin. Mä vaikka soittelen sulle.
- Mä rakastan sua, Juhana mumisi ja suuteli minua. Nyt, kun hän oli saanut sen sanottua ensimmäisen kerran, hän tuntui toistelevan sitä kovin mielellään.
- Samoin, mutisin takaisin ja katsoin, miten hän alkoi hymyillä ennen kuin lähti. Ainakin siinä oli onnellinen mies, ajattelin, ja se taisi olla minun ansiotani. Mukavaa.

Tarkistin kännykän herätyksen ja ajattelin nukahtaa vielä hetkeksi. Minun ei olisi mikään pakko käydä kotona ennen koulua, säilytin joka tapauksessa kirjojani siellä paitsi niitä, mistä piti joskus jotain opiskella ja Galenosta, joka oli aina olkalaukussani. En halunnut ajatella sitä, sillä se oli pysynyt siellä koskemattomana kuolleena painona jo viikkokausia. Ehtisin minä vielä siihenkin paneutua ennen pääsykokeita, olinhan lukenut sitä jo yli vuoden.

Ennen kännykkäni herätystä koin kuitenkin epämiellyttävämmän. Joku kolasi ovella ja sydämeni hyppäsi kurkkuun, en osannut kuvitella kuka se voisi olla. Nousin istumaan ja vedin peiton suojakseni, vaikka eihän minulla sinänsä mitään suojattavaa ollut, kun olin lainannut Juhanan paidan.

Se oli Mailis ja jos hän oli säikäyttänyt minut, säikähti hän myös tullessaan peremmälle. Hänellä oli toisessa kädessään pino vaatteita, toisella hän kantoi pölynimuria, jonka letku meni hänen niskansa ympäri. Hän näytti siltä kuin jalat pettäisivät hänen altaan.
- Sä pelästytit mut! huudahdin ja toivoin, etten olisi jäänytkään yöksi, oli noloa tulla äidin yllättämäksi.
- No niin sinäkin, hän sanoi. – Mä… mä laitankin vaan nää pyykit kaappiin ja menen niin saat jatkaa uniasi.
- Höpsis. Mun pitää lähteä kouluun, estelin minä, mutta onneksi hän meni silti. Olisi myös ollut noloa pukeutua hänen imuroidessaan, sillä sitä varten hän kai oli tullut.

Mailiksen mentyä minä peseydyin ja pukeuduin. Petasin sängyn, nälkä minulla ei ollut vaan halusin vaan äkkiä ulos. Eteisessä olin kompastua pölynimuriin ja jäin tuijottamaan sitä. Oliko se jätetty siihen vihjeeksi vaiko vain käytännöllisyyden vuoksi, että Mailis pääsisi lähdettyäni jatkamaan sitä, mitä oli aikonut tehdä? Katsoin ja katsoin, mutta se ei vastannut. Lopulta huokaisin ja tartuin siihen. Kai minä voisin imuroida, ennen kuin lähdin. Ei siinä kauan menisi.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   10.6.10 21:01:05

Ja sit Alissa tietty myöhästyy koulusta imuroituaan?

LähettäjäAivokana 
Päivämäärä:   10.6.10 23:01:24

Jotenki täst saa sellasen kuvan ettei Alissa mitenkään kauheesti oo ihastunu Juhanaan. ;p

- Samoin, mutisin takaisin ja katsoin, miten hän alkoi hymyillä ennen kuin lähti. Ainakin siinä oli onnellinen mies, ajattelin, ja se taisi olla minun ansiotani. Mukavaa. Esim tosta kohdasta mul tuli sellain fiilis et ihanku Alissa kokis jotenki velvollisuudeksee sen et Juhana on onnellinen tms :D
Vaikee selittää sillee fiksun kuulosesti :DD

Päivämäärä:   10.6.10 23:13:46

Des, hyyyyyyyi =D

Lähettäjä: tripi 
Päivämäärä:   11.6.10 16:33:44

menin ostamaan auton... kaikki duunissa kehu että se on tosi hyvässä kunnossa pohjasta ja pelleistä.. Meinasin alkaa vaihdella öljyjä ja irrottamaan takaumpiota että sais vedet sieltä veke, mut sit löyty vuotava jarruputki. Nyt auto seisoo viikonlopun yli duunissa, kuinka hienoa!!

Mut helat vielä ku vaihtaa, korjaa umpion, hitsaa pakoputken reiän umpeen ni sit alkaa lyyti kirjottaa, mulla on honda <3

Sori, täysin offtopic, mutta piti päästä avautumaan jonnekin :)

Mutta nyt.. Ihanaa kun on tuttuja nimiä ja naamoja tarinassa. Musta kuitenkin tuntuu nyt, kun miettii, että tässä ei ole mitään sitä mitä Mustaojan tarinoissa oli. Nyt ollaan hypätty ihan eri maailmaan, mutta eipä siitä niin väliksi, ihan yhtä koukuttavaa tämä silti on :)

Tämähän on nyt sun kolmas nuoruudenseikkailu tästä suvusta, vaiko neljäs? Tässä asiat ovat jotenkin paljon arkisempia kuin aikaisemmissa. Miila haki jatkuvasti jännitystä, Jessi pakoili hulluja ja opetteli lapsena perheenäidiksi ja Ilse oli taas ihan oma tarinansa. Jotenkin tämä vetää mukaansa ehkä eniten näistä kaikista, todennäköisesti juuri arkisuutensa takia. Tässä kun käsittelet asioita, jotka ovat osalla lukijoista edessäpäin, osalla juuri ajankohtaisia, tai osalla vasta koettuja. Hevosjuttujakaan en osaa nyt osaa kaivata, mutta ainahan se on yhtä mielenkiintoista :) Mites muuten Oona, mitä sille kuuluu?

Nyt mun on pakko lähteä duunista. Paljon mä voisin vielä sanoa, mutta joku toinen kerta!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   11.6.10 18:23:04

Tripi, koska sä rupeet mun hovimonttööriks? xD
Nimim. auto n:ttä viikkoa korjaamolla ihan vaihteeks.

Ei kai Oonalle kummempia. Toinen vanha tuttu tässä sen sijaan.
-----------------
21. Pään kaksi puolta
Minulla oli hiihtoloma siinä missä kenellä tahansa koululaisella, ja aioin lintsata yhden koulupäivän ja lähteä Mustaojalle pitkäksi viikonlopuksi jo torstaina. Halusin ehdottomasti päästä katsomaan Jerryn vanhojentanssit. Hän tanssisi Irina-nimisen tytön kanssa, jonka nimi oli muutenkin välillä vilahtanut ruokapöytäpuheissa, mutta jota ei ollut esitelty perheelle. Jerry väitti, ettei ollut mitään esiteltävää ja että koko tanssit olivat vain typerää hapatusta, josta eivät hyötyneet kuin pukuvuokraamot. Halusin nähdä hänet vuokratussa frakissa yhtä paljon kuin halusin nähdä Irinan.

Juhanalla oli töitä, eikä hän kovasti ilahtunut siitä, että aioin lähteä moneksi päiväksi kotiin. Koko lomaa en siellä olisi, sillä minä aioin myös tehdä töitä, mutta olin käsittääkseni ansainnut puolen viikon loman. Alkuvuosi oli ollut kiireinen, kun olin yrittänyt sumplia koulun, Kodiakin ja Juhanan sopimaan päiviini. Pikkuisen olisi pitänyt myös suoda huomiota Tipille ja Mirjamille sekä Dannille, jolla oli töitä kolmena tai neljänä päivänä viikossa ja joka olisi mielellään tavannut minua välillä. Se oli käynyt stressaavaksi, etenkin kun oli osoittautunut helpoimmaksi luistaa koulusta, mikä ei sopinut luonteelleni. Ihan sama, vaikka olinkin vain hätävarapaikassa. Opiskelussa onnistuminen oli aina ollut minulle tärkeää ja minua masensi, jos sain kokeista huonoja numeroita.

- Mä tarviin lomaa! Sori vaan jos se ei sovi sun suunnitelmiin, mutta sun ei tarviikaan yrittää selvitä koulusta työn ja kaiken muun lisäksi, sanoin pisteliäästi, kun keskiviikkona juttelimme aiheesta. Juhana loukkaantui, ja minä kiukustuin entistä pahemmin, kun näin sen. Olin ajatellut jäädä yöksi hänen luokseen, sillä siitä oli tullut tapa sen ensimmäisen kerran jälkeen. Nyt en äkkiä halunnutkaan. Kaipasin omaa sänkyäni, missä mahduin venyttelemään ja kääntymään muutenkin kuin niillä sijoillani ja missä ei mikään painanut kylkeen tai mihinkään muuhunkaan paikkaan.
- Sä et välitä musta, Juhana syytti ja veti alahuulensa kippuralle kuin pikkupoika. Minun huumorini ei riittänyt siihen tänään ollenkaan.
- Jos sä kerran niin sanot. Mä lähden kotiin nukkumaan, sanoin ja kävelin ulos asunnosta ennen kuin hän ehti sanoa mitään. Tosin pysähdyin oven taakse muutamaksi minuutiksi odottamaan, kuuluisiko sisältä mitään. Ei kuulunut ja se sai minut kiehumaan kovemmin, vaikka olinkin valmistautunut juoksemaan äkkiä ulos, jos Juhana olisi seurannut minua.

Kiukkuni ei hälvennyt, kun hölkkäsin puolijuoksua mäen alas Hämeentielle ja bussipysäkille. Olin niin vihainen, että minua itketti ja laitoin puhelimenikin kiinni: se osaisi kyllä silti herättää minut aamulla. Samalla olin hiukan huolestunut. Näin voimakkaat reaktiot eivät olleet minulle tavallisia toisin kuin Dannille – hän olisi voinut käyttäytyä juuri tällä tavoin.

Äkkiä meneminen yksin kotiin ei tuntunutkaan hyvältä idealta. Epäröin vähän aikaa, mutta kun näin kaupungin suuntaan menevän raitiovaunun lähestyvän kipitinkin kadun yli ja nousin siihen. Karoliina asui ihan parin pysäkinvälin päässä. Jospa hän tarjoaisi minulle teetä ja sympatiaa. Säädin puhelimen taas päälle inhoten sen tilulii-ääntä, joka kaikui vaunussa, kun se käynnistyi, mutta Karoliina ei vastannut. Melkein lannistuin, mutta kokeilin sitten Miilaa, kyllä hänelläkin teetä olisi, enkä ollut käynyt hänen luonaan aikoihin. Hänkään ei kuitenkaan vastannut ja tunsin, miten silmäni alkoivat taas vettyä. Ilse ja Artsi kyllä olisivat kotona ja ottaisivat minut varmasti avosylin vastaan, mutta he huolestuisivat, kun menisin sinne puhkumaan angstejani yhtäkkiä yllättäen kahdeksan jälkeen illalla. Selasin puhelinnumeroitani epätoivonpoikanen mielessäni, mutta sitten näin juuri sopivan. Siiri oli muuttanut Helsinkiin joitakin vuosia sitten, pian keskenmenonsa jälkeen ja opiskellut valtuutetuksi päähierojaksi tai joksikin sellaiseksi. Ellei hänkään vastaisi, hyppäisin seuraavalla pysäkillä pois ja menisin omaan soluuni murjottamaan.

Kolmas kerta toden sanoi. Siiri vastasi ja kuulosti ilahtuneelta, kun olin soittanut.
- Sano vaan jos ei sovi, mutta mä kaipaisin vähän seuraa, sanoin surkeana.
- Miksei mulle sopisi? Mä katson tallennettuja Salkkareita – mikä tahansa on parempaa kuin ne.
- Miksi sä sitten katsot niitä? tirskahdin ja minusta tuntui jo paremmalta.
- Kai se on jonkinlaista masokismia. Osaatko sä tänne?
- En, tunnustin. Se ei haitannut, Siiri antoi auringontarkat ohjeet ja kohta olin oikeassa bussissa taas kerran matkalla vastakkaiseen suuntaan, puhelin varmuuden vuoksi taas sammutettuna. En halunnut Juhanan soittavan minulle, mutta en toisaalta halunnut huomata, ettei hän ollut yrittänytkään.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   11.6.10 23:44:30

Mä en osaa sanoa mitään... Mut kiva pätkä oli taas!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   12.6.10 19:00:39

Siiri asui ihanasti rivitalonpätkässä lähellä Vantaanjokea ja vaikka bussi kiersi ihan eri kautta kuin se, jolla minä tapasin mennä kotiin, tajusin, että olimme melkein naapureita. Uskoin, että voisin hyvin kävellä kotiin. Rivitalo oli mukava myös siitä syystä, ettei minun tarvinnut tuskastella rapun oven takana ja ährätä puhelinta taas kerran päälle, sen kun soitin ovikelloa. Kuulin askeleita saman tien ja Siiri tuli avaamaan.
- Tosi kiva kun tulit! hän sanoi niin, että hajanaiset ajatukset tungettelusta katosivat. Olimme nähneet vasta jouluna, mutta Siiri oli taas erinäköinen. Hänen hiuksensa vaihtoivat väriä ja mallia vähintään joka toinen kuukausi. Nyt ne olivat pitkillä rastoilla, jotka eivät mitenkään voineet olla hänen omaa hiustaan.
- Vau, sanoin vilpittömästi ja tuijotin niitä. Siiri nauroi ja kiskaisi ne kerralla pois päästään paljastaen lyhyemmät, toffeenruskeat hiukset.
- Mä kunnostan peruukkeja yhteen musikaaliin, mä vaan ajattelin säväyttää sua vähän.

En ollut käynyt Siirin tässä asunnossa, joten kurkin uteliaana ympärilleni. Hänellä oli makuuhuone, suurenpuoleinen sauna, olohuone ja keittiö. Olohuoneesta meni myös ovi ulos, mutta sinne en nähnyt, siellä oli vain pimeää.
- Kauanko sä nyt oletkaan asunut tässä? kysyin.
- Suunnilleen vuoden. Ja mistä sä sait päähäsi soittaa?
- Mä riitelin Juhanan kanssa enkä halunnut mennä yksin kotiin murjottamaan, tunnustin. Olin varma, että Siiri oli kuullut Juhanasta, vaikken minä ollutkaan itse kertonut, he soittelivat Jessin kanssa sen verran usein.
- Niin, se sun poikaystäväsi. Mistäs teille tuli kina? Siiri kysyi ja kävi kurkistamassa uuniin. Sieltä tuli hyvä tuoksu ja huomasin, että minulla oli nälkä. Olin aiemmin illalla käynyt tallilla ja sitten sännännyt pikaisen suihkun jälkeen palauttamaan auton Annille ja siitä Juhanan luo.
- Sitä vítuttaa kun mä lähden huomenna Mustaojalle, juorusin.
- Ei yksinomaan huono syy, Siiri huomautti. – Jos siis kyse on siitä, että sille tulee ikävä sua eikä siitä, että se olisi yltiömustasukkainen tai jotain semmosta.
- Ei kai se mustasukkainen ole, arvelin. Koko ajatus oli ihan uusi – kenelle Juhana muka olisi mustasukkainen, hevosilleko?

Istuimme pöydän ääreen syömään pasteijoita, joita Siiri oli lämmittänyt ja joimme teetä ja hyvä olo alkoi valua ensin vatsaani ja levitä sieltä sitten muuallekin.
- Mun mielestä Juhana oli epäreilu, kun rupesi mussuttamaan tommosesta asiasta, sanoin suu täynnä. – Hyvähän sen on, se on töissä seitsemästä kolmeen ja siinä sen velvollisuudet. Mä olen koulussa kolmeen tai neljään ja sitten menen töihin tai jos Anni tarvii apua, käyn tallilla, ja sitten mun pitäisi tehdä läksyt ja lukea kokeisiin ja vielä seurustellakin.
- Ihan liikaa tehtävää yhdelle pienelle naiselle, Siiri sanoi.
- Mutta kun ei mitään niistä voi jättää poiskaan. Paitsi opiskelemisen, se on kyllä jäänyt aika vähälle, sanoin murheellisesti.

Siiri oli oikein hyvä kuuntelija ja tuntui ymmärtävän enemmän kuin mitä kerroin. Aina hän oli ollut kiltti meille, niin kauan kun muistin, ainakin enimmäkseen. Avioeron ja keskenmenon jälkeen hän tuntui kuitenkin tulleen vielä herkkävaistoisemmaksi. Ehkä vastoinkäymiset tosiaan jalostivat ihmistä, tosin en mitenkään välttämättä tahtonut erityisen jaloksi, jos siitä piti maksaa tuollaisia hintoja. Danni ja minä olimme itkeneet hänen puolestaan silloin, kun hän oli eronnut Tonista ja kun hän oli menettänyt vauvan, olimme olleet liian surullisia ja raivoissamme edes itkeäksemme. Danni oli sanonut, että ellei hän olisi jo valmiiksi lakannut uskomasta Jumalaan, hän olisi lakannut siinä paikassa. Tosin hän oli muuttanut mielensä vähän ajan päästä ja ruvennut olemaan sitä mieltä, että ehkä Siirin kannalta olikin ollut parasta, ettei hän ollut päätynyt yksinhuoltajaäidiksi. Siinä ajatuksessa oli puolensa, mutta ikinä emme olleet siitä jutelleet Siirin kanssa.

- Sä olet väsynyt ja sulla on stressiä, Siiri sanoi lopulta.
- Väitätkö sä, että mua itkettää sen takia? kysyin hiukan epäuskoisena. Galenoksessa ei sanottu mitään sen suuntaista.
- Ehdottomasti. Haluatko sä hiustenleikkuun?
- Haluan, kiitos, sanoin hartaasti. Se ei ollut ollut mitenkään tietoinen ajatus, kun olin lähtenyt Siirin luo, mutta oli se käynyt mielessä, turha sitä oli kieltää.
- Pestään ensin, hän sanoi reippaasti.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   12.6.10 19:10:19

Ja uusi

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   12.6.10 19:36:50

Mäkin haluun tollasen perhetutun, kuin Siiri. Mun hiukset meinaan kaipais leikkuuta!!

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.