Lähettäjä: Sennnu
Päivämäärä: 24.11.09 13:57:36
Tässä vähän pidempi pätkä, mä lähden tästä kaupungille ja tulen vasta joskus iltamyöhällä varmaankin.
-------------------
Äiti haki meidät sitten kuitenkin pois. Hän soitti ja tarjoutui, kun olimme kävelemässä takaisin Merille. Se tapahtui hyvin pian keskiyön jälkeen, sillä Elsi ja Meri palelivat niin, että hampaat kalisivat. Meidän ei tarvinnut kauan miettiä, mitä tehdä, kun Merin vanhempien vieraat jatkoivat juhlimista entistä riehakkaammin. He olivat pihalla, ainakin osa heistä, ja joivat kuoharia pullon suusta ihan niin kuin me äsken ja lauloivat ja kaatuilivat.
- Mä jään sun kanssa, Elsi sanoi Merille, joka katseli menoa paheksuvasti, ja olin tyytyväinen. Itse en tosiaankaan halunnut jäädä sinne, mutta oli mukavaa, ettei Merin tarvinnut jäädä yksin. Vaikka ei siellä tietenkään mitään kamalaa tapahtuisi. Merin vanhemmat olivat kunnon ihmisiä, vaikka juuri nyt isännöivätkin bakkanaalia.
Niinpä heräsin omassa sängyssäni epämääräiseen aikaan ja ihmetellen, vieläkö satoi lunta. Toivoin, että huoneessani olisi ollut ikkuna. Oliko se muka liikaa pyydetty, häh? Se ei kuitenkaan ollut tuntunut tärkeältä silloin, kun Alissa ja minä olimme halunneet muuttaa tänne ullakolle. Meistä oli ollut reilua ottaa ikkunallinen päätyhuone yhteiseksi olotilaksi ja viereiset huoneet nukkumista varten, ja toista päätyä ei silloin vielä ollut rakennettukaan.
- Mihin me nukkuessa ikkunoita tarvitaan? olin perustellut silloin. Nyt en ollut enää ihan samaa mieltä. Piti katsoa kännykästä kelloa, ja kun näin, että se oli vasta seitsemän, harmistuin. Mikä hitto minut tähän aikaan sai heräämään, tuskin kuuden tunnin yöunien jälkeen? Käänsin kiukkuisesti kylkeä miettien, mitä tekisin. Jos nousisin jo ylös, oli olemassa vaara, että isä tai äiti olisi juuri lähdössä aamutalliin ja minut kutsuttaisiin mukaan. Se nyt ei olisi katastrofi, ei ollenkaan. Ehkä parasta maailmassa oli mennä aamulla talliin heinäkärryjen kanssa ja saada vastaansa kaikki ne toiveikkaat katseet ja ilahtuneet hörähdykset. Periaatteesta en kuitenkaan halunnut osallistua siihen tänä aamuna. Olin jotenkin vähän huonolla tuulella. Edellisilta ei ollut ollut ollenkaan niin hauska, kuin mitä olin toivonut.
Sytytin lukulampun ja jäin katselemaan seinää pohtien, millaisen uudenvuodenaaton sitten olisin halunnut. Päädyin hurjaan. Elsi ja Meri olivat mukavia, mutta me voimme paistaa omenoita minä tahansa iltana. Olisin halunnut juhlia enkä jutella, tanssia enkä kuunnella töminää yläkerrasta, tavata mielenkiintoisia, ihania, komeita poikia… vaikka muisto Ossin kädestä pitelemisestä kieltämättä lämmitti vielä nytkin. Se kuitenkin vain lämmitti, samaan tapaan kuin ajatus hellästä koiranpennun nuolaisusta ja minusta tuntui, että olisin kaivannut vähän jotain kuumempaa. Vaikka korventavaa, hitto soikoon. Olin jo iso! Olin valmis vähän maistamaan elämää! Saatoin kuvitella, että jos jotenkin olisin onnistunut hoitamaan asiani niin, että olisin päässyt Helsinkiin uudeksi vuodeksi, jotain jännittävää olisi tapahtunut minullekin, ainakin jos olisin päässyt Leksan mukaan. En hetkeäkään epäillyt hänen tulleen kotiin jo yhden aikaan, hän oli varmaan vieläkin jossain juhlimassa. Sysäsin sen ajatuksen kuitenkin pois. Olin vieläkin vähän vihainen Leksalle siitä, miten hän oli käyttäytynyt silloin joulun alla, enkä mitenkään ollut keksinyt sopivaa tekosyytä, jolla olisin päässyt uudenvuodenaatoksi kaupunkiin. Sitä paitsi epäilin, että olisiko Leksa suostunut ottamaan minut mukaansa, vaikka olisin varta vasten siitä syystä tullut.
Äh, koko jätkä oli raivostuttava. Jo kymmenen kertaa olin päättänyt pysyä hänelle kiukkuisena ja nostaa vain nokkaani, kun hän seuraavan kerran tulisi meille, ja yhtä monta kertaa olin päättänyt sopivassa välissä hankkiutua Jinnan luo kylään ja puristaa hänestä teinikusipään elkeet pihalle, ainakin niiltä osin, kun hän harkitsi niitä minulle esitellä.
Kymmenen aikaan Alissakin oli herännyt ja kolisteli aamiaisastioitaan koneeseen, kun äiti, joka oli kulkenut levottomana ympäri asuntoa ratsastushousuissaan, pysähtyi taas kerran katsomaan ikkunasta ulos.
- Ei, pakko mennä, hän mutisi.
- Pakko mitä? kysyin.
- Pakko lähteä pelloille vähän laukkaamaan. Jos tää lumi alkaa sulaa niin näin paljon ei ehkä enää tule.
- Joo! innostuin. Miten ihmeessä en ollut itse tullut ajatelleeksi, olin vain harmitellut lumen paljoutta. Viidessä minuutissa innostus levisi muihinkin, etenkin kaksosiin, jotka eivät olleet ennen saaneet olla mukana lumilaukassa. Pippi ja Ipana eivät olisi jaksaneet tuollaisessa hangessa, ja jos ne vastoin odotuksia olisivatkin jaksaneet, olisivat tytöt hukkuneet lumeen ja löytyneet vasta keväällä, jos ja kun heidät olisi heitetty selästä.
- Jaa, että mä aurasin kentän ihan turhaan, mutisi isä.
- Niin teit! äiti ilmoitti iloisesti ja meni kiskomaan kenkiä jalkaansa.
- Ei kai tässä sitten muu auta.
Tunsin harvinaista yhteenkuuluvaisuutta perheeni kanssa, kun lähdimme koko porukka tallille. Kyllähän me vähän Trappin perhettä taisimme muistuttaa, vaikka luojan kiitos meitä lapsia ei ollut yhtä paljon.
- Ai sä otat sitten kuitenkin sen, isä sanoi äidille, kun tämä toi Nikin sisään talliin satuloitavaksi. Äiti oli miettinyt ääneen vähän aikaa sen ja Djangon välillä, huolehti tietysti vanhuksensa kintuista, jotka hänen mielestään taisivat olla koko tilan kallisarvoisimmat ja hauraimmat kapineet.
- Mun on pakko – se rakastaa – ja kuka tietää, näkeekö se enää ens talvea! Tää voi olla sen 21-vuotislahja, äiti sanoi ja antoi suukon hevosensa turvalle.
- Ai niin, näillä on kaikilla synttärit, Alissa nauroi. – No sepä sopiva synttärilahja joka ainoalle!
Kesälaitumien takana aukesi aukeaa peltoa silminkantamattomiin. Se oli aikanaan kuulunut Mustaojaan eli meille, mutta vanhukset olivat myyneet sen, koska eivät osanneet kasvattaa heinää, eivätkä mitään muutakaan. Se olikin hyvä juttu, sillä muutoin me olisimme takuulla saaneet raataa siellä orjatyössä kesäisin. Muutamana kesänä olimme olleetkin Alissan kanssa ja se oli ollut periaatteessa hauskaa, kun tiesi, että sieltä sai kipittää kotiin heti, kun kyllästyi.
Nyt ratsastimme jonossa pellon laitaa. Olisin halunnut porhaltaa laukkaan heti pihasta, mutta Niki-perhana vaati puolen tunnin verryttelynsä jopa lumihangessa. Äiti oli vähän ylisuojeleva sen kanssa.
- Eikö me voitaisi mennä jo? huusin lopulta. Daisy oli katsellut oudon näköistä maisemaa ensin varuillaan, mutta olin pikkuhiljaa herätellyt sen menohaluja kutittelemalla sitä kantapäilläni ja leikkimällä kuolaimella ja nyt se suorastaan tanssi jo.
- Ei, kaikki yhdessä, hallitusti, isä määräsi. – Tuolta ojan luota voidaan kääntyä ja lähteä. Jerry saa mennä ensin, ettei Musti saa mitään päähänsä, eikä mitään kiitolaukkaa. Rauhallista ja hallittua. Mä tulen viimeisenä ja katson, ettei kaksoset tipahda selästä.
- Miksi ihmeessä me tipahdettaisiin? Sarri vastusteli.
- Joo joo, sanoi Jerry ja kuulin hänen äänestään, ettei hänellä ollut aikomustakaan totella. Melkein jo kuulin, miten viattomasti hän esittäisi, ettei ollut saanut Mustia pideltyä. En minä oikeastaan uskonut isänkään sitä olettavan. He saisivat itse mennä hallittua ja rauhallista vauhtia, kun Jerry ja Alissa ja minä ottaisimme lumikelistä kaiken irti.
Se oli ihanaa. Daisy painoi korvansa niskaa vasten ja antoi mennä. En minä kuitenkaan päästänyt sitä Mustin ohi. Eihän sillä kiimaa ollut siihen aikaan vuodesta, eikä Musti todennäköisesti ajatellut muuta kuin vauhdin huumaa, mutta jotenkin se vaan oli iskostunut päähän. Laukkasimme Alissan kanssa rinnakkain, ja lumi Mustin kavioista pöllysi silmiimme. Se oli raskasta ja hevoset alkoivat huohottaa, mutta jatkoimme silti. Jerry aikoi selvästi laukata pienen metsäsaarekkeen ympäri, mutta Mustinkin vauhti alkoi hiipua. Ilmestyimme sen takaa jo hyvinkin rauhallista laukkaa ja etsin katseellani vanhuksia ja kaksosia. Lumipilvi juorusi heidän sijaintinsa ensimmäisenä, he eivät olleet lähteneet tekemään ylimääräistä kiemuraa vaan olivat jatkaneet suoraan kohti kotia. Niki meni ensimmäisenä, sitten kaksoset ja isä Kaomalla piti perää ihan niin kuin oli luvannutkin. Sitten yhtäkkiä Niki katosi näkyvistä.
- Niki tais kaatua, huomasi Jerrykin ja hidasti Mustia entisestään.
Se ei noussut ylös. Kaoma hidasti vauhtiaan, mutta ponit jatkoivat suoraa päätä tallille ja Nikiä ei vaan erottanut hangesta. Ei kai se ollut tehnyt kuperkeikkaa ja musertanut äitiäkin saman tien?
- Mennään katsomaan, sanoi Alissa ja lähti ravaamaan kohti heitä. Jo matkalla näin äidin hahmon kömpivän pystyyn, mikä sai minut huokaisemaan helpotuksesta, mutta Niki ei noussut. Ei kai se ollut katkonut jalkojaan tai mitään? Ehkä se oli vain liian hengästynyt noustakseen, olihan hankilaukka varmaan ollut sille vielä rankempaa kuin nuoremmille.
Totuus oli kuitenkin nähtävissä heti, kun pääsin tarpeeksi lähelle. Olin nähnyt kuolleita hevosia ennenkin, ja Nikin avoin silmä ja liikkumaton kylki paljastivat, ettei siinä enää ollut elon kipinää.
|