Lähettäjä: Sennnu
Päivämäärä: 4.11.09 18:51:03
Koska Vesku ja Ville näkyivät roikkuvan verryttelyalueen reunalla, minä menin Sarrin ja Sunnan kanssa varsinaiseen kisakatsomoon. Ei siellä kaivattaisi enempää neuvojia. Leksakin jäi seuraamaan verryttelyä, joten me saimme ihan tyttöjen kesken katsella ratsukoita. Heillä oli yllättävän hyvät hoksottimet. Olin jotenkin jumittunut pitämään heitä pienenpieninä, kun eivät he vielä kisanneet tai mitään, mutta kyllä he näkivät asioita. Kuunnellessani heidän huomioitaan tunsin entistä vahvemmin, että kisoihin heidän piti päästä. Kisoihin tai ainakin vakavasti ratsastamaan.
Alissa tuli meikäläisistä ensimmäisenä ja kuten tavallista, Villen saapuminen areenalle sai yleisön huokaamaan. Se olikin kuin satuponi. Emme ikinä raaskineet letittää sen harjaa edes koulukisoihin kuin ihan pikkuisen ylhäältä ja nytkin se lainehti kuin hopeanvalkoinen putous, kun se ravasi radalle. Sillä oli uskomattoman hienot liikkeet pikkuponiksi, mutta tuskinpa Hanna sitä muuten olisi ostanutkaan edes lahjaksi. Sillä oli myös oma, hyvin ailahtelevainen tahto, mutta ratsastettuaan sillä suurimman osan elämäänsä niin Danni kuin Alissakin osasivat aavistaa, milloin se aikoi jukuroida.
He ratsastivat melko kauniin radan, missä kaikki asiat olivat kohdallaan, ja Danni tuli heti seuraavana. Mietin, mitähän kisajärjestäjä oli ajatellut nähdessään Mustin nimen. Hän oli joka tapauksessa lykännyt sen ja Jerryn luokan viimeisiksi, ikään kuin pitääkseen jännitystä yllä. Siihen nähden Jerry oli kyllä lähtenyt verryttelemään suhteettoman aikaisin, mutta kaipa Vesku tiesi, mitä teki.
Danni ja Rasse tekivät myös hyvää työtä. Raistlin oli Villeä isompi poni, melkein ponimittojen rajoilla ja kauniin suklaanruskea. Se oli tasaisempi ja varmempi ratsu kaikin puolin kuin Ville, sillä se harvoin keksi omaa kivaa. Kotona se saattoi innostua mukaan johonkin Villen hullutukseen, mutta kisoissa se toimi lähes automaattisesti.
- Mä luulen, että Danni voittaa, sanoi Sunna mietteliäästi. Minä en olisi siinä kohden lähtenyt lyömään vetoa kumpaankaan suuntaan, ja Jerry ja Musti olivat vielä tulossa.
Jerryä ennen ratsasti onneksi pienikokoinen naisihminen isolla puoliverisellä, eikä hontelo poikani heidän jälkeensä näyttänyt Mustin selässä ihan hämähäkiltä, mutta kyllä heistä selvästi tuli mieleen, että siinä oli lapsi lainannut isänsä hevosen. Niin kuin olikin, tietysti. Molemmat näyttivät vähän epävarmoilta. Musti, joka oli lähes ensimmäistä kertaa elämässään radalla ilman Veskua, liikutteli korviaan kysyvästi ja Jerry puri alahuultaan. Mietin, mitä poika-paran päässä liikkui. Kuvitteliko hän, että hänen oli pakko ratsastaa kuin enkeli ja voittaa kaikki muut mennen tullen? Toivottavasti Vesku ei ollut ajanut häntä kuvittelemaan sellaista. Minäkin tajusin kunnolla vasta nyt heitä katsoessani, miten pahassa paikassa Jerry oikeasti oli.
Ori näytti epäröivän, lähteäkö ollenkaan liikkeelle tervehdyksen jälkeen, mutta lähti kuitenkin, ja se pieni onnistuminen sai selvästi Jerryn taas hengittämään, näin sen katsomoon asti. Minäkin uskalsin taas hengittää. Musti meni vähän kuin varpaillaan ja varoen, esittämättä sille ominaisia leiskuvia liikkeitä. Se olisi voinut olla mikä tahansa harrasteheppa.
- Jerry unohti voltin, ilmoitti Sarri. Kukaan muu sitä ei tainnut huomatakaan, tuomari ei viheltänyt ja he jatkoivat rataa. Keskiravikin oli vähän vaatimatonta, mutta pompotti silti ratsastajaa muutaman sentin irti satulasta joka askeleella ja laukkaosuuden alussa pojalta tipahtivat jalustimet jaloista ja minun teki mieli sulkea silmäni.
- Danni oli paras, päättivät kaksoset sylini yli ja nyökyttelivät toisilleen, kun Jerry ratsasti pois radalta.
- Mennään kysymään, mitä ne itse arvelee, ehdotin.
Dannia ja Alissaa ei näkynyt missään ja Vesku sanoi heidän menneen kävelemään läheiselle metsäpolulle, mutta Jerry istui edelleen Mustin satulassa.
- Miltä se näytti? hän kysyi huolestuneena.
- Välikö sillä, miltä se tuntui? kysyin.
- Mua jännitti.
- No sen huomasi. Mä meinasin saada sydärin, kun sulta tippu jalustimet.
- Ei ne tippunu, mä tiputin ne. Mä ajattelin, etten mä pysty istumaan laukassa ollenkaan, jos mulla on ne jalassa.
- Ai jaaha. Muuta en keksinyt siihen sanoa.
- Mene vähän kävelemään sen kanssa, Vesku ehdotti ja Jerry kääntyi verryttelyalueelle. Tytötkin näkyivät jo tulevan, Leksa oli näköjään ollut heidän mukanaan kävelyllä.
Puusilmäisyys kunniaan. Istuva tuomari oli kai sokaistunut onnesta saadessaan Mustin silmiensä alle ja hän oli roiskaissut sille pisteitä selvästi enemmän maineen kuin esityksen perusteella. Jerryn paperissa ei myöskään ollut mitään miinusta radan unohtamisesta, ja hän sai vähän yli kuudenkymmenen prosentin tuloksen ja voitti kirkkaasti. Dannikin kutsuttiin palkintojenjakoon kakkoseksi ja jos Alissa oli pahoillaan, hän ei näyttänyt sitä. Ei häntä ehkä hirveästi harmittanut kuitenkaan. Hän tiesi ihan hyvin, että seuraavalla kerralla voisivat asiat olla päinvastoin.
Vesku lähti vuorostaan verryttelemään ja kaksoset lähtivät Villen kanssa katsomaan sitä, kun me muut aloimme hoitaa poneja ja Mustia kuljetuskuntoon. Jerry oli hiljainen kuin pieni hiiri, kunnes saimme Mustin traikkuun ja puuskahti sitten:
- En mä luullut, että voittaisin.
- No kai sä nyt Mustilla, Danni napautti takaisin.
- Mutta mä en ratsastanu erityisen hyvin. Mua jännitti ihan liikaa.
Mietin hetken, osallistuako tuohon vai ei, mutta lopulta minun oli pakko.
- Kouluratsastuksessa ei ole aina kyse pelkästä hyvin ratsastamisesta, muistutin. Minun lapsiani se ei näyttänyt yllättävän, mutta Leksa katsoi minua kummastuneena, niin kouluratsastajan poika kuin itsekin oli.
- Miten niin ei ole?
- No sehän on arvostelulaji. Ja tuomaritkin on vaan ihmisiä. Jerry sai tänään paremmat pisteet kuin mitä se ansaitsikaan, ehkä siksi, ettei se tuomari uskaltanut antaa Mustille huonoja.
- Siinäs kuulit! Danni sanoi voitonriemuisena.
- Joku toinen tuomari olisi voinut tuomaroida teidät ihan eri järjestykseen, selvensin.
- Miten sä olisit tuominnu? Alissa kysyi.
- Luojan kiitos, mä en ole tuomari, eikä mun tarvitse vastata tohon, sanoin ja pyöräytin silmiäni. – Sitä paitsi äitien ei kuulu pistää lapsiaan järjestykseen ikinä, missään tilanteessa. Paremmuusjärjestykseen siis, muuten te saatte kyllä luvan pysyä järjestyksessä.
- Jos sä olisit Sofie Sofien valinnassa, niin kenet meistä sä pitäisit ja kenet lähettäisit kaasukammioon? kysyi Danni kiinnostuneena.
- Brr, sanoin ja värähdin. – Ennen mä menisin itse.
- Mutta jos sun olisi pakko valita?
- Ei ole.
Onneksi hän tyytyi siihen ja alkoi kysellä Alissalta kumman kaa –juttuja.
Veskukin pokkasi sinivalkoisen ja lähdimme kotiin. Ville lupasi jäädä syömään, joten räävin vikkelästi kokoon pyttipannun yhdeksälle hengelle miettien, missä välissä minusta oli tullut suurtalouskokki. Ainakin loppupäivän olisin ratsuttaja.
- Käy sä kaupassa, mä menen vähän touhuamaan Irkun kanssa, sanoin Veskulle, kun olin hotkaissut oman annokseni.
- Tarviiko käydä?
- Tarvii. Tavalliset kymmenen litraa maitoa ja muu tarpeellinen.
- Jessus, sanoi Ville, mutta en jäänyt kuuntelemaan hänen taivastelujaan sen pidemmäksi aikaa, kiitin vain omasta puolestani häntä taas kerran kuskausavusta ja lähdin tallille.
Irie oli kaunis hevonen, ja vaikka minulla ei olisi ollut mitään sitä vastaan, että siitä olisi tullut musta, ei Gawd Daymnilla ilmeisestikään ollut mustaa perimässään. Kaikista sen varsoista oli tullut erisävyisiä rautiaita ja Irkku oli melkein yhtä vaalea kuin se itse, lähes sitruunankeltainen. Toistaiseksi se oli vaikuttanut varsin järkevältä hevoselta lapsuuden tohotuksia lukuun ottamatta, mutta minua kieltämättä vähän jännitti nähdä, mitä siitä kuoriutuisi, kun se saisi ratsastajan selkäänsä. Godis itse oli vähintäänkin persoonallinen ratsastettava ja toivoin melkein, että se olisi jättänyt kilpahevosen hermonsa periyttämättä tähän tammaan, silläkin uhalla, ettei siitä sitten tulisikaan metriviidenkymmenen hyppääjää.
Sidoin tamman tarhan aitaan ja harjasin sen huolellisesti, ja ennen kuin olin sen saanut hoidettua, olivat Danni ja Alissakin ehtineet pihalle.
- Mitä sä aiot tehdä sen kanssa?
- Mä mietin, että joko sinne yrittäisi selkään, tunnustin. Yksinäni en olisi tohtinut, mutta nyt, kun tytöt olivat ilmestyneet avuksi, sitä voisi kokeilla.
- No jes! Mä voin hakea satulan ja suitset! innostui Alissa. – Minkä satulan mä otan?
- Ota Nikin, sanoin, sillä niin pitkälle olin jo päässyt, että olin sovitellut Irkun selkään eri penkkejä ja todennut Nikin oman sopivimmaksi. Oli sille ihan pilan päiten nostettu satula ensimmäisen kerran selkään jo kai yksivuotiaana, joten se ei esineenä ollut sille outo, mutta Nikin oli näyttänyt istuvimmalta ajatellen, että sen päällekin tulisi vielä monta kymmentä kiloa ratsastajan painoa.
Irkku taisi aavistaa, että jotain erityistä oli tapahtumassa, sillä se alkoi liikahdella sijoillaan, kun nostin satulan sen selkään. Kai minun olemuksestani näki, että odotettavissa oli jotain jännää. Niinpä päätin peruuttaa vähän ja samalla, kun hain tallista kypärän ja taskun täydeltä hevosnameja, otin liinankin. Se oli tietenkin jo tottunut juoksutukseen ja ehkä saisin itsekin ruumiinkieleni kuriin, kun aloittaisimme jollain tutulla.
- Etkö sä ratsastakaan? kysyi Alissa pettyneenä, kun palasin.
- Kyllä varmaan. Kohta.
- Mäkin voisin, esitti Danni. – Kai se nyt on sama, kuka sinne ekaksi menee.
Mietin hetken ja totesin ajatuksen hyväksi. Olisi ehkä helpompaa, jos minä olisin suupielessä, mihin kuuluin, kuin selässä. Kun Irkku oli kiertänyt ympyrää kymmenisen minuuttia, pysäytin sen, mutten irrottanut liinaa.
- No niin, nuori neiti, tule lunastamaan lupauksesi, kehotin. Alissan pidellessä liinasta ja ohjista annoin Dannille kypäräni ja punttasin hänet mahdollisimman sulavasti selkään.
- Mitä mä teen täällä? hän kysyi virnistäen kuin olisi ollut ensimmäisellä poniratsastuksellaan.
- Et yhtään mitään. Istut niin kuin et olisikaan. Me talutetaan. Ja jos jotain tapahtuu ja sä tipahdat niin älä luojan tähden satuta itseäsi tai sun isäsi kuristaa mut.
Siitä ei tullut mitään showta. Jos Irkku ihmetteli painoa selässään, se ei kuitenkaan tuntunut häiritsevän sitä, vaikka kävelytimme sitä pari kierrosta kentän ympäri, Alissa toisella puolella ja minä toisella Dannin istuessa satulassa kieli keskellä suuta.
- No niin, tää riittää, sanoin sitten.
- Näin pian?
- Joo. Ei kyllästytetä sitä. Jatketaan huomenna.
- Mä voin mennä huomenna selkään, sanoi Alissa, kun Danni liukui alas, mihin Irkku reagoi luimistamalla korviaan. Minä tungin sille taas yhden namin suuhun ja kehuin sitä fiksuksi hevoseksi.
- Miksei meillä ole enemmän varsoja? Tai siis, miksi ne aina myydään eikä pidetä itse ja kouluteta? Danni kysyi.
- Meillä ei ole aikaa semmoseen.
- Mutta jos ois pidetty vaikka jotkut Irkkua vähän vanhemmat niin siinä olis meille sitten kisaratsut, kun me ei olla enää poni-ikäisiä.
- Niin, niin olisi, huokaisin. Hyvähän sitä oli olla näin kaukaa viisas. Ei tuollaista ollut osannut ajatella viisi-kuusi vuotta sitten.
|