Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Smalltown girl 3

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   11.5.10 17:20:35

Edellinen

-------------
Koulupäiviä oli tosiaan enää ihan muutama ja tentitkin oli tentitty. Niinpä ehdin hyvin seuraavana iltana lähteä Annin puolesta ratsastamaan Kodiakin. Hänellä oli vielä yksi koe ja jokin palautettava tehtävä, jotka saivat hänet ahdistuneeksi. Tietysti minun menemiseni hänen sijaansa oli pienoinen operaatio, mutta Anni kävi hakemassa Mustaojalta minun ratsastusvarusteeni ja toi ne minulle tarjoten samalla kyydin tallille.
- Ja nyt sulta menisi enää pari tuntia, jos haluaisitkin ratsastaa itse, huomautin.
- Se on pitkä aika… etkö sä haluakaan? hän kysyi huolissaan.
- Höpsis, mene sä vaan pinkoilemaan, kunhan kiusasin, sanoin hyväntuulisesti. Minulla ei tosiaankaan ollut mitään sitä vastaan, että viettäisin illan itsekseni tallilla. En uskaltanut kauheasti toivoa, että tapaisin Arskan, mutta minun teki kovasti mieleni ratsastamaan enkä ollut mennyt Kodilla viikkokausiin. Ja pitihän ystävää auttaa.

Anni oli varoittanut isäntäväkeä siitä, että minä tulisin hänen sijastaan, joten Arvi ei käynyt kimppuuni kepin kanssa vaan sain touhuta tallilla ihan rauhassa. Vaihdoin ensin vaatteeni pienessä varustehuoneessa ja ihmettelin, kuka ne oli Annille pakannut. Haiskahti jotenkin Dannilta. Housut eivät sentään olleet valkoiset kisahousuni, mutta beiget kesähousuni ja takki oli se Hannalta saatu tummansininen, jonka selässä oli kissankokoisilla kirjaimilla LUND. Eikä puhettakaan mukavista jodhpureistani vaan alimmaisena kassissa oli saappaat. Okei, niitä minä usein käytin kotonakin, mutta täällä keventelyyn olisivat kelvanneet vähemmän tilaa vievätkin. Joka tapauksessa olisin varusteideni puolesta kelvannut mille tahansa valmennustunnille, vaikka olin menossa vain rapaiselle pikku kentälle Vantaan pimeimmässä perukassa, eikä minua ehkä edes näkisi kukaan.

Saappaitani säälien ratsastin naapuritallille, sillä polusta oli tullut epämiellyttävän upottava ja kurainen talvisateiden myötä. Kentällä oli poikkeuksellisesti kokonaista kolme ratsukkoa, jotka pysähtyivät päät pystyssä tuijottamaan meidän saapumistamme. Se oli se otsalamppu, varmaankin.
- Jatkakaa, kuului terävä komento, kun osasto sen kun seisoi ja töllötti ja hapuilin kiireesti valon pois päältä. Se oli kerrankin Arska – minkä ihmeen yhteensattuman takia hän oli illalla tuntia pitämässä, kun minä ratsastin paikalle koreana kuin kisoihin menossa? Oliko Danni jotenkin sumplinut koko jutun?

- Tule esiin sieltä, että nää näkee, ettei siellä ole moottoripyörämurhaaja! Arska karjui minun suuntaani ja pistin Kodiakin kiireesti taas etenemään.
- Sori, en mä osannut arvata, että täällä ois tähän aikaan tunti, sanoin.
- Ai sinä, luulin Anniksi, Arska sanoi ja päästi irti Irpon Delanon ohjista kiirehtiäkseen avaamaan meille portin. Delanon mukanaolosta arvasin, etteivät nämä olleet ihan aloittelijoita – tai sitten olivat, kun Arska oli varuiksi joutunut ottamaan siitä kiinni. Mutisin vielä jotain anteeksipyytävää, kun tulin sekaan pyörimään, mutta Arska huitaisi mutinani sikseen ja sanoi, että he olivat kohta lopettelemassa joka tapauksessa.

Se oli totta, he alkoivat ravata loppuraveja ja jotta olisin ollut vähemmän tiellä, pyysin Kodin raviin myös. Olimmehan jo kävelleet tänne ja kai se oli jonkin verran liikkunut tarhassakin. Alkuun vaan mennä hömpsötin ja vilkuilin sivusilmällä Arskaa, mutta kun hänen tuntilaisensa siirtyivät käyntiin ja katselemaan meitä, minun oli pakko ryhdistäytyä ja ruveta ratsastamaan. Asuni vaati sitä.

Kodiakia ei olisi huvittanut. Se tuntui pahemmalta kuin miltä se aidan takaa oli näyttänytkään. Kyllä se totteli, mutta aina vasta vähän aikaa mietittyään, laiskasti kuin ysiluokkalainen koulupoika. Taipuminen sitä ei huvittanut, asettuminen oli omituista turvan kääntämistä sivuun niskan antamatta ollenkaan myöten. Tajusin, että minulla oli melkoisesti tekemistä ja tajusin myös, että voisi olla liikaa yrittää korjata kaikkea tänään. Päädyin siihen, että yrittäisin saada sen nopeammaksi ja paremmin kuulolle, se voisi siinä samalla ihan vahingossa muistaa taipumisen ihanuudenkin.

Re: Smalltown girl 3

Lähettäjä: Toi 
Päivämäärä:   11.5.10 17:30:12

Oivoi, nää topikit täyttyy jotenkin niin hurjan nopeasti (ja hyvä niin). Alissaa on kiva lukea :)

Lähettäjä: a_des 
Päivämäärä:   11.5.10 17:32:19

Jee, lisää ratsijuttuu! Ja musta tuntuu et pari vikaa topikkia on täyttyny Sai-Raan hitaasti o__O

Lähettäjäjackets 
Päivämäärä:   11.5.10 17:40:43

Oho, mä en edes tajunnu, että olin kaivannut ratsastusjuttuja. Ei tän pitäny olla mahdollista :D Ja Alissan pitäis ehdottomasti ruveta ratsastaa niitä junioriheppoja, niinku se halus.

LähettäjäCampsu 
Päivämäärä:   11.5.10 19:44:09

Lähettäjä: jackets
Päivämäärä: 11.5.10 17:40:43

Oho, mä en edes tajunnu, että olin kaivannut ratsastusjuttuja. Ei tän pitäny olla mahdollista :D Ja Alissan pitäis ehdottomasti ruveta ratsastaa niitä junioriheppoja, niinku se halus.

--

Niimpä, Arskan hevosia ovelasti vaikka ;p

LähettäjäAivokana 
Päivämäärä:   11.5.10 20:21:05

Jee tulihan se Arska vihdoinki :DD

Lähettäjä: polli 
Päivämäärä:   12.5.10 14:44:03

joo alissa ratsastaa niitä nuoria heposia! määki tykkään lukea ratsastus juttuja

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   12.5.10 19:10:02

Keskityin yksin jäätyäni ratsastamiseen niin, että ensin unohdin koko Arskan ja sitten en huomannut, että hän oli palannut aidan taakse katselemaan minua. Siinä vaiheessa olin ratsastanut jo oikein tosissani hyvän aikaa ja pistänyt Kodiakin vastaamaan apuihini sekunnin murto-osassa ja minulla oli hiki.
- Kuin sä yksin tulit? Arska kysyi, kun päästin ohjat hetkeksi ja hätkähdin.
- Annilla on kouluhommia, sanoin ja mielikuvitukseni lehahti taas taivaalle tekemään Immelmannin silmukoita. Olimme lopultakin kahden tallilla, ainakin kunhan nuo oppilaat lähtisivät. Voisimme ehkä jutella muustakin kuin hevosista ja ratsastuskoulusta ja sen avajaisista. Voisin olla rohkea ja kysyä suoraan, mitä Arskan rakkauselämässä oli tapahtunut minun jälkeeni ja missä jamassa se oli nyt. Tosin hän voisi nähdä lävitseni, jos valitsisin sellaisen puheenaiheen. Mutta olisiko se nyt sitten maailmanloppu? Pääsisin ainakin tästä kalvavasta epätietoisuudesta.

Keräsin ohjat uudestaan ja aloin hioa ravi-laukka –siirtymisiä, joissa olikin yllättäen vähemmän tekemistä nyt kun Kodiak oli alkanut taas kunnioittaa pohjettani. Lopetin ne lyhyeen, kun ne onnistuivat niin hyvin, mutta pääasiassa siksi, että oma keskittymiseni oli hajonnut. Tuntilaiset tulivat tallista ilmoittaen suureen ääneen hoitaneensa ratsunsa ja toivottelivat näkemisiin seuraavalla viikolla. He menivät autoihinsa ja minä tajusin, etten saisi sittenkään juteltua Arskan kanssa mitään. Hän oli alkanut taluttaa loppuja hevosia sisään tarhasta, epäilemättä ruvetakseen iltatallihommiin. Miten minä sinne voisin ängetä Kodiakin kanssa? En vaan voinut. Olin nyhverö ja tulisin aina olemaankin.

Arska palasi ulos vietyään viimeisenä Ihkun ja jäi taas nojailemaan aitaan.
- Viitsitkö sä avata portin, pyysin. Olimme kävelleet jo ihan riittämiin ja voisin lähteä.
- Joko sä menet?
- Mä alan olla valmis, myönsin. – Vien tän pois ja lähden etsimään bussipysäkkiä.
- Etkö sä ole autolla?
- En, Anni toi mut ja lähti pänttäämään.
- Mä olen lähdössä kauppaan vielä, saat kyydin sinne jos haluat. Tai siis jonnekin vähän enemmän ihmisten ilmoille, bussiliikenne täältä on vähän hiljasta näin iltaisin, Arska tarjosi ja vatsassani humpsahti.
- Se ois huippua! sanoin, ja se tosiaan oli. Ajatus bussin odottelusta herra ties miten kauan yksinäisellä pysäkillä oli ollut vastenmielisin kohta tässä illassa. Tämä vaihtoehto muutti illan ikävimmän osan sen parhaaksi. – Mä yritän pitää kiirettä!
- Ihan rauhassa, ei mulla ainakaan mikään kiire ole.

Selvisin puolessa tunnissa Kodiakin hoivaamisesta ja vaatteiden vaihtamisesta ja rämmin isoine kasseineni takaisin mutapolkua pitkin. Yritin kulkea polun reunaa pitkin, mutta koulukenkäni muuttuivat silti sementtimöykyn näköisiksi.
- Saanko mä lainata vesiletkua? kysyin mennessäni talliin ja katsoin niitä inhoten.
- Tietysti, Arska sanoi.

Jalat märkinä seurasin sitten häntä pihalle ja autolle, joka ei ollut tallipihalla näkyvissä vaan kauempana, suurehkon omakotitalon luona.
- Asutko sä täällä? kysyin. Sekin oli asioita, joita en ollut saanut aiemmin kysytyksi, mutta nyt oli hyvä hetki.
- Jep, Arska sanoi ja avasi minulle autonoven. Ihan kuin entisinä aikoina, auto tosin oli eri. Se, jota hän oli ajanut kesällä viisi vuotta sitten, oli varmaankin kuollut vanhuuteen.
- Työsuhde-etuja, arvelin.
- Tässä vaiheessa meillä ei olisi mitenkään varaa vuokrata asuntoa pääkaupunkiseudulla, Arska sanoi yksinkertaisesti ja ymmärsin sen hyvin. Ilmeisesti Irpokin asui täällä, ja Rosa varmasti, jos se kerran oli hänen vanhempiensa talo.
- Ei mullakaan olisi varaa muuhun kuin opiskelijakämppään, eikä oikeastaan siihenkään, ellen mä saisi siihen asumistukea, sanoin avomielisesti. – Vaikka kyllä mä yritän saada jotain töitä.
- Mitäs töitä? Arska kysyi kohteliaasti ja löysin itseni lörpöttelemästä Natasasta ja tämän lupauksesta ja sitten muista asuinkavereistani, kunnes puheeni alkoi kuulostaa typerältä omissakin korvissani ja suljin suuni.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   12.5.10 22:46:04

Vatusi, vähän kiva, kun sai taas kuulla Alissan ratsastusjuttuja :)

Kauhea, kun ht.netti ei eilen ja aamulla toiminut, kun mä en voinut tulla lukemaan, mutta tänään oli sitten onnekkaasti kaksi pätkää luettavana. Kivakiva :)

Lisää vaan.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   12.5.10 23:50:40

Matkin jacketsia ja laitan vielä pätkän Suomen voiton kunniaksi!

----------
- Mihin sä menet kauppaan? tokaisin, vaikken oikein edes tiennyt, missä olimme ja tuskin tietäisin kyydistä jäätyänikään, miten pääsisin sieltä kotiin.
- Ajattelin ajaa Jumboon, sieltä ainakin menee paljon busseja millä voit jatkaa matkaa, Arska sanoi ja se kuulosti ihanalta. Hän ajatteli minua. Sitä paitsi tiesin ainakin, missä Jumbo oli. Siellä Jessikin usein kävi ostoksilla, kun halusi vaihtelua lähikauppoihin.
- Hieno juttu, sanoin ja aloin miettiä, uskaltaisinko yrittää vetää keskustelua henkilökohtaisempiin asioihin ja jos niin mitä sanoisin. Arska kuitenkin teki sen puolestani.
- Saanko mä kysyä sulta jotain? hän kysyi epäröiden.
- Tietysti!
- Mä olen miettinyt… Oletko sä edelleen sitä mieltä, ettet mene kenenkään kanssa sänkyyn ennen kuin naimisissa?

Taisin punastua, siinä mentiin tosiaan henkilökohtaisuuksien ytimeen, jos sellainen oli olemassa.
- En mä ehkä enää ole ihan niin ehdoton. Mutta en mä ole toistaiseksi löytänyt ketään tarpeeksi hyvää, kenen kanssa mua olisi huvittanut mennä sänkyyn, vastasin. Se oli täysin totta ja nyt ymmärsin, että syy siihen, että kaikki poikaystäväni olivat tuntuneet jotenkin laimeilta, istui vieressäni.
- Ohoh, Arska sanoi ja keskustelu olisi tainnut kuolla siihen, ellen olisi lopultakin rohkaistunut.
- Entäs sinä? Tai siis, mitä tapahtui sille tytölle, jonka takia sä jätit mut?
Arska oli vähän aikaa hiljaa, tai ehkä hän ei vastannut siksi, että joutui varomaan muita autoja liikenneympyrässä Jumbon edessä.
- Ei siitä mitään tullut, silloin vielä siis. Mutta sitten me tavattiin uudestaan viime kesänä ja tässä sitä ollaan taas, hän naurahti.
- Rosa? kysyin turtana ja ihmettelin, miksen ollut nähnyt ilmeisintä aikaisemmin.
- Niin. Se erosi loppukesällä, samaan aikaan kun ton tallin edelliset pitäjät alkoivat lopetella toimintaansa. Irpo me pyydettiin sitten mukaan kolmanneksi, ettei mun tarvitse ihan yksin pyörittää kaikkea.
- Yksin? Niin, Rosakin oli jossain muualla töissä? kysyin yrittäen olla kuulostamatta järkyttyneeltä, ainoastaan kiinnostuneelta.
- Niin oli joo, mutta nyt se jää just äitiyslomalle.

Ajoitus oli täydellinen, sillä juuri silloin Arska pysäytti auton tyhjään ruutuun. Pääsisin karkuun ilman että minun tarvitsi hypätä liikkuvasta autosta.
- Mä en tiennytkään! Enhän mä ole vielä nähnyt Rosaa eikä kukaan ole sattunut kertomaan, sanoin kevyesti ja loikkasin ulos autosta niin nopeasti kuin pääsin. – Onnea teille ja kiitos kyydistä, mä lähden etsimään bussipysäkkiä!

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   12.5.10 23:56:44

Hui kauhia minkä pommin se Arska meni ja tiputti Alissan niskaan! Nyt se varmaan näkee painajaista ja masentuu jajajaja... Ehkä se palaa Mustaojalle hetkeks...

Lähettäjäjackets 
Päivämäärä:   13.5.10 00:13:54

Hei, ideathan on tehty pöllittäviksi! :)
Vähän turhan jännään paikkaan vaan jätit tän :O

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   13.5.10 00:22:50

Mä luulin, että edellinen väli ois ollu jännä paikka? :D

LähettäjäAivokana 
Päivämäärä:   13.5.10 14:07:56

Voi eiiii Alissa parka ;s
Miten ois jatkoo tällä kertaa helatorstain kunniaks? :D

Päivämäärä:   13.5.10 14:15:22

Helatorstain ja kisojen - jos ehtisi laittaa pätkää ennen ku mun tarttee lähteä kisoihin, mä olisin erittäin tyytyväinen, saisi muuta ajateltavaa :D

Lähettäjä: tripi 
Päivämäärä:   13.5.10 16:12:38

Ehkei lapsi olekaan Arskan...

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   13.5.10 18:49:29

12. Ystäviä
Mikään ei tuntunut enää miltään, kun pääsin kotiin, paitsi varpaani, jotka olivat umpijäässä. Se sopi hyvin yhteen aivojeni kanssa, jotka myös tuntuivat olevan kohmeessa, samoin kuin sydämeni. Varpaat olivat kuitenkin akuutisti kylmät, kipuun asti, ja jouduin menemään kuumaan suihkuun sulattamaan niitä. Kengät olin asettanut huoneeni patterin päälle, jotta voisin ehkä aamulla taas laittaa ne jalkaan.

- Natalla oli asiaa sulle, mutta se joutu jo lähtemään töihin, sanoi Ria, kun tulin höyrystyneestä kylpyhuoneesta aamutakissa ja pyyhe hiuksieni ympärillä.
- Mitäs sillä, sanoin latteasti. Vítunko väliä millään työpaikalla oli tässä konkurssissa.
- Se jätti sulle lapun, Ria sanoi ja osoitti ilmoitustaulua, joka oli eteisessä. Käännyin haluttomasti ja menin hakemaan viestini samalla, kun Ria huuteli perääni kysyen, halusinko kuumaa teetä.
- Kiitos joo, mä olen saamaisillani flunssan, sanoin ja palasin keittiöön. ”Voitko tulla käymään huomenna kolmen aikaan? Laita viestiä!” lapussa luki, lisäksi siinä oli osoite, Natan allekirjoitus ja puhelinnumero.
- Jotain tärkeetä? Ria kysyi viattomat siniset silmät pyöreinä uteliaisuudesta.
- Mä vaan etin töitä ja Nata sanoi, että niillä ehkä tarvitaan, sanoin ja kävin hakemassa puhelimeni vastatakseni saman tien. Minulla oli koulua neljään, mutta kun kaikki kokeet oli jo tehty, en uskonut, että menettäisin mitään, vaikka menisinkin. Olihan työkin ihmiselle tärkeää.
- Hyi, et kai sä niihin puhelinhommiin aio ruveta? Ria kysyi hitunen kauhistusta äänessään.

Minä olin jo valmiiksi kiukun kynnyksellä ja nyt maljani alkoi valua yli.
- Mä olen kokeillut saada kaikkea mahdollista työtä, sanoin siloisesti. – Jos puhelinmyynti on ainoa, mihin pääsee niin sitten mä teen sitä. Paskaa ehkä mutta palkattua paskaa. Mun on jo aika ruveta elättämään itseni.
Ria puraisi huultaan ja hetken mietin, olinko osunut arkaan paikkaan. Ehkä hän eli vanhempiensa kukkarosta edelleen. Ei sillä, varmasti Jessi ja Vesku olisivat elättäneet minua kuten tähänkin asti, mutta nyt olin niin vastahankaisella tuulella, etten halunnut keneltäkään mitään. Katri-tädillä oli pointtinsa siinä, että ihmisen piti osata olla omillaan. Minä halusin olla riippumaton. Kaikista eniten halusin vähän vängätä ja kinata jonkun kanssa, jotta en ajattelisi Arskaa, Rosaa ja tulevaa vauvaa.

- Puhelinmyyntiä? Ria toisti.
- Sitä, sanoin hyökkäävästi. – Okei, mäkin vihaan puhelinmyyjiä. Mä en yleensä edes vastaa tuntemattomiin numeroihin kun ne kuitenkin kauppaa Suomen Kuvalehteä tai alushousuja.
- Lehtimyyjäksikö sä aiotkin?
- Niin kai, en mä tiedä, kun en ole vielä käynyt haastattelussa.
- No sitten, Ria sanoi helpottuneena ja nosti teemukit pöytään. – Mä jotenkin kuvittelin, että Nata oli jossain seksilinjalla.
- Mä en ainakaan rupea sen lajin puhelintytöksi, ilmoitin. Miten olisin voinutkaan. Miten olisin osannut puhua aiheesta, josta en tiennyt mitään. Mahtaisinko ikinä tulla tietämäänkään. Jos en ollut tähän mennessä löytänyt ketään, joka olisi pystynyt lyömään Arskan niin millä todennäköisyydellä niin kävisi ikinä?

Onneksi kunnon yöunet paransivat monta pikku naarmua ja kun aamulla lähdin kouluun, edellisillan angstaus melkein nauratti minua. Melkein vain, mutta kuitenkin. Muistutin itseäni siitä, että kolme viikkoa sitten en ollut ajatellut koko miestä vuosikausiin, eikä hän sen jälkeenkään ollut antanut mitään aihetta ruusunpunaisiin haaveisiin. Järki oli tärkeää. Tunne oli turhuutta. Tipi oli kanssani samaa mieltä, mutta Mirjami näytti surulliselta.
- Mä olen niin pahoillani, hän sanoi.
- Älä sä ala sääliä mua tai mä hajoan, tokaisin.
- Mutta sitä mä en jaksa tajuta, että sä olet muka neitsyt, Tipi ihmetteli.
- Huuda vielä vähän kovempaa, että kaikki kuulee, tuhahdin.
- No oikeesti! Mitä sä sitten oikeen harrastat?
- Ratsastusta. Ja sinäkö harrastat irtosuhteita?
- Quilty as charged, Tipi hymyili ja oli näyttävinään häveliäältä. Hän epäonnistui surkeasti.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   13.5.10 21:46:24

Mä en osaa enää kommentoida mtn, hieno pätkä taas :)

Lähettäjä: Jekku 
Päivämäärä:   14.5.10 03:39:49

Alissa vähä heräs eloon :)
Se on jotenki ollu liia kiltti kaikille, sano tai teki ne mitä vaan!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   14.5.10 19:43:05

En oikeastaan yllättynyt, kun molemmat tahtoivat lähteä neuvomaan minulle tietä Natan antamaan osoitteeseen. Yritin muistuttaa, että olin ollut helsinkiläinen jo joitain viikkoja ja jos se ei automaattisesti tarkoittanutkaan, että osasin kaupungin kartan, oli minun aika ruveta tutustumaan siihen.
- Höpsis. Eksyt ja myöhästyt. Me tullaan mukaan ja sitten voidaan mennä kaljalle, Tipi sanoi, kun olimme ahtautuneet ratikan takasillalle.
- Mä en tule kaljalle. Mulla ei ole rahaa, ilmoitin.
- Mennään meille teelle, ehdotti Mirjami.
Minulle sekin olisi sopinut, mutta Tipi pudisteli ankarasti päätään.
- Joululoma alkaa. Kai meidän pitää sitä vähän juhlistaa? Ja jos Alissa saa työpaikan niin sitäkin. Se karkaa kuitenkin huomenna kotiin jouluksi heti koulun jälkeen.

Juuri niin aioin tehdä, olin jopa harkinnut karata Mustaojalle jo tänään, sillä ilta yksin huoneessani ei tuntunut hyvältä ajatukselta ja Annin kanssa tallille meneminen vielä huonommalta. Tietysti menisin sinne takaisin, vähän ajan kuluttua. Pää pystyssä ja näyttäen ainoastaan iloiselta Arskan uuden suhteen johdosta. Ja tulevan isyyden. Herrajumala, äkkiä minua yökötti ja löin käteni suun eteen, ettei mitään hikkaa pahempaa tapahtuisi. Tipi ja Mirjami eivät onneksi huomanneet mitään.
- Mä voin lainata Alissalle ja jos se saa töitä, se voi maksaa myöhemmin takaisin, Tipi suunnitteli parhaillaan. – Vai mitä?
- Okei, jos mä saan töitä niin mennään vaan, huokaisin.

Natasa oli laittanut minulle tekstarilla ohjeet, ketä kysyä ja mitä sanoa ja kun löysimme oikean osoitteen, komensin tylysti Tipiä ja Mirjamia jäämään ulos odottamaan. He vastustelivat vähän, mutta en tosiaan tahtonut heitä laahukseksi mukaani, ihan kuin en olisi ollut ihan täysipäinen. Kun palasin puoli tuntia myöhemmin työsopimus laukussani, en nähnyt heitä missään. Vaistoni ohjasi minut vastapäiseen baariin ja siellähän he istuivatkin.
- Saitko? Mirjami kysyi huomatessaan minut.
- Kai kuka tahansa joka ei pahemmin änkytä, ois saanu, arvelin, vaikka minua hymyilytti kovasti. Ei ehkä mikään unelma-ammatti, ja ellen saisi mitään myytyä, en saisi palkkaa juuri enempää kuin mitä bussilippuun meni, mutta oli silti hauskaa onnistua jossain.
- Hae sitten meille kaljaa, kun nyt oot jalkeilla, komensi Tipi ja heitti pöydälle kaksikymppisen.
- Oletko sä koskaan kuullut herrasmiehistä? Mirjami tuhahti.
- Olen mutta te ette saa mun sisäistä gentlemannia heräämään, sori vaan. Teillä on väärät vehkeet pöksyissänne.

Menin ostamaan kolme tuoppia olutta, kokosin ne tiiviiksi apilanlehden muotoiseksi rykelmäksi ja käärin käteni niiden ympärille. Sain kuin sainkin ne ehjinä ja läikyttämättä pöytään.
- Ihan kuin ammattilainen, Tipi kehui.
- Mua ei voi laskea ammattijuopoksi. Mä olen kiltti tyttö.
- No niin jumaliste oot. Mikä ihme tää neitsytjuttu oikein on? Oletko sä joku uskovainen? Tipi kysyi ja katsoi minua nenäänsä pitkin. Minä kaduin kovasti, että olin niin sanatarkkaan toistanut heille Arskan ja minun edellisiltaisen keskustelun. Itse pääasian suhteenhan minun olemattomilla seksikokemuksillani ei ollut mitään merkitystä. Suutuin myös pikkuisen.
- No en tosiaan ole. Näytänkö mä semmoselta?
- No et sä nyt niin pahan näkönenkään ole, ettet ois kelleen kelvannu. Ootko sä lepakko?
- Miten mä oisin saanu sen sulta pidettyä salassa? kysyin kuivasti ja maistoin oluttani.

- Muakin vähän kiinnostaisi, Mirjami sanoi ja niinpä minun piti oikein miettiä, mistä kaikki oli saanut alkunsa.
- Se oli joku lehtijuttu, kun mä olin pieni, muistelin. – Se tuntui jotenkin hyvältä idealta, kun joka paikasta pursusi seksiä. Mä halusin olla erilainen – ja olihan se romanttinen ajatus.
Tipi katsoi minua kuin hullua ja Mirjami kysyi, aioinko edelleen odottaa avioliittoon. Ja entäs jos en koskaan menisi naimisiin? Entäs avoliitto?

Lähettäjä: kisu_ 
Päivämäärä:   15.5.10 20:11:53

oioi, alissa on paras! nyt sille joku mies, et se piristyy :)
muttamutta missäs tän päivän pätkä viipyy ?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   15.5.10 20:24:49

Täältä tulee, kun hiljalleen malttaa tulla sisätiloihin.
-------------
- En mä nyt näe, miten mä voisin asiaa mitenkään korjata, ei mulla ole näköpiirissä muita miehiä kuin yksi homo, sanoin ja kohautin olkapäitäni. Ainakaan en menisi sekoilemaan minkään yhdenyönjutun kanssa.
- Sun täytyy tehdä jotain. Sulle tulee ongelmia. Sun alapääs kuivuu käytön puutteessa ja rapisee pois, Tipi sanoi ankarasti.
- Musta tää menee nyt vähän liian henkilökohtaiseksi, ilmoitin.
- Ei kun mä olen tosissani. Mä luin just netistä tutkimuksen, että seksielämä pitää alottaa viimeistään kaksykkösenä tai siitä seuraa terveysriskejä. Sekä psyykkisiä että fyysisiä.
Taisin tuijottaa häntä aika epäuskoisena, sillä hän kiirehti lupaamaan, että lähettäisi minulle linkin heti, kun pääsisi koneelleen.
- Ehkä sä tapaat jonkun kivan tyypin töissä, Mirjami sanoi.
- Ehkä, sanoin epäillen ja jouduin penkomaan laukkuani. Minusta tuntui, että puhelimeni soi.

Se oli Anni, joka kysyi, lähtisinkö seuraksi tallille ja kai kaikki oli eilen mennyt hyvin, kun en ollut ilmoitellut mitään. Äkkiä tunsin hyytävää raivoa häntä kohtaan, vaikkei häntä mitenkään voinutkaan pitää syyllisenä mihinkään.
- En mä tänään tule, sanoin lyhyesti. – Mä olin just kysymässä töitä ja nyt me ollaan Tipin ja Mirjamin kanssa kaljalla juhlimassa mun uutta duunia ja joululomaa.
- Kaljalla tähän aikaan? Anni sanoi paheksuvasti sivuuttaen uutiseni työpaikasta.
- Nyt on oikein hyvä aika olla kaljalla, väitin.
- No miten eilen?
- Alko sieltä löytyä ratsu taas kun mä tunnin tappelin sen kanssa.
- Ai, Anni sanoi ja kuulin hänen äänestään, että olin onnistunut loukkaamaan häntä pahemmin kuin olin tarkoittanutkaan. Perhana sentään.
- Katsotaan huomenna uudestaan, tai sitten lomalla, sanoin nopeasti ja sovittelevasti.
- No vaikka, Anni sanoi. – Mä lähden tästä sitten menemään.

Tungin puhelimen murheellisena takaisin laukkuun. Oli ikävä ajatella, että Anni oli ehkä suuttunut minulle.
- Se olettaa, että sä kuljet sen mukana kuin mikäkin bändäri, Mirjami sanoi paheksuvasti.
- Niin se vähän taitaa olettaa, huokaisin. Se oli hyvin sanottu, juuri siltä minustakin tuntui. En kuitenkaan aikonut antaa Mirjamin mollata Annia, joten olin iloinen, kun Tipi heitti pöydälle toisen kaksikymppisen ja käski vuorostaan Mirjamia hakemaan olutta.
- Meidän pitää etsiä sulle poikaystävä, hän sanoi minulle.
- Mä en tiedä haluanko mä.
- Sun on haluttava. Lääketieteellisistä syistä. Minkälaisista miehistä sä tykkäät?

Olisin voinut kuvailla Arskan hiustenväriä myöten, mutten tahtonut.
- Mitä se sulle kuuluu?
- No mä mietin, tunnenko ketään sopivaa.
- Tunnetko sä muitakin kuin homoja?
- Tietysti tunnen. Kerro nyt.
- En mä tiedä.
- Sä et edes yritä. Tumma vai vaalea?
- Ei hiusten värillä oo väliä, sanoin yrittäen keskittyä kysymykseen, kun Tipi ei kerran jättänyt minua rauhaan.
- Pitkä vai lyhyt?
- No sais se mua pidempi olla mielellään. Mutta sen pitäisi olla fiksu ja huumorintajuinen. Ilman niitä se saa näyttää vaikka Brad Pittiltä eikä mua kiinnosta.
- Brad Pitt? Sekö on sun makuun? Tipi kysyi valppaasti.
- Itse asiassa ei ollenkaan. Mä en ymmärrä, mitä kaikki siinä näkee.
- Kukas sitten on? Leonardo DiCaprio?
- Menettelee, myönsin.
- Robert Pattinson?
- Ei, se näyttää jotenkin epämuotoiselta. Mutta Orlando Bloom, joo, tai vaikka Daniel Radcliffe, aloin luetella itsekin hiukan innostuen. – Ja se joka näytteli Frodoa.
- Siis isosilmäisiä keijukaisia. Semmosia mä kyllä tunnen vähemmän, Tipi myönsi. – Jos tuntisin niin käännyttäisin ittelleni ennen kuin antasin sulle.
- Miten se tapahtuu? kysyin kiinnostuneena.
- Oletko sä kuullut Tukholma-syndroomasta? Käsiraudoilla mun sängyn päätyyn kunnes tauti ois parantumaton.

Mirjami palasi nokkosperhosen värisen hameensa helmat rapaista lattiaa viistäen ja toi lisää olutta. Niiden myötä meillä alkoi olla aika hauskaa. Jatkoimme miesten ruotimista, ensin näyttelijöiden ja muiden julkkisten, sitten harvojen yhteisten tuttaviemme.
- Nyt riittää tää hedelmätön pulina. Mä lähden Mamaan, Tipi sanoi lopulta. Olimme istuneet niillä sijoillamme kaksi tai kolme tuntia ja juoneet noin neljä olutta naamaa kohden.
- Homokapakkaan, sanoin fiksuna. Olinhan kuunnellut hänen juttujaan puolen syksyä.
- Mennään mekin, Mirjami innostui ja katsoin häntä oudoksuen.
- Mitä me siellä tehtäis?
- No mennään katsomaan millasta siellä on!

Tipi näytti torjuvalta eikä ajatus minustakaan ollut kovin hyvä. Sitä paitsi minulla ei edelleenkään ollut rahaa.
- Jos joku toinen kerta? pyysin. Neljän oluen jälkeen pelkäsin jo kompuroivani.
- Höpsis, ei hukata hyviä pohjia, Mirjami sanoi ihmeellisen itsepintaisesti.
- Mä menen nyt, ja jos te tulette perässä niin ette sitten tee mitään semmoista, että mä saan hävetä teitä, Tipi sanoi yrmeästi ja ripusti kaulaliinansa huolettoman tyylikkäästi kaulaansa.
- Mennään, Alissa! Mirjami intoili ja myönnyin, kun hän lupasi lainata minulle, jos vielä haluaisin juotavaa. Sitä paitsi keksin, että Danni halkeaisi kateudesta kuullessaan, missä olin ollut. Hän oli olevinaan perheen party animal mutta olin satavarma siitä, että Mamassa hän ei ollut koskaan ollut. Lähdimme siitä kuppilasta ja seurasimme Tipiä, joka harppoi metrin mittaisin askelin eikä ollut tuntevinaankaan meitä. Onneksi matka ei ollut pitkä, sillä jalkani eivät olleet ihan vakaat ja kauhea pissahätä alkoi vaivata heti, kun pääsimme ulos, vaikka olin ahkeraan käynyt vessassa. Minulla oli kuitenkin hassun iloinen olo, vaikken ollutkaan unohtanut kohtausta Arskan kanssa. Se tuntui merkityksettömältä nyt. Ja olihan Mirjami tavallaan oikeassa. Olisi sääli hukata näin hyviä pohjia.

Lähettäjäjackets 
Päivämäärä:   15.5.10 20:54:02

Hyvät pohjat kunniaan :) Ihanaa, kun Alissan koulukaverit yrittää vähän viedä sitä rappiolle.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   15.5.10 22:12:32

Nyt mun alko tekeen mieli jotain vahvempaa kun toi mun mehuni -.-

Soot ilkee ko aiheutat ihmisille himoja... Mut ihan tosi kiva pätkä taas, piristi pitkää kisapäivää (miks mä aina intoudun olemaan kuvaamassa koko kisojen ajan, ja lupautumaan seuraavana päivänä uudestaan...)

Lisää taas huomenissa?

LähettäjäJamis 
Päivämäärä:   16.5.10 02:02:08

Sain vihdoinkin itseni taas aktivoitua kommentoimaan sun juttuja. Mä oon viimeset pari viikkoa lukenut aikaisempia Jessi-juttuja silmät soikeina. Alan olla jo voiton puolella kovastikin. Kommentointi menee ehkä vähän yleiselle tasolle kaikkia sun tarinoita koskien, mutta ei kai se oo kovin paha?

Mä oon ehkä edelleenkin vielä sitä mieltä, että Danni muistuttaa Miilaa ja Alissa Jessiä, siis silloin kun ne oli nuoria. Mutta ei se oikeestaan oo es huono asia, itse asiassa aika piristävääkin huomata, miten Jessin biologinen tyttö muistuttaa enemmän kummitätiään.

Nostan sulle kyllä hattua korkealle, että oot jaksanut näin monta tarinaa kirjoittaa samoista henkilöistä ja pitää tekstin tason kokoajan suhteellisen samana. Kiinnostavaa, virheetöntä ja sujuvaa. Kuten varmaan tiiätkin, mä en oo heppajuttujen suurkuluttaja, mutta niin mä vaan aina jaksan lukea niitä sun kirjottamana. Eihän mee nuoleskeluksi, eihän?

Sitten tähän tarinaan. Alissa on jotenkin ihana hahmo. Olin ihan ajatellut, että se on Danni, joka muuttaa ensin kotoa, mutta ei. Ehkä hyvä niinkin, Alissa on musta jotenkin aina vähän ollut taka-alalla. Nuo sen uudet tuttavuudet kuulostaa hauskoilta, ihan niin kuin ois ite mukana välillä niiden kanssa jutustelemassa tai seuraamassa niiden juttuja.

Mä melkeen toivon, että se Rosan lapsi ei oo Arskan. Alissa ja Arska ois ihana pari. Ellei sitten joku päivähoitolaisen isä vie siltä jalkoja alta, toivottavasti ei :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   16.5.10 02:20:15

Jamis-kulta, piti oikeen kaks kertaa tarkistaa, että kuka kirjottaa :D

Kiitos kommentista, yleisemmät ehkä antaa vielä enemmän kuin jotain pikku pätkää koskettelevat. Ainakin ne antaa sen ihanan tietoisuuden, että joku on tosiaan jaksanut lukea (aika paljon) enemmänkin mun juttuja. :) Vaikka jaksaa ne sykähdyttää tommoset spekulaatiotkin kuin toi Rosan lapsen isästä. :)

Mä uskon ja toivon, että tää tulee tästä vielä paranemaan. Mä alan nyt olla samaan tapaan sinut Alissan kanssa kuin mitä Jessin, ja luulen, että se tulee näkymään parempana tekstinä.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   16.5.10 21:22:10

Heiheihei, miks oli annettu tippua tokalle sivulle?

Ihan tylsää, ko ei ollu uutta pätkää, olisin voinu venyttää siivoomista lukemalla...

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   16.5.10 21:33:08

Nokun. Oli kaikenlaista hommaa, kaapin kokoamista sun muuta. Lopeta heti se siivoaminen ja ala lukea!
-----------
13. Joulupäivän juhlat
En mennyt seuraavanakaan päivänä Annin kanssa tallille. Hän ei onneksi pyytänytkään, sillä en olisi mitenkään voinut mennä. Olin kamalan väsynyt ja surkeasti krapulassa. Sellaisessa mielentilassa en mistään hinnasta halunnut antautua vaaraan joutua Arskan kanssa nokikkain.

Lähdin sen sijaan kotiin. Koulu loppui sen verran aikaisin, etten jaksanut jäädä odottamaan, että saisin mahdollisesti kyydin Jessiltä tai Veskulta vaan kävin pakkaamassa likapyykkini ja lähdin junalla. Mustaoja välkkyi mielessä ihanana pakopaikkana, jossa saisin levätä kun karhu talvipesässään.

Kattia kanssa. Jerryn ja kaksosten koulu oli myös loppunut tänään ja he mekkaloivat alakerrassa kuin lauma villieläimiä.
- Mitä täällä tapahtuu? kysyin ja ihmettelin, ettei Danni ollut pistänyt pistettä heidän kiistelylleen.
- Jessi palkkasi meidät imuroimaan ja pyyhkimään lattiat mutta Jerry ei tahdo auttaa, Sarri juorusi suuttuneena.
- No komentakaa se pois jaloista ja siivotkaa itse, ehdotin. – Ei se tarvitse sitten palkkaakaan.
- Mutta se ei ole reilua! Jerryllä on rahaa ja se saa laiskotella!
- Missä Danni on? kysyin välittämättä ruveta ruotimaan asiaa sen syvemmältä.
- Sekin auttaa – se lähti kauppaan. Autatko sä? Sarri kysyi ja siristi silmiään epäilevästi. Minussa ei ollut miestä sanoa hänelle, että minulla oli krapula.
- Mä menen laittamaan pesukoneen päälle, lupasin, sillä se oli helpointa mitä tuli mieleen ja sitä paitsi välttämätöntä joka tapauksessa.

Sen tehtyäni kiipesin lasten huomaamatta suoraa päätä yläkertaan ajatuksena ottaa virkistävät päiväunet. Menin varmuuden vuoksi olohuoneeseemme ja avasin television tuijottaakseni saippuasarjoja, ellen sattuisikaan saamaan unta. Totesin, että sielläkin oli joulusiivous tarpeen, mutta ajattelin, että voisin tehdä jotain asian eteen nukuttuani vähän ensin.

Siitä sitten heräsin joulutunnelmaan. Joku oli levittänyt peiton päälleni ja ajattelin kiitollisena Dannia, jonka olin pelännyt tulevan herättämään minut juuri, kun olisin saanut unen päästä kiinni. Olin tuominnut hänet väärin. Alhaalla ei enää imuroitu eikä kinasteltu, ja kun menin alakertaan, siellä tuoksui mausteille. Jessi oli ripustelemassa joulukoristeita oviin ja ulko-ovelta kuului kolinaa ja Armin kiihtynyttä haukahtelua. Vesku toi joulukuusta sisään.
- Hyvää joulua! Jessi huudahti ja halasi minua. Jessus, miten tervetulleeksi itseni tunsinkaan!

Kökötin kotona ne pari päivää jouluun asti, paitsi että tietenkin kävin Annilla vaihtamassa joululahjoja. Jos hän oli ollut loukkaantunut minulle, hän leppyi, kun kerroin, että Arska ja Rosa olivatkin pari ja miten olin saanut kuulla siitä.
- Rosa onkin kamalan iso, tai sen vatsa siis, hän sanoi.
- Ai sä olet nähny sen? kysyin. Hän ei ollut tullut maininneeksi.
- No se tapahtui vasta eilen, en mä ole ehtinyt raportoida niin että älä tuijota tolleen. Kauhean mukava se ei musta ollut. Se puhui kamalan töksähtelevästi.

Minua ilahdutti, ettei Anni pitänyt Rosasta, mutta pistin siihen kohtaan pisteen sille aiheelle.
Danninkaan en ollut antanut paasata siitä kuin hetken. Minä en halunnut ajatella koko juttua, halusin vain palata ajassa muutaman viikon taaksepäin ja olla yhtä tyyni ja tyven mitä Arskaan tuli kuin ennen Kodiakin muuttoa. Ei hän ollut häirinnyt elämääni enää moneen vuoteen ja siihen tilaan halusin takaisin. Ja siihen myös pääsisin.
- Menetkö sä aattona katsomaan Kodiakia? kysyin Annilta.
- En. Mutsi nosti kauhean metelin, kun mä meinasin. Jouluna pitää kuulemma olla kotona eikä häiritsemässä Annaa ja Arvia ja kauheat bensakulut mulla ja blaa blaa blaa. Saisinpa mäkin jo pian asunnon! Anni huokaisi.
- Okei, no mä tulen sitten sun mukaan kun sä menet seuraavan kerran. Säkö et sitten pääse edes meille joulumaastoon?
- Yrittäköön vaan estää mua siitä!

Lähettäjäjackets 
Päivämäärä:   16.5.10 22:33:33

Hassua lukea joulujuttuja näissä hellelämpötiloissa. Tai no, myönnettäköön, ettei täällä oo enää ku 19 astetta :) :)

Mä niin tykkään Mustaojasta, kai sieltä tulee jotain pätkää vaikka Dannin toimesta ennen ku seki muuttaa omilleen??

Lähettäjä: Salde 
Päivämäärä:   16.5.10 22:45:54

Ihana miten paljon luettavaa, kun oli viikonlopun poisa =)

Päivämäärä:   16.5.10 23:25:09

Mä yhdyn kyllä täysin jacketsin kommenttiin - jännä lukea joulujuttuja ja ihanaa kun ollaan Mustaojalla jälleen + Dannipätkää toivon minäkin. Kiitos kun on taas luettavaa riittänyt mökkiviikonlopun jälkeen :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   16.5.10 23:46:47

No ajatelkaas, mä oon jossain helmi-maaliskuussa nyt ja kauhea ikävä hypätä suoraan kesään, kun on tämmösiä päiviä! Ja öitä!

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   17.5.10 00:27:33

JEE JOULU!! Plööh, mä luin nyt vasta, ko en tullu aiemmin, ku olin niin pettynyt. Mutta nyt mäkin oon iltalukemiseni saanut, ja voin mennä nukkumaan.

Ja älä valita, että on ollut muuta, mä olen ollut koko viikonlopun kisoissa kuvaamassa, lauantaina kuvailin semmoset 609 kuvaa, ja olin Laaksolla kello yhdeksästä yli kuuteen - poltin hartiani. Ja sunnuntaina sitte olin Laaksolla yhdeksästä neljään-viiteen ja välillä kiinni hevosessa JA pikkukoirassa! Se jos joku vaatii jo jotakin, varsinkin, kun piti kuvata samalla kun koira kiskoi toisessa kädessä (zoomikädessä)...

Joo nyt nukkumaan, mun huoneessa on lämpöasteita varmaan joku +30 -.-

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   17.5.10 00:44:35

Joo, samoissa lämpöasteissa täällä, vaikka kaikki lävet on levällään - niin auki kun voi olla, ettei kissamummot karkaa.
Mä en muistakaan, koska oisin viimeks käyny Laaksolla. Ainakin pari viime keikkaa on ollu vaan treffejä ja kuskauksia valmennuksiin eikä kisoja...

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   17.5.10 19:42:18

Joulu meni kuten aina ennenkin. Epälukuinen joukko sukulaisia ja ystäviä tuli käymään meillä aattoaamuna ja he keittivät joulupuuron sillä aikaa, kun me kävimme ratsastamassa. Annillekin riitti hevonen, vanha Musti, joka oli vielä ihmeen hyvässä kunnossa, joskin se oli harmaantunut silmien ja sierainten ympäriltä. Vielä toissakesänä kaksoset olivat käyneet sillä kisoissa, mutta sitten Vesku oli pannut sille stopin. Vanhuksessa ei ollut enää jäljellä sitä elastisuutta, joka oli aikoinaan tehnyt siitä yhden Suomen hienoimmista kouluhevosista ja hän sanoi, ettei tosiaankaan aikonut katsoa, miten se uransa lopuksi häviäisi jollekin nuoremmalle helpossa A:ssa. Se ei tarkoittanut, että se olisi saanut jäädä köllimään puruillaan vaan sillä ratsastettiin niin säännöllisesti kuin vain joku ehti, monta kertaa viikossa, ja siksi se varmaan olikin niin pirtsakka.

Puurolounaan jälkeen Annin vanhemmat hakivat hänet palatessaan hautausmaareissulta ja Miila ja Lauri lähtivät jatkamaan matkaa Laurin vanhempien luo. Meillä oli usein joku ylimääräinen joulua viettämässä vaikka, herra paratkoon, omaakin väkeä olisi ollut tarpeeksi. Tänä jouluna meille jäi Jinna ja hyvästä syystä. Leksa oli ensimmäisen joulun poissa kotoa ja hänen olisi varmaan ollut kauhean surullista olla yksin kotona.
- Olisin mä tietysti voinut ottaa ylimääräisen työvuoron aattoillaksi, mutta ihan niin marttyyri mä en ole, hän nauroi.
- Se olis ollu Leksalle ihan oikein, sanoin minä, jonka mielestä oli hävytöntä ja itsekästä jättää äitinsä yksin jouluna.
- Lupasi ne tulla pyhinä käymään. Ja niin sen kuuluu mennä, lapset kasvaa ja muuttaa pois. Niinhän sinäkin teit.
Ajattelin joulua solussa, jossa ei olisi ketään muuta kotona ja minua puistatti. Toisaalta…
- Hitto. Mä oisin voinu pitää tuparit nyt. Ketään ei olisi häirinny, kaikki on kuitenkin jossain sukuloimassa, keksin.
- Pidetään huomenna, Danni ehdotti. Hänen valikoiva kuulonsa toimi erinomaisesti.

Idea jalostui aattoillan ja joulupäivän aikana, vaikka ensin en ollenkaan tosissani miettinyt sitä. Joulupäivänä, kun maha turvoksissa syömisestä suunnittelin Annin kanssa tallireissua, tulin maininneeksi hänelle, että Danni olisi halunnut pitää bileet minun luonani.
- Vähän lyhyt varoitusaika, Anni sanoi, mutta hänen äänensä kuulosti miettiväiseltä. – Mutta oishan se kivaa. Tai siis, voisi mennä sun luokse etkoille ja sitten jonnekin ulos ja sitten vielä jatkoille. Onko sun kaikki kämppikset poissa?
- Ne lähti kaikki jouluksi koteihinsa. En mä tietysti tiedä, koska ne tulee, mutta ei varmaan vielä tänään.
- Anna mä mietin, mä soitan sulle kohta.

Anni palasi asiaan tunnin kuluttua ja ilmoitti, että Janne, Nooa ja hän olivat valmiita lähtemään tupareihin ihan heti. Autoa hän ei kyllä saisi joten me saisimme kuskata.
- Entä talli? kysyin.
- Mennään ensin sinne. Tuleeko Dannikin?
- Varmasti tulee, arvasin. Minulla alkoi olla sellainen kutina, että ehkä tästä tulisi kuitenkin kivaa.

Danni sai pienimuotoisen hepulin, kun minä sanoin, että lähtisimme Hesaan juhlimaan. Hän tohotti kanamaisesti viisi minuuttia ja mietti, kenet pyytäisi mukaan. Minä laitoin sillä välin viestit Mirjamille ja Tipille. Molempien vanhemmat asuivat pääkaupunkiseudulla, joten ainakaan matka ei ollut esteenä heidän liittyä illemmalla seuraan, vaikka hekin olivat lähteneet viettämään perhejoulua.
- Mä en saa ketään lähtemään, Danni sanoi mörkkinä. – Vitun perhejoulut ja mummolat.
- Ihan kiva. Nehän on mun kämpässä, ja sä riität mun ystäväpiiristä loistavasti! nauroin. – Lakkaa naamas niin mennään hakemaan Anni ja pojat.
- Lakkaa? En lakkaa enkä maalaa ennen kuin sun luona, jos me mennään ensin tallille.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   17.5.10 22:19:08

MUSTI<3 pieni mustikka-lapsi<3

flanu sekos...

Vähän ihana pätkä, ja jotenki mä voin vaan kuvitella Dannin tohottamassa kun kana hetken aikaa :D *reps*

Oioivoi... Lisää?

LähettäjäAivokana 
Päivämäärä:   17.5.10 22:51:08

Ihanan paljo luettavaa! Pelastit mun päivän ku en saanukkaan tänään (enkä viime viikolla) katto True Bloodia netistä tiistain iloksi :D Mutta joo, onha toi lätkäki ihan jännää katottavaa ;D

Lähettäjä: |katie| 
Päivämäärä:   17.5.10 22:53:53

hihi, joulubileet :P
Ooh, kuinkakohan vanhoja Vesku ja Jessi on nyt, jos Mustikin on ihan eläkeiässä jo..? :DD

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   18.5.10 19:40:30

katie, mä en oo ihan varma, mutta kyllä ne jo yli neljänkymmenen on, koska likat on jo kahdenkymmenen.
-----------
Minä lakkasin ja maalasin melko lailla, vaikka oletinkin, etten tänään tapaisi Arskaa. Ei ollut vielä iltatallin aika eikä kukaan varmasti tulisi tunnille joulupäivänä. Ehkä he jopa olisivat Arskan vanhempien luona Rosan kanssa. Minun pitäisi kuitenkin emäntänä huolehtia vieraistani, kun Käpylään pääsisimme, joten vedin kasvoilleni hyvän perusmeikin ja jätin vain hiusten laittamisen kämpille. Danni kävi sillä aikaa osaksi luvan kanssa ja osaksi ominensa keräämässä meille juotavaa ja syötävää isoon kassiin.
- Olkaa kiltisti, Jessi sanoi jotenkin automaattisesti, kun vedimme takkeja päällemme.
- Jos me haluttais olla kiltisti, me jäätäis teidän kanssa pelaamaan monopolia, Danni sanoi.

Minä ajoin, vaikka Danni olisi halunnut. Hän ei osannut ajaa Annin tallille ja olisimme riidelleet rankasti ennen kuin olisimme päässeet perille. Hän ei ollut hyvä ottamaan vastaan ohjeita. Kylällä Anni, Nooa ja Janne puristautuivat takapenkille ja puhinasta ja naljailusta päätellen siellä oli vähän turhankin tiivis tunnelma.
- Ossilta terveisiä, Nooa muisti sanoa Dannille kesken matkaa ja hetkeksi autoon laskeutui epätietoinen hiljaisuus. Ossi oli merkittävä mies. Ensinnäkin hän oli ollut Dannin ensimmäinen poikaystävä ja lisäksi hän oli nyt suomenmestaruustason kilpaurheilija. Onneksi vain hiihtäjä eikä mitään mediaseksikkäämpää. Pelkäsin, että siinä tapauksessa Danni olisi tuntenut houkutusta lämmittää juttua uudelleen.
- Kiitos, Danni sanoi arvokkaasti ja toivotti terveisiä takaisin.

Poikien raahaaminen tallille ei ollut ihan fiksuimpia temppuja, mutta toivoin heidän kestävän miehuullisesti. Autoin Annia laittamaan Kodiakin vähän hätäisesti kuntoon sillä aikaa, kun Danni ja pojat leikkivät Pollen kanssa.
- Me ei voida kyllä kävellä sun perässä sitä mutapolkua pitkin, tajusin. – Pojilla ei oo vaihtokenkiä, eikä Dannillakaan, ja jos me ollaan vielä jonnekin menossa…
- Tulkaa autolla, Anni sanoi ja talutti hevosensa ulos tarhasta.

Se oli ainoa järkevä vaihtoehto, joten komensin muut takaisin autoon ja lähdin etsimään reittiä naapuritallille. Valitettavasti mieleeni ei ollut jäänyt paljon mitään maisemista siltä kertaa, kun olin Arskan kyydissä päässyt pois ja oletin, että minun pitäisi vain kääntyä seuraavalle pikkutielle. Sepä ei johtanutkaan metsäaukeaa pidemmälle ja sain itsekseni kiroillen peruuttaa takaisin ja kokeilla seuraavaa. Se reitti oli tuloksekkaampi ja päädyimme tallin pihaan. Anni oli jo kentällä ja eikö siellä piru vie ollut katsojiakin. Katsoja.
- Onko toi Arska? Danni kysyi matalalla äänellä.
- On, sanoin. En nähnyt hänen kasvojaan taustapeilistä, mutta pituus täsmäsi häneen paremmin kuin Irpoon.
- Miten sopivaa! Hei te luuserit siellä takapenkillä. Te nuolette nyt maata, jonka päällä Alissa kävelee.
- Älä rupee masinoimaan mitään, sanoin kiusaantuneena.
- Rupeanpas, Danni ilmoitti riehakkaana ja kääntyi kuiskuttelemaan Jannelle ja Nooalle lisäohjeita. Tietysti tilaisuus oli loistava, kuin käsikirjoitettu alleviivaamaan, ettei minua mitenkään voinut kiinnostaa jokin vuosia vanha romanssi, mutta se oli himpan liian loistava minun makuuni. Pelkäsin, että Arska luulisi minun järjestäneen koko esityksen.

Danni ei kuitenkaan ollut pideltävissä ja ajattelin synkkänä, että kuristaisin hänet myöhemmin illalla, jos hän vetäisi överiksi ja esittelisi pojat minun haareminani. Hän kipitti kohden kenttää pari metriä edellä ja minä jouduin likistetyksi Nooan ja Jannen väliin, kun kumpikin otti kiinni vyötäisiltäni.
- Vähempikin riittää, sähisin heille.
- Danni käski, Janne sanoi viattomana.

- Mitä mun silmäni näkee? Danni liversi ehdittyään puhe-etäisyydelle.
- Danni, Arska sanoi ilahtuneen näköisenä ja he halasivat. Ajatukseni raksuttivat kovaa kyytiä – miten minun piti tulkita se, että meidän tavatessamme hän oli ollut yhtä pökkelönä kuin minäkin?
- Alissa on kertonut vaikka miten teidän tallista niin, että me päätettiin tulla katsomaan kanssa, Danni selitti ja esitteli puolihuolimattomasti pojat ja minut. – Me ollaan menossa Alissan luo pitämään tupareita.
- Joulupäivänä? Arska ihmetteli ja minusta näytti, että hän tutki hyvinkin tarkkaan Nooan ja Jannen päästä jalkoihin.
- Nimenomaan. Meillä on koko kämppä itsellämme – ehkä jopa koko talo. Vaikka kaupungille me ollaan tietysti menossa, kunhan alotellaan siellä ja tullaan sitten jatkoille ja nukkumaan… hei, tuletko sä mukaan? Danni lörpötteli ja tein eleen mennäkseni potkaisemaan häntä. Janne taisi aavistaa sen ja kaappasi minusta oikein kunnolla kiinni.
- Anna Dannin tohottaa, hän kuiskasi.
- Sulla on hauskaa, tuhisin kiukkuisena samalla, kun kuuntelin korvat höröllä Arskan vastausta. Minusta hän kuulosti siltä, että olisi oikeasti halunnut mukaan, niin tuskastunut hänen äänensä oli.
- Mä en voi… tämmösenä päivänä. Ja me lähdetään aamulla aikasin käymään mun porukoilla.

Me. Me! Arska ja Rosa ja se vítun syntymätön penska. Minä en halunnut kuunnella enempää, vaan piilouduin Jannen taakse ja kaivoin puhelimeni taskusta, kun en muutakaan keksinyt peittääkseni pojilta ilmeitäni. Siellä oli viesti.
- Jee! Tipi tulee! huudahdin luettuani sen. Se ilahdutti minua ihan vilpittömästi ja Danni käännähti kannoillaan.
- Se sun häijyn komea koulukaveri? hän kysyi.
- Se nimenomaan, sanoin tyytyväisenä.
- Tuleeko Tipi? huudahti Annikin, joka ratsasti juuri ohi.
- Niin se väittää. Haluatko sä, että mä pidän sulle tuntia? kysyin, mutta hän pudisti päätään.
- Mä en jaksa ruveta ridaamaan kunnolla. Mulle riittää, ettei Kodi kuvittele, että se on lomalla ikuisesti. Pitäiskö meidän ruveta lähtemään kohta, jos muitakin kerran tulee?
- Kaikin mokomin, lupasin ja Anni aloitti loppuravit, vaikkei nähdäkseni ollut vielä päässyt alkuraveja pidemmälle.
- Haluatteko te nähdä tallin? Arska kysyi ja Dannilla oli tietenkin vastaus valmiina.
- Ei noi jätkät kestä tallinhajua ja Alissa on nähnyt sen kai jo sata kertaa. Jätetään ne tänne ja saat esitellä mulle.
Niin hän sanoi ja kiskoi Arskan sisään talliin. Minusta tuntui, että Arska loi epätoivoisen katseen minuun, kuin toivoen minun seuraavan ja jättävän pojat siihen, mutta pistin sen mielikuvitukseni piikkiin.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   18.5.10 22:01:11

Haaa! Arska tykkää Alissasta<3

Jookos kookos, että laitat lohdutuspätkää, kun Suomi on häviöllä Venäjälle?

Päivämäärä:   18.5.10 22:07:43

Ja mun synttäreiden kunniaks kans lisäpätkä, jookos? ;D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   18.5.10 23:38:04

Ei kyllä tekis mieli, mutta ei tää nyt mitenkään lopullinen niitti ollu. Onnea katielle ainakin!
-------
14. Huuruja hengityksessä
Pääsimme minun kämpilleni kuuden aikaan ja Tipi tuli vain pari minuuttia myöhemmin. Itse en ollut ehtinyt edes takkiani riisua. Mirjami ei ollut ilmoittanut mitään, mutta ehkä hänkin vielä ilmaantuisi. Olin matkalla ehtinyt järjestää ajatukseni juhlintamoodiin ja nujertanut Arskan pieneksi paketiksi penkin alle. Hän sai kaikin mokomin istua joulupäivän illallisella Rosan ja tämän vanhempien luona ja seuraavana aamuna lähteä ajamaan omien vanhempiensa luokse. Minä menisin todennäköisesti niihin aikoihin nukkumaan, jos oikein hyvin kävisi.

- Sä olet oikea enkeli, kun kutsuit mut! Meillä ois tapahtunu murhia muuten, Tipi ilmoitti, kun päästin hänet sisään. Ehkä en ollut pitänyt hänestä vielä syyskuussa, enkä kyllä lokakuussakaan, mutta nyt pidin.
- Nuppu kultaseni, sanoin ja taputin häntä poskelle. Halaamista hän olisi kavahtanut. Tai niin ainakin luulin, vaikka hän joskus mahdollisimman epäsopivissa ja noloissa tilanteissa saattoi halata itse. En ollut ikinä kuvitellut ystäväkseni tyyppiä, jonka mielestä oma sukupuoleni oli niin selvästi vastenmielinen, mutta tässä sitä oltiin. Sitä paitsi ensimmäinen ajatukseni siitä, että Tipi vihasi naisia, oli jo todistettu vääräksi. Olin varma siitä, että hän piti minusta ainakin yhtä paljon kuin mitä minä pidin koirastamme.

- Kuka olisi murhannut kenet? kysyin ja riisuin takkini naulaan. Tipin hieno takki ansaitsi vaatepuun ja vapautin sellaisen tunkemalla Nooan toppatakin yksinkertaisesti hattuhyllylle.
- Minä faijan tai faija minut. Hyvällä onnella oltais kuoltu molemmat.
- Mistä te riitelitte? kysyin ja kaduin saman tien lipsautustani. Tipin suuntautumisesta varmaankin.
- Politiikasta. Se on vanha poroporvari, oikea riistokapitalisti! Niin että ei kai ole ihme, että mä olen kommunisti.
- Ai, sanoin ympäripyöreästi. Politiikka ei kiinnostanut minua hitustakaan. – Mennään katsomaan, mitä meillä on tarjolla.

Kaikki muut olivat keräytyneet keittiöön ja pöydälle oli kerätty kaikki juomat, mitä oli saatu haalittua kokoon. Danni etsi parhaillaan erilaisia laseja kaapista.
- Tässä on Tipi, tässä on Danni, Anni, Nooa ja Janne, esittelin. Tipi rekisteröi kaikki yhdellä nopealla silmäyksellä ja nyökkäsi armollisesti.
- Noi ei selkeestikään ole sun makuun, hän kuiskasi kuuluvasti minulle katsoen poikia.
- Ne on vanhoja kavereita, sanoin punastuen. Että minun olikin pitänyt mennä kuvailemaan hänelle miesihanteitani. Nooassa sen paremmin kuin Jannessakaan ei tosiaan ollut mitään keijukaismaista.
- Mä olen Alissan sisko, ilmoitti Danni.
- Älä huijaa, ei sillä ole siskoa, Tipi sanoi. Olin tietysti kertonut hänelle senkin. Danni kohotti kulmakarvojaan.
- Okei, se on oikeesti mun täti. Me vaan yleensä yksinkertaisuuden vuoksi jätetään sukuselvitys tekemättä.

Tipiä katseltiin vähän alta kulmien. Hän oli alentuva ja kaikkitietävä ja korostetun homoseksuaalinen. Ei hän kimittänyt eikä järjestellyt verhoja, mutta hänen puheensa olivat niin suorasukaisia, että näin jo Nooan pikkuisen rupeavan kiehumaan. Minun ei tarvinnut onneksi kuitenkaan ruveta rauhanturvaajaksi vaan alkoholi hoiteli sen. Meillä oli siideriä ja olutta, valkoviiniä ja kirkasta ja Tipillä lisäksi pullollinen konjakkia.
- Tää on faijan baarikaapista, hän ilmoitti. – Maksaa varmaan enemmän kuin lähihoitajan viikkopalkka on. Juodaan me köyhät opiskelijat se pois.
- Saat satikutia, Anni uskalsi arvella, mutta Tipi nauroi.
- Ei se edes huomaa.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   19.5.10 09:53:40

Voi vitsit, mä en huomannut tätä eilen, mutta lohdutuspätkänä toi oli hyvä!

Mä sitte tykkään, kun taas ollaan opiskelijaelämässä, alkuun saatiin Jessin opiskelijaelämää (okei ihan eka Ilseä jnejnejne), sit päästii aikuisuuteen ja muksuihin ja nyt ollaan taas opiskelijaelämässä!

Taidan toistaa itseäni, mutta sille ei voi mitään, tää on parhaimia "novellisarjoja", mitä oon lukenut. Piristää ankeintaki päivää, ja nyt mun tekee mieli jopa tehdä enkun tehtäviä ja lähteä kouluun!

Lähettäjä: katjajau- 
Päivämäärä:   19.5.10 15:33:14

Mun on kyllä pakko sanoo et jossain mun mielen sopukois oottelen sitä kun kirjakauppoihin tulee "Sennun kootut" ja sitä kun siitä tulee joku suurmenestys.

Mutta siis ehkä paras tarina Ht.netissä mitä oon ikinä milloinkaan lukenut :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   19.5.10 19:39:31

Kiitti kaverrit ^^
-----------
Muutaman konjakkishotin jälkeen olimme kaikki ylimpiä ystäviä ja aloimme suunnitella, minne mennä. Ymmärrettävää kyllä minun teki mieli tässä kohden turvautua Tipin paikallistuntemukseen, mutta en ollut ihan varma hänen luotettavuudestaan.
- Me ei voida mennä Mamaan, selitin ja tökin hänen rannettaan painottaakseni sanojani. – Janne ja Nooa ei halua. Tiedätkö sä mitään paikkaan, mihin voi mennä ihan heterona?
- Ai tiedänkö? Tipi kysyi ylhäisesti.
- Niin, tiedätkö?
- Mä en ainoastaan tiedä, mä tiedän myös, mitkä on kiinni tänään ja mitkä auki.

Se oli hyvä pointti ja Annille tuli kiire laittautua. Hän oli meidän istuessa juomassa ja juttelemassa käynyt pikaisesti suihkussa ja vaihtanut ratsastusvaatteensa tavallisiin. Nyt hän kävi viimeistelemässä meikkinsä ja pörröttämässä hiuksensa ja pääsimme matkaan.
- Sä viet mut ihan tärviölle, syytin Tipiä, kun tajusin bussipysäkillä, ettei ollut viikkoakaan siitä, kun olimme viimeksi olleet kaljalla.
- Kuka keksi lähteä tänään ulos? hän kysyi.
- Danni, myönsin.

Tipi vei meidät paikkaan, joka ei ollut niinkään disko kuin suuri olutkuppila, mutta oli sielläkin sentään pari neliötä tanssilattiaa. Ihmisiä oli ajankohdan, joulupäivän illan, huomioon ottaen kauhean paljon, eikä joulusta ollut tietoakaan paitsi väsyneessä joulukoristeessa baaritiskin yllä. Sen sinisenkimaltavat kuusenoksia muistuttavat härpäkkeet roikkuivat punaisen kiiltävän joulukellon ympärillä niin alhaalla, että Tipi oli saada yhdestä silmäänsä. Paikasta minä kuitenkin pidin, vaikka taustalla soiva musiikki olikin kamalaa suomipoppia. Me löysimme pöydän, johon mahduimme kaikki istumaan ja saatoimme jatkaa juttelemista siitä, mihin se oli minun luonani jäänyt ja siinä se ilta kului. Nooa ja Janne yrittivät käydä katselemassa tyttöjä, mutta palasivat lannistuneina takaisin pöytään. Tipi piti silmäpeliä yhden varsin hyvännäköisen nuoren miehen kanssa ja kun kysyin, hän sanoi, että kyseessä oli vanha satunnaispano, jonka luokse hän todennäköisesti päätyisi yöksi.
- Jessus, sanoin ja minulle tuli hiukan huono olo. Ei kuitenkaan niin huono kuin Annille, joka kumartui ja oksensi lähes äänettömästi pöydän alle. Siinä vaiheessa Danni päätti, että meidän oli parasta lähteä ja minä olin samaa mieltä. Itsellänikään ei ollut mitenkään hehkeä olo.

Busseja ei enää kulkenut ja Tipi jäi vokottelemaan sitä panoaan, mutta oli meillä hitunen onnea: matkalla taksitolpalle ajoi ohi tilataksi, joka oli juuri sytyttänyt valon kylttiinsä. Danni sai sen pysähtymään, kun oli hyppäävinään kädet pystyssä ajoradalle ja hän myös lepytteli kiukkuisen kuskin avaamaan sivuoven ja ottamaan meidät kyytiin.
- Onko meillä varaa taksiin? kysyin puoliääneen, kun olimme päässeet sisään ja lähteneet liikkeelle.
- Ei se voi olla kuin kympin verran, sähän asut niin lähellä, Danni arvioi. Se oli kuitenkin parikymppiä, mutta saimme sen kokoon, kun oikein kaivoimme. Siinä vaiheessa olin iloinen, etten ollut ottanut kaikkia joululahjarahojani mukaan ollenkaan. Lahjoittajien tarkoitus ei varmaankaan ollut ollut, että ne pantaisiin sileäksi yhtenä iltana.

Olimme kaikki aika lailla humalassa ja olin iloinen, kun pääsimme autosta pois. Nolotti ajatella, että taksikuskiparka joutui kuuntelemaan sellaista örinää, ja vielä joulupäivänä.
- Miksei me menty ensin nakkikioskille? Mulla on ihan sairas nälkä! Janne valitti.
- Meillä on ruokaa, me otettiin eväät mukaan, Danni lohdutti minun yrittäessäni tähdätä rapun oven avaimenreikään. Talo näytti armeliaan pimeältä. Jos siellä joku oli jo kotona, oli hän nukkumassa.

Pääsimme kohtalaisella kolinalla sisään asuntoonikin ja siinä vaiheessa Jannen nälkä oli kadonnut. Hän hoippui suoraan vessaan oksentamaan. Nooa näytti nukahtavan seisaalleen, eikä minun tehnyt yhtään mieli virvoittaa häntä.
- Mene suoraa päätä mun huoneeseen, komensin, mutta hänellä ei näyttänyt olevan hajuakaan siitä, missä hän oli. Hän alkoi suorastaan ärsyttää minua. Potkaisin kengät pois jaloista ja aloin työntää häntä oikeaan suuntaan.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   19.5.10 21:41:32

Huisia, vähän ei niin kiva pätkä, mutta ei paha, ei paha.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   19.5.10 22:55:22

Nomutta, mikäs mätti?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   20.5.10 20:04:27

Meiltä meni kymmenen minuuttia saada kolmen naisen voimin molemmat pojat pitkäkseen patjalle, jonka olin kiskonut esiin sänkyni alta. Tietenkin heillä olisi siinä kamalan ahdasta ja jompikumpi kierisi väkisinkin lattialle nukkumaan. Toisaalta kummallakin oli edelleen takki päällä, eiköhän untuva vähän pehmittäisi. Eivät he aamulla kuitenkaan päänsäryltään huomaisi muita kolotuksia.
- Nyt me voidaan mennä syömään, ilmoitin, sillä nyt minullakin oli nälkä.
- Meille jäi juotavaakin, muisti Danni. – Voidaan alottaa jatkot.

Anni näytti vähän kalpealta, muttei pistänyt hanttiinkaan, sanoi vain menevänsä ensin vessaan. Danni vilkaisi kuorsaavia poikia epäluuloisesti, mutta totesi ilmeisesti näiden nukkuvan oikeasti ja kiemurteli ulos rintsikoistaan.
- Kaameet hirttovaljaat, hän puhahti ja heitti ne minun sänkyni suuntaan.
- Mitäs ostat liian pieniä, tirskahdin ja lähdin menemään keittiöön. Olin pudota polvilleni säikähdyksestä, kun eteisessä törmäsin Natasaan. Hän oli pukeutunut flanellipyjamaan ja villasukkiin.
- Mä ajattelin vaan tulla ilmottautumaan, ettette luule olevanne yksin, hän sanoi. Äänessä ei ollut minkäänlaista tuomitsemista, paremminkin se oli anteeksipyytävä.
- Mä en voinut kuvitellakaan, että kukaan tulisi vielä joulunvietosta, sopersin.
- Meille tuli konflikti, oli parempi lähteä.

Konflikti? Jo toinen tänä iltana. Eikö joulu ollutkaan hyväntahdon juhla, joka kokosi perheet yhteen?
- Poliittisia erimielisyyksiä? kysyin.
- Ei kun mun piti raahata systeri pois sieltä ennen kuin mamma saa sydänkohtauksen, Nata sanoi menemättä sen tarkemmin sydänkohtauksen syihin.
- Hei, mä olen Danni, sanoi Danni aurinkoisesti takaani ja kutsui samaan hengenvetoon Natan kanssamme iltapalalle ja jatkoille.
- Sama kai se, Nata sanoi kohauttaen olkapäitään. – Tirppa tais mennä jo. Toivottavasti se ei ole syönyt kaikkia teidän ruokia.

Keittiössä istui hiukan Nataa muistuttava tyttö, silmälasit vain puuttuivat. Tunnistin ruokarasiat, jotka olimme tuoneet kotoa, ne seisoivat kaikki avattuina tiskipöydällä ja tytöllä oli kädessään muhkea kinkkuvoileipä. Toisessa kädessään hänellä oli juomalasi, joka oli puolillaan joko jääteetä tai konjakkia. Ei ollut varsinaisesti jääteesesonki, joten katsoin äkkiä ympärilleni löytääkseni Tipin tuoman konjakkipullon. Olin ajatellut palauttaa hänelle loput, kunhan taas tapaisimme.
- Iltaa, tyttö sanoi arvokkaasti.
- Toivottavasti maistuu, sanoin hyisesti, sillä olin jo oppinut soluasumisesta sen verran, ettei toisten ruokia sen paremmin kuin muitakaan tarvikkeita ollut korrektia sorkkia. Ja tuo tyyppi ei edes asunut täällä. – Mitä sä olet tehnyt kaikelle konjakille?
- En mä ole mitään konjakkia nähnyt, kuului loukkaantunut vastaus. Kuulin jääkaapin oven aukeavan ja Danni sanoi sovinnollisesti, että juomamme olivat siellä.

Minun olisi kuulunut leppyä ja pyytää anteeksi, mutta olinkin kihisevän kiukkuinen. Syytä en osaa sanoa, mutta kaipa pieniä syitä oli sopassa tarpeeksi. Poikien örvellys ennen sammumista, säikähdys Natasan näkemisestä ja varastettu joulukinkku. Varmasti laskuhumalakin antoi lisämaustetta. Nappasin lasin ja maistoin siitä ison kulauksen.
- Kyllä tää musta maistuu ihan Tipin konjakille, sanoin pidätellen yskähdystä.
- Mä luulin, että se on simaa, tyttö sanoi.
- Joulusimaa, jonka etiketissä lukee VSOP? Joka polttaa kurkussa?

Siinä vaiheessa sekä Danni että Anni tarttuivat minua olkapäistä ja pistivät istumaan.
- Alissa, mikä sua vaivaa? Anni kysyi kauhistuneena ja Danni pyysi minun puolestani anteeksi.
- Alissa ei tavallisesti ole ollenkaan tämmönen, hän vakuutti. Ja enhän minä ollutkaan, minähän olin ystävällinen ja mukautuvainen. Jupotin vähän aikaa ja vilkuilin Natan siskoa murhaavasti, mutta Danni teki minullekin kinkkuvoileivän ja sen syöminen liennytti suuttumustani. Muilla meni siinä vaiheessa jo hienosti. Natasa oli nostanut jaolle piparkakkuja ja juustoa, joita he puolestaan olivat tuoneet kotoaan ja hän jutteli Dannin ja Annin kanssa kuin he olisivat tunteneet huomattavasti kauemmin kuin tästä yöstä.
- Meistä tulee Natan kanssa työkavereita, muistin.
- Niin, sä olet kertonut, Anni sanoi kärsivällisesti kuin pikkulapselle ja melkein suututti minut taas.
- Tulee vai? kysyi Tirppa ja teki itselleen ainakin neljännen voileivän. Hänet oli esitelty Teresaksi, mutta Tirppa oli kutsumanimi.
- Tulee, sanoin tyytyväisenä, kun se oli jollekin uutinen, enkä viitsinytkään sanoa mitään kinkkumme ahmimisesta. Pojat olisivat joka tapauksessa syöneet vielä enemmän, jos olisivat olleet hereillä. Sitten minua alkoi nukuttaa ihan armottomasti ja pääni alkoi nyökähdellä.
- Mä menen nukkumaan, ennen kuin mulla on naama lautasella, mutisin. – Hyvää yötä. Hyvää joulua.

Päivämäärä:   20.5.10 20:47:20

hihi, hienoo ku Alissaki välillä kiukustuu.. :D Oon miettiny et Alissa on aikalailla samanlainen ku minä, yleensä hiljanen mut sit ku suuttuu ni aika rasittavakin. Ja rauhallinen ja kärsivällinen. :)

Oli ihanan pitkä pätkä taas, ja nyt taidan mennä lukee vanhoja juttuja et unohtasin huomisen jännittämisen. Huomenna nimittäin tulee yo-kirjotusten tulokset. Lakki on kyllä varmistettu, mutta jännitän et mitä sieltä tulee :DD

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   20.5.10 21:08:36

Mun mielestä Alissa olis voinu vähän sanoa tosta toisten ruokien syömisestä. Mä olisin varmaan jo lyöny...

Nii, emmä oikee osaa sanoa, mikä tossa edellisessä pätkässä ei miellyttäny. Se vaan ei jotenkin iskeny (ja oli muuten ensimmäinen näistä sun pätkistäs, joka ei oikeesti kolahtanu). Mutta tää oli hyvä, vaikka mä oonkin sitä mieltä, että Alissan olis vähän pitäny avautua tolle Tirpalle.

Päivämäärä:   21.5.10 16:28:32

No musta olis ihan hyvin voinu sanoo reilumminkin eikä leppyä. Jos tarjoo ni saa syyä mut @!#$ ei muiden ruokia syödä luvatta!!!

Ja nooa on tymä.

Lähettäjäwhisky. 
Päivämäärä:   22.5.10 19:44:52

Tulisiko lisää pätkiä..? Koko elämä heittää volttia, saisiko tänne edes lohdutuspätkää..?

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   22.5.10 21:29:04

flanu kaipailis flunssaparannus pätkää?

Lähettäjä: Aqua 
Päivämäärä:   23.5.10 00:01:26

Mihin Sennnu on kadonnut..?:O

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   23.5.10 01:16:28

No niin, täällä taas. Piti käydä Sotkamossa, kone ja muistitikku ja mokkula oli kyllä mukana, mutta toimiko se mokkula, toimiko? Uskotteko jos sanon, että on arse puuduksissa autossa istumisesta!
----------

Heräsin aamun aikana monta kertaa, mutta en mitenkään jaksanut ajatella itse nousevani ylös. Hädin tuskin viitsin avata silmiä katsoakseni, kuka milloinkin oli vuorossa mennä vessaan. He kuulostivat inhottavan pirteiltä, jopa pojat. Toisaalta hepä olivatkin saaneet pisimmät unet. Morkkiskin minulla oli. Olin asunut täällä vaivaiset kolme viikkoa ja jo toista kertaa olin kännännyt ja kompuroinut kotiin. Ei sitä viitsinyt edes ajatella. Hautauduin peittojen alle, etten kuulisi rupattelua seinän takaa keittiöstä ja yritin unohtaa janon ja pissahädän, joista en osannut valita sitä, joka vaivasi pahemmin.

Tulin kuitenkin ajatelleeksi, että olin aika raukkis. Oli noloa piilotella tällä tavoin. Kunnon pelimies olisi noussut ylös siinä missä muutkin ja teeskentelisi, ettei ollutkaan krapulassa. Ainakaan mainittavassa. Ajatus sai minut nousemaan istumaan ja loin surullisen katseen huoneeseeni. Se oli läävä. Anni oli nukkunut sohvalla ja tyyny ja torkkupeitto olivat lattialla poikien paljaan patjan vieressä. Danni, joka oli nukkunut minun vieressäni, oli levitellyt vaatteitaan kaikkialle, rintsikoita ei tosin enää näkynyt. Minä itse olin puolipukeissa ja farkkuni olivat mytyssä ikkunan alla. Nousin etsiäkseni kaapista mukavammat housut. Kukaan meistä ei varmasti ollut ihan lähihetkinä lähdössä ajamaan kotiin.

Avasin ikkunan ja palasin katsomaan kaapin ovessa roikkuvasta peilistä karmeaa totuutta silmiin. Yllätyin, kun en näyttänytkään kammottavalta, vähän väsyneeltä vain. Edes meikit eivät olleet poskilla. Paidallani sen sijaan oli sinappia ja muutama muu tahra, joten riisuin senkin. Olin tuskin saanut uuden pääni olo, kun ovelta kuului rykäisy, raapaisu ja ääni, joka juorusi, että joku painoi kahvaa. Ei koputusta.
- Saako tulla? kuului arasti. Se oli Tirppa, joka oli jo ainakin puoli metriä oven sisäpuolella.
- Tulit näköjään jo, sanoin ja tunsin musertavaa katumusta, kun muistin, miten olin kohdellut häntä edellisyönä.
- Nata sanoi, että mun on parasta pyytää sulta anteeksi. Mulla oli vaan niin järjetön nälkä, tyttö sanoi ja katsoi minua suurin, vilpittömin silmin.
- Olisit sä saanut syödä ihan yhtä paljon luvan kanssakin, tokaisin, sillä oikeustajuni oli edelleen samaa mieltä kuin yöllä. – Mutta mun pitää kai kanssa pyytää anteeksi. Taisin olla aika tyly.
- Olit sä kai vähäsen, mutta sä et edes näytä siltä, että osaisit olla tosi tyly, Tirppa virnisti tarttuvasti.
- Se siitä. Unohdetaan. Mun pitää mennä vessaan, ilmoitin ja karkasin. Sen jälkeen liityin muiden seuraan syömään jo lounaaksi muuttunutta brunssia. Se kesti, kunnes jäljellä ei ollut kerta kaikkiaan mitään syötävää, paitsi kaikenlaista kuivatavaraa ja Rian luomumunat, joihin emme uskaltaneet koskea, koska niitä ei todennäköisesti saanut lähikaupasta. Sannan, joka palaisi vasta vuodenvaihteen jälkeen, mehut ja jogurtit olimme ahmineet, kun Nata oli luvannut ostaa uudet tilalle.

Kolmen aikaan Anni ilmoitti uskovansa, että pystyisi ajamaan kotiin, mutta hän halusi käydä ensin katsomassa Kodiakia. Nooa ja Janne alkoivat vaikeroida, mutta vaiensimme heidät.
- Voidaan me viedä teidät asemalle odottamaan junaa, Danni sanoi, mutta he päätyivät kuitenkin autokyytiin, kun Anni sanoi, ettei aikonut ratsastaa, käydä vain tarkistamassa, että kaikki oli hyvin ja putsaamassa kaviot.
- Hauskaa loppulomaa, toivotin Natalle ja Tirpalle, jotka keräsivät tyhjiä pulloja ja tölkkejä muovikassiin lähteäkseen käymään kaupassa.
- Samoin. Koska sä tuletkaan takaisin? Nata kysyi.
- Ehkä sunnuntaina. Mä alotan maanantaina työt. Ellen mä nyt saa taas päähäni, että mun on päästävä juhlimaan, irvistin. En saisi, mutta lausahdus tuntui sopivan kevyeltä ja kokeneelta. Ikään kuin tämäkin keikka olisi mennyt ihan niin kuin olin suunnitellut.

- Mä unohdin ikkunan auki ja patjan lattialle, muistin vasta autossa. Olin vuorostani joutunut takapenkille poikien väliin.
- Hyvä, sittenhän siellä on ainakin raikasta, kun sä menet taas, Danni sanoi. – Ja täälläkin saisi kyllä vähän raikastua. Jos nyt jouduttais ratsiaan niin Anni puhaltaisi takuulla kolme promillea vaan, koska on hengittänyt teidän uloshengitystä.
- Älä jaksa, huokaisin.

LähettäjäJamis 
Päivämäärä:   23.5.10 02:01:49

Mitä näky Sotkamossa?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   23.5.10 02:38:48

Ei valitettavasti oikeen muuta kuin kappeli, hautausmaa ja seurakuntasali... Ei oltu ees omalla autolla, että ois voinu käydä tsekkaamassa minkä väristä hiekka tänä keväänä on, vaan piti mennä minne kuski vei.

Lähettäjä: tölkki 
Päivämäärä:   23.5.10 02:59:24

"Olin tuskin saanut uuden pääni olo,"

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   23.5.10 22:27:15

Olin tuskin saanut uuden pääni olo

^^ WOOOT kirjotushärö!!

Haha mikä lopetus! Voi vitjat! Tää tahtois kovasti lisää, ja joo, ei tainnu mokkula toimia...

Mä jo huolestuin, että sä olit kadonnut kuin tuhka tuuleen!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   23.5.10 23:07:31

No en toki kadonnut! Mä pyysin kyllä tölkkiä ilmoittamaan, että mä oon reissussa, jos täällä alkaa näyttää ankeelta, mutta ei se tainnu ehtiä tänne itsekään vkonloppuna.
--------------
15. Hevosrieha
Minä en viitsinyt mennä Annin mukana tallille seuraavina päivinä. Kotonakin oli ihan tarpeeksi hevoshommia, enkä oikeasti nähnyt, mitä mieltä minun oli siellä roikkua seuraneitinä. Halusin muutenkin viettää aikaani kotona vähän niin kuin varastoon. Ihmiset, jotka kestivät perhettään hädin tuskin vuorokauden ajan joulun kunniaksi, olivat saaneet minut arvostamaan omaani ihan uudella asteikolla.

Anni ei nostanut suurempaa meteliä asiasta, mutta raportoi minulle päivittäin tallin kuulumiset. Nimenomaan tallin, sillä avajaisrieha lähestyi, eikä hän ilmeisesti ollut törmännyt Arskaan. Ei hän olisi voinut sitä jättää mainitsematta. Olin itsekin vähän innostunut avajaisista enkä ollut aikonut unohtaa, että olin lupautunut avuksi. Olisi ollut halpamaista vetäytyä tässä vaiheessa ja sitä paitsi olin ehtinyt jo aiemmin puhua Sarrille ja Sunnalle ja he olivat lähdössä myös. He olivat käskeneet Annin kertoa, että he huolehtisivat talutusratsastuksesta ja lupaus oli kuulemma otettu kiitollisena vastaan.

Ilmatieteen laitos lupasi onneksi kaunista päivää joulun jälkeiseksi sunnuntaiksi, joten oli lupa odottaa ainakin jonkin verran yleisöä. Lunta ei ollut, mutta sen sijaan pikkuisen pakkasta. Rekiajelu olisi pitänyt unohtaa joka tapauksessa, vaikka eipä Jasu ollut saanut mistään rekeäkään. Sen sijaan hän oli saanut lainaksi kärryt, ja Kati pääsisi kuin pääsisikin töihin. Tilaisuus alkaisi puolilta päivin ja kestäisi pari tuntia. Anni, minä ja kaksoset lähdimme ajamaan paikalle varuiksi jo kymmeneltä.
- Meitä voidaan tarvita valmisteluissa, Anni sanoi. – Vaikka harjaamaan hevosia edustaviksi tai jotain.

Saavuimme keskelle hallitsematonta kaaosta. Ikävän vähäväkistä kaaosta vieläpä. Jasu oli sitonut Katin kentän aitaan ja harjasi sitä pontevasti. Lainakärryt seisoivat keskellä pihaa ja tallin ovet olivat selällään. Kaksi naisihmistä yritti pystyttää sellaista muovitelttaa, jota tavattiin pystyttää pihoille kesäjuhlissa ja mahasta tunnistin toisen Rosaksi. Ei kai täällä enempää raskaana olevia naisia voinut pyöriä? He kuuluivat kivahtelevan toisilleen melko tiukkaan sävyyn, eikä minua huvittanut ollenkaan mennä ilmoittautumaan. Poikia ei näkynyt missään.

Anni vilkaisi myös teltanpystyttäjiin ja taisi päätyä samaan. Menimme joukkiona Jasun luokse.
- Moi, mitä täällä tapahtuu, tai mitä tarttis tehdä? Anni kysyi.
- En minä tiedä muuta kuin että kärryhevosen pitää kiiltää, tämä sanoi. Se tosin näytti aika mahdottomalta tavoitteelta, niin paksu ja karkea oli Katin talvikarva.
- Mitä noi yrittää tehdä ja missä Irpo ja Arska on, Anni jatkoi.
- Ne lähti lainaamaan urheiluseuralta grilliä makkaranpaistoa varten. Ja noi haluaa katon kahvilansa päälle. Ne ei ehkä ikinä saa sitä pystyyn, ellette te mee auttamaan.
- Eikö oo mitään muuta? kysyin vastahakoisesti, mutta toisaalta minua nakersi jokin sisäinen pakko päästä näkemään Rosa läheltä.
- Mä en ainakaan tiedä, Jasu sanoi kohauttaen olkapäitään.
- Me voitais lähteä näyttämään kaksosille missä Kodiak asuu ja tuoda sitten Polle tullessamme, Anni ehdotti.
- Menkää te, sanoin mietittyäni hetken. Naisten teltanpystytys näytti olevan tuhoon tuomittu yritys ja avuksi minä olin tullut enkä katsomaan maisemia.

Anni, Sarri ja Sunna lähtivät menemään ja minä lähestyin teltanpystyttäjiä varoen saamasta kepistä päähäni. Minä osasin laittaa sen pystyyn, ainakin jos se oli jotenkin samantyyppinen kuin ne, jotka meillä oli kesäjuhlia varten. Olin huomannut, että kaikilta se ei vaan sujunut. Jerry ja Danni esimerkiksi, he eivät vaan kyenneet siihen. Miila ja minä taas olimme joskus pystyttäneet niitä kilpaa.
- Mä voin auttaa, ehdotin ja molemmat naiset käännähtivät minua kohden murhanhimoisen näköisinä. Melkein peruin puheeni siltä seisomalta, mutta eivät he sentään käyneet kimppuun. Vanhempi sai ensin vedettyä kasvonsa peruslukemille.
- Kiitos. Rosan onkin vähän hankalaa.
- Ollaanko me tavattu? Rosa kysyi ja olin aistivinani epäluuloa hänen äänessään.
- Ei. Mun kaverilla on hevonen tuolla naapurissa, ilmoitin. En nähnyt mieltä esittäytyä Arskan entiseksi tyttöystäväksi.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   23.5.10 23:27:53

Ja mihin jätit? Ilkimys, ei tommoseen kohtaan!

Nyt mä kyllä jätän tarinoiden lukemisen tältä illalta ja taidan keskittyä englantiin. Huomenna pitäis tehä koetta kello 13:00, ja osatakin jotain...

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   24.5.10 19:38:57

Rosa vetäytyi sivummalle ja minä aloin selvittää tuhoa, jota he olivat saaneet aikaiseksi levittämällä kaikki tukikepit sinne tänne. Kävi ilmi, että vanhempi nainen oli Rosan äiti, kuten vähän olin arvellutkin. Rosa itse oli varsin sievä, mutta ei mitenkään häkellyttävä kaunotar. Se oli oikeastaan masentava huomio. Olisi ollut helppo tajuta, että Arska oli rakastunut johonkuhun, joka näytti tyrmäävältä.

Katos oli pystyssä noin vartissa, mistä suurin osa meni siihen, että paikallistin eri pituiset kepit.
- Selvä, sanoin ja levitin käteni.
- Loistopakkaus, Rosan äiti, Rauni, sanoi minulle lämpimästi. – Auta mua nyt hakemaan pöytä. Rosa ei voi kantaa.
Seurasin häntä nöyrästi koko matkan aina asuintalolle asti ja takaisin onneksi aika kevyen puutarhapöydän kanssa ja siinä vaiheessa näin Irpon ja Arskankin jo tulleen. Heillä oli peräkärryssä iso kaasugrilli, jota he ähkien nostivat pihalle. Hevoset tarhoissaan katselivat uteliaina omituisia toimenpiteitä ja Jasu selvitti aina vaan Katin vaaleita jouhia.
- Alissa, luojan kiitos! Irpo huudahti minut nähdessään ja oletan, että Arska olisi sanonut jotain samantapaista, ellei hänellä olisi ollut suussaan muovipussia, jossa näkyi olevan jotain liittimiä.

Irpo otti tilanteen haltuunsa ja vaikka olin vähän pelännyt, ettei mistään tulisi yhtään mitään, kaikki alkoi näyttää valmiilta puoliltapäivin. Anni ja kaksoset olivat tulleet Polle mukanaan ja Banyakin oli satuloitu odottelemaan isompia ratsastamaan haluavia lapsia. Anni oli komennettu sisääntulotien varteen ohjaamaan ihmisiä pysäköimään kauemmas tien varteen eikä tallipihalle. Jasu oli valjastanut Katin. Rauni oli kattanut kahvikojunsa termospulloin ja leivonnaisin ja minut oli pistetty paistamaan makkaraa.
- Mitä te sitten teette? olin kysynyt Rosalta.
- Me vaan kuljetaan ympäriinsä ja esitellään paikkoja potentiaalisille asiakkaille, hän oli sanonut. – Sitä paitsi mä en voi haistaakaan makkarankäryä.
- Eikö tossa vaiheessa aamupahoinvointien pitäis jo olla ohi? kysyin nenäkkäästi.
- Ei se tästä johdu. Mä inhoan makkaraa muutenkin, hän tuhahti.

Kymmentä yli kaksitoista minua alkoi hermostuttaa. Ketään ei ollut tullut ja vaikkei asia minua henkilökohtaisesti koskettanutkaan, aloin toivoa, että edes Arvi ja pikku-Minea saapuisivat, kuten olivat kuulemma luvanneet. Olisi sanoinkuvaamattoman kamalaa, jos kaikki tämä olisi järjestetty turhaan. Kamalaa ja noloa.
- Miten te ootte mainostanu tätä? kysyin ohi kulkevalta Irpolta ja toivoin varpaat ristissä, ettei hän sanoisi mitään tyyliin ”hups” tai ”oho, unohtu!”
- Ollaan me kyllä ihan tarpeeksi. Kyllä ne kohta tulee, hän sanoi kuulostamatta kovin luottavaiselta, mutta onneksi hän oli oikeassa. Ihmisiä alkoi tosiaan pikkuhiljaa ilmestyä ja minä uskalsin lisätä grilliin kerralla parikin pakettia makkaroita.

Loppujenlopuksi ihmisiä tuli ihan tulvaksi asti. ja makkarat, joita olin epäillyt Arskan ja Irpon saavan syödä loppiaiseen asti, loppuivat kesken. Sarri ja Sunna taluttivat poneja kierroksen toisensa jälkeen ja Minea juoksi Pollen perässä aiheuttaen muutamassakin pikkutytössä rajuja mustasukkaisuuskohtauksia, joita sitten selviteltiin makkaratiskillä tai kuuman mehun ääressä. Viimeisinä lähtivät Arvi ja Pollella ratsastava Minea, joka oli palkaksi poninsa lainaamisesta hakenut minulta kolme makkaraa, kysyen kolmannen kohdalla huolestuneena, ettei kai siinä ollu hevosenlihaa.
- Ei, hevosista tehdään ainoastaan meetwurstia, olin vakuuttanut ja hän oli katsonut minua tyrmistyneenä. Mietin, olinko nyt muuttanut hänen ruokavalionsa ikuisiksi ajoiksi.

Rauninkaan tiskille ei ollut jäänyt paljon muuta kuin kuumaa mehua, mutta sen verran oli kirpakka sää, että se teki kauppansa jopa minulle, joka olin sentään saanut lämmitellä grillin vieressä.
- Kiitos, me ei oltais mitenkään selvitty ilman teitä! Arska sanoi.
- Ette niin, Anni sanoi hytisten kylmästä ja melko purevalla äänellä. Mieleeni tuli nyt vasta, että olisin ehkä voinut käydä vapauttamasta hänet pysäköinninohjaajan tehtävästä jossain kohden. Siellä oli varmasti ollut suunnattoman tylsää ja kylmää, yksinäisyydestä puhumattakaan. Nyt oli kuitenkin myöhäistä.
- Voidaanko me lähteä kotiin, mä jäädyn, Sunna pyysi.
- Voidaan, sanoin. Olin selvinnyt päivästä punastelematta ja änkyttelemättä, mutta minua oli ikävästi pistellyt nähdä Arska ja Rosa yhdessä. He eivät pussailleet tai mitään, mutta juuri äsken Rosa oli valittanut väsymystä ja Arska oli kiiruhtanut hakemaan hänelle tallista porrasjakkaran istuimeksi. Sillä ei ollut väliä, ei mitään väliä, toistin itselleni, mutta pelkäsin, että saattaisin lipsauttaa pian jotain päinvastaista.
- Ei kai sua supistele? kysyi Rauni huolissaan.
- Ei, väsyttää vaan seistä, Rosa tiuskaisi.
- Sano heti, jos alkaa supistella.
Rosa näytti purevan hampaita yhteen, mutta sai kuitenkin vastattua varsin ystävällisesti.
- Ei se tule vielä pariin viikkoon.
- Mennään, sanoin minä meidän porukallemme. En halunnut kuulla enempää ja koska minulla oli auton avaimet, minun sanani oli laki.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   24.5.10 22:43:29

Mä ymmärrän kyllä Alissaa... Nyt tahtois lisää taas?

Oon vähän vaativa :D

LähettäjäJamis 
Päivämäärä:   24.5.10 23:46:48

Violetti on tällä hetkellä ainakin yhdessä paikassa.

asti. ja makkarat, joita olin epäillyt
Kumpi puuttuu, pilkku vai iso alkukirjain?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   24.5.10 23:54:07

Itse asiassa siinä on piste liikaa. Tai mites se nyt meni, ehkä siitä puuttuu pilkku? Jossain vaiheessa mä kyllä muistin ton pilkkusäännön...

Päivämäärä:   25.5.10 12:07:04

Laita siihen pilkku.

Päivämäärä:   25.5.10 16:51:39

tölkki senkin leppäkertun<3

Sen verran piti kyllä lisätä, et ei siinä metukassakaan taida ponia enää olla nykyään. Ku eihän hevosia saa Suomessa ees teuraaksi niin mistä se hevosenliha siihen metukkaan sit saadaan.

Lähettäjä: hiittaaja 
Päivämäärä:   25.5.10 16:55:35

ja mistähän sä sellasta oot saanu päähäs et suomes ei hevosia teurasteta??

LähettäjäFigaron_haamu 
Päivämäärä:   25.5.10 17:00:22

Tietyt valmistajat käyttää vieläkin hevosenlihaa metukassa, mm. Venäläinen Meetwursti (olikohan noin? :--D).

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   25.5.10 17:54:15

Figu on oikeessa, Venäläinen Meetwursti sisältää hevosenlihaa, samoin Euroshopperin mewtursti. (ei meinaa oikeinkirjotusluonnustua, olkoon, flunssan piikkiin pistettään).

Syy miksi flanu ei syö enää metukkaa ^^

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   25.5.10 18:56:03

Metukkahan on hyvää! Ja mitä tulee teurastamisen eettisyyteen... mutta enpä alakaan retostella sitä nyt.
---------
Olin vähän ajatellut jäädä saman tien kaupunkiin ja valmistautumaan ensimmäiseen työpäivään, mutta koska olimme olleet liikkeellä meidän autolla emmekä Annin, oli vaan palattava vielä kotiin. Ja hyvä niin oikeastaan, ei minulla ollut mikään kiire solun yksinäisyyteen. Pakkasin, söin ja haahuilin ympäriinsä pari tuntia ja katsoin sitten olevani valmis palaamaan.
- Mä voin viedä sut asemalle, Danni lupasi ja Jessi keräsi minulle ruokaa.
- Kiitos. Kohta mä saan palkkaa niin en tarvitse enää köyhäinapua, mutisin.
- Älä höpötä. Ei se ole köyhäinapua. Ja muistuta mua, että laitan sun tilille vuokrarahat.
En voinut muuta kuin nyökätä. Ei tässä oikeastaan kokenut olevansa kauhean aikuinen, kun eli kotona saaduilla sapuskoilla ja heidän maksaessaan vuokranikin. Nyt olin vaan pakkotilanteessa: muutto oli tapahtunut niin äkkiä, ettei asumistukianomukseni mitenkään pysynyt perässä. Joulunajan rikkinäiset viikot ja lomat aiheuttivat sen, etten tiennyt, voisinko vielä seuraavankaan kuun vaihteessa itse maksaa vuokraani. Ellen saisi kauhean hyvää palkkaa, tietenkin. Siitä ei vielä tiennyt, en osannut arvata olisinko maailman paras vai kaikkien aikojen huonoin puhelinmyyjä. Minua jännitti ottaa selvää.
- Nähdään taas, sanoin kevyesti.

Danni oli tainnut lupautua kuskiksi vain puhuakseen lähestyvästä vuodenvaihteesta. Hän halusi juhlia hurjasti Helsingin yössä ja sitten tulla luokseni yöksi.
- Mä en jaksa nyt miettiä niin pitkälle, ilmoitin. Ajattelin, että minun pitäisi ehdottomasti haistella mielialoja kämpilläni. En voisi kolmatta kertaa saman kuukauden aikana herättää pahennusta raahaamalla sinne humalaisia ihmisiä aamuyöllä.
- Parasta ois, jos jollain ois kotibileet, mutta sulla on vähän huonot tilat semmoseen. Mä kyllä aion saada kokonaisen asunnon itselleni.

Loukkaannuin aika lailla mutta jätin sanomatta mitään kultalusikasta hänen suussaan – tai ehkä olisin tällä kertaa viitannut vähän alempaan ruumiinosaan.
- Mäkin hommaan kokonaisen yksiön heti, kun saan lottovoiton. Siihen asti mun on tyydyttävä soluun, sanoin hampaitteni välistä.
- Rupea katselemaan. Mehän voidaan hommata yhteinen asunto, Danni huudahti huomaamatta kireyttäni tai välittämättä siitä.
- Mä yritän jo päästä samaan asuntoon Annin kanssa.
- Ai sä et huoli mua?
- Älä nyt, aloitin, ennen kuin tajusin hänen vain teeskennelleen pahastumista.
- Ja mitäs Arska? hän kysyi vielä, kun asemalle oli vain pikkuisen matkaa enää.
- Mitäpä se, ja mitäpä minä siitä.
- Sarri sanoi että se sen tyttöystävä on paksumpi kuin tynnyri.
- Se on kamalan iso, myönsin. – Mutta ei sillä kuulemma olekaan kuin pari viikkoa synnytykseen.
- Ai se ei olekaan Arskan?
- Häh? sanoin töykeästi yrittäen ilmaista, etten välittänyt keskustelunaiheesta.
- No sun kertomasta päätellen ne ei ollu sillon vielä yhdessä.
- Mulle on kuule ihan sama. Se ei kiinnosta mua tippaakaan. Pitääkö mun mennä kihloihin jonkun kanssa, ennen kuin te kaikki tajuatte sen? huudahdin.
- Joo, Danni sanoi tyynesti ja olimme perillä. Nousin kiittämättä kyydistä ja lähdin kiiruhtamaan laiturille, vaikka tiesin käyttäytyväni lapsellisesti ja juuri päinvastoin kuin minun olisi pitänyt, jotta Danni olisi uskonut.

Mutta eipä sillä ollut väliä. Dannin uskomiset eivät heilauttaneet minua mihinkään suuntaan, tärkeintä olin, että itse olin perillä tunteistani. Ja minä olin, ihan oikeasti. En ollut hajalla Arskan ja Rosan takia, olin korkeintaan pikkuisen pahoillani ja nolo, kun olin mennyt kuvittelemaan omiani. Muuten olin ihan kunnossa. Minun pitäisi vain saada jotain tekemistä, ja sehän hoituisi nyt, kun olin saanut töitä. Täksi illaksikin oli ihan riittävästi ohjelmaa. Siivoaisin huoneeni joulubilettäjien jäljiltä ja sitten alkaisin lukea. Pääsykokeisiin oli vain viisi kuukautta ja tänä vuonna en aikonut jäädä ulkopuolelle.

Päivämäärä:   25.5.10 22:32:30

Hevonen on aika vaikea saada teuraaksi, kun ei kovinkaan moni ota niitä enää vastaan. Mutta ihan kotimaista hevosenlihatuotteitakin on, esim. Makulihalla, mutta niilläkin on monesti puutteita, koska ei oo pahemmin lihaa tarjolla. Tädit ei halua laittaa lemmikkejään teuraaksi ja sitten tosiaan toi teurastamoiden vähyys. Suomalaiset hevosenlihatuotteet on sentään eettisiä vrt italialaiset salamit.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   25.5.10 23:31:52

Uh, mä toivon tosiaan, että Alissan kämppikset on paljon reilumpia kun mun enoni. Se perhana syö mun ruuat ja sit se valittaa siitä, jos tuun flunssassa kotiin! Ja kuulemma yhdessä yössä tartutin siihen flunssan, se ite nukkuu ikkuna auki kaatosade-öinäkin...

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   25.5.10 23:34:25

Ai sä oot muuttanu sinne nyt?

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   26.5.10 01:10:30

No siis kirjat on siirretty ja noin, mutta nyt sit ilmeni sellai juttu, et en tiiä kestänkö asua sen kanssa.. Se mm. syyttää mua siitä, että Kela on niin hidas asuntotukihakemusten kanssa, oli laskenu vähän sen varaa, et saisin sitä tukea melkein heti ja sen seurauksena sitte jättäny puolet vuokrasta maksamatta.. Nyt se syyttää siitä mua (tietoisena siitä, ettei mulla ole varaa osallistua vuokraan ennen kuin Kelan päätös on tullut).

Saa nyt nähdä et miten ton kanssa käy, ehkä mä odotan Kelan päätöksen, et se saa maksettua sen yhden vuokran loppuun, ja sit ilmotan, et mulle riitti. En jaksa kattoa aikuisen miehen pelleilyä. Joku ehkä jaksais, mutta mä en jaksa kattella sitä, että mun ostamat ruuat syödään, jos mä en saa syödä sen ostamia, mua syytetään kaikesta mahdollisesta, mm. siitä ettei ole hänellä itsellä rahaa (lainasi kaverilleen liki 500e uutta konetta varten ja se, ettei hänellä nyt sitä rahaa ole, on minun syyni)...

Onneks äiti ottaa mut ilomielin takas kotiin. Nyttenki oon äiten luona, ku en voi olla koiviksessa, ku tartutan kuulemma flunssan, tai olen sen jo kuulemma tartuttanutkin (ai miten mä oon sen saanu ALLE 12h ajassa iskemään sillekin? Mulla kesti yli 48h ennen kun puhkes flunssa ja mä sentäs olin kontaktissa pikkusiskoon, eno ei oo ollu muhun missään kosketuskontaktissa koko sen vajaan 12h aikana, jona tartutin siihen flunssan, en ees ollu yskiny, aivastellu tai hönkiny sitä päin)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   26.5.10 01:19:15

No hopsan. Kuulostaa paremmalta noin. Kuka nyt muutenkaan haluis Koivukylässä asua - mä kävin sielä vuoden koulua ja tulin siihen tulokseen, että nevö evö.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   26.5.10 01:23:55

Mä viihdyn muuten kyllä (yks huippu kaveri ihan naapurissa, tosin se muuttaa nyt kesäl Tiksii mut so not), mutta toi eno alkaa rassaamaan, kun se on alkanut ihan oudoksi nyt... Mut ehkä mä kestän vaik kesäkuun, tai kesän... Saa nyt nähdä. Jos edes kesäkuun kestän, niin sit on aika hyvin. Mun pinnani kun ei ole mitenkään kehuttavan pitkä. Oon periny isältäni lyhyen pinnan...

Lähettäjäjackets 
Päivämäärä:   26.5.10 19:38:24

Meetwursti on hyvää :) (ponilla tai ilman)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   26.5.10 19:53:32

16. Etsin miestä oikeaa
Ensimmäisen työpäivän ensimmäinen puolisko oli yhtä helvettíä, toinen enää pienoista kiirastulta. Olin kyllä ihan valmis karkaamaan jo ensimmäisen tunnin kuluttua, kun olin opetellut mitä sanoa ja soittanut änkyttäen ensimmäiset puheluni. En voinut olla miettimättä, että herätin ehkä lomailevia ihmisiä tarjotakseni heille jotain typerää lehteä, jota he eivät todellakaan halunneet, mutta onneksi ensimmäiset asiakkaani käyttäytyivät kauniisti, vaikkeivät ostaneetkaan mitään. Muuten olisin ehkä todella lähtenyt katsomatta taakseni. Kukaan ei olisi edes kysellyt perääni. Töitä sai tehdä niin paljon kun jaksoi ja palkka koostui pääasiassa onnistuneista puheluista. Onneksi sain ruokatauon pidettyäni myytyä yhden tilauksen ja se tuntui suuremmalta onnistumiselta kuin voitto ratsastuskilpailuissa. Tai ainakin melkein.

Palasin kuin palasinkin seuraavana päivänä takaisin, vaikka olin koko yönkin unissani vain ottanut puheluita niin, etten aamulla tiennyt, olinko oikeastaan nukkunut ollenkaan. Kunhan koulu alkaisi, en ehtisi tehdä töitä kuin muutaman tunnin iltaisin, nyt oli hyvä tsempata. Kehittelin itselleni rooleja, jolloin minun oli helpompi avata suuni ja lörpötellä ventovieraille, jotka todennäköisesti vaikeroivat ainakin äänettömästi, kun esittäydyin. Ajan mittaan aloin napata kollegoilta fraaseja ja tyylejä, jotka omaan korvaani kuulostivat hyviltä ja varoa niitä, jotka saivat punastumaan myötähäpeästä.

Työkaverini olivat monet ja vaihtelevaiset, enkä ensimmäisinä päivinä ehtinyt tutustua heistä kehenkään. Nimetkin vilistivät vain ohi korvien ja ajattelin, että se sopi minulle hienosti. Jos olin ymmärtänyt oikein, suurin osa heistä karkaisi parempiin hommiin heti huomenna, jos vaan pääsisivät. Niin tekisin itsekin, mutta jos olisin täällä vielä koulun alettua iltaisin, alkaisin sitten varmaan tutustua iltaihmisiin.

Uusivuosi tuli tervetulleena taukona jo muutaman työpäivän jälkeen. Danni oli jaksanut jatkaa hösäämistään vuodenvaihteen juhlien suhteen ja oli soitellut joka päivä. Minä taas en todellakaan ollut innostunut puhumaan puhelimessa enää töiden jälkeen ja kieltäydyin suunnittelemisesta käskien hänen järjestää mitä halusi, kunhan listalla ei olisi jatkoja minun luonani. Rianoora oli palannut jouluvierailultaan, enkä halunnut järisyttää hänen maailmaansa. Nata, jonka kanssa olimme yhtenä iltana tehneet chilistä jauhelihakastiketta ja pastaa jouluruokien jämien alkaessa pistää hanttiin, oli kertonut hänen olevan ihan niin kiltti tyttö kuin miltä näyttikin. Vieläkin kiltimpi.
- Mä luulen, että se on lestadiolaisperheestä, Nata oli arvellut. – Ainakin sillä on miljoona sisarusta eikä se vappunakaan suostunut maistamaan simaa vahvempaa. Sanna sai siltä puhuttelun, kun se kesälomalla vähän innostui.
- Puhuttelun? kysyin säikähtäneenä.
- Niin siis tyyliin että oletko varma, että haluat kuluttaa nuoruutesi ravintoloissa ja tulee huono maine sun muuta.
- Yh, semmosta mä en halua.
- Kukapa haluaisi.
- Ja mitä sä teet uutena vuotena?
- Mulla on työvuoro.

Nielin sen ymmärtämättä kysyä, että miten niin työvuoro. Meille oli sanottu, että konttori suljettaisiin kello kuudelta ja sillä hyvä, ja vaikka uudenvuoden juhlijoille olisi ehkä saanut helposti myytyä mitä vaan, ei kukaan ollut nurissut. Mutta ehkä Natalla oli muitakin bisneksiä – hänhän luki psykologiaa, ehkä hän oli jossain auttavassa puhelimessa? Sellaisia varmasti tarvittiin yönä, jona suuri osa suomalaisista joi liikaa ja tappeli. Vaan eipä se minulle kuulunut, joten unohdin koko jutun.

Danni päätti sitten, että menisimme vastaanottamaan uutta vuotta Karoliinan luokse. Hän oli jo jouluna maininnut pitävänsä silloin illanistujaiset, mutta hän oli aina ollut sen verran vanhempi, etten ollut kuvitellutkaan, että meitä kelpuutettaisiin mukaan. Ilmeisesti ikäero oli nyt kutistunut siedettäväksi, vaikka ainahan Karo oli ollut meille kauhean kiltti ja vain harvoin ja hiukan alentuvainen. Mirjami ja Tipi olivat kumpikin hommanneet tekemistä vanhojen kavereidensa kanssa, eivätkä kaivanneet minua, mutta Anni tietysti pahastui.
- On tullut paljon hankalammaksi olla sun kanssa paras ystävä sen jälkeen, kun sä muutit Hesaan, hän syytti ja se kirveli.
- Mä voin kysyä Karolta, voitko säkin tulla, lupasin huokaisten.
- Älä vaivaudu, kyllä mä keksin täälläkin tekemistä.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   26.5.10 22:11:24

Annin maailma tuntuu pyörivän sen oman navan ympärillä. Se on alkanu rasittaa mua...

Muuten taas hieno pätkä :)

Päivämäärä:   26.5.10 23:54:36

'vaikka ainahan Karo oli ollut meille kauhean kiltti ja vain harvoin ja hiukan alentuvainen'

Mä kyllä ymmärrän Annia ihan loistavasti. Eka ne teki Alissan kanssa kaiken yhdessä ja nyt ne tuskin näkee toisiaan. Vähemmästäkin tulee hylätty olo.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   27.5.10 00:10:06

tölkki, omien kokemusten perusteella en osaa antaa tollaselle käytökselle vaan arvoa. Joskus vaan ihmiset kasvaa erilleen, itse näen tuon niin, että Alissalle ja Annille on käynyt juuri näin... Kyllähän se pahalta tuntuu, mutta se on vaan hyväksyttävä.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   27.5.10 19:56:05

Tölkki, +vain
-------
Mutta enhän minä voinut muuta kuin kysyä Karoliinalta, vaikka Danni suuttuikin siitä. Hän sanoi, että oli törkeää ottaa mukaan enemmän kuokkavieraita kuin mitä me itse olimme ja ettei hänkään ollut sinne kavereitaan raahaamassa. Karoliina oli kuitenkin luvannut jo ja sitten minun piti vain lepytellä Anni ja saada hänet sittenkin lähtemään mukaan. Ensin hän pisti hanttiin ja aikoi viettää illan lukemalla läksyjään, mutta lopulta he lupasivat yhdessä Dannin kanssa ilmestyä minun luokseni uudenvuodenaattona. Minä olin ollut töissä viiteen asti, mutta sitten ihmiset olivat alkaneet kuulostaa kärttyisiltä ja paiskoa luuria korvaani, enkä nähnyt mieltä jatkaa. Parin tunnin kuluttua he olisivat nousuhumalassa ja myötämielisempiä, mutta niin saattaisin olla minäkin, ainakin mitä nousuhumalaan tuli.

Olin ehtinyt käydä suihkussa ja kuivata hiukseni, kun tytöt tulivat. Nata, joka oli vielä kotona, sattui avaamaan heille oven ja kun minä ehdin ulos omasta huoneestani aamutakiksi ryöstämäni Veskun vanha flanellipaita ylläni, näin, että asiat eivät olleet hyvin. Anni oli mörkkinä ja Danni kihisi.
- Tulkaa tänne, paimensin nopeasti. Olin kasvatellut itsekseni hyvää juhlamieltä ja minua suoraan sanoen otti päähän heidän puhinansa.
- Anni on nukkunu herneen päällä ja vetäny sen vahingossa aamulla nenäänsä, Danni juorusi. – Nyt se tekee jo versoja, kato mitä vihreetä sen nokasta pistää esiin.
- Ole hiljaa, komensin ja katsoin Annia odottaen, mitä sanottavaa hänellä oli puolustuksekseen.
- Mä en tiedä, miksi mun piti raahautua tänne, kun mä en selvästikään ole tervetullut, hän puuskahti.
- Mä en olisi nähnyt vaivaa ja selvittänyt, että säkin voit tulla mukaan, ellet sä olisi tervetullut, sanoin terävästi, sillä aloin kiehahtaa. Tässä olin kaikessa rauhassa meikannut ja miettinyt vaatteita ja yhtäkkiä nuo kaksi ilmestyivät ja yrittivät pilata kaiken.
- Mutta… Anni aloitti.
- Se, jota ei kiinnosta ruveta hyvälle tuulelle just nyt, voi lähteä kävelemään! Mä aion pitää hauskaa ja löytää ehkä elämäni miehen tänään ja jos te aiotte pilata sen, potkin teidät ulos, kivahdin ja istuin takaisin meikkipussini viereen. Mulkoilin vielä uhkaavasti peilin yli, mutta olin onnistunut hiljentämään molemmat: he tuijottivat minua silmät suurina.

- Oletko sä ihan varmasti kunnossa? Danni kysyi hetken kuluttua ja kuulin vetoketjun äänen, kun hän avasi reppunsa.
- Tietysti olen. Mutta on munkin kärsivällisyydellä rajansa, ilmoitin ja näin mielikseni, miten Danni tarjosi Annille siiderin ja kuinka he epäröiden kilauttivat pullojaan yhteen.
- Mitä sä sanoit elämäsi miehestä? Danni tiedusteli ojennettuaan minullekin pullon ja kun sovinnollinen mieliala oli valunut huoneeseen.
- No kai mun pitää ruveta etsimään semmoista? Eikö se olisi hyvä tapa aloittaa uusi vuosi?
- Jos sinä niin minäkin, Anni päätti.

Karoliina asui hyvinkin mukavasti Hakaniemessä. Danni ja minä olimme tietysti monta kertaa käyneet hänen luonaan, mutta tämä oli ensimmäinen kerta, kun kyseessä oli niin sanotusti aikuisten juhlat. Minun luotani me matkustimme bussilla, johon salakuljetimme puoliksi juodut siiderimme ja minä ainakin tunsin koko matkan ajan riehakasta ja vastuutonta kutinaa varpaissani asti, kun hörpsimme niitä muka salaa.
- Ketä sinne tulee? Anni kysyi, mutta emmehän me tienneet.

Kävi ilmi, että suunnilleen kaikki Karoliinan tuttavat. Hän oli markkinoinut avoimien ovien päivää ja se tarkoitti sitä, että suuri joukko ihmisiä tuli pistäytymään matkalla yksistä bileistä toisiin. He pysähtyivät juomaan lasillisen kuohuviiniä tai boolia ja napsimaan vähän sipsejä ja juttelemaan ja jatkoivat sitten matkaansa. Onneksi suurin osa myös toi tullessaan jotain, tai Karo-parka olisi mennyt konkurssiin. Me kolme ja muutama kappale Karon vanhoja koulukavereita vain olimme tulleet jämähtääksemme sinne koko illaksi ja minulla oli siitä niin huono omatunto, että tunsin sisäistä pakkoa vetäytyä keittiöön pesemään laseja aina, kun jotkut laskivat ne käsistään ja jatkoivat matkaa.
- Tule pois sieltä, ei oo tarkotus, että sä olet sisäkkönä, Karoliina tuli komentamaan, kun asunnossa taas hetkeksi hiljeni. Tai sitten hän oli kuullut kilinän, kun olin juuri hajottanut lasin. Se oli vain lipsahtanut käsistäni ja keräsin syyllisenä sirpaleita tiskipöydältä.
- Mä yritän vaan olla hyödyksi, mutisin.
- Sä olet ollut ihan kamalasti hyödyksi jo. Nyt saa riittää. Meidän pitää kohta ruveta lähtemäänkin.
- Lähtemään, minne?
- Senaatintorille tietysti. Tästä menee hetken aikaa kävellä ja voi olla, että joudutaan pysähtymään matkalla juomaan jotain.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   28.5.10 00:05:26

Tää oli tippunu tokalle sivulle!! Shokeeraavaa!

Kiva pätkä taas, ja kiva kun Alissa pisti vähän järjestykseen Annia ja Dannia, ne oli selvästi tapellu matkalla...

Nyt mä oon sitä mieltä, että kaipailisin tsemppipätkää, huoenna koepalautus, ja mä pahoin pelkään, etten päässy terveystiedosta läpi... se on vähän siit kiinni, et saanko ens syksyn ekaan jaksoon jo HKL:n opiskelija-alea...

Päivämäärä:   28.5.10 11:13:56

Juu, tsemppipätkä ois kiva. Kävin keskiviikkona lääkiksen pääsykokeissa ja se meni iha penkin alle. Eilen oli biologian pääsykoe, ens tiistaina ruotsi ja keskiviikkona liiketalous.. Alkaa vähä ahistaa, ni ois kiva lukee tätä :DD

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   28.5.10 12:02:29

|katie| en ihmettele jos ahistaa! Ooks tosiaan päntänny noihin kaikkiin??
Mutta aloitetaan nyt sitten viikonloppu aikaisin.
------------
Siitä tajusin, että kello oli aika paljon ja etten todennäköisesti löytäisi minkäänlaista miestä tiskialtaan äärestä. Vitsihän se tietysti oli ollut, mutta en minä ollut meikannut ja laittautunut ja pukeutunut kadotakseni koko illaksi Karoliinan keittiöön. Samassa ovisummeri taas soi ja Karo tanssahteli vastaamaan. Minä kuivasin käteni, otin itselleni juotavaa ja siirryin katsomaan, mikä oli tilanne olohuoneen puolella. Karon kaverit, Miia ja Mikko, jotka seurustelivat, pelasivat wiitä ja Anni istui juttelemassa yhden tytön kanssa, jonka olin ymmärtänyt ratsastaneen joskus samalla tallilla kuin hän.
- Tule tänne, kuului parvekkeen oven raosta ja Danni tarttui käsivarteeni. Minulle oli tullut sen verran kuuma läträtessäni saippuaveden kanssa, että se tuntui hyvältä ajatukselta.

Asunnossa oli iso, lasitettu parveke, jossa vieraat olivat käyneet tupakalla. Huolimatta siitä, että osa laseista oli auki, oli tupakansavu väkisinkin leijunut sisään, mutta täällä se oli suorastaan kyllästänyt ilman. Dannin seurana olleet kaksi nuorta miestä Karon työpaikalta häipyivät samalla ovenavauksella ja jäimme kahden.
- No miten se miehen metsästys? Danni kysyi hyökkäävästi.
- Ei oo oikeen vielä päässyt vauhtiin, myönsin ja otin tupakan pöydällä lojuvasta askista, jonka oletin olevan hänen.
- Kas kummaa, kun sä vaan kyyristelet piilossa kyökissä.
- No en mä kyyristele enää. Karo ajo mut pois sieltä. Ja olen mä sen verran pitänyt silmäni auki, että olen nähnyt, keitä täällä on käynyt, puolustauduin. – Paitsi etten mä nyt kuitenkaan tiedä, voiko mun elämäni mies olla Karon kaveri.
- Miksei voisi? Ja nyt niitä tulee lisää, Danni ilmoitti ja painoi silmänsä ikkunaan niin, että saattoi nähdä sälekaihtimien raosta sisään. – Oho! Leksa ja Hanne!

Se oli totta, tuttu pariskunta seisoi lähinnä ikkunaa ja Karo ojensi heille parhaillaan laseja. Katseeni nauliutui Hanneen. Olin todella utelias näkemään, miltä hän näytti juhliessaan, kun olin nähnyt hänet vain niin sanoakseni naturellina. Ellei hän olisi ollut Leksan seurassa, en ehkä olisi tunnistanut häntä. Hän näytti suurisilmäiseltä, sielukkaalta bambilta. Tai keijukaiselta, sillä hänellä oli yllään suloinen valkoinen neule, joka onnistui olemaan yhtaikaa pörröinen ja röyhelöinen ja jonka kaulukselle hänen hiuksensa valuivat laiskoina, kiiltävinä kiharoina.
- Me saadaan kaunis morsian sukuun, Danni sanoi puoliääneen.
- Eikä saada. Ei me olla sukua, tokaisin. – Sitä paitsi ei toi tuu kestämään. Ainakin mä toivon niin.
- Niin mäkin.

Lakkasimme tuijottamasta otsat kiinni ikkunassa, kun mieleeni tuli, että sen varmaan näki sisältä. Danni jatkoi silti vilkuilemista.
- Kolme karjua Leksan ja Hannen lisäksi, hän raportoi. – Sun pitänee napata niistä joku, ja riittää niistä vielä mulle ja Annillekin. Kohtalon sormi.
- Mä vaan vitsailin.
- No lakkaa vitsailemasta ja pannaan toimeksi. Poltetaan nää pois ja mennään tekemään grande entree.

Kun siirryimme sisään, Karo oli taas saanut päähänsä, että oli aika lähteä Senaatintorille.
- Me ollaan menossa yksiin bileisiin, Hanne sanoi. – Vip-bileisiin. Ravintolaan. Yksityistilaisuus.
- Kuvataanko teidät sitten Seiskaan? Danni kysyi viattomasti, muttei saanut vastausta pariskunnan lähtiessä etsimään takkejaan. Toivoin, ettei Hanne ollut kuullutkaan yleisessä hälinässä. Wii pantiin pois, laseja vietiin keittiöön ja ihmiset alkoivat valua kohden eteistä, tai paremminkin vessaa. Kaikkien piti päästä vessaan ennen lähtöä.

Siinä tohinassa katsastin Leksan ja Hannen vanavedessä sisään tulleet tyypit ja totesin, ettei kukaan heistä saanut polviani notkahtamaan. Yhdellä tosin oli kauniit, tummakulmaiset silmät, se oli myönnettävä. Hän taisi vaistota tuijotukseni, sillä äkkiä hän käänsi päänsä ja sai minut kiinni katselemasta itseään. Nolostuin.
- Hop hop, Anni, komensin touhukkaasti ja toivoin, etten punastunut.
- Mä en pääse enää ylös tästä, tämä nauroi, joten ojensin käteni ja autoin hänet sohvan uumenista.

Lähettäjä: Aivokana 
Päivämäärä:   28.5.10 12:59:04

Jatkoooo :))) Jee Alissalle mies! :D

Lähettäjäwhisky. 
Päivämäärä:   28.5.10 19:02:57

Saisiko tälle päivälle pätkän vaikka ihan sen kunniaksi, että ensi viikosta lähtien olen paitsi työtön, myös asunnoton?

Lähettäjäjackets 
Päivämäärä:   28.5.10 19:04:48

Joo mun mielestä kanssa kuuluu tulla iltapätkä, koska luin ton päiväpätkän jo töissä ja oon huomenna Tallinnassa, niin etten kuitenkaan saa luettua huomisen pätkää ja tulis ihan liian pitkä tauko.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   28.5.10 20:11:58

Teidän kanssa :D
--------------
Hiljalleen porukka alkoi valua ulos. Kaikki eivät mahtuneet hissiin kerralla edes vatsaa sisään vetämällä, joten menimme parissa erässä ja kokoonnuimme jalkakäytävälle odottamaan Karoliinaa, joka oli jäänyt viimeiseksi. Se tummasilmäinen ilmestyi viereeni.
- Ketäs te olette? hän kysyi. Olin hyvin vähällä häkeltyä taas, mikä ei oikeastaan ollut mitenkään ikävä tunne. Se muistutti vähän ihastumista.
- Karoliina on meidän täti. Siis mun ja Dannin, Anni on meidän kaveri, ilmoitin osoitellen kyseisiä henkilöitä. Se kuulosti siltä, että olimme yläasteikäisiä, tai ehkä Anni ja Danni olivat suorastaan esikoulussa vielä. Anni Tanni Talleroinen. Eikö sellainen lastenruno ollut?

Tyyppi ei kuitenkaan säikähtänyt eikä nauranut tai ihmetellyt vaan lähti kävelemään vierelläni, kun Karo tuli ulos ja alkoi johdattaa joukkoa. Hän vaan käveli siinä puhumatta ensin mitään, kunnes ymmärsin kysyä, kuka hän sitten oli ja mistä hän tunsi Karoliinan.
- Me asuttiin pieninä samassa talossa, hän sanoi hätkähtäen, kuin olisi ollut syvällä omissa ajatuksissaan.
- Ai asuitte? kysyin ja katsoin häntä tarkemmin. Mutta emme me oikeastaan koskaan olleet Karoliinan luona käydessämme heidän pihallaan olleet viettäneet aikaa, enkä uskonut nähneeni häntä koskaan aiemmin.
- Me muutettiin pois sieltä jo kymmenisen vuotta sitten, mutta noi kaverit asuu seudulla edelleen ja me ollaan pidetty yhteyttä. Mikä sun nimi olikaan?
- Alissa, sanoin huomaten, etten ollut itseäni esitellyt.
- Karo on varmaan joskus puhunut susta. Mä olen Juhana.

Mikä nimi! Erinäisistä syistä se toi mieleeni ensin Juhana Herttuan ja sitten Juhana Maattoman. Ensimmäinen oli vain romanttinen mielikuva, mutta toisesta tuli mieleen Robin Hood –piirretyn luuserileijona, mikä sai minut tirskahtamaan.
- Miksikä sua sanotaan? kysyin. Nimi tuntui liian juhlalliselta sellaisenaan käytettäväksi.
- Juhanaksi. Entäs sua?
- Alissaksi, sanoin ja pitkältähän sekin nyt kuulosti korviini.
- Se on nätti nimi.

Ilo kohteliaisuudesta katosi saman tien, kun Anni muistui mieleeni. Olisi ihan hänen tapaistaan loukkaantua siitä, että minä kävelin ja juttelin Juhanan kanssa, vaikka olin raahannut hänet tänne outojen ihmisten sekaan. Pyörähdin ympäri muutaman askeleen ajaksi nähdäkseni, missä hän oli ja siellä he tulivat perässä Dannin kanssa. Juhanan kaverit pitivät heille seuraa ja he kävelivät neljän rintamana niin, että veivät koko jalkakäytävän leveydeltä tilaa. Anni huomasi, että hain hänen katsettaan, eikä onneksi näyttänyt vihaiselta. Päinvastoin, hän hymyili leveästi ja nosti vaivihkaa lapasen peittämän peukalonsa pystyyn.

Ennen kuin ehdimme lähellekään Senaatintoria, Karoliina pysäytti koko ryhmän.
- Mä olen saanut luotettavalta taholta tietää, että mua kaivataan baarissa, joka sattuu olemaan tossa ihan sadan metrin päässä! hän ilmoitti.
- Mitä se sanoi? Juhana kysyi. Ehkä hän ei tosiaan ollut kuullut, sillä ohitse oli juuri jyrissyt sininen bussi. Minä laskin yhteen Karon aikaisemmat puheet ja puhelimen hänen kädessään.
- Sillä on treffit, arvasin.
- Tulkaa mukaan jos haluatte, tai nähdään ehkä myöhemmin torilla, Karoliina jatkoi.
- Haluatko sä mennä baariin vai Senaatintorille? Juhana kysyi minulta. Hän joutui katsomaan minua alaspäin ja minä pidin hänen silmiensä ilmeestä.
- Mä en tiedä… entä sä? Ja mun täytyy kysyä Dannilta ja Annilta. Ne on tulossa mun luokse yöksi ja jos me erotaan, me ei varmasti enää löydetä toisiamme.

Pidimme pikapalaverin ja kävi ilmi, ettei kenelläkään ollut mitään baaria vastaan. Ei ollut pojillakaan, joten jatkoimme kaikki kuusi matkaa Karon ja muiden perässä. He olivat menossa ravintolaan, jonka ikkunoissa isot tarrakirjaimet mainostivat karaokea ja jonka ovesta pöllähti juuri ulos iso joukko ihmisiä, ainakin tusinan verran. He nauroivat riehakkaasti ja olivat katkonaisista puheenpätkistä päätellen lähdössä seuraavaan baariin. Oli kuitenkin hyvä, että he menivät, sillä muuten me tuskin olisimme mahtuneet sisään.

Sisällä oli ahdasta, kuumaa ja meluista. Karo katosi näköpiiristäni melkein heti, joten tartuin Annia ja Dannia käsipuolesta, etten hukkaisi heitäkin. Juhana ja muut kaksi onnistuivat myös pysyttelemään lähietäisyydellä, kun raivasimme tietä tungoksen uumeniin. Siellä tosiaan laulettiin karaokea, mutta kun olimme päässeet melkein kosketusetäisyydelle baaritiskistä, loppui laulu ja kuulutettiin, että vanhaa vuotta oli vielä viimeinen tunti jäljellä. Se oli kuin taikasana. Ilahduttava määrä ihmisiä alkoi luovia kohti narikkaa ja sitä saattoi taas hengittää pelkäämättä painautuvansa jotakuta vierasta vasten. Näin Karoliinankin; hän oli hauskannäköisen, silmälasipäisen nuoren miehen seurassa ja huomasin hymyileväni tätimäisen hyväksyvästi. Mies näytti mukavalta ja ehkäpä laseista johtuen myös fiksulta.
- Haluatko sä jotain juotavaa? Juhana kysyi keskeyttäen ajatukseni. Tilaa oli vähän enemmän kuin hetki sitten, mutta ei niin paljon, että hän olisi päässyt edes puolen metrin päähän minusta.
- Kiitos, siiderin, sanoin ja hän luovi vähän kauemmas, tyhjään koloon tiskiä reunustavien selkien väliin.

- Vuhuu, sisko, sä teet sen! Danni kiljui korvaani.
- Minkä? kysyin, vaikka suupielissäni nyki.
- Isket itsellesi lopultakin miehen!
- En menisi asioiden edelle, hymähdin, mutta siltä minustakin alkoi tuntua, kun Juhana palasi. Kun joku alkoi laulaa pahasti nuotin vierestä, että rakkaus on lumivalkoinen, hän laittoi vapaan kätensä vyötärölleni, eikä se tuntunut ollenkaan hullummalta.

Lähettäjäjackets 
Päivämäärä:   28.5.10 22:27:46

Kiitos :) Mul tulee Juhanasta mieleen vaan Juhana Helmenkalastaja, joka oli joskus Diilissä :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   28.5.10 22:38:30

A-auts! :D
Onneksi mä en sitä muistanut, mun ois ollu pakko vaihtaa nimi!!!! :D

Päivämäärä:   28.5.10 22:44:28

Mulle tulee Juhanasta mieleen yksi sellainen laiskanpulskea herraskissa, joka kyllä tunsi arvonsa ja joka löysi aina sen paikan auringosta ja ihmisten rapsuttelujen ulottuvista. Ja koska se katti ei ollut minun mieleeni, niin enpäs kyllä jotenkin tykkää tästäkään Juhanasta - eikös se nyt ollut ihan hyvä perustelu? No joo, Juhana on jotenkin sellainen... jännä.

Kiva pätkä kyllä, sitä ei käy kieltäminen, mutta mulle jäi kyllä vähän nälkä... Mut täytynee odotella huomiseen, ellei Sennnu päätä olla oooikein kiltin kiltti. No jah, ehkä mä jaksan odotella. Ehkä.

Päivämäärä:   28.5.10 23:43:32

Joo muakin alko naurattaa toi Juhana-nimi.. Tiedän yhden Juhanan ja on ehkä Suomen ällöttävin ja lipevin tyyppi :D

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   29.5.10 17:24:52

Toi Juhana ei tuo mieleen muuta, kun jonkun IIISON ja LIHAVAN viiksiveikon... Mulle tulee mieleen siis joku saksalaismunkki jostai keskiajalta xD

Et sitte hölmömpää nimeä keksiny?

LähettäjäMuisto97*ek 
Päivämäärä:   29.5.10 18:40:04

Meillä oli aikanaan ylä-asteella yks Juhana niminen jätkä... Hupaisaa oli, että opettajat sano aina sitä JohannaksXD

Mulla oli jotain järkevää kommentoitavaakin, mutta unohdin jo mitä:/

Eli ei ollut kovinkaan tärkeää:D

tarina on edelleen taattua Sennnu -tyyliä:D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   29.5.10 18:51:05

Upeeta, enpä muista että ikinä ois tullu tommosta polemiikkia kenestäkään uudesta henkilöstä! Suurin osa tuntuu inhoavan Juhana-parkaa, vaikka mä yritin tehdä siitä mukavan!
Katotaanpa, selvitäänkö huomiseen ilman uutta topiccia.
---------------
17. Alkuja
En usko, että sinä yönä herätimme pahennusta, kun aamuyöllä hiivimme minun luokseni. Ensinnäkin olimme joutuneet kävelemään keskustasta ja olimme ehtineet selvitä matkalla enemmän kuin hyvin ja toiseksi tiesin jo takkeja ja kenkiä vilkaisemalla, etteivät kämppikseni olleet kotona. Rianoora oli sanonut menevänsä koulukavereidensa luokse ja ilmeisesti päättänyt jäädä sinne. Ehkei hänkään ollut saanut taksia. Sanna taas oli edelleen kotiseudullaan joululomalla.

Sen verran myöhäiseen, tai oikeastaan aikaiseen nukkumaan meneminen oli kuitenkin mennyt, että aloimme availla silmiä vasta lähempänä puoltapäivää. Oli mukavaa herätä ilman, että päässä pyöri tai oksetti muuten. Itse ainakin totesin olevani myöskin hyvällä tuulella ja nousin keittämään meille kahvia. Sen tippuessa kävin suihkussa pyytäen äänettömästi anteeksi Natalta, jos hän yritti nukkua yövuoronsa jälkeen ja vein sitten omaan huoneeseeni kolme höyryävää mukillista, Annille maidon kanssa ja Dannille ja minulle ilman mitään.

- Ollaanpa sitä pirtsakoita, sanoi Danni, joka oli kiivennyt istumaan sänkyni jalkopäähän. Anni teeskenteli vielä nukkuvansa, mutta suostui heräämään, kun tarjosin hänelle kahvimukia.
- Onneksi ei nukuttu pidempään. Menisi muuten yhdeksi myöhästelyksi koko loppuvuosikin, sanoin puoliksi vakavissani.
- Ei pidä paikkaansa, pelkkää taikauskoa. Annoitko sä sille Juhanalle sun puhelinnumeron?
- Annoin, myönsin ja Annikin nousi istumaan kiinnostuneen näköisenä.
- Oliko se ihana? Oletko sä rakastunut?
- No en tiedä, enkä ole, ilmoitin jämäkästi. Juhana oli ollut huomaavainen ja ihastuneen oloinen ja lisäksi saattanut meitä lähes puolet matkasta Kallioon asti, kun toiset pojat olivat lähteneet jonottamaan taksia itäsuuntaan. Minua ei kuitenkaan mitenkään huipannut, kun ajattelin häntä.
- Se näytti valtavan ihastuneelta suhun, Anni sanoi.

Se saattoi olla totta, ja se olikin oikeastaan jännittävintä koko jutussa. En ollut tottunut siihen, että minuun ihastuttiin. Arskan jälkeiset poikaystäväni olivat olleet kaikki ennestään tuttuja ainakin tietämistasolla, koulukavereita ja tuttavia, joita vaan yhtäkkiä huomasi suutelevansa sen sijaan, että olisi vain jutellut kuten aina ennenkin. Mikään niistä ei ollut ollut ystävyyttä, joka olisi kypsynyt rakkaudeksi ja aloin uskoa, että se oli vain klisee. Tai taikauskoa, kuten se, että uudenvuodenpäivä määräisi koko tulevan vuoden suunnan.
- Entäs ne kaks muuta?
- Hymyillään jos tavataan, Danni summasi ja Anni nyökkäsi. Ei suurta roihua havaittavissa sielläkään.

Kahvit juotuamme oli aika lähteä kotiin. Edessä oli viikonloppu eikä mikään pidellyt minua kaupungissa, päinvastoin. Ehkä, jos olisin ollut rakastunut, olisin keksinyt jonkin tekosyyn ja jäänyt kämpilleni odottamaan, että Juhana soittaisi ja ehdottaisi, että tapaisimme tai jotain, mutta nyt ei ollut mitään syytä jäädä.
- Mulla on huono omatunto, Anni huokaisi, kun olimme päässeet matkaan.
- Miksi ihmeessä? kysyin.
- No Kodiakin takia tietysti.
- Sen kun ajat illalla takaisin ratsastamaan, sanoi Danni ja painoi kaasua, ettei Anni vain ehtisi ruveta ehdottelemaan muutoksia reittiin.
- Sun pitäisi hankkia sille vuokraaja, sanoin.
- Mutta mullahan on sinut!
- Mutta mä en tule ehtimään sinne kovin paljon, jos mä alan olla iltaisin töissä, muistutin.
- Ja etenkään, jos se alkaa sen lisäksi seukkaamaan, Danni lisäsi, vaikkei häneltä ollut kukaan kysynyt mitään.

Minua ei vaivannut enää niin kovasti koti-ikävä kuin jouluna, mutta oli mukava olla Mustaojalla ja puuhailla tallissa. Jerry oli tehnyt pahasti ja riekkunut edellisyön, joten saarnasin hänelle vähän ja ratsastin nekin hevoset, jotka hän yleensä ratsasti. Peffani oli vähän päässyt pehmentymään sinä aikana, jonka olin asunut omillani, mutta nautin silti etenkin, kun Vesku pysähtyi pariksikymmeneksi tuskaisen tehokkaaksi minuutiksi korjaamaan virheitä, joita olin omaksunut, kun en vähään aikaan ollut osunut hänen nähtäväkseen. Olin vieläpä Djangon selässä ja siellä auringontarkka ratsastus oli tärkeämpää kuin missään muualla. En ollut oikein saanut sitä toimimaan ja olin juuri alkanut turhautua.

Päivämäärä:   29.5.10 19:06:02

Mmmmmm, no ei varmaan yllätä, että mä pidän Juhanasta =D

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   29.5.10 19:37:20

Jostain syystä toi Juhana ei vaan saa mua lämpeämään, se on jotenkin vähän turhan koiranpentu. Sellanen mulla tulee siitä mieleen. Ihan tylsän olonen tyyppi. Vähän ku Juha...

Rehellisesti sanottuna, mä tutkailin enimmän aikaa nelosen leffaa, ja nyt mainoskatkon alettua vasta lukasin pätkän... Jotenki Juhanasta lukeminen saa isot ruksit mun silmiin. Ja kirjotinpa itekseni uutta juttua myös enempi ehkä, kun mitä keskityin lukemiseen...

Mut, jatka ny kuitenkin, vaik toi Juhana onkin ihan plaaah...

Päivämäärä:   29.5.10 19:43:46

Ei tossa Juhanassa mun mielestä mitään vikaa ole (siis nimen lisäksi) :D Ja siitähä nyt on puhuttu vasta tosi vähä :P

Täytyy vielä ilmottaa että oli liian lyhyt pätkä :(

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   29.5.10 19:47:02

No ei sitten selvitty huomiseen. Uusi onpi tuolla.

Tää on kovin mielenkiinnostavaa, etenkin toi flanellin koiranpentukommentti yhdistettynä Juhaan :D

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.