Lähettäjä: Sennnu
Päivämäärä: 18.10.09 13:52:37
Kauheesti kysymyksiä :D
Niillä on L-vuosi ja Irkku on Gawd Daymnin varsa, kai sen verran voi paljastaa, vaikka tulee ne tuolla myöhemminkin esiin.
-------------
Daisyn kanssa samalla laitumella oli Irkun ja Kaoman lisäksi Halcyon, joten pidin silmäni auki mennessäni sinne. Halle ei ollut ihmisystävällisimpiä hevosia ja joskus olin saanut sen kiinni, kun se oli hiipinyt selkäni taakse sen näköisenä, että puraisisi minä hetkenä hyvänsä. Daisy oli ihan toista maata, mutta niin suurin osa kasvateistamme oli. Tosin Vesku sanoi, että kunnon kisahevosen piti olla vähän kovapäinen ja itsetietoinen, mutta vaikka joissakin varsoistamme vähän sentyyppisiä piirteitä ehkä löytyikin, pysyivät ne kaikki käsissä ja kunnioittivat ihmistä. Daisy suorastaan ilahtui saapumisestani ja hieroi otsaansa käsivarteeni niin, että jouduin ottamaan sivuaskeleita. Se ei ollut kauhean miellyttävää, kun sadepisarat valuivat sen otsatukasta, mutta ilmeisesti öttiäiset olivat juhlineet ennen sateen alkua ja nyt sitä kutitti.
Tamma oli selkeämmin kirjava kuin Maggie, jolla oli ollut valkoista vain selässä. Tämän kirjavuutta ei voinut piilottaa satulahuovan alle, eipä sillä, että olisin halunnutkaan. Silittelin sen vatsaa ja kurkin takajalkojen väliin ja hännän alle, mutta en nähnyt mitään merkkejä siitä, että varsa olisi ihan pian tulossa. Ehkäpä se ei halunnut syntyä sateeseen. Taisi olla tamma tulossa, jos se oli niin fiksu.
Kävin katsomassa vielä jo syntyneitä varsoja ja niiden emiä, ja sitten suunnistin kohden tyttöjen kesämökkiä. Se oli pieni aukea keskellä tiheän näköistä pajupusikkoa, eikä sinne olisi ollut kovin helppo löytää, ellen olisi viikonloppuna sitonut pajunoksiin oranssia pressunpalasta katoksi. He touhusivat siellä onnellisen näköisinä, vaikka olivat nenänpäitään myöten harmaita mudasta.
- Te ette tuu sisään sitten noissa kamppeissa, ennen kuin teidät on suihkutettu. Pyytäkää Nooraa, jos ei mua näy, sanoin ja kieltäydyin käymästä peremmälle.
- Me osataan itsekin, sanoi Sarri asiallisesti ja käänsi minulle selkänsä.
Tallilla olisi voinut tehdä kaikenlaista pientä vaikka koko päivän, vaikka Noora hoitikin välttämättömyydet, kuten boksien putsauksen ja iltaruokien laiton valmiiksi ämpäreihin ennen lähtöään. Jerry tuli kuitenkin vastaan pihalla, ennen kuin ehdin päättää, mihin rupeaisin.
- Mun kengät on jääny pieniksi, hän ilmoitti ja irvisteli tuskaisen näköisenä.
- Miten se on mahdollista? Et sä eilen vielä mitään sanonu.
- En muistanu. Puristi ne jo eilen.
- Ei kenenkään jalka voi kasvaa noin kahdessa yössä, sanoin puoliksi epätoivoisena, vaikka itsekseni ajattelenkin, että ehkä se Jerryn kohdalla oli mahdollista. Poika ei ollut koskaan ollut luokkansa lyhimpiä, mutta tänä keväänä hänelle oli tapahtunut jotain kummallista, hän oli kasvanut parilla hyppäyksellä ainakin viisitoista senttiä. Yksitoistavuotiaiden poikien ei kuulunut tehdä niin, ei vielä siinä iässä, mutta ei hänessä mitään vikaakaan näyttänyt olevan, vaikka hän parhaillaan katsoi minua vähän alaspäin. Oli pelottavaa huomata se.
- Lainaa isän ja pistä villasukat, sanoin heikosti. – Joko tytöt heräsi? Haluatko sä lähteä mun kanssa maastoon?
- Isä sano, että mä alan olla liian iso Villelle, Jerry sanoi, ja vaikka hän kai yritti pitää pokkaa, hänen äänensä värähti vähän.
- Et sä vielä ole liian painava, vakuutin silmäillen hänen honteloa olemustaan, mutta poika pudisti päätään.
- Mä sanoin jo Dannille, että se voi ratsastaa sillä tästedes. Mä en halua, että se kärsii.
Minusta kaikki hätiköivät nyt vähän liikaa. Okei, Jerry oli kasvanut Dannin ohi, ja okei, jos hän pyrähtäisi vielä kerran, alkaisivat he olla ehkä vähän koominen näky, mutta ei pojan nyt tarvinnut sillä siunaaman hetkellä rakasta poniaan pois luovuttaa, kun Vesku meni sanomaan jotain noin ajattelematonta. Ville oli ollut Jerryn suurimman osan hänen elämäänsä. Viheliäinen kummitäti oli tuonut sen hänen kolmivuotissyntymäpäivälahjakseen, ja vaikkei Jerry sillä tietysti ollut heti alkuun voinut ratsastaa, oli heillä nyt jo takanaan kiitettävästi yhteisiä kilometrejä. Nyt en kuitenkaan ruvennut julkistamaan ajatuksiaan. Halusin ensin kysyä Veskulta, mitä hittoa hän oikein oli ajatellut, jos mitään.
- Ota Niki niin mä otan Mustin, ehdotin ja Jerryn silmät välkähtivät.
- Oletko sä tosissasi?
- Miksen olisi. Hoitakoot tytöt sitten ponit, jos sä olet kerran niin luvannut.
Hyvin sopivasti sade alkoi laantua. Minä kävin uudemman kerran vierailulla kaksosten leikkimajassa, sanomassa, että me lähtisimme Jerryn kanssa lenkille, mutta että tytöt olivat sisällä, jos he tarvitsisivat jotain. Jerry kävi sillä aikaa vaihtamassa omien jodhpuriensa tilalle Veskun, ja sitten me vain lähdimme.
Maastoretket lasten kanssa olivat ehkä parasta, mitä oli, ainakin siinä vaiheessa, kun he alkoivat tulla teini-ikään. Silloin sitä pääsi paljon lähemmäksi heitä kuin ikinä muutoin, silloin tuli juteltua kaikki asiat, joita ei muulloin oikein voinut ottaa puheeksi. Tänään Jerry oli harvinaisen puhelias, ja ymmärsin pian sen johtuvan siitä, että olin tarjonnut hänelle Nikin ratsastettavaksi. Ruunani saattoi olla jo iäkäs, eikä enää niin vireä kuin mitä parhaina päivinään, mutta se oli aina vaan silmäteräni, enkä minä mielelläni antanut sitä muille.
- Mä en voi enää sitten mennä poniluokkiin, hän totesi fatalistisesti.
- Älä höpötä, tietysti voit. Ville on pikkuponi, niitä on isompiakin, ja sulla on ponivuosia jäljellä vielä sata.
- Ei kun viisi. Mutta mistä mä tähän hätään isomman ponin saisin?
- Onhan Rasse.
- Se on tyttöjen.
- Puhutaan tästä yhdessä illalla, laitoin pisteen sille puheenaiheelle. Minusta ei ollut oikeudenmukaista, että minä sain ratkoa lasten ratsuhuolia yksinäni, jos kaikki oli saanut alkunsa siitä, että Vesku oli väittänyt Villen jääneen pieneksi.
Vesku ehti kotiin viiden aikoihin, mihin mennessä olin saanut sapuskan alulle ja sääkin oli parantunut niin, että kaikki lapset olivat pihalla. Sarri ja Sunna edelleen majassaan, Danni ja Alissa kentällä hyppelemässä poneilla ja Jerry nostamassa heille puomeja ja vahtimassa, ettei Danni vain kohdellut kaltoin hänen kultaponiaan.
- Hei, Vesku sanoi, ja tuli antamaan minulle suukon, kuten aina.
- Mitä sä oikein olet sanonut Jerrylle? aloitin saman tien.
- Miten niin?
- Se on pyytänyt, että Danni alkaa ratsastaa Villellä, koska sä olet sanonut sille, että se on jo liian iso sille.
- Se on, se ei voi enää käyttää pohkeitaan oikein.
- No millä sä ajattelit, että se alkaa ratsastaa?
- Onhan Rasse.
Huomasin, ettei Vesku maininnut Nikiä. Se oli hyvä juttu, sillä olin hiljalleen tullut siihen tulokseen, että ehkä voisin luovuttaa Nikin Jerryn ratsastettavaksi. Maastoretkemme oli mennyt hyvin ja Niki oli aika pienikokoinen hevoseksi. En vaan halunnut, että Vesku esittäisi minun ehdotukseni omanaan.
- Jos se kasvaa tota vauhtia, se on viimeistään ensi keväänä liian pitkä sillekin. Poika-raukka, se menettää ponivuotensa, ennen kuin ehtii kunnolla edes alottaa niitä, huokaisin.
- Mä ajattelin sitäkin, että se voi ruveta ratsastamaan Mustilla, Vesku sanoi yllättäen minut täysin.
- Mustilla? Ethän sä ole antanut edes tyttöjen ratsastaa sillä, kirahdin.
- Niin, en kyllä, Vesku sanoi miettiväisesti ja katsahti ikkunasta ulos, missä mainitut henkilöt porhalsivat ympäri kenttää kiharat liehuen. Danni ei näyttänyt mitenkään silmiinpistävän pitkältä Villen satulassa, mutta hänellä olikin estejalustimet ja hän oli muutenkin samanlainen tappijalka kuin minä. – Eihän sillä kyllä enää ruveta hyppäämään, vanhalla hevosella. Ei sillä siihen ole tekniikkaa, kun ei sillä ikinä ole hypelty kuin huvin vuoksi.
- Mutta ratsastaahan ne kouluakin!
Mutta Veskun ajatukset menivät jo jossain muualla, hän käännähti ja sanoi:
- Hanna pyysi Jerryä muutamaksi viikoksi Hankoon, nyt vielä ennen juhannusta, ennen kuin se lähtee Tanskaan.
- Muutamaksi viikoksi? Onko se mennyt sekaisin?
- Siis ei sen luokse sinänsä, mutta niin, että Jerry voisi käydä ratsastamassa ja tunneilla.
- Hanna ei valmenna lapsia, ei ole ikinä valmentanut!
- Se aikoo näköjään tehdä Jerryn kohdalla poikkeuksen. Ja äiti ilahtuu ikihyväksi, jos Jerry tulee.
- Koska? Entäs tytöt? Mitä ne sanoo?
- Nehän on joka tapauksessa menossa rippileirille.
Joskus toiste, toisenlaisella tuulella, olisin ehkä vain iloinnut Jerryn puolesta, mutta tänään ei ollut sellainen päivä. Kimmastuin moisesta epäoikeudenmukaisuudesta. Olkoonkin, että Hanna oli Jerryn kummitäti eikä Dannin tai Alissan, ei ollut oikein, että vain yksi heistä pääsisi tämän valmennukseen. Ei yhtään sen enemmän oikein kuin se, että hän oli aikanaan ostanut Villen nimenomaan Jerrylle, vaikka tytöthän sillä olivat ensimmäiset vuodet ratsastaneet. Kaikkein loukkaantunein taisin olla siitä seikasta, että Hanna oli jutellut asiasta Veskun kanssa eikä minun.
- Ja nyt sä aiot tuupata sen Mustin selkään, ettei sille tule korkean paikan kammo siellä Hannan kivitalojen satulassa, sanoin katkerasti.
- No siksikin, ja kyllähän sä tiedät, miten erilaisia Hannan hevoset on. Et sä itsekään…
Vesku nielaisi loput lauseesta, mutta minä osasin jatkaa itsekin.
- Niin, en minäkään niillä osaa ratsastaa. Toivottavasti Musti ei nyt mennyt piloille, kun mä kävin sillä maastossa tänään, sähähdin ja paukautin kattilankannen paikoilleen.
- Älä leiki marttyyria.
Mutta minua huvitti leikkiä marttyyria. En enää halunnut jutella koko perheen kesken hevosasioista, kuten olin suunnitellut. Minun pitäisi saada ensin itse miettiä, mitä mieltä oikein olin.
- Mene sanomaan niille, että alkavat lopetella. Ruoka on kohta valmista, käskin.
|