Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Smalltown girl 2

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   20.4.10 21:04:06

Edellionen

  Re: Smalltown girl 2

Lähettäjä: Clove 
Päivämäärä:   20.4.10 21:56:04

Miksi englanninkielinen otsikko? Mä en voi ymmärtää...

  Re: Smalltown girl 2

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   20.4.10 22:06:57

Taitaakin olla mun eka englanninkielinen otsikko? En mä niistä itsekään erityisemmin välitä, mutta tää tulee tästä biisistä ja kun mä olin sen kerran saanut päähäni niin en osannut enää edes miettiä muuta.

  Re: Smalltown girl 2

Lähettäjäjackets 
Päivämäärä:   21.4.10 07:21:27

Haha, mul rupee aina soimaan päässä tää biisi, kun luen ton otsikon :D

  Re: Smalltown girl 2

Lähettäjäjackets 
Päivämäärä:   21.4.10 07:22:44

Hmm, jossain määrin epäonnistunu linkitys?
Toivottavastitää toimis paremmin..

  Re: Smalltown girl 2

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   21.4.10 21:09:49

Toimi :D
-----------
Itse asiassa paikat vaan leväytettiin seinälle ja koko luokka hiljeni hetkeksi, kun kukin etsi oman nimensä, kavereidensa nimen ja ne, jotka olivat samassa ryhmässä. Minä löysin itseni Päiväkoti Naurikista, minne tulisi myös Liisa. Mikä mielenkiintoista, Liisa oli lopettanut koulun jo kolme kuukautta sitten. Häntä oli oksettanut jo ensimmäisillä teoriatunneilla, kun katseltiin kuvia lihaksistosta. Avasin suuni mainitakseni asiasta, sillä tuntui todella orvolta joutua työharjoitteluun ilman yhtäkään tuttua, kun muut näkyivät olevan kahden tai kolmen ryhmissä. Tipi ehti kuitenkin ensin.
- Ellei siitä ole kovasti vaivaa, mä haluaisin mennä harjoittelemaan Naurikkiin. Se on mun naapuritalossa ja luoja tietää, että mä olen heränny liian monena krapula-aamuna niiden ulkoiluun. Mä opettaisin niille kiljukauloille hiljaisia leikkejä. Tai vaihtoehtoisesti hiljentäisin ne jollain muulla tavalla. Vaikka valiumilla. Tai lepositeillä.

Opettaja avasi suunsa ja alkoi tiputella kauhistuneita vastalauseita, mutta lopetti kuitenkin lyhyeen.
- Sä lasket leikkiä, etkö vaan? Ja Liisahan ei enää ole täällä, eikö niin? Kyllä me voidaan tehdä niin… kunhan Alissa lupaa pitää huolen siitä, ettei Timo tuota häpeää koululle.
Hänen katseensa etsi minua hetken aikaa ja vilkaisin tuskastuneena kattoon. Melkein koko lukukausi oli mennyt, eikä hän vielä osannut meidän nimiämme. Vai olinko minä se ainoa seinänvärinen, joka ei jäänyt mieleen? Hän vaihtoi Liisan paikalle Tipin nimen ilmeisesti osaamatta päättää, kuka minä loppujenlopuksi olin ja annoin olla.

- Missä tommonen Naurikki on? kysyin Tipiltä.
- Ei aavistustakaan, hän vastasi suupielestään.
- Mutta sä sanoit…
- Sanoin mitä sanoin. Mä vaan ajattelin haluta mieluummin sun kanssa samaan paikkaan kuin Nenän. Se vitisee joka asiasta.
En viitsinyt moittia häntä haukkumanimen käyttämisestä, hän olisi vain tuhahtanut sille ja sitä paitsi olin iloisesti yllättynyt. Olin luullut olevani vain välttämätön paha ja nyt Tipi halusi minun kanssani samaan harjoittelupaikkaan! Hän olisi voinut haluta Mirjaminkin seuraksi, jos kerran alkoi vaihdella järjestystä.
- Et sitten nolaa mua siellä, sanoin jämäkästi.
- En jos tuut mun kanssa kaljalle koulun jälkeen.

Ajatus baariin menosta koulumatkalla sai minulle syyllisen olon mutta samalla se tuntui jotenkin kosmopoliittiselta ja aikuiselta. Nujersin siis sisäisen ääneni ja lähdin Tipin mukaan. After work drinks, ihan kuin ulkomailla. Ei yhtä olutta kukaan enää kotona huomaisi, tai kahtakaan, eikä haittaisi vaikka huomaisikin. Olinhan täysi-ikäinen.

Mielikuvat newyorkilaisista tai lontoolaisista pörssimeklareista puvuissaan haihtuivat jo ovella, kun Tipi johdatti minut lähikulman kaljabaariin. Oluen löyhkä iski kasvoille ja ikkunapöydässä istui tyyppejä, jotka näyttivät aamulla kontanneen sinne Kisahallin putkasta ja jotka todennäköisesti piakkoin konttaisivat sinne takaisin.
- Mä tietäsin mukavampiakin paikkoja, mutta jos sulla on kiire niin pysähdytään tähän hukuttamaan se kiire, Tipi sanoi ja meni hakemaan itselleen oluen tiskiltä. Minä menin perässä ja seurasin esimerkkiä, sitten istuimme tyhjään pöytään.

En keksinyt äkkiä mitään sanottavaa joten upotin ylähuuleni vaahtoon ja vilkuilin ympärilleni. Onneksi Tipi oli kova puhumaan.
- Mä vihaan lapsia, hän sanoi ankarasti. – Mä en tiedä miten mä jaksan kestää sen, että meidän pitää harjotella kaiken maailman lastentarhoissa.
- Mutta eihän ne ole pitkiä pätkiä, puret vaan hammasta, neuvoin. Tänään, kun Mirjami ei ollut ollut aurinkona välillämme, olimme me kaksi planeettaa törmänneet ja jutelleet päivän mittaan enemmän kuin koko syksynä tähän asti. Tipi oli töykeyteen asti suorasukainen, mutta havaitsin, että minusta se oli virkistävää.
- Ehkä mä voin tehdä jotain paperihommia, ettei mun tarvitse nähdä niitä pikku hirviöitä, hän keksi piristyen.
- Tuleekohan Mirjami jo huomenna kouluun, mietin. – Pitäisikö sitä mennä katsomaan, jos sillä onkin oikea ruokamyrkytys ja se on kuollut?
- Mä en ainakaan mene. Mä saan päänsärkyä sen huoneessa. Vaikka sinne pitäisi kyllä tehdä yllätyshyökkäys ja polttaa suurin osa sen vaatteista.

Tirskahdin, vaikka aioin kyllä ruveta puolustamaan Mirjamia. Silmäni oli tottunut siihen, että hänellä oli aina mahdollisimman kirkkaita värejä. Se oli etenkin tähän aikaan vuodesta kauhean piristävää. Vänkäsimme siitä kunnes Tipin olut loppui ja hän katosi hakemaan toisen.
- Hae säkin, hän ehdotti palatessaan.
- Mä en voi, mun pitää mennä, sanoin ja katsoin inhoten sitä lämmennyttä loppua, joka minulla oli. Muistin äkkiä Annin, joka varmaan odotti ratsastusseuraa, ja sitten muistin tietysti Arskan. Miten hän olikin päässyt unohtumaan? Suupieleni kääntyivät väkisinkin ylöspäin.
- Mikä tuli? Tipi kysyi.
- Mulla on hommia.
- Kivoja hommia ilmeestä päätellen? Sulla on treffit?

Hänen tarkkanäköisyytensä oli pelottavaa, eivät pojat olleet noin herkkävaistoisia. Tai ehkäpä homot sitten olivat. Äkkiä huomasin kertovani Arskasta ja miten olimme törmänneet häneen yhtäkkiä yllättäen.
- Oo, hevoshemmo! Onko sillä buutsit ja semmoset karjapaimenhousut? Semmoset, mistä perse vilkkuu?
Tipin innostus oli aika luotaantyöntävää.
- Ei mun tietääkseni, sanoin töykeästi.
- Ai sä et halua jakaa sitä? Mutta kai mä joskus näen sen? Mistä sitä tietää vaikka se päästäisi mut pöksyihinsä.
- Ei takuulla päästä!
- Mistä sä sen tiedät, sehän jätti sut, eikö vaan? Mistä sä tiedät kenen takia!
- Sä olet ällöttävä! huudahdin. Arska ei ikinä…
- Mitä sitä kiertelemään, Tipi virnisti.
- Mä menen nyt. Nähdään huomenna, virnistin takaisin.

  Re: Smalltown girl 2

LähettäjäMuisto97 
Päivämäärä:   21.4.10 21:30:09

Toi loppu oli kyllä päivän piristys :D

  Re: Smalltown girl 2

Lähettäjä: tölkki 
Päivämäärä:   21.4.10 22:21:12

Jee, ei neitihomoa <3 =D Ja ei kisikselle kontata, sinne kyyditään!

  Re: Smalltown girl 2

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   21.4.10 22:25:13

Sinähän sen tiedät x)

  Re: Smalltown girl 2

Lähettäjä: álávíívádésíré 
Päivämäärä:   21.4.10 22:29:15

niimpä x)

  Re: Smalltown girl 2

Lähettäjä: tölkki 
Päivämäärä:   21.4.10 22:48:37

Siks mun on hyvä korjata asiavirheitä =D

  Re: Smalltown girl 2

Lähettäjä: tripi 
Päivämäärä:   21.4.10 23:09:17

Meinasin just myöntää etten tajunnut tuolta yhtä pätkää, mutta luin sen uudestaan ja löysin sen lauseenpuolikkaan, mikä oli kateissa kolmella ensimmäisellä kerralla :D

Mutta ei, ei Alissa, ei se nyt saa joutua liian räikeän erilaiseen porukkaan.. Sen piti olla normaaliakin normaalimpi!

  Re: Smalltown girl 2

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   22.4.10 21:49:10

6. Kodiakin uusi koti
Menin kotiin sisäänpäin hengittäen ja totesin, ettei minulle ollut jäänyt ratsastettavia. Olisin ihan hyvin voinut vielä viipyä. Anni oli kuitenkin tallilla ja tuli kutsua odottamatta kylään hoidettuaan Kodiakin.
- Missä sä viivyit ja miksi sä myöhästyit aamulla?
- Nukuin huonosti, sanoin totuudenmukaisesti ja Annin ilme meni pettyneeksi.
- Mä ajattelin, että jos te vaikka soittelitte tai tekstailitte koko yön…
- Ei tosiaankaan!
- Mä en kertonut siitä vielä mitään. Dannille ja Jerryllekään siis.
Katsoin Annia kunnioittavasti. Se oli varmasti vaatinut suurta itsehillintää. Silloin Jessi huusi meidät iltapalalle ja he kuulemma halusivat kuulla Annin version uudesta tallista.
- Mutta nyt mä en ehkä enää voi, hän mutisi.
- Anna palaa, huokaisin.

Onneksi ipanat olivat jo ehtineet kaapia osansa ja kadota ja nyt laskin ipanaksi Danninkin. Istuimme Veskun ja Jessin seuraksi.
- Haluatko sä kyydin Kodiakille? kysyi Jessi.
- Jos te ette mieluummin lainaa traikkua, Anni sanoi ja Vesku ja Jessi vilkaisivat toisiaan huvittuneina.
- Mieluummin me hajotetaan omat kamamme itse, Vesku sanoi. – Tai siis ollaan hajottamatta. Pari parikymppistä hevoskärryn kanssa…
- Älä ole noin ylimielinen, sanoin vihaisena. – Koska me muka opitaan ellei koskaan saa kokeilla?
- No mä olen ainakin kiinnostunut näkemään, mihin Kodi on muuttamassa ja tulen kuskaamaan, Jessi sanoi päättäväisesti ja pisti Annin kertomaan vanhasta pariskunnasta ja ponista ja naapuritallista.
- Siellä on remontti kesken, se on just vaihtanut pitäjiä, Anni sanoi vilkaisten minua. – Ja se niistä, joka me tavattiin, olikin Alissan vanha tuttu.
Minua katsottiin ja puna syveni poskillani, vaikka yritin taistella vastaan. Koskapa se olisi auttanut?
- No Arska pitää tallia siinä naapurissa, sanoin nopeasti, jotta he lakkaisivat tuijottamasta.
- Vieläkö sä olet vihainen sille? Jessi kysyi.
- En. Mutta ei siitä sen enempää.

Perhe oli kiltti eikä kiusoitellut minua, ei edes Danni. Olisivat he kyllä vähän saaneet palauttaa minua maan pinnalle. Valvoskelin koko alkuviikon muistellen sunnuntaista tapaamistamme ja loppuviikon yrittäen kuvitella seuraavaa. Se ei ollut ollenkaan tervettä, eikä tehnyt hyvää koulullekaan. Olin lähinnä helpottunut, kun tuli lauantai ja Kodiakin muuton aika. Ei auttanut vaikka järkeilin, ettei meillä sinä päivänä olisi mitään asiaa Arskan tallille. Kaipa me tekisimme tikusta asiaa, kävisimme vaikka esittelemässä Jessillekin kentän ja katsomassa, miten remontti edistyi.

Danni olisi halunnut tulla mukaan, mutta ei niin kovasti, että olisi jättänyt estetuntinsa väliin. Anni ja minä raahasimme tavarat ja lähdimme Annin autolla edeltä, Jessi seurasi trailerin kanssa.
- Tää on iso askel, Anni sanoi kalpeana, kun ajoimme kohti uutta tallia.
- Kyllä se varmaan viihtyy siellä, lohdutin.
- Toivottavasti, mutta en mä sillä. On vaan pelottavaa muuttaa se pois teiltä. Mä olen aina voinut kysyä Jessiltä tai Veskulta tai Nooralta, jos mulla on ollu ongelma. Mä en jotenkin usko, että Arvi osaa neuvoa, jos tulee jotain.
- Sähän olet jo kokenut hevosenomistaja, puol vuotta! Ja voithan sä edelleen kysyä niiltä, ja olenhan minä! Ja onhan aina se naapuritalli…
- Niin, Anni myönsi, mutta asia tuntui silti jäävän vaivaamaan. Hän hiljeni ja jätti minut uppoamaan omiin ajatuksiini. Olisin tarvinnut pelastusrenkaan.

Pidin itseäni hyvin järkevänä ihmisenä, mutta se ei ollut estänyt minua kehittelemästä viikon mittaan haaveita, jotka parhaimmillaan ulottuivat Arskaan anelemassa minulta anteeksiantoa ja uutta mahdollisuutta ja seuraavaksi luonnollisesti soivat hääkellot. Alkaisin Arskan apuna hoitaa tallia ja… paukautin ohimoni sivuikkunaan. Äly hoi.
- Mitä sä teet? Anni kysyi.
- Yritän pitää pääni järjestyksessä, mutisin. Onneksi aloimme olla perillä.

  Re: Smalltown girl 2

Lähettäjäjackets 
Päivämäärä:   22.4.10 22:07:41

Hassu Alissa :)

  Re: Smalltown girl 2

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   22.4.10 22:46:43

Alissa on ihan höpsö :) mut sulonen. Lisää? Jooko, Sennnu kiltti?

  Re: Smalltown girl 2

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   23.4.10 21:11:24

Arvi köpötti esiin takapihalta heti kuullessaan auton äänen ja Annakin tuli ovelle asti. He näyttivät siltä kuin olisi tullut joulu. Jessi ajoi traikun Arvin viittoilujen mukaan talon taakse, lähemmäs tallia.
- Mä olen ollut vähän siivoilemassa paikkoja tallissa, mies uskoutui Annille ja minulle, kun nousimme autosta.
- Ei se minusta paljon siivoamista kaivannut, Anni naurahti.
- No pitihän sitä, kun tulee uusi kaveri.
Polle huusi tarhassa kuin henkensä hädässä nähdessään meidät: ehkä se yritti ilmoittaa Arville, että pihaan oli ajanut hevostraileri. Kodiak vastasi sille sisältä ja sai sen vain innostumaan lisää. Ne suorastaan kiljuivat kilpaa, kunnes Kodiak pääsi ulos ja ne näkivät toisensa. Polle oli edelleen innoissaan, mutta Kodiak asettui tukevasti tasajaloin ja tuijotti ponia, vain tuijotti. Se ei varmaan koskaan ollut nähnyt sellaista, ja mikä kummallisinta, se kuulosti hevoselta vaikka näyttikin koiralta tai karhulta tai joltain muulta pedolta.
- Pannaan ne hetkeksi sisään niin saavat tuijotella toisiaan ja syödä. Tulkaa te kahville sillä aikaa, Arvi määräsi.

Ei siitä voinut kieltäytyä ja oli hyvä, ettemme yrittäneetkään. Anna oli kattanut vielä ensimmäistä kertaa juhlavamman kahvipöydän kultareunaisine kuppeineen ja kakkuineen ja känttyineen. Keittiön ikkunasta näki tallille ihan niin kuin meillä kotonakin. Juttelimme sivistyneesti parin kahvikupillisen verran, mutta sitten Jessi ehdotti, että menisimme hoitamaan hommat loppuun.

Kodiak päästettiin tarhan isompaan osaan, joka oli sähkölangoin aidattu. Poni jäi omaan tarhaansa ja portti väliltä pantiin alkuun kiinni.
- Mä en päästä niitä yhteen ennen kuin huomenna, kun sä tulet taas, Arvi lupasi Annille, joka oli alkanut murehtia sitä, pysyisikö Kodiak varmasti sähkölankojen takana.
- Pysyihän se koko kesän meilläkin, Jessi huomautti.
- Mutta sillon oli kesä ja paljon ihanaa ruohoa.
- Kyllä se pysyy, kun poni on sen ainoa seuralainen.
- Meinaatko sä, että kun ne pääsee yhteen niin sitten ne lähtee kimpassa karkuteille? tirskahdin, vaikka ajatus ei ollutkaan ollenkaan hauska.
- Ei ne mihinkään lähde, Arvi sanoi luottavaisesti.

Seisoimme katsomassa kaksikkoa vähän aikaa. Arvi oli heittänyt kummallekin pienen kasan kuivaa heinää, mutta Kodiak oli alkuun liian levoton keskittyäkseen siihen. Se liikuskeli omalla puolellaan ja heitti epäileviä silmäyksiä Polleen, joka myöskin tikutti aidan viertä hetken, mutta päätti sitten, että syöminen oli kuitenkin tärkeämpää. Se upotti päänsä kasaan ja alkoi mutustaa. Kodiakin mielestä se oli selvästi vain jokin uusi juoni, mutta lopulta sekin kävi nappaamassa suullisen.
- Puretaan tavarat ja sitten voidaan mennä katsomaan se naapuritalli, Jessi sanoi reippaasti. – Sinä aikana ne on varmaan tottuneet toisiinsa niin, että uskaltaa lähteä.
- Haluatko sä muka tosiaan sinne? kysyin ja polveni tuntuivat vähän oudoilta. Minä olin tullut siihen tulokseen asiaa koko päivän punniskeltuani, ettei sinne ollut mitään mieltä taas tunkea.
- Mä olen kauhean kiinnostunut talliremonteista. Meidän pitää ruveta miettimään vanhan tallin korjailua ensi kesänä, Jessi ilmoitti.

Niin me sitten menimme peräkkäin polkua pitkin ja tupsahdimme vähän eläväisemmälle tallipihalle kuin edellisviikonloppuna. Kentällä seisoi hevonen ja tarkemmin kun katsoi, kaksi hevosta. Muutama ihminen seisoi aidan takana katsomassa niitä, mutta pettymyksekseni kumpikaan heistä ei ollut Arska. Toisaalta se tietenkin oli suuri helpotus, sellaisella tuulella kun olin. En kai olisi ollut tyytyväinen edes siihen vaihtoehtoon, että Arska olisi odottanut minua tontin rajalla ja polvistunut kuraiseen maahan. Olisin vain epäillyt hänen tarkoitusperiään.

  Re: Smalltown girl 2

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   23.4.10 21:59:54

näin vähän? ;( Jos mä pyydän oikein kiltisti ja kauniisti, niin ehtiikö vielä tänään saamaan lisää? *bambikatse*

  Re: Smalltown girl 2

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   24.4.10 00:15:17

Sori, mä en oo nyt oikeen päässy eteenpäin tän kanssa, niin että pihtailen edelleen.

  Re: Smalltown girl 2

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   25.4.10 01:25:51

Meidät huomattiin ja pitkä poika astui muutaman tunnustelevan askeleen meitä kohden.
- Voinko mä auttaa? hän kysyi.
- Me muutettiin just Annin hevonen tohon naapuriin ja tultiin kurkkaamaan tännekin, Jessi ilmoitti.
- Arska lupasi viime viikolla, että teidän kenttää saisi käyttää, kiirehdin minä sanomaan, sillä mieleeni tuli vasta että entäpä jos Arska ei ollutkaan muistanut kertoa asiasta niille muille, joiden kanssa paikkaa pystytti. Ehkäpä ne muut eivät olisikaan ollenkaan sitä mieltä, että se olisi sopivaa. Ja kuinka monta heitä oikein oli?
- Ai niin, se mainitsikin! Joku vanha kesäduunikaveri vai miten se oli, poika sanoi ja esittäytyi. Hänen nimensä oli Irpo. – Tässä on Jasu ja nää on sen hevoset. Jasukin on meidän kurssikaveri, mutta ei ollut tarpeeksi hullu ruvetakseen tähän mukaan muuta kuin asiakkaana.

Anni esitteli puolestaan meidät ja jäimme mekin kohteliaasti katsomaan Jasun hevosia, kahta suokkia, joista toinen oli minun silmääni kovin keskenkasvuisen näköinen. Ehkä ne olivat äiti ja lapsi. Jasu itse oli vaalea tyttö, varmaan oikeasti Jasmin tai jotakin sen tapaista.
- Saanko mä vilkasta talliin? kysyi Jessi.
- Ilman muuta! Ei siellä tosin vielä ole valmiina kuin kaksi boksia, mutta kyllä se tästä hiljalleen, Irpo sanoi ja lähti näyttämään tietä. Annikin meni, mutta minä jäin Jasun kanssa ulos. Päähäni oli iskenyt kova tarve saada vähän tietoja tästä yhteisyrityksestä. Olin tietenkin lukenut netistä kaiken mitä olin löytänyt, mutta siellä oli vain pikkutyttöjen arvailuja. Jos Jasu oli kurssikaveri ja asiakas, hänen täytyi tietää.

- Keitä kaikkia tässä oikein on mukana? Arska puhui useammasta, aloitin.
- Arska ja Irpo ja Rosa, Jasu kertoi auliisti. – Tää on Rosan kotitilan mailla, siitä ne saikin idean, kun edellinen vuokralainen meni konkkaan ja jätti tilat tyhjilleen.
- Ahaa! sanoin viisaasti ja katselin ympärilleni. En ollut tullut ajatelleeksi, että tämä oli muutakin kuin talli, että joku asuisi täällä.
- Niin että helppo tietysti alottaa, kun on tilat puoli-ilmaiseksi käytettävissä.
- Mikset sä sitten mennyt mukaan? minulta lipsahti.
- Mun on pakko olla oikeissa töissä, että saan elätettyä nää kaks karvanaamaa, tyttö naurahti. – Kati saa kyllä käydä tunneilla kanssa heiniensä eteen. Molempien heinien.
- Kati on toi isompi?
- Joo. Kulku-Kati. Ja Ihku on sen tytär, se on kaksivuotias.
- Mä arvasin, ilahduin.
- Se on mun oma kasvatti. Ens kesänä olisi tulossa uusi, jos kaikki menee hyvin.
- Ja missä sä olet töissä? utelin miettien kaikkia niitä talleja, joissa olimme vierailleet.
- Yhdessä kuppilassa.
- Et jääny alalle? huudahdin.
- Ei mulla ole varaa. Ei, kun on noi kaksi. Kokeilin kyllä, mutta paljon paremmin mä tienaan kaljaa laskemalla.

Hiljennyin miettimään ja totesin, että oli sittenkin hyvä, etten ollut automaattisesti jatkanut mihinkään hevosalan kouluun. Kai se oli hyvä pohja, jos aikoi jatkaa hevosten harrastamista, mutta minulla nyt oli kohtuullinen pohja muutenkin.
- Ja sitten mä kyllä aion pitää Katilla yksityistunteja, jos vaan löydän oppilaita, Jasu jatkoi vielä. – Oisitko sä kiinnostunut? Ratsastatko sä?
- Voisin mä mahdollisesti ollakin, lupasin nieleskeltyäni hetken naurua. Minä en luullut itsestäni kauhean suuria ratsastajana, mutta oli minulla jonkin verran realismia. Jos olin ratsastanut tosissani yli viisitoista vuotta ja saanut opettaa Veskun tulevalle tykille ratsuhevosasioiden alkeita, ei ollut kovin todennäköistä, että vastavalmistunut ratsastuksenohjaaja tai mikä lieneekään pystyisi paljon uutta minulle neuvomaan. Ihan varma en kuitenkaan ollut, joten pidin portin raollaan enkä sanonut mitään, mistä voisi myöhemmin tulla sanomista.
- Hienoa! Voin mä tolle sun kaverillekin pitää tunteja, jos se haluaa, Jasu lupasi.
- Anni voi haluta oikeinkin mielellään, arvelin.

  Re: Smalltown girl 2

LähettäjäAivokana 
Päivämäärä:   25.4.10 09:14:46

Jatkoa ;P

  Re: Smalltown girl 2

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   25.4.10 13:26:01

Hei jeee, mä haluun tietää miten Alissan käy tuntilaisena! Mutta, nyt mä poistun laulelemaan vanhuksille, palaan illalla kurkkaamaan olisko jatkoa :)

  Re: Smalltown girl 2

Lähettäjä: Toi 
Päivämäärä:   25.4.10 16:38:18

Mites olisi, saisikohan jatkoa sanotaanpa vaikka tän päiväisen kisasuorituksen kunniaksi? ^^ Puoli kuudesta asti ollut jalkeilla ja nyt tekisi hirveästi mieli lukea jotakin muuta kuin ranskaa - pelastathan mut armas Sennnuseni ja laitat jatkoa?

  Re: Smalltown girl 2

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   25.4.10 20:43:17

Jahas, tää on kai taas heittäny mut ulos. No en ihan heti jaksa mennä kirjautumaan, minä se olen siltikin.
-------------
Ei vielä kotimatkalla, mutta seuraavana aamuna totuus iski. Anni oli vienyt hevosensa pois meiltä. Hänkään ei varmasti paljon ehtisi käymään meillä enää. Tallilla käynti koulupäivien jälkeen veisi tuntikausia aikaa ja sitten olisi läksytkin. Minulla oli hylätty olo. Koulumatkaseurastakin saisin kai luopua, sillä Anninhan olisi pakko ruveta kulkemaan autolla koulussa. Hänen vuorokaudessaan eivät tunnit riittäisi, jos hän matkustaisi julkisilla kaikki matkat. Minulla oli siis hyvä syy olla mörkkinä lampsiessani alakertaan.
- Kuka on pissiny sun muroihin? kysyi Jerry, joka oli nousemassa aamiaispöydästä. Kaksosia ei näkynyt, he olivat hiljattain päässeet pitkään nukkumisen makuun, ja Dannin olin kuullut kolistelevan kotiin vain muutama tunti sitten, häntä en varmasti tapaisi ennen iltapäivää. Ennen iltaa todennäköisesti, koska olin luvannut lähteä Annin kanssa uudelle tallille.
- Elämä, tuhahdin.
- Elämä on ihanaa, kun sen oikein oivaltaa, hyräili Jessi, joka kolisteli parhaillaan sisään kuraisena ja tyytyväisen näköisenä. Mikäs hänellä oli ollessaan, elämä hyvässä järjestyksessä. Minun teki mieli huitaista häntä.
- Haista ite, sanoin sen sijaan. Meillä ei huidottu edes leikillään, sanoja sen sijaan käytettiin ronskimmin. Niitä väänneltiin ja käänneltiin, niillä leikiteltiin niin, että hyvin usein lopuksi alkoi naurattaa.

- Mikä sua risoo? hän kysyi ja näin huolenpilkahduksen hänen katseessaan.
- Se, että Anni on vieny Kodiakin pois eikä enää ikinä ehdi käymään meillä! Ja ettei mulla ole ketään omaa ratsastettavaa! Ja että mä olen väärässä koulussa! Ja etten mä ole minkään näkönen! Ja ettei mun asuntohakemuksesta kuulu mitään, vaikka niiden, jotka on valmistunu keväällä, ois pitäny jo muuttaa pois opiskelija-asunnoista!
Mikään maailmassa ei olisi saanut minua lisäämään listaan Arskaa, jonka äkillinen ilmaantuminen takaisin elämääni oli ehkä perimmäinen syy pahaan olooni. Stressaava oljenkorsi, joka katkaisi Alissa-kamelin selän.
- Ohoh, Jessi sanoi ja yksinkertaisesti halasi minua. – Jerry, laita Alissalle kaakaota. Tää tilanne vaatii suklaata.

Jessi uskoi vakaasti suklaan parantavaan voimaan, joten niin minäkin uskoin. Liekö ollut uskosta kiinni, että tulin paremmalle tuulelle vain haistettuani sen tuoksun.
- Mä olen iloinen, ettet sä ole vielä saanut asuntoa, sanoi Jerry, joka oli tehnyt Jessille ja itselleenkin ja istunut takaisin pöydän ääreen. Hän oli ehkä suloisinta mitä tiesin, jopa 190-senttisenä ja typerät harvat viiksikarvat töröttäen.
- Piru vie Jerry, miksi mun pitää olla sun tätisi? Susta tulee jotain niin täydellistä, että on ihme, jos sä saat elää täysi-ikäiseksi. Ja jos elät, niin ikinä et ainakaan löydä ketään tyttöä, joka meidän mielestä olisi sulle tarpeeksi hyvä! sanoin ja ihan kuten olin halunnutkin sekä Jerry että Jessi tuntuivat vetävän kaakaota henkeensä ja heiltä unohtui, että minä olin pääosassa. Minä en pitänyt siitä, että olin keskipisteenä.
- Täti? Jerry sanoi punaisena yskäistyään muutaman kerran. – Mikä täti? Mulla on kaks isosiskoa ja kaks pikkusiskoa. Kysyn vaan, että missä on mun kaksonen!
- Jerry elää takuulla täysi-ikäiseksi, ja sen jälkeen keski-ikäiseksi ja lopulta vanhaksi! ilmoitti Jessi.
- No mutta kun kirjoissa noin täydelliset lapset aina kuolee nuorena, sanoin viattomasti ja maistoin kaakaota vain saadakseni itse yskänpuuskan. En ollut muistanut, että Jerry oli keksinyt, että kaakao kuului maustaa chilillä.
- Mä en ajatellu kuolla nuorena, Jerry puuskahti ja lähti. Jessi ja minä jäimme.

- Mikset sä soittaisi ja kysyisi, missä vaiheessa sun asuntohakemus on, hän ehdotti kuin en juuri olisikaan manannut hänen ainoan poikansa ennenaikaista poismenoa.
- Uskallanko mä häiritä niitä? Mä olen ajatellut, että ne vaan laittaa mun hakemuksen pinon alimmaiseksi, jos mä teen niin? sanoin huolissani.
- Kuule, mä luulen, että siinä voisi käydä ihan päinvastoin.
- Me kun ollaan Annin kanssa laskettu, että keväällä valmistuneiden olisi jo pitänyt muuttaa pois! Niillä on puoli vuotta aikaa sen jälkeen, selitin.
- No mutta ehkä niiden soluissa on tarvinnu sen jälkeen vaikka maalata seiniä tai tehdä jotain muuta remonttia. Ja jos joku ei olekaan löytänyt uutta asuntoa. Tai ehkä ne tarkistaa asumisoikeudet vasta syyslukukauden alussa – niin mä luulen, että sillon tehtiin, kun me asuttiin HOASilla, Jessi luetteli. Se ei suorastaan lohduttanut. Olin laskenut vain toukokuun lopusta puoli vuotta ja jos nyt aloinkin laskea syyslukukauden alusta, olisimme jo helmi- tai maaliskuussa.
- Okei, mä soitan, sanoin kuitenkin. Olihan se parempi kuin vain istua ja odottaa.

  Re: Smalltown girl 2

Lähettäjä: álávíívádésíré 
Päivämäärä:   25.4.10 21:29:30

jos ne olis tosi ovelii, ni ne vois ruveta sossupummeiks ja ilmottaa et koska alissa on vaan jessin sisko, niin niillä ei oo elatusoikeutta siihen ja kun se on täyttäny 18, niin se saa pärjätä omillaan. On näitä tehty ennenki, ja saa muuten tutinaa kaupungin byrokratian raskaisiin rattaisiinkin ,)

  Re: Smalltown girl 2

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   25.4.10 22:15:08

Vitsit, mä voin niin kuvitella 190cm pitkän nuoren pojanklopin, jolla on vähän viiksikarvoja... Vähän meinasin revetä ku sain mielikuvan päähäni.. Se piristi. Enää ei tee nii pahasti mieli kuristaa isäpuolta, mut edelleen ihan liikaa... Mur...

  Re: Smalltown girl 2

Lähettäjäwhisky. 
Päivämäärä:   26.4.10 16:00:19

Saisikos tälle päivälle jatkopätkää..?

  Re: Smalltown girl 2

LähettäjäAivokana 
Päivämäärä:   26.4.10 18:08:44

Sori, pakko nussii pilkkua..

- Mä olen iloinen, ettet sä ole vielä saanut asuntoa, sanoi Jerry, joka oli tehnyt Jessille ja itselleenkin ja istunut takaisin pöydän ääreen.

..tajusin kyllä että Jerry oli tehnyt itselleen ja Jessille kaakaota mutta silti jotenki hämärä kohta :D

Ps. en osaa kuvitella Jerrylle viiksiä xd Se vaan on niin pieni! ..tai oli

  Re: Smalltown girl 2

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   26.4.10 18:44:42

Aivis, totta!
-----------
7. Valkoinen kuutioni
Emme olleet törmänneet Arskaan sunnuntainakaan, vaikka Anni oli halunnut käydä naapuritallilla. Minä pistin vastaan, eikä hän ehkä ihan tahallaan sitä tehnytkään, mutta sinne me vain päädyimme. Anni oli halunnut lähteä ratsain katsomaan lähimaastoja ja minä menin kävellen mukaan, sitten ehkä eksyimme hiukan ja löysimme itsemme naapurista. Se oli sinänsä ihan okei, Kodiak teki tuttavuutta Jasun hevosten kanssa ja Irpo näytti ihan ilahtuvan tapaamisestamme. Hän ihasteli Kodiakia sopivan asiantuntevasti ja kertoi sivulauseessa, että Arska oli sinä viikonloppuna käymässä kotonaan. Hyvä syy, mutta jos olin jo viikon valvoskellut toiveikkaana ja jännittyneenä, nyt valvoin varmuuden vuoksi vielä yhden yön epätoivoissani. Ei tästä mitään tulisi. Hän vältteli minua.

Päätin aloittaa viikon puhtaalta pöydältä enkä ollenkaan miettinyt hevosasioita maanantai-aamuna. Mietin sen sijaan asuntojuttuja ja nakkasin viime tingassa laukkuuni minikannettavani. Olin alkuun kuljettanut sitä mukana koulussa, mutta havainnut sen pienuudessaankin painavaksi. Jos me tarvitsimme koneita, menimme luokkaan, jossa oli sellaiset, ja minä raapustin luentomuistiinpanot mieluummin kynällä. Silloin saattoi piirrellä kuviakin. Koneella olivat kuitenkin kaikki dokumentit asunnonhaustani, mukaan lukien toimiston puhelinnumero, jonka junamatkalla kaivoin sieltä esiin ja naputtelin valmiiksi kännykkääni. Soittaisin sinne ensimmäisellä tauolla, nyt se ei vielä ollut auki.

Aamun kaksoistunti oli harvinaisen unettavaa teoriaa, enkä tänä maanantaina jaksanut edes esittää olevani mitenkään mukana. Torkuin ja odotin vain, että pääsisin puhelimeen. Livistin ulos, sillä puhelinhuone, joka koulussa oli ihan asioiden hoitamista varten, oli varattu. Tipi ja Mirjami seurasivat perässä. Olin valistanut heitä sen verran, että he tiesivät, mihin aioin soittaa ja Tipi oli ilmoittanut tulevansa kuuntelemaan, miten olisin luja ja vaativa, luvallani tai ilman.
- Possut, te häiritsette mua! suhisin molemmille, kun kuuntelin hälytysääntä ja vetäydyin sivummalle ohi tupakoitsijoiden.
- Me ollaan sun henkisenä tukena, kultapieni, Tipi sanoi ja yritti kietoa kätensä harteilleni, miutta sukelsin karkuun.

Taistelin kymmenisen minuuttia kuin jalopeura jonotusääniä ja jonosta katkenneena pois heitettyjä puheluita vastaan, mutta lopulta minulle vastattiin. Olin jo ehtinyt ajatella, etten pääsisi läpi ollenkaan, vaan joutuisin yrittämään seuraavalla tauolla uudelleen ja häkellyin hetkeksi niin, että melkein unohdin mitä olin aikonut sanoa. Nimeni, siis.
- Hei, täällä on Alissa Alakärppä, sopersin lopulta ja käänsin selkäni Tipille, joka näytteli kuolevansa nauruun. – Mä haluaisin kysyä, missä vaiheessa mun asuntohakemus mahtaa olla.

Täti toisessa päässä sai takuulla samanlaisen puhelun joka kolmas minuutti, mutta ainakin tähän aikaan viikosta hän oli vielä kärsivällinen ja alkoi etsiä tietojani. Odotin kärsivällisesti ja aloin leppyä sen verran, että annoin Tipin tunkea puoliksi poltetun savukkeensa suuhuni.
- Niin, sä olet hakenut kaveriasuntoa, nainen sanoi hetken kuluttua.
- Sitäkin.
- Semmosten keskimääränen odotusaika on lähemmäs vuosi.
- Niin, sen mä arvaan. Mä olenkin enemmän kiinnostunut siitä mun omasta soluhakemuksesta, selitin kärsivällisesti.
- Kuule, semmoista täällä ei ole ollenkaan.
- Miten niin ei ole? kysyin tuohtuneena ja nousin seisomaan ikkunalaudalta, johon olin takapuoleni tukenut.
- No ei ole.
- Mutta mä olen hakenut – jo paljon ennen kuin mä hain sitä kaveriasuntoakin - mulla on teidän kuittaussähköposti siitä! Pakkohan mun on olla jonossa!
- Onkohan tässä nyt tapahtunut jokin virhe, virkailija sanoi empien.
- Siltä näyttää!
- Voitko sä toimittaa sen sähköpostin mulle niin mä katson, mitä täältä löytyy. Joskus on käynyt niin, että uusi hakemus on kadottanut vanhan…
- Voin kuule, nopeammin kuin uskotkaan!

Painoin mieleeni hänen nimensä, joka oli samalla sähköpostiosoite ja kiitin itseäni kaukonäköisyydestä, kun olin ottanut koneen mukaan.
- No? kysyi Mirjami, kun otin puhelimen korvaltani.
- Ne on hukannu mun hakemuksen! Onneksi mä voin todistaa, että mulla oli semmoinen, sanoin tuohtuneena.
- Ota savuke, tarjosi Tipi, joka väitti polttavansa vain hermojaan rauhoittaakseen. Siinä tapauksessa hänen hermonsa olivat verkkosukkahousut. Niin olivat minunkin nyt, joten tartuin tarjoukseen ja otin yhden. Poltin kuitenkin vain muutaman henkosen, ennen kuin annoin sen pois ja lähdin sisälle lähettämään sen sähköpostin.

  Re: Smalltown girl 2

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   27.4.10 09:30:51

yritti kietoa kätensä harteilleni, miutta sukelsin karkuun
--> HAAA mä löysin kirjoitusvirheen!!

Mutta, nyt mä voisin kysellä lisää?

  Re: Smalltown girl 2

Lähettäjä: a_des 
Päivämäärä:   27.4.10 11:40:11

Olinpa unohtanut kokonaan koko Alakärpän. Ja mikäs olikaan Stumpin sukunimi, t. reikäpää?

  Re: Smalltown girl 2

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   27.4.10 13:22:56

Se oli Nurmi. Tai on siis edelleen.

  Re: Smalltown girl 2

Lähettäjä: álávíívádésíré 
Päivämäärä:   27.4.10 20:58:08

Niimpäs olikin.

  Re: Smalltown girl 2

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   27.4.10 21:29:31

Tilanteen ollessa mikä oli pidin vastoin suosituksia puhelimeni päällä ja vilkuilin sitä vähän väliä.
- Se ei soi ikinä jos sä tolleen vahtaat, sanoi Mirjami, mutta hän oli väärässä. Se soi jo reilun tunnin kuluttua. Nousin niin, että tuoli kolahti, sopersin anteeksipyyntöjä ja jotain kiireisestä puhelusta ja ryntäsin ulos luokasta. Sen verran olin sentään katsonut, että numero näytti lupaavalta eikä ollut esimerkiksi Danni.
- Täältä HOASilta hei, kuulin, kun pääsin ulos ja sain vastattua.
- Niin? sanoin ja sydämeni hakkasi melko kovasti. Kävelin ikkunan ääreen ja tuijotin ulos mitään näkemättä, kun nainen kertoi asiaansa. He olivat tosiaan hukanneet toisen hakemukseni ja sen uudelleen syöttäminen järjestelmään vanhoin tiedoin oli kuulemma mahdotonta.
- Niin että koska sä nyt oikeesti varmaan olet jo aika lailla jonon alkupäässä niin mulla ois tässä nyt vapaa huone Käpylässä. Kiinnostaisko se sua?
- Kiinnostaa, henkäisin ja lähetin lämpimiä ajatuksia Jessin suuntaan. Ilman häntä en olisi ruvennut soittelemaan, olisin vain odottanut kiltisti ties vaikka miten kauan. Käpylän sijainnista minulla ei juuri nyt ollut minkäänlaista käsitystä, mutta nimi oli tuttu. Jossain täällä se oli, Helsingissä, ja minä muuttaisin sinne. – Koska mä voin tulla tekemään vuokrasopimuksen? jatkoin, sillä yhtäkkiä aloin pelätä, että jokin menisi vielä pieleen. Ehkä tuo täti, joka nyt tarjosi minulle asuntoa tiskin alta, jäisi kotimatkalla auton alle ja kun seuraavana päivänä menisin toimistolle, minulle vain naurettaisiin ivallisesti. Väittäisivät ehkä vielä huijariksi.
- Me ollaan täällä puoli viiteen. Muista vuokratakuu.

Vuokratakuu! Lopetin puhelun ja mietin pankkitilini saldoa. Se ei ollut kehuttava. Kesästä oli ikuisuus ja vaikka sain Jessiltä ja Veskulta rahaa jos ja kun tarvitsin, ei minulla ollut sitä nyt. Totesin, että paras mahdollisuuteni oli soittaa Veskulle, jonka työpaikka oli ihan lähellä.
- Voitko sä mitenkään ottaa vartin taukoa ja tulla tapaamaan mua? kysyin, kun hän vastasi. En vaivautunut pyytelemään anteeksi sitä, että häiritsin kesken työpäivän. Ei hän olisi vastannut, jos olisi ollut kiireinen ja kiinni jossain.
- Mikä sulla on hätänä? hän kysyi nopeasti.
- Ei mikään, sanoin yhtä nopeasti. – Hienoja uutisia vaan – ja sen takia mä tarvitsisin vähän rahaa ihan heti. Tai oikeastaan aika paljon rahaa, kakssataaviiskymppiä.
- Ja mikä mahtaa olla tää kiireinen tarve?
- Takuuvuokra! hihkaisin ja vuodatin koko tarinan tädistä, joka ei ollut löytänyt hakemustani ja tarjosi vastalahjaksi asuntoa ja joka kuolisi karmivalla tavalla myöhemmin iltapäivällä.
- Ahaa. Tiedätkö sä sen pankkiautomaatin Biomedicumin kulmalla? Jos nähdään siinä, Vesku ehdotti.
- Joo! Mä haen vaan kamani luokasta ja tulen saman tien! lupasin. Ihanan helppoa! Jos olisin ollut toisenlainen tyyppi, olisin voinut puolen tunnin kuluttua olla taksissa matkalla lentokentälle kadotakseni maasta kokonaan.

Tunti oli ehtinyt päättyä hoitaessani asioita ja Mirjami ja Tipi tulivat minua vastaan luokan ovella.
- Mä häivyn nyt, mun pitää mennä tekemään vuokrasopimus, ilmoitin heille.
- Mä tulen sun mukaan, Tipi sanoi. – Mua ei huvita tänään enää koulu.
Mirjami näytti miettiväiseltä, mutta päätti sitten lintsata myös. Minä en pistänyt hanttiin. Olisi kiva saada seuraa matkalla toimistolle, jonka sijainnista minulla ei ollut tarkkaa havaintoa. Osoitteen vain tiesin.

Vesku odotti minua Biomedicumin kulmalla rahat kourassaan ja kauhean vieraan näköisenä kaupunkitakissaan. Ei häntä koskaan ehtinyt nähdä se päällä kotona.
- Lintsaatko sä nyt mennäksesi vuokraamaan asunnon? hän kysyi ankarasti.
- Mä teen täsmälleen niin! ilmoitin.
- Mihin sä olet menossa? Tai siis, missä se toimisto on? Ja missä se asunto on?
- Asunto on Käpylässä ja tässä on Tipi ja Mirjami, ne tulee mulle oppaiksi, etten mä eksy matkalla, sanoin huitaisten kavereideni suuntaan. Näin Veskun silmäilevän heitä päästä varpaisiin ja hänen kulmakarvansa kohosivat tuskin huomattavasti. En ihmetellyt. Mirjamilla oli maastonvihreä maihinnousutakki, jonka alta roikkui hänen intialaistyyliin liukuvärjätty hameensa ja pisteenä i:n päällä tummanvioletti baskeri. Tipi taas oli vielä herraskaisemman näköinen kuin Vesku itse, hänen pitkä villakangasulsterinsa oli huolettomasti auki paljastaen valkoisen kaulaliinan. Hän näytti siltä kuin olisi juuri hukannut silinterihattunsa.
- Hauska tavata, hän sanoi ylhäisesti ja ojensi Veskulle kätensä. Tämä häkeltyi niin, että tarttui siihen ja sopersi jotain.
- Kiitos, sä olet paras, sanoin Veskulle ja aloin töniä kavereitani kohden ratikkapysäkkiä.

  Re: Smalltown girl 2

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   27.4.10 21:52:48

Vitsit, vähän siistiä. Just kun ite pakeni terroria äiten luota, niin on hauska lukea, miten edes tarinoissa asiat on hyvin. Tämä istuksii enon HOAS-kämpässä Koivukylässä tällä hetkellä ja jumittaa :).

Hitsin vitsit, ton kanssa olit ollu tarkka, siinä ei ollu yhtäkään kirjotusvirhettä...

  Re: Smalltown girl 2

Lähettäjä: Toi 
Päivämäärä:   27.4.10 22:12:56

Ja nyt se Vesku alkaa epäillä että missä seurassa se Alissa oikein pyörii :D

Eäh. Oikeasti mun pitäisi tällä hetkellä lukea vain ja ainoastaan ranskaa, mutta... en mä osannut olla lukematta tätä.

  Re: Smalltown girl 2

Lähettäjä: Piaff 
Päivämäärä:   27.4.10 22:15:12

Voi, mä olen lukenut näitä sun juttuja vaikka kuinka paljon, ja olen kai johonkin aikaisempaan topikkiin kommenttiakin laittanut, mutta nyt on kyllä päästettävä ylistys taas valloilleen.

Mä jotenkin tykkään, kun Alissasta on tullut niin iso ja aikuinen (varmaan osittain siksi, että tuo sama on mullakin pian edessä). Sun kirjoitusten parasta antia on mun mielestä se, miten mukaansatempaavasti kaikki arkipäiväiset asiatkin on kerrottu, ja miten värikkään tavallisia ihmisiä näissä jutuissa vilisee. Tällä viittaan paitsi tämän tarinan Mirjamiin, Tipiin ynnä muihin, mutta myös Alissan perheeseen, kavereihin ja ihastuttavan raivostuttavaan Hannaan henkilökuntineen...

Lisäksi monesti kirjoituksesi saavat minut nauramaan ääneen, mitä edes kovin moni kirja - ehkä Pottereita lukuunottamatta - ei tee.
"-- vuodatin koko tarinan tädistä, joka ei ollut löytänyt hakemustani ja tarjosi vastalahjaksi asuntoa ja joka kuolisi karmivalla tavalla myöhemmin iltapäivällä." Esimerkiksi juuri tällainen yksinkertainen, aiempaan viittaava, puolihuomaamattomasti viljelty huumori puree aina!

Kirjoitinpas romaanin. Kiitos ja kumarrus, palaan taas huomenillalla lukemaan uusimmat käänteet! ;)

  Re: Smalltown girl 2

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   27.4.10 22:22:29

Voi hyvä ihme, että tommoset romaanit ilahduttaa! Lyhyemmätkin toki, mutta... Kiitos kaunis Piaff, ja samoin flanu ja Toi! ^^

  Re: Smalltown girl 2

LähettäjäAivokana 
Päivämäärä:   28.4.10 18:12:38

Voin kuvitella ton Veskun ilmeen ku se näki Mirjamin ja Tipin :DD
Ja siistii kun Alissa saa oman kämpän! Luulin muuten eka et se Alakärppä oli joku vitsi ku en muistanu ollenkaa kuulleeni sitä aiemmin :D

  Re: Smalltown girl 2

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   28.4.10 18:58:18

Mua on melko lailla harmittanut toi Alakärppä. Mutta enpä mä silloin ajatellut, että se jää ristiksi tyttärellekin. Jos oisin ajatellu, että joskus vielä kirjoitan Alissastakin, olisin valinnut jonkun sukunimen, joka ei kuulosta siltä kuin olisi temmattu vappulehdestä...
---------

Toimiston löytäminen ilman Tipiä olisi ollut vaikeaa, sen verran sokkeloista Pasilassa oli, mutta hän vei meidät suoraan sinne. Ovella minua alkoi taas epäilyttää. Jospa se täti, jonka kanssa olin jutellut, olikin jotenkin höppänä ja keksinyt koko Käpylän asunnon omasta päästään. Pysähdyin ja Mirjami törmäsi selkääni.
- Mene nyt, hän komensi ja tuuppasi minua. Vedin henkeä ja astuin sisään.

Puoli tuntia myöhemmin minulla oli hallussani vuokrasopimus, järjestyssäännöt ja avain. Takuustani oli melkein muodostunut ongelma; suurin osa kuulemma maksoi sen verkkopankissa ja esitti vain kuitin. Lopulta rahat oli kuitenkin otettu vastaan ja minulla oli kuitti niistäkin. Seisahduin taas heti, kun olimme päässeet ulos ja kaivoin avaimen farkkujeni taskusta. Minulla oli hiki ja kylmä alkutalven tuuli tuntui ihanalta hiuksissa. Räntäsadekin olisi tuntunut tällä hetkellä.

Tipi ja Mirjami ymmärsivät täysin hetken merkityksellisyyden ja katselivat hekin avainta kunnioittavasti.
- Kai me mennään katsomaan sitä saman tien? Tipi kysyi soveliaan ajan kuluttua.
- Totta hitossa mennään! Miten sinne pääsee? kysyin.
- Bussilla, Tipi sanoi mutta rypisti otsaansa sen näköisenä, ettei ollut nyt ihan varma. Bussipysäkille me kuitenkin päädyimme ja matkustimme numerolla 69 vähän matkaa. Tipille tuli puolen tusinan pysäkinvälin jälkeen kova kiire pompata pystyyn ja soittaa kelloa.
- Nyt tää lähtee väärään suuntaan, meidän pitää mennä pois!
- Mä tiedän nyt, missä me ollaan, sanoi Mirjami ja huokaisin helpotuksesta. Tipi ei herättänyt kovasti luottamusta ja itse olin ihan hukassa.

Kävelimme vielä hyvinkin pari kilometriä, ennen kuin katukyltissä luki oikea kadunnimi. Taloissa oli jotain tuttua. Ehkä olimme Annin kanssa käyneet täälläkin pällistelemässä, tai sitten samanlaisia kerrostaloja oli muuallakin. Minun ei tarvinnut tarkistaa talon numeroa tai rappua, ne olivat iltapäivän aikana syöpyneet mieleeni varmasti ikuisiksi ajoiksi.

Suoraan sanoen en ollut koskaan ollut niin kalseassa paikassa kuin uuden kotini rappukäytävä oli. Se oli persoonaton ja valkoinen paitsi lattiaa, joka oli omituisen tummansinistä muovimattoa. Ilmoitustaululla oli tiedotteita, joihin oli raapustettu mitä mielenkiintoisimpia huomioita ja taulu, jossa olisi pitänyt lukea asukkaiden nimet oli numeroita lukuun ottamatta tyhjä. Lievä tupakansavun haju leijui ilmassa, ei niin vahva, että olisin uskonut kenenkään polttaneen rapussa, mutta ehkä rapun edessä tai tuuletusparvekkeella.
- Mikä kerros? Tipi kysyi hissin luota.
- Mä en voi tietää. Asunnon numero on 36, sanoin ymmälläni ja katselin sitä tyhjää taulua. 36 oli siinä aika ylhäällä, joten voisimme kai saman tien ajaa ylimpään kerrokseen ja kävellä sitten sieltä alaspäin.

Hississä minua alkoi jännittää. Olisikohan siellä ketään kotona? Jos oli niin mitä minun pitäisi sanoa? Tunsin itseni tunkeilijaksi. Onneksi en ollut yksin niin en voinut muuta kuin jatkaa matkaa sen näköisenä että tiesin mitä tein. Kun oikea ovi löytyi, harkitsin hetken soittaa ovikelloa, mutta käytin sittenkin avaintani. Olihan se kotini nyt.

Hiljaiselta kuulosti. Eteinen oli pitkä käytävä, jonka molemmin puolin oli suljettuja ovia. Naulakossa roikkui kaksi takkia, kenkiä oli vähän useampi pari naulakon alla. Ne eivät oikeastaan juorunneet mitään kenenkäänm paikallaolosta, sillä kai useimmilla oli ainakin pari talvitakkia, kun Suomen talvi oli millainen oli, vuoroin plussalla ja sitten äkkiä pakkasella.
- Tässä on vessa, Tipi ilmoitti. Hän oli avannut ensimmäisen oven ja niin siellä oli. Minusta alkoi tuntua paremmalta, kun katsoin sisään. Vessanpöntön kannen päällä oli pörröinen vaaleanpunainen karvasuojus, joka minusta periaatteessa oli aika kammottava, ja lattialla samanlainen matto. Joka tapauksessa ne antoivat herttaisen tyttömäisen kuvan asukkaista.
- Täällä on suihku, Mirjami sanoi seuraavalta ovelta. Siellä oli suihkukaapin lisäksi muutama korihylly ja niissä pulloja ja purtiloita, hiusharjoja ja kaikenlaista muuta, mitä nuoret naiset tapasivat kylpyhuoneessa tarvita. Mirjami tutki pulloja kiinnostuneen näköisenä, mutta minä halusin eteenpäin, omaan huoneeseeni. Täti toimistolla oli näyttänyt pohjapiirustuksesta, mikä se oli, joten minun ei tarvinnut kokeilla kaikkia muita ovia vaan kävelin suoraan viimeiselle ovelle. Se oli lukossa, mutta onneksi minulla oli avain siihenkin.

Siinä ei sitten ollut mitään näkemistä, kuinka olisi ollutkaan. Tyhjä valkoinen kuutio se oli, oven vastakkaisella seinällä leveä tummapuitteinen ikkuna. Näköala oli tielle, jota olimme äsken kävelleet tänne ja se näytti tylsän rauhalliselta. Olin ajatellut, että kunhan muuttaisin kaupunkiin, eläisin tapahtumien keskipisteessä, mutta ulkona näytti siltä, ettei siellä paljon tapahtunut. Okei, toisella puolen katua oli kaupan takapiha. Voisin vahtia, miten sinne tuotaisiin tavaraa.
- Iso, sanoi Mirjami, mutta ei jäänyt ihmettelemään tyhjyyttä pidemmäksi aikaa. Minä yritin arvioida huoneen kokoa ja kurkistin kaappeihin, jotka olivat tyhjät, mutta kovin paljon en minäkään nähnyt katseltavaa.
- No tää on nyt nähty, lausahdin sulkiessani oven taas, mutta ystäviäni ei näkynyt. Löysin heidät äänen perusteella keittiöstä. Sekin oli ihan kohtuullisen kokoinen ja ikkunassa roikkui Unikko-verhot. Pöydällä oli Unikko-vahakangas ja läjä ilmaisjakelulehtiä. Mirjami ja Tipi tutkivat jääkaapin sisältöä, mutta sulkivat oven vikkelästi, kun huoneistosta yllättäen kuuluikin ääntä. Pienikokoinen, mustatukkainen tyttö tuli yhdestä huoneesta silmiään räpytellen. Jollei hän ollut juuri herännyt niin ei sitten kukaan.

- Mä olen Alissa, mä muutan tänne, sanoin nopeasti, ennen kuin hän kolkkaisi meidät jollain.
- Ai, kuului lyhyt vastaus, kun hän raivasi tiensä jääkaapille ja otti sieltä mehupurkin. Lasillisen juotuaan hän näytti vasta kunnolla huomaavan meidät. – Vai niin. Koska sä muutat?
- Varmaan alkaen huomenna, arvelin. – Mä vasta sain avaimen.
- Okei, hän sanoi lähtien menemään pois, mutta pysähtyi kynnykselle ja kääntyi ympäri. – Niin, mä olen Sanna. Mä en ole ihan hereillä vielä. Sori. Sanoitko sä muuttavasi tänne?
- Mä muutan tänne, lausuin hitaasti, jotta hän varmasti ymmärtäisi.
- Okei, hän sanoi ja meni. Jessus sentään, toivottavasti muut kämppäkaverini olisivat selväjärkisempiä!

  Re: Smalltown girl 2

Lähettäjä: Toi 
Päivämäärä:   28.4.10 20:38:48

Huaah:
Ne eivät oikeastaan juorunneet mitään kenenkäänm paikallaolosta

Paikansinpas nyt yhden virheen minäkin ;)

  Re: Smalltown girl 2

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   28.4.10 20:43:11

No joopa :D Ja kaiken huipuksi mä olin just iltapäivällä saanut oikoluetun version, missä toikin oli korjattu, en vaan huomannu sitä ennen kuin pistin pätkän tänne...

  Re: Smalltown girl 2

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   28.4.10 23:13:23

Ja mä hokasin, että ALOITUSVIESTISSÄ lukee väärin.

Siinä lukee Edellionen, ei sinne mitään o-kirjainta kuulu!

Mutta kiva pätkä taas, mä voin niin kuvitella miten vaikeeta on mennä johonkin paikkaan avaimilla tosta vaan sisään!

  Re: Smalltown girl 2

LähettäjäAivokana 
Päivämäärä:   29.4.10 19:39:24

Heei missäs tän päivän pätkä on?! Mitä tää tälläi touhu on? :):)

  Re: Smalltown girl 2

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   29.4.10 19:44:16

Sori! Unohduin katsomaan lätkää!
----------
8. Hoodeilla
Pää pörräten lähdin kotiin ja raapustin junassa loputonta listaa kaikesta, mitä minun pitäisi pakata. Puolivälissä matkaa Anni soitti minulle ja tajusin unohtaneeni, että olin puolittain luvannut mennä hänen kanssaan tallille tänäänkin.
- Mä unohdin kokonaan, anteeksi! Mä olen jo junassa, selitin.
- Ai jaa, Anni sanoi pahastuneena, mutta kun kerroin syyn, hän piti miettimistauon ja alkoi sitten iloita kanssani. Se oli helpotus. Anni oli ihana, mutta toisinaan hän loukkaantui kovin helposti.
- Tuletko sä auttamaan muutossa? Tai pakkaamisessa? kysyin.
- Riippuu siitä koska. Mutta tulen mä ainakin illalla käymään teillä niin saat kertoa koko jutun kunnolla!

Olin kotona yllättävänkin aikaisin. Lintsaaminen ei ollut vienyt yhtä paljon aikaa kuin koulussa oleminen, vaikka siihen olikin mahtunut niin paljon matkustamista. Jessi ja Vesku eivät olleet vielä tulleet ja koska Armi ei ollut sisällä, arvelin kaksosten ja ehkä Jerrynkin olevan tallilla. Minua ei kiinnostanut nyt ollenkaan mennä sinne. Menin keittiöön, sillä johtuen lintsatusta ruokatunnistakin vatsani kurisi ja unohduin katselemaan astiakaappia sillä silmällä. En tarvitsisi paljon – ellen sitten järjestäisi jonkinlaisia tupaantuliaisia. Mutta ehkä silloin tyytyisin kertakäyttömukeihin. Lautasen tai pari kuitenkin. Ruokailuvälineitä minulla oli, sillä Katri-täti oli lahjoittanut minulle suurimman osan omistaan muuttaessaan. Siinä oli isoisäni hiihtokilpailulusikat ja vanhoja luupäisiä haarukoita ja veitsiä jostain 40-luvulta.

Jätin astiat toistaiseksi sikseen; en minä ilman Jessiä niitä alkaisi kerätä. Tein voileivän, otin kaapista ison jätesäkin ja kiipesin sen kanssa yläkertaan. Vaatteista olisi helppo aloittaa. Nostelin niitä pinoittain säkkiin, kunnes kaappini oli puoliksi tyhjä ja säkki melkein liian raskas nostaa. Seuraavaksi olin kiskaisemassa sängystäni lakanat, mutta tajusin lopettaa ennen kuin aloitinkaan. Tarvitsisin sitä ihan parin tunnin kuluttua, sillä en sentään enää tänä yönä aikonut muuttaa. Sitä paitsi tajusin, että ihan kohta olisi joulu. Tarvitsisin sänkyä silloinkin, sillä tietysti tulisin jouluksi kotiin.

Hiljalleen perhe kotiutui ja värväsin kaikki avukseni. Vesku tosin kieltäytyi mennäkseen ratsastamaan ja Jerryä ei näkynyt vieläkään, oli kuulemma kylillä kavereiden kanssa. Danni ja kaksoset ja Jessi antautuivat penkomaan talon tavaroita melkein yhtä innoissaan kuin minä, joskin Jessistä oli ehdottomasti eniten hyötyä. Hänellä oli hyvä näkemys siitä, mitä minun kannattaisi ottaa mukaan ja mitä ei. Danni ja kaksoset raahasivat esiin mitä merkillisimpiä tavaroita. Sarri jopa tarjosi minulle omaa kattolamppuaan ja aikoi jo ruveta irrottamaan sitä, kun Danni yhtäkkiä romahti istumaan lattialle ja alkoi niiskuttaa.
- Mikä sulle tuli? kysyin pelästyneenä.
- Mä en tykkää tästä! Miten sä voit jättää mut, kun me ollaan oltu yhdessä kaikki elämämme päivät?

Katsoin häntä sanattomana, mutta hän lopetti, ennen kuin keksin sanoa mitään siitä puolesta vuodesta, kun hän oli karannut Tammisaareen, ja pyyhkäisi nenänsä hihaansa. Hän katsoi minua silmät vielä märkinä, mutta ääni täynnä voimaa ja riehakkuutta.
- Älä tuijota tolleen! Tietysti sä muutat! Mä tulen kuskaamaan sulle tavaroita huomenna, jos Jessi suostuu ajamaan rotiskolla töihin! Ja mähän muutan ihan pian perässä! Puol vuotta enää!
- Niin just! sanoin ja kyykistyin halaamaan häntä. Jotenkin terveesti me olimme alkaneet kasvaa erillemme nyt, kun minä kävin koulua Helsingissä ja Danni roikuskeli edelleen kotikulmilla, mutta en oikeastaan ollenkaan epäillyt sitä, etteikö hänkin viimeistään puolen vuoden kuluttua olisi muuttamassa.
- Sarri, en mä voi viedä sun lamppuasi, sanoin, kun tämä tuli alakerrasta ruuvimeisselin kanssa.
- Mikset? Mä ajattelin että mä saan sitten sun kristallikruunusi, hän sanoi pettyneenä.
- No en ainakaan tänään, tarkensin, ja sitten kuulin Annin tulevan ja juoksin häntä vastaan.

  Re: Smalltown girl 2

Lähettäjä: Toi 
Päivämäärä:   29.4.10 22:12:15

Aivan ihanan ihana pätkä. Jotenki toi Dannin pienimuotoinen romahdus oli jotain mahtia, jotain tommosta vähän kaivannut :) Omituista ajatella Alissaa muuttamassa jo nyt, mutta kun sitä alkaa miettiä, ni onko se nyt sitten niin ihmeellistä. Alissa kokeilee siipiään, niinku mä taisin joskus joko sanoa tai mietiskellä vaan itsekseni (tai sitten se oli joku muu joka sen sanoi, mutta kyllä mä muistelisin itse ajatelleeni sitä kanssa).

  Re: Smalltown girl 2

Lähettäjäwhisky. 
Päivämäärä:   29.4.10 22:32:56

Onpas hauska lukea Alissan sopeutumisesta soluelämään, kun itse on siinä tilanteessa että pääsee vihdoin muuttamaan solusta pois :D

  Re: Smalltown girl 2

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   30.4.10 17:46:42

Jessi lupasi pärjätä yleensä Dannin ja minun käytössä olevalla pikkuautolla seuraavan päivän, kun lupasin ja vannoin, että uusi kotikatuni oli hiljainen umpisuoli, jonka varressa oli näyttänyt olevan oikein hyvin tilaa parkkeerata yhdistelmä ja kääntää se ympäri. Danni oli käynyt hakemassa traikun tallilta ja tuonut sen oven eteen, joten se oli ollut helppo pakata. Olin jättänyt oman sänkyni, joka oli hankalasti ullakolla, ja tyytynyt sen sijaan yhteen kellarissa olleeseen laveriin ja varapatjaan. Sen lisäksi minulla olikin vain nyssyköitä ja kasseja. Kirjahylly ja koulupöytä olisivat jonkinlainen välttämättömyys, mutta suoraan sanoen alkoi olla sen verran myöhä, etten enää jaksanut ajatella niitä.
- Mä voin tulla auttamaan sua kantamisessa ja mennä vasta sitten tallille, Anni lupasi.
- Me ollaan siellä varmaan vasta aika myöhään, mulla on koulua neljään, ilmoitin, mutta siihen Danni sanoi, että ihan turhaan minä tulisin kotona käymään. Hän voisi hypätä autoon puoli neljältä ja tulla hakemaan minut koulusta. Siten pääsisimme paljon nopeammin raahaamaan tavarat.
- Sitten mä voin pyytää Tipin ja Mirjaminkin apuun.
- Miksi? Ei tossa ole kannettavaa niin monelle ihmiselle, Danni tuhahti.
- Sä olet hullu! Aiotko sä lähteä Hesan neljän ruuhkaan auton ja traikun kanssa? huudahti Anni. Siihen Danni totesi ylemmyydentuntoisesti, ettei se voinut olla kovin vaikeaa.

Käskin kuitenkin häntä ajamaan läheiselle huoltoasemalle odottamaan sen sijaan, että tulisi koulun eteen. Saatoin kuvitella Dannin kääntymään vastoin liikennesääntöjä Mannerheimintien yli ja pahimmassa tapauksessa kolhimaan muuttokuormani tärviölle, jos paras tapaus olisi, että hän vain pysäyttäisi koko työmatkaliikenteen kaupungista poispäin. Siinä tapasin hänet viittä yli neljä hengästynyt Mirjami mukanani. Tipi oli tehnyt erittäin sulavan poistumisliikkeen, kun olin ilmoittanut, että koulun jälkeen olisi tiedossa naisten vaatteiden ja muiden varustusten kantamista, mutta ei sillä ollut niin väliä. Anni tulisi joka tapauksessa eikä tavaraa tosiaankaan ollut vielä niin kovin paljon.

Paitsi että Danni oli pakannut aika lailla lisää siihen, mitä olimme edellisiltana traikkuun raahanneet.
- Mulla oli koko päivä aikaa miettiä, mitä sä tarvitset, hän sanoi vaatimattomasti, kun ihmettelin sitä. Hän oli yllättävän suoraan osannut ajaa uuden kotini luokse ja siellä koukannut häpeämättä jalkakäytävälle rapun eteen.
- Okei, sama se kai on tuoda nyt mahdollisimman paljon, kun on kerran auto ja koppi, huokaisin, kun näin olohuoneesta pihistetyn ison anopinkielen. – Ruvetaan hommiin.

Ensimmäisessä hissillisessä meillä oli kullakin kädet täynnä nyssyköitä, paitsi minulla, joka kannoin anopinkieltä. Asunnossani oli nyt enemmän takkeja ja kenkiä kotona, joten oletin, että ihmisiäkin olisi. Harkitsin huhuilla eteisestä, mutta annoin olla. Kenet kolistelumme saisi esiin kolostaan, hänelle esittäytyisin – enhän minä tiennyt, vaikka kaikki nukkuisivat uupuneen unta kuten se Sanna eilen.
- Tää on iso! henkäisi Danni, kun sain huoneeni oven auki ja niinhän se tietysti oli verrattuina meidän pieniin, vain nukkumiseen tarkoitettuihin komeroihimme kotona.
- Tässä on mun koko asunto nyt sitten, muistutin.
- Höpsis, onhan sulla vessa ja keittiö erikseen.
- Niin, mutta olohuone ja makuuhuone.
- Pannaanko me sänky ikkunan eteen? Mirjami ehdotti.
- Ei kun mä laitan siihen työpöydän sitten joskus, kun saan sellaisen. Tuodaan se vaikka tolle seinälle, osoitin.

Seuraavaa kuormaa tuodessamme, eteisessä oli vastassa vaaleahiuksinen tyttö. Hän hymyili niin ystävällisesti, että tunsin itseni liikuttavan tervetulleeksi.
- Kukas teistä tänne tulee? Mä olen Rianoora tai Ria vaan.
- Minä muutan, sanoin ilahtuneena ja esittelin Dannin ja Mirjamin.
- Haluatteko te apua kantamisessa?
- Me ei oikeasti taideta tarvita, ei meillä ole kuormassa enää oikeastaan kuin sänky ja patja, hymyilin. – Anteeksi tää kolina ja muu mekkala.
- Ei mitään! Ei kai sitä voi äänettömästi muuttaa?

  Re: Smalltown girl 2

Lähettäjä: .l. 
Päivämäärä:   30.4.10 22:55:24

Heips!

oon nyt lukenu nuo kaksi kotisivullista jessijuttuja ( loppuvat ilmeisesti näiden viimesessä osassa? http://jessijutut.webs.com/), ja olen vähän hukassa, että mistä jatkaa lukemista, että pysyisi aika järjestyksessä? :) kotisivuja? linkkejä vanhoihin ht.netin topiin?

  Re: Smalltown girl 2

Lähettäjä: tölkki 
Päivämäärä:   1.5.10 00:09:48

Hiljainen umpisuoli =D

  Re: Smalltown girl 2

Lähettäjäflanelli (eo) 
Päivämäärä:   1.5.10 17:54:08

Ooo! Kaks pätkää, joita mä en ollu lukenu. Vautsi! Nyt olis kiva saada lisää, mutta eihän sitä toisten vapun viettoa voi kekseyttää.

  Re: Smalltown girl 2

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   1.5.10 21:13:08

.l. jatkoa löytyy sit vaan täältä ht.netistä, tässä vika osa, siitä vaan klikkailemaan linkkejä pitkin aikaisempiin, alkuun asti. Ja sitten tulee tää tarina, jatko-osa 2.

Flanu, kyllä kaikki viettämiset tuli jo vietettyä eilen, tänään on lähinnä päivitetty tätä konetta!
-------

- Kuulostipa kivalta, huokaisin, kun hyppäsin taas Dannin ja Mirjamin seuraksi hissiin.
- Liian kivalta. Lipevältä. Se takuulla puhuu susta jo pahaa selän takana, sanoi Danni synkästi.
- Ja höpsis. Kenelle puhuu?
- No ehkä siellä on joku muukin kotona.
Anni oli ehtinyt sillä välillä perille hänkin ja neljistään traikku tyhjeni lopullisesti. Tavarat saivat odottaa rapun edessä sen aikaa, kun vahdin, miten Danni ajoi yhdistelmän lailliselle parkkipaikalle ja hypähteli sieltä luoksemme.
- No niin, viimeinen rypistys! hän sanoi iloisesti iso kassi olkapäällään.
- Mitä tuolla on? kysyin epäluuloisena.
- Tavaroita sulle, hömpsä. Mä laitoin vaan nää helposti särkyvät takapenkille mieluummin kuin traikkuun.

Pari hissimatkaa vielä ja olimme saaneet kaiken sisään huoneeseeni. Siinä sitten seistä törötimme, kaikki neljä, ja katselimme kaaosta.
- Pärjäätkö sä nyt? Mun tarttis sinne tallille, sä et taida ehtiä mukaan? Anni kysyi jotenkin töksähtäen.
- Tietty pärjään! Ei kukaan muu saakaan mun tavaroita laittaa kaappiin, naurahdin. – Ja hei, mä ehdin varmasti huomenna sun mukaan, jos sä vaan haluat!
Se sulatti Annin ja halasimme.
- Onnea uuteen kotiin! Mä hommaan sulle tuparilahjan, kunhan sä olet asettunut, hän lupasi.
- Se voi odottaa tupareihin, naurahdin.

Mirjamilla ei ollut niin kiire, eikä hän arkaillut ruveta purkamaan jätesäkkejäni.
- Odota, mä haluan pyyhkiä ne hyllyt ensin, sanoin nopeasti. Kenenkään mieleen ei kuitenkaan ollut tullut pakata minkäänlaisia siivousvehkeitä, joten nappasin Mirjamin sylissä olevasta kasasta yöpaitana pitämäni ison T-paidan ja kävin kastelemassa sen vessassa.
- Oletko sä nyt vähän nipo? Danni kysyi laiskasti.
- No jos mun alkkareissa on pölyä niin mä haluan, että se on mun omaa pölyä, tuhahdin ja sutaisin molemmat kaapit lävitse. – Sä saat viedä tän takaisin kotiin ja pistää pyykkiin.

Meillä meni reilu tunti siihen, että tavarani olivat kaapeissa. Ria oli käynyt jossain vaiheessa ovella nyökyttelemässä hyväksyvästi ja luetellut liudan sääntöjä. He kuulemma siivosivat vessan ja keittiön vuoroviikoin ja koska minun huoneeni oli ehtinyt jo hetken aikaa olemaan tyhjillään, tällä viikolla olisi minun vuoroni. Nielin sen ihmettelemättä, mutta Danni kyllä jupisi jotain.
- Hiljaa, komensin häntä, kun Ria oli mennyt. – Miksi sä olet tuonut toisen patjan?
- Koska mä aion jäädä yöksi, Danni sanoi ja tönäisi merkitsevästi sitä särkyvää tavaraa sisältävää kassia.
- Sulla on Jessin auto!
- Niin? Voin mä soittaa sille, että se voi tulla vaihtamaan sen, ellei se ole vielä lähtenyt.
- Totta kai se on lähtenyt! Kello on sataviis!
- Niin onkin, munkin pitää lähteä, Mirjami havahtui.

Hänen mentyään Danni petasi sänkyni ja heittäytyi mukavasti istumaan sen päälle. Suurin osa tavaroistani oli paikoillaan ja tyhjät kassit ja säkit oli tungettu kahteen suurimpaan kassiin ovenpieleen. Huone näytti taas surkean tyhjältä, vaikka se vasta oli ollut kuin kirpputorin takahuone. Anopinkieli seisoi urheana nurkassa ja läppärini ja CD-soittimeni seisoivat rivissä ikkunan alla. Yksi asia, jota minä en ollut muistanut mutta Danni oli, olivat verhot. Hän oli ottanut kaapista yhdet niistä, joita Jessi tapasi pitää keittiössä ja ripustanut ne paikoilleenkin uudesta keittiöstäni lainaamansa tuolin avulla. Ne eivät riittäneet peittämään ikkunaa kuin reunoilta, mutta antoivat huoneelle paljon kotoisamman leiman. Eipä sieltä kukaan ollut sisään katsomassakaan, kun vastapään naapuri oli vain kauppa neljä kerrosta alempana. Minä touhusin vielä vähän, vein puhdistusaineeni ja shampooni sun muut kylppäriin samoin kuin ison pyyhkeen ja totesin asunnon hiljaiseksi. Yhden oven takaa kuului television hiljainen ääni, mutta ketään ei näkynyt.

  Re: Smalltown girl 2

LähettäjäAivokana 
Päivämäärä:   1.5.10 22:51:50

Mikä on anopinkieli? :D Jatkoa :)

  Re: Smalltown girl 2

Lähettäjäwhisky. 
Päivämäärä:   1.5.10 22:54:49

Anopinkieli on kukka :)
http://www.kukkatalo.fi/tuotekuvat/Anopinkieli.jpg

  Re: Smalltown girl 2

Lähettäjä: jackets 
Päivämäärä:   1.5.10 23:08:45

Ihanaa kun on vappunaki tullu jatkoa! :)

Hahah, niin se vaan on, et oma pöly/sotku ei oo niin epämiellyttävää, ku jonkun muun! Ja Annista mul tulee ihan mieleen yks oma kaveri, joka on yleensä ihana, mut vetää herneen välillä jostain pikku jutusta yllättävänki syvälle nenuunsa.

  Re: Smalltown girl 2

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   2.5.10 00:15:05

No mut ei sitä koskaa voi tietää...

Ihanan pätkän taas laitoit, vähän en malta odottaa, et laittelet taas lisää.

  Re: Smalltown girl 2

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   2.5.10 18:38:19

- Alahan kilistää, sanoin Dannille, kun menin takaisin omaan huoneeseeni ja suljin oven perässäni.
- Kilistää mitä? hän kysyi leikkien hölmöä.
- Arvaa. Ellei sulla ole muuttokaljoja tuolla kassissa niin mä syön piponi, naurahdin ja istuin avaamaan läppärin. Talossa piti olla langaton verkko, joten en uskonut kovinkaan hankalaksi päästä käsiksi jonnekin nettiradioon. Yhtään levyä en nimittäin ollut tullut pakanneeksi soittimen seuraksi.
- Ei mulla ole kaljaa, Danni sanoi, mutta avasi kassinsa ja otti sieltä kaksi juomalasia. – Mä kävin ostamassa pullon mansikkaviiniä kun mä ajattelin, että se ei ehkä ole kamalan ällöttävää vaikka se olisi vähän lämmintäkin.

Hetki oli melkein harras. Danni kaatoi kahteen lasiin ja kilistimme.
- Sun on parasta laittaa Jessille viesti, että jäät tänne, ettei se huolestu kamalasti, muistutin, ennen kuin Danni ehti juoda kulausta enempää.
- Mä jätin sille lapun keittiön pöydälle.
- Kuka muka enää kirjottelee lappuja?
- Minä. Juo lasis tyhjäksi niin lähdetään katselemaan paikkoja, Danni sanoi.
- Häh? Olin ajatellut viettää iltani järjestäen puseroni värijärjestykseen ja tehden seuraavaa listaa tarpeellisista tavaroista.
- Täytyyhän meidän etsiä sun lähikuppila. Ja kai meidän tarvii syödäkin jotain. Mitään ruokaa ei ole kuormassa.

Danni oli ihan oikeassa ja etenkin haalean viinilasillisen jälkeen lähiseutuun tutustuminen oli ehdottomasti juuri sitä, mitä minäkin halusin tehdä. Kävin pesulla ja vaihdoin ylleni puhtaan puseron ja Danni teki samoin, tietenkin minun kaappiani hyödyntäen. Muualta ei edelleenkään kuulunut muuta kuin se vaimea televisio.
- Täähän on kuin nunnaluostari, Danni sanoi ikävän kovalla äänellä, kun puimme eteisessä ulkovaatteita.
- Hyst! Tai sä et nuku tässä luostarissa vaan saat mennä autoon! komensin, vaikka minua nauratti. Opiskelijaelämä ei tuntunut kovinkaan riehakkaalta ainakaan tässä asunnossa ja näin keskellä viikkoa.

Ulkona oli kirpeän pimeää ja kotikatuni oli aina vaan yhtä autio. Yksi koiranulkoiluttaja kulki toisella puolen tietä, mutta yhtään muuta ihmistä ei näkynyt. Lähdimme yksissä tuumin kohden isompaa tietä, jota pitkin bussikin kulki, mutta ei siellä paljon vilkastunut. Itse asiassa missään ei juuri vilkastunut, ei edes, kun olimme kävelleet hyvinkin kilometrin.
- Tää ei voi olla totta, Danni puuskahti, kun näimme kaupan, joka tietenkin oli jo kiinni. – Onko tossa tän seudun kaikki palvelut? Eikö täällä ole edes kioskia? Mä tahtoisin ostaa tupakkaa.
- Mä en tiedä, tunnustin. Kuinka olisin voinutkaan.
- Mä kysyn tolta, Danni päätti, kun vastaan näkyi tulevan taas yksi koiraihminen, ehkä kolmikymppinen nainen mopsin kanssa. En yrittänyt turhaan estellä, Danni tekisi kuitenkin, kuten halusi.

- Anteeksi, mahtaakohan täällä olla mitään ravintolaa lähistöllä? Danni kysyi kohteliaasti ja nainen pysähtyi. Hän näytti miettivän ankarasti, ennen kuin vastasi.
- Onhan täällä. Tuolla on Käpygrilli, mutta ette te sinne halua. Ja tuolla on sitten Park-hotelli, hän osoitti ensin oikealle ja sitten taakseen.
- Miksei me haluta Käpygrilliin? Danni tiedusteli.
- Se on räkälä. Ette te semmoisilta tytöiltä näytä. Sitten on tietysti Karjala-talo, mutta ei se taida olla auki kuin päivällä.
- Kiitos, sanoin ja hän lähti jatkamaan matkaa. Me jäimme keskustelemaan vaihtoehdoistamme.
- Räkälä vai hotelli? Danni kysyi hilpeästi.
- Kumpikaan ei kuulosta hyvältä.
- Mutta kumpi kuulostaa vähemmän huonolta?
- Hotelli kuulostaa pelottavalta, tunnustin. – Jos se on hirveän hieno paikka. Mutta saako räkälästä muka ruokaa?
- Jos sen nimi on grilli niin luulisi saavan, Danni muistutti ja yhteistuumin me päätimme lähteä katsomaan, löytäisimmekö sen.

Edelleenkään emme löytäneet kioskia tai huoltoasemaa tai mitään, mutta kun lopulta näin molemmat, olimmekin jo kyseisen räkälän kohdalla.
- Kioski on kumminkin jo kiinni, turhaan me sinne yritetään, Danni päätti. – Eiköhän täältäkin saa tupakkaa. Ehkä täällä jopa saa polttaa sisällä!

Niin räkälä se ei kuitenkaan ollut, mutta muuten ehdottomasti pahimmasta päästä, missä olin käynyt. Vanha, läikkynyt kalja löyhkäsi ja sisällä oli surullisen valoisaa. Pöydät, jotka olivat säntillisesti riveissä kuin kouluruokalassa, olivat vaaleat ja tahraiset ja tahraisilta näyttivät asiakkaatkin.
- Voihan video, mutisin. Tästä ei ainakaan tulisi kantapaikkaani.
- Tarkistetaan ruokatilanne, mulla on kamala nälkä! Danni sanoi, muttei itsekään kuulostanut olevansa suorastaan haltioissaan miljööstä. Siihen minulla ei ollut sanomista, sillä niin oli minullakin.

Keittiö oli jo menossa kiinni, mutta Danni sai neuvoteltua meille vielä toasteja ja ostimme tuopilliset olutta niiden kyytipojiksi. Kaikki pöydät eivät olleet täynnä ja istuimme siihen tyhjistä, joka oli lähinnä tiskiä. Muu asiakaskunta samalla kertaa pelotti ja kiehtoi minua. Siellä ei ollut ketään yhtä nuorta kuin me, nuorimmatkin olivat noin kymmenen vuotta vanhempia. Kaikki näyttivät kuuluvan jotenkin eri lajiin: plösähtäneet naiset, joista näemmä toivonsa menettäneet olivat tuulipuvuissa ja ne, joilla vielä oli elämän kipinää, olivat resuisesti rokkarihenkisiä. Yhdellä oli jopa naisellisen röyhelöinen valkoinen jakku. Miehistä nuorimmat näyttivät pelottavilta rokkaririkollisilta, mutta suurin osa oli vain surullisen keski-ikäisiä tai suorastaan rypistyneen vanhoja. Yhteistä kaikille oli se, että he olivat humalassa.

Me emme tietenkään saaneet olla rauhassa. Ensimmäinen muutaman euron kerjääjä tuli notkumaan pöytäämme jo heti, kun olimme tuskin ehtineet maistaa tuopeistamme.
- Ei meillä ole, me ollaan köyhiä opiskelijoita, Danni sanoi herttaisesti ja sai kuin saikin ukon kompuroimaan kauemmas. Minäkään en voinut olla pekkaa pahempi. Vedin kasvoilleni ilmeen, jonka oli tarkoitus esittää, että olin tottunut potkimaan juoppoja jaloistani ja se alkoikin sujua aika hyvin.
- Mennään pois, kun ollaan syöty, sanoin Dannille, kun olimme saaneet välipalamme, läjän isoja kolmionmuotoisia voileipiä. Ne maistuivat hyvälle, sitä ei voinut kieltää, ja niistä tuli maha täyteen.
- Ei kai me ihan niin pian. Otetaan yhdet vielä ja katsotaan, päästäänkö me näiden kanssa paremmin samalle aaltopituudelle, Danni sanoi ja katseli kiinnostuneena ympärilleen. – Mä ainakin jään vielä.

Miten olisin voinut jättää hänet sinne yksin? Se oli sula mahdottomuus. Valomerkin tultua olimme ainakin melko lailla samalla humalatasolla muiden asiakkaiden kanssa, vaikka aaltopituudesta en ollut varma. Yksi nuoremmista kavereista, farkkuliivinen kaljupää, oli istunut vähän aikaa pöydässämme, mutta sitten se röyhelöjakkuinen oli tullut ja taluttanut hänet korvasta pois. Nainen oli mennessään mulkoillut meitä sen näköisenä, että tuskin uskalsin enää siirtää katsettani Dannista, ja sitten se siunattu valomerkki oli tullut. Edessä oli parin kilometrin kävelymatka minun luokseni.

  Re: Smalltown girl 2

LähettäjäAivokana 
Päivämäärä:   2.5.10 22:25:41

Jatkoa :D Ihan mainio pätkä taas :)

  Re: Smalltown girl 2

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   2.5.10 22:56:21

Hyihyi tyttöjä! Ekana iltana asukkaana uudessa kaupungissa ja heti kaljoille. Mahti pätkä, koska lisää?

  Re: Smalltown girl 2

Lähettäjä: Toi 
Päivämäärä:   2.5.10 23:08:04

flanelli, asiat tärkeysjärjestyksessä kato ;)

Kyllä kyllä, ihana pätkä! Hauska päästä näkemään, miten Alissa sopeutuu uuteen kotiinsa ja no, uuteen elämäänsäkin. Mä niin toivon sille kaikkea hyvää ^^

  Re: Smalltown girl 2

LähettäjäAivokana 
Päivämäärä:   3.5.10 16:55:51

Heei miten tää on tippunu tokalle sivulle?
Tahtoo pätkän :)

  Re: Smalltown girl 2

LähettäjäCampsu 
Päivämäärä:   3.5.10 17:38:04

Oho sain tän vihdoin kiinni, vielä viikko sitten luin mansikkakesä 2, mut nyt lukenu pari topikkia päivässä ihan helposti. :D Pitää keksiä jotain muutaki luettavaa nyt, kun tää jatkuu niin "hitaasti"..

  Re: Smalltown girl 2

Lähettäjäwhisky. 
Päivämäärä:   3.5.10 17:55:18

Pätkää tälle päivälle? :)

  Re: Smalltown girl 2

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   3.5.10 21:59:25

Täältä tulee! Käväsin pienimuotoisella ulomaanreissulla, siksi nyt vasta.
---------------
9. Tallikeikka
Ensimmäinen aamuni Käpylässä oli virkistävän epätavallinen. Minulla ei todellakaan ollut tapana herätä krapulaan, ja kun avasin perunoilta tuntuvat silmäni ja huoneessa oli valoisaa, säikähdin puolikuoliaaksi. En tiennyt missä olin, ennen kuin olin tuijottanut kotoa tuttuja verhoja hyvän aikaa. Ensimmäinen ajatukseni sen jälkeen oli, että olin unohtanut yöllä laskea ikkunaruudut, kuten uudessa paikassa olisi kuulunut tehdä.

Makasin vähän aikaa ja laskin ne nyt. Iso ikkuna, tuuletusikkuna ja toinen iso ikkuna. Kolme. Siitä aloin keriä taaksepäin, kunnes muistin vaivalloisen parin kilometrin matkan Käpygrillistä tänne valomerkin jälkeen. Minun oli pitänyt käydä kadun varteen parkkeerattujen autojen välissä oksentamassa ja niinpä minulla nyt oli taas karmiva nälkä. Örveltäminen kännissä puolenyön jälkeen oli kuitenkin uusi kokemus ja minun piti miettiä, pidinkö siitä vai en. Tietenkään en, sanoi järki, mutta ei se itse asiassa niin kamalasti hävettänyt.

Danni nukkui lattialla olevan patjan päällä ja nyt vasta huomasin, että hän oli vienyt minulta peiton jossain vaiheessa yötä. Tai ehkä minä olin antanut sen hänelle. Se oli todennäköisempää, ainahan minä olin ollut hänestä huolehtimassa. Nyt en ollut enää niin hövelillä tuulella. Loikin hänen ylitseen vessaan – kuunneltuani ensin oven raosta vähän aikaa, että kuuluiko muualta asunnosta ääniä – ja kun palasin, avasin tuuletusikkunan selälleen ja kiskoin häneltä peiton oman olemukseni ympärille. Kello näkyi olevan jo niin paljon, että jos lähtisin tällä sekunnilla, ehtisin ehkä ruokatunniksi kouluun. En ajatellut tehdä niin. Nauttisin ensimmäisestä päivästä uudessa huoneessani ihan täysillä ja murehtisin koulua myöhemmin. Minulla oli vapaa olo. Olin aikuinen, oman kattoni alla, eikä kukaan voisi tulla moittimaan minua siitä, että lintsasin.

Torkahdin suloiseen lämpöön hetkeksi, mutta havahduin, kun Danni nousi istumaan.
- Täällä on ihan hemmetin kylmä, hän sanoi.
- Täällä oli pakko tuulettaa, mutisin.
- Kello on varmaan sata.
- Satakymmenen.
- Onko täällä muita?
- En mä tiedä. En usko. Kai niillä on koulua.
- Lainaa pyyhettä, mä haluan kuumaan suihkuun. Ja etkö sä viitsisi laittaa kahvia sillä aikaa?

Se sai minut taas muistamaan, ettei minulla ollut koko talossa edes voileipäkeksiä.
- Mä menen käymään kaupassa, huokaisin ja nousin istumaan. Onneksi se oli lähellä. Tarvitsisin mehua ja leipää ainakin, ja juustoa ja jotain makkaraa. Rianoora oli maininnut edellisiltana jotain yhteisestä kahvikassasta, mutta kai sitäkin kannattaisi ostaa. Kohta olisi varmasti minun vuoroni, jos kerran jouduin vessankin siivoamaan heti ensimmäiseksi.

En kuitenkaan uskaltanut ostaa kuin ihan välttämättömimmän. Aloin matkalla etsiä pankkikorttiani ja vaikka sen sitten säikähtäneenä löysinkin, mieleeni tuli hirveä ajatus siitä, ettei minulla ollut mitään tajua, paljonko olin edellisiltana tuhlannut. En totisesti halunnut seistä kassalla kuulemassa, ettei kortilla ollut katetta. Tarkistettiinko se saman tien, sitä en tiennyt, mutta en aikonut ottaa selvääkään. Onneksi lompakosta löytyi rypistynyt vitonen ja paljon kolikoita ja ne sijoitin aamiaistarpeisiin. Kahvi saisi jäädä, kunnes pääsisin automaatille tarkistamaan tilanteen.

Danni lausahti muutaman halventavan sanan tuomisistani, kun tyhjensin kassin keittiön pöydälle.
- Älä valita, mä olen köyhä opiskelija! kivahdin.
- Mutta mulla on nälkä, hän sanoi.
- Mene kotiin syömään.
- En mä ihan vielä uskalla lähteä. Pää tuntuu pöhnäseltä.
- Vaikka pääsit suihkuunkin, tuhahdin. Minunkin pitäisi mennä. Olin yrittänyt hengittää kaupassa ainoastaan sisäänpäin.
- Anna lisää mehua.

  Re: Smalltown girl 2

Lähettäjä: |katie| 
Päivämäärä:   4.5.10 12:09:03

Vähä hassuu lukee tytöistä näin isoina, ku just oon lukenu vanhoja juttuja Mustaojan ajoista ja Veskun Tanskan matkasta. :D

Ja innolla ootan kuvausta Alissan yksinasumisesta, koska itelläkin kohta varmaan muutto omaan kotiin edessä, iiks!! x)

  Re: Smalltown girl 2

LähettäjäAivokana 
Päivämäärä:   4.5.10 18:20:47

Danni on ihan entisellään xD

  Re: Smalltown girl 2

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   4.5.10 19:30:30

Löhöilimme vielä hyvän aikaa jutellen ja sitten Danni sanoi lähtevänsä. Hänellä oli lakkiaisten kenraaliharjoitus. Minä muistin melkeinpä harmissani, että olin luvannut lähteä Annin kanssa tallille. En voisi lähteä sinne näin ryvettyneen näköisenä, joten raahauduin puoliväkisin suihkuun, mikä oli päivän paras idea. Sen jälkeen jaksoin jo meikata ja soittaa Annille kysyen, nappaisiko hän minut kyytiin ja mihin aikaan.
- Käykö neljältä?
- Sopii, sanoin iloisesti. Hukka-aikaa ei ollut kauheasti joten minun ei enää ehtisi tehdä mieli ruveta nukkumaan. Petasin sänkyni ja siistin huoneeni parhaani mukaan, meikkasin vähän lisää ja valikoin huolellisesti parhaimman näköiset farkkuni. Ehkä tänään taas osuisin nokikkain Arskan kanssa. Ja ellen niin mitä sitten? Vähät minä hänestä välitin. Se siinä vaan oli, että emme olleet oikeen ehtineet jutella sillä kertaa, kun olimme tavanneet. Olin ollut liian hämmentynyt. Mutta kai sitä nyt olisi kohteliasta ottaa selvää siitä, mitä hän oli puuhannut nämä vuodet?

Menin kadulle Annia vastaan, sillä olin hiuksia laittaessani kuullut jonkun tulevan kotiin ja äkillinen morkkis iski. Olimmekohan me herättäneet kaikki yöllä tullessamme? En ollut vielä edes tavannut kolmatta kämppäkaveriani, mitä jos olin tehnyt unohtumattoman huonon ensivaikutelman? Ajattelin antaa asian hautua ainakin tallireissun ajan ja livahdin mahdollisimman äänettömästi asunnosta.

- Oletpa sä laittautunut, Anni hymähti, kun kiipesin hänen viereensä autoon.
- Mun oli pakko yrittää jotain. Me lähdettiin illalla Dannin kanssa krymppäämään ja meni vähän överiksi, naurahdin.
- Oletko sä ollut edes koulussa?
- No en voinut kyetä. Mutta kyllä mä huomenna menen, en mä tämmöstä opiskelijaelämää aio alkaa viettää, lisäsin nopeasti ja Anni alkoi kertoa, miten oli itsekin innostunut soittelemaan toimistolle hakemuksensa perään. Se oli ollut tallessa ja jonossa melko hyvillä sijoilla. Hän aikoi ruveta pikkuhiljaa pakkaamaan, vielä samana iltana.

Kodiak ja Polle oli jo päästetty samaan tilaan ja ne näyttivät tulevan hyvin toimeen. Ainakin ne hamuilivat heinänkorsia päät somasti vierekkäin. Anni meni satulahuoneeseen vaihtamaan kouluvaatteet ratsastuskamoihin ja yhteisvoimin harjasimme hänen hevosensa Pollen pyöriessä jaloissa kuin utelias kissa.
- Onko vanhukset edelleen yhtä kivoja? kysyin vilkuillen talon ikkunoihin, joissa oli verho heilahtanut.
- Kivempia. Ne vaan vilkuttaa, eikä tule häiritsemään. Mä vähän pelkäsin, että saisin nyökytellä tunnin verran sielunhoitajana joka päivä, Anni naurahti.
- Okei. Mitäs sä ajattelit tehdä?
- Mennä kentälle ratsastamaan. Sanoinko mä jo, että siellä on uusia hevosia?

Ei hän ollut sanonut.
- Mitä hevosia, kenen? Koska ne on tullu?
- Ilmeisesti Arska on lainannu ne isältään. Eikös sillä ollut ratsastuskoulu?
- On, sanoin lyhyesti. Haisi vähän epäilyttävältä, ettei Anni ollut niistä maininnut, jos Arska oli ne jo viikonloppuna tuonut tullessaan. Tietysti minulla oli ollut vähän kiire muuttojuttujen kanssa, mutta ei minulla koskaan niin kiire ollut, etteivätkö uudet hevoset olisi kiinnostaneet.
- Mennään sitten, Anni sanoi ja kiinnitti otsalampun kypäränsä ympärille. Oli jo lähes pilkkopimeää, totesin yllättyneenä, ja palatessamme olisi taatusti.
- Mitä Kodiak tykkää tosta? kysyin, kun hän laittoi lampun päälle.
- En tiedä, mä eilen vasta tajusin, etten mä tule pärjäämään ilman tämmöstä.

Anni olisi voinut ratsastaa naapuriin, mutta ehkä solidaarisuudesta minua kohtaan tai koska ei halunnut kokea hevosen ensireaktiota lamppuun selästä käsin, hän talutti. Me kävelimme rinnakkain liukkaanpuoleista polkua ja hevonen seurasi kaikessa rauhassa perässä. Ainakaan näin se ei nähnyt hypähtelevässä valokeilassa mitään kummallista ja pian olimmekin jo tallin valopiirissä. Kentän kulmissa oli voimakkaat lamput, jotka valaisivat sen vähintään yhtä hyvin kuin meillä kotona, ja joku ratsasti.
- Varmaan Jasu, Anni sanoi ja antoi oman lamppunsa minulle. – Se oli eilenkin.

  Re: Smalltown girl 2

LähettäjäCampsu 
Päivämäärä:   4.5.10 22:02:43

Jatkoa :-D tuleepas ärsyttävän hitaasti, ole mitään luettavaa sitten kun on lukuhimo oikein päällä ja noin pieni pätkä vaan tullu tännekki :(

  Re: Smalltown girl 2

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   4.5.10 23:06:36

Oo! Ne kaks päivää jotka oon haahuillu vaa, ja kaks pätkää. Ihanaa! Lisää? Ja vai mitä, et ku oon viikonloppuna ollu Niksulassa kisahoitajaorjana, nii sitte on paljon pätkiä? (mä en pääse to illan jälkeen ennen sunnuntaita koneelle...)

Toi, älä nyt, emmä heti menny katsastaa yhtäkää Koivukylän kuppilaa, ku tänne muutin!

  Re: Smalltown girl 2

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   4.5.10 23:31:55

Campsu, ei auta, toinen vaihtoehto on sitten, että haudon tätä itsekseni jonnekin syyskuuhun ja palataan sitten asiaan kun kaikki on valmista. Mutta mä tykkään enemmän tästä pätkä päivässä, tulee ehkä enemmän palautettakin ;)

Flanu ai sinne meet? Ja nyt mä tietysti kysyisin että ketä hoitamaan mutta en kysy kun et vastais kuitenkaan.

  Re: Smalltown girl 2

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   5.5.10 01:07:30

Kaverin suokkitammaa :) (Notholms Tindra http://flanelli.kuvat.fi/kuvat/Evitskog/DSC_3319.JPG/full). Ja sit meen kuvailemaan (kivaa, saan kuvia vastaan kyydin ja orjana olemista vastaan majoituksen autossa ja ruokinnan :D)

Nii että lupaakko, et sit on monta pätkää ku tuun sunnuntaina lukemaan? (eli pe, la ja su pätkät ainakii ja mahollisesti yks ekstrapätkä?)

  Re: Smalltown girl 2

LähettäjäCampsu 
Päivämäärä:   5.5.10 13:49:07

Ai tätä tarinaa ihan kirjoitat pätkäpätkältä vai?
Luulin että tämä on jotain sun piheyttäsi (niinkun mansikkakesässä suurinpiirtein) laittaa vian pari pätkää kerralla :D

  Re: Smalltown girl 2

LähettäjäAivokana 
Päivämäärä:   5.5.10 19:13:56

Campsu: Jos oot yhtään muita tarinoita seurannu täällä ni Sennnulta tulee kyl juttua harvinaisen nopsaan tahtiin ;P

  Re: Smalltown girl 2

Lähettäjä: polli 
Päivämäärä:   5.5.10 19:54:43

Joo Sennun tarinoita on kiva lukea kun tulee joka päivä jotain, kun muiden kanssa saa odottaa päiviä tai viikkojaki joskus :P

Ja ihania pätkiä taas !

  Re: Smalltown girl 2

LähettäjäCampsu 
Päivämäärä:   5.5.10 20:10:12

Aivokana, omaan tahtiin turhankin hitaasti :D ja en seuraile kyllä muiden tarinoita kuin sennnun, eli saatta johtua siitäkin tämä malttamattomuus. :D

  Re: Smalltown girl 2

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   5.5.10 20:12:50

Campsu joo, tää ei oo valmis tarina vielä.
-------------
Minä ryhdyin nojailemaan aitaan, kun Annikin meni kentälle ja aloin katsella ratsukoiden menoa mitään näkemättömin silmin. En uskonut Annin kaipaavan minulta kommentteja sen paremmin nyt kuin myöhemminkään. Minä vain pohdin, ilkeäisinkö mennä katsomaan, mitä tallissa tapahtui. Sieltä kuului kolketta ja pauketta ja jos katselin ikkunoista sisään, näin Arskan liikuskelevan siellä. Ainakin uskoin sen olevan Arska ja enkö minä jos kuka tiennyt, miltä hän näytti.

Kymmenen minuuttia tuntui ikuisuudelta, mutta sitten alkoi tapahtua. Arska ilmestyi tallin ovesta ja käveli suoraan minun luokseni.
- Sä olet taas täällä, hän sanoi tyytyväisenä.
- Tulin Annin kanssa, sanoin lyhyesti, sillä en halunnut kuulostaa mitenkään innokkaalta. – Me ollaan käyty täällä jo monta kertaa.
- Niin kuulemma! Oletko sä käynyt tallissa lähipäivinä? Tule katsomaan!

Menin ilman muuta, sillä hän tarttui minua käsivarresta ja hymyili suostuttelevasti. Tunsin olevani koko ajan kuin näyttämöllä, hymykin tuntui liimautuneen naamaani ja vanhentuneen irvistykseksi.
- Kaikki karsinat on nyt valmiita ja odottaa vaan asukkaita, Arska sanoi ylpeänä välittämättä sardonisesta ilmeestäni ja laskin hitaasti viiteen. Voisin lakata olemasta idiootti.
- Sä toit kuulemma hevosia, sanoin ja ilahduin, kun ääneni kuulosti lähes normaalilta.
- Joo, tule katsomaan. Ne alkaa olla vähän vanhoja – ne on vanhempia kuin sinä, kumpikin – mutta meillä niiden ei vielä tarvitse juosta niin monta tuntia päivässä kuin faijalla ollakseen kannattavia.
- Onko teillä jo oppilaita? Oletteko te jo avanneet, siis? kysyin ja aloin kiinnostua ratsastuskouluasiastakin.
- Eilen kävi ensimmäiset ja huomenna tulee seuraavat kaksi, Arska sanoi ylpeänä ja näytti minulle hevoset. – Mutta varsinaisesti me meinataan ruveta mainostamaan vasta joululomalla, ja pitää avajaiset. Rosa on nyt muualla töissä ja tarvitaan me enemmän hevosiakin.
- Puoliverisiä? arvasin katsellessani kahta ruunikkoa, vaikka toinen oli aika pieni ja toinenkin melkoinen karvakasa, ihan erilainen kuin meidän hevosemme. Ehkä ikä teki sen.
- Banya on puoliksi poni, mutta Muzza on kai puoliverinen. Se on tullut Tanskasta joskus nuijasodan aikoihin eikä sillä ole papereita. Mutta molemmat on opettaneet satoja ihmisiä ratsastamaan, eiköhän ne jaksa vielä muutaman.

Kumpikaan ei näyttänyt kovin seuralliselta, joten siirryin rapsuttamaan Jasun varsaa.
- Mutta kahdella vanhuksella ei varmaan kovin pitkälle pärjää? Tuleeko teille enemmän hevosia? kysyin.
- Tulee tietysti. Irpon hevonen muuttaa tänne vielä tällä viikolla, ja Rosa ottaa hevosensa takaisin ylläpidosta. Olethan sä tavannut ne, Irpon ja Rosan? Arska kysyi ja katsoi ensi kertaa suoraan minuun. Tai ehkä hän oli katsonut aiemminkin, minä vaan en ollut juuri ilennyt katsoa häntä.
- Irpon, joo, sanoin ja totesin, etten jäätynytkään. Päinvastoin alkoi tuntua siltä kuin olisimme tavanneet ihan äskettäin viimeksi. Lisäksi huomasin, että talli kiinnosti minua kovasti, oikeasti. – Mutta tarvitsette kai te enemmän tuntihevosia kuin neljä?
- Pikkuhiljaa, Arska sanoi. - Rosalla on pari ylläpitokyselyä vireillä, mutta ei me missään vaiheessa aiotakaan ottaa kauhean isoja ryhmiä. Pientä ja laadukasta, silleen me ollaan ajateltu.

Huomasin, että minulla oli noin sata kysymystä kaikesta, miten he aikoivat asioita järjestää, ja kysyinkin niistä suurimman osan. Niin paljon en kuitenkaan rohkaistunut, että olisin kysynyt Arskalta, mitä oli tapahtunut sille tytölle, jonka takia hän oli minut jättänyt, ja mitä hän oli tehnyt nämä välivuodet ja missä ollut valmistuttuaan. Askel kerrallaan, ehkä sitten seuraavalla kerralla. Nyt minulle riitti se, miten tuttavallisesti pystyimme puhumaan, miten liikuttavan ylpeänä hän kertoi suunnitelmistaan ja miten kotoisalta minusta tuntui hänen kanssaan.

Jasu tuli sitten keskeyttämään tarinointimme, kun hän tuli talliin hevosensa kanssa. Ihku hirnahti iloisesti nähdessään äitinsä ja Jasu sanoi minulle Annin olevan myös kohta valmis.
- Selvä, sanoin. Olin samalla kertaa vähän maanpinnan yläpuolella että kamalan väsynyt Arskan kanssa juttelemisesta. Olisin halunnut jatkaa vaikka koko illan, mutta toisaalta halusin mennä: minulla oli nyt tarpeeksi haudottavaa koko loppuviikoksi.
- Tuletko sä toistekin Annin mukaan? Arska kysyi.
- Tulen varmaan.
- Kiva. Kuule, on ihan mielettömän hienoa, että sä tupsahdit tänne tolla tavalla! Mä olen monta kertaa miettinyt, että mitä sulle kuuluu!
- Mjoo, niin minäkin, mutisin ja Arska halasi minua. Toverillisesti, vain toisella kädellään, mutta toisaalta Jasuhan oli siinä näkemässä ja kuulemassa kaiken.
- Törmäillään taas, sanoin kevyesti ja menin ulos.

Anni ajoi kiemuran ja heitti minut kotiin tahtoen tietää, mistä olin Arskan kanssa jutellut.
- Tallista ja hevosista ja ratsastuskoulusta vaan, sanoin totuudenmukaisesti.
- Ei mitään mielenkiintosempaa? hän kysyi pettyneenä.
- En mä keksi mikä vois olla mielenkiintosempaa.
- No jestas sentään, te ootte ollu rakastavaisia! Kai teillä nyt on muutakin puhumista kuin hevoset!
- Ollaan oltu. Joo. Mennyt aikamuoto. Mä en ala ottaa puheeksi asioita, jotka voi saada sen luulemaan, että mä olisin vielä kiinnostunut siitä.
- Etkö sä sitten ole?
- En, huokaisin ja käännyin katsomaan sivuikkunasta pimeyttä. Jos salaa ehkä vähän olinkin, niin virallisesti en myöntäisi mitään. Jos asiat menisivät, kuten haaveilin, Arska haluaisi herättää kiinnostukseni ja sitten asiaa voisi katsoa uudelleen.

  Re: Smalltown girl 2

LähettäjäAivokana 
Päivämäärä:   5.5.10 20:34:47

Mä uskon ja toivon et Alissalle ja Arskalle tulis jotain sutinaa :D tai oikeestaan jotain vakavampaa koska en osaa kuvitella Alissaa säätämässä mitään vapaampia suhteita :d Osaanpa taas ilmasta itseäni selkeesti...

  Re: Smalltown girl 2

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   5.5.10 22:10:18

Mä vähän epäilen, et tää näiden sun tarinoiden lukeminen on oikeesti vaarallista. Nää koukuttaa niin kovasti.. Miten mä selviin viikonlopun siellä Niinisalossa, ku en pääse lukemaan?

  Re: Smalltown girl 2

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   5.5.10 22:15:45

No jesses, eiköhän siellä ole muutakin mietittävää :D Tai sitten soitat jollekin kaverille joka on netin ääressä ja lukee sulle ääneen? xD

  Re: Smalltown girl 2

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   5.5.10 22:19:10

Hah :D, emmä taida. Mä vähän veikkaan, et aika menee pitkälti tota ponia talutellessa (se todettiin tänään ponikokoiseks suokiks!) ja kuvaillessa. Illalla sit voi alkaa vierotusoireet, ehkä mun kaveri komentaa mut traikkuun nukkumaan siitä hyvästä :/

  Re: Smalltown girl 2

Lähettäjä: polli 
Päivämäärä:   6.5.10 06:42:31

miten mua alko kamalasti pelottaa että tuo Anni on kiinnostunut tuosta Arskasta :s

  Re: Smalltown girl 2

Lähettäjäjackets 
Päivämäärä:   6.5.10 07:50:56

polli, sitä mäki veikkailen :)
Ja tuli vaan just mieleen, et vähänkö ois söpöä, jos Danni ja Leksa päätyiski yhteen.

  Re: Smalltown girl 2

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   6.5.10 18:58:43

10. Lakkiaisviikonloppu
Dannin lakkiaisten takia en ehtinyt jatkaa sopeutumistani uuteen kämppääni. Jouduin seuraavana päivänä lähtemään suoraan kotiin, jotta ehtisin koululle katsomaan lakitusta ja sen jälkeen auttamaan Jessiä viimeisissä järjestelyissä, kun sukulaiset tulisivat seuraavana päivänä. Olisi ehkä ollut viisaampaa muuttaa vasta pitkänä itsenäisyyspäiväviikonloppuna. En ollut edelleenkään edes tavannut kolmatta asuinkaveriani ja Ria ja Sannakin tuntuivat juurtuneen omiin huoneisiinsa. Ehkä se oli normaalia. Aamulla näin sentään Rian aamukahvilla ja sanoin arasti olevani poissa viikonlopun. Enhän tiennyt, oliko täällä tapana ilmoitella menemisistään.
- Hauskaa viikonloppua, hän sanoi ystävällisesti.
- Kiitos samoin. Mun sisko pääsee ylioppilaaksi, selitin ja toivoin saman tien, että olisin pitänyt suuni kiinni. Mitä se häntä kiinnosti? Turhaan tarinoin.

Suoraan sanottuna oli ihana päästä taas Mustaojalle. Minulla oli niin hirveä koti-ikävä, että koski ja kun pääsin perille, heittäydyin ensimmäiseksi olohuoneen sohvalle imemään talon ääniä ja hajuja. Kaksoset tunkivat tykö ja halusivat tietää tarkalleen, millaista oli asua kaupungissa. Minulla oli hävettävän vähän kerrottavaa.
- Hiljaiselta ja rauhalliselta, irvistin, sillä en aikonut puolella sanalla mainita koti-ikävää tai kurjaa juurettomuuden tunnetta.

Iltaan mennessä olin kyllä jo saanut kaikesta hälinästä tarpeekseni. Lähteminen koulupäivän jälkeen koululle koko suurperheemme kanssa oli ihan yhtä helvetillinen hässäkkä kuin niihin aikoihin, jolloin kaikki olivat viisi vuotta nuorempia, ja Dannikin oli tietenkin riehunut kuin rantapiru ennen kuin oli itse selviytynyt matkaan. Lakituksen jälkeen hän oli lähtenyt juhlimaan, vaikkakin näyttäen vähän vastahakoiselta. Suurin osahan meistä oli saanut lakin jo keväällä ja Danni oli ollut mukana silloinkin. Oli hän pyytänyt minuakin, mutta ajatus ravintolaillasta pikkujouluruuhkassa ja taksijonosta pimeässä räntäsateessa ei kuulostanut minustakaan houkuttelevalta. Kaipa Jessi olisi ymmärtänyt, jos olisin halunnut mennä, mutta en ollut edes miettinyt, kun Danni oli kysynyt viimeisen kerran onnitellessamme häntä koululla.
- Mä lupasin vääntää sulle torttuja ja sitä paitsi mua väsyttää ihan liikaa, oisin vaan kamalan huonoa seuraa, sanoin ottaessani häneltä ruusut, joita kaverit olivat tuoneet.
- Sä olet nynny. Mutta joo, en mäkään taida kovin kauan viipyä, Danni huokaisi.
- Viivyt kumminkin kun pääset vauhtiin.

Sitten olisi pitänyt vielä jaksaa tehdä jotain kotiin palattuamme. Minusta tuntuisi etten jaksaisi muuta kuin kontata yläkertaan.
- Mä voin nousta aamulla aikaisin leipomaan tai imuroimaan tai mitä vaan, jos mä saan nyt mennä nukkumaan, rukoilin.
- Mene vaan, tarviin mä aamullakin apua kakkujen koristelussa, Jessi sanoi jalomielisesti ja kääntyi pistääkseen Jerryn imuroimaan.

Onneksi juhlat meillä eivät olleet koskaan niin viimeisen päälle tärkeitä tilaisuuksia. Ketään ei häirinnyt, jos kermavaahto ei ihan riittänyt kakun päälle tai jos Armi pyöri jaloissa kerjäämässä, kun se oli sentään puhdas. Se oli pesty aamutallin jälkeen eikä se sen jälkeen ollut päässyt ulos. Katri-täti oli ainoa poikkeus. Danni ei olisi halunnut häntä juhliinsa ollenkaan, mutta Jessi oli järkähtämätön.
- Me ollaan mummo-paran ainoat sukulaiset, ei sitä voi unohtaa.
- Ei se ole mun täti vaan Alissan, Danni oli yrittänyt.
- Älä saivartele. Se on sun isotätisi.

Ilse ja Artsi olivat hakeneet Katrin kyytiinsä ja rollaattorinsa kanssa hän istui sohvannurkkaan.
- Mä voin tuoda sulle kahvia. Otatko ensin voileipäkakkua? kysyin ystävällisesti.
- Mä haluan ensin nähdä juhlakalun ja todistuksen, täti sanoi äreästi ja alkoi kaivaa vanhanaikaista käsilaukkuaan. Minä menin etsimään Dannin ja hain samalla kahvia ja känttyjä. Halusin mielelläni kuulla, miten Danni selviäisi Katri-tädin pöllytyksestä. Sitä se Dannin mielestä kuitenkin olisi, sanoisi täti mitä tahansa.

  Re: Smalltown girl 2

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   6.5.10 20:10:29

Heiheihei, vielä lisää? Jooko? Että mä voin sitte pakattuani lukea sen ja lähteä hyvillä mielin reissuun?

Mulla on jo nyt vierotusoireita..

  Re: Smalltown girl 2

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   7.5.10 19:48:05

Sori flanelli...
-----------
Kun palasin kahvikupillisen ja kakkulautasen kanssa, Danni istui Katri-tädin vieressä esittelemässä arvosanojaan. Oli niissä esittelemistäkin, hän oli saanut oikein hyvät todistukset. Parhaillaan hän selitti, miten aikoi kevään ajan lukea pääsykokeisiin päästäkseen yliopistoon, ja tietenkin hän etsi parhaillaan työpaikkaa, jotain, josta saisi vähän taskurahoja sillä aikaa.
- Kai näillä numeroilla yliopistoon pääsee, Katri-täti sanoi epäilevästi.
- No jos ei niin sitten mun kai täytyy vaan etsiä joku rikas mies ja viettää juhannushäät, Danni huokaisi ja kallisti päätään. Päättelin, että hän esitti viktoriaanista neitoa tai jotain sellaista. Teatterikouluun hänen pitäisi mennä.

Katri-täti ei huomannut, että hänen kustannuksellaan pilailtiin, vaan hymyili Dannille yllättyneen hyväksyvästi, ja kun tätä sitten huudettiin eteiseen tervehtimään uusia vieraita, hän ojensi tälle kirjekuoren ja pyysi minut Dannin paikalle istumaan.
- Laitoitko sä sokeria mun kahviin? hän varmisti.
- Laitoin.
- Fiksu tyttö toi Danni. Tulee äitiinsä.
Annoin sen mennä toisesta korvasta ulos.
- Mä olen nyt muuttanut Helsinkiin, ilmoitin. Hän ei ollut vielä kuullut uutista ja halusin tuoda esiin, että minäkin olin tehnyt jotain hänen mielensä mukaan.
- Oletko? Koska?
- Ihan tällä viikolla. Opiskelija-asuntoon.
- Miten sulla oli varaa?
- Lainasin Veskulta takuumaksun, myönsin. – Vuokran verran mä varmaan saan asumistukea.

Se ei sitten enää ollut oikea vastaus. Sain pienimuotoisen saarnan aiheesta miten suvun naiset olivat aina elättäneet itsensä ilman tukia ja vaikka tiesin hänen puhuvan potaskaa – äiti oli ollut suurimman osan elämäänsä kotirouvana – piikkini nousivat pystyyn.
- Totta kai mä hankin työpaikan nyt, kun mulla ei mene enää monta tuntia päivässä matkustamiseen, sanoin tulisesti. Missä välissä minä töitä tekisin läksyiltä ja Annin kanssa tallilla käymiseltä, sitä en tiennyt, ja kuka minut ottaisi epämääräisiin tuntitöihin silloin tällöin, sitäkään en tiennyt.
- Voisitko tuoda mulle toisen sokeripalan? Katri-täti kysyi. – Tää on kitkerää kuin ois äkänen vanhapiika keittänyt.

Onneksi muut vieraat olivat miellyttävämpiä. Jumitin itseni työhuoneeseen juttelemaan Karoliinan ja Leksan kanssa, sillä tunsin nyt olevani heidän joukkoaan. Seuraava, jo kotoaan muuttanut sukupolvi, siihen minäkin nyt kuuluin. Karoliina oli asunut omillaan jo useamman vuoden ja Leksa oli saanut tyttöystävänsä kanssa opiskelija-asunnon alkusyksystä.
- Tarviitko sä sinne jotakin? Karoliina kyseli auliisti.
- Mulla ei ole siellä muuta kuin sänky, nauroin. – Mä ajattelin tarvita ainakin työpöydän ja kirjahyllyn. Sohvakin sinne mahtuisi, ainakin semmonen pieni.
- Meiltä sä voisit saada sohvan, Leksa sanoi. – Me ajateltiin ostaa semmonen levitettävä, että voi joskus jäädä vieraita yöksi.
- Oi, sanoin ihastuneena, mutta tajusin sitten kysyä, mitä Hanne siihen mahtaisi sanoa. En ollut tavannut Leksan tyttöystävää, joka oli ollut kesärakkaus ja nopeasta yhteenmuutosta päätellen kiihkeä sellainen. Perimätieto, joka tapasi levitä Leksan ja meidän perheen välillä vahingossa kuulluista puhelinkeskusteluista, puolikkaista lauseista, kun meidän lasten ei luultu olevan lähistöllä ja mielenkiintoisista sanavalinnoista, kertoi Leksan tyttöystävän olevan kaunis mutta äärettömän mustasukkainen.
- Itse se haluaa uutta sohvaa, Leksa sanoi ja katsoi minua vilpittömästi ihanilla turkoosinvärisillä silmillään.
- Mutta ehkei se halua, että mä saan vanhan.
- Älä höpötä, samahan se sille on. Mä kysyn, voinko lainata faijan autoa ja kuskata sen niin me päästään valkkaamaan uutta.

  Re: Smalltown girl 2

LähettäjäAivokana 
Päivämäärä:   8.5.10 19:14:47

Ihanaa ku oli paljon luettavaa :) mut jaksais silti lukee lisää *vinkvink*

  Re: Smalltown girl 2

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   8.5.10 20:09:21

Siinä vaiheessa Annikin tuli, sillä tietysti hän kuului kutsuvierasjoukkoon Dannin luokkakaverina ja minun parhaana ystävänäni. Hän punoitti jo valmiiksi vähän astuessaan sisään ja piilotin hymyni. Leksalla oli ollut hätkähdyttävä vaikutus häneen aikojen alusta asti.
- Kävitkö sä jo tallilla? kysyin, vaikka tiesin hänen käyneen, hän oli sanonut menevänsä sinne heti aamusta ja sitten vasta meille.
- Joo.
- Miten meni?
- Mitäs siellä, ihan tavallista vaan. Ei ollut Ar- ketään paikalla.

Karoliina ja Leksa eivät reagoineet mitenkään, joten arvasin huojentuneena, ettei Arskan ilmaantuminen elämääni ollut ollut noitarummutuksen arvoinen asia. Se oli oikein hauskaa. Olisinpa ollut umpitylsä ihminen jos viisi vuotta sitten haudattu romanssi olisi ollut tarpeeksi mehevä juoru kerrottavaksi.

Juttu päättyi siihen, että sovimme sohvakeikan sunnuntaiksi, jos Leksa vain saisi auton. Hän ei arvellut sen olevan ongelma. Me menisimme Annin kanssa päivällä hoitamaan Kodiakin, sieltä ajaisimme Leksan ja Hannen luo ja auttaisimme sohvan kantamisessa ja näyttäisimme Leksalle tien luokseni. Siinä vaiheessa Jessi tuli sanomaan, että Ilse ja artsi olivat lähdössä ja että Karoliinan pitäisi laittautua kyytiin ja minun tulla hyvästelemään Katri-täti.
- Mä olen jutellut sen kanssa jo, sanoin myrtyneenä.
- Mä tiedän, mutta se haluaa vielä kuulemma puhua sun kanssasi.

Ei tädillä sen kummempaa asiaa ollut kuin pyytää minua käymään lähiaikoina. Hän sanoi katsovansa tavaroistaan joitakin esineitä uuteen kotiini.
- Mä tulen, lupasin. Tekisin sen jonain päivänä ehkä ensi vuonna.

Jouduin sunnuntaina tallilla taas jalkamieheksi, kun Anni halusi etsiä uuden reitin kentälle. Minua alkoi periaatteessa hiukan kyllästyttää. Tämä oli vähän samaa kuin jos olisimme olleet kahdentoista vanhoja ja hän olisi saanut uuden ponin, jota uskollisen ystävättären kuului kulkea mukana ihastelemassa. Paitsi että tietystikään asia ei ollut ollenkaan niin, eikä minua haitannut lähteä hänen seurakseen. Käveleminenkään ei haitannut, enkä halunnut ratsastaa, vaikka Anni tarjosi. En ollut tuonut ratsastustavaroitani Helsinkiin. Mihin minä niitä siellä tarvitsisin, kun hevoset olivat Mustaojalla?

Arskan talli, joka oli Annin mukaan saamassa nimekseen Ratsastuskoulu Kopse, oli taas tyhjillään. Minusta se oli vähän omituista. Hevoset tietysti olivat paikalla, ja niitä oli tullut lisää. Tarhojen aitojakin oli korjattu niin, etteivät Jasunkaan hevoset enää tarhanneet kentällä vaan tallipihan toisella puolen. Arskan isän ruunikot olivat toisessa tarhassa ja kolmannessa kaksi puoliveristä lisää. Anni oli kertonut, että toinen niistä oli Irpon ja toinen sen Rosan, joka oli edelleen pysytellyt näkymättömissä. Kumpikaan ei herättänyt minussa kummempia intohimoja, tavallisen näköisiä hevosia.

Huomasin oikeasti olevani huonolla tuulella vasta, kun olin siirtynyt tarhoilta kentän vierelle katsomaan Annin ratsastusta. Hän oli ollut vasta viikon omillaan ja olin jo näkevinäni hänen vanhoja helmasyntejään. Kodiak, joka oli seitsenvuotiaaksi osaava, fiksu ja rauhallinen, mutta ei mikään automaatti, kulki haluttoman näköisesti ja veltosti.
- Koska sä olet ollu viimeksi tunnilla? kysyin vähän ajan kuluttua, sillä Mustaojalla Vesku oli neuvonut häntä vähintään kerran viikossa samoin kuin meitä omiakin.
- Pari viikkoa sitten, ennen kuin me muutettiin, tietty. Miten niin?
- Musta näyttää että Kodi luumuilee.
- Se ei oo vaan vielä palautunu muutosta, vie energiaa tottua uuteen paikkaan, Anni puolustautui, enkä ruvennut väittämään vastaan. Saattoihan hän olla oikeassakin. Kovin kauan hän ei viitsinyt ratsastaa, vaan lähdimme viemään Kodiakin kotiin ja siitä sitten Leksan luo.

  Re: Smalltown girl 2

LähettäjäAivokana 
Päivämäärä:   8.5.10 21:05:17

Ois ny Arska ollu tuola =)

  Re: Smalltown girl 2

Lähettäjä: Toi 
Päivämäärä:   9.5.10 11:45:03

Hii, hauska kun sitä Leksaakin tuolla vilahtaa ^^

  Re: Smalltown girl 2

Lähettäjäjackets 
Päivämäärä:   9.5.10 11:47:53

Mä en oikein tiedä, tykkäänkö sittenkään tosta Annista. Aluks joo, mut nyt se on ruvennu nyppimään.

  Re: Smalltown girl 2

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   9.5.10 18:53:53

Minun piti soittaa pojalle kahdesti, ensin ilmoittaakseni, että olimme tulossa ja toisen kerran, kun emme parhaalla tahdollakaan voineet löytää oikeaa taloa tusinan tai kahden samannäköisen joukosta. Leksa huokaisi kuin olisi mahdotonta käsittää sellaista typeryyttä ja kysyi, näimmekö suuren vaaleanpunaisen roskiskatoksen.
- Ei mitään sen näköistäkään, ilmoitin katsottuani joka suuntaan.
- Millä kadulla te olette?
Minun oli pakko tunnustaa, etten ollut enää ihan varma siitäkään. Olimme jo kerran ajaneet alueen halki, käyneet bussipysäkillä kääntymässä ja palanneet pihateille.
- Mä näen Siwan, sanoin ilahtuneena, sen hän varmasti tietäisi.
- Okei. Mä tulen sinne.

Kesti melkein kymmenen minuuttia, ennen kuin hän ilmestyi ja huitoi meitä ajamaan perässään. Anni mutkitteli melko taitavasti väistellen pyörätelineitä, rappukäytäviä ja pensasaitoja, mutta lopulta Leksa pysähtyi.
- Mä menen hakemaan auton, te voitte parkkeerata tähän talon päätyyn.
- Siinä on pysäköintikieltomerkki, Anni huomautti.
- Hyvin huomattu, Leksa sanoi ja häipyi. Näin, miten Anni kävi sisäistä taistelua halutessaan tehdä niin kuin Leksa oli sanonut, mutta toisaalta hän oli maailman lainkuuliaisin ihminen. Hän noudatti jopa nopeusrajoituksia ja punasininen pysäköintikieltomerkki oli hänestä varmaan kuin Jumalan syyttävä sormi.
- Mennään, sanoin nähdessäni Leksan lähestyvän isänsä autossa ja Anni totteli kiitollisen näköisenä, kun tein päätöksen hänen puolestaan.

Sain fläsärin heti astuessani Leksan perässä rappuun. Siellä oli samanlainen tummansininen korkkimatto kuin minunkin talossani – olikohan opiskelija-asuntosäätiö saanut sitä jostain perinnöksi tai lahjoituksena niin, että sitä riitti kaikkiin heidän taloihinsa? Muuten talo ehkä oli hiukan kodikkaamman oloinen, varsinkin sitten, kun Leksa päästi meidät sisään. Heidän kotinsa oli varsin sievä, ehkä jopa liiankin hörhelöinen, eteistä myöten. Naisen kädenjälki, ellei peräti kokonaisen naislauman.
- Tässä se on, Leksa sanoi ja tönäisi yhden huoneen ovensuussa seisovaa hyvin tummanpunaista sohvaa. Olin iloinen siitä, ettei se ollut kukallinen. Tosin ehkä minä olinkin saamassa sen juuri siksi, että tänne saataisiin sen tilalle lisää rimsramssua.

- Eikö Hanne oo kotona? kysyin tarttuessani kokeeksi yhteen kulmaan. Hyvä, se ei tuntunut kovinkaan painavalta.
- On se tuolla, Leksa mutisi ja vilkaisi suljettua ovea. Hänen äänensävynsä ei rohkaissut lisäkysymyksiin ja minun mielikuvitukseni rakensi oitis pienen näytelmän. Hanne saattoi haluta eroon heidän sohvastaan, tai sitten ei, mutta oli varmasti epäilyttävää, että Leksa oli mennyt häneltä kysymättä lupaamaan sen minulle. Ja olinko minä enemmänkin kuin lapsuudenystävä ja hän ei ainakaan haluaisi nähdä minua ja Leksa saisi ihan omin pikku käsin hoitaa koko homman ja sen jälkeen viedä hänet syömään, jotta hän leppyisi.

- Hölmö, sanoin itselleni äänettömästi. Jos vaikka juoruttiinkin, että Hanne oli mustasukkaista tyyppiä niin ei sen paikkansapitävyydestä voinut tietää. Ehkä hän oli vaan päiväunilla. Ehkä hän oli ollut juhlimassa ja kärsi krapulasta. Mitä se minulle kuului. Pientä pirua en voinut kuitenkaan estää avaamasta suutani: - Mä olisin niin mielelläni halunnut lopultakin nähdä Hannen, sanoin kuuluvasti.
- Älä höpötä vaan kanna, Leksa tokaisi.
- Mä otan tästä päästä, Anni kiirehti sanomaan ja olisiko sitten ollut ylimääräinen tytönääni, joka sai suljetun oven sittenkin avautumaan ja rytinällä. Käännyin yllättyneenä ja uteliaana.

Hanne seisoi oviaukossa, mutta peitti sen vain puoliksi niin, että saatoin nähdä lohenpunaiseen sävytettyyn makuuhuoneeseen. Hän ei ollut sellainen kaunotar kuin olin kuvitellut. Pieni ja hoikka kyllä, mutta kasvot olivat valjut ja hiukset vielä tavallisemman vaaleanruskeat kuin minulla. Sitten katsoin tarkemmin ja muutin mieleni. Hänellä oli suuret, vähän vinot silmät ja suora, siro nenä ja aloin aavistella, että jos hän vaivautuisi meikkaamaan, hän olisi tyrmäävä.
- No tässä, katso, hän sanoi hyökkäävästi.
- Hei, mä olen Alissa, sanoin ystävällisesti. – Me ollaan leikitty Leksan kanssa vaippaikäisistä asti. Tässä on mun kaveri Anni.
- Ja te ette saa itse meidän sohvaa kuljetettua? Tytön ääni kuulosti siltä, että oli ennenkuulumattoman röyhkeää edes luvata ottaa se vastaan, saati sitten antaa Leksan auttaa sen kantamisessa.
- Mulla on vaan clio, Anni puolustautui.
- Nyt mennään. Mä en viivy kauan, me voidaan sitten mennä vaikka katselemaan uutta, Leksa hoputti, eikä minua ainakaan enää huvittanut pitkittää tilannetta. Lähdimme ovenpielet kolisten kantamaan sohvaa ulos, ja kun olimme saaneet sen nostettua pystyyn ja Anni oli tilannut hissin, ovi takanamme paukautettiin kiinni niin, että lasit helisivät.
- Ei kai sulle nyt tule ikävyyksiä, kysyin Leksalta katuen jo, että olin mennyt sanomaan mitään vaipoista – vaikka tottahan se vain oli.
- Kyllä se leppyy, Leksa sanoi lyhyesti, eikä suostunut puhumaan sitten muuta kuin neuvomaan Annia, mistä kohden nostaa sohvaa, että saisimme sen farmariauton takatilaan käännettyjen penkkien päälle. Minusta hän ei kuulostanut onnelliselta.

  Re: Smalltown girl 2

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   9.5.10 20:30:48

oo, paljon pätkiä rankan kisareissun jälkeen luettavaksi! Kauhean kivoja pätkiä, mutta miks ihmeessä Leksa on hommannu itelleen tollasen typeryksen? En tykkää Hannesta yhtään, rasittava, mulle tulee siitä mieleen joku pikkuteini.

Lisää`

  Re: Smalltown girl 2

Lähettäjäjackets 
Päivämäärä:   9.5.10 20:42:35

Voi Sennnu minkä teit! Mun tarinaan on just ilmaantumassa yks Hanne ja nyt mulle alkoi tulla ennakkoluuloja sitä kohtaan! :D

  Re: Smalltown girl 2

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   9.5.10 20:52:18

Hups x) Ei kai sulla vaan... tainojoo. Enpä sanokaan. Sattuu jos on sattuakseen :D

  Re: Smalltown girl 2

Lähettäjäwhisky. 
Päivämäärä:   10.5.10 17:47:41

Jatkoa tälle päivälle? :)

  Re: Smalltown girl 2

Lähettäjä: Toi 
Päivämäärä:   10.5.10 20:23:55

Käkäkäkä, Leksa on tossun alla! Muahaha :D Ei kuin julmaa tääki... mut jotenki vaan huvittavaa.

  Re: Smalltown girl 2

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   10.5.10 21:34:54

11. Näillä mennään
Kun Anni ja Leksa olivat lähteneet luotani sunnuntaina, minulle jäi tyhjä olo, johon ei auttanut edes uudella sohvalla löhöäminen läppärin kanssa. Sen telkkari pätki enkä jaksanut chatata sen paremmin Dannin kuin Mirjaminkaan kanssa, kun olin niin surkealla tuulella. Toisista huoneista kuului myös vaimeita ääniä, televisiota, musiikkia ja puhelimessa puhumista, mutta kaikki tuntuivat pysyttelevän omissa koloissaan kuin ujot hiiret.

Siitä ei tietenkään päässyt kuin ylöspäin ja ne muutamat viikot ennen joulua keikauttivatkin asiat toiseen asentoon. Opin, etteivät asuinkaverini sentään olleetkaan ihan erakkoja, vaikka ensimmäisellä viikolla oli siltä näyttänyt. Liityin aamukahvirinkiin ja sain yleensä toisen mukillisen pannullisesta, jonka ensimmäisenä nouseva laittoi tippumaan. Se oli useimmiten Rianoora, sillä Sanna rakasti yli kaiken nukkumista ja neljännen huoneen asukas, Natasa Halm, samoin. Hän opiskeli psykologiaa ja teki iltatöitä niin, että oli mennyt yli viikko, ennen kuin olin nähnyt hänestä muuta kuin kengät. Ria ja Sannakin olivat tavallaan hoitoalan opiskelijoita, he aikoivat hammashoitajaksi ja kosmetologiksi ja mietin, oliko se sattumaa.
- Kyllä ne yrittää niputtaa saman alan ihmisiä samaan solukkoon, jos vaan mahdollista, väitti Ria, joka tiesi kaikesta kaiken, tai ainakin uskoi tietävänsä. Arvelin, että se voisi pidemmän päälle alkaa rasittaa, mutta toisaalta hän oli kauhean avulias ja ystävällinen. Vähän turhankin, se ei tuntunut ihan aidolta.

Sanna puolestaan ei ollut ollenkaan niin hiljainen, kun ei ollut unenpöpperössä vaan oikein mukava tyttö. Hän oli vaan harvoin kotona, mutta joskus, kun hän ei viilettänyt kavereidensa kanssa kaupungilla, joimme iltateetä yhdessä ja luimme ilmaisjakelulehdistä toisillemme treffi-ilmoituksia. Hänellä ei ollut poikaystävää juuri nyt mutta kova haku päällä, ja kyllä hän hakikin.

Natasa oli vähän vakavampi tyyppi ja ellen olisi nähnyt hänelle tullutta postia, olisin joutunut varmaan useamman kerran kysymään hänen nimeään, kun hän esittäytyi. ”Na-ta-sa-halm” kuulosti enemmän konekiväärin papatukselta kuin suomalaiselta nimeltä. Hänellä oli pyöreät silmälasit, samanlaiset kuin John Lennonilla, ja ne tekivät hänet omituisen viekkaan ja viisaan näköiseksi, mutta hänestä en löytänyt mitään muttaa. Hän ei ollut tekopirteä kuten Ria eikä pinnallinen kuten Sanna. Hän oli vain asiallinen ja kiireinen ja minua viehätti hänen määrätietoisuutensa. Lisäksi hän oli minulle suureksi avuksi.

En ollut unohtanut Katri-tädin viimeisintä lipsautusta siitä, että minun pitäisi hankkia töitä, kuten Dannikin oli niin hurskaasti aikonut. Hänen toteutustaan hiukan epäilin, mutta minuun oli jäänyt kihelmöimään pieni kiukku, joka oli saanut minut monta iltaa surffailemaan opiskelijalle sopivia työpaikkoja ja laittamaan hakemuksia. Siinä lähikaupassakin olin käynyt kysymässä, tarvittaisiinko vaikka iltakassaa, mutta ei mistään ollut tärpännyt. Hevoshommia olisin parhaiten osannut, mutta kysyttyäni puolileikilläni Irpolta yhtenä iltana, hän oli palauttanut minut tylysti maan päälle. Jos jonnekin palkattaisiin tallintekijöitä, olisi työaika aamukuudesta eteenpäin ja heillä ei missään nimessä olisi varaa maksaa kenellekään palkkaa.
- Mä uskon sen, teillä on vähän hiljasta, olin sanonut purevasti purkaakseni pettymystäni.
- No itse asiassa ei ole, Arska on pitänyt päivisin tunteja niin, että se on pystynyt tällä viikolla jopa ostamaan sulatejuustoa näkkärinsä päälle. Ja me ollaan suunnittelemassa isoa avajaisriehaa. Luuletko sä, että sitä teidän tallin shettistä saisi lainata talutusratsastukseen?

Minä en osannut luvata Pollen puolesta yhtään mitään, vaan käskin tylysti Irpon itsensä marssia kysymään. En uskonut, että Arvilla ja Annalla olisi mitään sitä vastaan, mutta aina piti varautua siihen, että pikku Minea-silmäterä ei olisi samaa mieltä. Olin muutenkin kiipeämässä pitkin seiniä, kun en tiennyt, missä menimme Arskan kanssa vaiko missään. Hän oli herttainen ja toverillinen, kun tapasimme, mutta aika harvoin hän oli tallilla illalla. Jos hän olisi halunnut tavata minut, kai hän olisi hankkiutunut sinne? Taisin olla vain typerä idiootti. Minä en edes tiennyt, missä hän söi sulatejuustolla sivellyt näkkärinsä.
- Me ajateltiin… mahtaisko sua huvittaa tulla auttamaan sitten avajaisissa? Irpo kysyi epäröiden. - Ja Annia tietenkin. Meillä ei ole oikein vakiporukkaa vielä, sellaista, jota voisi pyytää apuun ja me tietysti toivotaan yleisöryntäystä. Me tarvitaan makkaranpaistajia ja kahvinkeittäjiä ja talutusratsastukseen ihmisiä. Jos meillä siis on talutusratsu, mutta eiköhän Banya joudu siihen hommaan joka tapauksessa. Ja Jasu lupaa ajattaa porukkaa Katin kanssa. Toivottavasti reellä mutta ellei niin rattailla – semmoset pitää vaan saada jostain.
- Koska se ois? kysyin kiinnostuen väkisinkin. Voi, jos he apujoukkoja tarvitsisivat, minun ei tarvitsisi kuin avata suuni. Sarri ja Sunna tulisivat heti.
- Joulun jälkeen sunnuntaina.

Lupasin ainakin omasta puolestani olla käytettävissä, mutta en vielä senttiäkään enempää. Siinä oli joka tapauksessa ainoa työtarjous, jonka olin saanut, vaikka olin valmis tekemään mitä vain.
- Ja palkaksi mä varmaan saan myymättä jäänyttä grillimakkaraa, puuskahdin kotona Natasalle, joka oli keittiössä syömässä mitäpä muuta kuin näkkileipää. Tosin se oli ryvitaa ja sen päällä oli maksamakkaraa ja suolakurkkua.
- Mitä töitä sä etsit? hän kysyi ja katsoi minua silmälasiensa yli.
- Mitä tahansa, mistä sais vähän rahaa! Mitä sä teet? kysyin tajuten, etten tiennyt sitä. Ria oli kertonut, mitä Nata opiskeli, mutta ei, missä tämä vietti iltansa.
- Audiokommunikointia, hän vastasi.
- Hä?

Nata alkoi nauraa ja niin aloin minäkin. Sanahirviö oli varmasti jotain ihan muuta normaali-ihmisten kielellä. Muistin Veskun ja Jessin joskus leikitelleen samanlaisilla sanaväännöksillä, joissa kuulorajoitteinen oli ollut kuuro, vertikaalisesti rajoittunut vuodepotilas ja sosiaalisesti aktivoitumisrajoitteinen työtön. Tai jotain sinnepäin, en enää muistanut muuta kuin että Danni oli ilmoittanut olevansa rajoittunut ruotsin kielen suhteen.
- Puhelinhommia, Nata suomensi ja tarjosi minullekin iltapalaansa. En ollut maksamakkaran ystävä, joten kieltäydyin, mutta otin yhden näkkileipäpalasen.
- Millasia hommia?
- Mä olen vähän niin kuin puhelunvälittäjä, mutta kyllä meille tarvitaan ihan puhelinmyyntiin porukkaa kaiken aikaa. Kiinnostaisko sua?

Oikeastaan ei kiinnostanut, minua hiukan hirvitti ajatus vieraille ihmisille soittamisesta. Toisaalta minulla ei ollut mistään muustakaan edes hajua ja kun Nata alkoi puhua joustavista työajoista ja kerran viikossa maksettavasta palkasta, aloin kallistua siihen, että voisin varmaankin kokeilla. Jessi oli maksanut ensimmäisen vuokrani, sillä kaikki tukihakemukseni olivat vasta käsittelyssä. Minulla ei ollut kovin kummoisesti käyttörahaa, vaikka olinkin löytänyt sieltä synttärilahjaksi saamani puurokattilan sisältä viiskymppisen. Olin itse asiassa aivan persaukinen ja olin joutunut aina Mustaojalla käydessäni pyytämään vähän käyttörahaa, vaikka olin aina saanut ruokaakin mukaani. Onneksi olin ostanut lähes kaikki joululahjat jo alkusyksystä, kun olin vielä ollut varoissani.
- Kiinnostaisi, sanoin päättäväisesti.
- Okei, mä voin kysyä huomenna kun menen, että mikä on tilanne ja koska sä voisit tulla käymään, Nata sanoi.
- Mä en välttämättä ehdi kyllä alottaa ennen joulua, kiirehdin sanomaan. Minulla ei ollut koulua enää kuin pari hassua päivää ja joululoman aioin viettää Mustaojalla. Ellei Danni sitten haluaisi jonain iltana kaupungille juhlimaan niin, että pitäisi jäädä minun luokseni yöksi.
- Okei. Mäkin lähden jouluksi kotiin, Nata sanoi.

  Re: Smalltown girl 2

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   10.5.10 21:57:21

Hitsit kun nää on niin hienoja pätkiä aina. Meinas kyllä jäädä lätkämatsin takia vähän puolitiehen lukeminen, mutta onneks tuli uutiset väliin!

Huomenna taas uus pätkä?

  Re: Smalltown girl 2

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   10.5.10 22:07:52

Joo, jatkuu huomenna!

  Re: Smalltown girl 2

Lähettäjä: a_des 
Päivämäärä:   11.5.10 17:12:57

Ohoh, olipas jäänyt monta pätkää lukematta, kiva ylläri :)

  Re: Smalltown girl 2

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   11.5.10 17:21:10

Tein uuden

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.